LiveInternetLiveInternet

Plastinti Moldavia (plechinte, placinta) - kek bulat dengan pengisian, anda boleh memasak dengan hampir apa sahaja. Kali ini saya ada pai dengan kentang. Sedap.

tepung, garam, telur, kentang, bawang, garam, campuran, minyak sayuran

25272

Resipi untuk doh ini sudah lama. Bekerja dengannya sangat menggembirakan nyonya rumah. Apa sahaja yang anda mahukan, anda boleh buat dari ujian ini. Saya mewarisi resipi dari nenek saya. Saya akan sangat gembira jika anda berjaya, dan ini akan menjadi nikmat untuk anda dan orang tersayang. Saya tidak ragu bahawa ini akan berlaku. Doh hanya hebat!

tepung, epal, minyak sayuran, air, soda

97403

Labu kami sudah masak. Kami membuat teh bajet bersama. Saya cadangkan resipi labu labu. Kedua-duanya sedap dan sihat. Terbang ke dalam! :)

tepung, air, telur, minyak sayuran, garam, labu, gula, gula tepung

Sangat mudah untuk membuat pai Moldovan dengan keju kotej dan herba. Sedap! Selera!

Musim luruh, labu masak. Mari masak bersama plasinda dengan labu.

susu, gula, minyak sayuran, garam, soda, cuka, tepung, labu, gula

18263

Pastri puff bebas ragi digunakan untuk membuat kek, pastri, strudel, tartlets. Pai, pai dan pastri puff lain disiapkan dengan pelbagai jenis tampalan, baik bar pencuci mulut dan makanan ringan.

tepung, garam, mentega, air, telur, asid sitrik

Salad kubis berair ringan dengan epal dibumbui oleh kacang dan keju, dan keaslian salad Chisinau dilengkapi dengan saus kayu manis.

kubis putih, epal, mayonis, wortel rebus, keju Belanda, kacang-kacangan, kayu manis, herba, asid sitrik, gula, garam

Adakah anda suka pai yang enak? Kemudian pai dengan keju kotej dan herba adalah hidangan untuk anda. Kerak rangup, pengisian aromatik. Mustahil untuk melawan godaan. Tetapi anda mesti bermain-main.

tepung, air, minyak sayur, soda, cuka, garam, gula, keju cottage, keju feta, bawang hijau, ramuan, telur, garam, minyak sayur

15900

Semasa saya mula-mula mencuba putaran, saya sangat menyukainya. Dan ketika saya melihat bagaimana mereka disiapkan, saya kagum bahawa dalam kes ini bukan bahan-bahan yang penting, tetapi teknologi.

tepung, garam, air, minyak sayuran, labu, gula

36127

Nama itu sendiri menunjukkan bahawa hidangan itu dibuat dari kacang. Rasa pedih terasa, dan rempah-rempah memberikan rasa yang menyenangkan pada kacang. Kacang Moldavia boleh dimakan sebagai salad atau sebagai lauk.

bawang, minyak sayuran, lada Bulgaria, kacang, garam, lada merah tanah, lada hitam tanah, bawang putih, cuka, pasli

Plachindas seperti itu (plasindas) adalah hidangan tradisional dalam keluarga kami. Saya memasaknya, ibu saya memasaknya, nenek saya memasaknya. Saya membuat pengisian bermusim - dari sayur-sayuran, tetapi anda boleh membuat placinda (placinda) dengan keju kotej, epal, kentang dan, tentu saja, plasinda klasik (placinda) dengan labu.

kefir, tepung, telur, soda, garam, bawang hijau, dill, telur rebus, telur, minyak sayur, garam

67280

Sungguh sedap: adunan rangup dan kubis digoreng dengan bawang. Dan sangat menguntungkan - hampir lima kali lebih murah daripada yang dijual di salah satu pasar raya kami. Dan lebih enak - bagaimanapun, saya meletakkan pengisian roti pita dengan murah hati.

roti pita, kubis, bawang, herba, minyak sayuran, garam, lada hitam tanah, telur

45029

Moldavian Izvar adalah minuman panas yang diperbuat daripada wain, cara yang lazat untuk tetap hangat dalam kesejukan. Izvar hebat pada musim sejuk setelah berjalan dalam keadaan sejuk.

wain merah kering, gula, kayu manis, lada hitam, asid sitrik

Masakan Moldavia

Pembentukan masakan Moldovan sangat dipengaruhi oleh kedudukan semula jadi dan geografi negara ini dan menyebabkan munculnya banyak resipi untuk hidangan dari sayur-sayuran dan buah-buahan. Di samping itu, budaya negara-negara Balkan dan Turki, serta jiran - Romania dan Ukraine, mempunyai komponen penting dalam pembentukan masakan Moldova..

Seperti yang telah disebutkan, sayur-sayuran memainkan peranan penting dalam masakan Moldova: tomato, timun, kubis, lada, terung, zucchini, kacang hijau, kentang, daun bawang, labu. Sayur-sayuran rebus, masin, dibakar, disumbat dengan daging atau sayur-sayuran lain, rebus, goreng. Sos dan pelbagai pembalut wain, krim masam, rempah-rempah (bawang putih, lovage, hitam dan allspice, ketumbar, thyme, daun salam, tarragon, cengkeh dan lain-lain) dan ramuan disediakan untuk sayur-sayuran. Contohnya, sos bawang putih muzhdy atau sos walnut dengan bawang putih scordole.

Orang Moldavia mempunyai banyak hidangan dari kacang, misalnya, makanan pembuka kacang tumbuk yang terkenal dengan bawang putih (kacang fekeluite).

Hominy (bubur jagung tebal) disediakan dari tepung jagung. Sebagai peraturan, mamalyga disajikan dengan keju, keju, susu, krim atau krim masam, yang popular di Moldova..

Domba, daging babi, daging lembu dan ayam digunakan di sini. Semasa penyediaan hidangan daging, jus tomat atau anggur sering ditambahkan kepada mereka, serta buah-buahan (quince, epal, prun). Hidangan terkenal: sup chorba dan zama, kirnetsey (sosej buatan sendiri), mittei (sosej kecil), moussaka (kaserol), tulang (hidangan daging babi pada tulang rusuk), ketul (jeli) dan lain-lain. Beberapa hidangan digoreng dengan arang menggunakan panggangan khas (grill).

Sup biasanya disediakan dengan penambahan kvass masam, asid sitrik atau air garam. Sebagai peraturan, sayur-sayuran dimasukkan segar ke dalam sup. Chorba atau zama disajikan dengan hominy, kue plinda, donat atau gulung doh nipis vertuti.

Pencuci mulut Moldovan terutamanya terdiri daripada buah-buahan (epal, pic, aprikot, plum, quince, pir dan lain-lain), beri (ceri, ceri manis, anggur) atau kacang. Popular: putaran manis, jeli buah dan beri, kek dan biskut dengan pengisian buah (jem, jem), muffin, marshmallow, marshmallow, soufflés dan lain-lain. Mereka juga suka gula-gula oriental: nougat, halva, marmalade, sorbet dan lain-lain..
Kompot buah, jus, jeli dibuat di sini. Moldova terkenal dengan pengeluaran wainnya. Wain buatan sendiri sering disajikan dengan semua makanan..

Masakan Moldavia

Masakan Moldovan tradisional mempunyai ciri khas yang menjadikannya penemuan yang sangat berharga untuk gourmets di seluruh dunia. Placinths, vertutas, feta cheese, chorba, zamy, kirnetsei, mamalyga - semua ini dan banyak lagi menanti anda apabila anda mengenali masakan kebangsaan Moldova.

Mari kita mulakan dengan hidangan "pertama", yang kebanyakannya disebut chorbs dan zamas di Moldova. Chorbs dimasak dari mana-mana produk, tetapi selalunya sejenis asid digunakan sebagai asas untuk kuah - borsh (masam bran masam), asid sitrik, air garam kubis atau sejenisnya. Zam dimasak secara eksklusif dalam kaldu ayam atau kaldu giblet. Secara semula jadi, ada jenis sup lain dalam masakan Moldovan, tetapi semuanya, seperti yang disebutkan di atas, disiapkan dengan banyak ramuan dan sayur-sayuran pedas. Ngomong-ngomong, banyak buah dan sayur "eksotik" (persik, aprikot, terung, tomato) tumbuh dengan baik di Moldova, sehingga mereka ditambahkan ke dalam hidangan dengan cukup murah sepanjang tahun.

Sebagai tambahan kepada buah-buahan dan sayur-sayuran, tanaman lain digunakan secara aktif di Moldova - gandum dan jagung. Gandum digunakan untuk memanggang roti, vertuti dan plindes dibuat, dan jagung diproses menjadi bijirin, dari mana orang-orang Moldova membuat hominy yang sangat baik. Pada satu ketika, mamalyga berjaya menggantikan roti, dan sekarang ia adalah produk makanan berstatus dan disajikan walaupun di restoran paling elit di Moldova.

Kecintaan orang-orang Moldova terhadap keju feta yang terbuat dari susu domba diketahui ramai. Keju acar di Moldova ini digunakan dalam bentuk tulen dan sebagai sebahagian daripada pelbagai hidangan.

Mana-mana daging dimakan di sini dan dimasak mengikut pelbagai resipi. Kaedah yang sangat popular untuk memasak hidangan daging di parutan adalah parutan logam yang terletak di atas arang. Kuah bawang putih dan sos sering dihidangkan bersama daging. Ngomong-ngomong, bawang putih menempati tempat yang istimewa dalam tradisi kuliner Moldova, kerana bukan hanya cita rasa orang Moldova yang berkaitan dengannya, tetapi juga kepercayaan, watak cerita rakyat (vampir, misalnya).

Kami juga perhatikan bahawa di Moldova, banyak jenis anggur dihasilkan setiap tahun, yang digunakan bukan hanya sebagai minuman, tetapi juga sebagai ramuan dalam pelbagai hidangan (dari makanan bakar hingga makanan daging). Orang Moldova tahu nilai wain yang baik.

Baiklah, dalam pilihan ini, kami telah mengumpulkan resipi paling menarik dan lazat untuk masakan Moldovan kebangsaan, yang dipersembahkan oleh pengarang kami, dengan arahan dan gambar langkah demi langkah.

Masakan Moldavia - 43 resipi lazat buatan sendiri

Apabila makanan biasa sudah bosan, anda menginginkan sesuatu yang istimewa, resipi dari masakan Moldovan akan selalu membantu dengan ini. Teruskan membaca...

  1. kediaman
  2. Pilihan terbaik
  3. Masakan kebangsaan
  4. Masakan Moldavia
  • Telur ayam
  • Kentang dengan daging
  • Bawang hijau
  • Babi dalam kuali
  • Pai keju kotej
  • Ayam dengan sayur-sayuran
  • Untuk makan malam
  • Sup telur
  • Rebus
  • Bawang mentol
  • Diisi pai
  • Potongan dalam kuali
  • Lembu
  • Kubis dengan daging
  • Pai dengan kubis
  • Kubis putih
  • Sup daging lembu
  • Kentang dengan tomato
  • Sup tomato
  • Bawang rebus

Masakan Moldavia

Masakan Moldovan cukup asli, mempunyai ciri khas, helah dan rahsia tersendiri, walaupun pada mulanya dibentuk di bawah pengaruh tradisi Rusia, Jerman, Ukraine dan Eropah Barat. Ia dianggap sebagai salah satu makanan paling sihat di dunia. Sebilangan besar hidangan berdasarkan sayur-sayuran rebus, rebus, goreng atau boneka. Yang sangat popular adalah produk yang diperbuat daripada tepung jagung.

Banyak rempah dan ramuan digunakan untuk pembuka selera dan untuk yang kedua. Dagingnya disajikan dengan gabungan sayur-sayuran atau buah-buahan. Yang terakhir ini agak luar biasa, tetapi sangat mengejutkan. Selalunya yang kedua disediakan dalam periuk. Ia kelihatan sangat bagus, anda boleh menghias meja dengan hidangan seperti itu, anda hanya perlu membeli hidangan yang cantik. Pai pada umumnya adalah cerita yang berbeza, terdapat banyak jenisnya. Mereka berbeza bukan sahaja dalam pengisian, tetapi juga cara penyediaan doh. Ini adalah karya masakan yang benar-benar patut dicuba sekali dan akan terus jatuh cinta pada semua ahli keluarga..

Resipi Moldavia

Sejak zaman kuno, Moldova telah menjadi semacam titik transit bagi para pedagang yang menuju ke negara luar atau kembali. Kesan sampingan gaya hidup ini adalah pengayaan resipi Moldovan dengan tradisi baru dan pada awalnya tidak biasa. Hidangan Yunani, Slavia, dan Turki telah mula berkembang di sini, jadi resipi Moldovan mempunyai begitu banyak sayur-sayuran, minyak zaitun, rempah-rempah, serta domba, gula-gula oriental dan pai kubis..

Daging di Moldova disukai oleh semua jenis, dan dimasak di atas api terbuka atau di dalam periuk. Sup di sini masam, dengan banyak sayur-sayuran dan herba - contohnya, sup zama dengan kvass dengan mi dan sayur-sayuran buatan sendiri. Lihat resipi Moldovan dengan foto dan penerangan terperinci mengenai tahap memasak, dan anda akan terkejut berapa banyak jagung dan keju feta di sini. Bubur tepung jagung hominy adalah hidangan kebangsaan terkenal yang kini disajikan di restoran paling mahal..

Anda boleh belajar bagaimana membuat rebusan sayur beri, terung moussaka, barbeku keju whey dengan sayur-sayuran dan bijirin, pai plinda dengan labu atau kentang, putar ceri. Resipi masakan Moldovan dengan gambar di bahagian ini cukup untuk berkenalan dengan budaya kuliner yang unik dan menikmati rasa!

Masakan Moldavia

Terima kasih kepada iklim dan lokasi geografi negara ini, masakan Moldovan telah menerima banyak sayur-sayuran, buah-buahan dan produk lazat yang ada. Lebih banyak mengenai masakan Moldovan.

Orang Moldavia

Placinths adalah kue kemerah-merahan dengan pengisian, yang, by the way, boleh menjadi apa-apa. Dalam kes ini, pengisiannya adalah keju kotej dengan herba. Kek ini disediakan dari adunan bebas ragi pada kefir dan digoreng dalam kuali.

Pencuci mulut yang menarik dari masakan Moldavia "Black Babka" atau "Babka Nyagra". Sangat sukar untuk mengatakan seperti apa pencuci mulut ini: bukan kek, dan bukan roti bakar, dan bukan roti halia, dan bukan biskut, tetapi hanya sesuatu yang sangat ajaib dan memikat. Pencuci mulut yang cukup manis, lembap, sangat berliang dan tegas.

Kek pancake ini tanpa dibakar selalu mengingatkan saya pada kek "Monastyrskaya izba", namun, ia dibuat berkali-kali lebih mudah, dan sejujurnya, rasanya lebih lembut dan lebih enak. Resipi asal hanya menggunakan ceri, saya juga menambah raspberi.

Menurut resipi ini, ladu disajikan sebagai hidangan berasingan, dengan bawang goreng.

Lada yang disumbat adalah salah satu hidangan Moldovan yang paling popular. Saya selalu menantikan musim panas. Dan sehingga akhir musim luruh, lada yang disumbat sering berada di meja kami. Dan saya cadangkan kepada anda :)

Saya sangat suka hominy. Tetapi, setiap kali, saya akan memasaknya, saya berfikir: "Adakah saya memerlukannya?" Kerana anda mengganggu, mengganggu, mengganggu dia sehingga riak di matanya, dia sudah goyang dan tangannya sakit.

Adakah anda suka pai yang enak? Kemudian pai dengan keju kotej dan herba adalah hidangan untuk anda. Kerak rangup, pengisian aromatik. Mustahil untuk melawan godaan. Tetapi anda mesti bermain-main.

Mititei adalah alternatif yang baik untuk barbeku. Sosej yang enak dan berair dengan sedikit thyme, rasa bawang putih dan aroma - ini adalah sesuatu yang tidak dapat dijelaskan! Terdapat beberapa bahan asas dan tabiat memasak yang membezakannya daripada sosej lain..

Resipi untuk adunan doh yang dilukis dengan pengisian dadih. Ia dimasak dengan cepat, tetapi ternyata sangat sedap.

Tortilla yang diisi - apa yang lebih sedap! Setiap bangsa mempunyai perlakuan seperti itu. Hari ini kita mencuba pai Moldovan yang dipenuhi dengan keju kotej, keju feta dan sayur-sayuran. Doh pada kefir ternyata sangat lembut, apa yang boleh saya katakan - cubalah, anda tidak akan berhenti!

Pembuka selera sederhana dan sangat berkesan - tomato yang disumbat dengan keju, telur dan mayonis.

Givech (atau Gyuvech) adalah hidangan sayur-sayuran Moldovan dan pada masa yang sama salah satu persiapan paling berjaya untuk musim sejuk. Terdapat banyak resipi untuk guvech, ia boleh disediakan dari pelbagai sayur-sayuran, tetapi terung dan paprika tetap tidak berubah. Mengikut resipi ini, sayur-sayuran cincang kasar terlebih dahulu digoreng dan kemudian rebus dengan sos tomato.

Gyuvech (hidangan) adalah hidangan masakan Balkan yang enak dan sangat enak, sejenis rebusan sayur dengan terung, paprika, tomato. Gyuvech disediakan dengan daging dan hanya dari sayur-sayuran. Boleh dihidangkan suam atau sejuk.

Saya sangat suka labu dan saya sering memanggang vertutu dengan labu dari bunga nipis - sangat senang dan sedap! Dan pengisian untuk lavash boleh jadi sama sekali (epal, dadih, daging, kentang).

Salad Lada dan Tomato dengan Timun untuk Makan Sihat.

Hidangan sampingan yang sesuai untuk daging dan ikan - kaserol wortel dengan kentang.

Adakah anda suka lada goreng dan tidak mempunyai masa untuk bermain-main? Untuk anda resipi lada goreng dalam gaya Moldavia. Malah seorang tukang masak baru dapat mengatasinya dengan cepat dan enak..

Pai Moldovan yang renyah, cantik dan enak yang terbuat dari adunan bebas ragi yang tidak biasa, serupa dengan pastri puff, dengan kubis muda.

Pastri puff bebas ragi digunakan untuk membuat kek, pastri, strudel, tartlets. Pai, pai dan pastri puff lain disiapkan dengan pelbagai jenis tampalan, baik bar pencuci mulut dan makanan ringan.

Plachindas seperti itu (plasindas) adalah hidangan tradisional dalam keluarga kami. Saya memasaknya, ibu saya memasaknya, nenek saya memasaknya. Saya membuat pengisian bermusim - dari sayur-sayuran, tetapi anda boleh membuat placinda (placinda) dengan keju kotej, epal, kentang dan, tentu saja, plasinda klasik (placinda) dengan labu.

Resipi untuk placinda dengan pengisian tradisional keju kotej dan herba. Doh untuk pai Moldovan ini adalah yang paling sederhana - dibuat dari tepung dan air. Pai goreng dalam kuali.

Labu kami sudah masak. Kami membuat teh bajet bersama. Saya cadangkan resipi labu labu. Kedua-duanya sedap dan sihat. Terbang ke dalam! :)

Plasent Moldavia secara tradisional disiapkan dengan mengisi labu. Pai Moldovan ini dari adunan tanpa ragi sederhana dengan pengisian berair dapat disiapkan dengan cepat, dan mereka akan memberikan banyak kesenangan kepada orang yang anda sayangi.

Apa hidangan moussaka ini? Hidangannya biasa di Balkan dan Timur Tengah. Di Bulgaria, moussaka adalah kaserol yang terbuat dari daging cincang dan kentang, dengan isi. Ketahui cara memasak moussaka.

Untuk sup, kaldu, borscht hijau, dan juga makanan ringan dengan secawan teh, kami memanggang pai lazat dengan daun kemerah-merahan dan daun bawang. Doh tanpa lemak universal dalam minyak sayuran sangat sesuai untuk produk besar (pai terbuka dan tertutup) dan yang dibahagi - bagel, pai.

Salad kubis berair ringan dengan epal dibumbui oleh kacang dan keju, dan keaslian salad Chisinau dilengkapi dengan saus kayu manis.

Nama itu sendiri menunjukkan bahawa hidangan itu dibuat dari kacang. Rasa pedih terasa, dan rempah-rempah memberikan rasa yang menyenangkan pada kacang. Kacang Moldavia boleh dimakan sebagai salad atau sebagai lauk.

Mamalyga adalah hidangan tradisional Moldavia dan Romania, sejenis bubur tebal yang dibuat dari tepung jagung. Resipi untuk hominy sangat mudah, ia adalah hidangan rakyat lama, setiap hari seperti roti.

Labu yang dibakar dengan nasi, epal dan kismis sangat sihat dan lazat. Dan jika anda membakar keseluruhan labu yang diisi dengan pengisian yang manis, anda juga akan mendapat hidangan yang sangat berkesan..

Kami membakar vertuta yang lazat untuk pencuci mulut. Hidangan ini berguna walaupun semasa berpuasa. Ringkas, sedap, sihat, memuaskan.

Masukkan kaserol terung, tomato, kentang, daging cincang, dengan sos béchamel. Ini adalah salah satu daripada banyak resipi moussaka, hidangan versi antarabangsa.

Schnitzel mengikut resipi ini disiapkan dengan cara yang sama seperti bakso di Chisinau, hanya bentuk schnitzel yang tidak akan bulat, tetapi bujur.

Resipi moussaka terung terkenal di negara-negara Balkan dan Arab, serta di Moldova dan Romania. Hidangan ini berbeza dalam cara memasaknya, resipi kami akan memberitahu anda cara memasak moussaka di Balkan atau, kerana hidangan ini juga disebut, terung di Balkan.

Sungguh sedap: adunan rangup dan kubis digoreng dengan bawang. Dan sangat menguntungkan - hampir lima kali lebih murah daripada yang dijual di salah satu pasar raya kami. Dan lebih enak - bagaimanapun, saya meletakkan pengisian roti pita dengan murah hati.

Semasa saya mula-mula mencuba putaran, saya sangat menyukainya. Dan ketika saya melihat bagaimana mereka disiapkan, saya kagum bahawa dalam kes ini bukan bahan-bahan yang penting, tetapi teknologi.

Terung, lada dan tomato gyuvech yang enak, yang boleh digulung atau dibekukan siap untuk musim sejuk. Gyuvech dari sayur-sayuran ternyata sangat enak, kaya, sihat.

Mititei adalah hidangan tradisional Romania dan Moldova - sosej kecil yang dibuat dari daging cincang, tanpa cengkerang, yang biasanya dimasak di atas panggangan atau panggangan. Tetapi saya berani meyakinkan anda bahawa mititei juga dimasak dengan sempurna dalam masakan rumah, dalam kuali biasa. Mititei berair, sangat enak dan beraroma, dan semuanya berkat penambahan pada daging cincang dan teknologi penyediaannya. Pastikan untuk mencuba "jari" yang gemuk ini!

Domba cincang dengan rempah, nasi dan lemak ekor lemak, dibungkus dengan daun anggur - semua ini direbus dengan api kecil, dan hasilnya adalah dolma yang sama, unik, sangat enak dan beraroma. Dan tidak kira seberapa banyak koki terkemuka berpendapat mengenai asal usul keajaiban kuliner ini, perkara utama bagi kita adalah bahawa keseluruhan kebenaran ada dalam dolma. Hanya tinggal memasak untuk memastikan perkara ini.

Sangat mudah untuk membuat pai Moldovan dengan keju kotej dan herba. Sedap! Selera!

Putaran lazat yang tidak realistik dengan keju kotej! Jangan basi pada keesokan harinya! Ternyata serpihan, dengan kerak renyah di bahagian luar dan pengisian halus di dalamnya..

Musim luruh, labu masak. Mari masak bersama plasinda dengan labu.

Whirligig terbuat dari doh segar yang tidak beragi, dan pengisiannya boleh jadi sama sekali, termasuk manis. Telur, bayam dan keju keras berfungsi dengan baik untuk makanan bakar ini..

Dan apa yang anda mahu menjadikan tetamu kegemaran anda untuk minum teh? Dan mereka akan datang tidak lama lagi, dalam satu jam. Vertuta dengan labu membantu saya keluar.

Kue Moldovan "Gogosh" sangat mudah disediakan, dan kombinasi pastri serbuk pendek dengan ceri manis dan walnut aromatik sangat indah.

Vertuta manis draf goreng dengan epal.

← Sebelumnya | Seterusnya →

Masakan Moldavia dibentuk di bawah pengaruh masakan Yunani, Turki, Ukraine dan negara-negara jiran yang lain. Alam telah menganugerahkan Moldova dengan tanah yang subur dan iklim yang hangat, sehingga masakan Moldovan penuh dengan sayur-sayuran dan buah-buahan. Masakan Moldavia terkenal dengan resipi sayur-sayurannya. Resipi untuk makanan ringan sayur-sayuran panas dan sejuk sangat pelbagai. Resipi popular untuk sup masakan Moldova ialah chorba dan zama. Dari kursus kedua, yang paling terkenal adalah hominy, yang dihidangkan dengan krek, daging, krim masam. Resipi masakan Moldova sering menggunakan keju feta - keju domba yang terkenal. Hidangan daging tradisional Moldavia - mititei, potongan daging memanjang. Salad dalam masakan Moldovan biasanya dibuat dari sayur-sayuran segar, tetapi selalunya juga digulung untuk musim sejuk. Terdapat banyak pengasam dalam masakan Moldovan. Placinda dan vertuta dianggap sebagai pastri klasik masakan Moldovan. Dan tentu saja, mana-mana hidangan masakan Moldova menjadi lebih enak apabila wain Moldovan yang terkenal disajikan dengannya. Dengan semua ini, harus diperhatikan bahawa semua hidangan ini sederhana dan sangat buatan sendiri, itulah sebabnya mengapa banyak orang menyukai masakan Moldovan. Resipi dengan gambar hidangan Moldovan akan menjadi insentif yang baik untuk anda memasaknya.

Masakan Moldavia

Placindes

Suami saya sangat gemar dengan plasent. Harus belajar, resipi ibu mertua.

Mititei

Mititei adalah sosej Moldovan kecil. Biasanya mereka dimasak di atas parutan atau panggangan. Dalam keluarga kami, mereka selalu disiapkan mengikut resipi ini, disesuaikan dengan keadaan rumah! Mititei sangat berair, lembut dan sangat sedap. Dan aromanya tidak akan meninggalkan sesiapa yang acuh tak acuh. Secara amnya, apa yang harus anda katakan, anda harus masuk dan mencuba.

Placindes dengan kentang

Placinths - salah satu hidangan masakan Moldovan yang paling popular, ia adalah pai bulat rata atau persegi. Terdapat beberapa pilihan ujian: dengan ragi, air atau kefir. Pengisian untuk plasinas boleh menjadi manis, menggunakan epal atau labu, atau boleh diasinkan: kentang mentah, kubis, bawang dengan telur, keju cottage, kentang rebus dengan bawang goreng, keju feta. Placinth digoreng dalam kuali atau dibakar di dalam ketuhar. Saya mencadangkan untuk memasak pai dengan kentang dalam kuali.

Muli adalah hidangan biasa di Moldova. Berkhidmat sebagai item panas terakhir di pelbagai perayaan. Hidangan yang sangat sedap dan ringkas. Hidangan ini juga boleh dipesan di mana-mana restoran Moldovan. Mari mulakan.

Varzare

Pai tanpa lemak disumbat dengan sauerkraut. Sangat sedap. Dan resipi yang sangat mudah dan berpatutan untuk masakan Moldovan.

Pai Moldavia "Placinta"

Placinda adalah sejenis kek khas Moldovan yang menyerupai roti rata berbentuk bulat dan kadang-kadang berbentuk persegi. Resipi untuk adunan dan pengisian yang diberikan di bawah ini sangat saya sukai, dari pelbagai jenis kek jenis ini. Pengisian telur dan bawang dengan keju adalah lazat, pedas dan berkhasiat !

Vertuta dengan keju dan bawang putih

Vertuta adalah gulungan doh yang digambar, lazim dalam masakan Moldovan. Untuk membuat vertuta, doh yang sama digunakan untuk plasinda, tetapi dengan penambahan telur dan minyak bunga matahari lebih banyak daripada air. Saya menawarkan versi wangi dengan keju dan bawang putih!

Vertuta

Mustahil untuk tidak menyukai hidangan ini! Vertuta ternyata serpihan, lembut dan hanya meleleh di mulut anda! Ini sangat, sangat sedap! Ini tidak memerlukan banyak masa..

Vertuta dengan epal dan kismis

Vertuta - Gulungan Moldovan yang diperbuat daripada doh yang ditarik. Tetapi kita akan memasak berpusing di Odessa! Pastri ini banyak mengingatkan saya pada strudel Wina, tetapi dengan adunan yang sangat rangup! Rahsia putaran yang lazat adalah kehalusan adunan yang digulung! Pengisiannya boleh jadi apa-apa: dari keju feta hingga labu. Kami akan memasak vertuta dengan epal dan ism - tsimes paling banyak, seperti yang mereka katakan di Odessa.

Putar dengan buah-buahan

Vertuty adalah hidangan Moldovan kebangsaan, yang disukai sejak kecil. Anda boleh melakukannya dengan apa-apa jenis pengisian - manis dan masin. Saya mahu menghantarnya lama, tetapi gambar terperinci prosesnya tidak berjaya..

Nenek hitam "Babe nyagra"

Segala-galanya dalam resipi ini luar biasa - dari struktur dan warna pencuci mulut, hingga teknologi memasak, masa penaik dan juga hidangan di mana ia dimasak. Ini benar-benar salah satu "Tujuh Keajaiban Manis Dunia". Masuklah, kita akan terkejut bersama!

Plasent Moldavia

Ini adalah salah satu daripada banyak resipi untuk plasenta Moldavia, dan, menurut saya, yang paling popular, sekurang-kurangnya di sini di Moldova.

Sup makanan istimewa "Chorbe"

Selamat hari, kawan! Semalam anda dan saya mengunjungi Scotland yang jauh dan berkenalan dengan resipi sup ikan yang indah. Oleh itu, pada hari ini di celengan kami terdapat sup daging, sup daging asap dan sup ikan. Selanjutnya dalam barisan. betul, sup ayam, dan dari pantai Foggy Albion, saya menjemput anda ke Moldova yang indah dan cerah. Masakan Moldovan telah berkembang di bawah pengaruh Yunani, Turki, Balkan, Eropah Barat, Ukraine dan Rusia, serta masakan Yahudi dan Jerman, namun, makanan ini dibezakan oleh keaslian, kekayaan dan ragamnya. Sup Moldavia - CHORBS dan ZAMA - dimasak dengan sup sayur-sayuran, daging dan kaldu ikan. Komponen wajib mereka adalah kvass dedak masam rebus (borsh). Asid sitrik kadang-kadang digunakan sebagai ganti borsh, dan acar kubis digunakan dalam chorbs sayur. Kursus pertama Moldovan dibezakan oleh rasa masam lembut dan aroma herba pedas yang menyenangkan - thyme, lovage, dill, pasli, tarragon, saderi, pudina. Tangkai herba dikeluarkan dari sup 5-7 minit sebelum akhir memasak. Sup ikan dan susu serta kek keju juga banyak. CHORBE agak keluar dari garis ini, ia tidak dipenuhi dengan borsh. Terdapat banyak pilihan untuk chorbe, tetapi ini semestinya sup ayam. Resipi yang dicadangkan untuk chorbe dengan telur dadar tidak mengandungi kentang, dan oleh itu supnya sangat ringan. Oleh itu, mari kita mulakan.

Vertuta dengan ayam

Saya telah lama ingin memasak hidangan ini dari masakan Moldavia - set produk yang sangat menggoda ini tidak mahal! Tetapi bagaimana dia membuat saya gembira! Segala sesuatu di dalam dirinya ternyata SANGAT - sangat enak, sangat berair dan dia berbaring di pinggan untuk waktu yang sangat singkat! Yang satu pergi ke ibunya, yang lain pergi bekerja dengan suaminya, dan yang ketiga - dengan saya! Saya fikir saya tidak akan mempunyai masa untuk mengambil gambar.

Masakan Moldavia

Masakan Moldova kebangsaan dipanggil perbendaharaan resipi unik. Dan ini tidak menghairankan. Bagaimanapun, Moldova sendiri kaya dengan pelbagai jenis produk dan kaedah penyediaannya. Sudah seperti ini sejak zaman kuno, sejak waktu yang tepat di tempat yang tepat. Secara sederhana, negara ini berada di jalan yang sibuk "dari orang Varangia ke orang Yunani", yang digunakan oleh pedagang Byzantium dan Yunani untuk mengangkut barang ke luar negara. Tidak perlu dikatakan, mereka kemudian "berkongsi" dengan orang-orang Moldova bukan sahaja mereka, tetapi juga helah masakan kecil yang segera digunakan oleh suri rumah tempatan dalam kehidupan seharian.

Sejarah

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, masakan Moldova sebenarnya berasal dari zaman kuno. Benar, ini dipengaruhi bukan hanya oleh ciri wilayah, tetapi juga oleh tahap individu dalam pengembangan bangsa lain..

Tentukan sendiri: pada abad X - XIII. Moldavia adalah sebahagian dari negara Rusia kuno, dari 1359 hingga 1538. - tetap merdeka, maka selama hampir 300 tahun berada di bawah pemerintahan Turki, dan pada abad XVIII. menjadi sebahagian daripada Empayar Rusia dan kekal selama hampir seratus tahun sehingga penyatuan dengan Wallachia dan pembentukan "Romania".

Semua ini secara tidak sengaja mempengaruhi tradisi kuliner orang-orang Moldova, walaupun mereka sendiri tidak kehilangan hubungan dengan budaya Hellenic, Byzantine dan adat istiadat Yunani. Pengesahan terbaik mengenai ini adalah hidangan Yunani yang telah berakar pada masakan Moldovan, misalnya, plinta dan vertuta. Dan, tentu saja, adat dan teknik masakan yang khas untuk masakan Eropah selatan dan Mediterranean.

Pertama sekali, ia adalah kasih sayang khas untuk mentega, puff dan adunan. Ini juga sering menggunakan minyak sayuran, zaitun dan bunga matahari, penggunaan anggur kering dalam penyediaan hidangan daging dan sayur-sayuran, atau penciptaan sos pedas-pedas untuk mereka..

Pengaruh Turki dibuktikan dengan gabungan pemprosesan produk, penggunaan domba yang kerap dan, tentu saja, hidangan bersama untuk kedua-dua orang (pemberian, chorba). Ngomong-ngomong, orang Slavia juga meninggalkan cita rasa dalam masakan Moldovan, berkongsi resipi untuk memetik dan memetik sayur-sayuran, serta membuat pai kubis dan kek.

Mereka mengatakan bahawa berkat semua ini, masakan Moldovan kemudian menjadi utuh, unik dan juga antarabangsa. Jenis yang dia kenali dan sayangi di seluruh dunia hari ini.

Perwatakan watak

Ciri-ciri masakan Moldovan adalah:

  • penggunaan sayur-sayuran secara meluas. Mereka rebus, acar, asin, diperam dan hanya dimakan mentah di sini. Lada manis, tomato, terung, zucchini, pelbagai jenis kacang telah dihargai selama bertahun-tahun;
  • kekayaan hidangan daging - secara sejarah berlaku bahawa orang-orang Moldova sama-sama menyukai daging babi, domba, daging lembu, daging unggas. Lebih-lebih lagi, selalunya mereka dimasak di atas api terbuka dengan menggunakan gratara - parut besi yang diletakkan di atas arang panas, atau di dalam periuk berpisah. Mereka disajikan masing-masing dengan sos panas atau sejuk berdasarkan wain kering atau jus tomato dengan sayur-sayuran;
  • penggunaan rempah dan herba secara aktif - selalunya ini adalah bawang putih, tarragon, lada, thyme dan cengkih;
  • keaslian sup - semuanya mempunyai rasa masam khas dan sejumlah besar sayur-sayuran dan herba. Sup yang paling popular adalah chorba dan zama;
  • pelbagai salad - mereka disediakan di sini dari sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan dan daging, dan, tentu saja, sayur-sayuran dan disajikan sejuk sebaik sahaja berpakaian. Orang Moldova tahu banyak resipi untuk hidangan seperti itu, kerana mereka membuatnya dengan cara baru setiap masa, hanya dengan mengubahsuai set ramuan;
  • banyak ikan - hidangan ikan sangat digemari di Moldova. Mereka dibakar di sini, direbus, digoreng, termasuk digoreng, dan disajikan dengan banyak sayur-sayuran;
  • cinta tulus untuk jagung - bubur, sup dan hidangan utama dibuat dari itu, termasuk hominy yang terkenal. Ia juga disebut roti tempatan, kerana dibuat dari tepung jagung yang direbus padat, yang kemudian dipotong menjadi beberapa bahagian. Banyak orang secara keliru percaya bahawa dia telah berada di sini sejak zaman kuno. Sebenarnya, jagung dibawa ke wilayah ini pada abad ke-17. Pada mulanya makanan itu dianggap eksklusif makanan orang miskin, dan kemudian kemudian ia "dijadikan" hidangan nasional;
  • banyak produk tenusu, bagaimanapun, kebanyakan orang Moldova suka keju feta.

Tetapi perkara yang paling menarik adalah tidak banyak hidangan itu sendiri sebagai persembahan mereka. Di negara ini mereka tahu banyak tentang reka bentuk dan menggunakannya dengan mahir.

Masakan Moldavia

Masakan Moldavia telah berkembang selama lebih dari satu abad. Di antara pelbagai masakan negara, terdapat resipi yang serupa dengan masakan Turki, Yunani, Rusia dan Ukraine. Anak domba lebih disukai untuk memasak hidangan daging, tetapi daging babi atau daging lembu juga biasa. Popular di luar Moldova, givechi dan moussaki menggabungkan pelbagai sayur-sayuran atau sayur-sayuran dengan daging, yang direbus dengan api kecil dengan penambahan minyak sayuran dan haiwan. Banyak hidangan dilengkapi dengan keju air garam muda - keju feta, yang memakan masa tidak lebih dari 1-1,5 minggu untuk matang. Untuk makanan ringan, anda boleh menyiapkan scrub Moldavia - sejenis telur dadar, tetapi tanpa tepung, tetapi dengan pelbagai pengisi, paling kerap dengan keju feta atau sayur-sayuran - tomato, terung, kentang.

Verzare (pai Moldavia dengan kubis)

Pai varzere Moldovan disiapkan dengan sangat cepat dan mudah. Selalunya mereka disiapkan dengan rebusan atau sauerkraut, menambah telur, paprika, lada hitam, dan lain-lain secukupnya. Doh yang disediakan mengikut resipi ini sangat elastik sehingga.

Urs - bubur jagung dengan keju dalam gaya Moldavia

Urs adalah hidangan Moldavia yang diperbuat daripada bubur jagung mamalyga dengan keju di dalamnya. Sebaik-baiknya, acar keju (keju feta) digunakan untuk pengisian. Resipi untuk bebola daging adalah mudah, dan anda boleh memasak hidangan yang tidak remeh untuk makan tengah hari atau makan malam...

Vertuta dengan kubis

Vertuta adalah roti roll Moldovan yang terbuat dari doh yang ditarik. Prinsip memasak putar adalah seperti berikut: letakkan pengisian pada doh yang digulung nipis, gulung gulung, putar dalam spiral, masukkan ke dalam acuan, minyak dengan telur dan bakar hingga lembut. terdapat.

Kue rata Moldovan placinda dengan kentang dan ayam

Placinths adalah kue rata Moldovan yang diperbuat daripada adunan tidak beragi dengan kentang dan daging, digoreng dalam kuali. Terdapat banyak pilihan untuk penyediaannya. Contohnya, adunan untuk plasenta Moldova tradisional diuli di dalam air, dan untuk pengisiannya diambil b.

Gulungan kacang (gulung mentega dengan pengisian kacang)

Hari ini kita akan memasak putar kacang. Ini adalah gulungan ragi dengan pengisian kacang. Ia lembut, wangi dan asli...

Vertuta dengan daging cincang

Vertuta adalah gulungan doh yang diregangkan. Doh disediakan sama seperti untuk patchinta, tetapi dengan penambahan telur. Doh elastik diuli, dibiarkan untuk dibentuk, kemudian dibahagikan kepada bahagian dan diregangkan dengan tangan hingga telus, seperti dalam resipi strudel.

Hominy dengan keju

Biji jagung, atau lebih tepat dari itu, boleh disajikan dengan apa sahaja yang anda suka. Sekiranya anda mahu dengan acar keju (dengan keju feta atau feta), atau jika anda mahu dengan keju pedas keras, anda boleh menghidangkannya dengan bawang goreng hingga garing, atau anda boleh menghidangkan dengan cendawan goreng atau m.

Plasina labu Moldavia

tepung, gula, telur, mentega, labu

bahagian: Masakan Moldavia, Placinda, placinta

Zama dengan ayam

ayam, kacang hijau, bawang, wortel, pasli, saderi, krim masam, telur, lemon (jus dan bubur bubuk), dill, pasli, lada merah

bahagian: Masakan Moldavia

hati, omentum domba, telur, bawang, keju feta (parut), lada hitam, dill dan pasli

bahagian: Masakan Moldavia

Memberi kambing

domba, air (air mendidih), minyak, jus tomat, kentang, bawang, tomato, paprika, wortel, pasli, zucchini, terung, kembang kol, kacang hijau, lada hitam (kacang polong), lada merah, bawang putih, dill, pasli

bahagian: Masakan Moldavia

Kifteluce

daging lembu, bawang, bawang putih (kepala), susu atau krim, tepung, minyak bunga matahari, tomato puri, kaldu, anggur kering merah atau putih, wortel, pasli (akar), pasli, saderi, saderi (akar), daun bawang, lada hitam (kacang polong), lada merah, gula, cuka anggur

bahagian: Masakan Moldavia

Mitya

daging lembu, kaldu, lada hitam (kacang polong), bawang putih (kepala), biji jintan, soda

bahagian: Masakan Moldavia

Ayam bakar

ayam, mentega, lada merah, bawang putih, bawang, wain putih kering, pasli

bahagian: Masakan Moldavia

Turki dengan aprikot

kalkun, aprikot (diadu), bawang, mentega, tepung, jus tomat, anggur putih kering, gula, lada merah, kayu manis, bawang putih, daun salam, cuka anggur, dill, pasli (ramuan)

bahagian: Masakan Moldavia

Vitsel (sapi dengan quince)

daging sapi muda, quince, mentega, jus tomat, bawang, anggur kering, gula, saderi (akar), bawang putih, lada merah, lada tanah (hitam)

bahagian: Masakan Moldavia

Resol (jeli ayam)

ayam jantan, gelatin, wortel, pasli, bawang, bawang putih, lada merah, daun salam, lada hitam (kacang polong)

bahagian: Masakan Moldavia, Jeli dan jeli

Kostika

daging babi (pinggang), wain putih kering, bawang putih, dill, saderi (herba)

bahagian: Masakan Moldavia

Lalat Moldavia

ham (belakang), salamur (rempah dan garam), bumbu (kacang polong), cengkih (tunas), daun salam, ketumbar

bahagian: Masakan Moldavia

Kacang disebat dengan muzhdey

kacang, minyak bunga matahari, bawang, muzhdy, dill, pasli

bahagian: Masakan Moldavia

Salamur

10), ketumbar, bumbu (kacang polong), cengkih (tunas), daun salam

bahagian: Masakan Moldavia

Muzdey (berpakaian bawang putih atau kuah)

bawang putih, garam, kaldu

bahagian: Masakan Moldavia

Scordola (kacang dengan bawang putih)

walnut, roti putih, minyak bunga matahari, cuka, bawang putih

bahagian: Masakan Moldavia

Bryndza dengan telur

keju feta, telur, daging asap, dill, pasli (hijau), lada merah

bahagian: Masakan Moldavia

Gosok keju

telur, susu, minyak bunga matahari, keju feta (parut), bawang putih, dill, pasli, lada merah

bahagian: Masakan Moldavia, Omelet

Gosok dengan sayur-sayuran

tomato, bawang, minyak bunga matahari, bawang putih, dill, pasli, lada merah

11 resipi untuk masakan Moldovan

Masakan orang-orang Moldova telah lama mendapat populariti di luar sempadan republik itu. Banyak gourmet tertarik dengan pelbagai rempah dan perasa, sayur-sayuran dan buah-buahan yang diceritakan oleh resipi masakan Moldova.

Ini adalah gabungan sebilangan besar buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kombinasi dengan produk yang biasa digunakan oleh orang Slavia yang menghasilkan rasa dan aroma yang unik. Sayur-sayuran digunakan sebagai rawatan panas dan segar: mereka dibakar, digoreng, direbus, asin, rebus, disumbat.

Gogoshars, terung dan lada yang diisi dengan pelbagai isi sayur-sayuran, daging, dan nasi dibezakan dengan rasa istimewa..

Selain itu, selain hadiah alam, resipi masakan Moldova juga mengandungi daging. Moussaka dan manja yang enak disiapkan dari kambing, daging babi digunakan untuk membuat tokan, mankeriki, kostitsi, daging lembu digunakan untuk mititei dan laprikash, zama dan yahni terbuat dari unggas.

Menurut tradisi, orang-orang Moldova menggoreng hidangan ikan dan daging di atas parutan logam. Sebelum memasak, daging diasinkan dalam perapan dengan pelbagai rempah.

Masakan negara kaya dengan pelbagai pastri. Tidak ada satu pun percutian yang berlalu tanpa plasenta dan putaran tradisional, dan resipi masakan Moldovan mengejutkan dengan pelbagai jenis makanan untuk mereka. Mereka boleh menjadi manis dan gurih, buah, cheesy, atau sayur-sayuran. Placinths adalah kek bulat kecil dengan isi di dalamnya. Dan putaran itu menyerupai gulungan kami, adunan untuk mereka digulung nipis dan dipintal dalam bentuk lingkaran.

Juga, selalu ada buah segar di atas meja - pir, pic, anggur, kacang, epal, aprikot. Gula-gula tradisional disediakan dari jus beri dan buah-buahan: jeli dan nougat, serta halva dan pelbagai pai, kek dan biskut yang terbuat dari puff atau pastri serbuk. Setiap orang yang mencuba hidangan sedemikian sekurang-kurangnya sekali pasti ingin mengetahui resipi dan memasaknya di rumah..

Sos daging dengan ladu

Produk dan ramuan:

Untuk 3-4 hidangan:

  • 4 biji bawang
  • 350 gram daging babi
  • 4 sudu minyak sayuran
  • 2-3 sudu pes tomato
  • Garam, lada merah tanah

Ladu:

  • 300 gram semolina
  • 4 biji telur
  • 4 sudu mentega, dilembutkan

Penyediaan resipi sos daging dengan ladu:

Kami mencuci daging dengan bersih, memotongnya menjadi serat di serat, goreng hingga kekuningan. Masukkan bawang cincang, setelah beberapa minit tomato, reneh sedikit di atas api kecil selama 15 minit. Isi dengan air rebus panas dan terus reneh selama 20 minit lagi..

Ladu memasak: tuangkan semolina ke dalam mangkuk, pukul telur dan masukkan ke tepung dan masukkan mentega, garam, kisar hingga rata.

Ambil sedikit ladu dengan sudu yang dicelupkan ke dalam air dan tambahkan ke dalam daging. Didihkan selama 20 minit lagi, jika air mula mendidih dengan kuat, tambahkan sedikit lagi. Pada akhir, lada dan perasakan lagi garam. Nikmati hidangan anda!

Tomato diisi dengan keju domba

Produk dan ramuan:

  • 6 biji tomato sederhana
  • 350 gram keju domba
  • 100 gram mentega petani (mentega)
  • 6 ulas bawang putih
  • 6 biji lobak
  • Pasli, garam secukup rasa

Memasak resipi Tomato yang diisi dengan keju domba:

Basuh tomato dengan teliti, potong separuh panjangnya, angkat biji dengan hati-hati dengan satu sudu teh, tanpa menyentuh dinding tomato, garam. Kami menggosok keju domba pada parut kasar, biarkan 1/5 bahagian untuk hiasan, campurkan selebihnya dengan bawang putih yang dihancurkan dan minyak petani. Masukkan bahagian tomato dengan jisim yang dihasilkan. Potong lobak menjadi bunga. Untuk melakukan ini, buat potongan zigzag pada diameter lobak dengan pisau, kemudian pisahkan lobak. Letakkan bunga yang dihasilkan di atas, letakkan tomato di atas pinggan, taburkan dengan keju feta dan herba.

Mie dengan keju kotej

Produk dan ramuan:

Untuk mi:

  • 1 biji telur
  • 100 gram tepung
  • Garam

Untuk mengisi:

  • 150 gram keju kotej (lebih disukai buatan sendiri)
  • 1 biji telur
  • 30 gram gula
  • 2 sudu besar krim masam
  • 10 gram keropok
  • 30 gram mentega petani (mentega)

Membuat resipi mi dengan keju kotej:

Memasak mi: masukkan telur ke dalam tepung dan uli adunan. Ia mesti betul-betul sejuk. Kemudian kami melancarkan doh ke lapisan paling nipis. Lapisan perlu dikeringkan, ibu rumah tangga Moldova mengeringkan mi di bawah sinar matahari selama kira-kira satu jam, untuk mempercepat prosesnya, anda boleh mengeringkan lapisan pada loyang selama 10 minit, meletakkannya di atas api perlahan. Kemudian kita gulung papan dengan gulungan dan potong halus. Mie siap dikeringkan lagi, ditaburkan di lapisan nipis di atas meja. Mie kering ini boleh disimpan dalam beg kain sehingga tiga hingga empat bulan..

Rebus mi dalam air masin selama 20 minit, tanpa menutup penutup, masukkan ke dalam saringan. Kacau keju kotej dengan garpu atau gosokkannya melalui ayak, taburkan dengan gula, tambah telur, campurkan garam. Campurkan dengan mi, letakkan di atas loyang, yang telah kita pra-minyak dengan minyak dan taburkan dengan serbuk roti. Pukul telur dengan krim masam dan tuangkan mee. Kami bakar dalam ketuhar selama 20 minit.

Hidangkan mi dengan memotongnya menjadi bahagian dan tuangkan dengan mentega. Hidangkan krim masam secara berasingan.

Orang Melayu Moldavia

Produk dan ramuan:

  • 400 gram tepung jagung (bubur jagung)
  • 2 biji telur
  • 200 gram susu
  • 2 sudu minyak sayuran
  • 4 sudu gula
  • 30 gram roti
  • 1 bungkus gula vanila (5 gram)
  • 30 gram gula kastor

Memasak resipi Melayu Moldavia:

Rebus susu, tuangkan tepung jagung ke dalam susu mendidih dalam aliran nipis, kacau sentiasa. Masak selama 15 minit dengan api kecil, kacau tidak dapat dilupakan, kemudian sejukkan campuran. Cairkan ragi dalam air suam (50-60 ml) dengan secubit gula. Masukkan gula, telur, gula vanila, ragi ke jisim yang sudah disejukkan. Campurkan jisim yang dihasilkan dengan baik, masukkan ke dalam kuali menggoreng atau pinggan dalam, ratakan permukaan dengan sudu yang dibasahi dengan air. Kami memanggang di dalam ketuhar, dipanaskan hingga 150 darjah, hingga coklat keemasan. Taburkan melayu panas dengan gula tepung.

Hidangkan orang melayu dengan memotongnya dengan jem atau madu.

Hominy dengan keju feta, ikan dan muzhdey

Produk dan ramuan:

Berkhidmat 4:

  • 1.8 kg ikan
  • 250 gram keju feta
  • Garam

Untuk hominy:

  • 350 gram tepung jagung
  • 50 gram mentega petani (mentega)
  • 1 liter air
  • Garam

Untuk suami:

  • 3-4 ulas bawang putih
  • 100 gram air atau kuahnya.

Resipi memasak Mamalyga dengan keju feta, ikan dan muzhdey:

Memasak hominy. Garam air mendidih, kemudian tuangkan tepung jagung, kacau dan masak selama 20 - 25 minit.Kacau mamalyga terus-menerus sehingga tidak ada gumpalan, ketika mamalyga hampir siap kita hancurkan seperti kentang tumbuk. Kesediaan hominy diperiksa seperti berikut: kami menurunkan pin rolling secara menegak ke dalamnya dan mula memutarnya dengan cepat di antara telapak tangan.

Sekiranya jisim tidak melekat pada rolling pin, maka hominy sudah siap. Masukkan minyak petani dan gaul lagi.

Kami membersihkan ikan, garam, goreng di kedua-dua belah selama 10 minit dengan api kecil. Ikan boleh dicelupkan ke dalam tepung jagung. Parut keju.

Memasak suami: hancurkan bawang putih atau gosokkan pada parutan halus, cairkan dengan air atau kaldu.

Hidangkan hominy panas, bersama ikan, keju feta dan muzhdey. Mamalyga boleh dimakan dengan tangan anda, mencelupkan gulungan muzhdy dan keju feta. Mamaliga juga bagus sebagai lauk untuk hidangan lain..

Kirnetsei Moldavia

Produk dan ramuan:

  • 600 gram daging babi
  • 500 gram daging lembu
  • beberapa usus babi
  • 120 gram bacon
  • 1 liter kaldu
  • Bawang putih, dill dan pasli
  • Garam, lada hitam tanah secukup rasa.

Penyediaan resipi kirnetsei Moldavia:

Kisar daging babi dan daging lembu melalui penggiling daging, kemudian gaul hingga sebati. Kami membersihkan bawang putih, kemudian potong halus dan kisar dengan garam sehingga konsistensi homogen diperoleh, selepas itu kami tambahkan campuran yang dihasilkan ke daging siap, tuangkan kuahnya dan gaul rata. Kami membasuh usus babi dengan air sejuk, membersihkan kelembapan berlebihan dan mengikat satu tepi dengan simpul, isi dengan daging cincang yang sudah siap dan ikatkan lagi. Kami mengulangi operasi. Saiz sosej dipilih sesuka hati.

Gris panggangan yang telah dipanaskan dengan lemak babi, letakkan kirnecea di atasnya dan goreng dari semua sisi. Sayuran rebus dan sos muzhdey sangat sesuai sebagai lauk untuk kirnetsei; anda juga boleh menyajikan sos pedas lain. Hidangan ini sangat sesuai untuk berkelah di alam semula jadi. Nikmati hidangan anda!

Prun diisi dengan kacang walnut

Produk dan ramuan:

  • 700 gram prun kering (diadu)
  • 2 cawan walnut (dikupas, lebih baik dibelah dua)
  • 200 gram krim masam
  • 200 gram gula
  • 4 gelas air

Memasak resipi untuk Prunes yang diisi dengan kacang walnut:

Kami menyusun prun, rendam dalam air sejuk selama satu setengah jam. Kami mengalirkan air, memasukkan setengah walnut ke dalam lubang di mana tulang itu berada. Sekiranya plum tidak terlalu besar, masukkan hanya seperempat. Tuang setengah gelas gula ke dalam air, didihkan, kacau, untuk membubarkan gula. Celupkan prun ke dalam air mendidih selama 5 minit. Kita keluarkan, biarkan sejuk. Pukul krim masam dengan baki gula. Masukkan prun ke dalam pinggan kecil dan tuangkan krim masam disebat di atas.

Prun yang diisi dengan kacang walnut akan menawan walaupun gourmet yang berubah-ubah mengikut citarasa mereka.

Kubis boneka Moldavia

Produk dan ramuan:

Untuk 3 hidangan:

  • 180 gram kubis segar
  • 80 gram daging babi
  • 40 gram beras
  • 15 gram bawang
  • 1 lobak merah sederhana
  • 15 gram pes tomato
  • 15 gram lemak babi
  • 10 gram akar pasli
  • 20 gram krim masam
  • Lada, garam secukup rasa.

Membuat resipi untuk gulungan kubis Moldavia:

Rebus beras, masak daging cincang dari daging babi, tumis akarnya dengan bawang cincang halus, wortel parut, dan pes tomato. Campurkan daging cincang, nasi rebus, sayur tumis, garam, kaunter. Daun kubis hangus dengan air mendidih, kemudian potong menjadi segitiga. Rata-rata, satu daun kubis harus membuat 3 segitiga.

Kami membungkus daging cincang dalam daun kubis, memerah ke kepalan tangan, tidak kira daun itu berpusing. Selalunya, bukannya kubis, suri rumah Moldovan menggunakan daun anggur muda. Kami menyebarkan beberapa daun kubis, lemak babi di bahagian bawah kuali, kemudian meletakkan gulungan kubis yang sudah siap.

Isi satu jari dengan air kurang daripada kubis yang disumbat. Kami meletakkan api yang tinggi, mendidih. Masak selama 5 minit, angkat dari api dan masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama empat puluh minit. Kaedah memasak ini tidak akan membiarkan gulungan kubis anda terbakar. Gulung kubis harus disajikan panas sebagai hidangan hotel dengan krim masam. Nikmati hidangan anda!

Vertuta dengan kentang

Produk dan ramuan:

  • 380 gram tepung
  • 100 gram air suhu bilik
  • 40 gram mentega petani (mentega)
  • 2 biji telur
  • 4 sudu minyak sayuran.

Untuk pengisian yang anda perlukan:

  • 5-6 ubi kentang sederhana
  • 1 biji bawang kecil
  • Garam, lada secukup rasa.

Memasak resipi Vertut dengan kentang:

Ayak tepung dua kali, tuangkan tiga perempat di atas meja dengan slaid, buat kemurungan, tambah telur, air, garam, uli adunan pekat. Sekiranya doh memerlukan tepung, gunakan selebihnya. Bahagikan adunan ke dalam bebola kecil bersaiz lemon, tutup dengan tuala dan biarkan doh selama setengah jam.

Kali ini kami sedang menyiapkan pengisiannya. Gosokkan kentang pada parut kasar dan gaulkan dengan bawang tumis, garam, lada.

Kemudian gulung bola setipis yang anda boleh. Lubricate dengan campuran sayur-sayuran dan mentega petani (mentega). Kami meletakkan pengisian di satu tepi dan menggulungnya, mencubit tepi, tidak kira apa pengisiannya jatuh. Gris bahagian atas putaran dengan telur yang dipukul. Untuk menjadikan telur lebih kuning, masukkan kuning telur dan biarkan selama satu jam, kemudian pukul.

Kami membakar putaran dalam loyang pada suhu 220 darjah hingga coklat keemasan. Agar bahagian atas putaran tidak keras, ia mesti disapu dengan mentega.

Whirligig mesti dihidangkan sejuk..

Zama dengan mi buatan sendiri

Produk dan ramuan:

  • 500 gram ayam
  • Stok ayam 1 liter
  • 1 biji bawang
  • 2 biji lobak merah sederhana
  • 1 akar pasli sederhana
  • 300 - 500 ml kvass
  • Garam, lada, herba (dill, pasli)

Untuk mi:

  • 1 biji telur
  • 100 gram tepung yang diayak
  • Garam secukup rasa

Memasak Zama dengan Mie Buatan Sendiri:

Zama dibuat secara tradisional dengan mi buatan sendiri..

Memasak mi: masukkan telur ke dalam tepung dan uli adunan. Ia mesti betul-betul sejuk. Kemudian kami melancarkan doh ke lapisan paling nipis. Lapisan perlu dikeringkan, ibu rumah tangga Moldova mengeringkan mi di bawah sinar matahari selama kira-kira satu jam, untuk mempercepat prosesnya, anda boleh mengeringkan lapisan pada loyang selama 10 minit, meletakkannya di atas api perlahan. Kemudian kita gulung papan dengan gulungan dan potong halus. Mie siap dikeringkan lagi, ditaburkan di lapisan nipis di atas meja. Mie kering ini boleh disimpan dalam beg kain sehingga tiga hingga empat bulan..

Untuk membuat wakilnya jelas, disarankan merebus mi secara berasingan, dalam air masin mendidih selama kira-kira 20 minit.

Kami rebus ayam, anda hanya boleh mengambil sayap atau hanya brisket, yang mana yang anda suka. Potong akar pasli, wortel, bawang ke dalam helai, cuba potong sekecil mungkin. Tuangkan sayur ke dalam kuah mendidih dengan api kecil. Selepas 10 minit, masukkan mee yang sudah direbus. Didihkan kvass dan masukkan pengganti. Jumlah kvass yang ditambahkan hanya bergantung pada citarasa anda, jadi jangan tuangkan segera, tetapi tambahkan sedikit bahagian, mencuba kuahnya. Masak selama 5 minit lagi.

Hidangkan zama secara porsi kepada semua orang, tambah ramuan segar.

Ladu dengan keju kotej

Produk dan ramuan:

Untuk 3 hidangan:

  • 280 gram keju kotej (lebih disukai buatan sendiri)
  • 2 biji telur
  • 50 gram susu pasteur
  • 1 cawan tepung premium
  • 25 gram gula
  • 100 gram mentega petani (mentega)
  • Garam secukup rasa

Resipi memasak ladu dengan keju kotej:

Pukul susu sejuk dengan sebiji telur, garam, masukkan tepung yang telah diayak dan uli adunan keras.

Sediakan pengisian: uli keju kotej dengan garpu atau gosokkannya melalui ayak, kemudian tambahkan gula, satu kuning telur, 50 gram mentega petani (mentega) yang lembut, garam, campurkan semuanya sehingga sebati. Pengisiannya tidak boleh terlalu likat.

Gulungkan doh dengan nipis, potong bulatan dengan gelas dengan dinding tipis, gris dengan protein yang masih ada, letakkan satu sendok teh jisim curd yang tidak lengkap pada bulatan, gabungkan tepi doh dengan teliti dan picit.

Celupkan ladu satu demi satu ke dalam air mendidih, masak selama 15 minit, hingga melayang, jangan lupa garam. Harus ada banyak air, satu setengah hingga dua liter. Letakkan ladu di atas pinggan dengan sudu berlubang, tuangkan dengan mentega.

Anda boleh menghidangkan ladu dengan krim masam. Sekiranya tinggal ladu, anda boleh memanaskannya kemudian di dalam loyang. Tetapi ladu buatan sendiri dengan keju kotej sangat lazat sehingga tidak mungkin kekal.

← Sebelumnya | Seterusnya →