Pokok Krismas yang Dimakan: Makanan dan minuman berperisa pain

Trend gastronomi tahun ini adalah selera yang tidak biasa. Makanan pencuci mulut atau minuman menjadi semakin popular, di mana buah-buahan atau buah beri yang biasa diganti dengan lavender, markisa, kemangi, ungu... Rasa "konifer" tidak terkecuali, ia hanya menjadi bergaya.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak koki mengejutkan para tetamu pada makan malam Krismas dengan pencuci mulut yang beraroma tulang herring. Tetapi walaupun di rumah, anda boleh menikmati makanan dan minuman dengan rasa dan aroma konifer dan mewujudkan suasana Tahun Baru untuk diri anda sendiri. Paling mengejutkan, dalam beberapa kes, bahkan satu pokok Krismas tidak akan rosak.!

Mangga

Sebilangan buah buah lezat ini mempunyai rasa seperti pinus yang nyata yang kuat di sebelah kulit. Namun, tidak ada jenis mangga "terutama konifer", setiap buahnya adalah individu.

Mangga yang ideal mestilah sedikit lembut (tetapi tidak terlalu banyak!). Sekiranya anda menekannya dengan jari, lesung pipit akan sejajar, tetapi tidak segera. Tetapi bubur yang terlalu lentur, bau yang mengeluarkan sesuatu yang masam atau alkohol, adalah tanda bahawa mangga seperti itu tidak boleh diambil: ia telah ditapai. Yang paling penting, rasa cemara buah eksotik dinyatakan bersama dengan "asas" neutral: ais krim vanila atau daun salad segar.

Minuman beralkohol dengan rasa yang tidak dijangka

Rasa rasa adalah apa yang semula jadi dikurniakan oleh manusia. Tidak mungkin membayangkan minuman dan makanan tanpa tanpanya. Bahkan air untuk kita dikurniakan komponen luar biasa yang tidak dapat dilihat oleh mata, yang hanya dapat kita rasakan. Bagi kami, rasa berkaitan langsung dengan kegembiraan dan kesenangan. Kedua-dua perasaan penting ini, yang pada gilirannya adalah komponen kebahagiaan, menggabungkan konsep rasa dan alkohol, yang dapat dengan cepat membawa seseorang ke dalam keadaan senang..

Adakah alkohol lazat? Soalan ini dapat dijawab dengan pasti secara tegas. Dalam hal ini tidak hanya banyak pakar yang akan setuju, tetapi juga pelancong yang telah melihat banyak perkara di planet ini. Rasa minuman beralkohol tidak hanya menunjukkan kepahitan dan kekuatan yang melekat, tetapi dalam beberapa kes malah rasa manis yang menyenangkan. Terdapat "cecair ketawa" berperisa dengan donat, popcorn atau pizza. Minuman beralkohol berperisa pokok Krismas, misalnya, terkenal kepada penduduk Kanada.

Rasa gila minuman beralkohol

Sebagai tambahan kepada champagne pekat biasa atau champagne peledak kami, jenis anggur Perancis yang mulia, yang dihormati di seluruh dunia, terdapat banyak minuman beralkohol di planet ini yang hanya dapat "mengejutkan" selera kita. Dan di sini kita tidak banyak membincangkan persepsi "linguistik" kita, tetapi mengenai ketiadaan jijik untuk memutuskan untuk mencuba "pilihan yang mementingkan" seperti itu. Sesungguhnya, sebotol alkohol eksotik boleh mengandungi lipas dan juga ular di dalamnya.

Minuman mempesonakan dukun Peru

Ayahuasca (ayawaska), yang dalam terjemahan dari bahasa orang asli Peru bermaksud "liana orang mati", adalah harta negara "cair" dengan kesan serius. Dihasilkan dari "tanaman pendakian" khas dari genus melon Banisteriopsis caapi, minuman ini direka untuk menimbulkan halusinasi yang berpanjangan pada setiap orang yang merasakannya..

Orang India percaya bahawa ayahuasca mampu menghubungkan dua dunia untuk sementara waktu: yang hidup dan yang mati. Itulah sebabnya setelah menggunakannya, orang mula melihat nenek moyang mereka yang sudah meninggal. Tidak ada yang aneh dalam hal ini, kepercayaan terhadap keberadaan roh yang berkembang selama berabad-abad disokong oleh kesan halusinogenik alkohol yang kuat, dan kesedaran manusia kehilangan semua garis antara dunia.

Dukun membuat minuman yang mempesona ini, sebagai persediaan bukan hanya menggunakan "pokok anggur mati", tetapi juga sekitar 20 ramuan dan rempah. Dipercayai bahawa selain penglihatan, minuman tersebut mempunyai kesan pembersihan yang kuat dan membunuh semua parasit di dalam badan..

Benar, anda perlu menggunakannya dengan berhati-hati, terutama untuk pengunjung. Ayahuasca tidak boleh digabungkan dengan produk ubat lain dan anda mesti mengikuti diet sebelum menggunakannya..

The Liana of Spirits berada di bawah perlindungan negara Peru, dan ritual ayahuasca dilindungi dari pencerobohan Barat.

Tetapi, jika anda berada di suku India, minum dengan berhati-hati!

Vodka kentang

Sekiranya anda ingin mencuba sesuatu yang benar-benar eksotik dan pada masa yang sama selamat dan tidak menyebabkan halusinasi yang jelas, maka vodka Emas Karlsson Sweden akan menjadi pilihan terbaik untuk anda. Betul, ia dibuat dari... kentang!

Minuman yang kuat itu berkat keberadaannya kepada salah satu pencipta Absolut vodka Borje Karlsson. Dia benar-benar mengubah semua tradisi dalam pembuatan minuman lutsinar ini dan menyarankan untuk meminumnya seperti anggur yang mahal, dengan memusatkan perhatian pada pelbagai rasa hasil panen tahun yang berlainan dan mencampurkan campuran. Dia menyebut kentang "anggur emas dari tanah Sweden".

Setiap botol vodka elit diberi nombor dan dibekalkan dengan buku kecil yang menunjukkan tempat pengumpulan, ciri-ciri pelbagai kentang dan juga keadaan cuaca pada tahun-tahun tersebut.

Pecinta benar-benar menyedari bahawa vodka dari pelbagai jenama mempunyai cita rasa tertentu, mempunyai nota bersahaja atau buah.

Pada masa ini, minuman kentang secara aktif menakluki New York, di mana ia disajikan di bar. Karlsson's Gold juga mempunyai versi 25 darjah yang kurang "kuat" sendiri.

Minuman keras terburuk di dunia

Gelaran ini dianugerahkan pada tahun 2011 untuk minuman yang disebut molort. Ini adalah schnapps Scandinavia yang terbuat dari wormwood.

Mereka yang mencubanya menggambarkan rasanya sebagai palet getah terbakar, cecair pembalsem, dan petrol. Mereka mengatakan bahawa ini adalah "racun beracun" yang paling.

Oleh itu, siapa yang, selepas cadangan tersebut, masih memutuskan untuk mencuba minuman terkenal ini? Nampaknya, pencinta rasa yang melampau.

Armageddon

Sekiranya anda ingin merasa seperti Bruce Willis dalam filem dengan nama yang sama, maka anda semestinya mencuba ciptaan Scotland yang disebut Armageddon ini. Bir ini, yang kekuatannya menaklukkan Guinness Book of Records, melampaui vodka, wiski dan cognac dan berjumlah 65% yang luar biasa.

Pengasas bersama Brewmeister, Lewis Shand mengatakan Armageddon adalah hulu ledak nuklear yang akan memukul kepala anda sedemikian rupa sehingga anda akan mengingatnya seumur hidup anda. ".

Bir inovatif sangat popular, kerana satu botol cukup untuk syarikat yang cukup besar. Pengeluarannya menggunakan kaedah khas penapaian "ais" dan air tulen dari mata air Scotland, yang dibekukan semasa proses pembuatan bir. Sisa makanannya kemudian dikeluarkan oleh pembuat bir, meninggalkan alkohol yang tidak dicairkan, memberikan minuman dengan kekuatan yang tiada tandingannya..

Bengkak ular

Setiap orang yang pernah berkunjung ke Vietnam sangat menyedari kemunculan minuman ini, yang merupakan botol dengan ular yang diselit di dalamnya dikelilingi oleh cecair. Kelihatan seperti haiwan yang dibalsem.

Ular beracun adalah asas minuman eksotik ini dan memberikan semua "jusnya". Dipercayai bahawa setelah minum minuman seperti itu, anda mendapat kebijaksanaan dan umur panjang dari "ular berbisa". Racun di bawah pengaruh alkohol dineutralkan sepenuhnya dan membolehkan anda minum cecair tanpa rasa takut.

Kadang-kadang, untuk kecantikan, lipas, millipedes, kura-kura kecil atau burung ditambahkan ke warna..

Mungkin perlu sedikit kesabaran untuk menerapkan semua sifat ular yang "layak".

Minuman emas

Anda boleh jatuh sakit dengan "emas tergesa-gesa" dengan tidak sengaja minum minuman Sweden yang disebut Goldenroth. Ini adalah schnapps kayu manis yang cukup kuat, dengan kandungan alkohol 53%. Tetapi selain rempah yang enak, minuman itu mengandungi serpihan emas asli.

Set dengan pembelian schnapp ini termasuk ayakan khas untuk menyaring "kekotoran emas" sebelum digunakan. Tetapi beberapa amatur masih menghindari nasihat berharga dari pengeluar dan berisiko mendapat bukan sahaja loya yang tidak menyenangkan, tetapi juga pembedahan usus..

Emas di dalam tubuh manusia ternyata cukup berbahaya. Itulah sebabnya - hanya memakainya di luar!

Kes paling jarang

Gilpin Family Whiskey - ini adalah nama koleksi wiski dari keluarga Glypin. Minuman langka ini dibuat khusus untuk pesanan, dan banyak yang menyebutnya minuman para dewa..

Walau bagaimanapun, disyorkan untuk mencubanya terlebih dahulu, dan kemudian hanya mengetahui daripadanya. Ia berdasarkan urin pada orang tua dengan diabetes jenis 2..

Bahan mentah untuk alkohol yang luar biasa ini mesti dituai baru. Ia disalurkan melalui sistem pemurnian khas, kemudian gula diekstrak darinya, yang kemudian diperam dan dicairkan dengan wiski biasa..

Tidak ramai yang ingin mencuba minuman ini setelah mengetahui mengenai teknologi pengeluarannya. Walau bagaimanapun, setiap orang mempunyai beberapa orang yang boleh merawatnya.

Minuman beralkohol berperisa pain

Anda fikir minuman sebenar perompak itu adalah rum. Mungkin begitu, tetapi pada tahun 1775, bir cemara tidak kurang popular di kapal. Ia disiapkan oleh Kapten Cook dan mengesyorkannya sebagai ubat terbaik untuk penyakit kudis..

Minuman beralkohol berperisa pain terkenal di Amerika, Kanada, Scotland dan Scandinavia, di mana ia diseduh dari dahan cemara segar dengan tambahan gula atau molase hingga awal abad ke-20..

Telah diketahui bahawa bahkan Fanta cawangan Kanada menghasilkan pop pinus yang terkenal.

Pada masa ini, hanya satu syarikat di dunia, New Zealand Wigram Brewing Co., yang menghasilkan minuman beralkohol dengan rasa pokok Krismas. Mereka mengaku menggunakan resipi dari 1773. Bir mempunyai aroma piney yang kuat dan rasa pokok teh (manuka), yang juga termasuk dalam resipi sebagai ramuan utama.

Minuman ini mempunyai peminat dan penentangnya. Yang terakhir memanggil bir konifer "paya kotoran".

Koktel jari

Mencari lipas atau bahkan ular di gelas anda bukanlah perkara terburuk yang boleh berlaku semasa mencicipi minuman. Di bar Sourtoe Cocktail Club, sebagai tetamu kehormat, anda pasti akan disuguhkan koktel istimewa dengan jari kaki manusia yang sebenar. Dia boleh disiram dengan apa sahaja - wiski, rum, bir. Tetapi yakinlah, "semangat" minuman akan sentiasa berada di dalam gelas..

Tradisi ini bermula pada tahun 1973, ketika Kapten Dick Sivens melemparkan jari kaki yang diamputasi ke dalam minuman untuk rakannya. Sejak itu, kebiasaan telah berakar umbi.

Berhati-hatilah apabila anda berada di tempat-tempat tersebut!

Bir susu

Jepun boleh dianggap sebagai pemimpin dunia dalam pengeluaran minuman asli dengan rasa yang tidak biasa. Di sini tidak ada yang akan terkejut dengan pepsi timun dan coca-cola yang dibumbui dengan salad hijau, minuman yang meniru susu ibu, atau campuran plasenta babi dengan rasa pic, yang diakui sebagai produk makanan..

Orang Jepun malah mencipta Kid's Beer untuk kanak-kanak tanpa alkohol, terdapat juga versi berperisa coklat..

Walau bagaimanapun, Bilk berbuih dapat dianggap sebagai puncak pembuatan bir Jepun, yang mengandungi dua pertiga dari ramuan tradisional dan satu pertiga dari susu asli. Idea untuk pengeluaran bir ini dikaitkan dengan lebihan "lembu mentah" yang berlaku di pulau Hokkaido.

Hari ini, minuman berbuih menjadi semakin popular. Namun, dia mungkin tidak akan mendapat kemasyhuran di seluruh dunia, kerana namanya, yang terbentuk di persimpangan perkataan Inggeris "bir" dan "susu" (sama dengan "bilk"), dikaitkan dalam bahasa ibunda dengan kata kerja "to bilk" - untuk mengembang, menipu.

Bir ketuhanan

Bir asli lain yang disebut Fijjtu dihasilkan di Afrika dan tidak berdasarkan pada air mata air, tetapi pada busuk dan banyak parasit di dalamnya.

Produk alkohol cair ini disebut "embun Tuhan" kerana mereka yang memakannya mengatakan bahawa mereka mula melihat warna yang tidak biasa yang tidak ada dalam kehidupan nyata. Walau bagaimanapun, dengan dibawa minum boleh menyebabkan jangkitan usus akut..

Itulah sebabnya kilang bir ditutup pada tahun 2003..

Makanan pembuka dan bir - dua dalam satu

Bagi penggemar pizza dan penggemar bir pada masa yang sama, Tom dan Atena Sifurt dari Amerika Syarikat mencipta pelbagai yang tiada tandingannya yang disebut Mamma Mia Pizzabeer.

Penghasilan busa ini berdasarkan pada pizza Margarita sebenar. Baru disiapkan, ia dikisar, dibungkus dalam beg kain yang ketat dan direbus lama dalam air mendidih. Atas dasar infusi ini, bir diseduh pada masa akan datang, yang mempunyai rasa oregano, kemangi dan tomat..

Bir Utopia

Bir bernama Sam Adams Utopia Beer dari Amerika Syarikat diiktiraf sebagai "bir terkuat di bumi" dan mempunyai 27 darjah.

Sudah tentu, rasanya lebih seperti port dan bahkan berumur dalam tong cognac sekurang-kurangnya setahun..

Sam Adams Utopia Beer mempunyai peredaran yang sangat kecil dan dilarang dijual di beberapa negeri. Oleh itu, patut disegerakan untuknya!

Tekstur tikus

Jangan terkejut jika anda menjumpai pasangan atau bahkan belasan ekor tikus di bahagian bawah botol dengan minuman beralkohol yang berpengalaman. Merendamnya dalam vodka padi adalah kebiasaan di China, begitu juga di Korea..

Untuk merawat tetamu dengan minuman seperti itu dianggap bagaimana menginginkan kesihatan dan umur panjang.

Sungguh menarik bahawa minuman yang paling "berharga" dikenali ketika tikus yang baru lahir, yang belum sempat membuka mata, terpaku di dalamnya. Pemandangan bukanlah yang terbaik, dan juga rasanya.

Mengapa mengalami "kesulitan" seperti itu? Orang Cina percaya bahawa "swill" ini berfungsi lebih baik daripada Viagra. Adakah kerana terdapat begitu banyak penduduk tempatan!

Tsongsul

Nama "vodka" versi alkohol Korea terdengar tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, asas minuman ini adalah warna kotoran manusia dengan penambahan ramuan..

Alkohol ini tidak begitu popular walaupun di tanah airnya. Tetapi doktor mengatakan bahawa minuman seperti itu menormalkan tahap tekanan darah dan membantu mengurangkan berat badan..

Setiap orang memilih gim atau tsongsul untuk diri mereka sendiri!

Alkohol sembelih

Versi Kenai Changaa moonshine diterjemahkan secara harfiah sebagai "bunuh saya dengan cepat." Penghidap alkohol yang ketagihan minuman ini tidak hidup lama..

Dalam penghasilan minuman ini, tanaman jagung dan sorgum digunakan, tetapi bahan tambahan boleh menjadi najis manusia, sampah dan pasir - segala sesuatu yang secara tidak sengaja dapat masuk ke dalam "anggur" semasa proses pengeluaran. Di Afrika, ini adalah norma dan tradisi. Itulah sebabnya setiap cawan "minuman" ini boleh memakan separuh hayat anda.

Beberapa "tuan" kapal mereka menambah bahan bakar jet dari pesawat ke chaang untuk menjadikan kesannya benar-benar "terbang".

Lebih baik jangan menyalahgunakan minuman seperti itu.!

Rasa minuman beralkohol bervariasi dan dapat memikat walaupun gourmet yang paling berubah-ubah. Sekiranya anda menyukai eksperimen dan penemuan rasa baru, teruskan perjalanan di mana anda dapat menikmati kekayaan negara alkohol secara langsung.

Walau bagaimanapun, anda perlu memulakan dengan minuman klasik yang berkualiti. Tentu saja, ini adalah Perancis dengan anggurnya yang tiada tandingannya, elit cognac, Armagnac yang tidak menentu, sampanye berkilau. Anda tidak boleh salah dengan pilihan.

Gene White Lace (White Lace) - ulasan

Nah, di mana bau konifer begitu banyak ?! Tidak, gin bukan minuman saya.

Whisky, gin, tequila, rum - ini adalah kumpulan minuman yang belum saya cuba. Ini kerana ia diimport, dan oleh itu, harga "tinggi". Dan saya memikirkan gin, ternyata tidak, dan pengeluar Rusia menghasilkannya. Inilah yang saya temui.

Harga sebotol 0,5 - 312 rubel, yang sama sekali tidak mahal.

Jadi:

Setelah membuka botol, saya segera menghargai baunya, menurut saya, seperti rumput, pada dasarnya, seperti mestinya. Tetapi ketika saya mencubanya... Seram! Rasa dan bau konifer terdapat di mulut dan hidung saya! Ini berpunca dari komponen klasik untuk gin juniper + dan juga tunas pinus.

Pertama sekali, saya mengambilnya untuk koktel, pada dasarnya saya tidak boleh meminum minuman keras seperti itu dalam bentuk tulen. Dan sekarang bayangkan bagaimana rasa jarum pinus menggabungkan, misalnya, dengan jus oren! Tidak boleh! Secara umum, lebih kurang ia akhirnya berduet dengan tonik, walaupun tidak lebih atau kurang, tetapi sedap jika anda menutup hidung sebelum minum. Kepahitan tonik sangat mengganggu bau.

Baik, atau bagi mereka yang hanya ingin mabuk, dan tidak berehat, saya cadangkan meminumnya dalam bentuk yang tulen, kerana tidak seperti vodka, minumannya lembut, murni, bahkan saya tidak mengerutkan kening - ini adalah kelebihannya.

Saya tidak akan membelinya kali kedua. Terlalu gin minuman "konifer", ketika diminum tidak diketahui.

17 arwah dengan rasa pelik dan paling tidak dijangka

Vodka dengan rasa lada cili. Pengilang menuliskan pada botol bahawa minuman itu akan memberi permulaan kepada semua orang pada skala kepayahan Scoville. Harga - $ 39.

Vodka Poland dengan rasa wasabi. Harga - $ 19.

Bir Amerika dengan rasa pizza. Pengeluar bersumpah bahawa anda akan merasakan oregano, bawang putih, kemangi, dan tomato.

Vodka Inggeris dengan coklat, marshmallow dan keropok. Harga - $ 23.

Vodka Amerika dengan rasa tomato sangat sesuai untuk koktel Bloody Mary. Harga - $ 27.

Vodka Perancis dengan rasa roti pendek. Harga - $ 10.

Vodka Perancis dengan rasa habanero lada panas. Harga - $ 13.

Vodka dengan rasa ketumbar dan limau. Harga - $ 20.

Vodka dengan rasa donat ditutup dengan sayu. Harga - $ 15.

Vodka dengan rasa espresso berganda. Harga - $ 25.

Bourbon Inggeris dengan rasa mentega kacang dan jem. Harga - 56 dolar.

Alaskan vodka dengan rasa salmon salai. Harga - $ 22.

Vodka Poland dengan rasa rumput yang baru dipotong. Harga - $ 10.

Dan akhirnya, perkara yang paling menarik - vodka Poland dengan rasa pelepasan elektrik. Anda mesti berhati-hati dengan sebotol dan sebegitu.

Suka? Ingin mengikuti perkembangan terkini? Langgan Twitter, laman Facebook atau saluran Telegram kami.

Renda Putih

White Lace adalah jenama gin yang dihasilkan oleh kilang Vologda "Russian North". Minuman ini mempunyai rasa klasik dengan nota pinus yang kuat dan harga yang berpatutan. Jenama itu dimiliki oleh Ukraine Spirits Global, salah satu pengeluar dan pengedar terbesar di Eropah Timur.

Rujukan sejarah

Kilang untuk pengeluaran minuman beralkohol di Vologda didirikan pada tahun 1887 oleh rumah perdagangan Pervushin and Sons. Setahun kemudian, kumpulan pertama bir dibuat di syarikat tersebut. Kemudian pelbagai diisi dengan vodka dan minuman keras, yang dijual di seluruh wilayah. Kilang itu menghasilkan minuman beralkohol hingga tahun 1914, setelah itu minuman keras disebabkan meletusnya Perang Dunia Pertama dan pengenalan larangan alkohol.

Lini pengeluaran mula berfungsi hanya pada tahun 1922, di pimpinannya adalah N. Kiselev, bekas pengurus yang pernah bekerja di bawah Pervushins. Pada tahun 1926 perusahaan tersebut menerima nama "Gospivzavod Severny Olen", dan jumlah pengeluarannya adalah 165 ribu decaliters per tahun. Kilang ini terkenal sebagai yang pertama di Rusia yang mengeluarkan bir dalam tin logam untuk pameran, yang berlangsung di Barcelona pada tahun 1929. Ideanya tidak mendapat sokongan pemerintah, dan tidak pernah muncul untuk pengeluaran besar-besaran..

The Vologda Brewery mengkhususkan diri dalam minuman rendah alkohol sehingga tahun 1994. Selama periode ini, penswastaan ​​dilakukan, akibatnya, perusahaan tersebut diubah menjadi perusahaan saham bersama "Vagron". Syarikat ini memperhitungkan pengeluaran alkohol yang kuat, dan bahagian bir secara beransur-ansur menurun. Pada tahun 2006 syarikat itu muflis dan bangunan itu siap dilelong.

Pada tahun 2011, kilang itu membeli minuman beralkohol Ukraine yang menyimpan minuman beralkohol global. Pemilik baru memodenkan syarikat. Menurut para pakar, pembinaan semula bengkel dan peralatan baru menelan belanja syarikat sekitar $ 20 juta. Syarikat ini menerima nama "Rusia Utara" dan kini mengkhususkan diri dalam pengeluaran minuman keras.

Ciri pengeluaran

Kilang ini mula menghasilkan gin pada tahun 2013. Pada mulanya minuman itu disebut "Vologda juniper", kemudian dinamakan semula sebagai Lace Putih, dalam terjemahan - "renda putih". Campuran terdiri daripada alkohol aromatik yang disuntik dengan kulit lemon, beri juniper, kuncup pinus, ketumbar dan halia. Dari masa ke masa, reka bentuk jenama juga berubah - botol memperoleh bentuk yang tidak standard, dan label mula menyerupai produk pengeluar gin terkenal.

Fakta menarik

  1. Bersamaan dengan permulaan pengeluaran gin, kilang itu mula menghasilkan dua pahit di bawah jenama White Lace - dengan rasa wiski dan rum. Selain alkohol barli dan malt, minuman diformulasikan dengan perasa yang sesuai.
  2. Jenama White Lace dirancang oleh Design Studio 13. Para pereka berhadapan dengan tugas untuk mengembangkan gaya yang sesuai dengan tradisi pengeluaran minuman. Bentuk label mengikuti kontur botol, warnanya berwarna klasik - merah, putih dan emas. Prasasti dalam Bahasa Inggeris.

Ciri-ciri gin White Lace, 40%

Minuman jernih dengan aroma juniper yang kuat, yang mengandungi nota alkohol, lemon dan rempah. Rasanya didominasi oleh warna jarum pinus, adas dan ketumbar yang dirasakan di akhir. Rasa manisnya manis dan sedikit zat. Pengilang mengesyorkan menggunakan gin tulen, dan juga koktel.

Pokok Krismas yang Dimakan: Makanan dan minuman berperisa pain

Trend gastronomi tahun ini adalah selera yang tidak biasa. Makanan pencuci mulut atau minuman menjadi semakin popular, di mana buah-buahan atau buah beri yang biasa diganti dengan lavender, markisa, kemangi, ungu... Rasa "konifer" tidak terkecuali, ia hanya menjadi bergaya.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak koki mengejutkan para tetamu pada makan malam Krismas dengan pencuci mulut yang beraroma tulang herring. Tetapi walaupun di rumah, anda boleh menikmati makanan dan minuman dengan rasa dan aroma konifer dan mewujudkan suasana Tahun Baru untuk diri anda sendiri. Paling mengejutkan, dalam beberapa kes, bahkan satu pokok Krismas tidak akan rosak.!

Mangga

Sebilangan buah buah lezat ini mempunyai rasa seperti pinus yang nyata yang kuat di sebelah kulit. Namun, tidak ada jenis mangga "terutama konifer", setiap buahnya adalah individu.

Mangga yang ideal mestilah sedikit lembut (tetapi tidak terlalu banyak!). Sekiranya anda menekannya dengan jari, lesung pipit akan sejajar, tetapi tidak segera. Tetapi bubur yang terlalu lentur, bau yang mengeluarkan sesuatu yang masam atau alkohol, adalah tanda bahawa mangga seperti itu tidak boleh diambil: ia telah ditapai. Yang paling penting, rasa cemara buah eksotik dinyatakan bersama dengan "asas" neutral: ais krim vanila atau daun salad segar.

Bir konifer: penemuan baru mengenai resipi Eropah lama

Pencinta bir kraf selalu menjadi eksperimen yang mencuba resipi baru dan menarik untuk minuman buatan sendiri. Salah satu eksperimen ingin tahu ialah pembuatan bir konifer - cemara atau pain. Minuman ini tidak mempunyai analog industri, tetapi sangat kuno dan mempunyai sejarah yang menarik..

Bir konifer: penawar yang lazat untuk penyakit kudis

Bir konifer berasal dari Amerika Utara, di mana ia dibawa oleh penjajah perintis dari Eropah Utara. Telah diketahui bahawa penakluk Amerika membawa ragi dengan mereka - dalam minuman wain dan bir, tetapi dengan hop semuanya ternyata berbeza. Hops di tempat baru, jika ada, maka tidak ada di mana-mana, dan para peneroka yang menyesuaikan diri dengan keadaan baru segera mengetahui bahawa pengganti terbaik untuk kerucut hop adalah tunas cemara. Namun, mereka juga mendakwa bahawa Jerman, Finlandia, dan Norwegia telah mengetahui resipi untuk bir konifer sejak zaman kuno (di lintang utara, pain dan cemara tumbuh dengan banyak, dan mereka telah lama menebak untuk menggantikan hop dengan jarum), dan orang Amerika hanya muncul dengan variasi bir konifer mereka sendiri.

Dipercayai bahawa bir konifer diciptakan oleh penduduk kuno Eropah Utara, yang pertama kali menebak menggunakan tunas konifer dan bukannya hop.

Bir konifer mendapat populariti yang hebat pada abad ke-17 dan ke-18, para petani Amerika menyiapkannya pada musim bunga, dengan menambahkan sayur-sayuran segar dari spruce hitam atau merah ke dalam minuman. Mereka mengawetkan produk dengan sempurna, dan kemudian ternyata bir pain membantu menghidap penyakit kudis, penyakit biasa pelaut yang kekurangan zat makanan dan fizikal. Oleh itu, walaupun di kapal James Cook, yang mendarat di pesisir New Zealand, bir ini.

Bir konifer moden diseduh menggunakan malt atau molase, spruce atau pinus, atau ekstrak tunas dan kon. Hampir tidak ada contoh komersial bir cemara, tetapi beberapa minuman bukan alkohol Kanada - soda cemara atau soda epinee - telah diilhamkan oleh dan menghormati bir cemara..

Resipi bir pain dan spruce abad ke-19

Untuk membuat bir cemara lonceng abad ke-19, anda memerlukan "sumber" rasa cemara, yang boleh menjadi tunas segar, ekstrak cemara buatan sendiri, atau ekstrak komersial yang tersedia di kedai-kedai homebrew. Anda boleh mengambil ekstrak kedai, atau mengumpulkan tunas cemara pada awal musim bunga.

Untuk mendapatkan ekstrak cemara, ambil segenggam pucuk besar, tuangkan air ke dalam periuk dan masak sehingga air panas, rasa kuat dan coklat kemerahan.

Untuk mendapatkan ekstrak konifer dengan pucuk muda, anda perlu mengisi kuali. Tetapi ekstraknya boleh dibeli

Ekstrak yang dihasilkan mesti ditapis dan dibiarkan mendidih hingga separuh daripada isipadu asalnya. Ia boleh disimpan hampir setahun dalam botol steril di dalam peti sejuk. Semasa membuat bir, tambahkan bukannya hop pada masa yang sama seperti biasanya anda menambah hop.

Bir cemara ini disediakan di rumah:

Tembakau berperisa pain

Tembakau berperisa pain

Jarum - ulasan pelanggan terkini

Saya memerintahkan Dark Side Needls, 250 gram sekaligus, untuk bertahan lama. :) Secara amnya, kedai ini mempunyai banyak pilihan tembakau. Terima kasih kawan-kawan. Sebagai tambahan, perkhidmatan ini berada pada tahap yang baik - ketika ada pertanyaan dengan pilihan, saya menelefon dan bercakap dengan sopan, memberi nasihat tentang apa dan bagaimana. Orang yang kompeten bekerja di sini, jadi jangan ragu untuk membuat pesanan

© Hak cipta terpelihara. Asap manis

PERINGATAN KEMENTERIAN KESIHATAN: MEROKOK BERBAHAYA UNTUK KESIHATAN ANDA!

KARAKTERISTIK DAN PENAMPILAN BARANG DI KEDAI MUNGKIN BERBEZA DARI LAMAN. KEDAI "SWEET SMOKE" TIDAK MENGHILANGKAN PERDAGANGAN DI TOBACCO, JANGAN MENGHANTAR TOBACCO, PEMBAYARAN UNTUK TOBACCO LANGSUNG DI SEMUA KEDAI DAN POS PENGEDARAN OLEH MEROKOK SWEET. MAKLUMAT TENTANG BARANG YANG DIKENAKAN DI LAMAN ADALAH KARAKTER EKSPLORATORI, UNTUK BUTIRAN MENGENAI PEMBELIAN BARANG, SEMAK DI KEDAI "SWEET SMOKE"

Kegilaan alkohol: roh paling pelik di dunia

Pada 1 Oktober, Jepun merayakan Hari Sake, atau vodka beras tradisional. Minuman ini sebenarnya dipanggil nihonshu. Kekuatannya bervariasi antara 14-20 darjah, sake diminum dalam sips kecil dari mangkuk seramik kecil. Tujuan minuman beralkohol ini bukan untuk memabukkan, tetapi tetap panas.

Orang Jepun, terputus dari dunia daratan, telah menanam rasa cinta dan kepekaan terhadap alam selama berabad-abad. Itulah sebabnya mengapa rumah mereka tidak terlalu dilindungi dari iklim yang keras kerana mereka dibina di dalam lanskap..

"Tidak turun salji di Jepun. Tetapi ketika dia berjalan, rumah-rumah itu sangat dingin, kerana bukan rumah, tetapi gazebo. Namun salji pertama bagi orang Jepun adalah percutian. Kami membuka selempang, tingkap kertas dan, duduk di bawah brazer kecil dengan bara, menghirup sake panas, mengagumi kepingan salji yang jatuh di semak-semak di kebun, di dahan pokok buluh dan pinus, "- mengutip kata-kata seorang penduduk Tanah Matahari Terbit, sarjana Jepun Vsevolod Ovchinnikov (" Vetka sakura ").

Kami memutuskan untuk mengetahui alkohol yang tidak biasa diminum di pelbagai negara di dunia.

Minuman bir

Bir spruce diseduh dari jarum cemara atau pinus muda, hop dan malt dengan gula atau molase tambahan. Minuman ini telah terkenal sejak abad ke-16, minuman ini muncul di Scandinavia, kaya dengan hutan konifer, kemudian datang ke Jerman, dan dari sana ke Kepulauan Britain dan Amerika. Dalam surat 1775, Wakil Laksamana Inggris Samuel Graves mengesyorkan agar bir cemara disajikan dan bukannya rum kepada askar dan pelaut. Pada abad ke-18, bir cemara dibekalkan ke batalion tentera Inggeris.

"Frau Zalewski memandang saya tidak setuju:" Adakah anda masih tertawa? Lagipun, saya selalu berkata: di mana orang lain mempunyai hati, anda mempunyai sebotol schnapps. "Baiklah," jawab saya. "Adakah anda menghormati kami, Puan? Dia teragak-agak. Tetapi rasa ingin tahu berjaya: bagaimana jika dia dapat mengetahui sesuatu yang lain. Saya membuka sebotol brendi sherry ”- schnapps sering disebut dalam novel Erich Maria Remarque. Namun, jika anda datang ke Berlin, pergi ke bar dan meminta untuk menuangkan schnapps, bartender akan bertanya - schnapps mana? Faktanya ialah di Jerman mana-mana alkohol yang kuat disebut schnapps. Vodka - schnapps, tequila - schnapps dan cognac - juga schnapps.

Jarum cemara diketahui mempunyai sifat bakteria, mengandungi banyak vitamin dan bahan berguna lain, jadi bir cemara sangat terkenal di kalangan pelaut. Ini menyelamatkan mereka dari penyakit kudis dan keracunan dengan air basi. Kapten Cook juga membuat bir cemara di kapalnya, salah satu kelebihannya adalah berjaya memerangi skurvi di kapal. Pada pertengahan abad kedua puluh, pengeluaran bir cemara hampir berhenti. Hari ini, hanya syarikat kecil yang terlibat dalam pembuatan minuman tersebut..

Chicha adalah minuman alkohol rendah yang biasa di banyak negara Amerika Latin. Diketahui bahawa mereka meminumnya walaupun pada masa kejayaan kerajaan Inca. Perkara yang tidak biasa adalah bahawa penapaian dalam pembuatan chichi berlaku di bawah pengaruh air liur manusia, yang mana mereka berusaha untuk melarang minuman aneh ini hari ini. Cara pembuatannya: wanita duduk dalam lingkaran dengan lembangan di tengahnya, mengunyah biji-bijian jagung manis (jagung) dan memuntahkannya ke dalam bekas. Kemudian jisim yang dihasilkan dituangkan dengan air dan dibiarkan untuk fermentasi dengan kekuatan yang diinginkan.

Chicha dibuat tidak hanya dari jagung, tetapi juga dari beras, nanas, ubi kayu, quinoa, molle dan buah persik, serta epal dan anggur. Para peneliti mencatat bahawa chicha botol, yang dijual di Peru, tidak ada kaitan dengan yang asli..

Hari ini di Bolivia mereka berusaha melarang minuman itu kerana bahaya penularan penyakit, termasuk tuberkulosis, tetapi tradisi ini masih terus hidup di kampung-kampung Bolivia, Ekuador, Kolombia, Kosta Rika.

Di dunia, anda boleh menemui sebilangan besar bir dengan pelbagai kekuatan dan pelbagai bahan tambahan. Orang Amerika membancuh bir dengan tomato dan kemangi sehingga menyerupai pizza, begitu juga bir 27 darjah, orang Jerman membuat bir salai, menambahkan buah beri dan ekstrak buah ke minuman, kopi - senarai itu tidak berkesudahan. Walau bagaimanapun, salah satu jenis minuman berbuih yang paling aneh adalah bilk, yang dihasilkan di Jepun..

Pada bulan Mac 2006, lembu di Hokkaido memberikan terlalu banyak susu. Penyelesaian asal untuk masalah itu dijumpai oleh anak pengurus sebuah kedai alkohol di kampung Nakashibetsu, dia datang dengan idea untuk membuat bir susu. Orang Jepun umumnya dibezakan oleh ketagihan makanan eksotik, jadi idea itu cepat mendapat sokongan - kilang bir Abashiri Beer, yang terkenal dengan birnya yang berwarna-warni, mulai beroperasi. Dalam pembuatan bikar, dua pertiga air diambil, dan satu pertiga susu.

Produk baru itu diberi nama bilk, dari perkataan Inggeris bir dan susu. Benar, ada kejadian dengan nama itu - dalam bahasa Inggeris bilk diterjemahkan sebagai "menipu", "menipu". Tetapi pengguna Jepun sangat menyukai jenis bir baru..

Palinka

Nama yang lucu untuk telinga Rusia adalah ramuan tradisional berasaskan buah Hungaria. Ia dibuat dengan plum, anggur, pir, epal, aprikot, pic dan beri. Minuman beralkohol yang serupa adalah biasa di seluruh Eropah Timur - ingat, misalnya, ceri Poland dan plum tsuicu Romania. Ciri khas palinka ialah kekuatannya tidak boleh lebih lemah daripada 37.5 darjah. Aprikot palinka paling berharga dari Kecskemet.

Dipercayai bahawa palinka muncul di wilayah Hungaria pada abad XIV, dan pada tahun 2004 Kesatuan Eropah secara rasmi memberikan negara hak eksklusif untuk menghasilkan alkohol dengan nama ini. Warga Hungary mendakwa bahawa palinka dibuat secara eksklusif dari produk semula jadi dengan kualiti tertinggi tanpa penambahan warna dan rasa sintetik..

Ia disediakan seperti cahaya bulan biasa: pertama, buah-buahan atau buah beri dihancurkan, dan bijinya digiling. Kemudian ragi khas ditambahkan ke jisim yang dihasilkan dan dibiarkan untuk ditapai. Kemudian tumbuk tersebut disulingkan dua kali ganda, dan keluarannya telus, seperti air mata yang kuat, kuat dan aroma. Kemudian dibotol dan dijual, atau dikirim untuk dimasukkan ke dalam tong kayu oak. Kadang-kadang palinka juga menekankan buah-buahan atau buah beri dari mana ia dihasilkan.

Anggur dengan tikus, ular dan kadal

Sebotol alkohol dengan ular berbisa yang dimeteraikan di dalamnya hari ini tidak akan mengejutkan siapa pun. Ubat Oriental menetapkan minum tincture seperti itu secara berkala, sebagai ubat, untuk banyak penyakit - sebagai peraturan, untuk masalah dengan potensi. Namun, penglihatan tikus yang tenggelam dalam sebotol wain hampir tidak dapat membiarkan orang lain tidak peduli. Di Asia, dipercayai bahawa ubat ini adalah penyembuhan yang sangat baik untuk selesema dan penyakit hati..

Mula-mula, mereka membuat beras padi, kemudian mereka membenamkan tikus yang baru dilahirkan tidak lebih tua dari tiga hari dalam sebotol - anak-anak tidak boleh mempunyai waktu untuk membuka mata mereka. Botol itu kemudian dihantar ke tempat yang gelap dan kering selama setahun. Orang Cina dan Korea percaya bahawa sebagai hasilnya, anggur "nasi-tikus" memperoleh banyak khasiat yang berguna.

Bukan apa-apa bahawa orang Asia suka menenggelamkan makhluk hidup dalam cahaya bulan, mereka percaya bahawa tenaga kehidupan "qi" masuk ke dalam minuman. Selain ular, tikus dan kala jengking, kadal dan ulat mencari tempat perlindungan terakhir mereka di vodka padi. Yang terakhir, dengan cara, biasanya ditambahkan ke botol dengan mezcal - vodka berasaskan agave Mexico. Lebih-lebih lagi, ulat tersebut semestinya dimakan oleh peminum terakhir.

Bir terkuat di dunia

Bir yang lebih kuat daripada lapan darjah dianggap diperkaya. Walau bagaimanapun, Levish Shand dan John McKenzie dari kilang bir Scotland Brewmeister berjaya membuat bir dengan kekuatan 67.5 darjah! Minuman itu disebut Snake venom, atau Snake Venom. Terdapat dalam botol bir 275ml biasa dan berharga sekitar £ 55 (lebih dari $ 70). Pada mulanya, Shand dan McKenzie membuat bir pada suhu 65 darjah dan menamakannya Armageddon, tetapi minuman itu kelihatan terlalu lemah bagi pelanggan. Faktanya adalah bahawa pembuat bir cuba menutupi rasa dan bau alkohol, tetapi dalam "Racun Ular" mereka memberi diri mereka kebebasan.

Telah diketahui menggunakan malt berasid, salai gambut dan coklat untuk membuat bir ini, serta dua jenis ragi - untuk bir dan sampanye. Ijazah tinggi diberikan oleh teknologi pembekuan bir pada akhir proses penapaian. Racun ular dikatakan rasanya seperti campuran bir dan moonshine.

Vodka salmon salai

Adakah anda biasa minum vodka tulen, vodka lada atau "klukovka"? Anda tidak tahu apa-apa mengenai vodka. Sejak sekian lama terdapat vodka di pasaran dengan rasa marshmallow, biskut, selai kacang, daging asap, timun, acar timun, kacang merah.

Salah satu varian yang paling asli adalah vodka berperisa salmon asap, yang dihasilkan oleh syarikat Amerika Alaska Distillery. Lebih-lebih lagi, bukan agen perasa tiruan yang digunakan, tetapi salmon salai asli. Fillet ikan diletakkan di dalam tong dengan alkohol, selepas itu alkohol disaring dengan cara khas dan ditambahkan ke dalam vodka. Biasanya minuman eksotik ditambahkan ke dalam koktel, dan ia sangat sedap di Bloody Mary. Sebotol alkohol berperisa ikan berharga lebih dari $ 30.

Goldschlager

Switzerland dikenali sebagai negara yang menghasilkan barang mewah, dan ini juga berlaku untuk alkohol. Goldschläger adalah minuman keras kayu manis 40 darjah yang telah ditambahkan. serpihan emas. Oleh kerana terdapat logam yang tidak begitu baik untuk kesihatan, ayakan dengan lubang kecil disertakan dengan botol. Satu liter mesti mengandungi sekurang-kurangnya 15 mg serutan emas, sehingga harga sebotol kecil mencapai $ 300.

Walau bagaimanapun, ingat bahawa Goldschlager mempunyai kontraindikasi yang serius - tidak digalakkan meminumnya untuk orang yang mempunyai penyakit gastrousus, seperti ulser perut dan gastritis, kerana emas menjengkelkan membran mukus. Walaupun begitu, pencinta kecantikan sering mengabaikan ayakan, akibatnya mereka mula mengalami mual dan sensasi terbakar di perut. Ia juga telah dilaporkan mengenai kes campur tangan pembedahan ketika emas terkumpul pada seseorang di rektum. Tetapi cantik.

Bir Fijjtu

Hari ini, bir Fijjtu, yang dihasilkan di Afrika, untungnya, tidak lagi mengancam kesihatan seseorang. Walaupun begitu, minuman itu mesti ditambah dengan "jalan kemasyhuran" alkohol yang pelik. Bahan utama dalam bir ini adalah air busuk dengan parasit. Produk akhir menyebabkan halusinasi, yang lazatnya minuman beralkohol disebut "embun Tuhan". Pada tahun 2003, kilang Fijjtu ditutup setelah lima tahun beroperasi kerana pelanggan mengadu muntah, sakit kepala yang teruk dan cirit-birit berdarah..

Tsongsul

Minuman beralkohol seterusnya dalam senarai kami adalah Tsongsul Korea, yang disediakan, maaf, dari tinja. Bahan buangan haiwan atau manusia dicampurkan dengan ramuan dan alkohol dan dibiarkan ditapai selama beberapa bulan. Dipercayai bahawa nektar ini mempunyai sifat ajaib dan dapat menyembuhkan penyakit di luar kawalan perubatan tradisional. Lebih-lebih lagi, rasa minuman itu dianggap sangat indah: tsongul menyerupai anggur yang manis. Ada yang percaya bahawa ia menormalkan tekanan darah dan kadar kolesterol, dan mendorong penurunan berat badan..

Wiski keluarga Gilpin

Pada tahun 2010, pereka Britain James Gilpin menyampaikan wiski baru di sebuah pameran di London - minuman itu dibuat dari air kencing orang tua yang menderita diabetes jenis 2. Pada mulanya, Gilpin yang boros menggunakan air kencing neneknya sendiri, tetapi ketika menjadi langka, dia menarik sukarelawan ke produksi tersebut. Telah diketahui bahawa seorang lelaki menapis air kencing menggunakan penapis karbon biasa untuk air, kemudian mengeluarkan gula dari itu, menapai dan menambah wiski siap dari pelbagai jenis. Adalah sukar untuk menamakan wiski produk ini - nampaknya bagi pereka produk ini telah menjadi objek seni. Bagi mereka yang menginginkan Gilpin Family Whisky dibuat khas.

Pulque

Minuman alkohol rendah alkohol (5-8 darjah) mempunyai sejarah kuno dan terbuat dari jus agave yang ditapai. Pada suatu masa, hanya imam Aztec, bangsawan, orang tua dan wanita hamil yang berhak meminumnya. Namun, pada abad ke-18, pulque telah menyebar ke seluruh Amerika Utara, dan pada abad ke-20 terdapat banyak pulqueria di Mexico. Akhir populariti minuman itu muncul setelah munculnya bir di negara ini, yang dibawa oleh para pendatang. Pembuat bir menyebarkan desas-desus bahawa kotoran digunakan untuk menumis minuman tradisional, dan tidak lama kemudian minuman itu dianggap minuman orang miskin. Hari ini pulque masih dalam pengeluaran, tetapi tidak mendapat permintaan tinggi. Sayangnya, itu tidak menjadi terkenal di dunia seperti tequila dan mezcal, tetapi pihak berkuasa negara itu berusaha untuk menghidupkan kembali popularitinya..

Ngomong-ngomong, legenda yang sangat ingin tahu berkaitan dengan kemunculan pulque: orang India percaya bahawa mereka telah mencipta minuman opossum ilahi, yang secara tidak sengaja meminum jus agave yang ditapai dan menjadi makhluk mabuk pertama di dunia. Menurut legenda lain, minuman itu disampaikan kepada orang India oleh dewi agave Mayahuel, dan jus yang keluar dari daun tumbuhan adalah darahnya. Ngomong-ngomong, Mayahuel mempunyai anak - 400 ekor arnab ("centzontototchin"), dan setiap arnab bertanggung jawab atas berbagai tahap mabuk.

Molort

Minuman keras Malört berasal dari Sweden dan dianggap sebagai salah satu minuman beralkohol paling jahat di dunia. Sebenarnya, tidak ada yang aneh dalam komposisinya, kecuali kandungan kayu cacing yang tinggi, yang memberikan kepahitan yang kuat. Pada tahun 2011, molort 35 darjah bahkan dinamakan "The World Worst Liqueur". Walaupun kami berpendapat bahawa peminat minuman lain dengan kayu cacing - absinthe - mungkin menyukainya. Secara amnya, minuman untuk orang Scandinavia yang keras.

Changaa

Kami mengakhiri tinjauan kami dengan tambang kenya termurah yang disebut changaa, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "bunuh saya dengan cepat." Di kawasan kumuh, minuman ini sangat popular kerana kesan keracunannya yang cepat dan kuat. Sebenarnya, ini adalah cahaya bulan berkualiti rendah biasa, di mana anda boleh menemui bahan tambahan eksotik seperti cecair pembalut, bahan bakar dan bahan lain yang tidak dimaksudkan untuk diminum. Changaa lebih murah daripada roti, dan bagi banyak ini adalah faktor penentu. Selain memberikan mabuk yang mengerikan, orang yang ketagih dengan changaa tidak hidup lama.

Mana-mana minuman yang dijelaskan boleh disajikan dengan hebat di Canadian Sourtoe Cocktail Club, yang menawarkan gelas lima dolar dengan jari kaki sebenar dan bukannya ais. Peguam mendakwa bahawa tradisi itu bermula pada tahun 1973, ketika Kapten Dick Sivens tertentu melemparkan jari yang diamputasi ke dalam gelas. Ia kelihatan seperti itik, tetapi penubuhannya menjadi terkenal di seluruh dunia.

Juniper vodka tincture - resipi

Menuai dan mengeringkan juniper

Sekiranya anda membuat alkohol dari beri juniper, maka anda harus berhati-hati ketika memilih bahan mentah. Dan lebih mudah untuk membeli jumlah juniper yang betul di kios farmasi dan tidak bimbang tentang kualiti produk, selain itu, harga untuk pakejnya cukup bajet.

Juniper adalah tanaman biasa dan terdapat di banyak kawasan. Tetapi tidak semua spesies semak malar hijau ini bermanfaat. Antaranya terdapat varieti yang sangat berbahaya bagi kesihatan manusia, antaranya - Siberian dan Cossack juniper.

Oleh itu, perlu mempelajari beberapa peraturan sebelum pergi ke koleksi juniper:

  • Buah-buahan hanya boleh dituai pada musim gugur, apabila bertukar menjadi biru atau ungu..
  • Mula-mula anda perlu memecahkan buah beri dan periksa jumlah biji. Buah dengan tiga biji dianggap selamat, dan dalam buah beri dengan hanya dua biji, ia beracun.
  • Perhatikan "daun" tanaman, mereka akan kelihatan seperti jarum. Sekiranya penutup bersisik, tanaman dianggap tidak sesuai untuk warna..
  • Bau juniper yang betul seperti cemara, abaikan tanaman yang mempunyai bau terpentin yang tidak menyenangkan.
  • Anda hanya perlu memetik buah beri yang masak. Buah-buahan masak, ketika menggegarkan semak, jatuh ke tanah, dan mereka dituai.
  • Buah-buahan dikeringkan dalam bentuk draf, di bawah kanopi, kaedah ini membolehkan anda memelihara semua nutrien dan aroma secara maksimum.

INI MENARIK Resipi untuk tincture kopi pada cahaya bulan

Ciri penyembuhan tumbuhan

Juniper tergolong dalam genus tumbuhan malar hijau konifer, dan ia mempunyai banyak jenis. Kerana tidak bersahaja dan pelbagai bentuk dan warnanya, semak ini terkenal dengan pereka landskap yang menggunakannya untuk menghiasi kawasan taman bandar dan taman peribadi. Walau bagaimanapun, hanya sedikit orang yang menyukai juniper yang mengetahui khasiat perubatannya yang dapat merawat pelbagai penyakit. Selain itu, bukan sahaja buah pineal biru-hitam digunakan, tetapi juga bahagian tanaman yang lain..

- Beri Juniper. Yang paling berharga di dalamnya adalah minyak pati, yang digunakan untuk mengubati urolithiasis dan gangguan pencernaan, sementara beri dapat dikunyah walaupun begitu.

- Akar Juniper, kulit kayu dan kayu. Bahagian tumbuhan ini mengandungi bahan yang membantu menormalkan usus dan menurunkan keasidan di dalam perut. Sangat berguna untuk menggunakan penyapu mandi juniper untuk penyembuhan badan.

- Jarum Juniper. Ini digunakan untuk penyediaan berbagai tincture dan decoctions, yang digunakan untuk mengobati gangguan saraf, penyakit sistem pernafasan dan sebagai losyen untuk penyakit kulit. Pilihan lain untuk menggunakan jarum pain adalah mandi junior yang menenangkan dengan penambahan kaldu konifer..

Resipi Juniper Tincture Klasik

Resipi paling mudah untuk vodka dengan aroma juniper. Minuman itu dianggap murni maskulin, kerana ia tidak mengandungi pemanis dalam bentuk madu atau gula. Ia mempunyai aroma juniper dan rasa yang menyegarkan. Begitu juga, anda boleh membuat warna juniper pada bulan.

Bahan-bahan:

  • Buah Juniper - 20 keping.
  • Alkohol - 1 l.

Kaedah memasak:

  1. Hancurkan buah dengan penggulung.
  2. Tuangkan dalam alkohol yang kuat.
  3. Tegaskan 15 hari di dalam bekas tertutup.
  4. Saring melalui ayak halus.
  5. Rehat selama 3-5 hari.

Resipi video untuk warna juniper.

Petua

  • Gunakan buah juniper biasa sebagai bahan mentah untuk tingtur. Juniper berduri memberikannya juga rasa "farmasi".
  • Untuk mendapatkan warna buatan sendiri yang berkualiti, gunakan hanya bahan yang terbukti, boleh dimakan dan berkualiti tinggi. Ini berlaku untuk bahan mentah dan alkohol.
  • Jangan menyalahgunakan alkohol yang kuat, tidak kira betapa lazat dan bermanfaatnya tincture, minuman keras, minuman keras buatan sendiri.

Bersinar dengan kulit lemon

Minuman wangi dengan sedikit lemon akan memuaskan setiap syarikat. Ia sesuai dengan tonik. Kekuatan tingtur adalah 37-39%, ia dapat disimpan sehingga lima tahun dalam bekas tertutup di tempat yang sejuk. Anda boleh menggunakan limau dan bukannya lemon. Gantikan fruktosa dengan madu atau gula jika mahu.

Vodka yang baik, penyulingan dua kali ganda yang disucikan atau minum alkohol yang dicairkan dengan air sesuai sebagai alkohol yang kuat..

Komposisi:

  • Juniper - 25 biji.;
  • Alkohol 40-45% - 1000 ml;
  • Lemon - 1 pc.;
  • Fruktosa - 1 sudu kecil;
  • Air - 150 ml.

Cara melakukan:

  1. Basuh lemon dengan air panas, bilas pengawet lilin, lap kering. Kupas kulitnya dengan hati-hati, berhati-hati agar tidak menyentuh bubur sitrus putih.
  2. Hancurkan juniper kering dalam mortar.
  3. Letakkan beri dan semangat dalam balang, tuangkan moonshine. Tutup penutup dengan rapat.
  4. Masukkan selama dua minggu di tempat yang gelap dengan penutupnya ditutup. Goncangkan cecair setiap hari.
  5. Terikan dan tapis infusi.
  6. Buat sirap air dan fruktosa. Tuangkan ke dalam infusi.
  7. Tuangkan minuman ke dalam botol. Sehingga siap memberi tincture "rehat" selama 2-3 hari.

Bulan juniper sederhana

Minuman ini mempunyai rasa pedas dan pedas, bau yang sangat kaya. Produk disediakan dengan dua atau tiga ramuan.

Untuk membuat warna anda memerlukan:

  • 400 ml cahaya bulan (50 darjah);
  • beri juniper yang dihancurkan (setengah sudu dari atas).

Moonshine dituangkan ke dalam balang, buah juniper yang dihancurkan ditambahkan ke dalamnya. Campuran dimasukkan ke dalam rumah, di tempat yang gelap. Produk digoncang setiap hari.

Selepas dua minggu, minumannya sudah siap, sekarang boleh dimaniskan. Untuk melakukan ini, larutkan satu sendok teh gula ke dalam air panas dan tambahkan sirap ke balang. Campuran disimpan selama tiga hari, selepas itu tincture dianggap siap.

Pewarna dengan rempah

  • Moonshine 40-45% - 1000 ml;
  • Beri Juniper - 15-20 biji.;
  • Lemon - 1 pc.;
  • Kayu manis - 1/2 batang;
  • Ketumbar - 1/2 sudu kecil;
  • Anise - 5 biji.

INI MENARIK Resipi masakan gin - Teknologi Belanda dan Inggeris

Bagaimana hendak masak:

  1. Potong semangat dari lemon tulen dengan pisau tajam.
  2. Juniper menekan.
  3. Masukkan semua rempah, semangat dan beri ke dalam balang.
  4. Tuangkan alkohol. Selain moonshine, vodka dan alkohol juga sesuai.
  5. Tutup tin dan tahan selama 7-10 hari.
  6. Tapis infusi menggunakan pelapik kapas.
  7. Kesimpulannya, warna juniper di moonshine dibotolkan.

Sifat ubat dan kontraindikasi

Juniper tincture digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional dan rakyat sebagai ubat untuk pentadbiran lisan dan dalam bentuk kompres, losyen, losyen, bahan tambahan dalam mandi ubat, penyedutan.

Tincture berasaskan Juniper mempunyai sifat anti-radang, antiseptik dan lain-lain.

Juniper mempunyai sifat berikut:

  • bakteria;
  • antiseptik;
  • penyembuhan luka;
  • anti-radang;
  • diuretik;
  • tonik;
  • menstabilkan tekanan darah.

Tincture ditetapkan untuk rawatan:

  • penyakit kulit (dermatitis, furunculosis);
  • selsema, selesema, ARVI, ARI;
  • organ pernafasan pada asma, batuk kering, bronkitis, radang paru-paru;
  • neurologi, radikulitis;
  • penyakit buah pinggang (pielonefritis);
  • melegakan sakit gigi.

Juniper tincture adalah minuman beralkohol yang kuat dan walaupun dalam dos kecil tidak berguna untuk semua orang.

Ia tidak boleh diambil apabila:

  • ulser gastrik dan 12 ulser duodenum, gastritis dalam tempoh akut;
  • penyakit buah pinggang keradangan;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • alkoholisme kronik;
  • intoleransi individu terhadap komponen.

Juniper vodka - analog gin


Tidak seperti resipi sebelumnya, pilihan ini memberikan penyulingan tambahan moonshine atau alkohol lain. Cawan bijirin suling dua kali ganda berfungsi dengan baik untuk minuman, tetapi vodka akan berjaya..

Beberapa jenis gin dibuat menggunakan teknologi ini di rumah..

Bahan-bahan:

  • Moonshine 40% - 2 l;
  • Juniper - 30 gr;
  • Ketumbar - 2 sudu kecil;
  • Anise - 5-6 biji;
  • Adas - 3 biji.;
  • Kayu manis - 1/2 batang;
  • Sebiji setengah lemon;
  • Sebiji setengah oren.
  1. Resipi buatan sendiri:
  2. Cairkan cahaya bulan dengan air hingga 25%. Tuangkan ke dalam alembik.
  3. Pasang grid di leher kubus, di mana semua bahan dimasukkan. Pasang lajur.
  4. Lakukan penyulingan dengan pemilihan pecahan kepala dan ekor.
  5. Hasil penyulingan diencerkan dengan air hingga kekuatan 45%.
  6. Rendam dalam gelas selama 30 hari sebelum digunakan.

Cara membezakan beri yang dimakan dari yang beracun

  1. Beri yang dimakan mempunyai tiga biji, dan satu beracun hanya dua biji.
  2. Semasa menggosok nanas juniper yang dapat dimakan, bau terpentin akan kelihatan.
  3. Daun di semak belukar beracun kelihatan seperti sisik ikan, dan yang boleh dimakan kelihatan seperti jarum.

Sekiranya kita bercakap mengenai asas alkohol, lebih baik menggunakan alkohol yang dicairkan dengan kekuatan yang diingini, tetapi anda juga boleh menggunakan moonshine penyulingan ganda berkualiti tinggi atau, dalam kes yang melampau, vodka yang dibeli di kedai.

Dan sebelum beralih ke resipi, saya ingin sekali lagi menumpukan perhatian pada pilihan bahan mentah yang betul. Sekiranya anda tidak pasti mengenai kebiasaan makan buah beri, maka lebih baik menyediakan tincture lain.

Warna perayaan "Tahun Baru"


Minuman itu mendapat namanya untuk aroma yang indah, yang dikaitkan dengan tahun baru. Ia menggabungkan nota mandarin, bau cemara, yang mengingatkan pada suasana perayaan.

Komposisi:

  • Alkohol 50% - 1 l;
  • Juniper - 1 sudu besar;
  • Walnut - 2 biji.;
  • Mandarin - 1 pc.;
  • Jingga - 1 keping.

Untuk sirap:

  • Gula - 50 gr;
  • Air - 50 ml;
  • Jus lemon - 1 sudu kecil.

Resipi:

  1. Keluarkan biji dari kacang.
  2. Keluarkan semangat dari buah sitrus. Perah jus.
  3. Hancurkan buah juniper dengan penggulung.
  4. Masukkan semua bahan ke dalam balang kecuali air dan gula.
  5. Tuangkan alkohol dan biarkan selama 20 hari.
  6. Tapiskan tincture melalui tapisan kapas-kasa.
  7. Rebus sirap. Untuk melakukan ini, campurkan jus lemon dengan gula, bakar, kemudian masukkan air dan masak, kacau sekali-sekala dengan api kecil hingga rata..
  8. Sejukkan sirap dan campurkan dengan infusi. Kacau sebati.
  9. Sebelum mencuba, simpan tincture pada beri juniper selama 2-3 hari di dalam peti sejuk.

INI MENARIK Resipi untuk tingtur dari plum di moonshine, vodka, cognac

Pemilihan dan penyediaan bahan mentah

Juniper tincture dan gin bukan perkara yang sama. Tincture - dimasukkan, dan gin diperoleh dengan penyulingan (penyulingan). Tetapi komponen utama minuman ini serupa - beri juniper dan alkohol yang kuat.


Asas tincture konifer buatan sendiri adalah beri juniper..

Juniper

Cara paling selamat dan termudah untuk mendapatkan beri juniper untuk tincture buatan sendiri adalah di farmasi, di bahagian rempah-rempah di kedai runcit atau di pasar..

Farmasi biasanya menjual buah-buahan merah-juniper Prickly atau Red (Juniperus oxycedrus). Di kedai dan pasar, anda boleh menjumpai buah beri juniper biasa (Juniperus communis). Diyakini bahawa minuman, yang dibuat dari buah hitam dan biru, mempunyai rasa dan aroma yang lebih kaya..

Semasa menuai buah sendiri, harus diingat bahawa beri dan jarum dari beberapa spesies dan jenis pokok renek ini mengandungi minyak pati beracun sabinol dan sabinene, yang boleh menyebabkan keracunan teruk, menyebabkan pengsan, muntah, keguguran, kegagalan buah pinggang, pingsan, sawan, kelumpuhan.

Penting! Di wilayah Rusia, terdapat dua jenis juniper beracun - Cossack dan Middle (Pfitzer).

Spesies juniper beracun mempunyai beberapa ciri khas:

  • kerucut yang mengandungi bahan toksik mempunyai dua biji buah, tiga biji dalam spesies selamat;
  • organ seperti daun pada spesies juniper beracun bersisik, dan pada organ tidak beracun mereka adalah subulat jarum, seperti pada konifer;
  • kerucut, jarum, kulit kayu, kayu juniper beracun, apabila digosok, mengeluarkan bau terpentin yang tidak menyenangkan.


Tidak beracun adalah jenis juniper di mana jarum serupa dengan konifer.
Semasa menyiapkan diri, ikuti peraturan:

  • beri dituai jauh dari kawasan penempatan besar, landasan kereta api dan lebuh raya;
  • untuk warna, beri masak berwarna merah-coklat, hitam-biru atau ungu gelap yang kaya;
  • beri dikeringkan di udara segar di bawah kanopi - anda tidak boleh menggunakan oven atau pengering: kerana terdedah kepada suhu tinggi, minyak pati menguap, beri hilang rasa, aroma dan sifat perubatan;
  • bersama-sama dengan buah beri, sejumlah kecil jarum dikumpulkan untuk memberi minuman rasa yang kaya.

Alkohol

Hanya alkohol kuat (50º-90º) yang sesuai untuk membuat warna pada beri juniper:

  • vodka berkualiti;
  • etil alkohol, dicairkan 2-3% lebih tinggi daripada kekuatan minuman yang dikehendaki (apabila mencairkan tincture yang sudah siap dengan air, ia boleh menjadi keruh);
  • double moonshine (lebih baik daripada biji-bijian) penyucian yang baik tanpa bau dan rasa fusel.

Penting! Minuman beralkohol yang mengandungi tanin (cognac, rum, wiski) tidak sesuai untuk penyediaan tiniper.

Komponen tambahan

Rempah digunakan untuk menyiapkan juniper.
Untuk memberi rasa junior pada warna "istimewa", perkara berikut sering digunakan sebagai bahan tambahan:

  • rempah (anise, biji jintan, kapulaga, ketumbar, halia, adas, kayu manis, pudina, lada, lobak, biji dill);
  • kulit lemon, oren, limau;
  • tumbuhan perubatan (akar angelica, bunga linden, pinggul mawar, akar licorice);
  • badam, walnut;
  • gula, fruktosa, madu.

Juniper tingtur pada vodka pedas

Komposisi:

  • Vodka - 500 ml;
  • Juniper - 20 gr;
  • Biji Dill - 20 gr;
  • Akar lobak - 20 gr;
  • Garam kasar - 5 g;
  • Lada hitam tanah di hujung pisau.

Penyediaan:

  1. Kupas lobak, potong halus.
  2. Masukkan semua rempah dan beri ke dalam bekas kaca.
  3. Tuangkan vodka dan biarkan selama dua minggu.
  4. Goncangkan kandungannya setiap hari.
  5. Tapiskan vodka dan simpan dalam bekas kaca selama 2-3 hari.

Cara minum juniper moonshine dengan betul

Persiapan Juniper boleh digunakan dengan syarat semua organ berfungsi dengan normal. Sekiranya terdapat penyakit perut, ginjal, hati, maka tidak boleh digunakan. Harus diingat bahawa kerana kandungan alkohol yang tinggi, tingtur tidak diinginkan untuk kanak-kanak dan wanita hamil. Anda juga tidak boleh menggunakan ubat itu sebagai minuman, tidak terkawal.

Minuman itu memulihkan tisu penghubung dan membantu menyembuhkan mikrotrauma alat ligamen. Nenek moyang kita tahu dan menggunakan ini dengan baik. Pada masa lalu, orang Cossack setelah pertempuran selalu dikukus dengan mandi dengan sapu juniper, kemudian minum vodka juniper dan pergi ke kiropraktor.

Perhatian! Pada satu masa, cukup minum 30 g vodka juniper untuk mendapatkan kesan penyembuhan.

Permohonan

Juniper tincture digunakan sebagai ubat. Untuk memerangi dan mencegah pelbagai penyakit, komposisi ini digunakan bersama dengan ubat semula jadi yang lain.

Gunakan dalam perubatan tradisional

Ubat semula jadi sering digunakan untuk merawat selsema:

  1. Melawan bronkitis - satu sudu teh produk dan madu ditambahkan ke segelas susu suam.
  2. Terhadap sakit tekak - mereka minum satu sudu ubat semula jadi, untuk meningkatkan kesannya, menggunakan kompres ke kawasan tekak.
  3. Rawatan rematik - mandi dengan tincture, menggosok kawasan yang terjejas.
  4. Penghapusan bisul. Sorrel cincang dan tincture ditambahkan ke kentang parut, komposisi digunakan dalam bentuk kompres ke kawasan masalah.

Gunakan dalam kosmetologi

Juniper digunakan untuk merawat kulit yang bermasalah. Beberapa titisan tincture ditambahkan ke dalam kaldu chamomile dan lap kulitnya.

Produk ini digunakan untuk mengembalikan kekuatan, bersinar dan menguatkan rambut. Komposisi disapu ke kulit kepala dan disimpan selama 30 minit, kemudian dibasuh dengan syampu.

Lebih lanjut mengenai topik ini: Penggunaan misai Emas dalam perubatan tradisional

Selesai persiapan

Buah juniper kering, jika dikehendaki, boleh dibeli di farmasi.

  1. Harga pakej seberat 50 g berkisar antara 44 hingga 150 rubel.
  2. 100 g bahan mentah ditawarkan dengan harga 80 hingga 120 rubel.
  3. 200 g berharga 244-344 rubel.
  4. Untuk 500 g, anda perlu membayar 359-496 rubel.

Bahan mentah ini digunakan untuk pengeluaran sendiri tincture dengan spektrum terapi yang luas..

Untuk kaki

Untuk menghilangkan rasa berat, keletihan yang berlaku di kaki menjelang akhir hari, disarankan menggunakan krim Juniper. Harganya dengan jumlah 50 ml ialah 300 rubel.

Semasa menggosok kawasan yang sakit setiap malam, bengkak dikeluarkan, kekejangan hilang. Kerosakan kecil pada kulit sembuh, kesan penghilang bau.

Titik akar Juniper

Anda boleh membeli produk alkohol siap pakai dengan akar juniper. Harga purata 50 ml ialah 300 rubel.

Ubat ini digunakan untuk banyak gangguan patologi, jadi penting untuk mempelajari dengan teliti arahan yang dilampirkan.

Gunakan dalam kosmetologi

Juniper berry tincture juga terkenal dalam bidang kosmetologi.

  • Kulit sihat. Untuk menjaga kulit anda bersih dan menghilangkan jerawat, bintik hitam dan kerengsaan lain, topeng yang indah dengan viburnum, jus bawang dan tincture (semuanya dalam bahagian yang sama) akan membantu anda. Perkara utama adalah melakukannya dengan kerap, 2-3 kali seminggu..
  • Rambut tebal. Rambut gugur adalah masalah biasa. Untuk menguatkan folikel rambut, gunakan kaedah berikut: gosokkan campuran tincture dan jus bawang putih ke akar rambut. Anda boleh menambahkan balsem anda. Anda perlu menyimpan topeng selama setengah jam, kemudian bilas rambut anda dengan syampu. Prosedur ini mesti dilakukan seminggu sekali..

Ingatlah bahawa sebelum menggunakan warna juniper untuk tujuan perubatan atau kosmetik, anda mesti memastikan bahawa anda tidak alah terhadap mana-mana komponen yang terdapat di dalamnya. Untuk melakukan ini, sebelum menggunakan tingtur pada permukaan badan yang besar, sapukan beberapa tetes ke lipatan siku. Sekiranya tiada reaksi muncul dalam setengah jam, anda boleh menggunakan ubat yang indah ini dengan selamat.

resipi untuk memasak di juniper di rumah

Vodka juniper aromatik bukan sahaja enak, tetapi dalam beberapa cara produk berguna. Mudah disediakan di rumah, berguna untuk perayaan perayaan, dan untuk pencegahan sejumlah penyakit.

Wanita cantik dapat menggunakan vodka juniper dengan sempurna dalam tata rias, dan separuh yang lebih kuat akan menghargai aroma dan rasa minuman. Cara memasaknya dengan betul di rumah dan resipi mana yang paling enak, kami akan pertimbangkan lebih lanjut.

Sifat beri Juniper

Buah Juniper, sebagai komponen tingtur, tidak dipilih secara kebetulan - ubat tradisional dan perubatan rakyat menyebutkan sifat luar biasa produk ini. Juniper (tumbuhan itu sendiri) mempunyai kesan antibakteria, diuretik dan mengeluarkan hempedu.

Penggunaan ubat-ubatan berasaskan juniper secara berkala membersihkan darah dengan sempurna, membuang toksin dari badan, dan menormalkan pencernaan. Hidangan yang diperbuat daripada kayu juniper, kerana kandungan nutrien yang tinggi, menjamin kesegaran produk yang tinggi, walaupun pada musim panas.

Cara melakukannya di rumah?

Tidak perlu mencari produk juniper di kedai terdekat, juniper vodka boleh dibuat di rumah, mengikut citarasa anda..

Penting. Peminat membuat minuman kuat buatan sendiri memperhatikan bahawa tidak kira apa bahan mentah yang anda gunakan untuk menyiapkan tincture - moonshine, alkohol atau vodka klasik, lebih baik segera membuat minuman dari tahap yang diperlukan, kerana apabila turunan juniper yang sudah siap diencerkan, minuman menjadi keruh.

Pertimbangkan beberapa jenis tincture berasaskan juniper:

  1. Juniper vodka yang disiram dengan beri hanya dibuat di rumah - untuk vodka 0.5 liter standard, 1 sudu beri juniper dan sedikit sirap gula digiling halus untuk rasa yang kurang pahit. Perlu berkeras sekurang-kurangnya 2 minggu di tempat yang gelap. Seterusnya, beri juniper dihancurkan, dan minuman disaring.
  2. Resipi tincture akar Juniper. Vodka yang disuntik dengan akar juniper lebih sesuai untuk kegunaan perubatan daripada kegunaan domestik, tetapi juga diminati. Akar tanaman dihancurkan dalam pengisar atau dengan pisau, diletakkan di dalam balang kaca 0,5 liter dan diisi dengan vodka. Selama beberapa minggu, minuman itu digoncang setiap hari di dalam wadahnya, setelah tamat tempoh penyediaannya, ia disaring dengan teliti dan diambil dalam dos yang ketat bergantung kepada keparahan kesnya..
  3. Resipi untuk tingtur juniper rempah juga mudah pada asasnya. Minuman disediakan bukan hanya sesuai dengan resipi, semua orang boleh menyediakan jenis alkohol mereka sendiri - bergantung pada jumlah dan jumlah rempah yang ditambahkan. Vodka pedas biasanya mengandungi buah juniper (8-10 keping) dalam resipi, setengah sudu teh biji jintan dan ketumbar dan 0.5 liter vodka. Seperti semua minuman berkualiti tinggi, campuran ini memerlukan penuaan 10-15 hari..
  4. Tekstur juniper Tahun Baru dibuat pada juniper dan berdasarkan cahaya bulan dengan kekuatan 50-60 darjah. Sebagai tambahan kepada campuran ini, anda boleh meletakkan satu keping oren dan jeruk keprok, kayu manis dan sedikit gula dan air untuk sirap dan menambah rasa manis Tahun Baru.
  5. Juniper vodka, resipi alkohol. Oleh kerana alkohol lebih kuat daripada vodka 40 darjah, perlu menambahkan sebilangan komponen perasa ke infusi juniper, seperti kulit jeruk - tiga hingga empat sudu per 2 liter bahan mentah (moonshine atau alkohol dengan kekuatan sekitar 50 darjah), satu sendok teh fruktosa atau sirap gula.

Lebih banyak lagi mengenai topik ini: Juniper di rumah

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Perkara yang paling menyenangkan untuk membuat infusi juniper adalah bahawa ia boleh digunakan bukan hanya sebagai alkohol aromatik, tetapi juga sebagai ubat, dan juga digunakan dalam tata rias. Perubatan tradisional telah berulang kali membuktikan nilai minuman ini dalam rawatan sejumlah penyakit paru - asma, batuk, sesak nafas, bronkitis dan juga radang paru-paru..

Mandi warna juniper berguna untuk kelainan neurologi, dan kompres dan losyen akan membantu dalam rawatan lebam, lebam dan penyedutan.

Wanita cantik akan menghargai bantuan vodka juniper dalam memerangi ketidaksempurnaan kulit - warna juniper bersama dengan gruel bawang dan jus viburnum adalah topeng yang sangat baik. Campuran bawang putih parut dengan juniper adalah penolong yang baik terhadap keguguran rambut.

Perhatian! Tidak kira seberapa enak atau berguna turunan juniper, jangan lupa bahawa ia dikategorikan secara kontraindikasi untuk bisul dan gastritis, untuk penyakit buah pinggang dan kehamilan. Jaga diri anda dengan berhati-hati dan cekap.

Sahabat yang setia

Kerana kekuatannya (45%), gin jarang diminum dalam bentuk tulen. Oleh itu, anda sering dapat melihatnya di sebuah syarikat dengan minuman lain. Gin juga sangat popular dalam koktel.

Walau bagaimanapun, minuman ini mempunyai teman yang tetap, di mana syarikatnya rasa akan dinyatakan:

  • Jus sitrus (lemon, oren, limau gedang, dan lain-lain);
  • Jus kranberi;
  • Tonik;
  • Vermouth;
  • Jus halia;
  • Soda.

Selalunya, gin yang terdiri daripada komponen di atas berfungsi sebagai minuman beralkohol.

Kosong

Buah Juniper dituai apabila masak sepenuhnya dan mudah terlepas dari dahan. Sebuah kain diletakkan di bawah semak dan semak digoncang, berhati-hati agar tidak merosakkan pucuk. Lindungi tangan dengan sarung tangan. Dengan kaedah ini, adalah mungkin untuk menyediakan buah masak yang paling berharga..

Jarum boleh dituai sepanjang tahun. Rimpang digali pada awal musim bunga atau musim luruh sebelum bersiap untuk musim sejuk. Penting untuk tidak memusnahkan tanaman, mengambil tidak lebih dari seperempat dari jumlah keseluruhan sistem akar.

Sebelum pengeringan, semua jenis bahan mentah diasingkan, membuang sampah dan spesimen berkualiti rendah. Sebarkan secara merata dalam lapisan nipis, memastikan pengudaraan bilik yang baik. Bahan penyembuhan harus dikacau setiap hari. Sekiranya pengering elektrik digunakan, maka suhu ditetapkan tidak lebih tinggi daripada 30 darjah.

Apa itu juniper vodka dan bagaimana membuatnya di rumah?

Alkohol yang kuat adalah minuman untuk semua orang. Namun, dialah yang mempunyai aroma dan rasa yang sangat unik. Pakar mengatakan bahawa hanya minuman dengan sebilangan besar darjah yang mampu memberikan kehangatan dan ketenangan. Juniper vodka (aka gin) adalah kegembiraan yang nyata

gourmet. Hampir setiap negara di dunia membuatnya. Tetapi minuman seperti itu, yang dihasilkan di Belanda, sangat dihargai..

Belanda mencipta resipi yang tidak biasa untuk pertama kalinya dan memberikan nama asalnya kepada gin. Pada mulanya, vodka juniper disediakan berdasarkan alkohol cognac. Dan hanya setelah seratus tahun, barli muncul dalam resipi.

Dalam penghasilan gin, alkohol sangat disarankan untuk permulaan (dari beberapa minggu hingga enam bulan). Ini dilakukan pada beri juniper sehingga alkohol tepu dengan betul dengan rasa dan aroma khas. Kemudian penyediaan vodka masa depan disuling untuk kali kedua, sebelumnya dicairkan dengan air. Hasilnya adalah minuman beralkohol yang kuat dengan sifat perisa yang unik. Di Rusia, ia disebut "juniper tincture". Ia betul-betul telus dan mempunyai aroma khusus yang jelas..

Beberapa jenis gin dihasilkan di Belanda. Tetapi yang paling terkenal adalah tiga daripadanya: Korenwijn, Oude dan Jonge. Pilihan pertama dikekalkan

dalam tong sekurang-kurangnya satu tahun. Pakar mengatakan bahawa gin seperti itu mesti diminum dalam suasana yang tenang dan terpencil dalam sips kecil, menikmatinya seperti brendi atau wiski yang mahal. Juniper vodka kategori kedua disediakan sesuai dengan tradisi kuno. Bahkan mungkin tidak mengalami penuaan sama sekali dan segera dibotolkan semasa penciptaan. Ini bukan tipikal vodka secara umum. Tetapi rasa tidak sama sekali menderita dari ini. Jenama gin terbaru muncul di Belanda baru-baru ini. Tetapi dia sudah berjaya memperoleh pengikutnya yang setia.

Gins Belanda lebih aromatik dan rasa lebih kuat. Bahasa Inggeris

minuman jenis ini tidak boleh mempunyai kualiti yang sama. Oleh itu, gin dari Holland dianggap berkualiti tinggi dan diminati. Vodka juniper Inggeris rasanya lebih ringan.

Sekiranya anda bermimpi untuk mencuba minuman khusus ini, tetapi tidak ada keinginan untuk membelinya di kedai (terdapat terlalu banyak barang palsu dan alkohol berkualiti rendah), maka mungkin untuk menyiapkannya di rumah. Ia tidak sesukar yang kelihatan, dan hasilnya pasti akan menggembirakan anda dengan aroma yang tidak dapat dilupakan. Tekstur beri Juniper tidak memerlukan banyak bahan. Anda memerlukan vodka dan buah beri sendiri dalam nisbah 1 liter hingga 200 gram. Buah Juniper mesti ditumbuk dengan teliti ke dalam bubur dan dimasukkan ke dalam bekas. Kami menutupnya dengan penutup dan bersikeras di tempat yang hangat selama kira-kira 3 minggu. Selanjutnya, jisim disaring dengan kain kasa dilipat 2-3 kali. Tingtur tersebut di botol dalam botol kaca gelap. Kek yang tinggal dicampurkan dengan vodka. Setelah beberapa lama, ia boleh ditambahkan ke dalam jus yang diperam. Anda boleh menambah sedikit gula jika mahu. Vodka harus ditapis dan dimasukkan ke dalam botol tertutup rapat di bilik bawah tanah selama kira-kira dua minggu. Selepas itu, minuman itu sudah dapat dirasakan.

Terma dan syarat penyimpanan

Alkohol juniper botol dimasukkan ke dalam kotak sarang. Sebaiknya simpan minuman pada suhu 10-20 darjah di bilik dengan kelembapan relatif 85%. Jangka hayat maksimum dalam keadaan optimum ialah 12 bulan. Semakin banyak ramuan dan gula tambahan, semakin pendek jangka hayat tincture. Pakar mengesyorkan menggunakan komposisi penyembuhan dalam masa 6 bulan.