Cara minum balsem dengan betul: cadangan pakar

Sebelum meminum balsem, anda harus membaca peraturan penggunaannya. Lagipun, minuman ini adalah sejenis ubat. Dari perkataan Yunani Balsamon diterjemahkan sebagai ubat. Jika tidak, bukannya kesan penyembuhan, anda boleh mendapatkan sebaliknya. Apa ubat ini dan peraturan apa yang harus dipatuhi untuk memanfaatkannya sepenuhnya?

1 Apa itu balsem?

Ini adalah nama warna yang kuat, untuk penyediaan yang digunakan sejumlah ramuan herba dengan sifat perubatan yang jelas. Di sebalik definisi yang kelihatan sederhana ini adalah teknologi yang agak kompleks yang telah dikembangkan selama beberapa dekad, dan dalam beberapa kes selama berabad-abad. Ciri-ciri utamanya dijaga dengan yakin oleh setiap pengeluar..

Kami mengesyorkan untuk membaca

  • "Altai bouquet" - balsem dengan seribu kualiti berguna
  • Karelian balsam - aditif ubat dalam teh
  • Cedar balm - penyembuh semula jadi

Tanpa menjelaskan secara terperinci, prosedur penyediaan balsem dapat ditunjukkan seperti berikut:

  1. Pertama, infusi alkohol disediakan dari setiap komponen secara berasingan. Jumlah mereka boleh mencapai 40. Nilai setiap resipi terletak pada kenyataan bahawa di antara sebilangan besar "peserta dalam proses" tidak ada antagonis, iaitu komponen seperti yang akan saling menekan atau menyekat. Herba perubatan (yarrow, St. John's wort, bison, oregano, wormwood, dll), biji (dill, anise), akar (leuzea, angelica, lengkuas) dan buah-buahan (ketumbar, ceri burung, pinggul mawar) digunakan. Kadang kala bahan asal haiwan juga terlibat, misalnya, tanduk rusa muda. Setiap ramuan disuntik selama 30-90 hari.
  2. Komposisi siap disuling. Sekiranya perlu, prosedur ini dijalankan 2 kali..
  3. Produk siap masih tersisa secara berasingan untuk beberapa waktu (sehingga 30 hari), membolehkan semua bahan bermanfaat berkembang sepenuhnya.
  4. Sekarang anda perlu mencampurkan semua komponen mengikut resipi.

Hasil daripada semua manipulasi, minuman dibentuk dengan kekuatan 40-45 ° dan ciri khas coklat gelap atau hitam.

Kekuatan beberapa balsam yang diimport (di luar negeri disebut sebaliknya - pahit) boleh mencapai 65 °. Komposisi disalurkan melalui penapis beberapa kali, dan kemudian dibotolkan. Bekas yang terbuat dari kaca gelap atau seramik digunakan, sehingga penguraian di bawah pengaruh sinaran ultraviolet tidak mengancam bahan berguna. Satu lagi pendedahan jangka pendek - dan balsem mula dijual.

2 Pelbagai

Hari ini, kira-kira 60 balsem yang berbeza dihasilkan dalam luas bekas USSR. Ini tidak begitu kecil, memandangkan pada era Soviet hanya ada 13. Selain Ussuriisky, Black Riga dan Yenisei yang terkenal, pencinta balsam menerima komposisi Bashkortostan, Vyatka, Belarusky "," Gorno-Altayskiy "," Mashuk "dan lain-lain. Yang terakhir ini menjadi pemenang hadiah pertandingan" Kualiti abad XXI "pada tahun 2001 (Moscow).

Daripada balsem pengeluaran asing, rakan senegara kita paling biasa dengan yang berikut:

  • Bitter Liker Unicum (Hungary);
  • Balm Bittner;
  • "Maurer's Balm";
  • "Kepahitan Sweden" (Austria);
  • Abbot's Pahit;
  • "Bokers" (Amerika Syarikat).

3 Peraturan untuk penggunaan balsem

Setelah menyerap daya penyembuhan puluhan tanaman ubat, balsem adalah gudang sebenar bahan aktif biologi. Ini termasuk pelbagai tanin, glikosida, alkaloid, formik, askorbik, oleik, stearat dan banyak asid organik lain. Mengandungi sejumlah unsur surih berharga - kalium, natrium, kromium, magnesium, kalsium, besi, tembaga, dll..

Mengatasi kekurangan komponen ini, ubat ini mengembalikan kekuatan badan dan membantu menguatkan sistem imun. Balsem disarankan untuk diambil sekiranya kehilangan kekuatan, gangguan dalam fungsi sistem pencernaan, dalam tempoh latihan intelektual atau fizikal yang intensif, dan untuk pemulihan setelah operasi..

Sebarang bahan aktif secara biologi memberikan kesan yang diinginkan hanya pada dos yang optimum. Sebelum dimakan, sangat mustahak untuk membaca dengan teliti arahan yang menunjukkan cara minum ubat ini dengan betul..

Biasanya, mereka minum 30 g balsem selepas makan. Dilarang menggunakan ubat sebelum makan - dalam kes ini, alkohol di dalamnya akan membantu merangsang selera makan.

Semasa tempoh penyakit massa dengan selesema dan selesema, disyorkan untuk menambahkan 1-2 sudu kecil untuk pencegahan. dalam minuman panas: teh (dengan lemon), kopi, chicory, atau koko. Bagi mereka yang jatuh sakit, suplemen ini akan membantu batuk dan peluh yang lebih baik..

Sebagai tambahan kepada kesan tonik dan tonik, setiap balm mempunyai sifat khas kerana adanya ramuan ubat tertentu dalam komposisinya. Sebagai contoh, balsem Black Riga yang terkenal membantu melawan penyakit batu empedu, serta gangguan dalam kerja sistem kardiovaskular dan saraf - ini adalah cara pudina, balsem lemon dan valerian menampakkan diri. Dan antiseptik dan astringen yang terkandung di dalamnya menyumbang kepada pemulihan sistem pencernaan..

"Penonton sasaran" balsam Bittner adalah orang yang menderita gastritis dan ulser saluran gastrointestinal. Ia juga membantu mengatasi tekanan, mengurangkan kegelisahan..

Selain diambil secara lisan, balsem digunakan untuk menggosok, memampatkan (menghilangkan rasa sakit pada sendi dan otot) dan berkumur (dalam bentuk larutan berair).

4 Langkah berjaga-jaga keselamatan

Tidak mungkin menyalahgunakan balsem, seperti ubat apa pun. Dos harian maksimum ialah 30 g, dos mingguan sekitar 150 g. Hasil daripada overdosis boleh menjadi keracunan, dan adalah mustahil untuk memilih kaedah rawatan yang berkesan pada kali pertama.

Penghidap alergi harus memeriksa komposisinya dengan teliti untuk mengetahui adanya alergen sebelum mengambil ubat tersebut..

Ibu yang menyusu, wanita hamil, kanak-kanak dan mereka yang mengalami kegagalan hati atau buah pinggang harus menahan diri untuk tidak menggunakan balsem.

Dan sedikit mengenai rahsia.

Saintis Rusia dari Jabatan Bioteknologi telah mencipta ubat yang dapat membantu dalam rawatan alkoholisme hanya dalam 1 bulan.

Perbezaan utama antara ubat adalah 100% NATURALnya, yang bermaksud keberkesanan dan keselamatannya untuk hidup:

  • menghilangkan keinginan psikologi
  • tidak termasuk kerosakan dan kemurungan
  • melindungi sel hati dari kerosakan
  • habis minum dalam 24 JAM
  • PENYELESAIAN SELESAI dari alkoholisme, tanpa mengira tahapnya
  • harga yang sangat berpatutan.. hanya 990 rubel

Pendaftaran kursus hanya dalam 30 HARI memberikan PENYELESAIAN yang menyeluruh terhadap MASALAH ALKOHOL.
Kompleks ALKOBARIER yang unik adalah yang paling berkesan dalam memerangi ketagihan alkohol.

Ikuti pautan dan ketahui semua faedah penghalang alkohol

Cara minum, mengambil dan mengambil balsem alkohol

Terdapat beberapa cara untuk minum balsem alkohol. Kami akan cuba membincangkan semuanya dalam artikel pendek ini..

Cara minum balsem dalam bentuk tulennya?

Selalunya, balsam alkohol diminum dalam bentuk tulennya. Sebagai minuman beralkohol (sebelum makan, itu) atau sebagai digestif (selepas makan). Semestinya dari gelas minuman keras kecil atau hanya gelas. Dalam sips kecil untuk merasakan seluruh rasa minuman yang kaya.

Dalam kes ini, sangat mustahak untuk menghidangkannya pada suhu bilik, dan tidak dikeluarkan dari peti sejuk baru-baru ini. Memang, pada suhu bilik hanya aroma yang kaya dan rasa minuman beralkohol yang menarik ini dapat dilihat dengan baik..

Cara menggunakan balsem dengan alkohol lain?

Kaedah ini tidak begitu diterima di sini. Tetapi di Barat, satu atau dua tetes balsem sering diteteskan ke dalam vodka atau alkohol kuat lain. Ini menghasilkan gabungan yang sering menarik. Walau bagaimanapun, omong kosong mungkin keluar. Tetapi dengan pengalaman yang tepat, anda dapat membuat sejambak yang menarik dan beraroma yang hebat sehingga anda akan bergoyang!

Ngomong-ngomong, anda juga boleh mengepam dari mabuk cepat, kerana akhirnya anda mendapat minuman yang sangat kuat.

Cara minum balsam dengan teh dan kopi?

Perkara yang sama boleh dilakukan dengan kopi atau teh kegemaran anda. Satu sudu teh balsem pasti memberi manfaat kepada minuman ini. Tidak banyak perkara yang dilakukan oleh nenek selama bertahun-tahun dan bahkan beberapa dekad. Anda pasti tidak boleh berdebat dengan pengalaman mereka!

Cara mengambil balsem alkohol sebagai ubat

Beberapa balsem juga diambil untuk tujuan perubatan (perubatan). Contohnya, untuk memperbaiki pencernaan, fungsi buah pinggang, dan sebagainya. Dalam kes ini, lebih baik berjumpa doktor tentang bagaimana dan dalam jumlah berapa lebih baik mengambil ubat alkohol ini..

Anda boleh minum balsem sebagai sebahagian daripada koktel

Akhirnya, terdapat beberapa koktel di luar sana di mana balsam yang anda beli boleh menjadi salah satu ramuannya. Kenapa tidak? Kami tidak akan memberikan resipi di sini. Cari di Internet. Terdapat lebih daripada cukup.

Cara minum balsem?

Balm adalah minuman beralkohol yang kuat (40-45 darjah). Ia masih digunakan untuk tujuan perubatan, dan juga sebagai alkohol untuk jiwa (balsem untuk jiwa).

Semasa pengeluaran balsem, banyak ramuan herba dimasukkan, dan kemudian komponen seperti minyak pati, madu, buah-buahan, akar dan banyak lagi ditambahkan. Itulah sebabnya rasa minuman itu sangat cerah, kaya dan sedikit pahit. By the way, beberapa pahit (diterjemahkan sebagai pahit), yang dihasilkan di luar negara, diklasifikasikan sebagai balsem. Namun, pada pendapat kami, ini tidak sepenuhnya benar, kerana kebanyakan minuman ini sama sekali tidak menyerupai cecair pekat, beraroma dan pekat..

Balsem adalah produk yang sangat spesifik, dan oleh itu anda tidak selalu tahu cara menghampirinya. Jangan risau, kami akan memberitahu anda cara minum alkohol ini:

Dalam bentuknya yang murni, balsem diminum dari gelas kecil dengan meneguk perlahan. Rasa herba akan tetap berada di lidah untuk beberapa waktu, yang baik untuk ditambah dengan cerut, tetapi bukan makanan yang akan membunuh semua sihir.

Salah satu cara yang paling menyenangkan untuk menggunakan balsem adalah mencampurkan minuman dengan teh atau kopi (satu sudu teh setiap gelas akan mencukupi). Ini adalah tonik yang sangat baik yang juga akan membantu anda tetap mabuk. Rasa "koktel" seperti itu sangat luar biasa dan menyenangkan.

Sekiranya anda minum, misalnya, vodka atau minuman lain dengan aroma yang tidak terang, maka anda boleh menambahkan beberapa tetes balsem, yang akan membantu mengubah rasa dan ciri-ciri minuman yang lain secara radikal..

Dalam dos yang kecil, balsem dapat merawat selesema, gangguan pencernaan, dan juga menguatkan sistem imun. Walau bagaimanapun, hanya doktor dan pakar dalam perkara ini yang dapat memberitahu mengenai dos dan kaedah penggunaan kaedah ini dengan betul..

Di antara balsam, kita menonjolkan Riga Balsam dan Bugulma. Kami, pelanggan, seperti mereka, dan telah berada di pasaran lebih dari satu tahun..

Artikel lain dari tajuk "Petua"

Semua orang tahu bahawa keju dan wain adalah pasangan gastronomi yang sempurna. Tetapi sedikit orang mengesyaki bahawa tidak setiap keju akan enak dengan setiap anggur. Keju boleh merosakkan rasa wain, tidak kira betapa anehnya pernyataan ini. Dengan cara yang sama, anggur dapat menenggelamkan rasa anggur. Hari ini kita akan membincangkan keju mana yang paling sesuai untuk wain rosé - yang paling kontroversial dari segi gabungan gastronomi..

Biasanya kita memilih satu wain untuk makan malam: putih atau merah, bergantung pada hidangan yang dihidangkan. Tetapi jika anda pernah mencuba sekurang-kurangnya sekali, maka anda mungkin menyedari bahawa merah, putih dan merah jambu disajikan di sana dengan tenang. Oleh itu, persoalan itu menjalar: adakah boleh dilakukan di rumah semasa makan malam?

Sekiranya anda sudah mengemukakan soalan ini, maka anda berada di landasan yang betul. Dan kami akan mengarahkan anda sedikit. Jadi, tahun baru. Apa jenis alkohol yang harus anda letakkan di atas meja? Perkara pertama yang disediakan ialah sampanye. Terdapat dua pilihan. Pertama, anda peminat minuman ini. Dalam kes ini, anda memerlukan banyak sampanye. Secara purata, pengiraannya adalah 2 botol setiap orang. Kenapa awak terkejut? Tahun baru, bagaimanapun. Semua orang minum banyak.

Budaya menggunakan balsam

Pada mulanya, balsem diciptakan sebagai ubat semula jadi untuk banyak penyakit. Selepas beberapa ketika, mereka berhenti menjadi ubat dan bertukar menjadi kumpulan minuman beralkohol yang terpisah yang disajikan di meja. Saya akan memberitahu anda cara minum balsem dengan betul untuk mendapatkan keseronokan dan manfaat maksimum dari mereka. Kami akan mempertimbangkan pelbagai pilihan.

Balm adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 40-45%, dibuat dengan mewarnakan ramuan dengan alkohol dengan penambahan ramuan lain yang disediakan oleh resipi (minyak pati, akar, batang, daun, gula, madu, buah-buahan, dll.). Biasanya balsem berwarna coklat gelap dan mempunyai ciri rasa pahit..

Di Eropah dan Amerika Syarikat, balsem juga disebut pahit (dari bahasa Inggeris "pahit" - pahit). Sebagai tambahan kepada tincture, kumpulan ini merangkumi beberapa vermouth dan minuman keras yang kuat. Sebagai contoh, di antara pelbagai jenis martini terdapat minuman yang disebut "Bitter", yang termasuk dalam balsam. Ia dibuat dari alkohol, bukan anggur seperti vermouth lain.

Balsem yang paling popular di dunia:

  • Bittner (Austria);
  • Maurera (Sweden);
  • Kepahitan Sweden;
  • Jägermeister (Jerman);
  • Campari (Itali);
  • Unicum (Hungary);
  • Riga (Latvia);
  • Abbots (Amerika Syarikat);
  • Karelian (Rusia);
  • Buryatia (Rusia)
  • Parne (Rusia).

Doktor menasihatkan minum tidak lebih daripada 150 ml balsem setiap hari. Melebihi dos ini bukan sahaja menyebabkan keracunan teruk, tetapi juga masalah usus (kesan ramuan dalam komposisi mempengaruhi).

Kaedah minum balsem

1. Dalam bentuk tulen. Balsem boleh berupa minuman beralkohol atau pencernaan: disajikan di atas meja sebelum atau sesudah makan. Dalam bentuk murni mereka, adalah kebiasaan meminumnya dari gelas minuman keras dalam sips kecil. Cerut yang baik akan menjadi tambahan yang baik untuk balsem. Pembuka selera tidak diperlukan, kerana sebarang hidangan mengganggu rasa herba yang menyenangkan.

2. Dengan teh dan kopi. Hanya 1-2 sudu teh balsem akan menjadikan rasa teh atau kopi biasa unik. Satu cawan minuman ini menaikkan nada anda, meningkatkan mood anda. Pada masa yang sama, orang itu tidak mabuk. Kesan tonik positif lebih ketara daripada kombinasi klasik kopi dan cognac, yang mana semua orang tahu.

3. Sebagai sebahagian daripada koktel. Sudah menjadi kebiasaan untuk menambahkan balsem ke dalam beberapa koktel alkohol. Salah satu resipi paling mudah adalah koktail Black Night Dancer, yang disediakan dalam bahagian berikut:

  • Balsam hitam Riga (1 bahagian);
  • sirap kismis hitam (1/2 bahagian);
  • jus lemon segar (1/4 bahagian);
  • cola (2 bahagian).

Penyediaan: Campurkan semua bahan dalam shaker dan tuangkan ke dalam gelas martini. Teratas koktel dengan potongan lemon atau ceri.

Penari malam hitam

4. Dengan minuman beralkohol lain. Kaedah ini sangat popular di Barat, tetapi sedikit yang diketahui mengenainya di sini. Agar vodka biasa dapat mengubah rasa secara radikal, cukup untuk menuangkan 3-4 tetes balsem ke dalamnya. Silap mata yang sama boleh dilakukan dengan cognac, gin, wiski dan wain. Apabila dicampurkan, kombinasi yang sangat asli diperolehi.

5. Sebagai ubat. Balsem boleh digunakan untuk merawat selsema, hidung berair, gangguan pencernaan, meningkatkan imuniti dan menegangkan badan. Tetapi dalam kes penyakit kronik, lebih baik berjumpa doktor sebelum digunakan. Dia mesti menetapkan dos yang betul.

Komposisi Riga Black Balsam

Balsem legenda dari Latvia ini sangat popular di Rusia. Minuman ini diciptakan oleh ahli farmasi Abraham Kunze, dan sejak tahun 1752 minuman tersebut telah dibekalkan ke Eropah dan Amerika Syarikat. Pada tahun 1789, balsam Riga dipersembahkan kepada Empress Catherine II sebagai ubat terbaik untuk kolik. Melihat kesan positifnya, dia memberi Kunze hak untuk menghasilkan minuman di Empayar Rusia..

Pada tahun 1939, resipi untuk balsem itu hilang, mungkin untuk memulihkannya hanya pada tahun 1954, pada masa yang sama pengeluaran besar-besaran minuman itu dilancarkan di kilang penyulingan Riga (sekarang syarikat ini disebut Latvijas Balzams).

Balsam Riga Hitam

Semasa era Soviet, warga Soviet hampir tidak mempunyai alternatif daripada Riga Balsam, jadi tidak mudah untuk mendapatkannya, dan meletakkannya di atas meja di hadapan para tamu sangat berprestij. Tetapi walaupun sekarang, ketika jangkauan balsem sangat besar, ia tidak kehilangan popularitinya kerana kualitinya yang tinggi.

Riga Balsam dihasilkan dalam botol seramik khas yang melindungi kandungannya dari kesan negatif cahaya matahari. Ia mengandungi 24 ramuan, yang utama adalah:

  • air siap;
  • etil alkohol bijirin dengan ketulenan tertinggi;
  • minyak balsamic;
  • cognac;
  • raspberry;
  • halia;
  • blueberry;
  • lingonberry;
  • gula;
  • rasa madu;
  • ekstrak tumbuhan.

Resipi dan komposisi yang tepat dirahsiakan oleh pengilang, kita hanya dapat menikmati rasa Riga Balsam, tidak memahami sepenuhnya apa yang terkandung di dalamnya..

Balsem herba beralkohol: senarai, komposisi, ulasan

Teknologi memasak

Resipi balsem sepenuhnya diperhalus dengan perincian terkecil hanya pada abad ke-18. Teknologi penyediaannya agak rumit. Setiap ramuan secara berasingan disuntik dengan alkohol selama satu hingga tiga bulan.

Berdasarkan fakta bahawa dalam beberapa balsem, koleksi herba terdiri dari 25-45 komponen, seseorang dapat menilai betapa menyusahkan proses ini. Kemudian banyak tincture ini disuling (malah ada yang berganda).

Pada tahap ketiga, komponen, juga terpisah, terdedah kepada penuaan. Dalam tempoh ini, yang berlangsung sekitar satu bulan, sifat perubatan tanaman dipindahkan ke dalam minuman. Ini diikuti dengan pengadunan campuran.

Penting di sini bahawa komponen tidak saling menindas, tetapi saling melengkapi antara satu sama lain. Kemudian minuman disaring dalam tiga peringkat untuk menghilangkan endapan. Akhirnya, botol dalam gelas gelap (atau seramik) kerana cahaya matahari merosakkan enzim tumbuhan.

Sebelum dijual, balsem disimpan dalam bekas tertutup untuk beberapa lama. Nampaknya membuat minuman di rumah tidak realistik. Tetapi, setelah sedikit mempermudah teknologi, anda boleh membuat balsem herba alkohol dengan tangan anda sendiri. Bagaimana? Teruskan membaca.

Keburukan pahit

Lebih baik bagi orang yang mengalami kegagalan buah pinggang atau hati untuk berhenti menggunakan balsem herba. Manfaat dan bahaya minuman beralkohol bergantung pada dosnya.

Lagipun, kekuatannya dari 30 hingga 46 darjah. Oleh itu, balsem harus digunakan, terutama untuk tujuan perubatan, dengan ketat mengikut arahan penggunaannya. Dos harian tidak boleh melebihi 20-30 mililiter sehari.

Melebihi norma penuh dengan keracunan. Oleh kerana produk ubat mengandungi alkohol, tidak boleh diminum oleh wanita hamil dan anak-anak. Anda juga harus mengambil kira khasiat herba yang membentuk minuman..

Sebagai contoh, balsam Riga atau minuman dari Bitner mengandungi valerian dan balsem lemon, yang menenangkan dan menghilangkan insomnia. Tetapi untuk bersorak, mengatasi hipotensi, mereka tidak sesuai. Terdapat juga intoleransi individu terhadap komponen koleksi herba.

Balsem Rusia

Manfaat tanaman perubatan sangat dihargai oleh orang Slavia kuno. Jamu adalah orang yang paling dihormati di kampung. Dan sekarang juga, bayaran tanaman tertentu memang popular..

Ramai orang menganggap penyerapan herba dengan alkohol hampir menjadi ubat mujarab untuk semua penyakit. Tetapi ada orang yang menganggapnya hanya jenis alkohol yang lain. Pahit yang paling popular di Rusia adalah:

  • Balsem herba alkohol "Altai bouquet".
  • "Bugulma" (Tatarstan).
  • "Legend of Italmas" (Udmurtia).
  • "Idnakar" (Udmurtia).

Koleksi herba dalam minuman ini berbeza. Bilangan ramuan berbeza dari 18 hingga 25 komponen. Kekuatan balsem biasanya empat puluh darjah, tetapi ada minuman dan 45%.

Seperti kebanyakan pahit, minuman Rusia mengandungi gentian, tumbuhan sihat yang memberi mereka rasa campuran yang ketara. Tetapi, sebagai contoh, dalam "Altai Bouquet" terdapat banyak sarang lebah. Jadi kepahitan di sana dineutralkan oleh rasa manis.

Kelebihan balsem herba alkohol

Pertama sekali, koleksi tanaman sangat berharga untuk tubuh. Pengekstrakan membolehkan anda mengekstrak bahan berguna dari herba dan memindahkannya ke alkohol (vodka, cognac atau sulingan lain).

Terdapat balsem yang diakui universal. Mereka mabuk dengan keletihan, kelemahan umum, tekanan darah rendah, untuk meningkatkan selera makan (sebagai minuman beralkohol), mencerna makanan (sebagai pencernaan), memanaskan badan, dll..

Hampir semua balsem mengandungi tanin, glukosida, lemak, karbohidrat dan protein. Komposisi minuman tersebut merangkumi asid organik (malic, askorbik, sitrik, polimitik, formik, oleik, tartarik, asetik, linoleik dan stearik), serta mineral (tembaga, kobalt, kalsium, mangan, natrium, zink, kalium, kromium, magnesium dan besi).

Untuk mendapat manfaat sepenuhnya dari minuman, disarankan agar anda membaca arahan untuknya. Terdapat balsem yang paling baik ditambahkan pada teh atau kopi. Mereka meningkatkan peluh, menghilangkan kahak dari bronkus.

Senarai pahit yang paling terkenal

Pertimbangkan kumpulan pertama balsem herba alkohol. Perkataan "pahit" itu sendiri, diterjemahkan dari bahasa Inggeris, bermaksud "pahit". Roh ini boleh digunakan untuk perubatan kerana membantu pencernaan. Tetapi mereka juga digunakan sebagai pencernaan. Di Itali, minum minuman keras pahit disebut Amaro. Walaupun rasa adalah kepentingan sekunder dalam minuman perubatan, dalam pahit bar, setiap komponen koleksi herba adalah selaras dengan yang lain. Balsem yang paling terkenal adalah:

  • "Amaro Luciano" (Itali).
  • "Aperol" (Itali).
  • Araucano (Cili).
  • "Benedectin" (Perancis).
  • "Becherovka" (Republik Czech).
  • Biirenburg (Belanda).
  • "Blutwurtz" (Bavaria, Jerman).
  • Campari (Itali).
  • "Senarai Pahit" (Serbia).
  • Jägermeister (Jerman).
  • Jeppson's (Amerika Syarikat).
  • "Picon" (Perancis).
  • "Unicum" (Hungary).
  • Chartreuse (Perancis).
  • "Perut Vodka" (Poland).

By the way, minuman seperti itu disebut balsem hanya di Eropah Timur, lebih tepatnya, di negara-negara bekas USSR. Paling terkenal di ruang pasca Soviet Riga Black Balsam (Latvia).

Balsem

Balsam (balsamon Yunani - "ubat") adalah minuman beralkohol dengan kekuatan 40-45 vol. (sekitar 65 jilid), disuntik dengan ramuan ubat, digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Secara tradisional, balsem berwarna coklat kerana pelbagai ramuan, akar dan buah-buahan.

Balsem sebagai ubat berwarna muncul pada pertengahan abad ke-18..

Teknologi untuk menghasilkan balsam sangat kompleks dan merangkumi beberapa tahap yang agak panjang..

Tahap 1: Penyisipan berasingan setiap ramuan alkohol selama 1-3 bulan. Komposisi balm boleh merangkumi lebih daripada empat puluh jenis komponen. Seperti: kayu cacing, bison, yarrow, tanduk, wort St. John, semanggi manis, oregano, akar lengkuas, angelica, leuzea, biji anise, dill, ceri burung, ketumbar dan lain-lain.

Tahap 2: Penyulingan setiap ramuan. Penyulingan boleh menggunakan penyulingan tunggal atau berganda.

Tahap 3: Pendedahan berasingan berlaku dalam sebulan. Dalam tempoh ini, komponen balsem yang akan datang memberikan semua bahan berguna sebanyak mungkin..

Tahap 4: Mencampurkan bahan. Dalam kes ini, komponen harus saling melengkapi, dan tidak menindas.

Peringkat 5: Penapisan. Tahap ini berlaku dalam beberapa peringkat. Biasanya, untuk membersihkan balsem sepenuhnya dari daun ramuan dan serpihan yang jatuh ke dalamnya, tahap pemurnian tiga kali ganda mencukupi. Namun, walaupun dengan ini, mungkin terdapat endapan rumput di bahagian bawah botol..

Tahap 6: Pendedahan sendi sudah berlaku setelah balsem dibotolkan. Biasanya, botol khas yang diperbuat daripada kaca gelap atau seramik digunakan untuk menjauhkan minuman dari cahaya matahari..

Rasa minuman siap sama dengan rasa campuran ubat, tetapi pada masa yang sama, setiap ramuan balsem tidak menonjol. Mereka berada dalam latar yang terang, saling melengkapi..

Balsem yang paling popular dan terkenal adalah: Riga Black Balm dan Bitner's Balm.

Kebaikan balsem

Oleh kerana sebilangan besar ramuan, balsem tepu dengan sejumlah mineral (besi, kobalt, zink, tembaga, mangan, magnesium, kalsium, kromium, natrium, kalium), asid organik (malic, askorbik, sitrik, tartaric, asetik, polimitik, formik, oleic, linoleic, stearic, etc.), serta karbohidrat, protein, lemak, alkaloid, glukosida, tanin, dll..

Balsem adalah tonik yang sangat baik untuk keletihan, tekanan fizikal dan mental dan kelemahan umum badan. Mereka mengambilnya selama 30 g selepas makan. Kadang-kadang untuk memuaskan selera makan, balsem diminum sebagai minuman beralkohol..

Untuk tujuan pencegahan dan sebagai ubat untuk selesema, 1-2 sudu teh balsem ditambahkan ke teh dengan lemon atau kopi. Pada masa yang sama, berpeluh dan ekspektasi kahak dari bronkus meningkat..

Oleh kerana kandungan pudina di dalamnya, Black Riga Balsam digunakan untuk merawat penyakit batu empedu. Valerian dan Melissa menenangkan sistem saraf dan kardiovaskular dengan sempurna. Ia juga digunakan untuk mencegah penyakit saluran gastrousus. mengandungi zat astringen dan antiseptik.

Balsem Bitner digunakan dengan peningkatan kegembiraan saraf dan gangguan tidur, untuk meningkatkan proses metabolik dalam badan, semangat dan tenaga. Balsem melegakan kegatalan dan keletihan. Sebagai agen penguat umum, balsem Bitner diresepkan dalam tempoh selepas operasi, dalam tempoh pemulihan, dengan tekanan fizikal dan mental yang tinggi.

Sebagai langkah pencegahan, balsem digunakan untuk gastritis, ulser gastrik dan ulser duodenum, dyskinesia, serta gangguan pencernaan dan sembelit. Balsem, berkat zatnya, mempunyai sifat imunomodulasi. Menggosok dan menggunakannya sebagai kompres melegakan sakit otot dan sendi. Sekiranya penyakit pernafasan akut dan sakit tekak, balsem dicairkan dalam air suam dan larutan yang dihasilkan membelai tekak.

Dos balm yang disyorkan untuk tujuan terapi dan profilaksis tidak lebih daripada 150 g seminggu atau 20-30 g sehari.

Bahaya dan kontraindikasi balsem

Sebelum menggunakan balsem, perlu mengetahui secara terperinci komposisinya dan memastikan bahawa tidak ada komponen yang menyebabkan alahan. Sifat penyembuhan balsem hanya muncul apabila ia digunakan dengan ketat sesuai dengan dos yang disyorkan. Sebilangan dos yang berlebihan boleh menyebabkan keracunan toksik, di mana kadang-kadang sangat sukar untuk mendapatkan rawatan yang tepat.

Penggunaan balsem dikontraindikasikan sekiranya kekurangan buah pinggang dan hati, wanita semasa kehamilan dan menyusui, serta anak-anak.

Cara minum balsem dengan betul

Kaunter kedai penuh dengan pelbagai pilihan minuman beralkohol: pelbagai jenis wain, semua jenis minuman keras dan koktel, bir dan vodka. Sebilangan besar minuman ini terkenal oleh pengguna umum. Ada yang biasa, tetapi pengetahuan tentang mereka terlalu dangkal. Contohnya, balsem alkohol. Dari mana asalnya dan apa itu?

Apakah balsem alkohol

Kata "balsam" itu sendiri mempunyai akar bahasa Arab, tetapi berasal dari Rusia dari Jerman. Ada legenda bahawa warna herba penyihir dan penyembuh adalah prototaipnya. Dalam tafsiran moden, minuman itu mula wujud sejak abad ketujuh belas. Ketika itulah ahli farmasi Kunce, yang berasal dari Riga, membuat dan menyampaikan kepada Catherine the Great produk alkohol yang ajaib yang dirancang untuk melawan penyakit dan meningkatkan kesihatan. Penguasa menyukainya, dan dia membenarkan produksi pada skala industri. Resipi semasa untuk "Black Riga Balsam" yang terkenal telah diketahui sejak tahun 1847, ketika orang asli Riga yang sama - Wolfschmidt - memperbaiki resipi.

Pada tahun 1939, pengeluaran ditangguhkan kerana keluarga Schrader, yang merupakan penjaga resipi rahsia, berpindah dari Latvia ke Jerman. Hanya pada tahun 1950, balsem mula dihasilkan lagi, termasuk di wilayah Soviet Rusia..

Secara umum, balsam biasanya disebut warna tumbuhan, buah-buahan dan bahan-bahan khas lain, dengan kekuatan sekitar 40-45%. Resipi pengeluaran dirahsiakan dan diteruskan dari satu generasi ke generasi berikutnya. Biasanya, produk ini boleh dibeli dalam botol kaca berwarna gelap atau di dalam kapal seramik. Ini dilakukan agar sinar matahari tidak dapat mencapai isi dan merosakkan rasa dan penyembuhannya..

Aroma minuman berkualiti mestilah balsamic dan mengandungi sejambak ramuan, minyak dan semua komponen yang dinyatakan. Namun, dia tidak seharusnya mengetengahkan catatan tertentu. Rasanya sedikit berminyak, dengan rasa pahit. Warna balsem biasanya berwarna coklat gelap atau hitam.

Pada masa ini, pengeluar menghasilkan balsem dalam jumlah yang terhad, kerana proses pembuatannya cukup rumit dan merangkumi infusi, pendedahan komponen yang terpisah, penyulingan berganda, penapisan akhir, penyusupan produk siap, dll..

Resipi balsem yang sempurna adalah keberuntungan yang luar biasa. Bagaimanapun, komposisi itu bukan sahaja berguna, tetapi juga menyenangkan rasanya. Penggunaan herba, akar, madu dan juga tanduk rusa memberikan khasiat penyembuhan minuman dan rasa yang unik. Jenis balsem biasanya dibahagikan mengikut prinsip wilayah. Satu kumpulan merangkumi produk dari Rusia dan bekas republik Soviet, yang kedua merangkumi negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat. Lebih-lebih lagi, di Amerika dan negara-negara Eropah, balsem disebut perkataan "pahit", yang diterjemahkan sebagai "pahit". Wakil kumpulan pertama yang paling terkenal adalah jenama berikut:

  • "Gorno-Altayskiy".
  • "Gobustan".
  • "Balsam Belarus".
  • "Riga Black Balsam".
  • "Shifo".
  • "Samarkand".
  • "Bashkortostan".
  • "Karelian".
  • "Buryatia".
  • "Parnet".

Dalam kumpulan kedua, nama-nama berikut popular:

  • Bellona (Finland).
  • "Unicum" "(Hungary).
  • "Maurer" (Austria).
  • Abbots dan Boxers (Amerika Syarikat).
  • Angostura (Venezuela).

"Bitner", "Rizhsky", "Becherovka" diiktiraf sebagai yang terbaik di dunia.

Setiap minuman mempunyai rasa uniknya sendiri, tindakan yang disasarkan bergantung pada komposisinya, dan resepinya disimpan dengan penuh keyakinan.

Kandungan komposisi dan kalori

Balsem adalah produk yang terdiri daripada banyak komponen. Kandungan kalori kira-kira 248 kkal, dan jumlah karbohidrat adalah 6.4 g setiap 100 g produk. Struktur utama merangkumi:

  • air tulen;
  • alkohol;
  • cognac;
  • rum;
  • minyak mawar;
  • minyak lemon;
  • gula bakar;
  • asid - malik, asetik, dan lain-lain;
  • tembaga;
  • kalsium;
  • kobalt;
  • mangan;
  • zink;
  • potasium;
  • natrium;
  • besi;
  • magnesium;
  • kromium;
  • tanin;
  • damar.

Di samping itu, perlu disebut secara berasingan mengenai ramuan herba yang merupakan sebahagian daripada komposisi dan memberikannya khasiat yang bermanfaat. Biasanya ini:

  1. Badian (untuk demam, penyakit pernafasan, masalah gastrousus).
  2. Anise hijau (untuk kolik, kembung perut, masalah dengan usus dan organ pernafasan, gastritis, penyakit pankreas, untuk memperbaiki penyusuan).
  3. Kapulaga (untuk bronkitis, batuk, asma, selsema, dan untuk kebersihan mulut).
  4. Kulit kayu oak (untuk masalah keradangan mulut dan usus).
  5. Saffron (pencegahan barah pankreas, penghapusan keadaan kemurungan).
  6. Rosemary (untuk masalah pencernaan dan sistem kardiovaskular, untuk meningkatkan tekanan darah, meningkatkan ingatan dan penglihatan, dan menormalkan sistem saraf).
  7. Juniper (penghilang rasa sakit semula jadi, melegakan bengkak, memulakan proses pertumbuhan semula tisu, menguatkan sistem imun, mengawal ginjal).
  8. Yarrow (untuk masalah perut, memperbaiki pembekuan darah, mempunyai kesan anti-radang yang sangat baik).
  9. Angelica (meningkatkan selera makan, adalah diuretik semula jadi dan antispasmodik).
  10. Pudina (mempunyai kesan vasodilating, koleretik, analgesik, menormalkan sistem saraf, meningkatkan pencernaan).
  11. Kayu manis (disyorkan untuk masalah dengan saluran darah, serta ubat selesema).
  12. Kunyit (mempunyai kesan koleretik).
  13. Laurel (membantu menurunkan kadar gula).
  14. Wormwood (meningkatkan selera makan dan menormalkan proses pencernaan).

Setiap balsem unik dalam komposisi dan merangkumi rahsia dan komponennya sendiri yang memberi seseorang peluang untuk tidak hanya menikmati minuman penyembuhan, tetapi juga meningkatkan kesihatan.

Jangka hayat

Setiap produk mempunyai tarikh luput tersendiri. Mengenai balsem, maka semuanya tidak begitu sederhana. Beberapa balsem sesuai digunakan selama 5 tahun, tetapi kebanyakannya, termasuk "Riga" yang terkenal, tidak mempunyai tarikh luput. Pengilang, dan juga pakar, percaya bahawa dari semasa ke semasa rasa minuman menjadi lebih sengit, dan rasa dan sifat berguna tidak hilang. Oleh itu, dengan membeli sebotol "Rizhsky", anda tidak boleh takut dengan tarikh luput, tetapi meregangkan kesenangan, menikmati setiap titisan minuman penyembuh.

Cara minum balsem dengan betul

Tujuan utama minuman balsamic adalah untuk meningkatkan kesejahteraan, jadi ia tidak digunakan untuk keinginan untuk mencerahkan malam yang membosankan dengan segelas minuman yang kuat, tetapi demi kesihatan. Atas sebab-sebab ini, produk harus diminum dengan betul:

  1. Balsem ini dapat digunakan sebagai makanan tambahan untuk jenis minuman beralkohol lain, serta sebagai minuman beralkohol atau pencernaan. Dos yang disyorkan oleh pakar adalah 30 ml.
  2. Sekiranya minuman itu diminum sendiri, maka anda mesti meminumnya dengan sejuk. Suhu harus diturunkan sehingga kapal ditutup dengan sedikit lapisan salji. Dalam kes ini, balsem mengungkapkan rasa sebenarnya..
  3. Pakar menasihatkan untuk menuangkan minuman itu ke dalam gelas kecil dan minum perlahan-lahan, minum sesedikit mungkin untuk merasakan semua komponen penyusunnya.

Peraturan penggunaan umum merangkumi norma balsem. Menurut pakar, seseorang boleh mengonsumsi hingga 30 ml sehari. Sebagai ubat, norma adalah sekitar 20 ml sehari dan sekitar 150 ml setiap minggu. Penyalahgunaan minuman mengancam perkembangan penyakit gastrousus. Ini adalah peraturan asas untuk menggunakan balsem ajaib.

Dengan apa mereka minum

Balsem bukanlah minuman beralkohol bebas, yang biasanya disajikan untuk makan malam atau makan tengah hari. Itulah sebabnya disarankan untuk menggunakannya sebagai produk tambahan dalam variasi berikut:

  1. Anda boleh mencampurkan balsem dengan alkohol lain. Untuk melakukan ini, disarankan untuk menambahkan tiga atau empat tetes elixir yang indah ke dalam cecair utama. Ini akan membantu mendapatkan sedikit rasa, tetapi tidak akan mengganggu rasa dan aroma produk alkohol kegemaran anda..
  2. Salah satu cara yang paling popular untuk mengkonsumsi minuman adalah menambahkannya ke dalam teh atau kopi dalam jumlah satu hingga dua sudu teh. Ini adalah kaedah yang paling sesuai bagi mereka yang menggunakan balsem sebagai ubat yang dapat menenangkan dan menghilangkan beberapa penyakit..
  3. Anda boleh menggunakan minuman selepas makan, sebagai tambahan kepada cerut atau pencuci mulut, 30 ml.

Apa nak makan

Orang yang berpengalaman dalam pengambilan minuman beralkohol, khususnya balsem, tidak disarankan untuk merosakkan rasa ramuan ini dengan pelbagai makanan ringan. Ais krim, pelbagai pencuci mulut dan buah-buahan yang disajikan pada akhir makanan adalah satu-satunya pilihan..

Adakah selamat diminum dalam bentuk tulen

Penggunaan ramuan sihir dalam bentuk tulennya disyorkan oleh doktor secara eksklusif untuk tujuan terapi dan profilaksis. Doktor menasihatkan mengambil balsem murni untuk mengatasi pelbagai masalah:

  • untuk menguatkan imuniti;
  • sebagai ubat untuk demam;
  • sebagai pencegahan jangkitan virus pernafasan akut;
  • untuk menghilangkan kesan hipotermia dan gangguan saluran gastrousus;
  • untuk menormalkan sistem saraf dan menghilangkan masalah tidur.

Dengan disfungsi tubuh manusia ini, balsem boleh dan harus digunakan dalam bentuk tulen. Seperti kata pepatah: "Bukan untuk bersenang-senang, tetapi untuk kesihatan!"

Penggunaan memasak

Balsem adalah minuman yang cukup serba boleh. Ia bukan sahaja boleh diminum, tetapi juga menambah penyediaan pelbagai hidangan untuk menjadikan rasanya lebih menarik dan kaya..

  1. Ia sempurna sebagai bahan tambahan untuk komponen banyak sos, perap, kuah, dan juga untuk hidangan yang dimasak di panggangan, di dalam ketuhar atau di atas pembakar konvensional.
  2. Minumannya bagus untuk memasak daging dan ikan..
  3. Bagi pencuci mulut, maka ia juga akan menjadi tambahan yang sangat baik untuk bahan utama. Ia boleh ditambah bukan hanya pada kuih manis dan pastri, tetapi juga pastri masin..

Minuman ini akan membantu hidangan biasa untuk dibuka dengan cara baru dan menambah bau wangi yang harum dan menyenangkan, membawanya ke padang rumput alpine yang paling murni.

Koktel balsem: resipi

Minumannya bagus untuk menyusun pelbagai koktel alkohol, penyediaannya di rumah tidak akan sukar..

"Ceria"

  • 10 g jus lemon;
  • 10 g jus oren;
  • 950 g balm jenama apa pun.

Penyediaan: masukkan semua bahan ke dalam gelas dan kacau dengan sudu koktel. Koktel boleh dihidangkan dengan segera.

"Kesegaran kopi"

  • 30 ml kopi yang diseduh sejuk;
  • 100 ml balsem apa pun;
  • sebiji lemon kecil.

Penyediaan
Perah jus dari lemon dan campurkan semua bahan ke dalam gelas. Tetapi harus diingat bahawa kombinasi alkohol ini dikontraindikasikan untuk orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular. Juga, tidak boleh diminum pada waktu malam untuk mengelakkan masalah tidur..

Koktel "Lumba Kuda"

Ia memerlukan:

  • 30 ml gin;
  • 30 ml vermouth kering;
  • ¼ sudu kecil tincture anise;
  • 5-10 titisan balsem.

Campurkan semua bahan. Koktel siap.

"Tukul merah"

  • 1 hidangan vermouth merah;
  • 3 hidangan balsem;
  • 1 bahagian cognac;
  • 0.5 hidangan jus lemon.

Campurkan semua komponen dengan teliti dan tuangkan ke dalam gelas yang stabil dan rendah..

"Jeruk"

  • 40 ml balsem apa pun;
  • Sprite 160 ml;
  • jus setengah limau;
  • ais.

Untuk menyediakan koktel ini, campurkan balsem dengan sprite. Kemudian masukkan jus limau dan kacau lagi. Tuangkan koktel yang sudah siap ke dalam gelas tinggi, di mana sebelum ini tambahkan ais hancur.

Cara membuat balsem di rumah

Tidak ada pengeluar balm yang menghormati diri sendiri yang akan berkongsi rahsia penyediaannya. Tetapi sangat mungkin untuk membuat diri anda di rumah, walaupun bukan "Riga Black Balsam" yang asli, tetapi minuman yang cukup bernilai dan sihat..

Balsam buatan sendiri "Madu"

  • 50 g madu;
  • 10 g propolis;
  • 50 g prun kering;
  • 25 g pinggul mawar;
  • ½ sudu kecil St. John's wort;
  • ½ sudu kecil kayu cacing;
  • ½ sudu kecil bunga linden;
  • ½ sudu kecil pudina;
  • ½ sudu kecil tunas pain;
  • ½ sudu kecil Rimpang Dubrovkin;
  • 1 sudu kecil gula vanila;
  • 7 l vodka.

Penyediaan:

  1. Masukkan prun, yang sebelumnya dipotong kecil-kecil, ke dalam ramuan tanah, pinggul mawar dan rempah, kemudian tuangkan vodka sehingga isinya ditutup sepenuhnya.
  2. Tutup pinggan dengan campuran dengan meletakkan di tempat yang hangat hingga satu bulan.
  3. Tambahkan vodka ke sisa bahan dan masukkan selama sebulan.
  4. Perahkan campuran herba yang telah diselesaikan melalui lapisan kasa yang tebal.
  5. Rebus sisa kek dalam periuk dengan setengah gelas air, sejuk hingga suam dan juga tapis dengan kain kasa.
  6. Tuangkan "ramuan" yang dihasilkan ke dalam sebotol vodka. Kemudian campurkan dengan madu dan propolis. Kemudian gabungkan dengan kandungan herba yang ditapis.
  7. Tutup bekas dengan minuman dengan berhati-hati seperti kali pertama. Simpan dalam kabinet kalis cahaya dengan suhu sejuk selama satu atau dua bulan.
  8. Terikan lagi minuman yang telah siap dan tuangkan ke dalam bekas yang sesuai.

Balsem blackcurrant

  • vodka - 700 ml;
  • air - 1.3 l;
  • 100 keping. daun ceri;
  • 100 keping. daun blackcurrant;
  • 100 keping. daun raspberry;
  • 300-350 g beri blackcurrant.

Penyediaan:

  1. Basuh daun dan beri tanaman segar sehingga bersih, keringkan, tambahkan air dan rebus selama lima belas minit dengan api kecil.
  2. Tapis kuah suam dengan kain tipis atau ayak, perah kek, tambahkan gula dan kacau hingga larut sepenuhnya.
  3. Pasang komponen alkohol dalam bentuk vodka ke warna herba yang disejukkan, juga aduk komponennya, toskan ke dalam kapal dengan gabus yang sesuai, yang harus dipindahkan ke tempat tanpa cahaya. Produk ini mesti disuntik selama tiga hari..

Balsem terkenal dari Riga

Minyak asas disediakan dengan minyak ramuan berikut:

  • ramuan yarrow - 1 g;
  • laurel - 30 g;
  • Rumput Bogorodskaya - 30 g;
  • thyme - 30 g;
  • juniper - 30 g;
  • varieti keriting dan pudina - masing-masing 15 g;
  • Lada Inggeris - 15 g;
  • angelica - 15 g;
  • valerian - 15 g;
  • calamus - 15 g;
  • marjoram - 25 g;
  • Volga dill - 38 g;
  • jintan - 8 g;
  • bijak - 8 g.

Dan juga menambah alkohol wain dengan kekuatan 90 peratus - 420 ml.

Infus disediakan dari ramuan dan akar berikut:

  • hyssop - 10 g;
  • lavender - 10 g;
  • cinta - 10 g;
  • marjoram - 10 g;
  • pudina keriting - 10 g;
  • rosemary - 10 g;
  • yarrow - 10 g;
  • sedap - 10 g;
  • kayu cacing - 10 g;
  • chamomile - 10 g;
  • abu gunung liar (daun) - 10 g;
  • angelica (akar) - 10 g;
  • valerian (akar) - 10 g;
  • beri juniper - 10 g;
  • alkohol wain, kekuatan 70% - 1.2 g

Kaedah memasak:

  1. Pada peringkat pertama, buat infus herba dengan alkohol. Untuk melakukan ini, campurkan bahan dan akar herba, tambahkan alkohol, tahan selama lapan hari, tapis melalui lapisan kain kasa yang padat, peras semua kek dan gabungkan dengan kandungan utama.
  2. Untuk menyediakan pati minyak, campurkan dengan alkohol dan biarkan.
  3. Tapis campuran herba dan kemudian masukkan karamel ke warna mengikut warna tradisional.
  4. Campurkan esen dengan kuahnya dan masukkan safron atau gula terbakar untuk warna akhir.

Cara memilih balsem yang betul

Semasa memilih balsem, anda perlu memberi tumpuan kepada tujuan pemerolehan. Sekiranya seseorang membeli minuman untuk tujuan perubatan, maka perlu dikaji dengan teliti ramuannya, kerana masing-masing dirancang untuk mencegah jenis penyakit tertentu. Dan jika tujuannya adalah untuk menggunakan minuman beralkohol, maka anda boleh menumpukan perhatian pada citarasa anda sendiri (contohnya, jika terdapat intoleransi pudina, maka anda harus mencari yang tidak mengandungi komponen ini).

Balsem berkualiti dijual dalam botol seramik, tanah atau kaca. Dalam kes ini, kaca harus gelap agar tidak merosakkan kualiti berguna dan rasa produk..

Label mesti mempunyai maklumat mengenai pengeluar, tarikh pembuatan, tarikh pembotolan, dan juga mempunyai senarai semua ramuan yang termasuk dalam komposisi. Botol berjenama tidak boleh meneteskan gam atau jejak lain yang "ketara".

Sekiranya syarat asas dipenuhi, maka produk seperti itu berkualiti, anda boleh membuat pembelian dengan selamat.

Kebaikan dan keburukan balsem

Bukan sahaja penggemar minuman beralkohol menghargai rasa balsem yang mempesona, tetapi para doktor juga mendapati di dalamnya banyak bahan berguna yang dapat meningkatkan kesihatan manusia. Balsem ini, yang pada asalnya diciptakan sebagai ubat, tidak kehilangan tujuan sebenarnya hingga kini. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan doktor mengesyorkan pesakit mereka untuk membeli ubat mujarab dan meningkatkan kesihatan mereka dengan cara yang enak dan sihat, kerana banyak ramuan yang termasuk dalam komposisinya dengan murah hati berkongsi dengan manusia kekuatan penyembuhan alam itu sendiri.

Manfaat

Kelebihan minuman ajaib ini telah diketahui selama berabad-abad. Sejak awal keberadaannya, balsem ini membantu seseorang untuk mengatasi banyak penyakit dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan. Penggunaan yang betul memberikan banyak faedah:

  • penghapusan gejala kerja berlebihan;
  • peningkatan selera makan;
  • penghapusan akibat selepas aktiviti fizikal dan mental yang teruk;
  • pencegahan penyakit batu empedu;
  • normalisasi sistem saraf;
  • menguatkan kerja sistem kardiovaskular;
  • penghapusan masalah pencernaan;
  • normalisasi saluran gastrousus;
  • mengurangkan beban pada badan dalam tempoh selepas operasi;
  • penghapusan masalah pencernaan;
  • normalisasi metabolisme;
  • menaikkan nada umum;
  • pencegahan gastritis dan ulser;
  • membantu dalam rawatan angina;
  • perlindungan daripada jangkitan virus;
  • peningkatan imuniti;
  • pengurangan sensasi menyakitkan pada sendi;
  • peningkatan tekanan darah;
  • pencegahan dan rawatan mukosa mulut;
  • penghapusan edema;
  • pengisian tahap vitamin dan mineral yang tidak mencukupi.

Jangan lupa bahawa sifat bermanfaat dari balsem bergantung pada komponen yang membentuk komposisi. Oleh itu, sebelum membeli tincture penyembuhan, anda harus mengkaji komposisi dengan teliti dan memilih minuman yang paling sesuai..

Untuk semua kegunaannya, balsem masih mempunyai kontraindikasi untuk digunakan:

  1. Pertama sekali, anda harus takut reaksi alergi terhadap komponen apa pun, kerana terdapat banyak dari mereka. Oleh itu, anda harus membaca dengan teliti kandungannya dan membuang produk tersebut, komponennya boleh menyebabkan alahan pada orang tertentu..
  2. Titik kedua kontraindikasi adalah overdosis. Kadar yang disyorkan 30 ml sehari harus diperhatikan, dan untuk tujuan perubatan adalah 20 ml.

Larangan keras penggunaan minuman ini berlaku untuk:

  • untuk kanak-kanak sehingga usia 18 tahun;
  • wanita hamil dan menyusu;
  • pesakit dengan gangguan hepatik.

Dalam semua kes lain, minum balsem tidak dilarang. Walau bagaimanapun, jika terdapat pelanggaran, anda masih harus berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat dan mengenal pasti kemungkinan risiko..

Balsem bukanlah ubat mujarab yang membantu menghilangkan sejumlah besar penyakit, walaupun digunakan dengan betul. Tetapi ini adalah minuman yang sangat baik untuk mengekalkan nada umum badan, yang dibuat dari hadiah Ibu Alam yang murah hati. Oleh itu, kadang-kadang anda boleh membiarkan diri anda menikmati rasa minuman yang sangat sihat dan sungguh menakjubkan ini..

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Cara minum balsem alkohol - petua untuk minum

Balsem alkohol bukan sekadar jenis minuman beralkohol lain. Ini adalah ubat sebenar untuk badan. Hari ini industri menghasilkan beberapa jenis alkohol ini..

Jenis alkohol dan minuman herba 40 - 45 darjah

Terdapat dua kriteria utama untuk membahagikan balsem menjadi beberapa kumpulan:

  1. Di tempat pengeluaran.
  2. Mengikut komposisi.

Mengikut kriteria pertama, semua produk alkohol jenis ini dibahagikan kepada dua kumpulan besar. Yang pertama termasuk produk yang dibuat di wilayah bekas republik Soviet, dan juga balsem buatan Rusia. Ini termasuk:

  • Debryansk;
  • Mordovian;
  • Mashuk;
  • Shifo;
  • Ussuriysky;
  • Vyatka;
  • Yenisei;
  • Dagestan;
  • Riga hitam;
  • Gobustan.

Sebilangan besar produk ini membuktikan kualitinya dengan anugerah yang diterima.

Kumpulan kedua merangkumi balsem alkohol yang dihasilkan di pelbagai negara Eropah. Yang paling popular adalah:

  1. "Unicum" dari Hungary.
  2. "Balsam Bittner" dari Sweden.
  3. "Balsam Maurer" dari Austria.
  4. "Abbots" dari Amerika.
  5. Petinju - dari Amerika Syarikat.

Sebilangan pengeluar, terutama dari Eropah, meletakkan produk mereka bukan sebagai balsem alkohol, tetapi sebagai penyembuh pahit.

Perhatian! Produk asing jenis ini disebut dalam satu perkataan - "beater". Diterjemahkan, perkataan ini bermaksud kepahitan. Nama ini disebabkan oleh kenyataan bahawa balsem seperti itu, selalu mempunyai sedikit rasa pahit..

Bergantung pada bahan mentah yang digunakan, balsem alkohol dapat disuntik pada:

  • herba;
  • tanduk rusa atau maral;
  • jus;
  • rempah dan herba;
  • jus;
  • minyak pati;
  • lemak sayuran dan haiwan.

Bergantung pada bahan mentah yang digunakan, balsem siap akan mempunyai arahan penggunaan dan sifat berguna sendiri. Oleh itu, sangat penting untuk mengkaji dengan teliti arahan penggunaan produk ini..

Cara menggunakannya dengan betul

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan balsem alkohol. Tetapi agar tidak membahayakan tubuh anda, tetapi hanya untuk mendapatkan faedah, mereka mesti digunakan dengan betul.

Adakah selamat diminum dalam bentuk tulen?

Alkohol semacam itu harus dimakan sama ada sebelum makan, atau selepas habisnya. Hidangkan minuman itu dalam gelas kecil, minumlah perlahan-lahan agar dapat menikmati rasa dan aromanya yang kaya.

Tidak dilarang membekalkan mereka dengan produk tembakau berkualiti tinggi. Tetapi untuk menggabungkan balsem dengan pengambilan makanan tidak berbaloi. Pembuat minuman keras yang berpengalaman percaya bahawa makanan ringan tidak boleh menyertai hidangan balsam alkohol.

Dengan teh atau kopi

Selalunya, alkohol seperti itu digunakan sebagai penambah perisa dan aromatik untuk minuman ini. Rasa mereka berubah secara signifikan menjadi lebih baik, dan aroma menjadi lebih kompleks dan kaya..

Untuk secawan minuman standard, sehingga 220 ml, satu sudu balsem sudah mencukupi. Ramai orang memperhatikan bahawa rasa minuman seperti itu jauh lebih lembut dan lebih kaya daripada rasa kopi dengan cognac..

Kelebihan besar kaedah penggunaan balsem alkohol ini ialah keracunan tidak berlaku, tetapi pada masa yang sama banyak bahan berguna memasuki badan. Sebagai tambahan, teh yang diperkaya seperti itu dapat meningkatkan imuniti dengan baik..

Sebagai ubat

Penggunaan alkohol dalam dos membolehkan:

  • meningkatkan imuniti;
  • selamatkan diri anda dari hipotermia;
  • mengatasi selsema dan selesema;
  • menggigil;
  • menghilangkan gangguan pada saluran gastrousus.

Perhatian! Sebelum menggunakan minuman beralkohol seperti itu untuk meningkatkan kesihatan dan rawatan penyakit tertentu, adalah mustahak anda berjumpa doktor terlebih dahulu. Semua balsem mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri untuk digunakan, yang mesti diambil kira..

Sebagai peraturan, balsem diambil beberapa kali sehari, dalam jumlah kecil. Kaedah dan dos yang tepat untuk setiap produk berbeza. Oleh itu, penting bukan sahaja untuk mendapatkan nasihat pakar, tetapi juga membaca arahan pengeluar mengenai cara menggunakan produk ini..

Koktel campur

Pada mulanya, produk alkohol ini dibuat hanya untuk penggunaan dalam bentuk tulennya. Tetapi kerana sejumlah keadaan di dunia moden, sebilangan besar koktail mula dihasilkan berdasarkannya..

Ceria

Minuman sedemikian disediakan dari bahan berikut:

  • sebarang balsem alkohol (950 g),
  • jus lemon (10 g),
  • jus oren (10 g).

Semua bahan dicampurkan dengan baik dalam gelas dengan sudu koktel khas dan segera dihidangkan. Berkat penambahan jus sitrus, minumannya mudah diminum, rasanya menyegarkan dan menyegarkan, dan dalam aroma, nada utama ditetapkan oleh oren dan lemon..

Kesegaran kopi

Minuman sedemikian disediakan dari bahan berikut:

  • kopi hitam rebus sejuk (30 ml),
  • balsem alkohol (100 ml),
  • jus sebiji lemon kecil.

Mereka meminum koktel dengan sedikit teguk. Ia menyedarkan tubuh dengan sempurna, mengaktifkan semua proses metabolik dalam badan dan mempunyai kesan tonik umum. Tetapi jangan minum minuman seperti itu pada waktu petang. Ia boleh menyebabkan tidur nyenyak atau insomnia. Tidak disyorkan meminumnya untuk orang yang mempunyai penyakit sistem kardiovaskular..

Letupan berkilau

Koktel seperti itu disediakan dari bahagian yang sama dari bahan-bahan berikut:

  • ramuan alkohol utama,
  • champagne separa manis,
  • jus sebiji lemon,
  • satu sudu besar jus oren.

Semua bahan diadun untuk menghasilkan minuman yang enak, menyegarkan dan agak kuat. Biasanya dia disukai oleh wanita. Ia mesti disajikan dengan tabung koktel khas.

Koktel yang kuat

Ia disediakan dari bahan berikut:

  • vermouth merah,
  • minuman beralkohol herba,
  • kognac,
  • jus lemon.

Bahan-bahan ini diambil dalam kadar 1: 3: 1: 0.5. Semua komponen dicampur dengan teliti dan disajikan dalam gelas rendah tanpa jerami.

Sekiranya tidak ada resipi di atas yang sesuai, maka dibenarkan untuk mencairkan minuman ini dengan air mineral tidak berkarbonat murni dalam bahagian 2: 1 sebelum digunakan. Beberapa titisan lemon ditambahkan ke cecair yang dihasilkan. Mereka minum minuman ini dengan perlahan dan tanpa jerami.

Perhatian! Semua resipi untuk membuat koktel berdasarkan balsam alkohol menggunakan jus lemon. Bahan tambahan ini membolehkan anda melembutkan sedikit dan pada masa yang sama menyegarkan rasa minuman siap. Selain itu, jus buah ini menjadikannya mudah untuk menyamarkan kepahitan ciri alkohol jenis ini..

Manfaat untuk kesihatan

Tonton video yang memberitahu apa itu minuman beralkohol (termasuk balsem), serta sama ada terdapat manfaat daripada minum alkohol dan apa:

Permintaan tinggi untuk produk alkohol ini dijelaskan bukan hanya dari asal dan komposisi semula jadi, tetapi juga oleh sebilangan besar sifat berguna:

  1. Kandungan vitamin, mineral, asid lemak dan bahan organik yang tinggi dalam komposisi menjadikan minuman ini menjadi bahan sebenar. Ia membolehkan anda mengimbangi kekurangan hampir semua nutrien dalam badan..
  2. Mempunyai sifat tonik dan penjanaan semula yang sangat baik. Ia menjadi pembantu yang sangat diperlukan semasa latihan fizikal yang kuat dan kuat, terlalu banyak kerja dan kelemahan umum..
  3. Minuman beralkohol ini membolehkan anda menormalkan selera makan, mengaktifkan pengeluaran jus gastrik. Itulah sebabnya ia sering diresepkan kepada pesakit dengan kekurangan berat badan..
  4. Membantu menguatkan imuniti badan dan melindunginya dari pelbagai virus dan jangkitan.
  5. Semua jenis ubat alkohol ubat ini mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem saraf pusat, menormalkan tidur, melegakan tekanan dan menenangkan lebih cepat. Mereka sesuai untuk pencegahan kegelisahan dan rawatan gangguan tidur kronik..

Balsem beralkohol dari pelbagai jenis bukan hanya minuman beralkohol yang enak dan kuat, ia adalah ubat sebenar, sebelum menggunakan yang anda perlukan untuk berjumpa doktor. Di samping itu, semasa meminumnya, penting untuk mengikuti cadangan yang ditunjukkan oleh pengilang dan tidak melebihi dos yang ditunjukkan olehnya. Hanya dalam kes ini, faedah meminum minuman seperti itu akan menjadi signifikan bagi tubuh..