Artikel tidak dijumpai!

Artikel tidak dijumpai!

Maklumat
  • maklumat mengenai penghantaran
  • dasar privasi
  • Tawaran
Perkhidmatan sokongan
  • Maklum balas
  • Pulangan pembelian
  • Peta Laman
Selain itu
  • Pengilang
  • Sijil hadiah
  • program gabungan
  • Promosi
Kawasan Peribadi
  • Kawasan Peribadi
  • sejarah pembelian
  • Penanda buku
  • Surat berita

Pemilik "IP Burzhinskaya"
Pelanggaran Bryansk © 2020

Persamaan dan perbezaan antara ubi jalar dan artichoke Yerusalem

Dengan munculnya jenis sayur-sayuran baru di rak dan penyebarannya ke seluruh dunia, menjadi sukar bagi banyak orang untuk menavigasi namanya. Dan lebih-lebih lagi - untuk membezakan antara mereka dalam penampilan. Selalunya kesukaran timbul dengan ubi jalar dan artichoke Yerusalem - "ubi jalar" dan "pir tanah". Mari kita bincangkan apa itu dan bagaimana membezakan antara mereka.

  1. Adakah sama atau tidak?
  2. Apakah persamaan dan perbezaannya?
  3. Penampilan
  4. Rasa kualiti
  5. Ciri-ciri yang semakin meningkat
  6. Perbezaan pembangunan dan struktur

Adakah sama atau tidak?

Ciri dan klasifikasi:

  • Ubi jalar adalah tanaman berkhasiat berkhasiat yang semakin meluas sebagai makanan, makanan ternakan dan tanaman hiasan. Adakah kepentingan perubatan dan diet dalam industri makanan (apa penggunaan ubi jalar dan adakah terdapat kontraindikasi?). Ia sering disebut "ubi jalar" kerana bentuk dan warnanya sangat mirip dengan sayur ini..
  • Artichoke Yerusalem adalah tanaman ubi abadi yang dibawa ke Rusia sebagai tanaman ubat pada abad ke-17 dari Amerika Utara. Buahnya mengandungi komposisi vitamin dan mineral yang unik. Kilang ini tidak bersahaja, oleh itu tumbuh dengan baik di hampir semua jenis tanah dan pencahayaan yang buruk.

Apakah persamaan dan perbezaannya?

Penampilan

  • Pada penampilannya, ubi keledek menyerupai kentang. Dia selalu mempunyai kulit halus yang tipis, tetapi warna, rasa dan ketumpatannya berbeza-beza bergantung pada ragamnya. Bentuknya boleh sama sekali: bujur, memanjang dan bahkan bergaris. Ubi jalar bersaiz besar, strukturnya kasar, dan warna buburnya cerah. Tiada mata.
  • Artichoke Yerusalem dalam penampilannya sangat menyerupai pir atau halia, mempunyai bentuk bujur dan bujur. Buahnya kenyal dengan kulit yang nipis dan hampir tidak mempunyai mata. Selain itu, mereka bergelombang, dengan jalur yang menonjol di sepanjang paksi.

Rasa kualiti

  1. Varieti ubi jalar dibahagikan kepada varieti sayur-sayuran dan pencuci mulut, masing-masing mempunyai citarasa sendiri..
    • Sayur-sayuran mempunyai rasa manis yang ringan.
    • Makanan pencuci mulut, seperti namanya, lebih manis. Rasanya seperti kentang, jagung, buah berangan, wortel.
    • Varieti manis - dengan rasa pisang, tembikai, labu.
  2. Rasa artichoke Yerusalem mentah mirip dengan tangkai kubis dengan rasa kacang. Sekiranya anda menggunakan produk ini dengan rawatan panas, ia akan memperoleh rasa cendawan. Dagingnya rangup, manis.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Ubi jalar itu seperti liana, ia tidak bersahaja, oleh itu ia boleh bertahan di mana-mana tanah. Tetapi jika kualiti produk siap penting bagi anda, pertumbuhan memerlukan suhu sekurang-kurangnya 25 ° C.

Ubi jalar tidak mudah diserang oleh serangga atau penyakit khas tanaman ikat. Ia tidak memerlukan penanaman, dan ini mengurangkan penjagaan tanaman minimum..

Melintang dan menegak adalah dua cara menanam ubi jalar dari ubi.

    Dalam versi pertama, tanah kukus dan sentimeter pasir dituangkan ke dalam kotak dengan lubang untuk kelembapan berlebihan. Umbi diletakkan di sisinya, ditekan ke dalam tanah yang disiapkan dan tumpah dengan teliti. Selepas itu, kotak itu diletakkan di tempat yang hangat..

Semasa pertumbuhan, tanaman memerlukan penyiraman yang banyak.

  • Dalam kes kedua, umbi diletakkan pada kedudukan biasa. Juga, bergantung pada ragamnya, dua jenis penanaman dapat digunakan: kering dan basah. Apabila kering, tanaman diletakkan secara tegak lurus, tidak memerlukan penyiraman. Dengan percambahan basah, umbi direndam dalam air kurang dari separuh.
  • Ubi jalar ditanam dan dijaga pada bulan Mac, ketika suhu udara menghangat hingga + 15 ° С. Kawasan tumbuh mesti dilindungi dari angin, dan pokok-pokok tinggi tidak boleh dibiarkan berdekatan, yang dapat menyekat cahaya matahari. Lubang-lubang kecil digali di tanah yang disiapkan pada jarak 30 cm antara satu sama lain. Pucuk tenggelam ke tanah dengan jarak 5-7 cm.

    Artichoke Yerusalem adalah tanaman yang bersahaja, tetapi berbuah. Dia tidak memerlukan penjagaan yang berterusan dan berhati-hati serta tempat yang istimewa di kebun. Tanaman ini ditanam pada akhir musim luruh atau musim bunga. Ia boleh wujud dan berbuah di semua jenis tanah. Hanya tanah lembap, tempat di mana wortel dan bunga matahari ditanam lebih awal tidak sesuai untuk artichoke Yerusalem.

    Penyelenggaraan tanaman adalah minimum, namun tanaman tidak boleh dibiarkan tanpa pengawasan. Ia penuh dengan kekurangan hasil panen.

    Di kawasan dengan iklim sederhana, artichoke Yerusalem mempunyai kelembapan yang cukup dengan pemendakan. Tetapi sekiranya berlaku kemarau, kilang memerlukan pengairan tambahan. Tempat tidur disiram sekali setiap 7-10 hari, masing-masing memerlukan 10-15 liter cecair.

    Pendaratan boleh rosak dengan:

    • slug;
    • larva kumbang;
    • tahi lalat;
    • tetikus.

    Antara penyakit artichoke Yerusalem, busuk putih dan cendawan serbuk adalah perkara biasa..

    Sebab utama kemunculan penyakit ini:

    1. kelembapan berlebihan;
    2. kemarau;
    3. perubahan suhu siang dan malam.

    Perbezaan pembangunan dan struktur

    • Ubi jalar membentuk penebalan pada akar, di mana kanji, gula dan nutrien lain disimpan. Sistem akar tanaman terdiri daripada akar umbi. Batangnya menjalar, panjangnya lima meter dan menyerupai bulu mata. Ketinggian semak berkisar antara 15 hingga 18 cm. Daunnya berbentuk petioles panjang berbentuk hati.
    • Artichoke Yerusalem mempunyai sistem akar yang kuat dan maju. Batang tanaman kuat, tingginya dapat mencapai panjang hingga 4 m, mereka bercabang di atas permukaan tanah dan di dalam tanah. Daunnya besar, berbentuk ovoid, runcing di hujungnya, bergigi kasar di tepinya.

    Seperti yang anda lihat, kedua budaya ini mempunyai perbezaan yang ketara: ini adalah ciri-ciri menjaga mereka, dan iklim yang diperlukan, dan bahkan perbezaan luaran..

    Cara memasak artichoke Yerusalem yang sangat sihat sehingga pemakan daging dan kanak-kanak menyukainya

    Artichoke Yerusalem dijual di banyak pasar raya, tetapi masih banyak artichoke Yerusalem eksotik, yang tidak diketahui cara memasaknya. Kita tahu bagaimana! - dan kami akan memberitahu anda. Dan mari kita berkawan dengan ubi yang luar biasa ini, apa pun namanya!

    Artichoke Yerusalem adalah ubi yang boleh dimakan dengan kulit coklat dan daging putih garing yang dapat bertukar menjadi berkrim dan haluskan setelah dimasak. Rasanya seperti persilangan antara ubi jalar dan ubi saderi. Secara konsisten, ia lebih berair dan kurang berkanji daripada kentang. Secara luarannya serupa dengan akar halia, tetapi tidak begitu simpul. Penggemar artichoke Yerusalem menggambarkannya seperti ini: “Ini berkrim, lembut dan manis dengan sedikit vanila. Sama baiknya dengan kentang buatan sendiri atau lebih baik. ".

    Umbi, tentu saja, tanaman itu tidak berakhir. Artichoke Yerusalem adalah abadi genus Sunflower dan kelihatan seperti bunga matahari. Perkataan "artichoke Yerusalem" mungkin berasal dari nama suku India Tupinamba, dari mana tanah airnya - dari Brazil - tanaman pada abad ke-17 dan dibawa ke Eropah.

    Ia juga disebut "artichoke Yerusalem". Mengapa begitu, artichoke Yerusalem berasal dari Yerusalem? Tidak. Versi pertama: ini adalah mengenai penyelewengan nama tumbuhan Itali - girasole ("bunga matahari"), yang kemudian berubah menjadi "Yerusalem". Kedua: Para pendatang Eropah yang tiba di Amerika Serikat menyebut umbi ini, baru bagi mereka, akar dari Yerusalem Baru, kerana begitulah mereka kadang-kadang memanggil tanah air baru mereka, yang menginginkan kebesaran dan rahmat. Dan perbandingan dengan artichoke pertama kali terjadi di Eropah, ketika lelaki Perancis, Samuel de Champlain, pengasas Quebec, menulis dalam buku hariannya bahawa rasa ubi itu seperti jantung artichoke..

    Kemunculan ubi artichoke Yerusalem yang bulat (sedikit pot-perut) dan cara ia aktif tumbuh di bawah tanah memberikan dua lagi nama: "truffle Kanada" dan "pir tanah".

    Sebelum memasak ubi artichoke Yerusalem, basuh dengan menggunakan spons

    Cara memilih, menyediakan dan menyimpan artichoke Yerusalem

    Apa pun namanya, artichoke Yerusalem memang sedap. Ini memiliki rasa kacang yang baik dan ringan, dan tekstur renyah ketika mentah, konsistensi seperti haluskan ketika direbus atau dibakar, dan nilai pemakanan umbi dan kemudahan penyimpanannya. Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem, maka tanpa membersihkan atau membersihkan kotoran, bungkus dengan tuala kertas, pindahkan ke bekas kedap udara dan masukkan ke dalam peti sejuk. Di sana dia akan hidup sehingga 2 minggu. Juga, artichoke Yerusalem berguna dan diperlukan untuk kesihatan (baca bahan kami mengenai perkara ini di sini).

    Musim artichoke Yerusalem adalah dari Oktober hingga Mac. Semasa membeli, perhatikan warna kulitnya. Ia mesti berwarna coklat pucat tanpa bintik-bintik gelap. Umbi harus tegas dan segar, tidak lembut dan berkerut.

    Basuh artichoke Yerusalem dengan teliti sebelum menggunakannya

    Artichoke Yerusalem boleh dimakan mentah, dipotong menjadi kepingan atau parut. Ia boleh dipanggang tanpa mengupas, seperti kentang jaket, atau anda boleh mengupasnya dengan pisau "pembantu rumah". Sekiranya anda membeli artichoke Yerusalem di pasar - "di tanah", anda mesti mencucinya terlebih dahulu menggunakan span atau berus khas. Kemudian potong, potong, potong, mengikut keperluan anda. Dan itu sahaja - masak untuk kesenangan anda!

    Petua: Bubur artichoke Yerusalem kehilangan warna ketika terkena udara, jadi letakkan sayur yang dikupas dalam mangkuk air asam dan simpan di sana sehingga digunakan. Ngomong-ngomong, merebus artichoke Yerusalem "dalam seragamnya" juga enak kerana kemudian dapat dikupas dengan mudah..

    Sekiranya perlu, kupas ubi

    Artichoke Yerusalem dan lain-lain - persahabatan selamanya

    Dari kentang tumbuk baldu hingga pai cendawan hutan gurih dan epal hijau tart, artichoke Yerusalem berfungsi dengan baik dalam banyak hidangan. Ini sesuai dengan rasa permainan liar yang kaya dan sama sekali tidak berlebihan dalam hidangan unggas dan ikan. Umbi terasa hebat dalam sup. Pada asasnya, kaldu yang enak dimasak, yang enak dan baik sebagai asas untuk sos, kerana rasanya nipis dan elegan..

    Salah satu syarikat yang mudah dan berkesan untuk membakar artichoke Yerusalem adalah campuran zaitun dan mentega, rosemary dan cuka balsamic. Dan di antara sayur-sayuran, dia berkawan dengan wortel dan saderi.

    Di Jerman dan negara-negara Eropah yang lain, umbi malah dijadikan bahan mentah minuman beralkohol. Ia meluas, tahan sejuk dan tidak bersahaja. Umbi kaya dengan karbohidrat yang berpotensi diperam. Hasil alkohol dari artichoke Yerusalem rata-rata 1.5-3.5 kali lebih tinggi daripada gandum atau kentang.

    Potong artichoke Yerusalem menjadi kepingan

    Yang ideal juga mempunyai kontraindikasi.

    Tunggu sahaja untuk menggila artichoke Yerusalem! Dia mempunyai kata berhenti: kembung. Sekiranya anda cenderung ke arah itu, berhati-hati dengan ubi, terutama yang baru dituai. Chef berbahasa Inggeris malah memanggil Jerusalem artichoke fartichoke (maaf! Terjemahan literal dari "fart artichoke"). Sekiranya selepas makan 1-2 biji epal, perut anda bertindak balas secara nyata dan nyaring, artichoke Yerusalem bukan lagi untuk anda. Semasa penyimpanan, inulin (menyebabkan reaksi badan yang ganas) pecah menjadi glukosa dan fruktosa - tahap pengaruh artichoke Yerusalem pada perut menurun, tetapi kandungan kalori meningkat. 100 g umbi boleh mengandungi hingga 75 kcal.

    Tidak ada kontraindikasi langsung untuk penggunaan artichoke Yerusalem, tetapi ia mesti dimakan dengan hati-hati juga dengan batu di ginjal dan di pundi hempedu. Seperti yang mereka katakan, ada juga bintik-bintik di Matahari.

    Sekiranya anda mempunyai masa dan keinginan, anda boleh, atas nasihat banyak pakar pemakanan, dapat membantu mengurangkan kembung perut. Untuk melakukan ini, ubi mesti dipanggang di dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 90 ° C selama 12 minit, kemudian inulin (yang banyak di dalam umbi) berubah menjadi fruktosa, dan penyataan aktif usus menurun. Tetapi ia tidak betul! Kami mengetahui contoh-contoh ilustrasi apabila ini tidak membantu..

    Atau gunakan ubi "jaket" yang dipotong separuh

    9 idea untuk menggunakan artichoke Jerusalem

    Dan sekarang, setelah mencipta gambaran mental yang hebat, 9 idea untuk menggunakan artichoke Yerusalem:

    Seperti kebanyakan sayur-sayuran akar lain, artichoke Yerusalem bertindak balas dengan baik terhadap suhu tinggi. Bakar sahaja. Untuk melakukan ini, potong ubi menjadi kepingan atau baji. Gerimis dengan minyak zaitun dan campurkan dengan thyme / sage dan bawang putih. Artichoke Yerusalem yang dipanggang seperti itu adalah hidangan sampingan yang sangat baik untuk daging panggang. Lihat resipi untuk salad artichoke Yerusalem Super Panas dengan roti ceri.

    Salad artichoke Yerusalem super sihat dengan tomato ceri

    Adakah anda suka pizza? Gunakan artichoke Yerusalem untuk menyiapkannya. Potong ubi ke dalam kepingan nipis dan letakkan di dasar adunan, disapu dengan sos tomato. Masukkan lebih banyak keju biru, mozzarella dan keju keras, taburkan dengan daun rosemary cincang dan bakar.

    Seingat anda, kami memuji rasa artichoke Yerusalem. Untuk merasainya, berikut adalah resipi hebat - Artichoke Carpaccio Yerusalem.

    Carpaccio artichoke Yerusalem

    Adakah anda suka kentang goreng? Buat gratin dengan menggantikan sepertiga kentang dengan kepingan artichoke Yerusalem.

    Sediakan salad kiub artichoke Yerusalem, paprika, mozzarella, zaitun dengan pesto sebagai pembalut, atau salad artichoke Yerusalem dengan krek dan crouton yang digoreng dengan minyak sayuran.

    Salad artichoke Yerusalem dengan gumpalan dan crouton

    Mahu kerepek? Potong artichoke Yerusalem dengan nipis pada parutan mandolin khas. Musim dengan garam dan lada. Goreng hingga keperangan.

    Walaupun untuk musim sejuk, ubi yang indah dapat disiapkan dengan memutar beberapa balang kaviar sayur dengan artichoke Yerusalem (resipi di sini).

    Kaviar artichoke Yerusalem

    Sekiranya anda menggemari sayur-sayuran, masaklah dengan artichoke Yerusalem. Kupas artichoke Yerusalem dan potong dengan jalur halus dan halus. Parut keju Adyghe pada parut kasar. Campurkan bahan-bahan yang telah siap, masukkan telur yang telah dipukul, garam dan musim dengan lada. Kacau hingga sebati dan goreng seperti lempeng dengan minyak sayuran

    Masak sup dengan artichoke Yerusalem. Untuk melakukan ini, masak hingga lembut, dan semasa ubi masih panas, gosokkannya melalui ayak. Pindahkan ke periuk, masukkan susu dan mentega. Panaskan hingga mendidih dan kemudian cairkan sup dengan krim. Gunakan cendawan atau bawang sebagai perisa semula jadi. Lihat resipi sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini di sini.

    Sup krim artichoke Yerusalem dengan kebab shish porcini

    Warga Amerika Doug Ness, seorang petani, dan Willetta Varberg, seorang perunding pemasaran dari Idaho, memutuskan untuk menghidupkan artichoke Yerusalem untuk kedua kalinya dan menjadikan umbi itu sama seperti wortel. Mereka memohon pendaftaran cap dagang (dan sebenarnya, nama baru) Sun Roots ("sun tuber"). Mereka sekarang memperkenalkan artichoke Yerusalem sebagai makanan terbaru mereka.

    Dapur Kami. Artichoke Yerusalem, ubi jalar dan "epal syaitan"

    Kami memasak hidangan dari ubi: ubi jalar - ubi jalar, pir tanah - artichoke Yerusalem, dan "epal syaitan" Rusia - melalui halaman karya Jean-François Parot dan ensiklopedia masakan. Resipi dari seluruh dunia dan lawatan singkat ke dalam sejarah dari pengarang lajur Daria Otavina

    Tidak ada makanan yang baik tanpa cinta,

    - kata heroin novel Jean-François Parot "The Rue Blanc-Manteau" Catherine. Bagaimanapun, tidak kira apa ramuan utama hidangan itu, penting untuk menyediakannya.

    Ini juga berlaku untuk kentang biasa, yang hari ini telah menjadi bagian penting dari diet penduduk benua, dan pernah eksotik seperti ubi jalar Amerika Selatan, ubi jalar dari Aztec, yang muncul di rak Rusia hanya pada abad ini. Atau, sayangnya, artichoke Yerusalem - pir tanah atau epal tanah - dipanggil dengan alasan. Bergantung pada tempat pengedarannya, artichoke Yerusalem dapat berbentuk bulat dan memanjang dan setelah memasak mempunyai sedikit bau buah dan rasa kacang..

    Foto: jiangdi / Shutterstock.com

    Nama "Artichoke Yerusalem" mungkin berasal dari suku Indian Brazil Tupinamba, yang pertama kali menemui umbi dan mula menggunakannya untuk makanan. Ia juga disebut artichoke Yerusalem, walaupun pir tanah tidak ada hubungannya dengan Yerusalem dan artichoke. Mereka mengatakan bahawa secara semantik nama itu mungkin berasal dari nama Itali girasole yang terdistorsi - "bunga matahari", hingga genus artichoke Yerusalem.

    Pir tanah datang ke Eropah pada abad ke-16 melalui Perancis masakan yang ingin tahu. Di Rusia, mereka mula membiakkannya hanya pada abad ke-19. Resipi pertama kami dari buku Jean-François Parot, diplomat dan penulis Perancis, sangat sesuai untuk artichoke Yerusalem dan kentang biasa.

    Nicholas membuka penutupnya, dan aroma indah epal tanah rebus melayang di dapur. Peralatan makan, roti, dan sebotol sari ada di atas meja. Setelah menetap, dia menuangkan segelas sari dan mengisi piring dengan makanan. Ketika melihat sayur-sayuran yang lazat dalam sos putih yang halus, di permukaan kepingan pasli dan kucai halus dicincang, dia mengeluarkan air liur.

    Umbi dalam sos putih

    Bahan-bahan: 1 kg artichoke Yerusalem atau kentang, 100 g lemak babi, 1-2 sudu besar. l. tepung, 2 ulas bawang putih, 1 daun salam, ½ sudu kecil. biji jintan, kira-kira 300 ml wain putih kering, garam dan lada secukupnya, ramuan untuk dihidangkan.

    Kaedah:

    "Pertama sekali, anda perlu memilih beberapa kentang dengan ukuran yang sama. (.) Kemudian cuci, gunakan dan lepaskan kulitnya dengan teliti, cuba memberikan bentuk bulat tanpa tonjolan. Potong babi babi menjadi kepingan, masukkan ke dalam kuali dan reneh dengan api kecil sehingga lemak babi telah melepaskan semua jusnya, dan kemudian keluarkan dari kuali, berhati-hati agar tidak membakarnya. Celupkan kentang ke dalam lemak panas dan goreng hingga kekuningan. Jangan lupa tambahkan beberapa ulas bawang putih yang tidak dikupas, secubit biji jintan, dan daun salam. Secara beransur-ansur sayur-sayuran akan menjadi rangup. Terus menggoreng, perlahan-lahan membalikkannya, sebentar, sehingga bahagian tengah sayur menjadi lembut, dan hanya kemudian, dan tidak lebih awal, taburkan sesudu tepung yang baik di atasnya dan tumis tepung bersama sayur dengan gerakan yakin, dan setelah menghirupnya, tuangkan setengah botol wain Burgundy. Baiklah, dan tentu saja, garam dan lada, dan kemudian biarkan mendidih dengan api kecil selama dua perempat jam lagi. Apabila kuah mendidih, ia akan menjadi lembut dan lembut. Ringan dan cair, dengan lembut akan merangkul kentang hancur yang meleleh di mulut anda dengan kerak renyah "(J.-F. Parot" The Riddle of Blanc Manteau Street ").

    Artichoke Fried Jerusalem

    Foto: Brent Hofacker / Shutterstock.com

    Bahan-bahan: 250 g artichoke Yerusalem, beberapa sudu minyak bunga matahari, sepotong mentega, ¼ sdt. garam, ¼ sudu kecil. lada segar (putih atau hitam), 1 cengkih bawang putih, beberapa tangkai pasli segar, krim masam dan sos bawang putih untuk hidangan (pilihan).

    Kaedah:

    Panaskan minyak bunga matahari dalam kuali.

    Kami mencuci dan membersihkan artichoke Yerusalem dengan teliti. Potong, gosok dengan serbet untuk mengeluarkan cecair berlebihan dan segera turunkan ke dalam kuali. Masak dengan api besar hingga garing, kemudian turunkan api, masukkan bawang putih dan pasli cincang halus, masukkan sekeping mentega dan reneh hingga lembut.

    Gratin artichoke Yerusalem

    Foto: Magnago / Shutterstock.com

    Gratin pada dasarnya adalah kaserol kentang dalam sos bawang putih berkrim. Dari artichoke Yerusalem, hidangan itu ternyata lebih berguna dan kurang kalori..

    Bahan-bahan: 500 g pir tanah, 250 ml krim atau krim masam bukan berasid, 1 sudu besar. l. mentega (sayur atau mentega), jus dua ulas bawang putih, ½ sdt. garam, ½ sudu kecil. lada, pala tanah di hujung pisau, keju parut dan ramuan untuk dihidangkan (pilihan)

    Kaedah:

    Potong artichoke Yerusalem yang dikupas menjadi cincin nipis. Lubricate acuan tahan api dengan minyak. Kami menyebarkan satu lapisan, isi dengan krim, dicampurkan dengan garam, lada, kacang dan jus bawang putih. Kami mengulangi prosedur. Taburkan dengan keju parut, jika mahu, dan bakar dalam oven yang dipanaskan hingga 180-200 C selama kira-kira 30-40 minit.

    Ubi keledek bakar

    Foto: Anna Shepulova / Shutterstock.com

    Terdapat akar lain yang boleh dimakan yang tumbuh, seperti lobak, bawah tanah, yang disebut "kamotli": ini adalah ubi jalar tempatan, dimakan rebus, mentah dan digoreng,

    - menulis kembali pada abad XVI Bernardino de Sahagun dalam karyanya "Sejarah umum urusan Sepanyol Baru"

    Ubi jalar, ubi jalar, dalam bentuk mentahnya menyerupai wortel dalam warna dan rasa, dan pada yang digoreng - labu atau kentang sedikit beku (dan oleh itu sedikit manis).

    Ia dibakar di dalam ketuhar mengikut prinsip yang sama. Boleh di foil - untuk mempercepat proses. Dihidangkan dengan sudu yoghurt atau krim masam, keju dan herba.

    Hidangan yang sangat lazat, sihat dan agak ringan.

    Kentang goreng keledek

    Foto: DronG / Shutterstock.com

    Goreng ubi jalar menjadi rebutan dalam masakan restoran dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kerepek yang diperoleh dengan rawatan panas goreng tidak begitu manis, lebih rangup dan lembut.

    Kaedah:

    Potong keledek yang telah dikupas menjadi kepingan. Blot dengan tuala, mengeluarkan cecair berlebihan. Kami memasak pada suhu 160-170 C dalam penggorengan. Kami meletakkannya di tuala kertas. Garam dengan garam kasar atau garam laut. Kami berkhidmat dengan segera.

    Bagaimana dengan kentang? Adakah anda rasa kentang begitu mudah, dimasak dan dimakan? Itu tidak ada! Anda tahu berapa banyak hidangan yang anda boleh memasak dari kentang!

    - kata Tosya dari filem "Girls".

    Satu lagi kejayaan musim ini ialah kentang akordeon.

    Foto: Vankad / Shutterstock.com

    Bahan-bahan: 4 kentang sederhana, jus 4 ulas bawang putih, kira-kira 2 sudu besar. l. minyak sayuran, segenggam bawang hijau cincang, sejumput ramuan: rosemary, oregano, thyme atau sage, garam dan lada secukupnya, mentega atau krim masam untuk dihidangkan.

    Kaedah:

    Panaskan ketuhar hingga 230-250 С.

    Kentang saya, lap kering (jangan kupas). Ambil 2 batang kayu atau lidi. Letakkan satu kentang di atasnya dan potong secara merata (tongkat tidak akan memungkinkan pemotongan kentang hingga akhir, menjaga keutuhan umbi). Kami mengulangi prosedur dengan yang lain.

    Gosokkan ke kulit dan tuangkan ke dalam potong dengan satu sendok teh, dicampurkan dengan jus bawang putih, garam, lada, rempah-rempah dan bawang hijau cincang halus, zaitun atau minyak sayuran lain, sedikit meregangkan "akordeon" kentang kami.

    Kami menyebarkannya di atas loyang yang ditutup dengan kertas minyak atau mentega dan bakar selama kira-kira 40-45 minit.

    Semasa menghidang, tuangkan dengan mentega dan taburkan dengan ramuan herba.

    Penyokong kentang yang paling hebat ialah penulis Rusia Mikhail Prishvin, yang bahkan menerbitkan karya ilmiah yang serius "Kentang di kebun dan kebun" pada tahun 1908.

    Jauh sebelum ini, seorang lagi penulis, memoirist, saintis dan ahli botani Rusia (salah seorang pengasas pomologi - sains varietas) Andrei Bolotov berpendapat bahawa nama Rusia untuk kentang berasal dari kata-kata Jerman die Kraft (kekuatan, kekuatan) dan der Teufel (syaitan, syaitan). Oleh itu, untuk sekian lama di Rusia, kentang dipanggil begitu - "epal syaitan".

    Pada mulanya mereka takut memakannya, bahkan pada masa Peter Agung, dan pada abad ke-19, "rusuhan kentang" yang terkenal melanda seluruh negeri, ketika para petani enggan menanam "apel sial" yang jahat, kerana penyimpanan dan penggunaan yang tidak betul terdapat keracunan besar-besaran di seluruh negara ( kentang hijau mengandungi daging kornet beracun).

    Semoga artichoke Yerusalem - artichoke Yerusalem dan ubi jalar di luar negara mengelakkan kekaburan seperti itu.

    Apakah perbezaan antara ubi jalar dan artichoke Yerusalem? Manfaat dan bahaya tanaman ini dan kawasan penggunaannya

    Dengan munculnya jenis sayuran baru di negara kita, budaya yang berbeza dapat menjadi keliru. Contohnya, ubi jalar dan artichoke Yerusalem mempunyai bahagian bawah tanah yang boleh dimakan - ubi, terdapat beberapa nama, tetapi masa berbuah berbeza.

    Artikel ini membincangkan secara terperinci persamaan dan perbezaan mereka mengikut pelbagai kriteria: penampilan, tempat pertumbuhan, komposisi kimia, bidang aplikasi, serta membincangkan mengenai sifat-sifat bermanfaat dan berbahaya dan bagaimana memilih akar berguna yang tepat.

    Apa Itu: Definisi Ringkas dan Huraian Botani

    Keledek

    Ubi jalar (nama lain - "ubi jalar") adalah tanaman ubi dari Ipomoea genus dari keluarga Vyunkov. Ini adalah pokok herba termofilik dengan batang menjalar dan ketinggian semak 15-18 cm. Daun berbentuk hati pada keratan panjang. Dengan penebalan akar lateral, ubi yang boleh dimakan dengan putih, ungu, kuning, krim, daging merah terbentuk. Berat umbi sedemikian adalah dari 200 g hingga 3 kg.

    Biasanya disebarkan oleh pucuk ubi yang tumbuh. Ia jarang mekar, beberapa jenis tidak pernah memerlukan pendebungaan oleh lebah. Bunga berbentuk corong besar, putih, ungu pucat, merah jambu.

    Pir tanah

    Artichoke Yerusalem juga dikenal dengan nama "pir tanah", "artichoke Yerusalem". Umbi umbi herba genus Bunga Matahari, keluarga Astrovye. Mempunyai sistem akar yang kuat dan kuat, membentuk umbi yang boleh dimakan pada pucuk bawah tanah yang boleh dimakan.

    Batang mencapai ketinggian 40 cm hingga 4 m, lurus dan kuat dengan bercabang di bahagian atas dan daun puber. Ia boleh tumbuh di tempat teduh separa, dan bahkan di tanah berasid yang buruk. Di bahagian Eropah Rusia mekar pada bulan Ogos - Oktober, pada satu batang hingga 10-15 bunga kuning dan kuning keemasan, dikumpulkan dalam bakul.

    Adakah sama atau tidak?

    Tumbuhan sering keliru, mengambil satu spesies dengan nama yang berbeza, tetapi jika anda mula membandingkannya dengan satu sama lain, anda akan menemui banyak perbezaan..

    Apakah perbezaannya?

    Pir tanah dan ubi jalar tidak hanya berbeza dari segi rasa dan penampilan, tetapi juga sifat lain..

    Penampilan

    Tumbuhan berbeza dalam ketinggian semak, jenis dan ukuran daun dan bunga. Umbi ubi jalar sama rata, panjangnya hingga 30 cm. Mereka mempunyai kulit tipis hampir semua warna pelangi tanpa mata, daging lembut. Rasa boleh berkisar dari hambar hingga manis. Di artichoke Yerusalem, mereka melengkung dan bergelombang, warnanya bervariasi dari putih hingga kuning gelap. Nodul terasa seperti lobak atau tunggul kubis.

    Tempat berkembang

    Tempat kelahiran ubi jalar adalah Peru dan Colombia, dari mana ia merebak ke Polinesia dan New Zealand melalui air dan dengan bantuan burung. Kemudiannya menyebar ke wilayah lain, tetapi berkembang secara meluas di China, India, Indonesia.

    Artichoke Yerusalem telah lama dibiakkan oleh orang India; ia datang ke Eropah dan Rusia dari Amerika Utara. Sekarang di banyak negara ia dianggap sebagai rumpai dan bahkan objek karantina. Meluas di bahagian Eropah di Rusia.

    Komposisi kimia

    Komposisi ubi jalar mengandungi sukrosa, fruktosa, glukosa, yang memberikan rasa manis pada buah.

    • Ia kaya dengan vitamin retinol, B.
    • Mengandungi banyak kalium dan kalsium.

    Ubi jalar mengandungi 86 kcal per 100 gram produk, iaitu 1.5 kali lebih banyak daripada kentang. Komposisi ubi boleh berbeza-beza bergantung pada ragam dan tempat pertumbuhan.

    Umbi pir tanah serupa dalam komposisi dengan kentang, mengandungi:

    • inulin;
    • protein;
    • fruktosa;
    • bahan nitrogen;
    • vitamin B dan C;
    • karotena.

    Baca lebih lanjut mengenai komposisi kimia artichoke Yerusalem di sini.

    Manfaat dan keburukan

    Kerana kandungan retinol yang tinggi (lebih banyak daripada pada wortel), ubi jalar berguna untuk mengekalkan imuniti dan sintesis normal hormon seks. Buah-buahan dengan pulpa ungu mengandungi antosianin, yang mempunyai sifat antioksidan. Semasa makan, harus diingat bahawa ubi ubi jalar mempunyai kesan pencahar..

    Penggunaan artichoke Yerusalem terletak pada kesan yang baik terhadap mikroflora usus. Dengan memasukkannya ke dalam diet, anda dapat menyembuhkan pelbagai gangguan pencernaan. Ia menekan perkembangan mikroorganisma berbahaya dalam usus manusia, membantu menyingkirkan toksin dan menormalkan saluran gastrousus. Kerana kehadiran inulin dalam komposisi, ia dapat digunakan untuk diabetes.

    Artichoke Yerusalem mentah boleh menyebabkan ketidakselesaan perut, ia juga dikontraindikasikan sekiranya intoleransi individu dan kolelitiasis.

    Kami mencadangkan menonton video mengenai khasiat ubi jalar yang bermanfaat:

    Kawasan aplikasi

    Berkat rasanya yang manis, ubi jalar telah sering menjadi tetamu di meja, banyak resipi telah diciptakan dengannya dalam komposisi.

      Mereka membuat dari ubi-ubinya:

    1. tepung;
    2. molase;
    3. alkohol.
  • Minuman kopi dibuat dari biji.
  • Batang dan daun dapat diberi makan kepada ternakan dan dapat dikompos.
  • Pati ubi jalar juga digunakan dalam perubatan.
  • Artichoke Yerusalem digunakan untuk makanan manusia dan sebagai tanaman makanan yang meningkatkan hasil susu dan pengeluaran telur pada binatang peliharaan. Di ladang pemburuan sebagai sokongan makanan untuk permainan. Di AS, artichoke Yerusalem digunakan untuk membuat pengganti kopi yang menyerupai chicory dalam kualitinya..

    Mana yang lebih baik untuk dipilih?

    Artichoke Yerusalem adalah tanaman tahunan yang rentan terhadap pertumbuhan yang berlebihan, menghasilkan pada musim luruh. Umbi boleh disimpan di dalam tanah tanpa menggali hingga beku, sehingga mereka dapat musim sejuk hingga musim semi (bagaimana mengumpulkan dan menyimpan tanaman artichoke Yerusalem?). Ini adalah budaya yang tidak bersahaja, tahan terhadap perubahan suhu. Tetapi jika anda memerlukan tanaman pada musim panas, lebih baik menanam ubi jalar. Ia tidak bertolak ansur walaupun fros kecil, tetapi boleh tumbuh di dalam bekas, namun mestilah sekurang-kurangnya 30 liter isi padu.

    Dari segi rasa, ubi jalar pasti menang, sebab itulah banyak resipi diciptakan dengannya. Kedua-dua tanaman mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing, yang mesti ditimbang semasa memilih.

    Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Artichoke Yerusalem dan ubi jalar - perbezaannya: apakah itu, tumbuhan yang sama atau tidak, dan apa yang lebih baik untuk dipilih?

    Apa bezanya: ubi jalar dan artichoke Yerusalem. Analisis terperinci mengenai perbezaan

    Ubi jalar dan sejenisnya tidak boleh ditanam bukan hanya untuk tujuan makanan. Kerana penampilan mereka yang menarik, mereka adalah hiasan yang sangat baik untuk taman atau katil bunga. Tumbuhan ini adalah orang asing bagi kawasan kita. Amerika Selatan dianggap sebagai tanah air ubi jalar, dan sayur kedua datang kepada kami dari Amerika Utara. Mereka sering keliru. Apa perbezaan antara ubi jalar dan artichoke Yerusalem, kami akan ceritakan lebih lanjut.

    Apa itu ubi jalar dan artichoke Yerusalem, apakah itu sama atau tidak??

    Kedua-dua tumbuhan membentuk buah bawah tanah - umbi, dengan bantuan yang dapat mereka hasilkan.

    Ramai orang percaya bahawa ubi jalar (nama lain untuk "ubi jalar") adalah artichoke Yerusalem. Sebenarnya, ini adalah spesies yang berbeza, yang berbeza antara satu sama lain dalam rupa mereka, dalam keadaan apa mereka tumbuh dan bentuk buah apa..

    • Ubi jalar itu tergolong dalam keluarga Vyunkov. Ia adalah tanaman yang menjalar dengan batang herba. Pekat tebal terbentuk pada akar yang membentuk ubi yang mengandungi kanji, gula, protein dan nutrien lain.
    • Artichoke Yerusalem tergolong dalam keluarga Astrov dan merupakan saudara dekat bunga matahari. Ia dipanggil "pir tanah". Tumbuhan ini membentuk batang yang tinggi, yang di tanah masuk ke stolon - batang dengan umbi di hujungnya.

    Perbezaan antara tanaman

    Spesies ini berbeza dalam beberapa ciri sekaligus, termasuk morfologi, komposisi buah, ciri aplikasi dan penanaman, dll..

    Perbezaan penampilan

    Ubi jalar adalah tanaman memanjat dengan daun dan bunga besar. Bentuk daun pisau adalah tali pusat. Bunga menyerupai loceng dan berwarna putih, ungu atau merah jambu. Ia jarang mekar di lintang sederhana. Umbi memanjang dengan permukaan yang hampir rata. Warna mereka cerah - dari warna kuning dan oren hingga ungu.

    Artichoke Yerusalem mempunyai batang lurus, mencapai ketinggian 3 meter. Daun tumbuhan berbentuk ovoid. Bunga itu membentuk bakul biji, dibingkai dengan daun kuning. Umbi mempunyai permukaan yang tidak rata - lebam dan selekoh. Mereka dicat dengan warna pastel - putih, merah jambu atau ungu muda.

    Tempat berkembang

    Ubi jalar suka tumbuh di kawasan terbuka yang terlindung dari angin. Kilang ini termofilik. Terasa selesa pada suhu dari +20 hingga +30 darjah. Ia tumbuh dengan baik di tanah bertebat yang subur. Oleh kerana budaya tidak tahan sejuk, maka berkembang di wilayah kita adalah tahunan.

    Artichoke Yerusalem terasa hebat di kawasan yang cukup terang dan di tempat teduh. Ia boleh tumbuh di tanah yang tidak subur. Ia adalah tanaman tahan sejuk selama-lamanya.

    Komposisi kimia

    Kandungan nutrien dan bahan lain dalam buah-buahan tanaman yang dipertimbangkan ditunjukkan dalam jadual.

    Kandungan kalori setiap 100 g

    Mengandungi banyak serat makanan, pati hingga 30%, gula sekitar 6%

    Protein 4%, inulin (16-18%), fruktosa, bahan nitrogen (2-4%), zat besi, serat, pektin, lisin, valin, leusin, arginin

    C, E, K, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9, beta-karoten, PP

    B1, B2, B6, PP, beta-karoten, C

    Fosfor, magnesium, zink, kalium, mangan.

    Kromium, kalsium, silikon, fluorin, natrium.

    Ciri-ciri yang semakin meningkat

    Artichoke Yerusalem disebarkan oleh umbi. Tidak senang dengan keadaan tumbuh - rasanya baik di tanah kering dan sangat basah, tetapi tidak suka paya garam. Kilang ini tidak memerlukan penanaman dan pembajaan, walaupun langkah-langkah tersebut dapat meningkatkan hasil. Kilang ini boleh mencapai ketinggian 3 meter, yang perlu dipertimbangkan ketika memilih tempat untuknya.

    Buahnya tidak bertahan lama, jadi biasanya ditanam untuk makanan musim bunga, meninggalkan ubi di tanah selama musim sejuk. Selalunya, artichoke Yerusalem ditanam di tanah pada musim bunga, serentak dengan kentang. Sekiranya tanaman dituai pada musim gugur, maka tanaman akarnya akan diawet atau di dalam tin.

    Ubi jalar juga boleh ditanam dengan ubi, tetapi lebih baik menyebarkannya dengan keratan. Menanam ubi mungkin tidak menghasilkan tanaman, kerana buah-buahan muda terbentuk dan matang lebih lama dibandingkan dengan tanaman akar lain. Untuk mendapatkan pucuk untuk penanaman, ubi itu bercambah.

    Ubi jalar tumbuh dengan baik di tempat yang terbuka dan cerah dengan tanah liat. Anda boleh menanam keratan di tanah terbuka ketika tanah menjadi panas - dari akhir bulan April hingga dekad pertama bulan Jun, bergantung pada keadaan iklim di kawasan ini.

    Buah-buahan disimpan selama enam bulan dan lebih lama pada suhu 11-16 darjah Celsius. Perlu diperhatikan bahawa daun ubi jalar, yang rasanya seperti bayam, dijadikan makanan.

    Kebaikan dan keburukan ubi

    Sifat ubi jalar yang bernilai:

    • Sayuran akar ini berada di posisi terdepan dalam kandungan vitamin A, yang merupakan antioksidan dan mendorong penghasilan kolagen, yang menjadikannya produk untuk kecantikan dan keremajaan kulit..
    • Serat dalam komposisi sangat halus, jadi sesuai untuk orang yang mempunyai usus sensitif.
    • Buah-buahan terkenal dengan sifat anti-radang pada tisu saraf dan otot..
    • Kerana kandungan kalium, mengurangkan rasa letih dan mudah marah, mengurangkan bengkak.

    Mengapa artichoke Yerusalem berguna:

    • Sayuran akar ini mempunyai kandungan tertinggi polisakarida inulin, prebiotik semula jadi yang menurunkan kadar gula darah, menjadikannya sangat bermanfaat bagi penghidap diabetes. Ia digunakan untuk menghilangkan lebihan garam dan kolesterol dalam badan, pedih ulu hati.
    • Kerana kandungan arginin dan fosforus, produk ini menguatkan sistem saraf dan meningkatkan daya tahan fizikal.

    Artichoke Yerusalem dianggap selamat untuk makanan jika tidak ada intoleransi individu. Apabila dikonsumsi secara berlebihan, ia boleh menyebabkan perut kembung. Penting untuk memakannya dengan berhati-hati sekiranya terdapat urolithiasis, kerana boleh menyebabkan pergerakan batu.

    Kawasan aplikasi

    Ubi jalar digunakan sebagai ramuan dalam salad, ia juga direbus atau digoreng. Dalam beberapa pinggan, ia boleh menggantikan kentang. Artichoke Yerusalem ditambahkan pada kursus pertama, kedua dan kompot. Ia mempunyai khasiat yang bermanfaat untuk tubuh.

    Ubat rasmi di negara kita tidak mengklasifikasikan tanaman ini sebagai ubat. Walau bagaimanapun, mereka digunakan dalam pemakanan makanan, kosmetologi, dan dalam kaedah penyembuhan rakyat..

    Mana yang lebih baik untuk dipilih

    Pilihannya bergantung pada citarasa dan keperluan peribadi orang tersebut. Dari sudut pandang penanaman dan penanaman, artichoke Yerusalem memimpin, kerana ada kekhawatiran yang lebih sedikit daripada dengan ubi jalar, dan sangat memilih keadaan tumbuh. Semasa makan, kedua-dua sayur itu serba boleh - enak dan sihat baik mentah maupun dimasak..

    Seperti yang anda lihat, tanaman yang dipertimbangkan berbeza dalam ciri botani, tempat dan keperluan untuk keadaan tumbuh, dalam kaedah penanaman. Walaupun begitu, kedua tanaman ini berjaya ditanam di wilayah kami, memberikan peluang yang baik untuk mempelbagaikan menu dengan faedah kesihatan..

    Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Persamaan dan perbezaan antara ubi jalar dan artichoke Yerusalem

    Dengan munculnya jenis sayur-sayuran baru di rak dan penyebarannya ke seluruh dunia, menjadi sukar bagi banyak orang untuk menavigasi namanya. Dan lebih-lebih lagi - untuk membezakan antara mereka dalam penampilan. Selalunya kesukaran timbul dengan ubi jalar dan artichoke Yerusalem - "ubi jalar" dan "pir tanah". Mari kita bincangkan apa itu dan bagaimana membezakan antara mereka.

    Adakah sama atau tidak?

    Ciri dan klasifikasi:

    • Ubi jalar adalah tanaman berkhasiat berkhasiat yang semakin meluas sebagai makanan, makanan ternakan dan tanaman hiasan. Adakah kepentingan perubatan dan diet dalam industri makanan (apa penggunaan ubi jalar dan adakah terdapat kontraindikasi?). Ia sering disebut "ubi jalar" kerana bentuk dan warnanya sangat mirip dengan sayur ini..
    • Artichoke Yerusalem adalah tanaman ubi abadi yang dibawa ke Rusia sebagai tanaman ubat pada abad ke-17 dari Amerika Utara. Buahnya mengandungi komposisi vitamin dan mineral yang unik. Kilang ini tidak bersahaja, oleh itu tumbuh dengan baik di hampir semua jenis tanah dan pencahayaan yang buruk.

    Apakah persamaan dan perbezaannya?

    Penampilan

    • Pada penampilannya, ubi keledek menyerupai kentang. Dia selalu mempunyai kulit halus yang tipis, tetapi warna, rasa dan ketumpatannya berbeza-beza bergantung pada ragamnya. Bentuknya boleh sama sekali: bujur, memanjang dan bahkan bergaris. Ubi jalar bersaiz besar, strukturnya kasar, dan warna buburnya cerah. Tiada mata.
    • Artichoke Yerusalem dalam penampilannya sangat menyerupai pir atau halia, mempunyai bentuk bujur dan bujur. Buahnya kenyal dengan kulit yang nipis dan hampir tidak mempunyai mata. Selain itu, mereka bergelombang, dengan jalur yang menonjol di sepanjang paksi.

    Rasa kualiti

    1. Varieti ubi jalar dibahagikan kepada varieti sayur-sayuran dan pencuci mulut, masing-masing mempunyai citarasa sendiri..
      • Sayur-sayuran mempunyai rasa manis yang ringan.
      • Makanan pencuci mulut, seperti namanya, lebih manis. Rasanya seperti kentang, jagung, buah berangan, wortel.
      • Varieti manis - dengan rasa pisang, tembikai, labu.
    2. Rasa artichoke Yerusalem mentah mirip dengan tangkai kubis dengan rasa kacang. Sekiranya anda menggunakan produk ini dengan rawatan panas, ia akan memperoleh rasa cendawan. Dagingnya rangup, manis.

    Ciri-ciri yang semakin meningkat

    Ubi jalar itu seperti liana, ia tidak bersahaja, oleh itu ia boleh bertahan di mana-mana tanah. Tetapi jika kualiti produk siap penting bagi anda, pertumbuhan memerlukan suhu sekurang-kurangnya 25 ° C.

    Ubi jalar tidak mudah diserang oleh serangga atau penyakit khas tanaman ikat. Ia tidak memerlukan penanaman, dan ini mengurangkan penjagaan tanaman minimum..

    Melintang dan menegak adalah dua cara menanam ubi jalar dari ubi.

      Dalam versi pertama, tanah kukus dan sentimeter pasir dituangkan ke dalam kotak dengan lubang untuk kelembapan berlebihan. Umbi diletakkan di sisinya, ditekan ke dalam tanah yang disiapkan dan tumpah dengan teliti. Selepas itu, kotak itu diletakkan di tempat yang hangat..

    Semasa pertumbuhan, tanaman memerlukan penyiraman yang banyak.

  • Dalam kes kedua, umbi diletakkan pada kedudukan biasa. Juga, bergantung pada ragamnya, dua jenis penanaman dapat digunakan: kering dan basah. Apabila kering, tanaman diletakkan secara tegak lurus, tidak memerlukan penyiraman. Dengan percambahan basah, umbi direndam dalam air kurang dari separuh.
  • Ubi jalar ditanam dan dijaga pada bulan Mac, ketika suhu udara menghangat hingga + 15 ° С. Kawasan tumbuh mesti dilindungi dari angin, dan pokok-pokok tinggi tidak boleh dibiarkan berdekatan, yang dapat menyekat cahaya matahari. Lubang-lubang kecil digali di tanah yang disiapkan pada jarak 30 cm antara satu sama lain. Pucuk tenggelam ke tanah dengan jarak 5-7 cm.

    Artichoke Yerusalem adalah tanaman yang bersahaja, tetapi berbuah. Dia tidak memerlukan penjagaan yang berterusan dan berhati-hati serta tempat yang istimewa di kebun. Tanaman ini ditanam pada akhir musim luruh atau musim bunga. Ia boleh wujud dan berbuah di semua jenis tanah. Hanya tanah lembap, tempat di mana wortel dan bunga matahari ditanam lebih awal tidak sesuai untuk artichoke Yerusalem.

    Penyelenggaraan tanaman adalah minimum, namun tanaman tidak boleh dibiarkan tanpa pengawasan. Ia penuh dengan kekurangan hasil panen.

    Di kawasan dengan iklim sederhana, artichoke Yerusalem mempunyai kelembapan yang cukup dengan pemendakan. Tetapi sekiranya berlaku kemarau, kilang memerlukan pengairan tambahan. Tempat tidur disiram sekali setiap 7-10 hari, masing-masing memerlukan 10-15 liter cecair.

    Pendaratan boleh rosak dengan:

    Antara penyakit artichoke Yerusalem, busuk putih dan cendawan serbuk adalah perkara biasa..

    Sebab utama kemunculan penyakit ini:

    1. kelembapan berlebihan;
    2. kemarau;
    3. perubahan suhu siang dan malam.

    Perbezaan pembangunan dan struktur

    • Ubi jalar membentuk penebalan pada akar, di mana kanji, gula dan nutrien lain disimpan. Sistem akar tanaman terdiri daripada akar umbi. Batangnya menjalar, panjangnya lima meter dan menyerupai bulu mata. Ketinggian semak berkisar antara 15 hingga 18 cm. Daunnya berbentuk petioles panjang berbentuk hati.
    • Artichoke Yerusalem mempunyai sistem akar yang kuat dan maju. Batang tanaman kuat, tingginya dapat mencapai panjang hingga 4 m, mereka bercabang di atas permukaan tanah dan di dalam tanah. Daunnya besar, berbentuk ovoid, runcing di hujungnya, bergigi kasar di tepinya.

    Seperti yang anda lihat, kedua budaya ini mempunyai perbezaan yang ketara: ini adalah ciri-ciri menjaga mereka, dan iklim yang diperlukan, dan bahkan perbezaan luaran..

    Ubi keledek dan kentang: apa bezanya?

    Sekiranya di Rusia ubi jalar tidak begitu popular seperti kentang biasa, maka keadaannya berbeza di luar negeri - di sana kilang itu mempunyai reputasi yang agak baik. Terutama sering digunakan di negara-negara hangat, yang tidak menghairankan - tumbuh dengan baik di zon tropika dan subtropika. Ubi jalar sering disebut ubi jalar kerana kesamaan luaran dan rasanya yang serupa. Tetapi adakah ia benar-benar kentang atau sejenisnya? Betapa serupanya mereka?

    Mari kita perhatikan empat perbezaan antara ubi jalar dan kentang:

    1. Penerangan botani pertama:

    • Kentang adalah tanaman ubi dari genus Nightshade dari keluarga Solanaceae. Kentang mempunyai batang panjang yang keras hingga 1 m dengan daun dan bunga ganjil hijau gelap (perkataan J benar-benar tidak dapat dibaca) daun dan bunga berwarna putih atau merah jambu. Sebagai tambahan kepada ubi, kentang tumbuh di tangkai beri hijau polyspermous yang serupa dengan tomato, tetapi tidak seperti yang terakhir, mereka beracun. Umbi bukan bahagian akar - mereka adalah tunas yang diubah tumbuh dari bahagian bawah batang bawah tanah.
    • Ubi jalar juga merupakan tanaman ubi, tetapi sudah berasal dari genus Ipomoea dari keluarga Bindweed. Secara luaran, itu adalah liana dengan batang yang mencapai panjang 5 m dan membentuk semak setinggi 15 cm. Bunga berbentuk corong besar boleh berwarna putih, ungu atau merah jambu, dan buahnya adalah biji benih. Akar ubi jalar tumbuh lebih tebal ketika tumbuh dan membentuk beberapa ubi dengan pelbagai ukuran. Berat umbi berkisar antara 200 g hingga 3 kg, tetapi ada juga lebih banyak.

    Oleh itu, kita melihat bahawa ini adalah tumbuhan yang berbeza, yang secara kebetulan atau hanya dengan kehendak alam, memberikan umbi-umbi yang sangat serupa.

    2. Asal

    Sekiranya kita bercakap mengenai kentang sederhana, maka ia pertama kali muncul di Amerika Selatan kira-kira 9 ribu tahun yang lalu. Penduduk di kawasan itu, yang kemudian menjadi Bolivia, secara aktif memakan tanaman tersebut untuk dijadikan makanan dan menggunakannya dalam upacara keagamaan mereka. Ia berakhir di Eropah hanya pada abad ke-16, dan datang ke Rusia walaupun kemudian - pada abad ke-17, di mana Peter I membawanya dari Belanda. Ngomong-ngomong, kentang tidak berakar di kalangan orang Rusia, itu adalah sayur eksotik, ia sering dianggap sebagai tanaman hiasan dan beracun.

    Asal dan pengedaran ubi jalar di dunia masih menimbulkan banyak persoalan. Sebilangan besar saintis bersetuju bahawa tanah airnya, seperti kentang, adalah wilayah Amerika Selatan. Bukti arkeologi menunjukkan bahawa ubi jalar ditanam 4 ribu tahun yang lalu, walaupun dipercayai bahawa kulturnya berusia sekitar 8 ribu tahun. Dipercayai bahawa Christopher Columbus membawa ubi jalar ke Eropah bersama dengan tembakau, tetapi pada masa itu tanaman itu sudah muncul di banyak negara tropika. Dari Eropah, ubi jalar datang ke Rusia, di mana ia tidak dapat berakar kerana iklim yang keras. Hanya kemudian, berkat pemilihan varietas dan menggunakan kaedah pertanian khas, mereka mula menanamnya di beberapa wilayah di negara kita..

    3. Rupa dan rasa

    Semua orang tahu seperti apa kentang: ubi bulat dengan permukaan coklat yang tidak rata, ditutup dengan retakan dan mata tertekan. Daging ubi jauh lebih ringan daripada kulitnya, berwarna kuning atau coklat muda. Sangat tidak digalakkan untuk mengkonsumsi kentang mentah, kerana ini boleh menyebabkan sekurang-kurangnya gangguan pencernaan atau, paling sering, keracunan serius. Kentang yang dimasak mempunyai rasa pati masin dan tekstur yang lembut dan longgar.

    Keledek pada pandangan pertama sangat menyerupai kentang, terutama jenis merahnya. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan yang ketara: ubi ubi jalar adalah persilangan antara wortel dan kentang biasa - ia memanjang, oren gelap, kemerahan. Walaupun, terdapat pelbagai jenis ubi jalar, kami akan mempermudahnya seperti berikut: putih - pakan, kuning - sayur, merah - pencuci mulut. Potongan ubi jalar mentah jelas berwarna jingga dan padat. Salah satu perkara yang paling penting mengenai ubi jalar ialah ia boleh dimakan mentah. Ia juga dimakan dipanggang, direbus, digoreng, dll. Secara amnya, sebarang kaedah penyediaan boleh digunakan untuk ubi jalar. Salad, kentang tumbuk, sup dan banyak hidangan lain dibuat dari itu; malah membuat jem ubi jalar dan diawetkan. Rasanya seperti kentang beku, yang menjadi manis (maka nama kedua untuk ubi jalar). Varieti pencuci mulut seperti tembikai atau pisang.

    Oleh itu, mari kita ringkaskan rasa: kentang - coklat, masin, mentah, tidak boleh dimakan; keledek - oren, manis, apa-apa jenis yang boleh dimakan.

    4. Nilai pemakanan

    Mari lihat bagaimana nilai pemakanan sayur-sayuran ini berbeza:

    • 100 g kentang mengandungi 16 g karbohidrat, kandungan kalori - 77 kcal. Kentang terkenal dengan sejumlah besar kalium (568 mg), perlu untuk fungsi normal tisu otot dan otak, dan juga mengandungi sejumlah vitamin B1 dan B2 (masing-masing 0.12 mg dan 0.07 mg)
    • Dalam hidangan ubi jalar yang serupa, terdapat sedikit karbohidrat - 13 g, yang bermaksud bahawa kandungan kalori lebih rendah - 60 kkal. Ubi jalar tidak boleh membanggakan cadangan kalium yang begitu besar, walaupun mereka juga mempunyai banyak (397 mg). Tetapi ubi jalar mengandungi banyak vitamin A yang berguna untuk penglihatan - sebanyak 300 mcg.

    Jelas bahawa ubi jalar dan kentang mempunyai nilai pemakanan yang serupa, tetapi nisbah vitamin dan mineral berbeza. Indeks glisemik, yang mencerminkan kadar penyerapan karbohidrat, hampir sama - kira-kira 70 unit setiap satu (beberapa sumber menunjukkan bahawa GI ubi jalar lebih rendah - kira-kira 55-65 unit).

    Perlu diperhatikan bahawa ubi jalar di kalangan ahli pemakanan dianggap sebagai sumber karbohidrat yang lebih sihat, tetapi kentang tersebut entah bagaimana tidak disukai, diduga kerana banyaknya pati yang berbahaya bagi sosok tersebut. Ia berlaku sepenuhnya, kerana kebanyakan karbohidrat yang dimakan oleh seseorang adalah pati yang sama. Selain itu, kalium di atas, yang sangat berguna untuk tubuh, tidak boleh dikecualikan..

    Jadi mengapa ubi jalar lebih baik daripada kentang? Mungkin indeks insulin produk ini. Indeks insulin mencerminkan seberapa banyak hormon insulin yang dikeluarkan sebagai tindak balas terhadap pengambilan karbohidrat tertentu. Semakin tinggi, semakin banyak insulin memasuki aliran darah. Nilai AI selain GI sangat penting bagi pesakit diabetes, yang status kesihatannya secara langsung bergantung pada jumlah insulin. Jadi dalam kentang, AI sangat tinggi, sedangkan pada ubi jalar lebih rendah, karbohidrat darinya lebih sihat. Mungkin hanya ini, baik, dan juga rasa manis, menjadikan ubi jalar itu lebih menarik dari sudut pandangan pembeli..

    Kesimpulannya

    Ternyata ubi jalar bukan saudara kentang, dan mereka mendapat nama kedua hanya kerana penampilan dan rasanya, mereka adalah dua tumbuhan yang berbeza. Walaupun begitu, keduanya bermanfaat dan layak mendapat tempat dalam makanan kita, kerana masing-masing mempunyai kelebihan dan khasiatnya yang tersendiri..

    P.S. Pelbagai makanan ringan yang sihat dibuat dari ubi jalar: kerepek, gula-gula, campuran sayur-sayuran siap pakai. Ia juga digunakan untuk membuat puri dan jus bayi. Anda boleh mendapatkannya di kedai dalam talian produk semula jadi iHerb, pautan di bawah:

    Maklumat kedai boleh didapati dalam artikel ini:

    Ubi jalar dan artichoke Yerusalem - gerabak stesen bunga

    Ubi jalar, begonia dan coleus di dalam pot bunga. © daryl_mitchell

    Tetamu luar negeri yang luar biasa ubi jalar dan artichoke Yerusalem dapat menjadi bintang yang terang, yang secara luarannya lebih menyerupai bunga abadi, di mana-mana kumpulan. Kedua-dua tanaman ini merupakan perwakilan khas flora Amerika, yang terdapat di tanah air di atas meja dan di kebun sekerap kita mempunyai kentang, yang telah lama menjadi "milik kita" di Eropah, dan bit. Tetapi tidak seperti penghuninya yang khas untuk kebun kami, mereka mempunyai kelebihan yang tidak diragukan - penampilan yang menarik dan menakjubkan, berkat artichoke Yerusalem atau ubi jalar dapat mengalahkan tanaman berbintang di atas bunga. Walaupun ubi goreng, rebus dan panggang dari tanaman ini dimakan dengan cara yang sama seperti kentang, ia tidak kurang juga tanaman hiasan..

    Bunga artichoke Yerusalem. © mfortini

    Artichoke Yerusalem adalah tanaman ubi tiga meter yang memberikan penuaian berlimpah vitamin dan ubi yang sedap. Ini adalah tanaman tahunan yang rentan terhadap pertumbuhan yang rimbun dan memerlukan penanaman dan kawalan secara berkala. Sesungguhnya, di kawasan tanaman, tidak mudah menuai umbi. Tumbuhan ini dituai pada musim luruh: artichoke Yerusalem menghiasi kebun hingga akhir musim gugur, apabila dedaunannya yang layu dipotong bersama dengan tunas. Umbi tanaman ini dapat disimpan secara langsung di dalam tanah, menggali hingga membeku sesuai keperluan, atau dibiarkan di dalam tanah sepanjang musim sejuk dan dituai pada musim bunga. Tetapi sebelum waktunya tiba untuk merayakan ubi-ubi manis, keindahan gumpalan artichoke Yerusalem yang tinggi dan luas akan menarik pandangan yang mengagumkan. Di tempat tidur biasa di mana-mana syarikat, tumbuhan ini akan kelihatan seperti makhluk asing. Kehijauan yang subur, pucuk tinggi dan kuat yang membungkus dengan subur dan bakul kuning terang perbungaan, semak mahkota dan mekar secara besar-besaran pada tanaman menyerupai versi bunga matahari taman hiasan yang lebih besar dan lebih subur. Benar, tidak seperti yang terakhir, artichoke Yerusalem membentuk semak-semak yang rimbun, tirai raksasa yang menyebar dan luar biasa, yang tidak lebih rendah dari jumlahnya bahkan dengan kegemaran rekaan "liar" yang dikenali.

    Artichoke Yerusalem. © Huerta Orgazmika

    Ubi jalar adalah tanaman dengan sifat yang sangat berbeza. Ini adalah saudara yang sangat dekat dengan kemuliaan pagi ungu biasa - ikatan yang elegan dengan bunga berbentuk corong. Mekar pada musim panas dan seolah-olah bersaing dalam kecantikan dengan petunia, ubi jalar mampu mencabar tanaman kebun tahunan. Kehijauan berbentuk panah yang indah dari daun besar dan bunga putih salji yang menawan yang dikumpulkan dalam perbungaan yang padat dengan mata yang terang di tengahnya nampaknya hiasan taman yang tidak biasa dan mewah. Dan penuaian yang masak pada musim panas akan membantu mengisi menu dengan ubi yang berkhasiat dengan rasa manis. Di ubi jalar, Anda boleh makan bukan sahaja ubi, tetapi juga daun yang menyerupai bayam dalam rasa dan cara memasak yang mungkin..

    Penggunaan ubi jalar dan artichoke Yerusalem sebagai budaya hiasan ditentukan oleh penampilan mereka yang menarik..

    Batat kegemilangan pagi. © pixeltoo

    Artichoke Yerusalem yang besar dan sangat tinggi adalah calon yang bagus untuk penanaman solo, pulau rumput, kawasan rekreasi, dan tanaman besar yang bagus untuk menghias tempat tidur yang sempit berhampiran dinding bangunan atau alternatif untuk pagar klasik. Di kebun, ia hanya dapat digunakan di mana peneduhan dari semak rimbun tidak mengganggu tanaman lain. Semasa menanam artichoke Yerusalem yang sangat berkesan, perlu diingat bahawa untuk menuai anda perlu memberikan pendekatan yang mudah untuk menanam.

    Artichoke Yerusalem. © AnRo0002

    Tetapi ubi jalar adalah ikatan yang menyentuh, cantik dan sangat subur yang kelihatan hebat di latar depan komposisi, di sempadan subur yang besar, sebagai tanaman yang menghiasi kaki pagar dan pagar bersama-sama dengan semak berry (dari sisi bunga matahari), yang berperanan sebagai hiasan mini penutup tanah berbunga yang indah - katil bunga dan katil bunga hiasan. Tetapi keindahan ubi jalar sepenuhnya terungkap dalam budaya ampel dan berperanan sebagai pewarnaan wadah besar yang memanjat, di mana kilang itu dapat membuat kaskade yang menakjubkan.

    Batat kegemilangan pagi. © H. Zell

    Artichoke Yerusalem dan ubi jalar boleh ditanam di mana sahaja di kebun. Perkara utama adalah bahawa tanah tidak terlalu padat, dan tempatnya diterangi dengan baik. Mereka bahkan tidak takut dengan lokasi selatan yang panas. Satu-satunya kesukaran untuk menanam ubi jalar adalah ketakutan walaupun sedikit fros, khas dari semua buah: ubi jalar, tidak seperti artichoke Yerusalem yang abadi dan keras, akan mati pada saat pertama yang sejuk (tanaman dapat dipanen sebelum musim sejuk, tanpa mengira tunas layu). Ubi jalar tumbuh dengan baik dalam kultur wadah, tetapi untuk mendapatkan hasil panen, perlu menanam tanaman di dalam bekas dengan isipadu sekurang-kurangnya 30 liter, jika tidak, rimpang yang kuat tidak akan dapat berkembang secara normal dan ubi yang terbentuk akan kecil dan tidak sedap.

    Dapur Kami. Artichoke Yerusalem, ubi jalar dan "epal syaitan"

    Kami memasak hidangan dari ubi: ubi jalar - ubi jalar, pir tanah - artichoke Yerusalem, dan "epal syaitan" Rusia - melalui halaman karya Jean-François Parot dan ensiklopedia masakan. Resipi dari seluruh dunia dan lawatan singkat ke dalam sejarah dari pengarang lajur Daria Otavina

    Tidak ada makanan yang baik tanpa cinta,

    - kata heroin novel Jean-François Parot "The Rue Blanc-Manteau" Catherine. Bagaimanapun, tidak kira apa ramuan utama hidangan itu, penting untuk menyediakannya.

    Ini juga berlaku untuk kentang biasa, yang hari ini telah menjadi bagian penting dari diet penduduk benua, dan pernah eksotik seperti ubi jalar Amerika Selatan, ubi jalar dari Aztec, yang muncul di rak Rusia hanya pada abad ini. Atau, sayangnya, artichoke Yerusalem - pir tanah atau epal tanah - dipanggil dengan alasan. Bergantung pada tempat pengedarannya, artichoke Yerusalem dapat berbentuk bulat dan memanjang dan setelah memasak mempunyai sedikit bau buah dan rasa kacang..

    Foto: jiangdi / Shutterstock.com

    Nama "Artichoke Yerusalem" mungkin berasal dari suku Indian Brazil Tupinamba, yang pertama kali menemui umbi dan mula menggunakannya untuk makanan. Ia juga disebut artichoke Yerusalem, walaupun pir tanah tidak ada hubungannya dengan Yerusalem dan artichoke. Mereka mengatakan bahawa secara semantik nama itu mungkin berasal dari nama Itali girasole yang terdistorsi - "bunga matahari", hingga genus artichoke Yerusalem.

    Pir tanah datang ke Eropah pada abad ke-16 melalui Perancis masakan yang ingin tahu. Di Rusia, mereka mula membiakkannya hanya pada abad ke-19. Resipi pertama kami dari buku Jean-François Parot, diplomat dan penulis Perancis, sangat sesuai untuk artichoke Yerusalem dan kentang biasa.

    Nicholas membuka penutupnya, dan aroma indah epal tanah rebus melayang di dapur. Peralatan makan, roti, dan sebotol sari ada di atas meja. Setelah menetap, dia menuangkan segelas sari dan mengisi piring dengan makanan. Ketika melihat sayur-sayuran yang lazat dalam sos putih yang halus, di permukaan kepingan pasli dan kucai halus dicincang, dia mengeluarkan air liur.

    Umbi dalam sos putih

    Bahan-bahan: 1 kg artichoke Yerusalem atau kentang, 100 g lemak babi, 1-2 sudu besar. l. tepung, 2 ulas bawang putih, 1 daun salam, ½ sudu kecil. biji jintan, kira-kira 300 ml wain putih kering, garam dan lada secukupnya, ramuan untuk dihidangkan.

    Kaedah:

    "Pertama sekali, anda perlu memilih beberapa kentang dengan ukuran yang sama. (.) Kemudian cuci, gunakan dan lepaskan kulitnya dengan teliti, cuba memberikan bentuk bulat tanpa tonjolan. Potong babi babi menjadi kepingan, masukkan ke dalam kuali dan reneh dengan api kecil sehingga lemak babi telah melepaskan semua jusnya, dan kemudian keluarkan dari kuali, berhati-hati agar tidak membakarnya. Celupkan kentang ke dalam lemak panas dan goreng hingga kekuningan. Jangan lupa tambahkan beberapa ulas bawang putih yang tidak dikupas, secubit biji jintan, dan daun salam. Secara beransur-ansur sayur-sayuran akan menjadi rangup. Terus menggoreng, perlahan-lahan membalikkannya, sebentar, sehingga bahagian tengah sayur menjadi lembut, dan hanya kemudian, dan tidak lebih awal, taburkan sesudu tepung yang baik di atasnya dan tumis tepung bersama sayur dengan gerakan yakin, dan setelah menghirupnya, tuangkan setengah botol wain Burgundy. Baiklah, dan tentu saja, garam dan lada, dan kemudian biarkan mendidih dengan api kecil selama dua perempat jam lagi. Apabila kuah mendidih, ia akan menjadi lembut dan lembut. Ringan dan cair, dengan lembut akan merangkul kentang hancur yang meleleh di mulut anda dengan kerak renyah "(J.-F. Parot" The Riddle of Blanc Manteau Street ").

    Artichoke Fried Jerusalem

    Foto: Brent Hofacker / Shutterstock.com

    Bahan-bahan: 250 g artichoke Yerusalem, beberapa sudu minyak bunga matahari, sepotong mentega, ¼ sdt. garam, ¼ sudu kecil. lada segar (putih atau hitam), 1 cengkih bawang putih, beberapa tangkai pasli segar, krim masam dan sos bawang putih untuk hidangan (pilihan).

    Kaedah:

    Panaskan minyak bunga matahari dalam kuali.

    Kami mencuci dan membersihkan artichoke Yerusalem dengan teliti. Potong, gosok dengan serbet untuk mengeluarkan cecair berlebihan dan segera turunkan ke dalam kuali. Masak dengan api besar hingga garing, kemudian turunkan api, masukkan bawang putih dan pasli cincang halus, masukkan sekeping mentega dan reneh hingga lembut.

    Gratin artichoke Yerusalem

    Foto: Magnago / Shutterstock.com

    Gratin pada dasarnya adalah kaserol kentang dalam sos bawang putih berkrim. Dari artichoke Yerusalem, hidangan itu ternyata lebih berguna dan kurang kalori..

    Bahan-bahan: 500 g pir tanah, 250 ml krim atau krim masam bukan berasid, 1 sudu besar. l. mentega (sayur atau mentega), jus dua ulas bawang putih, ½ sdt. garam, ½ sudu kecil. lada, pala tanah di hujung pisau, keju parut dan ramuan untuk dihidangkan (pilihan)

    Kaedah:

    Potong artichoke Yerusalem yang dikupas menjadi cincin nipis. Lubricate acuan tahan api dengan minyak. Kami menyebarkan satu lapisan, isi dengan krim, dicampurkan dengan garam, lada, kacang dan jus bawang putih. Kami mengulangi prosedur. Taburkan dengan keju parut, jika mahu, dan bakar dalam oven yang dipanaskan hingga 180-200 C selama kira-kira 30-40 minit.

    Ubi keledek bakar

    Foto: Anna Shepulova / Shutterstock.com

    Terdapat akar lain yang boleh dimakan yang tumbuh, seperti lobak, bawah tanah, yang disebut "kamotli": ini adalah ubi jalar tempatan, dimakan rebus, mentah dan digoreng,

    - menulis kembali pada abad XVI Bernardino de Sahagun dalam karyanya "Sejarah umum urusan Sepanyol Baru"

    Ubi jalar, ubi jalar, dalam bentuk mentahnya menyerupai wortel dalam warna dan rasa, dan pada yang digoreng - labu atau kentang sedikit beku (dan oleh itu sedikit manis).

    Ia dibakar di dalam ketuhar mengikut prinsip yang sama. Boleh di foil - untuk mempercepat proses. Dihidangkan dengan sudu yoghurt atau krim masam, keju dan herba.

    Hidangan yang sangat lazat, sihat dan agak ringan.

    Kentang goreng keledek

    Foto: DronG / Shutterstock.com

    Goreng ubi jalar menjadi rebutan dalam masakan restoran dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kerepek yang diperoleh dengan rawatan panas goreng tidak begitu manis, lebih rangup dan lembut.

    Kaedah:

    Potong keledek yang telah dikupas menjadi kepingan. Blot dengan tuala, mengeluarkan cecair berlebihan. Kami memasak pada suhu 160-170 C dalam penggorengan. Kami meletakkannya di tuala kertas. Garam dengan garam kasar atau garam laut. Kami berkhidmat dengan segera.

    Bagaimana dengan kentang? Adakah anda rasa kentang begitu mudah, dimasak dan dimakan? Itu tidak ada! Anda tahu berapa banyak hidangan yang anda boleh memasak dari kentang!

    - kata Tosya dari filem "Girls".

    Satu lagi kejayaan musim ini ialah kentang akordeon.

    Foto: Vankad / Shutterstock.com

    Bahan-bahan: 4 kentang sederhana, jus 4 ulas bawang putih, kira-kira 2 sudu besar. l. minyak sayuran, segenggam bawang hijau cincang, sejumput ramuan: rosemary, oregano, thyme atau sage, garam dan lada secukupnya, mentega atau krim masam untuk dihidangkan.

    Kaedah:

    Panaskan ketuhar hingga 230-250 С.

    Kentang saya, lap kering (jangan kupas). Ambil 2 batang kayu atau lidi. Letakkan satu kentang di atasnya dan potong secara merata (tongkat tidak akan memungkinkan pemotongan kentang hingga akhir, menjaga keutuhan umbi). Kami mengulangi prosedur dengan yang lain.

    Gosokkan ke kulit dan tuangkan ke dalam potong dengan satu sendok teh, dicampurkan dengan jus bawang putih, garam, lada, rempah-rempah dan bawang hijau cincang halus, zaitun atau minyak sayuran lain, sedikit meregangkan "akordeon" kentang kami.

    Kami menyebarkannya di atas loyang yang ditutup dengan kertas minyak atau mentega dan bakar selama kira-kira 40-45 minit.

    Semasa menghidang, tuangkan dengan mentega dan taburkan dengan ramuan herba.

    Penyokong kentang yang paling hebat ialah penulis Rusia Mikhail Prishvin, yang bahkan menerbitkan karya ilmiah yang serius "Kentang di kebun dan kebun" pada tahun 1908.

    Jauh sebelum ini, seorang lagi penulis, memoirist, saintis dan ahli botani Rusia (salah seorang pengasas pomologi - sains varietas) Andrei Bolotov berpendapat bahawa nama Rusia untuk kentang berasal dari kata-kata Jerman die Kraft (kekuatan, kekuatan) dan der Teufel (syaitan, syaitan). Oleh itu, untuk sekian lama di Rusia, kentang dipanggil begitu - "epal syaitan".

    Pada mulanya mereka takut memakannya, bahkan pada masa Peter Agung, dan pada abad ke-19, "rusuhan kentang" yang terkenal melanda seluruh negeri, ketika para petani enggan menanam "apel sial" yang jahat, kerana penyimpanan dan penggunaan yang tidak betul terdapat keracunan besar-besaran di seluruh negara ( kentang hijau mengandungi daging kornet beracun).

    Semoga artichoke Yerusalem - artichoke Yerusalem dan ubi jalar di luar negara mengelakkan kekaburan seperti itu.

    Artichoke Yerusalem: sifat berguna dan kontraindikasi

    T berpendapatambur, atau pir tanah, adalah sayuran akar yang kini diketahui oleh hampir setiap orang yang berminat dengan makanan yang enak dan sihat. Produk perubatan asal tumbuhan ini dibawa kepada kami dari Amerika Utara pada abad ke-18. Sejak itu, budaya telah berakar di negara kita yang luas. Ia menyebar dengan cepat, tetapi ia mendapat populariti hari ini..

    Kerana "watak" yang tidak bersahaja, artichoke Yerusalem ditanam bahkan di tanah yang paling tidak sesuai, di daerah yang kurang terang. Kelembapan, kekurangan cahaya, ketepuan tanah yang rendah bukanlah halangan bagi pir tanah. Tetapi kelebihan utama tanaman ini bukanlah kemudahan penanaman. Artichoke Yerusalem memberi manfaat kepada tubuh manusia. Itulah sebabnya mengapa pir tanah didengar hari ini. Mari kita perhatikan lebih dekat sifat tanaman ini..

    Ciri-ciri dan sifat artichoke Yerusalem

    Nama rasmi pir tanah dalam botani adalah "Bunga matahari tuberous". Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Asteraceae, ini adalah genus bunga matahari. Bahagian tanah diwakili oleh perbungaan kuning terang, sangat mirip dengan bunga matahari biasa. Bahagian yang boleh dimakan adalah sayuran akar, sangat mirip dengan ubi halia. Rasanya seperti persilangan antara pir Cina dan kentang. Tumbuhan ini kekal, tidak bersahaja, merebak dengan membahagikan rimpang (ubi). Secara keseluruhan, terdapat kira-kira tiga ratus spesies tumbuhan ini di alam semula jadi..

    Sifat berguna artichoke Yerusalem

    Mengapa pir tanah begitu berminat dengan manusia moden? Sayuran akarnya agak biasa. Untuk mengatakan bahawa rasa artichoke Yerusalem patut dikagumi hampir tidak mungkin. Rasanya seperti kentang mentah yang sedikit manis. Tetapi sifat bermanfaat artichoke Yerusalem secara harfiah menyenangkan!

    Sayuran akar ini mempunyai senarai keseluruhan sifat berguna:

    • mempunyai kesan positif terhadap pencernaan;
    • memulihkan dan meningkatkan fungsi kelenjar endokrin;
    • menggalakkan pembetulan berat badan sekiranya berlaku masalah kegemukan dan kenaikan berat badan yang tidak terkawal;
    • meningkatkan daya tahan sistem imun;
    • menstabilkan sistem hematopoietik, meningkatkan peredaran darah;
    • memperbaiki keadaan tisu, menguatkan dinding saluran darah;
    • menguatkan sendi.

    Berikut adalah senarai faedah yang sangat lengkap dari penampilan dan rasa tanaman ini. Perlu diingat bahawa, antara lain, tanaman akar banyak digunakan dalam memasak dan sama sekali tidak termasuk dalam sebilangan tanaman yang anda boleh dapatkan resipi untuk menyediakan hanya produk perubatan.

    Mengapa artichoke Yerusalem berguna untuk tubuh manusia

    Sebelum meneruskan pembicaraan mengenai manfaat langsung artichoke Yerusalem untuk tubuh manusia, anda harus "menggali" sedikit tanaman ini dan menyusun rak, bahan mana yang membenarkan faedah menggunakan pir tanah untuk makanan dan untuk tujuan perubatan. Untuk mengetahui, pertimbangkan komposisi kimia produk tumbuhan.

    Sayuran akar mengandungi vitamin dan asid berikut:

    • PP - 1.3 mg;
    • Beta-karotena - 0,012 mg;
    • Asid folik - sehingga 18.8 mg;
    • E - 0.15 mg;
    • Thiamin (vitamin B1) - 0,07 mg;
    • Pyridoxine (vitamin B6) - 0.23 mg;
    • Vitamin A - 2mkg;
    • Vitamin C - 6 mcg.
    • Nilai pemakanan artichoke Yerusalem dinyatakan dalam petunjuk berikut per 100 gram produk:
    • Kandungan kalori - 62 Kcal;
    • Protein - 2.2 g;
    • Lemak - 0,05 g;
    • Karbohidrat - 13 g;

    Kandungan serat makanan dalam pir tanah adalah 3.8 gram. Air dalam satu umbi yang boleh dimakan - hingga 82%, kanji - 9,7%, asid organik dalam jisim hingga 0,1%, mono- dan disakarida - 3,3 gram.

    Memandangkan komposisi kimia tanaman akar dengan mata yang tidak profesional, masih mudah difahami bahawa ini adalah produk sayur-sayuran yang kaya karbohidrat, tepu dengan vitamin, serat makanan yang berharga, dan asid organik. Artichoke Yerusalem hampir tidak mengandungi lemak, tetapi terdapat sebahagian protein protein yang mencukupi. Kehadiran pati menunjukkan bahawa produk memberikan rasa kenyang. Pengambilan kalori rendah menunjukkan bahawa sayur-sayuran akar ini tidak mampu mengecewakan keseimbangan berat badan, tetapi, sebaliknya, lebih senang menurunkan berat badan dengan penggunaan biasa..

    Manfaat artichoke Yerusalem

    Sekarang mari kita fikirkan apa sebenarnya manfaat artichoke Yerusalem untuk tubuh manusia.

    Sistem penghadaman

    Kerana jumlah serat makanan yang luar biasa, pir tanah mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan. Keseimbangan asid yang betul membantu mengurangkan keasidan rembesan gastrik. Sayuran akar ini mempunyai kesan positif pada pankreas, menstabilkan kerjanya dan mengurangkan tekanan umum pada organ ini, dan juga pada hati..

    Sistem endokrin

    Penggunaan pir tanah dalam diabetes mellitus (jenis 2) disebabkan oleh sedikit kesan hipoglikemik, yang disediakan dengan memperlambat penyerapan karbohidrat ke dalam darah. Ini difasilitasi oleh ketepuan buah dengan serat dan serat makanan. Kehadiran inulin semula jadi menyumbang kepada ketepuan sel-sel tubuh manusia dengan tenaga, sambil mencegah kesesakan berlebihan dengan glukosa. Semua orang tahu bahawa saluran darah menderita diabetes mellitus. Salah satu sifat terbukti artichoke Yerusalem adalah menguatkan dinding vaskular.

    Sendi dan tisu

    Kerana kandungan silikonnya yang tinggi, sayuran akar ini bermanfaat untuk sendi dan tisu lembut badan. Makan pir tanah dapat memulihkan dan melindungi kesihatan sendi, tisu otot dan meningkatkan keanjalan kulit..

    Sistem ketahanan badan

    Kandungan vitamin C, serta asam bermanfaat, menjadikan artichoke Yerusalem sebagai imunomodulator semula jadi. Memakan tanaman akar pada musim selsema, anda boleh mengandalkan sedikit jangkitan virus, atau bahkan melupakan jangkitan pernafasan akut dan selesema. Sekiranya anda memasukkan hidangan dari pir tanah dalam makanan biasa anda, anda akan dapat mengembangkan sifat pelindung semula jadi di dalam badan, yang akan membantu tubuh menjadi lebih kuat melawan sebarang penyakit berjangkit..

    Kesihatan Wanita

    Sayuran akar mengandungi cukup asam folat dan vitamin E. Bahan ini mempunyai kesan yang baik terhadap sistem pembiakan wanita. Ingin mengandung, menanggung anak tanpa kesulitan, perlu disoroti tempat istimewa dalam makanan anda untuk makanan yang tinggi asam folat dan vitamin E. Ternyata artichoke Yerusalem berguna untuk pembentukan latar belakang kesihatan yang baik dalam tubuh wanita.

    Kekuatan lelaki

    Telah terbukti bahawa unsur surih yang terdapat di dalam pir tanah mempunyai kesan yang baik terhadap sistem genitouriner lelaki. Pertama, sayur akar berguna untuk memulihkan dan mengekalkan potensi. Kedua, dipercayai bahawa produk ini baik sebagai pencegahan perkembangan adenoma prostat dan penyakit lain dari sistem pembiakan lelaki..

    Anti penuaan

    Pir tanah mempunyai sifat antioksidan yang kuat. Ini bermakna dengan memakan sayur-sayuran akar, anda dapat mencegah perkembangan cepat proses layu sel dan transformasi merosakkan yang lain. Dengan menggunakan artichoke Yerusalem di menu anda, anda dapat meningkatkan kualiti kulit, kuku, rambut kerana ketepuan nutrien yang memelihara tisu muda.

    Artichoke Yerusalem: kontraindikasi

    Penting untuk diperhatikan bahawa, selain faedah, dalam kes yang jarang berlaku, pir tanah dapat membahayakan tubuh. Tetapi ini hanya apabila kontraindikasi diabaikan. Oleh itu, makan sayur-sayuran akar ini adalah kontraindikasi:

    • Penghidap alergi sekiranya berlaku intoleransi individu terhadap komponen yang memenuhi janin;
    • Bagi pesakit hipotonik: sayuran akar mempunyai keupayaan hipotensi yang ketara;
    • Orang dengan diabetes mellitus jenis 1 tidak boleh makan artichoke Yerusalem tanpa pembetulan glukosa darah yang betul dengan sediaan insulin, kerana buahnya mengandung sukrosa dan pati.

    Sekiranya anda mempunyai penyakit kronik yang memerlukan diet khas, anda harus berjumpa dengan pakar mengenai kemungkinan memasukkan artichoke Yerusalem dalam makanan anda..

    Apa yang boleh disediakan dari artichoke Yerusalem

    Saya ingin segera mengatakan bahawa sayur-sayuran akarnya adalah mentah yang enak tanpa menambahkan ramuan yang melengkapkan dan meningkatkan rasa! Mereka. Anda boleh menggali pir tanah, mengupasnya, memotongnya menjadi kepingan yang mudah dan memakannya. Ini adalah cara terbaik untuk memakan sayur akar. Tetapi ini bukan satu-satunya pilihan! Pertimbangkan bagaimana dan dengan apa artichoke Yerusalem dimakan.

    Jus pir tanah

    Untuk mendapatkan jus yang enak dan sembuh, anda perlu mengambil beberapa ubi, kupas, parut dan peras melalui lapisan kain kasa.

    Salad ubi artichoke Yerusalem

    Mengambil 1-2 umbi bersaiz sederhana, anda perlu mengupasnya. Kemudian pulpa harus diparut pada parut sederhana atau dicincang ke dalam bar kecil. Apa-apa kehijauan aromatik akan menjadikan "syarikat" indah pulpa segar dari pir tanah. Anda boleh menambahkan kombinasi dengan setitik limau nipis atau jus lemon..

    Anda boleh mendapatkan kombinasi yang enak jika anda mengambil beberapa lobak segar, 1-2 timun, 1 ubi pir tanah. Semua komponen harus dibersihkan, dipotong menjadi kiub. Pasli, ketumbar dan dill segar akan membantu menghiasi komposisi. Untuk kepuasan, anda boleh menambahkan setetes minyak zaitun ke dalam komposisi.

    Smoothie artichoke Yerusalem

    Anda boleh membuat smoothie penyembuh dan sangat enak dengan artichoke dan timun Yerusalem. Kedua-dua bahan harus dikupas dan dicincang. Seterusnya, anda perlu memasukkan semua bahan ke dalam pengisar dan menguli dengan konsistensi yang diinginkan. Rempah pudina dan setetes jus lemon segar akan menambahkan nota pedas ke minuman. Juga, sayur akar ini boleh digabungkan dengan bubur tembikai, nanas untuk menjadikan smoothie penyegar pencuci mulut..

    Inilah sayur-sayuran akar yang enak dan sihat yang kami sampaikan oleh benua Amerika Utara. Anda tidak boleh menolaknya, walaupun pada pandangan pertama buahnya kelihatan tidak menarik. Sebenarnya, tidak semua orang dapat memahami rasanya yang kaya dan menghargai kekuatan sebenarnya sekaligus. Tetapi, setelah mencubanya dalam makanan beberapa kali, orang jarang kemudian akan melupakan ramuan yang indah ini. Tetapi secara adil, patut dikatakan bahawa ada peminat mutlak artichoke Yerusalem. Ini adalah orang-orang yang sama sekali tidak ragu-ragu bahawa pir tanah itu enak, berguna dan betul untuk mengekalkan nada yang sihat di dalam badan.!