Minuman dengan huruf K

Cointreau, sebenarnya, adalah jenis curaceau. Minuman berasaskan brendi ini dibumbui dengan ekstrak dari rasa jeruk hijau (jeruk pahit)...

Berikut adalah sebilangan minuman keras, yang namanya ditulis: “creme de. ". Walaupun istilah mereka biasa, mereka tidak ada kaitan dengan minuman keras berkrim yang baru saja dijelaskan...

Minuman keras ini pertama kali dibuat berdasarkan rum putih, dibumbui dengan rasa oren hijau pahit, yang ditemui oleh perintis Belanda di salah satu pulau Caribbean, di luar pantai Venezuela...

Kahlua adalah satu-satunya minuman keras terkenal yang dicipta di Mexico. Ia adalah ekstrak coklat dengan aroma kopi dalam botol gelap dengan label terang...

Asal minuman keras kuno ini tidak jelas. Hanya satu perkara yang dapat dikatakan dengan pasti: dia berasal dari Eropah Utara...

Cognac dihasilkan di dua jabatan di barat Perancis berhampiran Teluk Biscay: di kawasan terpencil dari laut Charente dan pantai Charente-Maritime....

Selepas anggur, epal adalah sumber alkohol terbesar. Pokok epal tumbuh di iklim yang lebih sejuk daripada anggur, itulah sebabnya sari muncul di negara-negara Nordik...

Kirsch pada dasarnya adalah brendi ceri, penyulingan ceri tulen tanpa warna. Walau bagaimanapun, secara tradisional dianggap sebagai minuman khas yang berbeza dari brendi buah-buahan lain...

StanislavGAZ69 ›Blog› Jenis minuman beralkohol

Minum alkohol mempunyai kesan negatif terhadap keadaan badan. Penyalahgunaan alkohol boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat diramalkan dan patologi serius.

Tetapi semua faktor ini tidak mempengaruhi populariti produk ini dengan cara apa pun. Pengeluaran alkohol adalah salah satu yang terbesar.

Jenis minuman beralkohol terdiri daripada berpuluh-puluh kedudukan, dan tidak mungkin menyenaraikan semua jenama yang ada sekarang..

Pengelasan minuman beralkohol

Alkohol adalah pendamping setia setiap makanan. Perkahwinan, ulang tahun, pesta korporat dan acara lain tidak berlaku tanpa penggunaan minuman beralkohol. Hari ini bermacam-macam kaya sehingga semua orang dapat mencari minuman mengikut citarasa mereka..

Kekayaan pilihan membawa kepada masalah bagaimana memilih minuman yang akan menarik bagi semua orang. Terdapat beberapa cara untuk mengklasifikasikan minuman beralkohol. Cara pertama adalah mengklasifikasikan minuman mengikut cara pembuatannya:

Minuman yang akan dihasilkan yang menggunakan prosedur penapaian.

Minuman suling.

Klasifikasi ini membolehkan kita membahagikan semua jenis minuman beralkohol kepada beberapa kategori, yang berbeza dalam komponen utamanya. Peranan komponen tersebut boleh menjadi buah-buahan dan sayur-sayuran, dan pelbagai bijirin..

Cara kedua untuk mengklasifikasikan alkohol adalah dengan memisahkan produk mengikut tiga kriteria berikut:

alkohol rendah;

minuman berkekuatan sederhana;

Minuman alkohol rendah

Kategori alkohol rendah merangkumi produk tersebut, peratusan alkohol yang tidak melebihi lapan peratus. Kategori ini merangkumi minuman beralkohol manis, bir dan beberapa produk kebangsaan. Senarai minuman beralkohol rendah mempunyai lebih daripada sepuluh item.

Bir. Salah satu produk alkohol yang paling popular di dunia. Sejarah minuman yang memabukkan ini berusia lebih dari beberapa ribu tahun. Negara-negara seperti Jerman, Rusia dan Republik Czech dianggap sebagai pembuat bir yang diiktiraf. Kekuatan bir bermula dari lima darjah dan meningkat lebih tinggi. Sebagai tambahan, bir boleh dihasilkan dalam bentuk bukan alkohol dan dengan kekuatan yang sangat tinggi..

Braga. Asas produk ini adalah sayur-sayuran dan buah-buahan. Braga diperoleh sebagai hasil penapaian dan sering bertindak sebagai komponen utama dalam pembuatan moonshine.

Toddy. Toddy dibuat dari getah pokok palma di negara-negara Amerika Selatan. Untuk pembuatan produk, kaedah penapaian digunakan.

Kvass. Sejarah minuman ini berabad-abad lamanya. Kvass tradisional yang terbuat dari susu masam mengandungi kira-kira satu setengah peratus alkohol.

Cider. Kekuatan sari bergantung terutamanya pada negara di mana ia disediakan. Di Perancis, sari dibuat dengan alkohol dua peratus. Di Jerman, peratusan ini dapat dinaikkan menjadi tujuh. Jus epal digunakan untuk membuat sari. Semua proses penapaian didasarkan pada teknik yang tidak termasuk penambahan ragi.

Perry. Perry adalah salah satu minuman yang dibuat serupa dengan cider. Jus pir dan gula digunakan untuk membuat Perry. Kekuatan minuman seperti itu berkisar antara lima hingga lapan setengah darjah..

Khuremge. Produk alkohol tradisional dari Buryatia. Khuremge dibuat dari whey. Kubu ini berada di antara dua hingga lapan darjah.

Icewine. Minuman ini boleh dikelaskan sebagai salah satu daripada pelbagai jenis wain. Faktanya adalah bahawa minuman itu dibuat dari anggur, tetapi buah-buahan dari tanaman mesti bertahan dari fros. Berkat pendekatan inilah minuman itu mendapat namanya. Kekuatan wain ini kira-kira lapan darjah.

Togba. Togba - alkohol, berasal dari Nepal dan menurut legenda, ia sangat dipuja oleh Yeti. Togba dibuat dengan memerah biji-bijian. Alkohol ini mesti diminum panas menggunakan straw.

Handi. Khandi adalah alkohol yang berasal dari India. Hanya wanita yang berhak membuat produk seperti itu, dan proses pembuatannya berlaku mengikut peraturan yang ketat. Benteng Khandi adalah lapan darjah, dan padi, ramuan dan akar beberapa tanaman digunakan untuk pembuatannya.

Minuman yang mengandungi sebilangan kecil alkohol mudah diserap oleh badan. Tetapi pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan mabuk dan mabuk yang teruk..

Minuman berkekuatan sederhana

Jenis alkohol ini merangkumi minuman yang mengandungi alkohol hingga tiga puluh peratus. Kategori ini merangkumi produk berikut.

Mead. Produk yang diperoleh dengan mencampurkan alkohol dan madu.

Wain yang dihirup. Subjenis anggur ini terbuat dari buah dan rempah..

Wain. Salah satu makanan yang kaya dengan subspesiesnya. Terdapat lebih dari seratus jenis wain, yang berbeza dalam komposisi dan kaedah penyediaannya. Kekuatan anggur boleh mencapai dua puluh lima darjah. Negara-negara seperti Perancis dan Sepanyol dianggap sebagai pembuat anggur yang diiktiraf..

Demi. Anggur, tempat kelahirannya adalah Jepun. Jenis anggur ini terbuat dari beras, dan kekuatannya sekitar dua puluh darjah..

Wain pelabuhan. Satu lagi cabang keluarga arak. Anggur port dibuat dari jenis anggur khas dan kandungan alkohol di dalamnya mencapai dua puluh peratus. Tanah air anggur Portugal ini.

Madeira. Jenis anggur lain dari Portugal. Kubu Madeira sekitar dua puluh darjah. Ciri utama minuman seperti itu ialah suhu tinggi digunakan untuk membuatnya..

Sherry. Keanehan Sherry Sepanyol ialah anggur yang ditapai di bawah filem khas jenis ragi khas. Kubu Jerez sama dengan dua puluh darjah.

Marsala. Produk dari keluarga arak. Benteng Marsala menghampiri lapan belas darjah. Marsala dianggap sebagai subspesies wain pencuci mulut, yang berasal dari Sicily.

Malaga. Produk wain ini mendapat namanya dari tempat pengeluaran, kilang wain Sepanyol di Malaga. Kekuatan produk yang dihasilkan boleh dari tiga belas hingga dua puluh dua darjah. Beberapa jenis anggur digunakan untuk pengeluarannya..

Tokay. Anggur ini berasal dari Hungary, yang dianggap sebagai produk yang berasingan. Kubu Tokay adalah dua belas peratus. Komponen utama adalah sejenis madu khas.

Vermouth. Menurut satu legenda, vermouth diciptakan oleh Hippocrates sendiri pada abad kelima SM. Herba dan tumbuhan penyembuhan digunakan dalam penyediaan vermouth. Komponen utama anggur yang diperkaya ini adalah kayu cacing. Hari ini vermouth dibuat secara tradisional di Itali dan Perancis..

Champagne. Anggur dengan berkilau, yang banyak dikaitkan dengan kesungguhan dan misteri. Pembuat minuman anggur dari wilayah kecil Champagne terlibat dalam pengeluaran sampanye. Produk Perancis ini mengandungi hingga tiga belas peratus alkohol.

Sato. Sato adalah salah satu wakil keluarga wain yang paling terang. Anggur jenis Thai ini diperbuat daripada biji-bijian beras. Kandungan alkohol alkohol ini sekitar sepuluh darjah.

Tsinar. Komposisi Itali yang mengandungi campuran artichoke, rempah, ramuan khas dan etil alkohol tujuh belas peratus.

Campari. Liqueur dinamakan penciptanya G. Campari. Untuk penyediaan minuman keras, buah-buahan dan herba dengan aroma pahit digunakan. Kandungan alkohol dalam minuman keras seperti itu kira-kira dua puluh lapan peratus..

Koumiss. Tanah air kumis adalah Asia Tengah. Minuman ini dibuat dari susu, ragi dan alkohol. Terdapat beberapa pilihan untuk membuat kumiss, berbeza kekuatannya. Kekuatan maksimum kumis adalah empat puluh darjah.

Grog dan pukulan. Minuman ini digabungkan kerana kedua-duanya berasal dari produk yang berasingan. Grog adalah rum yang dicairkan untuk mengurangkan kekuatan produk. Punch - produk yang diperoleh dengan mencampurkan pelbagai jenis wain dan jus buah.

Rumble. Salah seorang wakil keluarga arak yang berasal dari Itali. Kubu Recioto adalah lima belas darjah.

Pisco. Anggur Perancis, kekuatannya sekitar 20 darjah. Ia dibuat dari jus anggur dengan penambahan alkohol cognac. Adalah sangat penting bahawa usia alkohol sedemikian sekurang-kurangnya beberapa tahun..

Pulque. Produk Mexico yang diperoleh daripada penapaian buah agave. Kandungan alkohol dalam komposisi ini kira-kira lapan belas peratus..

Minuman beralkohol yang kuat

Pengambilan alkohol yang kuat membahayakan kesihatan. Kekuatan produk sedemikian boleh mencapai lapan puluh darjah. Arwah yang paling popular adalah:

chacha.

Tidak masuk akal untuk menerangkan minuman di atas, kerana kebanyakan pengguna sudah biasa dengan produk ini. Alkohol yang kuat boleh dibuat dari pelbagai bahan, jadi hanya formula yang paling tidak biasa yang harus dipertimbangkan..

Aquavit. Diterjemahkan secara harfiah, nama itu berbunyi "air kehidupan". Aquavit dibuat di Norway dari kentang biasa. Kandungan alkohol produk adalah lima puluh peratus.

Arak. Arak adalah minuman yang tidak jelas. Untuk pembuatannya, pelbagai jenis bahan mentah semula jadi dan teknik pembuatan digunakan. Jadi kekuatan komposisi sedemikian boleh dari empat puluh hingga lima puluh darjah. Tanah Air Arak - Asia Tengah.

Pastis. Pastis adalah salah satu turunan absinth dari Perancis. Sejarah pembuatan vodka anise ini bermula sekitar seratus tahun. Kekuatan vodka sedemikian ialah empat puluh lima darjah.

Mastic. Jenis alkohol lain yang dibuat daripada anise. Mastic adalah minuman tradisional Bulgaria dan kekuatannya empat puluh tujuh darjah..

Armagnac. Tempat kelahiran Armagnac adalah wilayah Gascony, yang terletak di Perancis. Tahap alkohol dalam komposisi adalah sekitar empat puluh peratus. Teknik pembuatannya terdiri daripada penyulingan anggur dari anggur dengan penambahan beri segar.

Grappa. Pada mulanya, grappa Itali dibuat dari sisa wain mentah. Kandungan alkohol dalam grappa boleh setinggi lima puluh peratus.

Calvados. Salah satu subtipe brendi yang diperbuat daripada sari apel. Kandungan alkohol produk ini rata-rata empat puluh peratus.

Kirshwasser. Kirschwasser pertama kali dibuat di Jerman pada awal abad ketujuh belas. Kekuatan minuman adalah sekitar empat puluh darjah, dan ramuan utamanya adalah ceri hitam.

Slivovitsa. Subspesies brendi, dengan kekuatan empat puluh lima darjah, terbuat dari jus plum. Pengeluaran alkohol ini berlaku di Bulgaria dan Serbia..

Metaxa. Komposisi Yunani berdasarkan campuran anggur anggur, brendi epal anggur dan tincture herba. Kandungan alkohol metax kira-kira empat puluh peratus.

Schnapps. Asas penyediaan schnapps adalah bijirin dan buah-buahan dari pokok buah-buahan. Jerman dianggap sebagai tempat kelahiran schnapps. Produk yang dihasilkan di negara ini mengandungi etil empat puluh peratus.

Bourbon. Wiski Amerika yang diperbuat daripada tongkol jagung. Benteng Bourbon sekitar lima puluh darjah.

Maotai. Tanah air minuman ini adalah China. Maotai adalah minuman perayaan yang berkaitan dengan perayaan. Ia dibuat dari bijirin dan mempunyai kekuatan lima puluh tiga darjah.

Ouzo. Campuran larutan alkohol dan ramuan khas. Tempat kelahiran minuman itu adalah Greece. Komposisi mengandungi kira-kira lima puluh peratus alkohol.

Kanser. Alkohol kuat dari Turki. Udang karang mengandungi lima puluh peratus alkohol. Produk alkohol ini dibuat dari anggur anggur dan anise.

Tutovka. Produk Kaukasia yang terbuat dari buah mulberry. Minuman ini mempunyai aroma yang unik, dan kekuatannya sudah lapan puluh darjah.

Kesimpulannya

Pengelasan alkohol yang paling tepat adalah mengkelaskan minuman mengikut kekuatannya. Dengan mengetahui anggaran komposisi dan peratusan alkohol dalam cecair, anda boleh mengira bukan sahaja dos yang betul dari apa yang anda minum, tetapi juga menyelamatkan diri dari akibat sindrom mabuk.

Kamus Arwah (A hingga Z)

Arrak adalah minuman beralkohol yang kuat di Asia Tenggara, Indonesia, Malaysia dan Thailand. Untuk memasak, nasi, jus sawit, biji pinang, molase tebu digunakan. Disuling sekali. Arak terbaik adalah orang Jawa atau, seperti yang disebut juga, Arak Batavia. Kubu - 58% vol.

Bambuse adalah vodka buluh Indonesia. Ia disediakan dari biji buluh dari beberapa jenis telinga. Walaupun penyulingan berganda, ia kurang disucikan dari kekotoran, terutamanya dari metil alkohol. Ini menyebabkan halusinasi, akibatnya ia hanya digunakan sebagai minuman ritual, pada hari cuti khas yang berkaitan dengan kepercayaan masyarakat Asia Tenggara.

Brandy - anggur vodka (Perancis) berumur dalam tong kayu oak. Sekiranya bahan bukan anggur digunakan untuk mendapatkan alkohol, maka definisi ditambahkan pada perkataan brendi dari mana bahan itu diperoleh.

Bourbon adalah wiski Amerika. Untuk penyediaan alkohol, jagung jagung digunakan dengan bahan tambahan rai dan barli. Berumur dalam tong yang terbakar dari dalam, sebab itulah ia mempunyai warna cognac gelap. Alkohol 43-45% vol.

Wiski - diperbuat daripada alkohol berdasarkan barli, malt barli dengan bijirin rai, barli. Biji-bijian itu direndam terlebih dahulu dan kemudian dikeringkan dengan udara. Alkohol tersebut berusia dalam tong kayu oak selama lima tahun. Terdapat wiski Scotch dan Ireland. Alkohol 43% vol.

Grappa adalah minuman beralkohol kuat negara Itali. Produk penyulingan pomace anggur, dirawat khas dengan wap air di bawah tekanan rendah. Istilah ini telah wujud sejak tahun 1876. Kubu - 39-60% vol.

Gin adalah minuman beralkohol Inggeris yang terbuat dari alkohol barli dan rai. Ia disuling lagi dengan penambahan beri juniper. Kubu 38-45% vol.

Pencernaan - diterjemahkan dari bahasa Perancis - "pencernaan". Selepas makan tengah hari dan makan malam minum untuk penyerapan makanan yang lebih baik.

G Any adalah vodka juniper Belanda. Diperbuat dari gandum bart dan gandum dengan buah juniper.

Calvados adalah vodka epal. Tanah Air - Perancis dan Normandia. Epal digunakan, selalu dipelihara dengan baik, tidak terlalu masak. Kubu - 38-50% vol. bergantung pada jenis bahan mentah, peratusan pemilihan dan potongan.

Cajasa adalah vodka Brazil yang dibuat dengan alkohol tebu. Bukan molase yang ditapai, tetapi tebu segar. Kubu 41% vol.

Kirsch - Kirsch - minuman beralkohol yang kuat berdasarkan ceri. Mereka dihasilkan sejak abad ke-17 di Perancis timur dari ceri hitam yang sangat manis dengan tulang kecil. Semasa pengeluaran, buah-buahan fermentasi secara utuh dan biji-bijian memberikan aroma khas badam kepada minuman sebelum penyulingan. Kirsch, seperti hampir semua minuman keras berasaskan buah, tidak berumur dalam tong kayu oak. Ia diawet dalam tong kaca atau balang tembikar, di mana proses penyejatan berlaku untuk meningkatkan rasa dan kualitinya. Tetapi dengan "paparan" ini kekuatan minuman berkurang, dan warnanya tidak berubah. Koktel berasaskan kirsch yang paling terkenal adalah Rose, yang juga termasuk minuman keras vermouth dan Cherry Brandy. Kirsch sesuai dengan pelbagai minuman keras dan sampanye.

Kirschwasser adalah vodka ceri dari Jerman Selatan dan Barat Daya (Baden, Württemberg, Bavaria). Wortel ceri hitam Selatan Jerman yang diperam digunakan bersama dengan lubang.

Kumyshka - vodka susu dari Udmurtia, Mary El, Bashkortostan. Susu lembu, domba atau kuda masam disuling.

Maotai adalah vodka beras Cina. Disiapkan dengan beras, biji-bijian hancur dan beras malt, mempunyai warna kekuningan dan bau khas.

Peisakhovka - Vodka kismis Yahudi. Diagihkan di Israel dan Ukraine (terutamanya di Odessa). Penyulingan berganda dan tiga digunakan.

Rum - dibuat dari alkohol yang diperoleh dari molasse tebu. Terbahagi kepada Cuba, Jamaica, Puerto Rican, Haiti. Semua jenis rum berasal dari perbezaan bahan mentah yang digunakan. Kubu - sehingga 55%.

Sake adalah vodka padi. Minuman alkohol negara Jepun yang kuat. Dibuat dengan beras dan beras malt. Pengukusan beras khas, pengukusan bijirin yang kuat sebelum penyulingan. Ia dimakan panas dalam jumlah kecil. Minuman lutsinar tidak berwarna.

Slivovitsa - plum vodka dari sebilangan negara Balkan - Hungary, Slovakia, Romania, negara-negara bekas Yugoslavia. Ia dibuat dari alkohol yang diperoleh dari prun. Penyulingan berganda.

Tequila adalah vodka Mexico. Minuman ini berdasarkan alkohol dari jus agave biru yang ditapai. Dikenali sejak zaman Aztec. Ia disuling beberapa kali dan berumur selama bertahun-tahun dalam tong kayu oak. Alkohol 45% vol.

Tutovka adalah vodka murbei Azerbaijan, Karabakh dan Armenia. Ia dibuat dari mulberi putih dan hitam. Disuling sekali, jarang dua kali. Mempunyai aroma menyenangkan tertentu, warna kekuningan-kehijauan.

Hanshina adalah vodka millet Cina. Millet (kaoliang) dan chumiza digunakan untuk memasak. Mempunyai warna yang tidak jelas dan bau tertentu.

Chacha adalah vodka anggur Georgia. Untuk penyediaan, anggur yang tidak masak dan tidak bermutu dengan rabung digunakan. Mempunyai aroma wain yang menyenangkan. Disuling sekali, jarang dua kali.

Chinar adalah minuman beralkohol Itali yang pahit yang terbuat dari artichoke dan jus herba, kekuatan 16.5%.

Shidam - Vodka juniper Belanda.

Schnapps adalah minuman beralkohol yang kuat di Jerman. Dibuat dengan kentang, bit, gandum malt dan barli.

Pautan Berkaitan Velvet Shark

Masukkan Pravda.Ru ke aliran maklumat anda jika anda ingin menerima komen dan berita operasi:

Tambahkan Pravda.Ru ke sumber anda di Yandex.News atau News.Google

Kami juga akan gembira melihat anda di komuniti kami di VKontakte, Facebook, Twitter, Odnoklassniki.

Minuman. Senaraikan dengan foto

Absinthe

fr. absinthe - kayu cacing
Minuman beralkohol yang kuat (dari 70 hingga 86 jilid), disemai dengan kayu cacing dan campuran ramuan lain. Apabila bersikeras, kayu cacing mengeluarkan komponen utama absinthe, tuoin bahan narkotik. Untuk pertama kalinya absinth dibuat di Switzerland pada akhir abad ke-18. sebagai ubat mujarab untuk semua penyakit. Ia menjadi sangat popular sehingga dihasilkan secara besar-besaran dan dijual di seluruh Eropah..

Aquavit

lat. aqua vitae - air hidup
Minuman beralkohol disuntik dengan rempah dan ramuan, kekuatan dari 38 hingga 50 vol. Minuman ini pertama kali dibuat di Scandinavia pada abad ke-13. di wilayah negara moden Denmark, Sweden dan Norway. Pada mulanya, alkohol gandum digunakan untuk pengeluaran minuman tersebut. Walau bagaimanapun, pada abad ke-16. kerana kekurangan hasil gandum, pengeluaran alkohol untuk aquavit bermula dari kentang.

Anisette

Minuman beralkohol dengan kekuatan 25 hingga 51 vol. digunakan sebagai minuman beralkohol sebelum makan. Tincture anise dibuat dengan memasukkan benih anise dengan vodka. Semasa proses penuaan, anise memberikan minyak patinya kepada minuman. Minuman ini muncul di wilayah moden Rusia dan Eropah pada abad 16-17. bersama dengan kafilah rempah dari Timur Jauh. Oleh kerana aromanya yang unik, ia digunakan dalam penaik dan, tentu saja, dalam penghasilan vodka..

Bahasa Inggeris arak atau araq
Minuman beralkohol, kekuatan dari 30 hingga 60 vol. tersebar luas di Timur, Asia Tengah, Eropah, India, kepulauan Sri Lanka dan Jawa. Prasyarat untuk penciptaan arak adalah keperluan penggunaan produk pemprosesan anggur yang bermanfaat. Sekarang, bergantung pada wilayahnya, arak dihasilkan dari beras, anggur, buah ara, kurma, molase, plum dan buah-buahan lain..

Armagnac

fr. aygue ardente - air kehidupan
Minuman beralkohol dengan kekuatan 55-65 vol. dalam kualiti rasa dan spesies sangat dekat dengan cognac. Ia dihasilkan di bahagian tenggara Perancis di wilayah Gascony. Secara asal, Armagnac hampir 100 tahun lebih tua daripada cognac. Ia pertama kali disebut pada abad ke-15. Pengeluaran Armagnac sangat mirip dengan teknologi pengeluaran cognac. Perbezaannya hanya dalam proses penyulingan.

Balsem

Bahasa Yunani balsamon - ubat
Minuman beralkohol dengan kekuatan 40-45 vol. (sekitar 65 jilid), disuntik dengan ramuan ubat, digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Secara tradisional, balsem mempunyai warna coklat kerana pelbagai ramuan, akar dan buah-buahan.

Benedictine

fr. Benedictine - Diberkati
Minuman beralkohol berdasarkan koleksi kira-kira 27 jenis ramuan, madu dan cognac tempatan, dengan kekuatan 40-45 jilid, yang tergolong dalam kelas minuman keras. Buat pertama kalinya minuman ini muncul pada tahun 1510 di Perancis di biara St. Benedict di Biara Fecamp. Komposisi minuman yang dihasilkan merangkumi kira-kira 75 jenis ramuan. Walau bagaimanapun, resipi asal untuk Benedictine telah hilang. Minuman itu dihidupkan semula dengan peningkatan pada tahun 1863.

Brandy

Sukar untuk menamakan minuman tertentu dengan perkataan "brendi", sebaliknya cara pembuatannya. Kita boleh mengatakan bahawa brendi adalah anggur pekat. Pada mulanya, semestinya dicairkan dengan air sebelum diminum, tetapi minuman itu ternyata sangat enak sehingga lama-kelamaan ia menjadi produk bebas dari penyulingan wain.

Bourbon

Bahasa Inggeris vourbon
Minuman beralkohol asli Amerika, sejenis wiski yang diperbuat daripada jagung. Kekuatan minuman adalah 40-45 jilid, tetapi selalunya minuman itu mempunyai 43 jilid. Minuman ini pertama kali muncul pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19. di bandar kecil Paris, Kentucky. Nama minuman itu diberikan oleh daerah dengan nama yang sama di negara bagian Bourbon, di mana bandar pengasasnya berada. Semasa Perang Saudara, bourbon dikeluarkan untuk tentera tanpa gagal sebagai antiseptik untuk mencuci luka.

Vermouth

Bahasa Jerman wermut - kayu cacing
Minuman beralkohol berperisa dengan rempah, rempah dan ramuan dengan kekuatan 15 hingga 20 vol. Milik kelas wain yang diperkaya. Buat pertama kalinya, resipi pembuatan vermouth disebutkan dalam sumber abad X-IX. SM dalam karya Hippocrates. Pengeluaran besar-besaran pertama dimulakan pada tahun 1786 di Turin oleh pembuat anggur Antonio Benedett Capran. Pada masa itu, anggur putih secara eksklusif digunakan sebagai asas minuman, sekarang sudah ada.

lat. Vinum
Minuman beralkohol yang dihasilkan oleh fermentasi semula jadi anggur atau jus buah lain. Kekuatan wain selepas penapaian adalah 9-16 vol. Dalam pengeluaran wain yang diperkaya, kekuatan tinggi dicapai dengan mencairkan wain dengan alkohol kepada peratusan yang diinginkan. Wain adalah minuman paling kuno. Terdapat banyak legenda mengenai kejadian pertama minuman itu, yang tercermin dalam epik mitologi Yunani Kuno, Rom Kuno dan Parsi..

Wiski

Celt. uisge baugh - air kehidupan
Minuman beralkohol yang kuat (40-60 vol), diperoleh sebagai hasil penyulingan biji-bijian malt dari gandum, barli dan rai. Tidak mungkin menentukan lokasi minuman yang tepat. Perselisihan itu berlaku antara dua negara - Ireland dan Scotland. Walau bagaimanapun, sebutan pertama disimpan dalam dokumen Scotland dari tahun 1494. Ini adalah catatan para rahib yang pertama kali menghasilkan minuman tersebut. Dari saat kemunculannya hingga abad ke-17. wiski dihasilkan secara nasional oleh hampir setiap petani, kami akan membahayakan pengeluaran roti yang mencukupi untuk penduduk.

Minuman ceri

eng. minuman keras ceri
Minuman beralkohol yang diselitkan dengan buah dan daun ceri berdasarkan brendi anggur dengan gula tambahan. Kekuatan minuman adalah 25-30 vol. Minuman ceri dicipta di England oleh Thomas Grant dari Kent. Minuman keras dibuat dari satu jenis ceri hitam - morel. Walau bagaimanapun, hampir semua jenis sekarang digunakan. Selain Inggeris, minuman keras ceri juga dihasilkan di Jerman, Perancis dan Switzerland..

Air pegun

Cecair, tidak berbau dan tanpa rasa dalam jumlah kecil, tidak berwarna dalam keadaan persekitaran biasa. Mengandungi garam mineral terlarut dan pelbagai unsur kimia. Mempunyai fungsi penting dalam perkembangan dan kehidupan tubuh manusia. Air pegun berperanan sebagai pelarut sejagat, berkat semua proses biokimia berlaku.

Air berkilau

Ini adalah mineral semula jadi atau air minum yang diperkaya dengan karbon dioksida (CO2), berperisa dan manis untuk meningkatkan jangka hayatnya. Air berkarbonat dibersihkan daripada mikroba yang mungkin oleh karbon. Mengisi air dengan karbon dioksida dilakukan menggunakan peralatan industri khas. Terdapat tiga jenis air berkarbonat berdasarkan ketepuan karbon dioksida.

Vodka

Minuman beralkohol yang tidak mempunyai warna dan ciri khas alkohol. Ini adalah minuman yang paling biasa di dunia. Di kebanyakan negara, vodka digunakan sebagai alkohol neutral untuk membuat koktel, di negara-negara Slavia dan negara-negara ruang pasca-Soviet, ia digunakan sebagai minuman bebas. Kekuatan di berbagai negara dapat bervariasi dari 32 hingga 56 jilid, semuanya bergantung pada dokumen negara yang mengatur produksi vodka.

Wain yang dihirup

Bahasa Jerman glühender Wein - wain panas dan panas
Ini adalah minuman beralkohol panas yang enak berdasarkan wain merah yang dipanaskan hingga 70-80 ° C dengan gula dan rempah. Ia secara tradisional dimakan di Switzerland, Jerman, Austria dan Republik Czech semasa perayaan Krismas secara besar-besaran..

Eggnog

Bahasa Inggeris hoog-mug - hash
Minuman tanpa alkohol berdasarkan telur ayam mentah dan gula. Milik kelas pencuci mulut. Terdapat beberapa legenda dari negara-negara asal asal eggnog. Oleh itu, di Jerman, penciptaan eggnog dikaitkan dengan manfred Keckenbauer. Di Poland, seorang penyanyi paduan suara di sebuah rumah ibadat di kota Moghelev Gogel, yang kehilangan suaranya, mengambil nasihat untuk minum telur mentah yang digegarkan. Selepas itu, pelbagai bahan ditambahkan ke komponen utama, mewujudkan lebih banyak variasi minuman baru..

Grappa

ital. Grappa - kek anggur
Minuman beralkohol yang dihasilkan dengan penyulingan pomace anggur. Milik kelas brendi dan mempunyai kekuatan 40-50 vol. Sesuai dengan keputusan antarabangsa tahun 1997, hanya minuman yang dihasilkan di wilayah Itali dan dari bahan mentah Itali yang dapat disebut grappa. Juga, keputusan ini secara ketat mengatur kualiti minuman dan standard pengeluarannya..

Bahasa Inggeris rengek
Minuman beralkohol berdasarkan rum atau cognac, diencerkan dengan air panas dengan penambahan gula, limau atau jus lemon, serta rempah-rempah: kayu manis, vanillin, ketumbar, pala dan lain-lain. Grog adalah minuman makanan laut yang sebenar. Ia pertama kali digunakan pada abad ke-18. setelah perintah Laksamana Edward Vernon untuk mencairkan rum dengan air kerana minatnya yang tinggi terhadap pelaut.

Minuman beralkohol Inggeris yang berasal dari Belanda. Pengeluaran gin bermula pada pertengahan abad ke-17. di Belanda, dan selepas "Glorious Coup", ia merebak ke England. Lama kelamaan, proses pembuatan gin hampir tidak berubah. Komponen utamanya adalah alkohol gandum, yang, dalam proses penyulingan menegak dan penambahan beri juniper, memperoleh rasa keringnya yang unik..

Julep

Arab. julab - air mawar
Koktel sejuk dengan pudina segar sebagai bahan utama. Semasa menyediakannya, komponen berikut digunakan: minuman beralkohol, sirap, air mineral meja, buah-buahan segar dan buah beri. Pada mulanya, julep, seperti air dengan gula, digunakan untuk mencairkan ubat pahit, ramuan dan tincture di dalamnya..

Calvados

fr. Calvados
Minuman beralkohol berdasarkan pir atau sari apel yang dihasilkan di wilayah Perancis Normandia Bawah. Minuman itu tergolong dalam kelas brendi dan mempunyai kekuatan 40-50 vol. Calvados hanya boleh disebut minuman yang dihasilkan di jabatan Perancis Calvados (74% daripada jumlah pengeluaran Calvados), Orne, Manche, Air, Sarthe dan Mayenne.

Koko

lat. theobroma cacao - makanan para dewa
Minuman ringan tonik dan aromatik berdasarkan susu atau air, serbuk koko dan gula. Buat pertama kalinya (kira-kira 3000 tahun yang lalu), suku Aztec kuno mula menggunakan serbuk untuk membuat koko. Hanya lelaki dan dukun yang menikmati keistimewaan meminum minuman ini. Biji koko masak digiling menjadi serbuk dan diencerkan dengan air sejuk, lada panas, vanila dan rempah lain ditambahkan di sana.

Kashasa

pelabuhan. cachaca
Minuman beralkohol yang dibuat oleh penyulingan tebu. Kekuatan minuman boleh berbeza dari 38 hingga 54 vol. Casasa adalah minuman nasional Brazil, dan pengeluarannya diatur secara ketat oleh undang-undang. Kata cachaca adalah bentuk kata nama umum dari nama komersial minuman Brazil. Sebagai contoh, di negara bagian Rio Grandido, cashasa dimasukkan ke dalam bakul makanan warganegara.

Minuman alkohol rendah yang diperoleh dengan penapaian susu atau roti masam yang tidak lengkap. Kekuatan minuman tidak melebihi 2.6 vol. Kvass secara tradisional dibuat oleh orang-orang Slavia. Menurut klasifikasi antarabangsa, kvass tergolong dalam kategori bir, di Rusia dan Ukraine ia juga dianggap sebagai minuman bebas.

Kefir

dari lawatan. kef - kesihatan
Minuman berkhasiat yang diperoleh dari susu dengan penapaian bakteria asid laktik: batang, streptokokus, ragi, bakteria cuka dan kira-kira 16 spesies lain. Jumlah mereka mestilah sekurang-kurangnya 107 seliter. Minuman ini mempunyai warna putih, tekstur homogen, bau susu yang ditapai dan sebilangan kecil karbon dioksida. Kefir paling meluas di kalangan penduduk negara-negara Slavia dan di Timur Tengah.

Kissel

Minuman pencuci mulut manis dengan struktur seperti jeli. Ia disediakan berdasarkan kompot buah dan beri, uzvar, jus, sirap, susu, pengawet yang diencerkan di dalam air dengan penambahan pati jagung atau kentang, serta tepung bijirin. Jeli mengandungi gula sebagai pemanis.

Cobler

Bahasa Inggeris tukang tungku - pemilik kedai, pembuat bir
Minuman pencuci mulut koktel yang terdiri daripada pelbagai buah, sirap, jus, minuman beralkohol dan ais hancur. Buat pertama kalinya, tukang kasut itu disiapkan di Amerika pada tahun 1809. Ia dibuat oleh pemilik kedai sebagai tanda perdamaian setelah pertengkaran dengan isterinya, yang membuatnya benar-benar gembira, dan seluruh dunia menerima minuman baru.

Koktel

Bahasa Inggeris ekor ayam jantan - ekor ayam jantan
Minuman yang diperoleh dengan mencampurkan (mencampurkan) pelbagai minuman beralkohol dan bukan alkohol. Isipadu satu bahagian koktel tidak melebihi 150 ml. Juga dalam resipi koktel, bahagian komponennya dinyatakan dengan jelas, pelanggaran yang boleh merosakkan minuman dengan tidak teratur atau membawa kepada penciptaan jenis baru.

lat. cola
Minuman berkarbonat manis tonik yang mengandungi kafein. Minuman itu mendapat namanya dari kacang cola, yang digunakan dalam resipi asli sebagai sumber kafein. Minuman ini pertama kali dihasilkan oleh ahli kimia Amerika John Stith Pemberton pada tahun 1886 sebagai sirap ubat. Minuman itu dijual dalam bahagian 200 ml. di farmasi sebagai ubat untuk "gangguan saraf". Selepas beberapa ketika, minuman itu mula berkarbonat dan dijual di mesin layan diri.

Kompot

fr. kompot - menyusun, mencampurkan
Minuman tanpa alkohol pencuci mulut yang dibuat dari satu jenis atau campuran buah-buahan dan beri berdasarkan air dan gula. Kompot disediakan dari bahan segar, beku atau kering. Minuman ini sangat popular sejuk pada musim panas, dan dalam cuaca sejuk, kompot menjadi hangat sebagai sumber vitamin. Juga, kompot dituai untuk musim sejuk untuk kegunaan masa depan..

Cognac

fr. kognac
Minuman beralkohol yang dihasilkan di bandar dengan nama yang sama Cognac (Perancis). Pengeluarannya dilakukan dari jenis anggur khas, menggunakan teknologi khas. Brandy diperbuat daripada anggur putih. Bahagian utama mereka adalah pelbagai Uni Blanc. Pematangan anggur sepenuhnya berlaku pada pertengahan Oktober, oleh itu, proses membuat minuman yang mulia bermula pada akhir musim luruh..

Arab. qahwa - minuman bertenaga
Minuman tanpa alkohol tonik yang disediakan berdasarkan biji kopi panggang. Kopi adalah tanaman termofilik, oleh kerana itu ditanam di ladang tinggi. Dua jenis pokok kopi digunakan untuk penghasilan kopi: Arabica dan Robusta. Dari segi sifat pengguna, Arabica kurang kuat, tetapi lebih aromatik, sementara Robusta adalah sebaliknya. Oleh itu, campuran kedua-dua jenis ini dalam bahagian yang berbeza sering dijual. Sejarah kemunculan kopi diselimuti sejumlah besar legenda.

Kryushon

fr. cruchon - kendi
Minuman sejuk yang menyegarkan, biasanya beralkohol, terdiri daripada buah-buahan segar dan buah tin dan beri serta campuran wain. Untuk memperkayakan minuman dengan gelembung karbon dioksida, sampanye atau air mineral berkarbonat biasanya ditambahkan ke dalam gelas. Cruchon, kerana sedikit persamaan dalam skema memasak, boleh dikatakan sebagai "saudara lelaki" dan "saudara koktel yang jauh." Sebelum dihidangkan, minuman mesti disejukkan pada suhu 8-10 ° C dan sejumlah kecil ais ditambahkan.

Koumiss

Orang Turki. ҡymyҙ - susu kuda betina yang diperam
Minuman beralkohol berdasarkan susu kuda betina, diperoleh dengan penapaian di bawah pengaruh acidophilus dan bacillus dan ragi Bulgaria. Minuman ini mempunyai rasa manis dan masam yang menyenangkan, warna putih dengan sedikit busa di permukaan. Kumis yang dibuat dari pelbagai jenis fermentasi mungkin mengandungi alkohol dalam jumlah yang berbeza. Kandungannya boleh berbeza dari 0.2 hingga 2.5 vol. dan kadangkala mencapai 4.5 vol..

Minuman keras

lat. liguefacere - larut
Minuman beralkohol manis yang disertakan dengan buah-buahan, buah beri, herba dan rempah. Kekuatannya berkisar antara 16 hingga 50 vol. Tarikh penciptaan minuman tidak diketahui, tetapi dipercayai bahawa prototaip minuman keras moden pertama adalah "Elixir of Benedictine", yang diciptakan pada abad ke-16. Monk Bernardo Vinzelli di bandar Fecam. Banyak bhikkhu dan pembuat minuman keras telah mencuba meniru atau memperbaiki minuman keras ini. Hasilnya, jenis baru, tidak kurang enak, diperolehi..

Lemonade

fr. limonade - limonized
Minuman ringan yang menyegarkan yang terbuat dari jus lemon, gula dan air. Mempunyai warna kuning muda, aroma lemon dan rasa menyegarkan. Pertama kali muncul di Perancis pada abad ke-17. semasa pemerintahan Louis I. Menurut legenda, kemunculan minuman itu dikaitkan dengan kesalahan yang hampir membawa maut kepada pengedar minuman pengadilan. Secara tidak sengaja, sebagai ganti anggur, dia meraup jus lemon ke dalam gelas raja, untuk membetulkan tindakan ruam ini, dia menambahkan air dan gula ke dalam gelas.

Mead

Minuman beralkohol dengan kekuatan 5-16 jilid, Dibuat berdasarkan madu. Peratusan gula berkisar antara 8 hingga 10%. Penggalian arkeologi paling kuno di wilayah Rusia, sejak abad ke-7-6. SM, dapatkan pengesahan pembuatan minuman berdasarkan madu oleh masyarakat tempatan. Oleh itu, mead adalah salah satu minuman beralkohol paling kuno di Rusia..

Martini

ital. Martini
minuman beralkohol, kekuatan 16-18 vol. diselitkan dengan ramuan herba. Koleksi herba biasanya merangkumi lebih dari 35 tanaman, termasuk: yarrow, pudina, wort St. John, chamomile, ketumbar, halia, kayu manis, cengkeh, kayu cacing, immortelle dan lain-lain. Selain daun dan batang, bunga dan biji yang kaya dengan minyak pati juga digunakan. Minuman itu tergolong dalam kelas vermouth.

Susu

Cecair yang dihasilkan oleh kelenjar susu manusia dan mamalia. Ia mengandungi sejumlah besar nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan badan. Susu mengandungi lemak, protein, vitamin dan unsur surih. Susu boleh berbeza warna dari putih hingga biru-kuning. Ia bergantung pada kandungan lemaknya. Kerana kandungan laktosa, ia mempunyai rasa manis yang ringan. Susu mengandungi lebih daripada 100 komponen berguna, di antaranya kira-kira 20 asid amino lemak, laktosa, mineral.

Seni. Orang Rusia mursa - air dengan madu
Minuman ringan, dalam kebanyakan kes tidak beralkohol, berdasarkan jus buah dan beri, air dan gula atau madu. Juga, untuk rasa manis dan aroma tambahan, anda boleh menambahkan semangat buah sitrus, rempah-rempah (kayu manis, cengkeh, ketumbar) dan tincture herba (St. John's wort, sage, pudina, lemon balm dan lain-lain) pada minuman buah.

pukulan hindi - lima
Ini adalah sekumpulan koktel alkohol panas, terbakar atau sejuk yang mengandungi buah dan jus segar atau dalam tin. Daripada minuman beralkohol, rum, anggur, grappa, brendi, arak, klaret, alkohol dan vodka digunakan dalam penyediaan pukulan. Secara tradisional, minuman itu disediakan dalam bekas besar (pukulan) dan disajikan di majlis resepsi dan pesta. Kekuatan minuman berbeza dari 15 hingga 20 vol. dan kandungan gula - dari 30 hingga 40%. Resipi pukulan yang paling terkenal ialah Caribbean Rum Punch, Barbados Punch dan Plantation Punch..

Minuman beralkohol yang dibuat dengan menumis wort malt dengan ragi dan hop. Barli adalah bijirin malt yang paling biasa digunakan. Bergantung pada jenis bir, kekuatan minuman boleh berbeza dari 3 hingga 14 vol. Bir adalah minuman yang paling popular di kalangan minuman beralkohol dan berada di kedudukan ketiga di dunia dalam senarai minuman umum selepas minum air dan teh. Terdapat lebih daripada 1000 jenis bir yang berbeza. Mereka berbeza dalam warna, rasa, kandungan alkohol, bahan mentah yang digunakan dan tradisi memasak di negara yang berbeza..

Pisco

dari pisco dialek India - burung terbang
Minuman beralkohol yang dibuat dari anggur Muscat. Pisco tergolong dalam kelas brendi dan merupakan minuman Peru dan Chili kebangsaan. Kekuatan minuman adalah 35-50 vol..

Bahasa Inggeris rum
Minuman beralkohol yang dihasilkan oleh penapaian dan penyulingan molase tebu dan sirap yang terbentuk dari pembuatan gula tebu. Di pintu keluar, minuman itu berwarna transparan, dan setelah penuaan dalam tong kayu, ia memperoleh warna kuning. Kekuatan minuman, bergantung pada ragamnya, boleh berbeza antara 40 hingga 75 vol..

Minuman rendah alkohol kebangsaan Jepun yang dibuat dengan penapaian beras. Rasa sake boleh mengandungi nota sherry, epal, anggur, pisang, rempah, rempah. Warna minuman biasanya telus, tetapi warna berubah menjadi warna kuning, kuning, hijau dan lemon dibenarkan. Kekuatan minuman berbeza dari 14.5 hingga 20 vol..

Moonshine

Minuman beralkohol yang dibuat pada peralatan buatan rumah dari produk yang mengandungi alkohol. Gula, kentang, bijirin, beri, buah-buahan, bit gula dan lain-lain digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran. Pilihan bahan mentah bergantung pada lokasi dan ketersediaan kewangan. Kualiti minuman banyak bergantung pada kualiti bahan mentah. Kekuatan minuman boleh berkisar antara 30-40 jilid dan lebih tinggi. Di kebanyakan negara, pengeluaran dan penjualan cahaya bulan dihukum oleh undang-undang..

Sbiten

Minuman panas atau sejuk tanpa alkohol yang diperbuat daripada air, madu, rempah, dan rempah sering menjadi ubat. Kata sbiten terbentuk dari proses penggabungan (pengocok) dua cecair - madu yang dicairkan di dalam air dan infus herba pedas.

Ini adalah cecair berkhasiat dan diperkaya yang diperoleh dengan menekan buah, beri dan sayur-sayuran. Untuk mendapatkan jus yang berkualiti, anda hanya boleh menggunakan buah segar dan masak. Untuk penghasilan jus buah epal, ceri, strawberry, strawberry, raspberry, plum, pear, quince, peach, aprikot, anggur, limau gedang, jeruk, lemon, limau nipis, jeruk keprok, markisa, pepaya, mangga, kiwi, pomelo, blackberry, cranberry, delima, kismis, gooseberry, tomato, saderi, pasli, wortel, bit, lobak, kubis, zucchini, timun, lada dan lain-lain.

Slivovitsa

Minuman beralkohol yang dibuat berdasarkan jus plum yang diperam dengan kekuatan 45 vol. Minuman ini tersebar terutamanya di kalangan masyarakat negara-negara Balkan dan tergolong dalam kelas brendi. Slivovitsa dianggap sebagai minuman kebangsaan Bulgaria, Serbia, Herzegovina, Bosnia dan Croatia. Terdapat lebih daripada 2.000 jenis plum yang digunakan untuk menyediakan minuman. Selain brendi plum, adalah tradisional bagi negara-negara ini untuk menyediakan prun dan jem plum..

Alkohol

lat. spiritus - semangat
Sebatian organik dari kelas yang pelbagai dan luas. Yang paling terkenal dan meluas ialah etil, metil dan feniletil alkohol. Pelbagai jenis alkohol boleh didapati bukan sahaja dalam keadaan makmal, tetapi juga terdapat di alam semula jadi. Alkohol dalam keadaan fizikal yang normal mempunyai warna yang transparan, ciri khas bau dan rasa yang tajam, merupakan pelarut yang baik untuk bahan berminyak dan mengandungi lemak.

Serum

tua. kegemilangan. syrovatъ - berkaitan dengan keju
Ini adalah hasil sampingan dari penyediaan keju, keju kotej dan kasein, yang diperoleh dengan memanaskan susu masam, menggulungnya dan mengeringkannya. Proses pembekuan susu boleh berlaku secara semula jadi akibat dari rasa masam atau penambahan asid makanan.

Tequila

isp. Tequila
Minuman beralkohol yang dibuat dengan menyuling wort yang terbentuk sebagai hasil penapaian inti agave biru. Minuman itu mendapat namanya dari kota dengan nama yang sama Tequila di negeri Jalisco. Kekuatan minuman adalah 55 jilid. Walau bagaimanapun, banyak pengeluar sebelum botol mencairkannya dengan air hingga 38 jilid..

Uzvar

Minuman tanpa alkohol yang menyegarkan yang dibuat dari pelbagai buah kering, buah beri dan madu. Plum kering, aprikot, epal, pir, ceri, kismis, barberi, pinggul mawar, abu gunung, hawthorn, blueberry dan lain-lain digunakan sebagai bahan untuk Uzvar. Buah-buahan dan buah beri untuk uzvar boleh disediakan semasa tempoh matang atau dibeli siap di kedai.

Bahasa Inggeris fizz - hingga berbuih, mendesis
minuman ringan yang menyegarkan dengan struktur berbuih. Minuman boleh beralkohol atau tidak beralkohol. Fizikal tergolong dalam kelas koktel panjang, komponen utamanya adalah air berkilau dan ais. Bahan-bahan Fiza, selain air berkarbonat atau minuman berkarbonat lain, dicampurkan dalam pengocok, pengadun atau pukul. Komponen minuman yang dicampurkan dituangkan ke dalam gelas (bola tinggi) 200-250 ml dengan ais dan isinya selebihnya diisi dengan air berkilau atau, seperti biasa di beberapa negara Eropah, dengan soda. Selepas penyediaan, minuman segera dihidangkan..

Frappe

fr. frapper - untuk mengalahkan, mengetuk, memukul
Ini adalah sejenis koktel sejuk tebal, ramuan utamanya adalah susu, ais krim, sirap buah. Frappe disediakan baik tanpa alkohol dan menggunakan minuman beralkohol yang kuat dengan kandungan gula yang tinggi: krim, minuman keras, minuman keras, minuman keras, biters dan lain-lain. Ia dibenarkan untuk menambahkan pelbagai komponen ke dalam minuman: coklat, madu, buah beri dan buah-buahan. Minuman disajikan dalam dua cara - dengan dan tanpa ais..

ikan paus. cha, eng. teh
Minuman tanpa alkohol yang diperoleh dengan menyeduh atau membancuh daun teh yang diproses khas. Daun teh dituai dari pokok renek dengan nama yang sama yang tumbuh di ladang yang luas di zon iklim yang hangat dan lembap. Keadaan cuaca yang paling baik adalah di kawasan tropika dan subtropik di China, Afrika dan India..

Chartreuse

Chartreuse adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 42 hingga 72 vol. dibuat berdasarkan ramuan perubatan, rimpang dan kacang. Milik kelas minuman keras. Penciptaan minuman itu diselimuti kerudung legenda lama, yang menurutnya resipi ubat mujarab diberikan kepada para bhikkhu perintah Cartesian oleh Marsekal Francois d'Estrom dari Perancis pada tahun 1605 dalam bentuk naskah lama. Untuk masa yang lama, tidak ada yang menggunakan resipi minuman itu. Ini disebabkan kerumitan teknik memasak yang agak besar.

Champagne

fr. Champagne
Anggur berkilau yang terbuat dari satu atau lebih jenis anggur dengan penapaian dua kali ganda dalam botol. Penemuan sampanye dikreditkan kepada biarawan biara Perancis Pierre Perignon dari wilayah Champagne. Perancis secara sah menjamin pada tahun 1909 hak untuk memanggil sampanye anggur berkilau, simbol Latin, dan kaedah pengeluarannya.

Eggnog

Bahasa Inggeris egg-nog - periuk telur
koktel manis berdasarkan susu dan telur ayam mentah. Minuman disediakan baik alkohol dan bukan alkohol. Diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, nog adalah ale kuat yang pada awalnya digunakan dalam penyediaan minuman. Kini wiski, rum, brendi, minuman keras atau anggur digunakan sebagai bahan tambahan alkohol. Eg-nog adalah saudara dekat minuman mogul-mogul, yang popular di negara-negara Slavia..

Alkohol dengan huruf k

Senarai jenis produk alkohol - Ini adalah senarai perkhidmatan artikel yang dibuat untuk menyelaraskan kerja-kerja pengembangan topik. Amaran ini tidak dipasang pada senarai maklumat dan glosari... Wikipedia

Senarai koktel - Artikel utama: Koktel Koktel adalah minuman yang dibuat dengan mencampurkan beberapa cecair. Dasarnya adalah jenis minuman beralkohol yang kuat (seperti... Wikipedia

Bukhnya - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk alkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Byrlo - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk alkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Air api - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk alkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Minuman beralkohol - Minuman beralkohol adalah minuman yang mengandungi etanol (etil alkohol, alkohol). Konsep produk Beralkohol (beralkohol) digunakan oleh... Wikipedia

Minum - (dari Ch. Nourish) cecair yang dimaksudkan untuk diminum. [1] Kandungan 1 Air minuman 2 Minuman beralkohol... Wikipedia

ALCOHOLISM adalah istilah yang pertama kali ditubuhkan oleh pejuang ketenangan Sweden terbesar Magnus Huss om (1852), yang memahami semua itu kebuntuan. perubahan dalam badan yang berkembang di bawah pengaruh pengambilan alkohol. Lama kelamaan, istilah ini berfungsi...... Ensiklopedia Perubatan Hebat

Statistik alkoholisme di beberapa wilayah di Rusia - wilayah Penza dan kota Penza Hasil daripada analisis pangkalan data kepribadian sistem automatik bersatu "Christa", yang disusun berdasarkan pemberitahuan kecemasan keracunan akut, telah ditetapkan bahawa di wilayah Penza pada tahun 2009...... Ensiklopedia Pembuat Berita

Setem cukai Persekutuan Rusia - Rusia: cap khas persekutuan sampel tahun 2005 Setem cukai di Persekutuan Rusia ada di... Wikipedia

Minuman beralkohol

Minuman beralkohol adalah minuman yang mengandungi etanol. Kerana sifat memabukkan, kebanyakan negara menetapkan batasan umur untuk membeli minuman keras. Secara sah, mereka dibenarkan untuk dimakan dari usia 18 tahun.
Minuman beralkohol yang dipilih dengan betul merangsang selera makan, memancarkan rasa hidangan, meningkatkan rasa selepas makan dan mengaktifkan pencernaan makanan. Mereka disajikan sebagai minuman beralkohol dan digestif..
Minuman beralkohol tergolong dalam tiga kategori:
1. Alkohol rendah (kandungan etil tidak melebihi 8%). Kategori ini merangkumi bir, koumiss, mash, cider, toddy, kvass.
2. Alkohol sederhana (tahap alkohol mencecah hingga 30%). Wakil kelas ini: wain mulled, grog, sake, wine, mead, punch.
3. Kuat (jumlah etil dari 30%). Jenis: absinthe, brendi, rum, tequila, vodka, cognac, sambuca, gin, wiski, minuman keras.
Alkohol secara sederhana (30 hingga 100 mililiter sebelum makan, bergantung pada kekuatan minuman) melegakan tekanan, menormalkan proses metabolik dan peredaran darah. Di samping itu, mencegah perkembangan limfoma, angina pectoris, hipertensi, osteoporosis, selsema. Melebihi dos yang dibenarkan menyebabkan ketagihan, yang secara beransur-ansur membunuh seseorang.
Gabungan gastronomi
1. Makanan ringan dari ikan, unggas - wain putih terang.
2. Makanan ringan sejuk (keju, ketam) dan panas (sosej) - bir.
3. Salad - wain merah terang.
4. Hidangan ikan, makanan laut, daging putih, hati sapi atau lidah salai tidak kuat kering, wain separa kering.
5. Burung - sampanye.
6. Keju pedas, ikan, daging putih - wain putih separa manis.
7. Cendawan, stik, hidangan daging - merah kering, wain separa kering, vodka.
8. Permainan, itik, angsa - anggur Burgundy yang berkilau.
9. Kacang, pencuci mulut - wain manis merah, minuman keras, wain mulled, champagne pala.
10. Kopi, teh - cognac, minuman keras.
Untuk membersihkan selera dan memudahkan pencernaan, mereka berfungsi sebagai digestif: brendi, Madeira, wiski, anggur port, balsem herba, sherry.
Minuman yang memabukkan boleh menjadi "ubat" dan "senjata pemusnah" seseorang, mengawal jumlah koktel yang anda minum dan menjaga kesihatan anda!

Chacha menempati tempat yang istimewa di antara pelbagai jenis minuman beralkohol. Bagi penduduk Georgia, produk ini menjadi kebanggaan istimewa - sama seperti cognac untuk orang Perancis, dan sherry untuk orang Sepanyol. Nama "chacha" diterjemahkan dari bahasa Georgia sebagai "anggur anggur". Di ruang pasca Soviet, ini.

Wain pelabuhan

Port wain adalah minuman beralkohol dengan sejarah yang panjang dan sangat menarik. Ini adalah nama anggur yang diperkaya Portugis, yang dihasilkan mengikut teknologi tertentu di wilayah timur laut negara itu, di lembah Sungai Douro. Kekuatan minuman berbeza dari 18 hingga 23 darjah. Pelabuhan berhutang namanya ke tempat "kelahirannya".

Brandy

Brandy adalah salah satu semangat paling popular hari ini, yang mempunyai sejarah yang panjang. Sejarah tidak mempunyai data yang tepat mengenai kapan brendi muncul. Dipercayai bahawa "penemuinya" adalah pedagang wain Perancis. Mereka menghadapi kenyataan bahawa kebanyakan.

Minuman kebangsaan Yunani dibezakan dengan rasa istimewa mereka. Sukar untuk mencari budaya lain yang menghargai rempah-rempah dan setiap rempah-rempah yang membebani rasanya. Ouzo vodka adalah "semangat" orang Yunani, minuman tentang banyak mitos dan ucapan yang terbentuk di pulau-pulau panas. Menurut Wikipedia, Ouzo adalah brendi dengan ciri khas.

Balsem

Balsam adalah infusi alkohol pekat berdasarkan akar dan ramuan. Kekuatan minuman herba mencapai 40-45%. Hampir semua balsem digunakan dalam perubatan, bukan dalam industri gastronomi. Mereka dijual dalam botol seramik yang padat yang melindungi cecair dari sinar ultraviolet dan.

Sambuca

Sambuca adalah digestif Itali dengan rasa anise. Alkohol secara tradisional diwarnai dengan warna transparan (putih), tetapi terdapat variasi dengan warna biru (hitam) dan warna merah cair. Selain anise, elderberry atau ekstrak beri, herba aromatik dan gula ditambah ke sambuca. Kandungan alkohol dalam minuman mencapai 38 hingga 42%. Apa yang perlu anda ketahui.

Braga

Braga adalah minuman beralkohol yang menjadi asas untuk penyediaan alkohol yang lebih kompleks dan kuat. Apa yang sebenarnya keluar dari pencucian ditentukan oleh proses pembuatan, bahan-bahan yang menyertainya dan kepekatan etil alkohol. Anda boleh membuat bir dari pangkalan. Untuk ini, cecair disimpan selama 3 hingga 5 hari..

Minuman beralkohol tradisional menyerap ciri-ciri rantau ini, produk, teknik, dan pilihannya yang paling dihormati dan meluas. Dalam minuman keras di Timur Tengah, variasi maksimum tidak hanya tersembunyi dari sudut geografi, tetapi juga kombinasi rasa. Kawasan ini sangat dihormati kerana alkohol pada susu dan susu.

Wain biodynamic

Prinsip "semua baik dalam kesederhanaan" telah berjaya diterapkan untuk industri alkohol. Sebanyak 1-2 gelas anggur berkualiti seminggu pasti tidak membahayakan, sebaliknya - ia menyumbang kepada semangat tinggi dan kesihatan yang baik. Tetapi konsep wain berkualiti tidak jelas. Alkohol organik yang paling berguna dianggap sebagai anggur biodinamik. Daripada.

Orang Inggeris mempunyai pepatah: "Tidak ada yang lebih baik daripada persahabatan lama dan anggur lama." Tetapi jika anda tidak berpeluang membeli sebotol wain dari vintaj tahun 1929 (mereka mengatakan bahawa tahun ini burgundy merah ternyata sangat enak dan beraroma), jangan putus asa. Dan jika anda bukan ahli wain vintaj, maka dengan pembelian.

Eggnog

Eggnog adalah minuman berkhasiat manis yang terbuat dari susu (krim) dan telur ayam mentah. Tempat kelahiran koktel adalah Scotland. Secara harfiah, nama minuman itu diterjemahkan sebagai "bir telur". Orang Scots juga menyebut koktail itu "susu orang tua", walaupun populariti eggnog di kalangan orang muda. Ini pada dasarnya adalah campuran susu telur manis..

Arak adalah minuman beralkohol yang kuat dengan rasa anise, yang tersebar luas di Asia Tengah dan Timur Tengah, Balkan. Dari segi rasa dan teknologi pengeluaran, ia menyerupai mastic Bulgaria, ouzo vodka Yunani, brendi Turki, sambuca Itali. Perkataan "Arak" dalam terjemahan dari bahasa Arab bermaksud.

Julep

Alkohol adalah pemangkin sebenar sejarah manusia dan persepsi dunia. Peristiwa bersejarah penting, sukan, kesusasteraan, intrik politik dan liku-liku - semua ini disertai dengan sambutan tertentu dari orang ramai dan peningkatan tahap pengambilan alkohol tertentu. Mint julep adalah bahagian selatan.

Semua orang mungkin tahu apa itu koktel. Menurut legenda, koktel pertama muncul di Amerika semasa Perang Kemerdekaan Saudara. Walaupun Inggeris, Perancis dan juga orang Sepanyol bersedia untuk berdebat dengan orang Amerika mengenai kelebihan dalam mencampurkan minuman. Tetapi hari ini, bercakap tentang koktel, kita masih akan beralih ke England, kerana niz adalah primordial.

Sake adalah minuman beralkohol orang Jepun yang telah mendapat populariti luas di seluruh dunia. Seperti banyak bahan makanan lain di Jepun, ia dibuat dari beras, yang selalu tumbuh lebih dari cukup di Jepun. Ia diperoleh dengan menumis padi yang dikupas, anda dapat melihat nota mengikut rasanya.

Benedictine

Benedictine adalah sejenis minuman keras dengan kekuatan 40 hingga 45 giliran. Ini pertama kali muncul di Perancis pada awal abad ke-16, dan diciptakan oleh sami Don Vinchelli. Dari bahasa Perancis nama minuman ini diterjemahkan sebagai "minuman diberkati", dan cognac, madu, dan juga 27 ramuan berbeza digunakan untuk membuatnya..

Ingat filem Amerika? Di sebilangan besar daripadanya, di atas meja Krismas, seseorang dapat melihat bejana kaca besar yang berisi minuman yang terang, di mana potongan buah kadang-kadang mengapung. Ini biasanya pukulan. Sebahagiannya menyerupai anggur, grog, atau anggur yang sedap, tetapi penyediaan minuman ini mempunyai nuansa tersendiri. Dan ia perlu dilakukan.

Pisco

Soalan alkohol menyusahkan semua orang: berapa banyak, di mana, berapa kerap dan apa yang harus diminum? Tuntutan bahawa alkohol adalah teman yang buruk dalam jangka masa panjang adalah benar. Tetapi apakah ini alasan untuk menjalani satu kehidupan tanpa menyerah pada godaan? Melalui prisma alkohol, tidak perlu menyembuhkan luka dalaman atau membasmi kuman pada badan - ini.

Bourbon

Bourbon adalah minuman beralkohol nasional Amerika Syarikat. Ia telah diakui secara sah di peringkat persekutuan sejak tahun 1964. Bourbon dianggap minuman elit dengan warna kuning keemasan dan rasa vanila dan kayu manis. Nama "bourbon" bermula pada akhir abad ke-18. Pada tahun 1785, peneroka Ireland yang melarikan diri dari.

Minuman ceri

Liqueur biasanya dipanggil alkohol jenis yang paling feminin. Wanita telah meminum minuman aromatik manis ini, nampaknya, setiap masa. Mereka mengatakan bahawa minuman keras pertama muncul dengan tangan ringan para bhikkhu dan alkimia, dan seperti yang sering terjadi dalam sejarah, raja dan istana adalah orang pertama yang menikmati minuman yang lazat. Gourmets sentiasa menghargai yang indah.

Chartreuse

Chartreuse adalah minuman keras Perancis dengan rasa pedas, tajam, manis dan rasa herba yang kuat pada masa yang sama. Secara tradisinya, minuman itu dibuat oleh para bhikkhu dari pesanan Carthusian di sebuah biara yang terletak berhampiran Grenoble. Pada masa ini, Chartreuse dihasilkan dalam Voiron mengikut resipi yang disimpan dengan ketat.

Kashasa

Kashasa adalah minuman beralkohol yang kuat yang dibuat oleh orang Brazil dari jus tebu yang diperam. Kekuatan minuman ini boleh berkisar antara 38 hingga 50 darjah. Casasa di Brazil mempunyai status sebagai semangat kebangsaan. Bagi orang Brazil, Kashasa lebih daripada alkohol, ia adalah simbol negara. Tepat sekali.

Aquavit

Aquavit adalah minuman beralkohol yang kuat yang mengandungi sejumlah besar ramuan dan rempah. Kekuatannya berbeza dari 38 hingga 50 rpm, bergantung pada setiap variasi individu. Scandinavia dianggap sebagai tempat kelahiran minuman pedas yang kuat ini, di mana ia pertama kali dihasilkan pada abad ke-13 Masihi. Dalam sangat.

Minuman keras

Liqueur (dari "liqueur" Perancis - cecair) telah lama dikenali di seluruh dunia sebagai salah satu minuman beralkohol yang paling popular. Manis dan aromatik, diselitkan dengan buah beri dan buah-buahan, dan kadang-kadang dengan ramuan dan rempah, hari ini telah jelas mengambil tempat yang sah di antara jenis alkohol lain. Minuman keras sangat berharga di.

Armagnac

Kakak dari cognac dibuat di wilayah Gascony, di barat daya Perancis. Penyebutan pertama mengenai minuman anggur yang kuat dicatatkan pada abad XIV. Untuk penyediaan alkohol, dibenarkan menggunakan 10 jenis anggur. Buah beri mesti ditapai secara semula jadi dan matang dalam tong kayu oak. Ada yang istimewa.

Cruchon

Ramai orang menyukai rasa pir musim panas yang ringan. Adakah anda tahu bagaimana minuman beralkohol yang tidak biasa ini muncul? Benar, sebagai tambahan kepada pilihan alkohol klasik, terdapat kuali dan, untuk versi, versi ringan. Tetapi perkara pertama yang pertama. "Cruchon! Wahai Cruchon! " Terdapat dua versi mengenai siapa yang membuat resipi minuman ini dan kapan. Tetapi sebelum.

Mead

Mead adalah minuman beralkohol yang diperbuat daripada madu. Rusia dianggap sebagai tempat kelahiran koktel yang memabukkan. Lama kelamaan, resipi telah mengalami perubahan, sekarang anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk membuat minuman kesenangan, sudah cukup untuk membatasi diri anda dalam ragi dan mendidih. Telah diketahui bahawa teknologi.

Slivovitsa

Kesan menguntungkan pada tubuh sebilangan kecil alkohol berkualiti tinggi telah dibuktikan oleh sains. Khususnya, produk ini melonggarkan saluran darah, memperbaiki pembakaran lemak, dan mencegah penyakit jantung koronari. Tetapi untuk tujuan perubatan, hanya alkohol semula jadi yang digunakan. Contohnya, dari plum -.

Gin adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh dengan penyulingan alkohol bijirin dengan penambahan rempah-rempah (angelica, akar ungu, beri juniper, ketumbar, badam). Pencipta minuman tersebut ialah Franciscus Silvius, profesor perubatan di Universiti Leiden. Doktor Belanda berupaya mencipta penawar untuk.

Calvados

Calvados adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh dengan penyulingan cider. Ini adalah brendi epal atau pir dengan kekuatan 40% (jarang 55%). Buat pertama kalinya, Calvados mula dibuat pada abad ke-15 oleh orang Viking yang tinggal di Normandy. Hari ini brendi epal dihasilkan di Perancis, Amerika Syarikat, Poland, Jerman, Itali. T 100.