P dan k sh a

"Kakak" cod

Penerangan alternatif

• ikan laut utara keluarga ikan kod

• ikan keluarga ikan kod, laut

• ikan komersil ini sangat mirip dengan ikan kod, tetapi mempunyai bintik hitam besar di atas sirip dada

• ikan seperti ikan kod

• ikan laut dari ikan kod

• ikan kod

• ikan dari keluarga ikan kod

• ikan kod laut utara

• ikan laut utara

• Ikan laut utara dari keluarga ikan kod

• Ikan dari keluarga ikan kod

• kereta haddock. lengkungan. ikan dari genus cod dan halibut

Kod kredred, 7 huruf, petunjuk silang kata

Kata 7 huruf, huruf pertama adalah "P", huruf kedua adalah "U", huruf ketiga adalah "T", huruf keempat adalah "A", huruf kelima adalah "C", huruf keenam adalah "C", huruf ketujuh adalah "U", perkataan dengan huruf "P", "U" terakhir. Sekiranya anda tidak mengetahui perkataan dari kata silang atau kata imbas, maka laman web kami akan membantu anda mencari perkataan yang paling sukar dan tidak dikenali.

Teka teka-teki:

Saya duduk di bangku simpanan, saya memegangnya dengan tongkat, saya tidak akan pergi ke pawagam, Sehingga saya makan. Tunjukkan Jawapan >>

Saya mahu menjadi orang kuat. Saya datang kepada orang yang kuat: - Ceritakan tentang ini - Bagaimana anda menjadi orang yang kuat? Dia tersenyum mendengar jawapannya: - Sangat sederhana. Selama bertahun-tahun Setiap tahun, bangun dari tidur, saya membesarkan. Tunjukkan Jawapan >>

Penghalang berjalur ekor yang bagus, kelabu, misai. Tidak menggerogoti makanan kotor - Mencuci semua air. Tunjukkan Jawapan >>

Makna lain dari perkataan ini:

  • Fam ikan ikan Atlantik. ikan kod
  • Ikan makanan laut
  • Ikan ikan kod komersial
  • Genus ikan dari keluarga ikan kod
  • Saudara kod
  • Saudara kod
  • Ikan untuk makanan kucing
  • ikan kod

Teka-teki rawak:

Di mana lagi selain pokok Krismas, anak-anak berteriak "Santa Claus, keluar!"?

Anekdot rawak:

Seorang orang Georgia memanggil saudaranya di telefon dan mendengar:
- Givi, kita mengalami musibah semalam. Abang, semalam ayah kita memanjat pokok untuk memetik epal.
- Baiklah.
- Givi, sesuatu yang dahsyat berlaku.
-.
- Dia jatuh dari pokok epal sial itu, Givi. (jeda) Jadi, Givi, kami kehilangan ayah.
Keheningan panjang di kedua-dua hujung wayar. Kemudian Givi, menyedari:
- Dengar, Vakhtang, dan anda melihat di bawah pokok.

Adakah kamu tahu?

Cukai - Maharaja Rom Titus Flavius ​​Vespasian (Sr.), yang memerintah pada tahun 70-an Masihi, memperkenalkan cukai ke tandas awam.

Kata kunci imbas, kata silang kata, sudoku, kata kunci dalam talian

Kod

Cod, atau ikan Atlantik - ikan dari keluarga cod.

Panjangnya mencapai hingga 1.8 m; perikanan dikuasai oleh ikan sepanjang 40-80 cm, berumur 3-10 tahun.

Terdapat 3 sirip punggung, 2 sirip dubur, dan antena berdaging kecil di dagu. Warna belakang berwarna dari zaitun kehijauan hingga coklat dengan bintik coklat kecil, perutnya berwarna putih.

Habitat ikan kod meliputi wilayah beriklim Lautan Atlantik, membentuk beberapa subspesies geografi: Artik, Laut Putih, Baltik, dll..

Dalam dua tahun pertama kehidupan, ikan kod remaja tidak aktif, bertolak ansur dengan suhu 1 ° C dan ke bawah, secara aktif memberi makan krustasea kecil pada masa ini. Dari usia tiga tahun, ikan kod mulai melakukan migrasi yang ketara pada musim panas sepanjang arus ke utara dan timur, pada musim sejuk berbanding arus ke selatan dan barat. Kanak-kanak berumur tiga tahun 300-350 g, anak berusia empat tahun 600-700 g, dan ikan berusia lima tahun 1000-1200 g.

Sifat cod yang berguna

Cod mengandungi sejumlah besar vitamin B12, dan ia juga merupakan ikan yang sesuai bagi mereka yang mengira kalori, kerana yang terakhir, dan juga lemak cod, sangat kecil. Pada masa yang sama, ia mengandungi sedikit vitamin D dan lemak omega-3 yang sihat. Tetapi di sisi lain, dalam kaviar cod terdapat banyak vitamin A, B, dan C, dan bahan berguna seperti kalsium, natrium, zink, fosforus, kalium dan yodium.

Nah, hati ikan kod sangat popular, baik kerana rasanya dan terima kasih kepada kualiti yang sangat berharga untuk orang. Sebagai contoh, saintis menasihatkan wanita hamil untuk mengambil minyak ikan kod sejak awal trimester kedua. Sekiranya anda mengambilnya secara berkala sehingga melahirkan, dan juga selepas mereka, sepanjang tempoh memberi susu kepada bayi, maka bayi akan mengembangkan kecerdasan yang tinggi di masa depan..

Daging ikan kod putih pekat mengandungi 18-19% protein; mengandung sedikit lemak (0,3-0,4%), hampir tidak ada kolesterol, dan mengandung fosfolipid. Oleh itu, ikan kod dianggap sebagai produk makanan. Daging saury dan whiting biru dekat dengan daging ikan kod dalam nilai dan rasa pemakanan.

Pakar pemakanan mengesyorkan pengambilan daging ikan dan hati ikan secara berkala untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari usia tiga tahun. Untuk kanak-kanak yang lebih muda, susu ikan rebus disarankan sebagai sumber kalsium dan vitamin semula jadi.

Sebagai tambahan, minyak hati ikan kod mengurangkan kemungkinan timbulnya kemurungan postpartum dan menurunkan tekanan darah. Dan juga pemakanan dengan hati ikan kod adalah pencegahan penyakit kardiovaskular yang sangat baik. Juga, hati ikan kod adalah "makanan untuk otak" yang indah, dan walaupun ada masalah dengan saraf, produk ini dapat membantu.

Cod kaya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, sistem saraf, menguatkan sistem imun, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap selsema dan penyakit berjangkit.

Saintis Britain telah mengetahui mekanisme tindakan komponen minyak hati ikan kod pada tahap tisu artikular dan tulang rawan. Kesan penyembuhan didasarkan pada penekanan proses keradangan, yang merupakan dasar artritis, penurunan konsentrasi penanda keradangan dalam darah. Di samping itu, asid lemak omega-3 menghalang aktiviti enzim yang memusnahkan tisu tulang rawan dan menyekat pengaliran impuls kesakitan ke otak..

Di makmal biokimia, telah terbukti bahawa komponen aktif minyak hati ikan cod dapat mematikan tindakan enzim yang memusnahkan tulang rawan dan menghentikan proses keradangan pada siang hari..

Pemerhatian sedemikian memungkinkan para saintis untuk mengesyorkan kepada orang tua penggunaan hati ikan kod sebagai langkah pencegahan penyakit sendi..

Ciri berbahaya cod

Walaupun terdapat manfaat yang dibawa oleh daging ikan kod, penggunaan ikan ini harus terhad kepada mereka yang menderita batu empedu atau urolithiasis. Sekiranya anda kerap makan ikan ini, keadaan pesakit seperti itu mungkin bertambah buruk..

Tidak disarankan untuk memasukkan ikan kod dalam makanan bagi mereka yang telah memperhatikan intoleransi individu. Ikan masin, termasuk hati dan kaviar, tidak diingini dalam diet anak-anak, wanita hamil dan orang yang menderita tekanan darah tinggi.

Kod boleh mengumpul logam berat seperti arsenik dan merkuri. Mereka mempunyai kesan toksik pada badan. Ikan yang ditangkap di lepas pantai Alaska dianggap selamat.

Juga tidak diinginkan untuk makan hati dan kaviar bagi mereka yang menderita lebihan kalsium dan vitamin D.

Perlu diingat bahawa yang terbaik adalah tidak menggabungkan ikan ini dengan keju. Memakannya pada masa yang sama boleh menyebabkan gangguan pencernaan.

Kod goreng dengan kentang dan salad - makan tengah hari yang sedap dan enak. Ketahui cara memasaknya dari video yang dicadangkan.

"Kakak" cod

Huruf beech terakhir "a"

Jawapan untuk soalan "Kakak" cod ", 6 huruf:
navaga

Soalan silang kata alternatif untuk navaga

Ikan dari keluarga ikan kod

Ikan di Laut Barents

Ikan laut utara dari keluarga ikan kod

Ikan laut komersial utara dari keluarga ikan kod

Menegangkan hingga biru di wajah

Definisi perkataan navaga dalam kamus

Ensiklopedia Besar Soviet Arti kata dalam kamus Ensiklopedia Besar Soviet
(Eleginus navaga), ikan air dingin pantai laut keluarga ikan kod. 3 sirip punggung, 2 sirip dubur. Panjang badan biasanya hingga 30 cm, berat hingga 250 g. Berlaku dari Laut Putih ke Teluk Ob, memasuki muara sungai. Ia memberi makan terutamanya pada polychaetes.

Contoh penggunaan kata navaga dalam kesusasteraan.

Oleh itu, saya mendengar apa yang mereka sebut Geran, Yevlakh, Laki, Ujary, Kurdamir, kemudian Karasu, Navagi.

Dorotheus duduk, dan Dadko Jerome segera bangun: - Saya bahkan pada usia dan untuk St. navaga Saya tidak boleh berjalan, tetapi saya bermaksud merajut jaring, membuat ryuzh, menjahit karbas dan ikan masin.

Selepas itu, dia berkeliaran di wilayah Arkhangelsk yang luas selama lebih dari dua puluh tahun, selama ini dia mengunjungi Izhma yang jauh dan kaya, yang ditangkap navaga berhampiran Kem, memukul anjing laut di Pantai Musim Dingin di Laut Putih, berjalan dengan kelainan memancing ikan kod, dicat putih di hutan Arkhangelsk yang tidak berkesudahan.

Sukar dan berbau, dan navaga, dan juga penceroboh, yang, seperti yang difikirkan oleh Zhenya, hanya tinggal di laut selatan.

Pelaporan dan pertemuan pemilihan biasanya diadakan pada bulan Februari, ketika mereka kembali dari Kanin dari memancing ais. navagi nelayan dan masa meterai musim sejuk semakin hampir.

Sumber: perpustakaan Maxim Moshkov

Cod: carian perkataan mengikut topeng dan definisi

Jumlah dijumpai: 34

bakalau

pelembap

nama ketinggalan zaman mamalia laut dan beberapa ikan (ikan kod dan lain-lain)

sisipan

sisipkan dalam sajak hingga berkerut

dogger

kapal layar untuk memancing ikan kod dan ikan haring di Laut Utara, yang dikenali sejak abad ke-14

ikan, saudara kod

gemerisik, keretakan atau ketukan

kegagalan dengan bang

krekt

(retak) suara gemerik, rintihan, suara, suara kusam atau serak

labardan

ikan mas masin dan kering tanpa tulang belakang

ikan mas di dalam tong tanpa kepala, rabung dan ekor

ikan mas masin dan kering

ikan kod masin segar, yang dirawat Khlestakov

maks

ikan kod atau burbot, jeroan ikan

merlan

(fr. merlan) (zoologi) ikan kod

Ikan kod. Gaya hidup dan habitat ikan kod

Apa yang lebih baik bagi seorang nelayan daripada hasil tangkapan yang baik? Salah satu trofi memancing laut yang paling popular dan penting adalah ikan kod. Senang menangkapnya. Ia seperti pertandingan sukan.

Ikan terbesar adalah ikan kod di Norway. Setiap tahun di wilayah negara ini terdapat pertandingan dunia dalam sukan memancing ikan yang luar biasa ini. Di sinilah ikan kod pemegang rakaman ditangkap, yang beratnya hampir 100 kg dan panjangnya satu setengah meter.

Ia adalah salah satu anggota keluarga ikan kod yang paling biasa. Terdapat beberapa subspesies lagi. Pada zaman dahulu, ia disebut "labardan". Di dunia moden, ia disebut cod kerana dagingnya yang aneh, yang cenderung retak setelah kering..

Ini adalah versi pertama. Yang lain mengatakan bahawa ikan itu diberi nama seperti itu, kerana kawanannya yang besar, ketika bergerak ke bertelur, mengeluarkan semacam suara keretakan. Suara ini dihasilkan secara tidak sengaja di dalam ikan ini kerana pengecutan otot pundi renang..

Ciri dan habitat ikan kod

Pertumbuhan ikan kod tidak berhenti sepanjang hayatnya. Sebilangan besar ikan kod laut dalam tiga tahun mempunyai panjang 45-55 cm. Parameter orang dewasa bergantung sepenuhnya pada habitat dan gaya hidup mereka. Yang terbesar, seperti yang telah disebutkan, panjangnya 1,5-2 meter dengan berat 95 kg.

Melihat foto ikan kod, anda dapat melihat bahawa badan ikan itu berbentuk gelendong. Sepasang sirip dubur dan tiga sirip di bahagian belakang jelas kelihatan di atasnya. Kepala ikan besar dengan rahang yang tidak sama.

Rahang bawah kelihatan lebih kecil daripada bahagian atas. Ciri khas dari semua spesies ikan kod adalah sulur yang tumbuh di dagu. Timbangan ikan ini tidak besar dan bergerigi. Ini didominasi oleh warna hijau, kuning dan zaitun, dilengkapi dengan bintik-bintik coklat kecil. Lebih-lebih lagi, bahagian sisi selalu lebih ringan daripada belakang, dan perut berwarna putih atau kuning muda..

Dalam genus cod, terdapat empat jenisnya, di mana pollock diperkenalkan tidak lama dahulu:

- Ikan Atlantik dianggap yang terbesar dari semua ikan ini. Panjangnya boleh mencapai dua meter, dengan jisim 95 kg. Perutnya benar-benar putih dan belakang berwarna coklat atau zaitun, dengan beberapa warna hijau. Spesies ikan kod ini hidup terutamanya di Laut Baltik dan Greenland.

- Kod Pasifik sedikit lebih kecil daripada ikan kod Atlantik. Dia tumbuh hingga 120 cm, dengan berat 23 kg. Secara luaran, ia sangat menyerupai ikan kod Atlantik. Satu-satunya pengecualian adalah kepalanya, yang jauh lebih lebar dan lebih besar. Lautan Pasifik Utara, Laut Bering, Laut Okhotsk dan Laut Jepun - habitat spesies ikan kod ini.

- cod Greenland sangat mirip dengan cod Pasifik, hanya dengan ukuran yang lebih kecil. Panjangnya, ikan ini masing-masing mencapai 77 cm, dan beratnya agak kurang. Berdasarkan nama ikan, anda sering dapat menemuinya di wilayah Greenland..

- Pollock mempunyai badan yang lebih sempit. Panjang maksimumnya boleh mencapai 90 cm dan beratnya tidak lebih dari 4 kg. Secara luaran, pollock mempunyai persamaan dengan semua jenis cod. Pollock lebih suka perairan berais Pasifik dan Lautan Utara. Cod tahun pertama tidak begitu aktif. Dia mampu menahan suhu rendah. Cod hampir tidak pernah memasuki perairan laut selatan.

Dia memberi keutamaan kepada perairan dingin di laut utara, yang terletak secara eksklusif di hemisfera utara. Pelbagai jenis ikan ini terdapat di Atlantik Utara..

Tetapi dengan semua ini, suhu yang terlalu rendah juga tidak menyukai ikan kod. Ikan terasa paling selesa di dalam air dengan suhu 1-10 darjah celcius. Di tempat di mana air terlalu sejuk, ikan kod naik ke lapisan atasnya dan menghabiskan sebahagian besar masa di sana..

Ikan, yang mempunyai bentuk seperti itu, dapat dengan mudah bergerak dari lapisan di dasar ke ketebalan aliran air. Ciri ini membantu cod untuk menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Tetapi bukan itu sahaja.

Cod lebih suka tinggal di sekolah, dapat mengubah kedalaman dengan mudah dan dengan itu beralih dari satu jenis makanan ke yang lain. Ikan yang sangat besar ini tumbuh dengan cepat dan merupakan salah satu ikan yang paling produktif di bumi..

Orang menganggapnya "hadiah dari Tuhan" kerana secara praktikal tidak ada yang dibuang dari hasil tangkapan. Hati ikan kod memenuhi perutnya. Selepas penyediaan khas, tulangnya juga sesuai untuk dimakan. Kepala dan semua inti lain setelah memasak adalah baja yang sangat baik..

Ikan komersial ini mempunyai banyak kualiti positif. Tetapi ada juga aspek negatif untuk cod. Kadang kala, walaupun tidak terlalu kerap, parasit dapat dijumpai pada ikan ini. Ia boleh mengandungi larva cacing pita yang berbahaya bagi tubuh manusia. Oleh itu, semasa memotong, anda harus memeriksa bahagian dalam ikan dan pinggangnya dengan lebih teliti..

Walaupun setelah diproses pada suhu tinggi, daging tersebut menimbulkan bahaya besar bagi manusia, kerana dapat menjangkiti mereka dengan cacing. Hati ikan kod juga boleh mengandungi nematoda helminths. Untuk melihatnya di hati, anda hanya perlu memotongnya menjadi kepingan kecil. Sebilangan besar kejutan ini terdapat pada daging kalengan dan hati ikan kod.

Ramai orang bertanya kepada diri mereka sendiri mengenai ikan cod atau ikan sungai. Tidak ada jawapan yang pasti. Kerana beberapa spesiesnya telah disesuaikan untuk hidup di air tawar..

Kod sungai praktikalnya tidak berbeza dengan saudara perempuannya, data luaran yang sama, gaya hidup yang sama dan tempohnya. Satu-satunya perbezaan mereka adalah bahawa ikan air tawar dapat matang sedikit lebih awal dan tidak berhijrah jarak jauh seperti ikan laut..

Sifat dan gaya hidup ikan kod

Kedua-dua watak dan gaya hidup ikan kod sepenuhnya sesuai dengan habitatnya. Kod Pasifik lebih suka tidak aktif. Selama musim, hanya dapat bermigrasi dalam jarak dekat. Pada waktu musim sejuk, mereka lebih suka berada pada kedalaman 30-55 meter. Dan dengan bermulanya kehangatan mereka berlayar lagi ke pantai.

Kod Atlantik bergantung sepenuhnya pada arus laut. Berhijrah untuk waktu yang lama adalah mengikut urutan perkara untuknya. Semasa berenang seperti itu, sekolah ikan menempuh jarak yang cukup jauh dari tanah pemijahan hingga penggemukan. Kadang-kadang mereka mencapai sejauh 1.5 ribu km.

Dalam foto Atlantic cod

Cod lebih suka berenang di perairan dalam. Tetapi, jika dia perlu menangkap mangsa, dia naik tanpa masalah. Pada dasarnya, ini bukan ikan sekolah. Tetapi anda dapat melihat kawanannya yang besar di tempat-tempat di mana terdapat banyak makanan..

Makan cod

Ia adalah ikan pemangsa. Dan intipati predatornya sudah terserlah pada usia tiga tahun. Sehingga tiga tahun, ikan kod memakan plankton dan krustasea kecil. Bagi orang dewasa, makanan kegemaran adalah capelin, saury, herring, Arctic cod, sprat dan smelt. Kanibalisme boleh diterima di kalangan ikan spesies ini. Oleh itu, selalunya ikan besar boleh makan kecil.

Kod Pasifik memakan pollock, navaga, cacing, dan kerang. Selain ikan, ikan kod dapat memakan invertebrata kecil, yang lebih dari cukup di dasar laut.

Pembiakan dan jangka masa cod

Cod mencapai kematangan seksual pada usia sembilan tahun. Di pollock, semua ini berlaku lebih awal, pada usia 3-4 tahun mereka sudah bersedia untuk melahirkan anak. Pada masa inilah ikan pertama kali pergi ke tempat bertelur..

Pada awal musim bunga, peristiwa penting ini berlaku pada cod. Betina mula bertelur pada kedalaman sekitar 100 m. Proses ini memakan masa beberapa minggu. Betina membuang telur dalam bahagian. Selama ini, jantan berada berdekatan dan menyuburkan telur. Ini adalah beberapa ikan yang paling produktif. Seorang betina dapat bertelur dari 500 hingga 6 juta telur.

Telur ikan kod Pasifik menetap di dasar laut dan melekat pada tanaman dasar. Ayam ikan kod Atlantik dibawa jauh ke utara oleh arus dan goreng dihasilkan lebih dekat dengan garis lintang utara. Cod hidup rata-rata sehingga 25 tahun.

Memancing ikan kod

Menangkap ikan ini selalu menarik. Paling baik, ia menggigit cacing hidup, dan terutama cacing pasir. Kaedah menangkapnya yang paling relevan adalah "mencongkel". Pada masa yang sama, cangkuk dengan umpan dilemparkan jauh ke dalam air, kemudian ditarik tajam dan tangkapan tidak memakan waktu lama.

Dalam foto, varian hidangan ikan kod yang dimasak

Cara memasak cod

Hidangan yang indah boleh disediakan dengan ikan ini. Cod roe yang sangat lazat dan sihat. Cod dalam tin, acar, goreng, rebus, rebus, masin. Cod sedap di dalam ketuhar.

Untuk melakukan ini, basuh ikan kod dengan baik, garam dan lada, letakkan di atas loyang. Secara berasingan, campurkan bahagian mayonis dan krim masam yang sama. Masukkan jus lemon dan sedikit mustard ke dalam sos ini.

Tuangkan isi ikan dengan isi ini dan letakkan di dalam ketuhar panas selama setengah jam. Hidangannya ternyata enak dan menyihatkan. Mereka bukan sahaja dapat mempelbagaikan menu mereka, tetapi juga menyuburkan tubuh dengan banyak unsur mikro berguna dan zat yang kaya dengan ikan ini..

Ikan kod. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat ikan kod

Cod adalah genus ikan yang hidup di perairan Atlantik dan Pasifik yang sejuk. Ikan ini telah berperanan dalam sejarah manusia. Dia adalah makanan untuk Viking, pelaut, termasuk perintis yang mendarat di pantai Dunia Baru.

Ahli paleontologi, mempelajari sisa-sisa fosil ikan kod prasejarah, sampai pada kesimpulan bahawa ikan ini pada Zaman Batu jauh lebih besar dan hidup lebih lama daripada yang ada sekarang. Penangkapan ikan kod aktif membetulkan perjalanan evolusi: alam semula jadi, menyelamatkan populasi ikan kod, menjadikan individu yang lebih kecil dan lebih muda mampu menghasilkan semula.

Penerangan dan ciri

Bentuk badan memanjang. Tinggi maksimum badan ikan kod adalah 5-6 kali kurang dari panjangnya. Kepala besar, sama dengan ketinggian badan. Mulut terhingga, lurus. Mata bulat, dengan iris coklat, terletak di bahagian atas kepala. Hujung kepala dihiasi dengan penutup insang, di belakangnya terdapat sirip dada..

Tiga sirip punggung sesuai pada garis punggung. Semua sinar sirip elastik; duri berduri tidak ada. Badan berakhir dengan sirip dengan lobus yang tidak terbelah. Di bahagian bawah badan (ventral), terdapat dua sirip ekor..

Walaupun ikan kod sering kali makan di bahagian bawah, pewarnaan tubuhnya adalah pelagik: bahagian atas gelap, sisi lebih terang dan putih susu, kadang-kadang peritoneum kekuningan. Julat warna umum bergantung pada habitat: dari kuning-kelabu hingga coklat. Tompok-tompok kelabu atau kelabu-coklat kecil tersebar di bahagian atas dan lateral badan..

Garis lateral ditandai dengan jalur cahaya nipis dengan selekoh yang ketara di bawah sirip punggung pertama. Di kepala, garis lateral memasuki kanal deria dan genipori bercabang (liang kecil) - tambahan organ deria lateral.

Pada masa dewasa, ikan kod Atlantik boleh melebihi panjang 1.7 m dan berat sekitar 90 kg. Kod yang sebenarnya ditangkap dalam foto jarang melebihi panjang 0.7 m. Jenis ikan kod lain lebih kecil daripada ikan kod Atlantik. Pollock - salah satu jenis cod - terkecil dari semua. Parameter maksimumnya: panjang 0,9 m dan berat sekitar 3,8 kg.

Genus ikan kod tidak begitu luas, hanya merangkumi 4 spesies:

  • Gadus morhua adalah spesies yang paling terkenal - ikan kod Atlantik. Selama beberapa abad, ikan ini telah menjadi bahagian penting dalam diet dan perdagangan bagi penduduk Eropah Utara. Pemeliharaan jangka panjang apabila dikeringkan menjelaskan nama lain Stockfisch - ikan tongkat.
  • Gadus macrocephalus - Pasifik atau cod kelabu. Kurang ketara dari segi komersial. Tinggal di laut timur laut Lautan Pasifik: menguasai Laut Okhotsk dan Jepun.
  • Gadus ogac adalah spesies yang disebut cod Greenland. Kod ini dijumpai di lepas pantai pulau terbesar di dunia..
  • Gadus chalcogrammus adalah spesies ikan kod Alaska yang biasanya dikenal sebagai pollock.

Kod Atlantik di Rusia telah dibahagikan kepada beberapa subspesies. Mereka tidak memainkan peranan penting dalam perikanan ikan kod. Tetapi di antara mereka terdapat subspesies yang jarang berlaku.

  • Gadus morhua callarias dinamai habitatnya - cod Baltik. Lebih suka payau, tetapi boleh wujud untuk beberapa lama di hampir air tawar.
  • Gadus morhua marisalbi - Ikan ini hidup di perairan Laut Putih yang payau. Ia disebut dengan sewajarnya - "cod Laut Putih". Mengelakkan teluk segar jika boleh. Beberapa saintis membezakan bentuknya: Kediaman dan pantai Laut Putih. Kadang-kadang bentuk cod musim sejuk dan musim panas dibezakan. Penduduk tempatan memanggil bentuk musim panas terkecil "pertuy". Ikan ini dianggap sebagai produk gourmet..
  • Gadus morhua kildinensis adalah subspesies unik yang tinggal di Danau Mogilnoye di Pulau Kildinsky, yang terletak di luar pesisir Semenanjung Kola. Menurut nama habitat, ikan kod disebut "Kildinskaya". Tetapi tinggal di tasik tidak bermaksud bahawa ikan kod adalah ikan air tawar. Air di tasik itu sedikit masin: dulu laut. Proses geologi mengubah sepotong air laut menjadi tasik.

Cod adalah genus ikan yang hidup di air dengan kadar kemasinan yang berbeza-beza. Seluruh keluarga ikan kod adalah ikan laut, ikan masin, tetapi masih ada satu spesies air tawar. Di antara ikan cod terdapat ikan yang boleh dicirikan sebagai ikan kod sungai, ikan kod tasik adalah burbot.

Gaya hidup dan habitat

Mendiami lajur air dan zon dasar di Atlantik Utara, termasuk pantai Amerika dan Eropah. Di Amerika Utara, ikan kod Atlantik telah menguasai perairan yang terbentang dari Cape Cod hingga Greenland. Di perairan Eropah, ikan kod mengalir dari pantai Atlantik Perancis ke hujung tenggara Laut Barents.

Di habitat, ikan kod sering kali makan di bahagian bawah. Tetapi bentuk badan, ukuran dan sudut lereng mulut mengatakan bahawa pelagial, iaitu zon menegak tengah air, tidak acuh tak acuh dengannya. Di lajur air, khususnya, terdapat kegiatan dramatik sekolah herring oleh kawanan ikan kod.

Dalam keberadaan ikan kod, bukan hanya susunan menegak zon hidup yang penting, tetapi suhu dan kemasinan air. Bergantung pada ragamnya, kemasinan yang selesa dapat membawa makna yang berbeza.

Kod Pasifik menyukai nilai kemasinan yang cukup kaya: 33.5 ‰ - 34.5 ‰. Subspesies ikan kod Baltik atau Laut Putih hidup dengan selesa di dalam air dari suhu 20 ‰ - 25 ‰. Semua jenis ikan kod lebih suka air sejuk: tidak lebih dari 10 ° С.

Ikan cod berpindah hampir selalu. Terdapat tiga sebab pergerakan kumpulan cod. Pertama, ikan mengikuti makanan berpotensi, seperti sekolah herring. Perubahan suhu bukanlah alasan yang serius untuk penghijrahan. Sebab ketiga dan paling penting untuk pergerakan besar-besaran cod adalah bertelur.

Pemakanan

Cod adalah ikan pemangsa yang agak pemilih. Krustasea planktonik dan ikan kecil adalah asas pemakanan ikan kod muda. Dengan pertumbuhan, pelbagai organisma yang dimakan bertambah. Ikan dari keluarga lumpen ditambahkan ke penghuni dasar kecil.

Kerabat keluarga ikan kod - cod Arktik dan navaga - dimakan dengan semangat tidak kurang daripada remaja spesies mereka sendiri. Perburuan ikan kod besar untuk ikan hering. Kadang kala peranannya berubah, ikan hering besar dan spesies yang lebih tua memakan ikan kod, kemungkinan hidup ikan sama.

Pembiakan dan jangka hayat

Pemijahan ikan kod bermula pada musim sejuk, pada bulan Januari. Berakhir pada akhir musim bunga. Pemijahan paling aktif dari bulan Februari hingga April. Tempat pemijahan utama ikan kod Atlantik adalah di perairan Norway.

Di tempat pemijahan aktif, di zon pelagik, kawanan ikan kod Atlantik terbentuk. Mereka merangkumi individu yang matang secara seksual. Ini adalah wanita berumur 3-8 tahun dan lelaki 4-9 tahun. Semua ikan berukuran sekurang-kurangnya 50-55 cm. Umur rata-rata ikan di sekolah pemijahan adalah 6 tahun. Panjang purata - 70 cm.

Kaviar dilepaskan ke lajur air. Betina menghasilkan sebilangan besar telur. Kesuburan ikan kod yang besar dan sihat dapat mencapai lebih dari 900 ribu telur. Setelah menghasilkan sebilangan besar bola lutsinar berdiameter 1.5 mm, wanita itu menganggap misinya telah terpenuhi. Jantan, dengan harapan bahawa benihnya akan menyuburkan telur, melepaskan susu ke dalam tiang air.

Selepas 3 hingga 4 minggu, telur yang disenyawakan menjadi larva. Panjangnya tidak melebihi 4 mm. Selama beberapa hari, larva hidup dari nutrien yang tersimpan di dalam kantung kuning telur, setelah itu mereka beralih makan plankton.

Biasanya arus membawa telur ke garis pantai. Larva tidak perlu membuang tenaga untuk mencapai perairan cetek pesisir yang agak selamat. Tumbuh di tempat seperti itu, goreng mencapai ukuran 7-8 cm dan memperoleh warna "papan catur", yang tidak biasa untuk ikan. Dalam tempoh ini, makanan utama ikan kod adalah calanus crustacea (Calanus).

Cod juga unik kerana semua bahagiannya dimakan oleh manusia dan haiwan. Secara langsung untuk memasak atau memproses, daging ikan kod, hati, dan juga kepala digunakan. Di pasar ikan, permintaan paling banyak:

  • Kod beku adalah bentuk utama bekalan ikan ke pasar. Secara runcit, keseluruhan ikan beku berharga kira-kira 300 rubel. per kg.
  • Cod fillet adalah salah satu produk terbaik di pasaran ikan. Frozen fillet, bergantung pada jenisnya (tanpa kulit, berkaca, dan sebagainya), berharga dari 430 hingga 530 rubel. per kg.
  • Kod kering adalah sejenis pemprosesan ikan yang muncul mungkin pada zaman prasejarah. Walaupun terdapat kaedah yang menjamin pemeliharaan ikan jangka panjang, pengeringan tetap berjalan lancar. Di utara Rusia, ia disebut bakalao.
  • Klipfisk adalah ikan kod yang dibuat dengan mengeringkan ikan masin. Di Rusia, ikan kod yang disediakan dengan cara ini tidak dapat dibeli dengan segera. Negara-negara Eropah mengimport ikan kod ikan kod dari Norway selama berabad-abad berturut-turut.
  • Stok ikan - salah satu varian ikan kerang dengan penggunaan garam yang kurang dan kaedah pengeringan yang pelik.
  • Ikan salai adalah ikan yang sedap. Ini adalah produk yang berharga dengan rasa yang halus. Ikan salai panas tidak murah - kira-kira 700 rubel. per kg.
  • Hati ikan kod adalah makanan yang tidak dapat dinafikan. Cod adalah ikan di mana deposit lemak terkumpul di hati. Hati ikan kod adalah 70% lemak, selain itu, ia mengandungi asid lemak penting, semua vitamin penting. Untuk balang hati 120 gram, anda perlu membayar kira-kira 180 rubel.
  • Lidah dan pipi ikan kod adalah produk tradisional untuk Norway, dan baru-baru ini muncul di rak domestik. Walaupun Pomors tahu bagaimana menuai organ ikan kod ini sama seperti orang Norwegia. Sebungkus lidah ikan kod beku seberat 600 g berharga lebih kurang 600 rubel.
  • Cod roe adalah produk yang sihat dan lazat, harganya sangat sederhana. Satu tin berisi 120 g kaviar ikan harganya 80-100 rubel.

Daging dan produk sampingan dari banyak ikan laut mempunyai rasa dan kualiti makanan yang baik. Dari segi kegunaan, daging ikan kod berada dalam sepuluh besar. Dianjurkan kepada orang:

  • menderita arthrosis, arthritis, penyakit tulang dan sendi yang lain,
  • mereka yang ingin membetulkan ketidakseimbangan vitamin,
  • yang mahu menyokong dan menyembuhkan hati mereka,
  • mengalami keguguran saraf, jatuh ke keadaan tertekan,
  • mereka yang ingin meningkatkan daya tahan badan, meningkatkan kualiti hidup.

Memancing ikan kod

Berkaitan dengan ikan kod, tiga jenis penangkapan ikan dikembangkan - penangkapan ikan komersial, perburuan untuk penggunaan peribadi dan memancing sukan. Cod adalah ikan pemangsa laut. Ini menentukan cara penangkapannya.

Nelayan memancing atau ahli sukan pergi ke laut dengan kapal terapung yang sesuai. Memancing dilakukan di lajur air atau di dasar. Pasang tali pancing tiran dengan beban, tali leher dan cangkuk yang disertakan.

Atau tahap - tiran yang diperbaiki - tali pancing dengan plumbum dan cangkuk, yang terbentang di antara buireps. Buirep - pemanjangan menegak garis panjang - ditarik oleh pelampung besar (pelampung) dan berlabuh dengan beban berat.

Semasa memancing dengan tiran atau garis panjang, potongan ikan ditanam di cangkuk, kadang-kadang mereka mendapat dengan tiruan umpan primitif, dalam beberapa kes cangkuk kosong cukup. Di kawasan pesisir, pancing untuk menangkap ikan kod dipilih lebih elegan daripada menangkap ikan besar di laut terbuka.

Di zon selancar, ikan kod dapat ditangkap dengan garis bawah. Batang mesti kuat, plagnya boleh ditanggalkan, garisan mestilah sekurang-kurangnya 0.3 mm. Semasa memancing, cacing laut berfungsi sebagai umpan. Beberapa dari mereka digigit dengan cangkuk.

Untuk trolling, nelayan sering membuat rig sendiri. Alat ringkas ini adalah tiub yang diisi dengan tembakan dan diisi dengan plumbum. Hujung tiub diratakan dan dibulatkan, dan lubang dibuat di dalamnya. Melengkapkan reka bentuk dengan cangkuk tiga No. 12 atau No. 14.

Di Barat, dan sekarang di negara kita, mereka menjual umpan berat - jig. Mereka memberi tumpuan kepada keadaan memancing yang berbeza: gelombang, tenang, dan sebagainya. Beratnya berbeza dari 30 hingga 500 g. Jig kadang-kadang digunakan bersama dengan cangkuk pada tali setengah meter. Umpan semula jadi diletakkan di cangkuk: udang, sepotong atau keseluruhan ikan.

Untuk pengambilan cod, gunakan:

  • Pukat bawah dan untuk memancing di ruang air - pelagis.
  • Snurrevody, atau pukat bawah. Mesh gear, yang merupakan pertengahan antara pukat dan pukat di luar garisan.
  • Memperbaiki dan mengurung pukat.
  • Tali pancing garis panjang.

Hasil tangkapan ikan tahunan dunia adalah 850-920 ribu tan. Nelayan Rusia dapat memenuhi permintaan negara dengan ikan kod. Tetapi dalam beberapa kes, pembeli lebih suka ikan Norway, Cina, Vietnam.

Trend moden dalam ternakan ikan telah menyentuh ikan kod. Mereka mula menumbuhkannya secara buatan. Cod yang ditangkap belum dapat menandingi ikan yang dilahirkan secara bebas. Tetapi ia adalah masalah masa.

Bercakap tentang memancing ikan kod, kisah sedih Bank Newfoundland sering dikenang. Berhampiran pulau Newfoundland, di titik pertemuan Arus Labrador dan Aliran Teluk yang sejuk, terdapat kawasan yang selesa untuk kehidupan dan kesejahteraan banyak spesies ikan.

Tempat yang cetek ini, kurang dari 100 m, dipanggil Newfoundland Bank. Kod Atlantik dan ikan hering membentuk populasi yang besar. Jenis ikan dan udang karang lain tidak ketinggalan..

Sejak akhir abad ke-15, ikan berjaya ditangkap di sini. Cukup untuk semua orang. Pada separuh kedua abad yang lalu, armada penangkapan ikan meningkatkan kapasiti kapal. Dalam satu lif, pukat tunda mula mengangkut beberapa tan ikan di atas kapal. Teknologi pembekuan pantas menghilangkan semua sekatan tangkapan ikan.

Kemajuan teknologi dan kerakusan ahli perniagaan melakukan apa yang tidak dapat mereka sedari selama beberapa abad: mereka menghancurkan Bank Newfoundland. Menjelang tahun 2002, 99% stok ikan kod di daerah ini telah ditangkap..

Kerajaan Kanada menangkap, memperkenalkan kuota, tetapi langkah-langkah pembatasan tidak memulihkan populasi ikan kod di Newfoundland Bank. Sebilangan pakar alam sekitar percaya bahawa ini tidak akan berlaku lagi..

"Kakak" cod

Jawapan untuk soalan "Kakak" cod, terdapat 6 huruf dalam satu perkataan:
Navaga

Definisi Navaga dalam kamus

Navaga, - kata pelaut saudagar di meja sebelah, mengeluarkan sapu tangan yang dijatuhkan di sana dari sup ikan, - navaga adalah ikan dari keluarga ikan kod.

Navaga utara, - kata pelaut senyap, tersenyum gembira dan lembut, navaga utara, terutama navaga Mezen, dianggap paling enak, ia mempunyai daging yang lembut dan tanpa lemak.

Daging beruang - jerky, goreng, kering, beku dan rebus; daging rusa dicincang menjadi kepingan besar; ikan segar, goreng, salai - chum salmon, pink salmon, navaga, smelt, taimen; lemak - beruang, anjing laut, rusa; dihiris dari daging beku dan navaga... Saus yang terbuat dari cranberry, lingonberry, blueberry, rose liar, ceri burung, abu gunung, diselitkan dengan ramuan perubatan.

Untuk beberapa sebab, tidak biasa memakan nereis di Laut Putih, tetapi satu cacing cukup untuk memancing selama beberapa jam, dan navaga, ikan kod, dan ikan keli ditangkap di atasnya.

Ayahnya adalah nelayan yang sama seperti yang lain, tetapi yang lebih penting dan lebih kaya, dia selalu mempunyai navaga dan mencium gantung di pantrynya, dan mentega, daging babi dan pari kering disajikan di atas meja..

Buah-buahan manis dan buah beri tidak boleh digunakan secara berlebihan kerana boleh diisi semula. Telur: rebus lembut dan rebus (tidak lebih dari 1-2 hari). Daging tanpa lemak: daging lembu, arnab, domba, permainan; unggas: ayam, ayam, ayam belanda; ham tanpa lemak. Ikan rendah lemak: ikan kod, pike, navaga, hake, ais, pollock. Lemak terhad: mentega, marjerin, minyak sayuran (sejumlah 20–35 g sehari untuk memasak).

Tentu saja, tidak ada eksotisme khusus di sana, namun, dalam posisi abu-abu, navaga goreng juga dikutip pada tahap sturgeon terpilih dari standard dunia terbaik.

Ayahnya adalah nelayan biasa yang sama, seperti yang lain, tetapi dia memperoleh sesuatu dan kaya; navaga dan ikan kod selalu digantung di pengeringnya, dan pantrynya penuh dengan mentega, bacon dan pelempar.

Dari kursus pertama, seseorang harus memilih sup vegetarian (bijirin, susu, sayur-sayuran dan buah-buahan), kaldu daging dan ikan dibenarkan tidak lebih dari 2-3 kali seminggu. Ikan sungai (pike perch, pike, carp) mengandungi sedikit lemak, dan dari ikan laut - cod varieti (cod, navaga, hake, ice, pollock, dll.).

Pada dasarnya - utara (ikan utara mempunyai skema warna terkawal, tetapi tahan lemak dan sejuk: ikan kod, navaga, pollock, herring, salmon, flounder...).

Semua yang anda ingin ketahui mengenai ikan kod - ikan di laut utara

Ikan ikan kod, atau labardan, adalah kegemaran "nasional", tetapi ada juga spesimen yang jarang ditemui.

Kod Atlantik, ikan kod Pasifik, cod Greenland, pollock

Moluska, krustasea, cacing, herring, sprat, capelin, saury, smelt

Tempat berburu dan makan

Ikan besar (ikan paus sperma, omuli, narwhals, dll.), Mamalia

Musim sejuk dan siang hari

Daging kerang, udang, kerang, belut dan ikan kecil lain

Peranan sejarah

Oleh kerana kandungan lemak pada ikan tidak signifikan, dagingnya mempunyai sejumlah sifat bermanfaat dan praktikal:

  • tidak pahit;
  • tidak mengoksidakan;
  • disimpan untuk masa yang lama
  • jika masin dan kering, ia disimpan lebih lama.

Sifat-sifat ini memainkan peranan besar dalam kehidupan orang-orang yang mendiami Eropah, Amerika dan utara Rusia. Ikan tongkat, ikan stok - yang disebut ikan kod pada zaman dahulu.

Bangkai itu diasinkan dan dikeringkan dengan cara khas yang membolehkan daging disimpan dalam jangka masa yang lama. Dalam masa tiga bulan, ikan yang digantung ditiup angin dari semua arah, sambil kehilangan kelembapan hingga 80%.

Untuk menjadikan daging siap lebih lembut, dipukul. Semua vitamin, lemak sihat, asid dipelihara. Viking, yang menemui Amerika 500 tahun lebih awal daripada Columbus, menurut maklumat sejarah, makanan utama, dan kadang-kadang satu-satunya makanan di kapal dianggap sebagai ikan kering.

Cod telah memainkan peranan yang sama pentingnya dalam sejarah negara-negara Eropah. Gereja memainkan peranan penting dalam kehidupan orang Kristian; puasa merupakan bahagian yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan orang-orang. Hari-hari ini daging dilarang, dan ikan kering tidak dilarang..

Orang Perancis, Sepanyol, Inggeris melakukan perjalanan panjang untuk membeli ikan kod dalam jumlah besar dan mengirimkannya ke negara mereka.

Keistimewaan luaran keluarga

Kerana kenyataan bahawa spesies ini tumbuh sepanjang hayat mereka, panjang badan mereka dapat mencapai hingga 2 meter. Habitat dianggap sebagai faktor utama yang mempengaruhi ukuran ikan. Yang terbesar adalah individu yang tinggal di Lautan Atlantik..

Badan cod mempunyai ketebalan maksimum di tengah dan secara beransur-ansur mengetuk di hujungnya, jadi struktur ini disebut fusiform. Kulit bahagian atas ditutup dengan sisik halus dan bergerigi.

Bahagian belakang adalah bahagian paling gelap bangkai dan berwarna coklat, kuning kehijauan atau zaitun kehijauan. Lebih dekat ke kawasan perut, warnanya semakin cerah. Ini menunjukkan bahawa warna badan adalah pelagik. Coklat coklat yang menutupi sisi dan belakang adalah bahagian penting dalam pewarnaan.

Ciri khasnya ialah: tendril berdaging yang terletak di rahang bawah, yang jelas lebih kecil daripada rahang atas dan kehadiran dua sirip dubur dan tiga punggung.

Keadaan dan tempat tinggal

Contoh genus ini sangat menuntut pada beberapa keadaan habitat:

  • suhu air;
  • musim;
  • kemasinan air;
  • lokasi menegak tempat tinggal;
  • pemijahan.

Walaupun ikan kod dianggap sebagai penghuni dasar, ia tidak masuk ke laut terbuka hingga ke kedalaman yang besar, lebih suka tinggal di zon pesisir. Suhu air optimum ialah 1-10 darjah Celsius. Suhu yang lebih rendah tidak selesa, memaksa ikan naik ke lapisan atas air. Kenaikan suhu - membuat anda pergi ke dasar yang lebih dalam atau bersembunyi di batu.

Bergantung pada masa tahun ini, migrasi bermusim dilakukan: pada musim sejuk - ke barat daya berbanding arus, pada musim panas - ke arah timur laut hilir. Ini disebabkan oleh arus di laut dan lautan.

Bergantung pada jenis ikan kod, terdapat petunjuk tertentu mengenai kemasinan air. Sebagai contoh, kemasinan 33-35% dianggap sebagai penunjuk optimum untuk cod Pasifik..

Ciri pemakanan ikan kod muda dan dewasa

Ikan yang belum mencapai usia tiga tahun dianggap muda. Untuk enam bulan pertama, goreng memakan plankton. Setelah bertambah berat badan dan semakin kuat, mereka berkumpul di kawanan dan turun ke bawah, di mana diet utama selama dua tahun adalah krustasea kecil dan moluska. Selama 3-4 tahun, ikan kod tetap menjadi benthophage. Selepas masa ini, dia menjadi pemangsa yang tidak teragak-agak untuk makan dan jenisnya sendiri, jadi individu yang lebih besar makan yang lebih kecil.

Makanan bergantung pada musim. Pada musim panas, ikan kod memburu jauh di lapisan bawah laut. Makanan dalam tempoh ini adalah yang paling beragam: sprat, smelt, capelin, saury, Arctic cod, herring, invertebrata kecil, krustasea, moluska.

Ketika musim sejuk menghampiri, tahap cahaya dan panas menurun. Oleh itu, penduduk di kedalaman mengubah habitat mereka dan berpindah ke perairan cetek, di mana mereka memberi makan lemak. Musim sejuk berjalan dalam keadaan yang sama.

Musim pemijahan bermula pada musim bunga.

Berdasarkan eksperimen, para saintis menyimpulkan bahawa pembantu utama dalam mencari makanan adalah sentuhan dan getaran air yang diciptakan oleh mangsa..

Masa pembiakan

Pemijahan berlaku pada bulan-bulan musim bunga: Mac-Mei. Betina yang panjangnya 55-85 cm boleh bertelur. Kematangan seksual lelaki - panjang 50-80 cm.

Pemijahan cod bergantung pada beberapa faktor:

  • habitat;
  • keadaan suhu;
  • jenis ikan.

Umur wanita semasa musim pembiakan boleh berbeza dari 3 hingga 8 tahun; pada lelaki berumur 4 hingga 9 tahun.

Pembuangan kaviar berlaku selama beberapa minggu, pada kedalaman 100 meter, dalam beberapa bahagian. Cod adalah ikan produktif yang mampu melahirkan hingga 6 juta telur.

Setiap spesies ikan kod mempunyai tempat bertelur sendiri. Ada yang melakukan perjalanan besar - migrasi untuk bertelur, yang lain tinggal di habitatnya dan bertelur hingga kedalaman 100 meter. Selepas itu, telur tenggelam ke dasar dan melekat pada tumbuh-tumbuhan akuatik. Telur ikan kod Atlantik terbawa arus laut jauh ke utara.

Di wilayah utara, pemijahan berlaku pada kedalaman yang besar pada musim bunga. Di kawasan air suam - pemijahan berlaku di kawasan pesisir semasa musim sejuk.

Produk bebas sampah

Setelah melewati jalan sejarah yang panjang, cod telah mendapat populariti yang besar di kalangan masyarakat di seluruh dunia. Orang telah belajar menggunakan semua ikan tanpa jejak. Kepala, usus, tulang, inti, fillet - tidak ada yang dibuang.

Barangan kulit dari wakil fauna laut dianggap eksotik. Bagi banyak orang kaya, perkara seperti itu menunjukkan tahap tinggi mereka..

Berkat teknologi moden, beg, kasut, pakaian, jas hujan, sarung tangan, dan lain-lain diperbuat daripada kulit. Kulit elastik, tahan lama, kalis air.

Bahagian dalam sangat bermanfaat jika digunakan untuk tujuan kebun, sebagai baja..

Hidangan kuliner eksotik disediakan oleh koki berpengalaman menggunakan kepala dan tulang yang sebelumnya direndam dalam susu masam sebagai bahan.

Tidak hairanlah cod disebut "pemberian Tuhan".

Khazanah vitamin dan nutrien

Salah satu sifat penting ikan kod adalah nilai makanannya, ia mudah diserap dan diproses oleh organ pencernaan. Terdapat hanya 0.04 gram kolesterol setiap 100 gram daging..

Senarai vitamin, unsur mikro dan makro, lemak dan asid yang membentuk wakil spesies ini.

Vitamin B (B1, B2, B6, B9, B12)

Meningkatkan kesihatan, ingatan, mood, struktur rambut, kuku, kulit; membentuk eritrosit; memberikan metabolisme protein yang betul; mempercepat pertumbuhan semula kulit; menormalkan kerja sistem saraf pusat, jantung.

Menyediakan pertumbuhan sel baru, mencegah penuaan, menyokong penglihatan, sistem tulang gigi.

Menghilangkan radikal bebas, mencegah penyakit mata, mendorong pengumpulan vitamin A.

Melindungi daripada penyakit berjangkit.

Menormalkan tidur dan selera makan.

Mengurangkan tahap kolesterol, mengambil bahagian dalam proses metabolik.

Mereka mengambil bahagian dalam struktur tulang, membantu mengatasi alahan, menyingkirkan toksin. Sangat diperlukan untuk kanak-kanak.

Menormalkan tekanan darah, tahap cairan dan keasidan dalam badan.

Pembentukan asid hidroklorik

Fungsi normal sistem peredaran darah, meningkatkan hemoglobin.

Menyokong sistem imun, mempengaruhi pertumbuhan anak.

Menormalkan kerja kelenjar tiroid, jantung.

Mengambil bahagian dalam sintesis vitamin C.

Menggalakkan penyerapan zat besi

Melindungi gigi dari karies dan menguatkan enamel.

Meningkatkan penggunaan oksigen tisu, membekalkan tenaga, meningkatkan perkembangan mental dan fizikal.

Melambatkan perkembangan tumor, merawat ulser perut, penyakit kardiovaskular.

Meningkatkan aktiviti otak, mengurangkan perkembangan aterosklerosis, memperbaiki keadaan kulit.

Kesimpulannya

Kesimpulannya, perlu diperhatikan bahawa, walaupun terdapat banyak manfaat, ada juga kontraindikasi. Anda harus berhati-hati dengan fakta ini dan tidak terlalu banyak menggunakan makanan istimewa..

Dahulu anda mempunyai CAP BESAR?

Bilakah kali terakhir anda menangkap puluhan pikes / karp / bream yang SIHAT?

Kami selalu ingin mendapatkan hasil dari memancing - untuk menangkap bukan tiga perches, tetapi belasan kilogram pikes - ini akan menjadi tangkapan! Kita masing-masing mengimpikan ini, tetapi tidak semua orang tahu caranya.

Hasil tangkapan yang baik dapat dicapai (dan kami berdua tahu ini) berkat umpan yang baik.

Ia boleh dibuat di rumah atau dibeli di kedai nelayan. Tetapi harganya mahal di kedai, dan untuk menyiapkan umpan tanah di rumah, anda perlu menghabiskan banyak masa, dan, secara adil, umpan buatan sendiri tidak selalu berfungsi dengan baik..

Anda tahu kekecewaan ketika anda membeli umpan tanah atau memasaknya di rumah, dan menangkap tiga atau empat tempat tidur?

Jadi mungkin sudah tiba masanya untuk menggunakan produk yang sangat berkesan, keberkesanannya telah terbukti baik secara ilmiah dan praktik di sungai dan kolam di Rusia?

Sudah tentu, lebih baik mencuba sekali daripada mendengar seribu kali. Lebih-lebih lagi, sekarang adalah musim! Potongan harga 50% semasa membuat pesanan adalah bonus hebat!

Gambar dan keterangan ikan "cod Atlantic"

Nama Latin: Gadus morhua
Nama lain: Cod (eng.)

Keluarga: Cod
Genus: Kod
Jenis: laut
Gaya Hidup: bawah
Jenis makanan: semi-pemangsa
Habitat: Lembangan Laut Baltik, Lembangan Lautan Artik, Lembangan Lautan Pasifik, Lembangan Lautan Atlantik, Lembangan Mediterranean

Keterangan: ATLANTIC COD (Gadus morhua) adalah spesies keluarga yang paling banyak, dengan jangkauan terluas yang meliputi wilayah boreal (beriklim sedang) di lautan Atlantik dan Pasifik, membentuk beberapa subspesies dan sejumlah ras.

Rupa: Mempunyai tiga sirip punggung dan dua dubur, kepala besar dengan mulut terminal besar. Antena dikembangkan dengan baik. Warnanya sangat berbeza; warna belakang hijau atau coklat kekuningan, kadang-kadang coklat, dengan banyak bintik-bintik coklat kekuningan kecil. Bahagian sisi mempunyai nada yang sama, lebih ringan, perut berwarna kekuningan atau putih. Garis lateral ringan, jelas kelihatan di seluruh badan, membentuk selekoh sedikit di atas sirip dada.

Habitat dan tingkah laku: Di Lautan Atlantik, ikan kod biasa dari Cape Cod dan Teluk Biscay ke Greenland, Spitsbergen dan Novaya Zemlya. Di Lautan Pasifik, ikan kod dikenali dari Selat Bering ke California dan Korea. Yang paling banyak adalah ikan kod Atlantik (Gadus morhua morhua), mengandung beberapa ras (kawanan), yang kitaran hidupnya terkait dengan arus Lautan Atlantik Utara dan kawasan berdekatan Lautan Artik. Perlumbaan utama adalah: Laut Norway-Barents, atau Kutub Utara, berkembang biak di lepas pantai Norway dari Mere ke Kepulauan Lofoten Utara dan memberi makan di Laut Barents dan di perairan cetek Bear-Spitsbergen; Iceland-Greenlandic, yang berkaitan dengan Irminger Current, berkembang biak di pesisir selatan dan barat daya Iceland dan berhijrah ke pantai utara pulau itu dan ke Greenland; Labrador-Newfoundland, berkaitan dengan peredaran perairan Atlantik yang hangat memasuki Selat Davis, berkembang biak berhampiran Labrador Utara, dari mana remaja melayang ke lereng barat laut perairan cetek Newfoundland; Newfoundland, tinggal di sepanjang zon front of the shelf dan cerun perairan dan Gulf Stream dari Cape Cod ke longgokan barat Newfoundland Bank. Yang paling meluas dan kuat adalah perlumbaan Laut Norway-Barents. Individu mencapai ukuran terbesar: ukuran biasa ialah 40-80 cm, tetapi panjangnya boleh mencapai 150-180 cm dan berat lebih dari 40 kg. Dalam pergerakan cod untuk bertelur, titik rujukan utama adalah Arus Tanjung Utara, dengan perairan ikan kod muda menembus ke Laut Barents. Kedatangan kawanan ikan kod untuk bertelur di Kepulauan Lofoten adalah peristiwa besar dalam kehidupan penduduk Norwegia Utara, yang mengumpulkan hasil panen yang kaya di depan rumah mereka, yang telah tumbuh di Lautan Artik yang luas. Seluruh penduduk mengambil bahagian dalam perikanan ini, ribuan kapal motor kecil dengan senjata sederhana berupa pancing tangan, longline dan jaring bergegas di sepanjang isyarat yang biasa dilakukan oleh semua sekolah ikan kod. Terdapat begitu banyak orang yang ingin menangkap ikan kod sehingga semua bot dibahagikan kepada dua kumpulan, satu daripadanya secara bergilir menangkap kelompok yang sangat kuat, dan yang lain menggunakan kelompok kecil pada hari ini. Dari hari Sabtu hingga Isnin, memancing ikan cod berhenti sepenuhnya. Rehat dan masa yang ditunggu-tunggu untuk membaiki alat pancing datang untuk nelayan, ikan cod diberi peluang untuk memenuhi tugas memperbanyak keturunan mereka. Setiap betina menelurkan 2-3 dan bahkan 4 porsi telur, ini menjadikannya tinggal di tempat bertelur selama beberapa minggu; lelaki, mengambil bahagian dalam persenyawaan banyak wanita, tetap berada di tempat pemijahan untuk jangka masa yang lama, dan kadang-kadang lebih lama. Oleh itu, tidaklah mengejutkan bahawa intensiti penangkapan ikan di tempat pemijahan sangat tinggi, dan dari setiap dua ikan yang datang ke tempat bertelur, satu diambil oleh perikanan, dan dalam beberapa tahun, dari tiga ikan yang tiba, dua ditangkap. Individu pemijahan bergegas ke tempat makan untuk menambah kekuatan yang hilang, menggemukkan dan muncul kembali di tempat pemijahan setahun kemudian untuk meneruskan perlumbaan. Cod boleh hidup sehingga 20-25 tahun. Jauh di laut terbuka di atas kedalaman yang besar, jarang sekali, walaupun terdapat cukup makanan dalam bentuk ikan hering Atlantik-Skandinavia penggemukan. Biologi ikan kod Iceland-Greenlandic menyerupai ikan kod Laut Norwegia-Barents, ia juga melakukan migrasi jarak jauh dan mempunyai kawasan makan yang besar dan kawasan pemijahan kecil. Kod bahagian barat laut Lautan Atlantik (Labrador-Newfoundland) membentuk kawanan tempatan; pergigian oleh arus dan migrasi aktif tidak begitu penting dalam hidupnya. Biologi individu bangsa di rantau ini belum cukup dipelajari. Kitaran migrasi pembiakan ikan kod dekat Labrador Utara, menjadikan migrasi makan ke lereng utara perairan dangkal Newfoundland, lebih jelas daripada yang lain. Sub-spesies ikan kod hidup di Laut Baltik dan Putih. Mereka telah menyesuaikan diri dengan kehidupan di laut yang dilenyapkan ini, tidak melakukan migrasi panjang, dan matang lebih awal daripada ikan Atlantik, pada usia 3-4 tahun. Saiz individu mereka lebih kecil, terutama di Laut Putih. Kod Baltik (Gad us morhua callarias) adalah salah satu ikan komersial yang paling penting di Laut Baltik. Panjangnya melebihi 100 cm dan berat 11 kg. Memasak pada tahun ketiga kehidupan, setelah mencapai panjang 20-27 cm, hidup hingga 10 tahun. Makanan utama untuk ikan kod remaja pada tahun pertama atau kedua kehidupan adalah krustasea dan polychaetes. Dengan pertumbuhan ikan, krustasea digantikan oleh ikan, dan herring dan sprat menjadi makanan utama ikan kod. Pemijahan ikan kod berlaku di bahagian barat laut pada musim sejuk dan musim luruh, di palung Laut Baltik pada kedalaman 80-100 m pada kemasinan 12-18% 0 dan suhu 4-5 ° C. Ikan Laut Putih (Gadus morhua marisalbi) tinggal di kawasan yang dilapisi salin di Laut Putih, tidak terdapat di teluk Dvinsky dan Mezensky yang sangat segar dan di bahagian selatan Onega. Ia tumbuh dengan lebih perlahan, lebih kecil dan lebih muda daripada ikan kod Atlantik. Panjang maksimumnya ialah 58-60 cm, dan umurnya 11 tahun. Hasil tangkapan komersil didominasi oleh ikan kod berusia 3-5 tahun, panjang 25-35 cm. Ikan Laut Putih bertelur di bawah ais, pada suhu -0.5-1.0 ° С. Dua bentuk ikan kod juga dikenali. Di Tasik Mogilnoye di Pulau Kildin dan di Danau Ogak di puncak Teluk Frobi-Shera di Baffinovaya Zemlya, ikan kod hidup di lapisan air tengah, yang meresap ke dalam tasik ini pada saat mereka masih tersambung ke laut, sedangkan sekarang mereka dipisahkan oleh pasir kerikil secara pukal. Sekarang lapisan air sepanjang lima meter di tasik ini segar, dan lapisan bawahnya diracuni dengan hidrogen sulfida, dan ikan kod dapat hidup hanya di lapisan tengah, yang memelihara air garam laut. Di bawah keadaan ini, "antara batu dan tempat yang sukar," hidup ikan kod, mencapai panjang biasa 60-80 cm untuk spesies ini. Ia banyak di Tasik Ogak, dan penduduk tempatan - orang Eskimo - memburu.

Ciri pemakanan: Cod adalah euryphagus yang menggunakan semua jenis makanan dari plankton hingga ikan yang agak besar.
Tiga spesies ikan planktivora - ikan hering (terutama remaja), capelin dan, di beberapa kawasan - Kod Artik adalah barang makanan utama ikan kod Laut Barents. Pada tahun-tahun yang agak panas, herring yang terlalu banyak musim sejuk di cakrawala dekat memperoleh peranan penting dalam makanan ikan kod, terutama pada musim sejuk. Pada musim bunga, ikan kod selalu memakan capelin, yang ditemuinya di kawasan laut terbuka di jalan terakhir dari wilayah utara dan kawanan yang diiringinya ke tempat pemijahan di lepas pantai Murman atau Norway Utara. Pada tahun-tahun sejuk, ketika jangkauan mengembang dan kelimpahan cod Arktik meningkat, ikan kod menemui kepekatan besar di timur. Di samping itu, pada musim panas, ikan kod sering digemukkan oleh krustasea bermata hitam dari keluarga eufaus, yang membentuk gugusan padat di wilayah tengah laut. Kadang-kadang dia juga menggunakan fauna bentik, terutama moluska bivalve, dari mana dia menggigit kaki yang mereka panjangkan. Cod juga memakan anak-anaknya sendiri, dan individu besar, seberat beberapa kilogram, paling sering memakan rakan mereka yang lebih kecil. Dalam seekor ikan kod seberat beberapa kilogram, kadangkala seseorang dapat menemukan seekor ikan kod seberat satu kilogram, dan yang terakhir, berpuluh-puluh ekor ikan kod cod atau anak tahun. Pada usia lapan - sepuluh tahun, dengan berat 3-4 kg, ikan kod Laut Barents mula bersiap untuk meneruskannya. Pada musim panas lalu, dia mengunjungi kawasan timur laut atau utara laut, terutama kaya dengan makanan. Dia menyelesaikan penggemukannya pada bulan September - Oktober, mengumpulkan kawanan besar di kawasan-kawasan di bawah pengaruh Nord Cape Current yang hangat, dan memulakan penghijrahannya ke Kepulauan Lofoten. Laluan ini, sepanjang lebih dari 1500 km, dia membuat dalam 5 bulan dengan kecepatan rata-rata 7-8 km sehari. Dalam perjalanan, ikan cod terletak di tempat, kadang-kadang memberi makan, tetapi ia dapat membuat jalan ini menggunakan rizab lemak yang terkumpul di hati - depot lemak utama ikan kod, yang memastikan migrasi dan perkembangan gonad.

Pembiakan: Tempat pemijahan utama untuk perlumbaan ini adalah di Westfjord, berhampiran Kepulauan Lofoten, North-West Norway, sebab itulah ia sering disebut Lofoten. Pemijahan berlaku pada bulan Mac - April pada kedalaman hingga 100 m, di perbatasan perairan dasar Atlantik yang hangat dan perairan fiords tempatan, lebih sejuk dan agak disalilasi. Telur pelagik yang disapu dan disenyawakan diambil oleh arus. Telur yang dibawa oleh arus dan larva yang menetas dari mereka berenang sejauh 200 km. Pada hari-hari pertama larva memakan pundi kuning telur, dan kemudian beralih ke makanan luaran aktif dengan bentuk plankton kecil. Sesuai dengan arah arus, sebagian anak muda berakhir di Pulau Bear, tetapi sebilangan besar dari mereka dibawa ke Laut Barents dengan Arus Tanjung Utara. Selama ini, remaja tinggal di lajur air dan memakan krustasea planktonik - calanus. Menjelang bulan Julai, goreng 3-4 cm, melayang ke utara, mencapai 72-73 ° N. sh., dan melayang ke timur - meridian Kola (33 ° E). Pada bulan September, anak-anak ikan kod mencapai wilayah timur Laut Barents, di mana mereka beralih ke cara hidup bawah. Anak buah cod berulang kali dijumpai di Spitsbergen Current melebihi 80 ° N. sh., iaitu, sudah ada di lembah Lautan Artik. Nasib mereka tidak jelas. Mereka mungkin mati, tetapi ada kemungkinan mereka berakhir di Laut Barents dengan perairan yang menembus antara Svalbard dan Franz Josef Land. Dalam dua tahun pertama kehidupan, ikan kod remaja tidak aktif dan tidak dapat kembali ke perairan yang lebih panas. Ya, dia tidak berusaha untuk ini. Kod muda bertolak ansur dengan suhu 1 ° C dan ke bawah, secara aktif memakan krustasea kecil pada masa ini. Dari usia tiga tahun, ikan kod mulai melakukan migrasi yang ketara pada musim panas sepanjang arus ke utara dan timur, pada musim sejuk berbanding arus ke selatan dan barat. Dengan bertambahnya usia, kawasan penghijrahan ikan kod berkembang kerana liputan wilayah timur Laut Barents. Mulai saat ini, ikan kod menjadi pemangsa, dan pertumbuhannya meningkat dengan mendadak. Kanak-kanak berumur tiga tahun 300-350 g, anak berusia empat tahun 600-700 g, dan ikan berusia lima tahun 1000-1200 g.