Masakan kebangsaan Australia

Masakan Australia kontemporari adalah eksotik, asli dan pelbagai. Dan juga seluruh kaleidoskop hidangan yang enak, sihat dan sangat enak dibawa dari hampir seluruh dunia dan hidup berdampingan dengan aman di benua yang sama selama beratus-ratus tahun.

Menariknya, tradisi masakan Australia ditentukan, pertama sekali, oleh sejarah negara itu sendiri. Pada mulanya, tanah ini dihuni oleh orang asli. Tidak banyak yang diketahui mengenai tabiat makan mereka. Tetapi lama-kelamaan, pendatang dari seluruh dunia mula muncul di sini, yang, satu atau lain cara, membawa bersama-sama kepingan tanah air mereka. Antaranya ialah resepi hidangan kegemaran anda..

Kini penduduk Australia sekitar 23 juta. Sebilangan besar mereka adalah orang Eropah. Antaranya ialah Inggeris, Perancis, Yunani, Jerman, Itali dan wakil-wakil kebangsaan lain. Selain itu, terdapat banyak orang dari Asia, Rusia, Amerika, dan pulau-pulau lautan di Australia. Dalam keluarga masing-masing, mereka menghormati tradisi masakan asli mereka, hanya sedikit menyesuaikannya dengan keadaan yang ada.

Inilah sebabnya mengapa ada yang menolak kewujudan masakan Australia yang asli. Menjelaskan hal ini dengan kenyataan bahawa bukan hidangan asli Inggeris, Jerman, Perancis, Turki, Maghribi, Cina dan Itali dan bukan sahaja "wujud" di negara ini.

Sebenarnya, tidak seperti itu. Sesungguhnya, dalam bentuknya yang murni, kejiranan seperti itu tidak mungkin dilakukan. Ini menjadi sangat ketara hanya dari masa ke masa, ketika asasnya hidangan baru mulai muncul, berdasarkan resipi terkenal di dunia, tetapi sedikit diubahsuai. Selalunya, ini adalah hidangan Mediterranean, yang dibumbui dengan rempah-rempah Thailand dan sebaliknya..

Tidak lama kemudian, penyesuaian sedemikian memungkinkan untuk membicarakan kemunculan masakan unik baru yang menggabungkan harmoni dengan tradisi masakan dari seluruh dunia. Sudah tentu, ini mengenai masakan kebangsaan Australia.

Sangat menarik bahawa dunia mula membicarakannya hanya pada akhir tahun 90an, ketika restoran mula dibuka di semua bandar Australia, yang menawarkan pengunjung mereka untuk menikmati banyak hidangan Australia yang lazat. Ngomong-ngomong, mereka meraih kasih sayang dari pengunjung setia mereka berkat kelimpahan dan murahnya mereka..

Menganalisis masakan moden Australia, saya mesti mengatakan bahawa semua jenis daging sangat popular di sini. Burung, babi, betis, buaya, emus, kanggaru atau posum - penampilannya tidak menjadi masalah bagi penduduk tempatan. Perkara utama adalah rasa yang sangat baik. Penduduk tempatan juga menyukai produk tenusu, ikan dan makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan. Ngomong-ngomong, terima kasih kepada pendatang dan keadaan cuaca yang baik, hampir semuanya ditanam di sini - dari beri hitam, kiwi, kentang, labu, tomato dan timun hingga kwandong (persik padang pasir), epal dan pir Tasmania, limau, alpukat dan betik. Seiring dengan ini, pizza, pasta, bijirin, pelbagai sos dan rempah, cendawan, kekacang dan semua jenis kacang disukai di Australia. Bahkan belatung dan kumbang, dari mana beberapa restoran menyediakan makanan yang lazat. Minuman pilihan di Australia adalah kopi, teh, wain dan bir. Anda juga boleh menemui bir Rusia di banyak tempat..

Kaedah memasak utama:

Keanehan masakan Australia adalah bahawa kondusif untuk eksperimen, berkat hidangan "khas" masakan kebangsaan Australia muncul. Lebih-lebih lagi, setiap negeri mempunyai sendiri. Tetapi yang paling popular adalah:

Pai daging adalah ciri khas masakan Australia. Ini adalah pai bersaiz sawit yang dipenuhi dengan daging cincang atau cincang.

Pai daging Australia dengan hiasan.

Vegemite adalah pes yang dibuat dari ekstrak ragi. Rasa masin, sedikit pahit. Produk ini digunakan sebagai penyebar roti, roti bakar dan keropok.

B-B-Q. Orang Australia suka daging goreng, yang dimakan pada hari-hari biasa dan pada hari cuti..

Sup kacang + pai, atau pai apung.

Kenguryatina, yang digunakan oleh orang asli tempatan sejak dahulu kala. Ia sangat halus dan mengandungi peratusan asid linoleik yang tinggi. Kini di kalangan orang Australia sendiri, kenguryat mendapat permintaan rendah dan sekitar 70% daripada semua pengeluaran dieksport ke negara lain sebagai makanan istimewa yang jarang berlaku..

Ikan dan kerepek, hidangan dari UK. Ia adalah kentang goreng dan kepingan ikan.

Pavlova adalah pencuci mulut tradisional Australia, ia adalah kek yang dibuat dari meringue dan buah-buahan. Hidangan ini dinamakan sempena salah satu ballerina paling terkenal pada abad ke-20 - Anna Pavlova.

Anzac - kuki berdasarkan serpihan kelapa dan oatmeal. Perlu diperhatikan bahawa Hari ANZAC (Kor Tentera Darat Australia dan New Zealand) dirayakan di New Zealand dan Australia pada 25 April untuk memperingati korban orang awam dalam semua konflik ketenteraan..

Lamington adalah kek span dengan kelapa dan coklat ganache. Perlakuan ini diberi nama Charles Wallis Alexander Napier Cochrane-Baillie, yang merupakan Baron dari Lamington..

Roti Elven - Roti bakar, mentega dan ditaburkan dengan tiruan berwarna-warni.

Manfaat kesihatan masakan Australia

Penduduk Australia mula memperhatikan kesihatan mereka dan mempromosikan gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul hanya dalam beberapa tahun terakhir, ketika negara itu mulai membicarakan masalah kegemukan. Ini timbul kerana cinta penduduk tempatan terhadap daging goreng dan makanan segera. Namun, kini mereka lebih memantau jenis dan kualiti produk yang digunakan..

Namun, menurut penyelidikan yang dilakukan sebagai bagian dari projek The Global Beban Penyakit pada tahun 2010, Australia adalah antara sepuluh negara paling sihat di dunia. Dia mendapat tempat ke-6 dari segi jangka hayat dan kualiti hidup lelaki, dan ke-9 dari segi jangka hayat dan kualiti hidup wanita..

Perlu diingat bahawa sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Australia telah menikmati taraf hidup yang tinggi. Dan tempoh purata adalah 82 tahun.

Apa yang mereka makan di Australia?

Persoalannya: mengapa orang asli memakan Cook - menyeksa lebih daripada satu generasi sejarawan dan tukang masak. Apa pun yang berlaku, ini adalah perkara-perkara yang sudah berlalu, tetapi masakan Australia, yang disebut bush tucker, atau bushfood, adalah fenomena yang benar-benar eksotik dalam gastronomi..

Negara ini terkenal dengan sebilangan besar haiwan, tumbuh-tumbuhan, buah-buahan, seperti kwandong, davidsonia, taro dan inyam, yang tidak terdapat di tempat lain di dunia - dan semua kemegahan ini dapat digunakan. Masakan Australia disiapkan dari daging buaya, kanggaru, burung unta, telur putih, barakuda, speper dan hiu yang digunakan dari ikan, lada Tasmania, tulasi dan limau lemon ditambah sebagai rempah.

Orang asli adalah eksperimen sebenar. Oleh itu, mereka belajar merendam buah berangan Australia dengan cara tertentu dan memanggangnya menggunakan teknologi khas. "Apa yang luar biasa tentang buah berangan?" - anda bertanya. Tidak ada yang biasa kita lakukan, tetapi orang Australia sangat beracun, tidak kurang dari makanan istimewa Jepun - ikan puffer, jadi anda salah memasak, dan itu sahaja... Salah satu komponen penting dalam diet orang asli adalah makanan yang dibuat dari larva ulat sutera Witchetti, yang dibakar dalam abu. Kelezatannya sedikit mengingatkan pada jagung yang masak susu.
Ramai yang suka berdebat mengenai rasa hidangan asli, tetapi ada persetujuan sepenuhnya dalam menilai keaslian: Masakan Australia sangat mengejutkan. Dan tidak hanya dengan hidangan asli. Kedua-dua penjajah dan pendatang dari negara-negara Eropah dan Asia, yang membawa tradisi budaya mereka, termasuk masakan, memberikan sumbangan mereka. Jadi hari ini, masakan Australia adalah gabungan pelbagai sekolah gastronomi yang menarik..

Revolusi kuliner

Dekad terakhir abad yang lalu sangat penting bagi gastronomi Australia. Kali ini disebut sebagai permulaan era masakan Australia moden. Koki tempatan telah mengumpulkan tradisi yang berbeza dari masakan daerah, barat dan timur dan menawarkan perspektif yang sama sekali baru mengenai hidangan yang dibuat dari produk serantau.

- Kesegaran produk yang sempurna
- Daging, ikan, sayur-sayuran, buah-buahan ditanam di benua
- Keaslian mutlak dan pengembangan rasa baru
- Kos rendah

Minat masakan Australia melambung tinggi, dan gourmets mula datang khas ke negara ini untuk berkenalan dengan keajaiban baru. Lebih-lebih lagi, André Cointreau sendiri, presiden Le Cordon Bleu dari Paris, dan sekolah ini dianggap hampir paling berprestij di dunia, mengatakan bahawa Australia dalam tiga puluh tahun terakhir telah menekan Perancis sendiri di Olympus kuliner: "Australia adalah tempat di mana masakan berkembang Abad XXI, yang akan menjadi masakan klasik esok ".

7 hidangan untuk dicuba di Australia

Pes Vegemite

Dipercayai bahawa sarapan orang Australia bukan sarapan kecuali roti bakar dengan pasta ini telah disajikan dengannya. Jika tidak ada roti bakar, maka harus ada telur orak, dan kemudian pasta vegemite digunakan dalam bentuk saus. Pasta ini juga digunakan sebagai pengisian roti keju scroll cheesymite. Rasanya khusus, menggabungkan rasa masin dan pahit, tetapi sangat berkhasiat dan kaya dengan vitamin B.

Pada tahun 2022, pasta akan merayakan seratus tahunnya, dan Cyril Callister masing-masing menciptanya, pada tahun 1922, menggabungkan ekstrak ragi, yang diperoleh dari sisa pembuatan bir, bawang, saderi dan banyak garam.

Stik kanggaru

Hidangan ini adalah penyatuan tradisi orang asli dan penjajah Inggeris. Mereka dimasak di dalam kuali dan di panggangan. Kenguryatina dilincirkan dengan murah hati dengan campuran ramuan dan bawang putih yang dihancurkan. Kami tidak tahu sama ada anda pernah mencuba daging rusa rusa, tetapi mereka mengatakan bahawa daging kanggaru sangat mirip dengan rasanya. Dagingnya, makanannya: tidak mengandungi lemak, banyak protein dan asid linoleat, yang terkenal dengan sifat antioksidan dan menyumbang kepada penurunan berat badan.

Barramundi hinggap (barramundi)

Nasib hinggap ini tidak biasa: setelah berubah dari ikan sungai menjadi ikan laut. Berabad-abad yang lalu, orang asli memanggil ikan besar ini, yang mereka tangkap di air tawar. Pada akhir abad kedua puluh, seseorang memutuskan bahawa adalah dosa untuk menghilang dengan nama yang nyaring dan menarik, dan menggantinya dengan nama neskrip dari bass laut putih - akhir. Saya mesti mengatakan bahawa nama baru sesuai dengan tempat ini: besar, hampir tanpa tulang, dengan daging yang sangat lembut.
Secara tradisinya, hirisan barramundi disediakan di Australia dengan dua cara: panggang untuk menikmati rasa murni - mungkin, setetes lemon, atau diisi dengan sayur-sayuran dan herba dan dibakar di dalam ketuhar.

Pai daging Australia, atau pai marsupial

Kangaroo tidak ada kaitan dengan nama kedua, tidak kurang popularnya kue ini: ia dipanggil kerana pastri boleh dengan mudah dimasukkan ke dalam beg wanita - diameter pastri tidak melebihi 10 cm. Pai daging selalu ada di atas meja pada sebarang acara penting dan pada setiap hari cuti. Ia juga disajikan di final Kejohanan Bola Sepak Nasional Australia - Final Final AFL.
Kek itu pertama kali disiapkan pada tahun 1947 di sebuah kedai roti di Bendigo. Terdapat banyak variasi resipi, tetapi daging dalam pengisian dan saus tomat sebagai hiasan adalah komponen yang sangat diperlukan..

Pai sup

Pai Australia yang kedua terkenal ialah pai apung. Dia berenang di sup kacang Rie terapung pekat. Pada tahun 2003 ia diiktiraf sebagai warisan negara. Anda juga boleh merasakan Australia jika anda memasak hidangan ini mengikut resipi kami.

Kek ballerina Rusia

Pencuci mulut "Pavlova" dinamakan sempena Anna Pavlova yang terkenal. Pada tahun 1926, dia melakukan lawatan di Australia. Koki restoran di Esplanade Hotel sangat terkesan dengan seni penari Rusia sehingga dia membuat pencuci mulut dengan meringue, yang melambangkan rok tutu, dan buah segar.
Secara adil, saya mesti mengatakan bahawa New Zealand juga menuntut kepengarangan resipi, di mana Pavlova tampil pada masa yang sama. Dan tentu saja, setiap negeri sangat yakin dengan versi acara..

Lamington

Pencuci mulut yang lain - biskut segi empat kecil atau persegi, ditutup dengan coklat dan ditaburkan dengan kelapa.
Itu dipikirkan dalam keadaan putus asa. Gabenor Queensled, Baron Lamington, tiba-tiba dikunjungi oleh para tetamu. Itu adalah bola bergulir di dapur (walaupun sukar untuk dipercayai: pegawai itu masih berpangkat tinggi, dan selain itu, baron). Nasib baik, biskut semalam, yang sudah agak basi, tergeletak. Tukang masak itu memutuskan untuk "menghidupkan kembali" itu. Saya memotongnya sedikit demi sedikit, dicelupkan ke dalam coklat cair dan digulung dengan kelapa (ternyata, dapurnya tidak begitu kosong).
Secara umum, pencuci mulut mendapat kemasyhuran, menerima nama baron, tetapi tidak layak mendapat cintanya: dia menganggapnya tidak sedap dan longgar. Hari ini, Australia merayakan National Lamington Sloth pada 21 Julai setiap tahun.

Miraterra

Amazing Earth - Majalah Perjalanan Dalam Talian

Masakan kebangsaan Australia

Hidangan kebangsaan Australia menggembirakan dengan pelbagai, rasa yang luar biasa dan hebat. Masakan Australia adalah salah satu yang paling sedap dan enak di dunia! Hidangan tidak hanya mempunyai rasa yang indah dan unik, tetapi juga reka bentuk yang asli. Sarjana kuliner negara memasak dengan sangat baik, dan bagi pelancong asing mereka mencuba terutamanya dan akan dengan senang hati memperlakukan mereka dengan hidangan istimewa..

Masakan Inggeris, yang dibawa ke Australia oleh peneroka pertama, mempunyai pengaruh terbesar terhadap pengembangan masakan kebangsaan Australia. Gelombang baru imigran abad kesembilan belas / kedua puluh memperkaya masakan dengan tradisi Mediterranean dan Asia.

Pada masa ini, masakan Australia menjadi lebih antarabangsa kerana proses semula jadi menyebarkan budaya "tinggi" di dunia. Terdapat kedai dan restoran di daratan yang menjual makanan dan makanan yang halal dan halal. Restoran, yang sering dilabelkan sebagai Australian Modern, menggabungkan kehalusan masakan dari pelbagai masakan dunia dalam masakan mereka dan menyesuaikan resipi tradisional dengan hidangan moden.

Masakan Inggeris masih cukup popular, terutama di bahagian makanan segera (contohnya kerepek dan ikan). Masakan Orang Asli Australia telah dihidupkan kembali oleh pelbagai ramuan semula jadi yang berasal dari tumbuh-tumbuhan yang terdapat di seluruh negara. Bahan-bahan inilah yang menjadi asas kepada masakan baru yang digemari oleh gourmets.

Dalam pengembangan tradisi kuliner Australia, peranan penting dimainkan terutamanya oleh negara jiran Asia Timur dan Asia - Jepun, China, Vietnam, Thailand, dan juga pendatang dari seluruh dunia. Masakan kebangsaan Australia memiliki banyak persamaan dengan apa yang disebut "masakan Mediterranean" (campuran masakan Itali, Lubnan, Yunani, Maghribi) kerana percampuran adat imigran yang datang ke daratan pada tahun 1950-1960an. Orang Australia, seperti mereka yang tinggal di rantau Mediterranean, berusaha untuk mengekalkan gaya hidup sihat dengan memakan sejumlah besar makanan segar yang rendah lemak dan garam. Sayur-sayuran dan makanan laut menjadi meluas.

Pada hujung minggu, penduduk Australia lebih suka berkelah dengan barbeku dengan keluarga mereka, dengan rakan-rakan yang mempunyai minat yang sama di kelab dan sekolah.

Hingga hari ini, beberapa tradisi masakan Inggeris terus diperhatikan dalam masakan Australia, terutama dalam keluarga asal Anglo-Celtic. Sudah menjadi kebiasaan di meja Krismas, seperti di England, untuk menyajikan kalkun panggang, ham, ayam dengan lauk, puding plum untuk pencuci mulut, walaupun di Australia, cuti Krismas jatuh pada musim panas.

Selama berabad-abad, tradisi kuliner tertentu telah terbentuk di daratan. Oleh itu, sarapan pagi Australia biasa seperti sarapan pagi orang Eropah yang biasa. Namun, kerana iklim yang hangat, makanan biasanya disiapkan dengan cukup ringan, dan di kawasan yang lebih sejuk, "sarapan Inggeris" sering disajikan - oatmeal, telur orak, sosis, bacon, tomato, cendawan. Sarapan yang lebih ringan merangkumi sandwic, muesli, buah-buahan. Dari minuman adalah kebiasaan menghidangkan teh, jus, kopi, susu. Sarapan juga sering disajikan dengan roti atau sandwic dengan vegemite..

Bagi kebanyakan orang Australia, makanan utama adalah makan malam, yang merupakan kebiasaan bersama keluarga. Hidangan disediakan bergantung kepada asal usul ahli keluarga dan / dan pilihan peribadi. Banyak keluarga lebih suka daging goreng dengan sayur-sayuran, pizza, sup, pasta, salad, barbeku.

Kafe dan restoran, biasanya, tidak terikat dengan satu masakan tertentu dan menu untuk makan malam menawarkan sandwic, pasta, stik, risotto, ayam goreng dan pelbagai hidangan daging; untuk pencuci mulut, pastri, kek; minuman berkarbonat, jus, kopi, bir, wain putih dan merah.

Produk yang hanya berasal dari Australia menjadi asas masakan Orang Asli Australia (semak belukar, makanan belukar). Produk daging nasional termasuk kenguryat, emu, buaya dan possum. Hari ini, daging kanggaru dijual di hampir setiap kedai runcit di daratan dengan harga daging lembu dan juga terdapat di luar Australia. Sudah menjadi kebiasaan memakan daging dan lebih banyak haiwan eksotik dan bahkan larva serangga. Makanan laut dan ikan merebak di kawasan berhampiran pantai.

Sayur-sayuran dan buah-buahan popular: kwandong ("pencuci mulut persik") - tiga jenis tumbuhan liar dengan buah-buahan yang boleh dimakan; buah davidsonian masam, menyerupai plum cetek; "Tomato Australia"; kapur jari - buahnya tumbuh hingga sepuluh sentimeter panjangnya, dan buburnya serupa strukturnya dengan telur ikan; bayam tempatan - sayuran hijau dan spesies flora Australia yang lain. Lada Tasmania (buah kering dan daun), lemon dan anise myrtle digunakan sebagai rempah. Kacang Australia, macadamia, tersebar luas di seluruh dunia..

Makanan dan produk khas Australia termasuk emu; pai daging Australia kecil; "Float pai" - di tengah-tengah piring kacang polong atau sup kacang pekat, pai daging, pasta tomato disajikan secara berasingan dengan hidangan; hidangan ikan barramundi; kentang lenyek; salad dengan pasta; pasta dengan sos yang berbeza; Chickens Melbourne - kaki ayam dan payudara digoreng dalam minyak zaitun dan disajikan dengan sos merah jambu; otak pelayar; keropok atau roti dengan tatal vegemite, cheesymite.

Vegemite - Hidangan kebangsaan Australia adalah pasta coklat gelap pekat yang dibuat dari ekstrak ragi. Selalunya, vegemite digunakan sebagai penyebaran roti lapis, roti, keropok dan sebagai pengisian roti roti Cheesymite Australia khas. Swiss tsenovis dan British bain-marie - analog vegemite.

Vegemit pasta dihasilkan dari sisa-sisa bir wort dengan penambahan pelbagai rasa. Mempunyai rasa masin dan pahit, rasa ragi, yang mengingatkan kuah daging lembu. Vegemite diciptakan pada tahun 1922 oleh pakar muda Cyril Callister bagi pihak Fred Walker - ketua syarikat, yang kini dimiliki oleh Amerika Syarikat Kraft Foods.

Pencuci mulut sangat popular di Australia: Kek meringue Pavlova dengan buah beri segar atau buah-buahan, dinamakan sempena penari Anna Pavlova, yang melakukan lawatan pada tahun 1926; lamington - kek span segi empat tepat, dituangkan dengan lapisan gula coklat, ditaburkan dengan kelapa, kadang-kadang dua kek digabungkan dengan krim; cupcake berbentuk katak dalam bentuk kepala katak dari biskut dengan krim, ditutup dengan fondant pelbagai warna; Kuki ANZAC dengan kelapa dan oatmeal; Kek coklat Boomerang; jeli blackberry; Roti Elven (roti ajaib) - irisan segitiga roti putih dengan mentega yang ditaburkan dengan hiasan berwarna-warni.

Australia dengan pesat muncul sebagai kekuatan kuliner global. Masakan Australia kebangsaan boleh menjadi salah satu sebab mengapa anda mesti mengunjungi benua Australia.

Terakhir disemak: 06/07/2016

15 hidangan tradisional Australia untuk dinikmati sekurang-kurangnya sekali seumur hidup

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Makanan jalanan dan katering adalah cara terbaik untuk merasai budaya negara. Dan Australia tidak terkecuali. Masakannya adalah mozek rasa yang sebenar: dia menggabungkan tradisi kuliner dari pelbagai negara di dunia, mencairkannya dengan makanan tempatan.

Kami di Bright Side telah mengumpulkan masakan Australia terbaik. Amaran: lebih baik tidak membaca artikel ini semasa perut kosong..

Burger bit acar

Tidak ada burger biasa di Australia yang menakjubkan dan misteri. Keistimewaan makanan jalanan tempatan adalah burger dengan bit acar. Penduduk tempatan mendakwa bahawa mereka lebih sedap daripada biasa.

Pai daging Australia

Australian Meat Pie adalah makanan ringan tradisional untuk peminat dan peminat bola sepak Australia, pai kecil bersaiz sawit yang dipenuhi dengan daging atau daging cincang, bawang, cendawan dan keju. Setiap Orang Australia Makan 12 Pai Setahun.

Lapisan apung

Pai daging adalah hidangan kegemaran orang Australia. Selain pai klasik, ada juga pai terapung. Contohnya, pai terapung mengapung kacang polong muda. Warga Australia bergurau bahawa dia dilahirkan kerana tukang masak yang menjatuhkan pai daging dalam sup kacang..

Roti keju dengan pasta vegemite

Roti keju tradisional Australia sangat mirip dengan roti cinnabon yang terkenal. Walau bagaimanapun, pengisian roti semacam itu sangat spesifik: vegemite adalah pasta berdasarkan wort bir, yang juga boleh menjadi hidangan bebas. Ini digunakan sebagai penyebaran roti bakar dan keropok, atau sebagai saus daging dan telur. Kaya dengan vitamin B dan asid folik, ia juga merupakan produk hebat bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan..

Ikan & Kentang

Makanan segera dunia klasik: ikan goreng dan kentang goreng. Sebilangan besar ikan dan kerepek panas dijual hampir setiap masa dan harganya murah. Walaupun kesederhanaan hidangan ini, orang Australia lebih suka membeli ikan dan kentang di kafe, daripada memasak di rumah..

Hidangan panggang

Orang Australia adalah peminat BBQ yang sebenar. Hujung minggu sia-sia jika anda tidak pergi ke barbeku. Segala-galanya dipanggang di sini: daging, sayur-sayuran, makanan laut. Terdapat brazier di setiap rumah, dan barbeku percuma dipasang di taman dan kawasan rekreasi. Ngomong-ngomong, daging yang paling popular di sini bukanlah daging kanggaru sama sekali, tetapi daging lembu dan domba..

Makanan Laut

Australia sangat kaya dengan makanan laut: semua jenis kerang, kerang, tiram, gurita, ketam, daging hiu, ikan trout, salmon, dan bass laut putih bahkan merupakan salah satu simbol negara. Di beberapa tempat katering, ikan ini disiapkan dengan cara yang sangat tidak dijangka: ikan itu diletakkan di dalam beg kedap udara dan direbus dalam air laut yang diekstrak dari kedalaman 900 m.

Sosej panggang (sosis sizzle)

Sosej panggang disajikan pada sepotong roti, ditaburkan dengan saus tomat atau mustard dan ditaburkan dengan sayur goreng. Khemah dengan sosej ini boleh didapati berhampiran pusat membeli-belah atau di acara sukan. Sosej panggang sering dijual untuk mengumpulkan dana untuk badan amal.

Stik kanggaru

Apa masakan Australia tanpa daging kanggaru! Sebenarnya, kenguryat tidak begitu popular di kalangan penduduk tempatan: sekitar 70% daging yang ditambang dieksport ke pasar Eropah, selebihnya daging itu dimakan oleh penduduk tempatan dan pelancong, atau pergi untuk memberi makan haiwan peliharaan. Sup dibuat dari ekor kanggaru, ladu dibuat dari daging dan stik digoreng.

Roti Elven

Pembuka selera ajaib ini tidak akan membiarkan siapa pun acuh tak acuh, dan memasaknya semudah mengupas pir: anda hanya perlu memotong roti menjadi segitiga, menyebarkan dengan mentega, taburkan dengan tirai berwarna-warni, dan roti elf sudah siap!

Kek katak

Tidak, tidak ada katak dalam pencuci mulut ini, hanya dari luar cupcake menyerupai kepala katak. Muffin seperti itu disediakan dari adunan biskut dengan krim dan ditutup dengan fondant. Pada mulanya mereka hanya berwarna hijau, tetapi lama kelamaan, kek cawan dengan pelbagai warna muncul. Kek cawan ini telah menjadi simbol sebenar Australia Selatan: gambar mereka diletakkan di atas kemeja-T, beg, dan kotak telefon. Ngomong-ngomong, "frog cupcake" adalah tanda dagangan berdaftar rasmi yang melindungi kek dari pemalsuan.

Kuki ANZAC

Kue manis dengan serpihan kelapa dan tepung gandum berasal dari Kor Tentera Darat Australia dan New Zealand (ANZAC), yang dibuat semasa Perang Dunia Pertama. Pencipta kuki adalah perempuan simpanan Australia dan New Zealand: mereka membuat resipi untuk pencuci mulut universal yang dapat bertahan dalam perjalanan panjang ke depan. Kuki ANZAC masih diberikan kepada tentera untuk Krismas.

Lamington

Biskuit segi empat tepat, ditutup dengan coklat dan ditutup dengan kelapa, diberi nama setelah Baron Lamington, Gabenor Queensland. Anehnya, Lamington sendiri tidak menyukai pencuci mulut ini. Tetapi suri rumah Australia menyukainya, dan pencuci mulut ini malah mempunyai percutian sendiri - "Hari Lamington Nasional".

Kek "Pavlova"

Kek meringue dengan krim dan buah segar diberi nama dari ballerina Rusia Anna Pavlova, yang melakukan lawatan ke Australia dan New Zealand. Masa dan tempat yang tepat untuk penemuan pencuci mulut tidak diketahui, dan kedua-dua negara ini masih berdebat untuk hak dipanggil tanah air kek ini. Menurut salah satu legenda, koki restoran mencipta pencuci mulut terutama untuk ballerina. Menurut yang lain, ia disediakan oleh koki hotel untuk ulang tahun salah seorang pengunjung.

Kakao gula-gula kapas

Di kawasan Melbourne, anda boleh menjumpai hidangan yang pastinya tidak akan meninggalkan orang yang mempunyai gigi manis yang tidak peduli - koko dengan gula-gula kapas, atau gula-gula kapas dengan koko. Tuangkan koko di atas gula-gula kapas dan nikmati minuman manis yang enak.

Pizza dengan pai daging

Eksotik Australia sebenar: pizza di tengah-tengah, pai daging kecil di sekitar tepinya.

Ciri-ciri katering

Di kafe Australia, anda dapat mencari makanan untuk setiap selera dan anggaran. Sydney adalah sebuah bandar yang berbilang budaya, jadi hot dog, shawarma atau mi kuali dijual di sini pada setiap langkah. Tetapi ada juga tempat yang tidak biasa, misalnya, sebuah kafe di mana anda boleh menyusun hidangan anda sendiri. Untuk melakukan ini, anda memasukkan bahan mentah dari bufet ke dalam mangkuk, menimbangnya di tempat pembayaran, membayar, dan setelah beberapa saat anda dibawa sup panas segar. Bahan sup bermula dari otak bayam hingga babi.

Bonus

Bonus yang bagus bagi mereka yang menonton diet mereka: bintang dicetak pada bungkusan makanan di Australia dan New Zealand. Ini adalah jenis penilaian makanan yang sihat: semakin banyak bintang, semakin sihat produknya..

Masakan Australia

Masakan kebangsaan Australia dibentuk di bawah pengaruh kuat Britain. Dan lokasi geografinya telah memperkaya masakan Australia dengan nuansa penyediaan makanan Cina, India dan Jepun. Masakan Australia, dengan resipi yang disesuaikan dari pelbagai tradisi kuliner, bervariasi dan dapat memenuhi semua selera!

Orang Australia

Memasak burger Australia boleh dilakukan dengan cepat, sederhana, dan seseorang yang, dan anak-anak, akan merasa senang!

Muffin sederhana dan tidak biasa dengan pisang, kelapa, kayu manis dan kacang. Pilihan yang bagus apabila ada sedikit masa untuk memanggang.

Pencuci mulut Australia yang indah ini mendapat namanya sebagai penghormatan kepada ballerina hebat Anna Pavlova. Kombinasi meringue, whipped cream dan fruit adalah makanan luar biasa bagi pencinta manis!

Roti sayur Australia yang terang sesuai untuk meja ramping. Harum dan sedap. Membuat roti sayur memerlukan masa yang lama. Makan roti buatan sendiri jauh lebih cepat..

Roti yang sejuk dan manis sedikit sesuai untuk sandwic manis dengan jem dan sandwic dengan ham lembut. Roti wangi dan lembut!

Strudel daging ini akan menjadi permata sebenar di meja Ahad anda! Dan dengan pastri puff siap, resipi untuk strudel dengan daging akan menjadi sangat mudah dan cepat untuk anda..

Hari ini saya memasak biskut Australia dan New Zealand yang terkenal, malah ada yang mengatakan biskut kebangsaannya - Anzac. Ini adalah cookies oatmeal dengan sejarah menarik sejak Perang Dunia Pertama. Resipi ringkas dari produk yang ada, senang dimasak, biskut renyah dan rapuh.

Kek "Pavlova" yang diperbuat daripada kek lapis adalah pencuci mulut terkenal yang diberi nama balerina Rusia. Kek meringue hanya meleleh di mulut anda. Mustahil untuk menolak untuk tidak memakan sepotong, dan setelah mencubanya, mustahil untuk berhenti. Sekiranya anda masih belum mendapat meringue, maka dalam resipi ini anda akan mempelajari semua kehalusan penyediaannya..

Dinamakan dengan nama ballerina Rusia, pencuci mulut klasik Australia adalah krim dan buah putih pada merengue Perancis putih yang rapuh, rapuh di bahagian luar dan lembut di bahagian dalam. Secara tradisinya, pencuci mulut yang lembut dan canggih ini disediakan dengan buah markisa, strawberi atau kiwi. Tetapi resipi ini mengandungi aprikot dalam sirap dan raspberi hitam (pilih buah apa saja mengikut citarasa dan kemampuan anda).

Kek meringue dengan krim mentega dan buah beri adalah pencuci mulut yang sangat indah yang dinamakan sempena ballerina Anna Pavlova yang terkenal.

Pencuci mulut "Pavlova" ini disiapkan dengan penambahan gula merah, yang memberikan warna kopi yang tidak khas pada meringue. Dihidangkan dengan krim disebat dan biji delima.

Saya sangat suka cheesecake, tetapi di sini baru-baru ini saya belajar bagaimana membuat cheesecake dari keju kotej sendiri, mengikuti resipi ini. Nikmati hidangan anda! :)

← Sebelumnya | Seterusnya →

Kek "Pavlova" yang diperbuat daripada kek lapis adalah pencuci mulut terkenal yang diberi nama balerina Rusia. Kek meringue hanya meleleh di mulut anda. Mustahil untuk menolak untuk tidak memakan sepotong, dan setelah mencubanya, mustahil untuk berhenti. Sekiranya anda masih belum mendapat meringue, maka dalam resipi ini anda akan mempelajari semua kehalusan penyediaannya..

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Waktu makan tengah hari tidak lama lagi, mari kita bersiap sedia untuk acara ini buat masa ini secara visual.

Masakan Australia tidak istimewa, melainkan gabungan antara gastronomi dunia yang berbeza. Masakan Inggeris mempunyai pengaruh yang paling besar padanya, kerana negara itu merupakan jajahan Empayar Inggeris sejak sekian lama. Banyak pendatang dari bahagian lain di dunia telah menyumbang kepada pembentukan hidangan kebangsaan Australia.

Mari kita lihat beberapa contoh masakan Australia:

Pai daging Australia adalah ciri khas masakan Australia. Hidangannya adalah kuih yang tidak lebih besar daripada telapak tangan yang diisi dengan daging cincang atau daging cincang. (Pengo)

Anehnya, produk yang paling digemari oleh orang Australia adalah pasta vegemite, yang dibuat berdasarkan ekstrak ragi. Tidak ada sarapan Australia yang lengkap tanpa penyebaran ini. Penduduk tempatan gemar daging. Ia digunakan dalam bentuk barbeku atau topping untuk pai daging Australia. Makanan laut, yang banyak terdapat di sini, juga dihargai. Pencuci mulut di Australia mempunyai halaman dapur khas - biskut Lamington, kek Pavlov, kue Anzac, roti elven - akan menggembirakan gigi manis.

Pai daging Australia dengan hiasan. (Alpha)

Masakan Australia adalah salah satu yang paling eksotik dan pelbagai di dunia. Dari pai daging dan sandwic sayuran hingga fillet kanggaru dengan ubi bit muda dan bawang goreng, masakan Australia berkembang baru-baru ini pada tahun 90an. Semua bandar utama di daratan hijau telah melihat sejumlah restoran baru dengan semangat "masakan Australia moden." Kejayaan seni kuliner tempatan disebabkan oleh dua faktor: pertama, kepelbagaian dan keunikan hidangan, dan kedua, murahnya.

Para pendatang dari seluruh dunia membawa hasrat masakan mereka ke Australia, masakan menggabungkan Timur dan Barat, dan juga membawa tradisi kuno, kejayaan itu sangat besar. André Cointreau, presiden Le Cordon Bleu di Paris, boleh dikatakan sebagai institusi masakan yang paling berprestij dengan cawangan di London, New York, Tokyo dan Sydney, percaya bahawa jika 30 tahun yang lalu Perancis adalah pusat gastronomi dunia yang tidak diragukan lagi, sekarang pusat ini adalah Australia.

"Australia adalah tempat masakan abad ke-21 berkembang," Cointreau berpendapat, percaya seni masakan Australia akan menjadi "masakan klasik esok:"

Vegemite adalah pes yang dibuat dari ekstrak ragi. Mempunyai rasa masin, sedikit pahit. Produk ini digunakan sebagai penyebar roti bakar, keropok dan roti. (jules)

Australia terkenal dengan buah-buahan eksotik, makanan laut, lembu, domba dan keju. Anda tidak boleh mengabaikan makanan orang asli yang disebut "bush tucker". Hidangan seperti itu dimasak di atas arang, misalnya, roti dumper - campuran air dan tepung, digoreng di atas arang.

Baru-baru ini, artikel mengenai masakan Australia telah muncul di akhbar Barat. Masakan Australia dianggap salah satu sebab untuk mengunjungi "benua kelima". Apa yang berlaku di Australia pada masa ini, banyak yang disebut sebagai revolusi kuliner. Australia dengan pantas memasuki barisan kuasa kuliner dunia dan hanya menyasarkan untuk mendapat tempat pertama. Negara ini dipenuhi dengan haiwan dan tumbuh-tumbuhan eksotik yang tidak terdapat di Eropah atau Asia, oleh itu ia mempunyai alasan untuk dianggap sebagai yang pertama dalam memasak..

B-B-Q. Orang Australia tidak dapat membayangkan kewujudannya tanpa daging goreng. Ia digunakan pada hari-hari biasa dan pada hari cuti. (Mike)

Sama seperti Itali dan Perancis, Australia boleh dibahagikan kepada beberapa wilayah yang terkenal dengan makanannya: krim Royal Isle, tiram Sydney, mangga Bow, kerang Teluk Coffin, salmon Tasmania: Setiap "negeri" mempunyai hidangan khasnya.

Menyimpulkan kepelbagaian masakan Australia, ia dapat dibahagikan kepada masakan Australia moden, masakan Asia dan hidangan tradisional Australia dan "bush tucker".

Masakan Australia kontemporari adalah gabungan tradisi tempatan yang sama sekali berbeza. Rempah-rempah Asia seperti serai, ketumbar, cili dan kapulaga boleh didapati dalam masakan tempatan tradisional. Pada masa yang sama, masakan Asia menggantikan sebilangan ramuan oriental tradisional dengan rakan-rakan Australia. Kami mengesyorkan mencuba fillet daging lembu yang diperap dengan bayam kari, dengan bit (sos tebal dengan bit), pir goreng dengan saffron palenta (tepung jagung), campuran gaya dan ramuan India dan Eropah.

Kenguryatina. Sejak dahulu lagi, daging kanggaru telah dimakan oleh orang asli tempatan. Rasanya ringan dan mengandungi peratusan tinggi asid linoleat konjugasi. Harus diingat bahawa di kalangan orang Australia sendiri, kenguryat kurang mendapat permintaan. 70% daripada semua pengeluaran dieksport ke negara lain. (Justin Marx)

Rahsia untuk resipi yang baik, menurut koki Australia, adalah menggunakan makanan laut yang unik di Australia. Bug balmain, serupa dengan lobster, sering muncul di menu.

Makanan istimewa seperti bibir hiu boleh didapati di pasar tempatan.

Adelaide, sebuah bandar yang ramai di pantai selatan Australia, mempunyai hidangan yang tidak akan anda temui di tempat lain:

kanggaru dalam sos quandong, buah yang disebut "dessert peach". Penjualan daging kanggaru secara percuma dibenarkan sejak kebelakangan ini, tetapi hidangannya menjadi sangat popular kerana kandungan lemak rendah haiwan ini..

Kanguru tidak lagi berada dalam bahaya kepupusan, sebaliknya, Australia mengalami peningkatan mendadak dalam populasi mereka. Oleh itu, penggunaan daging kanggaru dalam memasak, bukan sahaja tidak mengancam keseimbangan ekologi, tetapi juga menyumbang untuk menyelesaikan masalah ini. Kerana lokasi geografinya yang menguntungkan, Adelaide menempati tempat yang terkenal di peta kuliner Australia. Pasar utamanya menawarkan pelbagai jenis flora dan fauna, darat dan air. Ketam biru dan tiram air tawar hanya terdapat di sini. Menurut legenda, peneroka pertama mati kerana kelaparan, tidak mengetahui bahawa mereka berada di sebelah sejumlah besar makanan yang sesuai untuk makanan. Hari ini sudah diketahui bahawa daripada lebih daripada 20,000 spesies tumbuhan yang terdapat di Australia, sekitar 20% boleh dimakan..

Di samping itu, makanan vegetarian tempatan baru seperti riberries, bunya kacang, rose rose, cockatoo plum dan banyak lagi kini digunakan dalam menu restoran..

Tumbuhan baru merangkumi daun lada, biji anise dan biji akasia Australia. Senarai ramuan baru ini juga merangkumi goreng belut, yabbies air tawar dan larva witchetty, serta buaya dan daging posum..

Masakan Australia berkembang pesat dan ada kemungkinan bahawa pada masa akan datang kita berpeluang untuk merasai bukan sahaja hidangan di atas, tetapi juga yang baru..

Fish and chips. Hidangan itu datang ke Australia dari UK. Ia terdiri daripada kepingan ikan dan kentang goreng. (russellstreet)

Industri wain adalah industri yang paling dinamik dalam ekonomi Australia dan telah mengalami perubahan besar selama 40 tahun terakhir. Sekiranya pada tahun 50-an rata-rata orang Australia hanya minum satu gelas anggur setahun, sekarang dia minum sekitar dua botol.

Harus diingat bahawa pada tahun 1965 jumlah pembuat anggur sangat kecil, hanya enam syarikat yang terlibat dalam pembuatan wain meja, tetapi pada tahun 1999 jumlah mereka telah meningkat menjadi 109. Sekarang bahagian Australia dalam pasaran wain dunia adalah 2%, tetapi pada tahun 2025 tujuannya adalah untuk mencapai 6.5%.

Wain adalah industri yang sangat penting di Australia. Sekiranya bulu, kapas dan daging lembu - secara tradisional eksport Australia - pergi ke luar negara tanpa pemprosesan, maka pembuatan anggur menyumbang kepada perkembangan industri yang berkaitan (tanaman anggur, pengeluaran pembungkusan, perdagangan), dan oleh itu, menyelesaikan masalah pengangguran.

Pembuatan anggur Australia telah berjalan jauh dalam beberapa dekad yang lalu, dan banyak pakar yakin bahawa pada pertengahan abad ke-21, anggur Australia akan menjadi seperti biasa dan semula jadi untuk meja kami seperti Perancis atau Itali.

Barracuda. (Jun Seita)

Pavlova adalah pencuci mulut tradisional Australia. Ini adalah kek yang dibuat dari meringue dan buah-buahan. Hidangan ini mendapat namanya sebagai penghormatan kepada salah satu pemain ballerina paling terkenal pada abad ke-20, Anna Pavlova dari Rusia. (Isabelle Boucher)

Pavlova. (Claire Sutton)

Anzac - kuki berdasarkan oatmeal dan kelapa. Perlu diingat bahawa di Australia dan New Zealand, Hari ANZAC (Kor Tentera Australia dan New Zealand) disambut setiap tahun pada 25 April untuk mengenang mangsa-mangsa warganya dalam semua perang dan konflik ketenteraan. (penguincake)

Lamington adalah biskut yang ditutup dengan coklat ganache dan kelapa. Perjanjian itu mendapat namanya untuk menghormati Gabenor Queensland, Charles Wallis Alexander Napier Cochrane-Baillie, yang juga merupakan Baron Lamington. (Alpha)

Tim Di sana. (Drew Bandy)

Roti Elven adalah makanan kegemaran kanak-kanak. Pencuci mulut adalah roti bakar, mentega dan ditaburkan dengan tiruan berwarna-warni. (Alpha) Makanan tradisional Australia

Beberapa hidangan telah dianggap klasik Australia selama beberapa dekad. Di antaranya, mungkin, perlu diserlahkan vegemite, lamingtons dan biskut Arnott..

Vegemite adalah hidangan Australia yang paling banyak dari semua hidangan Australia. Pada tahun 1922, Fred Volcker Australia memutuskan untuk menyediakan "ekstrak ragi" khas supaya sama berkhasiat dan enak. Ekstrak ragi diadun dengan beberapa bahan lain: saderi, bawang, dan garam. Ternyata jisim tebal tebal yang dapat disebarkan pada roti, atau dapat digunakan sebagai hidangan siap pakai. Semasa Perang Dunia Kedua, produk baru ini dimasukkan ke dalam diet wajib orang Australia dan segera menjadi sangat popular sehingga menjadi langka. Sekiranya anda berada di Australia, pastikan untuk mencuba produk roti yang sihat dan lazat ini..

Lamington adalah kek span yang dibasahi dengan fondant coklat dan ditaburkan dengan kepingan kelapa. Pada mulanya, lamingtons dibuat dari adunan biskut yang diisi dengan strawberi atau raspberi. Hari ini mereka biasanya dibuat tanpa jem, hanya kadang-kadang mereka menggunakan krim disebat sebagai pengisian..

Pada tahun 1865, sebuah khemah kecil bernama Arnott dibuka, menjual kuih-muih. Hari ini, Arnott. Biscuit LTD ”membekalkan biskut ke hampir 40 negara di dunia. Biskut Arnott bermaksud lebih daripada sekadar pastri berkualiti tinggi untuk penduduk tempatan, berjuta-juta orang Australia dibesarkan dengan biskut Arnott, dan bagi mereka itu adalah sebahagian daripada sejarah dan budaya Australia.

Restoran hari ini juga menyajikan Bush Tucker (arang), makanan asli Orang Asli yang dibuat dengan penggunaan banyak hasil tempatan seperti buah-buahan Australia dan daging panggang tradisional. "Teh dalam periuk" (teh yang direbus dalam periuk perjalanan) akan mengejutkan bahkan pelancong Rusia. Anda juga boleh mencuba salah satu hidangan paling menarik yang disebut "Anaboroo, Mango and Burrawong Soup", yang terdiri daripada tiga ramuan: banteng digoreng dalam jaring elastik keseluruhan, mangga tropis, dan burrawon - kacang tempatan.

10 hidangan mesti dimakan di Australia.

2. Hamburger dengan bit. (Hamburger dengan bit). Bertahun-tahun yang lalu, Ronald McDonald sendiri menyokong syarikat hamburger, dia sangat menyukainya..

4. Lamington adalah pencuci mulut kebangsaan. Kek span ditutup dengan pulut coklat dan ditaburkan dengan kelapa. Dinamakan sempena Gabenor Queensland.

6. Kangoroo yang garing. Sebagai peraturan, ia dipanggang ringan di satu sisi. Campurkan dengan kismis merah, oren dan plum, musim dengan juniper, lada dan bawang putih. Daging kanggaru memang sukar, jadi diasinkan. Juga, dagingnya direbus dan dibakar, mereka menyediakan pengisian yang enak untuk ladu dan pai.

7. Fantales. Kelezatan Austria kegemaran - karamel kunyah yang ditutup dengan coklat susu.

8. Ceri masak (Cherry Ripe). Bar coklat ini telah menjadi buku terlaris di Australia. Dibuat dari ceri dan kelapa, ditaburkan dengan coklat Cadbiri pahit.

10. Puff pastry pie yang diisi dengan ayam dan kari hijau (Pie kari ayam hijau). Orang Australia suka pai dan makanan Thai. Pai versi Australia - ayam kari hijau Thailand yang dibungkus dengan lapisan adunan.

Kemungkinan pendua dijumpai

Saya faham semuanya kecuali roti bunian.

IMHO, semacam omong kosong. Primitif dengan rasa yang saya rasa (belum pernah ke Australia) tidak berbeza dengan roti dengan gula.

Lebih berbeza

Ia bergantung pada jenis dragee apa. Sekiranya dibuat dari gula yang dicelup, maka akan ada norma. Dan kadang-kadang mereka membuat semacam sampah (rasanya seperti pati) - ini benar-benar sampah.

Roti bakar sendiri menjijikkan. Dan ditaburkan seperti millet.

Semasa kecil, anda pergi ke kedai, bertemu mesin roti, tunggu sementara pemandu memunggah roti hirisan segar dan roti hitam di atas dulang kayu yang besar. Anda akan pulang, memotong kerak putih dan kerak hitam, mentega sukar dipotong, jadi anda hanya meletakkan segi empat tepat nipis di atas roti, dan kemudian taburkannya dengan gula di atas mangkuk gula. Dan anda pergi ke balkoni, menggigit dari putih, kemudian dari hitam, dibasuh dengan kompot buah kering.

Baik rasa dan warna. Saya sangat suka roti bakar. Walaupun hidangan ini begitu.

Sekarang saya tidak hanya memahami secara langsung, tetapi saya merasakan betapa betul anda..

Burger bit - borschburger!

Roti Elven - semasa kecil, saya sering makan roti dengan mentega yang ditaburkan dengan gula - sangat sedap. Saya juga fikir begitu.

ya, hanya kualiti roti yang jauh lebih buruk daripada yang anda makan)

Critter Australia juga mempunyai menu serupa "10 Pelancong yang Harus Cuba"

Yang paling sedap yang pernah saya makan di Australia ialah kari ekor buaya air masin. Poin. sedap, saya cadangkan.

Kenguryatina sama sekali tidak sukar. Dagingnya sangat serupa teksturnya dengan bahagian domba yang kurus dan mudah dan cepat dimasak - dalam kuali, panggang, apa sahaja. Murah, makanan dan lazat.

Ikan yang paling sedap di Australia adalah ikan kakap yang diimport dari New Zealand (Pagrus auratus).

Saya rasa dalam arti yang sama seperti daging lembu dengan daging sapi. Selain stik, kanggaru juga mempunyai kepala dan inti dan semua jenis urat dengan tulang. Saya rasa bahagian yang baik, pergi ke stik, dan selebihnya diproses menjadi makanan..

Di Restoran tempat saya bekerja, Pavlova dihidangkan, hanya krim selain mentega kacang yang dicampur dengan "toffee" dan kacang dan topping lemon yang namanya saya terus lupa.

Betapa Anya menyukai ceri masak! Secara amnya gabungan ceri dan bom coklat gelap!

Mengapa tidak menggunakan perkataan "pai" dan bukannya "berkongsi"?

Dan untuk kanggaru anda akan menjawab saya!

Ronald McDonald adalah watak badut, fiksyen

Mungkin salah seorang yang mempermainkannya?

Peranan Ronald McDonald pada pelbagai masa dilakukan oleh:

Willard Scott (1963-1965)

Beve Bergeron (1966-1968)

George Voorhees (1968-1970)

Bob Brandon (1970-1975)

Raja Moody (1975-1984)

Squire Fridell (1984-1991)

Jack Dupki (1990-1995)

Joe Maggard (1995-2007)

Brad Lennon (2007 - sekarang)

Tidak perlu pergi ke Australia untuk Pavlova

Hidangan terbaik untuk pesta kanak-kanak.

dan meletakkannya di atas meja tidak memalukan, dan mereka akan memakannya - tidak disayangkan

Saya menyukai idea itu, makanan ringan sederhana untuk meja kanak-kanak yang mempelbagaikan warna secara keseluruhan. Saya rasa anda juga boleh menyebarkan segitiga dengan pasta coklat dan taburkan dengan taburan berwarna. Saya akan ambil perhatian.

tetapi saya menyukai idea itu - eksotik Australia - di mana-mana kecuali di Australia - terdapat lapisan mentega nipis dan taburkan pada roti - kacau anak-anak, inilah hidangan perayaan untuk anda.

tidak, kami melakukannya pada zaman kanak-kanak - hanya lapisan mentega tebal dan banyak gula.

semestinya disebut "kek Australia" - pasti sejuk.

cuma sedap dan itu sahaja.

Baiklah, ya, rasa zaman kanak-kanak))) Roti dengan mentega dan gula. Atau jem di atasnya. mmmm. Ini adalah eksotisme Soviet. Dan dengan serbuk berwarna-Australia.

Emigran 3.6 Sedap

Halo semua, hari ini saya memutuskan untuk memberitahu anda mengenai makanan Australia. Adalah lebih tepat untuk mengatakan bahawa makanan dianggap Australia. Saya mesti segera mengatakan bahawa ini tidak bermaksud bahawa tidak ada makanan seperti itu di tempat lain, tetapi di sini ia dianggap kultus. Tidak akan ada hidangan eksotik dan unik, tetapi hanya apa yang sering dimakan di Australia.

Dan saya akan menjawab dengan segera, di hampir setiap pasar raya besar di Australia, anda boleh membeli kanggaru, buaya, emu dan kadang-kadang daging unta, tetapi di sini lebih banyak untuk pelancong. Saya masih belum bertemu dengan orang Australia yang memakan daging ini secara berkala..

Hari ini dalam perjalanan pulang saya melihat kafe yang paling terkenal di Sydney, atau lebih tepatnya sebuah kios yang dinamakan Harry's caffe de wheel (kafe Harry di atas roda). Kafe ini terkenal dengan pai dagingnya, saya bahkan tidak tahu hendak membandingkannya, tetapi bayangkan pai pastri kecil yang diisi dengan rebusan yang enak. Kedengarannya tidak menyelerakan, tapi sedap. Sekiranya di jalan kita makan belyashi, pastie, pai, maka inilah pai daging. Kualitinya sangat berbeza, jadi saya tidak menyarankan untuk membelinya di kedai makan pertama yang terdapat.

Penilaian 6-8 / 10 bergantung pada kualiti.

Seterusnya muncul "gulungan sosej", yang sebenarnya tidak seperti apa rasanya. Tidak ada sosej di sana, tetapi ada daging cincang dalam pastri puff. Seperti pai, anda tidak boleh membelinya di stesen minyak atau tempat lain yang dipersoalkan. Saya sering melihat berapa ramai pekerja yang makan "sosej dalam adunan" untuk sarapan pagi. Berhenti dalam perjalanan ke stesen minyak dan ambil sosej dengan kopi dari banyak ritual harian.

Rating 5/10 Saya secara peribadi tidak menyukai mereka, sangat kering dan tidak sedap

Yang berikutnya adalah apa kad pos Australia, atau lebih tepatnya "vegemite". Ini adalah pes yang dibuat dari sisa-sisa produk bir. Gandum dan ragi yang diperam, masin liar. Ini adalah sesuatu yang rasanya dikembangkan untuk jangka masa yang lama, tetapi pada akhirnya cukup sedap. Kesalahan yang paling biasa adalah menyebarkan lapisan besar pada roti bakar. Selalunya orang yang tidak biasa dengan produk tersebut menggunakan lapisan sentimeter dan merasa ngeri dengan rasanya, dan lapisan itu hampir tidak dapat dilihat. Ini bukan roti dan mentega, melainkan roti parut bawang putih. Ngomong-ngomong, ada yang masih berpendapat bahawa ini berguna, sayangnya tidak, dan banyak yang keliru kerana awalan "vege-" pada nama itu, menganggap bahawa ini adalah singkatan untuk sayur-sayuran.

Rating 7/10 atau 2/10 di sini pilihan peribadi

Snag aka sosis sosis

Anjing panas Australia, atau lebih tepatnya. Ia sebenarnya sangat jauh dari hot dog, tetapi masih ada roti dan sosej. Di Australia, semua orang suka memanggang dan sosej. Sekarang adalah masa untuk bercakap mengenai sosej, mereka sangat berbeza. Segala sesuatu yang disebut sosej di Rusia di sini akan mempunyai awalan "Eropah" atau "Amerika", dan sosej tempatan adalah daging cincang dan rempah, dan mereka selalu segar. Sosej kami kebanyakannya homogen dan sudah dimasak. Bayangkan sosej buatan sendiri, ini adalah sosej tempatan. Tetapi kembali ke "hot dog" kami, ini adalah sepotong roti, sosis panggang dan bawang goreng selalu. Di mana-mana pameran, pasar, jalanan, harganya murah dan sedap. Ngomong-ngomong, hanya di Australia yang boleh memberi makna sosej, di negara lain yang berbahasa Inggeris anda tidak akan dapat difahami.

Dinilai 8/10 kegemaran saya dari semua makanan ringan jalanan

P.S tidak menemui gambar yang menyelerakan

Mari beralih ke gula-gula dan mulakan dengan yang paling mudah. Fairy Bread adalah roti dan mentega yang ditaburkan dengan bebola gula berwarna. Saya makan sandwic dengan gula semasa kecil, saya rasa hampir sama. Sudah tentu, inilah yang mereka makan di zaman kanak-kanak dan hanya di rumah, tetapi menurut cerita, setiap orang Australia memakannya pada masa kanak-kanak. Rating 2/10 dewasa 10/10 kanak-kanak.

Lamington adalah kek span yang kecil dan sederhana. Biasanya ia adalah 2 biskut dengan krim atau jem di antara mereka, dicelupkan ke dalam coklat dan ditaburkan dengan kepingan kelapa. Anda boleh membelinya di hampir mana-mana kedai dan harganya sama dengan kek "kentang". Kadang kala anda dapat melihatnya di kedai kopi, tetapi kebanyakan inilah yang dibeli di kedai dan dimakan di rumah. Pencuci mulut yang sangat enak, tidak terlalu manis dan sederhana, yang utama adalah berhenti tepat pada waktunya.

Tetapi Pavlova sudah menjadi kue dan masih banyak kontroversi mengenai siapa yang menciptanya di Australia atau New Zealand, tetapi satu perkara yang tidak dapat disangkal, nama itu diberikan kepadanya oleh ballerina Anna Pavlova. Kek ini juga boleh didapati di mana-mana, tetapi tidak seperti lamington, ia disajikan di banyak restoran. Kek itu mempunyai asas meringue dan dihiasi dengan buah segar, sejujurnya, saya tidak pernah mencubanya kerana saya tidak suka meringue, jadi tidak akan ada penilaian.

"Tim there" adalah nama untuk kuki tempatan yang terdapat dalam banyak rasa. Ini mungkin kuki yang paling biasa dan popular, serupa dengan "Jubilee" kami. Di satu pihak, semuanya ringkas, cookies bersalut coklat, tetapi setelah anda mencubanya, anda akan segera memahami perbezaannya. Ini benar-benar meleleh di mulut anda, saya tidak tahu bagaimana menggambarkannya, anda perlu mencubanya. Hampir setiap perjumpaan atau berkelah akan disertakan dengan kuki ini. Saya cuba untuk tidak terlalu banyak menggunakan gula-gula, tetapi saya jarang menolak tim tama, saya lebih suka yang klasik. Penilaian 9/10

Tetapi di sini semuanya rumit, namanya pasti Australia, tetapi kuki sendiri sukar. Anzac adalah singkatan bagi unit ketenteraan Australia dan New Zealand semasa Perang Dunia Pertama. Pada masa itu, para isteri membakar kue-kue ini dan menghantarnya ke suami mereka ke depan, kerana jaraknya tidak dekat, kuki itu harus disimpan untuk waktu yang lama dan berasal dari produk mudah yang kekurangan bekalan. Hasilnya, kami mempunyai kuki oatmeal sederhana. Kelapa juga sering ditambah dan ini mungkin sudah boleh dianggap sebagai kuki tempatan. Perbezaan utama dari kita adalah serpihan utuh, dan rasanya sangat serupa, tetapi lokal lebih kering dan teksturnya lebih kasar. Ngomong-ngomong, fakta yang menarik ialah di Australia mereka dengan ketat memantau penggunaan memori ketenteraan untuk tujuan pengiklanan, iaitu, anda tidak akan menemui analog pangsit barisan depan dan veterka Veteranskaya, dan dengan Anzac ia lebih ketat, tetapi kuki ini adalah pengecualian. Sesiapa sahaja boleh memanggang di rumah dan menempelkan label, satu-satunya syarat adalah penggunaan komponen asli. Kereta bawah tanah biasa menjual kuki tersebut, tetapi pada akhirnya diketahui bahawa mereka telah mengubah resipi. Apabila ini terungkap, mereka harus mengeluarkan kuki dari penjualan, kerana secara ekonomi tidak menguntungkan untuk memanggangnya mengikut resipi yang betul. Peringkat 9/10 saya suka biskut oat

Saya memutuskan untuk mengehadkan diri saya hanya pada makanan pembuka dan pencuci mulut kali ini. Entah mengapa saya harap saya akan menulis mengenai hidangan utama. Kepada semua yang telah membaca hingga akhir, Terima kasih. Soalan dan kehendak seperti biasa dalam komen.

← Sebelumnya | Seterusnya →