20 cara menggunakan kek jus

Mike Tyson - peninju terkenal, juara kelas berat dunia yang tidak dipertikaikan

Mike Tyson menjadi vegetarian setelah berakhirnya karier sukannya, oleh itu, vegetarian tidak ada kaitan dengan pencapaian sukannya. Ngomong-ngomong, sekeping telinga Evander Hallifield digigit oleh Tyson dan janjinya untuk memakan anak-anak lawannya di gelanggang menunjukkan bahawa dia masih menyukai daging di awal kariernya...

Mohammed Ali (Cassius Clay) Muhammad Ali (Cassius Marcellus Clay) - Juara kelas berat ringan Olimpik 1960

- Muhammad Ali Vegan?

Muhammad Ali adalah seorang yang sangat pintar dan cerdas.
Muhammad Ali adalah seorang yang prihatin yang menyatakan bahawa dia tidak mahu berkhidmat di Angkatan Darat Amerika Syarikat dan secara terbuka menganggap dirinya tidak berhati-hati.

Dengan tanda-tanda itu, anda dapat mengharapkan Muhammad Ali menjadi vegetarian.
Pada kenyataannya, Muhammad Ali bukan vegetarian, melainkan salah satu dari sekian banyak orang yang enggan memberikan sebilangan gaya hidup mereka yang standard dan selesa..

Isabelle Blanc - juara Olimpik di slalom gergasi selari di papan salji, juara dunia, juara Perancis

Di Internet berbahasa Inggeris tidak ada pengesahan mengenai diet vegetarian atlet. Biografi juara diam mengenai perkara ini.

Venus Ebone Starr Williams - tenis, pemegang gelaran dunia

Sekali lagi, Internet dan biografi berbahasa Inggeris senyap. Tidak ada berita mengenai vegetarian di laman web rasminya. Menariknya, Venus Williams sendiri tahu bahawa dia seorang vegetarian?

A. Anderson adalah angkat besi Austria yang telah mencipta banyak rekod dunia

Siapa lelaki ini? Semua pautan ke namanya mengarah ke laman web yang mempromosikan vegetarian. Tidak terdapat biografi atau pencapaian yang didokumentasikan di mana sahaja. Namun, jelas bahawa namanya diambil dari siling, dan nama keluarga berasal dari Paul Anderson, juara angkat berat Olimpik Amerika (yang mencatat rekod dunia mutlak dengan mengangkat 2844 kg dari rak dengan bahu). Berat atlet 170 kg menunjukkan bahawa dia bukan vegetarian...

Frank Zane - tiga kali Encik Olympia

Pejuang legenda dan vegetarian Bruce Lee

Nama pelakon, pengarah, produser, master dan penyebaran seni mempertahankan diri Bruce Lee, mungkin, diketahui oleh setiap orang di dunia. Namun, tidak semua orang tahu bahawa pejuang legenda itu juga vegetarian.!

Walaupun penampilannya yang luar biasa di Asia, Bruce Lee telah menjadi warga AS sejak kelahirannya. Dia dilahirkan di San Francisco oleh pelakon Cina Lee Hoi Chen dan Grace Lee, anak perempuan hartawan Hong Kong yang berasal dari Jerman. Akibatnya, orang Amerika sejati, di mana uratnya campuran darah Cina dan Jerman yang tidak biasa, mengalir, menerima nama Inggeris Bruce - menurut khabar angin, jururawat rumah sakit di mana dia dilahirkan menguruskan hal ini. Wanita itu berpendapat bahawa dengan nama seperti itu akan lebih mudah bagi seorang lelaki untuk mendapatkan kewarganegaraan di Amerika..

Permulaan kerjaya filem Bruce Lee

Bruce melakonkan peranan pertamanya dalam filem ini pada usia hanya 3 bulan! Dan sejak usia 6 tahun, pekerjaan dalam filem-filem pengarah Cina yang kurang dikenali telah menjadi kekal. Pada masa mudanya, Bruce Lee sangat tertarik dengan tarian "cha-cha-cha" yang terkenal ketika itu dan bahkan memenangi kejuaraan Hong Kong yang berprestij. Namun, pekerjaan tetap dalam filem, serta minat dalam seni mempertahankan diri, mendorong hobi ke latar belakang. Perwatakan pemberontak pemuda itu juga banyak mempengaruhi ini - dia berlari dengan syarikat "berbahaya" di Hong Kong, mencuri barang dari peniaga di pasar dan tidak meletakkan kuasa ibu bapa ke dalam sesuatu, yang di China disamakan dengan dosa yang tidak dapat dimaafkan.

Walaupun sering berpartisipasi dalam pergaduhan jalanan, Bruce berubah menjadi remaja yang lemah dan lemah lembut, yang setiap saat dapat dikalahkan dalam pertarungan. Tidak mahu berpisah dengan gambar pembuli yang sudah dikenal, pemuda itu menoleh kepada ayahnya untuk meminta pertolongan, memintanya membayar beberapa pelajaran kung fu. Guru pertama Bruce Lee benar-benar kagum dengan kemampuan lelaki itu untuk memahami pengetahuan baru dengan cepat: hanya dalam beberapa hari, dia berjaya menguasai teknik asas seni mempertahankan diri - taijitsuan, yang memerlukan waktu beberapa minggu. Pada masa yang sama, hobi baru tidak banyak mempengaruhi gaya hidup remaja hooligan, yang terus menggembirakan ibu bapanya dan semua jalan yang berdekatan dengan rumah. Ketika ditanya oleh ibunya apakah dia akan mengubah sesuatu dalam tingkah lakunya, Bruce menjawab: "Baru suatu hari aku akan menjadi bintang filem terkenal!".

Setelah beberapa lama selepas perbualan ini, mimpi itu secara beransur-ansur mulai berubah menjadi kenyataan, tetapi bukan kerana lebih banyak cadangan untuk penggambaran, tetapi berkat pertemuan Bruce Lee dengan guru kung fu Ip Man. Pemilik sekolah pertempuran memberi gaya pengganggu Hong Kong kepada pengganggu Hong Kong, yang berdasarkan pada pertempuran tanpa senjata. Di masa depan, Bruce Lee yang menjadi yang pertama membuat teknik ini terkenal di seluruh dunia, membintangi beberapa filem mengenainya. Sebagai pelaku kung fu yang sejati, pelakon itu juga mengembangkan gayanya sendiri, yang kemudian dikenal sebagai "jitkundo".

Puncak Bruce Lee

Pada usia 19, Bruce Lee pergi ke Amerika Syarikat untuk sekali lagi membuktikan bahawa dia adalah warganegara Amerika, dan tinggal lama di sana. Dia menjadi lebih sering diundang untuk tampil dalam filem dan rancangan TV di mana perlu untuk menunjukkan teknik mempertahankan diri, dan secara beransur-ansur Bruce Lee menjadi sangat popular. Dia berjaya membuka sekolah seni mempertahankan diri sendiri, untuk pelajaran di mana dia mengambil banyak wang, dan di antara para pelajarnya adalah selebriti - pelakon filem Hollywood terkenal dan bintang sukan dunia. Pergerakan yang tajam, serangan pantas tetapi berkesan, yang pertama kali ditunjukkan dalam bingkai oleh Bruce Lee, menjadi penemuan nyata bagi industri filem..

Di antara kelebihannya yang tidak dapat dipertikaikan adalah idea untuk memfilmkan adegan pertempuran dengan rancangan umum yang disebut, di mana penonton melihat peserta dalam pertarungan dalam pertumbuhan penuh, mendapat kesempatan untuk menilai gerakan halus. Kemudian, banyak peniru Bruce Lee muncul di pawagam, namun gaya korporatnya masih dapat dikenali..

Ketenaran yang runtuh tidak mempengaruhi kemampuan untuk menjauhkan diri dari kerangka dalam masyarakat: terus-menerus mengingat masa lalunya yang tidak bebas masalah, Bruce Lee selama bertahun-tahun membentuk kemahiran kesopanan dalam perbualan dengan orang-orang, berusaha untuk memperlakukan setiap pembicara dengan hormat. Pengajiannya juga banyak mempengaruhi ini: pada tahun 1960, dia lulus dari Sekolah Khas Teknikal Thomas Edison, dan pada tahun 1961 dia menjadi pelajar di Jabatan Falsafah Universiti Washington. Di sinilah dia bertemu dengan bakal isterinya, Linda Emery. Dalam perkahwinan mereka yang bahagia, anak-anak dilahirkan - anak lelaki Brandon dan anak perempuan Shannon.

Malangnya, jalan seorang seniman bela diri, pengarah, penerbit dan pelakon filem berbakat, Bruce Lee berakhir sangat awal - dia meninggal pada usia 33 tahun akibat edema serebrum, yang mungkin disebabkan oleh mengambil pil sakit kepala. Bruce Lee dikebumikan di Seattle, di mana peminat pelbagai seni mempertahankan diri dari seluruh dunia masih datang untuk tunduk pada abu orang hebat.

Fakta menarik mengenai Bruce Lee

  • Bruce Lee memasuki Guinness Book of Records kerana telah berjuang dalam lebih 800 pertarungan.
  • Bruce Lee tidak kalah dalam satu pertarungan.
  • Pukulan Bruce Lee begitu cepat sehingga tidak dapat ditangkap dengan teknologi 24 bingkai per detik yang biasa pada waktu itu, jadi beberapa adegan harus ditembak dalam 32 bingkai..
  • Bruce Lee dapat membuang biji-bijian beras ke udara dan menangkapnya dengan sumpit.
  • Lebih kurang 30 filem ditembak mengenai kehidupan dan karya Bruce Lee di dunia.

Bruce Lee dan vegetarianisme

Sepanjang kariernya, Bruce Lee mengatur sendiri latihan yang melelahkan secara berkala, meningkatkan kemahirannya, yang memerlukan daya tahan yang luar biasa darinya. Dia berkomitmen untuk pendekatan strategik untuk latihan, jadi dia tidak hanya selalu mengubah latihannya, tetapi juga menyimpan catatan harian mengenai pemakanannya. Berkat catatan ini, diketahui bahwa pada tahap tertentu dalam hidupnya, Bruce Lee menjadi vegetarian yang ketat, lebih memilih protein sayur daripada protein hewani. Dia telah menjadi vegetarian 100% selama 8 tahun hidupnya yang luar biasa dan kerjaya yang terkenal..

Seperti yang anda lihat, jenis pemakanan yang dipilih tidak mengganggu, tetapi hanya menyumbang kepada fakta bahawa Lee dapat menaikkan 200 kali dari satu sisi, menang dalam pertarungan apa pun, bahkan yang paling sukar dan tanpa kompromi..

Video "Bruce Lee:" Jadilah Air, Sahabatku "

Kekuatan fizikal keperibadian unik ini terletak pada pendekatan falsafahnya terhadap seni mempertahankan diri. Bruce Lee cuba menyampaikan kepada orang-orang tentang "falsafah air", yang asasnya terletak pada kenyataan bahawa anda tidak harus melawan peristiwa yang tidak diingini dalam hidup, anda mesti berusaha menyesuaikan diri dengan mereka.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Komuniti ›Menarik untuk diketahui. ›Blog› 20 vegetarian terkenal yang diimpikan oleh peminat

Oleh kerana, sejak aliran komen mengenai vegetarian, saya akan menulis catatan mengenai vegetarian
20 vegetarian terkenal yang digemari peminat tentang Herbalisme, pendekatan yang tidak berperikemanusiaan terhadap haiwan, gaya hidup sihat adalah prinsip asas vegetarian. Bolehkah orang seperti itu dikenali di khalayak ramai? Sudah tentu, jika vegetarian terkenal ini adalah selebriti.

1. Clint Eastwood Buah, sayur, tauhu adalah makanan biasa pelakon dan pengarah legenda. Clint Eastwood tidak selalu mengikuti diet ini. Keputusan untuk meminimumkan penggunaan produk daging datang kepadanya setelah kematian bapanya akibat serangan jantung. Berkat gaya hidupnya yang sihat, Clint Eastwood telah menjadi pahlawan positif utama Barat dan boleh berbangga dengan penampilan yang cemerlang dan penampilan muda..

2. Penyanyi Moby Popular American telah lama menjadi vegan. Dia percaya bahawa setiap orang berhak memilih diet dan tidak menyalahkan pemakan daging. Pada tahun 1996, Moby mengeluarkan album mengenai hak haiwan, membuka kafe vegetarian di New York. "Bagaimana saya dapat menjelaskan kepada binatang bahawa selera saya lebih penting daripada penderitaannya?" - pemuzik suka mengulangi wartawan obsesif. Moby merakam soundtrack untuk sebuah dokumentari untuk mempertahankan haiwan.

3. Lenny Kravitz Penyanyi yang keterlaluan berada dalam senarai vegetarian tidak lama dahulu dan dia sangat gembira dengan pilihannya. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah makanan kegemaran Lenny Kravitz, seperti susu kedelai. Produk-produk ini selalu diketengahkan oleh penunggang artis. Pasti ada juicer di setiap bilik persalinan. Lenny dianggap sebagai salah satu vegetarian yang paling seksi dan sakit hati yang sebenarnya, yang dipercayai mempunyai hubungan dengan Madonna, Kylie Minogue, Vanessa Paradis. Lenny Kravitz adalah bintang dan simbol seks tidak rasmi Amerika.

4. Brian Adams Keterikatan pemuzik rock dengan vegetarian telah terbukti selama beberapa dekad. Semuanya bermula setelah Brian Adams makan daging dan jatuh sakit. Saudara mara menganggap protesnya sebagai kelemahan seketika. Namun, pemuzik itu tetap bertahan dan segera memperkenalkan seluruh keluarga dengan gaya hidup sihat. Semasa lawatan itu, pemuzik itu makan makanannya sendiri, yang dia bawa bersama..

5. Paul McCartney adalah aktivis hak haiwan, pemuzik berbakat, penyanyi, pengarang banyak lagu terkenal oleh The Beatles. Dia menyerahkan daging ketika masih berkahwin dengan Linda Eastman. Menurut pemuzik itu, dia terkesan dengan kartun Disney "Bambi". Suatu ketika, ketika memancing, Paul melepaskan piala itu kembali ke kolam, menolak untuk membunuh makhluk hidup. Selepas kejadian ini, dia berhenti makan hidangan ikan. Julat suara Paul McCartney adalah 4 oktaf.

6. John Lennon Diet utama John Lennon dan Yoko Ono adalah buah-buahan dan sayur-sayuran makrobiotik (produk yang disebut tumbuh di kawasan yang sama di mana mereka disajikan). Pemakanan sedemikian membantu mengekalkan tubuh dalam keadaan sempurna tanpa diet khas dan senaman fizikal yang istimewa..

7. Joaquin Phoenix Tofu dan salad tabouli gandum bulgur adalah hidangan kegemaran pelakon berbakat Joaquin Phoenix. Menurutnya, tidak ada yang lebih sedap daripada sayur-sayuran. Pelakon itu tidak malu memakai pakaian dan kasut yang diperbuat daripada bahan tiruan. Joaquin mengatakan bahawa setelah melakukan perjalanan memancing pada usia 3 tahun dan melihat penyalahgunaan ikan yang ditangkap, dia memutuskan untuk tidak mencederakan haiwan lagi. Joaquin Phoenix.

8. Mike Tyson sering memberi makanan kepada wartawan dengan tingkah laku yang paling tidak patut dicontohi, tetapi dia dengan serius mengubah prinsip hidupnya setelah kematian anak perempuannya, Keluaran, yang berusia 4 tahun. Petinju datang kepada Tuhan dengan memilih Islam dan menjadi vegetarian. Dengan penolakan daging, sekumpulan penyakit hilang darinya - dari darah tinggi hingga arthritis. Dia dalam keadaan fizikal yang baik, setelah kehilangan beberapa pound tambahan. Penolakan daging tidak mempengaruhi kemampuan peninju dengan cara apa pun, dia mempunyai salah satu pukulan terkuat di dunia. Mike Tyson - peninju dan vegetarian.

9. Bruce Lee Raja seni mempertahankan diri, seorang pelakon yang cemerlang, menurut anak perempuannya Shannon Lee, akhirnya menjadi penganut vegetarianisme. Oleh itu, dia membuktikan kepada semua atlet bahawa sama sekali tidak perlu makan daging untuk sosok yang baik dan bentuk fizikal yang ideal. Bruce Lee membuktikan dengan teladannya sendiri bahawa melepaskan protein haiwan tidak mempengaruhi kekuatan dan daya hidup dengan cara apa pun. Tuan seni mempertahankan diri dengan mudah boleh melakukan tanpa daging.

10. Tobey Maguire Pelakon mendapat keinginan untuk menolak makanan yang berasal dari haiwan sambil memakan ayam goreng kegemarannya. Dia beralih ke pelbagai hidangan buah dan sayur. Bintang filem Spider-Man tidak membiarkan orang masuk ke rumahnya jika mereka memakai pakaian kulit. Rakan Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio, bersikap solidariti dengannya mengenai makanan. Tobey Maguire bermimpi menjadi chef.

11. Pelakon pemenang Oscar Leonardo DiCaprio telah membuktikan dirinya bukan hanya di bidang pawagam, tetapi juga sebagai aktivis alam sekitar. Leonardo DiCaprio mempromosikan gaya hidup sihat. Dia mengaku pernah memberitahu Gwyneth Paltrow mengenai pengeluaran daging - sejak itu dia menjadi vegetarian. DiCaprio dinamai Leonardo Da Vinci.

12. Jim Carrey Pelawak Hollywood berbakat juga vegetarian. Khabarnya Jim Carrey secara dramatis mengubah gaya hidupnya setelah syuting filem "Ace Ventura: Pet Tracking." Sejak itu, produk haiwan menjadi pantang larang untuknya, dan kelemahan sebenarnya adalah buah-buahan manis dan sayur-sayuran segar. Peranan Ace Ventura menyebabkan Kerry menjadi vegetarian.

13. Brad Pitt menyamakan pemakanan daging dengan perwujudan bahaya yang paling besar. Dia tersinggung di Angelina Jolie ketika dia makan makanan yang berasal dari haiwan dan membiarkan anak-anak makan makanan segera. Simbol seks Hollywood, seperti Richard Gere, adalah penganut agama Buddha, jadi kebenciannya terhadap daging dapat difahami. Brad Pitt suka haiwan.

14. Alec Baldwin Pelakon Hollywood adalah penyokong haiwan yang gemar. Alec Baldwin mendorong semua orang di meja makan untuk membuat pilihan yang tepat untuk pemakanan yang betul, mengelakkan makanan yang berasal dari haiwan. Pada bulan Mei 2011, pelakon itu didiagnosis menderita diabetes, jadi dia mengubah gaya hidupnya yang biasa - beralih ke veganisme, jatuh cinta dengan kelas yoga dan Pilates. Alec Baldwin - wakil dinasti keluarga Hollywood.

15. Bill Clinton - pencinta daging dan makanan segera - menjadi vegetarian setelah dua pembedahan jantung. Dengan serius memikirkan kesihatannya, ahli politik itu mula memakan sayur-sayuran, buah-buahan dan kacang. Sejak itu, Clinton turun 12 kg dan hebat. Ngomong-ngomong, anak perempuan bekas Presiden Chelsea Victoria tidak memakan makanan yang berasal dari haiwan sejak kecil. Bill Clinton digelar salah seorang presiden yang paling menarik.

Bruce Lee (fakta menarik)

1. Dalam keluarga Bruce diberi nama perempuan: "Little Miracle"

Ibu bapanya tidak memanggilnya Bruce. Mereka lebih suka memanggilnya Sai Fon - keajaiban kecil. Nama wanita, yang dipilih oleh ibu bapa dengan sengaja, memastikan bahawa roh jahat tidak menyukainya ketika ada anak lelaki dalam keluarga (anak sulung mereka adalah seorang anak lelaki, meninggal pada masa bayi). Oleh itu, mereka percaya bahawa jika anda memberikan nama wanita kepada Bruce, anda akan dapat menipu iblis dan menyelamatkan nyawanya..

Sebenarnya, nama Bruce diberikan kepadanya oleh seorang jururawat di Jackson Street Hospital di San Francisco, di mana dia dilahirkan (ayah Bruce sedang bepergian dengan sebuah syarikat teater pada masa itu). Jururawat berpendapat bahawa memberi anak itu nama Inggeris akan membantu mengelakkan kesukaran mendapatkan sijil kelahiran Amerika (Bruce adalah orang Amerika sejak lahir dan tidak pernah memiliki kewarganegaraan lain).

2. Sebahagiannya Bruce Lee adalah orang Jerman

Bruce bukan orang Cina yang tulen: dia juga mempunyai darah Jerman (datuknya adalah separuh Jerman).

3. Bruce Lee tidak kalah dalam satu pertarungan

Sebenarnya, dia kalah dalam pertarungan hanya sekali dalam hidupnya: ketika dia berusia 13 tahun. Kekalahan inilah yang mendorongnya mempelajari seni mempertahankan diri dari seorang tuan Wing Chun bernama Yip Man. Setelah pelajar lain mengetahui bahawa Bruce bukan orang Cina tulen, mereka menuntut agar dia berhenti berlatih bersama mereka. Guru harus belajar dengannya secara individu. (Foto: Kung Fu Club di Porland)

4. Bruce Lee kurang belajar

Belajar sama sekali tidak menarik minat Bruce. Setelah menamatkan sekolah rendah, Bruce memasuki La Salle College, sebuah sekolah menengah untuk budak lelaki berbahasa Inggeris di Kowloon, Hong Kong. Di sekolah, dia selalu mengalami masalah dan diusir kerana tingkah laku buruk..

Walaupun ibu bapanya memindahkannya ke sekolah lain, Bruce terus terlibat dalam pergaduhan jalanan..

5. Bruce Lee menari dan bertinju dengan cantik

Bruce belajar tarian sekuat mana dia belajar seni mempertahankan diri: dia menari dengan indah, dan pada tahun 1958, pada usia 18 tahun, dia memenangi Kejuaraan Cha Cha Cha Hong Kong! Bruce juga tinju dengan baik: pada tahun yang sama dia memenangi kejuaraan tinju - tentu saja, dengan kalah mati!

6. Bruce Lee belajar falsafah

Bruce bukanlah beg otot tanpa otak. Dia menghadiri University of Washington, di mana dia belajar falsafah, yaitu: prinsip falsafah seni mempertahankan diri. Seperti yang anda duga, Bruce menghasilkan sejumlah wang tambahan di kolej dengan mengajar seni mempertahankan diri. Dia kemudian berhenti dan membuka sekolah seni mempertahankan diri sendiri..

7. Ingin melawan Bruce Lee? Ketukan kaki anda di tanah!

Setelah Bruce menjadi terkenal, banyak yang menyangka mereka dapat mengalahkannya - mereka berjalan menghampirinya, memukul kaki ke tanah (melambangkan cabaran), dan bergegas menyerang! Baiklah... mungkin tidak begitu harfiah, tetapi populariti Bruce pasti menarik pelbagai buah kacang yang cuba membuktikan bahawa mereka lebih baik..

Suatu hari, semasa menjalani penggambaran Dragon Isle, seorang lagi mengejek Bruce dan mencabarnya untuk bertengkar. Semua berlaku seperti berikut:


"Lelaki itu baik. Bukan hanya pengganggu jalanan. Dia kuat dan bergerak dengan cepat, berusaha melancarkan otak Bruce. Tetapi Bruce secara metodik membawanya terpisah.".

"Bruce bergerak dengan baik sehingga lelaki itu tidak dapat menyentuhnya... Tiba-tiba, tanpa disangka Bruce meraihnya, memukulnya dengan pantatnya ke dinding dan hujan turun ke atasnya: dengan lutut di dada dan tangan lurus di wajah, seperti tukul.".


Bruce tidak melepaskan tembakan tambahan - yang ada dalam sifatnya. Dia memberinya pelajaran dan menunjukkan kepadanya apa yang harus diperbaiki.!

8. Bruce Lee kuat

Pada tahun 1964 Bruce dijemput ke Karate Championship di Long Beach, California. Di sana dia memperagakan "Inch Strike" yang terkenal - kejutan kekuatan menakjubkan yang berhenti hanya satu inci sebelum gol dan mengetuk lawan ke belakang!

Bob Baker dari Stockholm, yang dipukul oleh Bruce, berkata: "Saya menyuruh Bruce untuk tidak melakukannya lagi. Ketika dia memukul saya, saya harus tinggal di rumah dan tidak pergi bekerja kerana sakit dada tidak tertahankan." Video: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=keS3OTNger8

Banyak filem seni mempertahankan diri dipercepat untuk membuat pertarungan kelihatan lebih cepat, tetapi bukan filem Bruce Lee. Dia bergerak begitu cepat sehingga kecepatan pemotretan biasa 24 bingkai per detik tidak cukup untuk menangkap semua pergerakannya, jadi dia harus menembak 32 bingkai sesaat, dan kemudian memperlambat filem itu sehingga penonton dapat melihat semuanya..

9. Bruce Lee lwn Chuck Norris, yang menang?

Inilah babak pergaduhan antara Bruce Lee dan Chuck Norris dari Return of the Dragon. Lihat seberapa pantas Bruce bergerak. Walaupun, jelas, Inch Strike tidak akan berfungsi pada Chuck kerana inci rambut di dadanya yang akan dengan mudah melembutkan kejutan! video: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JLO1YIWQuXE

Dan fakta yang paling mencolok:

10. Mayat Bruce Lee membintangi filem terakhirnya!

Bruce mati secara tiba-tiba ketika menjalani penggambaran Game of Death. Dan apa yang dilakukan oleh studio? Mereka menulis semula skrip tersebut sehingga watak Bruce memalsukan kematiannya sendiri untuk bersembunyi dari mafia, dan menggunakan rakaman sebenar dari pemakaman Bruce, termasuk close-up peti mati terbuka, yang menunjukkan wajahnya yang dibalsem. Semua ini dimasukkan ke dalam filem!

Dan akhirnya, povikipediv:
-Masa serangan tangan dari kedudukan bebas - 0.05 saat.
-Bruce Lee dapat memegang kettlebell seberat 32 kilogram di lengannya yang terentang selama beberapa saat.
-Pukulan Bruce Lee begitu cepat sehingga kadang-kadang mereka tidak dapat ditangkap dengan teknologi 24 bingkai sesaat yang biasa pada waktu itu, jadi beberapa adegan harus ditembak dalam 32 bingkai..
-Bruce Lee boleh memegang kakinya di sudut di tangannya selama 30 minit atau lebih.
-Bruce Lee dapat membuang biji-bijian beras ke udara dan menangkapnya dengan sumpit.
-Bruce Lee dapat menumbuk kaleng cola yang belum dibuka dengan jarinya (pada masa itu, lapisan aluminium dari mana bekas itu dibuat lebih tebal)
-Bruce Lee dapat melakukan push-up pada dua jari satu tangan, serta pull-up hanya menggunakan ibu jari dan jari telunjuknya untuk mencengkam batang.

-Tinggi Bruce Lee ialah 171 cm [11].
-Pada masa kematian, beratnya ialah 65 kg.
-Bruce belajar nunchucks dari master karate legenda Hidehiko "Headey" Otiai, yang dia temui di Persatuan Lelaki Muda di Los Angeles pada pertengahan 1960-an..
-Salah seorang pelajar Bruce Lee adalah pelaku peranan ejen 007 James Bond George Lazenby.
-Hampir tidak ada permainan pertempuran yang lengkap tanpa watak yang diilhamkan oleh Bruce - Liu Kang dari Mortal Kombat, Marshall Lo (Tekken 1-2, 4-6) dan anaknya Forest Lo (Tekken 3 - Tekken Tag Tournament) dari Tekken, Street Fighter's Fei Long, Dead or Alive's Zhen Li, Soucalibur's Maxi dan permainan eksklusif Sony Ericsson Xperia PLAY dengan nama yang sama - Bruce Lee: Dragon Warrior (Bruce Lee: Dragon Warrior).
-Bruce Lee Menerima Bintang di Hollywood Walk of Fame atas Sumbangannya kepada Industri Filem.
-Bunga kegemaran Bruce Lee adalah bunga krisan.
-Shannon Lee (anak perempuan Bruce Lee), di Big Breakfast (TV Inggeris), bercakap tentang bagaimana Bruce menjadi 100% vegetarian dan telah menjadi vegetarian selama 8 tahun kerjayanya yang terkenal.

Sejuk, anggun dan fokus. Diet apa yang dilakukan oleh Bruce Lee?

Idola berjuta-juta Bruce Lee dilahirkan pada 27 November. Dia adalah salah seorang yang dilihatnya di TV ketika masih kecil dan berfikir: "Inilah yang saya mahukan." Lee bukan hanya sangat berdisiplin dalam bidang seni mempertahankan diri, tetapi juga mengawasi apa yang terjadi pada tubuhnya. Diet Bruce begitu legenda sehingga orang menyebutnya sebagai Diet Bruce Lee. Oleh itu, jika anda ingin kelihatan seperti Bruce Lee, anda mesti makan seperti Bruce Lee..

Diet Bruce Lee kebanyakannya terdiri daripada makanan Cina yang sihat, jus dengan protein shake, dan makanan tambahan vitamin. Menurut Linda Lee Cadwell, isterinya, Lee mula memandang serius dietnya setelah dia pindah ke Amerika Syarikat..

Karbohidrat dalam Sistem Pemakanan Bruce Lee

Lee percaya bahawa masakan Cina memberikan keseimbangan makronutrien yang tepat, dengan penekanan pada karbohidrat berasaskan tumbuhan daripada lemak dan protein haiwan yang menguasai di Barat. Bruce membenci produk tenusu dan tidak dapat memahami mengapa orang Barat makan keju dengan begitu aktif..

Makanan kegemaran Bruce adalah stik, daging lembu dalam sos tiram, nasi dan sayur-sayuran.

Dia juga makan udang atau ayam dengan sayur-sayuran dan tauhu. Walaupun makanannya terdiri terutamanya dari makanan Cina, dia dapat makan hati beberapa kali seminggu dan bahkan pergi ke McDonald dari semasa ke semasa..

Lee memerlukan banyak karbohidrat untuk mengisi semula tubuhnya, tetapi memilih dari mana asalnya. Dia tidak makan makanan yang dibuat dengan tepung halus (roti dan kek). Dan, jika anda lapar seperti Bruce Lee, berikut adalah beberapa sumber karbohidrat nabati yang disukai Lee:

  • Kentang (termasuk manis)
  • Nasi
  • Jagung
  • Lobak
  • Kacang

Adakah Bruce Lee seorang vegetarian

Sudah tentu tidak. Bruce Lee bukan vegetarian atau vegan. Dikabarkan bahawa dia mengikuti diet vegetarian untuk alasan keagamaan untuk jangka waktu yang singkat, tetapi pada waktu itu adalah pemakan daging..

Bruce Lee adalah wira animasi 3D

Jisim otot bintang seni mempertahankan diri

Untuk mendapatkan jisim otot, Lee mengambil 2 protein shake sehari. Dia mencampurkan koktel dengan makanan berkalori tinggi - susu tepung dan selai kacang, dan juga makan banyak sayur-sayuran berkhasiat..

Dia tahu bahawa koktel manis dengan gula tidak akan memberikan kesan positif, jadi dia mencampurkan koktel dengan kuman gandum (atau minyak kuman gandum), telur mentah, ragi bir (untuk meningkatkan jumlah vitamin B dalam badan) dan pisang. Saya membuat jus semula jadi menggunakan bayam, pasli dan wortel. Saya tidak membuang inositol (vitamin B8) dan lesitin.

Apa yang Bruce Lee Minum

Bruce melarang dirinya untuk minum kopi, tetapi dia minum teh setiap hari. Teh tidak hanya membekalkan kafein kepadanya, tetapi juga jenuh dengan antioksidan, yang membantu tubuh melawan radikal bebas yang berbahaya. Li biasanya minum teh hitam dan tidak cerewet, iaitu, dia tidak digantung di tempat mengumpulkan daun teh. Mungkin juga dia minum beg teh. Dia menggunakan madu dan ginseng, menambahkannya ke dalam minuman. Bruce bahkan minum jeli kerajaan dicampur dengan ginseng sebelum membuat persembahan - pasangan ini menambah tenaganya.

Bruce Lee percaya bahawa jus sayuran memudahkan badan menyerap nutrien. Enzim sayur bertindak sebagai pemangkin organik untuk mempercepat metabolisme dan penyerapan. Bruce tahu bahawa kebanyakan enzim tumbuhan musnah semasa rawatan panas, jadi dia tidak hanya minum jus sayuran, tetapi juga memakan banyak sayuran mentah..

Jadual makanan idola makanan

Bruce makan 4-5 makanan kecil sepanjang hari. Berkat ini, dia dapat mengekalkan tahap tenaga yang tetap, dan tidak mengantuk, yang sering terjadi pada orang biasa setelah makan malam yang enak..

Untuk meningkatkan metabolisme, Lee memakan buah sepanjang hari. Di antara waktu makan, Bruce meminta isterinya membuat "rebusan" nasi, dimasak dengan konsisten sup, dicampur dengan jeroan daging sapi (jantung, ginjal, otak atau hati).

Graffiti di bandar Penang di Malaysia "Bruce Lee Memberi Pukulan Menghancurkan Kucing"

Kami menyukai Bruce Lee untuk badannya yang sempurna dan teknik kung fu yang diasah, yang dimiliki, dan juga untuk karisma dan keasliannya..

Tidak dinafikan, Bruce Lee secara aktif menggunakan latihan kekuatan, regangan dan kecergasan kardio untuk mengekalkan bentuk fizikal yang sangat baik. Pukulan satu inci (kira-kira 2,5 sentimeter) yang luar biasa, yang juga disebut "satu inci", adalah helah Bruce Lee.

Kami tahu teknik ini dengan baik dari filem-filemnya, tetapi hanya sedikit orang yang memahami kekuatannya yang mematikan. Ya, Bruce adalah bintang filem yang mempromosikan kung fu di seluruh dunia, tetapi dia juga merupakan salah seorang seniman bela diri terpantas dan terkuat. Dengan kenaikan 1 meter 70 sentimeter dan berat 61 kg, dia mempercepat kelajuan hentaman menjadi 190 km / j.

kaedah kesihatan

"Kaedah Kesihatan"

Bahagian 1. Gambaran keseluruhan superstar di kalangan atlet yang menjalani gaya hidup vegetarian atau bahkan vegan:

B sakit Mutiara
Bill Pearl (nama sebenarnya: William Arnold Pearl) dilahirkan pada 31 Oktober 1930 di Amerika Syarikat - legenda bina badan, pemegang gelaran "Mr. Universe" sebanyak 4 kali, memenangi pertandingan selama hampir 20 tahun - dari "Mr. California - 53 "ke" Mr. Universe - 71 "menurut NABBA; kini jurulatih juara, penulis, pelakon.
Pearl adalah salah satu pembina badan terbaik 50-60an abad yang lalu..
Fakta menarik ialah sejak 1969 Bill Pearl adalah vegetarian dan tidak memakan produk haiwan kecuali susu dan telur, (vegetarian lacto-ovo).
Pencapaian Bill Pearl telah memberi respons kepada semua pengkritik vegetarian, yang berpendapat bahawa tanpa daging tidak mungkin membina otot dan terlibat dalam sukan kekuatan..
Setelah menamatkan kerjayanya, dia menjadi jurulatih bina badan. Dilatih Chris Dickerson, yang menjadi "Mr. Olympia".
Bill Pearl telah menulis enam buku mengenai bina badan dan kecergasan.
Pada tahun 1996, namanya diabadikan di Hall of Fame IFBAC. Hari ini Bill Pearl berunding dengan beberapa majalah bina badan, memiliki 3 kelab sukan dan menulis artikel mengenai sukan yang sihat..
Dalam bukunya The New Encyclopedia of Bodybuilding, Arnold Schwarzenegger menulis: "Bill Pearl tidak pernah meyakinkan saya untuk menjadi vegetarian, tetapi dia meyakinkan saya bahawa seorang vegetarian dapat menjadi juara dalam bina badan.".

Steven Seagal
Steven Sigal (lahir Steven Seagal, nama Jepun - Shigemichi Take; lahir 10 April 1952, Lansing, Michigan, Amerika Syarikat) - Pelakon filem Amerika, aikizin (7 dan aikido aikikai), pemuzik, sheriff.
Falsafah Segal dalam mengajar aikido adalah sederhana: "Ini mesti berkesan di jalanan." Banyak master aikido telah mengembangkan banyak gaya yang berbeza dan teknik mereka sering sangat pasif. Arah pasif dalam aikido boleh gagal dalam pertarungan. Segal tidak mendorong pelajarnya ke dalam pertengkaran berterusan yang tidak perlu. Dia hanya menekankan: "Jika seseorang menyerang, dapat mempertahankan diri!"
Pada Januari 1984, dojo berpindah ke sudut Cowenga dan Magnolia Boulevards di Hollywood Utara. Steven Seagal bertemu pelakon James Coburn ketika masih di Jepun. Coburn sebelumnya telah berlatih dengan Bruce Lee dan membawa keranda di pengkebumiannya. Pada tahun 1984, James Coburn memperbaharui persahabatannya dengan Steven Seagal dan sangat terkesan dengan latihan dengannya. Nama Steven Segal mula beredar di kalangan Hollywood. Pada tahun 1984 yang sama, Coburn muncul bersama Stephen dalam beberapa program televisyen. Segal menunjukkan teknik dengan pisau, dengan pedang dan tanpa senjata, menghentikan serangan Matsuoka yang paling canggih. Program-program ini mencetuskan gelombang demonstrasi dan bengkel baru. Cadangan pertama mula muncul. Filem paling terkenal dengan penyertaan Segal: "Under Siege" (Capture) dan "Under Siege II" (Capture 2: Dark Territory).

Mohammed Ali
(English Muhammad Ali; nee Cassius Marcellus Clay, English Cassius Marcellus Clay; (lahir 17 Januari 1942) - peninju Amerika. Juara Sukan Olimpik 1960 dalam kelas berat ringan. Pelbagai juara dunia di kalangan profesional (pada tahun 1964-1978) di kelas berat.
"Tangan berfungsi, mata melihat. Terbang seperti rama-rama, maaf seperti lebah "- skema taktikal ini, yang diciptakan oleh Ali, kemudian diadopsi oleh banyak petinju di seluruh dunia. Pada tahun 1999 Sports Illustrated dan BBC menamakan Ali "Sportsman of the Century".
Semasa kecil, basikal Cassius Clay dicuri. Kanak-kanak itu segera pergi ke polis terdekat. Dia mengatakan bahawa pada pertemuan pertama dengan pencuri itu dia akan memberinya pelajaran. Anggota polis mengatakan bahawa "sebelum anda memukul seseorang, anda mesti terlebih dahulu belajar bagaimana melakukannya." Polis ini adalah pelatih sambilan di kelab tinju remaja tempatan..
Keesokan harinya, Clay sudah berlatih bersama mereka..

Semasa zaman persekolahannya, Clay bergaduh dua kali. Kali pertama mereka duduk di sebuah kelab bersama rakan-rakan dan dua lelaki mengganggu mereka, Cassius menegaskan sejak sekian lama bahawa mereka bersurai dengan aman. "Saya seorang peninju dan saya tidak mahu menyakiti anda," dia terus mengulangi. Setelah mendapat penolakan, dia meninggalkan meja dengan pandangan muram. Pergaduhan itu berlaku di luar institusi. Dengan satu pukulan, Clay menghantar lawannya ke kalah mati, rakannya melarikan diri. Pertarungan jalanan keduanya berlaku sebelum Sukan Olimpik. Semasa menjalankan hariannya, dia terus berlari melewati bar tempat lelaki tempatan berkumpul setiap pagi. Salah satu dari mereka sangat kesal kerana, melewati mereka, Clay terus bergumam di bawah nafasnya: "Saya akan menjadi juara dunia," dan suatu hari dia, mengawasinya, memukulnya dengan jelas dari tendangan sudut tepat di wajah. Clay terhuyung-huyung, tetapi menahan diri, dan serangkaian pukulan yang mengerikan jatuh pada vis-a-vis. Pada akhirnya dia berteriak: “Tinggalkan aku! Anda akan menjadi juara dunia! Anda akan menjadi! ". Keesokan paginya, dia sudah menyambutnya dengan kata-kata: "Hello juara.".
Laila Ali adalah anak perempuan legenda tinju Mohammed Ali dan isteri ketiganya, bekas model Veronica Porch Ali, adalah bekas Juara kelas menengah dunia yang tidak dipertikaikan. Berkelahi dengan Jackie Fraser-Lyde (anak perempuan Joe Fraser) pada bulan Jun 2001, pertarungan berlangsung selama 8 pusingan; Layla memenangkannya dengan keputusan majoriti.

Mike Tyson
(engg. Mike Tyson; 30 Jun 1966, Brooklyn, New York, Amerika Syarikat) - Peninju profesional Amerika, juara dunia mutlak dalam kategori berat mengikut WBC (1986-1990, 1996), WBA (1987-1990, 1996) dan IBF (1987-1990).
Dia adalah pemilik beberapa rekod dunia yang belum dipecahkan hingga hari ini: juara kelas berat dunia termuda (pada usia 20 tahun); juara kelas berat termuda termuda di dunia (pada usia 21 tahun); petinju yang telah menghabiskan masa paling sedikit sejak debutnya untuk memenangi gelaran juara dan juara kelas berat dunia mutlak (masing-masing satu tahun lapan setengah bulan dan dua tahun dan lima bulan). Nama Panggilan - "Iron Mike".

25 Januari 2011 Tyson menjadi ayah buat kali kelapan. Isteri ketiga Mike,
Lakiha Spicer, melahirkan anaknya. Keluarga Mike mengalami musibah
2009 anak perempuannya yang berusia empat tahun meninggal dunia dengan tragis. Mengambil bahagian dalam
menulis skrip untuk filem autobiografi "Tyson" (1995), dan juga membintangi dua dokumentari "Beyond the Glory" (2003) dan "Mike Tyson" (2009).
Mike telah muncul secara sporadis dalam lebih daripada 40 filem dan siri TV. Dalam semua itu, dia mempermainkan dirinya.

Tyson mengatakan bahawa dia dapat sepenuhnya meninggalkan produk haiwan dan menjalani diet vegan yang ketat.
Atlet tersebut membuat pengakuan sedemikian semasa wawancara dengan salah satu saluran TV Amerika, tulis akhbar Daily Mail..
"Tidak ada drama dalam hidup saya sekarang," kata Tyson..
Ingatlah bahawa vegan, tidak seperti vegetarian, sepenuhnya mengecualikan produk haiwan dari diet dan kehidupan seharian mereka. Veganisme juga disebut vegetarianisme yang ketat..
Jelas, diet baru itu bagus untuk Mike: dalam gambar segar di mana dia ditangkap bersama isteri ketiganya
Beruntung, peninju itu mempunyai penampilan yang sesuai dan kuat.

Bruce Lee
Bruce Lee (Bruce Lee Inggeris; Nama Cina (anak) - Li Xiaolong (xiaolong - "naga kecil" Bahasa Inggeris Li Xiao Long Chinese 李小龙, (dewasa) - Li Zhenfan Inggeris Lee Jun Fan Chinese, 27 November 1940, San Francisco - 20 Julai 1973, Hong Kong) - master seni mempertahankan diri, pelakon filem Amerika dan Hong Kong, serta pengarah filem, pengarah pentas, penerbit dan penulis skrip.
Bruce Lee berjaya mengembangkan kepantasan, koordinasi dan kekuatan yang luar biasa. Dia mula berlakon dalam filem sejak kecil, secara total dia membintangi 36 filem. Dia mempopularkan seni mempertahankan diri oriental di negara-negara Barat pada separuh kedua abad ke-20. Menjadi legenda dalam bidang seni mempertahankan diri dan telah menarik banyak peniru dalam filem dan televisyen. Lebih kurang 30 filem telah ditembak di seluruh dunia mengenai kehidupan dan karya Bruce Lee.

Anak perempuan Bruce Lee, Shannon Lee, di "Big Breakfast" (TV Inggeris) bercakap tentang bagaimana Bruce menjadi vegetarian 100% dan telah menjadi vegetarian selama 8 tahun.

Masa pukulan dari kedudukan bebas adalah lima ratus saat.
Bruce dapat memegang kettlebell 32 kilogram di lengannya yang terentang selama 20 saat, dan pukulan Bruce Lee begitu cepat sehingga kadang-kadang mereka tidak dapat ditangkap dengan teknologi 24 frame per detik yang biasa pada waktu itu, jadi beberapa adegan harus ditembak dalam 32 frame..
Bruce Lee dapat memegang kakinya di sudut pada sokongan di tangannya selama 30 minit atau lebih, membuang biji-bijian beras ke udara dan menangkapnya dengan sumpit, menumbuk tin cola yang belum dibuka dengan jarinya (pada masa itu, timah dari mana bekas itu dibuat lebih tebal), tekan terus jari sebelah tangan, dan tarik ke atas hanya menggunakan ibu jari dan jari telunjuk untuk membungkus palang

Mitos vegetarian

Gaya hidup vegetarian diselimuti oleh pelbagai mitos. Pakar Olga Zhalevich cuba menangani khayalan dan kesalahpahaman yang paling biasa mengenai vegetarian dan pemakanan daging.

Mitos 1: Vegetarian lemah. Seorang lelaki mesti makan daging untuk menjadi kuat.

Realiti: Vegetarian adalah orang yang lebih tahan dan bertenaga, kerana mereka tidak menghabiskan badan mereka dengan perbelanjaan tenaga yang besar yang diperlukan untuk membuang racun daging..

Dr. David Ride, Sarjana Muda Perubatan, yang berkhidmat selama beberapa tahun dengan Suruhanjaya Perubatan Persatuan Olimpik Britain, menulis: "Sebagai ahli terapi pemakanan sukan, vegan dan orang yang aktif, saya mempunyai pengalaman peribadi dan profesional saya sendiri tentang bagaimana pemakanan mempengaruhi aktiviti badan. Makanan vegetarian yang kaya dengan karbohidrat menyediakan tubuh dengan makanan yang paling sesuai untuknya. Dapatkan kelebihan: menyerah daging dan menang! "

Bill Pearl, legenda bina badan dan gelaran Mr. Universe sebanyak 4 kali, berkata: “Melihat saya, orang enggan mempercayai bahawa saya tidak makan daging atau ikan. Mereka masih percaya bahawa daging adalah asas untuk membina otot. Tetapi saya mengambil dan menghancurkan mitos ini "!

Berikut adalah beberapa contoh vegetarian yang terkenal dan kuat secara fizikal:

Stan Price adalah pemegang rekod dunia semasa untuk mengangkat berat.

Bruce Lee - master seni mempertahankan diri, pelakon, melakukan push-up di satu tangan dari lantai 200 kali, 12 kali dimasukkan ke dalam Guinness Book of Records.

Martina Navratilova - raket pertama di dunia (1978-1987).

Mac Danzig - juara dunia dalam pertempuran terakhir.

Scott Jurek - pemenang pelbagai maraton, termasuk ultra-maraton (135 batu / 216 km di Death Valley di California - perlumbaan paling sukar di dunia).

Serena Williams - tenis, pemain nombor satu dunia (2002, 2003, 2008).

Carl Lewis - atlet hebat, pelari pecut, pemenang 9 pingat emas Olimpik, diiktiraf sebagai "atlet terbaik sepanjang masa".

Berenang vegetarian Inggeris melalui Selat Inggeris tidak ada tandingannya dalam sejarah - ia berlangsung selama 6 jam 20 minit.

Chris Campbell - juara gusti Olimpik.

Ruth Heindrich - juara angkat berat enam kali.

Kate Holmes - juara dunia (tinju, kategori berat pertengahan).

Peter Hassing - juara Eropah (tinju, kelas berat).

Bill Manetti - juara dalam mengangkat berat.

Mitos 2: Makanan vegetarian kekurangan protein.

Tanpa keraguan, halangan yang paling ketara bagi mereka yang secara mental bersedia untuk berpisah dengan daging adalah ketakutan yang mendalam bahawa diet vegetarian tidak akan dapat memberikan jumlah protein yang diperlukan. (Istilah "protein" dan "protein" adalah sinonim. - Kira-kira Trans.) dan nutrien lain. Orang seperti itu cenderung dihantui oleh kenangan seorang guru biologi sekolah menengah yang ketat yang mengajar bahawa diet seimbang harus merangkumi semua jenis makanan, termasuk "daging dan ikan" yang kaya dengan protein.

The Mercy Diet: Soalan Protein (Protein)

Realiti: Protein adalah rantai molekul asid amino. Makanan tumbuhan (biji-bijian, kekacang, kacang-kacangan) kekurangan satu atau lebih asid amino penting (kecuali kacang pinus dan alga spirulina, yang mengandungi semua asid amino penting). Masalahnya dapat diselesaikan dengan menggabungkan bijirin dan kekacang. Menggabungkan bijirin (beras, gandum, dll.) Dan kekacang (kacang, kacang soya, lentil, kacang, kacang polong), anda boleh mendapatkan protein lengkap. Contohnya, untuk makan tengah hari anda boleh makan nasi dengan kacang dan sayur-sayuran. Menurut Encyclopedia Britannica, “kandungan protein kacang-kacangan, sayuran legum (kacang, kacang polong, dll.), Bijirin dan produk tenusu lebih tinggi daripada daging, dan mencapai 56%. Fakta bahawa vegetarian mempunyai cukup protein ditunjukkan dengan jelas oleh atlet hebat dari mitos # 1.

Mitos 3: Vegetarian kekurangan nutrien untuk prestasi mental.

Realiti: Pencipta dan usahawan Amerika yang terkenal di dunia Thomas Edison, serta saintis genius Albert Einstein, adalah vegetarian yang yakin. Penyokong vegetarian juga merupakan pemikir hebat seperti Pythagoras, Confucius, Socrates, Hippocrates, Plato, Plutarch, Seneca, Leonardo da Vinci, Francis Bacon, Isaac Newton, Voltaire, Benjamin Franklin, Schopenhauer, Horace, Ovidy, Byron, dan banyak lagi.

Impian vegan telah menjadi kenyataan: tidak ada ternak lembu di dunia. Dan tidak ada susu yang tinggal. Dan sama sekali tidak ada. Dan dunia itu sendiri telah berubah, dengan tidak senangnya mengecil menjadi satu kota Ebirn, berdiri di tengah-tengah kawasan gurun yang tidak berpenghuni. Dan saya mahu makan. Kedua-dua protein dan lemak dengan karbohidrat. Anak-anak jatuh sakit tanpa daging, orang dewasa merana, ekonomi berhenti, dan kehancuran bermula di kepala dan almari mereka. Namun homo sapiens akan dapat keluar dari sebarang perubahan - itulah gunanya sapiens. Walaupun untuk ini, anda harus mengingati pemuda umat manusia dan mengesahkan kanibalisme. Keseluruhan perniagaan adalah sesuatu: menulis buku suci yang lain, mencipta agama baru dan mencuci otak secara menyeluruh beberapa generasi penduduk bandar. Sekali lagi, tidak ada penindasan terhadap adik-adik kita (kerana kekurangannya).

Vegetarianisme militan

Anda sering dapat mendengar pernyataan berikut: “Ikan mesti dimakan, ada juga fosforus! Fosfor menyumbang kepada pembentukan sel otak. " Sumber fosforus, selain telur, daging, ikan dan produk tenusu, adalah kekacang (kacang, kacang kedelai, lentil), kembang kol, saderi, timun, lobak, kacang kedelai, kacang-kacangan (kenari, kacang almond, hazelnut, kacang tanah), biji bunga matahari, biji-bijian gandum, labu, wortel, pasli dan makanan lain. Merendam bijirin dan kekacang sebelum memasak meningkatkan penyerapan fosforus.

Georgiy Boreyev dalam bukunya "Flights of the Soul" menulis: "Peratusan fosforus di otak tumbuh bukan dari jumlah makanan yang kaya dengan fosforus yang dimakan, tetapi dari kesediaan rohani dari para mahir untuk mengandung idea ilahi dan kebenaran kosmik. Artinya, asimilasi fosfor biologi dalam jumlah besar oleh tubuh berlaku bukan disebabkan oleh metabolisme kimia, tetapi disebabkan oleh proses alkimia pertumbuhan rohani. Sejauh mana kita dapat mengasimilasikan cahaya rohani, dengan cara yang sama kita dapat mengasimilasikan fosfor kimia. Dan sesuai dengan fosfor yang diasimilasi, kita mula bersinar dan bersinar dari dalam. menerangi jalan bagi orang lain, lemah dan tidak percaya, jatuh dan sakit. "

Mitos 4: Vegetarianisme boleh menyebabkan anemia kekurangan zat besi (anemia)

Realiti: Selain daging (hati), produk tenusu dan telur, besi mengandungi produk seperti: jeruk, kacang tanah, terung, pisang, kismis, buah ara, zucchini, kubis, stroberi, cranberry, bijirin (soba, semolina, oatmeal, barli mutiara, millet, beras), jagung, aprikot kering, bawang, raspberry, jeruk keprok, almond, wortel, rumput laut, timun, zaitun, kenari, paprika, pic, pasli, tomat, bit, currants, kacang kedelai, asparagus, labu, dill, kacang, kurma, kacang hazel, lentil, pinggul mawar, epal dan produk lain.

Walau bagaimanapun, agar zat besi dapat diserap dari makanan tumbuhan, yang disebut besi bukan heme, makanan tumbuhan yang kaya dengan zat besi mesti digabungkan dengan makanan yang kaya dengan vitamin C (seperti jus lemon, pasli, atau sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin C). Zat besi sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C diserap dengan baik. Sangat berguna untuk menambahkan pasli dan dill ke makanan (kaya dengan vitamin C, zat besi dan klorofil). Minuman mawar (infusi) adalah kaedah terbaik untuk menambah zat besi dan vitamin C dalam badan (yang juga merupakan pencegahan selesema). Produk yang diperbuat daripada tepung kasar (dengan dedak) mengandungi keseluruhan unsur mineral. Kopi dan teh yang kuat menghalang penyerapan zat besi.

Sebagai tambahan, fakta bahawa anemia kekurangan zat besi berlaku bukan hanya pada vegetarian adalah bukti dari apa yang disebut oleh perubatan moden sebagai "psikosomatik." Telah terbukti bahawa sekitar 85% dari semua penyakit mempunyai sebab psikologi. Dapat diandaikan bahawa baki 15% penyakit berkaitan dengan jiwa, tetapi hubungan ini masih belum dapat dijalin di masa depan. Jadi, menurut sains ini, anemia mula berkembang secara beransur-ansur pada orang yang kehilangan kegembiraan hidup, mengalami keraguan diri dan pesimisme. Ingat pepatah lama Rusia: "Lebih baik minum air dengan sukacita daripada madu dalam keadaan pecah" dan ubah sikap dalaman anda dari "Ya, tapi." "Ke" Ya "!

Dr. Torsunov, yang telah disebutkan beberapa kali di laman web kami, mengatakan: "Orang yang optimis mempunyai komposisi darah yang sihat dan normal. Kegembiraan dalam watak menyebabkan peningkatan pengeluaran jumlah sel darah merah dalam darah. Kesedihan, melankolis, sebaliknya, berkurang. Sekiranya, misalnya, seorang ibu tidak menginginkan anak, dan kebetulan dia muncul, maka dia mulai mengalami pesimisme. Sangat sukar baginya, dia tidak faham mengapa dia perlu bersusah payah dengan lampin ini. Akibat terlalu banyak kerja dan kemurungan, ibu-ibu muda ini sering mengalami anemia. Sangat menarik bahawa, sebaliknya, ketika seorang wanita mengalami kebahagiaan, memiliki anak, maka jumlah sel darah merahnya meningkat. ".

Mitos 5: Vitamin B12 hanya terdapat dalam produk haiwan

Realiti: Vitamin B12 tidak hanya terdapat pada daging, ikan, produk tenusu dan telur, tetapi juga pada rumput laut, spirulina dan chlorella. Di samping itu, vitamin B12 disintesis dalam usus manusia yang sihat..

Mitos 6: Semua vegetarian curang dan tidak sihat.

Realiti: Natalie Portman (pelakon): “Ketika saya berusia lapan tahun, ayah saya membawa saya ke sebuah persidangan perubatan, di mana mereka menunjukkan pencapaian pembedahan laser. Ayam hidup digunakan sebagai alat bantu visual. Sejak itu saya tidak makan daging ".

Dan pelakon terkenal Alicia Silverstone diakui sebagai vegetarian paling seksi di dunia. “Beralih ke vegetarian mungkin merupakan perkara terbaik yang pernah saya lakukan dalam hidup saya. Saya menjadi lebih bahagia dan yakin. Saya membuat keputusan berdasarkan prinsip moral saya. ".

Selebriti berikut juga vegetarian: Pamela Anderson, Kim Basinger, Alec Baldwin, Laima Vaikule, Richard Gere, Jim Carrey, Brad Pitt, Kate Winslet, David Duchovny, Gillian Anderson, Tom Cruise, Nicole Kidman, Bridget Bardot, Tyler Thurman, Shanaia Twain, Claudia Schiffer, Orlando Bloom, Cindy Crawford, Cameron Diaz, Demi Moore, Stella McCartney (sejak lahir), Joaquin Phoenix (vegan sejak tiga tahun, pelakon filem "Gladiator") dan banyak lagi.

Mitos 7: Semua doktor dan pakar pemakanan membincangkan bahaya vegetarian.

Realiti: Pepatah doktor yang terkenal kepada pesakit vegetarian: "Ini semua kerana anda tidak makan daging." Respons pesakit vegetarian: "Baiklah, pesakit anda adalah vegetarian secara eksklusif"?

Ketika Bernard Shaw yang berusia tujuh puluh tahun ditanya tentang kesihatannya, dia menjawab: "Baiklah, hanya doktor yang mengganggu saya, dengan menyatakan bahawa saya akan mati kerana saya tidak makan daging." Ketika Shaw yang berusia sembilan puluh tahun diajukan pertanyaan yang sama, dia menjawab: “Hebat. Tidak ada yang mengganggu saya lagi. Semua doktor yang menyeksa saya, mendakwa bahawa saya tidak boleh hidup tanpa daging, sudah mati ".

Dr. Owen S. Parrett dalam karyanya "Mengapa Saya Tidak Makan Daging" menyatakan: "Ketika daging direbus, bahan berbahaya muncul di dalam kaldu, akibatnya komposisi kimianya hampir sama dengan air kencing.".

Di Amerika Syarikat (negara nombor 1 dalam jumlah daging yang dimakan), penyakit jantung telah menjadi wabak. Semakin banyak doktor (termasuk American Heart Association) menetapkan pesakit mereka untuk mengelakkan makan daging atau mengurangkan pengambilan daging mereka secara drastik. Menurut Jurnal Persatuan Perubatan Amerika, 90 hingga 97 peratus penyakit jantung, yang menyumbang lebih daripada separuh kematian AS, dapat dicegah dengan diet vegetarian..

Dalam jurnal perubatan Inggeris The Lancet, Dr. Sirori melaporkan bahawa orang dengan kolesterol darah tinggi dan penyakit jantung "dapat meningkatkan kesihatan mereka dengan beralih ke diet vegetarian yang hanya mengandungi protein sayuran.".

Menurut kedudukan Persatuan Dietetik Amerika 2009, kedudukan bersama Persatuan Dietetik dan Ahli diet Amerika 2003, kedudukan Persatuan Dietetik New Zealand 2000, dan artikel rujukan Institut Pemakanan British 2005, diet vegetarian yang terancang, termasuk vegan, sihat, lengkap dan boleh Manfaat dalam pencegahan dan rawatan penyakit tertentu, sangat sesuai untuk orang-orang dari semua peringkat umur, untuk wanita hamil dan menyusui, untuk anak-anak dan remaja, dan juga untuk atlet.

American Academy of Pediatricians percaya bahawa diet vegetarian dan vegan yang terancang menyediakan keperluan pemakanan bayi dan kanak-kanak dan mendorong perkembangan normal. Persatuan Dietetik Amerika menyatakan: “Sepanjang sejarah manusia, kebanyakan orang telah memakan makanan vegetarian. Bahkan di negara-negara yang paling maju, sejarah pemakanan daging secara besar-besaran tidak lebih dari 100 tahun; ia sebenarnya bermula dengan penemuan peti sejuk. "

Albert Schweitzer (seorang doktor mubaligh yang terkenal, pemenang Hadiah Nobel Keamanan 1952) berkata: “. Selagi terdapat kekejaman yang meluas terhadap haiwan,. sementara kekejaman berlaku di rumah penyembelihan, dan begitu banyak haiwan menemui kematian yang mengerikan dari tangan yang tidak layak di dapur kita,. sehingga ketika itu kita semua bersalah dan bersama-sama kita memikul tanggungjawab untuk semua yang berlaku ".

Paul Bragg dalam bukunya menceritakan tentang Dr. Kellogg, di mana orang-orang sanatoriumnya dari seluruh dunia datang dengan penyakit kardiovaskular. Dr. Kellogg sendiri hidup setelah serangan jantung yang teruk selama 50 tahun lagi dalam diet ovolakto-vegetarian dan mengekalkan kemampuan luar biasa untuk bekerja..

Bahkan vegetarianisme yang paling ragu-ragu akan mengakui bahawa vegetarianisme ovolacto (diet yang tidak termasuk daging dan ikan, tetapi merangkumi produk tenusu dan telur) lengkap dan sihat..

Mitos 8: Wanita dan kanak-kanak hamil perlu makan daging.

Realiti: Pada tahun-tahun pertama hidupnya, kanak-kanak itu membesar dan menambah berat badan beberapa kali. Dipercayai bahawa pada usia enam bulan, berat badan anak akan meningkat dua kali lipat, dan pada tahun itu, berat badannya akan meningkat tiga kali lipat. Selama ini dia memakan susu ibunya. Oleh itu, bercakap bahawa daging tidak boleh diganti tidak dapat ditahan..

Doktor naturopati Amerika yang terkenal, penemu sistem makanan berasingan yang terkenal Herbert Shelton mengatakan: “Baik daging, atau kaldu, atau telur tidak boleh diberikan kepada anak berusia di bawah 7-8 tahun. Pada usia ini, dia masih tidak mempunyai kekuatan untuk meneutralkan racun ".

Pada tahun 2011, Alicia Silverstone, yang diakui sebagai vegetarian paling seksi di dunia, menghilangkan mitos mengenai bahaya vegetarian bagi wanita hamil dan melahirkan bayi yang cantik dan sihat. Uma Thurman adalah pelakon terkenal yang menunjukkan bentuk fizikal yang sangat baik dalam filem - seorang vegetarian sejak berusia 11 tahun, adalah ibu kepada dua orang anak. Contohnya boleh disenaraikan dalam jangka masa yang sangat lama.

Majoriti penduduk India (lebih daripada 80% penduduk) tidak makan daging, ikan atau telur. Mereka mendapat protein lengkap dari produk tenusu, biji-bijian dan kekacang. India adalah salah satu negara yang paling produktif di dunia. Penting untuk diperhatikan di sini bahawa seekor lembu di India adalah binatang suci dan kekejaman terhadapnya (yang berlaku di ladang dan rumah sembelih di negara lain) adalah mustahil di sana..

Mitos 9: Agama saya membenarkan saya makan daging

Realiti: "Sekarang ada sedikit orang yang dapat memulai dengan filosofi dan datang ke perintah 'Jangan membunuh', jadi betul untuk memulakan dengan makanan; kesedaran dibersihkan melalui makanan yang sihat dan, akibatnya, falsafah berubah, "kata Mikhail Zadornov.

"Jangan membunuh." Keluaran 20:13

Kejadian bab 1:
"Dan Tuhan berfirman, Lihatlah, Aku telah memberikan kepadamu setiap ramuan yang menaburkan benih yang ada di seluruh bumi, dan setiap pohon yang mempunyai buah pohon yang menaburkan benih; - ini akan menjadi makanan untuk anda; Tetapi kepada semua binatang di bumi, dan semua burung di udara, dan kepada semua orang yang merayap di bumi, di mana ada jiwa yang hidup, saya telah memberikan semua ramuan herba untuk makanan. Dan menjadi begitu ".

Kejadian bab 9:
1. Dan Tuhan memberkati Nuh dan anak-anaknya dan berfirman kepada mereka: Bermanfaatlah dan perbanyaklah, dan isi bumi.

2. Biarkan semua binatang di bumi takut dan gementar kepada kamu, dan semua burung di udara, segala yang bergerak di bumi, dan semua ikan laut: mereka diserahkan ke tanganmu;

3. semua pergerakan yang hidup akan menjadi makanan untuk anda; sebagai herba saya memberikan anda segalanya;

4. Hanya daging dengan jiwanya, dan darahnya, jangan makan.

Di dalam Kitab Yesaya, Tuhan berfirman: “Saya kenyang dengan korban bakaran domba jantan dan lemak lembu yang digemukkan, dan saya tidak menginginkan darah lembu dan domba dan kambing. (.) Dan ketika kamu memperbanyakkan doamu, aku tidak mendengar: tanganmu berlumuran darah "(Yesaya, 1.11, 1.15).

Sebagian besar orang Kristian yakin bahawa Yesus Kristus memakan daging, seperti yang disebutkan di beberapa tempat dalam Perjanjian Baru. Walau bagaimanapun, kajian mengenai manuskrip Yunani asli menunjukkan bahawa banyak perkataan (trope, bromo, dll.), Biasanya diterjemahkan sebagai "daging", sebenarnya bermaksud makanan atau makanan dalam erti kata yang paling luas.

Al-Quran, surah 5.4:
"Melarang kamu bangkai, dan darah, dan daging babi, dan yang disembelih dengan seruan dengan nama apa pun selain dari nama Allah".

Al-Quran dengan jelas menunjukkan jenis makanan yang Allah ciptakan untuk manusia: “Dia menggunakannya untuk menanam bijirin, zaitun, sawit, anggur dan banyak buah lain untuk anda makan. Sungguh, ada tanda di sini bagi mereka yang bertafakur. " (16.11)

Menurut Hadit, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Dari orang yang membunuh tanpa perlu, bahkan burung pipit, Allah akan meminta pada hari kiamat. Bagi mereka yang merasa kasihan kerana bahkan seekor burung pipit kehilangan kepala mereka dan yang merasa kasihan pada burung pipit, Allah juga akan menunjukkan belas kasihan pada hari kiamat. Suatu ketika Nabi saw memerintahkan Hazrat Ali: "Jangan mengubah perutmu menjadi kuburan burung dan binatang yang tidak bersalah." Sejak hari itu, Hazrat Ali setia mengikuti arahan ini.

Dalam Dhammapada, meramalkan kemungkinan penyimpangan dari ajarannya, Tuhan Buddha mengatakan: "Akan ada orang bodoh yang pada masa depan akan mendakwa bahawa saya mengizinkan makanan daging dan makan daging sendiri, tetapi tahu bahawa (.) Saya tidak mengizinkan seseorang makan daging, saya tidak membenarkannya sekarang dan tidak akan membenarkannya pada masa akan datang, di mana sahaja, dalam keadaan apa pun dan dalam bentuk apa pun; itu sekali dan untuk semua dilarang untuk satu dan semua ".

Mahaparinirvana Sutra:
“Orang yang, demi kebaikannya, menyeksa atau membunuh makhluk hidup yang juga mencari kebaikan, tidak akan menerima kebaikan setelah mati. Apabila seseorang mengasihani setiap makhluk hidup, maka dia akan dipanggil orang suci. Seseorang yang memakan daging merosakkan benih belas kasihan yang besar "Buddha.

Mahabharata, Anu. 115: 40:
"Barangsiapa yang membeli daging, dia akan ganas dengan kekayaannya; orang yang memakan daging, melakukan kejahatan, menikmati rasanya; tukang daging itu ganas dengan mengikat haiwan itu dan membunuhnya. Orang yang membawa daging atau mengirimnya, orang yang membongkar tubuh binatang, dan orang yang membeli, menjual atau menyiapkan daging dan memakannya - mereka semua bertanggung jawab atas dosa membunuh makhluk hidup. ".

Kejadian 9.4-5:
Hanya daging dengan nyawanya, dengan darahnya, tidak boleh makan. Saya juga akan menuntut darah anda, di mana hidup anda, saya akan menuntut dari tangan setiap binatang.

Injil bukan-kanonik Essenes
“Dan daging makhluk yang dibunuh di dalam tubuhnya akan menjadi kuburnya sendiri. Kerana saya benar-benar memberitahu anda, dia yang membunuh - membunuh dirinya sendiri, yang memakan daging yang dibunuh - memakan kematian dari badan.

Mitos 10: Nenek moyang saya telah memakan daging selama berabad-abad.

Realiti: Para saintis dan naturalis, termasuk Charles Darwin, yang mengemukakan hipotesis evolusi, bersetuju bahawa orang kuno adalah vegetarian (mereka makan buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang-kacangan). Sepanjang sejarah manusia, anatomi kita tidak berubah. Saintis Sweden von Linnaeus menyatakan bahawa "struktur dalaman dan luaran tubuh manusia dibandingkan dengan haiwan lain menunjukkan bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran berair adalah makanan manusia semula jadi".

Kita tidak akan menyentuh nenek moyang kita yang jauh, tetapi mari kita lihat apa yang menjadi asas pemakanan untuk nenek, nenek, nenek, nenek, dan cicit. Mungkin untuk sihat, kuat dan melahirkan 10 anak, mereka makan daging setiap hari?

Mereka selalu mengatakan tentang orang lemah di Rusia: "Saya makan bubur kecil!", Dan orang yang bersalah dikutuk: "Anda tidak boleh memasak bubur dengan anda." Produk bijirin adalah makanan yang paling sederhana, memuaskan dan paling berpatutan. Ini disahkan oleh peribahasa seperti:

"Shchi dan bubur adalah makanan kami".

"Roti adalah kepala segalanya".

"Bubur sedap, tapi cawan kecil".

"Anda tidak boleh memberi makan petani Rusia tanpa bubur".

"Bubur soba adalah ibu kami, dan roti gandum adalah ayah tersayang kami".

"Roti dan air - makanan petani".

"Roti di atas meja - dan meja itu adalah takhta, tetapi bukan sepotong roti - dan meja itu adalah papan".

"Makan siang, jika tidak ada roti".

"Tuhan ada di dinding, roti ada di atas meja".

"Tidak kira bagaimana anda berfikir, anda tidak boleh memikirkan roti dan garam yang lebih baik".

"Semuanya baik untuk roti".

"Saya mempunyai roti bersih, kvass masam, pisau tajam, potong dengan lancar, makan dengan manis".

"Bubur tebal tidak akan menyebarkan keluarga".

"Selagi ada roti dan air, tidak menjadi masalah".

"Roti - ayah, air ibu".

"Sebelum mereka makan dengan sederhana, tetapi mereka hidup selama kira-kira seratus tahun".

"Di mana hari raya, ada penyakit".

Oleh itu, asas diet nenek moyang kita adalah roti yang terbuat dari tepung kasar, pelbagai bijirin yang terbuat dari biji-bijian, yang dikukus untuk waktu yang lama di dalam ketuhar sehingga bijirin menjadi lembut (pada bijirin, dengan cara bahawa pahlawan epik tumbuh), sayur-sayuran, buah-buahan (sauerkraut dan epal tidak diterjemahkan sepanjang musim sejuk), cendawan, beri, kacang, kvass, jeli (dimasak dari oatmeal), dari kekacang - kacang polong (kami memilikinya sejak zaman kuno), produk tenusu, banyak sayur-sayuran (kami telah lupa apa sup dari jelatang muda, tetapi ternyata ia mempunyai banyak besi), termasuk dan herba liar.

Daging ada, tetapi sangat jarang. Pada dasarnya, setiap orang memperhatikan puasa Kristian - empat waktu berpuasa dan berpuasa pada hari Rabu dan Jumaat menyebabkan fakta bahawa jumlah hari puasa setahun melebihi 220.