Apa yang dimaksudkan dengan nanas

Pada tahun 1553, keterangan pertamanya disebutkan dalam buku "Chronicle of Peru" karya Cieza de Leon. [1]

Huraian morfologi

Herba abadi tropis setinggi 60 cm, dengan roset panjang, sempit, kasar dan pada masa yang sama daun succulent (succulent), bergerigi di sepanjang tepi.

Bunga-bunga itu terletak di batang bunga di puncak, padat dalam lingkaran, sehingga perbungaan terbentuk - telinga. Bunga itu biseksual, zigomorfik, dengan 1 putik dan 6 benang sari, tepal 3. Semua bunga tumbuh bersama, hanya bahagian atas tepal dan daun penutup yang tetap bebas. Stamen dipintal dalam lingkaran di sekitar tiang dalam bentuk tali pusat. Ovari terdiri daripada 3 karel, tiga sel, plasenta dengan ovula terletak di septa di tempat penyatuan karel.

Pada fasa ketika nanas digunakan sebagai buah, itu besar (hingga 2 kg), mirip dengan buah konifer konifer, coklat keemasan, dengan sekumpulan daun pendek di bahagian atas, yang berkembang sebagai hasil poliferasi - percambahan peduncle melalui buah. Buah majmuk terdiri daripada sumbu yang agak berair, tetapi kasar dan buah-buahan yang sangat berair dan halus yang tumbuh bersama di sebelahnya, dengan bahagian atas bunga dan daun penutup yang tersisa dan kasar. Dinding buah masing-masing terdiri daripada karpet dan tepal yang terlalu banyak, bekas dan daun penutup, kadang-kadang 1 dari 3 sarang kurang berkembang.

Kultivar nanas tidak mengembangkan biji. Di sarang buah yang matang, seseorang dapat dengan mudah menemukan ovul kecil, yang menonjol di latar belakang dinding sarang berwarna putih. Semua bahagian batang ditembusi oleh banyak balok pengalir. Di bahagian paksi, mereka bergerak secara menegak, dari paksi balok melintas dalam arah mendatar serong dan serong ke buah.

Buah nanas yang belum masak mempunyai sifat kaustik, membakar bibir, mempengaruhi perut sebagai pencahar yang kuat. Buah masak kehilangan khasiatnya dan memperoleh rasa yang sangat baik, aroma menyenangkan yang kuat.

Nilai ekonomi

Penanaman tanaman banyak berlaku di banyak negara tropika. Buah kultivar majmuk adalah aromatik, rasanya manis dan masam, berat dari 2 hingga 16 kg, tidak mempunyai biji. Bubur (kekuningan atau putih) biji nanas ini mengandungi (dalam%): 86.1 air, 4.5 gula terbalik, 6.9 sukrosa, 0.41 bahan nitrogen, 0.52 asid, 0.42 abu. [2] Ia dimakan mentah dan kalengan, digunakan secara meluas dalam industri gula-gula (gula-gula, jem, pengawet).

Pemimpin dunia dalam penanaman nanas sebenar adalah Thailand, Filipina, Brazil, Costa Rica. Spesies ini ditanam di Filipina dan Taiwan juga untuk mendapatkan serat berputar dari daun..

Nanas dalam seni

Nanas dalam sampanye! Nanas dalam sampanye! Sangat sedap, berkilau dan pedas!

Nanas adalah buah atau buah beri?

Ramai orang gemar nanas. Untuk musim sejuk, kami menyediakan salad dari buah-buahan dalam tin, sering membeli jus nanas atau minuman dengan rasanya. Secara umum, nanas bukan lagi "keajaiban luar negeri" seperti yang berlaku beberapa dekad yang lalu. Tetapi walaupun ia telah memenuhi rak-rak kedai dan pasar raya, kami masih belum tahu budaya apa itu. Nanas Toli adalah buah atau sayur, felts atap adalah beri, felts atap umumnya adalah bijirin. Tetapi kami cepat-cepat mengejutkan anda, ini bukan termasuk dalam kategori ini. Jadi apa itu? Sekarang kita akan mempertimbangkan secara terperinci.

Rumput?

Ya. Ia pada dasarnya adalah ramuan. Produk tidak sesuai dengan perihalan buah, sayur, beri dan lebih banyak bijirin. Sebenarnya, jika kita menganggapnya dari sudut pandang biologi, maka ini adalah tumbuhan yang unik.

Tumbuhan ini ditemui oleh Christopher Columbus ketika dia berlayar ke India, tetapi berakhir di Amerika. Oleh itu, tanah air tumbuhan herba ini adalah Amerika Selatan, pulau Guadeloupe. Seiring berjalannya waktu, ia dibawa ke wilayah lain dan mulai ditanam di Australia, Afrika dan Hawaii..

Kerana fakta bahawa ia adalah tanaman bersahaja, ia sering dikelirukan dengan sayur-sayuran. Tetapi, terdapat juga percanggahan. Untuk rasanya yang manis, ia langsung dikelaskan sebagai buah. Ya, dan orang kita terbiasa dengan fakta bahawa semua yang ada di luar negeri adalah buah (pisang yang sama, yang bukan buah).

Buah nanas tidak utuh. Sebenarnya, ini adalah perbungaan, yang terdiri daripada timbunan buah beri "tersekat". Tetapi, kerana tidak ada biji di dalamnya, ia tidak boleh disebut buah beri penuh atau buah (ingat definisi berry "badan lembut dengan biji").

Secara botani, nanas tidak lebih dari ramuan dengan daun yang sangat panjang. Tetapi jika kita melihat perbungaan, maka ini adalah bijirin. Secara umum, ia kelihatan seperti lingkaran setan.

Jadi apa itu nanas? Soalan ini dapat dijawab dengan beberapa jawapan:

  1. Sekiranya kita menganggapnya dari sudut memasak, maka semua orang menyebutnya buah. Walaupun jelas bahawa memasak adalah sejenis industri yang jauh dari botani.
  2. Secara botani, rumput.
  3. Dari segi jenis buah, ini adalah buah majemuk, iaitu buah yang sangat kompleks yang tidak termasuk dalam konsep bijirin, sayur, buah atau buah beri.

Kesimpulan: Nanas adalah tanaman herba dengan sejenis buah buah.

Fakta menarik

Oleh kerana artikel kami tidak begitu pendek bagi anda, kami telah menyediakan fakta menarik tentangnya untuk anda..

  1. Ini pertama kali disebut dalam kesusasteraan abad ke-16. Itu ditulis mengenai dia dalam buku "Chronicle of Peru".
  2. Nanas hijau tidak boleh dimakan. Ini bukan kerana mereka tidak sedap. Pertama, ia menyebabkan kesan pencahar yang teruk, mungkin lebih buruk daripada aprikot hijau, dan kedua, jus nanas hijau membakar bibir dengan teruk..
  3. Nanas adalah air. Nah, lebih khusus mengenai pulpa. 80% air. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa dia adalah bodoh. Ia mengandungi banyak kalium, vitamin, terutama kumpulan B, vitamin C, A, dan banyak unsur makro dan mikro lain.
  4. Ia mengandungi enzim yang membantu tubuh manusia memecah dan mengasimilasikan protein dengan lebih cepat. Tetapi masalahnya ialah anda tidak boleh makan banyak buah, kerana semua asid yang sama boleh merosakkan mukosa mulut.
  5. Sekiranya anda tidak terbawa-bawa, maka ia boleh membawa kebaikan kepada tubuh. Nanas meningkatkan fungsi saluran pencernaan, menipiskan darah. Tetapi, jika seseorang mempunyai penyakit perut (ulser, gastritis), produk wangi ini dikontraindikasikan untuknya..
  6. Sekiranya anda sering sakit bergerak semasa dalam perjalanan dengan kereta atau kapal terbang, jangan lupa membawa bersama satu gelas atau dua jus nanas. Melegakan mual dengan sempurna dan menormalkan keadaan.
  7. Nanas tidak hanya berakhir di atas meja. Dia juga memakainya. Secara harfiah. Kain yang kuat dibuat dari ramuan ini..
  8. Walaupun anda menjalani diet, ini bukan alasan untuk menghentikan rawatan ini. Hakikatnya ialah 100 gram buah hanya mengandungi 48 Kcal. Juga, kerana mengandung banyak garam kalium, penggunaan nanas akan mempercepat pembuangan racun dan cairan dari tubuh, yang sangat membantu dalam memerangi kelebihan berat badan.
  9. Ia sangat aktif digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia terutama digunakan pada topeng muka untuk orang yang mempunyai kulit berminyak..
  10. Dalam dunia automasi, landak yang menakjubkan ini dibuat dengan tangan. Setiap buah, berduri dan berubah-ubah, dirobek oleh tangan dan jatuh di atas meja kami.
  11. Nanas boleh ditanam bukan hanya di negara-negara yang hangat. Adalah mungkin untuk menanamnya di rumah. Untuk melakukan ini, cukup memotong bahagian atas buah (dengan daun dengan bulu) dan menanamnya di dalam periuk. Cara membesar dan merawatnya, anda boleh dapatkan di Internet.
  12. Nanas bahkan sampai ke lambang Jamaica dan Antigua. Ini adalah bagaimana penduduk menghargainya.
  13. Dulu sangat mahal untuk menghantar buah ini dari luar negara. Tetapi orang-orang di Rusia masih mahu menggembirakan diri mereka dengan nanas, kadang-kadang. Oleh itu, diputuskan untuk menanamnya di St Petersburg dan Kepulauan Solovetsky, di rumah hijau khas. Nanas ditanam di sana sehingga penghantaran menjadi lebih murah.
  14. Ramai orang tidak menyukai kenyataan bahawa nanas adalah salah satu buah paling mahal di kedai. Tetapi ada penjelasan yang benar-benar logik untuk ini. Wain sudah masak. Agar nanas boleh dimakan, ia perlu masak sekurang-kurangnya tiga tahun. Oleh itu kosnya tinggi.
  15. Pada asasnya, nanas bukan hanya satu buah. Ini adalah sekumpulan buah beri yang digabungkan erat antara satu sama lain..
  16. Tidak seperti pisang, yang dituai dengan warna hijau dan masak di kaunter, nanas menghentikan musim tanam mereka sepenuhnya setelah dipetik dari kebun. Atas sebab ini, jangan sekali-kali membeli buah-buahan hijau. Tidak akan matang pula.
  17. Nanas masak merosakkan serta-merta. Sekiranya tidak disimpan di dalam peti sejuk, ia akan menjadi tidak boleh digunakan selepas 3 hari. Di dalam peti sejuk, buah mengekalkan kesegarannya selama 7-9 hari.
  18. Di Asia terdapat alat khas yang membolehkan anda memisahkan kulit dengan mudah dari pulpa buah..
  19. Bukan sahaja gula-gula (gula-gula, jem, dll) dibuat dari itu. Ia juga digunakan untuk membuat anggur nanas yang enak..
  20. Sebelumnya, ia dilarang digunakan oleh wanita hamil, konon penggunaannya menyebabkan keguguran. Kini para saintis mendapati bahawa memakan buah boleh menyebabkan keguguran, tetapi untuk ini anda perlu makan 10 buah masak yang besar sekaligus..

Tidak menyelamatkan anda dari kegemukan

Terdapat gembar-gembur nanas yang mengerikan pada satu masa. Orang yang berlebihan berat badan menyukai dia. Faktanya ialah ia mengandungi bromelain, unsur yang selama bertahun-tahun disebut-sebut sebagai "pembunuh lemak" yang sebenar. Menurut pakar, 1 gr. bromelain dapat memecah 900 gram lemak dengan mudah. Untuk mendapatkan 1 gram ini, anda mesti makan 20 kg buah. Tetapi pada hakikatnya, itu adalah pemasaran yang tidak disukai oleh banyak orang. Bromelain tidak tahu menguraikan lemak. Ia memecah protein, yang membantu mereka menyerap lebih cepat. Oleh itu, produk ini sangat sesuai untuk pengangkat berat badan. Tetapi lemak di hadapannya stabil.

Nanas

Buah-buahan yang boleh dimakan yang dikenali oleh semua orang dihasilkan oleh salah satu jenis nanas - nanas jambul besar, juga dikenali sebagai nanas jambul atau biasa (Ananas comosus).

Foto: shutterstock, Elena Ilyicheva

Buah yang boleh dimakan yang dikenali oleh semua orang dihasilkan oleh salah satu jenis nanas - nanas berjambul besar, juga dikenali sebagai nanas jambul atau biasa (Ananas comosus). Buah-buahan ini adalah sebatian besar (hingga 2 kg), mirip dengan tanaman konifer, coklat keemasan, dengan sekumpulan daun pendek di bahagian atas.

Tanah air nanas adalah dataran tinggi kering Mato Grosso di sempadan Brazil dan Paraguay. Namun, sudah di zaman pra-Columbia, nanas tersebar di wilayah Amerika yang sangat luas dan, setelah melintasi khatulistiwa, berada di Amerika Tengah. Kini ia ditanam di negara tropika di seluruh dunia..

Christopher Columbus adalah orang Eropah pertama yang merasakan nanas. Ia berlaku 500 tahun yang lalu di Cuba, ketika orang India membawa buah nanas kepada orang kulit putih sebagai tanda niat baik. Columbus dan rakan-rakannya sama sekali tidak menyukai nanas, rasanya terlalu luar biasa. Namun sejak itu, nanas telah menjadi simbol keramahan. Legenda mengatakan bahawa kapten kapal dagang, kembali dari pelayaran panjang, menggantung nanas di pintunya, sehingga mengundang rakan-rakannya untuk makan malam perayaan. Bukan kebetulan bahawa buah eksotik ini menjadi lambang Persatuan Hotel Amerika..

Orang Eropah berkenalan dengan nanas pada abad ke-16. Huraian pertama mengenai buah ini adalah milik mubaligh Sepanyol Pedro de Cieza de León, yang berbicara secara terperinci mengenai apa yang dilihatnya di Peru, dan kepada penulis dan pengembara Perancis Jean de Léry, yang menggambarkan Brazil. Nanas dibawa pertama ke England, kemudian ke Perancis. Nanas pertama yang ditanam di rumah hijau Eropah dipersembahkan kepada Louis XV pada tahun 1733.

Seperti kebanyakan buah, nanas mengandungi banyak perkara berguna: vitamin (misalnya, vitamin E) dan unsur surih (contohnya, mangan, jarang terdapat pada buah-buahan lain). Tetapi fesyen nanas moden muncul setelah sifat-sifat bermanfaat enzim bromelena yang terdapat dalam nanas ditemui..

Kelebihan utama bromelena adalah kemampuan memecah protein makanan, yang biasanya dipecah dalam badan secara perlahan dan tidak sepenuhnya (enzim papain serupa terdapat pada pepaya hijau, tetapi nanas masak jauh lebih enak daripada buah betik yang belum masak). Selain itu, bromelen membantu usus memusnahkan bakteria yang paling degil dan berbahaya. Ia juga dapat mengendurkan otot dan melegakan kekejangan. Dan dalam pengertian ini, nanas cukup erotik (jadi "nanas dalam sampanye" dapat dianggap sebagai afrodisiak yang sangat baik!).

Banyak yang pernah mendengar tentang "sindrom kelas ekonomi": gumpalan berbahaya muncul dalam darah dari keadaan lama tidak bergerak di pesawat, dan beberapa doktor menasihatkan mengambil pil aspirin sebelum penerbangan. Sudah tentu, nanas tidak akan menggantikan ubat, tetapi dapat meningkatkan peredaran darah. Di samping itu, bromelen sebahagiannya membersihkan dinding saluran darah dan hati dari plak kolesterol..

Beberapa tahun yang lalu, diet nanas wanita menjadi popular. Model dan pelakon terkenal makan beberapa nanas sehari. Tetapi diet ini bukan untuk semua orang. Sekiranya anda menjalani diet nanas, protein dan toksin berlebihan mungkin akan habis. Tekanan darah anda mungkin menurun dan peredaran anda mungkin bertambah baik. Tetapi nanas yang sangat matang mempunyai asid yang cukup untuk mengingatkan seseorang mengenai bisul dan gastritis..

Nanas boleh digunakan sebagai ubat luaran untuk pencegahan kulit berminyak: jika anda mengelap kawasan kulit yang bermasalah dengan sekeping nanas, ia membantu mengatasi kulit berminyaknya yang berlebihan.

Semua jenis nanas yang dimakan berasal dari salah satu spesies ramuan ini - nanas berjambul besar. Ia ditanam di negara tropika di seluruh dunia - di Amerika Tengah dan Selatan, Afrika Selatan, Asia Tengah dan Tenggara.

Lebih daripada 60 jenis nanas diketahui. Mereka berbeza dari segi ukuran, bentuk, warna buah biji, rasa, aroma, kehadiran atau ketiadaan serat di pulpa dan sebilangan tanda lain. Banyak jenis nanas digabungkan menjadi kumpulan varietas..

Kumpulan Ratu ("diraja") merangkumi jenis nanas seperti Ratu Natal Afrika Selatan, Ratu, MacGregor, Z-Queen. Sebagai peraturan, ini adalah buah-buahan dengan warna hijau pucat, dengan daun kecil dan berduri. Rata-rata, berat janin sekitar 1.3-1.5 kg. Ini adalah jenis pencuci mulut; mereka dimakan segar dan digunakan untuk pengawetan.

Kumpulan Sepanyol merangkumi Red Spanish, Pigna Blanca, Cabezona, Singapura, Canning, Valera. Rata-rata, jisim nanas ini berkisar antara satu setengah hingga sepuluh (!) Kg. Sejumlah varieti yang termasuk dalam kumpulan ini tidak mempunyai duri di daun. Sebagai peraturan, ini adalah jenis meja, yang agak lebih rendah daripada jenis pencuci mulut buah ini dari segi rasa. Namun, mereka tidak hanya dalam tin, tetapi juga dimakan segar..

Kumpulan Smooth Cayenne merangkumi Barón de Rothschild, G-25, St. Dominguo, St. Michael, Kew, juga Gaimpew, Maipuri (Maipure), Sarawak, Esmeralda, Hilo, Champaca, Amritha, Taufan (Taufan 1,2,3,4, & 5), MD-2 (dia juga 73-114), MD-1 (aka 73-50 dan CO-2) dan lain-lain. Kumpulan ini menyumbang sehingga 90% pasaran dunia untuk nanas dalam tin..

Kumpulan Abacaxi merangkumi nanas dengan kulit putih atau putih. Sebagai tambahan kepada varieti Abacaxi, ini adalah varietas Kona Sugarloaf yang terkenal, serta Black Jamaica dan Montufar..

Juga terkenal ialah Pernambuco nanas Brazil dengan buah-buahan kecil, Queen Victoria yang kecil dan sangat manis, nanas Nanas Bervariasi dengan buah-buahan merah dan putih, nanas kerdil yang sangat manis (Baby), Thai Tard Sri Thong (aka Phuket Pineapple) dan Sriracha, Mauritius India (aka Pine Eropah, Ratu Melaka, Ceylon Merah dan Melaka Merah) dan banyak lagi.

Buah-buahan jenis nanas lain juga dapat dimakan, walaupun dari segi kualiti dan rasa mereka lebih rendah daripada buah nanas berjambul besar. Sebagai contoh, buah masam kecil dari spesies Ananas sagenaria di Amerika Selatan digunakan untuk menghasilkan alkohol tempatan..

Nanas cincang atau puri ditambahkan ke yogurt, gula-gula, ais krim, salad buah, pencuci mulut, dan makanan panggang. Nanas dalam tin sering digunakan untuk tujuan ini. Jem yang sedap boleh dibuat dari pulpa nanas.

Nanas baik untuk menyiapkan hidangan utama: enak dengan ikan dan makanan laut, daging, ayam (dan nanas segar jauh lebih baik daripada kalengan di sini). Kombinasi seperti ini selalu terdapat dalam resipi Antillean, Creole dan Asia..

Jus nanas disajikan sebagai minuman mandiri, dan juga termasuk dalam minuman bergula, koktel alkohol dan bukan alkohol.

Mengupas nanas memang senang. Untuk melakukan ini, anda perlu memotong bahagian atas dengan daun dan bahagian bawah, kemudian meletakkan nanas pada papan pemotong dan lepaskan helai kupas dengan pisau tajam, bergerak dari atas ke bawah. Anda kemudian boleh memotong buah yang dikupas menjadi empat segi dan mengeluarkan inti yang agak keras (namun, banyak orang memakan nanas dengan intinya). Anda juga boleh memotong nanas menjadi kepingan..

Hari ini nanas ditanam di negara-negara tropis di seluruh dunia, di Belahan Bumi Utara dan Selatan, dan di Amerika Tengah dan Selatan, Asia dan Afrika. Oleh itu, di wilayah yang berlainan, penuaian nanas dituai pada bulan yang berlainan. Lebih-lebih lagi: iklim banyak negara membolehkan anda menuai beberapa tanaman setiap tahun. Oleh itu, nanas dalam perdagangan dunia telah lama menjadi produk bermusim..

Semasa memilih nanas, anda harus memberi perhatian tidak hanya pada buah, tetapi juga daunnya. Daun nanas masak mudah dipisahkan dari buah. Semasa memilih, tarik satu helai. Sekiranya ia mudah dikeluarkan, maka buahnya sudah masak..

Timbang nanas di tangan anda. Sekiranya kelihatan terlalu ringan untuk ukurannya, maka ia tidak akan terlalu manis..

Ketuk buah dengan buku jari anda. Suara kusam menunjukkan kematangan.

Tidak boleh ada bintik-bintik gelap pada kulit nanas. Mereka mengatakan bahawa buahnya sudah terlalu masak dan tidak dapat disimpan dalam jangka masa yang lama..

Apabila matang, kulitnya mestilah tegas, tetapi tidak terlalu tegas. Ini adalah nanas yang belum matang yang kuat untuk disentuh. Buah yang terlalu lembut juga tidak bernilai dibeli. Kemungkinan besar, proses membusuk sudah bermula di dalamnya, dan akan terasa masam.

Sekiranya anda mahukan nanas yang lebih manis, perhatikan daunnya. Varieti dengan duri di daun mempunyai kandungan gula semula jadi yang lebih tinggi daripada jenis daun halus.

Tanda penting nanas masak adalah baunya. Aroma buah yang ringan dan manis adalah tanda kematangan. Buah-buahan yang belum masak mempunyai sedikit atau tidak berbau. Bau pedas adalah ciri buah yang terlalu masak..

Sekiranya nanas yang dibeli belum matang, biarkan selama satu atau dua hari pada suhu bilik. Tidak disyorkan untuk menyimpan buah di luar peti sejuk selama lebih dari tiga hari, jika tidak, buahnya akan mulai merosot..

Nanas disimpan di dalam peti sejuk selama rata-rata 8 hingga 12 hari. Sebaiknya suhu di petak buah tidak turun melebihi tanda 7.5-8 ° C (jika suhu di bawah 7 ° C, buah akan membeku dan dimanjakan, dan jika lebih dari 8 ° C, ia akan menimpa dan merosot) Kelembapan relatif di lokasi penyimpanan tidak boleh melebihi 90%. Sebelum memasukkan nanas ke dalam peti sejuk, anda mesti membungkusnya terlebih dahulu di dalam kertas atau memasukkannya ke dalam beg dengan lubang. Sebaik-baiknya, nanas harus dihidupkan kira-kira 1-2 kali sehari..

Untuk mengekalkan pulpa nanas dalam jangka masa yang lama, ia boleh dibekukan. Untuk melakukan ini, nanas yang dikupas dipotong-potong, dibungkus dalam beg plastik dan dihantar ke peti sejuk beku. Semasa penyimpanan, beg mesti ditutup rapat.

Orang dewasa sekarang mempunyai akses kepada banyak kesenangan gastronomi yang dibawa dari negara-negara yang jauh...

Pelbagai tradisi masakan Malaysia sangat luas. Selain hidangan tempatan sendiri, anda juga boleh.

Salad nanas boleh menjadi manis atau gurih. Dalam kes pertama, dengan nanas, anda boleh membuat.

Blogger makanan Amerika percaya bahawa pai nanas terbalik kerana kelahirannya.

Elena Ilyicheva merasakan nanas Thailand, memilih yang terbaik dan memasak hidangan di bawahnya.

Jus nanas - aromatik, sedikit tart, mengandungi hampir semua vitamin dan mineral.

Nanas - apa sebenarnya, beri atau buah?

Tidak semua orang memikirkan nama produk tertentu yang betul. Kadang-kadang apa yang disebut beri sebenarnya buah dan sebaliknya. Ramai orang dewasa dan kanak-kanak berminat dengan soalan, nanas, adakah buah beri atau buah?

Adakah buah beri atau buah atau sayur

Sejak penemuan nanas, terdapat perbincangan mengenai apa sebenarnya produk ini. Oleh kerana batangnya, yang menyerupai bijirin dalam struktur, buah dianggap oleh sebilangan orang sebagai bijirin. Yang lain percaya bahawa nanas adalah sayur kerana tumbuh di tanah..

Jadi apa sebenarnya nanas, beri atau buah, atau mungkin sayur-sayuran? Bahkan Wikipedia tidak dapat memberikan jawapan yang tepat dan munasabah. Sebenarnya, nanas adalah ramuan (tumbuhan herba), dan saintis menggunakan nama "buah tropika" atau "buah" padanya. Semasa tumbuh dan matang, buahnya terdiri daripada banyak buah beri yang ketat. Secara beransur-ansur, setiap kepingan produk bergabung dan membentuk sebiji buah utuh, yang dapat mencapai berat 5 kg.

Penting! Nanas tidak mempunyai biji, jadi kebanyakan orang percaya bahawa ia adalah buah..

Tetapi sebenarnya, perselisihan belum selesai hingga sekarang, dan tidak ada definisi tepat mengenai produk ini..

Komposisi dan faedah

Menurut keterangan komposisi, buah mengandungi banyak bahan berguna. Sebilangan besar buahnya adalah air, mengandungi sekitar 85%, semua yang lain dihuni oleh:

  • vitamin C;
  • sukrosa, asid sitrik;
  • sebatian vitamin B;
  • vitamin PP, provitamin A;
  • besi, kalium;
  • tembaga, zink;
  • kalsium, magnesium;
  • iodin.

Nilai tenaga pulpa buah - 48 kilokalori per 100 gram produk.

Produk mempunyai nilai terbesar kerana bahan yang dikandungnya - bromelain. Komponen ini mempunyai sifat anti-radang yang jelas, dan sebatian ini juga meningkatkan fungsi sistem hematopoietik dan pencernaan.

Bromelain, menurut saintis, mempromosikan pemecahan lemak badan, dan oleh itu produk ini termasuk dalam kebanyakan diet yang bertujuan untuk mengurangkan berat badan.

Perlu juga diperhatikan bahawa makan nanas membawa kepada:

  • normalisasi saluran gastrousus;
  • membersihkan badan dari bahan toksik dan toksin;
  • normalisasi pembekuan darah dan penipisannya;
  • normalisasi sistem saraf pusat;
  • pengaktifan proses metabolik dalam badan;
  • meningkatkan fungsi sistem kencing dan mencegah edema tisu;
  • meningkatkan fungsi sistem imun;
  • normalisasi tekanan darah pada hipertensi dan pelanggaran satu kali;
  • pencegahan kekurangan vitamin, terutama pada musim sejuk.

200 gram pulpa segar setiap hari akan membantu mengatasi keadaan patologi buah pinggang. Jumlah produk yang sama harus diminum semasa kehamilan, untuk mencegah bengkak dan mengisi semua vitamin dan mineral yang diperlukan dalam tempoh ini.

Nanas mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular. Penyerapan produk secara berkala berfungsi untuk mencegah penyakit seperti:

  • hipertensi arteri;
  • aterosklerosis;
  • iskemia jantung;
  • angina pectoris;
  • strok;
  • serangan jantung;
  • urat varikos;
  • trombosis.

Pakar mengesyorkan memakan buah selama tempoh terapi antibakteria, kerana zat-zat yang terdapat dalam produk meningkatkan kesannya.

Lelaki yang menggunakan produk eksotik cenderung mengalami keadaan patologi sistem pembiakan.

Menyerap produk sebelum makan berat akan membantu anda mencerna makanan dengan lebih cepat dan mencegah rasa berat. Dan makan nanas selepas senaman fizikal yang berat membantu badan pulih lebih cepat..

Di mana dan bagaimana mereka tumbuh

Nanas adalah tumbuhan herba dari keluarga bromeliad di mana buah-buahan terbentuk. Buahnya tumbuh di atas batang yang kuat. Secara luaran, tumbuh-tumbuhan menyerupai rumput besar dengan batang pusat, tingginya hingga satu meter. Ada yang berpendapat bahawa nanas dewasa menyerupai pisang semasa fasa pertumbuhan awalnya. Di habitat semulajadinya, nanas memiliki buah-buahan kecil, akibatnya mereka menjadi bagian dari diet binatang liar.

Hari ini nanas diusahakan oleh seluruh ladang. Untuk pembiakannya, pucuk kecil digunakan yang terbentuk di sisi batang tanaman dewasa. Tumbuhan ini cepat berakar dan mula mekar setelah 6 bulan. Proses pembentukan dan pematangan janin boleh berlangsung dari 3 bulan hingga enam bulan..

Fakta menarik! Pada skala industri, untuk merangsang pembungaan aktif di tumbuh-tumbuhan, petani memperlakukannya dengan larutan asetilena. Dan untuk mengelakkan pembentukan benih dan pendebungaan tunas, topi diletakkan pada masing-masing.

Di satu tempat, nanas dapat berbuah selama beberapa tahun, selepas itu penanaman mesti diperbaharui.

Walaupun nanas adalah buah tropika, ia juga boleh ditanam di rumah. Produk ini dapat ditanam secara eksklusif sebagai tanaman rumah, kerana iklim sejuk tidak sesuai.

  1. Untuk mendapatkan bahan penanaman, anda harus membeli buah yang sudah masak, mengeluarkan beberapa daun yang lebih rendah daripadanya dan memotong bahagian atasnya.
  2. Keluarkan pulpa dari bahagian yang dipangkas, biarkan kulitnya, dan kemudian gantung hingga kering.
  3. Bahan penanaman kering dengan daun mesti diletakkan di dalam bekas dengan air dan diletakkan di tempat yang terang.
  4. Dalam proses percambahan anak benih, perlu menukar air di dalam bekas secara berkala, biasanya ini perlu dilakukan 2-3 kali seminggu.
  5. Apabila akar berukuran 6 cm muncul, nanas harus ditanam di dalam bekas dengan substrat yang lembap. Perlu sampai 2 minggu untuk bercambah.

Tumbuhan yang ditanam mesti disiram ketika lapisan atas tanah mengering, disimpan di tempat yang terang dan disenyawakan dengan baja bunga setiap 2 minggu. Untuk mendapatkan hasil panen, bilik mesti mempunyai suhu sekurang-kurangnya 24 darjah.

Nota! Tanaman akan tumbuh lebih baik jika dibawa ke kebun untuk musim panas..

Enam bulan kemudian, nanas perlu dipindahkan ke dalam bekas yang luas, dan setelah satu tahun lagi, buah-buahan akan mulai terbentuk di atasnya..

Walaupun jawapannya belum dijumpai untuk persoalan apakah nanas, produk ini sangat berguna dan sangat diperlukan untuk tubuh manusia. Manfaat nanas bukan terletak pada nama, tetapi dalam komposisi yang unik.

Nanas

Semua orang tahu bahawa nanas masak manis ditambahkan ke salad, yogurt dan pai. Lebih sedikit orang tahu bahawa nanas boleh diperam dan dimasak sup kubis dari mereka. Lebih kurang - pernah mendengar bahawa daun nanas digunakan untuk menghasilkan pengganti kulit yang ringan dan tahan lama, jenis kain baru, nanofiber, yang telah menjadi alternatif kepada plastik.

Dan sangat sedikit orang yang mengetahui bahawa saintis hari ini, dengan bantuan enzim bromelain yang terdapat dalam nanas, mencari cara baru untuk merawat penyakit pernafasan, angina pectoris, iskemia, dan juga secara aktif meneroka potensi enzim dalam memerangi sel barah..

Khasiat nanas yang berguna

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas (mg / 100 g):Nanas segar [5]Kalengan dalam jus [6]Keburukan. dalam sirap ringan [7]Keburukan. dalam sirap pekat [8]
Air8683.5185.7378.99
Karbohidrat13.1215,7013.4520.20
Serat makanan1.40.80.80.8
Protein0.540.420.360.35
Lemak0.120.080.120.11
Gula9.8514.4512.6516.90
Kalori (Kcal)50605278
Mineral
Potasium109122105104
Kalsium13empat belasempat belasempat belas
Magnesium12empat belasenam belasenam belas
Fosforus8677
Natrium1111
Besi0.290.280.390.38
Zink0.120.10.120.12
Vitamin
Vitamin C47.89.57.57.4
Vitamin PP0.50.2840.2920.287
Vitamin B60.1120.0740.0740.074
Vitamin B10.0790.0950.0910.090
Vitamin B20.0320.0190.0250.025
Vitamin A0.030.020.020.01
Vitamin E0.020.010.010.01

Berdasarkan jadual di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa faedah yang paling banyak, seperti yang diharapkan, dapat diperoleh dari buah segar. Apabila diawetkan, nanas kehilangan sejumlah besar vitamin dan serat. Pada masa yang sama, mereka menjadi lebih berkhasiat dan mengandungi lebih banyak gula. Terutama dalam hal ini, buah kalengan dalam sirap pekat menonjol..

Penyembuhan sifat

Nanas kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral dan terutamanya mempunyai kesan positif pada tubuh. Walau bagaimanapun, ia sering dihargai bukan untuk set nutrien biasa yang terdapat pada buah lain, tetapi untuk bromelain enzim tertentu, yang tertumpu terutama pada inti buah. Bahkan ada legenda bahawa enzim ini memecah lemak, jadi nanas sering disebut buah No. 1 untuk menurunkan berat badan..

Walau bagaimanapun, makan beberapa keping nanas pada makan lewat malam sama sekali tidak akan membantu anda membakar kalori tambahan itu. Sehingga kini, sains mengetahui bahawa enzim proteolitik bromelain mendorong pemecahan protein, tetapi tidak ada bukti penglibatannya dalam proses pemecahan lemak. Oleh itu, nanas, dan khususnya enzim yang terkandung di dalamnya, dapat membantu mengasimilasi makanan protein dengan lebih baik (daging, ikan, produk tenusu), tetapi tidak akan menghilangkan kelebihan berat badan.

Selain mengambil bahagian dalam pemecahan protein, bromelain juga mempunyai kesan anti-radang dan melawan edema. Bersama dengan serat yang terkandung dalam nanas, enzim ini membantu menormalkan pergerakan usus, memberi kesan yang baik terhadap pencernaan dan membantu melegakan sembelit. Para saintis mendakwa bahawa bromelain mencegah pembekuan darah kerana ia menunjukkan aktiviti antikoagulan..

Bagi vitamin koktel yang terdapat dalam nanas, kepekatan tertinggi adalah vitamin C. Sebagai antioksidan yang kuat, ia membantu melindungi sel-sel sihat yang diserang oleh radikal bebas, menyumbang kepada pertahanan tubuh terhadap jangkitan bakteria dan virus, dan juga membantu zat besi untuk diserap..

Terdapat juga vitamin B dalam komposisi nanas.Contohnya, vitamin B1 mendorong penyerapan lemak dan karbohidrat. Di samping itu, ia mempunyai kesan yang baik pada tubuh semasa kerja berlebihan dan keletihan saraf. Vitamin B2 mengatur metabolisme dalam badan, menyokong fungsi organ visual.

Asid nikotinik (vitamin PP), yang terdapat dalam nanas dalam jumlah yang banyak, mengambil bahagian dalam metabolisme karbohidrat dan protein, merangsang pankreas dan mengatur rembesan jusnya. Di samping itu, ia mempunyai kesan yang meluas pada saluran darah..

Walaupun tidak dalam dosis yang terlalu besar, nanas juga mengandung vitamin E dan beta-karoten, yang dalam tubuh manusia mengambil bentuk vitamin A. Yang pertama diperlukan untuk fungsi normal sistem pembiakan. Di samping itu, ia menguatkan otot jantung dan mata, sehingga menyokong kerja sistem kardiovaskular dan visual. Vitamin A juga memberi kesan positif kepada kesihatan mata.Selain itu, ia menyumbang kepada perkembangan normal organisma yang sedang tumbuh dan bertanggungjawab terhadap keadaan kulit dan selaput lendir..

Selain vitamin, nanas mengandungi banyak mineral bermanfaat. Contohnya, buah eksotik ini kaya dengan sumber kalium, kalsium, magnesium dan fosforus. Kalium terlibat secara aktif dalam proses metabolisme garam air. Kalsium memainkan peranan penting dalam pembaharuan tulang. Tahap sebatian fosforus dalam tubuh mempengaruhi aktiviti mental dan fizikal seseorang. Dan magnesium mengatur degupan jantung dan mengambil bahagian dalam sebilangan besar reaksi enzimatik..

Unsur surih dalam nanas seperti mangan dan tembaga juga penting bagi tubuh. Oleh itu, mangan diperlukan untuk pembentukan tulang dan tisu penghubung, pengaktifan enzim pencernaan tertentu, dan peningkatan kualiti sperma pada lelaki [12]. Dan tembaga menyokong penyerapan zat besi, mengatur tekanan darah dan degupan jantung [10].

Dalam bidang perubatan

Sejak tahun 60an. Para saintis secara aktif mengkaji ciri dan kemungkinan penerapan dalam berbagai bidang, termasuk perubatan, dari bahan bromelain yang terkandung dalam nanas. Selama penyelidikan dan eksperimen, terungkap bahawa enzim ini mempunyai banyak sifat bermanfaat pelbagai arah. Secara khusus, ia dapat menghancurkan pembekuan darah, menormalkan tekanan darah, mengatur metabolisme, melawan jangkitan saluran kencing, mempunyai kesan anti-radang dan memulihkan tisu penghubung..

Pada masa kini, bromelain dapat diperoleh bukan hanya dari buah segar di luar negeri, tetapi juga dengan pengambilan suplemen makanan dengan nama yang sama. Sebagai peraturan, enzim diperoleh bukan dari pulpa nanas, tetapi dari daun dan batang tanaman, yang mengandung banyak kali lebih banyak. Biasanya ubat tersebut dihasilkan dalam bentuk tablet atau kapsul 500 mg. Sebelum menggunakannya, anda mesti berjumpa doktor.

Bromelain disyorkan untuk diambil baik sebagai profilaksis untuk pelbagai penyakit, dan untuk masalah yang sudah timbul. Contohnya, sekiranya berlaku gangguan pencernaan, kekurangan pankreas eksokrin, kerosakan sistem kardiovaskular, proses keradangan dalam bentuk apa pun. By the way, ubat ini sangat popular di kalangan atlet kerana ia membantu pulih lebih cepat selepas pelbagai kecederaan dan kecederaan [11]. Di samping itu, ia sering diambil selepas operasi..

Malangnya, selalunya penjualan bromelain disertai dengan iklan spekulatif yang berjanji untuk membakar kalori tambahan itu. Sebenarnya, ubat itu tidak berfungsi untuk menurunkan berat badan. Dia, tentu saja, secara tidak langsung dapat menyumbang kepada pencapaian keharmonian dengan menyelesaikan masalah dalam kerja saluran pencernaan, tetapi sama sekali tidak mempengaruhi alasan lain untuk mendapatkan berat badan berlebihan. Begitu juga, sains tidak membuktikan kesan anti-penuaan bromelain yang sering disebut-sebut..

Dalam perubatan rakyat

Rawatan tradisional biasanya melibatkan penggunaan ramuan yang mudah dan mudah didapati dalam resipi. Adalah sukar untuk memanggil nanas yang berpatutan di garis lintang kita, oleh itu julat aplikasinya tidak terlalu luas. Tetapi orang asli Amerika Selatan telah lama menggunakan semua bahagian buah ini untuk merawat pelbagai penyakit. Dengan penyebaran tanaman nanas di negara tropika lain, resipi rakyat juga muncul di sana..

Sebagai contoh, di Afrika, dikeringkan dan digiling menjadi serbuk akar tanaman digunakan untuk menghilangkan edema. Kulit yang dihancurkan digunakan dalam penyembuhan luka, dan rebusannya dengan penambahan rosemary dianggap berkesan untuk buasir. Orang India di Panama meminum jus dari daun tumbuhan sebagai julap dan antelmintik [13]. Di Bangladesh, jus nanas digunakan untuk merawat demam, dan jus daun digunakan untuk mengubati penyakit kuning. [14].

Selain itu, jus daun nanas diyakini dapat menurunkan kadar gula dalam darah, oleh sebab itu disarankan di negara-negara dengan taraf hidup yang rendah dan kekurangan akses kepada ubat-ubatan sebagai alternatif ubat untuk pesakit kencing manis [15]. Di beberapa tempat, dipercayai bahawa pulpa buah yang belum matang dengan madu, yang diambil tiga hari berturut-turut ketika perut kosong, dapat memprovokasi keguguran dan menyingkirkan kehamilan yang tidak diingini..

Memandangkan nanas tidak ditanam di negara kita, tidak ada tempat untuk mendapatkan akar dan daun tanaman, jadi penyembuh tradisional biasanya menyarankan agar hanya menggunakan pulpa buah. Dihancurkan menjadi gruel, disarankan untuk menambahkannya ke dalam pelbagai campuran vitamin berdasarkan beri, lemon, halia, dll. untuk mengaktifkan fungsi perlindungan badan dan memerangi selsema. Untuk tujuan yang sama, bubur buah cincang halus dicurahkan ke dalam 2 liter vodka, sedikit jus lemon ditambahkan dan disimpan di dalam peti sejuk selama 3 minggu, dan kemudian 50 mg diambil setiap hari..

Tincture alkohol juga digunakan untuk penyumbatan saluran darah. Untuk menyediakan ubat, perlu mengisar pulpa nanas, tuangkan 1 liter vodka di atasnya, tutup rapat dan biarkan di tempat gelap yang sejuk selama 2 minggu. Anda perlu mengambil ubat ini 1 sudu 15 minit sebelum makan. Secara semula jadi, seseorang tidak dapat melawan penyumbatan vaskular dengan warna nanas sahaja. Dengan persetujuan doktor, ia boleh digunakan sebagai ubat tambahan..

Dalam perubatan oriental

Dalam risalah perubatan Cina, makanan biasanya dikategorikan mengikut tahap yin dan yang. Dan diet manusia harus disusun sedemikian rupa sehingga keseimbangan dua tenaga dipertahankan dalam tubuh. Lebih-lebih lagi, makanan mesti dipilih mengikut musim, kerana ia membantu untuk tetap selaras dengan alam semula jadi [16]. Dipercayai bahawa nanas mempunyai tenaga Yin betina dan mempunyai kesan penyejukan pada tubuh, oleh itu disarankan untuk menggunakannya pada musim panas.

Jus nanas dianggap sebagai pelindung yang berkesan terhadap serangan panas, dan pulpa buah digunakan untuk mengatasi masalah pencernaan. Ngomong-ngomong, di Asia ada tradisi untuk mengakhiri makanan dengan betik atau nanas dengan garam dan lada. Oleh kerana sistem enzim mereka, buah-buahan ini membantu makanan dicerna dan diserap lebih cepat..

Dalam penyelidikan saintifik

Baru-baru ini, nanas semakin menjadi objek kajian saintifik. Para saintis mengkaji dengan teliti sifat enzim bromelain, yang sangat menjanjikan dalam bidang perubatan. Kesannya anti-trombotik, anti-radang dan bahkan antikarsinogenik telah dikenalpasti. Bahagian tanaman yang lain, yang berguna, baik dalam bidang perubatan dan bidang lain, tidak menjadi perhatian penyelidik..

Sekiranya kita bercakap tentang bromelain, maka harus diperhatikan bahawa mekanisme tindakannya belum sepenuhnya jelas, tetapi sudah pasti diketahui bahawa enzim ini dan makanan tambahan yang dibuat daripadanya dapat diterima dengan sempurna oleh tubuh dan tidak mempunyai kesan sampingan walaupun dengan penggunaan yang berpanjangan..

Salah satu sifat bromelain yang paling penting adalah mengurangkan gejala angina pectoris dan serangan iskemia sementara. Eksperimen pada tikus telah menunjukkan kemampuan enzim untuk memberi kesan perlindungan pada miokardium [18]. Di samping itu, para saintis telah membuktikan keberkesanannya dalam pencegahan dan rawatan trombophlebitis [19].

Penyelidik percaya bromelain mempunyai potensi yang baik untuk melawan sel barah. Eksperimen yang dilakukan pada sel tikus dan manusia telah menunjukkan bahawa enzim ini mampu merosakkan protein dan dengan itu menghilangkan tumor dari bahan binaannya [21].

Baru-baru ini, kemungkinan mengubati penyakit pernafasan alahan (misalnya, asma) dengan bromelain telah dipertimbangkan. Terdapat juga kajian yang menguji keberkesanan enzim ini dalam memerangi batuk pada tuberkulosis. Para saintis telah membuat kesimpulan bahawa campuran jus nanas, garam, lada dan madu dapat membantu melarutkan lendir di paru-paru. [17].

Dalam kombinasi dengan trypsin dan rutin, bromelain mempunyai kesan anti-radang setara dengan diclofenac ubat bukan steroid yang terkenal. Ini dibuktikan dengan pemerhatian rawatan 103 pesakit dengan osteoartritis sendi lutut [20]. Sebagai tambahan, pengambilan enzim ini sebelum pembedahan dapat mengurangkan masa yang diperlukan untuk menghilangkan rasa sakit selepas operasi..

Dalam dietetik

Seperti yang dinyatakan di atas, nanas sering dikaitkan dengan produk yang memberikan penurunan berat badan yang cepat dan tidak menyakitkan. Namun, ini tidak sepenuhnya benar, kerana buah ini hanya dapat menyumbang kepada peningkatan pencernaan, tetapi sama sekali tidak berkaitan langsung dengan penurunan berat badan secara langsung. Di samping itu, pakar pemakanan menegaskan bahawa tidak ada produk, penggunaannya akan menyebabkan penurunan berat badan..

Walaupun begitu, nanas tidak boleh dikecualikan semasa membentuk diet anda, kerana rendah kalori, kaya dengan vitamin dan mempunyai set mineral yang seimbang [11]. Buah ini sekurang-kurangnya tidak menambah kalori tambahan dan pada masa yang sama membekalkan tubuh dengan banyak nutrien.

Pelakon terkenal Sophia Loren pernah mengakui bahawa hari-hari puasa nanas, yang diaturnya 3-4 kali seminggu, membantunya menjaga kesihatan diri. Pada suatu hari, pelakon itu makan sebiji buah nanas segar dan tidak membataskan dirinya untuk minum air. Walau bagaimanapun, pakar pemakanan bersetuju bahawa faedah diet seperti ini sangat dipersoalkan. Pada pendapat mereka, nilai tenaga diet monoton seperti itu terlalu rendah, dan pemuatan seperti itu dilakukan terlalu kerap. Akibatnya, semua ini dapat menimbulkan rasa lapar yang patologi..

Untuk mengurangkan bahaya yang disebabkan oleh diet kepada tubuh, anda harus mengambil sekurang-kurangnya 2 kg nanas segar, 1 liter jus nanas, 100 g dada ayam rebus, 100 g keju kotej rendah lemak dan 30 g roti rai. Semua makanan ini dibahagikan kepada 4 makanan sehari. Jus biasanya diminum tidak lebih awal sejam selepas makan.

Dalam memasak

Nanas adalah ramuan yang digunakan dalam hampir semua masakan di dunia. Ia dimakan segar dan kalengan, jus, jem dan gula-gula dibuat dari dalamnya. Ia juga ditambahkan ke salad, yogurt, ais krim, dan pai. Lebih-lebih lagi, nanas sering dimasak dengan daging, dan di Malaysia adalah kebiasaan memasukkannya ke dalam kuah kari. Penyediaan pizza dengan nanas menyebabkan banyak perbincangan dan jenaka. Tidak lama dahulu, dalam pertemuan dengan pelajar sekolah, Presiden Iceland bahkan mengatakan bahawa jika berada dalam kekuasaannya, dia selamanya akan melarang penyediaan pizza "Hawaii".

Ngomong-ngomong, salah satu cara yang paling menakjubkan untuk memasak nanas adalah popular pada abad ke-19 di wilayah Moscow. Di ladang Muranovo, yang dimiliki oleh keluarga penyair terkenal Fyodor Tyutchev, rumah hijau dibina dan cendawan, buah persik dan nanas ditanam di dalamnya. Pada masa itu, yang terakhir diperlakukan seperti kubis luar negeri, dan oleh itu mereka dimasak dengan sewajarnya - ditapai. Dan kemudian mereka memasak sup kubis dari buah acar.

Bagi keserasian nanas dengan makanan lain, mereka tidak suka berdampingan dengan produk tenusu. Di samping itu, seperti semua buah masam, mereka melambatkan proses pencernaan dan tidak digalakkan untuk sarapan..

Minuman

Smoothie dan pelbagai koktel disediakan dari nanas, tetapi minuman paling sederhana dan sihat adalah jus segar, yang memenuhi tubuh dengan vitamin dan mineral. Kadang-kadang ia dicampurkan dengan buah-buahan dan sayur-sayuran lain. Salah satu minuman diet ini boleh disediakan dengan mengambil 1 tangkai saderi, 1 timun, sekumpulan pasli dan 3 keping nanas segar. Semua bahan mesti digiling dalam pengisar tanpa menambahkan gula atau garam. Anda perlu minum jus dalam masa 15 minit selepas memasak supaya campuran sayur nanas tidak kehilangan khasiatnya yang bermanfaat.

Di negara tropika, nanas digunakan untuk membuat minuman beralkohol. Contohnya, anggur nanas popular di Kosta Rika. Koktail Caribbean Pina Colada mendapat kemasyhuran dunia, di mana, selain jus nanas, rum ringan dan santan ditambahkan. Tetapi di Cuba dan di beberapa negara di Amerika Selatan, mereka suka pasangan penyejuk dengan nanas yang direndam dalam rum..

Dalam kosmetologi

Mitos bahawa nanas membakar kalori dan melawan selulit sangat berakar pada kesedaran masyarakat bahawa di negara-negara Amerika Latin, kanak-kanak perempuan masih mempercayai kehebatan buah ini. Mereka menggunakan kulit buah segar, mengoleskan pulpa ke kaki di paha dan membungkusnya dengan pelekat. Gadis-gadis itu percaya bahawa selama 30 minit prosedur ini, asid yang terdapat di dalam nanas merosakkan simpanan lemak subkutan..

Pakar kosmetik mengesahkan bahawa ekstrak nanas adalah bahan yang sering digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia ditambah dengan pelbagai krim dan losyen. Walau bagaimanapun, ia memberikan kesan antibakteria, pertumbuhan semula dan pencahayaan, tetapi bukan pembakaran lemak. Lebih-lebih lagi, para pakar memberi amaran agar tidak menggunakan buah segar dengan sendirinya. Ia paling baik digunakan bersama dengan bahan lain..

Contohnya, anda boleh membuat topeng muka pembersih dengan mencampurkan 1 sudu puri nanas, 1 sudu tepung jagung, dan 1 putih telur. Topeng ini mesti disapukan pada lapisan nipis pada kulit wajah dan dibiarkan selama 20 minit, kemudian dibilas dengan air suam. Memandangkan nanas adalah produk alergenik, sebelum menggunakan campuran ke wajah, anda harus terlebih dahulu melakukan ujian pada pergelangan tangan..

Penggunaan yang tidak konvensional

Para saintis mencari penggunaan biomas yang masih ada setelah menanam nanas, kerana serat batang dan daun tanaman sangat tahan lama. Sebagai contoh, seorang penyelidik Sepanyol mengembangkan kaedah untuk menghasilkan kulit dari daun nanas. Hasilnya adalah bahan berkualiti tinggi dari mana anda dapat menjahit beg, kasut dan menggunakannya di industri perabot. Kulit seperti itu lebih ringan dan 30% lebih murah daripada semula jadi.

Pereka Hollywood Oliver Tolentino menjahit pakaian dari kain nanas. Untuk membuat bahan tersebut, serat diambil dari daun tanaman. Mereka diproses dan dibahagikan kepada benang, dari mana kanvas berwarna gading ditenun, yang kemudiannya mudah dicelup..

Tetapi saintis Amerika telah mencipta alternatif yang mesra alam daripada plastik dari daun dan batang nanas - nanofiber kuat dan ringan, yang dapat digunakan dalam industri automotif [22].

Sifat berbahaya dari nanas dan kontraindikasi

Nanas mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat, dan enzim bromelain yang ada di dalamnya berpotensi untuk merawat banyak penyakit serius. Walaupun begitu, anda tidak boleh terbawa-bawa dengan penggunaan buah ini, kerana pengambilannya dalam jumlah besar disertai dengan kemasukan asid ke dalam badan dan penuh dengan kerengsaan membran mukus perut dan rongga mulut. Atas sebab ini, nanas segar tidak boleh dimakan untuk ulser peptik dan gastritis..

Doktor gigi tidak mengesyorkan untuk menyalahgunakan buah ini, kerana jusnya mempunyai kesan merosakkan pada enamel gigi. Benar, dalam kes ini, anda dapat menyelesaikan masalah dengan jerami biasa. Orang yang menderita berat badan berlebihan tidak boleh bergantung pada nanas kering, kerana kalori hampir 7 kali lebih banyak daripada yang segar..

Wanita hamil juga harus berhati-hati dengan nanas. Anda boleh memakan buah ini, tetapi dalam jumlah kecil, kerana ia dapat mengurangkan dan mengekalkan nada otot. Selain itu, memandangkan nanas dianggap sebagai alergen yang kuat, lebih baik membatasi penggunaannya semasa menyusui. Buah tidak disarankan untuk dimasukkan ke dalam makanan untuk kanak-kanak di bawah dua tahun..

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya nanas dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

  • Di negara luar, nanas telah lama dianggap simbol keramahan dan keramahan. Oleh sebab itulah, di Caribbean, orang asli sering meletakkan buah-buahan yang sudah masak atau puncak puncaknya di hadapan pintu masuk ke rumah mereka. Buah ini juga terdapat di lambang negara seperti Jamaica dan Antigua dan Barbuda..
  • Sebaliknya, di Eropah, nanas dianggap sebagai simbol status dan kekayaan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hanya orang-orang yang sangat kaya yang dapat memperolehnya, atau lebih-lebih lagi mampu membeli rumah hijau di mana ia dapat ditanam. Salah satunya ialah Earl of Dunmore Britain. Pada abad ke-18, dia membina rumah hijau di ladangnya di Scotland, yang dimahkotai dengan kubah batu gergasi 14-meter dalam bentuk nanas..
  • Harus diingat bahawa monumen buah ini telah dan terus ditemui di seluruh dunia. Sebagai contoh, anda tidak boleh melewati raksasa sepanjang 16 meter di Nambur Australia atau monumen yang sedikit lebih sederhana, tetapi tidak kurang cantik di daerah Damilag di Filipina. Walaupun tidak sebesar skala dua yang sebelumnya, terdapat juga monumen nanas di Eropah - di ladang Jerman Baron Munchausen, yang dianggap eksentrik besar dan menanam buah-buahan ini tepat di istananya.
  • Di bandar Charleston di Amerika, air mancur berbentuk nanas bertingkat yang indah dibuka, tetapi di Hawaii, buah itu diberi penghormatan dengan cara yang tidak biasa, membuat labirin lindung nilai besar di dekat perkebunan Dole, yang tengahnya dibuat dalam bentuk buah. By the way, dalam kartun kanak-kanak terkenal "SpongeBob SquarePants", tempat tinggal watak utama juga dibuat dalam bentuk nanas.
  • Nanas dikaitkan dengan sesuatu yang bergaya dan mahal di Rusia, seperti yang dibuktikan oleh garis penyair terkenal Igor Severyanin:
    “Nanas dalam sampanye! Nanas dalam sampanye "
    Sangat sedap, berkilau dan pedas! "

    Sajak Vladimir Mayakovsky juga mendapat kemasyhuran:
    "Makan nanas, kunyah grouse,
    Hari terakhir anda datang, borjuasi "

Penerangan botani

Ia adalah tumbuhan tropika yang tergolong dalam keluarga Bromeliad dan merupakan ramuan malar hijau. Buah tanaman ini juga disebut nanas, yang menerima nama ilmiah "nanas jambul" (lat. Ananas comosus) kerana puncaknya yang subur.

asal nama

Kata nanas, yang digunakan dalam banyak bahasa di dunia untuk menunjuk buah eksotik ini, berasal dari bahasa Tupi, di mana ia bermaksud "bau yang indah" [1]. Sangat menarik bahawa dalam bahasa Inggeris buah luar negeri tidak pernah menjadi "nanas". Sebaik sahaja mereka mengenalnya, orang Inggeris memanggilnya nanas - kata itu kemudian digunakan untuk menunjukkan kerucut (mungkin kerana kesamaan luaran). Kemudian kerucut itu dikenali sebagai pinecone, dan nanas tersekat dengan nanas. Dengan analogi dalam bahasa Sepanyol, nanas disebut piña.

Sejarah yang semakin meningkat

Tanah nanas termofilik dianggap sebagai wilayah Paraguay dan Brazil selatan, di mana buah ini tumbuh liar. Tempat di mana nanas mula-mula ditanam oleh para saintis masih belum diketahui, tetapi orang-orang India yang menyebarkannya ke Amerika Selatan dan Tengah, Mexico, dan juga membawanya ke pulau-pulau di Caribbean [2]. Nanas, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran eksotik yang lain, datang ke Eropah terima kasih kepada Christopher Columbus, yang pertama kali melihatnya di pulau Guadeloupe pada akhir abad ke-15 dan menyebutnya piña de Indes (kerucut orang India dari Sepanyol).

Dari Sepanyol dan Portugal, nanas memulakan perjalanan ke negara tropika yang lain. Orang Sepanyol membawanya ke Filipina, Hawaii dan Guam [3], dan Portugis ke India dan pantai timur Afrika. Mengenai Dunia Lama, di sini buah eksotik jatuh cinta, dan ia mula ditanam di rumah hijau dan kebun raya, yang menjadi modis di Eropah pada akhir abad ke-18. Penanaman buah-buahan di luar negara sangat popular di ladang-ladang Inggeris yang kaya..

Mereka juga menanam nanas di istana Catherine the Great. Oleh kerana import buah-buahan ini, serta biaya menanamnya dalam keadaan tidak baik, tidak murah, nanas sangat cepat menjadi simbol kekayaan. Ngomong-ngomong, di banyak rumah bangsawan mereka menggunakan muslihat: nanas hanya diperlihatkan semasa majlis resepsi dan makan malam, tetapi mereka tidak pernah disajikan di meja. Oleh itu, buah-buahan yang mahal dapat digunakan berkali-kali sehingga buahnya mulai busuk..

Varieti

Secara semula jadi, terdapat banyak jenis nanas, yang tidak signifikan, tetapi masih berbeza antara satu sama lain dalam bentuk dan ukuran buah, sifat fizikal pulpa (renyah, lembut, berair, dll.), Serta nuansa rasa. Di samping itu, penternak bekerja tanpa lelah untuk mengembangkan kultivar baru. Penyelidikan mereka bertujuan menjadikan buah lebih berguna. Walaupun tidak berlaku tanpa komponen ekonomi di sini, kerana varieti yang tidak biasa langsung menarik pembeli.

Tidak lama dahulu, setelah bertahun-tahun bereksperimen, nanas merah jambu dibesarkan oleh para saintis, yang telah mula dijual, setelah mendapat persetujuan dari San. Lembaga Pengawasan Makanan Amerika Syarikat. Rahsia buah ini adalah bahawa ia didominasi oleh lycopene pigmen karotenoid, yang menentukan warna tomato dan semangka [4]. Buahnya hanya berbeza dengan warna merah jambu pulpa, dari luar ia sememangnya tidak dapat dilihat. Penanam varieti ini juga menyatakan bahawa nanasnya lebih sedap..

Ia dianggap lebih manis dan tumbuh di banyak negara tropika, terutama Thailand, nanas mini, yang beratnya 200-500 gram dan mudah dipasang di telapak tangan anda. Dan di pulau Reunion di Perancis, varieti nanas khas yang disebut Victoria ditanam. Kekhususannya terletak pada kenyataan bahawa, tidak seperti buah-buahan lain, ia mempunyai hati yang benar-benar boleh dimakan dan sangat manis.

Dua produk menarik lain, satu atau lain cara yang berkaitan dengan nanas, tidak boleh diabaikan. Pertama, kita bercakap mengenai kacukan strawberi Chile dan Virginia, yang disebut pineberry (dari nanas dan strawberi Inggeris). Secara visual, buah ini menyerupai strawberi putih dengan biji merah, tetapi pada masa yang sama ia mempunyai rasa dan aroma nanas.

Kedua, ini merujuk kepada nanas laut - sejenis askidian yang ditanam dalam akuakultur. Mereka berhutang dengan kemiripan luaran mereka dengan buah eksotik. Mereka dimakan terutamanya di negara-negara Asia. Nanas laut mempunyai rasa yang sangat spesifik, sering digambarkan sebagai getah yang dicelupkan ke dalam amonia.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Nanas adalah tanaman pendek (0,75-1,5 m) dengan batang pendek pendek dan daun runcing panjang ditutup dengan duri di tepinya. Bergantung pada ragamnya, daunnya boleh berwarna hijau murni atau dengan jalur merah, kuning atau cahaya. Semasa berbunga, batang menghasilkan peduncle dengan perbungaan ungu atau merah yang duduk di bracts [2]. Secara beransur-ansur, mereka berubah menjadi bibit coklat-kuning besar, mirip dengan kerucut, kerana mereka terdiri daripada sebilangan besar ovari yang disatukan dengan bracts. Buah nanas tidak mempunyai biji.

Oleh kerana ia adalah tumbuhan tropika, sangat termofilik dan selesa pada suhu antara 19 hingga 45 ° C. Keadaan yang lebih sejuk melambatkan pertumbuhan dan pematangan buah dan menjadikannya lebih berasid. Nanas mentolerir kekurangan kelembapan dengan baik, bertahan dengan mengorbankan daun tebal dan kuat yang mengumpulnya untuk digunakan di masa depan. Air berlebihan boleh merosakkan tanaman secara serius. Adapun tanahnya, lebih baik berasid, itulah sebabnya nanas berakar dengan baik di tanah yang dekat dengan gunung berapi (Costa Rica, Hawaii, Reunion, dll.) Dan berperisa dengan mineralnya.

Semasa menanam nanas, jarak antara semak semestinya sekurang-kurangnya 30 cm, jika tidak buahnya terlalu kecil. Selepas kira-kira 7 bulan, semak mula mekar, dan kemudian buah-buahan terbentuk di atasnya. Penuaian dapat dilakukan pada masa yang berlainan bergantung pada tujuan yang dicapai. Oleh itu, buah yang belum matang sepenuhnya dituai untuk dieksport, nanas yang masak sesuai untuk penjualan domestik, dan buah yang terlalu masak diperlukan untuk pengetinan. Setelah menuai, semak dibahagikan kepada beberapa bahagian dan ditanam semula.

Berkembang di rumah

Dengan pendekatan yang tepat untuk proses, bahkan di rumah, sangat mungkin menanam nanas, dan dengan perawatan yang tepat, buah dapat dicapai. Untuk melakukan ini, perlu memotong puncak atas dari buah yang sudah masak. Sebilangan tukang kebun meninggalkan sedikit pulpa di outlet, yang lain memotongnya di dasar..

Sekiranya anda memilih pilihan pertama, maka anda harus membiarkan bahagian atasnya kering di tempat yang gelap selama seminggu, dan kemudian tanam di dalam periuk, setelah membersihkan potongan dengan serbuk arang. Dalam versi kedua, perlu mencuci tuf dalam larutan kalium permanganat berwarna merah jambu, taburkan alas dengan abu kayu dan biarkan kering selama 5-6 jam. Kemudian pemotongan mesti ditanam di tanah..

Pot nanas harus dipilih rendah dan lebar (dengan isipadu kira-kira 0,6 liter), kerana sistem akar tanaman ini diedarkan seluasnya. Saliran yang baik juga penting untuk nanas, jadi bahagian bawah periuk harus ditutup dengan arang. Campuran daun dan tanah tanah, serbuk gergaji birch, gambut tinggi dan pasir kasar sangat sesuai untuk pemotongan nanas..

Setelah menanam, nanas biasanya disiram dengan larutan kalium permanganat yang hangat dan diletakkan di tempat yang terang dengan suhu sekitar 25 ° C. Selepas 1-2 bulan, pemotongan akan berakar dan daun muda mula muncul di tanaman. Adalah disyorkan untuk memindahkannya ke dalam periuk yang lebih besar setiap tahun. Nanas biasanya mula berbuah 3-4 tahun selepas penanaman..

Perosak dan penyakit

Nanas mudah diserang sejumlah besar penyakit dan serangan pelbagai jenis perosak. Contohnya, cacing gelang, kutu busuk, tungau merah, kumbang kastard, dan juga gagak boleh merosakkan bahagian tanaman di bawah tanah dan di atas tanah. Dan ada yang berbahaya walaupun untuk buah-buahan. Juga, pelbagai jenis kulat dapat memprovokasi tanaman busuk dan layu, oleh itu, di ladang nanas, ia tidak pernah berlaku tanpa racun kulat dan racun perosak. Di rumah, gunakan bahan kimia hanya apabila perlu..

Pemilihan dan penyimpanan

Nanas yang paling enak dan masak boleh didapati secara eksklusif di tempat-tempat di mana ia ditanam - di kawasan tropika. Mencari buah-buahan berkualiti di rak-rak kedai kami sangat sukar, kerana hampir semua nanas datang kepada kami dari Amerika Selatan yang jauh dengan kapal. Oleh kerana buah masak tidak tahan lama dalam pengangkutan, nanas yang belum masak biasanya dihantar untuk dieksport. Lebih-lebih lagi, sebelum penghantaran, mereka menjalani pemprosesan wajib: membilas dengan air berklorin, melapisi kerak dengan lilin, dan berumbai dan bahagian bawah dengan racun kulat yang selamat..

Walaupun semua langkah ini, nanas sampai pada kita, sedikit kehilangan rasa manis, tetapi mengekalkan semua unsur berguna (kematangan buah ketika dipotong hanya mempengaruhi jumlah gula di dalamnya, tetapi tidak mengurangkan manfaatnya). Namun, memandangkan buah-buahan tropika ini masih bukan produk yang paling popular di negara kita, setelah perjalanan panjang di kapal, mereka boleh berbohong dalam waktu yang lama di gudang atau rak pasar raya kita..

Untuk mendapatkan buah yang tidak basi, tetapi relatif segar, anda perlu memperhatikan warna kulitnya - ia harus berwarna kuning atau hijau secara seragam (warna hijau tidak bermaksud buahnya belum matang), tanpa bintik coklat yang menunjukkan pukulan atau kerosakan dari dalam. Buahnya mestilah bebas dari acuan atau reput. Ia mesti mempunyai aroma manis yang tidak terlalu menyakitkan..

Nanas yang baik mempunyai puncak yang padat dan kuat dengan petua daun yang sedikit layu, tetapi masih mudah dipisahkan dari buahnya. Apabila diketuk, buah mengeluarkan suara kusam, dan tidak ada penyok pada kulitnya. Ukurannya tidak begitu penting, kerana ia tidak mempengaruhi kualiti buah. Tetapi semasa membeli, perhatikan hakikat bahawa kulitnya cukup tebal dan setelah memotong pulpa tidak banyak yang tersisa [9].

Untuk penyimpanan, keseluruhan nanas yang tidak dicelup hendaklah disimpan pada suhu bilik. Setelah mengupas dan dipotong, buah boleh berbaring di dalam peti sejuk selama 1-2 hari, tetapi lebih baik memakannya dengan segera. Buahnya tidak digalakkan dibekukan, kerana pada suhu subzero, ia kehilangan banyak khasiatnya yang bermanfaat dan kehilangan rasa yang biasa, menjadi tidak enak.

  1. Davidson A. Pengiring Penguin Makanan. Buku Penguin, 2008
  2. Morton J. Nanas. Dalam: Buah-buahan beriklim hangat, hlm. 18-28. Miami, FL., 1987, sumber
  3. Buah Kepulauan. Majalah Pittsburg. 39 (3): hlm. 92.2008.
  4. Nanas "Rose" berdaging merah jambu yang diubahsuai secara genetik selamat, kata sumber FDA
  5. Pangkalan data nutrien nasional, sumber
  6. Pangkalan data nutrien nasional, sumber
  7. Pangkalan data nutrien nasional, sumber
  8. Pangkalan data nutrien nasional, sumber
  9. Nanas, sumber
  10. Debnath P, Dey P, Chanda A, Bhakta T. A Kajian mengenai nanas dan nilai perubatannya. Penerbit Akademik & Ilmiah Ulama (1), 2012
  11. Md. Farid Hossain, Shaheen Akhtar, Mustafa Anwar. Nilai Pemakanan dan Khasiat Ubat Nanas. Jurnal Antarabangsa Pemakanan dan Sains Makanan. Jilid 4, No. 1, 2015, hlm. 84-88
  12. Nanas: faedah kesihatan, risiko & fakta pemakanan, sumber
  13. Kegembiraan P.P. Kebaikan dan kegunaan nanas. Stesen Penyelidikan Nanas, Universiti Pertanian Kerala, 2010
  14. Rahmatullah M, Mukti I.J, Haque A.K.M.F, Mollik M.A.H, Parvin K, Jahan R, Chowdhury M.H, Rahman T. Satu tinjauan botani etno dan penilaian farmakologi tanaman ubat yang digunakan oleh masyarakat suku Garo yang tinggal di daerah Netrakona, Bangladesh. Lanjutan Nat. Permohonan Sci, 3 (3): 402-18
  15. Faisal M.M, Hossa F.M.M, Rahman S, Bashar A.B.M.A, Hossan S, Rahmatullah M. Kesan ekstrak metanol dari daun Ananas comosus terhadap toleransi glukosa dan asid asetik menyebabkan kesakitan pada tikus albino Swiss. World J. Pharm. Res. 3 (8): 24-34, 2014
  16. Diet perubatan Cina, sumber
  17. Kumar N, Banik A, Sharma P.K. Penggunaan Metabolit Sekunder dalam Tuberkulosis: Satu Kajian. Der Pharma Chemica, 2 (6): 311-319, 2010
  18. Juhasz B, Thirunavukkarasu M, Pant R, et al. Bromelain mendorong perlindungan kardio terhadap kecederaan iskemia-reperfusi melalui jalur Akt / FOXO pada miokardium tikus. Jurnal Fisiologi Amerika. 2008
  19. Neumayer C, Fügl A, Nanobashvili J, et al. Rawatan enzimatik dan antioksidan gabungan mengurangkan kecederaan iskemia-reperfusi pada otot rangka arnab. Jurnal Penyelidikan Pembedahan. 2006; 133 (2): 150-158
  20. Akhtar NM, Naseer R, Farooqi AZ, Aziz W, Nazir M. Gabungan enzim oral berbanding diklofenak dalam rawatan osteoartritis lutut - kajian rawak prospektif double-blind. Rheumatologi Klinikal. 2004; 23 (5): 410-415
  21. Chobotova K, Vernallis AB, Majid FAA. Kegiatan dan potensi Bromelain sebagai agen anti-barah: bukti dan perspektif terkini. Surat Kanser. 2010; 290 (2): 148-156
  22. Kereta 'hijau' boleh dibuat dari nanas dan pisang. ScienceDaily, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!