Adakah titik putih pada cendawan porcini rebus berbahaya selepas pencairan??

Setelah mencairkan cendawan, sebelumnya dimasak dan dibekukan, titik putih muncul. Apa ini? dan bolehkah cendawan itu dijerut? Dan bagaimana anda dapat mengelakkannya? terima kasih!

Perap cendawan beku lebih baik tidak. Ia perlu dilakukan segera.. Untuk memasak - menggoreng, mendidih - rebus setelah mendidih lebih kurang 5 minit, bilas, rebus lagi dan bilas dengan cara yang sama.. Kemudian masak. dan anda perlu memetik cendawan segar. Masih ada masa untuk menaip, saya rasa.

Cendawan 2015 (bahagian 2)

09.24.15 17:38 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Anyrochka

09/24/15 18:14 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) oleh jeniansk

Saya seorang gadis yang rentan, sedikit
itu - segera menangis. dan kemudian
dengan mata yang terkoyak
sukar difahami oleh siapa
dipukul dengan sekop..

09.24.15 19:26 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) oleh Anyrochka

09.24.15 19:33 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Skromnyashka

Saya seorang gadis yang rentan, sedikit
itu - segera menangis. dan kemudian
dengan mata yang terkoyak
sukar difahami oleh siapa
dipukul dengan sekop..

Dibetulkan oleh pengguna Anyrochka (09.24.15 19:36)

09.24.15 19:34 Balas mesej Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Avtoinformer

09.24.15 19:38 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Lentochka777

Saya seorang gadis yang rentan, sedikit
itu - segera menangis. dan kemudian
dengan mata yang terkoyak
sukar difahami oleh siapa
dipukul dengan sekop..

09.24.15 19:53 Balas jawatan Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Lubitel75

09/24/15 20:17 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) oleh Anyrochka

09.24.15 09:22 PM Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) oleh Lentochka777

Saya seorang gadis yang rentan, sedikit
itu - segera menangis. dan kemudian
dengan mata yang terkoyak
sukar difahami oleh siapa
dipukul dengan sekop..

09.24.15 21:31 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Lentochka777

"Sekiranya anda takut menjadi gemuk, pastikan untuk minum segelas wain sebelum makan - alkohol membunuh perasaan takut"


-Anda tidak akan ke sana, lampu ada di seberang sana!
-Saya tidak peduli, saya akan menyalakan milik saya!

09.24.15 21:32 Balas untuk menghantar Re: Cendawan 2015 (bahagian 2) pengguna Skromnyashka

"Sekiranya anda takut menjadi gemuk, pastikan untuk minum segelas wain sebelum makan - alkohol membunuh perasaan takut"


-Anda tidak akan ke sana, lampu ada di seberang sana!
-Saya tidak peduli, saya akan menyalakan milik saya!

09/24/15 10:47 PM Balas untuk menghantar Re: Cendawan 2015 (bahagian 2) pengguna NORDIK

09/24/15 10:49 PM Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna ekt

09.24.15 22:59 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Lubitel75

09/24/15 23:06 Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) oleh Anyrochka

09/25/15 09:21 AM Balas mesej Jamur 2015 (bahagian 2) pengguna Autoinformer

09/25/15 09:50 AM Balas untuk menghantar Re: Mushrooms 2015 (bahagian 2) pengguna Lentochka777

elvalia menyiarkan maklumat ini.
Saya fikir ia akan berguna

Botulisme kalengan berlaku kerana clostridia: patogen ini hidup di tanah dan air, tetapi dalam keadaan ini tidak berbahaya bagi manusia dengan sendirinya. Pencemaran makanan disebabkan oleh toksin botulinum, racun kuat yang dihasilkan clostridia ketika membiak di persekitaran tanpa udara. Itulah sebabnya makanan dalam tin adalah persekitaran yang ideal untuk perkembangan botulisme. Ruang tanpa udara terbentuk di bawah penutup tin, di mana bilangan bakteria anaerob mula meningkat dengan cepat.

Botulisme pada cendawan menimbulkan bahaya terbesar, kerana jamur dalam tin selalu berada dalam kumpulan risiko pertama untuk jangkitan. Sangat mudah mendapat keracunan cendawan: cukup untuk memakan cendawan masin, yang tidak cukup dibersihkan dari zarah tanah, dan kemudian dimasukkan ke dalam balang yang tidak disterilkan sepenuhnya.

Agar cendawan dalam tin tidak menyebabkan kematian seseorang, anda mesti mematuhi peraturan keselamatan dengan ketat semasa menyediakannya. Bank mesti disterilkan dan ditutup dengan teliti untuk mengelakkan pertumbuhan bakteria. Sekiranya tin bocor, kemungkinan makanan dalam tin akan merosakkan..

Sebilangan orang lebih suka cendawan acar panas, menuangkannya dengan perapan mendidih supaya makanan dalam tin dapat dimakan dengan segera. Agar makanan dalam tin tersebut tidak membahayakan kesihatan, makanan mestilah disimpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sepuluh hari. Hanya dalam kes ini racun dimusnahkan. Sekiranya masin kering jangka panjang, cendawan mesti berdiri di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sebulan..

Semua mengenai penyakit kombucha dan bagaimana ia dapat disembuhkan

Apa penyakit kombucha, apakah mungkin untuk menyembuhkannya dan apa yang harus dilakukan untuk ini? Adakah anda berminat dengan jawapan kepada soalan-soalan ini? Kemudian anda telah sampai ke alamat yang betul!

  1. Mengenai faedah dan penanaman
  2. Seperti apa cendawan yang sakit?
  3. Lubang dan air mata
  4. Acuan
  5. Bintik gelap
  6. Rumpai laut
  7. Serangga
  8. Tidak tumbuh
  9. Di bahagian bawah atau ke sisi
  10. Tidak berkarbonat
  11. Membengkak

Mengenai faedah dan penanaman

Sejak zaman dahulu lagi, orang telah menggunakan kombucha untuk membuat minuman menyegarkan yang lazat dengan khasiat perubatan. Teh kvass mengandungi asid, vitamin dan enzim yang berguna untuk kesihatan manusia. Ia digunakan untuk mengobati penyakit gastrointestinal, aterosklerosis, untuk memperkuat imuniti dan sebagai anti-radang dan antiseptik..

Dan walaupun cendawan itu sendiri mempunyai sistem pertahanan diri dan regenerasi yang baik, sayangnya, ini, seperti yang sering disebut, "doktor di bank," boleh jatuh sakit sendiri.

Seperti yang telah ditunjukkan oleh praktik, semua pelanggaran yang berkaitan dengan pertumbuhan dan perkembangan medusomycete (ini adalah nama saintifiknya) biasanya terjadi karena kesalahan pemilik jamur, ketika peraturan dan undang-undang untuk perawatan dan pembiakannya tidak dipatuhi. Untuk memastikan bahawa cendawan selalu dalam keadaan sihat dan hanya memberi manfaat kepada pemiliknya, kami akan mempertimbangkan kemungkinan penyakit kombucha dan rawatannya juga akan dianalisis secara terperinci.

Seperti apa cendawan yang sakit?

Untuk memahami bahawa kita mempunyai cendawan yang sakit di hadapan kita, kita mesti terlebih dahulu memahami seperti apa kombucha yang sihat. Oleh itu, semua penyimpangan akan menunjukkan perubahan dalam proses dalaman koloni kulat dan bakteria asid asetik ini..

Cendawan, dalam keadaan normal, mempunyai tekstur tahan homogen, mirip dengan ubur-ubur ketika disentuh. Warna pinggan boleh berbeza dari susu hingga kuning air. Warnanya juga mesti seragam.

Sekiranya ubur-ubur teh mempunyai lubang, lubang, cetakan, atau kecacatan lain yang mudah dilihat oleh mata, ini menunjukkan bahawa kombucha sudah tidak berfungsi. Pertimbangkan pelbagai jenis penyakit kulat dan cara menghilangkannya.

Lubang dan air mata

Kombucha yang bocor tidak dapat digolongkan sebagai ubur-ubur yang sihat, tetapi sukar juga untuk menyebutnya sakit. Selalunya, air mata dan lubang di piring terbentuk akibat kerosakan mekanikal, misalnya, kerana pengendalian ceroboh atau jika tin dengan minuman tidak sengaja pecah dan piring cendawan terkena serpihan.

Juga, seseorang mungkin sengaja membuat sayatan pada ubur-ubur teh jika perlu dikeluarkan dari bekas yang lehernya terlalu sempit..

Sekiranya kebetulan kombucha pecah, anda hanya perlu meletakkannya dalam sedikit larutan teh manis segar sehingga cecair hanya sedikit menutupi permukaan, dan tidak menyentuhnya selama beberapa hari. Medusomycete mempunyai sifat regeneratif yang kuat yang tidak hanya bertindak pada luka manusia, tetapi juga pada dirinya sendiri. Oleh itu, selepas beberapa ketika, plat akan pulih dengan sendirinya..

Acuan

Ia juga berlaku bahawa jamur berubah menjadi hitam di atas atau bintik-bintik biru-hijau muncul di permukaannya - ini adalah acuan. Ia timbul kerana pelbagai sebab:

  • balang tidak steril;
  • kain kasa kotor, yang menutupi leher tin;
  • semasa menyeduh teh dengan perisa digunakan;
  • tangan belum cukup dicuci jika terkena kulat.

Adakah mungkin menghidupkan cendawan dalam kes ini? Tidak selalu. Secara amnya, jamur berbahaya bagi kesihatan manusia dan sangat tidak digalakkan untuk memakan minuman yang terdapat spora. Sekiranya anda melihat kemasukan acuan kecil, maka pinggan masih boleh dihidupkan semula - hanya bilas dengan air mengalir bersih dan keluarkan lapisan yang rosak atas, dan kemudian letakkan di dalam teh baru yang baru diseduh.

Sekiranya sebahagian besar cendawan ditutup dengan acuan atau hampir reput sepenuhnya, dalam hal ini, hanya tinggal membuang ubur-ubur teh.

Kadang-kadang lapisan putih nipis terbentuk di pinggan, yang keliru keliru dengan acuan. Sebenarnya, jika cendawan berubah menjadi pucat, itu hanya bermaksud mencuci terlalu kerap..

Bintik gelap

Sekiranya kombucha tiba-tiba menjadi gelap, ini menunjukkan bahawa ia telah terbakar. Ini boleh berlaku sekiranya:

  • pinggan itu diletakkan di dalam teh yang terlalu panas;
  • biji-bijian gula atau daun teh jatuh langsung pada cendawan.

Juga, plat boleh menjadi coklat, dan larutan menjadi keruh jika infus tidak diperbaharui untuk jangka masa yang lama. Dalam kes ini, menjadi terlalu kuat, kepekatan asid asetik meningkat dan kvass teh menjadi keruh..

Agar cendawan tidak hilang, anda perlu berhati-hati memisahkan lapisan gelap dari itu, bilas dan letakkan dalam larutan baru..

Rumpai laut

Kadang-kadang alga biru-hijau mungkin muncul dalam balang dengan teh kvass (mereka tidak boleh dikelirukan dengan benang ragi di bahagian bawah pinggan). Ganggang dapat muncul jika rejim suhu dilanggar, misalnya, jika balang berada di tingkap dan sinar matahari langsung jatuh di cendawan, atau sebaliknya, bekas berada di tempat yang terlalu sejuk dengan suhu di bawah 18-19 darjah.

Sebenarnya, penampilan alga tidak menunjukkan bahawa kombucha sedang mati. Satu-satunya bahaya yang mereka bawa ke medusomycete adalah mereka mengambil nutrien dari itu dan, sebagai akibatnya, jamur berhenti tumbuh.

Untuk mengembalikan pertumbuhan normal kulat, anda perlu mengeluarkan alga yang terbentuk dan bilas pinggan dengan teliti.

Serangga

Pada musim panas, beberapa pemilik kombucha dapat menemukan "penceroboh" di dalam balang: pelbagai serangga dan penahan buah. Mereka sangat aktif pada musim bunga dan musim panas semasa berbunga dan masak pokok buah-buahan. Mereka tiba di dalam tin dengan minuman manis dengan tujuan untuk mendapatkan nutrien berharga..

Penerbangan mereka berakhir dengan lalat buah dewasa meletakkan larva mereka di dalam balang, yang setelah 2 minggu akan berubah menjadi midges baru. Sudah tentu, meminum minuman seperti itu, di mana larva serangga hidup, berbahaya bagi kesihatan. Oleh itu, semua cecair mesti disalirkan, dan cendawan itu sendiri mesti dibuang, kerana larva yang tidak dapat dilihat pada mata mungkin kekal di dalam.

Untuk mengelakkan situasi dengan "tetamu terbang" berulang, anda perlu mengikuti langkah-langkahnya:

  • sentiasa tutup leher balang dengan kain kasa;
  • jangan simpan bakul buah di sebelah bekas.

Tidak tumbuh

Kadang kombuchevodov pemula (mereka yang terlibat dalam penanaman cendawan) berhadapan dengan kenyataan bahawa cendawan muda tidak bertambah besar. Mengapa kombucha tidak tumbuh? Biasanya ini disebabkan oleh hakikat bahawa pemilik cendawan terlalu bersemangat untuk pergi dan mula membilasnya terlalu kerap..

Medusomycete muda memerlukan sehingga 8-10 minggu untuk mendapatkan jisim yang diperlukan untuk hidup dan menjadi lebih kuat. Sekiranya anda mula membilasnya dalam tempoh pematangan ini, cendawan tidak akan tumbuh tebal.

Di bahagian bawah atau ke sisi

Ia juga berlaku bahawa cendawan muda tidak naik selepas pemindahan. Ini normal, dia memerlukan beberapa hari untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dan mendapatkan nutrien. Sebaik sahaja ragi telah menyerap jumlah gula yang mencukupi dan proses penapaian aktif bermula, gelembung gas yang dilepaskan akan muncul, yang akan menaikkan ubur-ubur teh ke permukaan balang..

Sekiranya cendawan, yang sebelumnya terapung di permukaan, tenggelam ke dasar, maka alasannya ialah balang itu diletakkan di ruangan di mana suhunya jauh lebih rendah daripada yang disarankan (23-25 ​​darjah).

Sekiranya cendawan dewasa tiba-tiba mengambil kedudukan tegak, ini mungkin bermaksud bahawa balang di dalamnya disimpan terlalu ketat untuknya.

Tidak berkarbonat

Sekiranya kombucha berhenti berkarbonat, ini bermakna leher balang tidak ditutup dengan kain kasa dengan selamat dan semua karbon dioksida yang terbentuk semasa proses penapaian padam. Agar proses karbonasi dapat menormalkan, anda perlu menambahkan 2-3 lapisan kain kasa dan betulkan pada leher bekas (anda boleh menggunakan tali getah atau tali).

Membengkak

Ia berlaku bahawa kombucha membengkak di dalam balang. Ia tidak menakutkan, anda hanya perlu mengeluarkan bekas dari cahaya matahari langsung dan jangan menyimpan balang di dalam bilik yang terlalu panas. Sekiranya cendawan bengkak, setelah meletakkannya dalam keadaan yang lebih sesuai, bilas dan bancuh larutan teh segar..

Sekiranya kombucha jatuh sakit, ia hampir selalu dapat disembuhkan. Tetapi agar dapat berfungsi untuk waktu yang lama, ia mesti dijaga dengan teliti dan semua norma penyediaan dan penyelenggaraannya harus dipatuhi. Maka medusomycete akan sihat dengan sendirinya dan akan dapat meningkatkan kesihatan pemiliknya..

Penyakit cendawan tiram dan penyebabnya

Sebenarnya, cendawan tiram tidak terlalu aneh dan tidak mudah diserang penyakit. Perubahan atau perubahan bentuk cendawan tiram yang dilihat oleh penanam cendawan mempunyai sebab yang sama sekali berbeza, dan penyakit adalah akibat dari sebab-sebab ini dan paling sering terjadi pada badan buah mati..

Jadi, selalunya, masalah dengan bentuk dan penampilan badan cendawan berbuah muncul sebagai akibat:

1. Penyimpangan dari parameter optimum di ruang berbuah:

-Fluktuasi suhu dan kelembapan yang tajam boleh menyebabkan kematian primordia kulat (primordia) akibat melekat atau mengering (sama ada primordia atau cendawan sendiri kering) - lihat foto dan keterangan kepada mereka.

-Kekurangan udara segar, pengumpulan karbon dioksida berhampiran tandan menyebabkan ubah bentuk badan buah yang berbuah:

  • terlalu panjang kaki dan topi kecil;
  • melipat penutup cendawan ke dalam tiub;
  • tubercles, retakan, pertumbuhan pada topi, patah dan kecacatan lain dari badan buah;

- Pengudaraan yang tidak teratur (tiupan cendawan yang lemah atau kuat):

  • menguning badan buah. Sekiranya cendawan tiram berubah menjadi kuning dan layu, selain peniupan yang kuat, ini dapat terjadi kerana kekalahan cendawan oleh larva nyamuk cendawan dan midges (lihat di bawah),
  • pengeringan atau pelapukan cendawan, maka tepi penutup cendawan tiram boleh berubah menjadi coklat dan retak. Keretakan juga boleh disebabkan oleh kelembapan tinggi di ruang tumbuh, tetapi kemudian tepi cendawan mulai pecah setelah memetik dan semasa penyimpanan..

Anda dapat melihat bagaimana cendawan tiram melihat kelembapan tinggi yang berterusan dengan mengklik pada foto ke-8 galeri kami, yang terletak di bawah, tepat di bawah teks ini. Foto itu disebut "kaki tebal" - dan memang, ketika terendam air, cendawan tiram tidak dapat menguap kelembapan secara optimum, sehingga luas piring tumbuh, membentuk kaki tebal dan menyebabkan tutupnya melipat. Badan berbuah juga memutar rekod ke luar, menyembunyikan topi - kelihatan seperti gramofon.

- Tompok dan bintik kuning, merah atau coklat, yang kemudiannya dapat bergabung menjadi satu titik besar di permukaan cendawan. Pembentukan noda pada cendawan tiram boleh terjadi akibat titisan air pada cendawan semasa penyiraman atau kecacatan substrat apabila jangkitan bakteria pada blok terjadi.
Untuk sebab tertentu, penanam cendawan menganggap titik dan bintik-bintik pada penutup cendawan tiram sebagai bakteriosis.

Untuk mengesahkan bakteriosis pada cendawan tiram, anda perlu melakukan analisis bakteriologi, yang akan menunjukkan kehadiran jenis bakteria tertentu - Pseudomonas tolaasii. Tanpa analisis, anda boleh mencuba menentukan bakteriosis dengan sentuhan (titiknya berlendir atau pulpa jatuh di bawah tekanan, seperti kapas) dan melalui bau. Sekiranya anda menguli cendawan yang terkena di tangan anda, ia akan berbau sangat tidak menyenangkan. Tetapi sumber ini (aroma manusia) sangat tidak boleh dipercayai.

Sekiranya tidak ada pseudomonas, ini bermaksud bahawa ini hanyalah jangkitan jamur atau bakteria yang berkembang pada kulat yang mati sebelumnya..

Cara mengatasi bakteriosis sebenar yang dibaca di sini.

Mari pertimbangkan beberapa kerosakan cendawan tiram dengan lebih terperinci:

Pelbagai ubah bentuk badan berbuah (penampilan kulat) yang disebabkan oleh pemeluwapan.

1. Pemeluwapan yang tidak kelihatan.

Sekiranya ini adalah kes terpencil -

menyebabkan kemunculan sisik kecil di permukaan penutup (klik pada foto, sisik ini akan dapat dilihat dengan jelas) Mengupas adalah lapisan mati seluruh kulit, yang mati ketika cendawan masih sangat kecil. Kemudian dia terus tumbuh, dan lapisan sel mati atas hanya terkoyak dari kenyataan bahawa jamur bertambah besar - dan sisa-sisa lapisan mati ini kita lihat dalam bentuk timbangan.

Sebilangan orang menyebut fenomena ini sebagai "tukul air", tetapi ia menampakkan dirinya secara berbeza. Di bawah ini kita akan mempertimbangkannya.

Dengan kehilangan berulang dari lapisan kondensat yang paling nipis, cendawan tidak mempunyai masa untuk menguap kelembapan mereka sendiri, sebahagian mati, sebahagian melengkung atau meregang dan kelihatan seperti dalam foto ini (kiri)

Mengapa ini berlaku dijelaskan secara terperinci dalam artikel ini..

Dalam kes foto ini, masalahnya bertambah buruk oleh aliran udara yang tidak mencukupi (arus udara lemah). tidak ada saluran udara di dalam ruang. Baca mengenai perkara ini di bawah dalam artikel.

Juga, dari kelembapan berlebihan pada primordia cendawan tiram, bunga putih mungkin muncul. Selalunya berlaku bahawa primordia kecil di tahap phlox (cendawan berdiameter 1-1,5 cm) sudah mati, dan sejenis acuan yang kelihatan seperti bulu putih telah menetap di penutup lembap.

2. Pemeluwapan pada lapisan substrat substrat.

Sekiranya air dilepaskan antara filem dan substrat pada hari-hari terakhir inkubasi, sebelum primordia muncul, maka cendawan mungkin kelihatan seperti dalam foto di sebelah kanan.

Lebih-lebih lagi, pada satu blok, kemungkinan besar, semua primordia akan berpintal, dan pada blok yang berdekatan - normal.
Untuk menentukan penyebabnya, anda boleh membuat sayatan di blok dan melihat apakah ada air di bawah filem.

Masalah pengudaraan:
  1. Aliran udara yang lemah kerana kekurangan saluran udara atau kerana diameter saluran udara, cawan dan / atau daya kipas yang dikira secara tidak betul.

Dalam keadaan seperti itu, CO2 menyelimuti cendawan jamur dan cendawan mula melipat penutupnya. Semakin banyak cendawan berkembang pada masa yang sama, bentuk kelompok cendawan semakin pelbagai. Semasa cuba menerangkan bentuk ini, penanam cendawan menggunakan ungkapan seperti "cendawan tiram berbentuk seperti saksofon." Sebilangan orang berpendapat bahawa cendawan tiram menjadi seperti gramofon..

Walau apa pun, objek apa pun yang mengingatkan anda tentang cendawan di foto di sebelah kiri, perlu diketahui bahawa ia menderita arus udara yang lemah dan sejumlah besar CO2.

Ketika primordium baru mula tumbuh, bahagian bawah drus dibasuh oleh aliran lemah lebih baik daripada yang atas, sehingga cendawan bawah tumbuh lebih cepat dan secara beransur-ansur menyekat akses aliran ke cendawan atas. Oleh itu, cendawan atas berhenti menguap air dalam jumlah yang diperlukan dan mati. Selepas itu, mereka sering reput - kelembapan berlebihan telah terkumpul di badan buah mereka..

Kebetulan terdapat sedikit cendawan di dalam ruangan, dan alat tersebut menunjukkan bahawa CO2 adalah normal. Kemudian cendawan bawah kelihatan normal, tetapi mempunyai penutup yang agak nipis. Tetapi lebih kerap daripada itu, aliran yang lemah tidak dapat mengatasi penyingkiran CO2, oleh itu, walaupun cendawan yang lebih rendah bertahan, mereka menarik kakinya, memusingkan topi, atau menggulung ke dalam tiub, memaparkan plat (pada foto ketiga, ini jelas kelihatan, klik).

Masalah iklim mikro

- jika kelembapan yang tinggi di dalam ruangan turun dengan mendadak sebanyak 5-7%, dan kemudian pulih kembali, pecahnya tisu dalaman badan buah jamur mungkin berlaku kerana perubahan mendadak dalam kadar penyejatan..

Akibat dari peristiwa ini, garis-garis yang bersimpang-siur (retakan yang dipenuhi dengan tisu mati jamur) terbentuk di badan cendawan tiram..

Oleh itu, sebilangan pemetik cendawan menyebutnya "tukul air" dengan analogi dengan fakta bahawa tukul air yang sebenar juga menyebabkan pecah dan keretakan pada paip..

- Bagaimana kekurangan kelembapan mempengaruhi cendawan tiram.

Sekiranya tidak ada cuaca, tetapi hanya ada kelembapan umum di ruang tumbuh, maka bagaimana ini mempengaruhi perkembangan cendawan tiram?

Dengan apa yang disebut "inkubasi kering", jika jadual pertumbuhan kelembapan di inkubator tidak dipatuhi, primordia mungkin tidak muncul sama sekali. Kelembapan minimum di mana ia terbentuk adalah 78%, tetapi walaupun dengan kelembapan seperti itu, anda dapat memperoleh primordia yang lemah dengan kelewatan yang lama. Kandungan kelembapan optimum untuk penampilan primordia jauh lebih tinggi - 90-93%. Kemudian kelembapan mesti diturunkan menjadi 86-89%, bergantung pada ketegangan dan suhu.

Sekiranya kelembapan lebih rendah daripada 86%, (pada kadar 16-17 darjah) primordia mula tumbuh, mereka kekurangan kelembapan, dan mereka mungkin menjadi ringan, atau berhenti tumbuh. Cendawan yang lebih tua mula membungkus penutupnya. Tetapi tidak naik, tetapi sebaliknya - ke bawah. Oleh itu, mereka berusaha untuk mengelakkan penyejatan berlebihan dari piring cendawan dan melindungi spora yang tumbuh..

Pada tandan (klik untuk membesarkan) anda dapat melihat kerosakan dari tukul air dan dari kelembapan rendah - penutupnya diturunkan, setiap jamur mempunyai jalur radial gelap.

Oleh itu, kami menekankan sekali lagi:

Semua perubahan iklim mikro di ruang tumbuh mesti dilakukan secara beransur-ansur:

  • perlu menaikkan / menurunkan suhu dan kelembapan tidak lebih dari 1-2 darjah (%) setiap 8 jam.
  • buka / tutup peredam udara segar - tidak lebih dari 5% setiap 8 jam. (Dalam hal kontrol manual. Automasi mengatur proses ini secara saling berkaitan, menurut algoritma tertentu)
2. Kehadiran larva gnats cendawan, midges dan parasit cendawan tiram lain di blok

Boleh menyebabkan pengelupasan dan kekuningan kelompok cendawan tanpa sebab yang jelas. Sering kali, penanam cendawan tidak memberi perhatian kepada satu-satunya individu yang terbang, dan larva membiak di dalam blok tanpa terbang dari situ. Oleh itu, jika cendawan anda mulai berkerut dan layu, keluarkan tandan dan periksa alasnya dengan kaca pembesar..

Mungkin anda akan menjumpai bahagian yang digerogoti di sana atau larva itu sendiri, yang kelihatan seperti cacing. Juga pertimbangkan slot itu sendiri (lubang di blok) dari mana anda mengeluarkan sekumpulan mati - mungkin ada juga belatung kecil yang kelihatan seperti cacing - putih, oren atau merah jambu.

Sekiranya cendawan itu sendiri ditutup dengan titik-titik merah (berkarat) yang tersebar merata ke seluruh penutup, cari juga larva
Baca Cara Menghilangkan Gnats dan Midges Cendawan.

3. Slug, seperti parasit cendawan tiram yang lain, boleh merosakkan kulat

Kerosakan kelihatan seperti dalam foto di sebelah kiri.

Lingkaran dan anak panah menunjukkan tempat di mana cendawan digerogoti..

Sukar untuk menangani siput dengan sediaan kimia, kerana cendawan tumbuh di dalam sel dan tidak sepenuhnya jelas dari mana datangnya siput.

Oleh itu, sebagai permulaan, cubalah menyingkirkan mereka dengan cara rakyat - dengan garam. Sebaiknya cari sebilangan slug dan taburkan garam terus ke atasnya. Tetapi jika anda tidak melihat moluska itu sendiri, tetapi hanya jejak aktiviti mereka (cendawan yang digigit), cuba tuangkan garam di sepanjang barisan di mana terdapat gigitan. Garam menyedut cecair dari badan mereka, dan mereka menjauh dari tempat ini..

Sekiranya slug sangat berbahaya, anda boleh mencuba kamera di luar, di antara tanah dan dinding, di tempat di mana ia boleh merangkak, dengan bahan kimia yang direka khas untuk menangani slug.

Ngomong-ngomong, kucing juga boleh menggigit cendawan, tetapi mereka menggerogoti kawasan yang luas, dan pada mulanya mereka dapat meninggalkan dua lubang kecil yang terletak di sebelah cendawan - inilah jejak taringnya. Mereka. mereka semacam "kompos" cendawan dengan menggigitnya. Dan kemudian mereka memutuskan sama ada mahu makan lebih jauh atau tidak..

Kenapa terdapat bunga putih dan bintik-bintik melekit di Pokok Wang saya

Nama antarabangsa:

Sinonim:

Kerumitan:
Kitaran pembangunan:
Mod cahaya:
Mod penyiraman:
Suhu:
Tanah:
Ciri utama:

Warna dedaunan

Warna tunas

Saiz bunga

Domain:
Kerajaan:
Jabatan:
Kelas:
Pesanan:
Keluarga:
Genus:

Tompok-tompok putih dan plak di Pokok Wang (Crassula Ovata) adalah masalah biasa dan boleh merosakkan penampilan tanaman yang paling indah. Nasib baik, mengenal pasti punca dan menangani masalah ini lebih mudah daripada yang anda fikirkan..

  1. Sebab-sebab kemunculan titik-titik perak putih di daun Lemak
  2. Apa yang perlu dilakukan dengan cendawan tepung
  3. Garam berlebihan: apa itu dan bagaimana menyingkirkannya
  4. Bagaimana menangani dan bagaimana merawat jangkitan wanita Lemak dengan serangga
  5. Apa yang perlu dilakukan sekiranya muncul bulu kapas seperti bulu kapas
  6. Cara memproses hama labah-labah di Crassula
  7. Perosak yang kurang biasa
  8. Mencegah masalah dengan penjagaan yang betul
  9. Pencahayaan
  10. Menyiram
  11. Suhu
  12. Video berguna

Acuan, seperti cendawan tepung, pengeluaran garam yang berlebihan, atau serangan serangga, boleh menjadi sebab utama munculnya mekar putih pada daun Lemak. Panduan kami akan membantu anda mengembalikan kesihatan dan penampilan yang optimum pada bunga anda. Baca lebih lanjut mengenainya di bawah..

Sebab-sebab kemunculan titik-titik perak putih di daun Lemak

Hanya ada tiga sebab utama munculnya lapisan putih atau keperakan pada daun tanaman: cendawan serbuk atau asbak, garam berlebihan di dalam air, dan serangan serangga. Jarang sekali, tumbuhan akan melepaskan lilin epikutikular (penghalang semula jadi terhadap kerosakan akibat sinar matahari). Tetapi ini jarang berlaku..

Apa yang perlu dilakukan dengan cendawan tepung

Cendawan serbuk adalah penyebab berlakunya bintik putih. Acuan putih ini adalah penyakit kulat yang biasanya menyerang tanaman dalaman. Apabila kulat ini menjangkiti tumbuhan, ia membentuk bintik-bintik putih kecil dan bulat di bahagian bunga yang lebih luas..

Manifestasi cendawan serbuk. Foto digunakan sebagai ilustrasi. Sumber: Yandex.Gambar

Crassula mempunyai bintik-bintik ini di daun. Pada peringkat selanjutnya, cendawan tepung dapat dikenal pasti oleh filamen cendawan berbulu yang menyebar di sepanjang batang. Pertumbuhan cendawan serbuk difasilitasi oleh cahaya dan suhu yang rendah, peredaran udara yang buruk, dan kelembapan yang tinggi..

Sekiranya mungkin untuk mengenal pasti cendawan tepung pada tahap awal, rawatannya berjalan dengan mudah. Cukup semburkan larutan satu sudu besar baking soda, satu sendok teh sabun buatan sendiri, dan 3-4 liter air ke daun. Gunakan setiap hari sehingga bintik-bintik putih hilang.

Garam berlebihan: apa itu dan bagaimana menyingkirkannya

Pokok wang adalah tanaman lezat yang menyimpan sebahagian besar airnya di daunnya yang berdaging. Sekiranya anda menyiram tanaman anda dengan air yang tinggi garam, ia boleh menyebabkan bintik-bintik putih atau mekar..

Mekar putih juga berlaku semasa menyiram dedaunan pokok. Foto digunakan sebagai ilustrasi. Sumber: Yandex.Gambar

Crassula cuba mengembalikan keseimbangan kandungan garam di dalam daun, sehingga menghilangkannya melalui liang. Malangnya, plak ini sangat mirip dengan tahap awal penampilan cendawan serbuk. Penyiraman dari atas juga dapat menyebabkan noda pada daun bunga: air menguap dan hanya meninggalkan garam pada daun.

Cara termudah untuk menentukan apa yang anda hadapi adalah dengan mengelap daun dengan kain lembap dan tunggu seminggu. Sekiranya bintik-bintik itu muncul kembali dan kelihatan seperti jamur lembut, kemungkinan besar cendawan serbuk. Garam tidak dapat dilepaskan begitu cepat.

Bagaimana menangani dan bagaimana merawat jangkitan Wanita Berlemak dengan serangga

Serangga serangga menyebabkan klorosis Pokok Wang. Klorosis berlaku apabila tumbuhan tidak menghasilkan klorofil dengan betul dan daun mula kehilangan warna dan gugur. Bug kutu dan hama labah-labah boleh menyebabkannya (penting untuk mengambil kira perbezaan kaedah menangani perosak ini).

Apa yang perlu dilakukan sekiranya muncul bulu kapas seperti bulu kapas

Mealybugs adalah salah satu serangga yang paling biasa menyerang Crassula. Anda boleh mengenal pasti mereka dengan penampilan mereka (pepijat putih rata kecil). Mereka biasanya cuba bersembunyi di lipatan tanaman..

Cacing boleh bersembunyi di lipatan Succulent. Foto digunakan sebagai ilustrasi. Sumber: Yandex.Gambar

Ubat yang popular untuk cacing adalah alas kapas yang diberi alkohol. Lap sahaja tempat di mana serangga dan telurnya berkumpul. Langkah pencegahan melibatkan penyemburan campuran alkohol dan air terus ke semak setiap hari selama satu bulan.

Cara memproses hama labah-labah di Crassula

Tungau labah-labah adalah labah-labah merah kecil yang masuk ke dalam tanah. Anda boleh mengenalinya dengan bintik-bintik putih di daun anda. Pada peringkat kemudian, jaring laba-laba terlihat pada daun dan batang bunga. Sekiranya dibiarkan, ia akhirnya akan mematikan tanaman tersebut..

Tungau labah-labah mikroskopik. Foto digunakan sebagai ilustrasi. Sumber: Yandex.Gambar

Untuk menentukan sama ada hama labah-labah menyebabkan masalah, goncangkan tanaman di atas kertas dan cari titik merah di atasnya. Sekiranya anda menjumpainya, mulailah merawat tanaman dengan alkohol setiap tiga hari selama sebulan. Ini akan membunuh kutu dan telurnya..

Perosak yang kurang biasa

Aphids dan thrips juga boleh menyebabkan bintik-bintik putih di Crassula. Anda boleh mengatasinya dengan cara yang sama - hanya semburkan bunga dengan campuran air dan alkohol. Terus lakukan ini sehingga masalah itu hilang..

Nota! Tidak disyorkan untuk menggunakan racun serangga tradisional di Tolstyanka. Selalunya menyebabkan kerosakan pada daun halus..

Mencegah masalah dengan penjagaan yang betul

Sekiranya anda melihat bintik-bintik putih di Pokok Wang dan dapat menentukan penyebabnya, bunga anda selangkah lebih dekat untuk kesihatan! Tetapi, untuk mengelakkan masalah ini berulang, penting untuk merawat dan menjaga Succulent anda dengan betul..

Pencahayaan

Crassula memerlukan cahaya matahari yang terang setiap hari sekurang-kurangnya 4 jam. Sekiranya ini tidak dapat dipastikan, tanaman akan mula meregang dan mudah diserang perosak. Keadaan cahaya rendah juga mendorong pertumbuhan cendawan serbuk. Oleh itu, letakkan bunga anda di tingkap sebelah selatan.

Menyiram

Sentiasa perhatikan permukaan tanah kering sebelum disiram semula. Wanita gemuk memerlukan kelembapan yang lebih sedikit daripada tanaman rumah tradisional. Di samping itu, penurunan jumlah kelembapan di tanah mengganggu perkembangan dan pertumbuhan kulat. Penyiraman yang betul adalah salah satu kemahiran yang paling sukar dan penting ketika merawat tanaman dalaman..

Suhu

Pastikan anda memberikan cahaya terang yang cukup untuk bunga anda, elakkan kelembapan berlebihan, dan pastikan suhu bilik terjaga antara 18-24 ° C. Ini akan mengelakkan timbulnya mekar putih pada daun dan menanam pokok yang sihat. Pastikan keadaan Pokok Wang sesuai dengan keadaan yang sesuai dengan bunga.

Video berguna

Kami mengesyorkan menonton video menarik yang menggambarkan penyakit dan perosak succulents yang biasa:

Berkongsi bahan di rangkaian sosial, tinggalkan komen!

Nilaikan artikel, kongsi bahan dengan rakan di rangkaian sosial, dan juga luahkan pendapat anda dalam perbincangan di bawah!

Titik putih pada cendawan

Saya memutuskan bahawa kadang-kadang perlu untuk menuliskan masalah yang timbul dan penyebabnya (dan, lebih baik, penyelesaian).
Contohnya: sebilangan cendawan tumbuh pada penutupnya.
Ini adalah cendawan baru. :) Dalam tempoh berbuah, tidak kira seberapa keras mereka mencuba mengeluarkan cendawan hingga matang, masih ada perselisihan di udara (sebab itulah perlu bahawa pekerja di sel menggunakan alat pernafasan! Pertikaian menyebabkan reaksi alergi yang kuat).
Spora yang tertangkap pada cendawan merasakan medium nutrien. Lagipun, cendawan ini berkhasiat untuk mereka seperti jerami. Dan dengan penurunan suhu yang mendadak, mereka langsung tumbuh.
Hawa sejuk yang kuat di luar (dari -4 hingga -31 per malam) mempengaruhi suhu di udara bekalan dan, akibatnya, di dalam sel. Suhu di ruang melonjak beberapa darjah dan cendawan berjaya bertindak balas, walaupun automasi dengan cepat membetulkan iklim.
Akibatnya, fenomena itu tidak besar, tetapi satu setengah persen cendawan dari satu gelombang tumbuh dengan pertumbuhan. Anda boleh makan cendawan ini, ia tidak berbeza dengan yang lain. Tetapi penampilan mereka sudah tidak dapat dipasarkan, anda tidak dapat menjelaskan sifat fenomena tersebut kepada semua pembeli. Oleh itu, cendawan seperti itu dibawa oleh pekerja ke rumah mereka, mereka akan memakannya sendiri.

Kami menemui fenomena lain yang serupa. Dari satu kedai mereka menghantar gambar cendawan kami dengan komen "Acuan telah hilang!"
Acuan pada cendawan berwarna hijau atau hitam, dan di sini terdapat bulu putih (di bawah gambar). Ini juga adalah spora yang bercambah dan juga disebabkan oleh ketidakpatuhan rejim suhu..
Apabila kita mengumpulkan cendawan, secara beransur-ansur ia melalui tahap dari 15 darjah hingga 3 darjah (tidak tiba-tiba, tidak mengejutkan!). Kami juga memerhatikan suhu semasa menghantar. Sebagai contoh, dalam keadaan sejuk, kita memanaskan kotak van sebelum memasukkan cendawan. Secara amnya, cendawan disimpan pada suhu yang sama sepanjang masa.
Tetapi nampaknya di kedai itu, cendawan tidak segera dimasukkan ke dalam peti sejuk, tetapi tetap hangat selama beberapa jam (spora hidup) dan kemudian dimasukkan ke dalam peti sejuk (perselisihan bertambah).
Secara amnya, ia juga boleh dimakan dan juga tidak dapat dipasarkan.

Botulisme pada cendawan

Terdapat lelucon gelap seperti itu: seseorang sakit dengan botulisme hanya sekali seumur hidup. Dan ada dua penjelasan untuk fakta ini - sama ada penyakit itu berakhir dengan kematian, atau seseorang yang telah sembuh, tetapi takut mati menjadi sangat berhati-hati dan tidak pernah lagi makan makanan, sekurang-kurangnya sedikit mencurigakan.

  1. Sedikit sejarah
  2. Apa itu botulisme pada cendawan
  3. Mengenai punca, atau dari mana botulisme pada cendawan berasal
  4. Botulisme pada cendawan masin dan acar
  5. Cara mengelakkan botulisme semasa mengawetkan cendawan
  6. Cara memelihara dengan betul
  7. Tanda-tanda botulisme pada cendawan kalengan
  8. Cendawan masin, kering dan botulisme, pada suhu berapa botulisme mati dalam cendawan
  9. Pencegahan

Sedikit sejarah

Botulisme hari ini biasanya disebabkan oleh cendawan kalengan buatan sendiri yang tidak berkualiti. Hingga pertengahan abad kedua puluh, ketika mereka tidak terlibat dalam pengadaan secara besar-besaran (tidak ada bekas yang sesuai, mesin penggulung khas dan penutup timah), ikan manja (kering dan asin), serta sosej, adalah sumber penyakit yang dahsyat itu. By the way, nama penyakit ini berasal dari kata Latin "botulus", yang diterjemahkan sebagai "sosis".

Sejarah telah mengekalkan episod ketika di Belgia tiga belas pemuzik, yang diundang (ironisnya) untuk bermain di pengebumian, hampir pergi ke dunia berikutnya sendiri, setelah memperlakukan diri mereka sendiri sebagai ham buatan sendiri. Namun, tiga masih tidak dapat diselamatkan, beberapa orang lagi disusui untuk waktu yang lama dan mengalami kesukaran. Tetapi pada masa itulah doktor berjaya membuat serum imun pertama, yang kemudian menyelamatkan ratusan orang yang terkena botulisme..

Apa itu botulisme pada cendawan

Bakteria penyebab penyakit hidup di dalam cendawan kalengan tertutup rapat tanpa oksigen, sambil menghasilkan racun yang mematikan. Doktor mengatakan bahawa walaupun 0.035 miligram bahan ini adalah dos yang mencukupi untuk hasil yang mematikan. Toksin berbahaya sangat tahan terhadap asid, dan juga garam yang banyak digunakan dalam pengetinan. Racun bahkan tidak takut mendidih: tiga hingga lima jam di atas dapur tidak akan memberikan kesan pembasmian kuman yang diharapkan.

Botulisme, yang diprovokasi oleh makanan dalam tin jamur yang manja, berlaku dengan kepantasan tahap yang berbeza - setelah empat jam atau setelah tiga hari. Doktor menyatakan bahawa penyakit ini cepat berbahaya. Antara simptomnya yang dapat membantu mendiagnosis dengan lebih tepat adalah gangguan penglihatan (ini tidak berlaku dengan keracunan biasa). Kemudian, pesakit mungkin kehilangan pertuturan, kelumpuhan otot akan mengubah penampilannya yang tidak dikenali, dan penyebab utama kematian adalah penangkapan pernafasan. Walau apa pun, tanpa mengira kadar perkembangan penyakit ini, masa bertentangan dengan seseorang, dan rawatan perubatan mesti segera dicari..

Menurut statistik, 84 peratus mereka dengan botulisme memakan cendawan kalengan buatan sendiri. Kepentingan selebihnya adalah "pada hati nurani" sosej dan penyediaan daging buatan sendiri.

Cendawan tin industri biasanya tidak mencurigakan kerana menggunakan kaedah suhu tinggi untuk mensterilkan cendawan..

Mengenai punca, atau dari mana botulisme pada cendawan berasal

Di manakah agen penyebab penyakit berbahaya muncul dalam balang kaca yang tidak berbahaya??

Sebab yang paling biasa adalah cendawan yang tidak dicuci dan diproses dengan buruk.
Kulat dijangkiti melalui tanah. Bacillus Clostridium botulinum mempunyai kawasan penyebaran yang sangat luas, dan spora yang terbentuk olehnya sangat tahan terhadap pelbagai pengaruh persekitaran negatif. Tiada kelembapan? Dan tidak perlu! Suhu tinggi, hingga 120 darjah celcius? Tidak menjadi masalah. Baik sinar ultraviolet atau rawatan dengan pembasmi kuman tidak baik. Perselisihan dapat terjadi di tanah selama bertahun-tahun, tidak bereaksi dengan cara apa pun terhadap perubahan musim, dan, berada di dalam kaleng timah, "dalam segala kemuliaannya" memperlihatkan intipati khianat mereka. Sekeping mikroskopik tanah yang tercemar dalam balang sudah cukup untuk menjadikan isinya mematikan.

Di ruang terkurung, dengan ketiadaan udara atmosfera, agen penyebab botulisme diaktifkan dengan cepat dan bertambah dalam kuantiti.

Suhu yang paling baik bagi mereka ialah 35 darjah. Ini bermakna menyimpan cendawan kalengan di luar peti sejuk menjadikan bahaya keracunan jelas..

Pakar memberi amaran bahawa bakteria beracun jarang menangkap keseluruhan isi balang. Biasanya mereka dikelompokkan dalam sarang, yang bermaksud bahawa keracunan tidak boleh mengancam semua orang yang telah mencuba cendawan, tetapi hanya mereka yang sudu "sarang" yang bernasib buruk. Ini menyukarkan diagnosis penyakit untuk doktor: semua orang makan makanan yang sama, tetapi hanya seorang yang jatuh sakit. Mungkin cendawan tidak ada kaitan dengan penyakit ini? Mencari punca penyakit boleh memakan masa yang sangat berharga.

Botulisme pada cendawan masin dan acar

Risiko keracunan cendawan jauh lebih tinggi jika anda berurusan dengan makanan acar atau asin. Cendawan aspen goreng dan rebus, jamur boletus, chanterelles tidak menimbulkan bahaya seperti itu. Inilah sebabnya mengapa beberapa doktor yang radikal mengesyorkan agar pengawetan harus ditinggalkan untuk memproses jenis cendawan lain..

Sekiranya anda ingin mengambil cendawan, teknologi yang cekap untuk memproses hadiah hutan dapat mengurangkan risikonya. Pertama sekali, anda tidak boleh menggulung tin dengan penutup logam: di bawahnya, bacilli yang diasingkan dari oksigen atmosfera akan mula melakukan kerja kotor mereka. Jalan keluar - lebih mengutamakan penutup plastik, ia lebih selamat dalam keadaan ini.

Selalunya, pembeli tergoda dengan cendawan acar atau masin dalam balang gulung ("Semuanya steril, selamat!") Oleh penjual di pasar dan pasar. Sangat sukar bagi seorang lelaki kota yang tidak dapat mengembara melalui hutan untuk mencari cendawan sendiri, sangat sukar untuk menahan godaan seperti itu, tetapi dia mesti! Bagaimanapun, walaupun produk yang disiapkan sendiri ternyata berbahaya untuk digunakan, apa yang boleh kita katakan mengenai produk yang disediakan oleh siapa yang tahu tangan apa. Siapa yang menjamin bahawa cendawan telah dibersihkan dengan betul dari tanah, lumut, serpihan rumput dan daun? Bagaimana jika bacilli beracun asin dan acar bersama cendawan dan boletus kegemaran anda?

Yang paling penting, tidak ada tanda-tanda di mana anda boleh mempersoalkan keselamatan cendawan asin atau acar dalam balang kaca - warna yang sihat, penampilan cantik. Satu-satunya kaedah yang berkesan adalah dengan melakukan analisis makmal. Tetapi ini mungkin berlaku apabila "kulit" tidak membenarkan "berpakaian".

Cara mengelakkan botulisme semasa mengawetkan cendawan

Kaedah yang paling mudah dan berkesan adalah melakukan tanpa tin tertutup rapat semasa pengetinan. Contohnya, lebih baik masin cendawan susu atau ombak di dalam tong kayu atau bekas serupa..

Sekiranya anda mengetam cendawan, ikuti beberapa peraturan mudah:

  • rajin membersihkan pengeluaran hutan anda dari jarum dan bumi;
  • basuh cendawan dengan betul beberapa kali, lebih baik di bawah air yang mengalir;
  • sebelum acar, rebus cendawan dua kali, dan pastikan mengalirkan air pertama;
  • penutup wap dan balang atau rebus;
  • garam dan cuka dalam pengasam diperlukan dalam jumlah yang mencukupi, kerana persekitaran berasid akan dapat melindungi aktiviti bakteria beracun.

Cara memelihara dengan betul

Untuk membuat penuaian dari pemberian hutan menyenangkan anda, anda perlu melakukan pengetinan dengan bertanggungjawab, tidak mengabaikan "perkara kecil". Kegiatan diri dalam resipi tidak dibenarkan - jika sepatutnya memasukkan sejumlah garam ke dalam pengasam dan menggunakan sejumlah asid sitrik atau asetik, cadangan ini mesti dipatuhi dengan ketat.

Sekiranya boleh mengautok jamur secara automatik, lakukanlah. Kaedah ini akan menjamin kerja rumah anda dengan baik..

Gunakan kertas perkamen, cara kuno penyegel kaleng, untuk menyediakan oksigen atmosfera dan mencegah bakteria berbahaya mengangkat kepalanya.

Elakkan resipi apabila cendawan dituangkan dengan perapan mendidih, tetapi jangan rebus atau rebus. Ini boleh membahayakan kesihatan. Sekiranya anda masih yakin dengan resipi ini dan "jangan sampai kecewa", sekurang-kurangnya pastikan cendawan disediakan dengan cara ini selama sepuluh hari dalam keadaan sejuk dan kemudian gunakannya untuk makanan. Secara amnya, jangan simpan lama, ini adalah produk yang mudah rosak.

Anda perlu menyimpan balang dengan cendawan mentega dan susu di mana tidak ada cahaya dan sejuk. Sekiranya anda tinggal di luar bandar, maka - di bilik bawah tanah. Sekiranya anda seorang penghuni bandar - di dalam peti sejuk. Suhu tidak boleh melebihi enam darjah Celsius.

Dan yang lebih penting: walaupun dalam keadaan penyimpanan yang ideal, disarankan memakannya dalam masa setahun, tidak lewat. Jika tidak, cendawan masih boleh menjadi teruk..

Sebelum menghidangkan cendawan ke meja, jangan terlalu malas mendidihnya terlebih dahulu selama setengah jam. Dan anda boleh menggunakannya bukan sebagai makanan ringan bebas, tetapi sebagai produk separuh siap - goreng atau bakar dengan penambahan beberapa produk lain.

Tanda-tanda botulisme pada cendawan kalengan

Tanda-tanda apa yang harus membuat anda risau jika anda "secara mata" menentukan kualiti kekosongan cendawan anda sebelum menghidangkan:

  • penyelesaian di mana cendawan berada telah berubah dari telus menjadi keruh;
  • penutup logam bengkak (pakar menyebut fenomena ini "pengeboman");
  • dari bahagian bawah tin, gelembung kecil bergegas ke penutup.

Walaupun harus diingat bahawa walaupun pada pandangan pertama, produk yang ideal, tanpa semua tanda berbahaya yang disenaraikan, boleh menimbulkan ancaman bagi kesihatan anda: ini adalah musuh yang berbahaya dan licik - botulisme.

Cendawan masin, kering dan botulisme, pada suhu berapa botulisme mati dalam cendawan

Cendawan masin tidak akan mendatangkan bahaya sekiranya anda memerhatikan tempoh pendedahannya sebelum makan:

  • seminggu kemudian, tetapi tidak lebih awal, anda boleh makan cendawan yang disebut sebagai asin panas;
  • selepas lima hingga enam hari - cendawan masin kering;
  • sebulan kemudian - cendawan susu masin kering;
  • dalam satu setengah gelombang gelombang asin kering.

Sekiranya anda tergesa-gesa dan mula makan cendawan masin lebih awal dari waktu yang ditentukan, ada kemungkinan besar terjadinya botulisme..

Juga penting untuk mengaduk cendawan masin ke dalam balang dari semasa ke semasa, memastikan peredaran udara yang mematikan bagi baculus botulisme..

Bagi suhu, ambang maut bagi basil beracun ialah 125 darjah. Di rumah, jika anda tidak mempunyai autoklaf, mustahil untuk menyediakan rejim suhu yang ketat..

Cendawan kering selamat dari segi botulisme. Perkara utama adalah memastikan bahawa hanya cendawan berkualiti tinggi dan tidak beracun yang dihantar untuk pengeringan. Oleh itu, seperti halnya cendawan acar, mereka tidak boleh dibeli dari penjual yang tidak dikenali..

Periksa seberapa berbahaya keracunan dengan bangku pucat, dan bagaimana ia mengancam kesihatan manusia?

Ini perlu bagi setiap orang yang memilih cendawan sendiri, gejala dan penyebab keracunan cendawan.

Pencegahan

Makan hanya cendawan yang anda yakin, kerana anda memilihnya dan memasaknya sendiri. Di restoran atau di pesta, jangan makan makanan cendawan, kerana menurut statistik, perayaan perayaan inilah yang berubah menjadi keracunan jamur.
Ingat bahawa toksin itu sangat stabil, dan jika, melalui kecuaian anda, ia berakhir di dalam balang, cuka, atau garam, atau masa tidak akan memakannya. Oleh itu, berhati-hati pada peringkat penuaian cendawan, perhatikan semua keadaan yang disyorkan.

Bakteriosis cendawan tiram

Bakteriosis cendawan tiram jarang berlaku, manifestasi bergantung pada jenis bakteria Pseudomonas yang menyebabkan penyakit ini.

Selalunya, ini adalah bintik-bintik dari pelbagai bentuk pada badan buah, mempunyai warna dari kuning air hingga coklat berkarat, menjilat dari masa ke masa, dengan bau yang tidak menyenangkan. Lihat foto di sebelah kanan dan di bawah di sebelah kiri.

Perhatikan bahawa bintik-bintik tidak mempunyai tepi yang jelas. Dengan penyakit, lisis (pembubaran) sel berlaku di bawah pengaruh mikroorganisma.

Tetapi lebih kerap penyakit ini berlaku setelah terdedah kepada lonjakan iklim. Maksudnya, menguning dan kematian cendawan tiram tidak berlaku kerana penyakit, tetapi sebaliknya:

  • pada mulanya, filem pemeluwapan (atau kelembapan tinggi pada suhu rendah) menghalang penutup cendawan daripada menguap kelembapannya sendiri secara normal,
  • cendawan mula tercekik dan mati,
  • kerana ini, proses lisis berlaku - dan pada tahap inilah pembiakan pseudomonad dapat dimulakan.

Dalam kes ini, tidak perlu memerangi bakteriosis seperti itu, tetapi untuk mewujudkan iklim mikro di dalam ruangan.

By the way, suhu yang selesa untuk pembiakan pseudomonad adalah sekitar 17 darjah dan ke atas. Dan perit ini menimpa perusahaan yang beroperasi pada musim panas.
Menguning cendawan dan kematian primordia, yang disebut tiram sebagai "jangkitan" dan "bakteriosis" - paling sering dijumpai pada musim sejuk dan pada suhu rendah.

Titik pada cendawan tiram

Titik-titik kemerahan, berkarat, coklat kemerahan atau bintik-bintik kecil pada kulit kulat dengan tepi yang jelas TIDAK bakteriosis. Tempat seperti itu timbul:

  • jika titik coklat atau berkarat pada cendawan tiram berdiameter kira-kira satu milimeter atau kurang, ini mungkin kerosakan dari serangga parasit. Cari larva di substrat, terutama di sekitar slot (perforasi), dan ikan terbang di inkubator. Pita pelekat perlu digantung di semua premis perusahaan untuk mengesan serangga tunggal walaupun tepat pada masanya.
  • lebih besar, 2-3 mm dan sering bintik-bintik tunggal disebabkan oleh titisan air yang jatuh di atas penutup, misalnya, semasa pengairan atau pemeluwapan menetes dari siling (balok, paip).

Menariknya, cendawan yang berpenyakit sering mempunyai titik-titik kecil berwarna coklat gelap pada penutupnya..

Mereka kelihatan seperti tusukan. Ini adalah jejak serangga atau larva mereka.

Apabila dijangkiti bakteriosis, parasit adalah perkara biasa. Merekalah yang membawa pseudomonas di kaki mereka..

Hubungan bakteriosis dengan genangan substrat

Kemunculan buah yang rosak bermaksud masalah dengan substrat itu sendiri. Dalam kes-kes ini, ia terendam air dan mempunyai sejumlah besar air percuma..

Dalam blok seperti itu, bakteria dan primordia berkembang, memakan larutan seperti itu, dan dipengaruhi oleh bakteriosis..

Tidak berguna untuk merawat cendawan tiram seperti itu, anda perlu memperhatikan penyediaan substrat.

Kelompok yang sakit mesti dikoyakkan dan dibuang.

Dengan jangkitan bakteria yang kuat, substrat itu sendiri ditumbuhi bintik-bintik, berbau busuk dan sama sekali tidak berbuah.
Sekiranya jangkitan itu berlaku, dalam kebanyakan kes, hanya di bawah filem, maka asas kulat terbentuk, tetapi sering terkena penyakit.

Secara amnya, substrat yang direndam membawa banyak jenis sampah..

Gagal mematuhi syarat inkubasi

Sekiranya substrat anda berada pada kadar kelembapan optimum, bakteria dapat muncul jika substrat tidak disejukkan dengan baik semasa inkubasi. Dengan rawatan hidrotermal, rawatan sering berlaku, yang, dalam keadaan optimum, memberikan pertumbuhan blok yang baik, tanpa masalah.

Tetapi, apabila air bebas dilepaskan di bawah filem, bakteria cepat membiak di lapisan subfilm, jika perlakuan panas sedikit pincang. Hanya dengan pengedaran kelembapan normal pada ketebalan substrat, bakteria tidak mendapat keadaan yang optimum untuk diri mereka sendiri. Tetapi dalam kes pergerakan cecair di bawah filem, kelembapan di sana mencapai 100%. Pseudomonas merebak dengan cepat dan menjangkiti primordia.

Semasa penyejukan cepat, sebahagian miselium dapat tumbuh di antara substrat dan filem, membentuk stroma.

Sekiranya penyakit itu muncul pada penutup secara berkala, cubalah menambahkan garam kalsium klorida ke substrat.

Banyak penanam cendawan secara tidak masuk akal membuat diagnosis tanpa menguji kandungan bakteria..

Sekiranya tidak ada Pseudomonas, maka tidak ada bakteriosis..

Tetapi jika penanam cendawan bertanya: mengapa cendawan tiram berwarna kuning dan berbau, maka kemungkinan bakteriosis.

Jangkitan pada cendawan tiram

Walaupun jangkitan sekunder lebih kerap dikira sebagai bakteriosis, yang boleh menjadi kulat dan bakteria (yang hanya memberi jisim badan buah yang busuk dan berbau busuk).

Jangkitan seperti itu timbul pada saluran yang mati lebih awal (foto di sebelah kiri) kerana kekurangan dalam operasi peralatan mikroklimatik.
Pada masa yang sama, kemudian, setelah kematian drusen utama, agregat kecil mulai berkembang dari lubang yang sama, melebihi cendawan mati dalam pertumbuhan.

Seseorang mendapat tanggapan bahawa hanya sebahagian dari kumpulan yang mati, tetapi sebenarnya ini adalah dua, atau bahkan tiga, agregat usia yang berbeza.

Primordia yang semakin meningkat mati disebabkan oleh lapisan air kondensat.

Pada masa yang sama, mereka tidak dapat menguap kelembapan dari permukaannya. Oleh itu, kulat mati menjadi berair dan, membusuk, mula membusuk.

Kematian cendawan tiram hampir 100% bukan disebabkan oleh sebarang penyakit, tetapi disebabkan oleh peningkatan parameter mikroklimatik atau penutupan sementara sistem pengudaraan.

Selalunya pada musim sejuk, apabila udara luar terlalu kering, cendawan berubah menjadi kuning walaupun dengan kelembapan yang optimum di ruang tumbuh. Dengan kata lain, kelembapan di ruang mungkin lebih rendah daripada biasa - ini dibuktikan oleh fakta bahawa bahagian tepi penutup cendawan dibengkokkan ke bawah. Dan pada saat memulakan pelembap, kelembapan meningkat dengan begitu cepat sehingga menimbulkan "kelembapan" yang nyata - udara tetap kering, tetapi terdapat kelembapan yang menetes di dalamnya. "Tarian" seperti itu dengan menghidupkan / mematikan humidifier selalu menyebabkan perkahwinan badan buah. Oleh itu, saya tidak pernah jemu untuk menegaskan: "Pelembap mesti sentiasa berfungsi!" Perincian dalam artikel ini.

Tonton video di saluran YouTube saya mengenai sebab-sebab kematian primordia.