Arak - kebanggaan anise di Timur

Arak (Araka, Araki, Archi, Ariki) adalah sekumpulan minuman beralkohol dengan kekuatan 40-60 darjah, yang merupakan warna penyulingan (produk penyulingan bahan mentah yang ditapai) pada anise. Selalunya berwarna kuning, emas, putih, atau telus.

Arak tersebar luas di Timur Tengah, Asia Tengah dan Balkan. Dalam teknologi citarasa dan pengeluaran, ia serupa dengan vodka Ouzo Yunani, mastic Bulgaria, sambuca Itali dan brendi Turki..

Dari bahasa Arab, perkataan "Arak" diterjemahkan sebagai "peluh" atau "peluh". Ini merujuk kepada prosedur penyulingan mash, di mana sulingan selesai menetes ke dalam bekas di leher panjang.

Arak muncul kira-kira 300 tahun yang lalu di Timur. Di mana sebenarnya - sejarawan tidak dapat mengatakan. Menurut satu versi, ia diciptakan di Iraq, setelah itu para peniaga menyebarkan minuman itu ke seluruh dunia. Menurut versi lain, pahlawan Mongolia Genghis Khan membawa arak itu bersama mereka ke tanah yang dijajah..

Arak Turki (raki)

Dipercayai bahawa dalam keadaan sederhana (hingga 30 ml sehari), arak berguna untuk gangguan pencernaan, kolik, penyakit pada saluran pernafasan atas dan sistem pembiakan pada lelaki. Dalam perubatan oriental, ia digunakan untuk meningkatkan imuniti, meningkatkan peredaran darah dan meremajakan kulit. Kerana kandungan anise yang tinggi, arak berbahaya bagi penghidap penyakit kronik perut, usus dan sistem kardiovaskular..

Teknologi pengeluaran

Asas alkohol tingtur bergantung pada kawasan pengeluaran. Di Mongolia, kumis digunakan (susu kuda betina yang diperam disuling terlebih dahulu menjadi cahaya bulan, kemudian bersikeras pada anise). Di Asia Tenggara, arak dibuat dari jus pokok kelapa, padi, alang-alang, kurma, dan buah ara. Di Turki dan Lubnan, sulingan itu diperoleh dari pomace anggur yang tersisa setelah penyediaan anggur. Arak yang diperbuat daripada plum dan buah-buahan lain sangat popular di Balkan.

Setelah bahan mentah diperam, disuling tiga kali (sebab itulah salah memanggil arak vodka, ia lebih dekat dengan bulan). Kemudian masukkan anise (star anise) dan tekan dalam tong kayu atau botol dengan leher sempit panjang. Kadang-kadang ramuan lain ditambahkan ke dalam komposisi, misalnya, herba atau biji tumbuhan, madu, rempah. Setiap wilayah mempunyai ciri tersendiri.

Sebilangan besar negara tidak mempunyai pengeluaran arak industri

Untuk menyediakan arak di rumah, saya menasihatkan anda untuk membiasakan diri dengan resipi untuk membuat anise. Anda boleh menggunakan alkohol, vodka, atau moonshine. Hasilnya hampir tidak berbeza dengan rakan kedai.

Cara minum arak

Di Timur, adalah kebiasaan mencairkan arak dengan air dingin tanpa gas dalam nisbah 1: 2 (satu bahagian tingtur hingga dua bahagian air). Oleh kerana reaksi minyak pati anise dengan air, minuman itu segera menjadi putih, oleh itu di dunia Arab juga disebut "susu singa". Kadang kala pengeluar menjual arak yang sudah dicairkan, pada mulanya berwarna putih.

Arak yang dicairkan dan tidak dicairkan

Betul minum arak semasa makan sambil makan banyak dengan hidangan Timur Tengah yang beraroma pedas. Di beberapa negara, kacang-kacangan, buah-buahan juga disajikan sebagai makanan ringan, atau beberapa tetes minuman ditambahkan ke kopi.

Pelancong yang tidak bersedia, terbiasa dengan tradisi alkohol Eropah, mungkin tidak menyukai bau arak aniseed yang berwarna susu dan kekuatan sekitar 20% (diencerkan) Ini adalah biasa.

Arak jdoudna apa itu

Arak (arak Inggeris atau araq) adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 30 hingga 60 vol. tersebar luas di Timur, Asia Tengah, Eropah, India, kepulauan Sri Lanka dan Jawa.

Buat pertama kalinya, arak itu dibuat kira-kira 300 tahun yang lalu, tetapi di mana sebenarnya tidak diketahui dengan tepat. Bagaimanapun, setiap orang timur menganggap arak sebagai minuman nasional yang muncul tepat di negaranya..

Prasyarat untuk penciptaan arak adalah keperluan penggunaan produk pemprosesan anggur yang bermanfaat. Pada mulanya, dalam pembuatan arak, hanya kue anggur dan gula setelah penyulingan digunakan, yang mana zat aromatik ditambahkan ke dalamnya. Sekarang, bergantung pada wilayahnya, arak dihasilkan dari beras, anggur, buah ara, kurma, molase, plum dan buah-buahan lain..

Setiap wilayah mempunyai teknologi sendiri yang dikembangkan secara historis untuk pengeluaran arak, tetapi ada dua tahap yang tidak terpisahkan:

  1. 1 Proses penapaian bahan utama dengan gula;
  2. 2 Penyulingan tiga kali ganda dari campuran fermentasi.

Minuman yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tong kayu oak dan kemudian dibotolkan. Di Turki, Syria dan Libya, ini adalah botol yang disediakan khas dengan leher sempit panjang. Arak berkualiti baik mempunyai warna kuning keemasan setelah penuaan.

Di Eropah Timur, Timur Tengah dan Asia Tengah, anise (anise bintang) ditambahkan ke arak sebelum proses penyulingan ketiga. Hasilnya adalah prototaip tincture anise. Semakin banyak anise dalam minuman, semakin rendah kekuatannya.

Selalunya, minuman siap dicairkan dengan sedikit air sebelum digunakan. Pada masa yang sama, minyak pati anise bertindak balas dengan air, akibatnya, arak memperoleh warna putih susu. Untuk sifat dan warnanya di Libya, arak disebut "susu singa".

Di Sri Lanka, India dan Bangladesh, arak adalah minuman tradisional. Walau bagaimanapun, ia dihasilkan dengan menyuling jus kelapa fermentasi (toddy) atau sirap sawit. Jus kelapa dikumpulkan dari bunga tertutup pokok palma. Di outlet, minuman mempunyai warna kuning muda dan kekuatan yang lebih tinggi, yang berkisar antara 60 hingga 90 vol. Rasanya juga berbeza dari aniseed dan merupakan persilangan antara rum dan wiski. Sri Lanka adalah pengeluar arak kelapa terbesar di dunia.

Pulau Jawa terkenal dengan arak berdasarkan rai wort dan tebu. Minuman yang dihasilkan oleh penyulingan mempunyai aroma yang sangat terang dan jelas..

Masyarakat Mongolia dan Turki membuat arak dari kuda atau susu lembu yang dioksidasi (kumis). Mungkin ini adalah minuman beralkohol paling terkenal yang diperbuat daripada susu dengan kekuatan paling rendah..

Arak biasanya dimakan dalam koktel. Dalam bentuknya yang murni, ia diminum sebagai minuman beralkohol sebelum makan atau sebagai digestif selepas makan, menambah sedikit kopi..

Khasiat arak

Sifat bermanfaat arak bergantung pada bahan mentah dari mana ia dihasilkan. Oleh itu, sifat perubatan arak berasaskan anise yang dihasilkan di Asia Tengah serupa dengan sifat tincture anise. Apabila ditambahkan ke dalam teh, ia membantu dengan baik penyakit saluran pernafasan atas, kekejangan perut dan gangguan. Di Timur, ada pendapat bahawa arak membantu dengan baik dengan kelemahan kekuatan lelaki..

Arak berdasarkan kumis mempunyai banyak khasiat dan bermanfaat. Sebagai hasil penyulingan, semua vitamin berguna, bahan antibiotik dan asid amino, seperti triptofan, lisin, metionin, yang terlibat dalam pembinaan molekul DNA dan RNA, tetap berada di dalamnya. Ini digunakan untuk menormalkan proses pencernaan, mengurangi proses fermentasi di perut. Juga, arak menghalang pertumbuhan bakteria putrefaktif dalam usus..

Ia ditunjukkan untuk orang dengan aterosklerosis, hipertensi, disfungsi pundi hempedu, dll. Sebilangan kecil arak (30 g) membantu pengurangan sistem saraf dan kelemahan umum badan. Ia juga digunakan untuk meningkatkan imuniti terhadap penyakit pernafasan, influenza dan bronkitis. Untuk ini, 30 g arak ditambahkan ke dalam minuman suam atau dihirup..

Arak berdasarkan jus kelapa mempunyai sejumlah khasiat yang bermanfaat. Apabila digunakan dalam dosis kecil, ini mempromosikan vasodilatasi, mengurangkan plak lemak pada mereka, meningkatkan peredaran darah dan pengisian saluran kecil, dan juga menurunkan tekanan darah. Tindakan arak jenis ini mengurangkan risiko serangan jantung dan menguatkan jantung..

Untuk meningkatkan pencernaan, metabolisme dan menghilangkan sembelit, arak minum satu sudu tiga kali sehari selepas makan selama seminggu. Topeng muka Arak mempromosikan keremajaan kulit. Untuk penyediaannya, gunakan 100 ml susu dan 50 ml arak. Larutan yang dihasilkan dibasahi dengan kain kasa dan disapukan selama 20 minit di wajah. Setelah mengeluarkan kain kasa, lap kulit dengan kain kapas kering dan pelincir dengan krim. Setelah beberapa kali, kulit wajah menjadi anjal, memperoleh warna yang sihat dan bintik-bintik usia berkurang di atasnya.

Bahaya arak dan kontraindikasi

Sekiranya anda melakukan perjalanan ke Timur, anda tidak boleh mengambil arak dari penduduk tempatan dengan tangan, ini boleh mengakibatkan akibat negatif yang serius. Ini disebabkan oleh tahap kebersihan sanitasi yang rendah di negara-negara Timur, serta pemalsuan minuman ini. Untuk kekuatan, ia dapat dicairkan dengan metanol, penggunaan 10 ml yang dapat menyebabkan kebutaan, dan 100 ml - hingga mati..

Rawatan dengan arak dikontraindikasikan dalam tempoh pemburukan penyakit gastrointestinal, dengan intoleransi individu terhadap tubuh, dan juga untuk wanita semasa kehamilan dan menyusui.

Arak jdoudna apa itu

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Kuznetsov, Ivan Nikolaevich
  • Togul

Lihat apa "Arak (minuman)" dalam kamus lain:

ARAK - (jus araq Arab). Minuman beralkohol yang serupa dengan rum; diekstrak dengan menyaring beras, gula dan kelapa. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov A.N., 1910. ARAK Arab. araq, jus. Minuman beralkohol diekstrak...... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

minum - Minum, bengkak. Minuman dewa, minuman nektar yang sangat baik. Dia dihidangkan ambrosia wangi dengan nektar manis. Bug. Siapa yang akan memanggil air swill menjijikkan ini? Turg.... Kamus sinonim dan ungkapan Rusia yang serupa makna. bawah. ed. N....... Kamus sinonim

Arak - Arak: Kota di Iran: lihat Erak Arak minuman beralkohol Desa Arak, Tabasaran daerah Dagestan Arak adalah pohon dari mana misvak dibuat... Wikipedia

arak - Arak, Arrack, Arrak. Minuman beralkohol kuat Asia berwarna kuning keemasan. Alkohol diperoleh dengan menyuling wort rai fermentasi dan molase dari tebu (di Jawa) atau dengan penambahan jus kelapa sawit (di Sri...... Kamus Kuliner

arak - vodka, arak Kamus sinonim Rusia. kata nama arak, bilangan sinonim: 3 • araka (1) • vodka (162)... Kamus sinonim

ARAK - ARAK, pl. tidak, suami. (Arab arak, peluh ringan). Minuman Asia beralkohol yang diperbuat daripada beras dan buah-buahan lain. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

Arak (a) - Minuman beralkohol yang kuat (sejenis vodka) yang diperbuat daripada beras. Ini adalah perasa berharga dalam adunan, tetapi harus dimakan secara sederhana. Apabila ditambahkan ke gula fondant, ia memberikan rasa yang menyenangkan. Kamus istilah masakan. 2012... Kamus Kulinari

ARAK - araka, aragy (Turkic), archi (Mong.), Erekh (Chuvash.), Minuman beralkohol yang kuat yang diperbuat daripada susu, anggur, kentang, biji-bijian di kalangan masyarakat Asia Tengah dan Barat dan Kaukasus... Kamus Etnografi

arak - arak, araka, aragy (Turkic), archi (Mong.), erekh (Chuvash.), minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari susu, anggur, kentang, biji-bijian di kalangan masyarakat Asia Tengah dan Barat dan Kaukasus... Ensiklopedia "Bangsa dan Agama Dunia "

Arak - araka, aragy (Turkic), archi (Mong.), Erekh (Chuvash.), Minuman beralkohol yang kuat yang terbuat dari susu, anggur, kentang, biji-bijian di kalangan masyarakat Asia Tengah dan Barat dan Kaukasus... Etnografi Kamus

Arak - oriental moonshine


Arak - penemuan Timur - adalah tincture suling anise dengan kekuatan 30-60%. Warnanya berkisar dari telus dan putih hingga kuning dan keemasan. Nama alkohol ini berasal dari teknologi pengeluarannya - semasa proses penyulingan bahan mentah "berkeringat", yang dalam bahasa Arab terdengar seperti "araka" atau "arak".

Pelbagai rasa minuman bergantung terutamanya pada negara di mana ia dibuat. Mereka mengatakan bahawa vodka "Ouzo" (Yunani), dan mastic (Bulgaria), dan rakia (Turki) serupa dengannya. Analog minuman Rusia boleh dipanggil moonshine buatan sendiri.

Tetapi, pasti, sejambak arak berasal dari bahan mentah yang mendasari..

Arak boleh dibuat dari pelbagai jenis produk: susu dan jus sawit, kurma dan buah ara, anggur dan plum, beras, akhirnya. Tetapi, ini masih jauh dari senarai lengkap apa yang mungkin menjadi asas penyulingan..

Arak yang diencerkan menjadi putih susu, yang digelar "susu singa" di Libya. Kesan ini diberikan oleh ester anise yang terdapat di dalamnya..

Sebar

Di sini anda boleh bercakap mengenai seluruh Timur - dan anda tidak akan tersilap. Tetapi mereka tahu tentang arak, selain itu, Eropa dan India, dan sejumlah pulau (seperti Jawa dan Sri Lanka).

Seperti yang telah disebutkan, setiap negara timur memiliki tradisi membuat arak..

Oleh itu, Mongolia, Kazakhstan, Kyrgyzstan dan orang-orang nomad Asia Tengah menjadikan arak 30% dari kubu dari kumis. Menariknya, vodka biasa juga disebut "arak" di sini..

Dari Ceylon ke Indonesia (Asia Selatan), kekuatan minuman ini sekitar 50%, dan berdasarkan beras, kurma, buah ara, tebu atau anggur sawit.

Di Tajikistan dan Buryatia, arak disebut "tarasun", yang berarti "susu vodka". Walau bagaimanapun, tidak ada yang aneh di sini. Lagipun, alkohol berdasarkan whey dari susu lembu.

Di negara-negara Arab, minuman itu dibuat dari jus pokok kelapa yang diperam, santan, beras atau anggur. Ia tidak berwarna dan wangi.

Minuman buah dibuat di Balkan menggunakan, misalnya, plum..

India, Bangladesh dan pulau Sri Lanka terkenal dengan arak berwarna kuning muda 60-80%, yang berdasarkan sirap sawit atau jus kelapa (toddy).

Di pulau Jawa, alkohol ini keluar sangat aromatik, dan ia dibuat di sini pada rai wort..

Sangat menarik bahawa populariti arak di negara-negara cerah tidak sengaja. Alkohol unik ini tidak panas dalam cuaca sejuk, tetapi ia sangat diminum dalam cuaca panas..

Turki dan Syria menghasilkan banyak minuman. Yang terbaik dibuat di Lubnan. By the way, di sini arak disediakan dari sisa-sisa pembuatan anggur (kek anggur).

Tetapi lebih banyak alkohol ini dibuat di rumah daripada pengeluarannya. Analog kami adalah tincture anise (pada cahaya bulan).

Sejarah

Muncul 300 tahun yang lalu, baik dari Iran dengan pedagang, atau dari Mongolia dengan tentera Genghis Khan, arak itu tersebar di luar Timur

Pada tahun 1630, Evliya elebi menyebutkan minuman itu di salah satu bukunya, setelah mengunjungi Istanbul.

Arak pertama didasarkan pada kek anggur dan koumiss (bergantung pada wilayahnya), kini sejumlah besar produk sesuai untuk pengeluarannya. Bagaimana arak dimasak??

Teknologi pembuatan

Tidak kira apa asas minuman, bahan mentah yang diperam disuling sebanyak 3 kali dan dihantar ke tong kayu oak bersama dengan anise (kadang-kadang madu dan rempah). Menariknya, anise mengurangkan kekuatan arak.

Tindakan pada badan

Tertakluk pada norma (tidak lebih dari 30 ml pada siang hari), arak memberi manfaat kepada tubuh. Ia merawat perut (gangguan), saluran pernafasan atas (jangkitan pernafasan akut, selesema, bronkitis), hipertensi, aterosklerosis, meningkatkan imuniti, meningkatkan peredaran darah, menurunkan tekanan darah, menghilangkan kelemahan, mengurangkan risiko serangan jantung, meremajakan kulit, dan meningkatkan potensi.

Anda tidak boleh meminumnya untuk mereka yang mempunyai penyakit kronik saluran gastrousus (gastritis, bisul, dan lain-lain) dan jantung, terutamanya semasa mereka membengkak, ibu hamil dan menyusui.

Anda tidak boleh minum arak yang dibeli dengan tangan - anda tidak tahu apa yang anda beli! Palsu dengan penambahan metanol, kekurangan kebersihan adalah momok di Timur. Anda boleh membeli bukan sahaja alkohol, tetapi juga sejumlah penyakit serius (kebutaan, keracunan, dan juga kematian). Namun, walaupun dibuat secara industri, minuman itu mungkin tidak berkualiti dan komposisi terbaik..

By the way, orang Eropah sangat jarang dapat menghargai alkohol ini, walaupun berkualiti..

Cara minum arak dengan betul

Di negara-negara Timur, minuman tulen jarang diminum. Biasanya dicairkan dengan air, sementara airnya harus 2 kali lebih banyak daripada alkohol (1: 2). Ia juga akan menjadi lebih baik jika anda merasakan alkohol dengan ais. Semasa membeli minuman yang sudah dicairkan, ia mesti mempunyai warna putih susu.

Mereka minum arak sambil makan dengan makanan ringan pedas dengan banyak rempah dan ramuan. Di samping itu, anda masih boleh merebut minuman dengan kacang, buah atau keju..

Cara minum yang biasa selepas makan adalah menambahkan alkohol ke teh, kopi (masing-masing 3-5 tetes) atau membuat koktel berdasarkan alkohol ini..

Arak jdoudna apa itu

Arak adalah minuman beralkohol yang kuat dengan rasa anise, yang tersebar luas di Asia Tengah dan Timur Tengah, Balkan. Dari segi rasa dan teknologi pengeluaran, ia menyerupai mastic Bulgaria, ouzo vodka Yunani, brendi Turki, sambuca Itali.

Perkataan "Arak" dalam terjemahan dari bahasa Arab bermaksud "berpeluh". Minuman itu mendapat namanya berkat teknologi pengeluaran. Arak diperoleh dengan menyuling bahan mentah yang diperam (beras, kurma, jus sawit, susu lembu atau kuda betina). Hasil sulingan perlahan dikumpulkan dalam bekas, menetes ke leher panjang. Kekuatan minuman - 40-60 darjah.

Dalam perubatan oriental, arak digunakan untuk meningkatkan peredaran darah, merawat penyakit saluran pernafasan atas, meningkatkan imuniti, dan meremajakan kulit..

Jenis arak

  • Jenis arak
  • Teknologi pengeluaran
  • Bolehkah alkohol bermanfaat
  • Bahaya yang tidak dibincangkan oleh pengeluar
  • Cara minum dengan betul
  • Pengeluaran

Pada masa ini, terdapat lebih daripada 20 kaedah pembuatan ramuan anise. Yang paling popular ialah 2 jenis arak: Lubnan dan Arab. Di Mongolia, minuman yang kuat dibuat dengan mencampurkan vodka dengan susu kuda yang ditapai (koumiss).

Arak Lubnan dibuat secara eksklusif di rumah. Ini adalah alkohol terbaik di dunia yang tidak dihasilkan di kilang. Kekuatan minuman adalah 53%. Sejak zaman kuno, orang Lebanon membuatnya dengan penyulingan berganda, diikuti oleh penuaan selama 1 tahun. Minyak pati biji anise dianggap sebagai komponen utama arak timur. Apabila dicampurkan dengan air, minuman memperoleh warna putih matte khas..

Ciri khas arak Arab dari Mongolia ialah penggunaan jus kelapa, bukan koumiss. Apa yang membuatnya mendung, tetapi sangat wangi.

Di Asia Tenggara, minuman beralkohol tempatan diperoleh dari penyulingan tumbuk padi dan jus fermentasi kelapa sawit atau tebu. Arak ini berwarna telus atau kuning pucat, dengan aroma yang kuat di mana nota bahan mentah dirasakan.

Pada masa ini, minuman oriental diselitkan dengan anise atau anggur. Kaedah menghasilkan arak ini banyak digunakan di negara-negara Mediterranean dan dunia Arab. Menariknya, di Yunani, kayu mastic dan herba ditambahkan ke alkohol (untuk memenuhi rasa). Bahan-bahan yang berasal dari tumbuhan atau haiwan digunakan sebagai bahan mentah.

Arak, yang mengandungi anise dan anggur secara eksklusif, dianggap asli. Rakan sejawat Eropah - rakia, ouzo.

Teknologi pengeluaran

Arak pada mulanya dicipta untuk penggunaan produk anggur. Ia dibuat dari kek dan gula yang tersisa setelah penyulingan. Seiring berjalannya waktu, asas alkohol berwarna telah mengalami perubahan dan hari ini bergantung kepada kawasan pengeluaran minuman. Di Asia Tenggara, ia disediakan dari beras, tebu, kurma, jus kelapa, buah ara. Di Balkan, arak diperoleh dari plum. Di Mongolia, kumis digunakan, di Turki dan Lebanon - pomace anggur yang tersisa setelah penyediaan wain.

Selepas penapaian berakhir, bahan mentah disuling 3 kali. Itulah sebabnya arak keliru disebut "vodka", menurut teknologi pengeluarannya lebih dekat dengan bulan. Anise ditambahkan ke sulingan yang dihasilkan, minuman itu dituangkan ke dalam tong kayu oak atau botol dengan leher sempit yang panjang, dan dibiarkan selama 10 hari. Untuk meningkatkan rasa, bahan tambahan (madu, rempah, herba, biji tumbuhan) ditambahkan ke arak.

Resipi untuk warna anise klasik

  • anise bintang - 2 bintang;
  • vodka 45% - 0,5 l;
  • gula pasir - 5 g;
  • jintan - 5 g.
  1. Masukkan rempah ke dalam balang kaca bersih, tambah alkohol. Tutup bekas dengan penutup.
  2. Letakkan botol di tempat yang gelap dengan suhu 18-25 darjah. Goncangkan tincture secara berkala 2-3 kali seminggu. Selepas 21 hari ia ditapis.
  3. Gula ditambahkan ke infusi selesai, dibiarkan selama 2 hari sehingga kristal larut sepenuhnya.

Minuman tersebut ternyata menjadi warna kekuningan yang kaya dengan ciri-ciri bau pedas. Simpan di tempat yang gelap dan sejuk, ditutup.

Anise tincture digunakan sebagai pembasmi kuman. Ia membunuh bakteria patogen, meningkatkan pembuangan dahak, melegakan batuk.

Untuk laringitis, trakeitis, bronkitis, 5-10 tetes tingtur dicairkan dengan 15 g madu bunga dan dilarutkan dalam teh herba dari hawthorn, wort St. John atau pinggul mawar.

Di samping itu, ia digunakan untuk membilas tekak, menggosok perut bawah dan punggung untuk melegakan kesakitan dan kekejangan..

Resipi ramuan anise

  • kayu manis - 3 batang;
  • air bersih - 1 liter;
  • moonshine, kekuatan 40% - 1 liter;
  • adas - 10 g;
  • biji anise - 20 g;
  • akar halia - 2 g;
  • anise bintang - 5 g.

Ciri khas dari warna dari alkohol adalah bahawa ia tidak memerlukan penyulingan..

  1. Masukkan semua rempah ke dalam balang, tuangkan dengan moonshine, tutup penutup dengan rapat. Masukkan selama 10 hari pada suhu bilik, mengelakkan cahaya matahari langsung.
  2. Tapis alkohol, cairkan dengan air botol, turunkan kekuatan minuman hingga 20%.
  3. Tuangkan cecair yang dihasilkan ke dalam kubus penyulingan, mulakan proses penyulingan. Prosedur wajib dalam menyediakan arak buatan sendiri adalah pembahagian minuman menjadi pecahan..

Kepala - 30 ml pertama segera dipisahkan dan digunakan secara eksklusif untuk keperluan teknikal. Kemudian pilih pecahan tengah sehingga kekuatan dalam aliran turun di bawah 40%. Dengan penurunan darjah, apa yang disebut "ekor" terbentuk, mengandungi minyak fusel. Bahan-bahan ini merosakkan kualiti cahaya bulan aniseed, memberikan warna mendung dan rasa, aroma yang tidak menyenangkan, oleh itu ia mesti dipisahkan dari "badan" minuman.

  1. Kekuatan pecahan tengah arak, sebagai peraturan, berbeza dari 54 hingga 58%. Untuk menurunkan darjah (hingga 45%), alkohol dicairkan dengan air botol yang disucikan.

Ingat, apabila air ditambahkan, sulingan menjadi ringan seperti susu. Perubahan warna minuman dikaitkan dengan kandungan minyak pati yang tinggi dalam cecair. Menariknya, arak buatan sendiri akan terasa manis dengan sedikit rasa anise. Kerana warnanya arak, minuman di Libya dijuluki "susu singa".

Dalam pengeluaran alkohol di Bangladesh, India dan Sri Lanka, jus kelapa fermentasi atau sirap sawit disuling. Arak seperti itu mempunyai warna kuning muda, lebih kuat (90%), rasanya seperti wiski dengan kekotoran rum. Pengeluar minuman kelapa terbesar adalah Sri Lanka. Ini digunakan dalam bentuk murni sebagai minuman beralkohol, pencernaan atau sebagai bagian dari koktail.

Bolehkah alkohol bermanfaat

Sifat arak bergantung pada jenis dan kualiti bahan mentah yang digunakan untuk pengeluarannya. Di Asia Tengah, minuman berasaskan anise ditambahkan ke dalam teh untuk mengobati penyakit saluran pernafasan atas, gangguan pencernaan, kolik. Di Timur, dipercayai bahawa ia mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pembiakan, meningkatkan fungsi seksual lelaki..

Arak dari kumis adalah nilai terbesar bagi tubuh manusia. Ia mengekalkan asid amino (metionin, triptofan, lisin) dan vitamin yang diperlukan untuk membina molekul DNA, RNA.

  • mengurangkan proses penapaian di perut, mencegah pertumbuhan bakteria putrefaktif di usus, melegakan sembelit, meningkatkan metabolisme;
  • meningkatkan fungsi pelindung badan;
  • melegakan tekanan, digunakan untuk penipisan sistem saraf;
  • melebarkan saluran darah, menurunkan tekanan darah, mengurangkan pemendapan plak berlemak, meningkatkan peredaran darah;
  • meningkatkan pembuangan dahak;
  • meremajakan kulit (apabila disapu secara luaran sebagai bahagian topeng): meningkatkan keanjalannya, memperbaiki warna kulit, mengurangkan kecerahan bintik-bintik usia;
  • melegakan kekejangan, melegakan sensasi yang menyakitkan semasa haid pada wanita;
  • melegakan bau mulut.

Atas dasar arak yang dihangatkan, penyedutan disediakan untuk rawatan bronkitis dan selesema.

Minuman yang dibuat berdasarkan santan mengurangkan risiko serangan jantung, menguatkan jantung.

Untuk meningkatkan proses pencernaan, arak dimakan 10 ml 3 kali sehari setelah makan..

Untuk menghilangkan plak purulen pada amandel, tincture anise (50 ml) dicairkan dalam air suam (200 ml) dan digunakan untuk berkumur. Dalam beberapa hari, rasa sakit ketika menelan akan hilang kerana pembasmian kuman pada rongga mulut, yang akan mempercepat proses penyembuhan.

Untuk penjagaan kulit yang menua, 100 ml susu keseluruhan dicampurkan dengan 50 ml arak. Dalam komposisi yang dihasilkan, kain kasa dibasahi, disapukan pada wajah selama 20 minit, setelah itu dermis disapu kering dan dioleskan dengan krim.

Dengan penggunaan sederhana (tidak lebih dari 30 ml sehari), anise moonshine atau arak meningkatkan fungsi sekresi saluran gastrointestinal, saluran pernafasan dan pergerakan usus. Minuman beralkohol yang kuat digunakan dalam perubatan rakyat sebagai pembasmi kuman, diaforetik, antipiretik, ekspektoran, penghilang rasa sakit.

Bahaya yang tidak dibincangkan oleh pengeluar

Arak adalah minuman beralkohol yang dikontraindikasikan untuk orang yang terdedah kepada alahan, wanita hamil dan menyusui, kanak-kanak dan remaja di bawah 18 tahun. Di samping itu, anda harus menolak untuk menggunakan anisovka jika anda mempunyai kecenderungan untuk serangan sawan dan tahap kegembiraan saraf yang tinggi. Jika tidak, ia boleh menyebabkan kejutan anaphylactic, serangan asma.

Penyalahgunaan alkohol boleh menjadi faktor yang memprovokasi yang menyebabkan pemburukan penyakit neurologi kronik, berlakunya kejang.

Minuman yang mengandungi etil tidak boleh diminum oleh orang yang mempunyai penyakit perut, usus, yang berada dalam tahap pemburukan. Alkohol membakar membran mukus dan menghalang peredaran darah organ pencernaan, mengganggu aktiviti penting mikroflora, yang memperburuk kesihatan pesakit dengan ulser perut, gastritis. Sekiranya tidak ada rawatan, bisul baru terbentuk di membran, keadaan yang lama bertambah buruk, urat kerongkongan cacat. Akibatnya, ini boleh menyebabkan pendarahan dalaman..

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Manfaat dan keburukan arak bergantung pada kualitinya. Minuman palsu yang diencerkan dengan metanol menimbulkan bahaya kesihatan dan boleh menyebabkan penglihatan yang lemah dan kebutaan sepenuhnya. Selain itu, kerana tahap kebersihan yang rendah, arak di negara-negara Timur menyebabkan keracunan, keracunan tubuh, disertai dengan kerosakan pada tisu, sel hati, otak, sistem saraf, dan otot jantung. Alkohol harus dibeli secara eksklusif di kedai khusus dengan jaminan kualiti.

Cara minum dengan betul

Oleh kerana kekuatannya yang tinggi (40-60%), arak biasanya dimakan dalam bentuk yang dicairkan, memperhatikan nisbah minuman dan air terhadap 1: 2. Pada masa yang sama, ais dapat ditambahkan ke dalamnya. Arak diminum sebelum dan selepas makan. Keju keras, buah-buahan, kacang-kacangan sesuai dijadikan makanan ringan.

Koktel beralkohol disediakan berdasarkan arak.

Untuk membuat minuman kuat yang disebut "Greek Tiger" dalam jus campuran jus oren (120 ml) dan ouzo (30 ml), tambah ais.

Koktel Iliad disediakan dengan mencampurkan bahan-bahan berikut: araka (120 ml), minuman keras Amaretto (60 ml), jus strawberi (30 ml), ais. Minuman ini sangat aromatik dengan ciri khas buah..

Pengeluaran

Arak adalah minuman beralkohol yang popular di negara-negara Timur Tengah. Ia senang diminum pada musim panas dan sedikit panas ketika sejuk. Di Syria dan Turki, arak dikenal sebagai "raki" dan dihasilkan berdasarkan bahan mentah anggur pada skala industri. Di Bulgaria, anise moonshine disebut mastic, di Yunani - ouzo, di Balkan - brendi. Di Kyrgyzstan, Kazakhstan, Mongolia dan negara-negara Asia Tengah, susu kuda digunakan sebagai asas untuk produksi arak. Minuman dibuat dari kumis yang ditapai dengan baik dengan kekuatan 5%. Bahan mentah mengalami penyulingan, yang meningkatkan kandungan alkoholnya hingga 30-40 darjah. Selain itu, Buryats juga membuat "tarasun" atau susu vodka dari whey susu lembu yang diperam. Dan di Asia Selatan, minuman itu disediakan dari arak sawit atau berasaskan beras..

Untuk tujuan perubatan, arak dikonsumsi 30 ml sehari untuk merangsang rembesan jus gastrik, memperbaiki pencernaan dan menghilangkan kahak ketika batuk, menguatkan imuniti, menghilangkan insomnia, dan rasa sakit antispasmodik. Selain itu, secara sederhana, alkohol menghilangkan ketegangan saraf, menurunkan tekanan darah, dan meningkatkan peredaran darah..

Ingat, sekiranya berlaku penyalahgunaan, manfaat minuman boleh merugikan.

Minuman arak: apa itu, apa itu dibuat + resipi di rumah

Arak adalah kumpulan minuman beralkohol dengan kekuatan 40-60 darjah, ia sangat popular di Timur Tengah dan Asia Tengah. Dari segi rasa dan teknik penyediaan, minuman ini menyerupai brendi Turki, sambuca Itali, vodka Ouzo Yunani dan mastic Bulgaria..

  • 1 Sejarah minuman secara ringkas
  • 2 Arak: teknologi pengeluaran apa yang dibuat
  • 3 Resipi Arak di rumah
  • 4 Cara minum arak

Sejarah minumannya singkat

Negara di mana mereka mula-mula membuat arak masih belum diketahui hingga kini, tetapi hanya diketahui bahawa ia berlaku hampir 300 tahun yang lalu. Dan rakyat Iraq yakin bahawa di negara mereka pengeluaran minuman ini pertama kali dilancarkan, dan lama-kelamaan ia memindahkan ke wilayah lain..

Juga, kata legenda - nama alkohol yang kita pertimbangkan berasal dari perkataan Arab "arak", yang bermaksud "berkeringat". Ini tidak ada kaitan dengan proses fisiologi tubuh manusia, tetapi secara langsung bergantung pada proses pengeluaran.

Arak: teknologi pengeluaran apa yang dibuat

Vodka timur, walaupun dengan kata yang lebih sederhana, itu adalah cahaya bulan biasa, yang dihasilkan dengan penyulingan atau penyulingan mash. Satu-satunya perkara yang membezakan arak dari moonshine adalah bahan mentah.

Pada mulanya, asas asal pembuatan minuman itu adalah kek anggur, yang ditambahkan gula pasir. Lama kelamaan, komposisi ini dipelbagaikan dan bukannya anggur, bahan-bahan yang sama sekali berbeza digunakan. Contohnya, arak boleh dibuat dari: beras, plum, buah ara dan kurma. Dan juga dari bahan-bahan yang berasal dari haiwan seperti kumis (susu kuda).

Setiap wilayah mempunyai teknologi sendiri yang dikembangkan secara historis untuk pengeluaran arak, tetapi ada dua tahap yang tidak terpisahkan:

Penapaian bahan utama dengan gula.

Penyulingan tiga kali ganda dari fermentasi tumbuk.

Minuman yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tong kayu oak dan kemudian dibotolkan. Di Turki, Syria dan Libya, botol khas dengan leher sempit panjang digunakan untuk ini. Setelah penuaan, arak yang berkualiti mempunyai warna kuning keemasan, tetapi anda juga dapat melihat warna rona putih dan telus, yang sudah dapat dicairkan dengan air..

Di negara-negara Timur dan Asia Tengah, anise (anise bintang) ditambahkan ke arak sebelum proses penyulingan ketiga. Hasilnya adalah minuman yang sangat mirip dengan tincture anise. Dan penting untuk diingat bahawa semakin banyak anise, semakin rendah kekuatannya..

Resipi Arak di rumah

Penting untuk difahami bahawa resipi ini hanyalah variasi pada vodka aniseed oriental, dan sangat berbeza dengan resipi dan teknologi asli. Namun demikian, di pintu keluar kita akan mendapat minuman yang agak luar biasa dengan sedikit kehijauan dan rasa manis yang menyenangkan..

Untuk lebih dekat dengan resipi asli arak, anda boleh mengganti vodka dengan biji anggur tanpa bau yang pedas dan asing..

Arak: apakah minuman ini, cara minum, faedah dan keburukan, resipi

Arak adalah minuman beralkohol dengan kandungan alkohol yang tinggi, yang mula diedarkan ke seluruh dunia 400 tahun yang lalu dari luasnya Timur Tengah dan Asia Tengah. Terdapat banyak variasi produk di dunia moden: perbezaannya bergantung pada gabungan wilayah, bahan mentah yang digunakan, tahap kekuatan dan teknologi pembuatan.

Kekuatan arak berbeza dari 40 hingga 60%. Rasa minuman dan teknik penyediaannya hampir dengan brendi Turki, tetapi sejambak itu diungkapkan bukan dengan nota buah, tetapi oleh rasa manis anise. Cecair itu biasanya berwarna emas muda..

Komposisi arak boleh merangkumi komponen yang sama sekali berbeza - semuanya bergantung pada tempat pembuatan minuman. Jadi, resipi produknya ialah: susu, kurma, buah ara, anggur, anise, plum dan nasi.

Ciri rasa

Warna cairan, biasanya, menghangatkan warna oren-kuning dan keemasan, lebih jarang anda dapat menjumpai minuman berwarna putih atau telus.

Wangian

Pangkalan di mana sejambak aromatik arak dibina adalah anise, dilengkapi dengan ciri khas komponen lain: buah, beri, produk tenusu dan bunga..

Arak mempunyai rasa pedas yang menyenangkan, menyeimbangkan rasa manis dan astringensi madu.

Cerita Arak

Maklumat mengenai negara di mana arak pertama kali dibuat hilang dalam sejarah panjang pembangunannya. Hanya dapat diketahui bahawa produk ini pertama kali melihat cahaya hari lebih dari 4 abad yang lalu. Warga Iraq yakin bahawa negeri mereka adalah tanah air Arak.

Menurut penyelidik, ada dua versi utama asal minuman: menurut salah satunya, arak pertama kali melihat cahaya siang di Sri Lanka, menurut yang lain, di pulau Jawa, di Indonesia, tetapi untuk menegaskan dengan pasti bahawa produk itu diciptakan di sini negara tidak boleh - ia juga dihasilkan di Filipina dan India. Warga Iraq, bagaimanapun, tidak merasa malu dengan fakta-fakta ini, dan mereka terus mengembangkan versi sejarah asal-usul arak mereka.
Sebutan pertama mengenai minuman itu bermula pada tahun 1630, ketika pengembara Evidia ебelebi, menggambarkan pertemuannya dengan pengrajin dari Istanbul, menyebutkan pembuatan produk tersebut..

Asas resipi untuk arak pertama adalah kek anggur dan, di beberapa wilayah, kumis; hari ini komposisi produk adalah senarai panjang sejumlah besar komponen.

Arak adalah salah satu minuman beralkohol suling tertua, melebihi wiski, gin dan jever. Setelah penyebutan arak dalam memoar Marco Polo, pedagang Genoa membawa produk tersebut ke wilayah Rusia. Pengusaha Rusia dengan cepat menetapkan import minuman itu, dan kemudian pengeluarannya di negara itu..

Sebar

Produk telah tersebar luas di seluruh Timur. Selain daripada ini, ia juga popular di Eropah dan India. Arak, biasa di Timur Tengah dan Asia Tengah, mempunyai penunjuk benteng 30%.
Di Asia Selatan, produk dengan kekuatan 50% tersebar luas, yang asasnya adalah beras, kurma, buah ara dan minyak sawit.

Di Balkan, minuman dihasilkan berdasarkan buah-buahan yang diproses, menggunakan plum sebagai komponen utama..

India, Bangladesh dan Sri Lanka terkenal dengan arak emas mereka dengan kandungan alkohol 60-80%; asas produknya adalah sirap sawit atau santan.

Pulau Jawa membekalkan seluruh dunia minuman dengan sejambak aromatik ekspresif yang terang; produk disimpan pada rai wort.

Sebilangan besar arak juga dihasilkan di Turki, Syria dan Lebanon. Negara-negara ini membuat minuman dari kek anggur.

Teknologi pengeluaran arak

Sekiranya kita menggunakan penerangan ringkas, arak adalah cahaya bulan yang sama yang dihasilkan oleh penyulingan dan penyulingan mash. Satu-satunya perbezaan dari moonshine adalah bahan yang digunakan.

Asas pertama minuman itu adalah kek anggur dengan penambahan sejumlah besar gula. Lama kelamaan, resipi ini mengalami beberapa pengubahsuaian: mereka mula mengganti anggur dengan plum, buah ara, kurma dan bahkan beras atau susu kuda..

Setiap negara dan lebih-lebih lagi - setiap wilayah - mempunyai rahsia pengeluaran tersendiri, masing-masing merangkumi 2 peringkat utama:

  • penapaian komponen utama dengan penambahan gula;
  • penyulingan tiga peringkat produk penapaian.

Minuman yang dihasilkan disuntik lama ke dalam bekas kayu oak, dan kemudian dimasukkan ke dalam botol yang berasingan. Di Turki, Libya dan Syria, botol yang mudah dikenali dengan bahagian atas yang sempit digunakan untuk tujuan ini..
Setelah lama berehat, arak yang berkualiti mempunyai warna kuning keemasan yang cerah dan cerah.

Di negara-negara Timur dan Asia Tengah, anise ditambahkan ke arak masa depan sebelum penyulingan. Setelah menyelesaikan semua proses pengeluaran, minuman serupa dengan tincture anise diperoleh. Jumlah anise berkadar terus dengan kekuatan arak - semakin banyak, semakin rendah kandungan alkohol dalam produk siap.

Arak Mongolia

Arak Mongolia adalah minuman susu yang agak pelik, komponen utamanya adalah kumis. Produk ini dipersiapkan dalam alat penyulingan.

Bahasa Arab arak

Minuman dari Asia berbeza dengan pendahulunya terutamanya dalam ramuan yang digunakan. Jadi, asas produknya adalah santan fermentasi, molase tebu dan beras. Arak pelbagai Arab mempunyai aroma yang lebih kaya dan ketelusan yang lebih besar. Dalam proses pengembangannya, resipi telah mengalami beberapa perubahan: pada masa ini, arak dibuat dari anggur dan anise, disajikan semasa makan dengan hidangan utama. Sebilangan orang mencairkan minuman dengan air minuman sebelum minum..

Arak Lubnan

Ramai pakar mengatakan bahawa arak jenis ini adalah kualiti tertinggi. Secara tradisional dibuat bukan dalam pengeluaran automatik berskala besar, tetapi dengan tangan langsung di dapur rumah. Arak Lubnan mengalami penyulingan berganda, setelah itu cairan tersebut dibiarkan selama setahun di dalam bekas kayu untuk infusi. Setelah menyelesaikan proses teknologi, rakyat Libya menerima minuman dengan kekuatan 53%.

Varieti arak

Sebilangan besar jenis minuman itu tertumpu di negara-negara Timur, dan jenis yang tidak begitu popular jarang sampai di ruang pasca-Soviet, jadi jika anda tinggal di Rusia, Ukraine atau Belarus, anda harus berpuas hati dengan sedikit.

Perhimpunan popular, yang cukup mudah diperoleh, termasuk:

Arack de Musar. Minuman lutsinar dan tanpa warna dengan aroma yang kaya, menampakkan nota anise, licorice dan eucalyptus. Sejambak perasa berdasarkan gabungan seimbang anise bintang dan rempah.

El Massaya Arak. Minumannya benar-benar telus, sejambak perasa menunjukkan rasa lembut rempah-rempah oriental, halia, licorice, kayu putih dan anise. Cecair itu berbau seperti bahan yang sama.

Cara memilih arak yang asli

Seperti disebutkan di atas, tidak ada koleksi besar di rak-rak kedai domestik, tetapi ini tidak berarti kemungkinan memperoleh penurunan palsu - sebaliknya, kerana jumlah arak yang diimport yang agak kecil, pengusaha licik membekalkan versi minuman mereka ke tingkap.

Agar tidak salah perhitungan, anda perlu memperhatikan perkara berikut:

Kapasiti. Setiap jenama menyampaikan produknya dalam botol asli. Agar tidak tersalah pilih, cukup untuk membiasakan diri dengan laman web pengeluar dan ingat seperti apa bekas itu.

Pendaftaran. Arak tergolong dalam kategori minuman beralkohol premium, jadi pengeluar sangat mengikut reka bentuk pembungkusan. Botol, penutup, dan label mesti kelihatan jelas..

Ketekalan. Arak, ketika digoncang, harus meninggalkan coretan perlahan-lahan mengalir ke dinding. Sekiranya cecair tidak mempunyai indeks kelikatan yang mencukupi, anda mempunyai tangan palsu di tangan anda..

Kesucian. Tidak semestinya ada tanda-tanda sedimen pada produk asal.

Eksais. Botol mesti mempunyai cap eksais.

Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum dengan betul

Pada kenalan pertama, rasa arak terasa agak tidak menyenangkan kerana kekasarannya yang berlebihan. Semasa mencuba arak, anda harus mematuhi peraturan berikut:

Minuman mesti dicairkan dengan air minuman tidak berkarbonat dalam nisbah 1: 2. Sekiranya terdapat tanda pada label produk mengenai kandungan minyak pati yang tinggi, maka cecair itu akan segera berwarna putih..

Penambahan ais yang dihancurkan juga dapat menjadikan rasa minuman lebih menyenangkan. Anda tidak boleh menggabungkan kaedah ini dengan kaedah sebelumnya..

Hidangan oriental pedas sering digunakan sebagai pembuka selera, serta pelbagai jenis kacang, potongan buah dan keju keras..

Secara berkala, arak ditambahkan ke dalam kopi pekat atau digunakan dalam menyediakan pelbagai koktel..

Resipi Arak di rumah

Pertimbangkan beberapa resipi arak buatan sendiri.

Pelbagai klasik

  • anis - 2 bintang;
  • vodka atau asas alkohol lain dengan kekuatan 45% - 500 ml;
  • gula - 5 g;
  • jintan - 5 g.

Semua komponen minuman masa depan mesti dimasukkan ke dalam bekas kaca, diisi dengan alkohol, balang mesti ditutup rapat dengan penutup. Bekas mesti ditinggalkan di tempat yang gelap pada suhu antara 18 hingga 25 darjah. 2-3 kali seminggu, cecair digoncang dengan teliti, setelah sebulan disaring.

Gula pasir dimasukkan ke dalam arak siap, dibiarkan selama beberapa hari lagi, menunggu biji-bijian benar-benar larut.
Hasilnya adalah produk warna kuning yang menyenangkan, tidak terlalu jenuh dengan bau tajam. Arak yang sudah siap disimpan di tempat yang sejuk jauh dari cahaya matahari..

Pelbagai yang rumit

  • kayu manis - 3 batang;
  • air suling - 1 liter;
  • asas alkohol dengan kekuatan 40% - 1 liter;
  • adas - 10 g;
  • anis - 20 g;
  • serbuk akar halia - 2 g.

Bahan-bahan tersebut diletakkan di dalam bekas kaca, diisi dengan alkohol dan ditutup rapat dengan penutup. Arak yang akan datang dibancuh selama 10-14 hari pada suhu bilik, berusaha melindungi cecair daripada terkena cahaya matahari.

Produk yang dihasilkan dicairkan dengan air minuman, menurunkan kandungan alkohol hingga 20%.
Cecair siap dituangkan ke dalam kubus penyulingan, menjalani proses penyulingan. "Kepala" dan "ekor" minuman mesti dikeluarkan.

Hasil sulingan sekali lagi dicairkan dengan air, selepas itu arak menjadi putih kerana kandungan minyak pati. Minuman siap mempunyai rasa manis yang halus, dicampur dengan nota anise.

Khasiat arak yang berguna

Ciri-ciri arak secara langsung bergantung pada kualiti bahan yang digunakan dalam penghasilannya. Di negara-negara Asia Tengah, arak ditambahkan ke teh herba yang digunakan untuk mengobati penyakit saluran pernafasan atas, saluran gastrointestinal dan menyingkirkan kolik. Di negeri-negeri Timur Tengah, arak dianggap sebagai ubat mujarab untuk semua penyakit yang ada pada sistem kencing dan pembiakan..

Nilai terbesar adalah produk berdasarkan kumis - ia mengekalkan asid amino dan vitamin yang diperlukan untuk membina molekul DNA dan RNA.

Sifat arak yang berguna termasuk:

  • melambatkan proses penuaan;
  • mencegah pertumbuhan bakteria putrefaktif di saluran pencernaan;
  • melegakan sembelit;
  • pecutan metabolisme;
  • normalisasi sistem saraf;
  • vasodilatasi;
  • menurunkan tekanan darah;
  • pengurangan berat;
  • peremajaan kulit;
  • menghilangkan bau mulut;
  • melegakan simptom semasa PMS.

Arak Hangat Membantu Menghilangkan Bronkitis Dan Selsema.

Kesan negatif Arak

Arak tidak boleh diminum oleh orang yang mengalami alahan, wanita hamil atau menyusui, remaja di bawah 18 tahun, orang yang mempunyai kecenderungan untuk serangan epilepsi dan mereka yang mempunyai jiwa yang mudah bergerak.

Koktel berasaskan Arak

Arak adalah minuman yang agak jarang, jadi tidak banyak koktail popular yang dibuat berdasarkannya. Mari kita pertimbangkan beberapa pilihan koktail berdasarkannya..

Jakarta daiquiri

  • arak - 40 ml;
  • rum putih - 15 ml;
  • minuman keras maraschino - 5 ml;
  • Pisho pahit - 2 ml;
  • sirap manis - 20 ml;
  • jus limau yang baru diperah - 25 ml;
  • ceri - 10 g;
  • ais - 200 g.

Dalam shaker, jus kapur, sirap gula, minuman keras maraschino, rum putih, Pishaud pahit dan arak digabungkan, ais hancur ditambahkan dan dikocok dengan teliti. Tuangkan ke dalam gelas sejuk menggunakan saringan, hias dengan beri pada tusuk sate koktail sebelum disajikan.

Harimau Yunani

  • jus oren yang baru diperah - 120 ml;
  • arak - 30 ml;
  • ais - 100 g.

Semua komponen digabungkan dalam pengocok, ais ditambahkan, digoncang dengan teliti, dituangkan ke dalam collins. Sebelum disajikan, koktel dihiasi dengan lingkaran kulit oren.

  • arak - 60 ml;
  • Minuman keras Amaretto - 60 ml;
  • soda strawberi atau jus strawberi - 30 ml;
  • ais - 100 g.

Hasil pencampuran semua komponen di atas, koktel buah wangi diperolehi. Hidangkan minuman dalam martinka, setelah menghias dengan strawberi.

Fakta menarik

Mari lihat beberapa fakta menarik mengenai Arak:

Nama minuman dari bahasa Arab secara harfiah diterjemahkan sebagai "peluh". Dia menerima nama ini kerana keunikan pengeluaran: bahan mentah yang diperam disuling, sulingan mengalir ke dalam bekas, perlahan-lahan menetes ke leher panjang..

Di Libya, arak sering disebut "susu singa". Minuman itu mendapat nama ini kerana warna putih susu yang diberikan oleh anise pada minuman tersebut..

Pada masa ini, terdapat lebih dari 20 kaedah yang berbeza untuk membuat arak, beberapa di antaranya dilakukan secara eksklusif di dapur rumah, dan beberapa lagi hanya untuk pembuatan..

Arak sering keliru disebut vodka, tetapi sebenarnya lebih dekat dengan cahaya bulan: anise bintang ditambahkan ke sulingan, kemudian dituangkan ke dalam tong kayu atau botol kaca dan dibiarkan selama 10 hari.

Arak sangat popular di musim panas..

Untuk tujuan perubatan, arak digunakan dalam jumlah 20 ml sehari untuk meminimumkan minuman tersebut..

Arak digunakan secara aktif dalam tata rias: diaduk dengan air, jus lemon ditambahkan, disejukkan, kemudian diresapi dengan kain kasa atau kapas dan disapukan ke wajah selama 20-30 minit, atau hanya menggosok kulit sebelum tidur tanpa mengeluarkan sisa cairan. Topeng serupa disediakan dengan penambahan susu. Gargles dan kompres juga disediakan dari arak..

Terdapat arak versi Rusia, yang merangkumi komponen berikut: moonshine, jintan, anise dan gula. Komposisi minuman juga merangkumi pelbagai rempah (jumlahnya mungkin berbeza bergantung pada jenis minuman). Kandungan alkohol dalam produk mencapai 25%.

Arak adalah minuman beralkohol kuat oriental, ramuan asasnya adalah anise. Arak diedarkan ke seluruh Timur.

Arak minum

Kira-kira tiga abad yang lalu, minuman beralkohol muncul di Timur, ciri-ciri umum yang memungkinkan untuk membezakannya menjadi kumpulan yang terpisah. Alkohol ini mempunyai beberapa nama konsonan, bergantung pada tempat pengedaran - arak, araka, araki, archi, ariki. Arak yang paling biasa, yang dalam bahasa Arab bermaksud "peluh". Ini betul-betul menggambarkan proses penyulingan dengan menetes ke dalam kapal..

Apa itu Arak?

Arak (arak) adalah alkohol yang kuat yang diperoleh dengan penyulingan pelbagai bahan mentah, diikuti dengan penyerapan dengan anise. Analoginya boleh dianggap alkohol yang diperoleh di beberapa negara mengikut resipi yang serupa: mastic, ouzo, sambuca, rakia, dll..

Di Lubnan, arak dibuat dari pomace anggur yang tinggal dari pembuatan anggur. Kandungan alkohol tidak kurang daripada 55% vol. Anise memberikan produk warna putih dan kusam.

Nomad Mongol menyaring kumis fermentasi dengan kekuatan 5-6% jilid, dan juga memaksa anise. Arak semacam itu sangat dihargai - mengandungi banyak vitamin dan asid amino..

Di Asia Tenggara, bahan mentah arak adalah jus kelapa sawit dan tebu. Alkohol Asia berwarna kuning muda dengan aroma yang luar biasa.

Di negara-negara Mediterranean, arak menegaskan anise dan anggur. Orang Yunani menggunakan bahan mentah yang berbeza dengan penambahan ramuan. Analog Eropah arak Syria adalah rakiya atau ouzo.

Bagaimana arak

Tahap utama pembuatan.

  • Mash disediakan untuk arak dari pelbagai bahan mentah dengan gula tambahan.
  • Bancuhan fermentasi disuling tiga kali.
  • Masukkan anise (anise bintang), herba, biji, rempah, madu, dll..
  • Minuman itu dituangkan ke dalam tong kayu oak. Di Libya, Syria dan Turki, botol digunakan untuk infusi.
  • Arak dicurahkan ke dalam botol.

Arak yang berusia pada anise berwarna keemasan, dan setelah dicairkan, ia menjadi keputihan.

Cara minum dan apa yang hendak dimakan arak

Arak senang diminum dalam cuaca panas - diencerkan dengan air dalam nisbah 1: 2, iaitu, untuk satu bahagian cahaya bulan, dua bahagian air. Minyak anise memberikan larutan warna susu ringan - orang Arab menyebutnya "susu singa betina." Arak yang dicairkan mempunyai kekuatan sekitar 20% vol. dan rasa manis dengan warna anise. Anda boleh minum minuman itu dengan ais.

Mereka makan arak dengan keju, buah-buahan dan kacang-kacangan. Vodka sesuai dengan hidangan oriental. Ia ditambahkan ke koktel dengan jus, minuman keras, sirup, kopi dan teh.

Orang Eropah yang merasakan arak untuk pertama kalinya sering mengatakannya tidak terlalu menyanjung: produk ini mungkin mengandungi minyak fusel, keton dan aldehid. Untuk mengelakkan keracunan, kami mengesyorkan mengehadkan penggunaan vodka buatan sendiri.

Khasiat arak yang berguna

Dalam perubatan oriental, arak dianggap sebagai ubat yang berharga. Arak dari kumis mempunyai kesan yang sangat kuat. Anise vodka dengan teh mempunyai kesan ekspektoran dan menyembuhkan selsema. Arak memulihkan fungsi seksual lelaki dan merawat gangguan pembiakan. Di samping itu, arak:

  • memulihkan mikroflora usus, fungsi perut;
  • meningkatkan daya tahan dan ketahanan tekanan;
  • melebarkan saluran darah, menurunkan tekanan, menguatkan jantung;
  • memperbaiki warna kulit, meningkatkan keremajaan.

Kontraindikasi penggunaan arak mungkin adalah intoleransi alkohol dan alergi terhadap komponen. Anda tidak boleh minum alkohol semasa pemburukan penyakit gastrousus, pesakit dengan gangguan mental, dan juga kanak-kanak bawah umur.

Perhatikan kualiti minuman sebelum minum. Dianjurkan untuk membeli alkohol di kedai khusus dan pasar raya besar.