Artichokes - bagaimana rasa mereka?

Artichoke Yerusalem dijual di banyak pasar raya, tetapi masih banyak artichoke Yerusalem eksotik, yang tidak diketahui cara memasaknya. Kita tahu bagaimana! - dan kami akan memberitahu anda. Dan mari kita berkawan dengan ubi yang luar biasa ini, apa pun namanya!

Artichoke Yerusalem adalah ubi yang boleh dimakan dengan kulit coklat dan daging putih garing yang dapat bertukar menjadi berkrim dan haluskan setelah dimasak. Rasanya seperti persilangan antara ubi jalar dan ubi saderi. Secara konsisten, ia lebih berair dan kurang berkanji daripada kentang. Secara luarannya serupa dengan akar halia, tetapi tidak begitu simpul. Penggemar artichoke Yerusalem menggambarkannya seperti ini: “Ini berkrim, lembut dan manis dengan sedikit vanila. Sama baiknya dengan kentang buatan sendiri atau lebih baik. ".

Umbi, tentu saja, tanaman itu tidak berakhir. Artichoke Yerusalem adalah abadi genus Sunflower dan kelihatan seperti bunga matahari. Perkataan "artichoke Yerusalem" mungkin berasal dari nama suku India Tupinamba, dari mana tanah airnya - dari Brazil - tanaman pada abad ke-17 dan dibawa ke Eropah.

Ia juga disebut "artichoke Yerusalem". Mengapa begitu, artichoke Yerusalem berasal dari Yerusalem? Tidak. Versi pertama: ini adalah mengenai penyelewengan nama tumbuhan Itali - girasole ("bunga matahari"), yang kemudian berubah menjadi "Yerusalem". Kedua: Para pendatang Eropah yang tiba di Amerika Serikat menyebut umbi ini, baru bagi mereka, akar dari Yerusalem Baru, kerana begitulah mereka kadang-kadang memanggil tanah air baru mereka, yang menginginkan kebesaran dan rahmat. Dan perbandingan dengan artichoke pertama kali terjadi di Eropah, ketika lelaki Perancis, Samuel de Champlain, pengasas Quebec, menulis dalam buku hariannya bahawa rasa ubi itu seperti jantung artichoke..

Kemunculan ubi artichoke Yerusalem yang bulat (sedikit pot-perut) dan cara ia aktif tumbuh di bawah tanah memberikan dua lagi nama: "truffle Kanada" dan "pir tanah".

Sebelum memasak ubi artichoke Yerusalem, basuh dengan menggunakan spons

Cara memilih, menyediakan dan menyimpan artichoke Yerusalem

Apa pun namanya, artichoke Yerusalem memang sedap. Ini memiliki rasa kacang yang baik dan ringan, dan tekstur renyah ketika mentah, konsistensi seperti haluskan ketika direbus atau dibakar, dan nilai pemakanan umbi dan kemudahan penyimpanannya. Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem, maka tanpa membersihkan atau membersihkan kotoran, bungkus dengan tuala kertas, pindahkan ke bekas kedap udara dan masukkan ke dalam peti sejuk. Di sana dia akan hidup sehingga 2 minggu. Juga, artichoke Yerusalem berguna dan diperlukan untuk kesihatan (baca bahan kami mengenai perkara ini di sini).

Musim artichoke Yerusalem adalah dari Oktober hingga Mac. Semasa membeli, perhatikan warna kulitnya. Ia mesti berwarna coklat pucat tanpa bintik-bintik gelap. Umbi harus tegas dan segar, tidak lembut dan berkerut.

Basuh artichoke Yerusalem dengan teliti sebelum menggunakannya

Artichoke Yerusalem boleh dimakan mentah, dipotong menjadi kepingan atau parut. Ia boleh dipanggang tanpa mengupas, seperti kentang jaket, atau anda boleh mengupasnya dengan pisau "pembantu rumah". Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem di pasar - "di tanah", anda mesti mencucinya terlebih dahulu menggunakan span atau berus khas. Kemudian potong, potong, potong, mengikut keperluan anda. Dan itu sahaja - masak untuk kesenangan anda!

Petua: Bubur artichoke Yerusalem kehilangan warna ketika terkena udara, jadi letakkan sayur yang dikupas dalam mangkuk air asam dan simpan di sana sehingga digunakan. Ngomong-ngomong, merebus artichoke Yerusalem "dalam seragamnya" juga enak kerana kemudian dapat dikupas dengan mudah..

Sekiranya perlu, kupas ubi

Artichoke Yerusalem dan lain-lain - persahabatan selamanya

Dari kentang tumbuk baldu hingga pai cendawan hutan gurih dan epal hijau tart, artichoke Yerusalem berfungsi dengan baik dalam banyak hidangan. Ini sesuai dengan rasa permainan liar yang kaya dan sama sekali tidak berlebihan dalam hidangan unggas dan ikan. Umbi terasa hebat dalam sup. Pada asasnya, kaldu yang enak dimasak, yang enak dan baik sebagai asas untuk sos, kerana rasanya nipis dan elegan..

Salah satu syarikat yang mudah dan berkesan untuk membakar artichoke Yerusalem adalah campuran zaitun dan mentega, rosemary dan cuka balsamic. Dan di antara sayur-sayuran, dia berkawan dengan wortel dan saderi.

Di Jerman dan negara-negara Eropah yang lain, umbi malah dijadikan bahan mentah minuman beralkohol. Ia meluas, tahan sejuk dan tidak bersahaja. Umbi kaya dengan karbohidrat yang berpotensi diperam. Hasil alkohol dari artichoke Yerusalem rata-rata 1.5-3.5 kali lebih tinggi daripada gandum atau kentang.

Potong artichoke Yerusalem menjadi kepingan

Yang ideal juga mempunyai kontraindikasi.

Tunggu sahaja untuk menggila artichoke Yerusalem! Dia mempunyai kata berhenti: kembung. Sekiranya anda cenderung ke arah itu, berhati-hati dengan ubi, terutama yang baru dituai. Chef berbahasa Inggeris malah memanggil Jerusalem artichoke fartichoke (maaf! Terjemahan literal dari "fart artichoke"). Sekiranya selepas makan 1-2 biji epal, perut anda bertindak balas secara nyata dan nyaring, artichoke Yerusalem bukan lagi untuk anda. Semasa penyimpanan, inulin (menyebabkan reaksi badan yang ganas) pecah menjadi glukosa dan fruktosa - tahap pengaruh artichoke Yerusalem pada perut menurun, tetapi kandungan kalori meningkat. 100 g umbi boleh mengandungi hingga 75 kcal.

Tidak ada kontraindikasi langsung untuk penggunaan artichoke Yerusalem, tetapi ia mesti dimakan dengan hati-hati juga dengan batu di ginjal dan di pundi hempedu. Seperti yang mereka katakan, ada juga bintik-bintik di Matahari.

Sekiranya anda mempunyai masa dan keinginan, anda boleh, atas nasihat banyak pakar pemakanan, dapat membantu mengurangkan kembung perut. Untuk melakukan ini, ubi mesti dipanggang di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 90 ° C selama 12 minit, kemudian inulin (yang banyak di dalam umbi) berubah menjadi fruktosa, dan penyataan aktif usus menurun. Tetapi ia tidak betul! Kami mengetahui contoh-contoh ilustrasi apabila ini tidak membantu..

Atau gunakan ubi "jaket" yang dipotong separuh

9 idea untuk menggunakan artichoke Jerusalem

Dan sekarang, setelah mencipta gambaran mental yang hebat, 9 idea untuk menggunakan artichoke Yerusalem:

Seperti kebanyakan sayur-sayuran akar lain, artichoke Yerusalem bertindak balas dengan baik terhadap suhu tinggi. Bakar sahaja. Untuk melakukan ini, potong ubi menjadi kepingan atau baji. Gerimis dengan minyak zaitun dan campurkan dengan thyme / sage dan bawang putih. Artichoke Yerusalem yang dipanggang seperti itu adalah hidangan sampingan yang sangat baik untuk daging panggang. Lihat resipi untuk salad artichoke Yerusalem Super Panas dengan roti ceri.

Salad artichoke Yerusalem super sihat dengan tomato ceri

Adakah anda suka pizza? Gunakan artichoke Yerusalem untuk menyiapkannya. Potong ubi ke dalam kepingan nipis dan letakkan di dasar adunan, disapu dengan sos tomato. Masukkan lebih banyak keju biru, mozzarella dan keju keras, taburkan dengan daun rosemary cincang dan bakar.

Seingat anda, kami memuji rasa artichoke Yerusalem. Untuk merasainya, berikut adalah resipi hebat - Artichoke Carpaccio Yerusalem.

Carpaccio artichoke Yerusalem

Adakah anda suka kentang goreng? Buat gratin dengan menggantikan sepertiga kentang dengan kepingan artichoke Yerusalem.

Sediakan salad kiub artichoke Yerusalem, paprika, mozzarella, zaitun dengan pesto sebagai pembalut, atau salad artichoke Yerusalem dengan krek dan crouton yang digoreng dengan minyak sayuran.

Salad artichoke Yerusalem dengan gumpalan dan crouton

Mahu kerepek? Potong artichoke Yerusalem dengan nipis pada parutan mandolin khas. Musim dengan garam dan lada. Goreng hingga keperangan.

Walaupun untuk musim sejuk, ubi yang indah dapat disiapkan dengan memutar beberapa balang kaviar sayur dengan artichoke Yerusalem (resipi di sini).

Kaviar artichoke Yerusalem

Sekiranya anda menggemari sayur-sayuran, masaklah dengan artichoke Yerusalem. Kupas artichoke Yerusalem dan potong dengan jalur halus dan halus. Parut keju Adyghe pada parut kasar. Campurkan bahan-bahan yang telah siap, masukkan telur yang telah dipukul, garam dan musim dengan lada. Kacau hingga sebati dan goreng seperti lempeng dengan minyak sayuran

Masak sup dengan artichoke Yerusalem. Untuk melakukan ini, masak hingga lembut, dan semasa ubi masih panas, gosokkannya melalui ayak. Pindahkan ke periuk, masukkan susu dan mentega. Panaskan hingga mendidih dan kemudian cairkan sup dengan krim. Gunakan cendawan atau bawang sebagai perisa semula jadi. Lihat resipi sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini di sini.

Sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini

Warga Amerika Doug Ness, seorang petani, dan Willetta Varberg, seorang perunding pemasaran dari Idaho, memutuskan untuk menghidupkan artichoke Yerusalem untuk kedua kalinya dan menjadikan umbi itu sama seperti wortel. Mereka memohon pendaftaran cap dagang (dan sebenarnya, nama baru) Sun Roots ("sun tuber"). Mereka sekarang memperkenalkan artichoke Yerusalem sebagai makanan terbaru mereka.

Artichoke (ekstrak, ekstrak, teh): sifat berguna dan kontraindikasi untuk kesihatan tubuh, faedah untuk menurunkan berat badan, untuk hati, ulasan

Artichoke adalah wakil hidup keluarga Aster, yang dimakan dan digunakan untuk tujuan perubatan. Semasa berbunga, kerana tunas yang mewah, tanaman itu dapat dikelirukan dengan thistle. Artichoke mengandungi banyak khasiat berguna kerana komposisi yang benar-benar kaya.

  1. Apa itu "artichoke" dan bagaimana rupa mereka
  2. Artichoke adalah sayur atau buah
  3. Thistle susu dan artichoke - perkara yang sama atau tidak
  4. Jenis artichoke
  5. Nilai pemakanan dan komposisi artichoke
  6. Artichoke kalori
  7. Sifat penyembuhan artichoke
  8. Bolehkah artichoke hamil
  9. Adakah mungkin artichoke untuk ibu menyusu
  10. Adakah mungkin kanak-kanak mengalami artichoke
  11. Mengapa artichoke baik untuk anda
  12. Untuk hati
  13. Untuk pundi hempedu
  14. Dari edema
  15. Dengan diabetes mellitus
  16. Dengan gout
  17. Untuk buah pinggang
  18. Untuk kolesterol
  19. Dengan endometriosis
  20. Penggunaan artichoke dalam perubatan
  21. Sifat berguna dan kontraindikasi ekstrak artichoke
  22. Sifat berguna dan kontraindikasi ekstrak artichoke
  23. Sifat berguna dan kontraindikasi teh artichoke
  24. Aplikasi dalam perubatan tradisional
  25. Tekstur artichoke pada vodka
  26. Teh artichoke
  27. Penyelesaian ekstrak artichoke
  28. Penggunaan artichoke dalam dietetik
  29. Penggunaan artichoke dalam kosmetologi
  30. Topeng Rambut
  31. Topeng muka anti-penuaan
  32. Penggunaan artichoke dalam masakan
  33. Seperti apa rasa artichoke?
  34. Cara mengupas artichoke
  35. Cara makan artichoke
  36. Fakta menarik mengenai artichoke
  37. Batasan dan kontraindikasi untuk mengambil artichoke
  38. Bolehkah anda alah kepada artichoke
  39. Kesimpulannya

Apa itu "artichoke" dan bagaimana rupa mereka

Artichoke mendapat pengedarannya kepada negara-negara Mediterranean. Kerana rasa dan kandungan vitamin yang tidak biasa, ia menjadi popular dengan gourmets. Secara luaran, kuncupnya menyerupai kon pain. Daun tanaman mempunyai struktur berbulu, dan batangnya lurus dan sekata. Bunga artichoke mempunyai warna ungu terang. Mereka dimakan dalam keadaan tertutup..

Artichoke adalah sayur atau buah

Ramai orang secara keliru mengklasifikasikan artichoke sebagai sayur. Ia juga dipercayai bahawa buahnya adalah buah. Sebenarnya, kedua-dua pernyataan itu salah. Tumbuhan perubatan adalah bunga dari keluarga Aster. Walaupun begitu, dia mendapat populariti dalam memasak..

Thistle susu dan artichoke - perkara yang sama atau tidak

Thistle susu tidak ada kaitan dengan artichoke. Tetapi selalunya tanaman keliru antara satu sama lain kerana persamaan luaran. Thistle susu tergolong dalam keluarga thistle. Ia tumbuh di tepi jalan dan tanah gurun. Kadang-kadang kilang itu terdapat di halaman bandar. Satu lagi persamaan antara susu thistle dan artichoke adalah kesan yang baik pada hati dan pundi hempedu. Kedua-dua tumbuhan ini digunakan secara aktif dalam perubatan alternatif..

Jenis artichoke

Terdapat kira-kira 10 jenis tanaman perubatan. Pelbagai jenis Sepanyol adalah yang paling popular. Nama keduanya ialah Cardone. Spesies inilah yang mula dimakan dahulu..

Nilai pemakanan dan komposisi artichoke

Manfaat dan bahaya kesihatan artichoke disediakan oleh komposisi yang kaya. Ia merangkumi sekumpulan unsur surih dan vitamin yang seimbang. Ciri khas tanaman adalah kandungan asid organik yang jarang berlaku. Terima kasih kepada mereka, artichoke boleh dianggap sebagai tanaman yang benar-benar unik. Kandungan serat yang tinggi juga memberikan faedah kesihatan. Ini memudahkan kerja sistem pencernaan, mempercepat penyerapan makanan protein. Komposisi produk berguna juga mengandungi komponen berikut:

  • garam besi;
  • vitamin kumpulan B, PP dan C;
  • natrium;
  • asid glikolik, kafeik dan gliserik;
  • magnesium;
  • inulin;
  • kalsium;
  • fosforus;
  • kobalt;
  • fluorin.

Tumbuhan perubatan tergolong dalam makanan dengan indeks glisemik rendah. Indikatornya ialah 20 unit. Nisbah BJU adalah seperti berikut:

  • protein - 3.27 g;
  • lemak - 0.15 g;
  • karbohidrat - 5.11 g.

Artichoke kalori

Sifat bermanfaat dari produk eksotik menjadikannya sangat diperlukan jika anda mengikuti prinsip pemakanan yang betul. Ini membolehkan anda mengimbangi kekurangan zat penting sekiranya berlaku kekurangan kalori paksa semasa penurunan berat badan. Kandungan kalori 100 g artichoke adalah 47 kcal. Walaupun dimakan dalam jumlah banyak, produk tersebut tidak akan menimbulkan kenaikan berat badan. Kandungan rendah lemak juga menyumbang kepada ini..

Sifat penyembuhan artichoke

Artichoke digunakan bukan hanya sebagai lauk untuk pelbagai hidangan, tetapi juga sebagai ubat. Ekstrak dan ekstraknya sering ditambahkan pada komposisi ubat-ubatan dan makanan tambahan. Kadang-kadang tanaman itu digunakan untuk menyediakan rawatan di rumah..

Sifat bermanfaat artichoke, gambarnya ditunjukkan di bawah, adalah seperti berikut:

  • mempercepat pencernaan lemak dan protein;
  • pencegahan kolesistitis;
  • kawalan terhadap pengeluaran hempedu;
  • perlindungan hati daripada kesan toksik;
  • penghapusan bahan berbahaya dari badan;
  • pengawalan kadar gula dan kolesterol dalam badan;
  • pencegahan aterosklerosis;
  • rawatan penyakit kulit;
  • penghapusan penyakit buah pinggang dan hati.

Bolehkah artichoke hamil

Tunas tanaman ubat ini sering disarankan untuk dimakan semasa kehamilan. Mereka boleh menjadi alternatif yang baik untuk hepatoprotectors yang melegakan gejala toksikosis. Dipercayai bahawa penggunaan produk dan rebusannya membantu mengurangkan beban pada pundi hempedu dan hati. Berkat kesan diuretiknya, ia akan membantu menghilangkan edema yang dibenci. Vitamin yang terkandung dalam artichoke menyumbang kepada perkembangan bayi sepenuhnya dalam kandungan.

Adakah mungkin artichoke untuk ibu menyusu

Tidak digalakkan menggunakan produk semasa menyusu. Walaupun terdapat banyak sifat berguna, ia dapat menimbulkan reaksi negatif pada anak dalam bentuk ruam kulit. Ia mampu meresap ke dalam susu ibu, sehingga memasuki badan dan bayi. Rawatan artichoke dapat dilakukan hanya setelah penolakan HS.

Adakah mungkin kanak-kanak mengalami artichoke

Kanak-kanak dibenarkan makan produk yang sihat hanya selepas enam tahun. Pada usia yang lebih awal, dia dapat memprovokasi reaksi alergi. Dengan penggunaan yang betul dan sederhana, tunas bunga akan mencegah perkembangan kekurangan vitamin, mengisi tubuh dengan bahan berguna.

Mengapa artichoke baik untuk anda

Sifat bermanfaat utama tunas tanaman bertujuan untuk kerja hati dan pundi hempedu. Sebagai tambahan kepada ini, terdapat kesan pengukuhan umum pada badan. Sekiranya anda mengambil artichoke dengan betul, anda bukan sahaja dapat meningkatkan kesihatan, tetapi juga menurunkan berat badan. Antara sifat produk yang paling ketara adalah diuretik, hepatoprotektif dan koleretik.

Untuk hati

Artichoke dianggap sangat bermanfaat untuk hati. Untuk membersihkannya, produk ini diambil dalam bentuk tulen dan dalam komposisi ubat. Pucuk tanaman ubat memberikan perlindungan sel hati yang boleh dipercayai dari kesan negatif bahan toksik.

Mereka disyorkan untuk digunakan dalam kes berikut:

  • hepatitis;
  • sirosis;
  • keperluan untuk mengekalkan organ dalam keadaan normal;
  • kegagalan buah pinggang kronik.

Untuk pundi hempedu

Artichoke juga mempunyai kesan yang baik terhadap kerja pundi hempedu. Kerana kandungan bahan organik, banyak vitamin dan garam mineral, produk ini memberikan kesan koleretik. Di samping itu, ia mempunyai kesan positif terhadap fungsi saluran gastrousus. Pengambilan ubat yang betul menjamin normalisasi najis dan menghilangkan rasa tidak selesa.

Dari edema

Untuk mengeluarkan lebihan cecair dari badan, doktor sering mengesyorkan menambahkan artichoke ke dalam diet. Penggunaannya dalam memerangi edema disebabkan oleh kesan koleretik. Di samping itu, tanaman ini mempunyai keupayaan untuk meningkatkan aliran limfa. Akibatnya, cecair dikeluarkan dari badan. Seiring dengan ini, terdapat sedikit penurunan berat badan.

Dengan diabetes mellitus

Bagi pesakit diabetes mellitus, penyembuhan tunas sangat bermanfaat. Mereka mengandungi inulin, yang membantu mengawal kadar gula dalam darah. Di samping itu, produk ini mempunyai indeks glisemik rendah. Apabila digunakan dengan betul, tunas tanaman ubat dapat menyebabkan penurunan berat badan, yang dianggap sangat penting dalam diabetes mellitus..

Dengan gout

Gout adalah keadaan serius yang menyebabkan asid urik terbentuk di sendi. Pendekatan bersepadu diperlukan untuk merawat penyakit dengan berkesan. Kerana kandungan mangan, artichoke membantu mempercepat metabolisme, menghilangkan kolesterol, mengumpulkan asid amino dan asid lemak. Akibatnya, keadaan pesakit bertambah baik. Tetapi jangan lupa tentang keperluan ubat..

Untuk buah pinggang

Artichoke ditunjukkan untuk digunakan oleh orang yang menderita penyakit buah pinggang. Kesan diuretik produk membantu menghilangkan rasa tidak selesa dan memastikan penyingkiran lebihan cecair dari badan. Semasa penggunaannya untuk tujuan perubatan, penting untuk menyediakan rejim air yang diperlukan..

Untuk kolesterol

Kolesterol berbahaya terkumpul di dalam badan akibat diet yang tidak betul dan tabiat buruk. Ini menyumbang kepada perubahan struktur dinding vaskular, akibatnya bekalan darah menderita. Terdapat juga risiko aterosklerosis dan masalah yang berkaitan. Kehadiran artichoke dalam diet membantu membuang kolesterol berbahaya dari tubuh tepat pada masanya. Ini menghalang perkembangan patologi vaskular dan kenaikan berat badan yang berlebihan..

Dengan endometriosis

Endometriosis adalah gangguan ginekologi di mana sel-sel di lapisan rahim dalaman mula menyebar ke organ lain. Sifat bermanfaat ekstrak artichoke memungkinkan untuk menggunakannya untuk mengatur tahap hormon. Mengambil ubat membantu menghilangkan fokus endometriosis sepenuhnya.

Penggunaan artichoke dalam perubatan

Setiap penyakit mempunyai skema tersendiri untuk menggunakan artichoke. Tempoh dan kekerapan kemasukan bergantung kepada pengabaian penyakit. Semakin serius, semakin lama diperlukan rawatan. Dalam beberapa kes, perlu menggabungkan artichoke dengan ubat-ubatan.

Untuk menormalkan sistem pencernaan, artichoke diambil dalam bentuk teh. Untuk menyediakan minuman, anda memerlukan 1.25 g artichoke tanah dan 1-2 sudu kecil. teh hijau. Minuman yang diseduh mesti diminum tiga kali sehari selama seminggu. Kursus ini ditetapkan untuk memburukkan lagi penyakit.

Sekiranya berlaku kerosakan pada mukosa mulut, biasanya menggunakan jus tanaman ubat. Ia digunakan untuk membilas hingga lima kali sehari. Manipulasi berhenti setelah hilangnya rasa tidak selesa sepenuhnya.

Untuk penyakit kulit, rebusan artichoke digunakan. Pembalut steril dicelupkan ke dalamnya, selepas itu digunakan pada kawasan yang bermasalah selama setengah jam. Losyen semacam itu mesti dilakukan dua kali sehari. Tempoh rawatan bergantung pada seberapa cepat gejala hilang..

Sekiranya terdapat gangguan pada fungsi sistem saraf, gout dan aterosklerosis, rebusan artichoke mesti diambil secara lisan. Dos tunggal ialah 400 ml. Kaunter penerimaan tetamu dilakukan dua kali sehari. Tempoh terapi adalah 30 hari.

Sifat berguna dan kontraindikasi ekstrak artichoke

Dalam penampilan, ekstrak artichoke adalah resin hitam, yang dicirikan oleh sebilangan besar sifat berguna. Untuk penyediaannya, syarat suhu tertentu diperlukan. Oleh itu, anda tidak boleh membuat produk ubat sendiri. Antara sifat tudung yang berguna, yang berikut dibezakan:

  • penghapusan kesakitan semasa haid;
  • membersihkan sel hati;
  • merawat kemurungan;
  • normalisasi pencernaan;
  • penyakit buah pinggang;
  • penghapusan penyakit kardiovaskular.

Penghidap alergi, kanak-kanak dan wanita hamil harus menolak penggunaan tudung. Sekiranya terdapat penyakit kronik yang serius, kemungkinan penggunaan tudung dibincangkan dengan doktor secara individu..

Sifat berguna dan kontraindikasi ekstrak artichoke

Sifat perubatan dan kontraindikasi ekstrak artichoke harus dikaji dengan baik sebelum menggunakannya. Oleh kerana tanaman ubat tidak mudah dijumpai di pasaran bebas, ubat berdasarkannya sangat popular. Ekstrak artichoke boleh dibeli di farmasi.

Khasiatnya yang berguna termasuk:

  • tindakan anti selulit;
  • perkumuhan asid urik;
  • membersihkan saluran empedu;
  • meningkatkan fungsi sel otak;
  • tindakan antimikrob;
  • rawatan penyakit kulit dan kecacatan kosmetik;
  • pencegahan urat varikos.

Ekstrak ini tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Juga tidak diinginkan untuk menggunakannya di hadapan kolesistitis, disertai dengan pengumpulan batu besar. Wanita harus menolak rawatan dengan ekstrak semasa menyusu.

Sifat berguna dan kontraindikasi teh artichoke

Artichoke sering dimakan sebagai teh. Minuman siap mempunyai rasa manis yang menyenangkan. Ia diminum bukan hanya untuk tujuan perubatan, tetapi juga untuk menghilangkan dahaga..

Ciri bermanfaat teh merangkumi yang berikut:

  • normalisasi peredaran darah;
  • peningkatan sistem kencing;
  • pengaktifan imuniti;
  • menurunkan tahap gula dalam darah;
  • melegakan proses keradangan;
  • penyingkiran bahan berbahaya dari badan;
  • memperbaiki keadaan kulit, kuku dan rambut.

Doktor tidak mengesyorkan minum artichoke kepada orang yang menderita gastritis dan ulser perut. Anda juga perlu berhati-hati ketika mengambil pesakit hipertensi. Dilarang keras menggunakan produk ubat sekiranya terdapat batu di pundi hempedu.

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Dalam perubatan rakyat, produk eksotik mula digunakan pada zaman Renaissance. Ia dihargai kerana kesan diuretik dan koleretiknya. Ia juga dipercayai bahawa pengenalan produk ke dalam diet membantu meningkatkan selera makan dan menormalkan sistem pencernaan..

Ia digunakan untuk memerangi penyakit berikut:

  • kegagalan buah pinggang;
  • aterosklerosis;
  • endometriosis;
  • diabetes mellitus;
  • hepatitis;
  • urolithiasis;
  • disfungsi ereksi;
  • gout.

Tekstur artichoke pada vodka

  • 50 g bahan mentah;
  • 300 ml vodka.
  1. Tunas tanaman diletakkan di dalam bekas yang dalam dan dituangkan dengan vodka.
  2. Bekas dikeluarkan selama dua minggu di tempat terpencil, terlindung dari cahaya matahari.
  3. Selepas masa yang ditentukan, minuman disaring.

Penerimaan dilakukan dalam 10 tetes. Pra-tincture dicairkan dengan 1 sudu besar. l. air. Ubat itu mesti diminum tiga kali sehari..

Teh artichoke

  • 2 sudu besar l. artichoke kering;
  • 400 ml air panas.
  1. Bahan mentah dimasukkan ke dalam teko seramik dan dituangkan dengan air panas.
  2. Selepas 10 minit, minuman itu boleh dicurahkan ke dalam cawan.
  3. Masukkan madu dan lemon secukup rasa.

Teh ini sangat membantu mengatasi ketegangan saraf dan menghilangkan gejala penyakit buah pinggang. Kaunter penerimaan tetamu dijalankan dalam 1 sudu besar. 1-2 kali sehari. Tempoh rawatan bergantung pada sifat penyakit.

Penyelesaian ekstrak artichoke

  • ¼ h. L. ekstrak artichoke;
  • 200 ml air panas.
  1. Ekstrak dilarutkan dalam air hingga hilang sepenuhnya.
  2. Penyelesaian yang dihasilkan harus disimpan di dalam peti sejuk..

Penyelesaiannya diambil tiga kali sehari, 50 ml. Kaunter penerimaan tetamu dilakukan 30 minit sebelum makan..

Penggunaan artichoke dalam dietetik

Pucuk tanaman ajaib dianggap sebagai ubat pelbagai fungsi yang berkesan. Ramai orang menggunakan artichoke untuk menurunkan berat badan. Ulasan menunjukkan bahawa produk ini sesuai dengan diet sayur-sayuran rendah kalori. Untuk menurunkan berat badan, anda perlu memakan tanaman setiap hari, setelah merebus dalam air masin. Penggunaan produk akan memastikan fungsi sistem pencernaan yang betul dan mempercepat metabolisme..

Penggunaan artichoke dalam kosmetologi

Tunas tumbuhan mengandungi banyak vitamin dan asid. Ini menjadikan produk tersebut sebagai produk kosmetik yang berkesan. Dengan penggunaan biasa, ia dapat meningkatkan keanjalan kulit, menjadikannya lebih terhidrat dan menghilangkan selulit. Tunas tanaman juga dapat mengatasi keguguran rambut dengan menguatkan strukturnya dari dalam..

Topeng Rambut

  • 1 sudu besar l. madu;
  • 50 g artichoke;
  • 1 sudu besar l. jus lemon;
  • 10 titis minyak pati teh;
  • 50 ml air mineral.
  1. Tunas direbus dan kemudian diuli sehingga konsistensi homogen diperoleh.
  2. Air mineral dituangkan ke dalam puri yang dihasilkan. Setelah kacau, masukkan komponen yang tinggal.
  3. Campuran nutrien digunakan pada akar dan diedarkan sepanjang panjang keriting.
  4. Selepas 30 minit, topeng dibasuh dengan air suam.

Topeng muka anti-penuaan

  • dua kuning telur;
  • 1 sudu kecil jus aloe;
  • 5 artichoke.
  1. Tunas tanaman direbus dan dihaluskan.
  2. Jus lidah buaya dan kuning telur dimasukkan ke dalamnya. Komponen dicampur dengan teliti sehingga campuran homogen diperolehi..
  3. Topeng diedarkan ke atas kulit yang telah dibersihkan sebelumnya.
  4. Selepas 15 minit, produk kosmetik dibasuh dengan air suam.

Penggunaan artichoke dalam masakan

Artichoke adalah produk makanan yang sangat diperlukan. Ia mempunyai komposisi terkaya dan rasa unik. Produk mendapat pengedarannya dalam masakan Itali, Perancis dan Sepanyol. Ia sering ditambahkan ke salad eksotik, sup, dan juga digunakan sebagai lauk. Di negara-negara Eropah, sup berdasarkan produk yang tidak biasa sangat digemari. Tunai kalengan boleh didapati di pasar raya.

Seperti apa rasa artichoke?

Pucuk tanaman ubat terasa seperti zucchini, di mana terdapat nota kacang. Jus lemon dituangkan dengan lembut ke atasnya sebelum ditambahkan ke pinggan untuk mengekalkan warna yang cerah. Ini boleh menambahkan rasa masam pada hidangan. Produk eksotik sesuai dengan daging dan ikan.

Cara mengupas artichoke

Sebelum menggunakan tanaman untuk makanan atau untuk tujuan perubatan, ia mesti disediakan dengan betul. Prosedur merangkumi beberapa peringkat:

  1. Kilang itu dibasuh dengan sempurna dalam air sejuk.
  2. Bahagian atas tunas dipotong sepanjang 5 cm dan segera dirawat dengan jus lemon.
  3. Kelopak yang membingkai tunas patah sehingga hanya inti yang tersisa.
  4. Selebihnya buah dipotong separuh, dan kemudian dibersihkan dari tengah-tengah vili.

Cara makan artichoke

Bahagian tunas yang paling berguna dianggap sebagai wadah, yang terletak di bawah serat inti. Tidak biasa memakannya sepenuhnya. Hanya bahagian lembut yang dimakan. Ia dipisahkan dari daun keras oleh gigi, berpegang pada pangkal tunas. Selalunya, produk tersebut disajikan dengan rebus. Tetapi sebagai sebahagian daripada salad, adalah kebiasaan memakannya secara mentah..

Fakta menarik mengenai artichoke

Terdapat banyak fakta menarik yang berkaitan dengan tumbuhan eksotik. Salah satunya adalah kemungkinan menggunakan artichoke sebagai sumber elektrik di Sepanyol. Mereka merancang untuk memproses lebih daripada 100,000 tan bahan mentah setiap tahun. Ini akan memberi elektrik kepada lebih daripada 50,000 orang Sepanyol.

Selama bertahun-tahun di Amerika Syarikat, pertandingan "Queen of Artichokes" sangat popular. Ia diadakan di negeri California. Antara pesertanya ialah Marilyn Monroe sendiri. Palermo kerap mengadakan festival yang didedikasikan untuk makanan eksotik. Semasa itu, para seniman membuat persembahan, mengatur pertandingan dan acara tarian.

Batasan dan kontraindikasi untuk mengambil artichoke

Sifat bermanfaat tumbuhan tidak mengecualikan kemungkinan kesan berbahaya pada tubuh. Oleh itu, berhati-hati semasa makan produk. Penting untuk tidak melebihi dos yang disyorkan. Makan berlebihan mengancam berlakunya gejala sampingan.

Kontraindikasi merangkumi yang berikut:

  • kegagalan buah pinggang kronik;
  • penyakit batu empedu;
  • tekanan darah rendah;
  • gastritis.

Bolehkah anda alah kepada artichoke

Dalam beberapa kes, penggunaan tunas tanaman boleh menimbulkan reaksi alergi. Ia dicirikan oleh ruam kulit yang disertai dengan gatal-gatal yang teruk..

Kesan sampingan lain termasuk:

  • kembung perut;
  • dorongan untuk muntah;
  • pelanggaran najis;
  • pedih ulu hati.

Kesimpulannya

Artichoke adalah produk yang sangat sihat yang perlu digunakan dengan betul. Anda boleh menghargai rasanya hanya dengan mengikuti peraturan pembersihan dan memasak.

Artichoke Itali

William Lamberti, koki restoran Moscow BlackBerry dan Balcon.

Ini adalah salah satu produk tradisional Mediterranean, sangat popular dengan kami di Itali. Artichoke mempunyai rasa tertentu, yang mungkin mengejutkan anda ketika pertama kali bertemu, tetapi patut dicuba lagi - dan anda akan jatuh cinta selama-lamanya! Ngomong-ngomong, tepat kerana rasa spesifik ini - manis, dengan nota logam - bahawa semua sommelier dunia takut akan artichoke, kerana sangat sukar untuk memadankannya dengan wain! Perlu disebutkan sifat perubatan sayur ini: membersihkan hati dengan sempurna, merangsang fungsi pundi hempedu dan mendorong penghapusan toksin. Semasa membeli artichoke, pertimbangkan dengan teliti pilihan buah: ia harus berwarna hijau terang atau ungu (bergantung pada varieti), dengan daun kelopak kering dan segar. Pastikan menyentuh artichoke: semestinya berderit, dan jika meremas di bawah tekanan jari anda, lebih baik pergi ke kedai lain. Artichoke adalah sayur yang halus dan berubah-ubah, jadi penting untuk mengetahui cara mengatasinya dengan betul. Perkara utama adalah bahawa daun tidak boleh patah! Anda perlu membuangnya dengan lembut tepat di pangkalan, kerana ini adalah bahagian yang paling sedap..

Terdapat pelbagai cara untuk menyediakan sayur ini. Contohnya, ibu saya membuat artichoke yang disumbat. Saya suka menggabungkannya dengan ikan, lemon, herba. Saya suka menambahkan rasa masam pada artichoke - lemon atau tangerine (kadang-kadang saya meletakkan sebiji lemon di dalamnya) Dan apabila anda memasuki kawasan Yahudi di Rom, anda dapat merasakan carciofo alla giudia (artichoke Yahudi) yang terkenal, yang digoreng dengan minyak zaitun. Mereka pernah dimasak oleh keluarga miskin di ghetto Itali kerana artichoke tumbuh di mana-mana dan sangat murah. Dan sekarang hidangan ini dianggap sebagai makanan istimewa dan kecanggihan masakan.!

Artichoke dengan kerang

Untuk 4 orang

Penyediaan: 15 minit

Memasak: 30 minit

8 artichoke muda muda 8 kerang besar 2 ulas bawang putih 2 bawang merah 3 sudu besar. l. wain putih kering 100 g keju mascarpone 1 lemon 1/2 cawan thyme minyak zaitun, dill, kemangi, daun salad

Penyediaan

Kupas artichoke dengan mengeluarkan kelopak keras luar. Putuskan batangnya, potong bahagian atas dari tunas yang tinggal (ia juga kasar). Potong setiap artichoke menjadi bahagian dan potong dengan hati-hati pusat bunga yang berbulu (seperti sikat). Masukkan artichoke yang telah dikupas di dalam air selama 10-15 minit, masukkan jus setengah lemon ke dalamnya. Panaskan kuali dengan api sederhana, tuangkan 2 sudu besar. l. minyak zaitun dan tumis kerang di kedua-dua belah pihak sehingga coklat keemasan. Kemudian letakkan di atas tuala kertas. Masukkan periuk lagi di atas api, tambah 2 sudu besar. l. minyak zaitun dan artichoke, setelah mengeringkannya dengan tuala kertas. Tumis dengan cepat di atas api yang tinggi, kemudian masukkan wain, bawang putih cincang, thyme dan reneh, tutup, hingga artichoke lembut. Satukan mascarpone dengan bawang cincang halus, dill dan kemangi. Letakkan jisim ini di tengah-tengah pinggan, sebarkan salad, kerang dan artichoke. Gerimis dengan minyak zaitun di atas dan hidangkan!

Salad goreng artichoke

Untuk 4 orang

Penyediaan: 25 minit

Memasak: 30 minit

4 artichoke hijau 200 ml stok ayam 1 lemon 1 bawang merah 2 ulas bawang putih Salad beku dan yang lain secukupnya 200 ml wain putih kering 1 liter minyak sayuran halus 2 sudu besar. l. minyak zaitun dara tambahan 1 sudu besar. l. cuka balsamic

Penyediaan

Kupas kelopak keras luar artichoke, pecahkan batangnya, potong bahagian atas yang keras. Dengan menggunakan sudu dengan tepi yang tajam, lepaskan hati-hati pusat bunga yang berbulu, seperti sikat. Rendam dalam air dengan jus lemon selama 10-15 minit. Tuangkan wain ke dalam periuk, bakar dan tunggu sehingga 3/4 daripadanya menguap, kemudian tambahkan 1 cawan kaldu ayam dan tunggu lagi - sehingga pada akhirnya terdapat kira-kira 4 sudu besar. l. sos. Tuangkan ke dalam cawan, sejuk dan campurkan dengan 1 sudu besar. l. minyak zaitun. Dalam periuk bersih, panaskan 1 liter minyak halus hingga suhu tinggi, celupkan artichoke ke sana, hancurkan dengan tuala kertas dan garam. Goreng artichoke hingga coklat muda (6-9 minit). Susun daun frisee di atas pinggan dengan artichoke di tengahnya. Musim selada yang masih ada dengan bawang merah dan bawang putih cincang halus, minyak zaitun dan cuka balsamic dan ratakan. Taburkan segalanya dengan sos yang telah disediakan sebelumnya dan hidangkan..

Seperti apa artichoke?

Baru-baru ini, saya berada di Sepanyol, di mana artichoke dijual di setiap langkah, dan saya perhatikan bahawa suri rumah aktif membeli produk ini di pasar sayur. Menjadi menarik untuk mencuba apa yang mereka rasa, jadi pada kesempatan awal saya memesan hidangan artichoke di restoran. Ini adalah apa yang disebut "artishoks goreng", iaitu digoreng dalam jumlah besar minyak. Dan anda tahu apa yang mereka ingatkan? Zucchini goreng tepung kami. Baiklah, satu-satu. Saya tidak mengecualikan bahawa kaedah memasak ini memutarbelitkan rasa, tetapi mengikut rasa subjektif saya, kedua-dua produk ini sangat serupa..

Rasa artichoke mengingatkan pada rasa kabochka, sedikit kacang. Saya tidak sangat menyukainya, kerana saya tidak suka zucchini. Ramai yang senang dengan rasanya, mungkin juga bergantung pada pilihan memasak. Harus diingat bahawa mereka sangat direbus semasa memasak, dan orang Itali memakannya dikupas, mencelupkan bahagiannya ke dalam minyak zaitun.

"Tanaman sayur" ini lebih biasa di Amerika Selatan dan Utara, di wilayah Rusia ia tumbuh di Wilayah Krasnodar.

Rasa artichoke agak mengingatkan pada walnut dengan sedikit zucchini.

Secara umum, rasanya menyenangkan, tetapi kemungkinan besar bagi seorang amatur.

Saya telah banyak mendengar dalam program masakan - artichoke, artichoke. Tetapi semasa tinggal di Rusia, saya tidak pernah melihat atau memakan artichoke ini yang dijual. Artichoke sebenarnya bukan sayur-sayuran atau buah, tetapi tunas bunga yang tidak tertiup. Dan sekarang, semasa bercuti di salah satu negara Mediterranean, saya berpeluang untuk melihat artichoke dengan mata saya sendiri, tetapi juga untuk merasainya. Saya melihat artichoke segar di salah satu pasar, mereka ditumpuk di kaunter di sebuah gunung. Penduduk tempatan secara aktif membelinya. Saya mencuba artichoke yang dimasak di restoran hotel tempat saya bersantai. Dan yang mengejutkan saya - rasa artichoke sangat serupa dengan zucchini kukus kami.

Artichoke adalah ramuan tanpa rasa

Saya memutuskan untuk mencuba artichoke sayur di luar negara. Apa yang datang daripadanya.

Artichoke adalah tumbuhan herba dari keluarga Asteraceae dengan perbungaan besar, bahagian yang lebih rendah berdaging digunakan untuk makanan. Artichoke adalah tunas bunga yang tidak dapat diletupkan dari tumbuhan..

Pucuk kecil sangat sesuai untuk pembuka selera, artichoke bersaiz sederhana sangat sesuai untuk memasak dan menggoreng. Inti artichoke dipotong menjadi kepingan nipis dan ditambahkan ke salad.

Apabila mentah, artichoke terasa seperti walnut yang belum masak.

Oleh kerana saya membaca bahawa ia sangat sihat dan enak, saya memutuskan untuk mencubanya. Oleh kerana kami tidak menjual yang baru, saya membeli acar. Tetapi ia tidak mempunyai cuka dan sedikit garam. Maksudnya, persidangan video semestinya hampir semula jadi.

Perkara yang paling penting adalah bahawa ia sama sekali tidak mempunyai kalori..

Artichoke mempunyai profil pemakanan yang kaya dan seimbang. Perbungaan artichoke mengandungi karbohidrat (hingga 15%), protein (hingga 3%), lemak (0.1%), garam kalsium dan besi, fosfat. Artichoke kaya dengan vitamin C, B1, B2, B3, P, karotena dan inulin. Mereka mengandungi asid organik - kafeik, kina, klorogenik, glikolik dan gliserin.

Saya sering membaca bahawa ia digunakan untuk memanggang, saya sangat menyukainya dalam bentuk ini dan mencuba.

Tetapi hanya ada makanan dalam tin.

Jadi apa rasa artichoke:

Tidak ada cuka di dalamnya, jika tidak biasanya ramuan ini membunuh rasa. Oleh itu, artichoke tidak terasa masam, tidak masin..

Rasanya seperti acar champignon, dan konsisten dan di cus - seperti kubis rebus biasa. Saya tidak merasakan rasa kacang yang istimewa, walaupun terdapat sedikit rempah.

Apa yang akan saya gunakan dalam salad dan pizza.

Saya tidak menyukainya - bayangkan kubis rebus dari sup yang ditaburkan dengan asid sitrik. Tepat sekali. Tidak jelas, tanpa rasa, herba.

Lelaki tidak akan menyukainya seratus peratus) dalam bentuk apa pun. Tidak di pizza.. tidak di tempat lain.

Dan untuk pinggang yang kurus, kami sudah bersedia untuk memakan pelbagai jenis sampah))))) Baiklah, jika anda sudah membelinya)))

Pada akhirnya, saya makan hanya setengah tin, dan semasa saya memikirkan apa yang harus dilakukan dengan selebihnya selama seminggu, mereka hilang - mereka hancur lebur dan berjamur di teras. lebah (((

  • Apa rasa artichoke
  • Pembuka selera artichoke dan zaitun Itali
  • Apa yang boleh dibuat dari artichoke

Artichoke kelihatan seperti putik bunga yang tidak tertiup. Ia juga dapat dikelirukan dengan burdock yang besar, yang sebenarnya adalah saudara jauh dari sayur ini. Dan perbungaan artichoke muda, yang dimakan, adalah tunas bunga yang tidak tertiup, ditutup dengan sisik berdaging besar.

Artichoke telah terkenal sejak zaman kuno sebagai makanan istimewa. Bagi golongan elit Rom, artichoke disediakan dengan pelbagai rempah dan madu, menjadikan rasanya unik. Kemudian, sayur itu menjadi sangat lazim dalam masakan Perancis, yang menggunakannya dalam pelbagai hidangan dan menyebarkannya ke seluruh dunia..

Artichoke disediakan secara berbeza di setiap negara. Tetapi cara yang paling terkenal dan pasti adalah dengan merebus perbungaan muda dan menyediakannya dengan semua jenis sos. Kaedah memasak artichoke inilah yang akan menunjukkan rasa yang luar biasa dan unik..

Foodies menyamakan artichoke dengan walnut atau kacang hijau. Amatur memberikannya rasa herba dan kacang. Tetapi ini hanya analogi yang jauh, rasa artichoke sebenarnya tidak seperti apa-apa, cukup terang dan spesifik.

Untuk merasakan rasa sebenar sayur ini, anda perlu memasaknya dengan betul, dan sebelum itu, pilih buah yang berkualiti tinggi. Artichoke harus berwarna hijau muda tanpa bintik-bintik gelap mengenai ukuran limau gedang. Kelopaknya semestinya pas dan kelihatan segar, berair dan awet muda..

Sebelum memasak, anda perlu memotong hujung daun dan bahagian bawah yang tajam, dan juga mengeluarkan daun gelap. Selepas itu, artichoke perlu dicurahkan dengan jus lemon agar tidak menggelap.

Anda boleh memasak sayur dalam periuk air, dandang berganda, atau bakar di dalam ketuhar. Semasa memasak, air harus masin dan jus lemon harus ditambah jika artichoke belum disiram dengannya. Pengukus mengekalkan sifat lebih berguna dari produk dan tidak menjadi terlalu berair. Kaedah memasak sedemikian akan menunjukkan rasa sebenarnya. Masa memasak secara purata kira-kira tiga puluh minit.

Kesediaan dapat ditentukan oleh warna sayuran hijau-coklat, daunnya mudah dipisahkan. Bahagian luar daunnya sukar, sehingga tidak dimakan. Makan bahagian kelopak lembut dalam.

Sangat sedap menggunakan artichoke dengan sos yang berbeza. Sos yang terdiri daripada mentega, jus lemon, secubit garam dan secubit lada putih sangat sesuai. Rempah boleh ditambahkan mengikut keinginan anda.