Masakan Austria

Austria disebut negara kecil dengan masakan yang hebat, dan ini tidak menghairankan. Tahun demi tahun, para tukang masaknya telah mengumpulkan hidangan dan teknologi terbaik untuk penyediaannya di seluruh Eropah, dan kemudian menyesuaikannya untuk diri mereka sendiri. Akibatnya, dunia disajikan dengan masakan Wina yang unik, yang sudah ada pada abad ke-15, menurut beberapa penulis buku masakan, dinobatkan sebagai yang terbaik, dan dengan itu makanan istimewa kebangsaan, sesuai dengan kemampuan memasak yang bahkan penduduk tempatan memilih isteri mereka sendiri.

Sejarah dan tradisi

Mungkin orang Austria mempunyai sikap yang istimewa terhadap makanan pada masa lalu. Ini dibuktikan oleh fakta bahawa kebanyakan hidangan kebangsaan Austria pada asalnya muncul dalam keluarga petani biasa, dan kemudian di atas meja maharaja. Masakan negara ini dikembangkan di bawah pengaruh tradisi orang lain yang pada masa yang berlainan tinggal di Empayar Habsburg: Jerman, Itali, Hungaria, Slav, dll..

Sudah pada masa itu, penduduk tempatan terkenal dengan kesukaan mereka terhadap pesta, yang mana mereka menyediakan hidangan asli dan kadang-kadang eksotik, resipi yang masih bertahan hingga hari ini dan masih bertahan di halaman buku masakan lama. Antaranya: Helang Tyrolean dengan ladu, landak dengan mi dalam sos cuka, tupai goreng dengan salad.

Selepas itu, Maharaja Leopold I memperkenalkan cukai pada mata pelajaran, menentukan kesejahteraan mereka dengan kuantiti dan kualiti makanan yang dimakan. Dikendalikan pemenuhan kehendak kekaisaran "Höferlguckerli", atau "orang menempelkan hidung mereka ke piring orang lain." Ini adalah dorongan untuk pembentukan peraturan mengenai jumlah hidangan untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam untuk segmen penduduk yang berbeza. Sebagai contoh, pengrajin mempunyai hak untuk 3 hidangan, penggunaannya boleh memakan masa 3 jam. Yang tahu, pada gilirannya, membiarkan dirinya makan makanan dari 6 hingga 12 jam sehari, bergantung pada kedudukannya di masyarakat.

Dan semasa pemerintahan Maharaja Marcus Aurelius, anggur yang indah muncul di Austria, yang dapat anda rasakan bahkan hari ini. Pada masa yang sama, "peraturan tidak tertulis" lahir di kalangan penduduk untuk mencuci makanan dengan wain atau bir, yang masih bertahan hingga hari ini. Benar, sekarang penduduk tempatan mampu mundur daripadanya, menggantikan minuman ini dengan segelas schnapp atau secawan kopi..

Perlu diingat bahawa konsep masakan Austria dan Wina dikenal pasti hari ini, namun, ini salah, kerana yang pertama menggabungkan variasi wilayah dalam penyediaan hidangan yang sama, dan yang kedua - hidangan masakan eksklusif di ibu kota, Vienna, seperti strudel Wina, schnitzel Wina, Wina kek, kopi Vienna.

Ciri-ciri:

Ciri khas masakan Austria kebangsaan adalah:

  • Konservativiti. Walaupun terdapat sedikit perubahan yang dibuat pada resipi lama, mereka masih ada, yang memungkinkan sezaman untuk makan cara permaisuri makan sendiri..
  • Kandungan kalori, persembahan hidangan yang indah dan bahagiannya yang besar. Secara kebetulan, orang-orang ini suka makan dengan sedap dan tidak malu mengenainya, oleh kerana itu, banyak wakilnya mempunyai masalah dengan berat badan berlebihan..
  • Kekurangan rasa pedas, masam atau, sebaliknya, terlalu "lembut".
  • Kawasan. Hari ini, di wilayah negara ini, beberapa wilayah dibezakan secara kondisional, masakannya dicirikan oleh ciri khasnya. Kita bercakap mengenai wilayah Tyrol, Styria, Carinthia, Salzburg.

Kaedah memasak asas:

Keunikan masakan Austria terletak pada sejarah dan identiti. Itulah sebabnya mengapa pelancong bercanda bahawa mereka pergi ke negara ini untuk menikmati senibina dan pameran muziumnya, tetapi untuk merasai masakan negara. Dan terdapat banyak dari mereka di sini:

Schnitzel Wina adalah "kad perniagaan" masakan Austria. Pada masa ini ia sering dibuat dari daging babi, tetapi resipi asalnya, yang dipinjam dari Itali kira-kira 400 tahun yang lalu dan disempurnakan, menggunakan sapi muda.

Apple strudel adalah karya seni yang disiapkan dengan penambahan keju kotej, badam atau kayu manis dan benar-benar meleleh di mulut anda. Dengan kemampuan membakarnya, isteri dipilih sendiri beberapa abad yang lalu.

Kaiserschmarren adalah telur dadar yang terbuat dari susu, telur, tepung, gula, kayu manis dan kismis dan ternyata sangat enak dan rangup. Dihidangkan dengan gula tepung.

Boischel - hidangan jantung dan paru-paru rebus.

Kopi Vienna. Austria kaya dengan kedai kopi. Orang-orang Austria berkumpul di dalamnya bukan hanya untuk menikmati makanan ringan, tetapi juga membaca surat khabar, berbual dengan rakan-rakan, bermain permainan, hanya bersantai. Dan tradisi ini telah wujud sejak tahun 1684, ketika kedai kopi pertama muncul di sini. Cinta untuk minuman ini, bagaimanapun, pernah dinyatakan walaupun oleh komposer hebat I.S. Bach, setelah menulis "Kopi Cantata". Selain kopi Wina, terdapat lebih dari 30 jenis lain di Austria..

Sacher - kek coklat dengan jem yang disajikan dengan kopi yang dibuat mengikut resipi khas.

Gulai kentang dengan bawang putih.

Tafelspitz - daging lembu rebus (hidangan kegemaran Kaisar Franz Joseph I).

Sup Vienna dengan bebola daging dan herba.

Wain. Minuman nasional negara itu, seperti vodka di Rusia atau wiski di UK.

Palachinken - penkek dengan keju kotej, jem aprikot dan krim disebat.

Ikan jeli, yang termasuk dalam menu restoran terbaik.

Gluwein adalah minuman wain merah panas dengan rempah. Ia berbeza dengan minuman keras jika tidak ada semangat.

Schnapps - buah bulan.

Hermknedl - gulung dengan biji poppy dengan buah atau sos vanila.

Manfaat kesihatan masakan Austria

Masakan Austria sangat kaya dengan makanan lazat. Ia halus dan sederhana, tetapi kelebihan utamanya berbeza. Faktanya ialah ia tidak pernah berhenti berkembang. Benar, koki moden berusaha untuk menjaga bukan hanya selera, tetapi juga kesihatan, menggantikan makanan berkalori tinggi dengan makanan yang sihat dan sihat. Karya-karya mereka muncul di restoran-restoran yang terletak di tanah air dan di seluruh dunia, dan sesekali menerima bintang Michelin dan anugerah masakan lain..

Tetapi faktor lain juga membuktikan sifat bermanfaat dari masakan Austria - jangka hayat purata, iaitu 81 tahun di sini..

Masakan Austria

Selalunya dikatakan mengenai Austria bahawa ia adalah negara kecil dengan masakan yang hebat. Dan memang begitu. Selama berabad-abad, masakan Austria dengan tekun mengumpulkan hidangan terbaik dari pelbagai negara, dengan susah payah menyesuaikannya mengikut prinsip dan teknologi memasaknya sendiri. Hasilnya, tradisi kuliner yang benar-benar unik dibentuk, yang membolehkan anda bereksperimen dengan cita rasa biasa dan membuat perubahan pada resipi tradisional..

ciri umum

Sikap hormat terhadap makanan di kalangan orang Austria terbentuk sejak berabad-abad yang lalu. Penduduk Empayar Austro-Hungaria selalu terkenal kerana suka dengan perayaan yang bising - lebih-lebih lagi, pernyataan ini berlaku untuk semua segmen penduduk, dari petani hingga golongan bangsawan. Setiap keluarga mempunyai resipi sendiri untuk hidangan asli, yang diturunkan dari generasi ke generasi..

Pada masa yang sama, Empayar Austro-Hungaria, yang penduduknya pada tahun 1914 adalah lima puluh dua juta orang, sering disebut "tambal sulam" - bagaimanapun, perwakilan sebilangan besar kebangsaan tinggal di wilayahnya. Jerman, Hungaria, Czech, Slovaks, Poland, Rusyns, Romanians, Itali, Yahudi, Croat dan juga Gipsi - semuanya menyumbang kepada pembentukan masakan Austria yang unik.

  • ciri umum
  • Ciri-ciri
  • Makanan dan minuman utama
  • Sifat dan kontraindikasi berguna
  • Memasak Sachertorte
  • Memasak bakhandl (ayam Vienna)

Lebih-lebih lagi, jika di kebanyakan monarki dunia, istana kerajaan dan bangsawan dianggap sebagai “trendetters” dan “menetapkan nada” untuk tren kuliner utama, di Austria-Hungaria semuanya terjadi sebaliknya. Para elit Vienna di istana kekaisaran menikmati makan hidangan yang "dilahirkan" di dapur petani.

Ini adalah salah satu ciri utama masakan tradisional Austria - antara hidangan yang mendapat pengiktirafan di seluruh dunia tidak ada hidangan yang terlalu mahal, sangat "demokratik". Daging panggang, tenderloin goreng, pantat Vienna disajikan di meja perayaan baik dalam keluarga pekerja biasa dan di rumah bangsawan.

Pada masa ini, para pakar sering berdebat tentang apakah mungkin menyamakan konsep "masakan Austria" dan "masakan Vienna". Intinya adalah bahawa masakan Austria merangkumi sebilangan besar variasi wilayah dari hidangan yang sama. Sebaliknya, masakan Vienna terkenal terutamanya dengan pastri (kek, strudel) dan menggabungkan karya masakan utama Vienna.

Ciri-ciri

Seperti yang dinyatakan di atas, masakan Austria telah menggabungkan aliran masakan dari sebilangan besar kebangsaan dan merupakan salah satu yang paling pelbagai dan asli di dunia. Namun, ia juga mempunyai ciri tersendiri..

  1. Masakan Austria adalah konservatif. Sudah tentu, seiring berjalannya waktu, resipi lama berubah, beberapa ramuan digantikan oleh yang lain, tetapi di Austria mereka yakin bahawa makanan terbaik mesti melewati ujian masa. Dengan kata lain, buku masakan kuno berharga tinggi di sini..
  2. Terdapat sedikit hidangan pedas di sini. Perasa tidak disalahgunakan di Austria.
  3. Masakan Austria adalah salah satu yang paling tersusun secara rantau di dunia. Hari ini, beberapa wilayah dibezakan secara kondisional di wilayah Austria, yang masing-masing mempunyai tradisi kulinernya sendiri. Contohnya, masakan Wina telah terkenal di seluruh dunia kerana pastri; di Lower Austria, menu mengandungi sebilangan besar hidangan permainan; di Burgenland, diet dipengaruhi oleh masakan Hungary; di Styria, jenis minyak lain praktikalnya tidak digunakan, kecuali labu; di Carinthia, diet penduduk tempatan adalah berdasarkan makanan laut; Masakan Austria atas berdasarkan tradisi Bavaria dan Bohemia. Pencinta keju datang ke Salzburg, dan ladu legendaris dan ravioli disiapkan di Tyrol.
  4. Makanan lazat Austria bukan untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Kesemuanya sangat tinggi kalori. Lebih-lebih lagi, bahagian di sini biasanya tidak hanya besar, tetapi sangat besar. Di Austria, mereka suka makan dengan baik dan sedap, dan kelebihan berat badan di sini sama sekali tidak menjadi alasan untuk kompleks.

Makanan dan minuman utama

Masakan Austria mempunyai pelbagai jenis hidangan, resipi yang mungkin berbeza-beza dari satu wilayah ke wilayah yang lain.

Produk Bakeri

Roti sangat popular di Austria. Pelbagai jenis kedai roti adalah pengesahan yang jelas mengenai perkara ini. Selalunya, roti yang disebut "buatan sendiri" muncul di atas meja orang Austria, yang dibakar dari campuran tepung gandum dan rai. Masukkan biji jintan dan biji bunga matahari ke dalamnya. Juga, di kebanyakan kedai roti dan pasar raya, anda boleh membeli kipferli - bagel menyerupai croissant, dan roti bulat kolatshen yang diperbuat daripada adunan ragi manis. Reindling mempunyai peminatnya - roti dengan kayu manis dan buah-buahan kering.

Dan tentu saja, tidak ada Krismas yang lengkap tanpa adit - kek dengan buah gula-gula, sejumlah rempah dan pengisian marzipan yang harum..

Makanan ringan

"Makanan ringan Austria" adalah, pertama sekali, makanan sejuk. Di restoran Austria, apa yang disebut "wurstelstand" sering disajikan dengan bir. Ini adalah "piring daging", yang merupakan pinggan sosej, daging asap, wieners dan sosej. Mustard disajikan sebagai sos untuk keagungan ini, dan roti kecil menjadi lauk.

Menurut statistik, terdapat lebih dari satu setengah ribu jenis sosej di Austria. Pada masa yang sama, walaupun sosis hati yang paling sederhana, nampaknya, terdapat lebih dari lima puluh jenis - dengan perasa dan teknologi memasak yang berbeza.

Akan tetapi, perlu diperhatikan bahawa kebanyakan sosej di Austria cukup berlemak. Selain itu, sosej dan wieners tidak pernah direbus di sini - digoreng secara eksklusif.

Hidangan daging

Sudah tentu, hidangan daging utama yang kita fikirkan ketika datang ke masakan Austria adalah schnitzel Wina. Daging sapi yang paling lembut dan lembut yang dilapisi roti rusuk biasanya disajikan dengan salad sayur-sayuran, selalunya kentang. Pada masa yang sama, di beberapa restoran, schnitzel Wina disediakan dari daging babi atau daging kalkun, tetapi ia adalah hidangan daging sapi yang dianggap klasik.

Walau bagaimanapun, senarai hidangan daging masakan Austria tidak terhad kepada schnitzel Wina. Hidangan kebangsaan lain adalah tafelspitz - daging lembu goreng yang disajikan dengan kentang dan lobak epal. Juga, banyak restoran menyajikan ayam bakar bakhun dengan salad kentang dan bakhandl, ayam Vienna yang digoreng dalam serbuk roti dan disajikan dengan pasli dan lemon. Pada musim luruh, semasa musim memburu, daging rusa, rusa rusa dan babi hutan muncul di menu restoran dan di pasar raya elit.

Ciri lain dari masakan Austria adalah sebilangan besar hidangan jeroan. Oleh itu, misalnya, boychel sangat popular di Austria - rebusan paru-paru daging sapi, serta sendi daging babi Schweinshackse yang dibakar dengan cara khas.

Kentang rebus atau goreng biasanya dijadikan lauk untuk daging, selalunya dengan sos cuka, minyak zaitun dan lobak merah.

Sup adalah bahagian penting dalam masakan Austria. Selalunya mereka dimasak dalam kuah dengan pelbagai pembalut. Ini termasuk pita adunan mie, bebola daging sapi, ladu, dan hati. Sup keju, bawang putih dan bawang juga popular. Ciri khas sup Austria adalah penggunaan rempah dan perasa.

Pasta

Pasta telah memenangi hati orang Austria hanya dalam beberapa dekad yang lalu. Pada masa yang sama, koki tempatan ternyata sangat inventif: mereka menyajikan mi tidak hanya dengan daging, tetapi juga dengan biji popi dan kismis, serta sauerkraut (hidangan seperti itu disebut krushpatzl). Di samping itu, pelbagai jenis ladu popular, yang boleh bertindak bukan sahaja sebagai lauk daging, tetapi juga sebagai hidangan berasingan dengan sos..

Ikan dan makanan laut

Walaupun Austria terletak jauh dari pantai, masakan Austria merangkumi sebilangan besar hidangan ikan. Yang paling popular adalah pike perch and trout, serta carp dan pike. Ikan di Austria dibakar dan digoreng. Pada masa yang sama, makanan laut - tiram, sotong, udang, kerang, dll. - mereka tidak begitu popular dengan penduduk tempatan.

Hidangan vegetarian

Bagi vegetarian, Austria adalah syurga yang sebenar. Masakan daerah menawarkan pelbagai jenis hidangan "hijau". Bahan utama dalam banyak ini adalah sauerkraut dalam semua bentuk. Kekacang dan lada merah juga terkenal, dan kentang tidak hanya digunakan sebagai lauk untuk daging dan ikan, tetapi juga dapat berfungsi sebagai hidangan bebas..

pencuci mulut

Selama bertahun-tahun Austria menarik gigi manis dari seluruh dunia seperti magnet. Ini tidak menghairankan - pelbagai hidangan manis dalam masakan Austria lebih luas daripada di Eropah lain.

Strudel telah lama menjadi ciri khas penganut Austria. Pai yang terbuat dari doh yang sangat nipis yang benar-benar meleleh di mulut anda, biasanya dibuat dengan pengisian epal, kayu manis dan kacang. Walau bagaimanapun, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, strudel aprikot, ceri dan curd, serta strudel bayam telah menjadi popular. Menurut resipi tradisional, adonan strudel harus begitu nipis sehingga surat cinta yang ditulis oleh tangan lembut yang lembut dapat dibacanya..

Kek coklat aprikot zahertorten juga mendapat pengiktirafan di seluruh dunia. Penulisnya adalah koki pastri Wina, Eduard Sacher, yang pertama kali menyediakan makanan istimewa yang kini terkenal pada abad kesembilan belas. Sejak itu, koki pastri telah mengikuti resepinya dengan teliti..

Gula-gula tempatan yang kurang dikenali di luar Austria termasuk pai rum, gulungan biji poppy, dan puding dengan sos coklat. Perlu diperhatikan bahawa di restoran dan kafe di Austria, krim disebat biasanya disajikan dalam mangkuk untuk sebarang pastri..

Minuman

0,5 liter per kapita sehari - itulah berapa banyak kopi, menurut statistik, minum orang Austria. Dipercayai bahawa Austria adalah negara Eropah pertama yang memperkenalkan fesyen untuk kopi. Hari ini, di kedai kopi Vienna, pengunjung ditawarkan untuk memilih dari lima puluh jenis minuman aromatik..

Kopi di Austria diminum hitam dan ditambah dengan susu atau krim. Minuman musim panas yang popular adalah kopi es matsargan dengan rum. Terdapat varieti lain - dengan krim disebat, dengan ais krim, dengan pelbagai rempah..

Teh dalam makanan orang Austria adalah hitam dan herba. Perlu diperhatikan bahawa teh hijau tidak begitu popular di sini..

Di antara minuman beralkohol, sawit adalah milik bir. Di Austria, ia dihasilkan dalam jumlah yang luar biasa, dan hampir setiap wilayah mempunyai varieti khasnya sendiri, yang berbeza kekuatan atau ramuan yang digunakan..

Wain tulen jarang dimakan di Austria - secara umum, hanya pada hari cuti. Pada masa yang sama, pelbagai koktel berasaskan wain popular. Ini boleh menjadi anggur dengan soda, dengan berbagai jus, serta dengan rum dan gula tambahan..

Sifat dan kontraindikasi berguna

Pakar pemakanan menekankan bahawa pelancong dengan masakan Austria harus tetap berhati-hati. Pertama sekali, seperti yang telah dinyatakan, kebanyakan hidangan mengandungi kalori yang tinggi. Oleh itu, mereka hampir tidak dapat direkomendasikan untuk mengikuti gaya hidup sihat..

Selain itu, kerana kandungan lemak yang tinggi, banyak hidangan tempatan tidak sesuai untuk orang yang menderita penyakit sistem pencernaan..

Pada masa yang sama, kerana kandungan proteinnya yang tinggi, masakan Austria dapat disarankan untuk orang-orang semasa melakukan senaman fizikal, dan banyaknya sayur-sayuran dan buah-buahan membantu meningkatkan fungsi saluran pencernaan dan menyediakan tubuh dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan..

Memasak Sachertorte

Secara lahiriah, makanan istimewa ini mungkin kelihatan sangat luar biasa, tetapi sebenarnya, Sachertorte telah lama memenangi hati gourmet di seluruh dunia. Ia biasanya disajikan dengan cappuccino manis..

Untuk membuat pencuci mulut, anda memerlukan: enam telur, 90 g coklat gelap, 90 g mentega pada suhu bilik, 150 g gula, 90 g tepung, sebungkus gula vanila dan 200 g jem aprikot. Bahan-bahan untuk lapisan gula coklat: 50 g air, 120 g gula dan 100 g coklat gelap.

Cairkan coklat ke dalam mandian air. Telur telur dan pisahkan putih dari kuning telur.

Pukul 120 g mentega dengan gula. Mulakan menambah kuning satu demi satu, dengan kelajuan rendah..

Tuangkan coklat cair ke dalam campuran dan kacau hingga sebati.

Dalam mangkuk yang terpisah, pukul putih, secara beransur-ansur menambah baki 30 g gula ke dalamnya. Panaskan ketuhar hingga 170 darjah.

Masukkan separuh daripada putih telur yang disebat ke dalam jisim coklat dan kacau. Harap maklum bahawa anda mesti menggunakan sudu, bukan pengadun. Selepas itu, masukkan tepung yang telah diayak ke dalam campuran dan kacau dengan lembut, berhati-hati agar tidak mengendurkan adunan. Masukkan protein yang tinggal.

Masukkan adunan ke dalam bekas pembakar yang telah dilapisi dengan perkamen dan bakar selama 40-60 minit. Periksa kesediaan dengan tongkat kayu - mestilah betul-betul kering.

Mula menyediakan pembekuan. Pertama, masak sirap dari gula dan air, secara beransur-ansur menambah coklat yang dipecah menjadi kepingan. Untuk rasa, anda boleh mencurahkan beberapa tetes rum ke dalam campuran. Sejukkan pulut yang telah siap.

Tunggu kek span sejuk dan potong menjadi dua kek yang sama. Gunakan jem aprikot untuk lapisan. Lubangkan bahagian atas dan sisi kek dengannya. Selepas itu, bahagian-bahagian, mulailah menutup kek dengan aising, meratakannya dengan spatula.

Memasak bakhandl (ayam Vienna)

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Untuk menyediakan hidangan yang disebut bakhandl, anda memerlukan bahan-bahan berikut: empat batang tong ayam, satu sudu jus lemon, enam sudu minyak sayuran, tiga sudu tepung gandum, satu telur, lima sudu serbuk roti, dan garam dan lada secukupnya.

Bilas tulang kering anda, celupkan dengan tuala kertas dan letakkan di pinggan yang luas dan dalam. Taburkannya dengan jus lemon, garam dan tambah lada. Selepas itu, bungkus dengan pelekat sehingga daging diperap selama setengah jam..

Sediakan roti pada masa ini. Pukul telur dengan garpu hingga rata. Celupkan tongkat acar satu demi satu dalam tepung, kemudian celupkan telur yang telah dipukul dan gulung dalam serbuk roti. Selepas itu, goreng kaki ayam dalam minyak sayuran yang telah dipanaskan dalam kuali.

Letakkan kaki yang sudah siap di atas tuala kertas untuk membuang lemak berlebihan. Selepas itu, pindahkan ayam ke dalam loyang dan hantar ke oven yang dipanaskan hingga 180 darjah selama setengah jam..

Backhandle disajikan dengan hirisan lemon dan sayur-sayuran segar.

Masakan kebangsaan Austria: bukan satu schnitzel

Dari hidangan tradisional Austria, siapa pun tidak akan teragak-agak untuk menyebut kopi dan strudel Wina. Setelah berfikir sedikit, anda akan dapat mengingat sosej Wina, schnitzel dan, mungkin, bir dan schnapps.

Jarang sekali, anda lihat, terutamanya jika anda perlu memikirkan menu sekiranya berlaku perjalanan ke Austria dengan anak. Sementara itu, dengan tradisi masakan Austria, anda harus membiasakan diri terlebih dahulu: pertama, agar tidak tersesat di depan nama panjang di menu, dan kedua, untuk mengetahui apa sebenarnya yang dapat ditawarkan kepada anak-anak.

Panduan Kidpassage siap untuk masakan Austria merangkumi hidangan yang sesuai untuk makanan bayi.

Kandungan

  1. Keistimewaan masakan Austria
  2. Hidangan terkenal di Austria
  3. Salad
  4. Sup
  5. Hidangan utama
  6. Hidangan sayur-sayuran dan pasta
  7. pencuci mulut
  8. Minuman
  9. Apa yang perlu dipesan untuk anak
  10. Tempat merasai masakan Austria

Keistimewaan masakan Austria

Apa yang boleh dikatakan dengan jelas mengenai masakan tradisional Austria - hidangan di sini kebanyakannya menarik dan sangat memuaskan. Orang Austria suka makan makanan yang enak, selalu ada daging di atas meja mereka - daging lembu, daging babi, domba, permainan, unggas, dan makanan juga dihargai.

Sayuran, kubis dan kentang mendominasi, tetapi akar juga banyak digunakan - pasli, saderi, parsnips. Produk pastri juga meluas di sini - ladu, mi, penkek. Carinthia, Lake District, terkenal dengan hidangan ikannya.

Gourmets dapat dengan mudah mengesan pengaruh masakan dari negara jiran: suka sosej dan sosis berasal dari Jerman, gulai tebal - dari Hungaria, sup dengan ladu atau pembalut tepung - dari Republik Ceko, polenta - dari Itali.

Tetapi ada hidangan di Austria dengan perkataan "Wina" dalam namanya, walaupun ia disediakan di negara lain. Mari bercakap mengenai mereka.

Hidangan kebangsaan Austria yang terkenal

Hidangan Austria yang paling terkenal ialah Wiener Schnitzel. Perlu pergi ke restoran untuknya sendiri: daging sapi yang berair memotong saiz pinggan dengan roti emas boleh benar-benar mengejutkan.

Rasa schnitzel ini juga enak. Ia biasanya disertakan dengan salad kentang atau kubis, dan setelah makan yang enak, anda tidak perlu memesan apa-apa lagi. Jangan bimbang tidak dapat menangani sknitzel.

Daging untuknya dipukul dengan sangat tipis, dan mana-mana pelancong yang mempunyai selera makan semasa lawatan di Vienna boleh makan makanan kecil itu..

Sosej Vienna biasanya muncul di menu dengan nama Frankfurter. Ada pendapat bahawa resipi mereka diciptakan oleh tukang daging Frankfurt Johann Lahner, menambahkan daging lembu ke daging babi cincang tradisional. Harap maklum bahawa sosej di Austria tidak direbus, tetapi digoreng, oleh kerana itu ternyata lemaknya luar biasa.

Kad perniagaan masakan Wina, Strudel, pada pandangan pertama mungkin kelihatan seperti hidangan yang tidak rumit. Pengisian epal yang dihiris berair dengan gula, dibungkus dengan adunan terbaik - ini adalah Apfelstrudel Wina yang sebenar.

Terdapat pilihan lain, dengan mengisi curd, ia dipanggil Topfenstrudel. Bagaimanapun, apa sahaja boleh digunakan sebagai pengisian: aprikot, ceri, biji poppy, bahkan bayam..

Strudel disyorkan bukan hanya untuk mencuba - sebagai permulaan, anda harus melihat bagaimana penyediaannya. Seluruh pertunjukan diatur dari penyediaan makanan istimewa ini, dan kelas induk diadakan untuk mereka yang ingin..

Pencuci mulut Austria yang paling terkenal kedua adalah kek Sachertorte. Kek biskut coklat, dioleskan dengan lapisan aprikot dan ditutup dengan pulut coklat, mempunyai rasa halus dan unik.

Resipi kek ini pernah menjadi perbalahan undang-undang. Hasilnya adalah persetujuan dua versi resipi: satu daripadanya digunakan dalam gula-gula Sakher, yang lain dalam gula-gula Demel.

Kekeliruan timbul ketika datang ke kopi Wina. Beberapa bermaksud kopi sejuk dengan ais krim, yang lain bermaksud kopi separuh dengan susu buih, yang dikenali sebagai melange. Walau bagaimanapun, kedua-duanya popular di Austria: cuba kedua-duanya dan tentukan mana yang paling sesuai dengan citarasa anda..

Rasa hidangan ini telah lama menjadi sebahagian daripada program lawatan. Tetapi kadang-kadang pelancong hanya perlu makan. Apa lagi yang boleh dicuba dari hidangan tradisional Austria?

Salad

Salad yang paling popular di Vienna disebut "salad Vienna" - Wiener Salat. Komposisinya sangat sederhana: kentang, kubis dan bawang putih. Oleh itu, kadang-kadang ia muncul di menu dengan nama Erdapfel Salat, iaitu salad kentang.

Terdapat pilihan lain apabila bawang acar atau timun acar ditambahkan ke salad dan bukannya kubis. Pembalut itu adalah minyak sayuran, cuka, kadang-kadang lobak atau mustard.

Carinthia mempunyai salad khasnya sendiri yang terbuat dari selada dan chicory. Anda biasanya dapat menjumpai salad lain di menu restoran - dari sayur rebus dan segar, dengan penambahan daging.

Sup di Austria secara tradisional dimasak dalam sup daging. Kaldu daging lembu dengan pelbagai pembalut berubah menjadi hidangan lazat.

  • Frittatensuppe - kaldu dengan pancake dipotong menjadi jalur nipis.
  • Backerbsensuppe - dengan bebola doh goreng.
  • Leberknödelsuppe - sup dengan bebola daging hati.
  • Gemüsesuppe - sup sayur ringan.

Di Austria, gulai juga disediakan - sup berlemak dan kaya yang diperbuat daripada daging dan sayur-sayuran. Goulash Austria tidak setebal Hungarian dan tidak pedas.

Sekiranya anda ingin mengejutkan gourmet muda, tawarkan kepadanya Apfelsuppe - sup epal.

Tetapi sup susu, Stosuppe, agak seperti okroshka pada kefir. Ini adalah kentang yang dibumbui dengan biji jintan dan dibasahi susu masam atau krim masam.

Hidangan utama

Terdapat juga banyak pilihan di antara hidangan daging. Pertama sekali, ini adalah rebusan daging sapi Tafelspitz, yang direbus selama kira-kira 5 jam dalam kaldu dengan akar.

Selalunya, kentang, direbus atau digoreng dalam lemak babi, berfungsi sebagai lauk bagi daging yang paling lembut. Sebagai hidangan ringan yang tidak biasa dan pada masa yang sama, anda boleh memesan artichoke Yerusalem rebus - Erdäpfelgulasch.

Ia juga patut dicuba ayam goreng Backhuhn atau ayam goreng Backhendl, daging lembu panggang Zwiebelrostbraten dengan bawang, serta memesan sesuatu dari berbagai potongan daging, bebola daging, makanan ringan. Dan kanak-kanak yang sukar duduk di meja kerana mereka suka makanan ringan dan melarikan diri dapat ditawarkan baguette dengan sosej Wina.

Semasa bercuti di Carinthia, anda boleh mencuba hidangan dari ikan trout (Forelle), pike perch (Fogosch), pike (Hecht), carp (Karpfen) dan ikan sungai lain..

Hidangan sayur-sayuran dan pasta

Peminat pasta akan mencari hidangan yang mereka sukai. Sebagai contoh, Kasnudeln menyerupai ravioli dengan pengisian keju, Schlipkrapfen - dengan pengisian daging. Schupfnudel sedap - mi yang dibuat dari tepung kentang.

Hidangan yang sedap - Schinkenfleckerl, ini adalah kaserol pasta dengan ham.

Groestl sering dijumpai di menu kedai-kedai Tyrolean. Ini adalah hidangan berlemak yang dibuat dari kentang yang digoreng dengan minyak atau lemak babi bersama dengan daging dan tomato. Grestl dibumbui dengan ramuan aromatik dan disajikan dengan telur goreng.

pencuci mulut

Tetapi dari segi apa yang boleh diberikan oleh Austria kepada banyak negara, itu adalah dari segi gula-gula dan pencuci mulut. Di sinilah kebajikan muncul: kedai-kedai pastri terbaik di Vienna membuat karya seni yang sebenar, rumit dan dihiasi dengan rumit. Makanan pencuci mulut apa yang khas untuk masakan Austria, apa yang harus dicuba dari puluhan jenis kek, pastri dan biskut?

Tidak seperti pencuci mulut Hungaria, yang menggunakan banyak krim mentega, gula-gula Austria agak kering. Pengesahan yang jelas mengenai ini adalah kek Sacher, yang menggabungkan biskut, hiasan aprikot dan lapisan coklat. Contoh lain ialah Linzer Torte yang terbuat dari adunan kacang almond roti pendek dengan pengisian buah beri..

Tetapi telur dadar di sini berubah menjadi perayaan untuk perut. Omelet Kaiserschmarrn dibuat manis dengan menambahkan tepung, kismis dan kayu manis ke telur yang dipukul dengan susu. Lempeng coklat keemasan yang disajikan dengan gula tepung atau sirap karamel.

Anak-anak tidak akan terlepas Buchteln yang terapung di dalam pameran kaca - pai berbentuk perahu dengan biji poppy atau kacang, dan kepingan dengan semua jenis tambalan, dan kek biskut, dan bagel Krismas, Kipferl, dan Palatschinken dengan penkek manis ais krim dan sirap coklat.

Dan jika anda berada di Austria untuk Krismas, pastikan untuk mencuba Stollen yang terbuat dari adunan ragi dengan buah manisan.

Makanan pencuci mulut yang indah yang meleleh di mulut anda - Nockerln. Souffle telur dan krim dibakar hingga kekuningan dan disajikan dengan sos lingonberry. Salzburg dianggap sebagai tempat kelahiran pencuci mulut ini, tetapi anda boleh mencuba Nockern di mana-mana manisan di Austria.

Minuman

Secara tradisinya, kopi disajikan dengan pencuci mulut di Austria, dan jika anda bersedia untuk memperkenalkan anak-anak kepada minuman ini, pesanlah Milchkaffee. Lemon limau herba Almdudler diminum di mana sahaja, berkilau, beraroma dan menyegarkan.

Dan di pusat peranginan ski, kadang-kadang anda dapat menemui versi minuman alkohol pemanasan Jagatee yang tidak alkohol, dibuat berdasarkan teh segar dan jus buah yang dipanaskan dengan rempah. Tetapi mudah juga untuk mencari teh dan koko di menu..

Apa yang perlu dipesan untuk anak

Dalam ulasan kami, kami telah memasukkan hidangan yang boleh ditawarkan kepada anak. Sekiranya anda tidak bergantung pada makanan berlemak, kenalan dengan dapur baru akan berjalan lancar. Tetapi ada nuansa: tidak kira betapa lazatnya hidangan tradisional di Austria, ia tidak sesuai untuk anak-anak kecil yang baru menyertai meja biasa..

Antara hidangan yang sesuai untuk makanan bayi, kaldu jernih, kentang rebus, pasta, di beberapa kawasan bubur ikan dan jagung.

Walaupun hotel ini menawarkan menu untuk anak-anak, pastikan untuk memeriksa komposisinya: mungkin anak-anak akan mendapat kentang goreng dengan nugget ayam atau sosej.

Kesulitan ini dikompensasikan oleh banyak pilihan makanan bayi di pasar raya, dan ini berlaku bukan hanya untuk ibu kota, tetapi juga untuk bandar dan desa di mana-mana bahagian di Austria..

Tempat merasai masakan Austria

Masakan kebangsaan Austria akan ditawarkan kepada anda di restoran dan kedai makan yang biasa di bandar-bandar kecil (di Tyrol dan Carinthia, kedai makan disebut "bushenschenke" atau "hofschencke").

Dan sosej tidak perlu dimakan semasa duduk di meja. Terdapat banyak gerai sosej di jalan-jalan di Austria, jadi anda boleh menikmati makanan ringan di jalan dengan sosej wangi panas yang tersemat di roti yang baru dipanggang.

Kedai kecil seperti itu menjual beberapa jenis sosej dan lauk (kentang goreng, sauerkraut, sayur-sayuran). Anda tidak perlu mencari tanda Wiener Würstelstand - hidung itu sendiri akan membawa anda ke kios yang dikehendaki.

Di jalan - lebih tepatnya, di pasar makanan jalanan di Vienna - anda boleh mencuba makanan istimewa lain yang tidak berkaitan dengan makanan segera: siput Vienna. Hidangan tradisional ini telah bertahan lama dan menjadi popular lagi. Sekarang di Austria mereka menawarkan siput anggur rebus, panggang dan juga gula-gula.

Bagi gula-gula, anda perlu pergi ke kedai pastri untuk mereka. Pada masa yang sama, rasa kek dan pastri di kedai pastri terkenal dan kafe murah akan sama, dan harganya dapat sangat berbeza.

Dan jika anda perlu sarapan pagi ketika restoran dan kafe ditutup? Nikmati sarapan seperti orang Austria sebenar di kedai roti terdekat. Setiap pagi mereka menjual roti segar, pastri manis, malah kuih muih..

Anda boleh memesan kopi dengan roti dan duduk di meja kecil di tepi tingkap untuk melihat bandar bangun.

Di mana sahaja anda menetap, mereka akan memberitahu anda semasa membuat pesanan: “Greifen zi zu! Membantu diri anda!"

"Apet Guten!" - kami mengatakan dan mencadangkan selepas makan untuk melihat menu lain, yang menyenaraikan lawatan keluarga terbaik di Austria. Kidpassage telah memilih maklumat mengenai muzium dan hiburan kanak-kanak: biarkan perjalanan menyenangkan seluruh keluarga.

10 hidangan mesti dicuba di Austria

Austria kadang-kadang dikatakan negara kecil dengan masakan yang hebat. Pada masa yang sama, koki tempatan bergurau bahawa mereka tidak mempunyai konsep "masakan kebangsaan Austria": ia telah menyerap begitu banyak tradisi kuliner dari berbagai belahan dunia, terutama Republik Czech, Jerman, Hungaria dan Itali..

Namun, walaupun terdapat kritikan diri, mereka pasti tahu banyak tentang memasak di sini. Tidak menghairankan bahawa masakan Austria diiktiraf sebagai yang terbaik di dunia, dan sekarang kita akan melihat mana yang patut dicuba terlebih dahulu..

Sosej Vienna (Wiener Würstel)

Adakah anda suka sosej dan sosej seperti yang mereka sukai di Austria?

Di Vienna, secara harfiah di setiap sudut anda dapat melihat gerai makanan jalanan khas, yang disebut Würstelstand, di mana sejumlah besar sosis dijual:

  • Käsekrainer (sosis babi cincang salai dengan keju tambahan, disajikan dengan mustard atau lobak);
  • Currywurst (daging babi panggang dan sosis daging lembu dengan sos kari);
  • Bratwurst (sosis babi rebus atau goreng dengan penambahan rempah);
  • Burenwurst (sosej yang dimasak dengan daging babi dan daging babi dan daging lembu).

Senarai ini terus berjalan, tetapi lebih baik meneroka semua jenis sosej Wina di tempat..

Selain sosej, hampir setiap Würstelstand menawarkan roti ham yang terkenal, sejenis makanan jalanan di Austria.

Di beberapa tempat, anda boleh menemui sosej khas tanpa tambahan daging (soya, sayur) untuk vegetarian. Dan, tentu saja, pelanggan ditawarkan pelbagai pilihan bir Austria, wain dan minuman ringan - siapa sahaja yang menyukai apa yang mereka sukai..

Sup Pancake (Frittatensuppe)

Biarkan namanya, yang bukan yang paling sesuai dengan piawaian bahasa Rusia, tidak akan menghalang anda daripada mencuba hidangan tradisional Austria yang sederhana dan serentak ini.

Pada dasarnya, ia adalah kaldu dengan jalur pancake. Mereka boleh panjang dan pendek, nipis dan tebal, lurus dan dipintal menjadi gulungan - dengan kata lain, terdapat kira-kira selusin variasi, jika tidak lebih..

Sup Bakso Hati (Leberknödelsuppe)

Ciri khas masakan Austria sedemikian rupa sehingga banyak resepinya diciptakan di bawah pengaruh tradisi negara lain. Contoh-contoh tersebut termasuk sup dengan bebola daging hati (ladu hati), yang dianggap sebagai salah satu hidangan kegemaran juga di Republik Czech dan Bavaria Jerman..

Biasanya, Leberknödelsuppe memerlukan sup daging dan, tentu saja, bebola daging itu sendiri. Di Austria mereka dibuat dari hati daging sapi cincang, menambahkan roti yang direndam dalam susu, bawang, tepung, telur, pala, thyme, marjoram, pasli dan bahan-bahan lain ke daging cincang. Supnya ternyata sangat memuaskan, walaupun sering kali, kecuali bakso, tidak ada yang lain yang ditambahkan ke dalam sup.

Schlutzkrapfen / Schlipfkrapfen

Schluz- dan schlipfkrapfen secara harfiah dipinjam oleh koki Wina dari rakan-rakan Tyrolean mereka, jadi pengaruh masakan Itali dalam hidangan Austria ini sangat, sangat ketara. Ini adalah ravioli kecil yang dibuat dari adunan nipis (campuran tepung gandum dan rai) dengan pengisian yang tidak biasa (contohnya, sauerkraut dan bacon, ricotta, bayam, keju, keju cottage). Mungkin kebanyakan mereka menyerupai ladu atau ladu..

Sebelum berkhidmat, Schlutzkrapfen dituangkan dengan minyak panas, ditaburkan dengan ramuan, keju parut. Salad sayur segar kadang kala dijadikan lauk.

Salad Kentang Vienna (Wiener Erdäpfelsalat)

Resipi klasik untuk salad kentang telah wujud di Austria selama beberapa abad, dan selama ini senarai ramuannya telah berubah, tetapi hanya sedikit.

Bahan utama hidangan adalah kentang rebus yang diasinkan dalam cuka dengan garam, lada dan minyak (kadang-kadang juga dengan kaldu), dan bawang merah. Salad ini dianggap sebagai lauk tradisional untuk hidangan Austria lain yang terkenal - schnitzel Wina..

Wiener Schnitzel

Semasa membuat senarai makanan yang boleh dimakan di Austria, berikan tempat yang sesuai untuk schnitzel Wina. Sejarahnya, seperti sejarah banyak resipi masakan di negara ini, mempunyai lebih dari satu abad, - kemahiran memasak disempurnakan dan hampir mencapai kesempurnaan.

Schnitzel tradisional adalah daging lembu yang paling lembut dan dipukul nipis, digoreng dengan roti khas dalam lemak babi atau minyak sayuran. Lazimnya disajikan dengan irisan lemon, jem lingonberry, kentang atau salad sayur.

Tafelspitz

Dengan cara yang sama seperti masakan tradisional Austria yang tidak dapat difikirkan tanpa schnitzel Wina, sukar untuk membayangkan menu restoran terbaik di Vienna tanpa Tafelspitz. Ini adalah hidangan yang sangat sedap dan menarik - daging lembu rebus yang disajikan dengan sayur-sayuran dan kaldu..

Tambahan wajib adalah kentang goreng, sos bawang, lobak merah dengan epal dan bayam bayam. Restoran utama di Vienna, yang "mengkhususkan" di Tafelspitz, adalah Plachutta.

Apple strudel (Apfelstrudel)

Sekiranya anda berminat dengan masakan "manis" di Austria, dan anda tidak tahu apa yang harus dicuba dari pencuci mulut, cari strudel epal yang terkenal - sebiji doh yang paling lembut dengan epal, kayu manis, kacang dan kismis di menu. Di kafe dan restoran Vienna, biasanya disajikan dengan buah-buahan, buah beri, sos vanila panas atau bola ais krim - mmm, jilat jari anda!

Sudah tentu, strudel adalah strudel di mana-mana, tetapi di sini hidangan yang tidak rumit ini dianggap - tidak lebih atau tidak kurang - simbol gastronomi negara. Perpustakaan Vienna, misalnya, mengandungi resipi tulisan tangan tertua untuk pencuci mulut ini, yang mengesahkan bahawa strudel diciptakan di Austria..

Kaiserschmarrn

Legenda dikaitkan dengan banyak hidangan Austria, dan Kaiserschmarrn tidak terkecuali. Adalah dipercayai bahawa Maharaja Franz Joseph sangat menyayanginya. Dan apabila anda mencuba pencuci mulut Austria ini, anda pasti akan memahami sebabnya.

Kaiserschmarrn adalah persilangan antara telur dadar dan penkek. Ia dibuat dari telur, susu dan tepung dengan penambahan gula, kayu manis, kismis dan mentega. Dalam proses memasak, kaiserschmarrn masa depan digoreng di kedua-dua belah pihak, dikoyakkan, dipotong dengan gula tepung - hasilnya adalah pencuci mulut yang asli, rangup dan sangat enak. Secara tradisional di Austria, ia disajikan dengan jem plum, saus epal atau ais krim vanila..

Kek Sachertorte

Adakah mungkin untuk membicarakan hidangan kebangsaan Austria dan tidak menyebutkan, mungkin, yang paling "terkenal" dari mereka - kek Sacher? Ini merangkul senarai karya masakan utama masakan Austria dan telah menjadi kenikmatan masakan di kalangan pencinta gula-gula selama lebih dari satu abad..

Sekiranya anda mempercayai sejarah kemunculan kek yang terkenal, maka ia diciptakan oleh Franz Sacher muda atas arahan Putera Metternich pada tahun 1832. Walau bagaimanapun, bentuk akhir resipi diperoleh sedikit kemudian, dengan tangan ringan Edward, anak sulung tukang masak pastri. Sejak masa itu, kue Sakher secara praktikal tidak mengalami perubahan, kecuali untuk sedikit perubahan. Di Austria, anda boleh mencuba Sachertorte, yang disediakan mengikut resipi klasik dan asli.
Rahsia kek terletak pada kesederhanaan dan perkadaran ramuan yang ideal, termasuk beberapa jenis lapisan gula dan coklat.

Resipi asal, yang dimiliki oleh Hotel Sacher, dijaga dengan ketat - hanya di sini kek itu berhak meletakkan "meterai" coklat jenama Sachertorte.

Sachertorte biasanya disajikan dengan krim disebat. Anda boleh menikmati rasa pencuci mulut dengan secawan kopi Austria yang kuat atau segelas wain pencuci mulut.

Hidangan kebangsaan Austria yang lain

Setiap wilayah di Austria: Styria, Carinthia, Ischgl dan lain-lain - mempunyai pilihan masakannya sendiri. Di suatu tempat mereka suka rebus dengan rempah-rempah, di suatu tempat mereka menyediakan kentang dan daging kaserin.

Di mana sahaja anda berada di Austria, anda pasti akan mencuba - dan anda pasti tidak akan kecewa dengan masakan tempatan yang pelbagai, enak, sedap, asli dan murah hati.

Masakan Austria

Schnitzel daging sapi Vienna dan strudel epal Austria - hidangan lazat ini tidak hanya dikenali sebagai gourmet yang dikhaskan untuk selok-belok masakan. Masakan nasional Austria secara harmoni menggabungkan hidangan dari Hungary dan Bavaria, Itali dan Bohemia, Republik Czech dan Turki. Keistimewaannya yang mencolok adalah bahawa di berbagai daerah memiliki keistimewaannya sendiri, dengan kepakaran tempatan sendiri. Tetapi minuman kegemaran untuk seluruh Austria adalah sama - kopi dan bir, walaupun terdapat banyak resipi dan varieti di sini..

Perlu diperhatikan bahawa masakan kebangsaan Austria mempunyai beberapa hidangan lazat yang popular di seluruh dunia. Lebih-lebih lagi, mereka sama sekali berbeza, dengan rasa yang berbeza. Hidangan seperti itu adalah strudel, yang dianggap sebagai tanda dagang manis Vienna, kek coklat Sacher dengan jem aprikot dan krim disebat, schnitzel Wina, sosej Austria, dll..

Ngomong-ngomong, sosej Austria bukan sejenis produk dimasak "tidak peribadi" dengan komposisi yang tidak dapat difahami, tetapi kebanggaan sebenar orang Austria. Di Austria, lebih dari 500 jenis sosej daging babi, permainan dan daging sapi dibuat. Oleh itu, anda boleh memanjakan diri dengan jenis sosej dan sosej baru sekurang-kurangnya setiap hari..

Bagi minuman, kopi Vienna dengan gula tepung, sirap manis dan krim sangat popular di Austria. Puluhan jenis minuman ini ditawarkan di mana-mana kafe yang menarik. Pilihan memasak klasik ada dalam bahasa Turki, tetapi dengan irama kehidupan moden, peraturan ini tidak selalu dipenuhi. Tetapi itu bukan perkara terpenting dalam kopi, bukan? Jauh lebih penting bahawa rasa itu nyata. Dan barista Austria tahu banyak tentang ini, jadi pergi ke kedai kopi tempatan dengan berani!

Seseorang juga dapat mengingat punggung dengan violet gula-gula, tetapi kemudian anda harus mengatakan tentang daging pada tulang dengan kue Linz, dan sesuatu yang lain. Tetapi sudah tiba masanya untuk memasak! Dalam pilihan ini, kami telah mengumpulkan resipi masakan Austria kebangsaan dengan gambar selangkah demi selangkah dan arahan terperinci yang dilakukan oleh pengarang kami. Selamat memasak!

Masakan Austria

Salah satu masakan kebangsaan yang paling terkenal di Eropah adalah masakan Austria. Resipi dengan foto secara terperinci dan dengan variasi memberitahu cara memasak strudel Austria, schnitzel Wina atau kek "Sacher" yang terkenal - hidangan masakan Austria yang paling popular. Masakan kebangsaan Austria juga terkenal dengan pelbagai resipi untuk membuat kopi, yang telah terkenal di sini sejak sekian lama.

Orang Austria

Schnelklops (diterjemahkan dari bahasa Jerman sebagai "quick chop") adalah kepingan daging yang lembut dalam sos krim masam. Hidangan hebat untuk makan tengah hari atau makan malam keluarga.

Reindling adalah pai pai Austria yang diperbuat daripada adunan ragi yang diisi dengan kacang dan buah kering yang direndam dalam rum atau cognac. Menyiapkan hujan untuk Paskah. Secara tradisional, ia dibakar dalam bentuk bulat khas yang disebut pengekangan atau reindl. Tetapi hari ini, untuk penaik roti, mereka sering menggunakan loyang bulat dengan lubang di tengahnya..

Foto itu menunjukkan sepotong kek "Sacher" di kafe Vienna terkenal DEMEL. Ia adalah lazat.

Nama yang tidak biasa "Kaiserschmarrn" menyembunyikan hidangan Vienna yang diperbuat daripada adunan pancake manis dengan susu. Menurut salah satu legenda, pencuci mulut ini disiapkan di istana maharaja Austria (Kaiser). Varian "telur dadar imperial" - dengan penambahan kismis dan semangat. Hidangan manis ini boleh disajikan sebagai pencuci mulut atau untuk sarapan. Tidak disangka-sangka sedap, saya cadangkan!

Sachertorte adalah salah satu pencuci mulut yang paling terkenal di dunia - klasik Vienna sebenar. Kek span lembut dengan rasa coklat yang kaya, dengan lapisan selai aprikot, yang memberikan nota buah manis dan masam ringan, ditutup sepenuhnya dengan lapisan coklat yang enak. Tekstur dan rasa kek ini sangat mengagumkan!

Resipi rahsia keluarga Hungaria lama Esterhazy, sekarang anda sudah tahu :) Sudah tentu anda harus berjinak-jinak, tetapi kek ini sangat berbaloi.

Kek sacher Austria - resipi untuk pencinta kek coklat sejati.

Mari kita bincangkan mengenai tradisi Krismas di Austria dan sediakan wain epal sesuai dengan resipi yang jelas.

Saya lebih suka memanggil roti ini sebagai pai, tetapi hidangan klasik Austria ini, yang catatannya ditemui pada tahun 1653, dimaksudkan untuk dipanggil kue. Dan kemudahan membuat kek roti pendek ini sungguh luar biasa.!

Kek ceri Vienna yang sangat aromatik, lembut dan lembut mempunyai rasa yang enak. Kek ceri resipi ini sangat sesuai untuk pesta teh rumah yang selesa atau perjumpaan mesra.

Semua orang menyukai Knadley. Siapkan dengan cepat dan mudah. Ladu sesuai dengan kuah daging.

Pengisian ceri sesuai untuk semua jenis pai, tetapi strudel ceri sangat baik. Sangat sedap!

Kek linz adalah gabungan hebat pastri kenari yang lazat dan pedas dengan jem manis dan masam.

Bagel rai dan gandum dengan kerak renyah dan rasa pedas.

Variasi ringan dari roti panggang tradisional Austria dengan pengisian epal - dibuat dari pastri puff siap pakai.

Gulung lazat berdasarkan strudel Wina.

Variasi pada resipi schnitzel Wina. Potongan daging lembu nipis, digoreng dengan minyak yang banyak. Tetapi untuk membuat roti, hanya keropok dan telur yang digunakan di sini, daging digoreng dalam minyak sayuran, dan disajikan dengan mentega.

Kita boleh mengatakan bahawa penkek adalah hidangan yang benar-benar antarabangsa. Hari ini kami menyediakan penkek Austria yang sangat lembut dan lazat dengan keju kotej.

Apple strudel - hidangan Austria kebangsaan, gulungan doh nipis dengan pengisian epal. Ia mungkin menakutkan untuk dibuat, tetapi resipi strudel terperinci ini memudahkan anda memanggang strudel Austria yang enak di rumah..

Koki pastri Vienna klasik adalah kek span coklat dengan lapisan jem aprikot dan sayu. Resipi untuk kek itu, yang dikatakan telah dicipta oleh pembuat gula dari Austria Franz Sacher pada tahun 1832, adalah rahsia yang dijaga rapi. Tetapi ada banyak resipi yang cuba meniru resipi Sachertorte yang asli. Inilah salah satu daripadanya.

Biskut vanila berbentuk bulan sabit yang indah adalah makanan yang sangat baik untuk orang dewasa dan kanak-kanak! Pastri kerang untuk kuki ini disediakan dengan penambahan tepung badam, jadi produk siap mempunyai sedikit rasa kacang dan sangat rapuh..

Vienna schnitzel adalah salah satu hidangan paling popular dalam masakan Austria. Hampir tidak ada orang yang tidak pernah mendengar hidangan lazat dan mudah disediakan ini..

Barangan tradisional Australia. Puff pastry roll yang diisi dengan epal, kismis dan kacang.

Resipi ayam Vienna (backhendl) telah mendapat populariti di seluruh dunia. Kerak rangup di bahagian luar, dan bahagian dalam - daging yang enak dan berair. Ayam tiga lapis sangat mengagumkan.

Mari buat strudel Vienna. Ini adalah gulungan adunan tanpa ragi terbaik dengan epal, kismis, kacang.

Schnitzel adalah lapisan daging yang nipis, dilapisi tepung roti dan digoreng. Schnitzel Wina sangat terkenal, resipi yang diciptakan, seperti yang mereka katakan, beberapa abad yang lalu, bukan oleh orang Austria, tetapi oleh koki Itali. Kemudian, sedikit diubahsuai, resipi schnitzel sampai ke Austria, di mana ia mendapat namanya sekarang..

Kami ingin memberikan anda resipi tradisional yang sangat lazat untuk masakan Austria dan kek Linzer yang terkenal dengan jem.

Suatu ketika dahulu, gulai hanya disiapkan di Hungary. Tetapi berkat kesederhanaan penyediaan dan rasa yang sangat baik, resipi hidangan ini tersebar dengan cepat ke seluruh dunia, dan di banyak negara ia dianggap sebagai hidangan nasional mereka. Hari ini kita akan memasak gulai dengan cara penyediaannya di Austria.

Strudel dengan epal, kacang, kismis dan kayu manis ternyata cantik, sangat aromatik dan sangat sedap! Dua strudel besar keluar, cukup untuk keluarga besar!

Kaedah membuat strudel yang menarik dan sangat mudah. Resipi strudel ini untuk mereka yang tidak suka bermain-main dengan adunan untuk waktu yang lama, kerana pastri puff beku digunakan untuk membuat gulungan. Epal goreng digunakan sebagai pengisian.

Dalam pai ceri Tyrolean, bukan pastri roti pendek yang biasa, tetapi kue roti pendek yang lembut. Walaupun kek boleh dimakan sebaik sahaja jeli sudah siap, saya cadangkan untuk menyejukkannya semalaman. Sekiranya anda memotong pai pada hari yang sama, maka krim, kerana konsistensinya yang lembut dan ringan, akan mula mengalir dari kek, dan kepingannya tidak akan berfungsi dengan sempurna.

Roti sejuk yang enak yang dibuat dari resipi Austria.

Resipi untuk kuki roti pendek ini adalah improvisasi berdasarkan pai Linzer Jam klasik Austria, yang dinamakan sempena bandar Linz.

Resipi kek tiramissu tidak memerlukan banyak usaha untuk menyediakan pencuci mulut yang enak dan lazat. Tiramissa boleh dibuat dari biskut siap pakai, tetapi anda boleh membakar biskut itu sendiri.

Goulash Vienna sangat mirip dengan panggang kami, kerana ia juga mengandungi banyak kentang, daging dan bawang. Dengan nama ini, resipi itu datang kepada saya dan saya menyukainya. Sedap.

Resipi untuk ladu roti Tyrolean dengan daging. Secara peribadi, saya membuatnya dengan dua cara: direbus dalam air biasa atau digoreng dengan minyak sayuran. Dalam kes pertama, ladu ternyata lebih berair dan lembut. Pada yang kedua - dengan kerak rangup dan sedikit lemak dalam rasa. Oleh itu, anda menyediakan ladu seperti yang anda mahukan.!

Entrecote diisi dengan kentang, daging asap, telur, krim masam, pala, dan juga rebus dalam wain.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

← Sebelumnya | Seterusnya →