Masakan kebangsaan Brazil

Karnival di Rio de Janeiro, Piala Dunia, hidupan liar Amazon, pengeluaran kopi elit berkualiti tinggi, pantai yang meriah dan iklim yang hangat bukanlah yang terkenal di Brazil. Negara di Amerika Selatan ini juga akan menggembirakan pelancong dengan masakan eksotiknya, yang pasti akan menggemari gourmet apa pun. Pertimbangkan makanan dan minuman tradisional untuk dicuba semasa anda melawat Brazil.

Keistimewaan masakan Amerika Latin

Resipi tradisional adalah gabungan pilihan masakan dari pelbagai bangsa - Portugis, Orang Asli, Afrika dan Amerika Selatan. Setiap wilayah di negara ini dibezakan oleh hidangan tertentu yang menjadi ciri khas untuk wilayah tertentu.

Orang Brazil yang panas suhu menambah banyak rempah dan perasa untuk makanan yang dimasak. Yang paling popular ialah cili, lada, ketumbar dan bawang. Orang Brazil juga sering menggunakan pelbagai sos panas..

Dalam masakan Brazil, yang paling biasa digunakan:

  • daging (itik, daging babi, ayam, daging lembu, ayam);
  • makanan laut (udang karang, udang, ikan, ketam dan kerang);
  • kekacang;
  • bijirin (jagung dan beras);
  • sayur-sayuran (labu, pelbagai jenis kubis dan tomato);
  • buah-buahan (mangga, betik, jambu batu, oren, nanas, pisang).

Hidangan daging

Hidangan paling popular yang dihormati di setiap pelosok Brazil ialah Feijoada atau Feijoada. Resipi klasik untuk rebusan yang enak ini melibatkan penggunaan kaki babi dan potongan daging. Mengikut masakan tradisional, kacang sudah direndam dan daging kalengan, jadi memakan masa hampir sehari untuk menyediakan hidangan. Feijoada kini disiapkan dengan pelbagai jenis daging dan sosej, kacang hitam atau kacang, dibumbui dengan sos lada. Hidangkan rebusan dengan kepingan oren, nasi, kubis atau roti tepung ubi kayu, yang disebut farofa.

Masakan Brazil juga terkenal dengan hidangan daging seperti:

  • Lombo de porco - daging babi goreng dalam minyak zaitun.
  • Shurasko - kepingan daging lembu pelbagai jenis elit, panggang dan disajikan dalam sos tomato pedas.
  • Kaki ayam.
  • Sarapatel - hidangan daging dan jeroan (hati, jantung, sosej dan sosej).

Bagi pelancong, koki restoran, selain masakan kebangsaan, juga menyediakan resipi eksotik, misalnya daging penyu atau buaya.

Makanan Laut

Makanan laut sering digunakan dalam penyediaan pelbagai hidangan. Yang paling popular adalah:

  • Itapoa - puding dengan udang karang dan daging ketam, telur dan susu.
  • Takaka no tucupi - resipi berdasarkan udang kering, tepung ubi kayu, sos dan ramuan jumbo, yang mempunyai rasa astringen.
  • Frigideira adalah hidangan yang disajikan dalam periuk tanah liat. Bahan utama adalah kerang dalam adunan dengan santan dan ikan goreng dari pelbagai jenis.
  • Watapa adalah rebusan, bahan asasnya adalah daging udang kering dan kepingan ikan. Bawang, bawang putih, cabai, tomato digoreng dengan minyak kelapa sawit dengan penambahan jus kapur, makanan laut dan minyak kacang.
  • Mokeka - sup ikan Brazil dengan santan dengan sayur-sayuran.
  • Takaka - sup pedas dengan bawang putih dan udang kering.
  • Karuru - udang masin dengan sayur-sayuran dan kaviar, disajikan dalam sos pedas. Puncak hidangan adalah tanaman kiabu.

pencuci mulut

Pencinta manis juga akan menemui resipi menarik untuk diri mereka sendiri. Hidangan yang popular di Brazil adalah Quindim, dibuat dengan kelapa, telur dan gula. Setelah dibakar kek dibalut dengan krim.

Brigadeirus adalah gula-gula Amerika Latin yang serupa dengan truffle coklat. Bola selera dibuat dari susu pekat dan serbuk koko. Pelbagai cukur kuliner digunakan untuk hiasan..

Coklat terkenal lain di Brazil ialah Cashew Cashews Cashews, Bombom de noses dengan walnut dan Suspiro dengan putih telur.

Makanan ringan

Pelbagai hidangan goreng disajikan secara tradisional dengan bir sejuk. Ia boleh menjadi:

  • pasta puff rangup dengan daging lembu dan keju;
  • batang akar ubi kayu;
  • kuki bolinhos masin;
  • pai coxinha gebu, dibuat dengan kentang hancur dan ayam cincang. Hiasi makanan ringan dengan keropok, yang memberi mereka rona emas.

Minuman

Di segmen bukan alkohol, kopi mendapat tempat istimewa. Di Brazil, mereka meminumnya dengan kerap dan kerap. Keutamaan diberikan kepada minuman manis, Caffecino (espresso), yang disajikan dalam cawan demitasses kecil. Di iklim panas, anda juga dapat menghilangkan dahaga anda berkat pelbagai koktel dan jus buah.

Minuman yang lebih kuat diwakili oleh vodka yang terbuat dari jus tebu - Kashasa. Pelbagai koktel juga disediakan daripadanya, misalnya, Caipirinha dengan lemon. Dihormati di Brazil, rum, bir dan pelbagai jenis wain.

Keanehan tradisi kuliner Brazil dijelaskan oleh jarak sungai dan laut, iklim panas, yang mendorong pertumbuhan buah eksotik - cherimoya, beri assai, mangga, guarana, dan banyak lagi. Rempah dan rempah tempatan menjadikan masakan Amerika Latin unik dan tidak dapat ditandingi.

Masakan kebangsaan Brazil

Makan di Brazil adalah keseronokan mutlak. Seperti negara itu sendiri, masakan Brazil meriah, berwarna-warni, pelbagai dan enak. Terdapat wilayah yang luas di sini, dan pilihan masakan sangat berbeza dari wilayah ke wilayah. Masakan kebangsaan Brazil dibentuk, pertama sekali, di bawah pengaruh Portugis, tetapi kedua-dua orang Afrika dan Asia memberikan sumbangan mereka. Dikombinasikan dengan bermacam-macam produk yang berasal dari ladang tempatan, di pergunungan dan di sepanjang pantai, makanan tradisional di Brazil kaya, enak dan menjadi tumpuan perjalanan pelancong..

Ini adalah raja masakan Brazil. Ia akan ditawarkan kepada anda di kafe jalanan sederhana dan di tempat yang berprestij. Feijoada adalah hidangan kebangsaan yang popular di semua wilayah di Brazil. Ini adalah rebusan yang enak yang terbuat dari kacang hitam, sosej, dan potongan daging babi. Resipi tradisional memerlukan feijoada dimasak sepanjang hari. Ini termasuk merendam kacang dan mengasinkan daging babi. Sebilangan besar orang Brazil pergi ke restoran dan bar pada hari Rabu dan Sabtu untuk makan feijoada. Terdapat versi yang lebih ringan dengan daging yang lebih sedikit - caldino de feijoa.

Rebusan pekat yang dibuat dengan udang, roti, kacang tanah, santan, kelapa sawit, dan campuran ramuan. Selalunya dihidangkan dengan nasi. Tempat kelahiran vatapa adalah negeri Bahia, dan variasi penyediaannya yang terbaik dapat dirasakan di sini. Di kawasan lain, udang dapat diganti dengan ikan tuna, ayam, ikan kod, atau sayur-sayuran. Watapa adalah hidangan sehari-hari untuk orang Brazil, tetapi makanan eksotik untuk pengunjung..

Di Brazil, hidangan nasi dan kacang memang popular, harganya murah, dan kerana penambahan rempah asli, mereka memperoleh rasa yang unik. Contoh yang baik ialah bushido: beras, kacang hijau, keju, sayur-sayuran. Kadang-kadang daging lembu ditambah, tetapi terdapat dua bahan di dasar - beras dan kacang (terjemahan harfiah namanya adalah "tarian untuk dua"). Semua ini dicurahkan dengan mentega cair dan sos panas. Hidangannya biasa di timur negara ini. Orang Argentina mengaku penciptanya, tetapi di Brazil mereka menganggap bushido sebagai hidangan nasional.

Ia bukan sekadar rebusan ikan. Mukeka menyerang dengan warna yarimnya ketika periuk tanah liat panas terbuka di hadapan pengunjung restoran, melepaskan awan wap wangi. Negeri Bahia dan Espirito Santo mempertikaikan kepengarangan hidangan ini, dan menyediakan pilihan yang berbeza tetapi sama lazat. Cara memasak yang paling mudah ialah rebus ikan dengan tomato, bawang dan ketumbar. Di Espiritu Santo, adalah kebiasaan menambahkan biji annatto ke mukeka dengan warna merah terang, dan di Bahia, mereka menyediakan versi yang lebih berat yang dibuat dengan minyak sawit, lada dan santan..

Wakil utama masakan kebangsaan Brazil adalah sup panas yang terbuat dari tukupi (saus ubi kayu), ubi kayu (tepung ubi kayu) dan udang kering, ditambah daun jambu hijau, yang menyebabkan rasa mati rasa atau kesemutan di mulut. Hidangan ini disajikan dalam mangkuk dan senang dijumpai di bandar Amazon, restoran utara dan gerai makanan di seluruh negara. Orang Brazil mengatakan bahawa ia adalah penawar mabuk yang terbaik.

Walaupun cuaca panas, daging panggang atau barbeku popular di Brazil. Lebih-lebih lagi, orang Brazil lebih suka menggunakan potongan yang lebih besar, hingga keseluruhan bangkai babi. Tidak ada perasa untuk hidangan seperti itu, hanya garam. daging digoreng hingga hampir habis, dan daging merah jambu lembut meleleh di mulut.

Brazil mempunyai banyak makanan ringan "cepat" yang boleh anda makan dengan tangan dan di mana sahaja. Contohnya, torresmo - kulit babi goreng rangup. Mereka dihidangkan dengan feijoada atau mereka mempunyai bir untuk dimakan. Pao de quedjo - roti kecil tepung ubi kayu dengan keju - makanan jalanan yang popular di Sao Paulo dan Rio.

Perasa dan sos

Inilah dia, rasa Asia dalam makanan kebangsaan Brazil. Rasa pedas adalah tanda pertama makanan Brazil. Rempah-rempah tidak hanya digunakan untuk mencipta rasa asli hidangan, tetapi juga untuk pembasmian kuman, yang penting dalam iklim panas. Orang Brazil sering menggunakan lada: cabai, hitam, paprika, malagueta dan jalapenos. Herba juga berfungsi sebagai perasa: ketumbar, jintan. Sos disediakan berdasarkannya: chimichuri, salgadinho, pelbagai jenis saus tomat.

Kashasa adalah alkohol yang kuat, sebenarnya, tebu tebu. Ia mempunyai bau yang mengerikan, tetapi dialah yang menjadi penunjuk keindahan produk. Atas dasar cachas, mereka membuat caparinha koktail Brazil yang terkenal, menambahkan jus limau dan gula atau santan ke dalamnya, serta kacang mete dengan kacang mete. Koktel bukan alkohol yang popular termasuk guarana dari buah dengan nama yang sama dan limau suis berasaskan limau.

Beri ungu ini hampir terdapat di masakan tradisional Brazil. Ia digunakan sebagai pengasam untuk ikan dan daging, ais krim dibuat daripadanya dan ditambahkan ke koktel, digunakan untuk pastri manis dan, akhirnya, moonshine disuling dan bir diseduh dengan acai.

Kopi adalah kebanggaan Brazil. Terdapat budaya penggunaannya yang berasingan di sini. Oleh itu, kebanyakan orang Brazil mengabaikan mesin kopi, percaya bahawa ia merosakkan rasa minuman semula jadi. Namun, mereka lebih suka memasukkan banyak gula di dalamnya, kerana kopi Brazil yang ditanam di dataran rendah mempunyai rasa yang agak pahit. Selalunya ia disajikan dalam cawan demitasses kecil, dan rata-rata orang Brazil boleh minum kira-kira 10 hidangan sehari tanpa rasa takut akan masalah jantung. Adalah biasa untuk menambahkan susu ke kopi, tetapi bukan krim.

Masakan kebangsaan Brazil juga merangkumi banyak gula-gula. Untuk kopi di mana-mana tempat, pengunjung akan ditawarkan sesuatu dari pencuci mulut. Yang paling popular adalah brigadeiros, seperti truffle yang terbuat dari susu pekat dengan koko, ditaburkan dengan coklat. Rasa pencuci mulut seperti ini sangat manis, tetapi orang Brazil memujinya. Quindim adalah telur, gula dan kelapa manis yang dibakar dalam bentuk muffin dan di atasnya dengan kastard. Goyabada adalah pasta jambu biji yang mengandung gula yang dimakan sederhana atau digunakan untuk membuat cheesecakes.

Masakan Brazil

Brazil moden bukan sahaja karnival yang tidak berkesudahan, irama melodi pembakar, kostum bergaya dengan bulu terang dan senyuman lebar warga Brazil, tetapi juga masakan kebangsaan yang luar biasa yang telah dibuat selama berabad-abad. Ia berdasarkan hidangan masakan Portugis, India dan Afrika, yang tersebar secara santai di seluruh negara..

Kelahiran masakan Brazil moden bermula pada tahun 1500. Pada masa ini, pelaut dari Portugal Pedro Cabral menginjakkan kaki di pesisir Brazil, kemudian menyatakannya sebagai jajahan Portugal. Dengan kedatangan penjajah, produk makanan baru (gandum, anggur, minyak sayuran dan rempah) muncul di negara ini, dan hidangan dan teknik baru untuk penyediaannya muncul dalam masakan kebangsaannya. Kemudian, penjajah membawa budak Afrika, yang juga memberi kesan besar terhadap pengembangan masakan Brazil..

Pada tahun 1888, negara ini memperoleh kemerdekaan dan menjadi surga bagi banyak pendatang dari Itali, Jerman, Jepun dan negara-negara lain. Mereka mempelbagaikan masakan Brazil lebih banyak lagi, sambil mengekalkan rasa uniknya..

Sejarah yang kaya dan kaya ini bukan sahaja menjadikan masakan Brazil menonjol dari yang lain, tetapi juga menjadikannya salah satu yang terbaik di Amerika Selatan. Itulah sebabnya mengapa gourmet dari seluruh dunia datang ke sini untuk merasai masakan Brazil..

Ciri masakan Brazil adalah pelbagai hidangan tradisional yang disiapkan di pelbagai tempat di negara ini..

  • Di wilayah utara, yang kebanyakannya diliputi oleh hutan Amazon, masakannya sederhana. Produk yang paling popular di sini ialah ikan, kacang, buah-buahan eksotik, keladi (mereka menyerupai ubi kentang dalam penampilan), ubi kayu (tanaman dari mana bijirin dibuat). Makanan tempatan kegemaran - Karuru do parau, yang terdiri daripada udang kering dengan tomato, bawang dan minyak sayuran, dan guazado de tartaruga (rebusan penyu).
  • Kawasan timur laut terkenal dengan banyaknya kakao dan tebu. Hidangan tempatan berasaskan daging kering, nasi, ubi kayu, jagung, kacang dan buah-buahan eksotik. Keistimewaan hidangan tempatan adalah rasa pedas, yang dicapai melalui penggunaan sejumlah besar rempah..
  • Wilayah-wilayah barat terutama adalah padang rumput dan padang rumput. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan orang di sini menyukai daging dari pelbagai jenis, soya, beras, jagung dan ubi kayu. Masakan tempatan mempunyai banyak persamaan dengan Eropah.
  • Wilayah Tenggara. Menjadi wilayah terpenting di Brazil, mereka menggabungkan beberapa jenis masakan yang terdapat di negeri yang berbeza. Walaupun Rio de Janeiro menyukai "feijoada" (hidangan kacang hitam dan nasi dengan ubi kayu), Ouro Preto lebih suka hidangan yang dibuat dari daging babi dan keju parut..
  • Wilayah selatan. Ini adalah rumah bagi gembala dan orang asli yang suka daging panggang, herba, kentang, wain merah tempatan, bir dan sayur-sayuran tradisional Eropah daripada yang lain..

Kaedah memasak asas di Brazil:

Produk makanan Brazil yang paling dicari:

  • ikan dan makanan laut, termasuk kerang, penyu, buaya;
  • daging - daging babi, daging lembu, ayam, dan lain-lain;
  • nasi;
  • jagung;
  • kacang dan kacang;
  • ubi kayu;
  • rempah - ketumbar, lada, halia;
  • sayur-sayuran - bawang, tomato, ubi jalar, labu, dan lain-lain;
  • kacang, terutamanya kacang mete, kacang tanah;
  • telur;
  • santan;
  • bir;
  • wain;
  • minyak zaitun;
  • produk susu;
  • gula-gula - susu pekat rebus, coklat dan hidangan marmalade;
  • kopi. Ia dianggap sebagai minuman kebangsaan di sini dan diminum dalam kuantiti yang banyak (sehingga 30 cawan sehari).

Selama berabad-abad lamanya, Brazil telah terkenal dengan hidangan kebangsaan yang terkenal di negara ini. Antaranya:

Feijoada adalah salah satu hidangan Brazil yang paling popular. Sebagai peraturan, ini adalah kacang dan pelbagai jenis daging, tepung ubi kayu dan rempah. Hiaskan untuk itu - beras dan oren.

Mokueka - kaldu makanan laut dengan santan

Watapi - kerang cincang dengan kepingan ikan dan santan, nasi biasanya digunakan sebagai lauk

Pai ayam

Bacallau adalah ikan kod kering. Ia dimakan secara berasingan dan digabungkan dengan banyak hidangan.

Di sini, sebagai contoh, kaserol panggang

Shurasko adalah daging panggang terbuka di bar logam

Shurasko, pandangan lebih dekat

Roti keju

Brigadeiro, pastri popular

Manfaat kesihatan masakan Brazil

Orang Brazil kebanyakannya orang yang sihat. Ini walaupun jumlah kopi yang mereka minum setiap hari. Orang Brazil mempunyai jangka hayat 73 tahun.

Di seluruh dunia mereka dipanggil salah satu negara termuda dan paling indah. Rahsia kecantikannya tidak hanya terletak pada makanan seimbang, tetapi juga perawatan diri yang betul, yang diberikan perhatian di sini. / p>

Walau bagaimanapun, sifat watak orang Brazil juga sangat penting. Lagipun, mereka dianggap sebagai sifat yang sangat bersemangat dan ceria. Seperti yang anda ketahui, cinta dan ketawa adalah kunci kesihatan dan kecantikan.!

Masakan kebangsaan Brazil

Masakan kebangsaan Brazil

Masakan tradisional Brazil berkait rapat dengan pelbagai buah negara ini. Banyak hidangan Brazil berkait rapat dengan zaman penjajahannya. Tidak banyak tradisi orang asli India, namun hidangan mereka juga cukup terkenal. Di seluruh negara, anda akan menemui gabungan tradisi penduduk asli Amerika, Portugis, Afrika dan juga Perancis. Kami telah mengumpulkan untuk anda senarai kecil hidangan kebangsaan Brazil yang masuk akal untuk dicuba.

Makanan tradisional Brazil

Pato no tucupi adalah hidangan khas wilayah Amazon. Ia terdiri daripada kepingan itik yang dimasak dalam sos tebal dengan penambahan ramuan. Ini adalah hidangan penaik, jadi jika anda mempunyai masalah pencernaan, anda tidak boleh mencubanya..

Shurasco adalah hidangan yang terkenal di wilayah Rio Grande do Sul. Ini adalah potongan daging lembu yang digantung pada batang logam. Mereka digoreng di atas arang di udara terbuka. Dimakan dengan sos tomato, bawang, lada, cuka, minyak zaitun dan garam. Gembala di pedalaman negara menyediakan keseluruhan lembu.

Feijoada adalah hidangan Brazil yang popular di Rio de Janeiro. Ia disediakan dari kacang hitam, daging kering, sosis salai, daging babi, bawang putih, lada dan daun salam. Hidangan ini disajikan dalam mangkuk dalam dengan tepung ubi kayu atau nasi putih.

Nasi dengan kacang adalah hidangan yang sangat sederhana dan sedap. Digunakan di restoran sebagai lauk, terutama digemari dengan pelbagai sos panas.

Farofa - tepung ubi kayu goreng. Tidak ada masa untuk hidangan untuk orang miskin, hari ini tidak dianggap seperti itu. Hidangan yang sedap ini boleh didapati di banyak tempat, di mana ia disajikan sebagai makanan sampingan atau bahkan yang utama..

Takako adalah sup kuning pekat dengan udang kering dan bawang putih. Hidangan pertama pedas ini terkenal di pesisir, ia tidak banyak tersebar di pedalaman. Resipi pedas lain yang mungkin tidak berfungsi untuk semua orang.

Watapi - hidangan yang dibuat dari kerang yang dipotong atau digiling dengan kepingan ikan, direbus dalam minyak dendé dengan penambahan jus kelapa dan kepingan roti.

Sarapeteu - hati babi atau jantung dengan darah binatang segar, yang ditambahkan tomato, lada dan bawang.

Karuru - udang masin dengan sos panas yang dibuat dari lada merah dan kiabu tumbuhan Brazil. Hidangan ini paling popular di pesisir, seperti produk lain yang berasal dari laut..

Jacare adalah daging buaya yang popular di utara negara ini. Eksotik ini digoreng atau direbus, dan ramai yang mencubanya mendapati jacare hidangan lembut dan beraroma..

Cherimoya adalah buah yang rasanya seperti campuran beberapa buah dan beri: nanas, strawberi, betik, pisang, mangga dan krim. Ia adalah tanaman subtropika atau sederhana dan sangat popular di Brazil. Ais krim Cherimoya boleh didapati di banyak restoran.

Jaboticaba adalah pokok malar hijau yang buahnya tumbuh secara langsung di batang. Mereka membuat jus, marmalade, jeli dan juga wain..

Minuman Brazil adalah pelbagai

Teh pasangan. Ia diminum di mana-mana sahaja, dan ia lebih popular, seperti pada umumnya, dan di seluruh Amerika Selatan..

Kashasa - minuman beralkohol seperti vodka yang diperbuat daripada alkohol dari tebu yang diproses.

Caipirinha adalah koktel cachasa dengan jus lemon, gula dan ais. Dihidangkan di mana-mana sahaja, dan dianggap hampir sebagai lambang kebangsaan negara ini.

Guarana adalah minuman ringan yang terbuat dari buah-buahan guarana, selalunya bukan alkohol, atau termasuk dalam koktel alkohol.

Kopi - terdapat banyak jenis kopi Brazil. Tidak hairanlah negara ini dianggap sebagai salah satu pembekal minuman mulia ini..

Masakan Brazil: penerangan, hidangan tradisional, petua perjalanan

Melalui hidangan kebangsaan di negara ini atau di negara itu, sampai tahap tertentu, seseorang dapat mempelajari budaya masyarakat. Bercakap mengenai Brazil, karnival berwarna-warni, berapi dan penari panas segera muncul. Masakan Brazil sama cerah, aromatik dan berair..

Ciri dan sejarah

Eklektikisme kuliner adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan rasa orang Brazil yang dikembangkan. Portugal, Afrika, Perancis dan India telah mempengaruhi sifat makanan Brazil lebih daripada budaya hidup.

Di seluruh Amerika Selatan, Brazil adalah peneraju kecanggihan dan keunikan masakan. Walau bagaimanapun, sukar untuk menyatakan secara umum keseluruhan gambaran gastronomi Brazil, kerana masing-masing dari 26 wilayah negara ini mempunyai hidangan kebangsaannya sendiri.

Selalunya di menu setiap daging Brazil berlaku. Ini adalah daging babi, daging lembu, itik, ayam, ayam. Makanan laut tidak kurang kerap menjadi tetamu di meja penduduk. Sayur-sayuran dan buah-buahan eksotik dari hutan Amazon juga menjumpai masakan mereka dalam masakan Brazil. Dan semua ini dibumbui dengan rempah-rempah. Kombinasi masin dan manis digunakan dengan berani di dapur. Terutama orang Brazil suka menyajikan pelbagai sos dan pembalut dengan hidangan utama..

Juga salah satu produk utama di seluruh Brazil ialah ubi kayu (ubi kayu). Tumbuhan ini sendiri sangat beracun apabila mentah, tetapi penduduk kampung telah belajar memasaknya dengan meneutralkan toksik ubi kayu. Mereka mengeringkannya, membasuhnya, merebus dan baru menggunakannya dalam memasak. Anda boleh membuat tepung dan membuat roti.

Walau bagaimanapun, tidak kira betapa beragam dan uniknya masakan ini atau bahagian negara ini, masih ada satu hidangan Brazil nasional - feijoada.

Feijoada Brazil

Nampaknya makanan sederhana adalah kacang dengan daging. Tetapi betapa lazatnya. Vinicius de Morais, seorang penyair Brazil, memuji Feijoada di Feijoada menurut resipi saya. Hidangan ini juga sering disebut oleh Jorge Amado, seorang penulis dan wartawan Brazil..

Lebih-lebih lagi, hidangan ini mempunyai sejarah yang sangat luar biasa. Dan sebanyak tiga varian asal.

Pilihan pertama memberitahu bahawa hidangan kebangsaan Brazil dicipta oleh budak negro. Seolah-olah mereka mengambil potongan daging yang dibuang oleh pemiliknya dan mencampurkannya dengan kacang hitam, dan begitulah feijoada ternyata. Namun, sejarawan campur tangan dan membantah versi ini, dengan menyebut beberapa fakta dari masa lalu. Ternyata potongan daging, dari mana budak-budak yang dikatakan memasak hidangan itu, sangat dihargai pada masa itu dan oleh itu tidak dapat membuang diri mereka. Jadi, kemungkinan besar, jika budak-budak memasak dengan cara ini, maka itu dilakukan untuk pemilik ladang itu sendiri..

Pilihan kedua datang dari kajian kata-kata dan kehidupan Brazil sejarawan Camara Cascudu. Dia berpendapat bahawa kacang biasa dengan daging bukanlah feijoada, tetapi makanan untuk orang miskin. Di samping itu, tradisi orang asli tidak membenarkan mencampurkan daging dengan kacang atau sayur-sayuran. Sejarawan percaya bahawa resipi itu diperkenalkan oleh orang Eropah, kerana hidangan yang sangat serupa disiapkan di Sepanyol, Perancis, Itali dan Portugal. Di sana, mereka makan daging dengan sayur-sayuran dan bijirin. Dan pilihan dengan kacang dicipta di Brazil.

Pilihan ketiga menjelaskan kemunculan feijoada sebagai hidangan utama salah satu restoran untuk golongan atasan. Ini didokumentasikan oleh pengumuman di salah satu surat khabar tempatan pada tahun 1849, yang menyatakan bahawa hidangan hebat ini akan disajikan setiap hari Khamis dan Selasa. Dan ia dicipta oleh seorang koki tempatan.

Resipi hidangan ini mempunyai beberapa perbezaan dan bergantung pada kawasan dan kekacang yang ada di dalamnya. Di suatu tempat mereka menggunakan kacang merah, di suatu tempat hitam atau putih. Hidangan sampingan dan perasa yang disajikan dengan hidangan ini juga berbeza. Tetapi feijoada pasti dianggap sebagai mahkota masakan Brazil..

Menurut resipi yang lebih popular, feijoada dibuat dari kacang hitam, daging babi asap dan jenis produk daging yang lain. Dan dihidangkan ke meja dengan jeruk, beras, kubis atau tepung ubi kayu dan perasa.

Hidangan Daging

Orang Brazil menggemari daging lembu yang disebut shurasco. Selain daging lembu, ayam, ayam belanda, domba atau daging babi digantung pada batang, seperti kebab kami.

Banyak hidangan lazat juga disediakan dari daging:

  1. "Sarapeteu" - hati babi yang diperap atau jantung digoreng dengan bawang, tomato dan lada.
  2. "Lombo de Porco" - sehelai daging babi yang digoreng dengan zaitun atau minyak sawit.
  3. "Jacare" adalah hidangan buaya Brazil yang sangat popular, potongannya direbus atau digoreng.
  4. "Pato no tukupi" - kepingan itik paling lembut rebus dalam sos yang sangat pedas dengan penambahan pelbagai ramuan.
  5. "Carne de Sol" - daging masin dikeringkan di bawah sinar matahari Brazil yang panas.
  6. Embalaya adalah rebusan yang dibuat dari ayam, bawang, ham, lada dan rempah.
  7. "Akonao" - daging babi dan ayam rebus dengan nasi dan kentang.
  8. "Coquinho" - roti kentang memanjang kecil yang diisi dengan ayam atau daging babi.

Makanan laut di menu

Bukan sahaja daging adalah produk yang popular di Brazil. Terima kasih kepada Lautan Atlantik, yang membasuh bahagian utara dan timur negara ini, makanan nasional Brazil terdiri daripada pelbagai makanan laut.

  1. "Itapoa" adalah puding ketam yang enak yang mempunyai sejarah yang lucu. Mereka mengatakan bahawa suatu ketika, ketika raja makan puding ini, seorang duta besar datang kepadanya, yang seharusnya mengumumkan kemerdekaan negara, tetapi raja tidak menerimanya dan kehilangan takhta. Di sinilah kata pepatah: "Tidak ada yang boleh mengganggu semasa makan itapoa".
  2. "Watapu" - ikan dan kerang. Mereka direbus dalam santan dan dihidangkan bersama nasi..
  3. "Kururu" - udang yang sangat masin dalam sos pedas.
  4. "Takako" - sup puri dengan bawang putih dan udang kering.
  5. "Bacallau" adalah ikan masin kering.
  6. "Batata" - sup ikan dengan udang, santan dan bahan-bahan lain.

Pencuci mulut dan gula-gula

Pencuci mulut, seperti masakan kebangsaan Brazil sendiri, cerah, beraroma, kaya dengan rasa, enak dan sangat, sangat manis. Sekiranya seseorang tidak menyukai rasa manis, maka anda harus memperhatikan ais krim. Dan sangat bagus di sini. Pelbagai jenis ais krim sangat besar. Ini adalah jagung, dan pudina, dan anggur, dan kelapa dan banyak, banyak jenis lain..

  1. "Brigadeiro" - bola kecil susu pekat, mentega, coklat dan karamel, digulung dalam butiran coklat.
  2. "Pasoka" adalah gula parut dan kacang ditekan.
  3. "Kindin" - pencuci mulut telur dan kelapa.
  4. Pencuci mulut markisa adalah sejenis krim, buah markisa dan susu pekat.
  5. "Bolo de fuba" - pai jagung kastard.
  6. "Pastel de Nata" - kek telur.
  7. "Causinho" - gula-gula berdasarkan kacang tanah dan susu pekat.

Terdapat juga banyak buah yang disajikan di Brazil. Tetapi yang sangat luar biasa adalah cherimoya. Secara luarannya kelihatan seperti kerucut cemara hijau. Dan rasanya adalah campuran strawberi, pisang, nanas, betik, mangga dan krim.

Jeli buah, jus dan jeli dibuat dari buah pokok anggur.

Negara kopi

Kopi di Brazil adalah seluruh dunia. Bagaimanapun, negara inilah yang menjadi pembekal utama kopi di seluruh planet ini. Bagi orang Brazil, secawan kopi tidak hanya berehat selama lima minit, ia adalah ritual, tradisi tempatan dan banyak tenaga.

Sebilangan besar ladang menghasilkan lebih daripada separuh pendapatan negara. Dan menjadikan industri kopi sebagai industri terkemuka di Brazil.

Setiap penduduk minum sekurang-kurangnya 10 cawan kopi setiap hari. Secara adil, perlu dikatakan bahawa mereka memasaknya dengan baik, kadang-kadang menambah kayu manis atau susu.

Kopi untuk orang Brazil adalah lautan yang hangat, panas terik matahari dan karnival berwarna-warni dalam satu teguk minuman ajaib.

Minuman beralkohol

Orang Brazil sangat menggemari bir. Terdapat banyak dia di sini, serta iklan tentangnya.

Minuman beralkohol yang paling popular adalah cachasa. Ia diperbuat daripada tebu. Atas dasar itu, minuman lain disediakan - caipirinho. Selain kasha, lemon, ais dan gula ditambahkan ke dalamnya. Kita boleh mengatakan bahawa caipirinha adalah yang kedua paling popular dalam masakan Brazil selepas feijoada.

Buah guarana juga popular, mereka digunakan untuk membuat minuman, yang kemudian digunakan untuk koktail alkohol..

Dari alkohol yang lebih lemah, orang Brazil memilih wain Shandon dan Castel Chatelet.

Masakan geografi

Telah disebutkan sebelumnya bahawa di pelbagai tempat di negara ini dan memasak dengan cara yang berbeza.

Contohnya, di wilayah utara, penduduk lebih suka daging penyu. Rebusan dibuat daripadanya, rebus dengan rempah dan pada umumnya sangat kerap dimasak, hampir setiap hari. Juga dalam kehidupan sehari-hari adalah daging itik, yang banyak dibumbui dengan ramuan. Munguzu dan pisang hijau juga disiapkan di utara..

Bahagian timur laut negara ini menyukai daging asin yang disebut "Carne de Sol" dan lobster. Mereka juga menyukai frigideira.

Barat terkenal dengan jacare buaya yang sama, dan di sebelah tenggara adalah sardin goreng dan kuskus, yang terbuat dari tepung jagung. Tetapi di seluruh Brazil, ubi kayu, buah-buahan dan sayur-sayuran dimakan dalam jumlah besar. Juga, tidak ada satu bahagian pun di mana beras tidak dimakan setiap hari..

Apa yang tidak ada di Brazil

Sebilangan besar rakan senegara kita, yang pernah mengunjungi Brazil atau sekarang tinggal di sana, perhatikan bahawa walaupun masakan negara Brazil yang lazat, mereka kekurangan beberapa produk Rusia..

Contohnya, di sini anda tidak akan menjumpai soba atau gandum. Terdapat juga banyak ketegangan dengan produk susu yang ditapai. Tidak ada kefir, tidak ada susu panggang, krim masam dengan keju kotej.

Peminat hidangan cendawan juga harus melepaskan ketagihan mereka terhadap cendawan, chanterelles dan cendawan mentega. Kecuali dalam tin, tidak ada orang lain di sini.

Ngomong-ngomong, teh tidak begitu popular di sini, kerana Brazil adalah negara kopi..

Petua Perjalanan

Agar tidak menghabiskan seluruh percutian di hospital, para tamu di negara ini disarankan untuk tidak mencuba produk yang tidak dikenali, kerana mereka dapat diracuni. Ini berlaku terutamanya untuk ubi kayu. Lebih baik bertanya kepada pemandu atau bertanya kepada penduduk tempatan apa yang ditunjukkan oleh hidangan masakan Brazil ini.

Anda juga harus berhati-hati ketika memilih hidangan tempatan di restoran atau kafe. Orang Brazil adalah orang panas dan mereka memasak makanan yang sama. Sebagai peraturan, semua hidangan mereka sangat pedas dan pedas, dengan pelbagai rempah..

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Gastronomi Brazil dipengaruhi oleh tradisi Afrika, Portugis, India dan mewakili "teka-teki" masakan daerah. Perlu diingat bahawa hidangan dari satu wilayah Brazil sering berbeza dari yang lain dan mempunyai lokasi geografi yang khusus. Makanan yang paling dihormati dan disukai seluruh negara adalah feijoada - kacang dengan pelbagai jenis daging, tepung ubi kayu dan rempah. Rasa unik hidangan itu dipuji oleh penyair Vinicius de Morais, yang hidup dari tahun 1913 hingga 1980..

Produk yang paling biasa untuk masakan Brazil ialah kacang, nasi, makanan laut, ikan, semua jenis daging, santan, buah-buahan. Orang Brazil tidak dapat membayangkan keberadaan mereka tanpa kopi.

Mari kita lihat beberapa contoh masakan ini...

Feijoada adalah hidangan untuk semua hidangan Brazil. Hidangannya adalah gabungan kacang dengan pelbagai jenis daging, tepung ubi kayu dan rempah. Nasi dan jeruk disajikan sebagai lauk. (Gambar GOVBA)

Masakan Brazil, negara terbesar di Amerika Selatan, adalah mosaik masakan serantau yang kaya, masing-masing sangat berbeza dengan masakan di kawasan jiran. Sebagai contoh, gauchos yang terbiasa dengan daging barbeku telah banyak mendengar tentang itik dalam saus ubi kayu, yang dinikmati di Amazon. Masakan satu kawasan sering kelihatan eksotik, tidak biasa bagi penduduk di kawasan lain..

Ketika penjajah pertama - Portugis - tiba di Brazil, mereka, tentu saja, membawa tradisi masakan mereka sendiri, yang berakar pada budaya orang asli Brazil - India Amerika Selatan. Tidak lama kemudian, penjajah membawa hamba Afrika. Dan tradisi masakan Afrika juga telah menjadi bahagian penting dalam masakan Brazil. Ini adalah trio masakan India, Portugis dan Afrika yang merupakan inti dari masakan Brazil. Tetapi pada masa yang sama, potret umum masakan Brazil, yang dapat digunakan untuk wilayah mana pun di negara ini, hampir mustahil untuk digambar. Untuk memahami intipati masakan Brazil, anda perlu mengenal setiap wilayahnya dengan lebih terperinci, di mana terdapat dua puluh enam wilayah di Brazil, ini selain kawasan metropolitan.

Mokueka adalah kaldu makanan laut dengan santan tambahan. (Brenda Benoît)

Masakan setiap daerah mempunyai ciri khasnya, yang dibentuk oleh sejarah dan lokasi geografi. Setiap wilayah mempunyai hidangan khas yang disediakan setiap hari dan hidangan yang disediakan pada hari-hari istimewa, acara dan cuti.


Sebagai contoh, hidangan berikut popular di Brazil utara: tacaca no tucupi - campuran tepung pasta dan ubi kayu dengan sos, udang kering dan jumbo, tanaman seperti selada air yang mengikat lidah; munguza (munguzа) - biji jagung dengan kepingan kecil kelapa; pisang hijau, parut dan goreng dalam susu; guisado de tartaruga - penyu rebus; pato no tucupi - potongan itik yang dimasak dalam sos ubi kayu pekat dengan penambahan ramuan yang membakar perut beberapa jam selepas makan; serta ikan air tawar, ketam, goreng dan rebus dalam sos.

Watapi adalah kerang murni dengan kepingan ikan dan jus kelapa. Nasi disajikan sebagai lauk. (Elingunnur)

Di timur laut, hidangan lain dikenali: carne de sol - daging asin dan kering matahari yang tahan lama; udang galah dengan santan; ikan yang dimasak dengan kelapa dan santan; udang segar rebus dengan ramuan - ketumbar, bawang, lada, serta lemon, santan dan minyak sawit; хinxim de galinha - hidangan dengan akar Afrika, yang terdiri daripada ayam yang dimasak dalam sos kacang, kacang mete, udang kering, halia; frigideira (frigideira) - hidangan ikan goreng dan kerang dalam adunan telur dan santan, dimasak dalam periuk tanah liat.

Di sebelah barat Brazil, mereka menyediakan lombo de porco - daging babi goreng; jakare (Jacare) - hidangan dari buaya, pan de gueyjo (pao de queijo) - roti segar dengan ubi kayu dan keju. Di tenggara, mereka memakan tepung jagung dan udang kering, kod kering, ikan sardin goreng.

Pai ayam. (Comida di Buteco Goiânia)

Namun demikian, seseorang dapat menamakan satu hidangan, yang paling khas dari semua Brazil - feijoada, yang rasanya yang luar biasa dinyanyikan oleh penyair Brazil Vinicius de Morais. Hidangan ini dibuat dari kacang, pelbagai jenis daging, dengan rempah, tepung ubi kayu, disajikan dengan kubis, kepingan oren, sos lada dan, jika dikehendaki, nasi. Feijoada mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Kira-kira 300 tahun yang lalu, ia diciptakan oleh budak yang mencampurkan sisa daging babi dari meja pemiliknya dengan kacang hitam yang digunakan untuk memberi makan haiwan. Sebenarnya, hidangan ini mempunyai akar Afrika, tetapi Portugis membawa sosej dan sosej ke dalamnya, dan orang India menambah farofu (campuran tepung ubi kayu dengan mentega). Terlepas dari asal usul dan evolusi hidangan, feijoada sangat disukai oleh semua orang Brazil dan disiapkan secara berbeza di setiap wilayah, dengan pelbagai jenis kekacang, menyesuaikan produk yang tersedia di kawasan tersebut. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa hidangan yang kelihatan sama dan sama mempunyai banyak pilihan memasak. Dan satu lagi ciri: secara tradisional, feijoada disajikan dengan minuman nasional caipirinha, yang merangkumi cachaсa - tebu vodka, lemon dan gula.

Hidangan kebangsaan Brazil yang lain: churrasco - potongan daging lembu yang digantung pada batang logam, yang digoreng di udara terbuka; makan hidangan ini dengan sos tomato, bawang, lada, cuka, minyak zaitun dan garam. Sarapaten - hati atau hati babi - dimasak dengan darah haiwan segar, kemudian tomato, lada dan bawang ditambah dan direbus bersama. Vatapa (vatapa) - kepingan ikan dipotong atau dikisar dengan kerang, direbus dalam minyak dende dengan penambahan jus kelapa dan potongan roti. Dihidangkan dengan nasi putih. Moqueca adalah kaldu makanan laut yang dibumbui dengan minyak dendé dan santan. Karuru (caruru) - udang masin dengan kaviar, bawang, lada panas dan kiabu tumbuhan Brazil.

Makanan biasa dalam masakan Brazil adalah kacang hitam, beras, santan, dendé (kelapa sawit), ubi kayu (ubi kayu), ayam, daging lembu, daging babi, sosis, udang, makanan laut, bacalao (ikan masin), farofa (campuran tepung dan mentega), pasta, keju, okra, labu, tomato.

Bacallau adalah ikan kod kering. Produk ini ditambah dengan banyak hidangan. (Jo Schmaltz)

Bagi menu harian Brazil yang biasa, semasa sarapan mereka biasanya minum kopi dengan krim, makan keju segar (queijo minas), roti, mentega dan buah-buahan - pepaya, jeruk dan lain-lain. Semasa makan tengah hari, yang agak lewat, sup muncul di atas meja, selalu disajikan terlebih dahulu, ia mendahului menu utama dan disajikan secara berasingan. Orang Brazil sangat menyukai sup kacang dan kaldu ayam dengan nasi, yang, menurut orang Brazil, adalah ubat mujarab untuk semua penyakit, disarankan untuk kanak-kanak, orang tua dan terutama ibu yang menyusu. Selepas sup, sudah tiba masanya untuk hidangan utama, yang meletakkan semuanya di atas meja sekaligus, kecuali pencuci mulut - salad, makanan ringan, makanan panas. Hampir selalu di meja Brazil anda dapat melihat nasi sederhana, kacang hitam atau ginjal dalam sos tebal, daging, ayam atau ikan, salad sayuran dan pai. Sosej, sosej dengan tepung ubi kayu atau farofu, cabai acar atau sambal disajikan sebagai lauk. Untuk pencuci mulut, gula-gula, keju, buah-buahan dihidangkan.

Baker kaserol. (Phill MV)

Adapun gula-gula dan pai, selama masa perbudakan mereka dimasak hanya di rumah dan biara yang kaya raya. Biarawati Portugis yang menjadi pengasas seni gula-gula di Brazil, mereka mengajar seni ini kepada wanita muda dari keluarga kaya. Hari ini, seni membuat gula-gula adalah pekerjaan yang memakan masa, jadi gula-gula anggun selama berabad-abad hampir dilupakan dan digantikan oleh gula-gula yang lebih sederhana dan lebih berpatutan, yang disiapkan terutamanya dengan susu pekat. Manis Brazil yang paling terkenal dipanggil brigadeiro, yang boleh diterjemahkan sebagai "brigadier". Ini adalah kemanisan kegemaran kanak-kanak dan sifat wajib pada hari lahir. Gula-gula dan gula-gula terkenal lain - mata ibu mertua (olho-de-sogra), quindim - dibuat dengan telur dan kelapa, cajuzinho - gula-gula dengan kacang mete, suspiro - dengan telur putih, bom de hidung (bombom de nozes) - dengan kenari, bem-casados, camafeu.

Shurasko - daging lembu yang digoreng di bar logam, di luar rumah. (Impian dan fikiran)

Sarapan dan makan tengah hari disertakan dengan secawan kopi manis - cafezinho atau juga dikenali sebagai espresso. Kopi adalah minuman yang dinikmati di seluruh dunia, tetapi tidak ada negara lain yang pentingnya kopi lebih penting daripada Brazil. Kopi diminum selalu, dihidangkan dalam cawan kecil (demitasses). Minuman Brazil sebenar 12-24 demitas sehari. Ahli perniagaan Brazil selalu mengajak rakan kongsi untuk minum kopi, yang mana masalah penting diselesaikan, dan tuan rumah pertama sekali menawarkan kopi kepada para tetamu, kerana kopi adalah simbol keramahan di Brazil. Mungkin di Brazil, seni membuat kopi adalah yang paling sempurna. Penyediaan kopi bermula dengan hidangan yang sangat bersih, air tawar, langkah-langkah tepat, dan orang Brazil yang sejati tidak akan membiarkan kopi mendidih. Di antara sarapan dan makan tengah hari, orang Brazil mempunyai kopi dengan pai atau biskut, jus buah dan makanan segera.

Shurasco. (Victor Bayon)

Ngomong-ngomong, orang Brazil dibezakan dengan minat mereka terhadap makanan, yang boleh dimakan oleh saudara-saudari dalam beberapa saat. Makanan ringan ini boleh menjadi menu lengkap di majlis perkahwinan, pembaptisan, atau ulang tahun. Makanan ringan kegemaran orang Brazil adalah makanan kecil, zaitun yang disumbat, bebola keju goreng, bebola ikan kod goreng, udang mini atau pai ayam, kaki ayam. Makanan jalanan, yang dijual di alun-alun, di depan gereja, di taman, dataran, di pantai, selalu disukai oleh orang-orang Brazil dari semua kelas sosial. Jagung rebus, gula-gula kelapa, tacaca - sup tebal dengan udang kering, ubi kayu dan bawang putih, pai dengan daging, zaitun, keju, buah sawit, kepingan barbeku... rangkaian makanan jalanan tidak ada habisnya. Semua bar dan kedai jalanan menawarkan pelbagai jus buah dan koktel - mangga dengan acerola, nanas, susu dengan pisang, jeruk dan jambu. Di jalanan, anda boleh menikmati minuman beralkohol dan koktel, yang hampir pasti termasuk cachasa.

Roti keju. (Yuichi Sakuraba)

Terdapat banyak kedai roti di Brazil yang beroperasi sepanjang hari dan memanggang pelbagai jenis roti manis dan sedap, tetapi jenis roti yang paling popular adalah roti Perancis, yang sangat menyerupai baguette Perancis..

Caipirinha. (Porto Bay Hotel & Resort)

Sudah tentu, masakan harian orang Brazil biasa sangat berbeza dengan masakan restoran yang cenderung dicuba oleh pelancong. Masakan restoran Brazil diwakili oleh hampir semua negara di dunia, masakan Itali dan Jepun sangat popular di sini. Masakan Cina adalah salah satu yang pertama diperkenalkan di Brazil sebagai eksotik, dan diadopsi oleh orang-orang Brazil dengan keras. Orang Brazil menganggap bandar São Paulo sebagai pusat gastronomi, di mana anda boleh merasai hampir semua hidangan budaya apa pun. Orang Brazil berkata: "Sekiranya anda mahukan perjalanan gastronomi di seluruh dunia - lawati Sao Paulo".

Masakan Brazil

Apa yang memikat anda dengan Brazil, sifatnya yang menakjubkan atau masakan yang tidak biasa? Masakan Brazil adalah campuran tradisi Afrika, Portugis, India dan bahkan Perancis yang meletup. Setiap orang yang tinggal di Brazil membawa sesuatu sendiri ke pinggan mangkuk, dan sebagai hasilnya, hidangan muncul yang tidak membuat orang acuh tak acuh..

Masakan Brazil - hidangan unik dan indah untuk setiap selera

Adalah mustahil untuk memisahkan satu hidangan nasional dalam masakan Brazil, kerana pelbagai wilayah di negara ini mempunyai pilihan rasa mereka sendiri. Tetapi, bagaimanapun, kebanyakan hidangan dibuat berdasarkan kacang, yang di Brazil disebut roti kedua. Terdapat juga dua bahan yang juga dihargai oleh orang Brazil - beras dan ubi kayu (ubi kayu). Sekiranya kita beralih kepada sejarah, maka orang India Maya tumbuh dan memakan ubi kayu sebagai makanan. Setelah bertahun-tahun, tradisi ini masih hidup. Ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, mesti dikeringkan, dibilas dengan air yang banyak, dan lebih baik rebus.

Anda juga harus ingat perkara ini semasa anda datang ke Brazil. Sekiranya tanaman itu tidak dikenali oleh anda, sebelum mencubanya, tanyakan kepada penduduk tempatan atau pemandu anda sama ada anda boleh memakannya atau tidak. Anda tidak memerlukan masalah dalam bentuk keracunan. Setelah ubi kayu diproses, puluhan hidangan disediakan daripadanya. Anda hanya boleh menggoreng, dan hidangan ini akan terasa seperti kentang goreng. Anda boleh mengisar tepung dan membakar pai atau menambah bubur.

Hidangan yang paling popular di Brazil ialah Feijoada. Hidangan ini kaya dan berkhasiat. Ia dibuat dari kacang (terutama kacang hitam), kemudian daging babi, sosis salai, daging kering, saus bawang putih, lada dan rempah-rempah lain ditambahkan. Hidangan ini tidak disediakan sendiri, anda akan ditawarkan untuk mencicipinya dengan nasi, atau kubis, atau dengan kepingan oren. Pasti cuba.

Masakan tradisional Brazil mengagumkan dengan ragam dan minat hidangan daging

Di kafe anda boleh merasai hidangan Sarapeteu yang enak. Hati babi diperap dan digoreng dengan tomato, banyak bawang dan lada.

Itik juga dihargai oleh orang Brazil, tetapi jika anda terbiasa makan itik panggang, misalnya dengan epal, maka orang Brazil mendidihnya dalam sos tebal dan aromatik. Daging kemudian menjadi sangat lembut. Hidangan ini dipanggil Pato no Tucupi..

Sekiranya anda kehilangan kebab, tidak menjadi masalah, Brazil juga memiliki kebab dengan nama Churasco yang menarik. Di restoran anda tidak akan dihidangkan barbeku sahaja, anda akan dihidangkan pelbagai jenis daging dan bukannya bawang biasa, buah goreng. Tetapi bukan itu sahaja, hidangan akan disajikan kepada anda tanpa gangguan, satu demi satu, jika anda melihat bahawa ada makanan yang cukup, katakan berhenti.

Hidangan kebangsaan lain di Brazil ialah Shurasco. Selalunya ia disediakan di Rio Grande do Sul. Hanya daging lembu yang digunakan untuk hidangan. Ia dililit tusuk sate dan digoreng di udara terbuka. Orang Brazil suka makan hampir semua hidangan dengan sos, dan Shurasco tidak terkecuali. Sos daging dibuat dari lada, tomato, bawang, minyak zaitun dan cuka. Garam adalah satu kemestian. Kadang kala seekor lembu boleh dimasak dengan cara ini..

Sekiranya anda ingin mencuba hidangan eksotik, anda boleh memesan panggang dengan penambahan daging buaya, atau ekor, atau rebusan penyu.

Masakan kebangsaan Brazil juga kaya dengan hidangan ikan dan hidangan makanan laut. Nasib baik, ini difasilitasi oleh sebilangan besar sungai di negara ini..

Sekiranya anda melancong di Amazon, anda dapat merasai hidangan piranha.

Bilakah masa terbaik untuk melancong ke Brazil dan cara terbaik untuk memilih lawatan, baca lebih lanjut: Lawatan ke Rio de Janeiro.

Watapi juga disajikan di kebanyakan wilayah di Brazil. Ini adalah hidangan yang dibuat dari kerang dan ikan tanah. Kemudian campuran ini digoreng dan dituangkan dengan jus kelapa, roti dan rempah juga disajikan bersama hidangan. Orang Brazil sangat menggemari udang. Mereka juga ditambah dengan pelbagai hidangan seperti sup Takaku. Ini adalah sup yang sangat pekat, agak mengingatkan kentang tumbuk, dari ubi kayu dan udang. Untuk rasa, ia dibumbui dengan rempah dan bawang putih. Sebagai tambahan kepada sup, udang disajikan sendiri bersama dengan pelbagai sos, selalunya dengan sos pedas, yang disiapkan dengan lada dan rempah..

Ikan goreng sangat membosankan. Orang Brazil sangat arif di sini juga, setiap hidangan yang mereka sajikan menjadi karya seni. Contohnya, frigadeira. Kerang dan ikan digoreng, dan kemudian dibakar dalam adunan dalam periuk tanah liat.

Ciri menyajikan hidangan di Brazil

Bersedia untuk fakta bahawa anda akan disajikan hidangan dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Malah pisang dengan tomato boleh dibawa ke piring daging.

Ciri lain dari masakan Brazil ialah hampir semua makanan di sana sangat pedas dan masin. Dan ini bukan kemalangan. Iklim panas sangat sukar ditoleransi dan garam membantu penduduk dan tetamu mengatasinya. Dan lada membunuh mikroba, yang juga aktif membiak di persekitaran yang lembap dan hangat..

Masakan Brazil tidak lengkap tanpa minuman. Salah satu yang utama adalah, tentu saja, kopi, yang diminum oleh orang Brazil dalam jumlah besar, hingga tiga puluh cawan sehari. Dan penyediaan minuman aromatik ini berubah menjadi keseluruhan ritual. Orang Brazil selalu menggunakan piring yang bersih, air yang disucikan, dan pastikan untuk mengikuti langkah-langkahnya. Mereka juga tidak pernah membiarkan kopi mendidih; mereka memantau prosesnya dengan teliti..

Selain kopi, orang Brazil juga minum pasangan. Minuman ini juga mengandungi kafein, oleh itu, ia mempunyai kesan tonik dan penyembuhan. Mate mengandungi unsur surih, vitamin dan mineral. Ia juga digunakan untuk insomnia, kegelisahan dan ketidakseimbangan. Mungkin itulah sebabnya penduduk tempatan begitu terbuka, ramah dan ceria..

Dalam keadaan panas, selalu ada minuman dengan buah guarana di atas meja orang Brazil. Ia sangat menyegarkan dan juga enak. Sekiranya anda berada di Brazil, pastikan untuk mencubanya.

Minuman beralkohol orang Brazil

Orang Brazil lebih suka bir di antara minuman beralkohol. Pada perayaan itu, mereka minum kasha, ini adalah vodka yang diperbuat daripada tebu. Tetapi selalunya mereka tidak minum cachass sendiri, tetapi menyediakan pelbagai koktail berdasarkannya, misalnya, caipiranha. Gula dengan jus lemon juga ditambahkan ke dalam minuman, dan ais juga ditambahkan untuk kesegaran..

Apa jenis pendidikan yang boleh anda perolehi di Brazil dan adakah ia sepadan? Baca lebih lanjut: Pendidikan di Brazil.

Sebagai tambahan kepada hidangan utama, masakan Brazil juga terkenal dengan makanan ringan, yang telah disiapkan selama lebih dari belasan tahun. Dan seperti biasa, sayur-sayuran digunakan untuk memasak. Sebagai contoh, orang Brazil suka buah zaitun yang disumbat. Cubalah juga. Cukup sedap. Bakso dengan ikan kod atau keju juga kelihatan sangat menyelerakan. Ini adalah hidangan goreng.

Orang Brazil juga menggemari pai yang disediakan dengan pelbagai isi. Contohnya, cubalah pai dengan daging atau udang, zaitun, atau buah sawit lain. Bagi pelancong, ini juga hidangan eksotik..

Pencuci mulut Brazil

Bagi pencuci mulut, terdapat juga banyak. Orang Brazil mempunyai gigi manis dan suka makan dengan baik.

Pencuci mulut yang paling popular dan digemari adalah brigadeiro. Pencuci mulut ini agak mengingatkan kita pada coklat yang dipenuhi. Ia disediakan hanya dengan tiga bahan - susu pekat, serbuk koko dan mentega. Campuran ini direbus selama 10 minit, disejukkan dan gula-gula dibentuk lebih jauh, tetapi itu tidak semua. Untuk rasa yang lebih kaya, mereka digulung dengan kelapa atau kacang. Dan dalam satu jam, anda boleh menjamu selera di brigadeiro.

Pencuci mulut Brazil yang lain adalah quindim. Rasanya enak dan suam. Asas hidangan adalah kelapa, telur, gula dan mentega juga ditambah. Ini semua digiling dengan pengisar dan dibakar dalam tin. Ringkas, cepat dan sedap.

Mungkin kerana hidangan utama selalu rumit dan memerlukan masa lebih lama untuk disiapkan, hampir semua pencuci mulut disiapkan dengan cepat. Contohnya, seperti gula-gula penyebab lain dari Brazil. Walaupun nama pencuci mulut diterjemahkan sebagai kacang mete, ia disediakan dari kacang tanah, susu pekat, serbuk koko dan gula. Kecuali, setelah memasak, gula-gula boleh dihiasi dengan gajus di atasnya. Terdapat juga gula-gula lain yang sempurna menggantikan kedai yang dibeli.

Di bandar-bandar besar di Brazil, misalnya, di Rio de Janeiro atau São Paulo, hidangan Eropah lebih biasa, tetapi ini tidak bermaksud bahawa mereka lupa masakan mereka di sana..

Sejak sekian lama orang Brazil gemar makan dengan banyak dan sedap. Dan pada hari cuti, meja penuh dengan kata-kata yang paling tepat. Hidangan daging, sup, rebusan dan nasi, banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Pastikan anda datang ke Brazil, merasa seperti gourmet. Nikmati rehat dan selera anda.

Salad Caipira Brazil, video: