Mengapa minyak argan baik untuk anda?

Argania berduri (lat.Argania spinosa) dari keluarga Sapotov hanya tumbuh di barat daya Maghribi. Pokok dengan dahan berduri, tinggi 8-10 m dan hidup 150-200 tahun.

Untuk kekuatan kayu, argan kadang-kadang disebut "pokok besi". Mekar pada bulan April, bunga kecil. Buahnya masak sepanjang tahun, pulpa mereka mempunyai bau yang tidak menyenangkan, tetapi kambing tempatan menyukainya. Buah argan serupa dengan lemon, tetapi berwarna hijau, dan apabila anda memotongnya, anda dapat melihat strukturnya berbeza dengan lemon..

Buburnya mengandungi biji kacang dengan tempurung yang sangat keras. Sekiranya anda mengupas inti dari inti dan memerah minyak, hanya dengan menekan sejuk, anda akan mendapat minyak argan, yang telah menjadi bergaya selama 20-30 tahun terakhir: di kompleks SPA, untuk penggunaan dalam bentuk mandi, untuk pelbagai topeng, untuk urut. Ia juga digunakan untuk makanan.

Pengeluaran tahunan minyak argan di Maghribi tidak melebihi 3 juta liter. Tetapi banyak kali lebih banyak bahan berharga itu dijual di pasaran Amerika Syarikat, EU, Rusia, Jepun dan China. Di St Petersburg, minyak argan dijual dengan harga sekitar 1400 rubel dengan harga 25 mililiter.

Penduduk tempatan di kawasan di mana pokok argan tumbuh telah menggunakan minyak argan selama berabad-abad untuk menambah pes amla (badam hancur, madu dan minyak argan), yang dimakan untuk sarapan pagi di Maghribi. Maksud saya, penduduk miskin di pinggiran padang pasir di Maghribi telah memakan pasta seperti itu selama berabad-abad. Tetapi dapatkah mereka memperolehnya hari ini, ketika minyak telah menjadi emas cair, termasuk dengan harga?

Pokok berbuah hanya dua tahun sekali, menghasilkan sehingga 6-8 kg buah. Dari 100 kg buah (penuaian dari lebih dari selusin pokok), kira-kira 5 kg kacang diperoleh, dari mana 1 liter minyak berharga diperah. Kos minyak hari ini hampir sama dengan kaviar, kaviar hitam.
Foto: Depositphotos

Kacang argan sangat tahan lama, sukar untuk memecahkannya walaupun dengan batu. Penduduk tempatan mempunyai teknologi yang terbukti untuk melembutkan kacang selama berabad-abad. Mereka menghalau kambing tempatan ke pokok. Ketinggian pokok hingga 15 meter, dan batangnya digerogoti dan dipintal; di sepanjang batang ini, kambing tempatan sampai ke buah pokok tanpa masalah. Kambing memakan buahnya, dan para gembala kemudian menyapu "kacang" mereka dengan hati-hati memilih semua kacang argan. Kacang-kacangan ini, setelah melewati saluran gastrointestinal kambing, sudah dilembutkan, dan memecahkannya jauh lebih mudah daripada sekadar mengeluarkannya dari buah..

Para saintis tertarik dengan minyak argan baru-baru ini, pada akhir abad yang lalu. Dan mereka menemui produk langka yang dibekalkan oleh orang-orang Maghribi sarapan pagi mereka selama berabad-abad, satu set bahan yang sangat berguna.

Kerajaan Maghribi melarang eksport kacang argan, dan negara itu hanya mengeksport minyak argan. Pada tahun 1999, UNESCO mengisytiharkan wilayah di mana pokok argan tumbuh sebagai cadangan biosfer. Mereka telah berusaha memperluas penanaman pokok-pokok ini selama lebih dari 20 tahun..

Ketika digunakan secara luaran, minyak ini disarankan untuk memberi daya hidup pada rambut, menyembuhkan banyak penyakit rambut dan kulit, dan melawan penuaan kulit. Pokok Argan
Foto: Depositphotos

Apabila digunakan secara dalaman, minyak disyorkan untuk meremajakan badan, dan selain itu, untuk hampir semua atau segalanya. Untuk pencegahan penyakit kardiovaskular, rawatan hipertensi, untuk penurunan berat badan, dengan diabetes mellitus, ia mempunyai sifat imunomodulator terkuat. Dan juga meningkatkan potensi pada lelaki. Secara amnya, bukan mentega, tetapi... hampir ubat mujarab.

Mungkin, dalam satu atau dua tahun, kegembiraan akan mereda, maka permintaan akan mereda. Mereka akan mencari sesuatu yang lain yang menyembuhkan segalanya dan meremajakan. Kekecohan di sekitar Maghribi dan penanaman argan akan mereda - dan gembala kambing, seperti datuk-nenek-nenek mereka, dapat dengan tenang memakan pasta amlu mereka, yang terdiri daripada madu, badam hancur dan minyak argan...

Kambing terbang atau pohon pemuda abadi

Untuk soalan: "Apa itu argania?" - tidak semua orang akan menjawab. Mungkin hanya pakar dalam industri kosmetik dan mereka yang pernah melancong ke Maghribi yang akan mendapat jawapannya. Jadi apa itu argania?

Argania adalah pokok luar biasa yang tumbuh hanya di Maghribi, dan tidak di mana-mana di sana. Argan tumbuh secara eksklusif di bahagian barat-tengah negara (Souss) dan Pergunungan Atlas.

Nama Latin - Argania spinosa (pokok besi)

Keluarga - Sapotaceae (Sapotovye)

Huraian: Pokok malar hijau sehingga 15 meter dan jangka hayat 150 - 300 tahun. Dalam keadaan padang pasir yang keras, buah-buahan muncul di pokok hanya dua tahun sekali. Buah berdaging dari pohon argan lebih besar daripada zaitun dan kelihatan seperti plum kuning, setiap buah mempunyai biji dengan cangkang yang sangat keras (16 kali lebih kuat daripada kacang hazel) 2-3 inti yang menyerupai badam. Warna buahnya berwarna kuning gelap, dari keemasan hingga merah tua. Baunya ringan, dengan nada kacang dan rempah yang ketara. Rasanya sedikit mengingatkan biji labu, tetapi lebih sedap dan mulia, meninggalkan rasa segar.

Penduduk asli Maghribi - orang Berber - dengan bangga dan penuh kasih memanggil argan sebagai pohon pemuda dan kehidupan abadi, kerana ia menyediakan bahan untuk pembinaan dan bahan bakar, makanan untuk manusia dan makanan haiwan, minyak dan ubat-ubatan. Sejak dahulu lagi, rahsia pembuatan minyak argan yang ajaib telah diturunkan dari generasi ke generasi dalam keluarga Berber. Oleh kerana pokok ini tumbuh hanya di Maghribi, tidak menghairankan bahawa hanya beberapa tahun yang lalu, kecuali orang Berber di Maghribi, hanya sedikit orang di dunia yang mengetahui tentang minyak ini. Menurut perhitungan ahli botani, kira-kira dua juta pokok tumbuh di wilayah Maghribi di kawasan seluas 8,000 kilometer persegi. Beberapa tahun yang lalu, pokok argan berada di bawah ancaman kepupusan. Permintaan minyak argan yang semakin meningkat di dunia telah menyebabkan fakta bahawa sekarang perlu menjaga pemuliharaan jumlah pohon Argania spinosa, serta memperluas penanamannya. UNESCO pada tahun 1999 mengisytiharkan wilayah Maghribi, di mana pokok-pokok ini tumbuh, cadangan biosfer dunia.

Ciri penyembuhan minyak. Minyak argan adalah salah satu minyak yang paling mahal, jarang dan berharga di dunia, harganya setanding dengan truffle, tiram atau kaviar hitam kami. Menurut sejarawan Maghribi Abdelhadi Tazi, Maghribi telah mengeksport minyak argan secara meluas sejak abad ke-8 Masihi. Rahsia minyak argan adalah bahawa ia mengandungi 45% asid oligo-linoleik. Asid ini menghalang penuaan sel kulit dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Ia juga merupakan sumber Vitamin E yang luar biasa (74%) kerana kandungan alfa-tokoferolnya. Saponin dan tokoferol, yang terdapat dalam ekstrak minyak argan dalam jumlah besar, memiliki efek antioksidan yang jelas dan menjadikan minyak sangat diperlukan dalam memerangi penuaan dini badan. Oleh kerana komposisi yang unik dan unik, minyak ini digunakan untuk tujuan diet, kosmetik dan perubatan..

Sifat unik minyak dijelaskan oleh komposisi kimianya: ia terdiri daripada 80% asid lemak tak jenuh, termasuk kira-kira 35% asid linoleat, yang tidak dihasilkan di dalam badan dan hanya boleh diperoleh dari luar. Minyak argan kaya dengan antioksidan semula jadi - polifenol dan tokoferol. Dengan kandungan tokoferol, minyak argan adalah 2.5-3 kali lebih tinggi daripada minyak zaitun. Polifenol mempunyai kesan anti-radang. Minyak argan juga mengandungi sterol langka yang tidak terdapat pada minyak lain yang mempunyai sifat penekan dan penuaan yang kuat..

Oleh kerana khasiatnya yang luar biasa, minyak argan digunakan hari ini dalam bidang tata rias, sebagai kaedah memerangi banyak penyakit kulit yang teruk, dan juga agen anti-penuaan yang kuat. Perubatan juga memanfaatkan sifat perubatan minyak argan untuk memerangi diabetes dan pelbagai penyakit berjangkit dan kardiovaskular, penyakit Alzheimer dan gangguan imun..

Proses pembuatan mentega. Sehingga kini, proses membuat minyak dari buah pokok argan sangat sukar dan susah payah. Hanya wanita dan... kambing yang terlibat dalam proses ini! Ya, jangan terkejut, itu kambing. Kambing tempatan telah lama menghargai khasiat argan perubatan dan bahkan menguasai teknik penyeimbangan khas pada dahan pokok demi kepentingannya. Gambar seperti itu hanya dapat dilihat di Maghribi: selusin kambing merumput dengan damai... di atas pokok, kadang-kadang dengan pantas dan anggun bergerak dari dahan ke dahan pada ketinggian 5 m di atas tanah! Kulit buah argan adalah makanan kegemaran kambing tempatan, yang memakan kulit ini, menyemburkan buah-buahan, dan, dengan itu, melakukan tahap pertama membersihkan buah argan.

Seterusnya, buah-buahan dituai dan dikeringkan di bawah sinar matahari. Buah kering dibersihkan dari serat dan wanita Berber secara manual memecahkan cengkerang buah dengan batu. Untuk memerah minyak yang boleh dimakan, biji yang dikumpulkan dari buah-buahan dipanggang terlebih dahulu dengan api kecil untuk memberi mereka rasa rasa tart. Minyak argan juga disediakan untuk penggunaan kosmetik, tetapi bijinya tidak dipanggang - akibatnya, ia hampir tidak berbau. Minyak dihancurkan menggunakan mesin tekan, kemudian ditapis melalui kertas khas.

Sebatang pokok dewasa menghasilkan 6 - 8 kg buah. Dari 100 kg buah, anda dapat memperoleh sekitar 5 kg biji, dari mana kira-kira 1 - 2 liter minyak diperah. Maksudnya, untuk mendapatkan 1 liter minyak, anda perlu menuai dari 6 - 7 pokok! Dari segi masa, diperlukan lebih dari 1.5 hari kerja bagi beberapa wanita untuk mendapatkan satu liter minyak, kerana keseluruhan proses penyediaan minyak hari ini dilakukan secara manual dan sangat menyusahkan. Cukup mengupas kacang dengan batu memerlukan lebih kurang 12 jam.!

Menurut para ahli, orang Berber menuai kira-kira 350 ribu tan biji argan setahun dan memperoleh sekitar 12 juta liter minyak dari mereka. Ini sangat sedikit, sebagai perbandingan: hampir 9 bilion liter minyak bunga matahari dihasilkan setiap tahun di dunia, dan sekitar 3 bilion liter minyak zaitun..

Pembeli utama minyak argan dari Maghribi hari ini adalah industri kosmetik Perancis. Dan rangkaian produk yang ditawarkan oleh kosmetologi moden yang mengandungi minyak luar biasa ini cukup luas: meremajakan dan meregenerasi krim untuk kulit dan kuku, produk penguat rambut, minyak urut dan produk mandi. Ngomong-ngomong, jika anda akan berehat di Maghribi, maka anda tidak akan mendapat kaedah yang lebih baik untuk mendapatkan tan gangsa yang unik tanpa bahaya terbakar sinar matahari Afrika yang terbakar daripada minyak argan.!

Argania yang luar biasa ini

Pokok argan atau argan berduri (lat.Argania spinosa, keluarga Sapotovye) adalah tumbuhan relik hijau, berduri, berdaun lebar, mencapai ketinggian 10 - 12 m, tersebar di kawasan hutan pantai Atlantik Maghribi dan di Algeria. Argan juga ditemui pada ketinggian 1300 m dari permukaan laut. Pada zaman Tersier (awal era Cenozoikum), sekitar 80 juta tahun yang lalu, kebun argan menduduki kawasan yang luas di Afrika Utara dan Eropah selatan, tetapi dengan munculnya keadaan iklim yang lebih dingin, julatnya berkurang ke wilayah Algeria, beberapa kawasan di selatan Maghribi dan utara Mauritania.

Pada tahun 1998, kawasan di mana argan tumbuh (sekitar 820,000 hektar) diisytiharkan sebagai rizab biosfer oleh UNESCO, dan amalan berabad-abad untuk menanam dan menggunakan pokok argan diakui sebagai warisan budaya dunia. Langkah-langkah perlindungan tersebut diambil kerana setiap tahun akibat perubahan persekitaran (perluasan padang pasir Sahara), penggembalaan binatang yang tidak diatur dan sebab-sebab lain, sehingga 25.000 pokok unik ini mati. Pada masa ini, jumlah argan di kawasan lindung adalah sekitar dua juta.

Hari ini, hutan argan adalah sumber kehidupan penduduk Maghribi, yang sebahagian besarnya adalah orang Berber, iaitu suku Amazir, berjumlah sekitar dua juta orang. Kayu digunakan oleh mereka dalam pembinaan pondok, dan juga berfungsi sebagai bahan bakar pada musim sejuk; biji buah adalah bahan mentah untuk pengeluaran minyak argan yang jarang dan berharga, dan sisa yang diperoleh setelah menekan biji digunakan untuk makanan oleh penduduk itu sendiri; buah dan daun adalah sumber makanan utama untuk haiwan peliharaan, kambing dan dromedari. Sifat penyembuhan budaya juga diketahui, yang banyak digunakan dalam perubatan rakyat..

Walaupun pokok argan ditanam di Maghribi terutama untuk minyak paling mahal di dunia, tanaman ini juga digunakan untuk tujuan meliorasi. Sistem akarnya yang kuat membantu mengukuhkan tanah dengan baik. Akar tanaman menembusi jauh ke dalam pasir, mencapai kedalaman 30 m. Argania mampu menahan kekeringan yang melampau dan suhu tinggi, hingga +50 ° C. Dalam keadaan yang tidak menguntungkan, pokok itu dapat membuang sebahagian atau keseluruhan daunnya, serta berhenti tumbuh. Kadang-kadang keadaan ini dapat bertahan selama beberapa tahun. Dengan hujan pertama, tanaman terbangun: pucuk baru terbentuk, daun dan bunga muncul.

Dengan batang yang agak rendah, pohon membentuk mahkota yang agak lebar dengan diameter hingga 14 m, yang mempunyai ciri khas condong ke depan dan ke bawah ke arah pangkal semasa pertumbuhan. Berkat ini, cabang dan daun argan yang lebih rendah menjadi makanan utama kambing dan dromedari. Kayu yang sangat kuat juga menerangkan nama umum lain untuk argan - "pokok besi". Jangka hayat argan adalah dari 150 hingga 400 tahun. Buah pertama hanya muncul di pokok berusia lima tahun, dan argania paling produktif pada usia 50 - 60 tahun. Pokok memberikan satu panen setiap dua tahun, kerana buahnya masak sepanjang tahun.

Buah argan lebih besar daripada zaitun. Mereka menyerupai plum kuning. Pulpa pahit. Di dalamnya adalah inti dengan cangkang yang sangat keras, 16 kali lebih kuat daripada cangkang hazel. Nilai utamanya adalah biji dalam biji (biasanya 2, lebih jarang 3). Ini adalah bahan mentah untuk mendapatkan produk yang sangat berharga - minyak argan, yang dapat dibandingkan dengan kos dengan kaviar hitam, truffle atau tiram. Sekurang-kurangnya 30 kg buah argan mesti diproses untuk mendapatkan 1 liter minyak. Pengeluaran tahunan produk ini mencapai 12 juta liter, yang memerlukan pengumpulan sekurang-kurangnya 350 ribu tan biji. Kos satu liter adalah sekitar $ 120, jadi pokok argan memberikan pendapatan kewangan yang stabil bagi suku tempatan..

Proses pengeluaran minyak argan sangat sukar. Ia memerlukan penggunaan tenaga kerja secara eksklusif. Buah yang dituai perlu dikupas dari pulpa untuk mendapatkan biji (biji), dan kemudian secara manual memecahkan cangkang tanpa merosakkan biji-bijian di dalamnya, menyerupai biji labu. Selalunya haiwan membantu dengan ini - buah argan yang telah melalui perutnya menyingkirkan pulpa, dan cangkang di sekitar biji kehilangan kekuatannya. Minyak berharga diperoleh dengan menekan sejuk pada penekan tangan, yang membolehkan anda mengekalkan semua komponen aktif dan bermanfaat secara biologi yang terkandung dalam biji.

Terdapat dua jenis minyak argan. Diperolehi dalam proses menekan sejuk dari biji goreng digunakan secara eksklusif untuk tujuan makanan, dalam memasak. Minyak dari biji-bijian yang tidak dipanggang mengandungi kepekatan maksimum bahan berharga untuk kesihatan, hampir tidak mempunyai aroma, dan dapat digunakan baik untuk tujuan perubatan maupun dalam bidang kosmetologi atau memasak. Komposisinya mengesahkan sifat penyembuhan produk ini. Ini adalah asid lemak tak jenuh (hingga 80%), tokoferol (vitamin E), yang dikenali sebagai salah satu antioksidan yang paling kuat, karotenoid, polifenol, fitosterol, alkohol triterpena, vitamin (A, E, F) dan mineral, serta bahan yang serupa dengan tindakan dengan antibiotik dan racun kulat.

Pengambilan minyak argan setiap hari tidak boleh melebihi 2 sudu besar. Perlu diingat bahawa ini adalah salah satu makanan berkalori tinggi: nilai tenaga 100 g sepadan dengan 900 kkal. Apabila digunakan secara dalaman, minyak mempunyai banyak kesan yang bermanfaat. Ia menormalkan tahap kolesterol, meningkatkan sifat imun, meningkatkan aktiviti otak, membersihkan dan meremajakan badan, mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi saluran gastrousus, hati, ginjal, merangsang fungsi saluran empedu dan saluran empedu, menormalkan tahap gula darah dan menghilangkan masalah aktiviti sistem kardio-vaskular. Di samping itu, minyak ini mempunyai sifat bakteria, mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, dan meningkatkan fungsi pembiakan. Peranan profilaksis minyak dalam rawatan penyakit oftalmik (glaukoma, katarak, dll.) Juga diketahui.

Dengan penggunaan minyak luaran dan kosmetologi, terdapat peningkatan dalam keadaan kulit dan rambut. Ia membantu menghilangkan kesan selaran matahari, parut dan parut, menyingkirkan pelbagai penyakit kulit.

Argania - di mana dan bagaimana pokok Afrika Utara tumbuh, penggunaan buah-buahan dan cara tumbuh di rumah

Hanya sedikit orang yang tahu bagaimana minyak argan terkenal diekstrak. Ini adalah produk yang "induk" adalah argania. Tumbuhan inilah yang memungkinkan untuk memperoleh buah-buahan untuk proses selanjutnya dan mendapatkan minyak sejagat..

Dalam artikel ini, anda akan belajar:

Tumbuhan Argan

Pokok argan menarik perhatian dengan dahan berduri dan ketinggian hingga 10 meter. Tumbuhan seperti ini hidup hingga 200 tahun, tetapi beberapa spesies "hidup" hingga 400 tahun. Sistem akar dalam tenggelam 30 meter di bawah tanah. Berkat ini, pokok itu mengeluarkan air berharga, yang memungkinkan untuk berkembang dan berbuah..

Daun kecil hingga 4 sentimeter mempunyai bentuk bujur. Bunga mini dengan kelopak kuning-hijau hanya muncul pada bulan April. Buah berdaging menyerupai pelbagai plum kuning. Setiap buah menyembunyikan tulang dengan tempurung keras dan beberapa biji yang kelihatan seperti badam. Buahnya masak dalam masa satu tahun, tetapi dalam keadaan yang keras dan gersang memerlukan lebih dari dua tahun.

Penyebaran pokok berlaku dengan bantuan biji. Walau bagaimanapun, hanya sebahagian kecil dari mereka yang bercambah, jadi sangat sukar untuk menanam tanaman. Sekiranya anda tidak tahu mengapa minyak argan begitu mahal, maka ini adalah jawapan yang rasional untuk soalan ini..

Tanaman argan tidak tumbuh di semua zon iklim. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia sangat menuntut keadaan persekitaran. Jadi di mana anda boleh menjumpainya?

Di manakah pokok argan tumbuh?

Tidak semua orang tahu di mana argan tumbuh. Mereka yakin bahawa apa-apa syarat sesuai untuknya. Tetapi ini jauh dari kes ini, kerana tanaman ini hanya terdapat di beberapa wilayah..

Pokok yang unik hanya terdapat di sebelah barat daya Maghribi di lembah Sungai Draa di pinggiran Sahara. Di sinilah keadaan persekitaran yang optimum untuk perkembangannya yang stabil. Tetapi bagaimana pokok argan menjadi berharga? Maghribi sebelumnya tidak berminat dengan pelombong minyak, kerana produk itu tidak dihargai. Tetapi sebaik sahaja sifat argan yang bermanfaat ditemui, tanaman itu hampir pupus. Pada masa ini, mereka dianggap sebagai pameran utama rizab biosfera, jadi tidak semua orang dapat mengaksesnya..

Bagaimana dan di mana pokok argan tumbuh

Perlu diperhatikan bahawa pokok Afrika Utara juga tumbuh setinggi 15 meter. Sistem akar yang mendalam disediakan sehingga dapat menerima air dari usus bumi. Lingkaran mahkota pokok Afrika hingga 14 meter. Mereka dapat menahan kekeringan dan terus membuahkan hasil selama bertahun-tahun..

Penggunaan buah Argan: mendapatkan minyak

Buah argan digunakan untuk mengekstrak minyak daripadanya. Apabila sudah matang, mereka terbaring di bawah sinar matahari dan dibiarkan kering. Selepas itu, mereka dihancurkan untuk mendapatkan benih berharga. Dari mereka, ramuan diperoleh yang digunakan secara meluas di dunia moden..

Pengeluaran minyak argan melibatkan beberapa proses asas. Untuk mendapatkan satu liter komponen, perlu memproses hingga 100 kilogram buah. Tanaman ini dituai dari 12-14 pokok. Jumlah buah ini mengandungi hingga 30 kilogram biji, di mana anda dapat menemui 3 kilogram inti.

Memproses buah dengan tangan mengambil masa lebih kurang 1.5 hari. Ini adalah kerja yang sangat sukar dan susah payah, yang memerlukan banyak usaha. Pada awalnya, mereka perlu dikeringkan, dan hanya selepas itu membersihkan serat. Kemudian biji argan dikeluarkan, dan cengkerang lubang buahnya pecah. Ini adalah peringkat kerja yang paling sukar, kerana kekuatan cengkerang sangat tinggi. Minyak diperah keluar dari biji menggunakan mesin tekan. Selepas itu, ia ditapis menggunakan jenis kertas khas..

Agar minyak biji argan boleh dimakan, semuanya mesti digoreng dengan api yang sangat rendah. Ini memungkinkan untuk memberi produk rasa yang sedap. Tetapi anda tidak perlu menggoreng biji untuk membuat minyak kosmetik, kerana semestinya mereka tidak mempunyai bau yang jelas..

Tetapi ada kaedah lain untuk mendapatkan minyak dari buah pokok. Ini adalah kaedah mekanikal, yang dianggap paling cekap dan selesa. Selepas pemprosesan sedemikian, produk akan mengekalkan sifat asasnya selama 1.5 tahun. Terdapat juga kaedah kimia yang dianggap lebih bersih. Tetapi ia sesuai untuk industri atau untuk penyelidikan makmal.

Sifat dan aplikasi berguna dalam bidang kosmetologi

Ia digunakan dalam kosmetologi untuk memulihkan lapisan hidrolipid kulit dan memperbaiki keadaan sel. Telah lama digunakan oleh Berbers untuk menyembuhkan selaran matahari atau mengatasi jerawat dan jerawat. Minyak ini mampu mengikat radikal bebas, kerana proses penuaan perlahan.

Produk ini banyak digunakan untuk mencegah parut. Ini menghilangkan kesan regangan selepas melahirkan bayi dan mendorong penurunan berat badan. Sekiranya anda menggunakan produk semasa bayi anda menunggu, anda boleh mengelakkan kesan regangan. Minyak ini sangat diperlukan untuk merawat kulit sensitif yang terdedah kepada kerengsaan dan kekeringan.

Produk ini mempunyai sifat yang melindungi daripada cahaya matahari. Ia juga dapat menguatkan rambut dan melembapkan kulit dari dalam. Dengan pertolongannya, sel-sel mula pulih dengan lebih cepat, jadi semua jenis masalah dengan keadaan kulit tidak termasuk sepenuhnya..

Mendapatkan minyak argan

Minyak argan sering digunakan untuk merawat keadaan kulit. Ia melegakan neurodermatitis, psoriasis, eksim kering. Anda boleh melakukan urutan menggunakan produk yang unik. Penggunaannya secara berkala akan membantu mengatasi artritis, rematik dan sakit otot. Tetapi disarankan mencampurkannya dengan jintan hitam untuk memberikan hasil yang berkesan..

Penggunaan minyak argan dianjurkan untuk orang yang menderita kadar kolesterol darah tinggi. Ia menstabilkan kandungannya tanpa menggunakan ubat berbahaya dan tidak sihat.

Anda boleh menambahkan produk ini ke bilik mandi. Ia mendorong kelonggaran dan keletihan sepenuhnya. Dengan bantuan produk, anda dapat mengatasi rasa sakit pada otot dan sendi.

Perlu diperhatikan bahawa buah argan mempunyai komposisi kimia yang unik. Mereka kaya dengan pelbagai asid, vitamin E dan sterol. Semua komponen ini memberi kesan positif bukan hanya pada kesihatan dan kesejahteraan, tetapi juga pada penampilan..

Minyak argan mempunyai kadar karotenoid yang tinggi. Ia kaya dengan asid lemak oleik Omega-9 dan asid lemak linoleik Omega-6, yang tidak dihasilkan oleh tubuh manusia. Juga, minyak diperoleh dari buah argan, yang merangkumi jenis asid lemak lain. Produk ini sangat berharga kerana fakta bahawa ia mengandungi antioksidan kuat semula jadi yang disebut squalene..

Seperti yang anda lihat, argan diraja adalah tanaman yang menghasilkan buah yang bermanfaat. Mereka sangat dihargai di kalangan orang yang berminat dengan kesihatan yang sangat baik dan penampilan yang cantik..

Pokok argan di rumah

Ramai orang mahu tanaman ini ada di rumah mereka. Tetapi adakah mungkin? Ingatlah bahawa mustahil untuk menanam pokok argan tanpa syarat untuk pertumbuhannya yang stabil. Sebilangan besar usaha orang membawa anak benih atau menanam benih ke negara mereka untuk menanamnya tidak berakhir dengan kejayaan..

Pokok argan di rumah

Tetapi jika anda benar-benar ingin menanam pokok argan di rumah, anda harus mengatur rumah hijau. Tumbuhan ini menyukai iklim yang hangat dan kering. Tetapi untuk perkembangannya yang stabil, diperlukan banyak kelembapan. Perlu memilih tempat untuk menanam pokok di mana sistem akarnya akan sampai ke air bawah tanah. Anda juga perlu memprosesnya secara berkala agar perosak dan penyakit tidak memusnahkannya..

Argan adalah tumbuhan unik yang memungkinkan untuk memperoleh buah-buahan berguna untuk pengambilan minyak lebih lanjut. Malangnya, ia berkembang sangat jauh, jadi kos produk siap di negara kita tinggi. Tetapi anda boleh mencuba menanamnya di rumah, mengatur segala yang diperlukan. Dalam kes ini, ia akan menggembirakan anda dengan buahnya sepanjang tahun..

Pokok Argan (Argania spinosa L.)

Syn.: argan, argania, pokok besi.

Pokok argan atau argan adalah pokok malar hijau yang tumbuh hanya di Maghribi dan Algeria. Minyak argan diperoleh dari biji-bijiannya, yang digunakan dalam tata rias dan dalam masakan..

Isi kandungan

  • Permohonan
  • Pengelasan
  • Penerangan botani
  • Sebar
  • Perolehan bahan mentah
  • Komposisi kimia
  • Sifat farmakologi
  • Aplikasi dalam perubatan tradisional
  • Rujukan sejarah

Dalam bidang perubatan

Argan tidak termasuk dalam Farmakope Rusia dan tidak digunakan oleh ubat rasmi. Minyak yang terbuat dari buah argan digunakan secara meluas dalam perubatan rakyat di Maghribi untuk neurodermatitis, untuk menyembuhkan luka bakar dan keretakan pada kulit. Minyak ini kaya dengan bahan berguna: tokoferol, karotena, asid lemak tak jenuh dan tak jenuh.

Kontraindikasi dan kesan sampingan

Hanya ada satu kontraindikasi terhadap penggunaan minyak argan - intoleransi individu terhadap komponennya. Lebih baik jangan menyalahgunakan produk ini bagi mereka yang cenderung memiliki berat badan berlebihan, kerana minyak memiliki kandungan kalori yang sangat tinggi (sekitar 900 kkal per 100 g).

Dalam memasak

Dalam memasak, minyak biji panggang lebih sering digunakan. Memproses dengan cara ini memberi minyak ciri dan bau yang tidak biasa. Ternyata sedikit tart, dengan bau kacang. Minyak argan paling baik digunakan dalam jumlah kecil sebagai pembalut, tetapi digoreng tidak digalakkan untuk menjaga sifat yang lebih berguna..

Minyak argan terdapat dalam resipi tradisional di Maghribi dan negara-negara Afrika yang lain. Koki Maghribi menggunakan minyak sebagai ganti untuk pelbagai salad, pencuci mulut, dan hidangan daging dan ikan.

Minyak argan ditambah sebelum disajikan dalam hidangan tradisional "couscous" dan "tajin". Dan sebagai sarapan pagi yang sihat, orang Maghribi makan yogurt dengan madu, di mana mereka menambahkan sedikit minyak argan..

Minyak Argan sangat tinggi kalori dan merupakan salah satu ramuan pes amlu tradisional. Pes ini terdiri daripada minyak argan, badam hancur dan madu. Amlu biasanya dimakan dengan roti atau kek gandum..

Hari ini, minyak argan juga terdapat di restoran antarabangsa. Koki menambahkannya ke sup yang dibuat dari sayur-sayuran dan kekacang, hingga salad kompleks (terutama minyak argan menekankan rasa pedas keju biru atau kambing). Minyak argan juga ditaburkan pada daging panggang, ikan dan sayur-sayuran sebelum disajikan. Ini memberi makanan rasa istimewa..

Dalam kosmetologi

Minyak argan adalah salah satu komponen yang sangat berharga dan jarang dari krim, losyen dan syampu berkualiti tinggi dan paling berkesan.

Minyak Argan menyuburkan kulit kering, melicinkan kedutan halus, terutama di sekitar mata, mengembalikan kekencangan, kesegaran dan warna yang sihat ke kulit yang matang. Menghalang kemunculan tanda regangan.

Minyak memberikan kilauan sihat pada rambut, melegakan kelemumur.

Tidak seperti minyak jenis lain, minyak argan diserap dengan sempurna dan tidak meninggalkan kesan berminyak pada kulit, pakaian dan tempat tidur. Ia juga dimakan secara ekonomi: jika anda menggunakan minyak argan murni di wajah anda, hanya beberapa tetes yang mencukupi. Untuk kulit kering, pakar kecantikan mencadangkan mencampurkan minyak argan dengan gel aloe menjadi separuh..

Di kawasan lain

Di Maghribi, suku-suku tempatan menyebut pohon argan sebagai "pohon kehidupan". Lagipun, tanah ini tidak hanya melindungi tanah dari hakisan dan mempertahankan kelembapan, tetapi juga menyediakan kayu berbers yang tinggal di padang pasir dengan kayu, yang digunakan sebagai bahan binaan dan sebagai bahan bakar..

Pokok ini juga menyediakan makanan untuk orang - minyak argan, makanan untuk kambing dan haiwan lain yang dibesarkan oleh suku (haiwan memakan kulit kayu, daun pokok ini, pulpa buah-buahan dan kek yang tersisa dari pengeluaran minyak).

Pengelasan

Argania (lat.Argania) adalah genus monotip dari keluarga Sapotov. Satu-satunya spesies adalah Argania spiny (lat.Argania spinosa).

Penerangan botani

Argan adalah pokok dengan dahan berduri, tingginya hingga 10 meter, dengan mahkota 14-15 meter dan hidup 150-200 tahun (kadang-kadang ada pokok pada usia 400 tahun). Sistem akarnya dalam, hingga 30 meter.

Daunnya kecil, panjang 2-4 cm, bujur. Bunga kecil dengan lima kelopak kuning-hijau pucat, mekar pada bulan April. Buahnya berdaging, panjang 2-4 cm dan lebar 1,5-3 cm, lebih besar daripada zaitun dan serupa dengan plum kuning. Setiap buah mempunyai 2-3 nukleoli berbentuk badam di dalam batu dengan tempurung yang sangat keras. Warna buahnya berwarna kuning gelap, mulai dari keemasan hingga merah tua. Buah argan masak satu tahun, dan jika keadaan tumbuh keras dan kering, maka dua tahun.

Bau argan ringan, dengan nada kacang dan rempah yang jelas. Buburnya terasa serupa dengan biji labu, tetapi lebih pedas dan mulia.

Argan membiak dengan biji, tetapi hanya sebahagian kecil dari mereka yang bercambah, kerana ini, hampir mustahil untuk menyebarkan argan secara kualitatif dengan biji yang dikumpulkan dari pohon. Terdapat anggapan bahawa hanya benih yang melewati usus unta atau kambing yang bercambah. Pada masa ini, di padang pasir Negev, ahli biologi Israel hanya menanam sebilangan kecil tanaman argan.

Sebar

Kawasan pengedaran argan Afrika sangat terhad: pokok itu tumbuh hanya di bahagian barat daya Maghribi, di gurun Sahara di lembah sungai Draa.

Perolehan bahan mentah

Minyak argan diperoleh dari biji buah pokok argan. Untuk mendapatkan satu liter minyak langka ini, anda perlu memproses kira-kira 100 kilogram buah (jumlah ini dapat dikumpulkan dari 12-14 pokok). Jumlah buah ini mengandungi kira-kira 30 kg biji, di mana terdapat 3 kg inti, dan daripadanya minyak argan sudah dibuat. Sekiranya buah diproses secara manual, maka diperlukan lebih kurang satu setengah hari kerja keras yang memerlukan kekuatan fizikal. Pertama, buah argan dikeringkan di bawah sinar matahari, kemudian seratnya dikeluarkan. Selepas itu, biji argan dikeluarkan, memecahkan cangkang biji buah - ini adalah bahagian yang paling sukar dalam kerja, kerana cangkang biji buah argan adalah 16 kali kekuatan cangkang kacang hazel. Seterusnya, minyak ditekan dari biji dengan mesin tekan, dan kemudian ditapis menggunakan kertas khas.

Untuk menghasilkan minyak yang boleh dimakan, biji argan pertama kali dipanggang di atas api yang ringan untuk memberi mereka aroma tart yang khas. Untuk minyak kosmetik, bijinya tidak dipanggang sehingga tidak berbau.

Terdapat cara lain untuk mendapatkan minyak. Kaedah mekanikal adalah yang terpantas dan paling mudah. Minyak argan ini mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat sehingga satu setengah tahun. Bahan kimia - kaedah paling bersih untuk memperoleh, bagaimanapun, kaedah mengekstrak minyak ini hanya sesuai untuk tujuan industri atau untuk penyelidikan makmal.

Komposisi kimia

Minyak argan adalah minyak dengan bahan kimia yang unik dalam komposisinya: pelbagai asid, vitamin E (minyak argan adalah komposisi 3 kali lebih banyak daripada minyak zaitun), serta sterol - bahan yang sangat bermanfaat untuk kulit.

Juga, minyak argan kaya akan karotenoid, asid lemak omega-9 oleik dan asid lemak linoleik omega-6. Minyak argan mengandungi asid lemak lain: palmitik, stearic, ferulic, serta polifenol, fitosterol, alkohol triterpena, serta squalene antioksidan semula jadi yang kuat.

Sifat farmakologi

Minyak argan mengandungi asid lemak tak jenuh, yang menyembuhkan jantung dan saluran darah. Ia membantu dengan penyakit Alzheimer. Asid oleik dan sterol yang terkandung dalam minyak menurunkan kolesterol darah dan menghalangnya daripada diserap ke dalam darah dari usus.

Vitamin E mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi jantung dan sistem peredaran darah (memulihkan tekanan darah normal, menguatkan saluran darah, memperbaiki reologi darah), memperbaiki keadaan organ penglihatan, kulit dan membran mukus. Di samping itu, vitamin E mengambil bahagian dalam pembentukan imuniti, mengekalkan keseimbangan hormon yang optimum. Juga, vitamin ini diperlukan untuk proses spermatogenesis lengkap dan meningkatkan fungsi sistem otot..

Minyak argan mengandungi antioksidan, serta zat yang serupa dalam komposisi dengan antibiotik dan racun kulat.

Minyak argan membantu mengatasi masalah pencernaan, artritis dan rematik, kerana zat-zat yang terkandung di dalamnya menghalang proses merosakkan pada tisu.

Minyak argan membantu menstabilkan kadar gula dalam darah pada diabetes mellitus, mencegah perkembangan barah.

Juga, minyak argan berguna untuk wanita dalam menopaus..

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Penyembuh menggunakan minyak argan secara luaran untuk urut untuk gout, osteochondrosis, arthritis, arthrosis, dan juga mengesyorkan membuat aplikasi dengan minyak argan dalam rawatan luka kulit trauma dan penyakit dermatologi (dermatosis kulat, psoriasis, neurodermatitis, eksim kering, jerawat, urtikaria, lichen, dll. penyakit kulit yang lain). Minyak ini digunakan dalam perubatan rakyat di Maghribi setelah terbakar sinar matahari, untuk mengelakkan pembentukan parut dan parut setelah suhu terbakar, luka dan juga setelah memindahkan cacar air.

Rujukan sejarah

Minyak argan sangat mahal, jarang dan berharga. Sejarawan Maghribi Abdelhadi Tazi memberi keterangan mengenai eksport minyak argan dari Maghribi dari abad ke-8 Masihi. Kini eksport minyak telah dilakukan di seluruh dunia.

Minyak argan sebenar dibuat secara eksklusif di Maghribi, kerana menurut undang-undang Maghribi, buah pohon argan dilarang mengeksport ke luar negara untuk menjaga keunikan pokok ini.

Pada masa ini, permintaan untuk minyak argan terus meningkat. Ini menyebabkan perlunya menjaga pemeliharaan pokok argan. Sehubungan itu, UNESCO pada tahun 1999 mengisytiharkan wilayah Maghribi dengan ladang argan sebagai rizab biosfer.

Sastera

1. Arganeraie. Maklumat Rizab Biosfera

2. Berrougui H, Ettaib A, Herrera Gonzalez MD, Alvarez de Sotomayor M, Bennani-Kabchi N, Hmamouchi M (2003) Kesan hipolipidemik dan hipokolesterolemik minyak argan (Argania spinosa L.) pada tikus Meriones shawi. J Ethnopharmacol. 2003 Nov; 89 (1): 15-8. PMID 14522427 (eng.)

3. Berrada Y, Settaf A, Baddouri K, Cherrah A, Hassar M (2000). Bukti eksperimental kesan antihipertensi dan hipokolesterolemik minyak argan, Argania sideroxylon. Terapi. 2000 Mei-Jun; 55 (3): 375-8. PMID 10967715 (fr.).

Pokok argan di mana ia tumbuh

Pokok Argan (Argania Spinosa atau Argania berduri) adalah fenomena semula jadi yang benar-benar unik kerana banyak sebab. Dari buahnya, minyak argan sangat berharga dibuat, yang masih dihasilkan hanya dengan tangan. Minyak argan mempunyai sifat unik yang tidak dimiliki oleh produk kosmetik lain di dunia. Sebenarnya, saya akan memberitahu dan menunjukkan kepada anda hari ini banyak perkara menarik mengenai topik ini;)

Pertama, Argan (a) tumbuh secara semula jadi dan hanya di beberapa wilayah di Maghribi di pergunungan Atlas selatan. Dan, di sebalik semua pencapaian teknologi moden, pokok-pokok ini belum belajar menanam secara buatan. Sebilangan besar percubaan menanam pokok matang dan menanam anak benih di negara dan wilayah lain tidak berjaya - pokok tidak berbuah di mana sahaja. Oleh itu, tidak ada banyak dari mereka di dunia dan mereka sangat berharga. UNESCO dan PBB terlibat secara aktif dalam pemuliharaan tanaman unik ini.

Kedua, pokok itu mempunyai ciri yang luar biasa - ia tahu bagaimana hendak tidur! Sebelumnya, pada zaman dahulu, tidak ada yang diketahui mengenai ciri ini, dan pokok kering "mati" hanya ditebang. Namun, kemudian, penduduk tempatan dari Berber (suku nomad) melihat bahawa setelah beberapa lama pokok mati itu hidup semula, ditutup dengan daun dan mulai berbuah lagi. Sebatang pokok boleh menghabiskan beberapa tahun dalam keadaan "mengantuk". Semuanya bergantung pada sumber tanah dan jumlah kelembapan yang diperlukannya seumur hidup. Dan perkara paling luar biasa yang berjaya saya lihat dengan mata saya sendiri - sebatang pokok boleh tertidur hanya dengan separuh atau sebahagian sahaja! Maksudnya, separuh dari pokok itu benar-benar hidup, sihat dan berbuah, dan separuh atau sebahagian daripadanya layu, retak, tidak bernyawa melekat ke langit dengan tongkat keputihan yang runcing. Saya sangat terkejut sehingga saya lupa memotret sekurang-kurangnya salah satu spesimen ini, jadi saya menjumpai gambar ini di Internet untuk penjelasan: lihat mengenai kambing di atas pokok di sini ->

Ketiga, kulit pokok dan kayu itu sendiri sangat lebat, di mana orang-orang mendapat nama mereka "pokok besi". Dahannya ditutup dengan duri. Jangka hayat pokok rata-rata sekitar seratus tahun, tetapi banyak yang hidup selama 150-200 tahun. Kayu berber digunakan sebagai bahan bakar dan bahan binaan. Daun memakan kambing Maghribi nomad, dan pulpa buah digunakan sebagai makanan untuk kuda dan haiwan peliharaan lain.

Buah pokok argan matang selama kira-kira satu tahun. Secara luaran, mereka kelihatan seperti zaitun hijau. Pada bulan Jun-Julai, ketika mereka matang dan kulit mereka mengering dan gelap, buah-buahan jatuh dari pokok dan dituai secara manual untuk diproses lebih lanjut..

Buahnya dicirikan oleh struktur berlapis: lapisan luar adalah kulit dan pulpa, lapisan tengah adalah kulit kacang, lapisan dalam adalah inti kacang. Ini adalah inti (biji) yang diekstrak dari buah-buahan yang kemudian digunakan untuk mendapatkan minyak argan yang sangat langka dan berharga yang digunakan dalam tata rias dan memasak. Saya menjumpai gambar visual, tetapi hanya biji argan berwarna putih, dan kulitnya berwarna coklat di atasnya :) Biji argan mentah serupa dengan biji labu, hanya dengan rasa yang lebih pahit dan pedas.

Sehingga kini, penghasilan mentega adalah tenaga kerja secara manual, mirip dengan ritual. Minyak diperah keluar dari biji dengan menekan sejuk. Hanya wanita yang melakukan semua pekerjaan. Pertama, buah dikupas dan bubur (bakul di sebelah kiri - dengan buah-buahan utuh, di sebelah kanan - hanya kacang):

Kemudian para wanita dengan cerdik membelah kulit walnut dengan batu-batuan di atas batu besar dan mengekstrak bijinya. Memecahkan kacang tanpa menghancurkan biji memerlukan latihan bertahun-tahun. Ia tidak semudah yang disangka, dan setiap orang yang berusaha melakukannya gagal - baik di jari mereka, atau kacang bersama dengan biji hancur menjadi debu.

Selepas itu, benih jatuh di bawah penekan batu antediluvian, yang dipusingkan mengikut arah jam, mengisar biji sehingga minyak primer mentah diperah keluar daripadanya..

Minyak ditatal lagi, membersihkannya (ini adalah foto dari Internet):

Kek lazat seperti itu dibuat dari kek kotor, yang baunya sangat sedap dan menyerupai gulungan. Tetapi ia tidak boleh dimakan sepenuhnya dan digunakan untuk membuat produk rambut dan sabun :)!

Kilang Argan agak kecil. Tenaga kerja manual digunakan untuk dua sebab. Sebab pertama adalah bahawa tidak ada mesin yang dapat memberikan hasil biji utuh (iaitu, biji utuh mengekalkan peratusan minyak yang paling besar, biji yang hancur tidak berguna) dan rasa. Dan yang kedua, yang paling penting, pekerjaan diturunkan dari generasi ke generasi melalui garis wanita selama berabad-abad, ini adalah pengalaman dan pekerjaan yang dijamin di wilayah miskin, yang mana orang Maghribi yang baik hati tidak akan merampas wanita mereka..

Di sekitar kilang, selalu terdapat kawasan pembersihan dari kacang argan, yang digunakan untuk lantai di kandang ternakan, untuk meletakkan lantai dan untuk hiasan hiasan:

Kilang pemintalan prasejarah digunakan sebagai riadah dan hobi dari kerja yang hampir sepanjang masa di kilang. Saya akan memberitahu anda mengenai kerang pada masa akan datang, topik ini layak mendapat catatan yang berasingan.

Minyak argan dianggap sebagai salah satu minyak sayuran paling jarang dan paling mahal di dunia. Ini memiliki warna keemasan-kuning dari tepu yang bervariasi dan bau kacang manis yang jelas, dengan sentuhan (semacam) rempah-rempah. Sejak zaman kuno, ia telah digunakan untuk tujuan perubatan, makanan dan kosmetik, dan digunakan secara meluas hingga ke hari ini. Ia dibezakan oleh kandungan vitamin E dan vitamin F yang tinggi (asid lemak tak jenuh), mengandungi komposisi mikroelemen yang kaya, bermanfaat untuk kulit dan rambut, untuk sistem saraf, imun dan pencernaan. Ia dihasilkan dalam dua bentuk yang berasingan - untuk makanan dan keperluan kosmetik..

Ciri kosmetik utama minyak argan adalah pemakanan, penghidratan dan peremajaan kulit. Dengan penggunaan biasa, ia menghilangkan rasa mengelupas dan rasa sesak, melembapkan dengan baik, dan menyuburkan kulit dengan nutrien penting. Ia mempunyai sifat tonik, pertumbuhan semula dan peremajaan. Minyak ini mempunyai sifat anti-radang yang kuat, menenangkan, meregenerasi dan menyembuhkan luka, dan digunakan secara meluas dalam rawatan luka bakar, lecet dan luka kulit. Ia dapat digunakan baik sebagai produk murni (secara langsung sebagai minyak kosmetik), dan untuk menambahkan krim muka dan badan, untuk menyediakan campuran minyak untuk urut dan sebagai minyak aromatik.

Dalam versi makanan, ia dapat dimakan dalam bentuk semula jadi (mencelupkan kepingan roti roti ke dalam mentega), ia boleh digunakan untuk menambah hidangan siap pakai dan untuk mengganti salad.

Di Maghribi, manis nasional yang disebut Amlou sangat biasa - ini adalah minyak argan yang dicampurkan dengan kacang parut, paling kerap dan paling enak - dengan kacang almond, tetapi sedikit lebih murah dan lebih biasa - dengan kacang tanah. Di kedai, ia dijual dalam balang kecil yang cantik dengan harga tinggi (100-300 dirham untuk 100-250 gram), tetapi balang plastik biru besar 20-25 liter dengan ilustrasi harga "korporat" kacang dan harga 25-30 dapat dilihat di pasar dari jauh -40 dirham per paun. Amlu tidak pernah menjadi teruk dan disimpan tanpa peti sejuk. Rasanya berbeza bergantung pada bahagian jisim kacang dan jumlah argan dan / atau minyak zaitun. Pilihan yang lebih murah akan lebih cair dan dengan rasa yang berbeza dari minyak zaitun, yang secara semula jadi dicurahkan lebih banyak daripada minyak argan :) Pilihan yang lebih mahal adalah tebal dan argan amlyushechka. Kelebihan besar pasaran ialah anda boleh mencuba mana-mana amla sebelum membeli dan membeli yang paling sesuai dengan citarasa anda. Mengenai keadaan kebersihan - jangan risau, kerana anda sudah faham bahawa mereka sama-sama jinak di seluruh Maghribi;)

Walaupun di Maghribi, terdapat farmasi tradisional tempatan di mana-mana, di mana anda boleh membeli bukan sahaja minyak argan, tetapi juga timbangan setan botak))) Serius, jumlah balang rempah, ubat-ubatan, serbuk, salap, krim, minyak wangi dan banyak lagi, -yang melebihi semua had yang boleh difikirkan. Di sini anda boleh mendapatkan ubat untuk apa sahaja dan untuk apa sahaja.

Tetapi jangan terpedaya dengan "peradaban" khayalan mereka, di farmasi yang baik, anda akan bercerai dengan wang untuk omong kosong. Dan di farmasi kecil "bukan pelancongan" yang tidak menarik, anda hanya boleh membeli ubat penyembuhan yang luar biasa dan perkara berguna dan menyenangkan seperti semangat mineral kering semula jadi dengan bau feromonik yang menenangkan yang disebut Ambergris.

Satu lagi kebanggaan negara Maghribi adalah Saffron. Anda boleh membelinya hampir di mana-mana sahaja. Tetapi safron berkualiti tinggi dijual di farmasi "beradab", di mana keadaan penyimpanannya lebih baik daripada di mana-mana kedai kecil atau di pasar..

Mereka mengatakan bahawa minyak argan adalah wajib dalam diet semua anggota keluarga kerajaan di Maghribi, dan itulah sebabnya mereka mengekalkan usia muda dan kecantikan mereka walaupun sudah berumur. Ratu agak mirip dengan saya, omong-omong :) Secara amnya, saya membawa pulang satu liter minyak argan, satu paun amlu dan beberapa kiub ambar afrodisiak yang indah. Oh, anda perlu mengambil gambarnya dan menambahkannya di sini :)

Saya harap anda menganggapnya menarik dan berguna untuk meluangkan masa anda dalam siaran ini :) Untuk diteruskan!

Penerangan dan ciri Argania

Pokok argan: penerangan, sifat, aplikasi

Penyokong kosmetik semula jadi dan ubat alternatif tahu apa hasil yang tiada tandingannya dari pelbagai tumbuhan dan produk yang dikembangkan berdasarkan asasnya. Salah satu wakil flora yang sangat jarang digunakan untuk tujuan tersebut adalah pokok argan. Mungkin anda pernah melihat di rak kedai ubat minyak yang diperoleh dari buah-buahan yang menakjubkan dari tanaman ini. Sekiranya harganya terlalu tinggi, maka ini adalah produk vitamin yang dapat mengubah epidermis dengan ketara dan meningkatkan pertahanan tubuh manusia. Ada sebab yang baik mengapa ia begitu mahal dan dianggap sangat berharga. Mereka akan dibincangkan di bawah..

Maklumat am mengenai tanaman

Argan adalah tanaman lama, ia hanya dapat dijumpai di beberapa bahagian planet kita. Secara semula jadi, ada spesimen yang umurnya dikira dalam berabad-abad (yang tertua berusia 400 tahun). Di manakah pokok argan tumbuh? Kawasan pengedarannya adalah Algeria, Maghribi, beberapa bahagian di Gurun Sahara. Di alam liar, ia boleh didapati di Mexico.

Milik keluarga sopot, adalah genus monotipik - Argania berduri. Kilang itu mempunyai nama lain - "pokok besi", ia mendapatnya kerana batang kuat yang dipintal. Ketinggian mereka mencapai 6 meter.

Spesimen langka mempunyai tunas berduri dan sistem akar yang agak dalam, memanjang 30 meter ke dalam tanah. Foto pokok argan menggambarkan kehebatan dan kemewahan tanaman ini. Plat daun berukuran sederhana, bujur dan panjang kira-kira 3 cm. Bunga terdiri dari lima kelopak rona hijau atau kuning pucat. Buahnya kecil, serupa dengan plum, sedikit lebih besar daripada buah zaitun, kulitnya berwarna kuning. Di dalam bubur berdaging ada tulang yang kuat, yang pada gilirannya, memiliki tiga biji berbentuk badam.

Pokok itu mekar pada bulan April, mempunyai aroma yang menarik, dengan aksen rempah dan kenari yang jelas.

Adalah agak bermasalah untuk menanam tanaman sebagai budaya. Ia dibiakkan oleh biji yang bercambah dengan teruk. Pada masa ini, ahli biologi berjaya menanam perkebunan argan kecil dari pucuk. Taman eksotik terletak di Gurun Negev..

Walaupun minyak itu dieksport ke banyak negara, menurut undang-undang Maghribi, minyak tersebut tidak dibenarkan mengeksport buah-buahan tanaman langka ini di luar negeri. Syarikat kosmetik terkemuka di Eropah telah menawarkan kepada pemerintah negara itu untuk memformalkan perjanjian untuk membeli ladang dengan pokok. Namun, raja Maghribi mempertahankan kepentingannya dengan melindungi harta negara. Kini ladang masih boleh digunakan oleh pihak berkuasa tempatan dan dikemukakan sebagai cadangan biosfer.

Permohonan

Minyak sangat bernilai walaupun di tanah airnya, di mana ia mempunyai namanya sendiri - "emas cair". Ruang lingkup pokok argan begitu luas sehingga orang-orang Afrika takhayul menganggapnya suci. Minyak yang diperoleh dari bijinya digunakan dalam masakan, kosmetologi dan perubatan. Di samping itu, penduduk tempatan menggunakan kayu sebagai bahan binaan dan bahan bakar. Lampu dan lampu ikon diisi dengan cecair. Arang dipungut dari batang pepejal tanaman. Buah dan dahan diberi makan kepada haiwan, kambing dan unta memakan pucuk.

Tujuan penggunaan minyak tanaman bergantung pada tahap pemprosesan atau pembersihan buah. Produk utama diperoleh dari nukleoli yang diekstrak dari tulang. Ia dapat berfungsi sebagai komponen tambahan dalam berbagai jenis industri, dan juga sebagai alat bebas.

Buah-buahan berharga dikumpulkan oleh koperasi yang mengkhususkan diri dalam pembekalan bahan mentah, pekerja utama di mana wanita Berber (wakil dari suku Maghribi).

Proses perolehan bahan mentah yang memakan masa

Proses mendapatkan minyak pada dasarnya tidak berubah sejak zaman kuno, hingga sekarang teknologi ini dijalankan secara manual. Ia terbahagi kepada dua jenis - kuliner dan kosmetik. Yang pertama dicirikan oleh rasa, warna dan aroma yang lebih kaya..

Untuk pengeluaran satu liter produk, dari 80 hingga 100 kg buah diproses. Jumlah bahan mentah ini dapat diperoleh dari 13 pokok argan. Oleh kerana kulit biji sangat kuat, dan anda perlu mengeluarkan biji dari mereka, kerja itu memerlukan usaha fizikal yang besar dan banyak masa. Akibatnya, wanita menerima 3-5 kg ​​biji. Mereka mengambil masa hampir dua hari bekerja..

Kernel digoreng ringan untuk menghasilkan minyak yang boleh dimakan. Kemudian mereka diletakkan di bawah penekan dan minyak diperah secara mekanikal. Produk ini melalui proses penapisan. Untuk tujuan ini, kertas khas digunakan. Sebelum memulakan proses yang sukar ini, buah-buahan dari pohon argan telah dikeringkan terlebih dahulu di bawah sinar matahari, serat dikeluarkan daripadanya..

Kaedah manual eksklusif untuk mendapatkan komponen berguna membolehkan anda menyimpan semua zatnya sebanyak mungkin. Baru-baru ini, kaedah baru telah dikenali - kimia, ia dianggap steril, tetapi minyak yang diperoleh dengan cara ini hanya sesuai untuk penyelidikan saintifik dan tujuan industri.

Fakta menarik

Di Maghribi, anda dapat melihat gambaran menarik yang tidak dapat dibayangkan, yang tidak mungkin dilihat di bahagian lain di dunia - kambing bebas berjalan di sepanjang dahan tanaman eksotik yang berduri. Pokok argan adalah sumber makanan kegemaran mereka. Perlu diperhatikan bahawa haiwan hanya memakan kulit buah, membuang sisa-sisa mereka ke tanah. Oleh itu, mereka tanpa menyedarinya, mengambil bahagian dalam penyediaan bahan mentah untuk produk yang berharga. Setelah melalui tahap pertama pembersihan luar biasa, buah-buahan jatuh ke tangan seseorang untuk proses selanjutnya.

Produk argan mengandungi asid lemak: ferulonik, palmitik, stearik. Minyak mengandungi squalene (antioksidan), alkohol triterpena, fitosterol, polifenol, vitamin E.

Oleh kerana komposisi yang kaya, produk ini mempunyai banyak sifat berguna, yang memungkinkan untuk digunakan di pelbagai kawasan pengeluaran..

Penyembuhan sifat

Pertama sekali, minyak pokok yang paling jarang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan umum badan. Dalam penyelidikan ilmiah, telah terbukti bahawa ubat ini menguatkan saluran darah, jantung, menormalkan tekanan darah dan tahap glukosa. Sekiranya anda menggunakan dua sudu produk setiap pagi, anda dapat menurunkan kolesterol..

Minyak itu adalah racun kulat semula jadi dan antibiotik. Aplikasi dengan penggunaan produk penyembuhan mencegah proses merosakkan tisu pada reumatisme dan artritis.

Makanan tradisional orang Maghribi pada masa lalu adalah sos di mana mereka mencelupkan roti. Pembalut ini terdiri daripada dua bahan: madu dan minyak..

Pekerja restoran dan pertubuhan elit di seluruh dunia mengetahui mengenai pokok argan secara langsung. Kursus pertama sayur-sayuran dan kekacang, daging, ayam dibumbui dengan minyak. Ia ditambahkan ke salad dalam bentuk tulen atau campuran. Ia juga sesuai dengan buah-buahan dan kacang-kacangan. Untuk melembutkan rasa ramuan, cairkan dengan minyak lain, seperti zaitun atau biji anggur..

Untuk mencipta rasa yang sedap, tambahkan 5 tetes minyak ke mana-mana - dan ia akan mengejutkan anda..

Walaupun tanaman langka tidak termasuk dalam farmakologi Rusia, di negara kita minyak yang terbuat dari buah-buahan perubatan dikenali sebagai produk ubat alternatif. Ia disyorkan untuk luka bakar, retak pada kulit, neurodermatitis..

Dalam dietetik, produk pokok argan hanya mendapat populariti. Telah diperhatikan untuk meningkatkan selera makan dan pada masa yang sama membantu menurunkan berat badan tambahan. Ini disebabkan oleh komposisinya, di mana 85% jatuh pada asid lemak tak jenuh. Ini adalah yang tidak disintesis sendiri dan mesti memasuki tubuh manusia bersama-sama dalam makanan atau melalui epidermis. Asid bertanggungjawab untuk metabolisme lipid, mengekalkan kelembapan semula jadi kulit pada tahap yang betul.

Kosmetologi

Dan dalam bidang kosmetologi, minyak argan digunakan untuk pengeluaran sabun, krim, topeng dan produk penjagaan lain. Ia ditambahkan pada produk untuk menguatkan kuku dan rambut. Komponen tersebut mempunyai kesan besar pada epidermis. Berkat tindakannya yang menenangkan dan antiseptik, ia dapat menghilangkan kerengsaan pada kulit dengan cepat, menjadikannya halus dan halus. Minyak ini mempunyai sifat pelindung yang tinggi, menyuburkan dan memulihkan kulit dengan baik. Oleh kerana terdapat dalam komposisi asid lemak tak jenuh dan kompleks vitamin, ia digunakan untuk menghilangkan selaran matahari, mencegah penuaan kulit pramatang. Pada musim panas, elok menggunakan ejen sebagai perlindungan daripada sinaran ultraviolet..

Sekiranya anda menggunakan syampu dan topeng secara berkala, anda boleh memperbaiki keadaan rambut dan strukturnya dengan ketara. Produk yang mengandungi minyak membantu melawan kelemumur, memberikan keriting dan kilauan. Menghilangkan kilauan yang tidak diingini, ia menjadikan helai keanjalan, terkawal.

Terdapat minyak mandian dan minyak urut yang dijual. Komponen berguna dalam komposisi kosmetik dari pengeluar Perancis. Merekalah yang membeli bahan mentah dalam jumlah yang banyak untuk pengembangan produk mereka..

Menggunakan minyak di rumah

Sekiranya anda sudah membeli minyak yang sihat dari farmasi, temui semua rahsia kecantikan dan kesihatan yang dipenuhi pokok argan. Di rumah, anda boleh membuat krim dan topeng yang tidak lebih buruk daripada alat pengeluaran. Anda boleh menambahkannya ke semua formula kosmetik yang biasa anda gunakan. Perkara utama ialah produk berkualiti tinggi dipilih..

Anda boleh menyediakan topeng muka. Untuk melakukan ini, anda hanya memerlukan satu sudu teh produk yang sihat. Ia perlu dicampurkan dengan campuran yang telah disediakan sebelumnya. Kami mengambil: 2 sudu besar. l. tepung oat, 2 protein, satu sudu madu. Gruel yang dihasilkan dicampurkan dengan baik dengan minyak argan dan disapukan ke wajah. Selepas 20 minit, kami mencuci dan melakukan pencucian yang berbeza - pertama dengan sedikit panas dan kemudian dengan air sejuk.

Untuk memulihkan kulit yang terlalu kering di tangan anda, anda perlu mencampurkan beberapa jenis minyak: hazelnut, chamomile dan argan. Panaskan campuran dalam mandian air. Produk boleh diurut ke kulit atau dijadikan mandian tangan.

Untuk rawatan pelat kuku, minyak boleh digunakan dalam bentuk tulennya.

Untuk menguatkan rambut, anda perlu menggunakan produk yang tidak dicairkan selama setengah jam, dan kemudian bilas dengan air. Untuk kesan terbaik, anda boleh mencampurkannya dengan minyak burdock..

Adalah baik untuk menggunakan kompres dari minyak argan untuk orang yang menderita penyakit sendi, radiculitis.

minyak Argan

Minyak argan Maghribi dibezakan oleh keunggulan mutlak sifat kosmetik berbanding ciri perubatan. Skop penggunaan argan dikaitkan dengan kesan terapeutik dan profilaksis pada kulit, pada keadaan rambut dan kuku, sementara fungsi pelindung dan pemulihan semula jadi tidak dapat ditandingi walaupun di antara minyak langka lain. Minyak berharga ini, yang mengandungi antibiotik semula jadi yang unik, termasuk dalam asas aromaterapi yang paling diminati..

Apa yang perlu dicari semasa membeli minyak

Seperti mana-mana minyak yang sangat mahal dan jarang berlaku, argan sering dipalsukan. Pengilang yang tidak bertanggungjawab menggantikan minyak sebenar dengan analog yang dicairkan dengan pangkalan lain atau produk sintesis kimia yang dipalsukan sepenuhnya.

Semasa membeli, sangat penting untuk memilih kedai dan sumber yang dipercayai, pelajari sijil dengan teliti, pastikan jaminan untuk mengembalikan dana, dan ketersediaan semua maklumat undang-undang yang diperlukan. Salah satu parameter yang paling penting untuk menentukan palsu minyak argan adalah kajian komposisi, maklumat mengenai asal usul bahan mentah dan kaedah mendapatkannya, pemeriksaan makmal dan sijil kualiti.

Di manakah boleh dibeli?

Anda boleh membeli argan hanya dari pengeluar yang produk aroma anda sendiri telah lihat.

Minyak ini juga dijual di jabatan masakan, tetapi ciri minyak masak sedikit berbeza dari minyak kosmetik dari segi tahap kemurahan. Untuk minyak seperti itu, penting untuk memeriksa komposisi dan kehadiran bahan pengawet, komponen tambahan dan sijil yang mengesahkan kualitinya yang tinggi.

Nama dan tanda

Pangkalan ini hanya boleh dilabelkan sebagai "minyak argan" (minyak argan) atau "minyak argan" (dengan analog "pohon besi") yang sinonim.

Nama asing: minyak argan (Inggeris), lhuile d'argan (Perancis).

Tanda Latin tumbuhan adalah argania spinosa. Tanda tangan dan penjelasan lain boleh dianggap bukti pemalsuan.

Kawasan kilang dan pengeluaran

Argan dicirikan oleh kawasan pengeluaran yang terhad: minyak unik dilombong hanya di satu negara di dunia - Maghribi. Ini disebabkan oleh kawasan taburan semula jadi pokok argan yang sangat sempit, yang tumbuh hanya di lembah sungai yang terletak di sempadan barat daya Sahara yang legenda.

Argan Afrika, yang merupakan sumber minyak utama untuk Maghribi, bukan hanya untuk kosmetik, tetapi juga untuk tujuan masakan, lebih dikenali di sana sebagai pokok besi. Bagi penduduk tempatan, argan secara historis merupakan minyak berkhasiat utama, analog zaitun Eropah dan lemak sayuran lain.

Untuk pengekstrakan minyak, nukleoli digunakan, yang tersembunyi dalam beberapa bahagian dalam tulang keras dari buah argan yang berdaging.

Kaedah penerimaan

Minyak argan diperoleh dengan kaedah penekanan pengekstrakan sejuk dengan pemeliharaan maksimum bahan berguna dan komponen unik nukleoli. Dan hanya produk seperti itu yang boleh membanggakan ciri-ciri yang tidak dapat ditiru: minyak ditekan kedua atau panas boleh dianggap palsu.

Walaupun hasil minyak tidak begitu kecil (dari 1 hingga 3%), penanaman argan semulajadi yang terhad menyebabkan kos pengeluaran tinggi.

Spesifikasi

Ciri-ciri minyak secara langsung bergantung pada kualiti bahan mentah - tahap kematangan biji, keadaan cuaca, waktu pemasangan, tetapi praktikalnya tidak ada perbezaan dalam sifat terapeutik, dan semua perbezaan tersebut terutama berkaitan dengan ciri luaran - warna, rasa dan aroma dan lebih penting dalam memasak, bukannya dalam aromaterapi.

Komposisi minyak biji argan telah mendapat gelaran unik: kira-kira 80% adalah asid lemak tak jenuh dan berkualiti tinggi, yang memainkan peranan yang sangat penting untuk metabolisme dan kesihatan sistem kardiovaskular. Kandungan tokoferol dalam argan adalah beberapa kali lebih tinggi daripada minyak zaitun, dan komposisi vitamin sepertinya dibuat untuk kesan yang berkesan pada kulit dan rambut.

Tetapi ciri utama minyak adalah kandungan fitosterol unik, squalene, polifenol, protein dengan berat molekul tinggi, racun kulat semula jadi dan analog antibiotik, yang menentukan sifat regenerasi dan penyembuhannya..

Warna, rasa dan aroma

Minyak argan cukup terang pada sifat luarannya. Warnanya berkisar dari kuning gelap dan warna kuning ke nada tepu yang lebih ringan dari kuning, oren dan oren kemerahan. Keamatannya sangat bergantung pada tahap pematangan biji, tetapi tidak menunjukkan kualiti dan ciri minyak itu sendiri, walaupun warna dan warna yang terlalu terang yang menyimpang dari palet asas mungkin menunjukkan pemalsuan..

Aroma minyaknya tidak biasa, ia menggabungkan nada nada halus yang hampir pedas dan asas kacang yang jelas, sementara intensiti aroma juga berkisar dari hampir tidak kelihatan dalam minyak kosmetik hingga minyak minyak kuliner yang lebih kuat..

Rasanya menyerupai bukan kacang dasar, tetapi minyak biji labu, tetapi juga menonjol dengan nuansa nada piquant dan sillage tangy nyata..

Kelakuan pada kulit

Minyak argan adalah salah satu minyak pelindung yang paling jelas dan cepat. Ia dengan cepat melegakan kegatalan dan menenangkan kulit selepas dan semasa berjemur. Apabila digunakan pada kulit, ia tidak menimbulkan rasa sesak, filem berminyak atau gejala tidak menyenangkan yang lain, tetapi pada masa yang sama ia mempunyai kesan mengangkat yang cepat dan melancarkan kulit secara aktif.

Pangkalan ini dapat digunakan pada kulit baik dalam bentuk murni dan sebagai komponen produk penjagaan, digunakan bersama dengan minyak asas dan minyak pati lain. Argan sangat sesuai untuk penjagaan khas dan harian.

Penyembuhan sifat

Sifat minyak argan secara tradisional dipertimbangkan berdasarkan kemungkinan aplikasi kosmetologi: kesan pada epidermis, keadaan kuku dan rambut. Walau bagaimanapun, komposisi unik memberikan bakat minyak dan terapeutik..

  • Ini adalah salah satu minyak asas yang paling berkesan untuk rawatan penyakit kulit, psoriasis, eksim kering, neurodermatitis, kesan pendedahan cahaya matahari traumatik..
  • Penggunaan minyak argan sebagai pijat boleh melegakan sakit otot, melegakan simptom artritis dan rematik.
  • Penggunaan argan kuliner secara berkala menurunkan kolesterol darah.

Aspek perubatan mengenai kesan minyak argan baru mulai dikaji, tetapi beberapa pusat penyelidikan telah mendapat pengesahan bahawa ia adalah salah satu minyak penguat dan anti-penuaan terbaik yang meningkatkan metabolisme..

Sifat kosmetologi

Ciri kosmetologi minyak ini membolehkan anda mengatasi masalah dermatologi yang serius dan menjadikannya salah satu kompleks anti-penuaan yang paling berkesan dari semula jadi..

Argan menghalang perubahan, mengembalikan keindahan semula jadi, meningkatkan keseimbangan semula jadi dan secara aktif memperbaharui epidermis. Ini adalah salah satu minyak terbaik untuk pengurangan kualitatif kedutan halus dan ekspresi, untuk meningkatkan keanjalan dan turgor kulit. Ia membantu merangsang metabolisme tempatan dan peredaran darah, ketepuan tisu dengan vitamin dan mineral, penghidratan dan pemakanan yang mendalam, yang membolehkan anda memperbaiki keadaan umum kulit, mengembalikannya ke wajah yang sihat, cerah dan menarik..

Asas ini bertindak pada tahap sel, meningkatkan jumlah oksigen dan mengaktifkan kebolehtelapan membran, sintesis dan penyerapan nutrien dengan pengikatan toksin dan radikal secara serentak, menyekat kehilangan kelembapan dan proses keradangan.

Argan dianggap sebagai salah satu ubat terbaik untuk mencegah perubahan struktur kulit di bawah pengaruh faktor tekanan, turun naik usia atau berat badan, khususnya untuk mencegah stretch mark dan kehilangan turgor. Berkat ciri pelindungnya, pertumbuhan semula aktif dan kesan kompleks pada tisu penghubung, minyak ini mengimbangi kehilangan keanjalan semula jadi, mewujudkan kesan pengangkatan kerana kemampuannya yang unik untuk menggunakan protein dengan berat molekul tinggi sebagai unsur pengimbang dan pemulihan.

Minyak argan sangat sesuai untuk penjagaan harian, kekal dan khas untuk semua jenis kulit (dari penuaan hingga sensitif), untuk melindungi dari perubahan yang berkaitan dengan usia dan pengaruh persekitaran.

Argan tidak kurang aktif digunakan untuk penjagaan rambut dan kuku. Ini adalah salah satu minyak yang paling berkesan untuk penghidratan selular berkualiti tinggi dan khasiat rambut yang rumit, memperbaiki keadaan umum pada plat kutikula dan kuku..

Penggunaan memasak

Minyak argan dianggap sebagai salah satu makanan masakan yang paling mahal. Ia digunakan secara aktif dalam masakan Maghribi tradisional dan masakan haute, paling sering untuk menggayakan selera sejuk dan salad dengan penambahan jus lemon yang wajib yang memperlihatkan rasa minyak, yang dengan idealnya menekankan aroma kacang dan limpahan pedas dari rasa yang pedas.

Minyak ini tidak mudah tengik dan terurai pada suhu tinggi, jadi minyak ini boleh digunakan untuk hidangan panas, termasuk menggoreng..

Ciri aplikasi

Minyak argan tidak beracun dan boleh digunakan secara dalaman. Benar, penggunaan minyak secara sistemik biasanya tidak dianggap sebagai kaedah aromaterapi yang berasingan: argan adalah bahan tambahan lazat yang dapat dimasukkan ke dalam diet dalam eksperimen kuliner sebagai suplemen makanan semula jadi yang melindungi daripada penyakit kardiovaskular.

Minyak argan dapat disimpan dari satu hingga dua tahun, dan jangka hayat ditentukan oleh nisbah komponen aktif.

Ini adalah salah satu minyak pengawet terbaik kerana kepekatan vitamin E yang tinggi: dengan bahan tambahan asas argan 10%, jangka hayat dapat ditingkatkan dan ciri-ciri minyak asas dengan jangka hayat yang sangat rendah atau turun naik yang tinggi dapat stabil.

Tidak ada batasan penggunaan pangkalan ini, tetapi disarankan untuk tidak menggunakannya pada kawasan epidermis yang rosak dan menangis..

Teknik Aplikasi Minyak Argan untuk Aromaterapi:

  • pengayaan kosmetik (serum, krim, losyen) dan produk penjagaan rambut, kulit badan, kutikula, kuku, kosmetik anti-selulit sebagai bahan tambahan aktif dalam jumlah 10 hingga 20%;
  • dalam bentuk tulen sebagai minyak urut atau minyak balm;
  • untuk melegakan sensasi yang menyakitkan dalam urutan terapeutik yang dicampurkan dengan minyak jintan hitam di bahagian yang sama;
  • untuk rawatan anti-penuaan, dicampurkan dalam bahagian yang sama dengan minyak rosehip;
  • sebagai kenderaan atau bahan tambahan kosmetik untuk mandi aroma atau balsem badan selepasnya;
  • untuk topeng yang bertujuan untuk melembapkan dan menyuburkan rambut secara aktif, dicampurkan dengan minyak jarak atau alpukat (1 bahagian argan hingga 2 bahagian asas lain) dengan penambahan minyak pati yang sesuai untuk jenis rambut;
  • untuk penjagaan khas sebagai asas untuk topeng, kompres minyak, aplikasi.

Anda menyukai artikel itu?

Simpan pautan untuk diri anda dengan mengklik butang rangkaian sosial kegemaran anda:

Argania berduri - sifat dan kegunaan

Argania berduri: sifat

Nilai kalori: 295 kcal.

Nilai tenaga produk Argania berduri:
Protein: 0.1 g.
Lemak: 0.1 g.
Karbohidrat: 0.1 g.

Argania berduri adalah tanaman keluarga Sapotov. Buah ini tumbuh di Maghribi dan Algeria. Buah argan berduri praktis tidak digunakan, kerana minyak terutama diekstrak dari biji buah ini, yang telah banyak digunakan dalam masakan dan tata rias..

Buah bulat, yang diarahkan pada satu sisi, panjangnya sekitar 4 cm, sementara lebarnya bervariasi dari 2 hingga 3 cm. Di bawah kulit hijau adalah biji yang keras dengan biji dan bubur (lihat foto), yang mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Minyak argan mempunyai warna merah keemasan dan aroma kacang dan rempah yang kaya.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sifat bermanfaat minyak yang diekstrak dari buah argan berduri sangat luar biasa. Ia mengandungi sejumlah besar tokoferol - bahan yang mempunyai kesan positif terhadap kerja sistem kardiovaskular. Terdapat juga asid lemak bermanfaat dalam biji buah ini, dan oleh itu di dalam minyak, yang penting untuk tubuh manusia..

Bahan-bahan yang membentuk minyak membantu meningkatkan peredaran darah ke seluruh badan. Di samping itu, minyak meningkatkan pencernaan dan menguatkan fungsi pelindung badan. Minyak argan memiliki kemampuan untuk melawan radikal bebas, yang seterusnya dapat mengurangkan proses penuaan kulit. Oleh itu, ia digunakan secara meluas untuk tujuan kosmetik dan pelbagai krim, losyen dan produk lain disediakan daripadanya..

Minyak argan mempunyai kemampuan untuk mengembalikan lapisan hidrolipid pada kulit, menguatkan rambut dan membantu menyembuhkan luka dan lecet dengan lebih cepat.

Penggunaan memasak

Pulpa argan berduri tidak dimakan, jadi hanya minyak yang digunakan dalam memasak. Di banyak negara ia menggantikan minyak zaitun dan minyak lain.

Ia digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan, seperti salad, rebusan, dll. Minyak argan digunakan untuk membuat sos dan pencuci mulut. Secara umum, ia boleh digunakan seperti minyak zaitun dan bunga matahari biasa..

Kelebihan argan berduri dan rawatan

Manfaat argan berduri, atau lebih tepatnya minyaknya, telah lama diketahui. Bahkan pada zaman kuno, ia digunakan untuk merawat pelbagai penyakit kulit. Penyembuh tradisional mendakwa bahawa cukup dengan hanya menggunakan 1 sudu besar. sesudu minyak argan untuk menormalkan tekanan darah, meningkatkan fungsi hati. Selain itu, ia membantu membuang toksin dari badan. Dianjurkan untuk mengambil minyak argan untuk orang gemuk kerana dapat mengurangkan selera makan. Ia juga digunakan selama rawatan rematik dan radiculitis..

Dalam kosmetologi rumah, minyak argan digunakan untuk merawat rambut. Terima kasih kepada vitamin dan mineral, topeng minyak seperti itu dapat menguatkan dan memperbaiki keadaan rambut: