Diet Salmonellosis

Pihak berkuasa Wilayah Moscow telah meminta semua kepala rumah sakit dan klinik wilayah dengan permintaan untuk memperkuat kontrol terhadap pasien yang mengalami gejala menyerupai demam kepialu. Tidak ada penyakit seperti itu di wilayah Moscow selama 20 tahun. Betapa berbahaya demam kepialu, dan langkah berjaga-jaga yang harus diambil agar tidak jatuh sakit, wartawan "Vesti FM" Sergey Tkachuk mendapat tahu..

Wabak demam kepialu dicatatkan di Podolsk berhampiran Moscow. Jangkitan itu merebak di asrama tempatan, di mana kebanyakan pekerja migran tinggal. Semasa para doktor menetapkan, sumber penyakit ini adalah keluarga dari Voronezh, yang datang ke Podolsk untuk bekerja. Orang sakit dimasukkan ke hospital. Semua penghuni asrama lain diberi vaksin.

Pada gilirannya, pihak berkuasa wilayah Moskow meminta semua kepala rumah sakit dan klinik daerah dengan permintaan untuk memperkuat kontrol terhadap pasien yang mengalami gejala demam kepialu. Ini, pertama sekali, demam dan gangguan pencernaan, jelas Nikita Neverov, timbalan ketua doktor hospital klinik bandar No. 71.

"Penyakit ini berlanjutan dengan keracunan yang teruk, penurunan tekanan, pelanggaran parameter elektrolit air tubuh; cirit-birit, ruam pada dinding perut anterior biasanya terjadi. Suhu tinggi, kelemahan umum, kelemahan, sakit otot".

Ejen penyebab penyakit ini ialah Salmonella bacillus. Seperti dangkal sepertinya, peraturan pertama, agar tidak jatuh sakit dengan demam kepialu, adalah mencuci tangan sebelum makan, kata Sergey Stebletsov, ketua jabatan terapi Hospital Volynskaya Clinical No. 1.

"Seseorang yang sakit mendapat usus yang lebat bersama dengan pinggan mangkuk yang kotor, tangan, tidak mematuhi peraturan asepsis. Salmonella memasuki makanan, masuk ke dalam perut dan mula membiak dengan senyap. Dia hidup dengan cukup baik di semua salad, sayur-sayuran, dijaga dengan baik, ditoleransi oleh tikus dan tikus. Ia ada di mana-mana di alam semula jadi ".

Sehingga 50-an, demam kepialu adalah penyakit yang mematikan. Epidemik berlaku terutamanya di kem, di mana terdapat keadaan tidak bersih sepenuhnya. Kebetulan ratusan banduan mati. Tetapi sekarang perubatan telah maju. Dan jika anda berjumpa doktor tepat pada waktunya, maka cukup mudah untuk menyembuhkan demam kepialu, lanjut Sergey Stebletsov.

"Dengan munculnya antibiotik, di suatu tempat pada tahun 50-an, masalah ini telah ditutup. Sekarang semuanya diatasi, sebenarnya, dengan beberapa gram agen antibakteria; gejala dihentikan, dan tidak begitu berbahaya. Tetapi penyakit itu sendiri boleh menyebabkan kematian seseorang. berjangkit agak berbahaya ".

Ubat utama dalam rawatan demam kepialu adalah kloramfenikol dan ampisilin. Juga, bakteria mati selepas beberapa minit di bawah pengaruh etil alkohol..

Dengarkan sepenuhnya dalam versi audio.

Popular

USE and USE 2020: bagaimana peperiksaan diatur dengan latar belakang coronavirus

Tarikh apa yang diharapkan oleh graduan? Bagaimana PENGGUNAAN akan diatur, bagaimana sekolah akan disiapkan. Apakah syarat-syarat untuk bilik darjah, susunan tempat duduk dan pembasmian kuman premis, serta kesihatan graduan.

"Tidak ada ahli politik atau pakar dalam pasukan Zelensky."

ROSTISLAV ISHCHENKO: “Pasukan Zelensky bukan ahli politik atau ahli. Pasukan Zelensky bahkan bukan badut, hanya ada satu badut dan beberapa keping lagi dengannya. Semua yang lain direkrut oleh badut untuk bekerja... Walaupun mereka belajar memerintah negara, mereka akan merosakkan sepuluh ".

"Poroshenko memutar Biden di jarinya"

ROSTISLAV ISHCHENKO: “Dari kaset ini, yang kini telah dijuluki, hanya satu yang berikut - Poroshenko harus diberikan kepada pahlawan Ukraine dengan cara dia memutar Biden di jarinya. Pertama, Amerika Syarikat menegaskan bahawa Yatsenyuk tetap menjadi perdana menteri. Poroshenko meyakinkan Biden bahawa dia tidak memiliki majoriti sekarang, jadi dia tidak dapat mempertahankan Yatsenyuk. ".

Salmonellosis tidak tidur?

Adakah anda tahu apa yang mendorong saya menulis artikel ini? Wabak salmonellosis di tadika. Tiga hari selepas kes pertama penyakit ini, terdapat kira-kira empat puluh orang yang dijangkiti..

Dan apa yang diisi oleh Internet? "Omelet menyebabkan wabak salmonellosis di tadika." Dari mana khabar angin itu datang tidak jelas. Tidak ada sumber salmonellosis yang dijumpai di makmal bakteriologi bandar. Media, seperti biasa, terlalu jauh.

Tetapi ini bukan mengenai perkara itu, tetapi tentang bagaimana ini boleh berlaku! Pada satu masa mereka banyak bercakap mengenai salmonellosis, tetapi kemudian nafsu mereda, penyakit ini entah bagaimana dilupakan. Tetapi penyakit ini tidak melupakan kita.

Apakah sumber salmonellosis?

Pertama sekali, tentu saja, telur, terutama yang ditambahkan pada pelbagai hidangan mentah. Contohnya, dalam mayonis, sos, krim, puding buatan sendiri.
Burung patah (terutamanya ayam).
Daging, pada tahap yang lebih rendah. Ini adalah daging babi dan daging cincang.
Orang yang sakit atau pembawa.

Tidak semua spesies Salmonella patogenik. Lebih daripada 2,200 spesies diketahui. Salmonella adalah bakteria berbentuk batang. Dan hanya beberapa jenis penyebab penyakit serius. Yang paling berisiko adalah orang tua, orang sakit dan kanak-kanak. Sekali masuk perut, salmonella kebanyakannya mati akibat asid gastrik. Dan jika tidak mencukupi, Salmonella meresap ke dalam usus, di mana mereka memulakan tindakan aktif mereka..

Penyakit ini boleh ringan, disertai dengan loya dan cirit-birit ringan. Dalam kes yang teruk, sepsis dan kematian adalah mungkin.

Diagnosis penyakit hanya mungkin dilakukan selepas ujian makmal.

Bagaimana salmonella membiak?

Seperti semua bakteria. Setiap 20 minit, bilangan mereka berganda pada suhu 20-40 darjah. Persekitaran yang baik untuk pembangunan mereka adalah hangat dan lembap. Mereka boleh tinggal di kain lembap selama berbulan-bulan. Selsema menghentikan pertumbuhan mereka.

Katakan kita membawa ayam pulang dan meletakkannya di atas meja. Dan kemudian sandwic diletakkan di tempat ini, yang disiapkan untuk bekerja. Katakan ia mengandungi 100 Salmonella. Bolehkah anda bayangkan berapa banyak yang akan ada dalam 5 jam?

Salmonella mati sudah pada suhu 65-70 darjah. Oleh itu, rawatan haba makanan yang mencukupi dapat membunuh bakteria sepenuhnya..

Makanan di mana telur mentah ditambahkan adalah bom waktu. Jadi, krim penyejuk atau puding akan bertahan lama pada suhu bilik. Salmonella membiak dengan kadar yang luar biasa dalam keadaan ini..

Daging yang tidak dimasak juga dapat menjadi sumber salmonellosis jika ia dibiarkan di luar peti sejuk selama beberapa jam..

Cara melindungi diri daripada Salmonella?

Pertama sekali, perlu merawat produk di atas sebagai sumber salmonellosis yang mungkin.

Produk haiwan harus disejukkan sebaik sahaja dibeli dan disimpan secara berasingan..

Telur harus dibasuh dengan bersih sebelum digunakan. Semakin segar telur, semakin kecil kemungkinan Salmonella akan membiak di dalamnya. Mekanisme pertahanan semula jadi menghalang pertumbuhan Salmonella pada telur selama 20 hari. Di tempat yang sejuk, telur berbaring selama 8 minggu tanpa masalah. Pek telur biasanya mempunyai tarikh pembungkusan, bukan ketika telur diletakkan, dan oleh itu perlu dipandu oleh tarikh luput telur.

Makanan siap yang mengandungi bahan telur selamat. Industri makanan menggunakan telur atau serbuk telur yang dipasteurisasi.

Sekiranya anda masih memasak hidangan hangat dengan telur mentah (contohnya sos), anda mesti memakannya dalam dua jam pertama selepas memasak. Dan jika ia sejuk (mayonis), maka anda boleh menyimpannya dalam keadaan sejuk tidak lebih dari sehari.

Ayam mesti dicairkan di dalam peti sejuk. Semasa menyediakan hidangan ayam, jangan sentuh makanan lain, dan basuh semua pinggan dengan air panas dan detergen dengan teliti. Basuh tangan anda dengan bersih selepas memasak..

Jangan beli makanan di jalan, di gerai. Tidak semua pekerja katering awam di jalanan mempunyai rekod kesihatan. Dan restoran, kafe, kantin juga boleh menyebabkan penyakit..

Hidangan ayam dan daging mesti disiapkan..

Jangan lupa tentang jangkitan bawaan makanan. Salmonellosis tidak tidur. Kira-kira setiap telur kesepuluh adalah pembawa Salmonella.

Salmonella benci alkohol! Oleh itu, anda tidak boleh menafikan diri anda dalam minuman keras telur.

Diet apa yang ditetapkan untuk salmonellosis, menu dengan resipi untuk orang dewasa dan kanak-kanak

Rawatan apa-apa patologi sistem pencernaan memerlukan pematuhan pada sistem diet khas. Salmonellosis tidak terkecuali. Untuk menyingkirkan penyakit ini secepat mungkin, anda perlu melepaskan beberapa makanan, meningkatkan penggunaan makanan yang sihat. Oleh itu, anda perlu mengetahui apakah diet untuk salmonellosis..

Apa itu salmonellosis?

Ejen penyebab patologi adalah bakteria yang bersifat patogenik - salmonella. Pembawa jangkitan adalah haiwan peliharaan dan liar, burung. Adalah mungkin untuk memusnahkan mikroorganisma hanya dengan rawatan panas yang kuat (mendidih atau menggoreng). Suhu di mana makanan dimasak mestilah melebihi 100 ° C.

Keperluan kebersihan juga mesti dipatuhi. Tiada kaedah pemprosesan makanan lain (pengasinan, merokok, pembekuan) yang dapat meneutralkan bakteria. Di tanah, patogen dapat bertahan hingga 18 bulan, dan pada kotoran ayam kering - hingga 30 bulan.

Mualise itu muncul pada orang yang dijangkiti dalam 2-3 jam selepas jangkitan. Najis pesakit menjadi cair, sensasi sakit yang menyakitkan muncul di rongga perut, muntah, suhu badan sedikit meningkat.

Penyebaran patogen di dalam tubuh orang yang sakit dilakukan dengan bantuan sel yang berfungsi memusnahkan bakteria berbahaya. Sekiranya orang sakit diperlakukan dengan tidak betul atau tidak dirawat sama sekali, maka komplikasi berikut mengancamnya:

  • dehidrasi, kemerosotan fungsi hati dan buah pinggang;
  • kegagalan jantung;
  • edema serebrum, koma;
  • kejutan toksik, kematian pesakit.

Faktor yang menyumbang kepada salmonellosis

Jangkitan memasuki tubuh manusia kerana penggunaan produk tercemar yang tidak diproses dengan baik:

  • telur;
  • produk daging yang belum dimasak (kurang dimasak);
  • seekor ikan;
  • susu;
  • sayur-sayuran yang tidak dibasuh;
  • buah yang tidak dicuci.

Salmonella lebih jarang terdapat pada ikan daripada makanan lain. Tetapi ada kemungkinan kecil jangkitan.

Salmonellosis pada wanita hamil

Salmonellosis semasa melahirkan anak paling berbahaya kerana beberapa sebab:

  1. Hampir semua ubat yang ditujukan untuk rawatan penyakit dilarang semasa kehamilan.
  2. Kekebalan wanita sangat merosot ketika membawa anak, yang memberi laluan kepada patogen untuk memasuki aliran darah orang sakit.
  3. Jangkitan menyebar dengan cepat ke seluruh badan, yang menyebabkan keracunan dan dehidrasi awal, yang meningkatkan toksikosis.
  4. Bakteria penyebab penyakit dapat menembusi plasenta, yang dapat menyebabkan jangkitan pada janin.

Sekiranya seorang wanita hamil didiagnosis menderita salmonellosis, maka kehamilan sehingga 5 bulan harus dirawat di hospital.

Cadangan doktor untuk salmonellosis

Apabila tanda-tanda salmonellosis muncul, pertama sekali, perlu memusnahkan bakteria patogen. Minum banyak cecair disyorkan untuk mengisi cecair badan. Penyakit ini harus diatasi dengan sorben dan larutan Rehydron. Pesakit perlu mematuhi beberapa syarat pemakanan. Yang utama ialah makanan tidak boleh menurunkan perut. Untuk menghilangkan patologi, diet untuk salmonellosis mesti memenuhi parameter berikut:

  1. Minum banyak cecair, minum tembikai (ia membantu mengurangkan dehidrasi).
  2. Makanan harian harus terdiri daripada makanan yang mudah dicerna dan dicincang (kentang tumbuk, soufflé).
  3. Makanan dalam tin, makanan berlemak dan goreng, daging asap harus dikecualikan dari menu.
  4. Anda tidak boleh minum susu.
  5. Untuk menghilangkan cirit-birit awal, nasi rebus dan teh dengan keropok harus ada dalam makanan.
  6. Hanya produk semula jadi yang harus dibeli.
  7. Bilas sayur-sayuran dan buah-buahan hingga bersih di bawah air panas.
  8. Periksa jangka hayat produk, komposisi, pengeluar.
  9. Basuh tangan dengan sabun dan air sebelum setiap makan.

Apa yang dikecualikan dari diet?

Seseorang yang menderita salmonellosis harus melepaskan makanan yang mengaktifkan penapaian di usus besar:

  • sayur-sayuran dengan sejumlah besar serat sayur-sayuran kasar (semua jenis kubis, lobak, bit, lobak, kekacang, timun);
  • Roti rai;
  • kehijauan;
  • buah-buahan tertentu (buah sitrus, anggur, plum);
  • susu dan produk tenusu.

Anda juga harus menolak makanan yang menyumbang kepada pengeluaran jus empedu dan pencernaan yang kuat:

  • produk salai;
  • makanan yang mengandungi banyak rempah;
  • pinggan acar;
  • makanan pedas;
  • sebarang pemuliharaan.

Selain itu, produk berikut tidak termasuk dalam diet:

  • makanan segera;
  • daging berlemak dan ikan;
  • produk separuh siap;
  • bijirin tertentu (barli, millet, barli mutiara);
  • sup dan sup yang diperbuat daripada daging berlemak;
  • cendawan;
  • penaik;
  • produk gula-gula;
  • minuman berkilau (termasuk air mineral);
  • minuman beralkohol;
  • kopi, koko, coklat;
  • kerepek, keropok dengan garam, makanan ringan.

Makanan yang disyorkan

Diet untuk salmonellosis pada orang dewasa membolehkan penggunaan makanan berikut:

  1. Produk susu yang ditapai (kefir, acidolact, yoghurt semula jadi).
  2. Jenis daging dan ikan rendah lemak (anda boleh makan bebola daging, potongan daging, bebola daging, soufflé, kukus).
  3. Soufflé (pate) dari daging lembu atau hati ayam. Makanan ini membantu mengembalikan tahap zat besi dalam badan..
  4. Bubur berdasarkan beras, semolina, soba, barli. Sebelum digunakan, mereka harus disapu melalui ayakan atau direbus dengan baik. Anda boleh menambah sedikit garam. Minyak mesti dibuang. Untuk meningkatkan rasa, anda boleh menambah sedikit gula atau madu, dan juga puri dari beri tanpa kulit.
  5. Buah dengan kehadiran pektin (serat makanan). Buah-buahan seperti itu menyumbang kepada penyingkiran unsur berbahaya dari badan. Disyorkan untuk makan pisang, epal, dll..
  6. Blueberry, currant hitam dan beri astringen lain dengan asid benzoat. Ia mempunyai kesan anti-radang dan sedatif pada dinding usus. Dengan menggunakan pengisar, disarankan untuk mengisar buah kentang dalam tumbuk dan menggunakannya dengan sedikit gula. Juga beri beri boleh ditambahkan ke dalam minuman susu yang ditapai..
  7. Tembikai adalah buah yang sangat diperlukan untuk menghilangkan komponen berbahaya dari badan. Kerana kesan diuretik dan rasa enaknya, semangka adalah pembantu yang sangat baik dalam memerangi jangkitan.
  8. Pengering, keropok, roti dari tepung gred tertinggi. Tidak semestinya segar. Ia juga mesti dikeringkan sedikit..
  9. Buah-buahan sayur-sayuran dalam bentuk puri. Anda boleh menggunakan wortel, kentang, bit, zucchini. Anda boleh menambah sedikit garam atau gula ke puri.

Diet selepas penyakit salmonellosis

Menyingkirkan penyakit ini tidak bermaksud anda dapat segera kembali ke diet normal anda. Untuk beberapa waktu, diet harus diikuti setelah salmonellosis agar tubuh pulih secara beransur-ansur:

  • penekanan utama dalam makanan adalah pada sayur-sayuran;
  • blueberry, pisang dan tembikai akan berguna;
  • perlu menggunakan produk susu yang ditapai;
  • dari bijirin, keutamaan harus diberikan kepada soba, oatmeal, semolina;
  • penggunaan daging atau ikan kukus dibenarkan;
  • anda mesti minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air setiap hari.

Diet ini selepas salmonellosis pada orang dewasa disyorkan untuk dipatuhi sehingga mikroflora pulih sepenuhnya.

Diet untuk salmonellosis pada orang dewasa: menu, resipi

Menu diet untuk salmonellosis pada orang dewasa disajikan dalam bentuk jadual.

Hari dalam semingguMakan pertamaHidangan ke-2Hidangan ke-3Hidangan ke-4Hidangan ke-5Hidangan ke-6
IsninSebilangan bubur oat, keju kotej tanpa lemak, segelas kaldu berasJeli Blueberry buatan sendiriBubur semolina berair, soufflé dada ayam, jus epal yang baru diperahKaldu rosehip hangatBubur nasi dicincang pada pengisar, telur dadar protein, kompot pirJeli beri panas
SelasaSup beras atau semolina berair, sepotong roti, minuman buah atau jeli berryKeju kotej tulen, epal bakarNasi nasi kukus dengan daging atau ikan laut, sup dengan gandum gulung dan kepingan telur, teh2-3 telur rebus lembut, puding semolinaCasserole beras dan curd, soufflé fillet daging sapi, segelas jeli berrySegelas koko dengan serbuk roti
Hari RabuSoba rebus atau puding beras berdasarkan kaldu ayam tanpa lemak, sepotong roti kering, jeliJeli dogwood buatan sendiri, kaldu rosehipSup kentang tumbuk dan semolina, bakso 2-3 daging lembu kukus, kompot pirEpal bakar, puding sobaSalad dengan kentang rebus, fillet ayam kukus dan keju kotej, kismisKoko berair dengan serbuk roti
KhamisPure sup di atas air, telur rebus, bubur oat, tehPuding berasBubur soba, bebola daging fillet ayam, kompot buahBeri agar-agar dengan pengeringKeju kotej rendah lemak dengan epal bakar, kokoKuah Rosehip
JumaatPuding berdasarkan keju kotej dengan pir, soba berair, tehBeri agar-agar dengan serbuk rotiSup dengan semolina dan bebola daging, potongan ayam kukus, nasi tumbuk, kompotKaldu berasaskan berasSup ikan dengan hercules, kompotEpal Sos
SabtuSup berasaskan beras, keju kotej rendah lemak, koko dengan serbuk rotiQuince jeliBubur Hercules dengan fillet kalkun kukus, jus epalTelur rebus lembut, kompot blueberryOmelet protein kukus, nasi dan potongan ayam, kaldu rosehipJeli oatmeal
AhadKeju kotej rendah lemak, bubur nasi, kompotEpal bakarIkan laut kukus, kentang tumbuk, teh chamomileKisselFillet daging rebus, telur dadar protein kukus, jus beriJus lobak merah

Atas dasar barli mutiara, anda boleh membuat sup berlendir. Ini memerlukan komponen berikut:

  • 400 g bijirin;
  • 650 ml kaldu daging tanpa lemak;
  • 5 g mentega.

Kisar disusun, dibasuh dan dimasak dalam kuah hingga lembut. Seterusnya, bijirin harus dikeluarkan dari kuahnya. Setelah mendidih lagi, masukkan minyak ke dalamnya.

Semasa diet, anda boleh memanjakan diri dengan souffle berasaskan pollock. Ia memerlukan:

  • filet ikan;
  • 30 ml susu;
  • 5 g tepung gandum;
  • 1 biji telur;
  • minyak halus.

Fillet dipusingkan 3 kali dalam penggiling daging. Tepung dan susu dicampurkan dalam kuali. Campuran disediakan selama 2-3 minit dengan kacau berterusan. Setelah sejuk, sosnya masin. Kemudian ikan dan kuning telur dimasukkan ke dalamnya. Komponen dicampur dengan teliti. Pukul protein hingga berbuih dan masukkan ke dalam stok ikan, kacau sedikit. Acuan dilincirkan dengan minyak, selepas itu bahan kerja dipindahkan ke dalamnya. Hidangan dikukus.

Menu kanak-kanak

Komposisi diet untuk salmonellosis pada kanak-kanak ditentukan bergantung pada usia mereka. Sekiranya bayi berusia kurang dari 12 bulan, maka dalam tempoh penyakit akut, diet harus terdiri daripada campuran khas tanpa laktosa. Ini akan membolehkan anda menghentikan proses penapaian di badan anak secara maksimum. Seterusnya, anda perlu memulihkan mikroflora bayi. Untuk ini, campuran asidofilik berguna. Langkah seterusnya adalah peralihan secara beransur-ansur ke susu ibu atau formula yang digunakan sebelumnya.

Diet untuk salmonellosis pada kanak-kanak mungkin mengandungi makanan berikut dalam diet harian:

  1. Anda boleh bersarapan dengan bubur semolina cair dengan segelas kompot blueberry.
  2. Untuk sarapan pagi kedua, anda harus memberi bayi segelas kaldu ayam dengan keropok.
  3. Anda boleh menjamu selera dengan sup berdasarkan kaldu daging lembu tanpa lemak dengan gandum gulung, kentang tumbuk dan zucchini, potongan kukus, kompot.
  4. Anda boleh minum petang dengan souffle curd dengan kuah nasi.
  5. Sebagai makan malam, diizinkan untuk menawarkan bakso ayam anak, telur dadar yang terbuat dari protein kukus, saus apel, teh.
  6. Pada waktu malam, bayi harus minum segelas jeli dengan serbuk roti.

Diet untuk salmonellosis pada kanak-kanak: resipi

Untuk membuat sup, anda memerlukan ayam tanpa lemak. Dalam kuah yang dimasak berdasarkannya (300 g), 100 ml air dan 40 g beras dituangkan. Setelah nasi direbus sepenuhnya, sup digosokkan melalui ayakan dan masin.

Untuk membuat bebola daging dengan nasi dan daging cincang, anda perlu mengambil 100 g daging cincang per 20 g beras. Daging cincang disalurkan melalui penggiling daging sebanyak 3 kali. Nasi harus diasingkan, dibasuh dan dimasak hingga lembut. Seterusnya, nasi disapu melalui ayak dan dicampurkan dengan daging cincang. Bahan-bahannya diasinkan dan digaul sebati. Kemudian jisim dipukul dengan tukul masakan. Sekarang anda boleh membentuk bebola daging dan kukus.

Ubat tradisional

Salmonellosis adalah penyakit berjangkit dan berbahaya. Rawatan diri boleh menyebabkan komplikasi serius. Resipi ubat tradisional boleh digunakan bersama dengan rawatan ubat dan hanya di bawah pengawasan doktor.

Merebus berdasarkan kulit kayu oak mempunyai kesan anti-radang dan astringen, melegakan pendarahan usus dan perut. Untuk menyediakan kuahnya, anda perlu mengambil 1 sudu besar. l. kulit kayu oak yang dicincang dan tuangkan dengan 1 gelas air. Campuran mesti disimpan pada gas sekurang-kurangnya 25 minit. Seterusnya, kuahnya disuntik selama kira-kira 15 minit dan ditapis. Ambil ubat setiap jam, 5-10 ml.

Ubat berdasarkan akar burnet yang kering dan hancur akan membantu membersihkan badan toksin, melegakan kesakitan, mempunyai kesan astringen, antiseptik, anti-radang, antibakteria pada tubuh pesakit. Untuk menyediakan kuahnya, anda perlu mengambil 1 sudu besar. l. akar dan tuangkan 250 ml air. Campuran direbus dengan api kecil sekurang-kurangnya 30 minit. Setelah penyejukan lengkap, produk ditapis. Ia digunakan sekurang-kurangnya 6 kali sehari, masing-masing 15 ml.

Kos rawatan

Diet untuk salmonellosis mengandungi makanan protein, bijirin dan komponen lain yang boleh dibeli dengan harga murah di mana-mana kedai runcit. Sekiranya anda membeli ikan dan ayam yang murah, maka catuan mingguan akan berharga tidak lebih dari 1500-1600 rubel.

Oleh itu, pemakanan makanan untuk salmonellosis adalah keperluan penting semasa rawatan. Di samping itu, untuk memulihkan mikroflora kepada orang yang telah menjalani patologi ini, setelah berakhirnya terapi, beberapa larangan diet harus dipatuhi..

PENTING! Artikel maklumat! Sebelum digunakan, anda mesti berjumpa pakar.

Salmonellosis: pengedaran, pencegahan, rawatan. rujukan

Lebih daripada 30 orang Kaliningrad diracuni oleh salad yang dibeli di pasar raya, 27 yang cedera dimasukkan ke hospital, lapor Rospotrebnadzor wilayah pada hari Khamis.

Salmonellosis (salmonellosis) adalah penyakit berjangkit akut yang disebabkan oleh bakteria genus Salmonella (kecuali demam kepialu dan paratyphoid) yang memasuki tubuh manusia dengan makanan yang berasal dari haiwan. Nama bakteria berasal dari nama ahli mikrobiologi Amerika Daniel Salmon, yang menjumpainya pada tahun 1885.

Salmonella adalah bakteria kecil yang dapat bertahan lama dalam persekitaran luaran. Jadi, di dalam air takungan terbuka, mereka dapat hidup hingga 5 bulan, di dalam tanah - hingga 18 bulan, dalam daging dan sosej - dari 2 hingga 4 bulan, dalam daging beku - kira-kira 6 bulan (dalam bangkai burung - lebih dari setahun), dalam susu - hingga 20 hari, kefir - hingga 2 bulan, dalam mentega - hingga 4 bulan, dalam keju - hingga 1 tahun, dalam bir - hingga 2 bulan. Pada suhu bilik, bakteria secara aktif membiak dalam makanan, terutama daging dan produk tenusu, sementara penampilan dan rasa makanan tidak berubah. Salmonella tidak mati walaupun semasa pemuliharaan, jika kepekatan garam meja antara 2-18%. Hanya suhu tinggi yang membawa maut kepada Salmonella - mendidih dapat membunuh mereka dengan serta-merta. Dan pembasmi kuman konvensional yang mengandungi klorin tidak selalu berkesan..

Cara jangkitan dengan salmonellosis adalah beragam: yang paling sering adalah makanan, paling sering ketika memakan daging dari haiwan dan burung, serta telur. Mikroba masuk ke dalam makanan dengan pemprosesan kuliner yang tidak mencukupi (stik separuh bakar, telur mentah dan rebus, telur goreng), penyimpanan yang tidak betul dan pelanggaran peraturan asas kebersihan diri. Punca jangkitan juga boleh menjadi haiwan, yang paling sering adalah haiwan peliharaan (lembu, babi, kucing, anjing), burung, orang dengan salmonellosis atau pembawa jangkitan yang sihat (ketika seseorang menjadi sumber jangkitan bagi orang lain, tetapi tidak jatuh sakit sendiri). Anda juga boleh menangkap salmonellosis melalui air yang tercemar - dengan minum atau mandi.

Sekali di dalam badan, salmonella menetap di usus kecil dan mengeluarkan toksin yang menyumbang kepada kehilangan air melalui usus, gangguan nada vaskular dan kerosakan pada sistem saraf. Penyakit ini berkembang 6-72 jam setelah Salmonella memasuki badan. Terdapat beberapa bentuk klinikal salmonellosis:

Bentuk gastrointestinal, di mana penyakit ini biasanya bermula dengan teruk, muntah dan cirit-birit. Kesakitan, gemuruh dan kembung, kelemahan, sakit kepala, pening, menggigil, demam hingga 38-40 ° C, sakit pada otot dan sendi, kekejangan otot pada anggota badan diperhatikan. Tempoh penyakit ini biasanya 3-7 hari.

Bentuk seperti tifoid, yang dicirikan oleh demam selama 10-14 hari, hati dan limpa membesar, gejala keracunan umum yang lebih ketara (sakit kepala, kelesuan), kadang-kadang ruam.

Bentuk septik, di mana selepas tempoh awal yang pendek gambar sepsis berkembang.

Gejala penyakit mungkin muncul atau tidak. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, gejala berikut diperhatikan: demam, kelemahan umum, sakit kepala, mual, muntah, sakit perut, najis berair yang berulang.

Dengan penyakit yang teruk, dehidrasi, pembesaran hati dan limpa diperhatikan. Perkembangan kegagalan buah pinggang adalah mungkin. Sekiranya imuniti pesakit tidak melemah, maka salmonellosis hilang pada hari kesepuluh.

Lebih kerap penyakit ini berlaku dalam bentuk gastritis akut, gastroenteritis atau gastroenterocolitis, lebih jarang dalam bentuk septikopemia; kemungkinan pengangkutan jangka panjang.

Diagnosis salmonellosis dibuat berdasarkan manifestasi klinikal dan disahkan oleh kajian bakteriologi dan serologi mengenai darah, produk buangan, lavage gastrik, hempedu. Sekiranya salmonellosis tidak dikenali dalam masa, pesakit boleh mengalami peritonitis, kejutan toksik berjangkit, poliartritis.

Rawatan. Sekiranya terdapat salmonellosis, kemasukan ke hospital hanya ditunjukkan untuk anak-anak, orang tua, pekerja di industri makanan dan perubatan.

Dalam rawatan salmonellosis, beberapa petunjuk utama dibezakan: lavage perut dan usus, minuman manis panas yang banyak; dengan penyakit yang lebih teruk - pengenalan larutan garam (memerangi dehidrasi); antispasmodik; antibiotik. Diet penting: makanan secara mekanikal dan kimia (susu tidak termasuk) - pada hari-hari pertama penyakit; pengecualian faktor yang memudaratkan aktiviti saluran gastrousus (makan berlebihan, pengambilan alkohol dan makanan yang kaya dengan serat kasar, makanan dalam tin dan daging asap, makanan pedas, pedas dan berlemak) sepanjang tempoh penyakit ini dan sekurang-kurangnya 1 bulan selepas pemulihan.

Dengan rawatan yang betul, salmonellosis dapat dihilangkan sepenuhnya..

Pencegahan salmonellosis dilakukan baik di peringkat negeri (perkhidmatan sanitari-epidemiologi dan veterinar) dan pada individu.

Kaedah pencegahan utama adalah pengawasan veterinar dan kebersihan terhadap penyembelihan ternakan dan pemprosesan bangkai; pematuhan dengan peraturan kebersihan untuk penyediaan, penyimpanan dan penjualan produk makanan; pemeriksaan pemohon untuk bekerja di katering awam dan perusahaan perdagangan, institusi kanak-kanak.

Anda juga harus mengelakkan makan susu segar, telur mentah, mengendalikan mainan dan barang penjagaan bayi dengan betul, terutamanya puting susu. Dan, tentu saja, kita tidak boleh lupa bahawa mencuci tangan adalah kaedah termudah dan paling berkesan untuk mencegah salmonellosis..

Bahan disediakan berdasarkan maklumat dari sumber terbuka

Para saintis telah mengetahui seberapa berkesan alkohol dalam merawat jangkitan usus

Alkohol adalah pembasmi kuman yang terkenal dan beberapa saintis berpendapat bahawa ia berguna untuk merawat jangkitan usus. Anggur telah lama terkenal dengan sifat pembasmi kuman dan pembersih. Menurut catatan sejarah, pada abad ketiga Masehi, jeneral Rom mengesyorkan anggur kepada askar mereka untuk membantu mencegah disentri.

Anggur dikaji dalam kajian tahun 1988 yang menguji sejumlah minuman biasa (soda, anggur, bir, susu skim dan air) untuk kesan antibakteria. Minuman tersebut diberi vaksin terhadap bakteria usus yang berjangkit seperti Salmonella dan E. coli. Didapati bahawa anggur merah mempunyai prestasi terbaik. Bir dan soda mempunyai kesan, tetapi tidak seefektif wain.

Beberapa tahun kemudian, satu lagi kajian makmal dilakukan terhadap kesan antibakteria anggur. Para penyelidik menguji wain merah pada Salmonella dan membandingkan keberkesanannya dengan larutan yang mengandungi kepekatan alkohol yang sama dan tahap keasidan yang sama. Wain merah kali ini menunjukkan kesan antibakteria yang lebih kuat.

Walaupun banyak kesan antibakteria wain merah terhadap Salmonella disebabkan oleh pH berasid dan kepekatan alkoholnya, faktor-faktor ini hanya menjelaskan sebahagian kesannya. Kepekatan alkohol tentunya penting untuk pendedahan mikroba. Untuk kulit tangan, misalnya, kepekatan alkohol yang tinggi dalam lingkungan 60-80 peratus dianggap optimum. Alkohol di bawah 40 peratus mempunyai kesan yang jauh lebih lemah terhadap pertumbuhan bakteria. Alkohol dengan kepekatan 10 peratus hampir tidak berpengaruh pada mikroba yang hidup di kulit.

Satu kajian baru yang melibatkan 47 sukarelawan manusia yang sihat menguji keberkesanan alkohol dalam pelbagai kepekatan (4 peratus, 10 peratus, 40 peratus) terhadap bakteria usus. Ternyata, kepekatan alkohol yang cukup tinggi secara teoritis membunuh sebilangan besar bakteria usus, tetapi juga menyebabkan kerosakan pada perut. Penggunaan alkohol kronik juga boleh menyebabkan pertumbuhan bakteria dalam usus kecil. Ini dianggap berkaitan dengan gejala gastrointestinal seperti cirit-birit, mual, dan muntah, yang biasa terjadi pada alkoholik..

Pengambilan alkohol boleh merosakkan perut, dengan lebih banyak kerosakan dilihat pada kepekatan yang lebih tinggi. Secara teori, kepekatan alkohol yang cukup tinggi dan masa pendedahan yang mencukupi ke tisu usus dapat membunuh bakteria, tetapi kemungkinan besar juga merosakkan lapisan usus. Para saintis di University of Sydney yang menjalankan kajian itu tidak mengesyorkan minum alkohol sebagai pembasmi kuman untuk rawatan jangkitan usus.

Salmonellosis

Salmonellosis adalah sekumpulan jangkitan usus akut yang berasal dari bakteria. Ejen penyebabnya adalah bakteria bakteri Salmonella sepanjang 0,0003 cm, yang mempunyai mobiliti tinggi, tanpa kemampuan membentuk spora dan kapsul. Patogen mempengaruhi saluran gastrousus, menyebabkan keracunan dan dehidrasi.

Sebilangan salmonellosis tergolong dalam antroponosis (jangkitan yang mana orang adalah takungan dan orang dijangkiti terutamanya dari orang lain), yang lain - hingga zoonosis, yang mana takungan utama adalah haiwan.

Ejen penyebab salmonellosis saling berdekatan. Pada masa ini, mereka dianggap sebagai satu spesies, membagi mengikut set antigen menjadi serogroup, menandakannya dengan huruf A, B, C, D, E, dll..

Demam kepialu (kumpulan A) secara sejarah adalah yang paling penting. Sekarang ia didaftarkan pada tahap kes terpencil, dan yang paling relevan adalah Salmonella typhimurium (kumpulan B) dan salmonella enteridis (kumpulan D).

Typhimurium - antroponosis. Penyakit ini agak parah, tetapi terutama menyerang orang yang mempunyai imuniti yang berkurang. Oleh itu, saya sering berjumpa di hospital.

Enteridis - zoonosis, telah menjadi relevan sejak akhir abad ke-20, ketika peternakan unggas beralih ke industri, di mana bulu dan kulit burung yang disembelih digunakan untuk memberi makan berikutnya. Lebih mudah, jangkitan - terutamanya melalui daging unggas atau haiwan yang dirawat dengan panas yang tidak mencukupi.

Rintangan saplmonella sangat tinggi, mereka tetap dapat bertahan ketika merokok, asin, namun, mereka mati ketika mendidih dan ketika langsung terkena sinaran ultraviolet.

Salmonella mengekalkan kemampuan untuk membiak sehingga 5 bulan - dalam air, hingga enam bulan - dalam daging, hingga setahun - dalam daging unggas, keju keras, hingga 3 minggu - dalam susu, hingga 30 hari - dalam kefir, hingga 4 bulan - dalam mentega, dari 3 hingga 9 bulan - dalam serbuk telur kering, kira-kira 3 minggu - pada kulit telur, sehingga satu setengah tahun - di dalam tanah. Pembekuan makanan yang tercemar tidak mengurangkan daya tahan bakteria.

Keburukan Salmonella adalah bahawa, semasa hidup dan memperbanyak produk, mereka tidak mempengaruhi penampilan dan rasa mereka dengan cara apa pun.

Semasa menyimpan telur ayam di dalam peti sejuk selama lebih dari 30 hari, bakteria dapat menembus seluruh cangkang ke dalam telur dan membiak secara aktif di dalam kuning telur.

Punca jangkitan.

Salmonella tersebar luas di haiwan domestik dan liar, terutama di antara haiwan yang digunakan untuk makanan seperti unggas, babi dan lembu; dan di antara haiwan peliharaan termasuk kucing dan anjing, burung dan reptilia seperti penyu.

Seseorang dijangkiti salmonellosis, biasanya melalui penggunaan makanan yang tercemar dari haiwan (terutamanya telur, daging, unggas dan susu), walaupun makanan lain, terutama sayur-sayuran yang tercemar dengan kotoran, mungkin terlibat dalam penularan.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat peningkatan kejadian salmonellosis dari kontak dengan penyu air. Penyu kecil sering dibeli sebagai haiwan peliharaan atau haiwan di sekolah. Ia sangat menarik bagi orang yang alah pada rambut kucing atau anjing. Merawat penyu tidak menimbulkan banyak kebimbangan, sebab itulah populariti mereka semakin bertambah. Ketahuilah bahawa Salmonella adalah bagian dari mikroflora usus penyu yang normal, dan tidak ada cara untuk memberitahu penyu yang sihat dari yang dijangkiti. Bakteria ini terdapat di kotorannya, di dalam air akuarium tempat penyu hidup. Sekiranya ada kontak dengan penyu atau habitatnya, anda mesti mencuci tangan anda dengan teliti, jika tidak, jangkitan tidak dapat dielakkan.

Bagaimana jangkitan berlaku?

Mekanisme penularan salmonellosis adalah fecal-oral, bakteria diekskresikan oleh orang yang sakit atau haiwan dengan najis, salmonella memasuki tubuh manusia melalui mulut, dan ke dalam mulut melalui tangan kotor atau produk yang tercemar.

Penyebaran jangkitan melalui makanan kepada manusia. Jangkitan berlaku semasa makan makanan yang disediakan tanpa mematuhi peraturan rawatan haba.

Jalan penyaluran lebih kerap dilaksanakan di ladang ternakan unggas dan ternakan. Seseorang boleh dijangkiti dengan meminum air mentah.

Hubungi dengan haiwan yang sakit atau pembawa haiwan. Seseorang dijangkiti semasa merawatnya, semasa bekerja di kilang memproses daging, memakan daging atau produk tenusu yang dijangkiti (semasa hidup atau selepas disembelih). Burung adalah pembawa Salmonella yang paling aktif, seseorang boleh dijangkiti dengan memakan daging, telur atau makanan yang tercemar dengan kotoran burung yang sakit.

Jalan jangkitan dan rumah tangga jangkitan. Terdapat kemungkinan besar dijangkiti dari seseorang (pesakit dan pembawa Salmonella), laluan penularan ini lebih kerap dilaksanakan di kumpulan teratur, tadika, sekolah, hospital. Jangkitan melalui hubungan rumah tangga berlaku melalui: barang rumah, periuk, linen, tuala, mainan, tangan orang sakit yang tidak dicuci, termasuk kakitangan perubatan atau ahli keluarga, alat dan peralatan perubatan (probe, kateter), tidak diproses mengikut semua peraturan pensterilan.

Laluan udara dan habuk. Sesuai dengan keadaan bandar, faktor utama adalah pencemaran jalan, tempat awam dengan kotoran burung (sakit atau pembawa salmonellosis).

Selepas penyakit, imuniti terbentuk, yang berlangsung sehingga enam bulan; selepas itu ada kemungkinan jangkitan semula, namun penyakit ini akan berlanjutan dalam bentuk yang lebih ringan.

Penting untuk diketahui bahawa selepas pemulihan, seseorang yang menderita salmonellosis terus mengeluarkan bakteria hingga enam bulan.

Yang paling mudah dijangkiti salmonellosis adalah anak-anak kecil, orang tua, orang-orang yang untuk satu atau lain sebabnya telah mengurangkan kekebalan tubuh, pekerja di ladang ternakan unggas dan ternakan, orang-orang yang menyukai makanan mentah, orang yang mengabaikan peraturan kebersihan diri dan rawatan haba produk.

Bagaimana penyakit itu berlanjutan?

Salmonellosis dicirikan oleh kenaikan suhu yang tajam, sakit di perut, cirit-birit, mual dan kadang-kadang muntah. Gejala muncul 6 hingga 72 jam (biasanya 12 hingga 36 jam) setelah bakteria masuk ke dalam badan. Penyakit ini berlangsung 2 hingga 7 hari.

Penyakit ini biasanya agak ringan, dalam kebanyakan kes, pemulihan berlaku tanpa rawatan khas. Dalam kes yang lebih teruk, rawatan simptomatik, penggantian elektrolit dan cecair yang hilang dilakukan.

Pada kes ringan orang sihat atau kes keparahan sederhana, terapi antimikroba konvensional tidak digalakkan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ubat-ubatan tersebut tidak dapat membunuh bakteria sepenuhnya dan menyumbang kepada pengembangan strain yang tahan, yang boleh menyebabkan ubat menjadi tidak efektif. Namun, bayi, orang tua, dan pesakit imunokompromi mungkin memerlukan terapi antimikroba, kerana dehidrasi yang berkaitan dengan penyakit dapat mengancam nyawa. Wabak salmonellosis yang besar menarik perhatian media, tetapi 60 hingga 80% daripada semua kes salmonellosis berlaku di luar wabak yang diketahui. Kes seperti ini diklasifikasikan sebagai kes sporadis atau tidak didiagnosis sama sekali.

Cara mengelakkan jangkitan?

Di peringkat negeri, langkah pencegahan dilakukan oleh perkhidmatan veterinar dan sanitari-epidemiologi. Mereka mengendalikan industri pemprosesan daging (penyembelihan dan pemprosesan bahan mentah), perusahaan katering (teknologi memasak, penyimpanan dan penjualan produk jadi), katering di tadika dan sekolah. Pada masa yang sama, perkhidmatan kebersihan mengawal proses pemeriksaan pekerja baru di peternakan unggas, tempat katering, perdagangan, kemudahan perawatan anak, dan pekerja katering.

Pencegahan yang berkesan memerlukan kawalan semua bahagian rantai makanan - dari pengeluaran pertanian hingga pemprosesan, pengeluaran dan penyediaan makanan, baik di institusi awam dan di rumah..

Peraturan untuk pencegahan salmonellosis individu.

Basuh tangan dengan sabun dan air dengan bersih (terutamanya selepas menggunakan tandas dan sebelum makan).

Jangan beli daging, produk daging, unggas, telur, keju cottage, susu, mentega, keju di tempat perdagangan yang tidak dibenarkan.

Semasa membeli telur, ikuti tarikh penguraian dengan ketat (ditunjukkan pada bungkusan dan terus pada telur). Tempoh pelaksanaan yang dibenarkan - 25 hari.

Penting! Pendapat ini telah membuktikan bahawa anda boleh memakan telur puyuh mentah dengan selamat, kerana puyuh tidak jatuh sakit dengan salmonellosis. Penyokong teori ini merujuk kepada fakta bahawa puyuh dicirikan oleh suhu badan tinggi (42 C), di mana Salmonella tidak membiak. Betul, burung puyuh tidak menderita salmonellosis, tetapi merupakan pembawa dan pengedar Salmonella, dan boleh menjadi sumber jangkitan. Oleh itu, telur puyuh tidak boleh diterima tanpa rawatan haba yang betul..

Semasa membeli produk di pasar atau di kedai, anda harus memantau kepatuhan dengan kawasan produk. Produk mentah dan siap mestilah terdapat di paparan berasingan dan dijual oleh orang yang berbeza.

Di rumah, ikuti peraturan untuk menyimpan makanan (makanan mentah dan makanan siap harus disimpan secara berasingan).

Basuh peti sejuk secara berkala dengan membersihkan ruang penyimpanan telur dengan teliti.

Sorot papan pemotong yang berasingan untuk makanan mentah dan siap.

Cuci dan bersihkan peralatan dapur dengan air mendidih.

Masak telur sekurang-kurangnya 10 minit selepas mendidih, ayam - 40 minit, daging - sekurang-kurangnya 2 jam.

Jangan sekali-kali mengambil sampel daging cincang mentah.

Jangan minum susu mentah;

Bilas buah-buahan, herba dan sayur-sayuran dengan baik di bawah air mengalir dan kemudian dengan air rebus. Panas dengan air mendidih.

Semasa menyediakan makanan, basuh tangan anda setelah memotong daging mentah, ikan, unggas, bersentuhan dengan telur mentah.

Ingat: tidak ada pencegahan spesifik salmonellosis pada manusia..

Lindungi kesihatan anda, berhati-hati dengan diet anda dan awasi kebersihan dengan teliti.