"Argan oil - khasiat bermanfaat, aplikasi untuk rambut dan wajah"

Keistimewaan minyak argan yang luar biasa diketahui sejak lama, hampir pada akhir abad yang lalu. Sementara itu, orang Berber telah menggunakannya selama berabad-abad dalam perawatan kulit wajah dan badan, serta dalam rawatan pelbagai penyakit kulit dan penyakit lain. Hari ini, produk ini dengan banyak khasiat berguna dan perubatan banyak digunakan dalam perubatan, memasak, dan juga dalam bidang kosmetologi dan dermatokosmetologi..

Kebaikan dan Kegunaan Minyak Argan.
Produk herba ini termasuk dalam senarai minyak yang paling mahal, paling jarang dan paling berharga di dunia. Tidak hairanlah ia dianggap sebagai "Emas Cecair Maghribi". Berkat komposisi yang unik, produk semula jadi ini mempunyai pelbagai khasiat yang bermanfaat. Ia diperoleh dari biji buah pokok Argan, juga dikenal sebagai Pohon Besi atau Argania Spinosa. Pada asasnya, tempat penyebarannya adalah barat daya Maghribi, wilayah Pergunungan Atlas. Buah pokok ini dituai dan dikeringkan, kemudian dikupas secara manual dari serat dan cengkerang. Minyak argan yang boleh dimakan atau masakan diperoleh dengan menekan lubang buah argan yang telah digoreng sebelumnya. Ia mempunyai aroma kacang yang menyenangkan. Minyak argan kosmetik dihasilkan dengan cara yang sama, hanya dalam proses menekan tulang yang tidak digoreng, kerana vitamin, mineral dan bahan aktif biologi dipelihara secara maksimum dalam produk. Praktikalnya tidak berbau, oleh itu digunakan secara meluas dalam rawatan pelbagai penyakit, dan bukan hanya pada kulit, tetapi juga dalam perawatan kulit, kuku dan rambut. By the way, disarankan untuk menggunakannya untuk pemilik hujung yang rosak, rapuh dan pecah. Ia mengembalikan struktur rambut yang rosak dengan sempurna, mengembalikan kilauan, kesihatan dan kehalusan. Produk ini digunakan dalam rawatan kompleks kelemumur berminyak, alopecia dan seborrhea..

Komposisi khusus produk unik ini menentukan popularitinya dan penggunaannya yang meluas dalam bidang kosmetologi. Khususnya, ia digunakan oleh syarikat kosmetik terkenal dalam pengeluaran kosmetik semula jadi (contohnya, "Galenic", "Yves Rocher", "Dr. Hauschka"), di salun kecantikan sebagai komponen kaedah berkesan untuk penjagaan kulit dan badan, serta makanan dan tujuan perubatan. Minyak argan mempunyai manfaat kulit yang luar biasa, terutama untuk jenis kulit kering. Ia mempunyai kesan pelembab, berkhasiat, mencegah dehidrasi, pecah-pecah, kekeringan berlebihan, mengelupas dan sesak..

Populariti dan keberkesanan minyak tersebut disebabkan oleh komposisinya, iaitu kandungan asid lemak tak jenuh (mega-6, omega-9), termasuk asid linoleat (omong-omong, badan kita dapat memperolehnya hanya dari luar, ia tidak mensintesisnya sendiri). Asid ini menghalang proses penuaan kulit pada tahap sel, menurunkan kadar kolesterol darah, dan juga mengurangkan kemungkinan terkena penyakit sistem kardiovaskular dan meningkatkan keberkesanan rawatan untuk kumpulan penyakit ini. Kerana sejumlah besar vitamin (terutama vitamin E), polifenol, tokoferol dan stearin, minyak argan mempunyai sifat antioksidan, anti-radang, anti-alergi dan pelindung (perlindungan UV).

Tidak mustahil untuk menyebutkan sifat pemulihan, tonik, pertumbuhan semula dan peremajaan minyak argan yang luar biasa, yang mempunyai kesan yang baik terhadap penuaan, kulit yang berkedut dan gebu, meningkatkan keanjalan dan ketegasannya, melicinkan kelegaan, "menghapus" kedutan cetek, bintik-bintik usia dan semakin perlahan proses penuaan. Di samping itu, komposisi ringan minyak ini memungkinkan untuk menggunakannya dalam penjagaan kulit kelopak mata yang sensitif dan kawasan décolleté. Ia juga memberi kesan positif ketika digunakan secara sistematik sebagai perawatan untuk jerawat dan jerawat, dan secara umum ketika merawat kulit yang bermasalah, yang disebabkan oleh kesan anti-radang, serta kemampuan untuk menormalkan fungsi kelenjar sebum. Dengan penggunaan sistem herba unik ini secara sistematik, keseimbangan lipid kulit dapat dipulihkan, serta pengeluaran kolagen dan elastin secara semula jadi oleh tubuh dirangsang..

Antara lain, minyak argan mampu menenangkan, memperbaiki dan menyembuhkan luka, oleh itu ia sering disyorkan untuk merawat pelbagai jenis penyakit dan luka kulit (lecet, eksim kering, psoriasis, luka, dermatosis kulat, neurodermatitis, jerawat, urtikaria, neurodermatitis, luka bakar, dll.) dan lain-lain), serta akibatnya (parut dan parut). Di samping itu, ia adalah agen profilaktik yang sangat baik untuk stretch mark selepas bersalin..

Apabila digunakan secara luaran, produk ubat ini membantu mempercepat peredaran darah, penyembuhan cepat dan pemulihan epitel, melegakan kesakitan pada otot dan sendi dengan sempurna, memberikan kesan analgesik. Pakar sering mengesyorkannya sebagai agen urut dalam rawatan gout, osteochondrosis, arthritis, arthrosis, dan selulit..

Apabila diminum secara sistematik, minyak argan menormalkan tekanan darah dan degup jantung, memulihkan sifat reologi darah, dan mencegah keradangan pada saluran darah. Sebagai peraturan, minyak jenis ini disyorkan sebagai agen terapi dan profilaksis untuk hipertensi, urat varikos, trombosis, penyakit jantung iskemia, aterosklerosis, dll. Juga, hanya beberapa sudu makan pada siang hari mencegah perkembangan jangkitan bakteria dan kulat. Perlu juga diperhatikan bahawa penggunaan minyak argan secara sistematik beberapa kali mengurangkan kemungkinan terjadinya dan perkembangan tumor ganas, meningkatkan pertahanan tubuh, dan juga merangsang penghapusan bahan berbahaya yang terkumpul di dalamnya dari badan. Mengonsumsi minyak ini secara signifikan mengurangkan keadaan wanita dalam menopaus, membantu pesakit gemuk dan mereka yang menderita diabetes jenis I..

Tidak semua orang tahu tentang keupayaan minyak ini untuk mempengaruhi keadaan sfera genitourinari wanita dan lelaki (termasuk sintesis hormon seks dan spermatogenesis), meningkatkan fungsi alat visual, mencegah perkembangan penyakit organ penglihatan (glaukoma, katarak, "buta malam", dll.). P.). Sebagai tambahan, seseorang tidak dapat mengetahui kesan menguntungkan minyak argan pada hati, sistem pencernaan (khususnya, ia meningkatkan pengeluaran insulin oleh pankreas).

Sebagai tambahan untuk tujuan perubatan dan kosmetik, minyak argan cukup popular dalam memasak, ia digunakan sebagai produk untuk menggoreng, menggayakan salad, komponen tambahan dalam penyediaan sarapan yang lazat dan berkhasiat..

Cara Menggunakan Minyak Argan untuk Kulit.
By the way, minyak argan dianggap universal, oleh itu ia boleh digunakan oleh pemilik dari jenis kulit apa pun. Ia dapat digunakan sebagai produk yang berdiri sendiri, sebagai komponen tambahan untuk pelbagai formulasi kosmetik (krim siang, malam, balsem, topeng, susu penghilang solek, pelindung matahari, produk kebersihan, dan lain-lain), serta dalam kombinasi dengan minyak pati. Di samping itu, ia sangat popular dalam aromaterapi. Ia juga dapat digunakan sebagai minyak sayur asas dalam berbagai topeng minyak dan krim buatan sendiri..

Minyak ini dalam bentuk tulen atau dalam komposisi dengan tanaman kosmetik lain dan minyak pati harus disapukan dengan kain kapas kosmetik ke kulit, termasuk kawasan kelopak mata, dan kemudian tepuk lembut (lebih baik dalam kombinasi dengan urut) ke kulit selama beberapa minit. Selepas tiga puluh minit, keluarkan sisa-sisa produk, sedikit bercak dengan serbet kertas.

Dalam rawatan kulit bermasalah, minyak argan dicampurkan dalam nisbah yang sama dengan minyak jintan hitam dan campuran ini digunakan dua kali sehari, melincirkan kawasan bermasalah.

Sekiranya terdapat lesi kulit luaran yang ada untuk mempercepat penyembuhan dan melegakan keradangan, minyak argan disapukan ke arah kawasan yang terkena.

Resepi Minyak Argan buatan sendiri.

Untuk badan.
Dengan penurunan nada, keanjalan kulit badan, urut dengan minyak argan harus dilakukan. Gosokkan minyak hingga diserap sepenuhnya.

Untuk artritis dan rematik, disyorkan untuk mengurut kawasan yang menyakitkan dengan campuran minyak asas dan bahan penting yang sesuai. Ambil komponen dalam kuantiti yang sama.

Untuk kesan tonik semasa mandi atau mandi, disyorkan untuk menambahkan lapan tetes minyak argan ke gel atau busa..

Sekiranya anda mencampurkan minyak ini (satu sudu besar) dengan komponen penting (misalnya, neroli atau tangerine lima tetes), anda mendapat ubat yang baik untuk meregangkan. Urut bahagian yang bermasalah dengan campuran sehingga diserap sepenuhnya. Untuk tujuan yang sama, anda boleh menggunakan komposisi lain: campurkan 50 ml asas dengan lemon dan minyak tangerin, masing-masing diambil tiga tetes.

Ekstrak tumbuhan unik ini bagus untuk melindungi kulit wajah dan badan dari sinaran ultraviolet yang berbahaya. Sebelum pergi ke ruang penyamakan, dan juga setelahnya, disarankan untuk menggunakan minyak argan pada kulit.

Topeng rambut.
Topeng berikut mempunyai kesan berkhasiat dan regenerasi untuk rambut kering dan rosak: pukul kuning telur dengan satu sendok teh minyak argan, kemudian tambahkan dua sudu teh minyak zaitun dan lima tetes minyak pati lavender dan sage ke dalam campuran. Sebarkan komposisi melalui rambut dan urut ke kulit kepala empat puluh minit sebelum mencuci, balut dengan beg plastik dan tuala.

Untuk menyuburkan dan melembapkan kulit kepala dan rambut, buat topeng dengan campuran minyak jarak (sudu teh), minyak argan (dua sudu teh), sepuluh tetes minyak lavender dan lima tetes minyak sage. Sebarkan campuran di kulit kepala dan biarkan selama setengah jam..

Resipi topeng ini dapat menguatkan rambut yang lemah dan rapuh: gabungkan satu sendok teh minyak argan dengan jumlah minyak burdock yang sama. Selepas permohonan, rendam selama setengah jam, kemudian bilas dengan syampu.

Untuk menambahkan keanjalan dan bersinar pada rambut, campurkan dua sudu teh minyak argan dan komponen penting (ini boleh menjadi karite, macadamia, hazelnut). Campurkan komposisi dengan teliti dan sebarkan ke rambut. Tahan topeng selama empat puluh minit, kemudian bilas.

Topeng muka.
Anda boleh melembapkan dan menyuburkan kulit kering dengan bantuan topeng ini: kisar protein dari dua telur ayam dengan dua sudu besar oatmeal cincang, tambahkan setengah sudu teh minyak argan, 30 g madu cair (jika tidak cairkan dalam mandi air). Campurkan semuanya dengan teliti dan sapukan pada wajah yang sebelumnya telah dibersihkan, tidak termasuk kawasan di sekitar mata. Selepas dua puluh minit, basuh dengan air suam dan kemudian sejuk.

Topeng berdasarkan minyak argan dan tanah liat kosmetik membantu memperbaiki warna kulit. Cairkan satu sudu besar serbuk tanah liat yang sesuai untuk jenis kulit anda dengan air suam sehingga menjadi krim masam yang tidak cair dan perkayakan dengan lima tetes minyak argan. Sebarkan jisim di wajah dan tahan selama lima belas minit, bilas dengan air suam.

Untuk tangan dan kuku.
Untuk menghilangkan kuku rapuh dan mengelupas, disyorkan campuran minyak urut: campurkan lima tetes minyak argan dengan jumlah jus lemon yang sama. Gosokkan campuran ke dalam piring kuku semalaman.

Campurkan urut untuk kulit tangan yang cantik. Untuk menyediakannya, campurkan dalam minyak argan, chamomile dan hazelnut dalam perkadaran yang sama. Adalah wajar untuk memanaskan campuran dalam mandi air hingga suam. Urut kulit tangan, perhatikan piring kuku dan kutikula.

Minyak argan berguna untuk membuat mandi kuku. Panaskan dalam jumlah yang diperlukan dalam tab mandi air dan pegang tangan anda selama kira-kira lima belas minit. Blot minyak yang tinggal dengan tuala kertas.

Kontraindikasi terhadap penggunaan minyak argan.
Intoleransi individu terhadap komponen.

minyak Argan

Pokok argan yang unik, yang buahnya digunakan sebagai bahan mentah untuk pembuatan minyak, tumbuh hanya di satu tempat - di Barat Daya Maghribi, yang terletak di Afrika Barat Laut. Tidak bersahaja dengan keadaan, disesuaikan dengan iklim tropika dan kekeringan, pokok malar hijau boleh mencapai ketinggian 15 meter dan dianggap sebagai "hati panjang" yang jarang berlaku di flora Maghribi.

Tulang dari buah yang berwarna kuning, terasa pahit dan berdaging mengandungi 2-3 inti, menyerupai badam. Minyak argan, yang diperoleh melalui penekanan nukleoli yang sejuk di dalam biji, telah lama dianggap sebagai salah satu produk tanaman paling mahal..

Kos minyak yang tinggi disebabkan oleh kawasan pengedaran pokok yang terhad, sejumlah besar bahan mentah yang diperlukan untuk mendapatkannya, dan juga disebabkan oleh kenyataan bahawa pembuatan produk yang paling berharga ini adalah proses yang sukar dan memakan masa..

Oleh itu, untuk mendapatkan minyak argan 1.5-2 liter, diperlukan hampir 100 kg buah (penuaian dari 12-13 pokok), mengandungi 30 kg biji, dari mana kira-kira 3 kg inti diperoleh untuk pengeluaran minyak..

Minyak Maghribi boleh terdiri dari 3 jenis: tekan sejuk dari biji panggang (hanya untuk masakan), tekan sejuk dari biji yang tidak dipanggang (kerana kepekatan tinggi bahan yang bermanfaat untuk kesihatan, sesuai untuk penggunaan perubatan dan memasak), minyak kosmetik dari biji yang tidak dibakar.

Cara memilih

Mengikut tradisi Berber, minyak ini masih dihasilkan oleh wanita hingga kini. Ingat bahawa minyak yang dihasilkan dengan cara ini tidak boleh murah. Oleh itu, perhatikan harganya.

Pastikan untuk mengetahui peratusan minyak dalam produk. Sepatutnya 100 peratus. Tidak boleh ada bahan tambahan dalam komposisi. Juga menahan diri dari membeli minyak buatan China atau negara lain selain Maghribi. Produk sedemikian mungkin mengandungi banyak bahan tambahan, unsur kimia dan wangian, dan kandungan minyak itu sendiri mungkin sangat kecil..

Pastikan bau minyak. Produk Maghribi tidak akan pernah berbau busuk dan mengandungi wangian sintetik. Minyak semula jadi mempunyai bau kacang halus.

Cara menyimpan

Peraturan yang paling penting adalah menyimpan minyak di dalam bekas gelap. Tidak sukar untuk mengikuti peraturan ini, kerana minyak argan sering dijual dalam botol gelap. Ini menjadikannya lebih mudah digunakan. Tetapi sekiranya pengeluar memasukkan minyak argan ke dalam botol lutsinar atau ringan, ia mesti dituangkan ke dalam botol gelap. Semasa memilih bekas, perhatian khusus harus diberikan pada leher - tidak boleh terlalu terbuka atau lebar. Botol atau botol jenis titisan dengan leher, yang bukaannya hanya dapat melewati pipet, sangat baik. Tetapi para pakar tidak menasihatkan membeli produk ini jika keadaan ini tidak dipenuhi pada peringkat pembuatan. Ini bermakna lebih baik tidak membeli produk dalam kemasan yang salah, kerana terdapat risiko tinggi untuk mendapatkan barang palsu.

Di samping itu, penting untuk diingat bahawa minyak boleh disimpan tidak lebih dari dua tahun. Oleh itu, anda boleh menyemak kesahihannya. Sekiranya jangka hayat yang lebih lama ditunjukkan pada bungkusan, maka kemungkinan besar minyak mengandungi bahan tambahan yang membunuh sifat bermanfaat. Dari ubat seperti itu, tidak akan ada manfaat sama sekali, atau akan diabaikan jika dibandingkan dengan manfaat dari.

Dalam memasak

Untuk menghasilkan minyak masak, biji dari buah argan digoreng terlebih dahulu untuk memberikan produk akhir rasa kacang yang menyenangkan, yang dapat berubah warna dari kuning gelap hingga merah. Rasa minyak argan yang dimakan terasa seperti labu, tetapi mempunyai rasa yang agak pedas dan sedikit dengan sedikit rempah dan kacang.

Untuk tujuan masakan, minyak biji panggang paling sering digunakan, yang mempunyai rasa dan bau yang menyenangkan. Sebaiknya digunakan dalam memasak secara sederhana (beberapa tetes sudah cukup untuk berjaya menekankan rasa dan aroma hidangan). Harus diingat bahawa minyak yang dimaksudkan untuk digunakan dalam memasak tidak dianjurkan untuk menggoreng, kerana rawatan panas dapat merosakkan sifat organoleptik dan kesihatan produk..

Selama berabad-abad, minyak argan telah digunakan dalam masakan Maghribi dan seluruh Afrika. Selalunya, orang Afrika menggunakan produk ini untuk menggayakan salad buah dan sayur, dalam penyediaan pencuci mulut dan hidangan dari ikan atau daging. Jadi, salad tomato dibumbui dengan minyak argan yang dicampurkan dengan kemangi dan garam, dan apabila ditambahkan ke salad buah, disarankan untuk mencampurkan produk ini dengan jus lemon. Dalam pakaian untuk hidangan daging, minyak secara tradisional ditambah, dicampurkan dengan mustard.

Untuk sarapan pagi di Maghribi, amla pasta disediakan, iaitu kacang almond goreng yang dicampur dengan madu dan minyak argan (jisim ini dibungkus dengan kue gandum atau disebarkan pada roti).

Kandungan kalori

Seperti minyak apa pun, produk sayur ini mempunyai kandungan kalori yang sangat tinggi - 828 kcal. Oleh itu, semasa menambahkan minyak argan ke dalam pinggan, tidak disarankan untuk bersemangat dengan jumlahnya..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
-seratus---828

Kelebihan Minyak Argan

Komposisi dan kehadiran nutrien

Minyak argan, yang ditujukan untuk penggunaan ubat, dibuat dengan menekan biji yang tidak dipanggang dengan dingin, sehingga warnanya lebih ringan daripada minyak yang dapat dimakan, dan praktis tidak berbau.

Kandungan tertinggi produk ini adalah vitamin E (dari segi kandungannya, minyak argan tiga kali lebih tinggi daripada minyak zaitun), karotenoid, oleik (40-60%) dan asid lemak linoleik (28-36%). Selain itu, minyak mengandung stearic (6-8%), palmitic (13-16%), asid ferulik, polifenol, alkohol triterpena, fitosterol, serta squalene, antioksidan kuat.

Sifat berguna dan perubatan

Untuk rawatan dan pencegahan pelbagai penyakit, lebih baik menggunakan minyak biji mentah - kerana pemprosesan bahan mentah yang minimum, vitamin yang lebih berguna, bahan biologi aktif dan mineral tetap ada di dalamnya daripada minyak yang boleh dimakan.

Minyak argan mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular dan meningkatkan keberkesanan rawatannya. Ia membantu mengembalikan tekanan darah dan degupan jantung, menurunkan kandungan kolesterol, meningkatkan sifat darah dan dapat mencegah perkembangan keradangan pada jantung dan saluran darah. Itulah sebabnya penggunaan minyak dianjurkan untuk pencegahan aterosklerosis, hipertensi, penyakit arteri koronari, trombophlebitis, trombosis, vena varikos..

Meningkatkan minyak ini dan keberkesanan rawatan penyakit berjangkit dan radang etiologi kulat dan bakteria, kerana ia mempunyai sifat anti-radang dan tindakan bakteria.

Penggunaan minyak argan membantu membersihkan dari bahan berbahaya, meningkatkan imuniti, mencegah penuaan, dan mengurangkan risiko terkena barah.

Minyak argan mampu memberi kesan yang baik terhadap keadaan sistem genitouriner lelaki dan kawasan genital wanita kerana kandungan vitamin E dan karotenoid, yang memainkan peranan penting dalam fungsi sistem pembiakan (bahan-bahan ini terlibat dalam spermatogenesis dan sintesis hormon seks).

Minyak argan meningkatkan penglihatan. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan alat visual, mencegah kemunculan xerophthalmia, blepharitis, blepharoconjunctivitis, buta malam, katarak, glaukoma, retinopati diabetes, degenerasi makula.

Produk ini juga membantu meningkatkan penggunaan glukosa, keadaan fungsi hati dan saluran gastrointestinal, meningkatkan pengeluaran insulin.

Apabila digunakan secara luaran, minyak meningkatkan peredaran darah dan peredaran darah, mempunyai kesan anti-radang, mempercepat penyembuhan kulit, mengaktifkan epitelisasi dan granulasi, dan membantu menghilangkan rasa sakit pada sendi dan otot. Itulah sebabnya disyorkan untuk menggunakan minyak luaran untuk urut untuk osteochondrosis, gout, arthritis, arthrosis, untuk membuat aplikasi untuk rawatan kecederaan traumatik dan penyakit dermatologi. Minyak bermanfaat pada kulit, apabila digunakan secara teratur, dapat membantu mencegah bekas luka dan parut dari luka, luka bakar atau cacar air..

Gunakan dalam kosmetologi

Jenuh dengan bahan yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, rambut dan kuku, minyak argan secara tradisional digunakan dalam tata rias sebagai cara bebas dan sebagai komponen. Jadi, ia boleh menjadi bahagian krim tangan dan wajah, balsem dan topeng untuk rambut dan kulit, susu untuk menghilangkan solek, losyen selepas mencukur, pelembap bibir dan lipstik, pelindung matahari dan kulit yang meregenerasi krim "selepas matahari", serta pelbagai kebersihan produk (sabun, busa mandi, gel mandi, syampu).

Minyak cepat diserap, tidak meninggalkan rasa melekit dan berkilat, dan mempunyai kesan kosmetik yang cukup luas. Jadi, ia melembutkan, menyuburkan, melembapkan dan menyegarkan kulit, melindunginya daripada mengelupas dan mengering. Minyak ini juga mengembalikan keseimbangan lipid kulit, terganggu kerana sering menggunakan sabun, gel mandi, syampu, dan meningkatkan fungsi penghalangnya..

Minyak argan mampu meningkatkan keanjalan dan kekencangan kulit, menghilangkan kelegaan, membantu melicinkan kedutan dan merangsang pengeluaran elastin dan kolagen. Produk ini mempercepat proses pertumbuhan semula kulit, melindungi kulit dari keradangan dan kerengsaan. Memiliki sifat anti-radang dan bakteria, menormalkan kerja kelenjar sebum, minyak sering digunakan dalam rawatan jerawat..

Juga, produk berharga ini sesuai untuk penjagaan lembut kulit sensitif dan nipis di sekitar mata, décolleté dan kulit awet muda. Meningkatkan saliran limfa, peredaran mikro darah dan peredaran darah dalam lemak subkutan, minyak sering digunakan sebagai komponen penting dalam minyak urut (termasuk urut anti selulit). Minyak argan juga sangat berkesan dalam memerangi stretch mark yang muncul semasa kehamilan. Selain itu, minyak argan sering digunakan sebagai minyak asas bersama dengan minyak pati dalam aromaterapi..

Harus diingat bahawa minyak argan juga dikenal sebagai rawatan yang berkesan untuk rapuh, rosak dan pecah. Minyak itu, yang mengembalikan struktur rambut yang tidak bermaya dan kusam, memberikan kilauan, kelembutan dan kelembutan yang sihat, melindunginya dari kesan berbahaya dari persekitaran luaran. Ia menyuburkan dan melembapkan kulit, meningkatkan peredaran darah ke folikel rambut, mempunyai kesan anti-radang, antibakteria dan antijamur, menormalkan kerja kelenjar sebum pada kulit, minyak digunakan dalam rawatan alopecia, kelemumur dan seborrhea.

Sifat berbahaya dari minyak argan

Minyak argan tidak disarankan untuk digunakan sekiranya berlaku intoleransi individu terhadap produk. Bagi orang lain, penggunaannya dalam jumlah yang berpatutan sangat selamat..

Video menarik mengenai pokok aragana, proses dan kaedah penyediaan minyak ini di Maghribi.

Minyak argan: faedah dan keburukan, cara penggunaan

Manfaat dan keburukan minyak argan tiada tandingannya. Unsur-unsur mikro yang terdapat dalam komposisi menyumbang kepada penyembuhan badan. Ubat semula jadi digunakan untuk tujuan kosmetik, terapi dan profilaksis. Produk herba tidak membahayakan manusia jika dosnya tidak melebihi. Penggunaannya dilarang untuk orang yang tidak bertoleransi terhadap komponen..

Bagaimana minyak argan diperoleh

Ia dihasilkan dari biji argan, pokok yang biasa terdapat di Maghribi. 1 liter ekstrak berguna diperoleh dari sepuluh tanaman.

Terdapat tiga daripadanya di dalam setiap buah. Untuk mencapai konsistensi yang diinginkan, teknologi menekan sejuk digunakan. Kos anggaran untuk 100 ml ialah 3000 rubel.

Komposisi dan kandungan kalori minyak argan

Produk ini mengandungi satu set asid lemak Omega 3 dan Omega 6. Yang utama adalah asid oligolinolik, mempunyai khasiat untuk melambatkan penuaan badan. Komposisi mengandungi vitamin kumpulan A, F, E dan antioksidan.

Kehadiran unsur sterol menjadikan minyak unik. Ia mengandungi antibiotik asal tumbuhan dan pelbagai racun kulat yang membantu mengatasi penyakit kulit. Steroid membantu memelihara dan menguatkan rambut, mencegah keguguran rambut dan melindungi dari uban awal.

Kandungan kalori bahan tumbuhan - 450 kkal per 50 g produk.

Mengapa minyak argan baik untuk anda

Sifat berguna untuk badan:

  • normalisasi tahap kolesterol darah;
  • rangsangan sistem imun;
  • penyingkiran pelbagai toksin dari badan;
  • normalisasi saluran pencernaan dan perlindungan hati;
  • peraturan dan penurunan berat badan;
  • menguatkan sistem kardiovaskular dan meningkatkan tahap peredaran darah;
  • faedah untuk pencegahan aterosklerosis;
  • pengurangan kesakitan pada sendi dan otot;
  • meningkatkan keupayaan pembiakan pada lelaki;
  • pengurangan kesakitan pada PMS dan menopaus, peningkatan keadaan umum;
  • peningkatan prestasi otak;
  • halangan untuk penyimpangan yang berkaitan dengan usia dalam sistem saraf;
  • faedah untuk pencegahan perkembangan sklerosis;
  • rawatan penyakit kulit;
  • meningkatkan penglihatan dan mencegah perkembangan penyakit visual;
  • peneutralan radikal bebas, yang membawa kepada peremajaan badan;
  • penyembuhan luka, luka bakar;
  • perlindungan terhadap sinaran ultraviolet;
  • penyingkiran tanda regangan selepas melahirkan anak.

Rawatan minyak argan

Untuk sakit sendi kronik, ia digunakan secara luaran bersama dengan jintan hitam 1: 1. Campuran disapu ke kawasan masalah dengan pergerakan urut. Prosedur ini membantu dengan rematik dan artritis.

Ekstrak tumbuhan berguna untuk pesakit diabetes dan pesakit hipertensi. Berkat asid lemak dan styren, kadar kolesterol dan gula darah dikurangkan.

Komponen semula jadi menghalang perkembangan penyakit Alzheimer. Ia digunakan sebagai hiasan salad..

Manfaat minyak argan untuk hati adalah dalam pemulihan sel hati, dan juga membersihkan organ toksin. Ia cukup untuk menambah 1 sudu besar. l. dalam sebarang hidangan.

Untuk menghilangkan berat badan berlebihan, anda perlu makan 1 sudu besar semasa perut kosong 2 kali sehari. l. minyak. Sifat zat aktifnya mempunyai kesan yang baik pada organ dalaman dan membuang racun dan toksin dari badan dengan lembut. Manfaatnya terletak pada normalisasi metabolisme..

Penggunaan minyak argan dalam kosmetologi

Ciri-ciri produk yang berguna telah digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia melawan masalah dermatologi dan memulihkan keadaan semula jadi kulit dengan sempurna.

Untuk kulit wajah

Ahli kosmetik memastikan bahawa manfaat minyak argan untuk wajah sangat berharga. Ia menyuburkan kulit dengan vitamin dan mineral. Kelihatan dan wajah sihat. Meningkatkan keanjalan dan ketegasan kulit. Proses penuaan melambatkan.

Produk ini digunakan untuk membersihkan solekan. Pertama, wajah dibasahi dengan air suam dan ekstrak tumbuhan disapukan dengan gerakan urut, dan kemudian dibasuh.

Oleh kerana kandungan lemak rendah, minyak sangat menjimatkan dan diserap dengan sempurna. Untuk sekali penggunaan, 2 tetes sudah mencukupi. Untuk mencapai kerutan halus, anda perlu menggunakan produk ini setiap hari sebelum tidur pada kulit yang lembap dan bersih..

Untuk memerangi jerawat, campuran minyak argan dan badam dibuat dalam nisbah 1: 1 dan dipanaskan dalam mandi air. Jumlah tanah liat biru yang sama ditambahkan ke sebatian. Topeng disimpan di wajah selama setengah jam, dan kemudian dibasuh dengan air suam.

Ekstrak buah Argan mempunyai khasiat yang dapat menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata. Untuk melakukan ini, gabungkan minyak argan, badam dan minyak zaitun dalam jumlah yang sama. Campuran dipanaskan di dalam air mandi dan diaplikasikan dengan gerakan titik ke kawasan sekitar mata. Prosedur mesti diulang setiap hari..

Untuk rambut dan bulu mata

Produk ini digunakan sendiri atau digabungkan dengan produk lain. Minyak disapukan pada kulit sebelum mencuci kepala atau digunakan sebagai balm selepas prosedur air dan tanpa membilas. Rambut menjadi tidak berminyak, disisir dengan sempurna, memperoleh kilauan dan kehalusan yang kaya.

Sekiranya helai jatuh atau pecah, bungkus minyak dapat membantu. Ekstrak dipanaskan dan disapukan pada kulit kepala, kemudian ditutup dengan polietilena atau penutup khas. Tahan campuran selama 50 minit, kemudian kawasan itu dibasuh dengan syampu.

Campuran minyak argan dan burdock mempunyai sifat bermanfaat yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut. Bahan tersebut disapu ke akar, kemudian dilumurkan di sepanjang rambut. Topeng disimpan selama 60 minit, dan kemudian dibasuh dengan syampu.

Sekiranya rambut anda berminyak, anda perlu menyediakan produk dari campuran minyak alpukat, anggur dan argan, dan menambah pudina dan cedar. Campuran disimpan selama 30 minit, dan kemudian komponen dibasuh.

Untuk rambut kering, gunakan minyak zaitun, argan, sage dan lavender. Mereka disapu sepanjang rambut selama 30 minit dan dibasuh..

Untuk bahagian pecah, campurkan minyak argan dan badam 2: 1 dan tambahkan setetes minyak pati nilam. Sebatian tersebut digunakan terus pada petua dan dipegang selama 30 minit. Selepas prosedur, kepala dibasuh dengan syampu..

Untuk badan

Minyak argan mempunyai kemampuan untuk membakar lemak subkutan. Urut dengannya mempercepat aliran darah dan membuang toksin dari tisu adiposa. Ekstrak berguna meningkatkan metabolisme.

Untuk menghilangkan selulit, panaskan minyak selama beberapa hingga 37 o C. Kemudian gosokkannya ke tempat-tempat di mana kulit jeruk terbentuk. Selepas prosedur, bahagian badan yang bermasalah mesti dibalut dengan pelekat dan kain hangat. Selepas 25 minit, angkat semuanya dan rawat dengan tuala kertas kering.

Cara menggunakan minyak argan dalam memasak

Ekstrak buah Argan boleh berwarna kuning atau oren-merah. Aromanya mempunyai asas rempah dan kacang. Dari segi rasa, ia paling serupa dengan biji labu..

Untuk menikmati masakan, gunakan minyak dari biji goreng. Mereka digunakan untuk salad atau makanan ringan. Sesuai untuk daging, ikan, buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia sesuai dengan lemon, mustard dan madu. Tidak digalakkan menggoreng makanan di atasnya. Semua kebaikan bahan tersebut akan hilang..

Bahaya minyak argan dan kontraindikasi

Minyak argan tidak berbahaya apabila dimakan selagi dosnya dipatuhi. Norma yang disyorkan tidak lebih dari dua sudu sehari. Untuk mengecualikan kemungkinan bahaya pada tubuh, cukup untuk mengoleskan produk di tangan anda. Sekiranya selepas dua jam reaksi negatif tidak muncul, maka anda boleh menggunakannya dengan selamat.

Minyak argan dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai kepekaan terhadap komponen. Perlu diingat bahawa produk ini tinggi kalori, oleh itu, sakit perut selepas makan tidak dikecualikan..

Cara memilih dan menyimpan minyak argan

Minyak sebenar mempunyai sifat berikut:

  • Aroma rempah dan kacang yang kuat;
  • Rasanya mengingatkan pada biji labu dengan sedikit rasa pedas;
  • Warna minyak untuk memasak berwarna kuning gelap, dan untuk kosmetologi jauh lebih ringan;
  • Harga produk bermula dari 2400 rubel setiap 100 ml.

Lebih baik membeli komponen herba di kedai yang dipercayai. Di sana anda boleh meminta penyediaan sijil kualiti. Nama produk mesti mengandungi "minyak argan", "minyak argan". Dalam bahasa Inggeris - "argan oil", dalam bahasa Perancis - "lhuile d'argan". Sebarang komen lain bermaksud produk itu palsu..

Simpan di tempat yang sejuk dan gelap. Peti sejuk sangat sesuai untuk ini. Hayat rak dua tahun.

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan minyak argan jauh dari sama. Ekstrak semula jadi digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Sifat argan yang bermanfaat akan membantu wanita yang mengalami masalah pada badan. Menyingkirkan penyakit dermatologi. Memperbaiki kulit dan melambatkan proses penuaan kulit. Komponen minyak tidak boleh membahayakan jika anda mematuhi dos.

Kebaikan dan keburukan minyak argan. Sifat dan penggunaan minyak untuk rambut, muka dan mata

Salah satu produk paling jarang dan paling mahal di bumi adalah minyak dari buah pokok Argan. Meluas di Maghribi dan Afrika Utara. Di negara-negara ini, ia digunakan sebagai makanan untuk penyediaan hidangan nasional - pasta Amlu. Di samping itu, minyak argan telah digunakan sejak zaman kuno untuk rawatan penyakit kulit dan prosedur perawatan rambut. Mari kita bincangkan kelebihan minyak argan dengan lebih terperinci.

Komposisi Minyak Argan

Minyak tepu dengan asid lemak, di antaranya, dari segi peratusan, yang utama adalah asid oligolinolik, yang melambatkan proses penuaan. Produk ini kaya dengan antioksidan dan vitamin, termasuk A, F dan E. Mereka bertanggungjawab untuk kecantikan rambut dan kulit. Menyuburkan keriting, mengekalkan kelembapan di dalam sel, menguatkan dan nada.

Minyak argan dilengkapi dengan antibiotik herba dan racun kulat semula jadi. Sifat bakteria mereka menyembuhkan kelemumur, seborrhea dan keadaan kulit kepala yang lain. Steroid yang termasuk dalam komposisi mengaktifkan pertumbuhan helai, menguatkan folikel rambut, melawan keguguran rambut, melindungi dari uban, dan mengekalkan warna rambut semula jadi. Trigliserol melicinkan kutikula rambut, menjadikan rambut licin, rapi, lembut dan teratur.

Kandungan kalori minyak argan - 900 kkal per 100 g.

Khasiat dan khasiat minyak argan yang bermanfaat untuk tubuh

  • merangsang sistem imun,
  • membuang toksin dari badan,
  • menguatkan sistem kardiovaskular,
  • meningkatkan peredaran darah,
  • menurunkan kadar kolesterol darah,
  • merangsang saluran pencernaan,
  • pencegahan aterosklerosis,
  • menghilangkan rasa sakit pada otot dan sendi,
  • meningkatkan fungsi pembiakan pada lelaki,
  • meredakan keadaan semasa PMS dan menopaus,
  • meningkatkan fungsi otak,
  • perubahan berkaitan dengan usia dalam sistem saraf menjadi perlahan,
  • memerangi sklerosis,
  • pencegahan penyakit mata,
  • menyembuhkan penyakit kulit,
  • menyembuhkan luka bakar, luka dan lebam,
  • memperbaiki keadaan kulit, kuku dan rambut,
  • melindungi daripada sinaran UV,
  • melambatkan penuaan kulit,
  • menghilangkan kesan regangan selepas melahirkan anak.

Kontraindikasi dan bahaya

Tidak ada kontraindikasi khusus untuk pengambilan dan penggunaan minyak Argan. Pengecualian adalah larangan pengambilan produk semasa mengandung dan menyusui. Kadang-kadang terdapat kes intoleransi individu terhadap produk. Dalam kes yang jarang berlaku, alahan berlaku.

Cara memilih minyak argan

Semasa membeli minyak Argan, anda harus memberi perhatian kepada negara asal. Produk ini dibuat hanya di Maghribi! Ingat bahawa ini adalah satu-satunya tempat pengeluarannya. Minyak itu harus dijual dalam botol kaca dan gelap.

Cara menyimpan

Elakkan cahaya matahari langsung. Sebaiknya simpan minyak argan di tempat yang sejuk dan gelap, di pintu peti sejuk.

Jangka hayatnya adalah 2 tahun. Selepas tempoh ini, produk tersebut tidak kehilangan kualiti luarannya, sehingga banyak orang berpendapat bahawa mereka dapat terus menggunakannya, tetapi ini tidak begitu.

Kerana komposisi perubatannya yang kaya, ia digunakan dalam perubatan rakyat, kosmetologi dan memasak..

Rawatan minyak argan

Untuk pencegahan dan rawatan penyakit jantung, pencernaan, dll. disyorkan untuk mengambil 1 - 2 sudu minyak Argan setiap hari. semasa perut kosong.

Dalam kosmetologi

Minyak argan banyak digunakan dalam bidang kosmetologi untuk penjagaan rambut dan kulit.

Aplikasi minyak argan untuk rambut

Ia digunakan sendiri dan digabungkan dengan kaedah lain. Sebilangan wanita menambah minyak untuk persediaan siap pakai (syampu, balsem).

Produk buah Argan disapu ke kulit sebelum mencuci rambut. Ia juga menjadikan dirinya sebagai balsem yang disapu pada rambut setelah mencuci dan tidak dibasuh. Selepas penjagaan sedemikian, keriting tidak berminyak, patuh, sikat dengan baik, kelihatan halus dan berkilat.

Sekiranya berlaku kehilangan, pemotongan helai, penyakit kulit kepala, pembungkus argan digunakan. Untuk tujuan ini, produk sedikit dipanaskan dan disapu ke dalam epidermis. Tutup dengan polietilena dan letakkan topi. Setelah berdiri selama satu jam di rambut, minyak dicuci dengan syampu. Prosedur ini memberi makan kulit kepala dengan baik, tepu dengan semua nutrien yang diperlukan, menguatkan dan mengaktifkan pertumbuhan helai.

Untuk mengelakkan rambut gugur pada sikat urut, sapukan sedikit minyak Argan setiap hari dan kemudian sikat keriting. Untuk tujuan ini, disarankan untuk membeli minyak argan yang tidak dicuci..

Semua langkah pemulihan dan terapi menggunakan minyak Argan disyorkan untuk dilakukan dalam 10 - 14 sesi dan kekerapan 2 - 3 prosedur seminggu. Kemudian rehat harus dilakukan selama 1 - 2 bulan dan, jika perlu, prosedur dapat diulang. Rejimen yang serupa harus dipatuhi semasa prosedur pembalut kepala dan ketika menggunakan topeng menggunakan produk ini..

Dengan rambut rapuh dan gugur yang tidak bernyawa, langkah-langkah kosmetik ditambah dengan mengambil minyak ketika perut kosong. Ia memberikan nada pada badan dan memberi kesan positif bukan hanya pada rambut, tetapi pada kulit dan kuku..

Topeng rambut

Untuk pertumbuhan rambut. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil minyak argan dan burdock dalam jumlah yang sama. Mereka dicampurkan bersama. Campuran yang dihasilkan disapu dengan teliti ke akar, dan sisa-sisa diedarkan sepanjang helai. Diikat rambut selama kira-kira satu jam dan dibasuh dengan air menggunakan syampu.

Untuk rambut berminyak. Campuran minyak argan, minyak anggur, dan minyak alpukat harus digunakan. Sedikit minyak pati cedarwood dan pudina ditambah di sini (masing-masing 2 tetes). Topeng digunakan selama 30 minit dan dibasuh.

Untuk rambut kering. Keriting kering akan senang dengan topeng yang terbuat dari minyak Argan (15 g) dan minyak zaitun (25 g). Masukkan beberapa tetes (5-6) minyak pati sage dan lavender ke dalam campuran. Produk diedarkan ke permukaan rambut, dibiarkan selama 30 minit. Basuh menggunakan syampu.

Dari hujung berpecah. Untuk 10 g minyak argan, ambil 5 g badam dan 10 tetes minyak pati nilam. Topeng digunakan terus ke hujung helai, dan selebihnya tersebar di rambut. Tahan setengah jam. Basuh dengan air dan syampu.

Telah diperhatikan bahawa hasil khas diperoleh dengan topeng dengan minyak argan untuk menguatkan rambut. Penggunaannya secara berkala mengurangkan jumlah helai yang hilang. Rambut berhenti rontok walaupun menggunakan produk penggayaan. Produk ini berkesan melindungi rambut dari cahaya matahari, memulihkan kutikula rambut, menghilangkan kelemumur dan menyembuhkan seborrhea. Telah diperhatikan bahawa minyak berkesan melembapkan dan melembutkan keriting, dengan penggunaan berterusan ia mengembalikan warna semula jadi garis rambut.

Anda tidak perlu mencuci minyak Argan dari rambut anda, kerana ia tidak membuat helai menjadi berat, tetapi lebih baik untuk menggayakannya. Hidup semula. Memberi kilauan dan kemewahan.

Penggunaan produk minyak argan secara berkala, satu hingga tiga kali seminggu, akan menjadikan rambut anda kelihatan mewah. Memulihkan keriting yang paling tidak bermaya.

Sapukan minyak argan ke wajah

Produk semula jadi ini menawan kulit dengan vitamin dan bahan bermanfaat lain, yang membantu memperbaiki keadaannya. Wajah akan memperoleh penampilan dan warna yang sihat. Kulit menjadi lebih ketat dan anjal. Proses penuaan melambatkan.

Di samping itu, minyak Argan disyorkan untuk membersihkan wajah dan menghilangkan solek. Melembapkan kulit dengan air sebelum digunakan..

Topeng untuk wajah. Kelebihan besar untuk menggunakan Minyak Argan untuk wajah anda adalah penggunaan minyak yang tidak berminyak dan ekonomik. Produk diserap dengan baik, dan hanya 2 tetes produk yang cukup untuk digunakan pada wajah. Sapukan minyak setiap hari sebelum tidur pada wajah yang dibersihkan dan dilembapkan.

Dengan penggunaan biasa, anda akan melihat kedutan halus hilang.

Untuk jerawat. 1 sudu besar campurkan minyak argan dengan 1 sudu besar. minyak badam. Panaskan campuran sedikit di dalam tab mandi air. Kemudian masukkan 1 sudu besar. tanah liat biru. Sapukan topeng ke wajah anda dan biarkan selama 30 minit. Kemudian basuh dengan air suam.

Untuk mata

Alat ini disyorkan untuk mereka yang menderita lingkaran hitam di bawah mata dan ingin menghilangkan keriput halus..

Campurkan 2 tetes minyak Argan, 2 tetes minyak badam dan 2 tetes minyak zaitun. Kemudian disyorkan untuk sedikit memanaskan campuran dalam mandi air. Sapukan pada bola jari anda dan tepuk lembut ke kulit di bawah mata anda. Untuk mencapai hasil yang dapat dilihat dan cepat, prosedur ini harus dilakukan setiap hari..

Minyak argan dalam masakan

Minyak argan yang boleh dimakan digunakan untuk memasak. Penampilannya lebih gelap dan mempunyai rasa yang ketara kerana biji produk yang dipanggang sebelumnya..

Sebagai peraturan, minyak Argan ditambahkan ke salad. Ia juga digunakan untuk menggoreng, tetapi kami menasihatkan anda untuk tidak melakukan ini, kerana semasa rawatan haba produk kehilangan semua sifat berguna..

Walaupun harganya tinggi, minyak argan masih patut dicuba. Ia akan memperbaiki keadaan rambut dan kulit anda dalam masa yang singkat.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.