Selera kejam pada hari kritikal: melawan atau mengundurkan diri

Wanita mana yang tidak biasa dengan perasaan ketika menjelang hari-hari kritikal yang anda mahu makan sepanjang masa ?! Dan bukan hanya satu perkara, tetapi semuanya. Sekarang saya sangat menginginkan sesuatu yang manis, dan dalam setengah jam - timun acar. Mengapa begitu lapar sebelum haid? Bagaimana untuk menjinakkan selera makan anda? Dan bagaimana menangani kesan makan berlebihan?

Kitaran bulanan di badan wanita

Semasa tempoh kitaran haid, perubahan hormon berterusan berlaku di dalam badan wanita. Mereka - hormon - yang mengatur keupayaan untuk melahirkan dan melahirkan anak..

Secara relatifnya, selama setengah bulan wanita merasakan lonjakan kekuatan dan tenaga. Nampaknya mereka mampu menggerakkan gunung! Hari-hari ini, wanita kelihatan hebat dan kelihatan hebat. Inilah yang dimaksudkan oleh alam semula jadi. Hormon estrogen (estradiol) berkecamuk dalam darah dan nampaknya hidup itu baik. Pada masa inilah wanita dengan mudah mula menurunkan berat badan dan dengan tenang mengalami sekatan makanan dan aktiviti fizikal..

Walau bagaimanapun, fasa kedua kitaran haid bermula, dan tahap hormon estrogen menurun. Progesteron "hormon kehamilan" memasuki arena. Dialah yang mempersiapkan tubuh wanita untuk melahirkan anak. Mayat itu belum mengetahui apakah kehamilan akan datang, tetapi sedang bersiap untuk bertemu dengan wanita itu dengan lengkap bersenjata.

Selera makan meningkat sebelum haid

Doktor mengatakan bahawa hampir setiap wanita ingin makan lebih banyak daripada biasa seminggu sebelum haidnya. Perkara lain ialah tidak semua wanita muda menyerah pada hal ini. Di sini, faktor psikologi dan faktor disiplin diri paling kerap dipengaruhi. Sekiranya seorang wanita menjalani kehidupan yang bahagia, dan tidak ada yang mengganggunya, adalah lebih mudah baginya untuk menangani manifestasi sindrom pramenstruasi..

Tetapi kembali kepada wanita yang sudah bersedia untuk makan satu tan coklat dan semua yang lain sebelum tempoh mereka..

Wanita menggambarkan keadaan mereka seperti berikut:

- sepanjang masa anda mahu makan (beberapa manis, beberapa herring, beberapa - semua bersama)

- wajah sering membengkak

Ini berlaku di bawah pengaruh hormon progesteron. Dan lebih kerap daripada satu, yang satu melekat dan memburukkan lagi keadaan. Contohnya, anda menyerah pada keinginan untuk makan gula-gula dan memakannya. Tahap gula dalam darah, sehingga tidak stabil pada masa ini, mula melonjak lebih tinggi. Selera makan semakin meningkat. Anda makan, minum, makan lagi dan merasa lebih teruk dan teruk, kerana faktor psikologi bertambah - anda tahu bahawa anda makan lebih banyak daripada yang anda perlukan dan takut untuk menjadi lebih baik. Dan kemudian, seperti nasib, perut membengkak, sembelit berlaku, dan sisik menunjukkan angka yang mengecewakan.

Mengapa anda mahukan gula-gula atau roti sebelum haid??

Ini semua mengenai progesteron yang sama. Untuk bekerja dengan baik, dia memerlukan kadar glukosa yang tinggi dalam darah anda, oleh itu keinginan untuk makan karbohidrat. Lagipun, gula-gula, roti dan pelbagai pastri adalah karbohidrat! Karbohidrat sederhana yang meningkatkan kadar glukosa darah dengan serta-merta, tetapi mempunyai banyak akibat yang tidak menyenangkan.

Cara mengatasi selera makan yang meningkat sebelum haid anda?

Minum vitamin

Sekiranya anda tidak mengambil kompleks multivitamin, maka pakar sakit puan memberi nasihat sekurang-kurangnya 10 hari sebelum bermulanya haid untuk mula mengambil suplemen magnesium atau kalsium. Dan lebih baik minum kompleks multivitamin, yang merangkumi magnesium, vitamin B6, B12, D dan lain-lain. Jangan berhenti minum vitamin sebaik sahaja PMS membiarkan anda pergi. Vitamin adalah perkara yang serius dan ia mesti diminum dalam kompleks.

Juga, cuba makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Serat dan fruktosa di dalamnya dapat membantu mengatasi keinginan coklat.

Masukkan karbohidrat kompleks ke dalam makanan anda

Sekiranya anda tahu bahawa anda akan segera dibanjiri oleh keinginan untuk gemuk, tambahkan karbohidrat yang lebih kompleks ke dalam diet anda. Ini semua jenis bijirin, pasta gandum durum, kepingan gandum. Dan jangan takut bahawa anda akan menjadi lebih baik. Dengan memberi tumpuan kepada karbohidrat kompleks, anda akan menyelamatkan diri daripada makan gula-gula dan gulungan yang berlebihan. Dan berat badan berlebihan bertambah dari mereka..

Penyelidik ginekologi mendapati bahawa wanita yang memasukkan karbohidrat kompleks dalam diet mereka mengurangkan PMS sebanyak 50%.

Ikan berlemak, keju kotej dan makanan lain pada malam haid

Selain karbohidrat kompleks, anda harus makan lebih banyak ikan berlemak. Ingat, ia kaya dengan asid lemak omega-3 dan omega-6, yang sangat diperlukan untuk tubuh wanita. Anda juga boleh mengambil minyak biji rami atau bijinya sendiri. Bagi produk tenusu, mereka adalah sumber kalsium. Secara amnya, jika pada fasa pertama kitaran haid anda mampu melakukan penyimpangan gastronomi, termasuk kopi dan alkohol, maka seminggu sebelum haid anda, diet anda harus seimbang sebanyak mungkin. Kafein dan alkohol sebaiknya dielakkan. Mereka menyimpan cecair di dalam badan, dan oleh itu, di bawah pengaruh progesteron, dia tidak berpisah dengan terlalu aktif.

Mengapa mereka menjadi gemuk sebelum haid

Sebilangan besar wanita menyatakan bahawa pada malam haid, berat badan meningkat sebanyak 2-5 kg. Yakinlah, ini bukan lemak badan, tetapi usus yang cair dan tersumbat. Pada malam haid, badan enggan berpisah dengan cecair, dan kembung dan sembelit sering diperhatikan. Dan akibatnya, rasa kembung, bengkak dan berat badan berlebihan. Sebaik sahaja haid bermula, tubuh akan menyingkirkan perkara-perkara yang tidak perlu, dan berat badan akan kembali normal.

Jangan menganggap bahawa dengan mengurangkan pengambilan cecair anda dapat mengelakkan kenaikan berat badan. Sebaliknya, badan akan lebih sukar untuk menurunkan berat badan yang tidak perlu. Pilih teh herba hari ini dan bukannya teh hitam dan juga hijau.

Sudah tentu, jika anda menggunakan coklat dan gulungan, berat badan anda mungkin tidak kembali normal. Jangan panik! Ingat bahawa pada fasa pertama kitaran haid, wanita boleh melakukan semuanya? Ini bermakna anda juga boleh "membuang" coklat dan roti. Serat sayur-sayuran dan pengambilan protein dan karbohidrat sederhana akan membantu anda mengatasi masalah ini..

Dan yang terakhir

Dengan bermulanya haid, semua manifestasi sindrom pramenstruasi hilang! Jadi, anda harus melawan keinginan anda untuk mendapatkan gula-gula!

Perhatian. Sekiranya anda merasa sangat teruk sebelum haid dan pada hari-hari pertama hari kritikal: loya, muntah, apatis, sakit kepala dan masalah dengan tekanan darah, aritmia, dan lain-lain, anda harus berjumpa doktor. Estrogen dan progesteron anda mungkin berada di luar jangkauan dan perlu disesuaikan dengan ubat. Semoga berjaya! sihat!

Pengarang artikel: Alexandra Petrovicheva (ahli psikologi pemakanan). Saya menolong orang memperoleh keharmonian, mengajar cara makan dengan betul, menyingkirkan ketagihan gula-gula, makan berlebihan dan pergantungan psikologi pada makanan.

Mengapa anda mahu makan banyak sebelum dan semasa haid anda dan bagaimana mengatasinya?

Tempoh pramenstruasi dicirikan oleh banyak perubahan dalam badan. Salah satu manifestasi PMS yang paling mencolok adalah peningkatan selera makan. Pada masa yang sama, seorang wanita selalu ingin makan makanan dari pelbagai jenis: manis, tepung, masin. Ramai gadis memperhatikan perkara ini dan mula bimbang tentang tubuh dan bentuk badan mereka..

Perlu difahami bahawa peningkatan selera makan sebelum atau semasa haid adalah proses semula jadi fisiologi yang berlaku semasa perubahan hormon dalam badan..

  • 1 Sebab
  • 2 Mengapa anda mahu gula-gula?
  • 3 Apa yang lebih baik dimakan?
  • 4 Cara mengawal selera makan?
    • 4.1 Kaedah tradisional

Selera makan yang meningkat semasa PMS dianggap oleh doktor sebagai fenomena biasa, yang dijelaskan oleh fisiologi badan wanita. Kitaran haid terdiri daripada dua fasa: folikel dan luteal.

Ciri pertama adalah peningkatan kadar estrogen dalam darah. Hormon ini membantu dalam pematangan telur. Dalam jangka masa ini, kesejahteraan wanita berada dalam had normal. Apabila tahap estrogen berada pada tahap maksimum, ovulasi akan bermula..

Ciri fasa kedua adalah peningkatan tahap progesteron dalam badan. Hormon ini mewujudkan keadaan yang paling baik untuk perkembangan embrio sekiranya telur telah disenyawakan. Fasa ini paling tidak menyenangkan bagi wanita..

Perubahan tahap hormon seperti itu membawa kepada kenyataan bahawa anda ingin tidur, menangis, keletihan, mudah marah dan kelemahan muncul. Hormon juga mempengaruhi selera makan seseorang, jadi anda ingin makan banyak sebelum dan semasa haid anda..

Dalam kes yang jarang berlaku, terdapat kemunculan jerawat dan pembengkakan pada hujung kaki.

Semasa fasa kedua kitaran haid, kepekatan estrogen dalam darah turun dengan mendadak. Oleh itu, badan cuba mengimbanginya dengan pengambilan kalori tambahan, yang menjadi sebab peningkatan selera makan..

Estrogen mempromosikan pengeluaran serotonin, norepinefrin, dan endorfin. Kekurangan hormon menyebabkan mood apatis, hingga perkembangan kemurungan. Dengan keadaan seperti itu, kebanyakan gadis mahukan coklat, gula-gula atau gula-gula lain..

Mens mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan dan pencernaan. Rembesan jus gastrik meningkat, yang menyebabkan peningkatan selera makan refleks.

Sekiranya persenyawaan telur tidak berlaku, kepekatan progesteron dalam darah menurun, yang menyebabkan normalisasi semua proses dan penurunan selera wanita.

Pilihan rasa semasa haid boleh berbeza-beza. Keinginan untuk merasakan produk tepung tidak terkecuali. Bagi wanita, makanan yang dipanggang boleh bertindak sebagai "penenang" sebelum haid. Mereka meningkatkan keadaan psiko-emosi dan melegakan keletihan.

Dalam keadaan ini, disyorkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan karbohidrat. Makanan sedemikian merangkumi kumpulan makanan berikut:

  • kekacang;
  • bijirin;
  • akar.

Mengurangkan minuman kopi, kerana memburukkan lagi gejala sindrom pramenstruasi, meningkatkan sakit dada.

Pakar menasihatkan untuk mengelakkan makanan yang tinggi gula halus atau kanji. Ini termasuk:

  • batang coklat;
  • jem;
  • biskut;
  • kek;
  • roti;
  • kek.

Dianjurkan untuk mengecualikan minuman manis dan masin dari makanan anda, terutama pada waktu petang. Jam atau jem hendaklah diganti dengan madu yang kurang berbahaya.

Pengekalan cecair di dalam badan seorang gadis semasa haid boleh menyebabkan munculnya edema. Ini memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi wanita, kerana ada di antara mereka yang mempunyai perasaan bahawa mereka telah menambah berat badan..

Seorang wanita tidak boleh membataskan dirinya dengan makanan semasa haid, kerana ini boleh mengakibatkan akibat negatif yang mempengaruhi sisi psiko-emosi dan fisiologi. Tetapi harus difahami bahawa makan berlebihan memberi tekanan pada saluran pencernaan dan seluruh tubuh secara keseluruhan..

Doktor mengesyorkan memanjakan diri dan makan sebilangan kecil gula-gula. Mengawal jumlah yang dimakan adalah penyelesaian terbaik untuk masalah tersebut..

Kaedah berikut membantu melawan peningkatan selera makan dengan berkesan:

  • makan bahagian kecil, tetapi kerap;
  • beralih perhatian kepada perkara yang anda mahu lakukan (emosi positif dapat mengalihkan perhatian dari makanan);
  • minum air lebih kerap;
  • tambahkan sedikit minyak ke makanan.

Doktor secara tegas melarang penggunaan ubat-ubatan yang mengurangkan selera makan sebelum dan semasa haid. Mengambil ubat semasa perubahan hormon boleh menyebabkan ketidakteraturan haid..

Terdapat beberapa kaedah popular untuk mengurangkan selera makan. Yang paling berkesan adalah:

  1. 1. Kaldu burdock. 2 sendok teh akar cincang burdock besar tuangkan segelas air mendidih dan rebus dalam mandi air selama 15 minit. Selepas itu, kuahnya disejukkan dan ditapis melalui cheesecloth. Satu sudu sehari mengurangkan selera makan dengan ketara.
  2. 2. Teh jelatang. Tuangkan daun jelatang kering dengan segelas air mendidih dan biarkan selama 5-10 minit. Selepas itu, ia digunakan sebagai pengganti pembuatan bir biasa. Jelatang kaya dengan mineral dan vitamin, sementara tanaman menghilangkan rasa lapar.
  3. 3. Kaldu pasli. Tuangkan sudu pencuci mulut pasli dengan segelas air mendidih, kemudian masukkan ke dalam tab mandi air dan masak selama 10 minit. Minum 1/4 cawan sehari akan menghilangkan rasa lapar.
  4. 4. Warna bawang putih. Bawang putih yang dicincang halus mesti dituangkan dengan air suam dan dibiarkan menyuntik selama 24 jam. Selepas penyediaan, ambil satu sudu sebelum makan..
  5. 5. Air. Ubat yang sangat baik yang menimbulkan rasa kenyang adalah air rebusan. Minum satu gelas air sebelum makan. Ini akan menimbulkan khayalan perut penuh dan mengurangkan keinginan untuk makan banyak..

Mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid: PMS dan selera makan

Pengarang: Penyunting BODYCAMP

18 September 2015

Selalunya wanita mengemukakan soalan - mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid dan bagaimana untuk mengurangkan selera makan anda di akhir kitaran? Dan secara umum, adakah fenomena seperti itu normal, atau adakah ini menunjukkan adanya penyimpangan hormon?.

Dalam artikel sebelumnya, kita memikirkan masalah yang tidak menyenangkan seperti kembung. Masalah ini juga sering menemani wanita semasa PMS. Cara menghilangkan kembung dengan ubat-ubatan, rawatan di rumah dan latihan khas - baca di laman web.

Hari ini topik kita membincangkan sensasi yang tidak menyenangkan. Wanita sangat biasa dengan keadaan lapar dan tugas di dapur semasa fasa kedua kitaran haid. Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa anda harus mengawal suasana hati anda yang berubah-ubah, selera makan juga menjadi tidak terkendali dan semua pekerjaan dalam angka dalam sebulan kelihatan sia-sia..

Mengapa anda mahu makan banyak sebelum haid? Kami mengemukakan soalan ini kepada beberapa pakar, pakar sakit puan dan ahli endokrinologi dari kategori tertinggi. Selera makan yang meningkat sebelum haid adalah keperluan fisiologi semula jadi tubuh wanita. Alam semulajadi dikandung untuk memastikan konsepsi penuh, tubuh memerlukan kekuatan dan keseimbangan hormon seks. Sumber fisiologi diisi semula melalui pengambilan kalori, protein, karbohidrat, vitamin, unsur surih dan mineral yang sihat.

Bagaimana ini berlaku

Kitaran haid mempunyai dua fasa: fasa pertama, di mana telur matang. Ngomong-ngomong, dalam tempoh ini seorang wanita tahan lasak secara fizikal, yang boleh digunakan untuk memberi manfaat kepada sosok itu! Lebih tepat untuk meningkatkan aktiviti fizikal di gim pada fasa pertama kitaran, anda akan kurang letih, tidak akan ada rasa malas dan tidak peduli.

Fasa kedua kitaran berada di bawah pengaruh progesteron, hormon yang bertanggungjawab untuk pembuahan dan penanaman embrio yang berjaya. Endometrium dalam rahim berfungsi sebagai tempat pembiakan implantasi, jika kehamilan belum terjadi, endometrium mengelupas (dalam bentuk pendarahan haid) dan tahap progesteron dalam darah turun dengan mendadak. Dan lagi lapar "tertidur" sehingga fasa kedua seterusnya.

Setiap bulan, badan bersiap untuk mengandung dan berusaha menambah gudangnya dengan nutrien yang mungkin berasal dari diet anda..
Itulah sebabnya kami tidak meninggalkan peti sejuk setiap bulan! Selera makan yang meningkat adalah perkara biasa semasa PMS, jadi jangan risau.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengurangkan selera makan anda

Perlu makan, ini adalah pendapat doktor yang jelas dan bersatu Walau bagaimanapun, kami menasihati anda untuk tidak memilih makanan segera, tetapi diet seimbang dengan kalori yang sihat. Pada masa ini, anda memerlukan pemakanan yang baik, anda tidak boleh menipu badan anda dengan salad dan yogurt rendah lemak, tidak ada yang akan datang dari itu, bagaimanapun, akhirnya akan ada kerosakan.

Anda boleh mengatur makanan anda secara merata sepanjang hari. Ada kes-kes ketika wanita berusaha menahan nafsu makan, yang meningkatkan kerengsaan dan keadaan apatis, yang akhirnya menyebabkan kegelisahan pada malam hari..

Nasihat berguna: makan untuk kesihatan, tetapi jangan makan berlebihan, jika tidak, ini akan membawa perut yang berat dan membahayakan organ lain. Makan daging, ikan, bubur dengan daging, teh dengan madu dan roti dengan mentega dan keju sangat baik untuk memuaskan rasa lapar. Lebih baik jika anda menyebarkan makanan dan makanan ringan utama 5-7 kali..

Menjinakkan selera anda bermaksud tidak bersetuju dengan alam semula jadi. Masukkan lebih banyak protein dalam menu, ini akan memuaskan rasa lapar dan tidak mendapat gula-gula yang tidak sihat. Perlu diperhatikan bahawa dalam tempoh ini mungkin terdapat pilihan khusus untuk produk manis, tepung dan coklat atau daging, acar, ikan masin.

Peningkatan selera makan sebelum haid: diet dan kelaparan yang kejam

Ramai kanak-kanak perempuan mengadu rasa lapar yang tidak terkawal semasa (kadang-kadang sebelum) tempoh mereka. Sebagai tindak balas, anda biasanya mendengar "Yang diperlukan untuk melatih kemahuan" yang kekal, "Ini semua hormon" dan beberapa nasihat bodoh, yang artinya seperti kambing susu. Tetapi jika anda tidak dapat menahan diri? Sekiranya anda ingin makan begitu banyak, maka kekuatan pengecut akan menyerah kepada obsesi yang begitu memikat?

Mari kita lihat sebab-sebab yang menghalang anda mengekalkan diet semasa kitaran haid, bagaimana diet mempengaruhi selera makan dan peningkatan rasa lapar..

Rencana "Hari-hari dan sukan ini" kita membincangkan kedua kitaran haid dan fasa-fasa tersebut, tetapi pengulangan adalah ibu belajar, terutama kerana sekarang kita tidak memfokuskan pada bagaimana tubuh bertindak balas terhadap tekanan bergantung pada fasa, tetapi pada perubahan hormon yang berlaku selama fasa-fasa ini. Oleh itu, kita membaca dengan teliti, di sinilah jawapannya terletak!

Hormon dan diet semasa haid untuk penurunan berat badan

Mari lihat kitaran haid yang dipermudah untuk memahami mengapa selera makan yang meningkat sebelum dan semasa hari-hari kritikal:

Setiap bulan, telur matang dilepaskan dari ovari. Proses ini dipanggil ovulasi. Terdapat juga banyak perubahan hormon yang diperlukan untuk satu tujuan utama: menyiapkan rahim untuk persenyawaan. Hormon gonadorelin dihantar dari hipotalamus ke kelenjar pituitari. Kelenjar pituitari menerima isyarat untuk melepaskan dua hormon lain: hormon perangsang folikel (FSH) dan hormon luteinizing (LH). Hormon ini memberi isyarat kepada ovari untuk mengeluarkan estrogen dan progesteron..

Jumlah hormon ini, nisbahnya dan keunggulan satu daripada yang lain bergantung pada fasa kitaran haid yang sedang berlaku pada masa ini (folikel atau luteal). Sekiranya telur tidak disenyawakan, corpus luteum berkembang menjadi badan putih, tahap estrogen dan progesteron menurun, dan akhirnya lapisan endometrium terurai dan keluar semasa haid. Ini sebenarnya "hari ini".

Hormon bertanggungjawab untuk permulaan fasa kitaran tertentu. Semua fasa kitaran haid mempunyai jangka masa yang jelas, permulaan dan akhir yang jelas. Lebih-lebih lagi, pada wanita yang sihat, semua peringkat berlangsung dalam jangka masa yang ditentukan. Mereka. anda sentiasa dapat menetapkan hari permulaan dan akhir. Sekiranya haid anda mengambang atau jarang berlaku, anda hanya perlu berjumpa doktor.!

Terdapat tiga peringkat kitaran haid, bergantung pada perubahan ovari:

    Fasa folikular;

Biasanya, tempoh ini berlangsung dari 14 hingga 21 hari. Ia bermula dari hari pertama pendarahan haid. Semasa fasa folikular, tahap estrogen meningkat. Terdapat juga pelepasan hormon luteinizing, yang disintesis oleh kelenjar pituitari..

Fasa ovulasi;

Ia boleh bermula hanya jika tahap hormon luteinizing meningkat. Lebih-lebih lagi, tahap ini adalah yang terpendek dan berlangsung tidak lebih dari 2-3 hari. Semasa ovulasi, telur dilepaskan dan memulakan perjalanannya di sepanjang serviks. Pada masa ini, estradiol mencapai nilai maksimumnya. Jumlah progesteron juga meningkat.

Fasa luteal.

Rata-rata, tahap ini berlangsung 12-14 hari sebelum bermulanya haid. Dalam kes ini, corpus luteum menghasilkan estrogen dan progesteron, yang memberikan keadaan optimum untuk pembuahan. Tubuh wanita pada masa ini nampaknya sedang dalam keadaan menunggu, ia benar-benar siap untuk permulaan kehamilan baru, oleh itu, ia menghasilkan hormon yang akan menyokong perkembangan kehidupan baru selama beberapa minggu setelah persenyawaan..

Walau bagaimanapun, jika implantasi tidak berlaku kira-kira pada hari kesepuluh, maka korpus luteum secara beransur-ansur mulai mati, tahap progesteron menurun, yang seterusnya menyebabkan penolakan lapisan rahim dan kemunculan haid. Pada fasa luteal, kandungan estradiol menurun dan menjadi minimum pada awal haid.

Sebagai kesimpulan: jika kita mengambil hari pertama haid sebagai titik permulaan, maka kita dapat membezakan - fasa folikular (hari 1-11 hari), fasa ovulasi (12-15 hari) dan fasa luteal (16-28 hari).

Sebenarnya, anda sudah faham bahawa semasa kitaran haid keseimbangan hormon sentiasa berubah. Sekiranya salah satu daripadanya meningkat atau menurun, ini menyebabkan beberapa gangguan, misalnya, selera makan atau masalah serius, hingga kehilangan haid.

Hari lapar dan kritikal: "Saya mahu makan banyak sehingga menangis"

Melalui banyak kajian, kita mengetahui bahawa selera makan menurun semasa ovulasi (ketika estrogen mencapai maksimum) dan meningkat setelah ovulasi, ketika progesteron mencapai puncaknya. Para saintis menganggarkan bahawa peningkatan pengambilan makanan meningkat sebanyak 90-500 kalori setiap hari. Dengan menggunakan data ini dan data lain, para saintis telah menyusun anggaran infografik yang akan membantu wanita untuk mengagihkan beban dan pengambilan kalori ke fasa yang berbeza dari kitaran haid.!

Diet mengikut fasa kitaran haid yang digabungkan dengan aktiviti fizikal:

2 minggu pertama kitaran (fasa folikel):

  • Fasa yang sesuai untuk hipertrofi otot dan peningkatan kekuatan.
  • Latihan kekuatan intensif 3 hingga 5 kali seminggu.
  • Pengambilan kalori: 5% hingga 10% melebihi tahap sokongan.
  • Sangat sesuai untuk mendapatkan otot dan meningkatkan kekuatan.

2 minggu terakhir kitaran (fasa luteal):

  • Latihan kekuatan intensif 1-2 kali seminggu.
  • 1-2 kali seminggu - kardio intensiti rendah selama 20-40 minit.
  • Pengambilan kalori: defisit 5% hingga 10% atau pada tahap sokongan.
  • Fasa yang sesuai untuk membakar sedikit lemak.

Saya ingin mengingatkan anda sekali lagi bahawa tubuh wanita sangat sensitif. Apabila seorang wanita mengalami defisit kalori atau terdapat kardio setiap hari (atau lebih dari 4 kali seminggu) dalam hidupnya, tubuh bertindak balas terhadap manipulasi seperti ancaman untuk bertahan hidup. Tubuh mematikan proses "tidak penting" yang sekarang, salah satunya, pembiakan, menjadikan persenyawaan tidak mungkin. Jadi haid anda mungkin hilang!

Mengapa selera makan meningkat, apa bergantung kepadanya? Jawapannya mudah: estrogen. Ya, estrogen, jamak. Ini bukan satu hormon, tetapi tiga: estradiol, estriol dan estrone. Anda mungkin pernah mendengar mengenai estradiol. Tindakannya yang paling baik dikaji dan dialah yang mempengaruhi orang lain yang merasa lapar dan kenyang..

Seperti yang telah kita lihat, tahap estradiol meningkat selama fasa folikular, memuncak sebelum ovulasi, dan kemudian menurun semasa fasa luteal. Pada fasa folikel, apabila estradiol lebih tinggi, selera makan anda berkurang. Pada fasa luteal, apabila estradiol menurun, selera makan meningkat.

Takeaway: Kami makan lebih sedikit apabila tahap estrogen kita tinggi. Ini bermakna selera makan meningkat pada hari-hari kritikal..

Apabila tahap estrogen jatuh dan tahap progesteron meningkat, seorang wanita ingin makan lebih banyak, dan mungkin juga menginginkan makanan tertentu semasa fasa tertentu dalam kitaran mereka..
Terdapat bahagian otak yang mempunyai sensor untuk estradiol (reseptor estrogen). Kehadiran estradiol dapat mengurangkan pengambilan makanan dan membantu anda merasa kenyang lebih cepat selepas makan (peningkatan pengikatan dopamin). Apabila estradiol menurun, bahagian otak yang sama akan memberitahu anda bahawa anda tidak kenyang, dan dengan jumlah makanan yang sama, anda ingin makan lebih banyak..

Juga estradiol mempengaruhi kerja hormon kelaparan dan rasa kenyang. Dua hormon yang paling terkenal yang kita ketahui, ghrelin dan leptin, bergantung pada tahap estrogen. (Mengenai insulin dan fruktosa yang dibaca dalam artikel "Fruktosa: apakah mungkin makan buah dan menurunkan berat badan? Bagaimana insulin berfungsi. Indeks glisemik dan penurunan berat badan")

Ghrelin membuat anda berasa lapar ketika perut anda kosong. Semakin tinggi tahap ghrelin anda, semakin lapar anda rasa. Apabila cukup waktu berlalu setelah makan, perut anda mengeluarkan ghrelin, dan ia memberitahu otak anda: "Mari makan!" Semasa anda makan, pelepasan ghrelin berkurang dan otak berhenti menerima "Saya lapar!" Estradiol menekan ghrelin "Saya lapar!" dengan dua cara: sebahagian melalui otak dan sebahagiannya dengan menekan seberapa banyak gas yang dirembeskan oleh perut anda.

Lebih banyak estradiol => kurang ghrelin => kurang lapar => kurang makanan.

Kurang estradiol => lebih banyak ghrelin => lapar teruk => makan lebih banyak makanan.

Leptin mengawal selera makan - ia membuatkan anda berasa kenyang setelah makan. Pelepasan estradiol sama ada meningkatkan isyarat leptin di otak, atau secara langsung menghantar isyarat ke otak seolah-olah itu adalah isyarat leptin itu sendiri; tetapi penurunan estrogen dapat mengurangkan isyarat keseluruhan, yang menimbulkan rasa lapar yang berterusan sebelum haid.

Lebih banyak estradiol => isyarat leptin yang lebih baik untuk kenyang ke otak => makan lebih cepat.

Kurang estradiol => gangguan isyarat leptin untuk kenyang ke otak => tidak dapat makan.

Oleh itu, anda tidak menjadi gila pada akhir setiap bulan apabila anda merasa tidak dapat mengisi cukup banyak. Itu semua fisiologi. Anda tidak datang dengan ini. Dan ini bukan kerana anda "tidak cukup berdisiplin." Oleh itu, diet untuk haid untuk penurunan berat badan adalah idea yang agak kontroversial..

Ngomong-ngomong, ghrelin dan leptin adalah dua lagi alasan untuk mengunyah makanan anda secara perlahan. Perlu waktu pelepasan ghrelin menurun, dan isyarat leptin sampai ke otak anda. Walaupun anda mengunyah dengan teliti, mereka tergesa-gesa untuk melakukan perbuatan baik mereka. Beri mereka kali ini - dan anda akan mempunyai satu karma. Dan tolak satu (atau lebih) berat badan.

Berat (dan jumlah) semasa haid dan diet PMS adalah perkara yang menipu. Kami tidak menasihati anda, terutamanya jika anda mencurigakan, umumnya menghampiri timbangan hari ini. Jadi, mengapa berat badan semasa haid meningkat dengan diet atau mengapa berat badan meningkat sebelum PMS menjalani diet:

Keadaan nombor 1: diet sebelum, pada hari-hari ini atau dengan PMS - berat badan tidak hilang.

Semasa berdiet, berat badan bernilai kerana: 1) ini mengenai air. Anda kehilangan darah, tetapi cecair mesti dipulihkan dengan mengorbankan sesuatu. Sekiranya anda menjalani diet, kemungkinan besar, penurunan berat badan dapat "dimakan" oleh ini. 2) Hanya sedikit orang yang terlibat dalam tempoh ini, dan memang, bagi kebanyakannya, aktiviti menurun hampir kepada sifar. Ini logik: anda selalu malu untuk "bocor" dan merasa terkekang, tidak selesa. Penggunaan kalori, tentu saja, menurun. 3) Besar kemungkinan tempoh anda bertepatan dengan "penurunan berat badan". Beberapa hari, atau bahkan seminggu - dan kilogram akan mula hilang lagi.

Tiada diet khas untuk PMS dengan kembung tidak perlu: semuanya akan hilang dengan sendirinya.

Situasi # 2: berat badan sebelum CD meningkat dengan diet.

Ini normal: pertama, rahim membengkak dan menjadi lebih berat sebanyak 1-1,5 kg. Kedua, semasa haid, cecair berlebihan terkumpul di dalam badan, iaitu anda membengkak (Edema: penyebab dan pemulihan). Sebagai tambahan, jika selera makan anda meningkat sebelum CD, maka alasan lain ditambahkan: sebagai peraturan, selama ini kita tertarik dengan karbohidrat, makanan yang lebih enak, yang biasanya menyimpan air (glikogen).

Tolak

Peningkatan selera makan sebelum haid bukan hanya disebabkan oleh hormon, tetapi juga pada masa psikologi semata-mata: kanak-kanak perempuan sering merasa sangat tidak selamat dan sampai tahap tertentu terdedah semasa haid dan PMS.

Di samping itu, sering kali ini sangat menyakitkan dan kanak-kanak perempuan tidak dapat memikirkan makanan - mereka berasa sangat teruk. By the way, ini adalah alasan untuk segera berjumpa doktor: terperinci tidak normal! Mens menunjukkan ketidakselesaan ringan, bukan memusingkan croissant.

Perkara penting: semua proses untuk setiap wanita berjalan mengikut senario mereka sendiri. Sudah tentu, ada beberapa perkara umum yang biasa dialami oleh ramai orang, tetapi kita masing-masing perlu mengesan perkara-perkara seperti suhu badan, berat badan dan selera makan selama beberapa bulan untuk mendapatkan idea bagaimana reaksi badan mereka pada hari-hari kritikal..

Sebagai contoh, banyak orang mempunyai reaksi yang berlawanan: ketiadaan sebahagian dalam CD atau kehilangan keinginan untuk makan.

Contohnya, Masha dan Elvira berlatih dengan tenang hari ini dan bahkan membuat rekod kuasa, tetapi Tanechka tidak dapat melepaskan diri dari kesakitan dan berusaha untuk tidak bergerak sekali lagi. Eleanor terus mematuhi dietnya pada setiap hari kitaran, Anya kehilangan selera makan sebelum haid, tetapi Yadviga makan seperti traktor dan tidak merasa kenyang. Semuanya bersifat individu, jadi jangan bimbang dan fokus pada diri sendiri: amati, buat kesimpulan, cuba pelbagai pilihan - anda akan menemui "formula" anda untuk berjaya.

Cara mengatasi dan mengurangkan?

Bagaimana kita dapat mengurangkan rasa lapar semasa PMS dan CD? Sebenarnya, saintis menyarankan agar kita tidak berjuang dengan kesukaran seperti itu, tetapi hanya memikirkan fasa kitaran haid yang mana untuk memulakan diet. Mereka berpendapat bahawa memulakan diet sebelum haid, ketika rasa lapar dan keinginan makanan paling sengit, mungkin merupakan idea yang tidak baik. Lebih baik memulakan diet pada akhir haid atau pada akhir fasa folikular, ketika keinginan makanan dan kelaparan semakin lemah dan ini dapat mempermudah mengikuti diet.

Mereka juga menunjukkan bahawa meningkatkan jumlah pengambilan kalori 5-8 hari sebelum haid (apabila terdapat peningkatan perbelanjaan tenaga dan kelaparan) mungkin mempunyai kelebihan berbanding pengambilan kalori yang optimum (yang boleh menyebabkan kelesuan) dan membantu diet jangka panjang. Peningkatan sedikit kalori pada hari-hari "ini" dapat membantu mencegah hilangnya kawalan kerana kelaparan.

Ngomong-ngomong, jika ada keinginan untuk coklat, maka mungkin anda kekurangan magnesium, jadi coklat tidak diperlukan.

Cara melawan?

Oleh itu, jika selera makan meningkat semasa CD, bagaimana mengatasinya:

Jangan takut untuk makan lebih banyak; lebih baik membiarkan diri anda sebilangan kecil coklat yang terkawal daripada merasa kekurangan dan akhirnya makan seluruh gunung. Lebih baik makan 100 kalori tambahan sekarang daripada makan 1000 kalori tambahan kemudian. Semasa atau sebelum haid anda, sangat sukar untuk mengawal selera makan anda, tubuh anda secara paksa memaksa anda untuk makan ketika tahap estrogen menurun.

Oleh itu, lebih baik kalah dalam pertempuran kecil daripada keseluruhan perang nanti! Ini (walaupun beberapa ratus) kalori tambahan dapat membantu mencegah makan yang tidak terkawal. Cuba bila rasa lapar membuat anda gila, agar tidak berpecah, tingkatkan pengambilan makanan anda (contohnya, dari buah-buahan).

Minum magnesium dan minyak ikan. Mereka dapat membantu memerangi gejala PMS, kelaparan, dan keinginan makanan dalam tempoh yang sangat sukar..

Adakah mungkin diet dengan haid? Anda boleh, tetapi kami menasihati anda untuk melemahkannya sebanyak mungkin. Pada prinsipnya, anda tidak boleh repot sama sekali dan menjadualkan makan cheat atau makanan segera untuk masa ini, dan makan dengan tenang.

Yang paling penting

Kelaparan semasa atau selepas hari kritikal sangat berbahaya: anda tidak makan berlebihan, anda tidak boleh merasa kenyang. Inilah perbezaan antara kelaparan "kritikal" dan makan berlebihan secara kompulsif. Jadi dalam kes ini, bukannya berusaha mengalahkan badan anda (dan akhirnya melepaskan diri dan kehilangan kawalan sepenuhnya), lebih mudah dan lebih bijak untuk mencari kompromi dengannya..

Menginginkan coklat / ais krim / udang sedemikian rupa sehingga air mata menetes dari mata anda? Makan! Sudah tentu, anda tidak perlu memasukkan kilo barang ke mulut anda, bahagian biasa anda sudah mencukupi. Tugas anda: untuk mengelakkan diri daripada terjebak dan rasa bersalah yang tidak tertanggung, dan tidak menjaga diet dengan apa-apa kos.

Dan walaupun anda tidak dapat menahan diri dan makan berlebihan - jangan mengaibkan diri sendiri, jangan memarahi, tetapi... faham. Tubuh anda berada dalam kekacauan hormon dan emosi, anda tidak perlu menyelesaikannya dengan amukan dan perasaan bersalah. Cubalah strategi penahanan yang digariskan di atas, kuatkan strategi anda kesedaran dan kemahuan, cuba diet dan senaman yang berlainan: cepat atau lambat anda akan menemui jalan anda sendiri yang akan senang dan senang diikuti!

Anda tidak memerlukan "jalan yang lancar", sukan dan makanan anda, dan sememangnya sepanjang hidup anda semestinya menggembirakan anda, dan bukan ujian berterusan!

kecantikan.ua

  • kediaman
  • Dietika
  • Pemakanan sihat

Bagaimana cara makan dengan betul dan tidak rosak semasa PMS? Di mana untuk mendapatkan motivasi dan bagaimana mengawal pengambilan makanan secara kompeten? Kami menganalisis soalan yang paling popular bersama dengan Martha Marnauz, perunding pemakanan dan bekas peserta rancangan TV "Zvazheni ta happy".

PMS adalah kompleks gejala yang muncul 2-10 hari sebelum bermulanya haid. Popular: gangguan tidur, pening, ruam, rambut berminyak, lonjakan tekanan, jantung berdebar, mual, kembung, cirit-birit, edema, keletihan, kelaparan liar. Menjumpai sesuatu milik saya?

Saya mencadangkan untuk melihat gejala yang paling biasa - kelaparan liar. Saya yakin bahawa setiap wanita merasakan perubahan dalam pilihan makanan sebulan sekali, tetapi tidak semua orang dapat menolaknya..

Contoh! Dua minggu yang lalu, anda bertekad untuk mengubah gaya hidup anda: anda pergi ke gimnasium, membersihkan peti sejuk, mengeluarkan semua bahan berbahaya dari tempat yang terkenal, memberi motivasi kepada diri anda dan pergi memasak oatmeal pagi anda dengan pisang dan walnut. Selama minggu-minggu ini semuanya berubah, seseorang merasakan lonjakan tenaga, kekuatan, inspirasi... Dan tiba-tiba suasana merosot dengan mendadak. Anda nampaknya masih berusaha untuk menilai keadaannya dengan tenang, tetapi dengan berhati-hati mengetepikan tepung gandum yang sihat, membuka kabinet rahsia dengan sebungkus barang-barang dan dengan perlahan-lahan menginjak-injaknya, dengan tidak menyedari bahawa anda sudah makan hampir semuanya.

Apa selepas ini? Dan kemudian akal sehat bangun, penyesalan, kemarahan, kekecewaan bermula. Saya setuju, bukan sensasi yang paling menyenangkan. Agar setiap bulan anda tidak terjebak dalam perangkap anda sendiri dan akhirnya mengganggu lingkaran gangguan yang tidak berkesudahan, Marta Marnauz, bekas peserta rancangan TV "Zvazheni and Happy", berkongsi rahsia "keselamatan" dengan kami.

Baca juga

Irama sirkadian: cara makan mengikut jam biologi anda

Semasa PMS, hormon mempengaruhi bukan sahaja selera makan, tetapi juga mood, aktiviti dan keadaan keseluruhan kita (emosi, fizikal). Setiap bulan, tubuh bersiap untuk hamil dan berusaha menambah gudangnya dengan nutrien yang mungkin berasal dari makanan kita. Itulah sebabnya kita sering melihat ke dalam peti sejuk dan tidak boleh meninggalkannya..

Dalam tempoh ini, peningkatan selera makan adalah perkara biasa, jadi jangan panik. Dengan sekatan yang ketat, ada risiko mengganggu latar belakang hormon dan meruntuhkan kitaran haid (sayang sekali saya tidak tahu ini 15 tahun yang lalu). Anda akan lapar, mudah marah, yang akhirnya akan menyebabkan kerosakan dan makan berlebihan. Keseimbangan dan nilai emas sangat penting, jika tidak, anda boleh memakan gajah :)

Makanan apa yang harus dimakan semasa PMS, dan apa yang lebih baik untuk ditolak?

Terdapat beberapa peraturan emas yang telah diuji secara peribadi oleh saya dan saya, sudah lebih daripada 10,000 gadis yang telah menurunkan berat badan, - bagaimana mengurangkan keinginan untuk gula-gula dan makan berlebihan dalam tempoh ini:

  • Jangan menolak karbohidrat kompleks. Bubur, kekacang, biji-bijian keras adalah sumber karbohidrat kompleks. Mereka, tidak seperti karbohidrat sederhana dan gula, diserap oleh tubuh dengan lebih perlahan dan dengan itu menormalkan kadar gula darah, membantu menjinakkan selera makan.
  • Makan coklat gelap. Walaupun pada tahap penurunan berat badan aktif, anda boleh makan 30 g coklat gelap setiap minggu, yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% koko. Asid lemak magnesium dan Omega-3 dan Omega-6 dalam coklat gelap akan membantu mengatasi kerengsaan dan memberi kesan positif pada mood.
  • Makan 5 gram kacang untuk sarapan pagi, tambahkan minyak zaitun ke makanan. Produk ini mempunyai sifat anti-radang dan analgesik kerana kandungan Omega-3 yang tinggi dan memberikan tenaga dan tenaga kepada tubuh..
  • Makan buah. Semasa hari-hari kritikal, badan kita memerlukan vitamin lebih banyak daripada sebelumnya untuk membantu mengurangkan kesakitan. Beri keutamaan kepada pisang, epal, nanas - semuanya akan membantu melawan kekejangan.
  • Tolak hari ini dari alkohol, pedas, makanan berlemak dan masin, minum lebih banyak air. Makanan masin dan berlemak yang berlebihan akan mencetuskan pengekalan cecair di dalam badan, yang akan menyebabkan pembengkakan, kembung dan, tentu saja, peningkatan jumlah, dan pengambilan alkohol boleh menyebabkan sakit haid yang lebih lama - senggugut.
  • Hadkan pengambilan minuman berkafein. Di satu pihak, dengan kelesuan dan keletihan berterusan semasa PMS, secawan kopi atau teh pada waktu pagi akan membantu menyegarkan, tetapi di sisi lain, kafein meningkatkan kadar kortisol darah, yang menyebabkan kerengsaan, ketegangan dan kegelisahan. Oleh itu, minum tidak lebih dari 3 cawan kopi sehari, sambil mendengar keadaan badan anda. Dan yang terbaik, sepanjang tempoh ini, gantikan minuman berkafein dengan teh herba..
  • Dapatkan rehat lebih banyak dan tidur sekurang-kurangnya 7 jam sehari. Keadaan "kemerosotan emosi" tidak dikecualikan, dan untuk mengelakkan kesakitan dan mood buruk yang berpanjangan akibat makan berlebihan, berikan rehat kepada badan dan minda anda. Sekiranya anda merasa baik, senaman sederhana hanya akan bermanfaat..
  • Dengarkan badan anda. Semasa haid, selalu ada keinginan buruk untuk mengunyah sesuatu, makan sesuatu, dan tidak ada yang salah dengan itu. Sekiranya anda benar-benar mahu - biarkan diri anda, tetapi sedikit pada waktu pagi. Lagipun, sekatan besar menyebabkan kerosakan besar dan makan berlebihan. Jaga diri anda! :)

Selera makan meningkat sebelum haid

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Kehadiran atau ketiadaan selera adalah fenomena semula jadi bagi fisiologi manusia. Tetapi banyak seks yang adil mengenal perasaan lapar yang berterusan, yang menimpa mereka sekitar sebulan sekali. Dan anda tidak perlu melihat kalendar untuk memahami bahawa "hari kritikal" semakin hampir. Adakah ini norma atau tidak, mengapa peningkatan selera makan muncul sebelum haid? Kami akan cuba menganalisis ini dan soalan lain di bawah..

Kod ICD-10

Punca peningkatan selera makan sebelum haid

Untuk memahami sumber manifestasi simptomologi yang tidak biasa, seseorang harus memahami fisiologi proses ini. Dan, seperti yang diketahui doktor, sebab peningkatan selera makan sebelum haid terletak pada kenaikan latar belakang hormon wanita, yang secara individu meliputi 28 hingga 32 hari untuk setiap wanita. Perubahan inilah yang memprovokasi pada wanita pada fasa tertentu kitaran perubahan kesejahteraan.

Untuk menjadikannya lebih jelas, mari kita bahas sedikit ciri fisiologi wanita. Menurut kriteria ini, doktor membahagikan kitaran haid seorang wanita kepada dua bahagian yang hampir sama pada waktunya. Separuh pertama berbeza kerana perubahan berlaku pada latar belakang hormon, yang disebabkan oleh peningkatan ketara dalam petunjuk hormon estrogen, yang meliputi estron, estriol, estradiol. Dengan latar belakang ini, pematangan telur diperhatikan, yang biasanya siap untuk persenyawaan pada pertengahan kitaran. Gambaran keadaannya positif: wanita itu merasa hebat, penuh kekuatan dan optimisme, dan mempunyai kemampuan bekerja yang tinggi. Wanita itu tidak mempunyai sebarang aduan dalam tempoh ini..

Pada pertengahan kitaran, dengan jumlah estrogen maksimum, proses ovulasi berlaku, yang terdiri daripada fakta bahawa telur matang meninggalkan ovari, meninggalkan tiub fallopio, di mana ia "menunggu" untuk persenyawaannya.

Sebaik sahaja tiba saatnya, keperluan untuk sebilangan besar estrogen hilang, dan kepekatannya mula menurun secara beransur-ansur. Manakala hormon progesteron, sebaliknya, mula dihasilkan secara intensif. Hormon ini bertanggungjawab untuk menyiapkan tubuh wanita untuk kemungkinan kehamilan. Dan setelah pembuahan berlaku, dialah yang harus memastikan bahawa embrio berlaku di rahim tanpa gangguan. Pasti, gangguan pada tahap progesteron dapat memprovokasi perkembangan kehamilan ektopik pada seorang wanita..

Ini adalah peningkatan kepekatan progesteron dalam tubuh yang sering menyebabkan beberapa penyimpangan, yang dinyatakan oleh kemerosotan kesejahteraan wanita, dan untuk mengimbangi ketidakselesaan yang timbul, tubuh "ingin" mendapatkan emosi positif, yang sering dinyatakan dalam keperluan untuk selalu mengunyah sesuatu.

Perlu diberi perhatian lebih terperinci mengenai mekanisme hubungan antara peningkatan kadar progesteron dan peningkatan selera makan. Terdapat beberapa versi yang menjelaskan fenomena ini, dan masing-masing mempunyai asas keberadaannya.

Sebilangan wanita menjelaskan peningkatan selera makan dalam tempoh pramenstruasi oleh fakta bahawa estrogen, dengan cara yang belum diketahui oleh sains, mempengaruhi pengeluaran "hormon kebahagiaan" - serotonin. Oleh itu, pada separuh pertama kitaran haid, seorang wanita berasa hebat. Dan ketika tahap estrogen mula menurun, pengeluaran serotonin menurun, iaitu tubuh tidak lagi mendapat cukup "kebahagiaan" ini. Inilah dorongan bahawa wanita berusaha mencarinya di tempat lain, misalnya, di bar coklat atau ayam yang enak dengan kerak renyah...

Tetapi penjelasan ini terlalu berlebihan, kerana hormon bukanlah satu-satunya sumber yang merangsang sintesis serotonin. Di samping itu, peningkatan selera makan sebelum haid dinyatakan bukan hanya pada keperluan wanita untuk lebih banyak gula-gula, keinginan untuk makan dinyatakan dengan tepat dalam peningkatan penggunaan jumlah makanan, baik produk roti, hidangan daging atau ikan, produk gula-gula, dan sebagainya. Selera merangkumi segalanya secara harfiah. Dan semua ini tidak dapat dijelaskan oleh kekurangan serotonin sahaja..

Terdapat versi lain dari apa yang berlaku. Beberapa saintis percaya bahawa penjelasan untuk fenomena ini terletak pada tahap perubahan intensitas proses metabolik, yang diduga diaktifkan segera sebelum bermulanya haid. Kaedah metabolisme yang lebih aktif memerlukan kos tenaga tambahan. Dan di mana badan boleh mendapatkan lebih banyak tenaga jika bukan dari makanan. Rantai semula jadi sedang dibina: keperluan yang lebih besar untuk pembebasan tenaga - keperluan yang lebih besar untuk sumbernya, iaitu, untuk pemakanan, - selera wanita meningkat, menuntut untuk memberikan sumber ini kepadanya.

Pada masa yang sama, seperti yang dinyatakan di atas, metabolisme berjalan lebih aktif pada separuh pertama kitaran dengan latar belakang peningkatan dan pencapaian tahap puncak estrogen. Apabila patah tulang berlaku, jumlah estrogen secara beransur-ansur menurun, sementara kepekatan progesteron meningkat. Perubahan gambaran fisiologi seperti ini membawa kepada penghambatan proses metabolik..

Satu lagi, pernyataan yang paling luar biasa, serupa dengan "kisah nenek" bahawa tubuh wanita, sebelum "pembersihan" - dalam bentuk haid - cuba menyimpan nutrien, vitamin dan mineral yang diperlukan olehnya untuk mengisi semula darah yang hilang mukosa rahim yang ditolak.

Tetapi semua pernyataan ini tidak mempunyai asas biofisiologi. Oleh itu, apa sebabnya peningkatan selera makan?

Ternyata intinya adalah bahawa tubuh wanita, setelah telur mencapai tahap kesediaan untuk persenyawaan, setiap kitaran haid bersiap untuk kemungkinan pembuahan dan wanita itu memenuhi tugas yang diberikan kepadanya secara semula jadi.

Dalam tempoh ini, di bawah pengaruh kombinasi hormon yang diperlukan tertentu, pengaktifan beberapa kawasan dan sistem otak diperhatikan: hipotalamus, pembentukan retikular, sistem limbik. Reseptor saraf dan pusat kelaparan jengkel, yang menghantar dorongan (perintah) ke perut untuk peningkatan pengeluaran enzim sekretori. Perubahan lain, kurang ketara, tetapi tidak kurang ketara berlaku yang belum sepenuhnya dipelajari dan difahami oleh seseorang..

Meringkaskan perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa hari ini doktor tidak dapat menyatakan sebab-sebab yang membuat seorang wanita merasa lapar pada masa pramenstruasi. Maksudnya, tidak ada sumber objektif yang menyebabkan rasa lapar. Faktor ini dapat dijelaskan sebahagiannya oleh perubahan kompleks yang kompleks yang berlaku pada tubuh wanita. Proses-proses hubungan dan tansformatif yang tidak difahami sepenuhnya yang mempengaruhi pelbagai hormon, yang, bertindak pada pusat otak tertentu, membuat perubahan dalam kerja sistem saraf pusat, saluran gastrointestinal dan sistem dan organ tubuh kita yang lain..

Faktor emosi juga boleh ditambah di sini. Seorang wanita pada separuh kedua kitaran haid menjadi tidak stabil secara emosi. Kerengsaan dan kemerosotan kesejahteraannya juga boleh menjadi alasan yang mendorong seorang wanita untuk menggembirakan dirinya dengan sekurang-kurangnya sesuatu yang enak.

Oleh itu, tidak mustahil untuk mempengaruhi faktor ini dengan ketara. Tetapi jangan kecewa, sedikit kenaikan berat badan dalam tempoh ini adalah norma, yang dengan mudah hilang dalam beberapa hari ke depan, setelah bermulanya haid.

Perlu juga diperhatikan bahawa tidak semua wanita usia pembiakan dipengaruhi oleh peningkatan selera makan. Sebilangan dari mereka sama sekali tidak merasakan perubahan, sedangkan ada juga yang pada masa ini kehilangan minat terhadap makanan. Oleh itu, peningkatan selera makan adalah ciri individu wanita yang agak individu..

Apa yang dirisaukan?

Siapa yang hendak dihubungi?

Cara mengatasi selera makan yang meningkat sebelum haid anda?

Wanita-wanita yang berhadapan dengan masalah yang dipertimbangkan dalam artikel ini, terutama jika mereka memantau bentuknya, berminat dengan pertanyaan bagaimana mengatasi peningkatan selera makan sebelum haid? Bagaimana tidak merosakkan angka anda.

Namun, diperhatikan bahawa wanita tertarik pada makanan karbohidrat, kerana dialah yang menyumbang kepada pengeluaran serotonin, enzim yang memberikan suasana hati yang baik. Tetapi jika organisma memerlukannya, oleh itu, ia memerlukannya. Anda hanya perlu memahami beberapa peraturan yang mesti dipatuhi agar tidak menambah pound dan tidak merosakkan angka.

  • Dengan peningkatan selera makan sebelum haid, anda boleh memasukkan bijirin ke dalam makanan anda. Mereka berkemampuan penuh semangat, tetapi mereka tidak akan "disimpan" di sisi wanita.
  • Dianjurkan untuk mengambil produk roti dari gandum durum (roti gelap).
  • Peningkatan jumlah buah-buahan dan sayur-sayuran mentah boleh diterima.
  • Anda dapat pasta gandum durum.
  • Mari makan nasi, lebih baik tidak digilap. Tetapi anda tidak perlu kecewa jika anda tidak berjaya membelinya, sangat mungkin dilakukan dengan yang terletak di rak mana-mana kedai..
  • Sebilangan kecil kentang boleh diterima, lebih baik dibakar atau direbus.
  • Pelbagai teh herba juga memberi kesan positif. Pemilihan yuran yang betul dapat membantu mengurangkan rasa lapar dengan berkesan. Ini harus diperhatikan di sini decoctions dari pinggul mawar atau bunga dandelion mereka.
  • Jangan terbawa-bawa dengan pastri dan pastri, terutama yang segar, jika tidak ada keinginan untuk berubah menjadi crumpet.
  • Hilangkan minuman berkarbonat, terutamanya minuman bergula.
  • Hadkan pengambilan garam.
  • Kurangkan makanan tinggi lemak.
  • Telah terbukti bahawa kafein mempunyai kesan negatif pada tubuh wanita selama tempoh minat. Berdasarkan ini, dalam tempoh pramenstruasi perlu mengurangkan penggunaan makanan yang dibezakan dengan kandungannya yang tinggi: teh hitam dan kopi yang kuat.
  • Jangan terbawa dengan pengambilan makanan protein yang banyak. Hadkan jumlah daging dan ikan yang dimasukkan ke dalam makanan, dan telur.
  • Tingkatkan selera makan dan minuman beralkohol yang kuat, terutamanya kerana ia dikelaskan sebagai produk berkalori tinggi.

Pelaksanaan cadangan mudah ini akan membolehkan anda tidak terus lapar dan melindungi sosok anda daripada mendapat pound tambahan.

Terdapat juga aspek psikologi untuk menghentikan serangan lapar. Seorang wanita harus belajar mengalihkan perhatiannya ke bidang kehidupan yang lain. Sebagai contoh, ada baiknya melakukan aktiviti kegemaran dan menarik, maka anda boleh melupakan rasa lapar. Bagaimanapun, dipercayai bahawa sebab utama peningkatan selera makan sebelum haid adalah kurangnya emosi positif, yang dapat dikompensasi oleh seorang wanita dengan cara yang berbeza. Maksudnya, anda harus meningkatkan jumlah emosi positif dan rasa lapar akan hilang dengan sendirinya. Cadangan sederhana ini mungkin kaedah yang paling berkesan untuk menguruskan masalah ini..

Hasil terbaru dari pemantauan penggunaan alat kontraseptif hormon memungkinkan kita untuk membincangkan tentang penghapusan gejala sindrom pramenstruasi yang berkesan, ini juga berlaku untuk serangan kelaparan, yang mana seorang wanita mula mengalami lebih kerap pada malam haid. Mengambil ubat dari kumpulan farmakologi ini memungkinkan untuk menstabilkan keseimbangan hormon, yang selalu menghalang gejala patologi yang membawa ketidakselesaan kepada seorang wanita. Kesannya, wanita itu berasa lebih baik..

Tetapi secara umum, diperhatikan bahawa jumlah gram yang diambil oleh tubuh dalam jangka masa yang menarik bagi kita, dalam tubuh yang sihat, tidak menyebabkan kenaikan berat badan wanita yang sebenarnya, kerana setelah bermulanya haid, berat badan berlebihan dengan cepat hilang dengan sendirinya. Beberapa hari sudah cukup untuk ini..

Tetapi anda juga tidak boleh terbawa-bawa, meyakinkan diri anda bahawa semuanya akan berlalu dan anda boleh makan apa sahaja yang anda mahukan. Sekiranya keinginan untuk makan hampir dengan tanda-tanda bulimia, maka ini dapat disamakan dengan patologi. Ini sudah menjadi gangguan mental yang berkaitan dengan pengambilan makanan, yang dicirikan oleh peningkatan selera makan secara spontan, yang bermula sebagai kekejangan kelaparan yang luar biasa. Keadaan seperti itu adalah penyakit yang tidak dapat diselesaikan sendiri, tanpa bantuan pakar..

Tubuh wanita adalah unik, dan mungkin secara fisiologi lebih kompleks daripada tubuh lelaki. Bagaimanapun, alam telah menciptakan kesempurnaan seperti itu, memberinya kemampuan untuk mengandung, bertahan dan melahirkan kehidupan baru. Tetapi untuk ini, ibu-ibu sekarang dan ibu mengandung harus "membayar" dengan masa-masa tertentu yang menyebabkan ketidakselesaan dan sejumlah kesulitan. Dan kadang-kadang mereka iri kepada lelaki yang tidak perlu mengalami akibat lonjakan tahap hormon. Tetapi perasaan kelahiran kehidupan baru atau perasaan menjadi anggota masyarakat wanita mengimbangi segalanya. Malah bertambah selera makan sebelum haid. Bagaimanapun, masalah ini dapat diselesaikan, anda hanya perlu berusaha dan mendengar cadangan yang diberikan dalam artikel di atas..