Aloe Spinous: penjagaan, pembiakan, sifat berguna

Ramai pencinta tanaman rumah sering menganggap merah sebagai salah satu subspesies kaktus, tetapi ini pada dasarnya salah. Aloe adalah lezat, tetapi hanya sedikit orang yang menyedari bahawa kerabatnya adalah tanaman seperti gondok dan tulip..

Penyembuhan tanaman dalaman dengan daun berdaging

Salah satu jenis lidah buaya, atau seperti yang disebut oleh nenek kita, agave, adalah lidah buaya. Ini mendapat namanya dari kehadiran pucuk keputihan kecil di hujung daun. Pada succulents muda atau daun muda, awns ini sangat ketara dan mencapai satu setengah sentimeter. Seiring bertambahnya usia, tanaman ini mempunyai antena ini, kering dan gugur.
Succulent ini adalah tumbuhan bersendirian dengan panjang daun hingga sepuluh sentimeter..

Cara menyiram aloe berputar

Penyiraman diperlukan bergantung pada banyak faktor: usia tanaman itu sendiri, ukuran pasu di mana ia berada, dan bahkan komposisi tanah di mana bunga itu duduk. Kenyataannya adalah kerana pembentukan roset besar dengan daun yang mengambil semua ruang di dalam periuk dan bahkan dipasang rapat di tepinya, mustahil untuk mengawasi seberapa kering gumpalan tanah di dalam pasu. Tidak perlu disarankan untuk menyiram tanaman kerana tanahnya mengering. Penjagaan tanaman cukup sederhana.
Jadi, menyiram. Penyiraman semasa musim panas diperlukan dengan kerap dan banyak, untuk mengelakkan penumpahan tanah di dalam periuk. Sekiranya anda ingin aloe tumbuh dan berkembang, maka anda perlu memberinya perawatan yang betul dan memantau kelembapan bumi tanpa gagal. Walaupun daunnya berdaun, tumbuhan ini sangat takut kering, dan sistem akarnya mungkin mati di tanah kering. Pada musim sejuk, aloe disiram dengan cukup sederhana, tidak lebih dari sekali seminggu. Tetapi jika anda mahu lidah buaya tidak berhenti tumbuh walaupun pada musim sejuk, letakkan di bawah pencahayaan tambahan dan air seperti musim panas..

Tanah dan tanah serta penjagaan

Pemindahan tanaman jenis ini di rumah dilakukan setahun sekali di dalam periuk yang cukup luas, tetapi tidak dalam. Lidah buaya tidak mempunyai keutamaan khas untuk tanah, yang utama ialah ia cukup longgar dan tidak mengandungi gambut. Pilihan yang ideal adalah tanah yang separuh dicampurkan dengan pasir sungai kasar..

Soalannya di luar topik. Soalan mengenai dachas

Kami sentiasa menerima surat di mana tukang kebun amatur bimbang kerana musim panas yang sejuk tahun ini terdapat panen kentang, tomato, timun, dan sayur-sayuran lain yang buruk. Tahun lalu kami menerbitkan TIPS mengenai perkara ini. Malangnya, banyak yang tidak mendengar, tetapi ada yang masih mengguna pakai. Berikut adalah laporan dari pembaca kami, kami ingin menasihatkan biostimulan pertumbuhan tanaman yang akan membantu meningkatkan hasil hingga 50-70%.

Kami menasihati anda untuk membuat persediaan terlebih dahulu untuk musim panas, perhatikan produk biologi ini. Banyak maklum balas positif.

Tumbuhan ini juga tidak mempunyai syarat khas untuk kelembapan udara. Aloe spinous dapat menahan panas musim panas dengan sempurna, tanpa memerlukan pengairan di rumah. Jenis sukulen ini harus mendapat pemeliharaan minimum..

Aloe berfungsi dengan baik di tingkap ke arah mana pun, namun, jika anda ingin aloe mekar, ia harus dilengkapi dengan cahaya matahari yang baik..

Pembiakan

Jenis succulents ini berkembang biak di rumah oleh anak-anak, yang dapat muncul di tanah, di sebelah batang tanaman dewasa, dan di batangnya sendiri di tempat daun bawah yang mati. Penjagaan anak-anak tidak diperlukan, mereka hanya perlu ditanam di dalam cawan dan disiram.

Betapa berguna aloe

Di rumah, dari lidah buaya, anda boleh menyediakan ubat sepanjang tahun. Ini adalah tanaman penyembuh yang sangat berguna dan khasiatnya digunakan untuk rawatan oleh nenek-nenek kita. Aloe jenis ini bukan sahaja mempunyai sifat anti-radang, tetapi juga sifat analgesik. Ia menangani virus, mikrob dan kulat dengan baik.

Harta penyembuhan tumbuhan

Jus tumbuhan ini digunakan untuk merawat penyakit perut dan usus. Ia berjaya digunakan dalam ginekologi dan terapi. Jus lidah buaya, yang dapat disiapkan dengan mudah di rumah, mengandungi unsur surih, vitamin dan mineral yang dapat menyembuhkan banyak penyakit.

  • Dengan banyak penyakit hati, jus lidah buaya diresepkan untuk digunakan. Ia juga berguna untuk melemahkan imuniti..
  • Untuk rawatan hidung berair, sakit tekak dan penyakit pernafasan, anak kecil diberi jus aloe dengan madu dalam nisbah 1: 1.
  • Sebelum membuat jus lidah buaya di rumah, daun tanaman ini mesti dibungkus dalam beg plastik dan diletakkan di dalam peti sejuk di rak paling rendah selama sepuluh hari. Berkat prosedur ini, semua sifat perubatan dan bermanfaat tumbuhan ini digerakkan.
  • Jus lidah buaya ditunjukkan untuk digunakan sekiranya berlaku sembelit dan keracunan sebagai agen pembersih badan..
  • Sifat-sifat bermanfaat tanaman ini sangat tidak dapat dipertikaikan sehingga mereka dikenali walaupun oleh ubat rasmi, di mana persiapan berdasarkan jus lidah buaya banyak digunakan dalam rawatan penyakit..
  • Tetapi jangan lupa yang sama, sifat tanaman ini boleh dipakai dan kontraindikasi untuk digunakan.

Oleh kerana tanaman ini mempunyai kesan merangsang, ia sangat dikontraindikasikan pada pesakit yang pernah atau pernah mengalami tumor dalam bentuk apa pun. Jangan mengambil jus tumbuhan ini, dengan pembengkakan ulser perut, dengan haid dan pendarahan dalaman.

Centenary - "doktor" sejagat

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Sifat sihat tumbuhan ini juga digunakan dalam bidang kosmetologi. Ramuan ini ditunjukkan untuk digunakan pada kulit sensitif dan rawan keradangan. Jus lidah buaya memberikan penjagaan kulit yang betul. Penggunaan yang kerap menghasilkan kesan yang luar biasa. Jus lidah buaya bukan sahaja membantu menghilangkan jerawat dan bintik hitam di wajah, tetapi juga mempunyai sifat pelembab. Oleh kerana jus aloe mempunyai kesan merangsang, penggunaan ubat ini mendorong pertumbuhan semula dan pembaharuan kulit yang cepat. Sifat jus aloe menembusi lapisan kulit muka yang paling dalam dan melambatkan proses penuaan.

Penggunaan jus agave dalam kosmetologi dan dermatologi

Untuk mendapatkan jus lidah buaya di rumah, terlebih dahulu mesti disiram dengan banyak selama sebulan, untuk pengumpulan kelembapan maksimum di daun. Setelah masa ini berlalu, hanya daun bawah tanaman ini yang dipotong dan diletakkan di dalam peti sejuk, seperti yang dijelaskan sebelumnya. Penting: hanya tanaman yang berumur tiga tahun yang sesuai untuk membuat jus. Pada tanaman yang lebih muda, jusnya tidak mempunyai kesan terapeutik yang ketara..

Rahsia kecantikan: menggunakan jus agave dalam kosmetologi

Dan sedikit mengenai rahsia Pengarang

Adakah anda pernah mengalami sakit sendi yang tidak dapat ditanggung? Dan anda tahu secara langsung apa itu:

  • ketidakupayaan untuk bergerak dengan mudah dan selesa;
  • ketidakselesaan ketika naik dan turun tangga;
  • gangguan yang tidak menyenangkan, mengklik bukan kehendak bebas mereka sendiri;
  • sakit semasa atau selepas bersenam;
  • keradangan dan pembengkakan sendi;
  • sakit sendi yang tidak masuk akal dan kadang-kadang tidak dapat ditanggung.

Sekarang jawab soalan: adakah ini sesuai dengan anda? Bagaimana anda boleh menahan kesakitan seperti itu? Dan berapa banyak wang yang telah anda "dicurahkan" untuk rawatan yang tidak berkesan? Betul - sudah tiba masanya untuk menamatkannya! Adakah anda bersetuju? Itulah sebabnya kami memutuskan untuk menerbitkan wawancara eksklusif dengan Oleg Gazmanov, di mana dia mendedahkan rahsia menyingkirkan sakit sendi, artritis dan arthrosis.

Cara Menanam Lidah Buaya Dalam Dalaman?

Sifat bermanfaat Aloe telah lama dikenali. Malah tukang kebun baru menanamnya. Walau bagaimanapun, banyak orang secara keliru percaya bahawa tanaman ini adalah spesies kaktus. Yang tidak sepenuhnya benar.

Penerangan mengenai Aloe Berpintal

Tumbuhan ini tergolong dalam genus Asphodeloi, kerana ia adalah lezat. Tumbuh dalam roset dengan daun tebal dan berdaging. Di sepanjang tepinya, yang merupakan duri kecil. Tumbuhan itu sendiri berwarna hijau gelap dengan sebilangan kacang polong putih.

Ciri-ciri utama

Aloe aristata (aloe aristata) sering tumbuh hingga 20 cm. Panjang daun tidak melebihi 10 cm. Satu roset aloe boleh mencapai diameter 60 cm. Dalam 1 tahun, dari 5 hingga 10 daun baru tumbuh. Aloe Aristata mekar dengan bunga kuning atau oren, berbentuk tiub atau memanjang. Menjulang tinggi di atas roset pada batang pokok yang panjang.

Dalam keadaan apa ia tumbuh?

Aloe Aristata adalah bunga dalaman yang agak bersahaja. Dia cukup tenang dengan udara kering. Tetapi dia tidak suka perubahan suhu secara tiba-tiba. Aloe harus diletakkan di tempat yang terang, lebih baik di ambang tingkap.

Ciri penyembuhan succulents

Aloe mempunyai banyak khasiat berguna, berkat tanaman ini digunakan dalam bidang kosmetologi dan perubatan. Jusnya mempunyai sifat bakterisida tertentu kerana asid amino seperti glisin, leusin, lisin, dan lain-lain. Terdapat juga banyak flavonoid, polisakarida, zink, klorin dan zat besi dalam komposisi..

Kegunaan yang paling biasa adalah:

  1. Ubat. Getah tanaman digunakan untuk pembasmian kuman dan penyembuhan luka, luka bakar dll..
  2. Ubatan alternatif. Penganutnya percaya bahawa tumbuhan ini membantu kekurangan vitamin. Dan juga dapat digunakan untuk mengatasi masalah penglihatan.
  3. Kosmetologi. Aloe digunakan semasa penyediaan pelbagai kosmetik, baik di tempat kerja dan di rumah. Jus lidah buaya boleh disapukan terus ke kulit. Ini membantu mengurangkan keradangan dan membersihkan kawasan yang bermasalah..

Penjagaan tanaman rumah

Aloe Aristata boleh dipanggil tumbuhan bersahaja. Walau bagaimanapun, beberapa peraturan penjagaan untuk tukang kebun pemula harus tahu:

  1. Tumbuhan tidak boleh terdedah kepada perubahan suhu secara tiba-tiba. Ia tidak tahan fros.
  2. Keadaan optimum untuk bunga ialah + 22–30 ° С. Aloe tahan panas dengan baik, tetapi memerlukan penyiraman tambahan.

Semasa memilih tempat untuk pot bunga, anda harus mengambil kira kehadiran udara segar dan pencahayaan yang baik, serta suhu bilik.

Pindahkan

Pemindahan lidah buaya biasanya dilakukan pada musim bunga - pada bulan Mac-April. Lebih baik menanam semula bunga muda setiap tahun, dan kanak-kanak berumur 5-6 tahun - dalam setahun. Untuk prosedur yang betul, anda perlu menggunakan substrat khas yang direka untuk kaktus dan succulents..

Sekiranya perlu, anda boleh membuat campuran seperti itu sendiri. Untuk ini, anda memerlukan:

  • tanah berdaun;
  • pasir (kasar);
  • tanah sod;
  • saliran tanah liat yang diperluas.

Untuk mencapai keseimbangan asid, perlu menambahkan sedikit gambut ke dalam campuran (tidak lebih dari 1-2 sudu kecil). Prosedur pemindahan selanjutnya terdiri daripada peringkat berikut:

  1. Lapisan saliran diletakkan di dalam periuk. Tinggi - tidak lebih daripada 2-3 cm.
  2. Kemudian tuangkan ke dalam substrat.
  3. Lembapkan tanah.
  4. Pindahkan tanaman bersama dengan gumpalan tanah di akar.

Segera setelah melakukan transplantasi, lebih baik tidak memaparkan tanaman itu ke sinar matahari, tetapi secara bertahap membiasakannya dengan cahaya..

Mod penyiraman

Aloe mentolerir kekeringan dengan baik, tetapi kelembapan berlebihan dapat menghancurkannya. Perlu disiram tanaman dalam bahagian kecil, dan air hanya perlu dicurahkan ke akarnya. Penting untuk memastikan kelembapan tidak masuk ke daun. Pada musim panas, menyiram tanaman apabila tanah kering. Pada musim sejuk, prosedur diulang lebih jarang - hanya beberapa kali sebulan.

Air harus berada pada suhu bilik. Sebelum prosedur, lebih baik mempertahankannya selama beberapa hari. Selepas setiap penyiraman, tanah harus dilonggarkan sedikit. Tetapi mustahil untuk menyemburkan bunga itu juga..

Pemangkasan

Aloe Aristata tidak boleh dipangkas secara sistematik. Sekiranya perlu, misalnya, semasa pemindahan, daun kering dapat dikeluarkan. Juga, perbungaan kering dikeluarkan bersama dengan batangnya..

Pembajaan

Aloe hanya boleh diberi makan semasa pertumbuhan aktif. Untuk ini, tukang kebun berpengalaman menggunakan baja sukulen standard. Selalunya mereka dalam bentuk cair, jadi pemberian makanan dilakukan melalui penyiraman.

Kawalan serangga

Beberapa serangga diketahui boleh membahayakan bunga, hingga kehancurannya sepenuhnya. Ini termasuk:

  1. Bug Mealybugs. Mereka bersembunyi dalam keadaan tertekan di daun atau di tanah atas. Penampilan mereka sering menimbulkan penyiraman bunga yang melimpah..
  2. Perisai. Ia dapat dikesan dengan munculnya bintik-bintik coklat di daun..
  3. Tungau labah-labah, busuk kelabu dan banyak lagi.

Semua perosak boleh dimusnahkan dengan racun serangga khas. Dan untuk pencegahan, dari semasa ke semasa perlu menanam tanaman, menukar substrat dan mengelap daun dengan alkohol.

Penyakit

Aloe Aristata cukup tahan terhadap pelbagai penyakit. Oleh itu, selalunya ia mengalami perosak dan penjagaan yang tidak betul. Sekiranya bintik-bintik muncul di daun, maka tanaman telah mengalami penurunan suhu yang tajam. Tetapi pemanjangan pucuk muncul dari kekurangan cahaya.

Cara membiakkan aloe Aristata?

Kilang ini membiak dengan dua cara:

  • keratan batang;
  • lembaran.

Pilihan pertama paling kerap digunakan. Keratan batang dapat dipisahkan dengan mudah dari tanaman dari usia 3 tahun.

Prosedur standard dijalankan pada musim bunga:

  1. Adalah perlu untuk memisahkan jumlah keratan yang diperlukan dan merawatnya dengan karbon aktif atau abu kayu.
  2. Keringkan dengan meletakkan di tempat teduh selama sehari.
  3. Tanam dalam substrat yang dibasahkan.

Pada mulanya, bekas kecil digunakan. Keratan perlu diambil. Barulah mereka berpindah ke periuk besar..

Pembiakan dengan keratan daun tidak begitu popular dengan penanam bunga. Oleh kerana bahan penanaman sering membusuk.

Tetapi dengan pilihan keratan yang tepat, pemindahan boleh berjaya:

  1. Mula-mula anda perlu memisahkan helaian besar di pangkalan..
  2. Kemudian keringkan di dalam peti sejuk.
  3. Rawat bahagian potong dengan hormon pertumbuhan khas.
  4. Sediakan bekas dan substrat yang sesuai.
  5. Lembapkan tanah dan rendam daun 2-3 cm.
  6. Tutup dengan kerajang.
  7. Ventilasi setiap hari.

Suhu udara tidak boleh melebihi 22-25 ° С. Sekiranya semua peraturan dipatuhi, rooting berlaku dalam 1 bulan. Selepas itu, kilang itu boleh dipindahkan ke dalam bekas yang lebih besar..

Aloe Aristata bukan sahaja dibiakkan untuk penggunaan jus untuk tujuan perubatan atau kosmetik. Selalunya, kehadiran bunga di ambang tingkap adalah hiasan semata-mata. Merawatnya adalah standard - anda perlu memantau suhu, pencahayaan dan penyiraman. Tanaman muda ditransplantasikan setiap tahun, menggantikan substrat. Ini mengelakkan munculnya sebilangan besar perosak..

Grooming Aloe Aristata

Aloe spinous adalah tumbuhan yang tergolong dalam genus Aloe. Selalunya ia dapat dilihat pada periuk atau periuk di rumah penanam. Tanah air budaya dianggap sebagai wilayah Republik Afrika Selatan, yang terletak di sebelah timur negara itu, dan Kerajaan Lesotho, yang terletak di bahagian selatan.

Daun kultur dikumpulkan dalam roset, dan susunannya berbentuk spiral. Sekiranya anda menyentuh gegelung, anda dapat merasakan permukaannya kasar dan lebat, dengan duri di sepanjang tepinya. Dedaunan berubah menjadi duri nipis.

Batangnya kecil, mungkin ada yang mengatakan bahawa tidak. Panjang roset mencapai hingga 20 cm, dan daun - 10 cm. Apabila aloe berputar tidak berbunga, ia boleh dikelirukan dengan tanaman lain - Hawortia.

Penanaman / penanaman

Penanam berpengalaman berpendapat bahawa menanam tanaman ini tidak memerlukan banyak usaha, bahkan seorang pemula dapat mengatasinya. Perkara utama adalah mengikuti peraturan asas: sangat mustahak untuk menambahkan pasir dan saliran ke tanah. Bata merah yang dihancurkan, pecahan atau tanah liat yang diperluas sesuai dengan yang terakhir.

Bagi tanah, tidak perlu membeli campuran tanah khas, kerana ada, bahkan yang tersisa dari tanaman lain, akan berlaku. Bekas untuk aloe harus dipilih rendah, tetapi luas. Pemindahan harus dilakukan setiap tahun.

Penjagaan lidah buaya adalah mudah, tetapi masih perlu dipatuhi beberapa peraturan agar bunga itu sihat.

Suhu

Budaya ini dapat menyesuaikan diri dengan suhu dalaman yang tinggi. Sebagai contoh, penunjuk pada termometer 24-28 darjah dengan tanda tambah akan bertahan dengan tenang di kilang, jadi pada musim panas anda boleh mengambil periuk aloe berputar ke balkoni tanpa takut membahayakannya. Sebaliknya, udara segar memberi kesan positif kepada abadi, menguatkannya.

Tetapi pada musim sejuk, suhu bilik harus berbeza dari 12 hingga 18 darjah Celsius. Sekiranya penunjuk mencapai +10 darjah, maka perkembangan bunga akan terhambat dan bahkan mungkin mati. Di samping itu, penting untuk mengelakkan draf..

Sekiranya kita bercakap mengenai kelembapan di dalam bilik, maka parameter ini tidak terlalu penting. Sebilangan pencinta tanaman rumah cuba menyembur dengan lidah buaya, tetapi ini tidak diperlukan. Lebih-lebih lagi, prosedur ini hanya boleh membahayakan jika air masuk ke saluran keluar kultur dan bertakung di situ. Akibatnya, tanaman akan mula sakit..

Menyiram

Perennial tidak takut dengan kekeringan, kerana di rumah mereka sering menemuinya, dan oleh itu disesuaikan dengan baik. Aloe spinous takut kelembapan berlebihan. Tetapi jika pada musim sejuk periuk berada dekat dengan alat pemanas, maka bunga harus disiram sedikit lebih kerap daripada biasanya..

Untuk pengairan, hanya air suhu bilik yang dibenarkan. Sesuai jika sebelum itu ia masih akan diselesaikan selama beberapa hari. Selepas setiap penyiraman, tanah perlu dilonggarkan sedikit. Tetapi mustahil untuk menyemburkan kultur dalam keadaan apa pun, jadi cairan tersebut hanya digunakan pada akarnya. Ini harus dilakukan dengan sangat berhati-hati sehingga tidak ada yang terkena daun dan saluran keluar..

Untuk lidah buaya, penjagaan spinous di rumah melibatkan penyiraman pada akhir musim bunga dan musim panas, apabila tanah kering 1.5 cm. Pada musim sejuk, satu pengairan setiap bulan sudah cukup. Sekiranya perlu, daun boleh disapu debu dengan kain basah, tetapi tidak lebih.

Jenis kultur ini tergolong dalam termofilik, oleh itu ia memuja matahari. Lebih-lebih lagi, jika anda meletakkan periuk lidah buaya di tempat teduh atau di bahagian utara kediaman, pertumbuhannya akan menjadi perlahan. Oleh itu, penting untuk mengelakkan lokasi yang teduh. Tetapi, pada musim panas, penanam bunga mengesyorkan untuk menutupi budaya dari sinar matahari untuk melindungi saluran keluar dari kekuningan.

Pada musim luruh dan musim bunga, lampu pendarfluor harus dihidupkan selama 2-3 jam. Semasa musim tumbuh, cahaya perlu terang, tetapi menyebar.

Pemangkasan

Pecinta bunga rumah tahu bahawa haiwan peliharaan mereka harus dipotong dari semasa ke semasa sehingga tumbuh dengan betul dan mempunyai bentuk yang indah. Tetapi anda tidak boleh memendekkan lidah buaya. Ia tidak perlu dibentuk dan diarahkan dengan betul kerana tidak mempunyai pucuk yang panjang. Satu-satunya perkara yang boleh dilakukan adalah memotong kawasan kering pada tanaman.

Berpakaian atas

Aloe spinous, ketika tumbuh di alam liar, dengan mudah menemui makanan untuk pengembangan dan pertumbuhan di padang pasir, batu. Tetapi, jika ditanam di rumah, pada musim panas memerlukan makanan..

Sebagai baja, anda boleh menggunakan kompleks siap pakai untuk kaktus. Tetapi sebelum digunakan, penting untuk membaca arahan agar tidak melebihi dos. Penting untuk memenuhi syarat ini, kerana lebihan komponen pemakanan memberi kesan buruk terhadap kesan hiasan pada bunga. Berpakaian atas dikenakan selepas setiap penyiraman setiap 14 hari.

Periuk

Aloe spinous - tanaman rumah yang ditanam dalam bekas dengan diameter beberapa sentimeter lebih besar daripada anggaran ukuran roset. Dalam kes ini, ketinggian periuk tidak boleh besar, kerana sistem akar tanaman dangkal. Tetapi tanah yang digunakan harus longgar, dan cabang-cabang yang keluar harus berada di dalam periuk tanpa kekangan.

Tanah

Agar kultur menjadi sihat dan indah, tanah di dalam bekas mestilah neutral atau dengan indeks keasidan yang rendah. Untuk akar "bernafas", anda memerlukan:

  • kerikil;
  • arang;
  • bata hancur.

Anda boleh menyediakan tanah untuk aloe sendiri. Ini memerlukan rumput, tanah berdaun, pasir dan humus. Di bahagian bawah periuk, saliran harus dituangkan terlebih dahulu, lapisannya harus mencapai 4 cm, kemudian batu kecil. Pendekatan ini akan melindungi sistem akar dari kelembapan berlebihan..

Pindahkan

Transplantasi harus dilakukan setiap tahun ketika datang ke tanaman muda, dan setiap dua tahun jika bunga itu sudah berusia 5 atau 6 tahun. Dalam kes pertama, keperluan untuk pemindahan yang kerap adalah pertumbuhan budaya yang pesat, dan oleh itu terdapat sedikit ruang untuk akarnya. Masa yang sesuai untuk prosedur adalah Mac-April. Untuk semuanya berjalan dengan betul, anda memerlukan substrat khas untuk kaktus. Anda boleh memasaknya sendiri dengan menggunakan:

  • tanah berdaun;
  • pasir;
  • rumput;
  • saliran tanah liat yang diperluas.

Campurkan semua komponen. Untuk mendapatkan petunjuk keasidan yang diperlukan, tambahkan 2 sudu kecil ke campuran yang dihasilkan. gambut tambah 2 sudu kecil. gambut.

Peringkat pemindahan:

  1. Tuangkan saluran air ke dalam bekas yang disediakan dengan lapisan 3 cm.
  2. Masukkan tanah.
  3. Tuangkan.
  4. Pindahkan bunga tanpa mengeluarkan benjolan tanah dari akar.

Setelah selesai prosedur, walaupun cinta lidah buaya berputar dengan sinar matahari, anda tidak boleh meletakkannya di kawasan yang terang. Latihan ringan harus beransur-ansur.

Anda boleh menukar "tempat kediaman" kilang yang tidak dijadualkan jika:

  • parasit muncul di tanah;
  • pucuk muncul di dekat batang;
  • akarnya kosong;
  • banyak pucuk kering.

Sekiranya anda menanam aloe berputar pada musim sejuk, ia boleh mati akibat tekanan..

Manfaat dan sifat perubatan

Tanaman ini ditanam bukan hanya kerana kesan hiasannya. Aloe telah lama terkenal dengan khasiat perubatannya, oleh itu ia banyak digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik. Atas dasar itu, anda dapat menyiapkan dana yang akan melegakan keradangan, melegakan kesakitan dan memusnahkan mikroorganisma patogen..

Di samping itu, lidah buaya boleh digunakan untuk merawat:

  • penyakit hati dan perut;
  • jangkitan pernafasan;
  • sakit tekak;
  • bronkitis.

Juga, jus aloe membantu menguatkan sistem imun, menghilangkan toksin, melawan sembelit. Bunga itu juga berguna untuk kulit: melegakan jerawat dan jerawat, melambatkan penuaan, mengembalikan keremajaan dan keanjalan. Kesan positif pada tubuh telah disahkan oleh penyelidikan perubatan.

Tetapi, walaupun terdapat sifat positif tumbuhan, terdapat kontraindikasi:

  • penyakit kronik;
  • alergi aloe;
  • penyakit jantung dan saluran darah;
  • kehamilan;
  • berdarah.

Pembiakan

Dalam aloe, pembiakan berputar boleh dilakukan dalam beberapa cara. Tidak kira mana yang anda pilih, jika anda mengikuti semua peraturan, bunga itu pasti akan berakar. Mereka mula menanamnya pada bulan Januari, dan anak benih yang baru muncul akan semakin kuat menjelang musim sejuk berikutnya..

Benih harus diproses dalam kalium permanganat dan ditanam di tanah dari kebun dengan pasir. Tutup bekas dengan kaca dan suam. Ketika anak benih menetas, mereka perlu disiram, diventilasi, dan ketika daun muncul, ditransplantasikan ke dalam pot terpisah.

Pembiakan proses aloe spinous adalah kaedah termudah yang mungkin dilakukan dalam tempoh pertumbuhan aktifnya. Prosedur ini terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  1. Tangkai dengan beberapa daun hendaklah dipotong di pangkal bunga.
  2. Pemprosesan lebih lanjut dalam serbuk dari arang dan pengeringan diperlukan. Ia akan mengambil masa 4 hingga 5 hari.
  3. Kemudian letakkan pucuk di pasir 1 cm.
  4. Letakkan bekas di tingkap, buat perlindungan dari cahaya matahari dan pastikan suhu 20 darjah celcius.
  5. Air sehingga akar muncul.

Daun muda akan muncul dalam masa lebih kurang 20 hari. Barulah budaya dapat dipindahkan ke tempat yang tetap..

Ada cara lain untuk menghasilkan semula lidah buaya, yang ditanam sebagai tanaman rumah. Pada musim panas, bahagian atas harus dipendekkan sehingga maksimum 7 daun tetap dalam proses.

Ia diletakkan di dalam gelas dengan potongan. Selepas 7 hari (iaitu berapa banyak yang diperlukan untuk penampilan akar), anda boleh menanamnya di tanah dan air.

Perosak dan penyakit

Kedai bunga tahu bahawa lidah buaya boleh jatuh sakit jika tidak dijaga dengan baik. Selalunya, bunga itu menderita:

  • reput akar - sebab utama penampilannya adalah penyiraman berlebihan. Akibatnya, pertumbuhan berhenti;
  • reput kering - tidak ada tanda-tanda luaran penyakit, oleh itu, kemungkinan besar, tanaman itu akan mati.

Budaya sering diserang oleh:

  • mealybug - tidak sukar untuk memperhatikannya, kerana benjolan putih muncul, menyerupai bulu kapas;
  • thrips - jalur perak nipis adalah tanda;
  • serangga skala - jika bahan melekit yang tidak dapat difahami muncul di daun, maka tidak ada keraguan bahawa parasit ini menyerangnya;
  • hama labah-labah - jaring labah-labah muncul di atas bunga.

Tidak sukar untuk menanam lidah buaya, yang utama adalah mematuhi semua peraturan untuk merawatnya.

Semua mengenai aloe spinous: sifat berguna dan ciri penjagaan

Aloe spinous adalah jenis aloe yang cukup popular. Ia tumbuh dengan cepat, membentuk hemisfera hiasan. Daun runcing dibezakan dengan kesan hiasan khas bahagian atas berputar - misai. Kilang ini tidak aneh untuk dijaga dan sesuai untuk pembiakan walaupun untuk penjual bunga baru.

Dari artikel ini, anda akan belajar bagaimana merawat jenis lidah buaya ini di rumah, penyakit apa yang boleh mempengaruhinya, serta cara menyebarkan tanaman menggunakan keratan dan daun..

Penerangan botani

Aloe spinous (aloe aristata) tergolong dalam genus Aloe dari keluarga Asphodelic. Succulent perennial adalah tumbuhan herba. Tanah air pertumbuhan adalah Afrika selatan, Kerajaan Lesotho. Varieti lidah buaya ini sering disebut sebagai haworthia..

Tumbuhan di sebuah pangsapuri boleh tumbuh tinggi hingga 15 - 20 cm. Batangnya pendek. Belukarnya padat, padat. Daunnya tebal, berdaging, bergigi, kasar, hijau muda, dengan titik-titik putih, tumbuh dalam lingkaran. Panjangnya tumbuh hingga 10 cm. Tepi-ujungnya runcing, di hujungnya terdapat awns yang dipintal - duri seperti benang putih. Duri juga terdapat di tepi daun. Ciri ini dianggap sebagai ciri khas aloe berputar.

Bunganya berwarna jingga, berwarna kuning, dan terletak di batang pokok yang panjang. Bunganya memanjang, berbentuk tubular, disambungkan dalam berus berbunga. Akar bercabang, dangkal.

Lihat gambar lidah buaya selanjutnya:

Bila dan bagaimana ia mekar?

Kilang ini biasanya mekar pada akhir musim bunga - awal musim panas. Bunga itu melepaskan anak panah lurus - peduncle. Di bahagian paling atas terdapat perbungaan berbentuk lonjakan. Bunganya panjang sederhana, panjang, oren atau kekuningan. Berbunga longgar, kaya.

Sifat perubatan dan berguna

Komposisi kimia tumbuhan ini unik. Ia mengandungi banyak asid amino - lycine, glycine, dll. Ia juga mengandungi polisakarida, flavonoid, sebatian mineral berguna zink, besi dan klorin. Kepelbagaian lidah buaya ini kaya dengan vitamin B, karotena, asid askorbik, tokoferol. Manfaat tanaman dalaman ini meliputi kawasan berikut:

  • Dalam perubatan, jus digunakan sebagai penyembuh, agen antibakteria. Persediaan yang dibuat dari bahan mentah semula jadi digunakan dalam pergigian, ginekologi, urologi.
  • Dalam perubatan alternatif, daun lidah buaya digunakan sebagai pembasmi kuman, digunakan untuk kekurangan vitamin. Jus merawat keradangan pada kelopak mata, gangguan penglihatan.

Penjagaan rumah

Suhu

Aloe spinous suka kehangatan. Suhu optimum untuk tumbuh di rumah ialah 22 - 27ᵒС. Belukar menahan panas dan kemarau dengan baik.

Semasa tempoh rehat, suhu kandungan tidak boleh turun di bawah 12 - 10 ᵒС.

Pada musim panas, rasanya enak di beranda terbuka dan balkoni, udara segar mendorong pertumbuhan dan perkembangan bunga.

Menyiram

Penyiraman mesti dilakukan dengan berhati-hati. Bunga bertolak ansur dengan kekeringan lebih baik daripada limpahan. Hanya substrat yang dibasahi, dalam dos kecil, ia harus disiram di akarnya. Air tidak boleh memasuki saluran keluar, di dasar daun.

Penyiraman musim panas diulang apabila tanah kering hingga kedalaman 1 - 1,5 cm. Pada musim sejuk, penyiraman harus dilakukan 1-2 kali sebulan. Sekiranya periuk terletak di dekat radiator, penyiraman dapat ditingkatkan.

Substrat tidak boleh lembap - syarat utama untuk menjaga aloe berputar.

Penyemburan tambahan dikontraindikasikan untuk bunga ini. Kelembapan tidak boleh dinaikkan melebihi 40 - 50%. Setelah menyiram, disarankan untuk sedikit melonggarkan substrat.

Air untuk pengairan hendaklah pada suhu bilik, bersih, dipisahkan sekurang-kurangnya 3 - 4 hari.

Aloe spinous suka cahaya, tetapi cahaya matahari langsung dikontraindikasikan untuknya. Lebih baik memasang periuk di bahagian tenggara, barat daya pangsapuri.

Pada musim sejuk, anda boleh menambahkan pencahayaan tambahan selama 2 - 3 jam sehari jika bunga di tempat yang kurang terang.

Pemangkasan

Pemangkasan Bush tidak diperlukan untuk jenis aloe ini. Pemangkasan kebersihan sangat penting semasa memindahkan bunga. Daun kering yang rosak akibat penyakit dan proses akar terputus. Juga, setelah berbunga, perbungaan kering dikeluarkan bersama dengan batangnya..

Berpakaian atas

Bunga itu disenyawakan hanya semasa pertumbuhan aktif. Biasanya mereka menggunakan makanan tambahan mineral khas untuk sukulen..

Aloe spinous diberi makan tidak lebih dari 2 kali sebulan melalui penyiraman.

Periuk

Bekas penanaman dapat dipilih dari bahan apa pun, bunga itu tidak aneh. Pot biasanya digunakan tidak terlalu dalam, tetapi cukup luas, sesuai dengan struktur sistem akar. Semasa menanam, pucuk akar yang bercabang harus terletak secara bebas di dalam bekas.

Pindahkan

Pemindahan biasanya dilakukan pada bulan Mac - April. Bunga muda ditanam semula setiap tahun. Mencapai usia 5 - 6 - tahun, anda boleh menanam tanaman dalam setahun. Tanah harus longgar, ringan. Substrat khas digunakan untuk kaktus atau succulents. Anda boleh membuat campuran itu sendiri.

Komposisi tanah pasu:

  • Tanah sod - 2 jam.
  • Tanah berdaun - 1 jam.
  • Pasir kasar - 1 jam.
  • Saliran dari tanah liat yang diperluas.

Untuk keseimbangan asid, anda boleh menambahkan sedikit gambut ke substrat..

Prosedur pemindahan tidak rumit:

  1. Meletakkan lapisan saliran setinggi 2 - 3 cm.
  2. Substrat dituangkan.
  3. Tanah dibasahi.
  4. Bunga itu ditransplantasikan bersama dengan gumpalan tanah, kaedah pemindahan digunakan.
  5. Suhu kandungan - 20 - 22ᵒС.
  6. Pot tidak segera terkena sinar matahari yang terang, anak benihnya secara bertahap dijinakkan ke matahari.

Pembiakan

Keratan batang

Kaedah ini adalah aloe yang paling tidak menyakitkan dan boleh diterima. Keratan berasingan - kanak-kanak boleh berada di bunga berusia tiga tahun. Bahagian batang dipisahkan di bahagian bawah roset.

Prosedur ini dijalankan pada musim bunga:

  1. Keratan yang dipisahkan dirawat dengan abu kayu atau karbon aktif.
  2. Keringkan keratan selama 24 jam di tempat teduh.
  3. Penanaman penanaman batang di substrat yang dibasahi.
  4. Pot kecil digunakan untuk rooting stek, tidak digalakkan menanam segera di dalam pot besar.
  5. Kelembapan substrat sekata sederhana diperlukan.
  6. Setelah mengakar, anak benih ditanam di dalam pasu yang berasingan.

Keratan daun

Kaedah ini tidak memberikan jaminan kejayaan 100%. Daun sering reput, akar bercambah perlahan.

Skim pemisahan helaian:

  1. Daun dipisahkan besar, besar, di pangkal.
  2. Daun dikeringkan di dalam peti sejuk selama 24 jam.
  3. Tapak potong dirawat dengan hormon pertumbuhan akar.
  4. Saliran, campuran tanah diletakkan di dalam bekas penanaman.
  5. Permukaan tanah dibasahi dengan baik.
  6. Daun lebih dalam 2 - 3 cm.
  7. Anak pokok ditutup dengan kerajang.
  8. Memerlukan pengudaraan harian, suhu udara - 22 - 24 ᵒС.
  9. Rooting berlaku dalam masa 3 - 4 minggu.

Secara ringkas mengenai penyakit

Penyakit dan perosak muncul kerana penyiraman yang tidak betul. Yang utama merangkumi:

  • Dari kelembapan berlebihan, warna kelabu dan akar muncul, cacing bermula. Perlu rawatan insektisida semak, penggantian sebahagian substrat, pemangkasan kebersihan atau pemindahan.
  • Tungau labah-labah dan serangga skala mungkin muncul dari udara panas dan apak. Daun hendaklah dicuci dengan air sabun atau metil alkohol yang dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1.
  • Dari penurunan suhu yang tajam, bintik daun muncul.
  • Dari kekurangan cahaya, pucuk ditarik keluar, hiasannya hilang.

Agar aloe berputar berkembang sepenuhnya, berbunga berlaku tepat pada waktunya dan tahan lama, perlu mematuhi syarat-syarat menjaga tanaman.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Aloe spinous: succulent tampan dan 2 cara pembiakan

Tinggal sukulen biasa, dalam genus Asphodelian aloe spinous (aloe aristata) menempati salah satu tempat pertama dalam hiasan. Di England namanya terdengar seperti "renda lidah buaya", dan di antara orang-orang, kerana perbungaan yang berapi-api, dia disebut sebagai tanaman obor.

Habitat dan perihalan penampilan

Dalam transkripsi Latin, nama tumbuhan itu terdengar seperti aristata, atau "bristly". Habitat utama adalah kawasan yang luas di timur Afrika Selatan hingga ke wilayah KwaZulu-Natal dan di seluruh Lesotho. Di tanah ini, gurun digantikan oleh hutan dan padang rumput ketinggian tinggi, yang succulent aslinya disesuaikan dengan sempurna.

Mengikut klasifikasi botani, aloe jenis ini diklasifikasikan sebagai tumbuhan herba lebat. Batangnya dipendekkan seberapa banyak yang mungkin dan dikumpulkan dalam roset dengan keliling 10-15 cm. Satu semak boleh memiliki hingga 12 roset.

Roset mengandungi daun sempit-linear, bergerigi panjang 8-10 cm dan lebar hingga 1.5 cm.

Selain gigi, seperti yang dapat dilihat pada foto, daunnya dihiasi dengan titik cembung putih kecil, dicat dengan warna kelabu-hijau..

Tumbuhan ini mekar pada bulan November, melepaskan peduncle panjang, mahkota yang merupakan perbungaan racemose dengan banyak bunga oren merah dengan konfigurasi tubular. Dengan pemeliharaan dalaman, tempoh berbunga beralih ke musim bunga.

Peraturan penyelenggaraan bilik

Diadaptasi untuk hidup dalam keadaan iklim yang berbeza, lidah buaya menyenangkan dengan kesederhanaan dan pemilik katil bunga di rumah. Merawatnya di rumah tidak sukar..

Suhu

Bunga itu terasa hebat di musim panas, dengan tenang merujuk kepada penempatan di balkoni dan loggias, menyukai udara segar. Namun, dia secara negatif melihat rancangan yang sedikit. Pada musim panas dia berpuas hati dengan suhu apa pun, tetapi 24... 28 ° С dianggap selesa..

Rejim suhu dalam lingkungan 12... 18 ° С disukai untuk waktu musim sejuk. Penurunan suhu hingga +10 ° C melambatkan pertumbuhan lidah buaya dan memprovokasi penyakit.

Menyiram

Succulent, terbiasa dengan kekeringan, secara kategoris tidak menerima kelembapan berlebihan. Airnya apabila tanah telah kering hingga kedalaman 1.5 cm.

Semasa menyiram, penting untuk tidak memasukkan air ke saluran keluar dan pangkal daun, alirannya harus berada di bawah akar tanaman dengan ketat. Mereka mengambil air suam dan menetap.

Kandungan kelembapan optimum ialah 50%. Tidak perlu menyemburkan bunga, tetapi apa yang perlu anda lakukan ialah kadang-kadang lap daun dengan kain lembap. Pada musim sejuk, penyiraman dikurangkan menjadi 1 kali sebulan.

Pencahayaan

Pencahayaan yang betul adalah parameter penting untuk kejayaan berbunga bulu lidah buaya. Tidak pernah ada banyak cahaya untuknya, dia suka pencahayaan yang baik. Semasa memilih tempat untuk bunga, utamakan tingkap selatan dan barat.

Pemangkasan

Memandangkan penampilan tanaman yang cantik dan ketiadaan batang panjang, kita dapat mengatakan bahawa ia tidak memerlukan pemangkasan. Sebagai prosedur kosmetik, daun bawah yang kering dikeringkan.

Berpakaian atas

Pakar mengesyorkan memberi makan tanaman dengan baja succulent tradisional. Mereka diperkenalkan selama musim tumbuh, membuat larutan nutrien. Sekali pada musim bunga, anda boleh memberi makan lidah buaya dengan baja organik.

Periuk mana yang perlu diambil?

Periuk untuk aloe berputar harus 2 cm lebih besar daripada roset. Oleh kerana akar tanaman terletak secara dangkal relatif dengan tanah, ketinggian bekas tidak begitu penting. Lubang untuk aliran keluar kelembapan diperlukan.

Ciri tanah dan pemindahan

Succulent memerlukan tanah yang longgar untuk merasa baik. Substrat penanaman harus meliputi bahagian gambut, pasir, daun dan tanah tanah yang sama. Untuk mengudarakan akar, kepingan arang, kerikil halus, serpihan bata diperkenalkan ke dalam tanah.

Lapisan saliran 4 cm dituangkan ke bahagian bawah periuk. Letakkan tanaman sehingga kerah akar terletak di tengah periuk, taburkan dengan tanah.

Sehingga 3 tahun tanaman ditransplantasikan setiap tahun, kemudian anda boleh melakukan pemindahan 1 kali dalam 2-3 tahun. Sebab berikut adalah alasan untuk pemindahan yang tidak dirancang:

  • tanah dijangkiti perosak;
  • tanah surut, akarnya kosong;
  • tanaman itu memberi banyak pucuk.

Pada musim sejuk, tanaman tidak boleh ditransplantasikan agar tidak menekannya..

Lebih banyak mengenai pemindahan aloe spinous:

Pembiakan

Untuk aloe berputar, dua kaedah pembiakan sesuai: keratan dan daun. Anda juga boleh menggunakan biji benih, tetapi pertama-tama anda perlu mendapatkannya, kemudian berharap untuk percambahan yang baik dan tunggu lama untuk mereka bercambah.

Keratan batang

Kaedah ini digunakan oleh kebanyakan penjual bunga. Keratan diambil semasa musim tanam:

  1. Di dasar outlet, tangkai dipotong, di mana sudah ada beberapa daun baru.
  2. Potongan tersebut dirawat dengan arang dan pemotongan dibiarkan kering selama 4-5 hari.
  3. Setelah kering, pucuk ditanam di dalam bekas dengan pasir, memperdalam bahagian akarnya dengan 1 cm. Tutup dengan filem, letakkan di ambang tingkap, terlindung dari sinar matahari langsung. Disiram secara berkala.

Tanda-tanda pertama berakar dalam bentuk daun muda dapat dijangkakan setelah 3 minggu..

Keratan daun

Dengan kaedah pembiakan ini, daun roset bawah dipotong dari tanaman. Bahagian dilumurkan dengan arang aktif atau serbuk arang. Daun dikeringkan dalam 3-4 hari.

Tanah untuk kaktus dan sukulen dituangkan ke dalam bekas untuk penanaman, ia dibasahi dengan baik. Daun sedikit mendalam.

Pada bulan pertama, mereka disiram sedikit setiap hari. Kemudian kekerapan penyiraman dikurangkan menjadi 1 kali dalam 2 hari. Roset muda yang dibentuk dengan daun 4-5 dipindahkan ke periuk yang berasingan.

Penyakit dan perosak

Sebilangan besar penyakit lidah buaya adalah akibat malang dari penjagaan yang buruk:

  1. Akar busuk. Akibat penyiraman berlebihan. Aloe yang berpenyakit berhenti tumbuh. Untuk membetulkan keadaan, perlu mengeluarkan tanaman dari periuk, memeriksa akarnya dan mengeluarkan bahagian yang busuk. Taburkan luka dengan arang dan pindahkan bunga ke periuk dengan tanah, di mana bahagian pasir meningkat.
  2. Reput kering. Penyakit ini tidak menampakkan dirinya sebagai tanda-tanda luaran yang khas, jadi sukar untuk mengambil tindakan untuk memerangnya. Kilang itu biasanya mati.

Petunjuk yang jelas mengenai masalah kesihatan adalah perubahan penampilan daun:

  1. Pengeringan hujung daun menunjukkan kekurangan ruang akar. Pemindahan bunga membantu menyelesaikan masalah.
  2. Daun yang nipis dan terbentang ke atas memberi isyarat bahawa lidah buaya tidak mempunyai cukup sinar matahari (jika berpusing ke arah sumber cahaya) atau kelembapan yang tidak mencukupi.
  3. Kemerahan daun menunjukkan lebih banyak pencahayaan..
  4. Dengan kekurangan nutrien, daun ditutup dengan bintik-bintik coklat, dan hujungnya menjadi kuning. Kilang itu perlu diberi makan.
  5. Daun jatuh yang berkaitan dengan penyiraman dengan air sejuk.

Serangga berbahaya bagi lidah buaya tidak berbeza dengan serangga yang menyerang tanaman dalaman lain. Kaedah menangani mereka juga sama:

  1. Mealybug (gambar di atas). Ia dikenali oleh benjolan putih, serupa dengan bola kapas. Dianjurkan untuk menghilangkan ketulan dengan kain yang dibasahi alkohol. Kemudian tanaman tersebut dirawat dengan racun serangga ("Confidor", "Aktara").
  2. Thrips meninggalkan jalur keperakan di daun. Anda boleh menyingkirkan perosak dengan bantuan rawatan dua kali (seminggu sekali) dengan agen kimia ("Fitoftora", "Actellik").
  3. Kerang boleh menembusi daun lidah buaya dan minum jus daripadanya. Dari manipulasi ini, daun ditutup dengan cecair melekit. Anda boleh menghilangkan perosak dengan larutan sabun, yang perlu dicuci seluruh tanaman..

Untuk memusnahkan hama labah-labah, persediaan khas digunakan - pembunuhan acaricides ("Karbofos", "Actellik").

Manfaat dan sifat perubatan

Jus dan daun lidah buaya telah digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik sejak zaman kuno..

Sifat perubatan tumbuhan sangat diminati di banyak bidang perubatan:

  1. Untuk pembasmian kuman dan penyembuhan cepat, pulpa daun disapu pada luka, luka bakar dan lecet. Dengan kesan anti-radang, ia mengeluarkan nanah dan menghancurkan kuman. Lembaran dipotong memanjang dan diaplikasikan dengan permukaan dalaman ke kawasan yang rosak. Beberapa prosedur sedemikian diperlukan.
  2. Untuk selesema, ambil jus aloe yang dicampur dengan madu dan jus lemon. Ubat yang sama boleh digunakan untuk mengubati penyakit gastrousus..
  3. Dalam industri kosmetik, khasiat bermanfaat bunga digunakan secara aktif dalam syampu untuk rambut dan krim berkhasiat untuk kulit wajah..

Persediaan berasaskan lidah digunakan dalam pergigian, ginekologi, oftalmologi.

Aloe spinous - sifat penjagaan dan bermanfaat

Secara luaran, lidah buaya menyerupai haworthia yang terkenal. Tetapi ini adalah tanaman yang berbeza, walaupun mereka berasal dari keluarga yang sama. Batang lidah buaya hampir tidak ada, daun dengan bintik putih membentuk hemisfera. Berbeza dengan agave, bentuk ini mempunyai daun yang lebih berdaging dan berjongkok. Tumbuhan ini mekar dengan perbungaan tubular hingga 4 cm. Sekiranya kita bercakap mengenai haiwan peliharaan hijau hiasan dengan sifat berguna, maka spesimen ini sukar dijumpai sama.

Manfaat untuk manusia

Varieti ini mempunyai khasiat yang unik, iaitu: anti-jamur, disinfektan, penyembuhan. Sifat bermanfaat aloe berputar disebabkan oleh komposisinya:

  • asid glutamat dan aspartik;
  • asid amino - glisin, lisin, leusin;
  • flavonoid;
  • kepahitan yang sihat;
  • sebatian mineral - zink, kalium, klorin, besi;
  • polisakarida;
  • kompleks vitamin - unsur kumpulan B, karotena, asid askorbik, tokoferol.

Gabungan ramuan bermanfaat menjadikan jus segar sebagai produk yang sangat berharga untuk kegunaan dalaman dan luaran. Bunga dalaman tidak hanya menyenangkan mata, tetapi membantu mengatasi luka bakar, masalah kosmetik, kelemumur dan keguguran rambut, kekurangan vitamin.

Gel ini sesuai untuk rawatan kulit yang meradang, mengatur aktiviti kelenjar sebum, membasmi kuman dan menekan aktiviti mikroorganisma patogen. Jus yang dicairkan dimasukkan ke dalam mata sekiranya terdapat masalah penglihatan, perubahan yang berkaitan dengan usia, penyakit radang pada kelopak mata. Sukar untuk menamakan bidang perubatan di mana "doktor hijau" tidak akan berguna. Penyediaan berdasarkan bahan mentah herba digunakan untuk masalah pergigian, ginekologi, urologi dan lain-lain.

Kelebihan lain dari tanaman ini ialah tanaman ini selalu dapat dijaga - di dalam mangkuk dengan substrat yang sesuai. Haiwan peliharaan hijau tidak bersahaja dan sesuai walaupun untuk penjual bunga baru.

Menjaga aloe berputar di rumah

Adakah anda tahu mengenai khasiat agave yang bermanfaat, tetapi adakah anda takut akan semak seperti pohon yang merebak dan tidak berbentuk? Maka pelbagai jongkok dengan daun runcing akan menjadi alternatif yang layak. Seperti banyak sukulen, tanaman ini tidak memerlukan penyiraman yang kerap dan tanah yang kaya. Ia tumbuh sebagai semak padat dan tidak memerlukan mangkuk yang luas. Merawat lidah buaya di rumah tidak memerlukan banyak usaha. Dan jika dia menyukai rumah baru, maka ia pasti akan mekar.

Keadaan tumbuh yang optimum

Kedalaman mangkuk mestilah minimum, tetapi diameternya ketara. Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang cetek dan memberi banyak bayi, yang memudahkan pembiakan haiwan peliharaan hijau. Bagi tanah, lebih baik memilih substrat dari campuran rumput dengan penambahan pasir dan tanah berdaun. Doktor Hijau suka tanah yang longgar. Anda boleh mencairkan campuran dengan tanah liat yang diperluas atau pasir kasar.

Pencahayaan

Succulents menuntut pencahayaan, jadi kilang tidak akan berakar pada tingkap utara. Sekiranya matahari tidak mencukupi, maka tidak akan ada berbunga, dan daun akan menjadi tidak menarik. Pada musim sejuk, pencahayaan tambahan dibenarkan, tetapi jika mangkuk terletak di selatan atau tenggara, maka cahaya siang akan cukup walaupun pada hari-hari yang pendek.

Keadaan suhu

Suhu mestilah tinggi. Sekiranya lajur termometer jatuh di bawah 10 ° C, maka kilang tidak akan selesa. Suhu optimum ialah 23-28 ᵒС. Biasa dengan iklim yang hangat, lidah buaya dapat menahan panas dan kekeringan dengan baik. Tetapi pengairan dan kesejukan tidak boleh diterima dengan baik.

Menyiram dan menyembur

Itulah sebabnya penting untuk mengatur penyiraman yang betul. Pada musim panas, tanaman disiram ketika lapisan atas mengering. Succulent akan bertahan daripada kekurangan air, tetapi daunnya dapat menjadi pecah dan kuning. Tetapi kelembapan berlebihan boleh memusnahkan tanaman. Sekiranya akarnya busuk, sukar untuk menyelamatkan haiwan hijau..

Pada musim sejuk, tanah dibasahi sebulan sekali. Tetapi penting untuk memantau keadaan bunga. Sekiranya ia berada di sebelah bateri, maka anda perlu kerap menyiram. Pada kelembapan udara yang tinggi, pengairan dapat dikurangkan.

Tidak perlu menyemburkan sukulen. Sebaliknya, semangat yang berlebihan untuk mengairi daun boleh menyebabkan kemerosotannya. Tetapi lidah suka melonggarkan tanah. Tetapi kita tidak boleh melupakan akar permukaan - ia tidak boleh rosak..

Succulent tidak mempunyai masa rehat yang ketara. Tetapi jika waktu siang pendek, penyiraman terhad, dan suhunya di bawah normal, maka tanaman akan tumbuh hanya pada musim bunga. Oleh itu, tidak akan ada bunga dan anak-anak. Penampilan haiwan peliharaan hijau akan tetap sama..

Pemindahan dan pembiakan

Tidak ada masalah dengan pembiakan bunga. Bayi muncul di sebelah spesimen ibu, yang sesuai untuk pemindahan. Pengeluaran semula lidah buaya dengan cara ini memberikan hasil hampir 100%. Kanak-kanak mudah dipisahkan dan cepat-cepat berakar di tempat baru. Perkara utama adalah tidak menanamnya segera dalam periuk besar. Jika tidak, terdapat kemungkinan kerosakan sistem akar semasa limpahan.

Succulent ini disebarkan dengan cara lain:

  • daun - daun besar dipisahkan di pangkal batang, disimpan di dalam peti sejuk sehingga pinggir yang rosak kering. Kemudian mereka dimasukkan ke dalam campuran tanah hingga kedalaman 3 cm dan menunggu percambahan, mungkin di bawah filem, sehingga bumi tidak mengering. Kaedah yang cukup sukar dan tidak selalu dibenarkan sekiranya terdapat keratan atau anak-anak;
  • keratan - bahan penanaman diambil dari bahagian bawah tanaman. Daun luar dipotong, dan batangnya ditaburkan dengan abu kayu dan dikeringkan. Kemudian keratan diletakkan di tanah yang sudah siap dan cukup lembap. Sehingga akarnya terbentuk, penyiraman dilakukan dengan berhati-hati, memastikan lapisan atas agak lembap;
  • biji - cara eksotik, kerana terdapat banyak pilihan pembiakan yang lebih mudah dan cepat. Tetapi bagi penternak, pembiakan benih tetap menjadi kaedah utama pembiakan varieti baru. Benih disemai secara dangkal, diletakkan di atas filem atau kaca. Berikan suhu tinggi dan ventilasi secara berkala. Setelah munculnya anak benih, rumah hijau dikeluarkan, dan ketika anak benih tumbuh, mereka ditransplantasikan ke tempat baru.

Bagi transplantasi, seorang succulent muda memerlukannya setiap tahun, dan dari usia 5 - sekali setiap dua hingga tiga tahun. Masa terbaik untuk pemindahan adalah awal musim bunga. Tanah dan ukuran mangkuk tidak boleh terlalu berbeza dengan tanah sebelumnya. Sebelum prosedur, aloe dibasahi dengan banyak dan dibiarkan selama 12-24 jam.Sistem saliran disusun dalam periuk baru, ditaburkan dengan tanah dan tanaman diletakkan. Kali pertama anda tidak boleh meletakkan mangkuk di bawah sinar matahari yang cerah.

Penyakit dan perosak

Serangga perosak jarang menyerang aloe. Tungau labah-labah dan serangga skala adalah salah satu perosak yang paling biasa, lebih jarang menyerang serangga. Masalah penanaman boleh timbul hanya dari penjagaan yang tidak betul. Kelembapan berlebihan menyebabkan kerosakan dan kemunculan cacing. Penurunan suhu yang mendadak menyebabkan bintik daun. Pukulan menarik berlaku kerana kekurangan pencahayaan.

Apabila perosak muncul, perlu mengeluarkan serangga dari kilang dan menjalankan rawatan menggunakan bahan kimia. Sekiranya anda merancang untuk menggunakan tumbuhan untuk tujuan perubatan, maka lebih baik dilakukan dengan resipi rakyat:

  • apabila sarung kepingan muncul, perlu mencuci daun dengan air sabun atau metil alkohol yang dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Ulangi sehingga hama hilang;
  • jika aphid telah aktif, maka bahagian atas kentang akan membantu. Bahan mentah kering (1 sudu besar. L.) dituangkan dengan air mendidih dan bersikeras selama 4 jam. Diproses semalaman, diulang 2-3 kali dengan selang beberapa hari;
  • penyelesaian sabun juga membantu mengatasi masalah kutu mealybugs. Untuk tujuan ini, gunakan sabun tar atau dobi. Ia disapu pada parutan dan dituangkan dengan air hingga larut. Kilang ini dirawat dan dibiarkan sehingga 4 jam, kemudian dibasuh;
  • warna bawang putih akan membantu dengan pelbagai perosak. Untuk menyiapkannya, ambil satu sendok teh bubur hancur, tekan dalam segelas air selama kira-kira satu hari, basuh tanaman seperti yang diperlukan.

Untuk mengelakkan kematian tumbuhan, ia mesti diperiksa secara berkala untuk mengetahui adanya perosak dan perubahan tidak khas. Sekiranya bilik mempunyai suhu optimum, kelembapan udara yang cukup dan pencahayaan yang baik, maka tidak akan ada masalah. Kadang-kadang penyakit berlaku kerana kualiti substrat. Sebaiknya ambil campuran sukulen siap pakai. Nisbah tanah yang betul dipilih di dalamnya. Di samping itu, campuran siap pakai selalu dibasmi kuman..