Lobak merah (tembikai): varieti, faedah dan bahaya

Lobak semangka adalah kacukan yang tidak biasa dengan pulpa berair merah terang. Berkat hati yang indah, bubur manis dengan kepahitan yang menyakitkan, lobak merah telah menjadi sangat popular dalam masakan dan di kalangan tukang kebun Rusia. Untuk menanam sayur eksotik di pondok musim panas anda, anda perlu membiasakan diri dengan penerangan, peraturan dan cadangan penanaman dan penjagaan.

  1. Penerangan lobak semangka
  2. Ciri berguna lobak semangka
  3. Varieti lobak merah
  4. Hati merah
  5. Meat Merah
  6. Kilauan merah jambu
  7. Musim sejuk merah
  8. Ciri-ciri tumbuh lobak semangka
  9. Menanam dan merawat lobak merah
  10. Tarikh pendaratan
  11. Pemilihan dan penyediaan tapak pendaratan
  12. Peraturan pendaratan
  13. Anak benih
  14. Benih
  15. Melonggarkan dan merumput
  16. Menyiram dan memberi makan
  17. Penyakit dan perosak
  18. Penuaian dan penyimpanan
  19. Penggunaan lobak semangka
  20. Kesimpulannya

Penerangan lobak semangka

Lobak merah jambu dibiakkan oleh penternak Eropah, tetapi sayur-sayuran itu mendapat populariti di kalangan koki Amerika. Tukang kebun Rusia mengetahui tentang tanaman akar merah terang hanya pada tahun 2000.

Bergantung pada ragamnya, lobak semangka dapat memiliki bentuk dan warna pulpa yang berbeza. Ia diratakan, bujur, dan bulat. Warna pulpa berwarna putih salji, lemon, merah dan ungu. Terdapat varieti dengan warna ganda. Buburnya cantik, berair dan manis. Sayuran akar mendapat namanya bukan kerana rasa tembikai, tetapi untuk pulpa manis asli. Lobak memperoleh rasa yang ketara ketika ia matang.

Terlepas dari ragamnya, ukuran lobak merah tidak melebihi 8 cm. Kulit lobak semangka berwarna zaitun ringan. Oleh kerana kulitnya lebat, tanaman tahan dengan pengangkutan, tetapi jangka hayat sayur-sayuran tidak melebihi 2-3 bulan. Untuk meningkatkan jangka hayat, tanaman mesti disimpan di dalam bilik yang sejuk, kerana pada suhu bilik lobak semangka kehilangan penampilannya dan rasa manis.

Roset daun separa tegak, bersaiz sederhana, warna zaitun gelap dengan tepi bergerigi. Berat purata tanaman akar adalah 100-150 g.

Lobak merah adalah hibrida matang awal yang dapat menahan perubahan cuaca dan frosts musim bunga kecil. Di daerah dengan iklim yang tidak stabil, benih ditanam di bawah tempat perlindungan film pada pertengahan April, dan jika peraturan agroteknik dipatuhi, tanaman pertama dapat dikeluarkan setelah 35 hari.

Lobak tembikai adalah jenis yang tinggi. Oleh kerana cepat matang, tanaman dapat dituai beberapa kali dalam satu musim. Penuaian terbesar diperoleh pada bulan Ogos, dari 1 persegi. m, tertakluk pada peraturan penjagaan, anda dapat mengumpulkan dari 8 kg buah.

Lobak merah tahan terhadap penyakit dan perosak. Tetapi agar masalah yang serius tidak muncul, perlu dilakukan tindakan pencegahan tepat pada waktunya: pengairan dengan cara menaburkan, menghilangkan rumpai, melonggarkan tanah.

Untuk menghargai keindahan lobak merah, anda perlu melihat fotonya, tetapi untuk mendapatkan gambaran rasanya, disarankan menanam lobak semangka di plot peribadi.

Ciri berguna lobak semangka

Lobak merah jambu mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Bubur mengandungi vitamin, unsur mikro dan makro, minyak mustard, glikosida dan asid. Kerana kandungan serat makanan dan kalium yang tinggi, lobak semangka memberi manfaat kepada tubuh.

Lobak merah dinasihatkan:

  • untuk memulihkan badan selepas musim sejuk;
  • dengan penyakit gastrousus;
  • untuk memulihkan nada;
  • untuk meningkatkan selera makan;
  • untuk menguatkan dinding saluran darah dan otot jantung;
  • untuk mengurangkan berat badan, kerana 100 g produk mengandungi sekitar 20 kcal.

Lobak semangka harus digunakan dengan berhati-hati untuk gastritis, kolitis dan penyakit ulser peptik semasa eksaserbasi. Juga, berhati-hati untuk wanita hamil dan menyusui. Sebelum memakan lobak, lebih baik berjumpa pakar.

Varieti lobak merah

Bergantung pada tempat penetasan, lobak merah adalah:

  • Eropah;
  • Bahasa Cina;
  • Orang Jepun.

Walaupun para tukang kebun Rusia mula menanam lobak semangka sejak kebelakangan ini, mereka sudah mempunyai varieti yang popular dan digemari.

Hati merah

Hati merah adalah kacukan Cina dengan zaitun lembut, kulit lebat. Daging sayuran akar berwarna merah jambu terang, berair dan manis. Tidak ada kepahitan kerana kandungan minyak mustard yang rendah. Sayuran ini perlu disimpan dalam jangka masa panjang dan diangkut dengan baik.

Lobak merah Cina mengandungi unsur vitamin, mikro dan makro yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi perut, usus dan sistem kardiovaskular. Ia juga disyorkan untuk membersihkan badan dan menurunkan berat badan kerana kandungan kalori rendah. Pelbagai Jantung Merah harus digunakan dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana minyak yang terdapat di dalam pulpa nada rahim dan boleh menyebabkan keguguran.

Meath Merah

Varieti ini dibiakkan oleh saintis Jepun. Dari segi rasa, sayur akarnya menyerupai pelbagai jenis Daikon yang terkenal. Lobak merah mempunyai buah yang besar, beratnya sekitar 300 g. Tanaman akarnya bulat atau bujur, dengan kulit tipis dan bubur merah jambu gelap. Tidak kira kaedah penyediaannya, buahnya tidak pahit, mempunyai rasa manis dan aroma halus..

Pulpa mengandungi serat makanan, vitamin, unsur makro dan mikro. 100 g produk mengandungi tidak lebih dari 35 kcal, oleh itu, varietas ini juga disyorkan untuk orang yang mempunyai berat badan berlebihan.

Kilauan merah jambu

Pelbagai lobak merah dengan warna merah jambu, pulpa berair dan rasa manis. Tanaman akar masak mencapai panjang hingga 10 cm. Buah masak, buah bulat, dengan rasa yang baik dan jangka hayat yang panjang. Varieti ini tahan sejuk, sehingga tanaman dapat dituai setelah bermulanya frost pertama.

Tertakluk pada peraturan agroteknik, ia memberikan hasil yang tinggi secara konsisten, yang akan menjadi hiasan meja.

Musim sejuk merah

Lobak musim sejuk merah tergolong dalam varieti awal sederhana. Dari munculnya tunas hingga pengumpulan tanaman akar, tidak lebih dari 60-80 hari berlalu. Tanaman akarnya besar, seberat 200-300 g, berbentuk bulat, dengan rasa yang enak. Kulitnya pekat, berwarna burgundy. Daging putih tegas, lembut, manis dan tanpa kepahitan.

Untuk kegunaan musim panas, benih disemai pada awal musim bunga di bawah tempat perlindungan filem, untuk simpanan musim sejuk - pada separuh pertama bulan Julai. Varietas ini disarankan untuk dikonsumsi segar, rebus, dan juga digunakan untuk menuai panen untuk musim dingin. Kerana kandungan vitamin dan nutrien yang tinggi, lobak merah dapat digunakan untuk makanan bayi.

Ciri-ciri tumbuh lobak semangka

Lobak tembikai adalah budaya tahan sejuk yang tidak matang dan bersahaja. Ia dapat ditanam di tempat tidur terbuka dan dalam keadaan rumah hijau, anak benih dan menyemai benih di tempat tetap..

Tanaman akar dapat menahan suhu hingga -5 ° C, oleh itu ia sesuai untuk tumbuh di Rusia Tengah. Untuk mendapatkan hasil panen yang ditunggu-tunggu di kawasan dengan iklim yang tidak stabil, perlu menanam jenis lobak merah Eropah tahunan.

Menanam dan merawat lobak merah

Lobak semangka adalah budaya yang tidak bersahaja, untuk menanam hasil panen yang kaya, anda mesti mengikuti peraturan penjagaan yang mudah. Mereka terdiri daripada menyiram, memberi makan dan melonggarkan tanah tepat pada masanya. Juga, langkah pencegahan terhadap penyakit dan serangga perosak memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan perkembangan yang baik..

Tarikh pendaratan

Untuk memulihkan badan selepas musim sejuk, lobak merah dapat ditanam pada pertengahan April di rumah hijau atau pada awal Mei, setelah memanaskan tanah, di tanah terbuka. Pengumpulan buah bermula sebulan setelah menyemai biji. Untuk selalu menanam tanaman akar dengan vitamin, penaburan dilakukan pada selang waktu 15-20 hari.

Pemilihan dan penyediaan tapak pendaratan

Sebelum menanam lobak dengan pusat merah, anda perlu memilih laman web dengan betul dan menyiapkan tanah pada musim luruh. Budaya ini berkembang dengan baik di tempat teduh separa, karena di bawah sinar matahari terbuka tanaman akan cepat melepaskan panah, dan tanaman akar akan berhenti tumbuh dan berkembang. Lebih baik menanam lobak selepas kekacang, bijirin, tomato, kentang dan timun. Tukang kebun yang berpengalaman tidak menasihati menanam lobak semangka selepas salib, wortel dan bit.

Untuk menanam hasil panen yang banyak, anda mesti mengikuti peraturan mudah untuk menyiapkan tapak penanaman:

  • lobak semangka tumbuh dengan baik di tanah loamy dan berpasir;
  • keasidan tanah tidak boleh melebihi 7 Ph, jika keasidan melebihi nilai yang dibenarkan, bumi terdeoksidasi dengan serbuk kapur atau dolomit;
  • hasil yang tinggi dapat diperoleh di tanah yang longgar dan berkhasiat;
  • lebihan baja organik akan menyebabkan pertumbuhan bahagian atas tanah yang berlebihan sehingga merugikan jisim tanaman akar;
  • jika pondok musim panas kecil, dan mustahil untuk memperuntukkan tempat tidur khas untuk menyemai, maka lobak merah boleh ditanam di antara tanaman sayur-sayuran lain.

Tempat tidur taman untuk menanam benih disediakan pada musim gugur. Untuk melakukan ini, gali tempat yang dipilih dan tambahkan humus, kotoran busuk atau kompos, serta baja fosforus-kalium. Kawasan yang disiapkan untuk musim sejuk ditutup dengan lapisan mulsa 15 cm atau agrofibre hitam.

Peraturan pendaratan

Penanaman lobak merah dilakukan oleh anak benih dan biji benih terus ke tanah terbuka. Sebelum menanam, anda perlu memilih dan menyediakan benih dengan betul.

Semasa membeli benih, lebih baik memilih spesimen besar, kerana mereka memberikan hasil panen tanaman akar yang kaya. Untuk percambahan dan pembentukan yang cepat, benih direndam selama 24 jam di dalam air sejuk.

Anak benih

Untuk mendapatkan penuaian awal, lobak semangka dapat ditanam pada anak benih. Untuk ini, benih disemai dalam kotak bunga dengan tanah yang subur pada selang sekurang-kurangnya 3 cm. Kedalaman penanaman tidak boleh lebih dari 5-6 cm.

Bekas ditutup dengan bungkus plastik dan disimpan di tempat yang kering dan gelap. Setelah tunas muncul, tempat perlindungan dikeluarkan, dan anak benih dipindahkan ke tempat yang paling terang. Penyiraman dilakukan ketika tanah mengering, memberi makan ketika menanam anak benih tidak digunakan.

Benih

Lobak semangka dapat ditanam oleh biji di ladang terbuka dan dalam keadaan rumah hijau. Di rumah hijau, lobak ditanam di kawasan dengan musim panas hujan atau pada bulan-bulan pertama musim sejuk. Teknik menanam sayur merah di rumah hijau:

  1. Tanah sebelum menanam mesti dibasahi dan disenyawakan.
  2. Benih disemai pada selang 3 cm, hingga kedalaman 5-6 cm.
  3. Untuk pertumbuhan dan perkembangan yang baik, suhu di rumah hijau mestilah 20-25 ° C.
  4. Dengan kekurangan cahaya matahari, pencahayaan buatan dipasang di atas kilang.
  5. Penyiraman mesti banyak, setiap 10-15 hari.
  6. Untuk melindungi tanaman dari pembekuan, penanaman dilakukan.

Menyemai benih di tanah terbuka dilakukan hanya setelah tanah telah memanaskan hingga + 10 ° C. Di tempat tidur yang disiapkan, alur dibuat sedalam 4-6 cm dengan selang sekurang-kurangnya 15 cm. 0,5 sudu kecil diletakkan di dalam lubang yang disiapkan. azofoski, taburkan dengan tanah dan masukkan 2-3 biji setiap satu. Jarak antara lubang dipertahankan pada 15-20 cm. Setelah menyemai, tanah banyak ditumpahkan dan tempat tidur kebun dilembapkan untuk mempertahankan kelembapan. Setelah muncul 3-4 daun sejati, anak benih ditipis, meninggalkan yang paling kuat dan sihat.

Walaupun lobak semangka adalah tanaman yang tidak bersahaja, penjagaan tepat pada masanya mesti diperhatikan untuk mendapatkan hasil panen yang baik..

Melonggarkan dan merumput

Penyiangan dan pelonggaran dilakukan setiap 5 hari selepas percambahan. Prosedur ini akan menyediakan sistem akar dengan oksigen, menghilangkan kerak bumi dan mendorong pertumbuhan sayuran dengan cepat. Dan penyingkiran rumpai tepat pada masanya akan menjadi pencegahan yang baik terhadap serangga perosak dan penyakit..

Menyiram dan memberi makan

Lobak semangka tidak memerlukan makanan yang kerap. Kompleks mineral pertama baja digunakan setelah munculnya 3-4 daun sejati, penyusuan semula dilakukan 30 hari selepas yang pertama.

Sayuran merah adalah tanaman yang suka kelembapan, dengan air yang cukup, hasil panennya akan banyak, dan buburnya manis dan tanpa kekosongan. Juga, tertakluk kepada peraturan penyiraman, tanaman tidak akan membentuk anak panah, dan buahnya akan tumbuh berair dan manis. Peraturan pengairan untuk lobak semangka:

  • Kelembapan berlebihan menyebabkan kerosakan tanaman akar dan penambahan penyakit kulat, oleh itu, penyiraman dilakukan dengan mengambil kira keadaan cuaca;
  • dengan kekurangan cecair, lompang terbentuk di dalam sayur;
  • dalam cuaca panas, pengairan dilakukan 1 kali dalam 7-10 hari, setiap 1 sq. m mengambil sekurang-kurangnya 10 liter air suam dan sejuk;
  • jika penyiraman biasa tidak mungkin, maka tempat tidur taman dapat ditutup dengan lapisan mulsa 15 cm atau bahan penutup bukan tenunan.

Semasa menanam sayur akar merah, tukang kebun mungkin menghadapi beberapa kesukaran:

  1. Kerosakan akar - berlaku apabila terdapat kelembapan berlebihan.
  2. Sayuran tumbuh dan berkembang dengan buruk - benih ditanam di tanah berat, tanah liat atau tanaman tidak mempunyai pencahayaan yang mencukupi.
  3. Buah-buahan kecil dan pahit - waktu siang yang panjang.
  4. Penembakan dan pembungaan berlaku apabila sayur ditanam di tanah berasid dan penyiraman tidak mencukupi.
  5. Keretakan akar - kerana kekurangan cecair.

Penyakit dan perosak

Lobak semangka tahan terhadap penyakit dan perosak. Tetapi jika peraturan agroteknik tidak dipatuhi, tanaman dapat menjangkiti penyakit berikut:

  1. Apabila ditanam di tanah yang berasid, tanaman ini sering menderita virus keel. Apabila dijangkiti virus, buahnya diubah suai, pulpa memperoleh struktur yang kaku dan menjadi tidak termakan. Sekiranya terdapat tanah dengan keasidan yang tinggi di lokasi, maka tepung limau nipis atau dolomit ditambahkan semasa menggali.
  2. Dengan kelembapan yang kuat, kulat muncul di tanaman, mempengaruhi bahagian udara dan tanaman akar.
  3. Pada musim panas yang kering dan kering, kutu salib dan lalat kubis dapat muncul pada lobak. Anda boleh menyingkirkan serangga perosak dengan bawang merah atau bawang putih, serta membersihkan dengan abu kayu. Rawatan dijalankan dalam cuaca kering, pada waktu pagi.

Penuaian dan penyimpanan

Semasa menanam lobak semangka, anda perlu menuai tepat pada masanya dan menyimpannya dengan betul. Pengumpulan tanaman akar dilakukan sebulan setelah percambahan biji benih, kerana buah-buahan yang terlalu banyak kehilangan hasilnya, dan pulpa membentuk kekosongan, menjadi kurang berair dan manis.

Setelah menuai, sayur-sayuran ditinggalkan di kebun hingga kering. Selanjutnya, tanaman disusun, mengeluarkan buah-buahan yang mengalami kerusakan mekanikal, kerana spesimen tersebut tidak akan disimpan dalam jangka panjang. Setelah disusun, bahagian atasnya dipotong 2 cm. Sayuran yang disiapkan dibentangkan dalam kotak, setiap lapisan ditaburkan dengan pasir atau abu dan ditempatkan di ruangan yang kering, sejuk, dan berventilasi baik. Jangka hayat tanaman kira-kira 2-3 bulan.

Penggunaan lobak semangka

Lobak tembikai banyak digunakan dalam masakan. Kerana warna merah di dalamnya, lobak dipanggang, direbus, digunakan sebagai tambahan salad dan untuk menghias hidangan daging dan ikan. Bahagian atasnya mengandungi sejumlah besar nutrien, sehingga digunakan segar dan untuk membuat sup musim panas. Potongan pulpa merah terang digunakan sebagai ganti kapur, kiwi dan lemon untuk menghias koktel.

Kesimpulannya

Lobak semangka bukan sahaja sihat, tetapi juga sayur yang sangat indah. Mematuhi peraturan penanaman dan penjagaan, anda boleh mendapatkan buah cerah yang sesuai untuk memasak pelbagai hidangan dan akan mengisi badan dengan vitamin.

Penerangan lobak semangka, sifat berguna dan bahaya

Tukang kebun mengejutkan jiran dan rakan dengan lobak semangka. Ini adalah sayur akar yang tidak biasa. Ia menggabungkan rasa manis dan kepahitan yang sedap.

Penampilan lobak juga menyerlah. Kulit hijau pucat menyembunyikan daging, yang berwarna kuning lemon hingga ungu. Tukang kebun memperhatikan sifat bermanfaat sayur tembikai, yang, dengan penggunaan biasa, memperkuat sistem kekebalan tubuh..

Penerangan pelbagai

Sayuran akar tembikai adalah kacukan. Dalam keadaan semula jadi, rasa ingin tahu seperti itu tidak bertambah. Deskripsi umum:

  • tergolong dalam keluarga salib;
  • saiz hingga 8 cm;
  • bentuk: dari bulat, sedikit memanjang dari atas ke bawah, hingga fusiform;
  • kulitnya lebat;
  • warna kulit - hijau muda;
  • warna pulpa: kuning lemon, merah jambu, merah cerah atau ungu;
  • warna pulpa tidak sekata;
  • pulpa kurang berair daripada lobak tradisional;
  • rasa: manis (dekat pulpa), pahit dan pedas (berhampiran kulit);
  • kontras ketajaman dan kemanisan melicinkan ketika ia matang;
  • tempoh masak - 30 hari dari percambahan hingga kesesuaian tanaman akar untuk makanan.

Tanaman akar mentolerir pengangkutan dengan baik. Tetapi tukang kebun kecewa dengan jangka hayat yang pendek: di dalam peti sejuk, lobak mengekalkan kesegaran hanya selama 60 hari. Dan pada suhu bilik dengan cepat kehilangan persembahannya.

Ahli agronomi membezakan beberapa jenis kacukan:

  • Eropah;
  • Bahasa Cina;
  • Orang Jepun.

Mereka berbeza dari segi keadaan pematangan dan penanaman..

Pemilihan dan penanaman benih

Anda tidak boleh mendapatkan biji dari kacukan sendiri. Sebaiknya beli bahan penanaman di pusat kebun khusus. Semasa membeli, anda harus memperhatikan kepatuhan kawasan tumbuh dengan iklim yang disarankan oleh penternak.

Semasa menanam, anda perlu mengikuti nasihat ahli agronomi:

  • tanaman akar harus diletakkan di kawasan yang terang;
  • tidak seharusnya ada genangan kelembapan pada rabung;
  • tanah mesti longgar, tidak lembap;
  • tanah sebelum penanaman harus disenyawakan dengan kompleks mineral;
  • jarak antara alur hendaklah 12-15 cm;
  • jarak antara tanaman bersebelahan hendaklah 8 cm;
  • masukkan 2 biji di setiap lubang;
  • buang tanaman yang lemah selepas percambahan.

Tanah mesti dijaga lembap sebelum bercambah. Sebilangan tukang kebun menutup penanaman dengan bahan bukan tenunan putih nipis. Setelah percambahan biji, kanvas dikeluarkan.

Penyediaan tanah

Rasa ingin tahu tembikai memerlukan tanah yang longgar. Sebelum menanam, disarankan untuk menggali tempat tidur kebun ke bayonet sekop. Tambahkan kompos (baldi per meter persegi) dan kompleks mineral (fosforus dan kalium) pada masa yang sama.

Tukang kebun harus memperhatikan keasidan tanah. Untuk lobak, pH 7 selesa. Untuk tanah berasid, tepung kapur atau dolomit mesti ditambah. Beralkali - berasid dengan gambut. Padat rabung dengan ringan dan tandakan barisnya. Menyemai dan membasahi tanah.

Anda harus memperhatikan pendahulu budaya. Penuaian yang sangat baik diperoleh selepas timun, tomato. Bawang dan kacang adalah jiran yang baik..

Tarikh pendaratan

Sayuran akar tembikai masak dalam masa 30 hari. Ini membolehkan anda menanam beberapa tanaman setiap musim. Tetapi untuk rasa yang enak, disarankan untuk memerhatikan masa penanaman.

Ini adalah budaya hari yang singkat. Apabila tempoh pencahayaan meningkat, buang anak panah. Tanaman akar menjadi kasar. Rasa menjadi buruk.

Tanaman harus ditanam setelah tanah menghangat hingga 8 ° C. Sebilangan tukang kebun menyemai lobak semangka di rumah hijau pada bulan Mac - April. Sebelum menanam tomato atau timun, tanaman pertama masak.

Di tanah terbuka, budaya ditanam hingga akhir Mei. Penanaman seterusnya dilakukan pada bulan Julai - Ogos. Penuaian disyorkan sebelum bermulanya fros.

Penjagaan: menyiram, memberi makan

Lobak semangka adalah budaya pematangan awal. Sebaiknya gunakan baja hanya sekali: semasa menyiapkan tanah untuk penanaman.

Rabung harus disiram ketika mengering: sekali setiap 7-10 hari. Sekiranya hujan lebat berkepanjangan, diperlukan untuk menutup penanaman dengan filem.

Silih berganti kekeringan dan genangan air di bumi berbahaya: rasa tanaman akar merosot, pulpa menjadi berserat.

Penyakit hibrid

Budaya ini dipengaruhi oleh penyakit kulat. Untuk pencegahan, disarankan untuk memerhatikan rejim penyiraman.

Di tanah berasid, lobak semangka sakit dengan keel. Tanaman akar menjadi sukar, bentuknya berubah. Untuk mengelakkannya, cairkan tanah sebelum disemai.

Perosak

Perosak utama adalah kutu salib. Untuk mengatasinya, penanaman harus ditutup dengan lutrasil sehingga daun sejati pertama tumbuh. Sebilangan tukang kebun membersihkan tanaman dengan abu dan debu tembakau. Tidak digalakkan menggunakan racun serangga: tanaman cepat matang.

Kadang kala cacing wayar merosakkan akar. Untuk mengatasinya, rumpai harus dibuang tepat pada masanya (larva hidup di akarnya).

Manfaat dan keburukan

Tukang kebun tahu tentang khasiat yang baik dari kelezatan tembikai. Ia mengandungi vitamin, asid, minyak mustard, glikosida. Penggunaan pinggan lobak mengembalikan kekuatan sekiranya peningkatan keletihan, menormalkan saluran pencernaan, merangsang selera makan. Ia diperhatikan: setelah musim sejuk yang panjang, pengenalan sayur-sayuran akar ke dalam diet memulihkan imuniti.

Tetapi orang yang menderita penyakit perut, hati dan ginjal harus berhati-hati untuk memasukkan sayur semangka ke dalam makanan: ia boleh menimbulkan penyakit yang memburuk.

Hidangan lobak semangka

Lobak semangka boleh dimakan segar, digoreng, direbus. Oleh kerana penampilannya yang luar biasa dan rasanya yang enak, mereka dihiasi dengan pinggan mangkuk dan minuman. Pembuka selera popular: Letakkan lobak yang dikupas dan potong di atas pinggan, gerimis dengan jus lemon dan taburkan dengan biji goreng.

Salad lobak semangka

Resipi ringkas dari produk yang ada ini akan menghiasi menu negara:

  • kupas dan potong di atas lobak sayur akar sederhana dan lobak merah;
  • potong kubis putih (70 gram);
  • potong timun sederhana dan bawang hijau;
  • campurkan bahan;
  • taburkan dengan jus lemon, garam dan lada;
  • masukkan satu sudu minyak zaitun, kacau.

Masukkan pinggan. Taburkan dengan ramuan cincang dan biji bunga matahari.

Lobak merah: faedah dan keburukan

Lobak merah: faedah dan keburukan

Ciri-ciri berguna lobak merah

Kelebihan lobak semangka

Kerana kandungan nutrien yang tinggi, faedah lobak merah sangat bagus. Pelbagai mengandungi:

Walaupun mempunyai khasiat yang baik, lobak merah jambu tidak digalakkan untuk pengidap gastritis dan bisul pada tahap pemburukan..

Lobak merah juga berguna untuk menurunkan berat badan, kerana kandungan kalori adalah 20 kcal per 100 g.

Sejarah pembiakan

Penerangan mengenai varieti

Bergantung pada tempat pembiakan, lobak semangka dibahagikan kepada 3 jenis:

Untuk mempunyai idea mengenai keindahan lobak merah, anda perlu menonton foto dan video.

Ciri-ciri varieti

Hasil

Ketahanan penyakit dan perosak

Menanam dan meninggalkan

Tempat tidur taman disediakan pada musim gugur. Mereka menggali bumi, menggunakan baja fosforus-kalium, baja dan tutup dengan mulsa.

Pucuk pertama muncul 3-4 hari selepas menyemai. Selepas munculnya 3 daun sejati, anak benih ditipis.

Merawat pelbagai adalah mudah. Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, perlu dilakukan penyiraman dan pemberian makanan secara berkala.

Lobak semangka adalah budaya waktu siang yang pendek. Sekiranya tanaman tidak berlorek, buahnya akan tumbuh kecil dan pahit..

Penuaian dan penyimpanan

Penyakit dan perosak, kaedah kawalan dan pencegahan

Sekiranya tidak mematuhi peraturan agroteknik, varietasnya boleh terdedah kepada banyak penyakit:

Aplikasi memasak

Salad lobak semangka dengan timun

Salad mudah disediakan, tidak memerlukan banyak pelaburan dan merupakan contoh makanan sihat..

  • lobak merah - 3 biji.;
  • lobak merah dan timun - 2 biji.;
  • sebarang sayur - 1/2 tandan.
  • yogurt - 3 sudu besar. l.;
  • jus lemon - 2 sudu besar. l.;
  • madu - 1 sudu kecil;
  • sawi - ½ sudu kecil;
  • rempah - pilihan.

Salad lobak semangka dengan epal

Salad yang disediakan mengikut resipi ini ternyata cantik, sihat dan sangat lazat..

  • lobak merah - 2 biji.;
  • epal manis dan wortel - 1 pc.;
  • mayonis - 2 sudu besar. l.;
  • garam, lada secukup rasa.

Salad kekwa

Salad Percutian Rangup, Sihat, Cantik & Sedap.

Kesimpulannya

Penerangan lobak semangka, sifat berguna dan bahaya

Tukang kebun mengejutkan jiran dan rakan dengan lobak semangka. Ini adalah sayur akar yang tidak biasa. Ia menggabungkan rasa manis dan kepahitan yang sedap.

Penerangan pelbagai

Sayuran akar tembikai adalah kacukan. Dalam keadaan semula jadi, rasa ingin tahu seperti itu tidak bertambah. Deskripsi umum:

Ahli agronomi membezakan beberapa jenis kacukan:

Mereka berbeza dari segi keadaan pematangan dan penanaman..

Pemilihan dan penanaman benih

Semasa menanam, anda perlu mengikuti nasihat ahli agronomi:

Penyediaan tanah

Tarikh pendaratan

Ini adalah budaya hari yang singkat. Apabila tempoh pencahayaan meningkat, buang anak panah. Tanaman akar menjadi kasar. Rasa menjadi buruk.

Penjagaan: menyiram, memberi makan

Lobak semangka adalah budaya pematangan awal. Sebaiknya gunakan baja hanya sekali: semasa menyiapkan tanah untuk penanaman.

Silih berganti kekeringan dan genangan air di bumi berbahaya: rasa tanaman akar merosot, pulpa menjadi berserat.

Penyakit hibrid

Budaya ini dipengaruhi oleh penyakit kulat. Untuk pencegahan, disarankan untuk memerhatikan rejim penyiraman.

Kadang kala cacing wayar merosakkan akar. Untuk mengatasinya, rumpai harus dibuang tepat pada masanya (larva hidup di akarnya).

Manfaat dan keburukan

Hidangan lobak semangka

Salad lobak semangka

Resipi ringkas dari produk yang ada akan menghiasi menu negara:

Masukkan pinggan. Taburkan dengan ramuan cincang dan biji bunga matahari.

Lobak tembikai: prinsip dan penjagaan yang semakin meningkat

Ciri-ciri pelbagai

Lobak semangka disebut varietas buatan. Ukuran tanaman akar yang matang tidak melebihi 8 sentimeter.

Terdapat tiga jenis sayur-sayuran:

Manfaat dan keburukan

Berkembang dan menjaga

Penyediaan tanah

Terdapat peraturan tertentu yang dikembangkan untuk penyediaan bahan tanah. Ini termasuk cadangan berikut:

Peraturan untuk memilih benih untuk penanaman

Penting untuk diingat jarak antara biji, kerana lobak semangka tidak suka sesak dan kekurangan ruang..

Kesan putaran tanaman

Kedekatan pokok renek dan bangunan dapat mengelakkan tanaman akar menjadi terlalu keras.

Berpakaian dan menyiram

Penting untuk mengikuti garis panduan ini untuk menyiram tanaman:

Perosak akar

Penuaian

Penuaian dilakukan pada cuaca kering. Setelah mengeluarkan lobak dari tanah, anda mesti membiarkannya kering..

Aplikasi memasak

Lobak hibrid digoreng dan direbus bersama lauk sayur. Masukkan ayam dan ikan. Ini menghilangkan kulit.

Salad lobak semangka

Orang yang mengikuti keadaan angka tersebut disyorkan untuk menggunakan salad vitamin berdasarkan lobak semangka.

Untuk memasak, anda perlu menyediakan bahan berikut:

Anda perlu menyediakan ramuan individu untuk membuat salad dressing. Untuk melakukan ini, anda perlu menjaga ketersediaan:

  • kicap - 1 sudu besar;
  • minyak sayuran - juga satu sudu;
  • lemon - 1 sudu teh;
  • setengah sudu teh madu.

Penyediaan:

Kesimpulannya

Ulasan video mengenai glitter Pink lobak Cina

Manfaat semangka lobak. Penerangan lobak semangka, sifat berguna dan bahaya

Lobak semangka disebut varietas buatan. Ukuran tanaman akar yang matang tidak melebihi 8 sentimeter.

Terdapat tiga jenis sayur-sayuran:

Manfaat dan keburukan

Tumbuhkan lobak semangka di plot anda?

Berkembang dan menjaga

Penyediaan tanah

Terdapat peraturan tertentu yang dikembangkan untuk penyediaan bahan tanah. Ini termasuk cadangan berikut:

Peraturan untuk memilih benih untuk penanaman

Benih terbaik untuk ditanam

Penting untuk diingat jarak antara biji, kerana lobak semangka tidak suka sesak dan kekurangan ruang..

Pengaruh putaran tanaman

Kedekatan pokok renek dan bangunan dapat mengelakkan tanaman akar menjadi terlalu keras.

Berpakaian dan menyiram

Perosak akar

Penuaian

Penuaian dilakukan pada cuaca kering. Setelah mengeluarkan lobak dari tanah, anda mesti membiarkannya kering..

Aplikasi memasak

Sandwic dengan lobak semangka

Lobak hibrid digoreng dan direbus bersama lauk sayur. Masukkan ayam dan ikan. Ini menghilangkan kulit.

Salad lobak semangka

Untuk memasak, anda perlu menyediakan bahan berikut:

Anda perlu menyediakan ramuan individu untuk membuat salad dressing. Untuk melakukan ini, anda perlu menjaga ketersediaan:

  • kicap - 1 sudu besar;
  • minyak sayuran - juga satu sudu;
  • lemon - 1 sudu teh;
  • setengah sudu teh madu.

Kesimpulannya

Ulasan video mengenai glitter Pink lobak Cina

Menyemai masa

Produktiviti dari 1 hektar

Rintangan penyakit

Tempoh pematangan

Jenis tanah apa yang dia lebih suka?

Namun, bumi tidak boleh dipenuhi dengan bahan organik..

Pada musim gugur, tanah mesti digali tanpa gagal, dan juga disenyawakan dengan kotoran atau kotoran ayam.

Sejarah pembiakan

Apakah perbezaan dari jenis lain?

Kelebihan dan kekurangan pelbagai

Kelebihannya termasuk:

  • produktiviti tinggi;
  • masa pematangan yang cepat;
  • penentangan terhadap penyakit dan perosak.

Tetapi keburukannya merangkumi

Apa dan di mana ia digunakan?

Komposisi kimia

Bagi tenaga dan khasiatnya, semangka sama sekali tidak kalah dengan lobak biasa..

Ia mengandungi unsur mikro dan makro seperti:

  • natrium;
  • kalsium;
  • magnesium;
  • fluorin;
  • fosforus;
  • besi;
  • Vitamin B;
  • vitamin A, C;
  • asid nikotinik dan salisilik;
  • potasium.

Sayuran juga dihargai kerana kandungan seratnya yang tinggi.

Sifat berguna dan berbahaya

Kami telah menulis mengenai berapa banyak unsur vitamin, mikro dan makro dalam lobak semangka.

Daripada kontraindikasi, perlu disebut ulser perut dan keasidan yang meningkat. Oleh kerana lobak sangat merengsakan membran mukus.

Menanam pelbagai: penanaman dan penjagaan

Ingat bahawa tanah mesti dipanaskan sebelum menanam..

Anak benih akan muncul dalam beberapa hari.

Lobak tembikai tumbuh dengan buruk dalam keadaan sesak. Oleh itu, semasa mendarat, penting untuk mengambil kira fakta ini..

Baja mineral yang kaya dengan kalium dan fosfor digunakan pada tanah dua kali sebulan.

Penuaian dan penyimpanan

Penyakit dan perosak

Pencegahan pelbagai masalah

Video-video yang berkaitan

Penerangan mengenai pelbagai, pengalaman berkembang:

Tukang kebun mengejutkan jiran dan rakan dengan lobak semangka. Ini adalah sayur akar yang tidak biasa. Ia menggabungkan rasa manis dan kepahitan yang sedap.

Penerangan pelbagai

Sayuran akar tembikai adalah kacukan. Dalam keadaan semula jadi, rasa ingin tahu seperti itu tidak bertambah. Deskripsi umum:

Ahli agronomi membezakan beberapa jenis kacukan:

Mereka berbeza dari segi keadaan pematangan dan penanaman..

Pemilihan dan penanaman benih

Semasa menanam, anda perlu mengikuti nasihat ahli agronomi:

Penyediaan tanah

Tarikh pendaratan

Ini adalah budaya hari yang singkat. Apabila tempoh pencahayaan meningkat, buang anak panah. Tanaman akar menjadi kasar. Rasa menjadi buruk.

Penjagaan: menyiram, memberi makan

Lobak semangka adalah budaya pematangan awal. Sebaiknya gunakan baja hanya sekali: semasa menyiapkan tanah untuk penanaman.

Silih berganti kekeringan dan genangan air di bumi berbahaya: rasa tanaman akar merosot, pulpa menjadi berserat.

Penyakit hibrid

Budaya ini dipengaruhi oleh penyakit kulat. Untuk pencegahan, disarankan untuk memerhatikan rejim penyiraman.

Kadang kala cacing wayar merosakkan akar. Untuk mengatasinya, rumpai harus dibuang tepat pada masanya (larva hidup di akarnya).

Manfaat dan keburukan

Hidangan lobak semangka

Salad lobak semangka

Resipi ringkas dari produk yang ada akan menghiasi menu negara:

Masukkan pinggan. Taburkan dengan ramuan cincang dan biji bunga matahari.

Sekiranya ulser perut dan duodenum, penyakit hati dan ginjal, lobak harus dimakan dalam jumlah yang terhad.

Prekursor terbaik untuk lobak semangka adalah kentang, timun, labu, kekacang.

Lobak semangka tahan sejuk. Anak benih mampu menahan embun beku hingga -3-4 ° С, dan tanaman yang ditanam - hingga -6 ° С.

Pertumbuhan terpantas berlaku dalam cuaca cerah yang panas - 22-24º С.

Suhu di atas + 25 ° C dan di bawah + 10 ° C dianggap tidak baik.

Walau bagaimanapun, kelembapan berlebihan, terutama dalam cuaca sejuk, mengancam dengan kerosakan teruk dari pelbagai reput.

Lebih baik memilih biji yang lebih besar, maka hasilnya akan menjadi 1.5 kali lebih tinggi dibandingkan dengan menyemai dengan yang kecil.

Untuk menjaga agar lobak semangka tidak menembak, letakkan tanaman ini di tempat yang sedikit teduh..

Perhatikan penyiraman biasa.

Rumpai rumpai tepat pada waktunya.

Selepas 2-3, pucuk pertama muncul. Tanaman akar yang betul memerlukan masa sekitar sebulan untuk dibentuk.

Penyakit dan perosak

Sayuran ini juga mudah diserang penyakit kulat - kaki hitam, cendawan berbulu.

Kutu salib adalah musuh dedaunan terburuk, dan pada akhir musim tumbuh mereka dapat dirosakkan oleh lalat kubis.

Penyemburan dengan penyerapan abu atau rebusan bahagian atas tomato banyak membantu. Juga serangga takut akan habuk tembakau..

Bergantung pada asalnya, kumpulan varietas berikut dibezakan:

  • Kumpulan Eropah jenis lobak
  • Kumpulan Jepun jenis lobak
  • Kumpulan Cina jenis lobak

Penerangan mengenai pelbagai

Kelebihan lobak semangka

Ciri-ciri teknologi pertanian

Tanaman akar tumbuh lebih berair dan walaupun bijinya direndam sebelum menanam dan sedikit bercambah.

Penyakit hibrid

Kesan pencegahan yang baik dicapai semasa menggunakan taburan, serta melonggarkan tanah secara berkala antara baris.

Musuh utama lobak semangka adalah kelembapan berlebihan.

Permohonan

Lobak juga digunakan untuk menandakan garis benih ketika menanam sayur-sayuran seperti bawang.

Ciri lobak semangka. Lobak merah: faedah dan keburukan

Varieti tahunan Eropah dianggap terbaik untuk tumbuh di Rusia tengah..

Agroteknik

Penyediaan tanah

Pemilihan dan penanaman benih

Anda boleh menjangkakan pucuk pertama sudah pada hari kedua atau ketiga..

Lobak tembikai tidak suka sesak! Jarak tanaman yang mencukupi dan jarak baris yang mencukupi mesti dipastikan.

Peraturan putaran tanaman

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai penggiliran tanaman di artikel kami:

Penjagaan, penyiraman, memberi makan

Penyakit dan perosak

Ciri berguna lobak semangka

Aplikasi memasak

Salad lobak semangka

Bahan-bahan:

Tinjauan video mengenai penyemai lobak

Sekiranya ulser perut dan duodenum, penyakit hati dan ginjal, lobak harus dimakan dalam jumlah yang terhad.

Prekursor terbaik untuk lobak semangka adalah kentang, timun, labu, kekacang.

Lobak semangka tahan sejuk. Anak benih mampu menahan embun beku hingga -3-4 ° С, dan tanaman yang ditanam - hingga -6 ° С.

Pertumbuhan terpantas berlaku dalam cuaca cerah yang panas - 22-24º С.

Suhu di atas + 25 ° C dan di bawah + 10 ° C dianggap tidak baik.

Walau bagaimanapun, kelembapan berlebihan, terutama dalam cuaca sejuk, mengancam dengan kerosakan teruk dari pelbagai reput.

Lebih baik memilih biji yang lebih besar, maka hasilnya akan menjadi 1.5 kali lebih tinggi dibandingkan dengan menyemai dengan yang kecil.

Untuk menjaga agar lobak semangka tidak menembak, letakkan tanaman ini di tempat yang sedikit teduh..

Perhatikan penyiraman biasa.

Rumpai rumpai tepat pada waktunya.

Selepas 2-3, pucuk pertama muncul. Tanaman akar yang betul memerlukan masa sekitar sebulan untuk dibentuk.

Penyakit dan perosak

Sayuran ini juga mudah diserang penyakit kulat - kaki hitam, cendawan berbulu.

Kutu salib adalah musuh dedaunan terburuk, dan pada akhir musim tumbuh mereka dapat dirosakkan oleh lalat kubis.

Penyemburan dengan penyerapan abu atau rebusan bahagian atas tomato banyak membantu. Juga serangga takut akan habuk tembakau..

Penerangan pelbagai

Manfaat dan keburukan

Lobak semangka disebut varietas buatan. Ukuran tanaman akar yang matang tidak melebihi 8 sentimeter.

Terdapat tiga jenis sayur-sayuran:

Manfaat dan keburukan

Tumbuhkan lobak semangka di plot anda?

Berkembang dan menjaga

Penyediaan tanah

Terdapat peraturan tertentu yang dikembangkan untuk penyediaan bahan tanah. Ini termasuk cadangan berikut:

Peraturan untuk memilih benih untuk penanaman

Benih terbaik untuk ditanam

Penting untuk diingat jarak antara biji, kerana lobak semangka tidak suka sesak dan kekurangan ruang..

Pengaruh putaran tanaman

Kedekatan pokok renek dan bangunan dapat mengelakkan tanaman akar menjadi terlalu keras.

Berpakaian dan menyiram

Perosak akar

Penuaian

Penuaian dilakukan pada cuaca kering. Setelah mengeluarkan lobak dari tanah, anda mesti membiarkannya kering..

Aplikasi memasak

Sandwic dengan lobak semangka

Lobak hibrid digoreng dan direbus bersama lauk sayur. Masukkan ayam dan ikan. Ini menghilangkan kulit.

Salad lobak semangka

Untuk memasak, anda perlu menyediakan bahan berikut:

Anda perlu menyediakan ramuan individu untuk membuat salad dressing. Untuk melakukan ini, anda perlu menjaga ketersediaan:

  • kicap - 1 sudu besar;
  • minyak sayuran - juga satu sudu;
  • lemon - 1 sudu teh;
  • setengah sudu teh madu.

Kesimpulannya

Lobak tembikai: prinsip penanaman dan penjagaan. Ciri-ciri berguna, gambaran dan teknologi pertanian lobak semangka dari pelbagai jenis

Bergantung pada asalnya, kumpulan varietas berikut dibezakan:

  • Kumpulan varieti Eropah
  • Kumpulan pelbagai Jepun
  • Kumpulan varieti Cina

Penerangan mengenai pelbagai

Kentang "Svitanok Kievsky": salah satu yang terbaik untuk keadaan iklim Rusia

Khasiat sayur

Ciri-ciri teknologi pertanian

"Mashenka f1": timun hibrida yang popular dan berbuah

Tanaman akar tumbuh lebih berair dan walaupun bijinya direndam sebelum menanam dan sedikit bercambah.

Pucuk pertama muncul selepas dua atau tiga hari. Perlu kira-kira sebulan untuk membentuk tanaman akar yang besar dan sama rata.

Penyakit hibrid

Saya ingin memberi tumpuan kepada beberapa jenis lobak dan menyediakan beberapa salad.

Salad lobak semangka

Untuk membuat salad sederhana, anda memerlukan ramuan berikut:

Memasak salad yang lazat

Susun pinggan lobak secara rawak pada pinggan rata. Saya meletakkan piring dalam bentuk bunga, bagaimanapun, saya mencuba.

Lobak segar akan menghasilkan hidangan yang indah dengan hidangan daging, terutama barbeku. Selamat memasak!

Salad lobak putih Korea

Untuk menyediakan salad yang lazat dengan lobak, kita perlu

Kubis putih - 50-70 gram;

Timun segar - 20-30 gram;

Tanaman akar wortel - 30-40 gram;

Lobak tembikai - 40-50 gram;

Bawang hijau - 2 pucuk.

Ia diketahui dapat mengekalkan semua khasiatnya yang berguna sepanjang musim sejuk. Dan dia mempunyai banyak.

Kicap - 1 sudu besar

Minyak sayuran - 1 sudu besar

Jus lemon - 1 sudu teh

Madu asli - 0,5 sudu teh

Kami mencampurkan semua ramuan di atas bersama-sama dan mendapatkan salad salad yang lazat, tetapi pada masa yang sama.

Sekarang hanya tinggal menuangkannya ke atas salad yang tiada tandingannya, yang sebenarnya kita lakukan.

Dan tentu saja - persembahan. Saya memutuskan untuk memberikannya kepada anda dalam bentuk bunga dadakan. Nikmati dan sihat!

MK disiapkan oleh Lyudmila Lebed

Bergantung pada asalnya, kumpulan varietas berikut dibezakan:

  • Kumpulan Eropah jenis lobak
  • Kumpulan Jepun jenis lobak
  • Kumpulan Cina jenis lobak

Penerangan mengenai pelbagai

Kelebihan lobak semangka

Ciri-ciri teknologi pertanian

Tanaman akar tumbuh lebih berair dan walaupun bijinya direndam sebelum menanam dan sedikit bercambah.

Penyakit hibrid

Kesan pencegahan yang baik dicapai semasa menggunakan taburan, serta melonggarkan tanah secara berkala antara baris.

Musuh utama lobak semangka adalah kelembapan berlebihan.

Permohonan

Lobak juga digunakan untuk menandakan garis benih ketika menanam sayur seperti bawang.

Ciri-ciri berguna dan kontraindikasi lobak semangka

Penerangan lobak semangka, sifat berguna dan bahaya

Tukang kebun mengejutkan jiran dan rakan dengan lobak semangka. Ini adalah sayur akar yang tidak biasa. Ia menggabungkan rasa manis dan kepahitan yang sedap.

Penampilan lobak juga menyerlah. Kulit hijau pucat menyembunyikan daging, yang berwarna kuning lemon hingga ungu. Tukang kebun memperhatikan sifat bermanfaat sayur tembikai, yang, dengan penggunaan biasa, memperkuat sistem kekebalan tubuh..

Penerangan pelbagai

Sayuran akar tembikai adalah kacukan. Dalam keadaan semula jadi, rasa ingin tahu seperti itu tidak bertambah. Deskripsi umum:

  • tergolong dalam keluarga salib;
  • saiz hingga 8 cm;
  • bentuk: dari bulat, sedikit memanjang dari atas ke bawah, hingga fusiform;
  • kulitnya lebat;
  • warna kulit - hijau muda;
  • warna pulpa: kuning lemon, merah jambu, merah cerah atau ungu;
  • warna pulpa tidak sekata;
  • pulpa kurang berair daripada lobak tradisional;
  • rasa: manis (dekat pulpa), pahit dan pedas (berhampiran kulit);
  • kontras ketajaman dan kemanisan melicinkan ketika ia matang;
  • tempoh masak - 30 hari dari percambahan hingga kesesuaian tanaman akar untuk makanan.

Tanaman akar mentolerir pengangkutan dengan baik. Tetapi tukang kebun kecewa dengan jangka hayat yang pendek: di dalam peti sejuk, lobak mengekalkan kesegaran hanya selama 60 hari. Dan pada suhu bilik dengan cepat kehilangan persembahannya.

Ahli agronomi membezakan beberapa jenis kacukan:

  • Eropah;
  • Bahasa Cina;
  • Orang Jepun.

Mereka berbeza dari segi keadaan pematangan dan penanaman..

Pemilihan dan penanaman benih

Anda tidak boleh mendapatkan biji dari kacukan sendiri. Sebaiknya beli bahan penanaman di pusat kebun khusus. Semasa membeli, anda harus memperhatikan kepatuhan kawasan tumbuh dengan iklim yang disarankan oleh penternak.

Semasa menanam, anda perlu mengikuti nasihat ahli agronomi:

  • tanaman akar harus diletakkan di kawasan yang terang;
  • tidak seharusnya ada genangan kelembapan pada rabung;
  • tanah mesti longgar, tidak lembap;
  • tanah sebelum penanaman harus disenyawakan dengan kompleks mineral;
  • jarak antara alur hendaklah 12-15 cm;
  • jarak antara tanaman bersebelahan hendaklah 8 cm;
  • masukkan 2 biji di setiap lubang;
  • buang tanaman yang lemah selepas percambahan.

Tanah mesti dijaga lembap sebelum bercambah. Sebilangan tukang kebun menutup penanaman dengan bahan bukan tenunan putih nipis. Setelah percambahan biji, kanvas dikeluarkan.

Penyediaan tanah

Rasa ingin tahu tembikai memerlukan tanah yang longgar. Sebelum menanam, disarankan untuk menggali tempat tidur kebun ke bayonet sekop. Tambahkan kompos (baldi per meter persegi) dan kompleks mineral (fosforus dan kalium) pada masa yang sama.

Tukang kebun harus memperhatikan keasidan tanah. Untuk lobak, pH 7 selesa. Untuk tanah berasid, tepung kapur atau dolomit mesti ditambah. Beralkali - berasid dengan gambut. Padat rabung dengan ringan dan tandakan barisnya. Menyemai dan membasahi tanah.

Anda harus memperhatikan pendahulu budaya. Penuaian yang sangat baik diperoleh selepas timun, tomato. Bawang dan kacang adalah jiran yang baik..

Tarikh pendaratan

Sayuran akar tembikai masak dalam masa 30 hari. Ini membolehkan anda menanam beberapa tanaman setiap musim. Tetapi untuk rasa yang enak, disarankan untuk memerhatikan masa penanaman.

Ini adalah budaya hari yang singkat. Apabila tempoh pencahayaan meningkat, buang anak panah. Tanaman akar menjadi kasar. Rasa menjadi buruk.

Tanaman harus ditanam setelah tanah menghangat hingga 8 ° C. Sebilangan tukang kebun menyemai lobak semangka di rumah hijau pada bulan Mac - April. Sebelum menanam tomato atau timun, tanaman pertama masak.

Di tanah terbuka, budaya ditanam hingga akhir Mei. Penanaman seterusnya dilakukan pada bulan Julai - Ogos. Penuaian disyorkan sebelum bermulanya fros.

Penjagaan: menyiram, memberi makan

Lobak semangka adalah budaya pematangan awal. Sebaiknya gunakan baja hanya sekali: semasa menyiapkan tanah untuk penanaman.

Rabung harus disiram ketika mengering: sekali setiap 7-10 hari. Sekiranya hujan lebat berkepanjangan, diperlukan untuk menutup penanaman dengan filem.

Silih berganti kekeringan dan genangan air di bumi berbahaya: rasa tanaman akar merosot, pulpa menjadi berserat.

Penyakit hibrid

Budaya ini dipengaruhi oleh penyakit kulat. Untuk pencegahan, disarankan untuk memerhatikan rejim penyiraman.

Di tanah berasid, lobak semangka sakit dengan keel. Tanaman akar menjadi sukar, bentuknya berubah. Untuk mengelakkannya, cairkan tanah sebelum disemai.

Perosak

Perosak utama adalah kutu salib. Untuk mengatasinya, penanaman harus ditutup dengan lutrasil sehingga daun sejati pertama tumbuh. Sebilangan tukang kebun membersihkan tanaman dengan abu dan debu tembakau. Tidak digalakkan menggunakan racun serangga: tanaman cepat matang.

Kadang kala cacing wayar merosakkan akar. Untuk mengatasinya, rumpai harus dibuang tepat pada masanya (larva hidup di akarnya).

Manfaat dan keburukan

Tukang kebun tahu tentang khasiat yang baik dari kelezatan tembikai. Ia mengandungi vitamin, asid, minyak mustard, glikosida. Penggunaan pinggan lobak mengembalikan kekuatan sekiranya peningkatan keletihan, menormalkan saluran pencernaan, merangsang selera makan. Ia diperhatikan: setelah musim sejuk yang panjang, pengenalan sayur-sayuran akar ke dalam diet memulihkan imuniti.

Tetapi orang yang menderita penyakit perut, hati dan ginjal harus berhati-hati untuk memasukkan sayur semangka ke dalam makanan: ia boleh menimbulkan penyakit yang memburuk.

Hidangan lobak semangka

Lobak semangka boleh dimakan segar, digoreng, direbus. Oleh kerana penampilannya yang luar biasa dan rasanya yang enak, mereka dihiasi dengan pinggan mangkuk dan minuman. Pembuka selera popular: Letakkan lobak yang dikupas dan potong di atas pinggan, gerimis dengan jus lemon dan taburkan dengan biji goreng.

Salad lobak semangka

Resipi ringkas dari produk yang ada ini akan menghiasi menu negara:

  • kupas dan potong di atas lobak sayur akar sederhana dan lobak merah;
  • potong kubis putih (70 gram);
  • potong timun sederhana dan bawang hijau;
  • campurkan bahan;
  • taburkan dengan jus lemon, garam dan lada;
  • masukkan satu sudu minyak zaitun, kacau.

Masukkan pinggan. Taburkan dengan ramuan cincang dan biji bunga matahari.

Lobak merah (tembikai): varieti, faedah dan bahaya

Lobak semangka adalah kacukan yang tidak biasa dengan pulpa berair merah terang. Berkat hati yang indah, bubur manis dengan kepahitan yang menyakitkan, lobak merah telah menjadi sangat popular dalam masakan dan di kalangan tukang kebun Rusia. Untuk menanam sayur eksotik di pondok musim panas anda, anda perlu membiasakan diri dengan penerangan, peraturan dan cadangan penanaman dan penjagaan.

Penerangan lobak semangka

Lobak merah jambu dibiakkan oleh penternak Eropah, tetapi sayur-sayuran itu mendapat populariti di kalangan koki Amerika. Tukang kebun Rusia mengetahui tentang tanaman akar merah terang hanya pada tahun 2000.

Bergantung pada ragamnya, lobak semangka dapat memiliki bentuk dan warna pulpa yang berbeza. Ia diratakan, bujur, dan bulat. Warna pulpa berwarna putih salji, lemon, merah dan ungu. Terdapat varieti dengan warna ganda. Buburnya cantik, berair dan manis. Sayuran akar mendapat namanya bukan kerana rasa tembikai, tetapi untuk pulpa manis asli. Lobak memperoleh rasa yang ketara ketika ia matang.

Terlepas dari ragamnya, ukuran lobak merah tidak melebihi 8 cm. Kulit lobak semangka berwarna zaitun ringan. Oleh kerana kulitnya lebat, tanaman tahan dengan pengangkutan, tetapi jangka hayat sayur-sayuran tidak melebihi 2-3 bulan. Untuk meningkatkan jangka hayat, tanaman mesti disimpan di dalam bilik yang sejuk, kerana pada suhu bilik lobak semangka kehilangan penampilannya dan rasa manis.

Roset daun separa tegak, bersaiz sederhana, warna zaitun gelap dengan tepi bergerigi. Berat purata tanaman akar adalah 100-150 g.

Lobak merah adalah hibrida matang awal yang dapat menahan perubahan cuaca dan frosts musim bunga kecil. Di daerah dengan iklim yang tidak stabil, benih ditanam di bawah tempat perlindungan film pada pertengahan April, dan jika peraturan agroteknik dipatuhi, tanaman pertama dapat dikeluarkan setelah 35 hari.

Lobak tembikai adalah jenis yang tinggi. Oleh kerana cepat matang, tanaman dapat dituai beberapa kali dalam satu musim. Penuaian terbesar diperoleh pada bulan Ogos, dari 1 persegi. m, tertakluk pada peraturan penjagaan, anda dapat mengumpulkan dari 8 kg buah.

Lobak merah tahan terhadap penyakit dan perosak. Tetapi agar masalah yang serius tidak muncul, perlu dilakukan tindakan pencegahan tepat pada waktunya: pengairan dengan cara menaburkan, menghilangkan rumpai, melonggarkan tanah.

Untuk menghargai keindahan lobak merah, anda perlu melihat fotonya, tetapi untuk mendapatkan gambaran rasanya, disarankan menanam lobak semangka di plot peribadi.

Ciri berguna lobak semangka

Lobak merah jambu mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Bubur mengandungi vitamin, unsur mikro dan makro, minyak mustard, glikosida dan asid. Kerana kandungan serat makanan dan kalium yang tinggi, lobak semangka memberi manfaat kepada tubuh.

Lobak merah dinasihatkan:

  • untuk memulihkan badan selepas musim sejuk;
  • dengan penyakit gastrousus;
  • untuk memulihkan nada;
  • untuk meningkatkan selera makan;
  • untuk menguatkan dinding saluran darah dan otot jantung;
  • untuk mengurangkan berat badan, kerana 100 g produk mengandungi sekitar 20 kcal.

Lobak semangka harus digunakan dengan berhati-hati untuk gastritis, kolitis dan penyakit ulser peptik semasa eksaserbasi. Juga, berhati-hati untuk wanita hamil dan menyusui. Sebelum memakan lobak, lebih baik berjumpa pakar.

Varieti lobak merah

Bergantung pada tempat penetasan, lobak merah adalah:

Walaupun para tukang kebun Rusia mula menanam lobak semangka sejak kebelakangan ini, mereka sudah mempunyai varieti yang popular dan digemari.

Hati merah

Hati merah adalah kacukan Cina dengan zaitun lembut, kulit lebat. Daging sayuran akar berwarna merah jambu terang, berair dan manis. Tidak ada kepahitan kerana kandungan minyak mustard yang rendah. Sayuran ini perlu disimpan dalam jangka masa panjang dan diangkut dengan baik.

Lobak merah Cina mengandungi unsur vitamin, mikro dan makro yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi perut, usus dan sistem kardiovaskular. Ia juga disyorkan untuk membersihkan badan dan menurunkan berat badan kerana kandungan kalori rendah. Pelbagai Jantung Merah harus digunakan dengan hati-hati oleh wanita hamil, kerana minyak yang terdapat di dalam pulpa nada rahim dan boleh menyebabkan keguguran.

Meat Merah

Varieti ini dibiakkan oleh saintis Jepun. Dari segi rasa, sayur akarnya menyerupai pelbagai jenis Daikon yang terkenal. Lobak merah mempunyai buah yang besar, beratnya sekitar 300 g. Tanaman akarnya bulat atau bujur, dengan kulit tipis dan bubur merah jambu gelap. Tidak kira kaedah penyediaannya, buahnya tidak pahit, mempunyai rasa manis dan aroma halus..

Pulpa mengandungi serat makanan, vitamin, unsur makro dan mikro. 100 g produk mengandungi tidak lebih dari 35 kcal, oleh itu, varietas ini juga disyorkan untuk orang yang mempunyai berat badan berlebihan.

Kilauan merah jambu

Pelbagai lobak merah dengan warna merah jambu, pulpa berair dan rasa manis. Tanaman akar masak mencapai panjang hingga 10 cm. Buah masak, buah bulat, dengan rasa yang baik dan jangka hayat yang panjang. Varieti ini tahan sejuk, sehingga tanaman dapat dituai setelah bermulanya frost pertama.

Tertakluk pada peraturan agroteknik, ia memberikan hasil yang tinggi secara konsisten, yang akan menjadi hiasan meja.

Musim sejuk merah

Lobak musim sejuk merah tergolong dalam varieti awal sederhana. Dari munculnya tunas hingga pengumpulan tanaman akar, tidak lebih dari 60-80 hari berlalu. Tanaman akarnya besar, seberat 200-300 g, berbentuk bulat, dengan rasa yang enak. Kulitnya pekat, berwarna burgundy. Daging putih tegas, lembut, manis dan tanpa kepahitan.

Untuk kegunaan musim panas, benih disemai pada awal musim bunga di bawah tempat perlindungan filem, untuk simpanan musim sejuk - pada separuh pertama bulan Julai. Varietas ini disarankan untuk dikonsumsi segar, rebus, dan juga digunakan untuk menuai panen untuk musim dingin. Kerana kandungan vitamin dan nutrien yang tinggi, lobak merah dapat digunakan untuk makanan bayi.

Ciri-ciri tumbuh lobak semangka

Lobak tembikai adalah budaya tahan sejuk yang tidak matang dan bersahaja. Ia dapat ditanam di tempat tidur terbuka dan dalam keadaan rumah hijau, anak benih dan menyemai benih di tempat tetap..

Tanaman akar dapat menahan suhu hingga -5 ° C, oleh itu ia sesuai untuk tumbuh di Rusia Tengah. Untuk mendapatkan hasil panen yang ditunggu-tunggu di kawasan dengan iklim yang tidak stabil, perlu menanam jenis lobak merah Eropah tahunan.

Menanam dan merawat lobak merah

Lobak semangka adalah budaya yang tidak bersahaja, untuk menanam hasil panen yang kaya, anda mesti mengikuti peraturan penjagaan yang mudah. Mereka terdiri daripada menyiram, memberi makan dan melonggarkan tanah tepat pada masanya. Juga, langkah pencegahan terhadap penyakit dan serangga perosak memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan perkembangan yang baik..

Tarikh pendaratan

Untuk memulihkan badan selepas musim sejuk, lobak merah dapat ditanam pada pertengahan April di rumah hijau atau pada awal Mei, setelah memanaskan tanah, di tanah terbuka. Pengumpulan buah bermula sebulan setelah menyemai biji. Untuk selalu menanam tanaman akar dengan vitamin, penaburan dilakukan pada selang waktu 15-20 hari.

Pemilihan dan penyediaan tapak pendaratan

Sebelum menanam lobak dengan pusat merah, anda perlu memilih laman web dengan betul dan menyiapkan tanah pada musim luruh. Budaya ini berkembang dengan baik di tempat teduh separa, karena di bawah sinar matahari terbuka tanaman akan cepat melepaskan panah, dan tanaman akar akan berhenti tumbuh dan berkembang. Lebih baik menanam lobak selepas kekacang, bijirin, tomato, kentang dan timun. Tukang kebun yang berpengalaman tidak menasihati menanam lobak semangka selepas salib, wortel dan bit.

Untuk menanam hasil panen yang banyak, anda mesti mengikuti peraturan mudah untuk menyiapkan tapak penanaman:

  • lobak semangka tumbuh dengan baik di tanah loamy dan berpasir;
  • keasidan tanah tidak boleh melebihi 7 Ph, jika keasidan melebihi nilai yang dibenarkan, bumi terdeoksidasi dengan serbuk kapur atau dolomit;
  • hasil yang tinggi dapat diperoleh di tanah yang longgar dan berkhasiat;
  • lebihan baja organik akan menyebabkan pertumbuhan bahagian atas tanah yang berlebihan sehingga merugikan jisim tanaman akar;
  • jika pondok musim panas kecil, dan mustahil untuk memperuntukkan tempat tidur khas untuk menyemai, maka lobak merah boleh ditanam di antara tanaman sayur-sayuran lain.

Tempat tidur taman untuk menanam benih disediakan pada musim gugur. Untuk melakukan ini, gali tempat yang dipilih dan tambahkan humus, kotoran busuk atau kompos, serta baja fosforus-kalium. Kawasan yang disiapkan untuk musim sejuk ditutup dengan lapisan mulsa 15 cm atau agrofibre hitam.

Peraturan pendaratan

Penanaman lobak merah dilakukan oleh anak benih dan biji benih terus ke tanah terbuka. Sebelum menanam, anda perlu memilih dan menyediakan benih dengan betul.

Semasa membeli benih, lebih baik memilih spesimen besar, kerana mereka memberikan hasil panen tanaman akar yang kaya. Untuk percambahan dan pembentukan yang cepat, benih direndam selama 24 jam di dalam air sejuk.

Anak benih

Untuk mendapatkan penuaian awal, lobak semangka dapat ditanam pada anak benih. Untuk ini, benih disemai dalam kotak bunga dengan tanah yang subur pada selang sekurang-kurangnya 3 cm. Kedalaman penanaman tidak boleh lebih dari 5-6 cm.

Bekas ditutup dengan bungkus plastik dan disimpan di tempat yang kering dan gelap. Setelah tunas muncul, tempat perlindungan dikeluarkan, dan anak benih dipindahkan ke tempat yang paling terang. Penyiraman dilakukan ketika tanah mengering, memberi makan ketika menanam anak benih tidak digunakan.

Benih

Lobak semangka dapat ditanam oleh biji di ladang terbuka dan dalam keadaan rumah hijau. Di rumah hijau, lobak ditanam di kawasan dengan musim panas hujan atau pada bulan-bulan pertama musim sejuk. Teknik menanam sayur merah di rumah hijau:

  1. Tanah sebelum menanam mesti dibasahi dan disenyawakan.
  2. Benih disemai pada selang 3 cm, hingga kedalaman 5-6 cm.
  3. Untuk pertumbuhan dan perkembangan yang baik, suhu di rumah hijau mestilah 20-25 ° C.
  4. Dengan kekurangan cahaya matahari, pencahayaan buatan dipasang di atas kilang.
  5. Penyiraman mesti banyak, setiap 10-15 hari.
  6. Untuk melindungi tanaman dari pembekuan, penanaman dilakukan.

Menyemai benih di tanah terbuka dilakukan hanya setelah tanah telah memanaskan hingga + 10 ° C. Di tempat tidur yang disiapkan, alur dibuat sedalam 4-6 cm dengan selang sekurang-kurangnya 15 cm. 0,5 sudu kecil diletakkan di dalam lubang yang disiapkan. azofoski, taburkan dengan tanah dan masukkan 2-3 biji setiap satu. Jarak antara lubang dipertahankan pada 15-20 cm. Setelah menyemai, tanah banyak ditumpahkan dan tempat tidur kebun dilembapkan untuk mempertahankan kelembapan. Setelah muncul 3-4 daun sejati, anak benih ditipis, meninggalkan yang paling kuat dan sihat.

Walaupun lobak semangka adalah tanaman yang tidak bersahaja, penjagaan tepat pada masanya mesti diperhatikan untuk mendapatkan hasil panen yang baik..

Melonggarkan dan merumput

Penyiangan dan pelonggaran dilakukan setiap 5 hari selepas percambahan. Prosedur ini akan menyediakan sistem akar dengan oksigen, menghilangkan kerak bumi dan mendorong pertumbuhan sayuran dengan cepat. Dan penyingkiran rumpai tepat pada masanya akan menjadi pencegahan yang baik terhadap serangga perosak dan penyakit..

Menyiram dan memberi makan

Lobak semangka tidak memerlukan makanan yang kerap. Kompleks mineral pertama baja digunakan setelah munculnya 3-4 daun sejati, penyusuan semula dilakukan 30 hari selepas yang pertama.

Sayuran merah adalah tanaman yang suka kelembapan, dengan air yang cukup, hasil panennya akan banyak, dan buburnya manis dan tanpa kekosongan. Juga, tertakluk kepada peraturan penyiraman, tanaman tidak akan membentuk anak panah, dan buahnya akan tumbuh berair dan manis. Peraturan pengairan untuk lobak semangka:

  • Kelembapan berlebihan menyebabkan kerosakan tanaman akar dan penambahan penyakit kulat, oleh itu, penyiraman dilakukan dengan mengambil kira keadaan cuaca;
  • dengan kekurangan cecair, lompang terbentuk di dalam sayur;
  • dalam cuaca panas, pengairan dilakukan 1 kali dalam 7-10 hari, setiap 1 sq. m mengambil sekurang-kurangnya 10 liter air suam dan sejuk;
  • jika penyiraman biasa tidak mungkin, maka tempat tidur taman dapat ditutup dengan lapisan mulsa 15 cm atau bahan penutup bukan tenunan.

Semasa menanam sayur akar merah, tukang kebun mungkin menghadapi beberapa kesukaran:

  1. Kerosakan akar - berlaku apabila terdapat kelembapan berlebihan.
  2. Sayuran tumbuh dan berkembang dengan buruk - benih ditanam di tanah berat, tanah liat atau tanaman tidak mempunyai pencahayaan yang mencukupi.
  3. Buah-buahan kecil dan pahit - waktu siang yang panjang.
  4. Penembakan dan pembungaan berlaku apabila sayur ditanam di tanah berasid dan penyiraman tidak mencukupi.
  5. Keretakan akar - kerana kekurangan cecair.

Penyakit dan perosak

Lobak semangka tahan terhadap penyakit dan perosak. Tetapi jika peraturan agroteknik tidak dipatuhi, tanaman dapat menjangkiti penyakit berikut:

  1. Apabila ditanam di tanah yang berasid, tanaman ini sering menderita virus keel. Apabila dijangkiti virus, buahnya diubah suai, pulpa memperoleh struktur yang kaku dan menjadi tidak termakan. Sekiranya terdapat tanah dengan keasidan yang tinggi di lokasi, maka tepung limau nipis atau dolomit ditambahkan semasa menggali.
  2. Dengan kelembapan yang kuat, kulat muncul di tanaman, mempengaruhi bahagian udara dan tanaman akar.
  3. Pada musim panas yang kering dan kering, kutu salib dan lalat kubis dapat muncul pada lobak. Anda boleh menyingkirkan serangga perosak dengan bawang merah atau bawang putih, serta membersihkan dengan abu kayu. Rawatan dijalankan dalam cuaca kering, pada waktu pagi.

Penuaian dan penyimpanan

Semasa menanam lobak semangka, anda perlu menuai tepat pada masanya dan menyimpannya dengan betul. Pengumpulan tanaman akar dilakukan sebulan setelah percambahan biji benih, kerana buah-buahan yang terlalu banyak kehilangan hasilnya, dan pulpa membentuk kekosongan, menjadi kurang berair dan manis.

Setelah menuai, sayur-sayuran ditinggalkan di kebun hingga kering. Selanjutnya, tanaman disusun, mengeluarkan buah-buahan yang mengalami kerusakan mekanikal, kerana spesimen tersebut tidak akan disimpan dalam jangka panjang. Setelah disusun, bahagian atasnya dipotong 2 cm. Sayuran yang disiapkan dibentangkan dalam kotak, setiap lapisan ditaburkan dengan pasir atau abu dan ditempatkan di ruangan yang kering, sejuk, dan berventilasi baik. Jangka hayat tanaman kira-kira 2-3 bulan.

Penggunaan lobak semangka

Lobak tembikai banyak digunakan dalam masakan. Kerana warna merah di dalamnya, lobak dipanggang, direbus, digunakan sebagai tambahan salad dan untuk menghias hidangan daging dan ikan. Bahagian atasnya mengandungi sejumlah besar nutrien, sehingga digunakan segar dan untuk membuat sup musim panas. Potongan pulpa merah terang digunakan sebagai ganti kapur, kiwi dan lemon untuk menghias koktel.

Kesimpulannya

Lobak semangka bukan sahaja sihat, tetapi juga sayur yang sangat indah. Mematuhi peraturan penanaman dan penjagaan, anda boleh mendapatkan buah cerah yang sesuai untuk memasak pelbagai hidangan dan akan mengisi badan dengan vitamin.

Lobak merah: faedah dan keburukan

Lobak semangka adalah kacukan sayur dengan pulpa berair merah jambu terang. Sayuran akar istimewa ini menggabungkan daging yang indah, rasa manis dan kepahitan yang sedap. Bagi tukang kebun Rusia, tanaman ini tidak dikenali, tetapi lobak merah jambu yang tidak bersahaja banyak digunakan dalam memasak di negara yang berbeza, dan di California ia dianggap sebagai makanan.

Ciri-ciri berguna lobak merah

Lobak merah bukan sahaja mempunyai penampilan yang menarik dan rasa yang sedap, tetapi juga dapat memberi manfaat besar bagi tubuh. Oleh kerana tempoh matang awal, anda dapat menikmati sayur-sayuran yang diperkaya dalam sebulan setelah menanam..

Kelebihan lobak semangka

Kerana kandungan nutrien yang tinggi, faedah lobak merah sangat bagus. Pelbagai mengandungi:

  • vitamin A, C dan B;
  • asid nikotinik, folik dan salisilik;
  • potasium;
  • besi;
  • kalsium;
  • magnesium;
  • minyak sawi;
  • serat makanan;
  • glikosida.

Sayur-sayuran dianjurkan untuk dimakan untuk menguatkan imuniti, menormalkan saluran gastrointestinal, meningkatkan kekuatan, meningkatkan selera makan, menguatkan saluran darah.

Walaupun mempunyai khasiat yang baik, lobak merah jambu tidak digalakkan untuk pengidap gastritis dan bisul pada tahap pemburukan..

Varieti lobak merah boleh dibakar, digoreng dan direbus. Pulpa yang dikupas sangat sesuai untuk menyediakan salad, menghias koktel dan pencuci mulut. Bukan hanya pulpa merah jambu yang ditambahkan ke pinggan mangkuk, tetapi juga bahagian hijau.

Lobak merah juga berguna untuk menurunkan berat badan, kerana kandungan kalori adalah 20 kcal per 100 g.

Sejarah pembiakan

Varietas ini dibiakkan di Eropah, tetapi, walaupun demikian, tanaman akar tidak mendapat banyak cinta dari orang Eropah. Kemudian kilang itu mula dipopularkan di Amerika. Tukang kebun Amerika dan pakar masakan telah menghargai sayur ini. Di Rusia, lobak merah atau, seperti disebut, "lobak raksasa" hanya diketahui pada tahun 2000.

Penerangan mengenai varieti

Bergantung pada tempat pembiakan, lobak semangka dibahagikan kepada 3 jenis:

Buah akar mempunyai pelbagai bentuk, rasa dan warna. Sayuran boleh berbentuk bulat, rata, atau memanjang. Warna daging berwarna putih, kuning, merah, merah jambu atau ungu. Selalunya ketika menanam tanaman akar, terdapat buah-buahan dengan warna ganda.

Ukuran buahnya adalah 7-8 cm. Kulitnya berwarna hijau pucat dan mengandung minyak mustard, yang membuat bubur yang lebih dekat dengan kulit mempunyai rasa pahit. Secara dalaman, varieti lobak merah manis dan cantik. Sayuran akar memperoleh rasa dan warna yang ketara ketika ia masak.

Untuk mempunyai idea mengenai keindahan lobak merah, anda perlu menonton foto dan video.

Ciri-ciri varieti

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tukang kebun amatur mula menanam lobak dengan daging merah di dalam rumah mereka. Hibrida berbeza dari varieti lain dalam kesederhanaan dalam penanaman, penjagaan dan memberikan hasil yang baik.

Hasil

Hibrida tembikai adalah jenis matang awal. Di daerah dengan iklim sederhana, ia dapat ditanam di bawah tempat perlindungan filem pada akhir bulan Mac. Tertakluk kepada peraturan penjagaan, sayur-sayuran pertama muncul pada hari-hari terakhir bulan April, sebulan setelah menanam benih..

Oleh kerana varietas ini mempunyai musim yang cepat tumbuh, ia dapat dituai 4-5 kali setahun. Tetapi yang paling banyak dapat diperoleh pada pertengahan Ogos. Hasilnya tinggi, per sq. m, tertakluk kepada peraturan penanaman, sehingga 6 kg lobak dikeluarkan.

Ketahanan penyakit dan perosak

Lobak semangka kebal terhadap penyakit dan perosak. Tetapi agar tidak menghadapi kesulitan, perlu dilakukan tindakan pencegahan. Penyiraman, penyiangan sistematik dan pelonggaran tanah adalah pencegahan yang baik..

Varieti tumbuh dengan buruk di kelembapan tanah dan udara yang tinggi. Oleh itu, di kawasan hujan, lobak semangka disyorkan untuk ditanam dalam keadaan rumah hijau..

Menanam dan meninggalkan

Sebelum menanam lobak semangka, anda perlu memilih tempat yang tepat, sediakan tanah dan biji. Sayuran akar tumbuh dengan baik selepas kekacang, kentang dan timun. Varieti ini tidak digalakkan untuk tumbuh setelah kubis, wortel, bit dan lobak..

Tempat tidur taman disediakan pada musim gugur. Mereka menggali bumi, menggunakan baja fosforus-kalium, baja dan tutup dengan mulsa.

Lebih baik membeli benih dari pembekal yang dipercayai. Untuk percambahan pesat dan mendapatkan kacukan berair, biji lobak merah besar direndam dalam air sejuk selama sehari. Penanaman dilakukan di tanah yang dipanaskan atau di rumah hijau yang sudah siap. Penanaman rumah hijau dilakukan pada akhir April atau awal Mei. Di tempat tidur terbuka - setelah memanaskan bumi hingga +15 darjah.

Furrows dibuat di atas katil yang telah disediakan. Benih ditanam hingga kedalaman 3-4 cm, ditaburkan dengan tanah berkhasiat dan disiram dengan air suam. Sebelum munculnya pucuk, tempat tidur taman dapat ditutup dengan bahan penutup.

Pucuk pertama muncul 3-4 hari selepas menyemai. Selepas munculnya 3 daun sejati, anak benih ditipis.

Merawat pelbagai adalah mudah. Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, perlu dilakukan penyiraman dan pemberian makanan secara berkala.

Lobak merah sangat mudah diserang pengairan. Kekurangan cecair menyebabkan munculnya anak panah, lignifikasi buah dan munculnya lompang di pulpa, dan limpahan menyebabkan penyakit kulat. Dalam cuaca panas, penyiraman sederhana setiap hari diperlukan. Untuk mengekalkan kelembapan, tempat tidur taman di mulsa. Mulsa bukan sahaja memungkinkan penyiraman yang jarang berlaku, tetapi juga menyelamatkan tanaman dari terik matahari dan menjadi makanan tambahan dari masa ke masa..

Lobak semangka adalah budaya waktu siang yang pendek. Sekiranya tanaman tidak berlorek, buahnya akan tumbuh kecil dan pahit..

Pemberian makanan pertama dengan baja mineral kompleks digunakan 7 hari selepas munculnya tunas. Semasa musim tanam, perlu membuang rumput liar secara berkala dan melonggarkan tanah. Akses udara yang aktif mempercepat pertumbuhan sistem akar dan memberi kesan yang baik terhadap pembentukan buah.

Penuaian dan penyimpanan

Semasa menanam lobak semangka, anda perlu mengetahui masa penuaian, kerana tanaman akar yang terlalu matang kehilangan rasanya, dan pulpa memperoleh kekosongan. Buah-buahan dituai ketika mereka masak, dalam cuaca kering, pada awal pagi atau setelah matahari terbenam.

Setelah menuai, tanaman ditinggalkan di kebun sehingga kering. Sayur-sayuran tanpa kerosakan mekanikal sesuai untuk penyimpanan jangka panjang. Dedaunan dipotong pada ketinggian 2 cm. Tanaman akar yang dipilih dan kering dipindahkan ke kotak, ditaburkan dengan kapur atau abu dan dibawa ke bilik yang sejuk dan berventilasi. Jangka hayat lobak semangka adalah 2-3 bulan.

Penyakit dan perosak, kaedah kawalan dan pencegahan

Sekiranya tidak mematuhi peraturan agroteknik, varietasnya boleh terdedah kepada banyak penyakit:

  1. Sekiranya lobak merah ditanam di tanah berasid, maka ia mudah diserang virus keel. Akibatnya, buahnya cacat, daging menjadi sukar dan tidak sesuai untuk makanan. Sekiranya tanah itu berasid di laman web ini, anda perlu membersihkannya sendiri. Untuk ini, tanah dicampurkan dengan limau nipis atau tepung dolomit..
  2. Dengan kelembapan berlebihan, kulat mungkin muncul. Oleh itu, apabila tumbuh lobak merah, mustahil untuk melembapkan tanah secara berlebihan; perlu dilakukan penyiangan dan pelonggaran tanah yang tepat pada masanya. Dalam cuaca basah, pengairan dilakukan setiap 7 hari..
  3. Pada hari musim bunga yang hangat, perosak boleh muncul di kilang. Untuk kumbang lalat kubis dan kutu salib, penyerapan bawang putih dan abu kayu akan membantu. Tumbuhan diproses pada waktu pagi..

Aplikasi memasak

Lobak tembikai sering digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan. Sayuran akar dibakar, direbus, ditambahkan ke daging, ikan dan unggas. Dedaunan digunakan untuk membuat salad dan sup sejuk. Oleh kerana bahagian dalam lobak berwarna merah jambu, ia digunakan sebagai ganti kapur, kiwi dan lemon untuk menghias koktel. Hirisan nipis yang ditaburkan dengan biji jintan atau garam hitam kelihatan sangat bagus.

Salad lobak semangka dengan timun

Salad mudah disediakan, tidak memerlukan banyak pelaburan dan merupakan contoh makanan sihat..

  • lobak merah - 3 biji.;
  • lobak merah dan timun - 2 biji.;
  • sebarang sayur - 1/2 tandan.
  • yogurt - 3 sudu besar. l.;
  • jus lemon - 2 sudu besar. l.;
  • madu - 1 sudu kecil;
  • sawi - ½ sudu kecil;
  • rempah - pilihan.
  1. Kupas sayur-sayuran dan potong kecil.
  2. Hijau dibasuh dan dicincang halus.
  3. Masukkan sayur dan herba ke dalam mangkuk, campurkan dan perah jusnya.
  4. Untuk menyediakan pembalut, campurkan semua bahan untuk sos dan pukul dengan garpu hingga rata.
  5. Salad dipindahkan ke hidangan yang indah dan dituangkan dengan berpakaian.
  6. Untuk rasa yang sedap, taburkan dengan badam cincang.

Salad lobak semangka dengan epal

Salad yang disediakan mengikut resipi ini ternyata cantik, sihat dan sangat lazat..

  • lobak merah - 2 biji.;
  • epal manis dan wortel - 1 pc.;
  • mayonis - 2 sudu besar. l.;
  • garam, lada secukup rasa.
  1. Epal dan lobak dicuci, dikupas dan dipotong menjadi jalur nipis.
  2. Lobak diparut dengan parutan yang direka untuk memasak wortel dalam bahasa Korea.
  3. Semua bahan dibentangkan dalam mangkuk salad, dibumbui dengan rempah dan mayonis.
  4. Gunakan tangkai dill untuk hiasan.

Salad kekwa

Salad Percutian Rangup, Sihat, Cantik & Sedap.

  • lobak merah - 600 g;
  • epal kuning - 1 pc.;
  • bawang merah - 1 pc.;
  • bulu bawang hijau - ½ sekumpulan;
  • jus lemon - 2 sudu besar. l.;
  • minyak sayuran - 2 sudu besar. l.;
  • garam, lada - pilihan.
  1. Lobak dikupas dan dipotong menjadi kepingan nipis. Setiap bulatan dibahagikan kepada 4 bahagian.
  2. Masukkan sayur akar ke dalam mangkuk, masukkan garam dan 1 sudu besar. l. jus lemon.
  3. Bawang dipotong menjadi jalur nipis dan, untuk menghilangkan kepahitan, tuangkan terlebih dahulu ke atas air mendidih, dan kemudian air sejuk.
  4. Epal dipotong menjadi kepingan setebal 3-4 mm. Agar tidak menggelapkan, tuangkan jus lemon yang tinggal.
  5. Mereka menyediakan hidangan yang indah dan mula menyusun salad.
  6. Lapisan pertama bertindih dengan potongan lobak merah.
  7. Masukkan bawang di tengah.
  8. Sebarkan epal di lobak ke arah yang bertentangan.
  9. Kemudian lobak dan epal lagi.
  10. Letakkan bawang di atas.
  11. Daun dan batang disusun dari bulu bawang.
  12. Taburkan salad yang sudah siap dengan minyak sayuran.

Kesimpulannya

Lobak semangka adalah kacukan yang popular. Dia mendapat cinta dari tukang kebun untuk penampilan dan rasa yang luar biasa. Kerana kandungan nutrien yang tinggi, tanaman akar sangat diminati oleh masakan di banyak negara..

Manfaat lobak dan membahayakan kesihatan manusia

Lobak adalah tanaman akar yang, bersama dengan lobak, telah menyelamatkan penduduk negara kita dari kelaparan lebih dari sekali. Walaupun dilupakan, popularitinya kini semakin meningkat.

Buah-buahan dari tanaman ini digunakan walaupun pada masa wujud Mesir Kuno, maka minyak sayuran terutama dibuat daripadanya. Di Rusia semuanya jauh lebih sederhana, rebusan dan ramuan ubat, sediaan disediakan dari lobak.

Kalori setiap 100 g, (kcal):21
Protein dalam 100 g, (g):1.4
Lemak dalam 100 g, (g):0.0
Karbohidrat per 100 g, (g):4.1
Indeks glisemik:

Jenis lobak

Sekarang lobak ditanam di banyak negara di dunia, banyak jenis telah muncul. Yang paling biasa adalah:

  • Hijau. Ia sangat sesuai untuk individu yang tidak menyukai makanan pedas. Varieti tanaman ini mempunyai rasa yang hampir neutral dan tidak ada kepahitan. Walaupun sifat perubatannya rendah.
  • "Daikon". Lobak ini mempunyai bentuk bujur. Dia adalah yang paling manis dari semua jenis. Manfaat utama menggunakan daikon adalah kemampuannya mengeluarkan cecair dan membersihkan darah.
  • Cina, Margelan, atau dahi. Ini semua mengenai satu ragam Asia. Ini adalah buah yang besar dan bulat yang boleh memanjang atau berbentuk silinder. Tanaman akar umumnya hijau, tetapi mereka juga dapat memiliki warna yang berbeda, hingga ungu. Rasa pelbagai ini sangat mirip dengan lobak biasa, berair dan beraroma.
  • Biji minyak Varieti ini tidak mempunyai tanaman akar yang besar. Digunakan terutamanya dalam bidang pertanian.
  • Serpentine, India atau Madras. Varieti ini didominasi bukan oleh buah-buahan bawah tanah, tetapi oleh buah hijau, yang dimakan mentah dan diproses secara termal. Varieti ini sangat jarang berlaku di negara kita dan tidak ditanam, kerana iklim negara kita tidak sesuai dengan tanaman..

Dan pelbagai yang paling popular dan berguna adalah hitam atau "Nochka". Memang, jenis ini mengandungi unsur dan vitamin berguna yang paling banyak. Ia digunakan untuk penyediaan ubat-ubatan dalam perubatan tradisional. Sesuai untuk menyediakan salad dan menambah hidangan lain.

Komposisi lobak, kandungan kalori, vitamin dan mineral

Nilai pemakanan dan komposisi vitamin yang tinggi menjadikan lobak ini sangat popular di seluruh dunia. Ia mengandungi sejumlah besar bahan berguna yang dapat diakses untuk diasimilasi oleh tubuh manusia..

Sayuran akar berguna untuk menguatkan tulang dan membantu mengekalkan penglihatan, berkat vitamin A. Vitamin C, membolehkan anda membuang bahan berbahaya dari badan dan menguatkannya.

Terima kasih kepada vitamin PP, dengan bantuan lobak, anda dapat mempercepat pemecahan lemak dan meningkatkan metabolisme. Vitamin kumpulan B dapat meningkatkan proses metabolik dan mengekalkan sistem saraf yang normal.

Lysozyme, yang mempunyai sifat antibakteria, membantu mencegah penyakit berjangkit. Serat makanan menormalkan fungsi usus dan membuang bahan berbahaya.

Phytoncides, yang banyak terdapat dalam lobak, dapat mengurangkan kejadian selsema, menyahaktifkan mikroba "berbahaya" yang ada di dalam badan dan mencegah mutasi sel yang sihat.

Mengapa lobak berguna?

Malah perubatan tradisional menyedari bahawa lobak adalah antibiotik semula jadi. Sayuran akar dapat meningkatkan fungsi saluran pencernaan dan meningkatkan selera makan.

Tumbuhan ini juga berguna sekiranya terdapat hepatitis. Tumbuhan ini membolehkan anda menepu otak dengan oksigen dan membuang toksin. Membantu mengatasi berat badan berlebihan.

Makan lobak semasa mengandung dan menyusu

Manfaat utama sayur untuk ibu mengandung adalah kemampuan mengawal berat badan anda. Lobak membantu menyingkirkan edema, oleh itu ia berguna pada trimester ketiga, apabila masalah ini menjadi sangat mendesak.

Namun, anda tidak boleh terbawa dengan tanaman akar ini, kerana ia boleh menyebabkan peningkatan nada rahim, dan ini adalah risiko keguguran yang nyata.

Bagi wanita yang menyusukan bayinya, sayur akarnya akan sangat bermanfaat kerana merangsang pengeluaran susu.

Adakah mungkin memakan lobak untuk kanak-kanak

Kalsium dan zat besi yang terdapat dalam sayur akar akan membantu melegakan anak dengan masalah tulang dan gigi. Beri bayi anda peluang untuk memilih secara bebas pelbagai jenis yang paling disukainya.

Lobak hitam sangat sesuai untuk batuk dan meningkatkan selera makan. Losyen dari pulpa akan mempercepat penyembuhan luka dan menghilangkan lebam lebih cepat.

Lobak boleh dimasukkan ke dalam diet dari usia 3 tahun. Pada usia yang lebih awal, sayuran akar dapat menyebabkan kerengsaan pada mukosa gastrointestinal.

Adakah lobak baik untuk menurunkan berat badan?

Sayuran berguna dalam proses menurunkan berat badan kerana mengandungi serat. Bahan ini adalah serat tumbuhan yang mendorong pembersihan usus yang lembut. Dan kalium, yang kaya dengan tanaman akar, menghilangkan lebihan cecair, yang menyumbang kepada penurunan berat badan. Vitamin C membantu menyingkirkan kolesterol "berbahaya" dan mempercepat proses metabolik dalam badan.

Pulpa sayur-sayuran akar mendorong pembakaran lemak subkutan apabila digunakan secara luaran. Balut dibuat daripadanya.

Makan lobak untuk diabetes

Lobak mempunyai indeks glisemik yang sangat rendah, 12 unit. Ini memberi hak untuk memasukkan produk ini dalam diet pesakit diabetes. Ia boleh dimakan tanpa mengira jenis penyakit.

Sayuran ini membantu mempercepat metabolisme dan mengatasi berat badan berlebihan, kerana mencegah aliran cepat glukosa ke dalam darah. Sayuran akar membantu membersihkan darah dan menghilangkan plak dari saluran darah. Zat besi membolehkan anda meningkatkan kadar hemoglobin dan menghilangkan bengkak.

Sekiranya terdapat penyakit gula, tanaman akar dimakan terutama mentah. Ia boleh ditambah ke salad. Tetapi jangan gunakannya dalam jumlah lebih dari 100 g sehari..

Cara pengambilan lobak secara perubatan

Ciri-ciri perubatan tumbuhan ini hanya dikenali untuk lobak hitam. Ia sangat sesuai untuk merawat batuk kerana dapat menghilangkan kahak. Anda boleh menyediakan ubat dengan cara berikut: angkat tengah sayur akar dengan sudu, iaitu pulpa dan masukkan madu di sana. Selepas 5 jam, jus yang dihasilkan dimakan dalam satu sudu 4-6 kali sehari.

Untuk menghilangkan batu empedu, jus sayuran (100 g) dicampurkan dengan 50 ml tincture immortelle. Ambil ubat 4 kali sehari, beberapa sudu besar. Ubatnya diambil semestinya 60 minit sebelum makan. Kursus rawatan - 21 hari.

Dan untuk mengatasi cystitis, jus sayuran akar dicampurkan dengan madu dan diminum pada satu sudu 3 kali sepanjang hari. Dengan cara ini, mereka dirawat selama 2 minggu..

Penggunaan lobak dalam kosmetologi

Dan mereka yang lebih suka kosmetik sederhana dan berpatutan dalam kosmetologi, lobak hitam sangat sesuai. Ia berfungsi dengan baik untuk kulit berminyak dan kering. Dengan penggunaan biasa, anda dapat menghilangkan kilauan berminyak dan jerawat.

Semasa menggunakan untuk pertama kalinya, pastikan untuk menguji aplikasinya untuk melihat bagaimana kulit akan bertindak balas. Untuk ini, sebilangan kecil jus digunakan pada kulit, dan reaksi dipantau selama beberapa waktu. Sekiranya pada siang hari tidak ada reaksi yang tidak mencukupi, maka lobak boleh digunakan.

Bahaya dan kontraindikasi lobak

Anda harus melepaskan sayur-sayuran jika seseorang mengalami peningkatan keasidan perut, ulser atau gastritis hadir. Kehadiran pankreatitis dan kolesistitis juga merupakan kontraindikasi. Tidak boleh makan sayur-sayuran akar jika penyakit usus kronik bertambah buruk.

Tidak diinginkan menggunakan sayur-sayuran akar untuk penyakit hati dan ginjal, setelah serangan jantung, sekurang-kurangnya 6 bulan.

Cara memilih dan menyimpan lobak

Buah lobak berkualiti baik harus tegas, tegas dan bebas dari kecacatan. Sekiranya buah-buahan dijual dengan sisa-sisa kehijauan, maka mereka harus mempunyai warna hijau terang. Buang pembelian jika daun sudah layu dan memperoleh warna kuning. Sayuran akar pecah akan terasa pedas. Sayuran boleh disimpan di dalam peti sejuk sehingga 2 minggu..

Lobak adalah sayur akar yang enak dan sihat. Orang yang menggunakannya secara berkala memperhatikan bahawa fungsi saluran pencernaan mereka bertambah baik, selsema dan migrain hilang. Lobak meningkatkan fungsi jantung dan hanya merupakan sayur lazat yang boleh dimakan setiap hari.

Tanaman akar dengan warna yang tidak biasa - Lobak semangka misato. Sifat dan peraturan berguna untuk tumbuh dari biji

Lobak semangka adalah sayur-sayuran akar yang agak tidak biasa yang menggabungkan rasa manis dan kepahitan. Oleh kerana penampilannya yang cerah dan rasanya yang kaya, sayur ini telah mendapat cinta dari tukang kebun dan terbukti mendapat permintaan dalam masakan dari berbagai negara. Sesiapa sahaja boleh menanamnya, perkara utama adalah mengikuti semua peraturan dan cadangan penanaman dan penanaman.

Sayuran akar misato - apa itu?

Penerangan penampilan dengan foto

Lobak tembikai adalah hibrida sayuran buatan dengan ukuran 6 hingga 8 cm. Bentuk tanaman akar boleh berbentuk bulat, bujur atau fusiform. Lobak semangka mendapat namanya bukan untuk rasanya, tetapi untuk penampilannya: kulit keras warna hijau muda dan daging kaya warna di dalamnya.

Di bawah ini anda dapat melihat gambar pelbagai:

Menyemai masa

Benih ditanam di tanah terbuka dan dipanaskan dengan baik. Di kawasan yang berlainan, bergantung pada iklim, waktu menyemai datang pada waktu yang berlainan. Dianjurkan untuk memulakan penanaman sekitar akhir April - awal Mei. Penanaman tanaman akar seterusnya dilakukan pada bulan Julai-Ogos..

Produktiviti dari 1 hektar

Lobak tembikai mempunyai hasil yang tinggi. Sekiranya semua nuansa merawat tanaman akar diperhatikan, beberapa puluh tan tanaman dapat dituai dari 1 hektar. Hasilnya juga dipengaruhi oleh ukuran biji: sampel yang lebih besar akan meningkatkan peratusan hasil, berbeza dengan biji kecil..

Di mana ia disyorkan untuk tumbuh?

Benih sayur ini dapat ditanam di ladang terbuka dan di rumah hijau, dan juga di rumah. Namun, penting untuk mengetahui bahawa lobak semangka lebih suka waktu siang yang pendek, kerana cahaya yang berlebihan menjadikan buahnya pahit dan keras. Oleh itu, semasa menanam sayur harus dilorekkan..

Rintangan penyakit

Lobak semangka mempunyai penyakit dan ketahanan terhadap perosak yang baik. Namun, jangan lupa tentang langkah-langkah pencegahan agar tidak menghadapi kesukaran untuk menanamnya pada masa akan datang. Dianjurkan untuk melakukan:

  • percikan;
  • penyiangan berkala;
  • melonggarkan tanah.

Tempoh pematangan

Buahnya masak dalam masa sebulan. Selepas waktu ini, mereka boleh segera digali dan dimakan atau disiapkan untuk disimpan. Musim yang berkembang pesat sedemikian memungkinkan untuk menuai sehingga 4-5 kali dalam 1 musim..

Jenis tanah apa yang lebih disukai?

Untuk lobak semangka, pilihan tanah yang paling disukai adalah loam berpasir atau jenis loamy, pH yang tidak boleh melebihi 7. Sekiranya tanah sangat berasid, sebelum menanam tanaman akar, diperlukan kapur. Tanah harus longgar dan tepu, bagaimanapun, penting untuk memastikan bahawa tanah tidak perlu dipenuhi bahan organik..

Penyediaan tanah untuk menyemai dapat dilakukan pada musim gugur. Ia terdiri daripada menggali dan menyuburkan tanah dengan mineral dan bahan organik. Selepas itu, mulsa bumi dilakukan.

Sejarah pembiakan

Lobak semangka dibiakkan di Eropah, tetapi tidak mendapat banyak populariti di sana. Tetapi di Amerika, mempopularkan sayur-sayuran akar ini berjaya - ia dihargai. Di Rusia, tanaman akar ini hanya muncul pada tahun 2000-an..

Apakah perbezaan dari jenis lain?

Pertama sekali, varieti ini berbeza dengan jenis lobak lain dalam kekerasan dan rasa yang lebih rendah. Kehadiran sejumlah besar minyak sawi berhampiran kulit memberikan rasa pahit yang digabungkan dengan pulpa manis.

Juga, lobak semangka cenderung kehilangan rasa ketika masak. Oleh itu, penting untuk menuai tepat pada waktunya agar tidak mendapat buah yang tidak sedap..

Subspesies dan kacukan

Terdapat 3 jenis lobak semangka:

Di antara mereka, spesies ini berbeza dalam masa pematangan dan keadaan penanaman. Mungkin ada juga beberapa perbezaan ukuran, warna dan bentuk buah. Warna pulpa boleh berwarna merah, ungu, merah jambu atau putih, dan terdapat juga beberapa warna sekaligus. Jenis yang berbeza secara praktikalnya tidak berbeza sifat dan rasanya..

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan tanaman akar berikut dapat dibezakan:

  • hasil yang tinggi;
  • masa pematangan yang cepat;
  • ketahanan yang baik terhadap penyakit dan perosak.

Lobak semangka juga mempunyai kekurangan seperti:

  • pengurangan, dan kadang-kadang hilang sepenuhnya rasa buah-buahan sebagai hasil penanaman lama;
  • jangka hayat pendek.

Skop permohonan

Lobak tembikai digunakan dalam memasak untuk menyediakan pelbagai hidangan. Buah-buahan dan dedaunan sayur-sayuran ditambahkan ke salad, sup dan okroshka.

Buahnya juga boleh dipanggang atau dihaluskan sebagai hiasan. Goreng atau rebus, mereka sesuai dengan daging, ikan, ayam. Mereka juga dapat ditambahkan ke rebusan sayur setelah dikupas. Sayuran akar terang ini berfungsi sebagai hiasan yang luar biasa untuk salad, sandwic, dan koktel dan bukannya potongan sitrus atau kiwi.

Komposisi kimia

100 g sayur akar mengandungi hanya 20 kcal. Dengan kandungan kalori yang rendah, lobak semangka mengandungi sejumlah besar protein dan karbohidrat. Juga, lobak semangka mengandungi:

  • vitamin kumpulan A, B, C;
  • asid nikotinik, folik dan salisilik;
  • natrium;
  • kalsium;
  • potasium;
  • magnesium;
  • besi;
  • fosforus;
  • fluorin;
  • minyak sawi;
  • serat makanan;
  • glikosida.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Manfaat sayur-sayuran akar cerah adalah seperti berikut:

  1. mengembalikan kekuatan dengan peningkatan keletihan;
  2. menggalakkan rangsangan selera makan;
  3. menormalkan saluran pencernaan;
  4. merangsang peningkatan imuniti;
  5. mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit dan rambut;
  6. mengurangkan mood depresi kerana bekalan darah aktif ke otak.

Perlu juga diperhatikan kandungan sayur-sayuran rendah kalori, yang membolehkannya dimasukkan dalam diet pelbagai program penurunan berat badan..

Berkembang

Anda tidak akan dapat memperoleh biji dari lobak semangka sendiri. Ini boleh dibeli di kedai kebun khusus. Semasa membeli, penting untuk memperhatikan iklim yang disarankan oleh penternak untuk menanam tanaman akar.

  1. Sebelum menanam, benih direndam dalam air sejuk sehingga kemudian buah memperoleh bentuk yang tepat dan juiciness maksimum..
  2. Anda perlu memerhatikan jarak antara biji ketika menanam, kerana lobak semangka tidak bertolak ansur.
    1. Kedalaman lubang benih hendaklah sekitar 4 cm.
    2. Bersama dengan biji, mereka meletakkan beberapa butiran dengan baja.
    3. Kemudian benih ditaburkan di atas dengan lapisan tanah dan disiram.

    Pucuk pertama muncul dalam 2-3 hari.

  3. Juga penting untuk mengikuti peraturan penggiliran tanaman. Hasil lobak semangka selepas kentang, timun, kekacang. Tidak digalakkan menanamnya setelah kubis, bit, lobak, wortel.
  4. Lobak semangka harus disiram ketika tanah mengering (sekitar 1 kali dalam 7-10 hari). Kekurangan penyiraman tepat pada masanya boleh menyebabkan kepadatan buah yang berlebihan dan penurunan rasa. Penyiraman berlebihan juga memberi kesan negatif kepada sayur-sayuran, oleh itu perlu menyiramnya mengikut keadaan cuaca..
  5. Seminggu selepas percambahan, anda perlu membuat pakaian atas pertama. Untuk ini, baja yang mengandungi fosforus dan kalium sangat sesuai..
  6. Semasa musim tanam, perlu melonggarkan tanah 1 kali dalam 3-4 hari dan membuang rumpai secara berkala. Ini memudahkan bekalan oksigen ke akar, yang menyumbang kepada pertumbuhan pesat dan pembentukan buah yang baik..

Penuaian dan penyimpanan

Oleh kerana buah lobak semangka yang terlalu matang kehilangan selera mereka, penting untuk mengetahui masa penuaian. Pada musim panas, buah-buahan dituai semasa mereka masak. Menjelang awal musim luruh, anda perlu menuai keseluruhan hasil panen lobak. Ia biasanya dikumpulkan dalam cuaca kering pada awal pagi atau selepas matahari terbenam..

Setelah menuai, tanaman dibiarkan kering di kebun selama beberapa waktu. Untuk simpanan anda harus:

  1. Pilih buah-buahan tanpa kerosakan mekanikal dan potong dedaunan pada ketinggian 2 cm.
  2. Kemudian buah-buahan yang dipilih dan kering dimasukkan ke dalam kotak, ditaburkan dengan kapur atau abu.
  3. Diletakkan di ruang bawah tanah kering dengan suhu tidak lebih tinggi dari + 6 ° С dan tidak lebih rendah dari 0 ° С.

Penyakit dan perosak

Kegagalan mematuhi peraturan agroteknik semasa menanam lobak semangka boleh menyebabkan:

  • kerosakan pada keel virus kerana keasidan tanah yang meningkat, akibatnya buahnya cacat, pertumbuhan muncul di atasnya, dan pulpa menjadi sukar;
  • penyakit kulat yang disebabkan oleh penyiraman berlebihan;
  • kerosakan pada musim bunga oleh perosak seperti lalat kubis dan kutu salib, yang memakan dedaunan dan menyebabkan tanaman kering.

Pencegahan pelbagai masalah

Lobak semangka tidak boleh disebut tanaman akar yang tidak bersahaja. Dia cukup menuntut dalam beberapa isu agroteknik. Namun, merawatnya tidak akan menjadi sangat membebankan jika anda membiasakan diri dengan beberapa nuansa penanamannya dan tumbuh lebih awal. Di samping itu, pematangan cepat, rasa yang kaya dan khasiat berguna sayur ini akan dengan mudah mengatasi semua kesulitan kecil penanamannya..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Lobak ke dalam keluar. Lobak semangka - penanaman, penjagaan, faedah

Hibrid sayur ini mendapat nama yang tidak menggembirakan sama sekali untuk ukuran buahnya yang besar, tetapi untuk warna terang pulpa mereka. Dari warna merah jambu pekat, seperti larutan kalium permanganat, hingga ungu tua, dari kuning cerah hingga ungu. Dan semua keindahan ini "dibalut" dengan kulit putih-hijau yang luar biasa - sangat mengagumkan!

Penerangan umum mengenai pelbagai

Lobak tembikai (nama lobak juga dijumpai) adalah hibrida buatan. Ukuran tanaman akar adalah 6-8 cm. Bentuknya bulat, berbentuk gelendong atau bujur. Bezakan antara varieti Jepun, Cina dan Eropah. Buburnya lebih kering dan lebih keras daripada varietas bukan hibrid, tetapi juga lebih manis. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku di bahagian tengah; rasa pahit mungkin berterusan di lapisan luar. Keamatan kepahitan yang ada secara langsung berkaitan dengan peratusan glikosida minyak mustard. Kecerahan rasa secara beransur-ansur berkurang ketika sayur masak, tetapi nisbah tengah manis ke permukaan pahit pada dasarnya tetap sama.

Sayuran mempunyai ketahanan sejuk yang tinggi, tahan suhu jangka pendek turun hingga -5C. Oleh itu, ia tumbuh dengan sempurna di garis lintang pertengahan..

Varieti tahunan Eropah dianggap terbaik untuk tumbuh di Rusia tengah..

Agroteknik

Dari segi keperluan penanaman dan penanaman, tanaman ini mempunyai banyak persamaan dengan daikon. Hasil panen terbaik dapat dituai pada musim panas yang kering pada suhu purata 20-25C setiap hari. Kerana musim tanam yang pendek (sekitar 1 bulan), hasil panen dapat mencapai hingga 4-5 setiap musim, tetapi hasil yang optimum, seperti halnya daikon yang tumbuh, dapat dicapai ketika disemai pada pertengahan musim panas, pada bulan Juli.

Penyediaan tanah

Tanah terbaik untuk menanam hibrida ini adalah tanah loam berpasir atau loam. Nilai pH tidak lebih dari 7. Tanah yang terlalu berasid memerlukan penyempitan awal. Di tanah yang miskin dan keras, sayur tumbuh dengan buruk, menyukai tanah yang subur. Dia tidak bertolak ansur dengan bahan organik yang berlebihan..

Sekiranya tidak dapat memilih tempat tidur yang berasingan, anda boleh menggunakan tanaman ini untuk menandakan garis benih antara tanaman lain..

Penyediaan musim luruh terdiri daripada menggali dan menepis tanah dengan humus dan menggunakan baja potash dan fosfat. Jumlah baja yang optimum ialah 4-5 kg ​​per 1 sq. m. Petak siap ditutup dengan mulsa untuk musim sejuk.

Pemilihan dan penanaman benih

Semasa memilih benih, lebih baik memberi keutamaan kepada sampel yang besar, mereka memberikan hasil yang lebih tinggi. Merendam selama sehari dalam air sejuk akan mempercepat percambahan dan memberi kesan positif pada juiciness dan pembentukan tanaman akar yang sekata.

Pendaratan dilakukan terus ke tanah, yang seharusnya sudah cukup pemanasan. Bergantung pada wilayah, ia dapat dilakukan pada akhir April - akhir Mei.

Sebaiknya tambahkan dan taburkan sedikit butiran baja mineral ke lubang sedalam 3-4 cm, taburkan sedikit ke bumi. Benih harus diperdalam 2 cm. Kedalaman yang lebih dangkal akan melemahkan sistem akar, yang lebih besar akan menunda penanaman. Tutup telaga, tap katil sedikit dan tuangkan dengan air yang tidak terlalu sejuk.

Anda boleh menjangkakan pucuk pertama sudah pada hari kedua atau ketiga..

Lobak tembikai tidak suka sesak! Jarak tanaman yang mencukupi dan jarak baris yang mencukupi mesti dipastikan.

Peraturan putaran tanaman

Lobak hibrid terasa hebat selepas kekacang, timun, kentang. Tetapi tempat tanaman jenis lobak biasa tahun lalu tidak diingini olehnya. Dan pendahulunya seperti bit, kubis dari semua jenis dan wortel sepenuhnya dikontraindikasikan..

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai putaran tanaman dalam artikel kami: Penanaman bersama dan penggiliran tanaman

Semasa memilih tempat, perlu dipertimbangkan ketepatan pencahayaan. Cahaya matahari yang berlebihan membawa kepada pengambilan gambar yang tidak diingini secara aktif, yang mengurangkan pertumbuhan dan pembentukan bahagian bawah tanah. Kedekatan pokok dan semak, memberi sedikit teduhan renda yang longgar, akan membantu mengelakkan berbunga..

Penjagaan, penyiraman, memberi makan

Tanaman ini sangat mudah disiram. Kelembapan yang tepat pada masanya dan mencukupi sangat penting untuk menuai hasil yang baik. Kekurangan kelembapan memprovokasi penembakan, pembentukan tertunda dan kayu dari tanaman akar yang sudah cukup keras, kemerosotan rasa dan kualiti berguna.

Walau bagaimanapun, terlalu banyak kelembapan adalah musuh berbahaya bagi tanaman. Penyiraman secara berkala, tetapi tidak terlalu banyak adalah syarat terbaik untuk tanaman ini..

Penyiraman yang tidak teratur juga boleh menyebabkan pembentukan lompang dalaman yang merosakkan semua keindahan yang mana harganya sangat berharga. Dalam cuaca panas, sekiranya tidak ada hujan, penyiraman sederhana setiap hari diperlukan. Penyelesaian yang sangat baik adalah percikan.

Tanaman lobak semangka awal mengalami hari-hari cerah yang terlalu lama, buahnya kecil dan pahit. Menggunakan bahan penutup legap (seperti cadar plastik hitam) dapat menyelesaikan masalah ini dengan mudah..

Pemberian makanan pertama diperlukan seminggu setelah tumbuh-tumbuhan. Keutamaan harus diberikan kepada baja dengan kandungan utama fosforus dan kalium.

Kali pertama memerlukan kelonggaran pada selang 3-4 hari dan penyiangan yang kerap. Ini memberikan akses aktif oksigen ke akar, mempercepat pertumbuhannya dan pembentukan tanaman akar.

Penyakit dan perosak

Peningkatan keasidan tanah boleh menyebabkan kerosakan pada keel virus. Buahnya tidak hanya akan jelek, dengan pertumbuhan yang buruk, tetapi juga tidak sesuai untuk makanan.

Penyiraman yang berlebihan boleh menyebabkan penyakit kulat. Untuk mengelakkannya, perlu mematuhi syarat asas agroteknik untuk melembapkan dan melonggarkan tanah lebih kerap..

Perosak utama lobak semangka adalah kutu salib dan lalat kubis. Kedua-dua jenis serangga tersebut takut akan kemasukan bawang putih, abu kayu dan bahagian atas tomato. Dianjurkan untuk merawat daunnya atau menggunakan racun kulat.

Ciri berguna lobak semangka

Lobak dari semua jenis dan varietas, bersama dengan sayur-sayuran awal, selalu dihargai untuk peluang untuk makan vitamin awal langsung dari kebun. Penampilan yang cerah dan ceria dari jenis hibrida ini menjadikan lobak dengan warna tembikai masak juga berguna dalam aspek psikologi. Dia sangat menyenangkan mata setelah jangka waktu makanan yang dialami kurang vitamin dan miskin dengan warna terang di sekitarnya!

Di tempat pertama antara nutrien dalam komposisinya adalah folik, asam nikotinik dan salisilik, vitamin A dan C, kalium mempunyai kadar yang tinggi (kira-kira 250 mg per 100 g produk). Penggunaan sayur ini memberi kesan yang baik terhadap keadaan sistem imun dan peredaran darah, rambut, kulit. Terdapat penurunan mood depresi kerana bekalan darah aktif ke otak. Terdapat cadangan khas untuk wanita hamil.

Bagi mereka yang berusaha untuk harmoni, perlu diperhatikan kandungan kalori rendah dari tanaman sayur ini - hanya 20 kkal, yang, dengan rasanya, menjanjikan untuk memasukkannya ke dalam diet pelbagai program penurunan berat badan.

Aplikasi memasak

Bukan hanya tanaman akar yang boleh dimakan, tetapi juga dedaunan dari jenis hibrida ini. Kedua-duanya ditambahkan ke salad, okroshka, dan sup sejuk lain.

Sayuran akar boleh dibakar, disajikan dalam bentuk kentang tumbuk untuk lauk. Dalam bentuk ini, mereka sesuai dengan krim..
Boleh digoreng dan direbus dengan daging, ikan, unggas, dijadikan bahan dalam rebusan sayur. Kulitnya paling kerap dikeluarkan..

Tetapi, tentu saja, kelebihan lobak semangka yang paling penting adalah keindahannya. Oleh itu, kepingan nipis sayur akar terang ini bukan hanya menghiasi salad, sandwic dan hidangan lain, tetapi juga koktel dan bukannya lemon, kiwi atau oren yang biasa. Hirisan hidangan yang ditaburkan dengan jintan hitam atau garam hitam kelihatan lebih hebat. Di luar negara, terutamanya di California, hiasan ini menjadi tumpuan restoran..

Tetapi di sebalik daya tarikan visual, seseorang tidak boleh melupakan rasa yang sangat baik. Sebagai permulaan, cubalah menyediakan sekurang-kurangnya yang sangat lazat, sangat sederhana dan benar-benar tepu dengan mesej yang sihat..

Salad lobak semangka

  • 1 lobak semangka akar sederhana;
  • 60-70 g kubis putih;
  • 1 timun segar;
  • 1 lobak merah sederhana
  • 2 pucuk bawang hijau.
  • 1 s.l. sos soya;
  • 1 s.l. minyak sayuran;
  • 1 sudu kecil jus lemon atau limau;
  • ½ sudu kecil sayang.
  1. Potong kubis setipis mungkin dan berjabat tangan dengan mudah, tanpa fanatik. Sekiranya kubis masih muda, anda tidak perlu melakukan ini.
  2. Keluarkan kulitnya dari lobak indah kami dan parut untuk lobak Korea.
  3. Lakukan perkara yang sama dengan lobak merah..
  4. Potong timun menjadi kepingan sehingga sesuai dengan penampilan estetik keseluruhan.
  5. Masukkan bawang hijau yang dicincang halus - melengkapkan tarian sayur yang cerah.
  6. Campurkan bahan untuk berpakaian dan tambahkan ke salad untuk penamat yang logik dan mudah dicerna.

Ini bukan untuk mengatakan bahawa tanaman akar yang luar biasa ini sangat bersahaja sehingga cukup untuk memasukkan benih ke dalam tanah dan yang tinggal hanyalah menunggu saat penuaian yang menyenangkan. Ya, dia pilih-pilih mengenai beberapa aspek teknologi pertanian, tetapi tidak begitu banyak sehingga nampaknya membebankan. Hibrid ini dapat diramalkan dan biasanya tidak menimbulkan kejutan yang tidak menyenangkan jika anda mengetahui syaratnya terlebih dahulu. Dan untuk tempoh pematangan yang pendek, rasa yang kaya, faedah dan keindahan yang sangat "tidak enak", dia dapat dimaafkan atas keinginan kecil.