Hidangan masakan Belarus

10 Hidangan Belarus yang Paling Lazat

  • Vereshchaka
  • Kentang pyzy
  • Sosej kentang
  • Salad Belarus
  • Lazanki
  • Draniki
  • Zrazy
  • Mazurka
  • Lempeng Belarus
  • Hubungi Kami

Vereshchaka

Vereshchaka aromatik, daging berair panggang, sosej yang dimasak di rumah, draniki emas, kubis, soba dan lempeng labu, lazanka dengan lapisan berlainan, pastri yang diperah, acar, sup dengan cendawan putih dan minuman keras herba dan beri... masakan Belarus mempunyai banyak hidangan yang boleh mengejutkan walaupun gourmets.

Di sini anda dapat mencari resipi yang akan membantu anda memasak makan malam dalam gaya Belarus dan merasakan rasa masakan kebangsaan Belarus. Tukang masak dari restoran Minsk berkongsi resipi asli dan rahsia memasak mereka sendiri.

Ini dibuat dari kentang mentah, diikat dengan kentang yang dimasak. Mereka memasak sedikit lebih lama daripada ladu lain, tetapi mempunyai rasa dan tekstur yang berbeza yang sesuai dengan kaedah ini. Resipi ini menggunakan pengisian daging tanah yang dimasak - pengisian daging mentah mungkin digunakan, tetapi ladu akan memakan masa lebih lama untuk dimasak, dan ada bahaya campuran kentang hancur. Anda boleh menggunakan tambalan lain dengan berjaya.

Kishka kentang muncul dalam masakan nasional pada abad ke-19 dengan penyebaran kentang (bulba), yang disebut "roti kedua" di Belarus. Prototaip kishka kentang adalah hidangan kuno - sosej yang dibuat dari darah dan soba yang dimasukkan ke dalam usus babi (kryvyanaya kishka). Ngomong-ngomong, menurut legenda, keluarga bangsawan berpengaruh Kiszka mendapat nama mereka kerana pengasas dinasti itu sangat menyukai sosej. Terdapat juga resipi kishka tanpa darah, dengan daging babi yang dimasak.

Sosej yang terbuat dari kentang parut dan daging babi (daging dan / atau daging) menjadi sangat popular di kalangan orang Belarus sebagai hidangan yang lazat, berpatutan dan berkhasiat. Campuran hancur. Anda boleh menggunakan tambalan lain dengan berjaya.

Hidangan ini diperkenalkan dalam diet orang Belarus tidak lama dahulu, tetapi sangat sesuai dengan tradisi masakan Belarus. Salad berdasarkan produk, yang telah lama digunakan dalam banyak resipi Belarus: hati, bawang, cendawan, timun acar.

Lazanki diperkenalkan ke dalam masakan Belarus pada abad ke-16. Hidangan terdiri daripada kepingan adunan yang terbuat dari gandum, soba, atau tepung rai. Secara asasnya, lazanki Belarus dan Lasagna Itali berasal dari satu keluarga. Tukang masak Belarus membentuk kotak (segitiga) dari adunan keras yang diratakan, direbus dan tuangkan lemak babi goreng dengan bawang di atasnya. Semasa dipinjamkan, mereka memasukkan biji poppy atau beri tumbuk ke dalam adunan. Lazanki juga dibakar dalam periuk bersama daging atau kubis dan direbus dengan krim masam.

Draniki adalah salah satu hidangan masakan Belarus yang paling popular dan terkenal.

Walaupun terdapat banyak resipi serupa untuk penkek kentang di berbagai negara, draniki Belarus terkenal dengan rasanya yang kaya, rahsia masakan nasional dan kentang Belarus yang subur - bulba - dengan teksturnya yang lembut dan kering yang sangat sesuai untuk membuat lempeng kentang.

Kentang Belarus tepung mempunyai kualiti memasak yang hebat, yang menjadikan hidangan kentang sangat enak.

Hari ini Belarus bukan pemimpin dunia dalam penanaman kentang, tetapi negara ini merupakan pemimpin dalam pengeluaran dan penggunaan kentang per kapita. Menurut statistik, seorang Belarus menggunakan lebih dari 180kg kentang setiap tahun.

Kentang adalah asas bagi banyak hidangan dalam masakan kebangsaan Belarus; terdapat banyak resipi. Hidangan tradisional Belarus kini ditingkatkan dengan produk dan sos baru yang menarik; mereka menjadi lebih sihat sambil tetap sangat sedap.

Zrazy - bebola daging yang disumbat - adalah salah satu keistimewaan masakan negara. Hidangan ini menetap akarnya ke Grand Duchy of Lithuania. Rekod bertulis pertama hidangan ini berasal dari zaman Grand Duke dan Raja Jagailo (abad ke-15).

Hidangan gurih ini dihidangkan kepada Zhigimont II yang berkahwin dengan Bona Sforza, wakil dari Rumah Sforza Milan yang kuat. Puteri Itali menyukai hidangan tradisional Belarus yang mengingatkannya akan cotoletta alla milanese Itali.

Pada mulanya zrazy adalah makanan golongan bangsawan, tetapi kemudian ia sampai ke meja setiap rumah Belarus. Hidangan dipanggil berbeza bergantung pada kawasan; anda mungkin ada di sini nama 'zavivantsy' atau 'krucheniki'.

Zrazy klasik diperbuat daripada daging lembu. Pertemuan ditumbuk, dilipat dan digulung dengan isian di dalamnya. Ia boleh diisi dengan cendawan, hati, sayur-sayuran, telur dan bijirin.

Pencuci mulut tradisional lain dari masakan Belarus dan Poland adalah mazurka. Kek ini dengan rasa yang kaya dan aroma yang indah disiapkan dengan cepat, dan ia juga mempunyai sifat bersikeras, diperkaya dengan rasa dari masa ke masa. Maksudnya, satu atau dua hari selepas memasak mazurka akan menjadi lebih harum dan lebih sedap. Sebagai pemadat tradisional untuk pai, poppy, kismis, kacang digunakan. Namun, selalunya poppy diganti dengan buah-buahan kering (aprikot kering, prun) sesuai dengan keinginan anda, dan anda juga boleh bereksperimen dengan kacang.

Pancake adalah beberapa hidangan berasaskan tepung yang paling popular di dunia. Namun setiap masakan kebangsaan mempunyai tradisi dan rahsia memasaknya sendiri. Pancake (bliny, blintsy, mliny) dimasak di seluruh Belarus, pada hujung minggu dan pada hari cuti. Terdapat satu perkara yang membezakan penkek Belarus dari penkek yang dimasak di negara lain: orang Belarus menggunakan semua jenis tepung dalam resipi penkek.

Masakan kebangsaan Belarus

Masakan kebangsaan Belarus

Masakan kebangsaan Belarus telah wujud selama berabad-abad. Ini dipengaruhi oleh peristiwa sejarah Belarus, lokasi geografi, dan iklim. Pertanian menyebabkan penggunaan sayur-sayuran banyak dalam memasak hidangan kebangsaan. Sebahagian besarnya, makanan tempatan digunakan untuk memasak di Belarus tetapi ada sedikit pengaruh dari pendatang dari wilayah yang bersempadan.

Sejarah masakan Belarus

Resipi bangsa lain (Baltik, Yahudi, Jerman) muncul dalam masakan Belarus sejak wujudnya Grand Duchy of Lithuania. Selama berabad-abad Belarus tidak memakan banyak daging tetapi mereka memakan lemak babi seperti yang dilakukan oleh orang Ukraine. Ia acar dengan kulitnya. Sebagai pengganti daging terdapat cendawan namun pada waktu itu mereka tidak acar tetapi dikeringkan.

Diari dan manis hampir tidak dimakan dalam masakan Belarus. Tetapi ada minuman manis seperti kissel atau pemendek untuk pencuci mulut.

Kemudian Belarus menggunakan lebih banyak daging dalam jatah mereka. Biasanya hidangan daging dimasak pada hari cuti. Jenis yang paling popular adalah daging babi, daging lembu, ayam dan permainan. Sejak masa itu terdapat hidangan seperti machanka, verashchaka, smajanka, sosej rumah dan acar babi.

Ikan sungai juga banyak digunakan dalam resipi kebangsaan. Spesies yang paling popular adalah pike, sturgeon, blackhead, carp, perch, dan zander. Sup dan ladu disediakan dari ikan om.

Masakan negara berkhasiat, sederhana dan segar. Banyak hidangan dihidangkan ke meja yang panas. Hidangan untuk putera dan lelaki lebih pelbagai dan eksotik. Terdapat sander yang diisi dan makanan istimewa di atas meja pembesar.

Pada zaman Kesatuan Soviet masakan Belarus dipengaruhi oleh bangsa lain. Makanan Ukraine dan Kaukasia disajikan di tempat awam.

Pada abad ke-20, banyak hidangan Belarus adalah tepung gandum, tetapi bukan dari rai seperti sebelumnya. Terdapat juga banyak salad.

Masakan Belarus moden

Pada masa kini sukar untuk menggunakan produk yang sama seperti yang dilakukan oleh nenek moyang kita. Sebilangan sayur-sayuran dan kacang hilang dari meja kami. Tetapi banyak hidangan telah wujud setakat ini: pancake, ladu, acar, sup kvass dan bit, sosej rumah, lemak babi, hidangan daging.

Kentang adalah ramuan yang terdapat dalam banyak hidangan Belarus. Rata-rata orang Belarus makan setengah kilo kentang setiap hari. Terdapat banyak resipi kentang seperti draniki, puding bakar, babka, kentang goreng dan rebus.

Di Belarus daging dimakan dua kali lebih sedikit daripada di Poland. Ngomong-ngomong, daging yang paling popular bukanlah daging babi yang sangat berguna tetapi lazat.

Hidangan daging yang paling popular:

  • bigos - kubis rebus dengan daging;
  • kolduny - kentang goreng dengan daging;
  • machanka - sos dari pelbagai jenis daging, disajikan dengan penkek;
  • smajanka - pai daging.

Sup Belarus moden yang paling popular adalah sup uha, borshch, cendawan dan kacang.

Gurun

Madu telah terkenal sepanjang sejarah. Orang Belarus suka penkek dengan madu, bijirin madu dan pai. Soloduha (sejenis pastri), ciuman, epal bakar dimasak dengan madu.

Praniki adalah hidangan tepung manis yang pada awalnya disebut "perniki". Orang percaya bahawa nama itu diambil dari zaman pagan ketika orang menyembah banyak tuhan dan salah satunya adalah Perun, dewa Matahari. Pada masa itu orang membawa sesuatu kepada Dewa dan terutama tokoh haiwan dari pastri yang manis dan enak. Nanti namanya berubah juga rasanya kerana sekarang ia terbuat dari tepung gandum tetapi bukan dari rai.

Pancake

Para saintis masih berdebat mengenai penampilan penkek. Terdapat beberapa idea. Ada yang berpendapat bahawa penkek dipanggang dari rai kissel. Yang lain percaya bahawa perkataan 'pancake' muncul dari kata "mlin" (kilang). Pancake sebelumnya dibakar dari pelbagai jenis tepung. Sekarang mereka terbuat dari tepung gandum, ragi, susu, krim masam, kefir. Biasanya penkek dimakan dengan pelbagai topping, jem atau madu.

Restoran Belarus

Anda boleh mencuba resipi masakan nasional di restoran masakan Belarus dan anda boleh menjumpai banyak tetamu asing yang datang ke negara kita. Di sana anda dapat merasai bukan sahaja hidangan negara tetapi juga makanan dari meja para putera.

Terdapat banyak ladang di Belarus dan kompleks pelancongan di mana anda dapat merasakan roti panggang segar, sosej daging, keju rumah, pencuci mulut dari madu dan buah-buahan.

Dalam menu restoran Belorusia, seseorang tidak hanya dapat menjumpai masakan kebangsaan kita tetapi juga hidangan Eropah, Kaukasia dan oriental. Hidangan yang dimasak mengikut resipi lama dapat dinikmati semasa lawatan ke Muzium kraf purba Dudutki, yang boleh anda pesan terus di laman web kami.

Walau bagaimanapun, pelancong harus merasakan makanan Belarus tertentu seperti draniki, borshch, machnka, kubis masam, timun acar, lemak babi dan nastoyka nasional.

Semua orang Belarus suka makanan berkhasiat dan lazat. Anda boleh memastikan jika singgah di salah satu restoran tempatan.

VETLIVA.COM adalah perkhidmatan tempahan dalam talian untuk yang lain di Belarus. Sanatorium, hotel, pusat rekreasi, lawatan dan lawatan ke Belarus, dan juga - pemindahan. Katalog perkhidmatan pelancongan dan buku panduan terdapat di laman web.

Anggota Program Negeri "Belarus ramah" untuk 2016-2020.

Pengendali pelancongan negeri "CENTREKURORT"

220048, Republik Belarus, Minsk
Str. Myasnikova, 39, k. 338
Waktu operasi Isnin-Jumaat dari 09-00 hingga 19-00
iban 100726604

Masakan kebangsaan Belarus. Hidangan dengan sejarah

Hidangan kebangsaan menunjukkan jiwa penduduk. Kami akan memberitahu anda mengenai masakan Belarus, ciri dan rahsia. Kami juga mempunyai senarai 10 hidangan teratas yang mesti dicuba oleh semua orang jika dia ingin menyertai pemilihan warna kebangsaan.

Sejarah dan tradisi masakan kebangsaan Belarus

Tradisi kuliner negara kita berakar pada zaman kafir. Akhirnya mereka dibentuk semasa kewujudan Grand Duchy of Lithuania. Bahagian utama resipi Belarus dimasukkan ke dalam buku "Masakan Lithuania" pada tahun 1848. Setelah buku itu dikeluarkan semula dalam bahasa Belarus pada tahun 2013.

Adam Mickiewich adalah penyair Belarus-Poland yang terkenal dan dalam puisi abadinya yang disebut "Pan Tadeusz" dia menyanyikan "Bigos" adalah hidangan nasional dari sauerkraut rebus dan potongan daging. By the way, ia dianggap sebagai hidangan petani kerana bangsawan dan pembesar makan lebih banyak makanan eksotik. Di meja dinasti Radziwill yang terkenal terdapat jeruk, kayu manis, halia, cengkeh. Mereka membawa produk ini dari perjalanan. Oleh kerana memburu adalah salah satu pekerjaan kegemaran golongan bangsawan, secara tradisional mereka memakan pelbagai jenis tambang. Mereka rebus, direbus dan juga dibakar keseluruhannya.

Sekiranya kita bercakap mengenai kentang, kita mahu menghilangkan mitos. Asas asas masakan kebangsaan Belarus datang ke negara kita hanya pada tahun 1670, tetapi satu abad kemudian ia menjadi meluas. Oleh itu, makanan biasa orang Belarus sederhana terdiri daripada produk seperti:

  • hijau bit yang disimpan di bilik bawah tanah, juga asam, acar. Botvinia adalah sup sejuk, yang sekarang disebut "okroshka" dan "old borshch",
  • lemak yang diasinkan dengan kulit dan digunakan sebagai ganti daging,
  • ikan,
  • cendawan,
  • buah beri.

Sebagai peraturan, daging hanya pada hari cuti di meja petani. Pada hari Krismas, mereka menyediakan biji-bijian bubur. Ini adalah hidangan perayaan orang Belarus.

Kentang menjadi bahan utama hidangan harian. Resipi dan keunikan tradisi Eropah dari negara jiran mula meresap ke dalam masakan Belarus. Terdapat makanan dari tepung gandum, salad yang berbeza dan lain-lain. Orang Belarus mula makan lebih banyak daging, tetapi statistik mengatakan bahawa jiran mereka Poland menggunakannya hampir dua kali lebih besar.

10 hidangan kebangsaan Belarus teratas menurut Belarus 24

Kini tiba masanya untuk memberitahu anda tentang 10 hidangan kebangsaan Belarus:

1. Draniki. Ini adalah hidangan Belarus yang paling popular! Resipi itu dipinjam dari masakan Jerman dan dijelaskan untuk pertama kalinya dalam buku "Tukang masak terlatih" pada tahun 1830. Oleh itu, asas semua asas memasuki jatah orang Belarus kurang dari dua abad yang lalu.

Fakta yang menarik ialah hidangan yang popular ini disebut pancake kentang dan namanya berasal dari kata kerja lama Rusia "merobek". Sekarang ia mempunyai arti "menggiling, memarut". Biasanya draniki disajikan dengan hidangan lain. Kami telah memberitahu bagaimana memasak itik dengan draniki dalam salah satu isu program "Masakan Belarus".

2. Vereshchaka. Seperti yang ditulis oleh Yakub Kolas dalam puisinya "Tanah baru" dan "Orang yang bekerja berkeringat, mereka hanya mahu vereshchaka". Tukang masak raja Poland-Lithuania bernama Vereshchak yang terkenal dalam sejarah masakan Belarus sebagai pencipta hidangan yang menarik. Dia muncul dengan idea untuk memasak potongan sosej dalam kuah yang dicampur dengan lemak. Lama kelamaan, Vereshchaka muncul dalam jatah penduduk luar bandar. Mereka menyiapkannya pada cuti besar.

3. Botvinnik (sup akar bit). Secara tradisinya sup ini dibuat dari sayur bit. Pada masa ini, kami sedang menyediakan sup dari ubi bit, tetapi sangat mahal bagi petani sederhana.

4. Kopytkiis satu lagi hidangan kentang lazat dalam senarai kami. Plat Belarus ini mendapat nama asalnya untuk bentuknya. Orang menyiapkan jisim kentang parut, kemudian membentuk lapisannya, setelah dipotong menjadi kuku kecil. Kopytki berkhidmat dengan machanka.

5. Machankais saus di mana hidangan lain harus dicelupkan, seperti penkek atau dalam kes kami adalah kopytki. Anda boleh menonton program kami dan belajar bagaimana menyediakannya.

6. Pyachysta. Sebagai sebahagian daripada hidangan ini, mungkin adalah daging domba bakar, ayam lubang atau kuari. Sekarang ini jarang berlaku, tetapi sebelumnya ia tersebar luas. Kerap kali Pyachysta muncul di meja pangeran dan ia disediakan dengan cara yang sangat menarik. Ayam berpakaian atau unggas lain direndam dan kemudian dikuburkan selama beberapa hari ke dalam pasir. Setelah diisi dengan herring mince. Pada pandangan pertama ia adalah produk yang tidak serasi, tetapi sebenarnya dagingnya sangat halus dan enak.

7. Nalisniki memanggil penkek Belarus, tetapi itu salah. Nalisniki bukanlah hidangan yang berasingan. Mereka disajikan dengan berbagai jenis tambalan, seperti kulaga (pasty puding) atau curd cheese.

8. Sup bir. Bahagian atas kami tidak akan lengkap tanpa sup Belarus tradisional yang lain, sedangkan ramuan utamanya adalah bir. Sejarah hidangan ini bermula pada abad 16-18, ketika bir merupakan minuman yang sangat popular di Belarus.

9. Krambambula adalah sejenis minuman beralkohol yang kuat dengan madu yang terdiri daripada alkohol, madu dan rempah. Semua jamuan makan mulia ada bersama Krambambula di atas meja.

10. Sbiten adalah minuman tradisional tanpa alkohol Belarus dengan ramuan herba.

Fakta yang menarik adalah bahawa ia mungkin disajikan sejuk seperti panas, tidak kira apa pun masa dalam setahun. Cold Sbiten sangat sesuai untuk menyegarkan pada musim panas dan minuman panas sangat baik dalam cuaca sejuk.

Program kami "Masakan Belarus" adalah resipi masakan kebangsaan terbaik.

Acara kuliner dan bersejarah "Masakan Belarusia" adalah program yang membuka setiap rahsia memasak hidangan lama yang baru dalam keadaan moden. Anda akan belajar bagaimana memasak draniki tradisional, membakar kuari dengan cara yang betul dan menyediakan kvass rumah yang lazat. Tonton program kami dan temui jiwa masakan Belarus!

Lawati Belarus

Laman web pelancongan terbaik mengenai Belarus

10 Hidangan Belarus yang Paling Lazat

Draniki, hidangan tradisional Belarus

Masakan Belarus!

Berapa banyak perasaan yang dibangkitkan frasa ini dari sesiapa sahaja yang pernah mengenali masakan kebangsaan Belarus.

Makanan Belarus yang berair, menyelerakan, berkhasiat pasti disukai oleh semua orang. Secara tradisinya, banyak hidangan Belarus disediakan dari kentang, mungkin, sayur paling popular di negara ini.

Tetapi selain yang terkenal untuk semua draniki, terdapat juga banyak hidangan yang sangat enak, yang pasti patut dicuba oleh semua orang yang menjejakkan kaki ke tanah air yang ramah.

Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda tentang sepuluh hidangan hebat yang anda ingin mencuba!

Zhurek

Sup yang sangat menarik dan tidak biasa, yang mempunyai sejarahnya sejak zaman Monomakh. Salah satu daripada beberapa hidangan Belarus di mana tidak ada kentang dalam resipi ?

Rahsia rasa unik sup dalam ragi, yang disediakan dari oat dan roti hitam. Ragi harus diletakkan di tempat yang hangat selama 2-3 hari. Kemudian ragi ditapis dan dicampurkan dengan daging berlemak, sayur-sayuran dan bawang putih, setelah itu api akan habis. Setelah mencuba sup unik ini, anda pasti mahu memasaknya sendiri, walaupun anda tidak gemar memasak.

Rancangkan perjalanan anda ke Belarus dan cuba semua hidangan terbaik yang ditawarkannya!

Kletski

Kletski secara bergurau disebut makanan segera Belarus, dan semuanya berkat populariti dan kesederhanaan memasak mereka tanpa syarat. Kletski tradisional adalah bebola tepung, cepat direbus dalam air mendidih, atau, mungkin, dalam susu.

Lama kelamaan, orang-orang mula menambah pengisian daging atau bahkan menggunakan kletski untuk membuat sup, tetapi rasa mereka dari ini hanya menang. Hidangan ini popular bukan sahaja di Belarus, tetapi juga di banyak negara di Eropah Timur.

Kletski boleh dijadikan hidangan bebas dengan krim masam dan bawang goreng, atau anda boleh menambah sedikit ayam panggang dan melengkapkan hidangan dengan ramuan segar dari kebun. Selamat menjamu selera!

Tukmachi

Kad perniagaan bandar Kobrin adalah tukmachi. Sesuatu yang serupa dapat dijumpai di wilayah seluruh negara, tetapi hanya di Kobrin tukmachi dimasak mengikut resipi lama.

Di belakang nama peringkat dan fail terdapat kaserol kentang biasa, tetapi tidak semuanya begitu mudah. Ciri utama tukmachis ialah bawang, digoreng dengan lemak segar, yang kemudian ditambahkan ke kaserol semasa atau selepas memasak. Perincian yang tidak mencolok ini memberikan hidangan rasa pedesaan khas. Tukmachi dihidangkan dengan dadih masin dan susu segar.

Untuk memasak tukmachi cukup menggoreng bawang, dan kemudian di dalam kuali yang sama, bakar kentang tumbuk rebus (lebih baik di dalam ketuhar atau di panggangan). Resipi ini mudah, tetapi rasanya masih mengejutkan dengan serba bolehnya!

Galushki

Galushki adalah hidangan khas petani, yang boleh menjadi bukan sahaja lauk yang sangat baik, tetapi juga hidangan penuh di atas meja anda.

Sebaik sahaja mereka menyajikan galushki lembut dan lembut: dengan daging dan sos bawang putih, dengan susu pekat dan mentega cair, hanya dengan krim masam dan sayur-sayuran atau sebagai pembuka untuk sup dengan roti. Walau apa pun, di sebalik penampilan mereka yang sederhana terdapat rasa yang tidak dapat dilupakan yang menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza (bergantung pada hidangan yang mereka sukai).

Tidak sukar untuk menyiapkan hidangan ini, cukup tepung, telur dan mentega di tangan, yang sangat sesuai untuk dibeli dari nenek yang murah hati di kampung Belarus.

Tsibriki

Tsibriki sukar dipanggil hidangan penuh, tetapi ia adalah makanan ringan yang enak! Tsibriki adalah bebola kentang dengan pengisian keju, dimasak dalam kuali. Hidangan yang tidak biasa akan sangat digemari oleh penggemar bir, kerana tsibriki renyah dengan bir sejuk adalah kombinasi terbaik untuk pertemuan mesra.

Nalistniki

Nalistniki adalah penkek yang popular di Belarus, dibuat dari... adonan cair seperti telur tidak beragi. Rupa-rupanya, nalistniki kelihatan seperti penkek biasa, tetapi tidak begitu: berbanding dengan penkek biasa, nalistniki lebih nipis dan lebih banyak digunakan untuk menyajikan hidangan daripada membentuk rasa.

Tetapi apa yang istimewa dari mereka? Ini semua tentang pemadat! Jem manis, cendawan enak, beri dari kebun, keju kotej buatan sendiri dengan kismis - ini hanya beberapa pilihan untuk topping. Tetapi ramuan utamanya adalah cinta yang mesti disediakan ?

Sashni

Variasi lain dari hidangan dari kentang adalah sashni. Sashni adalah potongan kentang kecil dengan pemadat keju kotej. Untuk memasak, anda memerlukan satu jam masa lapang dan semangat anda.

Bahan yang anda perlukan ialah kentang, telur, tepung dan keju kotej. Mari kita mulakan dengan kentang: mereka mesti direbus, dan kemudian tumbuk hingga rata. Kemudian masukkan tepung dan telur ke dalam campuran kentang dan gaul hingga sebati. Setelah keju kotej dicampurkan dengan telur dan ditumpuk di atas kek rata kentang (anda mesti membuatnya terlebih dahulu :)), kemudian satu kek ditutup dengan yang lain, seperti kacang, dan goreng di kedua-dua belah hingga coklat keemasan.

Hasilnya - kentang halus yang digabungkan dengan dadih lembut benar-benar mencair di mulut anda! Hidangan ini sangat digemari oleh kanak-kanak.

Karavai

"Karavai, Karavai, pilih yang kamu mahukan!" - ini adalah permainan kanak-kanak yang terkenal, tidak asing lagi bagi semua orang Belarus sejak kecil. Untuk budaya Belarus, Karavai bukan sekadar sejenis roti.

Ini adalah simbol keramahan dan penghormatan kepada orang-orang yang telah dipanggang roti ini. Roti ini mempunyai rasa yang kaya dan sangat ringan, yang dicapai dengan menambahkan sebilangan besar telur dan susu. Satu lagi ciri Karavai adalah penampilannya yang unik. Dan tidak menghairankan!

Bagaimanapun, tradisi pemberian Karavai kepada pasangan yang baru berkahwin masih kuat di Belarus. Sekiranya anda diberi Karavai, anda mesti memecahkan sekepingnya, mencelupkannya ke dalam garam dan mencubanya.

Babka

Salah satu hidangan Belarus yang paling dikenali (khususnya, berkat nama yang aneh) adalah babka kentang (yang bermaksud 'wanita tua'). Hidangan yang ada di atas meja para petani dan para putera. Pendek kata, disukai oleh semua.

Tetapi apa yang istimewa dari kaserol kentang sederhana yang disebut "babka"? Rahsia itu mudah: kuali besi tuang, produk semula jadi dan kehabisan api melakukan perkara mereka! Kentang halus dengan kerak ringan, digabungkan dengan daging dan krim masam, akan dinikmati walaupun oleh mereka yang menganggap hidangan seperti itu "berat."

Untuk memasak cukup untuk memarut kentang pada parut kecil, campurkan dengan bawang cincang halus, potongan brisket dan garam, dan kemudian bakar dalam kuali di bawah penutup. Hasilnya akan memukau anda!

Draniki

Senarai ini tidak lengkap tanpa menyebutkan draniki - hidangan Belarus yang paling terkenal. Ramai yang keliru menyebutnya hanya pancake kentang, tetapi ini adalah salah tanggapan yang hebat. Resipi klasik sangat mudah: dari kentang parut (pra-asin), buat "pancake" kecil dan letakkan di atas kuali besi panas, dengan sejumlah besar minyak. Pada pandangan pertama, tidak ada yang istimewa, melainkan rasa!

Lempeng yang nipis dan sedikit renyah, walaupun miniatur luarannya, dapat memuaskan rasa lapar. Mereka biasanya disajikan dengan krim masam dan hijau.

Ini dan banyak hidangan masakan Belarus yang boleh anda cuba di restoran, dan kemudian pergi ke Terusan Augustow untuk kesan baru. Selamat menjamu selera!

Masakan kebangsaan Belarus

Masakan Belarusia mempunyai sejarah selama berabad-abad, kaya dan menarik, dan banyak persamaan dengan masakan negara-negara Slavia yang berjiran: Rusia, Ukraine dan Poland. Ini dipengaruhi oleh masakan Lithuania dan Latvia, tetapi mengekalkan ciri-cirinya, menggunakan bijirin, kentang, daging, susu dan sayur-sayuran.

Masakan Belarus banyak menggunakan kentang, "roti kedua". Dari segi sejarah, kentang diperkenalkan ke Belarus 75-90 tahun lebih awal daripada di Rusia, dan iklim kita memudahkan pertumbuhan banyak jenis yang enak.

Kentang parut sangat biasa, dan boleh dimasak dengan pelbagai cara, dengan kaedah gabungan. Masakan Belarus sering menggunakan kentang parut mentah, dibentuk dan digoreng: dikenali sebagai 'tarkavanaja' ketika digunakan basah dan 'klinkovaja' ketika dikeringkan. Kentang tumbuk kadang-kadang digabungkan dengan tepung dan baking soda. Draniki tradisional (penkek kentang) sangat popular, disajikan dengan krim masam, lemak goreng (kulit babi), cendawan dan pelbagai sos.

Orang juga memasak "buĺbianiki" (pai kentang yang diisi dengan pelbagai isian) dan "buĺbianaja babka" (puding kentang). Usus babi boleh disumbat dengan kentang parut dan kemudian digoreng. Kentang rebus dimakan tanpa kupas, sebagai ‘saloniki’ (dimakan dengan garam) sementara kentang rebus disebut ‘tušanka’ atau ‘smažaniki’.

Kubis, wortel, kacang polong, kacang dan lobak adalah khas masakan Belarus.

"Sačni" adalah pancake yang dibuat dengan tepung, diberi berbagai tambalan, sementara 'skavarodniki' goreng dibuat dari adunan cuka, dan dimakan sebagai ganti roti.

Di antara hidangan tepung dan bijirin, yang paling popular adalah "zacirka" (adunan rebus, dengan susu atau lemak); "Kliocki" (adunan rebus, disajikan dengan kulit babi dan bawang, digoreng dalam lemak); "Kulieš" (bubur dari kacang barli atau tepung kacang); dan "kulaha" (bubur dari rai atau tepung gandum dan malt, disajikan dengan madu atau beri).

Sup pekat berlaku dalam masakan Belarus: "poliŭka" (sup bijirin dan sayur-sayuran); "Krupienia" (sup millet tebal); dan "žur" (bubur oat yang harus menjadi masam sebelum susu (susu žur), lemak, 'viandlina' dan produk lain ditambahkan).

Menurut peribahasa, tidak ada ikan yang lebih enak daripada tenik dan tidak ada daging yang lebih enak daripada daging babi. Daging babi, daging sapi dan sapi banyak digunakan dalam masakan Belarus, sementara lemak goreng adalah pakaian yang diinginkan untuk pelbagai hidangan tepung dan kentang. Sosej buatan sendiri cenderung terbuat dari daging babi, sementara 'viandlina' adalah daging babi atau daging babi.

Hidangan daging tradisional termasuk "piačysta": potongan babi, arnab atau unggas rebus, rebus atau goreng atau sekeping besar daging babi atau daging lembu. Sementara itu, 'vierieščaka' (mačanka) adalah tulang rusuk pendek dan sosej, rebus dalam air atau kvass, diseduh dengan tepung, krim masam pekat dan sos bawang (seperti disajikan dengan pancake).

Untuk membuat "vantrabianka", Anda merebus serangga, seperti paru-paru babi, hati, jantung, ginjal atau otak, sebelum mencincang dan memasukkan ke dalam usus babi, untuk membuat puding. "Paliandvica" adalah daging babi panggang dengan rempah. "Kalduny" (pai kentang) diisi dengan daging cincang (atau pemadat lain) dan rempah.

Cendawan sering digunakan untuk menghias dan menambah rasa. Misalnya, "žaronka" adalah hidangan daging rebus dengan sayur-sayuran dan cendawan, sementara "kapusnik" adalah sup kubis dengan cendawan.

Kvass adalah minuman bukan alkohol yang terkenal, terdapat dalam beberapa jenis: "biarozavik" adalah kvass dari jus birch, sementara "klianovik" menggunakan jus maple, dan "miadavucha" dibuat dari madu, dengan buah beri dan ramuan yang ditapai. "Zbicień" adalah minuman panas dari madu dan rempah.

Perlu diingatkan bahawa hidangan Belarus kebangsaan yang paling tradisional tidak menggunakan bahan khas. Sebaliknya, cara pembuatan hidangan itu penting: memanggang, merebus, dan merebus. Hidangan separa cair dan separa tebal adalah tradisional untuk masakan Belarus, dan hidangan yang disediakan sering dibuat dari tanah liat.

Terdapat 12.179 kafe dan restoran yang beroperasi pada masa ini di Belarus, dengan tempat duduk 763,000. Dari jumlah tersebut, 7,599 terletak di tempat awam (tempat duduk 362,000).

Hanya 220 restoran dan kafe yang mengkhususkan diri dalam masakan kebangsaan Belarus, dan empat puluh lima daripadanya terdapat di Minsk. Kafe ‘Buĺbianaja’, kafe ‘Kaliada’ dan kafe ‘Buĺbaš’ terletak di Mahilioŭskaja voblasć, sementara restoran ‘Liamus’, restoran ‘Rodny Kut’, kafe ‘Usadba’ dan kafe ‘Zadvinnie’ berada di Viciebs. Restoran ‘Staroje Vriemia’ terkenal di Homieĺ, sementara restoran ‘Ahinski’, kafe ‘Kamianica’, kafe ‘U Francyska’, bar ‘Talaka’, dan restoran ‘Kuchmistr’ terdapat di Minsk.

Bukan sahaja menu mereka tetapi hiasan dan perkakas mereka mencerminkan tradisi masakan kebangsaan kita. Sebenarnya, semua laman web katering awam diminta untuk menyajikan beberapa hidangan kebangsaan (kecuali jika pertubuhan ini mengkhususkan diri dalam masakan asing).

Bertujuan untuk mempopularkan hidangan kami, Minggu Masakan Belarus diadakan secara berkala, dengan restoran dan kafe yang menawarkan hidangan kebangsaan, dimasak dengan resipi tradisional, menggunakan kaedah lama. Setiap pertubuhan diwajibkan untuk mengenakan harga yang sama untuk hidangan itu, tidak kira di restoran atau kafe.

Sup cendawan dan sup Belarus sangat popular, seperti 'zacirka', 'kapusnik', 'draniki', 'mačanka' (rebusan berasaskan daging), 'buĺbianaja babka' (puding kentang), 'mannik' (kue manna), 'buĺbianiki', 'vierieščaka' dan kliocki kentang.

Masakan Belarus

Masakan Belarus moden didasarkan pada tradisi kebangsaan lama yang telah mengalami evolusi sejarah yang panjang. Tetapi kaedah utama masakan tradisional Belarus disimpan dengan teliti oleh orang-orang.

Yang biasa dalam masakan Belarus adalah hidangan dari kentang yang disebut di kalangan orang "roti kedua". Orang Belarus membawa kemasyhuran kepada kentang kesayangan mereka dalam ayat, lagu, tarian mereka. Terdapat kafe kentang khas di negara ini di mana anda boleh mencuba pelbagai hidangan kentang. Kentang dimasukkan ke dalam banyak salad, disajikan bersama cendawan, daging; pirazhki (roti) dan puding panggang yang berbeza dibuat daripadanya. Yang paling popular di kalangan orang Belarus adalah draniki tradisional, penkek tebal, yang disediakan dari kentang parut. Sebilangan besar hidangan kentang dalam masakan Belarusia dapat dijelaskan oleh keadaan iklim semula jadi Belarus yang sesuai untuk menanam kentang yang sangat berkanji dan enak.

Banyak tempat dalam diet orang Belarus termasuk daging dan produk daging, terutama daging babi dan lemak babi masin. Salah satu pepatah orang mengatakan: "Tidak ada ikan yang lebih enak daripada tenik, dan tidak ada daging yang lebih baik daripada daging babi". Lemak babi masin digunakan sedikit salai dan dibumbui dengan bawang dan bawang putih. Pyachysta adalah salah satu hidangan percutian tradisional. Ini adalah babi penghisap rebus, rebus atau panggang, unggas atau potongan daging babi atau daging lembu yang besar. Hidangan yang disediakan dari daging biasanya disajikan bersama kentang atau sayur-sayuran seperti wortel, kubis, lobak hitam, kacang polong, dll. Ini adalah ciri bahawa banyak hidangan sayur dan daging disediakan dalam periuk stoneware khas.

Di antara hidangan dari ikan, orang Belarus lebih suka yushka, galki dan juga ikan sungai bakar atau rebus tanpa perasa khas. Secara umum, apa yang membimbangkan bumbu yang paling biasa seperti bawang, bawang putih, pasli, dill, biji jintan, lada, ia digunakan dengan sederhana dalam masakan Belarus.

Pilihan makanan Belarusia adalah cendawan segar, kering, asin dan acar, dan juga beri seperti bilberry, strawberi liar, whortlberry merah, raspberi, cranberry dan beberapa yang lain.

Dari hidangan tepung yang paling popular adalah zacirka. Potongan adunan yang disediakan khas direbus dalam air dan kemudian dituangkan dengan susu atau dihiasi dengan lemak babi masin.

Orang Belarus lebih suka menggunakan susu keseluruhan yang mempengaruhi beberapa kaedah membuat yoghurt dan keju kotej klinkovy. Dalam masakan Belarus, susu banyak digunakan untuk mencampurkan sayur-sayuran dan tepung.

Myadukha, berezavik, kvas, bir adalah minuman tradisional Belarus.

Resipi yang diperkenalkan dalam buku ini tidak mendedahkan semua hidangan masakan negara. Kaedah memasak hidangan paling popular dari masakan lama dan moden Belarus disajikan di sini. Semua resipi dimaksudkan untuk empat pertolongan; kuantiti produk diberikan dalam jumlah dan jisim.

Kami berharap buku ini dapat membantu semua orang yang berminat dengan masakan Belarus negara

Masakan Belarus

Masakan kebangsaan Belarus telah berkembang selama berabad-abad. Tradisi kuliner Belarus mewakili campuran resipi sederhana yang digunakan oleh orang biasa dan masakan bangsawan yang canggih, penggunaan banyak bahan tempatan dan cara memasak yang tidak biasa.

Resipi Belarus lama bertahan hingga sekarang, dan pengunjung daerah menunjukkan minat yang tinggi terhadapnya.

Restoran yang menyajikan makanan tradisional Belarus menawarkan bukan sahaja masakan petani di kawasan pedalaman Belarus tetapi juga hidangan rumit yang disajikan kepada pembesar Belarus.

Hidangan tradisional disajikan di ladang-ladang yang hanya menggunakan hasil pertanian segar untuk membuat hidangan yang selalu biasa hanya untuk kawasan tertentu.

Di sini mereka membakar roti untuk resipi dan teknologi lama, memasak makanan daging buatan sendiri, keju dari susu lembu atau kambing, dan gula-gula yang terbuat dari madu, epal dan cranberry.

Makanan Belarus hari ini merangkumi banyak hidangan tradisional. Yang paling popular ialah rebusan daging babi (machanka) dan vereshchaka, sosej buatan sendiri, draniki (penkek kentang tebal), kolduny, kletski (ladu), babka (pai kentang parut panggang), sup kelim sejuk, sup cendawan.

Masakan Belarus Lama

Masakan Belarus dipengaruhi oleh dua faktor utama:

Sejak zaman Grand Duchy of Lithuania, tradisi masakan nasional telah menjadi campuran masakan Baltik, Slavia, Yahudi dan sebahagian Jerman.

Oleh itu, masakan Belarus adalah salah satu yang paling pelbagai di benua ini. Ia serupa dengan bahasa Rusia, Lithuania, Ukraina, Poland, Yahudi, tetapi unik dengan caranya sendiri, sedap dan enak.

Pada zaman dahulu, setiap kelas sosial mempunyai tradisi gastronomi tersendiri. Oleh itu, masakan Belarus dibahagikan kepada makanan petani dan borjuasi, shlyakhta dan bangsawan tinggi.

Masakan Belarus banyak menggunakan hasil tempatan:

Kentang layak disebutkan secara khusus: diperkenalkan kepada diet orang Belarus pada abad ke-18 mereka telah menjadi asas bagi banyak hidangan Belarus selama beratus-ratus tahun. Antaranya ialah draniki terkenal, kolduny, pyzy, sosej kentang, kletski, babka...

Selama berabad-abad Belarus menghabiskan jumlah daging yang terhad. Daging biasanya disajikan pada perayaan dalam bentuk produk masin dan kering. Seiring berjalannya waktu, diet daging berkembang. Daging yang paling kerap digunakan termasuk:

Masakan Belarus adalah pelbagai hidangan daging dan unggas (pyachysta, kumpyachok, machanka, vereshchaka, tushanka, smazhanka), pelbagai jenis sosej buatan sendiri, salai masin, hidangan sampingan (vantrabyanka, rubtsy - perut babi yang diisi dengan daging dan soba bubur), daging salai...

Masakan Belarus juga kaya dengan hidangan ikan. Sebagai peraturan, itu adalah ikan sungai (tench, sturgeon, pike, eelpout, bream, belut, trout, hinggap, ikan mas). Orang Belarus biasa membuat yushka, ladu, garam dan ikan salai. Hari ini restoran menyajikan "Pike Perch a la Radziwill" yang terkenal.

Produk tenusu yang biasa termasuk keju curd (diperbuat daripada susu lembu dan kambing), krim masam, dan mentega. Susu adalah ramuan biasa dalam banyak resipi Belarus, termasuk semua jenis sup, bubur, mokanka.

Makanan orang kampung Belarus selalu enak, agak sederhana dalam memasak (banyak hidangan disediakan di dalam ketuhar dengan api kecil untuk waktu yang lama), tetapi selalu segar: makanan sejuk atau hangat tidak disajikan!

Masakan mulia lebih indah, dengan pelbagai jenis produk dan rempah, termasuk yang eksotik, dan, tentu saja, dan dengan penggunaan teknologi memasak yang lebih canggih. Para bangsawan berpeluang memanjakan diri dengan hidangan seperti bibir rusa dengan cuka manis, belut yang disumbat, kaldu ayam jantan.

Keistimewaan masakan Belarus

Terdapat ciri khas yang membezakan masakan Belarus dari tradisi kuliner di banyak negara lain, memberikan warna tempatan dan pesona yang pelik.

Sebagai contoh, masakan Belarus dicirikan oleh pemprosesan produk yang agak rumit dan panjang. Ini merangkumi kaedah seperti braising, rebusan, memanggang, memasak, blanching dan memanggang, dengan beberapa daripadanya digunakan dalam beberapa resipi.

Banyak hidangan kebangsaan memerlukan pelbagai jenis tepung yang terbuat dari oat, soba, kacang polong, rai dan campurannya.

Tepung boleh digunakan sebagai bahan utama beberapa makanan (kue rata yang disebut perepecha, penkek Belarus khas dari pelbagai jenis tepung, penkek tebal yang terbuat dari kacang polong). Namun, ia juga dapat berfungsi sebagai bahan tambahan untuk penebalan ("zakolota" untuk sup). Ragi secara tradisional tidak digunakan di Belarus untuk menguli doh.

Masakan Belarus menawarkan pelbagai jenis hidangan yang dibuat dari sayur-sayuran. Banyak dari mereka unik walaupun pada hakikatnya mereka berdasarkan resipi tradisional Slavia.

Contohnya ialah sup zhur (dimasak sebelum Lent dan boleh dijadikan susu atau daging) berdasarkan air oat, polivka (sup nipis yang diperbuat daripada bijirin dan sayur-sayuran), morkva (sup lobak merah), gryzhanka (sup lobak), garbuzok (sup labu) dan jenis hidangan lain.

Kebanggaan masakan kebangsaan adalah roti tradisional Belarus yang dibakar dengan penggunaan tepung rai. Daripada ragi Belarus menggunakan ragi khas. Ini adalah produk yang sangat sihat.

Roti Belarus lebih berat dan sedikit masam. Dalam resipi lama aditif yang berbeza digunakan seperti biji jintan, biji rami dan biji bunga matahari. Roti kadang-kadang dibakar di atas 'bantal' yang terbuat dari daun birch dan oak.

Masakan Belarus hari ini

Masakan Belarus kontemporari adalah eklektik. Ini telah mengekalkan resipi tradisional lama yang secara beransur-ansur dihidupkan kembali. Sementara itu, hidangan dari negara lain juga semakin popular.

Restoran hari ini menawarkan pengambilan moden untuk hidangan tradisional Belarus yang mencerminkan idea asli koki dan prinsip masakan Grande, yang mengambil kira kepelbagaian produk dan perubahan musim.

Anda pasti akan menghargai hidangan lazat seperti:

Pada abad ke-20, pada zaman Kesatuan Soviet, orang Belarus secara luas didedahkan dengan tradisi kuliner negara-negara lain, seperti Rusia, Ukraine, Kaukasus dan Asia Tengah. Pada masa itu banyak hidangan daging Eropah Barat muncul di menu restoran dan kantin Belarus.

Perubahan utama yang dilakukan oleh masakan Belarus pada abad ke-20 adalah:

Hari ini menu restoran Belarus menyajikan hidangan masakan Belarus, Eropah, dan Asia, dan trend masakan moden (kesihatan, gabungan).

Tetapi jika anda berada di Belarus, anda mesti merasakan masakan kebangsaan, hidangan yang boleh menjadi "Belarus" hanya di Belarus.

Anda akan melihat betapa lazat, menarik, kadang-kadang bahkan eksklusif dan tidak dapat diramalkan masakan Belarus!

Pencuci mulut Belarus

Selama berabad-abad, madu telah menjadi pencuci mulut utama bagi orang Belarus. Solodukha (adunan malt), kulaga (minuman tebal yang terbuat dari buah beri, tepung, gula, dan madu), dan epal bakar juga terkenal.

Resipi yang terkenal di Belarus termasuk penkek manis dengan kuah keju kotej dan pir a la Radziwill.

Hari ini pencuci mulut yang paling popular adalah:

Vodka di Belarus

Vodka (Harelka) - adalah minuman beralkohol kuat yang paling popular di Belarus. Ia muncul pada akhir abad ke-15 dan secara beransur-ansur menjadi salah satu jenis alkohol yang paling biasa. Orang Belarus minum vodka pada hari cuti dan majlis khas.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai minuman beralkohol dan minuman ringan yang popular, klik di sini.

Masakan Belarus dalam bahasa Inggeris

Masakan Belarus - Masakan Belarus adalah masakan kebangsaan di Belarus. Ciri khas masakan Belarus adalah penggunaan hidangan kentang yang meluas, serta penggunaan pelbagai sosis, bijirin, cendawan dan daging babi. Masakan Belarus...... Wikipedia

BELARUSIAN CUISINE - Keaslian takdir bersejarah orang Belarus memberi kesan mendalam terhadap pembentukan dan pengembangan budaya mereka. Dilucutkan dari kenegaraan nasionalnya hingga Oktober 1917, mengalami pengaruh silang Orthodox, Uniate... Ensiklopedia Besar Seni Kulinari

Masakan Belarus -… Ensiklopedia resipi masakan

Draniki (penkek). (Masakan Belarus) 1 - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Ladu kentang dengan aprikot atau plum): | | | | | |... Ensiklopedia resipi masakan

Draniki (penkek). (Masakan Belarus) 2 - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Ladu kentang dengan aprikot atau plum): | | | | | | | |... Ensiklopedia resipi masakan

Bubur di Vitebsk. (Masakan Belarusia) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Ladu kentang dengan aprikot atau plum): | | | | | |... Ensiklopedia resipi masakan

Kentang diperangi. (Masakan Belarusia) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Ladu kentang dengan aprikot atau plum)... Ensiklopedia resipi masakan

Kentang diisi dengan daging. (Masakan Belarus) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Kentang): | |... Ensiklopedia resipi masakan

Bulba ladu dengan daging. (Masakan Belarusia) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak: Dalam kategori semasa (Kentang): | | | | | |... Ensiklopedia resipi masakan

Ahli sihir - ladu kentang. (Masakan Belarus) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak... Ensiklopedia resipi masakan

Sup kentang dengan ladu 2 (masakan Belarus) - Jenis hidangan: Kategori: Produk: Resipi memasak... Ensiklopedia resipi masakan

Masakan kebangsaan Belarus. Mengenai makanan. Mengenai makanan kebangsaan Belarus. andcuisine - persembahan

Pembentangan itu diterbitkan 2 tahun yang lalu oleh Yulia Gik

Pembentangan serupa

Pembentangan dengan tema: "Masakan kebangsaan Belarus. Mengenai makanan. Mengenai makanan kebangsaan Belarus. Andcuisine" - Transkrip persembahan:

1 masakan kebangsaan Belarus

2 Tentang makanan Masakan kebangsaan Belarus telah wujud selama berabad-abad. Ini dipengaruhi oleh peristiwa sejarah Belarus, lokasi geografi, dan iklim. Pertanian menyebabkan penggunaan sayur-sayuran banyak dalam memasak hidangan kebangsaan.

3 Masakan negara berkhasiat, sederhana dan segar. Banyak hidangan dihidangkan ke meja yang panas. Hidangan untuk orang kaya lebih pelbagai dan eksotik. Pada zaman Kesatuan Soviet masakan Belarus dipengaruhi oleh bangsa lain. Makanan Ukraine dan Kaukasia disajikan di tempat awam. Pada abad ke-20 banyak hidangan Belarus berasal dari tepung gandum tetapi bukan dari rai seperti sebelumnya. Terdapat juga banyak salad..

4 Masakan masa kini Sukar untuk menggunakan produk yang sama seperti yang dilakukan oleh nenek moyang kita. Sebilangan sayur-sayuran dan kacang hilang. Tetapi banyak hidangan telah wujud setakat ini: pancake, ladu, acar, sup kvass dan bit, sosej rumah, lemak babi, hidangan daging. Kentang adalah ramuan yang terdapat dalam banyak hidangan Belarus. Terdapat banyak resipi kentang seperti draniki, puding bakar, babka, kentang goreng dan rebus. Fakta menarik: Di Belarus daging dimakan dua kali lebih rendah daripada di Poland.

5 Beberapa hidangan daging Bigos - kubis rebus dengan daging

6 kolduny - kentang goreng dengan daging

7 Machanka - sos dari pelbagai jenis daging, disajikan dengan penkek

8 smajanka - pai daging.

9 P mengajak Orang masih berdebat mengenai penampilan penkek. Terdapat beberapa idea. Ada yang berpendapat bahawa penkek dipanggang dari rai kissel. Yang lain percaya bahawa kata pancake muncul dari kata mlin (kilang). Pancake sebelumnya dibakar dari pelbagai jenis tepung. Sekarang mereka terbuat dari tepung gandum, ragi, susu, krim masam, kefir. Biasanya penkek dimakan dengan pelbagai topping, jem atau madu.

10 Di mana anda boleh merasainya? Di menu restoran Belarus, anda tidak hanya dapat menjumpai masakan kebangsaan kami tetapi juga hidangan Eropah, Kaukasia dan oriental. Hidangan yang dimasak mengikut resipi lama dapat dirasakan semasa lawatan ke Muzium kraf purba Dudutki

11 Bagaimanapun, pelancong harus merasakan makanan Belarus tertentu seperti draniki, borshch, machnka, kubis masam, timun acar dan lemak babi. Semua orang Belarus suka makanan berkhasiat dan lazat. Anda boleh memastikan jika anda mengunjungi restoran tempatan.

kedengaran bagus

Masakan Belarus

Mari kita bincangkan masakan kebangsaan Belarus.

Masakan Belarus moden berdasarkan tradisi kebangsaan lama. Hidangan dari kentang sangat biasa di masakan Belarus. Kentang disebut "roti kedua" di Belarus. Terdapat kafe kentang khas di negara ini di mana anda boleh mencuba pelbagai hidangan kentang. Kentang dimasukkan ke dalam banyak salad, disajikan bersama cendawan, daging; pirazhki (roti) dan puding panggang yang berbeza dibuat daripadanya. Yang paling popular di kalangan orang Belarus adalah draniki tradisional, penkek tebal, yang disediakan dari kentang parut. Banyak tempat dalam diet orang Belarus termasuk daging dan produk daging, terutama daging babi dan lemak babi masin. Orang Belarus makan cendawan segar, kering, masin dan acar, dan juga beri seperti bilberry, strawberi liar, raspberi, cranberry dan beberapa yang lain. Zatirka adalah hidangan tepung yang paling popular. Potongan adunan yang disediakan khas direbus dalam air dan kemudian dituangkan dengan susu. Bahagian penting dari setiap makan malam adalah sup. Ia boleh menjadi panas atau sejuk. Orang Belarus gemar borscht, sup bit dan kubis yang tebal dan kaya dengan bijirin, kentang dan daging. Khaladnik Belarus, borscht sejuk yang terbuat dari bit, daun bit dan disajikan dengan krim masam, telur rebus, dan kentang rebus akan menyenangkan pada hari musim panas yang panas. Setiap salad mungkin disediakan dari kubis, wortel, kacang. Selamat menjamu selera!

Adakah anda suka memasak?

Tidak, untuk mengatakan yang sebenarnya saya tidak suka memasak. Ia memerlukan banyak masa dan terus terang saya tidak pandai memasak dan hidangan saya tidak selalu sedap.

Soalan apa yang boleh anda tanyakan kepada rakan yang telah mengundang anda ke pesta pot-luck?

Hidangan apa yang harus saya bawa?

Di mana pesta itu akan berlangsung?

Haruskah saya membawa beberapa pinggan atau cawan?

Haruskah saya membawa beberapa minuman?

Siapa lagi yang dijemput ke pesta itu?

Soalan apa yang boleh anda tanyakan kepada pelayan ketika anda memesan makanan di kafe?

Apa yang anda cadangkan untuk saya pesan?

Adakah anda mempunyai hidangan vegetarian?

Apa keistimewaan kafe anda?

Adakah hidangan ini kaya dengan kalori?

Hidangan nasional apa yang boleh anda cadangkan untuk dicuba pelancong di Belarus?

Saya akan mengesyorkan untuk mencuba "draniki". Pada fikiran saya, hidangan ini adalah makanan istimewa negara kita, memang sedap. Anda juga boleh merasakan borch dan holodnik.

Para saintis mengatakan bahawa makanan segera tidak sihat tetapi remaja tidak boleh berhenti memakannya. Apa pendapat anda mengenainya?

Secara peribadi saya cuba mengelakkan makanan segera kerana ia tinggi kalori tetapi kekurangan zat makanan. Makanan segera mengandungi lemak tepu dan lemak jenis ini dikaitkan dengan risiko barah yang lebih besar. Lebih-lebih lagi, makan banyak makanan segera menyebabkan tahap kolesterol tinggi dalam darah, yang boleh menyebabkan penyakit jantung. Lebih-lebih lagi, jika anda mengambil banyak makanan segera, anda mungkin akan menambah berat badan. Oleh itu, saya fikir remaja harus berusaha dan mengehadkan jumlah makanan segera yang mereka makan.

Adakah anda secara peribadi mengikuti peraturan cara hidup yang sihat? Kenapa tidak)? Ya, saya secara peribadi cuba mengikuti peraturan cara hidup yang sihat, saya cuba mengelakkan makanan ringan, gula-gula, soda, makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, makan biasa, menghabiskan waktu di udara terbuka, dan cukup bersenam.

Bolehkah anda memberitahu saya cara memasak salah satu hidangan kegemaran anda?

Secara terus terang saya tidak begitu gemar memasak tetapi saya boleh memberitahu anda bagaimana menyediakan draniki.

Mula-mula anda harus mengupas sebilangan kentang, kemudian anda harus memarut, tambahkan telur, sedikit tepung, sedikit garam, campurkan semuanya dan buat sedikit penkek di atas kuali. Hidangkan draniki anda panas dengan krim masam atau mentega. Selamat menjamu selera!

5. Sebilangan besar keluarga ingin mempunyai dapur besar di flat pada masa yang sama mereka makan bersama dan lebih jarang. Apa pendapat anda mengenainya?

Menurut saya, sayang jika keluarga tidak mempunyai waktu untuk makan bersama kerana boleh menjadi tradisi yang sangat baik apabila orang dapat menjadi lebih dekat, berkongsi pengalaman mereka, belajar lebih banyak tentang kehidupan satu sama lain dan menikmati rumah yang lazat - makanan buatan. Ini juga menyatukan keluarga ketika ahli keluarga memasak, meletakkan meja, dan mencuci bersama. Sayang sekali dalam keluarga saya kita jarang makan bersama, kita berkumpul di beberapa majlis khas seperti ulang tahun, cuti dan saya harap kita dapat makan lebih banyak bersama.

Kafe apa yang anda cadangkan untuk dikunjungi di tempat anda?

Saya mengesyorkan anda untuk mengunjungi Kafe sukan Pautina kerana makanannya enak di sana, anda boleh makan sushi di sana, makanannya tidak mahal, dan dalamannya moden dan cantik.

Adakah anda tahu banyak resipi?

Sejujurnya saya tidak gemar memasak, memerlukan banyak masa, dan saya tidak pandai. Oleh itu, saya tidak boleh mengatakan bahawa saya tahu banyak resipi tetapi saya fikir jika saya memerlukan resipi, saya akan dapat mencarinya di Internet.

Saya ingin mempunyai sesuatu yang ringan. Apa yang harus saya pesan?