Insomnia dalam gangguan mental

Tidur yang berkualiti adalah salah satu komponen utama gaya hidup sihat. Tetapi, sayangnya, dalam realiti dunia moden, semua jenis gangguan tidur telah menjadi "wabak" sebenar. Statistik menunjukkan bahawa insomnia pada gangguan mental didiagnosis pada hampir 45% orang dewasa. Pada separuh, gangguan ini menjadi kronik..

Apa ini

Insomnia dalam gangguan mental berlaku pada hampir separuh kes, sebab itulah para pakar menyebut gangguan ini sebagai "cermin" kesihatan mental.

Sebab-sebabnya

Selalunya, pelanggaran itu diprovokasi:

  • tekanan berterusan;
  • kemurungan;
  • gangguan kecemasan;
  • neurosis.

Patologi boleh menyebabkan kesan lingkaran setan, memperburuk keadaan ini.

Pelanggaran tersebut berlaku di bawah pengaruh tindak balas biokimia semula jadi. Keadaan kegembiraan, keraguan, ketakutan, kegelisahan, atau ketidakpastian yang kuat menimbulkan adrenalin ke dalam aliran darah. Dalam keadaan ini, anda boleh melupakan ketenangan..

Gejala

Insomnia bukan hanya mengenai ketidakmampuan untuk tidur, tetapi juga kualiti rehat malam yang buruk.

Kerap bangun tidur, waktu rehat yang tidak mencukupi untuk waktu yang lama, berasa letih, letih di pagi hari.

Gejala yang disenaraikan disertai oleh satu atau lebih keadaan:

  • mimpi ngeri;
  • kegelisahan atau kekecewaan tentang rehat malam;
  • mengantuk pada waktu siang;
  • kurang tenaga;
  • sikap tidak peduli;
  • gangguan perhatian, ingatan, tumpuan;
  • perubahan mood yang tidak terkawal;
  • ketegangan saraf, sakit kepala.

Gangguan tidur saraf paling kerap berlaku pada orang pertengahan umur, terutama wanita. Orang dewasa yang lebih muda dan lebih tua cenderung untuk menderita jenis gangguan ini.

Jenis insomnia ini, selain pelanggaran langsung rehat malam, menyebabkan penurunan imuniti. Di samping itu, tekanan darah meningkat, ketidakseimbangan hormon diprovokasi, dan metabolisme bertambah buruk..

Diagnostik

Selalunya orang memilih untuk mengatasi gangguan dengan sendirinya, tidak menyedari bahawa insomnia itu sendiri bukan penyakit, tetapi gejala penting. Untuk rawatan gangguan yang berkesan, adalah perlu untuk mengetahui penyebabnya. Ini hanya dapat dilakukan oleh doktor, dengan mengumpulkan sejarah terperinci.

Perlu menghubungi doktor sekiranya:

  • patologi berlangsung lebih lama daripada sebulan;
  • penyakit ini menyebabkan kegelisahan dan tekanan;
  • orang itu menderita gangguan jiwa dan insomnia mendahului timbulnya gejala penyakit yang lebih serius.

Doktor - pakar somnologi pasti akan bertanya kapan pelanggaran itu bermula, peristiwa apa yang mendahului mereka. Menjelaskan kesihatan umum pesakit. Kumpulkan maklumat mengenai penyakit, kecederaan yang lalu. Doktor harus mengetahui mengenai ubat-ubatan yang diambil, termasuk. ramuan perubatan, ubat homeopati, ubat bebas.

Dalam beberapa kes, pesakit diberi kajian instrumental - somnografi atau polisomnografi. Ini adalah pemeriksaan yang tidak menyakitkan dan tidak dapat dilihat oleh pesakit yang dilakukan di makmal. Ia dirancang untuk mendedahkan sejumlah patologi yang tidak menyenangkan..

Ini boleh:

  • penangkapan pernafasan atau apnea;
  • lonjakan tekanan darah yang tajam;
  • kekejangan otot;
  • pelanggaran peredaran darah dan ketepuan oksigen;
  • berjalan kaki;
  • bermimpi, dll..

Rawatan

Pendekatan untuk rawatan insomnia saraf adalah individu. Selalunya, untuk menormalkan proses, perlu menghapuskan penyebab psikologi..

Kadang-kadang anda tidak dapat melakukan tanpa mengambil ubat penenang khas, jenis dan kadar yang ditentukan oleh doktor berdasarkan gambaran klinikal.

Pencegahan

Gangguan rehat dan neurosis beriringan. Doktor sering tidak dapat mengatakan: sama ada neurosis timbul disebabkan oleh kerosakan fungsi dalam badan, atau insomnia muncul kerana penyakit. Dalam kedua kes tersebut, adalah mustahak untuk menenangkan saraf..

  1. Merebus herba membantu menghilangkan kegelisahan: hawthorn, sianosis, kerucut hop.
  2. Gabungan ramuan mempunyai kesan pelengkap: motherwort, valerian, oregano, pudina, sianosis - komponen hipnosis; melissa, meadowsweet, eritematosus - membantu melegakan kesakitan dan kegelisahan.
  3. Mandi hangat dan santai selama 30 minit. sebelum tidur dengan minyak pati lavender, kemangi, cemara, balsem lemon, bunga ros: ambil masa 15 minit, suhu air - tidak lebih tinggi daripada 40 ° С.

Penting untuk diingat - lebih mudah untuk mencegah daripada menyembuhkan.

Anda harus mengikuti peraturan kebersihan tidur yang sederhana dan abstrak dari sumber tekanan:

  • selesaikan aktiviti intelektual sekurang-kurangnya dua jam sebelum tertidur: otak memerlukan masa untuk menenangkan;
  • anda tidak seharusnya menonton TV sebelum tidur, lebih baik membaca buku;
  • berhenti minum kopi, teh hitam, cola, koko semula jadi;
  • bersenam dengan kerap, tetapi tidak lebih dari dua jam sebelum tidur;
  • penyiaran secara tetap di tempat, berjalan-jalan dengan tenang di udara segar sejam sebelum tidur;
  • pematuhan terhadap peraturan: disarankan untuk tidur dan bangun pada waktu yang sama.

Rata-rata, seseorang memerlukan 15 minit untuk tidur. Oleh itu, jangan berbaring di tempat tidur lebih lama daripada waktu ini: anda harus bangun, membaca, mendengar muzik yang tenang dan tenang.

Kembali tidur adalah ketika anda mahu tidur. Jika di luar tidur "ideal" selama lapan jam, seseorang tidur, misalnya, lima - anda perlu bangun. Anda tidak boleh membuang dan berbaring di tempat tidur, bimbang anda tidak boleh tertidur, menyusun peristiwa dalam ingatan anda. Keadaan rehat berlangsung selama tiga jam. Penting untuk tidak tidur pada waktu siang, lebih banyak mengatur badan untuk berehat malam.

Kesihatan mental tidak boleh dianggap sekunder. Penting untuk menyelesaikan masalah dengan segera, mengelakkan akibat yang serius..

Insomnia dalam skizofrenia

Insomnia pada skizofrenia dianggap sering terjadi pada saat berlakunya penyakit yang semakin teruk. Walaupun sukar untuk tidur adalah ciri lain dari skizofrenia, masalah ini juga dapat disebabkan dan diperburuk oleh beberapa masalah psikologi lain yang sering berlaku berdampingan dengan skizofrenia. Ini adalah tekanan, kegelisahan dan kemurungan..

Penting! Tidur tidak boleh dipandang sebagai keadaan yang tidak dapat disembuhkan, kerana ada banyak peluang bagi orang yang hidup dengan skizofrenia untuk mengatasinya..

Apakah kaitan antara skizofrenia dan tidur yang buruk

Kajian kedua-dua gangguan psikologi ini menunjukkan bahawa skizofrenia dan insomnia saling bergantung secara langsung antara satu sama lain. Menurut statistik perubatan rasmi, pesakit dengan skizofrenia dalam 85% daripada semua kes mengalami tidur yang buruk, mimpi buruk dan kerap terbangun..

Semasa skizofrenia, seseorang mengalami kemurungan manik, yang, apabila diperburuk, digabungkan dengan apatis dan bentuk psikosis yang kompleks. Berfikir terganggu, ketidakcukupan pemikiran muncul. Fikiran negatif dengan insomnia yang menghantui pesakit, memburukkan lagi keadaan yang sudah sukar dan mengakibatkan malam tanpa tidur.

Seseorang dengan skizofrenia sering bersendirian dengan fikirannya. Dia tidak memiliki siapa pun untuk berbagi pengalaman dan masalahnya, karena tidak ada kontak dengan masyarakat. Kesunyian yang sering menghantui skizofrenia akan menyebabkan tidur yang lemah, tidur terganggu (kerap bangun tidur) dan mimpi buruk.

Pilihan rawatan

Tidak ada gunanya memerangi skizofrenia, kerana penyakit ini sama ada bersifat genetik, atau dijangkiti semasa hidup kerana pemikiran negatif yang selalu obsesif. Tetapi dengan malam yang tidak dapat tidur, bukan sahaja mungkin, tetapi juga perlu untuk berperang.

Hypnotic

Salah satu penyelesaian pertama yang boleh dicadangkan oleh doktor anda untuk masalah tidur adalah pil tidur. Terdapat beberapa jenis pil tidur yang terbukti berkesan..

Senarai ubat tidur tanpa had:

  • Phenazepam,
  • Melaxen,
  • Donormil,
  • Corvalol,
  • Persen-forte.

Kelas pil tidur yang lebih kuat seperti barbiturat seperti Phenobarb (Phenobarbitone) dan Zolpidem hanya tersedia dengan preskripsi.

Penting! Tidak kira ubat mana yang anda ambil, sangat penting untuk diingat bahawa pil tidur tidak boleh diminum dengan alkohol, ubat-ubatan, ubat penenang, atau digabungkan dengan pil tidur lain.

Perlu diingat bahawa pil tidur sahaja tidak boleh dilihat sebagai penawar semua masalah tidur. Dadah boleh menyebabkan ketagihan, kerana dos yang ditetapkan akan berhenti membantu dari masa ke masa dan harus terus meningkat. Atas sebab ini, pil tidur hanya boleh dianggap sebagai ubat sementara. Insomnia pada skizofrenia tidak boleh diubati dengan pil tidur yang kuat.

Ingat bahawa ubat tidur dapat membantu anda tidur dan tidur sepanjang malam, tetapi ubat tidak akan membantu anda menangani penyebab utama gangguan tidur, skizofrenia..

Penenang

Ahli terapi juga boleh memberi ubat penenang untuk membantu mengatasi masalah tidur.

Yang paling tidak berbahaya bagi skizofrenia adalah ubat penenang berikut:

  • Diazepam,
  • Oxazepam,
  • Nitrazepam,
  • Phenazepam.

Pada masa lalu, ubat-ubatan ini diresepkan jauh lebih banyak daripada yang ada sekarang, tetapi kita sekarang menyedari bahawa penggunaan rutin ubat ini untuk merawat insomnia mungkin tidak produktif bagi orang yang hidup dengan skizofrenia..

Walau bagaimanapun, sebilangan orang mendapati bahawa dos kecil penenang ringan, seperti Diazepam, yang diambil pada awal malam, dapat membantu berehat pada waktu petang dan memberikan ketenangan sepenuhnya..

Persediaan ubat dari tumbuh-tumbuhan

Sebilangan ramuan berkesan dalam merawat insomnia, tetapi malangnya terdapat kekurangan bukti saintifik yang kuat mengenai keberkesanannya dalam skizofrenia. Banyak resipi ubat tradisional untuk meningkatkan tidur berdasarkan Valerian, yang telah digunakan selama bertahun-tahun untuk merawat masalah kesihatan mental..

Resipi rakyat yang berkesan dengan valerian:

  1. 3 sudu besar campurkan akar valerian, daun pudina, bunga hawthorn, rumput motherwort. Campurkan. Tuangkan 1 sudu besar. keringkan campuran dengan segelas air mendidih, didihkan penuh dan biarkan mendidih selama 30-40 minit. Terikan dan ambil sebelum tidur.
  2. Campurkan 1 sudu besar. pudina dan 1 sudu besar. shamrock air. Masukkan 3 sudu besar setiap satu. root angelica dan valerian officinalis. Tuang 1 sudu besar dengan segelas air mendidih. keringkan campuran, biarkan selama 1 jam. Terikan dan ambil 60-70 ml tiga kali sehari.
  3. 3 sudu besar campurkan akar valerian, ramuan motherwort, biji dill dan biji jintan. Tuangkan 2 sudu air mendidih dalam gelas. keringkan campuran dan biarkan selama 35 minit. Ambil 100 ml tiga kali sehari sebelum makan.
  4. Kisar akar valerian, tuangkan 1 sudu besar. segelas air mendidih. Biarkan hingga 30 minit. Ambil tiga kali sehari, 30 ml.

Anda juga dapat menenangkan kerengsaan sebelum tidur dengan teh chamomile atau infus herba (hawthorn, lemon balm, propolis, motherwort).

Perubahan gaya hidup

Selain ubat-ubatan, ada juga beberapa cara lain untuk meningkatkan tidur anda. Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda tidur nyenyak pada waktu malam:

  1. Penting untuk menjaga malam agar tidak tidur dan tidak tidur pada siang hari, jika boleh..
  2. Pastikan bilik tempat anda tidur selesa (suhu, kelembapan yang betul).
  3. Perhatikan tempat tidur. Sekiranya tilam anda sudah tua atau terlalu keras, maka gantikannya.
  4. Walaupun anda tidak bekerja sekarang, adalah penting untuk menjalani hari yang tersusun dengan aktiviti merangsang. Duduk di sofa menonton televisyen siang hari untuk sebahagian besar hari tidak akan memberikan tekanan yang cukup untuk membuat anda letih ketika malam menjelang..
  5. Cuba aktiviti fizikal harian seperti berjalan, berlari, atau berenang.
  6. Jangan minum kopi, teh, atau minuman tenaga pada waktu petang. Mereka mengandungi kafein, yang merupakan perangsang.
  7. Jangan makan malam anda terlalu lewat. Pilihan terbaik dipertimbangkan 2-3 jam sebelum tidur..

Sekiranya anda menghidap skizofrenia, jangan abaikan nasihat doktor anda. Ambil semua ubat yang ditetapkan. Jangan mengabaikan masyarakat, berkomunikasi dengan orang.

Penting untuk mengelilingi skizofrenia dengan perhatian dan perhatian. Dia mesti tahu bahawa seseorang memerlukan dan memerlukannya dan saudara-mara dan rakan-rakannya. Lawatan ke psikiatri akan membantu menghilangkan penyakit yang semakin teruk, selebihnya waktu pesakit hanya memerlukan bantuan keluarganya.

Akibat dari insomnia untuk jiwa

Apa yang mencetuskan kekurangan tidur kronik: kemungkinan penyakit

Kurang tidur, atau kurang, sangat memudaratkan kesihatan kita. Para saintis menamakan penyakit berikut yang boleh menyebabkan kurang tidur kronik:

  • Penurunan daya tahan badan, kerana jangka waktu tidur mempengaruhi kerja T-limfosit, yang bertanggungjawab terhadap imuniti.
  • Risiko diabetes meningkat. Kajian telah mengesahkan bahawa, kerana kurang tidur, sensitiviti insulin menurun, tubuh menyerap glukosa lebih teruk, yang boleh menyebabkan penyakit.
  • Fibromyalgia, atau sakit muskuloskeletal yang meresap.
  • Penyakit jantung. Kerana kurang tidur yang kronik, keanjalan saluran darah terganggu, dan deposit kalsium terkumpul di dindingnya..
  • Orang yang tidur kurang dari 6 jam sehari lebih cenderung mengalami strok.
  • Risiko terkena luka prakanker yang boleh berkembang menjadi malignan. Apabila badan tidak berehat sepenuhnya, ia mula berfungsi untuk haus, yang boleh menyebabkan pertumbuhan sel yang tidak terkawal. Kita bercakap mengenai barah payudara, usus dan prostat.
  • Organisasi Kesihatan Sedunia telah menyedari bahawa pergantian waktu malam adalah berbahaya bagi kesihatan, termasuk kerana hubungan kurang tidur dengan barah.
  • Gangguan hormon yang secara langsung berkaitan dengan gangguan tidur nyenyak.
  • Ketagihan alkohol. Para saintis telah menjalin hubungan antara kekurangan tidur kronik dan keinginan untuk alkohol. Mereka yang tidur kurang daripada jumlah masa yang ditetapkan minum alkohol dalam dos yang besar.
  • Penyakit Alzheimer. Faktanya ialah semasa tidur malam, bahan toksik dikeluarkan dari otak. Termasuk protein beta amiloid yang berkaitan dengan penyakit Alzheimer. Sekiranya seseorang tidak mendapat tidur yang cukup, bahan berbahaya ini terkumpul di dalam dirinya, yang boleh memprovokasi penyakit ini..


Kurang tidur boleh menjadi kronik

Punca farmakologi insomnia

Kafein dan alkohol mempunyai kesan gembira dan merangsang pada tubuh, mempercepat degupan jantung, meningkatkan konsentrasi, ketegangan dan keinginan untuk bertindak secara berkala, yang secara langsung mempengaruhi tidur.

Penyalahgunaan kopi atau alkohol jangka panjang adalah pelanggaran peraturan kebersihan tidur yang dijelaskan di atas. Alkoholisme juga boleh menyebabkan gangguan mental seperti kemurungan, psikosis, yang juga menyebabkan insomnia.

Bahan lain yang melanggar peraturan kebersihan tidur dan membawa kepada insomnia adalah ubat psikoaktif, iaitu ubat-ubatan, khususnya amfetamin, kokain dan bahan lain dengan sifat merangsang dan, terutama sekali, sangat ketagihan.

Selalunya berlaku bahawa orang "berjuang" dengan insomnia, meminta pertolongan dengan alkohol dan penggunaan dadah. Ini cenderung memberi kesan sebaliknya, kerana melalui mekanisme yang dijelaskan di atas, mereka hanya memperburuk gejala insomnia dan menyebabkan penyakit serius..

Secara paradoks, penggunaan pil tidur dan ubat penenang jangka panjang boleh menyebabkan insomnia semakin mendalam. Ubat-ubatan ini, selain ketagihan, berhenti berfungsi pada satu ketika, dan gangguan tidur menjadi semakin teruk. Rawatan untuk ketagihan pil tidur sangat sukar dan kadang-kadang mustahil.

Kurang tidur: implikasi kepada wanita

  • Menurut penyelidikan, wanita memerlukan sekitar 70 minit untuk tidur nyenyak, sementara lelaki hanya memerlukan sekitar 40 minit. Sebagai peraturan, kurang tidur kronik di antara seks yang lebih adil adalah disebabkan oleh alasan sosial, kerana kebanyakan wanita moden menggabungkan kerja dengan membesarkan anak-anak dan mengikuti kehidupan sehari-hari..
  • Mereka tidur sedikit, bukan kerana tidak mahu, tetapi kerana mereka tidak mempunyai cukup masa untuk berehat panjang. Penyelidikan menunjukkan bahawa selalunya wanita kita yang sibuk cenderung memandang rendah risiko kekurangan tidur.

Walau bagaimanapun, kekurangan tidur yang berterusan mengancam wanita dengan banyak akibat negatif, seperti:

  • Penuaan kulit dipercepat. Dengan kekurangan, sintesis kolagen kulit dan pertumbuhan semula dangkal perlahan.
  • Koordinasi pergerakan yang lemah, yang sering menyebabkan kejatuhan, yang menyebabkan keretakan dan lebam.
  • Tanggapan dan ketidakupayaan yang perlahan untuk membuat keputusan yang rasional.
  • Hipertensi dan peningkatan tekanan darah 1.5-2 kali.
  • Risiko penyakit jantung iskemia pada wanita usia pramenopause.
  • Penurunan libido kerana keletihan fizikal dan emosi.
  • Kemandulan.


Kurang tidur bagi wanita

Mengapa kurang tidur kronik adalah berbahaya

Sekiranya anda tidak tidur sekurang-kurangnya sehari, keupayaan untuk memproses maklumat dan belajar menurun sebanyak 30 peratus, dua hari tanpa tidur menghilangkan seseorang sekitar 60 peratus kemampuan mentalnya. Menariknya, jika anda tidur kurang dari 6 jam sehari selama seminggu (kebutuhannya 8 jam), otak dapat menderita seolah-olah kekurangan tidur selama beberapa malam berturut-turut..

Semua proses oksidatif yang berlaku dengan kurang tidur kronik mempunyai kesan buruk terhadap memori dan pembelajaran. Tubuh bertambah cepat, jantung kurang bertenaga dan dengan itu cepat lesu. Sistem saraf tertekan dan setelah kurang tidur kronik selama 5-10 tahun, lebih sukar bagi seseorang untuk tertidur. Di samping itu, kegagalan berlaku, kerana kerana tidur yang singkat, pengeluaran T-limfosit yang menentang bakteria dan virus berlaku dalam jumlah yang tidak mencukupi.

25 sebab untuk melawan insomnia dengan serius:

1. Insomnia meningkatkan "kemungkinan" barah. Terutama - barah prostat atau payudara.

2. Insomnia menyebabkan kenaikan berat badan, akibatnya, kepada kegemukan. Orang yang mengantuk, berbeza dengan orang yang tidur dan bertenaga, sangat lapar dan makan lebih banyak makanan berkalori tinggi.

3. Insomnia adalah faktor risiko berlakunya pelbagai penyakit dan komplikasi penyakit yang ada. Kerengsaan seluruh badan berlaku.

4. Insomnia mempunyai kesan menyedihkan pada seluruh badan. Kesan sampingan emosi adalah persekitaran yang sangat kondusif untuk gangguan mental.

5. Insomnia membawa kepada emosi yang tidak terkawal. Semakin kerap kurang tidur berlaku, semakin sukar untuk mengawal emosi anda dan juga badan anda..

6. Insomnia menghilangkan keupayaan untuk menilai dengan betul bukan sahaja emosi anda sendiri, tetapi juga emosi orang lain. Yang pasti, akan menimbulkan masalah dalam berkomunikasi dengan orang, sama ada mereka berjiran, rakan, rakan sekerja atau pasangan.

7. Insomnia melemahkan sistem imun. Tubuh dengan kekurangan tidur yang sistematik sangat mudah terdedah kepada pelbagai virus.

8. Insomnia meningkatkan risiko menjadi "mangsa" diabetes jenis 2, kerana dengan kurang tidur, tubuh lebih tahan terhadap insulin.

9. Dengan insomnia, tubuh meningkatkan jumlah hormon stres yang dihasilkan, yang berlebihan akan merosakkan keadaan dan penampilan kulit.

10. Insomnia "menyumbat" otak kerana "sisa saraf" dikeluarkan dari otak semasa tidur.

11. Apabila anda tidur hingga enam jam sehari, jangka hayat menurun.

12. Apabila anda tidur hingga tujuh jam sehari, vaksin menjadi kurang berkesan.

13. Apabila anda tidur hingga enam jam sehari, risiko kematian akibat penyakit kardiovaskular meningkat sebanyak 48%.

14. Insomnia mengelirukan. Sangat sukar bagi seseorang untuk menilai keberkesanan dan kecukupan mereka secara bebas dengan kekurangan tidur yang sistematik.

15. Tekanan darah meningkat.

16. Denyutan jantung menjadi tidak teratur.

17. Risiko strok meningkat dengan ketara pada seseorang yang tidak tidur sekurang-kurangnya enam jam sehari..

18. Semasa tidur gelombang perlahan, hormon dilepaskan yang bertanggungjawab untuk pembaikan tisu di dalam badan. Bahan-bahan ini membantu menguatkan kulit, menebal tulang, dan meningkatkan jisim otot. Oleh itu, dengan tidur yang tidak mencukupi, hormon tidak dilepaskan, dan proses di atas diminimumkan. Akibatnya, badan dan badan menjadi lemah.

19. Dengan insomnia jangka panjang, tulang hancur. Badan pulih semasa tidur. Dan jika tidak ada tidur, tidak ada pemulihan. Tubuh secara harfiah berantakan.

20. Sekiranya dalam hidup seseorang sekurang-kurangnya terdapat beberapa komplikasi atau kesakitan yang berpanjangan, dengan kurang tidur, keadaan akan bertambah buruk..

21. Insomnia mengurangkan keupayaan tubuh untuk menahan tekanan. Tubuh dengan kekurangan tidur yang sistematik melemahkan bukan sahaja fizikal, tetapi juga rohani.

22. Keupayaan untuk berorientasi dalam situasi kritikal dan mengatasinya hilang. Untuk menilai situasi kritikal dan membuat keputusan yang tepat, anda memerlukan fikiran yang tenang. Pada orang yang mengantuk secara sistematik, dia "tidur", jadi dalam situasi kritikal ada kepanikan, keputusan atau keputusan yang salah cepat. Dengan kata lain - apa sahaja yang anda mahukan, kecuali penilaian yang wajar dan keputusan yang betul.

23. Bukan rahsia bagi sesiapa sahaja bahawa insomnia membunuh segala sesuatu yang kreatif dalam diri seseorang.

24. Risiko kematian dalam kemalangan jalan raya meningkat dengan ketara. Ini disebabkan oleh fakta bahawa insomnia dapat menipu. Sukar bagi seseorang untuk menilai kepekatan dan kepantasan tindak balasnya. Dia yakin bahawa semuanya baik-baik saja, tetapi sebenarnya tidak..

25. Insomnia "menghapus" ingatan. Maklumat yang baru diterima jelas, tetapi beberapa waktu berlalu dan mengingat semua ini sudah menjadi tugas yang hampir mustahil.

Tentunya 25 titik akibat insomnia ini lebih daripada cukup untuk memikirkan kualiti tidur anda dengan serius..

Apa yang perlu anda ketahui mengenai insomnia

Insomnia adalah gangguan dalam mod tidur-bangun, yang terbahagi kepada bentuk primer dan sekunder. Yang pertama dicirikan oleh kemunculan di bawah pengaruh faktor psikologi, dan yang kedua berkembang dengan adanya rangsangan lain. Penyimpangan dicirikan oleh kualiti rendah dan / atau tempoh rehat yang tidak mencukupi. Seseorang boleh tidur lama, menderita mimpi buruk atau bangun lebih awal. Sebab-sebab insomnia dapat dilihat pada jadual berikut:

Sebab-sebabnyaPenerangan
Kebersihan tidur yang buruk• pemakanan yang tidak betul; • beban fizikal dan mental pada waktu malam; • berehat dalam keadaan tidak sesuai.
Pendedahan terhadap rangsangan fisiologi• kanak-kanak di bawah umur 3-4 tahun:  gigi dipotong;  mengganggu kelaparan pada waktu malam;  bangun kekejangan perut;  lampin basah mengganggu. • remaja 11-17 tahun:  kegelisahan akibat tekanan yang meningkat;  takut menghadapi ujian atau peperiksaan;  lonjakan hormon khas pada masa remaja. • lelaki dan wanita warga tua:  penurunan sintesis melatonin;  penekanan neuron penghambat. • kehamilan (trimester pertama dan ketiga):  sakit di kawasan lumbar;  pedih ulu hati;  pergerakan janin;  kegembiraan berlebihan yang disebabkan oleh ketakutan melahirkan;  perubahan hormon. • menopaus:  penurunan pengeluaran estrogen dan progesteron;  air pasang malam;  kemurungan kerana kepupusan fungsi seksual dan pemberhentian haid. • perengsa umum: • tabiat buruk:  alkoholisme;  merokok. • kerap tinggal dalam keadaan tertekan; • perubahan jadual yang mendadak (kerja, belajar); • menyesuaikan diri dengan zon waktu baru; • pendedahan kepada ubat-ubatan; • peningkatan daya graviti semasa bulan purnama.
Pengaruh patologi• kemurungan dan kegagalan neurotik; • penyakit tiroid; • sawan kejang; • sensasi yang menyakitkan dari sebarang sifat; • manifestasi dystonia vegetatif-vaskular (VVD); • apnea tidur; • patologi sistem pernafasan; • penyakit gastrousus; • gangguan neurologi; • penyakit sistem kardiovaskular.

Keterukan kegagalan bergantung kepada faktor penyebab, yang bermaksud rangsangan luaran dan dalaman. Kumpulan pertama diwakili oleh penciptaan keadaan yang tidak sesuai untuk tidur dan peningkatan kegembiraan saraf, dan yang kedua - oleh proses dan keadaan patologi.

Menurut borang, adalah kebiasaan untuk membahagikan insomnia kepada jenis berikut:

Jenis insomniaTempoh
Sementara1-2 hari
Jangka pendektidak lebih dari seminggu
Kroniklebih dari 1 bulan
Bercampurtiada tarikh yang tepat

Kurang tidur ketika bersiap untuk acara penting tidak dianggap menakutkan. Kitaran akan pulih dengan sendirinya. Sekiranya insomnia timbul dengan latar belakang pesta, tidak mudah untuk memulihkan tidur yang sihat walaupun dengan bantuan ubat.

Rawatan insomnia kronik

Sebelum memulakan rawatan untuk insomnia itu sendiri, doktor perlu menentukan penyebabnya. Sekiranya bentuk utama berlaku, gangguan tidur akan diatasi. Tetapi sekiranya terdapat insomnia sekunder, pertama sekali diperlukan untuk menghilangkan patologi yang membawa kepada pembentukan insomnia pesakit. Kedudukan seseorang dalam kes ini rumit oleh kenyataan bahawa insomnia jenis sekunder, yang berlangsung lebih dari 3 bulan, mula berkembang sebagai proses patologi yang bebas. Ia tidak akan hilang sekiranya penyakit yang mendasari dirawat.

Cara mengubati insomnia kronik dengan ubat?

Untuk insomnia kronik, ubat tidak boleh diambil sendiri. Bahkan yang boleh dibeli tanpa preskripsi doktor mesti diresepkan dan dimakan pada dos yang dinyatakan. Mengubati penyakit kronik dengan pil tidur kurang berkesan daripada merawat kes jangka pendek.

Terdapat peraturan yang mesti dipatuhi oleh setiap doktor ketika memberikan ubat kepada pesakitnya, seperti:

  • dos minimum;
  • dos sekejap 1 ubat;
  • ubat jangka pendek;
  • pengurangan dos berterusan dan penarikan ubat-ubatan yang ditetapkan secara beransur-ansur;
  • penghapusan kesan pemulihan selepas pengambilan ubat.

Selalunya, ubat-ubatan diresepkan untuk bentuk utama penyakit ini, jika sesi psikoterapi tidak membantu. Untuk mempercepat tidur, ubat Zolpidem dan Zaleplon ditetapkan. Untuk menghilangkan episod kebangkitan pada waktu malam, benzodiazepin disyorkan.

Tempoh tindakan ubat-ubatan dipilih berdasarkan waktu bangun yang paling kerap:

  • untuk masalah tidur pada separuh pertama malam, ubat dengan jangka masa pendek ditetapkan;
  • jika pesakit bangun pada separuh kedua malam, maka dia disyorkan untuk minum ubat dengan jangka masa rata-rata.

Kelemahan benzodiazepin adalah mereka cepat terbiasa dan mempunyai kesan sampingan (mengantuk, amnesia, dll.). Lebih kerap, cyclopyrrolones (Zopiclone, dll.) Atau imidazopyridines (Zolpidem, dll.) Lebih selamat ditetapkan. Adaptogen (seperti persiapan melatonin) digunakan untuk menormalkan irama sirkadian.

Cara menghilangkan insomnia kronik dengan kaedah bukan ubat?

Penggunaan ubat disertai dengan cadangan kebersihan tidur dan rawatan bukan ubat. Doktor harus menjelaskan kepada pesakit secara terperinci apa yang harus dilakukan dengan insomnia kronik:

  • tidak termasuk pengambilan alkohol, merokok, jangan makan berlebihan dan jangan tidur dengan rasa lapar;
  • hentikan aktiviti mental yang sengit 1 jam sebelum tidur, beralih ke aktiviti yang tenang;
  • aktiviti fizikal dihentikan dalam 2-4 jam;
  • jangan tidur pada waktu siang.

Sekiranya anda tidak tertidur dalam masa 15 minit, disarankan untuk bangun dan meneruskan aktiviti dengan tenang. Anda boleh mencuba lagi setelah kira-kira 30 minit. Kadang-kadang pada masa ini seseorang sudah mula merasa mengantuk..

Sesi terapi kognitif ditetapkan untuk mengatasi kegelisahan dan berat sebelah tidur. Dia belajar untuk menilai dengan betul keperluan untuk tidur, menjauh dari keinginan untuk semestinya tertidur dan dari memberikannya makna yang tidak perlu.

Kaedah fisioterapi merangkumi:

  • elektroforesis dengan hipnotik;
  • galvanisasi;
  • darsonvalization;
  • terapi oksigen;
  • aromaterapi;
  • pelbagai jenis urut.

Jenis gangguan tidur, insomnia

Gangguan tidur adalah keadaan di mana seseorang merasakan bahawa masa yang dihabiskan dalam mimpi tidak cukup baginya. Perasaan ini semata-mata subjektif, individu untuk semua orang..

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa hampir satu pertiga daripada populasi orang dewasa mempunyai tahap gangguan tidur sepanjang hayat mereka. Walau bagaimanapun, selalunya gangguan seperti ini berlaku pada orang tua yang telah terpaksa melawan banyak penyakit. Juga, telah diperhatikan bahawa wanita lebih rentan terhadap penyakit ini daripada lelaki. Semakin bertamadun, membangun negara tempat tinggal, semakin banyak penduduknya yang mengalami masalah tidur.

Gangguan tidur merangkumi perkara berikut (secara individu atau gabungan):

  • Tidur yang berpanjangan berlangsung lebih dari 30 minit. Apabila tiba masanya untuk tidur, pelbagai pemikiran yang biasanya tidak menyenangkan mula merayap di kepala anda. Ketakutan terseksa, emosi tidak menyenangkan yang dialami pada waktu kembali. Seseorang takut bahawa dia tidak akan dapat tidur, esok hari keadaannya akan berulang. Pemikiran itu berputar di kepala saya: "Saya tidak dapat tidur lama, waktu untuk tidur semakin kurang, segera bangun..." Walau bagaimanapun, jika memerangi stres berakhir dengan jayanya, dan anda masih dapat tidur, maka, biasanya, sehingga pagi, tidur berjalan seperti biasa;
  • Masalah dengan masa dan kelajuan kebangkitan. Jenis gangguan ini dicirikan oleh tidur yang cukup mudah, seseorang menghabiskan malam dengan tenang, tetapi bangun terlalu awal, walaupun dia tidak cukup tidur. Percubaan untuk memulihkan tidur telah gagal. Situasi sebaliknya juga berlaku - sukar bagi seseorang untuk bangun, kerana munculnya perasaan subjektif rehat "penuh", perlu tidur selama 12-20 jam, ada rasa mengantuk pada siang hari;
  • Pelanggaran jangka masa atau kedalaman tidur. Biasanya, orang-orang dengan gangguan seperti itu tertidur secara normal pada waktu petang, tetapi sering bangun pada waktu malam, berbaring untuk waktu yang lama, merasa kurang tidur. Pada waktu pagi, seseorang merasa mengantuk, tertekan, tidak cukup bertenaga, dia tidak mempunyai keinginan untuk melakukan apa-apa.

Gangguan tidur ini, jika mereka menyeksa seseorang secara berkala, dikenali sebagai insomnia jangka pendek. Dalam kalangan perubatan, istilah insomnia digunakan. Sekiranya gangguan itu berlaku pada kebanyakan malam dalam seminggu selama tiga bulan, kita boleh membincangkan mengenai insomnia kronik atau berterusan, yang berlaku pada 15% populasi orang dewasa.

Klasifikasi insomnia bergantung pada tempohnya:

  1. Insomnia sementara (sementara). Tempoh gangguan tidur adalah hingga 3 hari, biasanya dipicu oleh satu keadaan tekanan jangka pendek tunggal;
  2. Insomnia jangka pendek. Berlanjutan dari 3 hari hingga 3 minggu. Selalunya disebabkan oleh tekanan yang berpanjangan seperti penyakit, masalah keluarga atau pekerjaan
  3. Insomnia kronik. Gangguan tidur secara berkala yang mungkin sama sekali tidak berkaitan dengan tekanan. Perundingan doktor-somnolog diperlukan.

Insomnia dan memeranginya dapat memberi seseorang banyak minit yang tidak menyenangkan, dan juga membahayakan kesihatan. Oleh itu, adalah perlu untuk menentukan sebab-sebab kejadiannya, kemudian mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya..

Vitamin kerana kurang tidur

Doktor mengatakan bahawa gangguan tidur dan kurang tidur sering disebabkan oleh kekurangan vitamin tertentu:

  • Magnesium. Kekurangannya memprovokasi penampilan kegelisahan, yang secara negatif mempengaruhi kemampuan untuk tidur dan kualiti tidur itu sendiri. Sumber magnesium termasuk ikan, lentil, sayuran hijau, kacang brazil.
  • Potasium. Ia meningkatkan fungsi rangka dan otot. Dan ini juga bertanggungjawab terhadap kecenderungan seseorang untuk bangun beberapa kali pada waktu malam. Terdapat dalam makanan seperti pisang, bayam, kekacang, alpukat, aprikot kering.
  • Vitamin kumpulan B. Mereka mempunyai kesan positif terhadap fungsi otak. Kekurangan mereka menimbulkan kegelisahan, kerengsaan dan ketegangan pada seseorang, yang menyumbang kepada rehat yang tidak berkualiti. Sebilangan besar vitamin kumpulan ini mengandungi bijirin, hati, roti rai.
  • Vitamin C. Ia adalah antioksidan yang kuat. Kekurangannya menyebabkan keletihan dan penurunan aktiviti fizikal dan mental. Sumber vitamin ini adalah pasli, kismis, pinggul mawar, paprika, buah sitrus.
  • Vitamin D. Ini adalah unsur yang membantu menguatkan sistem imun. Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan perasaan kelesuan dan kelesuan. Ia terkandung dalam minyak ikan, alga, kuning telur.

Selain itu, jika anda menderita insomnia kronik, buat keadaan yang baik untuk berehat malam:

  • Cuba ubah rutin anda. Pakar mengesyorkan bangun setiap hari, walaupun pada hujung minggu, jam 5 pagi dan memaparkan cahaya terang selama 15 minit.
  • Sekiranya fikiran cemas menghalang anda daripada tertidur, maka bangunlah dan lakukan sesuatu. Dan apabila anda merasa letih, kembali tidur.
  • Tidur di bilik yang sejuk. Suhu optimum ialah 18 darjah.
  • Hadkan jumlah kopi dan alkohol yang anda minum.
  • Berhenti menggunakan TV, komputer, telefon, atau tablet anda dua jam sebelum tidur. Kerana cahaya biru yang dipancarkan oleh alat elektronik, orang kurang tidur. Di samping itu, penggunaan gajet merangsang aktiviti otak, jadi sukar bagi seseorang untuk mematikan kerja kesedarannya dan cepat tertidur..
  • Berjalan 1.5 jam sebelum tidur, jika boleh.

Dan untuk menghilangkan insomnia kronik, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat yang terbukti:

  • Teh chamomile.
  • Merebus akar pudina dan valerian.
  • Satu sudu madu dilarutkan dalam segelas air suam.
  • Bantal buatan sendiri dengan ramuan yang menenangkan: lavender, lemon balm, St. John's wort.

Ingat bahawa tidur adalah keperluan manusia biologi yang tidak dapat dinafikan dan bahagian penting dalam gaya hidup sihat..

Akibat dari insomnia

Hari 1

Pada hari pertama insomnia, seseorang merasa mengantuk, rasa kelesuan dan sakit kepala

Menjadi sukar untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, proses menghafal merosot sedikit. Yang lain melihat kerengsaan dan kegelisahan yang tidak masuk akal.

Juga, kemerahan mata dan bulatan kecil akan menjadi manifestasi luaran..

Akibat insomnia yang berlangsung satu hari tidak akan mempengaruhi kesihatan manusia secara umum.

Hari ke-2

Pada hari kedua insomnia, kerengsaan dan kegelisahan meningkat, dan masalah dengan koordinasi muncul. Kebolehan mental seseorang dikurangkan sebanyak 60%. Secara luaran, orang itu kelihatan letih, pucat kulit wajah ditambahkan pada mata merah, dan lebam meningkat.

Akibat dari kurang tidur selama dua hari - penipisan badan bermula.

Hari ke-3

Pada hari ketiga tanpa tidur, seseorang mula keliru dalam fikiran, keletihan saraf masuk. Terdapat keinginan yang tidak tertahankan untuk memakan semua yang menarik perhatian anda. Pada masa yang sama, sistem pencernaan tidak berfungsi, yang menyebabkan kekejangan dan rasa berat di perut.

Kesan luaran dari insomnia: menambahkan kulit kering dan beg di bawah mata. Tics mata saraf mungkin muncul. Kerosakan pertama badan dan membahayakan kesihatan: Hubungan antara neuron di otak terganggu, dan latar belakang hormon juga berubah.

Hari ke-4

Pada hari keempat, insomnia, akibat keletihan saraf yang melampau, menimbulkan halusinasi. Ucapan menjadi tidak selaras, kemampuan intelektual dikurangkan sebanyak 75%. Kadar tindak balas menurun, badan menghidupkan mod perlindungan - tidur dangkal. Otak sebahagiannya dimatikan selama beberapa saat hingga beberapa minit. Secara luaran, insomnia akan muncul seperti sebelumnya. Akibat untuk tubuh dirasakan lebih kuat. Kekebalan menurun, penyakit kronik bertambah buruk dan mengingatkan diri mereka dengan semangat baru.

Hari ke-5

Pada hari kelima, apa-apa kesal seseorang, sindrom keletihan kronik mula berkembang. Perubahan luaran: keguguran rambut dan tangan yang goyah

Beg dan bulatan di bawah mata, kulit wajah yang kering dan pucat sudah menjadi perkara biasa, jadi anda tidak boleh fokus pada perkara ini

Insomnia yang berpanjangan adalah tekanan dan beban yang besar bagi seluruh tubuh, oleh itu akibatnya mempengaruhi sistem jantung, endokrin dan saraf secara sama rata..

Selepas lima hari insomnia, tubuh manusia kehabisan simpanan. Keletihan saraf dan fizikal yang teruk digabungkan dengan peningkatan penyakit kronik boleh menyebabkan kematian. Menurut statistik, seseorang yang kurang tidur selama seminggu akan mati dengan kebarangkalian 70%. Setiap hari selepas insomnia meningkatkan kemungkinan sebanyak 5% lagi. Walaupun selepas seminggu tanpa tidur, anda boleh tertidur dan kembali ke jadual biasa, anda harus bekerja keras untuk memulihkan kesihatan anda..

Mengelakkan masalah kerana kurang tidur

Untuk mengelakkan kesan negatif beban berlebihan pada badan, penting untuk mengetahui cara mengimbangi kekurangan rehat yang dihasilkan. Salah satu tugas utama adalah belajar bagaimana tidur dengan betul.

Menurut penyelidik, tidur yang paling bermanfaat berlaku antara 11 malam dan 2 pagi. Pada masa ini, pengeluaran melatonin, hormon yang melakukan beberapa fungsi penting, meningkat:

  • menormalkan tekanan darah;
  • meningkatkan tidur;
  • menguatkan sistem imun;
  • melambatkan proses penuaan.

Hormon lain, serotonin, membantu bangun pada waktu subuh. Kerana keseimbangan ini, orang yang tidur kurang dari waktu yang ditentukan dan tidur selepas jam 2 pagi lebih cenderung menghadapi masalah dengan tidur..

Menyedari bahaya kurang tidur, anda harus berusaha meminimumkan semua risiko gangguan tidur. Sebelum tidur, sejenis persediaan perlu dilakukan. Untuk sementara waktu, disarankan untuk menjauhkan diri dari masalah, bercakap dengan orang tersayang dan minum teh santai dengan chamomile. Muzik atau membaca yang tenang juga dapat membantu mengurangkan tekanan..

Orang yang tidur mesti menerima jumlah oksigen yang mencukupi, jadi suhu yang sesuai untuk bilik tidur adalah dalam lingkungan 18 darjah, disarankan untuk meninggalkan tingkap di bawah ajar. Semasa memilih linen tempat tidur, lebih baik memberi keutamaan kepada bahan hypoallergenic, tilam yang ideal adalah ortopedik.

Situasi yang tertekan

Orang yang mencurigakan paling mudah terkena insomnia. Mereka membesar-besarkan masalah ini, memikirkannya dengan teliti dan untuk waktu yang sangat lama. Dan selalunya waktu malam, sebelum tidur, "menggali diri" diambil. Sudah tentu, wanita paling kerap terlibat dalam analisis sedemikian. Mereka cenderung untuk "menyelesaikan" semua tindakan dan kekurangan mereka. Sering kali, keinginan untuk "menggali" diri didorong oleh situasi yang tertekan. Malangnya, ini adalah penyebab utama insomnia pada wanita. Sudah tentu, jika anda tidak menyentuh mengenai fisiologi.

Harus diingat bahawa tidak ada yang kebal dari tekanan. Dan keadaan apa pun boleh memprovokasi. Terlepas dari sumber tekanan - cinta yang tidak berbalas, bermulanya musim luruh, rancangan hancur atau penyakit orang yang disayangi - hasilnya sama - tubuh menjadi lemah.

Penyebab psikologi insomnia mengganggu fungsi normal sistem saraf. Oleh itu, pada waktu yang tepat, kawasan otak yang bertanggungjawab untuk berehat tidak berfungsi. Di dalam badan, pengeluaran hormon tidur menurun, sementara jumlah adrenalin meningkat dengan ketara. Ini menyebabkan berlebihan sistem saraf..

Insomnia yang disebabkan oleh masalah psikologi mempunyai sejumlah ciri, seperti:

  • takut tidak dapat tidur;
  • perasaan gemetar di dalam (kadang-kadang ciri anggota badan);
  • tidur cetek, sering terganggu;
  • berdebar-debar jantung disertai dengan sakit dada;
  • tinggal lama di tempat tidur (kira-kira 30 minit) tanpa tidur;
  • dicirikan oleh fasa pergerakan mata yang cepat;
  • mengganggu mimpi atau mimpi buruk;
  • pening tiba-tiba, kadang-kadang pingsan;
  • mengantuk pada waktu siang dan aktif pada waktu malam;
  • sakit kepala.

Penggunaan ubat-ubatan

Peliknya, tidak ada ubat-ubatan yang benar-benar menghilangkan akibat insomnia kronik. Semua ubat yang diketahui dirancang untuk merawat kesan jangka pendek dan sama sekali tidak bertujuan untuk jenis penyakit lain. Untuk menyembuhkan insomnia kronik, doktor mematuhi beberapa prinsip:

  • gunakan dos ubat minimum;
  • ganti banyak jenis ubat;
  • berpegang pada ubat-ubatan yang bertujuan untuk jangka masa rawatan yang singkat;
  • setiap ubat secara beransur-ansur ditarik dari diet harian;
  • cuba mengelakkan kambuh selepas membatalkan semua ubat.

Sebelum menggunakan, perlu mengkaji semua kebaikan dan keburukan ubat yang ada. Tidak akan ada cita-cita di antara mereka, oleh itu, semasa memilih, anda perlu fokus pada penyebab insomnia dan ciri-ciri ubat itu sendiri. Lebih-lebih lagi, walaupun memulakan penerimaan, disarankan untuk tidak melihat reaksi tubuh manusia terhadapnya. Psikiatri tidak mengesyorkan rawatan patologi diri, yang secara langsung mempengaruhi tingkah laku dan jiwa pesakit. Untuk rawatan insomnia, ubat-ubatan diresepkan zaleplon dan zolpidem. Sekiranya orang itu kerap bangun pada waktu malam, mana-mana doktor akan mengesyorkan mengambil benzodiazepin untuk waktu yang singkat. Sekiranya pesakit berdiri hingga saat bangun tidur, dia akan diberi benzodiazepin untuk waktu yang lebih singkat.

Benzodiazepin jangka panjang harus dipertimbangkan dengan teliti. Tubuh cepat terbiasa dengan ubat ini, menyebabkan sejumlah kesan sampingan: melambatkan reaksi terhadap rangsangan luaran, kealpaan, mengantuk, dan sebagainya. Doktor merujuknya hanya apabila insomnia kronik disertai dengan kemurungan yang berpanjangan. Dalam kes lain, keutamaan diberikan kepada ubat-ubatan dari kategori imidazopyridine, yang merupakan hipnotik yang lebih selamat. Untuk kesan yang lebih serius, adaptogen digunakan yang mempengaruhi secara langsung irama biologi badan. Yang paling popular adalah ubat dengan melatonin, yang membantu anda tidur lebih cepat dan berjaga sepanjang tidur anda..

Insomnia (insomnia) yang berkaitan dengan gangguan jiwa

Nama lain untuk gangguan ini termasuk:
- Insomnia yang berkaitan dengan kemurungan atau kegelisahan;
- Insomnia kerana gangguan mental;
- Insomnia psikiatri.

Insomnia jenis ini disebabkan oleh gangguan mental. Insomnia adalah salah satu gejala penyakit mental. Kursus dan keparahan insomnia secara langsung berkaitan dengan gangguan mental. Walau bagaimanapun, insomnia juga merupakan fokus rawatan yang bebas. Insomnia dianggap sebagai gangguan yang terpisah jika cukup parah dan memerlukan rawatan khas.

Selalunya, gangguan mental itu sendiri dikesan hanya setelah pesakit mengadu insomnia. Kemurungan dan kegelisahan sering dikaitkan dengan kehilangan tidur. Sebaliknya, insomnia boleh berlaku akibat kemurungan dan gangguan mood yang lain..

Seseorang yang menderita insomnia mungkin mengalami kebangkitan yang kerap dan berpanjangan pada waktu malam dan awal pagi dan tidak dapat tidur kembali. Gangguan kegelisahan juga disertai oleh insomnia sebagai salah satu gejala penyakit ini. Masalah tidur didahulukan pada orang yang mengalami gangguan kebimbangan dan insomnia.

Siapa yang mendapat gangguan tidur ini?

Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa kira-kira 3% orang dalam populasi umum menderita gangguan tidur jenis ini. Ini adalah gangguan tidur yang paling biasa di kalangan pesakit yang hadir ke pusat tidur dengan aduan insomnia..

Insomnia ini biasanya berlaku pada orang pertengahan umur; wanita menderita lebih kerap daripada lelaki. Orang muda dan orang tua cenderung untuk menderita jenis insomnia ini. Karakter keluarga dari gangguan tidur ini dinyatakan. Ini kerana gangguan mental juga lebih kerap berlaku dalam keluarga..

Bagaimana saya tahu jika saya mengalami gangguan tidur ini?

1. Adakah anda menghadapi masalah untuk tidur atau tidur pada waktu malam, adakah anda bangun terlalu awal pada waktu pagi dan adakah anda merasa tidak responsif setelah tidur malam?
2. Adakah masalah ini timbul walaupun anda mempunyai peluang dan waktu untuk tidur seperti yang anda mahukan??
3. Adakah anda menyedari bahawa anda mempunyai sekurang-kurangnya satu daripada masalah ini:
- Kurang tenaga;
- Kekurangan motivasi untuk melakukan sesuatu;
- masalah dengan perhatian, ingatan atau keupayaan untuk menumpukan perhatian;
- Prestasi buruk di tempat kerja atau sekolah;
- Perubahan mood yang berlebihan;
- Mengantuk pada waktu siang;
- Kesalahan yang kerap berlaku semasa melakukan kerja biasa atau ketika memandu kereta;
- Ketegangan, sakit kepala atau sakit perut;
- Kekecewaan atau kegelisahan mengenai tidur anda.

Sekiranya anda menjawab "YA" untuk soalan-soalan ini, maka anda mungkin menderita insomnia. Jawapan untuk soalan di bawah akan membantu menentukan sama ada anda menderita insomnia kerana penyakit mental..

1. Adakah insomnia diperhatikan sekurang-kurangnya satu bulan?
2. Anda menderita gangguan jiwa?
3. Insomnia ini bertepatan dengan timbulnya gejala atau peningkatan keparahan penyakit mental. Dalam beberapa kes, sama ada gejala insomnia berlaku pada hari atau minggu sebelum gejala penyakit mental muncul?
4. Adakah insomnia membuat anda gugup (adakah itu menyusahkan)??

Sekiranya anda menjawab "Ya" untuk soalan-soalan ini, maka anda mungkin menderita insomnia yang disebabkan oleh penyakit mental..

Selain itu, penting untuk mengetahui apakah ada sebab lain yang boleh menyebabkan anda tidur. Gangguan tidur boleh disebabkan oleh salah satu sebab berikut, seperti:
- Satu lagi gangguan tidur;
- Penyakit somatik;
- Mengambil ubat;
- Penyalahgunaan ubat psikotropik.

Adakah saya perlu berjumpa pakar dalam gangguan tidur?

Langkah pertama adalah membincangkan masalah tersebut dengan doktor keluarga anda. Anda mesti berjumpa doktor sekiranya insomnia berlangsung lebih dari satu bulan. Perhatikan sama ada rawatannya bertambah baik. Analisis jika tidur bertambah baik semasa kesihatan mental dinormalisasi. Sekiranya tidur tidak bertambah baik, anda harus menghubungi pakar tidur pakar.

Apa yang perlu diketahui oleh doktor?

Doktor tidur akan bertanya kepada anda bila manifestasi insomnia bermula. Doktor ingin mengetahui sama ada anda pernah mengalami masalah kesihatan mental. Komponen penting untuk membuat diagnosis adalah data mengenai keadaan kesihatan umum anda dan penyakit masa lalu. Beritahu doktor anda tentang ubat-ubatan yang anda ambil, termasuk ubat-ubatan bebas dan ubat-ubatan herba. Catat corak tidur dan bangun anda dalam buku harian tidur anda. Maklumat buku harian tidur akan membantu anda mengenal pasti corak tidur yang tidak biasa. Data ini dapat membantu membentuk pendekatan untuk memperbaiki masalah tidur.

Adakah saya perlu membuat penyelidikan?

Anda kemungkinan besar tidak perlu melakukan kajian tidur semalaman. Kajian tidur instrumental mungkin diperlukan jika doktor mengesyaki anda mempunyai gangguan tidur yang lain. Anda akan diminta untuk mengikuti ujian - mengisi soal selidik bertulis pendek. Ujian akan menilai status mental dan emosi anda. Ujian yang biasa digunakan ialah Beck Depression Questionnaire..

Bagaimana gangguan tidur ini dirawat??

Insomnia harus dirawat selari dengan gangguan mental yang mendasari. Langkah pertama dalam kes ini adalah membincangkan semua masalah dengan doktor keluarga anda. Mengubati insomnia sering melibatkan mengubah tabiat anda. Anda harus mengamalkan kebersihan tidur yang baik. Kebersihan tidur adalah sekumpulan peraturan mudah dan petua berguna untuk membantu anda membentuk corak tidur yang sihat..

Sekiranya perubahan tabiat dan stereotaip tidak cukup berkesan, doktor keluarga anda mungkin memberi ubat untuk anda. Ubat-ubatan untuk insomnia ini disebut hipnotik (pil tidur). Dalam kebanyakan kes, pil tidur diberikan dalam jangka pendek ketika penyakit mental yang mengganggu tidur anda bertambah buruk. Ubat yang ditetapkan mungkin tidak cukup berkesan untuk anda. Anda mungkin perlu meningkatkan dos anda. Ubat Mungkin Mempunyai Kesan Sampingan Negatif.

Dalam beberapa kes, terapi tingkah laku (psikoterapi) adalah pendekatan terbaik untuk merawat insomnia. Biasanya pesakit disarankan untuk mengurangkan masa yang dihabiskan di tempat tidur, untuk tidur hanya ketika mereka benar-benar mahu tidur. Sekiranya seseorang tidak dapat tidur sebentar, dia harus bangun dari tidur. Daripada berbaring di tempat tidur yang membimbangkan tidur anda dan menjalani pelbagai peristiwa dalam ingatan anda, anda harus pergi ke bilik lain dan melakukan aktiviti yang tenang. Teknik relaksasi digunakan untuk mengawal tekanan, kemurungan dan kegelisahan.

Pendekatan kognitif (kawalan minda) membantu anda mengubah pertimbangan anda mengenai tidur. Bagi banyak orang dengan gangguan tidur jangka panjang, pemikiran tidur boleh mencetuskan kegelisahan..

Anda mungkin memerlukan bantuan psikiatri atau psikoterapis untuk merawat penyakit mental yang mendasari anda. Rawatan psikiatri boleh dilakukan selari dengan intervensi terapi tingkah laku.