Aquavit

Aquavit (Latin aqua vitae - air hidup) adalah minuman beralkohol yang disertakan dengan rempah dan ramuan, dengan kekuatan 38 hingga 50 vol. Minuman ini pertama kali dibuat di Scandinavia pada abad ke-13. di wilayah negara moden Denmark, Sweden dan Norway. Pada mulanya, alkohol gandum digunakan untuk pengeluaran minuman tersebut. Walau bagaimanapun, pada abad ke-6 ke-1. kerana kekurangan hasil gandum, pengeluaran alkohol untuk aquavit bermula dari kentang.

Proses pengeluaran terdiri daripada 3 peringkat.

  1. 1 Pertama, kentang direbus dalam autoklaf dan jisim pati yang dihasilkan dicampurkan dengan bijirin malt. Kemudian proses penapaian berlaku dalam tiga minggu..
  2. 2 Jisim fermentasi disuling dua kali dan disaring melalui arang. Akibatnya, alkohol paling tulen terbentuk dari 70 hingga 90 vol..
  3. 3 Alkohol yang dihasilkan dicairkan dengan air suling, yang disucikan khas hingga kekuatan 38-50 jilid. dan tuangkan rempah dan ramuan yang sudah siap ke dalamnya.

Set rempah dan ramuan praktikalnya tidak pernah berubah dalam sejarah minuman yang hampir 7 abad ini. Kayu manis, ketumbar, biji anise, dill, biji jintan, daun adas, wortel St. John's, beri juniper, bunga tua dan bahan rahsia lain yang digunakan secara tradisional. Untuk memasukkan dan mendapatkan minuman coklat kuning, ia, bersama dengan koleksi ramuan dan rempah-rempah, dituangkan ke dalam tong kayu oak 250 l. Semakin lama pendedahan minuman, warnanya semakin cerah..

Rahsia utama untuk mendapatkan rasa dan aroma unik Aquavit adalah bahawa pada bulan-bulan pertama tong dengan minuman tersebut sentiasa bergerak. Semua tong yang baru dibuat dimuat ke kapal dan berlayar dari Belahan Utara ke Belahan Selatan dan kembali. Hasilnya, minyak pati dari herba melepaskan rasa dan aromanya sepenuhnya. Selepas perjalanan seperti itu, Aquavit dibotolkan. Sudah menjadi tradisi pada label untuk menunjukkan laluan laut yang dilalui Aquavit..

Peraturan rasa yang baik dianggap sebagai penggunaan aquavit sejuk atau beku hingga -18 °.

Kelebihan aquavit

Aquavit pada asalnya dihasilkan sebagai ubat. Anehnya, ia digunakan untuk merawat dan mencegah alkoholisme..

Pada tahun 60-an, aquavit terkenal sebagai ubat yang sangat baik untuk meningkatkan fungsi jantung, melebarkan saluran darah dan meningkatkan aliran darah. Di Denmark, setiap pesara diberi dua gelas aquavit setiap minggu. Namun, disebabkan oleh peningkatan penipuan, isyarat "peduli" dari negara ini telah berhenti.

Juga, penduduk negara-negara Skandinavia menggunakan aquavit sebagai alat yang merangsang pencernaan dan membantu menyerap makanan berlemak. Aquavit adalah bahagian tidak terpisahkan dari meja perayaan atau perayaan.

Sekiranya terdapat penyakit pernafasan akut dan penyakit saluran pernafasan atas, penyedutan wap dengan aquavit digunakan. Segelas air dan 70 g minuman dicurahkan ke dalam alat sedut. Wap yang dihasilkan tepu dengan komponen penting aquavit, yang mengurangkan bilangan bakteria patogen dan memudahkan pernafasan. Di samping itu, pertumbuhan semula fisiologi membran mukus bertambah baik dan imuniti tempatan disediakan..

Juga, aquavit banyak digunakan untuk pemanasan semasa hipotermia. Ia ditambahkan ke dalam teh atau koleksi ramuan perubatan..

Dalam masakan tradisional Norway, aquavit digunakan dalam penyediaan pastri. Ia ditambah sebagai bahan tambahan aromatik untuk impregnasi lapisan kek dan dalam pembuatan pastri. Kilang coklat menggunakan Aquavit untuk membuat gula-gula dengan nama yang sama, di mana minuman ini berada dalam keadaan cair..

Norway adalah negara perikanan dan hidangan ikan sangat popular di dalamnya. Oleh itu, dalam beberapa resipi untuk memasak ikan bilis, aquavit digunakan. Ini memberikan aroma unik kepada ikan dan sedikit alkohol..

Bahaya aquavit dan kontraindikasi

Sebilangan besar alkohol yang diminum mempunyai kesan buruk terhadap aktiviti badan, dan penggunaannya secara sistematik adalah ketagihan dan ketergantungan alkohol selanjutnya.

Ciri berbahaya aquavit termasuk manifestasi tindak balas alergi terhadap ramuan herba yang digunakan dalam pembuatannya. Ruam dan kemerahan kecil di leher dan ketiak mungkin muncul. Tidak dianjurkan meminumnya untuk orang yang menderita tekanan darah tinggi..

Atas sebab yang sama, anda tidak boleh membuat kompres daripadanya, terutama bagi orang yang kulitnya terkena ekzema..

Minuman Norway Akvavit vodka: apa itu, jenis, cara minum + resipi di rumah

Aquavit adalah minuman beralkohol yang popular di negara-negara Skandinavia, yang dibuat dengan penyulingan alkohol dari kentang dan, lebih jarang, dari biji-bijian, dan kemudian diselitkan dengan rempah dan rempah. Bentengnya mempunyai watak utara yang sebenar dan berbeza dari 40 hingga 50 darjah.

  • 1 Legenda minuman
  • 2 Teknologi pengeluaran minuman Akvavit
  • 3 Varieti aquavita
  • 4 resipi Aquavit di rumah
  • 5 Cara minum aquavit

Minum legenda

Diterjemahkan dari bahasa Latin "aqua vitae" bermaksud "air hidup" atau "air kehidupan". Ini tidak menghairankan, kerana sebelumnya minuman ini digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan. Ia digunakan untuk meningkatkan selera makan dan kekebalan tubuh, untuk selesema dan, cukup aneh, sebagai ubat untuk alkohol.

Menurut beberapa laporan, aquavit mulai dipersiapkan pada abad ke-13 di wilayah Sweden moden, Denmark dan Norway..

Tetapi, sebutan pertama nama itu sendiri tercatat dalam sumber bertulis pada tahun 1531 dan disertakan dengan tulisan: "Membantu semua penyakit... di dalam dan di luar".

Teknologi pengeluaran minuman Aquavit

Minuman ini dihasilkan secara tradisional dalam empat peringkat berturut-turut, tetapi perkadaran yang tepat bagi setiap pengeluar, tentu saja, tetap dipercaya..

Peringkat pertama adalah penghasilan mash.

Tahap kedua adalah penyulingan. Mash yang diperoleh disuling dua kali dalam penyuling. Dan hasilnya adalah alkohol dengan kekuatan 60-80 darjah.

Tahap ketiga adalah maserasi. Alkohol kentang dicairkan dalam bahagian yang diperlukan dengan air dan ramuan perubatan dan rempah-rempah ditambahkan ke dalamnya.

Tahap keempat adalah pendedahan. Aquavit berumur dalam tong kayu oak atau ceri. Keamatan warna minuman bergantung pada masa pendedahan.

Jenis aqua vita yang paling mahal mesti melalui peringkat kelima, iaitu pelayaran laut. Minuman itu dituangkan ke dalam tong dan kemudian dimuat ke kapal. Dan syarat utama pelayaran seperti itu adalah untuk menyeberangi khatulistiwa dua kali..

Varieti aquavita

Aquavit Norway

Sebenarnya, ini adalah ubi jalar kentang, biasanya berwarna kuning, yang dihasilkan oleh biji jintan..

Aquavit Denmark

Minuman jernih dengan rasa dan aroma biji jintan. Di Denmark, semakin kerap anda dapat mencari aquavit murni, yang hampir tidak berbau, dan boleh disiram dengan rempah-rempah mengikut citarasa peribadi..

Aquavit Sweden

Sangat serupa dengan minuman Denmark. Satu-satunya perbezaan adalah pada beberapa akar, ramuan dan rempah yang digunakan dalam proses pengeluaran.

Resipi Aquavit di rumah

Bahan-bahan

Alkohol boleh dimakan yang dicairkan (40%) atau vodka - 750 ml

Biji adas - 2 sudu kecil.

Buah pelaga yang dicincang - 2 kotak

Carnation - 2 tunas

Kayu manis - 1 keping.

Sebiji lemon kering

Kering kering sebiji oren

Gula pasir - 1.5 sudu besar. l.

Kaedah memasak

Mula-mula, kita perlu menggoreng semua rempah dalam kuali kering, termasuk rasa sitrus selama 3 minit.

Tuangkan isi kuali ke dalam bekas gelas 1 liter, masukkan gula pasir dan tuangkan komponen alkohol. Setelah digoncang dengan teliti, biarkan minuman itu diseduh selama kira-kira dua minggu di tempat yang gelap. Pastikan menggoncang isi bekas sekurang-kurangnya dua kali sehari..

Setelah 14 hari, kami mengambil sampel, jika minuman itu menjadi tepu dan beraroma, maka ia boleh disaring, dan kemudian disaring melalui penapis yang dibeli atau buatan sendiri.

Kemudian kami menuangkan aquavit ke dalam botol kaca.

Minuman siap mesti disejukkan sebelum dirasakan..

Sekiranya anda mempunyai tong kayu oak, lebih baik menyimpan vodka Norway yang sudah siap di dalamnya..

Cara minum aquavit

Aquavit, seperti minuman lain, mempunyai ritual minum tersendiri. Tidak seperti upacara Jepun atau Cina yang panjang, semuanya lebih mudah dengan minuman ini:

Hidangkan vodka Skandinavia yang dibekukan hingga -18 darjah atau sejuk.

Mereka meminumnya dari gelas biasa, dalam satu tegukan. Pengetahuan khas minuman ini lebih suka mencucinya dengan bir..

Sebagai makanan ringan, anda boleh menghidangkan: makanan laut, acar, piring keju atau hidangan daging berlemak.

Orang Scandinavia tidak menyalahgunakan minuman tradisional mereka dan menuangkannya satu sama lain secara eksklusif pada hari cuti - pada Hari Krismas dan Kemerdekaan.

Ralat atau sesuatu untuk ditambahkan?

Apa itu Aquavit


Aquavit adalah nama minuman beralkohol yang berasal dari negara-negara Scandinavia. Bentengnya memenuhi piawaian utara - dari 40 darjah ke atas. Untuk telinga Rusia, kata aquavit agak mengingatkan pada nama ubat tersebut. Memang, vodka Norway digunakan untuk tujuan perubatan - untuk meningkatkan selera makan, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap selsema dan, cukup aneh, sebagai ubat untuk alkohol. Seorang pesara Denmark pada satu masa bahkan mendapat hak istimewa untuk minum 400 ml minuman seminggu untuk menjaga kesihatan mereka. Minuman beralkohol Scandinavia yang luar biasa! Mari kita perhatikan lebih dekat.

Latar belakang sejarah

Terdapat bukti bahawa aquavit disiapkan pada abad ke-13 di wilayah Denmark moden, Sweden, Norway. Namun, ini pertama kali disebut dalam sumber bertulis dengan nama ini pada tahun 1531 dan disertakan dengan cadangan - "pertolongan dari semua penyakit... di dalam dan di luar." Sebenarnya, aqua vitae berasal dari bahasa Latin dan diterjemahkan sebagai "air kehidupan".

Alkohol untuk pengeluaran minuman itu pertama kali diperoleh dari bijirin, tetapi kemudian beberapa daripadanya diganti dengan minuman kentang. Semasa proses pembuatan, Aquavit diperkaya dengan pelbagai ramuan dan rempah, yang memberikan rasa pedas. Set mereka dulu dan sekarang hampir sama: kayu manis, ketumbar, halia, biji anise, jintan dan dill, bunga tua, beri juniper, wortel St. John, adas. Pengilang tidak menyatakan bahagian dan senarai lengkap ramuannya.

Rahsia rasa lain adalah pelayaran laut yang dibuat oleh aquavit Norway ketika berada di tong kayu oak. Pada tahun 1907, ketika mengangkut minuman ke Australia, ternyata ombak dalam keadaan semula jadi adalah yang diperlukan untuk mengekstrak bahan aromatik dengan cepat dari rempah aromatik, ramuan dan kayu oak. Ini adalah bagaimana minuman memperoleh warnanya, yang boleh menjadi straw, keemasan, atau coklat tua. Semakin gelap minuman, semakin lama tempoh penuaan. Walaupun vodka Scandinavia mendapat nada yang kaya walaupun tong muda dipilih untuk infusi, tergesa-gesa untuk memberikan warnanya kepada alkohol. Aquavit yang melintasi garis khatulistiwa semasa pelayaran laut ditentukan oleh tajuk khas linye aquavit. Di laman web yang dikhaskan untuk minuman ini, ada peluang menarik - untuk menelusuri jalur setiap botol di seberang laut.

Aquavit Denmark biasanya telus, tanpa penuaan, mempunyai rasa dan aroma biji jintan. Lebih mudah dibeli kerana harganya yang rendah dan kelazimannya di luar Scandinavia. 1846 - permulaan pelepasan karung Aalberg Taffel Akvavit, yang setelah bertahun-tahun mengekalkan kedudukannya, diakui sebagai yang terbaik di antara pesaing di pertandingan antarabangsa IWSC 2002.

Resepi

Pada masa ini, aquavit diperoleh dengan penyulingan berganda dari bahan mentah yang ditapai, di mana terdapat tempat untuk komponen kentang dan bijirin. Alkohol yang dihasilkan diencerkan dengan air hingga sekitar 40-50 darjah dan menegaskan campuran rempah dan rempah khas (daun adas, elderberi, anise, biji jintan, dll.). Tahap seterusnya adalah penuaan pada tong kayu oak dan pelayaran laut yang membuat akuakultur aquavit, dan bukan hanya warna lain.

Pengilang menyimpan rahsia resipi minuman mereka. Walau bagaimanapun, di rumah, anda dapat menghasilkan rasa dan aroma vodka Skandinavia, jika anda mempunyai kesabaran dan menunggu rempah-rempah untuk memperkaya aquavit buatan sendiri. Bahan langka yang dituai pada hari tertentu dalam setahun tidak akan diperlukan.

  • vodka atau alkohol yang dicairkan - 0,7 l;
  • sitrus zest - dari 1 lemon dan 1 oren;
  • sebatang kayu manis;
  • 2 biji buah pelaga;
  • 2 bintang anyelir;
  • biji anise, jintan dan adas - 1 sudu teh setiap satu;
  • gula - 1 jadual. sudu.
  1. Kisar buah pelaga dan kayu manis.
  2. Panaskan kuali dan, sambil dikacau, goreng sedikit rempah yang ada di atasnya. Beberapa minit sudah cukup.
  3. Tuangkan bahan wangi ke dalam balang kaca, tuangkan vodka atau alkohol, tambah gula. Selepas mencampurkan, tutup dengan penutup yang ketat.
  4. Kami pergi di tempat yang gelap untuk infusi. Setiap hari kita mengguncang aquavit masa depan 2-3 kali (anda bahkan boleh meniru sea roll).
  5. Selepas 2 minggu kami mencuba minuman tersebut. Kekurangan rasa? Kami terus berkeras untuk beberapa hari lagi, tidak lupa untuk menggoncangkan bekas itu.
  6. Tapis, botol. Kami memasukkannya ke dalam peti sejuk dan mengajak rakan untuk mencuba.

Syarat penggunaan

Cukup sekadar minum alkohol. Walaupun terdapat juga kaedah minum di mana minuman harus dibekukan hingga -18 darjah. Aquavit Denmark tidak akan mengalami penggunaan pada suhu bilik. Anda boleh meminumnya dengan menikmati setiap teguk, dan membalikkan gelas dalam satu tegukan - sesuka hati anda.

Minuman beralkohol Scandinavia sesuai dengan makanan berlemak dan berat, meneutralkan kesannya pada perut. Dan mabuk ketika makan makanan seperti itu akan menjadi lebih lembut. Orang Sweden suka minum aquavit dengan ikan salai berlemak, sementara orang Denmark lebih suka kanape sebagai makanan ringan: roti hitam, mentega, herring berlemak, dan bulu bawang. Orang Scandinavia tidak menyalahgunakan minuman tradisional mereka dan menuangkannya satu sama lain pada hari cuti - pada Hari Krismas dan Kemerdekaan. Oleh itu, mereka hidup bahagia selamanya. Makanan ringan seperti piring keju, daging panggang, salad makanan laut sesuai untuk minuman..

Anda juga boleh memasukkannya ke dalam koktel. Cubalah "Mercury": 45 ml aquavit, 30 ml minuman keras oren dan jus lemon, campurkan ketulan ais dalam pengocok dan sajikan dalam gelas brendi. Minuman ini digabungkan dengan watak Nordic dan dengan sirap beri, tonik. Sebilangan orang yang tanpa risiko selera minum aquavit dengan bir..

Di Norway, aquavit digunakan di sektor gula-gula - untuk meresapi lapisan kek, dalam kek dan gula-gula dengan pengisian alkohol cair. Ini juga berperanan dalam resipi ikan, menambahkan aroma yang menyenangkan dan nota alkohol ringan ke hidangan tradisional. Dan aquavit yang ditambahkan ke koleksi teh atau ubat mencegah selesema dan panas dalam cuaca sejuk. Jadi minuman ini dipanggil "air kehidupan" dengan alasan. Hanya penting untuk mengingati dos yang optimum dan tidak terbiasa dengan rawatan..

Aquavit

Aquavit adalah minuman beralkohol yang kuat yang mengandungi sejumlah besar ramuan dan rempah. Kekuatannya berbeza dari 38 hingga 50 rpm, bergantung pada setiap variasi individu. Scandinavia dianggap sebagai tempat kelahiran minuman pedas yang kuat ini, di mana ia pertama kali dihasilkan pada abad ke-13 Masihi. Pada awal pengeluaran, aquavit didasarkan pada alkohol gandum, tetapi setelah beberapa abad teknologi pengeluaran berubah kerana kenyataan bahawa ladang gandum berhenti menghasilkan hasil panen yang baik, dan alkohol kentang mulai digunakan untuk pengeluaran minuman tersebut..

Sejarah minuman

Salah satu pengasas utama minuman ini ialah Isidor Henius, seorang Kutub yang mula bekerja di kilang penyulingan pada usia 13 tahun. Setelah 5 tahun, dia memperoleh lebih dari cukup pengalaman untuk berpindah ke Denmark sebagai pakar yang berkelayakan dalam bidangnya. Dia begitu berbakat sehingga dapat memodenkan kilang di seluruh negara, membawa mereka ke tahap global yang baru. Dia sangat memahami setiap tahap produksi minuman beralkohol, tetapi sepanjang hidupnya dia menumpukan pada mengeluarkan minyak fusel dari alkohol. Pada usia 26 tahun, Isidor mengasaskan syarikat alkoholnya sendiri, di mana dia mula menghasilkan aquavit untuk pertama kalinya, yang mana penduduk Denmark jatuh cinta dengan sangat cepat..

  • Sejarah minuman
  • Membuat aquavit
  • Khasiat aquavit yang berguna
  • Penggunaan memasak
  • Ciri-ciri berbahaya aquavit

Pada tahun 1881, sebuah syarikat minuman beralkohol Denmark mula membeli lebih dari 2,000 kilang minuman beralkohol di seluruh negara untuk membuat rangkaian dan memodenkannya. Secara khusus, Isidor Henius secara peribadi memperoleh beberapa kilang, dan menjelang 20-an abad ke-20, semua kilang besar untuk pengeluaran minuman beralkohol di Denmark disatukan di bawah satu kebimbangan yang sama. Ini membantu mengukuhkan kilang, memperkenalkan peralatan moden dan teknologi bersepadu untuk pengeluaran minuman beralkohol ke dalam setiap kilang tersebut. Atas sebab inilah Denmark kemudian menjadi pembekal akuakultur pertama dan terbesar di dunia. Kualiti setiap botol dikawal dengan ketat, di mana sahaja minuman itu dihasilkan.

Pengimport dan pengeluar aquavit moden yang utama di dunia hanyalah negara-negara Skandinavia, Norway, Denmark dan Sweden. Pada masa ini, terdapat lebih daripada 20 jenis aquavit Skandinavia yang berbeza, yang kebanyakannya berasal dari abad ke-19. Setiap orang boleh memilih minuman yang sesuai dengan citarasa mereka. Contohnya, di Denmark, belum lama ini, mereka mula menghasilkan pelbagai jenis aquavit yang sangat spesifik, yang sama sekali tidak mengandungi minyak fusel. Akibatnya, minuman kuat diperoleh yang tidak berbau, dan setiap pelanggan dapat membelinya dan menambahkan rempah-rempah sesuai dengan seleranya, biarkan ia diseduh dan dapatkan aquavit yang dianggapnya sesuai.

Membuat aquavit

Resipi untuk aquavit, atau vodka Norway, cukup mudah. Keseluruhan proses pembuatan terdiri daripada beberapa peringkat:

  1. Dalam autoklaf industri khas, kentang yang dikupas direbus dengan teliti, menghasilkan jisim pati yang homogen. Kemudian bijirin malt yang dipilih dengan teliti ditambahkan ke jisim ini, dan dibiarkan diperam selama 3 minggu..
  2. Produk fermentasi disuling secara menyeluruh, dua kali disuling melalui penapis pemurnian khas yang mengandungi arang batu. Hasilnya ialah alkohol kentang malt murni hingga 90 rpm..
  3. Rempah dan ramuan ditambahkan ke alkohol yang dihasilkan, dan juga dicairkan dengan air bersih untuk kekuatan yang diperlukan.

Setelah itu, minuman yang dihasilkan dikirim ke tong kayu oak khusus dengan jumlah besar, di mana ia mesti dimasukkan untuk mendapatkan rasa lembut tertentu dan warna ambar. Tahap penuaan aquavit bergantung pada setiap pengeluar individu, tetapi ada satu rahsia teknologi pengeluaran. Agar ramuan, rempah dan rempah memberikan aroma dan kekayaan maksimum alkohol, adalah kebiasaan menggoncang tong secara berkala. Untuk ini, dari zaman kuno hingga sekarang, tong dengan aquavit direndam dalam kapal dan dihantar belayar ke seluruh dunia. Pada akhir perjalanan ini, minuman yang dihasilkan dibotolkan, ditutup dan kemudian dijual. Secara tradisinya, setiap label mesti menunjukkan laluan yang diambil oleh tong dengan jenis minuman tertentu ini..

Selama beberapa abad yang lalu, ketika aquavit ada, alkohol dari mana ia dibuat telah berubah, tetapi rempah-rempah yang ditambahkan padanya tidak banyak berubah. Selain bahan rahsia dari pengeluar, mereka menambah:

  • sebilangan kayu manis;
  • dill;
  • St. John's wort;
  • ketumbar;
  • juniper;
  • anis;
  • elderberry;
  • adas.

Sebagai tambahan kepada gegaran biasa, diyakini bahawa untuk penuaan ideal dalam tong kayu oak mesti menjalani sekurang-kurangnya satu perubahan suhu.

Ciri menarik ini diungkapkan pada tahun 1907, ketika minuman dalam tong kayu oak yang disegel dikirim dalam perjalanan panjang, dan setelah membongkar ternyata perubahan suhu memberi kesan yang sangat positif pada rasanya. Sejak itu, sebahagian besar negara-negara Norway yang menghasilkan aquavit telah menghantarnya dalam perjalanan melintasi khatulistiwa, menghasilkan aroma yang kaya, rasa pedas dan rona emas khas..

Khasiat aquavit yang berguna

Pada awal sejarahnya, aquavit digunakan sebagai ubat, kerana ramuan herba memberikan alkohol bukan sahaja warna dan rasa, tetapi juga banyak unsur mikro yang berguna. Anehnya, ia bahkan digunakan untuk merawat alkoholisme, dengan mengambil dos yang kecil.

Pada tahun 60-an abad yang lalu, minuman ini digunakan di mana-mana untuk meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular. Faktanya adalah bahawa ia dapat melebarkan saluran darah, serta memperbaiki kerja otot jantung dan merangsang aliran darah, yang sangat berguna. Untuk beberapa waktu di Denmark, setiap penduduk yang mencapai usia persaraan berhak mendapat dua gelas minuman yang memabukkan ini seminggu sekali dari negeri ini..

Penduduk negara-negara Skandinavia lebih suka menggunakan minuman ini sebagai minuman beralkohol, kerana dapat merangsang kerja saluran gastrointestinal dan membantu menyerap makanan berlemak dengan lebih baik. Atas sebab inilah ia disajikan sebelum semua hidangan di hampir setiap meja perayaan..

Sebagai ubat murni, ia digunakan untuk penyedutan untuk melawan penyakit saluran pernafasan atas. Untuk melakukan ini, 200 ml air dan kira-kira 100 ml minuman dicampurkan dalam alat sedut, kemudian mereka bernafas selama 10-15 minit. Kesan penyembuhan dijelaskan oleh fakta bahawa wap yang bernafas seseorang tepu dengan minyak pati tanaman yang ditambahkan ke dalam akuak. Mereka antibakteria dan dapat membuat pernafasan lebih mudah. Di samping itu, mereka merangsang penyembuhan selaput lendir tekak dan hidung, yang serius terkena penyakit..

Seperti ubat alkohol kuat lain, aquavit sangat sering digunakan di beberapa negara untuk memerangi hipotermia. Untuk tujuan ini, ia ditambahkan ke teh panas atau tincture herba..

Penggunaan memasak

Di Norway, di mana aquavit tersebar luas, ia digunakan dengan cara yang sama seperti cognac di sini, termasuk untuk tujuan masakan. Selalunya diresapi dengan biskut, ditambah dengan pelbagai gula-gula dan coklat. Beberapa kilang malah membuat gula-gula diisi dengan minuman kuat ini di dalamnya..

Selain itu, di Norway, aquavit sangat sering digunakan dalam penyediaan ikan, paling sering ikan trout. Hasilnya adalah ikan dengan aroma pedas yang sangat menyenangkan dan sedikit alkohol dalam rasanya..

Resipi Aquavit

Walaupun aquavit klasik setanding dengan cognac mulia, dan memerlukan penuaan yang lama, sebenarnya ia boleh dibuat walaupun di rumah. Ini memerlukan:

  • vodka - 750 ml atau alkohol cair;
  • melompat;
  • jintan;
  • anis (2 sudu teh setiap satu);
  • cengkih - 2 biji;
  • kulit kayu manis;
  • dua kotak buah pelaga;
  • lemon (semangat);
  • oren (semangat);
  • 1 atau 2 sudu gula, secukup rasa.

Selepas anda menyediakan semua bahan, anda boleh membuat vodka Skandinavia: pertama sekali, anda perlu mengeringkan kulit sitrus atau mengambil yang sudah kering. Kemudian anda perlu memanaskan kuali kering, letakkan semua rempah yang sudah siap di atasnya dan goreng selama dua hingga tiga minit, dengan berhati-hati memastikan bahawa tidak ada yang terbakar.

Rempah goreng mesti diletakkan di dalam bekas kaca dengan isipadu satu liter dan tambahkan vodka (alkohol). Goncangkan campuran yang dihasilkan dengan teliti, tutup balang dan biarkan di tempat yang gelap selama dua minggu..

Ingatlah untuk menggoncang campuran ini secara berkala, lebih kerap lebih baik. Selepas 2 minggu, minuman itu mesti dirasakan. Sekiranya rasanya enak, anda boleh meminumnya. Sekiranya anda rasa tidak enak, pedas dan cukup kaya, biarkan selama beberapa hari lagi..

Rahsia buatan sendiri

Minuman yang dihasilkan mesti ditapis dengan teliti untuk menghilangkan semua kekotoran sebelum diminum. Anda perlu minum aquavit sejuk sebelum makan, ia sangat sesuai dengan hidangan ikan atau sebelum hari raya yang sibuk.

Dalam beberapa cara, prinsip penyediaannya serupa dengan becherovka, dan jika anda berpeluang, pastikan untuk menyimpan minuman ini dalam tong kayu oak, ini akan memberikan rasa istimewa dan warna yang menyenangkan. Tetapi jika tidak ada tong di tangan, botol kaca cukup sesuai untuk ini..

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Penting untuk diingat bahawa semakin lama minuman anda diselaraskan, semakin terasa dan menyenangkan rasanya. Sebagai contoh, semasa menghasilkan aquavit di rumah, Danes kadang-kadang menyimpannya sehingga 12 bulan sebelum mula menggunakannya..

Ciri-ciri berbahaya aquavit

Seperti minuman beralkohol apa pun, Aquavit harus dikonsumsi dengan cara yang sangat dosis, kerana penyalahgunaannya memberi kesan buruk terhadap fungsi tubuh secara keseluruhan, dan penggunaan biasa dapat menyebabkan masalah dan ketergantungan yang serius. Di samping itu, ramuan dalam minuman ini boleh menyebabkan reaksi alergi, jadi orang yang mudah alergi harus memilih minuman yang berbeza. Aquavit juga dikontraindikasikan untuk orang-orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, kerana dapat meningkatkannya lebih banyak, yang akan memperburuk keadaan kesihatan..

Di samping itu, anda tidak boleh membuat kompres dari aquavit, kerana zat-zat yang terkandung di dalamnya dapat merengsakan kulit jika anda mengalami alergi atau jika anda mengalami lesi kulit..

Bulatkan semangat dunia atau aquavit Norway

Saya ingin memberitahu anda mengenai minuman beralkohol tradisional Scandinavia dengan kekuatan 38-50%. Nama minuman itu berasal dari ungkapan Latin aqua vitae, yang diterjemahkan sebagai "air kehidupan", "air hidup".

Aquavit dihasilkan berdasarkan alkohol yang diperoleh dengan penyulingan alkohol dari kentang atau, lebih jarang, biji-bijian tanpa gula tambahan, disiram dengan rempah-rempah, yang mungkin termasuk jintan, dill, ketumbar, kayu manis, adas, anise, St. John's wort dan lain-lain, dan berumur dalam tong oak atau dalam tong sherry (sherry) atau cognac dari 3 bulan hingga 12 tahun. Aquavit biasanya berwarna keemasan hingga coklat gelap, beberapa varieti tidak berwarna. Warna yang lebih gelap mungkin menunjukkan penuaan produk yang lebih lama, atau bahawa semasa pengeluaran, tong "muda" digunakan.

Norway, Sweden dan Denmark adalah pembekal utama aquavit ke pasaran dunia.

Dan sekarang cerita itu sendiri mengenai vodka di seluruh dunia. Ini hanya berlaku untuk jenama vodka Norway tertentu, selebihnya saya tidak berjanji untuk menegaskan.

Pada pertengahan abad ke-19, seorang schooner Norway, yang dipenuhi tong tong vodka, datang ke Australia, tetapi tidak ada yang menunggunya di pelabuhan. Pedagang yang memesan vodka muflis dan tidak dapat menebus bekasnya dengan air "api". Schooner terpaksa pulang dengan membawa muatan.

Mereka mengatakan itu benar: tidak akan ada kebahagiaan, tetapi musibah menolong. Di Norway, didapati bahawa setelah penyerang itu melintasi garis khatulistiwa yang misterius dan tidak kelihatan, vodka jintan anehnya memperoleh rasa istimewa dan menjadi lembut dan harum. Syarikat yang memiliki tong itu segera mengumumkan bahawa resipi untuk vodka baru adalah miliknya..

Sehingga hari ini, orang-orang Norway yakin bahawa inilah perjalanan sepanjang perjalanan dunia yang memberikan rasa istimewa kepada aquavit. Alkohol untuk vodka ini dibuat dari kentang, kemudian dikupas, dicairkan, semua jenis rempah ditambahkan kepadanya - tetapi peranan utamanya, seperti sebelumnya, dimainkan dalam resipi oleh jintan. Kemudian vodka dituangkan ke dalam tong kayu oak khas masing-masing 500 liter. Mereka dimasukkan ke dalam gudang kapal dan dihantar ke seluruh dunia..

Pada mulanya, orang Norwegia menghantar vodka jintan dalam perjalanan ke Australia dan kembali, tetapi sejak tahun 1985, vodka tidak hanya melakukan perjalanan ke Australia, tetapi juga melakukan perjalanan ke seluruh dunia. Di laman web pengeluar, anda boleh mengesan sejarah setiap botol yang dibeli - untuk ini anda perlu memasukkan tarikh yang tertera pada label.

Aquavit - vodka kentang mengembara melalui laut

Sejarah minuman beralkohol dengan nama umum Akvavit bermula di Norway pada pertengahan abad ke-19 dengan vodka jintan Aalberg Taffel. Alkohol yang tidak biasa langsung mendapat populariti di Scandinavia, selepas itu Aquavit menakluki seluruh dunia. Hari ini 20 jenis minuman dihasilkan. Pada tahun 2002, Aquavit diiktiraf sebagai yang terbaik di sektornya dalam pertandingan anggur dan minuman keras antarabangsa yang paling berprestij IWSC.

Aquavit (Aquavit atau Akvavit) adalah vodka Skandinavia pedas (38-50 darjah) yang kuat, biasanya rona kekuningan (warna berbeza dari coklat telus hingga coklat muda), dibuat dari bahan mentah biji-bijian dan kentang, diikuti dengan infus dengan adas, biji jintan, jahe, anise, rempah dan herba lain. Nama Latin Aqua vitae bermaksud "air hidup".

Minuman dibuat mengikut resipi kuno, yang mana pengeluarnya tetap yakin. Tetapi ada peraturan, tanpanya vodka tidak boleh disebut Aquavit. Setelah mendidih, menyaring dan merendam dalam tong kayu oak, minuman itu mesti melakukan perjalanan melintasi laut. Ini bukan mitos atau kehendak pencipta resipi - agar vodka cepat menyemai ramuan dan menyerap nota kayu dari kayu ek, ia mesti digoncang dengan betul di ombak laut. Aquavit memperoleh sifat ciri maksimum dalam keadaan bergelombang laut semula jadi. Ia kelihatan seperti brendi yang mulia.

Jenis Aquavita

Terdapat 2 jenis vodka Skandinavia yang paling popular: Denmark dan Norway. Di Denmark, minuman yang jelas jernih dengan aroma jintan dihasilkan, berdasarkan yang dibuat pahit pekat dengan buah-buahan dan rempah-rempah..

Di Norway, mereka hanya membuat Aquavit "laut", yang memiliki warna kuning. Pemimpin dunia ketiga dalam pengeluaran vodka Skandinavia adalah Sweden, di mana akar dan persediaan herba tertentu ditambahkan pada resipi Denmark.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Aquavit mempunyai gambaran penyembuhan air hidup, sejak asalnya diambil sebagai ubat. Fakta menarik: menurut idea, minuman itu semestinya sembuh dari alkoholisme. Ada masa ketika pesara Denmark menerima 400 ml Aquavit setiap minggu untuk tujuan perubatan. Tetapi amalan rawatan dengan vodka terpaksa dihentikan ketika orang muda mula membelinya dari orang tua untuk tujuan hiburan..

Dipercayai bahawa vodka Skandinavia membantu pencernaan, terutamanya jika terdapat hidangan berlemak di meja. Ia mempunyai kesan yang baik pada tubuh sekiranya gangguan usus, selsema dan hilang selera makan, dan juga menguatkan sistem imun..

Cara minum Aquavit

Orang Scandinavia suka Aquavit sama seperti orang Rusia yang suka vodka. Tetapi mereka memperlakukannya sedikit berbeza. Mereka minum jarang dan dalam jumlah kecil - dalam gelas, bukan botol. Kebanyakannya muncul di meja pada Hari Kemerdekaan dan Krismas. Pembuka selera terbaik adalah ikan berlemak asap atau kanape ikan haring: mentega, bawang hijau dan ikan berlemak dimasukkan ke atas roti hitam.

Canape herring - makanan ringan Scandinavia kegemaran

Cara terbaik untuk makan vodka Norway adalah piring keju, salad makanan laut, daging panggang atau hidangan ikan. Sekiranya anda mahukan pesta yang asli, sajikan Aquavit seperti yang mereka lakukan di tanah air - beku hingga -18 ° C.

Mereka minum vodka Scandinavia dengan cara yang berbeza. Kedua-duanya sangat sejuk dan sedikit suam. Sebahagiannya menikmati sips kecil, sementara yang lain - secara tradisional dalam satu tegukan dari gelas. Kadang-kadang ia dibasuh dengan bir atau dimakan dalam koktel dengan tonik dan sirap buah dan beri. Separuh wanita terkesan dengan vodka yang diselitkan dengan strawberi, separuh lelaki - dengan bawang putih dan bawang, dan kulit lemon. Anda boleh memilih dari citarasa asli: kismis hitam, lobak, lada, dill.

Tumpukan khas untuk aquavit

Aquavit siap pakai dijual dalam botol berjenama, tetapi beberapa tempat menarik pengunjung mereka dengan citarasa asli - mereka menyediakan minuman itu sendiri. Mereka mengambil alkohol tanpa bau dan rasa asing, memaksa beri, ramuan, rempah.

Sekiranya anda suka alkohol yang kuat dan bosan dengan gin, wiski atau cognac, pelbagai jenis minuman beralkohol Aquavit akan mempelbagaikan bar rumah anda dengan cara yang asli atau akan menjadi hadiah yang sangat baik untuk para pengguna alkohol langka dan rasa eksotik baru.

Resipi Aquavita buatan sendiri (tiruan)

Setiap pengeluar mempunyai rahsia tersendiri dalam membuat minuman. Untuk rasa, versi buatan sendiri ini sedekat mungkin dengan Aquavit Norway tradisional, tetapi bukannya vodka kentang di rumah, kami menggunakan biasa.

Bahan-bahan:

  • vodka (alkohol 40-45%) - 0,7 liter;
  • kulit jeruk kering - dari 1 buah;
  • kulit lemon kering - dari 1 buah;
  • kayu manis - 1 batang;
  • buah pelaga - 2 biji;
  • anise, adas, biji jintan - masing-masing 2 sudu teh;
  • gula - 1 sudu besar.

Teknologi memasak

1. Hancurkan kayu manis dan buah pelaga.

2. Campurkan semua rempah dan kisar dalam kuali yang kering panas, goreng dengan api sederhana selama 1-2 minit, kacau sentiasa. Sebaik sahaja bau rempah yang kuat muncul, angkat kuali dari panas, yang utama adalah tidak terlalu masak.

3. Tuangkan isi kuali ke dalam balang, tuangkan vodka, tambah gula. Kacau, tutup rapat.

4. Letakkan balang selama 12-14 hari di tempat yang gelap dengan suhu bilik. Sebaiknya goncangkan infusi 2-3 kali setiap hari..

5. Tapis Aquavit buatan sendiri melalui kain cheesecloth.

6. Tuangkan ke dalam botol untuk penyimpanan, tutup rapat.

Jangka hayat sehingga 5 tahun. Kubu - 38-39%.

Vodka Akvavit

Penduduk Scandinavia santai dan teliti. Sebagai orang yang gagah dan konservatif, mereka dengan suci menghormati tradisi, terutama yang berkaitan dengan sejarah tanah mereka. Aquavit alkohol yang kuat dianggap harta negara oleh orang Norman.

Sekarang mustahil untuk menentukan di wilayah mana dari negara-negara Skandinavia aquavit vodka pertama kali muncul. Aquavit tradisional adalah moonshine dengan alkohol yang terbuat dari kentang atau biji-bijian dengan ramuan dan rempah, berumur dalam tong kayu oak atau ceri. Ia dihasilkan di Denmark, Norway. Sweden dan Jerman. Teknologi dan resipi pengeluaran vodka di negara Skandinavia yang berbeza mempunyai ciri tersendiri yang menentukan ciri pengguna produk tersebut..

Bagaimana Aquavit dibuat

Pengeluaran vodka Skandinavia merangkumi beberapa peringkat:

  • Memasak kentang atau tumbuk bijirin.
  • Penyulingan dua kali mash menjadi alkohol hingga 90 darjah.
  • Pencairan alkohol dengan air dengan penambahan ramuan, rempah, dll..
  • Penuaan aquavit dalam tong kayu oak atau ceri untuk memberikan warna, rasa dan aroma yang diinginkan.
  • Penapisan dan pembotolan vodka.

Resipi minuman dan nuansa pengeluaran disimpan oleh pengeluar dengan yakin. Dill, biji jintan, ketumbar, aniseed, kayu manis, jahe, wort St. John, beri juniper, akar, dan lain-lain ditambahkan ke dalam aquavit..

Sejarah dan jenis aquavit vodka

Dipercayai bahawa alkohol kuat Skandinavia, yang kemudian disebut "aquavit" (dari aquavit Latin "air hidup") muncul pada abad XIII di wilayah Denmark sekarang. Kemudian ia merebak ke Norway dan Sweden. Bukti bertulis pertama mengenai minuman ini bermula pada sepertiga pertama abad ke-16. Pada masa itu, tidak ada kentang di Scandinavia, jadi vodka dibuat dari biji-bijian. Aquavit digunakan hanya untuk tujuan perubatan, untuk kegunaan dalaman dan luaran..

Hari ini Aquavit dihasilkan mengikut resipi asli di tiga negara Skandinavia - Norway, Denmark dan Sweden..

Orang Norway membuat vodka dari alkohol pada kentang dan biji-bijian malt. Ada kalanya dilarang menggunakan bijirin untuk pengeluaran alkohol, kemudian kentang muncul dalam resipi. Aquavit Norway kuat - hingga 50% jilid, Mempunyai warna ambar yang indah dan rasa pedas yang mendalam dengan warna jintan jintan.

Orang Denmark memandu vodka jernih dengan aroma jintan, aquavit Denmark agak lebih murah daripada orang Norway. Jenama Denmark terkenal di dunia Aalborg adalah wakil khas aquavit Denmark. Jenis minuman yang tidak berbau juga popular di sini, yang boleh disertakan dengan citarasa anda.

Aquavit Sweden hampir tidak berbeza dengan bahasa Denmark. Orang Sweden menegaskan vodka pada ramuan tempatan, dengan penambahan rempah dan akar aromatik.

Mengapa aquavit berguna?

Oleh kerana alkohol yang kuat adalah warna herba perubatan, ia mempunyai kesan penyembuhan dan pemulihan pada badan..

  • Minuman ini membantu menguatkan jantung dan saluran darah, meningkatkan aliran darah, dan merangsang otot jantung.
  • Aquavit sering digunakan sebagai minuman beralkohol. Ia membantu mengasimilasikan makanan berlemak, meningkatkan fungsi saluran pencernaan, membantu penyakit perut.
  • Herba ubat mempunyai kesan terapeutik untuk penyedutan penyakit saluran pernafasan atas dan untuk keradangan nasofaring.
  • Minyak pati vodka mendorong penyembuhan luka mukosa mulut dengan cepat dan mempunyai kesan antibakteria.
  • Teh panas dengan aquavit membantu tetap hangat semasa hipotermia.

Semasa mengambil aquavit, pastikan anda tidak alah dengan ramuan yang terdapat di dalamnya. Terdapat kes-kes reaksi alergi bukan hanya ketika diambil secara lisan, tetapi juga dari kompres biasa dengan aquavit. Dan yang paling penting - jangan menyalahgunakan alkohol!

Bagaimana dan dengan apa yang mereka minum aquavit

Asas diet Skandinavia adalah ikan, terutama ikan salai dan asin. Oleh itu, alkohol dimakan terutamanya dengan ikan atau makanan berlemak lain. Canape dengan ikan hering sering dicambuk - sandwic yang terbuat dari roti hitam, mentega dan herring berlemak dengan bawang hijau.

Selalunya, mereka minum aquavit, pada kebiasaannya, pada hari Krismas atau percutian besar yang lain, dan sedikit, 1-2 gelas kecil, kadang-kadang dicuci dengan bir. Dihidangkan beku pada suhu 18 ° C, walaupun orang Denmark lebih suka minuman beralkohol yang sedikit hangat. Ia juga digunakan untuk membuat koktel dan pencuci mulut..

Dalam zucchini Scandinavia kecil, vodka disediakan mengikut resipi proprietari. Vodka untuk wanita boleh diselitkan dengan strawberi, kismis, sirap buah, tonik. Lelaki lebih suka aquavit pada bawang putih dan bawang dengan lada, lobak, biji jintan, dll..

Aquavit buatan sendiri

Peniruan aquavit sangat serupa dengan yang asli. Sangat mudah memasaknya di rumah..

  • vodka atau alkohol cair dengan kualiti tertinggi - 1.0 l;
  • kayu manis - 1 batang;
  • anyelir - 2 tunas;
  • kulit kering oren atau lemon;
  • anis, jintan, hop - masing-masing 2? sudu kecil;
  • buah pelaga - 2 kotak;
  • gula - hingga 2 sudu besar.

Prosedur penyediaan Aquavit:

  • Panaskan rempah dalam kuali panas selama 2-3 minit, kacau terus dan tidak membiarkannya membakar.
  • Letakkan di dalam bekas kaca, isi dengan vodka atau alkohol.
  • Goncang dengan kuat dan letakkan di tempat yang gelap selama dua minggu..
  • Goncangkan tincture beberapa kali sehari.
  • Sekiranya selepas dua minggu rasanya tidak jenuh, anda boleh terus menyeduh keadaan yang diperlukan..
  • Tapis vodka, botol dan penutup dengan ketat.
  • Anda boleh menyimpan tincture siap hingga lima tahun..

Resipi akvavit yang dicadangkan boleh ditambah dengan ramuan citarasa anda sendiri. Satu-satunya syarat untuk mendapatkan vodka yang baik adalah komponen yang berkualiti tinggi, terutamanya alkohol..

Akvavit adalah vodka yang sangat popular di Scandinavia. Penduduk tempatan secara tradisional menganggapnya sebagai ubat penawar dan mengaitkan kesihatan yang baik dengan pengambilan minuman yang sederhana..

Air hidup dari Denmark - Aquavit Skandinavia (aqua vitae)

Mereka yang menonton siri "Boardwalk Empire" pasti akan mengingati ejen FBI yang pemalu dari Norway, Nelson Van Alden. Dalam hidupnya, dia pada suatu ketika tidak beruntung, dan kisahnya menceritakan tentang usia 20-an, ketika "Larangan" melahirkan Al Capone dan pelaku bootle terkenal lain dalam kalangan tertentu, dia teringat akan tanah airnya, tentang minuman yang telah diajarkannya nenek moyang memasaknya. Pada masa-masa bermasalah, ketika mixologi dilahirkan dan orang-orang hebat melakukan perkara-perkara hebat, sukar dengan alkohol di AS. "Air hidup" Skandinavia sesuai dengan persekitaran ini dengan cara yang paling berjaya.

Orang Scandinavia menyebut "air hidup" dalam bahasa Latin minuman beralkohol yang kuat aqua vitae. Campuran alkohol diperoleh dari kentang dan biji-bijian, dan kemudian disuntik dengan rempah, ramuan dan akar: biji dill, kayu manis, biji jintan, wort St. John, jahe, oren, adas dan anise. Setiap jenama mempunyai ramuan rahsia tersendiri. Atas dasar aquavit, pemukul, pahit disediakan, tetapi lebih banyak lagi mengenai perkara ini pada waktu lain.

Aquavit biasa mempunyai kekuatan 40%, tetapi ada saudara lelaki dan yang lebih kuat (sehingga 50%). Dari variasi ramuan, keadaan penuaan dan pemurnian, minuman memperoleh warna dari coklat telus hingga kekuningan. Pembekal utama aquavit global adalah Denmark, tetapi minuman ini dihasilkan di seluruh Scandinavia. Walaupun terdapat perbezaan dalam minuman yang dihasilkan, semua pengeluar disatukan oleh sejarah bersama, atau lebih tepatnya, dengan sumbangan tiga "bapa" aquavit Denmark, yang menyumbangkan ciri-ciri mereka sendiri dalam pengeluarannya..

Kisah tiga "bapa" aquavit

Pole Isidore Henius, seorang remaja berusia tiga belas tahun, memperoleh pengalaman di kilang penyulingan kecil. Dia begitu pintar sehingga lima tahun kemudian, pada tahun 1838, dia pergi ke Denmark sebagai pakar yang berkelayakan. Tidak kurang juga, Isidore memodenkan kilang penyulingan di seluruh negara dan segera menetap di Aalborg. Henius mahir dalam semua tahap produksi, tetapi dia memberi perhatian khusus pada proses pembersihan dan pembuangan minyak fusel..

Pada usia 26 tahun, dia mengasaskan Kilang Sirup dan Alkohol Pilihan Aalborg, dan pada bulan Januari 1846 dia melancarkan Aalberg Taffel Akvavit yang terkenal, sebuah aquavit jernih yang kuat dan segera menjadi terkenal di Denmark. Lebih dari satu setengah abad telah berlalu, dan pada tahun 2002 aquavit ini kembali berniaga: di IWSC (International Wine and Spirits Competition) Aalberg Taffel Akvavit diiktiraf sebagai yang terbaik di kalangan pesaing.

Keluarga Brandum menjadi pelopor kedua dalam pembentukan "budaya" aquavit Denmark. Anton Brandum ditakdirkan untuk meneruskan pekerjaan ayahnya Kristen, yang menerbitkan manual terperinci untuk penyulingan akuakultur. Kristen melatih pihak-pihak yang berminat dalam bidang penyulingan di makmal eksperimen Copenhagen. Dan di kilangnya, dia menyediakan aquavit yang kurang kuat dan "berbau", berusaha memperkenalkan nuansa rasa baru. Dia menyerahkan pekerjaan hidupnya kepada anaknya. Pada tahun 1830 Anton Brandum menjadi anggota Persekutuan Minuman Beralkohol Aquavita Copenhagen. Dia berjaya menjalankan kilang ayahnya, dan sepuluh tahun kemudian dia membuka syarikatnya sendiri dan melancarkan Brøndum Kummen Aquavit, yang masih dianggap sebagai aquavit Denmark tertua..

Pemain lama ketiga aquavita - Harald Jensen (1837-1914) belajar menjadi seorang seniman, tetapi tunduk pada hubungan keluarga, seperti Anton Brandum, mengambil alih penyulingan ayahnya. Sejak tahun 1863, dia melancarkan produksi Harald Jensen Akvavit, yang masih boleh dijual hingga kini. Harald adalah seorang seniman. Mungkin itulah sebabnya mengapa dia memutuskan hal baru dalam rasa aquavit: aniseed, halia, cengkeh dan oren digunakan dalam resepnya..

Dan pada bulan Ogos 1881, Penyuling Denmark muncul di Denmark, yang mula membeli dan membesarkan kilang kecil. Kemudian terdapat kira-kira 2.5 ribu daripadanya. Khususnya, Isidor Henius yang sama pada tahun 1883 memperoleh kilang Harald Jensen, dan sepuluh tahun kemudian - kilang Anton Brandum. Menjelang tahun 1923, semua kilang penyulingan di Denmark dimiliki oleh Penyuling Denmark. Oleh itu, pembesaran kilang-kilang tersebut membolehkan Denmark mengeksport aquavit dan, sebaliknya, untuk mengawal peredaran dan kualiti minuman yang dihasilkan dengan ketat. Sebagai tambahan, orang Denmark tidak membiarkan "demam aquavite" menampakkan diri, seperti di England dengan ledakan gin mereka..

Dekad telah berlalu. Kini jenama Aalborg Akvavit banyak dilambangkan di pasaran dunia. Antara belasan jenis minuman ini, orang Denmark sangat menyukai aquavita "dill" dan "jubilee". Setelah sejuk, Danes sangat mengesyorkan minum aquavit dengan hidangan makanan laut.

"Atuk, jual saya secara langsung..."

Pada pertengahan abad yang lalu, semua pesara Denmark berhak mendapatkan dua gelas Aquavit secara percuma - untuk memperbaiki kerja jantung, sehingga boleh dikatakan. Tetapi datuk dan nenek dengan cepat menyedari apa yang berlaku dan melihat ini sebagai potensi komersial. Mereka mula menjual catuan mereka kepada orang muda yang lebih kerap perlu meningkatkan kesihatan mereka. Sudah tentu, orang-orang tua dibawa keluar untuk membersihkan air dan mereka tidak pernah melihat "air hidup". Namun, dalam pemikiran orang Denmark, aquavit berakar sebagai minuman penyembuh - pada pendapat mereka, ia meningkatkan pencernaan dan membantu mencerna makanan berlemak. Di Sweden, minuman disajikan dengan ikan salai berlemak, dan di Denmark, kanape rabung hitam dengan mentega, sepotong ikan hering berlemak dan bulu bawang disediakan..

Juga orang Scandinavia menghasilkan ligne-aquavit, sejenis pengembara aquavit. Pada tahun 1907, keluarga Brudersen mengirim minuman mereka dalam tong kayu oak ke Austria, dan setelah tiba ternyata ia memperoleh kualiti yang sama dengan cognac yang mulia. Sejak itu, linye-aquavit telah dihantar ke khatulistiwa oleh kapal sebelum pembotolan dan kemudian dibawa kembali. Semasa belayar, minuman memperoleh aroma tong kayu oak, menjadi lebih lembut dan kaya rasa. Bukan masalah membuat aquavit di rumah..

Untuk ini kita memerlukan:

  • 750 ml vodka atau alkohol, dicairkan hingga 40%;
  • 2 sudu teh biji jintan;
  • 2 sudu teh biji adas;
  • 2 kotak buah pelaga cincang;
  • 2 keping. anyaman;
  • 2 sudu teh anise;
  • 1 batang kayu manis atau setara dalam kulit kayu cincang
  • kulit kering 1 lemon;
  • semangat kering 1 oren;
  • 1-1.5 sudu besar. sudu gula.

Anda perlu menyediakan vodka Skandinavia seperti berikut:

  • Pertama, goreng semua rempah dalam kuali panas kering selama 3 minit (hanya berhati-hati untuk tidak membakar).
  • Tuangkan rempah bakar ke dalam balang kaca 1L dan isi semuanya dengan vodka.
  • Goncangkan isinya dengan baik dan biarkan balang di tempat yang gelap selama 2 minggu, goncangkan isinya secara berkala beberapa kali sehari.
  • Selepas 2 minggu, cuba minum, dan jika anda rasa cukup kaya atau kuat, biarkan selama beberapa hari lagi.
  • Tapis aquavit siap pakai dan gunakan sejuk sebelum makan, terutamanya makanan berlemak..

Resipi agak serupa dengan Becherovka buatan sendiri. Sebaiknya simpan minuman itu di dalam tong kayu oak, tetapi jika ia tidak diingini, botol kaca biasa akan berlaku. Semakin lama aquavit disuntik, semakin sedap - orang Denmark dapat menahannya selama setahun. Begitulah, "air hidup" dari Scandinavia. Minum untuk kesihatan anda dan ingat bahawa pengambilan berlebihan mengancam... Secara amnya, Kementerian Kesihatan memberi amaran.

Aquavit - minuman beralkohol dewa-dewa Skandinavia

"Air hidup" - ini adalah bagaimana nama minuman beralkohol Scandinavia yang terkenal di dunia diterjemahkan. Penyebutan pertama berkaitan dengan Norway, di mana pengeluaran bermula pada abad ke-16. Pada mulanya, ia dibuat dari biji-bijian, tetapi dengan ekonomi yang merosot, kentang yang paling biasa digunakan..

Lawatan bersejarah yang ringkas

Sejarah seterusnya membawa kita kembali ke abad ke-19, ketika "air kehidupan", yang sudah sangat terkenal di Skandinavia, mulai menakluki negara-negara jiran, dan kemudian seluruh dunia.

Hari ini, kira-kira 20 jenis vodka diketahui. Pada tahun 2002, menurut hasil Pertandingan Antarabangsa IWSC, Aquavit menjadi yang terbaik di sektornya.

Setelah mengetahui mengenai Aquavit, kami mempunyai beberapa soalan:

  • Bagaimana dan dari apa yang dibuat pada abad ke-21
  • Ciri warna dan rasa
  • Apa jenis Aquavit lain yang diketahui
  • Adakah mungkin untuk membuat vodka di rumah

Pada masa ini, Aquavit dibuat di Denmark. Warna vodka bergantung pada beberapa faktor, salah satunya adalah proses teknikal. Contohnya, warnanya boleh telus, kuning muda, kuning, dan juga coklat. Juga, jangan lupa tentang ramuan yang digunakan untuk menyuntik minuman. Terutama digunakan adalah kapulaga, anise, jintan, dill (biji-bijian) dan elderberry, mereka juga dapat menambah warna dan rasa pada vodka. Fakta menarik ialah minuman itu boleh disajikan dengan rapi atau elok dibancuh dalam oak.

Sejumlah besar jenis vodka ini diketahui, tetapi ia terbahagi kepada 2 jenis minuman beralkohol. Aquavit Denmark dan Norway. Apakah perbezaannya? Di Denmark, penekanan adalah pada minuman telus, yang didominasi oleh nota jintan. Orang Norway disebut "laut", ia mempunyai warna kuning.

Aquavit dianggap sebagai minuman penyembuh, kerana pada awalnya digunakan sebagai ubat, tetapi fakta ini disebabkan oleh fakta bahawa ia menekankan pada ramuan, tetapi kepekatan alkohol memberikan "lada". "Air hidup" seharusnya menyembuhkan orang Denmark dari alkoholisme, tetapi, menghadapi sejumlah masalah, praktik ini ditangguhkan. Menyelamatkan pesara dari alkoholisme, orang muda, setelah membeli Aquavit, mereka sendiri mengambil jalan alkoholisme.

Walaupun "Scandinavia vodka", vodka Norway, "air kehidupan" terkenal di seluruh dunia, penggunanya adalah orang tertentu. Tidak mungkin anda menjumpai orang Inggeris, Amerika atau Jerman di restoran yang memesan minuman ini. Sukar untuk mengatakan apa yang menyebabkan ini, tetapi sebenarnya.

Ciri-ciri pembuatan Aquavit

Mari kita mulakan dengan penyediaan minuman beralkohol secara tradisional. Biasanya, ia disediakan dalam 4 peringkat, masing-masing sangat penting..

Tahap satu. Memproses kentang (mendidih), memperoleh kanji, yang kemudian ditambah dengan malt. Selepas manipulasi ini, minuman beralkohol itu diperam selama 20 hari..

Tahap dua. Selepas penapaian, tumbuk yang dihasilkan harus disuling dua kali. Tahap alkohol yang diperoleh adalah dari 60 hingga 90 darjah.

Tahap tiga. Menambah ramuan dan rempah ke larutan kentang yang dihasilkan, yang diencerkan dengan air dalam bahagian yang betul. Vodka Akvavit disuntik dengan ketumbar, biji jintan, atau anise.

Tahap empat. Kami menghampiri pendedahan dengan lancar. Pada dasarnya, tong oak atau ceri digunakan untuk penuaan, dan seperti yang disebutkan sebelumnya, penuaan mempengaruhi ketepuan warna dan rasa minuman..

Baiklah, sekarang mari kita pergi ke vodka buatan rumah. Sangat mungkin untuk membuat minuman Aquavit mengikut resipi, yang banyak terdapat di Internet, kerana resipi Aquavit yang sebenarnya tidak diketahui pasti, ia disimpan dalam keyakinan yang paling ketat. Sekiranya anda ingin merasa seperti berada di Sweden, Denmark, Norway atau di negara Skandinavia yang lain, rasakan rasa pedas vodka tanpa menghabiskan banyak wang, kemudian cuba resipi minuman buatan sendiri.

Resipi buatan sendiri

Untuk membuat, kami memerlukan bahan berikut:

  1. semangat oren dan lemon (masing-masing 2)
  2. jintan - empat sudu teh
  3. adas - empat sudu teh
  4. buah pelaga - empat biji
  5. cengkih - empat keping
  6. kayu manis - dua batang
  7. anis - empat sudu teh
  8. gula - 3 sudu besar
  9. vodka - satu setengah liter

Inventori harus disediakan terlebih dahulu, terutama mesin penggulung, kuali, peralatan kaca hingga dua liter, papan kayu.

Dengan menggunakan rolling pin, kisar kayu manis dengan buah pelaga dan campurkan dengan semangat dan sisa ramuan. Dalam masa 3 minit, anda perlu menggoreng bahan-bahannya, sehingga anda mula dapat mendengar bau rempah. Tuangkan ramuan panas ke dalam pinggan lain, biarkan bernafas selama 5 minit.

Seterusnya, isi rempah dengan vodka, tambah dan kacau gula. Setelah menutup gelas dengan penutup, kami meletakkannya di tempat gelap yang sebelumnya kami sediakan, di mana minuman akan disuntik selama dua minggu. Keadaan utama adalah suhu, yang seharusnya adalah suhu bilik dan gegaran tingtur setiap hari. Selepas dua minggu, anda boleh menapis minuman kami, yang boleh anda rasakan setelah 2-3 hari.

Setelah menyediakan minuman mengikut resipi, kita perlu ingat bahawa, di samping itu, kita juga perlu mengetahui cara meminumnya dengan betul. Pertama, ia mesti disajikan dengan menyejukkannya hingga minus 16 - 19 darjah. Anda harus minum vodka Sweden tanpa gangguan, iaitu dalam satu tegukan dan selalu dari gelas. Nah, untuk makanan ringan, lebih baik memilih daging atau makanan laut, mereka akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk minuman, yang akan menimbulkan rasa pedasnya..