"Argan oil - khasiat bermanfaat, aplikasi untuk rambut dan wajah"

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih kandungannya dan tekan Ctrl + Enter.

Minyak Argan - diperah dari biji buah-buahan pokok argan relict hijau (Argania spinosa), yang tumbuh terutamanya di kawasan gersang di Maghribi - 2.5 kali lebih mahal daripada biji anggur atau minyak macadamia, 11 kali lebih mahal daripada minyak jojoba dan 15 kali ganda melebihi kos minyak persik (diperoleh dari biji pic).

Jelasnya, kos ditentukan oleh kawasan pertumbuhan sumber minyak ini yang terhad, teknologi pengeluarannya yang rumit, serta jangka hayat produk yang sangat pendek - dari tiga hingga enam bulan (dan dengan penurunan suhu, minyak menebal tidak dapat dipulihkan).

Mari lihat minyak argan apa yang bernilai dalam kosmetologi.

Komposisi dan kebaikan minyak argan

Persaingan yang tidak berkesudahan di antara pengeluar kosmetik memaksa mereka untuk melancarkan produk baru jenama mereka: krim muka, produk penjagaan badan, rambut dan kuku. Dan minyak argan yang agak eksotik dengan cepat menjadi bahan bergaya. Lebih-lebih lagi, komposisi minyak ini meyakinkan pakar mengenai manfaatnya yang besar untuk kulit dan rambut..

Bahagian minyak argan yang tidak dapat disenyawakan mengandungi asid omega lemak mono- dan tak jenuh ganda (oleik, linoleat, alfa-linolenik, stearidonik), serta asid lemak tepu (palmitic, stearic, myristic). Komposisi lemaknya serupa dengan minyak zaitun, bijan atau kacang tanah. Lemak tak jenuh dalam minyak membantu kulit mengekalkan kelembapan dan kekal anjal.

Karotenoid (minyak argan mengandungi sekitar 0,4% provitamin A) dapat melindungi kulit dari keratinisasi dan kesan berbahaya dari sinar matahari. Berbanding dengan minyak zaitun, minyak argan mengandung hampir dua kali ganda jumlah tokoferol (vitamin E), khususnya α- dan γ-tokoferol. Manfaat vitamin ini adalah bahawa ia meningkatkan keanjalan kulit, meningkatkan pemakanan dan pertumbuhan semula sel-sel epidermis yang rosak, mengurangkan keradangan dan menguatkan dinding kapilari. Tokoferol terbukti dapat membantu mengurangkan parut luka dan mencegah kesan regangan pada kulit.

Polifenol minyak argan (asid vanillic dan ferulic, tyrosol, quercetin dan myricetin) menghalang peroksidasi lipid dan memberikan kesan antibakteria. Manfaat polifenol adalah mereka melawan pemotretan, kerana mereka mampu menyerap sinar ultraviolet dan dengan itu melindungi kulit dari kesan merosakkannya. Sebatian fenolik yang paling berharga dalam minyak argan adalah asid ferulik, yang lebih berkesan melawan radikal bebas daripada vitamin E, A atau C..

Minyak argan mengandungi squalene, sebatian organik yang terlibat dalam pengeluaran kolesterol, hormon steroid, dan vitamin D dalam tubuh manusia. Kulit kita mengandungi 12% squalene, yang melembutkan, melembapkan kulit dan melindungi selnya dari proses oksidatif. Sebahagian besarnya disebabkan oleh komponen ini, minyak argan dari kedutan membantu dengan berkesan, merangsang pertumbuhan sel baru dan mengurangkan manifestasi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia.

Juga dalam minyak argan terdapat tanaman langka D-7-sterol (fitosterol) shottenol dan α-spinasterol, yang hanya terdapat di dalam minyak biji kaktus Senita kaktus yang tumbuh di Mexico. Fitosterol ini tidak hanya mengurangkan keradangan, tetapi juga merangsang pengeluaran kolagen baru yang hilang akibat pendedahan dan penuaan sinar matahari..

Kelebihan minyak argan adalah membantu:

  • memberikan penghidratan dan melembutkan kulit;
  • tepu kulit dengan zat berguna, meningkatkan keanjalannya dan menjadikan kedutan pada wajah dan leher menjadi kurang ketara;
  • melawan kekeringan kulit yang berlebihan, melegakan gatal dan kerengsaan kulit kering;
  • menyembuhkan sel kulit yang rosak dan mengurangkan keradangan jerawat;
  • menjadikan rambut lembut, sutera dan berkilat.

Alahan minyak argan

Alergi terhadap minyak argan memang berlaku, walaupun kebanyakan ahli dermatologi percaya pelakunya sebenarnya adalah bahan yang digunakan untuk mengawet kosmetik yang mengandungi minyak ini...

Walau bagaimanapun - jika anda alah kepada kacang atau kacang tanah - gunakan minyak argan dengan berhati-hati: penyelidik mendapati bahawa ia mengandungi protein 10 kDa alergi yang mungkin tergolong dalam keluarga oleosin - alergen kuat.

Kerana adanya protein ini, alergi terhadap minyak argan dapat berkembang - sebagai sejenis dermatitis kontak (dalam bentuk kulit tidak rata, jerawat di wajah dan ruam pada kulit kepala).

Oleh itu, sebelum menggunakan minyak argan, anda harus memeriksa reaksi terhadapnya di kawasan kecil kulit..

Banyak pengeluar mendakwa bahawa protein ini telah dikeluarkan dari produk mereka. Tetapi untuk ini, minyak terkena suhu tinggi dan bahan kimia, iaitu, ia bukan lagi produk semula jadi 100%..

Semasa membeli sebarang produk, termasuk yang mengandungi minyak argan, baca labelnya dengan teliti dan pelajari komposisinya.

Ngomong-ngomong, bahaya dari minyak argan Maghribi asli, yang dihasilkan secara manual di koperasi tempatan, mungkin dikaitkan dengan kehadiran peroksida organik dalam produk siap, yang tidak selamat untuk kulit. Dari mana bahan ini berasal dari minyak?

Dari tahi kambing. Koperasi menggunakan wanita yang memilih biji argan dari kotoran kambing, yang memakan buah pokok. Tulang sangat keras, tetapi setelah melewati usus haiwan, cangkang menjadi kurang kuat, dan lebih mudah mengekstrak biji - bahan mentah untuk minyak.

Aplikasi Minyak Argan

Hari ini, minyak argan dalam bidang kosmetologi diiktiraf sebagai salah satu kaedah paling berkesan untuk menyelesaikan banyak masalah untuk pelbagai jenis kulit..

Contohnya, menggunakan minyak argan untuk kulit kering membantu mengekalkan kelembapan, mengurangkan gatal dan mengelupas..

Kulit sensitif dan bermasalah dengan sempurna melihat antioksidan dan vitamin E yang terdapat dalam minyak ini. Ahli dermatologi mengesyorkan menggunakannya untuk dermatitis, eksim dan juga psoriasis..

Untuk mengimbangi kekurangan kelembapan, kulit berminyak menghasilkan lebih banyak sebum, menyebabkan jerawat. Menggunakan minyak argan dapat memberikan kelembapan yang diperlukan untuk kulit berminyak, yang akan mengurangkan pengeluaran sebum.

Kulit kombinasi dibezakan oleh fakta bahawa beberapa kawasan wajah berminyak dan yang lain kering, dan minyak argan mampu menyeimbangkan pengeluaran sebum di semua kawasan wajah.

Tidak ada kesulitan tertentu semasa menggunakan minyak ini. Walau bagaimanapun, ia harus diterapkan dengan betul..

Minyak argan untuk wajah

Untuk faedah maksimum, minyak harus berada pada suhu badan. Penting juga agar kulit bersih dan sedikit lembap sebelum disapukan ke wajah. Dua tetes minyak argan sudah cukup, yang disapukan pada wajah dan leher dalam gerakan bulat. Adalah berguna untuk mengurut sedikit kawasan dengan kerutan menggunakan gerakan menekan jari..

Minyak ini, berkat asid linoleik berlemak, menembusi kulit dengan mudah, yang hanya dalam beberapa minit menjadi lebih halus dan lembut.

Minyak argan boleh disapu ke bibir jika pecah dan pecah-pecah. Tetapi pakar kosmetik memberi amaran bahawa anda tidak boleh menggunakan minyak sebelum atau semasa berjemur..

Minyak argan untuk rambut

Minyak argan dapat bertindak sebagai pelembap untuk kulit kepala kering dan kelemumur, dan dapat meningkatkan pertumbuhan rambut yang sihat dan kuat jika ujungnya pecah atau kusam akibat pencelupan atau pengeringan dengan kerap.

Untuk menggunakan minyak argan sebagai perapi rambut, letakkan beberapa tetes di telapak tangan anda, gosokkan di antara mereka, dan gosokkan ke rambut yang sedikit lembap, bermula di hujungnya. Dengan rambut yang sangat kering, anda boleh meninggalkan minyak semalaman (membungkus kepala dengan tuala), dan bersihkan dengan syampu pada waktu pagi. Sekiranya anda mengalami kulit kepala kering dan kelemumur, minyak hanya boleh disapu ke akar rambut dan kemudian mengurut kulit dengan jari anda.

Apabila anda perlu dengan cepat menggayakan rambut kerinting yang tidak teratur, minyak argan (secara harfiah beberapa tetes) disapu pada rambut kering (merata sepanjang keseluruhannya), dan kemudian mudah disisir, menjadi lebih halus dan lebih lebat.

Perlu diingat bahawa minyak argan untuk bulu mata juga sangat bermanfaat, jadi anda boleh menggunakan sedikit minyak pada mereka dua kali seminggu pada waktu malam (misalnya, dengan berus maskara yang bersih).

Minyak Badan Argan

Dengan bantuan minyak yang indah ini, anda dapat mengelupas sel mati yang mati. Cukup mencampurkan beberapa tetes minyak argan dengan air dan emulsi ini menggunakan kain kasa untuk mengurut badan, dan kemudian mandi air suam.

Kelebihan minyak badan argan adalah melembapkan dan disarankan untuk menggunakannya pada kulit selepas mandi atau mandi. Untuk kulit berminyak, gunakan minyak minimum untuk mengelakkan pori tersumbat.

Urut dengan minyak argan dianggap sebagai pilihan terbaik untuk pencegahan tanda regangan kulit. Stretch mark (striae) adalah masalah bagi banyak wanita hamil, jadi minyak argan sangat berguna semasa hamil. Menggunakan beberapa tetes minyak argan dan menggosokkannya dengan lembut ke kulit pada payudara, paha, dan perut anda dapat mengurangkan kemungkinan terjadinya cela kulit yang tidak sedap dipandang semasa kehamilan..

Minyak argan juga sesuai untuk kuku, terutama kuku rapuh dan mengelupas. Semasa merawat tangan anda dengan minyak argan, cubalah mengurut kutikula anda dengan 1 atau 2 tetes minyak (setiap malam sebelum tidur) untuk kuku yang lebih kuat dan sihat dalam sepuluh hari..

Minyak Argan: apa yang ditawarkan pengeluar kosmetik?

Ketahui jenama minyak argan apa yang dihasilkan hari ini, dan juga kosmetik apa yang mengandunginya.

Eveline Cosmetics (Poland) melancarkan siri Minyak Argan, yang terdiri daripada krim siang dan malam anti-penuaan anti-kedut; topeng untuk muka, leher dan décolleté; krim mata anti-kedutan dan serum anti selulit - Serum Selulit Slim Extreme 4d Argan Oil Thermo Slimming.

Garnier (Perancis): minyak untuk rambut kerinting, kering dan tidak teratur Garnier Fructis Sleek & Shine Moroccan Sleek Oil.

Belita (Belarus): minyak argan untuk bulu mata di maskara Belita-Viteks Luxury Argan Oil; Siri Pembaikan Rambut Profesional, yang merangkumi minyak ARGAN OIL untuk rambut kering, berliang dan rosak, syampu minyak argan Professional HAIR Repair, dan topeng pelembap dengan minyak argan.

Kapous (RF): Minyak ArganOil untuk semua jenis rambut; serum rambut pelembap Wangian percuma; Topeng rambut tanpa wangian dengan minyak argan.

Proffs (Sweden): minyak argan untuk semua jenis rambut Proffs Argan OiL.

Hair Vital (Itali): Oil Infusion2 pelembap 40+ hari dengan minyak argan, tsubaki (dari biji mawar musim sejuk Jepun), minyak Inca Inchi Peru dan minyak pokok marula Afrika Selatan.

MoroccanОil (Israel): minyak argan untuk rawatan rambut Moroccanoil; topeng rambut Moroccanoil Intense Hydrating Mask.

Redken (USA): All Soft Argan-6 Multi-Care Oil untuk rambut.

Magic Glance (Perancis): minyak argan untuk rambut Magic Glance.

Lakme (Sepanyol): Minyak Bio Argan untuk rambut.

Diar Argan (Maghribi): kosmetik organik dengan minyak argan dari siri Minyak Kosmetik Argan 100% Tulen & Asli; balsem muka Baume dengan argan & kaktus; urut minyak argan untuk badan. Semua produk diperakui Ecocert.

Constant Delight (Itali): Topeng regenerasi untuk kulit wajah Constant Delight maschera ristrutturante con olio di argan; serum rambut Constant Delight siero ristrutturante con olio di argan dan memulihkan syampu berdasarkan minyak argan Constant Delight di shampoo ristrutturante con olio di argan.

BB Gloss (Brazil-Maghribi): Minyak Argan untuk semua jenis minyak BB Gloss Argan.

Confume Argan Oil Oil (Welcos, Korea) - minyak argan untuk rambut.

Orly (Amerika Syarikat): Orly Argan Oil Cuticle Drops dengan minyak jojoba dan alpukat.

RICH (Perancis): RICH Hair Care Argan Oil - minyak argan untuk pelembab rambut; RICH Pure Luxury Argan De-Frizz & Shine Mist - Tudung rambut semburan kaya dengan minyak argan; RICH Pure Luxury Argan Oil - elixir untuk memulihkan struktur rambut.

Lee Stafford (UK): Lee Stafford Arganoil dari MoRocco.

Londa (Jerman): Minyak VELVET untuk rambut dengan minyak argan (Londa Professional VELVET OIL dengan Argan).

Seliar (Itali): Garis Echosline merangkumi minyak argan Seliar Argan Beauty Secret untuk rambut; Syampu minyak argan Seliar Argan (dengan minyak biji rami dan protein sutera); topeng rambut Seliar Argan.

Rujukan (Sweden): Ref Argan Oil untuk rambut.

Salerm (Sepanyol): Salerm Arganology rawatan berkhasiat dan pelembab untuk rambut yang tidak teratur dengan minyak argan dan biji kapas.

Planeta Оrganica (Rusia): syampu berdasarkan minyak argan untuk rambut berwarna ORGANIC ARGAN OIL dengan betaine, ekstrak bunga vanila dan mallow.

Minyak argan Gaincosmetics (Korea Selatan) untuk rambut Lombok minyak argan sempurna.

Rizab Biosfera Arganeraie ditubuhkan di selatan Maghribi hampir 20 tahun yang lalu. Orang Maghribi menyebut pohon ini sebagai besi atau pokok kambing: akarnya yang dalam membantu melambatkan kemajuan padang pasir ke kawasan berpenduduk, di bawah naungan pohon-pohon ini anda dapat bersembunyi dari terik matahari, daun dan buah-buahan menyediakan makanan haiwan, pengeluaran minyak argan memberi pekerjaan kepada lebih dari 2 juta penduduk tempatan. Dan minyak argan dalam tata rias membantu merawat kulit dan rambut..

Kelebihan minyak argan - emas Maghribi untuk kecantikan kita

Maghribi terkenal dengan penemuan kosmetiknya: sabun beldi, tanah liat ghassoul dan minyak argan. Semua wanita Maghribi ini menggunakan hammam, sehingga mereka selalu memiliki rambut dan kulit yang rapi. Saya juga menggunakan produk ini, dan minyak argan adalah bahan yang biasa digunakan dalam krim muka saya. Saya juga suka menyapukannya pada rambut saya: minyak melicinkan dan memberikan kilauan yang sihat pada rambut. Apa penggunaan minyak argan, apa komposisinya, bagaimana menggunakan minyak ini dengan betul untuk kulit dan rambut - inilah yang dimaksudkan dengan artikel kami hari ini..

Komposisi Minyak Argan

Minyak dari Maghribi mempunyai komposisi terkaya. Lihat sendiri berapa banyak komponen berguna:

  • lemak;
  • protein;
  • antioksidan;
  • vitamin A, E (minyak agranik mengandungi 3 kali lebih banyak vitamin E daripada minyak zaitun);
  • karotenoid;
  • fitosterol;
  • asid lemak omega-3, -6, -9;
  • sterol;
  • natrium.

Ciri penyembuhan minyak argan juga disebabkan oleh kandungan asid lemak (80% daripada jumlah keseluruhan), di antaranya kira-kira:

  • 50% - linoleik;
  • 15% - α-linolenik;
  • 12% - oleik;
  • 3% - γ-linoleik;
  • 1% - arakidonik.

Bagaimana minyak argan diperoleh

Minyak Argan dibuat dari buah pokok argan (Latin: Argania spinosa). Pokok ini setinggi 8-10 m dengan dahan berduri, tumbuh dalam keadaan melampau. Ia tumbuh selama 200 tahun, berbuah hanya selepas 15 tahun. Pokok dijumpai di barat daya Maghribi, di mana mereka menahan panas dan kekeringan yang melampau dengan dihidrat dari tanah melalui akar yang dalam.

Argania berbuah beberapa kali dalam setahun. Semakin tua pokok, semakin kerap berbuah. Mereka menyerupai buah zaitun hijau, yang menjadi kuning ketika masak. Komponen yang paling berharga adalah tulang dari mana minyak berharga diperah. Untuk setiap liter minyak argan, sehingga 30 kg buah dimakan.

Oleh kerana ini adalah pokok yang belum ditanam di tempat lain, pengeluaran minyak adalah terhad dan harganya tinggi. Minyak argan adalah yang paling mahal di dunia. Suku tempatan mempunyai monopoli pengeluaran, dan wanita Berber mengikuti proses pengeluaran tradisional. Buah-buahan dipetik, diadu dan digoreng dengan tangan.

Terdapat 3 jenis minyak Maghribi:

  • sejuk dari biji panggang (untuk memasak sahaja);
  • sejuk dari biji yang belum dipanggang (sesuai untuk kegunaan terapi dan masakan kerana kepekatan nutrien yang tinggi);
  • minyak kosmetik dari biji yang tidak dipanggang.

Biji argan sejuk ditekan di kilang batu. Hasilnya adalah pasta berkrim yang diuli dengan tangan sehingga mentega keluar. Proses ini memakan masa sekitar 24 jam..

Pada tahun 1998, terima kasih kepada UNESCO, wilayah dengan kehadiran argan menjadi cagar alam. Organisasi menganggarkan tinggal kira-kira 20 juta pokok.

Kelebihan Minyak Argan untuk Penggunaan Dalaman dan Luaran

Minyak buah argan adalah sumber lemak sihat yang memberi kesan yang baik pada tubuh.

Faedah penggunaan dalaman:

  • Menyokong sistem imun. Vitamin, antioksidan, lemak "baik" - ini adalah gabungan yang meningkatkan pertahanan tubuh, melindunginya dari banyak penyakit.
  • Perlindungan dan pemulihan sel dari radikal bebas. Fitosterol adalah antioksidan yang menghilangkan tindakan radikal bebas dalam sel.
  • Pencegahan barah. Fitosterol, vitamin dan bahan lain meningkatkan imuniti, melindungi sel, sehingga mencegah kerusakannya oleh sel barah.
  • Detoksifikasi badan, tindakan antiseptik dan antibakteria. Vitamin yang digabungkan dengan lemak "baik" memberikan pembersihan semula jadi badan, menghilangkan unsur keradangan, bakteria. Minyak argan juga sesuai untuk pencegahan keradangan, selesema, selsema.
  • Membekalkan lemak sihat ke badan. Asid lemak tak jenuh (omega-3, -6, -9) adalah kaedah berkesan menghilangkan lemak berbahaya dari badan. Mereka menurunkan kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi.
  • Sokongan pencernaan dan metabolik. Lemak dan asid yang sihat bertanggungjawab untuk sifat ini..

Selalunya, minyak argan digunakan secara luaran. Manfaat topikal minyak argan:

  • Pemeliharaan awet muda, kekencangan kulit. Peratusan tinggi vitamin E, penting untuk kulit muda, memberikan penghidratan kulit.
  • Menghilangkan kedutan halus. Vitamin E menjadikan kulit anjal, menghilangkan kedutan halus. Untuk mencapai kesan ini memerlukan penggunaan yang kerap.
  • Penjanaan semula kulit, sokongan penyembuhan luka. Vitamin A, E, asid mendorong pertumbuhan semula, pembasmian kuman pada kulit, penyakit.
  • Memperbaiki proses penyembuhan luka bakar. Lemak sihat melembapkan kulit yang terbakar, mempromosikan penyembuhan cepat.
  • Pemulihan, sokongan pertumbuhan, peningkatan kualiti rambut, kuku. Minyak argan adalah minyak yang menyelimuti, bahkan setetes minyak yang digunakan untuk rambut yang bersih dan lembap dapat mengubah keriting.
  • Melembapkan kulit kepala (menghilangkan kelemumur). Lemak, asid dan vitamin bertanggungjawab untuk sifat ini..

Cara memilih minyak argan sebenar

Menentukan kualiti minyak argan boleh menjadi sukar. Ciri utama produk berkualiti akan membantu dalam memilih:

Seperti apa minyak argan kosmetik:

  • warna - keemasan, telus selepas pemendapan;
  • aroma - halus, khas, dengan rasa kacang yang menyenangkan; beberapa saat selepas pemakaian pada kulit, aroma hampir hilang;
  • kesan - minyak mempunyai ketumpatan rata-rata, diserap dengan baik, meninggalkan rasa baldu pada kulit;
  • pembungkusan yang disyorkan - gelap, lebih baik kaca (tidak melepaskan bahan kimia ke dalam produk).

Untuk kegunaan masakan:

  • warna - sedikit lebih gelap daripada keemasan;
  • aroma - aroma kacang yang kuat mengingatkan pada kacang panggang;
  • rasa - ekspresif, mengingatkan rasa kacang panggang;
  • pembungkusan yang disyorkan - gelap, lebih baik kaca (tidak melepaskan bahan kimia ke dalam produk).

Minyak itu tidak boleh mengandungi bahan pengawet - ia sudah mengandungi peratusan tinggi vitamin E semula jadi, pengawet semula jadi. Di samping itu, produk berkualiti harus bebas dari perasa. Hanya satu ramuan yang tertera di dalam bungkusan, iaitu minyak argan 100% tulen (dalam nomenklatur INCI - Minyak Kernel Argania Spinosa). Apa-apa bahan tambahan dapat menutupi ketidaksempurnaan, menyebabkan bahaya dalam bentuk reaksi alergi.

Lindungi botol minyak argan dari cahaya matahari langsung. Simpan produk dalam botol tertutup. Gunakan minyak dalam masa 6 bulan dari pembukaan pertama.

Dianjurkan untuk membeli botol yang lebih kecil kerana lama-kelamaan, kualiti minyak argan mungkin merosot.

Aplikasi minyak argan untuk rambut

Minyak argan lebih kerap digunakan dalam penjagaan rambut. Kelebihan minyak argan disebabkan oleh fakta bahawa ia menyelimuti bahagian luar rambut, mengekalkan kelembapan dan mewujudkan kesan penyaman. Cara menggunakan minyak Maghribi pada rambut, mari kita bincangkan di bawah.

Ejen kekal

Ambil 1-2 tetes minyak, gosokkan di antara telapak tangan dan sapukan pada rambut yang basah dan lembap. Setelah kering, rambut mudah disisir dan mempunyai kilauan yang luar biasa. Penggunaan minyak argan secara berkala sebagai larutan meninggalkan akan mengubah rambut yang rosak.

Topeng penyaman

Sapukan minyak argan ke rambut kering dan tidak kemas. Selesaikan panjang dan hujungnya. Balut rambut anda dengan plastik dan panaskan dengan topi atau tuala. Cukup dengan memegang topeng selama setengah jam, kemudian bilas dengan syampu. Selepas topeng seperti itu, rambut akan dilicinkan, dan anda akan melakukannya tanpa balsem atau perapi..

Untuk hujung berpecah

Sekiranya hujung rambut anda terbelah, tiada ubat yang akan membantu. Tetapi minyak argan akan membantu meningkatkan penampilan dan melembutkan hujungnya dengan ketara. Gosokkan beberapa tetes di kedua telapak tangan anda dan gunakan hujung rambut anda yang baru dibasuh. Tidak perlu mencuci minyak, ia akan diserap sepenuhnya, dan setelah rambut mengering, tidak ada yang dapat dilihat. Gunakan minyak untuk mengelakkan pemotongan dengan cara yang sama..

Sebagai ramuan dalam kosmetik

Sebilangan kecil minyak boleh ditambahkan ke topeng rambut herba. Saya suka menambah minyak semasa membuat syampu untuk menambah sifat penyaman. Anda boleh memasak topeng krim dalam minyak argan.

Sapukan minyak argan ke wajah

Minyak argan mengembalikan keindahan semula jadi dengan membentuk semula epidermis secara aktif dan menormalkan keseimbangan semula jadi. Ia mengembalikan ketegasan, keanjalan kulit, dengan jelas melicinkan kedutan halus dan meniru. Minyak ini dianggap sebagai ubat terbaik untuk mencegah kekeringan kulit dan kehilangan ketegasan. Terima kasih kepada kesan kompleks pada tisu penghubung, ia mengembalikan keanjalan semula jadi. Keupayaan unik untuk menggunakan protein dengan berat molekul tinggi sebagai unsur pemulihan dan kompensasi memberi kesan mengangkat. Produk ini memberikan penjagaan yang berkesan untuk semua jenis kulit, melindungi dari pengaruh persekitaran, melambatkan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Anda boleh memasak krim dalam minyak argan, anda boleh mencuci muka dengannya, anda boleh menyediakan gel hidrofilik dengannya, anda boleh menambahkannya ke topeng muka. Semuanya teratur.

Penyediaan krim muka

Minyak argan mempunyai komposisi asid lemak yang seimbang. Kandungan asid oleik dan linoleat di dalamnya hampir sama. Ini bermaksud minyak dari Maghribi boleh digunakan dalam bentuk mono dalam fasa lemak krim, tanpa digabungkan dengan minyak lain..

Menanggalkan alat solek

Sapukan minyak ke kapas dan hapus solek dari wajah dan mata anda. Minyak yang sesuai untuk penyingkiran solek setiap hari.

Basuh minyak Argan

Minyak argan boleh digunakan untuk membersihkan wajah anda dengan lembut. Terdapat perkara seperti mencuci dengan minyak, dan minyak argan sangat sesuai untuk tujuan tersebut. Sapukan minyak dengan tangan yang bersih ke seluruh wajah, urut di sepanjang garis urut. Biarkan minyak di wajah anda sebentar. Sekarang ambil tuala bersih, rendam dalam air panas dan mulailah perlahan-lahan mengeluarkan minyak dari wajah anda. Oleh kerana tuala panas, kesan wap diciptakan, dan dengan itu minyak dikeluarkan dari wajah, mengeluarkan kotoran dari liang-liang dengannya..

Saya suka menggunakan cuci ini di tab mandi, kerana tidak perlu menggunakan tuala. Saya meletakkan minyak di wajah saya sebelum memasuki tab mandi, mengurut wajah saya. Minyak kekal di wajah di bilik wap dan berfungsi: ia larut dan mengeluarkan kotoran dari wajah dan perlahan-lahan dibilas dengan sendirinya. Hasilnya, kulit tetap lembut dan dihidupkan semula. Ini lebih baik daripada sebarang scrub. Sekarang anda sudah mengetahui kelebihan minyak argan untuk mencuci muka..

Meremajakan Serum

Tuangkan minyak argan ke dalam bekas dengan penitis dan gunakannya secara tetes pada wajah dan kelopak mata. Sapukan minyak ke kulit setelah mencuci dan mengencangkan, dan setelah minyak, sapukan krim. Gunakan pagi dan malam selama 10 hari. Selepas beberapa ketika, kursus boleh diulang. Yang lebih maju dapat menjadikan diri mereka campuran serum dengan menggabungkan minyak semula jadi dengan kesan meremajakan.

Minyak Badan Argan

Minyak argan, bersama-sama dengan tanah liat ghassoul, digunakan di seluruh badan dalam hammam oriental. Selepas prosedur mengukus dan mengurut, pasta dari tanah liat ghassoul dan minyak argan disapukan ke badan. Balut ini dibiarkan pada kulit sebentar, dan kemudian dibasuh. Juga, sejumlah kecil minyak argan dapat disapu ke dalam badan sebagai susu selepas mencuci. Ambil minyak di telapak tangan anda, gosokkannya, dan sapukan ke kulit ketika sedang lembap setelah mandi atau mandi..

Resepi Minyak Argan

Pasta pembersih badan

  • Tanah liat rassul (ghassoul) 3 sudu besar
  • Minyak argan 1 sudu besar
  • Minyak zaitun 1 sudu besar
  • Minyak pati pokok Ho 20 tetes
  • Air sehingga pes diperoleh

Buat pes dengan semua bahan. Gunakan untuk mencuci badan di dalam tab mandi atau bilik mandi dan bukannya gel mandi. Produk sedemikian membersihkan kulit dengan sempurna, tidak mengeringkannya, dan meninggalkan aroma yang menarik. Urut, biarkan sebentar, kemudian bilas. Masak pasta 1 kali.

Minyak untuk pencegahan stretch mark

  • Minyak argan 5 ml
  • Minyak rosehip 15 ml
  • Minyak pati mur, geranium, cistus, immortelle 1 ml
  • Minyak pati Mandarin 2 ml
  • Masukkan minyak hazelnut hingga 50 ml

Satukan semua dalam botol, campurkan. Gunakan di kawasan di mana tanda regangan muncul pada waktu pagi dan petang. Jangan keluar ke luar sebaik sahaja menggunakan produk - minyak pati mandarin sensitif terhadap cahaya.

Topeng anti-kedut

  • Minyak argan 1 sudu besar
  • Tepung gandum utuh 1 sudu besar
  • Pulpa alpukat 2 sudu besar
  • Minyak pati Ylang-ylang 2 titis
  • Minyak pati lobak merah 2 titis

Campurkan semua bahan. Sapukan topeng ke wajah yang dibersihkan dan biarkan selama 10 minit. Bilas dengan air suam. Semburkan wajah dengan hidrolat dan sapukan krim.

Meremajakan serum wajah

  • Minyak argan 50 ml
  • Minyak rosehip 100 ml
  • Minyak Jojoba 50 ml
  • Minyak pati: rosewood 10 tetes, wortel liar 20 tetes, lavender 10 tetes, geranium 10 tetes

Sambungkan semua komponen. Gunakan di bawah krim pada waktu pagi dan malam selama 10 hari. Sekiranya dikehendaki, kursus boleh diulang secara berkala.

Minyak penjagaan keguguran rambut

  • Minyak argan 50 ml
  • Minyak kastor 150 ml
  • Minyak pati Ylang Ylang 30 titis
  • Minyak pati Cedarwood 30 tetes

Sambungkan semua komponen. Urut kulit kepala ke kulit kepala dan kerjakan sepanjang masa. Balut kepala anda dengan tuala basah dan lembap, bilas selepas 30 minit.

Kesimpulannya

Ketika saya bercakap tentang minyak argan, saya secara mental dibawa ke negara-negara timur, di mana wanita telah menggunakan minyak ini dalam rawatan peribadi mereka sejak zaman kuno. Ini adalah bagaimana keindahan dan keanjalan kulit mereka, kilauan rambut mereka ditunjukkan. Walaupun buah argan tidak dapat dieksport dari Maghribi, kita dapat menggunakan minyak dengan mudah, kerana tidak sukar untuk membelinya hari ini. Kelebihan minyak argan untuk wajah, badan dan rambut sudah jelas, ia bersifat universal dan semestinya sesuai untuk setiap kecantikan..

Sudahkah anda mencuba minyak berharga ini? Dan bagaimana ia digunakan?

minyak Argan

Pokok argan yang unik, yang buahnya digunakan sebagai bahan mentah untuk pembuatan minyak, tumbuh hanya di satu tempat - di Barat Daya Maghribi, yang terletak di Afrika Barat Laut. Tidak bersahaja dengan keadaan, disesuaikan dengan iklim tropika dan kekeringan, pokok malar hijau boleh mencapai ketinggian 15 meter dan dianggap sebagai "hati panjang" yang jarang berlaku di flora Maghribi.

Tulang dari buah yang berwarna kuning, terasa pahit dan berdaging mengandungi 2-3 inti, menyerupai badam. Minyak argan, yang diperoleh melalui penekanan nukleoli yang sejuk di dalam biji, telah lama dianggap sebagai salah satu produk tanaman paling mahal..

Kos minyak yang tinggi disebabkan oleh kawasan pengedaran pokok yang terhad, sejumlah besar bahan mentah yang diperlukan untuk mendapatkannya, dan juga disebabkan oleh kenyataan bahawa pembuatan produk yang paling berharga ini adalah proses yang sukar dan memakan masa..

Oleh itu, untuk mendapatkan minyak argan 1.5-2 liter, diperlukan hampir 100 kg buah (penuaian dari 12-13 pokok), mengandungi 30 kg biji, dari mana kira-kira 3 kg inti diperoleh untuk pengeluaran minyak..

Minyak Maghribi boleh terdiri dari 3 jenis: tekan sejuk dari biji panggang (hanya untuk masakan), tekan sejuk dari biji yang tidak dipanggang (kerana kepekatan tinggi bahan yang bermanfaat untuk kesihatan, sesuai untuk penggunaan perubatan dan memasak), minyak kosmetik dari biji yang tidak dibakar.

Cara memilih

Mengikut tradisi Berber, minyak ini masih dihasilkan oleh wanita hingga kini. Ingat bahawa minyak yang dihasilkan dengan cara ini tidak boleh murah. Oleh itu, perhatikan harganya.

Pastikan untuk mengetahui peratusan minyak dalam produk. Sepatutnya 100 peratus. Tidak boleh ada bahan tambahan dalam komposisi. Juga menahan diri dari membeli minyak buatan China atau negara lain selain Maghribi. Produk sedemikian mungkin mengandungi banyak bahan tambahan, unsur kimia dan wangian, dan kandungan minyak itu sendiri mungkin sangat kecil..

Pastikan bau minyak. Produk Maghribi tidak akan pernah berbau busuk dan mengandungi wangian sintetik. Minyak semula jadi mempunyai bau kacang halus.

Cara menyimpan

Peraturan yang paling penting adalah menyimpan minyak di dalam bekas gelap. Tidak sukar untuk mengikuti peraturan ini, kerana minyak argan sering dijual dalam botol gelap. Ini menjadikannya lebih mudah digunakan. Tetapi sekiranya pengeluar memasukkan minyak argan ke dalam botol lutsinar atau ringan, ia mesti dituangkan ke dalam botol gelap. Semasa memilih bekas, perhatian khusus harus diberikan pada leher - tidak boleh terlalu terbuka atau lebar. Botol atau botol jenis titisan dengan leher, yang bukaannya hanya dapat melewati pipet, sangat baik. Tetapi para pakar tidak menasihatkan membeli produk ini jika keadaan ini tidak dipenuhi pada peringkat pembuatan. Ini bermakna lebih baik tidak membeli produk dalam kemasan yang salah, kerana terdapat risiko tinggi untuk mendapatkan barang palsu.

Di samping itu, penting untuk diingat bahawa minyak boleh disimpan tidak lebih dari dua tahun. Oleh itu, anda boleh menyemak kesahihannya. Sekiranya jangka hayat yang lebih lama ditunjukkan pada bungkusan, maka kemungkinan besar minyak mengandungi bahan tambahan yang membunuh sifat bermanfaat. Dari ubat seperti itu, tidak akan ada manfaat sama sekali, atau akan diabaikan jika dibandingkan dengan manfaat dari.

Dalam memasak

Untuk menghasilkan minyak masak, biji dari buah argan digoreng terlebih dahulu untuk memberikan produk akhir rasa kacang yang menyenangkan, yang dapat berubah warna dari kuning gelap hingga merah. Rasa minyak argan yang dimakan terasa seperti labu, tetapi mempunyai rasa yang agak pedas dan sedikit dengan sedikit rempah dan kacang.

Untuk tujuan masakan, minyak biji panggang paling sering digunakan, yang mempunyai rasa dan bau yang menyenangkan. Sebaiknya digunakan dalam memasak secara sederhana (beberapa tetes sudah cukup untuk berjaya menekankan rasa dan aroma hidangan). Harus diingat bahawa minyak yang dimaksudkan untuk digunakan dalam memasak tidak dianjurkan untuk menggoreng, kerana rawatan panas dapat merosakkan sifat organoleptik dan kesihatan produk..

Selama berabad-abad, minyak argan telah digunakan dalam masakan Maghribi dan seluruh Afrika. Selalunya, orang Afrika menggunakan produk ini untuk menggayakan salad buah dan sayur, dalam penyediaan pencuci mulut dan hidangan dari ikan atau daging. Jadi, salad tomato dibumbui dengan minyak argan yang dicampurkan dengan kemangi dan garam, dan apabila ditambahkan ke salad buah, disarankan untuk mencampurkan produk ini dengan jus lemon. Dalam pakaian untuk hidangan daging, minyak secara tradisional ditambah, dicampurkan dengan mustard.

Untuk sarapan pagi di Maghribi, amla pasta disediakan, iaitu kacang almond goreng yang dicampur dengan madu dan minyak argan (jisim ini dibungkus dengan kue gandum atau disebarkan pada roti).

Kandungan kalori

Seperti minyak apa pun, produk sayur ini mempunyai kandungan kalori yang sangat tinggi - 828 kcal. Oleh itu, semasa menambahkan minyak argan ke dalam pinggan, tidak disarankan untuk bersemangat dengan jumlahnya..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
-seratus---828

Kelebihan Minyak Argan

Komposisi dan kehadiran nutrien

Minyak argan, yang ditujukan untuk penggunaan ubat, dibuat dengan menekan biji yang tidak dipanggang dengan dingin, sehingga warnanya lebih ringan daripada minyak yang dapat dimakan, dan praktis tidak berbau.

Kandungan tertinggi produk ini adalah vitamin E (dari segi kandungannya, minyak argan tiga kali lebih tinggi daripada minyak zaitun), karotenoid, oleik (40-60%) dan asid lemak linoleik (28-36%). Selain itu, minyak mengandung stearic (6-8%), palmitic (13-16%), asid ferulik, polifenol, alkohol triterpena, fitosterol, serta squalene, antioksidan kuat.

Sifat berguna dan perubatan

Untuk rawatan dan pencegahan pelbagai penyakit, lebih baik menggunakan minyak biji mentah - kerana pemprosesan bahan mentah yang minimum, vitamin yang lebih berguna, bahan biologi aktif dan mineral tetap ada di dalamnya daripada minyak yang boleh dimakan.

Minyak argan mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular dan meningkatkan keberkesanan rawatannya. Ia membantu mengembalikan tekanan darah dan degupan jantung, menurunkan kandungan kolesterol, meningkatkan sifat darah dan dapat mencegah perkembangan keradangan pada jantung dan saluran darah. Itulah sebabnya penggunaan minyak dianjurkan untuk pencegahan aterosklerosis, hipertensi, penyakit arteri koronari, trombophlebitis, trombosis, vena varikos..

Meningkatkan minyak ini dan keberkesanan rawatan penyakit berjangkit dan radang etiologi kulat dan bakteria, kerana ia mempunyai sifat anti-radang dan tindakan bakteria.

Penggunaan minyak argan membantu membersihkan dari bahan berbahaya, meningkatkan imuniti, mencegah penuaan, dan mengurangkan risiko terkena barah.

Minyak argan mampu memberi kesan yang baik terhadap keadaan sistem genitouriner lelaki dan kawasan genital wanita kerana kandungan vitamin E dan karotenoid, yang memainkan peranan penting dalam fungsi sistem pembiakan (bahan-bahan ini terlibat dalam spermatogenesis dan sintesis hormon seks).

Minyak argan meningkatkan penglihatan. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan alat visual, mencegah kemunculan xerophthalmia, blepharitis, blepharoconjunctivitis, buta malam, katarak, glaukoma, retinopati diabetes, degenerasi makula.

Produk ini juga membantu meningkatkan penggunaan glukosa, keadaan fungsi hati dan saluran gastrointestinal, meningkatkan pengeluaran insulin.

Apabila digunakan secara luaran, minyak meningkatkan peredaran darah dan peredaran darah, mempunyai kesan anti-radang, mempercepat penyembuhan kulit, mengaktifkan epitelisasi dan granulasi, dan membantu menghilangkan rasa sakit pada sendi dan otot. Itulah sebabnya disyorkan untuk menggunakan minyak luaran untuk urut untuk osteochondrosis, gout, arthritis, arthrosis, untuk membuat aplikasi untuk rawatan kecederaan traumatik dan penyakit dermatologi. Minyak bermanfaat pada kulit, apabila digunakan secara teratur, dapat membantu mencegah bekas luka dan parut dari luka, luka bakar atau cacar air..

Gunakan dalam kosmetologi

Jenuh dengan bahan yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, rambut dan kuku, minyak argan secara tradisional digunakan dalam tata rias sebagai cara bebas dan sebagai komponen. Jadi, ia boleh menjadi bahagian krim tangan dan wajah, balsem dan topeng untuk rambut dan kulit, susu untuk menghilangkan solek, losyen selepas mencukur, pelembap bibir dan lipstik, pelindung matahari dan kulit yang meregenerasi krim "selepas matahari", serta pelbagai kebersihan produk (sabun, busa mandi, gel mandi, syampu).

Minyak cepat diserap, tidak meninggalkan rasa melekit dan berkilat, dan mempunyai kesan kosmetik yang cukup luas. Jadi, ia melembutkan, menyuburkan, melembapkan dan menyegarkan kulit, melindunginya daripada mengelupas dan mengering. Minyak ini juga mengembalikan keseimbangan lipid kulit, terganggu kerana sering menggunakan sabun, gel mandi, syampu, dan meningkatkan fungsi penghalangnya..

Minyak argan mampu meningkatkan keanjalan dan kekencangan kulit, menghilangkan kelegaan, membantu melicinkan kedutan dan merangsang pengeluaran elastin dan kolagen. Produk ini mempercepat proses pertumbuhan semula kulit, melindungi kulit dari keradangan dan kerengsaan. Memiliki sifat anti-radang dan bakteria, menormalkan kerja kelenjar sebum, minyak sering digunakan dalam rawatan jerawat..

Juga, produk berharga ini sesuai untuk penjagaan lembut kulit sensitif dan nipis di sekitar mata, décolleté dan kulit awet muda. Meningkatkan saliran limfa, peredaran mikro darah dan peredaran darah dalam lemak subkutan, minyak sering digunakan sebagai komponen penting dalam minyak urut (termasuk urut anti selulit). Minyak argan juga sangat berkesan dalam memerangi stretch mark yang muncul semasa kehamilan. Selain itu, minyak argan sering digunakan sebagai minyak asas bersama dengan minyak pati dalam aromaterapi..

Harus diingat bahawa minyak argan juga dikenal sebagai rawatan yang berkesan untuk rapuh, rosak dan pecah. Minyak itu, yang mengembalikan struktur rambut yang tidak bermaya dan kusam, memberikan kilauan, kelembutan dan kelembutan yang sihat, melindunginya dari kesan berbahaya dari persekitaran luaran. Ia menyuburkan dan melembapkan kulit, meningkatkan peredaran darah ke folikel rambut, mempunyai kesan anti-radang, antibakteria dan antijamur, menormalkan kerja kelenjar sebum pada kulit, minyak digunakan dalam rawatan alopecia, kelemumur dan seborrhea.

Sifat berbahaya dari minyak argan

Minyak argan tidak disarankan untuk digunakan sekiranya berlaku intoleransi individu terhadap produk. Bagi orang lain, penggunaannya dalam jumlah yang berpatutan sangat selamat..

Video menarik mengenai pokok aragana, proses dan kaedah penyediaan minyak ini di Maghribi.

Minyak argan: faedah dan keburukan, cara penggunaan

Manfaat dan keburukan minyak argan tiada tandingannya. Unsur-unsur mikro yang terdapat dalam komposisi menyumbang kepada penyembuhan badan. Ubat semula jadi digunakan untuk tujuan kosmetik, terapi dan profilaksis. Produk herba tidak membahayakan manusia jika dosnya tidak melebihi. Penggunaannya dilarang untuk orang yang tidak bertoleransi terhadap komponen..

Bagaimana minyak argan diperoleh

Ia dihasilkan dari biji argan, pokok yang biasa terdapat di Maghribi. 1 liter ekstrak berguna diperoleh dari sepuluh tanaman.

Terdapat tiga daripadanya di dalam setiap buah. Untuk mencapai konsistensi yang diinginkan, teknologi menekan sejuk digunakan. Kos anggaran untuk 100 ml ialah 3000 rubel.

Komposisi dan kandungan kalori minyak argan

Produk ini mengandungi satu set asid lemak Omega 3 dan Omega 6. Yang utama adalah asid oligolinolik, mempunyai khasiat untuk melambatkan penuaan badan. Komposisi mengandungi vitamin kumpulan A, F, E dan antioksidan.

Kehadiran unsur sterol menjadikan minyak unik. Ia mengandungi antibiotik asal tumbuhan dan pelbagai racun kulat yang membantu mengatasi penyakit kulit. Steroid membantu memelihara dan menguatkan rambut, mencegah keguguran rambut dan melindungi dari uban awal.

Kandungan kalori bahan tumbuhan - 450 kkal per 50 g produk.

Mengapa minyak argan baik untuk anda

Sifat berguna untuk badan:

  • normalisasi tahap kolesterol darah;
  • rangsangan sistem imun;
  • penyingkiran pelbagai toksin dari badan;
  • normalisasi saluran pencernaan dan perlindungan hati;
  • peraturan dan penurunan berat badan;
  • menguatkan sistem kardiovaskular dan meningkatkan tahap peredaran darah;
  • faedah untuk pencegahan aterosklerosis;
  • pengurangan kesakitan pada sendi dan otot;
  • meningkatkan keupayaan pembiakan pada lelaki;
  • pengurangan kesakitan pada PMS dan menopaus, peningkatan keadaan umum;
  • peningkatan prestasi otak;
  • halangan untuk penyimpangan yang berkaitan dengan usia dalam sistem saraf;
  • faedah untuk pencegahan perkembangan sklerosis;
  • rawatan penyakit kulit;
  • meningkatkan penglihatan dan mencegah perkembangan penyakit visual;
  • peneutralan radikal bebas, yang membawa kepada peremajaan badan;
  • penyembuhan luka, luka bakar;
  • perlindungan terhadap sinaran ultraviolet;
  • penyingkiran tanda regangan selepas melahirkan anak.

Rawatan minyak argan

Untuk sakit sendi kronik, ia digunakan secara luaran bersama dengan jintan hitam 1: 1. Campuran disapu ke kawasan masalah dengan pergerakan urut. Prosedur ini membantu dengan rematik dan artritis.

Ekstrak tumbuhan berguna untuk pesakit diabetes dan pesakit hipertensi. Berkat asid lemak dan styren, kadar kolesterol dan gula darah dikurangkan.

Komponen semula jadi menghalang perkembangan penyakit Alzheimer. Ia digunakan sebagai hiasan salad..

Manfaat minyak argan untuk hati adalah dalam pemulihan sel hati, dan juga membersihkan organ toksin. Ia cukup untuk menambah 1 sudu besar. l. dalam sebarang hidangan.

Untuk menghilangkan berat badan berlebihan, anda perlu makan 1 sudu besar semasa perut kosong 2 kali sehari. l. minyak. Sifat zat aktifnya mempunyai kesan yang baik pada organ dalaman dan membuang racun dan toksin dari badan dengan lembut. Manfaatnya terletak pada normalisasi metabolisme..

Penggunaan minyak argan dalam kosmetologi

Ciri-ciri produk yang berguna telah digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia melawan masalah dermatologi dan memulihkan keadaan semula jadi kulit dengan sempurna.

Untuk kulit wajah

Ahli kosmetik memastikan bahawa manfaat minyak argan untuk wajah sangat berharga. Ia menyuburkan kulit dengan vitamin dan mineral. Kelihatan dan wajah sihat. Meningkatkan keanjalan dan ketegasan kulit. Proses penuaan melambatkan.

Produk ini digunakan untuk membersihkan solekan. Pertama, wajah dibasahi dengan air suam dan ekstrak tumbuhan disapukan dengan gerakan urut, dan kemudian dibasuh.

Oleh kerana kandungan lemak rendah, minyak sangat menjimatkan dan diserap dengan sempurna. Untuk sekali penggunaan, 2 tetes sudah mencukupi. Untuk mencapai kerutan halus, anda perlu menggunakan produk ini setiap hari sebelum tidur pada kulit yang lembap dan bersih..

Untuk memerangi jerawat, campuran minyak argan dan badam dibuat dalam nisbah 1: 1 dan dipanaskan dalam mandi air. Jumlah tanah liat biru yang sama ditambahkan ke sebatian. Topeng disimpan di wajah selama setengah jam, dan kemudian dibasuh dengan air suam.

Ekstrak buah Argan mempunyai khasiat yang dapat menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata. Untuk melakukan ini, gabungkan minyak argan, badam dan minyak zaitun dalam jumlah yang sama. Campuran dipanaskan di dalam air mandi dan diaplikasikan dengan gerakan titik ke kawasan sekitar mata. Prosedur mesti diulang setiap hari..

Untuk rambut dan bulu mata

Produk ini digunakan sendiri atau digabungkan dengan produk lain. Minyak disapukan pada kulit sebelum mencuci kepala atau digunakan sebagai balm selepas prosedur air dan tanpa membilas. Rambut menjadi tidak berminyak, disisir dengan sempurna, memperoleh kilauan dan kehalusan yang kaya.

Sekiranya helai jatuh atau pecah, bungkus minyak dapat membantu. Ekstrak dipanaskan dan disapukan pada kulit kepala, kemudian ditutup dengan polietilena atau penutup khas. Tahan campuran selama 50 minit, kemudian kawasan itu dibasuh dengan syampu.

Campuran minyak argan dan burdock mempunyai sifat bermanfaat yang diperlukan untuk pertumbuhan rambut. Bahan tersebut disapu ke akar, kemudian dilumurkan di sepanjang rambut. Topeng disimpan selama 60 minit, dan kemudian dibasuh dengan syampu.

Sekiranya rambut anda berminyak, anda perlu menyediakan produk dari campuran minyak alpukat, anggur dan argan, dan menambah pudina dan cedar. Campuran disimpan selama 30 minit, dan kemudian komponen dibasuh.

Untuk rambut kering, gunakan minyak zaitun, argan, sage dan lavender. Mereka disapu sepanjang rambut selama 30 minit dan dibasuh..

Untuk bahagian pecah, campurkan minyak argan dan badam 2: 1 dan tambahkan setetes minyak pati nilam. Sebatian tersebut digunakan terus pada petua dan dipegang selama 30 minit. Selepas prosedur, kepala dibasuh dengan syampu..

Untuk badan

Minyak argan mempunyai kemampuan untuk membakar lemak subkutan. Urut dengannya mempercepat aliran darah dan membuang toksin dari tisu adiposa. Ekstrak berguna meningkatkan metabolisme.

Untuk menghilangkan selulit, panaskan minyak selama beberapa hingga 37 o C. Kemudian gosokkannya ke tempat-tempat di mana kulit jeruk terbentuk. Selepas prosedur, bahagian badan yang bermasalah mesti dibalut dengan pelekat dan kain hangat. Selepas 25 minit, angkat semuanya dan rawat dengan tuala kertas kering.

Cara menggunakan minyak argan dalam memasak

Ekstrak buah Argan boleh berwarna kuning atau oren-merah. Aromanya mempunyai asas rempah dan kacang. Dari segi rasa, ia paling serupa dengan biji labu..

Untuk menikmati masakan, gunakan minyak dari biji goreng. Mereka digunakan untuk salad atau makanan ringan. Sesuai untuk daging, ikan, buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia sesuai dengan lemon, mustard dan madu. Tidak digalakkan menggoreng makanan di atasnya. Semua kebaikan bahan tersebut akan hilang..

Bahaya minyak argan dan kontraindikasi

Minyak argan tidak berbahaya apabila dimakan selagi dosnya dipatuhi. Norma yang disyorkan tidak lebih dari dua sudu sehari. Untuk mengecualikan kemungkinan bahaya pada tubuh, cukup untuk mengoleskan produk di tangan anda. Sekiranya selepas dua jam reaksi negatif tidak muncul, maka anda boleh menggunakannya dengan selamat.

Minyak argan dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai kepekaan terhadap komponen. Perlu diingat bahawa produk ini tinggi kalori, oleh itu, sakit perut selepas makan tidak dikecualikan..

Cara memilih dan menyimpan minyak argan

Minyak sebenar mempunyai sifat berikut:

  • Aroma rempah dan kacang yang kuat;
  • Rasanya mengingatkan pada biji labu dengan sedikit rasa pedas;
  • Warna minyak untuk memasak berwarna kuning gelap, dan untuk kosmetologi jauh lebih ringan;
  • Harga produk bermula dari 2400 rubel setiap 100 ml.

Lebih baik membeli komponen herba di kedai yang dipercayai. Di sana anda boleh meminta penyediaan sijil kualiti. Nama produk mesti mengandungi "minyak argan", "minyak argan". Dalam bahasa Inggeris - "argan oil", dalam bahasa Perancis - "lhuile d'argan". Sebarang komen lain bermaksud produk itu palsu..

Simpan di tempat yang sejuk dan gelap. Peti sejuk sangat sesuai untuk ini. Hayat rak dua tahun.

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan minyak argan jauh dari sama. Ekstrak semula jadi digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Sifat argan yang bermanfaat akan membantu wanita yang mengalami masalah pada badan. Menyingkirkan penyakit dermatologi. Memperbaiki kulit dan melambatkan proses penuaan kulit. Komponen minyak tidak boleh membahayakan jika anda mematuhi dos.