Pembentangan "Inter'er syalyanskay khaty"

Webinar dengan Dr. Alexander Myasnikov mengenai topik:

"Masyarakat yang sihat. Betapa sederhana tindakan sesetengah orang menyelamatkan nyawa orang lain "

Penerangan persembahan oleh slaid individu:

Інter’er syalyanskaya pondok Dzyarzhaunaya ustanova adukatsi “Kryvitskaya syearnaya school” Nastaunik dadatkovai adukatsi Nachyna Natalya Anatolyenna 2017

Rancangan: Gutarka adalah sebuah pondok Belarus yang hebat. Keakraban dengan asablіvasciamі dan zhytstseva pusat penting, percutian dan pratsy, ditempatkan di getu prastor. Tugas pastanoўka mastatsky. Samastoyny padbor іlustratsyinaga materiyalu untuk lakaran vykannya. Kerja praktikal. Padvyadzenne vynikak dan pilihan lakaran untuk kalektynay pratsy.

OBJEKTIF: Paznayemitsy vuchnyaў znlalay di dalam nenek moyang dalaman pondok syalyanskaya, Ie sіmvolіkai. Kembangkan tindakan kreatif dan pendidikan. Farmavats lebih jelas untuk kalektyv kecil (kumpulan). Pratsyagvats pharmacy panyatsts ab adzinstvo karysttsi dan jumper ўinter'ers of zhyllya dan pradmets of the narodnaga untuk menginap. Vykhoyvats cinta dan Radzimy dan budaya rakyat.

KHATA Shmat tetap dan itu adalah produk kami ў budaўnіtva. Ale zrub begitu juga zrub stanetstsa, seolah-olah perhiasan yago ni yang kaya melonjak. Zhyllem yon stan hanya rapi, kal yago sagrae tsyaplo vognishcha. Galoўnay kongsi apa-apa Salyanskiy hut byў pack z pechchu. Yana- saya memberikan nama ўsya pabudova - "khata".

Kompor Rusia memberi nama "pondok", yang merupakan pakhodzila ad starazhytnaga "istba", "stokupka". Spachatka "izba" disebut bahagian gubuk yang menggemaskan. Rusk_ya tungku adalah_ velmi raspaўsyudzhany.

Pech dalam beberapa jam menjumpai masu zruchny pristasavannyaў. Napryklad, tungku perad vussem tongkat (adtulinay), di yak gazpadynya muggle trymats di landak melompat. Di bahagian atas з, ambil arang panas untuk langkah seterusnya. Di bahagian belakang tungku, terdapat kepingan nishki-pyachurki yang tidak kental, sehingga lengan baju basah sangat kering, luchynu. Selamat mencuba burung hut musim sejuk.

Bapa dan adat istiadat Kompor diikat dengan nyamala dari tsikav dan tradisi rakyat. Lichylasya, INTO untuk ketuhar, damavik umur panjang - zhavalnik khatnyaga agmenyu. Kejatuhan jodoh untuk tungku untuk nyvestu tradisional havali. Di antara cossack rakyat Rusia, tungku sering menjadi zgadvaets, ketika mereka memerintah, nead'emna diikat dengan pahlawan halogen. Ayuh, getspomnіm getya kazki.

"Pa shchupakov zagadze"

"Voўk dan sямmera sedang bermain"

Kompor Babin kut Razmyashchenne bermaksud rancangan pondok. Saya sangat luar biasa dan mengutuk di uvakhodu neraka yang betul dan jahat. Kut mengerutkan dahi di asap asyya asyik selama beberapa bulan bekerja gazpadynі. Yang terpotong di sini adalah prystasavanae untuk landak padryhtoўki. Untuk tungku, ada kacharga, vilachnik, memori, dan kaki. Pobach - stupa dengan takkach.

Pobach dari dapur Abavyazkov Vіselі tangan - zban berkilau dari dua hidung jahat di tangki. Pad im telah mencairkan baley kayu untuk Brudna Vada. Di jari kekang, terdapat nyakhitras hidangan Salyansk: garshki, kashki, cawan, miski, ski. Maystrava, dreva, yak memerintah, gaspadar sendiri ada di rumah. Melasya ў syalyanskim zhylli ny nyamala platsenykh rechaў - koshykў, kasho, koraba.

Chyrvony kut Ganarovae mestsa ў hace - "chyrvony kut" - znakhodzіўsya pa dyaganali neraka tungku. Di sini, di jalan raya terdapat lecet yang meleleh, lampad itu dililit. Semua orang Syria adalah vernikami bahkan hari ini. Perkataan "penduduk kampung" adbylya hell "hrystsiyanin". Penting adalah gosts, yak ўvakhodzin di pondok, kalya paroga persh untuk ўse znakhodzіў chyrvony kut, topi zdyma, tiga asyanyaў syabe untuk tanda-tanda yang baik dan tidak tunduk kepada vyyav, dan sweatzho peluh hanya havataўsya. Chyrvona memiliki kut sajali dari gascei paling daragis, dan padchas vasasell adalah yang termuda. Mempunyai hari-hari yang luar biasa di sini, di belakang baja abedzen, syadzeў kiraunik syam'i.

Pratsoўnae bulan gaspadara Kut nasuprats oven, jahat dari dzvyarei neraka kanan, adalah bulan bekerja pondok gaspadar. Di sini Cik kawanan anjing, di spa yakoy yon. Padalah, di tempat tersembunyi, menginginkan instrumen. Di sini penduduk kampung terlibat dalam pengambilan dan pecahan ramont.

Mablіs hatsa nyashmat, pewarna dan yana yang bervariasi tidak adroznіvalasya - meja, lava, tersembunyi, pinggan mangkuk - kelapan, baday, juga. (Meminta kami shafs, kawat gigi, sudu z'yavilisya only tiram hanya century abad XIX.) Gala pradmetam meblі hatsa mahu meja abedzenny. Yong kawanan di kutse chyrvony. Kulit zen di gadzinu sen belakang baja diambil abedats ўsya syalyanskaya syam'ya.

Bingkai dan laўki Uzdozh adegan lava shyrokіya cair. Pada saat dan sedang tidur, sedang tidur. Dan Vedaye, siapa neraka crama? Bingkai kematian dilompati dan pemandangan, dan lava dapat dipindahkan secara bebas dari bulan ke bulan

Kufar Vopratku Salyans mahukan skrynyakh. Chim adalah dastatak besar di syam'i, maka kabut kufra ў besar. Maystrawals adalah deva, abvalial untuk remeh temeh. Nyardka pada budak-budak tersembunyi dari istana yang bijaksana dan berbeza. Kali ў syalyanskaya syam'i rasla dziachynka, kemudian dari kecil ў sebagai sejenis kufra yoy zbіralі pasag. Sekali dengan kufram yana i perayazjala dia berlalu dengan rumah suami vasellem ў.

KERJA PRAKTIKAL Saya mengukir ilustrasi dan Cossack dan bahan-bahan persembahan, saya menumpuk kampus untuk bahagian dalam pondok.

Kumpulan kerja Padvyadzenne vіkіkў adalah abarona karya "Siapakah hatsy live?".

KERJA PRAKTIKAL di zagadzya padrykhtavanay untuk susun atur skryntsy (magchyma ў skryntsy pricks 2-e stsyans dan zrabitsy kutnyu kampazitsyu), mengukir plastilin, para bintang prototaip innutranay abstanoўkamet.

Padvyadzenne vynіkaў Kantsa sibuk dengan kumpulan kulit, yang tinggal ў getai hatsy, yak yana abstalyavana IN KE DALAM yany dabavili dan selepas itu. Dalam interer, mungkin untuk mengubah tsatski, yang akan dihukum peranan zhykharo.

Jakuy kerana sibuk!

dyatlovo.info rsek.nlb.by gants-region.info nasledie-sluck.by

  • semua bahan
  • Artikel
  • Karya ilmiah
  • Pelajaran video
  • Pembentangan
  • Abstrak
  • Ujian
  • Program kerja
  • Kaedah lain. bahan
  • Natalya Anatolyevna Nachina Tulis 1570 04/03/2018

Nombor bahan: DB-1395318

  • Yang lain
  • Pembentangan

Tambahkan bahan hak cipta dan dapatkan hadiah dari Info-pelajaran

Kumpulan hadiah mingguan RUB 100,000

    04/03/2018 878
    04/03/2018 150
    04/03/2018 144
    04/03/2018 313
    04/03/2018 286
    04/03/2018 468
    04/03/2018 111
    04/03/2018 439

Tidak menjumpai apa yang anda cari?

Anda akan berminat dengan kursus ini:

Tinggalkan komen anda

  • Tentang kita
  • Pengguna laman web
  • Soalan Lazim
  • Maklum balas
  • Perincian organisasi
  • Sepanduk kami

Semua bahan yang disiarkan di laman web dibuat oleh pengarang laman web atau diposkan oleh pengguna laman web dan disajikan di laman web untuk maklumat sahaja. Hak cipta untuk bahan tersebut dimiliki oleh pengarang masing-masing. Dilarang menyalin sebahagian atau keseluruhan bahan laman web tanpa kebenaran bertulis daripada pentadbiran laman web! Pendapat editorial mungkin berbeza dengan pendapat penulis.

Tanggungjawab untuk menyelesaikan sebarang pertikaian mengenai bahan itu sendiri dan kandungannya dipikul oleh pengguna yang menyiarkan bahan tersebut di laman web ini. Walau bagaimanapun, penyunting laman web ini bersedia memberikan segala jenis sokongan dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan dengan kerja dan kandungan laman web ini. Sekiranya anda mengetahui bahawa bahan digunakan secara haram di laman web ini, maklumkan kepada pihak pentadbiran laman web ini melalui borang maklum balas.

Pembentangan mengenai topik: "Tradisi Belarus - keluarga, rumah, memasak"

Persembahan ini boleh digunakan semasa mengadakan jam kelas atau festival untuk Hari Perpaduan Nasional. Pembentangan akan mengenali para pelajar dengan beberapa tradisi Belarus.

Lihat kandungan dokumen
"Pembentangan mengenai topik:" Tradisi Belarus - keluarga, rumah, memasak "

MBOU "Sekolah menengah Tylovaiskaya"

Pembentangan mengenai topik:

"Tradisi Belarus - keluarga, rumah, memasak"

Selesai: pelajar kelas 3

Ketua: Rychkova Nina Valentinovna

Tylovay, 2018

INI ADALAH REPUBLIK BELARUS

Minsk - ibu negara Republik Belarus

Alexander Grigorievich Lukashenko - Presiden Republik Belarus.

Ini adalah bendera Negara dan lambang Republik Belarus.

SEKOLAH MODEN

Adakah anda tahu dari mana nama "Belarus" berasal?

Belarus dulu disebut "Rusia Putih". Nama ini diberikan kepadanya oleh Tsar Alexei Mikhailovich, pada separuh kedua abad ke-17, ketika dia menduduki wilayah-wilayah ini. Perkataan "putih" dalam hal ini bermaksud "sah", iaitu bahagian Rusia, yang secara resmi dilampirkan padanya.

Orang Belarus mempunyai budaya, adat dan tradisi mereka sendiri. Terutama dihormati di negara ini adalah upacara yang berkaitan dengan cuti pagan Slavia kuno, seperti Ivana Kupala, Maslenitsa, Meeting of Spring dan lain-lain..

Tradisi keluarga Belarus

Keluarga di Belarus adalah dasar segalanya, dan perhatian penuh diberikan untuk membesarkan anak dalam sebuah keluarga. Sudah menjadi kebiasaan memanggil anak-anak dengan penuh kasih sayang dan lembut: matahari, kelinci, menelan atau bunga. Secara umum, keluarga bagi orang Belarus adalah dan merupakan kekayaan utama yang hanya dimiliki seseorang..

Tradisi perkahwinan Belarus

Perkahwinan hanya dibenarkan pada waktu-waktu tertentu dalam setahun. Pada waktu lain, mereka dilarang sama sekali, misalnya, dari 7 Januari hingga 21 Januari, juga ketika berpuasa dan semasa menuai..

Upacara perkahwinan berlangsung di kalangan orang Belarus dalam tiga tahap:

  • pra perkahwinan(jodoh dan pertunangan);
  • perkahwinan itu sendiri(vaselle);
  • selepas perkahwinan(pai dan bulan madu).

Setiap panggung disertai dengan ritual wajibnya sendiri.

Upacara perkahwinan

Tradisi masakan orang Belarus

Masakan Belarus Merupakan gabungan rasa kenyang, kesederhanaan dan pelbagai kaedah untuk menyediakan produk yang sama (lebih disukai tempatan). Sebilangan besar resipi kuno bertahan hingga hari ini, yang menjadi asas masakan Belarus. Daging bukanlah makanan utama; keutamaan diberikan kepada sayur-sayuran dan produk tepung. Hidangan ikan sungai disediakan untuk cuti atau hujung minggu.

Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk melawat Belarus, pastikan anda mencuba roti tradisional tanpa ragi tempatan. Rasanya sangat enak, kerana biji rami, kacang atau biji bunga matahari ditambahkan ke dalamnya. Roti semacam itu dibakar di dalam oven, meletakkan kulit kayu oak atau daun pokok buah untuk aroma.

Ini adalah roti tanpa ragi. Cuba ia! Jilat jari anda!

Draniki adalah hidangan kebangsaan Belarus yang paling popular.

PENGELUARAN: Belarus adalah negara kuno yang khas, dalam tradisi yang menjadi kebiasaan budaya masyarakat banyak orang.

Orang Belarus adalah orang yang ramah, baik hati dan ceria, dengan hati-hati menyimpan sejarah mereka dan melindungi adat istiadat mereka.

Orang Belarus Disediakan oleh pelajar Fakulti Geografi, "Geografi" khusus, kumpulan tahun 2 B2 Chikhichina Irina Alekseevna Stavropol, 2011. - persembahan

Pembentangan itu diterbitkan 5 tahun yang lalu oleh penggunaGleb Melekhov

Pembentangan serupa

Pembentangan mengenai topik: "Orang Belarusia Disiapkan oleh pelajar Fakulti Geografi, kursus" Geografi "2, kumpulan B2 Chikhichina Irina Alekseevna Stavropol, 2011." - Transkrip:

1 orang Belarusia Disediakan oleh pelajar Fakulti Geografi, "Geografi" khas kumpulan tahun 2 B2 Chikhichina Irina Alekseevna Stavropol, 2011.

2 Pengenalan Belarus (nama diri Belarus), bangsa; bersama-sama dengan Rusia dan Ukraine, orang Belarus tergolong dalam Slavia Timur. Batas penempatan penduduk Belarus yang padat. bertepatan terutamanya dengan sempadan moden BSSR. Di samping itu, orang Belarus tinggal di wilayah barat RSFSR, di SSR Lithuania dan Latvia, di SSR Ukraine, di SSR Kazakh dan di Siberia. Jumlah orang Belarus, di USSR 7913 ribu orang. (banci 1959). Di luar USSR, sebilangan besar orang Belarus tinggal di Poland dan di negara-negara Amerika Utara. Mereka berbahasa Belarus. Di kalangan orang Belarus, penduduk Poleshuk (Poleshuk) di Polesie menonjol; yang paling pelik antaranya ialah penduduk Pinchuk di Pinsk Polesie. Dalam dialek Pinsk dan sebahagian daripada Brest Poleshuk, terdapat beberapa ciri fonetik ciri bahasa Ukraine. Penganut Belarus kebanyakannya Ortodoks, di wilayah barat laut terdapat umat Katolik dan Uniates.

3 Dasar etnik yang paling awal dari orang Belarus adalah suku Slavia Timur di Dregovichi, Krivichi barat daya, Radimichi, dan sebahagiannya adalah Drevlyans, Northerners dan Volynians yang berdekatan. Nenek moyang Slavia Timur dari Belarus sebahagiannya mengasimilasi suku Letto-Lithuania (khususnya, suku Yatvyag). Pada abad ke-9. suku-suku Slavia Timur yang tinggal di wilayah Belarus moden, bersama-sama dengan suku-suku Slavia Timur kuno, memasuki Kievan Rus, di mana suku-suku ini digabungkan menjadi orang-orang Rusia Lama. Selama tempoh pemecahan feudal, kerajaan Polotsk tidak lagi bergantung pada Kiev, tetapi tidak lama kemudian ia terbahagi kepada sebilangan ladang kecil. Pada pertengahan abad 1314. tanah Belarus termasuk di Grand Duchy of Lithuania. Pada abad ke-16. oleh Union Lublin antara Grand Duchy of Lithuania dan Poland (1569), tanah-tanah ini menjadi sebahagian dari Komanwel. Di bawah pengaruh faktor sosio-ekonomi, dalam keadaan perbudakan dan perjuangan kemerdekaan pada abad ke-16. pembentukan kewarganegaraan Belarus hampir selesai. Budaya orang Belarus berkembang; wakilnya yang unggul ialah F. Skorina, V. Tyapinsky, S. Budny. Pada abad ke-18. selepas pembelahan Poland (1772, 1793 dan 1795), tanah Belarus menjadi sebahagian daripada Rusia. Dengan perkembangan kapitalisme, hubungan ekonomi dan budaya antara penduduk wilayah tertentu Belarus diperkukuhkan, dan bangsa Belarus dibentuk (abad ke-19). Pembentukan negara Belarus disertai dengan pertumbuhan identiti nasional orang Belarus. Selepas Revolusi Sosialis Oktober Besar, dalam proses pembinaan sosialis, orang Belarus disatukan menjadi sebuah negara sosialis. Selama tahun-tahun kekuasaan Soviet, komposisi kelas penduduk telah berubah secara radikal, keadaan kerja dan kehidupan telah berubah..

4 Beberapa ciri etnografi budaya Belarusia dipelihara di kediaman dan pakaian luar bandar, dalam makanan (banyak hidangan dari kentang "bulba", roti perkahwinan, dll.), Dalam adat keluarga. Budaya kebangsaan khas Belarus telah mencapai perkembangan yang tinggi selama bertahun-tahun kekuasaan Soviet. Tarian rakyat, muzik, puisi lisan adalah sumber yang tidak habis-habisnya untuk seni dan kesusasteraan Belarus profesional. Kerajinan seni Belarus berkembang, tenunan dan sulaman bermotif, kerja kayu artistik, membuat seramik.

6 Pembentukan komuniti etnik Belarus berlaku dalam keadaan percanggahan pengakuan antara Orthodoksi dan Katolik, Polonisasi pada era Komanwel Poland-Lithuania dan Russifikasi di Rusia, yang mana tanah-tanah Belarus dipindahkan sebagai hasil dari tiga pembahagian Poland (1772, 1793, 1795). Menjelang akhir abad ke-17, bahasa Belarus kuno disingkirkan dari kehidupan awam oleh orang Poland. Penerbitan dalam bahasa sastera Belarus, dibuat berdasarkan pertuturan sehari-hari yang meriah, hanya muncul pada abad ke-19 dan awal abad ke-20. Hakikat keberadaan orang Belarus sebagai komuniti etnik yang bebas dipersoalkan, mereka berusaha untuk memperlihatkan orang Belarus sebagai sebahagian daripada orang Rusia atau Poland. Sebagai akibat dari perpecahan pengakuan, kebijakan gereja dan negara, kesadaran diri orang Belarus sering digantikan oleh idea pertalian pengakuan. Selalunya mereka menggelarkan diri mereka sebagai "Katolik" atau "Orthodoks", dan sering kali mereka menyebut diri mereka "di sini", iaitu tempatan. Pada akhir abad ke-19, proses pembentukan identiti kebangsaan Belarus semakin meningkat..

7 Memandangkan homogenitas umum budaya Belarus, perbezaan wilayahnya telah terbentuk. Terdapat enam wilayah bersejarah dan etnografi: Poozerie (utara), Dnieper (timur), Belarus Tengah, Ponemane (utara-barat), Polesie Timur dan Polesie Barat. Setelah penciptaan SSR Byelorussian, perubahan radikal terjadi dalam fungsi bahasa Belarus, dalam pengembangan norma sastera. Namun, dalam periode pasca perang, fungsinya berkurang dengan tajam, sebagian besar orang Belarus beralih ke bahasa Rusia dalam semua bidang kehidupan masyarakat. Pada tahun 1988, hanya 14% daripada semua pelajar sekolah yang belajar di sekolah Belarus. Perubahan serius berlaku bukan sahaja dalam tingkah laku linguistik, tetapi juga dalam mentaliti orang Belarus. Sebilangan orang Belarus dicirikan oleh sikap tidak peduli terhadap budaya nasional. Di Republik Belarus (diumumkan pada tahun 1991), langkah-langkah sedang diambil untuk menghidupkan kembali bahasa dan budaya Belarus. Dengan kesamaan budaya Belarus, perbezaan wilayahnya terbentuk. Terdapat enam wilayah bersejarah dan etnografi: Poozerie (utara), Dnieper (timur), Belarus Tengah, Ponemane (utara-barat), Polesie Timur dan Polesie Barat. Setelah penciptaan SSR Byelorussian, perubahan radikal terjadi dalam fungsi bahasa Belarus, dalam pengembangan norma sastera. Namun, dalam periode pasca perang fungsinya berkurang dengan tajam, sebagian besar orang Belarus beralih ke bahasa Rusia dalam semua bidang kehidupan masyarakat. Pada tahun 1988, hanya 14% daripada semua pelajar sekolah yang belajar di sekolah Belarus. Perubahan serius berlaku bukan sahaja dalam tingkah laku bahasa, tetapi juga dalam mentaliti orang Belarus. Sebilangan orang Belarus dicirikan oleh sikap tidak peduli terhadap budaya nasional. Di Republik Belarus (diumumkan pada tahun 1991), langkah-langkah sedang diambil untuk menghidupkan kembali bahasa dan budaya Belarus.

8 Pekerjaan tradisional orang Belarus adalah pertanian, peternakan, dan peternakan lebah. Mereka menanam rai musim sejuk, gandum, soba, barli, kacang polong, rami, millet, rami, dan kentang. Kubis, bit, timun, bawang, bawang putih, lobak, biji poppy, wortel ditanam di kebun. Di kebun terdapat epal, pir, ceri, plum, semak beri (gooseberries, currants, blackberry, raspberry, dll.). Sistem penggunaan tanah yang dominan pada awal abad ke-20 adalah tiga bidang, sementara yang miskin tanah memiliki dua bidang. Alat penanaman utama adalah bajak (Polissya, atau Lithuania, Vitebsk, atau "re-laying", menurut Dnieper). Ralo dan bipod juga digunakan. Untuk harrowing, anyaman atau rajutan anyaman dan tali leher yang lebih kuno, tutup. Dari akhir abad ke-19, bajak besi dan harrow muncul. Alat menuai - sabit, sabit, petak, kerang. Biji-bijian itu dikeringkan di kabin kayu - Ossetia atau kasim. Untuk perontokan, flail, roll, log bulat digunakan. Biji-bijian disimpan di lumbung dan kandang, kentang - di kompor dan bilik bawah tanah, ruang bawah tanah. Pekerjaan tradisional orang Belarus adalah pertanian, penternakan, serta peternakan lebah dan pengumpulan. Mereka menanam rai musim sejuk, gandum, soba, barli, kacang polong, rami, millet, rami, dan kentang. Kubis, bit, timun, bawang, bawang putih, lobak, biji poppy, wortel ditanam di kebun. Di kebun - pokok epal, pir, ceri, plum, semak berry (gooseberries, currants, blackberry, raspberry, dll.). Sistem penggunaan tanah yang dominan pada awal abad ke-20 adalah tiga bidang, sementara yang miskin tanah memiliki dua bidang. Alat penanaman utama adalah bajak (Polissya, atau Lithuania, Vitebsk, atau "re-laying", menurut Dnieper). Ralo dan bipod juga digunakan. Untuk harrowing, rotan anyaman atau rajutan dan tali simpul yang lebih kuno, tutup. Dari akhir abad ke-19, bajak besi dan harrow muncul. Alat menuai - sabit, scythes, pitchforks, rake. Biji-bijian itu dikeringkan di kabin kayu - Ossetia atau kasim. Untuk pengirikan digunakan log flail, roll, bulat. Biji-bijian disimpan di lumbung dan kandang, kentang - di kompor dan bilik bawah tanah, ruang bawah tanah.

9 Pembiakan babi memainkan peranan penting dalam penternakan. Lembu juga dibesarkan. Pembiakan domba meluas di seluruh wilayah Belarus. Pembiakan kuda paling banyak dikembangkan di timur laut. Beri dan cendawan dikumpulkan di mana-mana tempat di hutan, dan getah maple dan birch dituai. Ikan dipancing di sungai dan tasik. Dagangan dan kerajinan dikembangkan - pembuatan tikar dan tikar, alat pertanian, pemprosesan kulit, kulit domba, bulu, pembuatan kasut, kenderaan, perabot, pinggan mangkuk seramik, tong dan perkakas rumah dari kayu. Yang sangat penting ialah pembuatan produk hiasan dan gunaan dari bahan mentah dan kulit tekstil, produk dengan sulaman rakyat. Jenis kerajinan dan kraftangan tertentu masih ada, tetapi banyak yang hilang. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tenunan dari jerami, tali pinggang, menyulam pakaian, dan lain-lain, mulai dihidupkan kembali. Pembiakan babi telah memainkan peranan penting dalam peternakan. Lembu juga dibesarkan. Pembiakan domba meluas di seluruh wilayah Belarus. Pembiakan kuda paling banyak dikembangkan di timur laut. Beri dan cendawan dikumpulkan di mana-mana tempat di hutan, dan getah maple dan birch dituai. Mereka memancing di sungai dan tasik. Dagangan dan kerajinan dikembangkan - pembuatan tikar dan tikar, alat pertanian, pemprosesan kulit, kulit domba, bulu, pembuatan kasut, kenderaan, perabot, pinggan mangkuk seramik, tong dan perkakas rumah dari kayu. Yang sangat penting ialah pembuatan produk hiasan dan gunaan dari bahan mentah dan kulit tekstil, produk dengan sulaman rakyat. Jenis kerajinan dan kraftangan tertentu masih ada, tetapi banyak yang hilang. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tenunan dari jerami, pembuatan tali pinggang, sulaman pakaian, dan lain-lain telah mula dihidupkan kembali..

10 Jenis utama penempatan orang Belarus adalah veska (kampung), bandar kecil, bilik penyeksaan (penempatan di tanah yang disewa), penempatan, ladang. Yang paling meluas adalah kampung. Beberapa bentuk perancangan penyelesaian telah berkembang secara historis: sesak (tidak sistematik), linier (biasa), jalan, dan lain-lain. Bentuk yang sesak paling banyak tersebar di timur laut, terutama di pinggiran lelaki. Susun atur linier (ladang-ladang terletak di sepanjang jalan di satu sisi) di seluruh wilayah Belarus telah tersebar luas sejak berabad-abad lamanya. Bilangan rumah di penempatan tersebut adalah dari 10 hingga 100 (terutamanya di Polesie). Semasa Perang Patriotik, 9.200 kampung dibakar. Pada masa pasca perang, desa diperbesar, bangunan budaya dan rumah tangga baru, istana budaya, kelab, sekolah, institusi perubatan dibuat. Di kampung-kampung moden, perencanaan jalan berlaku, rumah-rumah terletak di sepanjang jalan di kedua-dua sisi, dengan hujungnya menghadap ke jalan.

11 Halaman petani terdiri dari sebuah pondok, sebuah kandang (kandang), sebuah gudang untuk kayu bakar (pavvetka), sebuah gudang untuk ternak (gudang), sebuah gudang untuk jerami (evnya, menetap). Terdapat tiga jenis perancangan ladang utama: karangan bunga - seluruh kompleks kediaman dan bangunan luar membentuk segi empat sama atau segi empat tepat, semua bangunan saling berhubung antara satu sama lain; larian - kediaman dan bangunan luar deretan beberapa puluh meter; bangunan yang tidak berkaitan (muncul baru-baru ini, lebih biasa di wilayah Minsk, Brest dan Grodno). Pada masa pasca-revolusi, tidak ada keperluan untuk beberapa bangunan luar, misalnya, tempat untuk meratakan gandum, memelihara kuda, lembu, dan lain-lain; penghapusannya membawa kepada perubahan susun atur tradisional menjadi garis larian dua baris, berbentuk L dan dengan bangunan yang tidak bersambung.

12 Kediaman tradisional orang Belarus telah berkembang dari tempat penggeledahan menjadi bangunan satu bilik, kemudian bangunan multi-ruang. Pada awal abad ke-20, jenis utamanya adalah bangunan kayu balak dengan gerbang, lebih jarang atap empat bernada, ditutup dengan jerami, papan serpih, papan; susun atur yang berlaku: pondok + kanopi dan pondok + kanopi + ruang (sangkar). Secara beransur-ansur, bangunan ketiga memperoleh fungsi kediaman: pondok + kanopi + pondok; susun atur dalaman menjadi lebih rumit, bilik berasingan diperuntukkan. Susun atur dalaman stabil - tungku diletakkan di sudut kanan atau kiri pintu masuk dan mulutnya dipusingkan ke dinding panjang dengan tingkap. Di sudut bertentangan, menyerong dari dapur, terdapat sudut merah (kut, pokut), tempat penghormatan di rumah. Terdapat meja dan ikon. Terdapat bangku di sepanjang dinding. Terdapat katil dari dapur di sepanjang dinding kosong. Kemudian, katil muncul. Terdapat kedai-kedai kecil berhampiran pintu (uslons). Terdapat rak untuk pinggan di dinding di dapur. Bahagian dalamnya dihiasi dengan pelbagai tali, alas meja homespun, beg tangan dan sprei, permaidani dan selimut. Hiasan hiasan dan seni bina menghiasi kediaman dari luar. Evolusi kediaman moden Belarus dinyatakan dalam pertumbuhan rumah-rumah berdinding lima, kemunculan bata, rumah dua tingkat, sering dengan air mengalir, gas.

13 Kompleks tradisional pakaian lelaki terdiri daripada kemeja, ikat kepala (jaket pinggang), jaket tanpa lengan (kamiselki). Baju itu dipakai di luar, diikat dengan tali pinggang berwarna. Kasut - kasut bast, tiang kulit, but, kasut di musim sejuk. Topi - topi jerami (bulu), topi felted (magerka), pada musim sejuk topi bulu (ablavukha). Beg kulit dibawa ke bahu. Dalam pakaian lelaki, warna putih yang di dominasi, dan sulaman, hiasan terdapat di kolar, di bahagian bawah baju; tali pinggang itu berwarna-warni.

15 Kostum wanita lebih pelbagai, dengan identiti nasional yang jelas. Empat set dibezakan: dengan skirt dan apron; dengan skirt, apron dan garset; dengan skirt di mana korset garset dijahit; dengan panel, apron, garset. Dua yang pertama dikenali di seluruh wilayah Belarus, dua yang terakhir di wilayah timur dan timur laut. Terdapat tiga jenis baju: dengan sisipan bahu lurus, seperti tunik, dengan kuk; perhatian besar diberikan pada sulaman pada lengan baju. Tali pinggang - skirt pelbagai gaya (andarak, sayan, palatnyanik, letnik), serta panev, apron. Rok berwarna merah, biru-hijau, kelabu-putih diperiksa, dengan garis membujur dan melintang. Apron dihiasi dengan renda, lipatan; jaket tanpa lengan (garset) - dengan sulaman, renda. Hiasan kepala gadis itu adalah pita sempit (diskaun, topi), karangan bunga. Wanita yang sudah berkahwin meletakkan rambut mereka di bawah topi, memakai tudung tuala (namitka), selendang; ada banyak cara untuk mengikatnya. Kasut wanita setiap hari - kasut bast, perayaan - pos dan kasut krom. Pakaian luar untuk lelaki dan wanita tidak banyak berbeza. Ia dijahit dari kain yang tidak dicat (retinue, syarmag, burka, latushka) dan disamak (kazachyna) dan tidak selesai (selongsong) kulit domba. Mereka juga memakai kaftan dan kabat. Kostum moden menggunakan tradisi sulaman nasional, potongan, warna. Kostum wanita lebih pelbagai, dengan identiti nasional yang jelas. Empat set dibezakan: dengan skirt dan apron; dengan skirt, apron dan garset; dengan skirt di mana korset garset dijahit; dengan panel, apron, garset. Dua yang pertama dikenali di seluruh wilayah Belarus, dua yang terakhir di wilayah timur dan timur laut. Terdapat tiga jenis baju: dengan sisipan bahu lurus, seperti tunik, dengan kuk; perhatian besar diberikan pada sulaman pada lengan baju. Tali pinggang - skirt pelbagai gaya (andarak, sayan, palatnyanik, letnik), serta panev, apron. Rok berwarna merah, biru-hijau, kelabu-putih diperiksa, dengan garis membujur dan melintang. Apron dihiasi dengan renda, lipatan; jaket tanpa lengan (garset) - sulaman, renda. Hiasan kepala gadis itu adalah pita sempit (diskaun, topi), karangan bunga. Wanita yang sudah berkahwin meletakkan rambut mereka di bawah topi, memakai tudung tuala (namitka), selendang; ada banyak cara untuk mengikatnya. Kasut wanita setiap hari - kasut bast, perayaan - pos dan kasut krom. Pakaian luar untuk lelaki dan wanita tidak banyak berbeza. Ia dijahit dari kain yang tidak dicat (retinue, syarmag, burka, latushka) dan disamak (kazachyna) dan tidak selesai (selongsong) kulit domba. Mereka juga memakai kaftan dan kabat. Kostum moden menggunakan tradisi sulaman nasional, potongan, warna.

17 Masakan tradisional Belarus merangkumi pelbagai hidangan dari tepung, bijirin, sayur-sayuran, kentang, daging dan susu. Kaedah pengawetan makanan - pengeringan, penapaian, pengasinan. Tumbuhan liar, seperti sorrel, bawang rumput, bawang putih, jelatang, dan lain-lain, memainkan peranan penting dalam pemakanan. Jenis makanan tumbuhan yang paling kuno adalah bubur yang terbuat dari biji-bijian barli, millet, gandum, kapal pesiar dan gandum soba. Bubur yang diperbuat daripada biji-bijian barli (kutia, tebal) dipelihara bahkan sekarang sebagai peringatan upacara di rumah. Dari tepung (terutama rai), hidangan cair dan separa cair disediakan: fermentasi - malt, kvash, kulag dan tidak fermentasi - kalatusha, grout, ladu, pasta, kulesh, malamakha. Dari tepung oat - jeli, zhur, oatmeal.

18 Asas pemakanan harian adalah roti (rai, lebih jarang gandum). Ia dibakar terutama dari adunan masam dengan pelbagai bahan tambahan - kentang, bit, biji-bijian, sekam, dan lain-lain, bergantung pada pendapatan keluarga. Pelbagai kek rata dibakar dari adunan roti - skavarodniki, prasnaks, kek; pada hari cuti - pai. Makanan tradisional Belarus adalah penkek yang terbuat dari rai, gandum, tepung soba. Salah satu produk makanan utama Belarus ialah sayur-sayuran. Kacang polong dan kacang rebus; kubis, bit, rutabagas, timun acar; lobak, lobak merah - dikukus dan dibakar. Hidangan cair dimasak dari sayur-sayuran - botvinya, sejuk, borscht. Sejak separuh kedua abad ke-19, kentang telah mengambil kedudukan yang kuat dalam pemakanan. Lebih daripada 200 hidangan kentang terkenal - panggang, rebus, goreng, rebus, kentang tumbuk, koma, nenek atau sirap, ladu, tukang sihir, pancake, gulbishniki, pancake, sup, kaserol, pai, dll. Susu sering dimakan dalam bentuk masam; keju kotej dan terutamanya mentega, krim masam - dalam jumlah terhad. Daging dan produk daging digunakan terutamanya dalam komposisi hidangan, lebih sering mereka memakan daging babi, domba, ayam, dan lebih jarang daging lembu. Minuman yang diketahui adalah jus birch, madu, roti, bit kvass.

19 Ritual makanan: roti di majlis perkahwinan; telur berwarna, gulung, Paskah, sosej untuk Paskah; kutia, penkek, jeli pada peringatan; Bubur Babina ke tanah air; penkek untuk karnival; kulag di Kupala, dll. Tradisi makanan banyak dipelihara. Diet dikuasai oleh hidangan kentang, penkek, bijirin, hidangan tenusu. Penggunaan produk daging dan minyak bunga matahari telah meningkat. Hidangan yang dipinjam dari orang lain muncul - shashlik, stroganoff daging, pilaf, goulash, ladu, dll. Peranan minuman yang diimport - teh, koko, kopi - meningkat. Rami, biji rami, beberapa hidangan tepung - malt, kulag, oatmeal, jeli tepung telah hilang dari penggunaan.

20 Pada abad ke-19, banyak petani tinggal dalam keluarga besar - bapa (termasuk ibu bapa, anak-anak yang belum berkahwin, anak lelaki yang menikah, menantu dan cucu) dan saudara (dari saudara dan keluarga mereka). Perpecahan keluarga besar berakhir pada akhir abad ke-19; keluarga nuklear sederhana dan kompleks, keluarga besar mulai berlaku, yang, selain pasangan suami isteri dengan atau tanpa anak, termasuk ibu bapa pasangan suami isteri. Keutamaan tersebar luas. Pada abad ke-19 dan bahkan pada awal abad ke-20, unsur-unsur organisasi komunal tetap ada di kampung - saling membantu sesama penduduk kampung dalam pekerjaan - taloka, syabryny. Banyak perkara penting diputuskan dalam perjumpaan desa, di mana ketua keluarga (gaspadar) mengambil bahagian. Pada perhimpunan itu, mereka memilih ketua, melantik penjaga, membincangkan konflik keluarga, dll..

21 Dari upacara keluarga, yang paling berwarna adalah perkahwinan. Upacara perkahwinan boleh dibahagikan kepada pra-perkahwinan (jodoh, perkahwinan); perkahwinan itu sendiri (Sabtu Sabtu, membakar roti, pasad, perjumpaan pasukan muda, menyatukan orang muda, membahagi roti); panggilan selepas perkahwinan. Yang paling penting adalah pasad pengantin perempuan, penebusan sabit, pembahagian roti, dan lain-lain. Banyak ritual tradisional, disingkat atau dipikirkan semula, telah bertahan dalam perkahwinan moden orang Belarus, banyak yang direproduksi dengan cara yang suka bermain. Momen utama ritual kelahiran adalah memecahkan periuk, merawat bubur baba, menggulung bidan dengan kereta sorong, kereta kuda. Upacara pengebumian termasuk sejumlah unsur kuno - jamuan peringatan dengan kutya wajib, menyalakan lilin, dll..

22 Kitaran ritual kalendar sangat pelbagai. Pada malam Krismas, ada makan malam (lebaran), hidangan wajib adalah bubur barli. Gadis-gadis itu tertanya-tanya tentang nasib mereka. Sang kalyadki dan kemurahan hati. Pada hari kedua Krismas, sekumpulan pemuda, yang menyamar sebagai Kambing, Beruang, Kuda dan lain-lain, berkeliling rumah-rumah jiran dan menyanyikan lagu-lagu hebat (kalyadki). Di Shrovetide, pancake dipanggang, menunggang kuda, tetapi ritual karnival orang Belarus kurang berkembang daripada di kalangan orang Rusia atau Ukraine. Musim bunga disambut dengan nyanyian bunga musim bunga. Dari masyarakat Slavia Timur, sifat ritual pertemuan musim bunga adalah yang paling lama dipelihara di kalangan orang Belarus.

23 Kekhususan nasional terdiri dari lagu-lagu seperti rambut, yang lebih meluas di kalangan orang Belarus daripada di kalangan orang Rusia dan Ukraine. Mereka dipersembahkan pada Paskah ketika berjalan di sekitar halaman oleh ahli teknik (lelaki dewasa), yang berharap pemilik hasil panen, kekayaan di rumah. Tarian bulat diadakan pada hari kedua Paskah. Puisi Kupala mewakili lapisan khas puisi rakyat. Percutian ini mengekalkan ciri paling kuno. Pada malam Ivan Kupala, api unggun dibakar, lelaki dan perempuan melompat ke atas mereka, mencari bunga pakis yang ajaib, berenang, bertanya-tanya, melemparkan karangan bunga di atas air, dll. Banyak lagu Kupala telah dipelihara. Dozhinki tersebar luas. Mereka menganyam karangan bunga dozhinkovy, menghiasi lembaran terakhir, dan mengatur makanan perayaan. Dozhinki diiringi oleh lagu-lagu khas.

24 Cerita rakyat Belarus menyajikan pelbagai jenis genre - dongeng, legenda, tradisi, peribahasa, ucapan, teka-teki, konspirasi, kalendar dan puisi ritual keluarga, teater rakyat, dan lain-lain. Idea pra-Kristiani orang Belarus mengenai asal usul dunia tercermin dalam legenda, legenda, dan cerita. Penulisan lagu Belarus kaya. Alat muzik yang popular ialah batleyka, basetlya, zhaleika, lyre, rebana, dll..

25 Menurut bancian 2002, jumlah orang Belarus yang tinggal di Rusia adalah 815 ribu orang.

schelkunov

Mencari maksud emas

Pada awal musim panas lalu, saya bercakap mengenai perjalanan ke Minsk dengan menaiki kereta api Switzerland. Oleh itu, saya pergi ke Minsk untuk mengunjungi muzium seni bina kayu rakyat, di mana orang-orang ini biasanya disebut "Strochitsa" (atau "Strochitsa", yang salah) - dengan nama sebuah kampung berdekatan. Nama rasmi muzium itu ialah Muzium Seni Bina dan Kehidupan Rakyat Belarus. Muzium ini terletak 5 km dari Minsk Ring Road, jadi semasa tiba di Minsk, saya menaiki bas troli berhampiran stesen, memandu ke stesen bas Yugo-Zapadnaya, dari mana saya segera menaiki bas komuter yang membawa saya hampir ke pintu muzium. Di pejabat tiket muzium, saya membeli tiket masuk dan skema muzium, fotografi ada percuma.

Muzium ini, seperti kebanyakan skansen besar di ruang pasca Soviet, didirikan pada zaman Soviet - pada tahun 1976. Ia dirancang untuk membuat muzium terbuka, yang akan merangkumi lebih dari 250 monumen seni bina dan sekitar 50 ribu pameran kehidupan rakyat Belarus. Walau bagaimanapun, kejatuhan Kesatuan dan masa-masa sukar bagi sains dengan serius mengurangkan rancangan asalnya. Pada mulanya, ia dirancang untuk membuat 7 zona di wilayah itu, yang akan mewakili seni bina kayu dari berbagai wilayah di Belarus. Akibatnya, hanya 3 zon yang dibuat: Belarus Tengah, Dnieper dan Poozero. Lebih-lebih lagi, hanya "Central Belarus" yang dibuat dengan kualitas tinggi, dua zona lain memiliki sejumlah kekurangan. Selain itu, beberapa objek ditutup untuk pemulihan. Walaupun begitu, lawatan ke muzium boleh dianjurkan kepada semua orang yang berminat dengan seni bina kayu rakyat dan kehidupan seharian penduduk desa Belarus..

Jadi, di bahagian ini saya akan memberitahu anda mengenai zon "Belarus Tengah" (wilayah Minsk moden). Ciri dominan sektor ini, serta seluruh wilayah muzium, adalah Gereja Syafaat abad ke-18 dari kampung Lognovichi, daerah Kletsk, wilayah Minsk. Gereja ini dibina sebagai gereja Uniate, kemudian dipindahkan ke Orthodox, yang memegang khidmat di sana hingga tahun 1930-an. Menariknya, babet-narthex dengan menara barok ditambahkan lebih lewat daripada pembinaan kuil yang asal. Artinya, gereja pada mulanya jauh lebih sederhana dalam seni bina. Terdapat menara lonceng di dekat kuil, yang belum dapat bertahan.

Gereja ditutup untuk pemeriksaan.

Dari bangunan keagamaan, terdapat juga sebuah kapel Uniate dari kampung Korolevtsy, distrik Vileika. Kemungkinan besar ia dibina pada tahun 1802.

Dari Gereja Intercession ada jalan di mana kawasan perkampungan petani di wilayah Minsk berada (by the way, hampir semua bangunan dibawa dari bahagian barat wilayah Minsk). Kawasan ladang mempunyai susun atur linier (lain - linier) yang serupa, ketika pondok (bangunan kediaman) dan isi rumah yang lain. bangunan berbaris dalam tanda pangkat - sebaris. Bangunan linier boleh berada dalam satu atau dua baris.

Mari kita lihat harta pusaka akhir abad ke-19 - awal abad ke-20. Khata dari desa Iserna, distrik Slutsk, dengan pedimen yang dibawa ke depan, berhadapan dengan papan. Bumbung jerami (lebih tepat - buluh) pikkuvesi menunjukkan bahawa ia adalah bumbung jerami. Secara umum, jika kita berbicara tentang bumbung, maka menurut statistik tahun 1870-an, di Wilayah Barat Laut ketika itu, 85% dari semua bangunan ditutup dengan jerami, hampir 15% dengan kayu, dan sangat sedikit bangunan yang mempunyai atap jubin atau besi. Atap jerami yang dibuat dengan mahir telah berfungsi selama beberapa dekad.

Pemandangan dari pintu masuk. Pondok ini mempunyai susun atur tiga ruang tradisional: bahagian kediaman (sebenarnya sebuah pondok), kanopi dan kandang. Saya tidak mengambil gambar dalamannya, jadi kemudian saya akan menunjukkan bahagian dalam rumah lain. Di belakang pondok anda dapat melihat gudang tempat ternakan itu disimpan.

Lantai pengirikan milik manor yang sama - di sana mereka mengeringkan dan menuai hasil gandum. Bangunan segi lapan dengan dua pintu. Ia adalah pembinaan semula bangunan yang hilang. Di sini lantai pengirikan ditunjukkan dari sisi belakang.

Dan ini adalah halaman yang dibina pada tahun 1924 dari kampung Sadovichi, Daerah Kopyl. Hut.

Tali bahu diregangkan sejauh 36 meter. Di sebalik sebuah pondok, beranda dan kandang serta beberapa bilik kecil lain, terdapat beberapa bilik tempat ternakan dan odrina disimpan. Audrina (dan juga punya) biasanya disebut ruangan atau bangunan untuk menyimpan jerami dan jerami. Dan pada musim panas mereka kadang-kadang tidur di sini. Sangat menarik bahawa di Rusia Kuno, bilik tidur itu disebut Audrina.

Mari masuk ke dalam dan masuk ke lorong. Berikut adalah pintu masuk ke pantor kecil, dan di sisi pintu (mereka tidak kelihatan) ke pondok kediaman (di sebelah kanan) dan kandang (di sebelah kiri). Mereka menyimpan makanan di dalam peti, dan tidur di musim panas (tidak dipanaskan pada musim sejuk).

Mari pergi ke pondok. Dari pintu masuk kami melihat bangku, meja makan dan sudut merah dengan gambar. Sudut merah biasanya disebut kut (kut, dalam bahasa Belarus - sudut).
Lantai di pondok ini tanah, tetapi di pondok lain saya melihat papan.

Di sisi lain, dari kompor ke dinding, ada tempat tidur (atau lantai, tempat tidur?), Di mana mereka tidur.

Berhampiran pintu, menyerong dari kuta, dapur dilipat.

Dan ini adalah peti. Anak sulung tidur di sini pada musim panas.

Ini adalah bagaimana struktur dalaman sebuah pondok Belarus.

Kami sekarang akan mengunjungi rumah seorang Katolik yang kaya. Halaman larian ini mempunyai dua baris. Estet akhir XIX - abad XX awal dibawa dari kampung Zabrodye, daerah Stolbtsy.

Di belakang pondok ada gudang, dan di seberang, ada lantai pengirikan.

Di gudang terdapat pameran mengenai tema memancing. Pada seperti itu pai sampan pokok tunggal berenang di sepanjang sungai dan tasik Belarus.

Baris kedua harta tanah adalah sangkar (sebaliknya - sviron). Selain biji-bijian, sviron digunakan untuk menyimpan pelbagai barang berharga, jadi seringkali dibina dengan lebih teliti daripada pondok. Juga di baris kedua mesti ada kilang minyak, tetapi belum dipulihkan.

Rumah ini terdiri daripada pondok, beranda dan minuman. Mari lihat bahagian dalam pondok Katolik. Segera diperhatikan bahawa orang-orang tidak miskin di sini: lantai kayu, meja dan bangku yang indah, almari pakaian, cermin dan tanda-tanda kemakmuran yang lain. Terdapat keseluruhan ikonostasis di sudut merah. Benar, seseorang harus mengambil kira bahawa pameran itu menampilkan perayaan Paskah.

Pemilik harta tanah menjadi kaya dan pergi ke Amerika. Foto itu sudah diambil di Amerika.

Dan ini adalah minuman keras (di wilayah Vitebsk mereka biasanya disebut tungku). Pantri untuk bekalan ini seperti peti, tetapi perbezaannya dari yang terakhir adalah bahawa di frosts yang teruk ia dipanaskan dengan kompor sederhana (hitam) atau perapian primitif.

Mari kita selesaikan dengan khatami. Saya akan menunjukkan beberapa lagi objek muzium.

Pusing awam pada pertengahan abad ke-19. Di sini mereka menyimpan bekalan biji-bijian sekiranya terjadi kegagalan tanaman.

Ruang dalam dibahagikan kepada petak di mana biji-bijian dituangkan. Setiap petak mempunyai bukaan tertutup dengan pelongsor untuk membebaskan biji-bijian secara percuma.

Dan ini adalah sekolah luar bandar, yang dibina di kampung Kolodchino, distrik Vileika pada tahun 1932.

Bahagian dalam kelas. Perhatikan, tidak logik di sini, potret Maharaja Nicholas II dan isterinya Permaisuri Alexandra Feodorovna. Juga di dinding kelas terdapat frasa puitis dalam bahasa Rusia. Tetapi hampir pasti sekolah Poland (dengan bahasa Poland sebagai bahasa pengantar). Wilayah wilayah Vileika pada tahun 1921-1939 adalah sebahagian dari Poland. Pada tahun 1930-an, di Belarus Barat, pihak berkuasa Poland secara aktif menerjemahkan sekolah berbahasa Belarus ke bahasa Poland. Menjelang tahun 1939, tidak ada lagi sekolah Belarus.

Kilang gantri.

Tidak jauh dari Gereja Pokrovskaya terdapat sebuah kedai pada akhir abad ke-19 dari daerah Nesvizh. Di sini anda dapat "pachastavazza" hidangan Belarus kebangsaan, yang saya tidak gunakan.

Bagaimana orang Belarus hidup 100 tahun yang lalu

Pondok tidak berada di tepi

Musim panas 1903. Provinsi Vilna, daerah Vileika. Di kampung-kampung di Volode Molodechno, maklumat dikumpulkan mengenai bangunan petani Belarus, struktur kehidupan desa. Beberapa tahun kemudian, data yang diperoleh menjadi salah satu bab buku "Vilenskiy vremennik" - edisi 1907 pentadbiran umum gabenor Vilna. Dan sejenis "model teratas" di sini adalah kampung Adamovichi, daerah Molodechno.

Adamovichi. Halaman petani. 1903 g.

Frasa pertama, dengan permulaan karangan, menetapkan parameter dan garis panduan yang jelas: "Populasi petani di kampung-kampung bernama terdiri dari orang Belarus". Oleh itu, tidak boleh ada persoalan mengenai kekhususan etnik. Kemudian penulis beralih ke bahagian material-material kes.

Adamovichi. Pemanas sauna. 1903 g

Oleh itu, bangunan di ladang tani adalah kayu, satu tingkat, dari jenis yang sama, terletak praktikal mengikut skema yang sama. Perbezaannya hanya disebabkan oleh tahap kekayaan pemiliknya. Bangunan kediaman, atau, seperti yang mereka katakan pada masa itu, "tempat tinggal", "pondok," biasanya terdiri dari satu bilik. Kanopi (atau senet - lebih kecil daripada kanopi) bersebelahan dengan pondok dengan satu garis biasa. Selanjutnya - "kilang bir" atau "stokupka": bilik bawah tanah untuk menyimpan sayur-sayuran dan barangan rumah; stainya - stabil. Sebuah crypt boleh digali di bawah pondok, dilapisi dengan batu bata atau batu dari dalam, dan dengan bahagian atas yang berkubah. Tangga menuju dari pintu masuk ke ruang bawah tanah. Di seberang halaman, barisan bangunan lain berbaris - rumah tangga: gudang, babi, kandang domba. Kemudian - sebuah sviran (gudang) dan sebuah gudang (povet) untuk menyimpan kayu bakar, di bawahnya terdapat sarang dan bajak, ada kereta luncur dan kereta. Terdapat juga arus dan hayloft (punya) - di lantai, biasanya dipisahkan oleh gerbang utiliti. Petani yang kaya dapat memiliki tempat yang terlindung untuk mesin perontok mekanik, serta peternakan dan kebun.

Adamovichi. Ketuhar pondok petani. 1903 g.

Petani di perkampungan Adamovichi, yang terletak di sepanjang jalan desa, jauh dari jalan utama dan sungai, di daerah yang tidak berbau, sedikit berbukit, terutama terlibat dalam pertanian pertanian. Penternakan dan hortikultur lembu sangat berguna untuk kegunaan isi rumah. Mereka tidak begitu gemar berniaga di sini, kraftangan juga tidak dikembangkan..

Pada masa yang sama, kata pengarang artikel itu, yang bersembunyi di balik huruf awal nama - PS, jika ada karya yang muncul di perusahaan itu, para petani segera menyambarnya: "Sebagai contoh, ketika menjalankan kereta api Bologoye-Sedletskaya, para petani bersantai ( beberapa bahkan pada hari cuti) menumpukan pada pekerjaan yang permintaannya terbuka: batu ditambang dan dibawa ke kereta api, pasir dimuat dan dibongkar, tempat tidur diletakkan. Sekiranya boleh, mereka tidak akan gagal melakukan pekerjaan serupa di wilayah jiran. Memandangkan permintaan yang tinggi untuk pekerja, petani tempatan, memperoleh wang yang baik, benar-benar meninggalkan pekerjaan harian pemilik tanah tempatan, tetapi selama berehat biasa mereka sangat rela melakukan pekerjaan ini, yang sangat membantu mereka ".

Adamovichi. Kompor adobe dengan kotak api hitam. 1903 g.

Sebuah pondok khas di Adamovichi terbuat dari kayu bulat kasar. Ia tidak dipangkas dengan apa-apa di luar, kerana tidak perlu: pada musim sejuk sudah panas di dalamnya. Tetapi di kampung Raevshchina dari Volode Molodechno yang sama, terdapat rumah-rumah "runtuh" ​​- dilapisi secara menegak dengan papan; di dalam dinding dilepa - "atynkovany". Beberapa pemilik mula melepa dinding di luar, yang lebih murah daripada bermain.

"Padmurak" - pondasi batu sedang dibina di bawah tempat tinggal. Pintu masuk ke rumah, papan, sering dengan besi besi, menuju ke ruang depan. Dua tingkap masing-masing - tanpa bar, penutup dan kunci - menghadap ke timur dan selatan. Pondok ditutup dengan jerami, dalam kes yang jarang berlaku - dengan "pancake". Telinga menonjol di atas dinding, membentuk batang. Atapnya disokong oleh sistem balok dan kasau.

Adamovichi. Pondok petani. 1903 g

Mengenai susunan dalaman pondok, ini terdiri dari satu ruang umum, yang berfungsi sebagai ruang tamu, dapur dan ruang makan. Kadang-kadang partisi yang sangat konvensional dapat memisahkan ruang makan. Di pondok terdapat kompor dengan "comin" - paip. Sekiranya tidak ada paip, maka asap dikeluarkan melalui tali leher khas di kanopi, dari mana ia diletupkan. Pondok ayam sangat jarang berlaku. Kompor biasanya berdiri di sudut, di pintu masuk dari lorong ke pondok..

Lantai di pondok itu tanah, jika terbuat dari papan, ia disebut "padloga". Siling, "begitu", dilapisi dengan papan.

Adamovichi. Stabil. 1903 g.

Meja makan, sepanjang 3 ela, dipasang di sepanjang dinding pondok yang sempit di sudut di bawah ikon dan menyerong di seberang dapur. Di dekat meja, sepanjang panjang kedua dinding luar, terdapat lavas berat yang tidak mudah alih, yang tidak hanya duduk, tetapi juga tidur. Di sisi lain meja adalah bangku bergerak. Biasanya pemilik duduk di hujung meja di atas lava - "dengan roti", yang dipotongnya, "dipotong" dan diedarkan kepada ahli keluarga. Sekiranya dua keluarga tinggal di pondok, "gaspadar" yang lebih muda mendapat pekerjaan di bawah watak. Kut dianggap sebagai tempat terhormat hanya semasa perayaan keluarga.

Tuan rumah duduk di tepi meja di atas lava bergerak supaya dia dapat berjalan bebas dan menyajikan makanan. Keluarga yang lain duduk di mana sahaja mereka boleh, tetapi anak-anak biasanya lebih dekat dengan mangkuk, dari mana mereka semua makan bersama.

Adamovichi. The hayloft. 1903 g.

Lampu tergantung di atas meja makan. Peralatan dapur disimpan di atas lavas, di dalam pembakar roti, di rak dan di dalam laci. Bekalan yang paling diperlukan dan disimpan disimpan di kilang bir - roti, sayur-sayuran, kentang, kubis; di gudang - bijirin, tepung, garam, daging asap, ham. Tetapi wang disimpan, sebagaimana mestinya, di tempat "rahsia": paling sering di gandum, di tanah atau di suatu tempat di perut bumi, wang itu diseduh. Barang berharga, linen, linen, pakaian perayaan - di dada: dengan tudung rata - "bersembunyi", dengan cembung - "kufry". Kadang-kadang linen dimasukkan ke dalam "kubly" - tab mandi besar dengan penutup. Dengan bantuan tongkat yang diikat di telinga, dan kunci, "kubel" terkunci. Pakaian digantung di rel - "shostak" dan dilipat di rak yang dipaku di dinding.

Mereka tidur di sebuah pondok di atas katil, lavas, di atas tungku dan di bangku-bangku khas yang disusun di sepanjang tungku dan dinding belakang tempat tinggal. Pada musim panas, mereka menetap di malam hari di pintu masuk, di ambang pintu dan di hayloft.

Adamovichi. Sangkar. 1903 g.

Di belakang rumah, di dalam halaman, mereka menggali sumur dengan rumah kayu, dari mana air ditarik dalam baldi menggunakan batang dengan roda. Kanopi pada empat tiang diletakkan di atas telaga..

Halaman diaspal - "vyrukavany", dipisahkan dari gudang oleh tyn dan berkomunikasi dengannya dengan pintu.

Seorang petani kaya memiliki rumah mandinya sendiri - biasanya di suatu tempat di pinggir lumbung, di ladang: "Ia juga digunakan oleh sesama penduduk kampung, jiran yang kurang baik, untuk perkhidmatan yang terkenal." Rumah mandian terdiri daripada rumah kayu, yang secara tradisional ditutup dengan jerami. Air dibawa dalam baldi dan bak - "cebras".

Tidak ada tandas di rumah itu. Fungsi ini dilakukan oleh babi. Tetapi di beberapa halaman, masih ada jurang khas di antara dua bangunan - sebuah "jalan belakang", yang berfungsi sebagai tandas yang berasingan.

Adamovichi. Sviron, povet, kandang biri-biri dan stabil. 1903 g.

Di seberang selatan rumah terdapat sebuah taman kecil dengan pokok buah-buahan dan katil sayur - "tukang kebun sayur".

Lambang tungku di pondok rakyat Belarus

Rumah tradisional Belarus adalah pondok kayu yang diperbuat daripada pain, lebih jarang kayu balak - sebuah pondok. Sebelumnya, ia terdiri daripada tiga bilik: pondok itu sendiri (ruang tamu), ruang masuk dan bilik stor. Ada kompor di pondok, secara menyerong dari sana terdapat sudut merah, yang dianggap paling terhormat. Terdapat sebuah meja, ikon digantung, bangku pegun diperkuat di sepanjang dinding. Pondok Belarus masih bertahan hingga hari ini, walaupun susun aturnya menjadi lebih beragam. Kini identiti etnik tempat tinggal ditunjukkan dalam penggunaan bahan binaan tradisional, baik di kawasan pedalaman dan bandar. Ia dihiasi dengan semua jenis produk tukang tempatan - kayu, sering dengan ukiran dan lukisan, seramik, tikar dan tikar, ditenun dari jerami dan anyaman. Sulaman Belarus terkenal kerana mereka menghiasi barang-barang rumah dan pakaian.

Keseluruhan sejarah perkembangan seni bina dicirikan dengan menyelesaikan masalah penggunaan api yang cekap dan pada masa yang sama perlindungan daripadanya. Hal ini berlaku terutama bagi Belarus, di mana kayu sejak lama menjadi bahan utama untuk struktur utama bangunan, dan jerami dan alang-alang adalah untuk atap. Oleh itu, badan-badan pemerintah tempatan (majistret, masyarakat luar bandar, dll.) Biasanya menentukan cara penggunaan wilayah dan tipologi pembangunan. Sebagai contoh, di Lyubcha (Novogrudok pH) pada tahun 1647, hakim memutuskan untuk membuang lantai pengirikan dari kota, yang berbahaya untuk kebakaran kerana menyimpan stok jerami yang besar. Pada masa yang sama, tempat ditentukan untuk pembinaan tempat mandi dan brovar (struktur dengan ketuhar untuk pengeluaran minuman beralkohol) - "di luar sungai", iaitu, di padang rumput yang banjir, bebas dari bangunan. Dan salah seorang penduduk kota Druya ​​(distrik Braslav) pada tahun 1724 dihukum oleh keputusan hakim oleh penahanan "di balai kota hingga matahari terbenam" kerana melanggar larangan membina brovar "di dekat dinding bangunan lain." Dia tidak berhak membangun di mana dia melakukannya, struktur yang berbahaya dari segi kebakaran, terutama dalam pembangunan kota yang padat.

Salah satu langkah perlindungan dalam kondisi perkampungan yang padat adalah pohon tinggi, dan juga pohon di kebun, yang seharusnya mencegah penyebaran api jika terjadi kebakaran. Di kota-kota di mana bangunan kayu juga berlaku, dinding tembok api digunakan, yang memungkinkan sekurang-kurangnya entah bagaimana, setidaknya di satu sisi, untuk memagari diri dari jiran. Hanya di suatu tempat di hujung kebun sayur yang dapat dibuat oleh seorang tukang tembikar yang membuat tembikarnya, di mana seramik dibakar. Smithy itu juga ditempatkan jauh dari bangunan atau di luar kampung. Rumah mandi dibina lebih dekat dengan sungai atau tasik, dan ini dilakukan terutamanya untuk membuangnya dari bangunan halaman. Propaganda penggantian bahan binaan kayu dengan batu bata dan tanah liat dianggap sebagai tindakan memadam kebakaran.

Kompor adalah bahagian tidak terpisahkan dari mana-mana bangunan kediaman di Belarus. Selama berabad-abad, bahagian dalam kediaman penduduk tetap mengekalkan ciri tradisional. Organisasinya sangat sederhana dan memenuhi keperluan seharian. Pintu pintu rendah, yang membantu tetap hangat dan, ketika pintu dibuka, melindungi anak-anak yang bermain di lantai dari sejuk. Ambang biasanya dibuat tinggi, yang juga menyumbang kepada pengekalan haba. Tetapi lebih banyak lagi ini difasilitasi oleh kompor, yang berdiri di sudut dekat pintu dan menempati hampir seperlima dari kawasan pondok (Gbr. 1, 2). Di seberang itu adalah sudut rumah di mana makanan dimasak dan pinggan mangkuk disimpan, yang disebut "babi kut". Diagonal dari tungku terdapat "sudut merah" ("pokuts") - tempat yang paling mulia dan suci di pondok. Di antara kompor dan dinding hujungnya terdapat pelat yang terbuat dari papan ("lantai"), di mana orang tidur. Platform lain ("istana") dibuat di atasnya, di mana orang-orang tua dan anak-anak tidur. Di satu hujung mereka bersandar di atas tungku, yang lain di tiang khas..

Kami juga mengesyorkan:

Penulisan dan bahasa
Ciri khas tamadun ini dan petunjuk perkembangan budaya yang tinggi adalah adanya tulisan. Lebih dari 2 ribu prasasti ditemui, mengandungi 400 tanda yang berbeza. Sebilangan besar prasasti itu terdapat pada meterai. Plain harap.

Zaman sebelum Edo
Anak patung ningyo tradisional Jepun Terdapat banyak jenis boneka Jepun, ada yang menggambarkan kanak-kanak, yang lain - istana kekaisaran, pahlawan dan pahlawan, watak dongeng, dewa dan iblis. Sebilangan besar anak patung dibuat untuk.

Manifestasi Renaissance dalam budaya Belarus
Kebangkitan semula di Belarus terwujud dalam tiga arah utama: penulisan (percetakan, sastera, pemikiran sosial), seni bina dan seni rakyat. Dalam sejarah pemikiran sosial dan falsafah Belarus semasa Renaissance, berikut dibezakan.