Masakan Armenia

Anda boleh bercakap mengenai masakan Armenia yang sebenarnya untuk masa yang lama. Hanya kerana ia adalah salah satu yang tertua di Eropah dan yang tertua di Caucasus. Lebih-lebih lagi, pada awal perkembangannya, proses penapaian dalam penaik digunakan dengan kuat. Dan ini bukan kata-kata kosong, tetapi hasil sebenar penggalian arkeologi yang dilakukan oleh para saintis.

Sejarah masakan Armenia

Proses pembentukan dan pengembangan masakan Armenia bermula sekitar 2500 tahun yang lalu. Itu dipengaruhi oleh sejarah perkembangan masyarakat itu sendiri, kedudukan geografi mereka dan, tentu saja, tradisi budaya. Orang-orang Armenia sekarang dan kemudian berada di bawah pemerintahan Rom, Turki, Mongol dan Arab. Namun, ini tidak menghalang mereka untuk melindungi kebiasaan dan resipi masakan mereka untuk menyediakan hidangan yang paling popular. Sebaliknya, ia memberi kesan besar terhadap pengembangan masakan lain..

Keuntungan yang tidak dapat dipertikaikan dari Armenia adalah iklim yang baik yang telah memerintah di sini sejak dahulu kala. Bersama dengan tanah yang subur dan sebilangan besar sungai besar dan kecil, ia memberi kesempatan kepada penduduknya untuk terlibat dalam pembiakan ternakan. Selepas itu, pekerjaan ini mempengaruhi masakan Armenia itu sendiri, kerana menjadikan hidangan daging dan daging sebagai asasnya. Di samping itu, penternakan lembu yang pernah memberi orang Armenia produk tenusu yang lazat, dari mana mereka sekarang menghasilkan keju terkenal mereka..

Pertanian adalah pekerjaan kegemaran orang lain sejak zaman dahulu lagi. Terima kasih kepadanya bahawa sejumlah besar sayur-sayuran dan biji-bijian seperti beras, barli, gandum muncul dalam masakan Armenia, yang kemudian berubah menjadi lauk lezat untuk hidangan daging dan ikan. Bersama mereka, kekacang dan hijau dihormati di sini..

Orang Armenia memasak secara eksklusif di atas api. Kemudian mereka mendapat dapur khas - tonir. Itu adalah lubang yang dalam di tanah, dindingnya terbuat dari batu. Dengan bantuannya, para petani tidak hanya memanggang lavash dan daging rebus, tetapi juga makanan asap, buah kering dan bahkan menghangatkan kediaman mereka. Sangat menarik bahawa pada zaman pra-Kristian, tungku seperti itu disebut simbol matahari. Oleh itu, sambil memanggang roti di dalamnya, wanita selalu tunduk padanya, percaya bahawa sebenarnya mereka menghantar tunduk ke matahari. Menariknya, di kampung-kampung yang tidak mempunyai gereja, paderi bahkan boleh melakukan upacara perkahwinan di depan tonir.

Orang Armenia selalu terkenal dengan teknologi memasak pinggan mangkuk mereka. Sejak zaman dahulu lagi, mereka telah berusaha memasukkan sayur-sayuran dan daging dengan ramuan dan sayur-sayuran. Masakan mereka sering memakan masa yang lama. Hanya kerana mereka menghormati dan menghormati makanan dan menganggap proses memasaknya adalah ritual suci.

Keistimewaan masakan Armenia

Masakan Armenia yang autentik khas dan unik. Lebih-lebih lagi, ia dibezakan dari yang lain dengan ciri khasnya:

  • Tempoh memasak - selalunya keseluruhan proses memerlukan beberapa hari atau bahkan berbulan-bulan ketika hendak memasak gula-gula.
  • Keupayaan orang Armenia untuk menggabungkan tidak sesuai dalam satu pinggan adalah contoh yang jelas dari ini - arganak. Ia dibuat dengan kuah ayam dan daging rusa. Selain dia, mereka suka mencampurkan biji-bijian dan kekacang dalam pinggan yang sama..
  • Teknologi khas untuk membuat sup - hampir semuanya dimasak di sini berdasarkan telur atau susu masam.
  • Keperitan dan kepedasan hidangan dicapai berkat sejumlah besar rempah, perasa dan ramuan liar, di mana terdapat lebih dari 300 spesies. Lobak, lada, bawang putih tetap menjadi kegemaran. Selain itu, makanan ini tidak hanya dimasukkan ke dalam piring daging, tetapi juga makanan ringan dan sup..
  • Sebilangan besar garam - dijelaskan oleh keadaan iklim di rantau ini, kerana tubuh memakannya secara intensif dalam cuaca panas.

Tradisi masakan Armenia

Apa pun itu, tetapi tanah ini sangat terkenal dengan pembuatan anggurnya. Hasil penggalian mengesahkan bahawa wain telah dibuat di sini pada abad XI-X. SM e. Herodotus dan Xenophon menulis mengenai mereka. Bersama mereka, orang Armenia membuat cognac, yang hari ini dikaitkan dengan Armenia..

Lebih-lebih lagi, seperti ratusan tahun yang lalu, di banyak wilayah di negara ini, lavash dipanggang pada musim luruh, yang kemudian dikeringkan dan dimasukkan ke dalam tungku untuk disimpan selama 3-4 bulan. Sekiranya perlu, cukup untuk melembapkannya dan tutup dengan tuala. Dalam setengah jam ia akan kembali lembut.

Hari ini dalam diet orang Armenia terdapat sejumlah besar daging (terutamanya dari daging lembu, daging babi, ayam, angsa, itik) dan hidangan ikan (paling sering dari ikan trout). Antara sayur-sayuran, kentang, tomato, kubis, bit, bayam, asparagus, zucchini, labu, lada, wortel, timun dan terung banyak digunakan. Buah didominasi oleh delima, buah ara, lemon, quince, cherry plum.

Masakan Armenia - 25+ hidangan yang patut dicuba di Armenia

Barev, kawan! Posting ini adalah untuk foodies, ya. Masakan Armenia terkenal jauh di luar negara, dan masakan Armenia kebangsaan sering dijumpai di Rusia, tetapi masih lebih baik mencuba masakan itu di rumah..

Semasa kami mengembara ke seluruh negara, kami mempunyai banyak waktu untuk merasa dan dengan penuh rasa tanggungjawab menyatakan bahawa makanan adalah apa yang patut untuk datang ke republik Transcaucasian ini! Rakan kami dari Armenia Aram (yang kami temui di Yerevan) memberitahu tentang khash dan apa yang harus dimakan dolma, dan juga membawanya ke restoran yang menyajikan zhengyalov-khats terbaik.

Sayuran dan buah-buahan segar, sayur-sayuran, lavash, pelbagai keju dan produk tenusu mesti ada di meja - inilah yang pasti tidak akan dilakukan oleh pesta Armenia tanpa.

Sudah jelas bahawa hidangan masakan Armenia lebih beragam daripada yang telah kita fikirkan dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda tentang yang paling lazat dan popular, yang pasti anda mesti mencuba jika anda datang ke Armenia, dan yang boleh anda masak di rumah.

Masakan Armenia - sup

Khash adalah sup Armenia yang paling popular, ia dibuat dari kaki daging lembu selama hampir satu hari. Khash biasanya dimakan pada waktu pagi untuk sarapan, disajikan tanpa garam bersama dengan herba segar, garam dalam pinggan yang terpisah, bawang putih cincang dan roti pita nipis.

Dipercayai khash dimakan pada awal pagi untuk menghilangkan mabuk, selalu panas dan dengan bawang putih!

Spa adalah sup Armenia yang dibuat berdasarkan matsun yang dicairkan dengan air dan gandum gandum (dzavar). Ia dimakan panas dan sejuk; kedua-dua pilihan boleh dipesan di kafe. Oleh kerana supnya tanpa daging, sangat sesuai untuk vegetarian, kami suka!

Bozbash - sup daging, yang dibuat secara tradisional dari domba dengan penambahan potongan kentang, lada, bawang, terung dan dibumbui dengan pes tomato.

Hidangan Armenia kebangsaan - utama

Khorovats atau barbeku. Tidak mungkin membayangkan masakan Armenia tanpa hidangan ini. Terdapat kira-kira 20 jenis khorovats, misalnya "karsi zorovats" - panggang di atas bara, "khazani-khorovats" - dibuat dalam periuk.

Hidangan masakan Armenia

Kyufta - bebola daging yang terbuat dari daging cincang yang dipukul khas. Rempah, bawang, telur ditambahkan ke dalamnya, kemudian bola digulung dan dilemparkan ke dalam air. Secara umum, kata "kyufta" berasal dari bahasa Parsi, itu bermaksud "bebola daging". Di banyak negara di Timur terdapat hidangan seperti itu, anda boleh mencarinya di Turki, Iran, India.

Tzhvzhik - daging lembu digoreng dalam kuali, dan kemudian garam, bawang, tomato, lada dan rempah ditambah: paprika dan kemangi. Pastikan taburkan dengan ramuan segar di atas.

Harisa - bubur yang diperbuat daripada gandum bulat dengan penambahan ayam dan mentega.

Makanan ringan

Dolma - tenderloin daging sapi cincang dibungkus dengan daun anggur. Selain daging, nasi, lada, bawang, tomat, serta paprika dan kemangi kering ditambahkan di dalamnya. Dolma mesti disertakan dengan sos matsun dengan bawang putih.

Terdapat pilihan vegetarian: Pasuts dolma dengan kacang, buncis dan lentil, dibungkus dengan daun sauerkraut. Ini, tidak seperti daging, digunakan sejuk.

Topi Zhengyalov - kek roti yang diisi dengan sayur-sayuran cincang halus. Hidangan ini berasal dari Nagorno-Karabakh dan sesuai digunakan dengan ramuan liar. Tetapi kelopak kebun, ketumbar, pasli juga akan pergi. dill, puncak bit, bayam.

Mshosh adalah salad makanan pembuka Armenia dengan lentil dengan aprikot kering dan walnut. Dihidangkan dengan ramuan herba.

Tsitsak adalah makanan pembuka yang popular untuk hidangan utama - acar lada panas, sedap!

Produk roti dan tepung

Sudah tentu, Armenia tidak dapat dibayangkan tanpa cebisan tipis. Dia disayangi di seluruh dunia, termasuk di Rusia. Secara tradisional, lavash disediakan dalam tonir (bejana tanah, seperti tandoor), dan dicairkan dengan pokok anggur.

Di meja Armenia, seseorang sering dapat melihat matnakash - roti bulat yang terbuat dari tepung gandum.

Produk susu

Produk tenusu tradisional yang paling terkenal di Armenia adalah matsun (di Georgia disebut "matsoni") - susu masam pekat. Pada musim panas, matsun dicairkan dengan air dan tan diperoleh, yang menyegarkan dan menyejukkan dengan baik, kerana panas pada waktu ini tidak nyata.

Keju sangat dihargai di meja Armenia: chechil (dikepang dalam kuncir), motal (keju rapuh), chanakh (keju air garam direndam dalam air garam khas, sedikit pedas dan masin).

Minuman alkohol dan bukan alkohol

Sudah tentu, cognac adalah minuman Armenia nombor satu. Ini tidak bermaksud bahawa mereka hanya meminumnya di Armenia, ia hanyalah produk eksport utama negara. Kini, enam jenis anggur ditanam secara khusus untuk pengeluaran cognac di Armenia, dan cognac itu sendiri dibahagikan kepada biasa, vintage dan koleksi. Pergi ke kilang "Ararat" di Yerevan dan cuba!

Vodka murbei "Artsakh", minuman kuat yang diselitkan dengan beri murbei putih, pertama kali muncul di Nagorno-Karabakh. Mempunyai rasa yang kaya dan aroma beri yang cerah.

Wain. Walaupun secara amnya dipercayai bahawa wain terbaik dihasilkan di negara jiran Georgia, di Armenia kami menjumpai wain yang sangat baik. Ia dibuat hanya di satu wilayah, berhampiran kampung Areni.

Air mineral "Jermuk" juga merupakan produk eksport yang terkenal, dibotolkan di resort dengan nama yang sama. disyorkan untuk menggunakannya untuk penyakit perut, penyakit sistem saraf, dan hanya dalam proses makan.

Kopi. Mungkin, setiap penduduk Armenia minum secawan kopi aromatik pada waktu pagi. Di sini ia dimasak dengan kuat pada arang atau pasir. By the way, jangan katakan "Turk" di Armenia, lebih baik menggunakan perkataan "dzhezva".

Gula-gula Armenia

Gata adalah kek manis. Terdapat empat (atau lebih) jenis gata, bergantung pada wilayahnya - ia terbuat dari puff, ragi dan bahkan adonan tidak beragi dengan penambahan mentega, tepung dan gula tepung. Ternyata sedap dan sangat memuaskan!

Gata dan Sujukh di Kuil Garni

Nazuk - gulungan serpihan dengan pengisian mentega dan tepung atau pengisian kacang.

Sujukh adalah analog dari gerejakhela Georgia, "snickers Armenia". Merupakan kenari yang digantung pada benang dalam sirap tebal jus anggur, delima atau aprikot.

Jam. Orang Armenia membuat jem dari hampir semua yang tumbuh di negara ini ;-) Terdapat, misalnya, aprikot, plum, kayu dog, buah ara, quince dan bahkan walnut dengan penambahan kayu manis dan kapulaga.

Buah lavash. Pertama, mereka menyediakan puri buah dari plum, ceri, dogwood, aprikot, dan kemudian meletakkannya di lapisan nipis di atas dulang dan kering di bawah sinar matahari. Ternyata pita manis seperti itu dapat disimpan dalam jangka masa yang lama..

Negara-negara jiran juga mempengaruhi masakan Armenia, jadi anda dapat menemukan kebab, pilaf, baklava dan hidangan lain. Udang karang dan ikan dijual di Sevan, terutama ikan trout, penduduk tempatan dan pelancong senang memakannya, dan anda pasti harus mencuba!

Entah bagaimana saya memotong salad, tetapi anda harus tahu - betul. Kombinasi yang menarik sering dijumpai dengan penambahan biji delima dan hasil tempatan yang lain. Pastikan anda makan buah jika anda tiba di akhir musim panas atau awal musim luruh.

Masakan Armenia ternyata cukup sederhana dan tidak rumit, tetapi sangat lazat. anda boleh memasak sendiri masakan Armenia di rumah, walaupun tanpa bahan asli rasanya akan berbeza, kerana keseluruhan cipanya terdapat dalam rempah khas yang ditanam di Armenia.

Pajero-M ›Blog› Armenia. Makanan.

Ini adalah kisah mengenai perkara yang mesti anda cuba semasa berada di Armenia. Dan pilihannya sangat hebat sehingga anda bahkan tidak tahu harus bermula dari mana...
Perhatian! Tidak disyorkan untuk membaca untuk orang yang sedang menjalani diet dan tidak sempat makan))).

Masakan Armenia dan masakan negara-negara jiran sangat dekat antara satu sama lain. Di mana-mana terdapat hidangan yang serupa, tetapi dengan nama yang berbeza, dan masing-masing mempertikaikan kewarganegaraan asalnya. Tetapi, kerana saya lebih menyukai Armenia daripada negara-negara jiran, saya mencadangkan untuk menikmati masakan Kaukasia di sini..

Tradisi perhotelan dikembangkan di Kaukasus tidak kurang dari Asia Tengah, tetapi dengan ciri khasnya. Sekiranya di Asia, sebagai peraturan, saya menjemput anda ke rumah saya dan memperlakukan anda dengan hidangan yang disediakan sendiri, maka di sini anda pasti akan dibawa ke restoran, walaupun anda baru sahaja bertemu. Terdapat banyak restoran di Yerevan, untuk setiap selera dan bajet, tetapi saya akan mengesyorkan kedai "Caucasus" dan kafe "Village kami" - ini adalah kafe kecil, di ruang bawah tanah di belakang Opera House, di mana wain dalam kendi dan di mana anda tidak mahu meninggalkannya sama sekali.

Apa yang perlu anda siapkan ketika mengunjungi restoran dengan orang Armenia adalah bahawa mempunyai ruang kosong di atas meja dianggap tidak senonoh - meja akan sentiasa ditutup dengan pinggan di dua tingkat dan diisi semula semasa dimakan. Tidak menjadi masalah bahawa sebahagian besar akan tetap berada di atas meja. Dan pada akhirnya akan ada tarikan menarik - siapa yang akan menjadi yang pertama membayar bil (ini adalah persaingan antara mereka). Yang paling bergaya adalah apabila seseorang berkata - Mari meminta bil? - Seseorang dengan bangga berdiri dan berkata - Jangan bimbang, saya sudah membayar semuanya! Wah!

Apa yang akan ada di atas meja? (Mereka memberitahu pelayan - baiklah, bawa sesuatu, sementara kami melihat menu). Pasti akan ada air mineral Jermuk, minuman Tarhun dan Lemonade (saya juga terfikir mengapa saya belum mencubanya), selalu dihasilkan secara tempatan.

Walaupun makan tengah hari, anggur pasti akan muncul di atas meja. Lebih-lebih lagi, anggur boleh menjadi anggur dan buah - aprikot, quince, delima... Anggur delima - pastikan untuk memberi perhatian! Jika ada arwah, tentu saja ararat cognac dan vodka murbei. Mulberry vodka, sebenarnya, moonshine, sangat dihormati di sini, tetapi untuk selera saya - anda boleh minum, tetapi untuk sebab tertentu bau menimbulkan rasa aseton yang berterusan - saya mencubit hidung dan minuman)).

Selanjutnya, di atas meja akan terdapat sejumlah besar sayuran dalam bentuk semula jadi - dill, pasli, ketumbar, basil, tarragon (ya, ini adalah ramuan yang mengandungi minuman Tarhun yang sebenarnya dan yang memberikan warna hijau semula jadi), bawang, bawang putih dan ramuan lain, yang namanya saya tidak ingat, hanya rasanya. Mereka menggunakannya seperti ini - sepotong roti pita keluar dan masuk ke dalamnya, satu tangkai pada satu masa, pelbagai jenis ramuan herba digunakan, sekeping keju longgar ditambahkan dan dengan hati-hati, memutar satu hujung, dibungkus dalam tiub - itu saja, selera makan!

Dihiris akan menghidangkan Basturma dan Sujukh - daging yang disediakan dengan cara yang istimewa. Potongan harus dipotong begitu tebal sehingga mereka bersinar terang. Basturma adalah daging sapi lembut yang dicelup dalam lada merah, dan Sujukh adalah sosis yang disembuhkan dengan pedas. Lebih-lebih lagi, setiap suri rumah mempunyai keistimewaan memasaknya sendiri dan melewati barisan makanan yang enak di pasar, anda masing-masing akan berusaha memperlakukan anda dengan produk - pada akhir baris anda, pada asasnya, anda tidak boleh membeli apa-apa))).

Anda pasti mesti mengunjungi pasar untuk melihat pelbagai jenisnya. Pertama, anda akan mendapat gula-gula dan melihat churchkhela, tetapi bukan yang membosankan di pantai Laut Hitam, tetapi yang tidak boleh anda makan dan tidak dapat menjauhkan diri dari. Semua jenis marshmallow - saya hanya ingat sejak kecil saya - buah kering dengan gula dalam bentuk kek paling nipis. Ceri gula-gula dan ceri yang diisi dengan kacang (setiap buah beri mengandungi kacang dan bukannya batu). Puncaknya - tomato dan terung manisan yang diisi dengan jisim kacang - otak enggan menyedarinya - BAGAIMANA?

Di sebelahnya terdapat barisan roti pita - kuih nipis seukuran taplak meja - produk yang sangat popular. Terdapat juga lavash kering, tetapi lebih banyak lagi kemudian. Dan keju Armenia yang terkenal. Cheese Motal, masak pada kulit anggur kambing, Chanakh, Chechil dan banyak jenis lain - ada yang menggembirakan diri anda sepanjang tempoh sekatan.

Armenia terkenal dengan ikan trout Sevan, yang disebut Ishkhan, tetapi baru-baru ini terdapat sedikit yang tersisa di tasik sehingga jika nelayan atau di kafe menawarkannya kepada anda, jangan percaya jika harganya kurang dari $ 3,000 untuk ikan besar. Kemungkinan besar, anda akan ditawarkan ditanam secara buatan - di Armenia terdapat banyak peternakan ikan, di mana ikan trout dan sterlet dan sturgeon ditanam. Di ladang yang baik, ini dilakukan dalam keadaan semula jadi dan tanpa bahan kimia, jadi ikan, walaupun bukan dari Sevan, sangat baik.!

Pastikan untuk mencuba hidangan yang paling popular di Armenia - Tolma - domba cincang dengan nasi dan ramuan, dibungkus dengan daun anggur. Ukurannya hanya satu gigitan. Rasa yang sangat menarik, disajikan dengan krim masam dan sos bawang putih.

Pasti akan ada buah-buahan di atas meja - delima, aprikot, anggur. Armenia umumnya dianggap sebagai tempat kelahiran aprikot - di sini terdapat tulang yang masih hidup sejak 3000. SM. Lebih-lebih lagi, biji aprikot sangat popular - ia dimakan sebagai kacang dan semua jenis gula-gula dibuat. Lubang aprikot yang sangat enak digoreng dengan abu dan berbunga putih dari ini - anda perlu makan dengannya - ini memberikan rasa tambahan. Dan dari pohon aprikot mereka membuat alat muzik nasional - Duduk (seperti paip), yang tidak seperti apa-apa. Ia mempunyai corak reka bentuk yang sangat menarik dan siapa yang tidak tahu - tidak dapat mencari tempat untuk meletup, tetapi semuanya mudah - anda hanya perlu percaya))).

Adalah mustahil untuk menyenaraikan semua jenis masakan, tetapi cuba perhatikan kebab Khorovats yang terbuat dari potongan daging besar, bebola daging - Kyufta,

minuman yang diperbuat daripada susu fermentasi Matsun (untuk pencinta susu masam), serta hidangan nasional lain Lagmajo -

roti rata paling nipis dengan daging cincang yang disumbat dan dituangkan dengan sos tomato - kelihatan seperti pizza, tetapi dengan rasa yang sama sekali berbeza.

Nah, dan satu lagi, walaupun bukan hidangan Armenia - Khachapuri. Mereka memasaknya dengan sempurna di sini, jadi anda tidak perlu pergi ke Georgia untuk ini)). Saya sangat mengesyorkan Adjarian Khachapuri dengan sebilangan telur mentah di tengahnya.

Setiap orang Armenia pasti memenuhi waktu subuh menggunakan Khash di Gunung Aragats. Khash adalah hidangan Armenia nasional, yang hanya digunakan pada bulan-bulan tersebut dengan nama yang terdapat huruf "R". Mereka memakannya pada waktu subuh, tetapi saya mendapat tahu kemudian, kerana saya tidak dapat membayangkan bahawa menjemput saya ke Khash pada pukul 6 adalah pada waktu pagi, bukan pada waktu petang)) Dari sejarah: Khash, menurut pendapat kami, daging jeli, tetapi tidak beku. Sebelumnya, majlis perkahwinan berlangsung, para tetamu minum alkohol dan secara beransur-ansur tertidur, tetapi tinggal satu mabuk dan dia memasak Khash sepanjang malam, dan pada waktu pagi, para tamu yang bangun, berbaring di atasnya, sadar dan perayaan itu berlanjutan. Khash disajikan dalam pinggan besar dengan kaldu dan minyak rebus. Lavash kering hancur di sana dan semuanya dimakan dengan tangan. Ya, ya - dengan tangan, tetapi anda perlu mempunyai kemahiran tertentu. By the way, lavash biasa digunakan sebagai serbet)). Mengapa dimakan dengan tangan, serta Plov di Tajikistan dan Uzbekistan atau Beshbarmak di Kazakhstan - kerana makanan panas tidak baik untuk tubuh, dan jika tangan dapat menahan suhu makanan, maka itu adalah perkara yang sangat penting! Nah, Khash selalu dimakan dengan vodka murbei. Secara amnya, pada pukul 10 pagi saya sudah lulus inisiasi dan hampir tidak dapat berdiri di atas kaki saya - keadaan yang sangat menarik - sekarang ketika di pagi hari saya melihat beberapa "lebam" yang saya rasa - mungkin juga berasal dari Khash))).

Acara apa pun selalu diakhiri dengan secawan kopi segar yang sangat baik, yang disiapkan dengan luar biasa di Armenia.!

Masakan Armenia

Tidak setiap negara dapat membanggakan pelbagai hidangan tradisional rakyat seperti Armenia. Ketenaran hanya tentang kebab berair dan aromatik telah tersebar jauh di luar sempadan Armenia. Dan berapa banyak lagi hidangan yang diberikan kepada kami oleh koki mahir di negara ini, dan masing-masing mempunyai sejarah tersendiri, rahsia memasak dan kualiti berguna.

Sedikit sejarah dan tradisi

Masakan negara ini mempunyai sejarah kuno yang sama dengan Armenia itu sendiri. Tradisi masakannya bermula dari SM. Sejak zaman dahulu lagi, penternakan lembu dan pertanian sangat maju di sini. Oleh itu, bijirin, daging, susu, keju, herba, sayur-sayuran semuanya merupakan bahagian penting dalam jadual. Selama beribu-ribu tahun, orang Armenia telah meningkatkan budaya dan menghargai tradisi. Sejak zaman kuno, orang Armenia telah menggunakan api terbuka untuk memasak. Ketuhar tanah liat di mana mereka memasak makanan disebut tonir. Tradisi ini dipelihara hingga hari ini bukan hanya di rumah, tetapi juga di restoran..

Harus diingat bahawa keseluruhan proses hidangan itu rumit dan sangat memakan masa. Sebilangan besar dari mereka memerlukan sebatan dan pemadat berturut-turut untuk menyiapkan souffle paling lembut dari daging, ikan, sayur-sayuran. Orang Armenia sangat menghormati daging cincang dan pelbagai isian, jadi tidak mungkin dilakukan tanpa kesulitan seperti itu. Tetapi membicarakan ini, harus dikatakan bahawa rasa lazat setiap hidangan pasti berbaloi. Satu pinggan boleh direbus terlebih dahulu, kemudian digoreng, dan akhirnya - rebus dalam tonir. Itulah sebabnya kebanyakan hidangan masakan ini benar-benar larut di dalam mulut..

Keistimewaan lain dari masakan ini adalah penggunaan sejumlah besar rempah dan ramuan aromatik. Lebih daripada 400 spesies tumbuh-tumbuhan dan bunga liar digunakan. Perkara yang sangat penting ialah ketika memasak, orang Armenia jarang menggunakan lemak. Pada dasarnya, semua makanan, walaupun manis, dimasak dalam ghee. Minyak sayuran boleh digunakan dalam beberapa hidangan ikan dan sayur-sayuran. Secara tradisinya, ini adalah minyak bijan.
Di satu pihak, masakan Armenia sangat mirip dengan tradisi orang-orang lain di Kaukasus, tetapi pada masa yang sama ia asli dan mempunyai rasa yang tersendiri, di mana mereka menghormati rasa semula jadi dan berusaha mengekalkan sifat makanan yang berguna. Semua aspek di atas menjadikannya penemuan sebenar untuk gourmet dan hanya penggemar makanan yang lazat dan sihat..

Makanan pertama

Perhatian sangat diberikan kepada kursus pertama di Armenia. Mereka disediakan sedemikian rupa sehingga setelah anda merasainya, anda tidak akan melupakannya. Mereka bervariasi, baik dalam konsistensi, dan dalam pemilihan bahan, dan dalam pilihan rasa utama..

Salah satu sup sup kambing dan daging lembu yang paling popular. Ia berbeza dalam memasak yang sangat panjang - kaki direbus sekurang-kurangnya sehari. Teknologi ini menjadikannya sangat kaya, sihat dan harum luar biasa..

Bozbash

Ini adalah sup di mana kepingan besar daging dengan tulang pertama direbus ringan, dan kemudian digoreng. Kemudian direbus untuk kaldu dengan kentang, terung, paprika, bawang dan pes tomato..

Kursus pertama oxtail tradisional. Sebagai permulaan, direndam selama satu setengah hari untuk menghilangkan bau. Selepas prosedur ini, masak bersama bahan yang diperlukan selama tiga jam..

Hidangan yang lebih popular

Sekiranya anda melancong di Armenia, jangan lupa untuk mencuba hidangan ini juga:
• Tarkhana - salah satu jenis mi ayam;
• Chulumbur Singapura - sup nasi dengan bawang goreng dalam telur dan perapan susu;
• Yaini dan Anushapur - dengan penambahan aprikot kering;
• Sunki Singapore - sup nasi dengan cendawan.

Hidangan daging

Hidangan daging menempati tempat yang istimewa dalam buku masakan nasional Armenia. Yang paling terkenal di antaranya: gembala, kebab dan unggas bakar keseluruhan.

Kebab

Pelbagai jenis hidangan ini sangat besar - lebih daripada 20 jenis. Hampir setiap orang mempunyai nama masing-masing. Jadi, barbeku dengan api terbuka disebut "karsi khorovats", dan dalam periuk - "khazani khorovats", daging lembu dengan lemak babi - "iki-bir", dll. Juga perlu diperhatikan adalah hakikat bahawa setiap spesies mempunyai pengasam tersendiri..

Kufta

Bola soufflé daging halus, direbus dalam kuahnya. Proses memproses daging sangat penting: pertama kali dipotong menjadi jalur nipis, kemudian dipukul dengan palu. Mereka mengalahkannya cukup lama untuk membentuk jisim homogen. Semua ini dicampurkan dengan telur, rempah, bawang, tepung dan susu. Kacau bahan-bahan, bentuk menjadi bola dan buang ke dalam air. Masak hingga lembut - 30 minit.

Dolma

Kubis Armenia kebangsaan digulung dari daun anggur. Pengisian berdasarkan daging domba cincang, lada, garam, bawang, pelbagai ramuan. Ia dibungkus dengan daun anggur segar atau acar, dan kemudian rebus selama satu jam. Hidangan ini dimakan hanya panas. Rasanya sangat sedap apabila matsun dengan bawang putih disajikan bersama hidangan.

Tzhvzhik

Disiapkan dari daging lembu. Paru-paru, ginjal, lemak babi dan jantung dipotong dan digoreng. Masukkan bawang, pes tomato dengan rempah. Taburkan dengan banyak ramuan herba pada akhir memasak.

Bersama dengan kebab, pilaf adalah salah satu hidangan Armenia yang paling popular di dunia. Hanya di Armenia, ia disediakan bukan sahaja dengan daging, tetapi juga dengan ikan dan juga buah-buahan kering..

Borani

Ayam sedap diperap dengan rempah dan terung, digoreng dengan matsun.

Baskirtat

Daging sapi rebus nipis dicampurkan dengan ketumbar dan walnut. Dari atas, semua kesenangan ini dicurahkan dengan matsun.

Produk susu

Produk tenusu sangat dihargai oleh orang Armenia. Mereka disajikan sebagai hidangan yang berasingan dan sebagai tambahan kepada hidangan utama di atas meja. Keju menempati tempat yang istimewa dalam pilihan masakan orang Armenia. Mereka disediakan dengan bawang putih, rempah dan pelbagai isi lain. Banyak produk kebangsaan lain juga dibuat dari whey dan buttermilk: zhazhik, keju paling terkenal - chechil.
Apa hidangan ini?
• Matsun - susu masam pekat, disediakan menggunakan teknologi khas. Pastikan anda bertegas pada masa yang tepat.
• Tan adalah minuman susu yang dapat menghilangkan dahaga dengan sempurna. Ia dibuat berdasarkan matsun, menambahkan air dalam perkadaran yang tepat.
• Spa - sup susu yang diperam dengan gandum, kuahnya adalah matsun yang terkenal.

Roti Armenia

Di mana anda boleh pergi tanpa roti lazat yang istimewa? Tanpanya, meja itu bukan meja.

Pita

Roti tradisional Armenia, tanpanya masakan Armenia tidak ada. Ini adalah roti tidak beragi yang nipis. Ia dibakar dalam toner. Lavash sejati diuli dari tepung biasa dan air mata air. Mereka mencairkan ketuhar tanah liat dengan anggur dan menyebarkan roti pita di dinding, di mana ia kering, yang membantunya disimpan lama setelah itu.

Juga, pastikan untuk mencuba:
• Matnakash - roti bujur atau bulat;
• Durum - sandwic keju.

Sayur-sayuran dan buah-buahan

Sayur-sayuran dan buah-buahan memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat Armenia. Mereka dimakan kering, serta acar, mentah, dipanggang dan, tentu saja, mereka selalu hadir dalam penyediaan hidangan pertama dan utama. Sungguh mengejutkan bahawa buah-buahan, bersama dengan sayur-sayuran, digunakan dalam memasak ikan dan daging, yang memberi mereka rasa yang unik..
Perlu diingatkan bahawa hidangan sayur-sayuran secara individu tidak terdapat dalam masakan Armenia. Terung, lentil, labu - semua ini dan sayur-sayuran lain pergi ke hidangan daging. Dogwood suka menambah ikan; kismis, prun - untuk cendawan. Dalam sup, bersama bawang dan kentang, aprikot kering, quince dan juga epal dengan kacang. Di samping itu, lebih daripada 300 jenis ramuan digunakan secara aktif dalam masakan Armenia..

Makanan ikan

Kawasan takungan Armenia penuh dengan ikan, yang diterima orang dengan penuh rasa syukur. Sebilangan besar ikan trout dan ikan putih dapat dilihat di atas meja mereka. Trout dianggap "ikan diraja" dan orang Armenia suka memasak barbeku daripadanya. Sebelum memasak, ikan disumbat dengan bacon dan acar dalam ramuan.

Gula-gula Armenia

Nah, di mana ia tanpa meja manis. Semua negara timur terkenal dengan produk gula-gula di seluruh dunia, Armenia tidak terkecuali dalam hal ini. Di sini anda dapat menikmati hidangan tradisional:
• Kyata dan Nazuk. Mereka dianggap gula-gula Armenia yang paling terkenal. Mereka adalah pai berlapis dengan isi. Nazuk dan kyata mempunyai rasa yang paling halus, kerana lapisannya dilumurkan dan direndam dengan mentega dan gula hangat.

• Baklava - pastri puff madu dengan pengisian kacang yang pekat dan kaya.
• Sujuk adalah kemanisan yang selalu disediakan oleh suri rumah untuk Tahun Baru dan cuti besar yang lain. Ia dibuat dengan banyak kacang..

• Doshab adalah sirap aromatik yang enak yang diseduh dari aprikot atau jus anggur. Sudah dari doshab, jeli tebal dimasak, di mana tepung, cengkih, vanila dan rempah aromatik lain ditambahkan. Walnut dicelupkan ke dalam jisim mendidih dan dikeringkan untuk musim sejuk.

• Alani. Manisan yang sangat enak dan menarik, di mana buah-buahan kering disumbat dengan kacang dan gula buah. Anda juga boleh memasukkan kismis atau sirap. Semua perkara paling sedap di rumah.

Minuman tradisional di Armenia

Minuman tradisional sangat dihargai di negara ini. Di antara minuman tanpa alkohol, pemimpinnya adalah perairan mineral Jermuk, "surtch", iaitu kopi, dan matsun. Antara minuman beralkohol, tentu saja, adalah cognac. Di sini ia dibuat dari pelbagai jenis anggur pilihan. Selain dia, orang Armenia berbangga dengan minuman beralkohol tradisional lain, misalnya, "Artsakh" - vodka murbei dan wain Armenia yang terkenal.

Hanya setelah membaca bagaimana hidangan tradisional Armenia disediakan, seseorang sudah mahu mencubanya. Dapat dilihat bahawa mereka memperlakukan makanan dengan penuh rasa hormat dan cinta. Makanannya berkhasiat, berkhasiat, dan selain itu, prasyarat selalu memasak "dengan jiwa".

Masakan Armenia - 94 resipi lazat buatan sendiri

Selama 25 abad, roti telah dibakar di sini dan resipi nenek moyang yang lazat disimpan. Masakan Armenia adalah masakan tertua di Caucasus dan salah satu yang tertua di dunia. Iklim Armenia yang hangat menentukan cinta penduduknya terhadap ramuan, garam, resipi dengan lada panas. Teruskan membaca...

  1. kediaman
  2. Pilihan terbaik
  3. Masakan kebangsaan
  4. Dapur Kaukasia
  5. Masakan Armenia
  • Kentang dengan daging
  • Bawang hijau
  • Bulgur
  • Terung dengan bawang putih
  • Dolma
  • Daging cincang dalam kuali
  • Ayam dengan sayur-sayuran
  • Lobak untuk musim sejuk
  • Untuk makan malam
  • Sup telur
  • Terung goreng
  • Rebus
  • Bawang mentol
  • Terung dengan daging cincang
  • Masakan Georgia
  • Nasi dengan sayur-sayuran
  • Sup sayur-sayuran (vegetarian)
  • Lada panas
  • Lavash buatan sendiri
  • Sup daging lembu

Masakan Armenia

Suri rumah menyiapkan makanan di rumah untuk waktu yang lama - kebanyakan hidangan di sini rumit dan memakan masa. Dagingnya sering diproses dalam tiga peringkat - goreng, bakar, rebus. Sayur-sayuran atau sayur-sayuran (daun besar) direbus, disumbat, disapu menjadi pes. Mereka menghormati kacang, kacang polong, lentil (semua kekacang), beras, gandum, dieja. Bijirin disiapkan dengan ghee dan ramuan, unggas cincang halus ditambahkan ke dalam prosesnya. Minyak digunakan terutamanya seperti ini, dan pada minyak sayuran mereka membuat salad sayur-sayuran atau musim yang lazat. Orang Armenia suka bijan.
Ternakan dibesarkan, jadi terdapat banyak susu, produk susu fermentasi dan keju di atas meja. Susu yang diperam - matsun dan dadih. Mereka membuat zhazhik dan chortan. Susu pekat dipanggil serot. Produk ringkas dan lazat ini terdapat di setiap rumah. Dan keju. Putih seperti keju feta dihargai, tetapi pembuat keju juga menghasilkan jenis keras - dengan acuan, anyaman.
Kegemaran di setiap rumah adalah tolma. Pengisiannya (domba, beras dan herba) dibungkus dengan daun anggur. Lenten (pasuts) tolma dimasak dengan lentil.
Bozbash, kyufta, khirovats, basturma, tzhvzhik dan amich adalah hidangan yang paling biasa di Armenia. Mereka suka labu. Lahmajo - kek daging. Mereka popular di Kaukasus dan Timur Tengah. Dipercayai bahawa tanah air mereka adalah Armenia.

Masakan Armenia

Masakan Armenia adalah salah satu masakan kebangsaan tertua di Asia. Masakan nasional Armenia telah mempengaruhi semua masakan dari negara-negara sekitarnya. Lebih banyak mengenai masakan Armenia.

Bahasa Armenia

Saya cadangkan membuat youka dengan ramuan. Yoka adalah hidangan lavash yang disumbat, begitu sederhana dan cepat sehingga anda dapat memberi makan seluruh keluarga dalam 15 minit. Masak, rasa, selera makan!

Resipi khashlama sangat sesuai untuk suri rumah yang paling baru. Sangat mudah untuk menyiapkan khashlama, tetapi hasilnya sangat mengagumkan. Khashlama dapat berupa kursus pertama atau kedua, dalam variasi yang berbeza. Contohnya, khashlama dengan bir, daging lembu dan sayur-sayuran.

Salad terung dengan tomato dan lada loceng boleh menjadi hidangan sampingan untuk hidangan daging atau pembuka selera yang cerah dan menarik. Terima kasih kepada rasa sayur-sayuran yang manis, salad ini boleh menjadi salah satu kegemaran anda di atas meja anda..

Cukup terkenal produk masakan Armenia, yogurt, tidak mudah didapati dalam keadaan bandar moden. Agar entah bagaimana hasilnya lebih hampir dengan yang asli, anda perlu menyimpan susu lembu sebenar atau analog kedai dengan kandungan lemak tertinggi.

Baklava (baklava) - rasa manis kacang oriental yang lazat.

Kami memanggang khachapuri Armenia dari adunan siap pakai. Resipi ini adalah untuk tukang masak pemula.

Adjika dalam bahasa Armenia akan sesuai dengan selera mereka yang suka perasa pedas.

Khorovats bukan hanya kebab Armenia, tetapi juga hidangan sayur panggang. Khorovats sayur adalah hidangan makanan yang sihat, kerana ia disediakan tanpa menambah minyak dan tanpa menggoreng bahan-bahannya.

Kuah Armenia dengan bebola daging. Bakso daging lembu rebus dan disajikan dalam sos tomato pedas panas.

Hidangan masakan Armenia yang sangat enak dan indah - manti dengan daging cincang, dimasak di dalam ketuhar. Manti mengikut resipi ini sangat mudah dipahat.

Kufta - Hidangan daging ini (sebenarnya, bebola daging raksasa) sangat biasa di Kaukasus. Resipi kyufta cukup kuno dan setiap bangsa di Timur Tengah dapat membanggakan pilihan memasaknya sendiri. Hari ini kami menjemput anda untuk memasak dengan kami kufta di Armenia.

Sup lentil ala Armenia yang lazat) Resipi foto langkah demi langkah.

Roti matnakash Armenia yang sangat enak mudah dibakar di rumah. Roti disediakan dari adunan ragi yang sudah tua, kerana ia ternyata dengan kerak coklat keemasan, corak khas dan serbuk lembut.

Resipi untuk shawarma buatan sendiri yang paling lazat dengan ayam, kubis, timun acar, tomato dan keju, berpakaian dengan sos yang lazat. Resipi shawarma yang sangat lazat dan cepat di rumah. Jem sebenar!

Basturma buatan sendiri - pedas, wangi, enak. Boleh dipegang di mulut anda seperti gula-gula, menelan dari semasa ke semasa. :)

Sup Bakso Armenia bukan sup bakso biasa. Bakso untuk sup ini disiapkan dengan penambahan bulgur, dan kuahnya menebal dengan telur dan jus lemon, kerana kuahnya menjadi putih dan sedikit masam. Tidak ada kentang atau tumis dalam sup, tetapi kerana bebola daging, sup ternyata enak!

Hohop adalah hidangan panas sederhana dari masakan Armenia. Walaupun kesederhanaan, ia keluar dengan sangat enak: tong drum ayam berair yang digabungkan dengan sebilangan besar bawang goreng, rasa ringan dari delima dan kelembutan mentega. Sebaik sahaja saya melihat resipi ini, saya tidak dapat menenangkan diri sehingga saya memasak.

Armlov adalah kaserol yang terbuat dari kentang dan daging. Hidangan yang mudah disediakan dari produk yang difahami, sesuai untuk makan malam atau makanan ringan. Walaupun kesederhanaannya, kaserolnya enak dan memuaskan. Pasti cuba!

Resipi bubur gandum yang enak dan sihat dengan ayam. Senang memasak masakan ini sama sekali tidak sukar.

Tomato hijau Armenia - resipi untuk makanan ringan pedas dalam tin dari tomato hijau masin dengan bawang putih dan lada panas.

Yoka adalah hidangan lavash yang popular di Caucasus dengan telur dan keju. Youka disiapkan dengan cepat, dihidangkan panas, boleh dikatakan panas, panas, sehingga keju cair, lavash renyah dan kuning telur cair.

Sup kacang Armenia Lobahashu sangat enak dan memuaskan. Secara tradisional, ia dibuat dari kacang merah, tetapi saya rasa ia boleh dimasak dari hampir semua yang ada, atau dari pelbagai jenis.

Domba cincang dengan rempah, nasi dan lemak ekor lemak, dibungkus dengan daun anggur - semua ini direbus dengan api kecil, dan hasilnya adalah dolma yang sama, unik, sangat enak dan beraroma. Dan tidak kira seberapa banyak koki terkemuka berpendapat mengenai asal usul keajaiban kuliner ini, perkara utama bagi kita adalah bahawa keseluruhan kebenaran ada dalam dolma. Hanya tinggal memasak untuk memastikan perkara ini.

Jem walnut adalah salah satu yang paling lazat dan asli. Di Caucasus, di mana kenari tumbuh dengan banyak, selai dari mereka adalah makanan kegemaran. Ini adalah resipi jem walnut Armenia.

Hanya 3 produk yang digunakan, tetapi Hoho adalah hidangan yang sangat lazat. Daging angsa rebus dengan delima memperoleh rasa yang sangat menyenangkan. Resipi gambar langkah demi langkah untuk hidangan daging Armenia dengan delima.

Kebab shish Armenia, yang disebut khorovats, menarik kerana ia tidak acar sebelumnya. Tusuk sate di dalam kuali akan menjadi lembut karena menggoreng yang baik di kuali yang tebal, serta jus delima, yang menjadikan daging berair dan melembutkan seratnya.

Pada pandangan pertama, aprikot kering dalam sup menimbulkan persoalan dan kebingungan. Tetapi setelah anda mencuba sekurang-kurangnya sesudu sup Armenia dengan daging lembu, aprikot kering dan kentang, semua soalan akan hilang. Aprikot kering yang manis dan ringan disertakan dalam sup tomato dengan daging kaya dan kentang neutral.

Sup bubur sejuk yang lazat dengan nasi, kayu manis dan vanila - sarapan ringan, sihat dan berkhasiat!

← Sebelumnya | Seterusnya →

Hidangan masakan Armenia yang terkenal ialah khorovats (shashlik), tolma, khash, basturma, lavash. Resipi Armenia menggunakan banyak garam dan rempah kerana iklim tempatan. Domba dan daging lembu digunakan, lebih sedikit daging babi. Ikan utama adalah ikan trout, tetapi spesies lain juga digunakan oleh masakan Armenia. Resipi masakan Armenia mempunyai beberapa perbezaan. Jadi, banyak hidangan disediakan menggunakan rebusan. Bahan-bahan satu hidangan dalam masakan Armenia sering disediakan secara berasingan dan kemudian dicampurkan. Jenis minyak sayuran yang paling biasa dalam masakan Armenia adalah minyak bijan, tetapi ghee jauh lebih popular. Jenis roti utama adalah lavash; tanpanya, masakan Armenia tidak dapat difikirkan. Persiapan musim sejuk juga sangat biasa dalam masakan Armenia. Ini adalah pelbagai jenis jem, sayur-sayuran dan salad yang diperam di Armenia. Jangan lupa tentang produk susu yang ditapai, misalnya, matsuni, yang terkenal dengan masakan Armenia. Resipi dengan foto memasak hidangan Armenia akan membantu anda bukan sahaja menyediakan resipi lazat untuk masakan Armenia, tetapi juga resipi yang indah, yang sangat dihargai di negara ini.

Masakan Armenia

Lavash Armenia

Saya tahu beberapa resipi untuk memasak dengan dan tanpa ragi, tetapi untuk saya sendiri saya memilih yang ini, yang ingin saya tawarkan kepada anda.

Kue keju kotej Paskah dengan aprikot kering

Kuki berperisa halus ini biasanya dibakar di Armenia untuk Paskah. Sekiranya anda menggemari pastri keju kotej, anda pasti akan menyukainya.

Barurik

Pencuci mulut ini adalah untuk gigi manis yang benar. Hidangan ini semestinya bukan makanan, tetapi mudah disediakan dan dimakan dengan serta-merta.

Ayam Armenia

Ayam berair halus dengan rasa pedas. Hidangan yang tidak memerlukan lauk. Memasak dengan multicooker VITEK VT-4204 GY.

Terung Stuffed Armenia

Bertahun-tahun yang lalu rakan Armenia saya dari institut memberitahu saya mengenai terung seperti itu. Dia mengumumkan resipi dengan kata-kata: "Ini adalah makanan paling sedap di dunia!" Perkara utama bagi saya adalah bahawa ia bukan sahaja enak, tetapi juga cukup sederhana.

Lavash Armenia di rumah

Saya ingin menunjukkan cara memasak lavash Armenia di rumah. Terdapat banyak resipi untuk penyediaannya, yang akan saya ceritakan adalah yang paling mudah - tanpa ragi. Lavash Armenia sangat sering digunakan sebagai ganti roti, tetapi ia juga merupakan komponen universal untuk snek cepat, dan, tentu saja, semua orang tahu pelbagai hidangan untuk penyediaannya yang diperlukan, misalnya, sampul dari lavash Armenia dengan pelbagai tampalan, gulungan atau kerepek dari lavash Armenia... Menurut resipi ini, lavash Armenia boleh dibakar di dalam ketuhar atau di dalam oven khas, atau, seperti yang akan saya lakukan kali ini, dalam kuali yang tidak lekat - sangat cepat dan enak!

Tomato Armenia dari Mikael Aroyan

Satu lagi resipi hebat dari "Semuanya pasti sedap." Kali ini dari Mikael Aroyan. Secara peribadi, saya sangat menyukai pembuka selera ini. Maafkan saya kerana tidak mengepos lebih awal. Terdapat banyak kerja. Tetapi saya menasihati anda untuk mengadopsi!

Gata adalah manis Armenia klasik. Di Armenia, dia sangat dihormati sehingga mereka memanggang untuk majlis perkahwinan dan percutian. Dan semasa perkahwinan, pengantin perempuan, bersama dengan maharnya, membawa dulang besar paslava dan 4 atau 6 helai gata ke rumah suaminya. Dan ketika wanita dan gadis mengenakan pengantin dengan gaun pengantin, mereka semua diberi potongan kecil gata, yang dibalut dengan indah dalam kertas lutsinar. Bentuk bulat dari gata, yang anda lihat dalam filem "Prisoner of the Caucasus". Terdapat banyak resipi untuk gata doh, dan pengisiannya selalu sama. resipi ini adalah yang paling mudah, tetapi sangat lazat.

Sup Kololak

Sup Armenia "Kololak" (juga dikenal sebagai "Kololik") adalah sup tomato pedas dengan bebola daging. Terdapat banyak pilihan Kololak, pilihan ini paling mudah dan pantas. Hasilnya adalah hidangan hangat, aromatik dan pemanasan..

Pate kacang merah

Kami di Caucasus memuja kacang, dan terdapat banyak hidangan yang dibuat dari itu. Pate ini cukup popular dalam masakan Armenia. Ia lembut, wangi dan sedap.!

Kek Armenia "Mikado"

Untuk membuat kek seperti itu, anda memerlukan bahan yang paling mudah. Tetapi hasilnya luar biasa!

Roti Armenia "Matnakash"

Resipi ini diberikan kepada saya oleh seorang gadis Armenia dari Povarenka, mariana82, yang dia terima kasih banyak. Tetapi saya terpaksa menyesuaikannya agar sesuai dengan produk saya. Secara umum, saya menulis seperti yang saya lakukan, dan anda, jika anda memanggang, selalu ingat bahawa anda harus melihat tepung anda sendiri. Jika tidak, anda tidak boleh mendapatkan roti, tetapi satu-satunya!

Kek "Mikado"

Ini adalah resipi Armenia untuk pencuci mulut Mikado. Kek roti pendek nipis diapit dengan krim halus berdasarkan susu pekat rebus dan semua ini berada di bawah lapisan coklat parut! Kuih-muih ini telah menjadi makanan tradisional dalam keluarga saya. Saya melakukan "Mikado" setahun sekali, pada ulang tahun perkahwinan kami dengan suami. Tetapi hari ini saya memberikan kuih-muih ini kepada lelaki yang baik hati, seorang Cook yang luar biasa!

Kuki Armenia perayaan "Kyata"

Terdapat beberapa resipi kyata di Povarenka, tetapi saya berbeza. Saya menggunakan resipi ini dari nenek saya, yang sepanjang hidupnya di Armenia. Kuki ini dibakar pada hari cuti. Nenek sudah tiada, sekarang kami telah membakar kue untuk datuk untuk Hari Kemenangan. "Garis Perak untuk kegembiraan kanak-kanak".

Sujukh

Ramai orang tahu dan menyukai sosej yang lazat ini. Dalam keluarga kami, dia adalah salah satu yang paling disayangi. Sekarang kita melakukannya sendiri. Ia sangat mudah digunakan di rumah - ia tidak memerlukan peranti khas untuk merokok dan pengeringan. Cubalah juga.

Masakan Armenia

Masakan Armenia adalah salah satu yang paling tua di seluruh Transcaucasus. Ia mula terbentuk lebih dari 2.5 ribu tahun yang lalu. Walaupun proses pengembangan sejarah yang sukar, kehilangan kenegaraan mereka sendiri dan bertahun-tahun menjadi sebahagian daripada negara lain, orang Armenia dapat mengekalkan tradisi masakan mereka dan menghindari pengaruh asing yang memakan banyak masa. Penggunaan teknik kuliner kuno, teknologi khusus dan proses menyiapkan makanan, keaslian rasa - semua ini memperlihatkan tradisi purba dan kesinambungan sejarah masakan Armenia..

CIRI-CIRI CUISINE ARMENIA

Sekiranya kita menerangkan secara ringkas tradisi masakan Armenia, maka perlu diperhatikan beberapa ciri. Bagi semua orang Kaukasia, hidangan daging menduduki tempat utama dalam sistem makanan orang Armenia. Keutamaan diberikan kepada daging domba, daging lembu, ayam kecil, sementara daging babi jarang digunakan. Perhatian khusus diberikan kepada hidangan ikan; hanya ikan trout yang digunakan untuk penyediaannya. By the way, teknologi khas untuk memproses ikan telah dibentuk di Armenia, di mana ia mengekalkan strukturnya yang halus..
Buah memainkan peranan penting dalam masakan tempatan. Aprikot kering, prun dan kismis sering ditambahkan pada makanan daging dan ikan. Walnut juga sangat popular. Di antara sayur-sayuran, keutamaan diberikan kepada terung, labu dan kekacang (kacang polong, kacang dan lentil). Herba dan rempah-rempah adalah penolong penting bagi setiap pakar masakan. Pakar masakan Armenia menggunakan kira-kira 300 jenis herba liar. Antara rempah adalah ketumbar dan pudina, thyme dan basil, tarragon dan safron, lada hitam dan merah. Barangan manis tidak lengkap tanpa kayu manis dan buah pelaga.
Ciri penting masakan Armenia adalah penggunaan lemak minimum, mereka diganti dengan ghee, di beberapa kawasan mereka lebih suka bijan atau mentega. Ghee dibuat berdasarkan matsun. Memiliki sedikit rasa masam, ia memberikan hidangan yang ekspresif dan istimewa..

PENYAKIT DAN PENERIMAAN CUISINE ARMENIAN

Dengan mengambil kira semua keanehan, kita dapat dengan selamat mengatakan bahawa masakan Armenia adalah anugerah untuk setiap gourmet. Ia mengandungi beratus-ratus resipi kuno yang unik. Sukar untuk menggambarkan semuanya, jadi perlu diserlahkan yang paling menarik.

Makanan ringan

Makanan ringan Armenia cukup spesifik. Sosej berair, pedas pedas - semua hidangan ini sedap, berkalori tinggi dan sangat lazat. Dengan pertolongan mereka, anda dapat merasakan keseluruhan rasa masakan Armenia.
Hidangan asli negara Armenia termasuk basturma - tenderloin daging lembu kering. Menurut legenda kuno, resipi penyediaannya diciptakan oleh pahlawan pemberani Mongol Khan Genghis Khan. Ketika mereka memulakan kempen berikutnya, mereka meletakkan potongan daging di bawah pelana kuda. Di bawah berat penunggang, ia kehilangan kelembapan, dan dalam perjalanan yang panjang itu jenuh dengan peluh kuda, berkat ia berubah menjadi produk berkhasiat dan tahan lama. Seiring berjalannya waktu, teknologi memasak sedikit meningkat, dan basturma telah menjadi makanan istimewa Armenia yang sebenar, tanpa tanpa percutian yang lengkap.
Hanya daging lembu yang digunakan untuk menyediakan makanan ringan daging yang indah. Dagingnya disapu dengan garam dan rempah-rempah dan diletakkan di bawah penekan selama sekurang-kurangnya 20 hari. Setelah tamat tempoh yang ditetapkan, ia direndam dalam air sejuk, dan kemudian digosok dengan murah hati dengan ramuan dan rempah Armenia yang harum, selepas itu dikeringkan selama 20 hari lagi. Basturma dicirikan oleh aroma pedas yang ketara. Ia dipotong menjadi kepingan panjang nipis dan disajikan ke meja perayaan. Pembuka selera terbaik untuk brendi Armenia yang mulia tidak dapat dijumpai, walaupun dalam hal ini, sujuk adalah saingan yang layak untuk basturma.
Sosej lembut, berair, beraroma, pedas dengan daging lembu - ini adalah kebahagiaan untuk gourmet. Walaupun penampilannya tidak menarik, sudjuk dianggap sebagai makanan istimewa. Tidak seperti sosej tradisional, sudjuk tidak merokok, tetapi dikeringkan selama 1-1,5 bulan, yang memberikan rasa asli yang sukar dikelirukan dengan sesuatu. Pembuka selera sejuk seperti ini sesuai dengan minuman beralkohol Armenia yang indah. Semasa menghidang, dipotong menjadi kepingan nipis, dibumbui dengan rempah dan dihiasi dengan ramuan.
Lula kebab adalah makanan pembuka yang biasa, tetapi asli di kalangan orang Armenia - hidangan ini muncul baru-baru ini. Ia disediakan terutamanya di kawasan pantai yang terletak berhampiran Tasik Sevan. Makanan ringan panas yang menyelerakan dari leher udang karang adalah kesenangan ilahi. Daging yang digoreng di panggangan ternyata sangat berair, dan sejumlah rempah dan perasa menjadikannya sangat enak. Sebaiknya sajikan makanan laut yang panas - apabila ia sejuk, daging menjadi sukar dan kehilangan rasanya.

Makanan pertama

Dalam warisan terkaya masakan Armenia, terdapat banyak makanan pertama yang enak. Mereka terutama diwakili oleh sup. Untuk penyediaannya, banyak produk digunakan - beras, sayur-sayuran, buah-buahan, daging, banyak rempah dan tumbuh-tumbuhan liar. Kumpulan utama terdiri daripada hidangan yang disediakan berdasarkan daging atau kaldu ikan. Susu fermentasi dan sup buah manis sangat meluas.
Sup Armenia yang paling terkenal adalah khash. Penyebutan pertama dari itu bermula pada abad XII. Sebelumnya, ia disebut hidangan orang miskin, kerana daging kelas dua digunakan untuk penyediaannya, terutama makanan kecil dan kaki daging. Bahkan ada legenda yang mengatakan bahawa pernah raja Armenia terpaksa bermalam di kampung terpencil. Tuan rumah yang murah hati dan ramah dapat melayan tetamu peringkat tinggi hanya dengan sup sederhana. Tetapi raja sangat menyukainya sehingga sejak itu khash telah menjadi makanan utama tidak hanya di meja raja, tetapi di seluruh negeri..
Hari ini, khash klasik disediakan dari kaki daging lembu atau domba, makanan dan inti. Banyak sayur-sayuran ditambahkan ke dalamnya - pasli, saderi dan ketumbar, serta bumbu - bawang putih dan lada. Proses memasak sangat sukar dan memakan masa hampir sehari. Tetapi khash itu sendiri ternyata sangat tebal dan kaya. Dia mampu memuaskan rasa lapar sepanjang hari. Sup ini bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan. Ia mengandungi banyak kalsium dan unsur surih lain yang diperlukan untuk menguatkan sendi. Ia juga tidak dapat diganti setelah berjalan-jalan ribut, ia membantu menghilangkan mabuk. Khash disajikan dengan lavash, bawang putih, lobak, herba dan lada panas.
Bozbash sangat popular dalam masakan Armenia - ia adalah sup yang kaya dengan sayur-sayuran dan domba muda. Ia berbeza kerana ia mesti mengandungi kacang buncis dan kacang berangan. Oleh kerana sebilangan besar sayur-sayuran (kentang, tomato, paprika, wortel dan terung ditambah), ia mempunyai konsistensi yang tebal. Di beberapa kawasan, adalah kebiasaan menambahkan buah segar (epal, plum ceri, plum) ke dalam piring, yang memberikan sedikit rasa manis, rasa halus dan aroma yang tidak dapat dijelaskan..
Orang Armenia juga mempunyai beberapa jenis bozbash: Yerevan, Echmiadzan, Siman, Tushin, musim sejuk dan musim panas. Resipi penyediaannya hampir sama, perbezaan utama terletak pada set ramuan utama. Bozbash Yerevan disiapkan dengan penambahan epal, Echmiadzan - dengan kacang dan terung. Simansky mempunyai sedikit rasa masam, yang dicapai dengan menambahkan pelbagai jenis plum khas. Untuk Tushinsky, beberapa keping quince semestinya digunakan, dan pada musim sejuk mereka menambah sedikit aprikot kering.
Poch - rebusan kuno Armenia tergolong dalam kumpulan hidangan eksotik. Ia disediakan dari ekor daging lembu dengan penambahan tomato. Untuk menghilangkan bau yang tidak menyenangkan yang terdapat di bahagian tubuh haiwan ini, ia direndam dalam air selama 24 jam. Semasa menyediakan sup, potong ekor menjadi kepingan kecil, masukkan bawang, tomato dan lada. Hidangkan bersama bawang putih dan herba cincang halus.
Chulumbur Singapore adalah hidangan pertama yang ringan dan diet, sup nasi dengan bawang goreng. Telur yang dipukul dicampurkan dengan susu segar digunakan sebagai pembalut. Supnya ringan, tetapi pada masa yang sama sangat memuaskan. Ia disiapkan dengan cepat, apabila disajikan dihiasi dengan ramuan cincang halus dan paprika.
Sup manis juga sangat popular dalam masakan Armenia. Salah satunya disebut Anush Singapore oleh penduduk tempatan. Untuk penyediaannya, aprikot kering, bawang cincang halus dan sedikit mentega digunakan. Makanan dihidangkan secara panas.
Yini, sup berdasarkan sup daging lembu dengan aprikot kering, dicirikan oleh rasa manis. Mengikut resipi, daging lembu direbus secara berasingan dan diletakkan secara eksklusif semasa hidangan. Kemudian kentang, tomato dan bawang dimasukkan ke dalam kuah yang telah siap. Untuk rasa yang lebih kaya, gunakan aprikot kering, rempah dan perasa. Semasa menghidangkan, hidangan dihiasi dengan ramuan cincang halus, terutamanya pasli dan ketumbar..
Sunki Singapore tergolong dalam kategori hidangan makanan - sup nasi sederhana dengan cendawan. Berpakaian dengan ghee atau mentega, ia mempunyai rasa aromatik yang sangat halus. Banyak rempah dan ramuan memberikan aroma yang unik dan halus. Oleh kerana cepat dicerna, Singapura biasanya disajikan terutama untuk sarapan pagi..
Spa, sup susu fermentasi rendah kalori, termasuk dalam kategori hidangan yang paling diminati dalam masakan Armenia. Terdapat banyak pilihan untuk penyediaannya. Sebagai peraturan, ia disiapkan dengan penambahan gandum, di beberapa kawasan - beras beras. Unsur-unsur utamanya ialah matsun dan katyk (produk susu fermentasi). Sukar untuk membayangkan penyelamat Armenia yang sebenar tanpa sejumlah besar tanaman hijau. Cilantro sering digunakan, kadang-kadang secubit pudina segar ditambahkan. Untuk rasa yang lebih cerah, tambahkan sedikit lada merah, yang menjadikan hidangan pedas dan sedap. Spa disajikan panas dan sejuk. Pada musim sejuk, ia panas dengan baik, dan pada hari-hari musim panas, ia menyegarkan dan memberi tenaga dan kekuatan, di samping itu, ia juga dapat memuaskan rasa lapar. Makanan ini juga mempunyai khasiat perubatan - seperti khash, ia membantu menghilangkan gejala mabuk..
Hidangan tradisional Armenia adalah sarnapur - sup susu masam bijirin ringan dengan bahagian atas bit. Ternyata ia sangat berguna, membantu menghilangkan berat badan berlebihan, memuaskan rasa lapar. Makanan disediakan berdasarkan matsun; dalam versi Eropah ia diganti dengan kefir. Komponen utamanya adalah groats beras, kacang polong dan bit. Bagi yang terakhir, ia mesti muda dan segar, jika tidak, rasanya akan dimanjakan. Sarnapur dihidangkan paling panas seperti biasa dengan banyak rempah dan rempah..
Di antara rebusan daging, loceng patut diberi perhatian - sup nasi-tomat pedas dengan bebola daging. Di beberapa kawasan, terdapat variasi yang berbeza daripadanya. Loceng urfa dianggap popular - ini adalah sup ringan dengan bebola daging, tetapi tanpa bubur. Lebih rajin dari segi masakan, wanita Armenia memanggil loceng Shusha. Dalam kes ini, daging pada mulanya dipukul, diperap dengan rempah, herba dan brendi. Kemudian bebola daging dibentuk, yang direbus dalam kaldu. Kemudian masukkan nasi dan masak hingga lembut. Hasil akhirnya adalah sup yang enak, rasanya diselaraskan dengan ramuan herba aromatik dan sebilangan besar rempah yang berbeza..

Kursus kedua

Khorovats, atau shashlik, sering disebut sebagai kad lawatan masakan Armenia. Di Armenia, terdapat sekitar 20 pilihan untuk penyediaannya, berbeza dalam kaedah perapian dan teknologi pemanggangan daging. Yang paling terkenal adalah karsi khorovats, dalam kes ini pangkalan digoreng di panggangan. Pilihan kedua adalah khazani khorovats, keistimewaan penyediaannya ialah daging goreng masih rebus dalam periuk. Hasilnya, kebab itu berair, dan dagingnya mempunyai warna merah jambu yang halus. Di beberapa kawasan, terdapat khorovats terkenal yang terbuat dari daging lembu dan lemak ekor yang disebut iki-bir.
Khorovats klasik dibuat dari kambing atau daging babi. Daging diasinkan menggunakan jus lemon, cognac, anggur atau cuka biasa, kemudian digoreng di atas api. Untuk menjadikan kebab berair, sedikit lemak ekor lemak diikat pada lidi. Horovats disajikan dengan lauk sayur. Selalunya ini adalah pelbagai jenis tomato, terung, bawang dan lada hijau, dibumbui dengan bawang putih dan dibakar di atas panggangan.
Armenia juga mempunyai tradisi tersendiri dalam membuat khorovats, yang telah berkembang selama berabad-abad. Jadi, hidangan ini disediakan secara eksklusif oleh seorang lelaki. Setiap keluarga Armenia memiliki tuan kebab sendiri, dia disebut varpet. Hanya lelaki yang boleh berada berhampiran barbeku - wanita tidak dibenarkan mendekatinya. Memasak barbeku selalu disertakan dengan kisah lucu yang menarik. Apabila daging sudah siap sepenuhnya, ia dikeluarkan dari lidi, diletakkan di atas roti pita dan dibahagi sama rata di antara semua ahli keluarga..
Dalam buku masakan setiap nyonya rumah Armenia, anda boleh mendapatkan resipi untuk dolma Echmiadzin yang unik. Semua orang tahu apa itu dolma - ia adalah daging cincang, dibungkus dengan daun anggur. Teknologi untuk membuat Echmiadzin dolma sedikit berbeza dengan resipi tradisional. Perbezaan utamanya ialah daging cincang tidak dibungkus dengan daun anggur, tetapi dipenuhi dengan pelbagai sayur-sayuran, yang kemudian dibakar di dalam oven atau direbus dengan api kecil. Terung, tomato atau paprika digunakan sebagai alas. Sayur-sayuran dibersihkan dari biji-bijian, dikukus dan disumbat dengan daging domba cincang, nasi dan bawang. Semasa rebusan, daging menjadi sangat lembut, menyerap semua aroma sayur-sayuran, akibatnya dolma berubah menjadi makanan istimewa.
Ashtarik dolma terkenal di kawasan pergunungan di Armenia. Resipi dia agak tidak biasa. Dalam kes ini, epal segar dan quince adalah asas pengisiannya. Diisi dengan daging cincang berair, buah dipanggang dalam periuk, menambah sedikit aprikot kering dan prun. Apa sahaja pilihan untuk memasak dolma digunakan, hidangannya disajikan panas dalam apa jua keadaan. Menurut orang Armenia, ia sesuai dengan anggur kering atau brendi. Gabungan domba aromatik yang harmoni, sayur-sayuran atau buah-buahan rebus dan pelbagai rempah-rempah akan memberi kesan yang kekal pada pencinta masakan Kaukasia dan Eropah.
Kyufta boleh disebut kebanggaan masakan Armenia. Bola daging halus dari daging lembu segar, dibumbui dengan ramuan, lada panas dan mentega adalah bahagian penting dari meja perayaan orang Armenia. Proses penyediaannya memerlukan banyak masa dan kemahiran, tetapi rasa yang tidak biasa mengimbangi semua kos dan membuat anda melupakan kesulitan yang dialami. By the way, hidangan ini adalah makanan, mudah diserap oleh badan dan tidak menimbulkan rasa berat..
Veal digunakan terutamanya untuk memasak kyuftu. Daging cincang dicampurkan dengan telur yang dipukul, cognac, tepung dan bawang tumis halus, menjadikannya sejuk, berair dan agak mengingatkan pada soufflé. Lagipun ini direbus dan dihidangkan. Semasa menghidang, daging itu dibungkus roti pita, dihiasi dengan ramuan, lada panas dan biji delima di atasnya.
Di antara pelbagai jenis hidangan daging, tisvzhik patut diketengahkan. Setelah merasakannya, hampir tidak ada yang menduga bahawa bahan utama untuk memasak di sini adalah daging kambing. Hati, paru-paru dan hati yang dicincang halus, digoreng dengan lemak ekor lemak dan bawang - semuanya kelihatan sederhana, tetapi sedap.
Khashlama adalah hidangan kuno Armenia. Domba rebus halus yang diasinkan dalam wain atau jus delima yang digabungkan dengan sayur-sayuran telah menjadi salah satu hidangan yang paling disukai dan diminati di kalangan orang Armenia. Khashlama adalah hidangan universal, disajikan panas dan sejuk.
Seperti masyarakat Kaukasia yang lain, pilaf adalah salah satu hidangan kegemaran orang Armenia. Walau bagaimanapun, dalam masakan Armenia, pilihan dengan buah-buahan kering (aprikot kering dan prun) sangat popular. Di beberapa kawasan, anda boleh menemui pilaf dengan saus delima atau madu-pistachio.

Produk Bakeri

Tempat utama dalam sistem makanan orang Armenia ditempati oleh roti putih tanpa ragi lavash dalam bentuk kue rata besar yang terbuat dari tepung gandum. Ciri menariknya terletak pada doh yang sangat nipis: ketebalan satu kek tidak boleh melebihi 2.5 mm. Baking menyerupai ritual yang sebenarnya. Secara tradisinya, wanita tertua di rumah menguli doh. Menantu perempuan berhak menggulung kek. Mereka sendiri seharusnya tidak hanya kurus, tetapi juga besar. Biasanya, panjang lavash adalah 90 hingga 110 cm. Ia juga dipanggang menggunakan teknologi khas, menggunakan oven bujur, atau tandoor. Di Armenia, lavash mempunyai kepentingan kultus. Ia disajikan dengan hampir semua hidangan kebangsaan. Oleh kerana fakta bahawa lavash bukanlah produk yang mudah rosak, ia dibakar dalam jumlah besar dan disimpan dalam jangka masa yang lama, ditumpuk dalam timbunan 8-10 keping.
Dalam masakan Armenia, lavash adalah komponen utama dari banyak masakan. Salah satunya ialah brtuch - hidangan tepung sedap yang terdiri daripada roti pita berdaun nipis dan isi daging, ramuan, telur rebus dan keju hijau yang harum. Shawarma tidak kurang popular. Dalam versi Armenia, ia mempunyai nama karsi khorovats (salah satu pilihan untuk barbeku). Dalam kes ini, sepotong besar domba digoreng di atas ludah, dari mana, ketika dimasak, lapisan atas daging dipotong, yang dibungkus dengan roti pita tanpa ragi.
Matnakash dapat berfungsi sebagai pengganti lavash yang layak - ini adalah roti nasional Armenia dengan kerak emas yang kemerah-merahan, dalam bentuk kek rata yang bulat. Ia dibakar dari adunan ragi, hanya menggunakan tepung gandum. Untuk memasak, sama ada tandoor atau oven perapian digunakan. Sebelum dibakar, doh diberi bentuk bujur dan dihiasi dengan corak dalam bentuk garis panjang - mereka dilukis dengan tangan di atas keseluruhan bentuk kek. Matnakash, tidak seperti lavash, tidak bertujuan untuk penyimpanan jangka panjang dan kehilangan rasa dan aromanya beberapa hari selepas penyediaan.
Produk tepung tidak beragi termasuk lahmajun - variasi ringan pada tema pizza Itali. Dalam versi Armenia, kue roti tipis berfungsi sebagai asas hidangan, di mana domba cincang cincang dan sayur-sayuran (tomato, paprika), serta bawang putih dan ramuan diletakkan di atas.
Hidangan sederhana, sihat dan agak enak adalah topi zhingyalov - kek tepung yang diisi dengan ramuan cincang. Keistimewaan makanan adalah kehadiran kehijauan yang banyak. Ia mengandungi sekitar 20 jenis herba (jelatang, dill, bayam, ketumbar, pudina, sorrel). Banyak perasa dan rempah-rempah menaungi dan melengkapkan rasa herba.

Pastri manis

Gula-gula Oriental popular di seluruh dunia. Dibuat dari bahan semula jadi, mereka bukan sahaja sangat enak, tetapi juga menyihatkan. Terdapat banyak resipi untuk pelbagai gula-gula dalam masakan Armenia. Biskut pastri serbuk halus, baklava oriental yang luar biasa, lavash manis - ini benar-benar syurga bagi mereka yang mempunyai gigi manis.
Pencuci mulut kegemaran orang Armenia adalah gata, kuki pastri tradisional. Rasanya tidak terlalu manis, enak dengan kopi atau teh. Orang Armenia mempunyai banyak varian makanan istimewa ini: Yerevan (terbuat dari puff pastry), Artskha (berdasarkan adunan ragi) dan Stepanavan gata (terbuat dari adunan). Bahan utama dalam semua variasi adalah pengisian aromatik, atau "cakerawala". Campuran mentega, tepung dan gula tepung memberikan hati ringan dan sejuk, berkat ia benar-benar mencair di mulut anda.
Kuki halus dan rapuh dengan pengisian wangi adalah nazuk. Kacang kenari menambah rasa yang sedap, sering memainkan peranan sebagai pengisi..
Di antara banyaknya makanan Armenia, perlu diserlahkan alani - pic kering dengan pengisian kacang. Untuk rasa yang lebih kaya, tambahkan kapulaga dan sedikit kayu manis ke dalam pengisian. Persik itu sendiri dikeringkan di bawah sinar matahari, akibatnya ia disimpan lama. Hidangan ini pelik, dengan rasa Armenia yang sebenar, tetapi ramai yang menyukainya..
Makanan pencuci mulut khas yang boleh didapati secara eksklusif di Armenia adalah buah lavash. Analogi enak seperti itu boleh didapati di banyak negara di Asia dan Kaukasus, khususnya di Georgia atau Syria. Untuk penyediaannya, digunakan terutamanya plum masam, dogwood atau ceri, tetapi di banyak wilayah lavash dibuat dari epal, persik, secara umum, dari semua yang terdapat di kebun.
Roti pita buah senang dimasak. Buah yang dikupas digiling ke jisim homogen, seperti murni, dituangkan ke dulang dan dibiarkan kering di bawah sinar matahari selama kira-kira tiga hingga empat hari. Setelah dipanggang digulung menjadi gulungan kecil dan disimpan selama beberapa bulan. Sebenarnya, buah lavash adalah produk serba boleh, ia juga digunakan sebagai pencuci mulut, membakar pelbagai roti dan kue dari itu, ia juga boleh ditambahkan ke dalam hidangan daging sebagai sos atau lauk.
Gula-gula kenari sangat popular di kalangan orang Kaukasia. Sweet sujukh melengkapkan senarai makanan Armenia. Siapkan secara sederhana. Kenari yang dikupas dibasahi dalam sirap anggur atau aprikot, dikeringkan di bawah sinar matahari dan disimpan hampir sepanjang musim sejuk. Ramuan pedas - cengkih, kayu manis dan buah pelaga memberi mereka aroma istimewa.
Baklava dianggap sebagai pencuci mulut yang benar-benar oriental - ia adalah pai berlapis dengan pengisi kacang-madu. Direndam dalam jus lemon dan rempah-rempah, adunan nipis, semuanya ditaburkan dengan walnut dan pistachio cincang halus, dicurahkan dengan sirap ceri manis atau madu - seperti baklava tradisional Armenia ini. Semasa dihidangkan, ia dipotong menjadi kepingan berbentuk berlian kecil dan dihiasi dengan kenari besar.

Produk tenusu

Unsur tradisional masakan Armenia adalah matsun - minuman susu fermentasi nasional yang dibuat dari campuran susu domba, lembu dan kerbau. Teknologi penyediaannya telah berkembang selama bertahun-tahun. Susu pada mulanya direbus, kemudian disejukkan pada suhu +37 - +40 darjah dan diperam, menambahkan sisa-sisa matsun lama ke dalam campuran susu. Hasil dari proses penapaian, susu diperoleh dengan konsistensi tebal dan pekat dengan rasa asam yang jelas..
Matsun dihidangkan ke meja sebagai minuman ringan dan sebagai sos untuk dolma dan hidangan lain. Ia adalah bahagian tidak terpisahkan dari Armenian Shrovetide. Oleh kerana matsun sangat diminati, ia sering dituai untuk kegunaan masa depan. Segar, boleh disimpan lebih kurang seminggu. Untuk mengekalkan sifat bermanfaat minuman untuk jangka masa yang lebih lama, ia disaring, kemudian jisim curd yang dihasilkan diasinkan dengan teliti dan dimasukkan ke dalam beg kulit. Dalam bentuk ini, ia akan bertahan selama beberapa bulan. Serum yang dipisahkan dari matsun dulu digunakan untuk membuat keju rennet - zhazhik.
Bersama dengan matsun, tan sangat terkenal - ia adalah minuman susu fermentasi Kaukasia kuno. Resipi ini dicipta oleh penduduk dataran tinggi Armenia. Minuman itu sendiri disediakan dari susu domba, menambahkan fermentasi khas dan sedikit air tulen. Setiap keluarga mempunyai resipi tersendiri. Untuk rasa yang lebih menarik dan tajam, tambahkan secubit garam dan ramuan rebus, kemangi atau dill. Tan adalah minuman yang tidak hanya enak, tetapi juga sihat, ia menormalkan fungsi usus, membantu melawan gejala mabuk yang tidak menyenangkan, dan menghilangkan dahaga pada hari-hari panas..
Keju Armenia yang terkenal - chechil - terbuat dari susu domba dan lembu. Secara luaran, ia tidak seperti keju biasa, kerana terdiri daripada serat keju nipis yang dipintal menjadi bola besar. Chechil rasanya seperti keju acar, walaupun tidak berbau. Rasanya sangat masin, pedas dan juga masam.

Masakan Armenia dicirikan oleh pelbagai jenis hidangan. Sebenarnya, ini banyak persamaan dengan tradisi kuliner orang-orang Kaukasia yang lain, tetapi pada masa yang sama ia berbeza dengan mereka. Walaupun terdapat banyak rempah, bumbu dan pelbagai teknik memasak, orang Armenia tidak berusaha untuk mencipta rangkaian rasa yang kompleks, tetapi yang paling penting adalah kesederhanaan dan keindahan. Ini, mungkin, adalah kekuatan masakan oriental yang bertentangan dan menarik.!

← Sebelumnya | Seterusnya →