Ugolev A.M. "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi" memuat turun buku ini secara percuma

Laman Utama »Perpustakaan» Ugolev A.M. "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi" memuat turun buku ini secara percuma

Saya tidak tahu bagaimana saya terlepas buku ini dan masih belum muncul di perpustakaan kami ?! Buku ini mesti ada pada SETIAP orang yang berfikir tentang apa, bagaimana dan mengapa dia makan! Ini bahkan bukan buku, ini adalah buku teks pencernaan kami, setelah membaca yang anda dapat benar-benar memahami mekanisme dan elemen operasi sistem dalaman anda. Sekarang saya mempunyai 2 buku yang sangat saya gemari dan mengesyorkan semua orang membacanya secepat mungkin - ini adalah Ugolev dan "Teori Pemakanan yang Memadai" dan Eret dengan "Sistem Penyembuhan Diet Tanpa Lendir"

Secara semula jadi, saya tidak akan dapat menyampaikan isi buku Ugolev dalam 2 perkataan, tetapi sekarang saya akan berusaha meyakinkan setiap orang yang membaca baris ini tentang keperluan mempelajari buku ini.

Apa yang dibincangkan oleh Ugolev dalam "Teori pemakanan yang mencukupi"?!

Jadi, hari ini banyak perhatian diberikan kepada komposisi produk biokimia, iaitu kandungan protein, lemak, karbohidrat, mikro dan makronutrien, vitamin dan bahan lain. Dan ini adalah tepat di mana teori itu dijejaki dengan jelas, yang, oleh beberapa kebetulan keadaan yang luar biasa, saat ini secara keliru dinaikkan ke peringkat satu-satunya yang betul dan mungkin. Ini adalah teori "diet seimbang". Menurut teori ini, tubuh manusia hanya menerima nutrien yang disertakan bersama dengan makanan yang dimakan. Mereka. kita masing-masing, dalam satu atau lain cara, adalah tebusan teori ini, kerana seseorang akan selalu kehilangan sesuatu. Percayalah - hampir mustahil untuk menjadikan diet anda seimbang sepenuhnya akhir-akhir ini.!

Ugolev, sebaliknya, mendapati (di sini sangat penting untuk tidak menggantikan konsep - dia tidak hanya mencadangkan, tetapi membuktikan eksperimen penemuannya) sistem pemakanan alternatif, yang mana tidak ada kaitan yang ketat antara pengambilan nutrien yang berguna dan nutrien ke dalam tubuh kita melalui makanan yang kita makan. Dia membuktikan bahawa mikroflora kita mampu menghasilkan banyak unsur yang diperlukan untuk manusia, sebagai contoh, semua asid amino penting! Ya, ya, ini adalah asam amino yang dalam teori pemakanan seimbang dapat diperoleh dari luar...

Ahli akademik Ugolev pada umumnya mencadangkan untuk menganggap mikroflora sebagai organ manusia yang terpisah kerana kepentingannya untuk kehidupan dan kesihatan. Tetapi seperti organisma hidup, mikroflora juga memerlukan pemakanan yang sesuai. Makanan sedemikian untuk mikroflora bermanfaat kita adalah serat sayuran mentah. Saya menulis dengan terperinci mengenai serat dan peranannya untuk tubuh manusia dalam artikel ini. Sekiranya anda menyuburkan dan merawat mikroflora anda, ia akan selalu melindungi anda dari mikrob patogen dan memberi tubuh pelbagai vitamin dan asid amino.!

Saya tidak dapat menyebutkan konsep "Autolisis" yang juga diperkenalkan oleh Ugolev dalam kerangka teori pemakanan yang mencukupi. Menurut autolisis, nilai makanan apa pun ditentukan terutamanya oleh kemampuannya untuk mencerna diri sendiri kerana enzim yang terkandung dalam produk yang dimakan. Dan sekarang tugas utama saluran gastrointestinal manusia adalah untuk melancarkan program pencernaan makanan, yang ditetapkan oleh alam semula jadi dalam setiap produk ALAM. Perincian yang sangat penting di sini adalah bahawa semua produk semula jadi ini, yang mampu mencerna diri sendiri, kehilangan kemampuan ini ketika dimasak.!

Ini bukan fiksyen pulpa untuk anda...

Saya mesti segera mengatakan bahawa buku "Teori Pemakanan yang Adekuat" karya Ugolev bukan jurnalisme dan ia tidak dibaca dalam satu nafas! Banyak perkara dalam buku perlu dibaca lebih dari sekali untuk memahami dan memahami, tetapi secara amnya sangat kuat! Sekarang kedua saintis dan karya-karyanya tidak dapat dilupakan, tetapi, percayalah, waktunya akan tiba dan pemakanan yang mencukupi akan diterima dan dihargai!

Pemakanan arang batu yang mencukupi

Ugolev Alexander Mikhailovich

Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi

Buku ini dikhaskan untuk aspek asas dan terpakai dari masalah pemakanan dan asimilasi makanan. Dalam kerangka sains trofologi interdisipliner baru, postulat utama teori pemakanan yang mencukupi telah dirumuskan, di mana teori klasik mengenai pemakanan seimbang dimasukkan sebagai komponen penting. Aliran utama yang datang dari saluran gastrointestinal ke persekitaran dalaman badan, endoekologi dan fungsi fisiologi utamanya, peranan sistem hormon usus dalam aktiviti penting badan, kesan umum sistem ini dan peranannya dalam pengembangan tindakan dinamik tertentu makanan dicirikan. Asal kehidupan, kemunculan sel, rantai trofik, dll. berdasarkan trofologi, serta beberapa aspek biologinya. Telah ditunjukkan bahawa pendekatan trofologi bermanfaat untuk memahami proses asimilasi nutrien di semua peringkat organisasi sistem hidup, serta untuk biologi secara umum, serta untuk beberapa masalah umum perubatan pencegahan dan klinikal. Buku ini ditujukan untuk pelbagai pembaca terlatih yang minatnya merangkumi masalah pemakanan dan pencernaan biologi, teknologi, humanistik, alam sekitar, perubatan, dan lain-lain. Bibliografi 311 tajuk Il. 30. Tab. 26.

Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi.

Alexander Mikhailovich Ugolev

TEORI DAN TROPOLOGI PEMAKANAN YANG LENGKAP

Diluluskan untuk dicetak

Oleh lembaga editorial penerbitan bersiri

Akademi Sains USSR

Editor rumah penerbitan N.V. Natarova

Artis A.I. Slepushkin

Penyunting teknikal M.L. Hoffman

Pembaca Proof F.Ya. Petrov dan S.I. Semiglazova

L.: Nauka, 1991.272 p. - (Kemajuan sains dan teknikal).

Editor Urusan - Doktor Sains Biologi N.N. Iezuitova

Doktor Sains Perubatan prof. A. Dan. Kliorin

Doktor Sains Perubatan prof. V.G. Kassil

© Persiapan editorial, reka bentuk - Rumah penerbitan "Science", 1991

Kata pengantar

Salah satu tugas yang paling penting dalam buku ini adalah untuk mempertimbangkan sejumlah masalah, penyelesaiannya hanya dapat dijumpai setelah kajian mendasar mengenai manusia dan haiwan. Masalah ini merangkumi terutamanya masalah makanan dan pemakanan. Dalam masalah pemakanan, mungkin lebih daripada yang lain, etika dan sains, baik dan jahat, pengetahuan dan teka-teki disatukan. Pada masa yang sama, kita tidak boleh melupakan fakta yang terkenal bahawa kekurangan dan banyaknya makanan adalah antara faktor paling kuat yang bertindak bukan sahaja dalam keadaan semula jadi, tetapi juga dalam masyarakat bertamadun yang maju. Sejak zaman Hippocrates, makanan dibandingkan dengan ubat yang paling kuat. Walau bagaimanapun, penyalahgunaan ubat seperti ini, boleh mengakibatkan akibat yang dramatik..

Salah satu tujuan buku ini adalah untuk menunjukkan tempat pemakanan yang sebenarnya dalam fenomena kehidupan di Bumi dan di bahagian biosfera yang berkaitan dengan kehidupan manusia. Dalam kes ini, perlu memperhatikan pencarian cara-cara selanjutnya untuk mengembangkan masalah pemakanan, yang menjadi mungkin setelah pencapaian revolusi baru pada paruh kedua abad ke-20. dalam biologi dan sains di mana ia bergantung.

Penting untuk diingat sisi humanistik dari masalah pemakanan, di mana dianggap bahawa seseorang adalah puncak piramid trophik. Piramid seperti itu, seperti yang dapat difahami, mencerminkan perkembangan logik konsep umum dan idea-idea humanisme, yang terbentuk pada zaman Renaissance, ketika seseorang ditempatkan di pusat alam semesta. Idea-idea seperti itu, yang memberikan begitu banyak kepada umat manusia, pada masa yang sama membawa kepada idea kemenangan manusia terhadap alam dan, akhirnya, kepada malapetaka ekologi, di ambang dunia. Dalam buku ini, seperti yang sebelumnya (Ugolev, 1987a), kita berusaha menunjukkan bahawa, dari sudut pandang semula jadi-ilmiah, konsep piramid trophik tidak dibuktikan. Sebenarnya, seseorang, sebagai pembawa sifat-sifat noosfera, adalah trofik dari segi menjadi salah satu kaitan dalam sistem kitaran tertutup yang kompleks di biosfera dengan hubungan trofiknya. Dari sudut pandang pemerhati objektif, idea keharmonian antara seseorang dan dunia di sekelilingnya nampaknya lebih tepat, yang menjadi semakin popular apabila pemahaman tentang intinya semakin mendalam. Kelebihan idea harmoni berbanding pendekatan antroposentrik dapat dilihat terutamanya ketika menganalisis makanan untuk masa depan dan berkaitan dengan keperluan untuk memasukkan makanan manusia dalam rantai trofik biosfera..

Perhatian utama pada dasarnya diberikan kepada dua teori pemakanan - teori klasik mengenai pemakanan seimbang dan teori pemakanan baru yang mencukupi, ciri-ciri mereka, perbandingan dan analisis keberkesanan aplikasi mereka untuk menyelesaikan aspek teori dan penerapan yang paling penting dalam masalah pemakanan. Pada masa yang sama, pemakanan dianggap sebagai salah satu fungsi yang menyatukan haiwan dan manusia. Dalam hal ini, menjadi mungkin untuk beralih dari penyelesaian antroposentrik ke masalah tersebut ke pembinaan teori baru mengenai pemakanan yang mencukupi. Berbeza dengan klasik, teori ini dicirikan oleh pendekatan biologi, dan terutama evolusi, untuk mempertimbangkan masalah yang berkaitan dengan pemakanan manusia dan organisma hidup dari semua jenis di semua peringkat organisasi dan pengkhususan ekologi..

Buku ini cuba mengemukakan hujah sistematik mengenai kontur teori baru mengenai pemakanan yang mencukupi, yang menggantikan teori klasik mengenai pemakanan seimbang. Seberapa menarik teori baru itu, teori itu tidak dapat berkembang hanya di bawah pengaruh dorongan praktikal dan mesti mempunyai asas sains semula jadi yang boleh dipercayai. Trofologi boleh menjadi asas seperti itu. Kemajuan dalam biologi dan perubatan selama beberapa dekad yang lalu, penemuan keteraturan yang sebelumnya tidak diketahui dan generalisasi penting memberi alasan untuk mempercayai bahawa sains baru sedang dibentuk, yang kita sebut sebagai trofologi, yang, seperti ekologi, bersifat interdisipliner. Ini adalah sains makanan, pemakanan, hubungan trofik dan keseluruhan proses asimilasi makanan di semua peringkat organisasi sistem hidup (dari selular ke biosfer). Pendekatan trofologi, rasional dan kelebihan yang diberikan di bawah, memungkinkan, dalam kerangka trofologi, bukan hanya untuk menjelaskan teori pemakanan manusia klasik, tetapi juga untuk mengembangkan teori pemakanan yang cukup luas..

Jelaslah bahawa pertimbangan teori pemakanan klasik dan baru dari sudut pandang biologi baru memerlukan, pertama sekali, pengungkapan intipati trofologi itu sendiri. Ini menentukan struktur buku..

Dalam jumlah kecil, tidak ada cara untuk memberikan analisis terperinci bukan hanya trofologi, tetapi juga teori pemakanan yang mencukupi. Mari cuba bincangkan aspek terpenting mereka dalam bentuk yang paling umum dan pada masa yang sama. Untuk ini, mekanisme asimilasi makanan dipertimbangkan, khususnya. Dalam hal ini, pertama sekali, aspek asas dan terpakai trofologi dicirikan. Kemudian, dengan menggunakan contoh sejarah sains pemakanan, ditunjukkan betapa berbahayanya dan kadang-kadang tragis adalah tahap-tahap ketika penyelesaian intensif masalah terapan dilakukan tanpa pemahaman yang cukup mengenai tahap organisasi sistem hidup berdasarkan sains asas. Untuk ini, postulat dan akibat utama teori klasik moden mengenai pemakanan seimbang, kelebihan dan kekurangannya diserlahkan, dan kemudian, dalam bentuk ringkas, teori pemakanan yang mencukupi, yang kini sedang dibentuk, trend baru dalam bidang ini, dll..

Harus diingat bahawa antroposentrik adalah salah satu kekurangan teori pemakanan klasik dan banyak teori lain. Sesungguhnya, teori itu harus berdasarkan pada corak yang merupakan ciri sekurang-kurangnya banyak, jika tidak semua, organisma hidup. Oleh itu, kami telah lama menarik perhatian pada umum mekanisme asas asimilasi makanan (khususnya, mekanisme hidrolisis dan pengangkutan) dalam semua organisma. Inilah sebabnya mengapa pendekatan evolusi terhadap pemakanan, yang merupakan salah satu perbezaan utama antara teori pemakanan yang mencukupi dan teori klasik, nampaknya sangat penting..

Teori pemakanan yang mencukupi

Menjelang tarikh Post Admin L4H

Ahli akademik Alexander Mikhailovich Ugolev mengembangkan "Teori Pemakanan Cukup" berdasarkan "Teori Pemakanan Seimbang" klasik, melengkapkannya dengan beberapa tesis berdasarkan struktur tubuh, khususnya usus. Setelah melakukan banyak penyelidikan dan eksperimen, dia berjaya mendapatkan idea holistik mengenai asas pengambilan makanan yang betul.

Mengenai Pengarang

Alexander Mikhailovich Ugolev dilahirkan di Yekaterinoslav, sekarang Dnieper, pada tahun 1926. Di sana dia memasuki institut perubatan, di mana dia mempelajari sains intipati makhluk hidup - fisiologi. Kajian ini berjaya, dan tidak lama kemudian Ugolev mendapat gelaran Doktor Sains Perubatan dan gelaran Akademik Akademi Sains USSR.

Selain fisiologi, Alexander Mikhailovich juga unggul dalam bidang sistem saraf autonomi dan peraturannya. Pengalaman praktikal yang paling terkenal dari ahli akademik adalah proses yang disebut pencernaan diri, atau autolisis, katak segar dalam jus gastrik organisma hidup. Hasil kajian yang dilakukan, didapati bahawa daging katak mentah dapat dicerna sepenuhnya lebih cepat daripada rebus atau goreng. Maklumat lebih lanjut mengenai eksperimen ini boleh didapati dalam karya "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi".

Pencernaan membran ditemui oleh Ahli Akademik Ugolev pada tahun 1958. Kemudian penemuan ilmiah ini menjadi salah satu yang paling penting di USSR dan dimasukkan ke dalam Daftar Penemuan Negara di negara ini. Menurut teori ini, pencernaan dengan bantuan selaput adalah proses universal memecah makanan menjadi unsur terkecil, yang kemudian menjadi sesuai untuk penyerapan. Iaitu, berbeza dengan skema pencernaan makanan dua peringkat biasa, menjadi mungkin untuk mempertimbangkan skema yang terdiri daripada tiga pautan:

1. Makan makanan ketika pencernaan bermula di mulut

2. Pencernaan makanan dalam membran

3. Penyedutan sisa makanan seterusnya

Proses ini disebut sebagai pencernaan parietal, yang telah menjadi penemuan di seluruh dunia. Kemudian, teori ini berjaya diterapkan dalam praktik, yang memungkinkan untuk memperkenalkan perubahan dalam taktik dan strategi mendiagnosis dan menyembuhkan penyakit yang berkaitan dengan saluran gastrointestinal manusia..

Bermula pada tahun 1961, Akademisi Ugolev menulis banyak karya, di antaranya 10 diterbitkan. Karya utama dalam hidupnya, yang berkaitan dengan ciri pencernaan dan pemakanan yang betul, diterbitkan pada tahun kematiannya - pada tahun 1991. Alexander Mikhailovich dikebumikan di tanah perkuburan Theologis di St Petersburg.

Tesis utama "Teori pemakanan yang mencukupi"

"Teori Pemakanan Seimbang" dianggap klasik. Namun, Ugolev dapat memperluas dan menambah pendapat yang sudah ada mengenai kebenaran pemakanan, bergantung pada proses evolusi dan mengambil kira keadaan ekologi di sekitarnya. Setelah banyak penyelidikan dan eksperimen, "Teori Pemakanan Memadai" muncul.

Menurut pendapat yang dikemukakan di dalamnya, kualiti utama makanan dalam bentuk protein, lemak, karbohidrat, serta kandungan kalori total tidak dapat dianggap sebagai kriteria utama untuk nilainya. Nilai sebenar makanan adalah pencernaan diri dalam jus gastrik, digabungkan dengan kemampuan untuk menjadi makanan bagi mikroorganisma yang terletak di kawasan usus dan membekalkan tubuh dengan unsur berguna yang diperlukan. Proses pencernaan separuh dilakukan dengan bantuan enzim yang terkandung dalam makanan itu sendiri, sementara jus di perut hanya memicu pencernaan makanan sendiri..

Berkat eksperimen yang dilakukan pada katak mentah dan diproses secara termal, adalah mungkin untuk membuktikan bahawa makanan mentah segar lebih bermanfaat bagi tubuh dari segi proses mencerna makanan. Sistem makanan ini dipanggil "makanan mentah". Sekarang adalah perkara biasa bukan sahaja di kalangan mereka yang ingin menurunkan berat badan dengan lebih cepat dan menghilangkan berat badan tambahan, tetapi juga di kalangan atlet terkenal, misalnya, Frank Medrano, Scott Jurek dan banyak lagi..

Mikroflora saluran usus bertanggungjawab untuk asimilasi makanan yang betul, manfaatnya hanya untuk makanan tertentu. Kepentingannya dalam badan sangat tinggi, kerana melakukan beberapa fungsi penting:

- merangsang pengeluaran imuniti, menyingkirkan bakteria patogen;

- memudahkan proses asimilasi nutrien, seperti zat besi dan kalsium;

- sintesis vitamin, asid amino dan protein;

- pengaktifan proses tiroid;

- bekalan organ dalaman lengkap dengan jumlah asid folik, biotin dan tiamin yang diperlukan;

- memastikan penyerapan cecair yang cepat dalam usus.

Pelbagai fungsi yang dilakukan menunjukkan bahawa kepentingan mikroflora dalam tubuh tidak boleh dipandang rendah. Alexander Mikhailovich dalam tulisannya menekankan ciri struktur mikroflora dan menganggapnya sebagai organ bebas. Agar asimilasi makanan berlaku dengan lebih baik dan cepat, perlu membuat diet anda dari makanan yang memenuhi sepenuhnya keperluan mikroflora usus. Serat mentah sayur adalah pilihan yang sangat baik. Sekiranya seseorang lebih menyukai makanan seperti itu, maka tubuh akan dapat mempertahankan diri sepenuhnya terhadap bakteria dan mikroba, dan pengambilan vitamin dan asid amino berguna dalam jumlah yang diperlukan diaktifkan..

Proses mencerna makanan yang berlainan memerlukan masa yang berbeza:

karbohidrat kompleks - 1 jam.

Untuk mencerna makanan yang berbeza dicampur bersama, badan sering mengeluarkan jus di dalam perut yang sangat berasid. Akibatnya, fermentasi dapat dimulai, menghasilkan pembentukan gas. Proses ini memberi kesan negatif terhadap keseimbangan sedikit alkali, yang seterusnya membahayakan mikroflora yang sihat. Apabila ini berlaku secara berkala, orang itu mengalami disfungsi kronik. Dalam beberapa kes, ini boleh menyebabkan reput dan penguraian organ dalaman..

Dipercayai bahawa vegetarian bermanfaat untuk kesihatan dalaman. Lebih baik mengecualikan produk haiwan dari makanan, serta makanan buatan. Mengelakkan gula, makanan dalam tin, tepung industri dan apa yang telah disediakan daripadanya akan memberi kesan positif kepada tubuh. Walau bagaimanapun, makanan tumbuhan kadang-kadang mengandungi nutrien yang tidak mencukupi. Ini paling kerap berlaku kerana penyimpanan yang berpanjangan..

Ugolev juga berjaya membuktikan bahawa kualiti produk yang dimakan dapat mempengaruhi keadaan emosi seseorang. Dari mana kita dapat menyimpulkan bahawa semakin sihat seseorang makan, semakin bahagia dia. Walau bagaimanapun, setiap organisma berbeza, jadi sebelum beralih ke diet makanan mentah dan vegetarian adalah lebih baik berunding dengan doktor khusus..

Mereka yang berminat dengan Theory of Adequate Nutrition boleh memuat turun buku ini di pautan:

Tautan Buku:

Untuk kejelasan teori, berikut adalah beberapa video:

Video pertama mengenai pemakanan yang betul untuk memastikan fungsi penting badan yang berkualiti tinggi:

Video kedua mengenai mengekalkan mikroflora yang sihat dengan menyesuaikan makanan yang dimasak dengan cepat:

Video ketiga mengenai kesan makanan pada latar belakang hormon orang:

Kesimpulannya

"Teori Pemakanan yang Memadai" Ugolev membantu melihat asas pencernaan dari sudut yang berbeza, memikirkan semula proses makan makanan, dan menyemak semula diet biasa anda. Di dunia moden, terdapat kecenderungan untuk meningkatkan kualiti hidup. Ramai orang cuba makan dengan betul dengan berdiet dan membeli makanan organik yang mahal. Walau bagaimanapun, pertama anda perlu memahami proses pencernaan itu sendiri, untuk memahami ciri-ciri utamanya, agar tidak membahayakan tubuh. Alexander Mikhailovich Ugolev dalam karyanya menerangkan secara terperinci bagaimana perlu memakan makanan, menjelaskan sebab-sebabnya dan menunjukkan kemungkinan akibat negatif sekiranya peraturan utama tidak dipatuhi. Sesiapa yang berusaha untuk memantau kesihatan mereka disarankan untuk membiasakan diri dengan "Teori Pemakanan yang Memadai".

Ahli akademik Ugolev: teori pemakanan yang mencukupi

Ekologi penggunaan: Inti autolisis, yang ditemui oleh Ahli Akademik Ugolovym, adalah bahawa proses pencernaan makanan ditentukan 50% oleh enzim yang terkandung dalam produk itu sendiri. Jus gastrik hanya "menghidupkan" mekanisme pencernaan makanan sendiri

Teori pemakanan yang mencukupi adalah langkah baru dalam teori pemakanan, secara signifikan melengkapkan teori klasik pemakanan "seimbang", dengan mengambil kira ciri ekologi dan evolusi fungsi sistem pencernaan.

Teori pemakanan yang mencukupi. A.M. Ugolev


Pada tahun 1958, Alexander Mikhailovich Ugolev membuat penemuan saintifik yang membuat zaman - dia menemui pencernaan membran - mekanisme universal untuk pemecahan nutrien menjadi unsur yang sesuai untuk penyerapan. Dia mencadangkan skema tiga kaitan sistem pencernaan (pencernaan rongga - pencernaan membran - penyerapan), teori ekskresi mengenai asal rembesan luaran dan dalaman, teori penghantar-pencernaan-pengangkut, dan teori metabolisme peraturan selera makan. Penemuan pencernaan parietal oleh A.M. Ugolev adalah peristiwa penting di dunia, yang mengubah konsep pencernaan sebagai proses dua peringkat menjadi proses tiga peringkat; ia mengubah strategi dan taktik diagnosis dan rawatan dalam gastroenterologi.


"Teori Pemakanan yang Adekuat" adalah langkah baru dalam teori pemakanan, yang secara signifikan melengkapkan teori klasik pemakanan "seimbang", dengan mempertimbangkan ciri-ciri ekologi dan evolusi fungsi sistem pencernaan. Menurut Teori Pemakanan Yang Memadai, lemak, protein, karbohidrat, dan jumlah kalori bukanlah petunjuk utama nilai makanan. Nilai sebenar makanan adalah kemampuannya mencerna diri sendiri (autolisis) dalam perut manusia dan pada masa yang sama menjadi makanan bagi mikroorganisma yang menghuni usus dan membekalkan tubuh kita dengan bahan yang diperlukan. Inti teori ini terletak pada kenyataan bahawa proses pencernaan makanan ditentukan 50% oleh enzim yang terkandung dalam produk itu sendiri. Jus gastrik hanya "menghidupkan" mekanisme pencernaan makanan sendiri.

Saintis membandingkan pencernaan tisu yang mengekalkan sifat semula jadi dan tisu yang telah menjalani rawatan haba oleh pelbagai organisma. Dalam kes pertama, tisu-tisu itu terbelah sepenuhnya, dalam kes kedua, strukturnya sebahagiannya dipelihara, yang menyukarkan pencernaan makanan dan mewujudkan keadaan untuk mengendurkan badan. Lebih-lebih lagi, prinsip "makanan mentah" ternyata sama berlaku tidak hanya untuk manusia, tetapi juga pada sistem pencernaan pemangsa: ketika katak mentah dan rebus dimasukkan ke dalam jus gastrik pemangsa, yang mentah larut sepenuhnya, dan yang direbus hanya sedikit cacat secara dangkal, kerana enzim diperlukan untuk autolisisnya, sudah mati.

Bukan hanya enzim jus gastrik, tetapi juga mikroflora keseluruhan usus dimaksudkan untuk asimilasi jenis makanan yang ditentukan dengan ketat, dan hanya tidak dapat diterima untuk meremehkan kepentingan mikroflora. Inilah beberapa fungsinya: rangsangan imuniti, penindasan bakteria asing meningkatkan penyerapan zat besi, kalsium, vitamin D; peningkatan peristalsis dan sintesis vitamin, termasuk cyanocobalamin (vitamin B12); pengaktifan fungsi kelenjar tiroid, penyediaan 100% badan dengan biotin, tiamin dan asid folik. Mikroflora sihat mengasimilasikan nitrogen secara langsung dari udara, dengan itu mensintesis keseluruhan spektrum asid amino penting dan pelbagai protein. Di samping itu, ia mendorong pembentukan leukosit dan peningkatan pembaharuan sel mukosa usus; mensintesis atau menukar kolesterol menjadi komponen (stercobilin, coprosterol, deoxycholic dan asid litokolik), bergantung pada keperluan badan; meningkatkan penyerapan air oleh usus.

Semua ini menunjukkan bahawa kita harus lebih memperhatikan keperluan mikroflora. Beratnya ialah 2.5-3 kilogram. Ahli akademik Ugolev mencadangkan untuk menganggap mikroflora sebagai organ manusia yang terpisah dan menekankan bahawa makanan harus memenuhi sepenuhnya keperluan mikroflora usus. Jadi apa makanan untuk mikroflora manusia? Makanan untuk mikroflora kita adalah serat tumbuhan mentah. Untuk membekalkan mikroflora kita dengan serat tanaman mentah bermaksud "melindungi" nya. Maka mikroflora, seterusnya, akan melindungi kita dari mikrob patogen dan akan membekalkan kita semua vitamin dan asid amino penting dalam jumlah yang kita perlukan..

Sekarang perlu mempertimbangkan proses pencernaan produk daging oleh tubuh manusia. Oleh kerana jus gastrik manusia adalah sepuluh kali kurang berasid daripada pemangsa, daging di perut kita dicerna selama 8 jam; pada pesakit, ini memerlukan masa lebih lama. Sayuran mengambil masa empat jam untuk dicerna, buah memerlukan dua jam, dan dalam keadaan sangat berasid, karbohidrat seperti roti dan kentang memerlukan satu jam untuk dicerna. Semasa makan daging bersama dengan makanan lain, tubuh mengikuti program yang paling kompleks dan mengeluarkan jus gastrik dengan keasidan maksimum untuk mencerna daging - sehingga merugikan program lain yang lebih sederhana.

Kentang dan roti yang dimakan bersama daging dicerna dalam satu jam, dan proses penapaian dan pembentukan gas bermula di dalam perut. Gas yang dihasilkan menekan pada penjaga pintu dan menyebabkan pembukaan pramatangnya, akibatnya jus gastrik berasid tinggi memasuki usus kecil (duodenum) bersama dengan roti yang ditapai dan daging yang tidak dicerna, sehingga meneutralkan keseimbangan alkali yang lemah, menyebabkan luka bakar dan menghancurkan mikroflora usus. Sebagai tambahan kepada penjaga pintu, saluran pankreas dan pundi hempedu terbuka ke dalam duodenum, yang dapat berfungsi dengan normal hanya di lingkungan duodenum yang lemah.

Sekiranya, "terima kasih" menyimpang dari norma pemakanan spesies dan pelanggaran berat kebersihan makanan asas di duodenum, keadaan ini dikekalkan secara berkala atau berterusan, disfungsi semua injap dan saluran usus menjadi kronik, mengganggu kerja organ-organ rembesan dalaman. Hasil kerja saluran gastrointestinal yang sangat tidak berkesan dan tidak terkawal adalah makanan membusuk dan penguraian badan dari dalam, dengan pelepasan bau badan yang tidak menyenangkan.

Ciri lain dari pemakanan spesies adalah penggunaan produk yang memelihara sifat biologi dan enzimatiknya, dalam usaha untuk memelihara maksimum tenaga yang terkandung di dalamnya, yang terdapat dalam semua makhluk hidup..

Pada akhir abad ke-19, doktor Jerman mencadangkan untuk menentukan jumlah makanan yang diperlukan seseorang berdasarkan kandungan kalori. Oleh itu, asas-asas teori kalori pemakanan diletakkan. Pada masa yang sama, tisu organisma hidup juga mengandungi jenis tenaga lain, yang disebut Ahli Akademik Vernadsky sebagai biologi. Dalam hal ini, doktor Swiss Becher-Benner mengusulkan untuk mempertimbangkan nilai produk makanan bukan berdasarkan nilai kalorinya untuk pembakaran, tetapi oleh kemampuan mereka untuk mengumpulkan tenaga vital, yang disebut prana di timur, yaitu dengan intensitas tenaga mereka. Oleh itu, dia membahagikan makanan kepada tiga kumpulan. Yang pertama, yang paling berharga, dia mengaitkan produk yang dimakan dalam bentuk semula jadi. Ini adalah buah-buahan, beri dan buah-buahan dari pokok renek, akar, salad, kacang-kacangan, badam manis, biji-bijian, buah berangan; dari produk haiwan - hanya susu segar dan telur mentah. Dalam kumpulan kedua, yang dicirikan oleh lemahnya tenaga, dia termasuk sayur-sayuran, ubi tanaman (kentang dan lain-lain), biji-bijian bijirin rebus, roti dan produk tepung, buah-buahan rebus dari pokok dan semak; dari produk haiwan - susu rebus, keju segar, mentega, telur rebus. Kumpulan ketiga termasuk makanan dengan lemah tenaga yang disebabkan oleh nekrosis, pemanasan, atau keduanya pada masa yang sama: cendawan, kerana mereka tidak dapat mengumpulkan tenaga suria secara bebas dan wujud kerana tenaga siap organisma lain, keju jangka panjang, daging mentah, rebus atau goreng, ikan, produk unggas, daging salai dan asin.

Sekiranya makanan tidak spesifik (iaitu, jika enzim jus gastrik tidak sesuai dengan struktur makanan yang masuk ke dalam badan dan jika ia termasuk dalam makanan kategori ketiga), maka jumlah tenaga yang dibelanjakan untuk pencernaan mungkin lebih besar daripada yang diterima tubuh dari makanan itu sendiri (terutamanya ini merujuk kepada cendawan). Sehubungan dengan itu, adalah berguna untuk mengecualikan dari diet anda bukan sahaja makanan bukan vegetarian, tetapi juga makanan pekat buatan, serta gula, makanan dalam tin, tepung yang dibeli di kedai dan produk yang dibuat daripadanya (hanya tepung segar dan segar yang berguna untuk tubuh). Perlu juga diingat bahawa semasa penyimpanan jangka panjang, produk secara beransur-ansur kehilangan tenaga biologi yang dikandungnya..

Ahli akademik Ugolev menetapkan bahawa saluran gastrointestinal adalah organ endokrin terbesar yang menduplikasi banyak fungsi kelenjar pituitari dan hipotalamus dan mensintesis hormon bergantung pada hubungan makanan dengan dinding usus. Akibatnya, latar belakang hormon tubuh, dan oleh itu keadaan jiwa kita, serta mood kita, sangat bergantung pada kualiti makanan yang kita makan.

Kecekapan tertinggi pemakanan spesies dibuktikan oleh hidupnya G.S. Shatalova, pakar bedah profesional dengan pengalaman bertahun-tahun, calon sains perubatan, ahli akademik, yang mengembangkan sistem penyembuhan semula jadi (pemakanan spesies), yang berdasarkan karya A.M. Ugolev, I.P. Pavlov, V.I. Vernadsky, A.L. Chizhevsky dan lain-lain, dan yang mana untuk menghancurkan teori pemakanan kalori tinggi, yang kini dianggap satu-satunya yang betul. Pada awal 90-an abad XX, pada usia 75, dia menyelesaikan satu siri ultra-maraton (penyeberangan 500 kilometer melalui padang pasir di Asia Tengah) bersama-sama dengan pengikutnya - pesakit yang baru-baru ini menderita penyakit kronik yang teruk seperti diabetes yang bergantung kepada insulin, darah tinggi, sirosis hati, kegagalan jantung obesiti, dan seumpamanya. Pada masa yang sama, atlet profesional yang sihat secara fizikal yang tidak mematuhi sistem pemakanan spesies, dengan beban yang tidak berperikemanusiaan dalam keadaan iklim yang paling sukar, bukan sahaja kehilangan berat badan, tetapi juga sepenuhnya tersingkir dari perlumbaan. Galina Sergeevna Shatalova hidup selama 95 tahun, sementara dia merasa hebat, memancarkan kesihatan dan kebajikan, menjalani gaya hidup aktif, melakukan perjalanan, mengadakan seminar, pergi mendaki, berlari, duduk di atas benang dan membasahi dirinya dengan air sejuk.

Kita semua ingin hidup bahagia selamanya, kerana alam telah menetapkan kita. Tetapi seseorang itu lemah, dan banyak, sangat banyak, nampaknya melakukan segala yang mungkin untuk memendekkan satu-satunya kehidupan mereka yang indah, untuk menghabiskan kekuatan rohani dan fizikal mereka sebelum tarikh akhir. Kita hidup seperti kita hidup, dengan inersia, kita makan apa sahaja yang kita dapat, minum, merokok, gugup dan marah. Dan tiba-tiba muncul orang yang cuba mengubah hidup kita secara drastik. Mengubahnya. Mereka meyakinkan kita bahawa kita tidak makan, bernafas, bergerak. Dan bahawa tamadun kita yang disayangi, selesa dan selesa sebenarnya merosakkan, kerana ia menggantikan keperluan semula jadi dengan input asing, buatan dan terus menuju kehancuran diri manusia.

Ugolev A. M. Buku dalam talian

Alexander Mikhailovich Ugolev (9 Mac 1926, Dnepropetrovsk - 2 November 1991, St. Petersburg) - Saintis Rusia, pakar dalam bidang fisiologi, fungsi autonomi dan peraturannya.

Pada tahun 1942 dia memasuki Institut Perubatan Moscow ke-2, pada tahun 1943 dia menjadi kadet Akademi Perubatan Tentera Laut, pada tahun 1948 dia lulus dari Institut Perubatan Dnepropetrovsk. Selari, selama 2 tahun dia belajar di absen di Fakulti Kimia Universiti Leningrad. Pada tahun 1950 dia mempertahankan tesis Ph.D., pada tahun 1958 - doktoralnya, untuk gelaran Doktor Sains Perubatan.

Pada tahun 1958. A.M. Ugolev membuat penemuan saintifik yang membuat zaman - dia menemui pencernaan membran - mekanisme universal untuk pemecahan nutrien menjadi unsur yang sesuai untuk penyerapan. Dia mencadangkan skema tiga kaitan sistem pencernaan (pencernaan rongga - pencernaan membran - penyerapan), teori ekskresi asal rembesan luaran dan dalaman, teori penghantar pengangkutan pencernaan, teori metabolisme peraturan selera.

Penemuan A.M. Pencernaan parietal arang batu adalah peristiwa penting dunia yang telah mengubah konsep pencernaan sebagai proses dua peringkat menjadi proses tiga peringkat; ia mengubah strategi dan taktik diagnosis dan rawatan dalam gastroenterologi.

Sejak tahun 1966, Alexander Mikhailovich menjadi anggota yang sesuai dari Akademi Sains USSR, mengasaskan dan mengarahkan seminar sekolah akademik "Masalah moden fisiologi dan patologi pencernaan." Ahli Akademi Astronautik Antarabangsa.

Anugerah dan gelaran: pada tahun 1982 - Ahli akademik Akademi Sains USSR, calon untuk Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan. Pada tahun 1990 dia dianugerahkan Pingat Emas. I. I. Mechnikov, pingat Hippocrates, Pesanan Banner Merah Buruh, Persahabatan Rakyat.

Buku (4)

Buku ini dikhaskan untuk konsep teknologi semula jadi sistem hidup di pelbagai peringkat organisasi yang terakhir dan untuk penyampaian bukti untuk mengatasi penentangan sains dan teknologi semula jadi.

Konsep ini didasarkan pada contoh proses terpenting dalam sistem hidup, evolusi dan asal usulnya. Beberapa keteraturan yang dapat ditafsirkan sebagai biasa dengan teknologi semula jadi alam hidup dan teknologi pengeluaran dicirikan. Ini menunjukkan bahawa pendekatan seperti ini bermanfaat untuk memahami biologi secara keseluruhan, proses yang berlaku dalam sistem yang mempunyai kerumitan yang berbeza-beza, interaksi antara teknologi semula jadi dan industri, khususnya dalam bidang perubatan, ekologi, pemakanan, dll..

Pengarang bersama: V.V. Kuzmina.

Berdasarkan kemajuan terkini dalam fisiologi, biokimia dan biologi secara umum, keteraturan proses pencernaan pada ikan dari kumpulan taksonomi dan ekologi yang berbeza dianalisis..

Perhatian khusus diberikan kepada pertimbangan mekanisme depolimerisasi substrat makanan yang dikaji dalam beberapa tahun terakhir (hidrolisis membran, pencernaan simbiotik, autolisis yang disebabkan). Ciri khas pencernaan polysubstrat dicirikan.

Penyesuaian sistem enzim saluran pencernaan ikan terhadap sifat pemakanan, suhu dan faktor persekitaran lain dijelaskan..

Buku ini dikhaskan untuk aspek asas dan penerapan masalah pemakanan dan asimilasi makanan.

Dalam rangka sains trofologi interdisipliner baru, postulat utama teori pemakanan yang mencukupi telah dirumuskan, di mana teori klasik mengenai pemakanan seimbang dimasukkan sebagai komponen penting.

Buku ini ditujukan untuk pelbagai pembaca terlatih yang minatnya merangkumi masalah pemakanan dan pencernaan biologi, teknologi, humanistik, persekitaran, perubatan dan lain-lain..

Elemen fungsionalisme moden.

Berdasarkan analisis data fisiologi, biokimia dan sitologi moden, serta idea mengenai mekanisme molekul dan selular dari tiga jenis pencernaan utama (ekstraselular, intraselular dan membran), satu ciri paradigma asimilasi makanan klasik dan yang baru muncul..

Paradigma ini memungkinkan untuk mempertimbangkan kitaran asimilasi secara keseluruhan dari kedudukan baru..

Hubungan jenis utama pencernaan dan pengangkutan membran dalam pelbagai kumpulan organisma berkaitan dengan kedudukan sistematik dan pengkhususan ekologi mereka ditunjukkan..

Teori asal usul dan evolusi mekanisme pencernaan, kemungkinan penafsiran baru mereka berdasarkan pencapaian biologi moden dibincangkan.

Komen Pembaca

Alexander / 03/07/2016 Uv. Sergey Pugach.

Adakah anda tahu keadaan kematian Mr. Ugolev? Dan jika tidak, maka atas dasar apa anda menilai kualiti hidupnya dan keadaan badannya?

Teori Ugolev mengenai pemakanan yang mencukupi

Teori pemakanan akademik Ugolev yang mencukupi [sunting | edit kod]

Menurut teori Ugolev mengenai pemakanan yang mencukupi, proses pencernaan jauh lebih rumit daripada yang dipercayai. Untuk lebih memahami perkara ini, mari kita perhatikan asas teori pemakanan tradisional..

Pada mulanya, perubatan berdasarkan "teori pemakanan seimbang." Teori ini berdasarkan fakta bahawa makanan, di bawah pengaruh jus gastrik, terurai menjadi komponen sederhana: protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral, asid amino. Kemudian, menurut teori ini, semua komponen bermanfaat diserap ke dalam aliran darah melalui dinding usus dan dibawa ke seluruh badan. Dan yang tidak berguna (ballast) dikeluarkan dari badan kita secara semula jadi.

Ugolev dalam "teori pemakanan yang mencukupi" menganggap pencernaan sebagai proses yang jauh lebih kompleks, dan sama sekali tidak merosot sederhana unsur kompleks menjadi komponen.

Ugolev membuktikan bahawa:

  • Sistem pencernaan banyak bergantung pada aktiviti saluran gastrousus, khususnya mikroflora usus dalaman kita.
  • Dia menemui mekanisme yang disebut "pencernaan membran": ternyata mikroflora manusia terbentuk oleh lebih dari 500 jenis bakteria (dalam teori tradisional terdapat lebih sedikit daripadanya). Setiap bakteria ini menggunakan produk asalnya (terutamanya, mereka hidup dari serat tanaman tertentu). Oleh itu, berdasarkan asas ini, bakteria menghasilkan produk aktiviti penting mereka sendiri, yang sangat diperlukan oleh tubuh kita: ini adalah vitamin dan mineral, dan asid amino penting, dan hormon. Kembali pada tahun 50-60 A.M. Ugolev membuktikan bahawa saluran gastrointestinal menghasilkan hampir keseluruhan spektrum hormon yang diperlukan untuk mengatur aktiviti badan. Ini menunjukkan bahawa latar belakang hormon, yang secara langsung mempengaruhi keadaan umum, mood dan prestasi emosi kita, bergantung pada makanan yang kita makan..
  • Sintesis semua vitamin dan unsur mikro hanya mungkin dilakukan sekiranya tubuh mendapat jumlah yang cukup dari serat yang diperlukan (hidup), dan berdasarkan asas ini mikroorganisma yang sesuai akan berlipat ganda. Sekiranya makanan yang sama sekali berbeza masuk (daging, makanan kalengan, makanan dalam tin, dengan bahan tambahan kimia, dan lain-lain), maka jenis mikroflora yang sama sekali berbeza akan terbentuk di dalam usus, terutama yang busuk. Dia hanya bekerja sesuai dengan skema klasik, seperti yang ditunjukkan dalam "teori pemakanan seimbang." Dalam kes ini, tugas utama badan adalah transformasi makanan menjadi bahan binaan paling sederhana dan pembuangan sisa putrefaktif, yang diperhatikan dalam badan dalam jumlah besar..
  • Di samping itu, dia menemui banyak jurang dalam teori pemakanan monomer, yang memungkinkan pengembangan makanan yang disintesis khas, yang sudah merangkumi semua protein, karbohidrat, dll. dalam jumlah yang betul (iaitu, anda boleh memakan satu campuran tersebut dan mendapatkan nutrien dengannya dalam kadar yang seimbang). Oleh itu, dia mengetahui bahawa pencernaan membran tidak berfungsi dengan pemakanan monomer, jadi sebahagian besar jisim nutrien diserap oleh mikroorganisma - bakteria - dalam usus kita. Dia juga mendedahkan kekurangan pemakanan parenteral (melalui darah).
  • Lebih-lebih lagi, Ugolev menemui autolisis - mekanisme pencernaan makanan sendiri. Intinya adalah: jika produk mentah masuk ke dalam asid hidroklorik perut, maka produk ini menghasilkan enzim khas yang mencernanya. Oleh itu, pencernaan makanan mentah berlaku sendiri, sehingga dapat menjimatkan sumber tubuh manusia. Tubuh harus memproses makanan yang diproses sendiri, tanpa bantuan enzim.

NAMUN! Ugolev tidak menolak teori pemakanan seimbang, tetapi hanya menambahkan teori pemakanan yang mencukupi. Dia percaya bahawa makanan harus dibekalkan dengan nutrien dalam jumlah yang cukup, dia tidak bergantung pada bakteria sahaja!

Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi

Muat turun buku (versi penuh)

Mengenai buku "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi"

Buku ini dikhaskan untuk aspek asas dan terpakai dari masalah pemakanan dan asimilasi makanan. Dalam kerangka sains trofologi interdisipliner baru, postulat utama teori pemakanan yang mencukupi telah dirumuskan, di mana teori klasik mengenai pemakanan seimbang dimasukkan sebagai komponen penting. Aliran utama yang datang dari saluran gastrointestinal ke persekitaran dalaman badan, endoekologi dan fungsi fisiologi utamanya, peranan sistem hormon usus dalam aktiviti penting badan, kesan umum sistem ini dan peranannya dalam pengembangan tindakan dinamik tertentu makanan dicirikan. Asal kehidupan, kemunculan sel, rantai trofik, dll. berdasarkan trofologi, serta beberapa aspek biologinya. Telah ditunjukkan bahawa pendekatan trofologi bermanfaat untuk memahami proses asimilasi nutrien di semua peringkat organisasi sistem hidup, serta untuk biologi secara umum, serta untuk beberapa masalah umum perubatan pencegahan dan klinikal. Buku ini ditujukan untuk pelbagai pembaca terlatih yang minatnya merangkumi masalah pemakanan dan pencernaan biologi, teknologi, humanistik, alam sekitar, perubatan, dan lain-lain. Bibliografi 311 tajuk Il. 30. Tab. 26.

Di laman web kami, anda boleh memuat turun buku "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi" Alexander Mikhailovich Ugolev secara percuma dan tanpa pendaftaran dalam format epub, fb2, pdf, txt, membaca buku dalam talian atau membeli buku di kedai dalam talian.

Diet makanan mentah dan teori pemakanan akademik Ugolev yang mencukupi

Apakah artikel ini? Mengenai jenis diet makanan mentah (tidak boleh dikelirukan dengan vegetarian!), Mengenai kelebihan dan kekurangan sistem makanan ini. Mengapa sebilangan orang memilih makanan makanan mentah? Bagaimana ia berbeza dengan fruitorianisme? Adakah ia berbahaya atau bermanfaat? Sebenarnya, apakah intinya? Mengenai teori Ugolev mengenai pemakanan yang mencukupi, perbezaannya dari teori yang diterima umum. Apa aspek teori ini yang diguna pakai oleh ahli makanan mentah.

Jenis makanan mentah

Pemakan makanan mentah hanya memakan makanan yang tidak diproses secara termal - tidak dimasak, tidak dimasak, tidak dipanggang, dll. Dan, mereka tidak makan keju))). Makanan mentah - dari perkataan "mentah", bukan dari perkataan "keju".

1. Ahli makanan mentah klasik hanya memakan makanan tumbuhan - bijirin, herba, kacang-kacangan, sayur-sayuran, buah-buahan, dll. Sekiranya anda menawarkannya untuk merasakan daging mentah atau bertanya kepadanya jika dia menggunakannya, kawan ini akan mengangkat bahunya bingung. Lagipun, pemakan makanan mentah klasik tidak memakan daging.

Fruitarianisme adalah sejenis diet makanan mentah vegan, penganutnya hanya memakan buah-buahan dari tanaman..

2. Vegetarian makanan mentah lebih jarang berlaku. Selain tanaman yang tidak diproses, mereka minum susu mentah dan memakan telur mentah, dan tidak menolak madu..

3. Pemakan makanan mentah omnivora sangat jarang berlaku (di antara negara dan suku tertentu). Contohnya, di kalangan orang Eskimo dan penduduk Utara yang lain. Selain tanaman yang belum diproses, mereka makan daging mentah, ikan, makanan laut, minum susu tanpa rebus, makan telur mentah, madu.

Klik pada perkataan jika anda berminat dengan PERBEZAAN VEGETARIANISME DARI VEGANITI.

Berdasarkan prinsip makanan mentah??

Pertama sekali, berdasarkan logik tertentu:

1. Logiknya adalah seperti berikut: pada mulanya, tubuh manusia, seperti banyak haiwan, dirancang untuk menggunakan buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri, biji-bijian dan kacang-kacangan secara eksklusif. Penyokong diet seperti itu percaya bahawa hanya produk semula jadi yang dipenuhi dengan "tenaga matahari" yang dapat menjadikan seseorang itu kuat, sihat dan berdaya tahan..

Lagipun, pada pandangan pertama, adalah wajar, bukan? Intipati adalah kembali kepada asas. Lagipun, seseorang dalam strukturnya tidak jauh berbeza dengan monyet. Dalam proses evolusi, dia mulai terlihat sedikit berbeda dari luar, otaknya bertambah baik, tetapi yang dalam masih monyet yang sama, seperti yang mungkin terjadi, dan tidak menyenangkan seseorang menyadarinya..

Jadi, primata bertambah berat badan, memperoleh bulu tebal, hidup secara praktikal dengan satu makanan tumbuhan. Dan harmoni dengan alam, berbeza dengan homo sapiens, yang dalam jumlah besar ketagihan pil dan bergantung sepenuhnya pada peradaban. Sebilangan orang tidak menyukai ini, jadi mereka memutuskan untuk beralih ke sistem pemakanan asli dari sudut pandangan mereka yang lebih sihat..

2. Ingin membuktikan kedudukan mereka, ahli makanan mentah beralih kepada sains. Khususnya - kepada teori pemakanan yang mencukupi (1958), Ahli Akademi Akademi Sains USSR Alexander Mikhailovich Ugolev, pengasas gastroenterologi.

Ugolev adalah pakar yang cemerlang dalam bidang fisiologi dan banyak melakukan sains. Untuk itu dia dinominasikan untuk Hadiah Nobel, dan pada tahun 1990 dia dianugerahi Perintah Banner Merah Buruh, Persahabatan Rakyat, Pingat Emas. Pingat Mechnikov dan Hippocrates. Mari kita lihat lebih dekat teori Ugolev.

Teori pemakanan akademik Ugolev yang mencukupi

Apa yang dicadangkan oleh teori Ugolev? Dan hakikat bahawa proses pencernaan jauh lebih rumit daripada yang dipercayai.

Untuk lebih memahami perkara ini, mari kita perhatikan asas teori pemakanan tradisional..

Pada masa kini, perubatan klasik berdasarkan "teori pemakanan seimbang". Teori ini menganggap proses pencernaan berbeza, dengan anggapan bahawa makanan di bawah pengaruh jus gastrik terurai menjadi komponen sederhana: protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral, asid amino. Kemudian, menurut teori ini, semua komponen bermanfaat diserap ke dalam aliran darah melalui dinding usus dan dibawa ke seluruh badan. Dan yang tidak berguna (ballast) dikeluarkan dari badan kita secara semula jadi.

Ugolev dalam "teori pemakanan yang mencukupi" menganggap pencernaan sebagai proses yang lebih kompleks, dan bukan pemecahan sederhana unsur kompleks menjadi komponen.

Ugolev percaya bahawa:

1. Sistem pencernaan banyak bergantung pada aktiviti saluran gastrousus, khususnya mikroflora usus dalaman kita.

Ternyata mikroflora manusia dibentuk oleh lebih daripada 500 jenis bakteria (dalam teori tradisional, mereka jauh lebih kecil). Setiap bakteria ini menggunakan produk asli yang berbeza. Oleh itu, berdasarkan asas ini, bakteria menghasilkan produk aktiviti penting mereka sendiri, yang sangat diperlukan oleh tubuh kita: ini adalah vitamin dan mineral, dan asid amino penting, dan hormon. Menurut teori Ugolev, bakteria ini dapat membekalkan organisma inang dengan bahan organik yang diperlukan secara keseluruhan atau sebahagian. Walau bagaimanapun, pemangsa kekurangan pencernaan simbiotik seperti itu. Saintis mendapati (semasa melakukan eksperimen pada serangga) bahawa hanya boleh dilakukan pada mereka yang memakan jus tumbuhan.

By the way, mengenai hormon. Kembali pada tahun 50-60 A.M. Ugolev membuktikan bahawa saluran gastrointestinal menghasilkan hampir keseluruhan spektrum hormon yang diperlukan untuk mengatur aktiviti badan. Ini menunjukkan bahawa latar belakang hormon, yang secara langsung mempengaruhi keadaan umum, mood dan prestasi emosi kita, bergantung pada makanan yang kita makan..

2. Ugolev juga menemui pencernaan membran, yang berlaku di bawah tindakan enzim di sempadan berus yang tidak dapat diakses oleh bakteria usus. Mereka. badan kita mencerna dan mengasimilasi makanan di tempat yang ditentukan khas di mana bakteria tidak ada dan mereka tidak dapat menyerap nutrien yang kita perlukan.

3. Di samping itu, dia menemui banyak jurang dalam teori pemakanan monomer, yang memungkinkan pengembangan makanan yang disintesis khas, yang sudah merangkumi semua protein, karbohidrat, dll. dalam jumlah yang betul (iaitu anda boleh makan satu campuran tersebut dan mendapat nutrien dengannya dalam kadar yang seimbang). Oleh itu, dia mengetahui bahawa pencernaan membran tidak berfungsi dengan pemakanan monomer, jadi sebahagian besar jisim nutrien diserap oleh mikroorganisma - bakteria - dalam usus kita. Dia juga mendedahkan kekurangan pemakanan parenteral (melalui darah).

4. Lebih-lebih lagi, Ugolev menemui autolisis - mekanisme pencernaan makanan sendiri. Intinya adalah: jika produk mentah masuk ke dalam asid hidroklorik perut, maka produk ini menghasilkan enzim khas yang mencernanya. Oleh itu, pencernaan makanan mentah berlaku sendiri, sehingga dapat menjimatkan sumber tubuh manusia. Tubuh harus memproses makanan yang diproses sendiri, tanpa bantuan enzim.

NAMUN! Ugolev tidak menolak teori pemakanan seimbang, tetapi hanya menambahkan teori pemakanan yang mencukupi. Dia percaya bahawa makanan harus dibekalkan dengan nutrien dalam jumlah yang cukup, dia tidak bergantung pada bakteria sahaja!

Kelebihan diet makanan mentah menurut ahli makanan mentah

Mari kita ringkaskan perkara di atas dan perhatikan kelebihan yang dilihat oleh ahli makanan mentah dalam diet mereka:

  • pemulihan kerja autolisis yang betul semasa makan makanan mentah, menjimatkan sumber badan;
  • penggunaan, asimilasi yang lebih baik dari sejumlah unsur surih dan vitamin yang berguna, yang musnah semasa rawatan haba, tetapi terdapat dalam makanan mentah;
  • pemeliharaan kesihatan kerana penggunaan bahan kimia berbahaya yang tidak terbentuk semasa rawatan haba (lemak trans, isomer trans, karsinogen, radikal bebas, dioksin, akrilamida);
  • pemeliharaan keharmonian, kesihatan secara umum;
  • sisi etika dalam isu ini.

Kekurangan diet makanan mentah menurut pengkritik

1. Secara adil, kita perhatikan bahawa fenomena autolisis berkaitan dengan makanan makanan mentah telah berulang kali dikritik.

Dikatakan bahawa enzim dihasilkan hanya semasa pencernaan makanan haiwan mentah. Dan pengalaman Ugolev dengan pembubaran katak dalam asid hidroklorik sendiri tidak sesuai untuk dipindahkan ke tanaman. Pengkritik berpendapat bahawa pencernaan sendiri tanaman dalam asid hidroklorik tidak berlaku kerana membran sel tahan asid padat mereka, yang telah disahkan secara eksperimen.

Walau bagaimanapun, pengkritik tidak mengurangkan faedah diet mentah untuk tujuan penurunan berat badan. Hanya, menurut skeptis, kelebihannya jauh dari kesan autolisis. Dan hakikat bahawa tubuh tidak perlu mencerna sebahagian besar nutrien tumbuhan.

Sebagai contoh, sayur-sayuran dan buah-buahan mengandungi sejumlah kecil protein, kerana praktikalnya tidak tinggal di dalam perut. Molekul glukosa dan fruktosa buah-buahan dan sayur-sayuran diserap ke dalam aliran darah tanpa diproses dengan enzim. Dan gula yang lebih kompleks dipecah oleh enzim kelenjar usus di usus kecil. Polisakarida yang tidak larut pada dinding sel menjadi medium nutrien untuk mikroflora simbiotik dalam usus besar. Mikroflora ini memecahnya dengan enzimnya menjadi bentuk yang mudah dicerna..

Penentang autolisis melihat faedah diet makanan mentah, pertama sekali, dalam kandungan kalori rendah. Akibatnya, berat badan berlebihan hilang, tekanan darah dinormalisasi, keadaan kulit dan kesejahteraan umum bertambah baik, dan mikroflora usus menormalkan.

2. Perkara kontroversial lain ialah sistem kuasa seperti itu tidak sesuai untuk semua orang. EVOLUSI BERMAIN PERANAN. Pada banyak orang moden, kod genetik telah banyak berubah sehingga tubuh mereka tidak lagi dapat mengasimilasi semua yang diperlukannya dari makanan mentah, seperti yang berlaku pada nenek moyang prasejarah..

Perlu dipertimbangkan juga kawasan di mana orang itu tinggal dan nenek moyangnya tinggal. Setiap negara mempunyai tradisi pemakanan yang sudah berusia berabad-abad. Selama ini, komposisi enzim khas, mikroflora sendiri, telah terbentuk di dalam badan wakil negara tertentu. Sebagai contoh, tubuh orang yang tinggal di Utara sama sekali tidak mempunyai enzim yang membantu mengasimilasi alkohol, dan perut beberapa orang di Asia Tenggara tidak dapat mencerna daging. Oleh itu, terdapat masalah dengan pencernaan pada orang yang datang ke negara dengan tradisi pemakanan yang sama sekali berbeza..

3. Juga, peranan yang paling penting dimainkan oleh makanan tumbuhan mentah yang dimakan oleh pemakan makanan mentah. Sekiranya dia tinggal di suatu tempat di pantai laut dan memakan tumbuh-tumbuhan segar sepanjang tahun, maka dia mempunyai peluang yang lebih baik untuk membentuk mikroflora khas yang memungkinkannya bertahan hidup secara mentah. Sekiranya dia hidup di posisi tengah dan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan yang busuk terutama dari pasar raya, maka ada risiko tinggi memperoleh mikroflora penapaian dengan mikroorganisma patogen.

Sebenarnya, topik diet makanan mentah jauh lebih luas daripada yang dibahas dalam artikel ini. Kami akan mendedahkannya dalam bahan kami yang lain. Bagaimanapun, adalah mungkin untuk memaparkan lebih banyak kelebihan teori dan kelemahan teori dari sistem kuasa ini. Bercakap tentang makanan, penanaman mereka, gaya hidup ahli makanan mentah. Mengenai masalah kesihatan dan cara mengatasinya. Mengenai dinamika positif keadaan badan, mengenai menyembuhkan penyakit. Saya harap artikel ini dapat membantu anda menavigasi dan sekurang-kurangnya menentukan diet makanan mentah anda. Sebagai tambahan praktikal untuk apa yang telah diperkatakan, saya mencadangkan untuk membaca KISAH KELUARGA TERKINI MAKANAN BURUK - PENYELARAS DENIS.

1. "Teori pemakanan dan trofologi yang mencukupi" St. Petersburg: Science, 1991.

(jika anda ingin memuat turun teori pemakanan yang mencukupi, hubungi pentadbir di komen)

2. "Fisiologi pencernaan membran", L., 1974