Manfaat selasih dan membahayakan kesihatan, ciri aplikasi

Manfaat kesihatan selasih telah lama terbukti. Produk ini sangat popular di kalangan orang yang menjaga diet mereka sendiri. Ia ditambah dengan pelbagai hidangan dan minuman untuk memberi mereka semangat dan semangat. Tetapi kemangi tidak hanya baik untuk tubuh, tetapi juga membahayakan, yang tidak boleh dilupakan ketika memasukkannya ke dalam makanan anda..

Komposisi selasih

Basil mempunyai komposisi yang kaya yang menjadikannya tanaman yang sangat sihat. Ia diperkaya dengan bahan-bahan berharga:

  • Minyak pati.
  • Tinin.
  • Sahara.
  • Rutin.
  • Vitamin kumpulan B, C, K dan PP.
  • Mangan.
  • Magnesium.
  • Selulosa.
  • Flavonoid.

Ini hanya beberapa nutrien yang termasuk dalam kemangi..

Kandungan kalori dari selasih

Bagi wanita yang memantau berat badannya, kandungan kalori dari selasih adalah penting, dan bukan hanya manfaatnya untuk tubuh manusia. Ini adalah produk rendah kalori yang mengandungi hanya 23 kalori untuk setiap 100 g. Ini adalah tumbuhan segar. Ramuan kemangi kering mengandungi kira-kira 251 kalori.

Manfaat kesihatan selasih

Basil sangat menarik, faedah dan keburukan tanaman wangi ini. Semua perkara ini telah lama dikaji oleh pakar terkemuka dalam bidang pemakanan yang betul..

Nota! Manfaat selasih hijau dan ungu adalah sama. Dalam hal ini, praktikalnya tidak ada perbezaan di antara mereka..

Perlu mengetahui sifat-sifat berguna berikut (di bawah terdapat kontraindikasi) kemangi:

  1. Menghalang perkembangan sel barah di dalam badan.
  2. Diperkaya dengan enzim bermanfaat, menguatkan sistem imun.
  3. Tekanan darah rendah meningkat.
  4. Melegakan kekejangan semasa haid.
  5. Meningkatkan aktiviti otak.
  6. Penghapusan gejala penyakit mulut.
  7. Normalisasi saluran pencernaan.

Manfaat kemangi sebenarnya juga diperhatikan kerana kesan positifnya terhadap keadaan kulit dan rambut. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa tanaman ini sering digunakan dalam penyediaan kosmetik..

Faedah pelbagai jenis selasih

Terdapat selasih hijau dan ungu. Perbezaan antara mereka tidak begitu besar seperti yang kelihatannya pada pandangan pertama. Tetapi ini bukan satu-satunya jenis tanaman wangi..

Ingat! Kehadiran sifat-sifat tertentu selasih secara langsung bergantung pada jenisnya.

Selasih wangi segar seperti ini:

  1. Ungu atau Asia. Basil ungu mempunyai manfaat kesihatan yang besar. daunnya dibezakan dengan aroma rempah yang ketara.
  2. Citrik. Ramuan ini kaya dengan vitamin A dan C.
  3. Hijau muda atau Mediterranean. Ia paling biasa digunakan dalam pembalut salad segar..
  4. Ungu muda atau Thai. Ia mempunyai rasa cengkih manis yang berbeza. Ia adalah sumber zat besi dan flavonoid yang ideal.

Semua jenis selasih sesuai untuk memasak.

Kebaikan akar, bunga dan biji tanaman

Tidak hanya daun tumbuhan yang berharga akan berguna untuk tubuh manusia. Bahagian ramuan lain mempunyai sifat yang sama, iaitu bunga, biji dan akar..

Penting! Hampir semua bahagian selasih digunakan dalam bidang kosmetologi, perubatan dan memasak.

Manfaat selasih hijau, seperti yang lain, telah dinyatakan ketika menggunakan benihnya. Komponen dalam diet ini membolehkan anda mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah, dan juga mendorong penurunan berat badan yang cepat jika ada masalah dengannya..

Hijau dan ungu segar selasih sangat berharga untuk akarnya. Mereka digunakan semasa memerangi jangkitan usus dan penyakit di mana kerja saluran pencernaan terganggu..

Minuman kemangi boleh disediakan berdasarkan bunganya. Mereka membuat decoctions indah yang mempunyai kesan menenangkan yang kuat..

Basil untuk penurunan berat badan

Penggunaan kemangi untuk penurunan berat badan adalah relevan. Tetapi diharuskan menggunakannya dalam jumlah terhad..

Basil ungu memberikan kesan pembakaran lemak yang terbaik. Oleh itu, anda harus memikirkan memasukkannya ke dalam diet anda dengan dos yang tepat..

Aplikasi selasih

Dulu, selasih berjaya mendapat tempat sebagai salah satu tanaman terpenting dalam diet manusia. Ramuan ini terdapat dalam resipi klasik yang tradisional dalam masakan di seluruh dunia..

Selasih segar dan kering sesuai untuk hidangan dan minuman seperti:

  • Salad sayur.
  • Sos.
  • Hidangan ikan dan daging.
  • Teh selasih.
  • Minuman ringan berkarbonat.
  • Koktel beralkohol.

Selalunya, tukang masak suka menambahkan ramuan ini ke sos khas, misalnya, dalam tomato atau pesto..

Basil dan perubatan tradisional

Sifat bermanfaat dari kemangi membolehkannya menjadi komponen utama dalam komposisi ubat-ubatan rakyat untuk rawatan penyakit tertentu..

Menarik untuk diketahui! Ramai orang bertanya adakah selasih boleh dimakan. Bahkan perlu dilakukan ini, kerana ramuan tersebut dapat menyembuhkan badan..

Manfaat kemangi yang luar biasa dicatat dalam perkara berikut:

  • Ramuan kemangi membantu menyembuhkan sakit gusi dan menghilangkan bau mulut.
  • Ia membantu menguatkan sistem imun.
  • Ramuan ini dapat mengatasi masalah terhiris badan.
  • Ini diberikan pada suhu tinggi, kerana kemangi mempunyai sifat antipiretik..

Akar kemangi baik untuk merawat jangkitan usus. Teh penyembuh disediakan dari bunganya, yang mempunyai rasa dan aroma pedas..

Teh selasih: faedah

Mereka mengesyorkan minum teh yang sihat dengan kemangi. Ia mempunyai kesan penenang dan anti-sejuk. Bahan mentah utama minuman adalah daun dan bunga.

Tegaskan teh sebelum diminum setelah beberapa minit infusi. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menambah pemanis pada minuman selasih - gula atau madu.

Kompil selasih berfungsi berdasarkan prinsip yang serupa. Ia disediakan dengan penambahan pelbagai buah dan herba..

Salap herba

Ubat tradisional mencadangkan menggunakan bantuan salap, yang disediakan berdasarkan ramuan ubat. Ubat seperti ini berkesan untuk merawat sakit sendi..

Untuk menyiapkan salap, sudah cukup untuk mengisar daun selasih hingga menjadi kasar. Ia dicampurkan dengan krim lemak, selepas itu disapu ke tempat yang sakit..

Khasiat minyak pati selasih

Salah satu produk herba yang paling popular adalah minyak pati. Basil dalam bentuk ini mempunyai kesan menenangkan. Minyak itu dapat melawan migrain dan menyelesaikan masalah loya.

Nota! Adalah baik bagi kesihatan anda untuk menyedut minyak kemangi dan menggosoknya pada wiski.

Produk semula jadi juga berguna semasa menyiapkan pembalut untuk salad segar. Ia adalah ramuan yang kerap dalam kosmetik untuk rawatan kulit dan rambut..

Menyimpan rempah yang sihat

Selasih segar ungu atau hijau tidak boleh disimpan lama. Oleh itu, lebih baik mengeringkannya dan kemudian menggunakannya sebagai perasa..

Penting! Selama satu tahun, khasiat kemangi kering dikekalkan.

Saya juga tertanya-tanya apakah selasih boleh dibekukan untuk musim sejuk. Pilihan ini dibenarkan, tetapi masih lebih baik untuk mengeringkannya. Dalam bentuk ini, ramuan biasanya disimpan dalam beg bersih atau beg kertas..

Bahaya dan kontraindikasi selasih

Kemangi mungkin berbahaya jika dimakan dalam jumlah besar atau jika terdapat kontraindikasi.

Perlu tahu! Wanita hamil dan menyusui harus berhati-hati dengan rempah seperti itu, kerana boleh memberi kesan negatif kepada janin dan bayi..

Dilarang keras menggunakan kemangi yang sihat dalam keadaan berikut:

  • Urat varikos.
  • Thrombophlebitis.
  • Epilepsi.
  • Tekanan darah rendah kronik.
  • Intoleransi individu.
  • Diabetes.
  • Bentuk penyakit pencernaan akut.
  • Gangguan Saraf yang teruk.

Sekiranya anda menggunakan kemangi sesuai dengan peraturan dan saranan pakar, maka itu tidak akan membahayakan kesihatan..

Hidangan basil apa yang ditambahkan dan bagaimana ramuan pedas digunakan dalam makanan

Basil (lat.Ocimum basilicum) adalah ramuan tahunan keluarga Domba (lat.Lamiaceae), biasa di Asia. Di banyak negara ia ditanam untuk digunakan dalam perubatan, kosmetologi dan memasak..

Beberapa dekad yang lalu, kerana rasa cerah dan sifat aromatik tumbuhan, para koki terbaik di dunia berpendapat mengenai hidangan yang harus ditambahkan selasih, cara makan ramuan pedas dan rempah apa untuk menggabungkannya..

Basil adalah genus tumbuhan dan pokok renek tahunan dan abadi.

Rasa dan aroma rempah

Basil terkenal di seluruh dunia kerana rasa dan aromanya yang istimewa. Ini disebabkan oleh kandungan minyak pati yang tinggi pada pucuk, daun dan biji..

Tumbuhan ini mempunyai rasa pedas tertentu. Ia agak sejuk, sejuk, dengan sedikit kepahitan dan masin. Rasa kemangi, yang ditambahkan pada hidangan masakan, muncul secara beransur-ansur: pertama, rasa pahit yang pedas dirasakan, dan kemudian rasa manis. Hijau muda mempunyai rasa yang lebih halus dengan nota kayu manis dan cengkeh. Ramuan herba matang terasa pedas, pedas dan pahit.

Aroma hijau kemangi adalah pedas, kaya harum, mungkin mengandungi nota lemon, mentol, anise atau kayu manis. Kepelbagaian tanaman secara langsung bergantung pada aroma kemangi.

Jadi, kemangi ungu mempunyai rasa pudina, dan ragam hijau serupa dengan cengkih dan daun salam. Lemon basil mempunyai aroma sitrus dan rasa lemon masam. Varieti Yerevan dicirikan oleh rasa cengkih dan aroma yang mengingatkan pada campuran rempah dan teh. Variasi Baku mempunyai rasa pudina dan baunya seperti pokok cengkih. Varieti vanila mempunyai rasa manis dengan nota ringan dan sedikit vanila.

Dalam bentuk apa lebih baik digunakan

Daun dan pucuk segar atau kering digunakan sebagai rempah, serta biji dan bunga kering tanaman..

Selasih segar dan kering digunakan untuk memasak.

Selasih segar mempunyai khasiat perubatan kerana sejumlah besar nutrien yang dikandungnya. Dalam perubatan, ia telah menemukan aplikasi sebagai bronkodilator, antispasmodik, analgesik, diuretik, karminatif, anti-radang, penenang dan tonik.

Sifat berguna tumbuhan ini disebabkan oleh adanya minyak pati, tanin, fitonutida, glikosida, saponin, kapur barus, vitamin dan mineral dalam komposisinya..

Basil paling baik dimakan segar, tidak diproses, sehingga rempah tidak kehilangan sifat penyembuhannya. Ia dimasukkan ke dalam pinggan segera sebelum disajikan atau 10 minit sebelum akhir memasak. Peraturan ini disebabkan oleh fakta bahawa minyak pati yang terkandung dalam hijau musnah semasa rawatan haba dan kemangi kehilangan khasiatnya yang bermanfaat..

Daun dan pucuk tanaman segar harus dicuci dengan air sejuk sebelum digunakan. Untuk mengetahui aroma dan rasa sepenuhnya, disarankan untuk tidak memotong herba dengan pisau, tetapi merobeknya dengan tangan anda. Anda harus memilih hijau muda - rasanya lembut, lembut dan tidak melecur seperti pucuk lama.

Aplikasi memasak

Basil digunakan sebagai perasa untuk pelbagai hidangan atau sebagai makanan ringan bebas. Makanan yang dibumbui dengan ramuan ini memperoleh rasa dan aroma yang tidak biasa, yang hanya terdapat pada selasih. Oleh itu, selasih apa yang dimakan bergantung bukan hanya pada kombinasi rempah-rempah gastronomi, tetapi juga pilihan rasa..

Di mana selasih segar ditambah

Pucuk segar dan daun tanaman dimasukkan ke dalam sup, salad, daging panas dan dingin, telur orak, telur orak, mentega, keju cottage, makanan panggang dan sandwic. Teh herba, koktel dan decoctions boleh dibuat dari sayur-sayuran.

Bahkan daun selasih tunggal dapat menambahkan rasa indah untuk salad, sup atau lauk.

Sayuran hijau sesuai dengan sup sayur-sayuran, daging, bijirin dan tenusu. Dengan penambahan tanaman pedas, anda boleh membuat sup musim panas yang menyegarkan.

Untuk ini, anda memerlukan:

  • halia - 50 g;
  • lada merah jambu - 8 kacang polong;
  • selasih segar - 1 tandan;
  • rosemary - 1 tangkai;
  • kacang polong segar - 1 genggam;
  • Pucuk Brussels - 150 g;
  • jus limau - 2 sudu besar;
  • mi - 0.5 pek;
  • pudina - 8 daun;
  • sup ayam - 1.5 l;
  • garam dan lada secukup rasa.

Halia mesti diparut dan ditambahkan ke dalam sup ayam bersama dengan rosemary dan lada merah jambu. Kaldu didihkan, ditutup dengan penutup dan didihkan selama 30 minit dengan api kecil, dan kemudian ditapis. Kacang polong, tauge Brussels, kemangi dan mi ditambahkan ke dalam sup, direbus selama 2-3 minit. Kemudian sup itu masin, lada dan dibumbui dengan jus limau. Hidangkan hidangan yang dihiasi dengan daun pudina.

Basil salad adalah hidangan musim panas yang ringan yang akan membolehkan anda merasakan rasa masakan Itali yang sebenar.

Basil adalah komponen banyak salad dengan sayur-sayuran, buah-buahan, ikan, makanan laut dan daging. Daun tanaman digunakan keseluruhan atau tumbuk daripadanya, yang digunakan sebagai saus salad.

Selasih segar digunakan dalam memanggang pizza dan roti untuk menambah rasa pedas pada adunan. Hijau membantu meningkatkan rasa rempah dan tambalan lain.

Selasih paling sering digunakan sebagai perasa untuk daging. Rempah ditambahkan ke daging cincang, kebab, goulash, gravies, rebus dan hidangan panggang daging babi, domba, daging lembu, unggas dan jeroan. Semasa menggunakan ramuan ini, daging memperoleh aroma khas dan rasa pucat..

Untuk memasak ikan bakar, anda memerlukan:

  • trout - 2 biji.;
  • selasih - 6 pucuk;
  • garam, lada putih tanah - secukup rasa;
  • mentega - 30 g.

Lemon pelbagai sayur-sayuran pedas sesuai dengan ikan dan makanan laut.

Ikan mesti dikurangkan, insang dipotong dan siripnya dipotong. Di luar dan di dalamnya disapu dengan garam dan lada. Beberapa luka cetek harus dibuat di satu sisi setiap trout. Selasih dicuci, dikeringkan dan diletakkan di dalam ikan.

Griskan bentuk tahan panas dengan minyak sayuran dan letakkan trout di atasnya. Adalah perlu bahawa jarak sekurang-kurangnya 2 cm di antara ikan. Potongan mentega diletakkan pada potongan yang dibuat di sisi trout. Ketuhar dipanaskan hingga 180-190 ° C, ikan diletakkan di dalamnya dan dibakar selama 15-20 minit. Basil harus dikeluarkan dari ikan trout yang dimasak sebelum disajikan.

Basil memberikan aroma dan rasa unik untuk hidangan ikan.

Apa yang dibumbui dengan rempah kering

Sayuran kering yang betul, berbanding dengan yang segar, mempunyai aroma yang lebih kaya, tetapi mengandungi lebih sedikit nutrien.

Daun kering, tunas, bunga dan biji tanaman adalah sebahagian dari rempah-rempah (hop-suneli, ramuan Provencal dan Itali, sejambak Garni), dan juga digunakan dalam bentuk murni sebagai perasa untuk sup, daging, ikan, daging asap, pasta, cendawan, hidangan telur.

Selasih kering ditambahkan ke makanan dalam tin, pate dan sosej semasa memasak. Daun kering boleh digunakan untuk membuat teh dan digunakan dalam salad dan makanan panggang. Hidangan dan minuman yang dibumbui dengan herba memperoleh sedikit rasa pahit dan aroma pedas.

Penggunaan kemangi dalam persediaan musim sejuk

Tukang masak pemula sering tertanya-tanya di mana untuk menambah kemangi semasa mengawet. Lagipun, selasih banyak digunakan dalam penyediaan sayur-sayuran dan buah-buahan untuk musim sejuk. Bahan yang terdapat di dalam tanaman rempah mempunyai sifat pengawet. Di samping itu, sayur-sayuran memberikan aroma pedas yang menyenangkan kepada pengasam..

Basil digunakan untuk menyediakan persiapan untuk musim sejuk.

Daun tanaman diletakkan di dalam balang ketika asin timun, tomat, labu dan cendawan porcini, dalam sauerkraut, terung acar. Hijau ditambah ke selai beri (raspberry, strawberi) dan kompot. 4-5 helai cukup untuk balang 3 liter.

Untuk memelihara tomato acar dengan penambahan tanaman pedas, bahan berikut diperlukan:

  • tomato;
  • bawang putih;
  • allspice;
  • selasih;
  • air - 1.5 l;
  • gula - 150 g;
  • garam - 2 sudu besar;
  • cuka meja - 3 sudu besar.

Balang kaca dibasuh, disterilkan dan dikeringkan. Cengkih bawang putih dikupas, dipotong separuh dan diletakkan di bahagian bawah bekas bersama dengan allspice. Tomato dan kemangi dicuci, dikeringkan dan dimasukkan ke dalam balang, sementara tomato bergantian dengan pucuk tanaman. Untuk menyiapkan pengasam, air dimasukkan ke api dan, setelah mendidih, garam dan gula ditambahkan ke dalamnya.

Tuangkan tomato dengan perapan panas, tutup balang dengan penutup dan biarkan selama 5 minit. Selepas itu, perapan dituangkan ke dalam periuk, didihkan, cuka ditambahkan dan balang tomat diisi semula. Bekas mesti segera digulung dan dibalikkan sehingga sejuk sepenuhnya. Simpan benda kerja di tempat yang sejuk.

Rempah dalam pencuci mulut

Basil, walaupun rasa pedas dan pahit, sangat sesuai dengan pencuci mulut buah-buahan dan tenusu serta pastri manis. Hijau boleh ditambahkan ke dalam adunan pai kering atau segar.

Rempah-rempah itu menonjolkan rasa manis dari beri beri dan meningkatkan rasa dan aroma mereka. Tumbuhan menghiasi kek dan kaserol dengan daun segar, menambahkannya ke dalam susu dan buah-buahan dan smoothie. Basil boleh digunakan untuk membuat buttercream untuk kek atau pastri.

Basil boleh digunakan untuk membuat ais krim yang lazat.

Ais krim yang tidak biasa dan lazat akan berubah jika anda menggunakan sayur-sayuran selasih segar semasa menyiapkannya.

  • gula - 170 g;
  • susu - 1 l;
  • selasih - 10 g;
  • kuning telur - 14 keping.

60 g gula dituangkan dengan susu, didihkan, basil cincang halus ditambahkan dan dimasukkan selama 10 minit. Kuning telur digiling dengan baki gula. Susu didihkan sekali lagi dan dituangkan ke dalam campuran gula telur. Jisim yang dihasilkan dipanaskan dalam mandi air hingga 84 ° C, disaring, diletakkan di dalam tab mandi ais dan dibiarkan di dalam peti sejuk semalaman. Campuran kemudian digulung dalam mesin ais krim dan dijadikan pencuci mulut.

Rempah apa yang digabungkan dengan selasih

Basil boleh dipasangkan dengan pelbagai jenis ramuan dan rempah. Ini meningkatkan dan melengkapkan rasa dan aroma peterseli, ketumbar, pudina, marjoram, saderi, oregano, jintan dan tarragon. Apabila digabungkan dengan rosemary, aroma pedas ringan muncul, dan penambahan ramuan untuk menambah rasa pedas hidangan..

Hidangan apa yang dimasak dengan kemangi segar dan kering??

Semua rempah hanya berguna apabila seseorang menggunakannya dengan betul - dalam jumlah yang betul, dengan frekuensi yang optimum dan dengan produk yang harmoni. Mana-mana suri rumah akan mengatakan bahawa dia tahu cara makan selasih - tetapi pada masa yang sama, pakar dan pakar dapat menemui kesalahan kecil dan besar dalam penggunaan rempah ini dalam bentuk kering dan segar. Ini boleh mempengaruhi kualiti hidangan yang disediakan dan mengurangkan faedah makanan tersebut..

  1. Apa rasanya
  2. Dalam bentuk apa - kering atau segar, lebih baik dimakan
  3. Hidangan apa selasih segar dan kering diletakkan di dalamnya
  4. Apa yang digabungkan dengan selasih
  5. Memproses sebelum digunakan
  6. Adakah boleh dimakan setiap hari?
  7. Sekatan umur dan kontraindikasi

Apa rasanya

Basil "berbunyi" berbeza dalam hidangan, bergantung pada sama ada segar atau kering, hijau atau ungu. Tumbuhan muda dan lebih dewasa berbeza, pelbagai rempah:

  • Yerevan seperti cengkih pedas, rempah-rempah dan teh hitam.
  • Baku rasanya seperti bunga cengkih cengkih pudina.
  • Berbentuk sudu paling mirip dengan daun salam dengan bahagian keperitan yang lebih besar.
  • Vanilla - paling lembut, dengan rasa vanila yang lembut dan sedikit pedas.

Kehalusan rasa ini, jika perlu, akan memberitahu anda bagaimana anda boleh mengganti kemangi dalam hidangan tertentu..

Selasih segar muda manis; pada akhir musim, daunnya mulai terasa pahit. Selasih kering mempunyai rasa dan bau yang paling pekat dan tajam..

Dalam bentuk apa - kering atau segar, lebih baik dimakan

Selasih terbaik adalah muda, segar, baru dipetik. Tidak hanya boleh memakannya, tetapi juga diperlukan! Daun halus mengandungi dalam jumlah besar:

  • Vitamin B2, C, PP.
  • Karotena.
  • Gula.
  • Tinin.
  • Minyak pati.

Sebelum menggunakan daun segar, anda perlu bilas dengan air sejuk (rempah ini tidak begitu suka panas dan juga hangat, sifat kemangi yang berguna "digulung" dari itu). Penduduk negara-negara selatan dalam beberapa kes makan daun secara terpisah dari daging, salad, dan lain-lain, untuk menyegarkan selera mereka sebelum menukar hidangan.

Ngomong-ngomong, selasih digunakan dalam memasak hampir sepenuhnya, seluruh bahagian udara. Walaupun daunnya paling sering dipetik untuk pelbagai jenis hidangan (sup, risotto dengan tomato dan kemangi, salad sayuran, dll.), Batangnya juga dapat digunakan di dapur. Mereka sangat baik dalam penyediaan pengasam dan pengawetan, dan kedua-dua batang segar dan kering sesuai..

Bunga kemangi yang dipotong dapat digunakan untuk membuat sos, perasa, teh, dan minuman lain. Perkara utama adalah tidak melewatkan permulaan berbunga, sehingga pada saat pengumpulan bunga masih lembut.

Benih juga digunakan: mereka dimasukkan ke dalam salad sayur-sayuran dan buah segar, dan dalam kursus pertama. Basil achenes terutama menekankan rasa daging dan hati. Dan biji yang ditambahkan pada teh hitam atau teh lain menjadikannya segar dan lebih beraroma..

Tetapi untuk dapat menyediakan resipi masakan dengan kemangi dan apabila tidak ada rempah segar di tangan, ramuan itu dituai - dikeringkan (untuk ini, pengering, ketuhar dan microwave digunakan), asin, acar dan beku. Video menunjukkan pelbagai cara untuk menyediakan perasa.

Hidangan apa selasih segar dan kering diletakkan di dalamnya

Selasih segar dan kering sangat berharga untuk:

  1. Menormalkan fungsi usus.
  2. Menghilangkan dahaga badan untuk vitamin dan mineral.
  3. Mempunyai kesan menenangkan.

Ia tidak hanya merangsang selera makan dan merangsang pengeluaran jus gastrik, tetapi juga bermanfaat dalam diet untuk menurunkan berat badan: sayur-sayuran seperti selasih mempunyai kalori negatif, iaitu. semasa mencernanya, tubuh menghabiskan lebih banyak kalori daripada yang diterima dari makanan ini.

Oleh itu, regan (nama lain untuk ramuan) adalah unik dan tidak dapat diganti..

Hidangan apa yang ditambah:

  1. Sup (sejuk, hangat, vegetarian, dengan kaldu daging atau ikan).
  2. Makanan ringan sejuk (salad, sandwic, keju - terutama selasih hijau).
  3. Hidangan daging panas - contohnya, ayam dengan selasih sangat sedap.
  4. Sosej, daging asap - sebagai tambahan kepada rempah lain (kemangi kering sering digunakan).
  5. Sos dan perasa - mayonis dengan kemangi sangat sedap. Tetapi minyak kemangi juga digunakan sebagai alternatif: ia disiapkan seperti semua minyak hijau, mencincang daun ramuan segar dan mengisar dengan mentega lembut. Pencinta yang lebih tajam menambah daun atau biji segar ke minyak zaitun.
  6. Minuman - dan bukan sahaja teh disiapkan dengan ragan, malah ada yogurt, yang menggabungkan strawberi dan kemangi.

Pencuci mulut dan pastri - kemangi dimasukkan ke dalam pengawet buah dan beri, dan ais krim dengan kemangi dibuat dari itu. Pembuat gula boleh memanggang kek dengan strawberi dan kemangi segar, manis dan beraroma.

Di mana anda boleh menambahkan ramuan ini adalah untuk pengasam: setelah memperoleh rahmat wangi ini, pedas dan sedikit tart, daging yang keras menjadi lebih lembut, daging berlemak lebih mudah dicerna, dan kurang enak (seperti fillet ayam atau daging unggas putih lain) diperkaya dengan nuansa rasa dan dimakan dengan senang hati. Aplikasi lain yang biasa adalah pengetinan. Kemangi kering dan segar menggantikan atau mengeluarkan rempah-rempah lain; ia ditambahkan ke tomato, timun, terung dan makanan lain.

Apa yang digabungkan dengan selasih

Banyak pakar masakan percaya bahawa kemangi adalah perasa serba boleh. Dari rempah-rempah yang harmoni, seseorang dapat memperhatikan peterseli, thyme atau thyme, peppermint, rosemary.

Selasih kering mesti dimasukkan ke dalam ikan dengan teliti.

Sukar untuk mencari produk yang tidak akan digabungkan dengan rempah ini. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan ialah kepekatan dan kuantiti. Selasih yang banyak akan merosakkan hidangan apa pun, mengganggu aroma dan rasa semula jadi, menjadikannya kasar dan terlalu keras..

Memproses sebelum digunakan

Air mengalir sejuk membersihkan zarah tanah dan bahan cemar lain dari kemangi segar. Anda perlu mencuci batangnya sepenuhnya, sebelum daunnya terkoyak. Anda perlu menambah rempah segar maksimum 10 minit sebelum makanan siap sepenuhnya, dan lebih baik lagi - tepat sebelum disajikan. Terdapat satu lagi nuansa: koki berpengalaman menasihatkan untuk tidak memotong bahagian hijau, tetapi merobeknya dengan tangan anda - seperti biasa dilakukan dengan salad berdaun. Dengan cara ini aroma pedas lebih baik dipelihara.

Setelah membuka bungkusan, regan kering mesti ditutup dengan baik agar bau rempah tidak hilang.

Adakah boleh dimakan setiap hari?

Banyak bergantung pada ciri badan, pemprosesan kuliner dan keperluan individu. Sebagai contoh, penduduk Eropah selatan - orang Itali, orang Sepanyol, Portugis - boleh makan pasta dengan kemangi setiap hari, dan bruschetta dengan tomato, dibumbui dengan ramuan aromatik, muncul untuk mereka sebagai makanan ringan dan beberapa kali sehari. Masalahnya ialah ini adalah budaya masakan kebangsaan mereka, penapaiannya disesuaikan secara genetik untuk makanan seperti itu.

Lebih baik kita kurang kerap mengkonsumsi hidangan basil, dan secara sederhana, kerana saluran pencernaan kita dapat bertindak balas dengan cepat terhadap minyak pati rempah-rempah.

Jumlah perasa yang ditambah bergantung pada jenisnya: kemangi kering lebih dari dua kali lebih pekat daripada segar.

Sekatan umur dan kontraindikasi

Basil juga boleh memudaratkan jika anda tidak memperhatikan nasihat dan cadangan doktor. Dan mereka mengatakan bahawa perlu menggunakan ramuan pedas dengan berhati-hati untuk pesakit dengan gastritis dan penyakit keradangan lain pada saluran gastrousus. Antara kontraindikasi lain, kami perhatikan:

  • Umur hingga 5 tahun (pada kanak-kanak, fermentasi pada usia ini belum terbukti).
  • Hipertensi dan penyakit kardiovaskular lain.
  • Gangguan pembekuan darah, trombosis.
  • Serangan jantung yang ditangguhkan.

Adalah tidak diingini untuk menggunakan rempah untuk epilepsi, keadaan kejang yang lain.

Adakah anda menyukai artikel itu? Dan dalam bentuk apa - kering atau segar, adakah anda paling sering menggunakan perasa ini? Seperti ♥, langgan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda! Maklum balas anda sangat penting bagi kami!

Apa itu kemangi: komposisi, sifat bermanfaat dan bahaya untuk kesihatan, penggunaan

Sifat bermanfaat dari kemangi telah diketahui sejak zaman dahulu lagi. Hingga kini, ia tidak hanya digunakan untuk memasak, tetapi juga dalam perubatan. Rempah boleh ditanam di ambang jendela atau di sebidang tanah, yang disiapkan untuk kegunaan masa depan.

Basil: apa itu

Basil adalah rempah wangi yang tumbuh sebagai semak. Banyak varietas telah dibiakkan, berbeza warna tanaman hijau dan batang, tinggi tanaman. Semuanya mempunyai sifat bermanfaat..

Hijau terdapat dalam pelbagai warna - hijau, ungu, atau gabungannya. Tumbuhan itu memberikan tangkai bunga dengan bunga kecil, di mana setelah benih diikat.

Nama lain untuk basilika:

  • regan;
  • misai kucing;
  • raykhon;
  • keramat;
  • bunga jagung wangi.

Budaya tumbuh liar di Asia, Afrika, Amerika, Rusia selatan, Kaukasus. Ia ditanam di mana-mana kecuali di kawasan sejuk..

Komposisi kimia selasih, yang menentukan sifat bermanfaatnya:

  • eugenol - melegakan kesakitan;
  • bioflavonoid - meremajakan kulit, memperbaiki keadaan saluran darah;
  • camphor - tindakan ekspektoran;
  • cineole adalah antiseptik semula jadi;
  • tanin - memulihkan kulit, rambut;
  • Vitamin B - menyuburkan kulit dan tambahannya;
  • vitamin C - meningkatkan imuniti.

Nilai tenaga kultur setiap 100 gram:

  • protein - 3.15 g;
  • lemak - 1.05 g;
  • karbohidrat - 0.64 g;
  • kandungan kalori - 23 kcal.

Semua yang menarik mengenai basilika:

  • ia dibawa ke Eropah oleh A. Macedonian;
  • di India ia dianggap tumbuhan suci;
  • orang Mesir kuno menambahkannya ke komposisi untuk mumifikasi;
  • dicampurkan dengan rosemary menggantikan garam dalam diet bebas garam.

Untuk menonton program mengenai rumput berguna:

Jenis dan jenis perasa

Selasih wangi adalah nama umum budaya, yang bermaksud aroma pedas. Spesies dikelaskan mengikut warna daun:

  • Violet;
  • hijau;
  • merah.

Ungu - dengan bau dan rasa pedas. Ia diwakili oleh jenis berikut:

  • biasa - yang paling biasa, tinggi 25 hingga 70 cm, dengan aroma lada cengkih klasik, bersahaja, ditambah dengan salad, perapan, pizza;
  • "Yerevan" - hasil tinggi, dengan rasa asam, masuk ke dalam sup, salad, sos, hidangan ikan dan daging;
  • "Opal hitam", atau ungu, - popular dalam salad, ditambah dengan minyak dan campuran aromatik, bau cengkih lada;
  • "Tulasi" - rasa pedas yang ketara dengan kepahitan dan aroma cengkih pedas.

Hijau atau manis dihargai kerana aroma ringan dan rasa manis. Varieti:

  • "Itali" - komponen penting dari sos pesto, juga ditambahkan pada teh, serai, salad, rasa anise;
  • "Hijau gergasi Rusia" - tumbuh hingga 60 cm, berbau besar, berbau cengkih;
  • "Royal Blood" - semak besar dengan aroma kayu manis yang tidak biasa.

Merah adalah pelbagai ungu muda. Perwakilan:

  • "Ruby Merah" - matang awal (35-40 hari), daun padat, memanjang, lembut, aroma karamel, sesuai untuk penaik dan minuman;
  • "Naga wangi" - tinggi hingga 70 cm, berbuah, baik untuk hidangan daging, perapan.

Dengan aroma, jenis berikut dibahagikan:

  • cengkih - ia merangkumi jenis seperti "Spring mood", "Smuglyanka", "Red Rubin";
  • lada cengkih - diwakili oleh jenis "Fantazer", "Marquis", "Basilisk";
  • lada - varieti "Orion", "Rubin", "Osmin";
  • lemon - wakil spesies "Moscow Bogatyr", "Baru", "Rasa lemon";
  • karamel - ini adalah "Pet", "Ruby Merah", "Caramel";
  • anise - varieti "Delight", "Anise aperitif";
  • pudina - "Greek", yang paling sedap, sesuai untuk pot.

Khasiat selasih yang berguna untuk tubuh manusia

Sifat perubatan kemangi suci:

  • mengurangkan keradangan;
  • melegakan kesakitan;
  • menurunkan suhu badan dengan demam;
  • meningkatkan mood;
  • melawan kuman;
  • menjadikan kulit anjal dan tegang, dan rambut berkilat dan lembut;
  • menghilangkan parasit;
  • mempunyai kesan diuretik, ekspektoran, diaforetik;
  • membawa metabolisme ke tahap yang betul;
  • meningkatkan imuniti;
  • adalah antioksidan kuat yang melindungi dari barah.

Untuk kanak-kanak perempuan dan wanita, kemangi adalah cara untuk memperbaiki penampilan anda dengan murah dan berkesan: menurunkan berat badan, mengubah keadaan kulit, rambut dan kuku anda menjadi lebih baik..

Rempah-rempah mengurangkan penampilan kesakitan semasa haid, membantu menormalkan kitaran.

Khasiat kemangi untuk lelaki:

  • sebagai afrodisiak, ia mempunyai kesan positif terhadap potensi;
  • membantu dalam pencegahan prostatitis;
  • membantu ketidaksuburan;
  • meningkatkan daya tahan.

Selasih boleh dimakan pada bila-bila masa sepanjang hari, perkara utama bukanlah pada waktu perut kosong. Perasa panas boleh membakar perut kosong. Walaupun terdapat khasiat yang bermanfaat, penggunaan rempah setiap hari selama lebih dari 3 minggu tidak diingini kerana bahaya keracunan, gangguan irama jantung.

Untuk kualiti rempah yang bermanfaat, lihat videonya:

Kontraindikasi untuk digunakan

Oleh kerana komposisi kimia tepu, kemangi mempunyai batasan penggunaannya:

  • trombosis vaskular;
  • epilepsi;
  • pelanggaran pembekuan darah;
  • darah tinggi;
  • serangan jantung baru-baru ini;
  • umur sehingga 6 tahun;
  • intoleransi individu.

Penggunaan kemangi semasa kehamilan dibenarkan, tetapi dengan berhati-hati - keguguran adalah mungkin. Semasa menyusu, rempah meningkatkan laktasi, tetapi bayi mungkin mengalami alahan.

Aplikasi selasih

Kegunaan utama Basil adalah:

  • memasak;
  • etnosains;
  • kosmetologi.

Basil adalah produk kalori negatif. Sifat minyak dan hijau yang bermanfaat digunakan untuk mengurangkan berat badan - mereka mempercepat metabolisme dalam badan. Minyak pati selasih dituangkan 3 tetes ke dalam salad dressing, sos.

Hijau memuaskan rasa lapar, memerlukan lebih banyak tenaga untuk dicerna daripada daun yang diberikan.

Mereka berusaha menggunakan kemangi dalam sihir untuk menarik wang, menjauhkan semangat, mencari cinta dan nasib, meredakan suasana dalam pasukan. Untuk ini, ritual dilakukan dengan serbuk tanaman, daun, atau meletakkan tanaman di dalam periuk di dalam rumah.

Dalam memasak

Basil mempunyai rasa pedas dan pedas. Bergantung pada ragamnya, ia boleh menjadi lemon, lada, cengkeh. Rempah-rempah mempunyai aroma cengkih pedas yang kuat, terutama terasa panas. Hijau boleh dimakan mentah, daun muda lebih sesuai untuk ini, mereka kurang tajam.

Resipi selasih menggunakan daun kering dan segar. Yang terakhir mempunyai sifat yang lebih berguna. Rempah kering sebagai perasa sesuai dengan hidangan berikut:

  • untuk memancing - ½ sudu kecil. pada bangkai besar;
  • untuk daging - 2 secubit ramuan kering setiap 0.5 kg daging;
  • 1 secubit yang ditambahkan pada sup ikan atau sayur akan memberi hidangan rasa baru;
  • kekacang - 1 sudu kecil. untuk 1 kg;
  • salad sayur - secubit 0,5 kg;
  • pasta;
  • barang bakar.

Segar ditambah dengan kompot, minuman buah, teh, pizza.

Sos Pesto untuk pasta kemangi:

  • cincang kasar 1 bungkus selasih 1 ulas bawang putih;
  • kupas 40 g kacang pain;
  • parut 50 g parmesan;
  • masukkan ke dalam mortar atau mangkuk pengisar, tambah 7 sudu besar. l. minyak zaitun, garam, kisar.

Sos tomato kemangi manis untuk spageti:

  • Tuangkan 2 sudu besar ke dalam kuali yang telah dipanaskan. l. minyak zaitun, masukkan 2 ulas bawang putih cincang, goreng selama 2 minit;
  • tambahkan 1 bungkus kecil selasih dan 600 ml tumbuk dengan tomato garpu dalam jus mereka sendiri;
  • masukkan garam, lada hitam, dan gula jika perlu;
  • didihkan, angkat dari panas;
  • gosokkan melalui ayak, angkat selasih dan bawang putih;
  • masak jisim yang dihasilkan selama 5 minit dengan api kecil, kacau.

Biskut keju dengan kemangi:

  • campurkan 200 g, 2 secubit garam, 15 g basil cincang, masing-masing ½ sdt. serai lemon dan serbuk penaik;
  • tambah 100 g mentega, 1 telur, 80 g keju parut pada parut halus, uli adunan dengan cepat;
  • angkat selama 30 minit dalam keadaan sejuk;
  • gulung menjadi lapisan setebal 5 mm, potong kuki;
  • bakar selama 20 minit pada suhu 180 ° C.

Apa itu selasih yang digabungkan dengan:

  • dengan bijak;
  • rosemary;
  • tarragon;
  • pudina;
  • ketumbar;
  • pasli.

Basil boleh diganti dengan rempah-rempah berikut dalam hidangan:

Untuk melihat resipi dengan rempah:

Dalam perubatan rakyat dan kosmetologi

Ubat tradisional menggunakan ramuan, jus, pes daun, dan minyak pati kemangi. Semuanya mempunyai sifat bermanfaat. Contoh:

  1. Dari batuk kering dan basah dengan laringitis, bronkitis, tracheitis. 5 titis ditambahkan ke dalam teh panas, kemudian diminum sekali.
  2. Ketika tertekan, mereka minum teh selasih. Untuk ini ½ sudu besar. l. daun hancur dituangkan dengan 200 ml air mendidih, bersikeras selama 20 minit. Minum 100 ml 2 r / d. Anda boleh menambah madu atau jem ke dalam minuman.
  3. Dengan angina. Bilas tekak dengan merebus basil 3 kali sehari. 25 gram daun dituangkan dengan 200 ml air, rebus selama 10 minit, ditapis.
  4. Untuk gastritis, 1 bahagian minyak kemangi dicampurkan dengan 5 bahagian minyak zaitun, diambil semasa perut kosong, 1 sudu kecil. dalam masa sebulan. Bumbu dalam bentuk daun tidak digalakkan untuk dimakan.
  5. Infusi selasih digunakan untuk memerangi mati pucuk. Untuk melakukan ini, batang dengan bunga dan daun, bijak dan rosemary dicincang halus, ambil 1.5 sudu besar. l. masing-masing, tuangkan 2 liter air mendidih, bersikeras 3 jam. Minum 200 ml 3 kali sehari.

Khasiat kemangi yang bermanfaat digunakan dalam bidang kosmetologi. Topeng Rambut:

  • kisar pisang dengan pengisar;
  • potong 20 g roti hitam;
  • pukul telur;
  • campurkan segalanya, tuangkan 100 ml susu;
  • tambah 8 titis minyak selasih;
  • sapukan pada rambut, bilas selepas 30 minit.

Tonton program penggunaan kilang untuk pemulihan:

Pemilihan dan penyimpanan rempah

Basil dapat dipetik beberapa pada satu masa yang diperlukan. Hijau siap dipotong dalam 1,5-2 bulan setelah percambahan, dan pada masa itu mereka kaya dengan khasiat berguna. Untuk memanjangkan tempoh penuaian, ia mesti dituai secara merata dari semua tanaman. Daun yang sihat tanpa kekuningan sesuai untuk dipotong.

Cara menyediakan sayur selasih untuk musim luruh dan musim sejuk, sambil mengekalkan khasiat bermanfaat:

  • dipotong semasa berbunga - maka daunnya kaya dengan minyak pati, oleh itu ia sangat wangi;
  • keringkan dengan merebak di lapisan nipis di ruangan yang kering dan berventilasi.

Peraturan penyimpanan perasa:

  • pinggan tanah liat atau kaca yang ditutup rapat;
  • kekurangan bau yang menyakitkan;
  • tempat sejuk gelap.

Selasih boleh dibekukan. Ini akan mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat. Kaedah pembekuan:

  • daun keseluruhan - mereka dibasuh, dikeringkan, dimasukkan ke dalam beg atau bekas;
  • jisim cincang - daun siap dicincang halus, diletakkan di dalam mangkuk;
  • dalam minyak zaitun atau bunga matahari - daun cincang dituangkan dengan minyak, jisim dibentangkan dalam acuan untuk membekukan ais.

Sayuran selasih yang dikumpulkan pada akhir musim tanam boleh disimpan di dalam peti sejuk di pintu atau di rak, di dalam bekas plastik dengan lubang udara atau di dalam beg kertas sehingga sebulan. Ini mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat..

Tumbuh selasih di rumah

Basil tidak bersahaja dan tumbuh dengan baik di rumah di ambang tingkap, sambil mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat. Untuk mempercepat kemunculan anak benih, benih direndam selama sehari dalam larutan perangsang ("Zircon", "Epin"). Menyemai masa untuk penanaman rumah - separuh pertama musim bunga, di selatan - Februari.

Sesuai untuk penanaman di rumah adalah jenis seperti:

  1. "Kesegaran". Pertengahan musim - hijau boleh dipotong 60 hari selepas percambahan, aroma lemon.
  2. "Marquis". Pertengahan musim, bau dan rasa pedas, mustard-lada.
  3. "Kerdil". Matang awal, tingginya tidak lebih dari 20 cm, tumbuh dalam bentuk bola, aroma pedas.
  4. "Troll". Hiasan - daun ungu dengan hujung hijau, batang ungu. Sedang lewat - sehingga 70 hari. Aroma lada yang kuat. Ragam dari koleksi Belanda.

Untuk menanam, anda boleh membeli tanah untuk tanaman dalaman atau membuat tanah sendiri:

  • tanah kebun - 2 bahagian;
  • humus - 1 bahagian;
  • gambut atau serat kelapa - 1 bahagian.

Cara menanam biji selasih di rumah:

  • tuangkan saliran setinggi 1.5 cm ke dalam periuk (tanah liat, pasir, kerikil yang diperluas), di atas bumi;
  • taburkan benih ke alur yang disiram sedalam 2 cm;
  • taburkan dengan bumi;
  • tutup dengan beg;
  • melembapkan, mengudarakan;
  • apabila pucuk muncul (selepas 8-12 hari) keluarkan selofan.
  • menyiram kerana ia kering;
  • mencubit bahagian atas;
  • memberi makan bulanan dengan baja mineral kompleks;
  • melonggarkan.

Lihat cara menanam rempah dari video:

Kerana khasiatnya yang bermanfaat, kemangi membantu merawat kulit, rambut, menormalkan berat badan dan metabolisme. Rasa dan aromanya yang menyenangkan menjadikan rempah itu popular..

Resipi selasih apa yang anda tahu? Adakah anda menggunakannya untuk rambut anda? Beritahu rakan dan kenalan anda mengenai sifat berguna dengan berkongsi artikel dengan mereka.

Teh selasih: kebaikan dan keburukan, resipi dengan pudina, halia

Sifat ubat dan kontraindikasi

Terdapat tiga jenis ramuan ini: ungu, hijau, dan selasih lemon. Aroma dan rasa mereka berbeza, tetapi sama bermanfaat. Tumbuhan ini mengandungi tanin, vitamin, fitonutida dan gula.

Keistimewaan selasih yang unik

Kita boleh bercakap tanpa henti mengenai khasiat tumbuhan: berkat kompleks vitamin yang telah dikumpulkan dengan sendirinya, ia adalah ubat untuk hampir semua penyakit. Minyak pati dari ramuan ini adalah antioksidan yang sangat baik. Vitamin dalam kemangi membantu tubuh mengatasi pelbagai jenis penyakit.

Manfaat yang tidak ternilai dari ramuan ini adalah seperti berikut:

  • menggalakkan kerja saluran pencernaan yang lebih baik, meningkatkan selera makan, pencernaan;
  • di Timur, kemangi dianggap sebagai antibiotik semula jadi, membantu mengatasi demam, memudahkan pernafasan ketika batuk;
  • selasih berfungsi sebagai imunostimulan;
  • mempunyai sifat antiseptik dan bakterisida, membantu keradangan membran mukus di rongga mulut;
  • menormalkan sistem saraf, membantu mengatasi gangguan tidur;
  • tumbuhan itu membantu mengurangkan kesakitan semasa penyusuan haid.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Sifat bermanfaat teh selasih ditentukan oleh komposisinya. Vitamin C, PP, B2 dan karoten yang terkandung di dalamnya membantu menjaga keseimbangan vitamin dalam badan dan mengelakkan kekurangan vitamin pada bila-bila masa sepanjang tahun. Tanin dan fitonutida menyegarkan rongga mulut dan merangsang pergerakan usus. Komponen tumbuhan berharga lain termasuk rutin dan saponin, glikosida dan minyak pati..

Sifat minuman untuk menenangkan sakit kepala dan mengurangkan suhu berguna pada panas musim panas dengan terlalu panas dan sengatan matahari. Sebilangan besar gangguan usus juga berlaku pada musim panas, dan di sini teh dengan ramuan pedas juga berguna: ia akan melegakan kesakitan pada usus dan perut, mengatasi cirit-birit dan melegakan pembentukan gas yang berlebihan.

Manfaat khas Basil bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan adalah kerana teh herba ini mendorong pembakaran lemak yang lebih cepat..

Manfaat kesihatan teh

Ciri-ciri perubatan minuman siap dijelaskan oleh komposisi tumbuhan asli yang kaya. Daun wangi mengandungi bahan aktif, vitamin dan mineral:

  • pelbagai vitamin (C, PP, A, B12 dan lain-lain);
  • minyak pati;
  • fitonutida;
  • tanin;
  • saponin dan komponen tumbuhan berharga lain.

Apabila disiapkan dan disiapkan dengan betul, bahan mentah mengekalkan kualiti bermanfaat tanaman segar. Salah satu komponen terkuat dalam komposisi adalah minyak pati, yang mempunyai kesan bakterisida, antispasmodik, antioksidan dan anti-radang. Ini dan komponen lain mempercepat metabolisme, menguatkan imuniti, dan memberi nada umum kepada tubuh. Teh selasih:

  1. Merangsang selera makan dan meningkatkan proses pencernaan dan asimilasi makanan;
  2. Ini adalah antibiotik semula jadi, membunuh bakteria dan virus, ia mempunyai kesan antipiretik;
  3. Meningkatkan fungsi sistem pernafasan, menghilangkan manifestasi batuk dan selsema;
  4. Ia mempunyai kesan anti-barah dengan membunuh radikal bebas dan racun;
  5. Menggalakkan pembersihan saluran darah, meningkatkan peredaran darah, menghilangkan kolesterol berbahaya;
  6. Memperbaiki keadaan sistem saraf;
  7. Menggalakkan penurunan berat badan dengan mempercepat metabolisme dan memecah sel-sel lemak.
  8. Basil dalam bentuk apa pun mempunyai sifat anti-radang, menyumbang kepada penyembuhan sendi pada artritis, arthrosis dan lesi lain dari sistem muskuloskeletal.

Kesihatan wanita terutamanya merasakan kesan yang baik dari tanaman ini (varieti ungu lebih berguna). Infusi atau rebusan dengan daun tumbuhan membantu menyelaraskan sfera hormon wanita.

Minuman ini membantu menormalkan kitaran haid, menyingkirkan penyakit pada hari-hari kritikal, menghilangkan beberapa penyebab kemandulan dan mengatasi akibat menopaus.

Ibu menyusu yang mengambil teh basil dalam jumlah kecil mengalami peningkatan dalam proses penyusuan. Dan komposisi tumbuhan yang kaya membantu menguatkan kuku dan rambut, menjadikan kulit awet muda lebih lama. Kesannya dijelaskan oleh kemampuan ramuan “royal” (minyak pati) untuk menenangkan badan.

Kesihatan lelaki juga mengalami faedah kemasukan kemangi. Dengan penggunaan produk setiap hari, sfera hormon bertambah baik, risiko mati pucuk dan kemandulan berkurang.

Pengambilan teh secara berkala menyumbang kepada pemeliharaan kecantikan dan keremajaan jangka panjang, yang dijelaskan oleh tindakan antioksidan dan minyak pati.

Kandungan kalori minuman itu agak rendah. Sekiranya kuah atau infusi tidak termasuk bahan tambahan dalam bentuk potongan buah, madu atau gula, angka ini akan berada dalam 25 Kcal per 100 g.

Semakin banyak komponen yang terdapat dalam minuman, semakin besar nilai tenaganya. Oleh itu, jika ia digunakan untuk menurunkan berat badan, ada baiknya tidak termasuk pemanis dengan menambahkan ramuan perubatan, jus lemon dan semangat pada daun selasih..

Khasiat teh selasih

Basil memberikan teh rasa pedas yang luar biasa dan pada masa yang sama rasa menyegarkan.

Tumbuhan ini tidak hanya menambahkan semangat pada minuman teh, tetapi juga membawa manfaat yang tidak ternilai bagi tubuh. Penting untuk mengetahui apa khasiat kemangi yang bermanfaat:

  • terima kasih kepada antioksidan yang terdapat dalam ramuan, teh yang diseduh daripadanya membantu melindungi tubuh, mencegah penuaan sel kulit;
  • Teh selasih mengandungi banyak vitamin yang menambah keanjalan pada saluran darah, dan ini, seterusnya, menghalang pembentukan gumpalan darah;
  • dipercayai bahawa vitamin dan unsur surih berguna yang disimpan dalam teh mencegah perkembangan barah, tetapi harta ini belum disahkan oleh ubat rasmi;
  • teh sihat juga disyorkan untuk orang yang ingin menghilangkan berat badan berlebihan, kerana ia membantu mengatur berat badan berkat enzim;
  • juga teh ini membantu meningkatkan kewaspadaan mental.

Kebaikan tanaman

  • Mengurangkan tahap kolesterol jahat dan menguatkan saluran darah.
  • Meningkatkan selera makan dan mempercepat pencernaan makanan.
  • Mengurangkan risiko menghidap tumor barah.
  • Menormalkan aktiviti sistem saraf dan meningkatkan tidur.
  • Melegakan batuk dan selsema.
  • Mengurangkan intensiti kesakitan haid.
  • Membuang sisa, toksin dan radikal bebas dari badan.

Kontraindikasi dan kemungkinan bahaya

Sebilangan besar minyak pati di dalam tumbuhan mengenakan sekatan penggunaannya oleh penghidap alergi, kanak-kanak dan wanita hamil. Oleh itu, agar tidak memprovokasi berlakunya reaksi alergi, lebih baik meninggalkan teh dengan selasih sepenuhnya atau mengurangkan penggunaannya minimum..

Kesan tonik ramuan mungkin tidak selamat bagi mereka yang mempunyai penyakit jantung kronik yang pernah mengalami serangan jantung atau strok. Terdapat beberapa kontraindikasi lain untuk menggunakan selasih dalam resipi teh:

  • - hipotensi, dystonia;
  • - diabetes;
  • - pembekuan darah tidak mencukupi;

Sekiranya tidak ada kontraindikasi atau alergi yang serius, anda harus mula minum teh dengan sedikit bahagian dan setelah berunding dengan doktor. Potensi bahaya lain: kilang ini mampu mengumpulkan merkuri di batang dan daunnya. Untuk mengecualikan bahaya seperti itu, perlu diperhatikan asal tanaman dengan teliti..

Kontraindikasi

Sebagai tambahan kepada sifat kemangi yang tidak ternilai dan berguna, ia juga mempunyai kontraindikasi tersendiri..

  • walaupun semua sifat tanaman tidak ternilai, ia tidak boleh dimakan oleh wanita yang menyusui. Minyak pati boleh memberi kesan negatif kepada tubuh wanita;
  • penghidap penyakit jantung harus berhati-hati semasa mengambil selasih;
  • dikontraindikasikan sekiranya berlaku pembekuan darah yang buruk.

Walau apa pun, pengambilan selasih untuk tujuan perubatan hanya boleh dilakukan setelah berunding dengan doktor. Minum teh herba dalam jumlah besar adalah kontraindikasi.

Teh selasih. Kontraindikasi dan dos

Basil sangat berguna, tetapi harus digunakan dengan sangat hati-hati, kerana ia mempunyai sejumlah kontraindikasi. Pesakit hipertensi, penderita penyakit sistem kardiovaskular, wanita semasa hamil dan menyusui boleh membahayakan kesihatan mereka dengan memakan selasih dalam jumlah besar. Selain itu, sebahagian besar selasih boleh membahayakan orang yang sihat. Faktanya ialah tumbuhan ini mengandungi merkuri, yang dalam jumlah kecil membantu tubuh melawan jangkitan dan perengsa, tetapi dalam jumlah besar ia bertindak seperti racun. Perlu diingat bahawa merkuri cenderung berkumpul di dalam badan, oleh itu, setelah mengambil selasih selama tiga minggu, anda perlu berehat seminggu.

Teh selasih adalah minuman aromatik yang indah dan merupakan ubat yang sangat baik untuk banyak penyakit. Tetapi, seperti mana-mana ubat, ia mesti diberi dos agar tidak membahayakan diri sendiri. Kesederhanaan dalam menggunakan kekuatan alam adalah cara yang pasti untuk kesihatan dan umur panjang.

Cara menyediakan tanaman

Terdapat dua cara untuk menyeduh teh, membuat infus atau rebusan dari kemangi: dari tanaman segar atau kering. Untuk pengeringan lebih jauh, lebih baik membeli sendiri ramuan segar untuk menyediakan bahan mentah berkualiti tinggi.

Hijau segar boleh disimpan sehingga seminggu dengan meletakkannya di dalam air bersih, yang mesti diganti setiap hari. Penyimpanan lebih lama dapat dicapai jika kilang ditutup dengan plastik di atasnya dan didinginkan..

Semasa membeli, anda hanya perlu memilih daun segar yang tidak rosak. Sekiranya sayur-sayuran dibeli dari tangan, disarankan untuk memastikan tanaman tersebut ditanam di persekitaran yang mesra alam.

Bahan mentah kering akan bertahan lebih lama, dan faedahnya, jika disimpan dengan betul, akan tetap sama. Untuk menyiapkannya, daun dibentangkan di tempat teduh, dan setelah mereka kering, mereka disimpan di dalam bekas kaca atau beg kapas di tempat yang kering..

Terdapat sedikit perbezaan antara segar dan kering. Hijau segar lebih aromatik apabila diseduh, khasiat berguna dapat dikekalkan walaupun selepas pengeringan.

Untuk tujuan masakan, selasih biasa (mempunyai daun hijau) atau ungu dengan warna terang yang sesuai lebih kerap digunakan. Jenis tanaman yang kedua mempunyai aroma yang lebih pedas dan rasa yang lebih cerah, jadi teh dengannya akan lebih kaya..

Teh selasih dalam perubatan rakyat

Tumbuhan ini dibawa kepada kami dari Timur, Avicenna dan banyak orang bijak India menulis mengenainya. Menurut mereka, kemangi mempunyai pengaruh positif terhadap tenaga manusia, dan juga memiliki sifat mengenali penyakit dan merawatnya..

Jadi, seseorang yang dalam keadaan terlalu gelisah dan gelisah akan menjadi lebih tenteram setelah minum teh selasih. Orang yang mengantuk dan lesu, sebaliknya, akan merasakan lonjakan kekuatan. Orang bijak timur menyebut kemangi sebagai ubat universal yang dapat menyembuhkan penyakit apa pun. Pada masa yang sama, tidak begitu penting bagaimana menggunakannya: segar, seperti teh atau sos untuk daging.

Perubatan moden, tentu saja, tidak mendakwa bahawa kemangi adalah ubat mujarab, tetapi tidak menafikan sifat perubatan tumbuhan ini. Teh kemangi segar menenangkan sistem saraf, menstabilkan keadaan mental, membantu menghilangkan kemurungan. Kesan ini diberikan oleh minyak pati yang terdapat di dalam tanaman, sehingga daun kering tidak lagi berkesan. Teh selasih akan membantu mereka yang menderita penyakit usus. Merebus tanaman ini mempunyai kesan menenangkan, melegakan kekejangan dan keradangan, dan menormalkan kerja saluran gastrointestinal. Teh selasih juga meningkatkan fungsi hati dan pundi hempedu, dan digunakan untuk kekejangan perut dan kekejangan haid. Adalah berguna untuk minum minuman ini pada waktu petang untuk orang yang menderita insomnia..


Teh selasih boleh diminum bukan sahaja sebagai ubat. Dengan penggunaan yang berpanjangan, ia boleh menjadi ramuan awet muda yang sebenar.

Faktanya ialah tumbuhan ini mengandungi antioksidan dan bahan khas yang membuang toksin dan radikal bebas dari badan, yang menyebabkan penuaan cepat. Basil juga dapat mengurangkan risiko barah, jadi sangat bermanfaat bagi mereka yang merokok..

Sekiranya anda minum teh basil sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu, maka lama-kelamaan anda akan menyedari bahawa sistem kekebalan tubuh telah menguat, selsema telah lalu, dan nada umum telah meningkat. Jangan lupa membawa teh basil bersama anda di jalan raya, kerana ia akan membantu mencegah penyakit bergerak.

Teh selasih

Minuman biru gelap yang enak dan lazat ini memberi kesan yang baik terhadap kesihatan umum dan mood seseorang. Untuk insomnia, minuman itu membantu berehat dan tidur lebih cepat. Apabila badan kekurangan tenaga dan nada, ia akan memberi semangat dan memberi semangat..

Ahli homeopati dan pengamal perubatan tradisional mengesyorkan minum teh kemangi untuk gangguan sistem saraf dan kemurungan. Dalam tempoh selsema, minuman panas akan membantu menjaga kehangatan, dan pada musim panas ia akan mengisi anda dengan kesegaran dan menghilangkan dahaga anda.

Resipi klasik

Sebaiknya sediakan minuman dari ramuan segar. Perlu mengambil kira-kira 50 gram daun dan tuangkan satu liter air mendidih. Bahan mentah itu dibasuh terlebih dahulu di bawah air mengalir. Setelah menuangkan air mendidih, bekas ditutup dengan penutup dan teh dimasukkan selama 20 - 25 minit. Teh ini digunakan untuk kemurungan, kekurangan vitamin, insomnia atau gangguan pencernaan. Harus diingat bahawa anda boleh minum tidak lebih dari 1 gelas tincture setiap hari.

Dengan selasih dan strawberi

  • air - 1 liter;
  • teh hitam - 8 sudu kecil;
  • gula - 150 g;
  • strawberi - 450 g;
  • kemangi segar - 80 g.

Masukkan daun teh, bahan mentah kemangi, gula dan strawberi, potong menjadi kepingan besar ke dalam air mendidih. Rendam selama 8-10 minit, kemudian masukkan ke tempat yang sejuk. Masukkan beberapa ketulan ais ke dalam gelas sebelum dihidangkan.

Teh detoks selasih

Teh tidak hanya membantu mengatasi kekurangan vitamin, memberi tenaga, semangat, dan meningkatkan sistem imun. Membantu Melawan Berat Badan.

Rebus satu liter air di dalam bekas kecil, tambahkan 2 sudu besar kunyit, 5 gram halia, kulit lemon parut, 2 gram lada cayenne, bahan-bahan ini harus didihkan dengan api kecil, kemudian tambahkan kemangi dan bahan-bahan lain ke dalam minuman. Masukkan madu secukup rasa.

Teh selasih dengan lemon

Resipi teh selasih lemon akan menyegarkan dengan sejuk pada musim sejuk, tetapi juga akan menjadi penolong yang boleh dipercayai untuk imuniti pada bulan-bulan musim sejuk. Untuk memasak, sediakan 5 ranting segar atau kering, peras 2 sudu besar jus dan kerak dari dua kepingan lemon, dikupas dari zarah putih, dan 350 ml air mendidih.

Basil dilemparkan ke dalam air mendidih, dibakar selama 2 minit, kemudian dibuang dan kulit lemon ditambahkan dan selepas 15 minit lagi jus lemon ditambahkan. Masukkan madu atau pemanis lain jika mahu.

Penambahan lemon ke dalam komposisi tidak hanya memberi nota perasa tambahan, tetapi juga meningkatkan jumlah asid askorbik, yang memberi kesan positif pada sistem kekebalan tubuh.

Dengan ramuan perubatan

Dengan menambahkan bahan semula jadi lain ke dalam bahan aromatik ini, anda boleh membuat teh herba. Apabila digabungkan dengan pudina, daun kismis hitam dan raspberi, minuman akan memberi kesan menenangkan dan menenangkan..

Teh herba juga boleh merangkumi ramuan herba lain, seperti chamomile kering atau linden. Untuk penyediaan, gabungkan semua bahan 20 g setiap satu, pudina 10 g dan bancuh 1 liter air mendidih. Setelah memasukkan minuman selama kira-kira 20 minit, anda boleh meminumnya 1-2 cawan sehari.