Hidangan kebangsaan orang-orang Rusia

Hidangan nasional di wilayah Rusia dicirikan oleh pelbagai jenis. Pertama sekali, mereka bergantung pada keadaan hidup dan kawasan penempatan. Berhampiran laut dan lautan, orang makan ikan dan makanan laut; berhampiran hutan, resipi dari daging, cendawan dan beri mendominasi; di dataran, bijirin dimakan, di kawasan pergunungan, daging lebih disukai, dan sebagainya. Tidak semua hidangan kebangsaan dimasukkan dalam artikel ini, tetapi memberikan idea tertentu mengenai keunikan masakan orang-orang Rusia..

Hidangan kebangsaan masakan Buryat - buuz atau pozy.

Hidangan yang serupa dengan manti. Buuz dikukus dalam pengukus khas, pengisian dalam kebanyakan kes terdiri daripada daging cincang dan bawang..

Hidangan kebangsaan Republik Bashkortostan - gubadiya.

Kek berlapis ini biasanya disajikan di pelbagai perayaan. Pengisiannya merangkumi keju kotej, nasi rebus, daging cincang dengan bawang, kismis, telur, prun dan aprikot kering.

Hidangan kebangsaan Republik Udmurtia adalah perepels.

Salah satu masakan kebangsaan tertua dan paling terkenal dari masakan Udmurt adalah cheesecake terbuka dengan diameter 4 hingga 12 cm dengan pelbagai tambalan (daging, cendawan, sayur-sayuran), diisi dengan telur di atasnya.

Hidangan kebangsaan Republik Mordovia adalah kaki beruang.

Sekarang hidangan ini dibuat dari daging lembu. Daging cincang dibuat, memberikan bentuk cakar, dihiasi dengan serbuk roti rai dan digoreng.

Hidangan nasional di wilayah Sakhalin adalah salad burdock gaya Sakhalin.

Tumbuh burdock hijau direndam dalam air sejuk semalaman, kemudian direbus dalam air masin selama 20 minit, dikupas dari batang, dipotong kecil-kecil dan dimasukkan ke dalam minyak sayur mendidih. Kemudian semua ini masin, lada, dituangkan dengan kicap, ditaburkan dengan biji wijen, bunga matahari atau biji labu, bawang putih dan bawang hancur ditambahkan, dan kemudian rebus hingga lembut.

Hidangan nasional di wilayah Astrakhan adalah goreng pike.

Pike perch fillet diasinkan dalam mayonis dengan garam dan lada dan dihantar ke peti sejuk selama beberapa jam. Kemudian ikan digoreng dalam kuali, celupkan sebelum di dalam adunan.

Hidangan nasional di wilayah Kaliningrad adalah klop Königsberg.

Hidangan ini adalah dari masakan Jerman. Melambangkan bebola daging dengan sos caper.

Hidangan kebangsaan Tatarstan: kystyby, chak-chak, baursak.

Masakan Tatar memiliki banyak kesamaan dengan masakan nasional dari berbagai bangsa, termasuk Kazakh dan Uzbekistan. Tetapi dia tidak kehilangan identiti.

Kystyby

Kystyby adalah roti panggang tidak beragi goreng yang disumbat dengan bubur, rebus atau kentang tumbuk.

Chak-chak

Chak-chak terdiri daripada adunan mentega dan madu. Jerami goreng diletakkan dalam slaid di atas pinggan yang indah dan dituangkan dengan sos madu.

Baursak

Baursak adalah produk tepung tradisional yang dibuat dari adonan tidak beragi atau ragi dalam bentuk donat kecil yang dimasak dalam kuali.

Hidangan nasional Ossetia - pai Ossetia.

Diisi pai rata. Untuk pengisian digunakan: bawang putih liar dan keju Ossetia, kubis dan keju cincang, kentang dan keju, labu cincang, daging cincang, kacang, keju dan bawang hijau, ceri. Setiap pengisian mempunyai nama khas untuk pai.

Hidangan St. Petersburg dan Wilayah Leningrad.

Hidangan yang dipertimbangkan oleh St. Petersburg termasuk: daging lembu stroganoff, smelt goreng dan crumpet.

daging lembu stroganoff

Hidangan ini diberi nama Count Stroganov, dan dicipta oleh koki Perancis Andre Dupont. Dia berjaya menggabungkan teknologi masakan Perancis (daging panggang, menghidangkannya dengan sos) dengan teknik masakan Rusia (sosnya tidak disajikan secara berasingan, tetapi seperti kuah Rusia, bersama dengan daging).

goreng bau

Musim bunga tidak bermula di St Petersburg tanpa bau, penduduk bandar sangat menyukai ikan ini. Di ibu kota utara, ia biasanya digoreng.

Sangkakala

Donat di St. Petersburg adalah pencuci mulut tradisional. Sekiranya anda datang ke ibu kota Utara, pastikan anda pergi ke kawasan subur.

Hidangan Stavropol Wilayah - Tersky borsch dengan telur.

Ciri-ciri wilayah selatan telah membuat perubahan pada hidangan tradisional orang Slavia. Asid borscht tidak diberikan di sini oleh tomato, tetapi oleh sorrel.
^ Ke atas

Masakan kebangsaan

Rusia adalah sebuah negara multinasional, di sini anda dapat menikmati pelbagai hidangan, kadang-kadang sangat eksotik, dari pelbagai bangsa - dari Tatar chak-chak (pencuci mulut yang dibuat dari adunan dengan madu) hingga Yakut stroganin (ikan atau daging yang baru dibekukan). Tetapi anda akan menemui masakan tradisional Rusia di setiap pelosok negara. Berikut adalah 12 hidangan mesti dicuba di Rusia.

Sup kubis adalah sup dengan kubis, yang diciptakan pada abad ke-11. Senarai ramuannya merangkumi daging, perasa, dan pembalut acar kubis masam. Walau bagaimanapun, ramuannya berbeza-beza bergantung pada jenis sup kubis (tanpa lemak, ikan, hijau) dan kemahiran memasak tukang masak - banyak orang Rusia menyediakan sup ini mengikut resipi mereka sendiri. Mereka makan sup kubis dengan roti rai, perasa dengan krim masam atau perasa.

Ladu

Pelmeni tidak berlebihan adalah hidangan masakan Rusia yang paling terkenal di luar negara. Ia muncul di Ural pada akhir abad XIV. Nama "pelmeni" berasal dari kata yang serupa dari kumpulan bahasa Finno-Ugric, yang secara harfiah bermaksud "telinga roti". Ladu klasik adalah daging cincang yang terdiri daripada daging lembu, domba, daging babi, dibungkus dengan doh tidak beragi yang terbuat dari tepung, telur dan air. Ladu siap pakai direbus dalam air masin mendidih. Hidangkan dengan minyak, mustard, mayonis atau rempah lain. Banyak generasi Rusia biasa dengan tradisi membuat ladu dengan seisi keluarga. Semakin besar keluarga, semakin besar jumlah penuaian. Sebilangan yang dimasak segera dimasak, selebihnya dibekukan..

Bubur, seperti sup, adalah sesuatu yang tidak dapat difikirkan masakan Rusia. Orang Rusia, terutama pada zaman kanak-kanak, selalu makan bijirin untuk sarapan pagi - mereka sihat dan berkhasiat. Semolina, barli mutiara, oatmeal, soba dan beberapa lusin jenis lain. Anda kemungkinan besar akan ditawarkan bubur untuk sarapan di hotel, kafe, kantin pelajar atau semasa lawatan. Ia dihidangkan panas, berperisa dengan mentega. Seperti yang mereka katakan di Rusia, anda tidak boleh merosakkan bubur dengan mentega, yang bermaksud bahawa apa yang berguna tidak akan berbahaya walaupun dalam jumlah besar..

Pai Rusia

Pai dalam masakan Rusia mempunyai arti yang hampir sama dengan pizza dalam bahasa Itali. Pai Rusia dibakar terutamanya dari adunan tanpa gula dengan pelbagai tambalan - dari daging dan ikan hingga buah dan keju kotej. Kek keju, pai, pai, kek Paskah, shangi, gerbang, kurniki - ini bukan senarai lengkap jenis hidangan ini. Sekiranya anda berjaya merasai pai buatan sendiri, anggap diri anda bertuah. Namun, di banyak tempat katering, mereka tidak kalah dari segi kualiti dengan yang dimasak di rumah..

Pancake

Pancake adalah hidangan Rusia tertua yang muncul pada abad ke-9. Resipi untuk salah satu hidangan Rusia yang paling terkenal sangat mudah - susu, telur, garam, tetapi proses memasak serupa dengan kemahiran, yang tidak dapat dikuasai oleh setiap suri rumah. Doh cair dituangkan ke minyak yang dipanaskan dalam kuali, tugas koki adalah memanggang kemerahan, bahkan pancake tanpa gumpalan dan tidak membiarkannya terbakar lebih awal. Semakin nipis penkek, semakin tinggi tahap keahliannya. Di Rusia, pepatah "pancake pertama kental" masih digunakan, yang bermaksud kegagalan pada awal perniagaan apa pun. Biasanya penkek disajikan panas dengan krim masam, mentega, madu, atau dibungkus dengan pelbagai tambalan - daging, ikan, sayur, manis, buah dan lain-lain. Chic khas - penkek dengan kaviar.

Salad Olivier

Sama seperti sukar bagi orang Amerika untuk membayangkan Thanksgiving tanpa kalkun tradisional, dan orang Itali mempunyai meja Krismas tanpa lentil dan dzampone, begitu banyak keluarga Rusia tidak dapat membayangkan meja Tahun Baru tanpa Olivier, yang dikenali di luar negara sebagai Salad Rusia. Dinamakan sebagai penghormatan kepada penciptanya, koki Lucien Olivier, yang bekerja di Moscow pada abad ke-19, ia mendapat populariti tertentu pada tahun-tahun Soviet. Kesederhanaan penyediaan dan ketersediaan bahan memainkan peranan penting dalam hal ini. Soviet Olivier klasik termasuk kentang rebus dan wortel, sosej, telur rebus, acar, kacang hijau dan dill. Semua ini dipotong menjadi kiub kecil dan dibumbui dengan mayonis..

The vinaigrette

Salad ini muncul dalam masakan Rusia pada abad ke-19. Ia dibuat dari bit rebus, kentang, kacang, wortel, serta timun acar dan bawang. Berpakaian dengan minyak bunga matahari. Ia kelihatan seperti borscht "kering".

Timun masin

Setiap hari raya di Rusia jarang diadakan tanpa acar. Selalunya timun, tomato, kubis, cendawan asin mereka menjadi kebanggaan tuan rumah yang ramah. Sudah menjadi kebiasaan untuk makan digestif tradisional Rusia, vodka, dengan acar renyah, berbau dill dan lobak..

Jam

Jam adalah pencuci mulut buatan sendiri. Krim atau jem yang sama, hanya cair dan dengan buah beri atau potongan buah. Jam paling kerap dibuat dari buah beri dan buah yang ditanam di halaman belakang rumah mereka sendiri, atau dikumpulkan di hutan. Konsistensi, rasa dan resipi banyak bergantung pada kemahiran dan pilihan tuan rumah. Sekiranya anda dijemput untuk mencuba selera nenek atau ibu anda, jangan menafikan sendiri keseronokan ini.

Tampal

Pastila adalah manis tradisional Rusia yang dikenali dari abad ke-14. Ini menyerupai marshmallow dalam bentuk dan konsistensi, tetapi mempunyai rasa yang unik. Pada mulanya, marshmallow dibuat dari epal Antonov, yang tumbuh hanya di Rusia. Sejak abad ke-19, pencuci mulut eksklusif Rusia telah dieksport ke Eropah. Kemudian mereka mula membuat marshmallow dari jenis epal dan beri lain. Kemudian, madu menjadi komponen penting dari marshmallow, dan kemudian gula. Sebelum revolusi 1917, pastil Kolomenskaya, Rzhevskaya dan Belevskaya (puff) sangat popular. Pada masa ini, di Kolomna dan Belev, proses pembuatan pastil mengikut resipi lama telah dilanjutkan. Semua jenis marshmallow boleh dibeli di kedai Rusia.

Kvass adalah salah satu minuman Rusia tertua, yang disukai oleh semua orang - dari petani hingga tsar. Ini pertama kali disebut pada tahun 1056. Sehingga akhir abad ke-19, ia dihasilkan sebagai minuman rendah alkohol (2-3 darjah) pada mal gandum hitam dengan penambahan jus herba, beri dan buah. Selepas itu, kvass mula dibuat dari roti bakar siap pakai, keropok. Sebilangan orang Rusia masih berkeras menggunakan kvass buatan sendiri. Minumannya sangat menyegarkan dalam keadaan panas. Anda perlu meminumnya dengan sejuk.

Aspic (jeli)

Aspic adalah jeli daging. Ia disediakan dari kaldu daging tebal dengan potongan daging, daging direbus selama beberapa jam, dan kemudian disejukkan. Dihidangkan sebagai pembuka selera sejuk.

Masakan kebangsaan Rusia: mereka memasak untuk tiga - dan yang keempat penuh

Anda boleh mempelajari masakan Rusia mengikut peribahasa dan pepatah rakyat. "Rai roti gulung datuk saya", "Shchi dan bubur - makanan kami", "Sial bukan baji, perut tidak akan membelah", "Di pos ekor lobak", "Sekarang oatmeal, oat esok; tetapi kerana setiap hari adalah sama, akan bosan ".

Tetapi, pertama, kebijaksanaan rakyat memotong kulebyaki, daging babi rebus, telinga tiga, bubur Guryev dan hidangan tradisional lain. Dan kedua, peribahasa lain berlaku di sini: lebih baik rasa sekali daripada mendengar seratus kali.

Ulasan Kidpassage dikhaskan untuk hidangan terbaik - pilih apa yang mesti dicuba dari masakan Rusia terlebih dahulu.

Kandungan

  1. Hidangan kebangsaan Rusia
  2. Salad
  3. Sup
  4. Hidangan daging
  5. Bubur
  6. Hidangan ikan
  7. Pai
  8. pencuci mulut
  9. Hidangan perayaan
  10. Minuman
  11. Masakan daerah
  12. Petua untuk anak-anak
  13. Di mana hendak mencuba

Hidangan kebangsaan Rusia: sejarah dan tradisi

Ah, kami makan dengan sedap di Rusia! "Betis apa yang menggemukkan di sana untuk cuti tahunan! Burung apa yang dibesarkan. Kalkun dan ayam yang ditugaskan untuk memberi nama hari dan hari-hari khusyuk lainnya diberi makan kacang, angsa tidak dapat bersenam, terpaksa digantung tidak bergerak dalam beg beberapa hari sebelum percutian, sehingga mereka berenang dengan lemak.

Stok apa yang ada ialah jem, acar, biskut! Sayang apa, kvass apa yang dimasak, pai apa yang dibakar... "- begitulah cara Ivan Goncharov dalam novelnya" Oblomov "menerangkan masakan aristokrat yang kaya pada abad ke-19.

Tetapi masakan rakyat sama sekali tidak seperti itu. Ia berdasarkan sayur-sayuran - kubis, wortel, bit, lobak, rutabagas, kentang kemudian. Pada musim bunga, hijau muda ditambahkan - bawang beruang, jelatang, quinoa, dan pada musim gugur - cendawan.

Sepanjang tahun terdapat bijirin dari bijirin yang berbeza di atas meja, dan mereka tidak dianggap sebagai lauk - ia adalah hidangan bebas.

Tetapi daging di atas meja jarang berlaku. Ini disebabkan oleh puasa Ortodoks yang panjang dan kemiskinan penduduk..

Mereka makan daging dari Krismas hingga Maslenitsa, hidangan daging disediakan untuk majlis perkahwinan dan majlis-majlis penting lain. Selebihnya, mereka melakukannya dengan sup kubis kosong (iaitu dimasak bukan dalam sup daging).

Tetapi mereka lebih sering makan ikan, kerana ia ditangkap bahkan di daerah dengan iklim yang keras..

Dan kita tidak boleh menyebut satu lagi ciri masakan Rusia. Walaupun perasa di Rusia telah terkenal sejak abad X-XI, hidangannya dirasakan di sini sangat sederhana..

Lada hitam dan daun salam memberi aroma yang menyenangkan kepada daging (tetapi bukan rasa pedas). Anda juga boleh menambah rempah dengan meletakkan lobak atau sawi parut di atas pinggan.

Salad

Salad Rusia sama sekali bahagian menu di mana hidangan kuno muncul. Lebih-lebih lagi, hidangan yang disebut "salad Rusia" lebih senang dijumpai di restoran di Eropah Barat, tetapi di Rusia ia dikenali dengan nama yang berbeza - "Olivier".

Tetapi sebilangan makanan ringan sayur masih boleh dianggap makanan kebangsaan Rusia..

Vinaigrette adalah salad bit rebus, kentang dan wortel dengan kacang hijau dan acar. Timun kadang-kadang diganti dengan sauerkraut atau cendawan acar, dan kacang polong kadang-kadang diganti dengan kacang. Musim vinaigrette dengan minyak sayuran.

Herring di bawah mantel bulu adalah hidangan makanan ringan, untuk penyediaannya kentang rebus parut, irisan herring, bawang, wortel rebus parut, bit dan telur cincang halus diletakkan di atas lapisan. Lapisannya dioleskan dengan mayonis.

Acar adalah sumber vitamin yang tidak tergantikan semasa musim sejuk. Untuk mengawet makanan hingga musim bunga, di Rusia mereka memfermentasi kubis, timun masin dan cendawan, membuat apel acar, cranberry dan lingonberry.

Sup pernah menjadi hidangan utama di Rusia. Sekarang ia tidak lagi menjadi yang utama, tetapi tetap penting.

  • Shchi adalah hidangan kebangsaan Rusia yang terkenal, sup yang terbuat dari segar atau sauerkraut dalam kaldu daging lembu. Sup kubis cendawan disediakan semasa puasa. Air garam kubis, epal, sorrel ditambahkan ke sup untuk memberikan rasa masam khas..
  • Chowder adalah sup sayur ringan dengan satu ramuan utama. Sebagai contoh, hanya bawang goreng yang ditambahkan ke rebusan kentang untuk rasa, rebusan lentil dibumbui dengan bawang dan wortel..
  • Solyanka adalah sup kaya dan pedas yang dibuat dari beberapa jenis daging dan jeroan. Timun acar juga semestinya dimasukkan ke dalam gudang, lemon dan zaitun sering ditambah. Selain daging, terdapat ikan dan cendawan cendawan..
  • Rassolnik - sup daging atau ikan dengan sayur-sayuran, bijirin dan acar. Rasa masam ditingkatkan dengan menambahkan krim masam.
  • Ukha adalah sup yang biasanya dibuat dari ikan sungai. Sebagai tambahan kepada sup ikan biasa, ada juga sup ikan dua dan tiga: dalam kes ini, kuahnya dimasak terlebih dahulu dari ikan kecil bernilai rendah, dan kemudian potongan pike bertengger, ikan putih, dan bahkan sterlet dimasukkan ke dalam sup. Kaldu yang telus dan kaya adalah perkara paling penting di telinga, dan oleh itu sayur-sayuran dimasukkan ke dalamnya minimum (hanya kentang, wortel dan bawang) dan potong besar, atau bahkan keseluruhan. Susu ditambahkan ke telinga Pomeranian.

Sup sejuk disediakan di Rusia pada musim panas - okroshka, bit, botvinya. Mereka berdasarkan sayur-sayuran segar - lobak, timun segar, kentang rebus dan wortel, daging rebus dan ramuan.

Asas dituangkan dengan kvass tanpa gula, whey, kefir cair atau kaldu bit.

Hidangan daging

Tidak banyak hidangan daging dalam senarai hidangan tradisional Rusia. Sehingga abad ke-17, daging jarang terdapat di atas meja; ia dimasak terutamanya untuk percutian..

Kemudian ada beberapa pilihan: daging itu direbus atau dipanggang dalam bentuk yang besar, jagung itu dibakar bersama bubur di dalam periuk, dan unggas, termasuk permainan, digoreng. Sebilangan besar resipi hidangan daging sudah terlambat, dan anda tidak boleh menyebutnya sebagai makanan biasa..

Panggang - Sebilangan besar daging lembu digoreng dengan akar dan kemudian dimasak di dalam ketuhar. Panggang selesai dituangkan dengan sayur atau sos beri khas. Panggang juga dibuat dari permainan: daging rusa, daging beruang, kelinci.

Pelmeni - sampul kecil doh dengan daging, lebih jarang dengan pengisian sayur. Pada mulanya, ia adalah hidangan orang Ural, tetapi sekarang ia dimasak di mana-mana.

Ladu paling kerap direbus dan disajikan dengan mentega, krim masam, lobak atau cuka. Kadang-kadang ladu rebus digoreng. Ladu kecil digunakan sebagai pembalut kaldu.

Babi rebus - daging babi bakar atau daging lembu tenderloin (sirloin, ham). Kadang-kadang daging diperap terlebih dahulu, direbus, dan kemudian dibakar.

Daging jeli, atau jeli - daging rebus dalam kuah beku yang kuat. Daging jeli disediakan dari daging lembu, daging babi, ayam, daging dibumbui dengan bawang putih sebelum dicurahkan dengan kuah.

Potongan Pozharskie - potongan dari daging unggas dalam serbuk roti.

Daging Stroganoff, atau daging sapi stroganoff - daging lembu cincang halus, digoreng dan ditutup dengan sos krim masam.

Orang Rusia yang terbiasa dengan bubur menderita ketika mereka harus melakukan hubungan dengan nasi dan bubur jagung ketika melakukan perjalanan di Eropah..

Penduduk Rusia menggunakan lebih banyak bijirin: soba, beras, millet, gandum, barli mutiara, barli, oatmeal, semolina. Bubur direbus dalam air dan susu, masin atau manis.

  • Bubur soba adalah makanan kebangsaan orang Rusia. Ia dimakan hanya dengan perasa dengan mentega. Tetapi lebih baik membumbui soba dengan sayur tumis, cendawan, telur rebus.
  • Bubur monastik - hidangan dari beberapa jenis bijirin, selalunya dari soba, beras dan millet.
  • Bubur labu adalah hidangan yang mana labu manis dan millet (beras) diambil dalam bahagian yang sama. Selalunya bubur labu dimasak dalam susu, gula atau madu, kismis dan buah-buahan kering lain ditambahkan ke dalamnya.
  • Bubur Guryev - puding yang diperbuat daripada bubur semolina manis. Ia disajikan di atas meja dengan jem, madu atau beri manis..

Hidangan ikan

Laut di sekitar Rusia kaya dengan ikan. Di Laut Kaspia, Azov dan Hitam, sturgeon, sterlet, beluga telah lama diburu, di Laut Putih - salmon dan ikan kod, di Baltik - herring.

Sungai dan tasik berlimpah dalam ikan: Baikal terkenal sebagai tempat untuk menangkap omul dan kelabu, ikan trout ditangkap di Danau Ladoga dan Onega, pike, pike hinggap, ikan mas, burbot di Volga, dan taimen di sungai Siberia. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa terdapat begitu banyak hidangan ikan dalam masakan Rusia..

Sturgeon adalah salah satu hidangan lazat dari masakan kebangsaan Rusia. Ikan besar yang berharga dibakar, disumbat, dikeringkan, dibuat aspic darinya, dan viziga (viziga) - tulang rawan punggung sturgeon - adalah makanan yang popular untuk pai.

Tetapi lebih daripada ikan itu sendiri, kaviar sturgeon hitam dihargai - tanpanya, kata pepatah, penkek tidak enak pada Maslenitsa.

Ini berakhir dengan fakta bahawa sturgeon termasuk dalam Buku Merah, dan hari ini tangkapan ikan secara komersial dilarang di Rusia. Tetapi mereka belajar bagaimana membiakkan sturgeon di taman asuhan kanak-kanak, dan oleh itu sturgeon kembali ke menu restoran masakan Rusia..

Kaviar merah - produk makanan istimewa yang diperbuat daripada kaviar masin salmon, trout, taimen dan ikan salmon lain.

Telnoe adalah salah satu jenis hidangan ikan. Veal disediakan dari fillet keseluruhan atau cincang: direbus, digulung, atau digoreng.

Pai

Terdapat banyak produk doh dalam masakan Rusia - ini adalah penkek, ladu, mi, dan pai. Tetapi di kepala semua ini - roti gandum hitam atau hitam. Versi modennya dijual dengan nama "Borodinsky", "Zavarnoy", "Moskovsky", dll..

Tepung rai juga digunakan untuk pai, dan tepung gandum putih muncul dalam kehidupan seharian hanya pada abad ke-17-18.

Kulebyaka adalah pai tertutup besar yang menggabungkan beberapa jenis pengisian gurih. Setiap pengisian dipisahkan dari yang lain dengan penkek nipis. Kulebyaka siap dipotong-potong, dan masing-masing berisi semua jenis pengisian.

Dalam rancangan jilid kedua Dead Souls, Gogol menerangkan kaedah lain untuk membuat kulebyaki - "di empat sudut": "Di satu sudut, letakkan pipi sturgeon dan vizigu, di sisi lain, masukkan bubur soba, cendawan dengan bawang, susu manis, dan otak., dan apa lagi yang anda tahu mengenai perkara itu... ".

Kurnik adalah pai tertutup dengan ayam dan tambalan lain, serupa dengan kulebyaka. Menurut satu versi, nama kek tersebut disebabkan oleh fakta bahawa semasa memasak, asap dihidupkan di atasnya, keluar dari lubang di bahagian atas rumah ayam.

Rybnik adalah pai tradisional yang diisi dengan ikan mentah. Bangkai keseluruhan atau kepingan besar ikan biasanya dibungkus dalam adunan..

Shangi - pai dengan rasa gurih terbuka, biasa di wilayah utara Rusia. Seperti pai, ia adalah tambahan yang bagus untuk sup.

Pai - pai yang dibuat dari adunan ragi dengan pengisian yang sedikit dibuka. Masukkan daging atau ikan cincang, nasi dengan telur, cendawan di dalam pai. Pai dihidangkan dengan sup dan bukannya roti.

pencuci mulut

Hidangan manis yang disajikan di Rusia pada akhir makanan dipanggil makanan ringan. Tidak ada makanan istimewa di sini, tetapi yang sederhana tidak bermaksud tanpa rasa.

  • Pancake adalah penkek manis kecil. Kadang-kadang epal parut, labu, zucchini ditambahkan ke dalam adunan, dan mereka memakan pancake dengan krim masam, madu atau jem.
  • Kek keju, atau kuih curd - kek keju kotej goreng atau bakar, yang boleh ditambahkan kismis.
  • Kissel adalah pencuci mulut seperti jeli yang terbuat dari jus buah dan beri yang ditebal dengan kanji. Sebelum ini, jeli dibuat dari bijirin fermentasi, dan sekarang tradisi ini hidup kembali, kerana oatmeal atau rai jeli adalah hidangan yang sangat sedap dan sihat..
  • Jam adalah pencuci mulut yang dibuat dari buah-buahan atau buah beri yang dimasak dalam sirap beri tebal. Buah beri dalam jem mengekalkan bentuknya: jem strawberi atau gooseberry kelihatan sangat cantik. Jam dimakan sebagai hidangan bebas, dicuci dengan teh. Anda juga boleh mencurahkan selai pada penkek, penkek, kek keju.
  • Pastila adalah makanan istimewa yang diperbuat daripada buah rebus dan kering serta beri beri. Pastila di Rusia dibuat dari epal masam, kismis, raspberi, abu gunung, lingonberi. Untuk menjadikan hidangan manis, madu ditambahkan. Dan untuk memberi epal marshmallow warna putih yang indah, putih telur dicampurkan ke dalam puri sebelum dikeringkan.
  • Kalach adalah roti lembut yang terbuat dari tepung gandum premium. Kalach diberi bentuk cincin, dan di masa lalu, gulungan dalam bentuk kettlebell atau kunci gudang adalah hal biasa: pastri seperti itu boleh digantung untuk penyimpanan dari siling.
  • Bagel, bagel, pengeringan - dipanggang dalam bentuk cincin dengan kerak renyah dan pusat lembut (bagel) atau keras (pengeringan). Bagel dapat ditaburkan dengan gula, biji poppy, biji wijen, biji jintan, garam.
  • Roti halia adalah kek madu, selalunya dengan lapisan jem. Kismis, buah manisan, kacang, biji poppy ditambahkan ke dalam adunan untuk dipotong.
  • Cheesecake - pai dengan pengisian terbuka yang manis, paling sering digoreng.
  • Roti halia - roti yang dibuat dari adunan madu dengan rempah. Sebagai tambahan kepada aditif aromatik yang biasa, di Rusia mereka menggunakan buah kering dari ceri burung, raspberry atau cranberry..

Jenis roti halia khas dicetak: untuk penghasilannya, doh digulung ke papan khas dengan corak ukiran. Tula masih terkenal dengan roti halia yang dicetak, mereka juga dibuat di Gorodets.

Di Utara Rusia, patung roti halia dipanggang untuk Krismas - kambing, atau kambing.

Hidangan perayaan

Terdapat banyak percutian di Rusia, dan terdapat juga banyak tradisi percutian gastronomi. Tetapi ada hidangan yang telah lama dimasak hanya dalam tempoh tertentu: untuk Krismas, Shrovetide atau Paskah..

Kutia adalah bubur manis yang terbuat dari biji-bijian gandum atau barli. Dalam tradisi Ortodoks, kutya semestinya disiapkan untuk Krismas dan Epiphany, dan dibumbui di berbagai kawasan dengan caranya sendiri: biji poppy, buah kering, kacang.

Vzvar, atau uzvar - kompot buah kering, minuman tradisional di atas meja Krismas.

Pancake pada asalnya adalah hidangan istiadat yang melambangkan matahari. Pancake dibakar untuk Shrovetide: biasa, ragi, dengan penaik (bawang cincang halus, atau cendawan, atau telur rebus dimasukkan ke dalam kuali, dan kemudian dituangkan dengan adunan).

Lempeng hangat yang baru dibakar memang enak, tetapi anda boleh mencelupkannya ke dalam krim masam atau jem, tuangkan dengan madu, bungkus kaviar, cendawan, keju cottage dan isi lain di dalamnya. Kini penkek dibakar pada bila-bila masa sepanjang tahun..

Kulich - Barangan panggang Paskah yang diperbuat daripada adunan mentega dengan banyak kismis dan buah manisan. Kek Paskah siap ditutup dengan sayu.

Paskah adalah hidangan Paskah yang dibuat dari jisim curd yang ditekan menjadi bentuk khas. Paskah tidak dibakar, tetapi kadang-kadang jisim curd direbus sebelum dimasukkan ke dalam acuan.

Minuman untuk orang dewasa dan kanak-kanak

Cerita mengenai minuman tradisional Rusia harus bermula dengan teh. Dan tidak begitu banyak dari teh itu sendiri, tetapi dari bagaimana ia diminum mulai abad ke-18, ketika pengeluaran samovar tembaga didirikan di Tula.

Samovar dipanaskan dengan blok birch, dan pada akhirnya, untuk jerebu, mereka meletakkan kerucut kering. Dalam teko, yang diletakkan di atas samovar mendidih, tangkai plum, daun ceri, kismis, raspberi, stroberi, buah kering ditambahkan.

Kami minum teh dalam beberapa cawan berturut-turut, dengan jem, marshmallow, bagel dan pai.

Susu masam - minuman yang diperoleh berkat bakteria asid laktik yang terdapat dalam susu.

Ryazhenka atau varenets adalah minuman susu fermentasi yang terbuat dari susu bakar. Warna susu panggang yang diperam adalah krim berwarna merah jambu, dan rasanya sangat halus..

Kvass adalah minuman manis dan masam yang terbuat dari roti malt atau rai yang ditapai. Kvass sejuk manis boleh diminum dalam keadaan panas, kvass masam digunakan untuk membuat sup musim panas.

Minuman buah adalah minuman ringan yang dibuat dari jus beri yang dicairkan dengan air. Cranberry masam, lingonberry, jus ceri dengan sempurna menghilangkan dahaga.

Compote adalah minuman sejuk yang terbuat dari beri rebus dan buah-buahan. Di Rusia, secara tradisional, makan tengah hari berakhir.

Sbiten adalah minuman yang dibuat dari madu, dicairkan dengan air dan direbus dengan rempah atau ramuan wangi. Sbiten diminum panas dan sejuk, selain itu, terdapat versi alkohol minuman ini.

Masakan daerah

Penting untuk menjelaskan bahawa masakan Rusia hanyalah sebahagian daripada masakan Rusia. Orang-orang lain di negara ini mengekalkan tradisi masakan mereka: Tatar, Bashkirs, Mordovians, Udmurts, Mari, dll..

Sebagai contoh, di Kazan, anda pasti harus mencuba masakan Tatar: shurpa domba lemak kaya, pilaf dengan daging rebus, kystyby - roti rata tidak beragi yang dilipat separuh dengan pengisian bubur millet atau kentang tumbuk, zur-balish - pai yang mengagumkan dengan daging dan bijirin, echpochmak - pai segitiga kecil dengan pengisian daging.

Di Ufa, anda akan dijamu dengan masakan Bashkir. Antara keistimewaannya ialah kullama, kaldu pedas yang disajikan dengan kepingan daging dan adunan salma rebus (di Asia Tengah, hidangan serupa dikenali sebagai beshbarmak).

Sup urya tebal juga dimasak dalam sup daging, dibumbui dengan sayur-sayuran dan bijirin.

Di Vladikavkaz, seseorang tidak dapat melewati pai Ossetia. Yang paling luar biasa di antaranya adalah davondzhin, pai yang diisi dengan keju Ossetia dan bawang putih liar.

Juga di wilayah selatan Rusia, yang berbatasan dengan negara-negara Caucasus, pengaruh masakan Georgia, Armenia dan Azerbaijan dirasakan: chebureks digoreng di sini dan khachapuri dipanggang, dolma dan khinkali dibuat.

Tetapi manti - beg kukus dari adunan nipis yang tidak beragi dan pengisian daging - hampir tidak boleh disebut hidangan daerah. Ia meluas di bahagian Asia di Rusia dan popular bersama dengan ladu..

Hal yang sama berlaku untuk shashlik: cara kuno Rusia untuk memanggang seluruh bangkai pada ludah digantikan dengan menggoreng potongan kecil daging pada tusuk sate, dan shashlik - hidangan Transcaucasia dan Asia Tengah - menjadi makanan nasional di Rusia.

Petua untuk anak-anak

Berita baik untuk pelancong yang bepergian dengan anak-anak: kebanyakan masakan kebangsaan Rusia sesuai untuk meja kanak-kanak tanpa penyesuaian.

Lebih-lebih lagi, kanak-kanak makan dengan selera (tegukan, retak, makan, bungkus) pai dengan isi yang berbeza, penkek, penkek, ladu, roti halia, roti halia dan hidangan tradisional lain..

Walaupun untuk kanak-kanak yang baru menyertai meja dewasa, mudah untuk memesan makanan yang sesuai di kafe atau restoran. Menu biasanya merangkumi sup ayam, sup sayur ringan, kentang rebus dan bubur.

Dengan daging atau ikan rebus, lebih sukar, kemungkinan anda dapat memesan rebusan. Sekiranya bayi bepergian dengan anda, restoran akan membantu anda memanaskan makanan di dalam balang atau memasak bubur bayi.

Kami mengesyorkan hanya mengecualikan beberapa hidangan dari menu kanak-kanak: makanan kecil, di mana lada dan daging asap ditambah dengan murah hati, daging goreng (panggang, daging sapi stroganoff), pai dengan cendawan.

Hati-hati semasa mencuba hidangan masam (sup kubis, acar).

Di mana hendak mencuba

Mencuba hidangan tradisional di Rusia adalah sederhana dan sukar pada masa yang sama. Kenyataannya adalah bahawa beberapa hidangan rakyat sangat kuat dalam masakan moden sehingga disediakan di setiap rumah..

Oleh itu, mereka boleh dipesan di mana-mana restoran. Sebagai contoh, anda pasti tidak perlu mencari sup kubis, makanan ringan, sup ikan dan ladu.

Anda mesti mencari hidangan lain di restoran khusus masakan Rusia atau wilayah. Di tempat-tempat seperti itu, mereka memanggang kulebyaki, menyajikan botvinya sejuk, membuat daging dari sturgeon dan merebus sbiten.

Sebilangan hidangan Rusia yang jarang ditemui hanya dapat dirasakan di festival cerita rakyat atau semasa perayaan perayaan pada Krismas, Maslenitsa atau Paskah..

Perayaan kuliner diadakan di banyak bandar di Rusia - misalnya, di Yaroslavl setiap musim panas mereka mengadakan "Pesta di Volga", di Arkhangelsk - festival masakan Pomor.

Terdapat juga acara khusus yang dikhaskan untuk satu hidangan sahaja. Jadi, di Izhevsk, festival "Udmurtia - tanah air ladu" diadakan setiap tahun.

Di wilayah Vologda ada festival sup kubis abu-abu, di Tatarstan - sup ikan, di Suzdal - mead (dan juga timun), di Kuban - kvass, di wilayah Tver - festival pai gerbang.

Perayaan seperti itu adalah alasan untuk melakukan perjalanan. Dan sekiranya anda belum memutuskan tempat pelancongan, kami bersedia untuk berkongsi dengan anda maklumat mengenai bandar-bandar paling indah di Rusia.

Dalam koleksi Kidpassage, anda akan mendapat penerangan mengenai muzium dan hiburan keluarga Rusia yang terbaik.

10 hidangan Rusia yang paling mengejutkan orang asing

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Semasa anda mengembara ke dunia, mengunjungi restoran baru dan bertemu dengan orang yang berbeza, selalu menyenangkan untuk merasakan budaya yang berbeza melalui makanan tempatan. Beberapa hidangan menimbulkan minat yang tulen, yang lain kelihatan biasa, dan yang lain menakutkan dengan eksotisme mereka. Pada masa yang sama, kita tidak sering menilai kebiasaan makanan kita sejak kecil sebagai kritikal. Cuba fikirkan, borscht dengan potongan daging!

Masakan nasional di mana-mana negara selalu mencerminkan dengan sendirinya bukan sahaja keunikan iklim, tetapi juga ciri-ciri orang yang menghuninya. Kami di Bright Side sangat berminat dengan bagaimana masakan Rusia yang terkenal di luar negara. Adakah pelmeni dan okroshka kami sesuai dengan tetamu dari luar negara??

Sebagai contoh, seorang Angola Braulio, yang telah tinggal di Rusia selama 4 tahun dan belajar bahasa Rusia, berkata: “Sejak awal semuanya sangat menjijikkan! Tetapi ketika saya mencuba. Ummmmmmmmmmm! Kali pertama saya mencuba krim masam di sini, vinaigrette! Salianka, borshe! "

Beta - inilah yang dinamakan orang Yunani kuno bit dan huruf kedua abjad mereka, dari mana bahasa Latin dan Cyrillic datang kemudian. Bersama dengan bawang, kubis dan sayur-sayuran lain yang tumbuh dalam jumlah besar di Mediterranean, bit mengambil kehormatan mereka dalam sup kubis dan borscht, yang sangat popular di Yunani kuno..

Sup lazat, aromatik dan sihat ini datang kepada kami sedikit kemudian. Tidak lama sebelum awal era baru, pasukan tentera Rom mendarat di wilayah Crimea moden dan membawa mereka bukan sahaja sayur-sayuran, tetapi juga resipi siap pakai, serta cinta dan rasa hormat yang tulus terhadap borscht..

Tetapi ini adalah sejarah. Hari ini borscht sangat berkaitan dengan masakan Rusia atau Ukraine dan merupakan hidangan kami yang paling terkenal di luar negara..

Inilah cara Mary Nelson dari AS menerangkannya: “Saya suka sup bit yang indah ini pada kali pertama. Ini memiliki rasa "bersahaja", yang orang yang tidak suka borscht memanggil "lumpur". Dan bau cuka yang jelas, dilengkapi dengan krim masam, mencipta kombinasi yang tidak biasa tetapi lazat ".

Ladu

Beg adunan dengan daging atau bahan pengisian lain telah lama dicipta, dan orang yang berbeza mempunyai nama mereka sendiri: wontons, momo, khinkali, ravioli, manty, pose. Dalam masakan Rusia, ladu, yang dalam terjemahan dari bahasa Komi-Udmurt bermaksud "telinga roti", datang pada awal abad ke-15 dari Ural dan sejak itu selalu menghiasi meja kami.

"Saya makan semuanya dan mahukan lebih banyak. Cukup keren! Sekarang ini adalah salah satu kegemaran saya sepanjang masa. Kegemaran saya adalah dalam bentuk sup, mempunyai banyak dill dan dengan roti rai buatan sendiri ", - Formaldehyd3.

By the way, mengenai dill.

Banyak, sangat banyak orang asing yang datang ke Rusia mencatat sebilangan besar dill, yang ingin kami tambahkan ke hampir semua hidangan. Bahkan di tempat-tempat di mana dia tidak dijangka sama sekali.

Menurut Reuters, orang Rusia memakan sekitar 1.6 kg dill setiap orang setiap tahun..

"Saya benci dill, tetapi Rusia mendorongnya ke mana sahaja mereka boleh!" - KingCarnivore.

"Dill sangat teruk. Saya tidak boleh memakannya lagi, saya hanya bosan! Saya tidak percaya mereka meletakkannya dalam hampir semua perkara. "- enggan_redditer.

Namun, perhatikan bahawa dill mengandung sejumlah besar nutrien dan vitamin, baik untuk darah, saluran otak, pencernaan, penglihatan.

Jeli

Makanan pembuka sejuk dari kaldu daging seperti jeli terdapat bukan hanya dalam bahasa Rusia, tetapi juga dalam masakan lain di dunia. Perbezaan utama antara aspik, brawn atau aspic lain yang serupa adalah bahawa mereka secara berasingan menambah bahan gel - gelatin atau agar-agar. Ini tidak diperlukan untuk penyediaan daging jeli, konsistensi yang diinginkan dicapai kerana pencernaan kaki, ekor dan kepala haiwan yang berpanjangan dalam kaldu - mereka mengandungi banyak kolagen.

Sukar untuk menyebutkan alasan yang tepat, tetapi daging jeli lebih kerap daripada hidangan lain menimbulkan rasa curiga dan penolakan di kalangan orang asing.

Alok Mathur dari India mengatakan ini mengenai hidangan ini: “Saya mengesyorkan agar anda mengelakkan agar-agar daging sejuk ini yang dibuat oleh orang Rusia untuk percutian. Hidangan bukan vegetarian ini dimakan sejuk dan mengandungi ayam rebus, tulang rawan babi (seperti kaki, telinga, dan juga kuku). Walaupun begitu, ini adalah hidangan tradisional Rusia yang disukai oleh penduduk tempatan, tetapi orang asing, terutama orang India, tidak menikmatinya. ".

Herring di bawah Mantel Bulu

Karya seni kuliner ini, sebenarnya, vinaigrette yang dicampur dengan ikan haring, telur dan berperisa kaya dengan mayonis, masih muda - ia muncul di USSR pada akhir tahun 60-an. Ia sangat popular di kalangan penduduk berbahasa Rusia, hampir tidak dikenali di luar negara. Sering kali dilihat dipasangkan dengan daging jeli, menakutkan tamu asing, tetapi sikap terhadapnya tidak jelas.

"Saya suka salad ini. Anda terpaksa menekan saya untuk mencubanya untuk pertama kalinya, tetapi saya gembira ia berlaku. "- iseztomabel.

"Saya tidak dapat melihat semua mayonis ini. Adakah dia telah menangkap semuanya? Banyak yang dapat difahami, tetapi beberapa lapisan. "- Flashdance007.

"Ada terlalu banyak mayonis. Selalu ada terlalu banyak mayonis. "- Puan.

Soba

Buckwheat berasal dari India utara dan Nepal. Setelah menempuh perjalanan panjang ke seluruh Asia, pada abad ke-15 dia berakar di Rusia.

Sebagai tambahan kepada Rusia dan negara-negara bekas Kesatuan Soviet, soba digunakan di Israel, China, Korea dan Jepun. Di seluruh dunia, sangat sedikit yang dimakan. Tidak semua orang menyukainya. Faktanya ialah seseorang yang tidak terbiasa dengan rasanya sejak kecil, setelah merasainya, akan merasakan kepahitan dan rasa yang pelik.

Sekarang di Eropah terdapat lonjakan minat pada soba kerana khasiatnya yang bermanfaat, nilai pemakanan, kualiti makanan dan hypoallergenicity..

"Saya seorang vegetarian dan sangat sukar bagi saya untuk mencari makanan yang sihat dan sesuai untuk cuaca sejuk seperti ini. Buckwheat telah menjadi penyelamat super saya dalam semua hidangan hari ini, ”kata Shell, seorang pelajar dari India..

Kek Keju

Keju kotej, dari mana syrniki dibuat, terkenal di Rom kuno, tetapi kami menyebutnya "keju", kerana ia diperoleh dari susu mentah. Ia mula disebut keju kotej hanya pada abad ke-18, ketika Peter I membawa keju keras (rennet) dari Eropah dan membuat pengeluaran mereka di Rusia.

Kadang-kadang anda dapat mencari nama "curd", tetapi tidak terlalu berakar, dan tidak kira bagaimana anda memanggil hidangan ringan ini, yang boleh menjadi pencuci mulut dan sarapan pagi, ia tidak akan menjadi kurang enak.

"Saya menghabiskan 2 minggu di Rusia dengan bekas kekasih saya sekarang, dan babushka-nya membuat kue keju sepanjang masa. Dia juga membuat keju kotej sendiri! Saya terpikat! Kami memakannya dengan jem dari beri, yang juga mereka pilih sendiri ", - la_pluie.

Solyanka

Hodgepodge pertama kali disebut pada abad ke-18. Seperti yang ditulis oleh sejarawan masakan Rusia Pavel Syutkin, "tentu saja, ini bukan sup (sup), tetapi hidangan panas kubis, timun, daging, unggas, ikan, cendawan atau produk lain.".

Solyanka dalam bentuk kursus pertama muncul pada separuh kedua abad ke-19. Tidak ada satu pun resipi "klasik" - ". dengan sturgeon, caper, lemon, daging asap. Setiap pemilik penginapan menunjukkan bakatnya di dalamnya, menarik pelanggan dengan selera dan bau yang tidak terpikirkan ".

Laura Hancock dari Detroit: "Mungkin hodgepodge adalah sup Rusia kegemaran saya, sebahagian besarnya kerana ia sangat masin. Ini berisi acar, sosis, daging asap, ayam, caper, dan kubis. ".

Okroshka

Walaupun asasnya cair, okroshka lebih merupakan pembuka selera daripada sup. Seribu tahun yang lalu, hidangan petani sederhana ini hanya mengandungi bawang dan lobak hitam, dibasahi dengan kvass dan krim masam..

Pada akhir abad ke-18, resipi okroshka sudah merangkumi pelbagai jenis daging atau ikan goreng, timun acar dan segar, acar plum dan bawang. Tidak ada kentang yang ditambahkan. Dalam masakan Soviet, daging di okroshka diganti dengan sosej, dan kvass - dengan kefir.

Orang asing tidak selalu memahami mengapa salad harus diubah menjadi sup, terutama dengan kvass, rasanya juga menimbulkan persoalan. Walaupun begitu, Jamie Heineman, "pemusnah legenda" yang terkenal, menghargai hidangan musim panas ini semasa perjalanannya ke St Petersburg: "Bagus. Ya. Baiklah! Kvass tart menjadikan rasa okroshka yang sempurna..

Kaviar skuasy

Makanan ringan sayur ini mula dihasilkan pada awal 30-an abad yang lalu. Tetapi kaviar labu menjadi sangat popular tidak lama kemudian, di bawah Khrushchev, yang sangat menyukainya sehingga dia memerintahkan untuk memberi makan seluruh Soviet Union dengannya..

Kaviar Zucchini rendah kalori, mengandungi banyak unsur surih dan vitamin yang berguna.

"Anda membelinya dari bank dan menyimpannya di dekatnya untuk memuaskan kelaparan malam anda. Dalam ironi yang aneh ia disebut kaviar. Ia tidak berbentuk, seperti makanan bayi. Kaviar Zucchini yang tersebar di roti membangkitkan kenangan masa kecil bagi semua orang di Rusia ”, - Marco North, New York.

Daging lembu stroganoff

Terdapat beberapa versi asal hidangan ini, dan semuanya berkaitan dengan dinasti Stroganov. Daging lembu yang dihiris dalam krim masam telah disebutkan sejak abad ke-18, tetapi stroganoff memasuki pentas dunia pada tahun 1891, ketika koki Charles Brier mengirim resepnya ke pertandingan majalah masakan Perancis.

Selepas Perang Dunia II, stroganoff daging lembu akhirnya menyatukan status "hidangan Rusia" dan menjadi terkenal di luar negara..

"Jika ada yang lain untuk diletakkan di atas meja, maka biarkan ia menjadi stroganoff. Saya suka "Kekemasan": potongan kecil daging, cendawan, mi dan sos kaya ini, "tulis Amanda Brown.

Pada akhirnya saya ingin memetik kata-kata Neil Heinem dari London: “Tidak semua makanan Rusia dipenuhi dengan baldi mayonis dan ditutup dengan semak dill. Seperti di kebanyakan negara, anda akan menemui banyak perkara lazat jika anda menyelam lebih dalam dan tidak mengikuti apa yang sudah anda ketahui dengan baik. ".

Hidangan kebangsaan yang paling lazat di wilayah Rusia (16 foto)

Setiap orang di negara multinasional kita mempunyai masakan tersendiri dan idea sendiri mengenai makanan yang betul dan sihat. Setiap dapur mempunyai hidangan lazatnya sendiri, namun, selanjutnya kita akan membicarakan hidangan nasional yang paling enak dari berbagai wilayah di Rusia.

Republik Kalmykia - Kur

Legenda mengatakan bahawa hidangan ini diciptakan oleh gembala miskin yang tidak keberatan memakan anak domba.

Mereka merebus daging tanpa perkakas langsung di padang rumput, memasukkannya ke dalam perut, di mana ia dimasak dengan jus sendiri.

Republik Udmurtia - Perepechi

Salah satu hidangan tertua dan paling terkenal dari masakan Udmurt adalah cheesecake terbuka dengan diameter 4 hingga 12 cm dengan pelbagai tambalan (daging, cendawan, sayur), dituangkan di atasnya dengan telur atau telur yang dicampurkan dengan susu.

Masak dibuat di atas api terbuka dari adunan tidak beragi dari tepung rai. Hidangkan panas.

Republik Bashkortostan - Gubadia

Kek berlapis ini biasanya disajikan di pelbagai perayaan. Pengisiannya merangkumi keju kotej, nasi rebus, daging cincang dengan bawang, kismis, telur, prun dan aprikot kering. Doh boleh segar atau ragi, yang utama ialah ia mengandungi banyak minyak.

Gubadia mempunyai beberapa jenis, misalnya, daging disajikan sebagai hidangan kedua, dan buah curd berfungsi sebagai pencuci mulut.

Republik Mordovia - Kaki beruang

Menurut legenda, seorang lelaki tidak dibenarkan mengahwini kekasihnya sehingga dia membunuh beruang itu dan menjadi lelaki sejati. Setelah membunuh beruang itu, pengantin lelaki menyiapkan kaki untuk kekasihnya.

Sekarang hidangan ini dibuat dari daging babi, daging lembu atau hati. Daging cincang dibuat, di mana telur, bawang dan rempah ditambahkan. Daging cincang dibahagikan kepada beberapa bahagian, memberikan bentuk cakar, menghiasnya dengan serbuk roti rai (cakar beruang), dan digoreng.

Wilayah Sakhalin - Salad Batang Burdock gaya Sakhalin

Tumbuh burdock hijau direndam dalam air sejuk semalaman, kemudian direbus dalam air masin selama 20 minit, dikupas dari batang, potong kecil dan dicampurkan ke dalam minyak sayur mendidih hingga diperah.

Kemudian semua ini masin, lada, dituangkan dengan kicap, ditaburkan dengan biji wijen, bunga matahari atau biji labu, bawang putih dan bawang hancur ditambahkan, dan kemudian rebus hingga lembut.

Republik Buryatia - Buuzy

Buuz dianggap sebagai versi baozi masakan Cina kami, yang dipenuhi hanya dengan pengisian daging dengan penambahan ramuan. Hidangannya serupa dengan manti. Buuz dikukus dalam pengukus khas, pengisian dalam kebanyakan kes terdiri daripada daging cincang dan bawang..

Hidangan ini dimakan dengan tangan, dan kaldu yang terbentuk semasa memasak tidak boleh diminum melalui lubang atas, tetapi melalui gigitan, di bahagian bawah.

Wilayah Astrakhan - Zharyokha dari pike hinggap

Satu kilogram fillet pike perch diasinkan dalam mayonis dengan garam dan lada dan dihantar ke peti sejuk selama beberapa jam.

Kemudian ikan digoreng dalam kuali, celupkan sebelum di dalam adunan,

Wilayah Kaliningrad - klop Königsberg

Kami mendapat hidangan ini dari masakan Jerman. Merupakan beberapa bebola daging atau potongan kecil dengan sos caper.

Di Jerman, hidangan ini dijual sebagai produk separuh siap, dan dalam menu restoran Kaliningrad, ia muncul sebagai makanan istimewa..

Masakan Rusia: hidangan tradisional dan sejarah mereka

Dan mengapa mereka menyediakan kyozh, echpochmak dan pyan-se? Hidangan apa yang dipelajari penduduk Rusia untuk memasak dari orang Tatar, Korea dan Kazakh? Bagaimana borscht Kuban berbeza dengan borscht Rusia Tengah? Kami berkenalan dengan tradisi kuliner di berbagai wilayah di Rusia - Ural, Siberia, wilayah Volga, Timur Jauh.

Rusia Tengah: 60 jenis sup kubis dan bubur

Sehingga abad ke-14, masakan Rusia sederhana dan tidak begitu bervariasi. Hidangan panas paling kerap dimasak di dalam ketuhar: mereka direbus, direbus, atau dididihkan untuk waktu yang lama di bawah penutup tertutup. Goreng hampir tidak pernah ditemui pada masa itu. Daging dimasak jarang: kira-kira 200 hari dalam setahun, termasuk semua hari Rabu dan Jumaat, kurus. Sekatan dalam makanan berbeza: kadang-kadang dilarang bukan sahaja memakan daging, ikan dan hidangan tenusu, tetapi juga memasak dengan minyak sayuran. Pada hari pertama Great Lent dan pada hari Jumaat yang baik sebelum Paskah, orang percaya berusaha melakukan tanpa makanan sama sekali. Pada beberapa cuti gereja, walaupun semasa Prapaskah, ia dibenarkan makan ikan. Ia direbus, dibakar, disumbat, dikeringkan atau dikeringkan.

Roti paling kerap dipanggang rai, kadang-kadang roti barli dibuat. Tepung gandum muncul di Rusia tengah sekitar abad ke-17, tetapi walaupun itu lebih sering digunakan untuk pastri yang kaya - roti, bagel, bagel. Tepung tidak hanya masuk ke dalam adunan, tetapi juga ke dalam piring lain: oatmeal dibuat dari oatmeal yang diencerkan dengan air atau susu, dan jeli tebal dimasak dari rai atau kacang polong.

Dasar masakan Rusia Tengah adalah, seperti dalam pepatah terkenal, "sup kubis dan bubur." Terdapat kira-kira 60 jenis sup kubis sahaja: yang "penuh" dimasak dengan cendawan porcini, beberapa jenis daging dimasukkan ke dalam "pasang siap", jelatang, quinoa atau ramuan lain ditambahkan ke dalam "hijau". Hanya segar atau sauerkraut yang kekal sebagai komponen hidangan seperti itu. Selain sup kubis, suri rumah pada masa itu menyediakan sup lain: kalya ikan pada air garam timun, botvinia dengan daun bit, okroshka di kvass.

Bubur juga merupakan hidangan harian. Mereka dimasak dari kacang polong, soba, gandum atau barli. Dihidangkan secara berasingan dan dengan daging, ikan, sayur-sayuran, cendawan. Daripada pencuci mulut, bubur dengan susu dan beri liar sering berada di atas meja..

Sayur-sayuran, cendawan dan beri terdiri daripada sebahagian besar masakan Rusia Tengah. Mereka dimakan segar dan disiapkan untuk musim sejuk dengan pelbagai cara. Sehingga kentang muncul pada abad ke-18, lobak adalah sayur utama di meja Rusia Tengah. Ia dimakan mentah, direbus dan dibakar dalam oven, dikeringkan atau diperam selama musim sejuk bersama kubis. Bahagian atas sayur akar ini ditambahkan ke sup.

Terdapat sedikit gula-gula di Rusia tengah. Beri liar segar, epal bakar dengan madu atau roti halia paling sering digunakan sebagai pencuci mulut. "Buah-buahan manisan" yang tidak biasa dibuat dari timun dan wortel: mereka direbus dalam madu dalam mandian wap sehingga sayur menjadi lut. Kami mencucinya dengan teh atau ramuan herba. Pada musim panas mereka lebih suka kvass sejuk daripada minuman, pada musim sejuk mereka menyediakan sbiten pemanasan dari madu, air dan rempah.

  • 7 jenama gastronomi Rusia pra-revolusi
  • 7 jenama gastronomi USSR
  • Rusia Asal: Nivkhs

Utara Rusia: sup ikan kod, kozh dan ikan pomor

Oleh kerana musim sejuk yang keras dan musim panas yang sejuk di Utara Rusia, tidak banyak sayur-sayuran, cendawan dan buah beri seperti di jalan tengah. Hidangan utama di sini adalah ikan, terutama ikan kod: dipercayai bahawa ia boleh dimakan setiap hari dan tidak pernah membosankan.

Untuk masa yang lama, Pomors memakan ikan beku mentah, memotongnya menjadi kepingan nipis dan mencelupkannya ke dalam garam. Hidangan ini dipanggil stroganina. Tetapi lebih kerap ikan itu dimasak dengan cara yang berbeza: navaga digoreng, ikan kod dan haddock dibakar atau direbus, bau itu diasinkan. Salah satu hidangan yang popular adalah ikan kod dengan keju kotej. Ikan itu pertama kali direbus atau digoreng dalam kepingan yang terpisah, kemudian diletakkan di atas lapisan bawang cincang, ditutup dengan keju kotej parut dengan minyak sayuran dan dikirim ke oven.

Hidangan masakan utara yang paling terkenal adalah sup ikan Pomor. Ia selalu dimasak dari ikan yang baru ditangkap. Susu, bawang dan rempah ditambahkan ke dalam kaldu: daun salam, lada hitam, jus lemon. Rempah-rempah ini dibawa ke sini oleh pedagang Inggeris, jadi Pomors belajar menggunakannya lebih awal daripada penduduk Rusia yang lain. Kulebyaka terbuka secara tradisional disajikan di telinga. Pada hari bekerja, nyonya rumah Pomor membakar roti atau cendawan dalam adunan, dan pada hari cuti mereka meletakkan "tukang ikan merah" di atas meja - pai dengan salmon, chum salmon atau pink salmon.

Walaupun terdapat banyak pai, roti itu sendiri jarang dimakan di bahagian ini. Susah menanam bijirin dalam iklim yang keras, dan mahal untuk dibeli. The Pomors mempunyai pepatah: "Kekurangan ikan lebih buruk daripada kekurangan roti".

Jenis daging utama di meja Pomor adalah daging rusa. Ia digoreng, dibakar, ditambahkan ke sup, dikeringkan untuk musim sejuk. Sos lingonberry, cranberry, cloudberry atau rosehip sering disajikan dengan daging. Mereka dipanggil "Volozhi". Sos ini bukan sahaja menjadikan hidangan lebih enak, tetapi juga berfungsi sebagai sumber vitamin, diselamatkan dari selsema dan kudis. Jeli panas pekat - kyozh disediakan dari jus beri. Segala ramuan dan rempah yang ada ditambahkan ke dalamnya..

Masakan Siberia: ladu, shangi dan teh

Seperti orang utara, ikan adalah salah satu hidangan utama di Siberia. Benar, di bahagian ini varieti lain lebih disukai: sturgeon, salmon, whitefish. Beberapa spesies sama sekali tidak dianggap sebagai ikan. Nalimov diberikan kepada anjing, dan babi diberi bream dan ides.

Ikan juga dimasak dengan cara yang berbeza daripada di Utara. Omul, ikan putih, muksun atau nelma diasinkan, jenis lain dibakar dalam krim masam, diisi dengan bubur dengan cendawan dan bawang, dikeringkan di udara atau di dalam ketuhar. Dari ikan masin ringan, tugunok kecil sangat dihargai: jika dimasak dengan betul, maka baunya timun segar. Pada abad ke-19, ia dipanggil Sosva herring dan dihantar ke St Petersburg - ke meja kekaisaran dan ke restoran metropolitan terbaik. Ikan mula merokok hanya pada abad ke-19.

Hidangan daging yang paling popular di Siberia adalah ladu. Untuk pengisiannya, beberapa jenis daging biasanya dicampurkan: ayam, daging lembu, daging babi, daging rusa atau rusa. Doh diuli bukan di dalam air, tetapi di dalam teh, sehingga ladu beku disimpan lebih lama dan tetap berair. Mereka sering dibawa bersama mereka di jalan untuk memasak dengan cepat di atas api atau langsung di samovar..

Roti adalah bahagian wajib dari makanan Siberia. Sehingga abad ke-17, ia dibawa dari luar Ural, kemudian mereka mula mengembangkannya sendiri. Selain roti, pastri lain juga disajikan di meja: shangi terbuka dengan isi yang sedap atau manis, dicubit di tepi lipatan, kayu sikat renyah yang digoreng dengan minyak.

Setiap hidangan diiringi oleh pesta teh. Pedagang dan orang kaya lain lebih suka teh "bunga", yang disediakan dari daun atas semak teh. Minuman ini mempunyai rasa dan aroma yang enak. Dari jenis yang lebih murah, teh "bata" tersebar luas: teh itu dijual di jubin yang ditekan..

Timur Jauh: pyan-se, hyo dan rumput laut

Tidak ada masakan tradisional Rusia yang mempunyai makanan laut yang banyak seperti di Timur Jauh. Di pantai Pasifik, tidak hanya banyak jenis ikan dan kaviar, tetapi juga kepiting, cumi-cumi, gurita, kerang, dimakan. Peneroka Rusia pertama meminjam resipi untuk hidangan dari masyarakat Timur Jauh: Nivkhs, Udege, Evenk. Mereka belajar cara memasak ikan kering Sitmi, yang mereka makan dengan lingonberi dan bawang putih liar, daging rusa merah panggang dan permainan lain di atas api, dan pucuk pakis yang dimakan garam untuk musim sejuk..

Pada akhir abad ke-19, petani dari wilayah Ukraine menetap di Timur Jauh. Mereka menyimpan resipi masakan tradisional mereka, tetapi mengubahnya untuk keadaan hidup yang baru. Beginilah munculnya borscht rumput laut, sup ikan salmon, ladu sotong dan hidangan lain, yang tidak biasa di seluruh Rusia..

Tradisi masakan Primorye juga dipengaruhi oleh masakan negara jiran - China, Korea, Jepun. Hidangan yang paling popular di Timur Jauh adalah ikan hyo Korea yang diasinkan dalam cuka, kebab ayam yakitori Jepun, pai pyan-se Korea, yang dimasak dalam mandian wap. Pai semacam itu boleh berisi - daging, sayur atau manis..

Ural: echpochmak, gruzdyanka dan posekunchiki

Masakan Ural selalu terkenal dengan banyak pastri. Di sekitar Yekaterinburg dan Perm, mereka memasak ladu kecil, pai-pai. Nama mereka berasal dari kata "potong" - potong halus: ini adalah bagaimana daging dipotong untuk diisi. Di wilayah Orenburg "raja pai" disebut kurnik, yang sering disajikan pada majlis perkahwinan. Berbagai jenis daging, cendawan, telur, sauerkraut digunakan untuk mengisi pai seperti itu. Lapisan tambalan yang berbeza dipisahkan oleh penkek tipis. Setiap keluarga mempunyai resipi kurnik sendiri, yang diturunkan dari generasi ke generasi..

Ural adalah wilayah multinasional, jadi tradisi kuliner dari pelbagai bangsa dicampur di sini. Penduduk Rusia telah belajar cara memasak beshbarmak Turki - hidangan rebusan dan kepingan adunan. Anak domba dimasukkan ke dalamnya, seperti biasa di antara Bashkir, atau daging sapi dan kentang, seperti di antara orang Kazakh. Tatar mengadopsi resipi pai echpochmak dengan daging, bawang dan kentang. Pengisian untuknya tidak disediakan terlebih dahulu, tetapi dimasukkan ke dalam adunan mentah.

Cendawan adalah produk popular lain dalam masakan Ural. Mereka digoreng dengan bawang dan dimakan sebagai hidangan berasingan, ditambahkan untuk mengisi pai dan ladu, disajikan dengan bubur dan daging, dikeringkan dan asin untuk musim sejuk. Suri rumah Ural sering memasak sup gruzdyanka dengan cendawan hutan segar atau masin. Walaupun namanya, tidak hanya cendawan susu dimasukkan ke dalam piring seperti itu, tetapi juga chanterelles, cendawan aspen, cendawan madu, russula - cendawan apa pun yang terdapat di hutan terdekat.

Wilayah Volga: kulaga, pilaf dan strudel

Masyarakat Rusia yang berbeza tinggal di tebing Volga: Chuvash, Tatar, gunung dan padang rumput Mari, Erzya, Moksha. Masing-masing dari mereka telah mengekalkan tradisi kuliner kuno, yang secara perlahan-lahan diterapkan oleh orang Rusia. Beberapa resipi disalurkan dari satu dapur ke dapur lain dalam bentuk asalnya, yang lain menggantikan beberapa produk atau kaedah memasak dengan yang lebih biasa..

Banyak jenis sup kubis dan bubur, hidangan dari ikan sungai rebus atau panggang, sayur-sayuran dan beri liar telah dipelihara dari tradisi masakan Rusia Tengah di wilayah ini. Sup susu sejuk disiapkan dari raspberry, blueberry dan stroberi, viburnum dan ceri burung ditambahkan ke isi pai atau kulagu hidangan manis panas.

Hidangan utama Mari adalah sup dan bijirin. Di dalam sup kubis dan bukannya kubis, mereka sering memasukkan whitewash, sorrel, jelatang atau ramuan lain. Sup disediakan dengan ikan atau daging, kentang, viburnum, cendawan ditambahkan ke dalamnya. Mari goreng penkek dari kentang dan kacang polong, serupa dengan penkek Belarus.

Pai dengan pelbagai isian, beshbarmak, pilaf terkenal dari masakan Tatar di wilayah Volga. Secara tradisional mereka disiapkan dengan daging kelinci, domba atau kuda. Tatar Muslim tidak makan daging babi. Walau bagaimanapun, resipi untuk hidangan ini dengan daging babi, daging lembu dan ayam segera muncul dalam masakan Rusia. Rempah dan perasa, kecuali dill, pasli dan bawang, hampir tidak pernah digunakan di wilayah Volga.

Pada separuh kedua abad ke-18, penempatan Jerman muncul di wilayah Volga. Mereka mengikuti tradisi masakan mereka sendiri. Suri rumah Jerman menyediakan kentang tumbuk dan daging babi, ladu doh dan sup mi ayam. Sosej buatan sendiri dan angsa panggang selalu disajikan di meja perayaan. Tidak seperti orang lain di wilayah Volga, orang Jerman minum banyak kopi, kadang-kadang menggantinya dengan pengganti yang dibuat dari chicory atau bijirin..

Selatan Rusia: Kuban borsch, dolma, shashlik

Tradisi kuliner Kuban menjadi asas masakan Rusia Selatan. Di tanah yang subur, bijirin, kentang, pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan yang hampir tidak ada di wilayah lain tumbuh dengan banyak: terung, bit borsch, aprikot, pic, anggur. Oleh itu, meja Kuban selalu mempunyai banyak hidangan sayur. Tomato segar, timun atau lobak disajikan sebagai pembuka selera daging, bubur dimasak dari labu, roti kubis disediakan dari daun kubis dan pengisian daging. Kemudian, suri rumah Kuban menggunakan dolma dari masakan Kaukasia, di mana daging itu dibungkus dengan daun anggur.

Resipi lain berasal dari Kaukasus ke Selatan Rusia. Tidak seperti kawasan lain, di sini daging, ikan, sayur-sayuran sering dimasak di atas api terbuka. Shish kebab telah menjadi salah satu hidangan paling popular. Ia disajikan dengan sayur-sayuran segar, bawang, lavash nipis, yang dibakar mengikut resipi Armenia. Orang-orang Muslim di Kaukasus paling sering memasak shashlik domba. Di Kuban, ia diganti dengan daging babi, daging lembu, dan kadang-kadang ayam. Terung, cendawan, tomato, paprika digoreng bersama daging pada lidi. Secara tradisional, hidangan daging dilengkapi dengan sos Caucasian pedas: tkemali Georgia dari plum ceri masam, chakhokhbili dengan banyak bawang, adjika dengan lada panas dan herba cincang.

Kubis, borscht, ladu dengan isian yang berbeza muncul di Kuban dari masakan Ukraine. Banyak bit selalu dimasukkan ke dalam borsch Rusia Tengah, dan kadang-kadang jus bit ditambahkan untuk menjadikan hidangan menjadi warna merah yang kaya. Di Kuban, sayur ini sama sekali tidak dapat ditambahkan, dan borscht "betul" berwarna oren terang: tomato dan lada manis memberikan warna.