Belajar menggunakan kapal terbang: spesifikasi teknikal dan kreativiti

Kehidupan moden memerlukan seseorang untuk aktif seperti yang mungkin dan mengikuti trend fesyen, walaupun berkaitan dengan peralatan rumah tangga.

Salah satu produk baru ini tidak lama dahulu menjadi alat penerbangan - alat elektrik rumah tangga yang berfungsi untuk memasak..

Perlu diingat bahawa peranti ini direka untuk sangat memudahkan kehidupan suri rumah moden, kerana dapat menjimatkan masa untuk membuat makanan yang lazat dan sihat..

Satu-satunya persoalan adalah bagaimana belajar menggunakannya dengan cepat dan tanpa risau..

Peranti alat elektrik

Airfryer datang ke Rusia dari Amerika Syarikat.

Nama peranti ini berdasarkan prinsip operasi itu sendiri:

membawa makanan ke tahap kesediaan melalui aliran arus udara panas.

Biasanya, barang-barang berikut termasuk dalam perkakas rumah:

  • bekas silinder tahan panas kaca;
  • pendirian bekas plastik;
  • penutup dengan kipas dipasang di dalam dan elemen pemanasan di dalam, dan di luar dengan panel kawalan mesin udara.

Mengenai ciri teknikal, maka ini termasuk yang berikut:

Proses operasi Airfryer

Arahan untuk menggunakan perkakas rumah biasanya agak mudah:

  • Makanan diletakkan di dalam bekas alat pengering udara (hidangan khas untuk memasak) dan ditutup rapat dengan penutup.
  • Panel terbina dalam digunakan untuk menetapkan parameter operasi - kelajuan, suhu dan masa.
  • Setelah pemanas mencapai suhu yang ditentukan, kipas menyala, mendorong udara panas di dalam bekas.
  • Setelah memasak, agar tidak mengajukan pertanyaan "Bagaimana cara mencuci alat pengering udara?", Anda boleh menggunakan fungsi membersihkan diri.

Apa dan bagaimana memasak?

Pengangkut udara dapat memasak pelbagai jenis hidangan, kerana ia adalah alternatif yang baik untuk sebilangan peralatan elektrik isi rumah.

Mari lihat resipi yang paling popular:

  1. Arahan untuk memasak ayam bakar. Bangkai ayam segar diperap dan dibumbui dengan rempah yang diperlukan. Langkah seterusnya diletakkan pada parut di dalam bekas peranti dan dimasak pada parameter suhu dan kelajuan maksimum dalam satu jam.
  2. Arahan untuk daging dalam bahasa Perancis. Dalam penyediaan hidangan ini, hidangan khas dianggap - periuk seramik. Sebilangan kecil daging babi dipotong kecil dan diletakkan di bahagian bawah periuk. Lapisan seterusnya disapu dengan kentang, kemudian cincin bawang dan keju. Setiap lapisan disapu dengan mayonis. Pinggan-pinggan dipasang di panggangan mesin pengering dan pinggan dimasak pada mod maksimum selama setengah jam.
  3. Arahan penaik. Pelbagai resipi untuk membuat roti dalam peti sejuk mungkin banyak - pai, biskut, kaserol dan banyak lagi. Untuk mencapai hasil yang sangat baik, disarankan untuk menutup pinggan dengan kerajang selama sepertiga jam pertama, selebihnya 20-30 minit dibakar terbuka.

Pendekatan yang betul untuk digunakan

Agar tidak melakukan kesilapan dan menggunakan pesawat udara dengan betul, perlu mematuhi beberapa peraturan yang biasa berlaku untuk semua model:

  • Memanaskan terlebih dahulu peranti sebelum mula memasak dianggap sebagai saat wajib..
  • Letakkan makanan di atas parut dan bukan di bahagian bawah perkakas.
  • Periksa sesak penutup ke bekas ketuhar perolakan.
  • Anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga semasa bekerja dengan alat pengering udara, jika tidak, anda mungkin mengalami panas atau wap.
  • Selepas proses memasak, disarankan untuk meletakkan penutup panas pada pendirian khas - untuk mengelakkan sentuhan dengan permukaan meja.
  • Hanya alat memasak yang digunakan untuk kapal terbang yang digunakan..
  • Peranti harus dibersihkan hanya setelah ia sejuk sepenuhnya..

Sekarang adalah masa untuk memulakan memasak. Dan selera makan!

Ketuhar perolakan: arahan penggunaan

Pengangkut udara adalah alat untuk menyediakan pelbagai hidangan. Kemungkinan peranti sangat luas - ia dapat menggantikan ketuhar, dandang berganda, barbeku dan peranti lain. Bagi pengguna yang baru menguasai kapal terbang, arahan penggunaan akan membantu memahami operasi peranti dan kemampuannya. Pertimbangkan peranti dan kaedah asas untuk mengawal peranti.

Bagaimana kapal terbang berfungsi

Reka bentuk kapal terbang sangat mudah. Ia adalah bekas lutsinar dengan penutup di mana elemen pemanasan dan kipas dipasang. Prinsip pengoperasian kapal terbang berdasarkan penggunaan perolakan. Kipas bertiup di atas elemen pemanasan, udara panas mengisi seluruh isi tangki dan mewujudkan rejim suhu tertentu di dalamnya. Semakin tinggi kelajuan pemanasan dan hembusan, semakin intensif proses rawatan haba produk akan berlaku..

Mengendalikan peranti dikurangkan menjadi pilihan waktu, suhu dan kelajuan kipas (kecepatan tiup). Ini memudahkan tindakan pengguna, mengurangkan tugasnya untuk memilih mod tertentu.

Terdapat banyak model yang dijual, berbeza tahap kuasa dan jenis kawalan:

  • elektronik. Parameter dipilih pada panel khusus atau paparan butang tekan. Beberapa mod operasi kipas ditawarkan, memberikan keupayaan berbeza pada peranti;
  • mekanikal. Ini adalah peranti mudah dengan satu kelajuan kipas. Mereka lebih murah, tetapi kemampuan gril aero jauh lebih rendah daripada model elektronik..

Menarik! Isipadu peranti boleh dari 7 hingga 17 liter. Terdapat model di mana ukuran mangkuk dapat diubah dengan menambahkan cincin khas. Masing-masing meningkatkan kelantangan sebanyak 5 liter. Tudungnya boleh ditanggalkan atau berengsel. Pilihan kedua lebih mudah, tetapi memerlukan ruang untuk penutup bergerak pada pendakap. Pemanasan dengan menggunakan unsur halogen atau tiub.

Petua operasi

Untuk memanfaatkan Airfryer sepenuhnya, sebelum menggunakannya, adalah berguna untuk membiasakan diri dengan beberapa petua untuk menggunakan peranti ini:

  • sebelum memulakan memasak, peranti mesti dipanaskan pada suhu tertentu;
  • produk harus diletakkan di grid khas di dalam mangkuk. Mereka tidak boleh diletakkan di bahagian bawah;
  • penutup mestilah sesuai dengan badan. Momen ini mesti sentiasa dikawal;
  • suhu tinggi di dalam kes. Ambil kira ini dan buka penutup dengan lebih berhati-hati;
  • Jangan cabut palam peranti dengan cara yang tidak normal dengan mencabut palam kuasa. Pada akhir masa yang ditetapkan, ia akan dimatikan dengan sendirinya;
  • Jangan masukkan peralatan memasak ke dalam termos yang tidak dimaksudkan untuk digunakan dalam model Airfryer ini. Walaupun boleh masuk ke dalam tangki, casingnya pecah kerana pengembangan pinggan termal;
  • penutup yang boleh ditanggalkan mesti diletakkan pada pendirian yang telah disediakan sebelumnya. Ini akan membantu mengelakkan kerosakan pada perabot;
  • mulailah membersihkan alat pengering udara setelah disejukkan sepenuhnya.
market.yandex.ru

Dengan mengikuti petua mudah ini, anda dapat memperoleh hasil yang optimum tanpa kerugian..

Arahan penggunaan

Pertama sekali, anda perlu mempelajari manual untuk kapal terbang baru anda dengan teliti. Ia mengandungi arahan terperinci untuk penggunaan, resipi dan maklumat lain yang diperlukan. Namun, ada beberapa peraturan umum untuk menggunakan perangkat seperti itu yang berlaku untuk semua model. Oleh kerana reka bentuk pesawat udara agak mudah, kaedah pengendaliannya cukup mudah diakses oleh mana-mana pengguna. Mari kita perhatikan dengan lebih dekat.

Cara menghidupkannya

Pengangkut udara dihidupkan dengan cara biasa yang ditunjukkan dalam arahan. Mari lihat cara menghidupkan peranti untuk kali pertama selepas pembelian. Anda perlu melakukan perkara berikut:

  • keluarkan dari termos (bekas) semua elemen tambahan dan cincin pembesar;
  • lap kelalang dengan span bersih;
  • sambungkan kabel kuasa ke peranti dan pasangkan ke soket;
  • pasang penutup pada casing;
  • hidupkan butang "Pemanasan". Peranti akan menjadi panas selama beberapa saat (kira-kira 6 minit) dan kemudian dimatikan. Ini akan diduplikasi oleh isyarat bunyi;
  • pemasa pada masa ini akan menyala "00.00", dan penunjuk kelajuan akan berhenti berdenyut.

Semua permulaan peranti berikut dilakukan dengan cara yang sama.

Cara memilih mod dan masa memasak

Semua produk mempunyai kualiti tersendiri dan memerlukan pematuhan dengan peraturan rawatan haba tertentu. Penting untuk mengetahui kekhususan hidangan yang berbeza dan mewujudkan keadaan yang sesuai untuknya. Pertimbangkan ciri memasak untuk produk yang paling popular:

Untuk daging

Kekhususan memasak daging memerlukan rawatan haba produk yang agak ketat. Sebagai peraturan, mod berganda digunakan - pertama, daging ditutup dengan kerak goreng (ditutup), kemudian intensiti pemanasan dikurangkan dan pinggan dibawa ke keadaan yang diinginkan.

Biasanya, untuk peringkat pertama, mod kelajuan tinggi dan suhu maksimum (240 °) digunakan selama 6-10 minit, setelah suhu dikurangkan menjadi 200 °, mod laju dipindahkan ke nilai rata-rata. Tempoh peringkat kedua adalah 20-40 minit, bergantung pada ukuran kepingan daging.

Sekiranya daging dipanggang dipotong menjadi bahagian, masa memasak pada suhu 180 ° -200 ° adalah:

  • daging lembu - dari 15 minit (jika keseluruhan - tambah 12 minit);
  • daging babi - 20-25 minit (untuk keseluruhan, kita menggandakan masa);
  • anak domba - 15 minit (untuk keseluruhan bahagian, tambahkan 20 minit);
  • ayam - akan memakan masa 20 minit untuk bangkai, kami memasak ayam yang disumbat 20 lebih lama.

Perhatian! Masa memasak yang ditunjukkan adalah untuk kepingan 0.5 kg. Sekiranya anda perlu memasak lebih banyak daging, waktunya dikira mengikut berat kepingan. Contohnya, 1 kg daging lembu memerlukan 30 minit untuk mengiris atau 54 minit untuk keseluruhan kepingan.

Untuk anak domba, sangat mustahak untuk memproses potongan pada suhu tertinggi sehingga kerak terbentuk. Jika tidak, semua kelembapan akan keluar dari daging, dan ia akan kering..

Sayur-sayuran

Untuk memanggang sayur-sayuran, kelajuan kipas rata-rata dan suhu 160-180 ° adalah mencukupi. Tempoh proses bergantung pada hasil yang diinginkan. Sebagai peraturan, ia adalah 15-20 minit. Penting untuk tidak mengeringkan sayur-sayuran. Untuk melindungi mereka, mereka harus ditaburkan dengan minyak zaitun atau bunga matahari sebelum meletakkan. Dalam kes ini, tidak akan ada bahaya, tetapi kelembapan dapat tetap berada di dalam pulpa sayur-sayuran..

Penting! Adalah perlu untuk mengambil kira perbezaan struktur pelbagai jenis sayur-sayuran. Sekiranya wortel, kentang atau paprika sedang diproses, suhunya harus dinaikkan secara maksimum. Ini akan menutup permukaan dan melindungi makanan daripada kering. Masa memasak tidak berubah - 15-20 minit.

Pembakar

Cara pemprosesan roti bakar bergantung pada resipi dan komposisi ramuannya. Biasanya tetapkan suhu hingga 180-200 ° selama 20 minit pada kelajuan kipas sederhana. Ini rata-rata dan mungkin memerlukan syarat yang berbeza untuk pelbagai barangan bakar. Penting untuk mengambil kira spesifikasi kapal terbang.

Sekiranya termos dipenuhi dengan makanan, peredaran udara panas akan menjadi sukar. Ini akan menyebabkan rawatan haba produk tidak mencukupi - dari satu hujungnya akan siap, dari yang lain akan menjadi mentah..

Semasa membuat barang bakar, dimensi produk harus dihitung sehingga dapat menerima aliran udara yang sama dari semua sisi. Sekiranya kerak tidak terlalu digoreng, disarankan untuk menutup permukaan dengan kerajang selama ¾ waktu memasak, tetapi tidak mencegah penyebaran udara panas di dalam termos.

Kesimpulan utama

Menggunakan kapal terbang tidak begitu sukar, tetapi memerlukan kemahiran dan pengalaman. Setiap model mempunyai ciri tersendiri. Semasa menggunakannya, perlu:

  • berhati-hati - ada suhu tinggi dalam termos, ada risiko terbakar;
  • jangan cuba mematikan peranti sendiri. Kita mesti menunggu berhenti secara automatik;
  • gunakan hanya pinggan standard, parut dan unsur tambahan lain.

Sebelum menggunakannya, anda mesti mempelajari arahannya dengan teliti dan mengikuti semua peraturan. Nyatakan pilihan anda untuk menggunakan kapal terbang dalam komen.

Arahan operasi untuk kapal terbang

Peranti yang dinamakan alat pengangkut udara dengan mudah dapat mengganti banyak peralatan dapur lain - dari kompor dengan oven hingga panggangan barbeku dan dandang berganda. Pada masa yang sama, makanan mengekalkan semua nutrien. Walau bagaimanapun, agar semuanya dapat berjalan dengan baik, anda perlu mengetahui bagaimana peranti sedemikian berfungsi dengan betul..

Keistimewaan dan kemampuan kapal terbang

Model Airfryer berbeza dalam satu set fungsi, ciri teknikal, penampilan. Harga peranti bergantung pada gabungan semua parameter ini, terutama pada jumlah pilihan tambahan.

  1. Menjaga kehangatan: perkakas beroperasi pada suhu minimum setelah tamat program, hanya untuk memastikan makanan tetap panas sebentar.
  2. Kehadiran sensor suhu yang memantau pemanasan peralatan yang terlalu panas.
  3. Menyelaraskan kelajuan peredaran udara semasa memasak.
  4. Permulaan yang tertangguh. Fungsi yang sangat senang, digemari oleh ramai suri rumah. Dalam pesawat udara elektrik, bergantung pada model, ia dapat ditetapkan dari 9 hingga 24 jam. Fungsi ini membolehkan anda memasukkan makanan ke dalam mangkuk dan menjalankan perniagaan anda. Peranti akan dihidupkan sendiri pada jam yang ditetapkan untuk mod yang ditetapkan dan menyediakan makanan.
  5. Pembersihan diri. Setelah mengusahakan mod ini, cukup lap peranti tersebut.
  6. Merokok. Peluang terbaik untuk menyediakan makanan salai yang enak di rumah. Daging atau ikan diperap terlebih dahulu. Kerepek atau campuran aromatik untuk merokok (biasanya habuk papan dari pokok buah-buahan) dimasukkan ke dalam bahagian kerepek, kemudian bekas dipasang di mana lemak akan pergi. Kotak untuk produk diletakkan di dalam bekas ini. Rasa dan kualiti hidangan adalah sama seperti dari kedai kopi yang lengkap.
  7. Dandang berganda. Ya, kapal terbang boleh menguap. Tetapi lebih baik tidak. Oleh kerana bahagian dalam peranti tidak ditutup, wap panas dan lembap merosakkan elemen kerja peranti..
  8. Beberapa model dilengkapi dengan pengaduk mekanikal. Semasa memasak, makanan diaduk secara automatik, tanpa penyertaan tukang masak.

Menyiapkan kapal terbang untuk bekerja

Sebelum menghidupkan peranti untuk pertama kalinya, anda perlu melakukan beberapa prosedur.

  1. Keluarkan alat pengangkutan dan alat bantu lain dari termos.
  2. Lap bahagian dalam dengan kain atau span yang lembut dan longgar.
  3. Pasangkan ke soket.
  4. Tutup termos dengan penutup.

Sebelum memasak di dalam alat pengering udara, ia mesti dipanaskan.

  1. Mula-mula anda perlu menyesuaikan pemasa selama 6 minit dan menetapkan suhu hingga 260 darjah. Peranti akan menjalankan program mini ini dengan sendirinya, memanaskan dan berhenti secara automatik. Kali pertama bau yang menyala muncul - ia membakar sisa-sisa pelincir, debu. Tidak mengapa, jangan takut.
  2. Sejukkan peranti.
  3. Lap kelalang lagi.

Itu sahaja, kapal terbang boleh digunakan untuk tujuan yang dimaksudkan, sudah siap.

Gambaran keseluruhan panel kawalan Airfryer

Panel kawalan sentuh

Semua kawalan pesawat udara, semua penyesuaian dan programnya dipaparkan di bahagian depannya, lebih kerap dalam satu panel kawalan. Ia boleh disentuh atau mekanikal (kawalan putar). Juga, biasanya ada tampilan pada model yang lebih maju atau jalur indikator yang menunjukkan waktu memasak yang berlalu dan yang tersisa, program kerja, kelajuan dan suhu udara di dalamnya.

Semua mod, termasuk pemanasan, pencairan dan pembersihan diri, diaktifkan dari panel ini. Ia mengandungi:

  • pemasa;
  • petunjuk suhu dan aliran udara;
  • butang untuk menambah atau mengurangkan masa;
  • butang untuk menambah atau mengurangkan parameter (kelajuan, suhu, dll.);
  • kunci tetapan semula data;
  • butang untuk mengaktifkan mod: pemanasan, kelajuan kipas, pembersihan diri, pencairan dan permulaan.

Mengawal pembacaan pemasa, waktu memasak ditetapkan menggunakan butang tambah / turun. Nilai ini boleh berkisar antara 1 minit hingga 24 jam. Sekiranya anda menekan kekunci tidak secara bijaksana, tetapi untuk waktu yang lama, kelajuan "penggulungan" waktu akan meningkat.

Panel kawalan mekanikal

Syarat penggunaan umum

Manual operasi disertakan dengan peranti itu sendiri. Memasak di dalam kapal terbang sangat mudah - ikuti sahaja arahan penggunaan:

  1. Sambungkan peranti ke rangkaian.
  2. Masukkan semua bahan asli ke dalam bekas dan tutup penutup dengan rapat.
  3. Tetapkan parameter yang diperlukan pada panel terbina dalam. Set mereka kecil - kelajuan, masa dan suhu.
  4. Apabila suhu telah mencapai indeks yang telah ditetapkan, kipas akan menyala, yang mula menggerakkan udara panas di dalam alat pengering udara.

Pada akhir proses memasak, unit itu sendiri akan memberi isyarat ini dengan suara. Tetapi jangan tergesa-gesa untuk menarik palam dari rangkaian. Ini dapat dilakukan hanya apabila pesawat udara sejuk dan kipas berhenti sepenuhnya..

Hidangan sudah siap. Sekarang adalah masa untuk memikirkan bagaimana mencuci "helper". Ini dapat dilakukan dengan menghidupkan pembersihan diri atau menggunakan mesin basuh pinggan mangkuk. Pada pilihan pertama, anda mesti dipandu oleh tindakan berikut.

  1. Tuangkan ke dalam detergen pencuci pinggan dan isi bekas dengan air yang sangat panas (berhenti separuh).
  2. Tutup penutup selama 10 minit pada suhu 250 darjah.
  3. Prosesnya selesai - termos di dalamnya dibilas, dan penutupnya hanya dilap dengan tuala.
  4. Semasa proses ini, anda boleh meninggalkan parut kotor, loyang, lidi di dalamnya..

Anda boleh mencuci dengan mesin basuh pinggan hanya termos, setelah mengeluarkannya dari badan. Tetapi dilarang sama sekali memproses penutupnya dengan cara ini..

Peralatan memasak untuk kapal terbang

Pengangkut udara dalam mod operasi dapat memanaskan kandungan hingga suhu 260 darjah. Sumber haba dibuka di sini. Oleh itu, hanya alat memasak tahan panas yang sesuai untuk kapal terbang. Plastik dan kayu tidak sesuai, walaupun dilabel "peti besi gelombang mikro".

Anda tidak boleh membeli bekas universal untuk semua hidangan. Benar, anda juga tidak perlu menukar pinggan mangkuk di dapur. Banyak barang sesuai untuk kapal terbang. Sesuai untuk hidangan yang berbeza:

  • daging panggang, panggang, sup - kuali seramik;
  • menggoreng daging, kentang, sayur - bekas kaca;
  • penaik - tin logam, dulang pembakar tidak melekat, acuan silikon.

Dalam alat pengering udara, anda boleh menggunakan piring aluminium dan aluminium, perkakas logam, seramik dan silikon, yang tidak dapat dilakukan dalam microwave.

Secara umum, proses memilih peralatan memasak untuk kapal terbang boleh berdasarkan perkara berikut.

  1. Peralatan memasak mestilah tahan panas, tahan panas. Biasanya terdapat tanda yang sesuai di bahagian bawah atau pada bungkusan..
  2. Kekonduksian terma pinggan juga penting. Sekiranya baik, panas akan meresap dengan cepat dan makanan akan cepat masak. Jadi, dalam bekas kaca atau aluminium, hidangan akan dimasak lebih cepat daripada periuk seramik..
  3. Ketebalan dinding. Untuk kerak coklat keemasan di atas pinggan, lebih baik mengambil pinggan nipis. Untuk reneh perlahan - tebal.
  4. Ukuran bekas tidak boleh lebih dari 25 cm. Diameter ini membolehkan aliran haba berjalan dengan tenang dan memasak makanan secara merata.

Cadangan untuk penggunaan yang selamat

Petua berguna ini akan membantu anda sentiasa menyediakan makanan yang paling lazat dan sihat dengan perkakas ini..

  1. Sebelum menggunakan peranti, panaskan.
  2. Makanan tidak ditumpuk di bahagian bawah, tetapi di rak dawai di dalam perkakas.
  3. Pastikan periksa seberapa rapat penutupnya pada peranti.
  4. Untuk mengelakkan terbakar (wap dan termal), berhati-hati.
  5. Selepas akhir proses, penutup hanya boleh diletakkan di atas dudukan khas - panas dan boleh merosakkan permukaan meja.
  6. Anda boleh membersihkan peranti hanya setelah ia sejuk sepenuhnya..

Agar peranti dapat berfungsi dalam waktu yang lama, masak sebagaimana mestinya dan tidak memerlukan perhatian yang tidak perlu, anda mesti mengikuti cadangan ini.

  1. 15 minit selepas akhir kitaran memasak dan menghentikan semua program, cabut alat dari steker.
  2. Sekiranya air masuk ke dalam peranti secara tidak sengaja (ke dalam panel), ia mesti diputuskan sepenuhnya dari saluran elektrik dan panel mesti dikeringkan sekurang-kurangnya 2.5 jam di tempat yang kering.
  3. Labu dari kapal udara tidak boleh digunakan untuk keperluan lain, misalnya, di atas dapur gas atau elektrik.
  4. Anda tidak boleh menghidupkan kapal terbang tanpa pendirian termos.
  5. Jaga plastik hanya dengan agen lembut dan span tanpa pelelas.
  6. Jangan basuh parut dengan kain lap logam, apalagi berus. Mereka akan merosakkan penutupnya.
  7. Kelalang takut akan kejutan suhu, iaitu perubahan suhu yang tajam. Contohnya, anda tidak boleh meletakkan termos panas di bawah air sejuk, ia akan pecah.

Termos dari alat pengering udara adalah selamat dari mesin cuci pinggan mangkuk

Cara memasak dengan betul di dalam kapal terbang

Salah satu ciri peranti ini ialah dindingnya yang lutsinar. Pengguna sendiri dapat memerhatikan pada tahap apa proses memasak sekarang.

Terlepas dari modelnya, anda mesti mengikuti peraturan umum untuk interaksi produk dan peralatan tersebut.

  1. Untuk hidangan yang lebih digoreng, proses memasak perlu dilanjutkan sedikit..
  2. Makanan di rak atas akan dimasak lebih cepat.
  3. Semasa memasak dengan wap, makanan dituangkan dengan air mendidih dan ditutup dengan penutup..
  4. Tutup periuk dengan kerajang atau penutup khas.
  5. Semasa menyediakan bijirin, bijirin dituangkan dengan susu sejuk - bekas itu sendiri tidak ditutup dengan penutup.

Bakar daging

Apa-apa hidangan yang dipanggang sangat enak di dalam kapal terbang. Pengguna harus meletakkan produk di rak wayar dan memilih tetapan berikut: 15 minit pertama pada suhu 250 darjah, maka angka ini dikurangkan menjadi 200 darjah.

Persoalan sama ada boleh dibakar dengan kerajang dapat dijawab dengan positif. Bahan ini akan melindungi pinggan daripada mengering dan melindunginya daripada terbakar..

Daging di dalam pesawat boleh dibakar dalam satu bahagian. Berikut adalah beberapa petua berguna mengenai cara melakukannya..

  1. Sepotong daging dibungkus dengan kerajang. Lebih baik membuatnya dalam beberapa lapisan - sehingga jusnya tidak akan mengalir keluar..
  2. Pinggan masa depan diletakkan di rak dawai. Selepas itu, peranti dapat ditutup dengan penutup dan tetapannya dapat diset (ia sama seperti dalam penaik konvensional).
  3. Selepas panggilan kesediaan, kapal terbang akan dimatikan sendiri. Hanya tinggal mengambil daging dalam kerajang dan biarkan sejuk hingga suhu bilik tanpa membongkarnya.
  4. Kemudian pinggan yang disejukkan mesti dimasukkan ke dalam peti sejuk tanpa mengeluarkannya dari kerajang.

Cadangan memasak

Anda boleh memasak kursus pertama di kapal terbang. Untuk ini, komponen resipi mesti dilipat terlebih dahulu ke dalam periuk bahagian khas. Selepas itu, cukup untuk menuangkan air mendidih ke atas semua bahan. Untuk perasa, kiub sup boleh ditambahkan pada awal memasak. Tetapi hidangan itu asin di hujungnya.

Rahsia merokok

Pengangkut udara dengan fungsi merokok yang unik membolehkan anda mendapatkan produk yang tepat tanpa meninggalkan rumah anda. Untuk melakukan ini, anda perlu menyiapkan kayu (habuk papan dari pokok buah atau cabang currant hitam sesuai), yang akan kami letakkan di bahagian bawah mangkuk. Dulang diletakkan di atas untuk mengalirkan lemak, dan produk itu sendiri akan terletak di rak dawai.

Setiap hidangan itu mempunyai cadangan tersendiri untuk memasak. Ikan menduduki kedudukan utama dalam merokok. Pertama, ia mesti dibersihkan di dalam dan di luar. Untuk menyatakan rasa lebih cerah, ikan diproses melalui perapan, garam dan rempah. Hasil akhirnya akan disapu dengan asap cair, selepas itu produk mesti dibiarkan diperap selama empat puluh minit..

Sekiranya anda merancang untuk bekerja dengan daging ayam, maka harus direndam sebentar di mana-mana pengasam yang dipilih, gosok terlebih dahulu dengan garam, dan kemudian dengan rempah dan asap cair. Ia disediakan secara keseluruhan dan dalam bentuk kepingan - bagaimanapun, ia akan menjadi sangat enak. Untuk menghisap daging jenis lain (contohnya, daging babi), produk ini dipotong-potong - ini perlu supaya ia dapat dipasang di rak wayar kemudian. Sebelum menggunakan kapal terbang, lebih baik merendamnya selama sehari dalam perapan tomato.

Masa memasak menentukan ukuran kepingan yang dipilih, tetapi rata-rata dua jam (satu jam di setiap sisi).

Menggunakan fungsi merokok harus dikenakan beberapa nuansa.

  1. Memasang parut di rak paling rendah akan membantu pinggan rendaman dengan lebih baik..
  2. Menambah air ke dalam kuali akan menjadikan hasilnya lebih berair.
  3. Anda boleh meletakkan semua produk sebelum memasang atau menunggu alat memanas.
  4. Dan, tentu saja, disarankan untuk terus bereksperimen dengan pengasam, masa memasak dan tetapan suhu..

Bengkel menarik untuk kapal terbang

Sentuhan akhir adalah beberapa resipi yang disediakan di unit ini. Mereka akan mendapat penilaian dan aplikasi yang layak di kalangan orang yang suka memasak..

Ayam bakar

Langkah pertama dalam hidangan ini adalah mengasinkan bangkai ayam segar dan membumbui dengan pelbagai rempah. Kemudian unggas diletakkan di atas panggangan di dalam alat pengering udara - yang tinggal hanyalah memilih parameter suhu maksimum dan memusatkan perhatian pada waktu memasak di kawasan satu jam. Baca lebih lanjut dalam video ini:

Daging Perancis

Sebaiknya sediakan hidangan ini dalam periuk khas. Sebilangan kecil daging babi diambil, dipotong-potong dan diletakkan di lapisan di bahagian bawah periuk seperti itu. Dilincirkan dengan mayonis. Lapisan seterusnya adalah kentang cincang, di atasnya terdapat cincin bawang dan keju. Pinggan diletakkan di rak dawai, dan hidangan dimasak selama setengah jam pada mod maksimum. Arahan video di sini:

Puff pastry

Mereka yang mempunyai gigi manis akan menghargai kenyataan bahawa unit ini dapat memasak pelbagai jenis hidangan - dari pai hingga biskut dan kaserol. Agar penaik dapat menyenangkan pengguna dan isi rumah, 20 minit pertama pinggan harus ditutup dengan kerajang, dan selebihnya setengah jam harus dibiarkan terbuka. Berikut adalah resipi menarik untuk memanggang pastri puff di dalam kapal terbang:

Penerangan dan peraturan untuk memilih kapal terbang, terbaik

Setiap suri rumah sentiasa mencari teknologi yang dapat mempermudah proses memasak di dapur. Ketuhar konveksi adalah salah satu daripada peranti tersebut. Ia menggantikan sejumlah besar peralatan rumah tangga. Masak sambil mengekalkan semua rasa dan kesihatan hidangan. Aerogrill dapat membantu suri rumah dalam hal ini. Senang menggunakannya. Mari kita lihat dengan lebih dekat, kapal terbang - apakah itu, dan bagaimana menggunakan kapal terbang?

Apa itu kapal terbang dan untuk apa

Penampilan pesawat udara menyerupai kuali besar yang terbuat dari kaca, ditutup dengan penutup yang tidak biasa. Penutup mengandungi pemanas dan kipas. Pengangkut udara boleh menggoreng makanan, reneh, rebus, bakar, rebus. Anda hanya perlu memilih mod yang diingini.

Panel kawalan terletak di penutup peranti. Kontrolnya intuitif, tetapi tetap lebih baik untuk tidak menggunakan perangkat tanpa petunjuk, kerana ada batasan tertentu dalam penggunaan dan langkah-langkah keselamatan.

Pengangkut udara disambungkan ke rangkaian bekalan kuasa. Soket untuk menyambungkan kabel kuasa terletak di penutup.

Kaca dari mana mangkuk itu dibuat telus, tidak pecah dan tahan terhadap suhu tinggi. Penyelenggaraan teknik ini cukup mudah, kerana seluruh mangkuk dapat dikeluarkan dengan mudah dari dudukan dan dibersihkan dengan mudah.

Prinsip pengoperasian peranti berdasarkan proses perolakan:

  • Udara memanas. Dan kerana pengoperasian kipas, aliran udara dibawa ke sekitar mangkuk.
  • Arah udara sentiasa berubah. Atas-bawah, bawah-atas. Ini diperlukan untuk memasak seragam, dan juga agar hidangan tidak kering atau terbakar..
  • Kelajuan udara juga sentiasa berubah agar dapat merata..
  • Julat suhu berbeza dari 60 hingga 260 darjah Celsius bergantung pada mod yang dipilih.

Cara menggunakan kapal terbang:

  • Sambungkan peranti ke bekalan kuasa.
  • Masukkan bahan ke dalam bekas.
  • Tutup dengan penutup dan tutup dengan betul.
  • Laraskan mod memasak. Tetapkan suhu, kelajuan dan masa memasak yang betul.
  • Apabila memasak selesai, kapal terbang akan memberi isyarat pada akhir sesi dengan suara yang kuat.
  • Sebaiknya cabut plag dari bekalan kuasa hanya setelah peranti sejuk..

Kelebihan dan kekurangan pesawat udara

Seperti teknik lain, kapal terbang mempunyai kelebihan dan kekurangan..

  • Pelbagai fungsi. Kelebihan utama dan yang paling penting ialah teknik ini menggabungkan sebilangan besar fungsi yang paling diperlukan dari peranti lain: pembakar roti, dandang berganda, ketuhar gelombang mikro, pembuat yogurt, dll..
  • Menjimatkan ruang. Memandangkan bahawa pesawat udara menggantikan sejumlah besar peralatan, ia dapat dibezakan dengan kelebihannya menjimatkan ruang yang dapat ditempati oleh unit lain.
  • Adalah mungkin untuk menggunakan perkakas selain kayu. Hidangan boleh diletakkan di dalam mangkuk di dalam bekas kaca yang direka untuk ketuhar. Anda boleh menggunakan periuk, acuan plastik. Tetapi, sebenarnya, tidak ada keperluan untuk hidangan tambahan. Semua yang anda perlukan untuk memasak termasuk dalam set alat pengering udara.
  • Keupayaan memasak makanan tanpa menggunakan minyak atau dengan jumlah minimum. Penggunaan minyak tentu bergantung pada resipi yang anda ikuti. Selalunya, minyak terdapat dalam resipi. Tetapi hidangan bebas lemak dan sangat enak juga boleh dimasak di dalam kapal terbang..
  • Penyediaan makanan yang cepat dan tidak rumit. Masukkan bahan ke dalam mangkuk dan hidupkan mod yang sesuai.
  • Menjimatkan masa. Terima kasih kepada pemanggang, kapal terbang boleh digunakan untuk memasak dua hidangan pada masa yang sama.

Kelemahan kapal terbang tidak begitu ketara:

  • Mangkuk kaca itu cukup berat. Ia memerlukan sedikit usaha untuk membuang lemak dan sisa lain..
  • Ketuhar konveksi memakan banyak ruang dan kelihatan besar.
  • Sebilangan hidangan memakan masa lebih lama untuk dimasak di dalam mesin pengering daripada kaedah biasa..
  • Mangkuk menjadi sangat panas. Kekurangan yang meragukan. Bagaimanapun, periuk dan kuali juga menjadi sangat panas semasa penggunaan. Letakkan alat dari jangkauan kanak-kanak dan jangan risau tentang panas yang keluar daripadanya.

Jenis-jenis kapal terbang

Apabila memilih kapal terbang, tidak bergantung hanya pada penampilannya. Oleh itu, anda hanya boleh mengambil kira cara kawalan dan ukuran mangkuk. Terokai perbezaan lain sebelum memilih unit.

Perbezaan mengikut jenis pemanas:

  • Logam. Pemanas tidak mencapai suhu yang boleh menyebabkan luka bakar yang serius. Hayat perkhidmatan yang cukup panjang. Berhati-hati! Sekiranya elemen pemanasan rosak, menyentuhnya boleh mengakibatkan kejutan elektrik. Elemen pemanasan seperti ini memanaskan dan menyejukkan untuk waktu yang sangat lama, ini mempengaruhi kecekapannya.
  • Halogen. Reka bentuk pemanas terdiri daripada tiub yang diisi dengan gas halogen. Memanaskan serta-merta. Pilihan mesra alam. Kos alat ganti tidak tinggi. Malangnya, makanan mungkin tidak panas sama rata. Tidak berfungsi dengan cepat.
  • Serat karbon. Lingkaran elemen pemanas gentian karbon diperbuat daripada karbon. Kelebihan pemanas seperti itu: penggunaan tenaga yang rendah dan operasi jangka panjang.

Penting! Pemanas karbon mempunyai sinaran inframerah yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Jangan tinggalkan objek mudah terbakar berhampiran alat pengering udara..

Jenis kapal terbang mengikut jenis kawalan:

  • Mekanikal. Kos teknologi yang dikendalikan secara mekanikal jauh lebih rendah daripada elektronik. Oleh kerana unit dengan unit kawalan elektronik mempunyai fungsi yang lebih pelbagai.
  • Elektronik. Ketepatan pemilihan fungsi dan mod dalam unit elektronik lebih tinggi.

Semakin besar isipadu mangkuk, semakin banyak kekuatan peranti. Kekuatan pesawat terbang berbeza dari 600 hingga 1700 W. Kekuatan yang cukup untuk menggunakan pesawat udara di rumah 1200 W.

  • Boleh ditanggalkan. Penutup yang boleh ditanggalkan mudah dibersihkan. Tetapi ada kesulitan jika semasa memasak perlu membuka penutupnya, yakni ada kemungkinan terbakar. Anda perlu berhati-hati.
  • Pada pendakap. Pembukaan penutup yang selamat. Kelemahan penutup jenis ini ialah saiz mangkuk tidak dapat ditingkatkan..

Cara penggunaan dengan betul

Fungsi perkakas berbeza bergantung pada model alat penerbangan anda. Model terbaru menampilkan kawalan suhu dan kelajuan udara secara manual.

Fungsi utama kapal terbang:

  • Memilih suhu yang diperlukan.
  • Mengekalkan suhu yang diingini. Fungsi yang diperlukan untuk memanaskan makanan setelah memasak selesai.
  • Mengawal kepantasan meniup pinggan. Fungsi yang anda perlukan untuk mencapai hasil yang anda mahukan.
  • Program memasak. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk sentiasa memantau kemajuan memasak. Dalam kes ini, anda cukup mengisi mangkuk dengan produk yang diperlukan, pilih mod yang diingini dan tunggu hasilnya, melakukan perkara lain..

Banyak ketuhar konveksi juga mempunyai fungsi tambahan yang sangat mudah, seperti:

  • panggangan;
  • menggoreng;
  • pengeringan;
  • mencairkan makanan;
  • penaik;
  • merokok.

Ketuhar perolakan - untuk apa? Apa yang anda boleh memasak dengan kapal terbang? Ini adalah teknik serba boleh yang membolehkan anda menyediakan hampir semua hidangan..

  • sup memasak dan kursus pertama yang lain;
  • membakar sayur-sayuran, termasuk kentang;
  • memasak pizza;
  • rebusan, pembakar, memasak sayur-sayuran;
  • memasak keju kotej;
  • merokok daging dan ikan;
  • Kentang goreng;
  • manisan;
  • pai;
  • menggoreng daging;
  • memasak ikan;
  • kebab;
  • bubur;
  • yogurt;
  • jem;
  • kompot, minuman keras.

Ciri-ciri memilih kapal terbang

Akhirnya, pertimbangkan syarikat penerbangan mana yang lebih baik untuk dibeli dari syarikat mana, bergantung pada kategori harga yang diminati.

Mesin penerbangan murah paling murah

  • Smile AG 1910. Kos bermula dari 2500 rubel. Buatan China.

Kelebihan: fungsi yang cukup besar, kawalan mudah, isyarat bunyi, penutup yang boleh ditanggalkan.

Kekurangan: Penebat haba rendah, struktur rapuh, putaran kisi, cepat rosak.

  • CENTEK CT-1456. Kos bermula dari 2900 rubel.

Kelebihan: satu set mod yang diperlukan, menggoreng pinggan yang baik, reka bentuk yang terang, petunjuk semasa operasi.

Kekurangan: pemanasan yang kuat, semasa memasak peranti tidak mencampurkan kandungannya, tidak ada resipi dalam arahan.

Kategori harga purata

  • GFgril GFA-2600. Kos bermula dari 5000 rubel.

Kelebihan: mudah dan senang digunakan, lapisan tidak melekat, penutupan automatik apabila mod berakhir.

Kekurangan: tidak ada penghasut, hayat perkhidmatan yang rendah.

  • LEX Mercury. Harga dari 7000 rubel.

Kelebihan: reka bentuk padat, kabel kuasa yang boleh dilepas, penutup berengsel, reka bentuk yang menarik.

Kekurangan: harga tinggi, hanya dua kemungkinan suhu, kapasiti rendah.

Gril udara yang mahal

  • Kitfort KT-1621. Kos dari 16,700 rubel.

Kelebihan: Pemanasan dua sisi, lapisan tidak melekat, penjagaan yang mudah.

Kekurangan: saiz besar.

  • Harimau HX-1097 yang lebih panas. Harga dari 11 600 rubel.

Kelebihan: Paparan LCD, elemen pemanasan berkualiti tinggi, pemanasan cepat.

Kekurangan: pemasangan rapuh, tidak ada dulang minyak.

Setiap suri rumah mempunyai senarai parameter yang diperlukan yang dia cari dalam teknologi, jadi semua kebaikan dan keburukan adalah konsep yang relatif. Satu perkara penting, sebelum membeli peralatan, anda perlu mengkaji dengan teliti semua parameter peranti yang dipilih. Termasuk berkenalan dengan maklumat mengenai syarikat yang menghasilkan peralatan tersebut.

Apa itu kapal terbang dan bagaimana menggunakannya?

Suri rumah, untuk memudahkan memasak, gunakan perkakas dan peralatan baru, di mana hidangan memasak lebih enak dan lebih sihat. Ketuhar konveksi adalah peralatan dapur yang digunakan untuk memasak.

Memiliki rumah seperti itu, memasak menjadi lebih mudah dan menyenangkan, lebih-lebih lagi, memerlukan lebih sedikit masa jika dibandingkan dengan dapur klasik. Untuk memilih model "anda", kediaman, anda perlu memahami peranti pengangkut udara dan memahami kelebihan dan kekurangan apa yang mereka ada, yang akan dibincangkan dalam artikel.

Ketuhar perolakan - apa itu

Ini adalah alat elektrik yang, berkat saiznya yang padat, sesuai walaupun di dapur kecil. Kualiti positif utamanya adalah bahawa bahan-bahan diproses dengan udara panas, oleh itu mereka mengekalkan sebahagian besar vitamin.

Secara luaran, panggangan elektrik kelihatan seperti mangkuk atau termos telus, dengan pendirian atau penutup yang menutupi struktur. Di "badan" penutup terdapat elemen pemanasan dan kipas yang menarik udara. Luar - kawalan.

Dalam model sederhana, bukannya pemanas elektrik tiub, elemen halogen dipasang. Kelebihan mereka ialah haba yang dihasilkan tidak memberi kesan negatif pada gelas mangkuk (lama kelamaan ia tidak akan mengoksidakan atau menghakis).

Dalam reka bentuk, selain elemen utama, ada yang tambahan:

  • kisi untuk memasak hidangan daging. Biasanya terdapat tiga daripadanya, dan mereka berbeza ketinggian;
  • lembaran penaik mesh. Berguna untuk memasak kukus atau lemak pekat. Ia juga merupakan alat yang baik untuk mengeringkan makanan;
  • cincin logam tidak biasa. Ia dipasang di atas mangkuk, dan tugasnya adalah untuk mengatur jumlah bekas..

Untuk memahami sama ada alat penerbangan elektrik diperlukan di rumah, seseorang harus memahami apa yang boleh dilakukannya sama sekali. Hidangan dimasak dalam bekas di mana udara panas mengalir secara bebas untuk meniup makanan.

Tidak perlu mengikuti prosesnya, hal yang sama berlaku untuk keperluan mengubah bahan. Tidak perlu menambahkan minyak, kerana semasa rawatan panas produk melepaskan jus mereka sendiri dan, setelah direndam di dalamnya, lembut dan lembut..

Model yang dihasilkan sekarang sepenuhnya membolehkan anda meninggalkan banyak peralatan elektrik: dapur gas klasik, ketuhar, dandang berganda, pembakar roti, microwave, alat pengering, barbeku dan lain-lain..

Kelebihan dan kekurangan peranti

Kelebihan kapal terbang adalah makanan yang dimasak tidak melekat di mangkuk dan tidak terbakar. Terdapat ciri lain yang secara berani disebut sebagai nilai tambah:

  • bau pinggan mangkuk tidak "menguap" di seluruh kediaman, tetapi terletak di bawah penutup tertutup rapat;
  • masa memasak dikurangkan;
  • vitamin dan nutrien dipelihara secara maksimum dalam makanan siap pakai. Oleh itu, pesawat udara adalah teknik kegemaran mereka yang mematuhi pemakanan yang betul;
  • keselamatan. Teknik ini tidak mengeluarkan apa-apa, walaupun mudah digunakan;
  • keupayaan untuk memasak beberapa hidangan sekaligus - untuk seisi keluarga;
  • saiz padat;
  • tidak mengemukakan keperluan untuk hidangan. Malah bekas logam atau kayu dipasang di alat pengering udara;
  • anda boleh memantau kemajuan memasak dan, jika perlu, campur tangan dalam proses tersebut.

Tetapi untuk menilai teknik ini pada dasarnya, seseorang harus memahami apa kelemahannya:

  • selalunya dalam ulasan terdapat komen bahawa kapal terbang mempunyai sistem pengukus yang lemah;
  • semasa operasi, termos yang terbuat dari kaca menjadi sangat panas. Agar tidak terbakar, lebih baik jangan menyentuhnya. Oleh itu, jika anak-anak tinggal di rumah, perlu segera memilih tapak pemasangan yang tidak dapat mereka jangkau;
  • jeriji yang disertakan dalam kit sukar dicuci;
  • menghabiskan banyak cahaya.

Jenis-jenis kapal terbang

Sekiranya anda tidak menggunakan ciri teknikal, maka kapal terbang dibahagikan kepada dua kategori besar: model sederhana dan berfungsi, lebih mahal.

Untuk penyediaan hidangan sederhana setiap hari, yang pertama dipilih. Di dalamnya anda boleh: membakar daging, ikan, sayur-sayuran, memasak sup atau bubur.

Fungsi yang kaya membolehkan anda memasak: makanan bakar, daging asap, susu panggang, yogurt, barbeku, cendawan, keju cottage, beri dan banyak lagi.

Ciri-ciri kerja

Bagaimana gril elektrik berfungsi:

  1. Udara yang dipanaskan di tangki ditiup ke semua arah oleh kipas.
  2. Pertama, ia bertiup dari atas ke bawah, kemudian sebaliknya, supaya makanan dimasak lebih sekata. Makanan tidak akan terbakar, tanpa mengira mod yang dipilih, sama ada membakar, menggoreng atau merebus.
  3. Arus angin tetap atau berubah-ubah, bergantung pada ciri model. Semakin banyak mod aliran pusaran, semakin baik.
  4. Suhu ruang kerja - dari +60 hingga +260 darjah Celsius.

Ciri dan kemampuan

Set ciri bergantung pada model:

  • mengekalkan suhu. Hidangan yang disediakan tidak akan sejuk selama beberapa jam jika anda mengaktifkan pilihan ini;
  • peraturan suhu. Ciri ini tersedia pada semua model. Agar peralatan tidak terlalu panas, indikator dipantau oleh sensor khas;
  • kelajuan kerja. Ini diatur pada kecepatan berapa aliran udara akan beredar;
  • permulaan yang ditangguhkan. Ia berfungsi seperti ini: bahan-bahan diletakkan di dalam mangkuk dan dipamerkan ketika alat pengering udara sepatutnya memasak pinggan. Contohnya, setelah meletakkannya pada waktu petang, pada waktu pagi sudah tentu dapat menikmati makanan siap;
  • pembersihan diri. Fungsi ini tidak terdapat di semua model, tetapi sangat memudahkan penyelenggaraan peralatan;
  • merokok. Fryerer dengan fungsi merokok membolehkan anda memasak ikan salai, daging, keju dan produk lain;
  • dandang berganda. Memasak wap adalah pilihan yang berguna, tetapi berdasarkan ulasan, lebih baik jangan menggunakannya dengan kerap di dalam pesawat udara. Wap, apabila tertumpu dalam jumlah besar, boleh memuatkan peralatan dapur dengan tidak perlu;
  • pencampuran. Ia tidak terdapat di semua model, tetapi hanya pada model di mana pengadun khas disertakan.

Sekiranya anda menginginkan sesuatu yang lebih daripada makanan biasa, mereka mengambil peralatan yang lebih mahal, dengan banyak kemungkinan.

Apa yang anda boleh memasak

Aero grill adalah teknik di mana anda boleh memasak hampir apa sahaja, dari sup hingga pencuci mulut. Menggunakannya:

  • sayur rebus;
  • pai bakar, daging, pizza dalam kerajang;
  • kering;
  • buat jem (betul-betul dalam balang);
  • buah-buahan kering, herba, cendawan;
  • biji goreng;
  • ikan asap.

Apa sahaja yang dimasak dalam kuali di atas kompor konvensional boleh dimasak dengan kejayaan yang sama dalam kapal terbang. Teknik ini akan menjadi penolong yang baik bagi mereka yang suka makanan lazat..

Satu-satunya perkara, jika fungsi peranti tidak menyediakannya, anda perlu menukar produk secara manual. Terdapat banyak resipi di rangkaian yang disesuaikan untuk model pesawat udara tertentu - jadi ada ruang yang cukup untuk berimaginasi.

Cara menggunakan kapal terbang

Manual pengguna disertakan dengan peralatan itu sendiri. Memasak adalah proses intervensi luar yang mudah dan praktikal. Manual pengguna:

  1. Peranti mesti dipasang.
  2. Masukkan bahan ke dalam bekas mangkuk dan tutup penutupnya.
  3. Parameter operasi dipilih pada panel kawalan: masa, suhu, kelajuan.
  4. Setelah mencapai suhu yang ditetapkan, kipas menyala, meniup udara panas mengalir di dalam tangki.

Pada akhir program, kapal terbang akan berbunyi. Banyak orang melakukan kesalahan di sini - mereka segera mengeluarkan peralatan dari rangkaian. Tidak semestinya melakukan ini, kerana kipas terus berfungsi walaupun selesai..

Sebaik sahaja anda memahami cara memasak, ada baiknya anda belajar bagaimana membersihkan kapal terbang anda. Banyak model mempunyai fungsi pembersihan diri. Anda juga boleh menggunakan mesin basuh pinggan mangkuk untuk mencuci. Sekiranya membersihkan diri, langkah-langkahnya adalah seperti berikut:

  1. Bahan pencuci pinggan mangkuk dicurahkan ke dalam mangkuk bersama dengan air mendidih (hingga separuh).
  2. Tetapkan suhu hingga +250 darjah dan tutup penutup selama 10 minit.
  3. Selepas pemprosesan sedemikian, cukup untuk membilas termos dalaman dan mengelap penutupnya sehingga kering..
  4. Juga di dalam mangkuk anda boleh meletakkan aksesori yang digunakan untuk memasak (panggangan, tusuk sate, loyang).

Semasa memuatkan peralatan ke mesin basuh pinggan, terlebih dahulu keluarkan penutup dari mesin pengering - ia dibasuh secara berasingan.

Cara memilih kapal terbang untuk rumah

Cadangan pakar berdasarkan ciri kenderaan:

  • kuasa. Semakin kuat pesawat udara, semakin cekap, yang bermaksud ia akan menghabiskan lebih sedikit masa untuk memasak. Peralatan berkuasa tinggi tidak digalakkan kerana mereka memakan banyak makanan dan "mengeringkan" beberapa makanan. Kuasa rata-rata akan cukup untuk memasak sebahagian besar pinggan - ini adalah 1200 - 1400 W;
  • isi padu mangkuk. Dua nombor bertanggungjawab untuk kelantangan: yang pertama adalah kelantangan utama, yang kedua adalah yang bertambah (jika kit termasuk lampiran cincin seperti model Hotter HX 1037 Classic). Secara keseluruhan, terdapat tiga kategori yang tersedia untuk kriteria ini: kecil (8 - 12 l), sederhana (10 - 14 l) dan besar (12 - 16 l). Sekiranya hidangan disediakan untuk pasangan yang sudah berkahwin, maka jumlah kecil sudah cukup. Sekiranya beberapa hidangan disediakan sekaligus, maka lebih baik memilih hidangan yang besar;
  • pemanas. Elemen ini bertanggungjawab untuk memanaskan udara di ruang kerja alat pengering udara. Berlaku: elemen pemanasan, halogen, karbon. Yang pertama tahan lama, kuat dan tidak memerlukan penyejukan. Tetapi lama-kelamaan, ia mengoksidasi dan menjadi berkarat. Pemanas halogen mesra alam, tidak mengalami pengoksidaan, tetapi berfungsi sedikit. Serat karbon adalah produk berteknologi tinggi yang kuat dan tahan lebih lama;
  • laju meniup. Dalam model sederhana, ia tidak diatur. Pengangkut udara yang lebih mahal mempunyai tiga kelajuan: rendah, sederhana dan tinggi;
  • jenis kawalan. Menurut parameter ini, terdapat peralatan mekanikal dan elektronik. "Mekanik" memungkinkan untuk menetapkan suhu dan masa sahaja, oleh itu ia boleh digunakan untuk memasak hidangan sederhana. Kawalan elektronik memperluas fungsi: berikut adalah pemasa, dan menetapkan kelajuan kipas, mod dan banyak lagi;
  • kaedah penetapan penutup. Elemen struktur ini boleh ditanggalkan dan tidak boleh ditanggalkan (penutup berengsel). Lipatan lebih mudah dicuci;
  • peralatan. Bergantung pada model dan merangkumi pelbagai aksesori untuk memudahkan memasak.

Jenama dan model popular

Hotter HX-1036 EconomyBaru

Syarikat penerbangan panas itu dinobatkan sebagai yang terbaik di antara ketuhar serupa pada tahun 2019. Ini adalah peranti yang dibuat dengan reka bentuk teknologi yang indah (contoh dalam foto) Terdapat 6 program memasak.

Terdapat pemasa dengan fungsi delay start. Peningkatan suhu dicapai kerana elemen pemanasan, dibuat mengikut teknologi dua putaran - dalam masa yang singkat ia mengeluarkan lebih banyak haba. Nilai suhu yang ada - dari +65 hingga +250 darjah.

Jeniskapal terbang
Kuasa1400 Wt

Kuasa - 1.2 - 1.4 kW (bergantung pada modus). Set lengkapnya kaya: berdiri, panggangan, tusuk sate, tong, roadster (daging unggas dibakar di dalamnya).

Cara menggunakan kapal terbang

Terdapat lebih banyak pematuhan pemakanan yang betul. Makanan sihat tanpa minyak dan lemak berlebihan semakin banyak dipesan di kafe dan restoran, dan juga disediakan di rumah. Ramai orang secara keliru percaya bahawa makanan diet tidak sedap. Pengangkut udara menguraikan stereotaip mengenai makanan yang sihat: ia memasak hidangan tanpa menggunakan minyak, yang menjadikannya lebih sihat dan mengurangkan kalori.

  1. Cara peranti berfungsi
  2. Fungsi peranti
  3. Kelebihan dan kekurangan peranti
  4. Cara menggunakan kapal terbang
  5. Arahan Pemasangan dan Kuasa
  6. Peralatan apa yang hendak digunakan di kapal terbang
  7. Menyiapkan peranti untuk operasi
  8. Peraturan untuk menggunakan kapal terbang
  9. Petua operasi
  10. Kesimpulannya

Cara peranti berfungsi

Di jantung kapal terbang terdapat ketuhar elektrik yang memanaskan makanan bukan dari bawah, tetapi dari atas. Peranti ini adalah bekas kaca bulat dengan isipadu 6-17 liter pada dudukan plastik. Kit ini merangkumi penutup dengan diameter 300-450 mm. Kotak atau loyang diletakkan di dalam peranti untuk produk yang dibentangkan di atas dalam bentuk semula jadi atau dibungkus dengan kerajang.

Semuanya ditutup dengan penutup dengan pemanas elektrik. Ia dilengkapi dengan kipas dan alat pemanasan terbina dalam. Bergantung pada mod pratetap, hidangan diproses dari 60 hingga 260 ° C. Kipas mengedarkan udara panas secara merata. Dalam kes ini, prinsip perolakan digunakan. Atur suhu dengan termostat.

Ciri-ciri. Semasa memilih model, perhatikan pengancing penutupnya. Tudung berengsel lebih senang daripada yang boleh ditanggalkan.

Fungsi peranti

Setiap model peranti mempunyai fungsi yang berbeza. Semakin banyak yang ada, semakin tinggi harganya..

Semasa memilih kapal terbang, perhatian diberikan kepada kemampuan peranti:

  1. Program penyelenggaraan suhu mengelakkan makanan yang dimasak tidak sejuk.
  2. Kawalan suhu tidak membenarkan peralatan terlalu panas berkat sensor khas.
  3. Pemilihan kadar aliran udara.
  4. Permulaan yang tertunda membolehkan makanan dimasak sesuai dengan keperluan anda. Kelewatan dalam model mekanik diberikan selama satu jam, dalam peralatan elektrik ia dapat diganti sehari (masukkan makanan pada waktu pagi dan makan malam pada waktu malam).
  5. Pembersihan diri sangat memudahkan penjagaan peranti.
  6. Merokok membolehkan anda memasak daging, ikan, keju. Ini memerlukan habuk papan dari pokok buah-buahan atau cabang kismis hitam. Sebelum merokok, daging diperap sekurang-kurangnya 12 jam, habuk papan dituangkan ke dalam piring yang dalam, dulang diletakkan di atas untuk meneteskan lemak dan parut di mana produk diletakkan.
  7. Pengukus adalah ciri kontroversi. Tidak disarankan untuk menggunakannya dengan kerap, kerana kepekatan wap yang banyak terkumpul di dalam peranti, dan ia mungkin gagal..
  8. Percampuran. Peranti dengan fungsi ini memerlukan pengadun khas.

Kelebihan dan kekurangan peranti

Untuk apa kapal terbang? Peranti ini menggantikan ketuhar gelombang mikro, double boiler, deep fryer, oven dan gas.

Ramai suri rumah telah menghargai peranti ini, dengan kelebihannya:

  • bau memasak minimum;
  • kelajuan memasak;
  • pemeliharaan maksimum vitamin dan nutrien dalam makanan;
  • kemungkinan memasak tanpa lemak dan minyak;
  • keselamatan, tiada pelepasan;
  • anda boleh memasak hidangan untuk satu orang atau seisi keluarga;
  • tidak mengambil banyak ruang;
  • membolehkan anda memasak di hampir semua pinggan, termasuk logam;
  • proses memasak dapat dikawal.

Syarikat penerbangan juga mempunyai kekurangan:

  • termos kaca menjadi sangat panas, anda tidak boleh menyentuh struktur yang dipanaskan;
  • grid pemisahan sukar dibersihkan;
  • penggunaan kuasa tinggi;
  • sistem pengukus yang lemah.

Pengangkut udara dianggap sebagai alat yang mesra alam. Pakar pemakanan dan pakar masakan bercakap positif mengenai alat ini, dengan memperhatikan kemungkinan memasak makanan di dalamnya tanpa lemak berlebihan.

Cara menggunakan kapal terbang

Pembantu dapur ini dapat menyediakan segala-galanya dari kursus pertama hingga pencuci mulut.

Rebus, bakar, sayur layu, bakar roti, rebus selai dalam balang, sayur kering dan buah - dengan alat ini tidak akan ada masalah untuk memasak. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakannya adalah wajar untuk mempelajari arahan untuk menggunakan alat penerbangan dengan betul..

Arahan Pemasangan dan Kuasa

Bagaimana memasang Airfryer anda selepas pembelian? Peranti terdiri daripada bahagian berikut:

  1. Tudung adalah komponen terpenting Airfryer anda. Ia mengandungi mikropemproses, elemen pemanasan dan kipas yang membekalkan udara ke makanan yang sedang disediakan. Sekiranya penutup diangkat semasa perkakas beroperasi, elemen pemanasan mati dan pemasa berhenti..
  2. Panel kawalan.
  3. Angkat pendakap digunakan untuk membuka penutup dan mengangkatnya untuk memasang cincin pembesaran.
  4. Sarung plastik digunakan untuk mengelakkan sentuhan termos panas dengan permukaan meja dan untuk kemudahan menggerakkan alat pengering udara.
  5. Kelalang kaca. Oleh kerana bentuk silindernya, udara panas mengalir secara merata di sekitar produk, memastikan pemanasan sama rata semasa memasak.
  6. Kabel kuasa dan soket kuasa.

Aksesori berikut disertakan dengan Airfryer:

  • panggangan atas untuk membuat sandwic panas, telur;
  • panggangan rendah untuk rebusan, memasak dalam periuk;
  • rak sederhana untuk hidangan daging dan pastri;
  • cincin pembesar untuk meningkatkan jumlah berguna kapal terbang ketika memasak ikan, daging, ayam besar;
  • lembaran penaik mesh untuk mengeringkan sayur-sayuran, sayur-sayuran, kacang goreng, crouton;
  • tong untuk membantu anda menjangkau makanan panas dan parut dengan mudah;
  • lidi untuk memasak barbeku dari daging, ayam, ikan, sayur-sayuran.

Anda dapat menggunakan tiga rak pada saat yang sama ketika memasak ikan salai, kebab, untuk pengeringan, serta menyiapkan makanan yang ditetapkan untuk seisi keluarga.

Ia senang dipasang. Labu kaca diletakkan di dalam bekas plastik, dan ditutup dengan penutup di atasnya. Salah satu hujung kabel kuasa disambungkan ke soket kuasa yang terletak di penutup pesawat udara, dan hujung yang lain ke soket.

Sebelum mengendalikan peranti, pastikan penutupnya ditutup. Kabel mesti dipasang dengan kuat di soket kuasa. Sekiranya rosak, pesawat udara tidak dapat dihidupkan. Mereka juga memeriksa kebolehgunaan kedai. Sambungan yang salah akan mengakibatkan kerosakan yang tidak dilindungi oleh pembaikan jaminan.

Bagaimana cara menghidupkan alat pengering udara selepas pemasangan? Operasi pesawat udara dikendalikan menggunakan panel kawalan. Ia memaparkan semua maklumat mengenai waktu, program, suhu dan kadar aliran udara panas. Anda juga boleh mula memanaskan, membilas sendiri dan mencairkan air. Panel kawalan mempunyai:

  • pemasa elektronik;
  • pembesar dan pengurang;
  • butang anak panah untuk menetapkan masa memasak;
  • butang "Tetapkan semula program";
  • petunjuk bacaan suhu;
  • butang kawalan suhu;
  • penunjuk kadar aliran udara panas;
  • kelajuan kipas;
  • memanaskan badan;
  • "Mula" - butang untuk memulakan program;
  • petunjuk pembersihan diri;
  • penunjuk pencairan.

Pemasa menetapkan masa operasi kapal terbang dari 1 minit hingga 24 jam. Tempohnya ditetapkan menggunakan butang "kenaikan" dan "penurunan". Setiap penekan mengubah masa memasak satu minit. Menekan dan menahan butang mempercepat perubahan pemasa.

Peralatan apa yang hendak digunakan di kapal terbang

Suhu dalam peranti mencapai 260 ° C, oleh itu diperlukan bekas dengan ketahanan suhu tinggi. Dilarang menggunakan peralatan untuk ketuhar gelombang mikro, serta plastik dan kayu.

Semasa memilih hidangan, penting untuk mempertimbangkan hidangan yang akan dimasak. Untuk membakar daging atau membuat sup, anda memerlukan periuk seramik. Untuk menggoreng daging, pilih bekas kaca, untuk penaik menggunakan loyang logam, dulang dengan lapisan tidak melekat atau yang sama yang sesuai untuk ketuhar konvensional.

Menarik! Tidak seperti ketuhar gelombang mikro, dalam alat pengering udara anda boleh menggunakan pinggan aluminium, kerajang, logam, tanah liat, bekas silikon berkualiti tinggi.

Untuk kapal terbang, pilih hidangan, mematuhi cadangan berikut:

  1. Perhatikan ketahanan panas dan kekonduksian terma pinggan. Ia mesti dibuat dari bahan yang tahan suhu tinggi. Aluminium dan kaca tahan panas mempunyai kekonduksian terma tertinggi, yang bermaksud bahawa makanan dimasak jauh lebih cepat dalam piring seperti itu. Sekiranya makanan dimasak atau dibakar dalam periuk tanah liat, ia akan memakan masa lebih lama untuk dimasak kerana kekonduksian terma bahan yang rendah..
  2. Lihatlah ketebalan dinding bekas. Untuk mendapatkan kerak coklat keemasan, ambil pinggan dengan dinding nipis..
  3. Diameter pinggan tidak boleh melebihi 25 cm, jika tidak, aliran panas akan menyebar tidak rata, dan pinggan akan berubah menjadi tidak dipanggang atau terlalu matang.

Menyiapkan peranti untuk operasi

Sebelum persiapan pertama, kapal terbang disediakan untuk bekerja:

  1. Bebaskan termos dari semua peranti tambahan, lepaskan cincin pembesar daripadanya.
  2. Lap bahagian dalam mentol kaca dengan span berliang.
  3. Pasangkan kabel kuasa ke soket.
  4. Turunkan penutup ke termos.

Sebelum memasak, alat dipanaskan:

  1. Tetapkan pemasa selama 6 minit, suhu pada 260 ° C. Ketuhar memanaskan dan kemudian dimatikan secara automatik dengan membunyikan bunyi bip. Bau yang sedikit terbakar mungkin muncul. Ini tidak berbahaya dan diperuntukkan oleh peraturan operasi (ini adalah bagaimana lemak berlebihan terbakar).
  2. Biarkan penyejuk udara sejuk selama 5 minit.
  3. Gosokkan termos kaca lagi dengan span berliang.

Peranti ini kemudiannya siap digunakan..

Peraturan untuk menggunakan kapal terbang

Terdapat peraturan penggunaan umum yang berlaku untuk semua model:

  • panaskan bekas sebelum digunakan;
  • masukkan makanan ke dalam dan tutup rapat dengan penutup;
  • tetapkan parameter pada panel kawalan: kelajuan, masa dan suhu;
  • pengangkut udara boleh menjadi sangat panas, oleh itu disarankan meletakkannya di permukaan yang tahan panas;
  • jangan meletakkan pinggan atau makanan itu sendiri di bahagian bawah mangkuk, kerana ini anda harus menggunakan parut;
  • semasa memeriksa pinggan untuk kesediaan, buka penutup dengan teliti, kerana terdapat risiko terbakar oleh aliran udara panas;
  • gunakan hidangan khas;
  • dilarang melepaskan peranti secara tiba-tiba dari rangkaian.

Petua operasi

Agar peralatan dapat digunakan dalam jangka masa yang lama, syarat untuk bekerja dengannya diperhatikan:

  1. Setelah selesai proses memasak, putuskan sambungan pesawat udara dari rangkaian dengan mencabut kabel dari saluran keluar, tetapi tidak lebih awal dari 15 minit kemudian.
  2. Sekiranya air masuk ke dalam panel kawalan, peralatan terputus dari rangkaian dan penutup dikeringkan di bilik kering sekurang-kurangnya 2.5 jam.
  3. Jangan gunakan badan termos kaca untuk memasak di atas gas, dapur elektrik atau di dalam ketuhar.
  4. Jangan gunakan peranti tanpa sokongan untuk termos kaca kaca.
  5. Jangan gunakan bahan pencuci yang kasar untuk membersihkan bahagian plastik.
  6. Grill tidak dibersihkan dengan berus dawai.
  7. Lindungi termos dari kesan dan perubahan suhu secara tiba-tiba.

Kesimpulannya

Ketuhar konveksi adalah pembantu yang boleh dipercayai di dapur. Teknik ini akan mengambil alih menu rumah dan membebaskan tuan rumah dari memasak. Peranti ini senang dikendalikan dan senang dibersihkan. Dengan peranti ini di atas meja, selalu ada yang lazat, dan yang paling penting - makanan sihat tanpa lemak dan kalori yang berlebihan.