Apa itu artichoke dan apa yang dimakan dengannya

Semua orang telah mendengar perkataan artichoke, banyak yang mengetengahkannya dalam gambar, tetapi hanya sedikit penduduk negara utara yang membayangkan artichoke ini dan apa yang mereka makan dengan...

Artichoke adalah kuncup bunga yang tidak ditiup dari tumbuhan, yang terdiri dari timbangan berdaging besar. Tanpa keterlaluan, ia boleh disebut "Winter King" masakan Itali. Orang Itali menyukai artichoke kerana tiga sebab: ia mempunyai rasa unik yang unik, serba boleh dalam penyediaan dan kaya dengan bahan yang berguna untuk tubuh. Di Itali, artichoke segar disediakan selama lapan bulan dalam setahun, dari Oktober hingga Jun. Terdapat banyak jenisnya, ada yang berbuah beberapa kali dalam setahun. Artichoke ada di mana-mana, tetapi Itali adalah pemimpin dunia dalam pengeluaran mereka. Sayuran pada masa ini sangat popular di Amerika (terutamanya California).

Dalam bentuknya yang matang, tanaman ini menyerupai thistle; memakan bakul perbungaan muda yang belum dibuka, menyerupai kerucut. Oleh itu, sangat penting bahawa "sayur-sayuran" yang anda beli masih muda, tanpa petua kering: semakin lama perbungaan, semakin kurang dimakan. Ngomong-ngomong, bersama dengan bakul, mereka sering memotong bahagian penting dari artichoke, tetapi sebelum memasak biasanya dipotong bersama dengan daun paling kaku di bahagian atas..

Pelbagai jenis artichoke boleh didapati di pasaran. Mereka berbentuk bulat dan memanjang, hijau kaya dan pelbagai warna, walaupun dengan urat ungu. Sebahagiannya dilengkapi dengan duri di daun luar, sementara yang lain kekurangan perlindungan seperti itu. Terdapat lebih daripada 90 (menurut beberapa sumber - 140) pelbagai jenis artichoke di dunia.

Apabila mentah, artichoke terasa seperti walnut yang belum masak. Pucuk kecil sangat sesuai untuk pembuka selera, artichoke bersaiz sederhana sangat sesuai untuk memasak dan menggoreng. Inti artichoke segar dipotong menjadi kepingan nipis dan dimasukkan ke dalam salad. Mereka sesuai dengan hidangan nasi seperti risotto Itali.

Semasa memilih artichoke, perhatikan fakta bahawa mereka berwarna hijau seragam, tidak lesu atau terlalu kering, sementara ukuran artichoke mungkin tidak membimbangkan anda, kerana sayur-sayuran dengan saiz apa pun akan mendapat tempat di meja makan.

Sifat artichoke yang berguna

Sebagai tambahan kepada rasanya yang enak, artichoke mempunyai rangkaian nutrien yang kaya dan seimbang.

Perbungaan artichoke mengandungi karbohidrat (hingga 15%), protein (hingga 3%), lemak (0.1%), garam kalsium dan besi, fosfat. Artichoke kaya dengan vitamin C, B1, B2, B3, P, karotena dan inulin. Mereka mengandungi asid organik - kafeik, kina, klorogenik, glikolik dan gliserik.

Daun luar pembungkus mengandungi minyak pati yang menjadikan artichoke terasa enak..

Perbungaan dan bahagian tanaman yang lain mengandungi bahan yang sangat berharga: glikosida aktif secara biologi - cynarin dan polisakarida - inulin. Artichoke digunakan dalam makanan segar, rebus dan kalengan. Sos, kentang tumbuk disediakan daripadanya. Bunga mekar berwarna biru boleh digunakan untuk menghiasi meja percutian.

Artichoke dianggap sebagai produk makanan yang diserap dengan baik dan disarankan sebagai pati pengganti diabetes.

Perubatan moden telah mengesahkan kesan diuretik dan koleretik pada tanaman. Telah didapati bahawa ekstrak artichoke mengeringkan hati dan ginjal dengan baik, yang memainkan peranan penting dalam membersihkan tubuh dari pelbagai bahan toksik..

Ia juga berguna untuk alkaloid, pengekalan kencing dan tetes, serta mengurangkan bau peluh. Jus artichoke dicampur dengan madu digunakan untuk membilas mulut untuk stomatitis, sariawan, retak di lidah pada kanak-kanak. Orang Vietnam membuat sebungkus teh diet dari bahagian udara, yang mempunyai aroma yang menyenangkan, dengan cepat melegakan keradangan dari membran mukus saluran gastrointestinal. Hidangan artichoke berguna untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, kerana ia mengandungi sejumlah besar garam kalium dan natrium, yang mempunyai kesan alkali yang kuat..

Dari daun dan akar artichoke, persiapan disediakan dalam bentuk tincture, jus dan decoctions. Persediaan yang berasal dari artichoke digunakan untuk mengubati urolithiasis dan batu empedu, penyakit kuning, hepatitis, aterosklerosis, kadang-kadang alergi, pelbagai bentuk psoriasis, eksim, dan mengurangkan kadar kolesterol darah..

Ekstrak artichoke diketahui dapat mengurangkan kesan toksik pada hati ubat-ubatan tertentu.

Cara memasak artichoke

Hidangan artichoke harus selalu dimakan pada hari penyediaan. Perlu diingat bahawa artichoke menyimpan khasiatnya yang bermanfaat dan bau yang menyenangkan tidak lebih dari seminggu, selepas itu ia mula menyerap bau dan kelembapan yang tidak menyenangkan dari persekitaran..

Bahagian artichoke yang paling halus dan berharga adalah intinya, tersembunyi di bawah lapisan daun yang lebih keras dan pahit. Pada masa yang sama, sekumpulan serat tersembunyi di bahagian tengah teras ini, yang juga tidak dapat dimakan. Artichoke muda bahkan boleh dimakan mentah, tetapi dalam kebanyakan kes mereka direbus di dalam air dengan penambahan cuka atau jus lemon (untuk mengelakkan menghitamkan daun). Sebelum memasak, artichoke dibersihkan dari beberapa lapisan atas daun dan lapisan dalam dipotong ke tengah. Artichoke segar menjadi gelap semasa penyimpanan, tetapi ini dapat dielakkan dengan merendam sayur yang dikupas ke dalam air dengan cuka atau jus lemon..

Orang Itali menyediakan beratus-ratus hidangan menggunakan artichoke. Mereka digoreng, direbus dan dibakar, ditambahkan ke pizza, pasta, nasi, sup dan salad.

"Artichokes Romawi" (Carciofi alla romana).

Bahan-bahan:

  • 4 artichoke (terbaik dari semua mamol Rom)
  • 1 tandan pasli
  • jus lemon
  • sebilangan daun limau purut
  • minyak zaitun dara tambahan
  • 2 sudu besar keropok parut
  • 1 ulas bawang putih
  • lada
  • garam

Cara memasak artichoke Rom

Kupas daun kering artichoke luar, hanya tinggal inti. Kisar dan keluarkan serat dari inti. Tinggalkan 5 cm batang artichoke dan bersihkan dan artichoke itu sendiri dari serat luaran yang tidak perlu, semasa operasi ini, pastikan batang artichoke tidak lebih pendek dari 5 cm. Letakkan artichoke di dalam bekas berisi air sejuk dan jus lemon agar daun tidak menjadi hitam.

Potong bawang putih, balsem lemon dan pasli bersama-sama. Masukkan serbuk roti, lada, garam dan cairkan dengan sedikit minyak zaitun.

Ambil artichoke dan "gaul" daun dengan jari anda, toskan semua air keluarnya sebanyak mungkin. Masukkan artichoke dengan campuran serbuk roti dan herba. Selain itu, isi bukan sahaja pusat yang dibersihkan, tetapi juga ruang di antara daun. Ulangi dengan semua artichoke.

Letakkan artichoke yang disumbat ke dalam loyang atau kuali (ketinggian sisi harus sama dengan tinggi artichoke) sehingga "kepala" mereka berada di bahagian bawah dan batang di bahagian atas. Pastikan artichoke berada di tempat yang kuat dan tidak akan jatuh semasa memasak. Tuangkan campuran air dan minyak zaitun 50/50 ke atas artichoke. Tutup dan didihkan dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian dengan api kecil selama kira-kira 20 minit, bergantung pada ukuran artichoke.

Hidangkan artichoke ditutup dengan sos yang dimasak. Artichoke gaya Rom paling sering disajikan panas, tetapi juga enak sebagai makanan ringan.

Artichoke - apa itu dan penerangan tumbuhan dengan foto, sifat berguna dan kontraindikasi, cara memasak dengan enak

Dalam memasak, kadang-kadang bahan yang paling tidak biasa didapati mempunyai sifat rasa yang menarik dan nilai pemakanan yang kaya. Ini termasuk artichoke, yang tidak asing bagi koki Rusia, tetapi sangat berharga di Barat, terutama di Itali. Lihat sifat berguna artichoke, nilai gastronomi, cara membuat makanan dari foto.

Kilang artichoke

Menurut definisi yang diterima, artichoke adalah ramuan Carciofi dari keluarga Asteraceae yang berasal dari Asia, yang biasa dalam budaya penggunaan Mediterranean. Dalam memasak, bunga muda ungu yang belum dibuka yang berwarna ungu kebiruan digunakan, yang menyerupai thistle kerana sisiknya yang berlapis-lapis. Dari 140 jenis tanaman, hanya 40 yang boleh digunakan untuk makanan. Pusat penanaman artichoke adalah California. Di pasar terdapat tunas bulat dan memanjang dengan pelbagai warna, dengan atau tanpa duri. Kadang-kadang ada tunas dengan bakul (gambar).

Ciri-ciri yang bermanfaat

Terdapat hanya 47 kalori setiap 100 gram buah. Ini menjadikan tanaman dietetik. Manfaat kesihatan artichoke lain:

  1. Gabungan BJU (protein, lemak, karbohidrat): 3.3% protein, 1.5% lemak, 5.1% karbohidrat. Tunas adalah sumber serat makanan yang diperlukan agar saluran pencernaan berfungsi.
  2. Buahnya kaya dengan vitamin kumpulan B, A, PP, asid askorbik dan folik, tokoferol, kolin. Ia mengandungi zink, selenium, besi, mangan, tembaga. Kehadiran magnesium, fosforus, kalium, kalsium dibezakan dari makronutrien.
  3. Tahap rendah lemak tepu dan kolesterol mempunyai kesan positif terhadap kesihatan manusia: mengurangkan bilangan plak sclerotik di saluran darah, menormalkan peredaran darah, dan meningkatkan fungsi jantung.
  4. Antioksidan dalam komposisi melindungi sistem kekebalan tubuh dari kesan radikal bebas, mencegah perkembangan mukositis, fibrosis, barah payudara.
  5. Tsinarin, yang terkandung dalam perbungaan, menormalkan pencernaan, merangsang pertumbuhan prebiotik dalam usus, mencegah dysbiosis dan kembung daripada berkembang.
  6. Kalium menurunkan tekanan darah, meneutralkan natrium berlebihan dalam badan, dan mengurangkan risiko iskemia dan strok.
  7. Sayuran baik untuk wanita hamil kerana kandungan asid foliknya yang tinggi. Bahan hepatoprotektif semula jadi melindungi hati, dan sifat diuretik membantu mencegah edema.
  8. Magnesium mengoptimumkan metabolisme, membantu menurunkan berat badan. Vitamin K mencegah neuron merosot, melancarkan pembekuan darah.
  • Ubat koleretik untuk genangan hempedu. Senarai ubat dan herba empedu yang berkesan
  • Anak patung nilon
  • Rawatan sakit gigi dengan ubat-ubatan rakyat

Cara artichoke dimakan

Akar dan daun artichoke digunakan untuk makanan. Tumbuhan ini mempunyai rasa manis dengan nota logam. Konsistensi produk serupa dengan saderi dan asparagus, intinya serupa dengan terung (lembut, berair, manis). Semasa membeli, pilih artichoke hijau terang atau ungu dengan kelopak segar dan bersisik. Buahnya mesti memicit tetapi tidak terlalu lembut. Tunas mentah dan kalengan dimasukkan ke dalam salad, direbus dan disajikan dengan sos.

Cara memasak artichoke

Akar dan daun artichoke dimasak dengan masa yang minimum, kerana mempunyai pulpa halus yang halus. Daun bunga tidak boleh dipatahkan - hanya dikeluarkan dengan hati-hati di pangkal (ada bahagian yang paling sedap). Buah panas lebih halus rasa dan aroma. Sebelum memasak, potong bahagian atas dengan sepertiga dan potong kelopak bawah yang keras, bilas dengan air dan taburkan dengan jus lemon. Sayuran direbus selama kira-kira 40 minit, tahap kesediaan ditentukan oleh pemisahan daun yang mudah.

Setelah sejuk, keluarkan kelopak dan lapisan halus yang tersembunyi di bawahnya dari bahagian tengah. Chef mengesyorkan menambahkan cuka balsamic, thyme, basil dan jus lemon ke jantung - ini sangat lazat. Daunnya terkoyak, dicelupkan ke dalam sos, pulpa kelopak diseret di antara gigi. Kontraindikasi untuk penggunaan hidangan artichoke adalah alahan, patologi pundi kencing, hipotensi.

  • Stoking rajutan pada 2 jarum mengait untuk pemula
  • Gejala gonore pada wanita
  • Apakah penyerapan lemak fibro pada kelenjar susu

Resipi artichoke

Salad, pencuci mulut dengan buah-buahan, lasagna berlapis-lapis dibuat dari tanaman, tunas disajikan sebagai lauk atau sebagai hidangan bebas, digabungkan dengan minyak dan ramuan pedas. Penasihat menyediakan sup krim dari buah-buahan, bunga bunga dengan keju Parmesan, pengetinan, dikukus dengan enak dan disajikan dengan sos panas atau pedas. Beberapa resipi dengan gambar langkah-langkah penyediaan produk akan membantu anda menghargai rasa enak makanan istimewa itu..

Artichoke dalam minyak

  • Masa: 5 hari.
  • Hidangan: 5 orang.
  • Kandungan kalori hidangan: 119 kcal per 100 g.
  • Tujuan: untuk makanan ringan.
  • Masakan: Itali.
  • Kesukaran: sederhana.

Makanan ringan Itali klasik, artichoke dalam minyak, lazat apabila digunakan dengan buah-buahan awal yang muda ketika pertama kali memasuki pasar pada bulan Mac-April. Ini akan mengekalkan kelembutan dan kehalusan rasa. Cara memasak: simpan buah-buahan dalam minyak selama beberapa hari, sehingga buburnya benar-benar tepu dengan pengisian herba dan rempah rempah, memperoleh rasa gatal.

  • artichoke segar - 1 kg;
  • cuka wain putih - 4 cawan;
  • lemon - 1 buah;
  • bawang putih - 2 ulas;
  • rosemary, dill, marjoram - sekumpulan masing-masing;
  • lada cili - 2 biji;
  • biji dill - 1 sudu besar. l.;
  • lada hitam - 1 sudu besar. l.;
  • daun salam - 2 biji.;
  • garam kasar - 1 sudu besar. l.;
  • minyak zaitun - 2.5 cawan.
  1. Potong daun dengan gunting, kupas ekor tunas artichoke, potong memanjang dan segera taburkan dengan jus lemon.
  2. Masukkan kosong ke dalam mangkuk jus lemon sejuk selama satu jam.
  3. Masukkan garam, dill, lada hitam dan daun salam ke cuka, rebus.
  4. Keringkan buah-buahan, celupkan ke dalam perapan, masak selama 10 minit. Masukkan herba cincang, bawang putih dan cili, masak selama lima minit.
  5. Tiriskan pengasam, masukkan bahan kerja ke dalam balang, isi dengan minyak panas.
  6. Sejukkan, sejukkan selama lima hari.

Dalam bahasa rumi

  • Masa: 1.5 jam.
  • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
  • Kandungan kalori: 1200 kkal setiap hidangan.
  • Tujuan: untuk makan tengah hari.
  • Masakan: Itali.
  • Kesukaran: sederhana.

Terdapat banyak resipi berasaskan artichoke dalam masakan Itali. Mereka digoreng, direbus, dibakar, dibuat dari mereka pizza, pasta, nasi, sup, ravioli dan salad. Hidangan yang paling terkenal adalah artichoke Rom, untuk penyediaannya disarankan untuk mengambil pelbagai mamol Rom. Tunas yang disumbat disajikan panas, tetapi juga enak ketika sejuk, dapat dijadikan makanan ringan.

  • artichoke masak - 4 biji.;
  • pasli - sekumpulan;
  • jus lemon - dari separuh buah;
  • balsem lemon - 4 daun;
  • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
  • keropok parut - 2 sudu besar. l.;
  • bawang putih - 1 ulas.
  1. Kupas daun kering luar, kisar inti, keluarkan serat yang keras, tinggalkan 5 cm batangnya.
  2. Keluarkan batang yang tidak perlu, letakkan daun di dalam air sejuk dengan jus lemon.
  3. Cincang bawang putih, balsem lemon, pasli, campurkan dengan serbuk roti dan rempah, tambah sedikit minyak.
  4. Isi buah dengan tangan anda, toskan airnya, isi dengan campuran keropok dan ramuan, masukkan ke dalam loyang yang dalam.
  5. Isi dengan campuran air dan minyak hingga ¾ ketinggian, tutup dengan penutup.
  6. Masak dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian dengan api kecil selama 20 minit, hidangkan bersama sos.

Pizza dengan artichoke

  • Masa: 1 jam.
  • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
  • Kandungan kalori: 581 kkal setiap hidangan.
  • Tujuan: untuk makan tengah hari.
  • Masakan: Itali.
  • Kesukaran: sederhana.

Masakan Itali tidak dapat dibayangkan tanpa pizza. Sekiranya anda bosan dengan pilihan klasik, cuba buat hidangan dengan artichoke. Mereka akan memberikan rasa istimewa pada hidangan biasa, menekankan keaslian pengisiannya. Agar tetamu terbiasa dengan makanan istimewa, gabungkan dengan ham, keju, zaitun dan tomato biasa. Gunakan rempah secukup rasa.

  • tomato ceri - 500 g;
  • doh - 300 g;
  • artichoke - 2 buah.;
  • ham - 200 g;
  • lemon - 1 pc.;
  • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
  • keju - 100 g;
  • zaitun - 12 pcs.
  1. Keluarkan daun dari artichoke, potong kepala menjadi kepingan, masukkan air dengan jus lemon.
  2. Potong tomato menjadi bulatan, ham menjadi kepingan, zaitun menjadi dua bahagian
  3. Gulungkan doh, gerimis dengan minyak, letakkan tomato, ham, irisan artichoke, zaitun.
  4. Taburkan dengan keju parut.
  5. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 200 darjah 35 minit.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Artichoke

Artichoke adalah tumbuhan herba dari keluarga Asteraceae dengan perbungaan besar, bahagian yang lebih rendah berdaging digunakan untuk makanan. Artichoke adalah kuncup bunga yang tidak tertiup dari tumbuhan, yang terdiri dari sisik berdaging yang besar. Tanah air artichoke adalah Mediterranean. Pada masa ini, sayur itu sangat popular di Amerika (terutama di California), di mana ia dibawa oleh peneroka Perancis dan Sepanyol..

Tunas yang sangat muda - bunga, dan kemudian - kerucut juga digunakan dalam memasak..

Pucuk kecil sangat sesuai untuk pembuka selera, artichoke bersaiz sederhana sangat sesuai untuk memasak dan menggoreng. Hati artichoke segar dipotong menjadi kepingan nipis dan ditambahkan ke salad. Mereka pergi dengan hebat dengan hidangan nasi, misalnya, dengan risotto Itali.

Apabila mentah, artichoke terasa seperti walnut yang belum masak.

Semasa memilih artichoke, perhatikan fakta bahawa mereka berwarna hijau seragam, tidak lesu atau terlalu kering, sementara ukuran artichoke mungkin tidak membimbangkan anda, kerana sayur-sayuran dengan saiz apa pun akan mendapat tempat di meja makan.

Sifat artichoke yang berguna

Artichoke segar mengandungi (per 100 g):

Kalori 47 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B434.4Kalium, K370
Vitamin C11.7Natrium, Na94
Vitamin B31.046Fosforus, P90
Vitamin B50.338Magnesium, Mg60
Vitamin E0.19Kalsium, Ca44
Komposisi lengkap

Sebagai tambahan kepada rasanya yang enak, artichoke mempunyai rangkaian nutrien yang kaya dan seimbang.

Perbungaan artichoke mengandungi karbohidrat (hingga 15%), protein (hingga 3%), lemak (0.1%), garam kalsium dan besi, fosfat. Artichoke kaya dengan vitamin C, B1, B2, B3, P, karotena dan inulin. Mereka mengandungi asid organik - kafeik, kina, klorogenik, glikolik dan gliserin.

Daun luar pembungkus mengandungi minyak pati yang menjadikan artichoke terasa enak..

Perbungaan dan bahagian tanaman yang lain mengandungi bahan yang sangat berharga: glikosida aktif secara biologi - cynarin dan polisakarida - inulin. Artichoke digunakan dalam makanan segar, rebus dan kalengan. Sos, kentang tumbuk disediakan daripadanya. Bunga mekar berwarna biru boleh digunakan untuk menghiasi meja percutian.

Artichoke dianggap sebagai produk makanan yang diserap dengan baik dan disarankan sebagai pati pengganti diabetes.

Walaupun di bawah Catherine II, doktor mengesyorkan artichoke kepada pesakit dengan gout dan penyakit kuning. Perubatan moden telah mengesahkan kesan diuretik dan koleretik pada tanaman. Telah didapati bahawa ekstrak artichoke mengeringkan hati dan ginjal dengan baik, yang memainkan peranan penting dalam membersihkan tubuh dari pelbagai bahan toksik..

Dari daun dan akar artichoke, persiapan disediakan dalam bentuk tincture, jus dan decoctions.

Merebus daun dan daun mengurangkan kandungan kolesterol dan asid urik dalam darah, mengaktifkan aktiviti sistem saraf pusat. Di Yunani kuno, jus artichoke disapu ke kepala dari kebotakan. Dalam perubatan rakyat, jus segar yang diperah dari tumbuh-tumbuhan digunakan untuk meningkatkan kekuatan seksual (1/4 gelas pada waktu pagi dan petang).

Ia juga berguna untuk alkaloid, pengekalan kencing dan tetes, serta mengurangkan bau peluh. Jus artichoke dicampur dengan madu digunakan untuk membilas mulut untuk stomatitis, sariawan, retak di lidah pada kanak-kanak. Orang Vietnam dari bahagian udara membuat sebungkus teh diet, yang mempunyai aroma yang menyenangkan, dengan cepat melegakan proses keradangan dari membran mukus saluran gastrointestinal.

Persediaan yang berasal dari artichoke digunakan untuk mengubati urolithiasis dan batu empedu, penyakit kuning, hepatitis, aterosklerosis, kadang-kadang. alahan, pelbagai bentuk psoriasis, eksim, menurunkan kadar kolesterol darah.

Dalam perubatan rakyat, artichoke juga digunakan untuk mengobati penyakit batu empedu, urtikaria, beberapa bentuk psoriasis dan eksim. Artichoke sangat berguna untuk orang tua dengan aterosklerosis.

Ekstrak artichoke diketahui dapat mengurangkan kesan toksik pada hati ubat-ubatan tertentu.

Hidangan artichoke harus selalu dimakan pada hari penyediaan..

Artichoke segar menjadi gelap semasa penyimpanan, tetapi anda boleh mengelakkannya dengan merendam sayur yang dikupas di dalam air dengan cuka atau jus lemon. Mengupas artichoke memerlukan kemahiran. Untuk melakukan ini, mulailah terlebih dahulu bahagian luar, daun kasar dan potong daun lembut dalam, mengikis daun yang tersisa di bawah daun, dan anda akan mempunyai benda yang paling enak di tangan anda - inti berdaging. Sudah tentu, prosedur pembersihan dapat dielakkan dengan menggunakan artichoke kalengan yang telah dibuat dari kaleng..

Hidangan artichoke berguna untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, kerana ia mengandungi sejumlah besar garam kalium dan natrium, yang mempunyai kesan alkali yang kuat. Walau bagaimanapun, dengan gastritis dengan keasidan jus gastrik yang rendah dan dengan tekanan darah rendah, artichoke tidak boleh dimakan. Ia juga disarankan sebagai cara untuk mencegah perkembangan aterosklerosis. Merebus daun dan jus artichoke diambil untuk penyakit hati dan saluran empedu. Untuk tujuan yang sama, kadangkala mereka menggunakan rebusan bakul dengan kuning telur segar..

Sifat berbahaya artichoke

Telah diketahui bahawa bahaya artichoke disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi polifenol, yang meningkatkan rembesan hempedu. Ini, seterusnya, menunjukkan bahawa ia harus digunakan dengan berhati-hati oleh mereka yang mengalami kolesistitis atau gangguan pada saluran empedu..

Juga, bahaya artichoke mungkin bergantung pada ukurannya. Sayuran muda yang kecil boleh dimakan mentah, tetapi yang besar mesti dirawat dengan panas, kerana Seiring bertambahnya usia, serat tumbuhan menjadi sukar dan sukar untuk dicerna oleh perut. Sekiranya bakul sayur telah dibuka, dan daunnya telah memperoleh warna coklat, ini adalah isyarat bahawa sayur itu tidak sesuai untuk dimakan. Perlu diingat bahawa artichoke menyimpan khasiatnya yang bermanfaat dan bau yang menyenangkan tidak lebih dari seminggu, selepas itu ia mula menyerap bau dan kelembapan yang tidak menyenangkan dari persekitaran..

Artichoke membantu menurunkan tekanan darah, jadi orang dengan tekanan darah rendah harus menahan diri dari memakannya..

Artichoke - raja musim sejuk masakan Itali

Banyak yang melihatnya dalam gambar di majalah atau bahkan di rak pasar raya, tetapi hanya sedikit orang di negara-negara Nordik yang tahu apa artikoke ini dan apa yang dimakan dengan...

Tanpa keterlaluan, ia boleh disebut "Winter King" masakan Itali. Orang Itali menyukai artichoke kerana tiga sebab: ia mempunyai rasa unik yang unik, serba boleh dalam penyediaan dan kaya dengan bahan yang berguna untuk tubuh. Di Itali, artichoke segar disediakan selama lapan bulan dalam setahun, dari Oktober hingga Jun. Terdapat banyak jenisnya, ada yang berbuah beberapa kali dalam setahun. Artichoke ada di mana-mana, tetapi Itali adalah pemimpin dunia dalam pengeluaran mereka..

Artichoke ditanam untuk bunga yang belum dibuka. Dalam bentuk matang, tumbuhan ini menyerupai thistle; ia menggunakan bakul perbungaan muda yang belum dibuka untuk makanan. Oleh itu, sangat penting bahawa "sayur-sayuran" yang anda beli masih muda, tanpa petua kering: semakin lama perbungaan, semakin kurang dimakan. Ngomong-ngomong, bersama dengan bakul, mereka sering memotong bahagian penting dari artichoke, tetapi sebelum memasak biasanya dipotong bersama dengan daun paling kaku di bahagian atas..

Pelbagai jenis artichoke boleh didapati di pasaran. Mereka berbentuk bulat dan memanjang, hijau kaya dan pelbagai warna, walaupun dengan urat ungu. Sebahagiannya dilengkapi dengan duri di daun luar, sementara yang lain kekurangan perlindungan seperti itu. Terdapat lebih daripada 90 (menurut beberapa sumber - 140) pelbagai jenis artichoke di dunia.

Ciri-ciri berguna artichoke

Menurut kajian saintifik baru-baru ini, makan artichoke mempunyai banyak faedah dan membantu mengelakkan banyak penyakit. Buah-buahan ini mempunyai sifat tonik, melegakan batuk, membantu membersihkan darah, melarutkan batu ginjal dan merupakan antioksidan yang kuat. Artichoke mengandungi zat-zat penting untuk tubuh seperti zat besi, natrium, kalium, kalsium, fosfor, vitamin A, B1, B2, C, PP, asid malik, asid sitrik, tanin dan gula, sesuai bahkan untuk pesakit diabetes.

Bagaimana nak guna?

Bahagian artichoke yang paling halus dan berharga adalah intinya, tersembunyi di bawah lapisan daun yang lebih keras dan pahit. Pada masa yang sama, sekumpulan rumput kering tersembunyi di tengah-tengah teras ini, yang juga tidak dapat dimakan. Artichoke muda bahkan boleh dimakan mentah, tetapi dalam kebanyakan kes mereka direbus di dalam air dengan penambahan cuka atau jus lemon (untuk mengelakkan menghitamkan daun). Sebelum memasak, artichoke dibersihkan dari beberapa lapisan atas daun dan lapisan dalam dipotong ke tengah. Perlu diingat bahawa artichoke tidak bertahan lama setelah mendidih. Setelah mendidih, air yang tepu dengan garam mineral dapat dijimatkan dan ditambahkan kemudian ke sup atau kaldu, sehingga memberi mereka aroma istimewa.

Orang Itali menyediakan beratus-ratus hidangan menggunakan artichoke. Mereka digoreng, direbus dan dibakar, ditambahkan ke pizza, pasta, nasi, sup dan salad. Tetapi mungkin salah satu hidangan artichoke yang paling terkenal adalah "Roman Artichoke" (Carciofi alla romana).

Bahan-bahan:

  • 4 artichoke (terbaik dari semua mamol Rom)
  • 1 tandan pasli
  • jus lemon
  • sebilangan daun limau purut
  • minyak zaitun dara tambahan
  • 2 sudu besar keropok parut
  • 1 ulas bawang putih
  • lada
  • garam

Resipi Artichoke Rom

Kupas daun kering artichoke luar, hanya tinggal inti. Putar inti dan keluarkan jerami dari mereka. Tinggalkan 5 cm batang artichoke dan bersihkan dan artichoke itu sendiri dari serat luaran yang tidak perlu, semasa operasi ini, pastikan batang artichoke tidak lebih pendek dari 5 cm. Letakkan artichoke di dalam bekas berisi air sejuk dan jus lemon agar daun tidak menjadi hitam.

Potong bawang putih, balsem lemon dan pasli bersama-sama. Masukkan serbuk roti, lada, garam dan cairkan dengan sedikit minyak zaitun.

Ambil artichoke dan "gaul" daun dengan jari anda, toskan semua air keluarnya sebanyak mungkin. Masukkan artichoke dengan campuran serbuk roti dan herba. Selain itu, isi bukan sahaja pusat yang dibersihkan dari rumput kering, tetapi juga ruang di antara daun. Ulangi dengan semua artichoke.

Letakkan artichoke yang disumbat ke dalam loyang atau kuali (ketinggian sisi harus sama dengan tinggi artichoke) sehingga "kepala" mereka berada di bahagian bawah dan batang di bahagian atas. Pastikan artichoke berada di tempat yang kuat dan tidak akan jatuh semasa memasak. Tuangkan campuran air dan minyak zaitun 50/50 ke atas artichoke. Tutup dan didihkan dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian dengan api kecil selama kira-kira 20 minit, bergantung pada ukuran artichoke.

Hidangkan artichoke yang diliputi dalam sos yang dimasak.

Pilihan yang sangat biasa adalah menghidangkan hidangan ini bersama ikan bilis dalam minyak (tanpa minyak) atau garam (tanpa garam). Ikan teri, dipotong kecil-kecil, hanya diletakkan di antara daun artichoke..

Artichoke gaya Rom paling sering disajikan panas, tetapi juga enak sebagai makanan ringan.

Artichoke adalah produk yang memerlukan peraturan penyediaan khas

Artichoke adalah tunas bunga yang berakhir di rak kedai pada akhir musim luruh. Mereka dibongkar dengan cepat, dan kami menasihati anda untuk tidak teragak-agak, dan juga menyimpan beberapa "salinan" produk ini. Walaupun anda tidak tahu cara memasak artichoke, jangan putus asa. Dari artikel ini, anda akan mempelajari semua peraturan pemprosesan dan penggunaannya..

Teknologi memasak

Oleh itu, anda telah memperoleh artichoke, dan sekarang anda perlu memikirkan apa yang harus dilakukan dengan mereka. Walaupun ukurannya agak mengagumkan, hanya sebahagian kecil produk ini yang dimakan, iaitu pangkal daun dan akarnya.

  1. Produk ini mesti direbus.

Nasihat! Sekiranya anda akan memasak beberapa buah sekaligus, pastikan terdapat cukup ruang di antara mereka. Faktanya ialah semasa memasak, artichoke menjadi terlalu lembut dan boleh kehilangan bentuk asalnya..

Masa memasak adalah lebih kurang 45 minit.

Nasihat! Kesediaan produk diperiksa dengan pisau - apabila ditekan, pisau harus masuk tanpa halangan, seperti dalam mentega.

Cara makan artichoke?

Sekarang mari kita ketahui bagaimana artichoke dimakan. Keseronokan terbesar ialah memakan produk ini dengan tangan anda. Pucuk dipegang di tangan kiri, dan yang kanan dicubit satu daun pada satu masa, hujung kuning masing-masing dicelupkan ke dalam sos dan diseret di antara gigi, mengeluarkan pulpa. Bahagian yang tidak boleh dimakan diletakkan di dalam bekas yang berasingan.

Oleh itu, mereka sampai ke inti artichoke, yang mengandungi serat dalaman. Dengan bantuan pisau dan garpu, yang disebut "jerami" ini dipisahkan dari akar dan mula memakan bahagian produk yang paling sedap.

Resepi

Salad artichoke

  1. Keluarkan daun yang sukar, tangkai dari artichoke, bahagikan dengan pisau menjadi 4 bahagian dan taburkan dengan jus lemon.
  2. Kupas oren, angkat biji, filem putih dan masukkan fillet ke dalam mangkuk. Tuangkan jus yang dikeluarkan semasa diproses ke dalam bekas yang berasingan.
  3. Potong satu bawang merah dengan pisau dan pindahkan ke jus oren, tambahkan setengah sudu teh jus lemon, 2 sudu minyak zaitun, secubit garam, lada hitam tanah, pukul.
  4. Letakkan sekumpulan arugula, fillet oren, artichoke di atas pinggan, tuangkan di atas kuah dan taburkan dengan kacang pain.

Salad artichoke sudah siap.

Pasta artichoke

  1. Potong bahagian atas, duri dan tangkai daun dari 4 artichoke.
  2. Masukkan bahagian lembut tunas ke dalam air dengan jus lemon yang dicairkan di dalamnya.

Nasihat! Ini mesti dilakukan kerana artichoke dapat menggelapkan dengan cepat..

Tabbouleh dengan artichoke acar

Beberapa perkataan harus dinyatakan mengenai artichoke acar itu. Mereka adalah sayur-sayuran mini yang dipanggil artichoke mini. Mereka dibersihkan dari kelopak, pedikel dan bahagian biji bawah yang kasar, akibatnya hanya bagian bawah yang tersisa. Tunas yang dirawat direbus dalam sedikit air masin dengan penambahan asid sitrik, disejukkan dan dimasukkan ke dalam bekas kecil. Seterusnya, sayur-sayuran ditaburkan dengan rempah dan dituangkan dengan pengasam. Produk yang dihasilkan boleh ditambahkan ke salad dan hidangan lain, atau dimakan begitu sahaja.

  1. Rebus setengah gelas campuran bulgur dan quinoa mengikut arahan, sejuk hingga suhu bilik.

Nasihat! Sekiranya anda belum menemui campurannya, maka produk ini dapat direbus secara berasingan antara satu sama lain, dengan mengambilnya dalam nisbah ini - 80% bulgur hingga 20% quinoa.

  • Pisahkan separuh daripada lada merah, angkat biji, lakukan hal yang sama dengan setengah zucchini sederhana, potong sayur-sayuran.
  • Potong 100 g tomato ceri menjadi kiub kecil.

    Nasihat! Ceri digunakan di sini kerana mereka memberikan sedikit jus, tetapi anda boleh mengambil pelbagai jenis tomato padat yang lain.

  • Masukkan sayur-sayuran yang sudah siap ke dalam mangkuk yang dalam, kacau.
  • Ambil seketul ketumbar, sekumpulan pasli dan 10 tangkai pudina, angkat tangkai, potong sayur dengan pisau halus dan masukkan ke dalam pinggan dengan sayur-sayuran.
  • 5 daun bawang, 4 artichoke acar dan 2 sudu teh caper acar, potong sekecil mungkin dan hantar ke bahan lain.
  • Kalsin 2 sudu besar biji jintan dalam kuali kering, tambahkan sedikit garam dan hancurkan dalam mortar.

    Nasihat! Perkara utama di sini adalah tidak berlebihan, kerana caper dan artichoke dalam resipi ini menyediakan jumlah garam yang mencukupi..

    Teh artichoke

    Teh artichoke adalah minuman yang mempunyai sejumlah khasiat bermanfaat:

    • antibakteria dan anti-radang, yang boleh digunakan untuk mencegah penyakit berjangkit hati, ginjal dan pundi hempedu;
    • dengan penggunaan biasa, ia dapat mengencangkan otot dengan sempurna;
    • dengan rawatan yang kompleks, ia membantu memperbaiki keadaan umum hepatitis;
    • membersihkan badan toksin, kolesterol, merangsang pengeluaran hempedu;
    • penyerapan vitamin larut lemak seperti A, K dan E jauh lebih sengit;
    • melegakan akibat penyalahgunaan alkohol;
    • mengurangkan tahap glukosa dalam darah, oleh itu berguna untuk pesakit diabetes;
    • kulit menjadi lebih segar dan sihat;
    • memecah simpanan lemak yang terkumpul dan mencegah pengekalan cecair di dalam badan;
    • membantu menyingkirkan gangguan gastrousus - pedih ulu hati, kembung, cirit-birit, muntah, mual, sembelit;
    • merangsang rembesan perut dan menenangkan selaput lendirnya;
    • mempamerkan sifat anti-barah.

    Nasihat! Oleh kerana minuman itu mempunyai sedikit rasa pahit, anda boleh menambahkan satu sudu teh pemanis: madu atau gula.

    Tetapi ingat bahawa minum teh ini dikontraindikasikan dalam kes berikut:

    • penyakit buah pinggang, termasuk kehadiran batu;
    • intoleransi individu terhadap produk ini, serta chamomile, dandelion dan echinacea.

    Semasa mengandung dan menyusui, anda disyorkan untuk berjumpa dengan doktor anda..

    Semua bahan di laman web Priroda-Znaet.ru dipersembahkan semata-mata untuk tujuan maklumat. Sebelum menggunakan sebarang kaedah, berunding dengan doktor adalah MANDATORI!

    Olga Koroleva

    Diterbitkan: 11-05-2015

    Dikemas kini: 08-11-2019

    Olga bertanggungjawab untuk pemilihan pengarang dan kualiti bahan yang diterbitkan di laman web kami.

    Cara makan artichoke

    Ramai orang akan lewat setelah melihat produk ini di rak kedai. Sukar untuk menyalahkan mereka. Dalam penampilan, artichoke - dan kita membicarakannya - kelihatan seperti kerucut hijau yang aneh atau bunga yang belum dibuka. Tetapi jika kita melihatnya di alam atau langsung di kebun, maka kebingungan kita akan mencapai batas maksimum. Ini adalah sejenis tanaman menakutkan yang sangat menyerupai thistle. Sebenarnya, artichoke berasal dari keluarga "aster" yang terkenal. Ini mewakili tunas yang belum dibuka. Tetapi jika ia dibiarkan tumbuh lebih jauh, maka bunga yang indah berwarna ungu atau biru akan muncul di hadapan kita, sangat menyerupai thistle. Tidak ada yang tahu cara makan produk eksotik ini, dan apa sifat dan kontraindikasi untuk makan, tetapi kami akan membongkar rahsia ini kepada anda..

    Terdapat kira-kira 40 spesies tumbuhan ini di dunia (dari 140 yang terkenal di dunia), digunakan untuk makanan (termasuk dalam bentuk rebusan dan teh) dan mempunyai sifat berguna dan perubatan. Yang paling popular adalah dua daripadanya: artichoke kadon dan menyemai. Di negara kita, semakin banyak orang Rusia, terutama yang mengaku gaya hidup sihat, memperhatikan sayur ini. Ia tumbuh hampir di mana-mana sahaja, kecuali di kawasan ais kekal. Banyak negara memandangnya seperti rumpai. Tetapi ada juga negeri yang penduduknya artichoke adalah produk yang tidak dapat diganti di atas meja mereka dalam bentuk hidangan wangi, dan mereka dengan senang hati menanamnya di ladang tempatan mereka. Ini termasuk: Amerika Syarikat (terutamanya California), Perancis, Sepanyol, Itali, Yunani.

    Komposisi kimia

    Perbungaan artichoke dibezakan oleh kandungan vitamin B yang tinggi (B1, B2, B3, B5, B6, B9), asid askorbik, sangat jarang tetapi penting bagi tubuh manusia, vitamin K. Dalam jumlah yang lebih kecil, karoten dan vitamin E terdapat di dalamnya., bakul bunga mengandungi sejumlah besar protein (hingga 2%), serta inulin polisakarida, scolimozide, cinaroside, asid gliserik, tanin, asid lemak, minyak pati. Daripada unsur makro dan mikro, kebanyakannya adalah tembaga (27%), besi (16%), magnesium (15%), mangan (11%), fosfor (13%); kurang natrium (6%), kalium (8%), kalsium (4%), selenium (kurang daripada 0.5%) dan zink 4.5%). Daun tumbuhan mengandungi glikosida flavonoid (cynaroside, scolimoside, cinarotrizide), kopi, klorogenik, neoklorogenik, glikolik, gliserik, dan asid lain, inulin.

    Artichoke - sifat berguna dan kontraindikasi

    Artichoke adalah ubat semula jadi yang meningkatkan metabolisme dan menjana semula sel hati dan pundi hempedu. Semua bahan aktif yang membentuk artichoke: melindungi sel hati dari toksin; buang garam dan terak; mengatur pengeluaran hempedu; melancarkan pencernaan protein dan lemak; mengurangkan pembentukan gas; mencegah perkembangan kolesistitis. Cynarin yang terkandung di dalam tumbuhan menghalang perkembangan aterosklerosis. Sudah dua minggu setelah memasukkan artichoke ke dalam menu, tahap kolesterol menurun dengan mendadak dan kesejahteraan pesakit bertambah baik. Tsinarin mempunyai kesan koleretik dan diuretik pada badan. Ini adalah antioksidan semula jadi yang kuat, yang dengan vitamin C meneutralkan tindakan radikal bebas, mencegah penuaan dini, mencegah pembentukan sel-sel barah dan penyakit kardiovaskular. Inulin prebiotik semula jadi merangsang pertumbuhan bakteria bermanfaat dalam usus, mengurangkan glukosa dan kolesterol. Bahan bermanfaat ini menurunkan gula darah dan merupakan analog semula jadi insulin. Ia meningkatkan penyerapan mineral dalam usus, terutama magnesium dan kalsium, dan mempunyai kesan positif terhadap kepadatan tulang dan mineralisasi tulang. Dengan mabuk badan yang teruk, artichoke harus diambil untuk mencegah perubahan patologi dalam komposisi darah. Tumbuhan ini merangsang aktiviti usus, menguatkan sistem imun dan meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan, melegakan sembelit, merawat gangguan dyspeptik, menghilangkan sebatian nitrogen, membekalkan tubuh dengan nutrien dan memperbaiki keadaan kulit. Artichoke disyorkan untuk dimasukkan ke dalam menu untuk orang yang tinggal di kawasan dengan keadaan persekitaran yang tidak baik, serta merokok dan penyalahgunaan alkohol..

    Mengapa artichoke baik untuk wanita

    Makan artichoke sangat penting untuk wanita. Pada masa lalu, wanita Perancis yang bersemangat dan bersemangat dilarang menggunakan produk ini: penyembuh disyaki bahawa sayur itu mempunyai sifat merangsang, bertindak sebagai afrodisiak yang kuat, dan juga meningkatkan kemungkinan pembuahan. Para saintis moden telah membuktikan ketepatan kecurigaan, tetapi wanita tidak dianjurkan untuk mengecualikan artichoke dari makanan mereka, yang sifatnya bermanfaat adalah kolosal. Terdapat alasan yang baik untuk ini. Sayuran mempunyai kesan positif pada organ pembiakan wanita, membantu menormalkan tekanan darah di pelvis kecil. Memerangi neoplasma malignan. Dengan penggunaan artichoke secara berkala, risiko terkena barah payudara dikurangkan secara mendadak. Tidak tergantikan dalam menurunkan berat badan. Dalam 100 g artichoke mentah hanya ada 28 kalori, satu rebus - 56. Artichoke bukan sahaja dapat memecah lemak subkutan, tetapi juga mengeluarkannya dengan cara semula jadi, untuk mempercepat proses metabolik. Selama bertahun-tahun, gadis-gadis mengalami kedutan yang mendalam, warna kulit kehilangan kesegarannya, dan tubuh, yang mengalami serangan tekanan, gagal. Sayuran akan membantu memulihkan kulit semula jadi, melicinkan kedutan, dan mempercepat pertumbuhan semula sel.

    Kelebihan artichoke dalam perubatan herba

    Bahkan gadis-gadis Yunani kuno menggosok getah tumbuhan ke rambut mereka sehingga mereka lebih kuat, orang Mesir menggunakannya untuk mewujudkan proses pencernaan, dan orang Rom membersihkan roh dan badan. Di dunia moden, daun dan akar artichoke digunakan untuk pengeluaran ubat koleretik farmakologi. Kerana kehadiran di tumbuhan bahan yang disebut cynarin, ekstrak dari artichoke mempunyai beberapa sifat lagi: diuretik (mempercepat perkumuhan air kencing dari badan); hypoazotemic (mengurangkan tahap ammonia dalam darah); holikinetik (meningkatkan aliran keluar hempedu dengan meningkatkan nada pundi hempedu). Adalah mudah untuk meneka bahawa artichoke sangat berguna bagi mereka yang menderita penyakit hati dan gastrousus, serta mereka yang ingin menjaga kesihatan organ-organ ini. Kandungan inulin yang tinggi menjadikan artichoke menjadi makanan yang diingini di atas pesakit diabetes. Bagi orang moden yang dicirikan oleh ketidakaktifan fizikal ditambah dengan pengambilan lemak tepu yang tinggi, kemampuannya untuk menurunkan tahap kolesterol berkepadatan rendah sangat relevan. Artichoke juga memiliki sifat anti alergi, yang berjaya digunakan dalam perawatan urtikaria, psoriasis, eksim, dll. Ini merangsang pengeluaran rembesan pankreas, sehingga penggunaannya ditunjukkan untuk meningkatkan fungsinya. Buah ini sangat menarik bagi mereka yang menurunkan berat badan, kerana, selain enak dan rendah kalori, buah ini juga menyebabkan percepatan metabolisme. Penggunaan artichoke dalam perubatan tradisional Dalam perubatan alternatif, terdapat banyak resipi, yang asas atau komposisinya adalah artichoke. Ahli herba dan pakar herba mengesyorkan mengambil artichoke untuk: merawat dan mencegah aterosklerosis; rawatan hati; menyingkirkan mabuk badan; normalisasi saluran pencernaan; membersihkan badan dari toksin dan cecair berlebihan; menurunkan gula darah; rawatan rematik; rangsangan proses diuretik. Agar rawatan dapat berjalan secara produktif, artichoke dapat dimakan segar dan kering, serta dalam bentuk ekstrak, infus. Artichoke rebus dan tincture daun membantu meningkatkan fungsi jantung. Untuk menyediakan warna alkohol, anda perlu mengisar 200 g daun segar dan tuangkannya dengan satu liter vodka. Selepas 10 hari, tapis tincture dan minum 1 sudu kecil. dua kali sehari beberapa waktu selepas makan. Penyerapan daun kering disyorkan untuk penyakit pundi hempedu, ginjal, hati. Untuk ini, 3 sudu kecil. daun kering perlu menuangkan 200 g air mendidih. Berkeras selama 20 minit. Infusi yang ditapis diminum sebelum sarapan dan sebelum makan malam. Sedikit madu boleh ditambah untuk meningkatkan rasa minuman. Jus yang diperah dari perbungaan artichoke mempunyai sifat diuretik. Untuk menormalkan aliran air kencing, anda perlu minum setengah gelas jus yang baru diperah semasa makan. Ini juga akan membantu mengatasi sembelit, hanya kuning telur segar yang mesti dimasukkan ke dalam jus terlebih dahulu. Dan jika anda menambah madu ke dalam jus, anda akan mendapat bilasan yang sangat baik dari stomatitis. Cara mengambil artichoke Untuk meningkatkan pertumbuhan semula sel hati, dan juga untuk merangsang pembentukan dan aliran keluar empedu, anda boleh menggunakan rebusan perbungaan artichoke. Untuk menyiapkannya, 40 g perbungaan harus dituangkan dengan satu liter air mendidih dan bersikeras selama satu jam. Minum kaldu sebelum makan tiga kali sehari dalam gelas. Kaldu itu berguna untuk penyakit sendi dan sebagai hadiah, kerana sifat anti-radang dan analgesik artichoke, serta kemampuannya mengeluarkan asid urik dari badan. Selain itu, boleh diminum untuk migrain dan untuk memperbaiki pembentukan darah. Selain perbungaan, daun dan tangkai tumbuhan dapat digunakan untuk menyiapkan merebus. Dengan penggunaan artichoke secara berkala, pencernaan dinormalisasi, selera makan dan pergerakan usus bertambah baik, yang sangat penting dengan sembelit yang kerap. Untuk rawatan mati pucuk, disarankan minum jus artichoke segar dua kali sehari untuk ¼ gelas. Dalam kombinasi dengan madu, jus boleh digunakan untuk membilas mulut untuk stomatitis dan sariawan pada kanak-kanak. Kerana kemampuannya untuk merangsang pertumbuhan rambut, artichoke telah lama digunakan untuk menguatkan folikel rambut dalam kes kebotakan progresif. Untuk ini, jus segar disapu ke akar rambut dan dicuci selepas 2 jam. Artichoke banyak digunakan dalam masakan. Bunga kecil sangat sesuai untuk pembuka selera dan salad, dan sesuai dengan hidangan nasi. Sangat berguna untuk memakan artichoke, dimasak dalam bentuk apa pun, dengan keasidan jus gastrik yang meningkat, kerana ia mempunyai kesan alkali yang kuat kerana garam kalium dan natrium. Untuk menjaga agar artichoke tetap segar, perbungaan dicelup sebentar di dalam air dengan jus lemon atau cuka. Artichoke dari Vietnam - resipi utama untuk menggunakan artichoke Merebus ubat artichoke yang paling popular di kalangan orang Vietnam adalah seperti berikut: daun, batang dan akar artichoke diperlukan, 80-100 gram campuran semacam itu diseduh dalam satu liter air rebus. Biarkan selama 5-10 minit, kemudian minum secawan kaldu artichoke ini tiga kali sehari sebelum makan. Kaldu ini harus berwarna hijau muda. Di samping itu, setelah buah artichoke dimasak, untuk menyediakan hidangan dari masa depan, air tidak dicurahkan, tetapi disejukkan dan diminum dengan ais pada siang hari, seperti minuman ringan yang kaya dengan vitamin. Orang Vietnam sendiri mengenali dan menggunakan pada tahap pengobatan hanya 100% ekstrak bunga artichoke, dan bukan ekstrak yang "dihidu" dengan hati-hati oleh pelancong semasa lawatan atau di farmasi pelancongan di Nha Trang. Bagaimanapun, ekstrak bunga artichoke semacam itu benar-benar membolehkan anda memerangi banyak penyakit dengan berkesan apabila digunakan dengan betul. Sebagai peraturan, 100% ekstrak bunga artichoke hanya dijual dalam balang kecil 100 atau 200 gram - ini adalah dos yang akan berguna bagi seseorang untuk pengambilan, selama 1 bulan. Ekstrak ini harus diambil seperti berikut: ¼ satu sendok teh ekstrak harus diaduk dengan teliti dalam 50 ml air suam dan diminum dua kali sehari 20 minit sebelum makan. Selepas 10 hari penggunaan, adalah mustahak untuk berehat selama 5 hari, dan ini mesti diulang sehingga kursus berakhir (iaitu, balang 100 atau 200 gram). Setelah 5 hari memakan ekstrak artichoke, ruam jerawat akan muncul di seluruh badan - ini adalah tanda pasti bahawa ekstrak berfungsi dengan baik dan badan membersihkan. Setelah 10-15 hari mengambil artichoke ke dalam, ruam akan hilang, dan kulit akan menjadi licin dan halus. Artichoke dalam masakan Baiklah, sekarang mengenai gastronomi. Sukar untuk membayangkan masakan Itali, Sepanyol atau Perancis tanpa hidangan artichoke. Pertama sekali, ini semua jenis salad dengan penambahan keju, sayur-sayuran, herba, makanan laut dan sos pedas. Untuk penyediaannya, roset kecil digunakan, memotongnya menjadi kepingan nipis secara langsung dalam bentuk mentahnya. Anda boleh memesan sup artichoke sebagai hidangan pertama di hampir semua restoran Eropah. Ini sangat digemari oleh wanita, kerana kerana kandungan kalori yang rendah, ia dapat dimakan walaupun pada diet ketat. Untuk yang kedua, koki Eropah mengesyorkan menyediakan artichoke yang disumbat, pasta dengan artichoke dan artichoke yang dibakar dengan keju. Sekiranya cendawan acar dan timun sangat popular di Rusia, maka warga Eropah dan Amerika lebih suka artichoke acar dengan senang hati. Mereka juga boleh dipanggang dan disajikan sebagai lauk dengan daging, permainan atau ikan. Dan salah satu hidangan Itali yang paling popular selain pizza dengan artichoke adalah risotto yang hebat, kerana sayur ini sesuai dengan apa sahaja jenis nasi. Bunga artichoke biru yang mekar digunakan oleh banyak koki untuk menghias pinggan dan mengatur meja. Petua: Peralatan logam tidak sesuai untuk membuat artichoke. Taburkan dengan lemon sebelum dimasak untuk mengelakkan keperangan artichoke.

    Artichoke: kontraindikasi

    Seperti tanaman mana pun, artichoke mempunyai beberapa keunikan dalam penggunaannya, dan juga dapat dikontraindikasikan dalam beberapa kes individu. Artichoke: kontraindikasi Artichoke, yang mana faedah dan kemudaratannya kadang-kadang sama rata, tidak digalakkan untuk: wanita menyusui, kanak-kanak prasekolah, dengan beberapa penyakit ginjal, dengan penyakit saluran gastrointestinal, artichoke juga tidak boleh dimakan, misalnya, boleh berbahaya sekiranya terdapat kegagalan hati, kerana sifat penipisannya, artichoke tidak digalakkan untuk orang yang menderita hipotensi, kerana artichoke dapat menurunkan tekanan darah lebih banyak lagi. Sebelum anda mula mengambil ubat dan persediaan berdasarkan artichoke, tidak perlu berunding dengan doktor anda. Juga, jangan menyalahgunakan khasiat tanaman yang bermanfaat, kerana penggunaan berlebihan malah produk yang paling berguna boleh memberi kesan negatif kepada tubuh. Artichoke mempunyai sifat berguna, kontraindikasi dan amaran yang sangat pasti, dan oleh itu penting untuk mempertimbangkan kemungkinan kesan sampingan dari penggunaannya dan keberkesanan kualiti positifnya. Secara amnya, jika tidak ada gangguan serius pada tubuh, artichoke sangat bermanfaat untuk kesihatan..

    Resipi masakan

    Resipi lazat di alluringrecipes.com mudah dibuat di rumah. Resipi langkah demi langkah dengan foto. Sarapan pagi yang lazat. Salad. Kursus kedua. Sup. Produk Bakeri. Memasak adalah, pertama sekali, kemahiran dan pengetahuan yang dapat dikuasai oleh semua orang! Ketahui lebih lanjut mengenai resipi dan amalkan, mudah!

    Couscous dengan zucchini dan tomato kering

    Smoothie bayam

    Smoothie dengan nanas dan pisang

    Cendawan tiram dalam krim masam: resipi yang mudah dan ringkas

    Kentang bakar oven dengan keju dan tomato: resipi yang sangat mudah

    Bouillabaisse, sup ikan: resipi

    Mengapa anda harus berfikir dengan teliti mengenai jumlah gula yang anda makan?

    Oabass panggang oven dengan sayur-sayuran

    Artichoke: cara memasak dan cara makan?

    Senang belajar sesuatu yang baru untuk diri anda. Artichoke adalah makanan yang sangat menarik. Kotak dan pulpa daun boleh dimakan di dalamnya. Sebagai contoh, orang Itali menyukainya kerana tiga sebab: ia mempunyai rasa unik yang unik, serba boleh dalam penyediaan dan kaya dengan zat yang berguna untuk tubuh..

    Sekiranya anda melihat artichoke, ia kelihatan seperti thistle gergasi..
    Tunas kecil sesuai untuk pembuka selera, buah-buahan bersaiz sederhana sangat sesuai untuk memanggang, memanggang dan memanggang. Hati artichoke segar dipotong menjadi kepingan nipis dan ditambahkan ke salad dan pizza. Mereka juga boleh disumbat.

    Terdapat banyak jenis artichoke di Mediterranean, ada yang berbuah beberapa kali dalam setahun. Di Perancis, Itali, Sepanyol, Belgia, serta di AS, India, Algeria, ia ditanam sebagai tanaman sayur. Selain itu, di Itali, artichoke segar disediakan selama lapan bulan dalam setahun, dari Oktober hingga Jun..
    Artichoke dimakan sejuk dan panas, tetapi untuk menghargai kelembutan dan rasa kacangnya, semua langkah persediaan mesti dilakukan dengan betul.

    Cara memasak artichoke?

    Pertama, potong kaki dan keluarkan daun kasar dan rosak, jika ada. Kulit kaki juga mesti dipotong, kerana juga kasar dan tidak boleh dimakan.
    Lebih jauh lagi, lebih baik memotong bahagian atas daun berduri dengan jari anda, tetapi ini tidak diperlukan. Kami mencuci semuanya di bawah air yang mengalir, atau dalam semangkuk jus lemon, membuangnya ke dalam air mendidih yang sedikit masin, kirim bahagian atas kaki yang lebih lembut dan masak selama kira-kira 20-30 minit.

    Kesediaan. Sekiranya bahagian bawah (bahagian bawah yang disebut) dan batang artichoke telah melembutkan sehingga mudah dicucuk dengan garpu atau tusuk kayu, maka ia sudah siap, walaupun waktu yang diperuntukkan belum berlalu. Kami mengeluarkan air.

    Artichoke dimakan dengan tangan. Oleh itu, mari kita lihat cara memakannya di meja dalam suasana formal..
    Artichoke dibekalkan dengan air untuk mencuci tangan dan dulang untuk sisa.
    Daunnya boleh dicelupkan ke dalam sos yang disediakan mengikut citarasa anda sendiri, dan tengahnya - iaitu, wadah dianggap bahagian paling enak dari artichoke, bahagian tengahnya digunakan secara berasingan atau ditambahkan ke dalam salad.

    Cara makan artichoke:

    - pegang sayur dengan satu tangan;
    - dengan tangan kedua - telunjuk dan ibu jari - merobek daun dengan berhati-hati (bermula dengan yang jauh dari tengah);
    - Celupkan bahagian dagingnya ke dalam sos dan makan bahagian bawah daun yang lembut yang boleh dimakan, "menyeret" di antara gigi. Jangan lupa melakukannya dengan senyap di meja ;
    - letakkan bahagian kelopak yang sukar dimakan di pinggan anda atau di dalam periuk khas;
    - setelah sampai ke jantung artichoke, gunakan sudu untuk memilih bahagian yang tidak boleh dimakan;
    - sekarang rasakan bahagian tengahnya, yang merupakan bahagian paling enak dari artichoke, menggunakan pisau dan garpu.

    Sekiranya artichoke yang disumbat disajikan, alihkan pengisian ke daun, angkat daun yang paling kasar, dan potong intinya. Selepas semua manipulasi ini, anda akan mendapat cawan berdaging. Kami mengambil pisau dengan garpu di tangan kami dan menikmati rasa hidangan yang tidak biasa.

    Tambah komen Batalkan balasan

    Laman web ini menggunakan Akismet untuk memerangi spam. Ketahui bagaimana data komen anda diproses.