Maksud perkataan "balm"

BALM, -a, m.

1. getah wangi tebal dari beberapa tumbuhan, yang mengandungi resin dan minyak pati, beberapa jenisnya digunakan dalam teknologi dan perubatan. || Tekstur wangi atau salap herba. [Yekaterina Zakharovna] memberikan [suaminya] cairan yang tidak sedap dan berbau yang dia hormati disebut "balsem". B. Buruk, Lebih Tua.

2. pemindahan. Kaedah keselesaan, kelegaan. Tulislah kepada saya, jangan merasa kasihan dengan balsem penyembuhan yang sangat saya perlukan. Chekhov, Surat kepada V.A.Tikhonov, 5 Januari 1899.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Balsams (Yunani βάλσαμον - resin aromatik) adalah bahan semula jadi, yang merangkumi minyak pati dan resin yang dilarutkan di dalamnya, aromatik dan sebatian lain. Mereka terbentuk terutamanya di kulit kayu subtropik dan tropis. Terutamanya digunakan dalam perubatan dan untuk tujuan teknikal.

BALSA'M, a, m [Bahasa Yunani. balsamon]. 1. Resin separa cair dan bau yang dicampurkan dengan minyak pati. B. digunakan dalam minyak wangi. Peru b. 2. Ubat penyembuhan. Memberi orang miskin b. indah. Pshkn. || pindah Kegembiraan, penghiburan (penyair. Usang).

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

balsem

1. getah aromatik tebal dari beberapa tumbuhan, yang mengandungi minyak pati dan resin, sebahagiannya digunakan dalam perubatan, minyak wangi dan teknologi

2. Salap yang mengandungi jus beberapa tanaman ubat

3. Tekstur herba wangi

4. pemindahan. sesuatu yang dapat menenangkan, menenangkan ◆... balsem luka.

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata gurita (kata nama):

Maksud perkataan "balm"

Dalam kamus Dahl

balsam greek. aroma dengan minyak pati, diekstrak dari beberapa pokok; komposisi minyak wangi atau alkohol wangi, salap untuk disapu. Sarepta balsam, anggur roti halus, disuling dengan ramuan herba. Balsamic, berkaitan dengannya. Balsamic, resinous, wangi: Balsamic poplar, wangi, Populus balsamifera. Balsem w. kendi balsam tanah: jag air seltzer. Balsamic m. Plant Toluifera, yang membawa resin wangi. Embalm, smear, urutan; memasukkan bahagian dalaman mayat dengan resin, wangi dan melindungi dari reput dengan dadah; untuk dibalsem, untuk dibalsem. Embalming Wed, embalming w. tindakan adalah. Pembalsem adalah m. Orang yang terlibat dalam kes ini. Balsamin m. Taman dan tingkap tanaman Balsamina, maloros. tapak tangan. Balsamic, balsamic, terdiri daripada tumbuhan ini, yang berkaitan dengannya. Balsam liar, Platanthera bifolia, lyubka, patah tulang, air mata cuckoo.

Dalam kamus Ozhegov

BALM, -a (-y), m. 1. Terkandung di dalam kulit pokok tertentu (lebih jarang di daun dan kayu), bahan aromatik tebal yang mengandungi minyak pati dan resin yang larut di dalamnya. 2. Ubat penyembuhan. Penyembuhan b. Berita baik ini - b. untuk jiwanya (trans.) || pelengkap balsamic, -th, -th (to 1 value) dan balsamic, -th, -th (to 1 value).

Dalam kamus Vasmer Max

balsem
meminjam. daripada itu. Balsam, yang datang melalui lat. balsamum dari bahasa Yunani. βάλσαμον, nampaknya berasal dari orang Arab. sumber. Oleh kerana kehadiran -z-, hanya asal barat Rusia yang dibenarkan. perkataan (Mi. TEl. 1.256).
••
(Bandingkan Bahasa Rusia Lama. Valsam peren. Kegembiraan, penghiburan (· penyair. · Usang.).

Dalam Kamus Sinonim

minyak, infusi, mujarab, strax, perugen

Dalam Kamus Sinonim 2

Dalam kamus Sinonim 4

minyak, ubat, infusi, perugen, styrax

balsem

BALAIDANM, a (y), m.

1. Terkandung di dalam kulit pokok tertentu (lebih jarang di daun dan kayu) bahan aromatik tebal yang mengandungi minyak pati dan resin yang larut di dalamnya.

2. Ubat penyembuhan. Penyembuhan b. Berita baik ini b. untuk jiwanya (trans.).

| pelengkap balsamic, oh, oh (to 1 value) dan balsamic, oh, oh (to 1 value).

Balsem

Balsam (balsamon Yunani - "ubat") adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 40-45 vol. (sekitar 65 jilid), disuntik dengan ramuan ubat, digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Secara tradisional, balsem berwarna coklat kerana pelbagai ramuan, akar dan buah-buahan.

Balsem sebagai ubat berwarna muncul pada pertengahan abad ke-18..

Teknologi untuk menghasilkan balsam sangat kompleks dan merangkumi beberapa tahap yang agak panjang..

Tahap 1: Penyisipan berasingan setiap ramuan alkohol selama 1-3 bulan. Komposisi balm boleh merangkumi lebih daripada empat puluh jenis komponen. Seperti: kayu cacing, bison, yarrow, tanduk, wort St. John, semanggi manis, oregano, akar lengkuas, angelica, leuzea, biji anise, dill, ceri burung, ketumbar dan lain-lain.

Tahap 2: Penyulingan setiap ramuan. Penyulingan boleh menggunakan penyulingan tunggal atau berganda.

Tahap 3: Pendedahan berasingan berlaku dalam sebulan. Dalam tempoh ini, komponen balsem yang akan datang memberikan semua bahan berguna sebanyak mungkin..

Tahap 4: Mencampurkan bahan. Dalam kes ini, komponen harus saling melengkapi, dan tidak menindas.

Peringkat 5: Penapisan. Tahap ini berlaku dalam beberapa peringkat. Biasanya, untuk membersihkan balsem sepenuhnya dari daun ramuan dan serpihan yang jatuh ke dalamnya, tahap pemurnian tiga kali ganda mencukupi. Namun, walaupun dengan ini, mungkin terdapat endapan rumput di bahagian bawah botol..

Tahap 6: Pendedahan sendi sudah berlaku setelah balsem dibotolkan. Biasanya, botol khas yang diperbuat daripada kaca gelap atau seramik digunakan untuk menjauhkan minuman dari cahaya matahari..

Rasa minuman siap sama dengan rasa campuran ubat, tetapi pada masa yang sama, setiap ramuan balsem tidak menonjol. Mereka berada dalam latar yang terang, saling melengkapi..

Balsem yang paling popular dan terkenal adalah: Riga Black Balm dan Bitner's Balm.

Kebaikan balsem

Oleh kerana sebilangan besar ramuan, balsem tepu dengan sejumlah mineral (besi, kobalt, zink, tembaga, mangan, magnesium, kalsium, kromium, natrium, kalium), asid organik (malic, askorbik, sitrik, tartaric, asetik, polimitik, formik, oleic, linoleic, stearic, etc.), serta karbohidrat, protein, lemak, alkaloid, glukosida, tanin, dll..

Balsem adalah tonik yang sangat baik untuk keletihan, tekanan fizikal dan mental dan kelemahan umum badan. Mereka mengambilnya selama 30 g selepas makan. Kadang-kadang untuk memuaskan selera makan, balsem diminum sebagai minuman beralkohol..

Untuk tujuan pencegahan dan sebagai ubat untuk selesema, 1-2 sudu teh balsem ditambahkan ke teh dengan lemon atau kopi. Pada masa yang sama, berpeluh dan ekspektasi kahak dari bronkus meningkat..

Oleh kerana kandungan pudina di dalamnya, Black Riga Balsam digunakan untuk merawat penyakit batu empedu. Valerian dan Melissa menenangkan sistem saraf dan kardiovaskular dengan sempurna. Ia juga digunakan untuk mencegah penyakit saluran gastrousus. mengandungi zat astringen dan antiseptik.

Balsem Bitner digunakan dengan peningkatan kegembiraan saraf dan gangguan tidur, untuk meningkatkan proses metabolik dalam badan, semangat dan tenaga. Balsem melegakan kegatalan dan keletihan. Sebagai agen penguat umum, balsem Bitner diresepkan dalam tempoh selepas operasi, dalam tempoh pemulihan, dengan tekanan fizikal dan mental yang tinggi.

Sebagai langkah pencegahan, balsem digunakan untuk gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, dyskinesia, serta gangguan pencernaan dan sembelit. Balsem, berkat zatnya, mempunyai sifat imunomodulasi. Menggosok dan menggunakannya sebagai kompres melegakan sakit otot dan sendi. Sekiranya penyakit pernafasan akut dan sakit tekak, balsem dicairkan dalam air suam dan larutan yang dihasilkan membelai tekak.

Dos balm yang disyorkan untuk tujuan terapi dan profilaksis tidak lebih daripada 150 g seminggu atau 20-30 g sehari.

Bahaya dan kontraindikasi balsem

Sebelum menggunakan balsem, perlu mengetahui secara terperinci komposisinya dan memastikan bahawa tidak ada komponen yang menyebabkan alahan. Sifat penyembuhan balsem hanya muncul apabila ia digunakan dengan ketat sesuai dengan dos yang disyorkan. Sebilangan dos yang berlebihan boleh menyebabkan keracunan toksik, di mana kadang-kadang sangat sukar untuk mendapatkan rawatan yang tepat.

Penggunaan balsem dikontraindikasikan sekiranya kekurangan buah pinggang dan hati, wanita semasa kehamilan dan menyusui, serta anak-anak.

Balsem

Balsam adalah infusi alkohol pekat berdasarkan akar dan ramuan. Kekuatan minuman herba mencapai 40-45%. Hampir semua balsem digunakan dalam perubatan, bukan dalam industri gastronomi. Mereka dijual dalam botol seramik yang padat yang melindungi cecair dari sinar ultraviolet dan udara. Kepekatan minimum balsem ditambahkan pada koktel alkohol, pastri, makanan ringan atau hidangan utama. Penting untuk tidak berlebihan dengan bahagian balsem, jika tidak, hidangan itu akan mempunyai ciri khas "perubatan".

Apa yang perlu anda ketahui mengenai balsem, resipi mana yang sesuai, apakah maksud minuman untuk kad alkohol dan senarai ubat-ubatan?

Ciri-ciri produk am

  • Ciri-ciri produk am
  • Rujukan sejarah
  • Ciri berguna minuman beralkohol
  • Potensi bahaya kepada tincture herba
  • Ciri-ciri komposisi
  • Menggunakan bahan dalam memasak

Balm adalah warna alkohol berdasarkan satu atau lebih ramuan perubatan. Beberapa jenis balsem dilengkapi dengan komponen haiwan (contohnya, tanduk rusa atau madu lebah). Produk ini dikelaskan sebagai minuman beralkohol yang kuat, kerana kepekatan alkohol di dalamnya adalah 40-45%. Cecair itu mempunyai rasa "balsamic" tertentu, yang terdiri daripada minyak aromatik, herba dan biji. Terdapat lebih daripada 40 ramuan dalam resipi balsam klasik. Penggabungan ramuan herba, biji dan akar ubat dengan harmoni agak sukar, jadi resipi minuman itu biasanya dirahsiakan..

Julat dan jumlah pengeluaran minuman perubatan herba adalah minimum. Ada yang tidak menyukai rasa alkohol pekat yang ketara, sementara yang lain meragui kemampuan perubatannya dan lebih suka ubat tradisional. Seperti yang anda ketahui, permintaan menghasilkan penawaran, sehingga balsem menempati segmen kecil pasar.

Maklumat etimologi: istilah itu berpindah ke bahasa Rusia dari bahasa Jerman. Kata Jerman "Balsam" berasal jauh dari bahasa Latin "Balsamum" dan bahasa Yunani "βάλσαμον", yang dipinjam dari sumber bahasa Arab.

Rujukan sejarah

Terdapat beberapa versi asal balsem. Salah satunya berkait rapat dengan kehidupan orang kafir. Dipercayai bahawa prototaip cecair alkohol moden adalah "suria". Ini adalah minuman kafir kuno yang dibuat oleh ahli sihir dan orang bijak dari ramuan perubatan khas. Tetapi versi ini dibantah oleh fakta sejarah yang boleh dipercayai. Minuman pekat berdasarkan alkohol dan ramuan herba muncul di Rusia beberapa lama kemudian..

Sejarah balsem bermula hanya pada pertengahan abad ke-17. Pada masa ini, ahli farmasi Riga Abraham Kunce membuat "balm ajaib" miliknya. Ahli farmasi mengambil asas resipi lama tincture herba. Dia sedikit memperbaiki resipi, mencari kombinasi tanaman ubat yang harmoni untuk waktu yang lama, selepas itu dia mencipta kombinasi rasa, kekuatan dan sifat berguna yang sempurna. Balsem itu mendapat nama autobiografi - "Kunze". Pada tahun 1752, cecair ubat itu disampaikan kepada Permaisuri Catherine II. Ekaterina menghargai balsem dan memerintahkan untuk membuatnya pada skala industri.

Kemudian "Kunce" diubah menjadi balsam hitam Riga, walaupun resepnya tetap tidak berubah. Versi balsem yang lebih moden muncul pada tahun 1874 berkat usaha perindustrian Riga, Albert Wolfschmidt. Beberapa tahun kemudian (pada tahun 1900) kilang Latvijas Balzams yang terkenal telah dibina. Pada tahun 1939, pengeluaran balsam Riga dihentikan sepenuhnya. Keluarga, yang mengurus pengeluaran dan menyimpan resipi produk, berangkat ke Jerman.

Ahli teknologi Soviet berusaha memulihkan resipi yang hilang. Dalam pencarian, mereka beralih kepada resipi rakyat dan mencipta beberapa variasi baru cecair alkohol perubatan. Pada tahun 1950, resipi tradisional dipulihkan, dan puluhan jenis balsem dimasukkan ke dalam peredaran industri. Kualiti balsam yang sebelumnya tidak diketahui telah dipersoalkan, tetapi balsem Riga tradisional menyumbang sebahagian besar penjualan.

Jenis produk yang terkenal:

  • Riga hitam;
  • Ussuri;
  • Balsem Bittner;
  • "Unicum";
  • Stok Fernet;
  • "Krasnaya Polyana";
  • "Becherovka"
  • "Fernet-Branca".

Ciri berguna minuman beralkohol

Infusi alkohol adalah gudang sebenar yang berguna. Ia mengandungi asid organik, vitamin, mineral, protein, lemak, karbohidrat dan tanin dari ramuan perubatan. Balsem dianggap sebagai sejenis tumbuhan yang bertenaga. Ia membantu menghilangkan keletihan, menyelaraskan kerja badan semasa tekanan fizikal dan mental yang kuat. Kadang-kadang cecair itu digunakan sebagai minuman beralkohol untuk meningkatkan air liur dan selera makan sebelum makan utama.

Sebagai profilaksis penyakit virus dan berjangkit, infusi alkohol dimakan bersama dengan teh atau madu. Beberapa sudu cukup untuk menguatkan sistem imun, meningkatkan peluh dan batuk kahak dari bronkus.

Dalam amalan perubatan tradisional, balsem tidak digunakan, tetapi dalam perubatan rakyat, balsem dianggap sebagai salah satu ubat organik yang paling berkesan. Dengan pertolongannya, mereka melindungi tubuh dari penyakit batu empedu, menenangkan dan menguatkan sistem saraf / kardiovaskular, meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal dan menyelaraskan proses metabolik..

Beberapa jenis balsem membantu menghilangkan gangguan tidur, hipercitabilitas dan kekurangan tenaga. Minuman ini sering diresepkan dalam tempoh selepas operasi untuk mengurangkan beban pada badan dan membantunya mengembalikan tahap fungsi yang biasa..

Sebagai profilaksis, infus alkohol herba ditetapkan untuk:

  • gastritis;
  • ulser peptik;
  • diskinesia;
  • gangguan usus;
  • sakit otot dan kelemahan sendi;
  • sifat perlindungan rendah sistem imun;
  • penyakit pernafasan akut, tonsilitis.

Dos profilaksis yang disyorkan untuk orang dewasa yang sihat ialah 20-30 mililiter alkohol sehari. Sebelum memulakan penggunaan untuk tujuan perubatan, lebih baik berjumpa doktor agar tidak membahayakan tubuh.

Potensi bahaya kepada tincture herba

Komposisi minuman boleh merangkumi lebih daripada 40 komponen. Sebelum digunakan, penting untuk memastikan bahawa anda tidak alah terhadap komponen balsem, jika tidak, akibat dari keparahan yang berbeza tidak dapat dielakkan.

Peraturan utama adalah tidak menggunakan tincture secara berlebihan. Sekiranya anda meminumnya untuk tujuan perubatan atau profilaksis, pastikan anda berjumpa doktor. Sekiranya anda minum untuk keseronokan - berpandukan perasaan anda sendiri atau hanya mempercayai bartender dalam usaha yang berkualiti.

Alkohol dilarang untuk wanita hamil dan menyusui, kanak-kanak di bawah 18 tahun, serta orang dewasa dengan kekurangan buah pinggang / hati.

Ciri-ciri komposisi

Balsem adalah minuman pelbagai ramuan. Hampir semua ramuannya berasal dari tumbuhan, jadi agak sukar untuk memilih komposisi yang paling harmoni (terlalu banyak rasa dan aroma yang jelas).

Balm dipanggil bukan sahaja minuman multikomponen, tetapi juga komponennya sendiri. Istilah ini digunakan untuk merujuk kepada resin aromatik dari spesies pokok tertentu atau minyak sayuran tebal. Kekhususan minuman menentukan komposisinya, dan pada gilirannya, faedahnya. Apa yang paling sering ditambahkan pada balsem?

Komponen utama balsem dan sifatnya
KomponenCiri dan sifat berguna
BadianBuah kering tanaman berbunga digunakan sebagai rempah. Membantu mengatasi patologi sistem pernafasan, demam, penyakit saluran gastrousus.
Anise hijauBenih kering tanaman tahunan. Mereka mempunyai sifat pembasmi kuman, meningkatkan rembesan usus / pergerakan, dan membersihkan saluran pernafasan. Disyorkan untuk menyusui, kolik, kembung perut, gastritis dan patologi pankreas.
Buah pelagaBuah herba yang dianggap sebagai salah satu rempah paling mahal di dunia. Kapulaga berkesan mengeluarkan lendir dari badan, oleh itu ia banyak digunakan untuk bronkitis, asma, batuk dan selsema. Rempah tersebut boleh digunakan sebagai produk kebersihan untuk rongga mulut dan pernafasan - ia meneutralkan mikroflora patogen dan bau yang tidak menyenangkan.
Kulit kayu oakEkstrak dari kulit pokok. Dengan bantuannya, rawat selaput lendir rongga mulut (contohnya, dengan stomatitis) dan hilangkan gangguan usus.
RosemaryRosemary menormalkan pencernaan, meningkatkan kadar jantung dan jangka pendek meningkatkan tekanan darah. Komponen ini mempunyai kesan tonik dan koleretik, melegakan ketegangan dan tekanan saraf. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap peredaran otak, penglihatan dan ingatan.
SaffronIa termasuk dalam senarai rempah paling mahal di dunia. Dalam komuniti saintifik, maklumat telah muncul mengenai penggunaan safron untuk rawatan bentuk barah yang mematikan. Asid tertentu dilepaskan dari rempah, yang dengan sengaja menghancurkan sel stem barah dari tumor pankreas. Juga, rempah membantu mengatasi kemurungan..
JuniperTumbuhan ini membantu menyekat kesakitan, menguatkan fungsi pelindung sistem imun dan menyelaraskan fungsi buah pinggang. Juga, juniper membantu melegakan pembengkakan dan memulakan proses pertumbuhan semula tisu..
MilenialIa mempunyai kesan bakterisida, anti-radang dan hemostatik. Tumbuhan ini digunakan untuk kehilangan darah kecil, patologi perut dan saluran empedu.
AngelicaTumbuhan perubatan yang merangsang selera makan, air liur, membantu makanan dicerna lebih cepat dan diserap dengan lebih baik. Digunakan sebagai diuretik dan antispasmodik.
PudinaTumbuhan ini mempunyai kesan vasodilating dan analgesik. Ia mempunyai kesan koleretik, merangsang pencernaan dan membantu mengembalikan keharmonian psiko-emosi. Paling biasa digunakan sebagai ubat herba penenang.
Kayu manisIa digunakan dalam perubatan tradisional dan tradisional. Minyak pati kayu manis dapat membantu mengatasi selesema dan penyakit vaskular.

Menggunakan bahan dalam memasak

Balsem ini boleh digunakan dalam semua resipi yang mengandungi alkohol. Selalunya, cecair alkohol aromatik ditambahkan ke perapan, sos, gravies, cecair untuk membakar, menggoreng, rebusan dan memanggang..

Balsem ini sesuai dengan hidangan daging dan ikan. Mereka boleh digunakan untuk membuat sos atau pengasam yang sangat baik untuk memotong. Perkara utama adalah dengan memantau dos alkohol dengan jelas. Tidak semua orang akan menyukai rasa herba-perubatan, jadi jangan berlebihan dengan balsem.

Juga, komponen tertentu dapat ditambahkan pada makanan yang dipanggang - manis dan masin. Balsem ini sesuai bukan sahaja untuk muffin atau pai, tetapi juga untuk pencuci mulut sejuk. Tiramisu tradisional, krim sabayon akan berkilau dengan aspek yang sama sekali baru dengan bantuan tincture herba. Mula bereksperimen dan ubah pencuci mulut / makanan ringan biasa anda menjadi karya gastronomi inovatif. Hidangan lain yang boleh diubah dengan warna alkohol adalah sup. Alkohol harus ditambahkan pada akhir memasak, dan kepekatannya harus berbeza-beza mengikut selera.

Cara minum balsem sebagai minuman beralkohol dengan betul?

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Teknik penggunaan balsem yang betul menyembunyikan rasa khasnya dan kesan sampingan pada reseptor. Minuman mesti sejuk sebelum diminum. Suhu yang ideal dianggap sebagai suhu di mana botol kaca balsam ditutup dengan lapisan es, dan struktur minuman menjadi likat dan tepu. Alkohol mesti dituangkan ke dalam gelas mini dan diminum dalam teguk kecil, menikmati setiap bahagian, membongkarnya ke dalam komponennya. Alkohol sayur tidak perlu dimakan - produk makanan akan mengatasi persepsi dan kemurnian rasa, tetapi cerut akan menjadi pendamping yang baik untuk beberapa gelas balsem.

Kaedah minum minuman lain adalah bersama dengan teh atau kopi. Beberapa sudu balsem (jangan berlebihan) akan membantu membuka aspek minuman yang baru. Dalam kes ini, anda akan mengelakkan mabuk, tetapi anda pasti akan menguatkan badan dan mengisi semula dengan tenaga tambahan..

Di Barat, balsem secara tradisional disajikan dengan beberapa jenis alkohol. Terserah kepada pelanggan bagaimana menggabungkan rasa, kekuatan dan tekstur. Sebagai contoh, anda boleh meneteskan beberapa tetes cecair sayuran ke dalam vodka untuk mempelbagaikan rasanya, atau ke dalam wiski untuk menambahkan aksen baru yang terang..

Infusi alkohol herba sering ditambahkan pada koktel. Yang paling popular adalah "Black Night Dancer". Ini disiapkan berdasarkan balsam hitam Riga, sirap kismis hitam, cola dan beberapa tetes jus lemon. Semua bahan dicampurkan dalam pengocok, dituangkan ke dalam gelas khas dan dihiasi dengan ceri.

balsem

Makna perkataan balsem

Kamus Ushakov

balm am, balm, suami. (Balsamon Yunani).

1. Resin separa cair dan bau yang dicampurkan dengan minyak pati. Balsem digunakan dalam minyak wangi. Balsem Peru.

2. Ubat penyembuhan. "Memberi balsem yang buruk." Pushkin.

| pindah Kegembiraan, penghiburan (penyair. Usang).

Lengkungan ensiklopedia Alkitab. Nikifor

(Kej. 37:25) - cairan resin yang diekstrak dari pohon balsam, biasanya tumbuh dalam bentuk semak. Tanah airnya adalah Abyssinia, tetapi juga tumbuh di Pergunungan Gilead dan di sekitarnya. Mereka mengatakan bahawa balsem itu diperoleh seperti berikut: kulit pohon dipotong dengan pisau pada waktu tahun itu ketika pergerakan getah yang sangat kuat diperhatikan di pohon; jus ini, mengalir keluar dari sayatan, setetes demi setetes ke dalam periuk tanah liat kecil, dan setelah sehari, balsem yang terkumpul bergabung menjadi satu kapal besar, yang ditutup rapat dari atas dengan kulit kayu. Jumlah balsem yang mengalir dari satu pokok melebihi 60 tetes sehari. Bau balsem yang tajam dan beraroma terkenal dan terkenal di mana-mana. Dulu, sangat jarang dan mahal sehingga Pompey dan Titus membawa pelbagai jenisnya ke Rom, sebagai piala kemenangan mereka di kawasan di mana pohon balsam biasanya tumbuh. Tanaman pemberi balsem ini berwarna hijau sepanjang tahun, tingginya hingga 14 kaki dan berdiameter 8 hingga 10 inci. Batangnya selalu lurus dan halus, dan daunnya bersaiz kecil, mempunyai warna hijau terang. Balsem bukan hanya merupakan barang penting perdagangan antara orang-orang Timur (Yeh 27:17), tetapi juga terkenal dengan sifat penyembuhannya, terutama dalam perawatan luka, seperti balsem Gilead (Yer 8:22, 51: 8). "Tidak ada balsem di Gilead? tidak ada doktor di sana? - tanya alat peraga. Yeremia, mengapa tidak ada penyembuhan anak perempuan bangsaku? " (8:22).

Kamus minuman beralkohol

warna alkohol dari pelbagai ramuan ubat dan perasa yang berbeza. Kubu 40-45% (jarang hingga 50%). Di Rusia, adalah biasa untuk menambahkannya ke teh, kopi, tetapi (kadang-kadang) ia digunakan dalam bentuk tulen. Jenama biasa: "Ussuriysky", "Belorussky", dll..

Kamus Perkataan Terlupa dan Sukar abad ke-18-19

, a, m.

1. Getah wangi tebal dari beberapa tumbuhan dengan bau pedas, aromatik dan rasa pedas.

2. Ubat penyembuhan.

* ► Kemudian mereka meminum semacam balsem, yang mempunyai nama yang bahkan sukar diingat, dan pemiliknya sendiri memanggilnya nama lain pada kesempatan lain. // Gogol. Jiwa Mati // *

Kamus Bible ke Bible Canonical Rusia

balsam (Kej. 37:25; Kej. 43:11; Lagu 8:14; Yer. 8:22; Yer. 46:11; Yer. 51: 8; Ez. 27:17) - jus separa cair ( damar) pokok balsam, pernah tersebar luas di Ethiopia, Palestin, Arabia. Diekstrak dari sayatan di kulit kayu, digunakan sebagai ubat untuk gigitan, luka dan pembalseman.

Kamus Ozhegov

BALM, a (y), m.

1. Terkandung di dalam kulit pokok tertentu (lebih jarang di daun dan kayu) bahan aromatik tebal yang mengandungi minyak pati dan resin yang larut di dalamnya.

2. Ubat penyembuhan. Penyembuhan b. Berita baik ini b. untuk jiwanya (trans.).

| pelengkap balsamic, oh, oh (to 1 value) dan balsamic, oh, oh (to 1 value).

balsem

Perkataan "balsam" dalam terjemahan bermaksud "resin aromatik". Sebelumnya, ini adalah nama untuk getah getah dari beberapa pokok eksotik - berasal dari Amerika Selatan dan Timur Tengah, serta resin banyak konifer, seperti cemara dan cemara Kanada. Sejak zaman kuno, balsem semacam itu telah digunakan sebagai agen antiseptik, mereka digunakan untuk menyembuhkan luka, mereka digunakan untuk membuat kemenyan.

Pada masa ini, adalah kebiasaan memanggil balsem yang disediakan secara alkohol secara buatan, lebih jarang - ekstrak air dari campuran ramuan perubatan dan tumbuhan aromatik. Sebagai peraturan, balsem diciptakan bukan oleh ahli farmasi, tetapi oleh pakar dalam industri makanan, oleh itu, syarat untuknya ditunjukkan seperti untuk produk makanan. Resipi untuk balsam dan teknologi untuk penyediaannya tetap menjadi milik kalangan pakar yang sempit. Dengan memasukkan tanaman tertentu ke dalam campuran, pencipta balsem berusaha untuk "meramalkan" sifat penyembuhan minuman. Jadi, kulit kayu oak, wortel St. John, sage, blueberry, ceri burung memberikan khasiat balsem, antiseptik dan mempunyai kesan penyembuhan ringan sekiranya terdapat gangguan gastrousus. Sekumpulan tanaman seperti kopi, ginseng, eleutherococcus, serai, leuzea memberikan sifat tonik pada minuman. Kepahitan - akar calamus, gentian, wormwood - merangsang selera makan. Sejambak balsem aromatik dicapai dengan menambahkan ramuan dan rempah wangi. Akhirnya, minyak balsam Peru dapat ditambahkan untuk memberi minuman konsistensi yang khas..

Berdasarkan pandangan saintifik moden mengenai makanan sebagai sumber bahan aktif secara biologi, balsem harus diklasifikasikan sebagai bahan tambahan aktif secara biologi, iaitu kepada kumpulan parafarmaseutikal. Dengan kata lain, balsem bukanlah produk ubat, kerana kajian farmakologi yang komprehensif dengan ujian klinikal berikutnya diperlukan untuk pengiktirafan bahan apa pun sebagai ubat. Di samping itu, dos dan rejimen rawatan yang ketat ditetapkan untuk ubat-ubatan..

Walau bagaimanapun, semua ini tidak bermakna bahawa balsem tidak memberi kesan terapeutik. Telah diketahui bahawa tisu tumbuhan mengandungi sejumlah besar zat yang mengatur dan secara aktif menyokong aktiviti fungsi organ dalaman dan sistem badan. Ini termasuk glikosida, saponin, bioflavonoid, anthocyanides, minyak pati, asid organik, alkaloid, tanin dan astringen, dan lain-lain. Terima kasih kepada mereka, balsem mempunyai kesan simpati yang ringan, sehingga mereka dapat dianggap sebagai "ubat untuk orang sihat". Dianjurkan untuk menggunakannya sebagai agen profilaksis untuk bentuk gangguan gastrointestinal ringan, selsema, tekanan darah rendah, selera makan yang kurang baik, dll. Beberapa mililiter balsem akan memberikan rasa dan aroma yang khas untuk minuman lain.

Walau bagaimanapun, keghairahan balsem yang berlebihan boleh membahayakan kesihatan kerana terlalu banyak dos bahan aktif yang dikandungnya..

Kamus istilah masakan. 2012.

Balsem

Arti kata Balm menurut Efremova:
Balsem - 1. Jus aromatik pekat dari beberapa tumbuhan, yang mengandungi minyak pati dan resin, beberapa jenisnya digunakan dalam perubatan, minyak wangi dan teknologi.
2. Salap yang mengandungi jus beberapa tanaman ubat.
3. Tekstur herba wangi.
4. pemindahan. Yang dapat menenangkan, selesa.

Arti kata Balm menurut Ozhegov:
Balm - Cairan tebal dan wangi yang terbuat dari resin atau bahan tumbuhan lain yang dilarutkan dalam minyak pati Ejen Penyembuhan Balm

Maksud kata Balm dalam kamus Simbolisme:
Balm - Simbol cinta, simpati dan peremajaan.

Arti kata Balsam dalam kamus sinonim:
Balsem - minyak

Maksud kata Balm menurut kamus Ushakov:
BALM, balsem, m. (Balsamon Yunani). 1. Resin separa cair dan bau yang dicampurkan dengan minyak pati. Balsem digunakan dalam minyak wangi. Balsem Peru. 2. Ubat penyembuhan. Memberi balsem yang buruk. Pushkin. || pindah Kegembiraan, penghiburan (penyair. Usang).

Arti kata Balm menurut kamus Dahl:
Balsem
balsam greek. aroma dengan minyak pati, diekstrak dari beberapa pokok; komposisi minyak wangi atau alkohol wangi, salap untuk disapu. Sarepta balsam, anggur roti halus, disuling dengan ramuan herba. Balsamic, berkaitan dengannya.

Apa itu Balm

Arti kata Balm menurut Efremova:

Balsam - 1. Jus aromatik pekat dari beberapa tumbuhan yang mengandungi minyak pati dan resin, beberapa jenisnya digunakan dalam perubatan, minyak wangi dan teknologi.
2. Salap yang mengandungi jus beberapa tanaman ubat.
3. Tekstur herba wangi.
4. pemindahan. Yang dapat menenangkan, selesa.

Arti kata Balm menurut Ozhegov:

Balm - Cairan tebal dan wangi yang terbuat dari resin atau bahan tumbuhan lain yang dilarutkan dalam minyak pati

Penyembuhan Balsem

Maksud kata Balm dalam kamus Simbolisme:

Balm - Simbol cinta, simpati dan peremajaan.

Arti kata Balsam dalam kamus sinonim:

Maksud kata Balm menurut kamus Ushakov:

BALM, balsem, m. (Balsamon Yunani). 1. Resin separa cair dan bau yang dicampurkan dengan minyak pati. Balsem digunakan dalam minyak wangi. Balsem Peru. 2. Ubat penyembuhan. Memberi balsem yang buruk. Pushkin. || pindah Kegembiraan, penghiburan (penyair. Usang).

Arti kata Balm menurut kamus Dahl:

Balsem
balsam greek. aroma dengan minyak pati, resin yang diekstrak dari sebilangan pokok. komposisi minyak wangi atau alkohol wangi, salap untuk disapu. Sarepta balsam, anggur roti halus, disuling dengan ramuan herba. Balsamic, berkaitan dengannya.

Balsem rambut: apa itu, perbezaannya?

Balsem adalah produk penjagaan rambut yang direka untuk memulihkan rambut dan digunakan selepas mencuci rambut. Ia memenuhi folikel dan batang rambut dengan nutrien yang bermanfaat, memperbaiki penampilan keriting, menguatkannya, memberikan sikat dan perlindungan yang mudah dari faktor persekitaran negatif.

Mengapa anda memerlukan?

Syampu berkesan menghilangkan lemak dan kekotoran. Namun, ia membuka sisik keratin yang menutupi batang rambut dan memberi kesan negatif pada rambut, menjadikannya rentan terhadap faktor persekitaran yang merugikan. Balsem membantu meneutralkan hampir semua kesan syampu. Komponen pemakanan yang dikandungnya menembusi di bawah permukaan sisik yang terdedah, menyuburkan rambut, dan menutupnya, melicinkan batang rambut yang kusut.

Perhatian! Sebilangan balsem disapu ke kulit kepala. Mereka memenuhi folikel dengan komponen yang berguna, merangsang pertumbuhan rambut dan menormalkan aktiviti kelenjar sebum.

Dengan penggunaan balsem secara berkala, rambut menjadi teratur, licin, lembut dan berkilau..

Cara memilih?

Semua balsem yang dijual dibahagikan kepada beberapa jenis utama - untuk rambut normal, kering, berminyak atau berwarna, untuk rambut gugur, bilas, pewarnaan dan agen penyaman. Pilihlah yang dapat menyelesaikan masalah tertentu atau sesuai dengan jenis rambut anda.

Balsam berkualiti tinggi harus mengandungi bahan-bahan bermanfaat semula jadi. Ia boleh menjadi:

  • protein, kolagen, ekstrak herba untuk penghidratan;
  • keratin untuk memulihkan struktur yang rosak;
  • asid organik untuk melekatkan sisik rambut;
  • panthenol untuk keanjalan dan penghidratan;
  • dimethicone atau cyclomethicone untuk membuat filem pelindung.

Perhatian! Untuk pemulihan rambut kardinal, balsem sahaja tidak mencukupi. Bantu mereka dari dalam ke luar dengan memakan gaya hidup sihat dan sihat. Rambut memerlukan vitamin dan mineral berikut: A, H, B, F, yodium, zat besi, zink, kalsium, magnesium. Komponen yang sama boleh terdapat di balm rambut.

Bagaimana nak guna?

Balsem digunakan selepas mencuci rambut. Ia digunakan sepanjang panjangnya, tanpa menjejaskan akarnya, dan dibiarkan selama beberapa minit. Tarikh yang tepat ditunjukkan pada bungkusan dan berbeza bergantung pada pengeluarnya. Tidak masuk akal untuk mengekalkan produk lebih lama, kesannya tidak akan meningkat.

Selepas berlalunya masa, balsem dibasuh dengan sempurna. Untuk menjadikan rambut bersinar lebih cerah dan halus, disarankan untuk membilas produk di bawah air sejuk yang mengalir. Anda perlu menggunakan produk secara berkala, hanya dalam kes ini ia akan membawa hasil yang ketara.

Perhatian! Beberapa balsem boleh dan bahkan boleh disapu ke kulit kepala sebagai topeng. Anda tidak boleh melakukan ini dengan cara konvensional, jika tidak, akar akan menjadi lebih cepat masin..

Perbezaan dari penghawa dingin

Walaupun kedua-dua kondisioner dan balsem digunakan untuk meneutralkan kesan mencuci rambut, perbezaan antara produk ini cukup ketara. Ramai orang secara keliru menganggap mereka boleh ditukar ganti. Ini betul-betul salah.

Tidak seperti perapi, kondisioner antistatik dan selalu digunakan secara eksklusif pada panjang rambut. Fungsi utama balsem adalah memberi makan helai. Penghawa dingin - perlindungan.