Masakan Abkhaz

Ia mempunyai keistimewaan dan keistimewaan tersendiri yang berkaitan dengan pekerjaan tradisional Abkhaz. Sejak zaman kuno, orang-orang Abkhaz telah terlibat dalam pertanian dan peternakan, yang menjelaskan penggunaan susu dan gandum (millet, jagung) dalam pemakanan mereka. Keadaan iklim menyumbang kepada penanaman aktif pelbagai buah, kacang, anggur, buah ara, buah beri, pelbagai sayur-sayuran, yang menjadi sangat diperlukan di meja Abkhaz.
Makanan tumbuhan yang paling popular adalah kacang, bit, kubis, tomato, herba liar, serta lobak, bawang putih, buah berangan, dan bawang hijau. Acar dan daging asap meluas. Keistimewaan masakan tempatan adalah penggunaan rempah dan sos panas.


Hidangan Abkhaz yang popular

Terdapat dua jenis makanan di sini: agukhu - makanan tepung dan acyfa - semua yang melekat padanya. Resipi untuk hidangan tradisional agak mudah, tetapi inilah keindahannya. Ringkas, semula jadi dan lazat! Ia mungkin masa untuk mula berkenalan.


Produk tepung

Hominy
Hidangan tepung utama, yang dibuat dari tepung jagung. Ia mempunyai resipi memasak khas, sementara memasak cepat dan mudah. Keanehannya ialah ia dimasak tanpa garam. Mamaliga disajikan dengan keju salai yang enak, acar (timun, lada), dan sos istimewa. Ini adalah hidangan yang sangat sihat dan memuaskan, kaya dengan serat, yang sangat diperlukan untuk pencernaan yang betul..
Mamalyga strukturnya padat, ia adalah roti tempatan, oleh itu, ia dimakan dengan tangan, memecahkan kepingan kecil, makan daging asap, acar, dan mencelupkan sos. Rasa hebat!
Varieti hominy:
- Ashlarkunta - konsistensi cecair, disajikan dengan minyak kacang;
- Aylaj - ia dimakan dengan keju susu masam;
- Achamykva - masak dengan keju dengan penambahan susu.
Produk tepung jagung:
- chureki - kek dengan keju, madu, kacang;
- roti rangup tempatan;
- Halva Abkhazia.
Tongkol jagung digunakan untuk menggoreng, atau direbus.
Produk tepung gandum
Gandum kurang biasa dalam memasak, tetapi masih digunakan. Siapkan daripadanya:
- acasv - pai keju;
- Ladu Abkhaz;
- gula-gula - baklava atau halva.


Sos

Masakan tradisional tidak dapat difahami tanpa sos yang disebut asyzbal. Mereka diperbuat daripada produk berikut: plum ceri, barberry, tomato, beri hitam, anggur hijau, kacang, delima, walnut. Terdapat sos berdasarkan susu masam. Ia ditambah ke produk tepung.
Adjika
Ia pernah menggantikan penduduk tempatan dengan garam, yang kekurangan bekalannya. Hari ini ia adalah sos yang paling popular! Tidak satu makanan pun boleh dilakukan tanpa adjika. Ini terdapat di mana-mana: ia dimakan dengan produk tenusu dan daging, dibumbui dengan salad, ini adalah asas untuk membuat sos panas tradisional..
Bagaimana ia dilakukan? Ia mengandungi: lada panas merah, pasli, bawang putih, ketumbar, kemangi, ketumbar, garam. Adjika siap dibungkus dalam balang khas, yang kemudian disimpan di dalam peti sejuk.


Hidangan susu

Mereka memainkan salah satu peranan utama dalam masakan Abkhaz. Mereka mengandungi banyak unsur mikro yang berguna untuk tubuh kita..
Susu kambing, lembu dan kerbau masam sangat popular. Minuman dengan madu dibuat berdasarkannya. Susu adalah elemen penting dalam pembuatan keju:
- suluguni;
- kulit anggur - dalam bentuk pes;
- susu yang ditapai - dengan penambahan kacang dan adjika.
Ia juga mengambil bahagian dalam pengeluaran krim dan dadih. Selain itu, susu fermentasi adalah ubat yang sangat baik, sering digunakan untuk tujuan perubatan. Oleh kerana penapaian laktik, mikroflora usus dirangsang dan dipulihkan. Tidak hairanlah ada peribahasa yang terkenal yang mengatakan: "Sekiranya anda ingin hidup lama, anda perlu minum banyak susu masam".


Hidangan daging

Bersama susu, sayur-sayuran dan buah-buahan, daging banyak digunakan oleh orang Abkhazia. Biasanya ia adalah ayam, ayam belanda atau daging lembu, kambing, domba, daging babi. Ia biasanya disiapkan dengan ludah, dengan penambahan sos, kacang, dan keju. Daging rebus, rebus, salai banyak. Ikan, daging kuda, cendawan, dan juga hidangan cair (sup) - praktis Abkhaz tidak digunakan.
Hidangan daging Abkhaz tradisional:
- ayam bakar;
- ayam rebus dengan adjika;
- ayam dengan sos tomato (akuchyshyitsarsh);
- Sosej hati Abkhaz;
- ayam dengan sos kacang;
- daging lembu atau daging lembu shashlik (azhy dzny);
- kambing rebus dengan sos dan bawang putih (acurma);
- hati dan cendawan rebus, dibumbui dengan bawang, ketumbar (amguachapa);
- daging asap pada ludah (lzhtsaa dzny);
- daging kambing goreng dengan keju susu masam, pudina dan sos adalah makanan istimewa;
- kambing atau kambing rebus dalam susu;
Secara amnya, orang-orang Abkhazah adalah ahli menggoreng. Mereka melakukan ini dengan lidi, berputar di atas api atau bara..


Hidangan sayur

Seperti yang disebutkan di atas, pemakanan tidak dapat difikirkan tanpa makanan tumbuhan..
Hidangan sayur-sayuran yang paling biasa adalah:
- Akudchapa - kacang, adjika, ketumbar, saderi, marshmallow, bawang hijau, garam;
- Akharchal - salad kubis kohlrabi, walnut, ketumbar, adjika, bawang hijau;
- Abaklazanchapa - terung dengan daging yang disumbat;
- Chakhokhbili - Rebusan Abkhaz yang terbuat dari ayam, tomato, bawang dan ketumbar.


Gula-gula Abkhaz

Akuacuar - biskut madu.
Abaklaua - Baklava Abkhazia.
Ashvmgyal - kek keju.
Miracle - Kek keju Abkhaz.
Ajandzhukhua - jeli anggur, kacang.
buah ara direbus dengan kacang hazel atau madu.

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, madu Abkhaz sangat terkenal - produk semula jadi yang bersih dari segi ekologi.
Setelah dimakan bersama chureks, ladu. Dia adalah salah satu ramuan utama dalam hidangan manis. Minuman tradisional Abkhaz disediakan dari madu - atskhadzya, yang aktif digunakan dalam perubatan.
Kini madu sering dimakan dalam bentuk tulennya. Ia bukan hanya sangat lazat, tetapi juga produk penyembuhan yang sangat berguna yang mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf, kardiovaskular, mempunyai kesan anti-virus, melindungi pemuda.
Jenis madu yang popular:
- kapur;
- berangan;
- padang rumput;
- gunung;
- bunga.


Minuman

Pengeluaran sendiri:
- akhartsvydzyua - minuman susu yang ditapai;
- jus dari ceri laurel, anggur;
- padang rumput;
- wain merah atau putih;
- chacha - vodka tempatan, minuman keras yang diselitkan dengan anggur atau madu.
Jus biasanya baik untuk menghilangkan dahaga. Minuman beralkohol - wain dan chacha diminum di meja dalam jumlah kecil. Pada majlis perkahwinan dan perayaan lain, di mana banyak roti bakar dibuat oleh lelaki, lebih banyak minuman diminum.


Fakta menarik mengenai masakan Abkhaz

Terdapat pergantungan penggunaan makanan pada waktu tahun apa. Oleh itu, pada musim bunga dan musim panas, penggunaan tanaman, makanan tenusu, hidangan tepung, buah-buahan, herba lebih kerap berlaku. Mereka makan daging ayam dalam kuantiti yang sedikit. Musim luruh dan musim sejuk - masa untuk hidangan daging, serta produk tenusu.
Fenomena ciri adalah sikap sederhana dan sederhana terhadap makanan. Perhatian selalu diberikan kepada ini - tingkah laku yang betul, serta proses pemakanan itu sendiri. Perlu bahawa suasana semasa makan itu ramah dan tenang. Makanan segera dan perbualan yang tidak perlu selalu dianggap sebagai tanda kekurangan budaya..
Pada akhirnya, saya ingin mengatakan bahawa keseluruhan masakan sangat sedap. Tiba di Abkhazia, anda akan melihat sendiri!
Anda boleh menikmati hidangan tempatan di kafe khas - Apatskhakh.
Apatskha adalah dapur yang terletak di halaman sebuah rumah Abkhaz. Ia kelihatan seperti sebuah pondok dengan api di tengahnya, di mana hominy dimasak, daging atau keju dihisap. Terdapat meja dengan bangku di tepi, semua jenis kulit binatang liar (beruang, rusa, kerbau) boleh digantung di dinding.
Apatskha adalah sejenis simbol penempaan Abkhazia, di mana anda akan selalu disambut dengan ramah dan diberi makan dengan makanan tradisional yang disiapkan sesuai dengan semua peraturan dan adat..

Hidangan terbaik dari masakan Abkhaz

Abkhazia terkenal dengan keramahan dan sifatnya yang baik. Menurut tradisi yang sudah mapan, tamu di rumah orang Abkhazah itu suci, oleh itu meja terkaya, sarat dengan hidangan terbaik, disediakan untuknya. Masakan Abkhazia melibatkan penggunaan sejumlah besar sayur-sayuran, bijirin (gandum, jagung), produk tenusu (keju, kambing dan susu lembu), daging (unggas, domba, daging sapi), buah-buahan, kacang-kacangan, madu. Berikut adalah senarai hidangan Abkhaz yang mesti anda cuba:

1. Akudrza (sup kacang)

Mungkin sup yang paling terkenal di Abkhazia, hidangan ini mengandungi kacang, bawang, bawang putih, adjika, tepung jagung, ketumbar, pasli dan dill. Kacang rebus, kemudian tepung jagung digoreng dengan adjika dan bawang ditambahkan ke dalam kuahnya, pada akhir memasak, semua ini dibumbui dengan ramuan cincang. Secara pilihan, tambahkan keropok pada sup.

Anda boleh merasai sup ini di mana-mana restoran kebangsaan Abkhazia. Harap maklum bahawa sejumlah besar restoran dan kafe tradisional terletak di Sukhumi.

Harga: dari 100 ₽

2. Azhy dzny (kebab daging segar)

Adalah kejahatan sebenar di Abkhazia dan tidak merasakan shashlik, wangi dengan asap, dimasak di atas arang panas. Sebiji kebab shish disediakan dari daging lembu segar atau daging domba, yang dipotong menjadi seberat 30-40 gram, dagingnya digantung pada ludah bergantian dengan lemak ekor lemak dan digoreng di atas arang panas. Semasa proses menggoreng, daging ditaburkan secara berkala dengan wain hitam yang dibumbui dengan jus adjika atau delima. Shish kebab disajikan di atas pinggan, dan di atasnya dihiasi dengan cincin bawang. Lebih baik makan kebab shish dengan banyak sayur-sayuran, herba dan buah pedas dan sos beri, seperti yang dilakukan oleh penduduk setempat..

Kos: untuk 100 gr. kira-kira 100-200 ₽

3. Adjika

Kita tidak akan keliru jika kita mengatakan bahawa adjika adalah perasa paling popular dalam masakan Abkhaz. Perasa yang agak pedas dan agak aromatik, menyerupai pes. Adjika mengandungi lada merah, bawang putih, herba dan garam kering dan segar. Ia disajikan dengan daging, sayur-sayuran dan juga hidangan tenusu..

Kos: anda boleh membeli adjika di pasaran tempatan - dari 100 ₽

4. Mamalyga (Abysta)

Mamalyga adalah bubur yang enak dan lembut, ini adalah hidangan utama masakan tradisional Abkhazia. Bubur dianggap sebagai produk makanan, komposisinya kaya dengan kalium. Mamalyga adalah hidangan yang sangat berkhasiat, tetapi cukup segar, oleh itu, mereka sering meletakkan keju suluguni di atasnya dan memakannya dengan sedikit gigitan, keju itu mempunyai rasa masin dan melengkapkan bubur ini. Mamalyga menggantikan roti untuk orang Abkhazia.

Harga: dari 70 ₽

5. Khachapur - kapal

Perahu Khachapur adalah hidangan yang popular bukan sahaja di Abkhazia, tetapi juga di hampir semua pelosok Kaukasus. Secara sederhana, khachapur adalah sejenis pai keju. Ia disediakan seperti berikut: pertama, adonan ragi diuli, kemudian dibahagikan kepada beberapa bahagian, keseluruhannya diuli dan diberi bentuk perahu, diletakkan di atas loyang dan pengisian keju dimasukkan ke dalam. Apabila kek sudah siap, telur dipecah ke dalamnya dan semuanya dihantar kembali ke ketuhar sehingga putih berubah menjadi putih, sementara kuning telur akan tetap cair. Seluruh kapal sudah siap, sepotong mentega diletakkan di atas khachapur yang sudah siap. Hidangan ini pasti menarik perhatian anda, pastikan anda mencubanya semasa berada di Abkhazia.

Perahu khachapur yang terkenal, anda boleh mencuba di salah satu restoran tertua di Abkhazia - Nartaa.

Kos - dari 70 ₽

Telefon: +7 840 226-33-39

6. Abaklazanchapa (terung yang disumbat dengan kacang)

Pembuka terung yang sangat memuaskan dan sedap. Sebagai peraturan, terung dimasak keseluruhan, pertama dipotong, kemudian direbus dalam air masin mendidih. Apabila terung sudah siap, mereka diletakkan di bawah penekan selama beberapa jam. Pengisiannya disediakan seperti berikut, walnut, bawang putih, bawang dan ramuan dicincang dalam pengisar, dan kemudian campuran itu diuli dengan adjika, garam dan cuka. Saya mengeluarkan terung dari bawah tekan dan memasukkannya dengan pengisian yang disediakan, tuangkan piring yang sudah siap di atasnya dengan mentega kacang.

Ingat yang paling penting, hidangan asal tumbuhan lebih banyak digunakan dalam masakan Abkhaz, dan bukannya daging.

Kos: untuk 100 gr. dari 70 ₽

7. Ayam di ludah di Abkhazia

Hidangan daging nasional di Abkhazia adalah ayam dan ayam yang digoreng dengan ludah. Hidangan ini disediakan seperti berikut, bangkai burung itu dicincang dan dikupas, kemudian sarungnya diasinkan dan dihantar ke ludah. Semasa memasak, burung dituangkan dengan kaldu, di mana ayam itu direbus sedikit dan dioleskan dengan adjika. Dihidangkan dengan ceri plum dan sos barberry. Rasa ayam luar biasa.

Apa yang mesti dicuba di Abkhazia: Masakan Abkhaz

Datang ke pantai Laut Hitam, sukar untuk segera memutuskan apa yang harus dicuba di Abkhazia? Kaukasus terkenal dengan tradisi memasak khas sejak zaman kuno. Asas memasak terdiri dari daging, sayur-sayuran, ramuan segar, rempah, buah-buahan, pastri dan anggur..

Cubalah hidangan, cari kegemaran anda, hargai, bawa sebagai cenderahati untuk rakan.

Apa yang mesti dicuba di Abkhazia

Orang Abkhazah suka berniaga dan tawar-menawar. Apabila anda datang ke pasar, jangan lupa, kurangkan harga hingga yang terakhir. Sudah dalam perjalanan ke kedai, anda akan merasakan suasana luar biasa yang membuat anda lapar. Ini adalah rempah. Tidak ada satu pun masakan Abkhaz yang dapat dibayangkan tanpa utskho-suneli, sumach, kayu manis, biji jintan, chaman, lada dan paprika. Hargai aroma adjika (pasta lada, rempah dengan penambahan tomato), yang sangat sesuai untuk hidangan daging dan panas. Rempah dihargai dan terkenal. Pilih penjual tertua untuk tawar-menawar.

Beli dan bawa pulang gerejakhela. Kacang-kacangan, buah-buahan kering dipanggil per helai. Kemudian digantung dan dicurahkan dengan jus anggur untuk masa yang lama. Ini secara beransur-ansur menguat, berubah menjadi sejenis makanan istimewa. Sedikit masam, dengan rasa anggur yang jelas, ia akan menarik bagi kanak-kanak dan orang dewasa.

Masih dijual selalu ada kacang segar, kesemak kering, keju dan sosej, jerky. Mustahil untuk menentang dan tidak mencuba. Penjual bergaul dengan senang hati akan membantu dengan pilihannya.

Semua dari susu

Tidak satu hari pun penduduk Abkhazia bermula tanpa produk susu yang diperam. Oleh kerana kepanasan, semua susu kambing, lembu atau domba diproses dengan cepat menjadi minuman untuk menghilangkan dahaga anda.

  1. Matsoni (mazoni) dibuat dari susu lembu dengan penambahan fermentasi khas. Orang Abhazia suka membumbui dengan pelbagai rempah, herba segar dan bawang putih. Jauh menyerupai susu curdled.
  2. Tan (Ayran) - kefir, yang dicampurkan dengan air mineral semula jadi dalam nisbah 1: 1. Minuman susu fermentasi ringan ditambahkan ke okroshka dan bukannya kvass.
  3. Keju (keju domba air garam) disiapkan dengan masam, berumur dalam air garam yang kuat dari 3 hari hingga beberapa bulan. Dia boleh muda atau kuat. Mudah dipotong dengan pisau tajam dan sesuai dengan ramuan, wain.
  4. Keju feta salai (suluguni) dimasak di rumah berasap di atas kerepek dari juniper, oak, walnut.
  5. Keju Chechen dalam bentuk kiub kecil, benang. Di Rusia disebut "mi keju". Ia dibuat dengan tangan, membahagikan produk separuh siap dari keju feta menjadi jalur nipis, yang dipintal menjadi kuncir atau dimasukkan dalam bentuk bola dalam air garam. Sebilangan tuan menyusunnya dengan paprika manis, lada panas, dill cincang halus, atau merokok. Keju seperti itu boleh dimakan oleh semua orang, tanpa kecuali, minum wain dengannya, buat salad dengannya.
  6. Keju kambing lembut boleh dibeli di setiap pasar di Abkhazia, dan juga keju kotej. Ia berfungsi sebagai komponen untuk memanggang, termasuk dalam salad dan sandwic kompleks.

Tiba di kafe, pastikan anda memesan hidangan "Cheese Platter". Orang-orang Abkhazas dengan senang hati akan membicarakan tentang minat mereka terhadap keju, memberikan lebih daripada 10 jenis varieti yang berbeza untuk ditinjau.

Hidangan daging Abkhazia

Tidak seorang pun Abkhaz yang menghormati diri akan duduk di meja jika tidak ada hidangan daging. Ini adalah tradisi berabad-abad yang masih dikekalkan hingga kini. Masakan Abkhaz banyak terdapat dalam pilihan memasak.

Hidangan arang

Pemimpin tetap dalam senarai adalah barbeku. Ia disediakan mengikut resipi lama. Dagingnya direndam dalam perapan dan perlahan-lahan direbus di atas arang. Domba, daging lembu berair atau daging lembu diambil sebagai asas. Sekiranya anda meminta daging babi, koki kebab tidak akan menolak. Daging apa yang diperap di Abkhazia?

  • kiwi dan lemon menambah sedikit rasa masam, sangat sesuai untuk daging lembu;
  • jus delima membantu asimilasi;
  • yogurt, kefir, air mineral meneutralkan kambing berlemak, menjadikannya lembut;
  • cincin bawang dan rempah-rempah sesuai untuk semua jenis daging, membuatnya berair unik.

Untuk soalan: "Apa yang harus dicuba di Abkhazia?" setiap penduduk negara itu akan menjawab: "Barbeku dan anggur." Dia betul, kerana hanya di sini mereka mengetahui semua rahsia barbeku sebenar.

Ludah, ketuhar

Tradisi kuno memanggang dalam ketuhar di ludah tetap menjadi cara berterusan untuk memberi daging rasa istimewa. Di bawah pengaruh suhu tinggi dan proses mendidih yang perlahan, hidangan menjadi lembut, mencair dengan aroma asap halus yang enak. Ayam, daging babi atau domba sangat lazat..

Rebus dan hidangkan

Daging rebus jarang digunakan dalam masakan kebangsaan, tetapi ada beberapa hidangan yang mesti dihargai..

  1. Daging di tsekhton. Hidangan ini berasal dari masakan Georgia, tetapi disediakan di kafe dan restoran di Abkhazia. Sepotong daging lembu direbus, dipotong menjadi kepingan nipis, diisi dengan madzoni dan dibumbui dengan kenari, rempah, ketumbar segar dan sedikit bawang putih. Komposisi dihiasi dengan biji delima. Rasa sedap dijamin.
  2. Dolma dibuat dari daging cincang dan daun anggur, yang direndam khas dalam tong air garam. Hidangan ini mirip dengan kubis yang disumbat, tetapi lebih kecil. Dihidangkan dengan yogurt dan banyak sayur-sayuran.
  3. Lobio adalah hidangan tradisional Kaukasia yang terbuat dari kacang dan daging lembu cincang halus yang digabungkan dengan tomato.
  4. Salad dengan lobak dan daging rebus, dibumbui dengan rempah, bawang goreng.

Makanan ikan

Ikan itu mengambil tempat yang berasingan. Masakan Abkhazia kaya dengan pelbagai pilihan memasak. Mullet berasap sangat popular, yang ditangkap di Laut Hitam, diasap pada serpihan kayu. Dijual dalam bentuk bundle di pasaran. Ikan yang sama dibakar dalam bara, digoreng dan masin.

Orang Abkhazia suka ikan pelangi sungai. Dimasak dalam ketuhar dan garam, ia menjadi lembut, berkhasiat dan berperisa. Pakar masakan tidak lupa membumbui kapur, yang memperlihatkan rasa istimewa..

Hiaskan boleh menjadi hominy (bubur yang terbuat dari bijirin jagung halus), sayur-sayuran panggang. Terung, lada manis dan tomato digunakan untuk membuat kaviar. Untuk melakukan ini, sayur-sayuran dibakar, kemudian dicincang dengan pisau dan dibumbui dengan ramuan, bawang putih.

Manis

Sekiranya daging adalah syurga bagi perut lelaki, maka apa yang harus dicuba wanita di Abkhazia? Terdapat begitu banyak pilihan di sini sehingga anda tidak mungkin kembali langsing. Tidak seperti Rusia, orang Abkhazah mengingat si mati hanya dengan makanan yang dipanggang, mengundang jiran, kenalan, anak-anak ke "meja manis" yang terpisah. Menurut legenda, sekiranya pengantin perempuan tidak mengetahui 50 jenis biskut, maka tidak ada yang akan menikahinya..

Semua jenis kek yang terbuat dari lapisan kek dengan madu, kue roti pendek, biskut "piramid" dengan hiasan wajib krim, krim disebat, jem - ini adalah sebahagian kecil dari apa yang disediakan untuk hidangan.

Yang sangat sedap adalah produk pastri puff, direndam dalam madu, kuih Pakhlava yang dihiasi dengan kacang - ini adalah masakan Abkhazah yang sebenar. Hanya di sana ia diperbuat daripada sekurang-kurangnya 40 helai.

Dari adunan

Chebureks dianggap sebagai makanan ringan yang popular. Mereka sangat besar dan berair, pastikan anda menyimpan serbet. Mereka dimakan dengan tangan, dan pengisiannya adalah domba cincang dengan ramuan, ayam, keju. Mereka memasak goreng di hadapan anda, dan tidak ada yang akan memberitahu rahsia adunan.

Khachapuri, yang unik dalam rasa, dibuat dari doh renda. Untuk setiap selera dan dompet, dengan tampalan yang berbeza.

Pastikan untuk menghentikan pilihan anda di khachapuri Adjarian, atau kerana mereka menyebutnya di Rusia "perahu". Sepotong adunan ragi tidak beragi dilancarkan, keju atau suluguni disebarkan di tengahnya. Bahagian tepinya berbentuk seperti perahu. Mereka masukkan ke dalam oven, beberapa minit sebelum memasak, pecahkan sebiji telur di tengah produk, bakar lagi.

Pilihan lain ialah achma. Keju kotej, keju, herba diletakkan di antara lapisan adunan. Semua ini dituangkan dengan telur dan krim masam, dibakar di dalam ketuhar dan dihidangkan hangat.

Minuman Abkhazia

Tiada makanan yang lengkap tanpa minuman. Salah satu pilihan yang popular adalah infusi tarragon. Menyegarkan dalam keadaan panas, memberi kekuatan, tenaga, meneutralkan makanan berlemak. Pada waktu malam, batang dan daun tarragon dituangkan dengan air mendidih, dan pada waktu pagi minuman yang sangat baik diperolehi. Jus dan kompot dari buah-buahan kering sangat popular.

Apa yang perlu dirasakan di Abkhazia jika bukan anggur? Tanah tinggi, kelembapan dan panas yang tinggi mewujudkan keadaan yang luar biasa untuk pertumbuhan anggur. Semua wain dinamakan sempena varieti anggur dan dibahagikan kepada dua jenis utama: merah dan putih. Semasa membeli di pasar, ingatlah: masih ada pepatah "Anggur untuk diri sendiri, rakan atau untuk dijual". Lebih baik membuat kenalan dan membeli dari penjual yang sama.

Ini bukan senarai lengkap untuk dicuba di Abkhazia. Aroma makanan meresap ke udara. Masakan dari negara kecil yang murah hati dengan anugerah alam, orang-orang Abkhazah suka melayan dan membanggakan. Datang dan lihat sendiri.

Masakan Abkhaz

Masakan ini unik. Ini terbentuk dalam proses membentuk sejarah orang-orangnya, yang tanpa disengaja terbentang selama beberapa abad. Hidangan tempatan dibezakan bukan hanya dengan rasa yang luar biasa, tetapi juga dengan kualiti produk yang tinggi dari mana ia disediakan. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah umur panjang yang terkenal oleh orang-orang Abkhazah. Walaupun begitu, pelancong perlu berhati-hati dengan makanan di sini. Hanya kerana perutnya mungkin tidak menerimanya.

Sejarah

Abkhazia sangat kaya dengan tanah yang subur, yang memberikan hasil panen yang baik kepada penduduk tempatan kerana iklim yang sederhana. Dan sudah berlaku sejak zaman kuno. Ada juga legenda yang mana suatu hari nanti Tuhan memanggil perwakilan semua bangsa di dunia untuk membahagikan tanah di antara mereka. Kemudian Abkhaz datang lebih lambat daripada orang lain. Sudah tentu, semuanya sudah terbahagi, selain dari laut dan padang pasir, dan dia akan pergi tanpa apa-apa, jika bukan untuk satu "tetapi". Dia menjelaskan kelewatannya dengan kenyataan bahawa dia tidak boleh menolak untuk menerima tetamu yang mengunjungi rumahnya pada hari itu, kerana para tamu adalah suci bagi bangsanya. Tuhan menyukai keramahan orang-orang Abkhazia dan Dia memberi mereka sebidang tanah yang paling diberkati, setelah ditinggalkan untuk dirinya sendiri. Mereka menamakannya Abkhazia, untuk menghormati Abkhaz sendiri. Sejak saat itu, sejarah negara ini dan sejarah masakannya bermula..

Sejak zaman kuno, pekerjaan utama penduduk tempatan adalah pertanian dan penternakan lembu. Pada mulanya, millet, jagung ditanam di sini, haiwan peliharaan dibesarkan, yang diberi produk tenusu. Selepas itu mereka mengambil kebun, kebun anggur, peternakan lebah, hortikultura. Oleh itu, tempat penting dalam diet orang Abkhazah diberikan kepada sayur-sayuran dan buah-buahan, anggur, walnut, madu, dan tembikai. Di meja mereka selalu ada dan masih mempunyai produk tenusu, daging, terutama ayam, ayam belanda, angsa dan itik. Benar, selain dari mereka, mereka suka daging kambing, domba, daging lembu, permainan dan tidak menerima daging kuda, tiram, udang karang dan cendawan. Sebilangan penduduk masih berwaspada terhadap ikan. Beberapa waktu yang lalu, orang-orang Abkhazah Muslim tidak makan daging babi.

Keistimewaan masakan Abkhaz

Ciri khas masakan Abkhaz adalah:

  • penggunaan rempah dan perasa panas yang meluas. Apa-apa hidangan, sama ada salad sayuran, daging atau bahkan produk tenusu, dibumbui dengan ketumbar kering atau segar, kemangi, dill, pasli, pudina. Berkat ini, mereka memperoleh aroma dan rasa yang luar biasa;
  • suka sos panas, atau asyzbal. Mereka disediakan bukan sahaja dari tomato, tetapi juga dari ceri plum, barberry, delima, anggur, walnut dan bahkan susu masam;
  • pembahagian makanan menjadi tepung, atau agukha, dan makanan yang dimakan dengannya - atyfa;
  • pengambilan garam sederhana. Sangat menarik bahawa di sini ia digantikan oleh adjika. Ini adalah perasa pasta yang terbuat dari lada merah, bawang putih, rempah-rempah dan sedikit garam. Adjika dimakan dengan daging dan sayur-sayuran, dan kadang-kadang dengan tembikai;
  • ketagihan terhadap produk tenusu. Benar, kebanyakan orang Abkhazah suka susu. Mereka meminumnya terutamanya rebus atau masam (diperam). Lebih-lebih lagi, yang terakhir dibuat bukan hanya dari susu lembu, tetapi juga dari kambing dan kerbau. Kesemuanya, tidaklah saling rendah antara satu sama lain dari segi ciri kualiti. Susu masam dengan madu dianggap sebagai minuman yang sihat dan enak untuk anak-anak dan orang tua di Abkhazia, dan rasa dahaga di sini dengan susu masam dan air, diencerkan dalam kadar 50:50. Selain dia, mereka suka keju, krim, keju kotej..
  • penggunaan madu aktif. Ia dimakan sendiri atau sebagai sebahagian daripada hidangan dan minuman lain, termasuk yang digunakan dalam perubatan tradisional..
  • kekurangan makanan berlemak. Orang Abkhazia suka minyak ghee, mentega, kacang dan bunga matahari, tetapi mereka menambahkannya dengan sangat berhati-hati..

Kaedah memasak asas:

Walaupun terdapat banyak makanan, tidak ada lebih dari 40 hidangan dalam masakan Abkhaz. Semua itu boleh dan harus disebutkan, tetapi selama bertahun-tahun keberadaan mereka, perkara berikut telah dimasukkan dalam kategori negara:

Hominy. Bubur tepung jagung pekat atau nipis tanpa garam, yang boleh disajikan dengan atau tanpa selai kacang. Secara praktikalnya tidak berbeza dengan hominy yang dikenali di Romania. Lebih-lebih lagi, penduduk tempatan juga menghargainya, kerana ia sebenarnya menggantikan roti untuk mereka. Ia dimakan dengan keju masin seperti suluguni.

Matsoni adalah minuman untuk penyediaan susu yang direbus, disejukkan, dan kemudian masam ditambahkan ke dalamnya. Sangat dihargai oleh penduduk tempatan kerana mengandungi vitamin, mineral, asid amino dan bakteria bermanfaat.

Adjika adalah ratu meja Abkhazia, yang resepnya diturunkan dari generasi ke generasi. Walaupun begitu, penduduk tempatan mengetahui beberapa rahsia yang mudah mereka gunakan dalam proses memasak. Sebagai contoh, jika anda mengeluarkan biji dari lada sebelum mengeringkan dan menghisap lada, adjika akan memperoleh rasa ringan, dan jika tidak, ia akan sangat pedas. Menariknya jika tetamu yang dikasihi diberitahu "roti dan garam", maka di antara orang-orang Abkhazah - "achedzhika", yang bermaksud "roti-adjika". Salah satu legenda juga berkaitan dengan sejarah penampilannya: sebelumnya, para gembala memberi garam kepada haiwan sehingga mereka selalu merasa dahaga, akibatnya mereka selalu makan dan minum. Tetapi garam itu sendiri mahal, sehingga dicampurkan dengan lada dan rempah..

Jagung rebus atau goreng adalah makanan ringan. Pencuci mulut lain termasuk buah-buahan manisan, jem, gula-gula oriental.

Khachapuri - kek dengan keju.

Akud - hidangan kacang rebus dengan rempah, disajikan dengan hominy.

Achapa - salad kacang hijau, kubis, bit dengan walnut.

Wain Abkhazia dan chacha (anggur vodka) - kebanggaan masakan kebangsaan.

Daging goreng meludah. Selalunya ini adalah bangkai anak domba atau kambing yang disumbat dengan keju dengan rempah dan inti cincang halus atau tanpa.

Sup millet atau kacang. Selain dari mereka, tidak ada hidangan cair panas lain di Abkhazia.

Daging domba direbus dalam susu.

Khasiat masakan Abkhaz yang berguna

Walaupun terdapat banyak makanan enak dan sihat dalam diet orang-orang Abkhazah, mereka sendiri tidak pernah gemuk. Lebih-lebih lagi, penyalahgunaan alkohol juga dikutuk oleh mereka. Walaupun begitu, ini tidak menghalang mereka untuk membina norma dan peraturan tingkah laku mereka sendiri semasa makan. Mereka makan dengan perlahan, dalam suasana yang mesra, tanpa perbualan yang tidak perlu. Makanan utama adalah pada waktu pagi dan petang, ketika seluruh keluarga bersama..

Kelebihan besar masakan Abkhazia adalah penyederhanaan garam, kelaziman hidangan rendah lemak dan sebilangan besar sayur-sayuran dan buah-buahan. Mungkin ini dan ciri-ciri lain menjadi faktor penentu panjang umur Abkhazia. Hari ini, jangka hayat purata di sini adalah 77 tahun..

Masakan Abkhaz

Sejak sekian lama, pekerjaan utama Abkhaz adalah pertanian dan penternakan. Oleh itu, keunikan masakan tempatan, yang juga dipengaruhi oleh keadaan iklim, geografi dan sosio-ekonomi, serta keanehan flora dan fauna negara ini..

Untuk masa yang lama, millet telah ditanam di Abkhazia (tanaman ini adalah masa lalu) dan jagung, yang masih merupakan produk pertanian utama hari ini. Para petani tempatan memegang ramuan pedas yang tinggi, tanpa itu hidangan masakan Abkhaz tidak dapat dilakukan. Penduduk tempatan terutamanya membiak lembu dan memelihara lebah. Jelas bahawa ini juga mempengaruhi komposisi masakan kebangsaan, di mana produk utamanya adalah daging lembu dan daging sapi, susu dan produk tenusu (terutamanya keju). Orang Abkhazia memakan daging domba, ayam dan ayam belanda, tetapi daging itik dan angsa tidak dihormati di negara ini.

Salah satu ciri yang menjadi ciri masakan Abkhaz kebangsaan adalah keunggulan hidangan sayur-sayuran. Hidangan utama, tanpa cuti dan hari minggu yang tidak dapat difikirkan, adalah hominy. Mamalyga dipanggil bubur jagung yang terbuat dari bijirin halus. Ia disediakan tanpa garam dan sangat pekat, sehingga dimakan dengan tangan anda. Kekurangan garam dalam mamalyga dikompensasikan dengan penggunaan keju sulkhuni Abkhazian masin dengan bubur.

Satu lagi ciri masakan tempatan yang menarik adalah cara memasak daging, ia dimasak dalam bentuk yang banyak dan sering disajikan dalam bentuk ini. Dan hidangan yang paling enak, yang pasti ingin dirasai oleh pelancong yang datang ke negara ini, adalah anak kecil atau anak domba yang dipanggang di atas ludah. Orang Abkhazah menggunakan garam yang sangat sedikit, beberapa hidangan dimasak tanpa garam sama sekali, dan kekurangan garam dikompensasi dengan adjika.

Adjika mungkin merupakan hidangan yang paling terkenal dan popular dalam masakan Abkhaz. Banyak resipi daging Abkhaz merangkumi perasa ini dalam komposisi mereka. Adjika sesuai dengan hampir semua daging atau ikan, dan juga sesuai sebagai pembuka selera untuk meja perayaan atau setiap hari. Ayam rebus, dioleskan dengan adjika, umumnya makanan para dewa.

Tetapi sup dan kaldu hampir tidak pernah dijumpai dalam masakan kebangsaan Abkhazia. Dan ini juga merupakan salah satu akibat daripada cara hidup tradisional masyarakat di negara ini..

Dalam pilihan ini, kami telah mengumpulkan resipi yang paling menarik dan asli untuk masakan Abkhaz kebangsaan dengan arahan dan gambar langkah demi langkah yang dipersembahkan oleh pengarang kami. Selamat memasak!

Keistimewaan masakan Abkhaz yang menggembirakan

Sebenarnya, masakan tempatan adalah masa lalu dan masa kini masyarakat, sebahagian daripada warisan budaya mereka. Ini dibuktikan dengan resipi Abkhaz yang asli, dari satu bacaan yang mana banyak hanya air liur dan menerangi mata mereka.

Masakan Abkhazia dan ciri-cirinya

Setiap gourmet, yang pergi ke Abkhazia untuk mempelajari falsafah masakan tempatan, mesti bersedia untuk merasakan dua faktor asas: kedudukan geografi khas dari tanah yang diberkati ini dan keramahan orang yang menghuninya..

Abkhazia terletak di Kaukasus barat, dibasuh dari barat oleh Laut Hitam dan dilindungi dari angin dari timur oleh pergunungan. Tetapi di sini bukan hanya iklim subtropika pertanian yang sangat baik. Masih terdapat tanah yang subur di sini yang memungkinkan untuk menuai hasil panen buah-buahan, sayur-sayuran dan anggur yang kaya. Penanaman jagung telah menjadi "klasik" pertanian tempatan, yang telah menghasilkan banyak resipi lazat berdasarkan tanaman ini..

Kekayaan tanah dan iklim selatan yang subur "ditumpangkan" pada perangai dan tradisi Abkhaz, sangat mengingatkan pada watak dan tradisi, termasuk kuliner, orang-orang dari seluruh Kaukasus. Sementara itu, mempunyai banyak persamaan dengan jiran mereka, penduduk Abkhazia boleh berbangga kerana mereka mempunyai "semangat" gastronomi yang unik.

Apakah hidangan utama yang biasanya diletakkan di meja Abkhazia? Kemungkinan besar, akan ada satu atau beberapa hidangan dari produk utama Abkhaz - jagung. Mungkin ia akan menjadi gomi - bubur jagung tebal tradisional.

Pasti perayaan Abkhazia akan memukau para tamu dengan banyak hidangan dari sayur-sayuran, buah-buahan, buah beri, kacang-kacangan, serta karya masakan kebangsaan yang terbuat dari susu. Perlu diingat bahawa, jika dibandingkan dengan orang-orang Kaukasus yang lain, orang Abkhazah memakan daging yang agak sedikit, lebih memilih hidangan susu dan fermentasi yang kaya dengan vitamin dan mineral..

Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa penduduk tempatan tidak peduli dengan daging. Dari sekumpulan produk ini, kambing dan sapi menikmati lokasi yang istimewa, tetapi selalunya penduduk republik itu menyediakan pelbagai hidangan dari daging unggas..

Sudah tentu, tidak ada orang Kaukasia, termasuk orang Abkhazia, masakan, terutama mengenai penggunaan produk daging dan roti panas tempatan - lavash, lengkap tanpa rempah-rempah Kaukasia yang menakjubkan. Abkhaz juga mempunyai ciri khas dan resipi unik mereka di sini. Mungkin, di Abkhazia lebih kerap daripada di tempat lain di Caucasus, adjika terkenal dijadikan perasa panas untuk makanan daging - campuran lada panas merah dengan ramuan dan garam aromatik.

Mamalyga - permaisuri meja Abkhazia

Harus diingat bahawa masakan Abkhaz secara konseptual membahagikan semua makanan menjadi dua kategori utama: tepung (agukhu) dan semua yang lain, bukan makanan (atyfa). Jadi, bahagian terbesar dari semua hidangan tepung jatuh pada hidangan jagung, di antaranya tempat utama diberikan kepada mamalyga (gomi, abysta).

Seperti yang telah disebutkan, sebenarnya ia adalah bubur pekat tanpa garam, yang dimakan panas dan sejuk, dan bukannya roti. Ia boleh disediakan dengan cara apa pun bergantung pada citarasa pemakanan. Ini boleh, misalnya, dimasak dalam susu dengan memasukkan keju Achamykva, mamalyga yang sangat nipis dalam mentega kacang (ashlarkunta), dibumbui dengan keju masam (ailadzh), dan lain-lain..

Secara tradisional, kerana ketumpatannya, mamalyga Abkhazia disajikan di atas meja kayu dan dimakan dengan tangan. Biasanya di meja "set" ia dilengkapi dengan suluguni - keju masin yang sangat baik, yang mengimbangi kesegaran abysta.

Resipi mamaliga tradisional Abkhazia

  • tepung jagung (groats) - 1 cawan;
  • air - 2 gelas;
  • mentega - 1 sudu besar. sudu itu;
  • keju suluguni - 150 g.

Tepung perlahan-lahan dituangkan ke dalam air mendidih dengan kacau berterusan. Masak dengan api kecil selama 3-5 minit (jika tepung digunakan) dan 9-10 minit (jika bijirin). Masukkan minyak dan kacau hingga sebati. Suluguni, dipotong menjadi kiub kecil, dibuang ke dalam bubur, yang diletakkan di dalam ketuhar (150 darjah) selama 25 minit.

Sungai susu Abkhazia

Resipi Abkhazia tidak dapat difikirkan tanpa produk tenusu dan susu yang ditapai. Orang Abkhazah minum susu dalam kuantiti yang banyak dan selalunya, terutamanya lembu dan kambing. Minuman susu masam sangat biasa, begitu juga susu dengan air dan madu..

Di antara produk tenusu, sawit diberikan tanpa syarat kepada matsoni - minuman berdasarkan susu masam. Diyakini, khususnya, bahawa yogurt adalah produk Georgia. Orang Abkhazah tidak benar-benar membantah pernyataan ini, tetapi mereka mempunyai kehalusan tersendiri untuk yogurt tempatan - ragi khas yang diperoleh dari lembu yang merumput di lereng gunung, kaya dengan ramuan aromatik yang tidak dapat dijelaskan.

Pelbagai jenis keju merupakan bahagian penting dalam diet nasional Abkhaz. Rasa tempatan adalah ashwadza masam. Keju ashvlagun asap mempunyai rasa asli. Dan jika anda menambahkan keju masam ke suluguni tradisional Georgia bersama dengan pudina dan sos pedas dalam susu, anda akan mendapat ashvchapan yang luar biasa.

Resipi yogurt tradisional

Susu mesti direbus. Kemudian hendaklah disejukkan ke suhu 50 ° C (termometer air diperlukan). Susu suam dicampurkan dengan sourdough yang disiapkan dan dicurahkan ke dalam balang. Bekas di mana produk akan disimpan selama 12 jam mesti dibungkus dengan baik.

Tidak ada masakan Abkhaz tanpa adjika

Sekiranya perkataan "keramahan" dalam bahasa Abkhazia terdengar seperti "achedzhika" (iaitu, "roti-adjika"), maka tidak sukar untuk meneka apa maksud produk ini untuk penduduk wilayah yang cerah.

Pada prinsipnya, adjika adalah bumbu yang sangat umum di Kaukasus, tetapi resepnya boleh berbeza-beza dari daerah ke wilayah. Dan di Abkhazia, "persempadanan" seperti itu diperhatikan tidak hanya di tingkat lokal, tetapi juga di tingkat keluarga Abkhaz. Setiap genus dari generasi ke generasi menyampaikan rahsia membuat campuran pedas kapikum merah kering dengan rempah-rempah tertentu, nama dan kuantiti yang biasanya tidak melebihi satu rumah Abkhaz.

Walau bagaimanapun, hampir semua orang di republik itu mengetahui bahawa jika benih tidak dikeluarkan dari lada sebelum mengeringkan lada dan merokok di atas perapian dapur, maka pada akhirnya adjika akan menjadi sangat membakar. Sekiranya anda mengeluarkan biji dan tangkainya, maka bumbu akan lebih lembut, ditandakan dengan rasa yang istimewa..

Resipi adzhika Abkhazah tradisional

  • Lada Bulgaria - 4 kg;
  • lada cili panas - 1 kg;
  • bawang putih - 1 cawan;
  • garam - 1 gelas.

Komponen dipusingkan dengan teliti dalam penggiling daging. Masukkan garam secukup rasa, gaul rata. Sebaiknya susunkan adjika yang sudah siap di dalam balang kaca. Produk ini sempurna melengkapkan daging, ayam, sup, digunakan untuk membuat sos yang rumit.

Daging, makanan laut, sayur-sayuran di atas meja Abkhaz

Walaupun orang-orang Abkhaz, dibandingkan dengan orang-orang Kaukasia yang lain, agak terkendali dalam kaitannya dengan hidangan daging, mereka juga memiliki kebab shish kebangsaan dan hidangan daging khas lainnya..

Ketagihan daging penduduk "mutiara gastronomi Kaukasus" dipengaruhi, antara lain, oleh fakta bahawa negara ini pernah berada di bawah kuk Turki. Oleh itu, banyak resipi untuk makanan daging dan, secara umum, sikap terhadap produk daging ini atau jenis itu mempunyai pengaruh yang hampir tidak dapat dilihat oleh orang Islam. Khususnya, walaupun mereka memakan daging babi di Abkhazia, mereka jarang melakukannya..

Lebih kerap anda dapat melihat hidangan dari daging domba, daging kambing, daging lembu di atas meja, tetapi tidak pernah dari daging kuda. Makanan daging Abkhazia yang dimasak di atas ludah secara tradisional tidak dapat dibandingkan. Resipi Abkhazia juga menawarkan daging rebus, salai dan rebus.

Tetapi yang paling penting mereka suka hidangan dari daging ayam atau ayam belanda, terutama jika mereka dibumbui dengan adjika atau sos ceri asam pedas. Karya sebenar adalah ayam rebus dengan sos kacang..

Orang Abkhazah makan makanan laut lebih jarang, walaupun berdekatan dengan laut. Kerang, misalnya, terutama disediakan untuk pelancong. Dari ikan, penduduk Abkhazia lebih suka ikan yang digoreng atau dipanggang secara meludah.

Nah, apa resipi Abkhazia tanpa ramuan segar! Biasanya terdapat banyak di atas meja, secara tradisinya keutamaan diberikan kepada kemangi dan ketumbar (ketumbar). Mereka dimakan begitu sahaja atau sebagai ramuan dalam salad..

Resipi tradisional akuteitsarsh (ayam dengan sos kacang)

  • ayam - 1 kg;
  • kacang yang dikupas - 360 g;
  • bawang - 2-3 biji.;
  • bawang putih - 4 ulas;
  • lemak - 60-70 g;
  • adjika - 1 sudu besar. sudu itu;
  • ketumbar - 1 tandan;
  • campuran herba kering - 1 sudu kecil;
  • garam, cuka, jus delima - secukup rasa.

Bangkai dipotong bahagian, dimasukkan ke dalam periuk dan, diisi dengan air sejuk, direbus dengan api kecil. Daging yang dimasak dipindahkan ke periuk, di mana lemak, bawang cincang, dan adjika ditambah. Rebus campuran sehingga 10 minit.

Kacang cincang, bawang putih, ramuan dicampurkan, semuanya masin. Masukkan 2-3 cawan kaldu yang telah dipanaskan ke dalam campuran sayur. Sos yang diperoleh dengan cara ini ditutup dengan daging, selepas itu hidangan direbus selama 10-15 minit. Sebelum akhir memasak, masukkan jus delima dan cuka. Hidangan dihidangkan panas.

Sudah tentu, resipi Abkhazia jelas tidak terhad kepada hidangan yang dijelaskan. Tetapi cara terbaik untuk mengetahui rahsianya adalah dengan pergi ke tanah ramah yang menakjubkan..

Masakan Abkhaz

Masakan Abkhazia terkenal dengan adjika, serta sos dan perasa lain. Mamalyga adalah satu lagi kelebihan yang boleh dibanggakan oleh masakan Abkhaz. Resipi dengan foto akan memberitahu anda bagaimana memasaknya dan hidangan lain dari masakan Abkhaz mengikut resipi tradisional, sehingga masakan kebangsaan Abkhazia sesuai dengan keadaan hidup orang moden.

Abkhazia

Yoka adalah hidangan lavash yang popular di Caucasus dengan telur dan keju. Youka disiapkan dengan cepat, dihidangkan panas, boleh dikatakan panas, panas, sehingga keju cair, lavash renyah dan kuning telur cair.

Perasa daging yang sangat baik adalah adjika mentah. Resipi ringkas, perasa memang sihat. Kami menyediakan vitamin untuk musim sejuk.

Saya melakukan adjika bukan sebagai persediaan untuk musim sejuk, tetapi untuk setiap hari. Oleh itu, saya meletakkan sayur-sayuran segar dan jangan mensterilkan balang, tetapi hanya tuangkan air mendidih ke atasnya. Saya menyimpannya di dalam peti sejuk. Saya menulis bagaimana keadaannya dengan saya.

Adjika, resipi untuk pencinta pedas. Ia sangat sederhana - hanya lada dan bawang putih. Adjika pedas sangat enak dengan ikan, daging, daging jeli.

Resipi untuk adjika yang sangat pedas yang terbuat dari lada bel, lada panas dan bawang putih. Perasa mempelbagaikan hidangan daging, dan adjika dapat ditambahkan ke sup kharcho.

Resipi untuk tomato adjika dengan lobak merah, lada manis dan panas, bawang putih dan rempah. Adjika buatan sendiri ini disimpan dengan baik dalam botol tanpa peti sejuk..

Akutagchapa adalah pembuka selera Abkhazia yang agak pedas. Walaupun namanya tidak biasa, hidangannya adalah telur yang disumbat, isinya dibuat dari kacang, herba dan adjika.

Adjika adalah rempah panas yang terbuat dari lada merah, parut dengan bawang putih, ketumbar, utskho-suneli, hop-suneli dan garam. Tomato tidak termasuk dalam adjika ini. Siapkan adjika di rumah, ini dapat dilakukan dengan cepat, dan sediakan beberapa balang untuk musim sejuk.

Ini adalah resipi untuk adjika Abkhazah sebenar. "Aparpyl jika" yang sama, dari mana banyak ajik lain kemudian datang, di mana pengucapan nama dan resepnya berubah. Tetapi gourmets mendakwa bahawa asli dari Abkhaz adjika tetap tiada tandingannya..

Sup ikan yang luar biasa, tepat untuk makan malam perayaan bagi mereka yang berpuasa.

Resipi adzhika klasik adalah resipi Abkhaz adzhika. Dari adjika klasik Abkhaz, semua jenis "adjiks" berasal, yang kebanyakannya hanya dapat disebut dengan peregangan.

Resipi adjika buatan sendiri sering menggunakan ramuan yang sama, tetapi dalam bahagian yang berbeza. Berikut adalah resipi lain untuk adjika dari tomato, lada manis dan panas, dengan bawang putih dan rempah.

Resipi lain untuk adjika pedas. Lada manis melembutkan rasa pedas lada panas dan bawang putih sedikit, dan ramuan kegemaran anda menambah aroma pedas pada adjika..

Adjika yang terbuat dari lada manis dan panas, dengan bawang putih dan ramuan, disediakan tanpa rawatan panas. Pasli dan dill menambah rasa dan aroma pedas pada adjika.

Resipi untuk adjika pedas dari lada panas dan manis dengan bawang putih dan rempah, yang tidak memerlukan pengawetan.

Mustahil untuk membayangkan perayaan perayaan penduduk Ossetia tanpa tiga pai Ossetia di atas meja. Doh untuk pai Ossetia dibuat dari bahan sederhana - tepung, air, garam dan ragi, tetapi isiannya sangat berbeza. Nama-nama pai Ossetia, yang mana terdapat lebih daripada selusin, bergantung pada pengisiannya. Tetapi hari ini kita akan memasak hanya satu jenis pai ini - nasjin (Osset, nasjyn, nasgun), yang digunakan labu cincang berair dan keju muda.

Abkhazia mamalyga adalah bubur enak yang terbuat dari bubur jagung dengan keju suluguni masin, yang sangat mudah disediakan.

Perasa panas, dari capsicum. Menyiapkan adjika buatan sendiri sangat mudah dan senang!

Baru-baru ini saya pergi ke pasar raya, ingin membeli adjika, saya menggunakannya untuk memasak kursus pertama, dan juga sebagai sos untuk ladu. Tetapi saya tidak menemui adjika di kaunter. Kemudian saya pulang dan memasak adjika "Abkhazia" mengikut resipi kilang saya sendiri. Di sini, untuk perhatian anda, apa yang berlaku. Selera - anda tidak boleh tahu dari yang dibeli, malah lebih sedap.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Masakan Abkhaz

Adjika Abkhazah sebenar

Kami bercakap mengenai produk yang disediakan di Kaukasus. Perkataan "Adjika" berasal dari bahasa Abkhazia (sebenarnya, seperti produk itu sendiri) dan ini bermaksud "garam" dalam bahasa Rusia. Saya menggunakannya sama seperti garam: Saya menambahkannya ke sup dan borscht, daging, ikan. Hidangan yang dimasak dengan adjika mempunyai aroma yang menakjubkan.!

Sakit Abkhazia

Pastri Abkhaz yang enak dan enak diisi dengan keju air garam. Memasak adalah keseronokan, cepat dan sangat mudah. Dan sekeping pai seperti itu dapat dilayan dengan sempurna :) Saya dapati resipi ini di ruang terbuka Internet yang luas. Kepada pengarang resipi Lamara Konstantinovna, terima kasih yang tidak terhingga! Masuk dan bantu diri anda!

Daging abkhazia dengan sayur-sayuran

Aliran pelancong, bergerak ke arah pantai Laut Hitam, membelah dua aliran - satu bergerak ke feri ke Crimea, yang lain, berselerak di sepanjang pantai Greater Sochi, sampai di sempadan dengan Abkhazia. Dunia lain, alam lain, Hitam, tetapi masih laut yang berbeza dan masakan resort yang sama sekali berbeza! Daging atau ikan, disertai dengan lagu-lagu riang, akan mengundang sebuah restoran di dekat Danau Ritsa, hidangan masakan kebangsaan di bawah aliran air terjun Chernigovka dan apatskhs anyaman yang selesa. Berenang di air paling suci dari Laut Hitam Abkhaz, berjalan kaki ke air terjun, lawatan ke gua-gua yang terkenal dan Biara Athos Baru dan udara segar menyebabkan selera makan yang kejam! Untuk mengalahkannya, kami akan pergi ke apatskha yang sejuk dan selesa - rumah tamu, ditenun dari pokok anggur, di mana anda boleh bersara dengan syarikat anda dan merasai seluruh hidangan masakan kebangsaan Abkhazia, tidak meragukan selera anda dan walaupun hidangan yang sederhana.

Adjika

Adjika cantik. Tidak kira berapa banyak yang saya lakukan, tidak ada yang kekal hingga Tahun Baru. Kos minimum dan lupakan saus tomat.

Garam pedas aromatik

Garam yang saya buat sendiri selama beberapa tahun sekarang dan yang secara praktikalnya telah menggantikan garam biasa. Pernah suami membawa produk serupa dari Adygea. Dengan menjelajahi Internet untuk masa yang lama dan membuat penyesuaian kita sendiri, kita mendapat produk seperti itu. Penggunaan garam adalah luas, aromanya menakjubkan, memerlukan sedikit masa untuk menyiapkannya - Saya akan gembira jika resipi itu berguna untuk seseorang.

Sos kacang "a la Akud"

Terdapat hidangan di Abkhazia yang disebut "Akud", yang disiapkan oleh banyak keluarga. Ini adalah kacang rebus dengan tambahan yang sangat sedap. Hidangan yang sangat enak yang boleh disajikan dalam tiga cara yang berbeza: sebagai lauk bebas dan berkhasiat, sebagai tambahan kepada hidangan utama dan sebagai sos lengkap. Ia akan menarik!

Solyanka di Abkhazia

Solyanka dalam gaya Abkhazia adalah hidangan, setelah mencuba, anda akan melupakan sup sosej, yang disajikan di kafe Rusia. Solyanka bukanlah sup, tetapi hidangan kedua di mana anda boleh menyajikan lauk, IMHO. Hidangan daging pedas, aromatik, kaya, atau lebih tepatnya hanya daging)). Saya menyediakannya mengikut resipi Bibi Vali dari Gyachrypsh, yang memasak untuk kami di ruang makan semasa percutian kami di Abkhazia pada tahun 2014.

Pucuk sayur untuk daging

Pada hujung minggu kami pergi ke dacha, dan seorang rakan berkongsi resipi yang indah ini. Malangnya, kami tidak berjaya mengambil gambar. Ia sesuai dengan daging. P. S. Namun, saya menjumpai satu foto proses memasak!

Jem ara dengan kacang hazel

Mereka membawa saya sekotak buah ara dari Abkhazia. Dibongkar. Dan saya memutuskan untuk membuat jem dari bahagian. Simpan sepotong musim panas untuk musim sejuk.

Keajaiban Abkhazia

Miracle adalah seperti cheesecake kami, hanya diperbuat daripada adunan dan pengisian tanpa gula. Gabungan keju kotej dan herba masin... mmm. VKUSNYATINKA, saya akan memberitahu anda))) Saya telah mengkaji banyak resipi. Banyak resipi dengan cara yang sama dalam masakan yang berbeza. Berhenti pada resipi ini. Laman web ini disenaraikan sebagai keajaiban Abkhaz.

Adjika mentah

Adjika mentah pedas dan beraroma. Cara memasak yang cepat, sangat sedap dan sihat! Saya menyediakan resipi ini setiap tahun, kerana adjika akan terus meningkat.

Ventrikel ayam Abkhazia

Apabila saya bosan makan daging setiap hari. dan saya mahukan pelbagai

Sos barberry

Sos ringan dan tidak biasa, ia sesuai dengan hidangan daging, terutama kebab. Dengan menggunakan teknologi yang sama, sosnya boleh dibuat dari dogwood dan delima..

Lobio dalam bahasa Abkhazia "Akaliachapa"

Hidangan tradisional Abkhazah yang dibuat dari kacang hijau dengan penambahan kenari, bawang, bawang putih, adjika, jus delima dan rempah. Berair, pedas dan sedap.

Masakan Abkhaz kebangsaan: resipi terbaik

Masakan Abkhazia telah lama terkenal dengan tradisi yang unik. Seperti yang anda ketahui, di negara itu sendiri, orang hidup hingga usia tua. Adalah dipercayai bahawa umur panjang dipromosikan oleh fakta bahawa hidangan utama disiapkan dengan sayur-sayuran, menggunakan rempah yang luar biasa..

Rahsia dapur

Apa yang menarik mengenai masakan Abkhaz kebangsaan? Apa rahsia yang dia simpan? Kenapa dia begitu baik?

Negara Abkhazia sendiri terkenal dengan tanah baka dan iklim yang sederhana. Seperti yang anda bayangkan, semua ini menyumbang kepada pembangunan pertanian. Ini bermaksud hampir semua hidangan berasal dari tumbuhan. Sudah tentu, hidangan seperti ini sangat enak, tetapi juga menyihatkan..

Walaupun mereka memasak daging lebih sedikit, mereka tetap memilikinya. Sudah tentu, kami juga akan mempertimbangkan hidangan serupa dari masakan Abkhaz, tetapi kemudian.

Makanan terkenal di negara ini

Sekarang mari kita lihat hidangan Abkhaz yang popular. Mari mulakan dengan hominy. Anda mungkin pernah mendengar perkataan sedemikian lebih dari sekali. Mamalyga adalah hidangan kebangsaan bukan sahaja dari Abkhazia, tetapi juga dari Moldova dan Romania.

Di Abkhazia, tidak ada perayaan yang lengkap tanpa makanan seperti itu. Hanya di negara ini disebut "abysta". Dan apa hidangan ini?

Mamalyga adalah bubur jagung yang dimasak tanpa garam. Semasa membuat hidangan, bijirin yang digiling halus digunakan. Konsistensi buburnya tebal. Oleh itu, anda boleh memakannya dengan mudah dengan tangan anda. Sebagai peraturan, jenis keju masin disajikan dengan hidangan ini, misalnya, suluguni. Produk sedemikian melengkapkan bubur segar.

Kadang-kadang kacang, keju ditambahkan ke hominy, atau dimasak dalam susu. Mari lihat resipi penciptaannya..

Resepi

Untuk memasak, anda memerlukan (untuk tiga hidangan):

  • 4 gelas air;
  • dua gelas bijirin halus.
  1. Ayak bubur jagung terlebih dahulu.
  2. Kemudian tambahkan sebahagiannya ke dalam air panas, kacau sehingga tidak ada ketulan. Setelah kacau secara berkala dan masak hingga lembek..
  3. Kemudian masukkan baki bijirin, gaul hingga sebati.
  4. Tutup dengan penutup, didihkan selama kira-kira dua puluh minit. Kemudian kacau lagi dan anda boleh menghidangkan hidangan..

Adjika

Masakan Abkhaz terkenal di seluruh dunia, resipi adjika yang luar biasa diketahui oleh banyak orang. Di negara ini, setiap keluarga mempunyai cara memasaknya sendiri, yang diturunkan dari generasi ke generasi..

Di Rusia, adalah kebiasaan bagi para tamu yang terkasih untuk mengatakan: "roti dan garam", dan di Abkhazia - "achedzhika" (yang bermaksud "roti-adjika").

Asas hidangan adalah tomato. Rempah dan perasa ditambahkan ke dalamnya, serta bawang putih, cabai, dll. Adjika disimpan untuk waktu yang lama walaupun pada suhu bilik. Mereka juga memakannya sebagai hidangan berasingan, sebagai sajian dengan lavash atau roti.

Resipi adjika Abkhazia

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 70 gram dill (segar, berdaun), pasli dan jumlah selasih yang sama;
  • 400 gram bawang putih;
  • setengah kilo lada cili dan jumlah tomato yang sama;
  • 70 gram ketumbar;
  • garam (3 sudu besar.).
  1. Bilas lada, keringkan, potong "tutup".
  2. Basuh tomato, potong "puntung".
  3. Kupas bawang.
  4. Bilas sayur-sayuran, keringkan.
  5. Kemudian kisar semua komponen, termasuk garam, dalam penggiling daging (memandu empat kali). Anda boleh menggunakan pengisar untuk memotong terlebih dahulu.
  6. Seterusnya, tuangkan yang dihasilkan (jangan gunakan pinggan aluminium) ke dalam periuk, tutup dengan tutup dengan longgar. Biarkan selama 4 hari.
  7. Kemudian letakkan di tebing.

Hidangan susu dan susu

Sebelumnya, masakan kebangsaan masakan Abkhazah disiapkan menggunakan susu kerbau, dan warga negara itu juga menggunakannya. Pada zaman kita, tradisi ini sudah lama ditinggalkan. Kini orang Abkhazah lebih suka susu kambing dan lembu.

Masakan Abkhaz kebangsaan kaya dengan hidangan yang disediakan dengan ramuan di atas. Minuman biasa di negara ini adalah yogurt. Ia diperoleh dengan penapaian susu. Anda boleh menggunakan lembu, kambing atau biri-biri. Pada mulanya, susu dipanaskan hingga takat didih, kemudian sejuk, dan masam ditambahkan.

Minuman ini diserap lebih baik daripada susu biasa. Produk ini kaya dengan mineral, vitamin dan asid amino. Yogurt mengandungi banyak mikroorganisma laktik, yang, seperti yang anda ketahui, mempunyai kesan positif pada mikroflora usus..

Masakan Abkhazia kaya dengan keju. Susu fermentasi, kulit anggur, dan salai juga dimasak. Mereka juga membuat keju kotej buatan sendiri. Dia sangat popular di sana. Contohnya, pertimbangkan pilihan membuat keju suluguni.

Suluguni

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 10 liter susu berlemak segar (lebih disukai domba atau kambing);
  • liter susu untuk masam;
  • 1 gram pepsin (boleh didapati di farmasi).
  1. Pertama, ragi dibuat. Untuk melakukan ini, cairkan pepsin dalam segelas susu (suhu bilik).
  2. Saring sisa susu melalui kain tipis dan bakar, tetapi jangan di dalam mangkuk enamel (jika tidak, ia akan terbakar), dan panaskan hingga tiga puluh darjah.
  3. Tuangkan tepung masam ke dalam susu yang dipanaskan, tutup periuk dengan penutup dan masukkan ke dalam api selama kira-kira tiga puluh minit.
  4. Kemudian masukkan periuk bersama susu dengan api kecil hingga mendidih. Jisim akan melengkung, mengumpulkannya di satu sisi kapal. Proses ini akan memakan masa lima minit..
  5. Akibatnya, gumpalan ternyata, buang ke dalam saringan, biarkan lebihan cairan mengalir.
  6. Sekarang biarkan keju muda mengembara sedikit (beberapa jam) dalam kehangatan.
  7. Pada waktu pagi, periksa sama ada ia siap untuk proses selanjutnya. Bagaimana hendak melakukannya? Hancurkan sekeping, celupkan ke dalam air (dipanaskan) selama lima minit. Adakah keju elastik dan tidak koyak? Kemudian dia bersedia. Jika tidak, biarkan ia berbaring sedikit lebih lama..
  8. Potong keju menjadi reben (setebal 2 cm).
  9. Dalam periuk, panaskan air hingga lapan puluh darjah, celupkan jalur ke sana. Mereka akan mencair.
  10. Jisim yang dihasilkan harus dimasak dengan api kecil, kacau dengan tongkat kayu (dalam satu arah).
  11. Setelah keju cair sepenuhnya, angkat loyang dari api. Gabungkan keseluruhan jisim menjadi satu ketulan. Kemudian keluarkan, buat roti keju. Kemudian celupkan ke dalam air sejuk. Itu sahaja, keju sudah siap.

Asas banyak hidangan adalah daging lembu dan ayam. Daging kambing dan kambing kurang biasa. Negara ini juga memasak daging babi. Perasa digunakan dalam proses memasak.

Hidangan kegemaran rakyat negara ini adalah ayam, digoreng dengan ludah, dan juga ayam rebus dengan adjika..

Ikan jarang dimakan, dan bangkai anak-anak dan anak domba dianggap sebagai makanan istimewa. Warga negara secara praktikal tidak menggunakan kaldu.

Herba dan rempah

Masakan Abkhazia dibezakan oleh hidangan, dalam proses yang digunakan pelbagai jenis sayur-sayuran. Ini adalah selasih, gurih, pudina dan lain-lain..

Herba liar juga digunakan (cumi-cumi hitam, trelane, jelatang, sarsaparilla, pasli liar, dll.). Sedikit penggunaan garam dalam proses memasak.

Secara umum, masakan Abkhazia tidak berbeza dalam sebilangan besar hidangan, tetapi cukup berkhasiat, khas, enak dan sihat..

Sekarang mari kita lihat beberapa hidangan yang lebih menarik dari negara ini..

Masakan Abkhaz: resipi untuk hidangan popular

Pertama, pertimbangkan bagaimana kacang dan daging Abkhazah disediakan.

Untuk memasak, anda memerlukan:

  • 300 gram kambing;
  • sebiji bawang besar;
  • sayur ketumbar (15 gram);
  • 200 gram kacang merah;
  • sedikit adjika;
  • garam.
  1. Urutkan kacang terlebih dahulu, tutup dengan air sejuk.
  2. Masak dengan kambing (cincang kasar).
  3. Setelah daging siap, angkat, dan terus masak kacang.
  4. Semasa memasak, tambahkan tandan ketumbar yang diikat (sepertiga dari jumlah yang digunakan). Mereka dibawa setelah bersedia.
  5. Setelah kacang masak, tumbuk, masukkan adjika, bawang cincang halus.
  6. Kemudian rebus selama sepuluh minit lagi.
  7. Pada akhir memasak, tambahkan daging rebus (potong kecil).
  8. Masukkan sayur ketumbar cincang terus ke pinggan siap.

Sup kacang

Anda boleh membuat sup kacang ini dengan kacang kalengan dan kacang segar. Untuk membuat sup, anda memerlukan:

  • setengah kilogram daging (kambing, kambing atau daging lembu);
  • empat kentang;
  • lobak merah;
  • 200 gram kacang segar (atau tin dalam tin);
  • mentol bawang;
  • tiga ulas bawang putih;
  • dua hingga tiga sudu tepung jagung dan jumlah pes tomato yang sama (atau dua tomato segar).
  1. Masukkan kacang yang disusun ke dalam air semalaman sehingga membengkak. Anda tidak perlu melakukan ini dengan makanan dalam tin.
  2. Rebus daging pada waktu pagi, angkat dari kuali, hantar kacang ke sana. Didihkan hingga lembut, masukkan akar pasli dan tangkai saderi dalam prosesnya.
  3. Bahagikan daging menjadi kepingan, masukkan sup.
  4. Kupas, potong, masukkan kacang.
  5. Goreng wortel parut dan bawang cincang halus dalam minyak sayuran. Kemudian masukkan pasta (atau tomato), goreng.
  6. Setelah menggoreng, hantar ke sup.
  7. Hidangan hampir siap. Tinggal hanya untuk menggoreng tepung dengan bawang putih (dihancurkan), pasli, dill, ketumbar dan adjika.
  8. Isi sup dengan jisim yang dihasilkan dan tunggu hingga mendidih.

Masakan Abkhazia: pastri

Apa pastri yang paling popular di negara ini? Mari beritahu anda sekarang. Sekiranya anda berminat dengan masakan Abkhaz, anda akan menyukai khachapuri. Untuk menyediakan hidangan seperti itu, anda memerlukan:

  • satu setengah kilogram keju Adyghe (atau Imeretian);
  • satu kilogram tepung;
  • sebiji telur kecil;
  • 400 ml susu;
  • 125 gram mentega (25 gram untuk mengoles dan 100 untuk doh);
  • satu sudu gula (pilihan);
  • garam (sudu teh);
  • 10 gram yis (cepat bertindak, kering).
  1. Buat minuman terlebih dahulu. Campurkan susu suam dengan ragi, gula, dan tepung (0.5 cawan). Kemudian kacau. Hasilnya, anda harus mendapatkan campuran yang homogen. Biarkan dia selama lima belas minit.
  2. Panaskan mentega hingga cair. Sejukkan.
  3. Ayak tepung, masukkan telur, adunan, garam. Mula menguli doh, tambah mentega secara beransur-ansur. Akibatnya, ia harus menjadi elastik. Balut doh yang sudah siap dalam tuala dan letakkan di tempat yang hangat selama satu jam.
  4. Apabila naik, turunkan dan biarkan selama tiga jam lagi. Sekiranya tidak ada masa, maka anda tidak boleh menunggu begitu banyak, masak segera.
  5. Sekarang buat pengisian. Keju parut (kasar), tumbuk dengan garpu.
  6. Bahagikan adunan yang sepadan menjadi bahagian yang sama, gulung masing-masing menjadi bola.
  7. Kemudian buat kek bulat daripadanya. Letakkan keju di slaid di tengah masing-masing. Cubit tepinya, letakkan di permukaan kerja sehingga jahitannya berada di bahagian bawah. Sekarang tekan bola di atas dengan telapak tangan anda, sehingga anda mendapat kek. Buat sayatan di tengah masing-masing sehingga wap dapat keluar..
  8. Taburkan kek yang sudah siap dengan tepung dan bakar di dalam ketuhar (dipanaskan hingga 250 darjah - ini penting!) Selama lima belas minit. Apabila produk itu berwarna coklat, anda boleh mengeluarkannya.

Kesimpulannya

Sekarang anda faham apa itu masakan tradisional Abkhaz. Seperti yang anda lihat, sangat menarik. Hidangan masakan Abkhaz mempunyai semangat yang unik. Kami telah memberitahu anda resipi yang paling popular dan menarik. Kami harap anda dapat membuat hidangan seperti itu di rumah..

← Sebelumnya | Seterusnya →