Masalah tidur pada orang dengan HIV

Pada satu ketika, kebanyakan orang mula mengalami masalah tidur ketika mereka meningkat usia. Tetapi orang yang hidup dengan HIV dapat menghadapinya kapan saja, kerana terdapat sejumlah faktor yang menyulitkan masalah tidur, misalnya, pendedahan kepada tubuh ubat HIV tertentu atau keringat malam, yang menyebabkan ketidakselesaan dan mencegah seseorang tertidur.

Tidur yang lemah boleh menyebabkan keletihan dan kelesuan sepanjang hari, menjadikannya sukar untuk bekerja, belajar, atau melaksanakan tugas harian. Tugas-tugas sederhana yang kita ambil boleh menyebabkan keletihan atau tekanan dalam minda dan badan pada orang yang tidak tidur..

Mengapa kita perlu tidur?

Rata-rata, kita menghabiskan sekitar sepertiga dari kehidupan kita (atau kira-kira lapan jam sehari) tidur. Gangguan dalam kuantiti atau kualiti tidur mempengaruhi mood, keseimbangan tenaga dan tumpuan. Tidur juga memainkan peranan penting dalam menjaga sistem kekebalan tubuh kita apabila insomnia dan keletihan kronik menghalang tubuh daripada melindungi dirinya dengan pasti..

Biasanya, tidur malam terdiri daripada banyak peringkat bermula dari lima minit hingga beberapa jam. Setiap peringkat dimulakan dengan tidur dangkal, iaitu tempoh di mana anda mudah terbangun. Kemudian, ketika aktiviti otak anda merosot, tubuh anda secara beransur-ansur jatuh ke dalam tidur nyenyak dan nyenyak sehingga perlu merasa segar dan cerah pada waktu pagi. Sekiranya tidur terus terganggu, maka tubuh mula tidak berfungsi.

Mengapa masalah tidur berlaku

Terdapat banyak sebab mengapa orang dengan HIV mungkin mengalami masalah tidur.

  1. Pengalaman pelbagai jenis sering disertai penyakit kronik yang serius. Takut tidak diketahui, risiko menjangkiti orang lain, atau keperluan untuk mendedahkan status HIV anda kepada orang lain boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur. Bagi orang yang menghidap HIV, pemikiran negatif tentang masa depan mereka atau kesukaran untuk menjalani rawatan boleh menjadi putus asa. Terlebih lagi, beberapa ubat yang digunakan untuk merawat kemurungan boleh mengganggu kemampuan anda untuk tidur nyenyak..
  2. Masalah kewangan juga mempengaruhi kesejahteraan anda. Cabarannya adalah bahawa rawatan HIV memerlukan banyak wang, bahkan bagi mereka yang diinsuranskan dan mendaftar dalam program perawatan. Tekanan kewangan boleh mengganggu tidur yang sihat.
  3. Jangkitan yang berkaitan dengan HIV juga mempunyai kesannya, kerana mereka mengaktifkan protein tertentu yang mempengaruhi tidur seseorang. Masih belum jelas bagaimana protein ini mempengaruhi tubuh, tetapi protein ini dihasilkan pada awal terapi antiretroviral..
  4. Ubat HIV mempunyai kesan sampingannya. Walaupun kebanyakan ubat yang digunakan untuk merawat HIV tidak menyebabkan masalah tidur, kita tahu bahawa beberapa ubat menyebabkan insomnia pada sebilangan besar orang yang menjalani terapi. Ramai orang mendapati bahawa walaupun setelah tidur sepanjang malam, mereka tidak merasa rehat atau terjaga. Sebilangan besar kesan sampingan ini diketahui berlaku dalam satu hingga beberapa minggu sejak memulakan ubat..
  5. HIV juga boleh disertai dengan pelbagai gejala yang menyakitkan seperti neuropati periferal atau peluh yang tidak menyenangkan dan melekit pada waktu malam. Tidak mudah tidur dengan cukup dalam keadaan seperti ini..
  6. Apnea tidur adalah keadaan yang dicirikan oleh tempoh kurang bernafas semasa tidur. Orang yang mengalami apnea tidur bangun dari sesak nafas kerana kekurangan udara. Walaupun tidak ada hubungan langsung antara HIV dan apnea tidur, ada sejumlah pengamatan yang menunjukkan bahawa HIV dapat menyebabkan pembesaran amandel dan adenoid, terutama pada mereka yang tidak dirawat atau mengalami penyakit lanjut..

Tidur adalah bahagian penting dalam kehidupan sihat, terutama bagi orang yang hidup dengan HIV. Ringkasnya, badan yang sihat adalah badan yang tenang. Sekiranya anda sukar tidur atau tidur, berbincanglah dengan penyedia perkhidmatan kesihatan anda, yang dapat membantu menentukan sebab-sebab ketidakselesaan anda..

Tidak kira sama ada anda perlu menukar ubat atau memulakan terapi antiretroviral, atau mendapat sokongan psikologi, pentingnya tidur yang sihat tidak boleh diremehkan. Lagipun, ini bukan hanya untuk sihat; ini adalah mengenai menjaga kesihatan dan pandangan positif yang akan membawa kehidupan panjang dan bahagia dengan HIV.

Insomnia dengan HIV

Bagi banyak orang, keletihan kronik dan gangguan tidur adalah masalah yang ketara, tetapi keadaannya sangat teruk apabila insomnia HIV berlaku. Seseorang yang dijangkiti HIV mempunyai banyak masalah kesihatan kerana penurunan imuniti, jadi malam tanpa tidur jauh lebih sukar untuk ditanggung daripada orang yang sihat.

Penting! Terdapat banyak cara untuk menormalkan tidur dan menambahkan daya hidup. Tetapi harus difahami bahawa setiap tahun penyakit ini berkembang dan menjadi lebih sukar untuk mengatasi insomnia..

Tanda-tanda awal dan akhir jangkitan HIV

Jangkitan HIV adalah penyakit perlahan yang mempengaruhi sel-sel sistem imun. Penyakit ini disebut "Wabak abad ke-20", tetapi perlu diperhatikan bahawa penyakit ini berkembang dengan stabil hari ini..

Setelah dijangkiti, 50-60% orang mengalami fasa demam selepas sekitar 4-6 minggu. Ini mungkin merupakan isyarat pertama bagi pesakit. Selepas orang itu tidak menyedari tanda-tanda, itulah sebabnya lawatan lewat ke doktor.

Tanda-tanda awal yang mungkin:

  • sakit kepala,
  • cirit-birit, loya dan muntah,
  • kelenjar getah bening bengkak (selalunya di bawah ketiak),
  • ruam,
  • kenaikan suhu (kekal dalam lingkungan 37.5 darjah).

Ramai orang mengelirukan manifestasi penyakit ini dengan jangkitan pernafasan akut. Hanya 10% dari semua yang dijangkiti yang mengalami gejala yang cepat dengan kemerosotan yang tajam.

Beberapa tahun selepas jangkitan, keadaan kesihatannya merosot dengan ketara. Terdapat sesak nafas yang teruk, keletihan dan apatis yang berterusan, kemurungan, kurang selera makan dan keinginan seksual. Gangguan sistem saraf menyebabkan kerengsaan, kemarahan yang tidak berasas, pencerobohan, mimpi buruk.

Bagaimana anda dapat meningkatkan kualiti tidur anda

Tidur yang sihat harus berlangsung selama 7-8 jam. Hanya orang yang cukup tidur yang mendapat tenaga dan kekuatan untuk mengatasi penyakit ini. Memerangi insomnia dengan penyakit seperti HIV harus segera dimulakan, kerana tubuh memerlukan kekuatan. Terdapat beberapa cara untuk membantu meningkatkan kualiti tidur anda. Mari pecahkannya secara terperinci:

  1. Mematuhi rutin harian dan pengulangan tindakan. Tubuh kita cepat terbiasa dengan tindakan yang serupa. Oleh itu, anda perlu membiasakan diri untuk tidur pada masa yang sama. Sebelum tidur, untuk menenangkan diri, anda boleh minum secawan susu suam dengan madu atau teh herba, dengarkan melodi yang sama.
  2. Tempat tidur yang selesa dan selesa. Tilam mestilah agak tegas dan elastik. Ia mesti menyokong tulang belakang dan mengelakkan badan bergolek ke arah tengah katil..
  3. Iklim mikro yang selesa di dalam bilik. Ruang rehat mestilah mempunyai udara yang lembap dan tidak bersih. Pelembap dan pembersih boleh mengatasi ini. Udara yang hangat dan lembap akan membuat pernafasan lebih mudah dan tidur lebih mudah.
  4. Kekurangan TV di ruang rehat. Semasa menonton TV, otak diaktifkan. Dia mula memproses maklumat yang diterima, sehingga proses tertidur terganggu..
  5. Penolakan pil tidur. Banyak ubat yang berjanji untuk mengatasi insomnia mempunyai kesan sebaliknya. Selalunya menjadi lebih sukar untuk tertidur setelah penolakan ubat tidur secara tiba-tiba..
  6. Penolakan tabiat buruk. Jangan merokok atau minum alkohol sebelum tidur. Dikatakan bahawa alkohol dapat membantu anda tidur, tetapi tidak. Nikotin dan alkohol menggembirakan NS, menjadikannya lebih sukar untuk tidur.
  7. Beristirahatlah dari pemikiran buruk. Ya, HIV adalah penyakit berbahaya, tetapi jangan memikirkannya sebelum tidur. Fikirkan sesuatu yang indah yang menghangatkan jiwa dan hati anda. Dengarkan muzik yang lembut dan tenang, hitung hingga 100 (juga penerimaan yang baik).

Perlu dicuba semua kaedah yang dicadangkan dan tentukan apa sebenarnya yang menghalang anda daripada tidur dengan normal. Sudah tentu, jika penyakit ini mempunyai tahap akut atau progresif, maka langkah pertama adalah menyingkirkan gejala yang membawa rasa sakit, mudah marah dan gangguan sistem pencernaan..

Kaedah tradisional untuk melawan insomnia

Banyak ramuan dan makanan semula jadi dapat membantu anda berehat dan menghilangkan kegelisahan dan kegelisahan. Seorang doktor yang merawat atau pakar herba yang berpengalaman harus mencadangkan resipi yang betul-betul berfungsi sebagai ubat penenang.

Merebus tumbuhan perubatan

  1. Bunga chamomile (1 sudu besar) tuangkan 200 ml air mendidih. Biarkan hingga 20 minit dan tapis. Kami minum 10-15 minit sebelum tidur.
  2. Kami mencampurkan ramuan berikut: bunga chamomile, daun pudina dan balsem lemon dalam perkadaran yang sama (cukup untuk setiap satu sudu makan). Masukkan 2 sudu besar. akar valerian dan tuangkan empat gelas air mendidih. Didihkan dan didihkan selama 15 minit. Kami menapis dan mengambil 200 ml kaldu sebelum tidur (sentiasa suam).
  3. Campurkan bunga thyme dan daun motherwort masing-masing 5 g. Isi dengan air (200 ml) dan didihkan penuh. Selepas 1 jam mendidih dengan api kecil, tapis dan minum sebelum tidur.

Tumbuhan ubat boleh didapati di kaunter di mana-mana farmasi. Ia tidak mahal dan tidak berbahaya bagi kesihatan..

Madu adalah pil tidur semula jadi yang berkesan

  1. Kami mengambil 250 ml kefir dan menambah 1 sudu besar. madu asli. Minum sebelum tidur selama 7 hari.
  2. Rendam 200 g dedak dalam 0.5 cawan air. Masukkan 100 g madu. Ambil 1 sudu besar sebelum tidur.
  3. Kacau 3 sudu kecil dalam secawan madu. epal sider cuka. Ambil 2 sudu kecil. sebelum tidur. Sekiranya anda bangun pada waktu malam, anda boleh makan 1-2 sudu campuran.

Penting! Madu mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan. Tetapi perlu diingat bahawa produk ini adalah alergen yang kuat, oleh itu, sebelum menyiapkan resipi yang dipilih, perlu memeriksa badan untuk reaksi alergi.

Herba untuk insomnia

  1. Valerian. Tuangkan akar tanaman yang dihancurkan (2 sudu besar) dengan segelas air mendidih dan rebus selama 10 minit. Kemudian biarkan selama 10-15 minit, tapis dan ambil 1 sudu besar. tiga kali sehari.
  2. Oregano biasa. Tuangkan 2 sudu kecil dengan segelas air mendidih. herba kering. Biarkan selama 20 minit. Terikan dan minum tiga kali sehari sebelum makan.
  3. Mekar Sally. Tuang 1 sudu besar dengan segelas air mendidih. rumput yang dicincang. Rebus dengan api kecil selama 10 minit, kemudian biarkan selama 40-50 minit. Minum 1 sudu besar. sebelum setiap makan.

Lebih baik menyimpan infus seperti itu di tempat yang gelap dan sejuk. Lebih baik memasak selama 2-3 hari agar produk sentiasa segar.

Orang yang dijangkiti HIV boleh ditawarkan persiapan farmasi dan prosedur fisioterapi oleh doktor yang hadir. Pertama sekali, ia adalah psikoterapi, yang tujuannya adalah untuk memperbaiki gejala psikopatologi. Banyak perhatian diberikan untuk mengurangkan tahap kegelisahan dan kegelisahan.

Penat mematikan. Bagaimana tidak terlepas gejala pertama HIV

Hidup berbincang dengan doktor dan ahli epidemiologi dan mengetahui tanda-tanda jangkitan yang berbahaya.

Tampaknya bagi kebanyakan kita bahawa masalah HIV tidak akan mempengaruhi mereka, kerana walaupun dalam hubungan terbuka, orang dewasa normal menjaga kesihatan mereka dan tidak menjalani gaya hidup asosial. Tetapi doktor membimbangkan, ujian HIV positif menjadi kebiasaan hampir setiap saat dijangkiti.

Filem Yuri Dud "HIV di Rusia adalah wabak yang tidak dibicarakan" menyebabkan resonansi dan menarik banyak perhatian terhadap masalah ini. Sudah ada lebih dari satu juta orang yang dijangkiti HIV di negara kita, dan jumlah mereka bertambah. Walaupun penyakit ini sering tanpa gejala pada peringkat awal, beberapa "loceng penggera" mungkin menunjukkan bahawa anda telah dijangkiti.

- Untuk masa yang lama, jangkitan mungkin tidak muncul sama sekali. Dan seseorang dapat memahami bahawa dia dijangkiti hanya jika dia lulus ujian HIV, ”kata Evgenia Zhukova, ketua jabatan epidemiologi dan pencegahan Pusat Wilayah Pencegahan dan Pengendalian AIDS Moscow. - Walau bagaimanapun, beberapa tanda boleh menjelaskan keadaan.

Menurut ahli epidemiologi pencegahan HIV, Vyacheslav Trotsak, tanda-tanda pertama jangkitan HIV pada lelaki dan wanita dapat muncul hanya satu hingga dua bulan setelah bersentuhan dengan pembawa virus. Kadang-kadang penyakit ini tidak simptomatik selama bertahun-tahun.

Selsema, selesema, atau sakit tekak kronik

Pesakit mungkin terganggu oleh gejala yang biasanya timbul dengan selesema dan sakit tekak. Amandel palatina membengkak, ditutup dengan lapisan keputihan. Sekiranya seseorang mengalami radang amandel kronik, maka dia mungkin mengalami pemburukan. Menurut statistik, kira-kira separuh lelaki dan wanita mengalami sindrom "seperti selesema" dengan jangkitan HIV.

- Keburukan HIV terletak pada kenyataan bahawa tanda-tanda pertama menyerupai selesema biasa dan menular begitu cepat, - kata Kirill Barskiy, ketua program Yayasan AIDS Steps.

Suhu tinggi lama

Suhu boleh meningkat untuk masa yang lama dari 37.1 hingga 38 ° C. Ini adalah tindak balas badan terhadap serangan virus. Sekiranya suhu diperhatikan dengan latar belakang tahap leukosit rendah, ini adalah petanda buruk..

Keletihan kronik yang tidak munasabah

Ia terserlah apabila rehat tidak membantu pulih. Gangguan tidur mungkin berlaku, tumpuan perhatian berkurang, gangguan ingatan mungkin berlaku. Keletihan kronik juga mungkin mengalami perubahan mood dari sikap tidak peduli terhadap pencerobohan..

Sakit otot dan sendi

Arthralgia, atau sakit sendi, berlaku pada 45% orang dengan HIV. Sepertiga daripada mereka yang dijangkiti mungkin mengalami sakit otot. Pada peringkat awal, ini menyebabkan rasa tidak selesa, pada peringkat kemudian penyakit (jika tidak ada langkah yang diambil), pergerakan apa pun akan menyebabkan rasa sakit yang tidak tertahankan.

Sistem limfa berjaga-jaga badan, membersihkannya dari racun, mikroba dan benda asing. Semua ini terkumpul di kelenjar getah bening, dan kemudian dihancurkan oleh sel-sel sistem imun. Sekiranya jumlah toksin, mikroba dan badan asing meningkat secara mendadak sehingga sistem kekebalan tubuh tidak dapat mengatasi, kelenjar getah bening membesar dan menjadi radang.

Ruam pada badan, kulit kering

Kulit adalah petunjuk status kesihatan yang paling penting. HIV menyebabkan pukulan serius terhadap sistem kekebalan tubuh, yang tercermin pada kulit juga. Hampir semua orang dengan HIV mengalami ruam pada peringkat awal. Pada tahap awal perkembangan penyakit ini, ruam seperti itu dapat dianggap sebagai reaksi alergi yang biasa. Pertama, sedikit kemerahan, gatal-gatal, dan pengelupasan kulit muncul. Selepas itu, ia boleh berkembang menjadi lepuh, abses, luka.

Peningkatan berpeluh pada waktu malam

Ini adalah gejala yang agak biasa pada orang yang positif HIV. Semasa tempoh inkubasi, berpeluh berlebihan mungkin berumur pendek dan berlaku dalam satu minggu. Pada peringkat kemudian, ia akan muncul jika anda berehat dalam mengambil ubat antiretroviral. Bagaimanapun, keringat malam yang berlebihan yang muncul untuk jangka masa panjang menunjukkan masalah kesihatan yang serius..

Kehilangan berat badan dan jisim otot

Pada peringkat awal, gejala ini mungkin tidak muncul secara dramatis seperti pada peringkat kronik dan terminal. Penurunan berat badan dijelaskan oleh fakta bahawa tubuh orang yang dijangkiti, walaupun dalam keadaan rehat, menghabiskan 10% lebih banyak tenaga daripada tubuh orang yang sihat. Berat badan dengan HIV berbeza dengan penurunan berat badan puasa. Dengan mengikuti diet, anda membakar lemak. Apabila HIV dijangkiti, tisu otot menderita, yang sangat merosakkan berat badan.

Menurut statistik, kira-kira separuh daripada pesakit positif HIV mengadu sakit kepala biasa. Kira-kira separuh dari mereka mengalami migrain kronik, yang dicirikan oleh rasa mual, reaksi menyakitkan terhadap cahaya, dan kesakitan yang berdenyut. Sakit kepala yang kerap boleh menjadi kesan sampingan terapi antivirus.

Pada peringkat kemudian, pesakit mungkin mengalami menggigil yang teruk, masalah pernafasan, masalah ingatan, dan bisul pada badan. Toksoplasmosis dan radang paru-paru adalah perkara biasa. Perubatan moden membolehkan anda mengelakkan akibat ini sekiranya anda memulakan rawatan tepat pada waktunya.

Pakar Evgenia Zhukova mengesyorkan agar tidak melakukan diagnosis diri sekiranya anda mengesyaki kemungkinan jangkitan melalui hubungan seksual dengan pasangan yang tidak disahkan atau sekiranya berlaku suntikan tanpa mematuhi peraturan kebersihan. Analisis boleh dibuat secara percuma dan tanpa nama di mana-mana pusat AIDS.

HIV: Cara Mengatasi Keletihan dan Insomnia

Bagi banyak orang, keletihan adalah masalah besar dan nyata. Dia mungkin mengganggu melakukan apa yang anda gemari.

Bagi banyak orang, keletihan adalah masalah besar dan nyata. Ia boleh menghalang apa yang anda gemari. Lebih-lebih lagi, kesan keletihan boleh diremehkan atau disalahpahami oleh orang lain. Kadang-kadang keluarga, rakan dan ibu bapa tidak memahami ketidaktentuan akibat keletihan yang berkaitan dengan HIV / AIDS dan mungkin menafsirkannya sebagai kekurangan minat terhadap apa sahaja atau keinginan untuk bersendirian. Keletihan boleh disebabkan oleh beberapa sebab, termasuk:

Sekiranya keletihan mengganggu kehidupan anda, pertama sekali anda mesti menentukan penyebabnya:

Sekiranya anda menjawab "tidak" untuk salah satu daripada pertanyaan ini, anda sudah pasti dapat mengenal pasti punca keletihan anda. Penting untuk diingat bahawa keletihan boleh disebabkan oleh sebab selain penyakit. Itulah sebabnya, untuk melawan keletihan dan dapat menghalangnya, anda perlu berusaha menangani penyebabnya..

Orang sering mengatakan bahawa mereka tidak boleh bersenam kerana mereka letih. Ini membawa kepada lingkaran setan: anda merasa letih kerana kurang bersenam, dan bukannya melakukannya kerana keletihan. Percaya atau tidak, cuba meyakinkan diri anda untuk melakukan beberapa latihan ketika anda merasa letih dapat membantu. Anda tidak perlu berlari maraton, pergi ke luar dan berjalan-jalan. Atau berjalan-jalan di sekitar rumah.

Sekiranya keletihan anda disebabkan oleh makan makanan berkualiti rendah atau alkohol, anda boleh mencuba makan makanan yang lebih baik, atau memikirkan jumlah makanan yang anda makan. Sebilangan orang tidak cukup makan dan menurunkan berat badan kerana tidak mempunyai selera makan. Bagi orang lain, makanan mungkin tidak menetap dengan baik kerana masalah pencernaan. Cuba ketahui lebih lanjut mengenai pemakanan sihat dan mulakan makan lebih sihat.

Sekiranya keadaan emosi anda menjadi penyebab keletihan anda, rehat tidak akan membantu. Malah, keadaannya mungkin bertambah buruk. Keletihan sering dikenali sebagai gejala kemurungan atau tekanan. Dalam hal ini, masuk akal untuk memusatkan usaha bukan untuk menghilangkan keletihan, tetapi untuk keluar dari kemurungan atau tekanan. Sekiranya anda menghadapi masalah tidur (kesukaran untuk tertidur, kurang tidur, bangun pada waktu malam), kemungkinan besar badan tidak mempunyai masa untuk berehat dan memulihkan tenaga. Ini boleh menyebabkan keletihan..

Mari kita bincangkan dengan lebih terperinci teknik untuk menyelesaikan masalah tidur. Semasa tidur, tubuh dapat menumpukan perhatian pada pengaturan diri, kerana ketika kita tidur, kita tidak membuang tenaga yang diperlukan ketika terjaga. Apabila kita tidak cukup tidur, pelbagai gejala boleh berlaku, seperti keletihan atau kesukaran untuk menumpukan perhatian. Ini tidak bermaksud bahawa kurang tidur selalu menjadi penyebab keletihan atau kesukaran untuk menumpukan perhatian..

Cara mengatasi masalah tidur

Ramai orang merasa tidak berdaya menghadapi masalah tidur, tetapi ada banyak cara untuk menolong mereka tidur dengan lebih baik. Untuk tidur nyenyak, anda perlu:

Insomnia dengan HIV apa yang perlu dilakukan

Pada satu ketika, kebanyakan orang mula mengalami masalah tidur ketika mereka meningkat usia. Tetapi orang yang hidup dengan HIV dapat menghadapinya kapan saja, kerana terdapat sejumlah faktor yang menyulitkan masalah tidur, misalnya, pendedahan kepada tubuh ubat HIV tertentu atau keringat malam, yang menyebabkan ketidakselesaan dan mencegah seseorang tertidur.

Tidur yang lemah boleh menyebabkan keletihan dan kelesuan sepanjang hari, menjadikannya sukar untuk bekerja, belajar, atau melaksanakan tugas harian. Tugas-tugas sederhana yang kita ambil boleh menyebabkan keletihan atau tekanan dalam minda dan badan pada orang yang tidak tidur..

Rata-rata, kita menghabiskan sekitar sepertiga dari kehidupan kita (atau kira-kira lapan jam sehari) tidur. Gangguan dalam kuantiti atau kualiti tidur mempengaruhi mood, keseimbangan tenaga dan tumpuan. Tidur juga memainkan peranan penting dalam menjaga sistem kekebalan tubuh kita apabila insomnia dan keletihan kronik menghalang tubuh daripada melindungi dirinya dengan pasti..

Biasanya, tidur malam terdiri daripada banyak peringkat bermula dari lima minit hingga beberapa jam. Setiap peringkat dimulakan dengan tidur dangkal, iaitu tempoh di mana anda mudah terbangun. Kemudian, ketika aktiviti otak anda merosot, tubuh anda secara beransur-ansur jatuh ke dalam tidur nyenyak dan nyenyak sehingga perlu merasa segar dan cerah pada waktu pagi. Sekiranya tidur terus terganggu, maka tubuh mula tidak berfungsi.

Terdapat banyak sebab mengapa orang dengan HIV mungkin mengalami masalah tidur.

  1. Pengalaman pelbagai jenis sering disertai penyakit kronik yang serius. Takut tidak diketahui, risiko menjangkiti orang lain, atau keperluan untuk mendedahkan status HIV anda kepada orang lain boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur. Bagi orang yang menghidap HIV, pemikiran negatif tentang masa depan mereka atau kesukaran untuk menjalani rawatan boleh menjadi putus asa. Terlebih lagi, beberapa ubat yang digunakan untuk merawat kemurungan boleh mengganggu kemampuan anda untuk tidur nyenyak..
  2. Masalah kewangan juga mempengaruhi kesejahteraan anda. Cabarannya adalah bahawa rawatan HIV memerlukan banyak wang, bahkan bagi mereka yang diinsuranskan dan mendaftar dalam program perawatan. Tekanan kewangan boleh mengganggu tidur yang sihat.
  3. Jangkitan yang berkaitan dengan HIV juga mempunyai kesannya, kerana mereka mengaktifkan protein tertentu yang mempengaruhi tidur seseorang. Masih belum jelas bagaimana protein ini mempengaruhi tubuh, tetapi protein ini dihasilkan pada awal terapi antiretroviral..
  4. Ubat HIV mempunyai kesan sampingannya. Walaupun kebanyakan ubat yang digunakan untuk merawat HIV tidak menyebabkan masalah tidur, kita tahu bahawa beberapa ubat menyebabkan insomnia pada sebilangan besar orang yang menjalani terapi. Ramai orang mendapati bahawa walaupun setelah tidur sepanjang malam, mereka tidak merasa rehat atau terjaga. Sebilangan besar kesan sampingan ini diketahui berlaku dalam satu hingga beberapa minggu sejak memulakan ubat..
  5. HIV juga boleh disertai dengan pelbagai gejala yang menyakitkan seperti neuropati periferal atau peluh yang tidak menyenangkan dan melekit pada waktu malam. Tidak mudah tidur dengan cukup dalam keadaan seperti ini..
  6. Apnea tidur adalah keadaan yang dicirikan oleh tempoh kurang bernafas semasa tidur. Orang yang mengalami apnea tidur bangun dari sesak nafas kerana kekurangan udara. Walaupun tidak ada hubungan langsung antara HIV dan apnea tidur, ada sejumlah pengamatan yang menunjukkan bahawa HIV dapat menyebabkan pembesaran amandel dan adenoid, terutama pada mereka yang tidak dirawat atau mengalami penyakit lanjut..

Tidur adalah bahagian penting dalam kehidupan sihat, terutama bagi orang yang hidup dengan HIV. Ringkasnya, badan yang sihat adalah badan yang tenang. Sekiranya anda sukar tidur atau tidur, berbincanglah dengan penyedia perkhidmatan kesihatan anda, yang dapat membantu menentukan sebab-sebab ketidakselesaan anda..

Tidak kira sama ada anda perlu menukar ubat atau memulakan terapi antiretroviral, atau mendapat sokongan psikologi, pentingnya tidur yang sihat tidak boleh diremehkan. Lagipun, ini bukan hanya untuk sihat; ini adalah mengenai menjaga kesihatan dan pandangan positif yang akan membawa kehidupan panjang dan bahagia dengan HIV.

Bagi banyak orang, keletihan kronik dan gangguan tidur adalah masalah yang ketara, tetapi keadaannya sangat teruk apabila insomnia HIV berlaku. Seseorang yang dijangkiti HIV mempunyai banyak masalah kesihatan kerana penurunan imuniti, jadi malam tanpa tidur jauh lebih sukar untuk ditanggung daripada orang yang sihat.

Penting! Terdapat banyak cara untuk menormalkan tidur dan menambahkan daya hidup. Tetapi harus difahami bahawa setiap tahun penyakit ini berkembang dan menjadi lebih sukar untuk mengatasi insomnia..

Jangkitan HIV adalah penyakit perlahan yang mempengaruhi sel-sel sistem imun. Penyakit ini disebut "Wabak abad ke-20", tetapi perlu diperhatikan bahawa penyakit ini berkembang dengan stabil hari ini..

Setelah dijangkiti, 50-60% orang mengalami fasa demam selepas sekitar 4-6 minggu. Ini mungkin merupakan isyarat pertama bagi pesakit. Selepas orang itu tidak menyedari tanda-tanda, itulah sebabnya lawatan lewat ke doktor.

Tanda-tanda awal yang mungkin:

  • sakit kepala;
  • cirit-birit, loya dan muntah;
  • kelenjar getah bening yang bengkak (selalunya di bawah ketiak);
  • ruam;
  • kenaikan suhu (kekal dalam lingkungan 37.5 darjah).

Ramai orang mengelirukan manifestasi penyakit ini dengan jangkitan pernafasan akut. Hanya 10% dari semua yang dijangkiti yang mengalami gejala yang cepat dengan kemerosotan yang tajam.

Beberapa tahun selepas jangkitan, keadaan kesihatannya merosot dengan ketara. Terdapat sesak nafas yang teruk, keletihan dan apatis yang berterusan, kemurungan, kurang selera makan dan keinginan seksual. Gangguan sistem saraf menyebabkan kerengsaan, kemarahan yang tidak berasas, pencerobohan, mimpi buruk.

Tidur yang sihat harus berlangsung selama 7-8 jam. Hanya orang yang cukup tidur yang mendapat tenaga dan kekuatan untuk mengatasi penyakit ini. Memerangi insomnia dengan penyakit seperti HIV harus segera dimulakan, kerana tubuh memerlukan kekuatan. Terdapat beberapa cara untuk membantu meningkatkan kualiti tidur anda. Mari pecahkannya secara terperinci:

  1. Mematuhi rutin harian dan pengulangan tindakan. Tubuh kita cepat terbiasa dengan tindakan yang serupa. Oleh itu, anda perlu membiasakan diri untuk tidur pada masa yang sama. Sebelum tidur, untuk menenangkan diri, anda boleh minum secawan susu suam dengan madu atau teh herba, dengarkan melodi yang sama.
  2. Tempat tidur yang selesa dan selesa. Tilam mestilah agak tegas dan elastik. Ia mesti menyokong tulang belakang dan mengelakkan badan bergolek ke arah tengah katil..
  3. Iklim mikro yang selesa di dalam bilik. Ruang rehat mestilah mempunyai udara yang lembap dan tidak bersih. Pelembap dan pembersih boleh mengatasi ini. Udara yang hangat dan lembap akan membuat pernafasan lebih mudah dan tidur lebih mudah.
  4. Kekurangan TV di ruang rehat. Semasa menonton TV, otak diaktifkan. Dia mula memproses maklumat yang diterima, sehingga proses tertidur terganggu..
  5. Penolakan pil tidur. Banyak ubat yang berjanji untuk mengatasi insomnia mempunyai kesan sebaliknya. Selalunya menjadi lebih sukar untuk tertidur setelah penolakan ubat tidur secara tiba-tiba..
  6. Penolakan tabiat buruk. Jangan merokok atau minum alkohol sebelum tidur. Dikatakan bahawa alkohol dapat membantu anda tidur, tetapi tidak. Nikotin dan alkohol menggembirakan NS, menjadikannya lebih sukar untuk tidur.
  7. Beristirahatlah dari pemikiran buruk. Ya, HIV adalah penyakit berbahaya, tetapi jangan memikirkannya sebelum tidur. Fikirkan sesuatu yang indah yang menghangatkan jiwa dan hati anda. Dengarkan muzik yang lembut dan tenang, hitung hingga 100 (juga penerimaan yang baik).

Perlu dicuba semua kaedah yang dicadangkan dan tentukan apa sebenarnya yang menghalang anda daripada tidur dengan normal. Sudah tentu, jika penyakit ini mempunyai tahap akut atau progresif, maka langkah pertama adalah menyingkirkan gejala yang membawa rasa sakit, mudah marah dan gangguan sistem pencernaan..

Banyak ramuan dan makanan semula jadi dapat membantu anda berehat dan menghilangkan kegelisahan dan kegelisahan. Seorang doktor yang merawat atau pakar herba yang berpengalaman harus mencadangkan resipi yang betul-betul berfungsi sebagai ubat penenang.

  1. Bunga chamomile (1 sudu besar) tuangkan 200 ml air mendidih. Biarkan hingga 20 minit dan tapis. Kami minum 10-15 minit sebelum tidur.
  2. Kami mencampurkan ramuan berikut: bunga chamomile, daun pudina dan balsem lemon dalam perkadaran yang sama (cukup untuk setiap satu sudu makan). Masukkan 2 sudu besar. akar valerian dan tuangkan empat gelas air mendidih. Didihkan dan didihkan selama 15 minit. Kami menapis dan mengambil 200 ml kaldu sebelum tidur (sentiasa suam).
  3. Campurkan bunga thyme dan daun motherwort masing-masing 5 g. Isi dengan air (200 ml) dan didihkan penuh. Selepas 1 jam mendidih dengan api kecil, tapis dan minum sebelum tidur.

Tumbuhan ubat boleh didapati di kaunter di mana-mana farmasi. Ia tidak mahal dan tidak berbahaya bagi kesihatan..

  1. Kami mengambil 250 ml kefir dan menambah 1 sudu besar. madu asli. Minum sebelum tidur selama 7 hari.
  2. Rendam 200 g dedak dalam 0.5 cawan air. Masukkan 100 g madu. Ambil 1 sudu besar sebelum tidur.
  3. Kacau 3 sudu kecil dalam secawan madu. epal sider cuka. Ambil 2 sudu kecil. sebelum tidur. Sekiranya anda bangun pada waktu malam, anda boleh makan 1-2 sudu campuran.

Penting! Madu mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan. Tetapi perlu diingat bahawa produk ini adalah alergen yang kuat, oleh itu, sebelum menyiapkan resipi yang dipilih, perlu memeriksa badan untuk reaksi alergi.

  1. Valerian. Tuangkan akar tanaman yang dihancurkan (2 sudu besar) dengan segelas air mendidih dan rebus selama 10 minit. Kemudian biarkan selama 10-15 minit, tapis dan ambil 1 sudu besar. tiga kali sehari.
  2. Oregano biasa. Tuangkan 2 sudu kecil dengan segelas air mendidih. herba kering. Biarkan selama 20 minit. Terikan dan minum tiga kali sehari sebelum makan.
  3. Mekar Sally. Tuang 1 sudu besar dengan segelas air mendidih. rumput yang dicincang. Rebus dengan api kecil selama 10 minit, kemudian biarkan selama 40-50 minit. Minum 1 sudu besar. sebelum setiap makan.

Lebih baik menyimpan infus seperti itu di tempat yang gelap dan sejuk. Lebih baik memasak selama 2-3 hari agar produk sentiasa segar.

Orang yang dijangkiti HIV boleh ditawarkan persiapan farmasi dan prosedur fisioterapi oleh doktor yang hadir. Pertama sekali, ia adalah psikoterapi, yang tujuannya adalah untuk memperbaiki gejala psikopatologi. Banyak perhatian diberikan untuk mengurangkan tahap kegelisahan dan kegelisahan.

Laman web ini bertujuan untuk profesional perubatan dan farmasi 18+

Pada bulan November 2011 melakukan hubungan seks tanpa perlindungan (homoseksual). Pada pertengahan Mac 2012, saya mengalami selesema, tetapi untuk satu hari. Pada keesokan harinya, rasa sakit yang membakar di punggung bawah muncul, memancar ke pangkal paha dan, sebagaimana adanya, menarik ke kawasan mesin. Tidak ada suhu untuk sepanjang masa dan tidak ada pelepasan atau bekas luka. Seminggu kemudian insomnia ditambah. Saya beralih kepada ahli terapi. Dia menasihati saya untuk minum Dikloberl. Tidak melegakan simptom. Pakar bedah mendiagnosis chandrosis akut, pergi ke pakar venereologi dan menganalisis IMS tanpa nama. Dan HIV. Dan hanya setelah melawat ahli neurologi dan menjalani 9 suntikan Cocarnit, sakit di bahagian bawah punggung sedikit melegakan. Akibatnya, dia didiagnosis menghidap HIV pada bulan April. Dia memulakan terapi dengan Duovir + Nevimun. Saya telah tidur 2.5 jam sehari selama sebulan sekarang. Saya rasa sedikit berat di punggung bawah di sebelah kanan. Kembung kecil dan beberapa gejala pelik dengan mata kiri. Hari ini (17 April) saya melawat pakar neurologi, dia memberi rawatan kepada Reksetin. BANTUAN. Bagaimana saya dapat melegakan gejala ini dan apa yang perlu dilakukan dengan insomnia. Penat.

Keadaan yang serupa dengan tidur, hanya sekarang saya minum terapi PT (kansamin protionamide levofloxacin) di hospital Saya berada di hospital, tetapi mereka memberi phenazepam, tetapi tekanannya turun dengan mendadak, dari itu? Saya faham, tentu saja, ada banyak alasan untuk penurunan tekanan, tetapi saya rasa ia tidak akan turun sebanyak 70/50. Mereka juga memberikan diuretik, kemungkinan besar, saya fikir dari mereka, walaupun saya tidak mempunyai keinginan untuk keperluan kecil, untuk bersikap jujur. Umumnya insomnia. Terapi (amivirene tenofavir regast) 300,300,600. Tenofavir diubah menjadi tenofavir oleh farmsintesis, tetapi dosnya sama, kelemahan, kelesuan, dan sekali lagi tekanannya rendah 90/70 hiv sejak tahun 2001 saya telah menjalani terapi secara relatif baru-baru ini selama 4 bulan..

Berhenti berlangganan "Formula Tidur yang Dipertingkatkan" dari Evalar - ini sangat membantu: "serangan" panik menjadi semakin jarang dan semakin lemah. Namun, impian itu masih belum terlalu baik..

Seperti yang ditulisnya dalam topik lain, tahun depan mereka akan meletakkan dolutegravir di SC tempatan, mungkin mereka akan dibenarkan untuk beralih ke sana. Pada masa ini, mereka juga menawarkan untuk beralih ke Reataz (Atazanavir), tetapi setakat ini tidak semuanya buruk sehingga keluar semuanya.

P.S. Penerimaan pada waktu pagi belum boleh diterima, kerana formula tidur berfungsi dengan baik.

Untuk rujukan. Kompot Evalar adalah:
L-triptofan, 300 mg,
ekstrak griffonia 100 mg,
5-HTP 100 mg
+
B5 6 mg dan B6 2 mg.

Kapsul kumpulan B tidak masuk akal dengan jelas di sini, sebaliknya dos kecil L-triptofan dan separuh daripada 5-HTP biasa.
Sekiranya sesuatu berfungsi di sini, maka dengan kebarangkalian yang tinggi hanya 5-HTP.

Terima kasih atas nasihatnya. Dan tidak ada pilihan untuk menangguhkan temu janji pada waktu pagi? Dan jika demikian, bagaimana caranya?

Sekiranya anda mahu menangguhkannya pada waktu pagi, maka berhati-hatilah dengan memandu kereta dan bekerja dengan alat yang rumit, saya mencuba penerimaan pagi, lebih buruk lagi, perasaan bahawa anda sejuk, kerana demam muncul dan kesedaran anda bingung seolah-olah anda telah minum alkohol, baik, itu tidak sakit.

Adakah anda mempunyai kesan sampingan yang lain pada waktu malam? Hanya kerana saya tidak melihat pening atau "mabuk" dalam diri saya, mereka hilang selepas minggu pertama kemasukan. Bagaimana mungkin mereka akan muncul jika saya hanya mengalihkan penerimaan pada pukul 10?

Keadaan mabuk sangat dirasakan jika anda bangun pada waktu malam, jika anda berniaga, anda tidak merasakannya, tetapi kenaikan suhu dan wajah kelihatan seperti terbakar.

Saya bernasib baik dan kesan sampingan ini hilang pada minggu-minggu pertama, hanya insomnia dan kegelisahan / panik yang tersisa dalam satu set secara berkala.

Dan tidak akan ada masalah dengan efavirenz pada waktu pagi?

Selain insomnia, saya tidak merasakan kesan sampingan yang lain. Walaupun anda makan sejam yang lalu.

Kemudian anda boleh mencuba.
Cara termudah untuk memindahkan adalah ini - penerimaan seperti biasa, penerimaan pada waktu pagi, dan kemudian pada waktu pagi. Lapisan.

Adakah peningkatan kepekatan ubat dalam badan mempunyai kesan terhadap ketahanan virus? Cuma saya sosial. pekerja (sekolah pesakit dipanggil) mengatakan bahawa virus juga terbiasa dengan peningkatan kepekatan. Saya masih ragu-ragu, tetapi tangan saya tidak sampai untuk memeriksa.

Tidak, sebaliknya, ia tidak termasuk risiko seperti itu dalam manuver ini..
Pekerja sosial untuk melatih semula.

Saya telah berhenti berlangganan di forum mengenai insomnia, tetapi ia muncul dengan sangat pelik sehingga saya tidak tahu apa yang harus saya mulakan dan nasihat apa yang harus saya tanyakan. Harap orang lain mempunyai masalah yang sama dan menemui jalan penyelesaian selain menggantikan EFV.

Baru-baru ini, bulan pertama pengambilan rejimen EFV + TDF + 3TC pertama saya baru sahaja berlalu, dan saya pergi ke SC untuk mendapatkan pil pil kebahagiaan baru, memaklumkan kepada doktor mengenai masalah saya selama ini. "Semuanya akan berlalu," katanya. Kemudian saya bertanya tentang perubahan dari EFV ke DTG, tetapi yang dia katakan adalah bahawa dia "sangat kuat", apa pun maksudnya, dan mengatakan tidak perlu melompat. Selepas itu, saya kehilangan semua keinginan untuk membicarakan sesuatu, dan akibatnya, saya terlupa untuk bertanya tentang pil tidur.

Sekarang, sebenarnya, mengenai masalah itu sendiri. 2 minggu selepas bermulanya terapi, ketika semua kesan sampingan EFV yang biasa telah berlalu, insomnia menampakkan diri dengan sangat tajam (saya tidur selama kira-kira 2 jam malam), yang berlangsung selama 4 hari. Lebih-lebih lagi, ia paling ketara pada hari pertama, dan kemudian kesannya beransur-ansur hilang ( iaitu memerlukan lebih banyak masa untuk tidur dan tidur tidak nyenyak, tanpa mimpi). Selepas 4 hari ini, tidur normal dipulihkan selama seminggu, dan berulang lagi, tetapi tidak begitu banyak, saya berjaya mendapatkan 4 jam malam (saya biasanya tidur 10 jam). Kemudian kesan ini juga secara beransur-ansur mereda dan selama kira-kira seminggu tidurnya normal. Kemudian semuanya berulang lagi (dan berulang).

Di sini saya akan menulis mengenai semua keadaan, kerana saya tidak lagi tahu apa yang harus saya fikirkan. Saya minum pil pada pukul 23 bukan dalam beberapa saat, tetapi saya hanya muat dalam selang 10 minit. Saya tidak selalu tidur dengan cara yang sama, kadang-kadang saya boleh tidur pada pukul dua pagi. Apabila insomnia menampakkan diri, pening (seolah-olah minum) tidak diperhatikan segera setelah meminumnya (walaupun ada ketika ia tiba-tiba hilang dan segera jatuh sakit ketika tidur, seolah-olah suis telah diklik). Insomnia dirasakan di muka, seolah-olah anda tidak benar-benar ingin tidur, tetapi anda masih mahu. Ketika tertidur, pada masa yang sama, mungkin ada perasaan cemas dan kegembiraan yang tajam (ini kerana apa lagi) dan pemikiran - "Baiklah, hari ini saya tidak akan tidur." Dan pemikiran atau perasaan tidak berlalu, dan lebih-lebih lagi, pemikiran itu entah bagaimana menyakitkan, mustahil untuk berbaring diam dan memikirkan satu perkara. Saya bangun awal setelah mimpi seperti itu, saya belum cukup tidur, namun saya tidak dapat tidur lagi.

Saya menulis, tentu saja, kerana kitaran itu berulang pada malam ini. Pada masa ini, terima kasih Tuhan, insomnia agak lemah jika percubaan untuk tidur selama 3,5 jam dapat disebut demikian, tetapi insomnia ini berjalan dengan cara yang sama.

P.S. Saya akan melampirkan foto ujian dari 09/26, walaupun semuanya nampak baik di sana.

Saya mengalami perkara yang sama, walaupun setelah 5 bulan mengambil EFV, saya pergi ke pakar neurologi, dia mendengar dengan teliti, dan memberi ubat atarax. Dia benar-benar menolong tidur nyenyak. Kemudian saya mendapat DTG dan meninggalkannya.
Adakah degupan jantung anda melompat? Adakah anda mengalami serangan panik? Sekiranya ya, sila pergi ke pakar neurologi. Mengenai pil tidur di SC, mereka memberitahu saya bahawa mereka tidak mengeluarkan ubat seperti itu, tidak ada kuasa. Untuk pil tidur yang kuat, anda perlu pergi ke klinik daerah.

Saya tidak mengalami insomnia sepanjang masa. Apabila ada kegelisahan dan kegembiraan (ia bergelora dengan tajam dan tanpa sebab). Saya tidak dapat mengatakan dengan pasti mengenai nadi. Satu-satunya perkara, saya mula merasakannya pada masa yang sama, secara kerap - saya tidak tahu.

Saya juga mempunyai pakar neurologi yang mengatakan bahawa itu adalah serangan panik semasa mengambil efavirenz. Irama jantung terasa sangat kuat, pemegangnya mencatatkan aritmia, nadi melonjak hingga 115-120.

Satu pemikiran datang kepada saya bahawa insomnia adalah akibatnya. Akibatnya adalah serangan panik yang sama. Kerana saya tidak dapat memerhatikan satu tanpa yang lain. Sensasi mungkin sama jika saya melihat ke bawah dari ketinggian yang tinggi, dan kemudian berpaling. Dan di sini impian itu hilang. Tetapi sekali lagi, ini berlaku secara berkala, bukan secara berterusan..

Saya akan memeriksa nadi dan berhenti berlangganan apabila seterusnya. sekiranya ia berlaku.

Ia sangat membantu saya. 5-Hydroxytryptophan atau "Enhanced Sleep Formula" dijual tanpa preskripsi 2 tablet sehari.

Ya, 5HTP mungkin, melatonin sintetik kadang-kadang juga. Tetapi kadang-kadang - bukan perkara itu dan tidak terbang. Ini adalah teka-teki neurokimia yang kompleks dan selalunya tidak sesuai.

Ilya, dan melatonin kerana "kadang-kadang" anda boleh?

Tidak ada had yang jelas.

4 tahun menderita begitu banyak - semakin teruk.

Saya melihat dua pilihan. Phenazepam di bawah lidah 0.5-1 mg, mengikut perasaan yang harus dipilih, dengan pemahaman bahawa tidak akan tidur sekarang.
Atau ubah efavirenz.

Helo! Untuk minggu kedua saya menderita insomnia. Berbaring lelah dengan keinginan untuk tidur, tetapi saya tidak dapat tidur. Beberapa fikiran bermula mengenai apa-apa. Sehingga sakit kepala dan berat di bahu. Malah otot di antara bilah bahu mula terasa sakit. Oleh itu, saya menderita sehingga pukul lima pagi. Saya sudah bosan dengannya. Apa yang boleh dibuat? Pada terapi selama setahun. 1.5 bulan terakhir: tenofovir lamivudine atazanavir.

mengenai sakit otot dan insomnia, saya mempunyai kisah yang sangat serupa, tetapi kita hanya mempunyai tenofovir yang sama. Saya berdosa pada efavirenz, tetapi nampaknya bukan hanya dia mempunyai kesan sampingan, sekurang-kurangnya pada dolutergavir juga merayap keluar, minum pil dan keadaan kegembiraan sistem saraf bermula, seperti serangan panik, jantung saya sakit, pernafasan saya semakin cepat. tertidur sama sekali tidak realistik. hipertensi otot secara amnya adalah kesan yang aneh di mana tidak ada yang tahu apa-apa, tetapi ia sering berlaku dalam terapi dan menjadikan hidup sangat sukar. Doktor mana yang harus saya pergi dengan ini? kepada ahli neuropatologi?

Saya tidak dapat mengatakan apa-apa yang difahami untuk sebilangan besar data.

Paling tidak ada ubat penenang sebelum tidur. Ahli terapi malah boleh memberi resep, Andante, misalnya. Anda juga boleh mencuba dengan persediaan herba.

Helo! 5 bulan terapi dengan efavirenz + lammivudine + tenofovir. 2 bulan terakhir sangat risau akan insomnia. Saya minum pil pada pukul 11 ​​malam sebelum tidur, tetapi sering tidur kemudian - lebih kurang satu atau dua jam. Saya bangun sekitar jam 10 dan patah sepanjang hari. Masalahnya ialah, saya tidak dapat tidur sama sekali kira-kira 2-3 kali seminggu. Tidak ada yang sangat dirisaukan, cuma fikiran yang berlainan merayap di kepala saya. Sebelum terapi, ada masalah untuk tidur, tetapi supaya tidak tidur sepanjang malam - tidak pernah. Bolehkah anda memberitahu saya jika saya faham dengan betul bahawa ini adalah kerana efavirenz? Mungkin masuk akal untuk meminumnya pada waktu petang ketika itu?

Ya, kemungkinan besar. Anda boleh bergerak, cuba. Akan lebih jelas di sana, perubahan atau ada output.

Ilya, beritahu saya, di mana 5NTR dijual dan pengeluar mana? Saya mencari di internet, hanya beberapa kedai dalam talian yang menawarkan makanan tambahan. Kedai sukan tidak menjual beg ini.

Kadang-kadang saya bertemu dalam sukan, tetapi sebaliknya - di iherb yang sama atau beberapa kedai dalam talian yang lain mengapa tidak membeli?

Helo. Setahun menjalani terapi, semuanya baik-baik saja tanpa kesan sampingan. Baru-baru ini, masalah dengan tidur telah bermula. Terapi: Zidovudine + Lamivudine + Stokrin. Saya minum Stokrin sebelum tidur, saya tertidur seperti biasa. Tetapi selepas 2-3 jam saya bangun. Tidak ada kebimbangan khusus, jadi "seribu satu pemikiran" tentang segala-galanya dan apa-apa. Satu setengah jam kemudian saya tertidur semula, tetapi saya tidak cukup tidur, sukar untuk bangun. Saya cuba minum motherwort, ia tidak membantu. Semuanya akan baik-baik saja, tetapi saya bekerja dan rejim seperti itu mempengaruhi kerja dan kesejahteraan.
Apa yang anda nasihatkan?

Cuba melaxen 3-6 pada waktu malam atau 5HTP 200 mg untuk memulakan.

Sedang mencari cadangan untuk mengambil 5-HTP mencadangkan 50-100mg 3 KALI SETIAP HARI
Pilihan mana yang lebih baik untuk mengatur tidur?

200mg tidak berfungsi dengan baik, terutamanya jika pemikiran kerja melayang ke kepala anda. Jam 4 tidak ditendang dari kepala. Dan melatonin membantu dengan baik, 3 mg sudah mencukupi, tetapi biasanya anda tidak mahu bangun sebelum 10 jam

Oleh itu, jangan melihat ke arah 5HTP.

Ilya, beritahu saya, adakah warna valerian dan motherwort yang menenangkan ringan sesuai dengan stokrin + kivexa? Sekiranya ya, bagaimana menyebarkan / tidak menyebarkan penerimaan?
Sesuatu yang buruk untuk tidur baru-baru ini bermula.

Cukup. Jangan menyalahgunakan Valerian, dan ia berfungsi lebih kurang hanya segar - perkara yang sangat tidak menentu..

Mengenai HIV belajar terapi 3 bulan nikavir lamivudine stokrin gangguan tidur stokrin pada pukul 22 saya tertidur pada 24 jam tidur selama 1 jam atau 2 jam dengan kita mengerikan kemudian tertidur beberapa jam selepas 3-4 jam dan sekali lagi 1-2 jam mimpi buruk. Anda entah bagaimana dapat meningkatkan tidur

Pindahkan Stokrin secara langsung ke waktu tidur, iaitu sebelum berbaring ambil.

Akan tetapi, saya akan mencuba, dua hari terakhir saya minum sebelum tidur, tetapi. mungkin masa telah berlalu sedikit, perlu untuk melanjutkan pengalaman ini. Saya terlupa untuk mengatakan bahawa perasaan gelisah dan kegelisahan disertai oleh takikardia atau aritmia (saya bercukur teruk dalam hal ini, jantung saya berdegup seperti marah) Maaf, satu soalan. Seolah-olah dalam keluarga kita selalu merayakan 9 Mei, adakah mungkin minum 50 gram anggur kering? Saya faham bahawa soalan itu bodoh, mungkin tidak.

Apabila jantung anda berdegup, ukur tekanan darah dan nadi anda. Dan juga mengukur pada siang hari beberapa kali ketika tidak mengetuk.
Maklumat untuk ahli kardiologi.

biasanya mengambil efavirenz 3-4 jam sebelum tidur. Rasa kebimbangan dan kegelisahan yang terhasil, "pecah" pada sendi dan otot mengganggu tidur.

Langkah pertama ke arah tidur yang sihat adalah menentukan apa sebenarnya yang menghalangi anda. Sudah tentu lebih baik untuk membincangkan masalah ini dengan doktor anda.

Masalah tidur sudah biasa dilakukan oleh ramai orang dengan HIV. Mereka boleh bermula pada setiap tahap jangkitan HIV. Sehingga 75% orang dengan HIV melaporkan masalah tidur berterusan. Ada yang merasa sukar untuk tertidur, yang lain bangun setiap saat (kerana tidur yang cetek atau mimpi buruk), yang lain bangun terlalu awal. Terdapat mereka yang menghadapi semua masalah ini pada masa yang sama.

Tidur sangat penting untuk kesihatan dan kesejahteraan kita. Ia terlibat dalam pengaturan sistem hormon dan berat badan, mengurangkan tekanan dan menyokong kekebalan tubuh. Seperti yang kita ketahui dari pengalaman, kurang tidur mengganggu ingatan, mengurangi konsentrasi, kehilangan kekuatan dan tenaga, dan membuat kita lebih rentan terhadap jangkitan. Dari masa ke masa, gangguan ini dapat menyebabkan kemurungan dan kegelisahan, yang seterusnya, memperburuk gangguan tidur..

Tidur yang lemah pada orang dengan HIV juga dapat menyulitkan pengambilan ubat tepat pada waktunya, dan kepatuhan terhadap ubat-ubatan sangat penting untuk kejayaan terapi..

Langkah pertama menuju tidur yang sihat adalah mengenal pasti apa sebenarnya yang menghalangi anda. Sudah tentu lebih baik untuk membincangkan masalah ini dengan doktor anda..

Masalah tidur pada penghidap HIV boleh bermula kerana beberapa faktor:

  • Virus imunodefisiensi itu sendiri boleh mengganggu tidur yang sihat. Ini kerana sel yang dijangkiti di otak menghasilkan neurotoksin dan isyarat kimia yang mengganggu tidur..
  • Ubat untuk kedua-dua penyakit yang berkaitan dengan HIV dan HIV.
  • Keadaan mental, seperti kemurungan atau kegelisahan.
  • Penyalahgunaan alkohol atau dadah, terutamanya ubat-ubatan yang merangsang sistem saraf pusat, seperti kokain atau ekstasi.

Di samping itu, masalah tidur boleh disebabkan oleh perubahan tahap hormon (contohnya, peningkatan atau penurunan tahap hormon tiroid atau testosteron), kekurangan kalsium dan / atau vitamin B12, penyakit berjangkit (termasuk selesema atau selesema biasa).

Kurang ringan! Terlalu banyak cahaya pada waktu malam - kerana inilah banyak orang tidak mendapat tidur yang cukup. Irama sirkadian kita (turun naik kitaran dalam intensiti pelbagai proses biologi yang berkaitan dengan perubahan siang dan malam, "jam dalaman" kita) bergantung pada cahaya atau kegelapan di sekeliling kita. Pada suatu ketika, orang bangun dengan Matahari dan tertidur ketika Bulan terbit. Hari-hari itu sudah lama berlalu. Selepas matahari terbenam, kita berada di lautan cahaya elektrik, dan jam biologi kita tidak berfungsi. Di samping itu, sebilangan penyelidik menyatakan bahawa "kekerasan ringan" pada tubuh boleh menyebabkan diabetes, obesiti, penyakit jantung dan juga barah..

Sekiranya tidak ada cahaya, tubuh kita menghasilkan hormon melatonin, yang membantu kita tertidur. Ketika kita berada dalam keadaan terang, pengeluaran melatonin ditekan, yang bermaksud bahawa lebih sukar bagi kita untuk tertidur. Itulah kesan cahaya apa pun, tetapi yang paling berbahaya adalah "cahaya biru" alat elektronik, yang secara tidak sengaja membuat kita mengabaikan kesediaan badan untuk tidur. Itulah sebabnya sangat penting untuk tidur dalam kegelapan sepenuhnya. Sebaiknya dapatkan langsir khas untuk mengasingkan bilik dari cahaya luar, tetapi topeng tidur juga akan berfungsi. Selain itu, penting untuk mematikan semua sumber cahaya di dalam bilik tidur, termasuk lampu dan paparan yang berkelip. Matikan, tutup atau lekatkan, atau keluarkan sepenuhnya dari bilik.

Kurang kafein! Kafein adalah ubat psikoaktif (mengubah fikiran) yang paling biasa di planet ini. Ia terdapat dalam kopi, teh, pelbagai minuman berkarbonat, minuman tenaga, dan coklat, tetapi kopi tentu saja paling popular. Kafein meningkatkan tenaga, meningkatkan kewaspadaan dan meningkatkan mood. Malangnya, ia juga mengganggu tidur. Dengan merangsang sistem saraf pusat, ia mempercepat degupan jantung, menaikkan suhu dan tekanan darah, yang bermaksud meningkatkan waktu yang diperlukan untuk tertidur, memendekkan waktu tidur dan menurunkan waktu fasa tidur nyenyak..

Separuh hayat kafein adalah lima jam, iaitu berapa lama masa yang diperlukan tubuh untuk menukar separuh daripada zat yang beredar di dalam badan anda. Dengan kata lain, jika anda minum secawan kopi yang mengandungi 260 mg kafein pada jam 8 pagi, maka pada jam 11 malam anda masih mempunyai 33 mg di dalam badan anda, dan ini cukup untuk mengganggu tidur..

  1. Hadkan minum selepas 10:00.
  2. Kurangkan pengambilan kafein secara keseluruhan. Dalam 48 jam pertama setelah berhenti minum kafein, anda mungkin mengalami gejala penarikan seperti sakit kepala. Gejala seperti ini boleh berlanjutan dari dua hingga sembilan hari. Sekiranya ia merosakkan anda, maka anda harus tahu bahawa anda berada di landasan yang betul.
  3. Tidak ada kopi tanpa kafein! Dalam bahagian kopi yang sama "! Tanpa kafein" ia masih tidak kurang daripada 20 mg.

Kaji ubat dan makanan tambahan anda. Bekerja dengan doktor anda untuk mengkaji semua ubat dan suplemen yang anda ambil untuk melihat apakah ubat tersebut menyebabkan masalah tidur anda. Sangat penting bahawa rejimen ubat-ubatan dan ubat-ubatan itu dipilih secara individu untuk setiap orang. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan penggunaan jangka panjang ubat-ubatan yang sesuai dan berkesan yang tidak mengganggu gaya hidup penghidap HIV. Anda "berkahwin" SENI seumur hidup, dan kesatuan ini mesti berjaya!

Perhatikan bahawa sementara beberapa ubat batuk dan selesema, ubat anti-alergi (antihistamin), dan ubat bebas boleh digunakan untuk gangguan tidur, dari masa ke masa mereka hanya dapat memperburuk keadaan anda dan menyebabkan kegelisahan dan kemurungan.

Sediakan vitamin dan mineral yang anda perlukan. Sekiranya anda kekurangan kalsium atau vitamin B12, mengambil kompleks vitamin kumpulan-B, serta kalsium dan magnesium, dapat membantu anda merehatkan otot..

Berusaha untuk ketenangan jiwa. Sekiranya kegelisahan menghalang anda untuk berehat dan tertidur, pelajari untuk mengatasi kegelisahan dan tekanan. Buat "sistem sokongan" untuk diri sendiri, menguasai teknik relaksasi - mereka akan menjadikan rehat anda lebih dalam dan lengkap.

Elakkan pil tidur. Pil tidur mungkin merupakan jalan penyelesaian jangka pendek bagi sesetengah orang, tetapi dalam jangka masa panjang ia menimbulkan ketagihan, memberi kesan negatif terhadap corak tidur itu sendiri, dan membuat anda mengantuk dan lesu pada keesokan harinya..

Sekiranya anda mengantuk... Untuk rehat yang mendalam, ritual "tidur" sangat penting. Ingat bagaimana anda tidur semasa kecil. Mengapa anda tidak "meletakkan diri anda di tempat tidur" sekarang ?! Sebaik-baiknya, ritual ini bermula sejam sebelum anda tidur. Anda mempersiapkan diri untuk tidur, mengakhiri hari dengan kerisauannya, menenangkan fikiran, merehatkan badan.

  1. Matikan semua elektronik.
  2. Padamkan lampu.
  3. Hidupkan muzik yang tenang.
  4. Ventilasi bilik di mana anda akan tidur. Suhu terbaik untuk tidur ialah 16 ° C hingga 20 ° C.
  5. Mandi air panas. Penurunan suhu badan yang mendadak yang berlaku setelah anda keluar dari situ dapat membantu anda tidur.
  6. Luangkan masa untuk bertafakur, meregangkan, membaca.
  7. Apabila anda tenang, cubalah bernafas dalam - tarik nafas selama 5 saat, tahan nafas selama 2 saat, hembuskan nafas selama 5 saat. Tarik nafas seperti ini sehingga anda tertidur.

Berikut adalah beberapa petua mengenai cara mengurangkan tahap tekanan dalam hidup anda dan seterusnya meningkatkan tidur anda. Anda mungkin tidak serius atau tidak biasa, tetapi mungkin salah satu daripadanya hanya untuk anda dan menyembunyikan petunjuk.!

Cuba... membersihkan rumah anda. Tinjauan yang dilakukan di laman web pengurusan tekanan mendapati bahawa 80% peserta hidup dalam kekacauan kronik, dan kekacauan yang kacau itu sendiri boleh menjadi sumber tekanan. Luangkan sedikit masa untuk membersihkan pada akhir hari; biarkan tujuan anda bukan untuk mendapatkan kebersihan yang sempurna, tetapi tidurlah dengan "rasa pencapaian" dengan mengetahui bahawa anda akan bangun di bilik yang lebih kemas.

Walaupun ramai orang suka tertidur di depan TV atau mengangguk ketika menonton rancangan TV, cubalah permainan komputer yang tenang pada waktu malam. Pilihlah yang akan menolong anda beralih ke relaksasi, dan tidak begitu memikat hati sehingga anda akan bermain sehingga pagi dengan gemuruh kapal intergalaksi. Ingatlah untuk mematikan komputer semasa anda mengantuk.!

Mulakan jurnal. Jurnal adalah kaedah terbaik untuk mengatasi tekanan dan aktiviti malam yang indah. Dengan menulis dalam jurnal, anda membersihkan fikiran, memproses emosi, mencari jalan keluar untuk masalah, bersiap untuk keesokan harinya, dan membuat perancangan. Fikiran anda berbentuk kata-kata tertulis, dan anda dapat mengembalikannya dengan selamat keesokan harinya. Anda juga boleh memulakan "buku harian kesyukuran" khas untuk acara-acara yang menyenangkan pada hari itu, dan ini akan membantu anda membina semula dengan cara yang lebih optimis dari masa ke masa..

Sekiranya anda tinggal bersama pasangan, saling memberi urutan yang menenangkan. Ini akan menggembirakan anda dan akan menjadikan hubungan anda lebih akrab, dan jika urutan tumbuh menjadi sesuatu yang lebih baik di sepanjang jalan, jauh lebih baik untuk anda..

Terdapat juga perkara yang tidak boleh anda lakukan sebelum tidur. Jangan memulakan perbualan yang sukar dengan pasangan anda, jangan bertengkar - kebimbangan tidak akan membiarkan anda tertidur dengan cepat dan menjadikan tidur kurang bermanfaat. Jangan menghitung kosnya, jangan menonton filem berat, hindari program yang bising dengan nafsu marah jika anda sudah menonton TV.

Perhatikan keadaan dalaman anda. Kita semua berbeza, dan semoga anda mempunyai alat peralatan peribadi anda untuk membantu anda mendapatkan tidur yang nyenyak dan menyegarkan..

Berdasarkan bahan dari thebody.com/stress.about.com

Diterjemahkan oleh Irina Yasinova, khas untuk Guys PLUS www.parniplus.com

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Penerangan terperinci terutama untuk anda: insomnia dengan HIV di laman web 7sleep.ru - pengetahuan yang dikumpulkan dari seluruh dunia.

Bagi banyak orang, keletihan kronik dan gangguan tidur adalah masalah yang ketara, tetapi keadaannya sangat teruk apabila insomnia HIV berlaku. Seseorang yang dijangkiti HIV mempunyai banyak masalah kesihatan kerana penurunan imuniti, jadi malam tanpa tidur jauh lebih sukar untuk ditanggung daripada orang yang sihat.

Penting! Terdapat banyak cara untuk menormalkan tidur dan menambahkan daya hidup. Tetapi harus difahami bahawa setiap tahun penyakit ini berkembang dan menjadi lebih sukar untuk mengatasi insomnia..

Jangkitan HIV adalah penyakit perlahan yang mempengaruhi sel-sel sistem imun. Penyakit ini disebut "Wabak abad ke-20", tetapi perlu diperhatikan bahawa penyakit ini berkembang dengan stabil hari ini..

Setelah dijangkiti, 50-60% orang mengalami fasa demam selepas sekitar 4-6 minggu. Ini mungkin merupakan isyarat pertama bagi pesakit. Selepas orang itu tidak menyedari tanda-tanda, itulah sebabnya lawatan lewat ke doktor.

Tanda-tanda awal yang mungkin:

  • sakit kepala;
  • cirit-birit, loya dan muntah;
  • kelenjar getah bening yang bengkak (selalunya di bawah ketiak);
  • ruam;
  • kenaikan suhu (kekal dalam lingkungan 37.5 darjah).

Ramai orang mengelirukan manifestasi penyakit ini dengan jangkitan pernafasan akut. Hanya 10% dari semua yang dijangkiti yang mengalami gejala yang cepat dengan kemerosotan yang tajam.

Beberapa tahun selepas jangkitan, keadaan kesihatannya merosot dengan ketara. Terdapat sesak nafas yang teruk, keletihan dan apatis yang berterusan, kemurungan, kurang selera makan dan keinginan seksual. Gangguan sistem saraf menyebabkan kerengsaan, kemarahan yang tidak berasas, pencerobohan, mimpi buruk.

Tidur yang sihat harus berlangsung selama 7-8 jam. Hanya orang yang cukup tidur yang mendapat tenaga dan kekuatan untuk mengatasi penyakit ini. Memerangi insomnia dengan penyakit seperti HIV harus segera dimulakan, kerana tubuh memerlukan kekuatan. Terdapat beberapa cara untuk membantu meningkatkan kualiti tidur anda. Mari pecahkannya secara terperinci:

  • Mematuhi rutin harian dan pengulangan tindakan. Tubuh kita cepat terbiasa dengan tindakan yang serupa. Oleh itu, anda perlu membiasakan diri untuk tidur pada masa yang sama. Sebelum tidur, untuk menenangkan diri, anda boleh minum secawan susu suam dengan madu atau teh herba, dengarkan melodi yang sama.
  • Tempat tidur yang selesa dan selesa. Tilam mestilah agak tegas dan elastik. Ia mesti menyokong tulang belakang dan mengelakkan badan bergolek ke arah tengah katil..
  • Iklim mikro yang selesa di dalam bilik. Ruang rehat mestilah mempunyai udara yang lembap dan tidak bersih. Pelembap dan pembersih boleh mengatasi ini. Udara yang hangat dan lembap akan membuat pernafasan lebih mudah dan tidur lebih mudah.
  • Kekurangan TV di ruang rehat. Semasa menonton TV, otak diaktifkan. Dia mula memproses maklumat yang diterima, sehingga proses tertidur terganggu..
  • Penolakan pil tidur. Banyak ubat yang berjanji untuk mengatasi insomnia mempunyai kesan sebaliknya. Selalunya menjadi lebih sukar untuk tertidur setelah penolakan ubat tidur secara tiba-tiba..
  • Penolakan tabiat buruk. Jangan merokok atau minum alkohol sebelum tidur. Dikatakan bahawa alkohol dapat membantu anda tidur, tetapi tidak. Nikotin dan alkohol menggembirakan NS, menjadikannya lebih sukar untuk tidur.
  • Beristirahatlah dari pemikiran buruk. Ya, HIV adalah penyakit berbahaya, tetapi jangan memikirkannya sebelum tidur. Fikirkan sesuatu yang indah yang menghangatkan jiwa dan hati anda. Dengarkan muzik yang lembut dan tenang, hitung hingga 100 (juga penerimaan yang baik).

    Perlu dicuba semua kaedah yang dicadangkan dan tentukan apa sebenarnya yang menghalang anda daripada tidur dengan normal. Sudah tentu, jika penyakit ini mempunyai tahap akut atau progresif, maka langkah pertama adalah menyingkirkan gejala yang membawa rasa sakit, mudah marah dan gangguan sistem pencernaan..

    Banyak ramuan dan makanan semula jadi dapat membantu anda berehat dan menghilangkan kegelisahan dan kegelisahan. Seorang doktor yang merawat atau pakar herba yang berpengalaman harus mencadangkan resipi yang betul-betul berfungsi sebagai ubat penenang.

    Tumbuhan ubat boleh didapati di kaunter di mana-mana farmasi. Ia tidak mahal dan tidak berbahaya bagi kesihatan..

    Penting! Madu mempunyai kesan menenangkan dan menenangkan. Tetapi perlu diingat bahawa produk ini adalah alergen yang kuat, oleh itu, sebelum menyiapkan resipi yang dipilih, perlu memeriksa badan untuk reaksi alergi.

    Lebih baik menyimpan infus seperti itu di tempat yang gelap dan sejuk. Lebih baik memasak selama 2-3 hari agar produk sentiasa segar.

    Orang yang dijangkiti HIV boleh ditawarkan persiapan farmasi dan prosedur fisioterapi oleh doktor yang hadir. Pertama sekali, ia adalah psikoterapi, yang tujuannya adalah untuk memperbaiki gejala psikopatologi. Banyak perhatian diberikan untuk mengurangkan tahap kegelisahan dan kegelisahan.

    Langkah pertama menuju tidur yang sihat adalah mengenal pasti apa sebenarnya yang menghalangi anda. Sudah tentu lebih baik untuk membincangkan masalah ini dengan doktor anda.

    Masalah tidur sudah biasa dilakukan oleh ramai orang dengan HIV. Mereka boleh bermula pada setiap tahap jangkitan HIV. Sehingga 75% orang dengan HIV melaporkan masalah tidur berterusan. Ada yang merasa sukar untuk tertidur, yang lain bangun setiap saat (kerana tidur yang cetek atau mimpi buruk), yang lain bangun terlalu awal. Terdapat mereka yang menghadapi semua masalah ini pada masa yang sama.

    Tidur sangat penting untuk kesihatan dan kesejahteraan kita. Ia terlibat dalam pengaturan sistem hormon dan berat badan, mengurangkan tekanan dan menyokong kekebalan tubuh. Seperti yang kita ketahui dari pengalaman, kurang tidur mengganggu ingatan, mengurangi konsentrasi, kehilangan kekuatan dan tenaga, dan membuat kita lebih rentan terhadap jangkitan. Dari masa ke masa, gangguan ini dapat menyebabkan kemurungan dan kegelisahan, yang seterusnya, memperburuk gangguan tidur..

    Tidur yang lemah pada orang dengan HIV juga dapat menyulitkan pengambilan ubat tepat pada waktunya, dan kepatuhan terhadap ubat-ubatan sangat penting untuk kejayaan terapi..

    Langkah pertama menuju tidur yang sihat adalah mengenal pasti apa sebenarnya yang menghalangi anda. Sudah tentu lebih baik untuk membincangkan masalah ini dengan doktor anda..

    Masalah tidur pada penghidap HIV boleh bermula kerana beberapa faktor:

    • Virus imunodefisiensi itu sendiri boleh mengganggu tidur yang sihat. Ini kerana sel yang dijangkiti di otak menghasilkan neurotoksin dan isyarat kimia yang mengganggu tidur..
    • Ubat untuk kedua-dua penyakit yang berkaitan dengan HIV dan HIV.
    • Keadaan mental, seperti kemurungan atau kegelisahan..
    • Penyalahgunaan alkohol atau dadah, terutamanya ubat-ubatan yang merangsang sistem saraf pusat, seperti kokain atau ekstasi.

    Di samping itu, masalah tidur boleh disebabkan oleh perubahan tahap hormon (contohnya, peningkatan atau penurunan tahap hormon tiroid atau testosteron), kekurangan kalsium dan / atau vitamin B12, penyakit berjangkit (termasuk selesema atau selesema biasa).

    Kurang ringan! Terlalu banyak cahaya pada waktu malam - kerana inilah banyak orang tidak mendapat tidur yang cukup. Irama sirkadian kita (turun naik kitaran dalam intensiti pelbagai proses biologi yang berkaitan dengan perubahan siang dan malam, "jam dalaman" kita) bergantung pada cahaya atau kegelapan di sekeliling kita. Pada suatu ketika, orang bangun dengan Matahari dan tertidur ketika Bulan terbit. Hari-hari itu sudah lama berlalu. Selepas matahari terbenam, kita berada di lautan cahaya elektrik, dan jam biologi kita tidak berfungsi. Di samping itu, sebilangan penyelidik menyatakan bahawa "kekerasan ringan" pada tubuh boleh menyebabkan diabetes, obesiti, penyakit jantung dan juga barah..

    Sekiranya tidak ada cahaya, tubuh kita menghasilkan hormon melatonin, yang membantu kita tertidur. Ketika kita berada dalam keadaan terang, pengeluaran melatonin ditekan, yang bermaksud bahawa lebih sukar bagi kita untuk tertidur. Itulah kesan cahaya apa pun, tetapi yang paling berbahaya adalah "cahaya biru" alat elektronik, yang secara tidak sengaja membuat kita mengabaikan kesediaan badan untuk tidur. Itulah sebabnya sangat penting untuk tidur dalam kegelapan sepenuhnya. Sebaiknya dapatkan langsir khas untuk mengasingkan bilik dari cahaya luar, tetapi topeng tidur juga akan berfungsi. Selain itu, penting untuk mematikan semua sumber cahaya di dalam bilik tidur, termasuk lampu dan paparan yang berkelip. Matikan, tutup atau lekatkan, atau keluarkan sepenuhnya dari bilik.

    Kurang kafein! Kafein adalah ubat psikoaktif (mengubah fikiran) yang paling biasa di planet ini. Ia terdapat dalam kopi, teh, pelbagai minuman berkarbonat, minuman tenaga, dan coklat, tetapi kopi tentu saja paling popular. Kafein meningkatkan tenaga, meningkatkan kewaspadaan dan meningkatkan mood. Malangnya, ia juga mengganggu tidur. Dengan merangsang sistem saraf pusat, ia mempercepat degupan jantung, menaikkan suhu dan tekanan darah, yang bermaksud meningkatkan waktu yang diperlukan untuk tertidur, memendekkan waktu tidur dan menurunkan waktu fasa tidur nyenyak..

    Separuh hayat kafein adalah lima jam, iaitu berapa lama masa yang diperlukan tubuh untuk menukar separuh daripada zat yang beredar di dalam badan anda. Dengan kata lain, jika anda minum secawan kopi yang mengandungi 260 mg kafein pada jam 8 pagi, maka pada jam 11 malam anda masih mempunyai 33 mg di dalam badan anda, dan ini cukup untuk mengganggu tidur..

    Kaji ubat dan makanan tambahan anda. Bekerja dengan doktor anda untuk mengkaji semua ubat dan suplemen yang anda ambil untuk melihat apakah ubat tersebut menyebabkan masalah tidur anda. Sangat penting bahawa rejimen ubat-ubatan dan ubat-ubatan itu dipilih secara individu untuk setiap orang. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan penggunaan jangka panjang ubat-ubatan yang sesuai dan berkesan yang tidak mengganggu gaya hidup penghidap HIV. Anda "berkahwin" SENI seumur hidup, dan kesatuan ini mesti berjaya!

    Perhatikan bahawa sementara beberapa ubat batuk dan selesema, ubat anti-alergi (antihistamin), dan ubat bebas boleh digunakan untuk gangguan tidur, dari masa ke masa mereka hanya dapat memperburuk keadaan anda dan menyebabkan kegelisahan dan kemurungan.

    Sediakan vitamin dan mineral yang anda perlukan. Sekiranya anda kekurangan kalsium atau vitamin B12, mengambil kompleks vitamin kumpulan-B, serta kalsium dan magnesium, dapat membantu anda merehatkan otot..

    Berusaha untuk ketenangan jiwa. Sekiranya kegelisahan menghalang anda untuk berehat dan tertidur, pelajari untuk mengatasi kegelisahan dan tekanan. Buat "sistem sokongan" untuk diri sendiri, menguasai teknik relaksasi - mereka akan menjadikan rehat anda lebih dalam dan lengkap.

    Elakkan pil tidur. Pil tidur mungkin merupakan jalan penyelesaian jangka pendek bagi sesetengah orang, tetapi dalam jangka masa panjang ia menimbulkan ketagihan, memberi kesan negatif terhadap corak tidur itu sendiri, dan membuat anda mengantuk dan lesu pada keesokan harinya..

    Sekiranya anda mengantuk... Untuk rehat yang mendalam, ritual "tidur" sangat penting. Ingat bagaimana anda tidur semasa kecil. Mengapa anda tidak "meletakkan diri anda di tempat tidur" sekarang ?! Sebaik-baiknya, ritual ini bermula sejam sebelum anda tidur. Anda mempersiapkan diri untuk tidur, mengakhiri hari dengan kerisauannya, menenangkan fikiran, merehatkan badan.

    Berikut adalah beberapa petua mengenai cara mengurangkan tahap tekanan dalam hidup anda dan seterusnya meningkatkan tidur anda. Anda mungkin tidak serius atau tidak biasa, tetapi mungkin salah satu daripadanya hanya untuk anda dan menyembunyikan petunjuk.!

    Cuba... membersihkan rumah anda. Tinjauan yang dilakukan di laman web pengurusan tekanan mendapati bahawa 80% peserta hidup dalam kekacauan kronik, dan kekacauan yang kacau itu sendiri boleh menjadi sumber tekanan. Luangkan sedikit masa untuk membersihkan pada akhir hari; biarkan tujuan anda bukan untuk mendapatkan kebersihan yang sempurna, tetapi tidurlah dengan "rasa pencapaian" dengan mengetahui bahawa anda akan bangun di bilik yang lebih kemas.

    Walaupun ramai orang suka tertidur di depan TV atau mengangguk ketika menonton rancangan TV, cubalah permainan komputer yang tenang pada waktu malam. Pilihlah yang akan menolong anda beralih ke relaksasi, dan tidak begitu memikat hati sehingga anda akan bermain sehingga pagi dengan gemuruh kapal intergalaksi. Ingatlah untuk mematikan komputer semasa anda mengantuk.!

    Mulakan jurnal. Jurnal adalah kaedah terbaik untuk mengatasi tekanan dan aktiviti malam yang indah. Dengan menulis dalam jurnal, anda membersihkan fikiran, memproses emosi, mencari jalan keluar untuk masalah, bersiap untuk keesokan harinya, dan membuat perancangan. Fikiran anda berbentuk kata-kata tertulis, dan anda dapat mengembalikannya dengan selamat keesokan harinya. Anda juga boleh memulakan "buku harian kesyukuran" khas untuk acara-acara yang menyenangkan pada hari itu, dan ini akan membantu anda membina semula dengan cara yang lebih optimis dari masa ke masa..

    Sekiranya anda tinggal bersama pasangan, saling memberi urutan yang menenangkan. Ini akan menggembirakan anda dan akan menjadikan hubungan anda lebih akrab, dan jika urutan tumbuh menjadi sesuatu yang lebih baik di sepanjang jalan, jauh lebih baik untuk anda..

    Terdapat juga perkara yang tidak boleh anda lakukan sebelum tidur. Jangan memulakan perbualan yang sukar dengan pasangan anda, jangan bertengkar - kebimbangan tidak akan membiarkan anda tertidur dengan cepat dan menjadikan tidur kurang bermanfaat. Jangan menghitung kosnya, jangan menonton filem berat, hindari program yang bising dengan nafsu marah jika anda sudah menonton TV.

    Perhatikan keadaan dalaman anda. Kita semua berbeza, dan semoga anda mempunyai alat peralatan peribadi anda untuk membantu anda mendapatkan tidur yang nyenyak dan menyegarkan..

    Berdasarkan bahan dari thebody.com/stress.about.com

    Diterjemahkan oleh Irina Yasinova, khas untuk Guys PLUS www.parniplus.com

    Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

    HIV adalah salah satu jangkitan paling berbahaya yang boleh dijumpai pada manusia. Keterukan penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa penawar penyakit ini belum diciptakan, dan tanda-tanda bahawa seseorang dijangkiti mungkin tidak muncul.

    Seringkali, jangkitan didiagnosis pada tahap akhir, kerana dengan gejala HIV mungkin tidak dapat dikesan bahkan dengan ujian darah, jika infeksi tersebut telah terjadi.

    Adalah wajar bagi setiap orang untuk mengetahui gejala-gejala jangkitan HIV yang terjadi, kerana jangkitan dapat terjadi bukan hanya kerana tidak berhati-hati ketika menukar pasangan seksual, tetapi juga dengan cara lain.

    Terdapat empat peringkat penyakit ini, bergantung pada gejala HIV mana yang berbeza. Tahap berikut dibezakan:

  • Tempoh pengeraman.
  • Manifestasi utama.
  • Manifestasi sekunder.
  • Peringkat terminal.

    Apabila HIV dijangkiti, gejala pada lelaki dan wanita serupa, ciri-ciri setiap peringkat dijelaskan dalam jadual:

    Tempoh pengeramanPada tahap ini, gambaran klinikal kabur, tidak ada gejala khusus, dan pesakit lebih suka tidak pergi ke doktor kerana sedikit rasa tidak enak.
    Tanda-tanda jangkitan pada wanita dan lelaki adalah sama, yang membingungkan doktor ketika membuat diagnosis
    Manifestasi utamaPada peringkat ini, jangkitan adalah akut dan gejala yang minimum.
    Peringkat menengahOrgan dalaman, membran mukus dan kulit rosak
    Penyakit jenis umum didiagnosis
    Peringkat terminalPada tahap ini, tanda-tanda jangkitan diucapkan, tidak mungkin lagi untuk menjaga kehidupan seseorang dalam keadaan normal.

    Selalunya, tarikan kepada doktor berlaku semasa peralihan penyakit ke peringkat sekunder, kerana gejala dalam kes ini sudah dirasakan dengan baik dan membawa rasa sakit dan ketidakselesaan. Semua gejala jangkitan HIV terbahagi kepada utama dan kecil. Yang utama merangkumi yang berikut:

    • cirit-birit berterusan yang berlangsung lebih dari sebulan. Dalam beberapa kes, kadangkala boleh diganti dengan najis biasa;
    • peningkatan suhu badan sepanjang bulan, kadang-kadang perubahan kecil diperhatikan, lebih kerap hingga 38 darjah;
    • keletihan berterusan, perasaan lemah, mengantuk;
    • penurunan berat badan secara drastik dan penurunan berat badan sebanyak 10% atau lebih, bergantung pada berat awal.

    Gejala sekunder berlaku pada peringkat kemudian dan sangat ketara pada orang yang mempunyai imuniti yang berkurang. Ini termasuk:

    • pelbagai penyakit kulit, yang dinyatakan dalam bentuk bisul di seluruh badan atau di bahagian tertentu;
    • pemburukan herpes, yang dinyatakan dalam bentuk herpes zoster;
    • stomatitis dan penyakit lain pada membran mukus mulut;
    • batuk yang berlangsung lebih dari sebulan tanpa peningkatan, walaupun mengambil ubat dan antibiotik;
    • pembesaran kelenjar getah bening yang ketara yang mengganggu kehidupan normal.

    Secara individu, tanda-tanda ini tidak boleh dianggap sebagai gejala jangkitan HIV; tanda-tanda ini cukup dapat muncul kerana kekebalan yang berkurang atau penyakit lain. Anda harus berhati-hati jika seseorang mempunyai beberapa item dari gejala utama sekaligus dan sekurang-kurangnya salah satu dari yang di bawah umur.

    Bagaimanapun, apabila penyakit seperti itu muncul, disarankan untuk berjumpa doktor, kerana ini mungkin merupakan manifestasi penyakit serius yang lain. Orang lebih suka berpura-pura bahawa tidak ada masalah, terutama ketika menghadapi penyakit serius, ini adalah kesalahan utama semua yang dijangkiti.

    Tanda-tanda pertama jangkitan HIV sering diabaikan, tetapi dengan memperhatikan badan anda dengan teliti, anda dapat dengan mudah memperhatikannya. Mereka muncul sekurang-kurangnya 3 minggu selepas jangkitan, tetapi mungkin tidak muncul hingga 3 bulan atau lebih. Tempoh inkubasi berlangsung selama ini, jadi tidak ada ujian dan analisis yang akan menunjukkan kehadiran penyakit pada seseorang. Pada masa yang sama, dia akan berjangkit dan dapat menyebarkan jangkitan kepada pasangannya tanpa mengetahui tentangnya..

    Gejala pertama HIV pada wanita tidak berbeza dengan yang ada pada lelaki, walaupun pada peringkat kemudian perbezaan antara mereka jelas. Sekiranya seorang gadis dijangkiti, mereka dinyatakan seperti berikut:

  • Kenaikan suhu badan, disertai dengan sakit kepala yang teruk. Sebagai peraturan, penurunannya tidak berlaku walaupun setelah mengambil ubat antipiretik.
  • Sakit tekak yang tajam dan teruk, mengingatkan sakit tekak.
  • Ruam dalam bentuk bintik-bintik di seluruh badan yang jelas kelihatan oleh orang lain.
  • Kemunculan bisul pada membran mukus mulut.
  • Pencernaan dengan cirit-birit dan muntah.
  • Kelenjar getah bening yang membengkak di ketiak, leher dan pangkal paha.
  • Sakit pada sendi dan otot.

    Berapa lama untuk mengharapkan tanda-tanda jangkitan pertama muncul bergantung pada imuniti orang tersebut. Dalam beberapa kes, dua minggu cukup untuk mencurigai manifestasi penyakit ini, dalam kes lain, seseorang hanya pada tahun kedua setelah jangkitan dapat mengetahui bahawa dia sakit.

    Gejala HIV awal pada lelaki sukar dikesan seperti pada wanita. Dalam beberapa kes, tanda-tanda penyakit ini muncul setelah beberapa tahun, jika pada masa yang sama seseorang tidak melakukan analisis, maka dia mungkin sudah mengetahui tentangnya pada tahap lanjut. Ini berlaku dalam kes di mana sistem imun kuat dan aktif melawan jangkitan..

    Gejala jangkitan HIV pada peringkat seterusnya sangat berbeza, bergantung pada jenis kelamin pesakit. Mereka boleh muncul dalam satu atau dua tahun, atau dalam 4 tahun. Kekurangan imuniti lebih ketara pada wanita, ini disebabkan oleh ciri-ciri badan. Penyakit ini menampakkan diri pada separuh manusia yang indah dalam bentuk gejala berikut:

  • Muntah dan penurunan berat badan yang teruk, sehingga permulaan anoreksia pada peringkat kemudian.
  • Keletihan berterusan, mengantuk, rasa berat.
  • Manifestasi gejala yang boleh meniru demensia.
  • Kemurungan berterusan dan keengganan untuk berkomunikasi dengan orang lain dan juga orang tersayang.
  • Serangan loya dan cirit-birit yang kerap.
  • Kemunculan pelbagai penyakit kulit, sedangkan penyebabnya tidak dapat diketahui dengan segera.
  • Bermulanya demam, wanita bangun dengan keringat sejuk pada waktu malam.
  • Kehadiran sesak nafas walaupun tidak ada aktiviti fizikal.
  • Pelupa berterusan dan pelbagai jenis kesakitan.
  • Perubahan kepekatan lemak badan.
  • Kekurangan minat seksual terhadap pasangan.
  • Insomnia di mana ubat penenang tidak membantu.
  • Kemunculan batuk dan perubahan serius pada rongga mulut.

    Semasa mendiagnosis jangkitan HIV, gejala pada wanita lebih jelas, tetapi kes jangkitan kira-kira 1.5 kali lebih biasa daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh fakta bahawa lelaki biasanya kurang memilih untuk melakukan hubungan seks. Orang yang melakukan hubungan seks dengan orang yang mempunyai jantina yang sama, seperti orang gay dan biseksual, mempunyai risiko jangkitan tertentu.

    Dalam kes ini, hanya pilihan pasangan yang berhati-hati dan penggunaan kondom dapat mencegah jangkitan, yang tidak memberikan jaminan 100%, tetapi secara signifikan mengurangkan kemungkinan jatuh sakit..

    Pemeliharaan kualiti hidup normal pada lelaki dengan HIV rumit oleh fakta bahawa penolakan masalah itu wujud dalam hubungan seks yang lebih kuat. Ketika gejala pertama muncul, seseorang menghilangkannya untuk selesema atau selesema, untuk manifestasi lebih lanjut dia muncul dengan alasan baru, dan lawatan ke doktor berlaku pada masa ketika waktu telah hilang.

    Sekiranya anda mengabaikan tanda-tanda penyakit dan mengabaikan berjumpa doktor, kerosakan serius terhadap kesihatan disebabkan, yang dapat dielakkan dengan mengambil ubat tepat pada waktunya. Gejala jangkitan HIV pada lelaki adalah seperti berikut:

    Adalah perlu untuk berjumpa doktor pada tanda pertama bahawa ada virus, kerana ini dapat mengurangkan keadaan seseorang dengan ketara dan memberi dia gaya hidup yang normal. Berkat ubat moden, orang yang mempunyai diagnosis seperti itu dapat menjalani kehidupan penuh, mempunyai keluarga dan bahkan anak-anak, dengan syarat mereka selalu mengambil ubat yang diresepkan oleh doktor..

    Adalah mungkin untuk mengesyaki jangkitan HIV walaupun terdapat gambar seseorang. Pada peringkat kemudian, manifestasi penyakit ini dapat dilihat oleh orang lain, termasuk ketika melihat foto. Pada banyak pesakit, penyakit ini dapat dicurigai oleh luka pada kulit dan selaput lendir, yang tidak dapat dihilangkan dengan cara konvensional..

    Terdapat beberapa penyakit yang biasa terjadi pada orang yang dijangkiti dan mengalami penyakit yang teruk:

  • Sarkoma Kaposi. Penyakit ini adalah manifestasi dermatologi yang paling khas dari jangkitan HIV. Tompok merah jambu pucat yang terdapat di seluruh badan secara beransur-ansur berubah menjadi ungu dan coklat. Pada orang yang dijangkiti, bintik-bintik paling sering muncul di kepala dan di sepanjang tulang rusuk. Jangkitan HIV harus dikesampingkan jika mustahil untuk mengatasi penyakit ini setelah menjalani rawatan yang berpanjangan.
  • Candidiasis. Ia boleh mempengaruhi selaput lendir dan sering menemani orang yang menghidap penyakit tersebut. Selalunya, kerosakan pada faring dan rongga mulut berlaku.
  • Kayap. Penyakit herpetic, yang sering diperburuk oleh penurunan imuniti. Sebilangan besar penghidap HIV mempunyai bentuk yang teruk dan sukar dirawat.
  • Dermatitis seborrheic. Penyakit ini berlaku dalam bentuk penyakit yang teruk dan sering berulang.

    Jangkitan HIV adalah penyakit serius yang disulitkan oleh kesukaran diagnosis. Sikap penuh perhatian terhadap tubuh anda akan membolehkan anda mengesyaki masalah dan berjumpa doktor dengan tepat pada masanya. Rawatan yang dipilih dengan betul dan pengambilan ubat secara teratur dapat mendekatkan hidup seseorang dengan normal dan meningkatkan durasinya beberapa kali, dibandingkan dengan pesakit yang mengabaikan rawatan.

    Virus imunodefisiensi manusia tergolong dalam kumpulan retrovirus, yang memprovokasi perkembangan jangkitan HIV. Penyakit ini boleh berlanjutan dalam beberapa peringkat, yang masing-masing berbeza dalam gambaran klinikal, intensitas manifestasi.
    Jadual kandungan: Tahap HIV Berapa lama HIV menampakkan dirinya Tempoh inkubasi Jangkitan akut Tahap asimtomatik Umum limfadenopati umum Manifestasi sekunder Ciri-ciri tanda pertama jangkitan HIV pada wanita Ciri jangkitan HIV pada kanak-kanak Jawapan kepada soalan popular mengenai HIV

    Tahap perkembangan jangkitan HIV:

    • tempoh pengeraman;
    • manifestasi utama adalah jangkitan akut, limfadenopati asimtomatik dan umum;
    • manifestasi sekunder - kerosakan pada organ dalaman yang berterusan, kerosakan pada kulit dan selaput lendir, penyakit jenis umum;
    • peringkat terminal.

    Menurut statistik, jangkitan HIV paling sering didiagnosis pada tahap manifestasi sekunder dan ini disebabkan oleh fakta bahawa gejala HIV menjadi nyata dan mula mengganggu pesakit dengan tepat dalam tempoh penyakit ini.

    Pada tahap pertama perkembangan jangkitan HIV, gejala-gejala tertentu mungkin juga muncul, tetapi mereka, secara umum, ringan, gambaran klinis kabur, dan pesakit sendiri tidak beralih kepada doktor untuk "masalah kecil" tersebut. Tetapi ada satu lagi nuansa - walaupun pesakit mendapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan pada peringkat pertama jangkitan HIV, pakar mungkin tidak mendiagnosis patologi. Lebih-lebih lagi, pada tahap perkembangan penyakit yang dimaksudkan, gejalanya akan sama pada lelaki dan wanita - ini sering membingungkan doktor. Dan hanya pada peringkat sekunder adalah mungkin untuk mendengar diagnosis jangkitan HIV, dan gejalanya akan berlaku secara individu untuk lelaki dan wanita..

    Berapa lama masa yang diperlukan untuk mewujudkan HIV

    Pencegahan HIV dan Algoritma Tindakan untuk Risiko Jangkitan Tinggi

    Tanda-tanda pertama jangkitan HIV tidak disedari, tetapi terdapat di sana. Dan mereka muncul rata-rata dalam jangka waktu dari 3 minggu hingga 3 bulan setelah jangkitan. Tempoh yang lebih lama mungkin.

    Tanda-tanda manifestasi sekunder penyakit yang dimaksudkan juga dapat muncul hanya bertahun-tahun setelah dijangkiti HIV, tetapi manifestasi juga dapat terjadi dalam waktu 4-6 bulan dari saat jangkitan.

    Diagnostik HIV: kapan dan ujian apa yang perlu dilakukan

    Setelah seseorang dijangkiti jangkitan HIV, tidak ada gejala dan sedikit pun tanda-tanda perkembangan patologi yang diamati dalam jangka masa yang lama. Justru periode ini yang disebut masa inkubasi, dapat bertahan, sesuai dengan klasifikasi V.I. Pokrovsky, dari 3 minggu hingga 3 bulan.

    Tiada pemeriksaan dan kajian makmal biomaterial (ujian serologi, imunologi, hematologi) yang akan membantu mengenal pasti jangkitan HIV, dan orang yang dijangkiti sendiri sama sekali tidak kelihatan sakit. Tetapi ini adalah masa inkubasi, tanpa manifestasi, yang menimbulkan bahaya tertentu - seseorang berfungsi sebagai sumber jangkitan.

    Beberapa saat selepas jangkitan, pesakit memulakan fasa akut penyakit ini - gambaran klinikal dalam tempoh ini mungkin menjadi alasan untuk diagnosis jangkitan HIV "yang dimaksudkan".

    Manifestasi pertama jangkitan HIV dalam fasa akut kursus sangat menyerupai gejala mononukleosis. Mereka muncul rata-rata dari 3 minggu hingga 3 bulan dari saat jangkitan. Ini termasuk:

    • keradangan tonsil - pesakit mengadu sakit tekak yang kerap;
    • keradangan kelenjar getah bening - lebih kerap proses ini mempengaruhi kelenjar getah bening serviks, tetapi pemeriksaan tidak menunjukkan adanya patologi yang jelas;
    • peningkatan suhu badan ke nilai subfebril - penyebab hipertermia seperti itu tidak dapat ditentukan, tetapi petunjuknya tidak normal setelah penggunaan ubat-ubatan dengan kesan antipiretik;
    • berpeluh besar, kelemahan umum dan insomnia pada waktu malam - gejala ini sering "dikaitkan" dengan keletihan kronik;
    • sakit kepala, hilang selera makan, tidak peduli terhadap persekitaran.

    Semasa memeriksa pesakit, doktor dapat menentukan sedikit peningkatan ukuran limpa dan hati - pesakit, dengan cara itu, mungkin mengadu sakit berulang di hipokondrium yang betul. Kulit pesakit mungkin ditutup dengan ruam kecil - bintik merah jambu pucat yang tidak mempunyai batas yang jelas. Seringkali terdapat aduan dari orang yang dijangkiti dan mengenai gangguan najis yang berpanjangan - mereka diseksa oleh cirit-birit, yang tidak dapat diatasi walaupun dengan ubat-ubatan tertentu dan perubahan dalam diet.

    Harap maklum: dengan berlakunya fasa akut jangkitan HIV, limfosit / leukosit dalam jumlah yang meningkat dan sel mononuklear dari jenis atipikal akan dikesan dalam darah.

    Tanda-tanda fasa akut penyakit di atas dapat dilihat pada 30% pesakit. 30-40% pesakit lain menjalani fasa akut dalam perkembangan meningitis serous atau ensefalitis - gejalanya akan berbeza secara radikal daripada yang sudah dijelaskan: mual, muntah, peningkatan suhu badan menjadi petunjuk kritikal, sakit kepala yang kuat.

    Selalunya, gejala pertama jangkitan HIV adalah esofagitis, proses keradangan di kerongkongan yang dicirikan oleh masalah menelan dan sakit dada.

    Dalam apa jua bentuk fasa akut jangkitan HIV berlanjutan, setelah 30-60 hari semua gejala hilang - selalunya pesakit berfikir bahawa dia benar-benar sembuh, terutamanya jika tempoh patologi ini hampir tanpa gejala atau intensiti mereka rendah (dan ini juga boleh ).

    Tahap kursus asimtomatik

    Sepanjang tahap penyakit ini, tidak ada gejala - pesakit merasa hebat, tidak menganggap perlu hadir di institusi perubatan untuk pemeriksaan pencegahan. Tetapi pada tahap asimtomatik bahawa antibodi terhadap HIV dapat dikesan dalam darah! Ini memungkinkan untuk mendiagnosis patologi pada salah satu peringkat awal perkembangan dan memulakan rawatan yang mencukupi dan berkesan..

    Tahap asimptomatik jangkitan HIV dapat berlangsung selama beberapa tahun, tetapi hanya jika sistem kekebalan tubuh pesakit tidak terjejas dengan ketara. Statistiknya cukup bertentangan - hanya 30% pesakit dalam tempoh 5 tahun selepas jangkitan HIV tanpa gejala mula menunjukkan gejala tahap berikut, tetapi pada beberapa orang yang dijangkiti tahap asimtomatik kursus berlangsung dengan cepat, berlangsung tidak lebih dari 30 hari.

    Tahap ini dicirikan oleh peningkatan hampir semua kumpulan kelenjar getah bening, proses ini tidak hanya mempengaruhi kelenjar getah bening inguinal. Perlu diperhatikan bahawa limfadenopati umum dapat menjadi gejala utama jangkitan HIV, jika semua tahap sebelumnya perkembangan penyakit tersebut berjalan tanpa adanya manifestasi..

    Limfosula meningkat 1-5 cm, tetap bergerak dan tidak menyakitkan, dan permukaan kulit di atasnya sama sekali tidak mempunyai tanda-tanda proses patologi. Tetapi dengan gejala yang ketara seperti peningkatan kumpulan kelenjar getah bening, penyebab standard fenomena ini dikecualikan. Dan di sini juga terletak bahaya - beberapa doktor mengklasifikasikan limfadenopati sebagai sukar untuk dijelaskan..

    Tahap limfadenopati umum berlangsung selama 3 bulan, kira-kira 2 bulan selepas permulaan tahap, pesakit mula menurunkan berat badan.

    Sering kali ini adalah manifestasi sekunder jangkitan HIV yang menjadi asas untuk diagnosis berkualiti tinggi. Manifestasi sekunder merangkumi:

    Pesakit mencatat kenaikan suhu badan secara tiba-tiba, dia mengalami batuk kering dan obsesif, yang akhirnya berubah menjadi basah. Pesakit mengalami sesak nafas dengan sedikit tenaga fizikal, dan keadaan umum pesakit merosot dengan cepat. Terapi yang dijalankan dengan penggunaan ubat antibakteria (antibiotik) tidak memberikan kesan positif.

    Ini termasuk herpes, tuberkulosis, jangkitan sitomegalovirus, kandidiasis. Selalunya, wanita sakit dengan jangkitan ini dan dengan latar belakang virus imunodefisiensi manusia, mereka sangat sukar..

    Ini adalah neoplasma / tumor yang berkembang dari saluran limfa. Lebih kerap didiagnosis pada lelaki, ia mempunyai banyak tumor yang mempunyai ciri khas warna ceri, terletak di kepala, batang dan di mulut.

    Pada mulanya, ini hanya ditunjukkan oleh masalah memori kecil, penurunan konsentrasi. Tetapi semasa perkembangan patologi, pesakit mengalami demensia.

    Ciri-ciri tanda pertama jangkitan HIV pada wanita

    Sekiranya jangkitan dengan virus imunodefisiensi manusia terjadi pada seorang wanita, maka gejala sekunder kemungkinan besar akan muncul dalam bentuk perkembangan, perkembangan jangkitan umum - herpes, kandidiasis, jangkitan sitomegalovirus, tuberkulosis.

    Selalunya, manifestasi sekunder jangkitan HIV bermula dengan ketidakteraturan haid yang tidak normal; proses keradangan pada organ pelvis, misalnya salpingitis, dapat berkembang. Selalunya didiagnosis dan penyakit onkologi serviks - karsinoma atau displasia.

    Ciri-ciri jangkitan HIV pada kanak-kanak

    Kanak-kanak yang dijangkiti virus imunodefisiensi manusia semasa mengandung (dalam rahim dari ibu) mempunyai beberapa kekhususan semasa penyakit ini. Pertama, penyakit ini mula berkembang pada usia 4-6 bulan. Kedua, gejala jangkitan HIV yang paling awal dan utama semasa jangkitan intrauterin dianggap sebagai gangguan sistem saraf pusat - bayi ketinggalan berbanding rakan sebayanya dalam perkembangan fizikal dan mental. Ketiga, kanak-kanak dengan virus imunodefisiensi manusia rentan terhadap perkembangan gangguan sistem pencernaan dan munculnya penyakit purulen..

    Virus imunodefisiensi manusia masih merupakan penyakit yang belum diterokai - terlalu banyak persoalan timbul dalam diagnosis dan rawatan. Tetapi doktor mengatakan bahawa hanya pesakit sendiri yang dapat mengesan jangkitan HIV pada peringkat awal - mereka mesti memantau kesihatan mereka dengan teliti dan secara berkala menjalani pemeriksaan pencegahan. Walaupun gejala jangkitan HIV tersembunyi, penyakit ini berkembang - hanya analisis ujian tepat pada masanya yang akan membantu menyelamatkan nyawa pesakit selama beberapa tahun.

    Jawapan kepada soalan popular mengenai HIV

    Oleh kerana banyaknya permintaan dari pembaca kami, kami memutuskan untuk mengumpulkan soalan dan jawapan yang paling biasa kepada mereka dalam satu bahagian..

    Bilakah gejala HIV pertama muncul? "

    Tanda-tanda jangkitan HIV muncul kira-kira 3 minggu hingga 3 bulan setelah terdedah. Demam, sakit tekak dan kelenjar getah bening yang membengkak pada hari-hari pertama selepas jangkitan dapat menunjukkan adanya patologi, kecuali virus imunodefisiensi manusia. Dalam tempoh ini (doktor menyebutnya inkubasi), bukan sahaja tidak ada gejala HIV, tetapi ujian darah makmal mendalam tidak akan memberikan hasil yang positif.

    Bolehkah HIV tidak simptomatik? "

    Ya, malangnya, ini jarang berlaku, tetapi ia berlaku (dalam kira-kira 30% kes): seseorang tidak menyedari gejala ciri semasa fasa akut, dan kemudian penyakit ini memasuki fasa pendam (ini sebenarnya adalah kursus tanpa gejala selama kira-kira 8-10 tahun ).

    Adakah hasil ujian, yang diserahkan segera setelah kemungkinan jangkitan, dapat dipercayai? "

    Sebilangan besar ujian saringan moden dibuat berdasarkan ujian imunosorben berkaitan enzim (ELISA) - ini adalah "standard emas" diagnostik, dan hasil yang tepat dapat diharapkan tidak lebih awal dari 3-6 bulan setelah jangkitan. Oleh itu, analisis mesti dilakukan dua kali: 3 bulan selepas kemungkinan jangkitan dan kemudian 3 bulan kemudian..

    Sekiranya suhu badan meningkat dan kelenjar getah bening membengkak - adakah itu HIV? "

    Mustahil untuk menjawab soalan ini secara kategoris..

    Pertama, anda perlu mengambil kira tempoh yang berlalu setelah kontak berpotensi berbahaya - jika kurang dari 3 minggu berlalu, maka gejala ini mungkin menunjukkan selesema biasa.

    Kedua, jika lebih dari 3 minggu berlalu setelah kemungkinan jangkitan, maka anda tidak perlu membuat diri anda gugup - cukup menunggu dan, 3 bulan setelah kontak berbahaya, menjalani pemeriksaan khusus.

    Ketiga, demam dan kelenjar getah bening bukan tanda "klasik" jangkitan HIV! Selalunya, manifestasi pertama penyakit ini dinyatakan oleh rasa sakit di dada dan sensasi terbakar di kerongkongan, pelanggaran najis (seseorang bimbang akan cirit-birit yang kerap), ruam merah jambu pucat pada kulit.

    Bolehkah anda dijangkiti melalui seks oral? "

    Risiko dijangkiti HIV melalui seks oral diminimumkan. Faktanya adalah bahawa virus tidak bertahan di persekitaran, oleh itu, untuk dijangkiti secara lisan, perlu ada dua keadaan yang bersamaan: terdapat luka / lecet pada zakar pasangan dan luka / lecet di rongga mulut pasangan. Tetapi keadaan ini sama sekali tidak membawa kepada jangkitan HIV dalam setiap kes. Untuk ketenangan fikiran anda sendiri, anda perlu lulus ujian HIV tertentu 3 bulan setelah kontak berbahaya dan menjalani pemeriksaan "kawalan" setelah 3 bulan lagi.

    Bagaimana jika berlaku persetubuhan tanpa perlindungan? "

    Terdapat sejumlah ubat yang digunakan untuk profilaksis pasca pendedahan HIV. Malangnya, mereka tidak tersedia untuk dijual, jadi anda perlu berjumpa dengan ahli terapi dan menerangkan keadaannya. Tidak ada jaminan bahawa langkah-langkah tersebut akan 100% mencegah perkembangan jangkitan HIV, tetapi para pakar mengatakan bahawa pengambilan ubat semacam itu cukup disarankan - risiko mengembangkan virus imunodefisiensi manusia dikurangkan sebanyak 70-75%.

    Sekiranya tidak ada peluang (atau keberanian) untuk berjumpa doktor dengan masalah seperti itu, maka hanya ada satu perkara yang perlu dilakukan - menunggu. Anda perlu menunggu 3 bulan, kemudian menjalani ujian HIV, dan walaupun hasilnya negatif, ada baiknya menjalani ujian kawalan setelah 3 bulan lagi.

    Bolehkah anda menghidap HIV melalui laluan isi rumah? "

    Tidak, awak tak boleh! Virus kekurangan imun manusia tidak bertahan di persekitaran, oleh itu, dengan orang yang positif HIV, anda tidak boleh teragak-agak untuk berkongsi peralatan, sprei, mengunjungi kolam renang dan sauna.

    Sekiranya saya telah tidur (tidur) dengan jangkitan HIV, adakah saya akan dijangkiti? "

    Terdapat risiko jangkitan, tetapi agak kecil. Jadi, dengan hubungan seks tunggal tanpa kondom, risikonya adalah 0,01 - 0,15%. Dengan seks oral, risikonya berkisar antara 0,005 hingga 0,01%, dengan seks dubur - dari 0,065 hingga 0,5%. Statistik ini disediakan dalam protokol klinikal untuk WHO Wilayah Eropah mengenai rawatan dan rawatan HIV / AIDS (hlm. 523).

    Dalam perubatan, kes dijelaskan ketika pasangan suami isteri di mana salah satu pasangannya dijangkiti HIV, melakukan hubungan seks tanpa menggunakan kondom selama beberapa tahun, dan pasangan kedua tetap sihat.

    Bolehkah anda menghidap HIV melalui melancap bersama? "

    Risiko hampir tidak ada (jika tidak ada luka terbuka di tangan dan alat kelamin pasangan).

    Bolehkah saya dijangkiti jika terkena darah kering atau air mani? "

    Apabila cecair biologi mengering, virus imunodefisiensi yang terdapat di dalamnya mati.

    Bolehkah anda mendapat HIV melalui hubungan seksual yang dilindungi? "

    Sekiranya semasa hubungan seksual digunakan kondom, ia digunakan mengikut arahan dan tetap utuh, maka risiko jangkitan HIV diminimumkan. Sekiranya, setelah 3 bulan atau lebih setelah kontak yang meragukan, gejala yang menyerupai jangkitan HIV muncul, maka anda hanya perlu menghubungi ahli terapi. Peningkatan suhu, peningkatan kelenjar getah bening mungkin menunjukkan perkembangan ARVI dan penyakit lain. Untuk jaminan anda sendiri, anda harus menjalani ujian HIV.

    Sekiranya ujian HIV saya negatif, adakah saya tidak sakit? "

    Untuk menjawab soalan ini, anda perlu tahu pukul berapa dan berapa kali analisis sedemikian dikemukakan:

    • hasil negatif dalam 3 bulan pertama setelah hubungan berbahaya tidak tepat, doktor membincangkan hasil negatif yang salah;
    • tindak balas negatif terhadap ujian HIV selepas 3 bulan dari tarikh hubungan berbahaya - kemungkinan subjek tidak dijangkiti, tetapi sangat mustahak untuk melakukan ujian lain 3 bulan selepas yang pertama untuk kawalan;
    • tindak balas ujian HIV negatif 6 bulan atau lebih selepas kontak berbahaya - subjek tidak dijangkiti.

    Bolehkah saya dijangkiti jika menginjak jarum di jalan dan terluka? "

    Risiko dalam kes ini sangat kecil - virus dengan cepat mati di persekitaran, oleh itu, walaupun darah orang yang dijangkiti tetap di jarum, hampir mustahil untuk dijangkiti HIV dengan luka dengan jarum seperti itu. Tidak ada virus dalam cecair biologi kering (darah). Namun, setelah 3 bulan, dan sekali lagi - setelah 3 bulan lagi - masih layak untuk diuji untuk HIV.

    Tsygankova Yana Alexandrovna, kolumnis perubatan, ahli terapi kategori kelayakan tertinggi.

    132,554 jumlah tontonan, 90 paparan hari ini