Astragalus berbunga wol

Asal tanaman ini masih ditutup dengan rahsia mitos. Pada zaman kuno, orang percaya bahawa astragalus berbulu adalah hadiah dari para dewa dengan sifat yang luar biasa. Astragalus sebenarnya adalah ramuan yang luar biasa. Ia tumbuh di tempat-tempat di mana terdapat sedikit emas di dalam tanah, dan unsur berharga ini dalam dos mikro juga tertumpu di kilang. Pada suatu masa, ahli alkimia bahkan berharap agar Astragalus dapat menolong mereka mencari batu ahli falsafah ajaib. Tetapi ini bukan semua fakta menakjubkan mengenai astragalus wol.

Fakta menarik dari sejarah

  • Fakta menarik dari sejarah
  • ciri umum
  • Komposisi kimia ramuan yang bermanfaat
  • Untuk apa astragalus berguna?
  • Kelebihan air astragal
  • Astragalus dalam perubatan rakyat
  • Bagaimana mengembangkan diri
  • Cara mendapatkan bahan mentah perubatan

Tumbuhan ini dikenali oleh orang Scythians. Mereka menyebutnya ramuan keabadian atau kerajaan. Orang Scythia selalu menggunakan ubat yang terbuat dari astragalus berbunga wol, direbus dalam susu kuda. Khususnya, ia adalah produk utama untuk semua lelaki keluarga diraja yang berumur 45 tahun. Tetapi wanita dilarang menggunakan ramuan seperti itu. Dan bukan kerana membahayakan kesihatan mereka, tetapi seperti yang diyakini oleh para penyelidik, seks yang lebih adil pada masa itu dianggap tidak sesuai dengan ramuan kerajaan.

Orang-orang Goth dan Yunani juga percaya bahawa suntikan bunga wol astragalus memberikan umur panjang, melindungi dari mati pucuk pikun. Tempat yang terhormat diberikan kepada astragalus di jamu Ivan the Terrible. Di Rusia, ramuan kerajaan juga dianggap sebagai tanaman untuk segala penyakit. Pada abad kedua puluh, tidak biasa berbicara dengan lantang mengenai kuasa besar Astragalus, dan menurut beberapa laporan, tanaman ini selalu digunakan oleh Hitler, Stalin dan Andropov.

ciri umum

Nama umum "astragalus" hari ini menunjukkan lebih daripada dua ribu tumbuhan yang biasa terdapat di Hemisfera Utara. Sebilangan besar mereka tumbuh di Asia Tengah, Crimea dan Caucasus. Astragals merangkumi pokok renek, separa semak, tahunan herba dan perennial. Tetapi semuanya diakui oleh daun dan bunga aneh yang rumit dalam raksasa axillary, dikumpulkan dalam perbungaan-payung, spikelet atau kepala. Tetapi hanya satu wakil dari keluarga besar ini yang mempunyai kemampuan penyembuhan yang kuat - astragalus berbulu, yang tergolong dalam keluarga kekacang. Tumbuhan ini terkenal sebagai kacang polong atau astragalus berbulu. Walaupun ahli botani mengatakan berbulu dan lembut adalah dua Astragalus yang berbeza.

Astragalus berbunga wol dikenali oleh meriam kemerah-merahan yang menutupi bahagian tanah tanaman. Herba abadi ini tumbuh hingga setengah meter. Batangnya ditutup dengan daun pinat yang kompleks. Satu lagi ciri yang menentukan ialah perbungaan. Dalam astragalus ini, ia adalah raceme capite dari 10-20 bunga ngengat kuning. Kacang polong berkembang pada akhir musim bunga - awal musim panas. Buah-buahan dalam polong kecil (panjang sekitar 1 cm) - berbulu, ovoid atau bujur, yang muncul di batang pada bulan Julai-September.

Jenis astragalus ini tersebar luas di wilayah Laut Hitam, wilayah Dnieper, di lembangan Volga-Don. Ia dapat dilihat di wilayah perkuburan yang ditinggalkan, di gundukan, beberapa peleraian. Astragalus berbunga wol bertolak ansur dengan keadaan cuaca yang berbeza, tetapi tidak berakar di kawasan ragut.

Komposisi kimia ramuan yang bermanfaat

Para saintis telah menemui cadangan vitamin A, B, E dan C, banyak asid amino, minyak pati, kumarin, tanin, flavonoid dan glikosida dalam komposisi astragalus berbulu. Tumbuhan ini mengandungi pelbagai unsur mikro dan makro, termasuk kalsium, silikon, aluminium, besi, magnesium, kobalt, zink, tembaga, mangan, molibdenum, kromium dan selenium. Gusi tumbuhan ini juga berguna. Sebagai tambahan kepada banyak unsur surih, asid organik dan flavonoid, ia mengandungi banyak sebatian kimia berguna lain. Kesan kompleks komponen bermanfaat ini memberi kesan mengejutkan kepada tubuh manusia..

Untuk apa astragalus berguna?

Gabungan komponen berguna memberi tanaman ini pelbagai sifat farmakologi..

Banyak kajian menunjukkan bahawa astragalus adalah tumbuhan yang sangat bermanfaat untuk saluran darah dan jantung. Ia mencegah aterosklerosis, penyakit jantung iskemia, infark miokard, meningkatkan fungsi ujung saraf dan otak. Kenyataan terbaru oleh saintis Eropah meyakinkan bahawa Astragalus woolly sangat berkesan dalam merawat penyakit Alzheimer. Ramuan ini mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem pencernaan, hati, ginjal, meningkatkan kemampuan pembiakan dan metabolisme. Dan penyembuh tradisional menggunakan ramuan ini untuk merawat barah..

Astragalus berbunga wol mempunyai kesan hipotensi dan menenangkan, ia melebarkan saluran koronari, melancarkan peredaran otak dan pembekuan darah yang betul. Kerana kehadiran vitamin E dan selenium yang kaya, ekstrak ramuan bermanfaat untuk otot, terutama dengan tahap distrofi yang berlainan.

Dalam perubatan tradisional dan alternatif, Astragalus berbulu digunakan:

  • untuk rawatan penyakit jantung;
  • rawatan gangguan sistem muskuloskeletal;
  • dengan anemia;
  • dengan disfungsi kelenjar tiroid;
  • untuk rawatan penyakit hati;
  • untuk meningkatkan fungsi pankreas;
  • dengan gangguan nefrologi;
  • untuk menguatkan saluran darah;
  • dengan diabetes;
  • dengan asma bronkial;
  • untuk rawatan penyakit pernafasan yang cepat;
  • dengan eksim dan psoriasis;
  • untuk menguatkan imuniti;
  • dengan hiperaktif pada kanak-kanak;
  • untuk rawatan keletihan kronik.

Menariknya, eksperimen makmal mengesahkan teori orang Scythians bahawa Astragalus berbulu melindungi dari usia tua. Ternyata ekstrak tumbuhan benar-benar melambatkan proses penuaan dalam badan, dan dalam beberapa kes bahkan melancarkan program peremajaan.

Kelebihan air astragal

Air Astragal adalah penyerapan daun tumbuhan berair. Ubat keajaiban ini sedang disiapkan pada waktu petang: tuangkan segelas air mendidih di atas 5 daun segar dan tutup kapal. Menjelang pagi, ubatnya sudah siap. Dipercayai bahawa infus ini akan melegakan kemurungan, meredakan kesan tekanan, menyembuhkan cirit-birit dan meredakan sakit haid. Bagi bayi, ubat seperti ini dikatakan juga berguna sebagai penawar kolik usus. Walau bagaimanapun, air astragal juga akan membantu orang dewasa menyingkirkan perut kembung..

Astragalus dalam perubatan rakyat

Pada zaman kuno, kacang polong menyelamatkan orang dari banyak penyakit, khususnya, hampir semua penyakit jantung dirawat dengan ramuan ini..

Untuk darah tinggi, penyerapan satu sudu besar astragalus dan segelas air mendidih berguna. Ubat ini ditekankan di tempat yang hangat selama satu setengah jam. Kemudian, selama 10 hari, ambil 2 sudu besar. l. tiga kali sehari (sebelum makan).

Untuk angina pectoris dan takikardia, penyerapan satu sudu ramuan herba dan 350 ml air mendidih berguna. Tahan ubat selama 40 minit, dan kemudian minum setengah gelas tiga kali sehari (30 minit sebelum makan).

Astragalus woolly juga berguna untuk orang yang pernah mengalami serangan jantung. Untuk pesakit seperti itu, disediakan infus sebanyak 7 sudu besar. l. ramuan kering dan 2 liter air. Rebus teh dengan api kecil dan biarkan hingga meresap selama satu jam. Masukkan kira-kira 200 g madu ke dalam minuman yang telah disaring. Rawatan berlangsung selama 14 hari. Selama ini, minum setengah gelas teh tiga kali sehari setiap hari..

Satu lagi ubat untuk menguatkan otot jantung selepas serangan jantung adalah anggur-astragalus tincture. Untuk satu liter wain putih kering, ambil 50 g rumput kering, bersikeras selama 3 minggu (goncangkan kapal setiap beberapa hari). Ambil juga 14 hari, tiga kali sehari, 1 sudu sebelum makan.

Untuk aterosklerosis, warna alkohol Astragalus berguna (disediakan dari 1 bahagian ramuan dan 3 bahagian 70 peratus alkohol). Ambil ubat tiga kali sehari, 30 tetes. Kursus - 10 hari, kemudian rehat 14 hari, dan ulangi.

Merebus satu sendok makan ramuan, segelas air mendidih dan satu sudu madu akan membantu meningkatkan peredaran darah di sel-sel otak..

Kompres infusi alkohol dari Astragalus berbulu akan meredakan manifestasi rematik dan poliartritis (isi balang separuh dengan rumput kering dan diisi dengan alkohol, biarkan selama 21 hari dalam kegelapan). Ubat ini juga boleh digunakan untuk menggosok atau minum satu sudu teh tiga kali sehari..

Untuk gastritis, ulser perut atau ulser duodenum, elok juga minum Astragalus merebus, anda boleh menggunakan madu. Sekiranya terdapat penyakit hati, adalah berguna untuk mengambil setengah sudu teh astragalus kering dan serbuk (lebih baik tidak dengan air). Dengan cara ini, anda dapat memperbaiki keadaan hati dalam masa 45 hari..

Merebus 10 g rumput kering dan segelas air, yang dimakan dalam satu sudu besar, berguna untuk buah pinggang. Satu sudu Astragalus yang disuntikkan (selama 10 jam) dalam termos akan membantu menghilangkan edema (minum 2 teguk kecil setiap 2 jam).

Bagi penghidap diabetes, astragalus berguna dalam bentuk infus berair (1 sudu per 250 ml air mendidih). Penggunaan ubat semula jadi seperti ini pada peringkat awal penyakit dapat menghentikan perkembangannya..

Infus dan decoctions tumbuhan ubat ini juga berguna untuk bronkitis, angina, penyakit ginekologi, kemandulan, gangguan sistem saraf, dan juga orang-orang yang berumur (ingat, raja-raja Scythian setelah 45 tahun kerap minum infus Astragalus).

Di samping itu, membilas dengan merebus ramuan akan mengurangkan sakit gigi dan berguna untuk merawat radang gusi, periodontitis, stomatitis. Untuk penyembuhan luka dan luka bakar, penyembuh tradisional menggunakan rebusan astragalus yang dicampurkan dengan jeli petroleum atau mentega. Salap yang dihasilkan disapu pada luka, bisul, lecet. Dan baik untuk melincirkan atau menyiram luka bakar dengan infusi air..

Persediaan semula jadi dari astragalus wol diresepkan kepada orang selepas kemoterapi. Terbukti secara saintifik bahawa merebus 1 sudu besar ramuan dan segelas air meningkatkan kesejahteraan keseluruhan, menguatkan sistem imun.

Bagaimana mengembangkan diri

Astragalus berbunga wol di Kesatuan Soviet disenaraikan dalam Buku Merah. Tetapi ini tidak menjadi masalah, kerana tanaman ubat ini dapat ditanam secara mandiri. Pakar menasihatkan untuk menyisihkan tempat tidur suria, tidak dilindungi oleh pohon, di bawah astragalus, tetapi penting untuk menyiram tanaman secara berkala. Kacang polong tidak terlalu memilih kualiti tanah, walaupun mereka berasa lebih baik di tanah hitam. Adalah perlu untuk menyemai rumput pada akhir bulan Mac sekitar 3 cm, memerhatikan lebar antara baris 45 cm. Pucuk pertama muncul 2-3 minggu setelah disemai. Ngomong-ngomong, batang tanaman mati dan busuk menyuburkan tanah dengan baik dengan nitrogen, meningkatkan kualitinya.

Cara mendapatkan bahan mentah perubatan

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Sebilangan besar nutrien terdapat di rumput yang dituai pada akhir musim bunga atau bulan Jun (buahnya belum terbentuk). Mengumpulkan rumput disarankan dalam cuaca kering, memotong dengan pisau tajam atau sabit. Penting untuk tidak memotong semua batangnya sepenuhnya, tetapi membiarkan sebilangan tanaman ditanam. Keringkan di tempat yang hangat, tetapi tidak di bawah cahaya matahari langsung. Loteng berventilasi baik sangat sesuai untuk pengeringan..

Ramai juga yang tidak mengetahui tentang keberadaan ramuan kerajaan, yang digunakan oleh orang Scythia untuk menyelamatkan diri dari usia tua, dan nenek-nenek besar kita merawat hampir semua penyakit. Tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat terhadap tanaman ini telah meningkat kembali. Mungkin bekas kegemilangan Astragalus yang berbunga wol akan kembali?

Astragalus berbunga wol

Herba Astragali dasyanthi - Herba Astragalus berbulu

Astragalus woolly - Astragalus dasyanthus Pall.

Keluarga kekacang - Fabaceae

Nama lain:
- kacang kucing

Ciri-ciri botani. Tumbuhan puber merah kemerahan herba dengan akar ubi kayu berkepala banyak. Batangnya banyak, tinggi, 30-40 cm tinggi. Daun bergantian, sebatian, ganjil-ganjil, terdiri daripada 12-14 pasang risalah berbentuk pisau pembedah atau lansolate-bujur. Perbungaan adalah racem kapitat padat bunga kuning 10-20 rama-rama. Buahnya berbulu, ovoid atau oval pod 10-12 mm dengan cerat. Setelah berbuah, bahagian udara tumbuhan mati, tumbuh semula pada awal musim bunga sejurus salji mencair. Mekar pada bulan Mei-Jun. Buahnya masak pada bulan Julai.

Dalam beberapa sumber, Astragalus berbulu disebut berbulu (berbulu), tetapi nama ini merujuk kepada spesies yang berkaitan erat Astragalus pubiflorus DC., Yang bukan ubat.

Sebar. Tumbuh liar di kawasan padang rumput di wilayah Dnieper, lembangan Volga-Don dan wilayah Laut Hitam.

Habitat. Ia tumbuh di tempat terbuka, di padang rumput, di gundukan dan perkuburan lama, di lereng dan tepi hutan. Tidak pilih-pilih mengenai kelembapan, tidak tahan terhadap kelembapan dan teduhan. Hilang dengan cepat ketika merumput ternakan, bertolak ansur dengan kehausan.

Penuaian, pemprosesan utama dan pengeringan. Dari tanaman liar, rumput dipotong dengan pisau atau sabit dalam fasa berbunga besar sebelum pembentukan buah; di ladang, mereka dipotong pada ketinggian 5-7 cm dari permukaan tanah, meninggalkan pangkal batang yang kasar dan hampir tidak berdaun. Penuaian dilakukan sebelum munculnya cendawan serbuk dan karat pada tanaman. Rumput yang dipotong dilonggarkan ke dalam bakul, beg dan segera dikeringkan.

Rumput dikeringkan di loteng, di bawah awning atau di pengering pada suhu tidak melebihi 55 ° C, menyebarkannya ke lapisan nipis (5-7 cm), kacau sekali-sekala.

Penyeragaman. Kualiti bahan mentah dinilai mengikut FS 42-533-72.

Langkah keselamatan. Bahan mentah untuk Astragalus yang berbunga wol harus dikurangkan hingga batasnya, kerana tanaman ini termasuk dalam Buku Merah.

Tanda-tanda luaran. Semua bahagian bahan mentah ditutup rapat dengan rambut keputihan panjang yang lembut, terutama kelopak. Batangnya diikat, tebal hingga 3 mm, berongga. Daun adalah pinnate ganjil dengan tangkai panjang, panjang 12-20 cm, dengan 12-14 pasang risalah pendek-panjang petiolate atau risalah-panjang longsor dan batang putih keputihan-lansolat segitiga, panjang kira-kira 15 mm dan lebar 6 mm. Bunga 10-20 dikumpulkan dalam racem cap Capit padat pada batang pokok panjang (hingga 15 cm). Kelopak berkemah dengan lima gigi palsu subulat-linear. Ngengat Corolla, benang sari 10, 9 tumbuh bersama di pangkal, 1 - percuma. Warna batang berwarna kelabu kecoklatan, daun berwarna hijau keabu-abuan, bunga-bunga berwarna kuning. Baunya pelik, lemah. Rasa manis.

Potong bahan mentah. Potongan batang, daun dan bunga dari pelbagai bentuk mulai dari ukuran 1 hingga 8 mm.

Dalam bahan mentah Astragalus berbunga wol, campuran ramuan herba Astragalus berbulu (A. pubiflorus DC.), Di mana racem bunga sessile atau dengan peduncle pendek, tidak dapat diterima; kelopak, bendera, sayap berwarna puber, dan perahu tidak berbaju.

Mikroskopi. Epidermis dengan dinding yang sedikit berliku; stomata dikelilingi oleh 3-4 sel epidermis. Rambut panjang, sel dua, sel basal pendek, selalunya mengandungi pigmen, sel terminal (terminal) panjang, dengan permukaan ubi yang besar. Sel-sel epidermis membentuk roset di sekitar rambut.

Petunjuk berangka. Kelembapan tidak lebih daripada 13%; jumlah abu tidak lebih daripada 7%; abu, tidak larut dalam larutan asid hidroklorik 10%, tidak lebih daripada 2%; bahagian tanaman berwarna kuning dan coklat tidak lebih daripada 5%; batang setebal lebih dari 3 mm, tidak lebih daripada 8%; bahagian yang dihancurkan melalui saringan dengan lubang diameter 3 mm, tidak lebih daripada 7%; kekotoran organik tidak lebih daripada 1%, mineral - tidak lebih daripada 2%.

Untuk bahan mentah yang dipotong - partikel berukuran lebih dari 8 mm tidak lebih daripada 15%; zarah yang melalui saringan dengan ukuran lubang 0,5 mm, tidak lebih dari 10%.

Komposisi kimia. Ramuan ini mengandungi triterpene saponins daziantosides - turunan daziantogenin (siri cycloartran); polisakarida, flavonoid (quercetin, isorhamnetin, astragaloside, kaempferol, narsisin); kumarin.

Sifat farmakologi. Bahan aktif secara biologi yang terkandung dalam astragalus memberikan pelbagai kesan farmakologi. Astragalus mempunyai sifat menenangkan, hipotensi, vasodilating, kardiotonik dan diuretik, berbulu, berdaun manis, berpasir.

Seiring dengan kesan penenang dan hipotensi, astragalus berbunga wol menghasilkan kesan yang serupa dengan glikosida jantung, dan juga mengembang saluran koronari, saluran ginjal, meningkatkan pengeluaran air kencing.

Dalam kajian eksperimental astragalus, peningkatan dalam jangka masa tindakan ubat-ubatan dan hipnotik, peningkatan dalam peredaran otak dan pernafasan tisu otak dicatat. Kesan antihipertensi juga diberikan oleh sifat vasodilating astragalus dan peningkatan pengeluaran air kencing kerana peningkatan hemodinamik buah pinggang, peningkatan penapisan glomerular. Sifat astragalus, yang melebar dan meningkatkan kontraktilasi jantung, dengan latar belakang penurunan kadar kontraksi jantung, meningkatkan hemodinamik umum dan organ..

Astragalus mengandungi kompleks tocopherols dan selenium semula jadi yang unik, yang penting untuk aktiviti otot. Kompleks ini digunakan secara eksperimen dan dalam praktik klinikal untuk pelbagai distrofi otot. Sebagai tambahan, astragalus menormalkan fungsi pembekuan darah dan sistem anti-pembekuan..

Isoflavone dengan aktiviti sitostatik diperoleh dari astragalus. Glikosida flavon yang diasingkan dari tumbuhan genus Astragalus mempunyai kesan hipoazotemik, sama dengan ubat lespenephril yang diimport.

Semasa mempelajari jenis astragalus lain (daun manis, kacang buncis, flapweed, bercabang padat, dan lain-lain), aktiviti farmakologi dijumpai, tidak searah dengan astragalus wol.

Ubat-ubatan. Infusi.

Permohonan. Astragalus digunakan dalam bentuk awal hipertensi. Semasa merawat dengan infus Astragalus (1 sudu besar 10% infus 5 kali sehari), pesakit meningkatkan kesihatan mereka secara signifikan, penurunan tekanan darah, sakit kepala yang hilang, pening, tinitus, kilat panas ke kepala, kilat "lalat" di depan mata, insomnia, parestesia, gangguan dan kesakitan di jantung. Di bawah pengaruh rawatan astragalus, peredaran mikro bertambah baik. Pemeriksaan kapilaroskopi menunjukkan hilangnya kekeruhan medan visual, normalisasi aliran darah kapilari, dan penurunan penyempitan kapilari. Kesan infusi Astragalus pada aliran darah serantau di sistem saraf pusat, jantung dan buah pinggang juga dijumpai..

Peningkatan peredaran serebrum pada pesakit dengan hipertensi penting disertai dengan penurunan tekanan darah di arteri retina pusat dan arteri temporal..

Dalam rawatan infus astragalus pada pesakit dengan penyakit jantung iskemia, selain sifat hipotensi dan kardiotonik astragalus, kemampuannya untuk menghalang pusat pengawalan vasomotor telah dipertimbangkan. Selepas pengambilan infusi Astragalus pada pesakit ini, dengan latar belakang peningkatan kesejahteraan dan penurunan tekanan darah, rasa sakit di jantung berhenti, gambar kapilaroskopi kembali normal, parameter ECG bertambah baik (ketinggian dan kedudukan gelombang T dan selang ST dinormalisasi).

Kesan positif Astragalus pada sistem pembekuan darah tercermin dalam peningkatan waktu pembekuan darah, peningkatan toleransi plasma terhadap heparin, peningkatan heparin bebas, dan normalisasi indikator fibrinolisis..

Semasa merawat pesakit dengan kegagalan peredaran kronik dengan kecacatan jantung, proses distrofik dalam miokardium, tekanan vena menurun, pengeluaran air kencing meningkat, edema, sesak nafas, dan sianosis menurun. Menurut fonokardiografi dan balistokardiografi, petunjuk hemodinamik umum dan intrakardiak bertambah baik.

Kesan terapeutik positif dalam rawatan infus Astragalus pada pesakit dengan glomerulonefritis akut dan kronik diperhatikan. Pada pesakit, aliran darah ginjal dan aliran plasma meningkat, rintangan ginjal menurun, penyaringan glomerular meningkat, dan saluran ginjal melebar ke tahap yang lebih besar daripada saluran periferal di bahagian ekstremitas. Ini membolehkan kita membuat kesimpulan bahawa Astragalus mempunyai kesan langsung pada hemodinamik buah pinggang. Semasa membandingkan kesan adonis dan astragalus, ternyata astragalus lebih unggul dalam sifat diuretik..

Untuk penyakit buah pinggang yang tidak disertai dengan pengekalan cecair, koleksi ubat dari komposisi berikut digunakan sebagai antihipertensi dan diuretik: Herba Astragalus dan bunga chamomile, masing-masing 30 g, sutera jagung 20 g, rumput ekor kuda, simpul dan hernia masing-masing 10 g. Meja makan campuran cincang tanaman dituangkan dengan 3 cawan air mendidih dan bersikeras selama 8-10 jam dalam termos, disaring, keseluruhan dos diminum pada siang hari.

Penyerapan astragalus berbunga wol, apabila digunakan secara topikal, mempunyai kesan penyembuhan luka dan epitelium. Sapukan infus untuk radang gusi, stomatitis dan penyakit periodontal dalam bentuk pembilasan dan untuk pemberian oral.

Komplikasi dan kesan sampingan tidak diperhatikan dalam pelantikan Astragalus berbulu.

Infusi herba astragalus (Infusum herbae Astragali) disediakan pada kadar 20 g ramuan per 200 ml air. Tentukan 1 sudu besar 3-6 kali sehari atau digunakan sebagai mikrokliser dari 20-30 ml infusi Astragalus 10% hangat 1-2 kali sehari.

Astragalus berbunga wol

Mereka yang memikirkan kehidupan kekal (atau sekurang-kurangnya sangat lama) memperhatikan astragalus berbulu. Legenda mengatakan bahawa golongan elit yang berkuasa secara teratur beralih ke Astragalus yang berbulu mencari cara untuk memanjangkan umur. Kilang ini benar-benar dapat menyelesaikan pelbagai masalah kesihatan jika anda tahu menggunakannya dan berhati-hati..

Sifat berguna Astragalus berbulu

Komposisi dan nutrien

Astragalus kaya dengan asid organik, flavonoid, tanin, asid amino, vitamin, steroid, minyak pati. Kandungan tinggi magnesium, besi, fosforus, natrium, mangan, kalsium, silikon, kobalt, kromium juga diperhatikan. Telah diperhatikan bahawa astragalus dapat mengumpulkan selenium.

Persediaan dan suntikan dari Astragalus mempunyai sifat diuretik, tonik, astringen, hemostatik, sedatif, hipotensi.

Berkat ini, tanaman ini berjaya digunakan untuk menghentikan pendarahan, dalam rawatan hipertensi, diabetes mellitus, aterosklerosis, ginjal, jantung, penyakit usus, dan beberapa penyakit onkologi.

Resipi rakyat

  • Rawatan hipertensi: untuk mengurangkan dan menormalkan tekanan, disarankan menjalani rawatan selama 3 minggu dengan infus astragalus. Untuk penyediaannya, 1 sudu kecil digunakan. ramuan kering, yang dicurahkan dengan satu gelas air panas. Bekas dengan ubat ditutup dengan tuala dan dimasukkan selama 3 jam. Infusi diambil dengan ketat mengikut jadual - seminggu kemasukan, seminggu rehat. Dianjurkan untuk melakukan ini 2 kali sepanjang tahun..
  • Penyakit hati: anda perlu mengambil 20 gram. keringkan ramuan astragalus dan tuangkan ½ cawan air mendidih (100 ml). Kemudian rebus ubat yang dihasilkan dalam mandi air selama 10 minit. Untuk membersihkan dan memulihkan hati, anda perlu menggunakannya dalam 1 sudu besar. l. sehingga 5 kali sehari.
  • Untuk penyakit ginekologi, membersihkan dengan 2 sudu besar. l. astragalus dan 2 gelas air mendidih. Ia perlu digelapkan selama 10 minit dalam mandi air dan disuntik selama 1 jam. Prosedur dijalankan menggunakan 1 gelas kaldu yang disejukkan 2 kali sehari.
  • Dalam rawatan ulser perut, barah esofagus, tekak, perut, hati, usus, tincture astragalus disediakan dari susu dan madu. Untuk melakukan ini, anda perlu mengisar 20 gram dalam ketuhar yang sedikit dipanaskan selama 30 minit. herba dan 0.5 l. susu dicairkan dalam bekas seramik atau kaca. Tambah 400 gr. madu dan panaskan lebih lama, kacau sekali-sekala, selama 10 minit lagi. Setelah masak, balut selama 30 minit. Terikan infusi yang disejukkan. Ia mesti disimpan di dalam bekas kaca. Ambil 1 sudu besar sebelum makan. l.
  • Merebus berikut akan membantu menenangkan sistem saraf: tuangkan 1 sudu besar ke dalam termos. l. astragalus dan tuangkan segelas air mendidih. 12 jam sudah cukup untuk ubat siap. Minum infusi yang ditapis pada hari berikutnya sebanyak 3 kali.

Dalam kosmetologi

Seperti yang dinyatakan pada zaman kuno, astragalus mempunyai kesan meremajakan pada tubuh, oleh itu ia berjaya digunakan dalam bidang kosmetologi. Berdasarkan decoctions dan tincture yang disediakan darinya, dibuat kompres dan topeng yang membantu melicinkan kedutan dan memberikan keanjalan kulit.

Sifat berbahaya Astragalus berbulu dan kontraindikasi

Tidak digalakkan mengambil ubat dari astragalus untuk orang yang alah kepadanya, menderita penyakit jantung kronik, penyakit buah pinggang. Anda juga perlu menggunakan ramuan dengan berhati-hati semasa mengandung..

Penerangan botani

Ini adalah tumbuhan herba peranakan dari keluarga kekacang dan banyak genus Astragalus, yang mempunyai hampir 2000 spesies.

Astragalus berbunga wol memiliki batang kelabu kecoklatan berbaring atau naik, tingginya berkisar antara 35-40 cm. Daunnya adalah tangkai di mana 12-14 pasang daun bujur kecil terletak berdekatan satu sama lain, berwarna pubescent di kedua sisi dengan rambut putih. Pada becak panjang, bunga kuning dikumpulkan dalam perbungaan sfera, yang juga berwarna puber.

Pembungaan diperhatikan dari bulan Jun hingga Julai, dan penampilan buahnya berlaku dari akhir bulan Julai hingga September.

Tumbuhan ini jarang dijumpai di alam semula jadi. Ia terutama terdapat di Moldova, Hungaria, Ukraine, dan juga di negara-negara di Semenanjung Balkan. Di Rusia, ia tumbuh di lembangan Volga-Don dan di selatan bahagian Eropah.

Sebilangan besar astragalus sesuai untuk padang rumput, kawasan terbuka, padang rumput, tepi hutan, gundukan. Tidak memerlukan kelembapan, tetapi suka cahaya.

asal nama

Dipercayai bahawa namanya berasal dari perkataan Yunani "astragalos". Ini adalah nama dadu yang terbuat dari pergelangan kaki domba, bentuknya menyerupai bentuk biji tanaman. Astragalus berbunga wol mempunyai banyak nama yang popular - kacang polong, poles count, centaury, rumput kehidupan Scythian. Oleh kerana populariti dalam perubatan tradisional, ia baru-baru ini jarang berlaku, oleh itu ia disenaraikan dalam Buku Merah.

Sejarah

Astragalus berbunga wol dikenal oleh orang Scythian kuno. Mereka menyembah tanaman ini, percaya bahawa ia dapat menyembuhkan penyakit apa pun dan menyebutnya "ramuan keabadian" atau "ramuan kerajaan". Namun, itu hanya digunakan untuk merawat bangsawan yang berkuasa. Menurut undang-undang pada waktu itu, orang biasa dilarang menggunakannya, dan pelanggaran dapat dihukum mati..

Pada abad kedua puluh, Gerhard Madaus, doktor Adolf Hitler, menjadi tertarik dengan "rumput kehidupan Scythian", yang menyusun katalog tumbuhan perubatan dan menemui rujukannya dalam tulisan orang-orang Yunani yang tinggal di Crimea. Walaupun begitu, para pemimpin dunia memikirkan kehidupan kekal dan berusaha dengan cara apa pun untuk mencapainya..

Pada 50-an abad kedua puluh, Stalin menjadi tertarik dengan isu yang sama. Dia menjadi sangat sakit, dan kerana farmakologi tidak memiliki tahap perkembangan yang moden, ramuan herba digunakan untuk rawatan. Para doktor kembali mengingati "ramuan keabadian" dan melakukan kajian yang diperlukan. Setelah mengesahkan kesan baik tumbuhan pada kesihatan manusia, Stalin mula menggunakannya sebagai ubat..

Beberapa sumber mendakwa bahawa pemimpin Kremlin berikutnya juga berusaha memanjangkan umur mereka dengan bantuan Astragalus yang berbulu.

Lagenda

Terdapat beberapa legenda yang menceritakan tentang asal usul Astragalus. Legenda pertama menceritakan tentang suku Gaul, orang baik dan baik yang turun dari pergunungan dan memutuskan untuk bermalam di kaki mereka. Namun, bahkan sebelum matahari terbit, mereka terbangun oleh muzik yang tidak dapat dijelaskan yang mengalir dari cahaya keemasan di dataran. The Gauls ketakutan, mereka menyangka bahawa mereka telah mencapai ujung bumi dan mencapai langit, di mana bintang-bintang bersinar. Dan mereka menyebut lampu-lampu cemerlang ini "astra-galos", yang bermaksud bintang-bintang Gaul. Sebenarnya, dataran itu ditutup dengan astragalus yang mekar, yang orang-orang kuno keliru dengan bintang..

Bunga Astragalus dikatakan berasal dari luar bumi..

Suatu ketika dahulu, berabad-abad yang lalu, Dewi Selena jatuh cinta dengan seorang pemuda yang fana, Endymion yang cantik, Putera Caria. Tetapi cinta mereka tidak mungkin kekal. Selena meminta pertolongan kepada penguasa tertinggi Zeus dengan meminta pertolongan, tetapi dia tidak dapat mengganggu perintah itu dan memberikan kehidupan kekal kepada manusia. Namun, dia kasihan pada dewi yang tidak dapat dipuaskan dan memberikan kekasihnya tidur abadi, di mana tubuhnya dan masa mudanya akan kekal bangkrut. Sejak itu, setiap malam Selena mengagumi kekasihnya dan membisikkan kata-kata cinta kepadanya, tetapi tidur Endymion nyenyak, dia tidak mendengar pengakuan kekasihnya. Itulah sebabnya Selena selalu sedih, kadang-kadang bunga jatuh dari karangan bunga dari kepalanya, dan, sampai ke permukaan bumi, mereka segera tumbuh. Mereka dipanggil astragal.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Oleh kerana astragalus berbulu adalah spesies yang terancam punah, mereka mula menjinakkan dan menanamnya dalam keadaan buatan. Walaupun tanaman ini dianggap tahan terhadap kemarau, ia memerlukan kelembapan yang mencukupi selama penanamannya. Disebarkan oleh biji-bijian yang pra-scarified.

Adalah perlu untuk menyemai astragalus pada awal musim bunga di tanah yang dibersihkan sepenuhnya dari rumpai dan diperkaya dengan baja. Tumbuhan itu muncul dengan perlahan, pucuk pertama muncul di atas tanah hanya selepas 2 atau 3 minggu. Rumpai yang bercambah mesti dibuang segera.

Benih hanya boleh dituai pada tahun kedua musim tanam.

Pengumpulan dan perolehan

Bahagian tanah tanaman digunakan terutamanya untuk tujuan perubatan. Pengumpulan herba berlaku dalam tempoh berbunga. Potong batang dengan bunga dan daun pada jarak dekat dari permukaan bumi, tetapi tidak lebih dari 5-7 cm.

Bahagian tanaman yang dituai dikeringkan di loteng di bawah bumbung batu tulis atau di bawah kanopi dengan peredaran udara yang baik, menyebarkannya di atas kain, kertas atau kisi dalam lapisan setebal 5-7 cm. Anda boleh menyimpan bahan mentah kering selama 1.5 tahun dalam bentuk yang dibungkus.

Video

Plot menunjukkan pilihan gambar yang akan membantu membezakan astragalus yang sihat berbulu wol dari jenis astragalus lain yang tidak dapat digunakan untuk rawatan.

Astragalus berbulu: ramuan kehidupan dan keabadian para pemimpin

Wolly astragalus (Astragálus dasyánthus) terkenal dengan sifat penyembuhannya pada awal abad kelima SM. Dalam legenda Scythian disebut - ramuan hidup atau kerajaan, yang memberi kekuatan dan awet muda, dan memperlambat penuaan. Itu ditujukan hanya untuk rawatan penguasa dan keluarga mereka.

Dan setiap orang yang menggunakannya melanggar undang-undang dihukum dengan hukuman mati. Resipi rawatan dengan tanaman yang menakjubkan ini dicatat di atas tablet emas dan dikuburkan oleh Goth kerajaan Scythian, di suatu tempat di Crimea..

Dan bukan kebetulan bahawa Hitler dan Stalin juga berminat dengan tanaman ini, yang ingin memperoleh keabadian dengan bantuan Astragálus.
Hitler membuat projek khas dan sangat rahsia di Ahnenerbe, yang melibatkan penggalian semenanjung Krimea yang diduduki untuk mencari tablet emas. Kajian penempatan kuno semasa penggalian kurg di Crimea tidak berjaya, tetapi hanya lima tablet yang dijumpai dari seluruh Travnik orang Scythians. Antaranya ialah tanaman ini.

Setelah itu, di wilayah Crimea, brigade pencarian dibuat oleh Nazi untuk mencari Astragálus, yang menarik perhatian para partisan Krimea. Setelah mengumpulkan maklumat yang diperlukan mengenai ekspedisi Jerman ini, maklumat tersebut dihantar ke Moscow.

Stalin tahu bagaimana mementingkan perkara-perkara kecil, pada pandangan pertama, nampaknya tidak penting, jadi dia dengan teliti mempelajari maklumat ini, dan memerintahkan sekumpulan doktor untuk menyiasat tanaman itu dan menyiapkan persediaan ubat berdasarkannya. Maklumat mengenai kajian ini menanggung banyak yang mengetahui tentang keberadaan hidupnya…. Oleh itu, mereka menyebutnya rumput kehidupan para pemimpin Kremlin..

Apa yang menarik mengenai penerangan biologi bunga Astragalus.

Sekarang kita bercakap mengenai bentuk tumbuhan wol dari keluarga kekacang, yang biasa terjadi di zon padang rumput di bahagian Eropah di Rusia. Suka tempat terbuka yang cerah, tetapi juga terdapat di kawasan hutan, tumbuh di tanah perkuburan lama dan gundukan kecil.

Penerangan mengenai tanaman. Ini berabad-abad, tingginya hingga 35 cm, batangnya berada dalam keadaan separa tertinggal dan hanya bahagian atasnya yang naik. Orang sering menyebutnya kacang polong. Batang dan daunnya ditutup dengan rambut lebat. Daun panjang, hingga 20 cm, terdiri dari daun kecil berpasangan (12-14). Secara umum, di wilayah negara kita, sebilangan besar spesies astragalus tumbuh, berjumlah lebih dari 2000 spesies dalam genus mereka.

Dan agar tidak bingung dalam senarai ini, saya secara khusus menyiarkan lebih banyak foto spesies berbunga wol, yang mempunyai bunga kuning yang tumbuh di peduncles dan dikumpulkan dalam perbungaan - berus kapit. Di sikat, anda boleh menghitung hingga 20 bunga bersaiz sederhana yang terlihat seperti perahu (hingga 1.5 cm), dengan layar (hingga 2.5 cm) dan sayap perahu (panjang hingga 1.8 cm).

Setelah berbunga, hampir pada bulan September, buah-buahan terbentuk - kacang (hingga 1,1 cm), memiliki bentuk bujur dengan hidung yang panjang. Tumbuhan yang lebih tua mempunyai akar yang panjang dan tebal.

Spekulasi, legenda dan perbincangan mengenai rahsia tanaman ini menyebabkan gelombang peminat mendapat wang tambahan untuk menjualnya dan kilang itu berada di ambang kehancuran. Sekarang ia disenaraikan dalam Buku Merah dan dilindungi oleh negeri.

Komposisi kimia dan sifat perubatan

Sifat penyembuhan disebabkan oleh komposisi kimianya yang unik dan keharmonian hubungan mereka. Menurut saintis, koktel penyembuhan sebenar tertumpu di dalamnya, berkali-kali lebih tinggi daripada manfaat zat perubatan individu yang terdapat di dalamnya..

Ia mengandungi unsur surih yang diperlukan untuk kesihatan manusia:

  • fosforus dan natrium,
  • kalsium dan mangan,
  • besi dan silikon.

Selenium terkumpul secara selektif, yang menyelamatkan kita dari jangkitan, onkologi dan penuaan awal (21.07) dan unsur surih lain.

Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, termasuk vitamin C, E, A, B, flavonoid (camperol dan quercetin, narcissin, astragaloside dan isorhamnetin).

Tanin dan asid organik, sebatian triterpena dan minyak pati, kumarin dan steroid terdapat di sini.

Sifat perubatan kacang polong.

Spektrum tindakan pada badan cukup luas. Tetapi sebelum menggunakannya untuk rawatan di rumah, tetap berjumpa doktor..

Decoctions dan infus mempunyai sifat menenangkan, hipotensi dan diuretik. Mereka menyumbang kepada pengembangan saluran darah, meningkatkan fungsi jantung dan buah pinggang. Selalunya tanaman ini digunakan sebagai rawatan tambahan untuk hipertensi, penyakit jantung, terutama angina pectoris..

Harta kardiotonik. Dalam perubatan rakyat, ia dianggap sebagai ramuan umur panjang dan awet muda, kerana pengaruhnya terhadap aktiviti jantung. Terdapat data pengesahan kardiografi (balistokardiografi dan fonokardiografi), yang menunjukkan peningkatan dalam hemodinamik intrakardiak dan umum orang sakit.

Hilang rasa sakit. Sekiranya tekanan darah tinggi disertai dengan sakit kepala, maka rasa sakit ini akan melegakan, pening dan tinitus hilang. Sakit jantung juga lega, ubat untuk menenangkan saraf membantu.

Vasodilator. Astragálus melebarkan saluran otak dan saluran periferal, yang mengaktifkan peredaran darah, penghantaran oksigen dan nutrien ke sel dan tisu. Ia digunakan untuk kegagalan peredaran I dan II darjah.

Sifat anti-radang dan antibakteria kacang kucing digunakan untuk merawat penyakit tekak dan rongga mulut. Tetapkan pembilasan mulut, gusi, gigi. Infusi menyembuhkan luka kecil dan mempercepat pertumbuhan semula sel.

Sifat antineoplastik disahkan oleh penggunaan penyembuh tradisional. Tumbuhan ini digunakan untuk mengobati bukan hanya tumor jinak (fibroid rahim, fibroid), tetapi juga malignan: barah perut dan esofagus, kerongkong dan usus, barah hati dan testis, payudara dan serviks.

Keupayaan untuk mengatur keseimbangan air. Ia mempunyai khasiat yang luar biasa untuk mengeluarkan lebihan air dari sel-sel badan, oleh itu, ubat-ubatan rakyatnya mengesyorkan untuk merawat edema serebrum, tetes, dengan edema sendi, rematik.

Memperbaiki komposisi darah. Ahli herba mengesyorkan kacang kucing untuk meningkatkan fungsi pembekuan darah, dan keadaan normal dipastikan, darah tidak menipis atau menebal. Oleh itu, peredaran kapilari dipulihkan.

Di samping itu, tumbuhan perubatan digunakan untuk distrofi otot, keracunan, prolaps rahim, sesak nafas, sianosis, diuresis.

Penjelasan saintifik untuk kepentingan Astragalus untuk memanjangkan umur

☀ Untuk memahami pernyataan yang kuat ini, anda perlu memahami apakah bahagian penting dari proses penuaan. Adalah dipercayai bahawa ini disebabkan oleh molekul DNA. Hujung helai DNA disebut telomer. Mereka bukan kod untuk apa-apa, tetapi mereka memainkan peranan yang sangat penting dalam melindungi sisa DNA dari kerosakan atau kerosakan. Iaitu, mereka seperti perisai.

☀ Walau bagaimanapun, terdapat beberapa radikal yang merosakkan telomer dengan mengasingkannya secara berkala. Nasib baik, badan mempunyai enzim khas yang menjana semula mereka dan disebut telomerase. Mengekalkan telomer dalam keadaan baik melindungi DNA dari kerosakan dan kerosakan DNA dari pelbagai sumber, seperti radikal, yang dianggap sebagai penyebab utama perkembangan tanda-tanda penuaan: kemunculan kedutan, penyakit sendi.

☀ Tahun berlalu, panjang telomere mulai memendek, sehingga mengurangkan jumlah perlindungan DNA, sehingga tanda-tanda penuaan khas pertama mulai muncul. Tanda-tanda ini dapat diperlahankan dan dipercepat, bergantung pada berapa banyak radikal di dalam tubuh manusia..

☀ Merokok atau penggunaan kerusi berjemur yang berlebihan di pantai jelas akan meningkatkan jumlah radikal. Sebaliknya, pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dalam jumlah yang banyak, akan memperlambat gejala ini. Pada akhirnya, panjang telomer memainkan peranan penting dalam melindungi DNA dan mengurangkan permulaan penuaan: semakin lama telomer, semakin baik dilindungi DNA..

Tonton videonya mengenai cara menyiapkan astragalus tincture untuk peremajaan:

Str Astragálus adalah sumber unik sebatian seperti sikloastragenol (atau TA-65), yang mampu mengaktifkan enzim telomerase. Ini membantu mengurangkan kelajuan, memendekkan stelomer, atau bahkan memanjangkan telomer untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan..

☀ Satu kajian menunjukkan bahawa TA-65 dapat mendorong aktiviti telomerase 1.4 hingga 3.3 kali berbanding kumpulan kawalan dan sebatian lain. Dan satu lagi menunjukkan rawatan TA-65 untuk memanjangkan telomer dan mengurangkan kerosakan DNA yang berkaitan dengan telomer pendek.

☀ Diakui, kajiannya tidak tepat, tetapi hasilnya sekarang menjanjikan dan menunjukkan hasil yang jelas. Sebatian yang terdapat di dalam tanaman mengaktifkan telomerase dan melindungi dari timbulnya tanda-tanda penuaan. EFSA (European Safety Safety Authority) melakukan penyelidikan mereka dan menyimpulkan bahawa ia benar-benar dapat "melindungi sel dan tisu dari kerosakan oksidatif.".

Evidence Bukti ini tidak menunjukkan peningkatan jangka hayat dan tidak mempengaruhi kesihatan. Kesihatan adalah ukuran seberapa sihat anda, dan jangka hayat adalah ukuran usia, tanaman tidak meningkatkan tempohnya. Walau bagaimanapun, ia menunda permulaan tanda-tanda penuaan, dan menarik bagi mereka yang ingin kekal muda selama mungkin..

Manfaat lain dari Astragalus

Di China, decoctions dari perbungaan bertujuan untuk merawat sejumlah penyakit, terutama selsema saluran kencing. Di Rusia, tanaman ini belum cukup dipelajari. Tetapi jangan lupa bahawa khasiat bermanfaat teh hijau, kunyit, mula digunakan sebagai maklumat yang belum disahkan..

Kini semua kelebihan produk ini terkenal dan banyak digunakan. Pada masa ini, sudah ada beberapa bukti bahawa Astragálus dapat merangsang sistem imun dan juga dapat melindungi ginjal dari kerosakan...

Kontraindikasi terhadap penggunaan kacang kucing

Tidak ada komplikasi dan fenomena khusus dengan penggunaan ubat-ubatan. Tetapi masih, anda perlu lebih berhati-hati bagi mereka yang mempunyai reaksi alergi terhadap ubat-ubatan herba..

Di bawah pengawasan doktor, decoctions dan infusions harus diambil untuk orang-orang dengan tekanan darah rendah dan penyakit jantung kronik. Terdapat pernyataan bahawa dos ubat yang besar tidak membahayakan kesihatan, oleh itu disyorkan untuk minum infus, tetapi bagaimanapun, tidak perlu berlebihan untuk menunjukkan kesejahteraan anda.

Adakah terdapat risiko kesihatan saintifik?

  1. Sekiranya Astragálus boleh memberi kesan yang baik pada tubuh, kemungkinan besar juga akan memberi kesan negatif. Perlu difikirkan dua kali mengenai usaha meningkatkan aktiviti telomerase, yang merangsang sistem imun, menyebabkan keguguran rambut. Oleh itu, semua akibat negatif mesti disiasat..
  2. Nasib baik, decoctions dan infusions dari tanaman telah dimakan selama bertahun-tahun dan tidak ada satu pun kesan negatif yang direkodkan, dan kajian menggunakan dos kecil tidak menunjukkan kesan toksik..
  3. Kajian yang menggunakan dos yang sangat tinggi iaitu 2000 mg per kg berat badan (cycloastragenol adalah bahan aktif dalam ramuan) juga tidak menunjukkan kesan toksik. Oleh itu, untuk menghampiri dos yang berbahaya, anda memerlukan lebih daripada satu kg bahan mentah..
  4. Kebimbangan juga telah dinyatakan bahawa pengaruh Astragálus pada panjang telomere dapat memicu pertumbuhan sel barah. Walau bagaimanapun, penyelidikan menunjukkan bahawa ini tidak berlaku. Astragalus terbukti dapat melengkapkan kemoterapi dengan meningkatkan prestasinya atau dengan mengurangkan ketoksikannya.
  5. Tidak ada risiko kesihatan yang berkaitan dengan pengambilannya, dan toksikologinya diuji dengan dos yang sangat tinggi, jadi tidak perlu khawatir akan kemungkinan kesan negatif dari itu..

Aplikasi dalam perubatan tradisional

Kuahnya. Penggunaan ramuan merebus mengembang saluran darah dan otak dan periferal, menjenuhkan darah dengan oksigen. Untuk menyediakan kuahnya, tuangkan 3 sudu besar bahan mentah dengan segelas air mendidih, rebus dengan api kecil selama kira-kira 5 minit.Setelah menyejukkan dan menyaring, gunakan 3 sudu besar 2 sudu besar.

Kaldu yang sama digunakan sebagai diuretik dan ekspektoran untuk meningkatkan imuniti dan menyokong jantung. Untuk penyakit buah pinggang, sakit sendi, gangguan saraf dan keletihan kronik, sakit kepala dan untuk melegakan keradangan di rongga mulut.

Bayaran perubatan. Dalam perubatan rakyat, penggunaan bahan mentah dalam kombinasi dengan tanaman ubat lain diamalkan. Campurkan 30 g biji kucing mentah kering dan chamomile, 20 g stigma jagung dan masing-masing 10 g knotweed, hernia dan ekor kuda. Tuangkan satu sudu besar koleksi dengan 3/4 liter air mendidih, biarkan selama 10 jam. Selepas meneran, minum pada waktu siang.

Pengumpulan ramuan perubatan digunakan untuk merawat urolithiasis, pielonefritis, sistitis.

Merebus akar. Rebus 6 g akar dalam segelas air di atas mandian wap yang ditutup dengan penutup sehingga 30 minit. Kemudian isipadu disesuaikan menjadi 250 ml dan 2 sudu diambil tiga kali. О Penggunaan rebusan ditunjukkan untuk penyakit jantung, sebagai ekspektoran dan diuretik, penyakit hati, radang paru-paru.

Infusi. Masukkan satu sudu teh bahan mentah kering dalam segelas air mendidih selama 3 jam. Ambil bahagian kecil sepanjang hari. Minum infusi selama seminggu, kemudian berehat sama dan menjalani rawatan yang lain.

Digunakan untuk hipertensi, dengan hematoma serebrum, pneumonia, catarrh saluran pernafasan, aterosklerosis, kelemahan umum dan kehilangan kekuatan.

Kuah Douching. Dalam 2 gelas air mendidih, rebus 2 sudu besar bahan mentah meja dengan api kecil, kemudian tekan selama satu jam lagi. Untuk pembasuhan, gunakan 1 gelas kaldu, dua kali sehari.

Permohonan: untuk fibroid rahim, kanser ovari dan serviks, proses keradangan.

Infusi madu. Selama 10 minit, 200 g madu dipanaskan dalam mandi air, masukkan 20 g bunga kering dan daun di dalamnya. Selepas 5 sudu besar, cairkan dalam 1/2 cawan susu atau air suam dan minum pada siang hari dalam bahagian kecil.

Permohonan: untuk barah tekak dan esofagus, hati dan perut, usus. Dengan mastopati dan barah payudara, infus berlaku ke kawasan yang terjejas.

Di mana untuk membeli bahan mentah untuk kilang yang unik.

Saya telah menyatakan di atas bahawa pengambilan sendiri ramuan ini dilarang, kerana tanaman ini disenaraikan dalam Buku Merah, jadi hanya boleh dibeli melalui rangkaian farmasi, phyto-pharmacy atau menggunakan perkhidmatan kedai dalam talian.

Tumbuhan ini tidak beracun dan bertindak sangat ringan pada tubuh, namun, berjumpa doktor sebelum menggunakannya..

Saya doakan anda sihat!

Artikel blog menggunakan gambar dari sumber terbuka di Internet. Sekiranya anda tiba-tiba melihat foto pengarang anda, maklumkan kepada editor blog mengenainya melalui borang Maklum Balas. Foto akan dikeluarkan, atau pautan ke sumber anda akan ditempatkan. Terima kasih kerana memahami!

Astragalus berbulu - sifat berguna dan kontraindikasi

Astragalus berbulu - tumbuhan yang dianggap ubat. Ia
tumbuh di alam liar, mempunyai banyak sifat perubatan
digunakan dalam perubatan. Tumbuhan ini mempunyai diaforetik, hipotensi, diaforetik,
kesan vasodilator, diuretik dan kardiotonik, menggalakkan
menyembuhkan luka dan menghentikan pendarahan. Mula menuai tanaman semasa mekar.
Untuk ini menggunakan bahagian bawah tanah.

  1. ciri umum
  2. Sebar
  3. Komposisi kimia ramuan
  4. Penyembuhan sifat
  5. Kelebihan air astragal
  6. Sifat berbahaya dan berbahaya dari astragalus wol
  7. Kontraindikasi untuk digunakan
  8. Astragalus dalam perubatan rakyat
  9. Astragalus untuk memanjangkan umur
  10. Bagaimana mengembangkan diri
  11. Cara mendapatkan bahan mentah perubatan
  12. Fakta menarik dari sejarah

ciri umum

Woolly Astragalus adalah tumbuhan dari keluarga kekacang yang tingginya hingga empat puluh sentimeter. Batang tanaman berusuk, berongga di dalam, berdiri tegak, mempunyai daun. Astragalus mempunyai akar penting, ia mengandungi unsur-unsur sclerenchymal, di mana bakteria berada yang mensintesis protein dari nitrogen di atmosfera. Ciri tumbuhan ini memungkinkannya bertahan di tanah yang kekurangan nitrogen..

Daun tumbuhan berbentuk petiolate, lancet atau berbentuk bujur. Panjangnya mencapai dua puluh milimeter. Stipules juga berbentuk lancet, berujung dan mempunyai hujung berwarna putih.

Bunga-bunga astragalus berbunga wol panjangnya dua sentimeter, ia dikumpulkan dalam perbungaan - berus (terdapat hingga dua puluh bunga kecil dalam satu sikat), terbentuk pada peduncle panjang. Tumbuhan ini mempunyai perianth ganda, corollanya berwarna kuning, kelopaknya berbentuk loceng. Semua organ, kecuali corolla, ditutup dengan rambut kekuningan. Buah Astragalus berbulu - panjang kacang hingga satu sentimeter.

Pembungaan tanaman dapat diperhatikan pada awal musim panas. Buah-buahan terbentuk antara bulan Julai dan September.

Sebar

Astragalus berbulu tumbuh di Asia Tengah, Caucasus dan Crimea. Ia tumbuh di tanah perkuburan yang terbengkalai, lereng, tepi hutan, gundukan, tetapi tidak dapat dijumpai di kawasan penggembalaan. Kilang ini bertolak ansur dengan pelbagai keadaan cuaca, menyukai cahaya matahari, kelembapan sederhana.

Komposisi kimia ramuan

Astragalus berbunga wol mempunyai banyak khasiat yang berguna, kerana mengandungi flavonoid, pelbagai asid amino, glikosida, vitamin, minyak pati, tanin, steroid, sebatian triterpena, unsur makro dan mikro, asid organik dan kumarin. Getah tanaman mengandungi 70% bassorin, 10% arabin, serta pigmen, zat lendir dan saponin.

Semua komponen tumbuhan adalah "koktail penyembuhan" yang membawa manfaat besar bagi tubuh manusia.

Penyembuhan sifat

Tumbuhan ini mempunyai banyak sifat perubatan kerana komponen yang termasuk dalam komposisinya. Astragalus berbunga wol memiliki diuretik, hipotensi, sedatif, kardiotonik, analgesik, vasodilator, antibakteria dan anti-radang, serta kesan antitumor. Tumbuhan ini dapat menormalkan keseimbangan air-garam, menghilangkan lebihan air dari sel. Selalunya diresepkan untuk menghilangkan edema serebrum, tetes, rematik. Astragalus juga meningkatkan komposisi darah, mengembalikan peredaran darah di kapilari. Ia digunakan untuk merawat distrofi, dengan mabuk badan, sesak nafas, prolaps rahim.

Merebus dan infus dari tumbuhan melebarkan saluran darah, menormalkan aktiviti sistem kardiovaskular, buah pinggang. Astragalus berbunga wol dianggap sebagai tanaman umur panjang, kerana ia memberi kesan positif pada kerja jantung. Astragalus menghilangkan sakit kepala, pening, tinitus, ia membantu menghentikan neurosis, sakit di jantung. Tumbuhan itu menormalkan peredaran darah.

Biji Astragalus digunakan dalam rawatan penyakit tekak dan rongga mulut. Bilas mulut dengan merebus biji, ia mengaktifkan proses pertumbuhan semula tisu, mempromosikan penyembuhan luka yang cepat.

Untuk masa yang lama, tanaman ini digunakan untuk mengobati tumor yang bersifat jinak, dan dalam beberapa kes juga neoplasma ganas, termasuk barah perut, tekak, hati, serviks.

Astragalus wool-flowered digunakan untuk perawatan serangan jantung, iskemia, aterosklerosis, penyakit Alzheimer, penyakit sistem pencernaan, urogenital, endokrin dan pembiakan, serta sistem muskuloskeletal, kelenjar tiroid. Tumbuhan ini membantu menghilangkan penyakit virus, meningkatkan pertahanan badan, merawat hiperaktif pada masa kanak-kanak dan keletihan kronik. Ekstrak Astragalus melambatkan penuaan badan.

Kelebihan air astragal

Air Astragalus adalah penyerapan daun astragalus. Ia dimasak pada waktu petang. Lima daun tanaman dituangkan dengan satu gelas air mendidih, bersikeras hingga keesokan paginya.

Air seperti itu membantu menghilangkan kemurungan dan tekanan, cirit-birit dan sakit haid. Kanak-kanak diberi air astragal untuk kolik dan perut kembung.

Sifat berbahaya dan berbahaya dari astragalus wol

Astragalus berbunga wol memiliki spektrum tindakan yang besar pada tubuh manusia. Ini adalah alat serba boleh yang dapat menghilangkan banyak masalah. Tidak dijumpai sifat berbahaya dan berbahaya tanaman.

Umumnya diterima bahawa astragalus adalah ramuan hidup. Orang yang mengambil rebusan dan tingtur tumbuhan ini merasa baik, kesihatan mereka bertambah baik. Astragalus digunakan bukan hanya untuk rawatan pelbagai penyakit, tetapi juga untuk pencegahannya..

Kontraindikasi untuk digunakan

Kilang ini mempunyai beberapa kontraindikasi:

  • kerentanan tinggi terhadap astragalus;
  • penyakit buah pinggang kronik, yang dimanifestasikan oleh pembengkakan;
  • penyakit jantung kronik.

Sebelum menggunakan tumbuhan untuk tujuan terapi, anda mesti berjumpa doktor.

Astragalus dalam perubatan rakyat

Dalam perubatan alternatif, tincture dan rebusan astragalus berbunga wol digunakan untuk merawat batuk, asthenia, patologi buah pinggang, rematik, penyakit sistem saraf, tonsilitis, penyakit periodontal dan stomatitis.

Tumbuhan ini juga sering digunakan untuk rawatan tumor dari pelbagai genesis, serta setelah kemoterapi untuk pemulihan tubuh yang paling cepat..

Astragalus mendorong penyingkiran lebihan cecair dari badan, oleh itu ia digunakan secara aktif untuk rawatan edema serebrum. Tumbuhan ini juga membuang toksin dari badan, oleh itu ia berkesan untuk pelbagai keracunan..

Tumbuhan ini telah lama merawat semua penyakit jantung, terutamanya darah tinggi.

  1. Satu sudu bahan mentah dituangkan dengan satu gelas air mendidih.
  2. Berkeras di tempat yang hangat selama satu setengah jam.
  3. Ambil selama sepuluh hari tiga kali sehari, dua sudu sebelum makan.

Dengan takikardia dan angina pectoris:

  1. Satu sudu bahan mentah dituangkan dengan air mendidih dalam jumlah tiga ratus lima puluh mililiter.
  2. Tegaskan empat puluh minit, tapis.
  3. Dimakan setengah jam sebelum makan, 0.5 cawan tincture.

Setelah mengalami serangan jantung:

  1. Tujuh sudu tumbuhan dituangkan dengan dua liter air.
  2. Rebus selama beberapa minit, tekan selama kira-kira satu jam.
  3. Terikan, masukkan dua ratus gram madu.
  4. Ambil rebusan tiga kali sehari selama setengah gelas.
  5. Kursus terapi adalah dua minggu.
  1. Dua puluh gram tumbuhan kering dituangkan dengan setengah gelas air mendidih.
  2. Masukkan mandi air selama sepuluh minit.
  3. Tapis dan sejukkan.
  4. Ambil satu sudu kaldu lima kali sehari.

Dalam ginekologi, merebus tumbuhan digunakan sebagai douching:

  1. Dua sudu besar bahan mentah dituangkan ke dalam dua gelas air.
  2. Rebus dalam mandian air selama sepuluh minit.
  3. Berkeras selama satu jam, tapis, sejuk.
  4. Pencucian dilakukan dua kali sehari, menggunakan satu gelas kaldu pada satu masa.

Patologi sistem saraf:

  1. Lima belas gram bahan mentah dimasukkan ke dalam termos, dituangkan dengan air mendidih dalam jumlah dua ratus miligram.
  2. Biarkan selama dua belas jam.
  3. Keseluruhan infus diambil tiga kali sehari dalam jumlah yang sama.
  1. Rumput dituangkan dengan alkohol dalam nisbah 1: 3.
  2. Bersikeras dua puluh satu hari.
  3. Ambil tiga puluh tetes tiga kali sehari.
  4. Kursus terapi adalah sepuluh hari, kemudian mereka berehat selama dua minggu, kemudian kursus diulang.

Ubat ini juga menggosok sendi dengan rematik dan polyarthritis..

Untuk penyembuhan luka, infus dari tumbuhan digunakan, menambahkan mentega atau jeli petroleum ke dalamnya. Ubat ini digunakan pada luka, lecet, atau ulser.

Astragalus untuk memanjangkan umur

Astragalus berbunga wol mengandung sikloastragenol, yang mengaktifkan telomerase, membantu melambatkan penuaan badan. Pakar mengatakan bahawa tanaman melindungi tisu dari pengoksidaan dengan menghentikan tanda-tanda penuaan. Oleh itu, ia sangat sesuai untuk mereka yang ingin menjaga kecantikan dan awet muda..

Bagaimana mengembangkan diri

Astragalus ditanam jauh dari pokok, di bawah sinar matahari. Anda perlu menyiram tanaman secara berkala. Untuk pertumbuhan astragalus yang lebih baik, tanah hitam sesuai.

Tumbuhan itu ditanam dengan biji. Mereka pertama kali digambarkan, dan kemudian ditaburkan hingga kedalaman tiga sentimeter dalam baris, jarak antara yang tidak boleh melebihi empat puluh lima sentimeter. Benih disemai pada musim bunga, tanah mesti dibersihkan dari rumpai. Pucuk pertama akan muncul tiga minggu selepas penanaman. Kumpulkan biji pada tahun kedua kehidupan tanaman.

Cara mendapatkan bahan mentah perubatan

Mereka mula mengumpulkan bahan mentah ketika tanaman itu mekar. Tempoh ini jatuh pada akhir musim bunga atau awal musim panas. Bahagian udara tumbuhan digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Ia dipotong, dikeringkan di tempat gelap yang berventilasi dengan baik. Pengeringan herba dalam pengering dibenarkan, suhu pengeringan mestilah lima puluh darjah Celsius.

Hanya 20% hasil yang diperoleh dari bahan mentah segar. Rumput kering mempunyai warna abu-abu, bunga kuning, aroma pelik dan rasa manis.

Simpan tanaman kering di dalam beg kain di tempat yang kering dan berventilasi. Jangka hayat adalah satu tahun.

Fakta menarik dari sejarah

Astragalus berbunga wol terkenal sejak zaman Scythians. Ia kemudian dianggap sebagai tumbuhan yang memberikan keabadian. Orang Scythians selalu menggunakannya dalam bentuk decoctions, direbus dalam susu. Setiap lelaki berusia lebih dari empat puluh lima tahun mengambil ubat seperti itu. Wanita dilarang mengambilnya.

Orang Yunani dan Goth percaya bahawa tanaman ini memanjangkan umur, menghentikan proses penuaan. Di Rusia, astragalus dianggap sebagai ubat untuk semua penyakit. Terdapat bukti bahawa ia digunakan oleh Stalin dan Hitler.

Oleh itu, astragalus adalah tanaman ubat yang tidak tergantikan dalam rawatan banyak penyakit. Telah lama digunakan dalam perubatan alternatif, termasuk sebagai cara untuk melambatkan proses penuaan badan. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan Astragalus, anda harus berjumpa doktor..