Bikokos - pilihan anggaran untuk lantai kelapa

Peralatan generasi baru dan pengisian semula pelbagai bahan sintetik mendorong pengeluar tilam untuk bereksperimen dan bergabung. Beberapa makmal berusaha untuk meningkatkan prestasi, yang lain - untuk mengurangkan kos pengeluaran, sementara yang lain ingin membuat "warna" ketegaran untuk memenuhi permintaan setiap pengguna. Bi-kelapa adalah bahan baru dalam sejarah tilam. Apakah teknologi pengeluaran lantai? Kebaikan dan keburukan bahan. Siapa yang mungkin berminat dengan bi kelapa?

Teknologi lantai bi kelapa

Lantai bi kelapa tergolong dalam pengisi anggaran, sederhana-keras (lebih dekat dengan keras). Kelapa yang ditebuk jarum dan lateks lebih mahal, kerana komposisinya berdasarkan 100% bahan semula jadi. Komposisi lantai bi kelapa merangkumi dari 20% hingga 50% serat sintetik - poliester - yang akhirnya membentuk harga yang berpatutan untuk bahan.

Teknologi untuk pembuatan lantai adalah seperti berikut. Poliester dan sabut (sabut) dicampurkan ke "jisim" yang homogen, yang kemudian diletakkan di unit aerodinamik khas. Hasilnya adalah kanvas homogen. Bahan campuran kemudian "dipanggang" dengan meletakkannya pada suhu tinggi. Serat poliester cair memegang kelapa bersama-sama.

Rujukan! Serat kelapa bertanggungjawab untuk keanjalan, kekakuan. Poliester - untuk ketahanan, kelantangan, keselesaan.

Perbandingan buah kelapa dengan jarum dan getah

Teknologi ikatan haba dengan poliester memungkinkan untuk mengurangkan kos ikatan serat kelapa (berbanding dengan lateks) dan ini adalah kelebihan. Sebaliknya, lantai kelapa lateks lebih tahan lama dan lebih tahan lama. Latexing tidak menghilangkan kekerasan lantai kayu. Sayangnya, semua ini tidak dapat dikatakan mengenai bi kelapa..

Berbanding dengan kaedah jarum untuk mengikat serat kelapa, sebaliknya, teknologi bi kelapa adalah pemenang. Kekuatan lantai yang terikat termal adalah beberapa kali lebih tinggi daripada lantai yang ditusuk jarum. Walaupun jarum ditebuk dan terikat termal lebih rapuh berbanding dengan getah, bi-kelapa lebih kuat daripada jarum yang ditumbuk.

Kelebihan dan kekurangan lantai bi kelapa

Bagi ciri-ciri lain, bi-kelapa adalah bahan yang patut mendapat perhatian, terutama dalam versi tilam kanak-kanak.

  • Bikokos adalah lantai yang selamat yang tidak menyebabkan reaksi alergi. Tiada bahan toksik atau gam digunakan dalam pengeluaran.
  • Jangka hayat jangka panjang lantai bi kelapa adalah 5-7 tahun. Tidak banyak, tetapi kos tilam dengan bahan bi kelapa agak rendah.
  • Bahan campuran padat yang diperbuat daripada bahan hidrofobik praktikal tidak menyerap kelembapan dan menguapnya dengan cepat.
  • Kedua-dua bahan (kelapa dan poliester) tidak menyerap bau.
  • Struktur bi kelapa padat, tetapi bernafas, "bernafas".
  • Lantai cukup tahan terhadap tekanan mekanikal.
  • Tungau habuk dan parasit lain tidak akan menyukai bi-kelapa sebagai tempat kediaman.
  • Harga belanjawan memainkan peranan penting dalam mengapa sebilangan orang memilih kelapa bio.

Pelbagai jenis dek kelapa

Bi-kelapa digunakan untuk membuat tilam spring dan springless untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Tilam hanya boleh terdiri daripada lantai bi kelapa, atau boleh disebut "sandwic" dengan lantai bi kelapa bergantian dengan bahan lain (lebih lembut).

Ketebalan lantai bi kelapa berbeza dari 1 hingga 6 cm. Bergantung pada model tilam, ketebalan satu atau yang lain digunakan.

Adakah kamu tahu?

Bagaimana perbezaan Bi-Cocos BR dengan Bi-Cocos? Hanya dalam warna. Serat poliester dalam varian Bi-Cocos BR dicelup dengan warna sabut kelapa. Bahan sedemikian dianggap lebih estetik secara visual..

Apa itu Bikokos

Kerana peristiwa baru-baru ini, waktu buka salun kami telah berubah.
Kami telah menyiarkan data semasa - di sini

Salon di Lebuhraya Peminat

Moscow, Shosse Entuziastov, 50, (metro Shosse Entuziastov, stesen MCC Shosse Entuziastov)
Lihat di Peta Yandex atau Peta Google

Bagaimana untuk pergi dari: Stesen metro Shosse Entuziastov - keluar dari pintu kaca ke kanan. Berjalan di sepanjang lebuh raya ke arah lalu lintas ke rumah nombor 50. Pintu masuk ke kedai kami terletak di sisi bangunan. Lihat laluan.

Cara mendapatkan dari: MCC st. Lebuhraya Penggemar (jalan 1) - platform di sebelah kiri. Dari kereta terakhir - jalan keluar pertama. Kami turun dan belok kanan dari pintu kaca. Kemudian kami bergerak lurus di sepanjang jalan bawah, keluar dan pergi ke arah lalu lintas sejauh 550m - 7min, turun ke jalan bawah, belok kiri dari jalan bawah. Kemudian kami terus berjalan sejauh 100m. Anda telah mencapai nombor rumah 50 - melalui semuanya (ke penghalang) - dari hujung bangunan anda akan melihat salun "Matras.ru". Awak datang! Anggaran masa perjalanan dari PKS - 9 minit.

Sekiranya anda berada di dalam kereta, hubungi kedai dan anda akan dibenarkan memasuki tempat letak kenderaan percuma kami.

Telefon kedai: +7 (963) 667-80-63

Waktu buka salun: Isnin - Ahad: 09:00 hingga 21:00

Salon di laluan Ogorodny

Moscow, Ogorodny proezd, 10, (metro Butyrskaya)
Lihat di Peta Yandex atau Peta Google

Cara menuju ke sana: metro Butyrskaya, kereta terakhir dari pusat, keluar dari pintu metro ke kanan. Berjalan beberapa langkah di sepanjang aliran lalu lintas ke pusat membeli-belah Zeleny, masuk ke dalam dan ikuti papan tanda di tiang Matras.ru - dari pintu masuk pusat lurus dan ke kanan - anda berada di sana!

Sekiranya anda menaiki kereta, masuk ke tempat letak kereta dari Rustaveli Street.

Telefon kedai: +7 (495) 127-71-26

Waktu buka salun: Isnin - Ahad: dari jam 10:00 hingga 22:00

Salon di Shelepikha

Moscow, Shelepikhinskaya tanggul 16, (M. Shelepikha, MCC st. Shelepikha)
Lihat di Peta Yandex atau Peta Google

Bagaimana untuk pergi dari: Stesen metro Shelepikha (garis kuning dan pirus), kereta ke-1 dari pusat, keluar menuju ul. Magistralnaya ke-4. Keluaran 1-2. Keluar dari metro ke kanan dan berjalan di sepanjang jalan ke arah lalu lintas (untuk rujukan - di sebelah kiri anda, di seberang jalan akan menjadi Moscow City, kemudian stesen minyak). Berjalan lurus sepanjang masa, dalam 3-4 minit anda akan keluar tepat ke salun - ia terletak di bangunan kediaman di seberang jalan raya).

Cara mendapatkan dari: MCC st. Shelepikha (trek No. 1) - kereta kedua dari hujung kereta api. Turun eskalator - ke kanan, setelah pintu pusing terus melalui pintu kaca. Kemudian - keluar 2, belok kanan dan terus lurus sejauh 450m ke arah lalu lintas - turun ke arah tanjakan. Untuk titik rujukan - di sebelah kiri anda, di seberang jalan akan ada Moscow City, kemudian stesen minyak.
Kami terletak di tingkat pertama bangunan kediaman No. 16, pintu masuk terakhir (bertentangan dengan jalan raya). Masa perjalanan anggaran dari PKS ke salun - 5 minit.

Telefon kedai: +7 (964) 632-92-22

Waktu buka salun: Isnin - Ahad: 09:00 hingga 21:00

Salun di Kaluzhskaya

Moscow, st. Obrucheva, 34/63, bangunan 1 (TC "Kotak perabot", tingkat 1)
Lihat di Peta Yandex atau Peta Google

Cara ke sana: dari Jalan Lingkaran Moscow di Jalan Profsoyuznaya, 100m sebelum persimpangan dengan Jalan Obruchev, bergerak tepat di bawah penghalang (anda perlu mematikan SELEPAS bangunan hotel "Lotte plaza"). Di penghalang, katakan bahawa anda berada di pusat perabot dan memandu ke tempat letak kereta. Sentiasa ada ruang kosong!

Dengan pengangkutan awam: metro Kaluzhskaya, pengangkutan pertama dari pusat. Keluar 5, berjalan lurus 100 m, pusat membeli-belah kotak Mebel akan berada di sebelah kiri anda.

Telefon kedai: +7 (963) 667-43-37

Waktu buka salun: Isnin - Ahad: dari jam 10:00 hingga 21:00

Pengisi tilam: sabut kelapa

Banyak pengeluar menggunakan serat kelapa (sabut) sebagai pengisi tilam. Dalam artikel ini, kami akan menjawab soalan berikut:

  • apa ini
  • kebaikan dan keburukan bahan ini
  • apa yang perlu dicari semasa membeli
  • bagaimana memilih tilam kelapa berkualiti tinggi

Apa itu sabut kelapa?

Mari beralih ke Wikipedia:

Coir (dari Malayal. Kayaru - tali) adalah serat dari inti inti kelapa sawit. Ini adalah bundle vaskular lignified yang panjangnya 15-33 cm, tebal 0,05-0,3 mm. Dinding gentian terdiri daripada selulosa. Apabila tidak matang, mereka berwarna putih dan lembut, tetapi ketika lignin tersimpan di dalamnya, mereka menjadi lebih keras dan memperoleh warna coklat kemerahan. Serat putih yang fleksibel diperoleh dari buah-buahan yang belum masak, berwarna coklat dari masak sepenuhnya.

Bahan tanaman. Ini bermaksud: semula jadi dan mesra alam. Struktur berserat tidak basah dan berventilasi dengan baik. Ia mempunyai kekuatan dan keanjalan yang tinggi: serat yang lebih kasar dan lebih panjang digunakan untuk membuat tali laut yang kuat. Tetapi sabut pendek dan fleksibel masuk ke dalam pengeluaran tilam. Yang kering dari masa ke masa dan menjadi rapuh.

Kesudahannya:

Serat kelapa tulen, semula jadi dan selamat, tidak sesuai digunakan di tilam. Pada akhirnya, pengisi masih akan runtuh dan kehilangan sifat ortopediknya..

Oleh itu:

Pengilang menggunakan pelbagai teknologi untuk meningkatkan kualiti pengguna. Selalunya digunakan: menekan dan getah.

Koir yang ditekan

Proses pertama memungkinkan hayat perkhidmatan yang sedikit lebih lama dan digunakan untuk menghasilkan model yang lebih murah. Sabut kelapa ditekan dan ditebuk dengan jarum khas. Tetapi teknologi ini tidak membenarkan pengisi tahan selama bertahun-tahun beroperasi..

Bahan ini sesuai untuk tilam untuk bayi baru lahir. Sabut kelapa akan memberikan ketegaran yang diperlukan untuk pembentukan kerangka bayi yang betul. Dan sejak usia tiga tahun, pakar mengesyorkan menggunakan produk ortopedik sepenuhnya.

Ingat:

Selepas jangka masa tertentu, tilam dengan piring kelapa yang ditekan akan menjadi tidak dapat digunakan sepenuhnya. Tetapi ia akan menjadi semula jadi dan kebersihan untuk sementara waktu. Dan yang paling penting, gantikan dengan yang baru tepat pada waktunya.

Jom sambung:

Koir Kelapa Lateks

Untuk menghilangkan kerapuhan dan meningkatkan jangka hayat, serat kelapa diresapi dengan susu getah. Hasilnya adalah paparan monolitik: kuat dan tahan lama. Impregnasi lateks memungkinkan untuk menahan beban berat dan mencegah ubah bentuk dan pemecatan pengisi.

Latexation secara semula jadi memberi nilai tambah pada tilam. Tetapi untuk mencapai kesan yang diinginkan bagi pengeluar, penggunaan susu getah buatan atau semula jadi tidak penting. Dia dan yang lain, sama-sama mengatasi tugas itu..

Sekiranya tidak untuk satu tetapi!

Penggunaan susu getah tiruan dapat mengurangkan kos produk. Tetapi hanya. Keselamatan bahan ini dipersoalkan. Selari dengan bau getah yang berterusan, impregnasi sintetik memancarkan formaldehid, yang berbahaya bagi tubuh. Kepekatannya boleh diabaikan dan tidak berbahaya bagi orang dewasa. Tetapi kanak-kanak itu boleh menyebabkan komplikasi. Sebagai tambahan, seiring berjalannya waktu, lapisan seperti di tilam mulai merosot dan, dengan pendedahan berterusan, pecah menjadi zarah-zarah kecil. Akibatnya, tidur di atas ini bukan sahaja tidak selesa, tetapi juga membahayakan..

Kelebihan bahan semula jadi diketahui oleh semua orang. Keselamatan sabut kelapa yang direndam dalam getah asli tidak diragukan lagi. Gabungan kedua-dua komponen ini menentukan kekuatan dan ketahanan produk. Ia mesra alam, selamat, dan, hingga tahap tertentu, bahkan baik untuk kesihatan. Tetapi kebaikan datang dengan harga yang tinggi.

Dan akhirnya:

Menentukan asal usul emulsi tidak sukar. Bahan semula jadi mempunyai aroma yang menyenangkan. Dan bau getah tiruan seperti tayar kereta. Kerana dia, kasur kelapa berbau busuk..

Perbezaan antara kelapa dan bicocos

Ramai orang lebih suka tilam tidur tegas. Salah satu cara untuk meningkatkan ketegangan tilam adalah dengan menambahkan lapisan kelapa. Apa itu - kami akan memberitahu anda secara terperinci dalam artikel ini..

Kelapa atau sabut kelapa adalah serat lignifikasi yang diperoleh dari inti pokok kelapa. Serat-serat ini, terletak di bawah cangkang luar, menutup kelapa yang sudah biasa dengan lapisan tebal..

Serat kelapa - mempunyai sifat unik yang banyak digunakan dalam pembuatan tilam. Sabut kelapa adalah salah satu bahan yang paling semula jadi, lestari dan tahan lama. Ia tidak mengalami kerosakan kerana adanya polimer lignin di dalamnya, tidak menyebabkan alahan, dan berventilasi dengan baik. Oleh kerana seratnya tidak menyerap kelembapan dan kering dengan serta-merta, pertumbuhan bakteria dan tungau debu di sabut kelapa dikecualikan sepenuhnya. Kerana harta tanah ini, tilam kelapa telah mendapat populariti tinggi sebagai tilam untuk bayi baru lahir..

Selalunya, sabut kelapa digunakan dalam tilam dalam bentuk lapisan termampat dengan ketebalan yang berbeza. Beberapa kaedah telah dikembangkan untuk mengikat serat bersama:

Koir Kelapa Lateks

Untuk mendapatkan pengisi elastik, tahan ubah bentuk dan bernafas, pengeluar meresapi serat kelapa dengan susu getah semula jadi. Ini membolehkan anda mengubahnya menjadi blok monolitik di mana ia tidak runtuh atau runtuh..

Nisbah ideal sabut ke getah dalam pengisi adalah 50% hingga 50%. Koir kelapa ini mempunyai keanjalan dan sangat tahan lama..

Tilam buatan Rusia menggunakan pinggan kaku yang mengandungi 30% lateks dan 70% serat kelapa.

Latex coir memungkinkan untuk meningkatkan keanjalan, kekuatan dan ketahanannya, menjadikan pengisi ini tahan terhadap beban berat. Kelapa ini digunakan untuk penghasilan tilam ortopedik.

Banyak sumber manusia dan teknikal dibelanjakan untuk penuaian, pemprosesan dan sabut kelapa getah, jadi tilam kelapa berkualiti tinggi tidak pernah murah.

Salah satu kelemahan getah getah: mempunyai ciri khas bau getah.

Kelebihan dan Kekurangan Koir Kelapa

Kebaikan Kelapa Sawit:

  1. Keindahan: sabut kelapa adalah 100% pengisi semula jadi untuk tilam;
  2. Hypoallergenic;
  3. Tidak reput;
  4. Tidak menyerap air dan bau asing;
  5. Mempunyai keanjalan dan kekakuan semula jadi, berkat lignin (polimer semula jadi) dalam komposisinya;
  6. Mempunyai pengudaraan yang sangat baik;
  7. Tungau dan mikroorganisma berbahaya lain tidak tumbuh di sabut kelapa;
  8. Mempunyai sifat ortopedik yang jelas;
  9. Mempunyai jangka hayat yang panjang;
  10. Mempunyai pemindahan haba yang baik;

Kekurangan Kelapa Kelapa:

Pengisi kelapa untuk tilam secara praktikal tidak mempunyai kekurangan jika dibuat dengan kualiti tinggi, sesuai dengan semua teknologi pengeluaran. Satu-satunya kelemahan dalam kes ini adalah harga yang terlalu tinggi..

Bicokos

Bikokos adalah alternatif yang baik untuk pengisi kelapa biasa. Pada bikokos, bukan lateks digunakan untuk menyatukan serat kelapa, tetapi serat sintetik hypoallergenic atau holofiber. Papannya ternyata hampir sama kaku, tetapi lebih tahan lama kerana tenunan gentian yang padat.

Apakah perbezaan antara kelapa dan bi-kelapa:

  1. Dengan harga. Bi-kelapa lebih kurang 20-25% lebih murah daripada kelapa lateks.
  2. Kekakuan. Bi kelapa ketika berinteraksi dengan gam menjadi sangat sukar, tetapi lebih rapuh dan rapuh.
  3. Beban. Kelapa lateks dapat menahan hampir semua tekanan. Beban kelapa berat lebih dari 90 kg dikategorikan secara kontraindikasi - ia pecah dan runtuh.
  4. Hayat perkhidmatan. Kelapa lateks akan melayani anda tanpa masalah selama 20 tahun, bi kelapa - selama 5-7 tahun, dan di bilik kering - 2-3 tahun. Kemudian ia mula pecah dan runtuh.
  5. Penampilan (lihat foto).
  6. Kerapuhan. Ia tidak boleh dibengkokkan, digulung.

Untuk siapa tilam sabut kelapa?

Tilam kelapa adalah pilihan yang baik bagi mereka yang suka tidur di permukaan yang keras, atau bagi orang yang, atas sebab kesihatan, doktor menasihatkan untuk tidur di tilam keras. Tilam dari sabut kelapa disyorkan untuk pesakit dengan penyakit sistem muskuloskeletal, produk itu sendiri mempunyai ciri ortopedik yang jelas.... Tilam kelapa sangat berguna untuk orang yang benar-benar sihat!

Secara berasingan, saya ingin mengatakan mengenai faedah tilam sabut kelapa untuk kanak-kanak dan remaja: ia menyumbang kepada pembentukan postur yang betul dan mencegah sakit belakang..

Tilam kelapa bayi

Tilam bayi kelapa adalah pilihan terbaik untuk bayi baru lahir dan kanak-kanak pada tahun-tahun pertama kehidupan. Kelapa mempunyai ketegaran yang optimum untuk bayi yang baru dilahirkan, menghilangkan kelembapan berlebihan, membolehkan udara melewati, mewujudkan iklim mikro yang selesa di dalam buaian. Tetapi, yang paling penting, ia menyediakan permukaan rata yang sempurna untuk perkembangan tulang belakang anak yang betul, yang belum membentuk lengkung fisiologi..

Beberapa kelebihan tilam kelapa bayi:

  • sifat semula jadi;
  • hypoallergenic;
  • keramahan persekitaran;
  • ketegaran;
  • kebersihan;
  • sesak nafas.

Menggunakan sabut kelapa di tilam

Bagi orang yang ingin membeli tilam ortopedik, tetapi tidak terlalu keras, ada jalan keluar: tilam dengan sabut kelapa digabungkan dengan pengisi lain yang menjadikannya lebih lembut dan lebih selesa sesuai untuk pembeli seperti itu.

Sabut kelapa sering digabungkan dengan tambalan lain untuk meningkatkan kekuatan keseluruhan tilam dan memanjangkan jangka hayatnya.

Khususnya, agar produk dapat menahan beban berat, serat kelapa digabungkan dengan pengisi berikut:

  • Structofiber;
  • Holofiber;
  • Lateks;
  • Buih poliuretana;
  • Terasa.

Mengisi kasur kelapa dapat sedikit meningkatkan ketegasan, sering digabungkan dengan lapisan getah untuk keselesaan. Terdapat model tilam tanpa spring dengan lapisan kelapa dan susu getah bergantian - kadangkala ini dipanggil tilam "sandwic" atau "keju"..

Tilam getah kelapa sangat popular kerana mempunyai keseimbangan keteguhan dan keselesaan yang optimum..

Tilam kelapa keras

Tilam yang diperbuat sepenuhnya dari kelapa adalah yang paling sukar dari semua tilam. Perasaan di tilam seperti itu seolah-olah anda sedang tidur di atas papan. Adalah masuk akal untuk memilih ini jika anda yakin bahawa anda boleh tidur di atasnya atau atas cadangan doktor. Lapisan kelapa di tilam ini setebal dari beberapa hingga 20 cm..

Cara menggunakan tilam kelapa dengan betul?

Untuk mengelakkan pembentukan kondensasi dari tilam kelapa, sebaik sahaja selepas bersalin, anda perlu mengeluarkan bungkus plastik.

Simpan tilam hanya dalam kedudukan mendatar. Pangkal tilam sabut mestilah rata dengan sempurna. Ukuran tilam mesti dipadankan dengan ukuran tempat tidur.

Agar tilam kelapa berfungsi selama mungkin, disarankan untuk membalikkannya dari semasa ke semasa. Pakar tilam sabut menasihatkan agar tidak membongkok semasa pengangkutan dan penggunaan..

Di mana lagi sabut kelapa digunakan??

Serat sabut sabut panjang yang keras digunakan untuk membuat jaring ikan, tikar, tali, dll..

Dan kelapa itu sendiri banyak digunakan dalam industri makanan: susu dan mentega diperoleh daripadanya. Balsem, syampu, dan krim sering dibuat dari produk ini..

Di kedai tilam, katil dan pangkalan kami, anda boleh memilih model yang anda perlukan dengan harga yang berpatutan, dan pakar kami akan membantu anda dalam memilih!

Cara memilih tilam kelapa

Sabut kelapa adalah salah satu bahan yang paling biasa untuk meningkatkan sifat ortopedik tilam. Bahkan lapisan nipis sabut kelapa pada musim bunga atau model tanpa spring meningkatkan ketegaran tempat tidur. Tidur dengan susah payah berfungsi sebagai pencegahan masalah dengan sistem muskuloskeletal, membantu menjaga postur dan menghilangkan tekanan dari tulang belakang.

Apakah

  1. Monolit. Model tanpa spring diperbuat sepenuhnya dari serat kelapa. Monolit dari 10 cm menyediakan permukaan tidur paling ortopedik. Tahap ketegaran tempat tidur ini digunakan seperti yang diarahkan oleh doktor atau untuk bayi sehingga tiga tahun. Pada usia ini, kanak-kanak hanya mengembangkan lekuk tulang belakang, jadi mereka memerlukan sokongan ortopedik yang paling berkesan. Di samping itu, monolit kelapa adalah pilihan yang sangat baik jika anda telah lama terbiasa dengan ketegaran tempat tidur yang tinggi..
  2. Lapisan beberapa sentimeter. Sangat sesuai untuk kebanyakan model spring spring dan springless. Bergantung pada ketebalan pengisi, ciri-ciri blok pegas, serta gabungan kelapa dengan bahan lain, pengeluar berjaya mengubah kekakuan. Beberapa pengeluar menggunakan kelapa hanya di satu sisi, dan yang kedua dibuat dari pengisi yang berbeza - dalam model 2-dalam-1 seperti itu, anda boleh mengubah ketegasan dengan memutar tilam.
  3. Tilam Bicocos. Bikokos adalah campuran sabut kelapa dan serat poliester. Ini mengurangkan kos bahan, dan oleh itu produk secara keseluruhan. Pengisi mengekalkan kualiti ortopediknya.

Kebaikan

  • Sifat ortopedik. Bahan tersebut menyokong badan pada kedudukan yang betul, membantu tulang belakang untuk menghilangkan tekanan statik.
  • Mempunyai kesan antibakteria dari alam.
  • Kebolehtelapan udara. Oleh kerana strukturnya, serat kelapa tidak mengganggu peredaran udara. Oleh kerana udara melewati bahan, kelembapan menguap darinya, zarah debu dikeluarkan.
  • Kealamian. Untuk menjadikan kelapa lebih anjal, ia juga diresapi dengan susu getah semula jadi.
  • Tahan lama, tahan lama.
  • Menahan berat badan yang berat.
  • Tidak menyerap bau.

Kehalusan pilihan

Pertimbangkan beberapa parameter sekaligus: umur, berat badan, pilihan peribadi, petunjuk doktor. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara memilih ketegasan tilam, lihat pautan.

Sekiranya pakar mengesyorkan tidur di permukaan yang paling sukar atau anda lebih suka ketegaran maksimum, lebih baik memilih model tinggi dari monolit kelapa. Ia akan bertahan lama, menahan beban yang berat.

Sabut kelapa di tilam

Ramai orang lebih suka tilam tidur tegas. Salah satu cara untuk meningkatkan ketegangan tilam adalah dengan menambahkan lapisan kelapa. Apa itu - kami akan memberitahu anda secara terperinci dalam artikel ini..

Kelapa atau sabut kelapa adalah serat lignifikasi yang diperoleh dari inti pokok kelapa. Serat-serat ini, terletak di bawah cangkang luar, menutup kelapa yang sudah biasa dengan lapisan tebal..

Serat kelapa - mempunyai sifat unik yang banyak digunakan dalam pembuatan tilam. Sabut kelapa adalah salah satu bahan yang paling semula jadi, lestari dan tahan lama. Ia tidak mengalami kerosakan kerana adanya polimer lignin di dalamnya, tidak menyebabkan alahan, dan berventilasi dengan baik. Oleh kerana seratnya tidak menyerap kelembapan dan kering dengan serta-merta, pertumbuhan bakteria dan tungau debu di sabut kelapa dikecualikan sepenuhnya. Kerana harta tanah ini, tilam kelapa telah mendapat populariti tinggi sebagai tilam untuk bayi baru lahir..

Kaedah membuat sabut kelapa

Kelapa lateks

Untuk mengelakkan serat kelapa hancur, ditutup dengan lapisan getah nipis. Latex coir menjadi sangat tahan lama, anjal dan tahan lama. Oleh kerana kelapa adalah bahan yang agak rapuh, serat yang ditutup dengan lapisan getah nipis paling rapuh semasa operasi.

Sebilangan pengeluar yang tidak bertanggungjawab dapat mengganti getah dengan pelekat fenol atau melamin-formaldehid untuk mengurangkan kos pengeluaran. Tidak seperti susu getah, serat kelapa seperti itu sering mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan bahkan tidak sihat. Oleh itu, lebih baik membeli tilam kelapa dari pengeluar terkenal dan terkenal..

Jarum ditumbuk kelapa

Bicokos

Menggunakan sabut kelapa di tilam

Tilam kelapa-lateks

Mengisi kasur kelapa dapat sedikit meningkatkan ketegasan, sering digabungkan dengan lapisan getah untuk keselesaan. Terdapat model tilam tanpa spring dengan lapisan kelapa dan susu getah bergantian - kadangkala ini dipanggil tilam "sandwic" atau "keju"..

Tilam getah kelapa sangat popular kerana mempunyai keseimbangan keteguhan dan keselesaan yang optimum..

Tilam kelapa keras

Musim bunga kelapa

"Mata kelapa" mempunyai sifat khas - ini banyak digunakan di tilam Konsul. Untuk mendapatkan pelat seperti itu, kain kelapa digulung "akordeon" ke arah membujur. Keunikan musim kelapa adalah bahawa keanjalannya lebih tinggi pada panjang tilam daripada lebarnya. Ini membolehkan tilam kelapa lebih anatomi daripada tilam kelapa keras tradisional..

Tilam kelapa bayi

Tilam kelapa adalah pilihan terbaik untuk bayi baru lahir dan anak-anak pada tahun-tahun pertama kehidupan. Kelapa mempunyai ketegaran yang optimum untuk bayi yang baru dilahirkan, menghilangkan kelembapan berlebihan, membolehkan udara melewati, mewujudkan iklim mikro yang selesa di dalam buaian. Tetapi, yang paling penting, ia menyediakan permukaan rata yang sempurna untuk perkembangan tulang belakang anak yang betul, yang belum membentuk lengkung fisiologi..

Adakah anda tahu siapa lagi yang suka kelapa?

Di pulau-pulau tropika di lautan India dan Pasifik, Palm Thief tinggal, yang sangat menggemari buah kelapa. Ia juga terkenal sebagai Ketam Kelapa.

Pada usia muda, sesuai dengan kepiting pertapa, Pencuri Sawit bersembunyi di cangkang kosong moluska lain di dasar laut. Tetapi secara beransur-ansur ketam kelapa mengambil lapisan perutnya yang keras. Kemudian, membongkok perut, menjadi seperti ketam dan berani bergerak ke darat.

Ketam kelapa mempunyai cakar yang kuat, mampu mengangkat berat hingga 30 kg dan memanjat pokok dengan baik. Untuk masa yang lama dipercayai bahawa dia juga dengan mudah memotong kelapa dan membelahnya dengan cakarnya. Tetapi ternyata mereka paling sering mencari buah-buahan pokok kelapa yang telah dicincang dan menikmati pulpa mereka dengan senang hati. Tetapi jika mereka tidak menjumpai makanan siap pakai, mereka dapat mengangkat sebiji kelapa ke atas sebatang pokok dan melemparkannya ke tanah. Diet The Coconut Thief juga merangkumi haiwan mati, kura-kura bayi, ketam dan buah yang jatuh..

Ketam kelapa terutama pada waktu malam, dan mencari makanan untuk diri mereka sendiri kerana rasa baunya yang baik. Lebih-lebih lagi, organ khas pada "antena" kepiting kelapa menentukan kepekatan bau dan arah sumbernya walaupun beberapa kilometer jauhnya.

Pada siang hari, Pencuri Sawit bersembunyi di celah-celah batu atau liang di pasir, bahagian bawahnya bertali dengan serat kelapa untuk mewujudkan kelembapan yang selesa..

Serat kelapa (sabut)

Koir, -a (dari kayaru dalam bahasa Malayalam di India - tali) - serat dari buah-buahan ("kacang", di botani, buah - buah batu) kelapa sawit. Serat kelapa dihasilkan terutamanya di India (kira-kira 60% serat putih dunia) dan Sri Lanka (sekitar 36% serat coklat dunia).

Seratnya, panjangnya 30 cm, melindungi buah dan melembutkan hentaman ketika jatuh dari ketinggian sekitar 30 m, seperti pelapik elastik. Buah kelapa sawit yang dikumpulkan diperlakukan dengan memisahkan serat dari buah dan mengeluarkan bahan asing dari jisim yang dihasilkan. Selepas itu, serat disimpan di laut atau air mengalir (proses ini dapat bertahan hingga 10 bulan), kemudian disisir dan dikeringkan di bawah sinar matahari. Produk akhir adalah serat tumbuhan yang elastik dan kuat yang tidak merusak (berkat lignin, bahan yang mencirikan dinding sel tumbuhan yang kaku). Serat kelapa mempunyai berbagai aplikasi, dari yang terpanjang dan sederhana mereka membuat jaring ikan, tali dan tali yang tidak basah dan tidak tenggelam di dalam air, tikar, dll. Serat berlapis kasar digunakan untuk membuat, misalnya, produk sikat. Dari serat kelapa pendek dan kusut - pengisi untuk tilam dan perabot.

Pengisi sabut untuk tilam dibuat dalam bentuk papak yang mempunyai ketegaran tinggi, tetapi cukup fleksibel dan mempunyai kebolehtelapan udara yang baik. Untuk mendapatkan pengisi elastik, tahan ubah bentuk, bernafas, serat kelapa diresapi dengan getah semula jadi. Bahagian ideal susu getah dan kelapa dianggap 50% hingga 50%. Koir kelapa lateks dengan komposisi ini elastik dan tahan lama. Papan tegar juga meluas di Rusia, mengandungi 70% serat kelapa dan 30% lateks.

Liris kelapa direka untuk mengukuhkan tilam. Dalam tilam di mana ketegaran sederhana diperlukan, sabut digabungkan dengan pengisi elastik (lembut) (busa poliuretana, holofiber, lateks semula jadi). Pengisi agak mahal, di antara pengisi keras adalah yang paling murah dan meluas (di Rusia).


Foto kepingan nipis sabut kelapa (setinggi 1 cm) yang digunakan sebagai pengisi di tilam.


Foto kepingan tebal sabut kelapa lateks (tinggi 3 cm) yang digunakan sebagai mengisi tilam.

Sebagai tambahan kepada serat kelapa lateks, jenis sabut lain terdapat di tilam: serat kelapa poliester (Bi-kelapa, di mana bukannya lateks, serat buatan digunakan - poliester), serat kelapa dengan bulu kuda, dll..


Foto kepingan tebal serat kelapa poliester (Bi-cocos) yang digunakan sebagai pengisi di tilam.

Video yang bagus mengenai pengeluaran papan serat kelapa lateks di Nafta-Khim:

Bi kelapa dalam tilam

Bi-cocos adalah bahan terbaru yang menggabungkan sifat-sifat bahan buatan dan semula jadi. Tidak ada satu tilam ortopedik yang boleh dilakukan tanpa sebatang sabut kelapa, tetapi tidak mempunyai keanjalan dan daya tahan, rapuh untuk pecah. Lapisan struttofiber adalah fleksibel dan cukup kuat, tetapi tidak cukup kukuh untuk memberikan ketegangan maksimum pada tilam. Dengan mempertimbangkan keburukan dan kelebihan, jurutera proses telah menggabungkan keanjalan dan hipoalergenik serat polimer dan sifat elastik tegar dari serat kelapa. Oleh itu, bahan dengan kualiti unik diperoleh, yang mengekalkan kelembapan dan pertukaran udara yang ideal di lapisan dalam tilam, ia tidak menyebabkan reaksi alergi, dan juga tidak berbau, selain itu, hayat perkhidmatannya meningkat dengan ketara.

Manfaat dan keburukan sabut kelapa: adakah serat kelapa diperlukan di tilam, mengapa ia berbahaya??

Pasar pengisi tilam menawarkan pelbagai pilihan masa dan ujian baru yang cepat mendapat populariti. Yang terakhir merangkumi sabut kelapa. Walaupun sejarah penggunaannya yang pendek, sifat serat ini telah dihargai oleh banyak pengguna. Setelah memutuskan untuk membeli tilam dengan isi kelapa, ada baiknya mempelajari maklumat mengenai bagaimana bahan ini dihasilkan, apa kelebihan dan kekurangannya. Anda juga harus belajar bagaimana memilih tilam yang sesuai dengan kelapa dan apa ciri merawat produk seperti itu..

Bagaimana sabut kelapa diperoleh?

Sabut kelapa adalah serat yang diperoleh dengan memproses kelapa. Proses pengeluaran terdiri daripada peringkat berikut:

  1. Merendam kacang dalam cecair untuk membantu memisahkan serat dari kulit keras.
  2. Menyusun serat, biasanya dengan tangan.
  3. Memusingkan gentian menjadi ikatan yang ketat untuk memberikan keanjalan. Bahan mentah kering secara semula jadi dalam keadaan ini.

Sudah dalam pengeluaran, bahan mentah mengalami salah satu manipulasi berikut:

  • Lateksing. Ini adalah rawatan dengan getah cair yang diperoleh dari pokok getah. Hasilnya adalah papak padat yang kukuh.
  • Menekan. Ini adalah kaedah yang lebih murah untuk menghasilkan tilam, intinya adalah menembusi bahan mentah dengan jarum khas dan memberikan keliangan pada produk..

Bahan ini sama sekali tidak membahayakan kesihatan manusia. Ia dibuat secara eksklusif dari bahan mentah semula jadi..

Varieti koir untuk mengisi tilam, kebaikan dan keburukannya

Terdapat 3 jenis pengisian kelapa utama untuk tilam. Bergantung pada teknologi yang digunakan dalam pengeluaran, serat dibahagikan kepada ditekan, lateks (diresapi dengan lateks) dan poliester. Spesies yang disenaraikan mempunyai ciri-ciri tertentu. Untuk mempunyai idea mengenai masing-masing, anda perlu mengkaji kelebihan dan kekurangan mereka..

Serat ditekan

Jenis sabut ini dihasilkan dengan menekan. Bahan mentah pertama kali ditekan dan kemudian ditebuk dengan jarum khas. Kelebihan sampah kelapa ditekan termasuk:

  • keramahan persekitaran;
  • keselamatan - tilam seperti itu sesuai walaupun untuk anak yang baru lahir;
  • ketersediaan.

Antara kelemahan pengisi yang dibuat dengan menekan adalah:

  • rintangan haus yang rendah;
  • rintangan rendah terhadap peningkatan beban;
  • kecenderungan untuk runtuh;
  • ketegaran - bergantung kepada ciri fisiologi, faktor ini bermanfaat bagi sesetengah orang, membahayakan orang lain.

Coira direndam dalam susu getah

Dalam kes ini, gentian diresapi dengan getah getah cair. Kelebihan sabut getah termasuk:

  • kekuatan;
  • ketahanan;
  • ketahanan terhadap beban tinggi dan ubah bentuk;
  • tidak ada risiko penundaan;
  • kehadiran sifat ortopedik dan anatomi - kualiti ini tidak dapat diragukan lagi, terutama ketika datang ke anak-anak pada tahap pembentukan sistem rangka;
  • ketahanan terhadap penampilan hama dan bakteria;
  • hygroscopicity;
  • keselamatan - lateks semula jadi tidak membahayakan kesihatan manusia.

Hanya 2 faktor yang boleh bertindak terhadap pembelian tilam dengan pengisi getah:

  • harga tinggi;
  • produk baru berbau seperti getah.

Serat kelapa dengan poliester

Coir yang diikat dengan gentian poliester mempunyai ciri-ciri berikut:

  • kebersihan;
  • tahan haus;
  • keanjalan;
  • ketahanan terhadap penampilan tungau katil dan patogen lain;
  • rintangan terhadap peningkatan beban;
  • kestabilan dimensi;
  • kekurangan bau yang tidak menyenangkan;
  • sifat ortopedik tinggi;
  • sesak nafas;
  • tahan terhadap bau asing.

Cara memilih tilam kelapa yang baik dan cara menjaganya?

Semasa memilih tilam, disyorkan:

  • hubungi kedai khusus;
  • teliti dan sentuh produk dengan teliti;
  • menilai kualiti penutup;
  • jika boleh, sentuh pengisi dan berbaring pada model yang anda suka;
  • kaitkan ukuran produk dengan parameter badan dan tempat tidur anda sendiri, serta ketegarannya dengan berat badan anda dan penyakit sistem muskuloskeletal yang ada;
  • baca sijil kualiti.

Agar tilam dapat mengekalkan sifat asalnya selama mungkin, anda perlu menjaganya dengan betul, mematuhi beberapa peraturan:

Bi-Cocos

Bi-Cocos

Bikokos adalah perwujudan ciri terbaik dari serat kelapa semula jadi dan sintetik yang mesra alam. Bahan dengan sifat kebersihan dan ortopedik yang sangat baik digunakan untuk pembuatan tilam. Di "Fortex" anda boleh membeli bikokos buatan Rusia secara pukal.

Ciri-ciri utama pengisi bicocos

• pengisi gabungan mempunyai kelebihan bahan mentah semula jadi dan sintetik;

• helai bikokos tahan terhadap kerosakan mekanikal, misalnya, bersentuhan dengan mata air;

• Struktur bikokos "bernafas" yang padat menyokong pertukaran kelembapan.

Kelebihan bahan bikokos adalah kerana komposisinya:

• serat kelapa memberikan bikokos - kekakuan dan keanjalan sabut kelapa;

• serat poliester memberikan bikokos - kelantangan, sifat ortopedik, ketahanan dan keselesaan.

Struktur kain bukan tenunan bertindak balas terhadap beban seperti sekatan pegas bebas - Bikokos dapat mengembalikan kelantangan dengan cepat. Tiada bahan toksik digunakan dalam penghasilannya.

Anda juga boleh membeli bico hypoallergenic untuk pembuatan produk untuk kanak-kanak - tilam, sofa, katil lipat..

Biker kami dipersembahkan dengan ketebalan 1 hingga 6 cm. Seluruh jenis bikokos boleh dilihat dan dipilih di bahagian Bi-cocos. Harap maklum bahawa kami juga mempunyai Bi-cocos br, ini mungkin menarik bagi anda. Maklumat terperinci mengenai harga, syarat pembayaran dan penghantaran bikini boleh didapati dari pengurus.

Bikokos adalah perwujudan ciri terbaik dari serat kelapa semula jadi dan sintetik yang mesra alam. Bahan dengan sifat kebersihan dan ortopedik yang sangat baik digunakan untuk pembuatan tilam. Di "Fortex" anda boleh membeli bikokos buatan Rusia secara pukal.

Ciri-ciri utama pengisi bicocos

• pengisi gabungan mempunyai kelebihan bahan mentah semula jadi dan sintetik;

• bikokos lembaran tahan terhadap kerosakan mekanikal, misalnya, bersentuhan dengan mata air;

• Struktur bikokos "bernafas" padat menyokong pertukaran kelembapan.

Kelebihan bahan bikokos adalah kerana komposisinya:

• serat kelapa memberikan bikokos - kekakuan dan keanjalan sabut kelapa;

• serat poliester memberikan bikokos - kelantangan, sifat ortopedik, ketahanan dan keselesaan.

Struktur kain bukan tenunan bertindak balas terhadap beban seperti sekatan pegas bebas - Bikokos dapat mengembalikan kelantangan dengan cepat. Tiada bahan toksik digunakan dalam penghasilannya.

Anda juga boleh membeli bicoco hypoallergenic untuk pembuatan produk untuk kanak-kanak - tilam, sofa, katil lipat.

Biker kami dipersembahkan dengan ketebalan 1 hingga 6 cm. Seluruh jenis bikokos boleh dilihat dan dipilih di bahagian Bi-cocos. Harap maklum bahawa kami juga mempunyai Bi-cocos br, ini mungkin menarik bagi anda. Maklumat terperinci mengenai harga, syarat pembayaran dan penghantaran bikini boleh didapati dari pengurus.