Minyak jintan hitam

Minyak biji hitam tergolong dalam kategori asas herba aromaterapi yang tidak terlalu mahal, tetapi sangat berharga. Minyak ini mengejutkan tanpa rasa, tetapi penggunaannya tidak terbatas pada kaedah luaran. Biji benih Nigella digunakan secara aktif secara dalaman, dan selama berabad-abad praktik, dipercayai bahawa dengan bantuan jintan hitam adalah mungkin untuk menyembuhkan hampir semua penyakit, terutamanya masalah yang berkaitan dengan proses keradangan atau disebabkan oleh penurunan imuniti.

  • Apa yang perlu dicari semasa membeli minyak
  • Tanda
  • Kawasan kilang dan pengeluaran
  • Kaedah penerimaan
  • Spesifikasi
  • Komposisi
  • Tekstur, warna dan aroma
  • Kelakuan pada kulit
  • Penyembuhan sifat
  • Sifat kosmetologi
  • Permohonan dan dos

Apa yang perlu dicari semasa membeli minyak

Minyak ini sangat spesifik dari segi rasa dan ciri luaran; sangat jarang dipalsukan..

Ia boleh dibeli bukan sahaja di jabatan dan kedai aromaterapi khas, tetapi juga di kedai-kedai yang mengkhususkan diri dalam masakan oriental, khususnya masakan India. Minyak jintan hitam yang dijual di sana tidak kalah dengan ciri dan sifatnya dengan pangkalan yang dihasilkan oleh perusahaan yang mengkhususkan diri dalam minyak pati dan minyak sayuran..

Tanda

Sangat mudah untuk keliru dengan sebilangan besar nama kilang dari mana minyak itu diperoleh: ini adalah "nigella" dan "nigella" yang lebih betul, dan "jintan hitam" yang lebih popular. Ia juga sering disebut kalindzhi, jintan hitam, ketumbar Rom, belum lagi selusin nama tempatan dalam bahasa oriental yang berbeza. Walaupun terdapat nama-nama ini, anda tidak boleh membingungkan nigella dengan jintan (yang pada gilirannya sering disebut jintan) dan ketumbar - ini adalah tumbuhan yang berbeza.

Minyak kita dikenali terutamanya sebagai "minyak jintan hitam", walaupun dari sudut pandang botani, jintan hitam tidak ada hubungannya dengan jintan itu sendiri.

Minyak nama asing biasanya terhad kepada tiga formulasi: minyak jintan hitam, minyak biji hitam, minyak nigella sativa.

Tanda Latin nama khas tumbuhan - nigella sativa.

Kawasan kilang dan pengeluaran

Abadi hiasan yang indah dengan kehijauan terbuka, bunga sederhana dan menghitamkan biji dengan cepat, memberikan hasil panen yang banyak, diedarkan hampir di seluruh dunia. Tidak ada pemimpin yang jelas di antara kawasan pengeluaran, serta pilihan untuk kawasan asal benih yang dituai: minyak yang dihasilkan di lokasi yang sama dengan tempat penanaman tidak berkualiti dari yang dihasilkan dari bahan mentah yang diimport.

Nigella ditanam di seluruh Eurasia, sementara ia paling sering ditanam untuk tujuan aromaterapi di India, Mediterranean, dan Timur Tengah. Minyak yang diperoleh dari jintan hitam yang ditanam di Lithuania, Mesir, Ukraine, dan Kaukasus juga dianggap berkualiti tinggi. Benar, perbezaan kawasan asal bahan mentah mempengaruhi rasa dan aromatik minyak. Jadi, aroma dan rasa yang paling kuat dan kuat terdapat di Mesir, Ethiopia dan berasal dari minyak Arab Saudi, dan yang paling halus dan paling mudah untuk dimakan di dalam - Turki dan Syria.

Keramahan alam sekitar nigella yang tumbuh mestilah mutlak, penggunaan baja kimia semasa mengusahakan tanaman tidak dapat diterima, oleh itu lebih baik memilih minyak dengan tanda mengenai keramahan alam sekitar produk.

Kaedah penerimaan

Minyak biji hitam berkualiti tinggi hanya diperoleh dengan menekan sejuk dengan menekan biji nigella kecil.

Hasilnya cukup besar: dalam komposisi biji, lebih daripada satu pertiga dari jisimnya adalah minyak, oleh itu produktiviti pengeluaran sangat tinggi.

Spesifikasi

Komposisi

Komposisi minyak nigella dianggap unik. Ini mengandung nigelon, ditambah dengan set mineral lengkap, yang mana kandungan kalsium, fosforus, zat besi sangat tinggi. Ia mengandungi sulfur, enzim aktif, bentuk vitamin E dan A yang mudah diserap, bahagian protein dan karbohidrat penting untuk minyak sayuran.

Jintan hitam juga dibezakan oleh komposisi fosfolipidnya, adanya sebatian kompleks yang mengaktifkan imuniti tubuh sendiri dan menekan pembebasan histamin, dalam kombinasi dengan lima puluh unsur kimia dan sebatian lain yang mengaktifkan metabolisme.

Asas ini mengandungi asid lemak tak jenuh dan tepu (kebanyakan asid linoleat, palmitik dan oleik, terdapat asid eikosenik yang sangat jarang berlaku), serta asid amino, yang mana arginin penting dominan.

Mengandungi fitosterol dan palet lengkap vitamin B.

Tekstur, warna dan aroma

Secara luaran, minyak ini mempunyai warna coklat kehijauan yang cantik, agak sengit dan konsistensi yang tidak terlalu tebal, ciri-ciri astringennya hanya dapat dilihat apabila digunakan secara dalaman dan secara praktikal tidak dinyatakan pada kulit.

Aromanya cukup cerah, kerana kandungan karvon yang tinggi pada biji jintan hitam. Bahan mudah menguap ini adalah sumber nada pedas, pedas dan tart, dilengkapi dengan nada pedas, buah dan kasturi..

Rasa asas jintan hitam sangat spesifik - astringen, tart-pahit, pedas-menjijikkan, agak sukar untuk dirasakan. Minyak ini, jika dikonsumsi secara dalaman, disarankan untuk dilembutkan dengan jumlah madu yang sama tepatnya kerana ciri rasa..

Kelakuan pada kulit

Apabila digunakan pada kulit dan selaput lendir, minyak menunjukkan kombinasi unik penyerapan cepat, perlindungan aktif yang kelihatan dan pelembutan segera tanpa rasa berminyak atau ketat. Ia merebak dan merebak dengan mudah, diserap hanya dalam beberapa minit. Memberi kelembutan kulit dan kemewahan mewah, tidak meninggalkan kilauan berminyak, tetapi pada masa yang sama menghasilkan filem pelindung yang tahan lama dan berkesan.

Fungsi penghalang jintan hitam tidak hanya berkaitan dengan perlindungan dari pengaruh luaran, termasuk yang berkaitan dengan iklim, tetapi juga membantu mengekalkan kelembapan secara efektif, menyumbang kepada penghidratan yang mendalam. Minyak ini sangat sesuai untuk menghilangkan kerengsaan dengan cepat dan mengembalikan keanjalan kulit setelah terdedah kepada fros, angin, sinar matahari.

Minyak dari nigella tidak menyekat liang, tetapi mendorong pembersihan dan pengikatan sebum yang berkualiti tinggi.

Penyembuhan sifat

Jintan hitam istimewa bukan hanya dari segi komposisi dan ciri, tetapi juga dari segi spektrum khasiatnya: ia adalah salah satu minyak sayuran langka yang mempunyai lebih banyak sifat penyembuhan daripada yang kosmetik..

Ini adalah minyak bertindak pantas yang secara aktif mempengaruhi proses dalaman peraturan diri dan pembaharuan diri. Ia sangat berkesan sebagai imunostimulan yang mempengaruhi kelenjar timus, yang mengatur pertahanan tubuh.

Pengambilan minyak ini menurunkan kadar gula dalam darah dan kolesterol. Menggalakkan peningkatan kandungan T-limfosit dalam darah (beberapa kali).

Ciri-ciri antibakteria dan antiseptik ditunjukkan pada kulit dan membran mukus kerana adanya minyak pati dalam komposisi jintan hitam..

Yang paling dikenali dalam perubatan tradisional dan rakyat adalah bakat dermatologi minyak, khususnya, kemampuannya untuk menghilangkan penyakit dan gangguan yang disebabkan oleh gangguan alergi dan neurohumoral di dalam badan..

Ia juga merupakan salah satu ubat terbaik untuk merawat luka kulit kulat, menggabungkan kesan antivirus, antibakteria, menenangkan, meregenerasi dan sebenarnya antijamur. Boleh menghilangkan ketuat.

Dalam bidang pencernaan, jintan hitam mempunyai keupayaan untuk menghilangkan dysbiosis, gangguan pencernaan, gejala yang menyakitkan pada gastritis dan bisul. Minyak ini membantu meningkatkan selera makan dan menormalkan berat badan. Ini adalah salah satu pencahar paling ringan, mempunyai kesan anthelmintik.

Ia juga digunakan sebagai hempedu dan diuretik, selain itu, jintan hitam mampu menghancurkan batu di pundi kencing dan ginjal..

Boleh bertindak sebagai penawar alkohol.

Minyak ini dicirikan oleh kemampuan untuk meningkatkan laktasi dan potensi, untuk menormalkan kitaran haid.

Sifat menenangkan, antibakteria dan regenerasi jintan hitam juga sepenuhnya ditunjukkan dalam kes hidung berair, sesak nafas, batuk, bronkitis dan asma..

Sifat kosmetologi

Ini adalah salah satu minyak asas anti-radang, emolien, tonik, pelembap dan pemulihan turgor terbaik. Selalunya ia digunakan untuk memerangi proses keradangan akut atau stagnan - ruam, dermatitis, termasuk neurodermatitis, dermatitis atopik dan alergi.

Apabila digunakan pada kulit, minyak mempunyai kesan menenangkan dan tidak menyenangkan serta merta, menghaluskan, mempromosikan penyerapan semula parut dan pembentukan, menghilangkan bintik-bintik dan manifestasi kulit. Kesan regenerasi umum bukan hanya merangsang, tetapi menormalkan..

Ia dianggap sangat diperlukan untuk kulit yang bermasalah dan berminyak, serta sebagai dasar untuk topeng, kulit dan lulur untuk pembersihan kulit yang dalam..

Jintan hitam digunakan untuk merawat kulit bukan sahaja wajah, tetapi juga tangan, badan dan décolleté, di mana sifat tonik dan regenerasinya digabungkan dengan kesan peningkatan yang cepat dalam keanjalan dan keanjalan epidermis..

Dalam penjagaan kuku, mempunyai kesan pelembutan umum pada kutikula.

Ia juga berkesan dalam merawat rambut dan kulit kepala, khususnya, ia adalah salah satu minyak bertindak cepat untuk seborrhea..

Permohonan dan dos

Minyak itu digunakan secara aktif dalam kaedah aromaterapi luaran, dan di dalam. Satu-satunya pengecualian adalah tempoh kehamilan dan menyusui, di mana penggunaan dalaman mesti ditinggalkan..

Di dalamnya, minyak jintan hitam paling baik diambil dengan jus segar atau madu.

Oleh kerana ia meningkatkan bukan sahaja kekebalan umum, tetapi juga kekebalan tempatan, dilarang sama sekali menggunakannya walaupun dalam prosedur luaran bagi mereka yang telah menjalani pemindahan organ atau tisu..

Walaupun pengaruhnya kuat, jintan hitam bukanlah minyak agresif atau toksik berbahaya pada dos yang lebih tinggi. Biasanya digunakan tidak dicairkan, tetapi juga sesuai untuk meningkatkan sifat campuran kosmetik dalam kombinasi dengan asas aktif lain..

Anda boleh menggunakannya dalam bekerja dengan anak-anak, mengurangkan separuh dos dan kepekatan standard (dalam kes ini, lebih baik mencairkannya dengan minyak lembut biji aprikot, badam manis atau biji pic).

Disimpan tidak lebih dari 1 tahun.

Kaedah dan dos aplikasi yang disyorkan untuk minyak biji hitam adalah seperti berikut:

  • untuk reaksi alergi yang bersifat umum, ia diambil secara lisan di perahu teh dua kali sehari; untuk letusan luaran, kaedah penggunaan atau menggosok dengan minyak tulen digunakan;
  • untuk bronkitis, radang paru-paru dan asma, minum secara lisan (satu sudu teh dua kali sehari) dan urut dada dan belakang, sedut, menggunakan satu sudu minyak untuk satu prosedur;
  • untuk menghilangkan penyakit, keradangan, menghilangkan ketegangan dari mata dan dengan jangkitan mata, 7 tetes minyak dengan teh panas atau jus wortel diambil di dalam pagi, dan mereka juga mengelap kelopak mata dan wiski dengan minyak bersih;
  • sekiranya terdapat masalah dengan sistem kardiovaskular, ambil secara oral dengan madu dan bawang putih cincang (cengkeh setiap sudu madu dan satu sudu teh jintan hitam), semasa perut kosong selama 5 hari;
  • sekiranya sakit di telinga, cukup untuk menjatuhkan 1 tetes minyak jintan dengan kemungkinan penambahan 1 tetes cajaput dan badam;
  • untuk sakit gigi - bilas dengan campuran minyak nigella dan cuka sari apel;
  • untuk sakit kepala, ambil satu sudu teh ke dalam dan lakukan urutan ringan dengan minyak di bahagian depan kepala;
  • untuk meningkatkan tekanan, tambahkan 2-3 titis jintan hitam ke dalam minuman apa pun;
  • untuk penyakit pundi hempedu, limpa, pankreas dan hati, minum teh daun willow (segelas sehari) dengan penambahan 5 tetes minyak jintan hitam (dalam seminggu);
  • untuk gejala yang menyakitkan dari sistem muskuloskeletal - menggosok dengan campuran satu sudu minyak dengan 5 tetes pudina;
  • sekiranya rambut gugur, ia diambil secara lisan (satu sendok teh standard dua kali sehari) dan topeng minyak jintan hitam dan minyak zaitun yang sama digunakan, diikuti dengan urutan kulit kepala;
  • dengan hidung berair dan selsema - penanaman sinus hidung dengan campuran minyak zaitun dan jintan dalam bahagian yang sama;
  • dengan demam dan batuk - penyedutan, menambahkan 7 tetes minyak ke minuman panas atau minum satu sudu tiga kali sehari;
  • untuk penyakit kulit - menggosok dan memohon ke kawasan yang terjejas, minum satu sudu teh setiap hari;
  • untuk tujuan terapi lain - di dalam satu sudu teh semasa perut kosong setengah jam sebelum makan 2-3 kali sehari dengan kemungkinan kombinasi penggunaan luaran minyak murni untuk tindakan tempatan.

Anda menyukai artikel itu?

Simpan pautan untuk diri anda dengan mengklik butang rangkaian sosial kegemaran anda:

Minyak jintan hitam, khasiat berguna, bagaimana dan mengapa diambil

Mari kita fikirkan bagaimana nenek kita dirawat tanpa antibiotik dan pil biasa untuk kita? Sudah tentu, ramuan, akar, infus dan rebusan daripadanya, banyak yang telah dilupakan selama berabad-abad. Nasib baik, kaedah rawatan lama, lebih selamat dan lebih semula jadi, secara beransur-ansur kembali ke kehidupan kita. Jadi minyak jintan hitam secara beransur-ansur mendapat populariti. Tetapi untuk mendapatkan faedah, dan tidak merugikannya, anda harus mengikuti semua cadangan kemasukan, mengambil kira kontraindikasi, sebelum mengambilnya untuk pertama kalinya, lakukan ujian awal untuk alergi terhadap produk ini.

Minyak jintan hitam, kebaikan dan keburukan yang baru mulai dikaji oleh banyak kajian hari ini, telah popular sejak zaman kuno.

Contohnya, Ratu Cleopatra menambahkannya pada topeng dan gosoknya. Nefertiti menggunakannya untuk meningkatkan kecantikan kuku dan rambut. Doktor terkenal Hippocrates menetapkan tumbuhan itu untuk masalah pencernaan, dan juga botol cecair ditemui di makam Tutankhamun yang misterius. Nampaknya, dia akan diperlakukan dengannya di akhirat..

Kemudian, ubat itu digunakan di Ayurveda dan di kalangan penyembuh Cina. Selama berabad-abad mereka merawat demam, cirit-birit, buasir, dan batuk. Dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, para saintis dari berbagai negara telah melakukan penyelidikan yang pelbagai, yang mengesahkan manfaat produk dalam memerangi penyakit hari ini..

Selalunya, bukan tanaman itu sendiri digunakan, tetapi minyak dari biji jintan kecil, yang diperoleh setelah menekan sejuk. Warna produk akhir berwarna hijau kehijauan dengan warna coklat, dan rasanya akan menjadi lembut dan astringen dengan aroma rempah yang kaya..

Sifat berguna dan komposisi minyak jintan hitam

Komposisi minyak jintan hitam terkenal dengan pelbagai elemen bermanfaat. Lebih daripada separuh unsur ini menyumbang kepada tindak balas metabolik dalam badan dan tidak disintesis olehnya..

Minyak itu mengandungi:

  • Asid lemak. Kandungan mereka melebihi 85%. Ini adalah asid linoleat, Omega-6 tak jenuh ganda (58%), Omega-9 (hingga 24%). Antara asid lain, kandungan asid jenis palmitic, arachidic, stearic, myristic, palmitoleic menonjol. Asid linoleat sangat diperlukan untuk tubuh manusia, kerana menyokong pertahanan imun, melindungi sel dari penuaan pramatang, adalah asas untuk pembentukan sebatian bermanfaat lain, menjaga keseimbangan hormon.
  • Kompleks vitamin-mineral. Minyak jintan mengandungi unsur vitamin kumpulan B (B9, B6, B3, B2, B1), D, C, E. Natrium dengan kalium dan fosforus diasingkan dari unsur surih dan unsur makro. Mangan, kalsium dan zink juga terdapat. Tubuh mendapat manfaat daripada jumlah zat besi, selenium, nikel dan tembaga yang mencukupi.
  • Vitamin E sangat penting untuk fungsi pembiakan. Kerja sistem peredaran darah bergantung pada masuknya ke dalam badan, ia adalah antioksidan.
  • Karotenoid diserap dengan baik di persekitaran berlemak dan memberikan sumbangan yang signifikan terhadap proses normal proses fisiologi manusia. Di saluran gastrointestinal, mereka diubah menjadi vitamin A. Ini, pada gilirannya, sangat diperlukan untuk pertumbuhan, fungsi pembiakan, perlindungan terhadap kulat dan bakteria, kulit yang sihat dan sistem visual..
  • Asid amino adalah komponen yang kegunaannya sukar untuk dinilai secara berlebihan; ia adalah asas asas tubuh manusia. Menyokong struktur sel, penting untuk sintesis hormon.
  • Phytosterols adalah bahagian membran sel dan merangsang pengeluaran kolagen, menghidupkan kembali sel yang lemah, rosak, dan mengurangkan penyerapan kolesterol. Mereka melambatkan permulaan dan perkembangan tumor barah. Mempunyai kesan positif terhadap hormon.
  • Oleh kerana komposisi yang kaya, minyak jintan dianggap sebagai produk penyembuh, sifat unik yang dapat digunakan dalam rawatan pelbagai penyakit. Dengan penyertaan biasa dalam menu, anda dapat meningkatkan fungsi organ dan sistem. Ia mempunyai kesan analgesik, antispasmodik, anti-radang, antiseptik. Apabila digunakan, terdapat kesan bakterisida, antiparasit, antivirus, antijamur, serta imunostimulasi dan penyembuhan luka.

Faedah, petunjuk dan kaedah penggunaan

Gunakan untuk menguatkan sistem imun

Matlamat sistem kekebalan tubuh adalah untuk mengenal pasti potensi bahaya: sel tumor, virus, jangkitan, parasit, dan patogen lain; memusnahkan mereka sebelum mereka mempunyai masa untuk berkembang dan menyebabkan kerosakan yang besar. Tanpa perlindungan seperti itu, seseorang menjadi sangat terdedah..

Antioksidan dalam minyak meningkatkan fungsi imun badan. Oleh kerana kesan anti-radang, antivirus, antibakteria, agen ini dapat mengaktifkan simpanan dalaman dan mengatasi manifestasi selesema.

Bagaimana nak guna:

Untuk merangsang penguatan keseluruhan badan, orang dewasa disarankan untuk minum satu sudu teh pada waktu pagi dan sebelum tidur. Tempoh kursus dari 2 hingga 4 bulan.

Untuk selesema, berkesan menambahkan 1 sudu teh minyak ke segelas teh suam bersama dengan madu dan lemon.

Untuk sistem pencernaan

Dalam sistem pencernaan manusia, proses fizikal dan kimia makanan berlaku, penyerapan zat yang diperlukan dan penghapusan sisa yang tidak dicerna. Ia mempunyai struktur yang kompleks dan berisiko mendapat pelbagai penyakit. Adalah sukar untuk bertemu dengan orang yang tidak pernah mengalami masalah dengan perut atau unsur lain daripadanya.

Minyak jintan hitam mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan dan saluran pencernaan, mencegah perkembangan proses keradangan dalaman. Ia merangsang selera makan. Membantu meneutralkan fenomena yang tidak menyenangkan: loya, muntah, kembung perut, cirit-birit. Minyak itu merangsang hati, memulihkan strukturnya, dan membuang toksin. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap hepatitis, sirosis, radang.

Bagaimana nak guna:

Di dalam bersendirian atau sebagai bahagian pembalut salad, sup, yogurt. Teh pudina dengan 1 sudu teh minyak baik untuk perut.

Dengan penyakit saluran pernafasan

Dengan bantuan sistem pernafasan, oksigen memasuki tubuh manusia. Namun, pelbagai selesema menyukarkan kerjanya..

Tindakan ekspektoran, antivirus, bakteria bermaksud membantu mengatasi masalah. Minyak ini digunakan untuk bronkitis, rhinitis, sinusitis.

Bagaimana nak guna:

Untuk batuk dan masalah pernafasan lain, menggosok payudara anda dengan campuran minyak biji hitam dan yang lain, seperti minyak zaitun, akan membantu. Ia juga berguna untuk meletakkan beberapa tetes minyak di bawah lubang hidung..

Untuk penyedutan, perkadaran berikut dikira: 1 sudu besar per liter cecair.

Dari penyakit sistem kardiovaskular

Kehidupan manusia tidak mungkin berlaku tanpa peredaran darah. Namun, di bawah pengaruh makanan berlemak berbahaya, gaya hidup yang tidak sihat, kerja sistem peredaran darah terganggu..

Omega 3 dalam minyak jintan membantu membersihkan saluran darah, mencegah pembentukan plak, pembekuan darah, meningkatkan keanjalan dinding, melegakan kekejangan, menurunkan tekanan darah.

Ia ditunjukkan untuk aterosklerosis, urat varikos, darah tinggi, dan penyakit radang sistem kardiovaskular. Menggalakkan pencegahan penyakit iskemia, trombosis, tromboflebitis.

Oleh kerana kemampuan untuk menyesuaikan kadar gula darah dan penyertaan dalam penghasilan insulin, ini adalah elemen pencegahan diabetes.

Bagaimana nak guna:

Di dalamnya, 1 sudu teh pada waktu pagi dan petang. Sekiranya minyak terasa negatif, anda boleh menambah madu..

Untuk sistem pembiakan

Sistem pembiakan bertanggungjawab untuk fungsi pembiakan yang paling penting. Walaupun terdapat perbezaan struktur yang dramatik, minyak biji hitam bermanfaat untuk sistem pembiakan lelaki dan wanita..

Apabila diambil secara lisan, vitamin A, E, fitosterol dan unsur berguna lain melancarkan pengeluaran hormon, merangsang potensi dan libido pada lelaki, dan memberi kesan positif terhadap bekalan darah ke alat kelamin.

Pada wanita, minyak biji hitam mempunyai kesan yang baik terhadap pemulihan kitaran haid. Membantu mengatasi masalah berjangkit dan keradangan, penyakit kulat. Anda boleh menggunakan tampon dengan minyak jintan hitam yang digunakan. Sebelum ini, pastikan anda berjumpa pakar sakit puan.

Untuk kulit dan rambut

Faktor negatif menyebabkan gangguan bukan sahaja sistem dalaman. Mereka juga mempengaruhi penampilan seseorang, keadaan kulit, rambut.

Minyak jintan hitam digunakan untuk menghilangkan jerawat, dermatitis, psoriasis. Ia melegakan keradangan dan mengetatkan liang.

Membantu mengatasi herpes. Menunjukkan keberkesanan yang dapat dilihat terhadap tanda regangan. Secara positif muncul dalam komposisi produk untuk penuaan kulit.

Minyak ini membantu memperbaiki keadaan rambut. Mengatasi kelemumur dan kulit kepala kering.

Bagaimana nak guna:

Kompres digunakan untuk membetulkan kecacatan kulit di kawasan kecil. Untuk kawasan yang besar disyorkan untuk mencairkan minyak. Dalam kes yang teruk, masuk akal untuk menggabungkan penggunaan minyak ke kulit dengan penggunaan dalaman.

Sebilangan kecil minyak jintan hitam dapat memperkaya topeng, syampu, balsem. Sebagai ubat rambut, ia telah terbukti dengan baik dalam topeng kefir. Cukup untuk mencampurkan minyak kefir dan 1 sudu teh, sebarkan sepanjang rambut, tahan selama 20-30 minit.

Penting! Walaupun tidak ada kontraindikasi, anda tidak boleh melebihi dos dan mengambil lebih dari 4 sudu sehari. Kemasukan kursus hendaklah berehat sekurang-kurangnya beberapa bulan..

Minyak jintan hitam untuk kanak-kanak

Minyak jintan sihat boleh ditawarkan walaupun kepada kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun, jika mereka tidak alah terhadap produk. Terdapat pelbagai kegunaan:

  • semasa batuk, anda mesti minum dalam masa 0,5-1 sudu teh sehari;
  • sapu dengan gerakan mengurut ke dada bayi, campurkan terlebih dahulu dengan zaitun dalam nisbah 1: 5;
  • dengan keinginan kuat untuk batuk, tahan seperempat sudu teh di mulut anda;
  • dengan cirit-birit, tambah 1 sudu besar. l. yogurt buatan sendiri;
  • dengan sakit kepala, gosokkan anak ke pelipis, dahi, belakang kepala;
  • untuk ruam kulit, gabungkan dengan minyak zaitun dan pelincirkan kawasan yang terjejas;
  • untuk merangsang aktiviti otak, tambahkan 7-10 tetes ke jus oren atau teh pudina;
  • untuk hidung berair, kuburkan 1 tetes pada satu masa atau pelincirkan saluran hidung dengan cecair.

Kontraindikasi dan bahaya

Produk semula jadi mempunyai kualiti yang baik dan aspek negatif yang dapat memberi amaran kepada anda. Ciri-ciri individu organisma boleh menyebabkan hasil yang tidak dijangka. Oleh itu, lebih baik berunding dengan doktor anda terlebih dahulu. Mengambil minyak boleh menyebabkan peningkatan penyakit anda yang ada, menurunkan tekanan darah - sehingga membahayakan tubuh.

Antara kesan sampingan, dermatitis kontak adalah yang paling biasa, di mana gejala berikut muncul: kemerahan dan ruam pada kulit, gatal-gatal, sakit.

Alergi makanan mungkin berlaku, menyebabkan bengkak lidah, bibir, muka, tekak. Dalam kes ini, kesukaran bernafas, urtikaria, dan sensasi kesemutan di mulut mungkin muncul. Juga diperhatikan adalah loya, kekejangan perut, pening, cirit-birit dan muntah.

Akibat lain yang tidak menyenangkan dari penggunaan minyak biji jintan hitam adalah hipotensi. Bahan semula jadi mampu menurunkan tekanan darah ke hipotensi (terutama ketika mengambil ubat antihipertensi, diuretin). Penurunan tekanan mempengaruhi pengangkutan oksigen ke organ penting.

Sangat tidak digalakkan bagi wanita hamil untuk mengkonsumsi minyak biji hitam, kerana dalam hal ini ada risiko memprovokasi keguguran atau kelahiran prematur. Ini disebabkan kemampuan produk untuk mengendurkan otot licin rahim. Semasa menyusui, mentega boleh mempengaruhi rasa susu ibu..

Berbahaya bagi orang yang telah menjalani pemindahan organ atau tisu. Minyak mengaktifkan sistem imun, yang dapat memprovokasi penolakan tisu.

Untuk mendapatkan faedah untuk diri sendiri, dan tidak membahayakan minyak jintan hitam, anda harus mengikuti semua cadangan pengambilannya; apabila diambil secara lisan, anda harus memulakan dengan dos minimum dan mengikuti reaksi badan; mengambil kira kontraindikasi yang ada; sebelum pengambilan pertama, buat ujian awal untuk alahan terhadap produk ini: sapukan setetes minyak ke siku dan tunggu 4-5 jam. Manifestasi akut dalam bentuk pengelupasan, kemerahan, gatal - isyarat untuk berhenti menggunakan.

Dan, tentu saja, anda perlu memperhatikan ciri-ciri kualiti tertentu ketika membeli minyak jintan hitam. Kami, sebagai pembeli, mesti memastikan bahawa pengeluar mempunyai semua sijil yang diperlukan, dan bahawa minyak itu adalah seratus persen minyak jintan hitam tulen..

Sifat menakjubkan minyak jintan hitam: aplikasi, komposisi dan pemilihan

Minyak biji jintan hitam disebut minyak kerajaan. Ini telah digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik sejak zaman firaun Mesir. Maka produk itu sangat mahal, dan hanya lapisan masyarakat yang mampu membelinya. Menghargai khasiat minyak dan Cleopatra, yang terkenal dengan kecantikan dan kulit awet muda.

Penerangan mengenai minyak jintan hitam dan komposisi kimia

Minyak jintan hitam mengekalkan semua nutrien yang terdapat dalam biji. Ia mengandungi:

  • thymoquinone adalah bahan aktif secara biologi dengan kesan anti-radang dan antioksidan;
  • asid lemak yang mengatur metabolisme kolesterol;
  • asid askorbik adalah antioksidan yang kuat;
  • vitamin retinol dan tokoferol, yang dapat melindungi sel dari kesan negatif radikal bebas;
  • Vitamin B, penting untuk peredaran darah dan fungsi sistem saraf.

Minyaknya sedikit pahit rasanya dan mempunyai bau jintan. Ekstrak sebenar berwarna coklat kehijauan. Ia telus, tetapi pembentukan sedimen sebilangan kecil dibenarkan semasa penyimpanan.

Terdapat dua jenis produk yang diperoleh dari pelbagai jenis jintan hitam. Dari tanaman nigella sativa, royal pomace diperoleh, yang mempunyai rasa dan aroma ringan. Pomace Ethiopia diperoleh dari pelbagai Syria. Ia mempunyai bau yang lebih tajam, rasa pedas.

Minyak apa yang digabungkan dengan

Minyak ini boleh digunakan sebagai produk bebas dalam bidang kosmetologi, perubatan rakyat, dan memasak. Untuk meningkatkan kesannya, ia digabungkan dengan minyak asas lain - biji badam, bunga matahari, biji anggur atau aprikot.

Minyak pati pokok teh, rosemary, safron ditambahkan pada kosmetik.

Tonton video dari pakar mengenai minyak:

Kelebihan minyak biji hitam

Komposisi ekstrak minyak jintan hitam yang kaya, kandungan thymoquinone dan asid lemak menjadikannya bermanfaat untuk seluruh badan. Pomace digunakan untuk pencegahan dan rawatan penyakit pada kulit dan organ dalaman..

Pada kanak-kanak dari usia tiga tahun, pengambilan ubat secara berkala meningkatkan pertahanan imun, mengurangkan kejadian jangkitan pernafasan akut. Secara luaran ia dibenarkan untuk digunakan pada kanak-kanak dari enam bulan. Ubat ini membantu dengan panas berdarah, reaksi alergi, dermatitis atopik. Setetes minyak dapat diberikan kepada anak berusia lebih dari enam bulan jika dia bimbang tentang kolik.

Sifat berguna produk:

  • anti-radang;
  • pelega kesakitan;
  • imunostimulasi;
  • anthelmintik;
  • antijamur;
  • antibakteria.

Ekstrak jintan menghilangkan masalah kulit, memudahkan kesejahteraan sekiranya jangkitan pernafasan akut. Manfaat:

  • untuk perut - merangsang rembesan jus pencernaan, meningkatkan selera makan;
  • untuk hati - melindungi sel dari kerosakan, mengatur metabolisme lemak;
  • untuk pankreas - meningkatkan fungsi enzimatik;
  • untuk jantung dan saluran darah - menormalkan tahap kolesterol.

Thymoquinone dari biji jintan hitam mampu mengurangkan risiko terkena barah. Ekstrak minyak berkesan sebagai profilaksis.

Tetapi dengan barah yang ada, produk itu bukan satu-satunya penyembuh, tidak mampu memusnahkan tumor. Dalam kemoterapi, ia digunakan untuk mengurangkan kesan sampingan..

Untuk menonton video mengenai sejarah dan faedah minyak:

Untuk para wanita

Ekstrak biji hitam bermanfaat untuk kesihatan tubuh wanita. Sekiranya ketidaksuburan sekunder, produk mengatur tahap hormon, membantu memulihkan fungsi ovari.

Penggunaan minyak semasa haid mengurangkan rasa sakit, mudah marah. Untuk penyakit organ kelamin luar, serviks, losyen atau tampon yang direndam dalam ekstrak jintan berguna.

Untuk lelaki

Bagi lelaki, ekstrak jintan hitam juga bermanfaat. Thymoquinone mengurangkan risiko terkena tumor prostat jinak dan malignan. Sekiranya prostatitis, produk mengurangkan keradangan, membantu mempercepat pemulihan.

Kontraindikasi terhadap penggunaan minyak

Ekstrak jintan hitam mempunyai kesan biologi aktif. Ia mesti digunakan dengan berhati-hati, terdapat sejumlah kontraindikasi:

  • intoleransi individu;
  • gastritis atau ulser perut pada peringkat akut;
  • kecenderungan pendarahan;
  • diabetes mellitus dekompensasi;
  • diatesis hemoragik;
  • penyakit hati dan buah pinggang yang teruk.

Untuk kegunaan luaran, lecet, ruam pustular pada kulit adalah kontraindikasi.

Kesan sampingan sekiranya berlaku overdosis ubat: loya, sakit perut, reaksi alergi. Jumlah harian yang dibenarkan untuk orang dewasa ialah 2 sudu besar, untuk kanak-kanak - 2 sudu teh.

Tinjauan video mengenai minyak mengenai faedah dan bahaya akan melengkapkan topik:

Penggunaan minyak jintan hitam

Sapukan minyak jintan hitam secara dalaman dan luaran. Versi klasik penggunaan dalaman adalah satu sudu teh produk pada waktu pagi semasa perut kosong. Minum dengan setengah gelas air bersih. Kursus kemasukan adalah sebulan, maka anda harus berehat selama tiga bulan.

Anda boleh makan sesudu minyak biji hitam dan madu pada masa yang sama, kerana produknya mempunyai rasa pahit. Kaedah penggunaan ini sesuai untuk meningkatkan imuniti, mencegah dan merawat penyakit organ-organ dalaman..

Minyak jintan hitam digunakan dalam memasak. Ia ditambahkan ke salad, pastri, kursus pertama dan kedua. Anda tidak boleh menggoreng atau merebus di atasnya, kerana makanan memberi rasa pahit. Gunakan hanya sebagai perasa.

Dalam perubatan rakyat

Sifat ekstrak jintan yang berguna memungkinkan untuk menggunakannya sebagai ubat. Perubatan tradisional merawat banyak penyakit dengan bantuan jintan.

  1. Untuk gastritis kronik, ia hanya boleh digunakan semasa pengampunan. Ambil satu sudu teh sebelum makan. Kursus rawatan adalah sebulan. Dengan pedih ulu hati, ubat ini dikontraindikasikan, kerana meningkatkan rembesan jus gastrik.
  2. Dalam pankreatitis kronik, agen meningkatkan fungsi enzimatik pankreas. Ambil satu sudu teh semasa perut kosong. Kursus rawatan adalah sebulan.
  3. Pada diabetes mellitus jenis 1 dan jenis 2, agen tersebut hanya digunakan pada tahap pampasan, dengan mengambil satu sudu teh semasa perut kosong. Gula darah harus dipantau dengan teliti semasa rawatan.
  4. Losyen dengan ekstrak minyak suam membantu melawan kulat pada kulit dan kuku. Prosedur dilakukan pada waktu petang selepas mandi, losyen dibiarkan semalaman. Kursus rawatan adalah sebulan.
  5. Dari kesesakan hidung, hidung berair, menanamkan ekstrak minyak hangat secara bertahap ke setiap lubang hidung membantu. Prosedur ini juga berkesan untuk sinusitis kronik. Kursus rawatan adalah 2 minggu.
  6. Dengan vena varikos kronik, pengambilan ubat secara lisan dapat mengurangkan risiko pembentukan trombus. Kompres luaran menghilangkan bengkak, sakit.
  7. Dengan pemburukan gout, jintan hitam mempunyai kesan analgesik dan anti-radang. Ia diambil secara lisan, dan kompres hangat dibuat pada sendi yang sakit..
  8. Dengan penyakit gusi, mereka dilumasi dengan minyak suam pada waktu pagi dan petang. Selepas prosedur, anda tidak boleh makan selama satu jam. Kursus rawatan adalah 2 minggu.
  9. Untuk pemburukan buasir, losyen dengan memerah jintan hitam membantu. Suppositori rektum juga disediakan dengannya..
  10. Dengan peningkatan psoriasis, jintan hitam mempunyai kesan anti-radang dan pengeringan. Ekstrak hangat melincirkan luka selepas mencuci.
  11. Untuk batuk basah, susu panas dengan jintan hitam diambil. Ubat ini diminum pada waktu pagi atau petang, ia merangsang pembuangan kahak.
  12. Dengan vitiligo yang luas, bintik-bintik dirawat dengan ekstrak jintan hitam. Ini menjadikan mereka kurang kelihatan..
  13. Dengan onkologi, ubat ini diminum satu sudu teh pada waktu pagi dan petang..
  14. Dengan hipotiroidisme, minum satu sudu teh semasa perut kosong. Kursus rawatan adalah sebulan.
  15. Untuk sakit tekak, berkumur dengan air dan minyak cair berguna..
  16. Sekiranya terbakar, kulit yang rosak dirawat dengan ekstrak jintan hitam. Ia dibenarkan menggunakan produk hanya setelah penyembuhan luka bakar.
  17. Untuk osteochondrosis, urut belakang dengan ekstrak jintan hitam digunakan.
  18. Untuk menghilangkan parasit, minum satu sudu 2 kali sehari selama seminggu.

Petunjuk luas untuk penggunaan jintan hitam menjadikannya ubat serba boleh. Tetapi ini hanyalah kaedah rawatan tambahan yang mesti digabungkan dengan terapi utama..

Tonton video mengenai cara menggunakan minyak:

Dalam kosmetologi

Minyak biji jintan hitam adalah produk kosmetik yang berkesan. Ia memperbaiki struktur kulit dan rambut, menguatkan kuku.

Khasiat utamanya adalah untuk melambatkan perubahan kulit yang berkaitan dengan usia. Penggunaan produk secara berkala mengurangkan bilangan dan keparahan kedutan. Minyak ini digunakan sebagai produk kosmetik bebas, atau digabungkan dengan produk lain.

  1. Untuk kulit yang berminyak dan bermasalah, topeng dengan protein dan minyak aroma pokok teh sesuai. Pukul putih telur menjadi buih pekat. Masukkan satu sendok teh pomace caraway, 2-3 tetes minyak aromatik. Campurkan, sebarkan ke kawasan yang bermasalah. Apabila topeng kering, ia dibasuh.
  2. Topeng minyak akan membantu melembapkan kulit kering. Campurkan dalam satu sudu teh zaitun, badam dan minyak jintan. Hangat sedikit, tersebar di kulit. Selepas 15 minit, residu dikeluarkan dengan tuala kertas.
  3. Kompres minyak pemanasan digunakan untuk pertumbuhan rambut. Campurkan dalam satu sudu minyak jintan dan burdock, sedikit suam. Masukkan secubit lada merah. Jisim disapu ke kulit kepala, ditutup dengan penutup plastik. Basuh selepas 10 minit.
  4. Topeng Kefir akan membantu memulihkan rambut yang rosak. Dalam segelas kefir, kacau 2 sudu besar jintan hitam. Jisim itu disapu dengan lembut pada rambut, dibalut dengan polietilena dan tuala.
  5. Titik kompres dengan jintan hitam dan ekstrak celandine berkesan terhadap ketuat.

Jintan hitam digunakan sebagai produk kosmetik 1-2 kali seminggu. Selepas kursus selama sebulan, anda harus berehat selama 3 bulan.

Anda boleh menyediakan kosmetik penjagaan kulit dari video:

Dalam memasak

Kerana rasanya yang pahit, produk ini jarang digunakan dalam masakan. Resipi dengannya lebih khas untuk masakan oriental. Di sana ditambahkan ke adunan roti, hidangan nasional disiapkan. Adalah baik untuk menambahkan sedikit minyak ke dalam salad.

Arahan penggunaan minyak biji hitam

Bau: Ciri khas bau minyak disebabkan oleh kandungan zat aromatik - karvon.
Menerima: sejuk ditekan
Tindakan kosmetik:
Rawat masalah kulit dengan apa-apa jenis dengan unsur keradangan akut dan stagnan. Penjagaan kulit untuk dermatitis alergi, neurodermatitis. Kesan penyerap semula tonik, penyerap. Topeng untuk membersihkan kulit dan liang roma. Penjagaan rambut untuk seborrhea.
Tindakan terapeutik:
Minyak jintan hitam digunakan sebagai agen diuretik, koleretik, pencahar ringan, imunostimulasi yang sangat berkesan (bertindak pada kelenjar timus, merangsangnya. Telah diketahui bahawa kelenjar timus bertanggungjawab untuk pertahanan tubuh secara keseluruhan.)
Di samping itu, ia membantu dalam rawatan pelbagai penyakit dermatologi yang berkaitan dengan gangguan neurohumoral dan histamin. Kerana adanya thymoquinone, pengambilan minyak membantu menurunkan kadar glukosa darah. Minyak pati yang dikandungnya mempunyai kesan bakteria dan antiseptik yang ketara..

- menguatkan sistem ketahanan badan. Semasa penggunaan minyak jintan, terdapat sejenis rangsangan badan secara serentak secara keseluruhan. Ujian darah orang yang mengambil minyak jintan hitam menunjukkan bahawa kandungan T-limfosit penting, pembunuh T dan sel-sel lain yang bertanggungjawab untuk menguatkan dan menguatkan pertahanan badan meningkat beberapa kali, masing-masing, menyebabkan penyembuhan.
- memecah batu karang dan pundi kencing,
- menyumbang kepada pengisian semula susu perawat,
- menggalakkan penghapusan cacing,
- semasa disapu, mendorong hilangnya ketuat,
- menyembuhkan hidung berair, batuk, sesak nafas, penyakit kuning, mati pucuk.
- berkesan untuk bronkitis, asma;
- antikulat yang berkesan (Candida albicans), antibakteria, agen antivirus: menghilangkan gatal, meregenerasi kulit yang meradang. Pada tahun 1992, jabatan perubatan University of Dah (Bangladesh) melakukan kajian mengenai sifat antibakteria minyak biji hitam, dibandingkan dengan lima antibiotik yang kuat: ampisilin, tetrasiklin, kotrimoksazol, gentamisin dan asid nalidixik. Hasilnya tidak dapat disangkal lagi - minyak jintan hitam lebih berkesan dalam semua aspek.
- mengoptimumkan fungsi usus dengan menghilangkan fenomena dysbiosis.
- mencegah kegemukan, mendorong penurunan berat badan,
- menurunkan tahap kolesterol darah;
- adalah penawar alkohol;
- meningkatkan selera makan

Ia juga digunakan dalam rawatan:
- penyakit yang berkaitan dengan pencernaan;
- penyakit yang berkaitan dengan sistem kencing (inkontinensia kencing);
- ulser perut dan duodenum, serta dalam rawatan artritis; penyakit hati;
- penyakit yang berkaitan dengan keradangan saluran hidung;
- disyorkan untuk digunakan untuk menormalkan kitaran haid dan meningkatkan potensi alat kelamin.

Kaedah permohonan:
- Untuk alahan, kulit dan kronik: pada waktu pagi dan petang, 1 sudu teh, dan mengelap tempat yang sakit.
- Untuk asma, radang paru-paru: dos sebelumnya, ditambah urutan dada dan punggung dengan minyak jintan hitam dan penyedutan (sudu per liter air)
- Sekiranya terdapat penyakit mata: gosokkan dengan minyak jintan pada wiski dan kelopak mata sebelum tidur. Serentak menggunakan 7 tetes dalaman dengan minuman panas, lebih baik dengan jus lobak merah.
- Untuk penyakit sistem peredaran darah: Campurkan satu sendok teh biji jintan dengan satu sendok makan madu dan cengkih bawang putih yang dihancurkan. Ambil perut kosong selama 5 hari.
- untuk penyakit pundi hempedu: tambahkan 5 tetes minyak jintan ke segelas daun willow rebus. Memohon dalam seminggu.
- untuk sakit pada tulang: terdapat bawang rebus yang dicampurkan dengan minyak jintan 2 kali sehari. Gosokkan minyak jintan dan minyak pudina pada masa yang sama.
- ketika limpa membengkak: Tambahkan 7 tetes minyak ke rebusan lobak, manis dengan madu. 1 gelas semasa perut kosong sebelum tidur selama seminggu.
- sekiranya penyakit hati: tambahkan jintan jintan sebelumnya, 1 sudu kulit kayu oak ke secawan madu. Ambil bahagian ini dengan perut kosong setiap hari selama sebulan tanpa gangguan
- untuk keradangan hati: tambahkan 5 tetes minyak jintan ke segelas daun willow rebus. Memohon dalam seminggu.
- untuk radang limpa: Minum minyak dengan rebusan dill selama seminggu (5 tetes setiap gelas). Anda juga boleh menggunakan willow untuk radang hati..
- untuk keguguran rambut: pada waktu pagi dan petang, 1 sudu teh, ditambah urut kepala dengan campuran jintan hitam dan minyak zaitun 1: 1, 3 kali seminggu, sementara campuran tidak boleh dibilas selama 10 minit (selepas itu kepala boleh dicuci dengan syampu).
- dengan buasir: minyak jintan hitam yang dicairkan + minyak zaitun 1: 1, ambil 3 sudu besar setiap hari selama 10 hari. Urut tempat sakit dengan minyak biji hitam untuk mengelakkan sembelit.
- untuk sakit kepala: minum satu sudu teh dengan menggosok tempat sakit dan bahagian depan kepala, (tanpa menggunakan gula-gula dan coklat).
- untuk pening dan sakit di telinga: anda perlu menjatuhkan satu tetes minyak jintan ke telinga - untuk selesema: Kacau tincture tincture dengan minyak zaitun dan tetes ke hidung 3-4 kali sehari (untuk selesema dan batuk).
- untuk kesan diuretik: rebus dengan teliti 1 cawan barli dalam 1 liter air sehingga tinggal kira-kira segelas. Setelah menyejukkannya, kisar 3 ulas bawang putih dengan pengadun dan tambahkan ke dalam air ini. Minum dengan perut kosong setiap hari dan basuh dengan lemon atau jus lain.
- untuk meningkatkan tekanan darah: tambahkan beberapa tetes minyak biji hitam ke semua minuman panas (teh, susu, kopi).
- untuk batuk dan pendarahan hidung: 3 sudu teh setiap hari selama seminggu, menyapu tempat sakit, penyedutan.
- untuk pertumbuhan kulit: pada waktu pagi dan petang, 1 sudu teh, + urut tempat sakit 3 kali sehari.
- pada suhu tinggi: Tambahkan 7 tetes biji jintan dalam segelas teh, pudina, adas manis, pasli atau ketumbar dan minum selepas makan (3 kali sehari) selama seminggu. Anda juga boleh menggosok minyak pada badan sebelum tidur..
- untuk kelemahan seksual: Gosokkan pangkal punggung (bahagian bawah) dengan minyak jintan dan urut, gosokkan pangkal paha. Kacau satu sudu teh madu, 1 sendok teh jintan hitam dan satu sendok teh chamomile dalam segelas air suam dan ambil masa.
- untuk sakit gigi: Bilas mulut anda dengan campuran cuka dan cuka sari apel.
- dengan diabetes mellitus: kisar 1 gelas biji jintan, 1 gelas selada bunga (khabbur rashada), setengah gelas kulit delima. Campurkan semua ini dengan baik dan ambil 1 sudu besar semasa perut kosong. (Simpan campuran di tempat yang sejuk.)
- untuk penyakit prostat: Gosokkan pangkal punggung (bahagian bawah) dengan minyak jintan dan urut, gosokkan pangkal paha. Kacau satu sudu teh madu, 1 sendok teh jintan hitam dan satu sendok teh chamomile dalam setengah gelas air suam dan ambil setiap saat.
- untuk reumatik: makan 5 ulas bawang putih semasa perut kosong. Selepas satu jam, minum segelas bancuhan kayu manis, tambah 5 tetes minyak jintan ke dalamnya. Dan juga: gosokkan 1 atau 2 sudu teh minyak setiap hari ke tempat sakit, 2 kali sehari selama 3 bulan.
- untuk melemahkan dan kemampuan belajar: tambahkan 7 tetes minyak ke dalam bancuhan pudina dan maniskan dengan madu. Minum panas semasa perut kosong 1 kali sehari.
- untuk menurunkan kolesterol darah: dos sebelumnya, jangan makan makanan dengan lemak sapi.
- dengan kurap, kudis, eksim: perlu mengelap tapak penyakit dengan minyak jintan hitam 3 kali sehari.
- untuk eksim, keguguran rambut, rematik: lap tempat sakit dengan minyak, ambil satu sendok teh minyak 25 minit sebelum sarapan dan makan malam, minum segelas air dengan 1 sudu madu asli yang dilarutkan di dalamnya;
- untuk penyempitan injap jantung: Campurkan satu sudu teh jintan dengan sesudu besar madu dan minum dengan segelas teh panas. Sebaiknya semasa perut kosong dan sebelum tidur.
- untuk lebam: dos sebelumnya dengan menggosok tempat sakit 3 kali.
- untuk ulser perut: pada waktu pagi dan petang, 1 sudu teh, + larutan biji rami (satu sendok makan biji rami + segelas besar air) direbus selama 2 minit, kemudian disuntik. Minum 1 gelas setiap hari (tidak digalakkan mengambil gula-gula dan buah sitrus).
Untuk batuk kering, asma bronkial, selesema:
- menyedut minyak di dalam hidung dan hembus dengan kuat melalui mulut;
- buat penyedutan dari larutan 1 sudu minyak dalam segelas air rebus;
- ambil satu sudu minyak 25 minit sebelum sarapan dan makan malam, minum Ѕ segelas air dengan 1 sudu madu asli yang dilarutkan di dalamnya.

Kaedah penggunaan dan dos mengikut kategori penyakit:
Kategori satu:
Gangguan pencernaan, kembung dengan rembesan hempedu yang tidak mencukupi, gout, kegagalan hati berfungsi (hepatitis, sirosis), migrain, keletihan badan, peningkatan imuniti, rangsangan pencernaan, peningkatan selera makan, kesan antipiretik dan diaforetik, cirit-birit, antihelminthik, antibakteria, antijamur, kesan antivirus, sakit kepala, sakit telinga, sakit gigi (radang gusi dan gigi), tekanan darah tinggi, pendarahan (mukosa hidung), hemofilia, tumor barah, cestode (cacing pita), buasir, diabetes mellitus, peningkatan rembesan kelenjar susu, normalisasi rahim pendarahan, pengaturan hormon pertumbuhan, kencing tidak disengaja, ulser gastrik dan ulser duodenum, menurunkan kadar kolesterol darah, peningkatan fungsi seksual, prostatitis, uretritis.
Kaedah pentadbiran dan dos:
Ambil satu sendok teh minyak biji hitam pada waktu pagi dan petang 15 minit sebelum makan, basuh dengan satu sudu madu asli yang dicairkan dalam setengah gelas air.

Kategori dua:
Sinusitis (radang sinus paranasal), ekspektoran, batuk kering, asma bronkial, bronkitis asma, selsema, sinusitis, tonsilitis (radang saluran pernafasan atas).
Kaedah pentadbiran dan dos:
Lubricate pintu masuk ke lubang hidung dengan minyak dari dalam, tarik nafas dengan kuat dan batuk kahak.
Penyedutan 1 sudu besar minyak biji hitam dalam setengah cawan air mendidih.
Ambil satu sendok teh minyak biji hitam pada waktu pagi dan petang 15 minit sebelum makan, basuh dengan satu sudu madu asli yang dicairkan dalam setengah gelas air.

Kategori tiga:
Dermatofit dengan penyetempatan luka kuku dan kaki, rematik dan penyakit muskuloskeletal, dermatitis (eksim), alopecia dan alopecia areata, psoriasis (lichen bersisik), kusta, kudis, jerawat, radang kulit kronik dan alergi.
Kaedah pentadbiran dan dos:
Gosokkan minyak biji hitam dengan lembut pada bahagian badan yang terkena.
Ambil satu sudu teh minyak biji hitam pada waktu pagi dan petang 15 minit sebelum makan; hendaklah dicuci dengan satu sudu madu asli yang dicairkan dalam setengah gelas air.
15 minit sebelum makan, satu sudu teh jintan hitam harus dicuci dengan satu sudu madu asli yang dicairkan dalam setengah gelas air.

Dos sejagat, disesuaikan secara individu:
1 hingga 3 tahun 1/2 sudu teh setiap hari;
Dari 3 tahun hingga 6 tahun, 1 sudu teh sehari;
Dari umur 6 tahun hingga 12 tahun, 2 sudu sehari;
Dari umur 12 tahun ke atas, 3 sudu teh sehari.
Penggunaan dengan madu atau jus meningkatkan sifat penyembuhan minyak biji hitam.

Langkah berjaga-jaga: semasa mengandung dan menyusui, jangan mengambil secara lisan, tetapi hanya lap tempat sakit dengan minyak. Dilarang digunakan pada pasien dengan organ tubuh yang ditransplantasikan (hati, ginjal, jantung), kerana daya tahan tubuh meningkat, yang mungkin disebabkan oleh penolakan organ. Dos untuk kanak-kanak adalah sama dengan separuh dos untuk orang dewasa..

Selama berabad-abad, biji jintan hitam (serbuk) dan minyak telah digunakan secara meluas oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia, terutama di Asia, Afrika dan Timur Tengah. Memiliki sifat aromatik yang sangat baik, mirip dengan biji wijen, tetapi mempunyai warna hitam, jintan hitam tanpa alasan digunakan dalam perubatan rakyat sebagai ubat yang luar biasa terhadap banyak penyakit, seperti perut, jantung, mata, penyakit pernafasan, asma, bronkitis, disfungsi hati dan ginjal, sakit kepala dan sakit gigi, selsema, loya dan muntah dan lain-lain.

Lebih-lebih lagi, jintan hitam adalah pemulihan kesihatan yang tidak dapat diganti, menguatkan sistem imun manusia dan memberi tenaga dan kekuatan. Juga, jintan hitam digunakan untuk penyakit sistem saraf, untuk bisul, cacing, haid yang tidak normal dan juga barah..

Untuk pengukuhan tubuh secara umum, disarankan untuk mengambil 1 sudu teh jintan hitam setelah makan (dos harian, yang tidak boleh dilebihi). Kehamilan adalah kontraindikasi untuk digunakan (tetapi disyorkan semasa melahirkan).

Pada tahun 1989, Jurnal Perubatan Pakistan menerbitkan artikel mengenai sifat fenomenal dari minyak biji hitam. Dan pada tahun 1992, jabatan perubatan Universiti Dhaka (Bangladesh) melakukan kajian mengenai sifat antibakteria minyak biji hitam dibandingkan dengan lima antibiotik kuat: ampisilin, tetrasiklin, kotrimoksazol, gentamisin dan nalidix. asid. Faktanya tidak dapat dinafikan - minyak jintan hitam telah terbukti lebih berkesan terhadap banyak bakteria, termasuk yang menunjukkan ketahanan terkuat terhadap ubat - V. kolera, E. coli (jangkitan yang sering dijumpai pada daging mentah), dll..

Berdasarkan kajian di atas, sangat menarik untuk diperhatikan bahawa homeopati telah lama menggunakan tincture biji hitam sebagai ubat yang sangat baik untuk masalah pencernaan. Dan dalam perubatan rakyat, biji yang diberkati ini digunakan untuk mual, muntah dan kolik. Minyak jintan hitam sangat popular sehingga tidak ada persoalan di mana untuk membeli minyak jintan hitam.
Kajian oleh Agarwal (1979) menunjukkan bahawa minyak biji hitam adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan bekalan susu ibu yang menyusu.

Juga, kajian saintifik menunjukkan bahawa minyak biji hitam meningkatkan pertumbuhan rambut dan bahkan mencegah uban pramatang..

Resipi (biji jintan hitam dan minyak jintan hitam):

1. Asma dan batuk
Gosokkan payudara dengan minyak biji hitam yang diencerkan dengan minyak zaitun (dalam nisbah 1: 5). Dianjurkan untuk menyedut wap minyak biji hitam, dan biarkan 1 perempat sudu teh di bawah lidah.
2. Cirit-birit
Campurkan 1 sudu minyak biji hitam dengan secawan yogurt. Minum campuran yang dihasilkan 2 kali sehari selama 3 hari.
3. Sakit kepala
Resipi 1:
- 1 sudu besar jintan hitam
- 1 sudu besar biji anise, tanah
- 1 sudu besar ulas
Ambil 1 sudu teh sebelum makan. Simpan campuran di dalam mulut sehingga mudah ditelan dan ditelan. Jangan ambil dengan air!
Resipi 2:
Ambil 1.5 sudu minyak biji hitam 2-3 kali sehari.
4. Rematik (sakit otot)
Panaskan sedikit jintan hitam yang dicampurkan dengan minyak zaitun dan gosokkan tempat sakit dengan kuat. Minum juga minuman yang diperbuat daripada jintan hitam rebus yang dicampurkan dengan madu sebelum tidur..
5. Penyakit kulit
Resipi 1:
Di dalam - ambil 1.5 sudu jintan hitam 2-3 kali sehari.
Resipi 2:
Campurkan 1.5 sudu teh minyak biji hitam dengan 1 sudu minyak zaitun. Gosokkan wajah dengan campuran yang dihasilkan dan biarkan selama 1 jam. Kemudian basuh dengan air dan sabun.
Resipi 3: Krim. Campurkan minyak jintan hitam, zaitun, badam, kelapa dan / atau minyak lain dalam nisbah 1: 1, tambahkan 0.5 bahagian lilin lebah cair, 0.3 bahagian setiap jus lidah buaya, madu lebah (anda boleh menambah tincture propolis, roti lebah dan produk lebah lain). campurkan. gunakan pada waktu petang sebagai krim muka anti-radang, berkhasiat dan meremajakan. Simpan dalam peti sejuk.
6. Pening
Masukkan minyak biji hitam ke dalam teh dan minum. Gosokkan juga di bawah pipi dan belakang leher.
7. Penyakit telinga
Masukkan minyak biji hitam ke telinga sekiranya terdapat jangkitan.
8. Semasa melahirkan anak
Salah satu ubat terbaik untuk menghilangkan rasa sakit semasa melahirkan: panaskan jintan hitam dengan madu dan minum.
9. Semasa jantung terbakar
Masukkan beberapa tetes minyak biji hitam dan 1 sudu teh madu ke dalam cawan susu panas. Minum panas. Ia juga disyorkan untuk makan banyak salad.
10. Untuk penyakit kulit
Campurkan sebahagian kecil minyak biji hitam dengan bahagian air mawar yang sama dan 2 bahagian tepung coklat. Gosokkan kawasan yang sakit (terkena) dengan kain yang dicelupkan ke dalam cuka, kemudian segera sapukan campuran di atas ke kulit dan cuba tetap di bawah sinar matahari.
11. Tekanan darah tinggi
Campurkan jintan hitam dengan minuman panas (teh, dll.) Dan gosokkan badan anda dengan minyak jintan hitam.
12. Sakit dada dan selsema
Masukkan 1 sudu jintan hitam ke dalam air mendidih dan menyedut wapnya. Tutup kepala anda sebelum tidur.
13. Sakit di mata
Gosokkan minyak biji hitam di sekitar mata sebelum tidur dan minum minuman panas yang dicampurkan dengan beberapa tetes minyak biji hitam.
14. Ulser
Campurkan 10 titis minyak biji hitam dengan 1 cawan madu. Makan 1 sudu campuran ini semasa perut kosong setiap pagi. Kemudian minum 1 gelas susu. Teruskan tanpa gangguan selama 2 bulan.
15. Kanser
Sapukan minyak biji hitam ke kawasan yang terjejas. 3 kali sehari minum minuman yang terdiri daripada 1 sudu teh minyak biji hitam dan 1 gelas jus lobak merah yang baru diperah (goncang sebelum digunakan). Terus minum minuman ini selama 3 bulan.
16. Kemalasan
Campurkan 10 tetes minyak biji hitam dengan segelas jus oren dan minum minuman yang dihasilkan dalam masa 10 hari sebaik sahaja bangun.
17. Untuk meningkatkan ingatan
Rebus pudina sehingga mendidih dan campurkan dengan madu dan 7 tetes jintan hitam. Minum panas pada bila-bila masa. Anda juga harus berhenti minum kopi dan teh..
18. Diabetes
Campurkan 1 cawan biji jintan hitam, 1 cawan biji selada air, 1.5 cawan kulit buah delima. Kisar campuran yang dihasilkan menjadi serbuk. Ambil 1.5 liter serbuk ini dengan 1 sudu teh minyak biji hitam dalam masa 1 bulan sebelum sarapan.
19. Sakit telinga
Rendam 1 cengkih bawang putih segar dalam 1 ons minyak biji hitam selama 3 hari. Masukkan beberapa tetes campuran yang dihasilkan terus ke telinga dan gosokkan minyak di sekitar telinga.
20. Sakit mata
Resipi 1:
Sapukan kompres: Rebus 1 sudu besar biji jintan hitam dalam 8 auns air, biarkan sejuk selama 10 minit, saring melalui ayak. Rendam 2 lap kapas dalam larutan yang dihasilkan dan sapukan pelapik ke atas mata selama 10 minit.
Resipi 2:
Kisar wiski dengan minyak biji hitam sebelum tidur.
21. Insomnia
1 sudu teh jintan hitam dicampur dengan madu atau teh dan minum sebelum makan malam.
22. Mual, muntah
Masukkan 1 sudu teh biji jintan hitam ke dalam mentol dan ambil 3 kali sehari.
25. Sakit gigi
Resipi 1:
Campurkan jintan hitam tanah dengan minyak zaitun sehingga pasta terbentuk dan sapukan pada gigi yang sakit.
Resipi 2:
Rebus 8 auns cuka sari apel dengan 2 sudu jintan hitam tanah. Terikan. Bilas gigi dengan cecair yang dihasilkan selama beberapa hari.
Resipi 3:
Gosokkan tempat sakit (gigi) dengan 1-2 tetes minyak jintan hitam.
26. Tekanan darah tinggi
Masukkan 1 sudu kecil. tumbuk biji jintan hitam dalam minuman panas dan ambil bersama 2 ulas bawang putih sebelum sarapan setiap hari.
27. Pengeluaran berlebihan
Resipi 1:
Untuk membuat teh: Campurkan bahagian yang sama dengan biji jintan hitam, adas tanah dan pudina; masukkan 3-7 titis minyak jintan hitam, maniskan dengan madu.
Resipi 2:
Sapukan kompres dengan cuka sari apel dan biji jintan hitam ke perut anda.
28. Tonsillitis
Rebus 10 gram (2 sudu teh) biji jintan hitam dalam 1.5 liter air dan tapiskan melalui penapis. Berkumur 2 kali sehari.
29. Makan biji jintan hitam yang dicampurkan dengan madu membantu melarutkan batu empedu dan batu karang.
Cadangan:
Memandangkan hakikat bahawa penggunaan jintan hitam tidak hanya sangat berguna (baik untuk pengukuhan tubuh secara umum dan untuk penyembuhan banyak penyakit), tetapi juga merupakan sunnah Rasulullah saw yang sangat penting, penggunaan 1 sudu minyak setiap hari sangat digalakkan atau biji jintan hitam. Minyak itu boleh dicampurkan dengan jus oren atau yogurt (halal) untuk meningkatkan rasa. Juga, seseorang tidak boleh melupakan kepentingan penggunaan luaran jintan hitam (kompres, menggosok, dll.)

Ramai yang tertanya-tanya mana yang lebih berkesan - biji jintan hitam atau minyak?
Kedua-duanya berkesan, tetapi walaupun minyak lebih pekat, masih banyak yang memilih untuk menerima biji (kerana tingginya biaya minyak) Dan ketika menggunakan minyak, pastikan ia ditandakan pada label sebagai 100% sejuk..

Tarikh luput: 2 tahun

Pengilang: Hemani, Pakistan
Dimensi: 80x80x3200 mm
Berat: 550 gr.