Jenis minuman beralkohol

Senarai jenis produk alkohol - Ini adalah senarai perkhidmatan artikel yang dibuat untuk menyelaraskan kerja-kerja pengembangan topik. Amaran ini tidak dipasang pada senarai maklumat dan glosari... Wikipedia

Senarai koktel - Artikel utama: Koktel Koktel adalah minuman yang dibuat dengan mencampurkan beberapa cecair. Dasarnya adalah jenis minuman beralkohol yang kuat (seperti... Wikipedia

Bukhnya - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk beralkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Byrlo - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk alkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Air api - Minuman beralkohol Minuman beralkohol adalah produk yang mengandungi etanol (etil alkohol, dalam bahasa biasa, alkohol), yang diperoleh dari makanan, bahan mentah yang mengandungi karbohidrat. Konsep produk beralkohol (alkohol) digunakan dalam sains komoditi dan ketika membincangkan...... Wikipedia

Minuman beralkohol - Minuman beralkohol adalah minuman yang mengandungi etanol (etil alkohol, alkohol). Konsep produk Beralkohol (beralkohol) digunakan oleh... Wikipedia

Minum - (dari Ch. Nourish) cecair yang dimaksudkan untuk diminum. [1] Kandungan 1 Air minuman 2 Minuman beralkohol... Wikipedia

ALCOHOLISM adalah istilah yang pertama kali ditubuhkan oleh pejuang ketenangan Sweden terbesar Magnus Huss om (1852), yang memahami semua itu kebuntuan. perubahan dalam badan yang berkembang di bawah pengaruh pengambilan alkohol. Lama kelamaan, istilah ini berfungsi...... Ensiklopedia Perubatan Hebat

Statistik alkoholisme di beberapa wilayah di Rusia - wilayah Penza dan kota Penza Hasil daripada analisis pangkalan data kepribadian sistem automatik bersatu "Christa", yang disusun berdasarkan pemberitahuan kecemasan keracunan akut, telah ditetapkan bahawa di wilayah Penza pada tahun 2009...... Ensiklopedia Pembuat Berita

Setem cukai Persekutuan Rusia - Rusia: cap khas persekutuan sampel tahun 2005 Setem cukai di Persekutuan Rusia ada di... Wikipedia

Minuman beralkohol: senarai. Jenis dan nama minuman beralkohol

Walaupun pada zaman dahulu, orang belajar menghasilkan pelbagai minuman beralkohol. Senarai nama tersebut merangkumi sebilangan besar spesies dan varieti. Mereka berbeza terutamanya dalam bahan mentah dari mana ia disediakan.

Senarai minuman beralkohol rendah alkohol

• Bir adalah minuman rendah alkohol yang dibuat dengan fermentasi hop, wort malt dan ragi bir. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 3-12%

• Champagne adalah anggur berkilau yang diperoleh dengan penapaian sekunder. Mengandungi alkohol 9-20%.

• Anggur adalah minuman beralkohol yang diperoleh dengan penapaian ragi dan jus anggur dari pelbagai jenis, yang namanya biasanya terdapat dalam namanya. Kandungan alkohol - 9-20%.

• Vermouth adalah anggur yang diperkaya, dibumbui dengan tanaman pedas dan perubatan, ramuan utamanya adalah kayu cacing. Wain yang diperkaya mengandungi alkohol 16-18%.

• Sake adalah minuman beralkohol tradisional Jepun. Diperoleh dengan penapaian padi, malt padi dan air. Kekuatan minuman ini adalah 14.5-20% vol..

Arwah

• Tequila. Produk tradisional Mexico dihasilkan dari jus yang diekstrak dari jantung agave biru. Tequila "Perak" dan "Emas" adalah minuman beralkohol yang biasa. Senarai ini dapat dilanjutkan dengan nama seperti "Sauza", "Jose Cuervo" atau "Sierra". Rasa yang terbaik dianggap sebagai minuman berusia selama 4-5 tahun. Kandungan alkohol 38-40%.

• Sambuca. Minuman keras Itali berdasarkan alkohol dan minyak pati yang diperoleh daripada anise. Yang paling popular ialah sambuca putih, hitam dan merah. Kubu - 38-42%.

• Minuman keras. Minuman beralkohol manis yang kuat. Senarai ini boleh dibahagikan kepada 2 kategori: minuman keras krim (20-35%), pencuci mulut (25-30%) dan kuat (35-45%).

• Cognac. Minuman beralkohol yang kuat berdasarkan alkohol cognac yang diperoleh dengan penyulingan anggur. Penyulingan berlaku dalam kiub tembaga khas, produk ini akan mengalami penuaan berikutnya dalam tong kayu oak selama sekurang-kurangnya dua tahun. Setelah mencairkan alkohol dengan air suling, ia memperoleh kekuatan 42-45%.

• Vodka. Merujuk kepada minuman keras dengan kandungan alkohol 35-50%. Ini adalah campuran air dan alkohol, yang dibuat dari produk semula jadi dengan penapaian diikuti dengan penyulingan. Minuman yang paling popular: vodka "Absolute", "Wheat", "Stolichnaya".

• Jenama. Minuman beralkohol yang dibuat dari jus anggur yang diperam dengan menyulingnya. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 30-50%.

• Gen. Minuman beralkohol yang kuat dengan rasa yang unik, diperoleh dengan menyuling alkohol gandum dan juniper. Untuk meningkatkan rasa, bahan tambahan semula jadi mungkin terdapat di dalamnya: kulit lemon atau oren, anise, kayu manis, ketumbar. Kekuatan gin adalah 37.5-50%.

• Wiski. Minuman yang kuat dibuat melalui penapaian, penyulingan dan penuaan bijirin (barli, jagung, gandum, dll.). Berumur dalam tong kayu oak. Mengandungi alkohol dalam jumlah 40-50%.

• Rum. Salah satu minuman beralkohol paling kuat. Ia dibuat berdasarkan alkohol, berumur dalam tong sekurang-kurangnya 5 tahun, kerana ia memperoleh warna coklat dan rasa membakar. Kekuatan rum berbeza dari 40 hingga 70%.

• Absinthe. Minuman yang sangat kuat dengan kandungan alkohol 70 hingga 85%. Ia berdasarkan alkohol, ekstrak kayu cacing dan satu set ramuan seperti anise, pudina, licorice, calamus dan beberapa yang lain.

Berikut adalah minuman beralkohol utama. Senarai ini belum muktamad, ia boleh dilanjutkan dengan nama lain. Namun, semuanya akan berasal dari komposisi utama.

Jenis minuman beralkohol

Semua minuman yang mengandungi etanol dalam jumlah yang berbeza, juga dikenal sebagai alkohol, disebut minuman beralkohol. Mereka terbahagi kepada tiga kelas:

3. Minuman beralkohol yang kuat.

Kategori pertama: minuman bir

Roti kvass. Bergantung pada kaedah pembuatannya, alkohol mungkin mengandungi 0,5 hingga 1,5% alkohol. Disiapkan berdasarkan malt (barli atau rai), tepung, gula, air, mempunyai rasa yang menyegarkan dan aroma roti.

Bir itu sendiri. Ia dibuat dari komponen yang hampir sama dengan kvass, tetapi dengan penambahan hop dan yis. Bir biasa mengandungi 3.7-4.5% alkohol, tetapi terdapat juga bir yang kuat, di mana peratusan ini meningkat kepada 7-9 unit.

Kumis, ayran, bilk. Minuman berdasarkan susu yang ditapai. Mungkin mengandungi alkohol sehingga 4.5%.

Minuman beralkohol tenaga. Mereka mengandungi bahan tonik: kafein, ekstrak guarana, alkaloid koko, dll. Kandungan alkohol di dalamnya berkisar antara 7-8%.

Kategori kedua

Anggur anggur semula jadi. Bergantung pada kandungan gula dan tahap bahan mentah utama, ia dibahagikan kepada kering, separa kering, manis dan separa manis, serta putih dan merah. Nama anggur juga bergantung pada jenis anggur yang digunakan: "Riesling", "Rkatsiteli", "Isabella" dan lain-lain.

Anggur buah dan beri semulajadi. Boleh dibuat dari pelbagai buah beri dan buah-buahan dan juga dikelaskan berdasarkan kandungan gula dan warna.

Varieti khas

Ini termasuk Madeira, vermouth, port, sherry, Cahors, tokay dan lain-lain. Anggur ini dibuat menggunakan kaedah khas dan di kawasan anggur tertentu. Di Hungary, dalam pembuatan Tokaj, acuan "mulia" digunakan, yang membolehkan buah kering kering tepat di pokok anggur. Di Portugal, Madeira berumur di solarium khas di bawah sinar matahari terbuka; di Sepanyol, sherry matang di bawah filem ragi.

Namun, pencuci mulut dan wain yang diperkaya. Yang pertama disiapkan menggunakan teknologi fermentasi semula jadi, yang kedua sangat manis dan berperisa, dan yang ketiga diperkaya dengan alkohol ke tahap yang diinginkan. Semuanya boleh berwarna merah, merah jambu dan putih..

Champagne dan wain berkilau lain. Daripada jumlah itu, bahasa Perancis adalah yang paling popular, tetapi di negara lain tidak ada minuman yang kurang bernilai, misalnya, spumante Portugis, cava Sepanyol atau asti Itali. Anggur berkilau dibezakan dengan penampilan istimewa, aroma halus, dan rasa yang menarik. Perbezaan utama mereka dari anggur pegun adalah gelembung suka bermain mereka. Minumannya boleh berwarna merah jambu dan putih, tetapi kadang-kadang terdapat wain merah berkilau. Mengikut kandungan gula, mereka dibahagikan kepada kering, separa kering, separa manis dan manis. Kualiti wain ditentukan oleh jumlah dan ukuran gelembung, berapa lama ia bertahan dan, tentu saja, mengikut rasa..

Jenis minuman beralkohol ini mempunyai kekuatan tidak lebih daripada 20% vol..

Ketiga, kategori paling luas

Vodka. Minuman beralkohol berasaskan bijirin yang mengandungi 40% alkohol. Melalui penyulingan berterusan, produk baru diperoleh pada waktunya, yang disebut Absolute vodka, dan pengeluarnya - Lare Olsen Smith - dianugerahkan gelaran "King of Vodka". Kadang-kadang minuman ini diselitkan dengan herba, buah sitrus atau kacang. Dibuat mengikut teknologi Sweden dari alkohol dengan kemurnian tinggi, vodka dengan tepat mengambil salah satu tempat pertama dalam peringkat minuman beralkohol dalam kategori ini. Ia digunakan untuk menyediakan pelbagai koktel..

Tekstur pahit. Mereka diperoleh dengan memasukkan vodka atau alkohol pada rempah, herba atau akar aromatik. Kubu 25-30 darjah, tetapi boleh meningkat hingga 45 darjah, misalnya, "Pertsovka", "Starka" atau "Memburu".

Minuman manis

Rasa manis. Mereka disediakan berdasarkan alkohol atau vodka, mencampurkannya dengan minuman buah dan gula, kandungannya boleh mencapai 25%, sementara kandungan alkohol biasanya tidak melebihi 20%. Walaupun beberapa minuman lebih kuat, misalnya, tincture "Cemerlang" mengandungi 40% alkohol.

Mengisi. Mereka berbeza kerana ia dibuat berdasarkan buah segar atau buah tanpa ragi, tetapi dengan penambahan vodka yang kuat dan sejumlah besar gula. Jenis minuman beralkohol ini sangat pekat dan manis. Nama minuman keras menceritakan apa yang mereka buat: plum, ceri cornelian, strawberi. Walaupun terdapat nama-nama pelik: "spottykach", "kaserol". Mereka mengandungi 20% alkohol, dan 30-40% gula..

Minuman keras. Minuman tebal, sangat manis dan kuat. Mereka dibuat dengan mencampurkan molase atau sirap gula dengan alkohol yang disiram dengan pelbagai ramuan, rempah, dengan penambahan minyak pati dan bahan aromatik lain. Bezakan antara minuman pencuci mulut - dengan kandungan alkohol hingga 25%, kuat - 45% dan buah dan beri, kekuatan 50%. Mana-mana jenis ini memerlukan tempoh penuaan dari 3 bulan hingga 2 tahun. Nama minuman beralkohol menunjukkan bahan tambahan aromatik yang digunakan dalam penyediaan produk: "Vanilla", "Kopi", "Raspberry", "Apricot" dan sebagainya..

Minuman anggur yang kuat

Cognacs. Mereka dibuat berdasarkan alkohol cognac, dan alkohol diperoleh dengan fermentasi dari pelbagai jenis anggur. Salah satu tempat pertama di barisan diduduki oleh cognac Armenia. Yang paling popular adalah "Ararat", "Nairi", "Armenia", "Jubilee" tidak kurang terkenal. Dari orang Perancis, yang paling popular adalah Hennessy, Courvoisier, Martel, Hein. Semua cognac dibahagikan kepada 3 kategori. Yang pertama merangkumi minuman biasa berumur 3 tahun. Yang kedua terdiri daripada cognac vintage dengan tempoh penuaan minimum 6 tahun. Yang ketiga merangkumi minuman jangka panjang, yang disebut minuman koleksi. Pendedahan terkecil di sini adalah 9 tahun.

Cognac Perancis, Azerbaijan, Rusia, Armenia dihasilkan dan dijual oleh rumah-rumah cognac, yang didirikan lebih dari satu abad yang lalu dan masih menguasai pasaran..

Grappa. Vodka Itali berdasarkan pomace anggur, berumur dalam tong kayu oak atau ceri dari 6 bulan hingga 10 tahun. Nilai minuman bergantung pada tempoh penuaan, varieti anggur dan di mana pokok anggur tumbuh. Grappa berkaitan dengan chacha Georgia dan brendi Slavia Selatan..

Minuman beralkohol yang sangat kuat

Absinthe adalah salah satu daripadanya. Komponen utamanya adalah ekstrak kayu cacing pahit. Minyak pati tumbuhan ini mengandungi zat thujone, yang merupakan komponen utama minuman. Semakin banyak thujone, semakin baik absinth. Harga secara langsung bergantung kepada peratusan bahan ini dan keaslian minuman. Bersama dengan kayu cacing, absinth termasuk anise, pudina, angelica, licorice dan ramuan lain. Seluruh daun wormwood kadang-kadang diletakkan di bahagian bawah botol untuk mengesahkan keunikan produk. Thujon di absinth boleh mengandungi 10 hingga 100%. By the way, minuman itu disajikan dalam dua jenis - perak dan emas. Oleh itu, absinthe "golden", harganya selalu cukup tinggi (dari 2 hingga 15 ribu rubel seliter), dilarang di Eropah dengan tepat kerana banyaknya bahan yang disebutkan di atas, mencecah 100%. Warna minuman yang biasa berwarna hijau zamrud, tetapi boleh berwarna kuning, merah, coklat dan juga telus..

Rum. Ia disediakan dengan penapaian dari sisa produk tebu - sirap dan molase. Kuantiti dan kualiti produk bergantung pada pelbagai dan jenis bahan mentah. Jenis rum berikut dibezakan dengan warna: Cuba "Havana", "Varadero" (cahaya atau perak); emas atau ambar; Jamaica "Kapten Morgan" (gelap atau hitam); Martinican (dibuat hanya dari jus tebu). Kekuatan rum adalah 40-75 gr.

Minuman pekat dengan jus buah

Calvados. Salah satu jenis brendi. 50 jenis epal digunakan untuk menyiapkan produk, dan campuran pir ditambahkan untuk keunikan. Kemudian jus buah ditapai dan diklarifikasi dengan penyulingan berganda dan dibawa ke 70 darjah. Berumur dalam tong kayu oak atau chestnut selama 2 hingga 10 tahun. Kemudian, dengan air yang dilembutkan, kekuatannya menurun hingga 40 o.

Gin, balm, aquavit, armagnac. Mereka juga tergolong dalam kategori ketiga, kerana semuanya mengandungi alkohol. Semua ini adalah minuman beralkohol yang kuat. Harga untuk mereka bergantung pada kualiti alkohol ("Lux", "Extra"), kekuatan dan penuaan minuman, jenama dan komponen penyusunnya. Banyak mengandungi ekstrak herba dan akar aromatik.

Minuman buatan sendiri

Moonshine buatan sendiri juga merupakan wakil roh yang terkenal. Pengrajin membuatnya dari pelbagai produk: berupa buah beri, epal, aprikot atau buah-buahan lain, gandum, kentang, nasi, selai apa pun. Gula dan ragi mesti ditambahkan ke dalamnya. Semua ini ditapai. Kemudian, dengan penyulingan, minuman keras diperoleh dengan kandungan alkohol hingga 75%. Untuk ketulenan produk yang lebih tinggi, penyulingan berganda boleh dilakukan. Moonshine buatan sendiri disucikan dari minyak fusel dan kekotoran lain dengan penapisan, kemudian (jika dikehendaki) disuntik dengan pelbagai ramuan, kacang, rempah, atau dicairkan dengan minuman buah, esen, jus. Apabila disediakan dengan betul, minuman ini tidak akan menghasilkan pelbagai vodka dan tincture mengikut rasa..

Akhirnya, saya ingin mengingatkan anda tentang dua peraturan mudah, dengan memperhatikan, anda akan dapat menjaga kesihatan anda dan tidak bosan dengan syarikat yang menyeronokkan: jangan menyalahgunakan alkohol dan tidak membelanjakan wang untuk minuman berkualiti rendah. Dan semuanya akan baik-baik saja.

25 minuman beralkohol yang kuat dari masyarakat dunia (13 foto)

Vodka (Rusia)

Vodka adalah minuman beralkohol kebangsaan Rusia. Ini adalah larutan alkohol air dengan rasa khas, berdasarkan tanaman bijirin atau kentang. Kekuatan vodka adalah 40 darjah. Mereka meminumnya dengan kemas atau membuat koktel seperti "Bloody Mary".

Gorilka (Ukraine)

Nama minuman ini berasal dari perkataan - untuk membakar. Gorilka dibuat secara eksklusif dari gandum, dan sedikit kemudian dari kentang. Bau pedas dari vodka yang tidak halus pertama kali terganggu dengan bantuan ramuan herba, kerana minuman itu tidak ditapis. Pada zaman kita, vodka menjalani pembersihan "perak" khas. Rasanya sedikit lebih lembut daripada vodka Rusia, tetapi mereka mempunyai kekuatan yang sama - 40%.

Tsipuro (Yunani)

Tsipuro adalah sulingan buah yang berasal dari pesisir Hellas. Untuk penghasilannya, varieti anggur gelap digunakan, pertama ia dihancurkan dengan penekan. Kemudian bahan mentah diperam, dan dari kek, dengan penyulingan berganda, minuman beralkohol yang kuat diperoleh - tsipouro. Kandungan alkohol di dalamnya adalah 40-45 peratus.

Soju (Korea)

Soju terasa sangat seperti vodka Rusia. Cecair lutsinar dan manis dengan ciri khas alkohol. Warganegara Korea berusia 20-an minum rata-rata 90 botol soju setahun, menurut pemerhatian statistik. Kekuatan minuman adalah 45 darjah.

Schnapps (Austria dan Jerman)

Pada mulanya, schnapps dibuat dari tumbuk kentang, dan hanya kemudian mereka mula menyulingnya dari biji-bijian dan buah-buahan. Perkataan "schnapps" berasal dari bahasa Jerman - "untuk menelan". Orang Jerman dan Austria menganggapnya minuman nasional, walaupun sebenarnya ia adalah nama umum untuk alkohol yang kuat. Bentengnya 40%.

Maotai (China)

Ini adalah minuman beralkohol yang sangat kuat, dan harganya menggigit banyak. Sorgum dan gandum Cina yang diperam digunakan sebagai bahan mentah untuk membuat vodka Cina. Ramai orang berpendapat rasanya seperti kicap kerana ia meninggalkan rasa manis. Kekuatan minuman mencapai 60 darjah.

Mulberry vodka (Armenia)

Tutovka dianggap kad pelawat dari Transcaucasus. Ini adalah vodka dengan rasa indah yang luar biasa. Secara tradisinya, mulberry dibuat hanya dari mulberi, dengan ragi liar, tanpa air dan gula. Kekuatan minuman adalah sekitar 60%.

Slivovica (Serbia)

Popular bukan sahaja di Serbia, tetapi juga di semua negara Balkan. Pada tahun 2007, minuman dengan nama "Serbia rakia plum brendi" menerima sijil Eropah, yang bermaksud bahawa brendi plum sebenar hanya dapat dirasakan di Serbia. Ia dibuat dengan menyuling plum fermentasi, dan setelah penyulingan pertama sedikit lebih daripada 40%.

Kashasa (rum Brazil)

Kashasa adalah rum Brazil, orang-orang mencipta pelbagai nama untuknya: dari "nafas harimau" hingga "pembuka hati". Minumannya telus atau sedikit kekuningan. Ia diperoleh dari jus tebu, yang menjalani proses penyulingan, setelah itu disimpan dalam tong kayu oak. Kekuatan minuman mencapai 50 darjah.

Zivania (Cyprus)

Zivania adalah vodka Cyprus. Ia dihasilkan dari bubur anggur yang tumbuh di pulau itu. Malah nama itu sendiri berasal dari perkataan "zivana" - ini adalah anggur pomace. Kaedah pembuatannya tidak berbeza dengan pengeluaran brendi jenis lain. Kilang zivania mempunyai kekuatan sekitar 45%, tetapi alkohol asal kampung dapat mencapai 70%.

Kanser (Turki)

Raki adalah minuman Turki kebangsaan yang kuat yang dibuat dengan menyuling anggur anggur dengan akar anise. Sebelum udang karang dibotol, ia disimpan dalam tong ek sekurang-kurangnya sebulan. Kandungan alkohol dalam minuman kadang-kadang mencapai 50 peratus.

Tequila (Mexico)

Minuman beralkohol yang kuat yang diperbuat daripada daun agave berdaging. Terdapat mitos umum bahawa tequila mengandungi larva serangga yang hidup di agave. Sebenarnya, ada jenis tequila seperti itu, ia ditandai dengan nama khas - "con gusano". Pelbagai ini dianggap tidak berkualiti tinggi. Kekuatan minuman kira-kira 45 darjah.

Koskenkorva (Finland)

Koskenkorva adalah vodka Finland. Alkohol telus lembut, dengan kekuatan tradisional 40%, dengan rasa barli ekspresif dan sedikit bau vodka. Menurut data rasmi pengeluar, produk tersebut melalui sekurang-kurangnya 250 peringkat penyulingan. Air di vodka Finland istimewa, terbentuk dari pencairan glasier. Ia dilombong dari sumber bawah tanah.

Grappa (Itali)

Grappa adalah brendi anggur, sangat kuat, hingga 60 giliran. Ia dibuat dengan menyuling ekstrak anggur, dengan biji dan batang digunakan. Minuman ini dibuat terutamanya di Itali utara. Kualiti grappa diperiksa seperti berikut: anda perlu menjatuhkan beberapa tetes di pergelangan tangan dan sapu. Dalam beberapa saat, minuman sebenar akan menghasilkan aroma rempah dan kismis yang menyenangkan..

Brennivin (Iceland)

Alkohol jenis ini sangat mengingatkan pada cahaya bulan dan kekuatannya cukup tinggi - 40%. Satu lagi namanya harus sepenuhnya menolak keinginan untuk minum - "kematian hitam". Ia dibuat dengan menyuling wort dari kentang dan biji jintan. Rasa kuat Brennivine sering disajikan dengan daging hiu tengik, yang dianggap sebagai makanan istimewa di Iceland..

Sang Som rum (Thailand)

Minuman keras ini sangat popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Rum terbuat dari tebu, tetapi ketika mencicipi, Anda masih dapat merasakan rasa sitrus, molase, kayu putih dan kayu manis. Sang Som telah memperoleh banyak anugerah antarabangsa kerana kualitinya yang tinggi. Kekuatan rum adalah 40%.

Gene (England)

Gin dibuat dengan fermentasi bahan mentah gandum, yang kemudian disuling dengan penambahan beri juniper dan rempah lain. Ini adalah minuman beralkohol yang cukup kuat, sekitar 37.5 darjah, banyak koktail berdasarkannya. Gin meningkatkan selera makan dan mood, itulah sebabnya ia paling sering dijadikan minuman beralkohol.

Raksha (Nepal)

Raksha adalah nama umum untuk alkohol buatan sendiri yang kuat, dibuat terutamanya dari beras atau millet, kadang-kadang biji-bijian dan sayur-sayuran lain ditambahkan. Minuman itu kadang-kadang mengandungi hingga 50% alkohol, paling sering diminum diencerkan.

Rum (Jamaica)

Rum adalah simbol utama Jamaica, yang terbuat dari tebu tempatan. Varieti elit dihasilkan mengikut teknologi kuno, dan sebagai hasilnya, pengguna tidak akan pernah mengelirukan minuman aromatik dan tart ini dengan yang lain. Rum komersial biasanya digunakan dalam koktel. Kekuatan minuman mencapai 40 darjah.

Pitorro (Puerto Riko)

Pitorro adalah rum tebu. Ini adalah minuman yang sangat kuat dengan alkohol sekitar 60 peratus. Ia dibuat dari gula tebu, dan hasilnya adalah cahaya bulan yang sebenar. Ia dijual secara haram, dan pengeluaran pitorro dihukum oleh undang-undang.

Gever (Belanda)

Gever adalah minuman beralkohol yang kuat, minuman nasional Belanda. Perkataan "jireless" berasal dari bahasa Belanda "jirelessbes", yang bermaksud "juniper". Dipercayai bahawa gin Inggeris berasal dari minuman ini, kerana mereka mempunyai resipi yang serupa untuk dibuat. Ia diperoleh dengan penyulingan rai, jagung dan gandum. Buah Juniper dan rempah ditambahkan ke "anggur malt". Selepas penyulingan, gever ditapis dan dicairkan dengan jumlah air yang diperlukan. Kekuatan minuman mencapai 48%.

Wiski (Scotland)

Wiski Scotch berbeza dengan jenis minuman ini - penuaan. Ia disimpan selama tiga tahun dalam tong kayu oak, di dalam bilik bawah tanah, itulah sebabnya ia mempunyai rasa yang unik. Dan satu lagi syarat: semua peringkat pengeluaran berlaku di Scotland. Kekuatan minuman tidak kurang dari 40%.

Akvavit (Norway, Sweden, Denmark)

Ini adalah minuman beralkohol Skandinavia yang kuat, yang dihasilkan dengan fermentasi kentang mentah, diikuti dengan penyulingan, kemudian disucikan dan menegaskan pelbagai jenis ramuan. Bergantung pada varieti, ini boleh menjadi: jintan, dill, ketumbar, kayu manis, adas, adas manis, St. John's wort dan lain-lain. Kekuatan minuman beralkohol mencapai 50%.

Bourbon (Amerika Syarikat)

Bourbon adalah minuman nasional Amerika Syarikat, yang diumumkan pada tahun 1964. Ia dibuat dari jagung, dan ia mendapat rasa dan kekuatannya yang luar biasa setelah penuaan dalam tong. Biasanya, ketika botol, kandungan alkohol adalah 40%.

Tsuica (Romania)

Tsuica adalah sejenis brendi yang terbuat dari plum, aprikot dan sisa anggur. Tetapi minuman beralkohol terkuat di Romania adalah palinka. Di Transylvania, dihalau berdasarkan blueberry dan ceri, dalam hal ini, kekuatan palinka mencapai 75 darjah.
Apa alkohol eksotik yang pernah anda cuba?

StanislavGAZ69 ›Blog› Jenis minuman beralkohol

Minum alkohol mempunyai kesan negatif terhadap keadaan badan. Penyalahgunaan alkohol boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat diramalkan dan patologi serius.

Tetapi semua faktor ini tidak mempengaruhi populariti produk ini dengan cara apa pun. Pengeluaran alkohol adalah salah satu yang terbesar.

Jenis minuman beralkohol terdiri daripada berpuluh-puluh kedudukan, dan tidak mungkin menyenaraikan semua jenama yang ada sekarang..

Pengelasan minuman beralkohol

Alkohol adalah pendamping setia setiap makanan. Perkahwinan, ulang tahun, pesta korporat dan acara lain tidak berlaku tanpa penggunaan minuman beralkohol. Hari ini bermacam-macam kaya sehingga semua orang dapat mencari minuman mengikut citarasa mereka..

Kekayaan pilihan membawa kepada masalah bagaimana memilih minuman yang akan menarik bagi semua orang. Terdapat beberapa cara untuk mengklasifikasikan minuman beralkohol. Cara pertama adalah mengklasifikasikan minuman mengikut cara pembuatannya:

Minuman yang akan dihasilkan yang menggunakan prosedur penapaian.

Minuman suling.

Klasifikasi ini membolehkan kita membahagikan semua jenis minuman beralkohol kepada beberapa kategori, yang berbeza dalam komponen utamanya. Peranan komponen tersebut boleh menjadi buah-buahan dan sayur-sayuran, dan pelbagai bijirin..

Cara kedua untuk mengklasifikasikan alkohol adalah dengan memisahkan produk mengikut tiga kriteria berikut:

alkohol rendah;

minuman berkekuatan sederhana;

Minuman alkohol rendah

Kategori alkohol rendah merangkumi produk tersebut, peratusan alkohol yang tidak melebihi lapan peratus. Kategori ini merangkumi minuman beralkohol manis, bir dan beberapa produk kebangsaan. Senarai minuman beralkohol rendah mempunyai lebih daripada sepuluh item.

Bir. Salah satu produk alkohol yang paling popular di dunia. Sejarah minuman yang memabukkan ini berusia lebih dari beberapa ribu tahun. Negara-negara seperti Jerman, Rusia dan Republik Czech dianggap sebagai pembuat bir yang diiktiraf. Kekuatan bir bermula dari lima darjah dan meningkat lebih tinggi. Sebagai tambahan, bir boleh dihasilkan dalam bentuk bukan alkohol dan dengan kekuatan yang sangat tinggi..

Braga. Asas produk ini adalah sayur-sayuran dan buah-buahan. Braga diperoleh sebagai hasil penapaian dan sering bertindak sebagai komponen utama dalam pembuatan moonshine.

Toddy. Toddy dibuat dari getah pokok palma di negara-negara Amerika Selatan. Untuk pembuatan produk, kaedah penapaian digunakan.

Kvass. Sejarah minuman ini berabad-abad lamanya. Kvass tradisional yang terbuat dari susu masam mengandungi kira-kira satu setengah peratus alkohol.

Cider. Kekuatan sari bergantung terutamanya pada negara di mana ia disediakan. Di Perancis, sari dibuat dengan alkohol dua peratus. Di Jerman, peratusan ini dapat dinaikkan menjadi tujuh. Jus epal digunakan untuk membuat sari. Semua proses penapaian didasarkan pada teknik yang tidak termasuk penambahan ragi.

Perry. Perry adalah salah satu minuman yang dibuat serupa dengan cider. Jus pir dan gula digunakan untuk membuat Perry. Kekuatan minuman seperti itu berkisar antara lima hingga lapan setengah darjah..

Khuremge. Produk alkohol tradisional dari Buryatia. Khuremge dibuat dari whey. Kubu ini berada di antara dua hingga lapan darjah.

Icewine. Minuman ini boleh dikelaskan sebagai salah satu daripada pelbagai jenis wain. Faktanya adalah bahawa minuman itu dibuat dari anggur, tetapi buah-buahan dari tanaman mesti bertahan dari fros. Berkat pendekatan inilah minuman itu mendapat namanya. Kekuatan wain ini kira-kira lapan darjah.

Togba. Togba - alkohol, berasal dari Nepal dan menurut legenda, ia sangat dipuja oleh Yeti. Togba dibuat dengan memerah biji-bijian. Alkohol ini mesti diminum panas menggunakan straw.

Handi. Khandi adalah alkohol yang berasal dari India. Hanya wanita yang berhak membuat produk seperti itu, dan proses pembuatannya berlaku mengikut peraturan yang ketat. Benteng Khandi adalah lapan darjah, dan padi, ramuan dan akar beberapa tanaman digunakan untuk pembuatannya.

Minuman yang mengandungi sebilangan kecil alkohol mudah diserap oleh badan. Tetapi pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan mabuk dan mabuk yang teruk..

Minuman berkekuatan sederhana

Jenis alkohol ini merangkumi minuman yang mengandungi alkohol hingga tiga puluh peratus. Kategori ini merangkumi produk berikut.

Mead. Produk yang diperoleh dengan mencampurkan alkohol dan madu.

Wain yang dihirup. Subjenis anggur ini terbuat dari buah dan rempah..

Wain. Salah satu makanan yang kaya dengan subspesiesnya. Terdapat lebih dari seratus jenis wain, yang berbeza dalam komposisi dan kaedah penyediaannya. Kekuatan anggur boleh mencapai dua puluh lima darjah. Negara-negara seperti Perancis dan Sepanyol dianggap sebagai pembuat anggur yang diiktiraf..

Demi. Anggur, tempat kelahirannya adalah Jepun. Jenis anggur ini terbuat dari beras, dan kekuatannya sekitar dua puluh darjah..

Wain pelabuhan. Satu lagi cabang keluarga arak. Anggur port dibuat dari jenis anggur khas dan kandungan alkohol di dalamnya mencapai dua puluh peratus. Tanah air anggur Portugal ini.

Madeira. Jenis anggur lain dari Portugal. Kubu Madeira sekitar dua puluh darjah. Ciri utama minuman seperti itu ialah suhu tinggi digunakan untuk membuatnya..

Sherry. Keanehan Sherry Sepanyol ialah anggur yang ditapai di bawah filem khas jenis ragi khas. Kubu Jerez sama dengan dua puluh darjah.

Marsala. Produk dari keluarga arak. Benteng Marsala menghampiri lapan belas darjah. Marsala dianggap sebagai subspesies wain pencuci mulut, yang berasal dari Sicily.

Malaga. Produk wain ini mendapat namanya dari tempat pengeluaran, kilang wain Sepanyol di Malaga. Kekuatan produk yang dihasilkan boleh dari tiga belas hingga dua puluh dua darjah. Beberapa jenis anggur digunakan untuk pengeluarannya..

Tokay. Anggur ini berasal dari Hungary, yang dianggap sebagai produk yang berasingan. Kubu Tokay adalah dua belas peratus. Komponen utama adalah sejenis madu khas.

Vermouth. Menurut satu legenda, vermouth diciptakan oleh Hippocrates sendiri pada abad kelima SM. Herba dan tumbuhan penyembuhan digunakan dalam penyediaan vermouth. Komponen utama anggur yang diperkaya ini adalah kayu cacing. Hari ini vermouth dibuat secara tradisional di Itali dan Perancis..

Champagne. Anggur dengan berkilau, yang banyak dikaitkan dengan kesungguhan dan misteri. Pembuat minuman anggur dari wilayah kecil Champagne terlibat dalam pengeluaran sampanye. Produk Perancis ini mengandungi hingga tiga belas peratus alkohol.

Sato. Sato adalah salah satu wakil keluarga wain yang paling terang. Anggur jenis Thai ini diperbuat daripada biji-bijian beras. Kandungan alkohol alkohol ini sekitar sepuluh darjah.

Tsinar. Komposisi Itali yang mengandungi campuran artichoke, rempah, ramuan khas dan etil alkohol tujuh belas peratus.

Campari. Liqueur dinamakan penciptanya G. Campari. Untuk penyediaan minuman keras, buah-buahan dan herba dengan aroma pahit digunakan. Kandungan alkohol dalam minuman keras seperti itu kira-kira dua puluh lapan peratus..

Koumiss. Tanah air kumis adalah Asia Tengah. Minuman ini dibuat dari susu, ragi dan alkohol. Terdapat beberapa pilihan untuk membuat kumiss, berbeza kekuatannya. Kekuatan maksimum kumis adalah empat puluh darjah.

Grog dan pukulan. Minuman ini digabungkan kerana kedua-duanya berasal dari produk yang berasingan. Grog adalah rum yang dicairkan untuk mengurangkan kekuatan produk. Punch - produk yang diperoleh dengan mencampurkan pelbagai jenis wain dan jus buah.

Rumble. Salah seorang wakil keluarga arak yang berasal dari Itali. Kubu Recioto adalah lima belas darjah.

Pisco. Anggur Perancis, kekuatannya sekitar 20 darjah. Ia dibuat dari jus anggur dengan penambahan alkohol cognac. Adalah sangat penting bahawa usia alkohol sedemikian sekurang-kurangnya beberapa tahun..

Pulque. Produk Mexico yang diperoleh daripada penapaian buah agave. Kandungan alkohol dalam komposisi ini kira-kira lapan belas peratus..

Minuman beralkohol yang kuat

Pengambilan alkohol yang kuat membahayakan kesihatan. Kekuatan produk sedemikian boleh mencapai lapan puluh darjah. Arwah yang paling popular adalah:

chacha.

Tidak masuk akal untuk menerangkan minuman di atas, kerana kebanyakan pengguna sudah biasa dengan produk ini. Alkohol yang kuat boleh dibuat dari pelbagai bahan, jadi hanya formula yang paling tidak biasa yang harus dipertimbangkan..

Aquavit. Diterjemahkan secara harfiah, nama itu berbunyi "air kehidupan". Aquavit dibuat di Norway dari kentang biasa. Kandungan alkohol produk adalah lima puluh peratus.

Arak. Arak adalah minuman yang tidak jelas. Untuk pembuatannya, pelbagai jenis bahan mentah semula jadi dan teknik pembuatan digunakan. Jadi kekuatan komposisi sedemikian boleh dari empat puluh hingga lima puluh darjah. Tanah Air Arak - Asia Tengah.

Pastis. Pastis adalah salah satu turunan absinth dari Perancis. Sejarah pembuatan vodka anise ini bermula sekitar seratus tahun. Kekuatan vodka sedemikian ialah empat puluh lima darjah.

Mastic. Jenis alkohol lain yang dibuat daripada anise. Mastic adalah minuman tradisional Bulgaria dan kekuatannya empat puluh tujuh darjah..

Armagnac. Tempat kelahiran Armagnac adalah wilayah Gascony, yang terletak di Perancis. Tahap alkohol dalam komposisi adalah sekitar empat puluh peratus. Teknik pembuatannya terdiri daripada penyulingan anggur dari anggur dengan penambahan beri segar.

Grappa. Pada mulanya, grappa Itali dibuat dari sisa wain mentah. Kandungan alkohol dalam grappa boleh setinggi lima puluh peratus.

Calvados. Salah satu subtipe brendi yang diperbuat daripada sari apel. Kandungan alkohol produk ini rata-rata empat puluh peratus.

Kirshwasser. Kirschwasser pertama kali dibuat di Jerman pada awal abad ketujuh belas. Kekuatan minuman adalah sekitar empat puluh darjah, dan ramuan utamanya adalah ceri hitam.

Slivovitsa. Subspesies brendi, dengan kekuatan empat puluh lima darjah, terbuat dari jus plum. Pengeluaran alkohol ini berlaku di Bulgaria dan Serbia..

Metaxa. Komposisi Yunani berdasarkan campuran anggur anggur, brendi epal anggur dan tincture herba. Kandungan alkohol metax kira-kira empat puluh peratus.

Schnapps. Asas penyediaan schnapps adalah bijirin dan buah-buahan dari pokok buah-buahan. Jerman dianggap sebagai tempat kelahiran schnapps. Produk yang dihasilkan di negara ini mengandungi etil empat puluh peratus.

Bourbon. Wiski Amerika yang diperbuat daripada tongkol jagung. Benteng Bourbon sekitar lima puluh darjah.

Maotai. Tanah air minuman ini adalah China. Maotai adalah minuman perayaan yang berkaitan dengan perayaan. Ia dibuat dari bijirin dan mempunyai kekuatan lima puluh tiga darjah.

Ouzo. Campuran larutan alkohol dan ramuan khas. Tempat kelahiran minuman itu adalah Greece. Komposisi mengandungi kira-kira lima puluh peratus alkohol.

Kanser. Alkohol kuat dari Turki. Udang karang mengandungi lima puluh peratus alkohol. Produk alkohol ini dibuat dari anggur anggur dan anise.

Tutovka. Produk Kaukasia yang terbuat dari buah mulberry. Minuman ini mempunyai aroma yang unik, dan kekuatannya sudah lapan puluh darjah.

Kesimpulannya

Pengelasan alkohol yang paling tepat adalah mengkelaskan minuman mengikut kekuatannya. Dengan mengetahui anggaran komposisi dan peratusan alkohol dalam cecair, anda boleh mengira bukan sahaja dos yang betul dari apa yang anda minum, tetapi juga menyelamatkan diri dari akibat sindrom mabuk.

Minuman beralkohol

Minuman beralkohol adalah minuman yang mengandungi etanol. Kerana sifat memabukkan, kebanyakan negara menetapkan batasan umur untuk membeli minuman keras. Secara sah, mereka dibenarkan untuk dimakan dari usia 18 tahun.
Minuman beralkohol yang dipilih dengan betul merangsang selera makan, memancarkan rasa hidangan, meningkatkan rasa selepas makan dan mengaktifkan pencernaan makanan. Mereka disajikan sebagai minuman beralkohol dan digestif..
Minuman beralkohol tergolong dalam tiga kategori:
1. Alkohol rendah (kandungan etil tidak melebihi 8%). Kategori ini merangkumi bir, koumiss, mash, cider, toddy, kvass.
2. Alkohol sederhana (tahap alkohol mencecah hingga 30%). Wakil kelas ini: wain mulled, grog, sake, wine, mead, punch.
3. Kuat (jumlah etil dari 30%). Jenis: absinthe, brendi, rum, tequila, vodka, cognac, sambuca, gin, wiski, minuman keras.
Alkohol secara sederhana (30 hingga 100 mililiter sebelum makan, bergantung pada kekuatan minuman) melegakan tekanan, menormalkan proses metabolik dan peredaran darah. Di samping itu, mencegah perkembangan limfoma, angina pectoris, hipertensi, osteoporosis, selsema. Melebihi dos yang dibenarkan menyebabkan ketagihan, yang secara beransur-ansur membunuh seseorang.
Gabungan gastronomi
1. Makanan ringan dari ikan, unggas - wain putih terang.
2. Makanan ringan sejuk (keju, ketam) dan panas (sosej) - bir.
3. Salad - wain merah terang.
4. Hidangan ikan, makanan laut, daging putih, hati sapi atau lidah salai tidak kuat kering, wain separa kering.
5. Burung - sampanye.
6. Keju pedas, ikan, daging putih - wain putih separa manis.
7. Cendawan, stik, hidangan daging - merah kering, wain separa kering, vodka.
8. Permainan, itik, angsa - anggur Burgundy yang berkilau.
9. Kacang, pencuci mulut - wain manis merah, minuman keras, wain mulled, champagne pala.
10. Kopi, teh - cognac, minuman keras.
Untuk membersihkan selera dan memudahkan pencernaan, mereka berfungsi sebagai digestif: brendi, Madeira, wiski, anggur port, balsem herba, sherry.
Minuman yang memabukkan boleh menjadi "ubat" dan "senjata pemusnah" seseorang, mengawal jumlah koktel yang anda minum dan menjaga kesihatan anda!

Chacha menempati tempat yang istimewa di antara pelbagai jenis minuman beralkohol. Bagi penduduk Georgia, produk ini menjadi kebanggaan istimewa - sama seperti cognac untuk orang Perancis, dan sherry untuk orang Sepanyol. Nama "chacha" diterjemahkan dari bahasa Georgia sebagai "anggur anggur". Di ruang pasca Soviet, ini.

Wain pelabuhan

Port wain adalah minuman beralkohol dengan sejarah yang panjang dan sangat menarik. Ini adalah nama anggur yang diperkaya Portugis, yang dihasilkan mengikut teknologi tertentu di wilayah timur laut negara itu, di lembah Sungai Douro. Kekuatan minuman berbeza dari 18 hingga 23 darjah. Pelabuhan berhutang namanya ke tempat "kelahirannya".

Brandy

Brandy adalah salah satu semangat paling popular hari ini, yang mempunyai sejarah yang panjang. Sejarah tidak mempunyai data yang tepat mengenai kapan brendi muncul. Dipercayai bahawa "penemuinya" adalah pedagang wain Perancis. Mereka menghadapi kenyataan bahawa kebanyakan.

Minuman kebangsaan Yunani dibezakan dengan rasa istimewa mereka. Sukar untuk mencari budaya lain yang menghargai rempah-rempah dan setiap rempah-rempah yang membebani rasanya. Ouzo vodka adalah "semangat" orang Yunani, minuman tentang banyak mitos dan ucapan yang terbentuk di pulau-pulau panas. Menurut Wikipedia, Ouzo adalah brendi dengan ciri khas.

Balsem

Balsam adalah infusi alkohol pekat berdasarkan akar dan ramuan. Kekuatan minuman herba mencapai 40-45%. Hampir semua balsem digunakan dalam perubatan, bukan dalam industri gastronomi. Mereka dijual dalam botol seramik yang padat yang melindungi cecair dari sinar ultraviolet dan.

Sambuca

Sambuca adalah digestif Itali dengan rasa anise. Alkohol secara tradisional diwarnai dengan warna transparan (putih), tetapi terdapat variasi dengan warna biru (hitam) dan warna merah cair. Selain anise, elderberry atau ekstrak beri, herba aromatik dan gula ditambah ke sambuca. Kandungan alkohol dalam minuman mencapai 38 hingga 42%. Apa yang perlu anda ketahui.

Braga

Braga adalah minuman beralkohol yang menjadi asas untuk penyediaan alkohol yang lebih kompleks dan kuat. Apa yang sebenarnya keluar dari pencucian ditentukan oleh proses pembuatan, bahan-bahan yang menyertainya dan kepekatan etil alkohol. Anda boleh membuat bir dari pangkalan. Untuk ini, cecair disimpan selama 3 hingga 5 hari..

Minuman beralkohol tradisional menyerap ciri-ciri rantau ini, produk, teknik, dan pilihannya yang paling dihormati dan meluas. Dalam minuman keras di Timur Tengah, variasi maksimum tidak hanya tersembunyi dari sudut geografi, tetapi juga kombinasi rasa. Kawasan ini sangat dihormati kerana alkohol pada susu dan susu.

Wain biodynamic

Prinsip "semua baik dalam kesederhanaan" telah berjaya diterapkan untuk industri alkohol. Sebanyak 1-2 gelas anggur berkualiti seminggu pasti tidak membahayakan, sebaliknya - ia menyumbang kepada semangat tinggi dan kesihatan yang baik. Tetapi konsep wain berkualiti tidak jelas. Alkohol organik yang paling berguna dianggap sebagai anggur biodinamik. Daripada.

Orang Inggeris mempunyai pepatah: "Tidak ada yang lebih baik daripada persahabatan lama dan anggur lama." Tetapi jika anda tidak berpeluang membeli sebotol wain dari vintaj tahun 1929 (mereka mengatakan bahawa tahun ini burgundy merah ternyata sangat enak dan beraroma), jangan putus asa. Dan jika anda bukan ahli wain vintaj, maka dengan pembelian.

Eggnog

Eggnog adalah minuman berkhasiat manis yang terbuat dari susu (krim) dan telur ayam mentah. Tempat kelahiran koktel adalah Scotland. Secara harfiah, nama minuman itu diterjemahkan sebagai "bir telur". Orang Scots juga menyebut koktail itu "susu orang tua", walaupun populariti eggnog di kalangan orang muda. Ini pada dasarnya adalah campuran susu telur manis..

Arak adalah minuman beralkohol yang kuat dengan rasa anise, yang tersebar luas di Asia Tengah dan Timur Tengah, Balkan. Dari segi rasa dan teknologi pengeluaran, ia menyerupai mastic Bulgaria, ouzo vodka Yunani, brendi Turki, sambuca Itali. Perkataan "Arak" dalam terjemahan dari bahasa Arab bermaksud.

Julep

Alkohol adalah pemangkin sebenar sejarah manusia dan persepsi dunia. Peristiwa bersejarah penting, sukan, kesusasteraan, intrik politik dan liku-liku - semua ini disertai dengan sambutan tertentu dari orang ramai dan peningkatan tahap pengambilan alkohol tertentu. Mint julep adalah bahagian selatan.

Semua orang mungkin tahu apa itu koktel. Menurut legenda, koktel pertama muncul di Amerika semasa Perang Kemerdekaan Saudara. Walaupun Inggeris, Perancis dan juga orang Sepanyol bersedia untuk berdebat dengan orang Amerika mengenai kelebihan dalam mencampurkan minuman. Tetapi hari ini, bercakap tentang koktel, kita masih akan beralih ke England, kerana niz adalah primordial.

Sake adalah minuman beralkohol orang Jepun yang telah mendapat populariti luas di seluruh dunia. Seperti banyak bahan makanan lain di Jepun, ia dibuat dari beras, yang selalu tumbuh lebih dari cukup di Jepun. Ia diperoleh dengan menumis padi yang dikupas, anda dapat melihat nota mengikut rasanya.

Benedictine

Benedictine adalah sejenis minuman keras dengan kekuatan 40 hingga 45 giliran. Ini pertama kali muncul di Perancis pada awal abad ke-16, dan diciptakan oleh sami Don Vinchelli. Dari bahasa Perancis nama minuman ini diterjemahkan sebagai "minuman diberkati", dan cognac, madu, dan juga 27 ramuan berbeza digunakan untuk membuatnya..

Ingat filem Amerika? Di sebilangan besar daripadanya, di atas meja Krismas, seseorang dapat melihat bejana kaca besar yang berisi minuman yang terang, di mana potongan buah kadang-kadang mengapung. Ini biasanya pukulan. Sebahagiannya menyerupai anggur, grog, atau anggur yang sedap, tetapi penyediaan minuman ini mempunyai nuansa tersendiri. Dan ia perlu dilakukan.

Pisco

Soalan alkohol menyusahkan semua orang: berapa banyak, di mana, berapa kerap dan apa yang harus diminum? Tuntutan bahawa alkohol adalah teman yang buruk dalam jangka masa panjang adalah benar. Tetapi apakah ini alasan untuk menjalani satu kehidupan tanpa menyerah pada godaan? Melalui prisma alkohol, tidak perlu menyembuhkan luka dalaman atau membasmi kuman pada badan - ini.

Bourbon

Bourbon adalah minuman beralkohol nasional Amerika Syarikat. Ia telah diakui secara sah di peringkat persekutuan sejak tahun 1964. Bourbon dianggap minuman elit dengan warna kuning keemasan dan rasa vanila dan kayu manis. Nama "bourbon" bermula pada akhir abad ke-18. Pada tahun 1785, peneroka Ireland yang melarikan diri dari.

Minuman ceri

Liqueur biasanya dipanggil alkohol jenis yang paling feminin. Wanita telah meminum minuman aromatik manis ini, nampaknya, setiap masa. Mereka mengatakan bahawa minuman keras pertama muncul dengan tangan ringan para bhikkhu dan alkimia, dan seperti yang sering terjadi dalam sejarah, raja dan istana adalah orang pertama yang menikmati minuman yang lazat. Gourmets sentiasa menghargai yang indah.

Chartreuse

Chartreuse adalah minuman keras Perancis dengan rasa pedas, tajam, manis dan rasa herba yang kuat pada masa yang sama. Secara tradisinya, minuman itu dibuat oleh para bhikkhu dari pesanan Carthusian di sebuah biara yang terletak berhampiran Grenoble. Pada masa ini, Chartreuse dihasilkan dalam Voiron mengikut resipi yang disimpan dengan ketat.

Kashasa

Kashasa adalah minuman beralkohol yang kuat yang dibuat oleh orang Brazil dari jus tebu yang diperam. Kekuatan minuman ini boleh berkisar antara 38 hingga 50 darjah. Casasa di Brazil mempunyai status sebagai semangat kebangsaan. Bagi orang Brazil, Kashasa lebih daripada alkohol, ia adalah simbol negara. Tepat sekali.

Aquavit

Aquavit adalah minuman beralkohol yang kuat yang mengandungi sejumlah besar ramuan dan rempah. Kekuatannya berbeza dari 38 hingga 50 rpm, bergantung pada setiap variasi individu. Scandinavia dianggap sebagai tempat kelahiran minuman pedas yang kuat ini, di mana ia pertama kali dihasilkan pada abad ke-13 Masihi. Dalam sangat.

Minuman keras

Liqueur (dari "liqueur" Perancis - cecair) telah lama dikenali di seluruh dunia sebagai salah satu minuman beralkohol yang paling popular. Manis dan aromatik, diselitkan dengan buah beri dan buah-buahan, dan kadang-kadang dengan ramuan dan rempah, hari ini telah jelas mengambil tempat yang sah di antara jenis alkohol lain. Minuman keras sangat berharga di.

Armagnac

Kakak dari cognac dibuat di wilayah Gascony, di barat daya Perancis. Penyebutan pertama mengenai minuman anggur yang kuat dicatatkan pada abad XIV. Untuk penyediaan alkohol, dibenarkan menggunakan 10 jenis anggur. Buah beri mesti ditapai secara semula jadi dan matang dalam tong kayu oak. Ada yang istimewa.

Cruchon

Ramai orang menyukai rasa pir musim panas yang ringan. Adakah anda tahu bagaimana minuman beralkohol yang tidak biasa ini muncul? Benar, sebagai tambahan kepada pilihan alkohol klasik, terdapat kuali dan, untuk versi, versi ringan. Tetapi perkara pertama yang pertama. "Cruchon! Wahai Cruchon! " Terdapat dua versi mengenai siapa yang membuat resipi minuman ini dan kapan. Tetapi sebelum.

Mead

Mead adalah minuman beralkohol yang diperbuat daripada madu. Rusia dianggap sebagai tempat kelahiran koktel yang memabukkan. Lama kelamaan, resipi telah mengalami perubahan, sekarang anda tidak perlu menghabiskan banyak masa untuk membuat minuman kesenangan, sudah cukup untuk membatasi diri anda dalam ragi dan mendidih. Telah diketahui bahawa teknologi.

Slivovitsa

Kesan menguntungkan pada tubuh sebilangan kecil alkohol berkualiti tinggi telah dibuktikan oleh sains. Khususnya, produk ini melonggarkan saluran darah, memperbaiki pembakaran lemak, dan mencegah penyakit jantung koronari. Tetapi untuk tujuan perubatan, hanya alkohol semula jadi yang digunakan. Contohnya, dari plum -.

Gin adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh dengan penyulingan alkohol bijirin dengan penambahan rempah-rempah (angelica, akar ungu, beri juniper, ketumbar, badam). Pencipta minuman tersebut ialah Franciscus Silvius, profesor perubatan di Universiti Leiden. Doktor Belanda berupaya mencipta penawar untuk.

Calvados

Calvados adalah minuman beralkohol yang kuat yang diperoleh dengan penyulingan cider. Ini adalah brendi epal atau pir dengan kekuatan 40% (jarang 55%). Buat pertama kalinya, Calvados mula dibuat pada abad ke-15 oleh orang Viking yang tinggal di Normandy. Hari ini brendi epal dihasilkan di Perancis, Amerika Syarikat, Poland, Jerman, Itali. T 100.

program pendidikan dari estimata amatur

Bagi pemula mengenai asas-asas dalam bidang situasi ekstrem dan kecemasan, kelangsungan hidup, pelancongan. Ia juga berguna untuk nelayan, pemburu dan pencinta alam semula jadi dan aktiviti luar.

Ahad, 17 Februari 2019.

Jenis minuman beralkohol

Minuman beralkohol adalah minuman yang mengandungi alkohol.

Terdapat pilihan wilayah untuk minuman beralkohol: misalnya, di Belgium minuman kegemaran adalah bir, sementara di Jepun mereka minum banyak sake..

Penyalahgunaan alkohol adalah penyebab pelbagai penyakit, masalah sosial dan ekonomi dalam masyarakat; alkohol adalah bahan psikoaktif dan boleh menyebabkan ketagihan secara fizikal.

Pengelasan minuman beralkohol

Klasifikasi minuman beralkohol dengan kaedah pengeluaran

1. Minuman yang akan diperoleh yang menggunakan prosedur penapaian
2. Minuman yang dibuat dengan penyulingan.

Klasifikasi ini membolehkan kita membahagikan semua jenis minuman beralkohol kepada beberapa kategori, yang berbeza dalam komponen utamanya. Peranan komponen tersebut boleh menjadi buah-buahan dan sayur-sayuran, dan pelbagai bijirin..

Klasifikasi minuman beralkohol mengikut kaedah kekuatan (darjah)

  • alkohol rendah
  • minuman kekuatan sederhana
  • kuat

Pengelasan minuman beralkohol berdasarkan bahan mentah

  • berasaskan bijirin
  • berasaskan tumbuhan
  • berdasarkan buah-buahan dan buah beri

Minuman alkohol rendah

Minuman yang mengandungi sebilangan kecil alkohol mudah diserap oleh badan. Tetapi pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan mabuk dan mabuk yang teruk..

Braga

Toddy

Toddy dibuat dari getah pokok palma di negara-negara Amerika Selatan. Untuk pembuatan produk, kaedah penapaian digunakan.

Sejarah minuman ini berabad-abad lamanya. Kvass tradisional yang terbuat dari susu masam mengandungi kira-kira satu setengah peratus alkohol.

Kekuatan sari bergantung terutamanya pada negara di mana ia disediakan. Di Perancis, sari dibuat dengan alkohol dua peratus. Di Jerman, peratusan ini dapat dinaikkan menjadi tujuh. Jus epal digunakan untuk membuat sari. Semua proses penapaian didasarkan pada teknik yang tidak termasuk penambahan ragi.

Perry

Perry adalah salah satu minuman yang dibuat serupa dengan cider. Jus pir dan gula digunakan untuk membuat Perry. Kekuatan minuman seperti itu berkisar antara lima hingga lapan setengah darjah..

Khuremge

Produk alkohol tradisional dari Buryatia. Khuremge dibuat dari whey. Kubu ini berada di antara dua hingga lapan darjah.

Icewine

Minuman ini boleh dikelaskan sebagai salah satu daripada pelbagai jenis wain. Faktanya adalah bahawa minuman itu dibuat dari anggur, tetapi buah-buahan dari tanaman mesti bertahan dari fros. Berkat pendekatan inilah minuman itu mendapat namanya. Kekuatan wain ini kira-kira lapan darjah.

Togba

Togba adalah alkohol, berasal dari Nepal dan menurut legenda, namun begitu. Togba dibuat dengan memerah biji-bijian. Alkohol ini mesti diminum panas menggunakan straw.

Handi

Minuman beralkohol sederhana

Jenis alkohol ini merangkumi minuman yang mengandungi alkohol hingga tiga puluh peratus..

Mead

Produk yang diperoleh dengan mencampurkan alkohol dan madu. Mead boleh berwarna telus atau kekuningan;

Wain yang dihirup

Subjenis anggur ini terbuat dari buah dan rempah..

Salah satu makanan yang kaya dengan subspesiesnya. Terdapat lebih dari seratus jenis wain, yang berbeza dalam komposisi dan kaedah penyediaannya. Kekuatan anggur boleh mencapai dua puluh lima darjah. Negara-negara seperti Perancis dan Sepanyol dianggap sebagai pembuat anggur yang diiktiraf..

Wain pelabuhan

Anggur port dibuat dari jenis anggur khas dan kandungan alkohol di dalamnya mencapai dua puluh peratus. Tanah air anggur Portugal ini.

Madeira

Wain dari Portugal. Kubu Madeira sekitar dua puluh darjah. Ciri utama minuman seperti itu ialah suhu tinggi digunakan untuk membuatnya..

Sherry

Keanehan Sherry Sepanyol ialah anggur yang ditapai di bawah filem khas jenis ragi khas. Kubu Jerez sama dengan dua puluh darjah.

Marsala

Produk dari keluarga arak. Benteng Marsala menghampiri lapan belas darjah. Marsala dianggap sebagai subspesies wain pencuci mulut, yang berasal dari Sicily.

Malaga

Tokay

Anggur ini berasal dari Hungary, yang dianggap sebagai produk yang berasingan. Kubu Tokay adalah dua belas peratus. Komponen utama adalah sejenis madu khas.

Vermouth

Menurut satu legenda, vermouth diciptakan oleh Hippocrates sendiri pada abad kelima SM. Herba dan tumbuhan penyembuhan digunakan dalam penyediaan vermouth. Komponen utama anggur yang diperkaya ini adalah kayu cacing. Hari ini vermouth dibuat secara tradisional di Itali dan Perancis..

Champagne

Anggur dengan berkilau, yang banyak dikaitkan dengan kesungguhan dan misteri. Pembuat minuman anggur dari wilayah kecil Champagne terlibat dalam pengeluaran sampanye. Produk Perancis ini mengandungi hingga tiga belas peratus alkohol.

Sato adalah salah satu wakil keluarga wain yang paling terang. Anggur jenis Thai ini diperbuat daripada biji-bijian beras. Kandungan alkohol alkohol ini sekitar sepuluh darjah.

Tsinar

Komposisi Itali yang mengandungi campuran artichoke, rempah, ramuan khas dan etil alkohol tujuh belas peratus.

Campari

Liqueur dinamakan penciptanya G. Campari. Untuk penyediaan minuman keras, buah-buahan dan herba dengan aroma pahit digunakan. Kandungan alkohol dalam minuman keras seperti itu kira-kira dua puluh lapan peratus..

Koumiss

Tanah air kumis adalah Asia Tengah. Minuman ini dibuat dari susu, ragi dan alkohol. Terdapat beberapa pilihan untuk membuat kumiss, berbeza kekuatannya. Kekuatan maksimum kumis adalah empat puluh darjah.

Grog dan pukulan

Minuman ini digabungkan kerana kedua-duanya berasal dari produk yang berasingan. Grog adalah rum yang dicairkan untuk mengurangkan kekuatan produk. Punch - produk yang diperoleh dengan mencampurkan pelbagai jenis wain dan jus buah.

Rechoto

Salah seorang wakil keluarga arak yang berasal dari Itali. Kubu Recioto adalah lima belas darjah.

Pisco

Anggur Perancis, kekuatannya sekitar 20 darjah. Ia dibuat dari jus anggur dengan penambahan alkohol cognac. Adalah sangat penting bahawa usia alkohol sedemikian sekurang-kurangnya beberapa tahun..