Anggur biru - perkataan baru dalam pembuatan anggur

Pada tahun 2015, syarikat Sepanyol Gik mengeluarkan wain biru pertama di dunia (11.5% ABV), dan pada mulanya ia mencipta sensasi yang belum pernah terjadi sebelumnya. Wain biru yang tidak biasa muncul di mana-mana: di media cetak, blog, rangkaian sosial, dan pengeluar dengan cepat membuat penghantaran ke 25 negara. Benar, ternyata warna yang tidak standard adalah satu-satunya kelebihan minuman, kerana rasa dan aromanya biasa-biasa saja.

Semasa ujian, para penguji menggambarkan anggur biru sebagai "tidak mengagumkan", tetapi ada istilah "menjijikkan" di antara ulasan tersebut. Sebagai tambahan, Gik melanggar peraturan Eropah dengan menyebut produknya "anggur", dan penjualan produk menjadi sukar..

Kerana kehadiran pewarna dalam komposisi, jenama Gik di EU enggan dikenali sebagai wain

Masalahnya ialah asas minuman adalah campuran wain putih dan merah, dan warna biru diberikan kepadanya dengan menambahkan pewarna antosianin dan indigotin. Bahan terakhir telah menjadi batu sandungan: EU tidak membenarkan anggur mengandungi pewarna, wangian, dll. Produk seperti itu hanya dapat disebut sebagai "minuman beralkohol", atau boleh ditentukan dengan namanya sendiri. Lebih-lebih lagi, pengeluar menambahkan pemanis buatan ke dalam minuman, yang menjadikan anggur benar-benar tersekat. Gik mengesyorkan menyejukkan kebaruan biru sebelum menghidangkan dan meletakkan sos, pasta dan sushi guacamole Mexico di atas meja..

Pengusaha Perancis, René Le Bail, mengambil kira kesalahan pendahulunya dari Sepanyol dan mencipta wain biru yang disebut Vindigo (anggur + indigo). Minuman ini dibuat berdasarkan 100% Chardonnay, dan untuk memberi alkohol warna biru, ia disalurkan melalui buburan anggur merah yang kaya dengan antosianin. Hasilnya adalah wain bertubuh sederhana dan manis yang sepenuhnya mematuhi undang-undang Eropah..

Vindigo dicelup dengan kulit anggur

Windigo mempunyai kekuatan 11%, ia mempunyai rasa buah, nota ceri, blueberry, passionfruit dirasakan dalam sejambak. Minuman itu diedarkan ke seluruh Eropah. Pengilang mengesyorkan menghidangkan tiram dan makanan laut lain.

Kedudukan

Pengeluar wain biru meletakkan produk mereka sebagai kebaruan revolusioner yang dirancang untuk membangkitkan dunia alkohol tradisional dan "sombong". Pembuat anggur yang inovatif mendakwa bahawa arak boleh menjadi atribut bukan sahaja acara sosial, tetapi juga pesta bergaya, dan secara langsung menyatakan bahawa penonton utama perkembangan mereka adalah remaja dan wanita.

Kritikan

Pengalaman profesional mengambil minuman baru secara kritikal. Akhbar Amerika The Independent mendakwa bahawa anggur biru hanya baik untuk foto Instagram yang menakjubkan dan hanya popular di kalangan generasi milenial yang pada umumnya mengalami kesukaran untuk dewasa. Dalam artikel BLUE WINE ADALAH HAL - DAN ORANG-ORANG DITANGGUHKAN ("Anggur biru adalah sesuatu, orang bingung"), wartawan menyebut produk tersebut sebagai "karikatur", "ubat kumur hiped" dan menyatakan bahawa pengeluar minuman bergaya tiada pengalaman membuat win, dan Gik bahkan tidak mempunyai pejabat yang sebenar, hanya yang maya.

Wain biru tidak pernah dikenali oleh pembuat anggur tradisional, tetapi popular di kalangan inovator dan pencinta segala sesuatu yang tidak biasa.

Keputusan hampir sebulat suara seperti ini: anggur biru bagus untuk gambar yang indah dan, mungkin, sebagai ramuan koktel. Minumannya sangat manis, tetapi kekurangan rasa dan rasa selepas ini untuk kategori wain pencuci mulut..

Orange Blue Curacao - minuman beralkohol dengan Caribbean

Blue Curacao adalah salah satu minuman keras oren Triple Sec yang paling popular di kalangan bartender profesional..

Minuman ini mempunyai warna biru terang dan terbuat dari rasa oren yang pelbagai - larach, yang hanya tumbuh di Caribbean. Kekuatan minuman keras seperti itu kira-kira dua puluh empat - tiga puluh satu darjah.

Blue Curacao mempunyai aroma dan rasa tertentu; anda dapat merasakan sedikit rasa buah sitrus manis (tangerine dan oren) dan rempah pedas di dalamnya. Tanah air minuman adalah salah satu pulau di kepulauan Belanda Hindia Barat di Caribbean - Curacao.

Sejarah asal

Pada abad keempat belas, orang Sepanyol membawa anak benih oren ke Curacao dan menanam sebahagian kecil tanah bersama mereka. Tetapi varietas Valencia yang manis tidak dapat berakar di tempat yang kering dan kerana kekurangan air tawar, pohon-pohon mulai memberikan buah-buahan yang kecil dan pahit..

Tidak lama kemudian, menyedari bahawa jeruk manis tidak dapat diperoleh dalam keadaan seperti itu, orang Sepanyol meninggalkan ladang. Hanya pada abad keenam belas orang Belanda mengalihkan perhatian mereka kepada varietas pahit baru dan memberikannya nama "laraha".

Pada abad kelapan belas, perkebunan bertukar tangan dan menjadi milik Petrus de Kuyper. Pemilik yang giat, pemilik syarikat De Kuyper, tidak memusnahkan penanaman, tetapi memutuskan untuk menggunakan jeruk yang tidak biasa dengan rasa tertentu dalam pembuatan minuman beralkohol. Tiga ratus tahun kemudian, pada tahun dua puluhan abad kedua puluh, syarikat yang sama mencipta minuman keras biru yang kini popular, dinamakan curacao biru. Minuman itu dengan cepat mendapat kemasyhuran dan mula dihasilkan oleh kilang penyulingan lain di seluruh dunia, terutama di Belanda, Republik Ceko dan Perancis..

Hari ini, tidak kira seberapa luas minuman beralkohol biru dan biru yang tidak biasa, De Kuyper masih menjadi peneraju pengeluarannya..

Tidak ramai yang tahu, tetapi Vladimir Ilyich Lenin adalah peminat Blue Curacao.

Varieti Curacao Biru

Ramai orang tertanya-tanya apa yang memberikan warna biru kaya Curaçao kepada Biru? Minuman keras pertama dari jenis ini benar-benar telus, kerana rum putih digunakan untuk pengeluarannya..

Dalam komposisi minuman ini tidak ada ramuan alkimia rahsia yang memberikan warna bunga jagung yang tidak biasa, seperti yang ingin difikirkan oleh seseorang. Ini hanya aksi PR, pemasar De Kuyper memutuskan bahawa warna terang akan menimbulkan minat di kalangan pengguna, dan dengan ini, pertumbuhan penjualan. Oleh itu, semasa produksi di Curacao Biru, pewarna semula jadi ditambahkan, yang, ketika masuk ke lingkungan alkali, memberi minuman warna biru..

Pengilang lain, yang memutuskan untuk menyalin cip De Kuyper, tidak terlalu mengganggu dan menggunakan warna makanan yang terkenal untuk mewarnai:

  • E133 adalah warna makanan paling selamat yang ada. Ia mampu memberikan warna biru berkilat pada minuman dan barang makanan lain..
  • Pewarna E133 dan E132 juga banyak digunakan dalam pengeluaran makanan, tetapi tidak dianggap tidak berbahaya..

Hari ini anda boleh menjumpai bukan sahaja Curacao biru. Idea dengan pewarnaan ternyata berjaya, dan para bartender dapat membuat pelbagai koktail berwarna cantik dari minuman keras ini. Oleh itu, sekarang di kedai terdapat Curacao hijau, putih, oren dan biru.

Minuman keras dari Curacao dapat menggembirakan bukan sahaja dengan warna yang tidak biasa dan terang. Minuman beralkohol ini adalah pencernaan, iaitu meningkatkan pencernaan. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakannya selepas makan..

Memasak Curacao Biru di rumah

Di beberapa bandar kecil, keinginan untuk membeli minuman keras yang baik dan berkualiti berubah menjadi masalah, atau bahkan tidak mungkin sama sekali. Dalam kes ini, alih-alih mencekik analog yang sangat tidak menyenangkan dari luar negara, anda boleh mencuba sendiri minuman seperti itu di rumah..

Yang pertama mengadaptasi resipi minuman keras Curacao untuk memasak di rumah adalah penduduk negara-negara Eropah Barat, yang berjaya diterima oleh rakan senegara kita..

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai warna minuman, maka anda sendiri boleh menentukan sama ada ia patut dicelup atau tidak. Lagipun, yang paling penting dalam minuman keras adalah rasanya, dan warnanya sekunder.

Resipi Blue Curacao klasik untuk masakan rumah

Komposisi:

  • Satu liter vodka.
  • Empat ratus mililiter sirap gula.
  • Lima puluh gram kulit jeruk (kering).
  • Tiga puluh gram pala tanah.
  • Cubit kayu manis.
  • Tiga tunas anyelir.
  • Pewarna makanan (jika dikehendaki, minuman keras boleh diberi warna apa pun).

Untuk sirap gula, ambil:

  • Satu setengah gelas air minuman bersih.
  • Satu setengah cawan gula pasir.

Kaedah memasak:

  1. Masukkan kayu manis, pala, cengkeh dan zest di dalam bekas kaca dengan isipadu satu setengah liter, isi dengan vodka, tutup rapat dan biarkan untuk meresap selama empat jam.
  2. Sediakan sirap Curacao Biru secara berasingan. Untuk ini, gunakan gula pasir dan air. Tuangkan air ke dalam periuk, letakkan di atas api kecil. Masukkan gula ke dalam air sedikit demi sedikit, kacau selalu. Panaskan sehingga semua gula larut sepenuhnya dan sirap halus dan halus, tanpa biji-bijian.
  3. Tuangkan sirap sejuk ke dalam alkohol dan rempah ratus dan tambahkan pewarna makanan. Tutup bekas dengan baik dan letakkan di tempat yang hangat dan gelap.
  4. Selepas seminggu, tapis minuman keras yang dihasilkan dan tuangkan ke dalam bekas steril. Sebaiknya gunakan botol kaca gelap atau legap.

Curacao pada madu

Satu lagi resipi popular untuk minuman keras Curacao buatan sendiri. Ia berbeza dengan kaedah klasik sekiranya tiada sirap gula, yang digantikan oleh madu.

Anda perlu:

  • Empat biji oren.
  • Tujuh ratus mililiter wiski.
  • Dua ratus empat puluh mililiter madu cair.
  • Pewarna makanan.

Penyediaan:

  1. Sediakan semangat. Untuk melakukan ini, keluarkan lapisan kulit yang terang dari jeruk menggunakan pisau atau parut khas. Lapisan putih tidak perlu disentuh, pahit dan tidak mengandungi minyak pati.
  2. Tuangkan semangat dengan wiski, tutup bekas dengan baik dan biarkan di tempat yang gelap selama satu bulan. Tapis tincture yang dihasilkan.
  3. Masukkan madu ke warna, kacau rata dan hantar kembali ke tempat yang gelap.
  4. Sebaik sahaja minuman berhenti menjadi keruh dan menjadi lebih telus, buangkan dari sedimen.
  5. Minuman Curacao sudah siap. Hanya tinggal memberikan warna dengan pewarna makanan, jika anda mahu..

Koktel Curacao biru

Koktel beralkohol dan tanpa alkohol dari Blue Curacao sangat popular di kalangan pengunjung ke kelab malam dan bar. Kami menawarkan beberapa resipi koktel yang boleh diulang di rumah dengan minuman keras yang dibeli atau buatan sendiri.

Koktel biru Margarita biru

Dalam campuran pengocok:

  • Curacao Biru - 50 ml.
  • Tequila - 100 ml.
  • Jus lemon - 200 ml.

Ambil gelas margarita, lembapkan tepinya dengan jus lemon dan celupkan garam. Tuangkan koktel ke dalam gelas dan hiaskan dengan kulit limau.

Resipi koktel Blue Lagoon

Koktel biru akan menyegarkan pesta mana pun dan menjadikan meja kelihatan meriah. Untuk membuat koktel seperti Curacao dalam pengocok, campurkan:

  • Bola Bir Curacao - 100 ml.
  • Vodka - 100 ml.
  • Jus lemon - 50 ml.
  • Batu ais.
  • Sprite atau 7 hingga secukup rasa.

Koktel "Bendera Rusia"

Ini adalah koktel Rusia yang sebenar, sangat popular di kawasan tanah air kita yang luas. Untuk menyiapkannya, masukkan vodka, Red Curacao dan Blue Curacao dalam lapisan dengan sudu koktel di dalam gelas sehingga minuman yang dihasilkan menyerupai bendera Rusia.

Minuman beralkohol biru

Minuman beralkohol biru dan biru

"Blue Lagoon" dibuat berdasarkan rum Bacardi dan minuman keras Blue Curacao. Jus lemon dan nanas, sirap gula ditambah. Seluruh campuran digoncang dalam pengocok, dituangkan ke dalam gelas tinggi. Atas permintaan pelanggan, anda boleh menambah vodka di sana.

Nama koktel seterusnya adalah Laut Biru. Ia terdiri daripada Curacao Biru, martini, sampanye, dan jus limau yang disebutkan di atas. Campuran yang telah dicampurkan dan ditapis dituangkan ke dalam gelas dengan ais hancur.

Untuk menyediakan campuran Blue Mexico, ambil jumlah Curacao Biru, tequila, jus lemon yang sama. Koktel biru berlapis ini bukanlah yang paling senang dibuat. Pada mulanya, minuman keras diletakkan di dalam gelas, kemudian jus lemon dituangkan dengan teliti di atas. Kemudian masukkan tequila.

Blue Margarita tidak boleh dimasak dalam gelas biasa. Kapal dengan batas masin digunakan. Tequila, jus lemon, Curacao Biru dicampurkan dalam shaker dan disaring.

Untuk mendapatkan koktel Langit Biru, vodka dan vermouth manis dituangkan ke dalam gelas martini yang berisi ais. Goncangkan campuran ini, tambah Blue Curacao. Dihiasi dengan zaitun dan disajikan untuk tetamu.

Untuk mendapatkan koktel Valery, kocok kasassa, Curacao Biru, jus nanas dalam pengocok. Campuran yang dihasilkan disaring, dituangkan ke dalam gelas dengan ais.

Untuk membuat minuman Blue Devil, tonik, vodka dan Blue Curacao dicampurkan. Masukkan lemon dan hidangkan kepada pelanggan.

Satu lagi koktel berlapis yang sukar untuk disiapkan adalah Tsunami. Tuangkan Curacao Biru, sirap gula, jus lemon, tequila ke dalam gelas berlapis.

Terdapat koktel di mana anda boleh menambahkan alkohol dengan beberapa warna (wiski), tetapi ini akan mengubah warna minuman

Diperlukan untuk mengambil kira bahawa koktel berkarbonat memabukkan lebih cepat, oleh itu sampanye, tonik atau serai ditambahkan ke pelbagai campuran. Rahsia lain ialah minuman yang lebih kuat daripada 60% vol boleh terbakar dengan api biru. Pelanggan menyukai tontonan ini, jadi koktel seperti itu sering dipesan.

Sejarah absinth

Minuman beralkohol hijau ini mempunyai asalnya yang luar biasa dan ingin tahu. Bahan utama semangat ini adalah kayu cacing. Ramuan ini digunakan secara aktif untuk rawatan pada zaman dahulu. Dia sangat dihormati oleh penyembuh dari Yunani dan Mesir. Wormwood tincture digunakan untuk mengobati anemia, rematik, manifestasi hepatitis, dan melawan berbagai jangkitan.

Tetapi minuman keras wormwood lama berbeza dengan absinthe moden. Terdapat beberapa legenda mengenai asal usul modennya. Menurut satu versi asal, minuman keras hijau diciptakan oleh saudara perempuan Enrio yang hidup pada abad ke-18. Warna baru saudara perempuan itu diberi nama Bon Extrait d'Absinthe, dan bertujuan untuk merawat banyak penyakit..

Sumber lain menceritakan mengenai doktor Perancis, saintis Pierre Ordiner, yang tinggal dan bekerja untuk beberapa waktu di bandar Cove di Switzerland yang indah. Doktor itu menggunakan tincture kayu cacing secara aktif dalam latihan perubatannya. Seorang doktor yang berjaya berjaya mempopularkan minuman dengan warna yang tidak biasa dan memperkenalkannya kepada orang ramai.

Terima kasih kepada doktor Perancis Pierre Ordiner yang absinth menjadi minuman beralkohol yang popular..

Dan apa nama alkohol hijau yang dijual pada masa-masa yang jauh dan kemudian menjadi absinth yang terkenal? Absinthe pertama ditawarkan untuk dijual dalam botol kecil dengan gambar seorang gadis cantik dan ia dipanggil La Fee Verte, yang dalam terjemahannya terdengar seperti "peri hijau".

Absinthe dibuat berdasarkan penyembuhan herba dan tumbuhan.

Permulaan mempopularkan

Beberapa ketika kemudian, seorang peniaga Perancis, rakan senegara Ordiner, Henri Dubier membeli resipi minuman itu dari doktor. Berkat usaha Dubier dan rakannya Henri Louis Pernod, barisan pertama untuk pengeluaran besar-besaran alkohol cacing dibuka. Loji pengeluaran absinth pertama mula berfungsi di Switzerland dan setelah sekian lama hampir seluruh dunia mengetahui warna alkohol yang tidak biasa.

Dalam industri alkohol moden, tanda dagangan Pernod masih terpelihara, di bawah naungan absinth dihasilkan..

Absinthe moden

Alkohol hijau mendapat populariti sebenar berkat tindakan ketenteraan di wilayah utara Afrika. Alkohol kayu cacing berjaya menolong tentera Perancis mengatasi pelbagai penyakit - bagaimanapun, kawasan tropika yang panas melimpah kepada orang Perancis dengan jangkitan berbahaya. Tincture herba melindungi prajurit dengan sempurna dari ancaman gangguan usus akibat pengambilan air kotor. Para askar yang terbiasa dengan absinth telah menjaga kebiasaan mereka di masa damai.

Absinthe memiliki sifat uniknya kepada thujone, bahan dalam kayu cacing

Setelah berakhirnya perang Afrika, populariti alkohol hijau meningkat dengan cepat, dan tidak ada zucchini Perancis yang lengkap tanpa kayu cacing. Ketenaran dalam populariti telah mengatasi anggur - minuman kebangsaan Perancis. Pada masa itu, bahkan nama seperti "green hour" (tempoh 17-19 pm) bahkan diperkenalkan. Pada masa inilah seseorang seharusnya bersantai di atas segelas absinth..

Walaupun begitu, warna kayu cacing menjadi terkenal - kerana kekuatannya. Kes gangguan mental, skizofrenia mula diperhatikan pada orang yang membaca absinth dan tidak dapat melakukannya tanpanya setiap hari. Tetapi ini tidak menghairankan, kerana kekuatan tincture kayu cacing mencapai 70%.

Budaya memakan legenda alkohol

Absinthe adalah minuman yang sangat kuat, ditambah dengan kepahitan khas dan khas. Oleh itu, anda tidak boleh minum minuman berwarna cacing dalam bentuknya yang tulen. Dan lebih baik anda berkenalan dengan beberapa teknik yang akan membantu anda menyertai dunia alkohol legenda.

Kaedah 1 (Perancis)

Kita memerlukan gelas tinggi dan sempit. Ia mesti diisi dengan 1/5 absinth. Di atas tepi gelas, sudu khas diletakkan, dibuat khas untuk minum absinth. Dalam bentuknya, ia serupa dengan spatula kecil dengan lubang. Gula gula diletakkan di atasnya, dan melaluinya, mineral (atau air sejuk biasa) dituangkan dengan teliti ke dalam gelas.

Semasa menyediakan absinth, sudu khas digunakan

Gelas diisi sepenuhnya dengan air. Sebaik-baiknya, gula larut sepenuhnya semasa penambahan air. Ngomong-ngomong, apabila sirap manis ternyata mengandung alkohol, terdapat pelepasan eter yang aktif, yang memberi minuman warna putih dengan warna kuning kehijauan. Absinthe yang disediakan dengan cara ini diminum dalam satu tegukan..

Kaedah 2 (Czech)

Keistimewaannya adalah penggunaan urutan terbalik dalam penyediaan minuman legenda. Maksudnya, air mula-mula dituangkan ke dalam gelas. Kemudian sudu absinth dengan gula gumpalan diletakkan. Dan absinth itu sendiri sangat perlahan, secara harfiah setetes demi setitik dituangkan ke dalam gelas.

Kaedah 3 (Poland)

Yang paling hebat. Tekstur kayu cacing dituangkan ke dalam gelas. Sebiji gula banyak direndam dalam alkohol dan diletakkan di atas sudu. Gula yang direndam dalam alkohol dibakar; ketika cair, gula secara beransur-ansur mengalir melalui lubang di sudu ke dalam bekas dengan absinth. Air sejuk (atau air mineral) dituangkan terakhir. Ia boleh diganti dengan jus semula jadi dari buah sitrus mana pun.

Salah satu cara untuk membuat absinth

Kaedah 4 (Rusia)

Ia dianggap kaedah pembuatan minuman yang paling unik dan sukar. Ia dapat dikuasai oleh orang-orang yang ingin mendapatkan pengalaman yang tajam dan tidak dapat dilupakan. Prosedurnya adalah seperti berikut (anda perlu menyediakan dua gelas):

  1. Absinthe dituangkan ke dalam satu gelas dan dibakar.
  2. Bekas pembakar ditutup dengan gelas kedua.
  3. Sebaik sahaja cecair keluar, gelas dibalikkan, dan alkohol dituangkan ke dalam gelas kedua.
  4. Bekas yang tinggal (tempat alkohol awalnya dibakar) ditutup dengan serbet.

Apabila dimakan, pertama sekali minum set absinth diambil, dan kemudian, dengan menggunakan jerami koktel, aroma itu dihirup dari gelas yang ditutup dengan serbet. Kesan yang dihasilkan, menurut ulasan, sangat mengagumkan.

Komposisi minuman

Komponen utama yang terdapat dalam komposisi minuman beralkohol hijau sebenar:

  • etil alkohol berkualiti tinggi;
  • air minuman bersih;
  • ekstrak yang diperoleh dari daun dan bunga kayu cacing pahit;
  • pelbagai ramuan dan rempah (anise, lemon balm, hyssop, ketumbar, adas, pudina, dll.).

Antara ramuan yang terdapat dalam alkohol warna lain, yang berikut menonjol: kayu cacing, akasia hitam, ekstrak delima, warna makanan buatan.

Selain itu, banyak jenis minuman mengandungi zat narkotik thujone (monoterpene). Ia aktif secara kimia dan mempunyai kesan toksik pada tubuh manusia: ia menyebabkan halusinasi, kejang, dan gangguan dalam fungsi sistem saraf pusat. Oleh itu, penggunaan alkohol yang tidak dicairkan sering menyebabkan keracunan yang berbeza-beza..

Di banyak negara, pengeluar absinthe diwajibkan oleh undang-undang untuk membersihkan minuman dari komponen berbahaya. Anda boleh membeli cecair asli di kedai Bebas Cukai.

Pengilang Absinthe

  1. Switzerland Menghasilkan absinth yang sangat kuat dan kaya thujone, tetapi dalam jumlah yang sangat terhad, hampir tidak komersial.
  2. Republik Czech terutamanya mengkhususkan diri dalam varietas yang sangat kuat dengan tahap tepu yang berbeza-beza dengan thujone, yang dihasilkan dalam kumpulan besar.
  3. Sepanyol tidak hanya menghasilkan absinth dalam skala industri, tetapi berusaha untuk menggembirakan kedua-dua pencinta minuman yang kurang kuat dengan kandungan thujone yang rendah, dan lawannya.
  4. Perancis Tanah air kedua absinthe, Perancis, berdiri sendiri. Walaupun pelbagai hasil penyulingan yang dihasilkan di sana secara formal dianggap absinth, ini dilakukan terutama kerana menghormati sumbangan negara ini dalam penciptaan dan pengedaran minuman. Seperti yang anda ketahui, pengeluar Perancis telah benar-benar meninggalkan penggunaan kayu cacing pahit dalam produk mereka, menggantikannya dengan anise bintang, yang, seperti yang sudah kita ketahui, membuat minuman yang mereka tawarkan hanya menyerupai absinth.

Walau bagaimanapun, terdapat jenama Absinthe yang mengandungi thujone sebagai "La fee" dan "Lucid", yang diposisikan seperti yang dihasilkan di Perancis. Tetapi pada masa yang sama, yang pertama dihasilkan oleh syarikat British Green Utopia, dan yang kedua - oleh syarikat Amerika Viridian Spirits LLC.

  • Negara lain Negara sekunder yang menghasilkan absinth atau minuman yang berdekatan dengannya adalah: Itali, Jerman, Amerika Syarikat dan Belanda. Khususnya, Liqueur d'Absinthe, dijual di Amsterdam, berisi 26 miligram thujone per liter, yang pengeluarannya dikaitkan dengan jenama Perancis Francois Guy, menjadi fenomena yang ingin tahu. Baru-baru ini, Rusia, Ukraine dan Bulgaria berusaha untuk bergabung dengan kelab negara yang menghasilkan absinth..
  • Bercakap mengenai jenama absinthe yang terkenal, ada baiknya dimulakan dengan gambaran kecil mengenai perusahaan yang menghasilkan minuman tersebut, sehingga pada masa lalu, iaitu dari masa penciptaannya (akhir abad ke-18) hingga larangan hampir universal (awal abad ke-20). Di antara pengeluar dan jenama minuman terkenal pada masa itu, selain pelopor dalam industri ini - Pernod Fils, seseorang harus menyebutkan dinosaur industri absinth seperti Fritz Duval Dubied Père & Fils, A. Vichet, la Cressonnee "," Terminus "," A. Junod "," Sepupu Jeune "," L. Lemercier & Duval, Oxygenee dan Kübler absinthe. Lebih-lebih lagi, sebilangan besar mereka entah bagaimana berkaitan dengan keluarga Pernod atau dengan kawasan Pontarlier di Perancis.

    Kemunculan jenama Pernod Fils di Pontarlier berlaku terima kasih kepada Mejar Daniel Henri Dubier, yang pada tahun 1797 membeli resipi untuk campuran kayu cacing dari penciptanya - saudara perempuan Enrio dari Swiss Couvet, dan menantunya, Swiss Henri-Louis Pernod, yang meletakkan pengeluaran minuman tersebut secara kilang. Populariti "Pernod Fils" terbukti dengan kenyataan bahawa pada akhir abad ke-19 syarikat itu menghasilkan 30,000 liter minuman setiap hari.

    Pada tahun 1798 salah satu saudara terdekat rumah Dubier / Pernod, Fritz Duval, membuka perniagaannya sendiri di Couva, memanggil anak buahnya: "Fritz Duval Dubied Père & Fils".

    Pada gilirannya, di Pontarlier terdapat kilang pengeluar absinth yang terkenal seperti “A. Vichet, la Cressonnee "," A. Junod "," Sepupu Jeune "dan" Terminus ". Ngomong-ngomong, poster iklan terakhir menampilkan pelakon teater Perancis terkenal Sarah Bernhardt.

    Nasib minuman yang dihasilkan dengan nama jenama "Oxygenee" itu menarik, iklan yang dihiasi dengan ungkapan optimis: "Ini hebat." Setelah larangan absinth dicabut, jenama ini muncul semula di rak. Tetapi kerana, seperti yang telah kita katakan, absinth Perancis saat ini tidak mengandungi wormwood, kebangkitan semula "Oxygenee" ternyata sangat bersyarat.

    Perkara lain ialah jenama Switzerland "Kübler absinthe", yang ditubuhkan pada tahun 1863, dilarang bersama dengan jenama lain pada tahun 1910, dan dihidupkan semula oleh cucu cucu pengasas syarikat itu setelah disahkan semula absinth.

    Adakah ada faedahnya

    Adakah tuntutan ini berdasarkan bukti saintifik atau ia hanya tipu daya oleh industri minuman keras??

    • Minum alkohol dalam dos kecil mengurangkan kemungkinan terkena penyakit jantung koronari, kerana mencegah pembentukan plak aterosklerotik dan meningkatkan jumlah "kolesterol baik" dalam darah,
    • Minum sederhana mengurangkan kemungkinan menghidap artritis,
    • Di bawah pengaruh dos alkohol dalam jumlah kecil, bahagian otak yang tidak aktif dalam keadaan tenang diaktifkan,
    • Peminum alkohol sederhana cenderung untuk mengembangkan neoplasma ginjal, klaudikasi sekejap-sekejap, selsema, angina pectoris, limfoma, dan diabetes jenis 2,
    • Peminum alkohol sederhana mempunyai risiko kematian beberapa kali lebih sedikit akibat serangan jantung secara tiba-tiba,
    • Peminum sederhana mendapat upah 20% lebih tinggi daripada pengguna teetotal,
    • Bahkan dalam Perjanjian Lama, di 191 tempat dikatakan mengenai manfaat wain (harus diingat bahawa pada masa itu mereka hanya minum anggur anggur semulajadi, dan bahkan dicairkan dengan air).

    Berapakah bilangan darjah di absinth

    Ramai pakar percaya bahawa absinth adalah alkohol terkuat, kecuali alkohol perubatan tulen. Kekuatan absinth berbeza antara 55-85%. Cecair ini selalunya mempunyai pelbagai warna hijau, tetapi sebilangan pengeluar menghasilkan minuman berwarna hitam, coklat, kuning, biru, merah..

    Terdapat juga pandangan yang jelas mengenai alkohol ini. Walau bagaimanapun, skala warna sama sekali tidak mempengaruhi kekuatan alkohol. Ia bergantung pada jenama, resipi, teknologi pengeluaran, perkadaran ramuan yang digunakan.

    Absinth dengan kandungan alkohol yang rendah tetap menjadi cecair yang memabukkan, yang melebihi vodka terkuat dengan alkohol 60 darjah.

    Kepelbagaian spesies

    Komposisi standard yang digunakan oleh pengeluar seperti jenama Xenta hanya merangkumi tiga komponen utama. Ini mengenai:

    • kayu cacing pahit;
    • etanol yang disucikan;
    • rempah.

    Perkara terakhir sering dikelaskan, kerana setiap tumbuhan memutuskan sendiri berapa banyak dan apa sebenarnya yang harus ditambahkan. Biasanya ini:

    • chamomile;
    • anis;
    • adas;
    • Melissa;
    • ketumbar;
    • minuman keras;
    • angelica.

    Tetapi selain set klasik, tetap mustahil untuk menambahkan sesuatu yang tidak biasa mengikut budi bicara ahli teknologi makanan.

    Tidak mustahil untuk menentukan kekuatan minuman yang tepat, kerana kilang dapat menghasilkan pelbagai barisan, di mana jumlah darjah akan berbeza-beza dari 55% yang relatif kecil hingga maksimum 85%. Sekiranya anda menambahkan air ke kandungan murni, cecair akan menjadi keruh dan ciri "putih kerlip" akan muncul. Ini adalah pilihan rumah yang paling berkesan untuk memeriksa kualiti produk yang dibeli..

    Walaupun stereotaip bahawa absinth mesti berwarna hijau, ini tidak sepenuhnya benar. Hari ini, di rak kedai khusus, mudah untuk mencari analog hitam atau merah. Tetapi profesional mengesyorkan agar tidak terburu-buru membelinya, kerana klasifikasi antarabangsa hanya berdasarkan tiga kategori warna:

    • zamrud;
    • kuning;
    • coklat.

    Perkara pertama memperuntukkan untuk mengikuti peraturan resipi. Di sini adalah wajar untuk bersiap sedia untuk mendapatkan rasa pahit tertentu, yang biasanya menakutkan gigi manis dan wanita.

    Penyelesaian kuning melibatkan penambahan rasa, yang memberikan warna kuning yang kaya pada akhirnya. Tetapi dengan cadangan coklat, keadaannya sama sekali berbeza. Di sini, perbezaan berdasarkan asas. Daripada hanya menggunakan perbungaan kayu cacing dengan daun, penulis hanya mengambil akar tanaman ini sebagai asas. Warna gelap disebabkan oleh penambahan warna akasia hitam.

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Perang membantu memahami bahawa absinthe baik untuk kesihatan. Ketika tentera kolonial Perancis memasuki Afrika Utara, tentera tidak dapat menahan malaria sehingga seseorang menyedari bahawa absinth membantu melindungi daripada jangkitan. Minuman itu tidak hanya disembuhkan, tetapi juga berfungsi sebagai profilaksis bagi orang Perancis, yang tidak terbiasa dengan virus eksotik. Ia juga melindungi dari gangguan usus, lebih tepatnya, membantu menghancurkan amuba dalam air yang tercemar. Dan tentera Perancis memainkan peranan penting dalam mempopularkan minuman tersebut. Sekembalinya ke rumah, mereka sendiri memesan tempat absen kegemaran mereka dan mengajar orang lain kepadanya. Penyelidik menganggarkan bahawa pada dekad pertama abad kedua puluh, orang Perancis minum 6 kali lebih banyak "peri hijau" daripada wain.

    • anemia;
    • reumatik;
    • penyakit kuning;
    • penyakit wanita;
    • kekurangan selera makan;
    • gangguan rembesan gastrik;
    • pergolakan berlebihan;
    • penurunan libido;
    • sakit sendi;
    • bronkitis;
    • aritmia;
    • luka bernanah.

    Juga, minuman ini (diambil dalam dos yang wajar) dapat mengembang saluran darah, mengendurkan otot, sebagai antioksidan, memperkuat imuniti.

    Jangan lupa bahaya

    Absinthe menjadi legenda kerana suatu alasan. Jangan lupa tentang kesan khasnya pada badan. Sekiranya anda berlebihan dengan alkohol hijau, kesannya sama sekali berbeza, berbahaya dan tidak dapat diramalkan. Khususnya, gejala seperti:

    • sawan;
    • halusinasi;
    • kemerosotan penglihatan;
    • sawan yang agresif;
    • sawan epilepsi;
    • manifestasi kemurungan;
    • gangguan sistem saraf;
    • migrain yang paling kuat dan pecah;
    • ketidakcukupan dan ketidaktentuan tindakan;
    • kehilangan kepekaan (seseorang berhenti merasakan kesakitan).

    Thujone menjadi penyebab utama perubahan realiti dan manifestasi reaksi tubuh yang tidak mencukupi. Sudah tentu, ini tidak bermaksud bahawa peminum absinth tentu akan menghadapi akibat yang menakutkan. Banyak bergantung pada ciri individu orang tersebut..

    Dalam amalan ahli narkologi, ketagihan yang memprovokasi absinthe disebut "sindrom absinthe".

    Perlu diingat bahawa thujone, yang merupakan bagian dari wormwood, mempunyai kemampuan narkotik, terutama dengan dos yang berlebihan. Ia adalah racun yang kuat dan merosakkan, kekuatannya paling baik tidak diuji. Alkohol memerlukan pendekatan pintar dan cerdas

    Dan minuman seperti absinth harus dirawat dengan sangat berhati-hati..

    Ambil bekas kaca, tuangkan 60 g biji anise di bahagian bawah, tuangkan satu liter alkohol. Biarkan meresap di tempat yang gelap dan hangat selama 14-15 hari. Masukkan 25 g kayu cacing kering ke dalam balang lain, tambahkan 500 ml vodka, biarkan selama dua hari. Terikan dan campurkan kedua-dua penyelesaian. Letakkan di almari atau pantri selama seminggu. Kemudian botol dan simpan di dalam peti sejuk. Minuman siap mempunyai warna hijau.

    Dengan madu

    Masukkan ke dalam balang kaca 4-5 g ramuan kering, setiap sudu teh. lemon lemon dan kayu manis, tuangkan 2 liter alkohol. Biarkan bekas di tempat yang gelap pada suhu bilik selama 15 hari, goncangkan isinya dengan kerap. Setelah bersikeras, tapis dengan teliti, tambahkan dua sudu madu, campurkan. Selepas 2 hari, tuangkan minuman ke dalam botol dan letakkan di dalam peti sejuk.

    Dengan rempah

    Kisar daun dan perbungaan rumput, masukkan satu sudu kecil. bahan mentah di bahagian bawah bekas, tuangkan 1 liter vodka. Tutup rapat, biarkan selama seminggu di tempat yang gelap, goncang sekali-sekala. Serbuk 5 g setiap buah aniseed dan adas, 4 biji buah pelaga dan satu sudu teh setiap satu. marjoram dan ketumbar. Tambahkan ke minuman beralkohol, letakkan di dalam almari atau ruang pembuatan bir gelap. Setelah sebulan, tapis larutan itu, perah endapan dan tuangkan cecair ke dalam bekas lain.

    Jalan pantas

    Untuk 1 liter vodka, ambil 30 g bahan tanaman kering, letakkan balang pada bateri selama dua hari. Tuangkan 15 g peppermint tanah, 10 g kulit lemon parut ke dalam cecair, biarkan bekas selama seminggu di tempat yang gelap pada suhu bilik. Tapis larutan, tambahkan 35-100 ml sirap gula.

    Untuk menambahkan aroma dan rasa asam pedas, daun dan perbungaan diletakkan dalam minuman keras lingonberry. Untuk menyediakan, tuangkan 10 g rumput dengan 500 ml vodka, biarkan selama 4-8 minggu, masukkan 500 g beri hancur, tambahkan 500 ml alkohol lagi. Biarkan selama 2 bulan hingga masak. Goncangkan bekas dengan kerap. Setelah bersikeras, tapis, masukkan gula.

    Resipi untuk bayaran perubatan dengan kayu cacing

    Tumbuhan ini lebih kuat untuk melawan ketagihan apabila disiapkan dengan ramuan perubatan lain. Ambil bahagian yang sama dengan kayu cacing dan rumput centaury. Asingkan 1 sudu besar dari campuran. Tuangkan air mendidih ke atas gelas dan biarkan hingga mendidih. Infusi harus sejuk. Ikuti Art. l. tiga kali sehari selama 2-3 bulan.

    Keberkesanan penggunaan thyme dan wormwood untuk alkoholisme diperhatikan. Campurkan kayu cacing dan thyme dalam nisbah 1: 4. 2 sudu besar l. tuangkan satu liter air mendidih ke atas lantai. Rebus dan didihkan selama lebih kurang 10 minit. Biarkan selama satu jam. Sejukkan dan terikan. Minum seperempat gelas tiga kali sehari. Tempoh kursus adalah 1 bulan. Kemudian anda boleh berehat dan mengulangi lagi.

    • 2 sudu besar l. kayu cacing,
    • 4 sudu besar l. akar licorice,
    • 3 sudu besar l. centaury,
    • 2 sudu besar l. ekor kuda,
    • 2 sudu besar l. thyme.

    Campurkan semuanya dengan baik dan asingkan 3 sudu besar. l. koleksi. Masukkan segelas air mendidih dan rebus selama seperempat jam dengan api kecil. Biarkan sejuk dan tapis. Ambil setengah gelas tiga kali sehari. Tempoh rawatan 3-4 minggu.

    Ambil bahagian yang sama:

    • akar angelica,
    • berus sage,
    • John's wort,
    • akar leuzea,
    • pudina,
    • daun kismis hitam,
    • beri Juniper,
    • yarrow,
    • thyme.

    Campurkan semuanya dengan baik. Tuangkan campuran dengan vodka dalam nisbah 1:15. biarkan di tempat yang gelap selama sebulan, kemudian terikan.

    Jangan buang kek tanaman. Tuangkan air mendidih dalam kadar 1: 5. biarkan selama beberapa hari. Terikan dan tambahkan pada tingtur vodka. Simpan tincture yang dihasilkan di tempat yang sejuk. Ambil satu sudu teh, dicairkan dalam segelas air suam atau teh dua hingga tiga kali sehari. Tempoh kemasukan 2 bulan.

    Ambil 2 sudu besar. l.:

    • beri Juniper,
    • beri viburnum,
    • akar calamus.

    Campurkan semuanya dengan baik. Masukkan 0.2 liter air mendidih dan biarkan dalam termos semalaman. Saring dan ambil sejuk tiga kali sehari dalam gelas sebelum makan. tempoh - 2 bulan.

    Penolakan alkohol yang berterusan juga dapat dicapai berkat merebus thyme, wormwood, dan centaury dari alkoholisme. Ambil:

    • 600 ml air mendidih,
    • 5 sudu besar l. thyme,
    • 2 sudu besar l. centaury,
    • 1 sudu besar l. kayu cacing.

    Tuangkan semuanya ke dalam mangkuk enamel. Tuangkan air mendidih dan didihkan dengan api kecil selama kira-kira 30 minit. Sejukkan kuah dan tapis. Ambil satu sudu 3 kali selama 60 hari.

    Anda memerlukan 1 sudu kecil setiap satu:

    • herba kayu cacing,
    • menonton,
    • 3 sudu kecil centaury,
    • 100 ml alkohol gosok.

    Biarkan infusi selama sehari di tempat yang gelap. Saring dan ambil satu sudu teh yang dicairkan dalam 100 ml air. Disarankan untuk diambil sebelum makan makanan 2-3 kali sehari.

    Mereka mencatat keberkesanan kulit kayu oak, kulit kayu buckthorn, tansy, wormwood daripada alkoholisme. Untuk menyediakan resipi ini, ambil bahagian yang sama:

    Campurkan semua dan kisar. Pisahkan satu sudu teh dan tuangkan 0.5 liter air mendidih. Letakkan semuanya dalam termos dan biarkan semalaman. Kemudian ketegangan. Minum ½ cawan setengah jam sebelum makan. Infus harus diminum selama 3 hari, kemudian sediakan yang baru. Tempoh rawatan - 7-10 hari.

    Pada masa lalu, ramuan ram-ram digunakan untuk merawat mabuk. Tetapi ubat ini mempunyai sejumlah kontraindikasi dan kesan sampingan, oleh itu ia jarang digunakan. Oleh kerana sejumlah besar bahan toksik yang terdapat di dalam tanaman ini, tidak dapat digunakan oleh orang yang menderita penyakit kardiovaskular, epilepsi, kerusakan hati. Dalam kes ini, anda boleh menggunakan kaedah rakyat lain untuk menyingkirkan ketagihan alkohol. Dengan rawatan diri, anda boleh menggunakan persediaan herba, termasuk kayu cacing dan thyme. Apabila diminum dengan kerap dalam jumlah besar, thyme dapat mengurangkan pengeluaran enzim pencernaan dan memberi kesan negatif terhadap fungsi usus. Wormwood, sebaliknya, meningkatkan fungsi sistem pencernaan..

    Ingat bahawa ubat sendiri boleh membahayakan tubuh anda.

    Cara minum dengan betul

    Hari ini, pelbagai minuman beralkohol dapat dilihat di kaunter bar. Selalunya, mata pengunjung jatuh pada alkohol yang terang. Terdapat sebilangan besar - warna kemerahan, kuning dan biru. Oleh itu, anda perlu mengetahui jenis alkohol biru yang boleh didapati di kelab..

    Minuman beralkohol mana yang berwarna biru

    Varian klasik alkohol dalam warna biru termasuk:

    • minuman keras "Black Sambuca"; (isipadu 0.7 kira-kira 1300 rubel)
    • gin "Bombay Sapphire"; (isipadu 0.7 dari 2500 rubel)
    • Minuman keras Curacao biru; (isipadu 0.7 dari 1000 rubel)
    • Wain Sepanyol syarikat Gik.

    Mereka digunakan untuk membuat pelbagai koktail yang mempunyai warna eksotik atau diminum tanpa cair..

    Minuman beralkohol biru

    1. Lagun Biru. Untuk membuat koktel, anda memerlukan 20 ml minuman keras Curacao Biru, 50 ml vodka, 100 ml soda. Semua bahan dicurahkan ke dalam gelas koktel pada kaki yang rendah. Hiaskan dengan kepingan nanas. Dihidangkan dengan straw. Juga, koktel dibuat dari rum Bacardi. Liqueur "Blue Curacao" dengan penambahan jus lemon dan nanas, dan sirap gula. Sebilangan bartender mencampurkan minuman, sebab itulah koktel berwarna biru sepenuhnya tanpa peralihan yang kelihatan dari cahaya ke biru. Dari segi rasa, ia serupa dengan sitrus vodka. Harganya berbeza dari 240 hingga 450 rubel, bergantung pada bahan yang digunakan.
    2. Koktel Laut Biru. Ia dibuat berdasarkan minuman keras "Blue Curacao" 4-5 sdt, martini 20 ml, anggur bersoda 40 ml dan jus kapur 2 jam. l. Minuman beralkohol dicampurkan dan ditapis. Campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam harricane dengan ketulan ais. Hiaskan dengan sepotong lemon dan daun pudina. Kos purata 300 rubel.
    3. Campurkan "Blue Mexico". Untuk membuatnya, anda perlu mengambil minuman keras Blue Curacao, jus tequila dan lemon. Koktel ini dituangkan ke dalam gelas supaya lapisan tidak bercampur. 1 lapisan - minuman keras, 2 - jus lemon (tuangkan dengan kemas dengan sudu bar), 3 - tequila. Hidangkan tanpa ketulan ais. Harga antara $ 2.5 hingga $ 6.
    4. Koktel Margarita biru. Untuk menyusunnya, anda perlu mengambil: 40 gr. tequila, 20 gr. minuman keras "Blue Curacao" dan 40 gr. jus lemon yang baru diperah. Campurkan semua bahan dengan sebati dengan pengisar dengan ketulan ais. Campuran disaring dan dituangkan ke dalam gelas tinggi, tepinya dihiasi dengan sebilangan garam dan sepotong kapur. Mempunyai rasa pahit. Kos alkohol berbeza dari 200 hingga 500 rubel, bergantung pada institusi.
    5. Koktel Langit Biru. Ia dibuat dari vodka, vermouth manis dan minuman keras Curacao Biru. Untuk membuat, anda perlu mengisi gelas martini dengan ketulan ais dan tuangkan vodka dan vermouth. Gaul rata, masukkan minuman keras. Kaca dihiasi dengan pokok zaitun. Kos purata 150 rubel.
    6. Koktel "Valery". Untuk membuat, anda perlu mengambil cachaça, minuman keras biru dan jus nanas. Tuangkan semua komponen ke dalam pengocok dan goncangkan hingga bersih. Tapis dan tuangkan alkohol ke dalam harricane. Masukkan ketulan ais. Harga purata kira-kira 200 rubel.
    7. Campurkan "Blue Devil". Dalam gelas tinggi, campurkan tonik, vodka dan minuman keras Curacao Biru. Hiaskan dengan hirisan lemon. Harga untuk koktel adalah dalam lingkungan 150 rubel.

    Apa yang menjadikan alkohol menjadi biru

    Untuk memahami warna alkohol biru yang tidak biasa, anda harus menjelajah sejarah sedikit..

    Pada abad ke-14, penduduk pulau Curacao mula menanam jeruk. Namun, buah ini tidak berakar di tanah kering dan mempunyai ukuran kecil dan rasa pahit. Pada abad ke-16, Belanda menyebut varieti ini "lahara", dan pada abad ke-18, Petrus De Kuyper mula membuat alkohol darinya. Hari ini varieti oren ini digunakan untuk membuat minuman keras biru yang disebut "Blue Curacao".

    Walau bagaimanapun, tidak semua pengeluar hari ini menggunakan 100% bahan semula jadi untuk membuatnya. Mereka diganti dengan pewarna, yang tidak selalu berbahaya bagi tubuh..

    Yang paling selamat adalah E133, yang tidak memberi kesan berbahaya pada badan dan memberi minuman berwarna biru.

    Penting! Sekiranya kos alkohol biru lebih rendah daripada 1300 untuk isipadu 0.7 liter, maka kemungkinan besar warna makanan berkualiti rendah murah digunakan untuk membuatnya..

    Cara memasak Curacao Biru

    Tidak semua orang mampu membeli sebotol alkohol biru berkualiti tinggi, tetapi selalu ada jalan keluar. Anda boleh membuatnya dengan mudah di rumah. Untuk membuat versi klasik, anda memerlukan:

    • vodka - 1 liter;
    • sirap gula pasir - 400 ml;
    • jeruk kering - 50 gr.;
    • pala tanah - 30 gr.;
    • kayu manis - 1 secubit;
    • cengkih - 3 biji.;
    • pewarna biru.

    Langkah memasak:

    1. Pertama, mari sediakan sirap. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil 250 ml air dan 1.5 cawan gula. Campurkan bahan dan masak sehingga pasir larut sepenuhnya dengan api kecil. Biarkan sirap yang disediakan sejuk.
    2. Tuangkan kacang, cengkih, oren dan kayu manis dengan vodka selama 240 minit.
    3. Pada akhir tempoh, tambahkan tincture dan pewarna ke sirap. Kami menutup bekas dengan ketat dan meletakkan di tempat yang gelap dan hangat selama 7 hari.
    4. Selepas seminggu, saring alkohol dan tuangkan ke dalam bekas kaca gelap yang steril.

    Sirap gula boleh diganti dengan madu. Tetapi ingat bahawa madu boleh menyebabkan reaksi alergi..

    Liqueur mempunyai rasa dan aroma tertentu. Ia mempunyai rasa manis sitrus dan rempah..

    Kesimpulannya, kita boleh mengatakan bahawa minuman beralkohol biru telah menjadi sangat popular hari ini. Resipi untuk pelbagai koktel yang mengandungi minuman keras Curacao Biru boleh didapati secara percuma di Internet. Oleh itu, anda boleh mencuba dan membuat minuman baru yang tidak biasa..

    Jenis absinth - pilih mengikut kekuatan dan warna (merah, hijau, biru...)

    Tiba di bar atau kelab malam, anda akan melihat pelbagai jenis minuman beralkohol. Pengguna suka minuman ringan. Terdapat sebilangan besar daripadanya - merah, kuning, biru. Penting untuk memahami jenis minuman beralkohol biru apa yang anda dapati di pameran pub atau pada menu.

    Cara minum gin Bombay nin

    Sudah tentu, terdapat berjuta-juta peminat minuman botol biru, menyokong penggunaannya secara eksklusif dalam koktel. Dan, mungkin, di suatu tempat mereka betul. Memang, hari ini terdapat puluhan koktel yang mempesona atau hanya dibuat khas untuk safir Bombay. Agar tidak berasas, kami memberikan nama beberapa dari mereka: "Bombay Finbar", "Sapphire Scratch", "Black Antoinette", "Bombay Lemon Bomb", "Scheherazade", "Monarch" dan bahkan "Sapphire Shogun".

    Tetapi jangan sampai membuat kesimpulan. Sekiranya anda tidak mempunyai prasangka terhadap alkohol yang kuat atau ketidaksesuaian fisiologi dengannya, kami sangat mengesyorkan agar anda mencuba minuman itu dengan kemurnian murni sebelum memasuki laut koktel terbuka. Kami tidak mengecualikan bahawa kelembutan semula jadi, ditambah dengan fleksibiliti komponen tumbuhan yang seimbang, nampaknya sangat sesuai untuk anda makan sebelum makan..

    Pada masa yang sama, penting untuk diperhatikan bahawa baik dalam kes pertama atau kedua, pertanyaannya adalah: "dengan apa yang harus diminum Bombin gin safir?" bukan dalam agenda. Koktel berdasarkan minuman yang disebutkan benar-benar mencukupi. Untuk meredam sesuatu rasa unik gin botol biru tulen yang digunakan sebagai minuman beralkohol nampaknya barbarisme

    Untuk meredam sesuatu rasa unik gin botol biru tulen yang digunakan sebagai minuman beralkohol nampaknya barbarisme.

    Kritikan

    Pengalaman profesional mengambil minuman baru secara kritikal. Akhbar Amerika The Independent mendakwa bahawa anggur biru hanya baik untuk foto Instagram yang menakjubkan dan hanya popular di kalangan generasi milenial yang pada umumnya mengalami kesukaran untuk dewasa. Dalam artikel BLUE WINE ADALAH HAL - DAN ORANG-ORANG DITANGGUHKAN ("Anggur biru adalah sesuatu, orang bingung"), wartawan menyebut produk tersebut sebagai "karikatur", "ubat kumur hiped" dan menyatakan bahawa pengeluar minuman bergaya tiada pengalaman membuat win, dan Gik bahkan tidak mempunyai pejabat yang sebenar, hanya yang maya.


    Wain biru tidak pernah dikenali oleh pembuat anggur tradisional, tetapi popular di kalangan inovator dan pencinta segala sesuatu yang tidak biasa.

    Keputusan hampir sebulat suara seperti ini: anggur biru bagus untuk gambar yang indah dan, mungkin, sebagai ramuan koktel. Minumannya sangat manis, tetapi kekurangan rasa dan rasa selepas ini untuk kategori wain pencuci mulut..

    Resipi Curacao Biru Klasik

    Bahagian rempah yang ditawarkan dalam resipi boleh disesuaikan dengan keinginan anda.

    1. Alkohol tulen - 600 ml
    2. Masih minum air - 500 ml
    3. Gula (lebih disukai coklat) - 700 g
    4. Cincang jeruk biasa - 30 g
    5. Rasa kering tanah jeruk pahit - 30 g
    6. Kayu manis cincang - 1-2 batang
    7. Pala - 10 g
    8. Cengkih - 7 biji
    1. Masukkan seluruh semangat ke dalam balang dan tuangkan alkohol.
    2. Tentukan bekas yang tertutup rapat selama 20 hari di tempat yang gelap dan hangat, goncangkannya setiap 3-4 hari.
    3. Setelah tempoh yang ditentukan, tambahkan kayu manis dan pala dan biarkan minuman masa depan diseduh selama 5-7 hari lagi.
    4. Kemudian, masukkan cengkih dan simpan balang di dalam bilik yang gelap dan hangat selama beberapa hari..
    5. Apabila warna, menurut pendapat anda, telah mencapai keadaan yang diinginkan, rebus sirap sederhana dari air dan gula.
    6. Semasa sirap menyejuk ke suhu bilik, lakukan penyaringan infusi alkohol dengan teliti.
    7. Tuangkan alkohol ke dalam sirap, campurkan hasilnya dengan teliti dan botol.
    8. Hantar minuman ke ruang bawah tanah atau peti sejuk, di mana ia harus matang selama 3 bulan.

    Teka-teki biru

    Yang paling menarik adalah bahawa "Blue Curacao" pada mulanya tidak memiliki warna, yaitu, ia transparan. Di samping itu, kekuatannya sebelumnya tidak melebihi 20 darjah, dan pada masa kita adalah 25-31 darjah. Walau bagaimanapun, walaupun aroma halus dan rasa yang indah, minuman ini tidak begitu popular seperti rum. Pengeluar yang giat mengetahui bagaimana membezakan minuman keras Curacao Biru dari jumlah minuman beralkohol lain yang terus meningkat, dan menambahkan E133 ke dalamnya. Komponen ini selamat dan termasuk dalam banyak produk. E133 inilah yang memberikan warna biru terang kepada Curacao Biru, menjadikannya minuman beralkohol yang paling dikenali.

    Bombay Sapphire - Wahyu

    Botol kristal bernilai $ 200,000 direka oleh pereka yang diilhamkan oleh Bombay Sapphire, Kim Rashid dengan kerjasama Garrard dan Baccart. Lima botol berjenama itu dipasang oleh Garrard di London dan dibuat di Perancis oleh Baccart, yang mengkhususkan diri dalam kepingan kristal. Botol dibuat dalam bentuk kristal dengan 10 tepi, yang melambangkan 10 bahan asal semula jadi yang dimasukkan ke dalam minuman. Minuman unik dengan komposisi dan reka bentuk botol yang unik, dihiasi dengan safir dan berlian dari Garrard. Botol biru mewah ini telah memenangi Anugerah Produk Kaca Paling Mewah dalam 20 Tahun. Semua wang untuk penjualan itu disalurkan kepada badan amal untuk membayar pembedahan anak-anak di negara miskin..

    Koktel paling sedap dengan minuman keras Curacao Biru

    Curacao (Curaçao) - minuman keras dengan kekuatan 30%, dihasilkan di pulau dengan nama yang sama di Caribbean. Mengandungi alkohol wain, kulit jeruk kering, kayu manis, cengkih dan pala. Terdapat beberapa jenis minuman keras ini: oren, biru, hijau dan putih. Yang paling popular adalah minuman keras biru (Blue Curaçao).

    1. Lagun Biru.

    Warna biru asli dan rasa yang menyenangkan menjadikan koktel ini sebagai peneraju penarafan kami. Semua orang mesti mencubanya.

    • vodka - 50 ml;
    • jus lemon - 20 ml;
    • Minuman keras Curacao biru - 30 ml;
    • sprite (atau soda) - 100 ml;
    • ais - 150 gram.

    Resipi: Isi pengocok separuh dengan ais, tambah jus lemon, minuman keras dan vodka, kacau hingga sebati. Tuangkan minuman ke dalam gelas koktel.

    Koktail lazat yang mudah disediakan dengan tema patriotik akan menarik minat banyak penduduk Rusia.

    • vodka - 20 ml;
    • grenadine (sirap delima) - 20 ml;
    • krim - 10 ml;
    • Curacao Biru - 20 ml.

    Resipi: Pra-sejuk semua bahan. Tambahkan sirap, minuman keras dan vodka dengan lembut ke dalam gelas di sepanjang pisau condong pisau, sesuai pesanan. Untuk menjadikan minuman itu kelihatan seperti bendera Rusia, anda perlu menambahkan sedikit krim pada vodka.

    Koktel yang lazat. Satu-satunya kelemahan adalah komposisi yang kompleks..

    • rum ringan - 30 ml;
    • vodka - 20 ml;
    • Curacao Biru - 10 ml;
    • jus nanas - 50 ml;
    • sirap kelapa - 50 ml;
    • krim - 10 ml.

    Resipi: tambahkan semua bahan (kecuali minuman keras) ke dalam pengocok dan kacau rata. Tuangkan campuran ke dalam gelas berisi ais, masukkan perlahan-lahan minuman keras. Hiaskan dengan ceri koktel dan hirisan nanas.

    Koktel alkohol manis untuk wanita. Paling sedap dihidangkan.

    • jus lemon - 10 ml;
    • Minuman keras Malibu - 20 ml;
    • Curacao Biru - 10 ml;
    • sampanye - ke bahagian atas gelas.

    Resipi: Isi setengah gelas dengan ais hancur, tambah minuman keras dan jus. Isi ruang yang tinggal di gelas dengan sampanye.

    • jus nanas - 50 ml;
    • Minuman keras Malibu - 20 ml;
    • Curacao Biru - 20 ml.

    Resipi: campurkan semua bahan dalam pengocok, tuangkan campuran ke dalam bola tinggi. Anda masih boleh menambah ais dalam cuaca panas. Untuk hiasan, pelek kaca boleh dihiasi dengan gula dan meletakkan sepotong nanas.

    6. Deli khas.

    • gin - 20 ml;
    • martini kering - 20 ml;
    • jus oren - 20 ml;
    • Curacao Biru - 20 ml.

    Resipi: Isi pengocok dengan ais tiga perempat, masukkan semua bahan, kacau rata. Untuk mendapatkan koktel kurang kekuatan, cukup untuk menambah bahagian jus oren..

    • tequila - 25 ml;
    • jus lemon - 15 ml;
    • Minuman keras Maracino - 15 ml;
    • Curacao Biru - 15 ml;
    • putih telur - 1 pc.

    Resipi: campurkan semua bahan dalam pengocok dan saring melalui saringan ke dalam gelas. Untuk hiasan, anda boleh meletakkan cawangan pudina, irisan lemon atau ceri koktel.

    8. Lady Chatterley.

    • jus oren - 10 ml;
    • vermouth putih - 10 ml;
    • gin - 30 ml;
    • Curacao Biru - 10 ml.

    Resipi: koktel disediakan menggunakan teknologi yang sama dengan yang sebelumnya.

    9. Penembak udara.

    • vodka - 50 ml;
    • jus lemon - 60 ml;
    • air soda (sprite) - 130 ml;
    • gula - 2 sudu teh;
    • Minuman bir Curacao biru - 2-3 tetes.

    Resipi: Masukkan vodka, jus lemon dan gula ke dalam gelas. Kacau sehingga gula larut sepenuhnya. Tumiskan sprite atau soda, beberapa tetes minuman keras dan sajikan tanpa kacau.

    • Curacao Biru - 10 ml;
    • vodka - 30 ml;
    • minuman keras ungu - 20 ml;
    • minuman keras coklat - 10 ml;
    • krim berat - 20 ml;
    • serbuk koko - 1 gram;
    • ais - 200 gram.

    Resipi: campurkan minuman keras, vodka, krim dan ais dalam shaker. Tuangkan ke dalam gelas koktel yang sudah sejuk. Teratas dengan serbuk koko.

    Cara memasak di rumah

    Untuk menyediakan sirap alkohol Blue Curacao klasik di rumah, anda memerlukan komponen berikut:

    • 1 liter vodka berkualiti;
    • 60 g kulit sitrus kering;
    • 20 g pala tanah;
    • 5 g ketumbar;
    • 2 g kayu manis;
    • 4 bintang anyelir;
    • 200 g gula;
    • 200 ml air;
    • 1 g pewarna makanan biru.

    Tuangkan rempah dan kupas dengan vodka dalam mangkuk kaca, tutup rapat. Tegaskan campuran pada suhu + 45... + 50 ° С selama 3 jam. Kemudian larutkan gula ke dalam air, gabungkan dengan cecair yang dimasukkan, tambahkan pewarna.

    Campuran yang disiapkan disyorkan untuk disuntik selama 2 minggu pada suhu bilik. Saring warna melalui penapis, botol. Biarkan di tempat yang sejuk selama 7-10 hari.

    Blue Curacao, resepnya ringkas, rasanya hampir sama dengan yang asli. Terdapat banyak lagi variasi bagaimana membuat minuman keras biru anda sendiri. Mari pertimbangkan yang paling menarik. Anda boleh memasak Curacao dengan rum.

    • 550 ml alkohol;
    • 300 ml rum;
    • 500 ml air;
    • 500 g madu (lebih baik limau);
    • 35 g kulit oren;
    • 35 g semangat mandarin;
    • 6 g pala;
    • 1-2 batang kayu manis;
    • ½ batang vanila.

    Tuangkan rempah dan semangat ke dalam bekas kaca, tuangkan alkohol dan rum. Tutup penutup dengan ketat, angkat untuk meresap selama 3-4 hari di tempat yang hangat dan gelap. Ingatlah untuk menggoncang balang dengan kuat setiap hari. Setelah bersikeras, tapiskan campuran tersebut.

    Sekiranya anda tidak berjaya menyiapkan atau membeli semangat terlebih dahulu, beberapa hari sebelum menyiapkan minuman, tuangkan oren dan jeruk keper dengan air mendidih, bilas di bawah air yang mengalir, keringkan. Dengan menggunakan pengupas sayur atau parutan halus, kupas perlahan-lahan lapisan atas kulit sehingga putih. Sebarkan semangat yang dihasilkan di atas kertas dan keringkan di bawah sinar matahari.

    Rebus sirap dari air dan madu: campurkan, masukkan api sederhana, suhu tidak boleh melebihi 45 ° C. Jangan lupa untuk membersihkan busa. Setelah menebal, keluarkan sirap dari api dan tuangkan ke dalam tincture yang dihasilkan dalam aliran nipis. Kacau cecair, biarkan hingga sejuk. Setelah menuangkan ke dalam botol, biarkan di tempat yang gelap dan sejuk selama 4 bulan.

    Bagi pencinta beri liar, anda boleh menyediakan minuman keras Curacao produk semula jadi dengan blueberry. Beri akan mewarnai alkohol dan memberikan aroma buah ringan.

    • 150 g blueberry;
    • 1-2 biji oren;
    • 1.5 liter vodka;
    • Sirap blueberry 500 ml;
    • 3 batang kayu manis;
    • 2-3 bintang anyelir;
    • 40 g pala.

    Kupas sitrus, keringkan kulitnya dan masukkan ke dalam bekas kaca. Hancurkan blueberry ringan, campurkan dengan sirap dan kupas. Sekiranya anda tidak mendapat sirap siap pakai, masak sendiri dari beri, air dan gula.

    Tuangkan vodka ke dalam bekas, tambah rempah, campurkan. Minuman keras mesti disuntik selama 7 hari. Selepas botol cecair.

    Memasak Curacao Biru di rumah

    Di beberapa bandar kecil, keinginan untuk membeli minuman keras yang baik dan berkualiti berubah menjadi masalah, atau bahkan tidak mungkin sama sekali. Dalam kes ini, alih-alih mencekik analog yang sangat tidak menyenangkan dari luar negara, anda boleh mencuba sendiri minuman seperti itu di rumah..
    Yang pertama mengadaptasi resipi minuman keras Curacao untuk memasak di rumah adalah penduduk negara-negara Eropah Barat, yang berjaya diterima oleh rakan senegara kita..

    Sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai warna minuman, maka anda sendiri boleh menentukan sama ada ia patut dicelup atau tidak. Lagipun, yang paling penting dalam minuman keras adalah rasanya, dan warnanya sekunder.

    Resipi Blue Curacao klasik untuk masakan rumah

    • Satu liter vodka.
    • Empat ratus mililiter sirap gula.
    • Lima puluh gram kulit jeruk (kering).
    • Tiga puluh gram pala tanah.
    • Cubit kayu manis.
    • Tiga tunas anyelir.
    • Pewarna makanan (jika dikehendaki, minuman keras boleh diberi warna apa pun).

    Untuk sirap gula, ambil:

    • Satu setengah gelas air minuman bersih.
    • Satu setengah cawan gula pasir.
    1. Masukkan kayu manis, pala, cengkeh dan zest di dalam bekas kaca dengan isipadu satu setengah liter, isi dengan vodka, tutup rapat dan biarkan untuk meresap selama empat jam.
    2. Sediakan sirap Curacao Biru secara berasingan. Untuk ini, gunakan gula pasir dan air. Tuangkan air ke dalam periuk, letakkan di atas api kecil. Masukkan gula ke dalam air sedikit demi sedikit, kacau selalu. Panaskan sehingga semua gula larut sepenuhnya dan sirap halus dan halus, tanpa biji-bijian.
    3. Tuangkan sirap sejuk ke dalam alkohol dan rempah ratus dan tambahkan pewarna makanan. Tutup bekas dengan baik dan letakkan di tempat yang hangat dan gelap.
    4. Selepas seminggu, tapis minuman keras yang dihasilkan dan tuangkan ke dalam bekas steril. Sebaiknya gunakan botol kaca gelap atau legap.

    Curacao pada madu

    Satu lagi resipi popular untuk minuman keras Curacao buatan sendiri. Ia berbeza dengan kaedah klasik sekiranya tiada sirap gula, yang digantikan oleh madu.

    • Empat biji oren.
    • Tujuh ratus mililiter wiski.
    • Dua ratus empat puluh mililiter madu cair.
    • Pewarna makanan.
    1. Sediakan semangat. Untuk melakukan ini, keluarkan lapisan kulit yang terang dari jeruk menggunakan pisau atau parut khas. Lapisan putih tidak perlu disentuh, pahit dan tidak mengandungi minyak pati.
    2. Tuangkan semangat dengan wiski, tutup bekas dengan baik dan biarkan di tempat yang gelap selama satu bulan. Tapis tincture yang dihasilkan.
    3. Masukkan madu ke warna, kacau rata dan hantar kembali ke tempat yang gelap.
    4. Sebaik sahaja minuman berhenti menjadi keruh dan menjadi lebih telus, buangkan dari sedimen.
    5. Minuman Curacao sudah siap. Hanya tinggal memberikan warna dengan pewarna makanan, jika anda mahu..

    Vodka "Diva"

    Di dalam setiap botol vodka mahal ini, disempurnakan dengan ais, arang birch, melewati pasir, ada penapis tambahan yang terbuat dari batu berharga dan separa berharga. Setelah dibuka, bekas dalam bentuk tiub dikeluarkan, yang mengandungi 48 intan dan batu lain.

    Semua botol mengandungi penapis dengan kombinasi batu permata yang berbeza untuk menjadi kejutan unik bagi pemiliknya. Di masa depan, jika dikehendaki, mereka boleh digunakan untuk membuat perhiasan atau hanya disimpan sebagai harta karun. Botol itu sendiri dari syarikat Hatton Garden dihiasi dengan zirkonium, turmalin merah jambu, topaz biru. Vodka dengan penapis berlian terpasang berharga antara $ 3,700 dan $ 1,060,000.

    Sejarah dan pengeluaran Curacao Biru

    Curacao adalah nama pulau Caribbean yang terletak berhampiran Belanda. Di sinilah bahan utama minuman keras tumbuh - oren pahit, juga dikenali sebagai oren. Pada awal abad ke-16, orang Sepanyol membawa oren Sibyl ke sini..

    Tetapi buahnya tidak menyukai keadaannya, ia bermutasi, dilahirkan semula dan memperoleh penampilan yang pahit, benar-benar tidak dapat dimakan, dan pada masa yang sama - aroma yang tidak dapat ditiru. Penduduk tempatan memanggilnya Laraha, dan namanya tersekat, kerana jeruk pahit masih disebut.

    Menurut satu versi, penciptaan minuman keras dikaitkan dengan Lucas Bols, yang pada abad ke-17 dan awal abad ke-18 memiliki syarikat di pulau ini untuk bekalan rempah dan alkohol asing. Dia juga mula membuat minyak dari oren tempatan yang tidak boleh dimakan. Dan kemudian - dan minuman keras, yang dihasilkan di Amsterdam. Legenda ini disebarkan secara aktif oleh pemasar syarikat terkenal Lucas Bols.

    Ia berlaku pada 20-an abad kedua puluh. Tetapi kemudian minuman keras itu disebut Crème de Ciel (diterjemahkan sebagai krim surgawi). Pewarna biru (indigo) ditambahkan ke dalamnya untuk memberikan "misteri alkimia".

    Terdapat versi lain, dan ini menyangkut Senior & Co, sebuah syarikat yang masih wujud hingga kini di Curacao. Pada mulanya, seorang Yahudi tempatan, Chaim Chumakeiro, bersama rakan perniagaannya Edgar Senor, menjual minuman keras Curacao buatan sendiri di farmasi mereka. Ia berlaku pada tahun 1896.

    Sudah pada abad kedua puluh, mereka memperoleh rumah besar di dekat Willemstad (ibu kota pulau Curacao) dan mendirikan kilang penyulingan di sana. Mereka mula mewarnai minuman keras dengan warna yang berbeda pada tahun 60-an, setelah "menghitung" ledakan alkohol pelbagai warna.

    Tetapi berkat fesyen minuman berwarna yang muncul, mereka mula mewarnainya. Selain itu, bukan sahaja warna biru, tetapi juga hijau, oren. Versi lutsinar juga dikeluarkan.

    Terutama Curacao berwarna biru dan lain-lain menjadi popular pada tahun 60-an. Dengan pertolongan mereka, bartender yang licik mencipta koktel berlapis pelbagai warna yang tidak dapat ditiru atau hanya minuman lutsinar yang dipenuhi dengan warna seperti vodka, gin, dll..

    Walaupun begitu - pengeluar minuman keras yang paling terkenal bernama Curacao - "De Kuyper". Syarikat kerajaan Belanda ini ditubuhkan pada tahun 1695. Pemilik pertama adalah Petrus de Kuyper. Tetapi walaupun setelah lebih dari 300 tahun hidup, dia tetap "dalam keluarga", hari ini syarikat ini diketuai oleh Bob de Kuyper - keturunan langsung Petrus pada generasi kesepuluh.

    Minuman keras dibuat dengan memasukkan kulit jeruk pahit dalam alkohol tulen, diikuti dengan penyulingan melalui alambik tembaga. Bahan-bahan lain ditambahkan ke sulingan yang dihasilkan, termasuk sirap gula dan pewarna..

    Kekuatan minuman keras berkisar antara 17 hingga 40 °.

    Sebagai peraturan, pewarna biru di dalamnya dilambangkan dengan huruf E yang biasa kita ketahui. Yang paling selamat adalah E 133 (penyahkodan berwarna biru berkilat), tetapi kehadiran E 131 dan E 132 amat membimbangkan. Pakar tidak mengklasifikasikannya sebagai selamat.

    Apa itu alkohol: senarai dan nama minuman beralkohol

    Hari ini, alkohol sama sekali tidak biasa di rak kedai, rak rumah, dalam gelas pada perayaan perayaan dan dalam pelbagai hidangan sebagai ramuan..

    Dia yakin dengan kehidupan seharian seseorang dan hari ini menikmati populariti yang tinggi..

    Artikel ini membincangkan semua kepelbagaian minuman beralkohol pada zaman kita: jenis yang paling popular, minuman berkarbonat, alkohol lemah, dll..

    Sejarah alkohol

    Sangat menarik bahawa orang mencipta minuman pemanasan sebelum penemuan api. Pada mulanya, mereka digunakan dalam pelbagai ritual (lebih sering dalam pengorbanan). Kemudian darah orang yang anda kongsi makanan itu ditambahkan ke dalam kapal..

    Jadi, nampaknya, tradisi itu muncul untuk memperkuatkan kesatuan dengan pesta dan minum bersama. Terdapat pendapat (sebahagiannya dibuktikan oleh sains) bahawa produk alkohol tertua adalah bir.

    Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa teknologi penyediaannya tidak begitu rumit, dan bahan-bahan utama asal semula jadi.

    Minuman kuat yang terkenal

    Vodka

    Mitos bahawa Mendeleev mencipta vodka, tentu saja, indah, tetapi sama sekali tidak boleh dipercayai. Penyulingan alkohol disebutkan sejak zaman kuno, di Rom kuno..

    Dalam luasnya vodka kita yang luas hanya muncul pada akhir Zaman Pertengahan. Cecair telus ini, yang menaklukkan ribuan rasa, hanya mendapat nama sebenarnya pada abad kesembilan belas. Pada masa yang sama, minuman yang sangat popular di Rusia moden mula dihasilkan..

    Sebelum ini, kandungan alkohol dalam vodka adalah 38 peratus.

    Mengenai jumlah pengeluaran dunia, hari ini telah terbukti bahawa hampir lima bilion liter vodka dihasilkan setiap tahun di seluruh dunia. Antara minuman keras utama, vodka adalah salah satu yang paling popular. Sebanyak seperlima dari penjualan alkohol dunia bergantung pada minuman keras ini..

    Tetapi, walaupun Rusia dianggap sebagai tanah air sebenar vodka, Amerika Syarikat masih merupakan pasaran terbesar untuk dijual..

    Fakta menarik adalah bahawa hingga pertengahan abad yang lalu, ia tidak tersebar luas di kebanyakan negara di dunia, tetapi selama lebih dari lima puluh tahun ia berjaya menakluki hampir seluruh planet dan memasukkan senarai minuman beralkohol kegemaran banyak penduduk dunia.

    Hari ini, vodka menyertai banyak perayaan, percutian, kenaikan, dan lain-lain, tetapi tidak begitu diketahui bahawa semasa permusuhan (misalnya, semasa Perang Patriotik Besar) seratus gram yang dihargai diberikan sebagai ubat bius dan "menakutkan" sebelum setiap pertempuran.

    Walau bagaimanapun, dasar negara seperti itu, mungkin, mempengaruhi cara perang, tetapi sayangnya, pada kesejahteraan sebahagian besar penduduk negara itu. Hari ini keadaannya agak menyedihkan: alkoholisme berada di senarai teratas penyebab kematian di Rusia.

    Setengah liter minuman "pemberi nyawa" ini sekaligus menyebabkan strok (paling baik) atau kematian.

    Cognac

    Buat pertama kalinya minuman ini muncul di Perancis, di mana bandar dengan nama yang sama sebenarnya berada. Di kota inilah anggur dihasilkan, yang sangat disukai di luar sempadannya..

    Kebun anggur Poitou menjadi terkenal dengan anggur yang tidak biasa dan mula berkembang kerana permintaan minuman yang belum pernah terjadi sebelumnya..

    Sudah pada abad ketujuh belas, petunjuk perdagangan anggur yang teratur dari kota Cognac mulai muncul, di Perancis dan di luar negara dibuka firma-firma yang membekalkan produk tersebut ke kedai dan kedai..

    Selain negara-negara Eropah, cognac dibekalkan ke pelbagai negeri Amerika dan Timur Jauh. Kerana wabak yang merebak di kebun-kebun anggur pada akhir abad ke-19, diputuskan untuk mengambil varieti anggur yang digunakan untuk pengeluaran cognac di bawah perlindungan. Ini dilakukan pada tahun 1936.

    Hari ini, terdapat pelbagai tradisi yang berkaitan dengan minuman ini. Oleh itu, penyusun trend masih kekal Perancis (sebagai penemu).

    Sejak zaman dahulu lagi, orang Perancis lebih suka makan cognac tart dengan coklat, minum kopi atau cerut.

    Di Rusia, kebiasaan ini tidak begitu disokong: orang-orang Utara lebih terbiasa minum segelas cognac dengan irisan lemon. Di Amerika Syarikat, cognac diminum sebagai minuman beralkohol, sering menambahkan tonik ke dalam gelas..

    Sekiranya anda seorang pencinta cognac dan muzium yang jarang dan tidak biasa, anda pasti akan gembira mengetahui bahawa di ibu negara Rusia, di Moscow, terdapat Muzium Cognac yang baru dibuka.

    Pameran muzium ini dirancang sedemikian rupa sehingga pelawat, bersama-sama dengan pemandu, akan melalui semua peringkat pembuatan minuman berwarna kuning ini dan di pintu keluar dapat merasakan beberapa jenis langka.

    Juga, pameran muzium ini bukan palsu, semua mesin dan senjata yang dipersembahkan adalah asli, digunakan pada suatu abad pada abad ke-19 dan ke-20.

    Alkohol jenis ini adalah satu-satunya yang mempunyai cabang sains - oenologi yang berasingan. Juga, wain adalah salah satu cara tertua untuk berehat dengan alkohol..

    Bukan rahsia lagi bahawa untuk budaya dunia pada zaman kuno, iaitu untuk Yunani dan Rom Kuno, anggur bukan hanya minuman yang menyenangkan, tetapi juga seluruh harta benda dan alasan untuk kebanggaan. Orang Yunani kuno mencampurkan wain dengan madu dan bahan semula jadi lain, yang memungkinkan untuk menemui pelbagai jenis rasa.

    Sebagai tambahan kepada dua budaya kuno ini, anggur dianggap sebagai minuman nasional di kalangan orang Armenia, Georgia, Perancis, Itali, Moldova, dll..

    Dalam budaya minum arak moden, terdapat sekumpulan peraturan tingkah laku dan etika tertentu. Ini juga menunjukkan pilihan anggur untuk hidangan tertentu (dan bahkan musim!), Dan pilihan gelas, pilihan makanan ringan, suhu penyajian varieti tertentu.

    Bahkan ada peraturan untuk botol yang tidak dicairkan: dipercayai bahawa gabus tidak dapat ditembus, sebaiknya buka wain putih sebelum minum, dan biarkan wain merah itu bertahan sekitar setengah jam setelah berhenti bekerja.

    Anggur telah begitu tertanam dalam budaya dan sejarah dunia manusia sehingga kita dapat menemukan rujukannya bahkan dalam karya agama utama: Alkitab dan Al-Quran..

    Senarai minuman beralkohol ringan

    • Wain. Peratusan kandungan alkohol berkisar antara 9 peratus hingga 20 peratus.
    • Demi. Vodka Jepun, kekuatannya adalah separuh daripada vodka Rusia biasa - hanya 20 peratus.
    • Champagne. Wain bersoda, yang pada gilirannya sangat menipu, dicirikan oleh kandungan alkohol 8 hingga 14 peratus. Tetapi, walaupun ini, anda perlu berhati-hati dengannya. Minuman beralkohol berkarbonat ini dapat dengan mudah memusingkan badan walaupun peminum paling berpengalaman..
    • Bir. Minuman bola sepak lelaki ini, yang sangat meluas di kalangan orang ramai, sangat berubah-ubah dari segi kandungan alkohol. Jadi, penunjuk darjah minimum hanya 3 peratus, tetapi maksimum sudah 12.
    • Cider. Salah satu jenis minuman yang memabukkan. Cider terkenal dengan pelbagai rasa (epal, ceri, pir, dll.). Tetapi pengisiannya yang nampaknya tidak berbahaya dapat membuat jenaka kejam pada anda: penunjuk darjah mencapai 16 peratus.
    • Vermouth. Salah satu yang paling hampir dengan kategori minuman keras dari minuman beralkohol rendah. Peratusan alkohol di vermouth hampir dua puluh.

    Minuman beralkohol yang tidak anda dapati di rak kedai biasa

    Sifat Liquur Biru Curacao

    Berapa harga Blue Cura Liqueur? Ao (harga purata seliter)?

    Wilayah Moscow dan Moscow 1260 RUR.

    Liqueur Blue Curacao cukup memukau dengan penampilannya - ia dicirikan oleh warna biru-biru beracun terang. Walaupun begitu, ia menikmati populariti yang meningkat dan permintaan yang stabil bukan sahaja di kalangan penikmat minuman beralkohol sejati, tetapi juga di kalangan pencinta alkohol biasa (terutamanya koktel).

    Tempat kelahiran minuman keras Blue Curacao, yang namanya dalam bahasa Rusia terdengar seperti Blue Curacao, adalah pulau dengan nama yang sama (Curacao). Ia terletak di wilayah selatan Caribbean. Minuman terkenal ini dihasilkan terutamanya di bawah tanda dagangan BOLS. Walau bagaimanapun, pengeluar minuman keras yang paling popular adalah syarikat Jerman dan Perancis - mereka menghasilkan minuman keras Blue Curacao dengan jenama Marie Brizard dan De Kuper.

    Warna biru terang minuman keras Curacao Biru mengingatkan kita pada laut hangat yang lembut pada malam musim sejuk yang tidak seperti sebelumnya. Rasa yang kaya dan warna yang tidak biasa dari minuman ini memungkinkan untuk digunakan dalam penyediaan semua jenis koktel, termasuk minuman berlapis-lapis. Walaupun sebilangan besar dari mereka telah kehilangan populariti mereka dari masa ke masa, sebilangan dari mereka masih terus membakar hati peminat minuman beralkohol campuran..

    Jadi, koktel yang paling terkenal berdasarkan minuman keras Blue Curacao termasuk Blue Hawaii (rum, jus nanas dan santan) dan Seventh Heaven, yang mengandungi minuman keras Baileys, absinthe, minuman keras Kahlua, Triple Sec dan sirup dalam kadar yang sama bersama dengan minuman keras yang disebutkan di atas Grenadine. Di samping itu, banyak orang menyukai skema rasa dan warna Blue Laguna, Blue Agave dan koktail Mexico..

    Sementara itu, pelbagai minuman keras yang disebut Curacao tidak hanya termasuk minuman biru, yang, bagaimanapun, dan tetap menjadi yang paling popular dari seluruh kumpulan, tetapi juga jenis lain. Khususnya, minuman keras dihasilkan: Curacao Putih (putih), Curacao Hijau (hijau) dan Curacao Orange (masing-masing, oren).

    Teknologi pembuatan minuman keras Curacao Biru, serta minuman beralkohol lain dari kumpulan ini, cukup mudah. Untuk pembuatannya, asas alkohol berkualiti tinggi dicampur dalam bahagian tertentu dengan semangat pelbagai jenis oren. Selain itu, beberapa rempah ditambah dalam proses - cengkeh, pala, kayu manis, dan brendi anggur. Dan, tentu saja, pada akhir pengeluaran, minuman keras Curacao diwarnai dalam satu atau lain warna kerana penambahan pewarna makanan.

    Secara adil, harus diperhatikan bahawa perwakilan warna lain dari minuman ini tidak begitu diminati daripada minuman keras biru Curacao biru yang luar biasa terang.

    Ensiklopedia terbakar: nama minuman beralkohol

    Hari ini anda dapat melihat minuman beralkohol di hampir setiap percutian, perayaan, perayaan. Pada majlis perkahwinan, gelas tetamu dipenuhi dengan pelbagai anggur, pada hari ulang tahun dan pesta korporat, brendi memercikkan gelas, sampanye berkilau diminum pada Tahun Baru hingga lonceng.

    Oleh itu, banyak orang berminat dengan pelbagai jenis minuman beralkohol, rasa, warna dan harganya. Bahkan banyak yang mengabdikan hidup mereka untuk mengkaji khasiat minuman. Orang yang berurusan dengan alkohol secara profesional dipanggil sommelier. Tetapi orang biasa juga dapat mengetahui apa dan bagaimana minum, bagaimana memilih "minuman para dewa" yang mahal dan mengelakkan palsu.

    Pengelasan

    Pertama, anda perlu mengetahui kategori minuman beralkohol yang boleh dibahagikan kepada:

  • alkohol rendah (1.5-8%): kategori ini merangkumi bir, kvass, cider;
  • minuman alkohol sederhana (9-30%): ini termasuk wain, sampanye, vermouth, pelabuhan, dan lain-lain;
  • kuat (31% ke atas): gred tertinggi mengandungi vodka, cognac, wiski dan absinth.

    Senarai minuman

    Senarai lengkap semua minuman yang ada sangat besar: ia merangkumi minuman nasional yang diiktiraf secara rasmi dan "perkembangan" buatan sendiri dalam bentuk tincture dan minuman keras. Tetapi ada beberapa wakil dunia alkohol yang paling biasa (nama dalam senarai mengikut abjad, bukan mengikut populariti).

    Absinthe

    Ini adalah minuman Perancis yang kuat berdasarkan ekstrak kayu cacing. Ia mempunyai warna hijau yang luar biasa indah, yang menarik banyak gourmet. Dikaitkan dengan banyak cerita dan legenda "dewasa" mengenai peri hijau.

    Cara menggunakan "peri hijau" perlu mendapat perhatian khusus: absinth dituangkan ke dalam gelas kecil, sudu khas dengan lubang diletakkan di atas, dan di atasnya terdapat sekeping gula yang direndam dalam minuman. Kemudian mereka semua membakarnya.

    Balsem

    Ia adalah infus herba yang kuat. Balsem tersebar luas di ruang pasca Soviet. Oleh kerana kerumitan resipi, balsem dihasilkan dalam jumlah yang sedikit, yang menjelaskan pelbagai jenis sempit di rak kedai.

    Vermouth

    Kekuatan sederhana beralkohol berdasarkan wain. Ia dihasilkan dengan menambahkan pelbagai ramuan herba ke dalam wain. Oleh kerana sebilangan besar resipi untuk minuman ini, ia sering digunakan oleh para bartender.

    Salah satu minuman alkohol sederhana yang paling terkenal. Pada masa ini, terdapat banyak jenis anggur dalam pembuatan anggur, jadi tidak mungkin untuk menerangkan secara ringkas masing-masing..

    Wiski

    Minuman pekat, yang mana bijirin digunakan. Berleluasa di Barat. Jarang digunakan oleh bartender kerana aroma yang unik.

    Vodka

    Minuman kuat yang popular di negara-negara sejuk di Hemisfera Timur. Mempunyai rasa pedas. Masalah rasa diselesaikan dengan menambahkan ramuan pihak ketiga - madu, kayu manis, halia, buah, dll. Setelah minum "tidak berwarna" adalah kebiasaan untuk menikmati makanan ringan, dan ada juga yang mencucinya dengan jus, air berkarbonat, dan dalam kes jarang bir.

    Alkohol kuat, serupa dengan vodka dalam cara penyediaan. Satu-satunya perbezaan adalah penambahan wajib rempah herba. Tetapi lama-kelamaan, budaya meminum minuman ini mula hilang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dia dipilih oleh para bartender. Sekarang, hanya sedikit orang yang dapat membayangkan minuman ini tanpa tonik..

    Rujukan sejarah

    Mereka datang dengan koktel alkohol Blue Lagoon di Amerika. Bartender Andy McElhone menyusun resipi koktel yang sempurna pada tahun 1960, sambil mendapat warna minuman yang mewah..

    Dengan tajuknya, ceritanya ternyata cukup sederhana. Andy memberi koktail itu nama spa termal Iceland. Warna biru lut sinar dalam gelas kaca mengingatkan McElhone musim bunga yang paling indah yang pernah dikunjunginya.

    Terdapat satu lagi versi asal Blue Lagoon yang belum disahkan. Ia berbunyi: koktel itu diciptakan oleh artis Perancis, Gauguin. Ketika doktor melarangnya minum absinth, dia memulakan eksperimen agar tidak melepaskan peluangnya untuk minum alkohol. Mencampurkan pelbagai bahan, bereksperimen dengan rasa, dia telah mengembangkan "minuman sempurna" untuk dirinya sendiri.

    Absinthe kuning

    Warna minuman berwarna kuning terang seperti biasanya dibuat menggunakan pewarna makanan. Tetapi ada pengecualian apabila absinthe kuning menjadi seperti penuaan minuman hijau. Selepas beberapa bulan, ia boleh berubah warnanya dan menjadi kekuningan, ini kerana klorofil terurai dengan cepat, menjadi kuning (seperti daun, yang menjadi kuning setiap musim luruh).

    Warna, walaupun boleh mempengaruhi rasa minuman, tidak selalu menjadi kriteria penentu. Ini bukan petunjuk kualiti atau kesegaran minuman tertentu, dan jika warna buatan digunakan, ia bahkan tidak banyak mempengaruhi rasa apa yang akan dirasakan. Oleh itu, semasa memilih jenis dan jenama absinth, anda tidak harus hanya memperhatikan warna ciri cecair, anda perlu melihat dengan teliti kombinasi pelbagai faktor, serta memberi tumpuan kepada jenama terkenal yang cenderung tidak mengecewakan.

    1. Senarai minuman beralkohol
    2. Minum minuman beralkohol di tempat awam
    3. Minuman beralkohol menurunkan tekanan
    4. Peringkat alkohol mengikut tahap bahaya. Saya terkejut yang datang pertama!

    Koktel paling sedap dengan Blue Curacao

    Curaçao paling banyak dinyatakan dalam koktel, lebih-lebih lagi, menjadikannya "lucu-mistik".

    Lagun Biru

    Tuangkan air limau (seperti Sprite), 50 ml vodka berkualiti dan 25 ml curacao Biru ke bola tinggi. Goncang dalam pengocok. Hiaskan mengikut keinginan anda. Ceri, kepingan oren, nanas, limau akan berjaya.

    Ayunan halia

    Masukkan 100-150 ml halia ale selama 45-50 ml. Campurkan dalam pengocok, hidangkan dengan ais. Hiaskan gelas dengan rosemary.

    Blue Hawaii

    • 30 ml setiap rum (ringan), curacao biru dan krim kelapa (20%);
    • 60 ml jus nanas segar (dalam kes kami, kalengan).

    Masukkan semua bahan dan ais ke dalam pengisar. Pukul. Letakkan baji nanas di atas gelas.

    Ciuman tengah malam

    Untuk koktel dalam gelas seruling dengan kerak gula, campurkan 20-25 ml vodka dengan setengah gelas sampanye (150 ml). Kemudian masukkan 20 ml minuman keras curacao Biru dan kacau.

    Pengguna biasa

    Liqueur adalah minuman beralkohol wanita semata-mata. Ia lebih digemari oleh wanita berusia lebih 25 tahun, pembantu rumah tangga, pencinta manis, mengimpikan kehidupan yang manis.

    Bergantung pada latar belakang pendidikan, minuman keras dipilih sebagai salah satu minuman beralkohol utama oleh orang yang mempunyai ijazah ilmiah..

    Minuman keras popular dengan anak muda, artis tatu dan pereka yang tidak standard.

    Sejarah minuman keras

    Sejarah tidak mengekalkan nama penemu minuman keras Curacao. Terdapat versi yang sesuai dengan resipi yang dikembangkan oleh Lucas Bols, pemilik Lucas Bols. Lelaki ini hidup pada tahun 1652-1719. Sejumlah fakta menunjukkan kebenaran hipotesis ini. Pada tahun 1634, syarikat Hindia Barat menguasai pulau Curacao, yang pemegang sahamnya adalah keluarga Bols. Para pemimpin syarikat berjaya mendapatkan bekalan rempah ke pulau itu tanpa masalah, dan pada masa yang sama berjaya mengetahui bahawa minyak pati kelas pertama diperoleh dari kulit jeruk hijau. Lucas Bols mula mengeluarkan minyak dan membekalkannya ke Amsterdam.

    Legenda di atas menerangkan asal-usul bahan mentah untuk pengeluaran minuman keras Curacao. Pada awal abad ke-20, pewaris Bols memutuskan untuk meningkatkan penjualan

    Seseorang dari pengurusan syarikat berfikir untuk menarik perhatian pengguna dengan bantuan minuman keras pelbagai warna. Agaknya, ini adalah bagaimana Blue Curacao muncul (asalnya minuman itu dijuluki "krim surgawi")

    Pengeluar Blue Curacao yang kedua adalah. Kulit Laraj selalu digunakan dalam resipi syarikat, itulah sebabnya perkataan "asli" ditulis pada label minuman keras Senior & Co. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1896 oleh Edgar Senor dan Chaim Mendes Chumakeiro. Pada mulanya, rakan kongsi tersebut memiliki sebuah farmasi jenis keluarga "Botika Excelsior", di mana mereka terlibat dalam pengeluaran minuman beralkohol. Pada tahun 1947 Señor dan Chumakeiro berpindah ke Willemstad, di mana mereka membeli harta tanah negara. Sebuah kilang penyulingan dibina di sana. Pada tahun 1960-an, pemilik Senior & Co mula mewarnai minuman keras mereka. Pelepasan Blue Curacao ditubuhkan pada akhir 70-80an abad yang lalu..

    Komposisi dan jenis Curacao Biru

    Untuk membuat sirap dan minuman keras, kulit jeruk pahit dikumpulkan dan dikeringkan. Semasa proses ini, minyak pati dibebaskan. Setelah kering, kulit disuntik selama 2-3 hari pada alkohol anggur yang disediakan terlebih dahulu. Kemudian rempah dan rempah seperti cengkih, kayu manis, pala ditambahkan.Untuk mencapai warna, pewarna semula jadi - antosianin - ditambahkan ke curaçao biru. Pigmen diekstrak dari kismis hitam dan anggur, blueberry, terung dan kemangi. Beberapa pengeluar menggunakan warna buatan. Pertimbangkan jenis minuman keras dari pulau Curacao:

    • Triple sec adalah minuman keras tanpa warna yang terbuat dari semangat atau pulpa buah oren pahit. Kubu - 30% vol.
    • Orange Curacao adalah minuman dengan kekuatan 30% vol., Orange. Disyorkan untuk disajikan bersama jus mangga, wiski.
    • Curaçao Merah, Hijau - Minuman keras jarang dibuat, adalah analog berpigmen Triple Sec. Minuman ini digunakan sebagai pengganti Cointreau atau "triple dry" untuk memberi koktel suasana meriah dan penuh mood. Kubu - 30% vol.
    • Rum Raisin Curacao - dibuat berdasarkan "triple dry" dengan penambahan rum berwarna anggur kering. Kubu - 25% vol.
    • Coffee Curacao - minuman yang terbuat dari kulit jeruk dan biji kopi. Alkohol berfungsi sebagai pencernaan selepas makan. Kubu - 25% vol.
    • Curaçao coklat dengan kekuatan 25% vol. - minuman keras berdasarkan tiga detik tanpa warna menggunakan ekstrak biji koko. Digunakan tidak dicairkan dan sebagai ramuan dalam koktel.

    Kritikan

    Pengalaman profesional mengambil minuman baru secara kritikal. Akhbar Amerika The Independent mendakwa bahawa anggur biru hanya baik untuk foto Instagram yang menakjubkan dan hanya popular di kalangan generasi milenial yang pada umumnya mengalami kesukaran untuk dewasa. Dalam artikel BLUE WINE ADALAH HAL - DAN ORANG-ORANG DITANGGUHKAN ("Anggur biru adalah sesuatu, orang bingung"), wartawan menyebut produk tersebut sebagai "karikatur", "ubat kumur hiped" dan menyatakan bahawa pengeluar minuman bergaya tiada pengalaman membuat win, dan Gik bahkan tidak mempunyai pejabat yang sebenar, hanya yang maya.


    Wain biru tidak pernah dikenali oleh pembuat anggur tradisional, tetapi popular di kalangan inovator dan pencinta segala sesuatu yang tidak biasa.

    Keputusan hampir sebulat suara seperti ini: anggur biru bagus untuk gambar yang indah dan, mungkin, sebagai ramuan koktel. Minumannya sangat manis, tetapi kekurangan rasa dan rasa selepas ini untuk kategori wain pencuci mulut..

    Blue Curacao adalah salah satu minuman keras oren Triple Sec yang paling popular di kalangan bartender profesional..

    Minuman ini mempunyai warna biru terang dan terbuat dari rasa oren yang pelbagai - larach, yang hanya tumbuh di Caribbean. Kekuatan minuman keras seperti itu kira-kira dua puluh empat - tiga puluh satu darjah.

    Blue Curacao mempunyai aroma dan rasa tertentu; anda dapat merasakan sedikit rasa buah sitrus manis (tangerine dan oren) dan rempah pedas di dalamnya. Tanah air minuman adalah salah satu pulau di kepulauan Belanda Hindia Barat di Caribbean - Curacao.