Meningkatkan keaslian

Kami menjemput pengunjung kami untuk menggunakan perisian percuma "StudentHelp", yang akan membolehkan anda, hanya dalam beberapa minit, untuk meningkatkan keaslian sebarang fail dalam format MS Word. Selepas peningkatan keaslian, karya anda akan mudah diuji dalam sistem antiplagiat universiti, antiplagiat.ru, RUKONTEXT, etxt.ru. Program "StudentHelp" berfungsi mengikut teknologi yang unik sehingga penampilan, fail dengan keaslian yang meningkat tidak berbeza dengan yang asli.

Keputusan Carian


abstrak Masakan kebangsaan InggerisJenis pekerjaan: esei. Ditambah: 04/29/13. Tahun: 2012. Halaman: 12. Keunikan mengikut antiplagiat.ru:


Kandungan
Pengenalan

    Garis masa penampilan produk dan kaedah memasak di England
    Zaman Pertengahan England
      Makanan di England abad pertengahan
      Peraturan perayaan abad pertengahan
    Makanan yang Dimakan di England Sejak Zaman Pertengahan
    Masakan kebangsaan Inggeris
    Kesimpulan: menu untuk pelancong dari England
Senarai sumber yang digunakan

Pengenalan
Masakan Inggeris telah membina reputasi kerana tidak terlalu canggih tetapi memperhatikan kualiti bahan yang biasanya bersumberkan tempatan. Sos dan bumbu masakan tradisional Inggeris juga agak sederhana dan digunakan untuk meningkatkan rasa semula jadi makanan daripada mengubahnya..
Semasa zaman kegemilangan Inggeris sebagai kuasa penjajah, masakan Inggeris sangat dipengaruhi oleh masakan negara-negara "luar negara", terutamanya India. Contohnya, hidangan ayam Anglo-India - Eng. tikka masala - dianggap "hidangan kebangsaan" Inggeris sebenar.
Pandangan dunia puritan pada abad kelapan belas sangat dicantumkan dalam cara hidup Inggeris, hanya meninggalkan kenangan samar tentang bekas "Jolly England". Seni memasak juga tidak terlepas dari pengaruh Puritan. Hari Bahasa Inggeris selama berabad-abad bermula (terutama pada hujung minggu) dengan telur hancur dan daging goreng, tomato, cendawan, sosej dan sosis darah.
Stigma "tidak imajinatif dan berat" telah wujud di sebalik masakan Inggeris, dan mendapat pengiktirafan antarabangsa hanya sebagai sarapan pagi dan makan malam Krismas tradisional. Reputasi ini diperkuat terutamanya semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua, ketika pemerintah memperkenalkan catuan makanan di England..
Orang Inggeris tidak begitu bernasib baik dengan cuaca dan, hampir sama dengan dapur. Anda tidak sering menjumpai restoran Inggeris di mana sahaja, yang sekali lagi membuktikan ketidakpedulian orang Inggeris terhadap masakan. Sekurang-kurangnya itulah yang difikirkan oleh majoriti orang Eropah, dan memang orang Inggeris sendiri.
Masakan kebangsaan Inggeris dicirikan oleh hidangan seperti kubis rebus dalam susu atau lobak rebus. Kedua-duanya, benar-benar tanpa rempah, disajikan ke meja, dan sayur-sayuran ini dimasak sepenuhnya. Dia juga mempunyai resipi asalnya sendiri, misalnya, seperti daging panggang Inggeris yang terkenal, puding Yorkshire, kaserol ginjal anak lembu, reben Welsh, puding kismis dan banyak hidangan lain..
Hidangan tradisional Inggeris ialah ikan dan kerepek, ubi kentang dengan daging dan kentang tumbuk.

    Garis masa penampilan produk dan kaedah memasak di England
Latar belakang (sehingga 43 tahun)
    Roti yang dibuat dari campuran biji-bijian - sekitar tahun 3700 SM eh.
    Oat - 1000 SM eh.
    Gandum - sekitar 500 SM eh.
    Arnab - Zaman Besi akhir / era Rom awal
Zaman Rom (43 Masihi - 410 Masihi)
    Epal
    Asparagus
    Saderi
    Bawang
    Ketumbar
    Timun
    Marjoram
    Zucchini
    Bawang mentol
    Parsnip
    Kacang polong
    Pheasant
    Rosemary
    Pudina
    Lobak
    Wain
Zaman Pertengahan sebelum penemuan Dunia Baru (410 - 1492)
    Ikan salai - dari abad ke-9 (diimport dari Denmark dan Norway)
    Roti rai - Zaman Viking, sekitar 500
    Persik (diimport) - Zaman Anglo-Saxon
    Jeruk - 1290
    Tebu - abad XIV
    Lobak - abad XV
Tempoh dari 1492 hingga 1914
    Turki - 1524
    Capsicum dan pasli - 1548
    Gula halus - 1540an
    Lemon (penanaman pertama yang direkodkan) - 1577
    Peach (penanaman tempatan) - abad XVI
    Kentang - 1586
    Horseradish - abad XVI
    Teh - sekitar tahun 1610 atau lebih baru
    Pisang (dari Bermuda) - 1633
    Kopi - 1650
    Coklat - 1650-an
    Ais krim - sebutan pertama yang ditulis pada tahun 1672
    Brokoli - bermula pada tahun 1724.
    Tomato - mula dimakan pada tahun 1750-an
    Sandwich - mendapat nama Inggerisnya (sandwic Inggeris) pada abad ke-18
    Kari - pertama kali muncul di menu pada tahun 1773
    Rhubarb - mula dimakan pada awal abad ke-19
    Restoran India pertama dibuka pada tahun 1809
    Hidangan tiga hidangan (perkhidmatan Perancis a la Russe diperkenalkan) - sekitar tahun 1850
    Ikan dan kerepek ("makanan segera") - pada tahun 1858 atau pada tahun 1863
    Perasa berdasarkan ragi eng. Marmite - 1902
Tempoh selepas 1914
    Bit gula - 1914-1918
    Roti yang dihiris - 1930
    Restoran Cina pertama dibuka pada tahun 1937
    Zaman Pertengahan England
2.1. Makanan di abad pertengahan Inggeris
Produk makanan utama pada masa itu adalah roti. Biasanya ia dibakar dari gandum musim sejuk dengan rai. Sepotong roti dimakan pada waktu makan sebagai pelat - pelatih. Pelbagai makanan diletakkan di atas mereka. Serbuk roti ditambahkan untuk membuat sos dan krim.
Ikan adalah makanan penting lain untuk Inggeris..
Orang miskin kebanyakannya memakan ikan masin dan kering. Jadual orang kaya jauh lebih berbeza. Orang kaya makan pemukul, makarel, daging ikan paus, sturgeon. Hidangan ketam dan udang karang sangat digemari oleh golongan bangsawan. Pertanian ternakan berkembang di England pada Zaman Pertengahan. Daging yang paling popular adalah daging lembu, kambing, daging lembu dan domba..
Para petani memelihara babi untuk diri mereka sendiri, yang menyerupai babi hutan pada masa itu, kerana mereka sendiri menjumpai makanan di hutan. Untuk musim sejuk, daging babi digunakan untuk membuat daging dan sosis darah. Banyak perhatian diberikan kepada burung itu. Pada jamuan makan perayaan, angsa atau burung merak disajikan, serta daging bustard. Daging burung bangau, burung camar, burung puyuh, burung hitam, snipe, dan kepah dimakan. Orang kaya mempunyai hingga dua puluh hidangan ayam yang berbeza pada upacara khidmat mereka..
Susu dan krim dipanggil daging putih di England. Posset dan caodl disediakan dari susu panas dengan penambahan bir atau wain dan komponen lain. Krim ditambahkan ke sup puri, berdasarkan mana mereka menyediakan keju krim yang indah, yang digunakan untuk membuat kue keju. Lembu itu adalah pencari nafkah sebenar bagi para petani, keju keras dibuat dari susu lembu, yang disimpan sepanjang musim sejuk.
Hidangan wajib di setiap keluarga abad pertengahan dianggap sebagai chowder, yang dimasak dalam sup daging dengan penambahan kekacang atau produk bijirin..
Salad yang diperbuat daripada ramuan perubatan dan makanan yang boleh dimakan - primrose, violet, borage - sangat biasa pada masa itu. Dari buah-buahan, plum, prun, pir dan epal dimakan. Pada abad ke-13, buah sitrus mula dibawa ke England, yang dengan cepat mendapat populariti di sini..
Buah kering yang dicampur dengan pelbagai rempah adalah makanan biasa untuk percutian di Zaman Pertengahan. Badam dianggap produk yang sangat berharga. Tentara Salib membawa gula tebu ke negara ini pada awal abad ke-12. Untuk masa yang lama ia tetap menjadi produk yang mahal dan disimpan di kedai dengan sangat berhati-hati..
Penjual runcit menjual campuran rempah yang popular, yang mana powdor douce dan powdor fort adalah yang paling terkenal. Mereka terdiri dari jahe, pala, lada, bawang putih kering, kayu manis, cengkih dan gula..
      Peraturan perayaan abad pertengahan
Rumah tangga bangsawan dikendalikan oleh seorang butler. Pengurus utama makan malam, ketua upacara, mematuhinya. Pangkat berikutnya adalah pelayan yang menjaga pelbagai aspek makanan: pelayan kepala (pelayan kepala dan pengecap), pelayan bar (ketua pantri), pelayan (bertugas minum), bertugas mencuci tangan dan taplak meja, kepala koki, pengukir dan pembawa cawan. Dengan pengecualian dari dua yang terakhir, mereka semua mempunyai beberapa pembantu terlatih, dan juga mengawasi pelayan lain: pelayan, pembantu pelayan yang harus membawa makanan hanya ke pintu masuk dewan, tukang masak (termasuk mereka yang menukar lidi, periuk yang dibersihkan dan botol yang dibasuh)... Pada perayaan Inggeris yang sangat penting, tugas-tugas ketua pelayan dilakukan oleh para bangsawan, yang kemudiannya dapat diberi penghargaan atas pekerjaan mereka. Sebagai contoh, pembawa pinggan mangkuk atau pengecap raja dapat disambut oleh piala emas dari mana raja minum.
Meja selalu diatur oleh pegawai kanan harta pusaka. Pada mulanya, meja ditutup dengan dua atau tiga alas meja. Di ruang berhampiran pantri, taplak meja juga tersebar, di mana mangkuk khas untuk mencuci tangan pemiliknya dan piala yang mereka rasakan air untuk mencuci terpapar. Kemudian barman membawa roti yang dibungkus serbet untuk pemilik rumah, pelatihnya, pisau khas untuk memotong roti, sudu dan pengocok garam upacara besar dengan penutup. Semua ini dia susun dalam susunan tertentu di depan tempat tuannya di meja utama. Selepas itu, barman memeriksa untuk melihat apakah meja lain mempunyai roti, pelatih, pisau, sudu dan pelatih garam kecil. Ketika tukang masak sudah siap, para tetamu berkumpul di dewan, tetapi hanya pemilik yang boleh duduk di meja pada waktu itu. Semua selebihnya pergi untuk mencuci tangan, dengan domo utama, pengukir dan butler pergi terlebih dahulu, kerana mereka mempunyai tuala dan serbet yang dilemparkan ke atas bahu mereka. Selepas itu, ritual mencicipi dimulakan.
Setelah membungkuk tiga kali, pengukir itu menghampiri tuannya, lalu berlutut, membuka dan mendorong pengocok garam, membuka roti, dan memotong tiub kecil dari roti putih dan dari pelatih untuk mengambil sampel. Pada masa yang sama, tuan upacara dan pembawa cawan membawa tuan semangkuk untuk mencuci tangannya, mencicipi air dan mencium tuala yang akan dia gunakan. Pada masa ini, pertukaran pinggan pertama dilakukan di meja sajian, dan mereka diuruskan oleh pelayan, memastikan bahawa semua hidangan telah dicuba oleh ketua koki dan pelayan kerana takut keracunan.
Segera setelah selesai mencicipi, para tamu duduk di tempat mereka, dan pengukir daging melangkah ke depan. Pada Abad Pertengahan, terdapat petunjuk yang rumit dan kompleks untuk menghias dan memotong daging dan unggas, dan semua binatang dibantai dengan cara yang berbeza. Seorang pengukir mahir membanggakan dirinya dengan kepantasan dan ketangkasan kerjanya. Sebaik sahaja dia selesai memotong, akhirnya mungkin untuk yang pertama.
Pelayan kanan inilah yang mencuba pinggan mangkuk, kerana mereka masih harus berdiri hingga akhir makan. Mereka memastikan bahawa setiap hidangan disajikan dengan sos yang tepat, bahawa semua tetamu dilayan dengan baik, dan tidak ada VIP yang tersisa dengan cawan kosong atau piring kotor. Pada akhir makan, para pelayan membersihkan meja, dan jika tuan rumah mempunyai tetamu, mereka dihidangkan wain manis dan, mungkin, pencuci mulut: wafel dan rempah-rempah utuh. Kemudian mereka mengucapkan doa, pemiliknya bangun untuk membuat roti bakar, melambangkan akhir makan malam, dan semua orang bersurai, kembali ke perniagaan mereka..

    Makanan yang Dimakan di England Sejak Zaman Pertengahan
Roti
Buku masakan pertama yang masih bertahan hingga hari ini ditulis pada tahun 1390 atas perintah Richard II. Dari itu menjadi diketahui bahawa pada abad XIV roti adalah produk makanan utama. Kualitinya bergantung pada pendapatan keluarga. Roti yang paling lembut dan putih diperoleh dari gandum, yang ditanam di tanah yang dibajak dengan baik dan disenyawakan, yang hanya mampu dimiliki oleh pemilik harta tanah. Jenis roti yang paling biasa - "surzhik" - dibakar dari campuran gandum musim sejuk dan rai. Roti gelap dibuat hanya dari tepung rai. Kacang, kacang polong dan biji-bijian menjadi bahan utama roti murah.
Perwakilan dari ladang kaya menggunakan roti hitam sebagai pinggan: roti besar, biasanya dipanggang sehari sebelumnya, dipotong menjadi potongan besar, dan kemurungan kecil dibuat di tengah-tengah kepingan, di mana makanan kemudian diletakkan. Makan malam orang biasa terdiri daripada satu atau dua "hidangan" - pelatih; seorang bangsawan mulia dihidangkan sebilangan besar timbunan. Selepas makan tengah hari, pelatih mengumpulkan di dalam bakul dan diedarkan kepada orang miskin.
Seekor ikan
Ikan sama pentingnya dengan makanan seperti roti. Pada Zaman Pertengahan, produk ikan untuk orang miskin terbatas pada ikan haring masin atau acar. Warga London dan penduduk di wilayah timur negara dengan pendapatan rata-rata berjaya memakan banyak tiram, yang juga murah. Mereka bahkan memakan segel dan "ikan diraja": daging ikan paus dan ikan lumba-lumba, sturgeon dikirimkan untuk raja, yang memberikan lebihan kepada rakyatnya. Ketam dan udang karang juga merupakan makanan yang popular..
Sungai-sungai adalah rumah bagi berbagai jenis ikan: salmon, trout, grayling, bream, tench. Kejadian yang biasa terjadi di ladang orang Inggeris yang kaya adalah kolam di mana ikan mas (yang dianggap mewah) dan pike (tidak seperti ikan mas, pike tidak dianggap sebagai makanan istimewa). Hidangan Inggeris yang paling digemari ialah ikan dan kentang. Kedai-kedai yang menjual makanan istimewa ini muncul pada tahun 1860 dan cepat merebak berkat kapal pukat tangkap pertama yang berjaya menangkap ikan di Atlantik Utara dan perairan pesisir Norway dan Iceland. Persekutuan Pengeluar Ikan dan Kentang Nasional (ditubuhkan pada tahun 1913) hari ini mempunyai lebih daripada lapan ribu kedai yang disebut "cili".
Ternakan
Anak babi itu adalah "stok cadangan" bagi setiap petani, karena dia bisa mendapatkan makanannya sendiri di hutan sepanjang tahun, dan juga dapat mempertahankan dirinya dari musuh sendiri. Babi domestik pada masa itu lebih mirip babi hutan, tetapi mereka mempunyai daging yang sesuai untuk asin atau memasak daging - keseluruhan bekalan daging orang miskin untuk musim sejuk. Tidak seperti babi, sapi dan kambing tidak dapat makan sendiri pada musim sejuk, jadi makanan ternakan adalah masalah yang berterusan. Ternakan biasanya dibesarkan hingga musim sejuk dan dibenarkan untuk disembelih pada musim sejuk (kecuali untuk pembiakan haiwan dan lembu dan kambing tenusu).
Memburu
Unggas dianggap milik eksklusif raja dan bangsawan Norman. Pemburu dihukum dengan teruk oleh pemusnahan atau kematian. Walaupun memburu kerbau, babi hutan dan rusa tetap menjadi hak istimewa golongan bangsawan, sejak awal abad ke-13, orang miskin dapat memburu kelinci dan arnab..
Pada Zaman Pertengahan, terdapat banyak lagi jenis unggas untuk makanan. Pada jamuan makan dan perayaan, angsa atau burung merak disajikan, menghiasi bahagian tengah meja untuk tetamu kehormat. Hidangan perayaan lain adalah daging bustard. Burung-burung, digemukkan untuk perayaan seperti itu, beratnya mencapai 12 kg - dengan berat ini mereka hampir tidak dapat terbang!
Produk susu
Pada Zaman Pertengahan, susu banyak digunakan - lembu dan kambing. Menjelang tahun 1500, susu lembu semakin popular kerana lebih mudah memerah susu seekor lembu daripada belasan kambing untuk mendapatkan susu yang sama..
Krim, mentega dan keju yang terbuat dari susu, seperti telur, disebut "daging putih". Di ladang besar, susu digunakan untuk membuat krim, keju kotej, keju lembut dan mentega untuk tuan, dan baki whey dan dadih digunakan untuk membuat keju keras untuk pelayan dan pekerja. Keju seperti itu kadangkala sangat keras sehingga harus direndam atau dipukul dengan tukul..
Buah-buahan dan sayur-sayuran
Buah sitrus diimport ke England sekitar 1290, dan lemon dan "jeruk Seville" (pelbagai oren) segera menjadi popular, baik segar dan acar. Mereka berdua mahal dan mahal. Dengan cepat, orang Inggeris belajar bagaimana membuat jem dari lemon manis sendiri, yang pertama kali diimport dari luar negara..
Kismis, buah ara, kurma, dan prun juga dibawa ke England dari Afrika dan Eropah Selatan, pada mulanya hanya tersedia untuk orang kaya kerana harganya yang tinggi. Buah kering yang dicampur dengan rempah menjadi makanan popular di Zaman Pertengahan pada perayaan dan perayaan besar. Kelas kaya dapat menikmati makanan lazat ini, sementara orang miskin mendapat makanan istimewa hanya pada hari cuti utama dan pada hari Krismas..

4. Masakan kebangsaan Inggeris
Sudah menjadi kebiasaan bagi Inggeris untuk sarapan dua. (Sarapan pagi) pertama berlaku pada pukul 8 pagi. Ia disajikan dengan daging goreng tanpa hiasan, pate, oatmeal dengan susu, telur rebus, telur dadar dengan ham, kacang hijau atau tomato, mentega. Minuman panas - kopi semula jadi dengan krim atau teh pekat. Makan tengah hari (makan tengah hari, sarapan kedua) - kira-kira satu pada sebelah petang. Pada masa ini, mereka makan pelbagai sandwic (sandwic tertutup) dengan ham, pate, lidah, daging babi rebus, ikan, jus minuman dan minuman panas. Jam Lima adalah tradisi terkenal minum teh petang. Teh dengan susu disajikan dengan muffin, kue, roti dengan jem atau krim. Makan tengah hari (makan malam) - pada jam 18-20. Kursus pertama - sup sayur-sayuran atau sup dengan kuah dan sayur-sayuran. Untuk kursus kedua daging, permainan, ikan, unggas, sayur-sayuran. Hidangan kegemaran saya ialah steak tenderloin daging lembu semula jadi, dihiasi dengan nasi rebus dengan perasa tomato.
Untuk pencuci mulut, kompot, beri segar dan buah-buahan, mousses, ais krim, koktel, wain mulled, pukulan disajikan, pada akhir makan - kopi hitam. Di samping itu, selalu ada dua atau tiga makanan ringan, mentega dan air sejuk di atas meja..
Terdapat banyak hidangan tradisional dalam masakan kebangsaan Inggeris. Belum lagi puding manis dan gurih yang disajikan dengan daging atau pencuci mulut, kaserol kentang dengan daging lembu, domba dan ikan (gembala, pondok dan pai nelayan) dan goreng. Sebilangan besar hidangan tradisional hanya disajikan pada hari cuti. Yang popular di antaranya ialah puding Krismas untuk Krismas, roti salib untuk Paskah, kentang dengan sosej (banger dan mash) untuk Bonfire Night (untuk Guy Fawkes Day). Kalkun yang disumbat dengan hiasan sayur-sayuran, kek hari jadi dan lain-lain juga merupakan hidangan percutian tradisional..
Banyak hidangan Inggeris telah menjadi orang Eropah yang biasa, seperti: daging lembu panggang, stik, sandwic, puding; dan keju Cheddar Inggeris telah menjadi bahagian penting dalam masakan Perancis. Walaupun Inggeris menyedari kelebihan masakan kontinental dalam kepelbagaian, mereka menganggap masakan mereka lebih berguna dan sihat..
Sup Lorrain
Bahan-bahan:
• 220 g daging putih ayam rebus cincang
• 50 g kacang almond yang dikupas
• 2 kuning telur rebus
• 1 140 ml kaldu
• 1 sudu besar. l. serbuk parut roti putih segar
• secubit pala
• bersemangat dari setengah lemon
• 150 ml krim

PERSIAPAN
Tuang sedikit kuah ke dalam pengadun, masukkan daging cincang dan badam, gaul hingga pucat
dan lain-lain.

Pergi ke teks penuh karya

Muat turun karya dengan peningkatan keaslian dalam talian sehingga 90% oleh antiplagiat.ru, etxt.ru

Lihat teks penuh karya secara percuma

Lihat karya serupa

* Nota. Keunikan karya ditunjukkan pada tarikh penerbitan, nilai semasa mungkin berbeza dari yang ditentukan.

Masakan Inggeris

Karya-karya menarik Conan Doyle mengenai Sherlock Holmes secara tidak sengaja memaksa kita untuk mengaitkan masakan Inggeris tertua dengan teh hitam tradisional dan oatmeal. Tetapi sebenarnya, ia tidak terhad kepada dua hidangan ini, tetapi merangkumi puluhan yang lain. Ini termasuk puding, stik, biskut, eskalop, hidangan ikan dan daging.

Masakan kebangsaan Britain tidak dianggap enak, tetapi disebut enak, sedap dan sihat. Proses pembentukannya bermula seawal tahun 3700 SM. Tidak banyak yang diketahui mengenai produk yang popular pada masa itu. Para saintis hanya menamakan roti yang dibuat dari campuran biji-bijian, gandum dan gandum. Namun, dengan penaklukan Inggeris oleh Rom, yang bermula dari 43, semuanya berubah. Para penakluk yang terkenal dengan perayaan mereka mempelbagaikan masakan Inggeris Inggeris dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, antaranya asparagus, epal, zucchini, bawang, saderi, lobak, dll. Dan juga membawa beberapa wain, rempah dan hidangan daging ke dalamnya.

Sementara itu, pada abad pertengahan, yang bermula pada akhir abad ke-5, roti, ikan, telur, hidangan tenusu dan daging tetap menjadi bahan utama. Walaupun yang terakhir tidak dapat dimakan semasa puasa.

Pada tahun 1497, Kerajaan Inggeris muncul di peta dunia, dengan jajahan di semua benua yang dihuni. Pilihan masakan mereka mula memberi kesan langsung kepada pembentukan masakan Inggeris. Rempah dibawa dari India - kari, kayu manis, safron, dari Amerika Utara - kentang merah. Kemudian kopi, coklat dan ais krim muncul di sini..

Secara beransur-ansur, mereka mula menonjolkan ciri-ciri daerah masakan Inggeris nasional. Hari ini, ia menggabungkan tradisi masakan Inggeris, Yorkshire, Welsh, Gibraltar, Scotland, Ireland dan Anglo-India. Ia dipengaruhi oleh iklim sederhana dan lembap di negara ini. Walaupun, walaupun kerap hujan, barli, gandum, kentang, bit gula, gandum, serta buah-buahan dan buah beri ditanam di sini. Dan mereka terlibat dalam penternakan, yang mempengaruhi tradisi kuliner negara ini.

Produk yang paling popular ada di sini:

  • daging, khususnya domba, domba, daging lembu dan daging babi. Keistimewaan masakan Scotland adalah kehadiran daging rusa, salmon, grouse hitam dan makanan ringan. Bacon disayangi di seluruh negara;
  • hampir semua ikan dan makanan laut;
  • sayur-sayuran - bayam, kubis, asparagus, timun, bawang, pasli, paprika, daun bawang (simbol masakan Wales), dll..
  • buah-buahan dan buah beri - pic, nanas, anggur, blackberry, raspberi, gooseberry, epal, lemon, dan lain-lain;
  • kekacang dan cendawan;
  • pelbagai bijirin;
  • produk susu;
  • telur;
  • rempah dan herba - rosemary, pudina, safron, kayu manis;
  • pelbagai produk tepung - roti dan pastri;
  • mustard digunakan terutamanya dari sos;
  • minuman kebangsaan - teh hitam (sejak abad ke-19, waktu minum teh tradisional ialah 17.00) dan bir (terdapat kira-kira 3000 jenis di Great Britain, yang paling popular adalah ale gelap). Juga, orang Inggeris suka koktel, kopi dan wain;
  • hidangan kebangsaan - puding.

Kaedah memasak asas di UK:

  • penaik;
  • menggoreng;
  • pemadaman;
  • memasak;
  • memanggang.

Masakan Inggeris moden pastinya merupakan salah satu yang terkaya di dunia. Sementara itu, hidangan tradisional dapat dibezakan di dalamnya, yang menjadi asasnya, iaitu:

Sarapan Inggeris biasa - kacang, cendawan, telur hancur dan sosej goreng

Daging panggang - daging lembu bakar

Beef Wellington - cendawan dan daging lembu yang dibakar dalam adunan

Shepherd's Pie - Casserole dengan daging cincang dan kentang tumbuk

Jenis pai gembala lain dengan lauk

Persembahan: Masakan Inggeris

Dalam memasak, orang Inggeris telah lama berkomitmen untuk tradisi seperti yang lain. Hari Bahasa Inggeris bermula selama berabad-abad dengan telur orak dan daging goreng, tomato, cendawan, sosej dan sosej darah, dan ia sering bermula hari ini, terutama pada hujung minggu. Benar, jadual kehidupan moden yang sibuk menjadikan mereka lebih kerap memilih cornflakes dan bijirin untuk sarapan, terutama Weetabix dianggap bahasa Inggeris. Tetapi selepas sarapan, anda pasti akan minum secawan teh dan roti bakar dengan jem oren..

Makan tengah hari atau sarapan kedua disajikan pada pukul setengah, diikuti dengan teh atau makan tengah hari ringan pada pukul 5 dan makan malam pada pukul 7.

Hingga hari ini, makanan ringan dan sandwic popular - sandwic segitiga sudah menjadi salah satu tradisi Inggeris yang tidak tergoyahkan. Yang paling klasik adalah sandwic timun segitiga pada roti putih. Dari kursus pertama, kentang tumbuk dan kuahnya biasa, tetapi jarang dihidangkan, ia bukan bahagian penting dari makanan harian. Rempah dan ramuan dalam masakan klasik digunakan dengan sangat berhati-hati, walaupun sekarang para koki Inggeris mengajar orang Inggeris untuk menggunakan banyak ramuan dan rempah..

Orang Inggeris makan banyak daging: daging lembu, daging sapi, kambing, daging babi. Ia dipanggang penuh dengan darah atau dipotong menjadi stik dan digoreng dalam kuali. Kuah, puding Yorkshire, panggang dan rebus (biasanya kentang, wortel dan kubis) dan acar selalu disajikan bersama daging. Sekarang hidangan ini disajikan terutamanya pada hari Ahad dan dipanggil makan tengah hari..

Terdapat banyak hidangan tradisional dalam masakan kebangsaan Inggeris. Belum lagi puding manis dan gurih yang disajikan dengan daging atau pencuci mulut, kaserol kentang dengan daging lembu, domba dan ikan (gembala, pondok dan pai nelayan) dan goreng. Sebilangan besar hidangan tradisional hanya disajikan pada hari cuti. Yang popular di antaranya ialah puding Krismas untuk Krismas, roti salib untuk Paskah, kentang dengan sosej (banger dan mash) untuk Bonfire Night (untuk Guy Fawkes Day). Kalkun yang disumbat dengan hiasan sayur-sayuran, kek hari jadi dan lain-lain juga merupakan hidangan percutian tradisional..

Di antara minuman yang memabukkan, bir sangat digemari - bir hitam dan porter, dan bir draf, serta wiski, gin, brendi, rum, pelabuhan sangat dihargai.

Abstrak mengenai topik masakan Inggeris

Masakan Inggeris
dapur
Masakan Inggeris terkenal di dunia kerana kualitinya yang berkualiti dan cukup konservatif. Walaupun ia terkenal dengan masakan yang tidak terlalu canggih dan terlalu sederhana, Britain tetap membanggakan pelbagai jenis hidangan dan produknya. Yang paling terkenal adalah sarapan tradisional Inggeris dan makan tengah hari Krismas. Pakar kuliner dan gourmet sejati juga memperhatikan bahawa masakan Inggeris asli sangat enak ketika dimasak di rumah. Lagipun, kemudian dicipta mengikut resipi asli, memerhatikan semua nuansa dan perinciannya. Masakan Inggeris mempunyai sejumlah jenis daerah, misalnya, Scotland, Welsh, Anglo-Indian, Gibraltar dan beberapa yang lain. Masing-masing dibezakan dengan pelbagai jenis hidangan. Banyak hidangan sangat popular di kawasan kediaman mereka dan dinamakan mengikut asal produk utama. Contohnya, kambing dengan sos di Wales, oatmeal dengan daging dan rempah-rempah di Scotland, ikan trout di Ireland Utara, stik dan puding di England. Masakan Inggeris tradisional sangat dipengaruhi oleh iklim negara yang boleh berubah dan sederhana. Sejarah negara dan geografi pulau juga sangat penting..
Hidangan kebangsaan Inggeris
Hidangan tradisional Inggeris mengandungi banyak keju dan roti, daging, ayam, air tawar dan ikan masin. Dari sayur-sayuran, orang Inggeris lebih memilih sebilangan besar buah-buahan, yang utama adalah saderi, bawang, timun, zucchini, kacang polong, lobak, wortel, tomato, brokoli dan, tentu saja, kentang. Produk terakhir dianggap sebagai salah satu komponen utama masakan Inggeris, kerana ia termasuk dalam banyak masakan kebangsaan..

Orang Inggeris sangat menyukai daging: daging lembu, daging sapi, kambing, daging babi. Ia dibakar dengan darah atau dipotong menjadi stik dan digoreng dalam kuali. Daging disertakan dengan kuah, puding Yorkshire, sayur panggang dan rebus (biasanya kentang, wortel dan kubis) dan acar. Hidangan ini disajikan terutamanya pada hari Ahad dan dipanggil makan tengah hari. Orang Inggeris juga lebih suka daging ayam: pegar, ayam belanda tradisional..

Makanan ringan dan sandwic popular - sandwic segitiga sudah menjadi salah satu tradisi Inggeris yang tidak tergoyahkan. Dari kursus pertama, kentang tumbuk dan kuahnya biasa, tetapi jarang dihidangkan, ia bukan bahagian penting dari makanan harian.

Rempah dan ramuan dalam masakan klasik digunakan dengan sangat berhati-hati, walaupun sekarang tukang masak Inggeris membiasakan orang Inggeris dengan lebih banyak ramuan dan rempah.

Rosemary, pudina dan rempah-rempah lain juga digunakan dalam menu tradisional Inggeris, namun, ramuan ini termasuk dalam komposisi hidangan hanya untuk menekankan rasa dan aroma semula jadi mereka..

Kita tidak boleh menyebut hidangan tradisional seperti puding manis dan gurih yang disajikan dengan daging atau pencuci mulut, kaserol kentang dengan daging lembu, domba cincang dan ikan (gembala, mata-mata cottageandfisherman) dan goreng. Sebilangan besar hidangan tradisional hanya disajikan pada hari cuti. Yang popular di antaranya adalah puding Krismas untuk Krismas, roti salib untuk Paskah, kentang dan sosej (bangerandmash) untuk BonfireNight (untuk Hari Guy Fawkes). Kalkun yang disumbat dengan hiasan sayur-sayuran, kek hari jadi dan lain-lain juga merupakan hidangan percutian tradisional..

Salah satu hidangan yang paling tradisional adalah ikan goreng dan kentang, biasanya dimasak dengan garam dan cuka alkohol dan disajikan dibungkus dengan surat khabar.

Telur bukan satu-satunya ramuan dalam sarapan Inggeris yang terkenal. Gabungan yang sangat popular dalam masakan Inggeris adalah telur dan susu. Dibancuh di dalam tab mandi air atau di dalam ketuhar dengan gula dan vanila, mereka bertukar menjadi krim Inggeris, aka kastard.

Buah-buahan dan buah beri memainkan peranan penting dalam penyediaan pelbagai pencuci mulut. Produk ini juga dapat dicicipi dengan pastri Inggeris yang terkenal..

Teh adalah minuman yang paling meluas di England. Kopi kurang biasa.

Di antara minuman yang memabukkan, bir sangat popular - bir hitam dan porter, dan bir draf, serta wiski, gin, brendi, rum, pelabuhan sangat dihargai..

Beberapa resipi Inggeris
Ikan goreng dan kentang
Bahan-bahan:
2 kentang panggang besar, masing-masing dipotong menjadi 8 keping panjang
2 cawan sos Itali pedas
1 beg Serbuk Roti Rangup
4 fillet haddock
Dressing 2 cawan (sos krim masam)
Hidangan: 4
Penyediaan: 10 minit
Memasak: 45 minit
Sandwic timun tradisional terdiri daripada kepingan timun terbaik di antara dua keping roti putih, disebarkan dengan mentega.
Bahan untuk 2 hidangan
timun, 1-2 pcs.
roti, 2 keping
keju curd, 4 sudu besar. l.
Sosej Cumberland adalah sejenis sosej tradisional yang berasal dari County Cumberland, England. Panjangnya biasanya panjang (hingga 50cm) dan dijual digulung menjadi gulungan bulat rata. Kadang-kadang ia dibuat lebih pendek, seperti sosej Inggeris biasa..

Bahan-bahan:
- lemak babi (dari belakang) - 170g - bahu babi - 450g - keropok tanah - 2 sudu besar. l. - daging asap - 1/2 keping - garam - 1 secubit - lada - 1 secubit - pala - 2 secubit.
Ekles puff adalah pai bulat kecil yang diisi dengan currants. Dibuat dari pastri puff dengan banyak mentega dan dinamakan sempena bandar Inggeris Ecless, berhampiran Manchester.
Bahan-bahan
1 cawan kayu manis
1/2 sudu besar l. kulit limau dan oren
4-5 pcs. aprikot kering
1 sudu besar l. brendi atau cognac
1/2 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu besar l. Sahara
pastri puff butter 1 lapisan
telur untuk pelinciran
gula untuk ditaburkan
Belut Jellied, makanan istimewa London East End, sering disajikan dengan pai dan kentang tumbuk. Ia biasanya tidak lagi dimakan di London, walaupun keberadaan hidangan ini tidak pernah didengar..
Bahan-bahan:
1 kg belut, 1 tin ketam kalengan, 1 bawang, 1 akar pasli, saderi, 2-3 kacang hitam dan allspice, 2 daun bay, 1 telur, pasli atau saderi, 1 sudu teh gelatin.

Sejarah dan tradisi

Dalam memasak, orang Inggeris telah lama berkomitmen untuk tradisi seperti yang lain. Hari orang Inggeris selama berabad-abad bermula dengan telur hancur dan daging goreng, tomato, cendawan, sosej.

Sarapan tradisional Inggeris bermula pada 7-8 pagi. Benar, jadual kehidupan moden yang sibuk menjadikan orang Inggeris lebih kerap memilih cornflakes atau bijirin untuk sarapan, terutama Weetabix dianggap bahasa Inggeris. Tetapi selepas sarapan, mereka pasti akan minum secawan teh dan roti bakar dengan jem oren..

Makan tengah hari atau sarapan kedua disajikan pada pukul setengah, diikuti dengan teh atau makan tengah hari ringan hingga jam 17:00 dan makan malam pada jam 19-00.

Sekiranya anda tidak mempunyai tenaga atau masa untuk mengatur makan malam keseluruhan dalam gaya Inggeris, anda boleh mendapatkannya dengan teh - perkara yang sama seperti di England lama dipanggil.

Terima kasih atas kebiasaan indah ini harus diucapkan kepada Anna, Duchess of Bedford yang ketujuh, yang, pada awal abad ke-19, menyedari bahawa dia tidak dapat menahan lapar antara makan siang awal dan makan malam, dan memerintahkan teh disajikan di biliknya.

Tradisi minum teh, juga disebut Five-o-clockTea, adalah makanan ringan antara sarapan pagi dan makan tengah hari..

Pada masa ini, pastri disajikan di atas meja: kek, epal yang dibakar dalam adunan, roti saffron dan pelbagai jenis kuki, pai treacle, semua jenis muffin, pelbagai sandwic, dan juga sandwic yang terkenal. Sandwic adalah perkara yang indah. Mereka boleh menjadi tidak rumit dan cukup canggih pada masa yang sama. Pilihan yang paling popular adalah sandwic bacon goreng rangup. Dan juga sandwic dengan timun pada roti rai, dengan ham panggang dan keju Gruyere, dengan daging panggang dan lobak, dengan salmon salai dan keju krim lembut, dengan telur dan selada air.

Menu makan tengah hari Ahad utama merangkumi panggang daging, kentang dan sayur-sayuran atau pencuci mulut klasik Inggeris - pai dengan banyak rempah.

Penduduk tempatan mengatakan mengenai makan tengah hari Ahad tradisional Inggeris, enak dan enak: Sundayroast - Sunday "zapekalovo". Ini bermakna bahawa pasti ada daging yang dibakar di dalam ketuhar di atas meja. Kadang-kadang pada hari Ahad mereka boleh menyajikan ayam, domba atau daging babi. Tetapi kebanggaan masakan kebangsaan adalah daging lembu panggang: dengan kuah pekat, mustard panas atau lobak.

Teh di England diminum pada waktu sarapan, selepas makan malam, dan pada waktu malam. Teh Inggeris dianggap sebagai salah satu yang terbaik di dunia. Mereka meminumnya di England dengan cara lama: menambahkan susu ke dalam minuman dan tidak menghemat gula.

Menurut idea Inggeris mengenai budaya minum teh, beberapa jenis teh semestinya disajikan di meja, tidak kira waktu, sehingga setiap orang dapat memilih teh mengikut pilihan dan mood mereka.
Ini adalah pertunjukan rasa hormat yang menyelimuti seluruh ritual minum teh Inggeris. Teh yang dipilih diseduh dalam teko individu yang dibilas dengan air mendidih, walaupun teh itu dibungkus. Daun teh, tanpa mengira jenisnya, harus disuntik selama 3-5 minit, jika tidak, teh tidak akan menunjukkan semua kelebihannya.

Semasa minum teh, susu, gula, lemon, dan lain-lain disajikan, serta cerek terpisah dengan air mendidih - untuk mencairkan teh ke tahap kekuatan yang diinginkan. Apabila air sejuk, teko diganti dengan yang baru - ini juga dianggap sebagai tanda hormat, yang wajib bagi etika bahasa Inggeris..

Analisis keunikan masakan Inggeris

Ciri masakan tradisional dan moden Inggeris. Ciri utama masakan abad pertengahan Inggeris. Komponen utama rancangan makanan Inggeris. Inti utama membuat puding Krismas perayaan di England.

Nama: Masakan Inggeris
Bahagian: Abstrak lain
Jenis: laporan Ditambah 23:01:20 18 April 2012 Karya serupa
Pandangan: 862 Komen: 11 Dinilai: 3 orang Purata: 3 Penilaian: tidak diketahui Muat turun
TajukMemasak dan makanan
Pandangankarangan
LidahOrang Rusia
Tarikh ditambahkan03/08/2015
saiz fail1.7 M
  • lihat teks karya
  • anda boleh memuat turun karya di sini
  • maklumat lengkap mengenai kerja
  • keseluruhan senarai karya serupa

Hantar karya baik anda di pangkalan pengetahuan adalah mudah. Gunakan borang di bawah

Pelajar, pelajar siswazah, saintis muda yang menggunakan asas pengetahuan dalam kajian dan kerja mereka akan sangat berterima kasih kepada anda.

Dihantar pada http://www.allbest.ru/

Kandungan

1. Ciri-ciri masakan Inggeris

1.1 "Masakan Abad Pertengahan Inggeris"

2. Menu untuk hari ini: tradisi dan kemodenan

2.1 Makan tengah hari Krismas

2.2 Ikan & Kentang - makanan segera Inggeris

3. Fakta menarik yang berkaitan dengan masakan Inggeris

Pengenalan

Apabila anda memikirkan hidangan dari pelbagai negara, yang pertama yang perlu diingat adalah sushi Jepun, pasta Itali, sup Perancis dan pastri. Adakah anda tahu apa masakan kebangsaan Britain terkenal? Perkara pertama yang terlintas dalam fikiran mengenai penyataan masakan Inggeris ialah frasa "Oatmeal, sir", hidangan puding, stik klasik dan daging panggang yang tidak dikenali. Dan jarang sekali persatuan pertama ini diperkaya dengan pengetahuan yang mendalam. Hidangan Inggeris sering diabaikan, namun mereka patut mendapat kajian yang paling teliti. Sekiranya anda berada di England, pastikan untuk mencuba sekurang-kurangnya beberapa klasik tempatan. Mungkin resipi Bahasa Inggeris kurang canggih, tetapi mereka selalu sesuatu yang lazat, berair dan sangat berkhasiat. Jadi, teruskan perjalanan gastronomi melalui sorotan menu Inggeris!

Masakan Inggeris mempunyai reputasi kerana tidak terlalu canggih, tetapi memperhatikan kualiti bahan yang biasanya bersumberkan tempatan. Asas masakan Inggeris adalah daging dan ikan, sayur-sayuran dan, tentu saja, bijirin. Orang Inggeris makan banyak daging yang berbeza, yang selalu disajikan dengan sos tomato. Sos dan perasa masakan tradisional Inggeris agak sederhana dan digunakan untuk meningkatkan rasa semula jadi makanan daripada mengubahnya..

Semasa zaman kegemilangan Britain sebagai kuasa penjajah, masakan Inggeris sangat dipengaruhi oleh masakan negara-negara "luar negara" seperti India, China, Amerika Utara..

Masakan Inggeris mempunyai stigma "tidak membayangkan dan berat" dan mendapat pengiktirafan antarabangsa hanya sebagai sarapan pagi dan makan malam Krismas tradisional..

Pelbagai bahagian di UK menyediakan kepakaran mereka sendiri. Di England, misalnya, ini adalah sosis darah dan pai Yorkshire (puding yang dibuat dari adunan cambuk dengan rempah, sering disajikan dengan daging). Scotland terkenal dengan daging lembu dengan giblet dan perasa khas, kue roti pendek dan kue oat. Di Wales, roti ganggang alga merah, roti buah dan crouton keju disajikan. Dan di Ireland Utara, gourmets akan merasakan juara (kentang dengan bawang hijau) dan colcannon (sayur tumbuk). Perlu juga diperhatikan bahawa banyak hidangan daerah atau tempatan dinamai tempat asalnya, seperti keju Cheshire, puding Yorkshire, dan crouton keju Welsh..

Dalam karangan saya, saya akan membandingkan masakan Inggeris abad pertengahan dan moden, memberitahu anda apa perbezaannya, dan apa persamaannya, saya akan cuba memasak hidangan Inggeris kebangsaan.

Terokai sejarah dan keunikan masakan Inggeris dan pengaruhnya terhadap masakan masyarakat dunia.

1. Bandingkan masakan tradisional dan moden di Britain.

2. Ketahui ciri masakan Inggeris.

3. Cuba memasak makanan Inggeris.

4. Ringkaskan dan buat kesimpulan.

1. Ciri-ciri masakan Inggeris

1. Keistimewaan masakan Inggeris terletak pada kesederhanaan, keutamaan terhadap bahan-bahan tertentu.

2. Masakan Inggeris sangat bervariasi, tetapi lebih senang digunakan dalam penggunaan rempah.

3. Di England, dietnya unik. Contohnya, waktu makan malam jatuh pada pukul 23.00, dan makan tengah hari - pada pukul 19.00. Pada masa yang sama, selama berjam-jam minum teh, negara membeku dengan secawan teh dengan susu dan biskut yang lazat.

1.1 "Masakan Abad Pertengahan Inggeris"

Buku masakan pertama "The Forme of Cury", yang masih ada, ditulis pada tahun 1390 atas perintah Richard II.

Sayangnya, pengetahuan moden tentang masakan abad pertengahan diperoleh terutamanya dari sumber tidak langsung: dari peraturan negara dan gereja dan buku mengenai etika dan tingkah laku meja. Gambaran yang lebih terperinci dapat diambil dari cerita dan puisi pada masa itu..

Produk makanan utama di Abad Pertengahan adalah roti, bergantung pada wilayah negara, jenis bijirin untuk pengeluarannya bervariasi. Kualiti roti juga bergantung pada pendapatan keluarga.

Perwakilan kelas kaya menggunakan roti hitam (roti yang terbuat dari tepung rai) terutamanya sebagai pinggan (disebut parit): roti roti besar, biasanya dipanggang empat hari yang lalu, dipotong menjadi potongan besar, di tengah-tengah kepingan mereka membuat kemurungan kecil, di mana mereka kemudian meletakkan makanan. Makan malam orang biasa terdiri daripada satu atau dua "hidangan" - pelatih; seorang bangsawan mulia dihidangkan sebilangan besar timbunan. Selepas makan tengah hari, pelatih mengumpulkan di dalam bakul dan diedarkan kepada orang miskin.

Roti biasa atau roti bakar digunakan terutamanya sebagai ramuan dalam hidangan lain. Serbuk roti ditambahkan ke dalam sos dan kastard untuk penebalan.

Ikan sama pentingnya dengan makanan seperti roti. Gereja Katolik Roma, yang menyatukan seluruh penduduk Inggeris, memutuskan bahawa penggunaan daging dilarang pada hari Jumaat dan sehingga lewat Sabtu dan Rabu malam; daging, telur dan produk tenusu juga dilarang semasa Prapaskah. Oleh itu, ikan mesti dimakan setengah hari dalam setahun. Bahkan itik laut dan burung petrel dianggap "ikan", karena, seperti yang mereka katakan, mereka "dilahirkan di laut", dan tentang berang-berang, yang ketika itu ditemukan di England, mereka mengatakan bahawa mereka memiliki "ekor ikan"!

Pada Zaman Pertengahan, pembiakan domba menjadi meluas. Domba adalah daging kedua paling popular setelah daging lembu, tetapi daging sapi dan domba ("daging merah") lebih rendah daripada "daging putih" - daging sapi dan kambing, yang membuat panggang lebih memuaskan.

Kambing dipelihara sebagai sumber susu dan daging.

Babi itu adalah "stok cadangan" bagi setiap petani, karena dia bisa mendapatkan makanannya sendiri di hutan sepanjang tahun, dan dia juga dapat mempertahankan dirinya dari musuh. Babi domestik pada masa itu lebih mirip babi hutan, tetapi mereka mempunyai daging yang sesuai untuk asin atau memasak daging - keseluruhan bekalan daging orang miskin untuk musim sejuk. Puding darah dan sosis darah disediakan dari dalam, dan lemak babi digunakan sebagai penyebar roti, atau sebagai lemak untuk memasak..

Pada Zaman Pertengahan, susu banyak digunakan - lembu dan kambing. Menjelang tahun 1500, susu lembu semakin popular kerana lebih mudah memerah susu seekor lembu daripada 10 ekor kambing untuk mendapatkan susu yang sama. Susu, serta krim, mentega dan keju, yang terbuat dari susu, seperti telur, disebut "daging putih".

Di setiap kebun pada Abad Pertengahan, terdapat banyak jenis ramuan "boleh dimakan" (ditambahkan ke pelbagai hidangan) dan ramuan "perubatan" (penggunaan ramuan untuk tujuan perubatan sama seperti penggunaannya sebagai rempah). Juga popular ialah "sayur-sayuran untuk salad".

Salah satu idea yang indah dan tidak dapat dilupakan pada masa itu ialah menambahkan bunga ke salad, seperti primrose (primrose), ungu, borage. Buah-buahan dan sayur-sayuran akar sering ditambahkan ke salad acar. Salad dibumbui dengan jus pengasam, serta cuka dan minyak sayuran, seperti yang kita lakukan sekarang.

Buah-buahan dan sayur-sayuran mentah dianggap curiga oleh penduduk abad pertengahan, kerana mereka dipercayai menyebabkan demam dan cirit-birit. Namun, beri liar, seperti ceri liar, dimakan dengan agak bebas. Anggur ditanam terutamanya untuk dimakan dalam bentuk mentahnya, seperti juga plum dan plum berduri (plum hitam kecil). Epal dan pir, termasuk pir keras besar yang disebut "warden", biasanya dipanggang.

British berhutang penemuan gula tebu kepada tentera salib, yang membawanya dari Timur sekitar tahun 1100. Gula diimport siap dimakan, dalam bentuk kerucut, atau "kepala". Gula halus berwarna putih; gula tidak halus berwarna coklat kotor. Walaupun pada akhir Zaman Pertengahan, gula masih merupakan produk yang sangat mahal dan jarang, ia digolongkan sebagai "rempah" dan disimpan dengan berhati-hati: di dalam laci atau pantri yang terkunci.

Teh muncul di England pada tahun 1657, di mana ia dibawa oleh orang Belanda Thomas Garraway. Pada mulanya, teh dianggap secara eksklusif sebagai ubat dan hanya dijual di farmasi, tetapi tidak lama kemudian infusi yang pahit dan menarik ini menarik minat masyarakat tinggi masyarakat Inggeris.

Ada satu lagi aspek penasaran dari masakan abad pertengahan: perasa ditambahkan ke makanan bukan hanya untuk rasa dan bau, tetapi juga untuk warna. Jeli, misalnya, telah disiapkan pelbagai lapisan, setiap lapisan mempunyai warna tersendiri untuk mencapai kesan "bergaris".

2. Menu untuk hari ini: tradisi dan kemodenan

Sarapan Inggeris tradisional

Walaupun begitu, masakan tradisional Inggeris cukup "rumah", malah gaya negara. Komponen utama sarapan Inggeris:

- bacon (goreng atau salai),

- telur (kacau atau direbus lembut, goreng atau rebus),

- bubur (oatmeal),

- sosej babi tumis dan / atau sosej darah,

- ikan goreng (atau ikan hering salai yang digoreng dalam mentega),

- tomato goreng dan kentang,

- roti bakar dengan mentega dan jem oren,

- kopi dengan krim atau kopi, jus dan teh.

Secara amnya, sarapan Inggeris terlalu enak untuk penampilan moden. Oleh itu, sangat sedikit yang memulakan hari mereka dengan makanan berlemak dan berlimpah, tetapi tradisi ini masih ada, dan hari ini anda masih boleh mencuba sarapan Inggeris di menu kafe, rumah tumpangan dan hotel..

Tetapi orang Inggeris moden, seperti kebanyakan orang Eropah, lebih suka muesli dan bijirin yang dibasahi susu atau jus, atau oatmeal yang sihat untuk sarapan pagi. Sudah tentu, sarapan pagi yang jarang dilengkapkan tanpa roti bakar..

By the way, tradisi sarapan yang enak, seperti tradisi Inggeris yang lain, berasal dari era Victoria (Victorian Epomcha (1837-1901) - tempoh pemerintahan Victoria, Ratu Britain dan Ireland, Permaisuri India). Buku laris masakan pada masa itu, Buku Rumah Tangga Puan Beaton, mengesyorkan menyajikan potongan daging domba, ginjal domba goreng dan stik bijirin untuk sarapan pagi, selain yang sudah disenaraikan..

Kekeliruan dengan "makan tengah hari" dan "makan malam"

Sebagai tambahan kepada makanan pagi - sarapan pagi, orang Inggeris mempunyai sarapan kedua - makan tengah hari (kira-kira jam 12-14), jam lima yang tidak dapat diterjemahkan - jam lima dan makan tengah hari - makan malam (pada jam 18-20 jam ). Jadi, jika nama anda adalah untuk makan malam, anda perlu bersiap untuk makan malam. Perkataan Bahasa Inggeris untuk makan malam adalah makanan paling menyeluruh sepanjang hari..

Sarapan kedua biasanya merangkumi:

- jus dan minuman panas,

- sandwic dengan pelbagai isian (daging babi rebus, ikan, sayur-sayuran, ham, pate).

Peribahasa Inggeris mengatakan: "Dapatkan pengetahuan di sekolah dengan buku, dan fikiran anda di rumah dengan secawan teh." Tradisi lima jam itu muncul karena Ratu Victoria, yang segera setelah penobatan menuntut secangkir teh dan edisi baru Times, yang mengejutkan subjeknya. Tetapi secara beransur-ansur muslihat eksentrik ratu muda itu menjadi fesyen dan menjadi tradisi. Seperti sebelumnya, ini adalah teh dengan berbagai pilihan makanan ringan, sandwic, sandwic dan cookie. Kek cawan untuk teh telah menjadi tradisional untuk pesta teh selama lima jam. "Spotting" adalah hasil penambahan kismis, prun, kurma, ceri kaca, buah-buahan manis ke dalam adunan (ragi atau bebas ragi). Setiap suri rumah Inggeris menyimpan resipi sendiri untuk pencuci mulut Ireland ini. Roti Inggeris yang subur dengan mentega dan selai strawberi, scone Inggeris (dengan kismis), roti halia Ireland, roti manis kayu manis dan kapulaga disajikan secara tradisional pada jam lima.

Dan apa yang ditawarkan untuk makan tengah hari-makan malam Inggeris:

- untuk kursus pertama: sup puri (sayur atau unggas), kaldu dengan crouton atau profiteroles, kacang polong atau pai, mi ayam. Di Ireland, sup ikan dengan tomato dan kentang cincang halus, dibumbui dengan pala dan krim masam sangat popular.

- untuk yang kedua - daging, permainan, ikan, dilengkapi dengan beberapa jenis lauk. Mereka mengatakan tidak ada lauk yang lebih baik untuk orang Inggeris daripada nasi dengan perasa tomato. Tetapi ia boleh menjadi kentang dan beberapa jenis sayur-sayuran (sekurang-kurangnya tiga jenis) - tradisional rebus atau panggang, di antaranya kacang hijau rebus mesti ada. Semangkuk kacang hijau di atas meja sangat berbahasa Inggeris. Perasa hidangan sampingan sayur di England ditawarkan dengan kuah. Pilihan lain untuk kursus kedua utama ialah rebus pike rebus dengan kentang tumbuk atau daging dan kentang rebus dalam periuk..

- makan malam pasti dapat melengkapkan pencuci mulut. Makanan pencuci mulut merangkumi crumble (epal, rhubarb, blackcurrant), sedikit (biskut hancur, beri dan krim disebat) dan, tentu saja, puding. Anda harus mengenali yang terakhir dengan lebih baik.

2.1 Makan tengah hari Krismas

Krismas adalah perayaan terhebat di England. Raikan Krismas di England dengan makan malam Krismas dengan Ratu sendiri bercakap. Pada hari inilah seluruh keluarga berkumpul untuk makan malam atau makan tengah hari Krismas yang meriah, yang mana nyonya rumah cuba mengejutkan semua orang dengan bakat masakannya.

Lama berlalu adalah hari-hari ketika hidangan utama tradisional untuk Krismas di kalangan bangsawan Inggeris adalah kepala babi hutan, daging kambing goreng atau angsa. Secara beransur-ansur, hidangan daging ini digantikan oleh angsa goreng di kalangan penduduk England barat, ayam belanda yang disumbat atau digoreng dominan di bahagian tengah, tetapi orang utara lebih suka angsa salai..

Hidangan meja manis tradisional adalah puding Krismas. Dan jika sebelumnya itu adalah oatmeal biasa dengan buah, di mana kaldu daging digunakan sebagai ganti air atau susu, sekarang ini adalah karya seni yang sebenarnya. Diisi dengan kismis, badam, madu, serbuk roti dan prun. Makanan pencuci mulut ini disediakan oleh seisi keluarga, membuat permintaan..

Puding adalah puncak seni kuliner nyonya rumah, jadi resipi memasak diturunkan dari ibu ke anak perempuan, dari generasi ke generasi. masakan tradisional puding inggeris

2.2 Ikan & Kentang - makanan segera Inggeris

Sejarah hidangan sangat menarik dan menarik. Semua komponennya: kentang, ikan, kacang tumbuk, dll datang ke England dengan cara yang berbeza: kentang goreng dari Perancis, dan ikan - dengan peneroka Yahudi. Satu perkara yang pasti - ia menjadi hidangan kebangsaan hanya pada abad ke-19. Kerepek pertama bukanlah kepingan kentang, tetapi kepingan roti (crouton). Tetapi dengan peningkatan penggunaan hidangan dan pengurangan bekalan roti putih, ia secara beransur-ansur diganti dengan kentang..

Restoran Fish & Chips pertama dibuka di East London pada tahun 1860 dan kemudian merebak ke seluruh negara.

Semasa Perang Dunia I, hidangan berkhasiat yang murah ini dapat mengelakkan rasa lapar di kelas sosial termiskin di negara ini..

Menjelang akhir abad ke-20, hidangan ini hilang popularitinya..

Ikan & Kentang kini wujud di Ireland, Kanada, Australia, New Zealand, Afrika Selatan, Amerika Syarikat, China dan Rusia.

3. Fakta menarik yang berkaitan dengan masakan Inggeris

1. Seratus tahun yang lalu, semasa era Raja Edward, masakan Inggeris berada di puncaknya. Ia adalah era restoran-restoran hebat, jamuan berterusan, koki selebriti, resipi eksotik baru dan makan malam dua belas hidangan raksasa..

2. Makanan istimewa daging lembu - daging lembu (daging lembu baik sebagai hidangan dan sebagai nama yang secara harfiah bermaksud "sepotong daging sapi") dan daging panggang (harfiah "daging panggang") - memasuki semua masakan dunia.

3. Keju dari semua jenis telah dibuat di Britain selama lebih dari 800 tahun, dan dari segi jumlah varietas (kira-kira 700) mereka melebihi yang terkenal di Perancis! Sebagai contoh, Stilton adalah raja keju Inggeris, yang asal-usulnya hilang dalam sejarah 1700-an, yang diakui oleh Suruhanjaya Eropah sebagai fenomena Eropah yang unik. Ia sampai pada titik bahawa perfumers Inggeris mencipta minyak wangi dengan aromanya. Mereka mengambil keju pada tahap awal pematangan sebagai asasnya..

4. Masakan Inggeris telah mendapat pengiktirafan antarabangsa hanya sebagai sarapan pagi dan makan tengah hari Krismas (Ahad) tradisional.

5. Semua orang tahu apa itu "sandwic"! Inilah asas semua asas makanan segera moden. Dan Inggeris mencipta sandwic berbilang lapisan besar. Dan dia, bersama dengan oatmeal, adalah hidangan Inggeris kebangsaan..

6. Hari ini, daripada 50 restoran terbaik di dunia, 14 restoran Inggeris.

Kesimpulannya

1. Pematuhan tradisi yang ketat adalah inti dari watak Inggeris. Sekiranya anda membandingkan diet orang Britain abad pertengahan dan yang moden, bahan asasnya sama. Kecintaan orang Inggeris terhadap daging, pelbagai jenis pastri dan kekacang juga diketahui dari buku Chef Richard II "Forms of Cooking".

2. Masakan Inggeris moden, yang menawarkan pelbagai jenis hidangan yang lazat, telah menggabungkan semua kebaikan tradisi kuliner di seluruh dunia. Makanan Cina, India, Itali dan Perancis kini begitu popular di UK seperti makanan tradisional dari England, Scotland, Wales dan Ireland Utara.

3. Sejak era Victoria, sarapan tradisional Inggeris telah "menurunkan berat badan" dengan serius, iaitu, orang Inggeris moden, seperti kebanyakan orang Eropah, lebih suka muesli dan bijirin yang dibasahi susu atau jus, atau oatmeal yang sihat untuk sarapan pagi. Sudah tentu, sarapan pagi yang jarang dilengkapkan tanpa roti bakar..

4. Walaupun terdapat banyak makanan segera, orang-orang Inggeris tetap berpegang pada tradisi pemakanan yang baik..

5. Masakan tradisional Inggeris sangat dekat dengan masakan tradisional Rusia - sayur-sayuran rebus, rebusan atau daging goreng, pai.

Permohonan

Lampiran 1. "Masakan Abad Pertengahan Inggeris"

"Forme of Cury". Manuskrip abad XIV.

Pembakar roti abad pertengahan. Miniatur dari koleksi Perpustakaan Oxford

Miniatur abad pertengahan, abad XVI.

Sayur-sayuran dan buah-buahan di miniatur abad pertengahan, abad XIV-XV.

Lampiran 2. Masakan Inggeris Kontemporari

Sandwic - makan tengah hari

Teh jam lima

Makan tengah hari Inggeris - makan malam

Lampiran 3. "Puding Inggeris"

Puding Inggeris adalah tradisi, ini adalah sejarah dan budaya orang Inggeris. Puding Krismas adalah salah satu hidangan utama meja perayaan. Ia disiapkan sebulan sebelum perayaan. Pada masa yang sama, lemak dalaman atau ginjal, banyak buah kering dan rempah dimasukkan ke dalam adunan. Ternyata makanan penutup yang berat dan berlemak. Kuih sebegini disimpan lama, tetap segar. Kaedah penyediaan hidangan ini adalah jem kukus. Saya mencadangkan resipi puding mentega Inggeris dan bukannya lemak usus. "Untuk menghargai rasa puding, anda mesti memakannya," tulis Galsworthy. Apa yang istimewa dari hidangan ini. Mari masak, makan dan nilaikannya.

Bahan untuk membuat puding Inggeris:

1. Mentega - 100 gr.

2. Gula pasir - 100 gr.

4. Serbuk roti - 100 gr

6. Serbuk penaik - 0,5 sudu kecil

7. Susu - 150 gr.

8. Garam - secubit

9. Kismis, aprikot kering atau buah-buahan lain - 300 gr.

10. Sirap, krim disebat

Memasak puding Inggeris.

Langkah 1. Campurkan mentega dengan tepung dan serbuk roti: Keluarkan mentega dari peti sejuk dan biarkan hingga lembut. Kemudian potong menjadi kepingan kecil atau parut pada parut kasar. Kacau mentega, tepung, keropok dan serbuk penaik dengan tangan anda sehingga serbuk muncul.

Langkah 2. Pukul telur dengan gula: Basuh telur, pecah ke dalam mangkuk yang terpisah, tambah gula, secubit garam dan pukul dengan pengadun selama 10 minit.

Langkah 3. Selesaikan penyediaan adunan: Masukkan telur yang telah dipukul ke dalam adunan, uli. Kemudian tuangkan susu ke dalamnya, kacau lagi. Aprikot kering saya, potong menjadi kepingan yang sangat kecil dengan pisau di papan pemotong. Masukkan adunan bersama kismis yang telah dibasuh dan dikeringkan. Campurkan semuanya dengan baik. Doh puding sudah siap. Kami memindahkannya ke pinggan roti (anda boleh menggunakan silikon atau pecah), diminyaki. Tutup bahagian atas dengan kerajang dan betulkan dengan baik.

Langkah 4. Bakar puding: Puding dimasak di tempat mandi air. Untuk melakukan ini, gunakan kuali yang luas dan dalam, di mana air dituangkan. Airnya mesti berada di tengah kuali puding. Tutup periuk dengan penutup di atas. Periuk air dan puding diletakkan di atas api sederhana dan ketika air mendidih, panasnya berkurang. Hidangan dibakar selama 3 jam, secara berkala memeriksa jika air telah menguap. Air perlu ditambah.

Langkah 5. Hidangkan puding Inggeris: Sejukkan puding yang sudah siap, pindahkan dari acuan ke piring, tuangkan dengan sirap buah manis dan hiaskan dengan krim disebat.

Dihantar di Allbest.ru

Dokumen serupa

Sejarah, tradisi masakan Cina. Masakan utara. Prinsip utama seni masakan Cina. Tahap masakan Cina. Komponen teknologi memasak Cina. Cara yang paling biasa untuk memanaskan makanan.

kerja ujian [30.4 K], ditambah 01/20/2011

Ciri-ciri melambangkan makanan dalam masyarakat moden. Masakan, sebagai seni memasak pelbagai makanan dari tanaman mentah dan produk haiwan. Hubungan antara masakan rakyat dan moden. Maklumat sejarah mengenai perkembangan seni memasak.

kerja ujian [37.8 K], ditambah 03/01/2011

Keistimewaan masakan dunia; ekspresi watak nasional dan keunikannya di pelbagai negara. Penyediaan bahan mentah untuk pengeluaran. Teknologi memasak, syarat untuk kualitinya. Kebersihan diri dan perlindungan pekerja di tempat katering.

abstrak [34.9 K], ditambah pada 28/03/2011

Sejarah dan ciri masakan Cina. Unsur masakan kebangsaan China. Masakan daerah. Mempopularkan di Barat. Keperluan teori dan praktikal untuk festival masakan Cina. Program Festival Makanan Cina Junguo Meishi.

kertas penggal [289.9 K], ditambah 05/09/2017

Penerokaan hidangan utama masakan tradisional Rusia. Ciri-ciri bahan mentah, nilai pemakanan dan tenaga daging. Rawatan haba daging. Pendaftaran dan penyediaan hidangan daging. Analisis keperluan kualiti. Proses teknologi memasak hidangan daging.

kertas penggal [110.9 K], ditambah 12/05/2014

Keperluan untuk kualiti produk kuliner, syarat dan syarat penyimpanannya. Ciri dan kawalan kualiti bahan mentah, teknologi untuk menyediakan hidangan siap. Kaedah untuk penilaian sensori makanan. Ciri-ciri utama masakan dan meja kebangsaan Tatar.

kertas penggal [42.9 K], ditambah 01/18/2016

Sejarah perkembangan masakan Rusia. Nilai pemakanan produk yang digunakan untuk memasak. Ciri-ciri penyediaan, reka bentuk dan penyediaan hidangan. Proses fizikokimia berlaku dengan bahan makanan semasa pemprosesan teknologi produk.

kertas penggal [278.4 K], ditambah 03/10/2013

Proses pengeluaran di kafe Jolly Roger. Pemilihan peralatan dapur, inventori dan alatan. Ciri-ciri sekumpulan bahan mentah untuk masakan Rusia. Ciri teknologi memasak masakan Rusia. Pembangunan peta teknologi.

kertas penggal [252.8 K], ditambah pada 07/18/2011

Aspek sejarah perkembangan masakan Chuvash. Ciri komoditi bahan mentah yang digunakan dalam masakan Chuvash. Ciri-ciri kaedah teknologi masakan Chuvash. Keistimewaan menyajikan hidangan masakan Chuvash. Merangka menu untuk makan malam perayaan.

kertas penggal [60,0 K], ditambah 05/15/2019

Sejarah perkembangan masakan Itali. Ciri-ciri hidangan Itali. Nilai pemakanan dan biologi produk utama yang digunakan untuk penyediaan masakan Itali. Pelbagai hidangan (dengan ringkasan jadual resipi), standard teknikalnya.

kertas penggal [287.6 K], ditambah 03/22/2015

  • kediaman
  • rubrik
  • mengikut abjad
  • kembali ke bahagian atas halaman
  • kembali ke permulaan teks
  • kembali ke karya serupa
  • Kategori
  • Secara abjad
  • Muat naik fail
  • Kerja pesanan
  • Untuk juruweb
  • Jual
  • keseluruhan senarai karya serupa
  • anda boleh memuat turun karya di sini
  • berapa kos untuk menempah pekerjaan?

Karya-karya di arkib dirancang dengan indah sesuai dengan kehendak universiti dan mengandungi gambar, rajah, formula, dll..
PPT, PPTX dan PDF hanya terdapat dalam arkib.
Kami mengesyorkan untuk memuat turun karya.