Artichoke

Artichoke adalah tumbuhan herba dari keluarga Asteraceae dengan perbungaan besar, bahagian yang lebih rendah berdaging digunakan untuk makanan. Artichoke adalah kuncup bunga yang tidak tertiup dari tumbuhan, yang terdiri dari sisik berdaging yang besar. Tanah air artichoke adalah Mediterranean. Pada masa ini, sayur itu sangat popular di Amerika (terutama di California), di mana ia dibawa oleh peneroka Perancis dan Sepanyol..

Tunas yang sangat muda - bunga, dan kemudian - kerucut juga digunakan dalam memasak..

Pucuk kecil sangat sesuai untuk pembuka selera, artichoke bersaiz sederhana sangat sesuai untuk memasak dan menggoreng. Hati artichoke segar dipotong menjadi kepingan nipis dan ditambahkan ke salad. Mereka pergi dengan hebat dengan hidangan nasi, misalnya, dengan risotto Itali.

Apabila mentah, artichoke terasa seperti walnut yang belum masak.

Semasa memilih artichoke, perhatikan fakta bahawa mereka berwarna hijau seragam, tidak lesu atau terlalu kering, sementara ukuran artichoke mungkin tidak membimbangkan anda, kerana sayur-sayuran dengan saiz apa pun akan mendapat tempat di meja makan.

Sifat artichoke yang berguna

Artichoke segar mengandungi (per 100 g):

Kalori 47 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B434.4Kalium, K370
Vitamin C11.7Natrium, Na94
Vitamin B31.046Fosforus, P90
Vitamin B50.338Magnesium, Mg60
Vitamin E0.19Kalsium, Ca44
Komposisi lengkap

Sebagai tambahan kepada rasanya yang enak, artichoke mempunyai rangkaian nutrien yang kaya dan seimbang.

Perbungaan artichoke mengandungi karbohidrat (hingga 15%), protein (hingga 3%), lemak (0.1%), garam kalsium dan besi, fosfat. Artichoke kaya dengan vitamin C, B1, B2, B3, P, karotena dan inulin. Mereka mengandungi asid organik - kafeik, kina, klorogenik, glikolik dan gliserin.

Daun luar pembungkus mengandungi minyak pati yang menjadikan artichoke terasa enak..

Perbungaan dan bahagian tanaman yang lain mengandungi bahan yang sangat berharga: glikosida aktif secara biologi - cynarin dan polisakarida - inulin. Artichoke digunakan dalam makanan segar, rebus dan kalengan. Sos, kentang tumbuk disediakan daripadanya. Bunga mekar berwarna biru boleh digunakan untuk menghiasi meja percutian.

Artichoke dianggap sebagai produk makanan yang diserap dengan baik dan disarankan sebagai pati pengganti diabetes.

Walaupun di bawah Catherine II, doktor mengesyorkan artichoke kepada pesakit dengan gout dan penyakit kuning. Perubatan moden telah mengesahkan kesan diuretik dan koleretik pada tanaman. Telah didapati bahawa ekstrak artichoke mengeringkan hati dan ginjal dengan baik, yang memainkan peranan penting dalam membersihkan tubuh dari pelbagai bahan toksik..

Dari daun dan akar artichoke, persiapan disediakan dalam bentuk tincture, jus dan decoctions.

Merebus daun dan daun mengurangkan kandungan kolesterol dan asid urik dalam darah, mengaktifkan aktiviti sistem saraf pusat. Di Yunani kuno, jus artichoke disapu ke kepala dari kebotakan. Dalam perubatan rakyat, jus segar yang diperah dari tumbuh-tumbuhan digunakan untuk meningkatkan kekuatan seksual (1/4 gelas pada waktu pagi dan petang).

Ia juga berguna untuk alkaloid, pengekalan kencing dan tetes, serta mengurangkan bau peluh. Jus artichoke dicampur dengan madu digunakan untuk membilas mulut untuk stomatitis, sariawan, retak di lidah pada kanak-kanak. Orang Vietnam dari bahagian udara membuat sebungkus teh diet, yang mempunyai aroma yang menyenangkan, dengan cepat melegakan proses keradangan dari membran mukus saluran gastrointestinal.

Persediaan yang berasal dari artichoke digunakan untuk mengubati urolithiasis dan batu empedu, penyakit kuning, hepatitis, aterosklerosis, kadang-kadang. alahan, pelbagai bentuk psoriasis, eksim, menurunkan kadar kolesterol darah.

Dalam perubatan rakyat, artichoke juga digunakan untuk mengobati penyakit batu empedu, urtikaria, beberapa bentuk psoriasis dan eksim. Artichoke sangat berguna untuk orang tua dengan aterosklerosis.

Ekstrak artichoke diketahui dapat mengurangkan kesan toksik pada hati ubat-ubatan tertentu.

Hidangan artichoke harus selalu dimakan pada hari penyediaan..

Artichoke segar menjadi gelap semasa penyimpanan, tetapi anda boleh mengelakkannya dengan merendam sayur yang dikupas di dalam air dengan cuka atau jus lemon. Mengupas artichoke memerlukan kemahiran. Untuk melakukan ini, mulailah terlebih dahulu bahagian luar, daun kasar dan potong daun lembut dalam, mengikis daun yang tersisa di bawah daun, dan anda akan mempunyai benda yang paling enak di tangan anda - inti berdaging. Sudah tentu, prosedur pembersihan dapat dielakkan dengan menggunakan artichoke kalengan yang telah dibuat dari kaleng..

Hidangan artichoke berguna untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, kerana ia mengandungi sejumlah besar garam kalium dan natrium, yang mempunyai kesan alkali yang kuat. Walau bagaimanapun, dengan gastritis dengan keasidan jus gastrik yang rendah dan dengan tekanan darah rendah, artichoke tidak boleh dimakan. Ia juga disarankan sebagai cara untuk mencegah perkembangan aterosklerosis. Merebus daun dan jus artichoke diambil untuk penyakit hati dan saluran empedu. Untuk tujuan yang sama, kadangkala mereka menggunakan rebusan bakul dengan kuning telur segar..

Sifat berbahaya artichoke

Telah diketahui bahawa bahaya artichoke disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi polifenol, yang meningkatkan rembesan hempedu. Ini, seterusnya, menunjukkan bahawa ia harus digunakan dengan berhati-hati oleh mereka yang mengalami kolesistitis atau gangguan pada saluran empedu..

Juga, bahaya artichoke mungkin bergantung pada ukurannya. Sayuran muda yang kecil boleh dimakan mentah, tetapi yang besar mesti dirawat dengan panas, kerana Seiring bertambahnya usia, serat tumbuhan menjadi sukar dan sukar untuk dicerna oleh perut. Sekiranya bakul sayur telah dibuka, dan daunnya telah memperoleh warna coklat, ini adalah isyarat bahawa sayur itu tidak sesuai untuk dimakan. Perlu diingat bahawa artichoke menyimpan khasiatnya yang bermanfaat dan bau yang menyenangkan tidak lebih dari seminggu, selepas itu ia mula menyerap bau dan kelembapan yang tidak menyenangkan dari persekitaran..

Artichoke membantu menurunkan tekanan darah, jadi orang dengan tekanan darah rendah harus menahan diri dari memakannya..

Keseluruhan kebenaran mengenai artichoke

  • Artichoke yang lebih segar dan semakin cepat anda menggunakannya, semakin baik. Lama kelamaan, ia kehilangan rasa..

Untuk memasak artichoke, gunakan hanya pinggan mangkuk enamel atau tembikar, kerana ia berwarna gelap.

Untuk mengelakkan gelap artichoke semasa penyimpanan, rendam dalam air sebentar dengan penambahan cuka dan jus lemon..

  • Cuba makan makanan yang mengandungi artichoke pada hari penyediaan.
    • Artichokes 4 pcs. (besar)
    • Lemon 3 biji.
    • Garam 2 sudu kecil.
    • Arugula 2 segenggam besar
    • Jingga 1 keping.
    • Minyak zaitun 2 sudu besar l.
    • Kacang pinus secukup rasa
    1. Kupas artichoke dengan menggunakan 2 lemon agar tidak menjadi hitam.

    Dalam periuk, didihkan air hingga mendidih. Masukkan 1 sudu kecil. garam dan jus 1 lemon. Masukkan artichoke ke dalam periuk dan masak selama 10 minit. Tiriskan air dan biarkan sejuk.

    Apabila inti sejuk, potong menjadi 3-4 keping.

    Kupas oren dan potong menjadi kepingan yang sangat nipis.

  • Susun arugula di atas pinggan, artichoke dan oren, bergantian antara satu sama lain. Taburkan dengan kacang pinus di atas dan gerimis dengan minyak zaitun.
  • Artichoke - apa itu dan penerangan tumbuhan dengan foto, sifat berguna dan kontraindikasi, cara memasak dengan enak

    Dalam memasak, kadang-kadang bahan yang paling tidak biasa didapati mempunyai sifat rasa yang menarik dan nilai pemakanan yang kaya. Ini termasuk artichoke, yang tidak asing bagi koki Rusia, tetapi sangat berharga di Barat, terutama di Itali. Lihat sifat berguna artichoke, nilai gastronomi, cara membuat makanan dari foto.

    Kilang artichoke

    Menurut definisi yang diterima, artichoke adalah ramuan Carciofi dari keluarga Asteraceae yang berasal dari Asia, yang biasa dalam budaya penggunaan Mediterranean. Dalam memasak, bunga muda ungu yang belum dibuka yang berwarna ungu kebiruan digunakan, yang menyerupai thistle kerana sisiknya yang berlapis-lapis. Dari 140 jenis tanaman, hanya 40 yang boleh digunakan untuk makanan. Pusat penanaman artichoke adalah California. Di pasar terdapat tunas bulat dan memanjang dengan pelbagai warna, dengan atau tanpa duri. Kadang-kadang ada tunas dengan bakul (gambar).

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Terdapat hanya 47 kalori setiap 100 gram buah. Ini menjadikan tanaman dietetik. Manfaat kesihatan artichoke lain:

    1. Gabungan BJU (protein, lemak, karbohidrat): 3.3% protein, 1.5% lemak, 5.1% karbohidrat. Tunas adalah sumber serat makanan yang diperlukan agar saluran pencernaan berfungsi.
    2. Buahnya kaya dengan vitamin kumpulan B, A, PP, asid askorbik dan folik, tokoferol, kolin. Ia mengandungi zink, selenium, besi, mangan, tembaga. Kehadiran magnesium, fosforus, kalium, kalsium dibezakan dari makronutrien.
    3. Tahap rendah lemak tepu dan kolesterol mempunyai kesan positif terhadap kesihatan manusia: mengurangkan bilangan plak sclerotik di saluran darah, menormalkan peredaran darah, dan meningkatkan fungsi jantung.
    4. Antioksidan dalam komposisi melindungi sistem kekebalan tubuh dari kesan radikal bebas, mencegah perkembangan mukositis, fibrosis, barah payudara.
    5. Tsinarin, yang terkandung dalam perbungaan, menormalkan pencernaan, merangsang pertumbuhan prebiotik dalam usus, mencegah dysbiosis dan kembung daripada berkembang.
    6. Kalium menurunkan tekanan darah, meneutralkan natrium berlebihan dalam badan, dan mengurangkan risiko iskemia dan strok.
    7. Sayuran baik untuk wanita hamil kerana kandungan asid foliknya yang tinggi. Bahan hepatoprotektif semula jadi melindungi hati, dan sifat diuretik membantu mencegah edema.
    8. Magnesium mengoptimumkan metabolisme, membantu menurunkan berat badan. Vitamin K mencegah neuron merosot, melancarkan pembekuan darah.
    • Sindrom Marfan: diagnosis dan rawatan
    • Cara menggoreng ikan dalam kuali dan berapa lama
    • Merajut untuk kanak-kanak dari 1 hingga 3 tahun - skema dengan keterangan

    Cara artichoke dimakan

    Akar dan daun artichoke digunakan untuk makanan. Tumbuhan ini mempunyai rasa manis dengan nota logam. Konsistensi produk serupa dengan saderi dan asparagus, intinya serupa dengan terung (lembut, berair, manis). Semasa membeli, pilih artichoke hijau terang atau ungu dengan kelopak segar dan bersisik. Buahnya mesti memicit tetapi tidak terlalu lembut. Tunas mentah dan kalengan dimasukkan ke dalam salad, direbus dan disajikan dengan sos.

    Cara memasak artichoke

    Akar dan daun artichoke dimasak dengan masa yang minimum, kerana mempunyai pulpa halus yang halus. Daun bunga tidak boleh dipatahkan - hanya dikeluarkan dengan hati-hati di pangkal (ada bahagian yang paling sedap). Buah panas lebih halus rasa dan aroma. Sebelum memasak, potong bahagian atas dengan sepertiga dan potong kelopak bawah yang keras, bilas dengan air dan taburkan dengan jus lemon. Sayuran direbus selama kira-kira 40 minit, tahap kesediaan ditentukan oleh pemisahan daun yang mudah.

    Setelah sejuk, keluarkan kelopak dan lapisan halus yang tersembunyi di bawahnya dari bahagian tengah. Chef mengesyorkan menambahkan cuka balsamic, thyme, basil dan jus lemon ke jantung - ini sangat lazat. Daunnya terkoyak, dicelupkan ke dalam sos, pulpa kelopak diseret di antara gigi. Kontraindikasi untuk penggunaan hidangan artichoke adalah alahan, patologi pundi kencing, hipotensi.

    • Baju kurung bakar oven
    • Rasa cemas tanpa sebab
    • Epitelium dalam smear

    Resipi artichoke

    Salad, pencuci mulut dengan buah-buahan, lasagna berlapis-lapis dibuat dari tanaman, tunas disajikan sebagai lauk atau sebagai hidangan bebas, digabungkan dengan minyak dan ramuan pedas. Penasihat menyediakan sup krim dari buah-buahan, bunga bunga dengan keju Parmesan, pengetinan, dikukus dengan enak dan disajikan dengan sos panas atau pedas. Beberapa resipi dengan gambar langkah-langkah penyediaan produk akan membantu anda menghargai rasa enak makanan istimewa itu..

    Artichoke dalam minyak

    • Masa: 5 hari.
    • Hidangan: 5 orang.
    • Kandungan kalori hidangan: 119 kcal per 100 g.
    • Tujuan: untuk makanan ringan.
    • Masakan: Itali.
    • Kesukaran: sederhana.

    Makanan ringan Itali klasik, artichoke dalam minyak, lazat apabila digunakan dengan buah-buahan awal yang muda ketika pertama kali memasuki pasar pada bulan Mac-April. Ini akan mengekalkan kelembutan dan kehalusan rasa. Cara memasak: simpan buah-buahan dalam minyak selama beberapa hari, sehingga buburnya benar-benar tepu dengan pengisian herba dan rempah rempah, memperoleh rasa gatal.

    • artichoke segar - 1 kg;
    • cuka wain putih - 4 cawan;
    • lemon - 1 buah;
    • bawang putih - 2 ulas;
    • rosemary, dill, marjoram - sekumpulan masing-masing;
    • lada cili - 2 biji;
    • biji dill - 1 sudu besar. l.;
    • lada hitam - 1 sudu besar. l.;
    • daun salam - 2 biji.;
    • garam kasar - 1 sudu besar. l.;
    • minyak zaitun - 2.5 cawan.
    1. Potong daun dengan gunting, kupas ekor tunas artichoke, potong memanjang dan segera taburkan dengan jus lemon.
    2. Masukkan kosong ke dalam mangkuk jus lemon sejuk selama satu jam.
    3. Masukkan garam, dill, lada hitam dan daun salam ke cuka, rebus.
    4. Keringkan buah-buahan, celupkan ke dalam perapan, masak selama 10 minit. Masukkan herba cincang, bawang putih dan cili, masak selama lima minit.
    5. Tiriskan pengasam, masukkan bahan kerja ke dalam balang, isi dengan minyak panas.
    6. Sejukkan, sejukkan selama lima hari.

    Dalam bahasa rumi

    • Masa: 1.5 jam.
    • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
    • Kandungan kalori: 1200 kkal setiap hidangan.
    • Tujuan: untuk makan tengah hari.
    • Masakan: Itali.
    • Kesukaran: sederhana.

    Terdapat banyak resipi berasaskan artichoke dalam masakan Itali. Mereka digoreng, direbus, dibakar, dibuat dari mereka pizza, pasta, nasi, sup, ravioli dan salad. Hidangan yang paling terkenal adalah artichoke Rom, untuk penyediaannya disarankan untuk mengambil pelbagai mamol Rom. Tunas yang disumbat disajikan panas, tetapi juga enak ketika sejuk, dapat dijadikan makanan ringan.

    • artichoke masak - 4 biji.;
    • pasli - sekumpulan;
    • jus lemon - dari separuh buah;
    • balsem lemon - 4 daun;
    • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
    • keropok parut - 2 sudu besar. l.;
    • bawang putih - 1 ulas.
    1. Kupas daun kering luar, kisar inti, keluarkan serat yang keras, tinggalkan 5 cm batangnya.
    2. Keluarkan batang yang tidak perlu, letakkan daun di dalam air sejuk dengan jus lemon.
    3. Cincang bawang putih, balsem lemon, pasli, campurkan dengan serbuk roti dan rempah, tambah sedikit minyak.
    4. Isi buah dengan tangan anda, toskan airnya, isi dengan campuran keropok dan ramuan, masukkan ke dalam loyang yang dalam.
    5. Isi dengan campuran air dan minyak hingga ¾ ketinggian, tutup dengan penutup.
    6. Masak dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian dengan api kecil selama 20 minit, hidangkan bersama sos.

    Pizza dengan artichoke

    • Masa: 1 jam.
    • Hidangan Setiap Bekas: 4 Orang.
    • Kandungan kalori: 581 kkal setiap hidangan.
    • Tujuan: untuk makan tengah hari.
    • Masakan: Itali.
    • Kesukaran: sederhana.

    Masakan Itali tidak dapat dibayangkan tanpa pizza. Sekiranya anda bosan dengan pilihan klasik, cuba buat hidangan dengan artichoke. Mereka akan memberikan rasa istimewa pada hidangan biasa, menekankan keaslian pengisiannya. Agar tetamu terbiasa dengan makanan istimewa, gabungkan dengan ham, keju, zaitun dan tomato biasa. Gunakan rempah secukup rasa.

    • tomato ceri - 500 g;
    • doh - 300 g;
    • artichoke - 2 buah.;
    • ham - 200 g;
    • lemon - 1 pc.;
    • minyak zaitun - 2 sudu besar l.;
    • keju - 100 g;
    • zaitun - 12 pcs.
    1. Keluarkan daun dari artichoke, potong kepala menjadi kepingan, masukkan air dengan jus lemon.
    2. Potong tomato menjadi bulatan, ham menjadi kepingan, zaitun menjadi dua bahagian
    3. Gulungkan doh, gerimis dengan minyak, letakkan tomato, ham, irisan artichoke, zaitun.
    4. Taburkan dengan keju parut.
    5. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 200 darjah 35 minit.

    Video

    Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

    Artichoke - raja musim sejuk masakan Itali

    Banyak yang melihatnya dalam gambar di majalah atau bahkan di rak pasar raya, tetapi hanya sedikit orang di negara-negara Nordik yang tahu apa artikoke ini dan apa yang dimakan dengan...

    Tanpa keterlaluan, ia boleh disebut "Winter King" masakan Itali. Orang Itali menyukai artichoke kerana tiga sebab: ia mempunyai rasa unik yang unik, serba boleh dalam penyediaan dan kaya dengan bahan yang berguna untuk tubuh. Di Itali, artichoke segar disediakan selama lapan bulan dalam setahun, dari Oktober hingga Jun. Terdapat banyak jenisnya, ada yang berbuah beberapa kali dalam setahun. Artichoke ada di mana-mana, tetapi Itali adalah pemimpin dunia dalam pengeluaran mereka..

    Artichoke ditanam untuk bunga yang belum dibuka. Dalam bentuk matang, tumbuhan ini menyerupai thistle; ia menggunakan bakul perbungaan muda yang belum dibuka untuk makanan. Oleh itu, sangat penting bahawa "sayur-sayuran" yang anda beli masih muda, tanpa petua kering: semakin lama perbungaan, semakin kurang dimakan. Ngomong-ngomong, bersama dengan bakul, mereka sering memotong bahagian penting dari artichoke, tetapi sebelum memasak biasanya dipotong bersama dengan daun paling kaku di bahagian atas..

    Pelbagai jenis artichoke boleh didapati di pasaran. Mereka berbentuk bulat dan memanjang, hijau kaya dan pelbagai warna, walaupun dengan urat ungu. Sebahagiannya dilengkapi dengan duri di daun luar, sementara yang lain kekurangan perlindungan seperti itu. Terdapat lebih daripada 90 (menurut beberapa sumber - 140) pelbagai jenis artichoke di dunia.

    Ciri-ciri berguna artichoke

    Menurut kajian saintifik baru-baru ini, makan artichoke mempunyai banyak faedah dan membantu mengelakkan banyak penyakit. Buah-buahan ini mempunyai sifat tonik, melegakan batuk, membantu membersihkan darah, melarutkan batu ginjal dan merupakan antioksidan yang kuat. Artichoke mengandungi zat-zat penting untuk tubuh seperti zat besi, natrium, kalium, kalsium, fosfor, vitamin A, B1, B2, C, PP, asid malik, asid sitrik, tanin dan gula, sesuai bahkan untuk pesakit diabetes.

    Bagaimana nak guna?

    Bahagian artichoke yang paling halus dan berharga adalah intinya, tersembunyi di bawah lapisan daun yang lebih keras dan pahit. Pada masa yang sama, sekumpulan rumput kering tersembunyi di tengah-tengah teras ini, yang juga tidak dapat dimakan. Artichoke muda bahkan boleh dimakan mentah, tetapi dalam kebanyakan kes mereka direbus di dalam air dengan penambahan cuka atau jus lemon (untuk mengelakkan menghitamkan daun). Sebelum memasak, artichoke dibersihkan dari beberapa lapisan atas daun dan lapisan dalam dipotong ke tengah. Perlu diingat bahawa artichoke tidak bertahan lama setelah mendidih. Setelah mendidih, air yang tepu dengan garam mineral dapat dijimatkan dan ditambahkan kemudian ke sup atau kaldu, sehingga memberi mereka aroma istimewa.

    Orang Itali menyediakan beratus-ratus hidangan menggunakan artichoke. Mereka digoreng, direbus dan dibakar, ditambahkan ke pizza, pasta, nasi, sup dan salad. Tetapi mungkin salah satu hidangan artichoke yang paling terkenal adalah "Roman Artichoke" (Carciofi alla romana).

    Bahan-bahan:

    • 4 artichoke (terbaik dari semua mamol Rom)
    • 1 tandan pasli
    • jus lemon
    • sebilangan daun limau purut
    • minyak zaitun dara tambahan
    • 2 sudu besar keropok parut
    • 1 ulas bawang putih
    • lada
    • garam

    Resipi Artichoke Rom

    Kupas daun kering artichoke luar, hanya tinggal inti. Putar inti dan keluarkan jerami dari mereka. Tinggalkan 5 cm batang artichoke dan bersihkan dan artichoke itu sendiri dari serat luaran yang tidak perlu, semasa operasi ini, pastikan batang artichoke tidak lebih pendek dari 5 cm. Letakkan artichoke di dalam bekas berisi air sejuk dan jus lemon agar daun tidak menjadi hitam.

    Potong bawang putih, balsem lemon dan pasli bersama-sama. Masukkan serbuk roti, lada, garam dan cairkan dengan sedikit minyak zaitun.

    Ambil artichoke dan "gaul" daun dengan jari anda, toskan semua air keluarnya sebanyak mungkin. Masukkan artichoke dengan campuran serbuk roti dan herba. Selain itu, isi bukan sahaja pusat yang dibersihkan dari rumput kering, tetapi juga ruang di antara daun. Ulangi dengan semua artichoke.

    Letakkan artichoke yang disumbat ke dalam loyang atau kuali (ketinggian sisi harus sama dengan tinggi artichoke) sehingga "kepala" mereka berada di bahagian bawah dan batang di bahagian atas. Pastikan artichoke berada di tempat yang kuat dan tidak akan jatuh semasa memasak. Tuangkan campuran air dan minyak zaitun 50/50 ke atas artichoke. Tutup dan didihkan dengan api sederhana selama 10 minit, kemudian dengan api kecil selama kira-kira 20 minit, bergantung pada ukuran artichoke.

    Hidangkan artichoke yang diliputi dalam sos yang dimasak.

    Pilihan yang sangat biasa adalah menghidangkan hidangan ini bersama ikan bilis dalam minyak (tanpa minyak) atau garam (tanpa garam). Ikan teri, dipotong kecil-kecil, hanya diletakkan di antara daun artichoke..

    Artichoke gaya Rom paling sering disajikan panas, tetapi juga enak sebagai makanan ringan.

    Artichoke

    Mereka belajar menanam tanaman ini pada zaman dahulu. Populariti dan nilai artichoke yang luar biasa dikaitkan dengan sifat penyembuhannya yang tinggi dan ciri masakan yang baik dari produk..

    Sejarah produk dan geografi

    Tanaman ini adalah spesies thistle, tetapi tidak seperti rumpai nenek moyang liarnya, artichoke ditanam secara khusus oleh ladang untuk dimakan manusia. Tanah air semula jadi adalah Laut Tengah. Sebutan makanan istimewa ini, yang dimakan sebagai produk makanan, terdapat dalam catatan orang Rom dan orang Yunani kuno. Kilang itu masih dijumpai di alam liar di Afrika Utara..

    Benih artichoke dijumpai di Mesir semasa penggalian kuari Mons Claudianus yang terkenal, yang terletak di padang pasir timur di antara Qena dan Laut Merah. Bangunan ini didirikan pada abad ke-1 Masihi. e. dan wujud hingga pertengahan abad ke-3 Masihi. e. semasa pemerintahan Empayar Rom.

    Telah diketahui bahawa artichoke ditanam di Sicily oleh orang Yunani kuno. Mereka memakan daun dan kepala bunga yang mereka pelajari daripada menuai di alam liar. Telah diketahui bahawa penyebaran benih selanjutnya berlaku pada akhir abad ke-15 dan awal abad ke-16. Bukti dokumentari pada masa itu dijumpai mengenai penanaman artichoke di selatan Perancis dan di Itali. Kemudian produk itu dianggap mewah, ia dihargai sebagai afrodisiak dan disimpan dalam sirap gula. Mereka datang ke Great Britain dari Belanda, mungkin pada tahun 1530. Mereka dibawa ke Amerika Syarikat pada abad ke-19 oleh pendatang Perancis dan Sepanyol.

    Hari ini, penanaman tanaman dilakukan di negara-negara yang bersempadan dengan perairan lembangan Mediterranean, tempat asal tanaman semula jadi. Pengeluar artichoke utama adalah Itali, Mesir, Sepanyol. Kilang ini ditanam di Amerika Syarikat di California dan Monterey County. Negara ini mengadakan festival artichoke tahunan. Tidak lama dahulu, tanaman ini mula ditanam di Afrika Selatan di bandar kecil Paris, yang terletak di sepanjang Sungai Vaal..

    Menurut FAO, sepuluh negara pengeluar artichoke teratas untuk tahun 2010 (dalam tan) adalah seperti berikut:

    1. Itali 480 112
    2. Mesir 215 514
    3. Sepanyol 166,700
    4. Peru 127 323
    5. Argentina 84,000
    6. Cina 70,000
    7. Maghribi 45,460
    8. Perancis 42,153
    9.US 39 190
    10. Chile 35,000

    Jenis dan ragam

    Bahagian tanaman yang boleh dimakan adalah tunas bunga yang tidak dapat dipetik yang dituai sebelum berbunga. Bahagian artichoke yang boleh dimakan kelihatan seperti penutup kepala yang besar dengan diameter sekitar 8-15 cm hijau dengan kelopak segitiga ungu.

    Jenis artichoke tradisional:

    • Hijau, besar - "Camus de Bretagne", "Castel".
    • Hijau, sederhana - Argentina, Espanyola.
    • "Romanesco" berwarna ungu dan besar.
    • Violet, medium "Brindisino", "Niskemese".
    • Spiky "Spinozo Sardo", "Criolla".

    Artichoke di kaunter

    Produk ini dijual dalam bentuk ekstrak ubat; ia dijual oleh syarikat farmaseutikal Rusia untuk keperluan perubatan. Di rak kedai runcit, anda dapat menemui artichoke segar Vietnam dalam bentuk tunas bunga, ia dijual dengan berat. Semasa membeli tanaman, utamakan kepala tegas dengan daun lebat, warna hijau yang kaya. Jangan mengambil artichoke dengan bintik hitam atau daun tidak berwarna.

    Mereka yang tidak gemar memasak boleh membeli artichoke yang diasinkan dengan cuka dalam minyak zaitun atau bunga matahari. Produk dalam tin secara tradisional dibekalkan ke pasaran oleh pengeluar di Yunani dan Itali. Dijual ada teh yang terbuat dari bunga, batang dan kelopak tanaman, baik dalam beg dan longgar. Sekiranya dikehendaki, anda boleh mendapatkan roti bakar artichoke di kedai untuk membersihkan hati. Pengilang memberikan rasa manis seperti jeli semula jadi dengan kesan penyembuhan..

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Kualiti positif artichoke digunakan secara aktif dalam farmakologi. Telah diketahui bahawa kepala bunga tumbuhan mempunyai aktiviti antioksidan yang tinggi, jauh lebih tinggi daripada sayur-sayuran lain. Antioksidan adalah zat yang diperlukan tubuh untuk membersihkannya dari toksin dan metabolisme normal. Di samping itu, produk ini mengandungi vitamin A, kumpulan B, C, K, E dan zat natrium, kalium, fosforus, kalsium, magnesium, dll..

    Kajian menunjukkan bahawa artichoke dapat menormalkan fungsi pencernaan, hati, pundi hempedu. Penggunaannya menyebabkan penurunan kadar kolesterol darah. Produk ini boleh diambil untuk mencegah penyakit arteri koronari atau perkembangan aterosklerosis. Ia membantu memperbaiki gejala sindrom iritasi usus, berguna untuk pesakit dengan dispepsia berfungsi, mempunyai kesan bifidogenik pada bakteria usus dan patogen.

    Rasa kualiti

    Menentukan ciri pemakanan artichoke adalah sukar. Produk segar mempunyai nota berkayu yang sedikit masam, mirip dengan kenari, tunas kalengan dibandingkan dengan timun acar. Bagi sesetengah orang, artichoke seperti asparagus, dan yang lain seperti kubis rebus..

    Tumbuhan ini mengandungi bahan cynarin. Sebahagian besarnya tertumpu pada pulpa daun, kurang pada batang artichoke. Bahan ini menekan selera, jadi makanan yang dimakan bersama tanaman kelihatan manis.

    Aplikasi memasak

    Sebagai peraturan, pangkal putik (bawah) dan kelopak berdaging dimakan. Mereka acar, disumbat, asin, digunakan sebagai ramuan untuk pizza, mengisi pai, pencuci mulut, omelet. Mereka yang belum bersedia membuat karya masakan dengan pelbagai alasan hanya merebus produk dan menghidangkannya dengan ramuan atau nasi.

    Di Itali, artichoke ditambahkan ke topping pizza dengan zaitun dan cendawan. Di Rom, resipi goreng bergaya Yahudi memang popular. Terdapat banyak cara untuk memasak artichoke yang disumbat. Orang Itali menjadikan campuran serbuk roti, oregano, pasli, keju parut, ham atau sosej, dan bawang putih sebagai pengisian. Resipi serupa popular di Croatia. Di Sepanyol, artichoke kecil digunakan untuk menyediakan barbeku atau tortilla telur. Orang Yunani suka tunas tanaman rebus dengan daging dan kentang.

    Apa yang boleh dibuat dari artichoke?

    • Carpaccio dengan hirisan tanaman yang diasinkan dalam cuka balsamic dan minyak zaitun.
    • Rebusan daging dengan sayur-sayuran.
    • Salad dengan keju dan acar.
    • Hiaskan artichoke rebus untuk hidangan ikan atau daging.
    • Sup sup ayam dengan ramuan, telur, krim.
    • Bakar di dalam ketuhar dengan bawang dan wortel.
    • Bakar dengan keju, telur, pasli di dalam ketuhar.

    Apa artichoke yang digabungkan dengan:

    Alkohol: wain kering putih.
    Buah: lemon, delima.
    Sayur-sayuran: tomato, kacang hijau, kentang, bawang, wortel.
    Cendawan Champignon.
    Herba: pasli, bayam, kemangi, dill, pudina.
    Minyak: zaitun, lembu, kacang tanah.
    Produk tenusu: krim, krim masam.
    Rempah: lada hitam, biji bijan, pala, arugula.
    Perasa: cuka balsamic.
    Sos: soya, mayonis, aioli.
    Keju: parmesan.
    Daging: ikan, daging lembu, ayam, ayam belanda, domba.
    Telur ayam.
    Bijirin: beras.
    Berry: zaitun, zaitun, anggur.
    Buah kering: kismis.
    Kacang: kacang pain.

    Tunas boleh dibakar, digoreng, dimasak dengan pelbagai cara. Walau bagaimanapun, jangan membekukannya. Dari ini, mereka kehilangan kualiti dan rasa yang berguna..

    Artichoke dalam masakan

    Artichoke adalah kuncup bunga yang tidak tertiup dari tumbuhan, yang terdiri dari sisik berdaging yang besar.

    Dalam memasak:

    Tunas yang sangat muda juga digunakan - bunga, dan kemudian - kerucut. Tanah air artichoke adalah Mediterranean.

    Pada masa ini, sayur itu sangat popular di Amerika (terutama di California), di mana ia dibawa oleh peneroka Perancis dan Sepanyol..

    Semasa memilih artichoke, anda harus memberi perhatian khusus pada keadaan sayur ini, tidak boleh terlalu lesu atau kering, warnanya harus hijau seragam.

    Sayuran dari pelbagai saiz berguna untuk penetapan meja. Pucuk kecil sesuai untuk pembuka selera, artichoke sederhana sesuai untuk menggoreng dan menumis. Inti artichoke segar apa pun boleh dipotong menjadi kepingan nipis dan dimasukkan ke dalam salad. Artichoke terutama digunakan dalam kombinasi dengan beras - "risotto" Itali yang terkenal. Artichoke rasanya seperti kacang. Anda tidak boleh menyimpan sayur ini terlalu lama, kerana menjadi lesu semasa penyimpanan, kehilangan jus dan menjadi berserat.

    Cuba makan makanan yang mengandungi artichoke pada hari penyediaan. Untuk mengelakkan gelap artichoke semasa penyimpanan, setelah membersihkannya, harus direndam sebentar di dalam air dengan penambahan cuka dan jus lemon. Mengupas artichoke adalah keseluruhan proses yang memerlukan kemahiran tertentu - keluarkan daun kasar dari luar, gosokkan daun di bawah daun, potong cetakan dalaman. Hati adalah perkara paling enak dan indah mengenai artichoke. Nilai artichoke bukan hanya pada rasanya, tetapi juga dalam komposisi mineral dan vitaminnya: 2.5-3% protein, 7-15% karbohidrat, 0.4% karotena, inulin, 3-11% vitamin C, vitamin B1, B2, C, garam mineral, banyak kalium dan besi; di daun terdapat bahan-bahan cynaroid, cynarin, serta kafeik, klorogenik dan asid berguna lain.

    Ubat berasaskan artichoke digunakan untuk mengobati banyak penyakit: urolithiasis dan batu empedu, penyakit kuning, hepatitis, aterosklerosis, alergi, psoriasis, eksim. Sangat bermanfaat untuk memasukkan sayur ini ke dalam makanan anda untuk orang tua untuk meningkatkan kesejahteraan dan menurunkan kolesterol. Ekstrak artichoke diketahui dapat mengurangkan kesan toksik pada hati ubat-ubatan tertentu.

    Hidangan artichoke berguna untuk orang yang mempunyai keasidan jus gastrik yang tinggi, kerana ia mengandungi sejumlah besar garam kalium dan natrium, yang mempunyai kesan alkali.

    Artichoke dapat disarankan sebagai cara untuk mencegah perkembangan aterosklerosis.

    Merebus daun dan jus artichoke diambil untuk penyakit hati dan saluran empedu.

    Semasa menggunakan bahan, pautan terbuka aktif ke laman web diperlukan.

    Rahsia artichoke dan memasak

    Artichoke: semua orang mendengar, makan - tidak banyak, sudah memasak sendiri - sangat sedikit. Sekiranya anda mempunyai artichoke, anda harus memakannya. Dan memasak sama sekali tidak sukar. Tumbuhan yang sangat berguna ini dan sejak zaman kuno termasuk dalam diet raja dan orang kaya, dan dimuliakan oleh penulis Rom hanya dalam tahap yang sangat baik.

    Bahan untuk Rahsia Artichoke dan Memasak:

    • Artichoke - 1 keping
    • Lemon - 1 keping
    • Garam
    • Jus lemon - 1 keping
    • Minyak zaitun
    • Pasli (cincang hijau)

    Masa memasak: 30 minit

    Hidangan: 2

    Nilai pemakanan dan tenaga:

    Makanan siap
    kcal
    303.9 kkal
    protein
    6.7 g
    lemak
    20.7 g
    karbohidrat
    24.5 g
    Bahagian
    kcal
    152 kkal
    protein
    3.4 g
    lemak
    10.4 g
    karbohidrat
    12.3 g
    Hidangan 100 g
    kcal
    59.6 kkal
    protein
    1.3 g
    lemak
    4.1 g
    karbohidrat
    4.8 g

    Resipi Rahsia Artichoke dan Memasak:

    Peraturan yang paling penting ketika membeli artichoke adalah semestinya
    segar, bersaiz sederhana, dengan perbungaan yang belum dibuka dan tegas
    daun dan tanpa kering, petua kering "kelopak".

    Bilas artichoke, potong batang ke pangkal. Koyakkan
    kelopak yang rosak atau kering luaran. Parut potongan dengan cepat
    jus lemon agar tidak menggelapkan.

    Di tengah - pangkalan "jantung" artichoke yang terkenal - ini adalah makanan istimewa.

    Potong bahagian atas artichoke 3-4 cm. Lubricate potongan dengan lemon
    jus agar tidak menggelapkan.

    Masukkan ke dalam air masin mendidih. Tutup bahagian atas dengan piring sehingga artichoke ringan tidak melayang ke permukaan dan masak di tempat dengan lemon selama 20-30 minit. Kemudian segera masukkan ke dalam mangkuk dengan air yang sangat sejuk dan juga ketulan ais.

    Letakkan satu artichoke. Tentukan kesediaan dengan tusuk gigi. Sekiranya
    tusuk gigi masuk dengan mudah - siap!

    Keluarkan sepertiga kelopak dari tengah. Saya memotong artichoke
    dibahagi dua untuk demonstrasi sahaja.

    Keluarkan bahagian tengah yang berduri, ia tidak dimakan!

    Inilah yang digunakan dalam memasak - tangkai kelopak berdaging
    dan "jantung" artichoke tidak lebih dari sekadar wadah daging.

    Dan mereka tidak menggigit atau mengunyah kelopak ini! Celupkan bahagian yang pekat ke dalam sos dan rentangkan di antara gigi.
    Untuk sos paling sederhana: Jus lemon + minyak zaitun + pasli cincang halus dipukul dengan baik dengan pengisar. Lada garam.

    Inilah rupa bahagian tengah bunga! Bahagian atas tidak boleh dimakan!

    Kami "menariknya" (ia mudah dipisahkan dan - di sebelah kiri, bahagian yang boleh dimakan adalah jantung artichoke.

    Untuk sos paling sederhana: Jus lemon + minyak zaitun + pasli cincang halus dipukul dengan baik dengan pengisar. Lada garam.

    Langgan kumpulan Povaryonka di VKontakte dan dapatkan sepuluh resipi baru setiap hari!

    Sertailah kumpulan kami di Odnoklassniki dan dapatkan resipi baru setiap hari!

    Kongsi resipi dengan rakan anda:

    Saya suka resipi kami?
    Kod benam BB:
    Kod BB yang digunakan di forum
    Kod HTML untuk dibenamkan:
    Kod HTML digunakan dalam blog seperti LiveJournal
    Bagaimana ia akan kelihatan?

    Pilihan resipi lain

    Artichokes

    • Sembilan belas
    • 27
    • 18979

    Artichoke yang disumbat

    • 29
    • 17
    • 12406

    Resipi serupa

    Zucchini panggang

    • 24
    • 63
    • 6288

    Schupfnudel dengan sauerkraut

    • 135
    • 319
    • 15371

    Vinaigrette panas

    • 38
    • 55
    • 4594

    Zucchini dengan sayur-sayuran "Hari musim panas"

    • 20
    • 411
    • 4126

    Tomato bakar dengan daun bawang

    • 32
    • 15
    • 1118

    Lempeng labu

    • 34
    • 134
    • 11327

    Labu digoreng dalam serbuk roti

    • 90
    • 794
    • 34851

    Kentang "Landak"

    • 27
    • 81
    • 9817

    Kepala kentang di usus

    • 3
    • 75
    • 1138

    Cuba masak bersama

    Salad "Keseronokan yang tidak dijangka"

    • 78
    • 1675
    • 134363

    Pembuka selera "Kaze shoppe"

    • 175
    • 1283
    • 25104

    Kek coklat "Prague"

    • 91
    • 1193
    • 19537

    Foto "Artichoke dan rahsia memasak" dari tukang masak (3)

    Komen dan Maklum Balas

    • Semua
    • Soalan preskripsi
    • Ulasan

    23 Mei 2019 kopi29 #

    11 Mac 2018 yuvl #

    9 Mac 2018 GalaAlya #

    30 November 2013 Thistle2 #

    1 Disember 2012 olga6845651654 #

    1 Disember 2012 olga6845651654 #

    13 Ogos 2010 molohovez # (pengarang resipi)

    13 Ogos 2010 kseniya-v #

    27 April 2010 lolo1313 #

    20 Mei 2010 molohovez # (pengarang resipi)

    10 November 2009 Topolina #

    10 November 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    10 November 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    . Artichoke membantu pencernaan dan bahkan merawat sejumlah gangguan pencernaan. Jadi, ternyata artichoke mengurangkan muntah dan mual, sakit perut, berguna untuk kehilangan selera makan, perut kembung, sembelit, dan lain-lain. Semua ini disebabkan oleh fakta bahawa artichoke mengandungi bahan yang mengurangkan pengeluaran kolesterol di hati dan secara bersamaan memproses kolesterol yang sudah terbentuk menjadi asid hempedu. Akibatnya cukup difahami: menurunkan kolesterol darah, membersihkan hati, memperbaiki pencernaan, dll..

    10 November 2009 Topolina #

    10 November 2009 Topolina #

    10 November 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    10 November 2009 Topolina #

    10 November 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    10 November 2009 Topolina #

    10 November 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    1 Jun 2009 tat70 #

    1 Jun 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    1 Jun 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    1 Jun 2009 tat70 #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 Nata_kf #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 Nata_kf #

    28 Mei 2009 Miss #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 Irynka #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 Kapelkappa #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 Juligera #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    27 Mei 2009 yulenka #

    27 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    28 Mei 2009 yulenka #

    28 Mei 2009 molohovez # (pengarang resipi)

    Tinggalkan komen atau ulasan mengenai resipi

    Daftar, atau log masuk jika anda sudah mendaftar.

    Anda boleh log masuk ke laman web tanpa mendaftar dan memasukkan kata laluan menggunakan akaun anda di laman web berikut:

    artichoke

    Tanaman kebun di kerucut dengan daun berdaging. Peti perbungaan - "artichoke cone" digunakan untuk makanan. Artichoke kaya dengan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk tubuh manusia. Artichoke dimakan seperti berikut. Sayuran dimasak dalam masa yang singkat. Minyak zaitun dituangkan ke dalam mangkuk rata, cuka, mustard dan lada ditambahkan ke dalam minyak. Serpihan artichoke tebal dan berdaging dipecahkan satu persatu dan dicelupkan ke dalam campuran. Bubur dari daun dikikis dengan gigi, kulitnya dibuang. Semakin dekat daunnya ke inti sayur, semakin banyak pulpa. Bahagian bawah artichoke adalah bahagian bawah artichoke.

    Artichokes di malaga. Rendam buah-buahan dalam air sejuk selama 1 jam, kemudian rebus 1 kali dalam air masin, letakkan di ayak. Masak 20 artichoke dalam periuk. Sediakan sos: untuk 100 g mentega, 2 cawan kaldu kuat, 4 - 5 ketulan gula, 1 /2 botol malaga. Tuangkan artichoke dengan sos panas, hidangkan.

    (Kamus kuliner. Zdanovich L.I. 2001)

    sama dengan thistle - sayur dari keluarga Asteraceae; kuncup artichoke yang masih tidak mekar digunakan untuk makanan - bahagian bawah perbungaan dan dasar berdaging. Artichoke berasal dari Itali. Orang Perancis pada mulanya menggunakannya sebagai ubat untuk banyak penyakit. Secara amnya, dia terbukti mengalami phlegmatic dan melankolik. Afrodisiak yang paling kuat: Catherine de Medici tergila-gila dengan artichoke dan diperintahkan untuk menanamnya di seluruh Perancis. Mereka tumbuh di barat (Brittany), tenggara dan sekitar Paris. Artichoke adalah produk rendah kalori, hanya 63 kalori / 100g. Lebih-lebih lagi, ia adalah diuretik yang kuat, kaya dengan zat besi dan kalium. Artichoke tumbuh sepanjang tahun, tetapi paling lazat pada musim panas. Artichoke yang baik adalah keras dan berat, dengan kelopak yang keras (hijau terang, hijau kebiruan, atau ungu, bergantung pada jenisnya) Kelopak mekar menunjukkan buah yang terlalu matang. Dengan simpanan yang panjang, rambut di kelopak menjadi hitam di atas. Artichoke dikisar sebelum disajikan. Mereka dapat tetap segar selama beberapa hari dengan mencelupkan batang ke dalam air, seperti bunga. Setelah memasak, simpan di dalam peti sejuk selama 24 jam. Artichoke muda dan lembut digunakan dalam telur dadar, sebagai pengisian, dalam salad atau sebagai lauk untuk hidangan panas dan sejuk. Buah artichoke besar dimasak di dalam air atau dikukus, disajikan dengan sos panas dan sejuk. Hanya artichoke ungu kecil yang boleh dimakan mentah dengan garam. Buah-buahan dalam tin dan daun artichoke muda; masin dengan mencampurkan air, minyak zaitun, lemon, jintan, daun salam dan ketumbar; hanya pinggan mangkuk enamel atau tembikar yang sesuai untuk artichoke - ia menjadi hitam dalam piring logam.

    Tumbuhan herba dari keluarga Compositae. Mengandungi banyak bahan bermanfaat. Bahagian yang boleh dimakan adalah chelate, yang disebut "kerucut" artichoke, yang kelihatan seperti pinus. Artichoke rendah kalori, tetapi berkhasiat, sehingga sangat berguna untuk kegemukan. Dalam memasak, mereka dimakan mentah, direbus, dalam tin.

    Artichokes

    Kandungan artikel:

    • Kandungan komposisi dan kalori
    • Ciri-ciri yang bermanfaat
    • Bahaya dan kontraindikasi
    • Resepi hidangan
    • Fakta menarik

    Artichoke adalah spesies herba yang merupakan wakil dari Asteraceae, keluarga Asteraceae, yang tanah airnya adalah wilayah Mediterranean dan Kepulauan Canary. Ia mempunyai batang lurus, lebar, besar, daun berbulu, di permukaannya terdapat rambut putih pendek di bawah. Ia tumbuh, sebagai peraturan, di tempat yang kering dan berangin, di mana iklim hangat berlaku. Mereka memakan perbungaan artichoke, yang kelihatan seperti tunas pokok yang diperbesar. Lebih tepatnya, mereka memakan bahagian tanaman yang berdaging, yang terletak lebih dalam di bawah bulu. Artichoke digunakan bukan hanya sebagai isi hidangan, misalnya, di China mereka suka membuat teh "artichoke" dari batang dan daun, yang dianggap sangat berguna. Juga, tanaman ini banyak digunakan dalam perubatan, ia mempunyai pelbagai khasiat perubatan..

    Komposisi dan kandungan kalori artichoke

    Seperti yang telah disebutkan, artichoke kaya dengan unsur surih, menjadikannya sangat berkhasiat dan sihat..

    Kandungan kalori artichoke segar adalah sekitar 47 kcal per 100 gram produk, di antaranya:

    • Air - 85 g;
    • Protein - 3.3 g;
    • Lemak - 1.5 g
    • Karbohidrat - 5.1 g;
    • Serat makanan (serat) - 5.4 g;
    • Abu - 1.1 g.

    Komposisi vitamin artichoke setiap 100 g:

    • Vitamin A (beta-karoten) - 8 mcg;
    • Vitamin B1 (tiamin) - 0,07 mg;
    • Vitamin B2 (riboflavin) - 0,066 mg;
    • Niacin (vitamin B3 atau vitamin PP) - 1.05 mg;
    • Vitamin B5 (asid pantotenik) - 0.34 mg;
    • Vitamin B6 (pyridoxine) - 0.116 mg;
    • Asid folik (vitamin B9) - 68 mcg;
    • Vitamin C (asid askorbik) - 11.7 mg;
    • Vitamin E (tokoferol) - 0.19 mg;
    • Vitamin K (phylloquinone) - 14.8 mcg;
    • Kolin (vitamin B4) - 34.4 mg.

    Makronutrien per 100 g:

    • Kalium - 370 mg;
    • Kalsium - 44 mg;
    • Magnesium - 60 mg;
    • Natrium - 94 mg;
    • Fosforus - 90 mg.

    Unsur mikro setiap 100 g:

    • Zat besi - 1.28 mg;
    • Mangan - 256 mcg;
    • Tembaga - 231 mcg;
    • Selenium - 0.2 mcg;
    • Zink - 0,49 mg.

    Ciri-ciri berguna artichoke

    Sukar untuk meremehkan manfaat artichoke, sejak zaman kuno, banyak yang bermimpi menggunakannya untuk menjadi sihat dan selalu dalam bentuk, tetapi, sayangnya, tidak semua orang dapat memperolehnya. Dan pada zaman moden ini, minat diri yang luar biasa terhadap produk makanan ini telah dibuktikan oleh ribuan saintis yang telah melakukan analisis menyeluruh mengenai kandungan artichoke..

    Kesan bermanfaat artichoke pada badan:

      Ia digunakan sebagai profilaksis dan dalam rawatan penyakit sistem kencing, saluran gastrousus, untuk pengukuhan imuniti secara umum, dan sebagainya..

    Dari sudut pandang perubatan, artichoke memenuhi tubuh dengan pelbagai vitamin dan nutrien yang diperlukan oleh setiap orang. Yaitu, garam kalium, mangan, natrium, magnesium, kalsium dan zat besi. Di samping itu, artichoke mengandungi karotena dan tanin. Mereka juga mengandungi asid organik.

    Artichoke juga mengandungi salah satu asid organik yang berguna untuk tubuh manusia - glisosida cynarin. Ia juga kaya dengan askorbik, asid kina.

    Produk ini juga terkenal dengan kandungan serat yang banyak, yang hanya diperlukan bagi seseorang untuk fungsi normal sistem pencernaan dan peredaran darah yang normal..

    Artichoke mempunyai kesan yang baik bukan hanya pada pencernaan, tetapi juga mempunyai kemampuan untuk memulihkan sel-sel yang rosak organ-organ tubuh manusia seperti hati, ginjal dan pundi hempedu. Membantu organ tumbuh semula, melindungi mereka kemudian.

    Berkat zat aktifnya, artichoke mempunyai keupayaan untuk melindungi tubuh dari penembusan pelbagai jenis toksin, membuang pelbagai toksin daripadanya, membuangnya dari pelbagai toksin, garam berlebihan, memulihkan dan "memantau" fungsi normal pundi hempedu, iaitu, mengatur pengeluaran jus itu sendiri, juga mendorong pencernaan protein dan lemak secara menyeluruh, membantu mengatasi gas.

    Elemen produk juga mencegah penyakit berbahaya seperti radang pundi hempedu..

    Terima kasih kepada cynarin, yang juga banyak artichoke, seseorang yang menggunakannya sekurang-kurangnya sekali sebulan sama sekali tidak takut akan aterosklerosis.

    Sekiranya anda memasak hidangan dengan artichoke sedikit lebih kerap, contohnya, 2-3 kali seminggu, maka lebih cepat daripada sebulan kemudian, anda akan melihat kelegaan yang ketara di dalam badan. Semua ini berlaku kerana produk menurunkan kadar kolesterol dalam badan..

    Satu lagi sifat "khazanah" herba ini dianggap sebagai kesan diuretik dan koleretik. Berkat ini, pelbagai toksin, bakteria dan bahan berbahaya dikeluarkan..

    Diet dengan penggunaan artichoke menjadi semakin popular, kerana ia tidak hanya berkesan (berat badan sebenarnya hilang, bengkak mereda, selera makan bertambah baik), tetapi juga sangat berguna, kerana tubuh, sebenarnya, membuang semua yang berlebihan, dan sebagai gantinya, ia hanya berguna.

    Artichoke adalah antioksidan yang baik. Iaitu, mencegah penuaan, melambatkannya. Apabila digabungkan dengan vitamin C, perbungaan tanaman mencegah pembentukan sel barah, meneutralkan radikal, dan juga membantu meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular..

  • Inulin, yang juga merupakan sebahagian daripada produk, meningkatkan pembiakan bakteria bermanfaat di perut dan usus, dan juga mencegah perkembangan diabetes dan obesiti dengan membersihkan tubuh dari glukosa dan kolesterol yang berlebihan. Inulin adalah prototaip insulin, hanya semula jadi, semula jadi dan semula jadi. Iaitu, ia juga menurunkan kadar gula dalam darah. Selain itu, ia memberi kesan yang baik pada kain, menguatkannya, menjadikannya lebih tahan lama. Meningkatkan tahap mineral dalam badan, dengan itu mencegah mabuk.

  • Jus artichoke, yang masuk ke dalam badan ketika produk mentah dimakan, atau dibebaskan ketika menyediakan hidangan, tidak memiliki sifat yang kurang berguna. Adalah dipercayai bahawa cecair ini dapat membantu lelaki yang fungsi seksualnya terganggu atau tidak ada. Jus meningkatkan keinginan, meningkatkan stamina dan kekuatan. Dianjurkan juga untuk menggunakan produk ini sekiranya terdapat masalah dengan kencing pada lelaki, seperti penyakit yang tidak menyenangkan seperti demam, dan juga keracunan alkohol..

    Bahaya dan kontraindikasi terhadap penggunaan artichoke

    Walaupun terdapat banyak khasiat artichoke yang berguna, penyalahgunaannya boleh menyebabkan keracunan, kelebihan sistem pencernaan, dan kelemahan dan kelainan umum juga dapat terjadi. Pada prinsipnya, ini berlaku semasa menyusun produk apa pun, tetapi anda harus tahu bahawa terdapat beberapa sebab mengapa sesetengah orang tidak boleh makan artichoke sama sekali.

    Dilarang makan artichoke untuk orang yang mengalami hipotensi dan gastritis. Anda juga tidak boleh memakan produk ini dengan intoleransi individu atau alergi terhadap komponen..

    Orang yang mempunyai keasidan perut rendah atau tekanan darah rendah juga harus mempunyai pantang larang dalam penggunaan produk ini, kerana artichoke mengandungi garam kalium dan kalsium yang cukup, yang menimbulkan kesan alkali. Dan jika ini baik untuk tubuh yang sihat, maka untuk kategori orang di atas, pengabaian kontraindikasi terhadap artichoke dapat memprovokasi kemerosotan dan bahkan perkembangan ulser perut..

    Juga tidak digalakkan menggunakan artichoke untuk ibu hamil dan menyusui, kerana pengeluaran susu mungkin terganggu, dan bagi orang yang mempunyai batu karang atau pundi hempedu.

    Resipi artichoke

    Secara semula jadi, anda boleh makan artichoke mentah, tetapi anda juga boleh mencuba memasaknya untuk menikmati rasa baru dan manjakan diri anda dengan sesuatu yang lazat..

    Resipi artichoke:

      Artichoke rebus. Mula-mula anda perlu membilas 15-20 keping artichoke dengan teliti dalam air sejuk, kemudian memotong bahagian atas perbungaan dengan ukuran sekitar 3-4 sentimeter. Setelah kaki produk dipotong, maka bahagian atas dipisahkan dari setiap duri dengan gunting. Semua ini dilakukan, kerana bahagian yang dipotong tidak digunakan. Selepas manipulasi di atas, anda mesti memproses artichoke dengan jus setengah lemon dan tunggu 10 minit. Kemudian anda perlu menuangkan air bersih ke dalam periuk, tambahkan sedikit jus lemon, rempah secukup rasa di sana dan buang artichoke sehingga air menutupinya sepenuhnya. Diperlukan sekitar 35-40 minit untuk memasak produk dengan api sederhana. Selepas itu, artichoke diletakkan di atas pinggan dan dihidangkan bersama sos secukup rasa. Mereka juga boleh ditambahkan ke salad dan sebagai lauk. Mereka sesuai dengan makanan laut dan unggas..

    Artichoke yang disumbat. Artichoke siap dimasak boleh disumbat dengan daging. Untuk melakukan ini, anda perlu, seperti biasa, untuk merebus 15-20 perbungaan, keluarkan intinya. Seterusnya, anda perlu mengambil 300 gram daging babi cincang, gorengkannya dalam kuali bersama dengan satu wortel parut, setengah bawang cincang halus dan dua secubit garam. Selepas itu, inti dan jurang antara bulu artichoke dipenuhi dengan daging cincang yang disediakan. Mereka dibiarkan selama satu setengah jam untuk merendam, dan selepas itu hidangan boleh dimakan..

    Teh artichoke. Untuk melakukan ini, anda memerlukan daun perbungaan kering dan air mendidih biasa. 1 sudu teh daun dituangkan dengan 300 ml air mendidih dan bersikeras selama kira-kira 20 minit, setelah itu disaring dan gula atau madu ditambahkan secukupnya.

  • Artichoke acar. Artichoke juga boleh dijemput. Untuk melakukan ini, pertama sekali, anda perlu menyediakan (bilas, potong semua lebihan, rendam dalam jus lemon) 20-25 perbungaan tanaman kecil. Selepas itu perlu merebus dan mendidihnya selama 25 minit dalam jus lemon yang sama. Kemudian anda perlu mengeluarkan sayur-sayuran dari kuali dan biarkan sejuk. Pada masa ini, anda boleh menyiapkan pengasam. Untuk itu, gunakan 1 tandan pasli cincang halus, 4 ulas bawang putih, satu sudu cuka balsamic, jus setengah lemon, satu sudu minyak sayuran dan rempah secukup rasa. Semua bahan mesti dicampurkan dengan konsistensi gel. Selepas itu, artichoke yang disejukkan dipotong, dimasukkan ke dalam balang dan dituangkan dengan pengasam siap pakai. Sayur-sayuran mesti disuntik sekurang-kurangnya sehari.

  • Fakta menarik mengenai artichoke

    Terdapat kira-kira 140 jenis artichoke di dunia, tetapi hanya 40 jenis yang sesuai untuk dimakan oleh manusia. Tumbuhan ini tersebar luas di kawasan seperti Eropah Tengah dan Selatan, Afrika Utara, Amerika Selatan, California, Perancis, Sepanyol, Itali.

    Tumbuhan ini mula-mula ditanam sekitar 5 ribu tahun yang lalu di Mesir Kuno, tetapi tumbuh meluas hanya di Rom, di mana ia dianggap sebagai makanan para dewa. Artinya, hanya orang kaya yang mampu membeli artichoke. Dipercayai bahawa bahkan wanita dilarang menggunakan tanaman ini, kerana dipercayai bahawa mereka tidak layak menggunakannya..

    Untuk dijual di pasar dan pasar raya, artichoke dituai pada tahap pematangan yang berbeza. Kedua-dua spesies tumbuhan muda dan dewasa boleh dimakan. Pilihan memasak bergantung pada tahap pertumbuhan mereka. Sebagai contoh, perbungaan muda tanaman boleh dimakan mentah, tetapi yang matang tidak lagi ada, kerana ia cukup sukar dan praktis tidak terasa. Menariknya, artichoke lewat biasanya digunakan untuk acar dan pengetinan untuk dimakan kemudian. Perlu juga diperhatikan bahawa bau khas tumbuhan mula hilang secara harfiah segera setelah dipotong..

    Artichoke dianggap sayur-sayuran, dan ia ditanam seperti semua wakil budaya ini. Pertama sekali, anda perlu menanam anak benih. Penanaman berlangsung secara berperingkat. Pada mulanya, benih tanaman direndam, setelah dipindahkan ke tempat yang sejuk, sebagai peraturan, mereka diletakkan di salji atau ais, disimpan di sana, kemudian ditanam di dalam kotak yang disediakan khas dengan tanah yang diperlukan, kemudian mereka ditransplantasikan ke dalam pasu, dan hanya setelah itu mereka dipindahkan ke tanah di tempat terbuka.

    Artichoke dijaga dengan cara yang sama seperti tanaman lain. Hal ini juga diterima untuk memusnahkan rumpai, perhatian khusus diberikan kepada pengendalian perosak. Jangan lupa untuk melonggarkan dan menyiram tanah. Biasanya perbungaan separuh matang dipotong, selebihnya tidak disentuh, kerana pada musim berikutnya ia tumbuh semula.

    Sebenarnya, artichoke tidak begitu umum sebagai makanan, tetapi mereka tidak kehilangan popularitinya kerana ini, kerana sesiapa yang pernah merasakannya dan memahami semua kelebihan produk pasti akan memakannya lagi. Walaupun agak sukar untuk mengenali rasa indah tanaman itu pada kali pertama, mustahil untuk melupakannya. Kira-kira mirip dengan rasa kubis rebus, yang menghasilkan rasa after hazelnut..

    Perlu dinyatakan bahawa berkat teknologi yang berbeza untuk menyediakan artichoke, rasanya juga berubah, ia memperoleh warna dan nota baru. Kadang-kadang rasanya masin, kadang manis, kadang masam. Banyak bergantung pada sos yang dihidangkan bersama hidangan. Dan walaupun pada awalnya tidak semua orang menyukai rasa artichoke, banyak orang menyukainya kerana khasiatnya yang luar biasa..