Ikan putih: jenis apa yang ada, khasiatnya

Ikan putih hidup di sungai, laut dan lautan. Pada zaman dahulu, ia sangat dihargai bersama dengan ikan kecil, ikan putih atau omul. Industri perikanan berkembang dengan baik, kerana sumber pendapatan utama adalah penjualan ikan. Pada masa kini, individu kulit putih juga popular. Ini adalah asas untuk banyak hidangan lazat dan sihat. Dianggap murah berbanding ikan merah.

  1. Varieti dan ciri
  2. Ikan rata
  3. Spesimen bulat
  4. Ciri-ciri yang bermanfaat
  5. Memancing, rasa dan penyediaan

Varieti dan ciri

Apa jenis ikan yang tergolong dalam laut? Ini adalah spesies karnivor, ikan mas, ikan belalang, ikan hering, ikan tenggiri, ikan kod. Individu putih laut mempunyai warna terang, keluarga berbeza penampilan antara satu sama lain. Dibahagi kepada gred bulat dan rata.

Ikan rata

Ikan kembung termasuk halibut, pemukul, ikan putih, nila. Mereka mempunyai penampilan yang tidak biasa, badan yang rata. Tumbuh sepanjang 2 meter.

Terdapat lebih daripada 30 jenis flounder. Ia mempunyai badan yang diratakan pada 2 sisi tanpa jalur. Bahagian atas berwarna kuning terang. Residen Laut Hitam, Azov, Bering dan Laut Mediterranean, Lautan Atlantik. Bertelur pada musim bunga pada kedalaman. Ikannya boleh menimbang hingga 3 kg. Memiliki rasa yang sangat baik, itulah sebabnya ia ditangkap dalam jumlah besar, dan populasinya semakin menurun.

Halibut, atau tunggal, tinggal di lautan Atlantik dan Pasifik, serta di laut Okhotsk dan Barents. Ia adalah pemangsa, pemakan makan, ikan kod, pollock dan moluska. Jangka hayat adalah sekitar 30 tahun. Ia terperangkap dalam jumlah besar. Halibut adalah:

  • yang hitam,
  • Anak panah Amerika,
  • biasa,
  • Anak panah Asia.

Tilapia adalah individu air tawar yang hidup di dasar. Nama lain ialah perch kerajaan. Tinggal di perairan tropika. Ia memberi makan kepada semua yang ada. Spesies ini ditanam secara buatan di Afrika, Asia dan Amerika Utara. Rasa hebat, daging tanpa lemak dan banyak protein.

Spesimen bulat

Individu ini mempunyai bentuk bulat dan tebal. Tulang melengkung. Ini termasuk subspesies berikut:

  • ikan kod,
  • nelma,
  • haddock,
  • burbot,
  • hake,
  • bass berjalur,
  • pemancing,
  • kerapu.

Keluarga cod tumbuh hingga 1,7 m (bergantung pada subspesies). Tinggal di lautan Pasifik dan Atlantik. Cod hidup di kawanan dan sangat subur. Individu yang telah mencapai 3-6 tahun dan berat hingga 10 kg sangat dihargai. Beberapa spesimen hidup hingga seratus tahun. Cod hitam sangat membantu. Ia berbeza dengan individu lain dalam warna hitam dan logamnya..

Nelma adalah spesimen air tawar yang besar dari warna keperakan. Panjangnya boleh mencapai 1.5 m dan berat hingga 50 kg. Ia memakan ikan kecil. Pemijahan berlaku pada musim luruh. Ikannya sangat subur, boleh menaburkan hingga empat ratus ribu telur.

Haddock terperangkap dalam jumlah yang sangat banyak. Tinggal di lautan Artik dan Atlantik. Berat hingga 30 kg. Ia berbeza dengan hidupan laut yang lain pada bintik-bintik hitam bujur di kepala. Memiliki daging tanpa lemak, merujuk kepada produk makanan.

Burbot seperti ikan keli dan belana, ia terdapat di badan air tawar yang sejuk di Eropah dan Asia. Di Rusia, ia diedarkan di Utara (Artik, Yakutia - sungai Belyanka). Pada musim panas, ia bersembunyi di lubang atau di bawah celah, di mana ia menjangkakan cuaca sejuk. Ia hanya diburu pada waktu malam, jadi anda perlu memancingnya pada waktu malam. Anda boleh memancing dengan sudu, peralatan bawah atau gelang.

Hake adalah spesies ikan kod yang hidup di kedalaman perairan masin. Panjangnya mencapai 40-50 cm. Dari segi nilai, fillet berada di tempat pertama di antara ikan cod, tergolong dalam produk makanan, mengandungi banyak vitamin dan rendah lemak.

Burung berjalur hidup di Laut Azov dan Lautan Atlantik. Ia adalah pemangsa yang sentiasa bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Memancing untuk itu tidak dapat diramalkan dan memerlukan persiapan. Seseorang ditangkap dengan kaedah khas (misalnya, echo sounder). Spesimen terbesar yang ditangkap ialah 37 kg.

Monkfish hidup pada kedalaman hingga dua ratus meter, tidak aktif, dan boleh tumbuh menjadi besar. Kepala rata, menempati lebih dari separuh badannya.

Nama lain untuk ikan utara ini adalah "pemancing Eropah". Ditemui di Lautan Atlantik, Laut Hitam dan Barents. Ia memakan ikan kecil. Ikan itu kelihatan tidak menarik, tetapi walaupun begitu, ia sangat sedap.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Fillet ikan putih adalah sumber protein yang mudah diserap oleh badan. Ia mengandungi unsur mikro dan makro, vitamin dan lemak, yang terdiri daripada asid lemak tak jenuh ganda (omega-3 dan omega-6). Ikan mengandungi iodin dan bromin, serta kalium, magnesium, fosfor, sulfur, natrium, fluor, besi, zink, tembaga, mangan. Ia kaya dengan vitamin B, PP, H, serta C, A dan D.

Berguna untuk sistem peredaran darah, saraf, endokrin, gigi, kuku, rambut. Bahan penyembuhan menghilangkan kelesuan, apatis dan keletihan, memberi kecekapan, mengurangkan keadaan depresi, meningkatkan keupayaan mental dan imuniti. Minyak ikan sangat penting untuk seluruh badan.

Ikan mesti disimpan dan dikendalikan dengan betul agar tidak membahayakan kesihatan anda.

Memancing, rasa dan penyediaan

Individu terperangkap di lintang utara. Ikan diproses dengan segera di tempat tangkapan, disekat, dan kemudian dibekukan.

Ikan digunakan dalam pelbagai hidangan. Ia boleh digoreng, direbus, dikeringkan, dikukus, masin. Ini adalah produk makanan dan tergolong dalam jenis elit..

Setiap jenis mempunyai ciri tersendiri dalam penyediaan. Halibut dan ikan kod paling baik dipanggang atau dipanggang kerana dagingnya sukar dan tidak akan hancur. Flounder dan hinggap dikukus kerana filletnya sangat lembut.

Varieti lemak masin atau salai, kadang-kadang dikeringkan atau dikeringkan. Kaedah ini membolehkan anda mengawet produk untuk jangka masa yang lebih lama. Sebarang ikan putih boleh digunakan untuk membuat potongan daging dan stik.

Berdasarkan semua ini, kita dapat merumuskan: ikan putih adalah produk komersial yang berharga, kombinasi harga dan kualiti yang baik.

Jenis ikan putih, nama dan ciri

Ikan Bela adalah salah satu daripada banyak penduduk sungai, laut dan lautan. Pernyataan yang sama berlaku untuk badan air tawar di Rusia. Bahkan pada zaman kuno, ikan putih tergolong dalam spesies ikan yang paling berharga, sehingga memancing dikembangkan lebih dari sebelumnya. Sebagai peraturan, kebanyakan desa dan kota terletak berdekatan dengan sungai, tasik dan laut. Oleh itu, sumber utama kesejahteraan mereka adalah penangkapan ikan dan penjualan ikan putih..

Pada masa kini, memancing juga bukan tempat terakhir, dan ikan putih adalah asas untuk menyediakan pelbagai hidangan. Ia bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan. Selain itu, ikan putih tidak dianggap sebagai produk yang mahal, tidak seperti ikan merah. Menangkap ikan putih menarik dan menghiburkan. Itulah sebabnya terdapat sebilangan besar nelayan yang tujuan utamanya adalah menangkap ikan putih..

Jenis ikan putih

Ikan putih air masin mempunyai warna cahaya tertentu. Ini berbeza antara satu sama lain baik dari segi penampilan dan kepunyaan keluarga tertentu. Oleh itu, jenis ikan putih berikut dibezakan..

Ikan rata

Dianjurkan untuk merujuk kepada varieti ini, misalnya, pemukul, halibut, ikan putih, nila. Ikan seperti itu dicirikan oleh penampilan asli. Bentuk badan ikan ini mempunyai penampilan yang rata. Pada ikan ini, tulang utama yang terpancar dari belakang menyerupai sinar yang diarahkan ke kedua sisi rabung. Lebih-lebih lagi, spesies tersebut boleh tumbuh hingga dua meter. Berikut adalah sebilangan ahli keluarga ini.

Pemukul

Para saintis mengetahui lebih daripada 30 spesies flounder. Tubuh ikan ini dilenturkan dengan kuat di kedua-dua belah pihak. Di bahagian atas, di mana mata berada, terdapat warna yang lebih terang dan lebih terang. Ia lebih suka berada di dasar, dan terdapat di laut Azov, Black, Bering, Okhotsk dan Mediterranean, dan juga di Lautan Atlantik. Flounder bertelur pada awal musim bunga, pada kedalaman 150 m. Ia dapat menambah berat badan hingga 3 kg. Oleh kerana rasanya yang sangat baik, pelempar ditangkap pada kadar yang tinggi, yang menyebabkan penurunan populasinya di banyak laut.

Halibut (tunggal)

Ada kemungkinan untuk bertemu ikan ini di wilayah utara Pasifik dan Lautan Atlantik, dan di perairan wilayah Rusia - ini adalah laut Okhotsk dan Barents. Pada masa yang sama, halibut dibahagikan kepada gigi panah hitam, umum, dan anak panah Amerika..

Halibut tergolong dalam spesies ikan pemangsa. Makanannya termasuk ikan kod, flounder, pollock dan semua jenis kerang. Boleh hidup lebih kurang 30 tahun. Halibut adalah salah satu ikan komersial yang berharga, hasilnya ia ditangkap dalam jumlah besar.

Tilapia

Ia adalah ikan air tawar yang menjalani kehidupan bentik. Badan perairan yang tinggal di kawasan tropika. Makanan ini tidak membeza-bezakan makanan dan memakan sebahagian besar organisma yang terdapat di takungan.

Ia ditanam secara buatan di negara-negara Asia, Afrika dan Amerika Utara. Rasanya sangat enak, yang mana ia menerima nama kedua "royal perch". Dagingnya tidak berlemak, sedangkan ia mengandungi sejumlah besar protein.

Ikan bulat

Spesies ini harus merangkumi ikan seperti ikan nelayan, kerapu, bass bergaris, kakap merah, haddock, burbot, hake dan ikan kod..

Ikan ini berbentuk bulat dan sedikit tebal. Mata terletak di kedua-dua bahagian kepala. Tulang tulang rusuk melengkung dan memanjang dari rabung ke bawah.

Kod

Keluarga cod mempunyai sejumlah subspesies. Sebilangan spesies boleh tumbuh hingga panjang 1.7m, tetapi sebilangan spesies tidak boleh tumbuh hingga panjang 1m. Ini adalah ikan komersial berharga yang biasanya ditangkap di garis lintang utara Pasifik dan Lautan Atlantik. Ikannya adalah sayur-sayuran dan sangat subur..

Individu yang telah mencapai usia 3-7 tahun dan mempunyai berat badan sekitar 10 kg dihargai. Walaupun begitu, beberapa spesimen dapat hidup hingga 100 tahun dan berkembang menjadi ukuran yang serius..

Nelma

Nelma adalah ikan air tawar dengan rona keperakan. Nelma adalah ikan besar yang beratnya sekitar 50 kg, dengan panjang hingga 1.5 m. Dietnya merangkumi ikan yang lebih kecil, seperti smelt atau vendace. Dia bertelur dengan kedatangan musim luruh. Omong-omong, ikan ini cukup subur dan mampu melahirkan hingga 400 ribu telur..

Haddock

Haddock juga tergolong dalam ikan komersial yang berharga. Ia ditangkap setiap tahun dalam jumlah yang sangat besar - lebih daripada setengah juta tan. Ikan berharga ini terdapat di perairan Artik dan Lautan Atlantik. Beratnya 20-30kg, tetapi ukuran rata-rata haddock yang ditangkap tidak melebihi 15kg.

Haddock mudah dibezakan dari spesies ikan lain dengan ciri khas oval hitam yang terletak di kedua-dua bahagian kepala. Menurut para pakar, jenis ikan ini menentukan penyusunnya tepat dengan adanya bintik-bintik ini. Haddock disyorkan oleh pakar pemakanan kerana ia mempunyai daging tanpa lemak. Anda boleh membeli ikan jenis ini di mana-mana kedai runcit..

Burbot

Burbot adalah ikan yang kelihatan seperti ikan keli. Seperti ikan patin, burbot terdapat di badan air tawar di Eropah dan Asia. Pada masa yang sama, dia lebih suka air yang lebih sejuk, dengan suhu tidak lebih dari + 25 ° C. Tinggal berdekatan dengan bahagian bawah. Pada musim panas, ketika air dapat menghangat hingga suhu di atas optimum, burbot bersembunyi di liang atau di bawah rintangan, di mana ia menunggu kedatangan cuaca sejuk. Burbot, seperti ikan keli, hanya "berburu" pada waktu malam, jadi memancing pada waktu malam lebih disukai. Burbot ditangkap pada gelang, pemintal atau tali bawah menggunakan umpan haiwan.

Merujuk kepada wakil spesies ikan cod, lebih suka air masin dan tidak mendalam. Sebagai peraturan, individu ditangkap yang panjangnya tidak melebihi 40-50 cm.Pada masa yang sama, terdapat spesimen sepanjang 1.5 meter. Oleh kerana ciri-ciri rasa dagingnya yang sangat baik, hake menduduki tempat pertama di antara ikan cod dari segi nilai daging. Hake disyorkan oleh pakar pemakanan, kerana dagingnya mengandungi jumlah vitamin yang mencukupi dan sedikit lemak..

Bass berjalur

Ikan komersil ini tidak kurang berharga dengan ciri rasa yang sangat baik. Lebih suka membiak di Lautan Atlantik, pada suhu air rendah. Ia juga boleh didapati di Laut Azov.

Ia adalah ikan pemangsa yang lebih senang ditangkap oleh pemancing sukan, walaupun menangkap ikan tidak begitu mudah. Dia terus bergerak melintasi cakrawala air, sehingga tingkah lakunya sama sekali tidak dapat diramalkan. Memancing bass bergaris memerlukan penyediaan yang teliti dan peralatan pengesanan khas seperti echo sounder. Setahu kita, spesimen paling padat yang ditangkap, beratnya 37 kg.

Pemancing

Ikan ini juga disebut "pemancing Eropah". Ikan ini hidup pada kedalaman 200 meter dan menjalani gaya hidup yang tidak bergerak. Ia boleh tumbuh dengan saiz yang besar. Mereka memanggilnya kerana kepalanya yang besar dan rata, yang menempati hampir 2/3 tubuhnya..

Ia dijumpai di Lautan Atlantik, serta di Laut Barent dan Laut Hitam. Makanannya adalah ikan kecil. Mereka menangkapnya kerana ciri rasanya yang sangat baik, walaupun penampilannya tidak menarik..

Memancing ikan putih

Ikan putih, yang terdapat di air masin, lebih suka suhu yang lebih rendah, oleh itu, mendiami garis lintang utara. Sebagai peraturan, ikan diproses secara langsung di tempat tangkapan: di sini ia dibakar dan dibekukan. Jumlah ikan putih mencukupi, dan jumlahnya pulih dengan cepat. Oleh itu, ikan putih dapat ditangkap tanpa sekatan..

Rasa kualiti dan sifat berguna ikan putih

Ciri rasa ikan putih yang sangat baik memungkinkan untuk menggunakannya dalam pelbagai hidangan, dan juga menggunakannya dalam bentuk apa pun: goreng, rebus, kering, dll. Di samping itu, daging ikan mengandungi cukup banyak vitamin dan mineral yang sangat diperlukan oleh seseorang untuk kehidupan normal..

Ikan putih dianggap sebagai produk makanan kerana mengandungi sedikit lemak. Spesies ikan seperti herring, greenling, halibut, lele dan ikan tenggiri dibezakan oleh kandungan lemak tertentu. Walaupun demikian, mereka membentuk bahagian tertentu dari diet manusia. Semua jenis ikan lain disyorkan oleh pakar pemakanan untuk pemakanan yang betul.

Cara memasak ikan putih dengan sedap

Ikan putih adalah makanan yang sangat baik tidak kira bagaimana ia disediakan. Walau bagaimanapun, setiap jenis mempunyai cadangan tersendiri untuk kaedah penyediaannya. Ikan seperti halibut, dorado atau ikan kod digoreng atau panggang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ikan mempunyai daging yang ketat yang tidak berantakan dengan teknik memasak ini..

Flounder, sole atau bass laut lebih disukai daripada stim, kerana dagingnya terlalu lembut. Ikan putih berlemak menjalani teknik memasak seperti asin atau merokok. Tidak kurang menariknya teknologi untuk memasak ikan putih adalah pengeringan ram. Kelebihan pendekatan ini ialah ikan dalam keadaan (kering) ini dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Banyak orang, yang dietnya berdasarkan ikan putih, melakukannya, yang membolehkan mereka bertahan dalam keadaan sukar di lintang utara.

Hampir semua ikan putih dapat digunakan untuk membuat stik atau potongan daging.

Ikan putih dianggap sebagai "emas putih laut". Dengan rasanya yang sangat baik, ikan putih dianggap sebagai salah satu makanan pokok bagi semua manusia. Walaupun perikanan besar dan tidak terhad, populasi ikan pulih dengan cepat. Dalam hal ini, ia adalah produk makanan yang benar-benar berpatutan untuk penduduk umum, sementara harga yang cukup berpatutan..

Ikan dengan daging putih

9 minit Pengarang: Olga Polyakova 0

  • Pengelasan umum
  • Ikan rata
  • Ikan bulat
  • Video-video yang berkaitan

Secara tradisional, semua ikan dibahagikan kepada tiga jenis mengikut warna dagingnya: putih, merah dan coklat. Ia adalah yang pertama yang paling banyak menghuni sungai, tasik dan laut. Dari saat manusia memancing, ia adalah ikan putih yang dianggap paling berharga, dan memancingnya untuk jangka masa yang panjang cukup berkembang. Pada masa ini, semakin banyak tempat dalam diet umat manusia. Sejak tahun 2013, jumlah berat ikan putih yang diternak dan ditangkap melebihi jumlah daging lembu yang dimakan oleh manusia. Peningkatan dalam kaedah penuaian dan pembiakan menjadikan produk yang enak dan sihat ini sangat murah. Hari ini harga ikan putih beberapa kali lebih rendah daripada ikan merah.

Pengelasan umum

Klasifikasi makhluk akuatik mengikut warna daging lebih kuliner daripada biologi. Dalam dunia saintifik, ikan dibahagikan kepada tulang dan tulang rawan, pelagis dan bawah, dan lain-lain. Oleh itu, perwakilan fauna laut dengan warna daging tertentu bukan sahaja boleh dimiliki oleh keluarga yang berbeza, tetapi juga untuk pesanan yang berbeza.

Oleh kerana itu, tidak mungkin untuk membuat pesanan atau mengklasifikasikan ikan putih mengikut ciri biologi - warna daging yang sama tidak menunjukkan fisiologi, asal usul atau habitat umum. Untuk sistematisasi jenis ini, cara yang mudah dan mudah difahami akan digunakan - mengikut struktur luaran. Ikan putih dibahagikan kepada rata dan bulat mengikut struktur kerangka..

Jenis pertama merangkumi sebilangan kecil wakil dengan sisi rata dan punggung yang sangat lebar. Tulang rusuk spesies ini terletak pada satah mendatar dan hampir lurus. Mata terletak di satu bahagian kepala, bukan di belakang. Penampilan dan anatomi yang serupa muncul akibat evolusi semula jadi di bawah pengaruh gaya hidup mereka..

Jenis kedua adalah ikan yang biasa bagi semua orang, dengan sisi bulat dan punggung yang sempit. Di dalamnya, tidak seperti yang rata, tulang rusuk diarahkan secara menegak ke bawah dari rabung dan sedikit bulat..

Sekiranya kumpulan pertama merangkumi spontan, halibut dan satu atau dua spesies lagi, maka jumlah spesies ikan putih yang tergolong dalam spesies kedua adalah sangat besar. Biasanya, mereka cuba membahagikannya mengikut habitatnya (laut, anadrom, tasik, dll.) Atau mengikut kandungan lemaknya: dari kurus hingga sangat berminyak.

Berikut adalah senarai jenis ikan putih yang paling popular. Ia mempunyai varieti rata dan bulat. Sudah tentu, senarai ini jauh dari lengkap, di samping itu, ada spesies yang, secara rasmi, kerana warna daging, tidak termasuk dalam "putih" (misalnya, ikan tenggiri), bagaimanapun, untuk mempermudah pengelasan gastronomi, yang berkaitan dengan mereka.

Ikan rata

Kumpulan ini merangkumi sangat sedikit jenis, kerana jika dibandingkan dengan jumlah jisim, jumlahnya agak kecil. Hanya ada tiga wakil utama: pemukul, halibut dan nila. Yang pertama adalah spesies laut, yang terakhir adalah air tawar.

Pemukul

Terdapat kira-kira tiga lusin jenis flounder secara keseluruhan..

Warna bahagian atas biasanya cerah (kuning atau oren), bahagian bawah pelepah berwarna putih. Ia memakan krustasea dan moluska bivalve. Habitat - Hitam, Azov, Laut Mediterranean, Lautan Atlantik. Berat purata ikan mencapai 3 kg. Pemijahan berlaku pada awal musim bunga. Hati panjang (jangka hayat hingga 50 tahun).

Ia mempunyai rasa yang baik dan tulang sederhana. Walaupun penduduknya masih tidak terancam, jumlahnya menurun 2-3% setiap tahun.

Panduan untuk ikan laut

Anna Stolbova

penyunting pengurusan laman web "M.Vkus"

Protein, yodium dan asid lemak tak jenuh ganda adalah tiga hujah yang menarik untuk memasukkan ikan dalam makanan harian anda. Protein ikan diserap oleh tubuh kita jauh lebih baik daripada protein daging, kompleks vitamin yang dipimpin oleh yodium mampu menyediakan hampir 90% semua bahan yang diperlukan, dan asid lemak bukan hanya pencegahan penuaan, tetapi juga perlindungan kecantikan.

Kepelbagaian spesies ikan laut sangat mengagumkan: dari satu sentimeter hingga dua puluh meter, dari beberapa gram hingga ratusan kilogram, suka panas atau sejuk, bawah atau permukaan - ikan sangat berbeza. Adalah dipercayai bahawa dunia bawah laut kurang dipelajari oleh manusia daripada ruang angkasa..

Lebih daripada satu pertiga daripada semua spesies ikan adalah kepentingan komersial. Ikan dibahagikan kepada lemak rendah (pollock, hake), lemak sederhana (cod) dan lemak (mackerel, halibut) - sangat berguna untuk semua orang yang menjalani gaya hidup sihat.

Di kedai, ikan disajikan secara langsung, sejuk atau dibekukan. Individu yang hidup harus bergerak dan tidak menunjukkan tanda-tanda hipoksia. Semasa memilih ikan sejuk, jangan teragak-agak untuk menghidu - ikan segar berbau seperti laut dan lumpur, sementara bau amis atau bau amonia yang kuat adalah alasan untuk menolak membeli.

Ikan adalah produk yang mudah rosak dan sangat berubah-ubah terhadap keadaan penyimpanan. Cuba beli pada hari anda merancang untuk memasaknya. Sekiranya ini tidak berlaku, simpan selama tidak lebih dari 48 (lebih baik kurang) jam di dalam peti sejuk.

Pakar pemakanan menegaskan bahawa memasukkan ikan laut dalam makanan secara berkala akan membantu menjaga kesihatan. Mari kita fikirkan penduduk laut dalam mana yang harus diberi keutamaan.

ikan kod

Hidangan yang paling berpatutan adalah ikan keluarga ikan kod - ia mempunyai rasa yang sangat baik, kandungan lemak rendah dan kandungan nutrien yang tinggi. Antara spesies ikan cod yang paling terkenal adalah seperti berikut: cod, pollock, haddock, black cod, navaga, hake, burbot, hake, pollock.

Ikan ini adalah salah satu peneraju perikanan dunia. Norway, Perancis, Jerman, Portugal - secara harfiah masing-masing negara menganggap ikan kod sebagai simbol masakan nasional. Daging ikan kod sangat enak, putih dan pekat, dengan banyak protein, kandungan kalori rendah dan ketiadaan tulang otot kecil. Satu-satunya "tetapi" - daging ikan kod boleh sedikit kering, jadi penting untuk memastikan ia tidak kering semasa memasak. (anda boleh menutup ikan dengan sayur-sayuran - wortel, bawang dan tomato digabungkan dengan sempurna dengan daging ikan kod). Secara berasingan, perlu diperhatikan manfaat ikan kod dan kaviar - dalam kandungan lemak dan nutrien, mereka bersaing dengan pemimpin di antara produk berharga. Cod digoreng (kedua-dua fillet dan dalam adunan), dibakar di dalam ketuhar, sup ikan rebus, dimasak di bawah pengasam. Hidangan sampingan terbaik untuk ikan ini adalah kentang tumbuk atau kekacang, asparagus, akar saderi bakar, dan wortel. Setelah memasak, pastikan membiarkan pinggan mangkuk selama 10-15 minit - ini akan menambahkan rasa enak di dalamnya.

Saudara kod terdekat adalah ikan komersil ketiga terbesar di dunia. Pakar pemakanan menekankan rasanya yang enak dan menghargainya sebagai sumber kalium dan natrium terbaik, dan koki sangat menyukainya kerana ia tidak pernah kehilangan penampilannya. Daging haddock yang enak dan lembut boleh digoreng, direbus, dibakar. Jamie Oliver juga menyukai ikan ini - dia lebih suka cara termudah untuk memasaknya: panggang dan sajikan dengan mentega herba (anda boleh menambah apa-apa, tetapi sang maestro lebih suka lovage dan sorrel), dibumbui dengan lada putih, pala parut dan kulit lemon.

3) cod hitam

Ikan ini juga disebut ikan minyak atau arang batu - ia berbeza dengan ikan cod lain dalam sisiknya, yang memiliki kilauan logam. Ini mempunyai rasa yang sangat baik, kaya akan lemak: jauh lebih tinggi daripada salmon dari segi kandungan asid lemak tak jenuh omega-3. Kod hitam mengandungi banyak selenium dan vitamin B12, oleh itu ia berguna untuk orang yang mempunyai imuniti yang lemah, kadar kolesterol darah tinggi, mereka yang terdedah kepada tekanan dan kegelisahan. Daging ikan kod hitam berlemak terbaik adalah panggang atau panggang terbaik. Dibakar dengan sos oren dan tarragon, ia akan menjadi hidangan kelas restoran.

4) Merluza (hake)

Ikan laut putih mempunyai rasa ringan dan bekalan nutrien yang padat. Ia bagus kerana dalam dagingnya yang lembut sangat sedikit lemak dan hampir tidak ada tulang. Sebagai tambahan kepada kaedah memasak ikan yang biasa (mendidih, menggoreng), ada baiknya memetiknya - jeruk acar dalam rasanya dapat bersaing dengan ikan merah.

Manfaat tanpa syarat dari ikan bawah laut yang sejuk ini dibuktikan dengan kenyataan bahawa dialah yang pertama kali diperkenalkan ke dalam diet anak-anak. Daging polock tidak mempunyai rasa yang cerah, yang menjadikannya ramuan universal dalam sebilangan besar hidangan: ia boleh direbus, digoreng, dibakar dalam kerajang, dikeringkan. Hidangan sampingan klasik untuk pollock adalah kentang, dan aksen terakhirnya adalah sos ala Poland (telur rebus cincang halus dalam mentega cair dengan penambahan ramuan aromatik).

Ikan flounder

Ikan ini sering disebut "ayam laut" - rasanya seperti ayam dalam rasa dan ketumpatan. Daging flounder adalah gudang selenium, vitamin A dan D, yang digemari oleh gourmets kerana rasanya yang halus, tetapi pada masa yang sama, tidak semua orang menyukai baunya yang kuat. Sebelum menggoreng, anda boleh mengasinkannya dengan irisan lemon. Petua ini dan sepotong bawang segar yang diletakkan di dalam wajan sambil menggoreng akan membantu menghilangkan bau pelempar yang kuat dan spesifik..

Ikan laut berlemak dengan daging putih yang enak dan aroma manis. Pesaing lain untuk menerajui kandungan asid lemak tak jenuh ganda. Pakar pemakanan sangat mengesyorkan memasukkan ikan ini ke dalam makanan untuk mencegah penyakit kardiovaskular..

Ikan tenggiri

Salah satu ikan paling gemuk - pada ikan yang ditangkap pada musim gugur, jumlah lemak mencapai 30% (semasa pemijahan, tahap ini turun menjadi 13-15%) - sangat berguna untuk kanak-kanak, orang hamil dan orang tua: kalsium dan fosforus menguatkan tulang kerangka, gigi, rambut dan kuku mencegah osteoporosis. Kerana kandungan lemaknya yang tinggi, ikan ini baik untuk sesiapa sahaja yang menjalani rawatan dermatitis atau masalah kulit yang lain. Ikan tenggiri direbus, digoreng, dipanggang, rebus, acar dan masin. Kaldu ikan tenggiri ternyata sangat kaya: tambahkan sayur-sayuran segar, rosemary, dill ke dalamnya - dan sup lazat yang berkhasiat akan siap.

Ikan ini disebut "Sea Gold" kerana kandungan protein dan rasanya yang tinggi yang mengingatkan pada daging sapi. Pasar utama ikan ini terletak di Jepun - di sini ia dimakan kebanyakannya mentah, kadang-kadang kurang dari tiga jam berlalu dari tangkapan hingga penampilan di atas meja. Masakan Amerika dan Eropah lebih suka tuna goreng. Sebelum menggoreng, tuna diperap, selalunya terdapat campuran kicap, minyak zaitun atau bijan, madu, lemon atau jus oren dengan rempah. Semakin lama (dari tiga puluh minit hingga dua jam) fillet kekal di dalam pengasam, hidangan siap menjadi lebih lembut dan enak. Sebaiknya bakar tuna, ketebalan potongan optimum ialah 3 cm. Hidangan sampingan terbaik untuk ikan adalah tangkai daun bawang, kentang, asparagus, rebus dalam krim.

10) Pelamida (bonito, tenggiri)

Ikan komersial berharga dengan kandungan unsur surih dan vitamin yang tinggi disarankan untuk makanan dengan anemia yang teruk, kerana ia merangsang pembentukan hemoglobin, mendorong pertumbuhan semula tisu, dan meningkatkan pemakanan otak dan saraf tunjang. Protein haiwan yang terdapat dalam daging bonito hampir sepenuhnya diserap oleh tubuh manusia. Daging bonito menyerupai tuna, ia adalah lemak (hingga 12% lemak) dan sangat berkhasiat. Kaldu disediakan dari itu (ternyata sangat berkhasiat), ikan digoreng dan direbus, sangat enak dengan krim masam atau dengan sos mentega..

Ikan tenggiri

Terdapat kira-kira dua ratus spesies daripadanya, tetapi kita akan memilih satu yang memberi nama kepada kumpulan itu - ikan tenggiri itu sendiri. Dagingnya, yang dicirikan oleh ketiadaan tulang kecil dan sedikit masam, berguna bukan hanya untuk jantung dan saluran darah (seperti kebanyakan ikan). Iodin dalam komposisinya membantu meningkatkan fungsi kelenjar tiroid, menormalkan metabolisme dalam badan dan menstabilkan tahap hemoglobin dalam darah. Kehadiran fosforus mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem saraf.

Ikan kala jengking

Semua ikan kumpulan ini dipanggil "sea bass" - ini adalah salah satu ikan yang paling digemari oleh pakar masakan profesional - kaldu yang sangat baik diperoleh daripadanya. Daging rendah tulang yang halus tanpa bau amis sesuai dengan hidangan sampingan. Selain kaldu, ia baik untuk merokok panas dan sejuk.

Pasangkan ikan

Kumpulan ini merangkumi bream laut (atau ikan mas salib laut). Dagingnya kaya dengan rasa, yang baik walaupun tanpa sos, yang menjadikan daging yang sudah dimakan sangat berguna bagi mereka yang sedang menjalani diet. Orang laut memasaknya dalam lapisan garam - ikan mentah digulung dengan garam laut kasar, setelah itu dibakar dengan api yang tinggi. Cara memasak yang lebih biasa bagi kita ialah memanggang dengan kerajang atau di panggangan. Dan sebenarnya, dan dalam kes lain, sebagai tambahan kepada lemon yang wajib, anda perlu menambah tangkai rosemary.

Ikan herring

Dikasihi oleh banyak generasi orang Rusia dan Soviet, ikan haring tinggal terutamanya di bahagian utara Pasifik dan lautan Atlantik. Herring mengandungi banyak protein, vitamin A, lemak tak jenuh ganda. Fakta bahawa terdapat banyak tulang di dalamnya tidak menghalangnya untuk mendapatkan populariti yang menggila di kalangan penduduk. Selalunya ia dimakan dalam bentuk asin, tetapi hidangan lain juga disediakan dengan herring - salad, pelbagai makanan ringan dan juga sup.

Ulasan M.Vkus hanya merangkumi sebahagian kecil dunia hidupan laut yang luas. Sama ada terperangkap di alam semula jadi atau dibesarkan di "peternakan ikan", mereka juga layak mendapat perhatian dan dimasukkan dalam diet harian. Sebagai tambahan kepada faedahnya yang tidak dapat dinafikan, ikan laut mempunyai penampilan yang cantik - ia tidak boleh dimanjakan. Oleh itu, pastikan anda memilih ikan laut pada masa anda merancang perayaan keluarga..

Senarai ikan putih dengan keterangan dan gambar

Ikan putih adalah banyak penghuni takungan yang berlainan dengan air tawar dan garam. Dia merasa hebat di lautan, laut, sungai dan tasik.

Di wilayah Rusia, ikan putih selalu dihargai; sejak zaman kuno, memancing merupakan industri yang berasingan yang membolehkan anda menjana wang.

Desa dan bandar dibina terutamanya di dekat air besar - berhampiran sungai, tasik, di pantai laut. Penduduk tempatan memanfaatkan sepenuhnya peluang ini, menangkap dan menjual ikan putih, dan memberi makan kepada keluarga mereka..

Dan hari ini, industri perikanan tidak kehilangan tempat penting dalam menyediakan makanan sihat dan lazat bagi penduduk negara ini..

Ikan putih selalu diminati, dengan harga yang lebih berpatutan bagi penduduk umum, yang tidak dapat dikatakan mengenai ikan merah.

Menangkap ikan putih adalah aktiviti yang menarik. Sebilangan besar nelayan dari zaman kanak-kanak hingga usia tua menyukai perniagaan ini, tidak ada jarak dan fros yang menjadi halangan bagi mereka.

Jenis ikan putih

Ikan putih yang tinggal di laut mempunyai warna putih tertentu. Walau bagaimanapun, ia mempunyai perbezaan:

    dalam penampilan (rata, bulat); dengan kepunyaan keluarga tertentu.

Ikan rata merangkumi:

    halibut tilapia flounder.

Ikan bulat merangkumi:

    pollock haddock hake cod pollock striped bass burbot monkfish red snapper

Ikan ini mempunyai penampilan yang sangat asli kerana bentuknya yang rata..

Tulang utama yang terpancar dari belakang muncul sebagai sinar menuju ke kedua sisi rabung..

Ikan rata boleh tumbuh hingga ukuran besar, mencapai panjang hingga 2 meter.

Nama ikan putih, keterangan ringkas

Ikan rata

Pemukul

Lebih daripada tiga puluh jenis flounder diketahui. Badan ikan diratakan di kedua-dua belah pihak. Mata terletak di bahagian atas, ia mempunyai warna yang lebih terang. Flounder dijumpai di Laut Hitam, Azov, Bering, Okhotsk, Mediterranean, di Lautan Atlantik.

Ikan ini boleh dijumpai berhampiran hari itu sendiri. Flounder meninggalkan untuk bertelur pada awal musim bunga, naik ke kedalaman 150 meter. Berat pelempar dewasa sering mencapai tiga kg.

Populasi penceroboh baru-baru ini menurun di semua laut, kerana ia ditangkap dalam skala industri. Flounder adalah ikan yang sangat enak, ia sangat diminati.

Halibut atau tunggal

Halibut dijumpai di Lautan Atlantik, di perairan sejuk di Lautan Pasifik - di Laut Okhotsk dan Barents. Terdapat beberapa jenis halibut:

    biasa; yang hitam; Gigi anak panah Asia; Anak panah Amerika.

Ikan ini adalah pemangsa, memakan ikan kod, tidak meremehkan penyerang, pollock, pelbagai moluska. Halibut mempunyai jangka hayat 30 tahun. Ikan komersial yang enak dan berharga ini ditangkap dalam kuantiti yang banyak.

Tilapia


Tilapia adalah ikan air tawar yang hidup dekat dengan dasar. Dia tinggal di takungan tropika, benar-benar bersahaja dalam hubungannya dengan makanan, memakan banyak organisma yang tinggal di takungan.

Tilapia tumbuh dengan baik di takungan buatan Asia, Afrika, Amerika Utara. Daging ikan putih mempunyai rasa yang sangat baik, rendah lemak dan tinggi protein. Tilapia mempunyai nama lain - "royal perch", dia memperolehnya untuk daging yang enak.

Ikan bulat

Kod

Keluarga cod dibahagikan kepada beberapa subspesies, beberapa daripadanya panjangnya hingga 1.7 meter. Terdapat spesies kecil yang panjangnya kurang dari satu meter. Habitat ikan kod - garis lintang utara Atlantik, Lautan Pasifik.

Ini adalah ikan komersial dengan kemampuan pembiakan yang tinggi. Dia berjalan berkemas.

Sampel berumur 3-7 tahun mempunyai nilai tertentu. Pada tempoh ini, berat badan mereka bertambah, mencapai sekitar 10 kg. Beberapa spesimen ikan kod dapat bertahan hingga ulang tahun ke-100 mereka.

Ikan yang paling berguna ini dianggap ikan kod hitam, ditutup dengan timbangan logam gelap..

Nelma

Ikan itu adalah ikan air tawar dengan daging putih, badannya ditutup dengan sisik keperakan yang indah. Ia tergolong dalam ikan besar, dengan panjang satu setengah meter, beratnya boleh sampai 50 kg. Nelma adalah pemangsa, dia memburu ikan kecil (vendace, smelt).

Nelma pergi untuk bertelur dengan kedatangan hari-hari musim luruh pertama. Dia sangat produktif, menghasilkan hingga 400 ribu telur.

Haddock

Ini adalah ikan komersial yang berharga, yang ditangkap dalam kuantiti yang banyak (lebih dari 500 juta tan setahun). Habitat Haddock - Atlantik, Lautan Artik.

Berat haddock rata-rata adalah 15 kg, sebilangan individu boleh bertambah hingga 20-30 kg. Di kepala haddock, anda dapat melihat bintik-bintik hitam bujur, di mana mudah untuk membezakan ikan ini dari spesies ikan lain..

Pakar mengatakan bahawa haddock dengan mudah menemui kerabatnya dengan tanda pengenalan yang ditunjukkan. Daging haddock kurus, oleh sebab itu pakar pemakanan berkeras untuk menggunakannya. Tidak ada gangguan dalam penyediaan ikan ini ke kedai runcit..

Burbot

Burbot ikan putih sungai kelihatan seperti ikan keli, jadi orang yang tidak berpengetahuan sering mengelirukan mereka. Burbot, seperti saudara terdekatnya, ikan keli, telah lama tinggal di badan air tawar di Eropah dan Asia.

Untuk kehidupan yang selesa, burbot memerlukan air yang lebih sejuk, suhunya tidak melebihi +25 darjah. Ini adalah ikan bawah. Sekiranya pada musim panas panas suhu di takungan menjadi lebih tinggi daripada yang optimum, burbot mencari keselamatan di bawah rintangan, di liang. Burbot adalah pemangsa, ia tidur pada siang hari, pergi berburu pada waktu malam.

Nelayan yang berpengalaman mengetahui ciri ini dan oleh itu memancing pada waktu malam. Untuk menangkap burbot, anda memerlukan tali pengikat, pemintal, peralatan bawah menggunakan umpan binatang.

Ini adalah wakil ikan cod, untuk kehidupan yang selesa dia memerlukan air masin, tidak terlalu dalam. Panjang kepingan standard ialah 40-50 cm. Jarang ada spesimen yang tumbuh hingga satu setengah meter.

Daging ikan ini dibezakan oleh rasanya yang luar biasa; dari segi nilainya, ia berada di tempat pertama di antara ikan cod. Pakar pemakanan sangat menghormatinya, kerana daging hake tanpa lemak mengandung cukup vitamin.

Bass berjalur

Ikan putih air masin, bertengger berjalur, adalah ikan komersial. Habitatnya adalah Lautan Atlantik, Laut Azov. Untuk pembiakan bass bergaris, suhu air rendah diperlukan. Memancing untuk pemangsa ini sangat digemari oleh pemancing sukan, kerana memerlukan latihan khas..

Bass bergaris adalah ikan licik dengan tingkah laku yang sama sekali tidak dapat diramalkan. Dia aktif bergerak di sepanjang cakrawala air, untuk menangkapnya memerlukan alat pengesanan khas (echo sounder). Bass berjalur terbesar yang pernah ditangkap seberat 37 kg.

Pemancing

Ikan ini mempunyai nama lain - ikan pemancing Eropah. Habitat monkfish berada di Lautan Atlantik, Laut Hitam, Laut Barents Ikan ini tenggelam ke kedalaman yang besar - hingga 200 meter, dan bergerak sangat sedikit.

Ikan monkfish boleh tumbuh dengan saiz yang padat. Ikan itu mendapat nama ini kerana kepalanya besar yang rata, yang panjangnya dua kali ganda dari badan..

Ikan kecil berfungsi sebagai makanan untuk ikan kera. Jenis ikan angsa Eropah tidak begitu menarik, tetapi sangat dihargai kerana dagingnya yang sangat baik..

Bagaimana memancing?

Ikan putih, yang memerlukan air masin untuk penginapan yang selesa, menyukai suhu rendah, telah lama mengisi takungan lintang utara. Setelah menangkap ikan diproses tepat di tempat.

Dia terseksa, dibekukan. Ikan ditangkap pada skala industri, dan jumlahnya cepat pulih. Atas sebab ini, larangan menangkap ikan putih tidak diperkenalkan..

Rasa kualiti dan sifat berguna daging ikan putih

Ikan putih dihargai kerana rasanya yang sangat baik. Ia boleh digunakan dalam bentuk apa pun - rebus, goreng, kering, kering, dll..

Banyak jenis ikan putih dianggap sebagai makanan pemakanan yang sangat baik kerana dikelaskan sebagai kurus.

Pakar pemakanan mengesyorkan memasukkannya ke dalam diet untuk mendapatkan pemakanan yang betul dan seimbang. Terdapat lebih banyak ikan putih berlemak - ikan haring, ikan tenggiri, halibut, ikan keli.

Memasak ikan putih

Dalam bentuk apa pun, ikan putih diiktiraf sebagai produk makanan yang sangat baik. Tetapi ada beberapa cadangan kaedah memasak, yang dibuktikan dengan pengalaman yang panjang. Jadi, halibut, dorado, cod lebih baik digoreng atau panggang.

Daging ikan ini elastik, ketat, tidak hancur dengan kaedah memasak seperti itu..

Ram kering dipelihara untuk jangka masa yang lama. Sebilangan besar ikan putih kering dan kering, ini memungkinkan mereka bertahan hidup di musim sejuk utara yang panjang..

Bukan sekadar ikan yang disebut "emas putih laut", ia adalah produk makanan yang enak dan berpatutan yang menarik dengan harga demokratik.

Ikan putih

Ikan putih hidup di sungai, laut dan lautan. Di wilayah Rusia, ia paling sering dijumpai di perairan badan air tawar. Ikan ini selalu dianggap sebagai salah satu yang paling berharga, oleh itu ia ditangkap dalam jumlah besar..

Apa itu ikan putih

Ikan putih sangat popular kerana beberapa sebab. Ini adalah asas untuk penyediaan pelbagai hidangan. Penggunaannya membawa manfaat kepada tubuh, memberi kesan yang baik terhadap kesihatan. Ia tidak berlaku untuk ikan mahal seperti ikan merah. Rasa sedap dan harga berpatutan menjadikannya popular.

Spesies ini merangkumi semua ikan yang dagingnya berwarna putih. Mereka boleh ditemui di laut dan lautan di seluruh dunia..

Varieti

Jenis ikan ini, yang hidup di perairan laut dan lautan, dibezakan dengan warna terang. Mungkin mempunyai penampilan yang berbeza bergantung pada keluarga mana.

Spesies ikan putih berbeza dalam kepelbagaian mereka. Mereka dibahagikan kepada 2 kategori (mengikut struktur badan): rata dan bulat. Kategori pertama dicirikan oleh sisi belakang dan rata yang lebar. Ciri luaran seperti itu timbul kerana fakta bahawa mereka menghabiskan masa yang lama di dasar takungan..

Ikan bulat mempunyai sisi bulat dan punggung sempit. Perbezaan dari pandangan rata ialah tulang rusuknya melengkung dan terletak ke bawah dari rabung..

Ikan putih adalah produk makanan yang berharga.

Rata

Jenis ini merangkumi:

  • halibut;
  • pelempar;
  • nila;
  • ikan putih.

Tubuh ikan kembung diratakan. Tulang memancar dari rabung dalam bentuk sinar. Spesies ini dapat mencapai panjang 2 m. Perwakilan ikan kembung adalah penyebar, di mana terdapat lebih dari 30 spesies. Ia mempunyai warna yang lebih terang di kawasan mata. Habitat kegemarannya adalah bahagian bawah takungan. Anda boleh menemuinya di laut berikut:

  • Azov;
  • Hitam;
  • Bering;
  • Okhotsk.

Spesies ini juga mendiami Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik. Bertelur pada musim bunga. Ikannya boleh menimbang hingga 3 kg. Dia mempunyai rasa yang tinggi. Dalam hal ini, peningkatan tangkapannya sedang dilakukan..

Halibut (juga dikenali sebagai tunggal) tinggal di lintang utara lautan Atlantik dan Pasifik. Di Rusia, habitatnya adalah laut Barents dan Okhotsk. Jenis Halibut:

  • yang hitam;
  • biasa;
  • Asiatik;
  • gigi panah;
  • Anak panah Amerika.

Halibut adalah ikan pemangsa. Makanannya merangkumi hidupan laut berikut:

  • ikan kod;
  • pelempar;
  • pollock;
  • kerang.

Pembiakan tiruannya dilakukan di negara-negara Amerika Utara, Asia dan Afrika. Kerana rasanya, ia mendapat nama bass kerajaan. Daging rendah lemak tetapi tinggi protein.

Bulat

Mereka dibezakan dengan bentuk badan yang cembung, sedikit bulat. Mata tidak terletak di bahagian atas, tetapi di bahagian kepala bahagian belakang. Tulang rusuk melengkung.

Jenis ini merangkumi:

  • pemancing;
  • kerapu;
  • bass berjalur;
  • ikan merah;
  • haddock;
  • burbot;
  • hake;
  • ikan kod.

Terdapat banyak jenis cod. Sebahagian daripadanya dapat mencapai panjang 1.7 m. Habitat - lautan Pasifik dan Atlantik. Yang paling berharga adalah spesimen berusia 3 hingga 7 tahun, beratnya hingga 10 kg. Terdapat individu berusia lebih dari 100 tahun. Ukurannya besar..

Haddock, bersama dengan spesies lain, bernilai komersial. Hasil tangkapan tahunan melebihi 0.5 juta tan. Habitatnya adalah Lautan Atlantik dan Artik. Berat maksimumnya ialah 30 kg, berat purata ialah 15 kg.

Kepala haddock "dihiasi" dengan titik hitam bulat kecil. Ini adalah ciri pembezaan utamanya di mana kongener saling mencari. Daging Haddock adalah makanan kerana ia mengandungi peratusan minimum lemak.

Burbot itu kelihatan seperti ikan keli. Dia adalah penghuni air tawar badan air Eropah dan Asia. Suhu air optimum untuknya tidak lebih dari + 25 ° C. Burbot adalah penghuni bawah. Pada bulan-bulan musim panas, ketika suhu tinggi berlaku, ia bersembunyi di bawah batu dan dahan pokok, naik ke liang, menunggu masa yang lebih sejuk.

Burbot memburu mangsa pada waktu malam. Dalam hal ini, memancing pada waktu seperti itu mempunyai lebih banyak kelebihan daripada memancing pada waktu siang. Penangkapan ikan dilakukan dengan menggunakan tali sapu, tali bawah atau umpan.

Bass berjalur juga bernilai komersial dan mempunyai rasa yang baik. Habitat dan pemijahan - Lautan Atlantik. Dia lebih suka perairan yang sejuk. Ditemui di lembah Laut Azov.

Bass berjalur adalah pemangsa yang suka diburu orang semasa memancing sukan kerana menangkapnya tidak mudah. Dia selalu mengembara dari satu tempat ke tempat lain, jadi sukar untuk meramalkan kelakuannya. Anda perlu memburunya dengan menggunakan echo sounder, yang memungkinkan untuk menentukan lokasinya.

Individu terbesar yang ditangkap seberat 37 kg.

Ikan monkfish ditemui pada kedalaman 200 meter. Dia menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Dimensinya boleh besar. Ia memperoleh namanya kerana kepalanya yang besar, yang bentuknya rata dan menempati lebih dari separuh kawasan badan..

Habitat ikan kera:

  • Lautan Atlantik;
  • Laut Barents;
  • Laut Hitam.

Penampilannya yang menjijikkan tidak menghalangnya untuk mendapat permintaan tinggi, kerana dagingnya sedap.

Bilakah memancing ikan putih dibenarkan?

Varieti (spesies) ikan putih, lebih suka perairan garam dan suhu rendah, terdapat di laut utara dan lautan. Selalunya, pemprosesan mereka berlaku di tempat tangkapan. Inkuel segera dikeluarkan dan dibekukan.

Populasi ikan ini besar. Dia memiliki kemampuan untuk pulih dengan cepat, jadi tidak ada batasan penangkapannya.

Rasa kualiti dan sifat berguna

Kehadiran rasa yang tinggi dan kualiti ikan lain adalah sebab penggunaannya yang meluas dalam masakan. Fillet ikan putih adalah sumber protein yang berharga. Ia termasuk:

  • asid amino;
  • fosforus;
  • kalsium;
  • magnesium;
  • potasium;
  • mangan;
  • zink;
  • vitamin A, B, D, E.

Dengan jumlah vitamin, fillet ikan tidak kalah dengan daging lembu, daging putih lembut dan berair.

Ia disediakan dengan pelbagai cara, kerana ia mengekalkan rasanya apabila direbus, dipanggang, masin dan dikeringkan. Daging ikan mengandungi sejumlah besar unsur surih, mineral dan vitamin yang diperlukan untuk tubuh.

Jenis ikan ini disyorkan untuk dimakan oleh pakar pemakanan kerana mengandungi sejumlah kecil lemak..

Ikan berlemak merangkumi jenis berikut:

  • herring;
  • rasp;
  • halibut;
  • ikan keli;
  • ikan tenggiri.

Ikan laut ini (senarai di atas) sangat popular. Jenis selebihnya adalah makanan, dan menjadi asas diet dengan pemakanan yang betul.

Resipi memasak

Produk kegemaran banyak gourmets adalah ikan putih, yang mana terdapat banyak resipi. Ikan ikan dianggap sebagai hidangan popular di meja perayaan, daging putih di mana tuan rumah memberi makan kepada para tetamu. Antara lain, ia boleh direbus, direbus atau digoreng; cara memasak ikan putih, setiap suri rumah harus tahu.

Untuk memasak sol dalam adunan, anda memerlukan bahan berikut:

  1. Tanah - 1 kg.
  2. Telur - 2 keping.
  3. Tepung - 1 gelas.
  4. Susu - 2 sudu besar.
  5. Minyak bunga matahari - 100 ml.
  6. Tunduk - 1 kepala.
  7. Garam secukup rasa.

Fillet dipotong menjadi kepingan sederhana, masin, ditaburkan dengan lada dan bawang cincang halus. Perap selama 20 minit. Untuk menyediakan adunan, anda perlu mengalahkan telur, garam, menambah tepung dan susu. Kacau sehingga jisim tebal dan likat terbentuk..

Untuk memasak ikan bakar di bawah topi, anda memerlukan:

  1. Fillet ikan beku - 1 kg.
  2. Bawang - 2 kepala besar.
  3. Krim masam - 1 gelas.
  4. Kacang hijau beku - 1 bungkus.

Ketuhar gas dipanaskan hingga suhu maksimum, ketuhar elektrik hingga 250 ° C. Tidak perlu mencairkan fillet, ia boleh diletakkan di atas loyang yang dibekukan. Garam dan lada fillet, tuangkan kacang polong ke dalam acuan. Di atas ikan, masukkan bawang, potong setengah cincin, kemudian - lapisan krim masam.

Letakkan loyang di dalam ketuhar selama 25 minit pada ketinggian sederhana. Setelah masa yang ditentukan berlalu, hidangan akan siap digunakan..

Ikan putih: spesies, nama dengan foto, ciri dan sifat berguna

Ikan putih adalah makanan biasa. Ia ringan, berpatutan dan terdapat dalam pelbagai jenis reka bentuk. Terima kasih kepada ini, ia telah menjadi salah satu produk kuliner yang paling popular, yang lebih berguna lagi. Apakah jenis dan nama ikan putih? Kami akan bercakap mengenai wakilnya yang paling terkenal..

Ikan putih: gambar dan keterangan

Ahli biologi biasanya membahagikan ikan menjadi tulang dan tulang rawan, bentik atau pelagik. Istilah "putih" lebih merupakan istilah kuliner, dan dalam pengertian tradisional, ini merujuk kepada semua ikan yang dagingnya berwarna putih. Secara semula jadi, mereka tinggal di air tawar dan laut dan terdapat di seluruh pelosok dunia..

Terdapat pelbagai jenis spesies ikan putih. Banyak dari mereka telah menjadi objek utama memancing sejak zaman dahulu lagi. Hari ini, mereka terus ditambang pada skala yang besar dan tidak meninggalkan rak kedai sepanjang tahun..

Mengikut struktur kerangka, ikan sering dibahagikan kepada rata dan bulat. Jenis pertama biasanya merangkumi spesies dengan sisi rata dan punggung lebar. Wakil khas mereka adalah penyerang. Penampilan yang tidak biasa adalah kerana dia menghabiskan sebahagian besar masa di bahagian bawah. Bulat disebut ikan yang biasa kita ketahui dengan sisi bulat dan punggung yang sempit. Tidak seperti pandangan rata, tulang rusuknya diarahkan ke bawah dari rabung dan mempunyai bentuk melengkung, mata terletak di sisi, dan bukan di belakang.

Senarai ikan putih cukup panjang. Selalunya terdapat di rak:

  • dorada;
  • halibut;
  • pelempar;
  • capelin;
  • ikan kod;
  • bluewaying;
  • hake;
  • minyak;
  • nototenia;
  • pangasius;
  • pollock;
  • nila;
  • savorin.

Kualiti makanan

Ikan putih biasanya kurang berminyak dan lebih murah daripada ikan merah. Tetapi ia tidak kurang berguna dan sering disyorkan untuk makanan dan makanan yang sihat sahaja. Ia adalah sumber protein, asid amino, fosforus, kalsium, magnesium, kalium, mangan, zink, vitamin B, E, A, D. yang berharga. Berbanding dengan daging, ia kurang berkhasiat dan berat, dan juga mengandungi tisu penghubung dan tisu adiposa..

Kehadiran zat yang diperlukan untuk tubuh dalam ikan putih sangat bergantung pada habitat, gaya hidup, dan keadaan penahanannya. Diyakini bahawa daging yang paling berguna adalah pada individu yang ditangkap di alam liar, dan tidak dibesarkan di kolam buatan. Jadi, ia tidak akan mengandungi hormon pertumbuhan dan antibiotik. Faktor penting untuk rasa dan kualiti ikan yang lain adalah kebersihan takungan tempat ia tinggal. Atas sebab ini, para pakar menyarankan agar tidak membeli produk yang terperangkap di Sungai Mekong..

Ikan putih air masin umumnya mengandung yodium, vitamin D dan B. Ikan juga kaya akan garam yang penting untuk fungsi normal badan kita, dan biasanya hidup di air bersih. Pada masa yang sama, merkuri sering terkumpul di dalamnya, itulah sebabnya beberapa spesies (tuna bermata besar dan kuning, ikan tenggiri, kerapu, marlin, croaker putih) berbahaya untuk digunakan.

Ikan sungai dianggap kurang berguna, tetapi lebih ringan dan lebih banyak makanan. Tetapi zat besi daripadanya diserap oleh badan lebih baik daripada dari laut. Nama yang paling terkenal untuk ikan putih yang hidup di air tawar: pike, hinggap, pike hinggap, bersh, chop, roach, silver bream, carp, carp.

Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah ikan komersial bersaiz sederhana yang popular. Ia memakan ikan kecil dan invertebrata, tetapi juga menjadi mangsa makhluk air besar seperti tuna, marin, lumba-lumba dan ikan yu. Berbagai spesies ikan tenggiri hidup dari zona sederhana hingga tropis, mendiami lautan Atlantik, India dan Pasifik. Mereka dijumpai di pesisir Eropah Barat, Afrika Utara dan Tengah, Asia Tenggara dan Timur, Australia dan Oceania.

Ikan tenggiri mempunyai daging berlemak dan lembut, yang kaya akan vitamin D dan B12. Di kawasan kami, ia sering digunakan salai atau asin, tetapi boleh disediakan dengan cara lain. Ia direbus, dikukus dan dibakar. Kerana kandungan lemaknya yang tinggi, tidak digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah dengan hati, perut, usus dan ginjal..

Capelin

Capelin, atau uek, adalah ikan putih kecil tetapi sangat sihat. Ia mengandungi lebih banyak selenium dan vitamin A dan B daripada daging. Capelin kaya dengan yodium, fluor, natrium, bromin, kalsium dan disyorkan untuk orang yang terdedah kepada penyakit sistem kardiovaskular dan kelenjar tiroid.

Ia adalah ikan sekolah yang hidup secara eksklusif di perairan laut. Ia jarang tumbuh lebih dari 25 sentimeter, dan di rak dimensinya biasanya 10-20 sentimeter. Capelin mendiami laut utara Atlantik dan Lautan Pasifik. Setiap tahun beberapa juta tan ikan ini ditangkap di dalamnya, tetapi mereka tidak diancam kepupusan. Kerana kesuburannya yang tinggi, populasi capelin cepat pulih. Sebiji ikan membawa 2 hingga 60 ribu telur.

Zander

Salah satu spesies ikan putih yang paling terkenal dan berharga adalah pike hinggap. Ia tergolong dalam keluarga hinggap, tinggal di takungan Belahan Bumi Utara. Tumbuhan pike biasa terdapat di sungai dan tasik air tawar di Asia dan Eropah Timur, spesies Kanada dan kuning terdapat di Amerika Syarikat dan Kanada. Ia dijumpai terutamanya di badan air tawar, tetapi spesies laut hidup di lembah Laut Hitam dan Caspian.

Zander adalah ikan pemangsa yang besar. Panjang badannya boleh melebihi satu meter, dan berat badannya biasanya mencapai 10-20 kilogram. Ciri utama zander adalah sifatnya yang halus. Ikan sangat sensitif terhadap kemurnian air dan pada tahap pencemaran sedikit pun mereka berpindah ke badan air yang lain. Oleh kerana itu, praktikalnya tidak mengumpulkan bahan berbahaya dan mempunyai kualiti pemakanan yang tinggi. Sebagai tambahan, daging pike bertengger mempunyai sedikit tulang, tetapi tinggi protein, unsur surih dan asid amino penting. Disarankan untuk menguatkan sistem imun, otot, saluran darah dan rambut.

Halibut

Halibut adalah ikan pelempar. Ia adalah penghuni kedalaman lautan Atlantik dan Pasifik. Ia dijumpai terutamanya di bahagian utara dunia dan dijumpai di pinggir pantai Amerika Utara, Kamchatka, Timur Jauh dan Jepun..

Badan halibut, seperti pelempar, rata. Matanya diletakkan di bahagian atas, membolehkan ikan berbaring sepenuhnya dengan perutnya di bahagian bawah takungan. Halibut hidup selama beberapa dekad, panjangnya 70 hingga 130 sentimeter. Beratnya dari 5 hingga 30 kilogram. Namun, nelayan juga menangkap individu seberat 100-200 kilogram..

Tilapia

Nama nila, atau nila, menyatukan beberapa ratus ikan yang tergolong dalam keluarga cichlid. Mereka lebih suka perairan yang hangat dan tinggal terutamanya di kawasan tropika di planet ini. Dipercayai bahawa nila berasal dari Asia Kecil, tetapi hari ini ikan meluas di badan air tawar di Asia, Afrika, Amerika Utara dan Selatan.

Pelbagai jenis ikan ini telah mendapat populariti bukan hanya sebagai produk masakan, tetapi juga sebagai haiwan peliharaan. Bahkan pada abad ke-19, ikan nila disimpan di akuarium, yang difasilitasi oleh sifatnya yang bersahaja dan damai. Hari ini ikan dimakan secara aktif kerana kandungan vitamin B5, B6, B9, B12, E, K dan unsur mikro penting. Beberapa saintis menyatakan bahawa nisbah omega-3 dengan omega-6 pada ikan tidak sama, dan menganggapnya sebagai produk makanan yang berpotensi berbahaya..

Ikan Keli

Ikan keli adalah ikan dari urutan perchiformes. Ia diwakili oleh lima genera dan tinggal di wilayah utara lautan Atlantik dan Pasifik. Ikan keli dijumpai di Chukchi, Barents, White, Norwegian, Baltic dan North Sea, jatuh tidak lebih rendah daripada zon beriklim sedang.

Ikannya mempunyai berat hingga 30 kilogram dan panjangnya 1-2 meter. Ia mendapat namanya berkat rahang maju yang kuat dan gigi kon yang pendek, tetapi tajam. Mereka sangat berguna untuknya ketika memburu, membantu memecahkan cangkang binatang laut yang tahan lama..

Ikan keli mempunyai badan yang sempit dan memanjang, yang mengingatkan pada badan belut atau belut moray. Daging ikan lembut dan berkhasiat, tetapi tidak mudah dimasak. Ia tidak tahan bentuknya dan mudah merayap di kuali atau loyang. Agar ikan dapat mengekalkan bentuknya, ia harus direndam dalam larutan garam yang lemah.

Bahaya ikan

Ikan putih adalah makanan penting dalam diet apa pun. Ia mengandungi banyak nutrien yang cukup mampu menggantikan daging. Namun, ia termasuk makanan yang menyebabkan alahan, jadi anda tidak boleh menyalahgunakan ikan..

Adalah sangat penting untuk memasukkan ke dalam menu pelbagai jenisnya, tanpa memikirkannya. Bersama dengan vitamin dan unsur mikro penting, ikan putih sering mengandungi bahan berbahaya bagi kesihatan, seperti racun, zarah radioaktif dan logam berat. Anda tidak boleh menolaknya kerana ini, tetapi sebelum membeli adalah penting untuk mengetahui di mana ikan itu ditangkap dan bagaimana ia disimpan. Anchovies, Atlantic haddock, Atlantic mackerel and herring, sardine, barramundi dicirikan oleh risiko kesihatan terendah. Sebilangan besar bahan berbahaya terdapat pada tuna, pemukul musim panas bergigi, kerapu dan sirip biru..