Sifat rutabagas yang berguna, peraturan untuk tumbuh dan merawat, petunjuk dan kontraindikasi untuk digunakan dalam perubatan tradisional

Di negara Amerika dan Eropah, rutabaga adalah sayur yang sangat popular. Sebabnya ialah ia mengandungi sejumlah besar nutrien dan unsur surih. Selain itu, buah sangat sesuai dengan beberapa hidangan, mempunyai bau dan rasa yang sangat baik..

Namun, rutabagas telah dilupakan di Rusia. Mungkin tidak semua orang tahu mengenainya dan faedahnya - mari cuba mengetahuinya.

Konsep swede, vitamin dan mineral yang dikandungnya

Rutabaga adalah sayuran akar yang kelihatan seperti lobak atau bit, persamaan ini muncul dalam bentuk dan warna. Rutabaga berbeza dengan sayur-sayuran ini dengan saiznya yang besar (hingga 35 kg) dan rasa manis. Ia mempunyai warna ungu-merah atau kelabu-hijau. Dagingnya keras, kekuningan. Bentuknya bergantung pada varietas, tanaman akar dapat diwakili oleh silinder atau bola, atau bentuknya tidak teratur. Seperti apa sayur dapat dilihat dalam foto.

Tumbuhan itu berumur dua tahun - pada tahun pertama daun dan akar yang lezat muncul, pada yang kedua - batang dengan bunga kuning. Ia tergolong dalam keluarga salib, beberapa penternak percaya bahawa rutabagas adalah kacukan lobak dan kubis. Tidak memerlukan syarat khas atau penyelenggaraan yang teliti, bertolak ansur dengan kekeringan, panas dan penurunan suhu yang kecil.

Tanaman akar sangat sesuai untuk menurunkan berat badan, kerana kandungan kalori tidak melebihi 40 kcal per 100 g. Ia mengandungi:

  • 0.1 g lemak;
  • 1.2 g protein;
  • 7.7 g karbohidrat, termasuk 7 g - gula sederhana;
  • 2.2 g serat;
  • 0.2 g asid yang mengandungi karbon;
  • 87.7 g air.

Selain itu, swede mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral:

  • retinol;
  • tiamin;
  • riboflavin;
  • asid pantotenik;
  • piridoksin;
  • asid folik;
  • vitamin C;
  • vitamin E;
  • biotin;
  • asid nikotinik;
  • 238 mg kalium;
  • 40 mg fosforus dan kalsium;
  • magnesium, natrium, besi.

Sifat dan petunjuk berguna untuk digunakan dalam perubatan tradisional

Sifat swede berguna:

  • menguatkan tisu tulang dan mencegahnya melembutkan dengan kalsium;
  • penghapusan masalah dengan najis;
  • kesan diuretik - cecair berlebihan dikeluarkan dari badan, edema dicegah dan dihilangkan, kerja sistem kencing dinormalisasi;
  • pemusnahan bakteria dan penghapusan keradangan, yang membantu dalam rawatan penyakit kulit, serta luka bakar;
  • rangsangan saluran gastrousus, normalisasi pencernaan dan metabolisme;
  • pengukuhan arteri, urat dan kapilari, otot jantung - pemulihan tekanan darah normal dan penurunan kadar kolesterol dan gula dalam aliran darah;
  • menguatkan sistem imun.

Tumbuhan ini digunakan untuk merawat campak pada masa kanak-kanak. Ia juga digunakan untuk luka bakar, luka, radang dan merupakan analog ubat diuretik. Adalah disyorkan untuk sembelit. ia mengandungi sejumlah besar serat. Sayuran menghilangkan plak kolesterol pada saluran darah dan menguatkan dindingnya, oleh itu ia digunakan untuk aterosklerosis.

Sayuran akar berkesan dalam memerangi batuk kering kerana mencairkan kahak. Ia digunakan untuk memerangi selesema pada umumnya, kerana ia mempunyai kesan imunomodulator. Penggunaannya juga berguna untuk jangkitan pernafasan akut, bronkitis, penyakit sistem pernafasan atau batuk rejan..

Peraturan penanaman, penanaman dan penjagaan

Menanam sayur-sayuran, termasuk menyapu, bermula dengan menyemai biji. Benih Rutabaga disemai di anak benih di rumah untuk melindunginya dari pelbagai perosak. Sebelum menyemai, mereka direndam dalam larutan bawang putih (25 g bawang putih per 100 ml air) selama satu jam. Kemudian benih dibasuh dan dikeringkan. Untuk tumbuh sebanyak mungkin, mereka perlu bercambah. Benih dibungkus dengan kain lembap hingga muncul tunas.

Menyemai bermula pada akhir bulan Mac-April 40 hari sebelum menanam di tanah. Kedalaman penyisipan - hingga 1.5 cm. Substrat mesti disiram terlebih dahulu, lebih baik dalam kotak dalam. Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan mencampurkan biji dengan serbuk gigi dalam bahagian yang sama sehingga swede akan bercambah dengan sekata. Jarak di barisan harus 2-3 cm, di antara baris - 6-7 cm. Anak benih ditutup dengan sesuatu yang lutsinar dan diletakkan di ruangan di mana suhu udara 18 darjah.

Setelah tunas muncul, anak benih dibuka dan suhunya diturunkan hingga 8 darjah, setelah seminggu dinaikkan menjadi 15. Tanaman mesti disiram, dilonggarkan dan ditipis secara berkala. Sebelum menanam rutabaga di tanah terbuka, perlu mengeluarkannya selama 10 hari, meningkatkannya setiap hari..

Kawasan terbuka harus mempunyai reaksi persekitaran yang sedikit berasid atau neutral. Tanah yang terlalu berasid perlu dibatasi untuk penanaman yang optimum. Ia harus membiarkan kelembapan masuk dengan baik. Menanam tanaman selepas kekacang, timun, labu, terung, tembikai, dan lain-lain adalah digalakkan. - budaya ini baik untuknya. Pada masa yang sama, setelah lobak, kubis, lobak dan kubis lain, tanaman ini harus ditanam hanya setelah beberapa tahun..

Benih ditanam dalam lubang, yang jaraknya 20 cm. Mereka perlu disiram dengan baik sebelum menanam. Setelah menanam anak benih, disarankan untuk memampatkan tanah dan menyiramnya semula. Pada hari-hari awal, mereka perlu dilindungi dari sinar matahari - langkah-langkah seperti itu akan mencegah kematian awal mereka..

Apabila rutabaga tumbuh, anda perlu memperhatikan penyiramannya. Tumbuhan ini menyukai kelembapan, tetapi kelebihannya akan merosakkan rasa dan struktur tanaman akar, jadi anda perlu menyiramnya dengan baik 5 kali setiap musim. Jumlah air yang optimum untuk pengairan adalah 10 liter per 1 m persegi. tanah. Penjagaan mesti diambil untuk memastikan bahawa akarnya tidak terdedah.

Kilang itu memerlukan makanan. Baja organik digunakan 2 minggu selepas penanaman, baja mineral - pada awal pembentukan buah. Potash, mangan, fosforik, dengan penambahan tembaga dan boron sesuai.

Anak benih harus dirawat dengan abu untuk melindunginya dari serangga perosak. Kilang mesti dipantau untuk memberi bantuan tepat pada masanya sekiranya penyakit. Harap diingat bahawa pengendalian dengan bahan kimia dibenarkan selewat-lewatnya 30 hari sebelum pengumpulan.

Sayuran masak selama 90-120 hari; ia dituai untuk penyimpanan selepas fros pertama. Tumbuhan mesti digali dengan teliti dan daunnya mesti dipotong pendek. Tanaman akar dibersihkan dari tanah dan dikeringkan. Mereka boleh disimpan di dalam kotak atau rak, atau parit yang diisi dengan jerami boleh digali di kebun..

Cara menggunakan rutabaga

Rutabaga digunakan dalam masakan. Buahnya terasa seperti lobak, tetapi lebih lembut dan lebih manis. Ia dibenarkan dimakan segar dan selepas rawatan panas. Sayur itu digunakan secara bebas dan sebagai sebahagian daripada hidangan - sup, rebusan, sos.

Dalam kosmetologi, tanaman akar digunakan sebagai bahan untuk topeng:

  1. Melembapkan. Rutabaga dihancurkan dan dicampurkan dengan krim masam, 1 sudu kecil. jus madu dan timun. Campuran tersebut disapu ke wajah selama 15 minit dan kemudian dikeluarkan dengan kapas.
  2. Vitaminisasi. 2 sudu besar swede parut ditambahkan ke 1 sudu kecil. jus madu dan wortel, 2 sudu besar. keju kotej. Produk ini digunakan selama 10 minit dan kemudian dibasuh.

Jus disapu ke kulit wajah untuk meringankannya, dan kulit kepala untuk mengaktifkan folikel rambut. Untuk tujuan terapeutik, buah mentah dan dalam bentuk decoctions dan campuran lain digunakan. Applique dan losyen juga dibuat berdasarkan swede..

Resipi ubat tradisional dengan lobak

Rutabaga berguna untuk dimakan sekurang-kurangnya seminggu sekali. Resipi popular menggunakannya:

  1. Sekiranya sembelit, bubur sayur-sayuran akar disyorkan - sekurang-kurangnya 250 g beberapa kali seminggu. Anda boleh makan 100 g sayur bakar.
  2. Untuk mengatasi keradangan sistem pernafasan, rutabagas mesti diparut dan diperah. Anda perlu mengambil jus, di mana anda boleh menambah jus beri. Ia mesti diminum 4 kali sehari, sentiasa segar.
  3. Sekiranya melecur, swede digosok, dibungkus dengan kain kasa dan digunakan dalam bentuk kompres ke kawasan yang terkena.
  4. Untuk merawat anemia dan aterosklerosis, untuk memberi kesan diuretik, minum 100 g jus sebelum setiap kali makan.
  5. Untuk sakit tekak dan batuk, rutabagas dihancurkan menjadi gruel, dicampur dengan madu. Campuran dimakan dalam 1 sudu kecil. sebelum makan. Ubat ini akan membantu melegakan keradangan dan mempercepat pembuangan dahak.
  6. Untuk melegakan kesakitan, anda boleh berkumur dengan jus..
  7. Dalam bronkitis kronik, 1/2 kg swede harus direbus dalam 50 g mentega selama 15 minit, tambah 50 g walnut, 3 sudu besar. sayang, angkat dari dapur. Ubat siap mesti diminum selama 10 hari, 2 sudu besar. Sehari.
  8. Bantuan dalam rawatan artritis akan diberikan sebanyak 1/2 sudu besar. jus dengan sudu pencuci mulut madu. Campuran ini mesti diminum sekali sehari selama 2 minggu..

Apabila rutabaga dikontraindikasikan?

Rutabaga dapat membawa kesihatan bukan hanya manfaat, tetapi juga membahayakan. Sebagai contoh, ia mesti digunakan dengan berhati-hati untuk penyakit sistem pencernaan. Sayuran boleh menjadikannya lebih teruk, serta meningkatkan pembentukan gas.

Wanita hamil dan menyusui boleh memakan sayur dalam jumlah yang terhad, jika tidak ada masalah dengan saluran gastrousus. Kanak-kanak dibenarkan menggunakannya rebus hanya setelah 6 bulan, setelah mencapai setahun - ia juga boleh menjadi mentah.

Kontraindikasi mutlak adalah reaksi alahan. Sebagai peraturan, jika seseorang mempunyai intoleransi terhadap kubis, lobak dan tanaman salib lain, alergi juga akan menampakkan diri pada sayur ini..

Sebelum menggunakan rutabagas untuk makanan atau sebagai ubat, nasihat pakar diperlukan. Setiap organisma adalah individu, oleh itu ia bertindak berbeza pada pesakit yang berbeza..

Orang Sweden

Rutabaga adalah tanaman dwitahunan keluarga Kubis, yang memberikan hasil yang tinggi pada tanah berpasir dan tanah yang subur dengan kelembapan yang baik. Varieti yang paling biasa adalah Krasnoselskaya dan Sweden. Musim tumbuh adalah 110-120 hari. Di wilayah Rusia, kadang-kadang disebut kalega, bukhva atau lobak Sweden.

Rutabaga adalah hasil melintasi lobak dan kubis putih. Terdapat pandangan berbeza mengenai asal usul swede. Beberapa penyelidik percaya bahawa dia dibesarkan di wilayah Mediterranean, sementara yang lain percaya bahawa tanah airnya adalah Sweden..

Setelah menanam benih pada tahun pertama, roset daun dan akar tumbuh, pada tahun kedua - bunga dan buah-buahan, yang merupakan buah polyspermous. Pada tahun kedua, akarnya menjadi bulat atau bujur, luarnya serupa dengan lobak, tetapi agak lebih besar, dagingnya berwarna kuning, oren atau putih, ditutup dengan kulit hijau-kelabu atau merah-ungu.

Rutabagas kalori

Swede hanya mengandungi 34 kcal. Oleh kerana ini dan kesan pencahar ringan, ia banyak digunakan sebagai makanan diet..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
1,20.17,70.887.834

Sifat swede berguna

Rutabaga mengandung gula, protein, serat, kanji, pektin, vitamin B, asam askorbat (vitamin C), karoten (provitamin A), rutin, garam mineral (kalium, sulfur, fosforus, natrium, besi, tembaga), minyak esensial. Asid askorbik yang terkandung dalam rutabaga sangat stabil semasa rawatan haba dan penyimpanan jangka panjang.

Rutabaga mengandungi peratusan unsur surih kalsium tertinggi, yang menjadikannya ubat yang baik untuk rawatan pesakit yang mengalami pelembutan tulang. Pada masa lalu, biji swede digunakan untuk merawat campak pada anak-anak, untuk membilas mulut dan tekak untuk proses keradangan. Akar Rutabaga dianggap sebagai penyembuh luka yang sangat baik, diuretik, anti-radang dan anti-luka bakar. Jus Sweden adalah ubat yang berkesan untuk penyembuhan luka. Rutabaga adalah produk makanan yang berharga, terutama pada musim sejuk dan awal musim bunga apabila terdapat kekurangan vitamin. Dalam pemakanan perubatan disyorkan untuk sembelit, termasuk dalam diet pesakit dengan aterosklerosis. Walau bagaimanapun, makan rutabagas dikontraindikasikan dalam penyakit akut saluran gastrousus..

Komposisi sedemikian membantu menormalkan aktiviti saluran gastrousus (serat membersihkan usus), melonggarkan najis, dan mengurangkan edema (kesan diuretik). Rutabaga juga mempunyai kesan mucolytic - keupayaan untuk menipis kahak.

Di kampung Rusia beberapa abad yang lalu, rutabaga digunakan pada musim sejuk, dipercayai bahawa ia sangat berguna untuk orang tua, kerana ia membantu menjaga daya hidup. Orang muda menggunakannya untuk selesema - ini menyumbang kepada pemulihan yang cepat, yang cukup rasional, kerana rutabaga mengandung banyak asid askorbik, yang menguatkan sistem imun. Dengan batuk kering, swede membantu menerjemahkannya menjadi batuk yang produktif, dengan kahak (dengan mencairkannya di bronkus), yang membawa kepada pemulihan. Ia sangat baik untuk rutabagas pada penyakit radang kronik bronkus dan paru-paru..

Rutabaga juga diambil untuk meredakan edema pada penyakit kardiovaskular dan ginjal, kerana mempunyai sifat diuretik dan menghilangkan kelebihan cairan dari tubuh.

Rutabaga membantu meningkatkan proses metabolik dan menyingkirkan kolesterol "berbahaya" dari badan, yang disimpan dalam bentuk plak di dinding saluran darah. Oleh itu, disyorkan untuk mengambilnya untuk aterosklerosis..

Sebilangan besar serat yang terkandung di dalam swede membantu menormalkan najis - sifat ini digunakan untuk sembelit kronik. Ia meningkatkan peristalsis, meningkatkan pencernaan dan metabolisme, yang sangat bermanfaat untuk kegemukan.

Jus Sweden mempunyai sifat antibakteria, telah lama digunakan untuk merawat luka dan luka bakar bernanah.

Sifat berbahaya dari swede

Rutabaga adalah tumbuhan yang sangat berguna, tetapi terdapat juga beberapa sifat negatif. Ia mengandungi sejumlah besar serat, yang secara negatif mempengaruhi keadaan sistem pencernaan. Oleh itu, dalam kes penyakit saluran pencernaan, penyelesaian terbaik adalah berhenti menggunakannya untuk mengelakkan berlakunya penyakit yang memburuk..

Video ini menawarkan resipi salad diet sederhana dan sihat dengan rutabagas.

Rutabaga - apa itu, khasiat berguna, penanaman dan penjagaan

Sayuran akar ini tergolong dalam keluarga kubis. Ia ditanam sebagai bahan mentah makanan dan sebagai sayur. Dulu bahagian dapur setiap hari, hari ini - setelah bertahun-tahun lalai - ia kembali ke meja kami. Dan bagus, kerana, menurut para pakar, sayur yang tidak sedap ini mempunyai faedah besar..

Sayuran sederhana dan sihat ini sangat mudah ditanam. Apa itu rutabaga, anda akan membaca segala-galanya tentang menanam dan merawat, menanam sayur di ladang terbuka dalam artikel ini.

  1. Rutabaga - kegunaan, faedah dan keburukan
  2. Ciri-ciri yang bermanfaat
  3. Kontraindikasi
  4. Apa yang hendak dimasak dari rutabaga?
  5. Pilihan memasak
  6. Sup purut rutabaga musim sejuk Sweden
  7. Rutabaga sup dengan barli mutiara
  8. Rutabaga rebus dengan krim masam
  9. Rutabaga dibakar dengan keju parmesan
  10. Salad Rutabaga
  11. Penanaman luar
  12. Varieti Sweden
  13. Keperluan tanah
  14. Keperluan air dan haba
  15. Menyemai benih
  16. Penjagaan
  17. Baja
  18. Penyakit dan perosak
  19. Penuaian
  20. Kesimpulannya

Rutabaga - kegunaan, faedah dan keburukan

Rutabaga adalah sayuran akar yang diperoleh dengan menyeberangi sayur-sayuran dan lobak. Ini adalah tanaman dwitahunan dengan akar pekat yang dimakan (atau makanan), tinggi vitamin C, garam mineral dan gula..

Pada zaman dahulu, rutabaga dianggap sebagai tanaman perubatan. Itu ditambahkan ke tempat mandi dan orang sakit dimandikan, dan wanita membuat balutan. Sebutan pertama mengenai sayur-sayuran bermula pada tahun 1620. Ia ditanam di Kanada, Perancis, England, Ireland, Amerika Utara, Argentina, India dan Jepun. Di Eropah, ia telah diusahakan dan dimakan sejak abad ke-17, semasa Perang Dunia Pertama dan Kedua, ia adalah sayur yang lazat dan berharga yang menyelamatkan nyawa dari kelaparan. Berkat dia, banyak yang berjaya mengharungi musim sejuk..

Foto. Seperti apa rupa rutabaga

Rutabagas sering dikelirukan dengan lobak. Bagaimana sayur-sayuran berbeza? Rutabaga mempunyai daging kuning, sementara lobak berwarna putih dan membentuk akar yang lebih kecil.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Rutabaga dicirikan oleh daya tahan biologi yang tinggi dan penyerapan nutrien berharga yang tinggi.

  • Vitamin B (B1, B2, B5, B6, B9, B12);
  • vitamin C, A dan K;
  • mineral: kalsium, fosforus, natrium, magnesium, zink, tembaga, sulfur, besi;
  • banyak serat;
  • beta karotena;
  • asid lemak bermanfaat.

Dalam perubatan rakyat, sayur-sayuran telah lama dihargai. Sifat bermanfaat dari swede berikut diketahui:

  1. Harta diuretik.
  2. Sayuran kaya dengan kalium dan vitamin C, yang menjadikannya produk yang ideal untuk musim gugur dan musim sejuk, ketika sangat bermanfaat untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh..
  3. Sesuai untuk orang yang mempunyai masalah usus dan perut, mengatasi sembelit kerana kandungan seratnya yang tinggi.
  4. Memperbaiki Proses Pencernaan.
  5. Tindakan ekspektoran.
  6. Jus Rutabaga mempunyai kesan penyembuhan - membersihkan dan menguatkan badan.
  7. Oleh kerana sebatian sulfur yang terkandung dalam jus, disarankan untuk orang yang mengalami masalah kulit, rambut gugur.
  8. Sayuran yang sangat kaya tetapi rendah kalori (36 kkal per 100 g), oleh itu disyorkan untuk orang yang menjalani diet penurunan berat badan.
  9. Sayuran itu mengandungi antioksidan glukosinolat. Ini adalah sebatian kimia yang mengandungi sulfur, terlibat dalam sintesis enzim yang membuang toksin dari badan, sehingga meningkatkan penghapusan karsinogen.
  10. Sayuran akar mengandungi karotenoid dan asid askorbik. Ini adalah sebatian kimia yang tergolong dalam kumpulan antioksidan yang sangat baik dalam memerangi radikal bebas, sehingga dapat mengatasi mutasi sel yang sihat, dan mendorong pertumbuhan semula tisu..
  11. Jus Rutabaga adalah produk kosmetik yang sangat baik. Kandungan sulfur membantu menegangkan kulit, jusnya mempunyai sifat anti-radang. Ia boleh digunakan sebagai pencuci muka untuk jerawat.

Rutabaga muda sedap dan sihat, sementara yang tua menyebabkan kembung.

Kontraindikasi

Walaupun khasiatnya bermanfaat, ini bukan sayur-sayuran yang boleh dimakan dengan kerap dan dalam kuantiti yang banyak. Ia harus digunakan dengan berhati-hati untuk beberapa sebab..

  1. Pengambilan rutabagas yang kerap boleh menyebabkan hipotiroidisme. Dalam proses pencernaan, zat-zat dilepaskan daripadanya yang menekan pengangkutan iodin dalam kelenjar tiroid. Dalam dos yang besar, mereka bersaing dengan yodium dalam proses penggabungannya ke dalam sebatian organik. Oleh itu, orang yang mempunyai hipotiroidisme harus mengurangkan jumlah sayur-sayuran ini dalam diet..
  2. Hidangan dari rutabagas tidak digalakkan untuk pesakit diabetes, atau dalam jumlah kecil kerana kandungan gula yang tinggi.
  3. Sayuran juga tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai perut yang halus. Tidak disyorkan untuk keradangan saluran gastrousus, yang ditunjukkan oleh cirit-birit. Ia tidak boleh dimakan sekiranya terdapat penyakit akut pada perut dan usus..

Apa yang hendak dimasak dari rutabaga?

Selama bertahun-tahun, rutabaga menjadi tetamu yang sangat jarang berlaku di meja kami. Ramai yang tidak tahu menggunakannya di dapur. Terdapat banyak cara untuk menyediakannya, semuanya bergantung pada pilihan masakan dan khayalan. Ramai orang merujuk kepada rasa swede mentah sebagai kohlrabi - rasa zaman kanak-kanak..

Pilihan memasak

Anda boleh memasak rutabaga dengan pelbagai cara:

  • dalam salad mentah;
  • didih;
  • bakar;
  • acar.

Pada tahun-tahun pasca perang yang lapar, rutabagas dipanggang dan dimakan sebagai ganti roti. Sup Rutabaga memang popular. Sayuran boleh dibakar di dalam ketuhar. Di Finland, ia dimakan dipanggang sebagai tambahan hidangan daging. Parut bersama wortel dan kentang rebus, dengan penambahan mentega dan krim atau susu, ia adalah tambahan kepada banyak hidangan perayaan di Norway. Sayuran boleh diparut dan ditambahkan pada pai sayur dan bukannya kentang.

Sayuran itu digunakan secara meluas di Scandinavia, di mana ia ditambahkan ke hidangan daging, sup dan makanan penutup. Ramai orang dewasa dan kanak-kanak suka makan rutabagas mentah.

Ia juga digunakan sebagai penambah rasa dalam sup. Berikut adalah resipi sup Sweden musim sejuk yang sangat cepat dan panas.

Sup purut rutabaga musim sejuk Sweden

  • 1 rutabaga besar atau 2 yang kecil;
  • 1 biji bawang;
  • 6 biji buah pelaga;
  • 1 liter kaldu;
  • 2 sudu minyak sayuran;
  • thyme, lada.

Kupas dan potong rutabagas menjadi kiub tebal, potong bawang menjadi kepingan. Buka buah pelaga dan tuangkan kacang ke dalam mangkuk kecil. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang. Rebus kuah dalam periuk, masukkan goreng. Tutup dan reneh dengan api kecil selama 40-50 minit, hingga rutabaga berwarna perang keemasan. Musim dengan sedikit lada, thyme (segar atau kering). Setelah sejuk, tuangkan ke dalam pengisar dan campurkan. Sup dihidangkan panas dengan crouton, ditaburkan dengan ramuan, biji.

Rutabaga sup dengan barli mutiara

  • 1 rutabaga bersaiz sederhana;
  • 1 lobak merah;
  • segelas barli mutiara;
  • 2 liter air;
  • daging asap (kira-kira 10 gram);
  • garam dan lada secukup rasa.

Masukkan daging dalam periuk air panas. Masukkan barli mutiara dan masak. Apabila kisar lembut, masukkan potongan rutabaga dan lobak merah yang telah dicincang. Masak hingga sayur menjadi lembut (50 minit). Musim dengan garam dan lada secukup rasa. Sup dihidangkan dengan kepingan daging goreng (keropok).

Rutabaga rebus dengan krim masam

Sayuran akar dikupas dan dipotong kecil-kecil. Bawang, potong dadu dan rutabagas digoreng dalam kuali, sup ditambahkan dan rebus hingga lembut. Pada akhir, tambahkan krim masam buatan sendiri, musim dengan garam dan lada, rebus selama 10 minit lagi. Hidangannya sangat ringkas dan enak.

Rutabaga dibakar dengan keju parmesan

  • 1 kg swede;
  • 50 g Parmesan parut;
  • 2 tangkai rosemary;
  • 2-3 sudu minyak sayuran;
  • garam.

Potong rutabaga menjadi kiub, seperti kentang goreng. Potong rosemary. Masukkan semuanya dengan mentega dan keju. Letakkan semuanya di atas loyang yang dilapisi dengan perkamen dan taburkan dengan keju parut. Kami memanggang pada suhu 200 darjah C selama 30-40 minit, sehingga sayur-sayuran berwarna coklat.

Salad Rutabaga

  • 300 g rutabaga;
  • 2 biji epal;
  • 2 sudu besar lobak parut;
  • 1 gelas krim atau mayonis;
  • sayur cincang;
  • garam dan gula secukup rasa.

Campurkan rutabaga parut dengan lobak, epal dan herba parut, campurkan dengan krim atau mayonis, musim secukupnya dengan gula dan garam.

Penanaman luar

Sudah pada zaman kuno, manusia sampai pada kesimpulan bahawa akar beberapa tanaman dapat dimakan. Nenek moyang kita makan rutabagas bakar abu, cara kita membakar kentang hari ini.

Varieti berbeza warna bunga, kulit, pulpa dan hasil. Kulitnya ringan atau berwarna dengan antosianin. Varieti dengan daging putih, beri bunga ringan, dengan bunga kuning - kuning-oren.

Perlu menanam sayur ini kerana keperluan iklim dan tanah yang rendah dan kemudahan penyelenggaraan..

Varieti Sweden

Sayuran akar, bergantung pada varietas, boleh berbentuk bulat atau sedikit rata dengan kulit kuning, ungu atau putih-ungu.

Varieti yang paling popular:

Pelbagai, gambarPenerangan mengenai sayur-sayuranTempoh tumbuh-tumbuhan, hari
VereiskayaBuah (300 g) rata, daging kuning, berairGred awal sederhana, 80-90
HeraBuah (400 g) biru-ungu, bulatGred awal sederhana, 80-90
Cinta anakBuah (300-500 g) bubur bujur, kuning, berairGred awal sederhana, 90-110
Impian yang cerahBuah (400 g) bujur, daging kuning-hijauPertengahan musim, 120
NovgorodBuah (400 g) bulat bujur, daging kuning, berairPertengahan musim, 120
KrasnoselskayaBuah (400-600 g) warna kelabu-hijau dengan warna ungu, daging kuning90-120
WilmaBuah (500 g) pulpa kuning, kuningPertengahan musim, 120

Keperluan tanah

Tanah telap yang kaya dengan humus sesuai untuk tumbuh-tumbuhan swede, lebih baik pada tahun kedua atau ketiga setelah pemakaian kotoran. Di daerah-daerah dengan tanah yang lebih lemah, penanaman mungkin terjadi dengan curah hujan yang tinggi. Sayuran ini memerlukan tanah dengan pH 6.0-7.5. Tanah yang terlalu berasid menyebabkan serangan keel. Anda tidak boleh menanam rutabagas setelah sayur-sayuran lain dari keluarga kubis, kerana boleh diserang penyakit dan perosak yang sama.

Sekiranya kesuburan tanah tidak diketahui, rata-rata N - 70 kg / ha, P2Olima - 60 kg / ha dan K2O - 160 kg / ha, lebih baik sebelum membajak musim luruh. Sekiranya baja ini tidak digunakan pada musim gugur, anda boleh menggunakannya 2 minggu sebelum penanaman benih yang dirancang atau penanaman anak benih.

Keperluan air dan haba

Sayuran memerlukan kelembapan paling banyak pada awal musim penanaman dan akhir. Tidak sensitif terhadap panjang hari dan mempunyai keperluan suhu rendah. Tahan pada musim sejuk. Untuk memulakan percambahan, suhu 1-2 ° C diperlukan, pucuk pertama muncul dalam 12 hari. Pada suhu 5-7 ° C, anak benih bermula selepas 6 hari. Suhu musim panas yang optimum ialah 15-18 ° C. Sekiranya suhu lebih tinggi dan jumlah curah hujan rendah, sayur dapat dengan cepat kehilangan daunnya, sehingga menghasilkan hasil yang lebih rendah. Pada musim luruh, jika suhu 5-7 ° C, kadar pengumpulan jisim tanaman menurun.

Menyemai benih

Benihnya serupa dengan biji kubis, tetapi sedikit lebih nipis. Mereka kekal berdaya maju selama 5-7 tahun. Cotyledon mirip dengan kubis kubis, tetapi ditutup dengan rambut ringan.

Rutabaga disemai dengan 2 cara:

  1. benih terus ke tanah pada bulan April dalam baris setiap 15-20 cm, dengan jarak baris 50 cm;
  2. kaedah kedua adalah menyemai benih untuk anak benih pada pertengahan April, setelah 6 minggu, apabila anak benih mempunyai beberapa daun, mereka ditransplantasikan ke tempat yang tetap, dengan selang waktu yang sama 50 × 20 cm.

Benih bercambah pada suhu 2 ° C. Sejurus selepas munculnya anak benih, fros hingga -4 ° C tidak berbahaya bagi mereka. Daun pertama, bulat, dengan tepi bergerigi, ditutup dengan rambut, tetapi kemudian tumbuh telanjang, ditutup dengan lapisan lilin. Anak benih sangat sensitif terhadap kekurangan cahaya.

Kira-kira 35-40 hari selepas percambahan, rutabaga mula membentuk penebalan, setengahnya menonjol dari tanah. Bentuk tanaman akar berbentuk bulat, memanjang atau diratakan. Warna pulpa dan kulit boleh berwarna kuning atau putih.

Semasa musim tanam, anda perlu mengawal rumpai, menjaga kelembapan tanah yang tinggi dan menutup akar yang terdedah dengan tanah. Kilang ini memerlukan penyiraman semasa musim kemarau. Apabila kekurangan air, akarnya menjadi tajam dan berkerut.

Pada tahun pertama penanaman, ia membentuk roset daun dan tanaman akar dengan diameter sekitar 10 cm, dan pada tahun kedua - batang dengan biji, mencapai ketinggian 1,5 m.

Baja

Rutabaga bertindak balas dengan baik terhadap baja mineral. Baja potash dan fosfat boleh digunakan pada musim gugur, lebih baik sebelum membajak atau pada musim bunga, 14 hari sebelum menyemai atau menanam. Sekiranya rutabaga ditanam di lokasi dengan penuaian kedua, disarankan juga menggunakan baja nitrogen dan potash sebelum menanam..

Tumbuhan ini paling sensitif terhadap kekurangan kalium - menghasilkan tanaman akar kecil dan memberikan hasil yang rendah.

Sekiranya daunnya ringan, anda perlu memberi makan swede dengan ammonium nitrat hingga 75 kg / ha. Baja dengan dos yang lebih tinggi boleh memberi kesan buruk kepada penyimpanan buah.

Penyakit dan perosak

Perosak berbahaya yang timbul dari penanaman rutabagas adalah:

  • lalat kubis musim bunga;
  • kutu tanah hitam;
  • kutu bergelombang;
  • kutu tanah berkaki ringan.

Semasa dan pada akhir musim tanam, tanaman dapat diserang oleh ulat kubis putih, sendok kubis.

Penyakit yang paling berbahaya:

  • keel kubis;
  • meredam anak benih, kaki hitam.

Mereka dapat dicegah dengan menggunakan pembentukan tanah yang tepat dan penyamaan pH pada musim gugur. Untuk prosedur ini, lebih baik menggunakan quicklime dalam dos hingga 3 t / ha..

Penuaian

Tempoh dari menabur hingga menuai adalah 126-140 hari. Penuaian dilakukan pada giliran Oktober dan November. Memetik sayur tidak sukar kerana akar tidak berakar jauh di tanah. Penuaian dilakukan sebelum bermulanya frosts yang teruk. Kami mengeluarkan lobak, melemahkan dengan rumput babi.

Akar yang digali dibentangkan di ladang dalam satu arah dengan timbunan panjang, kemudian daun dan akar yang lebih tebal dipotong, pada masa yang sama menuai dari tanah.

Anda tidak dapat menyimpan rutabagas beku untuk waktu yang lama, ia mudah merosot. Sayuran disimpan di gundukan tanah seperti lobak.

Kesimpulannya

Rutabaga adalah sayur yang sihat dan mudah tumbuh. Perkara utama dalam merawatnya adalah penyiraman biasa, sayur tidak tahan kekeringan, satu penyiangan sudah cukup. Ia tahan terhadap embun beku, memiliki sedikit permintaan tanah, tumbuh di tanah yang telap, dangkal dan berpasir, dan di tanah yang baik memberikan hasil yang lebih tinggi.

Rutabaga: apa jenis sayur itu dan bagaimana rupanya, foto, bagaimana ia berguna

Manfaat dan bahaya kesihatan dari rutabagas adalah persoalan menarik bagi para pakar perubatan tradisional dan sayur-sayuran yang tidak biasa. Lobak Sweden, seperti yang disebut juga, akan membantu dengan banyak penyakit, tetapi untuk ini anda perlu mengetahui cara menggunakannya dengan betul.

Apa itu rutabaga dan bagaimana rupa

Rutabaga sayur-sayuran adalah milik keluarga Kubis dan merupakan tanaman dwitahunan yang terdiri daripada sayur-sayuran akar dan roset berdaun yang terletak di atas tanah. Sayuran akar bulat atau bujur kelihatan seperti lobak, tetapi saiznya sedikit lebih besar. Bahagian kulitnya berwarna kelabu-hijau atau merah-ungu, bergantung pada ragamnya, dagingnya berwarna putih, kuning atau sedikit oren.

Secara asal, sayur akar dianggap sebagai kacukan kubis putih dan lobak. Masih ada kontroversi mengenai tanah air sayuran ini, beberapa penyelidik percaya bahawa ia pertama kali dibiakkan di Sweden, yang lain mendakwa bahawa ia menyebar ke seluruh dunia dari Mediterranean.

Rutabaga macam mana

Dari segi rasa, sayur akar menyerupai lobak dan kubis pada masa yang sama. Dalam bentuk mentah, aroma cerah, dan pulpa berairnya lebih manis daripada lobak. Setelah mendidih, rasa sayur lebih menyerupai kentang.

Kandungan vitamin dalam swede

Rutabaga sangat terkenal dengan komposisi kimianya yang kaya. Pulpa sayur mengandungi:

  • vitamin B dalam komposisi yang hampir lengkap - dari B1 hingga B9;
  • asid askorbik, sehingga 33% daripada nilai harian sebatian boleh diperoleh dari rutabagas;
  • tokoferol dan vitamin PP;
  • vitamin A;
  • beta karotena dan kolin;
  • kalium, besi dan mangan;
  • sebilangan kecil vitamin H dan K yang jarang berlaku;
  • kalsium, magnesium dan fosforus;
  • asid lemak tepu dan tak jenuh;
  • tembaga;
  • serat dan dekstrin;
  • kanji;
  • natrium;
  • zink dan selenium;
  • gula semula jadi.

Yang paling penting, swede mengandungi karbohidrat - kira-kira 7.7 g. Di tempat kedua adalah protein - 1.2 g, dan hanya 0.1 g adalah lemak.

Rutabagas kalori

Nilai pemakanan tanaman akar tidak terlalu tinggi. Rata-rata, sayur-sayuran hanya mengandungi 37 kkal per 100 g bubur, itulah sebabnya ia sangat dihargai dalam pemakanan makanan. Makan sayur-sayuran akar untuk diet membawa manfaat kesihatan, kerana ia membolehkan anda menyingkirkan toksin dan pound tambahan.

Apa rutabaga yang berguna untuk tubuh manusia

Sayuran akar dengan penggunaan biasa dapat membawa manfaat kesihatan yang besar. Khususnya, sayur ini:

  • menguatkan sistem imun dengan berkesan dan membantu melindungi kesihatan daripada jangkitan dan virus;
  • mencegah timbulnya kekurangan vitamin, rutabaga mengandungi hampir semua vitamin dan mengekalkan keseimbangan nutrien dalam badan;
  • mempunyai kesan pencahar ringan dan membantu melegakan sembelit;
  • mempunyai kesan yang baik pada saluran darah, menghilangkan tekanan darah dan membantu melawan aterosklerosis;
  • melindungi jantung dari perkembangan serangan jantung dan penyakit berbahaya lain;
  • mempunyai kesan diuretik, kerana ia membawa manfaat kesihatan dengan kecenderungan untuk edema;
  • membantu mengatasi penyakit sistem pernafasan, kerana menghilangkan kahak dari bronkus dan paru-paru;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap radang paru-paru dan asma bronkial;
  • membantu melawan kelemahan otot atau berlebihan;
  • mempunyai kesan penyembuhan dan memulihkan kulit sekiranya terdapat luka, bisul dan luka bakar;
  • meningkatkan komposisi darah dan meningkatkan tahap hemoglobin;
  • mengurangkan keradangan pada angina dan penyakit pada rongga mulut.

Anda boleh menggunakan produk untuk pencegahan barah. Sayuran ini mengandungi banyak antioksidan dan oleh itu memberikan manfaat kesihatan dengan mencegah pembentukan tumor malignan.

Khasiat swede berguna untuk lelaki

Pengambilan produk secara berkala membantu menjaga kesihatan lelaki dan melindungi sistem genitouriner daripada keradangan. Manfaatnya adalah bahawa dengan latar belakang penggunaan sayur-sayuran, prostatitis jarang berkembang, dan produk ini juga mencegah munculnya neoplasma onkologi.

Kandungan kalium rutabagas yang tinggi juga membawa manfaat kesihatan yang besar. Sayuran akar membantu menguatkan saluran darah dan mencegah perkembangan aterosklerosis. Oleh kerana itu, ketika makan sayur, lelaki cenderung tidak menderita penyakit kardiovaskular, yang mana mereka mudah terdedah walaupun pada usia muda..

Komponen berguna dalam sayur membantu meningkatkan kesihatan dalam keadaan kekurangan vitamin. Dari semasa ke semasa, sangat berguna bagi atlet untuk memasukkan produk dalam makanan, ia akan meningkatkan daya tahan dan tenaga, serta meningkatkan bekalan oksigen ke tisu..

Mengapa rutabaga berguna untuk wanita

Manfaat kesihatan swede bagi wanita terutamanya kandungan zat besi yang tinggi dari bubur sayur. Dianjurkan untuk menggunakan produk dengan tempoh yang menyakitkan, sayur-sayuran mengisi kehilangan darah, membantu mengelakkan timbulnya anemia dan kelemahan.

Sayuran akar menguatkan sistem imun dan menolong seorang wanita melindungi dirinya dari selesema. Adalah berguna untuk menggunakan sayur-sayuran untuk meningkatkan kesihatan sekiranya terjadi keradangan pada kawasan urogenital dan dengan kecenderungan untuk edema, produk ini tidak hanya melawan proses negatif, tetapi juga mempunyai kesan diuretik ringan. Kerana kandungan vitamin yang tinggi, sayur membantu mengekalkan mood dan semangat yang baik, menjadikannya lebih mudah untuk menahan tekanan.

Mengapa swede berguna semasa kehamilan dan dengan hepatitis B?

Untuk kesihatan wanita hamil, rutabaga boleh memberi banyak manfaat. Pertama sekali, ia jarang menimbulkan rasa mual pada wanita hamil dan membantu melawan edema yang teruk, semasa melahirkan bayi, mereka berkembang pada kebanyakan wanita.

Asid askorbik dalam komposisi sayur-sayuran akar melindungi kesihatan wanita hamil dari selsema, dan vitamin B mempunyai kesan yang baik pada janin yang sedang berkembang. Semasa mengandung, produk ini membantu menyelesaikan masalah sembelit, kerana dapat mengendurkan usus dengan lembut.

Semasa menyusu, sayuran akar membantu seorang wanita untuk pulih lebih cepat selepas melahirkan. Produk ini melembapkan tubuh dengan vitamin, mengatur pencernaan dan meningkatkan peristalsis, membantu mengembalikan semula bentuk yang cantik. Tetapi yang terbaik adalah memasukkannya ke dalam menu setelah 3 bulan kehidupan bayi, jika tidak, serat makanan kasar di swede dapat menyebabkan perkembangan perut kembung dan kolik pada anak.

Pada usia berapa rutabagas untuk kanak-kanak

Bubur rutabaga rebus atau rebus mempunyai kesan positif terhadap kesihatan anak, menguatkan sistem imun dan meningkatkan pencernaan. Kalsium dan fosforus dalam sayur membantu membentuk sistem rangka dan melindungi gigi, serat mencegah munculnya sembelit pada anak.

Dalam kes ini, untuk pertama kalinya, anda perlu merawat bayi dengan tanaman akar tidak lebih awal dari 4 tahun. Sayuran yang kaya dengan serat makanan mungkin tidak diserap oleh tubuh anak pada usia yang lebih awal. Dan walaupun setelah berusia 4 tahun, lebih baik bayi menawarkan akar yang diproses secara termal, kandungan seratnya sedikit berkurang.

Khasiat swede untuk warga tua

Pada usia tua, lelaki dan wanita sering mengalami sembelit, usus tidak berfungsi secara aktif, dan peristalsis merosot. Sayuran akar, apabila dimakan secara berkala, membantu menyelesaikan masalah ini dan menormalkan najis..

Juga, sayur-sayuran akar meningkatkan keadaan sistem kardiovaskular dan membantu melindungi daripada tekanan darah tinggi dan perubahan tekanan darah. Termasuk swede dalam diet mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

Pada usia tua, produk ini paling baik diminum selepas rawatan haba, ini akan membawa lebih banyak faedah. Produk segar boleh membahayakan kesihatan dan menyebabkan perut kembung dan kekejangan..

Cara makan rutabagas

Agar sayur membawa manfaat kesihatan, ia mesti disediakan untuk digunakan:

  • cara mencuci dari kotoran;
  • potong bahagian atas sayur;
  • bahagikan tanaman akar dengan pisau menjadi 2 bahagian dan kupas;
  • potong garis tengah yang keras.

Selepas itu, pulpa yang tinggal dipotong menjadi kepingan dan dimakan segar. Anda juga boleh merebus swede hingga menjadi lembut, rebus atau bakar di dalam oven. Produk ini sesuai dengan kebanyakan hidangan sayur dan daging.

Makan sayur adalah yang terbaik untuk kesihatan anda pada waktu pagi atau petang. Sekiranya anda makan sayur-sayuran akar pada waktu petang, maka ia tidak akan membawa bahaya yang besar. Namun, tubuh akan memulakan proses pencernaan yang aktif, dan akibatnya, akan lebih sukar untuk tidur setelah makan malam..

Cara menggunakan rutabagas untuk tujuan perubatan

Sayuran yang sihat sering digunakan dalam resipi ubat tradisional. Rutabaga membantu mengatasi lebih cepat dengan gejala penyakit tertentu, terutama jika digabungkan dengan bahan bermanfaat lain.

Rutabaga untuk sembelit kronik

Untuk meningkatkan peristalsis, disarankan untuk memasukkan sayur dalam diet biasa anda dan memakannya dua kali atau tiga kali seminggu. Juga, dengan sembelit yang berpanjangan, anda boleh menyediakan ubat yang lengkap:

  • Swede dibersihkan dan direbus, selepas itu disapu pada parut halus;
  • puri yang dihasilkan diasinkan dan dibekalkan dengan minyak sayuran;
  • produk digunakan sebagai ganti makanan ringan petang atau di antara makanan utama.

Rutabaga dan minyak yang kaya serat akan merangsang peristaltik dan membantu melegakan sembelit dengan cepat. Sekiranya anda mengambil ubat selama beberapa hari, maka hanya dalam seminggu peristalsis akan menjadi lebih aktif, dan kesihatan akan bertambah baik..

Rutabaga dengan madu untuk artritis

Sekiranya proses keradangan pada sendi, ubat tradisional mencadangkan mencampurkan jus swede dengan madu asli:

  • tangkai kubis dihancurkan dalam pengisar dan diperah melalui jus sayuran kain cheesecloth;
  • campurkan 100 ml jus dengan sesudu kecil madu asli cair;
  • gunakan ubat itu tiga kali sehari.

Apabila digunakan selama 2 minggu, ubat ini akan membantu melegakan radang pada sendi dan menghilangkan bengkak, memulihkan mobiliti yang sihat dan membantu mengelakkan berlakunya gangguan yang lain.

Batuk Rutabaga

Untuk batuk yang sejuk dan kering, ubat berasaskan rutabaga berikut akan memberikan manfaat kesihatan:

  • bubur rutabaga segar disalurkan melalui penggiling daging atau dicincang dalam pengisar;
  • gruel dicampur dengan madu dalam nisbah 2 hingga 1;
  • produk digunakan sehingga 5 kali sehari dalam sudu kecil.

Campuran ubat akan membantu mengurangkan kahak dan seterusnya menghilangkan batuk dengan lebih cepat..

Rutabaga dengan kacang dan madu untuk bronkitis

Untuk menghilangkan bronkitis, anda boleh menyediakan ubat berasaskan sayur-sayuran yang lebih kuat. Resipi memerlukan:

  • potong 500 g sayur akar segar dan reneh dengan 50 g mentega;
  • tambah 50 g walnut cincang ke dalam campuran;
  • tuangkan produk dengan 3 sudu besar madu;
  • tahan dalam periuk dengan api kecil selama beberapa minit dan angkat dari dapur.

Anda perlu minum ubat untuk memulihkan kesihatan dua kali sehari sebagai makanan berasingan. Secara keseluruhan, rawatan diteruskan selama kira-kira 10 hari sehingga bermulanya hasilnya..

Rutabaga untuk pertumbuhan semula kulit

Anda boleh menggunakan jus dan bubur akar cincang untuk merawat kulit yang jengkel atau menyembuhkan luka dan luka dengan cepat. Sayuran akar digunakan dengan sederhana - pulpa diproses menjadi puri homogen, dan kemudian dicampurkan dengan sedikit minyak sayuran, krim masam atau krim.

Campuran ini hendaklah disapu pada kulit dan dibiarkan selama 20-30 minit. Komponen berguna dalam komposisi kompres akan menyumbang kepada pertumbuhan semula kulit yang cepat. Anda juga boleh menggunakan produk sebagai topeng kosmetik, dalam hal ini swede akan membantu menghilangkan jerawat dan komedo.

Jus Rutabagic untuk kelemumur dan keguguran rambut

Manfaat kesihatan sayuran adalah bahawa rutabagas membantu menghilangkan kelemumur dan menguatkan rambut yang lemah. Untuk mendapatkan hasil yang positif, campurkan 2 sudu besar jus yang berasal dari akar segar dengan 3 tetes jus lemon.

Campuran disapu secara berkala ke rambut berhampiran akar dan dibiarkan selama setengah jam di bawah tuala hangat. Rutabaga membantu mengembalikan kesihatan kulit kepala, menghilangkan kelemumur dan menjadikan folikel rambut lebih kuat.

Batasan dan kontraindikasi

Tidak semua orang dibenarkan mengambil rutabagas untuk makanan dan untuk tujuan perubatan untuk meningkatkan kesihatan. Sayuran tersebut mempunyai kontraindikasi, senarai yang merangkumi:

  • alahan individu terhadap sayur-sayuran;
  • proses keradangan pundi kencing;
  • gastritis dan ulser dalam keadaan memburuk;
  • kolitis usus.

Serat kasar di swede dapat merengsakan selaput lendir yang meradang, jadi lebih baik tidak menggunakan tanaman akar jika terjadi penyakit akut saluran pencernaan. Anda perlu mendekati swede dengan berhati-hati jika anda cenderung mengalami pedih ulu hati. Dalam kes ini, sayur-sayuran segar boleh merosakkan kesihatan anda, jadi rutabagas mesti direbus atau dimasak terlebih dahulu..

Kesimpulannya

Manfaat dan kemudaratan rutabagas kesihatan antara satu sama lain, dalam kebanyakan kes sayur berguna, tetapi juga boleh mendatangkan bahaya. Ia mesti dimakan dalam bahagian kecil, lebih baik setelah rawatan panas, maka sayur akar akan meningkatkan pencernaan dan secara amnya meningkatkan kesihatan.

Orang Sweden

Untuk masa yang lama, rutabagas hampir tidak diperhatikan dalam memasak, mereka dianggap terlalu sederhana, sayur petani. Dan sia-sia! Nasib baik, sekarang, ketika kebangkitan semula masakan Rusia sudah lama, sayur akar yang enak dan sihat ini dikenang dan dilakukan dengan betul

Pada zaman Soviet, "rutabaga" keliru disebut bit makanan - tumbuhan dari keluarga yang sama sekali berbeza. Dan rutabaga itu sendiri hampir tidak diperhatikan, dianggap terlalu sederhana, sayur petani. Sekarang, ketika kembalinya tradisi dan kebangkitan semula masakan Rusia sudah lama, mereka teringat akan sayur-sayuran akar ini dan sekali lagi mula perlahan-lahan memasak dan merasakan

Rutabaga (lat. Brassica napobrassica) adalah tanaman dwitahunan dari keluarga kubis. Ini adalah saudara langsung lobak dan kubis, lebih tepatnya, kacukan mereka.

Tanaman akar tumbuh di Eropah, Amerika (mereka menyebutnya sebagai kata yang menarik "rutabaga" di sana), dan juga di Afrika utara. Bahagian atas rutabaga di atas biasanya berwarna kelabu kehijauan atau coklat, dan di bawah buahnya biasanya berwarna kuning, kadang-kadang dengan warna ungu yang jelas. Daging swede berwarna putih, berkrim atau kuning. Bentuk tanaman akar, bergantung pada varietas, dapat berbentuk bulat, bujur, dalam bentuk silinder atau bola oblate. Varieti rutabagas yang berlainan mempunyai rasa manis dan kandungan pati yang berbeza..

Beberapa penyelidik percaya bahawa rutabagas berasal dari Mediterranean dan dimakan oleh orang Yunani kuno dan Rom. Menurut teori lain, swede itu dibiakkan di Scandinavia. Penyebutan rutabaga yang pertama kali diketahui di Eropah berasal dari ahli botani Switzerland Gaspar Bohin pada tahun 1620. Dalam keterangannya mengenai sayur-sayuran akar ini, dia menunjukkan bahawa rutabaga tumbuh liar di Sweden. Di kebun kerajaan Inggeris, rutabaga ditanam pada tahun 1669, dan setahun kemudian tanaman akar ini mula ditanam di Perancis. Rutabaga juga diperkenalkan ke Rusia pada abad ke-14. Di Eropah, sayur-sayuran akar dengan cepat menjadi popular, dan sejak tahun 1753 ia digambarkan dan dikelaskan oleh Karl Linnaeus yang terkenal. Menjelang tahun 1780-an, rutabaga sampai di Scotland, di mana ia sering menjadi tetamu di meja. Di Amerika Syarikat, rutabaga mula ditanam pada tahun 1817 dan sejak itu sangat popular di sana..

Rutabaga telah lama digunakan untuk tujuan perubatan. Dia adalah antioksidan yang hebat. Rutabaga memecah dan menghilangkan kolesterol berbahaya dari badan dan mendorong penyerapan zat besi. Makan rutabagas meningkatkan imuniti dengan ketara.

Rutabag mengandungi vitamin B1, B2, B6, provitamin A, rutin, banyak serat, sodium, mangan dan kalium. Kandungan vitamin C dalam rutabagas lebih tinggi daripada tanaman akar lain, dan sangat tahan semasa rawatan haba dan penyimpanan jangka panjang..

Bentuk tanaman akar, bergantung pada varietas, dapat: bulat, bujur, silinder dan bulat-rata. Pulpa berwarna kuning atau putih, kulit di bahagian atas tanaman akar, menonjol di atas permukaan tanah, berwarna kelabu-hijau atau ungu-merah, sementara selebihnya berwarna kuning. Warna kulit kayu dan pulpa adalah sifat varieti yang paling mencolok.

Varieti rutabagas yang paling meluas adalah: ruang makan Krasnoselskaya (dengan pulpa kuning gula) dan jenis makanan dan minuman Sweden (pulpa kuning gula kurang sesuai untuk penyimpanan jangka panjang)..

Rutabaga tidak memiliki rasa yang jelas, oleh karena itu tidak pernah sangat terkenal dalam masakan haute dan dianggap makanan orang biasa..

Hidangan dari rutabagas biasa di negara-negara Eropah utara - ia dimakan dengan senang hati di Sweden, Jerman, dan Finland..

Terdapat banyak hidangan dari rutabagas dalam masakan tradisional Estonia. Ini adalah pelbagai bijirin, yang ditambahkan rutabaga puri, dan sup, dan potongan sayur-sayuran akar. Rutabaga direbus dengan daging atau ditambah dengan labu dan wortel ke rebusan sayur.

Di Finland, rutabagas dibakar dan dijadikan lauk untuk hidangan daging, sayur-sayuran akar ditambahkan ke sup, dan juga salad - mentah. Salah satu hidangan Krismas yang mesti ada ialah lanttulaatikko, roti rutabaga yang dibakar.

Di Scandinavia, mereka suka membuat rutabagas tumbuk dengan kentang, kadang-kadang menambah wortel untuk warna oren, bawang, mentega dan susu. Di Sweden hidangan ini disebut rothmos, dan di Norway disebut kalrabistappa..

Di Scotland, mereka membuat kentang tumbuk secara berasingan dari rutabagas dan secara berasingan dari kentang, tanpa mencampurkannya, tetapi disajikan bersama. Hidangan ini dipanggil Nips'n'Tattis dan biasanya berfungsi sebagai lauk bagi haggis tradisional Skotlandia - perut domba yang diisi dengan kepingan hati, hati, paru-paru dan sejenis bijirin.

Di Kanada, rutabaga adalah salah satu bahan utama untuk kek manis Krismas..

Di Amerika Syarikat, rutabaga adalah sebahagian dari banyak rebusan, yang dihaluskan dari itu, ditambahkan ke salad.

Mereka makan banyak rutabagas di Rusia. Ia dikukus di dalam ketuhar seperti lobak, digoreng dengan cendawan, dimasak dengan rutabaga turu - sup sejuk dengan roti, ditambahkan ke pai.

Bahagian atas segar dapat digunakan sebagai bumbu dalam salad, dan puncak kering dapat digunakan dalam sup dan sos.

Di Lorong Tengah, rutabagas biasanya dituai pada bulan September, beberapa jenis kemudian.

Semasa membeli swede, anda tidak boleh mengejar ukuran tanaman akar: buah-buahan yang kecil dan hampir matang jauh lebih lembut daripada yang besar dengan kulit tebal, kasar dan tengah berserat yang sukar.

Rutabaga disimpan dengan baik di dalam peti sejuk di petak sayur atau di laci sayur di tempat yang sejuk dan gelap. Anda boleh menyimpannya dengan sayur-sayuran akar lain. Sekiranya ada bilik bawah tanah, rutabaga boleh berbaring di sana sehingga akhir musim sejuk..

Ini adalah makanan musim panas, di kebanyakan negara kita - pada akhir musim panas, ketika sudah masak di kebun.

Sup kacang Sup kacang Sup cendawan Sup hijau Sup bawang Chowders

Lobak adalah sayur paling senang dimasak. Kenyataan ini diketahui banyak terima kasih atas ucapan tersebut.

Apa itu rutabaga dan apa itu dimakan bersama?

Adakah anda suka hidangan rutabaga? Atau adakah anda tidak pernah mencubanya, atau mungkin anda belum pernah mendengarnya? Tetapi hanya 200 tahun yang lalu, lebih daripada 300,000 tan sayur sederhana ini, saudara lobak dan kubis, ditanam di Rusia. Buah-buahan dan bahagian atas swede dimakan. Mereka memakannya segar, dibakar, direbus dan direbus. Digunakan untuk tujuan perubatan untuk pelbagai penyakit. Tetapi pada masa ini, hibrid kubis lobak ini, untuk beberapa sebab yang tidak diketahui, hampir hilang sepenuhnya dari ladang pertanian dan tempat tidur kebun..

Ahli botani mengklasifikasikan rutabagas sebagai sebahagian daripada keluarga salib, seperti kubis dan lobak. Ia adalah tumbuhan dwitahunan herba. Pada tahun pertama menyemai, daun tumbuh dan tanaman akar berkembang, dan pada tahun kedua, batang dengan bunga dan kemudian biji. Bentuk akarnya, bergantung pada ragamnya, berbentuk bulat, bulat, bulat rata, berbentuk silinder. Pulpa swede biasanya berwarna kuning, tetapi kadang-kadang berwarna putih, dan mempunyai bau tertentu, kerana minyak pati yang terkandung di dalamnya. Bahagian atas rutabaga berwarna hijau gelap dengan bahagian bawah kuning, atau ungu-kemerahan dengan bahagian bawah kuning.

Rutabaga tidak biasa, pertama sekali, sehingga sekarang tidak ada yang dapat mengatakan dengan pasti bagaimana dan kapan ia muncul. Mungkin rutabaga berasal dari penternak terhebat di dunia - alam melalui persimpangan semula jadi lobak dan kubis. Atau mungkin penternak ini adalah orang yang ingin tahu dan pada masa yang sama sederhana dan oleh itu tidak diketahui oleh sesiapa pun.

Terdapat juga pertikaian mengenai negara asal. Sebilangan saintis menganggap Sweden sebagai tempat kelahiran rutabagas, kerana fakta bahawa sebutan tertulis pertama dijumpai pada tahun 1620 dalam karya botani Sweden Kaspar Baugin.
Yang lain yakin bahawa tempat kelahiran rutabaga adalah Rusia.

Malah "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia yang Hidup" oleh Vladimir Dahl mengandungi dua lusin nama yang berbeza untuk rutabagas di pelbagai wilayah di negara kita:
PANJANG f. api bruckla., menggerogoti keras., penyakit kuning, lengkungan bumi., pengabut Siberia, ryganka timur., sianosis resin.

Dari kehidupan seharian di negara kita, rutabaga mulai hilang dengan penyebaran kentang. Dan di Eropah, ia masih kekal sebagai tanaman akar umbi utama. Mereka sangat gemar rutabagas di Jerman, Sweden, Finland.

Dan di Switzerland, di bandar Richterswil, di Tasik Zurich, setiap tahun pada pertengahan November, bahkan ada percutian yang disebut penduduk tempatan sebagai Raben Childi. Watak utama dalam percutian adalah rutabaga. Tradisi ini berusia lebih dari 100 tahun.

Bagaimana dan kepada siapa rutabaga berguna

Sejak dahulu kala, rutabaga telah menjadi makanan untuk anak-anak dan orang tua, kerana ia mengekalkan daya hidup dan memperkuat sistem kekebalan tubuh..

Dari segi kandungan vitamin C, rutabaga menduduki tempat pertama di antara tanaman akar. Sebagai tambahan, asid askorbik dalam rutabaga tahan terhadap penyimpanan dan rawatan haba, yang menjadikan produk ini sebagai vitamin yang sangat diperlukan, tonik umum..

Rutabaga mengandungi jumlah unsur surih kalsium terbesar. Oleh itu, sangat baik untuk rawatan pesakit dengan pelembutan tulang. Pada masa lalu, biji rutabagas digunakan untuk mengobati campak pada anak-anak, mereka digunakan untuk meredakan kerongkong dan mulut dengan radang..

Jus Sweden telah lama terkenal dalam perubatan rakyat sebagai ekspektoran. Penggunaannya dianggap sangat berguna dalam penyakit kronik paru-paru dan bronkus, dengan batuk kering yang kuat, dengan kesukaran dengan pemisahan dahak. Dalam kes sedemikian, jus rutabaga madu diresepkan, yang disediakan seperti berikut: basuh rutabagas bersaiz sederhana, kupas dan cincang. Tambahkan madu dalam nisbah rutabaga-madu: 2: 1. Campurkan dengan teliti dan sapukan 1 sudu pencuci mulut 4-5 kali sehari, tanpa mengira makanan.

Penyembuh tradisional juga mengetahui kesan diuretik jus sayuran akar, yang digunakan untuk mengurangkan edema pada penyakit ginjal dan jantung..

Sifat bakteria jus rutabaga juga diketahui, yang digunakan untuk menyembuhkan luka bakar derajat I dan II dan pelbagai luka..

Rutabaga meningkatkan proses metabolik, menghilangkan kolesterol "berbahaya" dari badan, yang membantu mengurangkan pembentukan plak kolesterol di dinding saluran darah. Sehubungan itu, rutabagas disyorkan untuk aterosklerosis..

Kerana jumlah serat yang banyak, rutabaga meningkatkan peristalsis usus, meningkatkan metabolisme dan proses pencernaan, yang sangat diperlukan untuk kegemukan. Di samping itu, ia mempunyai kandungan kalori rendah - nilai tenaganya hanya 37 kcal..

Minyak sawi yang terkandung dalam akar rutabaga mempunyai kesan buruk terhadap bakteria patogen, dan pada hidangan di mana sayur ini ditambahkan, ia memberikan sedikit rasa pedas, rasa dan aroma yang sedap.

Rutabagas kadang-kadang disebut sebagai salah satu sayuran anti-barah kerana bahan anti-karsinogenik yang dikandungnya..

Apa yang hendak dimasak dari rutabaga

Rutabaga, bersama dengan lobak, dapat digunakan sebagai pengganti kentang rendah kalori dan sihat: untuk kentang tumbuk, rebusan, lauk. Rasanya sesuai dengan telur dan cendawan. Ia sesuai dengan epal dan buah kering.

Sayuran ini, seperti yang lain, sangat berguna dalam bentuk "mentah" segar. Anda boleh menambahkannya ke rebusan dan memasukkannya.

Rutabaga salad dengan wortel
Parut kasar satu rutabaga sederhana dan satu lobak merah besar. Tambahkan segenggam kismis, segenggam walnut cincang dan musim dengan krim masam. Hiaskan hidangan dengan ramuan pedas.
Rutabaga dan salad epal
Rebus rutabaga parut dengan air mendidih terlebih dahulu, dan kemudian segera tuangkan dengan air ais. Perah dari kelembapan dan campurkan dengan jumlah epal manis yang sama, potong dengan jalur nipis. Sebagai pembalut, gunakan krim masam yang dicampurkan dengan beberapa tetes jus lemon dan pasli cincang halus.
Pure Sweden
Ambil 800 g bubur rutabaga dan potong kecil-kecil. Letakkan rutabaga dalam periuk dan tutup dengan air panas sehingga hanya menutup kepingan. Garam dan masak sayur akar hingga lembut. Hancurkan rutabagas dengan kentang tumbuk atau pukul dengan pengisar.

Masukkan 100g ke dalam puri. mentega cair dan 1 cawan susu panas. Kacau puri dan masukkan garam, jika perlu.

Hidangkan hidangan yang ditaburkan dengan pasli segar.

Rutabaga dibakar dengan telur
Kupas sayur-sayuran akar, tambahkan air, masak hingga separuh masak, potong kiub atau kepingan, taburkan dengan garam, dan, jika mahu, lada, roti dalam tepung dan goreng di kedua sisi minyak. Campurkan krim masam dengan telur mentah, tuangkan di atas rutabagas, taburkan dengan serbuk roti atau keju parut dan bakar di dalam ketuhar. Dihidangkan dengan krim masam.

Puding aprikot, rutabaga dan keju kotej

  • swede - 75 g,
  • aprikot - 50 g,
  • keju kotej - 50 g,
  • 1 biji telur putih,
  • susu - 30 g,
  • mentega - 10 g,
  • gula - 10 g,
  • semolina - 10 g,
  • krim masam - 30 g.

Potong rutabaga dengan "mi" dan renehkan dengan 5 g mentega dan susu; apabila rutabaga sudah siap, masukkan bijirin, gula dan aprikot cincang halus di dalamnya; menguli dan menyejukkan semua jisim ini; kemudian masukkan keju kotej parut dan protein yang disebat, campurkan, masukkan ke dalam acuan berminyak, tuangkan dengan mentega dan bakar. Hidangkan dengan krim masam.

Bubur Rutabaga

  • 2 rutabagas,
  • 1-2 biji bawang,
  • 1.5 cawan susu,
  • 1 sudu besar satu sudu tepung,
  • 1 sudu besar sudu mentega.

Rebus rutabagas ke dalam air, buat kentang tumbuk darinya, masukkan bawang goreng dalam minyak, garam, tuangkan susu dan panaskan, kacau, selama 5-7 minit.

Bubur Rutum-bijirin

  • 0,5 cawan soba,
  • 2 sudu besar sudu barli (barli mutiara),
  • 1 rutabaga,
  • 2.5 gelas susu,
  • 2-3 st. sudu mentega.

Rebus bijirin hingga separuh dimasak di dalam air, masukkan rutabagas cincang halus, masak bijirin hingga air menguap. Kemudian masukkan susu, garam, kisar semuanya menjadi jisim homogen.
Rutabaga goreng Switzerland
Rebus rutabaga yang telah dikupas dalam susu masin, potong. Gulung setiap kepingan dalam tepung, kemudian telur dan keju parut. Masukkan telur sekali lagi, roti dalam serbuk roti dan goreng di kedua-dua belah pihak. Hidangkan sos secara berasingan.

Sos. 1 sudu besar goreng sesudu tepung dalam 2 sudu besar. sudu mentega, tambahkan 1.5 cawan susu di mana rutabaga dimasak, rebus, tambahkan 2 kuning mentah, campurkan.

Rutabaga diisi dengan keju kotej
Kupas rutabagas, rebus, sejuk. Potong sayur akar menjadi separuh dan buat lubang di pulpa untuk diisi. Dalam 300 g keju kotej lemak, tambahkan 0.5 sudu besar. sudu tepung amaranth, 2 telur, 2 sudu besar. sudu madu, 20 g mentega dan bubur rutabaga cincang. Garam daging cincang, campurkan, isi bahagian rutabaga dengannya, taburkan mentega cair dan bakar di dalam ketuhar. Hidangkan krim masam secara berasingan.

Rutabaga rebus dengan madu

Disyorkan untuk penyakit pernafasan kronik. Potong 0,5 kg swede menjadi kiub, reneh sedikit dalam 50 g mentega, tambah 3 sudu besar. sudu madu dan reneh hingga lembut. Taburkan hidangan siap dengan walnut cincang.

Kek cawan Rutabaga

Anda boleh membuat pastri yang enak dengan rutabaga - muffin yang mempunyai kalori lebih sedikit daripada gula-gula tradisional.

Bahan-bahan: tepung akan memerlukan 1-0,5 cawan, gula - ¼ cawan, swede parut dikupas - 1 cawan, minyak sayuran - ¼ cawan, susu dan madu - 0,5 cawan setiap satu, halia tanah - 1 sdt, soda, serbuk penaik, kayu manis, garam - masing-masing 0,5 sdt, 1 telur dan gula aising secukupnya.

Memasak. Tepung kering dicampurkan dalam mangkuk dengan serbuk penaik dan rempah, dan dalam mangkuk lain telur dicampur dengan gula, madu, susu, mentega dan rutabaga. Pukul segalanya, dan kemudian gabungkan dengan tepung dan uli adunan. Doh yang sudah siap dicurahkan ke dalam loyang kek yang sudah berminyak dan dibakar di dalam ketuhar selama kira-kira 30-35 minit pada suhu 180 ° C. Kek cawan siap apabila jerami yang diuji kering. Kek siap disejukkan dan ditaburkan dengan gula tepung.

Kontraindikasi untuk penggunaan swede

Tidak banyak kontraindikasi terhadap penggunaan swede: penyakit gastrousus akut - gastritis, kolitis, enteritis dan beberapa penyakit buah pinggang. Minum jus rutabaga terlalu kerap boleh menyebabkan gas dan kembung di dalam usus..

Rahsia tumbuh-tumbuhan

Pasaran benih semasa sama sekali tidak menggambarkan keseluruhan rutabagas (koleksi Institut Industri Tumbuhan NI Vavilov All-Russian di St Petersburg mengandungi lebih daripada 250 jenis tanaman ini dari pelbagai negara di dunia). Dan hanya beberapa jenis biasa yang boleh dijual. Ini adalah Krasnoselskaya, Sweden, Latvia varietas Dzeltenie abolu, Pskovskaya local, Esko, Kohalik sinine. Sekiranya anda memutuskan untuk mencuba menyemai rutabagas untuk pertama kalinya, ambil Krasnoselskaya.

Swede bersahaja boleh tumbuh di mana-mana tanah, tetapi pilihan terbaik adalah loam berpasir dan loam. Anda boleh menanamnya di tanah berasid, anda hanya perlu menambahkan abu atau kapur ke tanah. Elakkan kawasan berlindung, dengan kekurangan cahaya, tanaman tidak akan berkembang dengan baik. Baja segar berbahaya untuk tanaman akar, tetapi kompos adalah makanan terbaik untuk mereka..

Jangan menanam selepas tanaman yang berkait rapat, ia boleh menjadi kubis, lobak, lobak, dll. Tetapi pendahulunya dalam bentuk kekacang, pelindung malam, labu sangat sesuai.

Dari musim luruh, pastikan rumpai tidak mengganggu leret. Longgarkan kawasan ke kedalaman yang cetek, ini akan memprovokasi pertumbuhan rumput. Selepas dua minggu, gali dengan mendalam, tanamkan pertumbuhan segar di bawah tanah. Semasa menggali, tambahkan kompos dan unsur surih ke tanah. Perhatikan natrium, yang menjadikan sayur-sayuran akar lebih lembut, dan boron - dengan kekurangan unsur ini, bubur menjadi coklat dan tanpa rasa.

Rutabaga tahan sejuk, anda boleh menanamnya pada awal Mei. Ibu dan ibu tiri akan memberitahu anda masa yang tepat: apabila ia mekar, anda boleh mula menyemai. Tempat tidur digali dan dilonggarkan. Di tanah ringan, benih dapat disemai pada hari yang sama, dan tanah liat mesti disimpan selama 1-2 hari sehingga tanah mengering.

Rendam biji selama setengah jam di dalam air pada suhu sekitar 50 ° C, prosedur ini akan menjadikan tanaman lebih tahan terhadap penyakit. Keringkan biji-bijian, campurkan dengan pasir atau daun teh halus dan taburkan di atas taman. Jarak antara baris harus sekitar setengah meter, kedalaman penanaman harus 1-2 cm. Untuk kontak benih dengan tanah yang lebih baik, tanah dapat sedikit dipadatkan. Setelah munculnya dua daun sejati, tanaman ditipis sehingga jarak di antara mereka 20-25 cm.

Rutabaga memerlukan banyak kelembapan, terutama pada bulan pertama dan terakhir musim tanam. Tumbuhan ini tidak bertolak ansur dengan panas dan udara kering - tanaman akar menjadi kasar dan pahit.

Dalam proses pengembangan, daun bahagian bawah bahagian atas secara beransur-ansur mati. Kita tidak boleh menganggap bahawa tanda penyakit atau keadaan yang tidak baik, adalah keunikan tumbuhan ini..

Musim penanaman swede adalah sekitar 4 bulan, dan pada masa itu tanaman akar bertambah hingga 1 kg. Anda perlu menuai sebelum fros. Tumbuhan yang dikumpulkan dikeringkan, bahagian atasnya dipotong dan diletakkan di kedai sayur. Tanaman akar dengan akar lateral tebal dibuang: mereka mempunyai pulpa yang kasar dan tanpa rasa.

Penyimpanan

Suhu optimum untuk menyimpan swede ialah 0 –1 ° C dengan kelembapan udara 90–95%. Kaedah yang terbukti baik untuk menyimpan swede dalam beg plastik. Pada masa yang sama, keadaan dibuat untuk meningkatkan kepekatan karbon dioksida dan kelembapan relatif udara, yang menyumbang kepada pemeliharaan tanaman akar yang lebih baik. Anda boleh menyimpannya selama beberapa bulan di tempat yang sejuk di apartmen..

Pada masa ini, anda tidak akan mengejutkan sesiapa yang mempunyai artichoke, caper atau alpukat di luar negara - ia boleh dibeli di mana-mana pasar raya. Dan jika anda ingin memberi makan keluarga atau tetamu anda dengan sesuatu yang tidak biasa, enak dan sihat, sajikan makanan nenek-nenek kita - rutabaga yang tidak dapat dilupakan.