Masakan Belgia

Wafel Belgia beraroma, praline legendaris, ais krim yang lazat, coklat yang paling halus dan beratus-ratus bir tempatan berkualiti tinggi - ini hanyalah sebahagian kecil dari masakan Belgia yang sebenar..

Sejarah perkembangan dan pembentukannya sangat kaya. Ia bermula kira-kira 20,000 tahun yang lalu, ketika orang-orang mendiami wilayah Belgium moden. Pada mulanya, mereka terlibat dalam memburu dan mengumpulkan dan hanya makan apa yang mereka dapat. Kemudian mereka menguasai memancing, terlibat dalam pertanian dan penternakan lembu, yang secara signifikan memperkayakan makanan mereka..

Masakan Belgia berkembang semasa pemerintahan Caesar. Kemudian perdagangan aktif dengan Empayar Rom menyumbang kepada penyebaran produk luar negeri yang lazat di negara ini, khususnya minyak zaitun dan anggur. Ngomong-ngomong, sudah pada saat itu, masakan Belgia dapat membanggakan banyak pilihan produk: berbagai jenis daging dan ikan, produk tenusu, bijirin, roti, kekacang, serta daging dan bir..

Tetapi ini tidak mencukupi bagi orang Rom. Tentera menuntut makanan yang enak dan sihat. Akibatnya, kawasan hutan yang luas ditebang untuk tanaman pertanian. Dan penduduk tempatan mula menanam barli, rai, gandum, juga kubis, wortel, bit, bawang, plum, pic, dill, ketumbar dan thyme. Penggalian arkeologi telah menunjukkan bahawa sudah ada pada abad I-II. orang Belgia tidak hanya mempunyai sejumlah besar buah-buahan, di antaranya ceri, pir dan anggur, tetapi juga kacang, garam, adas.

Dengan kejatuhan Empayar Rom, Belgia mula dihuni oleh orang Frank dan Jerman. Setelah meninggalkan beberapa tradisi kuliner yang ada, mereka tetap membawa makanan mereka sendiri ke masakan Belgia. Di sini mereka mula berpuasa, dan juga memperhatikan pengaturan meja dan hidangan. Sejak masa itu, sudah menjadi peraturan di Belgia bahawa hidangan tidak hanya enak dan memuaskan, tetapi juga indah. Selepas itu, ia menjadi pusingan baru dalam sejarah masakan Belgia kebangsaan..

Pada abad XV - XVI. buku masakan pertama mula muncul di Belgium. Pada masa yang sama, pelbagai hidangan lazat mula disediakan di sini, di antaranya tempat istimewa diberikan untuk pencuci mulut. Ngomong-ngomong, kentang yang diimport dari Amerika pada masa ini pada awalnya dianggap oleh orang Belgia sebagai makanan untuk babi, tetapi sudah pada abad ke-19. orang miskin mula aktif memakannya.

Pada abad XVIII - XIX. Perancis mempunyai pengaruh besar terhadap pengembangan masakan Belgia. Kemudian, makanan laut yang mahal menjadi meluas di sini, khususnya udang karang dan tiram, buah-buahan eksotik seperti tembikai dan nanas, dan sos yang enak. Pada masa yang sama, restoran pertama mula dibuka di Belgium..

Sejak merdeka pada tahun 1830, masakan Belgia menjadi lebih indah. Banyak restoran dan kafe tempatan dinamakan yang terbaik di Eropah. Dan koki Brussels, yang dengan mahir menggabungkan tradisi masakan Perancis dengan yang Flemish dan Walloon, secara beransur-ansur menjadi terkenal di seluruh dunia..

Oleh itu, masakan Belgia telah menyerap semua yang terbaik yang digabungkan oleh Perancis, Jerman dan Belanda dalam setiap hidangannya. Keanehannya terletak pada keaslian dan keasliannya. Ngomong-ngomong, orang Belgia selalu berusaha menambahkan sesuatu yang istimewa pada setiap hidangan tradisional jiran mereka. Mereka memasukkan rempah, madu atau beras ke dalam bir. Dan pada masa yang sama, setiap jenis bir disajikan dengan gelas tertentu dari mana ia biasa diminum. Dalam coklat siap - isinya (begitulah permen praline muncul), dan di atas sepiring kentang goreng (tanah airnya juga adalah Belgia, bukan AS) - kerang.

Dan orang Belgia juga merupakan eksperimen sebenar. Mereka membiakkan pucuk Brussels, endive, atau chicory dan dengan baik mempersembahkannya ke seluruh dunia. Mereka juga berkongsi coklat lazat, yang masih diseduh dengan tangan di banyak tempat. Di samping itu, terdapat muzium coklat yang unik di Belgium..

Keistimewaan restoran dan restoran tempatan adalah bahagian besar yang mereka sajikan. Orang Belgia sendiri menerangkan ini dengan suka akan makanan yang enak dan enak, yang dapat mereka bawa selama berabad-abad dan yang mereka sedia untuk berkongsi dengan semua orang..

Makanan yang paling biasa di Belgium adalah semua jenis daging dan ikan, makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan, produk tenusu, rempah, kekacang, cendawan dan kacang. Minuman pilihan di sini ialah bir, wain merah, koko dan kopi..

Masakan kebangsaan Belgium - apa yang mesti dicuba untuk pelancong

Kemas kini terkini: 21 Jun 2018

Masakan Belgia berasal dari Zaman Pertengahan yang jauh. Tradisi kuliner nasional dibentuk oleh tiga tonggak kuat - masakan Perancis, Jerman dan Belanda. Dapur rumah dibezakan dengan teknologi memasak yang sederhana, rangkaian produk yang paling berpatutan. Restoran menyajikan makanan yang lebih canggih - dengan pengaruh masakan Perancis. Masakan Belgia kebangsaan mempunyai pelbagai aspek dan mampu memikat gourmet yang arif. Tidak hairanlah, lawatan kuliner ke Belgium sangat popular di kalangan pelancong. Semasa perjalanan seperti ini, anda boleh mengunjungi tempat-tempat gastronomi yang menarik dan merasai hidangan terbaik di negara ini..

Sifat masakan kebangsaan

Penduduk tempatan lebih suka memasak dengan hasil bermusim dan serantau. Atas sebab ini, perbezaan pilihan masakan penduduk bahagian selatan dan utara Belgium sangat dirasakan. Di kota-kota yang terletak di pesisir, menu ikan dan makanan laut ada; pelbagai sayur-sayuran disediakan untuk hiasan, termasuk tauge Brussels yang terkenal. Di kawasan pergunungan (Ardennes) dengan kemahiran khas mereka memasak permainan, makanan dari daging.

Makanan ringan untuk orang Belgia rata-rata adalah kentang goreng dan kerang pedas disertai dengan cawan bir yang diseduh mengikut resipi eksklusif. Dan meja perayaan tradisional dikuburkan dalam banyak karya masakan - sosis darah, kepala dan telinga babi, makanan laut, semua jenis gula-gula, roti, buah-buahan. Penduduk Belgium nampaknya bersaing - siapa yang dapat memasak lebih banyak hidangan. Meja keluarga Belgia moden yang dihidangkan dan diisi menyerupai kehidupan abad ke-17.

Fakta menarik! Pelancong menyukai masakan kebangsaan Belgia untuk menu yang bervariasi dan sebahagian besar di restoran tempatan.

Koki tempatan menghargai pelanggan mereka di atas segalanya dan mematuhi teknik memasak klasik. Percubaan baru jarang digunakan di sini, sebab itulah restoran tidak mempunyai harga yang terlalu tinggi. Di Belgia, ada satu peraturan sederhana - jika seorang koki memasak tanpa rasa, institusinya akan muflis, kerana persaingannya terlalu tinggi.

Selamat mengetahui! Restoran Belgia dihargai di seluruh dunia dan banyak dianugerahkan bintang Michelin. Menurut statistik, terdapat 2 restoran tiga bintang, 3 dua bintang dan 15 bintang satu per 1 juta penduduk..

Kita boleh mengatakan bahawa terdapat beberapa kursus pertama dalam masakan Belgia, tetapi semuanya dibezakan oleh rasa yang indah dan gabungan ramuan asli. Menu kebangsaan dikuasai oleh sup krim tebal berkrim. Walau bagaimanapun, terdapat kursus pertama tradisional seperti sup kacang atau chowder sayur. Penduduk tempatan tidak peduli dengan bir dan bahkan menambahkannya ke sup, sup ringan dengan sayur-sayuran - asparagus, tauge Brussels, kacang hijau dan cendawan juga popular.

Hidangan kebangsaan masakan Belgia, namanya berasal dari dua perkataan Belanda - air dan rebus. Ini adalah chowder tradisional Flanders, juga disebut Ghent perairan - mengikut wilayah asal.

Resipi klasik menggunakan ikan sebagai bahan utama, namun, ketika perairan Ghent menjadi terlalu keruh, ikan itu hilang. Selepas itu, mereka mula menggunakan daging ayam untuk memasak. Selain itu, wortel, daun bawang, akar saderi, kentang, dan sejumlah besar rempah-rempah ditambahkan ke sup. Keistimewaan supnya ialah sayur-sayuran dan daging (atau ikan) dimasak secara berasingan dan kemudian digabungkan. Kuahnya dibumbui dengan kuning telur dan krim, kadang-kadang serbuk roti digunakan.

Rasa terbaik dengan roti putih dan mentega panggang.

Resipi kebangsaan ini asli dan sangat menyelerakan; semua ahli keluarga pasti ingin mencubanya. Ia dihidangkan dengan roti rai dan sayur cincang diletakkan secara berasingan di atas meja..

Keistimewaan sup dalam penyediaan cendawan adalah bahawa ia dibasuh, digulung dalam penggiling daging dan rebus dengan penambahan mentega dan bawang (parut). Selepas 10-12 minit, tambahkan tepung dan kaldu (dalam resipi asal, tulang digunakan), musim dengan rempah secukup rasa. Pada akhir memasak, krim dituangkan ke dalam sup dan dihiasi dengan telur rebus.

Salad dan makanan ringan

Masakan Belgia kaya dengan sayur-sayuran, mereka disediakan dengan pelbagai cara. Sebilangan besar pasar Belgium menjual sejumlah besar sayur-sayuran segar yang ditanam di negara ini. Di sini anda dapat merasai pelbagai jenis saderi, tomato, kentang, bawang, kohlrabi, lobak, kacang polong, asparagus, sorrel, parsnips, wortel, kacang dan cendawan..

Rawatan nasional - asparagus

Kelezatan utama masakan Belgia nasional adalah pucuk hop muda yang dituai pada musim bunga. Pastikan anda mencubanya di restoran. Juga kegemaran ramai penduduk tempatan, makanan nasional adalah asparagus yang ditanam di Mechelen (wilayah Antwerp).

Salad asli yang boleh dirasakan di mana-mana restoran dan kemudian dimasak di rumah. Hidangan kentang muda, kacang hijau, bawang, ham dan epal. Potong kentang menjadi beberapa bahagian dan rebus hingga lembut. Selama 5-7 minit, saringan diletakkan di atas periuk dengan kentang dan kacang dimasukkan ke dalamnya - ia dikukus. Potong bawang, potong ham kasar, goreng, tambah epal dan sedikit cuka. Semua bahan dicampurkan dan dibumbui dengan minyak zaitun.

Masakan kebangsaan Belgium tidak dapat dibayangkan tanpa makanan laut. Menurut orang Belgia - gabungan rasa yang sempurna - kentang goreng dan sepiring kerang. Tidak mungkin datang ke Belgium dan tidak mencuba karya masakan ini.

Resipi kerang yang paling popular adalah makanan laut rebus dengan pelbagai ramuan dan rempah. Kos - dari 10 hingga 15 euro.

Informasi berguna! Di restoran tempatan, kerang disajikan dalam periuk, jumlah ini cukup untuk dua orang.

Terdapat banyak resipi kerang dalam masakan Belgia - anda boleh mencuba makanan laut dengan penambahan wain putih, sos lemon, sayur-sayuran.

Tiram adalah satu lagi yang popular, boleh dikatakan produk nasional, mereka disajikan di setiap restoran. Kosnya sekitar 20 euro untuk 6 keping. Lazimnya hidangan 12 atau 6 tiram.

Anda juga boleh membeli makanan laut di kedai-kedai di jalanan, sementara harganya setengah - 10 euro.

Hidangan utama

Banyaknya masakan Belgia tidak dapat dibayangkan tanpa makanan dan daging. Menu kebangsaan merangkumi banyak pilihan hidangan dari ikan laut, daging babi, daging lembu, arnab dan permainan. Secara berasingan untuk hidangan utama, disediakan sos tebal dan lauk kentang atau sayur-sayuran. Bayangkan seekor burung betina yang memamerkan di tengah meja, pelbagai jenis ham, daging lembu. Daging sapi yang dimasak dalam bir gelap buatan tempatan telah membawa kemasyhuran kuliner sebenar di Belgium. Hidangan itu dipanggil Carbonade.

Orang Belgia menghormati ikan, dan belut adalah raja masakan kebangsaan. Resipi yang paling popular adalah belut dalam sayur-sayuran. Bahkan pate disediakan dari daging ikan ini.

Jenis ikan lain yang popular adalah ikan hering, yang disediakan dalam pelbagai cara. Pastikan untuk mencuba potongan Flemish, yang dibuat dari herring cincang dengan penambahan bawang, bawang putih, bubur roti putih, telur dan caper.

Di Belgium, hidangan ini semestinya disajikan dengan jenis bir yang digunakan untuk penyediaan. Daging sapi direbus dalam mangkuk dengan bahagian bawah tebal. Dipercayai bahawa keesokan harinya ia menjadi lebih enak dan lebih kaya. Hidangan sampingan tradisional untuk daging - apa-apa jenis kentang dan sayur-sayuran.

Menarik untuk diketahui! Dalam masakan Belgia, perhatian khusus diberikan kepada penyusunan semula resipi lama, ini adalah persis seperti Foulish goulash. Ia dihidangkan di kedai-kedai di Belgia untuk orang-orang mulia dan bangsawan.

Ciri pedas hidangan adalah kuahnya yang pekat. Ia disediakan seperti berikut - 15 minit sebelum kesediaan, bubur roti, berminyak dengan mustard, disebarkan pada daging. Beberapa minit sebelum memasak, bahan-bahan dicampur dan roti diedarkan secara merata dalam kuah kuah dan sos bir.

pencuci mulut

Makanan manis juga popular dalam masakan Belgia. Terdapat pai, tart, brioches, muffin, roti halia dan, tentu saja, wafel dan coklat.

Pencuci mulut ternyata manis dan masam dan harum; kanak-kanak dan orang dewasa pasti ingin mencubanya dengan senang hati. Untuk memasak, varieti epal dengan sedikit masam digunakan, mereka dikupas dari kulit dan biji. Epal diisi dengan campuran jem dan kayu manis. Gulungkan pasta puff dalam lapisan, potong kotak dan balut buahnya. Letakkan sampul di atas loyang, minyak dengan telur dan bakar sehingga adunan berwarna keperangan. Taburkan dengan gula aising sebelum dihidangkan.

Wafel mendapat populariti di seluruh dunia selepas Ekspo 1958. Wafel Liege, berbeza dengan versi Brussels, bentuknya lebih lembut, lebih manis, bujur atau bulat. Mereka mengisi dan bahan rahsia mereka adalah mutiara gula. Pencuci mulut disajikan dengan coklat panas, krim disebat dan pelbagai jenis buah-buahan.

Produk tempatan yang patut dicuba

Apa yang perlu dicuba di Belgium? Hasil tempatan tentu saja.

Coklat Belgia adalah kebanggaan negara. Kemanisan berkualiti tinggi. Tuan-tuan menyediakan makanan dari coklat dari gula-gula kecil hingga komposisi besar..

Fakta menarik! Dari segi penggunaan coklat, Belgium berada di tempat ketiga di dunia dan berada di tempat kedua selepas Switzerland dan Jerman..

Tempat terbaik untuk membeli coklat adalah dari kedai buatan tangan peribadi. Manis yang paling popular adalah coklat Pierre Marcolini; di Brussels terdapat beberapa kedai coklat yang diberi nama tuan.

Dari apa yang ada di Belgium, anda boleh menjadi gila - dari banyaknya keju. Mereka disediakan mengikut resipi tradisional dan resipi eksklusif, dengan penambahan ramuan, jelatang, rempah, kacang.

Beberapa jenis mempunyai bau yang terlalu menyakitkan - Camembert, Hevre, Chaumes.

Sekumpulan besar keju biru - gorgonzola, roquefort. Keju kambing dan rambol herba yang popular. Orang Belgia memperlakukan keju jenis "lama" dengan rasa hormat khas, bahkan nama mereka diberi penghormatan - Old Bruges atau Old Brussels.

Tidak mungkin membayangkan masakan Belgia tanpa bir. Negara ini menghasilkan lebih dari seribu jenis minuman, yang dieksport ke puluhan negara di seluruh dunia. Bir yang diseduh di Belgium sama sekali tidak kalah dengan minuman Jerman yang mewah mengikut citarasa. Pembuat bir tempatan menggunakan bahan rahsia mereka sendiri yang memberi bir rasa unik - buah, beras, madu.

Varieti yang paling terkenal: Lambic, Creek, Gueuze, Trappist.

Masakan Belgia menarik perhatian berjuta-juta pelancong; orang-orang datang ke sini untuk menikmati makanan berwarna-warni dari pelbagai jenis produk. Bersedia untuk fakta bahawa setelah kembali dari perjalanan, anda akan ditanya apa yang anda makan, bukan apa yang anda lihat.

Pengarang: Julia Matyukhina

  • 8 hidangan yang patut dicuba di Sri Lanka

Dikemas kini: 14 Jun 2018 Masakan nasional Sri Lanka dibezakan oleh rempah dan rasa pedas, dengan...

Dikemas kini: 2 Jan 2019 Masakan Turki penuh dengan pelbagai jenis hidangan dengan rasa yang unik...

Dikemas kini: 19 Jun 2018 Masakan Ireland - berapa banyak yang kita tahu mengenai...

Dikemas kini: 30 Apr 2020 Di negeri padang pasir yang gerah, campuran agama dan...

Apa yang mesti dicuba di Belgium

Masakan tradisional Belgia telah menyerap tradisi terbaik negara jiran: Perancis, Jerman, Belanda. Di satu pihak, bahasa Jerman sangat murah hati dan berkhasiat, di sisi lain, halus dan halus dalam bahasa Perancis..

Ciri-ciri wilayah juga mempunyai pengaruh yang besar terhadap fantasi kuliner koki tempatan. Oleh itu, masakan kebangsaan Belgium di utara cenderung kepada makanan laut dan sayur-sayuran, dan di selatan - untuk daging (daging lembu, daging babi, permainan). Dan, tentu saja, ia mempunyai hidangan khasnya yang telah menjadi ciri khas negara kecil ini, tetapi sangat mahir dalam memasak..

Salad Kacang Hijau Liège

Membuka kenalan dengan hidangan kebangsaan Belgia dengan salad kacang hijau Liege.

Masakan Belgia dan keunikannya. Hidangan kebangsaan Belgium dan resipi mereka

Masakan Belgia agak unik, tetapi dalam beberapa tradisi sangat serupa dengan yang lain. Ia mula terbentuk pada Zaman Pertengahan. Masakan Jerman, Perancis dan Belanda telah dicetak di atasnya dengan kesan yang dapat dihapus. Mereka, seperti tiga tiang, memegang "keturunan" mereka hingga hari ini.

Masakan Belgia dicirikan oleh penyediaannya yang cepat dan mudah. Biasanya, memasak di rumah memerlukan senarai runcit minimum. Walau bagaimanapun, ini hanya berlaku untuk hidangan buatan sendiri. Di restoran, pengunjung ditawarkan makanan istimewa, rasanya yang akan diingati, jika tidak untuk seumur hidup, maka untuk waktu yang sangat lama. By the way, kecanggihan adalah karya masakan Perancis..

Masakan Belgia pelbagai dan pelbagai aspek. Rasa hidangan siap pakai akan memenangi hati (dan, tentu saja, perut) dari mana-mana gourmet, bahkan yang paling menuntut. By the way, negara ini dianggap sebagai salah satu destinasi paling popular dalam pelancongan gastronomi. Hari ini kami akan memberitahu anda tentang dirinya - tentang masakan unik di Belgium. Siapa tahu, mungkin setelah membaca artikel ini, anda mungkin ingin berkunjung ke sana, jadi bersiaplah terlebih dahulu untuk giliran acara ini..

Apa itu masakan Belgia?

Harus diingat bahawa hidangan sekurang-kurangnya sihat. Belum lagi rasa yang luar biasa. Di Belgium, adalah kebiasaan memasak secara eksklusif dari bahan-bahan segar. Di samping itu, negara ini mempunyai akses hanya ke satu laut - Utara. Namun, ia dipengaruhi oleh Gulf Stream yang berdekatan. Oleh itu, terdapat banyak pelbagai makhluk hidup di luar pesisir. Bahawa hanya ada satu udang utara, yang tidak tinggal di tempat lain di dunia. Malah mereka rasa sama sekali berbeza. Berkat ciri ini, orang Belgia tidak mengalami kekurangan produk segar. Sekurang-kurangnya di laut.

Untuk perkembangan umum: maklumat sejarah

Wilayah Belgium moden dihuni 20,000 tahun yang lalu. Kemudian perdagangan utama adalah pemburuan dan pembinaan. Namun, hutan mulai menyebar, yang menjadikannya semakin sukar untuk menangkap haiwan di dalamnya. Kemudian orang mula memilih untuk memancing..

Sekitar tahun 2000 SM e. di sini mereka mula menanam jenis primitif gandum, barli, kekacang. Pada masa yang sama, mereka mulai membiak kambing dan domba untuk mendapatkan bulu dan susu. Daging itu diperoleh terutamanya dari pembiakan babi.

Lebih kurang 300 SM e. orang Celt menetap di sini. Mereka membawa bajak, rotasi tanaman tiga ladang, dan juga mulai memperluas diet. Sebagai contoh, orang Celts memperkenalkan budaya makan daging ayam dan angsa. Mereka juga, secara kasar, mengajar penduduk setempat cara minum dengan memberi mereka mead dan bir. Ikan, mentega dan daging kalengan juga dibawa dari Kepulauan Britain..

Pada tahun 54 SM. SM, ketika semua rangkaian pengangkutan yang lebih baik mula berkembang, minyak zaitun dan wain dibawa ke sini. Juga, zaman Gallo-Rom dibezakan oleh fakta bahawa diet banyak dikembangkan dengan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan. Contohnya, kubis, bawang, plum, wortel, bit, ketumbar, pic, thyme, dan lain-lain. Kemudian penduduk tempatan sangat menyukai hidangan Belgia seperti bubur bubur. Ini adalah bijirin yang dicampurkan dengan air atau susu, minyak zaitun, lentil, atau kacang.

Pada Zaman Pertengahan, setelah kejatuhan Empayar Rom Barat, orang-orang Frank dan Jerman menetap di wilayah tersebut. Mereka tentu saja tidak dapat membantu tetapi menyumbang kepada perkembangan memasak di rantau ini. Dari mereka itulah resipi untuk sos ikan tradisional datang. Mereka juga menggantikan minyak zaitun dengan mentega dan anggur dengan bir..

Mereka juga menulis dengan menarik mengenai asal-usul pembuatan bir Belgium. Dipercayai bahawa sejarahnya bermula di biara-biara. Diduga, di sanalah mereka mula-mula membuat minuman berbuih. Di biara, mereka juga mula memasak keju. Pada satu masa, penggunaan daging menurun tajam, yang berkaitan dengan pengenalan hari puasa di gereja-gereja Katolik. Hanya ikan, telur dan roti yang dibenarkan.

Pada abad XIII. - Abad XV. perhatian khusus diberikan kepada pengaturan meja dan hidangan. Mulai sekarang, masakan Belgia semestinya menggembirakan bukan hanya dengan rasa, tetapi juga dengan pemandangan. Mereka mula menggunakan sos, menambah pelbagai bumbu, yang difasilitasi oleh import buah-buahan dan rempah eksotik dari India. Orang Belgia mula mencipta hidangan baru. Mereka mengembangkan resipi untuk sup, hidangan utama, pencuci mulut, makanan ringan, dan lain-lain. Pada masa yang sama, wafel Belgia yang terkenal muncul.

Keutamaan keturunan Celtic

Seperti disebutkan, makanan merangkumi sejumlah besar makanan laut dan sayur-sayuran segar. Juga, apabila ditanya apa yang mereka makan di Belgium, anda boleh menjawab dengan selamat - daging. Ia tidak kalah pentingnya dengan makanan laut.

Mereka juga sebahagian daripada kentang. Ini adalah lauk terpenting untuk sebarang hidangan. Juga, orang Belgia mempunyai hubungan istimewa dengan pucuk dan daun bawang Brussels..

Teknologi memasak tidak akan lengkap sekiranya anda tidak menggunakan perasa, ramuan segar dan sos dalam prosesnya. Dan orang Belgia sangat suka coklat. Dibuat di negara ini, ia dianggap hampir yang terbaik di dunia. Memang, ia disediakan dari produk semula jadi. Segar, ia benar-benar meleleh di mulut anda.

Keistimewaan masakan kerajaan Eropah Barat

Oleh kerana hidangannya sangat pelbagai, banyak bahan yang digunakan:

  • makanan laut;
  • daging;
  • minyak;
  • sayur-sayuran;
  • krim;
  • bir;
  • wain, dll..

Walaupun ia adalah simbiosis masakan tradisional dari tiga negara lain, masakan Belgia juga mempunyai keunikan tersendiri. Contohnya, masyarakat tempatan mengikuti budaya makanan. Oleh kerana itu, terdapat banyak restoran sejuk di negara ini dan praktisnya tidak ada bistro murah, kerana mustahil untuk menyiapkan hidangan yang diinginkan. Sekarang mari kita bincangkan dengan lebih terperinci mengenai ciri-ciri yang sangat luar biasa itu..

Sedikit mengenai perbezaan wilayah

Ramai orang tahu bahawa Belgium terdiri daripada dua bahagian - Flanders dan Wallonia. Masakan yang terakhir lebih sedap. Flanders, sebaliknya, dibezakan oleh kesederhanaan pedesaan. Hidangan disediakan dari produk segar, yang kebanyakannya diperoleh di sini. Contohnya, ini adalah sayur-sayuran, chicory dan salad. Terdapat banyak jenis sayur musim panas di Antwerp, dan di sekitar Mechelen - asparagus. Flanders mempunyai pelbagai jenis makanan laut. Dan di sinilah restoran paling berbintang Michelin..

Masakan Walloon adalah keturunan Perancis yang sebenar. Anggur sering digunakan di sini untuk memasak. Selama musim memburu, ada banyak permainan di atas meja, yang disajikan dengan saus lingonberry dan cendawan.

Hidangan kebangsaan Belgium

Terdapat banyak karya masakan yang menarik dalam masakan tradisional kerajaan:

  • Kentang goreng;
  • Wafel Belgium;
  • Salad kacang hijau Liege;
  • Pucuk Brussels;
  • Kek ikan Flemish;
  • sup champignon kering dari Brussels;
  • flounder dengan kentang;
  • Karbonat Flemish;
  • belut dengan kerang, dll..

Sukar untuk menyenaraikan semua barang tradisional. Sudah tentu, untuk merasai sebilangan besar hidangan, anda mesti pergi ke Belgium, kerana dalam keadaan lain mustahil untuk menikmati rasa yang sebenarnya. Walau bagaimanapun, anda boleh mempelbagaikan diet harian anda dengan menyediakan hidangan. Lagipun, ini adalah satu-satunya cara untuk memahami ciri-ciri dapur ini. Jadi, resipi untuk beberapa hidangan Belgia kebangsaan.

Wafel terbaik di dunia

Anda memerlukan mesin khas - setrika wafel dan set produk seperti itu:

  • telur - 3 biji.;
  • gula - 50 g;
  • tepung - 100 g;
  • serbuk penaik - 1 sudu kecil;
  • mentega - 50 g;
  • garam - 1 secubit;
  • madu dan buah-buahan - untuk hiasan.
  1. Pisahkan putih dari kuning telur. Pukul yang pertama dengan gula, dan kisar kedua dengan mentega sejuk cair.
  2. Masukkan tepung dan serbuk penaik yang telah diayak ke kuning telur. Kacau dan gabungkan dengan protein.
  3. Griskan besi wafel. Masukkan adunan dan bakar hingga lembut.

Apabila pencuci mulut sudah siap, tuangkan dengan madu dan hiaskan dengan buah. Wafel Belgia adalah pilihan sarapan terbaik di negara ini.

Waterzoy

Hidangan Belgia kebangsaan ini adalah sup. Namanya terdiri daripada dua perkataan - "air" dan "mendidih". Chowder Flanders tradisional disediakan seperti ini:

  1. Kupas akar saderi dan wortel, potong.
  2. Kupas kentang dan potong dadu.
  3. Kupas bawang, potong separuh cincin. Goreng dalam kuali dengan mentega hingga lembut.
  4. Kemudian letakkan sayur-sayuran, kecuali kentang. Masak selama 10 minit.
  5. Tuangkan kuah, kemudian masukkan kentang.
  6. Didihkan, masukkan daun salam dan lada sulah. Masak 15 minit lagi.
  7. Masukkan ikan. Apabila sup mendidih, tandakan selama 7-10 minit. Selepas masa ini, angkat, kupas. Ekstrak daun bay.
  8. Campurkan kuning telur dengan krim dan satu sendok kuah. Tuangkan ke dalam sup.
  9. Musim hidangan dengan garam, lada dan masukkan ikan.

Kemudian tinggal hanya taburkan dengan pasli dan panaskan sup, mengelakkan mendidih.

Telur dadar tradisional

Dalam masakan kebangsaan Belgium, selain wafel, terdapat beberapa pilihan lain untuk sarapan yang enak. Salah satunya ialah telur dadar. Anda memerlukan produk berikut:

  • champignons - 50 g;
  • mentega - 10 g;
  • telur - 2 biji.;
  • tepung - 10 g;
  • air berkilau - 20 ml;
  • ham - 20 g;
  • pasli - 10 g;
  • garam dan lada secukup rasa.
  1. Potong ham dan pasli sebaik mungkin.
  2. Masukkan ke dalam kuali yang sudah berminyak. Musim dengan lada dan reneh selama 10 minit.
  3. Pukul putih secara berasingan. Satukan dengan cendawan, air soda, tepung, garam, kuning telur.
  4. Goreng doh yang dihasilkan dalam kuali di kedua-dua belah pihak.

Sebelum menghidangkan hidangan, hiaskan dengan herba dan ham yang dicincang halus..

Salad Liege

Pembuka selera sangat mudah disediakan. Bahan utama adalah kacang, dengan kentang, pasli, bawang, dan bacon sebagai bahan tambahan. Salad dibumbui dengan minyak, cuka anggur, pala, lada dan garam. Ternyata tidak hanya sedap, tetapi juga memuaskan, dan juga tidak biasa.

Pucuk Brussels

Seperti hidangan sebelumnya, hidangan Belgia ini sangat mudah disediakan. Tetapi ternyata sangat sedap. Untuk menyediakan pucuk Brussels, kepala kubis kecil direbus atau digoreng dengan minyak, dan kemudian dibakar dalam telur. Inilah resipi yang tidak biasa.

Makanan mesti dicuba tempatan

Setiap pelancong yang pergi melancong di negara asing mempunyai senarai perkara yang perlu dilihatnya di sana. Jangan malas - buat senarai perkara yang mesti dicuba. Dan kami akan sedikit sebanyak membantu anda dengan ini:

  1. Coklat. Ini adalah kebanggaan negara. Anda mesti mencubanya di Belgium, dan juga membeli gula-gula di rumah.
  2. Keju. Ini adalah produk kedua yang dibanggakan oleh negara ini. Terdapat begitu banyak di sini sehingga kepala anda berputar. Pastikan untuk mencuba keju kambing dan ramuan rambol, serta Old Bruges..
  3. Bir. Masakan Belgia tidak boleh lengkap tanpa minuman ini. Sejujurnya, bir yang dihasilkan di negara ini tidak lebih buruk daripada bir Jerman. Disyorkan untuk mencuba Lambic, Guez, Scream dan Trappist.

Masakan Belgia adalah unik dan tidak biasa. Dia dapat mengejutkan selera gourmet yang paling menuntut. Sekiranya anda berpeluang mengunjungi negara ini, pastikan anda mengunjungi sebanyak mungkin restoran. Bagaimanapun, banyak hidangan yang disajikan di Belgium tidak lagi dapat dirasakan di negara lain..

Pistol roti: apa yang perlu dicuba di Belgium

Belgium pasti berdiri di tiga paus: wafel, bir, kentang goreng. Yang perlu anda ketahui mengenai asas-asas dunia masakan tempatan dan hidangan lain yang kurang dikenali ada dalam pilihan kami. Jangan biarkan sesiapa pun lapar.

Wafel / Les gaufres

Apa itu: harta gastronomi utama Belgium. Terdapat Brussels dan Liege.

Rupa-rupanya: Tidak betul-betul pasar raya sebelah memanggil wafel Belgia.

Seperti: Dengan topping kegemaran anda. Serbuk dan strawberi lebih baik untuk Brussels; pisang dengan Nutella lebih baik untuk Liege.

Tempat mencari: Di ​​mana sahaja di khemah jalanan! Di kedai-kedai mereka tidak begitu segar, dan di restoran mereka terlalu sombong dan mahal..

Waterzooï

Apa Itu: Ayam Berkrim, Kentang & Sayur Sayuran.

Rupa-rupanya: Sup sedap yang menghangatkan pada masa-masa sukar.

Seperti: Oleh kerana pelbagai pilihan, anda boleh memilih "waterza" yang ideal. Makan apa sahaja pilihan.

Di mana mencarinya: Sebagai sup utama masakan tradisional, ia boleh didapati di hampir semua tempat di Belgia.

Stump / Stoemp

Apa Itu: Hidangan sampingan kentang, wortel dan bawang tempatan.

Seperti apa: Seperti kentang tumbuk di mana sayur-sayuran yang tersisa di dalam peti sejuk telah ditambahkan dan tiba-tiba ternyata baik.

Seperti: Bersama dengan beberapa sosej atau sosej.

Tempat mencari: Di ​​restoran yang enak dengan masakan biasa.

Cuberdon

Apa Itu: Gula-gula berbentuk kerucut ungu. Nama lain - "Hidung Ghent".

Rupa-rupanya: Gummies tanpa nama dari sebuah kedai serbaneka kecil yang tidak dapat berhenti makan. Mereka biasanya raspberry rasa, tetapi mereka boleh menjadi apa sahaja - idea gula-gula berkembang dengan cepat.

Seperti: Segar. Pusat permen yang lembut mengeras dengan cepat, jadi jangan berharap membawa pulang tiga kilo dan stok untuk musim sejuk.

Tempat mencari: Di ​​kedai-kedai pastri, yang terdapat di setiap sudut di Belgium.

Tomate-crevette / Tomaat-garnaal

Apa itu: Sekarang, tanpa disangka: tomato dengan udang. Berisi.

Seperti apa: Ini seperti lada dan nasi, hanya tomato dan udang. Udang di sini bukan hanya beberapa atlet dengan steroid, tetapi kecil dan kecil, tetapi sangat sedap.

Seperti: Tanpa mencuba makan semua udang terlebih dahulu. Anda perlu memakannya secara keseluruhan, jika tidak, larutan rasa yang aneh akan hilang.

Tempat mencari: Di ​​kafe dan, tentu saja, restoran ikan.

Boudin Blanc / Witte Pens

Apa itu: Sosej putih dibuat dengan susu.

Seperti apa: Sosis yang sangat lembut yang dapat mengejutkan bahkan mereka yang telah memakan semua sosej di Republik Czech dan Jerman.

Seperti: Sempurna dengan bir dan bir tempatan.

Di mana untuk mencari: Sekiranya anda sudah menemui tunggul, maka itu mudah.

Jgian / Genièvre Belgium

Apa itu: Minuman Juniper.

Rupa-rupanya: Bahasa Inggeris gin.

Cara minum: Sangat sejuk. Anda juga boleh menambah minuman setiap hari ke bir atau kopi..

Tempat mencari: Botol itu dijual di banyak pasar raya. Juga terdapat di sebilangan besar bar Belgium.

Speculos / Speculoos / Speculaas

Apa itu: Kuki pedas kecil dengan corak.

Rupa-rupanya: Kelegaan dalam dunia kuki yang diletakkan di tepi piring kopi.

Seperti: Lambat.

Tempat mencari: Sebilangan besar di pasar Krismas, tetapi dijual sepanjang tahun.

Pistol / Pistolet

Apa itu: Tiba-tiba - roti bulat rangup dengan keju dan ham. Baik, atau tambalan lain.

Rupa-rupanya: Secara umum, seperti roti segar biasa, tetapi perlu dicuba sekurang-kurangnya demi namanya.

Seperti: Berlari seperti orang Belgia yang sibuk.

Tempat mencari: Di ​​kedai-kedai jalanan. Anda juga boleh datang ke, ahem, kafe khas untuk roti pistol - Pistolet Original di Rue Joseph Stevens 24-26 di Brussels.

Jeritan / Kriek

Apa Itu: Buah Lambic. Singkatnya bir.

Rupa-rupanya: Kompot ceri bir.

Cara minum: Anda boleh membuat draf, malah botol.

Tempat mencari: Tidak ada masalah untuk mencari sesuatu di Belgium. Bir ceri dijual dan dicurahkan ke mana-mana.

Kerang dengan kentang goreng / Moules-frites / Mosselen-friet

Apa itu: Satu lagi kebanggaan orang Belgia. Pertama, mereka berusaha untuk mendapatkan kentang goreng sebagai ciptaan mereka, dan oleh itu mereka memasaknya secara ilahi. Kedua, mereka memasak kerang tidak lebih buruk.

Rupa-rupanya: Kombinasi hidangan restoran yang sangat pelik dengan makanan segera jalanan..

Seperti: Bersama rakan. Biasanya bahagiannya terlalu besar untuk satu. Nah, di sini mereka makan kentang dengan mayonis..

Tempat mencari: Cari aroma kerang - anda tidak boleh salah.

Flemish Carbonade / Carbonnade Flamande / Stoverij

Apa itu: Daging lembu dimasak dalam bir.

Rupa-rupanya: Daging Burgundy (rebus dengan wain), hanya pada bir.

Seperti itu: Mencuba rasa rempah-rempah dengan teliti dimasukkan ke dalam resipi oleh koki Belgia.

Tempat mencari: Di ​​restoran yang bagus. Anda boleh terus minum bir.

Omelet dengan pucuk Brussels / Omelette aux choux de Bruxelles

Apa itu: Tepat apa namanya. Kepala kecil sayur Belgia ini berpasangan dengan telur.

Rupa-rupanya: Kemampuan rakan ZOZhnik anda untuk mengatakan: "Baiklah, saya memberitahu anda bahawa sihat boleh menjadi enak".

Seperti: Tidak ada berat sebelah. Dan dengan bangganya.

Tempat mencari: Di ​​tempat makanan sihat.

Asparagus di Flemish / Asperges à la Flamande / Asperges op zijn Vlaams

Apa Itu: asparagus segar dengan sos mentega, telur dan pasli.

Seperti apa: Asparagus dengan kepura-puraan genius kuliner.

Seperti: Makanan ringan, kerana asparagus mungkin tidak cukup memuaskan untuk satu hidangan.

Tempat mencari: Anda boleh membuatnya sendiri - pada masa yang sama membawa resipi tradisional sebagai cenderahati.

Belut di Hijau / Anguille au vert / Palingin't groen

Apa itu: Bukti bahawa Belgia juga merupakan kekuatan air di mana mereka tahu memasak bukan sahaja kerang dan udang.

Rupa-rupanya: Seperti belut dengan sejambak herba yang luar biasa (tentu saja - ada kelopak, bayam, pasli, dan juga pudina).

Seperti: Dengan senang hati.

Di mana untuk mencari: Sekiranya anda ingin menjadi bergaya, anda boleh mencuba belut di salah satu restoran paling keren di Brussels - Comme chez Soi (alamat: Place Rouppe 23).

Masakan Belgia

Masakan Belgia telah menggabungkan pencapaian kuliner yang paling ikonik dari jirannya - Jerman, Perancis dan Belanda. Coklat, wafel Wina, bir, kentang goreng - semua ini adalah "hidangan" kebangsaan Belgium. Pada masa yang sama, orang Belgia menambah setiap resipi "dipinjam" dengan sesuatu yang menarik dan tidak biasa: coklat - tampalan, bir - beras atau madu, kentang goreng - kerang. Secara umum, mereka tidak teragak-agak untuk meningkatkan yang terbaik.

Pada waktu yang sama, di wilayah pesisir Kerajaan Belgia mereka secara tradisional lebih memilih makanan laut dan ikan, dan di wilayah benua - permainan dan daging binatang peliharaan..

Di restoran, sebagai peraturan, sebagian besar makanan disajikan, yang, di satu pihak, sangat menggembirakan pelancong, dan di sisi lain, dapat menyebabkan kerakusan, kerana terlalu banyak restoran di Belgia - yang paling banyak di dunia, jika anda menghitung jumlah restoran per kilometer persegi. Jadi berhati-hati!

Nah, dalam koleksi ini, penulis kami berkongsi resipi masakan kebangsaan Belgia kegemaran mereka, dan anda pasti akan dapati sesuatu yang menarik untuk anda di sini..

Selamat datang ke dunia masakan Belgium!

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Masakan Belgia telah menggabungkan tradisi masakan terbaik dari negara jiran - Jerman, Belanda dan Perancis. Pada masa yang sama, gastronomi wilayah sangat berbeza antara satu sama lain. Di utara (Flanders) mereka lebih suka makanan laut dan sayur-sayuran, di selatan (Wallonia) - daging babi, daging lembu, permainan. Wafel, coklat dan bir dianggap karya masakan benar-benar masakan Belgia. Di sinilah praline diciptakan lebih dari seratus tahun yang lalu - coklat dengan pengisian, yang menjadi terkenal di seluruh dunia. Jenis utama wafel adalah Brussels dan Liege, berbeza dalam bentuk dan kekerasan. Bir Belgium memang tidak kalah dengan bahasa Jerman dan dianggap sebagai minuman kebangsaan. Keistimewaannya ialah penambahan ramuan yang tidak dijangka seperti rempah, buah, madu dan nasi.

Mari kita lihat lebih dekat masakan Belgia...

Kerang dengan kentang goreng. (Anders Österberg)

Di Belgium, dua budaya yang sama sekali wujud, tetapi orang Belgia disatukan oleh satu ciri penting - kemampuan untuk hidup dengan baik dan makan dengan enak. Welsh dan Flemings dengan mudah mengakui bahawa mereka mempunyai selera makan yang sangat baik dan menghargai hidangan sederhana dan baik. Bahkan "makanan ringan" Belgia yang biasa, di satu pihak, nampaknya tidak rumit, tetapi di sisi lain - sangat canggih. Tidak sesekali jiran utara Perancis ini hari ini menjadi nadi Komuniti Eropah, dan restoran Brussels sedikit lebih rendah daripada yang terkenal di Paris, jika...

Oleh itu, kentang goreng dengan kerang di bawah cawan bir, sandwic dengan kopi atau daging babi rebus yang paling lembut dengan segelas gin (menu biasa dari restoran Quico Belgia) hanya pemanasan ringan. Lihatlah, misalnya, Liège (Liege adalah sebuah kota besar di Belgia; mengikut piawaian Belgia) Meja Krismas - penuh dengan makanan: ada sosis darah, dan kepala babi yang ditekan, dan telinga dan kaki babi. Tepat seperti di Flemish masih hidup abad ketujuh belas, yang membawa kepada kami banyak meja dengan ikan, permainan, roti dan buah. Dan nampaknya sejak zaman Renaissance, sebahagian besar restoran tidak berkurang di sini, mereka menimbulkan rasa kagum pada pemakan dengan hati yang malu-malu dan perut yang lemah.

Belut dalam sos hijau. (Bawa pulang)

Ya, orang Belgia suka makan sedap dan enak, dan mereka berjaya dalam tugas sukar ini. Di Brussels sahaja, terdapat sekitar seratus dua puluh lorong, jalan, dataran, dan lain-lain, yang dinamakan sempena produk kegemaran mereka - Cheese Market Street, Oysters Boulevard, Zerna Square, Masla Lane, dll. Tambahkan ke lebih dari tiga ribu restoran ini, tambahkan banyak kedai makan, kedai pastri, gerai dan kaunter - anda akan memahami semuanya sendiri. Bintang Michelin mempesonakan di kota ini: terdapat dua pertubuhan tiga bintang, tiga dua bintang dan lima belas satu bintang dengan tahap tertinggi bagi setiap sejuta warganegara. Koki tempatan sangat mematuhi klasik, kerana orang Belgia tidak menyukai percubaan baru (ingat Hercule Poirot), atau harga yang sangat tinggi. Dan mereka mengundi dengan cara paling mudah - dengan kaki mereka. Sekiranya restoran tidak enak, pemiliknya akan rosak dalam masa yang singkat. Bagaimana lagi? Terlalu banyak pesaing!

Stump - kentang tumbuk atau sayur-sayuran akar rebus yang lain. (Radio Awam WFIU)

Dua kumpulan utama penduduk Belgium adalah Flemings, memandang ke arah jiran mereka di Utara, Belanda, dan Walloon, yang secara historis menarik perhatian ke arah Perancis yang mereka sayangi. Tetapi jika anda menganggap bahawa orang Itali, Jerman dan Yahudi masih tinggal di negara multinasional ini, lebih-lebih lagi, mereka semua menambahkan sesuatu yang tersendiri ke dalam periuk biasa, maka anda dapat membayangkan banyaknya masakan Belgia.

Berikut adalah contoh makanan percutian Walloon: sup kacang dengan ham salai; cendawan bakar dengan aroma tepung halus, pelana kelinci / cwènes di gattes dengan kentang dan lingonberi; burung hitam dengan beri juniper dan daun bijak... Lagipun ini akan diikuti dengan keju Belgia Herve yang paling halus dengan yang serupa dengan roti rai hitam dan bir tempatan yang sangat diperlukan, dan pertunjukan gastronomi ini akan berakhir dengan epal dalam adunan / rombosse, atau nasi tart dengan meringues / doreye dan secawan kopi panas.

Kentang goreng. (baslon)

Pada gilirannya, Flemings memberi negara dan dunia "cookies" / couque - muffin pedas dengan kismis. Mereka dimakan pada waktu pagi (atau untuk teh) suam, dipotong separuh dan disebarkan dengan mentega; dikatakan bahawa yang paling sedap dipanggang di bandar peranginan Dinan adalah sebuah bandar di sungai Meuse di selatan Belgium (Namur). Flemings juga memiliki kemuliaan Flemish carbonade / carbonade à la Flamande - ini adalah nama di sini untuk kusmans daging lembu berat yang direbus dalam bir gelap Belgia yang kuat. Kami juga akan menyebut raja meja perayaan tempatan - si pegar: di hadapan anda, di atas pinggan, kaki panggang panggang yang dipanggang dengan panas, dilapisi dengan kepala pucuk Brussels, dan kentang rebus, varietas Flemish yang paling betul, flaunt.

Waterzoy - rebusan berasaskan sup ayam atau ikan dengan sayur-sayuran. Hidangan berasal dari Flanders. (su-lin)

Di Flanders, mereka lebih suka sos tebal (mentega, krim, kuning telur) dan, tentu saja, menghormati ikan (laut dekat). Raja di sini adalah belut, yang disiapkan dengan pelbagai cara: "belut hijau" / Perancis yang paling terkenal. anguille au vert, flam. paling in't groen, malah pate dibuat dari ikan ini. Orang Belgia suka kapur kapur "dalam sampul surat" dan ikan hering dalam bentuk yang paling pelbagai. Makanan laut tidak kurang digemari di Belgium, dan yang paling penting - kerang, yang boleh dijumpai tepat di cengkerang, misalnya, dalam sup sayur - kelihatan sangat indah. Di atas meja tradisional Belgia, di sebelah kerang, biasanya ada sepiring frits (versi French fries goreng) - dalam buku rujukan yang paling terkenal, "pasangan manis" ini terletak di tangga atas alas hidangan paling terkenal di negara ini.
Di Limburg, yang telah lama berbangga dengan keju kegemarannya (ingat Pushkin, "antara keju Limburg yang hidup"), hampir semuanya dimasak dalam wain merah; di Ardennes, mereka lebih suka ham kegemaran mereka, sos coklat dan pate, yang sangat sesuai untuk hidangan permainan, dan mereka tahu cara memasak pir kering dengan daging cair di mulut mereka. Walau bagaimanapun, apa yang harus dikatakan mengenai wilayah-wilayah itu, jika di negara ini setiap kota tentu saja mempunyai sifat gastronomi sendiri. Walaupun dalam istilah restoran antarabangsa, istilah Perancis untuk hidangan Belgia menjadi kuat: "Antwerp" / à l'anversoise - dengan hiasan hop muda yang direbus dalam mentega atau krim, "gaya Brussels" / à la bruxelloise - dengan hiasan dari rebus Tumbuhan Brussels dan witloof endive goreng (lebih lanjut kemudian), juga à la liégeoise - dengan kon juniper dan gin.

Glemash Flemish. (Kmeron)

Walau bagaimanapun, selain makanan buatan sendiri serantau, tempatan dan juga keluarga, masakan Belgia juga terkenal dengan hidangan klasiknya, misalnya: "oshpo" / hotch-potch, sup hebat "waterzooi" / waterzooi atau "vogel-sonder-cop" / vogel zonder kop - secara harfiah "burung tanpa kepala", tetapi pada hakikatnya - daging lembu kecil digulung. Ham Ardennes yang terkenal, yang sangat dibanggakan oleh orang Belgia, dihantar ke pasar Lugdun (Lyon moden) walaupun pada zaman Empayar Rom. Britania "tart al-jot" / tembok juga terkenal. tarte al djote - keistimewaan Nivelles (wilayah Brabant): tart dengan chard / djote, keju penuh lemak dan mentega. Pada tahun 1980, keseluruhan "Persaudaraan Tart al-Jot" / Confrérîye dèl Târte al Djote diciptakan untuk melindungi dan mempromosikan warisan Nivelles gastronomi yang disebutkan dalam dokumen tahun 1218!

Steak daging lembu Tatar. (Bawa pulang)

Perubahan sejarah juga memberi kesan kepada masakan tradisional Belgia. Sebagai contoh, escabèche ikan atau angsa Visean / à l'instar de Visé, yang pertama direbus, kemudian dipotong kecil, serbuk roti dan digoreng, dan disajikan dengan sos krim dan bawang putih - jelas terinspirasi oleh masakan Sepanyol abad ke-16 (ingat bahawa dari tahun 1556 hingga 1713 wilayah Belgium berada di bawah pemerintahan Sepanyol). Adapun ham Ardennes yang terkenal, menurut legenda, bahkan pada zaman Empayar Rom, ia dijual sepenuhnya di pasar Lukdun (Lyon moden); Kue pastri Flemish yang terkenal, yang, misalnya, dibuat dari adunan roti halia di Verviers, merupakan gema roti Gallo-Roman yang jauh. Tetapi perdagangan selalu menjadi salah satu aktiviti utama penduduk Belgium. Kembali pada abad ke-13, mentega dibawa ke negara ini dari Norway, anggur dan madu dari Portugal, keju dari England, gula dan jintan dari Maghribi. Ngomong-ngomong, hampir semua resipi untuk hidangan tradisional Belgia selamat dari Zaman Pertengahan..
Pencuci mulut di sini juga tidak tersinggung oleh perhatian. Contohnya, pastri: pai, tart dan kek, wafel dari Brussels dan Namur, brioches dari Liege Verviers, cramiques dengan kismis, spekul roti halia kerinting, biskut dengan cengkih dari Ghent. Pakar juga meminati coklat Belgia, yang masih dibuat dengan tangan di kedai-kedai pastri kecil kecil. Dan yang paling dipromosikan dan berprestij adalah coklat Pierre Marcolini yang terkenal, omong-omong, baru-baru ini ia masuk ke pasaran, mengambil kedudukan tertinggi di sana. Kunjungi salah satu kedai Brussels Marcolini, yang terletak di daerah Sablon (secara harfiah: "di pasir"), di Grand Sablon Square, 39. Di sana, di ibu kota, di Grand Place, 13, terdapat juga muzium coklat yang unik.

Sosej putih. (Alpha)

Bukan untuk syarikat-syarikat terkemuka dunia membuat "persembahan coklat" untuk penganut Antwerp. Di sinilah patung-patung coklat monumental yang memukau semua orang dibuat: kereta Korsa seberat 800 kilogram (untuk Opel) dan beruang koala seumur hidup (khusus untuk ulang tahun ke-150 Zoo Antwerp). Coklat Belgia agak murah, misalnya Swiss. Dan setiap orang Belgia menulis kira-kira 8 kg coklat setahun, yang, seboleh-bolehnya, menyumbang kepada pertumbuhan GNP (produk nasional kasar) negaranya.

Wafel Brussels. Mereka berbentuk segi empat dan lapang. ([Puamelia])

Orang Belgia juga sebahagian daripada sayur-sayuran - jumlahnya yang banyak di pasar benar-benar mengejutkan khayalan: semua jenis dan jenis saderi, bawang, kentang, kohlrabi yang paling eksotik dan semua keluarga kubis, termasuk, tentu saja, kubis Brussels; kacang, tomato, lobak, kacang polong, asparagus, sorrel, parsnips dan lobak, wortel, pucuk alfalfa dan, tentu saja, pelbagai cendawan. Kelezatan utama bulan Mac adalah tunas muda musim bunga, yang sangat dihargai di restoran terbaik. Penasihat bahkan lebih memilih mereka daripada asparagus abad keenam belas yang terkenal dari kota Mechelen (Belanda. Mechelen, Z.-Flam. Mecheln) di wilayah Antwerp.
Walau bagaimanapun, endive (witloof) masih dianggap sebagai ciri khas sayur di Belgium. Bersamanya kita akan memulakan perjalanan kuliner yang lebih terperinci ke negara ini. Tetapi lebih banyak lagi dalam artikel berikut...

Wafel Liege. Mereka berbentuk bujur atau bulat dan mempunyai tekstur yang keras. (Parkerman & Christie)

Speculos adalah biskut pedas. (jenny downing)

Kek madu dengan rempah. (Frédérique Voisin-Demery)

Coklat Belgium. (PELAWAT)

Coklat Belgium. (PELAWAT)

Coklat Belgium. (nate2b)

Coklat Belgium. (jpellgen)

Cuberdon adalah permen jeli berbentuk kerucut. (PELAWAT)

Masakan Belgia

Masakan Belgia, resipi dengan foto yang akan anda dapati di laman web kami, telah mengalami pengaruh dari banyak era dan budaya, masakan kebangsaan Belgium telah mengambil yang terbaik dari masing-masing. Bir dan kentang goreng, ikan laut dan keju, wafel dan coklat - ini dan banyak hidangan Belgia lain mempunyai sejarah yang panjang.

Belgia

Buat salad kentang Belgia, sangat sederhana, memuaskan dan lazat!

Flemish asparagus dikisar dalam air dan disajikan dengan sos ghee, telur rebus dan jus lemon.

Tanah air kentang goreng adalah Belgium. Kentang goreng Belgia digoreng dalam dua putaran, sehingga kentang siap menjadi ajaib.

Untuk pencinta coklat, saya mempersembahkan mousse coklat paling banyak yang pernah saya rasakan. Hidangkan pencuci mulut yang lazat ini untuk teh dengan pastri gurih atau seperti makanan coklat.

Pencuci mulut kopi ini disediakan secara tradisional di bandar Liege di Belgia. Bola ais krim dituangkan ke atas kopi espresso dan disajikan dengan krim.

Sup ikan tradisional Belgia (perairan) dulu dianggap makanan nelayan yang hanya dapat makanan dari apa yang mereka tangkap. Ini adalah sup ikan yang tebal dan kaya dengan sayur-sayuran, kuning telur dan krim.

Inilah cara kopi disediakan secara tradisional di bandar Liege di Belgia. Minuman yang sangat lazat.

Ikan tenggiri dibakar di dalam ketuhar dengan herba. Rasa yang enak dan daging berair. Hidangan tanpa lemak. Ini adalah hidangan Belgia, tetapi kebanyakan hidangan Belgia berasal dari Perancis atau Belanda..

Pencuci mulut Belgium - strawberi coklat. Kami menunjukkan kepada anda cara membuat aising coklat dan menyajikan strawberi coklat yang ditutup dengan indah.

Kentang dengan cendawan tidak boleh berasa tidak enak. Tambahan, jika dibakar di dalam ketuhar. Hidangan Belgia yang ringkas.

Pencuci mulut Belgium - strawberi coklat. Kami menunjukkan kepada anda cara membuat aising coklat dan menghidangkan strawberi coklat yang dilindungi dengan indah.

Semua hak atas bahan-bahan di laman web www.RussianFood.com dilindungi sesuai dengan undang-undang yang berlaku. Untuk sebarang penggunaan bahan laman web, diperlukan pautan hiper ke www.RussianFood.com.

Pentadbiran laman web tidak bertanggungjawab atas hasil penerapan resipi masakan, kaedah penyediaannya, saranan masakan dan lain-lain, pengoperasian sumber-sumber yang digunakan untuk meletakkan pautan hiper, dan untuk kandungan iklan. Pentadbiran laman web mungkin tidak berkongsi pendapat penulis artikel yang disiarkan di laman web www.RussianFood.com

Laman web ini menggunakan kuki untuk memberi anda perkhidmatan terbaik. Dengan terus berada di laman web ini, anda bersetuju dengan dasar laman web mengenai pemprosesan data peribadi. SAYA SETUJU

Masakan Belgia

Masakan Belgia tidak begitu biasa di restoran di seluruh dunia seperti, misalnya, masakan Perancis, tetapi agak sukar untuk menjelaskannya. Belgia adalah negara gourmets yang umumnya diakui oleh masyarakat dunia; ia mempunyai jumlah restoran terbesar di dunia dengan bintang Michelin setiap penduduk. Masakan Belgia telah menyerap banyak bahasa Perancis, tetapi mengekalkan identiti dan keaslian nasionalnya sendiri.

Di negara kecil ini, setiap wilayah mempunyai hidangan khas yang unik, yang hanya boleh dimasak dengan betul dan enak di sini. Kawasan pesisir cenderung memiliki pelbagai hidangan makanan laut, sementara kawasan berhutan selatan menawarkan hidangan permainan. Restoran Belgia akan menggembirakan para pengunjungnya dengan kemurahan orang Jerman dan keahlian orang Perancis, jadi lawatan ke restoran itu tidak akan membiarkan siapa pun acuh tak acuh.

Masakan Belgia sebenar mengikuti resipi dengan ketat. Semua orang tahu wafel Belgia yang luar biasa, praline yang lazat, ais krim dan coklat yang halus, yang telah dibuat mengikut resipi yang tidak berubah selama bertahun-tahun. Bir Belgia berkualiti tinggi juga dihargai di dunia, rasanya dapat dikenali dengan mudah oleh sejambak pelbagai aroma yang luar biasa.

Sejarah asal usul dan perkembangan

Dari segi sejarah, pembentukan masakan Belgia bermula pada saat orang mulai mendiami wilayah Belgia moden, iaitu lebih dari 20 ribu tahun yang lalu.

  • Sejarah asal usul dan perkembangan
  • Ciri-ciri hidangan
  • Sarapan tradisional Belgia
  • Kelebihan masakan Belgia

Seperti semua orang kuno, nenek moyang Belgia terlibat dalam perburuan, penangkapan ikan, penternakan dan pertanian, memberi makan semua yang mereka berjaya tangkap, tangkap atau tumbuh selama kegiatan tersebut.

Zaman kegemilangan masakan Belgia dianggap sebagai pemerintahan Julius Caesar. Dalam tempoh ini, perdagangan aktif dengan Empayar Rom mulai terjalin, yang menyebabkan penyebaran wain dan minyak zaitun di wilayah Belgium moden. Resipi masakan Belgia sudah sangat beragam pada masa itu - penduduk di rantau ini menyediakan pelbagai jenis hidangan daging dan ikan dengan sempurna, mengetahui rahsia produk tenusu yang enak, mempunyai semua jenis bijirin, tahu bagaimana membuat roti yang enak, menyeduh bir dan mead.

Namun, orang Rom ternyata terlalu menuntut dan mendakwa makanan yang lebih memuaskan, sihat dan berkalori tinggi. Tentera Empayar Rom yang kuat tidak dapat melakukan dengan makanan ringan dan elegan, sehingga hutan yang besar terus ditebang untuk pengembangan pertanian di dalamnya. Nenek moyang Belgia moden dapat menanam gandum, rai dan barli, banyak jenis tanaman sayur-sayuran, seperti wortel, kubis, bawang, bit, buah-buahan dan herba di kawasan yang ditentukan. Menurut ahli arkeologi, ceri, anggur, pir, kacang dan adas secara aktif ditanam di wilayah Belgium moden pada abad 1-2..

Perancis dan Jerman tidak sia-sia disebut dalam semua sumber di mana lazimnya mencirikan masakan Belgia. Selepas kejatuhan Empayar Rom, orang Jerman dan Franks datang ke tanah-tanah yang kini menjadi milik Belgium moden. Para inovator masakan terkenal di dunia kemudian meninggalkan beberapa tradisi dalam soal memasak dan mula memperkenalkan tradisi mereka. Setelah munculnya agama Kristian di wilayah ini, orang-orang belajar apa maksud cepat, dan bagaimana perlu untuk menyesuaikan diet mereka sendiri dalam tempoh ini. Juga, masakan Belgia mula-mula berkenalan dengan peraturan reka bentuk hidangan dan pengaturan meja. Sejak saat itu, peraturan ini berakar pada penduduk tempatan bahawa resipi masakan Belgia tidak akan dianggap seperti itu jika hidangannya enak, tetapi tidak dihiasi dengan indah. Di masa depan, ini akan menjadi permulaan tahap baru dalam pembentukan masakan Belgia kebangsaan..

Buku masakan pertama dengan hidangan Belgia diterbitkan pada abad ke-5 hingga ke-6. Pencuci mulut mula mendapat tempat istimewa dalam tradisi masakan kebangsaan Belgium. Selari dengan proses ini, kentang muncul di wilayah Belgia moden, yang dibawa ke negeri-negeri ini dari Amerika, tetapi pada mulanya mereka tidak dianggap sebagai tanaman akar berkhasiat penuh dan lebih suka memberi mereka makanan ternakan. Secara beransur-ansur, pada abad ke-19, orang mula makan kentang, namun pada mulanya, ini adalah kelas paling rendah - golongan miskin.

Perancis sekali lagi mula campur tangan dalam pembentukan masakan Belgia pada abad ke-18-19, ketika mengagungkan makanan laut yang mahal, yang mulai disiapkan di wilayah Belgium moden. Lobster, tiram, serta buah-buahan luar negeri seperti nanas, tembikai dan semua jenis sos mulai mendapat permintaan yang luar biasa, walaupun harga produk tersebut tinggi. Masa itulah yang dianggap paling penting dalam pembentukan masakan Belgia sebenar dan pembukaan restoran nasional..

Setelah merdeka pada tahun 1830, Belgium mula aktif mengembangkan keaslian kulinernya. Masakan gourmet, restoran terbaik, produk luar biasa - semua ini menyebabkan masakan Belgia sentiasa mendapat peminat baru dan baru di seluruh dunia. Koki Brussels terkenal di negara-negara yang berbeza kerana kemampuan mereka untuk menggabungkan tradisi kuliner Perancis - sebuah negara yang diakui dalam hal seni kuliner - dengan Walloon, Flemish dan mereka sendiri, yang wujud secara eksklusif dalam tradisi masakan Belgia. Oleh itu, hidangan baru muncul, rasanya, bersama dengan hidangan yang indah, menarik semua gourmet dunia ke negara ini..

Ciri-ciri hidangan

Tradisi masakan terbaik Perancis, Belanda dan Jerman digabungkan dengan lancar dalam setiap hidangan mengikut resipi masakan Belgia. Keaslian dianggap keunikan masakan kebangsaan. Bagaimanapun, apa-apa hidangan tradisional milik masakan orang-orang di dunia dimodenkan oleh orang Belgia, menambah sesuatu yang memberikan suara baru kepada makanan. Contohnya, bir di Belgium semestinya diseduh dengan nasi, madu atau rempah, dan setiap jenis minuman berbuih disajikan dalam gelas kaca unik yang hanya ditujukan untuknya. Ngomong-ngomong, ia juga diciptakan di Belgium untuk mengisi coklat tradisional dengan pelbagai jenis praline yang paling halus, dan untuk menambah tradisional untuk orang Belgia (dan bukan orang Amerika, seperti yang difikirkan oleh semua orang) kentang goreng dengan kerang.

Belgia adalah rumah bukan sahaja kentang goreng, tetapi juga tauge dan chicory Brussels. Coklat Belgia panas di banyak tempat disediakan secara eksklusif dengan tangan agar tidak melanggar resipi. Bahkan ada muzium coklat di negara ini, yang tidak mengejutkan mereka yang sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka berpeluang menikmati pencuci mulut Belgia yang sebenar..

Ciri pembezaan utama semua restoran masakan Belgia adalah bahagian makanan yang sangat besar. Para tukang masak menjelaskan ini dengan fakta bahawa mereka sendiri terbiasa dengan makanan yang enak dan berkhasiat, yang dapat mereka bawa selama berabad-abad sejak zaman tuntutan para tentera Empayar Rom. Pada masa ini, semua orang Belgia yang terlibat dalam memasak bersedia untuk berkongsi rasa hidangan mereka yang luar biasa dengan seluruh dunia. Mereka memasak di sini, terutama dari daging dan ikan, menggunakan hampir semua makanan laut, buah-buahan, sayur-sayuran, rempah yang terkenal di dunia. Secara tradisional, Belgium menggunakan wain, kopi, koko dan pelbagai bir sebagai minuman..

Sarapan tradisional Belgia

Wafel tradisional, coklat, dan kentang goreng aromatik yang luar biasa paling enak dirasakan di restoran Belgia. Walau bagaimanapun, para koki di negara ini sering berkongsi dengan peminat mereka nasihat tentang bagaimana mewujudkan idea terbaik masakan Belgia kebangsaan sendiri. Di Internet, anda boleh menemui banyak contoh masakan Belgia dengan resipi dan foto yang sesuai untuk sarapan buatan sendiri yang lazat..

Untuk sarapan pagi di Belgia, dengan analogi dengan Perancis, yang, seperti yang telah kita ketahui, mempunyai pengaruh yang sangat kuat terhadap masakan Belgia, adalah kebiasaan makan roti, jem, pasta dan minum semuanya dengan kopi, air atau jus. Walau bagaimanapun, wafel Belgia tetap menjadi hidangan paling biasa yang disukai oleh rakyat negara ini untuk sarapan..

Di seluruh dunia, wafel Belgia dikenali pada tahun 1958. Hari ini terdapat 2 jenis pencuci mulut yang luar biasa ini - Liege dan Brussels wafel. Wafel Liège keras, mempunyai bentuk bulat atau bujur, dan dipanggang dengan zarah gula karamel yang tidak larut dalam adunan. Jenis wafel ini sangat memuaskan. Wafel Brussels - lembut, ringan, lapang, biasanya disajikan dalam bentuk kepingan segi empat tepat yang hangat.

Untuk memasak wafel Brussels, mesin khas - besi wafel - berguna. Bahan utama wafel Belgia adalah:

  • 3 biji telur;
  • 50 gram gula;
  • 100 gram tepung;
  • satu sudu teh serbuk penaik;
  • 50 gram mentega;
  • sedikit garam;
  • madu dan buah - untuk hiasan semasa dihidangkan.

Wafel disediakan seperti berikut. Pertama, putih telur mesti dipisahkan dari kuning telur. Putih dipukul dengan gula, dan kuningnya digiling dengan mentega cair dan sejuk. Tepung diayak ke dalam campuran kuning telur dan mentega, garam dan sedikit serbuk penaik ditambah. Semuanya dicampur dengan teliti, selepas itu digabungkan dengan jisim protein.

Lumurkan permukaan besi wafel dengan mentega dan tuangkan adunan ke dalamnya. Anda boleh menyajikan wafel dengan hiasan apa pun, tetapi orang Belgia mengesyorkan mencuba wafel madu atau buah - menurut koki negara ini, hidangan seperti ini menekankan rasa dan kecanggihan penaik.

Juga, untuk sarapan pagi di Belgium, adalah kebiasaan makan makanan yang lebih padat. Cubalah sandwic telur rebus dan ham Belgia, yang memerlukan 4 telur, 4 keping bacon dan ham masing-masing, satu sudu cuka anggur, 4 keping roti, 2 tomato, dan mentega.

Pertama, telur rebus disediakan. Air direbus dalam periuk, diasinkan dan diasidkan dengan cuka, dan kemudian telur pra-pecah ditambahkan ke dalamnya. Telur direbus di dalam air tersebut selama kira-kira satu minit, diambil dengan sudu di atas pinggan dan kering.

Kemudian roti bakar disiapkan, dibentangkan di atas pinggan, disapu mentega dan ditutup dengan irisan ham dan telur rebus. Selari dengan ini, daging goreng digoreng dalam kuali, diletakkan di atas pinggan yang sama dan ditambah dengan tomato segar. Sandwic tradisional Belgium sudah siap.

Bagi peminat makanan yang banyak, anda juga boleh mencadangkan memasak telur dadar Belgia dengan champignon. Walaupun telur dadar benar-benar masakan Perancis, di Belgia mereka mempunyai resipi sendiri yang unik di mana-mana sahaja di dunia..

Untuk telur dadar Belgia, anda memerlukan:

  • 50 gram champignon;
  • 10 gram mentega;
  • 2 biji telur;
  • 10 gram tepung;
  • 20 mililiter soda;
  • 20 gram ham;
  • 10 gram pasli cincang;
  • garam dan lada.
  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Potong cendawan dan pasli dengan halus, kisar dengan lada dan reneh dalam mentega selama 10 minit. Doh untuk telur dadar dibuat dari tepung, soda, kuning telur, garam, disebat putih dan champignon. Omelet digoreng dalam kuali, di mana cendawan dan pasli sebelumnya dimasak, di kedua-dua belah pihak. Taburkan dengan ham cincang halus sebelum menghidangkan telur dadar Belgia.

Kelebihan masakan Belgia

Makanan kebangsaan Belgia dianggap salah satu yang paling sihat dan berkhasiat di dunia. Semua hidangan disediakan secara eksklusif dari produk tempatan secara bermusim, iaitu, orang Belgia dan tetamu negara ini biasanya mempunyai makanan segar di atas meja yang belum dibekukan, tidak diangkut dan hanya menjalani pemrosesan dasar, menjaga semua kegunaannya dari alam. Sebilangan besar makanan untuk memasak ditanam di Belgium sendiri, dan ini jauh dari negara terakhir dari segi taraf hidup di dunia..

Satu-satunya kelemahan yang ketara bagi banyak gourmets adalah sebilangan besar makanan berlemak dan goreng di atas meja Belgia. Di dunia moden, orang berusaha untuk menjalani gaya hidup yang betul dan tidak menyalahgunakan makanan seperti itu. Tetapi penduduk Belgium sendiri tidak pernah malu dengan kenyataan ini, kerana mereka semua mempunyai keinginan dan peluang untuk menjalani gaya hidup aktif, bermain sukan dan menghabiskan semua kalori yang diperoleh ketika makan. Menurut statistik, jangka hayat rata-rata orang Belgia melebihi usia 80 tahun, negara ini dianggap sebagai salah satu yang paling sihat di dunia. Menurut pendapat penduduk Belgium sendiri, ini secara aktif dipromosikan oleh makanan, yang selalu disiapkan dan dimakan orang dengan penuh kasih sayang..