Amaranth - roti orang Slavia

Pada masa yang sama, sebutan tumbuhan indah terdapat di dunia Slavia, sejak zaman dahulu lagi. Amaranth secara aktif dimakan di Rusia, ia hanya dipanggil Scherch. Dari benih tanaman ini, nenek moyang kita membuat tepung dan roti bakar, dan juga membuat Ejaan yang terkenal. Dalam pembaharuannya, Petrus 1 melarang penanaman amaranth dan penggunaan roti amaranth, yang sebelumnya merupakan makanan utama rakyat Rusia, yang menghancurkan umur panjang di Rusia (menurut legenda, para penatua hidup untuk waktu yang sangat lama, bahkan angka 300 tahun disebutkan).

Perkataan AMARANT. Mara adalah dewi kematian, dan awalan "A" bermaksud penolakan dalam bahasa - misalnya, moral-tidak bermoral, dll., Ahli bahasa tahu.
Jadi ternyata AMARANT secara harfiah bermaksud orang yang menafikan kematian, atau lebih tepatnya, orang yang memberikan keabadian. Kata AMRITA - secara harfiah kita mendapat perkara yang sama - mrita adalah kematian, awalan "a" - penolakan.

Mengenai amaranth dan produknya (banyak perkara baik, ini hanya sebahagiannya):
Sebagai tambahan kepada khasiat kuliner yang indah yang dimiliki oleh minyak Amaranth, ia mengandungi sejumlah zat unik, unsur surih dan vitamin, yang manfaatnya tidak dapat diremehkan oleh tubuh..

Squalene adalah bahan yang menangkap oksigen dan menjenuhkan tisu dan organ tubuh kita dengannya. Squalene adalah agen antikanker yang kuat yang mencegah radikal bebas merosakkan barah sel. Di samping itu, squalene mudah menembusi kulit ke dalam badan, mempengaruhi seluruh badan dan merupakan imunostimulan yang kuat..

Komposisi kimia amaranth yang unik telah menentukan ketepatan penggunaannya sebagai agen terapi. Orang-orang Aztec kuno menggunakan amaranth untuk memberi makan anak-anak yang baru lahir, para prajurit membawa biji amaranth bersama mereka dalam kempen yang sukar sebagai sumber kekuatan dan kesihatan. Farmasi sejati, amaranth digunakan untuk menyembuhkan bangsawan kerajaan di India kuno dan China. Pada masa ini, amaranth berjaya digunakan di pelbagai negara dalam rawatan proses keradangan sistem genitouriner pada wanita dan lelaki, buasir, anemia, kekurangan vitamin, kehilangan tenaga, diabetes, obesiti, neurosis, pelbagai penyakit kulit dan luka bakar, stomatitis, periodontitis, ulser gastrik dan ulser duodenal, aterosklerosis. Persediaan yang mengandungi minyak amaranth mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah, melindungi tubuh dari kesan penyinaran radioaktif, mempromosikan penyerapan tumor malignan, berkat squalene, bahan unik yang merupakan sebahagian daripada komposisinya.

Squalene pertama kali ditemui pada tahun 1906. Dr. Mitsumaro Tsujimoto dari Jepun mengasingkan ekstrak dari hati hiu laut dalam, yang kemudian dikenal pasti sebagai squalene (dari Latin squalus - hiu). Dari sudut pandang biokimia dan fisiologi, squalene adalah sebatian biologi, hidrokarbon tak jenuh semula jadi. Pada tahun 1931, Profesor University of Zurich (Switzerland), pemenang Hadiah Nobel Dr. Klaur membuktikan bahawa sebatian ini kekurangan 12 atom hidrogen untuk mencapai keadaan stabil, jadi hidrokarbon tak jenuh ini menangkap atom-atom ini dari sumber yang ada padanya. Dan kerana sumber oksigen yang paling umum dalam tubuh adalah air, squalene mudah bertindak balas dengannya, melepaskan oksigen dan tepu organ dan tisu dengannya..

Jerung laut dalam memerlukan squalene untuk bertahan dalam keadaan hipoksia yang melampau (kandungan oksigen rendah) ketika berenang di kedalaman yang sangat tinggi. Dan orang memerlukan squalene sebagai agen antikarsinogenik, antimikroba dan fungisida, kerana telah lama terbukti bahawa kekurangan oksigen dan kerosakan oksidatif pada sel-sel yang merupakan penyebab utama penuaan dalam tubuh, serta kemunculan dan perkembangan tumor. Memasuki tubuh manusia, squalene meremajakan sel, dan juga menghalang pertumbuhan dan penyebaran tumor malignan. Di samping itu, squalene dapat meningkatkan kekuatan sistem imun badan beberapa kali, sehingga memastikan daya tahannya terhadap pelbagai penyakit..

Sehingga baru-baru ini, squalene diekstrak secara eksklusif dari hati hiu laut dalam, yang menjadikannya salah satu makanan paling langka dan mahal. Tetapi masalahnya bukan hanya kosnya yang tinggi, tetapi juga fakta bahawa tidak ada banyak squalene di hati hiu - hanya 1-1,5%.

Sifat antitumor yang unik dari squalene dan kesukaran yang besar dalam memperolehnya memaksa para saintis memperhebatkan pencarian mereka untuk mencari sumber alternatif bahan ini. Penyelidikan moden mendapati kehadiran squalene dalam dosis kecil dalam minyak zaitun, minyak gandum, dedak beras, dan ragi. Tetapi dalam proses kajian yang sama, ternyata kandungan squalene tertinggi dalam minyak adalah dari biji-bijian amaranth. Ternyata minyak amaranth mengandungi 8-10% squalene! Ini beberapa kali lebih banyak daripada di hati ikan yu laut dalam!.

Semasa kajian biokimia squalene, banyak sifat menariknya yang lain telah ditemui. Jadi, ternyata squalene adalah turunan dari vitamin A dan, semasa sintesis kolesterol, diubah menjadi analog biokimia 7-dehidrokolesterol, yang menjadi vitamin D di bawah sinar matahari, sehingga memberikan sifat radioaktif. Di samping itu, vitamin A diserap dengan lebih baik apabila dilarutkan dalam squalene..

Kemudian squalene dijumpai di kelenjar sebum manusia dan menyebabkan keseluruhan revolusi dalam bidang kosmetologi. Bagaimanapun, sebagai komponen semula jadi kulit manusia (hingga 12-14%), ia dapat dengan mudah diserap dan meresap ke dalam tubuh, sambil mempercepat penembusan zat terlarut dalam produk kosmetik. Selain itu, ternyata squalene dalam minyak amaranth mempunyai sifat penyembuhan luka yang unik, mudah mengatasi kebanyakan penyakit kulit, termasuk eksim, psoriasis, ulser trofik dan luka bakar. Sekiranya anda melincirkan kawasan kulit di mana tumor terletak dengan minyak amaranth, dos radiasi dapat meningkat dengan ketara tanpa risiko terbakar radiasi. Penggunaan minyak amaran sebelum dan sesudah terapi radiasi mempercepat pemulihan tubuh pesakit, kerana masuk ke dalam badan, squalene juga mengaktifkan proses regenerasi tisu organ dalaman.

Sifat penyembuhan amaranth telah diketahui sejak zaman kuno..
Dalam perubatan Cina kuno, amaranth digunakan sebagai agen anti-penuaan. Dia dikenali baik oleh orang Yunani kuno dan orang-orang Amerika Tengah - orang Inca dan Aztec.
Di antara orang Yunani kuno, dia adalah simbol keabadian. Sesungguhnya, perbungaan amaranth tidak pernah pudar.
Roti Amaranth, menurut legenda disebut roti orang Aztec.

Nama amaranth di antara petani kuno orang Maya, Aztec dan India Amerika - Ki-ak, Bledo, Huatli. Nama India untuk amaranth adalah Ramadana (dikurniakan oleh Tuhan). Amaranth adalah pengesahan yang jelas tentang kebenaran: yang baru adalah yang lama dilupakan. Tumbuhan yang memberi makan penduduk benua Amerika selama lapan ribu tahun kini muncul di hadapan kita dalam bentuk orang asing. Kami telah menerima beberapa fakta mengenai kepentingan ekonomi amaranth untuk kerajaan Aztec terakhir, yang diperintah oleh Montezuma pada awal abad ke-16 Masihi. Maharaja menerima 9 ribu tan amaranth sebagai cukai. Amaranth menjadi bagian tidak terpisahkan dari banyak tindakan ritual di mana cat yang dibuat darinya digunakan. Jelas, ini adalah alasan bahawa Inkuisisi menyatakan tanaman itu ramuan jahat, akibatnya, penakluk Sepanyol secara harfiah membakar tanaman Huatli, menghancurkan benih, menghukum orang yang tidak taat dengan kematian. Akibatnya, amaranth hilang di Amerika Tengah.

Tamadun Eropah diinjak-injak oleh budaya asing yang tidak diketahui, selalunya jauh lebih tinggi dari segi kecerdasan. Tidak ada rasa takut terhadap penakluk yang dapat memaksa puak India untuk meninggalkan penanaman Huatli. Terutama di perkampungan gunung yang sukar dijangkau. Dan itu bukan soal ritual linguistik. Roti gandum jagung menekan rasa lapar, tetapi menyebabkan radang usus dan sakit. Penambahan huatli ke dalam adunan membuat petani menderita.
Tidak menghairankan bahawa Mexico, Amerika Syarikat, negara-negara Amerika Tengah dan Selatan mula menanam amaranth di kawasan yang luas..

Biji-bijian tumbuhan ini mengandungi jumlah protein yang tinggi - 14-16%, dan dari segi kandungan zat besi, kalium dan tembaga mereka jauh lebih tinggi daripada gandum. Orang Jepun membandingkan nilai pemakanan hijau amaranth dengan daging cumi-cumi, dan biji-bijiannya disamakan dengan susu dari segi kandungan unsur surih. Amaranth menguatkan sistem imun, menormalkan metabolisme dan menghalang perkembangan tumor. Anehnya, kita tidak begitu biasa dengan tanaman ini - dan walaupun pada hakikatnya bagi kebanyakan kita tumbuh di negara ini! Baru-baru ini, produk amaranth tidak biasa di kedai Eropah, tetapi ini tidak selalu berlaku. Konflik keagamaan harus dipersalahkan: kenyataannya adalah bahawa orang India Amerika - orang Inca dan Aztec - menganggap makanan dari biji-bijiannya suci, sehingga para penakluk Sepanyol, dalam panas memerangi kepercayaan tradisional orang asli Amerika, mula secara aktif menghancurkan amaranth, menyebutnya "tanaman iblis." Amaranth dilupakan dan tidak dikenang selama beberapa abad. Namun, keadilan sedang dipulihkan: sekarang roti dipanggang dengan biji-bijian tanaman ini, minyak, bijirin dan tepung dibuat dari mereka, dan daunnya dibakar dan ditambahkan ke salad, omelet dan kaserol.

Amaranth

axamitnik, sotong, cockscombs, velvet

Tumbuhan yang mempunyai bunga merah kecil dalam perbungaan spike-paniculate yang panjang dan lebat, sekurang-kurangnya dua ratus daun hijau berair dan dapat mencapai ketinggian lebih dari tiga meter. Ia tergolong dalam keluarga tahunan Shiritsevy. Biji amaranth berwarna hitam atau merah jambu, kuning atau kehijauan..

Amaranth untuk masa yang lama dapat mengekalkan penampilan segar bunga yang tidak luntur, yang menghiasi rumah dengan indah di musim sejuk..

Kisah Amaranth

Tumbuhan ini diketahui oleh manusia seawal 6 ribu tahun SM - ia ditanam bersama jagung di Amerika Selatan, membuat amarita (minuman keabadian) dari biji-bijian amaranth. Orang Aztec dan Inca menyembah amaranth sebagai dewa dan memasukkannya ke dalam upacara pengorbanan. Tetapi setelah kedatangan penakluk, yang menghancurkan "bunga syaitan" ini di mana-mana, jumlah penanamannya menurun dengan ketara. Pada abad ke-16, amaranth dibawa ke Eropah dan di Sweden, pada tahun 1653, Order of the Amaranth Knights bahkan ditubuhkan.

Di Rusia, budaya ini juga dianggap sebagai sumber keabadian, kerana nama tanaman itu mengandungi frasa yang menafikan kematian "A + MARANT" ("A" adalah partikel penolakan, Mara adalah nama dewi kematian Slavia). Sejak zaman kuno, orang Slavia membuat roti dari amaranth dan percaya bahawa tanaman ini memberikan umur panjang yang luar biasa, hingga 300 tahun. Ini diberikan kepada bayi dan dibawa mendaki, kerana mereka percaya bahawa biji amaranth adalah sumber kekuatan dan kesihatan yang unik. Tetapi pembaharuan Peter I melarang penggunaan amaranth untuk makanan, jadi sekarang budaya ini di negara kita adalah tanaman hiasan, subspesies liarnya digunakan sebagai makanan ternakan pertanian.

Di dunia moden, amaranth tumbuh di hampir semua benua planet ini, kecuali Antartika..

Sifat amaranth yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Daun amaranth segar mengandungi (dalam 100 g):

Kalori 23 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin C43.3Kalium, K611
Vitamin B30.658Kalsium, Ca215
Vitamin B60.192Magnesium, Mg55
Vitamin B20.158Fosforus, P50
Vitamin B50.064Natrium, Na20
Komposisi lengkap
  • vitamin - A (beta-karoten), B1 (tiamin), B2 (riboflavin), niasin (vitamin PP atau vitamin B3), B5 (asid pantotenat), B6 ​​(pyridoxine), B9 (asid folik), C (asid askorbik), E (tokoferol), B4 (kolin);
  • makronutrien - kalium, kalsium, magnesium, natrium, fosforus;
  • unsur surih - besi, mangan, tembaga, selenium, zink.

Biji-bijian amaranth sangat berharga kerana mengandungi 20-23% protein dengan peningkatan nisbah lisin, asid lemak tak jenuh ganda, kanji, sterol dan flavonoid.

Unsur penyusun unik amaranth adalah squalene, yang dapat "menangkap" oksigen dan tepu tisu dan organ dengannya. Dia, sebagai imunostimulan yang kuat, mampu menembusi kulit dan seterusnya mempengaruhi seluruh badan.

Penggunaan Amaranth

Di banyak negara di dunia (Amerika Selatan, China, India, Pakistan) amaranth digunakan sebagai sayur, tanaman bijirin, ubat-ubatan dan tanaman makanan. Pegawai PBB meramalkan bahawa tanaman ini akan menjadi salah satu tanaman bijirin yang paling meluas di dunia pada abad ke-21. Oleh kerana ia tidak memerlukan keadaan tumbuh khas, ia mempunyai nilai pemakanan yang meningkat dan tahap hasil yang tinggi..

Dalam masakan, biji-bijian amaranth, yang mempunyai aroma dan rasa kacang, digunakan untuk pembuatan minuman, produk gula-gula dan produk tepung. Pucuk dan daun muda ditambahkan ke dalam salad, lauk pauk, hidangan ikan, dikisar, digoreng, dikukus.

Penggunaan amaranth dalam perubatan

Ketika bercambah, biji-bijian amaranth meningkatkan sifat pengukuhan umum mereka untuk tubuh manusia, oleh itu mereka juga banyak digunakan dalam penyediaan ubat-ubatan. Dalam perubatan Cina, minyak biji amaranth adalah agen anti-penuaan yang terbukti, dalam memerangi tumor semasa terapi radiasi, penyembuhan luka dan pemulihan tisu organ dan kulit dalaman yang rosak..

Amaranth mempunyai kesan tonik umum pada sistem kardiovaskular, meningkatkan imuniti sekiranya demam, menormalkan fungsi sistem saraf pusat, menjaga kesihatan kulit dan memerangkap radikal bebas.

Dalam perubatan moden, amaranth juga digunakan dalam rawatan buasir, keradangan sistem genitouriner, kekurangan vitamin, anemia, diabetes, kehilangan tenaga, neurosis, kegemukan, luka bakar, periodontitis, stomatitis, ulser duodenum dan ulser perut, aterosklerosis.

Gunakan dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, minyak amaranth digunakan (diekstrak dari biji dengan menekan sejuk) dan pengekstrakan minyak dari batang, daun dan bunga amaranth.

8% squalene dalam minyak amaranth menjadikannya ubat unik untuk pembaharuan kulit dengan cara yang sama seperti squalene sebagai salah satu komponen utama kulit manusia. Ia melakukan beberapa fungsi seperti itu: mencegah pertumbuhan dan perkembangan sel barah; memberikan perlindungan dan penghidratan kulit; "Mengisi" sel dengan oksigen dan "memerangkap" radikal bebas; melambatkan proses penuaan. Sebagai tambahan kepada squalene, minyak amaranth mengandungi bentuk vitamin E yang paling aktif, yang membantu mencegah penuaan kulit pramatang..

Krim, topeng dan produk kosmetik lain berdasarkan minyak amaranth membantu memulihkan dan meremajakan kulit, menaikkan nada, menyuburkan dan melembutkan kulit kasar. Dan juga, mereka memberikan perlindungan antibakteria dan meningkatkan kualiti rawatan untuk psoriasis, eksim, neurodermatitis, dermatitis, dermatosis alergi, bisul trophik dan virus herpes.

Sifat berbahaya amaranth

Tidak disyorkan untuk menggunakan amaranth dan ubat-ubatan, yang termasuk, dengan enteropati seliak, intoleransi individu terhadap produk, kolesistitis, pankreatitis, cholelithiasis dan urolithiasis.

Dalam video ini, anda akan belajar bagaimana amaranth digunakan pada zaman kuno, penemuan sejarah dan penyelidikan makmal..

Amaranth adalah roti sebenar orang Slavia! Itulah sebabnya Peter I dengan kejam melarang penanaman amaranth

Sungguh indah dan misteri alam yang tidak dapat difahami! Anda melihat tumbuhan, anda berfikir bahawa ia adalah rumpai, tetapi ternyata... Schiritsa, velvet, aksamitnik, cockscombs, ekor kucing, ekor rubah - ada banyak nama untuk lelaki kacak ini. Bunga amaranth, yang tidak asing lagi bagi setiap tukang kebun, menyimpan rahsia terbesar!

Mara adalah dewi kematian di kalangan orang Slavia kuno. Amaranth secara harfiah bermaksud "kematian denier", awal "a" dan nama dewi mengerikan membentuk kata ajaib yang mengisyaratkan keabadian...

Dulu amaranth adalah makanan utama masyarakat Slavia. Sebelum pembaharuan Peter I, petani dan pekerja lain dibezakan oleh kesihatan yang sangat baik dan berumur panjang. Mengapa Peter melarang menanam tanaman ini dan membuat roti dari itu? Sayangnya, ia tidak diketahui. Dan sangat disayangkan bahawa semuanya berubah dengan cara ini, orang kehilangan terlalu banyak, berhenti makan amaranth!

Semakin banyak saintis meneliti tanaman ini, semakin banyak fakta yang mengejutkan mereka akan belajar. Kualiti unik biji dan minyak amaranth disiasat oleh Nikolai Ivanovich Vavilov pada 30-an abad XX, tetapi setelah kematiannya banyak karya yang hilang. Baru sekarang kita mengenali penyembuh semula jadi ini!

Sifat amaranth yang berguna

Semua bahagian tumbuhan mengandungi minyak, kanji, pelbagai vitamin, unsur surih, pektin, karotena, lisin, dan garam mineral. Di Jepun, amaranth dihargai kerana komposisi supernya sama seperti daging sotong.!

Benih tumbuhan keajaiban mengandungi minyak berharga. Sangat sedap dimakan dalam bentuk yang sedikit dipanggang, rasanya seperti kacang pain. Benih boleh ditambahkan ke mana-mana produk tepung, kaserol, kek.

Daun Amaranth kaya dengan vitamin C, karotena, flavonoid, kalsium, kalium, zink, garam mangan. Mereka berjaya digunakan untuk mengubati pankreatitis, gastritis, diabetes mellitus, tumor, penyakit ginjal dan hati..

Daunnya terasa seperti bayam. Apa yang anda boleh memasak dari mereka? Sup, pelbagai salad, kompot, teh, sirap, anda boleh menggunakan daun sebagai pengisian pai dan penkek. Makanan yang lazat dan sihat!

Minyak Amaranth adalah sumber squalene, antioksidan yang kuat. Para saintis baru-baru ini mendapati bahawa squalene terkandung dalam rembesan kulit manusia. Minyak amaran mengembalikan kulit secara ajaib, menyembuhkan luka, produk ini boleh digunakan secara luaran dan dimakan.

Ekzema, penyakit kulat, jangkitan kulit: minyak yang tiada tandingannya akan menyembuhkan semua ini.

Infus dan decoctions amaranth menghentikan darah, merawat hati dan jantung, dan jangkitan gastrousus. Infusi tumbuhan merawat ketidaksinambungan kencing pada kanak-kanak.

Jus amaranth dan sayur-sayuran yang dihancurkan boleh digunakan sebagai losyen, topeng muka, atau perapi rambut. Bahan aktif secara biologi mempunyai kesan yang baik pada kulit, meremajakan, memberi kilauan dan keanjalan rambut. Inilah dia, rumpai...

Tepung amaranth dibuat dari biji. Produk ini tidak mengandungi gluten, yang menjadikan tepung ini sangat sihat! Tepung Amaranth membantu mengurangkan gula darah, membantu menurunkan berat badan, memberi kesan positif pada saluran pencernaan.

Peter I melancarkan kempen untuk memiskinkan makanan kita, banyak produk masakan Rusia diharamkan, diganti dengan kentang, tomato... Sebelum Peter di Rusia terdapat 108 jenis kacang, 108 jenis sayur, 108 jenis buah, 108 jenis beri, 108 jenis nodul, 108 jenis bijirin, 108 rempah dan 108 jenis buah *, sesuai dengan 108 Dewa Slavia.

* Hari ini, kata "buah" dipahami sebagai konsep penyatuan, yang meliputi buah-buahan, kacang-kacangan, buah beri, yang sebelumnya disebut hanya hadiah, sementara buah-buahan disebut sebagai hadiah tumbuhan dan semak. Contoh buah-buahan termasuk: kacang polong, kacang (polong), lada, i.e. buah-buahan herba yang tidak manis.

Selepas Peter, hanya ada beberapa spesies suci yang digunakan untuk makanan yang dapat dilihat sendiri oleh seseorang. Di Eropah, ini dilakukan lebih awal. Bijirin, buah-buahan dan nodul akar sangat musnah, kerana dikaitkan dengan reinkarnasi manusia. Satu-satunya perkara yang dilakukan oleh penipu oleh Peter adalah membenarkan penanaman kentang (kentang, seperti tembakau (!) Milik keluarga nighthade. Bahagian atas, mata dan kentang hijau beracun. Kentang hijau mengandungi racun yang sangat kuat, solanin, sangat berbahaya bagi kesihatan anak-anak), ubi jalar dan pir tanah, yang kurang dimakan hari ini.

Pemusnahan tanaman suci yang digunakan pada waktu tertentu menyebabkan hilangnya reaksi ilahi yang kompleks dari tubuh (ingat peribahasa Rusia "setiap sayur mempunyai waktunya sendiri"). Mencampurkan makanan telah menyebabkan proses pembusukan dalam badan, dan sekarang orang mengeluarkan bau dan bukannya wangian.

Tumbuhan adoptogenik hampir lenyap, hanya tanaman aktif yang masih lemah: "akar kehidupan", serai, zamaniha, akar emas. Mereka menyumbang kepada penyesuaian seseorang terhadap keadaan yang sukar dan menjadikan seseorang itu awet muda dan sihat. Sama sekali tidak ada tumbuhan metamorfosis yang menyumbang kepada pelbagai metamorfosis tubuh dan penampilan, selama lebih kurang 20 tahun "Sacred Turn" dijumpai di pergunungan Tibet, dan bahkan hari ini telah hilang.

Kempen untuk pemakanan pemakanan berlanjutan dan pada masa ini, kalega dan sorgum hampir hilang dari penggunaannya, dan penanaman poppy dilarang. Dari banyak karunia suci hanya nama-nama yang tersisa, yang diberikan kepada kita hari ini sebagai sinonim buah-buahan terkenal.

  • Grukhva, kalyva, bukhma, landushka - dikeluarkan hari ini sebagai rutabagas.
  • Armud, quit, pigwa, gutei, gun - hadiah yang hilang yang diturunkan sebagai quince.
  • Kembali pada abad ke-19, Kukish dan Dula melambangkan pir, walaupun ini adalah hadiah yang sama sekali berbeza, hari ini kata-kata ini digunakan untuk menggambarkan gambar ara (juga, tentu saja, hadiah). Kepalan tangan dengan ibu jari tertanam, digunakan untuk menunjukkan mudra hati, hari ini ia digunakan sebagai tanda negatif. Dulia, buah ara dan buah ara tidak lagi tumbuh, kerana mereka adalah tanaman suci di kalangan orang Khazar dan orang Varang.
  • Baru-baru ini, proska mula dipanggil "millet", barli - barley, dan biji-bijian millet dan barli telah hilang dari pertanian kita selama-lamanya.

V.A. Shemshuk "Kembali Syurga ke Bumi" (II, 11).

Sebagai permulaan, mari kita ingat bahawa orang Kristian mengubah POST - sistem membersihkan tubuh dan peralihan yang lancar dari satu jenis makanan ke jenis lain (ada POST semula jadi, ia menjadi agama, tidak sesuai dengan kerja tubuh, proses semula jadi). Pada era Petrine, masakan Rusia kehilangan banyak produk, dan mereka mula memperkenalkan yang asing - mereka melanggar diet.

Golongan Bolshevik meneruskan urusan Petrine. Walaupun terdapat banyak produk yang hilang, masakan Rusia masih kaya dengan pelbagai jenis (baca penerbitan masakan pra-revolusi). Golongan Bolshevik memusnahkan kepelbagaian ini.

"Apa yang sekarang kita anggap sebagai masakan Rusia adalah tradisi makanan yang dibuat secara artifisial di zaman Soviet dalam keadaan kekurangan makanan yang paling teruk dan kekurangan bahan awal. Sistem perencanaan dan pengedaran produk Soviet tidak meninggalkan batu dari kepelbagaian masakan tradisional Rusia "- Anton Prokofiev, perunding koki restoran" Gusyatnikoff ".

sakit kepala

Apabila kita satu, kita tidak terkalahkan!

"Saya pergi membeli-belah. Bukan dalam arti saya pergi membeli-belah, tetapi dalam arti bahawa saya pergi membeli-belah sendiri. Hari ini, ketika melihat rak di kedai, hubungan terlupa kerana perkataan" amaranth "muncul dan membuat saya membeli sebungkus tepung amaranth, sementara saya tidak tahu apa itu.
WWW yang hebat (terima kasih untuk) menjelaskan: sekarang saya dapat membuat cheesecake / charlotte, dan mereka akan mempunyai sifat yang membolehkan seekor hiu hidup secara mendalam, dan kepada manusia. baik dan sebagainya.

"Squalene pertama kali ditemui pada tahun 1906. Dr. Mitsumaro Tsujimoto dari Jepun mengasingkan ekstrak dari hati hiu laut dalam, yang kemudian dikenal pasti sebagai squalene (dari latin squalus - hiu). Dari sudut pandang biokimia dan fisiologi, squalene adalah sebatian biologi, hidrokarbon tak jenuh semulajadi..

Pada tahun 1931, Profesor University of Zurich (Switzerland), pemenang Hadiah Nobel Dr. Klaur membuktikan bahawa sebatian ini kekurangan 12 atom hidrogen untuk mencapai keadaan stabil, jadi hidrokarbon tak jenuh ini menangkap atom-atom ini dari sumber yang ada padanya. Dan kerana sumber oksigen yang paling umum dalam tubuh adalah air, squalene mudah bertindak balas dengannya, melepaskan oksigen dan tepu organ dan tisu dengannya..

Jerung laut dalam memerlukan squalene untuk bertahan dalam keadaan hipoksia yang melampau (kandungan oksigen rendah) ketika berenang di kedalaman yang sangat tinggi. Dan orang memerlukan squalene sebagai agen antimikroba dan fungisida, kerana telah lama terbukti bahawa kekurangan oksigen dan kerosakan oksidatif pada sel yang merupakan penyebab utama penuaan..

Memasuki tubuh manusia, squalene meremajakan sel, dan juga menghalang pertumbuhan dan penyebaran tumor malignan. Di samping itu, squalene dapat meningkatkan kekuatan sistem imun badan beberapa kali, sehingga memastikan daya tahannya terhadap pelbagai penyakit..

Sehingga baru-baru ini, squalene diekstrak secara eksklusif dari hati hiu laut dalam, yang menjadikannya salah satu makanan paling langka dan mahal. Tetapi masalahnya bukan hanya kosnya yang tinggi, tetapi juga fakta bahawa tidak ada banyak squalene di hati hiu - hanya 1-1,5%.

Penyelidikan moden mendapati kehadiran squalene dalam dosis kecil dalam minyak zaitun, minyak gandum, dedak padi, ragi.

Tetapi dalam proses kajian yang sama, ternyata kandungan squalene tertinggi dalam minyak adalah dari biji-bijian amaranth. Ternyata minyak amaranth mengandungi 8-10% squalene! Ini beberapa kali lebih banyak daripada di hati ikan yu laut dalam!.

Semasa kajian biokimia squalene, banyak sifat menariknya yang lain telah ditemui. Jadi, ternyata squalene adalah turunan dari vitamin A dan, semasa sintesis kolesterol, diubah menjadi analog biokimia 7-dehidrokolesterol, yang menjadi vitamin D di bawah sinar matahari, sehingga memberikan sifat radioaktif. Di samping itu, vitamin A diserap dengan lebih baik apabila dilarutkan dalam squalene..

Roti Amaranth dibakar di Rusia sebelum Peter 1, dia melarang menanamnya. Menurut akaun lama, ia mempromosikan umur panjang. Benih mengandung lebih banyak protein daripada gandum, rai, jagung, dan soba.

Sehingga pemerintahan Peter I, roti dipanggang dari amaranth, yang dianggap sebagai ubat mujarab untuk semua penyakit, semestinya diberikan kepada orang yang melakukan perjalanan jauh, wanita hamil dan anak-anak. Di Yunani, amaranth dianggap sebagai simbol keabadian..

Amaranth - roti orang Slavia-Arya, dilarang oleh Peter I.

Amrita - minuman para dewa, nektar keabadian, juga ramuan dari mana ia dibuat.
Kami pernah membincangkan perkara ini sebelum ini.
Hari ini, dalam salah satu buku harian itu, muncul topik mengenai pembaharuan Peter 1, mengenai fakta bahawa, antara lain, dia melarang penanaman amaranth dan penggunaan roti amaranth, yang sebelumnya merupakan makanan utama rakyat Rusia, dengan mana dia menghancurkan umur panjang di Bumi, yang masih ada di Rusia; (menurut legenda, para penatua hidup untuk waktu yang sangat lama, bahkan angka 300 tahun disebutkan..)

Perkataan AMARANT. Mara adalah dewi kematian (di antara Rus Slavia kuno dan orang Aryan), dan awalan "A" bermaksud penolakan dalam bahasa - misalnya, moral-tidak bermoral, dll., Para ahli bahasa tahu.
Jadi ternyata AMARANT secara harfiah bermaksud orang yang menafikan kematian, atau lebih tepatnya, orang yang memberikan keabadian. Kata AMRITA - secara harfiah kita mendapat perkara yang sama - mrita adalah kematian, awalan "a" - penolakan.

Produk yang paling berharga ini mengalami kelahiran semula pada abad ke-20, ketika penyelidikan yang serius bermula di Amerika Syarikat. Kini beratus-ratus institusi penyelidikan di seluruh dunia terlibat dalam kebangkitan semula budaya kuno ini. Di negara kita, kajian dan pengenalan amaranth ke dalam pertanian pada tiga puluhan abad ke-20 dimulakan oleh ahli akademik saintis Rusia terkenal Nikolai Ivanovich Vavilov. Selepas kematiannya, semua kerja penyelidikan dihentikan dan dilupakan secara praktikal. Tidak lama kemudian, karya ini diteruskan oleh profesor Universiti St Petersburg Iskhan Magomedovich Magomedov. Dia adalah salah satu penyelidik domestik pertama yang tumbuh amaranth.

Kajian amaranth hanya mengejutkan para saintis. Pertama, ternyata tumbuhan ini mengandungi jumlah protein (yang saya tekankan, catat) - kira-kira 16-18% (walaupun gandum mengandungi "hanya" 12%). Protein (protein) amaranth paling hampir dengan protein "ideal" yang dikira secara teori. Sebagai perbandingan, saya dapat memberikan pekali penilaian berikut untuk protein yang sangat "ideal" ini: amaranth - 75, susu lembu - 72, kacang soya - 68, gandum - 60, kacang tanah - 32. Komen, seperti yang mereka katakan, tidak diperlukan. Selanjutnya, komposisi asid amino amaranth seimbang, ia juga mengandungi sejumlah besar asid amino (penting) yang tidak disintesis oleh tubuh manusia. Produk dengan kandungan asid amino penting yang tinggi selalu menjadi impian manusia. Kandungan lisin asid amino penting yang paling penting adalah 30 (.) Kali lebih tinggi daripada gandum. Asid amino ini tidak terdapat dalam jumlah yang banyak di mana-mana tumbuhan yang dikaji. Apa itu lisin? Ini adalah zat yang menyebabkan makanan diserap oleh tubuh manusia, dan jika kekurangan, makanan tersebut tidak diserap dan protein "dalam perjalanan".

Di samping itu, amaranth kaya dengan mineral seperti zat besi, fosforus, kalium, mengandungi asid lemak tak jenuh ganda yang sangat penting, dari mana kita ingin mengasingkan asid linoleat, yang tidak disintesis dalam badan dan mesti dibekalkan dengan makanan. Di antara sebatian lain, saya perhatikan kandungan vitamin yang tinggi - B2, E, B1, vitamin kumpulan D, asid hempedu, steroid dan fitosteroid.

Amaranth adalah kekeringan dan tahan fros dengan adanya latar belakang pertanian yang tinggi tidak memerlukan makanan, dan haiwan memakannya sepenuhnya. Dia adalah pemegang rekod kandungan protein. Bukan apa-apa bahawa hijau amaranth disamakan dengan makanan laut yang paling tinggi kalori - daging sotong, kerana, selain protein, asid amino yang paling berharga untuk tubuh manusia - lisin di dalamnya adalah 2.5 kali lebih banyak daripada dalam gandum, dan 3.5 kali lebih banyak, daripada jagung dan biji-bijian lisin tinggi yang lain.

Amaranth adalah makanan yang sangat baik untuk haiwan kesayangan dan unggas. Sekiranya anda memberi makan jisim hijau (sehingga 25% makanan lain), anak babi tumbuh 2.5 kali, dan arnab, nutria dan ayam - 2-3 kali lebih cepat, lembu dan kambing meningkatkan hasil susu dan kandungan lemak. Jisim amaranth hijau diberi makan kepada babi dengan sejumlah kecil sampah, dan haiwan tumbuh dengan cepat, sehingga 60 kg berat hidup dalam 4 bulan.

Sebilangan besar vitamin C dan karoten menjadikan makanan amaranth sangat berharga dan memberi kesan yang baik pada haiwan dan burung, sehingga mereka tidak jatuh sakit.

Amaranth silase dengan baik, tetapi lebih baik melakukannya dalam campuran dengan jagung, sorgum. Oleh kerana jisim hijau jagung mengandungi banyak gula, dan jisim hijau amaranth mengandungi banyak protein, silase dari mereka jauh lebih berkhasiat daripada dari amaranth itu sendiri.

Tetapi amaranth juga merupakan produk yang luar biasa. Ia digunakan dalam kursus pertama dan kedua, dikeringkan, asin dan diperam seperti kubis, acar untuk musim sejuk, dan minuman ringan yang mahal disediakan..

Minyak Amaranth mempunyai harga tertinggi di antara minyak nabati dan lemak haiwan, dari semua segi ia melebihi minyak buckthorn laut sebanyak 2 kali dan digunakan semasa rawatan penyakit radiasi yang kompleks, dan biji percambahan serupa dalam komposisi dengan susu ibu.

Para saintis mendapati bahawa amaranth juga mempunyai sifat perubatan yang berkesan. Para saintis menjelaskan ini dengan fakta bahawa ladang bio yang kuat terdapat pada biji amaranth, yang menentukan sifat penyembuhannya yang ajaib. Atau kenyataan seperti itu. Ayam reyot setelah dua hari diberi makan dengan sisa amaranth dari biji (sekam) segera pulih. Dan lebih jauh lagi. Semua pemilik arnab di kawasan itu mempunyai kematian haiwan - orang dewasa dan haiwan muda. Dan mereka yang menggunakan amaranth sebagai makanan, bukan satu.

Amaranth - sangat berkesan untuk pemeliharaan lebah yang berjaya.

Protein pantry, budaya masa kini dan masa depan - sebagai ahli biologi dunia memanggil tumbuhan ini.

Pakar Suruhanjaya Makanan PBB mengenalinya sebagai budaya yang akan membantu memberi protein berkualiti tinggi kepada penduduk planet kita yang semakin meningkat.

Dianjurkan untuk menaburkan amaranth pada jisim hijau dengan jarak baris 45 cm, kemudian menipis tanaman setelah mencapai ketinggian 20-25 cm, biarkan 10-12 tanaman per meter berjalan. Jika untuk biji, maka dengan jarak baris 70 cm, meninggalkan 4-5 tanaman per meter berjalan. Waktu menyemai adalah sama seperti jagung, ketika tanah memanaskan hingga 8-10 gram. C panas.

Selepas kemunculan, perhatian utama adalah untuk mengelakkan rumpai menenggelamkannya. Meninggalkan diperlukan selama tiga minggu, maka amaranth itu sendiri menindas semua "lawannya". Akarnya kuat dan dapat menembus ke perairan tanah, tidak hanya menghilangkan kelembapan, tetapi juga unsur mineral yang diperlukan, yang menyumbang kepada pembentukan biomas yang besar. Oleh itu, amaranth dapat memainkan peranan sebagai penambahbaikan dan memberi makanan berharga dengan protein berkualiti tinggi..

Untuk kawasan dengan pertanian berisiko, sangat menjanjikan, kerana dalam keadaan kemarau, ia mampu menghasilkan hasil yang tetap, dan dalam keadaan optimum - hasil tinggi biomas dan biji-bijian..

Semasa mengumpulkan amaranth untuk tujuan perubatan, harus diingat bahawa ia boleh digunakan untuk sayur-sayuran walaupun tanaman mencapai ketinggian 25-30 cm; daun dapat dikumpulkan dari peringkat bawah tanaman sepanjang musim panas hingga akhir musim gugur, sementara ia masih tumbuh, dimakan, dituai untuk musim sejuk dan untuk pembuatan persediaan ubat.

Biji-bijian harus dituai ketika daun atasnya berkrim dan bijinya menunjukkan sedikit penumpahan. Anda perlu mengeringkan sayur-sayuran di bawah kanopi, dalam bentuk draf, tanpa akses kepada cahaya matahari.

Simpan amaranth di tempat yang kering, gelap dan berventilasi baik, sebaiknya digantung dalam linen atau beg kertas.

Mengapa Peter the Great melarang roti dari Amaranth?

Dalam salah satu buku harian itu, muncul topik mengenai pembaharuan Peter I, mengenai fakta bahawa, antara lain, ia melarang penanaman amaranth dan penggunaan roti amaranth, yang sebelumnya merupakan makanan utama rakyat Rusia, dan dengan itu menghancurkan umur panjang di Bumi, yang kemudiannya tinggal di Rusia; (menurut legenda, para penatua hidup untuk waktu yang sangat lama, bahkan angka 300 tahun disebutkan..)

Amrita - minuman para dewa, nektar keabadian, juga ramuan dari mana ia dibuat.

Perkataan AMARANT. Mara adalah dewi kematian (di kalangan Slavia kuno), dan awalan "A" bermaksud penolakan dalam bahasa - misalnya, moral-tidak bermoral, dll., Ahli bahasa tahu.

Jadi ternyata AMARANT secara harfiah bermaksud orang yang menafikan kematian, atau lebih tepatnya, orang yang memberikan keabadian. Kata AMRITA - secara harfiah kita mendapat perkara yang sama - mrita adalah kematian, awalan "a" - penolakan.

Sebagai tambahan kepada khasiat kuliner yang indah yang dimiliki oleh minyak Amaranth, ia mengandungi sejumlah zat unik, unsur surih dan vitamin, yang manfaatnya tidak dapat diremehkan oleh tubuh..

Sifat penyembuhan amaranth telah diketahui sejak zaman kuno. Minyak Amaranth - sumber squalene yang terkenal.

Squalene adalah bahan yang menangkap oksigen dan menjenuhkan tisu dan organ tubuh kita dengannya. Squalene adalah agen antikanker yang kuat yang mencegah radikal bebas merosakkan barah sel. Di samping itu, squalene mudah menembusi kulit ke dalam badan, mempengaruhi seluruh badan dan merupakan imunostimulan yang kuat..

Komposisi kimia amaranth yang unik telah menentukan ketepatan penggunaannya sebagai agen terapi. Orang Slavia kuno menggunakan amaranth untuk memberi makan anak-anak yang baru lahir, para tentera membawa biji amaranth bersama mereka dalam kempen yang sukar sebagai sumber kekuatan dan kesihatan. Pada masa ini, amaranth berjaya digunakan di pelbagai negara dalam rawatan proses keradangan sistem genitouriner pada wanita dan lelaki, buasir, anemia, kekurangan vitamin, kehilangan tenaga, diabetes, obesiti, neurosis, pelbagai penyakit kulit dan luka bakar, stomatitis, periodontitis, ulser gastrik dan ulser duodenal, aterosklerosis.

Persediaan yang mengandungi minyak amaranth mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah, melindungi tubuh dari kesan penyinaran radioaktif, mempromosikan penyerapan semula tumor ganas, berkat squalene, bahan unik yang merupakan sebahagian dari komposisinya.

Squalene pertama kali ditemui pada tahun 1906. Dr. Mitsumaro Tsujimoto dari Jepun. Dia mengasingkan ekstrak dari hati hiu laut dalam, yang kemudian dikenal pasti sebagai squalene (dari Latin squalus - hiu). Dari sudut pandang biokimia dan fisiologi, squalene adalah sebatian biologi, hidrokarbon tak jenuh semula jadi. Pada tahun 1931, Profesor University of Zurich (Switzerland), pemenang Hadiah Nobel Dr. Klaur membuktikan bahawa sebatian ini kekurangan 12 atom hidrogen untuk mencapai keadaan stabil, jadi hidrokarbon tak jenuh ini menangkap atom-atom ini dari sumber yang ada padanya. Dan kerana sumber oksigen yang paling umum dalam tubuh adalah air, squalene mudah bertindak balas dengannya, melepaskan oksigen dan tepu organ dan tisu dengannya..

Jerung laut dalam memerlukan squalene untuk bertahan dalam keadaan hipoksia yang melampau (kandungan oksigen rendah) ketika berenang di kedalaman yang sangat tinggi. Dan orang memerlukan squalene sebagai agen antikarsinogenik, antimikroba dan fungisida, kerana telah lama terbukti bahawa kekurangan oksigen dan kerosakan oksidatif pada sel-sel yang merupakan penyebab utama penuaan dalam tubuh, serta kemunculan dan perkembangan tumor. Memasuki tubuh manusia, squalene meremajakan sel, dan juga menghalang pertumbuhan dan penyebaran tumor malignan. Di samping itu, squalene dapat meningkatkan kekuatan sistem imun badan beberapa kali, sehingga memastikan daya tahannya terhadap pelbagai penyakit..

Sehingga baru-baru ini, squalene diekstrak secara eksklusif dari hati hiu laut dalam, yang menjadikannya salah satu makanan paling langka dan mahal. Tetapi masalahnya bukan hanya kosnya yang tinggi, tetapi juga fakta bahawa tidak ada banyak squalene di hati hiu - hanya 1-1,5%.

Sifat antitumor yang unik dari squalene dan kesukaran yang besar dalam memperolehnya memaksa para saintis memperhebatkan pencarian mereka untuk mencari sumber alternatif bahan ini. Penyelidikan moden mendapati kehadiran squalene dalam dosis kecil dalam minyak zaitun, minyak gandum, dan dedak padi. Tetapi dalam proses kajian yang sama, ternyata kandungan squalene tertinggi dalam minyak adalah dari biji-bijian amaranth. Ternyata minyak amaranth mengandungi 8-10% squalene! Ini beberapa kali lebih banyak daripada di hati ikan yu laut dalam!.

Semasa kajian biokimia squalene, banyak sifat menariknya yang lain telah ditemui. Jadi, ternyata squalene adalah turunan dari vitamin A dan, semasa sintesis kolesterol, diubah menjadi analog biokimia 7-dehidrokolesterol, yang menjadi vitamin D di bawah sinar matahari, sehingga memberikan sifat radioaktif. Di samping itu, vitamin A diserap dengan lebih baik apabila dilarutkan dalam squalene..

Kemudian squalene dijumpai di kelenjar sebum manusia dan menyebabkan keseluruhan revolusi dalam bidang kosmetologi. Bagaimanapun, sebagai komponen semula jadi kulit manusia (hingga 12-14%), ia dapat dengan mudah diserap dan meresap ke dalam tubuh, sambil mempercepat penembusan zat terlarut dalam produk kosmetik. Selain itu, ternyata squalene dalam minyak amaranth mempunyai sifat penyembuhan luka yang unik, mudah mengatasi kebanyakan penyakit kulit, termasuk eksim, psoriasis, ulser trofik dan luka bakar. Sekiranya anda melincirkan kawasan kulit di mana tumor terletak dengan minyak amaranth, dos radiasi dapat meningkat dengan ketara tanpa risiko terbakar radiasi. Penggunaan minyak amaran sebelum dan sesudah terapi radiasi mempercepat pemulihan tubuh pesakit, kerana masuk ke dalam badan, squalene juga mengaktifkan proses regenerasi tisu organ dalaman.

Sifat penyembuhan amaranth telah diketahui sejak zaman kuno. Dalam perubatan Slavia kuno, amaranth digunakan sebagai agen anti-penuaan. Dia juga dikenal oleh masyarakat kuno Amerika Tengah - orang Inca dan Aztec.

Nama amaranth di kalangan petani kuno orang Maya, Aztec dan India Amerika - Ki-ak, Bledo, Huatli. Nama India untuk amaranth adalah Ramadana (dikurniakan oleh Tuhan). Amaranth adalah pengesahan yang jelas tentang kebenaran: yang baru adalah yang lama dilupakan. Tumbuhan yang memberi makan penduduk benua Amerika selama lapan ribu tahun kini muncul di hadapan kita dalam bentuk orang asing. Kami telah menerima beberapa fakta mengenai kepentingan ekonomi amaranth untuk kerajaan Aztec terakhir, yang diperintah oleh Montezuma pada awal abad ke-16 Masihi. Maharaja menerima 9 ribu tan amaranth sebagai cukai. Amaranth menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari banyak kegiatan ritual di mana cat yang dibuat darinya digunakan. Jelas, ini adalah alasan bahawa Inkuisisi menyatakan tanaman itu ramuan jahat, akibatnya, penakluk Sepanyol secara harfiah membakar tanaman Huatli, menghancurkan benih, menghukum orang yang tidak taat dengan kematian. Akibatnya, amaranth hilang di Amerika Tengah.

Tamadun Eropah diinjak-injak oleh budaya asing yang tidak diketahui, selalunya jauh lebih tinggi dari segi kecerdasan. Tidak ada rasa takut terhadap penakluk yang dapat memaksa puak India untuk meninggalkan penanaman Huatli. Terutama di perkampungan gunung yang sukar dijangkau. Dan itu bukan soal ritual linguistik. Roti gandum jagung menekan rasa lapar, tetapi menyebabkan radang usus dan sakit. Penambahan huatli ke dalam adunan membuat petani menderita.

Tidak menghairankan bahawa Mexico, Amerika Syarikat, negara-negara Amerika Tengah dan Selatan mula menanam amaranth di kawasan yang luas..

Suruhanjaya Makanan di PBB untuk khasiat dan khasiat perubatan mengakui amaranth sebagai budaya abad XXI.

Sejujurnya, saya secara peribadi mengenali tanaman ini dengan baik, tetapi saya selalu menganggap bahawa ia adalah hiasan... Sungguh mengejutkan. Amaranth, dan juga tepat di bunga saya.

Adalah enak dan enak untuk membuat roti dan menambah sup, terutama pada cendawan - anda akan menjilat jari anda, anda boleh makan dari pinggan kecil, kerana ia sangat memuaskan, tetapi anda tidak menjadi lebih baik dari itu, tetapi sebaliknya ada rasa ringan di badan.

Tetapi ini adalah tanaman yang diusahakan, yang dibawa dari Amerika secara tidak sengaja dengan benih tanaman lain sejak 30-an abad kita. Biji amaranth kecil, seperti poppy, dan ketinggian tanaman lebih dari 2 m. Dan jika tumbuh sendiri, maka satu tanaman menempati kawasan seluas hampir 1 m. Bukankah keajaiban bahawa tanaman mewah seperti itu tumbuh dari biji kecil dalam 3,5 bulan, dengan garland biji berharga, gergasi kemerahan atau emas! Hasil Amaranth sangat hebat - di tanah yang subur - sehingga 2 ribu sentimeter jisim hijau berkualiti tinggi dan hingga 50 sen biji sehektar.

Amaranth adalah kekeringan dan tahan fros dengan adanya latar belakang pertanian yang tinggi tidak memerlukan makanan, dan haiwan memakannya sepenuhnya. Dia adalah pemegang rekod kandungan protein. Bukan apa-apa bahawa hijau amaranth disamakan dengan makanan laut yang paling tinggi kalori - daging sotong, kerana, selain protein, asid amino yang paling berharga untuk tubuh manusia - lisin, ia mengandungi 2.5 kali lebih banyak daripada dalam gandum, dan 3.5 kali lebih banyak daripada dalam jagung dan bijirin lisin tinggi yang lain.

Sebilangan besar vitamin C dan karoten menjadikan makanan amaranth sangat berharga dan memberi kesan yang baik pada haiwan dan burung, sehingga mereka tidak jatuh sakit.

Amaranth silase dengan baik, tetapi lebih baik melakukannya dalam campuran dengan jagung, sorgum. Oleh kerana jisim hijau jagung mengandungi banyak gula, dan jisim hijau amaranth mengandungi banyak protein, silase dari mereka jauh lebih berkhasiat daripada dari amaranth itu sendiri.

Tetapi amaranth juga merupakan produk yang luar biasa. Ia digunakan dalam kursus pertama dan kedua, dikeringkan, asin dan diperam seperti kubis, diperap untuk musim sejuk, minuman ringan yang disediakan.

Minyak Amaranth mempunyai harga tertinggi di antara minyak nabati dan lemak haiwan, dari semua segi ia melebihi minyak buckthorn laut sebanyak 2 kali dan digunakan semasa rawatan penyakit radiasi yang kompleks, dan biji percambahan serupa dalam komposisi dengan susu ibu.

Para saintis mendapati bahawa amaranth juga mempunyai sifat perubatan yang berkesan. Para saintis menjelaskan ini dengan fakta bahawa ladang bio yang kuat terdapat dalam biji amaranth, yang menentukan sifat penyembuhannya yang ajaib. Atau kenyataan seperti itu. Ayam reyot setelah dua hari diberi makan dengan sisa amaranth dari biji (sekam) segera pulih. Dan lebih jauh lagi. Semua pemilik arnab di kawasan itu mempunyai kematian haiwan - orang dewasa dan haiwan muda. Dan mereka yang menggunakan amaranth sebagai makanan, bukan satu.

Amaranth - sangat berkesan untuk pemeliharaan lebah yang berjaya.

Protein pantry, budaya masa kini dan masa depan - inilah yang disebut oleh ahli biologi dunia sebagai tumbuhan ini. Pakar Suruhanjaya Makanan PBB mengenalinya sebagai budaya yang akan membantu memberi protein berkualiti tinggi kepada penduduk planet kita yang semakin meningkat.

Dianjurkan untuk menaburkan amaranth pada jisim hijau dengan jarak baris 45 cm, kemudian menipis tanaman setelah mencapai ketinggian 20-25 cm, biarkan 10-12 tanaman per meter berjalan. Sekiranya untuk biji - maka dengan jarak baris 70 cm, meninggalkan 4-5 tanaman per meter berjalan. Waktu menyemai adalah sama seperti jagung, ketika tanah memanaskan hingga 8-10 gram. C panas.

Selepas kemunculan, perhatian utama adalah untuk mengelakkan rumpai menenggelamkannya. Meninggalkan diperlukan selama tiga minggu, maka amaranth itu sendiri menindas semua "lawannya". Akarnya kuat dan dapat menembus ke perairan tanah, dari sana bukan hanya kelembapan, tetapi juga unsur mineral yang diperlukan, yang menyumbang kepada pembentukan biomas yang besar. Oleh itu, amaranth dapat memainkan peranan sebagai penambahbaikan dan memberi makanan berharga dengan protein berkualiti tinggi..

Untuk wilayah dengan pertanian berisiko, sangat menjanjikan, kerana dalam keadaan kekeringan ia mampu memberikan hasil yang berterusan, dan dalam keadaan optimum - hasil tinggi biomas dan bijirin. Semasa mengumpulkan amaranth untuk tujuan perubatan, harus diingat bahawa ia boleh digunakan untuk sayur-sayuran walaupun tanaman mencapai ketinggian 25-30 cm; daun boleh dituai dari peringkat bawah tanaman sepanjang musim panas hingga akhir musim gugur, sementara ia masih tumbuh, dimakan, dituai untuk musim sejuk dan untuk pembuatan persediaan ubat

Biji-bijian harus dituai ketika daun atasnya berkrim dan bijinya menunjukkan sedikit penumpahan. Anda perlu mengeringkan sayur-sayuran di bawah kanopi, dalam bentuk draf, tanpa akses kepada cahaya matahari.

Simpan amaranth di tempat yang kering, gelap dan berventilasi baik, sebaiknya digantung dalam linen atau beg kertas.

Daun Amaranth mengandungi banyak vitamin C, karotena, tanin, flavonoid, kalsium, kalium, zink, garam mangan.

Benih dan daun tanaman digunakan untuk mengobati pankreatitis, gastritis, diabetes mellitus, untuk tumor, penyakit ginjal dan hati..

Roti Amaranth dan Roti Gandum Beracun. Buat kesimpulan anda sendiri.

Jadikannya lebih ketara dalam suapan pengguna atau dapatkan kedudukan PROMO sehingga artikel anda akan dibaca oleh ribuan orang.

  • Promo standard
  • 3.000 promosi 49 KP
  • 5,000 tayangan promo 65 KP
  • 30,000 promosi 299 KP
  • Sorotan 49 KP

Statistik mengenai kedudukan promo ditunjukkan dalam pembayaran.

Kongsi artikel anda dengan rakan anda melalui rangkaian sosial.

Maaf, tetapi anda tidak mempunyai cukup rubel benua untuk mempromosikan rakaman ini.

Dapatkan rubel Continental,
menjemput rakan anda ke Comte.

Saya mengaku tidak mengetahui data ini. Saya menjumpai perkataan AMARANT, dan mula menggali perkataan ini.

Ternyata Amaranth adalah produk yang sangat berharga, sebenarnya BREAD, tetapi bukan ragi gandum, yang telah kita rawat sejak zaman Peter. Dan roti amaranth. Berguna dan tidak memudaratkan.

Dan sekarang, setelah menonton video, fikirkan sebentar mengapa kita diberi roti yis.

Amaranth - roti orang Aztec dan Slavia kuno

Amaranth (Shchiritsa) - roti orang Aztec, dilarang oleh Peter I. Kami juga memanggil amaranth shchiritsa, velvet, aksamitnik, cockscombs, ekor kucing.

Semasa pembaharuan yang dilakukan oleh Peter I, penanaman amaranth dan penggunaan roti amaranth, yang sebelumnya merupakan makanan utama rakyat Rusia, dilarang, yang menyebabkan pemusnahan umur panjang di Bumi, yang kemudiannya tinggal di Rusia; (menurut legenda, para penatua hidup untuk waktu yang sangat lama, bahkan angka 300 tahun disebutkan...).

Sifat penyembuhan amaranth telah diketahui sejak zaman kuno..

Dalam perubatan Cina kuno, amaranth digunakan sebagai agen anti-penuaan. Dia dikenali baik oleh orang Yunani kuno dan orang-orang Amerika Tengah - orang Inca dan Aztec. Roti Amaranth, menurut legenda disebut roti orang Aztec.

Di antara orang Yunani kuno, dia adalah simbol keabadian. Sesungguhnya, perbungaan amaranth tidak pernah pudar.

Perkataan AMARANT. Mara adalah dewi kematian, dan awalan "A" bermaksud penolakan dalam bahasa - misalnya, moral-tidak bermoral, dll. Jadi, ternyata AMARANT secara harfiah bermaksud orang yang menafikan kematian, atau lebih tepatnya, orang yang memberikan keabadian.

Suruhanjaya Makanan PBB mengiktiraf amaranth sebagai budaya abad ke-21. Dari segi kandungan nutrien, tanaman ini berkali-kali lebih unggul daripada gandum dan bijirin tradisional lain..

Biji amaranth mempunyai kualiti pengisar tepung yang baik dan mempunyai rasa yang sedap. Tepung Amaranth mempunyai nilai biologi yang tinggi, merupakan sumber mineral yang kaya seperti kalsium, magnesium, fosforus, dan vitamin C dan PP. Tepung amaranth tidak mengandungi gluten dan dapat menjadi asas untuk membuat produk untuk pesakit dengan penyakit seliak (gluten enteropati), tanpa penambahan tepung gandum.

Komposisi kimia amaranth yang unik telah menentukan ketepatan penggunaannya sebagai agen terapi. Orang-orang Aztec kuno menggunakan amaranth untuk memberi makan anak-anak yang baru lahir, para prajurit membawa biji amaranth bersama mereka dalam kempen yang sukar sebagai sumber kekuatan dan kesihatan. Farmasi sejati, amaranth digunakan untuk menyembuhkan bangsawan kerajaan di India kuno dan China..

Pada masa ini, amaranth berjaya digunakan di pelbagai negara dalam rawatan proses keradangan sistem genitouriner pada wanita dan lelaki, buasir, anemia, kekurangan vitamin, kehilangan tenaga, diabetes, obesiti, neurosis, pelbagai penyakit kulit dan luka bakar, stomatitis, periodontitis, ulser gastrik dan ulser duodenal, aterosklerosis.

AMARANTH OIL - SUMBER SQUALEN YANG DIKETAHUI

Sebagai tambahan kepada khasiat kuliner yang indah yang dimiliki oleh minyak Amaranth, ia mengandungi sejumlah zat, unsur surih dan vitamin yang unik, yang manfaatnya tidak dapat diremehkan oleh tubuh. Sifat penyembuhan amaranth telah diketahui sejak zaman kuno..

Squalene adalah bahan yang menangkap oksigen dan menjenuhkan tisu dan organ tubuh kita dengannya. squalene adalah agen antikanker yang kuat yang mencegah radikal bebas merosakkan sel barah. Di samping itu, squalene dengan mudah menembusi kulit ke dalam badan, mempengaruhi seluruh badan dan merupakan imunostimulan yang kuat. Squalene pertama kali ditemui pada tahun 1906. Dr. Mitsumaro Tsujimoto dari Jepun mengasingkan ekstrak dari hati hiu laut dalam, yang kemudian dikenal pasti sebagai squalene (dari Latin squalus - hiu). Dari sudut pandang biokimia dan fisiologi, squalene adalah sebatian biologi, hidrokarbon tak jenuh semula jadi. Pada tahun 1931, Profesor University of Zurich (Switzerland), pemenang Hadiah Nobel Dr. Klaur membuktikan bahawa sebatian ini kekurangan 12 atom hidrogen untuk mencapai keadaan stabil, jadi hidrokarbon tak jenuh ini menangkap atom-atom ini dari sumber yang ada padanya. Dan kerana sumber oksigen yang paling umum dalam tubuh adalah air, squalene mudah bertindak balas dengannya, melepaskan oksigen dan tepu organ dan tisu dengannya..

Sehingga baru-baru ini, squalene diekstrak secara eksklusif dari hati hiu laut dalam, yang menjadikannya salah satu makanan paling langka dan mahal. Tetapi masalahnya bukan hanya kosnya yang tinggi, tetapi juga fakta bahawa tidak ada banyak squalene di hati hiu - hanya 1-1,5%.

Jerung laut dalam memerlukan squalene untuk bertahan hidup dalam hipoksia yang melampau (oksigen rendah) ketika berenang di kedalaman yang sangat besar.

Dan orang memerlukan squalene sebagai agen antikarsinogenik, antimikroba dan fungisida, kerana telah lama terbukti bahawa kekurangan oksigen dan kerosakan oksidatif pada sel-sel yang merupakan penyebab utama penuaan dalam tubuh, serta kemunculan dan perkembangan tumor. Memasuki tubuh manusia, squalene meremajakan sel, dan juga menghalang pertumbuhan dan penyebaran tumor malignan. Di samping itu, squalene dapat meningkatkan kekuatan sistem imun badan beberapa kali, sehingga memastikan daya tahannya terhadap pelbagai penyakit..

Sifat antitumor yang unik dari squalene dan kesukaran yang besar dalam memperolehnya memaksa para saintis memperhebatkan pencarian mereka untuk mencari sumber alternatif bahan ini. Penyelidikan moden mendapati kehadiran squalene dalam dosis kecil dalam minyak zaitun, minyak gandum, dedak beras, dan ragi. Tetapi dalam proses kajian yang sama, ternyata kandungan squalene tertinggi dalam minyak adalah dari biji-bijian amaranth. Ternyata minyak amaranth mengandungi 8-10% squalene! Ini beberapa kali lebih banyak daripada di hati ikan yu laut dalam.

Semasa kajian biokimia squalene, banyak sifat menariknya yang lain telah ditemui. Jadi, ternyata squalene adalah turunan dari vitamin A dan, semasa sintesis kolesterol, diubah menjadi analog biokimia 7-dehidrokolesterol, yang menjadi vitamin D di bawah sinar matahari, sehingga memberikan sifat radioaktif. Di samping itu, vitamin A diserap dengan lebih baik apabila dilarutkan dalam squalene..

Kemudian squalene dijumpai di kelenjar sebum manusia dan menyebabkan keseluruhan revolusi dalam bidang kosmetologi. Bagaimanapun, sebagai komponen semula jadi kulit manusia (hingga 12-14%), ia dapat dengan mudah diserap dan meresap ke dalam tubuh, sambil mempercepat penembusan zat terlarut dalam produk kosmetik. Selain itu, ternyata squalene dalam minyak amaranth mempunyai sifat penyembuhan luka yang unik, mudah mengatasi kebanyakan penyakit kulit, termasuk eksim, psoriasis, ulser trofik dan luka bakar.

Sekiranya anda melincirkan kawasan kulit di mana tumor terletak dengan minyak amaranth, dos radiasi dapat meningkat dengan ketara tanpa risiko terbakar radiasi. Penggunaan minyak amaran sebelum dan sesudah terapi radiasi mempercepat pemulihan tubuh pesakit, kerana masuk ke dalam badan, squalene juga mengaktifkan proses regenerasi tisu organ dalaman.

Nama amaranth di kalangan petani kuno orang Maya, Aztec dan India Amerika - Ki-ak, Bledo, Huatli. Nama India untuk amaranth adalah Ramadana (dikurniakan oleh Tuhan). Amaranth adalah pengesahan yang jelas tentang kebenaran: yang baru adalah yang lama dilupakan. Tumbuhan yang memberi makan penduduk benua Amerika selama lapan ribu tahun kini muncul di hadapan kita dalam bentuk orang asing.

Tetapi di Rusia, nenek moyangnya yang dekat dan sangat akrab dengan kita semua nenek moyangnya semakin bertambah!

Kami telah menerima beberapa fakta mengenai kepentingan ekonomi amaranth untuk kerajaan Aztec terakhir, yang diperintah oleh Montezuma pada awal abad ke-16 Masihi. Maharaja menerima 9 ribu tan amaranth sebagai cukai. Amaranth menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari banyak kegiatan ritual di mana cat yang dibuat darinya digunakan. Jelas, ini adalah alasan bahawa Inkuisisi menyatakan tanaman itu ramuan jahat, akibatnya, penakluk Sepanyol secara harfiah membakar tanaman Huatli, menghancurkan benih, menghukum orang yang tidak taat dengan kematian. Akibatnya, amaranth hilang di Amerika Tengah.

Tamadun Eropah diinjak-injak oleh budaya asing yang tidak diketahui, selalunya jauh lebih tinggi dari segi kecerdasan. Tidak ada rasa takut terhadap penakluk yang dapat memaksa puak India untuk meninggalkan penanaman Huatli. Terutama di perkampungan gunung yang sukar dijangkau. Dan itu bukan soal ritual linguistik. Roti gandum jagung menekan rasa lapar, tetapi menyebabkan radang usus dan sakit. Penambahan huatli ke dalam adunan membuat petani menderita.

Tidak menghairankan bahawa Mexico, Amerika Syarikat, negara-negara Amerika Tengah dan Selatan mula menanam amaranth di kawasan yang luas..

Orang Jepun membandingkan nilai pemakanan hijau amaranth dengan daging cumi-cumi, dan biji-bijiannya disamakan dengan susu dari segi kandungan unsur surih. Amaranth menguatkan sistem imun, menormalkan metabolisme dan menghalang perkembangan tumor. Anehnya, kita tidak begitu biasa dengan tanaman ini - dan walaupun pada hakikatnya bagi kebanyakan kita tumbuh di negara ini! Baru-baru ini, produk amaranth tidak biasa di kedai Eropah, tetapi ini tidak selalu berlaku. Konflik keagamaan harus dipersalahkan: kenyataannya adalah bahawa orang India Amerika - orang Inca dan Aztec - menganggap makanan dari biji-bijiannya suci, sehingga para penakluk Sepanyol, dalam panas memerangi kepercayaan tradisional orang asli Amerika, mula secara aktif menghancurkan amaranth, menyebutnya "tanaman syaitan." Amaranth dilupakan dan tidak dikenang selama beberapa abad. Namun, keadilan sedang dipulihkan: sekarang roti dipanggang dengan biji-bijian tanaman ini, minyak, bijirin dan tepung dibuat dari mereka, dan daunnya dibakar dan ditambahkan ke salad, omelet dan kaserol.

Roti gandum - (ragi) adalah RACUN.

Sangat sukar bagi orang Rusia untuk mempercayai idea bahawa jika anda makan roti, maka anda layu dan bengkok, mendedahkan diri anda kepada risiko terkena barah atau menjadi steril. Bagi kami, roti selalu menjadi kesihatan dan bayi di kampung diberi serbuk roti dan bukannya puting susu dan mereka membesar lelaki yang pipi cerah tanpa cirit-birit dan sembelit, tanpa diatesis dan alergi asma. Jadi apa yang berlaku? Mengapa roti tiba-tiba mula membunuh orang?

Untuk memahami mengapa doktor Rusia begitu enggan mempercayai kewujudan penyakit seliak, perlu diingat bahawa racun dalam kes ini bukan roti, tetapi semua produk yang mengandung gluten. Oleh itu, di seluruh dunia yang bertamadun, bersama dengan produk yang mengandungi gluten biasa, anda akan selalu mendapat produk yang percuma. Sudah tentu, harganya akan beberapa kali lebih mahal. Hanya gluten yang masuk ke dalam hidup kita dan meracunnya melalui roti. Hanya roti Rusia tidak pernah menjadi racun, tetapi ia boleh menjadi satu. Untuk ini dia sekarang mempunyai semua kemungkinan.

Tetapi pertama-tama anda harus memberitahu yang sebenarnya mengenai penyakit seliak. Kesan merosakkan gluten pertama kali ditemui pada pertengahan abad yang lalu di Eropah. Orang Finlandia adalah orang pertama yang memperhatikan masalah ini, bayi di bawah usia dua tahun terdedah kepada penyakit ini. Oleh kerana simptom tersebut ditunjukkan pada kanak-kanak, mitos lahir mengenai sifat keturunan penyakit ini. Pada masa yang sama, para doktor menyebut penyakit seliak sebagai penyakit usus yang disebabkan oleh kerosakan pada usus kecil, yang menyebabkan gangguan penyerapan usus..

Gejala penyakit yang mengerikan: kembung, sembelit, cirit-birit, atrofi perut dan otot yang besar - hilang pada pesakit dalam beberapa bulan, sejurus selepas wad dikeluarkan dari diet roti. Ini adalah bagaimana doktor asing membuat kesimpulan bahawa roti adalah racun. Tetapi kerana pukulan yang menghancurkan dapat ditangani oleh industri gandum, kejadian penyakit ini dijelaskan bukan oleh kualiti roti yang dihasilkan, tetapi oleh genetik. Katakanlah, ada orang pelik yang mengalami intoleransi terhadap roti gluten.

Sementara itu, pembuat roti Amerika dan Eropah, alih-alih memperhatikan trend yang membimbangkan, meneruskan usaha mereka untuk mendiskreditkan roti sebagai produk sihat. Mereka melakukan ini, tentu saja, bukan kerana niat jahat, tetapi hanya untuk tujuan perniagaan. Pada tahun 1979 di Amerika, di negara bagian Kansas, Persatuan Pengeluar Gluten Gandum ditubuhkan, yang secara aktif mempromosikan dan menjual produk milenium baru, iaitu gluten gandum kering - gluten.

Sekiranya anda memasuki kedalaman berabad-abad dan membakar resipi lama pembuat roti Rusia, anda dapat melihat bahawa mereka memberi kepentingan utama kepada proses masam dan penapaian. Pada pandangan mereka, nilai roti adalah bahawa ia hidup, dan diberi umur yang pendek - tidak lebih dari dua hari. Resipi kuno menerangkan secara terperinci bagaimana menangani pengerasan atau cetakan, menambahkan malt dan pektin untuk mengekalkan kelembapan, lesitin, iaitu telur, pengawet semula jadi dalam bentuk asid sorbik dan garam asid propionik. Dengan hanya satu ayat, di hujung resipi, bahawa untuk keanjalan adunan roti, anda boleh menggunakan pekat gluten dalam jumlah 2-3% dari berat tepung.

Pembakar roti moden menambah gluten 4-6% hanya untuk memperbaiki struktur roti, dan ketika mengembangkan jenis roti yang baru dan mahal, seperti kue, muffin, wafel dan biskut - dari 20% hingga 40% gluten. Dalam komposisi tampalan tepung dan produk gula-gula - hingga 50% gluten berat tepung. Di samping itu, gluten sebagai pengawet telah banyak digunakan dalam pengayaan bijirin sarapan siap pakai, yang sangat disukai oleh anak-anak kita, dalam yogurt penyimpanan jangka panjang, dalam stik, potongan daging, makanan beku yang dimaksudkan untuk menggoreng berikutnya, keju, daging kepiting, kaviar ikan buatan, diproses keju, tomato ikan dalam tin, coklat dan permen karet.

Orang Amerika paling berjaya menggunakan gluten gandum kering dalam pengeluaran roti. Selama 30 tahun yang lalu, penggunaan gluten gandum kering dalam pembuatan roti dunia telah meningkat sepuluh kali ganda, terutamanya di negara maju dengan industri agro-industri yang maju. Penggunaan gluten membolehkan tukang roti mendapatkan roti yang lembut yang dapat disimpan dan tidak dimanjakan selama berbulan-bulan tanpa banyak kos kewangan, intelektual dan tenaga kerja. Menurut pembuat roti itu sendiri, dominasi gluten dalam penaik berlaku hanya atas sebab ekonomi. Gluten ditambahkan ke roti untuk mengurangkan kos pengeluarannya, kerana penggunaannya memungkinkan untuk menghasilkan roti berkualiti tinggi dari tepung bermutu rendah, dan tepung bermutu tinggi sangat mahal.

Kualiti merujuk kepada parameter visual seperti keanjalan, kemegahan dan penyimpanan lama. Idea bahawa roti harus hidup, dan tidak diisi dengan bahan pengawet, tidak diambil kira oleh mereka. Sebagai pertahanan mereka, pembuat roti melancarkan promosi gluten sebagai produk protein yang mempunyai nilai penting untuk kesihatan manusia dan mengandungi vitamin kumpulan B, A dan E.

Tongkat mereka, bagaimanapun, ketika mereka mulai berbicara di Amerika tentang perlunya menghasilkan produk bebas gluten, diambil dengan semangat tiga kali ganda oleh peniaga Rusia. Berikut adalah pesan promosi untuk pengilang roti: "Perkembangan teknologi yang pesat dalam industri roti memungkinkan hari ini untuk menghasilkan roti dengan kandungan gluten yang tinggi, yang mengekalkan khasiatnya dalam pakej vakum khas sehingga satu tahun." Dan inilah yang lain, lebih sejuk daripada yang pertama: "Gluten kering adalah bahan semula jadi, jadi tidak ada had yang membatasi penggunaannya sebagai bahan tambahan.".

Had, sayangnya, juga namanya - tubuh manusia yang menentang, melawan dan menolak untuk bermutasi, membuat seseorang menderita penderitaan yang tidak berperikemanusiaan. Perut kembung, tinja fetid, ulser gusi aphthous, kehilangan keputihan gigi, kekejangan otot, sakit haid, kembung, amenorea, anemia, anoreksia, sakit sendi, sembelit, kemurungan, masalah tingkah laku, cirit-birit, dermatitis, kemandulan pada lelaki dan wanita, malaise umum, kelemahan otot, osteoporosis, muntah, kegemukan atau sebaliknya, penurunan berat badan, perut reyot - ini semua adalah tanda-tanda penyakit seliak. Penyelidikan klinikal mengenai penyakit ini telah mengejutkan para doktor sejak 40 tahun yang lalu.

Oleh kerana gluten adalah protein yang tidak larut dalam air, ia tidak larut bukan sahaja di dalam air, tetapi juga garam. Apabila gluten dalam tubuh manusia berlebihan, ia menjadi tersumbat di usus kecil, seperti simen, menempelkan vili terbaiknya, menyebabkan degenerasi usus kecil. Dalam keadaan ini, usus tidak lagi dapat menyerap vitamin atau bahan berguna lain, yang disebut dalam brosur iklan "tukang roti maju".

Hasil kajian oleh saintis Ukraine yang telah mengenal pasti bentuk penyakit pendam dan menyebutnya sebagai penyakit seliak bisu, nampaknya, kadang-kadang dapat menurunkan penjualan roti. Vyacheslav Perederia, ahli gastroenterologi Ukraine dan ketua Jabatan Terapi Fakulti N 1 Universiti Perubatan Nasional yang dinamakan sempena I. A. Bogomolets menyangkal dakwaan bahawa penyakit seliak adalah penyakit keturunan. Dia menyatakan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit seliak telah menjadi penyakit usus kecil yang paling biasa, yang menyerang orang-orang dari segala usia, terutama orang dewasa berusia antara 20 hingga 70 tahun. Penyakit ini jarang berlaku di kalangan pengguna roti di bawah 20 tahun..

Kesimpulan yang dicapai oleh saintis Ukraine menunjukkan bahawa gluten terkumpul di dalam tubuh manusia selama bertahun-tahun, menyebabkan patologi teruk yang tidak dapat dikaitkan oleh doktor dengan sebab sebenarnya. Menurut saintis Ukraine, penyakit seliak mempunyai gejala usus hanya 30% dan gejala bukan usus pada 70%. Di samping itu, ia menyamar sebagai penyakit lain seperti diabetes jenis 1, hepatitis, kolitis, arthritis, tumor ganas, limfoma sel, pelembutan tulang, barah orofaring, dan barah usus besar dan usus kecil..

Perubatan moden tidak bersedia untuk giliran peristiwa seperti itu. Paling tragis, tidak ada kaitan langsung antara penggunaan makanan yang mengandungi gluten dan gejala klinikal, seperti, dengan alergi. Dengan kata lain, jika seorang kanak-kanak menyukai makanan segera, keju, coklat, sosej, permen karet, kemudian menjadi dewasa, dia boleh jatuh sakit, misalnya, dengan barah usus kecil. Dan tidak mungkin doktor tradisional dapat menentukan bahawa gluten adalah penyebabnya.

Menurut Vyacheslav Perederiy, gluten menjadi racun akibat perubahan mendadak dalam pemakanan dan ekologi manusia. Kerosakan pada dinding usus menyebabkan intoleransi terhadap laktosa, sukrosa, mengganggu proses metabolik dan menyebabkan keracunan. Ringkasnya, dengan menyekat usus anda dengan gluten, anda tidak dapat menjangkakan bahawa makanan yang anda makan akan berfungsi untuk anda. Kemungkinan besar dia juga akan menjadi racun.

Nasib baik, Rusia bukan negara agro-industri maju, jadi kemundurannya dalam hal ini memainkan peranan yang baik untuk kesihatan negara. Roti Rusia, sebahagian besarnya disebabkan oleh fakta bahawa ia belum menjadi komoditi, tetapi terus menjadi produk sosial, boleh dimakan tanpa ancaman terhadap kehidupan.

Sesiapa yang pernah ke luar negeri pasti akan mengingati gigi roti "plastik" yang mengerikan ini, tanpa rasa dan tidak berbau, yang anda kunyah seperti kertas, atau melihat roti panggang yang dihiris dengan vakum ini, tidak bermaya dan tidak berjamur selama berbulan-bulan. Sesiapa yang tinggal lama di luar negara mungkin mengingati adonan penkek dalam botol khas yang tidak merosakkan selama berbulan-bulan di luar peti sejuk dan tepung gluten di rak pasar raya, dari mana para pendatang Rusia berusaha sia-sia untuk memasak roti Rusia semula jadi, kue Paskah dan shangi.

Pemasar Rusia yang "maju", nampaknya tidak menyedari akibat buruk dari kesan gluten pada badan mereka, menyiarkan tentang kejayaan di pasaran roti Rusia dan "revolusi pengguna" di segmen pasaran ini. Menjadi euforia, nampaknya dalam jangkaan keuntungan, mereka meramalkan peningkatan penjualan roti beku di Rusia dengan anggaran paling konservatif hingga 30% per tahun.

Mereka meminta pengeluar besar, iaitu kedai roti, untuk mengubah arah teknologi Barat dan pengeluaran roti dari produk separuh siap beku untuk segmen massa. Pada pendapat mereka, ini akan membantu Rusia yang padat untuk mendekati Barat dan menjadi kekuatan butir yang bertamadun. Apa yang akan berlaku kepada pengguna Rusia apabila roti menjadi komoditi di negara kita? Jawapannya jelas: tidak ada yang baik.

Sebagai tambahan kepada kesan berbahaya gluten pada usus orang Rusia, para peminta maaf untuk roti sintetik di luar negara harus ingat bahawa di Amerika dan Eropah, penggunaan roti menurun setiap tahun, dan jumlah restoran dan kedai bebas gluten semakin bertambah..

Mungkin untuk alasan ini, teknologi untuk menghasilkan roti beku gluten meletup ke Rusia dengan kedok yang moden, sehingga kita, yang masih memakai buaian dan sandal dan menguli adunan dengan ragi, dapat mengajar kita akal. Hanya di Rusia tsarist roti terbaik di dunia dibakar, dan rahsia membakar roti Rusia dapat menjadi kelebihan persaingan yang tidak dapat dipertikaikan dari tukang roti Rusia moden, dan roti tidak akan berubah menjadi racun, tetapi, seperti biasa di Rusia sejak zaman kuno, semuanya menjadi kepala.

Sekarang anda juga bermaksud apa itu roti amaranth.

Dan sekarang penambahan:

"Bahaya! Ragi Baker (termofilik) dan ragi di atasnya... Sebelumnya, roti dibakar bukan pada ragi termofilik. Ragi ini muncul sebelum perang.

Para saintis yang mengkaji masalah ini menemui sumber dari Hitler Jerman di perpustakaan Leninis, di mana dikatakan bahawa ragi ini ditanam di tulang manusia, bahawa jika Rusia tidak mati dalam perang, maka ia akan mati dari ragi. Pakar kami tidak dibenarkan membuat pautan ke sumber, untuk menyalinnya. Dokumen tersebut dikelaskan.

Oleh itu, jika ragi termofilik muncul baru-baru ini, maka dengan bantuan roti beragi mana yang dibakar pada zaman kuno dan sejak kebelakangan ini? Budaya masam petani terkenal dibuat dari tepung rai, jerami, gandum, barli, dan gandum. Sehingga kini, resipi membuat roti tanpa ragi hari ini telah disimpan di kampung-kampung terpencil. Permulaan inilah yang memperkaya tubuh dengan asid organik, vitamin, mineral, enzim, serat, pektin, biostimulan.

Membakar roti dalam masakan rakyat adalah semacam ritual. Rahsia penyediaannya telah diturunkan dari generasi ke generasi. Hampir setiap keluarga mempunyai resipi mereka sendiri. Roti disediakan kira-kira sekali seminggu dengan pelbagai ragi: rai, oat. Walaupun roti lebih kasar, penggunaan tepung rai yang tidak ditapis membantu mengekalkan semua nutrien yang terdapat dalam bijirin. Dan ketika dibakar dalam ketuhar Rusia, roti memperoleh rasa dan aroma yang tidak dapat dilupakan. Roti seperti itu tidak akan tumbuh basi dan berkulat walaupun setelah setahun.

Tetapi selama beberapa dekad sekarang, roti dibakar dengan cara yang berbeza. Dan untuk ini mereka tidak menggunakan permulaan semula jadi, tetapi ragi termofilik, sakaromycetes, yang diciptakan oleh manusia. Teknologi penyediaan mereka sangat hebat, anti-semula jadi. Pengeluaran ragi pembuat roti didasarkan pada pembiakannya dalam media nutrien cair. Molasses diencerkan dengan air, dirawat dengan peluntur, diasamkan dengan asid sulfurik, dan lain-lain. Kaedah pelik, ia mesti diterima, digunakan untuk menyiapkan makanan, lebih-lebih lagi, kerana terdapat ragi semula jadi, ragi hop, misalnya malt, dll. d.

Para saintis di seluruh dunia telah lama membunyikan penggera. Mekanisme kesan negatif ragi termofilik pada badan dinyatakan. Mari kita lihat apa ragi termofilik saccharomyces, dan apa peranan mereka dalam kemerosotan kesihatan mereka yang memakan makanan yang disediakan dengan penggunaannya..

Ragi Saccharomycete (ragi termofilik), jenis yang digunakan dalam industri alkohol, pembuatan bir dan penaik, tidak terdapat di alam semula jadi. Sayangnya, Saccharomycetes lebih tahan daripada sel tisu. Mereka tidak musnah semasa memasak atau air liur di dalam tubuh manusia. Sel ragi pembunuh, sel pembunuh membunuh sel tubuh yang sensitif dan kurang terlindung dengan melepaskan bahan toksik dengan berat molekul rendah di dalamnya.

Protein toksik bertindak pada membran plasma, meningkatkan kebolehtelapannya terhadap mikroorganisma dan virus patogen. Ragi mula-mula memasuki sel-sel saluran pencernaan, dan kemudian ke aliran darah. Ragi termofilik membiak di dalam badan secara eksponensial dan membolehkan mikroflora patogen hidup secara aktif dan membiak, menghalang mikroflora normal, yang mana di dalam usus, dengan pemakanan yang betul, kedua-dua vitamin B dan asid amino penting dapat dihasilkan. Aktiviti semua organ pencernaan terganggu: perut, pankreas, pundi hempedu, hati, usus.

Bahagian dalam perut ditutup dengan selaput lendir khas yang tahan terhadap asid. Walau bagaimanapun, jika seseorang menyalahgunakan makanan ragi dan makanan yang membentuk asid, maka perut tidak dapat menahannya dalam jangka masa yang lama. Luka bakar akan menyebabkan pembentukan luka, sakit dan gejala yang biasa seperti pedih ulu hati..

Penggunaan produk yang disediakan berdasarkan ragi termofilik dalam makanan mendorong pembentukan gumpalan pasir, dan kemudian batu di pundi hempedu, hati, pankreas, pembentukan sembelit dan tumor. Di dalam usus, proses pembusukan tumbuh, mikroflora patogen berkembang, dan sempadan berus cedera. Pengosongan jisim toksik dari badan diperlahankan, poket gas terbentuk, di mana batu tinja bertakung. Secara beransur-ansur mereka tumbuh menjadi lapisan lendir dan submucous usus. Rahsia sistem pencernaan kehilangan fungsi pelindungnya dan mengurangkan fungsi pencernaan. Vitamin tidak cukup diserap dan disintesis, unsur mikro tidak diserap dengan betul dan yang paling penting ialah kalsium.

Doktor menyedihkan penurunan kritikal dalam tahap kalsium darah pada kanak-kanak. Jika dahulu ia adalah 9-12 unit (normal), sekarang ia bahkan tidak mencapai 3! Mikroorganisma patogen menembusi dinding usus dan memasuki aliran darah. Flora mikrob, kulat, virus, parasit mudah menembusi badan. Proses metabolik pada tahap sel terganggu. Komposisi biokimia darah berubah. Lumpur muncul di plasma darah. Pergerakan darah melalui saluran melambatkan, mikrotrombi terbentuk. Sistem limfa habis. Tisu saraf mengalami semua jenis perubahan distrofi.

Penyakit serius lain adalah asidosis, pelanggaran keseimbangan asid-basa. Keletihan, peningkatan kerengsaan, keletihan fizikal dan mental yang cepat muncul, loya, kepahitan di mulut, plak kelabu di lidah, gastritis, lingkaran hitam di bawah mata, sakit otot akibat asid berlebihan, kehilangan keanjalan otot. Tubuh melawan asidosis, menghabiskan banyak tenaga untuk mengembalikan keseimbangan asid-basa dengan perbelanjaannya sendiri, secara intensif membuang sisa alkali yang paling penting: kalsium, magnesium, besi, kalium, natrium. Penyingkiran unsur mineral alkali dari tulang kerangka pasti menyebabkan kerapuhan yang menyakitkan, yang merupakan salah satu penyebab utama osteoporosis pada usia berapa pun..

Dan akhirnya, keabnormalan anatomi. Biasanya, jantung dan paru-paru dan organ-organ yang mendasari - perut dan hati, serta pankreas, menerima rangsangan tenaga mengurut yang kuat dari diafragma, yang merupakan otot pernafasan utama yang berlepas ke ruang interkostal ke-4 dan ke-5. Semasa penapaian ragi, diafragma tidak mencapai jumlah pergerakan berayun yang diperlukan, mengambil posisi paksa, jantung mendatar, lobus bawah paru-paru dimampatkan, semua organ pencernaan dijepit oleh gas yang sangat bengkak, usus cacat. Selalunya pundi hempedu meninggalkan tempat tidurnya, malah mengubah bentuknya. Biasanya, diafragma, membuat pergerakan berayun, menyumbang kepada penciptaan tekanan sedutan di dada, yang menarik darah dari bahagian bawah dan atas kepala dan kepala untuk membersihkan ke paru-paru. Semasa mengehadkan lawatannya, prosesnya tidak berjalan dengan baik.

Semua ini bersama-sama menyumbang kepada pertumbuhan kesesakan di bahagian bawah kaki, pelvis kecil, kepala dan akhirnya membawa kepada urat varikos, pembentukan trombus, ulser trofik dan penurunan imuniti.

Pengalaman saintis Perancis, Etienne Wolf, tidak dapat dilupakan. Dia menanam tumor ganas selama 37 bulan dalam tabung uji dengan larutan yang mengandungi fermentasi ragi Pada masa yang sama, selama 16 bulan, tumor usus dibiakkan dalam keadaan yang sama, tanpa hubungan dengan tisu hidup. Sebagai hasil percubaan, ternyata dalam penyelesaian seperti itu, ukuran tumor meningkat dua kali lipat dan tiga kali lipat dalam satu minggu. Tetapi sebaik sahaja ekstrak dikeluarkan dari larutan, tumor mati. Oleh itu, disimpulkan bahawa ekstrak ragi mengandungi bahan yang merangsang pertumbuhan tumor barah (surat kabar Izvestia).

By the way, mari kita lihat komposisi bahan yang digunakan, menurut GOST, dalam penyediaan ragi termofilik.

Ragi: (komposisi)

Ragi difahami sebagai "ragi tukang roti yang ditekan" GOST 171-81 (untuk maklumat lebih lanjut lihat http: //www.gostedu.r.). Berikut adalah senarai ringkas komponen kimia yang membentuk ragi.

Bahan mentah utama dan tambahan berikut digunakan untuk pengeluaran ragi:

Dari hampir lima puluh bahan dalam makanan tanpa membahayakan kesihatan, hanya sekitar 10 yang boleh dimakan!

Seperti yang dapat dilihat dari dokumen rasmi negara, 36 jenis bahan mentah utama dan 20 jenis bahan bantu digunakan untuk pengeluaran ragi, yang majoritinya tidak boleh disebut makanan. Dengan bantuan baja mikronutrien untuk pertanian di wilayah selatan USSR dan bahan kimia lain (lihat buku teks oleh Semikhatova et al. "Pengeluaran ragi roti", Moscow: Ed. Industri makanan, 1987), ragi dipenuhi dengan logam berat (tembaga, zink, molibdenum, kobalt, magnesium, dll.) dan unsur kimia lain yang tidak selalu berguna untuk daging kita (fosforus, kalium, nitrogen, dll.). Peranan mereka dalam proses penapaian ragi tidak dinyatakan dalam buku rujukan..

Soalan ini tidak dapat dilewatkan dalam diam. Di mana hilangnya tepung gandum dari mana roti bakar nenek moyang kita hilang? Hanya tepung gandum mengandungi vitamin B, unsur mikro dan makro serta kuman, yang mempunyai khasiat perubatan yang hebat. Tepung halus tidak mengandungi kuman dan cengkerang. Daripada bahagian-bahagian biji-bijian yang dihasilkan secara semula jadi dan penyembuhan ini, semua jenis bahan tambahan makanan ditambahkan ke dalam tepung, pengganti yang dibuat secara kimia yang tidak dapat memenuhi apa yang diciptakan oleh alam semula jadi.

Tepung halus menjadi produk pembentuk lendir, yang merosot ke bahagian bawah perut dan merosakkan badan kita. Penyulingan adalah proses yang mahal dan mahal, sambil membunuh daya hidup bijirin. Ia hanya diperlukan agar tepung tidak merosakkan selama mungkin. Tepung utuh tidak dapat disimpan dalam jangka masa yang lama, tetapi ini tidak diperlukan. Biarkan bijirin disimpan, dan dari itu, jika diperlukan, anda boleh menyediakan tepung.

Untuk memulihkan kesihatan negara, perlu kembali membuat roti menggunakan ragi yang ada di alam itu sendiri, di hop, malt. Roti sourdough mengandungi semua asid amino penting, karbohidrat, serat, vitamin Bl, B7, PP; mineral: natrium, kalium, fosforus, besi, garam kalsium, serta unsur mikro: emas, kobalt, tembaga, yang terlibat dalam pembentukan enzim pernafasan yang unik.

Rupa-rupanya, bukan kebetulan telinga gandum disebut keemasan. Roti berdasarkan hop sourdough memberikan kesan sokogonny maksimum, iaitu, ia secara aktif mengekstrak dari pankreas, hati, enzim pundi hempedu dan bahan lain yang diperlukan untuk pencernaan penuh, yang meningkatkan pergerakan usus. Seseorang yang memakan roti seperti itu penuh dengan tenaga, berhenti demam, posturnya diluruskan, kekebalannya pulih.

Maklumat mengenai bahaya memakan produk roti yang dibuat dari ragi pembuat roti perlahan-lahan tetapi pasti memasuki fikiran orang. Ramai orang membakar roti mereka sendiri. Kedai roti mini mula dibuka. Roti bukan ragi ini masih mahal, tetapi hilang seketika. Memerlukan bekalan melebihi.

Di Ryazan, kedai roti mula beroperasi mengikut skema baru; pengeluaran yang sama terdapat di Noginsk. Segala yang baru dilupakan lama...