Abstrak mengenai topik masakan Inggeris

Masakan Inggeris
dapur
Masakan Inggeris terkenal di dunia kerana kualitinya yang berkualiti dan cukup konservatif. Walaupun ia terkenal dengan masakan yang tidak terlalu canggih dan terlalu sederhana, Britain tetap membanggakan pelbagai jenis hidangan dan produknya. Yang paling terkenal adalah sarapan tradisional Inggeris dan makan tengah hari Krismas. Pakar kuliner dan gourmet sejati juga memperhatikan bahawa masakan Inggeris asli sangat enak ketika dimasak di rumah. Lagipun, kemudian dicipta mengikut resipi asli, memerhatikan semua nuansa dan perinciannya. Masakan Inggeris mempunyai sejumlah jenis daerah, misalnya, Scotland, Welsh, Anglo-Indian, Gibraltar dan beberapa yang lain. Masing-masing dibezakan dengan pelbagai jenis hidangan. Banyak hidangan sangat popular di kawasan kediaman mereka dan dinamakan mengikut asal produk utama. Contohnya, kambing dengan sos di Wales, oatmeal dengan daging dan rempah-rempah di Scotland, ikan trout di Ireland Utara, stik dan puding di England. Masakan Inggeris tradisional sangat dipengaruhi oleh iklim negara yang boleh berubah dan sederhana. Sejarah negara dan geografi pulau juga sangat penting..
Hidangan kebangsaan Inggeris
Hidangan tradisional Inggeris mengandungi banyak keju dan roti, daging, ayam, air tawar dan ikan masin. Dari sayur-sayuran, orang Inggeris lebih memilih sebilangan besar buah-buahan, yang utama adalah saderi, bawang, timun, zucchini, kacang polong, lobak, wortel, tomato, brokoli dan, tentu saja, kentang. Produk terakhir dianggap sebagai salah satu komponen utama masakan Inggeris, kerana ia termasuk dalam banyak masakan kebangsaan..

Orang Inggeris sangat menyukai daging: daging lembu, daging sapi, kambing, daging babi. Ia dibakar dengan darah atau dipotong menjadi stik dan digoreng dalam kuali. Daging disertakan dengan kuah, puding Yorkshire, sayur panggang dan rebus (biasanya kentang, wortel dan kubis) dan acar. Hidangan ini disajikan terutamanya pada hari Ahad dan dipanggil makan tengah hari. Orang Inggeris juga lebih suka daging ayam: pegar, ayam belanda tradisional..

Makanan ringan dan sandwic popular - sandwic segitiga sudah menjadi salah satu tradisi Inggeris yang tidak tergoyahkan. Dari kursus pertama, kentang tumbuk dan kuahnya biasa, tetapi jarang dihidangkan, ia bukan bahagian penting dari makanan harian.

Rempah dan ramuan dalam masakan klasik digunakan dengan sangat berhati-hati, walaupun sekarang tukang masak Inggeris membiasakan orang Inggeris dengan lebih banyak ramuan dan rempah.

Rosemary, pudina dan rempah-rempah lain juga digunakan dalam menu tradisional Inggeris, namun, ramuan ini termasuk dalam komposisi hidangan hanya untuk menekankan rasa dan aroma semula jadi mereka..

Kita tidak boleh menyebut hidangan tradisional seperti puding manis dan gurih yang disajikan dengan daging atau pencuci mulut, kaserol kentang dengan daging lembu, domba cincang dan ikan (gembala, mata-mata cottageandfisherman) dan goreng. Sebilangan besar hidangan tradisional hanya disajikan pada hari cuti. Yang popular di antaranya adalah puding Krismas untuk Krismas, roti salib untuk Paskah, kentang dan sosej (bangerandmash) untuk BonfireNight (untuk Hari Guy Fawkes). Kalkun yang disumbat dengan hiasan sayur-sayuran, kek hari jadi dan lain-lain juga merupakan hidangan percutian tradisional..

Salah satu hidangan yang paling tradisional adalah ikan goreng dan kentang, biasanya dimasak dengan garam dan cuka alkohol dan disajikan dibungkus dengan surat khabar.

Telur bukan satu-satunya ramuan dalam sarapan Inggeris yang terkenal. Gabungan yang sangat popular dalam masakan Inggeris adalah telur dan susu. Dibancuh di dalam tab mandi air atau di dalam ketuhar dengan gula dan vanila, mereka bertukar menjadi krim Inggeris, aka kastard.

Buah-buahan dan buah beri memainkan peranan penting dalam penyediaan pelbagai pencuci mulut. Produk ini juga dapat dicicipi dengan pastri Inggeris yang terkenal..

Teh adalah minuman yang paling meluas di England. Kopi kurang biasa.

Di antara minuman yang memabukkan, bir sangat popular - bir hitam dan porter, dan bir draf, serta wiski, gin, brendi, rum, pelabuhan sangat dihargai..

Beberapa resipi Inggeris
Ikan goreng dan kentang
Bahan-bahan:
2 kentang panggang besar, masing-masing dipotong menjadi 8 keping panjang
2 cawan sos Itali pedas
1 beg Serbuk Roti Rangup
4 fillet haddock
Dressing 2 cawan (sos krim masam)
Hidangan: 4
Penyediaan: 10 minit
Memasak: 45 minit
Sandwic timun tradisional terdiri daripada kepingan timun terbaik di antara dua keping roti putih, disebarkan dengan mentega.
Bahan untuk 2 hidangan
timun, 1-2 pcs.
roti, 2 keping
keju curd, 4 sudu besar. l.
Sosej Cumberland adalah sejenis sosej tradisional yang berasal dari County Cumberland, England. Panjangnya biasanya panjang (hingga 50cm) dan dijual digulung menjadi gulungan bulat rata. Kadang-kadang ia dibuat lebih pendek, seperti sosej Inggeris biasa..

Bahan-bahan:
- lemak babi (dari belakang) - 170g - bahu babi - 450g - keropok tanah - 2 sudu besar. l. - daging asap - 1/2 keping - garam - 1 secubit - lada - 1 secubit - pala - 2 secubit.
Ekles puff adalah pai bulat kecil yang diisi dengan currants. Dibuat dari pastri puff dengan banyak mentega dan dinamakan sempena bandar Inggeris Ecless, berhampiran Manchester.
Bahan-bahan
1 cawan kayu manis
1/2 sudu besar l. kulit limau dan oren
4-5 pcs. aprikot kering
1 sudu besar l. brendi atau cognac
1/2 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu besar l. Sahara
pastri puff butter 1 lapisan
telur untuk pelinciran
gula untuk ditaburkan
Belut Jellied, makanan istimewa London East End, sering disajikan dengan pai dan kentang tumbuk. Ia biasanya tidak lagi dimakan di London, walaupun keberadaan hidangan ini tidak pernah didengar..
Bahan-bahan:
1 kg belut, 1 tin ketam kalengan, 1 bawang, 1 akar pasli, saderi, 2-3 kacang hitam dan allspice, 2 daun bay, 1 telur, pasli atau saderi, 1 sudu teh gelatin.

Sejarah dan tradisi

Dalam memasak, orang Inggeris telah lama berkomitmen untuk tradisi seperti yang lain. Hari orang Inggeris selama berabad-abad bermula dengan telur hancur dan daging goreng, tomato, cendawan, sosej.

Sarapan tradisional Inggeris bermula pada 7-8 pagi. Benar, jadual kehidupan moden yang sibuk menjadikan orang Inggeris lebih kerap memilih cornflakes atau bijirin untuk sarapan, terutama Weetabix dianggap bahasa Inggeris. Tetapi selepas sarapan, mereka pasti akan minum secawan teh dan roti bakar dengan jem oren..

Makan tengah hari atau sarapan kedua disajikan pada pukul setengah, diikuti dengan teh atau makan tengah hari ringan hingga jam 17:00 dan makan malam pada jam 19-00.

Sekiranya anda tidak mempunyai tenaga atau masa untuk mengatur makan malam keseluruhan dalam gaya Inggeris, anda boleh mendapatkannya dengan teh - perkara yang sama seperti di England lama dipanggil.

Terima kasih atas kebiasaan indah ini harus diucapkan kepada Anna, Duchess of Bedford yang ketujuh, yang, pada awal abad ke-19, menyedari bahawa dia tidak dapat menahan lapar antara makan siang awal dan makan malam, dan memerintahkan teh disajikan di biliknya.

Tradisi minum teh, juga disebut Five-o-clockTea, adalah makanan ringan antara sarapan pagi dan makan tengah hari..

Pada masa ini, pastri disajikan di atas meja: kek, epal yang dibakar dalam adunan, roti saffron dan pelbagai jenis kuki, pai treacle, semua jenis muffin, pelbagai sandwic, dan juga sandwic yang terkenal. Sandwic adalah perkara yang indah. Mereka boleh menjadi tidak rumit dan cukup canggih pada masa yang sama. Pilihan yang paling popular adalah sandwic bacon goreng rangup. Dan juga sandwic dengan timun pada roti rai, dengan ham panggang dan keju Gruyere, dengan daging panggang dan lobak, dengan salmon salai dan keju krim lembut, dengan telur dan selada air.

Menu makan tengah hari Ahad utama merangkumi panggang daging, kentang dan sayur-sayuran atau pencuci mulut klasik Inggeris - pai dengan banyak rempah.

Penduduk tempatan mengatakan mengenai makan tengah hari Ahad tradisional Inggeris, enak dan enak: Sundayroast - Sunday "zapekalovo". Ini bermakna bahawa pasti ada daging yang dibakar di dalam ketuhar di atas meja. Kadang-kadang pada hari Ahad mereka boleh menyajikan ayam, domba atau daging babi. Tetapi kebanggaan masakan kebangsaan adalah daging lembu panggang: dengan kuah pekat, mustard panas atau lobak.

Teh di England diminum pada waktu sarapan, selepas makan malam, dan pada waktu malam. Teh Inggeris dianggap sebagai salah satu yang terbaik di dunia. Mereka meminumnya di England dengan cara lama: menambahkan susu ke dalam minuman dan tidak menghemat gula.

Menurut idea Inggeris mengenai budaya minum teh, beberapa jenis teh semestinya disajikan di meja, tidak kira waktu, sehingga setiap orang dapat memilih teh mengikut pilihan dan mood mereka.
Ini adalah pertunjukan rasa hormat yang menyelimuti seluruh ritual minum teh Inggeris. Teh yang dipilih diseduh dalam teko individu yang dibilas dengan air mendidih, walaupun teh itu dibungkus. Daun teh, tanpa mengira jenisnya, harus disuntik selama 3-5 minit, jika tidak, teh tidak akan menunjukkan semua kelebihannya.

Semasa minum teh, susu, gula, lemon, dan lain-lain disajikan, serta cerek terpisah dengan air mendidih - untuk mencairkan teh ke tahap kekuatan yang diinginkan. Apabila air sejuk, teko diganti dengan yang baru - ini juga dianggap sebagai tanda hormat, yang wajib bagi etika bahasa Inggeris..

Masakan Inggeris

Karya-karya menarik Conan Doyle mengenai Sherlock Holmes secara tidak sengaja memaksa kita untuk mengaitkan masakan Inggeris tertua dengan teh hitam tradisional dan oatmeal. Tetapi sebenarnya, ia tidak terhad kepada dua hidangan ini, tetapi merangkumi puluhan yang lain. Ini termasuk puding, stik, biskut, eskalop, hidangan ikan dan daging.

Masakan kebangsaan Britain tidak dianggap enak, tetapi disebut enak, sedap dan sihat. Proses pembentukannya bermula seawal tahun 3700 SM. Tidak banyak yang diketahui mengenai produk yang popular pada masa itu. Para saintis hanya menamakan roti yang dibuat dari campuran biji-bijian, gandum dan gandum. Namun, dengan penaklukan Inggeris oleh Rom, yang bermula dari 43, semuanya berubah. Para penakluk yang terkenal dengan perayaan mereka mempelbagaikan masakan Inggeris Inggeris dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, antaranya asparagus, epal, zucchini, bawang, saderi, lobak, dll. Dan juga membawa beberapa wain, rempah dan hidangan daging ke dalamnya.

Sementara itu, pada abad pertengahan, yang bermula pada akhir abad ke-5, roti, ikan, telur, hidangan tenusu dan daging tetap menjadi bahan utama. Walaupun yang terakhir tidak dapat dimakan semasa puasa.

Pada tahun 1497, Kerajaan Inggeris muncul di peta dunia, dengan jajahan di semua benua yang dihuni. Pilihan masakan mereka mula memberi kesan langsung kepada pembentukan masakan Inggeris. Rempah dibawa dari India - kari, kayu manis, safron, dari Amerika Utara - kentang merah. Kemudian kopi, coklat dan ais krim muncul di sini..

Secara beransur-ansur, mereka mula menonjolkan ciri-ciri daerah masakan Inggeris nasional. Hari ini, ia menggabungkan tradisi masakan Inggeris, Yorkshire, Welsh, Gibraltar, Scotland, Ireland dan Anglo-India. Ia dipengaruhi oleh iklim sederhana dan lembap di negara ini. Walaupun, walaupun kerap hujan, barli, gandum, kentang, bit gula, gandum, serta buah-buahan dan buah beri ditanam di sini. Dan mereka terlibat dalam penternakan, yang mempengaruhi tradisi kuliner negara ini.

Produk yang paling popular ada di sini:

  • daging, khususnya domba, domba, daging lembu dan daging babi. Keistimewaan masakan Scotland adalah kehadiran daging rusa, salmon, grouse hitam dan makanan ringan. Bacon disayangi di seluruh negara;
  • hampir semua ikan dan makanan laut;
  • sayur-sayuran - bayam, kubis, asparagus, timun, bawang, pasli, paprika, daun bawang (simbol masakan Wales), dll..
  • buah-buahan dan buah beri - pic, nanas, anggur, blackberry, raspberi, gooseberry, epal, lemon, dan lain-lain;
  • kekacang dan cendawan;
  • pelbagai bijirin;
  • produk susu;
  • telur;
  • rempah dan herba - rosemary, pudina, safron, kayu manis;
  • pelbagai produk tepung - roti dan pastri;
  • mustard digunakan terutamanya dari sos;
  • minuman kebangsaan - teh hitam (sejak abad ke-19, waktu minum teh tradisional ialah 17.00) dan bir (terdapat kira-kira 3000 jenis di Great Britain, yang paling popular adalah ale gelap). Juga, orang Inggeris suka koktel, kopi dan wain;
  • hidangan kebangsaan - puding.

Kaedah memasak asas di UK:

  • penaik;
  • menggoreng;
  • pemadaman;
  • memasak;
  • memanggang.

Masakan Inggeris moden pastinya merupakan salah satu yang terkaya di dunia. Sementara itu, hidangan tradisional dapat dibezakan di dalamnya, yang menjadi asasnya, iaitu:

Sarapan Inggeris biasa - kacang, cendawan, telur hancur dan sosej goreng

Daging panggang - daging lembu bakar

Beef Wellington - cendawan dan daging lembu yang dibakar dalam adunan

Shepherd's Pie - Casserole dengan daging cincang dan kentang tumbuk

Jenis pai gembala lain dengan lauk

Meningkatkan keaslian

Kami menjemput pengunjung kami untuk menggunakan perisian percuma "StudentHelp", yang akan membolehkan anda, hanya dalam beberapa minit, untuk meningkatkan keaslian sebarang fail dalam format MS Word. Selepas peningkatan keaslian, karya anda akan mudah diuji dalam sistem antiplagiat universiti, antiplagiat.ru, RUKONTEXT, etxt.ru. Program "StudentHelp" berfungsi mengikut teknologi yang unik sehingga penampilan, fail dengan keaslian yang meningkat tidak berbeza dengan yang asli.

Keputusan Carian


abstrak Masakan kebangsaan InggerisJenis pekerjaan: esei. Ditambah: 04/29/13. Tahun: 2012. Halaman: 12. Keunikan mengikut antiplagiat.ru:


Kandungan
Pengenalan

    Garis masa penampilan produk dan kaedah memasak di England
    Zaman Pertengahan England
      Makanan di abad pertengahan Inggeris
      Peraturan perayaan abad pertengahan
    Makanan yang Dimakan di England Sejak Zaman Pertengahan
    Masakan kebangsaan Inggeris
    Kesimpulan: menu untuk pelancong dari England
Senarai sumber yang digunakan

Pengenalan
Masakan Inggeris telah membina reputasi kerana tidak terlalu canggih tetapi memperhatikan kualiti bahan yang biasanya bersumberkan tempatan. Sos dan bumbu masakan tradisional Inggeris juga agak sederhana dan digunakan untuk meningkatkan rasa semula jadi makanan daripada mengubahnya..
Semasa zaman kegemilangan Inggeris sebagai kuasa penjajah, masakan Inggeris sangat dipengaruhi oleh masakan negara-negara "luar negara", terutamanya India. Contohnya, hidangan ayam Anglo-India - Eng. tikka masala - dianggap "hidangan kebangsaan" Inggeris sebenar.
Pandangan dunia puritan pada abad kelapan belas sangat dicantumkan dalam cara hidup Inggeris, hanya meninggalkan kenangan samar tentang bekas "Jolly England". Seni memasak juga tidak terlepas dari pengaruh Puritan. Hari Bahasa Inggeris selama berabad-abad bermula (terutama pada hujung minggu) dengan telur hancur dan daging goreng, tomato, cendawan, sosej dan sosis darah.
Stigma "tidak imajinatif dan berat" telah wujud di sebalik masakan Inggeris, dan mendapat pengiktirafan antarabangsa hanya sebagai sarapan pagi dan makan malam Krismas tradisional. Reputasi ini diperkuat terutamanya semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua, ketika pemerintah memperkenalkan catuan makanan di England..
Orang Inggeris tidak begitu bernasib baik dengan cuaca dan, hampir sama dengan dapur. Anda tidak sering menjumpai restoran Inggeris di mana sahaja, yang sekali lagi membuktikan ketidakpedulian orang Inggeris terhadap masakan. Sekurang-kurangnya itulah yang difikirkan oleh majoriti orang Eropah, dan memang orang Inggeris sendiri.
Masakan kebangsaan Inggeris dicirikan oleh hidangan seperti kubis rebus dalam susu atau lobak rebus. Kedua-duanya, benar-benar tanpa rempah, disajikan ke meja, dan sayur-sayuran ini dimasak sepenuhnya. Dia juga mempunyai resipi asalnya sendiri, misalnya, seperti daging panggang Inggeris yang terkenal, puding Yorkshire, kaserol ginjal anak lembu, reben Welsh, puding kismis dan banyak hidangan lain..
Hidangan tradisional Inggeris ialah ikan dan kerepek, ubi kentang dengan daging dan kentang tumbuk.

    Garis masa penampilan produk dan kaedah memasak di England
Latar belakang (sehingga 43 tahun)
    Roti yang dibuat dari campuran biji-bijian - sekitar tahun 3700 SM eh.
    Oat - 1000 SM eh.
    Gandum - sekitar 500 SM eh.
    Arnab - Zaman Besi akhir / era Rom awal
Zaman Rom (43 Masihi - 410 Masihi)
    Epal
    Asparagus
    Saderi
    Bawang
    Ketumbar
    Timun
    Marjoram
    Zucchini
    Bawang mentol
    Parsnip
    Kacang polong
    Pheasant
    Rosemary
    Pudina
    Lobak
    Wain
Zaman Pertengahan sebelum penemuan Dunia Baru (410 - 1492)
    Ikan salai - dari abad ke-9 (diimport dari Denmark dan Norway)
    Roti rai - Zaman Viking, sekitar 500
    Persik (diimport) - Zaman Anglo-Saxon
    Jeruk - 1290
    Tebu - abad XIV
    Lobak - abad XV
Tempoh dari 1492 hingga 1914
    Turki - 1524
    Capsicum dan pasli - 1548
    Gula halus - 1540an
    Lemon (penanaman pertama yang direkodkan) - 1577
    Peach (penanaman tempatan) - abad XVI
    Kentang - 1586
    Horseradish - abad XVI
    Teh - sekitar tahun 1610 atau lebih baru
    Pisang (dari Bermuda) - 1633
    Kopi - 1650
    Coklat - 1650-an
    Ais krim - sebutan pertama yang ditulis pada tahun 1672
    Brokoli - bermula pada tahun 1724.
    Tomato - mula dimakan pada tahun 1750-an
    Sandwich - mendapat nama Inggerisnya (sandwic Inggeris) pada abad ke-18
    Kari - pertama kali muncul di menu pada tahun 1773
    Rhubarb - mula dimakan pada awal abad ke-19
    Restoran India pertama dibuka pada tahun 1809
    Hidangan tiga hidangan (perkhidmatan Perancis a la Russe diperkenalkan) - sekitar tahun 1850
    Ikan dan kerepek ("makanan segera") - pada tahun 1858 atau pada tahun 1863
    Perasa berdasarkan ragi eng. Marmite - 1902
Tempoh selepas 1914
    Bit gula - 1914-1918
    Roti yang dihiris - 1930
    Restoran Cina pertama dibuka pada tahun 1937
    Zaman Pertengahan England
2.1. Makanan di abad pertengahan Inggeris
Produk makanan utama pada masa itu adalah roti. Biasanya ia dibakar dari gandum musim sejuk dengan rai. Sepotong roti dimakan pada waktu makan sebagai pelat - pelatih. Pelbagai makanan diletakkan di atas mereka. Serbuk roti ditambahkan untuk membuat sos dan krim.
Ikan adalah makanan penting lain untuk Inggeris..
Orang miskin kebanyakannya memakan ikan masin dan kering. Jadual orang kaya jauh lebih berbeza. Orang kaya makan pemukul, makarel, daging ikan paus, sturgeon. Hidangan ketam dan udang karang sangat digemari oleh golongan bangsawan. Pertanian ternakan berkembang di England pada Zaman Pertengahan. Daging yang paling popular adalah daging lembu, kambing, daging lembu dan domba..
Para petani memelihara babi untuk diri mereka sendiri, yang menyerupai babi hutan pada masa itu, kerana mereka sendiri menjumpai makanan di hutan. Untuk musim sejuk, daging babi digunakan untuk membuat daging dan sosis darah. Banyak perhatian diberikan kepada burung itu. Pada jamuan makan perayaan, angsa atau burung merak disajikan, serta daging bustard. Daging burung bangau, burung camar, burung puyuh, burung hitam, snipe, dan kepah dimakan. Orang kaya mempunyai hingga dua puluh hidangan ayam yang berbeza pada upacara khidmat mereka..
Susu dan krim dipanggil daging putih di England. Posset dan caodl disediakan dari susu panas dengan penambahan bir atau wain dan komponen lain. Krim ditambahkan ke sup puri, berdasarkan mana mereka menyediakan keju krim yang indah, yang digunakan untuk membuat kue keju. Lembu itu adalah pencari nafkah sebenar bagi para petani, keju keras dibuat dari susu lembu, yang disimpan sepanjang musim sejuk.
Hidangan wajib di setiap keluarga abad pertengahan dianggap sebagai chowder, yang dimasak dalam sup daging dengan penambahan kekacang atau produk bijirin..
Salad yang diperbuat daripada ramuan perubatan dan makanan yang boleh dimakan - primrose, violet, borage - sangat biasa pada masa itu. Dari buah-buahan, plum, prun, pir dan epal dimakan. Pada abad ke-13, buah sitrus mula dibawa ke England, yang dengan cepat mendapat populariti di sini..
Buah kering yang dicampur dengan pelbagai rempah adalah makanan biasa untuk percutian di Zaman Pertengahan. Badam dianggap produk yang sangat berharga. Tentara Salib membawa gula tebu ke negara ini pada awal abad ke-12. Untuk masa yang lama ia tetap menjadi produk yang mahal dan disimpan di kedai dengan sangat berhati-hati..
Penjual runcit menjual campuran rempah yang popular, yang mana powdor douce dan powdor fort adalah yang paling terkenal. Mereka terdiri dari jahe, pala, lada, bawang putih kering, kayu manis, cengkih dan gula..
      Peraturan perayaan abad pertengahan
Rumah tangga bangsawan dikendalikan oleh seorang butler. Pengurus utama makan malam, ketua upacara, mematuhinya. Pangkat berikutnya adalah pelayan yang menjaga pelbagai aspek makanan: pelayan kepala (pelayan kepala dan pengecap), pelayan bar (ketua pantri), pelayan (bertugas minum), bertugas mencuci tangan dan taplak meja, kepala koki, pengukir dan pembawa cawan. Dengan pengecualian dari dua yang terakhir, mereka semua mempunyai beberapa pembantu terlatih, dan juga mengawasi pelayan lain: pelayan, pembantu pelayan yang harus membawa makanan hanya ke pintu masuk dewan, tukang masak (termasuk mereka yang menukar lidi, periuk yang dibersihkan dan botol yang dibasuh)... Pada perayaan Inggeris yang sangat penting, tugas-tugas ketua pelayan dilakukan oleh para bangsawan, yang kemudiannya dapat diberi penghargaan atas pekerjaan mereka. Sebagai contoh, pembawa pinggan mangkuk atau pengecap raja dapat disambut oleh piala emas dari mana raja minum.
Meja selalu diatur oleh pegawai kanan harta pusaka. Pada mulanya, meja ditutup dengan dua atau tiga alas meja. Di ruang berhampiran pantri, taplak meja juga tersebar, di mana mangkuk khas untuk mencuci tangan pemiliknya dan piala yang mereka rasakan air untuk mencuci terpapar. Kemudian barman membawa roti yang dibungkus serbet untuk pemilik rumah, pelatihnya, pisau khas untuk memotong roti, sudu dan pengocok garam upacara besar dengan penutup. Semua ini dia susun dalam susunan tertentu di depan tempat tuannya di meja utama. Selepas itu, barman memeriksa untuk melihat apakah meja lain mempunyai roti, pelatih, pisau, sudu dan pelatih garam kecil. Ketika tukang masak sudah siap, para tetamu berkumpul di dewan, tetapi hanya pemilik yang boleh duduk di meja pada waktu itu. Semua selebihnya pergi untuk mencuci tangan, dengan domo utama, pengukir dan butler pergi terlebih dahulu, kerana mereka mempunyai tuala dan serbet yang dilemparkan ke atas bahu mereka. Selepas itu, ritual mencicipi dimulakan.
Setelah membungkuk tiga kali, pengukir itu menghampiri tuannya, lalu berlutut, membuka dan mendorong pengocok garam, membuka roti, dan memotong tiub kecil dari roti putih dan dari pelatih untuk mengambil sampel. Pada masa yang sama, tuan upacara dan pembawa cawan membawa tuan semangkuk untuk mencuci tangannya, mencicipi air dan mencium tuala yang akan dia gunakan. Pada masa ini, pertukaran pinggan pertama dilakukan di meja sajian, dan mereka diuruskan oleh pelayan, memastikan bahawa semua hidangan telah dicuba oleh ketua koki dan pelayan kerana takut keracunan.
Segera setelah selesai mencicipi, para tamu duduk di tempat mereka, dan pengukir daging melangkah ke depan. Pada Abad Pertengahan, terdapat petunjuk yang rumit dan kompleks untuk menghias dan memotong daging dan unggas, dan semua binatang dibantai dengan cara yang berbeza. Seorang pengukir mahir membanggakan dirinya dengan kepantasan dan ketangkasan kerjanya. Sebaik sahaja dia selesai memotong, akhirnya mungkin untuk yang pertama.
Pelayan kanan inilah yang mencuba pinggan mangkuk, kerana mereka masih harus berdiri hingga akhir makan. Mereka memastikan bahawa setiap hidangan disajikan dengan sos yang tepat, bahawa semua tetamu dilayan dengan baik, dan tidak ada VIP yang tersisa dengan cawan kosong atau piring kotor. Pada akhir makan, para pelayan membersihkan meja, dan jika tuan rumah mempunyai tetamu, mereka dihidangkan wain manis dan, mungkin, pencuci mulut: wafel dan rempah-rempah utuh. Kemudian mereka mengucapkan doa, pemiliknya bangun untuk membuat roti bakar, melambangkan akhir makan malam, dan semua orang bersurai, kembali ke perniagaan mereka..

    Makanan yang Dimakan di England Sejak Zaman Pertengahan
Roti
Buku masakan pertama yang masih bertahan hingga hari ini ditulis pada tahun 1390 atas perintah Richard II. Dari itu menjadi diketahui bahawa pada abad XIV roti adalah produk makanan utama. Kualitinya bergantung pada pendapatan keluarga. Roti yang paling lembut dan putih diperoleh dari gandum, yang ditanam di tanah yang dibajak dengan baik dan disenyawakan, yang hanya mampu dimiliki oleh pemilik harta tanah. Jenis roti yang paling biasa - "surzhik" - dibakar dari campuran gandum musim sejuk dan rai. Roti gelap dibuat hanya dari tepung rai. Kacang, kacang polong dan biji-bijian menjadi bahan utama roti murah.
Perwakilan dari ladang kaya menggunakan roti hitam sebagai pinggan: roti besar, biasanya dipanggang sehari sebelumnya, dipotong menjadi potongan besar, dan kemurungan kecil dibuat di tengah-tengah kepingan, di mana makanan kemudian diletakkan. Makan malam orang biasa terdiri daripada satu atau dua "hidangan" - pelatih; seorang bangsawan mulia dihidangkan sebilangan besar timbunan. Selepas makan tengah hari, pelatih mengumpulkan di dalam bakul dan diedarkan kepada orang miskin.
Seekor ikan
Ikan sama pentingnya dengan makanan seperti roti. Pada Zaman Pertengahan, produk ikan untuk orang miskin terbatas pada ikan haring masin atau acar. Warga London dan penduduk di wilayah timur negara dengan pendapatan rata-rata berjaya memakan banyak tiram, yang juga murah. Mereka bahkan memakan segel dan "ikan diraja": daging ikan paus dan ikan lumba-lumba, sturgeon dikirimkan untuk raja, yang memberikan lebihan kepada rakyatnya. Ketam dan udang karang juga merupakan makanan yang popular..
Sungai-sungai adalah rumah bagi berbagai jenis ikan: salmon, trout, grayling, bream, tench. Kejadian yang biasa terjadi di ladang orang Inggeris yang kaya adalah kolam di mana ikan mas (yang dianggap mewah) dan pike (tidak seperti ikan mas, pike tidak dianggap sebagai makanan istimewa). Hidangan Inggeris yang paling digemari ialah ikan dan kentang. Kedai-kedai yang menjual makanan istimewa ini muncul pada tahun 1860 dan cepat merebak berkat kapal pukat tangkap pertama yang berjaya menangkap ikan di Atlantik Utara dan perairan pesisir Norway dan Iceland. Persekutuan Pengeluar Ikan dan Kentang Nasional (ditubuhkan pada tahun 1913) hari ini mempunyai lebih daripada lapan ribu kedai yang disebut "cili".
Ternakan
Anak babi itu adalah "stok cadangan" bagi setiap petani, karena dia bisa mendapatkan makanannya sendiri di hutan sepanjang tahun, dan juga dapat mempertahankan dirinya dari musuh sendiri. Babi domestik pada masa itu lebih mirip babi hutan, tetapi mereka mempunyai daging yang sesuai untuk asin atau memasak daging - keseluruhan bekalan daging orang miskin untuk musim sejuk. Tidak seperti babi, sapi dan kambing tidak dapat makan sendiri pada musim sejuk, jadi makanan ternakan adalah masalah yang berterusan. Ternakan biasanya dibesarkan hingga musim sejuk dan dibenarkan untuk disembelih pada musim sejuk (kecuali untuk pembiakan haiwan dan lembu dan kambing tenusu).
Memburu
Unggas dianggap milik eksklusif raja dan bangsawan Norman. Pemburu dihukum dengan teruk oleh pemusnahan atau kematian. Walaupun memburu kerbau, babi hutan dan rusa tetap menjadi hak istimewa golongan bangsawan, sejak awal abad ke-13, orang miskin dapat memburu kelinci dan arnab..
Pada Zaman Pertengahan, terdapat banyak lagi jenis unggas untuk makanan. Pada jamuan makan dan perayaan, angsa atau burung merak disajikan, menghiasi bahagian tengah meja untuk tetamu kehormat. Hidangan perayaan lain adalah daging bustard. Burung-burung, digemukkan untuk perayaan seperti itu, beratnya mencapai 12 kg - dengan berat ini mereka hampir tidak dapat terbang!
Produk susu
Pada Zaman Pertengahan, susu banyak digunakan - lembu dan kambing. Menjelang tahun 1500, susu lembu semakin popular kerana lebih mudah memerah susu seekor lembu daripada belasan kambing untuk mendapatkan susu yang sama..
Krim, mentega dan keju yang terbuat dari susu, seperti telur, disebut "daging putih". Di ladang besar, susu digunakan untuk membuat krim, keju kotej, keju lembut dan mentega untuk tuan, dan baki whey dan dadih digunakan untuk membuat keju keras untuk pelayan dan pekerja. Keju seperti itu kadangkala sangat keras sehingga harus direndam atau dipukul dengan tukul..
Buah-buahan dan sayur-sayuran
Buah sitrus diimport ke England sekitar 1290, dan lemon dan "jeruk Seville" (pelbagai oren) segera menjadi popular, baik segar dan acar. Mereka berdua mahal dan mahal. Dengan cepat, orang Inggeris belajar bagaimana membuat jem dari lemon manis sendiri, yang pertama kali diimport dari luar negara..
Kismis, buah ara, kurma, dan prun juga dibawa ke England dari Afrika dan Eropah Selatan, pada mulanya hanya tersedia untuk orang kaya kerana harganya yang tinggi. Buah kering yang dicampur dengan rempah menjadi makanan popular di Zaman Pertengahan pada perayaan dan perayaan besar. Kelas kaya dapat menikmati makanan lazat ini, sementara orang miskin mendapat makanan istimewa hanya pada hari cuti utama dan pada hari Krismas..

4. Masakan kebangsaan Inggeris
Sudah menjadi kebiasaan bagi Inggeris untuk sarapan dua. (Sarapan pagi) pertama berlaku pada pukul 8 pagi. Ia disajikan dengan daging goreng tanpa hiasan, pate, oatmeal dengan susu, telur rebus, telur dadar dengan ham, kacang hijau atau tomato, mentega. Minuman panas - kopi semula jadi dengan krim atau teh pekat. Makan tengah hari (makan tengah hari, sarapan kedua) - kira-kira satu pada sebelah petang. Pada masa ini, mereka makan pelbagai sandwic (sandwic tertutup) dengan ham, pate, lidah, daging babi rebus, ikan, jus minuman dan minuman panas. Jam Lima adalah tradisi terkenal minum teh petang. Teh dengan susu disajikan dengan muffin, kue, roti dengan jem atau krim. Makan tengah hari (makan malam) - pada jam 18-20. Kursus pertama - sup sayur-sayuran atau sup dengan kuah dan sayur-sayuran. Untuk kursus kedua daging, permainan, ikan, unggas, sayur-sayuran. Hidangan kegemaran saya ialah steak tenderloin daging lembu semula jadi, dihiasi dengan nasi rebus dengan perasa tomato.
Untuk pencuci mulut, kompot, beri segar dan buah-buahan, mousses, ais krim, koktel, wain mulled, pukulan disajikan, pada akhir makan - kopi hitam. Di samping itu, selalu ada dua atau tiga makanan ringan, mentega dan air sejuk di atas meja..
Terdapat banyak hidangan tradisional dalam masakan kebangsaan Inggeris. Belum lagi puding manis dan gurih yang disajikan dengan daging atau pencuci mulut, kaserol kentang dengan daging lembu, domba dan ikan (gembala, pondok dan pai nelayan) dan goreng. Sebilangan besar hidangan tradisional hanya disajikan pada hari cuti. Yang popular di antaranya ialah puding Krismas untuk Krismas, roti salib untuk Paskah, kentang dengan sosej (banger dan mash) untuk Bonfire Night (untuk Guy Fawkes Day). Kalkun yang disumbat dengan hiasan sayur-sayuran, kek hari jadi dan lain-lain juga merupakan hidangan percutian tradisional..
Banyak hidangan Inggeris telah menjadi orang Eropah yang biasa, seperti: daging lembu panggang, stik, sandwic, puding; dan keju Cheddar Inggeris telah menjadi bahagian penting dalam masakan Perancis. Walaupun Inggeris menyedari kelebihan masakan kontinental dalam kepelbagaian, mereka menganggap masakan mereka lebih berguna dan sihat..
Sup Lorrain
Bahan-bahan:
• 220 g daging putih ayam rebus cincang
• 50 g kacang almond yang dikupas
• 2 kuning telur rebus
• 1 140 ml kaldu
• 1 sudu besar. l. serbuk parut roti putih segar
• secubit pala
• bersemangat dari setengah lemon
• 150 ml krim

PERSIAPAN
Tuang sedikit kuah ke dalam pengadun, masukkan daging cincang dan badam, gaul hingga pucat
dan lain-lain.

Pergi ke teks penuh karya

Muat turun karya dengan peningkatan keaslian dalam talian sehingga 90% oleh antiplagiat.ru, etxt.ru

Lihat teks penuh karya secara percuma

Lihat karya serupa

* Nota. Keunikan karya ditunjukkan pada tarikh penerbitan, nilai semasa mungkin berbeza dari yang ditentukan.

Kerja penyelidikan mengenai topik Bahasa Inggeris: "Ciri kebangsaan masakan Inggeris sebagai ciri budaya negara"

  • Eremina Lyudmila Vasilievna Tulis 11498 09/15/2016

Nombor bahan: DB-196433

  • Bahasa asing
  • Kaedah lain. bahan

Tambahkan bahan hak cipta dan dapatkan hadiah dari Info-pelajaran

Kumpulan hadiah mingguan RUB 100,000

    15.09.2016 267
    15.09.2016 274
    15.09.2016 696
    15.09.2016 712
    15.09.2016 749
    15.09.2016 884
    15.09.2016 1321

Tidak menjumpai apa yang anda cari?

Anda akan berminat dengan kursus ini:

Tinggalkan komen anda

  • Tentang kita
  • Pengguna laman web
  • Soalan Lazim
  • Maklum balas
  • Perincian organisasi
  • Sepanduk kami

Semua bahan yang disiarkan di laman web dibuat oleh pengarang laman web atau diposkan oleh pengguna laman web dan disajikan di laman web untuk maklumat sahaja. Hak cipta untuk bahan tersebut dimiliki oleh pengarang masing-masing. Dilarang menyalin sebahagian atau keseluruhan bahan laman web tanpa kebenaran bertulis daripada pentadbiran laman web! Pendapat editorial mungkin berbeza dengan pendapat penulis.

Tanggungjawab untuk menyelesaikan sebarang pertikaian mengenai bahan itu sendiri dan kandungannya dipikul oleh pengguna yang menyiarkan bahan tersebut di laman web ini. Walau bagaimanapun, penyunting laman web ini bersedia memberikan segala jenis sokongan dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan dengan kerja dan kandungan laman web ini. Sekiranya anda mengetahui bahawa bahan digunakan secara haram di laman web ini, maklumkan kepada pihak pentadbiran laman web ini melalui borang maklum balas.

Abstrak masakan Inggeris

Semua orang tahu bahawa setiap negara di dunia mempunyai masakannya sendiri, dan berbeza untuk setiap orang. Oleh itu, di Rusia mereka lebih memilih penkek dan ladu, tetapi apa yang disukai oleh orang Inggeris? Inggeris mempunyai hidangan kegemaran dan tradisional, yang tentu saja berbeza dengan orang Rusia..

Tema projek ini dikhaskan untuk masakan Inggeris, keunikan dan kebiasaan orang Inggeris. Topik ini sangat penting untuk dikaji, kerana mempunyai watak linguistik dan budaya, memungkinkan anda mempelajari secara terperinci mengenai tradisi masakan Inggeris, negara bahasa sasaran.

Dunia moden disusun oleh peradaban Anglo-Saxon, yang mendengarkan lagu Inggeris, menulis sastera dalam bahasa Inggeris. Nampaknya masakan Inggeris mesti mendapat pengiktirafan di seluruh dunia, namun demikian dunia mengetahui dan menyukai masakan Perancis, Cina, Jepun, tetapi masakan Inggeris tidak mendapat perhatian. Persoalannya timbul, mengapa?

Semasa projek itu, saya mempelajari makanan tradisional orang Inggeris, apa yang biasa mereka makan, dan memeriksa meja perayaan yang disediakan pada hari Krismas. Saya telah menyusun "Buku Resipi" dalam bahasa Inggeris, yang merangkumi hidangan dari masakan Inggeris.

Tujuan: untuk berkenalan dengan resipi masakan Inggeris dan menentukan identiti kebangsaannya, yang khas hanya untuk orang Inggeris.

mengkaji sastera mengenai masakan kebangsaan Inggeris;

menjalankan tinjauan sebelum dan selepas kajian;

menyusun buku resipi masakan Inggeris dalam bahasa Rusia dan Inggeris

Hipotesis: asas hidangan Inggeris adalah barli dan oat. Ini disebabkan oleh iklim: sedikit sinar matahari, kabut, kelembapan tinggi. Eropah lebih jauh ke selatan, tanaman yang lebih enak masak lebih baik, jadi orang Eropah mendapati makanan tradisional Inggeris tidak sedap.

Objek: Makanan tradisional Inggeris.

Subjek: Menu makan tengah hari Inggeris

Bab 1. Sejarah masakan Inggeris

1.1 Ciri-ciri masakan Inggeris

Kami mempunyai pendapat yang sangat umum: semuanya baik di England lama yang baik, kecuali untuk masakan. Gourmet, canggih dalam hal masakan, mengerut hidungnya dengan hina setelah mendengar ungkapan yang kelihatan tidak masuk akal ini: masakan Inggeris. Sudah tentu, banyak orang telah lama terbiasa dengan kebijaksanaan konvensional bahawa orang Inggeris tidak dapat mengajar kita apa-apa dalam bidang memasak, bahawa masakan di England adalah primitif dan mengerikan, bahawa tidak ada sama sekali kecuali kerepek dengan ikan, daging asap dan oatmeal untuk sarapan pagi di Foggy Albion. Tetapi hanya orang Inggeris yang benar-benar tahu: masakan Inggeris, itu memang unik dan indah! Sejarah masakan Inggeris tidak dapat dipisahkan dengan sejarah negara yang hebat ini, sejak berabad-abad lamanya, yang mewakili kepelbagaiannya.

Faktor-faktor utama yang membentuk masakan tradisional Inggeris adalah kedudukan pulau dan pilihan kuliner penakluk, dari legionnair Rom dan suku Jerman, dan berakhir dengan kesatria William dari Normandia..

Mari kembali bersama anda dalam era zaman Victoria yang terbiar, pada masa-masa ketika Inggeris yang hebat adalah pemerintah kolonial terbesar di semua lautan, yang merangkumi tanah-tanah India dan negara-negara lain di Timur. Negara-negara Timur yang memberi Britain bukan hanya keindahan sutera dan kekayaan yang tak terhitung jumlahnya, tetapi juga mengungkapkan rahsia masakan Timur - rempah-rempah kepada pecinta Inggeris. Sebenarnya, pada zaman penjajahan, masakan Inggeris dalam bentuk modennya terbentuk. Dari India, kapal membawa kari wangi dan kayu manis wangi, lada panas dan safron yang memabukkan ke pesisir Inggeris. Dan siapa yang sekarang akan ingat bahawa jauh sebelum kedatangan tahta Ratu Victoria, kopi, koko, teh tidak datang ke Kepulauan Britain secara tidak sengaja??

Seiring dengan perubahan Inggeris menjadi Empayar Inggeris, ciri masakan India, China, Amerika Utara mula mempengaruhi masakan kebangsaan Inggeris..

Pada Zaman Pertengahan, roti adalah produk utama. Ikan juga merupakan makanan penting. Dengan keputusan Gereja Katolik Roma, yang menyatukan penduduk Inggeris, daging dilarang pada hari Jumaat dan hingga larut malam, Sabtu.

Oleh kerana ciri semula jadi negara pulau dengan iklim lembap dan lembah hijau, pembiakan domba menjadi semakin meluas. Kambing adalah sumber susu dan daging. Daging lembu, kambing terkenal. Asas hidangan Inggeris adalah daging, ikan, sayur-sayuran dan bijirin..

Pematuhan tradisi yang ketat adalah inti dari watak Inggeris. Sekiranya anda membandingkan diet orang Britain abad pertengahan dan yang moden, bahan asasnya sama. Kecintaan orang Inggeris terhadap daging, pelbagai jenis pastri dan kekacang juga diketahui dari buku Chef Richard II "Forms of Cooking".

Orang Inggeris memakan banyak daging: daging lembu, domba, daging sapi, bukan daging babi berlemak. Selalunya, daging dibakar dengan darah dan dipotong menjadi stik. Sos dan perapan yang berbeza biasanya disajikan dengan daging, dan sayur-sayuran atau kentang disajikan sebagai lauk..

Daging ikan - ikan kod, herring juga memainkan peranan penting di dapur. Lebih disukai dari makanan laut - sotong dan udang galah.

1.2 Masakan tradisional Inggeris...

Masakan Inggeris terkenal di dunia kerana kualitinya yang berkualiti dan cukup konservatif. Hidangan tradisional Inggeris mengandungi banyak keju dan roti, unggas, air tawar dan ikan laut.

Dari sayur-sayuran, orang Inggeris lebih memilih sebilangan besar buah-buahan, yang utama adalah saderi, bawang, timun, zucchini, kacang polong, lobak, wortel, tomato, brokoli dan, tentu saja, kentang.

Dari daging, orang Inggeris lebih suka varieti ayam, pegar, ayam belanda tradisional. Buah-buahan dan buah beri memainkan peranan penting dalam penyediaan pelbagai pencuci mulut. Produk ini juga dapat dinikmati bersama dengan pastri Inggeris yang terkenal. Telur adalah ramuan utama dalam sarapan Inggeris yang terkenal.

Salah satu hidangan yang paling tradisional adalah ikan goreng dan kentang, yang biasanya dimasak dengan garam dan cuka alkohol dan disajikan dibungkus dalam surat khabar.

Hidangan tradisional lain adalah sosej dengan kentang tumbuk, bawang dan kuah. Pada masa ini, rempah dari India dan Bangladesh ditambahkan ke hidangan utama Inggeris ini sebagai percubaan, memberikan aroma dan rasa baru..

Sandwic timun tradisional terdiri daripada kepingan timun terbaik di antara dua keping roti putih, disebarkan dengan mentega.
Sosej Cumberland adalah sejenis sosej tradisional yang berasal dari County Cumberland, England. Panjangnya biasanya panjang (hingga 50cm) dan dijual digulung menjadi gulungan bulat rata. Kadang-kadang ia dipotong lebih pendek, seperti sosej Inggeris biasa. The Eccles Puff adalah pai bulat kecil yang diisi dengan currants. Dibuat dari pastri puff dengan banyak mentega dan dinamai sebuah bandar Inggeris, Ecless, berhampiran Manchester.

Belut Jellied, makanan istimewa London East End, sering disajikan dengan pai dan kentang tumbuk. Ia biasanya tidak lagi dimakan di London, walaupun keberadaan hidangan ini tidak pernah didengar..

Parmo adalah variasi ayam Parmesan, nampaknya diciptakan di teasing Teesside di utara England. Hidangan ini sangat digemari di sana, baik sebagai makanan restoran dan juga sebagai hidangan dibawa pulang..

Simnel adalah kek buah gaya Krismas yang dilapisi pasta badam yang disediakan untuk Paskah di England. Sebelas bola marzipan yang mewakili rasul-rasul Yesus yang sebenarnya dibentangkan di atas sepanjang tepi; Judas terlepas pandang.

Sekiranya kita melihat sarapan pagi, kita melihat bahawa makanan di England sama dengan sarapan pagi di negara lain. Biasanya di UK diet berikut adalah: sarapan pagi pertama, kemudian makan siang, teh dan makan malam pada waktu petang. Orang Inggeris sangat peka terhadap makanan dan selalu berusaha mematuhi peraturan ini..

Waktu sarapan biasa adalah dari 7 pagi hingga 9 pagi. Ramai orang memulakannya dengan oatmeal klasik. Di England, mereka makan oatmeal dengan susu atau krim, kadang-kadang gula ditambah secukup rasa. Bunting berasal dari Scotland. Scots tidak pernah menambah gula ke dalam bubur. Sarapan diteruskan dengan daging asap dan telur, roti bakar dengan jem dan diakhiri dengan teh atau kopi. Mereka juga makan telur rebus, ham sejuk, dan kadang-kadang ikan untuk perubahan..

Makan tengah hari dan makan malam di UK lebih kurang sama dari segi kuantiti dan komposisi ramuan. Makan tengah hari biasanya pada pukul satu petang. Ramai orang yang bekerja tidak selalu dapat pulang untuk sarapan tepat pada waktunya, jadi mereka pergi ke kafe atau restoran semasa makan tengah hari. Makan tengah hari adalah peraturan suci, orang Inggeris cuba untuk tidak ketinggalan makanan utama. Makan tengah hari adalah makanan berkalori tinggi. Ini termasuk daging atau ikan, kentang, pelbagai salad atau puding buah, mengikut budi bicara orang tersebut. Selepas makan tengah hari, sekitar pukul empat petang, orang Inggeris minum teh dengan sebiji kek (kadang-kadang dengan sebiji kek), atau satu atau dua keping roti dengan mentega.

Minuman kebangsaan England adalah teh. Ia sangat digemari oleh penduduk. Orang Inggeris lebih suka teh Inggeris yang segar dan segar. Ia harus diseduh mengikut teknologi berikut: satu sudu teh diletakkan setiap orang dan satu lagi ditambahkan ke dalam cerek. Ia diminum dengan atau tanpa gula, tetapi hampir selalu dengan susu atau krim lemak. Penting untuk menambahkan teh ke dalam susu yang dituangkan dan bukan sebaliknya. Teh lima jam yang terkenal sangat terkenal. Berbagai makanan ditambahkan ke dalamnya: sandwic dengan ham, tomato, selada, roti dan mentega, buah-buahan dan kek.

Makan malam biasanya bermula sekitar pukul setengah enam atau sedikit kemudian. Di beberapa rumah Inggeris, makan malam adalah makanan utama. Ia boleh dimulakan dengan sup, diikuti dengan ikan, ayam goreng, kentang, kadang-kadang sayur-sayuran, buah-buahan dan kopi. Sebilangan keluarga Inggeris sebaliknya, makan tengah hari adalah yang utama, dan pada waktu malam hanya makanan ringan yang disediakan di rumah mereka, seperti roti dan keju, secawan kopi, koko atau buah..

1.3. Tradisi teh Inggeris

Minum teh Inggeris - yang belum pernah mendengarnya! Upacara khas, etika halus. Sekiranya teh dapat dikira sebagai konsep "masakan", maka itu pasti merupakan contoh Britain klasik yang paling jelas. Pukul lima ditetapkan pada pukul 5 petang, dan pastri segar selalu disajikan dengan secawan teh berwarna kuning. Harap maklum: minum teh Inggeris yang kelihatan sangat mendalam, seperti sebahagian daripada hidangan lain dari kabut dan hujan negara yang misterius ini, dipinjam dari subjek kolonialnya, kerana semua minuman aromatik ini diwarisi oleh seorang wanita tua - Inggeris dari orang lain, tidak kurang terkenal dengannya hamba luar negeri - Amerika yang dijajah dengan penuh kehebatan tersebar di pantai Atlantik yang bertentangan. Tetapi jangan sampai mengucapkan selamat tinggal pada upacara minum teh sebentar lagi. Lebih baik perhatikan kebiasaan menyihir ini!

Jadi, berikut adalah beberapa peraturan klasik untuk semua orang yang ingin berada di England dengan secawan teh dan merasakan keseluruhan rasa tradisi yang sudah berabad-abad ini. Teh mesti diseduh dengan pengiraan satu sudu setiap orang, tentu saja, kita mengambil hitam dan mencairkan daun wangi dengan air mendidih dalam nisbah satu hingga dua. Adakah anda lebih suka teh susu? Harap maklum bahawa ia mesti disajikan dengan pemanasan. Lemon. Bagaimana dengan teh tanpa lemon? Potong sitrus berubah menjadi kepingan, tetapi perhatikan - lemon dan susu tidak sesuai. Tetapi yang lebih menarik ialah kenyataan bahawa di kalangan orang Inggeris boleh meminum minuman beralkohol semasa minum teh, misalnya, wain pencuci mulut, cognac atau rum, dan sama sekali tidak menjadi kebiasaan untuk memusatkan perhatian pada makanan yang dipanggang, agar tidak terganggu dari teh itu sendiri! Lebih-lebih lagi, daripada membakar, anda boleh menyajikan roti panggang dan sandwic yang renyah, yang, biasanya, dibuat dari roti semalam, atau kek dan mufin. Dan hanya dengan melihat tradisi minum teh dan etika teh, saya rasa menjadi jelas bagi kita semua mengapa orang Inggeris dianggap sebagai pedant dan konservatif yang tidak betul.?

1.4. Sarapan dan makan tengah hari tradisional Inggeris. makan malam hari Natal.

Walaupun terdapat banyak kekakuan, masakan tradisional Inggeris cukup "rumah", malah gaya desa. Sarapan Inggeris klasik yang sama (sarapan Inggeris penuh - sarapan yang enak dengan hidangan panas) sangat mengingatkan sarapan tradisional untuk kawasan desa Rusia. Bahan utama untuk sarapan Inggeris: daging asap (goreng atau salai), telur (orak atau rebus, goreng atau rebus), bubur (oatmeal), sosis babi goreng dan / atau sosis darah, ikan goreng (atau ikan haring salai yang digoreng dalam mentega mentega), cendawan (masin atau goreng), tomato goreng dan kentang, kacang panggang atau kalengan, roti bakar dengan mentega dan jem oren, dari minuman untuk dipilih - kopi dengan krim atau kopi, jus dan teh. Secara amnya, sarapan Inggeris terlalu enak untuk penampilan moden. Oleh itu, sangat sedikit yang memulakan hari mereka dengan makanan berlemak dan berlimpah, tetapi tradisi itu masih ada, dan hari ini anda masih boleh mencuba sarapan Inggeris di menu kafe, rumah tumpangan dan hotel. Tetapi orang Inggeris moden, seperti kebanyakan orang Eropah, lebih suka muesli dan bijirin yang dibasahi susu atau jus, atau oatmeal yang sihat untuk sarapan pagi. Sudah tentu, sarapan pagi yang jarang dilengkapkan tanpa roti bakar..

Dan apa yang ditawarkan untuk makan tengah hari-makan malam Inggeris? Sup puri (sayur atau unggas), kuah dengan crouton atau profiteroles, kacang polong atau pai, mi ayam. Di Ireland, sup ikan dengan tomato dan kentang cincang halus, dibumbui dengan pala dan krim masam sangat popular. Dan untuk yang kedua - daging, permainan, ikan, dilengkapi dengan beberapa jenis lauk. Mereka mengatakan tidak ada lauk yang lebih baik untuk orang Inggeris daripada nasi dengan perasa tomato. Tetapi ia boleh menjadi kentang dan beberapa jenis sayur-sayuran (sekurang-kurangnya tiga jenis) - tradisional rebus atau panggang, di antaranya kacang hijau rebus mesti ada. Semangkuk kacang hijau di atas meja sangat berbahasa Inggeris. Perasa hidangan sampingan sayur di England ditawarkan dengan kuah. Pilihan lain untuk kursus kedua utama ialah rebus pike rebus dengan kentang tumbuk atau daging rebus dan kentang dalam periuk. Pencuci mulut melengkapkan makan malam. Makanan pencuci mulut dengan "darah Inggeris" merangkumi crumble (epal, rhubarb, blackcurrant), makanan ringan (kepingan biskut yang direndam dalam krim, beri dan krim disebat) dan, tentu saja, puding.

Bagi orang Inggeris, Krismas Katolik adalah percutian keluarga yang istimewa. Pada hari inilah seluruh keluarga berkumpul untuk makan malam atau makan tengah hari Krismas yang meriah, yang mana nyonya rumah cuba mengejutkan semua orang dengan bakat masakannya.

Seperti di negara-negara lain, secara umum diterima di England bahawa ketika Krismas berlalu, begitu juga sepanjang tahun depan, sehingga semua orang berusaha untuk bersantai dan bersenang-senang dari hati, dan juga mengatur pesta besar untuk perut, kerana meja penuh dengan pelbagai makanan yang lazat. Secara keseluruhan, makan malam Krismas bermula lebih awal, hanya selepas waktu makan tengah hari. Di meja, perhatian khusus diberikan kepada tradisi dan adat orang Inggeris. Pada masa ini, hidangan daging di meja Krismas di sebahagian besar England adalah kalkun panggang atau boneka. Ratu sebenar percutian pada Krismas dianggap sebagai ayam belanda yang ditaburkan dengan sos gooseberry. Setelah hidangan daging utama disajikan, tuan rumah memotongnya dan meletakkannya di pinggan para tetamu. Walaupun di England, hidangan berikut adalah tradisional untuk meja Krismas: "babi dalam selimut" atau sosis dalam daging dengan sos cranberry panas, daging sapi panggang dengan sayur-sayuran, sup sayur-sayuran (walaupun sup adalah tetamu yang agak jarang di meja perayaan), tiram segar dengan sos dan kaviar merah, stik dengan cincin bawang dan sos cendawan, dada ayam. Pelbagai pencuci mulut pada makan malam Krismas di England - alasan untuk perbualan yang berasingan.

Pencuci mulut Krismas utama dianggap sebagai puding Krismas atau puding plum..

Puding diisi dengan kismis, madu, serbuk roti, prun, vanila dan badam. Lebih-lebih lagi, penyediaan puding itu sendiri dianggap sebagai tradisi keluarga. Ia disediakan oleh seisi keluarga, dan resipi itu diwarisi. Kemudian, semasa makan malam perayaan, semua orang menjumpai sedikit perkara dalam puding mereka, yang bermaksud semacam ramalan: duit syiling adalah kekayaan yang akan datang, cincin adalah perkahwinan atau perkahwinan, butang adalah kehidupan bujang untuk seorang lelaki muda dan bidal adalah kehidupan yang belum berkahwin untuk seorang gadis. Pada masa kini, selalunya hanya syiling dan beberapa jenis perhiasan dimasukkan ke dalam puding untuk menarik nasib baik. Sebelum disajikan, pencuci mulut perayaan ini dituangkan dengan cognac atau rum dan dibakar. Gula-gula lain juga disajikan di meja orang Inggeris semasa makan malam perayaan: kek roti pendek, epal bakar, kue roti halia, lelaki roti jahe dan rumah roti halia, buah berangan panggang dengan sos cranberry, roti manis, kek buah dengan buah-buahan manis, buah kering dan kacang, kue mentega dan pai badam... Di sini semua orang akan mendapat makanan sesuai dengan keinginan mereka.

Bab 2. Resipi masakan Inggeris

2.1 Masakan Inggeris dan kami

Seperti yang kita katakan dalam bab pertama, masakan Cina dan Jepun sangat disukai. Saya ingin mengetahui bagaimana pelajar di sekolah kami tahu masakan Inggeris. Untuk kajian kami, saya menggunakan kaedah - soal selidik di kalangan pelajar darjah 7-9 (Lampiran 1). 40 orang mengambil bahagian dalam tinjauan ini. Berdasarkan hasil kajian, kami mendapati bahawa hanya 15% responden yang mengetahui masakan Inggeris, dan 85% sisanya tahu sedikit atau tidak sama sekali. (Lampiran 2). Saya membuat tinjauan mengenai masakan Inggeris kebangsaan di kalangan rakan sekelas dan guru saya. Ternyata separuh daripada responden mengetahui masakan Inggeris. Semua orang makan hidangan "Beefsteak" dan "Vegetable ragout" dan berpuas hati. Tidak ada yang makan hidangan "Puding", "Roast beef", "Porridge" oatmeal dimakan oleh semua orang, tetapi ada di antara mereka yang menyukainya.

Agar pelajar dapat belajar dan diberi pencerahan mengenai tradisi masakan Inggeris, sebagai sebahagian daripada minggu bahasa asing di sekolah, saya bercakap dengan para pelajar, di mana saya bercakap mengenai keunikan masakan Inggeris, dan menawarkan koleksi saya untuk belajar dan menyiapkan hidangan kepada para penonton. (Lampiran 3).

Selepas acara itu, kami sekali lagi melakukan tinjauan di kalangan pelajar dari kumpulan yang sama, dan melihat hasil yang sama sekali berbeza, 97% pelajar mempunyai maklumat mengenai masakan kebangsaan Inggeris (Lampiran 4).

2.2 membuat buku resipi

Setelah mempelajari tradisi masakan Inggeris, penyediaan beberapa hidangan, saya menjumpai banyak resipi menarik. Agar tidak kehilangan maklumat ini dan menyampaikannya kepada semua orang, saya memutuskan untuk menyusun koleksi resipi "Hidangan tradisional Britain" dalam bahasa Rusia dan Inggeris. Setahu saya, tidak ada buku seperti itu di kedai buku kami. Kedai dalam talian menawarkan, paling tidak, koleksi resipi untuk masakan Eropah, yang pastinya merangkumi hidangan Inggeris, tetapi tidak lebih dari 2-3 resipi. Sudah tentu, anda dapat mencari maklumat di pelbagai laman web, tetapi lebih menyenangkan jika mempunyai buku yang selalu ada. Di samping itu, koleksi resipi saya boleh berguna bagi mereka yang berminat untuk mempelajari perkataan Inggeris baru. Untuk melakukan ini, dalam setiap artikel koleksi saya, nama hidangan dan senarai ramuan diberikan dalam bahasa Rusia dan Inggeris..

Semasa mengerjakan projek ini, saya berkenalan dengan masakan Inggeris, masakan tradisional dan perayaan di England, saya juga memperkenalkan rakan sekelas saya mengenai keunikan memasak di England..

Orang Inggeris mengikuti diet. Makanan utama: minum pagi, sarapan, makan tengah hari, teh tradisional jam lima, makan malam.

Hidangan tradisional utama adalah: ikan goreng dan kentang, telur dan bacon, muesli dengan susu dan sayur-sayuran dan buah-buahan. Semasa menjalankan projek, saya juga mendapat tahu bahawa orang Inggeris sangat mengutamakan daging. Prospek masa depan saya adalah mempelajari hidangan daging dan memasaknya. Daging adalah produk khas di meja Inggeris.

Hasil karya menghasilkan buku resipi dalam bahasa Rusia dan Inggeris "Hidangan tradisional Inggeris", yang dibuat dalam bentuk buku kecil (Lampiran 5)

Semasa mengerjakan projek ini, saya sampai pada kesimpulan bahawa hidangan masakan Inggeris bervariasi, enak dan sihat. Mereka pantas mendapat perhatian kita. Oleh itu, jelas bahawa orang Inggeris tidak mempunyai alasan untuk merasa malu dengan masakan mereka sendiri, baik dari segi keasliannya atau dari segi ramuannya. Namun kita harus mengakui bahawa ini menimbulkan kesulitan serius bagi tetamu asing, kerana boleh menjadi sederhana dan tidak terlalu menyelerakan. Projek ini membantu saya mengenali negara bahasa sasaran dengan lebih baik, mempelajari adat dan tradisi mereka. Saya harap setelah mengetahui projek kami, anda juga ingin mengenali masakan Inggeris dengan lebih baik..

Senarai rujukan

Artemova E.N., Ivannikova T.V. Asas teori teknologi makanan. Aduh. elaun. M.: Kementerian Pertahanan Persekutuan Rusia, 2002.-- 119 p..

.Vitkovskaya S. Ciri-ciri masakan masyarakat dunia. - Moscow: Astrel, 2003.-321 s.