Laporan Bunga Pansy Gred 3

Salah satu tanaman yang paling indah dan ditanam awal adalah pansi, yang mendapat kedudukan pertama di florikultur. Ramuan tahunan, ia adalah ungu tricolor. Nama saintifik rasmi - Vitrokka violet.

Penerangan mengenai kilang dan penyebarannya

Akarnya sedikit bercabang dan nipis, mempunyai warna coklat. Batangnya mencapai ketinggian 45 cm, paling sering bercabang. Ia juga berlaku bahawa beberapa batang dapat tumbuh dari akarnya. Jenis perbungaan bunga adalah tiga warna. Ukuran bunga antara 4 hingga 8 cm. Warnanya sangat bervariasi dan mempunyai banyak kombinasi warna dan warna yang berbeza.

Kilang ini tersebar luas di Siberia Barat, Asia Kecil, Timur Jauh dan Skandinavia. Selalunya dijumpai di kawasan pembersihan, kawasan gurun atau rumput. Kilang ini digunakan secara aktif dalam perubatan, seni hiasan, tata rias dan bahkan dalam memasak sebagai pencuci mulut. Ia tahan dengan sejuk, mekar lebih awal, dan umumnya tidak bersahaja.

Permohonan dalam farmakologi

Sebagai ubat, Pansies digunakan dalam bentuk infus dan decoctions untuk memerangi penyakit berikut:

  • Neurosis
  • Sakit gigi
  • Batuk
  • Kardiopalmus
  • Keradangan saluran udara dan penyakit paru-paru
  • Ruam kulit
  • Periodontitis

Ciri tanaman

Pansies tahan budaya dan budaya yang tahan musim sejuk. Ukuran bunga dan ketepuan warna bergantung pada kesuburan tanah. Lebih daripada 300 spesies terkenal di alam semula jadi.

Ciri-ciri berguna tumbuhan:

  • Kesan diuretik pada penyakit sistem kencing
  • Ejen antiseptik dan anti-radang untuk pelbagai penyakit rongga mulut
  • Kesan imunomodulator pada penyakit virus
  • Kesan menenangkan untuk insomnia dan saraf tics, peningkatan kegembiraan saraf

Ciri-ciri berbahaya tumbuhan:

  • Pucuk kuning mengandungi pewarna semula jadi yang dikenali sebagai E161 Violoxanthin, yang boleh menyebabkan reaksi alergi dan kerosakan pada saluran gastrointestinal.
  • Semasa menggunakan ubat berdasarkan tumbuhan ini, kesan sampingan berikut adalah mungkin: loya, ruam, muntah.

Kontraindikasi terhadap penggunaan ubat-ubatan berdasarkan Pansies

Perlu memulakan rawatan dengan ubat-ubatan berdasarkan tumbuhan ini hanya setelah berunding dengan doktor. Kontraindikasi untuk digunakan adalah: hepatitis dan penyakit buah pinggang. Kursus rawatan harus dilakukan sebentar-sebentar, jika tidak, ia penuh dengan kerengsaan usus.

Bunga banci

Topik mesej popular

  • Pinus Scots

Pine adalah pokok tertua. Ia muncul di planet kita kira-kira 150 juta tahun yang lalu. Ia adalah pokok malar hijau yang diliputi kulit kayu. Dia mempunyai kerucut bulat dan jarum panjang. Oleh kerana pinus adalah pohon yang suka cahaya, ia akan menjadi lebih tinggi

Ikan adalah jenis yang pelbagai, banyak dan menarik. Mereka dapat hidup di laut besar dan lautan, dan di tasik dan sungai kecil. Ikan boleh menjadi sangat mengejutkan dengan saiznya. Sebahagian daripada mereka sangat kecil,

Dalam keadaan kecemasan, seperti kebakaran di mana-mana kawasan, perlu diambil tindakan untuk menghilangkan ancaman akibat selanjutnya. Langkah pertama adalah menentukan jenis kebakaran, setelah itu, bergantung pada jenis api, pemadaman harus dimulakan.

Tanaman Pansy: penerangan tentang bagaimana bunga itu kelihatan dan ketika ia mekar

Bunga yang comel dan halus seperti pansies selalu menarik perhatian. Mustahil untuk dilalui oleh mereka. Dengan warna kelopak terang yang menawan, mereka membangkitkan rasa romantis dan perasaan lembut. Bunga-bunga ini terdapat di hampir setiap tempat tidur bunga, kerana bunga ini sangat popular di kalangan tukang kebun. Apa itu tanaman banci, jenis penjagaan bunga ini?

Penerangan botani

Violas (pansies) adalah tahunan, dwitahunan dan perennial keluarga violet. China dan Jepun dianggap sebagai tempat kelahiran bunga ini. Dengan bermulanya kehangatan musim bunga, mereka muncul di atas katil bunga. Viola membuka kelopaknya pada awal musim bunga. Terdapat varieti berbunga musim bunga dan musim panas. Tukang kebun boleh memilih pelbagai jenis yang mereka suka untuk kebun mereka.

Biola mempunyai batang nipis dengan daun bulat dan bunga tunggal. Ketinggian batang adalah dari 10 hingga 30 cm. Di dalam, batangnya berongga, bercabang, segitiga atau tegak. Pucuk tanaman adalah tunggal dengan lima kelopak dan terletak di peduncles segitiga dengan dua bracts dekat dengan bunga.

Bunga pansy mempunyai kelopak dengan ukuran yang agak besar dan ukurannya berbeza. Yang terbesar adalah dua dari lima, selebihnya lebih kecil. Mengikut warna, mereka datang dalam warna yang sangat berbeza. Warna mereka berkisar dari putih hingga hampir hitam. Sentiasa terdapat bintik-bintik di tengah tunas, yang memberikan bunga khas pesona. Bunganya berdiameter antara 5 hingga 10 cm. Bunga itu timbul dari sinus, memancarkan aroma yang ringan dan halus. Pada batangnya terdapat daun berbentuk bujur berwarna hijau muda. Mereka mempunyai tepi bergerigi atau krenate.

Galeri: bunga banci (25 gambar)

Varieti dan klasifikasi

Violet menggembirakan mata dengan pelbagai warna. Ketinggian semak berbeza dari segi ukuran. Mereka adalah:

  • kurang bersaiz;
  • tinggi;
  • rata-rata.

Tumbuhan ini juga dibahagikan mengikut saiz bunga. Terdapat spesies yang mempunyai bunga:

  • besar;
  • gergasi;
  • kecil.

Bunganya juga berbeza di tepi kelopak. Terdapat varieti dengan tepi licin atau bergelombang. Kelopak bunga boleh mempunyai warna yang berbeza:

  • berganda;
  • monoton;
  • garis dan bintik yang berbeza.

Hari ini terdapat kira-kira 250 spesies pansies. Mereka boleh tahunan atau tahunan, bergantung pada jenisnya. Terdapat beberapa parameter yang membezakan antara:

  • warna;
  • tempoh berbunga;
  • saiz;
  • borang;
  • ketahanan musim sejuk.

Penternak berjaya membiakkan varieti dengan diameter perbungaan lebih dari 10 cm. Terdapat juga varietas yang dimaksudkan untuk tumbuh di pasu gantung. Ia berbunga panjang dan berlimpah. Terdapat juga jenis warna monokromatik yang digunakan untuk membezakan tempat tidur bunga..

Ciri pendaratan

Penjagaan tanaman yang banyak bergantung pada pilihan tempat penanaman. Viola tergolong dalam spesies tanaman yang bertolak ansur. Walau bagaimanapun, warna yang tebal akan menyebabkan warna merosot. Tanda-tanda degenerasi ditunjukkan dalam gejala berikut:

  • ketepuan warna hilang;
  • bunga menjadi lebih kecil;
  • batangnya mula meregang dan kemudian pudar;
  • tempoh berbunga dipendekkan.

Keadaan yang sangat penting untuk berbunga adalah pilihan tanah yang betul. Pilihan yang paling optimum adalah tanah yang subur. Selalu mempunyai jumlah kelembapan dan nutrien yang mencukupi. Di tanah seperti ini, pansies tidak memerlukan banyak penyelenggaraan. Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan baja mineral kompleks ke tanah pada musim bunga.

Bunga boleh ditanam sebagai biji di tanah terbuka tanpa menguburkannya jauh di tanah. Sebelum menanam, perlu melonggarkan tanah dengan baik. Tanaman mesti disiram dengan baik dengan tin penyiram dengan saringan halus. Ini akan membolehkan benih kekal di tanah di tempatnya. Seminggu kemudian, anda dapat melihat pucuk pertama.

Sekiranya ada keinginan untuk mempercepat proses pertumbuhan bunga, maka anak benih ditanam dari biji. Teknik agroteknik ini membolehkan anda mendapatkan semak yang lebih subur dan awal. Benih disemai di rumah hijau atau rumah hijau terlebih dahulu. Sebaiknya mulailah menanam anak benih pada bulan Februari..

Bekas benih pada mulanya disimpan di tempat yang gelap selama sekurang-kurangnya 7 hari. Dengan munculnya pucuk pertama, kotak disusun semula di tempat yang terang. Penjagaan lebih lanjut merangkumi penyiraman dan pengerasan biji secara berkala. Anak benih siap ditanam pada bulan Mei. Selepas 1 bulan, bunga pertama mula mekar.

Bergantung pada masa berbunga, menyemai benih dilakukan pada masa yang berlainan. Untuk mendapatkan bunga awal, menyemai dilakukan pada musim panas. Ini akan membolehkan anda mendapatkan semak berbunga yang banyak pada musim bunga atau awal musim panas. Varieti terawal mekar pada bulan April.

Tumbuhan ini tergolong dalam spesies tahan musim sejuk, namun, di Rusia tengah dan di barat laut negara ini, mereka hilang dan membeku sepanjang musim sejuk. Bunga yang lemah juga tidak bertolak ansur dengan musim sejuk dengan baik. Tebal yang berhibernasi dengan baik dan tidak tumbuh dengan baik adalah musim sejuk yang lebih baik. Mustahil untuk menyemai benih terlalu lambat, jika tidak, tanaman tidak akan dapat bertahan pada musim sejuk, kerana ia akan menjadi lemah.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Untuk penanaman violet yang berjaya, kawasan terbuka dan cerah harus diutamakan. Sekiranya anda menyemai benih di tanah, maka berbunga pada tahun yang sama tidak akan berjaya. Kehijauan yang indah akan muncul, dan tunas akan mekar hanya tahun depan. Benih kemudian dituai dari mereka.

Kawasan di mana bunga banci akan tumbuh mesti dihangatkan dan diterangi oleh cahaya matahari sekurang-kurangnya 6 jam sehari. Baja segar sebagai baja untuk biola adalah kontraindikasi. Semasa proses penanaman, disarankan untuk mengenakan pakaian dalam setiap minggu untuk mendapatkan tunas yang subur dan berbunga yang berlimpah. Baja harus mengandungi:

  • fosforus;
  • potasium;
  • nitrogen.

Dianjurkan untuk menyiram bunga 1-2 kali seminggu, bergantung pada keadaan cuaca. Setelah menyiram, tanah harus dilonggarkan, yang akan membantu tanaman bertoleransi dengan baik walaupun panas musim panas yang tidak normal. Kekurangan kelembapan akan memberi kesan negatif terhadap penampilan pansies. Mereka akan kelihatan luas di tanah.

Penyakit dan perosak

Terdapat beberapa penyakit dan perosak yang menimbulkan bahaya besar terhadap pelanggaran. Mereka sering diserang oleh mereka. Selalunya, bunga diserang oleh:

  • cendawan serbuk - ia menyerang semua bahagian tanaman, selepas kematian berlaku, anda boleh menyingkirkannya dengan emulsi sabun air;
  • busuk kelabu - benar-benar mempengaruhi bunga, penyakit ini dihilangkan dengan larutan oksida klorida tembaga;
  • bercak - daun mula mati sebelum waktunya dan proses berbunga menjadi perlahan;
  • kaki hitam - proses pengembangan reput berlaku pada kaki akar dan akar tanaman kerana penyiraman berlebihan, air bertakung dan tanah padat, oleh itu penyiraman mesti dijalankan dengan betul dan bahan penanaman berkualiti tinggi harus digunakan.

Perosak pansy termasuk kutu daun dan hama labah-labah. Sekiranya hama ini menjangkiti bunga, maka tanaman itu akan mulai layu, berhenti berbunga, dan setelah beberapa lama ia mungkin mati. Untuk menyelamatkannya, anda harus menjalankan proses dengan kaedah khas..

Kaedah pembiakan

Kaedah penyebaran yang paling mudah dan berkesan dianggap vegetatif untuk varieti hibrid. Mereka dipisahkan dengan keratan hijau di ladang terbuka, yang membolehkan anda mendapatkan sejumlah besar bahan penanaman dalam 1 musim. Keratan diambil dalam 2-3 dos dari Mei hingga Julai. Semua pucuk hijau dengan 2-3 nod dianggap sesuai. Untuk pembiakan, tempat yang teduh dan lembap dipilih. Mereka membuat baris rendah. Selepas itu, mereka dibasahi dan disiram dengan baik..

Keratan ditanam hingga kedalaman 0,5 cm sehingga daun setiap keratan bersentuhan. Setelah menanam, mereka disembur dengan banyak air. Untuk mengelakkannya hilang, keratan memerlukan tahap kelembapan yang baik, penyiraman setiap hari, penyiangan dan penyemburan. Keadaan sedemikian akan menyumbang kepada penubuhan pesat.

Sebilangan tukang kebun menyebarkan bunga ini dengan biji. Mereka diambil selepas berbunga semak. Biji benih terbentuk segera setelah warna. Mereka mula menjadi coklat, selepas itu mereka membuka dan menyebarkan biji mereka..

Pansies

Pansies, dia adalah ungu tricolor, adalah ramuan tahunan. Menurut legenda, gadis Anyuta berubah menjadi bunga, yang telah lama menunggu tunangnya dari perang, tetapi tidak pernah kembali. Sehingga hari ini, kita melihat pemandangan di tepi jalan, mereka mengintai dari kejauhan, dengan harapan dapat melihat orang yang disayangi.

Di Rusia kuno, dipercayai bahawa pansies dapat menarik cinta. Kutub dan Perancis memberikan bunga ini ketika berpisah. Seorang pemuda Inggeris yang ingin mengaku cintanya kepada seorang gadis menghantar sejambak bunga.

Penerangan

Pansies mempunyai keterangan morfologi berikut.

Akarnya nipis, sedikit bercabang, penting, menembusi menegak ke tanah, berwarna kecoklatan

Batangnya, paling sering, bercabang, berongga di dalam, puber atau telanjang, mencapai ketinggian 45 cm. Dalam beberapa kes, beberapa batang memanjang dari akar.

Daun petiolate, bergantian, atau berkabut, atau berbulu - tersebar di sepanjang urat.

Perbungaan jenis bunga - warna tiga warna.

Sebar

Pansies adalah perkara biasa di Eropah, Siberia Barat, Timur Jauh, Skandinavia, Asia Kecil.

Tumbuhan ini liar atau ditanam. Ia tumbuh di ladang, tanah gurun, rumput, tempat pembuangan sampah. Juga sering dijumpai di tanah yang subur, di antara semak, di padang rumput, di tanah berawan lama, di sepanjang tepi hutan, berhampiran jalan raya.

Juga, pansies dibiakkan secara khusus oleh biji, keratan, untuk tujuan penggunaan lebih lanjut dalam bidang perubatan, floristry, seni hiasan. Pansies berakar dengan baik di pondok musim panas. Untuk pertumbuhannya, tanah yang longgar diperlukan, disenyawakan dengan pelbagai nutrien. Setelah benih tumbuh, anak benih dapat dipindahkan ke tanah tetap. Perlu diperhatikan bahawa pansies mentolerir cuaca sejuk dengan baik dan mekar cukup awal.

Pengumpulan dan perolehan

Untuk penyediaan decoctions ubat dan minyak pati, digunakan akar atau tanaman itu sendiri. Rumput dituai semasa berbunga, pada bulan Mei-Jun. Batangnya mesti dipotong dengan pisau tajam pada jarak beberapa sentimeter dari akar. Semasa melipat, kuali tidak boleh ditutup.

Setiap spesies tanaman, bergantung pada ukuran dan warna bunga, harus dikumpulkan secara berasingan.

Akar dikeringkan di tempat teduh, di bilik yang berventilasi baik, atau di udara segar. Bunga kedelai tidak boleh melebihi 5 cm. Perlu diperhatikan bahawa rumput kering yang dikeringkan dengan betul semasa menguli.

Akar dikeringkan, biasanya di dalam oven pada suhu 40 °.

Oleh itu, bahan mentah akan terdiri dari batang dengan daun dan bunga tunggal. Dalam bahan mentah, tidak lebih dari 3% zarah kecil dibenarkan, yang dapat melewati ayak dengan lubang 2 mm. Pada masa yang sama, praktis tidak boleh ada kekotoran mineral dan organik, tidak lebih dari 1%.

Simpan ramuan dalam beg kain di tempat yang berventilasi. Jangka hayat dan penggunaan tidak lebih dari 1.5 tahun.

Permohonan

Pansies digunakan sebagai bahan mentah ubat untuk infus, decoctions untuk rawatan penyakit berikut:

  • neurosis;
  • degupan jantung meningkat;
  • keadaan kemurungan;
  • proses keradangan saluran pernafasan atas dan paru-paru;
  • proses keradangan di saluran kencing;
  • proses keradangan pada sendi;
  • ruam kulit;
  • campak;
  • psoriasis;
  • ekzema;
  • periodontitis;
  • sakit gigi.

Pansies bertindak seperti:

  • diuretik;
  • diaforetik;
  • pembersih darah;
  • menenangkan.

Resepi

Untuk menyiapkan infus, anda memerlukan tanaman banci - 1 sudu besar. Ia dituangkan dengan segelas air mendidih dan direbus dalam mandi wap selama kira-kira 15 minit, sehingga kaldu mendidih dan memperoleh warna khas. Kemudian kuahnya disejukkan ke suhu bilik, ditapis. Ingat untuk memerah bahan mentah dengan baik. Ia digunakan 3 kali sehari, selepas makan, 1/3 cawan.

Infusi digunakan secara dalaman, untuk membilas dan untuk penggunaan luaran (mandi, losyen).

Untuk rawatan diatesis, rebusan yang sedikit berbeza digunakan, yang disebut "teh averin". Untuk menyiapkannya, anda memerlukan: pansies - 4 bahagian, berturut-turut - 4 bahagian, manis - pewarna malam - 1 bahagian. Campurkan semua ramuan dengan baik dan 1 sudu besar. l. Tuangkan segelas air mendidih ke atas. Berkeras sehingga sejuk. Infusi mestilah pada suhu bilik. Ambil setiap hari, 3 kali, 1-2 sudu besar..

Untuk sembelit, sebagai emetik (pada dos tinggi), sediakan rebusan berdasarkan akar tanaman.

Untuk arthritis dan radiculitis, cuka berasaskan tumbuhan digunakan untuk pengisaran. Untuk menyediakannya, tuangkan segenggam bunga penuh dengan segelas cuka 9%. Berkeras selama sebulan di tempat yang gelap. Boleh juga digunakan sebagai losyen; untuk ini, cuka sedikit dicairkan dengan air.

Dengan insomnia, neurosis, keadaan depresi dan gangguan psikologi yang lain, mereka juga mengambil pansies dalam bentuk infus, 1 sudu setiap satu, beberapa kali sehari dan sebelum tidur.

Untuk bronkitis, batuk rejan, tracheitis dan penyakit lain pada saluran pernafasan dan organ, disyorkan untuk mengambil serbuk violet. Kanak-kanak 0.2 gram, dewasa 0.5 gram, 4 kali sehari.

Untuk rawatan batuk, sirap ramuan disediakan: untuk 1 liter air - 1,25 kg gula, jus 1 lemon. Saya menuangkan air mendidih ke atas kuali (bunga), berkeras selama 12 jam. Masukkan gula dan masak sehingga cecair ditukar menjadi sirap pekat. Jus lemon ditambah 5 minit sebelum kesediaan lengkap, semuanya dicampur dengan teliti. Ambil suam atau pada suhu bilik. Kanak-kanak 1-2 sudu kecil. 3 kali sehari, orang dewasa dapat sedikit meningkatkan dos.

Untuk meningkatkan pertumbuhan rambut, menguatkannya dan menghilangkan kelemumur, ekstrak minyak digunakan: ramuan pansy dihancurkan dengan teliti dan dituangkan dengan minyak sayuran yang dipanaskan hingga 60 °. Herba - 1 bahagian, minyak - 5 bahagian. Campuran disuntik selama 12 jam. Sebelum menggosok, perlu memanaskan ekstrak dalam tab mandi air. Gunakan beberapa kali seminggu.

Sekatan penggunaan

Pansies dikontraindikasikan untuk penyakit berikut:

  1. Hepatitis;
  2. Glomerulonefritis.

Rawatan kanak-kanak di bawah umur 2 tahun tidak diingini.

Gejala berlebihan:

Sekiranya tanaman pansy tidak sesuai dengan anda, atau anda telah mengambil terlalu banyak, maka gejalanya akan seperti berikut:

  • loya;
  • muntah;
  • pening;
  • gangguan saluran gastrousus.

Bunga banci. Penerangan, ciri, jenis dan penjagaan pansies

Mustahil untuk melewati bunga banci acuh tak acuh. Sama ada mereka di balkoni, berbunga. Beberapa perasaan segera diliputi: kelembutan, percintaan.

Semua jenis sangat serupa antara satu sama lain dan pada masa yang sama berbeza. Aroma halus dan warna kelopak yang ceria tidak dapat melupakan mata.

Penerangan dan ciri pansies

Pansies dipanggil tricolor viola, yang terkenal dengan nama Ivan da Marya. Mereka tergolong dalam keluarga violet. Tumbuhan wujud sebagai tahunan, dwitahunan dan tahunan.

Bunga dibahagikan kepada musim bunga dan musim panas mekar. Mungkin, inilah keunikan mereka, bahawa mana-mana varieti sesuai untuk memilih waktu berbunga..

Semuanya bergantung pada masa pendaratan. Akar coklat dalam bentuk batang dengan dahan kecil.

Batangnya memanjang dari 10 hingga 30 cm. Di dalamnya berongga, segitiga, tegak atau bercabang. Tunas tunggal dengan lima kelopak duduk di peduncles segitiga dengan dua bracts berhampiran bunga.

Kelopak bunga berbeza dari segi ukuran. Dua daripadanya lebih besar daripada yang lain. Warna kelopak memiliki rentang warna yang berbeza, hingga hitam. Terdapat bintik-bintik di tengah tunas, dan gambar muncul, seperti moncong.

Nama puitis untuk pansy telah menimbulkan banyak legenda. Banyak negara dan bahkan wilayah mempunyai jawapan mereka sendiri tentang mengapa pansies dipanggil:

Menurut legenda kuno, bunga itu mendapat namanya untuk menghormati gadis Anyuta, yang tidak tahan dengan perpisahan dan ketidakadilan terhadap dirinya sendiri dan meninggal.

Dan semuanya bermula seperti kisah dongeng, lelaki itu jatuh cinta dengan gadis itu, dia membalasnya. Pemikat itu hilang selama-lamanya.

Setelah kematiannya, bunga-bunga dengan pelbagai warna terbentang di kubur, seolah-olah mengkhianati perasaannya: harapan, kebencian, kesedihan.

Orang Rom menceritakan bahawa lelaki yang memata-matai dewi cinta itu berubah menjadi bunga dengan mata.

Di Rusia, menurut legenda, seorang gadis dan lelaki saling mencintai. Ibu bapa mereka memisahkan mereka dan mengahwini lelaki dengan gadis kaya. Anya mati kerana pilu.

Legenda lain, gadis itu, tidak mendapat lelaki itu, mati kerana melankolis. Bunga tumbuh di pinggir jalan, seolah-olah mereka masih menunggu orang yang disayangi.

Menanam dan membiakkan pansies

Pansi luar ditanam di tempat yang cerah dengan sedikit teduh. Penumbra juga berjaya, tetapi ada sedikit perbezaan di peringkat akhir.

Bunga dalam cahaya tumbuh di tunas yang lebih besar daripada di bawah naungan. Tetapi tempoh berbunga di tempat teduh lebih lama. Pansi darat lebih suka ringan, berkhasiat, dikeringkan.

Sebelum menanam anak benih, tanah digali dan tepu dengan humus, bahan tambahan mineral. Anda boleh menanam pansies dengan cara penanaman benih, kaedah benih dan keratan.

Bahan penanaman disemai pada bulan Jun di tanah terbuka di tempat tidur khas. Tuangkan lapisan tanah di atas dan padatkan bumi sedikit.

Sebaik sahaja dua daun nyata muncul, pilihlah. Memendekkan akar sebelum menanam pansies. Ini akan memungkinkan untuk mengembangkan sistem akar dengan baik..

Langkah antara anak benih adalah dari 10 hingga 25 cm, semuanya bergantung pada ragamnya. Untuk musim sejuk, tutup anak benih dengan ranting cemara dan buat penghalang untuk menahan salji. Pansi dari biji akan mekar pada musim bunga.

Tumbuh pansies dari biji

Substrat disediakan dan benih disemai pada bulan Mac. Ditaburkan dengan tanah, ditutup dengan kaca. Bekas disimpan di tempat yang gelap hingga percambahan.

Semburkan dan ventilasikan bekas secara berkala agar bumi tidak reput. Sebaik sahaja anak benih muncul, bekas diletakkan di tempat yang terang..

Apabila dua daun sejati muncul, anak benih menyelam ke dalam pot bunga yang terpisah. Anak benih diajar secara beransur-ansur untuk berjalan-jalan di luar rumah. Untuk melakukan ini, bawa mereka ke balkoni atau teres..

Anak benih pansy ditanam di tanah terbuka setelah cuaca stabil tanpa embun beku.

Walaupun tanaman itu dianggap tanaman tahan lasak, anak benihnya boleh membeku. Pembungaan dapat dijangkakan sebulan setelah menanam di tanah terbuka.

Anak benih bunga banci

Pucuk hijau dipotong dari semak ibu pada bulan Jun. Keratan ditanam secara langsung di tanah terbuka berdekatan antara satu sama lain. Dalam kes ini, pilih tempat yang berlorek, misalnya, di bawah pokok.

Tutupi budaya dengan balang untuk menghasilkan iklim mikro yang baik. Sebaik sahaja daun baru mulai muncul, tanaman itu telah berakar..

Menjelang musim gugur, keratan akan semakin kuat, kemudian ditanam di tempat yang tetap. Anda boleh menanam pansi di rumah dengan cara yang sama..

Hanya tempat pendaratan yang harus berada di balkoni terbuka. Sekiranya anda ingin menanamnya di ambang tingkap, anda harus sentiasa membuka tingkap..

Penjagaan Pansy

Tumbuhan ini menyukai ruang yang cerah ketika suhunya antara 10 hingga 25 darjah C. Bunga tidak kehilangan kesan hiasannya walaupun pada suhu 3-5 darjah C..

Tetapi suhu yang lebih tinggi akan memberi kesan buruk kepada tanaman. Belukar hanya akan terbakar, dan yang tinggal akan berhenti berbunga dan akan kembali berbunga hanya pada musim luruh..

Oleh itu, dalam situasi seperti ini, anda harus mempertimbangkan untuk menebang semak, misalnya, dengan bahan bukan tenunan. Di rumah, anda tidak boleh memilih balkoni barat dan selatan. Bahagian yang paling optimum adalah sebelah timur.

Penyiraman sederhana. Jangan mengisi tanah secara berlebihan atau keringkan. Tanah yang terendam air dapat tumbuh busuk, yang akan menyebabkan penyakit blackleg dan merosakkan bunga.

Semasa menjaga pansies, jangan lupa memberi makan. Di kebun, beri makan semak sebulan sekali. Contoh di balkoni memerlukan persenyawaan yang lebih kerap, iaitu setiap minggu.

Pemberian makanan pertama boleh dilakukan dua minggu selepas penanaman. Tumbuhan ini bertindak balas dengan baik terhadap baja mineral yang kompleks.

Semasa memperkenalkannya, anda mesti berhati-hati untuk tidak mengikat daun, tuangkan hanya pada akar. Untuk mengecualikan baja segar, tanaman tidak bertoleransi. Longgarkan tanah selepas menyiram. Buang rumpai.

Meremajakan tanaman abadi selepas 3 tahun. Ini akan memberi dorongan untuk berbunga subur. Pertahankan hiasan bunga dengan membuang tunas pudar secara berkala.

Untuk musim sejuk, tutup bunga dengan ranting cemara dan bebaskan dari bunga itu pada awal musim bunga supaya tidak busuk.

Hantarkan spesimen balkoni ke ruangan dengan suhu 5-15 darjah C. Jika ada taman, anda boleh menanamnya di tanah sebelum embun beku 21 hari lebih awal.

Jenis dan jenis pansies

Di antara pelbagai spesies dan jenis, spesimen yang paling popular.

Pansies berbunga kecil

Dalam foto tersebut terdapat Flamenco pansies. Bunga, beralun dalam pelbagai warna. Di tengahnya terdapat kelopak dengan warna kuning kabur dan merah terang..

Jumlah perbungaan hingga 5 cm. Belukar membentang hingga 23 cm. Dalam reka bentuk lanskap, ia digunakan untuk menghias tempat tidur bunga, sempadan, tempat tidur bunga.

Bunganya tahan fros, oleh kerana itu mereka dapat dengan mudah menahan iklim sejuk di wilayah utara Rusia. Flamenco dibezakan dengan berbunga panjang, dari April hingga akhir musim luruh..

Tumbuh dalam naungan separa, tetapi berasa lebih baik di kawasan yang cerah. Sekiranya anda menanam benih flamenco pada bulan Jun, maka pada bulan Ogos mereka dapat dipindahkan dengan selamat dari tempat pengedaran ke tempat tetap. Bunga akan menggembirakan anda dengan mekar yang subur pada musim bunga akan datang.

Pansies Flamenco

Rococo. Tumbuhan padat membentang hingga 20 cm. Kelopak beralun lipat, dikumpulkan dalam sejambak, kelihatan seperti dua kali lipat.

Rococo di katil bunga kelihatan seperti tumbuhan eksotik. Terdapat satu kelemahan, rococo dengan rintangan fros yang lemah.

Bunga bancuhan Rococo

Di antara rumah tangga, F1 Angel dapat dibezakan. Pucuk miniatur berdiameter hingga 4 cm boleh berbeza warna.

Malaikat kelas Pansies

Penerangan mengenai pansies berbunga sederhana

Quedlinburger Riesen. Jumlah perbungaan hingga 7,5 cm. Bulu berwarna putih, biru, kuning, merah dengan mata kuning di tengah kelopak dan bintik hitam berhampiran pangkal.

Pansies Quedlinburger Riesen

Pemula Giant F1. Tunas berwarna kuning cerah dengan bintik kelopak coklat lebih dekat ke pangkal. Di antara rakan-rakannya, ia dianggap sebagai spesimen paling tahan musim sejuk..

Pansies Giant Forrunner

Pansies jenis bunga besar

Shalon Tertinggi. Perbungaan hingga 8,5 cm. Kelopak bunga yang berwarna ungu pucat dengan nuansa cahaya. Tempat di tengah salah satu kelopak dengan tepi krim.

Pansies Shalon Supreme

Dinamit. Putik putih salji digabungkan dengan nada merah yang berair di kelopak bawah. Apa yang menjadikan pelbagai asli dan popular. Dalam diameter perbungaan hingga 8.5 cm diameter.

Pansy Flowers Dynamite

Magnum F1. Varieti ini dibiakkan baru-baru ini. Putiknya berdiameter lebih dari 9 cm. Kelopak berwarna biru dengan bintik kebiruan.

Pansy magnum

Penyakit Pansy

Bunga banci rentan terhadap penyakit berikut:

Mozek timun. Serangga adalah pembawa virus. Daun bunga dibungkus dalam gulungan, koyak. Tunas kelihatan tidak sedap dipandang.

Penyakit dapat dicegah dengan memusnahkan kutu daun. Tumbuhan yang dijangkiti tidak dapat diselamatkan, ia hanya dicabut dan dibakar.

Kerosakan bunga oleh mozek timun

Akar busuk. Penyakit ini bermula dari akar dan merebak ke seluruh tanaman. Warna daun berubah, dan akarnya berubah menjadi coklat.

Perjuangan: perhatikan komposisi dan keasidan tanah, atur penyiraman, rawat dengan racun kulat.

Penyakit reput akar bunga

Titik bakteria. Cuaca sejuk dan lembap adalah persekitaran yang baik. Akarnya terlalu sejuk, bintik-bintik muncul di daun.

Perjuangan: rawat semak dengan oksiklorida tembaga, setelah hujan lebat, kumpulkan dan bakar kawasan yang dijangkiti.

Kerosakan tanaman oleh penyakit bakteria

Hilang kebiasaan lewat. Batang berhampiran pangkal terjejas. Daun berubah menjadi kuning, kemudian biru. Sekiranya kilang di balkoni, letakkan tanaman dan bakarlah. Buang bumi.

Hilang lebat pada daun

Cendawan serbuk. Tanda pertama pada daun adalah mekar putih, yang akhirnya merebak ke tunas..

Pada peringkat pertama penyakit ini, ini hanyalah bintik-bintik. Mereka mudah dicuci, tetapi kemudian ukurannya bertambah, memperoleh struktur yang lebih padat.

Warnanya bertukar menjadi kelabu. Baja nitrogen adalah risiko pencemaran utama. Berjuang: untuk tujuan pencegahan, semburkan semak dengan susu whey. Sekiranya sakit, rawat bunga dengan racun kulat, misalnya Topaz.

Cendawan serbuk

Perosak Pansy

Tungau labah-labah. Belukar diselimuti jaring laba-laba kecil, dan titik-titik muncul di daun. Pada peringkat awal jangkitan, rawat bunga dengan minyak mineral, cecair sabun, infus tembakau. Sekiranya tidak membantu, sapukan Ditox, Fitoverm, Kungfu.

Dalam foto itu, hama tanaman hama labah-labah

Aphid. Daunnya cacat, daun berubah menjadi kuning, ciri-ciri bunga melekit muncul. Lesi kecil dibasuh dengan larutan air dan sabun, ditanam di atas bunga burung kepik. Dalam kes yang lebih teruk, rawat dengan Akarin, Antiilin, Bison.

Dalam foto aphid

Siput. Perosak menggerogoti daun bunga. Perlu memerangi mereka sebelum menanam anak benih. Gali di kawasan itu, tuangkan bahan yang sukar bagi slug untuk bergerak: kulit telur, runtuhan, dll..

Dalam slug foto

Menyebarkan abu berhampiran semak. Anda boleh menyediakan perangkap dan menuai pada waktu pagi. Sejak slug menyerang pada waktu malam. Semasa melawan siput, potong air dan lakukan hanya pada waktu pagi..

Pansies

Pelawat timur - tricolor violet - juga dikenali di sini sebagai "pansies" di dunia tumbuhan "pakar" dalam rawatan penyakit kardiovaskular, kulit dan ginekologi. Selain itu, pansies dapat membantu mengatasi masalah saluran gastrousus dan sistem kencing. Tetapi ada juga sekatan yang cukup serius untuk penggunaan pansi dalam terapi..

Khasiat pansies yang berguna

Komposisi dan nutrien

Pansies mengandungi sekumpulan bahan kimia yang berbeza, seperti: insulin, asid askorbik, asid salisilat, vitamin C, minyak pati, tanin, alkaloid violaemetin, polisakarida.

Tumbuhan ini mempunyai kesan koleretik, diuretik, ekspektoran dan antiseptik. Ia digunakan dalam perawatan penyakit wanita, penyakit kulit, bronkitis, selsema, penyakit saluran gastrousus, sistem kencing.

Kehadiran zink, selenium, kalium di dalam tumbuhan memberikannya penggunaan kosmetologi yang meluas.

Dalam bentuk apa yang digunakan

Untuk rawatan penyakit, terutamanya decoctions, tincture, sirap digunakan. Semasa menyediakan topeng kosmetik, kelopak bunga hancur digunakan.

Resipi rakyat

Rawatan selesema: dalam bekas dengan 1 sudu besar. l. herba kering cincang tuangkan 1 sudu besar. air panas dan rebus sekurang-kurangnya 15 minit. Tapis kuah yang telah disejukkan dengan baik. Sangat penting untuk mengambil ubat yang diterima setiap hari 3-4 kali selepas makan dengan 1/3 sudu besar.

Rawatan sejuk: tuangkan 2 sudu besar ke dalam termos. l. herba kering dan tuangkan 1 sudu besar. air rebus dan biarkan campuran menyuntik selama 6-8 jam. Ambil 2 sudu besar. l. 3-4 kali sehari.

Rawatan penyakit kulit: untuk penyakit kulit, minyak ungu akan memberikan kelegaan, yang boleh anda sediakan sendiri. Untuk melakukan ini, campurkan 2 sudu besar. l. bunga kering dengan 1 sudu kecil. ivy bud dan masukkan 150 ml minyak zaitun di sana. Rebus campuran yang dihasilkan selama 15 minit, sejukkan, tapis dan masukkan bekas ke dalam peti sejuk. Sapukan serbet yang direndam minyak ke kulit yang sakit.

Sekiranya lesi kulit ganas, maka anda perlu merendam kain atau serbet yang disapukan dengan infus bunga pansies dalam minyak sayuran yang disiapkan pada nisbah 1: 5.

Rawatan aritmia jantung dan aterosklerosis: Teh violet harus diminum 2-3 kali sehari. Untuk penyediaannya, cukup untuk menuangkan segelas air mendidih ke dalam mangkuk dengan 2 sudu besar. l. herba kering. Sebulan selepas anda mula minum minuman ini, akan ada peningkatan ketara dalam keadaan umum anda..

Dalam memasak

Hidangan yang paling popular ialah bunga bancuhan gula-gula. Mereka boleh ditambahkan ke dalam teh, yang mana ia akan memberikan aroma yang unik..

Bunga juga digunakan untuk menghias kek, salad. Nampak sangat asli jeli dan sesuai dengan yogurt.

Dalam kosmetologi

Masker dan losyen pansy sangat baik untuk penjagaan kulit. Bahan kimia yang termasuk dalam tumbuhan membantu melawan ruam, jerawat, lecet dan calar, melembapkan kulit, menjadikannya lembut, halus, dan menghilangkan pengelupasan.

Kegunaan lain

Ekstrak tricolor violet digunakan dalam pembuatan ubat-ubatan yang meningkatkan kerja jantung, menurunkan degupan jantung, digunakan untuk merawat aterosklerosis, penyakit vaskular, dermatitis, psoriasis, eksim. Ia juga digunakan dalam pembuatan krim dan topeng kosmetik yang melembapkan kulit dan rambut..

Sifat berbahaya dari pansies dan kontraindikasi

  • Perbungaan kuning pansies mengandungi pewarna semula jadi E161 Violoxanthin, yang sangat berbahaya bagi tubuh manusia, kerana boleh menyebabkan kerosakan pada saluran gastrointestinal, pelbagai reaksi alergi, keradangan membran mukus.
  • Rawatan dengan merebus pansies dikontraindikasikan untuk orang yang menderita hepatitis dan glomerulonefritis.
  • Kesan sampingan yang mungkin: muntah, ruam, loya.

asal nama

Pansies (lat.Víola trícolor) adalah salah satu daripada beberapa nama popular untuk bunga itu, yang dikenali dalam sains sebagai tricolor violet. Di berbagai negara Slavia dan wilayah mereka, orang memanggilnya dengan cara mereka sendiri: viola, troyetka, Ivan da Marya, saudara, kakak-kakak, tetapi nama yang paling umum adalah Pansies.

Sejarah

Tumbuhan ini diperkenalkan dari Jepun dan China Tengah. Kerana warna kelopak yang tidak biasa, ia dengan cepat mendapat popularitas di seluruh dunia. Lama kelamaan, namanya telah berubah beberapa kali, yang tercermin dalam pelbagai sumber sejarah dan sastera. Pada awal abad XIX dalam jurnal "Notes of a Contemporary" terdapat terjemahan dari bahasa Jerman, di mana nama bunga itu terdengar seperti "mata lucu." Juga sejak lama di Rusia mereka menggunakan ungkapan "Trinity color".

Nama "Pansies" secara rasmi diberikan kepada tricolor violet dalam Ensiklopedik Kamus, yang disusun oleh saintis dan penulis Rusia pada tahun 1861 hingga 1863.

Dipercayai bahawa fesyen untuk pansies di Rusia muncul berkat karya L. Tolstoy "Anna Karenina", di mana watak utama menghiasi pakaian dan gaya rambutnya dengan bunga-bunga ini.

Selain sumber sejarah dan sastera yang menceritakan tentang penampilan bunga dan namanya, ada legenda yang diturunkan oleh orang yang berlainan dari generasi ke generasi..

Menurut mitologi Yunani dan Rom kuno, manusia yang ingin tahu yang mengintai dewi cinta mandi berubah menjadi pansies, yang melambangkan rasa ingin tahu, kejutan, kesetiaan dalam cinta..

Dalam kesusasteraan Rusia Lama, terdapat beberapa legenda mengenai pansies. Menurut yang pertama, jantung Anyuta yang indah itu hancur oleh penipu berdarah dingin, dan, tidak dapat menahan pukulan seperti itu, gadis itu mati. Menurut versi lain, gadis itu dipisahkan dari kekasihnya secara paksa, memaksanya untuk mengahwini pengantin kaya, yang membuat Anyuta tiba-tiba mati. Dan di kuburnya, violet warna-warni cantik tumbuh, masing-masing warna mempersonifikasikan perasaan yang dialami oleh gadis miskin: harapan, kejutan, kesedihan.

Di banyak negara, ada adat yang berkaitan dengan bunga ini. Di England, untuk menceritakan tentang cinta mereka, ia dipersembahkan kepada kekasih pada Hari Valentine. Gadis-gadis di Poland dulu memberi pansi kepada suami atau tunangan mereka sebelum berpisah lama, yang melambangkan kesetiaan dan cinta. Romantik Perancis dengan sejambak bunga ini menjadikannya jelas bahawa mereka akan selalu mengingati orang yang dihadiahkan kepadanya.

Tricolor violet mempunyai spesies hibrid lain yang dikenali sebagai Wittrock violet, yang dibezakan oleh warna kelopak yang lebih cerah dan saiznya yang lebih besar. Terdapat banyak jenis masing-masing dari dua jenis, dan terima kasih kepada hasil kerja penternak, yang baru, lebih berwarna dan lestari sentiasa muncul. Violet tumbuh di iklim yang berbeza di semua benua, tetapi lebih suka kawasan terbuka atau sedikit teduh dan lembap.

Ini adalah tumbuhan terestrial dari keluarga Violet, yang paling sering dwitahunan atau tahunan, tingginya antara 15-30 cm. Pucuknya lurus atau menjalar, daunnya mempunyai jantung bulat dan tepi yang sedikit bergelombang. Bunga tunggal dengan kelopak cerah dengan pelbagai warna.

Ciri bunga ini adalah berbunga yang banyak dari pelbagai jenis dari bulan April hingga September..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Pansies dibiakkan oleh biji atau keratan hijau. Agar bunga mekar pada awal musim bunga, mereka perlu ditanam pada musim panas sebelumnya. Sekiranya anda menanam tanaman pada bulan Mei, maka ia boleh mekar pada musim luruh dan tumbuh, yang sangat tidak diingini, kerana bunga yang dilemahkan oleh berbunga mungkin tidak akan bertahan pada musim sejuk. Juga, jangan menanam pansies pada musim gugur, mereka tidak akan mempunyai masa untuk cukup terbuka dan juga akan mati. Anda perlu mencari jalan tengah bergantung pada keadaan iklim.

Kilang ini bertolak ansur dengan musim sejuk yang bersalji. Sekiranya terdapat sedikit pemendakan dan suhu udara sangat rendah, maka anak benih perlu dilindungi. Stagnasi air semasa banjir atau lebur salji juga memudaratkan bunga..

Kepelbagaian jenis panci perlu ditanam pada jarak satu sama lain, kerana mereka mengembang dengan cepat, dan bijinya tidak dibiakkan. Bunga memerlukan penyiraman dan pembajaan yang banyak.

Varieti liar boleh didapati di taman, di padang rumput, padang rumput, di antara semak-semak di pinggir hutan.

Pengumpulan dan perolehan

Bahagian bawah bunga digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik. Anda perlu memotongnya dalam tempoh berbunga yang banyak atau semasa pematangan tunas. Anda perlu kering di tempat teduh, mengelakkan cahaya matahari dan angin, secara berkala membalikkan tanaman untuk mengeringkannya secara merata. Bahan mentah yang dihasilkan dapat disimpan dalam balang kaca selama dua tahun.

Video

Kelas induk langkah demi langkah untuk membuat ikat kepala dengan bunga banci.

Bunga banci - ciri penjagaan

Penerangan dan varieti

Terdapat lebih daripada 400 jenis pelanggaran di dunia (nama saintifik untuk pansi).

  • Ciri penanaman dan penanaman bunga ↓
  • Cara penjagaan dengan betul ↓
  • Kaedah pembiakan ↓
  • Kaedah kawalan penyakit dan perosak ↓
  • Masalah yang mungkin berlaku ↓

Tetapi yang paling terkenal adalah jenis berikut:

  1. Tricolor Viola:
    • Tumbuhan dwitahunan membentuk pokok renek sekitar 20 cm.
    • Daun berbentuk bulat dengan hujung tajam, dikumpulkan dalam roset.
    • Bunga besar berdiameter hingga 8 cm dicat dalam 3 warna: kelopak berwarna ungu di atas, lebih ringan di sisi, dan kuning kaya di bahagian bawah.
  2. Viola kuning:
    • Tumbuhan dwitahunan dengan ketinggian kira-kira 15 cm.
    • Daun memanjang dengan pinggir crenate.
    • Bunga dari diameter 5 hingga 10 cm berwarna lemon cerah, pusat kelopak bawah berwarna coklat.
  3. Viola Altai:
    • Ketinggian sehingga 20 cm setiap tahun.
    • Daun bulat, kadang-kadang bujur.
    • Bunga berwarna ungu kebiruan, keputihan atau krem ​​dengan mata kuning yang jelas di bahagian tengah.
  4. Viola vitrokka adalah spesies hibrid yang diperoleh dari melintasi biola berwarna kuning, kuning dan Altai. Ciri-ciri utamanya:
    • Tumbuhan dwitahunan dengan ukuran semak hampir 25-30 cm.
    • Daun bujur coklat-hijau dengan gigi tumpul.
    • Bunga mencapai keratan 5-10 cm, pelbagai jenis mempunyai warna yang pelik.
  5. Viola bertanduk (ampel):
    • Tanaman tahunan sehingga 25 cm tinggi.
    • Batang tanaman berbentuk segi tiga dalam keratan rentas.
    • Daun berbentuk telur bujur dengan gigi besar hingga 6 cm.
    • Bunga berdiameter hingga 5 cm dengan tunjang berbentuk tanduk, dicat terutamanya dengan warna merah jambu, merah, kuning, biru, ungu.
  6. Viola wangi:
    • Abadi dengan rimpang besar yang menjalar.
    • Daunnya hampir bulat, mencapai diameter hingga 9 cm, dikumpulkan dalam roset.
    • Bunga ungu tua dengan aroma yang ketara.

Ciri khas dari semua spesies tumbuhan ini adalah adanya warna aslinya dan bentuk bintik di tengah-tengah bunga - mata, yang memberikan nama yang popular untuk tanaman - pansies.

Ciri-ciri menanam dan menanam bunga

Untuk pertumbuhan bunga yang sangat baik, beberapa pilihan tanaman individu mesti diambil kira semasa menanam dan menanam:

  1. Budaya ini terasa hebat di tanah yang longgar, ringan, sederhana lembap.
  2. Ia ditoleransi oleh kelembapan bertakung, dari ini proses pembusukan akarnya bermula.
  3. Juga, jangan tanam viola di tempat rendah di mana air bawah tanah dekat dengan tanah..
  4. Tetapi kekeringan tanah menyebabkan hilangnya hiasan bunga, dan kadang-kadang, secara amnya, ketiadaan berbunga..
  5. Sebaiknya tanam pansi di kawasan yang diterangi cahaya matahari.
  6. Ada kemungkinan untuk mendarat di tempat-tempat dengan naungan separa cahaya, tetapi untuk ini, varietas toleransi naungannya dipilih.
  7. Dalam tempoh pembentukan dan berbunga tunas, perlu menggunakan baja mineral fosforus-kalium ke tanah.
  8. Pansies adalah tanaman tahan fros, oleh itu perennial yang berakar dengan baik dapat bertolak ansur dengan suhu sub-sifar dan tidak memerlukan perlindungan untuk musim sejuk..
  9. Tetapi anak benih budaya ini mesti disiapkan untuk musim sejuk, untuk ini, segera setelah pemindahan, perlu menutup tanah di dekat tanaman dengan lapisan gambut kecil 5 cm dan ditutup dengan dahan cemara untuk musim sejuk.

Memandangkan beberapa ciri yang berkaitan dengan penanaman dan penanaman pansi, anda dapat mengelakkan semua jenis masalah dengan pertumbuhan, pembungaan tanaman dan dengan akibat yang tidak menyenangkan lainnya..

Cara penjagaan dengan betul

Violas tidak bersahaja dalam penjagaan. Agar mereka berkembang dengan megah, anda perlu mengikuti peraturan mudah untuk kandungannya:

  1. Adalah perlu untuk melonggarkan dan mengairi tanah secara sistematik semasa ia kering.
  2. Keluarkan rumpai dan bunga pudar tepat pada masanya dengan biji benih.
  3. Setiap bulan, dalam tempoh berbunga, persenyawaan dengan ammonium nitrat dilakukan sekitar 20-30 g per 1 meter persegi tanah.

Kaedah pembiakan

Pansies dibiakkan dengan biji, keratan dan membahagi belukar.

  1. Pengeluaran semula dengan cara pertama sebagai dwitahunan berlaku seperti berikut:
    • Benih ditanam dalam campuran tanah sejagat 2-3 gram per 1 meter persegi.
    • Menyemai dilakukan pada bulan pertama atau kedua musim panas.
    • Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan rumah hijau dan mengekalkan suhu 22 ˚С panas.
    • Apabila 2 daun pertama muncul, anak benih menyelam ke dalam bekas yang berasingan.
    • Selepas pemindahan, selepas 10 hari, persenyawaan mingguan diperlukan sehingga akhir musim panas.
    • Dan pada hari-hari pertama musim luruh, anak benih ditanam di tempat yang tetap pada jarak 25 cm antara tanaman.
  2. Pemotongan digunakan dalam penyebaran biola jenis elit untuk memelihara ciri varietasnya, proses ini terdiri dari tahap berikut:
    • Untuk rooting, keratan dengan 2-3 nod dipotong pada bulan Mei, Jun dan Julai.
    • Mereka ditanam di tanah hingga kedalaman setengah sentimeter berdekatan satu sama lain..
    • Penyiraman yang banyak diperlukan selama 14 hari.
    • Sebulan selepas penanaman, keratan akarnya.
  3. Pembiakan dengan membahagikan belukar adalah cara termudah:
    • Belukar bunga lama digali, dibahagikan kepada beberapa bahagian dan ditanam.
    • Sebaiknya lakukan proses ini pada awal musim bunga sebelum berbunga atau pada akhir musim gugur setelahnya..

Pembahagian semak mesti dilakukan setiap tiga tahun, kerana ketika usia ini tercapai, biola mulai kehilangan sifat hiasannya.

Kaedah kawalan penyakit dan perosak

Jenis penyakit dan perosak pelanggaran yang paling biasa adalah:

  1. Cendawan serbuk adalah uban atau keputihan di semua bahagian tanaman, untuk memerangi penyakit itu diperlukan:
    • Rawat tanaman dengan larutan abu soda dengan sabun cuci atau asas.
    • Sekiranya selepas rawatan pertama hasilnya tidak dapat dilihat, perlu dilakukan penyemburan semula selepas 14 hari..
    • Untuk memberi makan, gantikan baja nitrogen dengan fosforus dan potash.
  2. Titik bakteria muncul sebagai bintik-bintik coklat kekuningan pada daun, yang menjadikannya kering, untuk mengelakkan seluruh tanaman melemah, perlu:
    • Bunga yang dijangkiti mesti dibakar agar penyakit ini tidak merebak lebih jauh..
    • Spesimen dan tempat yang sihat di mana tumbuh-tumbuhan berpenyakit mesti dirawat dengan racun kulat, misalnya, cecair Bordeaux atau oksiklorida tembaga.
  3. Penyakit kulat pada kaki hitam mempengaruhi bahagian akar batang, ia mula menjadi hitam dan menjadi nipis, sehingga tanaman itu tidak mati, beberapa langkah mesti diambil:
    • Membasmi tanah dengan larutan kalium permanganat 1% atau infusi kulit bawang.
    • Sekiranya penyakit tidak reda, kemudian buang unit yang berpenyakit, rawat tanah di bawahnya dengan asas.
    • Berhenti menyiram dan kurangkan bunga yang ditumbuhi.
  4. Siput dan siput merosakkan pelanggar, untuk memerangi mereka, anda harus:
    • Keluarkannya menggunakan perangkap mekanikal dan tepung dolomit.
    • Kurangkan penyiraman
  5. Ulat adalah hama lain; untuk meneutralkannya, anda harus: merawat spesimen yang terkena dengan klorofos, penyerapan kulit bawang, penyerapan tembakau.
  6. Aphids - menyedut jus dari bunga, akibatnya ia mati, anda boleh melawannya dengan cara ini: semburkan tanaman dengan infusi kulit bawang (tuangkan setengah balang bahan mentah dengan satu liter air panas, dan biarkan selama 24 jam).

Untuk mengelakkan pansies terkena penyakit dan serangan perosak, perlu mengikuti peraturan yang ketat untuk merawatnya dan mempertimbangkan keanehan penanamannya..

Masalah yang mungkin berlaku

Kadang-kadang, ketika menanam biola, tukang kebun menghadapi beberapa kesulitan:

  1. Terdapat pemanjangan batang yang cepat, tetapi tidak ada pembungaan. Ini disebabkan oleh kelebihan nitrogen di dalam tanah, perlu:
    • Berhenti memberi makan dengan baja nitrogen.
    • Selepas itu pupuk dengan pembalut kompleks dengan elemen mikro yang meningkatkan sifat pelindung tanaman dan kesan hiasannya.
  2. Pengumpulan biji benih bermasalah - kerana biji benih retak dengan kuat dan benih terbang dengan cepat, untuk mempunyai masa untuk mengumpulkannya, anda perlu:
    • Runtuhkan biji benih apabila berwarna putih atau sedikit kuning dan belum retak.
    • Pengumpulannya paling baik dilakukan pada waktu pagi, apabila setelah embun pagi mereka belum sempat kering.
    • Buah yang dikumpulkan dilipat ke dalam beg kertas atau kain, dikeringkan dan dihantar ke peti sejuk untuk disimpan.

Tidak ada masalah serius dengan tumbuh pelanggaran, dan beberapa kesulitan yang timbul dapat diselesaikan dengan mudah.

Oleh kerana kesederhanaan dan daya tarikan mereka, pansies sering ditanam di tempat tidur bunga, gelongsor alpine, di pot bunga, di balkoni, di sempadan, bahkan di pot bunga..

Ingin mengetahui semua tentang pansies? Penerangan terperinci mengenai bunga dengan foto

Pansies adalah tumbuhan yang indah dengan pelbagai warna. Tidak mungkin dilalui oleh mereka, begitu sahaja, tanpa mengagumi. Bunga-bunga ini sangat popular di kalangan tukang kebun..

Semua varietas sangat serupa antara satu sama lain, hanya berbeza warnanya. Hari ini kita akan bercakap tentang yang paling indah dari mereka. Anda juga boleh menonton video yang berguna mengenai topik ini..

Penerangan botani

Violet tricolor adalah bunga dengan batang tegak, bercabang, nipis, tinggi 15-20 sentimeter. Daun disusun secara bergantian. Bentuknya sedikit bulat dan berbentuk hati. Mereka bersebelahan dengan stipula berbentuk lyre yang besar. Daun pada batangnya sessile, dan bahagian bawahnya adalah petiolar.

Bunganya agak besar, tunggal, bentuknya tidak teratur, bunga itu terbuka pada becak memanjang. Mereka mencapai diameter 3-4 sentimeter. Corolla membentuk lima kelopak yang tidak serupa bentuknya. Kelopak bawah berwarna kuning atau putih. Dia lebih besar daripada yang lain. Dua kelopak atas berwarna ungu-biru atau ungu tua. Dan bahagian sisinya berwarna ungu muda..

Tanaman mana: tahunan atau perennials?

Pansies adalah tanaman abadi. Selalunya, tukang kebun amatur membeli bunga satu tahun atau dua tahun di kedai. Persoalan timbul mengapa mereka tidak mengambil violet abadi. Masalahnya adalah bahawa dari masa ke masa, bunga yang indah kehilangan keindahannya. Selepas tiga tahun, tanaman itu semakin tua. Tunas menjadi kecil, dan kemudian tidak terbentuk sama sekali.

Kisah asal

Tidak diketahui dengan tepat kapan dan dalam keadaan apa keadaan pansies muncul. Seluruh legenda telah diciptakan mengenai asal usul violet tricolor, tetapi mana yang benar dan mana yang tidak, juga tidak jelas. Inilah salah satu legenda seperti itu:

Suatu ketika, dewi Venus ingin berenang jauh dari mata manusia. Dia menjumpai sudut rahsia di gua yang jauh. Semasa mandi, dewi itu tiba-tiba mendengar bunyi gemerisik. Berbalik, Venus melihat beberapa mata manusia yang ingin tahu. Dia menjadi sangat marah dan memutuskan untuk menghukum orang-orang ini kerana kurang ajar itu. Tetapi Venus tidak dapat menghukum orang yang ingin tahu, jadi dia berpaling ke Zeus, yang mengubah pansies mereka.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai legenda asal Pansies:

Seperti apa rupa viola?

Pansies mempunyai batang nipis dengan daun bulat dan bunga tunggal. Batangnya boleh mencapai ketinggian hingga 30 sentimeter. Di dalamnya, ia berbentuk segitiga, bercabang, berongga atau tegak. Kadang-kadang, beberapa batang menjalar memanjang dari satu akar.

Tunas tunggal dengan lima kelopak, yang pada gilirannya terletak di peduncle segitiga dengan dua bracts berhampiran bunga itu sendiri. Sepal di bawah lebih besar daripada yang atas. Warna dominan dalam warna adalah biru, ungu dan pelbagai warna dari warna-warna ini. Kilang ini mempunyai lima stamen yang ditekan pada pistil. Mereka bersentuhan dengan aneter dengan filamen benang pendek..

Daun pansies berbintik-bintik, berbulu atau berbulu jarang di sepanjang urat. Daun bawah berbentuk ovoid. Petioles memanjang. Daun atas kelihatan berbeza. Bentuk mereka berbentuk bulat panjang. Petioles di atasnya kecil. Setiap daun mempunyai dua ketentuan.

Akar bunga nipis, dengan batang dan dahan kecil. Ia berwarna coklat. Ia memasuki tanah hampir secara menegak.

Varieti yang paling popular dengan foto

Terdapat dua kategori varieti banci:

  1. berbunga besar;
  2. berbunga kecil.

Selalunya, penanam pemula membeli Pansies berbunga besar, sehingga membuat kesalahan, kerana bunga kecil lebih tahan lasak dan lebih kuat. Mereka tidak takut hujan dan perubahan suhu secara tiba-tiba.

Terdapat tiga jenis tanaman:

  1. ungu tricolor;
  2. kuning ungu;
  3. Altai violet.

Penternak telah mencipta banyak jenis berdasarkan jenis yang disenaraikan di atas..

Panas petang

Pelbagai ini mempunyai bunga yang besar dan indah. Mereka mencapai diameter 5-6 sentimeter. Mereka tumbuh di peduncle panjang yang mencapai 10 sentimeter. Bunga itu sendiri tidak terlalu terang, dengan tepi bergelombang. Belukar tumbuh setinggi 15 sentimeter.

Raja ais

Tingginya hingga 20 sentimeter. Semasa tempoh berbunga, bunga putih dengan warna hijau mekar. Kelopak bawah mempunyai bintik ungu yang khas.

Varieti ini mempunyai ukuran yang besar berbanding yang lain. Ia mencapai ketinggian 25 sentimeter. Bunganya berdiameter 6-7 sentimeter dengan tepi bergelombang. Warna - putih dengan pusat kuning.

Mata Harimau

Bunga itu mempunyai warna yang tidak biasa yang kelihatan seperti harimau. Belukarnya cukup padat, tingginya hingga 20 sentimeter. Ia tumbuh menjadi permaidani yang subur. Bunganya berwarna kuning dengan jalur hitam. Diameternya tidak melebihi 3-4 sentimeter. Varieti ini tumbuh subur di hampir semua tanah, dengan saliran yang baik..

Adonis

Tumbuhan yang dibezakan oleh pertumbuhannya yang cepat dan berbunga panjang. Adonis agak kecil, tingginya hanya sekitar 15 sentimeter. Bunganya besar. Dua kelopak teratas berwarna biru muda, dan tiga bagian bawah mempunyai bintik putih-ungu. Di tempat tidur bunga, ia digunakan secara berkumpulan. Ragamnya tahan musim sejuk.

Ciri penyembuhan tricolor violet

Tricolor Violet mempunyai sifat perubatan, kerana komposisinya luar biasa. Ia mengandungi asid salisilik, asid askorbik, minyak pati, tanin, dan banyak lagi. Sebilangan besar bahan berkesan menghilangkan penyakit..

Tindakan pada tubuh manusia:

  • Diuretik.
  • Ekspektoran.
  • Anti-radang.
  • Diaforetik.
  • Menyembuhkan luka.
  • Melegakan gatal dan kerengsaan.
  • Menyucikan darah.
  • Menenangkan.

Titisan yang dibuat dari tanaman bahkan dapat menyembuhkan sinusitis. Tricolor Violet mengatasi gatal-gatal setelah gigitan nyamuk pada anak kecil.

Kami mengesyorkan menonton video mengenai sifat perubatan Pansies (tricolor violet):

Apa yang melambangkan?

Pansies melambangkan kesetiaan, kebijaksanaan, dedikasi. Mereka juga melambangkan kedatangan musim bunga, kerana mereka adalah yang pertama mekar setelah salji mencair..

Legenda Bunga

Terdapat banyak legenda mengenai bunga dan asalnya. Salah satu legenda mengatakan bahawa sekali gadis Anyuta menunjukkan rasa ingin tahu yang berlebihan. Dia menjadi tertarik dengan perincian kehidupan orang asing. Dan sebagai hukuman mereka mengubahnya menjadi tanaman.

Rusia kuno mempunyai kepercayaan tersendiri mengenai Pansies. Mereka mengatakan bahawa kerana cinta, gadis Anyuta berubah menjadi bunga. Dia jatuh cinta dengan seorang pemuda yang membalas. Tetapi kerana pemuda itu berasal dari keluarga kaya, ibu bapanya berkeras agar dia berkahwin lain, lebih baik. Anyuta tidak tahan dengan pengkhianatan dan mati.

Ada legenda lain. Seorang gadis bernama Anyuta tinggal di kampung. Dia mudah tertipu dan baik. Suatu hari, seorang pemuda yang kelihatan cantik datang ke kampungnya. Anyuta tidak dapat menolak dan mempercayainya, dan dia menipunya. Lelaki itu mengatakan bahawa dia akan kembali untuknya, tetapi dia tidak pernah datang lagi. Gadis itu segera mati kerana melankolis, dan bunga-bunga indah mekar di kuburnya yang kelihatan seperti matanya yang cantik.

Di Jerman, Pansies digelar ibu tiri. Dan nama ini tidak diciptakan secara kebetulan. Kelopak bawah adalah yang terbesar dan paling indah. Kelopak melambangkan ibu tiri yang berpakaian. Kelopak yang sedikit lebih tinggi adalah anak perempuan yang berpakaian. Kedua-dua kelopak yang tinggal melambangkan anak perempuan tiri dengan jubah yang buruk.

Kesimpulannya

Pansies adalah bunga yang indah, di mana legenda dan tradisi dibuat. Dia tidak hanya memiliki tunas yang tidak biasa dengan bintik-bintik berwarna, bergantung pada ragamnya. Dia adalah penolong sebenar dalam penyakit apabila perubatan tradisional kurang berkesan.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.