Tembikai adalah buah beri atau buah

"Orang gemuk itu terbaring di bawah sinar matahari, membasahi pipinya dengan jus" - ini semestinya semangka! Kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa pada bulan Julai-Ogos bermusim dengan potongan merah buah manis, berair, berjalur ini? Atau sayur? Atau beri? Inilah persoalannya. Mari kita fikirkan!

Kemanusiaan telah diperlakukan kepada tembikai sejak zaman berzaman. Telah diketahui bahawa firaun yang mati di Mesir Kuno pada abad XX SM. e. membawa buah-buahan berjalur, supaya mereka tidak kelaparan di akhirat. Dalam mitologi Yunani, ada plot dengan dewa Set dan dewi Isis dan versi asal semangka pertama. Buah-buahan yang enak ditanam di Afrika Selatan, di mana mereka adalah satu-satunya sumber air di padang pasir yang panas. Di Rom kuno, orang membuat selai dari semangka, orang Cina mengadakan cuti semangka, dan orang Arab menggunakannya untuk tujuan perubatan. Pada abad X, buah-buahan datang ke Asia Tengah, dan sebagai hasil dari Perang Salib, Eropah Barat juga berkenalan dengan budaya berjalur. Tembikai itu datang ke Rusia berkat Tatar pada abad XIII. Nama xarbuz berasal dari Golden Horde. Di gelanggang Alexei Mikhailovich, semangka sering disajikan ke meja.

Jenis tembikai

Kini buahnya ditanam di China, Turki, Mesir, juga di wilayah Volga dan Uzbekistan. Tembikai suka musim panas yang panjang tanpa hujan dan iklim padang rumput. Varieti yang paling terkenal dan lazat adalah Astrakhan, biara, Kherson, tetapi ada juga yang berwarna kuning, dan bahkan persegi - dari penternak eksperimen Jepun. Terdapat kira-kira 1200 jenis tembikai secara keseluruhan. Beberapa spesimen mencapai hingga 90 kilogram! Pemegang rekod utama dibesarkan dalam 147 hari oleh penanam tembikai Bright dari USA. Berat 122 kg hampir melanggar troli!

Beri atau buah?

Dipercayai bahawa semangka adalah buah beri yang besar. Buburnya berair, ada biji lagi - kupasnya. Ia tidak tumbuh di atas pokok, tetapi menyebar di tanah seperti liana - yang bermaksud bahawa ia pasti bukan buah. Tetapi ahli botani mengatakan buah bergaris adalah buah palsu. Sains memberi perhatian walaupun pada hal-hal kecil seperti kulitnya - ia mempunyai cangkang, bubur putih yang mengumpulkan nitrat. Tetapi mari kita beralih ke buku teks sekolah: "Tembikai adalah milik keluarga Labu." Jadi rakan kita yang berjalur adalah sayur? Pakar menafikan hal ini: biji semangka tidak disusun dalam sekumpulan, seperti dalam timun atau tembikai, tetapi diedarkan secara merata ke seluruh bubur - tambah lain ke arah penganut fakta bahawa ia adalah buah beri. Tetapi kontroversi individu tidak mereda hingga sekarang - sebilangan penyelidik menegaskan versi "sayur".

Tetapi adakah sangat penting bagi apa yang kita makan - buah beri atau sayur manis? Perkara utama ialah semangka sangat sihat. Mereka mengeluarkan bahan berbahaya dari badan, menghilangkan dahaga, meningkatkan fungsi organ dalaman dan meningkatkan mood. Tembikai kaya dengan vitamin dan terkenal dengan kandungan kalori rendah, jadi pada musim panas, jika anda perlu bugar, inilah masanya untuk menjalani diet yang lazat. Ia dimakan dengan roti putih, madu dan jem dibuat, smoothie dan marmalade, crochet dan sup dibuat berdasarkannya, dan gourmets lebih suka versi asin. Dan karya agung apa yang diukir oleh tuan - bakul, bunga dan seluruh patung dari tembikai! Perkara utama adalah dengan berhati-hati memilih buah-buahan bergaris di pasar dan di kedai, agar tidak membahayakan kesihatan - seperti yang anda ketahui, semangka mudah mengumpulkan nitrat.

Festival gaya hidup sihat "VEGFEST"

Ethnomir, wilayah Kaluga, distrik Borovsky, kampung Petrovo

Festival tahunan "VEGFEST" mengumpulkan peminat ETNOMIR gaya hidup sihat - mereka yang mengetahui nilai gaya hidup sihat atau bersedia untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya! Secara tradisinya, ini adalah salah satu festival terbesar - projek taman, dengan sebilangan besar tempat: kelas induk dalam penyediaan makanan lazat dan sihat, masakan vegetarian; ceramah oleh ahli ekologi dan pakar pemakanan; pelajaran yoga dan meditasi.

Acara penting dalam festival ini ialah persembahan etno-kolektif asli - anda boleh bersantai di ottoman yang diperbuat daripada jerami, mendengar beg bagip... Suasana kondusif untuk bersantai yang harmoni, orang datang ke VEGFEST untuk pulih, mencari keseimbangan dan mencapai keharmonian dengan alam dan diri.

Cara menamakan buah semangka dengan betul - buah, beri, sayur atau labu,

Tembikai adalah salah satu makanan kegemaran kanak-kanak dan orang dewasa. Tetapi tidak semua orang tahu cara memanggil buah-buahan berair dan manis ini dengan betul. Untuk mengetahui sama ada semangka adalah buah atau masih berry, pertama anda perlu mengetahui maksud konsep ini.

Maklumat am

Nama "tembikai" berasal dari perkataan Parsi dan Turki arbuza - melon (terjemahan harfiah "timun keldai"). Tanah air adalah Afrika.

Tembikai tergolong dalam keluarga labu, dan merupakan saudara dekat timun, tembikai, labu dan labu. Ini adalah ramuan tahunan dengan daun berukir kecil dan buah-buahan besar dengan kulit kayu tebal dan keras. Ia boleh terdiri daripada pelbagai warna - kehijauan, kuning, hitam-hijau dan dengan corak jalur khas jalur bergantian cahaya dan gelap. Bubur buah masak boleh berwarna merah, raspberry, merah jambu, bahkan kekuningan atau keputihan, tetapi selalu manis, dengan kandungan air yang tinggi (hingga 80%). Benih memanjang-bujur, rata, dengan bekas luka di sepanjang pinggir, dalam warna coklat, 1 salinan mengandungi beberapa lusin.

Bentuk buah tumbuhan berbentuk bulat, elipsoidal. Sekiranya dikehendaki, semasa buahnya tumbuh, buahnya dapat diberi bentuk apa pun, bahkan sama sekali tidak biasa untuk varietas, misalnya kubik. Ukuran purata boleh berbeza dari 2 hingga lebih dari 10 kg.

Cara menamakan buah semangka dengan betul

Terdapat beberapa versi mengenai skor ini. Untuk mengetahui apa nama yang betul untuk buah tembikai, anda perlu mempertimbangkan semuanya.

Buah itu

Menurut definisi botani, buah adalah buah yang boleh dimakan yang tumbuh di pohon kebun dan mempunyai pulpa berair. Dan jika seseorang boleh bersetuju dengan fakta bahawa semangka itu sangat berair, maka dengan fakta bahawa ia tumbuh di atas pokok - tidak, kerana ia adalah pokok anggur dan batang pendakiannya yang panjang menjalar di sepanjang tanah. Oleh itu, anda tidak boleh memanggil tanaman sebagai buah..

Lebih kurang bahawa semangka adalah sayur-sayuran. Oleh itu, adalah kebiasaan memanggil semua yang tidak tumbuh di atas pokok, tetapi pada tanaman herba tahunan dan selalunya mempunyai rasa tanpa gula. Walaupun semangka adalah tumbuhan herba, dan bukan buah dari sebilangan pokok, mustahil untuk menyebutnya sebagai sayur, kerana mengandungi sejumlah besar gula.

Di samping itu, ini bukan istilah biologi, tetapi istilah sehari-hari dan kuliner, yang menunjukkan bahagian yang boleh dimakan dari tanaman tertentu dan makanan pepejal tumbuhan secara umum. Jadi adalah kebiasaan memanggil tanaman yang berbuah di akar (ubi kentang), di mana bahagian bawah batang yang menebal dapat dimakan (semua sayur-sayuran akar, wortel, bit, dll.), Bawang putih dan bawang, kepala kubis (kubis). Ini adalah tanaman keluarga Solanaceae, kekacang, bulat, bijirin, salib, jerebu, umbelliferous, dll. Oleh itu, adalah salah juga untuk menyebut semangka sebagai sayur, walaupun versi khusus ini adalah salah satu yang paling umum.

Beri

Dari segi struktur biologi, buah semangka paling dekat dengan buah beri, yang digambarkan sebagai buah yang tumbuh di buah atau pokok renek hiasan, dengan bubur yang sangat berair dan mengandungi 1 atau lebih biji. Ukurannya tidak begitu penting, walaupun banyak yang terbiasa dengan fakta bahawa beri mestilah kecil.

Nampaknya keterangan seperti itu sangat sesuai untuk buah, kerana semangka terdiri dari kulit kayu, bubur tepu lembab dan biji di dalamnya, dan mereka terletak dengan cara yang sama seperti biasa untuk banyak buah beri, begitu banyak yang menganggap semangka itu. Tetapi kulitnya harus tipis, lembut, seperti raspberi atau kismis, misalnya, sementara semangka itu tebal dan lebat, melindungi mereka dari kering dan membiarkannya disimpan walaupun selama beberapa bulan tanpa kehilangan kelembapan dan nutrien. Ini adalah perbezaan utama yang tidak memungkinkan mereka dikaitkan dengan buah beri, walaupun untuk beberapa waktu semangka itu disebut beri.

Labu

Definisi "labu" adalah beri palsu berbilang biji yang merupakan ciri tumbuhan dalam keluarga Labu. Mereka mempunyai ciri-ciri yang sama - mereka tumbuh di pohon anggur berumput, terbentuk dari bunga uniseksual yang besar, mereka mempunyai banyak biji yang terletak di ketebalan pulpa, seperti buah beri.

Tetapi ada juga perbezaannya: beri, seperti yang telah disebutkan, memiliki kulit yang lembut dan tipis, labu memiliki kulit yang tebal dan lebat, bagi orang yang tidak dimakan, hanya sesuai untuk makanan ternakan. Ukuran labu jauh lebih besar daripada ukuran buah beri yang biasa diketahui umum. Oleh itu, jawapan yang paling boleh diterima untuk persoalan sebiji tembikai, yang berikutnya adalah "labu" atau, kerana anda juga boleh menyebutnya, "beri palsu". Ternyata labu juga timun, zucchini, labu dan tembikai - saudara terdekatnya..

Apa itu tembikai: keluarga apa buah-buahan, apa itu dan bagaimana ia berguna?

Tembikai, yang sifatnya berguna digabungkan dengan rasa eksotik dan aroma halus, disukai oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Bubur berair adalah penghilang dahaga yang sangat baik pada musim panas yang panas dan digunakan dalam diet penurunan berat badan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, semangka tidak hanya membawa manfaat, tetapi juga membahayakan kesihatan..

Artikel ini akan memberitahu anda tentang keluarga mana yang menjadi miliknya, bagaimana ia tumbuh, mengenai sifat bermanfaat janin dan kontraindikasi penggunaannya dalam makanan.

Apa itu - tembikai: beri, buah atau sayur

Tembikai adalah ramuan tahunan genus Tembikai keluarga Labu. Ia tergolong dalam tembikai dan labu. Dari sudut pandang botani, buah semangka adalah buah beri.

Walau bagaimanapun, kerana perbezaan antara ciri buah dan gambaran standard dan foto beri (kulit terlalu tebal), semangka disebut labu atau beri "palsu".

Seperti apa rupa, apa, warna apa

Buah-buahan dalam bentuk, ukuran dan warna berbeza antara satu sama lain bergantung pada ragamnya. Labu mempunyai bentuk bulat, bujur atau rata. Berat dari 2 hingga 25 kg. Warna kulit keras paling sering berwarna hijau dengan garis-garis atau bintik-bintik yang lebih gelap.

Permukaannya licin dalam kebanyakan kes. Di antara kulit dan pulpa berair terdapat lapisan putih dengan ketebalan beberapa milimeter hingga 5 cm. Pulpa semangka berwarna merah, merah jambu atau raspberry berwarna, berair, manis dan beraroma. Benih dalam bentuk biji yang berukuran dari 5 hingga 14 mm adalah rata, bersempadan, coklat gelap atau putih, berada di dalam pulpa.

Berkat pemilihan, sebilangan besar varietas dan kacukan semangka telah diperoleh. Berat buahnya dari 10 g hingga 125 kg. Warna kulit buah tidak hanya berwarna hijau gelap atau bergaris, tetapi juga hitam, putih, kuning, berbintik atau dengan corak marbled. Pulpa juga berwarna putih, kuning atau oren berkrim.

Terdapat juga jenis tembikai yang unik. Contohnya, wakil varietas Densuke mempunyai warna hitam yang kaya tanpa sehelai; ia hanya tumbuh di pulau Hokkaido di Jepun..

Tembikai tanpa biji juga meluas, termasuk yang mempunyai daging kuning. Varieti ini dikembangkan untuk mereka yang bosan mengeluarkan biji..

Menarik! Pada masa ini, penternak Jepun telah mengembangkan varietas baru dengan warna bergaris hijau gelap secara tradisional, tetapi berbentuk segi empat dan dalam bentuk piramid..

Asal dan pengedaran

Afrika Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran tembikai. Para saintis percaya bahawa nenek moyangnya adalah Citrullus ecirrhosus (melon tsamma), yang tumbuh di Gurun Kalahari dan masih berfungsi sebagai sumber air bagi orang-orang Bush. Buah liar kecil ini mempunyai daging pahit. Tembikai ditanam 4 ribu tahun yang lalu di Afrika utara, di Lembah Nil. Lama kelamaan - di Mediterranean, Timur Tengah, India dan China.

Pada abad ke-20 SM di Mesir Kuno, buah-buahan itu diletakkan di kubur firaun, percaya bahawa mereka akan menjadi sumber makanan di akhirat. Benih-benih itu dijumpai di makam Tutankhamun. Tembikai digambarkan di dinding makam dan sering disebut dalam resipi perubatan kuno..

Pada abad ke-10, semangka mula ditanam di China, benih-benih itu dibawa oleh kapal dagang. Orang Cina menyebutnya tembikai Barat dan menganggapnya sebagai ubat. Lebih banyak tembikai tumbuh di China hari ini daripada di tempat lain di dunia..

Tembikai dibawa ke Eropah abad pertengahan semasa era Perang Salib. Di wilayah Rusia moden, buah-buahan mula ditanam pada abad 13-14..

Kini semangka ditanam di China, Amerika, Jepun, Turki, Iran, Mesir, Rusia, Uzbekistan dan Ukraine.

Ciri-ciri tumbuhan dan sistem akarnya

Batangnya nipis, menjalar dan bercabang kuat, panjang (hingga 5-6 m), dari situ terdapat pucuk antena urutan pertama, kedua dan melekat. Unsur struktur utama batang adalah ikatan vaskular yang kuat yang melakukan fungsi akuifer..

Daun berwarna kelabu-hijau, berbulu, dipotong menjadi tujuh lobus lebar.

Bunganya sering hermafrodit, tetapi ada betina dan jantan, mempunyai warna bidang kuning, terdiri dari lima kelopak.

Sistem akarnya kuat, terdiri daripada akar utama, akar lateral, mempunyai jisim cabang nipis. Akar utama biasanya tumbuh secara menegak hingga 1 m, akar sisi terletak secara mendatar pada kedalaman 20-30 cm, mencapai panjang 4-6 m. Sistem akar meliputi tanah hingga 8-10 m³, dan panjang keseluruhan akar utama adalah 60 m. Sistem kuda mempunyai besar daya sedutan.

Komposisi dan sifat buah-buahan

Pulpa berair mempunyai sejumlah komposisi kimia vitamin dan mineral yang mengagumkan, yang mengandungi vitamin: kumpulan B, A, C, E, H, PP, serta mineral: kalium, kalsium, fosforus, natrium, magnesium, zat besi, likopen dan serat tumbuhan.

Perhatian! Tembikai mengandungi sejumlah besar air: 100 g pulpa mengandungi 90 g air.

Buah ini mempunyai banyak khasiat positif:

  • membantu membuang toksin dan toksin dari badan;
  • meningkatkan peristalsis usus;
  • melegakan bengkak;
  • tanpa mengganggu saluran kencing, membuang pasir dan batu kecil dari buah pinggang;
  • mencegah perkembangan gout, artritis, aterosklerosis dan beberapa penyakit kardiovaskular.

Ia mempunyai kesan anti-radang, koleretik dan pemulihan pada tubuh manusia, menormalkan proses metabolik.

Perhatian! Sekiranya buah mengandungi nitrat, maka pulpa berwarna merah terang dengan urat kuning, bijinya berwarna putih, dan kulitnya lembut.

Kandungan kalori dan BZHU

Kandungan kalori adalah 25-30 kkal per 100 g produk: protein - 0,6 g, lemak - 0,1 g, karbohidrat - 5,8 g.

Mengapa semangka berguna untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak

Ciri utama jus tembikai adalah kesan pembersihannya. Ia membuang toksin, kelembapan dan lemak dari badan, yang digunakan wanita secara aktif. Penggunaan tembikai melegakan bengkak pada kaki, menghilangkan beg di bawah mata, melegakan pedih ulu hati. Semasa haid, ia membantu mengatasi kelemahan umum, sakit dan kekejangan di perut bawah, sakit kepala, dan mengurangkan kehilangan darah.

Komponen citrulline dan lycopene mempunyai kesan merangsang fungsi seksual lelaki: jus tembikai meningkatkan keinginan seksual.

Buahnya kaya dengan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kanak-kanak. Ia mempunyai kesan penguat dan imunostimulasi umum pada tubuh anak. Pengambilan kalori rendah penting untuk kanak-kanak yang berlebihan berat badan.

Semasa mengandung dan hepatitis B

Tembikai semasa mengandung harus diminum mesra alam, tanpa nitrat. Sepotong kecil janin untuk sarapan pada trimester pertama kehamilan mengurangkan tanda-tanda toksikosis yang tidak menyenangkan (muntah, mual, pedih ulu hati).

Pengambilan secara berkala di kemudian hari membantu melawan kekejangan kaki. Wanita hamil perlu mengambil hingga 800 g produk ini setiap hari, kerana melebihi norma ini dapat menyebabkan masalah dengan sistem genitouriner.

Semasa menyusui bayi, anda harus mengecualikan semangka dari diet, jika anda tidak pasti bahawa janin tidak mengandungi nitrat.

Semasa menurunkan berat badan

Diet semangka adalah kaedah berkesan yang membolehkan anda menurunkan berat badan dalam beberapa minggu. Kerana kandungan kalori yang rendah dan penampilan rasa kenyang untuk waktu yang lama, ia digunakan dalam diet mono dan dalam bentuk hari puasa seminggu sekali..

Diet seperti ini biasanya dapat diterima dengan baik kerana terdapat dalam semangka sejumlah besar air, gula yang terdapat secara semula jadi dan banyak nutrien. Pengambilan makanan yang optimum bagi orang yang menurunkan berat badan adalah 1 kg pulpa setiap 10 kg berat badan.

Peraturan dan norma penggunaan

Walaupun khasiat buahnya, penggunaannya yang berlebihan dapat mempengaruhi keadaan kesihatan secara negatif, oleh itu, peraturan dan norma penggunaan dipatuhi:

  • makan pada waktu pagi atau petang, kerana makan sebelum tidur boleh menyebabkan lawatan tandas yang kerap dan gangguan tidur;
  • jangan makan semangka sebelum atau selepas makan utama, kerana masalah pencernaan mungkin berlaku, secara optimum - dua jam sebelum atau selepas makan;
  • tembikai tidak digabungkan dengan produk lain;
  • orang dewasa yang sihat memakan tembikai dalam jumlah yang tidak terhad sehingga mereka merasa kenyang.

Bayi dan kanak-kanak di bawah umur 3 tahun dilarang memakan tembikai kerana kemungkinan timbulnya reaksi alahan.

Kanak-kanak berumur 3 hingga 5 tahun dianjurkan untuk tidak memberikan lebih dari 200 g pulpa setiap hari, kerana janin boleh menyebabkan gangguan pencernaan atau membahayakan sistem genitouriner anak. Dalam kes ini, pulpa dipotong dari tengah buah, kerana nitrat terkumpul sedikit di sana. Sebagai tambahan, produk ini hanya diberikan dalam tempoh pematangannya - akhir Ogos - pertengahan September.

Kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas boleh makan 200 hingga 800 g pulpa.

Kontraindikasi

Terdapat penyakit di mana ia tidak termasuk janin dari diet:

  • pelanggaran serius hati dan buah pinggang;
  • masalah membuang air kecil;
  • batu ginjal dengan diameter lebih daripada 4 mm;
  • cirit-birit dan kolitis berterusan;
  • diabetes mellitus jenis 2;
  • peningkatan keasidan atau ulser gastrik, ulser duodenum;
  • intoleransi individu.

Varieti paling popular

Kami memberi gambaran umum mengenai jenis tembikai yang paling terkenal.

Astrakhan

Pelbagai ini telah popular sejak zaman Soviet. Ia mempunyai bentuk bulat, sedikit bujur, kuning muda, garis-garis sedikit kabur pada latar belakang hijau gelap. Ia mempunyai rasa manis, kaya, kaya dengan vitamin, menghilangkan dahaga dengan sempurna.

Sekelip mata

Varieti juga dapat ditanam di wilayah utara. Berbeza dalam bentuk sfera dan warna kulit hijau gelap yang seragam. Berat sehingga 2 kg. Sangat manis, dengan daging kasar, hampir tidak ada biji.

Sejukkan

Salah satu jenis akhir yang paling terkenal, ia hanya boleh dibeli pada akhir bulan September. Berbeza dalam dimensi besar (hingga 25 kg). Mempunyai bentuk bujur yang memanjang, kulit berjalur tebal dan bubur gula merah terang.

Lunar

Hibrid yang asli dan tidak dapat dilupakan dengan pulpa berwarna lemon cerah. Perbezaan utama terletak pada warna dan kelembutan pulpa, rasa unik, di mana nota lemon, madu dan vanila dicampurkan.

Kesimpulannya

Tembikai kaya dengan vitamin dan nutrien, tetapi ia akan bermanfaat, dan tidak membahayakan tubuh manusia hanya jika semua peraturan dan norma memakannya dipatuhi.

Kandungan kalori tembikai, sifat berguna

Ramai orang suka tembikai berair dan enak. Beri selatan ini kaya dengan nutrien yang mempunyai kesan yang baik pada seluruh badan. Kandungan kalori rendah tembikai tidak menyumbang kepada kegemukan, sehingga dapat dimakan dengan pelbagai diet. Manfaat semangka telah berulang kali dibuktikan oleh saintis - buah beri merangsang buah pinggang, membersihkan usus dari toksin.

  1. Apa nama buah tembikai
  2. Kandungan kalori semangka segar setiap 100 gram dan 1 kg
  3. Komposisi mineral
  4. Kelebihan tembikai untuk tubuh manusia
  5. Sifat dan kegunaan tembikai
  6. Dalam perubatan rakyat
  7. Dalam kosmetologi
  8. Dalam memasak
  9. Bahaya tembikai

Apa nama buah tembikai

Adakah buah tembikai beri atau buah-buahan atau sayur-sayuran? Menurut ahli botani, buah ini tidak cukup berry. Kulitnya tebal, dan biji tidak dimakan. Sebilangan pakar lebih suka mengklasifikasikan tanaman sebagai tanaman labu dan mengklasifikasikannya sebagai beri palsu. Oleh kerana buah-buahan tumbuh di atas pokok, dan semangka ditanam di tanah tanah, ia tidak berkaitan langsung dengan kategori ini. Tembikai adalah buah beri. Banyak pakar membuat kesimpulan umum ini..

Mengapa tembikai dipanggil beri? Buah-buahan berbilang biji mempunyai pulpa yang berair dan padat. Kulit tebal dan keras adalah ciri khas produk. Buahnya mempunyai pulpa berair yang sama dengan buah beri. Budaya ini diusahakan di tanah Ural, di wilayah Volga, di wilayah Astrakhan. Produk berwarna hijau dengan jalur cahaya. Beri labu tumbuh pada tembikai. Kumpulkan pada musim panas yang hangat.

Kandungan kalori semangka segar setiap 100 gram dan 1 kg

Kandungan kalori semangka per 100 gram ialah 28-38 kalori. Sekiranya anda mengikuti diet yang sihat, anda mesti mengawasi kandungan kalori semangka dalam kg. Beri biasanya berat lebih dari 2 kilogram. Dos harian janin normal ialah 760 kkal. Sebiji besar mengandungi 3,000 kalori. Kandungan kalori semangka kuning dalam 100 gram sama dengan yang hijau. Norma kalori untuk menurunkan berat badan tidak lebih dari 1000 sehari. Aspek ini mesti dipertimbangkan ketika mengikuti diet. Semasa membuat rumusan pemakanan, lebih baik mendapatkan bantuan pakar pemakanan. Pakar pasti akan memasukkan tembikai dalam diet.

Komposisi mineral

Beri raksasa mengandungi fosforus, yodium, fluorin, kobalt, magnesium, kalium dan banyak vitamin yang berbeza. Semua bahan ini penting untuk tubuh berfungsi dengan baik. Vitamin apa yang paling banyak terdapat dalam tembikai? Bubur buah kaya dengan retinol, tiamin, pektin. Buahnya juga mengandungi vitamin B9, asid folik.

  • 0.7 g protein
  • 0.1 g lemak
  • 7 g karbohidrat
  • 90 g air
  • 0.5 g serat.

Beri mempunyai jumlah protein, lemak, karbohidrat yang berbeza. Komposisi kimia tembikai menentukan sifat bermanfaat buah. Sebilangan besar karbohidrat memberikan seseorang tenaga yang diperlukan. Karbohidrat penting untuk tubuh untuk pertukaran haba dan peredaran darah.

Kelebihan tembikai untuk tubuh manusia

Buah beri mempunyai banyak faedah. Ia mengisi kekurangan zat besi, magnesium dan mineral lain dalam badan. Ia mengandungi banyak cecair, oleh itu ia meningkatkan kualiti dan aliran susu semasa penyusuan. Dengan mengambil kira manfaat tembikai untuk tubuh adalah perlu bagi setiap wanita dan semasa mengandung. Bubur buah melegakan bengkak dan mendorong penghapusan lebihan cecair.

Manfaat semangka untuk usus adalah berdasarkan normalisasi fungsi organ. Beri membersihkan rongga toksin, racun, meningkatkan pemakanan tisu mukosa. Penggunaan jangka panjang produk ini membantu memperbaiki struktur organik saluran gastrointestinal dengan gastritis dan bisul.

Produk ini berguna untuk diabetes mellitus, komponennya menstabilkan glukosa dalam aliran darah. Juga, beri menghilangkan kolesterol berbahaya bersama dengan air kencing. Antioksidan semula jadi mencegah penuaan, meremajakan badan. Berry membantu mengatasi tekanan psiko-emosi dan menghilangkan tekanan.

Sifat dan kegunaan tembikai

Terdapat banyak zat phenylalanine dalam tembikai dan labu yang menghalang perkembangan penyakit Parkinson. Adalah cukup untuk mengonsumsi buah-buahan secara berkala dalam tempoh musim untuk memenuhi tubuh dengan unsur-unsur berguna..

Bubur berry membantu mengatasi masalah mimisan, anemia, dan pembentukan darah yang buruk. Ia meningkatkan sifat dan komposisi darah, meningkatkan hemoglobin. Beri menguatkan sistem imun, meningkatkan pertahanan, membantu mengatasi selsema.

Produk ini berguna untuk potensi lelaki. Ia mempengaruhi fungsi lelaki dan merupakan afrodisiak semula jadi. Beri raksasa juga diperlukan untuk penyakit jantung dan saluran darah. Buah-buahan mencegah perkembangan strok, mempunyai kesan yang baik pada saluran darah dan fungsi jantung. Tetapi sifat utama buah-buahan adalah penyingkiran lebihan air, pasir dan batu dari badan..

Buahnya mendorong penurunan berat badan. Ia berguna untuk menggunakannya secara berkala untuk kegemukan. Sekiranya anda ingin kehilangan banyak pound tambahan, beri akan menjadi pembantu yang berkesan dalam proses ini. Rawatan apa-apa tahap kegemukan (penyakit) - penurunan berat badan, diet, ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan. Nilai tenaga produk membolehkan anda menggunakannya untuk hari puasa.

Dalam perubatan rakyat

Benih dan kulit produk banyak digunakan dalam perubatan rakyat..

Pelbagai penyediaan disediakan dari kerak dan rebusan. Mereka mempunyai kesan diuretik dan menghilangkan edema. Biji mempunyai kesan anthelmintik yang ketara. Mereka membersihkan usus dengan sempurna dari pelbagai jenis parasit, membuang toksin.

Merebus kulit membantu mengatasi migrain. Losyen dari kulit semangka adalah ubat rakyat yang berkesan untuk memulihkan tekanan darah dan menghilangkan sakit kepala. Untuk penyediaan kaldu dan suntikan, kulitnya dikeringkan, diseduh dan dikeras. Sepotong kain bersih dibasahi dalam merebus kulit tembikai dan disapukan ke pelipis, belakang kepala, dan dahi. Kompres ini membantu menghilangkan sakit kepala dengan cepat..

Ia berguna untuk menggunakan tembikai untuk urolithiasis. Beri diperlukan untuk membuang lebihan cecair. Sebilangan pulpa segar harus dimakan tiga hingga empat kali sehari. Kelezatannya mempunyai sifat perubatan, menghilangkan pasir dari ureter. Dengan penyakit, rebusan kulit tembikai disediakan dan diambil juga, tiga kali sehari. Kerak ini dituai untuk kegunaan masa depan dan digunakan walaupun pada musim sejuk. Biji berry juga mempunyai kesan diuretik. Dengan edema, janin secara aktif membuang cecair dan mengatur metabolisme.

Mengingat manfaat kesihatan semangka, buahnya harus dimakan secara berkala. Beri ini baik untuk merawat nefritis dan kegagalan buah pinggang. Untuk tujuan perubatan, makan satu potong besar sebelum sarapan. Beri membantu dalam rawatan hepatitis, kolitis, selaran matahari. Untuk cirit-birit, disyorkan untuk mengisar kulit tembikai kering - serbuk diambil dalam satu sudu teh dengan air.

Jus kulit digunakan untuk menghilangkan bisul dari kulit. Mereka melincirkan kawasan yang terjejas beberapa kali sehari. Membantu produk untuk cepat menghilangkan jerawat. Vitamin dalam tembikai menyuburkan kulit, memperbaiki keadaannya dan menjadikannya sihat.

Dalam kosmetologi

Ekstrak tumbuhan, pulpa dan kulitnya digunakan secara aktif dalam bidang kosmetologi. Bubur beri yang enak digunakan dalam topeng buatan sendiri. Walau bagaimanapun, syarikat kosmetik besar telah lama tertarik dengan kegunaan tembikai. Dalam penjagaan rambut dan kulit, buah membawa banyak faedah. Komponen pulpa menembusi jauh ke dalam semua lapisan dermis, menyuburkannya secara aktif, meremajakan dan menghalang layu. Setelah menggunakan produk, kulit menjadi halus, lembut, lembut, seperti kulit bayi. Topeng tembikai memberikannya teduhan sihat yang menyenangkan.

Budaya tembikai menghilangkan beg di bawah mata, melicinkan kaki gagak di dekat mata, mengetatkan bingkai kulit. Ia adalah produk yang bagus untuk keremajaan kulit. Anda harus kerap membilas rambut anda dengan merebus kulit tembikai. Produk ini membantu menguatkan folikel rambut, penampilan sutera, mudah menyisir.

Dengan bertambahnya usia, kulit mana-mana orang menjadi gebu. Kedutan dan bintik-bintik usia muncul di atasnya. Pulpa membantu mencegah penuaan, mengurangkan lipatan kulit dan memperbaiki kulit.

Dalam memasak

Rasa produk membolehkannya digunakan secara meluas dalam memasak. Produk ini bukan sahaja boleh dimakan segar. Buah:

  • dalam tin
  • buat jem dari mereka
  • garam
  • masak buah-buahan gula-gula.

Minuman sihat yang lazat disediakan dari tembikai. Masukkan lemon, semangat ke dalam jus dan dapatkan tonik yang segar. Jem tembikai yang sangat berkhasiat, mempunyai rasa yang menyenangkan. Juga, marshmallow disediakan dari produk, dan juga minuman beralkohol.

Ini adalah produk optimum untuk meja besar. Dia mampu memenuhi semua isi rumah dan merupakan pencuci mulut yang sesuai selepas sarapan atau makan malam. Sifat tembikai membantu seisi keluarga menjadi lebih sihat.

Bahaya tembikai

Betapa berbahaya buahnya bergantung pada pelbagai dan keadaan tumbuh. Keburukan utama tembikai terletak pada sejumlah besar nitrat. Sekiranya tembikai tumbuh di persekitaran yang tidak baik, mereka boleh diracuni. Buah-buahan diisi dengan nitrat untuk pematangan awal mereka. Anda harus menahan diri daripada membeli tembikai pada awal musim panas. Lebih baik menunggu sehingga mereka mula muncul di pasar dan kedai dalam jumlah besar, musim mereka bermula.

Untuk mengecualikan keracunan dengan bahan toksik, adalah mungkin untuk melakukan kajian mengenai pulpa semangka untuk kandungan nitrat di stesen kebersihan dan epidemiologi. Analisis akan menentukan sama ada terdapat bahan berbahaya dalam pulpa buah.

Anda tidak boleh memakan buahnya untuk pesakit yang mengalami keasidan saluran gastrousus, gastritis dan ulser yang meningkat. Buah berjalur hijau dikontraindikasikan pada penyakit pankreas. Penggunaan produk dalam situasi seperti ini dapat memperburuk perjalanan penyakit dan menyebabkan kambuh. Walau apa pun, anda perlu berhati-hati dengan tembikai. Anda mesti mengambil kira jumlah keping yang dimakan, kualiti produk, dan penyakit kronik anda.

Tembikai adalah buah beri atau buah atau sayur, siapa yang betul dan apa yang harus dipercayai?

Kadang-kadang anda harus memikirkan hakikat bahawa semangka adalah buah beri atau buah, atau sayur secara umum, dan apa persamaan buah dengan labu, tembikai dan timun? Sudah ada jawapan yang betul, tetapi lebih baik belajar tentang semuanya agar...

  1. Tembikai, adakah buah beri atau buah - jawapannya, atau masih sayuran?
  2. Kesihatan tembikai bermanfaat dan membahayakan
  3. Jenis tembikai terbaik

Tembikai, adakah buah beri atau buah - jawapannya, atau masih sayuran?

Sebilangan besar dari kita bahkan tidak memikirkan tembikai - ia adalah buah atau buah, atau mungkin sayur, dan kemudian, kita mula mencari jawapan yang tepat. Untuk memberikan jawapan yang betul untuk soalan ini, pertama sekali, perlu beralih kepada sains, atau lebih tepatnya kepada jawapan para saintis dalam bidang pertanian, penanaman sayur, dan penanaman tembikai.

Menurut saintis, seperti yang dijelaskan oleh Wikipedia, semangka tergolong dalam buah beri, tetapi terdapat beberapa pindaan di sini. Sekiranya anda mengkaji sifat botani dengan teliti, menjadi jelas bahawa semangka itu adalah beri palsu..

Selain itu, anda tidak akan melihat semangka di atas pokok atau pokok renek, batangnya merayap di sepanjang tanah seperti pokok anggur.

Mari lihat mengapa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu. Faktanya adalah bahawa tempurung yang boleh dimakan, seperti beri lain (currants, gooseberry, dll.), Tidak ada dan kita tidak memakan kulit tembikai dengan bubur. Ini adalah bahagian gabus (selapis warna kehijauan halus sel-sel lignifikasi, terletak di antara kulit berjalur hijau nipis dan pulpa) meyakinkan untuk mengaitkan semangka dengan buah palsu.

Berdasarkan alasan pakar dan saintis, semangka tidak dapat dikaitkan secara langsung dengan labu (seperti tembikai dan labu), kerana tidak ada ruang berongga di dalam buah, dan biji-bijian terletak di seluruh area pulpa, dan tidak dalam banyak.

Dari semua ini, kita dapat menyimpulkan bahawa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu sebenar dengan ukuran besar!

Kesihatan dan tembikai kesihatan tembikai

Setelah menjawab soalan itu, semangka adalah buah atau buah, dan setelah mendapat jawapan yang tepat, mari beralih ke sifat buah yang bermanfaat. Oleh itu, semangka - kebaikan dan keburukan untuk kesihatan tubuh manusia, yang merupakan saat-saat positif ketika dimakan dan yang harus menolak makan buah manis yang berlebihan:

  • pulpa semangka yang enak mempunyai kesan diuretik yang baik, oleh itu disyorkan untuk pelanggaran keseimbangan air-alkali badan;
  • semangka berry palsu adalah sumber kalium dan magnesium yang sangat baik, yang sangat bermanfaat untuk sistem kardiovaskular kita;
  • satu lagi tembikai positif - buah boleh dimakan sambil menurunkan berat badan dan tidak takut pulih, kerana hanya 35 kkal per 100 g produk;
  • menghilangkan bahan toksik dan kolesterol dengan sempurna dari badan, tidak menyebabkan perut kembung, digunakan dengan terendam usus dan sembelit;
  • by the way, biji tembikai digunakan dalam rawatan rakyat sebagai anthelmintik;
  • tetapi, semangka tidak boleh dimakan untuk kolitis dan gastritis dengan keasidan tinggi, pelbagai bisul, dan juga cirit-birit.

Sebagai tambahan kepada semua ini, tembikai meluas dalam tata rias rumah, dari mana topeng muka dibuat, kerana bahan bermanfaat yang terkandung di dalamnya mempunyai kesan yang baik pada kulit, membantu mengekalkan awet muda.

Lebih baik tidak menggunakan semangka untuk ibu menyusui, untuk mengelakkan munculnya diatesis pada bayi, tetapi wanita hamil dapat makan buah semangka palsu, tetapi tanpa semangat yang tidak semestinya. Wanita hamil semestinya memantau penyingkiran cecair dari badan dan, jika ada masalah dengan pembebasan cairan, lebih baik jangan menggunakan semangka lagi.

Jenis tembikai terbaik

Setelah mengetahui bahawa semangka bukan buah atau sayur, tetapi beri palsu, anda kini boleh mencuba menanam buah yang indah ini di plot anda sendiri tanpa bahan kimia dan racun perosak lain. Dan yang paling penting dalam hal ini, tentu saja, adalah memilih jenis semangka awal terbaik yang boleh ditanam bukan sahaja di Ural dan Siberia, tetapi juga di Kuban.

Sudah tentu, menurut ulasan dari banyak penduduk musim panas yang menanam tembikai di pondok musim panas mereka, dan juga di rumah di balkoni, yang paling lazat dan terbaik adalah jenis tembikai Ogonyok, yang ditanam pada zaman Soviet. Lezat dan manis, dengan buah-buahan kecil, bagus untuk taman di balkoni, dan tumbuh di atas katil taman tanpa banyak kesukaran, kerana ia tidak bersahaja.

Sekiranya anda suka tembikai kuning, perhatikan tembikai Lunny - buahnya berwarna kuning di dalamnya, enak dan berair, dan juga masak lebih awal. Sekiranya anda ingin menumbuhkan kacukan, anda boleh perhatikan Sprinter F1, Red Star F1, Profi F1 dan lain-lain.

Sekarang anda tahu bahawa semangka berry atau buah, dan anda boleh memberi jawapan dengan mudah kepada soalan ini, jika tiba-tiba seseorang bertanya kepada anda!

Tembikai

Kandungan artikel:

Tembikai adalah pencuci mulut manis berair, makanan kegemaran semua orang. Ia menghilangkan dahaga dengan sempurna, menghilangkan rasa lapar. Di samping itu, ia mempunyai komposisi yang kaya dan sejumlah sifat berguna. Tembikai telah lama dikenal oleh manusia dan masih belum kehilangan pengiktirafan dan popularitinya..

Sejarah asal-usul tembikai

Di alam liar, semangka tumbuh di Afrika Tengah dan Selatan di padang pasir: Namib, Sudan, separa gurun Kalahari. Tempat-tempat ini dikenali sebagai tempat kelahiran tanaman ini. "Colocynth" liar tersebar di padang pasir Asia Tengah, India, yang terdapat di Australia.

Kilang itu tidak takut panas, bertahan tanpa air, masak di bawah terik matahari selama kira-kira enam bulan. Selama beberapa bulan, buahnya boleh terkoyak dari batangnya. "Colocynth" yang kecil dan pahit, menurut legenda, lebih dari sekali, menyelamatkan pelancong dari kehausan. Untuk sifat-sifat indah ini, dia dijinakkan.

Penampilan bukan semangka, tetapi tembikai "berbudaya" dikaitkan dengan Mesir. Di sini, semasa kajian makam firaun, benih dan sisa-sisa daun tumbuhan berusia sekitar 4000 tahun dijumpai.

Di setiap negara, buah itu mempunyai namanya sendiri. Perkataan "tembikai" berasal dari bahasa Tatar. Dan budaya itu sendiri, bersama dengan nama dari Parsi. Laluan perdagangan pada abad XII melewati ibukota Khazar Itil (Astrakhan). Sejak itu, semangka telah ditanam di bahagian ini..

Terdapat beberapa versi penampilan tembikai di Rusia. Yang paling dipercayai adalah yang, menurut perintah Tsar Alexei Mikhailovich, mereka dihantar dari Astrakhan ke istana.

Kemudian, Tsar Peter Alekseevich, semasa perjalanan ke Laut Kaspia, melihat bagaimana semangka tumbuh. Penguasa ingin menumbuhkan mereka di sekitar Moscow. Untuk ini mereka mengundang "tukang tembikai" dari Volga. Walaupun benih dan tanah dibawa ke Moscow, tidak mungkin memupuk budaya di daerah ini..

Kemudian diperintahkan untuk menanam tembikai di Volga yang lebih rendah. Pada abad 17-18, varieti Turki yang diimport ditanam. Tetapi setelah beberapa ketika, pada tahun 1860, peternak Efim Grachev membiakkan varietas yang tahan sejuk. Tumbuhan melon mula berkembang. Mereka mula menanam tembikai berhampiran Orenburg, Vladimir, Kursk, Kazan dan Moscow.

Tembikai (Citrullus, lat.) Milik keluarga "labu". Tumbuhan tahunan adalah pokok merambat yang merayap di tanah. Tebal, panjang hingga 3 m, batang berliku dengan daun besar yang terletak jarang mempunyai permukaan kasar kerana banyak antena pendek.

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang kuat yang masuk ke dalam tanah. Akar tumbuh selebar 7 m. Berkat susunan sistem akar ini, semangka bertahan di kawasan gersang.

Sepanjang musim panas, tembikai mekar hingga tiga kali dengan bunga kuning terbuka. Setiap bunga mempunyai lima kelopak besar bentuk biasa. Ovari terbentuk dalam jumlah yang sama. Buahnya biasanya berbentuk bulat atau bujur. Mereka boleh tumbuh besar dan berat hingga 20 kg. Warna dari hijau pucat hingga gelap pekat. Bergantung pada ragamnya, pada kulit buahnya mungkin ada jejak warna hijau muda dan terang.

Bubur buah, bergantung pada jenisnya, boleh:

  • merah;
  • merah jambu;
  • oren;
  • kuning.

Dari tahap kematangan, ia boleh menjadi padat atau longgar dengan sebilangan besar atau kecil biji besar atau kecil, coklat atau hitam, tersebar secara rawak ke seluruh pulpa buah.

Di mana dan bagaimana tembikai tumbuh

Menurut statistik dari Pertubuhan Makanan dan Pertanian PBB, Rusia berada di kedudukan kelapan di dunia dalam penanaman tembikai.

Tembikai tumbuh di tanah terbuka di ladang - "tembikai" ("kebun Parsi", "kebun sayur") di kawasan dengan iklim yang hangat:

  • Wilayah Rostov;
  • Saratov;
  • Volgograd;
  • Wilayah Krasnodar;
  • Wilayah Stavropol.

Di kawasan ini, budaya tumbuh "dengan sendirinya" tanpa banyak usaha melon.

Varieti terpilih boleh ditanam di iklim yang lebih sejuk:

  • Wilayah Volga Tengah;
  • Siberia Selatan;
  • Ural Selatan;
  • Altai;
  • Yakutia.

Di Rusia tengah: wilayah Tambov, Voronezh, budaya ini tumbuh tidak hanya di ladang terbuka, tetapi juga di rumah hijau. Tanah "Indoor" melibatkan pemasangan teralis menegak yang melilit batang. Dengan cara ini mereka menjimatkan ruang. Buah-buahan yang berat semasa pertumbuhan digantung di jaring yang dipasang khas.

Beri, buah atau sayur

Secara botani, buah adalah buah berair yang tumbuh di atas pokok. Kandungan gula dan rasa manis dari buah berair tidak membenarkan semangka digolongkan sebagai sayuran, walaupun versi ini adalah yang paling umum yang salah.

Menurut klasifikasi botani, semangka adalah buah beri. Kelas ini merangkumi buah-buahan berair dengan cengkerang padat dan sebilangan besar biji..

Namun, hari ini beberapa saintis mempertikaikan kepunyaan semangka secara langsung ke kelas ini, menyebutnya buah beri "palsu" - "labu". Oleh kerana beri biasa mestilah kecil, dan semangka bukan hanya besar, tetapi juga termasuk dalam keluarga "labu".

Jenis tembikai

Pada masa ini, lebih daripada 1000 jenis tembikai diusahakan. Pemilihan varieti bergantung pada kawasan dan keadaan iklim di mana tanaman akan ditanam..

Varieti yang paling biasa adalah rasa sedap dan bersaiz sederhana hingga besar:

  1. Astrakhan. Pelbagai jenis pembiakan dapat ditanam di iklim yang panas dan sejuk. Tempoh masak: 75-90 hari (pelbagai musim pertengahan). Buah bulat besar dengan jalur gelap pada kulit mencapai berat hingga 11 kg. Varieti ini diangkut dengan baik dan mengekalkan rasa dan penampilan hingga tiga bulan.
  2. Cahaya. Varieti ini tergolong dalam pertengahan musim. Tempoh pematangan: 75-80 hari. Buahnya bersaiz sederhana, berwarna hijau gelap dengan kulit nipis, dan beratnya hingga 3 kg. Pulpa merah, biasanya dengan banyak biji hitam kecil.
  3. Hadiah dari Matahari. Merujuk kepada kematangan awal. Pematangan berlangsung 70-75 hari. Berat janin purata ialah sekitar 4 kg. Ia ditanam di luar dan di dalam rumah. Warna kulit: kuning keemasan. Pulpa merah biasa.
  4. Kherson. Varieti pertengahan musim dengan tempoh matang 80-85 hari. Buah bulat berwarna hijau dengan jalur gelap. Pulpa berwarna merah. Tembikai ditanam dengan baik di ladang terbuka. Berat buah purata: 4-6 kg.

Tembikai persegi

Tembikai persegi pertama kali dibiakkan di Jepun pada akhir abad ke-20. Tembikai "kubik" bukanlah jenis yang istimewa. Segala jenis tembikai yang diletakkan dalam acuan khas untuk pertumbuhan boleh menjadi persegi. Ia dibuat dari kayu atau papan lapis. Dalam kes ini, kotak mesti dipasang dengan ketat. Lubang dengan tepi yang rata dibuat dari semua sisi dalam bentuk untuk pengudaraan dengan diameter hingga 10 mm. Dalam bentuk, sebagai peraturan, satu sisi dibiarkan boleh dilepaskan, untuk kemudahan membuang janin.

Buah seukuran bawang sederhana diletakkan melalui lubang khas di dalam kotak. Kemudian disimpan di dalamnya sehingga tumbuh sepenuhnya dan memperoleh bentuk persegi. Buah yang telah tumbuh ke ukuran yang diinginkan diambil di bawah sinar matahari sehingga memperoleh warna yang cerah. Sekiranya anda membuat kotak plexiglass, separuh pekerjaan akan selesai.

Borang ini dianggap sesuai untuk pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. anda boleh membeli tembikai seperti itu hari ini bukan sahaja di Jepun. Tembikai berbentuk mudah juga ditanam di Brazil dan UAE.

Walau bagaimanapun, semangka persegi mempunyai kekurangannya: pematangan yang tidak lengkap, kehilangan rasa, kerosakan yang kerap pada kulit semangka.

Tembikai tanpa biji

Tembikai tanpa biji adalah hasil pembiakan yang berkesan oleh para saintis. Sumbangan yang signifikan terhadap kemunculan subspesies semacam itu dibuat oleh penternak Jepun, yang berjaya mengeluarkan semangka tanpa biji pada tahun 40-an hingga 50-an abad yang lalu. Orang Jepun adalah orang pertama yang menerima tembikai di mana tidak ada biji. Selepas Jepun, AS, Rusia, Israel, Bulgaria dan Venezuela mula mengembangkan spesies semangka hibrida..

Spesies ini mempunyai penurunan yang signifikan dalam jumlah biji dalam pulpa berbanding dengan jenis semangka yang lain. Lebih-lebih lagi, adalah selamat untuk memakan biji seperti itu. Kerana mereka boleh dimakan.

Sekiranya semangka biasa mengandung rata-rata kira-kira 400 biji, maka dalam semangka tanpa biji jumlah ini tidak melebihi 40. Tetapi, dalam keadaan cuaca yang tidak baik, penyiraman yang tidak mencukupi, tanah yang buruk, penyakit tulang pada semangka hibrida "tanpa biji" boleh menjadi sukar.

Semua jenis tembikai tanpa biji atau kurang berkembang adalah spesies hibrid. Berkaitan dengan ini adalah kos benih tersebut. Mereka lebih mahal daripada jenis biasa..

Tembikai tanpa biji mempunyai daging yang lebih berair dan rapuh. Lebih-lebih lagi, mereka mengandungi lebih banyak gula.

Komposisi tembikai

Tembikai mempunyai komposisi yang berharga dan kaya.

100 gram tembikai mengandungi:

  • Protein: 0.6 g;
  • Lemak: 0.1 g;
  • Karbohidrat: 5.8 g
  • Serat makanan: 0.4 g;
  • Asid organik: 0.1 g;
  • Air: 92.6 gr;
  • Mono- dan disakarida: 5.8 g;
  • Abu: 0.4 gr.

Makronutrien:

  • Kalsium: 14 mg
  • Magnesium: 12 mg
  • Natrium: 16 mg
  • Kalium: 110 mg
  • Fosforus: 7 mg.

Vitamin:

  • Vitamin PP: 0.2 mg;
  • Beta-karotena: 0.1 mg
  • Vitamin A (RE): 17 mcg;
  • Vitamin B1 (tiamin): 0.04 mg;
  • Vitamin B2 (riboflavin): 0,06 mg
  • Vitamin B6 (piridoksin): 0,09 mg
  • Vitamin B9 (folat): 8 mcg
  • Vitamin C: 7 mg
  • Vitamin E (TE): 0.1 mg;
  • Vitamin PP (Setara Niacin): 0.3 mg.

Unsur surih:

Pelbagai bahan berguna dalam komposisi semangka memberikannya sejumlah sifat berguna dan penyembuh.

Kandungan kalori tembikai

Kandungan kalori semangka per 100 g, rata-rata, ialah 30 Kcal. Petunjuk tidak tetap dan bergantung pada kandungan air dan sukrosa dalam buah-buahan. Jumlah mereka bergantung pada keadaan tanaman yang semakin meningkat..

Faktor utama yang mempengaruhi pengambilan kalori termasuk:

  • rupa bumi;
  • tempoh pematangan;
  • cuaca dan keadaan cuaca;
  • tahap kematangan.

Namun, walaupun dalam semangka yang sangat manis, nilai ini tidak melebihi 38 Kcal. Oleh kerana jumlah air yang banyak dalam komposisi dan kandungan kalori rendah, semangka "menyokong" dengan baik pada hari puasa dan termasuk dalam menu diet.

Kelebihan tembikai

Kandungan vitamin C dan likopena yang tinggi menjadikan produk antioksidan yang sangat baik. Komposisi yang kaya mempunyai kesan pengukuhan umum pada seluruh badan.

Sifat bermanfaat semangka termasuk:

  • penghapusan toksin dan toksin (membersihkan badan);
  • menurunkan tahap kolesterol;
  • meningkatkan fungsi buah pinggang, saluran kencing;
  • pemulihan sistem saraf;
  • mengurangkan risiko barah;
  • memperbaiki kerja jantung dan saluran darah;
  • menguatkan imuniti.

Tembikai dianggap makanan berfungsi yang sangat berguna untuk aktiviti fizikal yang ketara. Jus tembikai atau jus (500 ml) selepas latihan mempunyai kesan yang sama dengan pemakanan sukan. Semasa makan pulpa tembikai, keretakan berkurang, pemulihan lebih cepat.

Pada ibu menyusu, semangka meningkatkan laktasi, memberikan "kedatangan" susu dengan cepat.

Tembikai tidak berbahaya bagi pesakit diabetes mellitus. Ia menghilangkan kolesterol, berguna untuk gout dan aterosklerosis.

Phenylalanine, yang terdapat dalam semangka, berjaya melawan penyakit Parkinson dan disyorkan untuk orang tua.

Kandungan air yang tinggi memberikan tembikai dengan kesan diuretik. Untuk penyakit buah pinggang, disyorkan untuk memakan hingga 2 kg pulpa semangka setiap hari. Dalam jumlah sebegitu, ia "membersihkan" buah pinggang, menghilangkan pasir halus.

Bahaya tembikai

Walaupun terdapat banyak bahan berguna dalam komposisi, tidak semua orang dapat menggunakannya.

Tembikai boleh membahayakan apabila:

  • bengkak berlebihan;
  • fungsi buah pinggang yang lemah (batu);

Dalam jumlah besar, beri dikontraindikasikan: pesakit kencing manis (kerana kandungan gula yang tinggi), orang yang menderita penyakit buah pinggang (kerana sifat diuretik).

Tembikai boleh memudaratkan dengan syarat 2 kg atau lebih telah dimakan. Potassium dalam jumlah besar dalam tembikai dapat menurunkan degupan jantung anda dan menyebabkan aritmia. Tembikai juga boleh menyebabkan kembung perut, cirit-birit dan kembung..

Kualiti beri yang berbahaya dan berbahaya secara langsung bergantung pada kualitinya. Tembikai dengan rasa masam tidak digalakkan untuk makanan.

Cara memilih tembikai

Pematangan semangka secara semula jadi, tanpa mengira kawasannya, berlaku pada separuh kedua bulan Ogos. Sebelum ini, tidak digalakkan membeli tembikai, kerana mungkin mengandungi bahan berbahaya: nitrat (saltpeter). Keracunan nitrat boleh membawa akibat yang serius pada hati dan saluran gastrousus. Oleh itu, anda harus membeli tembikai "bermusim".

Untuk memilih semangka masak, disarankan untuk memperhatikan ciri produk berikut:

  1. Saiz. Tembikai masak selalu besar.
  2. Berat. Tembikai masak, walaupun saiznya besar, selalu ringan. Semangka semangka yang lebih ringan, semakin matang.
  3. Warna. Tembikai semestinya mempunyai warna terang dengan corak yang jelas.
  4. Bergema. Apabila diketuk, semangka mengeluarkan deringan, bunyi "spatial" - bergema.
  5. Noda tanah. Tempat di mana semangka berbaring di tanah selalu berwarna terang. Tembikai masak mempunyai tempat berwarna oren gelap.
  6. Ekor. Peralihan dari ekor ke tembikai dan ekornya sendiri mesti kering.
  7. Kubu. Buahnya mesti "kuat", dengan kulit yang keras dan utuh, tanpa selaran matahari. Untuk memeriksa tembikai untuk "kelesuan", ia sangat kuat dengan telapak tangan, seperti bola.

Cara menyimpan tembikai

Terdapat beberapa cara untuk menyimpan tembikai untuk masa yang lama:

  1. Menyimpan tembikai segar. Untuk tujuan ini, pilih varieti yang matang dengan kulit tebal dengan berat 4-5 kg. Penjualan tembikai berlaku pada bulan September, Oktober. Tembikai segar disimpan di bilik bawah tanah yang sejuk dan ruang bawah tanah di dalam kotak pasir. Lebih-lebih lagi, buah beri tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain. Suhu di bilik simpanan adalah dari + 2 ° C hingga + 5 ° C. Dalam keadaan seperti itu, semangka boleh disimpan selama 2 hingga 3 bulan..
  2. Pembekuan. Pulpa tembikai, dipotong menjadi kiub dan dibungkus dalam beg plastik, boleh dibekukan di dalam peti sejuk beku. Jangka hayat pulpa adalah sehingga 12 bulan. "Tembikai tembikai" ditambahkan ke minuman beralkohol dan bukan alkohol, koktel, jus, minuman buah, es loli.
  3. Pengasinan. Tembikai bersaiz kecil hingga sederhana acar keseluruhan di dalam tabung kayu. Yang paling sesuai untuk ini adalah varieti "Ogonyok". Untuk menjimatkan ruang, tembikai acar diletakkan di dalam tong bersama dengan kubis atau timun. Kemudian tutup dengan penutup kayu dan sapukan penindasan.
  4. Pickling. Potong semangka (mentah), bersama kulitnya, perap dalam balang kaca biasa dengan rempah dan gulung di bawah penutup.

Selain pengetinan, madu tembikai diseduh "nardek", jus dan sirap disediakan.

Tembikai disajikan di meja kerajaan dan makanan istimewa kegemaran golongan bangsawan. Penggunaan tembikai masak berkualiti tinggi yang sederhana yang dibeli pada musim akan menguatkan kesihatan, meningkatkan imuniti dan memelihara belia selama bertahun-tahun.

Apa itu tembikai

Sudah di Mesir Kuno, orang tahu dan memupuk budaya ini. Tembikai itu sering diletakkan di makam firaun sebagai sumber makanan di akhirat mereka. Tembikai dibawa ke Eropah Barat semasa era Perang Salib. Tembikai dibawa ke wilayah Rusia moden oleh Tatar pada abad XIII-XIV.

Ia paling banyak ditanam di China, diikuti oleh Turki, negara-negara Amerika, serta Rusia dan Uzbekistan (lihat jadual di bawah).

Di Rusia, budaya industri semangka tertumpu di wilayah Volga dan beberapa kawasan di wilayah selatan, dan di Ukraine, terutamanya di wilayah selatan dan Krimea; di sini tembikai masak secara bebas di udara terbuka, sambil mencapai kualiti yang sangat baik dari segi rasa. Di kawasan chernozem tengah, semangka kadang-kadang tidak masak di tanah, begitu juga di kawasan utara, oleh itu, budaya di ladang diganti dengan penarikannya di ranjang atau di rumah hijau. Untuk tembikai dan labu, chernozem loam berpasir dara lebih disukai, di mana buahnya lebih besar daripada pada loamy. Pematangan varieti awal - pada separuh kedua bulan Jun, akhir - menjelang musim luruh.

Tembikai ditanam dengan baik di padang rumput dan iklim Mediterranean dengan musim panas kering yang panjang dan musim sejuk yang ringan.

Penerangan botani

Batangnya nipis, fleksibel, menjalar atau kerinting, biasanya pentahedral bulat, panjangnya hingga 4 m atau lebih, bercabang. Bahagian muda batang ditutup dengan padat dengan bulu yang menonjol lembut.

Daun pada petioles panjang, bergantian, berbulu, kasar, ovate segitiga dalam garis besar, tali di pangkal, panjang 8-10 hingga 20-22 cm dan lebar 5-10 hingga 15-18 cm, kasar di kedua-dua sisi, dalam tripartit, lobus mereka dipisahkan dengan pin atau dua kali jaraknya dengan pin, dengan lobus tengah akut yang memanjang di puncak, lobus lateral biasanya bulat, kadang-kadang daun utuh, lebih kurang.

Bunga-bunga itu uniseksual, dengan patah berbentuk kapal. Bunga benang sari bersendirian, berdiameter 2-2,5 cm, pada batang bunga yang lusuh; bekas berbentuk lonceng, berbulu; sepal berbentuk lansolat secara sempit hingga subulat-νηit; corolla berwarna hijau dan berbulu di luar, berbentuk corong luas, lobusnya berbentuk lonjong atau bujur bujur; terdapat lima stamen, di antaranya empat menyatu berpasangan, dan satu bebas. Bunga pistilate bersendirian, agak lebih besar daripada bunga jantan; ovari lebih kurang puber; lajurnya nipis, panjangnya kira-kira 5 mm; stigma berlapis lima, kehijauan.

Buah dari semua wakil genus Tembikai adalah labu beraneka biji [3]. Buah tembikai dalam bentuk, ukuran dan warna boleh sangat berbeza antara satu sama lain bergantung pada varieti; permukaan buahnya licin.

Benih rata, sering berbatasan, berwarna berubah-ubah, dengan bekas luka. Pulpa berwarna merah jambu atau merah, sangat berair dan manis, tetapi terdapat varieti dengan pulpa kuning keputihan.

Mekar pada bulan-bulan musim panas.

Bahan mentah sayur

Komposisi kimia

Pulpa buah semangka mengandungi 5,5 hingga 13% gula yang mudah dicerna (glukosa, fruktosa dan sukrosa). Pada masa pematangan, glukosa dan fruktosa mendominasi, sukrosa terkumpul semasa penyimpanan tembikai. Pulpa mengandungi zat pektin - 0,68%, protein - 0,7%; kalsium - 14 mg /%, magnesium - 224 mg /%, natrium - 16 mg /%, kalium - 64 mg /%, fosforus - 7 mg /%, zat besi dalam bentuk organik - 1 mg /%; vitamin - tiamin, riboflavin, niasin, asid folik, karoten - 0.1-0.7 mg /%, asid askorbik - 0.7-20 mg /%, bahan alkali. 100 gram buah yang dimakan mengandungi 38 kalori.

Biji tembikai mengandungi minyak lemak hingga 25%. Minyak biji tembikai mengandungi asid linoleik, linolenik dan palmitik, sifat fizikal dan kimianya serupa dengan minyak badam dan dapat menggantikannya, dari segi rasa - dengan Provencal [5].

Sifat farmakologi

Buah semangka masak (pulpa, kulit kayu) dan biji digunakan sebagai bahan mentah perubatan..

Tembikai mempunyai sifat diuretik, koleretik, anti-radang, antipiretik, pencahar dan tonik yang kuat. Menormalkan proses metabolik, meningkatkan peristalsis usus.

Makna dan penerapan

Di selatan, semangka digunakan untuk menyiapkan nardek (madu tembikai) dengan menguap jus tembikai hingga setebal madu. Nardek mengandungi hingga 20% sukrosa dan 40% gula terbalik (terbelah).

Garam besi, kalium, natrium, fosforus, magnesium, yang terkandung dalam pulpa semangka, mempunyai kesan yang baik terhadap aktiviti organ hematopoietik, pencernaan, sistem kardiovaskular, kelenjar endokrin. Tembikai digunakan dalam pemakanan perubatan untuk anemia, penyakit sistem kardiovaskular, penyakit hati, batu pundi hempedu dan saluran kencing, serta sebagai diuretik untuk diuresis asam urin, kegemukan dan keperluan untuk berpuasa ketika ditunjukkan selama rawatan. Ia tidak merengsakan buah pinggang dan saluran kencing. Kandungan gula dan air yang mudah dicerna dalam pulpa semangka menentukan penggunaan semangka dalam penyakit hati kronik dan akut. Serat pulpa semangka meningkatkan pencernaan, mendorong penghapusan kolesterol, dan asam folat dan vitamin C yang terkandung dalam semangka mempunyai kesan anti-sklerotik. Jus tembikai menghilangkan dahaga sekiranya demam. Kandungan sebatian alkali mengatur keseimbangan asid-basa, akibatnya semangka digunakan untuk asidosis pelbagai asal.

Tembikai mempunyai keupayaan untuk mengumpulkan nitrat dalam buah-buahan. Kadang kala minum tembikai boleh menyebabkan mual, muntah, sakit perut, dan cirit-birit. Kanak-kanak mungkin mengalami gejala dyspeptik yang teruk, disertai dengan muntah dan cirit-birit..

Pengelasan

Varieti dan varieti

Di dalam spesies, dua jenis dibezakan [4]:

  • Citrullus lanatus var. citroides (L. H. Bailey) Mansf. - Botswana, Lesotho, Namibia, Afrika Selatan (Wilayah Cape, Free State, KwaZulu-Natal, Transvaal)
    • Citrullus vulgaris var. citroides L. H. Bailey
  • Citrullus lanatus var. lanatus - hanya terdapat dalam budaya
    • [syn. Citrullus aedulis Pangalo]
    • Citrullus lanatus var. caffer (Schrad.) Mansf.
    • [syn. Citrullus vulgaris Schrad. ex Eckl. & Zeyh. ]
    • [syn. Colocynthis citrullus (L.) Kuntze]
    • [syn. Cucurbita citrullus L.]
Varieti

Jenis tembikai dan labu yang terkenal - Astrakhan, atau Bykovsky (putih), biara (hijau dengan jalur putih dan dengan biji merah atau kelabu), Kamyshinsky (warna yang sama), Kherson, Mozdok, Uryupinsky dan lain-lain. Sebilangan buah tembikai masuk ke garam, seperti timun, dan untuk memasak, dengan merebus dan menebal pulpa berair, madu semangka (nardek, bekmes). Dengan penanaman semangka di kebun atau rumah hijau, benih diambil lama (yang segar memberikan subur, walaupun pertumbuhan tanaman kuat).

Dari jenisnya, yang paling awal patut mendapat perhatian - epal, Korea, chernouska, krim raspberry, dll.

Taksonomi

Spesies Semangka biasa tergolong dalam genus Tembikai (Citrullus) dari suku Benincaseae dari subfamily Cucurbitoideae dari keluarga Cucurbitaceae dari urutan Cucurbitales.

6 keluarga lagi
(mengikut Sistem APG II)
6 suku lagi
(mengikut Sistem APG II)
4-6 spesies lagi
memesan labukeluarga kecil Cucurbitoideaesemangka genus
Pembungaan Jabatan, atau Angiospermalabu keluargasuku Benincaseaepandangan
Tembikai biasa
44 lebih banyak pesanan tanaman berbunga
(mengikut Sistem APG II)
keluarga kecil Zanonioideae yang lain
(mengikut Sistem APG II)
18 kelahiran lagi

Pengeluaran tembikai dunia

Tidak.NegaraPengeluaran tembikai, t
1China62 256 973
2Turki3 796 680
3Iran3,300,000
4Brazil2 092 630
limaUSA1 944 490
6Mesir1 912 991
7Rusia1,060,000
8Mexico1,058,848
sembilanUzbekistan840,000

Masih hidup dengan tembikai. 1981.
Lukisan oleh artis Soviet Anatoly Nenartovich (1915-1988)

Fakta menarik

Rekod dunia bagi jisim tembikai adalah sekitar 119 kilogram. Jisim sebegitu mencapai tembikai pelbagai Karolina Cross [6].

Igor Likhosenko, seorang petani dari daerah Temryuk di Wilayah Krasnodar, pada tahun 2009 menanam semangka dari varietas "ukuran Rusia" seberat 61.4 kilogram [7]. Ia adalah tembikai terbesar yang tumbuh di Eropah [8].

Pada tahun 1722, armada Peter the Great tiba di Dmitrievsk (Kamyshin, Wilayah Volgograd). Maharaja pergi ke kempen ketenteraan Parsi (Caspian). Berjalan di darat bersama-sama dengan Catherine I dan tuan-tuan mulia yang lain, yang berkuasa, seperti yang dikatakan oleh legenda lama, menerima hadiah dari tangan gabenor Dmitrievsky - semangka yang tumbuh di pinggir bandar melon. Setelah merasai bubur semangka yang berair, Peter berseru: "Buah yang sangat baik!" - dan memerintahkan untuk membuang tembikai dari tembaga untuk dipasang di spitz majistret. Untuk menghormati acara ini, Festival Tembikai Kamyshin diadakan.

lihat juga

  • Buah gula-gula

Catatan

  1. Used Juga menggunakan nama Angiosperms.
  2. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  3. ↑ 12Tykvina - artikel dari Ensiklopedia Besar Soviet
  4. ↑ 12 Menurut laman web GRIN (lihat kad tanaman)
  5. ↑ Lavrenov V.K., Lavrenova G.V. Ensiklopedia moden tumbuhan perubatan. - M.: Kumpulan Media ZAO OLMA, 2009. - P. 30-31. - 272 p. - ISBN 978-5-373-02547-8
  6. ↑ Pelbagai tembikai Carolina Cross
  7. ↑ Berry seberat setengah sen tumbuh di Kuban
  8. ↑ "Watermelon Paradise" mengumpulkan ribuan tetamu

Sastera

  • Genus 1424. Tembikai - Citrullus Forsk. // Flora USSR. Dalam 30 t / Dimulakan di bawah kepimpinan dan di bawah pengeditan utama Acad. V. L. Komarova; Ed. jilid oleh B.K.Shishkin dan E.G. Bobrov. - M. - L.: Rumah penerbitan Akademi Sains USSR, 1957. - T. XXIV. - S. 111-114. - 501 + XVII hlm. - 2500 salinan.
  • Fursa T. B., Filov A. I. Flora budaya Uni Soviet. Labu (tembikai, labu) / Ed. jilid Ph.D. O. N. Korovina, T.B. Bulu. - M.: Kolos, 1982.-- T. XXI. - S. 9-140. - 279 p. - 2000 salinan.
  • Maznev N.I. Tembikai yang boleh dimakan // Ensiklopedia tumbuhan perubatan. - Edisi ke-3, Rev. dan tambah. - M.: Martin, 2004. - S. 78-79. - 496 p. - 10,000 salinan. - ISBN 5-8475-0213-3
  • Lavrenov V.K., Lavrenova G.V. Ensiklopedia moden tumbuhan perubatan. - M.: Kumpulan Media ZAO OLMA, 2009. - P. 30-31. - 272 p. - ISBN 978-5-373-02547-8

Pautan

  • Tembikai // Kamus Ensiklopedik Brockhaus dan Efron: Dalam 86 jilid (82 jilid dan 4 tambahan). - SPb., 1890-1907.
  • Tembikai - artikel dari Ensiklopedia Besar Soviet (Diakses pada 9 September 2009)
  • Tembikai.ru (semua jenis, cara memilih, cara memotong).
  • Varieti tembikai pilihan Ukraine.
  • Kurdyumov N.I. pandai tembikai.
  • Tembikai USSR.
Tembikai | Timun Armenia | Melon | Zucchini | Timun | Patisson | Labu

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Hilarion (Alfeev)
  • Kuznetsova, Ariadna Ivanovna

Lihat apa "Tembikai biasa" dalam kamus lain:

Tembikai (genus) - Tembikai Tembikai biasa. Paparan khas... Wikipedia

FORK CITRULLUS. - WATERBUZ - 914. [Klan ini berasal dari Yu Z. Az. Di tempat yang sama di Hindustan, nampaknya spesies C. vulgaris terbentuk. Dalam Yu Afr. terdapat bentuk peninggalan tembikai liar Pangalo (1955). Filov (1962).] Citrullus Forsk. Tembikai lihat... Panduan Tumbuhan

Timun biasa - Istilah ini mempunyai makna lain, lihat Timun. Menyemai timun Oh... Wikipedia

Colocynth biasa - (labu pahit, semangka colocynth) - Citrulus colocyntnis L. Keluarga labu. Tumbuhan berkerak, kasar, herba berkekalan dengan akar yang tebal dan berdaging; dalam budaya, tanaman tahunan. Batangnya agak tipis, berdiameter kira-kira 3 mm,...... Ensiklopedia Tumbuhan Ubat

Melon - Buah tembikai biasa (tembikai, tembikai, labu) tergolong dalam keluarga labu (Cucurbitaceae), yang merangkumi 114 genera dan 760 spesies. Terdapat bentuk pokok dan pokok renek. Melon dan labu... Wikipedia

Rawatan dengan tanaman (buku oleh Kovaleva) - Rawatan dengan tanaman. Esei mengenai perubatan herba... Wikipedia

Pangalo, Konstantin Ivanovich - Konstantin Ivanovich Pangalo (Pangalos) Tarikh lahir: 2 Oktober (20 September) 1883 (1883 09 20) Tempat lahir: Kharkov Tarikh kematian: 5 Mac 1965 (19... Wikipedia

Minyak biji semangka adalah minyak sayuran yang sejuk dari biji semangka biasa (Citrullus lanatus). Terutamanya dihasilkan dan digunakan di Afrika Barat. Isi 1 Sifat dan komposisi 2 Mendapatkan... Wikipedia

Wassermelone - f semangka biasa (m)... Kamus Tumbuhan Ubat Jerman-Rusia

Arbuse - f tembikai biasa (m)... Kamus Tumbuhan Ubat Jerman-Rusia