Tumbuk hijau

Kacang hijau (hijau) adalah tahunan keriting herba milik keluarga kekacang (Fabaceae). Ketinggian batangnya hingga satu setengah meter. Warna batang muda berwarna hijau ungu, pada saat penuaian mereka menjadi kuning-coklat, rapuh. Daun lebar berbentuk bujur. Kacang masak dalam bentuk kacang yang panjang dan sempit (hingga 10 cm). Terdapat pelbagai jenis. Tanah air tanaman penyayang panas ini adalah kawasan tropika di India, bersempadan dengan Myanmar. Di sini kacang hijau seperti kacang hijau dikenali sebagai mung dal, perkataan Hindi yang kembali ke konsonan nama Sanskrit mudga. Di zon tropika, kacang dituai dua kali setahun..


Kini kacang hijau tersebar luas di Nepal, Pakistan, Bangladesh dan negara-negara Asia Tenggara. Tanaman ini popular di China, Indonesia, juga ditanam di Turki, Maghribi, Libya, di negara-negara Mediterania Eropah, di selatan AS dan di Australia.
Kawasan besar ditanam dengan kacang hijau di wilayah Fengshan China. Ini membolehkan China bersaing dengan pemimpin penanaman kacang hijau - India (40% pengeluaran dunia). Pengeksport utama dunia juga termasuk Myanmar, Tanzania, Mesir, Indonesia, Thailand. Namun, jumlah hasil tahunan kacang hijau adalah kecil, tidak melebihi 4 juta tan..

Fakta menarik

Dari India ke Maghribi

Pengembara dan penulis Arab Ibnu Batutta, yang mengunjungi semua negara di dunia Islam yang luas dan tidak hanya pada abad XIV, menerangkan pelbagai hidangan kacang hijau, nasi dan sayur-sayuran yang dia dapat berpeluang untuk dicicipi di India, Maghribi, Mesir, Sudan, Afghanistan, Syria, Parsi, Arab. Dia menyatakan bahawa kacang hijau memulihkan kekuatan dengan sempurna setelah perjalanan panjang kafilah. Kacang keras ini disimpan dengan baik, dan stok kacang hijau telah menemani Batutta dalam perjalanan laut panjang..

Mash dalam Perubatan Cina

Ensiklopedia Tiongkok lima puluh dua jilid Tumbuhan Ubat Dinasti Ming (abad ke-16), menerangkan resipi rebusan dan tincture, penyembuhan hidangan dari kacang hijau. Dalam perubatan tradisional Cina, mereka dicirikan sebagai bahan manis dan sejuk dan dianggap bermanfaat untuk gangguan darah. Semua bahagian tanaman mempunyai sifat terapeutik - biji utuh dan cengkerang, batang, batang, biji bercambah.
Penyelidikan moden membuktikan bahawa kacang ini menurunkan kadar kolesterol dan membuang toksin berbahaya dari badan. Sains rasmi telah mengesahkan sifat perubatan kacang hijau yang telah lama diketahui oleh penyembuh di China dan negara-negara lain di Timur dengan tradisi perubatan kuno..

Komposisi kimia

Kacang masak kaya dengan protein, karbohidrat, serat, asid lemak tak jenuh, kumarin, yang memberikan kacang kering segar aroma kering. Ia mengandungi vitamin C (asid askorbik), E (tokoferol), vitamin K. Vitamin kumpulan B banyak dilambangkan: tiamin (B1); riboflavin (B2); asid pantotenik (B5); piridoksin (B6); asid folik (B9).
Kacang mengandungi banyak kalium dan kalsium, mangan dan fosforus, serta magnesium, zink, besi.

Aplikasi dalam masakan dunia

Mung digunakan sebagai ramuan dalam hidangan tanpa lemak, masin, pedas dan manis, roti bakar, isi. Batang dan bunga muda tumbuhan boleh dimakan. Pakar kuliner dari pelbagai negara memanggil kacang hijau dengan cara mereka sendiri. Sebagai contoh, dalam masakan India, kacang hijau muda ini dipanggil Moong Dal..
Di wilayah selatan India, kacang yang direndam pada waktu malam digiling pada waktu pagi menjadi pasta pekat dengan halia, garam, kemudian nyonya rumah menggoreng pancake dari jisim ini dan menghidangkannya untuk sarapan, disertai dengan yogurt.


Sup tebal disediakan dari kacang hijau, dibumbui dengan ghee, asafoetida, daun salam, biji jintan, halia, ketumbar, kunyit dan rempah lain.
Suri rumah Uzbekistan dan Tajik akan memanjakan anda dengan sup kacang dengan daging rebus - mash-khurda, menggabungkan kacang dengan nasi, kambing dan aprikot kering masam. Mereka juga memasak bubur mash-kichiri..


Hidangan ini dipinjam dari masakan India Ayurveda, tetapi hanya di India kichari makanan vegetarian: ia adalah rebusan nasi pedas dengan mung dal (tumbuk). Kithari merebak ke seluruh Asia Tengah setelah penaklukan orang-orang Mughal. Dari dokumen abad XVI. diketahui bahawa tujuh jenis hidangan ini disajikan di meja imperial. Kichari yang dimasak mengikut resipi khas berfungsi sebagai hiasan meja semasa percutian India.


Di Indonesia, mung disebut Kacang hijau, yang berarti kacang hijau. Di kawasan tropika ini, kacang hijau adalah salah satu makanan terpenting kedua selepas makanan pokok, beras. Di pulau Jawa, anda boleh mencuba kuih bulat onde-onde yang diisi dengan pasta kacang hijau rebus.
Dalam masakan Cina, banyak hidangan disediakan dari kacang hijau, kacang direbus dalam sup, digoreng, dibakar, mereka berfungsi sebagai pengisi ladu bakpao stim.

Bihun telus

Di seberang rantau Asia Tenggara, mi nipis dan telus dibuat dari kacang hijau. Ia biasanya dijual tikar dalam bentuk sarang burung. Dengan sendirinya, bihun ini tidak mempunyai rasa, tetapi menyerap aroma kaldu dan rempah dengan sempurna. "Sarang" seperti itu, direbus dalam kaldu udang dengan rempah, diisi dengan dadih tauhu, udang dan ketam, dan makanan lain.
Di Filipina, bihun jernih disebut sotangon. Pada kesempatan istimewa, ia digoreng dengan minyak, kemudian direbus dan hidangan perayaan eponim dengan potongan ayam dan cendawan disediakan. Di Jepun, ia digunakan dalam sup yang indah..

pencuci mulut

Masha puree berfungsi sebagai ramuan utama dalam pencuci mulut tebal - mousses, jeli, ais krim. Kuki, pai, dan gula-gula lain dibakar dari tepung kacang hijau kering tanah..

Penyembuhan sifat

Terdapat beberapa jenis kacang hijau: biru tua-hijau, hijau, kuning, putih dan merah. Menurut perubatan Ayurveda, kacang hijau (dengan warna cengkerang) dianggap sebagai salah satu kekacang terbaik (seperti kacang merah), ia termasuk dalam senarai makanan yang disyorkan oleh Ayurveda untuk penggunaan harian atau biasa untuk menjaga kesihatan..


Mudah dicerna, meningkatkan pencernaan, tidak menyebabkan gas dan kembung yang tidak menyenangkan apabila dimasak dengan betul. Menggalakkan pembentukan najis. Dalam kes yang sangat jarang terjadi, kulit kacang dapat mengiritasi selaput lendir jika rusak parah, tetapi dalam kes seperti itu, kacang hijau yang dikupas dapat digunakan.


Baik untuk mata, mempunyai kesan anti-demam dan mempunyai kesan yang baik pada sistem kencing.


Hidangan kacang hijau seperti kichari dan sup adalah ubat dan diresepkan sebagai terapi diet untuk pelbagai penyakit..
Kitchari, hidangan nasi, kacang hijau dan pelbagai rempah, adalah makanan yang seimbang. Ia bukan sahaja mudah diserap, menyuburkan tisu dan memberi kekuatan, tetapi juga memberi kesan pembersihan pada tubuh, melancarkan pencernaan ama (toksin). Hidangan kacang hijau diresepkan untuk menurunkan berat badan dan kegemukan. Mereka adalah sebahagian daripada program pembersihan dan digunakan untuk banyak keadaan lendir berlebihan di dalam badan, misalnya, dengan selesema. Dianjurkan untuk memasukkan kacang hijau dalam diet musim bunga untuk pencegahan penyakit lendir, khususnya - selsema, penyakit sistem bronkopulmonari. Hidangan kacang hijau disyorkan untuk hipertensi, aterosklerosis, kolesterol tinggi, diabetes mellitus.

Tepung kacang hijau digunakan untuk penjagaan kulit. Atas dasar itu, scrub dan topeng disediakan, yang mempunyai kesan pembersihan, detoksifikasi dan berkhasiat..

Cadangan:

✔ Pastikan memasukkan kacang hijau dalam makanan anda. Di Ayurveda, kekacang jenis ini termasuk dalam senarai 10 makanan paling berguna, sesuai untuk hampir semua orang dan disyorkan untuk dimakan secara berkala..

✔ Berhati-hati ketika membeli kacang hijau, terutama kacang hijau yang dikupas. Semua sifat yang disenaraikan berkaitan dengan kacang hijau. Varieti lain (kuning, putih, dll) tidak mempunyai kesan terapeutik yang ketara. Terdapat juga apa yang disebut kacang hijau - urad dal. Ia mempunyai sifat yang hampir sama - berat, mendorong kenaikan berat badan (meningkatkan tisu adiposa) dan, dengan itu, mempunyai petunjuk lain.

✔ Pastikan anda belajar memasak kekacang untuk memanfaatkannya sepenuhnya. Anda mungkin tertarik dengan artikel Mengapa Rendam Bijirin, Kekacang, Benih, dan Kacang? dan Cara Merendam Kekacang.

Mash (kacang emas atau kacang hijau)

lat. Vigna radiata

Ini adalah kacang hijau berbentuk bujur kecil, halus untuk disentuh dengan kilauan berkilau, tumbuhan keluarga kekacang.

Ramuan abadi ini ditanam pada zaman kuno oleh orang India, dan penduduk negeri ini yang menyebutnya "mung".

Tanah air bersejarah tanaman ini adalah Pakistan, India dan Bangladesh, tetapi juga ditanam pada skala industri di Indonesia, Myanmar, China, Thailand, Filipina dan seluruh kawasan subtropika..

Kacang juga dibiakkan dalam keadaan kering di beberapa negeri di Amerika dan wilayah di Eropah selatan, di mana ia dituai dalam dua peringkat: pada bulan Jun dan November, ini disebabkan oleh pematangan biji yang lambat..

Cara memilih

Anda perlu memilih pembungkusan telus supaya anda dapat memeriksa keseragaman produk (bentuk, warna). Kedutan pada kacang atau kehadiran inklusi, bintik-bintik gelap harus diperingatkan. Penting untuk memperhatikan tarikh luput.

Adalah masuk akal untuk memilih pengeluar yang "betul". Jadi, kacang hijau berkualiti tinggi adalah yang dibungkus di Tajikistan, India, Australia dan Uzbekistan. Lebih baik menolak membeli mash Cina dan Peru. Dipercayai bahawa ia ditanam di sana menggunakan teknologi agresif..

Cara menyimpan

Pada suhu bilik, kacang hijau boleh disimpan selama lebih dari satu tahun, tetapi semakin tua, semakin lama proses memasaknya, termasuk rendaman wajib. Oleh itu, berdasarkan tarikh luput pada pakej, cubalah menggunakan produk sebelum waktu ini. Dalam beg atau bekas yang cukup ketat, kacang hijau tidak mengubah kualitinya selama 2 tahun dari saat pembuatan. Simpan kacang hijau di tempat yang gelap, kering dan berventilasi baik.

Dalam memasak

Mash digunakan secara aktif dalam masakan Cina, hidangan Tajikistan, Turkmenistan, Uzbekistan, Korea, Jepun, India dan Asia Tenggara. Kacang hijau biasanya dimakan secara utuh, tumbuh, atau dikupas. Pati kacang hijau digunakan untuk menggelembung dan membuat salah satu jenis mi Cina..

Dalam masakan Cina, kacang hijau digunakan untuk pencuci mulut atau "air manis" yang sejuk atau panas. Di Indonesia, kacang terkenal sebagai pencuci mulut, bubur manis yang direbus bersama santan, gula dan halia. Mung digunakan secara aktif di India untuk menyediakan kursus pertama (contohnya sup rempah), dan juga direbus dan disajikan dengan nasi..

Dalam masakan Tajik dan Uzbekistan, hidangan mash-shavlya, atau mash-kichiri, dikenal, yaitu bubur nasi dan kacang hijau tanpa minyak dengan minyak sayur dan daging pilihan (daging sapi, domba), aprikot yang belum matang sesuai musim, pascaumba. Juga orang Uzbekistan dan Tajik menyediakan sup pekat dengan kacang ini..

Mung yang dikupas (setelah melepaskan cengkerang) memiliki rona hijau muda dan dikenal sebagai dal dalam masakan India. Ia digunakan untuk menyediakan hidangan tradisional yang disebut dhal, membuat pasta untuk mengisi, pencuci mulut dan hidangan utama masakan Ayurveda - "kichari".

Kacang hijau dianggap sebagai ramuan khas dalam masakan Asia. Kacang hijau mudah tumbuh dalam sehari (dalam keadaan yang sesuai).

Mie Funchose dibuat dari pati kacang hijau dalam masakan Cina. Ia dijual kering, sering disamarkan sebagai bihun padi atau mi. Digunakan dalam sup, hidangan goreng, salad.

Kandungan kalori kacang hijau

Kandungan kalori kacang hijau adalah 347 kalori, tetapi walaupun angka ini agak tinggi, kacang hijau dianggap sebagai produk makanan, kerana mengandung sedikit lemak. Kacang hijau yang ditanam dimasukkan ke dalam makanan mereka oleh vegetarian dan ahli makanan mentah sebagai sumber protein sayuran, mineral dan vitamin..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
23.5244.23.5empat belas347

Sifat berguna kacang hijau

Komposisi dan kehadiran nutrien

Kacang hijau adalah produk makanan berkalori tinggi yang mengandungi banyak serat, vitamin dan protein, ia dapat menggantikan daging dengan jayanya.

Sifat berguna dan perubatan

Kacang ini mempunyai sifat antitoksik dan dapat mempercepat penyembuhan pelbagai luka bakar termal, menghilangkan bahan berbahaya dari usus, dan mempunyai kesan hipolipidemik dan diuretik. Masha gruel juga dianggap sebagai ubat yang baik untuk jerawat, dermatitis dan luka kecil..

Kacang hijau dihargai kerana sifat antiseptik dan diuretiknya. Untuk masa yang lama, orang Cina telah menggunakan mung untuk detoksifikasi. Kacang dan makanan yang dibuat daripadanya membantu menurunkan kadar kolesterol. Memandangkan kacang mengandungi banyak serat, mereka disyorkan untuk digunakan untuk sembelit..

Sifat bermanfaat kacang hijau dapat mencegah perkembangan tumor, termasuk kelenjar susu, serta mengatur hormon semasa menopaus.

Mung mempunyai indeks glisemik rendah, yang membantu mengekalkan kadar gula darah normal, mencegahnya naik dengan cepat setelah makan.

Juga dalam perubatan tradisional Cina, kacang hijau disyorkan untuk keracunan, misalnya, jamur atau tumbuhan beracun, serta racun perosak dan logam berat..

Dan tauge lebih sihat. Mereka kaya dengan vitamin A, C, B dan E. Juga, biji percambahan kaya dengan zat besi, asid askorbik dan kalsium, yang mempunyai kesan positif terhadap pelbagai penyakit berjangkit dan radang: tracheitis, bronkitis, laringitis, rinitis dan sinusitis..

Gunakan dalam kosmetologi

Kerana komposisi yang bermanfaat, tauge telah menjadi terkenal dalam bidang kosmetologi. Jadi, gruel dari biji-bijian membantu menghilangkan jerawat, jerawat, luka dan lecet.

Kacang telah terbukti secara saintifik untuk meremajakan badan dengan penggunaan biasa dan melawan penuaan kulit.

Serbuk kacang kering digunakan untuk mengetatkan liang, membersihkan, melembutkan dan menyuburkan kulit. Dan topeng berdasarkan kacang ini mempromosikan peremajaan, menegangkan kontur wajah, kerutan halus, dan memberikan warna yang sihat, menjadikan kulit lembut dan halus. Kacang hijau merangsang semua proses antar sel, melindungi dari radikal bebas dan menghilangkan kulit kusam.

Penggunaan memasak

Mash banyak digunakan sebagai lauk, dan juga ditambahkan ke dalam sos, sup dan pasta. Ini menunjukkan kualitinya dengan baik dalam proses rebusan dengan daging babi, domba dan sayur-sayuran, ia juga popular sebagai hidangan bebas: kacang goreng.

Untuk hiasan, kacang, setelah direndam, direbus dengan bumbu dan rempah, menambah bawang goreng. Munga paste digunakan untuk mengisi ladu, pancake, pai, digunakan dalam penyediaan jeli, pencuci mulut dan krim.

Hidangan yang enak dan sangat enak diperoleh dengan merebus kacang dengan daging lembu dan ayam, serta dipasangkan dengan makanan laut dan kacang tanah.

Kacang dengan gula aren meninggalkan rasa yang halus, dengan halia dan bawang putih mereka menghiasi aroma hidangan, dan digabungkan dengan sayur-sayuran, kacang tanah, sos, makanan laut, ayam dan daging lembu dari daging lembu mendapat salad kelas pertama yang enak.

Terdapat dua cara paling popular untuk memasak kacang hijau:

  • Kaedah 1. Memasak. Anda mesti merendam kacang selama beberapa jam.
    Tempoh rendaman bergantung pada jangkaan anda - semakin sukar anda menginginkan kacang, semakin sedikit masa yang diperlukan untuk merendam. bergantung pada jenis, kekerasan air dan perkakas yang digunakan.
    Anda boleh menambah bawang tumis dan wortel, sayur-sayuran, beras perang, cendawan hingga kacang hijau dan musim dengan rempah panas (misalnya, serbuk cili, asafoetida, ketumbar, garam masala dan kari) - ini akan menjadikan hidangan lebih sihat dan lebih enak.
  • Kaedah 2. Percambahan. Tanaman bercambah dianggap sebagai sumber tenaga yang kuat. Semasa tumbuh-tumbuhan kacang, nilai pemakanan mereka meningkat dengan ketara. Juga, proses ini memungkinkan untuk mengurangkan kandungan fitat dalam kacang, yang menghalang penyerapan pelbagai nutrien..
    Tumbuh kacang hijau boleh dimakan sendiri, segar, dalam salad, atau dengan menggoreng minyak dengan rempah dan menambah hidangan.
    Percambahan kacang memerlukan masa 3-5 hari, di mana anda perlu menambahkan air segar ke dalamnya kerana ia menguap, membasahi kain kasa. Sebelum percambahan, paru-paru perlu disusun, dibasuh, menyingkirkan serpihan dan biji-bijian yang pecah. Kacang direndam dalam air suhu bilik semalaman. Kemudian mereka dibasuh dengan air tawar, dipindahkan ke balang, ditutup dengan kain kasa dan ditarik dengan ketat dengan tali elastik. Selepas itu, balang kacang dibalikkan dan dimasukkan ke dalam mangkuk dengan air yang dikumpulkan pada sudut 45 darjah sehingga mereka basah kuyup. Kemudian kacang dikeluarkan di tempat yang gelap dan dibasuh kerana ia kering dengan cara yang sama..
    Sebaiknya gunakan kacang hijau setelah percambahan, apabila ukuran kacang mencapai kira-kira 1 cm. Dalam bentuk ini, "potensi" mereka terungkap sepenuhnya, anda tidak perlu terlalu banyak bercambah - kacang akan menjadi coklat dan tidak terlalu enak. Pada prinsipnya, dalam kain kasa, mereka boleh disimpan di dalam peti sejuk sehingga 2 hari, tetapi lebih baik digunakan dengan segera.

Sifat berbahaya kacang hijau

Kacang hijau boleh menyebabkan reaksi intoleransi individu. Dan dengan penggunaan berlebihan oleh mereka yang mempunyai gangguan pencernaan - perut kembung dan dispepsia.

Video ini akan menunjukkan cara menanam kacang hijau dengan betul..

Kacang hijau dalam masakan Cina

Kacang hijau bukan satu-satunya dalam masakan Cina. Jenis kacang merah dan lain-lain terdapat dalam masakan Cina. Oleh itu, persoalannya ditunjukkan oleh kacang hijau. Kacang ini bukan sahaja terasa halus, tetapi juga dapat berfungsi sebagai bahagian dalam dapur, misalnya. Ini bermakna bahawa anda boleh menanam kacang hijau sendiri..

Selain rasa manis, kacang terkenal dengan teksturnya yang halus. Untuk menggunakan kacang ini untuk makanan - mereka digoreng. Seperti kekacang lain, ragam bernama bulan juga mengandungi kandungan protein yang cukup tinggi. Oleh itu, kacang disyorkan untuk dimakan sebagai makanan yang sihat dan sihat. Biji kacang ini juga banyak digunakan dalam bidang kosmetologi. Ia digunakan untuk topeng muka. Jawapan: bulan.

Kacang hijau dalam masakan Cina. Apakah nama?

Masakan Cina mempunyai banyak hidangan yang diperbuat daripada kacang soya dan kekacang lain, walaupun nasi dianggap sebagai makanan ruji di China..

Dari tiga huruf, namanya sesuai - Mash, Nut.

Tetapi ada juga nama - M U N - (kemungkinan besar, ini adalah jawapan yang tepat, kerana nama "Bulan" terdapat di laman masakan - kacang hijau Cina.

Kacang hijau dalam masakan Cina. Apakah nama?

Pendapat penulis sekali lagi berpecah belah dan saya juga ingin mengambil bahagian dalam memilih jawapan yang betul untuk soalan silang kata.

Saya percaya bahawa kacang ini disebut "MASH" (3 huruf). Wikipedia akan memberitahu kami bahawa. Kacang hijau (atau kacang hijau) adalah tanaman kekacang yang berasal dari India. Kacang kecil, hijau dan bujur.

Mash digunakan secara aktif dalam masakan Cina dan disebut lǜ dòu - kacang hijau.

Kacang hijau dalam masakan Cina

Kacang hijau, kacang hijau, kacang emas (lat.Vigna radiata) - tanaman kekacang yang berasal dari India. Kacang kecil, hijau, berbentuk bujur. Istilah "mung" berasal dari bahasa Hindi.
Kacang hijau tergolong dalam banyak spesies yang baru-baru ini tidak lagi diklasifikasikan dalam gen biologi Kacang (Phaseolus), dan dialirkan ke genus Vigna yang terpisah. Oleh itu, kadang-kadang mereka juga disebut sebagai kacang emas (Phaseolus aureus) atau Phaseolus radiatus. Semua nama ini merujuk kepada satu spesies tumbuhan..
Penggunaan memasak

Kacang hijau banyak digunakan dalam masakan Cina, di mana ia disebut lǜ dòu (secara harfiah: kacang hijau), tetapi juga dalam masakan Tajikistan, Uzbekistan, Jepun, Korea, India dan Asia Tenggara. Kacang hijau biasanya dimakan secara utuh, dikupas, atau tumbuh. Pati kacang hijau digunakan untuk menggelembung dan membuat mi khas.
Dalam masakan Uzbekistan dan Tajik, hidangan yang disebut mash-kichiri, atau shavla-mash, dikenal, yang merupakan pilaf vegetarian (atau bubur) yang terbuat dari campuran nasi dan kacang hijau tanpa minyak yang menggunakan minyak sayuran. Nama itu sendiri nampaknya berasal dari India..
Kacang yang dikupas
Biji kacang hijau (setelah mengeluarkan cengkerang hijau) berwarna hijau muda dan dikenal dalam masakan India sebagai dal, atau dhal. Dala, khususnya, digunakan untuk menyediakan hidangan tradisional India, juga disebut dhal, untuk menghasilkan pasta (sering digunakan sebagai pengisian), pencuci mulut, dan juga hidangan utama masakan Ayurveda - kichari.

Tauge
Pucuk
Kacang hijau adalah ramuan khas dalam masakan Asia. Mereka juga sering disebut sebagai tauge. Kacang hijau mudah tumbuh dalam masa 24 jam (dalam keadaan yang sesuai).

Kacang hijau (kacang hijau) adalah tanaman kekacang, yang merupakan kacang berbentuk bujur kecil yang ditutup dengan kulit hijau. Tanah air masha adalah India. Pada masa ini, kacang hijau diusahakan secara aktif di China, Thailand dan Indonesia. Kerana pematangan kacang yang lambat, tanaman biasanya dituai dua kali setahun: pada bulan Jun dan November..
Kacang hijau dihargai kerana nilai pemakanan dan khasiatnya yang tinggi..
Komposisi kacang hijau (per 100 g) adalah seperti berikut: karbohidrat - 62,6 g, lemak - 1,15 g, protein - 23,8 g, serat; vitamin kumpulan B (B6, B9, B2, B1, B3), A, C, K, E; mineral - natrium, besi, kalium, fosforus, magnesium.
Kandungan kalori kacang hijau adalah 347 kkal / 100g, tetapi walaupun kandungan kalori, kacang hijau dianggap sebagai produk makanan, kerana kandungan lemaknya rendah. Kacang hijau tumbuh dalam makanan vegetarian dan ahli makanan mentah sebagai sumber protein, vitamin dan mineral sayuran yang berharga.

Mash biasanya digunakan dalam masakan Cina, begitu juga di Burma, Sri Lanka, Thailand, Jepun, Korea, Filipina, Bangladesh, Pakistan, India, Indonesia, Vietnam, dan bahagian lain di Asia Tenggara. Pati yang diekstrak dari kacang hijau digunakan untuk membuat jeli dan mi "jernih".
Semua makanan biasanya disediakan dengan kacang kering, rebus hingga lembut. Dalam masakan Cina, kacang hijau digunakan untuk membuat pencuci mulut atau "air manis" yang disajikan panas atau sejuk. Di Indonesia, kacang hijau terkenal sebagai pencuci mulut, dalam bentuk bubur manis yang direbus bersama gula, santan dan sebilangan kecil halia. Kacang hijau banyak digunakan dalam masakan India, biasanya direbus, dikupas dan disajikan dengan nasi. Selain itu, kacang hijau sesuai dengan ayam dan daging babi, ikan dan udang..
Namun, kacang hijau tidak hanya digunakan untuk tujuan masakan, tetapi juga untuk perubatan.

Kacang emas banyak digunakan dalam masakan India, Asia Tengah dan Tenggara, Jepun dan Korea. Gourmet Cina lebih suka merebus produk keseluruhan, atau mengupas dan mengisar, kemudian reneh dengan rempah dan perasa. Kacang kecil ini dimasak selama kira-kira 40 minit tanpa direndam dan terasa seperti kacang dengan sedikit rasa kacang - ia ditambahkan ke sup atau diletakkan sebagai lauk untuk hidangan daging. Mash goreng adalah makanan ringan oriental yang hebat.

Kacang hijau hijau yang dikupas adalah bahan utama dalam pasta dhal India, yang kemudian digunakan sebagai komponen pelbagai pencuci mulut, krim dan penkek. Dhal juga terdapat dalam ais krim, minuman dan jeli, dan menurut masakan Ayurveda, pasta kacang hijau terdapat di dalam hidangan utamanya - "Kichari".

Kacang hijau dengan gula aren meninggalkan rasa manis yang mempesona, bersama halia dan bawang putih, mereka menghiasi aroma makanan, dan digabungkan dengan sayur-sayuran, sos, kacang tanah, makanan laut, daging sapi dan daging ayam dari kacang hijau, anda mendapat salad kelas pertama yang berkhasiat.

Pati kacang hijau digunakan untuk membuat satu jenis mi dan membuat jeli. Di Uzbekistan, pilaf vegetarian dari campuran kacang hijau, beras dan minyak sayuran - "mash-khurda" sangat popular..

Juga, tauge muda, yang mencapai beberapa sentimeter ketika disuling pada siang hari, dimakan - mereka dimakan bersama dengan kacang kedelai yang tumbuh.

Komposisi kacang hijau

Karbohidrat - 4.14 g

Serat makanan - 1.8 g

Vitamin dalam kacang hijau

Vitamin A - 1 mcg

Vitamin E, Alpha Tocopherol - 0.1 mcg

Vitamin K - 33 mcg

Vitamin C - 13.2 mcg

Vitamin B1 (tiamin) - 0,08 mcg

Vitamin B2 (riboflavin) - 0.12 mcg

Vitamin B5 (asid pantotenik) - 0.38 mcg

Vitamin B6 (piridoksin) - 0,09 mcg

Vitamin B9 (folat) 61 mcg

Vitamin PP (niasin) - 0,75 mcg

Vitamin PP - 1.37 mg

Vitamin B4 (Kolin) 14.4 mg

Mineral dalam kacang hijau

Mangan - 0.19 mg

Kandungan kalori kacang hijau - 312 kkal per 100 g produk.

Kacang hijau adalah produk makanan dan kalori yang tinggi yang mengandungi banyak serat, protein dan vitamin, yang berjaya menggantikan daging untuk vegetarian. Kacang hijau mempunyai sifat antitoksik dan dapat mempercepat penyembuhan luka bakar termal, menghilangkan bahan berbahaya dari usus, dan mempunyai kesan diuretik dan hipolipidemik. Biji tumbuhan yang tumbuh sangat kaya dengan asid askorbik, zat besi dan kalsium, yang mempunyai kesan yang baik terhadap penyakit berjangkit dan radang: bronkitis, tracheitis, laringitis, sinusitis dan rhinitis..

Dalam perubatan tradisional Cina, kacang hijau dianjurkan untuk keracunan makanan, misalnya, tanaman beracun atau cendawan, serta logam berat dan racun perosak. Masha gruel adalah ubat yang baik untuk jerawat, luka kecil dan dermatitis, jadi baru-baru ini persediaan kosmetik dengan penambahan tepung kacang hijau telah mulai muncul.

Bahan untuk "Sup kacang hijau dengan nota oriental"
Daging cincang - 300 g
Mash (kering) - 1 timbunan.
Tepung - 3 sudu besar. l.
Bawang mentol - 2 keping
Lobak - 2 keping
Mentega - 50 g
Kehijauan
Kunyit - 0,5 sudu kecil.
Ketumbar (tanah) - 0,5 sudu kecil.
Rempah (garam, lada)
Air (rebus, kira-kira 2 liter, anda boleh menggunakan sedikit lebih banyak)

Goreng bawang (potong setengah cincin), wortel (parut pada parut kasar) dan daging cincang dalam minyak sayuran yang dipanaskan (kira-kira 2-3 sudu besar).

Pindahkan penggorengan ke dalam periuk dan tuangkan air rebusan dari cerek.
Segera masukkan kacang hijau yang telah dibasuh dan disusun ke dalam periuk dan masak dengan api kecil.
JANGAN garam - ini penting! Apabila kacang hijau sudah masak dan pecah, anda boleh menambah garam, lada, kunyit, ketumbar.
Garam sahaja (!) Setelah biji-bijian pecah, jika tidak, jika anda menambah garam lebih awal, biji-bijian akan mengeras dan sup tidak akan berfungsi.

Cairkan 50 g mentega dalam kuali.

tumis tepung hingga keperangan

Dan segera isi sup dengan tepung goreng panas ini, siapkan sepenuhnya. Taburkan hidangan siap dengan ramuan segar.

Supnya sedap dan memuaskan. Ia boleh dihidangkan dengan sayur-sayuran segar yang dihiris, hijau atau bawang, tomato, timun, paprika, crouton.

Kacang hijau! Keajaiban yang begitu terkenal di Timur dan tidak begitu dikenali di Barat. Sayang sekali, kerana bagaimana berjuta-juta orang dapat mempelbagaikan makanan mereka. Mari ambil langkah pertama ke arah ini! Saya menghadiahkan kepada anda sup India yang paling hebat dari Mung Dala dengan sayur-sayuran! Sup yang luar biasa ini benar-benar akan menenangkan fikiran anda, dan bukan hanya dengan rasa yang luar biasa, tetapi juga dengan penampilannya dan, terutamanya, aromanya yang luar biasa - ribuan warna! Dengan semua itu, sup ini sangat sihat! Siapkan keajaiban ini untuk keluarga anda, dan mereka pasti akan mengucapkan terima kasih banyak.!
Bahan-bahan untuk "Sup India dari Mung-dal dengan sayur-sayuran (resipi video)" Air - 1.5 l Mash (atau dengan kata lain "Kacang hijau") - 3/4 tumpukan. Tomato - 1 keping Kubis berwarna - 1/2 keping lada Bulgaria - 1 keping Wortel - 1 keping Kentang - 1 keping Bawang - 1 keping Mentega - 2 sudu besar. l Hijau (segar: bawang, dill, pasli) - 1 tandan Garam - 1 sudu besar. l Rempah
Saya memutuskan untuk menyenaraikan rempah itu secara berasingan. Jangan risau.
Sekiranya anda tidak mempunyai rempah, jangan tambahnya..

Lada hitam - 1/2 sudu kecil.
Lada putih - 1/2 sudu kecil.
Ketumbar - 1 sudu kecil.
Jintan (Zira) - 1 sudu kecil.
Asafoetida - 1/2 sudu kecil.
Kunyit - 1 sudu kecil.
Saffron - 1/3 sudu kecil.
Daun bay - 3 pcs.
Jintan - 1/2 sudu kecil.
Kayu manis - 1/2 sudu kecil.
Cengkih - 5 keping.
Kapulaga - 1/3 sudu kecil.
Amchur -1/2 sudu kecil.
Cili tanah - 1/3 sudu kecil.
Biji Mustard Hitam - 1/2 sudu kecil.
Sesame (Sesame) - 1/2 sudu kecil.
Kalindzhi (Chernushka) - 1/2 sudu kecil.
Pala (tanah) - 1/2 sudu kecil.

Resipi sup yang enak ini cukup mudah, walaupun kelihatannya rumit pada pandangan pertama..

1. Potong sayur menjadi kiub.
2. Kami mencuci kacang hijau.
3. Campurkan rempah (kecuali Jintan, Asafoetida, Mustard Hitam, Wijen dan Kalindzhi).
4. Didihkan air dan buang semua yang ada di dalamnya.
5. Masak lebih kurang satu jam (hingga kacang hijau lembut).
6. Cairkan mentega dalam kuali kecil.
7. Cincang bawang halus dan masukkan ke dalam minyak yang telah dipanaskan.
8. Kami menggoreng selama beberapa minit, tanpa membawa kerak emas.
9. Campurkan Kumin, Asafoetida, Mustard Hitam, Sesame dan Kalindzhi dan masukkan ke dalam busur.
10. Goreng lebih kurang satu minit, kacau selalu.
11. Masukkan semuanya ke dalam sup siap, kacau.
12. Masukkan 1 sudu besar. garam, campurkan.
13. Cincang hijau.
14. Proseskan sup dengan pengisar rendaman hingga sebati.
15. Masukkan sayur ke sup yang telah siap dan gaul.
Hidangkan panas dengan krim masam atau yogurt.

Sup hebat kami sudah siap!
Semua kebahagiaan dan kesihatan!
Nikmati hidangan anda!

Tumbuk dengan bayam dan lada bel
Bahan-bahan untuk Mash dengan Bayam dan Paprika
Mash - 1/2 timbunan.
Bayam (segar, sekumpulan besar) - 200 g
Bawang mentol - 1 keping
Bawang putih - 2 gigi.
Lada manis (saiz sederhana) - 2 keping
Halia (segar, sekeping 2 cm)
Jintan - 1/2 sudu kecil.
Ketumbar (kering, kacang merah) - 1 sudu kecil.
Pala (secubit)
Lada cili (secukup rasa)
Minyak sayur - 2 sudu besar. l.
Lemon (jus) - 1/2 pc
Urutkan tumbuk, bilas dan masak hingga lembut.

Jintan, ketumbar, cabai sehingga sebati, masukkan secubit pala.

Potong lada manis menjadi setengah cincin.

Potong bawang menjadi setengah cincin, potong bawang putih dan halia menjadi kepingan.

Urutkan bayam, bilas, angkat tangkai daun tebal.

Panaskan rempah dalam kuali yang kering dan dipanaskan dengan baik. Kemudian masukkan minyak dan goreng bawang, bawang putih dan halia (sehingga bawang telus).

Masukkan lada manis, goreng bersama selama beberapa minit lagi.

Masukkan daun bayam, tutup kuali dan masak selama 2-3 minit.

Taburkan bayam dengan jus setengah lemon, kacau.

Masukkan kacang hijau yang telah dimasak dan gaul rata.

Hidangkan panas atau sejuk.

Mashhurda
Penerangan: Sup Uzbekistan dengan tumbuk dan nasi. Ternyata sangat tebal, aromatik dan sangat memuaskan. Sangat memanaskan badan. Musim sejuk yang sejuk ini sangat penting.
Bahan-bahan untuk "Mashhurd"
Daging sapi (pulpa) - 500 g
Mash - 150 g
Nasi - 80 g
Lobak (1 pc. Saiz sederhana) - 150 g
Bawang (1 pc. Saiz sederhana) - 100 g
Saderi akar (pilihan) - 50 g
Kentang (2 keping saiz sederhana) - 200 g
Pudina (kering) - 1/2 sudu kecil.
Kunyit - 1/2 sudu kecil.
Rempah (garam, lada, secukup rasa)
Pala (tanah, secukup rasa)
Air - 3 l
Daun bay
Minyak sayur (atau ghee, untuk menggoreng)
Susu (masam, pilihan, untuk hidangan)
Hijau (untuk hidangan)
Bawang hijau (untuk hidangan)
Basuh daging lembu, masukkan ke dalam periuk, tuangkan air sejuk dan masak. Keluarkan daging siap, potong. Terikan kuahnya, kembalikan daging ke dalamnya dan masukkan kembali ke api. Tuangkan cendawan yang telah dicuci ke dalam kuah mendidih dan masak sehingga kacang hijau pecah.

Semasa kacang hijau sedang memasak, sediakan makanan lain. Kupas bawang, wortel dan saderi. Potong bawang, potong wortel dan saderi menjadi kepingan. Bilas nasi.

Cairkan sesudu ghee dalam kuali atau panaskan beberapa sudu minyak sayuran. Goreng bawang hingga kekuningan.

Masukkan wortel dan saderi dan reneh hingga lembut.

Semasa kacang hijau dimasak, tuangkan beras yang telah dibasuh ke dalam sup, didihkan, masukkan goreng dan kentang, potong kecil. Didihkan dan perasakan dengan garam. Masak selama 15 minit.

Masukkan rempah dan daun salam. Masak hingga lembut. Keluarkan Lavrushka.

Semasa menghidangkan, bumbui sup dengan susu masam, taburkan dengan ramuan dan bawang hijau.

Kami mencuba dua pilihan: dengan dan tanpa susu masam. Saya menyukai kedua-dua pilihan. Sertai kami. Nikmati hidangan anda!

Hancurkan dengan daun bawang dan tomato kering
Bahan-bahan untuk Mash dengan daun bawang dan tomato kering
Mash - 1/2 timbunan.
Daun - 70 g
Lobak (kecil) - 1 pc
Bawang putih - 1 gigi.
Tomato kering - 4 bahagian.
Minyak sayur - 2 sudu besar. l.
Perasa (ramuan Provencal)
Garam
Lada hitam
Pasli
Pertama, anda perlu merendam kacang hijau sekurang-kurangnya 2 jam. Dan kemudian rebus hingga lembut. Tiriskan air. Saya merendam kacang hijau selama 4 jam, dan ia mendidih kira-kira 20 minit. Pastikan kacang tidak mendidih - kita memerlukannya sepenuhnya.

Daun perlu dipotong menjadi cincin, wortel - parut.

Potong bawang dengan pisau.

Tomato yang dijemur dipotong menjadi kepingan.

Tuangkan minyak sayuran ke dalam kuali, goreng bawang dan bawang putih di dalamnya, masukkan wortel setelah beberapa minit. Selepas beberapa minit lagi, masukkan tomato yang telah dijemur ke dalam loyang. Musim dengan garam, lada dan secubit ramuan Provencal. Selepas satu minit, masukkan kacang hijau, panaskan.

Susun kacang hijau yang hangat di antara mangkuk dan taburkan dengan pasli di atasnya.

Potongan kacang hijau
Bahan untuk "Kacang kacang hijau"
Mash (rendam dalam air semalaman) - 1 timbunan.
Nasi (rebus, 1: 1 dengan tumbuk yang direndam)
Lobak (sederhana, parut pada parut kasar) - 1 pc
Jintan (biji, anda boleh 1 sudu kecil, secukupnya) - 2 sudu kecil.
Ketumbar - 1 sudu kecil.
Rempah (Asafoetida, jika ada) - 1 sudu kecil.
Hijau (saya mempunyai dill, untuk taburkan) - 2 sudu besar. l.
Minyak sayur (untuk menggoreng)
Mash direndam semalaman dalam air sejuk, kisar dalam pengisar.

Parut wortel pada parut kasar.
Nasi rebus, kisar juga dalam pengisar,
masak rempah.
Campurkan tumbuk dengan nasi.
Goreng semua rempah selama 2 minit.
Masukkan wortel ke rempah dan goreng selama 3-4 minit lagi.
Kacau tumbuk dengan beras sehingga sebati,
tambah wortel dengan rempah ke bijirin dan campurkan;
daging cincang sudah siap!
Bentuk potongan dari daging cincang dan goreng minyak di kedua-dua belah pihak hingga coklat keemasan.
Taburkan potongan kecil dengan ramuan cincang halus, dan. SELESAI. NIKMATI HIDANGAN ANDA.

Kichari
Huraian: India. Ingatlah, Hippocrates berkata "Makanan anda harus menjadi ubat penyembuh, dan ubat anda harus menjadi makanan," dan oleh itu, ini tepat menggambarkan pendekatan orang Hindu terhadap makanan. Lagipun, makanan, menurut Ayurveda (Ayurveda adalah ilmu kehidupan, sistem penyembuhan tubuh India di semua peringkat) tidak hanya menyuburkan tubuh kasar, tetapi juga minda dan tubuh kita yang halus. Tetapi saya akan membincangkan hal ini dengan lebih terperinci pada akhirnya, dan sekarang kita akan menyiapkan kichari. Kichari adalah sup pekat yang dibuat dari nasi dan kacang hijau sekam, hidangan utama masakan Ayurveda. Dipercayai bahawa ia seimbang dari segi protein, sesuai untuk semua orang, tanpa pengecualian, dan terutama untuk hari puasa dan pada hari-hari prosedur pembersihan, seperti panchakarma. Hidangannya juga enak kerana set rempah-rempah boleh berbeza-beza mengikut citarasa dan ketetapan anda (dosha). Secara umum, masakan India tidak dapat difikirkan tanpa rempah; spesies diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai sesuatu yang patut dikagumi. Dan ini pasti, kerana dengan menambahkan rempah, kita tidak hanya dapat mengubah rasa hidangan, tetapi juga mempunyai kesan penyembuhan yang diinginkan pada tubuh..

Bahan untuk "Kithari"
Nasi (basmati) - 1 timbunan.
Mash (cengkerang, atau lentil merah) - 0.5 timbunan.
Air - 6 timbunan.
Ghee (ghee, minyak sayuran semasa berpuasa) - 3 sudu besar. l.
Cengkih - 2 keping
Kayu manis (keseluruhan, sentimeter) - 1
Kari (daun) - 3 keping
Mustard (hitam) - 1 sudu kecil.
Kunyit - 0,5 sudu kecil.
Garam - 1 sudu besar l.

Keistimewaan utama masakan India dalam memasak adalah menggoreng rempah dalam minyak. Menggoreng membantu mengungkapkan rasa rempah - dengan mengeluarkan minyak pati dan menepis minyak asas (minyak ghee atau bijan) dengan mereka. Peraturan - dalam minyak panas, rempah-rempah pertama digoreng, kemudian digiling dan segar, seperti halia, bawang putih, cili.

Bilas beras dan kacang hijau ke dalam air sehingga air menjadi jernih. Buangkan colander. Panaskan minyak di dalam kuali atau periuk berdinding tebal, tambahkan kayu manis, cengkih, biji sawi hitam, ketika sawi mulai berkerut, masukkan daun kari dan kunyit, campurkan.

Masukkan beras dengan tumbuk, campurkan, tambah air dan garam. Didihkan, tutup api, tutup dengan penutup.

Ini sangat mudah - kichari, setelah 20 - 25 minit, anda selesai!
Untuk hari puasa, hidangan itu dimakan semasa disediakan. Pada semua hari yang lain, hidangan itu dituangkan dengan banyak dengan jus kapur, ditaburkan dengan ramuan dan dimakan dengan "roti" India dari puri, chapati, nan atau parathi.

Sekiranya seseorang itu beriman, sebelum dia sendiri memakan makanan ini, dia akan menyerahkan sebahagiannya ke mezbah dan mempersembahkannya kepada Tuhan untuk diterangi. Makanan yang diterangi seperti itu, di India, disebut prasadam. Dan yang paling penting, makanan seperti itu harus dimasak dengan penuh kasih sayang, doa dan tidak terasa semasa memasak, kerana Tuhan harus mencubanya terlebih dahulu.

Kacang hijau

Tanaman kekacang - kacang hijau - berasal dari India. Kacang bujur hijau kecil baru-baru ini dipindahkan dari biji genus ke genus Vigna yang berkait rapat. Walaupun terdapat pembahagian ini, banyak yang menganggap kacang hijau sebagai variasi pada kacang..

Tanaman kekacang - kacang hijau - berasal dari India. Kacang bujur hijau kecil baru-baru ini dipindahkan dari biji genus ke genus Vigna yang berkait rapat. Walaupun terdapat pembahagian ini, banyak yang menganggap kacang hijau sebagai salah satu jenis kacang, dan dalam beberapa cara ia betul..

Kacang hijau telah mendapat populariti tertentu dalam masakan India. Ia digunakan untuk menyediakan hidangan Ayuverda utama - kichri (kichari). Ini adalah hidangan vegetarian pedas, campuran nasi rebus dengan kacang hijau dan rempah goreng, kadang-kadang dengan sayur-sayuran. Di India, ia digunakan secara aktif untuk sup, termasuk yang manis, dan mereka juga menyediakan rebusan, perasa dengan rempah-rempah tempatan, dan menambahkan kelapa parut. Rendam kacang hijau selama 6-12 jam, kemudian gosokkan ke dalam pasta bersama halia dan garam, mereka digoreng seperti pancake untuk sarapan. Gabungan kacang hijau dan halia umumnya cukup popular.

Kacang hijau juga banyak digunakan di Asia. Di sana mereka dipanggil "kacang hijau" dan disiapkan di China, Jepun, Korea dan negara-negara lain di Asia Tenggara. Makan keseluruhan, cengkerang, atau tumbuh. Di China, pati kacang hijau digunakan untuk pengeluaran gel dan funchose. Ais krim dan minuman disediakan dengannya, dan kue bulan Cina dan ladu nasi diisi dengan pasta kacang hijau. Di Jepun, kacang hijau digunakan untuk membuat bihun kekacang dan tumbuh untuk menghasilkan anak benih kekacang. Di Filipina, rebus dengan udang dan ikan atau ayam dan daging babi. Di Indonesia, kacang hijau adalah makanan yang popular untuk kek.

Mereka juga menyukai kacang hijau di Asia Tengah. Sebagai contoh, mashhurda adalah salah satu sup yang paling terkenal di Uzbekistan. Ia buatan sendiri: di restoran, kafe atau kedai teh anda hampir tidak dapat merasakannya. Mengikut ajaran para koki lama "kacang hijau suka mentega", selain nasi dan sayur-sayuran, sejumlah besar lemak ekor lemak dan kambing digunakan dalam hidangan ini..

Secara keseluruhan, kacang hijau sangat bagus untuk membuat lauk, sup, rebusan dan rebusan.

Adapun tauge, dalam masakan Cina mereka digoreng dengan bawang putih, halia dan bawang hijau, kadang-kadang dengan potongan ikan kering masin. Tumbuh mentah digunakan sebagai pengisian untuk lumpia Vietnam. Di Korea, mereka dikisar dan kemudian dicampurkan dengan minyak bijan, bawang putih dan rempah tempatan..

Mung adalah produk berkhasiat, sihat dan memuaskan. Ia kaya dengan serat, vitamin B dan fosforus. Sama seperti kacang, kacang hijau adalah sumber protein tumbuhan dan mengurangkan kolesterol darah..

Anda tidak perlu merendam kacang hijau kering. Mash dimasak selama kira-kira 40 minit dan rasanya seperti kacang dengan rasa kacang. Anda perlu garam 10 minit sebelum akhir memasak..

Untuk menanam kacang kering, tuangkan air ke atasnya. Mereka juga boleh didapati dijual, di mana mereka hanya akan disebut "tauge (tauge) kacang".

Kacang hijau adalah kekacang bebas, nenek moyang kacang dan kacang soya yang pelbagai.

Ini adalah bubur dengan mash, nasi, lemak domba dan susu masam (katyk) - sangat berjaya.

Kentang dalam sup ini bukan angka rawak. Dia bertanggungjawab di sini untuk tekstur berkrim dan.

Nasi emas dilengkapi dengan nota pedas kunyit dan fenugreek (shambhala). Ia sangat ringkas dan pantas.

Salah satu sup yang paling terkenal dan digemari di Uzbekistan. Benar, dia ada di rumah: di restoran, kafe atau.

Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa sup tradisional Uzbekistan semestinya dimasak pada goreng. Tidak sama sekali!.

Hidangan sederhana ini sangat menuntut di atas kuali - ia mesti mempunyai bahagian bawah tebal...

Memasak dalam periuk tanah liat sangat luar biasa kerana rasa dan kesederhanaannya yang luar biasa. Dan Uzbekistan.

Gula-gula Cina: kacang hijau, pulut, dan mayonis

Alkimia makanan Cina

Budaya pencuci mulut Cina berbeza dengan budaya Barat. Bun dengan daging babi kering atau salad buah dengan mayonis menyebabkan ketidaksesuaian yang baik di kalangan orang Eropah, tetapi mereka sesuai dengan idea orang Cina mengenai pencuci mulut yang lazat dan sihat. Dalam artikel "5 kategori gula-gula tradisional Cina", kami telah mengungkapkan konsep dan harapan asas dari pencuci mulut. Sudah tiba masanya untuk membincangkan contoh khas hidangan manis tradisional dan pilihan untuk menyesuaikan pencuci mulut asing dengan citarasa Cina.

Terlalu manis dan terlalu pahit

Kuki Oreo dengan rasa ais krim teh. Sumber: Mental Floss

Selalunya di China anda dapat mendengar ungkapan "甜 而不 腻", yang diterjemahkan sebagai "manis, tetapi tidak tersekat, tidak berminyak." Petunjuk utama pencuci mulut yang baik adalah rasa manis yang sederhana. Rakan-rakan Cina saya sangat terkejut apabila saya makan susu pekat atau makan sebiji coklat dengan sudu dan mengingatkan saya untuk minum secawan teh hijau untuk zeni (解 腻, jiěnì) - membuang lebihan gula dan lemak dari badan.

Oleh kerana banyak produk yang diimport tidak memenuhi kriteria rasa Cina, syarikat yang memasuki pasaran tidak selalu berjaya. Contohnya, ambil kuki jenama Kraft Foods yang terkenal di dunia - Oreo, yang dilancarkan di China pada tahun 1996 mengikut resipi Amerika yang serupa. Di Barat, terutama di Amerika Syarikat, kuki ini sangat popular dan digemari oleh kanak-kanak dan orang dewasa dari semua peringkat umur. Orang Cina tidak menyukainya, kerana kue coklat itu pahit, dan pengisian vanila kelihatan manis untuk mereka..

Selepas tinjauan, Kraft Foods memutuskan untuk mengubah resipi khusus untuk China, menjadikan pengisiannya kurang manis dan kuki menjadi kurang pahit, dengan rasa coklat yang lebih kaya. Di samping itu, rasa unik telah dibuat khusus untuk pasaran China - teh hijau, ais krim vanila, cheesecake lemon, oren mangga dan lain-lain. Dan juga, barisan wafel dan gulungan renyah telah dilancarkan (kedua-dua jenis gula-gula ini sesuai dengan kategori rasa tsui).

Menjelang tahun 2006, Oreo telah menjadi kuki terlaris di China, dan pada tahun 2016, China telah menjadi pasaran Oreo terbesar di dunia setelah Amerika Syarikat. Ini membawa kepada dua kesimpulan: pilihan rasa orang Cina sangat stabil, dan penyesuaian adalah cara terbaik untuk berjaya di Kerajaan Tengah..

Oleh itu, baru-baru ini terdapat lebih banyak kedai kopi dan kedai roti gaya Barat, serta kedai dengan produk yang diimport. Orang muda Cina mengikuti trend fesyen gastronomi dan menerapkan unsur gaya hidup Barat - sama ada kopi dan croissant untuk sarapan atau segelas wain semasa makan malam. Tetapi jika anda perhatikan dengan teliti, ternyata croissant diisi dengan kacang merah, sirap glukosa ditambahkan ke cappuccino, dan anggurnya tidak berwarna merah, tetapi Shaoxing [1]. Maksudnya, tidak kira seberapa keras orang Cina berusaha untuk menerapkan tabiat makan Barat, mereka tetap menyesuaikannya dengan diri mereka sendiri..

Pada mulanya, saya tertanya-tanya mengapa semua orang minum kopi dengan gula atau lebih suka latte berbanding espresso atau Americano. Faktanya ialah minuman yang pahit dan kaya itu tidak seimbang dengan orang Cina. Sekiranya anda menambah gula atau susu, rasa minuman akan bertambah baik..

Kukus mantou dengan gula merah dan baozi. Foto: Yulia Pashkevich

Keadaannya serupa dengan produk roti. Seperti yang kita ingat, roti tradisional Cina - mantou, roti kukus, sangat lembut dan lembut. Oleh itu, roti Barat, dengan tekstur yang padat dan kerak yang keras, tidak sesuai dengan banyak makanan di China. Cukup tidak memenuhi kategori rasa Songzhuan, iaitu, ia tidak memiliki kelembutan dan kelembutan. Oleh itu, hampir semua roti di China dipanggang baik dengan sebilangan besar agen ragi, atau menggunakan teknologi khas yang disebut tangzhong (汤 中, tāngzhōng), yang menjadikan makanan yang dipanggang sangat ringan dan lembut. Semakin enak doh, lebih sedap rasanya bagi orang Cina..

Bagi pelbagai bahan tambahan untuk roti bakar ala Barat, di sini juga orang Cina lebih suka bahan tradisional Cina - kacang merah, matcha (ж), jousun, biji wijen dan... mayonis (沙拉 酱, shālājiàng). Ya, ya, di China mayonis manis dan di kedai terdapat rak yang sama dengan jem. Salad buah dengan mayonis sangat popular - kanak-kanak menyukainya.

Goodies yang betul

Oleh itu, apa lagi yang dilakukan ibu-ibu Cina moden kepada anak-anak mereka antara makan tengah hari, sarapan pagi dan makan malam? Budaya makanan ringan Cina sangat kaya dan sering kali menggambarkan bukan sahaja keutamaan gastronomi keluarga, tetapi juga budaya rohani di kawasan tempat tinggal. Bermusim juga memainkan peranan besar - banyak makanan ringan Cina hanya tersedia pada waktu-waktu tertentu dalam setahun semasa cuti atau perayaan..

Zhimatsyu adalah makanan istimewa yang diperbuat daripada tepung pulut dan biji bijan yang digoreng dalam mentega. Sumber: 中华 食品 生意 网

Di tengah China, terutama di Beijing dan Xi'an, jimatsyu (芝麻 球, zhīma qiú, juga dikenali sebagai 煎 堆, jiānduī), makanan istimewa yang digoreng dalam mentega, bola manis yang terbuat dari tepung pulut dan biji wijen, sangat popular. Kemanisan ini sudah diketahui semasa Dinasti Tang (618-907) dan dianggap sebagai makanan istimewa. Hari ini, jimatsyu dibuat dengan pelbagai tambalan: kacang hancur, pes kacang merah, atau pes biji teratai. Orang Cina menghargai jimatsu kerana kontras tekstur - kerak rangup yang harmoni digabungkan dengan asas elastik yang likat dan pengisian yang meleleh di mulut..

Wandouhuang adalah sejenis marmalade yang terbuat dari tepung kacang atau kacang, gula dan air. Sumber: 红 动 中国

Hidangan tradisional lain yang berasal dari Beijing adalah tongkat tongkat (豌豆黄, wāndòuhuáng). Ini adalah marmalade yang dibuat dari tepung kacang atau kacang, gula dan air. Tekstur tongkat sapu yang disusun dengan baik digambarkan sebagai 入口 即 化 - "lebur di mulut". Hidangan lain yang memenuhi kriteria ini, ludougao (绿豆 糕, lǜdòugāo), adalah pai yang dibuat dari kacang hijau tumbuk, [2] gula dan mentega, sering dengan topping tumbuk. Manis ini sangat popular pada musim panas kerana dipercayai mempunyai "kesan penyejukan". Ludougao yang berkualiti harus mencair di mulut anda seperti coklat.

Pameran bilik dengan shizibing di Xian. Foto: Yulia Pashkevich

Xi'an terkenal dengan shizibing (柿子 饼, shìzi bǐng) - penkek goreng yang terbuat dari kesemak dan tepung pulut. Shizibing muncul semasa Dinasti Ming (1368-1644) dan sejak itu dianggap sebagai ciri khas Xi'an. Warna oren cerah yang manis dan lembut selalu mengasyikkan mata di rak. Hari ini mereka disiapkan tanpa tampalan dan dengan tampalan..

Shanzhagao adalah marmalade yang terbuat dari hawthorn Cina, gula dan agar-agar. Sumber: 豆 果 美食

Kelezatan yang sangat popular, berasal dari China Utara, adalah shanzhagao (山楂 糕, shānzhāgāo) - sejenis selai yang diperbuat daripada hawthorn Cina, gula dan agar-agar. Kelezatan yang manis, manis dan masam yang rasanya seperti quince. Selain itu, shanzhagao membantu melawan cacing, merangsang pencernaan dan menguatkan sistem ketahanan badan. Secara semula jadi, ibu bapa Cina sering memperlakukan anak-anak mereka kepada mereka..

akar teratai rebus dengan pulut. Sumber: 中医 锦囊

Gula-gula China Tenggara, terutama wilayah Zhejiang, Jiangsu dan Shanghai, terkenal dengan kecanggihan, rasa dan aroma yang enak. Makanan ringan manis tradisional dari Hangzhou adalah akar teratai rebus dengan beras pulut (桂花 糯米 藕, guìhuā nuòmǐ ǒu). Untuk membuat guihua nomi ou asli, anda perlu memasukkan akar teratai segar dengan beras pulut, beri goji, kurma Cina, dan masak dengan gula merah selama kira-kira satu jam. Semasa menghidang, potong akar menjadi bulatan dan taburkan dengan bunga osmanthus. Kedengarannya florid, tetapi hidangan ini sangat popular bukan sahaja sebagai restoran, tetapi juga sebagai makanan ringan setiap hari. Ia juga terkenal dengan khasiatnya yang banyak: meningkatkan peredaran darah dalam darah, menurunkan kadar kolesterol dan meningkatkan imuniti. Akar teratai itu sendiri kaya dengan kalium, fosforus, zat besi, vitamin C dan B6.

Bubur "Lapan Permata". Sumber: 禁忌

Status pemujaan di wilayah-wilayah Tenggara diperoleh oleh bubur "Lapan Permata" (八 QL 粥, bá bǎo zhōu, juga dikenal sebagai 腊八粥, làbāzhōu). Sebelumnya, ia diadakan secara eksklusif untuk festival Laba Buddha untuk menghormati dan menghormati nenek moyang. Tetapi lama-kelamaan, bubur menjadi sangat popular sehingga sekarang anda dapat membelinya di hampir setiap pasar raya, yang dibungkus dalam tin logam a-la Coca-Cola. Seperti namanya, bubur terdiri dari lapan ramuan yang dapat berbeza-beza bergantung pada wilayahnya. Yang paling biasa digunakan adalah beras pulut, beras hitam, beras merah, kacang tanah, kacang merah dan hijau, millet, sorgum, longan kering, dan kurma Cina. Bubur cukup manis dan sesuai untuk pemakanan makanan; ia digunakan untuk gangguan makan dan sakit tekak.

Berat Qintuani di pasar raya. Foto: Yulia Pashkevich

Hidangan kanonik lain di kawasan Tenggara adalah qingtuan (青 团, qīngtuán). Ini adalah makanan bermusim hijau cerah yang disiapkan untuk Festival Qingming pada awal April. Qingtuan dibuat dari tepung beras pulut, jus cacing cacing Cina (beberapa pengeluar menggantinya dengan jus dari tunas barli muda) dan gula, dikukus. Pasti ada pengisian dalam tintuan, dan pilihannya sangat besar: jousun [3], kuning itik, bubur kacang, kacang hancur, kelapa, kurma, pasta wijen hitam, dan sebagainya. Tekstur kulit kayu cacing padi tintuan mirip dengan jeli kental, dengan aroma herba halus.

Dimsam. Sumber: starkitchenseafooddimsum.com

China Selatan, Guangdong dan Hong Kong telah mengembangkan sistem makan unik mereka sendiri yang dikenali sebagai dim sum. Dimsam tidak terikat dengan waktu tertentu dalam sehari, anda dapat menikmati teh dan makanan ringan (manis dan tidak manis) bila-bila masa yang anda inginkan. Maksudnya ialah teh disajikan dengan sebahagian kecil makanan di dalam kapal pengukus buluh. Jenis dim sum yang paling popular termasuk: ladu kukus, burger dan burger, kuih ragi, sayur rebus, dan pencuci mulut agar-agar.

Malagao adalah pai kukus ragi. Sumber: Perjalanan Membakar Bibi

Salah satu jenis dim sum yang paling disukai dan terkenal adalah malagao (马拉 糕, mǎ lā gāo), pai ragi kukus. Ia dibuat dari tepung gandum, telur, pekat atau santan, mentega, gula merah, dan ragi. Kaedah pembuatannya cukup mudah - campurkan semua bahan dan bersikeras selama sehari, hantar pai yang telah muncul beberapa kali ke dandang berganda selama setengah jam. Pai yang disediakan dengan betul harus mempunyai warna coklat yang kaya, dengan aroma berkrim yang menyenangkan dan serbuk elastik yang lapang. Terdapat banyak variasi wilayah dari kek ini, seperti phagao (发糕, fāgāo). Ini adalah pai ragi kukus yang serupa, tetapi kurang kuat dan tinggi kalori. Untuk warna yang indah, tukang roti sering menambah puri labu atau ubi jalar..

Shuangpinai - puding susu dengan putih telur. Sumber: helloninie

Makanan ringan manis Cina Selatan yang lain adalah shuangpinai (双皮奶, shuāngpínǎi), puding susu yang dibuat dengan putih telur. Secara harfiah diterjemahkan sebagai "susu dengan dua buih". Buih pertama terbentuk semasa mendidih susu, dan yang kedua - setelah menyejukkan hidangan siap. Shuangpingai diciptakan di Guangdong pada akhir abad ke-19 dan sejak itu menjadi makanan ringan jalan kegemaran. Manis, menyegarkan, dengan tekstur sutera, shuangpinai hanya meleleh di mulut anda. Popular di luar Guangdong.

Xianhuabin dibuat dari tepung gandum dengan penambahan ubi ungu, tepung gandum dan tepung soba. Foto: Yulia Pashkevich

Di Barat Daya China, di wilayah Yunnan, pai bunga - xianhuabing (鲜花 饼, xiānhuā bǐng) dianggap sebagai makanan tradisional. Mereka terdiri dari dasar pasir atau serpihan (sering tepung soba) dan pelbagai tambalan: mawar, melati, osmanthus, dan juga gabungannya. Terdapat pelbagai variasi kek ini yang berbeza dari segi saiz, bentuk dan pemanisnya - sebilangan tukang roti lebih suka gula, ada yang menambah madu.

Gula-gula asam jawa. Sumber: 酸 角

Juga, di selatan China, anda boleh mencuba buah yang belum pernah anda dengar di Utara - asam jawa (酸 角, suānjiǎo). Ia kelihatan seperti kacang polong besar, dengan bubur masam masam tetapi sangat sihat. Ia adalah gudang vitamin B, vitamin C dan serat. Ia dibuat menjadi lolipop, gummies dan minuman..

Budaya rohani China yang kaya dan trend kesihatan di mana-mana telah menyumbang kepada pengembangan pilihan rasa dan tekstur tertentu dalam makanan. Juga, gastronomi tradisional mengajar orang Cina untuk hidup dalam irama yang sama dengan alam dan selaras dengan tubuh mereka, yang tercermin dalam pilihan bahan, kaedah pemprosesan dan penggunaan bukan sahaja hidangan utama, tetapi juga gula-gula. Tetapi jika anda tiba-tiba mahukan bola wijen goreng pukul dua pagi, jangan menahan diri dan bergegas ke pasar malam terdekat. Yang paling penting, jangan lupa termos dengan teh hijau.

Foto yang digunakan untuk ilustrasi tajuk 豆 果 美食.

Pengarang: Julia Pashkevich

Langgan pemberitahuan mengenai artikel baru Kedai tepat di penyemak imbas, untuk melakukannya, klik pada loceng merah di sudut kiri bawah, atau ke buletin e-mel Stores: