Apa yang terbuat dari absinthe sebenar?

Oleh Gennady Novichkov · Diterbitkan 07.22.2016 · Dikemas kini 09.05.2016

Absinthe yang dijual di kedai mengandungi beberapa jenis ramuan yang disuntik dengan alkohol. Kekuatan "peri hijau" boleh berbeza dari 50% hingga 85%. Selain itu, terdapat lebih daripada satu resipi untuk menyediakan minuman ini dan beberapa pilihan untuk mengumpulkan ramuan. Apa yang terbuat dari absinthe sebenar? Kami akan memberitahu anda mengenai minuman ini dan ciri-ciri pengeluarannya.

Apa itu absinthe

Minuman beralkohol yang kuat ini sangat popular di banyak negara Eropah. Ia diedarkan dengan cara yang sama seperti anggur, tetapi mempunyai kesan memabukkan yang kuat, yang dicapai bukan hanya kerana kekuatannya (lebih dari 75%), tetapi juga kerana pemilihan ramuan herba yang unik untuk infus.

Absinthe dibuat dari kayu cacing biasa

Komponen utama, berkat minuman ini berbeza dari yang lain, adalah kayu cacing, absinth sebenar mesti dimasukkan ke dalamnya. Untuk lebih tepat, ekstraknya diperlukan untuk penyediaan, kerana produk siap memperoleh rasa pahit yang pelik..

Pada tahun 1830-1890, absinth sangat terkenal di Perancis, Switzerland, Holland dan negara-negara Eropah yang lain. Pada awalnya, itu dikeluarkan kepada para prajurit untuk mendisinfeksi air dan sebagai cara mencegah penyakit berjangkit..

Para intelektual dan borjuasi mengadopsi cinta minuman dari tentera. Dia sangat terkenal di kalangan artis. Ia disukai oleh banyak penulis, penyair, pelukis dan seniman. Diyakini bahawa absinth mempunyai kesan merangsang pada aktiviti kreatif, dan sebagai minuman beralkohol dapat meningkatkan selera makan dan pencernaan..

Namun, dengan penggunaan minuman ini secara sistematik, sebilangan orang mula mengalami masalah tertentu. Pengambilan absinth secara berkala sangat ketagihan, orang itu menjadi terlalu menggairahkan, dalam beberapa kes halusinasi, kecenderungan bunuh diri, kejang kejang diperhatikan.

Thujone yang terkandung dalam minyak pati kayu cacing memberikan apa yang disebut "absinthe effect". Dosis bahan ini terlalu besar memberi kesan buruk kepada kesihatan. Pada awal abad ke-20, absinth dilarang di kebanyakan negara Eropah. Hampir satu abad kemudian, undang-undang itu disahkan semula di beberapa negeri, sementara pengeluarannya dikawal dengan ketat..

Puncak popularitas minuman jatuh pada pertengahan abad ke-19, ketika minuman ini sangat terkenal kerana "kesan" yang muncul setelah minum absinth. Apa yang sebenarnya dia wakili?

Poster absinth dengan peri hijau. 1896 tahun

Seperti yang anda lihat, mabuk dari minum absinth dan alkohol lain jauh berbeza. Ketika datang ke absinthe, ada penglihatan kabur, bahkan kabur, kadang-kadang ada persepsi warna yang salah. Pada masa yang sama, selepas penggunaan, kesannya dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza. Sebilangan orang merasa relaksasi yang tenang, sementara yang lain mempunyai semangat, pencerobohan, atau ketawa yang berlebihan.

Harus diingat bahawa untuk setiap orang kesannya dapat muncul dengan cara yang berbeza, bergantung pada sifat, keadaan kesihatan, jumlah alkohol yang dimakan dan keadaan lain. Adalah salah untuk menganggap bahawa tidak ada mabuk pada waktu pagi. Sekiranya minuman besar ini diminum pada waktu petang, kemerosotan keadaan pada keesokan harinya hampir terjamin..

Terlepas dari perbezaan manifestasi kesannya, kenyataan yang diubah adalah umum untuk semua kes. Ini disebabkan oleh kehadiran thujone dalam komposisi absinth, ia diklasifikasikan sebagai ubat yang beracun ketika digunakan dalam dos yang besar..

Pengambilan absinth yang berlebihan boleh menyebabkan insomnia, kemurungan, kekejangan, mual, mimpi buruk, menggigil, dll. Ini disebabkan, seperti dinyatakan di atas, oleh pengambilan minuman beralkohol yang kuat ini secara berlebihan..

Apa yang terbuat dari absinth

Hari ini, pengeluar minuman terkenal membuatnya dengan kekuatan 45-85%, menambahkan pelbagai ramuan ke dalam komposisi. Komposisi klasik mengandungi tumbuhan berikut, selain kayu cacing:

  • balsem lemon;
  • anis;
  • angelica;
  • bencana;
  • adas (manis atau Itali);
  • fraxinella;
  • ketumbar;
  • licorice;
  • veronica;
  • pasli;
  • pudina;
  • chamomile.

Walaupun penggunaan ramuan ini secara meluas untuk tujuan perubatan, digabungkan dengan ekstrak kayu cacing dan alkohol, minuman yang sangat kuat dan tajam diperolehi..

Pengeluaran absinthe moden mempunyai lebih daripada seratus jenama yang berbeza, yang banyak dibuat dengan penambahan bahan tambahan. Berikut adalah beberapa jenis minuman ini yang paling biasa, dengan penambahan yang ditunjukkan:

  • Hijau. Ia dianggap sebagai pilihan klasik. Warna inilah yang wajar untuk minuman tradisional, yang pada suatu masa disebut "peri hijau". Ia mempunyai aroma anise, herba dan kayu manis;
  • Kuning. Warna ini diberikan kepada minuman menggunakan pewarna makanan. Walau bagaimanapun, terdapat juga absinthe kuning semula jadi. Dengan cara ini terima kasih kepada klorofil, yang secara semula jadi dikeluarkan dari tumbuhan dua bulan selepas penyediaan;
  • Merah. Tidak sukar untuk meneka minuman minuman warna ini. Swiss, Czech dan pengeluar produk berkualiti lain menambah ekstrak delima untuk memberi warna merah. Terima kasih kepada buah delima bahawa rasa minuman menjadi lebih asli. Walau bagaimanapun, sebilangan pengeluar masih menggunakan pewarna makanan untuk menambah warna;
  • Yang hitam. Minuman jenis ini dibuat berdasarkan akar kayu cacing, dan bukan daun atau perbungaan seperti dalam versi tradisional. Setakat ini, untuk memberikan warna gelap yang lebih jelas, akasia hitam Catechu ditambahkan pada komposisi. Berkat ramuan ini, absinthe memperoleh rasa beri dan minuman keras yang ringan. Pada masa yang sama, beberapa pengeluar sekali lagi menggunakan bantuan warna makanan..

Komposisi akhir dari satu atau lain jenis absinthe dapat dilihat pada label, kerana bergantung pada pengeluarnya, buah-buahan yang berbeza, biji, kapulaga, dan lain-lain dapat ditambahkan pada komposisinya..

Perlu juga diperhatikan bahawa minuman tradisional harus kuat (sekitar 70-75%), kerana kekuatan inilah yang dapat mengekalkan minyak pati dari ekstrak kayu cacing dalam komposisi. Sekiranya kekuatan produk adalah 55-60%, ini boleh dikatakan mengenai absinthe yang disediakan berdasarkan ekstrak wormwood, yang disucikan dari thujone. Minuman ini tidak mengandungi minyak pati.

Koktel "Tuxedo", Tuxedo

Banyak di kedai-kedai domestik moden

Walaupun terdapat banyak botol dengan cecair hijau dan tulisan "absinthe" pada label, hampir mustahil untuk menemui absinthe sebenar di kaunter domestik.

Terdapat banyak minuman yang dijual yang hanya meniru absinth. Di antara mereka, mungkin ada minuman keras yang serupa dengan absinthe hanya dalam rasa. Terdapat juga pilihan yang mengandungi ekstrak kayu cacing, disucikan dari thujone. Ini disebabkan oleh larangan bahan ini di beberapa negara..

Jumlah thujone dalam minuman dapat dinyatakan dalam miligram per kilogram atau dalam bahagian per juta. Sebilangan pengeluar sama sekali tidak menunjukkan jumlahnya pada label. Dalam beberapa kes, ini bermaksud absinth memenuhi syarat kualiti Kesatuan Eropah (mengandungi thujone kurang dari 10 mg / kg - maka pengeluar mungkin tidak menunjukkan nombor tertentu pada label).

Dalam satu kes atau yang lain, minuman yang tidak biasa ini paling baik diminum dalam persekitaran yang menyenangkan, santai dan dalam keadaan rehat. Perkara utama adalah ingat untuk memerhatikan ukuran.

Absinthe di rumah dari cahaya bulan

Absinthe adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh dengan maserasi infus herba. Ia mendapat namanya dari kata Perancis absinth, dalam terjemahan - wormwood, dan Switzerland dianggap sebagai tempat kelahiran "peri hijau". Kekuatan absinth dalam beberapa kes mencapai 85%, tetapi lebih sering ia disimpan pada tahap 50-70 darjah. Komponen utama absinthe selepas alkohol adalah kayu cacing. Di dalam minyak esensialnya terdapat sejumlah besar thujone, yang, bersama dengan mabuk alkohol, menambah kesan santai..

Pada pergantian abad ke-19, absinthe tidak hanya terkenal di Perancis, seluruh elit Eropah menyukai sumber inspirasi hijau ini. Orang-orang hebat pada zaman itu, penulis dan seniman antaranya Van Gogh, Picasso, Baudelaire, Guy de Maupassant, menikmati minuman yang kuat. Tetapi pada awal abad kedua puluh, setelah berlakunya kemalangan liar, absinth diharamkan.

  1. Apa yang terbuat dari absinth
  2. Resipi Moonshine absinthe dari Pontarlier
  3. Resipi absinthe alkohol
  4. Penyulingan absinthe
  5. Pewarnaan dan penuaan Absinthe
  6. Cara minum absinth di rumah
  7. Resipi koktel Absinthe - 5 teratas
  8. Hiroshima (Hiroshima)
  9. Perbezaan manis
  10. Sayang
  11. Selamat tinggal Johnny
  12. Rumah

Apa yang terbuat dari absinth

Semua resipi absinth mengandungi sekumpulan ramuan dan rempah. Sejambak menarik diperoleh dari minyak pati tanaman aromatik. Komponen utama absinthe adalah kayu cacing, biji anise dan adas. Bahan tambahan yang membentuk resipi direka untuk meningkatkan rasa minuman dan menjadikannya lebih kaya. Antaranya: anise bintang, ketumbar, balsem lemon, pasli, chamomile, calamus, akar licorice, hyssop dan jelatang untuk mewarnai.

Semua ramuan untuk membuat absinth buatan sendiri boleh dibeli di kios farmasi atau dikumpulkan sendiri, yang lebih disukai. Herba yang dibeli dari farmasi umumnya kurang berkualiti. Semasa mengumpulkan bahan mentah, penting untuk mempertimbangkan peraturan utama, hanya untuk merobek daun dan perbungaan, batangnya tidak mengambil bahagian dalam proses infusi. Masa terbaik untuk menuai, masa berbunga.

Berus Sage. Kayu cacing Rom dan kayu cacing pahit sesuai untuk diminum. Bagi spesies pertama, rentangnya terletak terutamanya di negara-negara Mediterranean. Oleh itu, sukar untuk mencari tanaman seperti itu di wilayah kita. Tetapi kayu cacing pahit, tanaman rumpai, tumbuh di mana-mana, dan tidak sukar untuk mencarinya. Adalah perlu untuk menuai kayu cacing pada bulan Julai, Ogos ketika tanaman itu mekar. Bahagian atas kayu cacing, bunga dan daun mesti dikumpulkan pada waktu pagi, gunakan sarung tangan getah, jika tidak, sukar untuk menghilangkan bau. Kayu cacing yang dikumpulkan dikeringkan dengan cara semula jadi, di bawah kanopi dalam rancangan.

Hyssop adalah tumbuhan perubatan semak dengan perbungaan biru. Dalam minuman itu digunakan untuk mewarnai dan memberikan rasa istimewa untuk absinthe. Hyssop tumbuh di wilayah selatan Rusia, jadi lebih mudah mendapatkannya di farmasi atau di pasar dari penjual rempah dan rempah. Anda juga boleh membeli anise hijau, adas dan bahan-bahan lain di sana..

Resipi Moonshine absinthe dari Pontarlier

Absinthe buatan sendiri ternyata jauh lebih berkualiti dan lebih baik daripada yang ada pada masa ini di pasar alkohol. Keseluruhan teknologi untuk pengeluaran absinth terdiri daripada skema berikut: Infusi> Penyulingan> Pewarnaan> Penuaan.

Penting! Dalam resipi, anda mesti menggunakan cahaya bulan tanpa kekotoran dan bau yang tidak perlu. Penyulingan yang buruk akan menyumbat aroma herba, dan minumannya tidak berkualiti. Sugar moonshine berfungsi dengan baik selepas penyulingan pecahan kedua dengan kekuatan maksimum.

Bahan-bahan:

  • Moonshine 80% - 1 liter;
  • Kayu cacing pahit - 30 gr.;
  • Biji anise - 50 gr.;
  • Adas - 50 gr.;
  • Air - 500 ml.

Untuk lukisan:

  • Hyssop - 10 gr.;
  • Melisa –5 gr.;
  • Kayu cacing Rom - 1 g.

Cara membuat absinth dari moonshine:

  1. Sebelum digunakan, semua ramuan mesti dicincang dengan memotong dengan gunting..
  2. Letakkan kayu cacing, adas manis dan adas dalam balang kaca.
  3. Tuangkan dalam cahaya bulan yang kuat, tutup secara hermetik dengan penutup dan goncangkan campuran dengan baik.
  4. Masukkan balang di tempat sejuk yang gelap selama 10-20 hari.

Sekiranya ada keinginan untuk mempercepat proses maserasi, maka bekas dengan botani harus disimpan pada suhu + 35-40 darjah. Masa infusi pada suhu ini dikurangkan menjadi dua hari..

Resipi absinthe alkohol

Bahan-bahan:

  • Alkohol 95% - 1 liter;
  • Air - 800 ml;
  • Kayu cacing pahit - 15 gr.;
  • Kayu cacing Rom - 20 gr.;
  • Adas - 25 gr.;
  • Badian - 25 gr.;
  • Biji anise - 25 gr.;
  • Hyssop - 10 gr.;
  • Ketumbar - 4 gr.

Untuk mewarna:

  • Melisa - 5 gr.;
  • Kayu cacing Rom - 5 gr:
  • Licorice - 5 g.

Membuat absinth dengan tangan anda sendiri:

  1. Potong ramuan, hancurkan sedikit rempah. Lembapkan dengan air, biarkan merendam.
  2. Tuangkan semua bahan dengan alkohol, biarkan selama tiga hari di tempat yang gelap.
  3. Tuangkan air ke dalam infusi, tahan dan tahan botani untuk hari lain.
  4. Mulakan penyulingan.

Penyulingan absinthe


Infusi herba disuling pada cahaya bulan yang masih dalam mod "pot srill", iaitu, tanpa tiang dalam aliran ke depan. Pemilihan sulingan dilakukan pada daya sederhana, titik rujukan adalah 3-4 tetes sesaat. Semua botani diletakkan di dalam kubus, termasuk ramuan dan rempah. Tidak semua alat sesuai untuk penyulingan; kubus mesti dipanaskan sama ada dengan api di luar atau dengan wap. Sekiranya terdapat unsur pemanasan elektrik terpasang, perlu mengelakkan sentuhan ramuan dan elemen pemanasan, jika tidak, pembakaran mungkin berlaku, yang akhirnya akan memberi minuman itu kepahitan yang tidak perlu dan bau yang tidak menyenangkan..

Perhatian! Alkohol adalah cecair yang sangat mudah terbakar. Oleh itu, penyulingan alkohol yang kuat adalah proses yang sangat berbahaya. Semasa memandu, berhati-hati, perhatikan keselamatan kebakaran. Gunakan peralatan berkualiti.

Seperti dalam penyulingan pecahan, pecahan atas dipilih terlebih dahulu. Pemilihan dilakukan secara bertahap, 1-2 tetes sesaat. Jumlah kepala untuk resipi ini adalah kira-kira 30-50 ml. Kemudian masukkan bahagian minum, kira-kira 850-900 ml, ke dalam bekas bersih. Pada akhir penarikan, adalah perlu untuk memantau aromatik sulingan sulingan dan tidak membiarkan pecahan ekor masuk. Ekor tidak perlu diambil, praktikalnya tidak ada nilai dalam puak ini.

Pewarnaan dan penuaan Absinthe

Absinthe wangi putih yang dihasilkan, kadang-kadang dengan warna kekuningan, perlu dicelup dengan warna hijau tradisional dan memberikan aroma tambahan. Terdapat dua cara untuk mewarnai peri hijau - sejuk dan panas.

Kaedah 1.

Potong ramuan halus, tuangkan separuh daripada sulingan yang dihasilkan. Tutup bekas dengan rapat dan biarkan infusi selama dua hari di tempat yang sejuk. Kemudian tapis infusi dan tapis melalui pelapik kapas.

Kaedah 2.

Dalam balang dengan penutup besi yang ketat, letakkan ramuan cincang, tuangkan separuh dari absinthe putih. Tutup penutup dengan rapat, letakkan balang ke dalam bekas dengan air panas pada suhu 50-55 darjah. Selepas itu, tunggu sehingga suhu turun ke suhu bilik, dan saring infusi melalui beberapa lapisan kain kasa.

Campurkan absinthe berwarna dengan putih. Bawa kekuatan minuman ke nilai yang diinginkan, biasanya 65-75%. Absinthe buatan sendiri muda mempunyai rasa dan bau yang tajam, jadi perlu "berehat". Cukup untuk menahan ramuan selama sebulan, sehingga aroma seimbang, rasa lembut muncul. Agar minuman tidak kehilangan warna hijau, paparan harus dilakukan di tempat yang gelap di dalam bekas gelap, tetapi lama-kelamaan absinth masih berubah menjadi kuning dan ini dianggap normal.

Cara minum absinth di rumah

Kerana kekuatan dan kepahitan minuman yang tinggi, absinth dimakan dalam beberapa cara..

Minum absinth yang tidak dicairkan. Untuk meningkatkan selera makan, absinth boleh dijadikan minuman beralkohol sebelum makan tengah hari atau makan malam. Tuangkan absinth yang disejukkan hingga + 1-0 darjah ke dalam gelas sempit dengan kapasiti tidak lebih dari 30 ml, minum dalam satu tegukan. Kaedah yang sesuai untuk absinth yang berkualiti.

Cara minum dengan gula dengan betul. Gula akan membantu mengurangkan kepahitan minuman. Mula-mula anda perlu menyediakan sirap gula mengikut skema biasa 1 bahagian gula dan 2 air. Alkohol dicampurkan dengan sirap dalam bahagian yang diingini dan diminum.

Cara Perancis. Ini adalah klasik, dan ramai yang hanya mengenali kaedah penggunaan ini. Absinthe mabuk dengan cara ini, menurut banyak pengguna minuman, lebih baik dinyatakan.

  • Tuangkan 30 ml absinth ke dalam gelas.
  • Letakkan sudu khas untuk absinth di atasnya, di atasnya gula batu.
  • Tuangkan 90 ml air sejuk melalui gula.
  • Untuk memakan.

Cara Czech.

  • Tuangkan absinth 30 ml ke dalam gelas kecil.
  • Letakkan sudu dengan kiub gula di atas, setelah direndam dalam minuman.
  • Nyalakan gula, tunggu hingga akhir proses penyaliran gula karamel ke dalam gelas.
  • Masukkan sedikit air dan minum.

Resipi koktel Absinthe - 5 teratas

Absinthe sering digunakan dalam resipi koktel. Terdapat koktel kuat lelaki dan versi wanita yang lebih lembut dan kurang kuat..

Hiroshima (Hiroshima)

Komposisi:

  • absinthe - 15 ml;
  • sambuca - 15 ml;
  • Baileys - 15 ml;
  • sirap delima (grenadine) - 5-6 tetes.

Arahan:

  1. Tuangkan minuman keras sambuca di bahagian bawah gelas.
  2. Masukkan minuman keras baileys dengan sudu di atas.
  3. Lapisan ketiga absinthe.
  4. Akhirnya, titiskan sirap delima, yang akan bergerak ke bahagian bawah.
  5. Minum dalam satu tegukan.

Perbezaan manis

Komposisi:

  • absinthe - 50 ml;
  • minuman keras berry (sirap) - 20 ml;
  • Jus epal - 150 ml;
  • ais - 3-4 kiub.

Penyediaan:

  • Tuangkan jus, sirap ke dalam gelas, tambah absinthe.
  • Letakkan beberapa ketulan ais di atas.
  • Minum koktel yang telah disediakan dalam satu tegukan.

Sayang

Komponen:

  • Madu - 20 gr.;
  • absinth - 25 ml;
  • jus lemon - 30 ml;

Penyediaan:

  1. Tuangkan absinth ke bahagian bawah gelas.
  2. Jus bir dan madu. Tambah ke absinthe.
  3. Minum dalam satu tegukan.

Selamat tinggal Johnny

Anda perlu:

  • Cognac - 20 ml;
  • absinth - 20 ml;
  • putih telur - 1 keping;
  • jintan - 1 secubit.

Cara melakukan:

  1. Campurkan segalanya kecuali jintan dalam shaker dengan ais.
  2. Isi gelas martini dengan campuran.
  3. Taburkan dengan biji jintan di atas.

Rumah

Komponen:

  • absinthe - 50 ml;
  • gula - 1 sudu teh;
  • jus lemon - 30 ml.

Penyediaan:

  1. Tuangkan jus dan absinth ke dalam gelas yang berasingan.
  2. Tuangkan gula ke dalam absinthe di sepanjang gelas, bakar, tunggu sehingga gula mula mencair dan tuangkan absinth ke dalam jus lemon dalam aliran nipis.
  3. Tutup dengan gelas kosong, di mana asap akan masuk.
  4. Cara minum: letakkan segelas wap di atas serbet, minum absinth, dan menyedut wap melalui jerami.

Perhatian, pengambilan alkohol berlebihan memudaratkan kesihatan anda!

Apa itu absinthe?

Bahkan mereka yang tidak pernah minum absinthe pernah mendengarnya. Kemuliaan halusinogen menumpukan pada minuman beralkohol, dan kegembiraan di sekitar minuman beralkohol bermutu tinggi ini pada masa yang berlainan meningkat lebih banyak daripada pada arak dan sampanye. Mari lihat apa itu - absinth, apa bahaya dan faedah minuman, berapa darjah di absinthe, dll..

Sejarah vodka kayu cacing yang tidak ada

Sejarah minuman beralkohol ini dari wormwood bermula pada akhir abad ke-18, ketika dua penyembuh Switzerland mengeluarkannya pada bulan mereka sendiri. Doktor Ordiner, yang terkenal dengan komposisi sebagai ubat, mengambil alih penyebaran bahan yang tidak biasa: absinth minuman beralkohol dipromosikan olehnya sebagai ubat untuk hampir semua penyakit yang ada.

Terima kasih kepada doktor, absen alkohol hijau dengan kedok ubat menjadi begitu popular di masyarakat tinggi Eropah dan di kalangan orang biasa sehingga dia "dirawat" olehnya, betul atau salah, baik tua dan muda..

Itu diberikan kepada pasukan untuk pencegahan batuk rejan, disentri dan malaria, mereka membasmi kuman air untuk mereka, dan wanita muda Perancis meminumnya tanpa cairan: jadi mereka terus masuk ke korset mereka (dan mendapat sirosis hati, yang kemudian menjadi popular).

Di negara mana absensi dilarang sekarang? Tidak ada, tetapi pengedaran dan pengeluarannya dipantau dengan teliti. Minumnya tidak dilarang.

Minuman absinth ini benar-benar mempunyai khasiat perubatan. Tetapi dengan apa yang telah kita sampai sekarang? Mari kita lihat apa absinth di dunia moden.

Apa yang dibuat absinth dan bagaimana

Walaupun resipi dua ratus tahun yang lalu cukup tepat, kini tidak ada satu pun komposisi minuman ini. Hanya dua komponen yang tidak berubah di absinth:

  • zat thujone, yang membezakan absinth dengan jenis alkohol lain dan memberikan kesan halusinogenik. Baginya minuman itu dijuluki "peri hijau";
  • koleksi pelbagai ramuan.

Jenis absinthe berbeza dalam komposisi daripada yang serupa di dalamnya:

  • kekuatan absinth dalam darjah berbeza antara 54 hingga 86;
  • warnanya bergantung pada ramuan yang membentuk minuman dan boleh berwarna hijau, kuning, biru, hitam, merah, coklat, dan lain-lain;
  • komposisi ramuan absinthe berbeza dari pengeluar ke pengeluar dan mungkin termasuk anise, calamus, adas, pudina; licorice, lemon balm, angelica, white white, ketumbar, chamomile, veronica, pasli dan tanaman lain;
  • kandungan thujone boleh tinggi, rendah, dan tanpa itu sama sekali (thujone terkandung dalam kayu cacing pahit). Kaedah penyediaan thujone juga berbeza: dalam pelbagai jenis daun absinthe, batang, biji, akar kayu cacing digunakan.

Pengeluaran Absinthe

Abinth pahit kini dihasilkan di pelbagai negara. Pengilang termasuk Xenta, Jacques Senaux, Teichenne, King of Spirits, Red Absinth.

Resipi untuk warna dari Ordiner yang disebutkan di atas dianggap klasik. Komposisi selusin ramuan direndam dalam alkohol selama beberapa minggu, selepas itu alkohol disaring dan disuling. Resipi ini menggunakan ramuan segar dengan minyak pati.

Dalam resipi moden pengeluar besar, ramuan kering paling kerap digunakan, dan ketika dibuat buatan sendiri, ramuan ditumbuk dan ditahan secara berasingan..

Varian didapati berbeza dari segi kualiti, aroma, warna, kecanggihan rasa dan bahaya kesihatan..

Jenis absinthe

Klasifikasi utama absinth adalah seperti berikut:

  • hijau, kerana itu disebut "Green Fairy". Warnanya berkisar dari hijau zamrud yang kaya hingga hijau muda. Pewarna itu semula jadi - ini adalah klorofil, yang terkandung di dalam daun hampir semua tumbuhan. Oleh kerana itu, warna absinth ini boleh berubah menjadi kuning dari masa ke masa dengan cara yang paling semula jadi. Oleh kerana itu, pengeluar dapat mewarnai minuman dengan pewarna hijau buatan. Ini, dengan cara, berlaku untuk semua jenis alkohol ini: pewarnaan buatan absinth dalam warna yang berbeza adalah kaedah yang meluas;
  • hitam atau kecoklatan. Warna semula jadi minuman diberikan oleh Katechu akasia hitam, yang menambahkan nota beri dan rasa manis pada rasa. Juga, akar kayu cacing ditambahkan pada komposisi absinthe hitam, dan bukan hanya perbungaan dan daun. Biasanya varieti hitam adalah yang paling kuat;
  • absinthe kuning dibuat dengan bantuan pewarna makanan atau oleh penuaan semula jadi klorofil di dalamnya. Contoh yang terakhir adalah "Raja Roh" Czech, dibuat dengan tangan mengikut resipi lama. Spesies ini mempunyai varian dengan kandungan thujone tinggi dan rendah;
  • absinth merah mempunyai aftertaste asli, yang dicapai dengan bantuan ekstrak delima. Kekuatan minuman ini sekitar 70 darjah;
  • absinthe biru tidak berbeza komposisi dari hijau, ia hanya berwarna. Digunakan untuk membuat koktel;
  • telus. Dalam varian ini, semua ampaian dan daun dikeluarkan dari absinth.

Terdapat satu lagi klasifikasi absinth: ia dibahagikan kepada jenis kuat (55-65 darjah) dan sangat kuat (70-85 darjah). Yang pertama mengandungi sedikit atau tidak ada thujone, yang terakhir adalah minuman asli mengikut resipi lama dan terdiri daripada bahan semula jadi.

Khasiat minuman yang berguna

Walaupun minuman itu diiklankan sebagai ubat, keberkesanannya tidak stabil dan dipersoalkan. Telah lama digunakan untuk pencegahan penyakit dan pembasmian kuman, tetapi sekarang penggunaan ini telah dihentikan. Mungkin inilah yang dapat dikatakan mengenai faedah absinthe.

Keburukan absinthe

Huraian ini akan lebih luas:

  • absinth adalah alkohol, dan kuat. Oleh itu, kita dapat memasukkan dengan selamat dalam perihalan bahaya dari semua bahaya penggunaan alkohol: sirosis hati, penindasan imuniti, penyakit gastrointestinal kronik, kerosakan keluarga, penurunan kecerdasan dan aktiviti, serta semua beratus kesan sampingan alkoholisme yang lain;
  • di bawah pengaruh absinth, kecenderungan seseorang untuk melakukan jenayah meningkat dengan mendadak. Di negara-negara yang diizinkan, kematian meningkat dengan mendadak. Perancis adalah contohnya. Oleh itu, di Eropah dilarang beberapa kali, setelah itu dihidupkan semula di tempat lain dalam bentuk baru;
  • absinth adalah ubat yang menyamar sebagai alkohol. Thujone memberikan kesan halusinogenik. Seperti mana-mana ubat, absinthe adalah ketagihan dan merosakkan sistem saraf pusat. Kesan thujone pada badan tidak dapat diramalkan.

Tidak ada kekuatan penyembuhan, yang nyata atau yang diciptakan, yang akan mengatasi bahaya yang boleh dibawa oleh minuman ini kepada tubuh manusia dan jiwa..

Cara menghilangkan keinginan absinth

Klinik rawatan ubat menawarkan penyingkiran ketagihan alkohol, termasuk absinth. Rawatan dikurangkan untuk memasukkan tubuh depresi yang mematikan seseorang, dan ubat-ubatan yang mengeluarkan badan dari kegelisahan pasca-kejutan dan menghilangkan tekanan. Syaratnya adalah bahawa orang itu sudah keluar dari pesta.

Tubuh benar-benar dibersihkan dari absinth, tetapi seseorang tidak kehilangan kecenderungan untuk pesta walaupun dalam keadaan mengajukan. Sebagai tambahan, usaha untuk membuang bahan toksik dari absinthe dengan memperkenalkan tidak kurang bahan toksik tidak akan membersihkan badan dari racun..

Namun, ada jalan keluar. Di pusat pemulihan "Narconon-Standard" kami hanya menggunakan produk dan prosedur bukan ubat yang membolehkan seseorang menghilangkan sepenuhnya keinginan untuk absen dan kecenderungan untuk minum minuman keras. Nombor telefon tengah terdapat di bahagian atas halaman.

Program ini adalah pemegang rekod dunia dalam bidang pembasmian alkohol dan ketagihan dadah sepenuhnya: ia mempunyai indikator 87% orang yang benar-benar berhenti alkohol dan kembali ke kehidupan normal (tanpa sebarang tempahan, seperti memerlukan ubat lebih lanjut, lawatan ke psikologi, mengambil pengganti alkohol, dll.).).

Hubungi kami - kami dengan senang hati akan menjawab semua bagaimana dan mengapa anda, serta menerima untuk program pemulihan.

Absinthe: apa yang perlu anda ketahui

Sebaik sahaja mereka tidak memanggil absinth dan apa yang mereka anggap itu. Mari kita fikirkan mengapa bagi sesetengah orang dia adalah "Peri Hijau" yang hebat, dan untuk yang lain - "Penyihir Menjijikkan".

Mari mulakan segera dengan bahan. Absinthe adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 45% hingga 74%, diperoleh dengan penyulingan. Ia mengandungi bahan-bahan tumbuhan, beberapa di antaranya membuat absinth sama dengan gin: anise bintang, ketumbar, akar angelica, balsem lemon, hyssop, juniper, pala. Tetapi bahan terpenting yang menjadikan absinth absinth adalah bunga dan daun kayu cacing. Mereka mengandungi minyak pati, yang pada gilirannya, mengandungi bahan yang namanya lebih mengingatkan pada sebuah kota Perancis - thujone. Thujone dipercayai sebagai halusinogen. Tetapi, pertama, ini belum terbukti, dan kedua, praktikalnya tidak ada thujone tulen di absinth, hanya ada jejaknya - jumlah jirim yang disebut.

Hijau adalah warna semula jadi absinth tanpa warna. Minuman itu diberikan berkat klorofil, yang dilepaskan semasa maserasi (penyerapan) bunga dan daun kayu cacing. Warnanya berkisar dari hijau zamrud terang hingga zaitun pucat, hampir kuning. Juga, absinthe boleh berwarna merah (jika jus delima ditambahkan ke dalamnya atau ia ditumbuk pada bunga kembang sepatu), coklat (jika tidak bunga dan daun, tetapi akar kayu cacing telah dimerasi) dan berubah warna. Kualiti absinth tidak bergantung pada warna.

Masih absinth di bibir tidak kering

Berbanding dengan semangat lain, yang telah kita bicarakan, absinth adalah praktis belia. Dipercayai bahawa dalam bentuk yang kita ketahui sekarang, absinth muncul pada akhir abad ke-18. Sebilangan sejarawan bahkan menyebut tarikh yang tepat - 1792, mengaitkan penemuan minuman itu kepada doktor tertentu Pierre Ordiner, yang merupakan seorang monarkis yang setia dan melarikan diri dari Revolusi Perancis ke Switzerland, di mana dia menetap di kampung Couvet. Di sana, dia diduga mencipta resipi sendiri untuk minum, menggunakan kayu cacing yang tumbuh di sekitarnya untuk penyediaannya. Tetapi sekarang telah diketahui dengan pasti bahawa penduduk tempatan, saudara perempuan Enrio, membuat minuman serupa sebelum kedatangan Dr. Ordiner.

Dari saudara perempuan Enrio, Mejar Dubier tertentu membeli resipi minuman itu, yang mana anak perempuannya, seterusnya, berkahwin dengan Henri-Louis Pernod (jika anda ingat Pernod Ricard, maka anda berada di landasan yang betul). Dan permulaan pengeluaran absinth pada skala industri sudah dikaitkan dengan nama ini. Untuk menjimatkan cukai, pasangan Pernod mendekatkan pengeluaran dengan pengguna utama mereka - orang Perancis, ke wilayah Jura, yang kini terkenal dengan wain kuningnya..

Absinthe mendapat populariti di Perancis sehingga pada tahun 1896 hanya kilang Pernod (dan bukan lagi satu-satunya) yang menghasilkan 125 ribu liter minuman setiap hari. Benar, lima tahun kemudian idyll terganggu: pada bulan Ogos 1901, kilat menyambar bangunan kilang. Kerana kandungan alkoholnya yang tinggi, absinth sangat mudah terbakar, sehingga kilang itu mengalami kerosakan teruk. Ia diselamatkan dari kehancuran sepenuhnya oleh seorang pekerja yang membuka tangki dengan alkohol dan membuang simpanannya ke sungai berdekatan..

Pahit!

Nama Latin untuk wormwood, Artemísia absínthium, berasal dari perkataan Yunani ἀψίνθιον [apsinfion] - "pahit". Sifat penyembuhan kayu cacing telah diketahui sejak zaman kuno. Pada papirus Mesir kuno abad XVI SM. e. wormwood disyorkan sebagai tonik, antiseptik, antipiretik dan anthelmintik. Orang Yunani dan Rom percaya bahawa wormwood baik untuk perut dan pencernaan secara umum, menyembuhkan rematik, anemia dan kelemahan umum, dan bahkan mencegah pengsan..

Dia hidup pada abad ke-1. n. e. Doktor Yunani Dioscorides menulis dalam karyanya "On Medicinal Substances" bahawa wormwood adalah ubat yang sangat baik dalam memerangi mabuk (walaupun ini agak kontroversial, menurut saya). Paracelsus (ala Swiss) aktif menggunakan kayu cacing untuk melawan demam dan malaria. Wormwood juga digunakan untuk memerangi berbagai serangga, misalnya, tungau dan rama-rama (di tempat inilah wormwood berhutang dengan nama Inggerisnya - wormwood).

Pada tahun 1830, Perancis menyerang Algeria, tenggelam dalam perang kolonial di Afrika selama bertahun-tahun. Oleh kerana gin berhutang kepada kelahiran semula tentera Inggeris di India, maka absin berhutang kebangkitannya kepada tentera Perancis di Benua Hitam. Askar diberikan untuk mencegah disentri dan malaria (Paracelsus betul!). Absinthe membuktikan dirinya dengan baik sehingga menjelang tahun 1845 seluruh tentera penjajah Perancis dari Senegal ke Indochina meminumnya.

Ke mana tentera pergi, ada orang awam. Tahun 1850-an dan 1860-an dianggap sebagai "zaman keemasan penggunaan" di Perancis. Absinthe juga dimakan, yang pada tahun-tahun itu dianggap sebagai minuman beralkohol yang sangat baik. Waktu dari pukul lima hingga tujuh malam bahkan dinamakan sempena l'heure verte - "jam hijau". Tetapi mereka meminumnya secara sederhana: Pernod absinthe kemudian mengandungi 60% alkohol, jadi dianggap norma untuk minum tidak lebih dari satu gelas sehari. Melebihi norma ini dapat dianggap sebagai sopan sangka.

Mengapa perlu membayar lebih

Dan lagi, sejajar dengan gin sesuai: seperti dalam sejarahnya terdapat masa "kegilaan gin", ketika gin adalah minuman orang miskin bandar, jadi absinth pada tahun 1860-an mulai berubah dari minuman bohemia dan borjuasi menjadi minuman untuk kaum proletar. Para pekerja, dan banyak tentera, mula minum terlalu banyak, yang tidak teragak-agak untuk mempengaruhi keberkesanan pertempuran tentera dan menyebabkan kekalahan besar dalam Perang Franco-Prusia 1870-1871.

Kami, atau lebih tepatnya orang Perancis, wajib memiliki phylloxera yang sama, yang hampir menghancurkan semua pembuatan anggur Eropah. Faktanya adalah bahawa awalnya absinth adalah wain suling (sekali atau dua kali) yang mana kayu cacing dan ramuan herba lain ditambahkan. Oleh kerana pencerobohan phylloxera, pengeluar menggantikan sulingan anggur dengan alkohol industri, dan kos minumannya benar-benar runtuh.

Pada tahun 1890-an, harga rata-rata untuk segelas absinth di kafe Paris adalah sekitar 15 sen (iaitu kira-kira 47 rubel pada kadar pertukaran semasa), dan di daerah kerja, anda dapat menemui gelas absinth dan 10 sentimeter segelas. Sebiji roti berharga kira-kira tiga kali lebih banyak, sebotol wain - sekurang-kurangnya 100 sen (iaitu 1 franc).

Apa yang sebenarnya menyebabkan ketagihan terhadap absinth menjadi topik kontroversi: banyak yang menutup mata dengan fakta yang jelas bahawa absinth mengandungi alkohol 50% hingga 70%, dan menggantung semua anjing pada thujone yang sama, kesan halusinogenik yang belum terbukti hingga hari ini. Tetapi, bagaimanapun, penjualan absinth mula dilarang. Pada tahun 1910, tanah air minuman dibuat - Switzerland, pada tahun 1912 - AS dan, akhirnya, pada tahun 1915 - Perancis..

Peri hijau

Ngomong-ngomong, bukan sahaja proletariat mabuk, bohemia juga mabuk. Lebih kurang daripada semua tokoh seni Perancis pada separuh kedua abad ke-19, dan bukan hanya orang Perancis, peminat peminat absinthe. Charles Baudelaire, Edouard Manet, Edgar Degas, Paul Verlaine, Paul Gauguin, Vincent van Gogh, Arthur Rimbaud, Henri de Toulouse-Lautrec, Oscar Wilde dan banyak lagi - semuanya adalah peminat "Peri Hijau", yang mereka dedikasikan puisi, prosa, lukisan dan juga patung. Bagi sebilangan dari mereka, misalnya, untuk Verlaine, peri itu akhirnya berubah menjadi "Penyihir Kebencian" yang membawa mereka ke kubur.

Mungkin di persekitaran Oscar Wilde bar-hopping diciptakan. Rakan Wilde dan penulis biografi pertama Robert Sherard menulis: "Dia minum absinth pertama di satu kafe, yang kedua di tempat lain, dan kesepuluh atau kedua belas di kafe kesepuluh atau kedua belas".

Absinthe juga mempunyai peminat pada abad ke-20. Pablo Picasso dan kekasih rum yang kelihatan setia seperti Ernest Hemingway suka kehilangan segelas absinth. Nah, pada masa ini, "promoter" absinthe dari seni terutamanya pemuzik Trent Reznor (pemimpin Nine Inch Nails) dan Marilyn Manson (hampir tidak memerlukan pengenalan).

Absinthe

Absinthe adalah minuman yang paling merosot, misteri dan tidak adil pada abad ke-19. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan sejarah penciptaannya, kesannya terhadap budaya dunia, penurunan dan pengabaian. Dan tentu saja, komposisi dan resipi absinthe.

Apa yang absinth dan apa yang tidak absinth

Absinthe - dari Absinthe Perancis, nama kayu cacing Artemisia absinthium. Wormwood bukan satu-satunya komponen minuman, resipi, bergantung pada jenama dan masa pengeluaran, merangkumi banyak komponen lain.

Katakan segera: terdapat tiga resipi asas untuk alkohol yang kuat, yang disebut absinthe, dan hanya satu daripadanya yang asli.

  • Pewarnaan kayu cacing, anise dan adas dalam alkohol anggur, disuling setelah infus, dengan kekuatan 70-90%. Sebagai tambahan kepada alkohol, tincture mengandungi kepekatan minyak pati yang tinggi, dan kandungan thujone di dalamnya mencapai 60-100 mg per liter (secara teknikal mustahil untuk memperoleh kepekatan tinggi). Ini benar absinth, "peri hijau" dan "penyihir hijau", minuman kegemaran bohemia Paris abad ke-19, yang membuat anda gila dan membuka dunia dan jurang. Dalam artikel ini, kita akan membincangkannya..
  • Tekstur kayu cacing murah pada alkohol industri, dengan pelbagai bahan tambahan, hingga terpentin. Ia terkenal pada abad ke-19 di Perancis di kalangan proletariat dan masyarakat paling bawah kerana sifatnya yang murah dan kemampuan untuk mengubah otak menjadi labu dalam waktu sesingkat mungkin.
  • Tiruan moden, yang berwarna dan alkohol berperisa, dengan kandungan thujone rendah (sehingga 10 mg seliter) atau sama sekali. Minuman ini tidak ada kaitan dengan absinth.

Larangan penghasilan absinth mengikut resipi tradisional tidak bermaksud ia dipatuhi. Dan pada masa ini terdapat beberapa jenama absinth yang sesuai dengan tradisi. Tetapi lebih banyak lagi di bawah..

Secara teknikal, absinthe dekat dengan balsem dan pahit (pahit), tetapi sebenarnya ia adalah bentuk farmaseutikal alkohol tincture lama - tincture. Tidak hairanlah: ia muncul sebagai ubat dan digunakan untuk tujuan perubatan. Ciri khasnya adalah penyulingan tambahan infus herba, yang menjadikan absinth sama dengan minuman keras. Tetapi tidak seperti minuman keras, "peri hijau" tidak mengandungi gula.

Sejarah

Tidak diketahui siapa sebenarnya yang mencipta resipi absinth klasik itu. Kayu cacing pahit telah digunakan sebagai ubat dan ramuan dalam minuman beralkohol sejak zaman Yunani Kuno - kayu cacing digunakan untuk menutupi bau alkohol berkualiti rendah, sebagai ubat untuk cacing dan komponen tonik. Ada wain kayu cacing (vermouth, "absintite"), bir wormwood bir, tincture farmasi dan ekstrak. Oleh itu, kemunculan alkohol yang kuat pada kayu cacing hanya merupakan kesimpulan yang tidak dapat dilupakan, dan ada kemungkinan bahawa minuman serupa ada sebelum resipi Pierre Ordiner dan saudara perempuan Enrio, hanya warna kayu cacing tidak menemukan penyair yang menghargai sifat.

Bahan-bahan lain (anise dan adas) telah digunakan untuk membakar semangat dan untuk tujuan perubatan. Tegasnya, absinth tidak boleh disebut tincture kayu cacing - anise dalam komposisi penting pada tahap yang sama, jika tidak lebih.

Bagaimanapun, absinth tradisional muncul di Switzerland pada akhir abad ke-18. Menurut satu versi, ia diciptakan oleh pimpinan kerajaan Pierre Ordiner, yang melarikan diri dari Revolusi Perancis ke Switzerland. Ordiner merawat pesakitnya dengan warna ini, dan mereka melihat kejelasan fikiran, tumpuan dan peningkatan mood antara kesannya..

Menurut versi lain, Ordiner sendiri tidak mencipta apa-apa, dan jamu tempatan, saudara perempuan Enrio, berkongsi resipi dengannya. Bagaimanapun, setelah kematian Ordiner, saudara perempuan Enrio yang menjual resipi itu kepada Major Dubier, yang memulakan pengeluaran industri. Menurut resipi tertua, jenama absinth menjadi "Pernod" - dengan nama menantu Mejar Dubier. Pengeluaran dari Switzerland dipindahkan ke Perancis, dan tidak lama kemudian, pengeluaran absinth harian adalah 20 ribu liter sehari..

Resipi klasik

Bahagian ramuannya tidak diketahui; nuansa seperti itu, untuk alasan yang jelas, dirahsiakan. Alkohol anggur berkualiti tinggi digunakan untuk pengeluarannya. Anise, adas, kayu cacing kering direndam dalam alkohol semalaman, setelah itu campuran tersebut disuling. Hyssop, lemon dan beberapa ramuan dan rempah lain ditambahkan ke sulingan untuk meningkatkan rasa..

Pada masa akan datang, pelbagai pengeluar absinthe membuat perubahan sendiri terhadap teknologi tradisional, contohnya, penyulingan semula dan komponennya sendiri. Prinsipnya tidak berubah: tidak ada tahap fermentasi, dan gabungan komponennya hampir mekanikal..

Tidak ada pertanyaan mengenai "pewarnaan" apa pun, yang sekarang menyiratkan resipi absinth di rumah, dan tidak ada pertanyaan: minuman itu mengandungi klorofil, yang memberi absinthe warna hijau zaitun. Klorofil memudar dalam cahaya, jadi absinthe yang sebenar selalu dibungkus dalam gelas gelap.

Sekiranya anda melihat absinth hijau dalam botol kaca berwarna putih, ia berwarna. Mungkin ia akan kelihatan enak dalam koktel serpihan, tetapi minuman di dalam botol itu tidak absinthe, atau ia disediakan dari ekstrak, dan tidak menggunakan teknologi tradisional.

Kesan mendung (louche)

Minyak pati dalam larutan alkohol tidak stabil. Menambah air sejuk ke absinthe menurunkan kepekatan alkohol dan membebaskan minyak pati, memutuskan ikatan kimia yang lemah. Oleh kerana minyak pati dibebaskan, membentuk emulsi, minuman kehilangan ketelusannya dan berubah warna, menjadi hijau susu.

Ester aromatik yang berlainan dibebaskan pada kepekatan air tertentu, dan semasa pencairan, absinth secara beransur-ansur mengubah sifatnya, mengubah aroma dan rasa. Mencari konsentrasi yang tepat adalah kemahiran ahli pengetahuan. Walau bagaimanapun, absinth tidak bertolak ansur dalam pencairan atau minum..

Pertengahan abad ke-19: absinthe menjadi fesyen

Oleh kerana absinthe pada awalnya tidak dianggap sebagai minuman beralkohol bebas, tetapi dianggap sebagai ubat, dengan permulaan perang kolonial Perancis di Afrika Utara, ia masuk ke tentera dengan tepat sebagai ubat: sebagai ubat untuk parasit usus, pencegahan malaria, disentri dan pembasmian kuman air minum. Tentera dengan cepat menghargai kemungkinan warna kayu cacing, dan setelah didemobilisasi, mereka kembali ke tanah air dengan ketagihan baru..

Monsieur di poster iklan sama sekali tidak menyerupai dekaden gila

Pendakwah utama absinthemania adalah dekaden, penulis dan seniman Paris. Sifat penglihatan yang membangkitkan, tumpuan, rasa kesunyian dalaman dikaitkan dengan absinth, ia dianggap sebagai sumber inspirasi. Adakah absinthe benar-benar mempunyai sifat seperti itu? - Tidak dikecualikan. Minyak pati juga dikreditkan dengan sifat psikoaktif, dan apabila digabungkan dengan alkohol yang kuat, ia sebenarnya dapat nyata.

Pengharaman absinthe mengakhiri era kemerosotan. "Semangat boulevards Paris" adalah perkara masa lalu.

Akhir Peri Hijau

Ketiadaan pada masa kita

Tetapi tidak boleh dikatakan bahawa larangan absen di Amerika Syarikat, Perancis dan Switzerland menghentikan minuman itu sendiri dan semangatnya. Tidak semua negara mengikuti larangan tersebut: absinth terus diproduksi di Republik Ceko, Sepanyol, dan setelah pelonggaran undang-undang di EU sejak 2004, varietas absinth dengan kandungan thujone hingga 10 mg seliter dan bahkan lebih tinggi tersedia hampir di mana-mana..

Beberapa pengeluar telah mengembangkan minuman seperti absinthe yang sama sekali tidak mengandungi kayu cacing atau thujone. Jadi, dalam tincture "pastis" dan bukannya kayu cacing, anise bintang digunakan, dan dalam "pernod putih" - putih. Minuman seperti itu adalah ersatz: mereka jauh menyerupai rasa prototaip, tanpa khasiatnya.

Pengesahan semula absinth pada akhir abad ke-20 bermula dengan jenama Czech Hill's Absinth. Pakar menilai kualitinya sangat rendah, tetapi sudah mengandungi 1.5 mg thujone seliter. Jenama ini dilancarkan dengan tangan ringan Johnny Depp, yang berbicara mengenai kesannya menggunakan Hill semasa penggambaran "Fear and Loathing in Las Vegas" dalam wawancara tahun 1998. Sejak 2004, Hill's Absinth telah mendapat populariti di UK, dan selepas itu - di negara lain..

Walau bagaimanapun, jenama yang menghasilkan semula resipi sejarah sangat menarik minat pengguna. Banyak yang berubah dalam teknologi, dan tidak selalu menjadi yang lebih buruk. Sudah jelas bahawa absinth tidak akan hilang, seperti beberapa minuman beralkohol lain, terlupa dan hilang.

Mitos absinth paling gila

Internet telah berubah dari sumber maklumat menjadi sumber maklumat. Berapa banyak omong kosong yang dapat dijumpai atas permintaan "Absinthe" di mana-mana enjin carian, lebih-lebih lagi di laman web yang popular! Mari kita analisis hanya yang paling liar.

Propaganda anti-alkohol Perancis pada akhir abad ke-19. Daripada menari dengan Green Fairy, peminumnya bermain dengan kematian, dibanjiri oleh penglihatan suram

  • "Rasa absinthe ditentukan oleh kayu cacing pahit." Palsu: kayu cacing memberikan kepahitan yang menyegarkan, tetapi absinth tidak terasa seperti kayu cacing itu sendiri. Rasa utama absinthe berasal dari komponen lain: anise.
  • "Keruh absinth ketika air ditambahkan disebabkan oleh kehadiran thujone." Salah: Anethole, ester aromatik anise, dan beberapa ester lain menyebabkan jerebu. "Kekeruhan" dapat muncul, tetapi thujone dalam komposisi mungkin sama sekali tidak. Tetapi jika tidak ada, tidak ada eter dalam komposisi..
  • "Thuillon mampu menyebabkan halusinasi." Tidak terbukti. Dalam dos yang tinggi, ia beracun dan boleh menyebabkan tindak balas biologi pada reseptor yang sama dengan cannabinoid. Tetapi para penyelidik gagal menghasilkan semula kesan yang melekat pada cannabinoid: kandungannya di absinth terlalu rendah. Alkohol kuat adalah bahan aktif utama di absinth.
  • "Absinthe boleh dan harus digunakan dalam memasak: tambahkan koktel, pencuci mulut dan bahkan daging flambé." Dan dalam hal ini, "penulis iklan" Rusia lebih awal daripada yang lain: demi pertanyaan carian dan menarik lalu lintas ke laman web ini, mereka akan menyusun cerita dalam 5 minit, yang kemudian akan ditulis semula ribuan kali oleh orang lain, kurang kreatif. Hanya ada dua komponen yang dapat mengikat absinth: air sejuk dan gula. Tidak ada koktel, tidak ada lemon.
  • "Absinthe dapat diperoleh dengan memasukkan herba dengan vodka." Ya, saya telah melihat resipi seperti ini, ini diterbitkan secara serius di beberapa laman web masakan. Anda dapat memperoleh persamaan absinth dengan cara ini jika, setelah bersikeras, menyaring warna alkohol ini dari kayu cacing, anise dan adas. Tetapi perlu diingat: anda akan mendapat jumlah yang paling murah, yang meracuni proletar Paris dan apache, dan kerana itu absinth dilarang. Hampir tidak dapat dibahas mengenai kelebihan rasa "absinthe" seperti itu, kecuali jika anda peminat campuran batuk. Selain itu, vodka, kerana kekuatannya yang rendah, tidak akan dapat mengeluarkan minyak pati, atau anda akan mendapat kepekatan yang tidak dapat diabaikan..
  • "Absinthe menyebabkan kejang, halusinasi, penurunan moral yang meluas, kemurungan dan kegilaan." Tindakan ini dikaitkan dengan thujone, sebenarnya, kita sedang membincangkan tentang gejala mabuk yang berlebihan terhadap gegaran delirium. Histeria awal abad ke-20 disebabkan oleh banyak sebab, yang utama adalah kepentingan ekonomi pengeluar wain Perancis. Industri anggur yang pulih setelah pencerobohan Philoxera mengalami kerosakan yang besar kerana permintaan yang menurun.
  • "Cara Rusia untuk minum absinth: cairkan minuman dengan sirap gula." Tidak ada "cara Rusia". Di Rusia, absinth tidak pernah menikmati populariti dan tidak meninggalkan jejak sama ada dalam budaya atau tradisi (jika anda tidak mengambil beberapa lagu pop dengan tuntutan percintaan dan kesopanan). Walaupun, tentu saja, beberapa bar moden mungkin mempunyai tradisi minum mereka sendiri, tidak perlu membicarakan skala apa pun..

Cara memilih absinth dan menentukan kualitinya

  • Pada masa ini, anda boleh memilih salah satu daripada 5 lusin jenama absinth yang dihasilkan di Perancis, Sepanyol, Republik Czech dan beberapa negara lain. Sebilangan besar minuman ini tidak lebih daripada minuman keras biasa yang meniru absinthe sebenar. Tetapi ada juga jenama yang layak, tidak banyak dari mereka. Perhatikan La Fee Perancis, La Bleue Swiss, Logan Ceko 100, Raja Roh dan Sebor, Mari Mayans Sepanyol.
  • Absinthe sebenar mengandungi minyak pati. Alkohol yang kuat menjadikannya terikat, jadi absen sebenar tidak boleh mengandungi alkohol kurang daripada 68%.
  • Apabila absinth dicairkan dengan air sejuk, minyak pati dibebaskan, dan apabila dicampurkan dengan air, ia membentuk emulsi keputihan, yang sangat "ampas". Sekiranya, semasa menambahkan air ke absinth, tidak ada jerebu yang terbentuk, anda membeli kayu cacing pahit, ubat kumur atau yang serupa - tetapi tidak absen.
  • Sekiranya anda melihat sesuatu seperti "bebas thujone" pada label, atau "absinthe halus" - ini bukan absinthe, tetapi yang terbaik adalah warna kayu cacing.

Perkara yang tidak harus anda fokuskan:

  • Warna. Ya, hanya minuman berwarna yang berwarna hijau zamrud. Tetapi bukan fakta bahawa absinth yang baik tidak diwarnakan secara buatan: jenama moden menggunakan ekstrak tumbuhan, tetapi mereka tidak lagi memberikan warna ciri.
  • Kepahitan Tegasnya, absinth adalah pahit, tetapi tidak lebih. Rasa diberikan kepadanya lebih banyak oleh anise daripada kayu cacing. Proses memisahkan minyak pati dan membentuk emulsi memulakan proses transformasi rasa dan bau minuman berkualiti yang agak kompleks. Walaupun kepahitan adalah sifat pahit, tetapi tidak absen.

Cara minum absinth

Upacara adalah bahagian terpenting dalam budaya absinth. Mungkin dialah yang menarik minat orang seni pada zamannya. Jelas bahawa askar Perancis tidak mampu membuang waktu untuk melakukan semacam ritual, tetapi pada pertengahan abad ke-19, tradisi dan peraturan telah ditetapkan. Inilah cara tradisional utama yang berlaku untuk absinthe sebenar. Untuk ersatz moden mereka tidak sesuai, kerana "absinthe" seperti itu tidak mengandungi minyak pati dalam kepekatan yang diperlukan.

Penjajah tentera

Absinthe dituangkan ke dalam gelas (biasanya - dua jari). Masukkan air sejuk secukup rasa. Bahagian yang disyorkan adalah 1 ukuran absinth hingga 5 ukuran air, bergantung pada kekuatan minuman. Gula tidak disediakan dalam kes ini, kerana kita adalah tentera?

Tradisional Paris

Untuk kaedah ini, anda memerlukan sudu khas untuk absinth (berlubang, senang meletakkannya di atas gelas) dan pancuran bar (bekas untuk minuman). Tuangkan sedikit absinth ke dalam gelas absinth (dosis yang disarankan adalah 75 ml), letakkan sudu di atas gelas, sepotong gula ketulan pada sudu, dan perlahan-lahan mulai meneteskan air sejuk dari air pancut ke atas sepotong gula. Apabila gula telah mencair, dan absinth menjadi keruh, anda boleh mula merasainya.

Sekiranya anda tidak mempunyai bar "air pancut", anda boleh mendapatkannya dengan periuk kecil biasa, perkara utama adalah tidak tergesa-gesa. Nisbah absinth dan air dapat bervariasi dari 1: 2 hingga 1: 7, bergantung pada pengeluar: mereka biasanya mengesyorkan perkadaran tertentu yang membolehkan rasa terungkap..

Kaedah Sentsbury

Gelas berisi absinth dimasukkan ke dalam gelas lebar (untuk bourbon atau wiski) dengan bahagian bawah rata. Mulailah menuangkan air sejuk ke absinthe dalam aliran nipis, sehingga cairan itu mula menuangkan ke dalam gelas.

Kaedah ini sesuai untuk estetika visual: anda dapat memerhatikan bagaimana cecair hijau telus secara beransur-ansur berubah warna, menjadi legap. Sudah tentu, ersatz tidak sesuai untuk ini: penggantungan koloid eter tidak terbentuk di dalamnya, tidak ada yang perlu dilihat. Gula juga tidak tersirat.

Cara minum absinthe jenama moden

Seperti yang telah kami katakan di atas, teknologi moden untuk pengeluaran minuman keras-anise kayu dasarnya berbeza dari yang tradisional, dan oleh itu "absinth" ini hanya samar-samar mengingatkan. Ini bermaksud budaya penggunaannya sama sekali berbeza. Pertama, anda mesti meminumnya tanpa cair: hanya dalam bentuk ini anda akan mendapat pelbagai aroma herba yang kaya dengan alkohol yang kuat. Ya, "absinthe" ini cukup kuat (rata-rata - 70% vol), tetapi walaupun begitu, ia senang diminum. Jangan minum dalam satu tegukan, menghirup. Dan perhatikan norma: minumannya agak rumit, kerana ia senang diminum.

Saya tidak mengesyorkan mencairkan pseudo-absinthe jenama moden dengan air: dalam bentuk yang dicairkan, anda akan mendapat cecair yang agak jahat dengan rasa elixir gigi: nota kayu cacing, pudina, lemon hilang, anise mendominasi - lebih-lebih lagi, dengan nota manis, tanpa kepahitan. Dan tentu saja, tidak akan ada keruh yang disebabkan oleh pelepasan minyak pati, kerana sama sekali tidak ada minyak pati, atau terlalu sedikit..

Kami tidak menganggap keseronokan moden dengan pembakaran gula atau alkohol dan helah bar yang lain, menganggapnya tidak sopan dan tidak perlu. Hanya di "Wikipedia" anda dapat menjumpai beberapa cara seperti "Gaya Tambov", "Duduk", "Berlari" Dengan perkara-perkara seperti itu, para bartender dapat menghiburkan gelandangan mabuk, tetapi ini tidak ada kaitan dengan budaya absinth.

Kesimpulannya

Absintheisme Perancis abad ke-19 telah menjadi harta sejarah, tidak ada pergantungan baru pada absinthe. Salah satu masalah utama adalah ketidakpastian: adakah absin boleh dianggap sebagai minuman beralkohol atau minuman beracun yang merosakkan keperibadian dan kesihatan? Tidak ada penyelidikan. Tetapi diketahui bahawa bahkan absinthe klasik lebih berbahaya sebagai minuman beralkohol yang kuat, dan bukan kerana kehadiran thujone..